Er onbtreekt idd wat kritieke info.Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Interessant.
Ik regel ook zelf aangezien mijn meter een oud dsmr protocol heeft met enkel totaal power per 10 secondes in plaats van per fase per seconde.
Ik heb geen home assistant maar compleet home brew from scratch (omdat ik in 2008 begon en toen was er geen home assistant.
Voor jou werkt dit waarschijnlijk prima, maar ik wil wat kanttekeningen zetten voor algemeen gebruik.
Correct me if I’m wrong, niet de bedoeling om te beleren maar wel om ellende te voorkomen.
Ik zeg dit dus omdat ik zelf hetzelfde heb gemaakt en op een aantal punten toch echt wel wat complexere code heb.
1/ de “per fase mains bewaking” (Sommigen noemen dat loadbalancing maar die term is geloof ik enkel correct in geval van meerdere smartEVSE’s, maar.. “who cares”). Heb je er niet in zitten. Voor jou in België is dat geen probleem want je “max rider” functie blijft binnen de max kwartier power. Daarmee regel je netjes binnen een laag tarief. Dat is echter wat anders dan de mains bewaking in de smartEVSE. Die regelt strak tegen de max mains aan.
Dat lijkt vergelijkbaar maar dat is het niet. De mains is namelijk afgezekerd dus je moet enerzijds snel terug regelen en anderzijds niet overshooten bij opregelen. In de smartEVSE software zitten daartoe wat filters (is niet extreem moeilijk,.. maar het moet er wel in).
2/ zonder informatie per fase zal je toch moeten zorgen dat alle fases onder de max blijven. Ik heb dat zelf opgelost met een “fail safe” “Max per fase” model. Dat model gaat uit van de totale mains power. Vervolgens worden alle bekende loads (zoals de smartEVSE) daar “met correcte fase allocatie” van af getrokken, dan blijft een “residual mains power over” waarvan je niet weet hoe die over de fases verdeeld is. Ik gebruik dan de “worst case” assumptie dat dat allemaal op 1 fase zit. En vervolgens zorg ik dat die fase onder de max mains blijft.
3/ de waardes komen (bij mij) elke 10 secondes. Dan heb je behoorlijk weinig reactietijd ter beschikking. De hoofd stop kan er uit klappen bij 10 seconden op dubbele Max, of 20 seconden op 1.7x Max. Als je strak op 25A zit en er schakelt ergens een groep van 16A bij dan moet je dus echt binnen 20 seconden terug regelen. En als de meter daar al 10 seconden van opsnoept blijft er voor de api communicatie, regelaar en auto reactie nog maar 10 seconden over.
Kortom… dat heb ik behoorlijk uitgekiend en ook getest door op Max te regelen en grote loads bij te schakelen en naar het stroomverloop te kijken. (Tijdens test de Max instelling ver onder de waarde van de hoofd stop om geen brokken te maken).
Ik weet vrij zeker dat @dingo35 vergelijkbare testen heeft gedaan waardoor het nu bij iedereen goed gaat.
Resumé…..
- Met de “Max rider” blijf je (neem ik aan) ver onder de max mains en dan is dat niet zo belangrijk.
- Ik weet niet of je het gedrag van je regelaar geanalyseerd hebt. Ik mis eigenlijk de nodige informatie met betrekking tot timing. Dan kan je “toevallig” goed zitten maar de timings zijn vrij kritisch, met andere timing kan je zomaar oscillaties hebben (ik heb vrij veel versies moeten maken voordat dat goed zat)
- Ik heb derhalve (op basis van wat je gedeeld hebt) met name grote zorg om dit als “algemene oplossing” te zien.
Mijn EV lader is 1 fase, maar mijn systeem thuis is 230v 3fase, grote verbruikers zijn dus gespreid.
Mijn DSMR rapporteert om de seconde.
Mijn PV is max 5KW, dus realistisch 20A daarvan.
Kwa terugschakkelen doet hij dat naar wat ik kan zien erg snel, de vertraging zit m helemaal in de link met SmartEVSE, zowel REST als MQTT zijn niet razendsnel. Als de auto de hele dag laadde ontsnapt er zo'n 10% toch naar het net (91% solar self consumption), maar dat heeft ook te maken dat ik met hele amperes werk.
Dat is inderdaad dus wel een nadeel tov built-in balanceren, maar daar heb je mogelijks vertraging van de gerapporteerde cijfers, tenzij je met sensorbox werkt.
Verder was het hele doel van dit systeem net geen hoge pieken trekken, de piektarieven hier willen zeggen dat ik beter even naar een snellader ga als het echt nodig is, ipv dan maandelijks 9Kw piek te hebben (dat zou me 300euro op jaarbasis extra kosten puur aan nettarieven).
Verder kreeg ik de auto met gemak vol op een zonnige dag + nacht aan Solar + 6A boost.
Valt natuurlijk nog te zien wat de winter geeft...
[ Voor 29% gewijzigd door Xoliul op 21-08-2025 16:51 ]