• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56
caliban73 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:37:
Toevallig ben ik ook vandaag bezig geweest om de P1 meter via MQTT te versturen.
Maar waarom stuur je niet meteen de stroom data die uit je P1 sensor komt.
Voor mij werkt onderstaand HA automaat fantastisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "SmartEVSE: Stuur P1 Stroom (Direct)"
description: Stuurt directe Ampère waarden van P1 meter naar SmartEVSE.
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_current_l1
      - sensor.p1_meter_active_current_l2
      - sensor.p1_meter_active_current_l3
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - data:
      topic: SmartEVSE/<smart-evse_sn>/Set/MainsMeter
      retain: false
      payload: >-
        {{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l1') | float(0) * 10) | int
        }}:{{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l2') | float(0) * 10) |
        int }}:{{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l3') | float(0) * 10)
        | int }}
    action: mqtt.publish
mode: single
Dit werkt niet goed zo. Nu wordt de automation alleen uitgevoerd als er een verandering van de stroom op een van de fases is, en dat hoeft niet elke seconde te gebeuren. Bij stabiel verbruik kan het zelfs lang duren voordat er een update komt. De SmartEVSE wil het liefst elke seconde een nieuw bericht.
Je moet dit als trigger gebruiken:

YAML:
1
2
trigger: time_pattern
seconds: /1

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:24
stegen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:24:
Na installatie zal de app alleen lokaal te gebruiken zijn. Na koppelen met een controller kan je hem waar dan ook waar internet is gebruiken.
Dank, lijkt me een mooie nieuwe feature! Echter, na het installeren van de app probeer ik middels het vergrootglas icoon mijn SmartEVSE te zoeken. Maar hij vindt helemaal niks... heb het meerdere keren geprobeerd en ook zowel mijn telefoon en SmartEVSE herstart.

Ik zit op hetzelfde WiFi netwerk. Kan de SmartEVSE via de browser probleemloos benaderen. Maar de app vindt dus niks.

Enig idee? Zou mooi zijn als ik hem handmatig kan toevoegen, bijv. middels IP adres.

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

stegen

8710Wp

Zet je time_pattern op /2
De SmartEVSE verwacht elke twee seconden een meting. Ook als er geen verandering is van de fase stromen.
Als je direct de fase stromen stuurt, controleer dan of ze voldoende resolutie hebben. (niet in stappen van 1A, maar 0.1A)
De reden om het vermogen door de spanning te delen is dat je dan altijd een waarde krijgt die een goede resolutie heeft.

@stefxx Hmm, ik moet zeggen dat ik ook alleen zelf nog maar getest heb.
Maar je zou inderdaad na het drukken op het vergrootglas icon een popup moeten krijgen die je SmartEVSE controller laat zien.
De app gebruikt mDNS om de controller te vinden, blijkbaar werkt dat niet altijd even goed.
Ik zal kijken of er andere opties mogelijk zijn. Een optie toevoegen om handmatig een IP adres in te voeren is ook een goed idee.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Dit werkt niet goed zo. Nu wordt de automation alleen uitgevoerd als er een verandering van de stroom op een van de fases is, en dat hoeft niet elke seconde te gebeuren. Bij stabiel verbruik kan het zelfs lang duren voordat er een update komt. De SmartEVSE wil het liefst elke seconde een nieuw bericht.
Je moet dit als trigger gebruiken:

YAML:
1
2
trigger: time_pattern
seconds: /1
Hou er wel rekening mee dat de automation dan altijd uitgevoerd wordt, ook als er om de een of andere reden geen updates vanuit de p1 binnenkomen. Dat kan je een hoofdzekering kosten.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:24
stegen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:23:
De app gebruikt mDNS om de controller te vinden, blijkbaar werkt dat niet altijd even goed.
Ah, dat zette me op het juiste spoor. mDNS was niet goed geconfigureerd op mijn netwerk. Nu werkt het wel.
Toch zou handmatig toevoegen ook een goed idee zijn, maar (op dit moment) voor mij nu niet meer nodig.

Dank!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

stegen

8710Wp

Mooi dat het toch gelukt is.
Intussen is er aan de mDNS scan een fallback toegevoegd.
Mocht mDNS niets vinden, dan scant ie het subnet. Daarmee moet(en) de controller(s) zeker te vinden zijn.
Staat weer op github: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-app/releases

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:17
stegen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:24:
Beste tweakers,

Zojuist release 3.10.0 van de SmartEVSE software uitgebracht.
https://github.com/dingo3...-3.5/releases/tag/v3.10.0
Het is nu mogelijk oom een beveiligde mqtt verbinding te maken, door een CA certificaat te uploaden.

Deze optie heb ik verder uitgebouwd, met een 2e mqtt connectie naar mqtt.smartevse.nl
Via deze server is het nu ook mogelijk om met een smartphone App de controller te bedienen.
De App server verbinding kan je in het LCD menu van de controller aan/uit zetten.
Koppelen gaat zonder aanmaken van user accounts (waarom doet iedereen dat?). Maar gewoon door de app een unieke UUID te laten genereren.
Deze samen met het serienummer van de controller en een pairing pin laten je de controller verbinden met de app. Je kan maximaal 8 controllers aan de app koppelen.

Na installatie zal de app alleen lokaal te gebruiken zijn. Na koppelen met een controller kan je hem waar dan ook waar internet is gebruiken.
De software voor de eerste versie van de (android) app kunnen jullie hier vinden:
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-app
De aanvraag voor downloaden via de playstore ga ik vandaag in gang zetten.
Ik ben zelf geen iOS gebruiker, maar het zou mogelijk moeten zijn om deze om te zetten naar iOS.

Bedankt voor jullie support, ideeën en feedback de afgelopen jaren
Een goed 2026!
App werkt top hier! Ik heb hem voorlopig alleen lokaal ingesteld en dat ging zonder problemen.

Enige kleine ding dat mij opvalt is dat het aantal geladen kWh op 0 blijft staan. Verder werkt eigenlijk alles!

Laadpalen geupdated naar nieuwste versie ook. Ik had toen wel na een paar uur dat hij geen data meer leek te kregen vanuit de stroommeter (Homezwizard p1). Na een reset ging dat weer gewoon goed, maar ik hou het even in de gaten.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:51
DanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de automation dan altijd uitgevoerd wordt, ook als er om de een of andere reden geen updates vanuit de p1 binnenkomen. Dat kan je een hoofdzekering kosten.
Nou, dat valt wel mee hoor. Zo snel gaat dat niet hoor. Dan moet er echt voor een langere periode teveel vermogen door de zekering gaan wil deze eruit klappen. En dan heb ik het dus niet over 28A door een 25A zekering. Dit gaat echt wel langer goed dan een paar minuten.

Maar misschien dan ook een vraag terug stellen. Wat zou een andere oplossing zijn hierin? Want als er geen gegevens meer van de slimme meter komen, dan moet eigenlijk het laden stoppen.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:48

Adze

CCNP !

DanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Dat is dus niet waar. Wanneer je automation om een of andere reden niet werkt en de SmartEVSE ontvangt voor >10 seconden geen update, dan slaat deze in error en stopt het laden.

Dus via HA je updates doorsturen is misschien minder betrouwbaar dan sensorbox, maar zeker niet een risico op het klappen van hoofdzekering.

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-01 12:55
Aiolos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:41:
Ik heb nog een oude SmartEVSE van de eerste generatie liggen en vroeg me af of ik deze toch nog iets slimmer kon maken qua aansturing.

Vanuit de originele code van de SmartEVSE ben ik gaan puzzelen hoe de sensorbox1 signalen er uit zagen, om dat vervolgens in een ESPHome configuratie te stoppen, die via de RS485 verbinding de sensorbox simuleert en zo de stroom van de CT spoelen doorstuurt. (Voor het gemak stuur ik 3 keer dezelfde waarde). Ik kan nu dus vanuit Home Assistant een stroom-waarde doorsturen naar de EVSE.

Nou ligt het geheel nog als testopstelling op mijn bureau, dus een auto heb ik er nog niet mee geladen, maar als ik met een weerstand wat simuleer, zie ik netjes het verwachte gedrag op de EVSE.

Totaal allemaal niet relevant voor de nieuwe versie van de SmartEVSE, maar voor wie er nog met een v1 versie iets wil doen, hier staat mijn code: https://github.com/aiolos/ESPHome-config/tree/main/smartevse
Toevallig ben ik bezig geweest met iets vergelijkbaars: verbeterde support voor EVSE v2.3+ als Slave node (deze heb ik nog liggen, maar heeft geen WiFi) aan een EVSE v3.x Master, waarmee je de status (Online, Access, Mode, State, Error, EVPlugState, ChargeCurrent, ChargeCurrentOverride) van de EVSE v2.3+ slave nodes kan zien en kan aanpassen via MQTT.

Zie mijn fork met de commit hier.

Mijn EV wilde afgelopen nacht nog gewoon laden met deze SW op de EVSE v3, maar een EVSE-2-laadpaal heb ik zo nog niet gebouwd. Dus nog niet kunnen testen of ik zo daadwerkelijk een EV op een EVSE-2-laadpaal remote via de EVSE-3 kan laten laden, en verbeteringen zijn wellicht nog nodig. Graag bericht als er belangstelling is om dit te testen/verbeteren.

@stegen @dingo35 Is er belangstelling om deze feature in de main branch op te nemen?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
caliban73 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:37:
Toevallig ben ik ook vandaag bezig geweest om de P1 meter via MQTT te versturen.
Maar waarom stuur je niet meteen de stroom data die uit je P1 sensor komt.
Voor mij werkt onderstaand HA automaat fantastisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "SmartEVSE: Stuur P1 Stroom (Direct)"
description: Stuurt directe Ampère waarden van P1 meter naar SmartEVSE.
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_current_l1
      - sensor.p1_meter_active_current_l2
      - sensor.p1_meter_active_current_l3
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - data:
      topic: SmartEVSE/<smart-evse_sn>/Set/MainsMeter
      retain: false
      payload: >-
        {{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l1') | float(0) * 10) | int
        }}:{{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l2') | float(0) * 10) |
        int }}:{{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l3') | float(0) * 10)
        | int }}
    action: mqtt.publish
mode: single
Volgens mij omdat de active current altijd positief is, als je dan zonnepanelen hebt dan heb je dus ook ene positief getal bij teruglevering. Dit zal de smartesve op het verkeerde been zetten.

Tijd van werken, tijd van rusten

• caliban73
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:31
Driek schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Volgens mij omdat de active current altijd positief is, als je dan zonnepanelen hebt dan heb je dus ook ene positief getal bij teruglevering. Dit zal de smartesve op het verkeerde been zetten.
Of ik begrijp niet wat je bedoelt, maar bij mij ziet de EVSE gewoon een negatieve stroom als ik die ook opstuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24pmZfld1y1oYP9JPXTEOTzhxIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uUgKeilAwC2jX2LU2giUnId9.png?f=user_large

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:03
caliban73 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Of ik begrijp niet wat je bedoelt, maar bij mij ziet de EVSE gewoon een negatieve stroom als ik die ook opstuur.
[Afbeelding]
Niet alle meters meten stroom twee kanten op. De P1 output van mijn slimme meter geeft bijvoorbeeld alleen positieve waarden voor de stroommetingen. Het trucje met het vermogen is een manier om de 'richting' van de stroom te bepalen, waardoor de EVSE het verschil kan zien tussen -6A en +6A.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:51
PimDoos schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Niet alle meters meten stroom twee kanten op. De P1 output van mijn slimme meter geeft bijvoorbeeld alleen positieve waarden voor de stroommetingen. Het trucje met het vermogen is een manier om de 'richting' van de stroom te bepalen, waardoor de EVSE het verschil kan zien tussen -6A en +6A.
P1 output geeft wel degelijk negatieve waardes, maar op een ander telwerk

Voorbeeld (van poosje geleden):
0-0:96.1.1(#####################) /equipemnet ID
1-0:1.8.1(43224.803*kWh). /tarief 1 deliver
1-0:1.8.2(23354.930*kWh). /tarief 2 deliver
1-0:2.8.1(10021.060*kWh). /tarief 1 return
1-0:2.8.2(22574.904*kWh). /tarief 2 return
0-0:96.14.0(0002). / huidig tarief
1-0:1.7.0(0002.06*kW). / now deliver
1-0:2.7.0(0001.42*kW). / now return
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3). / iets mnet gas
0-1:96.1.0(3238313031353431303034343830323131)
0-1:24.3.0(230306130000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3). /gas
(14853.502)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:48

Adze

CCNP !

Stefannn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:18:
[...]

0-0:96.1.1(#####################) /equipemnet ID
1-0:1.8.1(43224.803*kWh). /tarief 1 deliver
1-0:1.8.2(23354.930*kWh). /tarief 2 deliver
1-0:2.8.1(10021.060*kWh). /tarief 1 return
1-0:2.8.2(22574.904*kWh). /tarief 2 return
0-0:96.14.0(0002). / huidig tarief
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3). / iets mnet gas
0-1:96.1.0(3238313031353431303034343830323131)
0-1:24.3.0(230306130000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3). /gas
(14853.502)
Ik zie hier geen negatieve waarden... Dat is een positieve waarde op een ander telwerk. Dat je daarmee een negatieve waarde kan uitrekenen is een ander verhaal.

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:03
Stefannn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:18:
[...]

[...]
Je toont hier kW/kWh telwerken, dat is wat anders dan stroommetingen.
Ter illustratie, zo komen de metingen uit mijn slimme meter; de stroom (current) metingen zijn bij mij altijd positief, zelfs als het netto vermogen negatief is. Daarnaast rapporteert mijn slimme meter de stroom tot een nauwkeurigheid van 0 decimalen, dus in stappen van 1A. SmartEVSE werkt met stappen van 0.1A, wat je beter kunt uitrekenen met het trucje op basis van het vermogen per fase gedeeld door het voltage op die fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRaT1ZXLFu6e22lYZbRr2ugDRK4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8n6xOAEhKiAOjehmCRYhWDYQ.png?f=user_large

Zo ziet diezelfde meting eruit na transformatie van de richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33H8BmpJSlSprwnNb0gRsmHlGrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GQ5GhNXDSyqMvAUWODmdjGEf.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door PimDoos op 04-01-2026 16:18 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:51
PimDoos schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Je toont hier kW/kWh telwerken, dat is wat anders dan stroommetingen.
Ter illustratie, zo komen de metingen uit mijn slimme meter; de stroom (current) metingen zijn bij mij altijd positief, zelfs als het netto vermogen negatief is. Daarnaast rapporteert mijn slimme meter de stroom tot een nauwkeurigheid van 0 decimalen, dus in stappen van 1A. SmartEVSE werkt met stappen van 0.1A, wat je beter kunt uitrekenen met het trucje op basis van het vermogen per fase gedeeld door het voltage op die fase.
[Afbeelding]

Zo ziet diezelfde meting eruit na transformatie van de richting:
[Afbeelding]
Ah...
ik geloof dat ik je inderdaad verkeerd begreep.
Ik heb een oud DSMR2.2 protocol en heb derhalve überhaupt geen stroom metingen.
enkel power (kW dus zonder h)

zoals @Adze opmerkt, inderdaad geen getallen met een min-teken
Maar 2 telwerken die beiden positief tellen maar waarvan 1 de teruggave is (dus als min gezien moet worden).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• DanTm
  • Niet online
Adze schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Dat is dus niet waar. Wanneer je automation om een of andere reden niet werkt en de SmartEVSE ontvangt voor >10 seconden geen update, dan slaat deze in error en stopt het laden.

Dus via HA je updates doorsturen is misschien minder betrouwbaar dan sensorbox, maar zeker niet een risico op het klappen van hoofdzekering.
Als je de automation op tijd laat triggeren blijft hij dus door lopen en mogelijk oude data versturen (of bij Unavailable in combinatie met |Float(0) gaat hij 0 waarden versturen). Je wilt eigenlijk dat hij getriggerd wordt door een P1 update.

• DanTm
  • Niet online
adjego schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Nou, dat valt wel mee hoor. Zo snel gaat dat niet hoor. Dan moet er echt voor een langere periode teveel vermogen door de zekering gaan wil deze eruit klappen. En dan heb ik het dus niet over 28A door een 25A zekering. Dit gaat echt wel langer goed dan een paar minuten.

Maar misschien dan ook een vraag terug stellen. Wat zou een andere oplossing zijn hierin? Want als er geen gegevens meer van de slimme meter komen, dan moet eigenlijk het laden stoppen.
Ik zei ook niet dat het snel zou gaan, maar het kan wel.
Je wilt dat je automation getriggerd wordt door een P1 update, de timestamp van het telegram zou een mogelijk waarde kunnen zijn, als die er is.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Geen idee of het meerwaarde heeft, maar misschien voor iemand nuttig. Nog een ESP P1 meter project, een ESP-P1-Bridge die tegelijkertijd de P1 meter aanbied via MQTT, Modbus TCP (eastron) en SMA/Speedwire.
https://github.com/smos/esp32-p1-modbus/tree/main

Niet af, maar sta open voor suggesties. Datagrams kunnen er in via Serieel of TCP, en ook weer doorgeven via TCP. Getest op een esp32dev en een esp32s3, met een Kaifa 3 Fase meter. Ik bereken de stroom via de vermogens van de P1 meter. De AB, BC en CA spanning doe ik ook via berekening.

Misschien iets P1/Sensor box vergelijkbaars maken? Aankomende week komt er een SMA Webconnect module binnen en kan ik Speedwire testen.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:54
databeestje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:49:
Geen idee of het meerwaarde heeft, maar misschien voor iemand nuttig. Nog een ESP P1 meter project, een ESP-P1-Bridge die tegelijkertijd de P1 meter aanbied via MQTT, Modbus TCP (eastron) en SMA/Speedwire.
https://github.com/smos/esp32-p1-modbus/tree/main

Niet af, maar sta open voor suggesties. Datagrams kunnen er in via Serieel of TCP, en ook weer doorgeven via TCP. Getest op een esp32dev en een esp32s3, met een Kaifa 3 Fase meter. Ik bereken de stroom via de vermogens van de P1 meter. De AB, BC en CA spanning doe ik ook via berekening.

Misschien iets P1/Sensor box vergelijkbaars maken? Aankomende week komt er een SMA Webconnect module binnen en kan ik Speedwire testen.
Vet, ik zit hier zelf met zo'n module van NewMotion (van Xemex) die current clamps omzet in een P1 signaal voor de LoLo3 (gebaseerd op de Alfen Eve), dan een Sensorbox v2 voor de 2 SmartEVSE's en dan nog een SDM230 voor de analoge meter te kunnen valideren. Ooit vliegt die draaischijf er helaas uit en zal ik daar ook nog eens een P1 signaal krijgen.

Ik heb een SMA omvormer, dus die Speedwire lijkt me ook wel interessant mocht ik power limiting via Speedwire willen doen, kan nu via HA en Modbus TCP, maar dat gebruik ik (nog) niet vanwege de analoge meter.

En als ik iets van Victron wil kan ik ook nog zo'n VM-3P75CT current clamp meetmodule bijsteken, olé :+
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste