• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:40
Ik heb, geheel tegen mijn gewoonte, de NIET debug versie v3.11.1 (dus de "standaard" versie) geflashed en die is sindsdien onafgebroken met Tap verbonden; het lijkt erop dat het telnet/debug gedeelte teveel resources verbruikt of op een andere manier de verbinding verstoort...

[ Voor 21% gewijzigd door dingo35 op 01-07-2026 07:24 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Gewoon even ter bevestiging, ik heb met de reguliere 3.11.1 (en .0) geen disconnects met TAP.

All-electric.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
dingo35 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:34:
Als je OCPP aan zet en je autoriseert je eigen sessie niet, dan krijg je "available" op je LCD scherm (in geval van auto-authorize) of "please authorize" (met RFID reader op Rmt/OCPP of disabled) en OFF op je dashboard. Als je dan autoriseert krijg je de mode waar je in zat (dus VOORdat je autoriseert), zoals je gewend was het bekende Ready scherm, al dan niet met zonnetje.

Als je problemen hebt met je backendprovider, maak dan een gratis account bij Tap Electric aan, koppel daar aan, dan zie je hoe het behoort te werken, en kun je na die leerfase overstappen maar je favoriete backend, dan weet je (beter) hoe te configureren en welke acties/schermen je kunt verwachten.

Ik heb twee jaar geleden met veel OCPP providers getest op een jaarlijks test-event, en daar kwamen we glansrijk doorheen (niet mijn verdienste), alleen Joulo had een probleem met hun specifieke serverconfiguratie, verder zijn mij geen incompatibiliteiten bekend.
Denk dat ik net even een gedachtegang mis om dit te snappen..

Ik heb m'n SmartEVSE ingesteld met OCPP (naar SteVe), met auto authorize ingesteld op een tag die 'ocpp' heet. Deze tag is bekend in SteVe. Na een reboot van de SmartEVSE krijg ik 'please authorize' op het scherm te zien, en moet ik in SteVe een 'Remote Start Transaction' doen. Mijn SmartEVSE heeft de meegeleverde RFID lezer van Stegen, maar tot op heden heb ik 'm op Disabled staan in de config. Ik wil laden zonder dat ik een pas moet swipen.

Moet ik, om die 'please authorize' melding te voorkomen, de RFID configuratie op Rmt/OCPP zetten? Werkt het dan nog zo dat ik geen pas hoef te swipen om het laden te starten?

• dingo35
Ja, op Rmt/OCPP werkt t zeker (waarom probeer je dat niet eerst vóórdat je op tweakers post?!?), op Disable moet hij t volgens mij ook doen, volop gebruikers die OCPP zonder RFID reader gebruiken. Lijkt me eerder iets van Steve dan van je SmartEVSE config.

• dingo35
Voor de SmartEVSE gebruikers die een instabiele OCPP verbinding ervaren: het lijkt aan de mbedtls stack te liggen; tot we het gefixed hebben kun je misschien beter een ws:// ipv wss:// url opgeven bij je OCPP parameters, dan is het (in ieder geval bij Tap) super stabiel.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53

Martijn02

/* No Comment */

Het heeft een maandje geduurd, maar Laadloon heeft mijn zelfbouw SmartEVSE-laadpaal goedgekeurd! *O*
Ze kwamen nog een keer terug voor meer informatie en ze lopen behoorlijk achter met de verwerking, dus het vergde wat geduld. Uiteindelijk heb ik ze de volgende documenten gestuurd:
  • Street View-screenshot van mijn huis waarop de laadpaal zichtbaar is
  • Foto van een afstand, met de behuizing van de laadpaal open
  • Detailfoto van de binnenkant van de laadpaal, waarop de MID-meter zichtbaar is.
  • Certificaat van de MID-certificering van de Eastron SDM54-serie
  • Elektrisch schema van de laadpaal
  • Een ondertekend begeleidend schrijven waarin ik verklaar dat de Schuko-wandcontactdoos in de laadpaal vóór de MID-meter is aangesloten en dat de MID-meter dus alleen de energie meet die via de Type 2-laadkabel wordt geleverd
Nu kijken of ik OCPP aan de praat kan krijgen...

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn02 op 03-07-2026 11:22 ]

• john1v
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:18
Ik heb een vraag over de SmartEVSE firmware. Ik heb een EVHUB van Marktplaats (Ik dacht dat alle EVHUBs een mooie DIN-rail hebben, maar deze dus niet. Alleen een printplaat. Maar ruimte zat voor extra modules).

Daarbij zit een EVSE-SC-01 (of EVSE-C-3x25A) Wifi-Module/controller van evhub.nl . Kan ik die ook upgraden met de SmartEVSE software, of is dat niet compatibel?

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

john1v schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:11:
Ik heb een vraag over de SmartEVSE firmware. Ik heb een EVHUB van Marktplaats (Ik dacht dat alle EVHUBs een mooie DIN-rail hebben, maar deze dus niet. Alleen een printplaat. Maar ruimte zat voor extra modules).

Daarbij zit een EVSE-SC-01 (of EVSE-C-3x25A) Wifi-Module/controller van evhub.nl . Kan ik die ook upgraden met de SmartEVSE software, of is dat niet compatibel?
Nee, De SmartEVSE software werkt alleen op de de SmartEVSE zoals hij wordt geleverd door stegen.com.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
Martijn02 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:09:
De OCPP van Laadloon bedoel je? Ben benieuwd of het jou wel lukt!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:05
Martijn02 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:09:
Het heeft een maandje geduurd, maar Laadloon heeft mijn zelfbouw SmartEVSE-laadpaal goedgekeurd! *O*

Nice! Is OCPP een vereiste voor Laadloon of meer gemak van automatische registratie van laadsessies en kWh standen?

• sandergar
tsjoender schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Nice! Is OCPP een vereiste voor Laadloon of meer gemak van automatische registratie van laadsessies en kWh standen?
Gemak ...

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Configureren lukt prima maar Laadloon doet er nog niks mee, ze krijgen het niet goed aan de praat (tenminste dat was een maand geleden oid de status).

• sandergar
Beekforel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:15:
Configureren lukt prima maar Laadloon doet er nog niks mee, ze krijgen het niet goed aan de praat (tenminste dat was een maand geleden oid de status).
Bij mij ging de Smart EVSE gelijk naar "Out of order" na het koppelen van hun OCPP. Dat was 8 juni. Op 16 juni ook nog getest en toen werkte het ook nog niet.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat heeft te maken met hoe OCPP werkt op de SmartEVSE, je moet wat meer instellingen aanpassen. RFID moet auto approve volgens mij, ik heb zelf iets gemaakt met virtuele RFID via MQTT (uit dit topic geleerd).

Ik heb OCPP momenteel niet meer geconfigureerd staan naar Laadloon, doe elk kwartaal met de hand wel een inboeking.

• sandergar
Beekforel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:25:
Dat heeft te maken met hoe OCPP werkt op de SmartEVSE, je moet wat meer instellingen aanpassen. RFID moet auto approve volgens mij, ik heb zelf iets gemaakt met virtuele RFID via MQTT (uit dit topic geleerd).

Ik heb OCPP momenteel niet meer geconfigureerd staan naar Laadloon, doe elk kwartaal met de hand wel een inboeking.
Mijn laadsessies worden nu in HomeAssistant bijgehouden. Mocht Laadloon hun OCPP aan de praat krijgen kan ik vanaf HA via OCPP de sessies alsnog doorgeven met terugwerkende kracht of anders een download uit HA en deze uploaden naar Laadloon.

• dingo35
OCPP is een laadpaal beheer protocol; het lijkt me sterk dat je daarmee een reeks van laadsessies uit het verleden kan uploaden.

• sandergar
dingo35 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:30:
OCPP is een laadpaal beheer protocol; het lijkt me sterk dat je daarmee een reeks van laadsessies uit het verleden kan uploaden.
OCPP 1.6J — Core Message Flows - 5. Offline Behavior

• dingo35
I stand corrected! Interessante website, die kende ik nog niet, thx!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

OCPP met Laadloon krijg ik inderdaad niet aan de praat... De config geeft "Connected" en het scherm geeft "Please Authorize". Ik heb auto authorize aanstaan met een random 12 character nummer.

Zodra ik van "off" naar een andere stand switch schiet hij vanzelf weer terug naar "off"

Debug firmware geflashed, verbinding met telnet gemaakt, maar dat geeft niet veel bruikbare info:
code:
1
(ocppLoop)(C1) OCPP unset Access_bit
Als ik zelf probeer via MQTT een set/RFID publish. dan geeft de debug aan dat hij die waarde negeert omdat er geen RFID module geinstalleerd is,

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Martijn02 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:14:
OCPP met Laadloon krijg ik inderdaad niet aan de praat... De config geeft "Connected" en het scherm geeft "Please Authorize". Ik heb auto authorize aanstaan met een random 12 character nummer.

Zodra ik van "off" naar een andere stand switch schiet hij vanzelf weer terug naar "off"

Debug firmware geflashed, verbinding met telnet gemaakt, maar dat geeft niet veel bruikbare info:
code:
1
(ocppLoop)(C1) OCPP unset Access_bit
Als ik zelf probeer via MQTT een set/RFID publish. dan geeft de debug aan dat hij die waarde negeert omdat er geen RFID module geinstalleerd is,
RFID op EnableAll gezet?

• dingo35
RFID Enable All heeft ook een RFIDreader nodig; Auto Authorize zou moeten werken máár je moet je zelf gekozen RFID string óók ergens bij laadloon registreren; een 12 char nr is nogal lang, standaard UID zijn 4 of 7 bytes lang (hexadecimaal notatie); bijv 440001FF

[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 03-07-2026 14:44 ]

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Beekforel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:23:
[...]

RFID op EnableAll gezet?
Dat lijkt inderdaad het verschil te maken. Hij gaat nu netjes laden als ik de auto inplug, of van off naar solar switch. (Met OCPP aan)

Alleen zie ik in Laadloon vooralsnog geen sessie oid verschijnen. Nouja, ik kan nog altijd de sessies exporteren uit home assistant.
dingo35 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:42:
RFID Enable All heeft ook een RFIDreader nodig; Auto Authorize zou moeten werken máár je moet je zelf gekozen RFID string óók ergens bij laadloon registreren; een 12 char nr is nogal lang, standaard UID zijn 4 of 7 bytes lang (hexadecimaal notatie); bijv 440001FF
Laadloon heeft voor zover ik kan vinden geen optie om een tag te registreren. Als het goed is staan ze gewoon alles toe, en loggen ze enkel. Het werkt nu in ieder geval met mijn zelfbedachte tag, en als ik er iets anders van maak werkt het ook.

[ Voor 42% gewijzigd door Martijn02 op 03-07-2026 16:19 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zoals ik al aangaf, Laadloon biedt OCPP maar ze hebben problemen met het ontvangen van de data dus het werkt verder nog niet.

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33
Herkennen de smartevse gebruikers dit:
De auto laadt op 1 fase met 1.3 kW, toch geeft het display "solar 3p" aan. Moet dit niet "solar 1p" zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrXKZV49RlLMfhtThvqUZ9AiMA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/611ISmVm7khojoWGKljSSoef.png?f=fotoalbum_large

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59
De ev meter geeft op L2 en L3 ook 0,4A toch?
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste