Het heeft even geduurd maar het is nu toch (bijna) klaar, de ombouw van een 'TheNewMotion' Lolo laadpaal naar SmartEVSE. Het is een ouder 1 fase model, maar dat maakt uiteindelijk niet zoveel uit, het enig wat jammer is, is dat de buitenkap er best verweerd uitziet. Tegelijkertijd maakt het dat wel een soort sleeper
De SmartEVSE zit er ondersteboven in. Dat kwam beter uit voor de bekabeling en als de kap er op zit zie je dat toch niet meer. Een stukje DINrail kon ik aan de ene kant vastschroeven met een bestaand bevestigingspunt, aan de andere kant moest ik wat creatiever zijn.
De oplettende lezer ziet dat er geen kWh meter in zit. Daar heb ik geen behoefte aan, de laadpaal is alleen voor prive gebruik. Heb ik 'm later toch nodig dan kan ik die in de meterkast plaatsen en op de modbus bij de Sensorbox aansluiten. Ook heeft de antenne van de interne ESP32, op de foto aan de rechtse zijde van de SmartEVSE, door het weglaten van de kWh meter wat 'lucht' wat hopelijk positief werkt voor de WiFi verbinding.
De printplaat rechtsonder had oorspronkelijk het aansluitblok voor L1, N en PE (aarde). Daar heb ik alle onderdelen vanaf gehaald, aan weerszijden gladgeschuurd en 5 Wago doorverbinders erop gelijmd voor de 3 fasen L1/L2/L3, Nul en Aarde.
Ik had nog een stuk 3-fase Ymvk 2,5mm2 liggen (lekker makkelijk voor de juiste kleuren) wat ik gebruikt heb voor de aansluitingen van de Wago's naar het relais en van het relais naar de type 2 socket (die bleek gelukkig gewoon alles te hebben voor 3 fasen) met de residual current detector ertussen.
Edit
!!!BELANGRIJK!!! op foto loopt de aarddraad ook door de residual current detector (RCD), dan werkt de beveiliging niet goed. De aarddraad moet buitenlangs de RCD lopen, dat ga ik aanpassen.
/Edit
De oorspronkelijke RGB Led kon ik hergebruiken. Het is een Common Anode type wat ook met de SmartEVSE werkt. De connector heb ik vervangen door een JST PH2.0 connector van Ali zodat ik deze direct in de connector op de SmartEVSe kon plaatsen. De draden voor SW en GND heb ik weggelaten, die doen niets hiervoor. Wel heb ik weerstanden opgenomen omdat de RGB Led nu met 12V wordt aangestuurd. Dat is 470 ohm voor Rood, 390 ohm voor Groen en 390 ohm voor Blauw.
De oorspronkelijke prinplaat voor de RFID lezer heb ik als sjabloon gebruikt voor een plaatje, daarin een gaatje gemaakt voor de draad en de RFID lezer erop geplakt.
Niet zo goed te zien op de foto maar ook de oorspronkelijke locking solenoid kon ik hergebruiken en is op de SmartEVSE aangesloten, net als de CP en PP draden. Ook hier de connectors er afgeknipt en ferrules aangebracht voor het contactblok.
Tussen het Relais en de SmartEVSE zit een "SEP Europe DIN-rail adapter voor wago lasklem 6x 3-voudig". Dit is een stuk plastic wat op de DINrail past en waarin je Wago type 221 klemmen kunt plaatsen. Handig als doorverbindingsblok. Uiteraard is ook de oorspronkelijke aardrail aangesloten, zodat de behuizing geaard is.
Voor de connectie naar de sensorbox v2 heb ik ook een oorspronkelijke printplaat hergebruikt, hier waren 2 RJ45 en 1 RJ6(?) connector beschikbaar. De middelste RJ45 bleek geschikt. Een (standaard) UTP ethernetkabel conform 568a kleurcodering pakt daarop namelijk precies twee aderparen. Zo afgemonteerd is op de SmartEVSE:
- 12V op wit/groen ( - ) en groen ( + )
- modbus op wit/oranje ( B ) en oranje ( A )
De niet gebruikte connectors heb ik dichtgekit zodat alleen deze RJ45 beschikbaar is. Op de printplaat heb ik de voet van de JST connector er afgehaald en de 4 draden (voor GND, 12V, A en B ) naar de SmartEVSE aan de 4 linkse pinnen gesoldeerd. De rechtse 4 pinnen heb ik verwijderd. Daarna hotglue erop als isolatie en mechanische versterking.
De sensorbox hangt er even met een kabeltje aan voor het testen.
De Lolo heeft een binnen- en een buitenkap. De binnenkap zit met tig schroeven gemonteerd. Voor het geval dat ik de SmartEVSE met de USB-C aan de PC moet hangen, heb ik een chassis deel van Ali in de kap gemaakt, zodat ik 'm kan inpluggen terwijl de kap nog gewoon dicht is (en de schakelaar in de meterkast UIT is!!!).
En met de binnenkap erop ziet het er dan zo uit. Rechtsonder bij de Wago's heb ik een plaatje gemaakt. Het zorgt ervoor dat de Wago's niet geopend kunnen worden als het plaatje is gemonteerd en het dicht het gat naast de Wago's waar je anders met je vingers in zou kunnen.
Voor het testen heb ik tijdelijk een snoer met randaarde op PE, N en L1 aangesloten. Daarmee kon ik de firmware updates van de SmartEVSE en de Sensorbox uitvoeren. Ook heb ik de meeste functies kunnen testen.
Volgende stap is buiten monteren maar dat komt wel.
[
Voor 4% gewijzigd door
Refthoom op 30-12-2025 08:42
]