• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:47
Zoveel anders is een EV niet t.o.v. een ICE :+
Vorige maand een platte 12V accu, maar dan doet ie niks meer, ook al zat de HV-accu nog vol.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• swallage
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:39
ik weet dat sommige Audi's in een diepe(re) slaap gaan om de 12V-accu te sparen. Om slim te kunnen laden zijn er truuks die soms de 12V-accu leeg trekken. Is het een Audi?

• swallage
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:39
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 11-12-2025 18:58 . Reden: nog steeds werving ]

• rene037
  • Laatst online: 16-12 11:23

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

dingo35 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:04:
De conclusie blijft, voor de meeste EVs: contact uit = niet bijladen van 12V accu.
Of 'meeste' klopt (Aantal types/merken of installed base?) weet ik niet, maar een andere conclusie is dat de 12 v accu inderdaad belast wordt en zeker als de auto 'op afstand bedienbaar' is. En dan bedoel ik niet dat je hem voor kunt laten rijden, maar bijv op slot zetten of verwarming aan. Voor die functie moet het modem altijd aanstaan en on-line zijn. Maar woest veel gebruikt dat ook niet, denk aan een oude nokia die een week met zijn accu deed van 900mAh, de 12v accu van een EV is rond de 40Ah (40000mAh).

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-12 19:20
Andrehj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:10:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Momenteel is een ontladen 12V accu (op een lekke band na) de meest voorkomende storing bij EV's. Als de 12V accuspanning gemonitord zou worden en er automatisch zou worden bijgeladen zou dat niet voorkomen.
Zie https://www.anwb.nl/auto/...oud/pech-elektrische-auto
Ik werk in de automotive business bij een OEM, ik lieg het niet ;)

Als een accu echt kapot is dan helpt bijladen ook niet meer en dan sta je inderdaad gestrand.

AI is onze vriend:
Brands with Active "Wake-Up" Charging (Confirmed)
These brands have dedicated Battery Management System (BMS) logic that wakes the car from "sleep" to check the 12V status and top it up using the HV battery if necessary.

Tesla: The most aggressive system. The vehicle monitors the 12V continuously. If the voltage drops, the HV contactors close (making a "clunk" sound) to charge the 12V battery via the DC-DC converter. This happens frequently due to Tesla's high "vampire drain" from Sentry Mode and connectivity features.

Hyundai / Kia / Genesis (E-GMP Platform): Features a specific system called "Aux. Battery Saver+." A cycling LED light (usually orange or green on the dashboard) illuminates when the car is off to indicate the HV system is currently charging the 12V battery. Note: The system may disable itself if it activates too many times (e.g., 10 times) consecutively without the car being driven, to prevent draining the main pack.

BMW: Modern BMW EVs (i4, iX, i7) monitor the 12V battery while parked. If the charge drops below a critical threshold, the car wakes up to recharge it.

Volkswagen / Audi / Skoda / Porsche (MEB & PPE Platforms): The ID.4, Q4 e-tron, and Taycan series are designed to manage the 12V battery automatically. The system typically checks the 12V status periodically (e.g., every few days if unplugged, more often if plugged in) and initiates a top-up if needed.

General Motors (Chevrolet / Cadillac / GMC):

Chevy Bolt: Wakes up to check the 12V battery roughly every 2.5 to 3 days (60 hours) when unplugged. If the 12V is low and the HV battery is above ~40% (depending on model year), it will charge.

Ultium Vehicles (Lyriq, Hummer, Blazer EV): Follow similar newer protocols to maintain 12V health.

Nissan: The Leaf has done this for over a decade. It wakes up once every 24 hours (or similar interval) to top up the 12V battery for a short duration. One of the blue dashboard lights usually flashes to indicate this is happening.

Rivian: The vehicle aggressively monitors the 12V system to support "Gear Guard" and connectivity. It will pull from the HV pack to keep the 12V topped up, which contributes to Rivian's notable phantom drain.

Ford (Mustang Mach-E / F-150 Lightning): While early software versions struggled with this (resulting in "Deep Sleep" mode issues), updated logic allows the DC-DC converter to engage if the 12V drops below a specific percentage (historically low, around 40%, but improved in later updates).
Bij mijn Kona zie je regelmatig een geel LEDje in het logo, bij de EV3 zie ik geen indicatie maar die zal het ook best doen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:44
@maarten_NL Dank voor dit uitgebreide verhaal. _/-\o_ Vreemde is dat ik hier geen PHEV voertuigen tussen zie staan. Die hebben immers hetzelfde probleem met een leeglopende 12V batterij, en ook een grote batterij om die bij te laden. Enig idee waarom die dat niet doen?
En hoe rijm je dit met de vele storingsmeldingen van de ANWB? Als alle grote merken een systeem hebben om die 12V accu bij te laden zouden er toch nauwelijks storingen met een lege 12V accu moeten voorkomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12 19:50
Misschien valt het meer op bij EV's, omdat er verder zo weinig met EV's aan de hand is naast een paar versleten banden... Tevens kan het misschien bij alle modernere auto's wel wat meer spelen, omdat er natuurlijk steeds meer logica(elektronica) draait voor alle app's en functies in ruststand.

Ik heb meerdere ICE's gehad met defecte accu's, waarbij de accu soms echt zo stuk was dat deze weerstand/kortsluiting gaf (leuk als je in het donker rijdt op de grensovergang).
Zelf wisselde ik de accu vaak preventief in al m'n ICE's, dit ga ik ook doen voor mijn Kona en EV6.
De Alfa Spider hangt meestal aan de druppellader, cabrio's zijn nog een geval apart i.v.m. het weinige gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door thalx op 11-12-2025 19:47 ]

Blbaa

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-12 19:20
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
@maarten_NL Dank voor dit uitgebreide verhaal. _/-\o_ Vreemde is dat ik hier geen PHEV voertuigen tussen zie staan. Die hebben immers hetzelfde probleem met een leeglopende 12V batterij, en ook een grote batterij om die bij te laden. Enig idee waarom die dat niet doen?
En hoe rijm je dit met de vele storingsmeldingen van de ANWB? Als alle grote merken een systeem hebben om die 12V accu bij te laden zouden er toch nauwelijks storingen met een lege 12V accu moeten voorkomen?
Het stuk op de ANWB site gaat alleen over de problemen binnen de categorie EV, dus hoe zich dat verhoud tov ICE staat er niet.

Het antwoord van Gemini:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HflVm-j6OnDtHs3XLEBcYisEctc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W96cvKj7GOFo1C7NgulupZSc.png?f=user_large

ADAC is de bron dus die vertrouw ik wel :) Ik kan wel ingaan en filosofeleren over bekende en mogelijke oorzaken maar we drijven af van het onderwerp ;)

Mijn kona is van sep 2020 en daar zitten de originele accus nog in 8)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:10
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
Hoho
Volvo V60 PIH 2013
Defecte OBC
Moet je eens opletten hoe vaak de 12V accu dan leeg is.

22,29 kWh/100km

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Maakte Volvo al in 2013 een PHEV? (Even aannemende dat je met PIH PlugIn Hybrid bedoelt)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Allen….
Laadpalen?

Serieus.. elke type auto heeft zijn eigen forum hier.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:08
dingo35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:09:
Die handleiding stond 4 maanden geleden ook al online.

Kan iemand mij uitleggen waarom zowel de fabrikant als ik zoveel vragen/problemen krijgen die gewoon in de handleiding staan?
Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn. Zoals ik mijn post schrijf, mis ik details in de handleiding. Mijn belevingswereld voor dit, het bouwen van een firmware bestaat uit het kopieren van een regel, die plakken in een CMD venster en dan hopen dat het goed gaat. Voor een ander is het misschien vanzelfsprekend dat python geinstalleerd moet zijn, maar niet voor mij, ik doe daar nooit wat mee. En deze regel bijvoorbeeld: "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE" geeft een foutmelding. Anderen zien daar wellicht geen issue in maar voor mij is dat een puzzeltje wat ik moet uitzoeken voordat ik verder kom. Dan vind ik dat het "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3" moet zijn en dan werkt het wel. Het enige wat ik dus heb gedaan is jouw handleiding aanvullen met dit soort details en hier posten, zodat iemand anders met dezelfde belevingswereld als ik minder hoeft te puzzelen. Is dit antwoord op je vraag?

Graag benadruk ik dat ik veel respect heb voor hoe je hier ondersteuning geeft en (dus) geen enkel verwijt heb. Alles wat ik schrijf is bedoeld als bijdrage om het voor iedereen prettiger/duidelijker te maken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:40

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Refthoom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn.
Die ervaring heb ik ook. Ik heb voor mijn werk een tijdje handleidingen geschreven en gelukkig kregen we goede feedback van de buitenwereld, waardoor je duidelijker en vollediger dingen en handelingen gaat beschrijven.
En nu ben ik als vrijwilliger bij een project bezig waarbij iemand anders een handleiding schrijft. Daar wilde ik wat aanvullen, waarop de auteur zei: “Maar dat is toch logisch, dat hoef je er toch niet bij te zetten?”
Precies dáár wringt de schoen inderdaad. Het lastige is allen wel: tot hoe ver ga je met alle details beschrijven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-12 23:03
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:04:
[...]

Maakte Volvo al in 2013 een PHEV? (Even aannemende dat je met PIH PlugIn Hybrid bedoelt)
Ja, was een mooi ding. Bijna 400 pk met turbodiesel phev. 0-100 <6 sec met een stationwagon.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:31
Refthoom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn. Zoals ik mijn post schrijf, mis ik details in de handleiding. Mijn belevingswereld voor dit, het bouwen van een firmware bestaat uit het kopieren van een regel, die plakken in een CMD venster en dan hopen dat het goed gaat. Voor een ander is het misschien vanzelfsprekend dat python geinstalleerd moet zijn, maar niet voor mij, ik doe daar nooit wat mee. En deze regel bijvoorbeeld: "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE" geeft een foutmelding. Anderen zien daar wellicht geen issue in maar voor mij is dat een puzzeltje wat ik moet uitzoeken voordat ik verder kom. Dan vind ik dat het "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3" moet zijn en dan werkt het wel. Het enige wat ik dus heb gedaan is jouw handleiding aanvullen met dit soort details en hier posten, zodat iemand anders met dezelfde belevingswereld als ik minder hoeft te puzzelen. Is dit antwoord op je vraag?

Graag benadruk ik dat ik veel respect heb voor hoe je hier ondersteuning geeft en (dus) geen enkel verwijt heb. Alles wat ik schrijf is bedoeld als bijdrage om het voor iedereen prettiger/duidelijker te maken.
Tja het is allemaal vrijwilligerswerk hè. Documentatie schrijven is meestal niet de hobby van een software engineer.

Maar goed nieuws, ook de documentatie is open source. Ik vermoed dat de eigenaren van de repository je verbeteringen graag tegemoet zien in een pull request.

• tukker999
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:12:
[...]

Die ervaring heb ik ook. Ik heb voor mijn werk een tijdje handleidingen geschreven en gelukkig kregen we goede feedback van de buitenwereld, waardoor je duidelijker en vollediger dingen en handelingen gaat beschrijven.
En nu ben ik als vrijwilliger bij een project bezig waarbij iemand anders een handleiding schrijft. Daar wilde ik wat aanvullen, waarop de auteur zei: “Maar dat is toch logisch, dat hoef je er toch niet bij te zetten?”
Precies dáár wringt de schoen inderdaad. Het lastige is allen wel: tot hoe ver ga je met alle details beschrijven.
Inderdaad.
Het valt me regelmatig op dat het in programmeurs kringen niet de gewoonte is goede handleidingen te schrijven.
Als iemand dan op een forum informatie vraagt wordt zo'n persoon min of meer afgeschoten omdat deze zo dom is niet goed op de hoogte te zijn van de ins en outs die de mensen in die kringen allemaal weten.
RTFM! Maar dan moet die wel met 1 klik bereikbaar zijn.

Ik vind overigens ook dat de mensen hier op Tweakers over het algemeen respectvol met elkaar omgaan. Dat waardeer ik.

[ Voor 5% gewijzigd door tukker999 op 13-12-2025 15:25 ]

22,29 kWh/100km

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:08
THM0 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:52:
[...]

Tja het is allemaal vrijwilligerswerk hè. Documentatie schrijven is meestal niet de hobby van een software engineer.

Maar goed nieuws, ook de documentatie is open source. Ik vermoed dat de eigenaren van de repository je verbeteringen graag tegemoet zien in een pull request.
Dankjewel, dat is een mooi voorbeeld van iets wat voor jou waarschijnlijk heel normaal is maar mij eigenlijk niets zegt (tunnelvisie). Ik heb dat verzoek wel vaker gekregen. Ik probeerde nav mijn ervaringen eerder de handleiding van @dingo35 aan te passen vwb het cd commando. Ik werd verwelkomd met de melding dat ik een fork moest maken. ??????#afgehaakt# 8)7

Soms draag ik wat bij op Wikipedia. Wanneer je eenmaal mag toevoegen kan ik gewoon een pagina aanpassen die vervolgens door anderen gescreend wordt en dan wordt mijn bijdrage goed of afgekeurd (gepubliceerd). Dat is mijn logische wereld en duidelijk niet hetzelfde (mijn tunnelvisie).

Ik besef goed dat het vrijwilligerswerk is (vandaar mijn duidelijk uitgesproken waardering). Juist daarom wil ik niet teveel vragen stellen en post ik mijn belevenissen in de hoop dat een ander er wat aan heeft.

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:01
Voor een ieder die gebruik maakt van TapElectric in combinatie met Auto-authorize: houd er rekening mee dat je bij het uitlezen van de Tap tag (met een NFC reader app) de reverse hex overneemt. Duurde bij mij even voordat ik dat door had 🙃

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Arzeus
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-12 12:52
Misschien gekke vraag, maar heeft iemand al eens een smartEVSE gebruikt om een mobiele lader te maken?
Zou dit kunnen zonder de sensorbox en een CEE (rood)?

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12 21:24
Arzeus schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:15:
Misschien gekke vraag, maar heeft iemand al eens een smartEVSE gebruikt om een mobiele lader te maken?
Tuurlijk kan dat, alleen laden in de NORMAL mode dan!
Wel een oplossing als je toegang hebt tot een 16 of 32A CEE vorm wcd. En een klein kastje meeslepen met daaraan de kabel (zo zou ik het maken)

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05
Als je de API gebruikt voor het doorsturen van je P1 meterdata dan is ook Smart laden gewoon mogelijk. Zolang je binnen je wifi rangen blijft tenminste.

• THM0
Arzeus schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:15:
Kun je dan niet beter een kant en klare granny charger kopen waar zowel een normale als een 3-fase plug op kan?
Bij mij e-tron zit zo’n lader. Stekker tussen lader en stopcontact kun je wisselen, en de oplader kun je ook op half vermogen zetten.

• Arzeus
benthouse schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:24:
[...]

Tuurlijk kan dat, alleen laden in de NORMAL mode dan!
Wel een oplossing als je toegang hebt tot een 16 of 32A CEE vorm wcd. En een klein kastje meeslepen met daaraan de kabel (zo zou ik het maken)
ja dat was ook mijn idee, twijfelde alleen of de evse altijd een sensorbox nodig had.
THM0 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:11:
[...]

Kun je dan niet beter een kant en klare granny charger kopen waar zowel een normale als een 3-fase plug op kan?
Bij mij e-tron zit zo’n lader. Stekker tussen lader en stopcontact kun je wisselen, en de oplader kun je ook op half vermogen zetten.
Ja ik heb een granny charger op normale wcd.
En bij een kant en klare ben je ook ~500 eu kwijt.

Situatie is:
- Tesla model 3 LR 1
- 110 km woon werk verkeer.
- Appartement zonder laadmogelijkheid
- Klushuis met 3 fase waar ik zou kunnen laden tijdens het klussen (waardoor granny charger te traag zou zijn)
- Willen ook op vakantie en op veel camping plekken hebben ze CEE blauw.

de reden dat ik kijk naar een mobiele evse is omdat ik hem dan in de toekomst als vaste lader kan installeren met een CEE rood, en als we op vakantie/naar vrienden gaan dat ik hem daar ook kan opladen met CEE/rood/blauw/stekker. oftewel zoveel mogelijk flexibel blijven maar wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst in het klushuis smart te laden.

• tukker999
Arzeus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:33:
......... en op veel camping plekken hebben ze CEE blauw.
Inmiddels is de druk op de blauwe stekkers op campings zodanig dat je daar meestal niet zomaar je EV in mag pluggen.

22,29 kWh/100km

• Arzeus
tukker999 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:48:
[...]

Inmiddels is de druk op de blauwe stekkers op campings zodanig dat je daar meestal niet zomaar je EV in mag pluggen.
Ah oke, goed om te weten.
Nog weinig ervaring op dit gebied (heb hem pas sinds 2 week)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Arzeus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:56:
[...]

Ah oke, goed om te weten.
Nog weinig ervaring op dit gebied (heb hem pas sinds 2 week)
En het is vaak maar 8 of 10 A dus gaat ook niet sneller dan je granny verder.

Ik rijd nu een jaar in een LR en ik herken je behoefte niet echt. Zou lekker een SmartEVSE vast monteren in je nieuwe woning en onderweg lekker bij de Tesla superchargers gaan laden.

• THM0
[...]

ja dat was ook mijn idee, twijfelde alleen of de evse altijd een sensorbox nodig had.

[...]

Ja ik heb een granny charger op normale wcd.
En bij een kant en klare ben je ook ~500 eu kwijt.

Situatie is:
- Tesla model 3 LR 1
- 110 km woon werk verkeer.
- Appartement zonder laadmogelijkheid
- Klushuis met 3 fase waar ik zou kunnen laden tijdens het klussen (waardoor granny charger te traag zou zijn)
- Willen ook op vakantie en op veel camping plekken hebben ze CEE blauw.

de reden dat ik kijk naar een mobiele evse is omdat ik hem dan in de toekomst als vaste lader kan installeren met een CEE rood, en als we op vakantie/naar vrienden gaan dat ik hem daar ook kan opladen met CEE/rood/blauw/stekker. oftewel zoveel mogelijk flexibel blijven maar wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst in het klushuis smart te laden.
Mja ok, ik snao je idee maar denk dat je in de praktijk weinig bespaart en een hoop gedoe op de hals haalt.

Maak dan gewoon nu die paal bij je klushuis in 1x fatsoenlijk zou ik zeggen, mobiel laden op 3-fasen is echt een randgeval.
Is eigenlijk alleen relevant als je bij iemand bent die een werkplaats heeft met zware machines e.d. En dan zit je nog met verrekenen van de kosten.
Op vakantie je rode 3-fase stekker inpluggen kun je echt vergeten: oftewel er is een echte laadpaal waar je met je pas laadt, of er is een gewoon stopcontact met stroommeter, of je kunt niet laden.

• Arzeus
Beekforel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:16:
[...]

En het is vaak maar 8 of 10 A dus gaat ook niet sneller dan je granny verder.

Ik rijd nu een jaar in een LR en ik herken je behoefte niet echt. Zou lekker een SmartEVSE vast monteren in je nieuwe woning en onderweg lekker bij de Tesla superchargers gaan laden.
Ja heb ook geen problemen momenteel met het laden bij de superchargers, goed punt.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12 21:55

Adze

CCNP !

https://nl.coolladen.com/...vs?variant=46659455811807 is waarschijnlijk wat je zoekt. Geen ervaring of relatie...

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:43
Beste lezer ik heb 2 x SmartEVSE
1= versie 3.01 en kon ik gewoon via zijn web page het wifi instellen.( blijf ik voorlopig van af)/
2= versie 3.61 en moest via ESPtouch .. nauw dat ging dus niet voor geen meter.( serial nr 07651)
Dus nummer 2 maar via de USB-C plug proberen.

Dus instructies proberen te volgen via Visual Studio Code met de externe plug in " PlatformIO"
Maar in het console venster reageert hij op help met " Windows PowerShell Help System"
En niet correct reageren ( onbekend commando).
Dus vast loper daar .. ik doe iets fout ..maar ja wat ?

Dus terug naar wat ik vroeger ook gebruikte, ook hier de instructie voor de SmartEV.

Helaas BRICK wit scherm.
Hier onder de log files .
Wat nu

NodeMCU PyFlasher versie 5.1.0
Windows 11
De log files zijn van v3.7.2-dist. maar zelfs v3.8.5-dist of v3.9.3-dist ( wel unzipt..)

File partitions.bin wipe all (alleen deze keer)
Command: esptool.py --port COM3 --baud 115200 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Ron\Downloads\v3.7.2-dist\partitions.bin --erase-all

esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting.....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting....
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
MAC: 8c:4b:14:76:c4:74
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Configuring flash size...
Auto-detected Flash size: 8MB
Erasing flash (this may take a while)...
Chip erase completed successfully in 22.3s
Compressed 3072 bytes to 127...
Wrote 3072 bytes (127 compressed) at 0x00000000 in 0.1 seconds (effective 356.7 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Staying in bootloader.

Firmware successfully flashed. Unplug/replug or reset device
to switch back to normal boot mode.
File: bootloader.bin..
Command: esptool.py --port COM3 --baud 115200 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Ron\Downloads\v3.7.2-dist\bootloader.bin

esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting....
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00004fff...
Compressed 17568 bytes to 12205...
Wrote 17568 bytes (12205 compressed) at 0x00000000 in 1.3 seconds (effective 106.0 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Staying in bootloader.

File :firmware.bin
Command: esptool.py --port COM3 --baud 115200 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Ron\Downloads\v3.7.2-dist\firmware.bin

esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting....
Connecting....
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00179fff...
Compressed 1545040 bytes to 981504...
Wrote 1545040 bytes (981504 compressed) at 0x00000000 in 87.1 seconds (effective 141.9 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Staying in bootloader.

Helaas BRICK wit scherm.
Wie weet wat nu te doen ?

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-12 16:41
Ik ben bezig om mijn EVBOX met smartevse om te bouwen van 1 naar 3 fase doormiddel van een aangekochte 3fase EVBOX (vierkant model ipv langwerpig)

Daarbij wil ik gelijk ook een rfid integreren die ik gelijk maar besteld heb bij stegen.
Echter is dan ook het plan gebruik te kunnen maken van backoffice via E-Flux waar ik al klant ben met laadpas.

Is iemand het al geluk deze werkend te krijgen aan een smartevse?
Of is Tap electric momenteel nog de enige tenmistie die zag ik voorbij komen tijdens de search.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:42
Wat krijg je te zien als je door dit topic zoekt met 'E-Flux' ? :D

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:53
@X21r Tsja als je eerst je bootloader op 0x0000 flashed en daarna firmware.bin op hetzelfde adres er overheen....

https://github.com/dingo3...nk-i-bricked-my-smartevse

Aangezien je van alles overschreven hebt, platformio Core installeren, git repo clonen, en "pio run -t upload" flashed alles weer op de juiste plaats terug.

• X21r
dingo35 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:11:
@X21r Tsja als je eerst je bootloader op 0x0000 flashed en daarna firmware.bin op hetzelfde adres er overheen....

https://github.com/dingo3...nk-i-bricked-my-smartevse

Aangezien je van alles overschreven hebt, platformio Core installeren, git repo clonen, en "pio run -t upload" flashed alles weer op de juiste plaats terug.
Ik dacht van vroeger dat in de eerst bytes het adres stond in de .BIN, maar ik zie het nu ook .
Zelfs met de beschrijving van @Refthoom kom ik er niet (blijf hangen in zijn beschrijving).
En ik zei al met die "pio run -t upload" blijf ik ook hangen ..in VS.. ik ga nog eens kijken.

Zelfs net met die " git for windows " https://gathering.tweaker...message/84119730#84119730 kom ik niet zo ver ondanks schijnbaar op goede adres.
We gaan gewoon weer door met zoeken.

• dingo35
Visual Studio heb je helemaal niet nodig, is voor mij persoonlijk more a handicap than a help

• X21r
dingo35 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:11:
@X21r
platformio Core installeren, git repo clonen, en "pio run -t upload" flashed alles weer op de juiste plaats terug.
Ik ben al zo ver dat die platform.ini die er niet was( moest je dus aan maken via die platform "To initialize new project please use `platformio project init` command"
Maar nu een lege platform.ini
; PlatformIO Project Configuration File
;
; Build options: build flags, source filter
; Upload options: custom upload port, speed and extra flags
; Library options: dependencies, extra library storages
; Advanced options: extra scripting
;
; Please visit documentation for the other options and examples
; https://docs.platformio.org/page/projectconf.html
Gaarne meer info.
edit:
Ah ha in je github staat een .ini alle files dan maar naar DIE plek gekopieerd .

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 16-12-2025 19:36 ]

• X21r
@dingo35
Volgende stap gemaakt en veel succes zei hij nog op het einde...?? maar wakker worden doet de Smart EVSE niet en er lijkt ook niets geschreven te zijn.
Command pio run -t uploadfs
Looking for upload port...
Auto-detected: COM3
Uploading .pio\build\release\littlefs.bin
esptool.py v4.5.1
Serial port COM3
Connecting....
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Changing baud rate to 460800
Changed.
Flash will be erased from 0x00370000 to 0x003fffff...
Compressed 589824 bytes to 43663...
Writing at 0x00370000... (33 %)
Writing at 0x003e407f... (66 %)
Writing at 0x003f7c70... (100 %)
Wrote 589824 bytes (43663 compressed) at 0x00370000 in 3.7 seconds (effective 1276.5 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Hard resetting via RTS pin...
========================================================== [SUCCESS] Took 161.11 seconds ==========================================================

Environment Status Duration
------------- -------- ------------
release SUCCESS 00:02:41.112
=========================================================== 1 succeeded in 00:02:41.112 ====================================
Het gewone Command pio run -t upload doet het nog veel leuker. .error
collect2.exe: error: ld returned 1 exit status
*** [.pio\build\release\firmware.elf] Error 1
=========================================================== [FAILED] Took 25.31 seconds ===========================================================

Environment Status Duration
------------- -------- ------------
release FAILED 00:00:25.308
====================================================== 1 failed, 0 succeeded in 00:00:25.308 =========

[ Voor 17% gewijzigd door X21r op 16-12-2025 19:56 ]

• X21r
Hier nog een stukje van de error log file " Command pio run -t upload"
C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/src/utils.cpp:91: multiple definition of `MacId()'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/src/utils.cpp:91: first defined here
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/src/utils.cpp:28: multiple definition of `pow_10'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/src/utils.cpp:28: first defined here
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/src/utils.cpp.o: in function `sprintfl(char*, char const*, long, unsigned char, unsigned char)':
C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/src/utils.cpp:112: multiple definition of `sprintfl(char*, char const*, long, unsigned char, unsigned char)'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/src/utils.cpp:112: first defined here

• X21r
Hier nog het stuk uit de log file waar het voor het eerst fout gaat.
Dependency Graph
|-- eModbus @ 1.7.2
|-- ArduinoJson @ 6.21.5
|-- MicroOcpp @ 1.2.0+sha.942fb88
|-- MicroOcppMongoose @ 1.2.0+sha.99196c1
|-- WiFi @ 2.0.0
|-- Preferences @ 2.0.0
|-- ESPmDNS @ 2.0.0
|-- FS @ 2.0.0
|-- HTTPClient @ 2.0.0
|-- LittleFS @ 2.0.0
|-- SPI @ 2.0.0
|-- Update @ 2.0.0
|-- RemoteDebug @ 3.0.5
Building in release mode
Compiling .pio\build\release\src\src\packed_fs.c.o
Linking .pio\build\release\firmware.elf
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp.o: in function `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)':
C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp:854: multiple definition of `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp:854: first defined here

• dingo35
Kan het zijn dat python niet geïnstalleerd is onder windows11? Geef in een command-shell "python" als hij dan "command not found" geeft moet je python nog installeren.

• X21r
dingo35 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:53:
Kan het zijn dat python niet geïnstalleerd is onder windows11? Geef in een command-shell "python" als hij dan "command not found" geeft moet je python nog installeren.
Python is geïnstalleerd.
C:\Users\Ron>python
Python 3.13.9 (tags/v3.13.9:8183fa5, Oct 14 2025, 14:09:13) [MSC v.1944 64 bit (AMD64)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
Ik ga straks op een ander laptop met W10 proberen , eens kijken wat dat oplevert.
Currend laptopt W11 intel i5.

• Blackraven
  • Laatst online: 16:47
stegen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:58:
Je kan de bootloader software vinden in de SmartEVSE 1 repo:
https://github.com/SmartE...se/tree/master/bootloader
Gebruik een FTDI kabel, en sluit deze aan op de controller.

Verbind de kabel met de 6 pins aansluiting op de SmartEVSE (een rijtje met 6 pennen (pinheader) is wel nodig om deze te kunnen aansluiten.
De zwarte draad van de kabel komt aan de kant waar BLK staat.
Zorg er voor dat er geen EV's zijn aangesloten op het laadpunt.

Start het AN1310ui.exe programma op, en kies de juiste COM poort.
Probeer nu verbinding te maken met de module door op het groene RUN knopje te klikken.
Druk enkele keren op Enter, en het command line menu van de SmartEVSE moet nu zichtbaar zijn.

Als dit lukt, kies dan het rode vierkantje (bootloader mode) , en laad de laatste firmware in.
Deze kan je hier vinden:
https://github.com/SmartE...artEVSE2.X.production.hex

Druk vervolgens op "write device" om de module te programmeren.
Druk op het groene RUN knopje, om weer terug te gaan naar het menu van de SmartEVSE.
Als het goed is, is de firmware nu geupdate
Top, is gelukt om de SmartEVSE V2 naar 2.40 te brengen, ik had geen 6 pin header, dus moest even zoeken naar de pinout voor de RX en TX, maar met deze info: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/discussions/38 is het helemaal goed gekomen.

Pin-nummering loopt van rechts naar links, waarbij GND dus op 1/rechts zit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Pin Color   Function
1   Black   GND - Ground
2   Brown   CTS - Clear to Send
3   Red     VCC- Positive Voltage Output (+5V)
4   Orange  TXD- Transmit Asynchronous Data output
5   Yellow  RXD- Receive Asynchronous Data input
6   Green   RTS- Request to Send

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• X21r
@dingo35
Het zelfde resultaat op compleet andere machine.
Geen foutmeldingen bij "pio run -t uploadfs"maar geen programmering naar de SmartEVSE

Maar bij "pio run -t upload" foutmeldingen en stoppen.
Wat ik gekopieerd heb van github is de inhoud van folder SmartEVSE-3 naar /scripts
dmv "CODE" download unzip naar aparte folder en van daar uit de SmartEVSE-3 naar /scripts

Bij " firmware.elf " loopt hij OOK vast in errors.
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\main.cpp.o
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\stdlib_noniso.c.o
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\wiring_pulse.c.o
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\wiring_shift.c.o
Archiving .pio\build\release\libFrameworkArduino.a
Linking .pio\build\release\firmware.elf
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp.o: in function `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)':
C:\Users\ron\.platformio\penv\Scripts/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp:854: multiple definition of `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)';
etc etc etc..

• dingo35
Uploadfs heb je helemaal niet nodig; na het clonen van de git repository moet je in de directory gaan staan waar platformio.ini in staat, en dan moet pio run -t upload de rest doen.

Dus niks "kopiëren", in je uitgepakte / gekloonde git repo gaan staan.

[ Voor 17% gewijzigd door dingo35 op 17-12-2025 13:53 ]

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste