• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:45
diamanten schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:26:
[...]

Voor diegene, die ook eens wil testen zonder EV:
CP via een diode en een weerstand van 880 ohm verbinden met PE en het laden start! [Afbeelding]
Eh, en aan welke kant komt dan de anode kant van de diode (CP?)

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:43
edwin2021 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:00:
[...]

Eh, en aan welke kant komt dan de anode kant van de diode (CP?)
Ja, anode aan CP, je meet dan 6V tussen CP en PE, zie ook https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-als-stroomvoorziening/

[ Voor 7% gewijzigd door diamanten op 19-04-2026 08:44 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:13

Adze

CCNP !

Heeft er iemand ervaring met de basmeerman firmware versie van SmartEVSE 3.5 versie? Deze lijkt behoorlijk wat verbeteringen met zich mee te brengen. Ik ben nieuwsgierig of dit project een samenwerking is, of iemand met ambitie die op eigen houtje verder is gegaan.

Met info: https://github.com/basmeerman/SmartEVSE-3.5

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Adze schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:56:
Heeft er iemand ervaring met de basmeerman firmware versie van SmartEVSE 3.5 versie? Deze lijkt behoorlijk wat verbeteringen met zich mee te brengen. Ik ben nieuwsgierig of dit project en samenwerking is, of iemand met ambitie die op eigen houtje verder is gegaan.

Met info: https://github.com/basmeerman/SmartEVSE-3.5
Wel leuk gedaan, maar wel gelijk een enorm eigen pad in geslagen waardoor het gevoelsmatig nooit meer bij de repo van @dingo35 en @stegen in komt. Ik experimenteer zelf ook veel met AI coding maar als je er geen goede guidelines aan geeft loopt het snel uit de pas en wie snapt de code dan nog als het niet goed meer werkt?

Ongezouten mening zonder de code te bekijken trouwens. :+

Vond het leuk om te zien dat de SmartEVSE die ik vorige week binnen kreeg standaard geleverd wordt met de @dingo35 firmware.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:02
@Adze Bas @b01 heeft een tijdje geleden contact met me gezocht, maar zoals @Beekforel ook al opmerkte, de veranderingen zijn zo massaal dat dat niet praktisch inpasbaar is; we proberen evolutionair te ontwikkelen, en dit is een nogal revolutionair loslaten van Claude op onze code, met een sterke nadruk op architectonische terminologie die dan vooral uit de code afgeleid lijkt, ipv op informatie-theoretische principes gebaseerd.
Nogal "talig", wat je van een LLM mag verwachten, maar waarbij orthogonale ontwerpprincipes lijken te ontbreken.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:03:
@Adze Bas @b01 heeft een tijdje geleden contact met me gezocht, maar zoals @Beekforel ook al opmerkte, de veranderingen zijn zo massaal dat dat niet praktisch inpasbaar is; we proberen evolutionair te ontwikkelen, en dit is een nogal revolutionair loslaten van Claude op onze code, met een sterke nadruk op architectonische terminologie die dan vooral uit de code afgeleid lijkt, ipv op informatie-theoretische principes gebaseerd.
Nogal "talig", wat je van een LLM mag verwachten, maar waarbij orthogonale ontwerpprincipes lijken te ontbreken.
Er is wel veel werk verzet op documentatie zie ik, dat ziet er best goed uit. Het zou geen gek idee zijn om stap voor stap zaken over te brengen naar de bleeding edge repo denk ik, maar wel gecontroleerd en met doel.

• dingo35
Ik juich parallelle ontwikkeling overigens van harte toe, "may the best version win"; ik vind het alleen jammer dat @b01 geen eigen release-nummering hanteert (bijv. 26.04) maar op die van ons voortborduurt, wat garant staat voor verwarring ("ik zit op v3.13.1", "dat kan niet want die is nog niet uit", etc)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Stufipower schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:06:
Het lijkt erop dat er een sponsortoken nodig is voor de nieuwe integratie van smartevse in evcc. Is dit zo bedoeld? Ik dacht namelijk dat open source hard / software gratis werd geintegreerd.
Dat is spijtig te horen. Ik zie het idd ook hier staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2riGRTdZhmJ4Ca0pDqC6I5-BbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/819mIJEYWSue6WmXWdyb75zz.png?f=fotoalbum_large

Ik lees overigens in deze opmerking dat de load-balancing van smart-evse overruled wordt. Dat is jammer, want die lijkt sneller te acteren dan de loadbalancing van evcc, zoals 'bakkerv' daar schrijft. Zo te zien zijn zijn opmerkingen nog niet meegenomen in de huidige implementatie.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:23
sorted.bits schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:45:
Ik heb een andere app gemaakt die de MQTT integratie gebruikt en dus geen aanslag pleegt op je HTTP server. Ook is data actueler omdat er niet gepolled wordt. Hij is nog in test, maar je kan hem al installeren:
Top, gaaf. Maakt het nog uit welke firmware ik gebruik?
Ik ben hem aan het etsten en het valt me op dat de opdrachten "Laadmodus instellen op..." en "Laadstroom instellen op..." niets doen. Ik zag niets veranderen bij mijn Smartevse en toen ik via MQTTX meekeek kwamen er ook geen berichten voorbij. Wel als ik start met laden:
Topic: SmartEVSE/8601/Set/ModeQoS: 0
Normal
Ga je nog een topic starten op het Homey forum, lijkt me een meer aangewezen plaats om dit verder te bespreken.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Geim schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:02:
[...]

Top, gaaf. Maakt het nog uit welke firmware ik gebruik?
Ik ben hem aan het etsten en het valt me op dat de opdrachten "Laadmodus instellen op..." en "Laadstroom instellen op..." niets doen. Ik zag niets veranderen bij mijn Smartevse en toen ik via MQTTX meekeek kwamen er ook geen berichten voorbij. Wel als ik start met laden:
Topic: SmartEVSE/8601/Set/ModeQoS: 0
Normal
Ga je nog een topic starten op het Homey forum, lijkt me een meer aangewezen plaats om dit verder te bespreken.
Ik zie het probleem al, ik heb een geupdate versie geplaatst (hier). Sommige flow kaarten werden nog niet goed geregistreerd.

• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21
Na een jaar onze R5 geladen te hebben met een granny lader, wilde ik toch wat meer intelligentie in de lader. Na me verdiept te hebben in de verschillende laadpalen, kwam ik toch telkens weer terug in dit forum topic. Net nadat ik het hier volledig doorgelezen had, kreeg ik de mogelijkheid om een oude EVbox over te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3MFcDF_u-UE4D_GZAbPmQY3C38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xggZLSYCPXUA40AO8GdynW3W.jpg?f=fotoalbum_large
Na verwijderen van alle onnodige zooi, had ik meer dan genoeg ruimte om de smartEVSE in te bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8KTIrwk__vsegJkPTxqLr6ithc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHDDJKrqdWFZk8H14j3AQ84C.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat de paal in m'n garage hangt, heb ik geen rfid nodig. Wel de knop erbij genomen om eenvoudig te switchen tussen solar en smart laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xtNJhW_Ej5bpVxwYpnbIo0A1Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXoMbk4VlbcR37PS84uIyD45.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer ik het in- en uitpluggen van de kabel beu ben, koop ik wel een extra kabel die ik er gewoon in laat zitten :)

Bij deze iedereen die in dit forum gepost heeft hartelijk bedankt, ik heb veel van jullie geleerd!
En vooral natuurlijk @stegen en @dingo35 voor de hard- en software _/-\o_

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
dingo35 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:50:
Ja zeker, en voor diegenen die nog wat meer willen experimenteren, in de master branch zitten twee gloednieuwe features:
1 CircuitMeter: voor iedereen die een subpanel (ook wel: garage) configuratie heeft: de EVMeter werd misbruikt om de zekering van je subpanel te bewaken; met deze change wordt de EVMeter weer gewoon de weergave van je EV verbruik, en kun je een aparte kWh meter als CircuitMeter instellen voor het bewaken van je subpanel zekering.
Nuttig voor als je gebruik wil maken van ERE certificaten!!!
Vraagje over "en kun je een aparte kWh meter als CircuitMeter instellen voor het bewaken van je subpanel zekering". Welke opties heb je in de communicatie tussen een (tweede) aparte kWh meter en de smartevse? Kun je naast een EVMeter op modbus nog een CircuitMeter op modbus configureren? Of kun je evt ook over mqtt smartevse voeden met de meetwaarden van een CircuitMeter?

• dingo35
Ja de CircuitMeter kan zowel via modbus als via de API gevoed worden. Als het goed is is dit bijgewerkt in de manual?

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:11
Hallo, ik ben al langere tijd gebruiker van 2 laadpalen met smart evse.
v3.10.3 (ik doe niks met HA)
beide palen met rfid reader, led knop, eigen meter, en back office van TAP. en 3 fase aangesloten, elk een eigen 3 fase groep in de groepenkast.
ik laad 2 auto's. allebei kunnen ze maar 1 fase laden .
Nu gaat er 1 auto weg en komt er een voor terug die 3 fase kan laden (VW ID.4)
deze auto zal op de laadpaal worden geladen die ingesteld staat als volger (node1),
master blijft de VW E-UP aan .
Nu wil ik alleen de laadpaal die als volger staat ingesteld met solar laden , maar als ik op de knop druk op de volger schakelt de master ook mee van solar naar smart, maar deze moet altijd op smart blijven want de VW E-UP moet ten allen tijde geladen worden want de vrouw heeft deze elke dag nodig.
Hoe kan ik dit instellen dat ze allebei hun eigen ding doen.
ik heb maar 1 sensorbox in de groepenkast.
alvast bedankt ,

• dingo35
De master bepaalt hoeveel stroom er beschikbaar is, en verdeelt dit over zichzelf en de slaves; daarom staan ze allen altijd in dezelfde mode.

Als je ze onafhankelijk van elkaar wil laten werken dan moet je de modbus verbinding weghalen, PowerSharing op disabled zetten en ze beiden voeden met MainsMeter data.

• M.Ahammar
Dankje , kan ik ze dan wel onafhankelijk aansluiten op 1 sensorbox , of gaat dit conflicten geven.

Werkt nu prima 👌

[ Voor 10% gewijzigd door M.Ahammar op 20-04-2026 14:00 ]

• dingo35
Op een modbus kan maar 1 master, maar je kunt de tweede SmartEVSE voeden met MQTT of REST data uit de Sensorbox.

• M.Ahammar
Ja klopt inderdaad , 2e paal gaf af en toe storing.
Nu 1 paal via de sensorbox en 1 paal via homewizard.
Morgen even kijken of ik beide palen via homewizard doe en dan zien of dat ook goed gaat.
Tot zover bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VAhNsS2xIClwhfk1_syHlSvU2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvJRRXEekt7jdHbtE70CKdRO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOMVCchDbWB5kOz6V-wkwd7AAjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOXPJ126AXDQVlwhoKy7Jlzt.jpg?f=fotoalbum_large

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:45:
Op een modbus kan maar 1 master, maar je kunt de tweede SmartEVSE voeden met MQTT of REST data uit de Sensorbox.
Weet je toevallig wat de laders dan doen als ze beide in solar staan?

• dingo35
Nee dat hangt van de respons van de regelloop Sensorbox->SmartEVSE->EV->Sensorbox af, en dat scheelt per EV.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-04 22:29
Driehoek schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:03:
[...]

Weet je toevallig wat de laders dan doen als ze beide in solar staan?
Er zijn 2 regelaars die tegen elkaar in gaan proberen de 0 op de meter te halen dus dan wordt een leuk dansje ;)

Ik heb het in het begin getest en met een Hyundai Kona en een Kia EV3 is het effect is dat de ene uiteindelijk de overhand krijgt over de andere. Je zou het even kunnen proberen, wie weet regelt de ene auto wel agressiever en neemt altijd de overhand.

Ik heb powershare dus uitgezet en ik regel het extern als ik wil dat de ene auto de prioriteit krijgt.

Wat in mijn geval nog wel een welkome feature zou zijn is dat (met powershare uit) de mainsmeter via modbus gedeeld kan worden zodat de 2e laadpaal met slechte wifi ontvangst een stabiel signaal krijgt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:46
@dingo35 ter info. Geen idee waarom, maar nu ervaar ik dit probleem niet meer. Geen updates of iets dergelijks gedaan…
Mike_S schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:01:
V3.10.3 geïnstalleerd, ben benieuwd…

Display in UI geeft problemen (iOS Safari), zie hieronder, auto koppel ik morgen pas aan…

[Afbeelding]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:25
Kaspers schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:22:
[...]

Dat is spijtig te horen. Ik zie het idd ook hier staan:
[Afbeelding]
Volgens mij staat de sponsortoken vereiste in ieder geval nu wel goed: https://docs.evcc.io/en/d...stegen-smart-evse-v3--v35

"Without sponsoring" staat er nu. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 20-04-2026 21:57 ]

• dingo35
@Mike_S Hier hetzelfde; het heeft te maken met het openen en hergebruiken van meerdere verbindingen, en dat gaat soms goed, en soms niet; en het lijkt zich na verloop van tijd te stabiliseren. Maar het blijft een bug.....

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
Mike_S schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:01:
V3.10.3 geïnstalleerd, ben benieuwd…

Display in UI geeft problemen (iOS Safari), zie hieronder, auto koppel ik morgen pas aan…
Opgelost in https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/pull/361

Dit probleem ontstond doordat het aantal HTTP-verbindingen naar de SmartEVSE beperkt is. Soms was er geen ruimte meer voor het LCD (dat via een WebSocket werkt voor status en bediening). In deze fix wordt altijd één verbinding gereserveerd voor het LCD, waardoor de pagina nu betrouwbaar opent.

Testversie: https://juur.link/download/firmware.bin (niet blind vertrouwen - beter zelf een build maken 😉)

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik gebruik een maand de smartevse 3.1 met rfid en koppeling naar tap electric. Tot de laatste update van @dingo35 was en een issue met hard afkappen van sessies. Dat is opgelost met 3.10.3

Twee weken geleden heb ik mijn laadstation gekoppeld aan Joulo voor het sparen van ERE certificaten. Omdat ik al een OCPP koppeling heb naar de backend van Tap Electric is er een oplossing bedacht door de makers bij Joulo, de OCPP proxy

Ik draai deze als docker image op mijn synology, richt mijn smartevse naar de proxy en die praat vervolgens met Tap electric als primary en naar Joulo als secondary. Werkt goed.

Ik merkte net dat de lader het niet deed, foutmelding was OCPP offline. gekeken naar de proxy, die was vastgelopen. Vervolgens de smartevse rechtstreekt connected naar Tap Electric, nog steeds offline. Toen de smartevse een reboot gegeven en toen startte de ocpp proxy weer. Omdat ik hier las over de http socket overflow, bedacht ik me dat dit weleens het probleem zou kunnen zijn. Nog andere hier die deze usecase hebben?

Kan je rebooten schedulen via MQTT? Dat zou dan voor nu een eventue workaround zijn

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:57
ik had wat issues met de grid reward bij Tibber. Laadplan werd niet goed juist gemaakt. Het is gelukkig opgelost (zie bericht hieronder). @dingo35 is het onjuist doorgeven of er één of 3 fase wordt geladen een bug in de SmartEVSE?

Daarnaast zou wel jammer zijn als de OCPP integratie met tibber straks gaat stoppen als ze over gaan naar een andere API.

Bedankt voor je bericht. Ik heb onze ontwikkelaars naar het probleem laten kijken en die zagen dat we van de lader doorkregen dat er maar met 1 fase geladen zou worden. We hebben het voor de Renault nu standaard vastgezet op 3-fase. Als je ook andere auto's vast op 3-fase wilt laten instellen dan hoor ik dat graag.

Ik wil opmerken dat we officieel geen ondersteuning geven voor SmartEVSE lader. De OCPP server die we voor MyEnergi/Zappi hebben opgezet zal waarschijnlijk binnenkort uitgezet gaan worden omdat we voor Zappi zijn overgestapt naar de API van MyEnergi.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag!

• dingo35
Dat is geen voor mij bekende bug; ik debug met SteVe en Tap Electric en daar zie ik geen vreemde zaken.

Gebruik je ook een Renault app/API richting Tibber of is de SmartEVSE de enige die info stuurt?

Andere Tibber gebruikers zelfde ervaring?

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:57
dingo35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:18:
Gebruik je ook een Renault app/API richting Tibber of is de SmartEVSE de enige die info stuurt?
Tibber heeft geen API voor renault. De SmartEVSE is dus de enige API die ik heb met Tibber heb. SOC van de auto geef ik handmatig op in de Tibber app bij aankomst
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste