• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
O085105116N schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:05:
[...]

ik heb even wat geknutseld. https://github.com/simonsays-techtalk/p1tosmartevse Bij mij werkt dit, als in, de smartevse accepteert het zo, hij geeft geen fouten. Ik moet het laden zelf wel nog testen. Ik gebruik de rpi als een P1 splitter in feite. Wellicht voor de ontwikkelaar een idee om een modus op de API te zetten waarbij er naar changes wordt geluisterd, in plaats van continue een datastroom te gebruiken. In feite is het nog net geen netwerk spammen zo.
Interessant! Ik heb het uiteindelijk zo geregeld: via Ser2Net naar HA en dan bij ontvangst direct een automation die het via MQTT naar de SmartEVSE zet. Mijn idee is dat MQTT een stuk minder heavy voor het netwerk is.

Nog mooier is natuurlijk als de SmartEVSE een native koppeling met Ser2Net zou ondersteunen, dan kan HA er zonder enig script er gewoon tussenuit. @stegen @dingo35 , zou zoiets complex zijn om te implementeren? De broncode kan je wellicht van HA lenen, daar zit het al in de DSMR meter integratie.

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:19
O085105116N schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:12:
[...]

Ja, dat zou je denken, maar uit mijn slimme meter komen de telegrammen om de circa 8 seconden. Althans, als ik dat direct monitor op de rpi.
Volgens mij is dat verschil door DSMR 4 en 5 die respectievelijk iedere 10 en 1 seconden telegrammen sturen.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:26
master1104 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:48:
[...]

Interessant! Ik heb het uiteindelijk zo geregeld: via Ser2Net naar HA en dan bij ontvangst direct een automation die het via MQTT naar de SmartEVSE zet. Mijn idee is dat MQTT een stuk minder heavy voor het netwerk is.

Nog mooier is natuurlijk als de SmartEVSE een native koppeling met Ser2Net zou ondersteunen, dan kan HA er zonder enig script er gewoon tussenuit. @stegen @dingo35 , zou zoiets complex zijn om te implementeren? De broncode kan je wellicht van HA lenen, daar zit het al in de DSMR meter integratie.
De SmartEVSE heeft daarvoor geen seriele poort meer vrij, dus er is een extra ESP32 nodig die de P1 poort uitleest en naar de SmartEVSE stuurt.
Dat ding zit in een kastje ingebouwd, kan ook met CT klemmen werken igv domme meter, en heet "sensorbox".

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:18
Ik kan iig concluderen dat de smartevse niet doet wat ik wil dat ie doet. Ik heb 2 smartevse, hoe ga ik die nu aansturen dan? Hoe moet ik de api gebruiken zodat ik dat klapperen kan voorkomen? Dit gaat dus bijna 2 uur zo door. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAKDJAm7oQav62ClotgiFZW0dKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HJ6e1NJuwbyyitwwapCElB7A.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 92 93 Laatste