Ik blijf helaas problemen hiermee houden. Kan iemand mij helpen ?
Het probleem (excuses voor de herhaling maar wellicht heeft niet iedereen de vorige post gelezen): Mijn SmartEVSE schakelt tijdens het laden wel terug van 3-fase naar 1-fase, maar daarna niet meer correct terug naar 3-fase.
Bij de start van het laden is er voldoende zonne-energie beschikbaar. De auto begint dan correct met 3-fase laden, met een vermogen van ongeveer 9 kW. Wanneer de zonneproductie afneemt, schakelt de SmartEVSE terug naar 1-fase laden, met een vermogen tussen ongeveer 1.300 en 2.600 W. Dat werkt zoals verwacht.
/f/image/ng6hXNXMFxMuFl8NlWD0AmYO.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer er later weer voldoende zonneproductie beschikbaar is om met 3 fasen te laden, blijft de auto echter laden met 13 A op slechts één fase. Dit blijft zelfs zo wanneer er ongeveer 5.000 W naar het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Het vreemde is dat de webinterface aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen (SOLAR 3P), terwijl uit de metingen duidelijk blijkt dat er maar één fase wordt gebruikt.
:strip_exif()/f/image/eHcht3PSwslRCpH5ijffBqVF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook zie ik geen afteltimer voor het omschakelen. Deze timer heb ik in het verleden wel eens in de interface gezien.
De instelling **C2 contactor** staat op **Auto**.
Is het mogelijk om softwarematig de werkelijke status van C2 uit te lezen?
Ik heb het vermoeden dat C2 fysiek nog steeds is ingeschakeld, terwijl de software denkt dat C2 is uitgeschakeld. Mogelijk verklaart dit waarom de interface ten onrechte aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen. Het stoppen van Solar-laden en vervolgens omschakelen naar Normal heeft geen effect. De auto blijft dan eveneens op één fase laden. Pas na een volledige powercycle van de SmartEVSE wordt er weer correct met 3 fasen geladen.
Configuratie:
* SmartEVSE-versie: 3.11.10
* Start current: 1 A
* Stop time: 8 minuten
* C2 contactor: Automatic
Heeft iemand dit probleem eerder gezien of een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?
[
Voor 12% gewijzigd door
diamanten op 17-07-2026 18:47
]