Rust in de tent kan ik begrijpen. Maar aan de andere kant: je hebt er ook geen omkijken naar, dus rust voor wie. De auto? Die zal het een worst wezen

. En uiteraard raad ik aan om de timer te bruiken, zodat pas na bijvoorbeeld 5min of 10min minder dan <ingesteld> overschot het laden stopt. Op bewolkte dagen kom ik (en vele met mij) niet op 8A/10A overschot. En er zijn niet genoeg dagen met dat overschot om alleen dan te laden.
Keuzes worden gebaseerd op je situatie en die van mij is anders dan die van jou. Er "moet" bij mij 300kWh per maand de EV in om te rijden. Als het een paar dagen niet zonnig is, moet ik ook importen. Het zou in mijn geval jammer om 1000W aan overschot verloren te laten gaan.
En elke druppel zon in de auto? Graag, als die anders "verloren" gaat. Dat is voor mijn situatie gewenst.
Het laadverlies is overigens wel een goed punt

.
Dat wil ik voor mijn auto eens uittesten, om het verschil in laadverlies tussen 6A, 16A, 3x10A en 3x16A bijvoorbeeld te bekijken.
Maar als overschot niets opbrengt, is laadverlies irrelevant qua kosten natuurlijk. Als je alles importeert of stuurt op kosten maak je andere keuzes.
Kortom: Alles ligt aan de situatie waarin je zit

.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 1% gewijzigd door
Epsilon op 16-05-2026 15:34
. Reden: Typos en lopende zinnen ]