• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:13
Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:29:
In het verleden en vandaag klapte mijn SmartEVSE installatie eruit. Gelukkig heb ik het vandaag kunnen terug herleiden naar de oorzaak:

Volgens de handleiding:
code:
1
2
3
ERROR HIGH TEMP The temperature inside the module has reached 65º
Celsius. Charging is stopped.
Once the temperature has dropped below 55ºC charging is started again.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kortom die temperatuur loopt lekker hoog op in mijn inbouwkast :+ Gelijk de kap er maar even vanaf gehaald zodat ik in ieder geval verder kan met laden. Maar mijn vraag is: wat doen jullie om dit te voorkomen? De kast hangt binnen, niet buiten in de felle zon.

Zelf dacht ik aan 2 extra gaten boren. Eentje onder en boven voor wat natuurlijke airflow. Maar misschien is passieve koeling niet voldoende en raden jullie actieve koeling aan met bijvoorbeeld een ventilator die inschakelt boven de 50 graden.
dit klinkt alsof er iets erg warm word in je kast.
Zit de smartevse toevallig direct tegen het relais of een automaat aan?

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-07 07:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

riberts schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:33:
[...]

dit klinkt alsof er iets erg warm word in je kast.
Zit de smartevse toevallig direct tegen het relais of een automaat aan?
Ja ik schrok er zelf ook een beetje van. Ik heb de kap er ook meteen vanaf gehaald, ook om visueel te checken of er toch niet ergens iets van een kunstof mantel aan het smeulen is tussen een contact. Vooralsnog kon ik gelukkig niks vinden en is het vooral dat de doos helemaal dicht zit en hij inderdaad lekker vol zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLoDi1XTVkrLBSi6Z1ejPLqYCIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1jDh5QYhyrWGmFt39rNQaBq.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat nu weer zonder problemen 3x16A door heen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Ja ik schrok er zelf ook een beetje van. Ik heb de kap er ook meteen vanaf gehaald, ook om visueel te checken of er toch niet ergens iets van een kunstof mantel aan het smeulen is tussen een contact. Vooralsnog kon ik gelukkig niks vinden en is het vooral dat de doos helemaal dicht zit en hij inderdaad lekker vol zit.

[Afbeelding]

Gaat nu weer zonder problemen 3x16A door heen.
er zit aan beide kanten een component wat warm kan worden.
Ik zie dat je nog een heel klein beetje ruimte hebt om de relais iets naar rechts te verplaatsen.
Misschien helpt dat, dan heb je een klein beetje ruimte tussen de relais en de smartevse waardoor er wat hitte weg kan

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:29:
In het verleden en vandaag klapte mijn SmartEVSE installatie eruit. Gelukkig heb ik het vandaag kunnen terug herleiden naar de oorzaak:

Volgens de handleiding:
code:
1
2
3
ERROR HIGH TEMP The temperature inside the module has reached 65º
Celsius. Charging is stopped.
Once the temperature has dropped below 55ºC charging is started again.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kortom die temperatuur loopt lekker hoog op in mijn inbouwkast :+ Gelijk de kap er maar even vanaf gehaald zodat ik in ieder geval verder kan met laden. Maar mijn vraag is: wat doen jullie om dit te voorkomen? De kast hangt binnen, niet buiten in de felle zon.

Zelf dacht ik aan 2 extra gaten boren. Eentje onder en boven voor wat natuurlijke airflow. Maar misschien is passieve koeling niet voldoende en raden jullie actieve koeling aan met bijvoorbeeld een ventilator die inschakelt boven de 50 graden.
Als de kast niet in de volle zon hangt zou ik ook even nagaan wat er juist zo warm wordt in de kast. Wij hebben twee smartevses in de kast die samen max 8kW kunnen trekken en daar wordt niets extreem warm.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Driehoek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Als de kast niet in de volle zon hangt zou ik ook even nagaan wat er juist zo warm wordt in de kast. Wij hebben twee smartevses in de kast die samen max 8kW kunnen trekken en daar wordt niets extreem warm.
Tja laten we het wel iets nuanceren: dit is sinds januari 2 maximaal 3x gebeurd. En ten alle tijden tijdens de extreme hittegolven. De kast is volledig dicht zonder ventilatie gaten. Met 28 graden in huis is het sowieso moeilijk om die hitte kwijt te raken.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:47
Als het zo weinig voorkomt is het door de omgevingstemperatuur, dan kun je gerust MaxTemp op 70C zetten.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:57
Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:59:
[...]

Tja laten we het wel iets nuanceren: dit is sinds januari 2 maximaal 3x gebeurd. En ten alle tijden tijdens de extreme hittegolven. De kast is volledig dicht zonder ventilatie gaten. Met 28 graden in huis is het sowieso moeilijk om die hitte kwijt te raken.
Volledig dicht? Dus de smartevse, energiemeter en relais steken er aan de voorkant niet uit?
Bij mij zit het in een standaard installatie kast en steken ze er wel uit. Dat scheelt denk ik wel.
Het zit dus ook binnen, in de meterkast.
Nooit probleem gehad.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Stefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:01:
[...]

Volledig dicht? Dus de smartevse, energiemeter en relais steken er aan de voorkant niet uit?
Bij mij zit het in een standaard installatie kast en steken ze er wel uit. Dat scheelt denk ik wel.
Het zit dus ook binnen, in de meterkast.
Nooit probleem gehad.
Het betreft deze kast: https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html

Dus ja het steekt een beetje uit. Maar ook met de klep dicht gaat die hitte nergens naar toe.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:57
Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:06:
[...]

Het betreft deze kast: https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html

Dus ja het steekt een beetje uit. Maar ook met de klep dicht gaat die hitte nergens naar toe.
Klep er af dan?
Die heb je binnen toch niet nodig.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:15
WillemP22 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:38:
[...]

[...]

[...]

Ja, inderdaad! begint bijzonder te worden in deze wereld.
De relatief oude Smart EVSE is weer retour, heeft versie 2.4 gekregen. Vanavond weer terug geplaatst en functioneert naar behoren. Goede en supersnelle service van Stegen Electronics!! 💪

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-07 23:08
Stefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:49:
[...]

Klep er af dan?
Die heb je binnen toch niet nodig.
Ik zou positie van de 4-polige contactor en de 2-polige contactor wisselen. Die 4-polige is voor 3-fase laden en die genereert meer warmte dan de 2-polige die er alleen voor Solar laden inzit. Dat scheelt directe warmteoverdracht naar de EVSE module.

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34
benthouse schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Ik zou positie van de 4-polige contactor en de 2-polige contactor wisselen. Die 4-polige is voor 3-fase laden en die genereert meer warmte dan de 2-polige die er alleen voor Solar laden inzit. Dat scheelt directe warmteoverdracht naar de EVSE module.
Dit

Zo heb ik ook een EVSE in een Newmotion Lolo paal kleur Antraciet. Komt in de heetste dagen 35C+, in de volle zon niet aan 65C.

COTE!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Na even wat rust nemen en jullie verhalen lezen twijfel ik nu toch of er niet een andere variabele is in het spel.

idle draai ik zo rond de 35 graden. En dat is nog zonder enige load door de componenten en bedrading. Ik zie ook in het verleden dat ik toch wel serieuze pieken heb op laadtijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4akiz-qH0R7jZRVzXRU4UFV06s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIVqSgTl3ScuCVrWsUmDDE7m.png?f=fotoalbum_large

• Bontje Blauw
Voor jouw beeldvorming.
Bij mij is huidige idle temp 32 graden met bewolking. Geen volle zon.
In de volle zon, 35+ graden buitenlucht, antraciete behuizing, 3 fasen 11kW laden schiet dit naar 60~63 graden. Ik heb met de EVSE begrenst op 65 graden nog geen uitval gehad.
En mijn laadpaal zit behoorlijk vol en is ook donker grijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5yNEoMDP6KP_dGicZ40BE9GprU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpzQx7AlCuUMyNPFxwiSxnh6.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx9q4VN8kV1W0BbnUDngkTtZp14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK5otDWIMGAMnc5xKY8FSvDm.jpg?f=fotoalbum_large

COTE!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:49

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik had vanochtend weer geen volle accu, weer de melding PLEASE AUTHORIZE op het beeldscherm.
Meer mensen hun config via TAP electric lopen en issues met de OCPP ?
Weer zelfde riedeltje eigenlijk als paar weken terug, reboot hielp niets, OCPP config van WS naar WSS gezet maakt geen drol uit hij connect netjes.
Maar de auto authorize die ik gebruik blijft gewoon met vlagen instabiel, pak je de TAP electric app en doe je een remote start vanuit de app met zelfde RFID dan is het probleem weer als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vermoed meer een OCPP issue bij TAP dan een SMARTEvse om eerlijk te zijn.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 13:09
cyclone schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:43:
Ik had vanochtend weer geen volle accu, weer de melding PLEASE AUTHORIZE op het beeldscherm.
Meer mensen hun config via TAP electric lopen en issues met de OCPP ?
Weer zelfde riedeltje eigenlijk als paar weken terug, reboot hielp niets, OCPP config van WS naar WSS gezet maakt geen drol uit hij connect netjes.
Maar de auto authorize die ik gebruik blijft gewoon met vlagen instabiel, pak je de TAP electric app en doe je een remote start vanuit de app met zelfde RFID dan is het probleem weer als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vermoed meer een OCPP issue bij TAP dan een SMARTEvse om eerlijk te zijn.
Ik heb iets vergelijkbaars. Als ik alle componenten in de OCPP chain reboot (en soms ook als ik alleen de Smart EVSE reboot), dan moet ik opnieuw authorizen in mijn OCPP back-end (SteVE). Ik moet dan een 'remote authorization' command in de back-end uitvoeren op de laadpaal, en dan werkt 'ie weer. Dit was zo bij zowel RFID reader 'off' als nu met 'remote/OCPP' instelling.

• dingo35
Als je OCPP verbindingsproblemen hebt:

-versie v3.11.2 flashen, de niet-debug (standaard) versie

-ws:// url, géén wss:// !!

Met Auto Authorize nu al dagen continu online bij Tap, de onderbrekingen veroorzaak ik zelf door het testen van testversies.

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 16-07-2026 19:03 ]

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 22:33
Soepvlieg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
...
Zal nog even terugrapporteren als ik meer weet.
Durf nu (bijna een week verder) wel te zeggen dat ik de oorzaak gevonden heb: ergens in mijn evcc config (die ik draai voor sessie-logging, niet voor aansturen/instellen evse) zat nog een brakke http post api call.
Nu die eruit is gewoon een stabiel draaiende smartEVSE.

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:47
diamanten schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:08:
Herkennen de smartevse gebruikers dit:
De auto laadt op 1 fase met 1.3 kW, toch geeft het display "solar 3p" aan. Moet dit niet "solar 1p" zijn?
~~~[Afbeelding]
Ik blijf helaas problemen hiermee houden. Kan iemand mij helpen ?
Het probleem (excuses voor de herhaling maar wellicht heeft niet iedereen de vorige post gelezen): Mijn SmartEVSE schakelt tijdens het laden wel terug van 3-fase naar 1-fase, maar daarna niet meer correct terug naar 3-fase.
Bij de start van het laden is er voldoende zonne-energie beschikbaar. De auto begint dan correct met 3-fase laden, met een vermogen van ongeveer 9 kW. Wanneer de zonneproductie afneemt, schakelt de SmartEVSE terug naar 1-fase laden, met een vermogen tussen ongeveer 1.300 en 2.600 W. Dat werkt zoals verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJqs4MSdX326beQZN_DccC5Nyxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ng6hXNXMFxMuFl8NlWD0AmYO.png?f=fotoalbum_large
Wanneer er later weer voldoende zonneproductie beschikbaar is om met 3 fasen te laden, blijft de auto echter laden met 13 A op slechts één fase. Dit blijft zelfs zo wanneer er ongeveer 5.000 W naar het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Het vreemde is dat de webinterface aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen (SOLAR 3P), terwijl uit de metingen duidelijk blijkt dat er maar één fase wordt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryb12o9AlP-mQxFc68sGWylv7f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHcht3PSwslRCpH5ijffBqVF.jpg?f=fotoalbum_large
Ook zie ik geen afteltimer voor het omschakelen. Deze timer heb ik in het verleden wel eens in de interface gezien.

De instelling **C2 contactor** staat op **Auto**.
Is het mogelijk om softwarematig de werkelijke status van C2 uit te lezen?
Ik heb het vermoeden dat C2 fysiek nog steeds is ingeschakeld, terwijl de software denkt dat C2 is uitgeschakeld. Mogelijk verklaart dit waarom de interface ten onrechte aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen. Het stoppen van Solar-laden en vervolgens omschakelen naar Normal heeft geen effect. De auto blijft dan eveneens op één fase laden. Pas na een volledige powercycle van de SmartEVSE wordt er weer correct met 3 fasen geladen.
Configuratie:
* SmartEVSE-versie: 3.11.10
* Start current: 1 A
* Stop time: 8 minuten
* C2 contactor: Automatic

Heeft iemand dit probleem eerder gezien of een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?

[ Voor 12% gewijzigd door diamanten op 17-07-2026 18:47 ]

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:34:
Heeft iemand dit probleem eerder gezien of een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?
Vorig jaar heb ik de code uitgespit en alle opties uitgeschreven :
https://gathering.tweaker...message/83223010#83223010

Geen idee hoe de actuele code is. Wellicht kan je de huidige code weer eens uitschrijven om te kijken waarom de situatie zich voordoet zoals jij die ervaart.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• diamanten
sandergar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Vorig jaar heb ik de code uitgespit en alle opties uitgeschreven :
https://gathering.tweaker...message/83223010#83223010

Geen idee hoe de actuele code is. Wellicht kan je de huidige code weer eens uitschrijven om te kijken waarom de situatie zich voordoet zoals jij die ervaart.
De code uitschrijven: wat heb je toen precies gedaan? Ik zie je spreadsheet, maar komen die waarden (L1, L2 en L3 met stappen van 0,33) uit de programmacode? Nb. ik ben geen superprogrammeur, maar wellicht met een AI-agent kan ik een heel eind komen als je met meer detail kan aangeven wat ik zou moeten doen.

Trouwens: Ik zie in jouw vorige posts dat je werkt met een StartCurrent van 6A, terwijl die van mij 1A is. Uit vorige posts heb ik begrepen dat die StartCurrent van invloed is op een de correcte werking. Initieel had ik die op 0 A en toen werkte het ook niet.

• sandergar
diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:40:
[...]

De code uitschrijven: wat heb je toen precies gedaan? Ik zie je spreadsheet, maar komen die waarden (L1, L2 en L3 met stappen van 0,33) uit de programmacode? Nb. ik ben geen superprogrammeur, maar wellicht met een AI-agent kan ik een heel eind komen als je met meer detail kan aangeven wat ik zou moeten doen.

Trouwens: Ik zie in jouw vorige posts dat je werkt met een StartCurrent van 6A, terwijl die van mij 1A is. Uit vorige posts heb ik begrepen dat die StartCurrent van invloed is op een de correcte werking. Initieel had ik die op 0 A en toen werkte het ook niet.
Voor laden op 1P is min 6A nodig, voor laden op 3P is min 18A nodig.
Ik heb gerekend met gehele Ampere's. 1A gedeeld door 3 fase = 0,33A per fase.
Ik heb de source code in de Github repository zelf geheel proberen te lezen. De AI doet dit vast beter en sneller :)

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Epsilon

diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:40:Trouwens: Ik zie in jouw vorige posts dat je werkt met een StartCurrent van 6A, terwijl die van mij 1A is. Uit vorige posts heb ik begrepen dat die StartCurrent van invloed is op een de correcte werking. Initieel had ik die op 0 A en toen werkte het ook niet.
De start op 1A heeft te maken met het correct afschakelen. Voor de situatie die je beschrijft zou dit niet van belang moeten zijn. Daar is een andere waarde van belang, de waarde die zorgt dat ie netjes omschakelt naar 3F.

@diamanten
Ik zie in de \settings alleen deze:
nrofphases": 1
Geen C2 status.

Wat geeft die aan bij jouw Solar 3P moment?

Gezien hij wel netjes aan schakelt zie ik geen reden tot een hardware issue.

• diamanten
Epsilon schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:37:
[...]

De start op 1A heeft te maken met het correct afschakelen. Voor de situatie die je beschrijft zou dit niet van belang moeten zijn. Daar is een andere waarde van belang, de waarde die zorgt dat ie netjes omschakelt naar 3F.

@diamanten
Ik zie in de \settings alleen deze:
nrofphases": 1
Geen C2 status.

Wat geeft die aan bij jouw Solar 3P moment?

Gezien hij wel netjes aan schakelt zie ik geen reden tot een hardware issue.
C2 status: waar kan ik de actuele waarde zien? Ik zie alleen maar "enable_C2": "Auto" in de log staan of mis ik iets?
Nb. Met een multimeter zou ik uiteraard fysiek de spoelspanning van C2 kunnen meten, maar dat wil ik nog even uitstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door diamanten op 17-07-2026 20:19 ]

• Driehoek
  • Niet online
diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:34:
[...]

Ik blijf helaas problemen hiermee houden. Kan iemand mij helpen ?
Het probleem (excuses voor de herhaling maar wellicht heeft niet iedereen de vorige post gelezen): Mijn SmartEVSE schakelt tijdens het laden wel terug van 3-fase naar 1-fase, maar daarna niet meer correct terug naar 3-fase.
Bij de start van het laden is er voldoende zonne-energie beschikbaar. De auto begint dan correct met 3-fase laden, met een vermogen van ongeveer 9 kW. Wanneer de zonneproductie afneemt, schakelt de SmartEVSE terug naar 1-fase laden, met een vermogen tussen ongeveer 1.300 en 2.600 W. Dat werkt zoals verwacht.
[Afbeelding]
Wanneer er later weer voldoende zonneproductie beschikbaar is om met 3 fasen te laden, blijft de auto echter laden met 13 A op slechts één fase. Dit blijft zelfs zo wanneer er ongeveer 5.000 W naar het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Het vreemde is dat de webinterface aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen (SOLAR 3P), terwijl uit de metingen duidelijk blijkt dat er maar één fase wordt gebruikt.
[Afbeelding]
Ook zie ik geen afteltimer voor het omschakelen. Deze timer heb ik in het verleden wel eens in de interface gezien.

De instelling **C2 contactor** staat op **Auto**.
Is het mogelijk om softwarematig de werkelijke status van C2 uit te lezen?
Ik heb het vermoeden dat C2 fysiek nog steeds is ingeschakeld, terwijl de software denkt dat C2 is uitgeschakeld. Mogelijk verklaart dit waarom de interface ten onrechte aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen. Het stoppen van Solar-laden en vervolgens omschakelen naar Normal heeft geen effect. De auto blijft dan eveneens op één fase laden. Pas na een volledige powercycle van de SmartEVSE wordt er weer correct met 3 fasen geladen.
Configuratie:
* SmartEVSE-versie: 3.11.10
* Start current: 1 A
* Stop time: 8 minuten
* C2 contactor: Automatic

Gebruik je de contactors van stegen of een andere?

• sandergar
diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:14:
[...]

C2 status: waar kan ik de actuele waarde zien? Ik zie alleen maar "enable_C2": "Auto" in de log staan of mis ik iets?
Nb. Met een multimeter zou ik uiteraard fysiek de spoelspanning van C2 kunnen meten, maar dat wil ik nog even uitstellen.
Welke auto hangt er aan de Smart EVSE als dit gebeurd? Als er gewisseld wordt tussen 1P en 3P dan wordt de sessie tijdelijk onderbroken. Kan het zijn dat jouw auto hier niet mee overweg kan en dat de auto niet mee schakelt?

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34
Ik zie dit probleem met SmartEVSE vaker voorkomen in deze thread. Ik gebruik e-flux.io voor mijn declaraties op het werk en daarnaast TapElectric voor de ERE certificaten, maar ik vind het gewoon niet betrouwbaar. (met Joulo proxy, lokaal in Docker)

Vaak lijkt de authenticatie te falen in de SmartEVSE en start het laden niet. Wat eigenlijk prio 1 zou moeten zijn, als de auto er aan hangt, zorg dat je kan laden. Ik heb auto authorize aan staan met een tag id ingevuld, maar de WAF is < 0 op dit moment.

Ik heb ondertussen een Homey automation staan dat wanneer de auto ingeplugged wordt en na X minuten is er geen stroomverbruik, dat ik een melding krijg. Dan kan ik naar buiten rennen, nog een keer inpluggen, waarna het soms wel werkt.

Probleem is, waar ligt het probleem, bij de Joulo proxy, SmartEVSE, Tap, Ford? Komende week komt mijn nieuwe auto binnen en ga ik maar eens testen zonder de Docker er tussen en rechtstreeks op e-flux.

• rikkertjongen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:37
Probeer inderdaad eens zonder de lokale Joulo proxy en kijk inderdaad of dan alles goed gaat. Mocht daar ergens een issue zitten maak die gerust aan op GitHub.

Recent heb ik de logging in de Joulo proxy al aangepast zodat ook volledige debug logging van OCPP berichten mogelijk is, mocht dat iets helpen.

Ik ga volgende week weer verder met testen tussen mijn lader, lokale Joulo Proxy en Tap.

• Driehoek
  • Niet online
diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Je chint is een low noise actuator, die kunnen soms blijven hangen met de smartevse. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wagen niet disconnect tussen het schakelen en de 2e en 3e fase niet meer gebruikt bij het verbinden.

Als je niet wilt meten: het rode vlagje geeft ook een indicatie van wat de actuator doet. Als het rood is en de wagen laadt alsnog enkelfasig weet je dat het aan de wagen ligt (en mogelijks de chint)

• diamanten
Driehoek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:58:
[...]

Gebruik je de contactors van stegen of een andere?
Die van Stegen.

• diamanten
sandergar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:25:
[...]

Welke auto hangt er aan de Smart EVSE als dit gebeurd? Als er gewisseld wordt tussen 1P en 3P dan wordt de sessie tijdelijk onderbroken. Kan het zijn dat jouw auto hier niet mee overweg kan en dat de auto niet mee schakelt?
Een KIA Niro EV van 2024.
Terugschakelen van 3P -> 1P doe die wel.
Hebben andere Tweakers hier ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door diamanten op 18-07-2026 13:13 ]

• diamanten
Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:14:
[...]

Je chint is een low noise actuator, die kunnen soms blijven hangen met de smartevse. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wagen niet disconnect tussen het schakelen en de 2e en 3e fase niet meer gebruikt bij het verbinden.

Als je niet wilt meten: het rode vlagje geeft ook een indicatie van wat de actuator doet. Als het rood is en de wagen laadt alsnog enkelfasig weet je dat het aan de wagen ligt (en mogelijks de chint)
Welke rood vlaggetje bedoel je? Ik zit op V.3.11.0 maar ik heb in de web ui dit vlaggetje nooit gezien.
Zou je een screenshot kunnen sturen of aangeven waar dit zichtbaar is / zou moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHLbFzw6cX7btJT0Gd2jM7Mik10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIv59XMnzKqYG3TM33uoRjus.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door diamanten op 18-07-2026 13:19 ]

• sandergar
diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Een KIA Niro EV van 2024.
Terugschakelen van 3P -> 1P doe die wel.
Hebben andere Tweakers hier ervaring mee?
Er zijn 2 kanten die beide moeten schakelen, de EVSE en de auto! De kant van de Smart EVSE is makkelijk te testen. Daar zou ik mee beginnen. Wordt relais C2 geschakeld door de EVSE?

• diamanten
sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:41:
[...]

Er zijn 2 kanten die beide moeten schakelen, de EVSE en de auto! De kant van de Smart EVSE is makkelijk te testen. Daar zou ik mee beginnen. Wordt relais C2 geschakeld door de EVSE?
C2 wordt in elk geval wel ingeschakeld, want van 3P -> 1P verloopt goed.
De vraag is dus: van 1P -> 3P: wordt C2 uitgeschakeld?
Zo ja en als er dan nog steeds 1P wordt geladen dus ligt het blijkbaar aan de auto.
Zo nee, dan wordt C2 niet goed geschakeld door de EVSE of blijft plakken.

Daarom ben ik benieuwd naar dat rode vlaggetje wat de status van C2 zou aangeven?!

[ Voor 18% gewijzigd door diamanten op 18-07-2026 14:04 ]

• Driehoek
  • Niet online
diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Zo ja en als er dan nog steeds 1P wordt geladen dus ligt het blijkbaar aan de auto.

Daarom ben ik benieuwd naar dat rode vlaggetje wat de status van C2 zou aangeven?!
Op de contactor zelf zit een mini venstertje. Rood is ingeschakeld.

Op je foto's eerder in het topic staat een Chint, vandaar de vraag

• diamanten
Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:14:
[...]

OK, helder. De chint is hergebruikt uit de EVHUB, de Iskra is nieuw. Ik ga de laadpaal later vandaag open maken.

• sandergar
diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Voor de volledigheid :
Het C2 relais heeft 2 NO (Normal Open) contacten.

Uit / niet geschakeld = 1P
(In)geschakeld = 3P

Heb je een volt meter? Meet gewoon of er spanning staat op de uitgang van het relais.

• diamanten
sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Voor de volledigheid :
Het C2 relais heeft 2 NO (Normal Open) contacten.

Uit / niet geschakeld = 1P
(In)geschakeld = 3P

Heb je een volt meter? Meet gewoon of er spanning staat op de uitgang van het relais.
Gemeten: smartevse web ui geeft aan "solar 3P", C2 is ON (rode vlaggetje staat), er staat spanning op uitgang van het C2 relais, auto laadt 1 fase. Conclusie: het ligt aan de auto. Helaas.

• sandergar
diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Gemeten: smartevse web ui geeft aan "solar 3P", C2 is ON (rode vlaggetje staat), er staat spanning op uitgang van het C2 relais, auto laadt 1 fase. Conclusie: het ligt aan de auto. Helaas.
Oorzaak in ieder geval bekend. Heb je Home Assistant of een Homey draaien?

• diamanten
sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Oorzaak in ieder geval bekend. Heb je Home Assistant of een Homey draaien?
Homeassistant

• sandergar
Perfect. Laat HA monitoren wanneer de schakeling van de C2 plaats vind (entiteit : nrofphases). Laat HA dan de laadsessie onderbreken (OFF modus) en na 30 sec ofzo opnieuw de solar modus activeren.

Voor de auto start dan een nieuwe laadsessie en zal deze opnieuw bepalen of hij dat met 1 of met 3 fasen gaat doen. Dat is een simpele automation.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Bontje Blauw schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:49:
Voor jouw beeldvorming.
Bij mij is huidige idle temp 32 graden met bewolking. Geen volle zon.
In de volle zon, 35+ graden buitenlucht, antraciete behuizing, 3 fasen 11kW laden schiet dit naar 60~63 graden. Ik heb met de EVSE begrenst op 65 graden nog geen uitval gehad.
En mijn laadpaal zit behoorlijk vol en is ook donker grijs.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dank! Ik merk dat mijn "probleem" mogelijk ergens anders zit. Ik zal binnenkort testen of het 100% klopt maar anders zie ik dat een fase zoals L3 in het huis nog iets van ~50 a 70 watt trekt terwijl alle andere groepen op L3 uit staan m.u.v. de groep naar de laadpaal.

Echter meet de Home Assistant meter welke NA de SmartEVSE is geschakeld (zodat deze dus enkel de energie welke naar de auto gaat meet en dus niet wat SmartEVSE zelf trekt) 0 watt. Kortom: misschien is iets serieus wat aan het verbruiken of heb ik een schakeling gek gebouwd.

Nogmaals ik zag geen smeulend plastic of kunststof bij de vorige keer dat ik de klep open deed. Maar dit is wel erg vreemd. Ik moet het nog even onderbouwen met echt goede tests maar ik snap er maar weinig meer van.

• Driehoek
  • Niet online
Yariva schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Dank! Ik merk dat mijn "probleem" mogelijk ergens anders zit. Ik zal binnenkort testen of het 100% klopt maar anders zie ik dat een fase zoals L3 in het huis nog iets van ~50 a 70 watt trekt terwijl alle andere groepen op L3 uit staan m.u.v. de groep naar de laadpaal.

Echter meet de Home Assistant meter welke NA de SmartEVSE is geschakeld (zodat deze dus enkel de energie welke naar de auto gaat meet en dus niet wat SmartEVSE zelf trekt) 0 watt. Kortom: misschien is iets serieus wat aan het verbruiken of heb ik een schakeling gek gebouwd.

Nogmaals ik zag geen smeulend plastic of kunststof bij de vorige keer dat ik de klep open deed. Maar dit is wel erg vreemd. Ik moet het nog even onderbouwen met echt goede tests maar ik snap er maar weinig meer van.
Warmtecamera proberen te regelen en is te kijken tijdens een laadsessie?

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:11:
[...]

Warmtecamera proberen te regelen en is te kijken tijdens een laadsessie?
Zeker een goede eerste stap. Maar los van de laadsessie: het vermogen is zichtbaar met een HomeWizard P1 meter. Zodra ik de automaat omhaal verdwijnt die ~70 watt spontaan.

Verder zit er niks op het traject en is het eerste onderdeel wat de kabel vanuit de groepenkast tegen komt de 2 contactoren.

• Driehoek
  • Niet online
Yariva schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:16:
[...]

Zeker een goede eerste stap. Maar los van de laadsessie: het vermogen is zichtbaar met een HomeWizard P1 meter. Zodra ik de automaat omhaal verdwijnt die ~70 watt spontaan.

Verder zit er niks op het traject en is het eerste onderdeel wat de kabel vanuit de groepenkast tegen komt de 2 contactoren.
Verlies op je voedingskabel of ergens een slecht contact? Als je de voedingskabel los maakt ( en er wagos op zet natuurlijk) heb je dan nog steeds de 70 watt?

• diamanten
sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:59:
[...]

Perfect. Laat HA monitoren wanneer de schakeling van de C2 plaats vind (entiteit : nrofphases). Laat HA dan de laadsessie onderbreken (OFF modus) en na 30 sec ofzo opnieuw de solar modus activeren.

Voor de auto start dan een nieuwe laadsessie en zal deze opnieuw bepalen of hij dat met 1 of met 3 fasen gaat doen. Dat is een simpele automation.
Dank voor het meedenken. Automation heb ik net gemaakt, morgen testen!

• Epsilon

Epsilon

Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Verlies op je voedingskabel of ergens een slecht contact? Als je de voedingskabel los maakt ( en er wagos op zet natuurlijk) heb je dan nog steeds de 70 watt?
Je hebt geen 70W verlies op de kabel als er niks aan het laden is :).

Mijn gevoel zegt overigens dat 70W ook niet je probleem is voor de "hoge" temperatuur.

Als iets 70W produceert in een afgesloten kast zoals je had, gaat dat denk ik hogere temperaturen opleveren.

Ter referentie:
Ik heb as we speak 34 graden in een omgebouwde NewMotion laadpaal en deze heeft al 12uur+ niet geladen. Hangt aan de noordkant en heeft er nu een ochtendzonnetje erop (witte kast). En de hele laadpaal meet ik in de meterkast. Dit geheel trekt 0W.

Maar weten waar die 70W naar toe gaat is wel echt belangrijk :).

• Driehoek
  • Niet online
Epsilon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:06:
[...]

Je hebt geen 70W verlies op de kabel als er niks aan het laden is :).

...
Ik zeg niet dat het 100% zeker zo is bij hem maar voor zover ik weet (de opleiding is al 20 jaar geleden) kan dat zeker wel in het geval van lekstromen, bijvoorbeeld beschadigde kabel.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 20:47
sorted.bits schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:38:
Ik zie dit probleem met SmartEVSE vaker voorkomen in deze thread. Ik gebruik e-flux.io voor mijn declaraties op het werk en daarnaast TapElectric voor de ERE certificaten, maar ik vind het gewoon niet betrouwbaar. (met Joulo proxy, lokaal in Docker)

Vaak lijkt de authenticatie te falen in de SmartEVSE en start het laden niet. Wat eigenlijk prio 1 zou moeten zijn, als de auto er aan hangt, zorg dat je kan laden. Ik heb auto authorize aan staan met een tag id ingevuld, maar de WAF is < 0 op dit moment.

Ik heb ondertussen een Homey automation staan dat wanneer de auto ingeplugged wordt en na X minuten is er geen stroomverbruik, dat ik een melding krijg. Dan kan ik naar buiten rennen, nog een keer inpluggen, waarna het soms wel werkt.

Probleem is, waar ligt het probleem, bij de Joulo proxy, SmartEVSE, Tap, Ford? Komende week komt mijn nieuwe auto binnen en ga ik maar eens testen zonder de Docker er tussen en rechtstreeks op e-flux.
Herkenbaar dit. Ik heb een home assistant automation die om die 10 seconden een tag "aanbied" via MQTT totdat de smartevse een allow status heeft. Regelmatig zijn er meer dan 5 loops nodig om het laden te starten. Ik gebruik ook Tap Electric en verder niks. Zonder OCCP/Tap startte het laden altijd direct. Verbinding met Tap is gewoon stabiel (geen disconnects).

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34
Deikke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Herkenbaar dit. Ik heb een home assistant automation die om die 10 seconden een tag "aanbied" via MQTT totdat de smartevse een allow status heeft. Regelmatig zijn er meer dan 5 loops nodig om het laden te starten. Ik gebruik ook Tap Electric en verder niks. Zonder OCCP/Tap startte het laden altijd direct. Verbinding met Tap is gewoon stabiel (geen disconnects).
Ik heb wel de laatste (experimentele) versie van een firmware geinstalleerd sinds deze week, dus eens kijken of het nu betrouwbaar is. Maar met de switch naar EV wil ik gewoon dat het laden ALTIJD start. Anders moet ik echt switchen naar iets 'standaards'.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 20:47
Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als je OCCP configureerd maar autorisatie uitzet (in het menu op OFF), zou dat niet genoeg zijn om je laadsessies te registreren?

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Driehoek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Ik zeg niet dat het 100% zeker zo is bij hem maar voor zover ik weet (de opleiding is al 20 jaar geleden) kan dat zeker wel in het geval van lekstromen, bijvoorbeeld beschadigde kabel.
Zeker een fair point. Alhoewel ik ook moet bekennen dat ik dit gedrag de afgelopen tijd juist niet heb gezien en de kast alsnog lekker heet is. En zoals eerder benoemd: 70 watt zou wel serieus veel lekstroom zijn, veel te veel voor dit scenario.

Afijn ik ga de setup aankijken. Gisteren heeft de auto zonder problemen keurig geladen, maar dat lijkt eerder geluk dan wijsheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIdQQioozx9tOkdafSsc_4a-PmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11EGBVEBMLc5o44AsKhr6GPW.png?f=fotoalbum_large

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:42
Yariva schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:42:
En zoals eerder benoemd: 70 watt zou wel serieus veel lekstroom zijn, veel te veel voor dit scenario.
Ik heb mijn SmartEVSE afgezekerd met een C2 automaat en deze lag er laatst spontaan uit tijdens een solar laadsessie (normaal laad ik eigenlijk alleen smart). Ik heb nog een Shelly energiemeter met stroomklem liggen en zal die eerdaags eens plaatsen om te kijken wat het verbruik van de SmartEVSE daadwerkelijk is. Kan m.i. nooit 2 ampère zijn. Die beide contactors gebruiken elk maximaal 10 Watt en tijdens het intrekken misschien 50 Watt.

• Geim
Nou, da's echt minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WtHZquZqlfOLEQYKtpx8FxNE.png

Links is stand-by, rechts is laden op 2 fasen (~6,5 kW)

• Bontje Blauw
Vandaag kreeg ik deze reactie van Laadloon. Moet dus documenteren. Wat hebben jullie aangeleverd, naast foto's?
Voor de beoordeling van uw Laadpaal #..... hebben wij aanvullende informatie nodig.

Toelichting: Hallo! Bedankt voor je bewijs voor je laadpaal. Zou je kunnen documenteren dat de MID meter op het punt zit voordat de stroom de auto in gaat, zodat deze voldoet aan deze definitie van de overheid:
“De meter op het bemeterd leverpunt moet MID-gecertificeerd zijn en er mag na deze meter geen ander verbruik plaatsvinden dan het volume dat aan het voertuig wordt geleverd. Vindt er na het door u genoemde laadpunt nog verbruik plaats door de laadpaal dat niet direct bij het voertuig terecht komt, dan is dit niet vergelijkbaar met een bemeterd leverpunt. Indien de MID-meter buiten het bemeterd leverpunt is geplaatst, komt deze situatie niet in aanmerking voor ERE's.”

Het is even gedoe, maar wij verwachten extra strikte controles op zelfbouw laadpalen.

Let er ook even op dat het uiteindelijke bewijs wat we nodig hebben om in te boeken de volgende gegevens bevat:
- Charge Detail Records (CDR's) — een volledig overzicht van je laadsessies, met per sessie: begin- en einddatum/tijd, verbruik in kWh (gemeten door de MID-gecertificeerde meter), en een indicatie van adres of laadpaalnummer

Excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank.

COTE!

• Geim
Bontje Blauw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:19:
Vandaag kreeg ik deze reactie van Laadloon. Moet dus documenteren. Wat hebben jullie aangeleverd, naast foto's?

[...]
Certificaat van de MID-meter, foto vanaf de straat waar de laadpaal te zien is, closeup van de laadpaal en closeup van het inwendige van de laadpaal en nog eentje waar de mid-meter goed te zien is.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:31

HaTe

haat niet

Bontje Blauw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:19:

[...]
Ik heb praktisch hetzelfde bericht gekregen. Omdat mijn SmartEVSE in de meterkast zit en de laadpaal via een draad onder de keukenkastjes naar de oprit gaat, heb ik een schema gemaakt met fotos van elke overgang, daarbij geannoteerd wat er te zien is, een plattegrond en de bekabeling ingetekend in een foto van de laadkast zelf.

Of dit wordt geaccepteerd weet ik nog niet!

[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 21-07-2026 08:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-07 23:08
Geim schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Ik heb mijn SmartEVSE afgezekerd met een C2 automaat en deze lag er laatst spontaan uit tijdens een solar laadsessie (normaal laad ik eigenlijk alleen smart). Ik heb nog een Shelly energiemeter met stroomklem liggen en zal die eerdaags eens plaatsen om te kijken wat het verbruik van de SmartEVSE daadwerkelijk is. Kan m.i. nooit 2 ampère zijn. Die beide contactors gebruiken elk maximaal 10 Watt en tijdens het intrekken misschien 50 Watt.
Ik heb er een 1A snel automaat in zitten van Phoenix (TMC-F serie). Geeft geen enken probleem.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
Ik vind het vergrootglas bij bemetering van zelfbouw dat dat beter gedocumenteerd moet worden dan een prefab een beetje overdreven, bij mij zit de meter in m'n meterbord in de meterkast, dus ik zal hier wel niet mee wegkomen voor ERE's.
Destijds heb ik voor het testen van mijn setup een printje besteld waarmee ik een EV kan emuleren.
Als je deze print gebruikt kun je elke willekeurige laadpaal als krachtstroom verlengsnoer gebruiken en kun je die voor elk doeleinde gebruiken...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• Geim
Blackraven schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:00:

Als je deze print gebruikt kun je elke willekeurige laadpaal als krachtstroom verlengsnoer gebruiken en kun je die voor elk doeleinde gebruiken...
Printje? Zulke kabels zijn gewoon te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD4iqVs1qhC8YoBG6KJwylyFigI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lOcT7hLgrtRl3PImmowFhu16.jpg?f=user_large

• sandergar
Blackraven schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:00:
Ik vind het vergrootglas bij bemetering van zelfbouw dat dat beter gedocumenteerd moet worden dan een prefab een beetje overdreven, bij mij zit de meter in m'n meterbord in de meterkast, dus ik zal hier wel niet mee wegkomen voor ERE's.
Destijds heb ik voor het testen van mijn setup een printje besteld waarmee ik een EV kan emuleren.
Het is toch sowieso een kromme regeling? Als je het geluk hebt een eigen laadpaal aan huis te hebben dan heb je al vele voordelen en krijg je nu ook nog eens geld toe. Heb je dit geluk niet dan mag je ergens op straat laden bij een laadpaal met mid meter maar dan is de ERE regeling niet voor jou beschikbaar.

De inboekers moeten zich aan de kaders houden om uitbetaald te worden. De kaders zijn bepaald door een wit overhemd achter een bureau. Vele regelingen van de overheid worden gemaakt door hoog geschoolden die ver van de praktijk afstaan. Daar kan je als Tweaker een discussie over willen voeren maar daar ga je toch nooit uitkomen.

Laten we blij zijn dat er enkele inboekers zijn die wel het aandurven om onze zelfbouw laadpalen te accepteren.

Edit :
Voor de ERE certificaten regelingen worden goed werkende oplaadpalen zonder MID meter nu vervangen door nieuwe oplaadpalen met MID meter. Valt dit onder duurzaam omgaan met de wereld?

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 24-07-2026 14:01 ]

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:59
Het is geen kromme regeling want laden van EV's wordt beloond.

Dat daarna in bepaalde gevallen de Belastingdienst mogelijk aan komt kloppen is niet meer dan normaal.

Daarnaast moet het me van het hart dat ik zo hier en daar mensen hoor/lees klagen over regels of dat er zijn die 'stiekum' willen tappen vanaf de laadpaal en dan denk ik dat die mensen maar moeten gaan solliciteren voor de baan van zeurpiet.

21,9 kWh/100km

• Geim
tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:15:
Daarnaast moet het me van het hart dat ik zo hier en daar mensen hoor/lees klagen over regels of dat er zijn die 'stiekum' willen tappen vanaf de laadpaal en dan denk ik dat die mensen maar moeten gaan solliciteren voor de baan van zeurpiet.
Ik denk dat je e.e.a. dan niet goed begrijpt. Een boel inboekers doen (enorm) moeilijk met zelfbouw laadpalen, omdat je dan misschien wel stroom na de meter kunt aftappen, want zelfbouw, alles is dan mogelijk. Terwijl er tegelijkertijd met elke laadpaal stroom is af te tappen met een verloopkabeltje. Beetje meten met 2 maten.

• tukker999
Ik vind het niet meer dan terecht dat inboekdienstverleners moeilijk doen over zelfbouw laadpalen en ik vind mensen die proberen na de MIDmeter af te tappen 'lelijk woord'.

21,9 kWh/100km

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-07 07:51

HRV

Geim schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat je e.e.a. dan niet goed begrijpt. Een boel inboekers doen (enorm) moeilijk met zelfbouw laadpalen, omdat je dan misschien wel stroom na de meter kunt aftappen, want zelfbouw, alles is dan mogelijk. Terwijl er tegelijkertijd met elke laadpaal stroom is af te tappen met een verloopkabeltje. Beetje meten met 2 maten.
Als het een standaard paal is dan is het makkelijk registreren (want alles is hetzelfde) en hebben ze minder werk aan toekomstige audits verwacht ik.

Bij een zelfbouw moeten ze iedere installatie apart bekijken. Dat alleen al kost al meer tijd en zet de marge onder druk.

Dat is denk ik de reden dat vele zich er niet aan wagen.

• Geim
HRV schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Als het een standaard paal is dan is het makkelijk registreren (want alles is hetzelfde) en hebben ze minder werk aan toekomstige audits verwacht ik.
Precies mijn punt. Zolang het maar een goedgekeurd paal is uit het lijstje gaat, maakt niemand zich er druk om, terwijl dit geen enkele garantie is dat er niet gesjoemeld wordt door mensen met de naam die @tukker999 ze geeft.

Overigens heb ik 2x een zelfbouwpaal bij laadloon aangemeld en beide gingen probleemloos.

• sandergar
tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:15:
Het is geen kromme regeling want laden van EV's wordt beloond.
Wordt het laden van EV's, die niet op eigen oprit geladen kunnen laden, ook beloond?

• tukker999
sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Wordt het laden van EV's, die niet op eigen oprit geladen kunnen laden, ook beloond?
Alle laden van EV wordt beloond als het het maar gedaan wordt met een laadpaal met een MIDmeter die aangemeld is bij een inboekdienstverlener. Dus ook als je jouw buurman bij jou laat laden. Wat telt is wat de MIDmeter registreert.

21,9 kWh/100km

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:07
sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Als de eigenaar dat geregeld heeft wel, alleen gaat de uitkering dan naar de eigenaar en niet naar diegene die daadwerkelijk aan het laden is. De laadpalen van mijn werkgever zijn ook aangemeld.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• sandergar
Degene die niet anders kunnen dan laden bij een straatpaal die worden niet beloond he! Maar prima hoor, hou maar lekker vol dat iedere EV eigenaar beloond wordt!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:15:
Degene die niet anders kunnen dan laden bij een straatpaal die worden niet beloond he! Maar prima hoor, hou maar lekker vol dat iedere EV eigenaar beloond wordt!
De laadpaal exploitant ontvangt de ERE certificaten en gebruikt dat om de business case sluitend te krijgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Andrehj
  • Niet online
sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:15:
Voor de eigenaar van de paal wordt het laden goedkoper. Met het idee van vrije concurrentie in het achterhoofd kan daarmee de prijs van een laadbeurt of kWh naar beneden en zal uiteindelijk dus elke EV-rijder ervan profiteren.
Vergeet niet dat iemand met een eigen laadpaal eerst de investering in een MID-laadpaal moet doen. Voordat je die terug hebt verdiend ben je al heeeeeeel wat laadbeurten verder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Epsilon

Epsilon

Voor ERE zaken is er een ander topic :).
Graag verder over zelfbouw-laadpalen hier :).

• Conrado
  • Laatst online: 29-07 19:36
tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:40:
Ik vind het niet meer dan terecht dat inboekdienstverleners moeilijk doen over zelfbouw laadpalen…..
Welke regeling sluit zelfbouw uit? En waarom accepteert de belastingdienst de MID meterstanden van mijn zelfbouw dan wel?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• tukker999
Conrado schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:19:
[...]

Welke regeling sluit zelfbouw uit? En waarom accepteert de belastingdienst de MID meterstanden van mijn zelfbouw dan wel?
Ho Ho Ho

Ik vind het niet meer dan redelijk dat inboekdienstverleners goed controleren of de installatie bij zelfbouw in orde is.

Dat is wat ik schrijf. Ik heb niet geschreven dat zelfbouw uitgesloten zou moeten worden.

Sterker nog; ik heb mijn eigen EVBox omgebouwd met SmartEVSE en een MIDmeter.

De installatie is na overleggen van een paar foto's achter mekaar goedgekeurd.

21,9 kWh/100km

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
Geim schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Printje? Zulke kabels zijn gewoon te koop.

[Afbeelding]
Dit is een V2L kabel? Om in de auto te steken, niet in de laadpaal.

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Op de SmartEVSE (v3.11.2) van mijn buren heb ik een fysieke knop geconfigureerd waarmee zij de lader kunnen in- en uitschakelen. Dat werkte altijd prima.

Sinds ik OCPP (Joulo) heb geconfigureerd, werkt die knop echter niet meer. Zodra er een auto wordt ingeplugd, begint de laadpaal direct met laden, ongeacht de stand van de knop.

Ik heb in dit topic al gelezen dat meer mensen hier tegenaan zijn gelopen en dat dit bijvoorbeeld met Home Assistant en het sturen van RFID tags is op te lossen.

Mijn buren hebben echter geen Home Assistant en willen het liefst gewoon weer de fysieke knop kunnen gebruiken zoals voorheen.

Is dit mogelijk in combinatie met OCPP? Zie ik een instelling over het hoofd, of is dit een bekende beperking van SmartEVSE/Joulo?

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-07 18:00
Hier ineens weer problemen met de OCPP verbinding met tap op v3.11.2.
Ik vermoed dat TAP weer iets gewijzigd heeft waardoor de verbinding nu elke keer wegvalt op wss.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:22
Ik gebruik ook TAP, maar dan met een Phoenix Contact controller. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen met verbinden naar TAP (met wss://) Misschien logt mijn controller dat niet goed, zou kunnen.

De Phoenix Contact controller stuurt iedere 15 minuten een OCPP heartbeat om te checken of er verbinding is en de sessie in de firewall levend te houden. Ik weet niet of de SmartEVSE dat ook doet, maar dat lijkt me wel verstandig..

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:42

Ersus

Zuid-Limburg

FatalError schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:34:
Ik gebruik ook TAP, maar dan met een Phoenix Contact controller. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen met verbinden naar TAP (met wss://) Misschien logt mijn controller dat niet goed, zou kunnen.

De Phoenix Contact controller stuurt iedere 15 minuten een OCPP heartbeat om te checken of er verbinding is en de sessie in de firewall levend te houden. Ik weet niet of de SmartEVSE dat ook doet, maar dat lijkt me wel verstandig..
Interessante ombouw.

ERE ook zonder problemen?

Ik ben oriënterend wat betreft een laadpaal oplossing die ik als semi openbaar zou willen registreren om vervolgens de leaseauto middels de MTC thuis te laden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Geim
m.eddy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Dit is een V2L kabel? Om in de auto te steken, niet in de laadpaal.
Nou, nee. Beter naar de stekker kijken, dit is een klein model (male) type 2. Maar misschien is dit duideljiker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIBcyF7X7j1F24nGD2NVhJwDxdg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3gLb09Iyn6NlSzQN34IRUXRL.jpg?f=user_large

• m.eddy
Geim schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:20:
[...]

Nou, nee. Beter naar de stekker kijken, dit is een klein model (male) type 2. Maar misschien is dit duideljiker:

[Afbeelding]
Afbeelding waarnaar ik refereerde liet de connector niet duidelijk zien. Toen ik de afbeelding googlede kwam ik hier uit Amazon .

Een V2L connector.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:25
m.eddy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 01:15:
[...]

Afbeelding waarnaar ik refereerde liet de connector niet duidelijk zien. Toen ik de afbeelding googlede kwam ik hier uit Amazon .

Een V2L connector.
Daar staan meerdere plaatjes bij, waaronder ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIb_7U4RdCS77T9ZT98lzcV-29s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOv3YmfpNnHC0nmlnYUaner8.png?f=fotoalbum_large

Die ga je toch echt niet in je auto aangesloten krijgen.

Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• m.eddy
adjego schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:17:
[...]

Daar staan meerdere plaatjes bij, waaronder ook deze:
[Afbeelding]

Die ga je toch echt niet in je auto aangesloten krijgen.
Dat zal ook een v2L zijn alleen met het verkeerde plaatje erin geplakt. Het achtergrondplaatje laat de bedoeling zien.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10

Adze

CCNP !

m.eddy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Dat zal ook een v2L zijn alleen met het verkeerde plaatje erin geplakt. Het achtergrondplaatje laat de bedoeling zien.
Ik heb zoiets gekocht via Amazon. Ik steek deze in laadpaal, waarna ik de stofzuiger kan aansluiten om auto te reinigen. Hoef ik niet verlengsnoer uit te rollen. Daar zit niets V2L aan/bij

Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MUKLAvABC5paqg3J-W_tmg8uzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7amFPHcRy3ll9RYKMC2HPny.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Adze op 28-07-2026 09:33 ]

• m.eddy
Adze schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Ik heb zoiets gekocht via Amazon. Ik steek deze in laadpaal, waarna ik de stofzuiger kan aansluiten om auto te reinigen. Hoef ik niet verlengsnoer uit te rollen. Daar zit niets V2L aan/bij

Deze:

[Afbeelding]
Ah puik ok dan. :)

• FatalError
Ersus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Interessante ombouw.

ERE ook zonder problemen?
De donorpaal was een Ecotap laadpaal.

ERE gaat vooralsnog zonder problemen. In januari maar eens zien hoe dat uit pakt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

FatalError schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:16:
[...]

De donorpaal was een Ecotap laadpaal.

ERE gaat vooralsnog zonder problemen. In januari maar eens zien hoe dat uit pakt.
RFID module ook gekoppeld?
Ik wil wel met de Phoenix aan de slag gaan.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• FatalError
Ersus schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:22:
[...]

RFID module ook gekoppeld?
Ik wil wel met de Phoenix aan de slag gaan.
Ik heb de Phoenix Contact CHARX-3050 goedkoop in Duitsland op de kop weten te tikken.

Als RFID lezer gebruik ik deze: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/rfid-device-ev-rfid-elt-pcb-1309772 Gevonden op Ebay voor een acceptabele prijs. Er zijn ook andere RFID lezers comptible.

De voeding uit de donorpaal was al geschikt (12v), de lekstroomdetectie is dezelfde als hier overal gebruikt wordt (RCM14-03). De energiemeter is een Carlo Gavazzi EM340, exacte typenummer kan ik wel voor je opzoeken. Er zijn er meer die compatible zijn.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

FatalError schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Ik heb de Phoenix Contact CHARX-3050 goedkoop in Duitsland op de kop weten te tikken.

Als RFID lezer gebruik ik deze: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/rfid-device-ev-rfid-elt-pcb-1309772 Gevonden op Ebay voor een acceptabele prijs. Er zijn ook andere RFID lezers comptible.

De voeding uit de donorpaal was al geschikt (12v), de lekstroomdetectie is dezelfde als hier overal gebruikt wordt (RCM14-03). De energiemeter is een Carlo Gavazzi EM340, exacte typenummer kan ik wel voor je opzoeken. Er zijn er meer die compatible zijn.
Fijn! Dank voor de gedetailleerde info, zeer gewaardeerd.

• Conrado
Hier is nog steeds het probleem dat de auto 's ochtend - als er voldoende zonne-energie is - niet begint met solar laden, maar in de four schiet. De auto is nu gekoppeld, en de EVSE wacht op solar. Zodra diie er is meldt de auto 'fout tijdens het opladen'.
Ik heb daarom v3.11.2-debug geladen en kijk met Telnet mee.

Tijdens het wachten op solar zie ik het volgende in geel voorbij komen
code:
1
2
(I) (loop)(C1) STATE: B1 Error: 1 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 60 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.0 A IsetBalanced: 0.0 A, MainsMeter.Timeout=7, CircuitMeter.Timeout=20, EVMeter.Timeout=64.
(I) (loop)(C1) L1: 3.0 A L2: 1.2 A L3: 1.4 A Isum: 5.6 A
Is dat correct tijdens het wachten op solar, of betekent Error ook daadwerkelijk een fout?

• dingo35
Nee Error 1 betekent LESS_6A, wat correspondeert met "Waiting for power"; dat is dus normaal gedrag.

Dit type probleem is meestal te wijten aan het EV; valt bijv. in diepe slaap en kan niet meer gewekt worden, of vergeet anderszins de CP/PP lijnen te checken omdat het EV (onterecht) denkt dat de sessie afgelopen is.
Vooral problematisch bij Franse en Chinese EVs.

• Conrado
Dat van die diepe slaap kan kloppen, maar daarna pikt de auto het na ontwaken niet op. Kabel uit/in, EVSE rebooten, niets helpt. Ja, de rode LED op de auto wordt weer standaard wit. Wat er gebeurd is dat de EVSE het relais aantrekt - er is volop zon - maar de auto niet start met laden. Op het display staat de tekst "Initialiseren". De auto 20cm verrijden in de garage en weer aankoppelen is voldoende.

Kortom, terug naar de dealer. Het is overigens een Amerikaanse Zweed met een Portugese laad-unit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 29-07-2026 09:41 ]

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste