• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:37
Als je hem wat duidelijke foto's laat sturen is toch zo te zien hoe het is aangesloten?

En de SmartEVSE electronica is absoluut ongevoelig voor verwisseling nul en fase; laden doet hij misschien niet als C1 geen spanning krijgt, maar lcd scherm en webserver, alles werkt dan gewoon. Ik zet m hier in de VS gewoon op 120V 60Hz en dat werkt ook gewoon.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Vreemd probleempje hier: SmartEvse ziet de wagen niet meer (op scherm blijft hij op Ready staan maar nooit connected lijntje) wat uiteindelijk resulteert in een foutmelding van de wagen (controleer verbinding). Als ik probeer met een andere wagen laadt hij gewoon op dus lijkt er op te wijzen dat het aan de wagen ligt.
Maar als ik de wagen aan een andere lader gebruik laadt hij wel gewoon.
SmartEVSE heeft tot hiertoe altijd probleemloos gewerkt. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25
Debug variant van de firmware flashes en kijken wat er gebeurd.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:33
Driehoek schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:57:
Vreemd probleempje hier: SmartEvse ziet de wagen niet meer (op scherm blijft hij op Ready staan maar nooit connected lijntje) wat uiteindelijk resulteert in een foutmelding van de wagen (controleer verbinding). Als ik probeer met een andere wagen laadt hij gewoon op dus lijkt er op te wijzen dat het aan de wagen ligt.
Maar als ik de wagen aan een andere lader gebruik laadt hij wel gewoon.
SmartEVSE heeft tot hiertoe altijd probleemloos gewerkt. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Gokje,
Slechte CP verbinding. Bij sommige auto’s haalt hij de threshold bij anderen niet. Dat kan ook aan de laadpoort van de auto liggen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
Of de aardweerstand zit net op het randje, daar zijn met name Renaults erg gevoelig voor.

All-electric.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Onlangs reageerde @rene037 als volgt op mijn voornemen om de 3F laadpaal af te zekeren met een B16 alamat:
rene037 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:08:
Zoals al vaker opgemerkt, maar voor het laatst al een tijdje terug, is het niet verstandig/onwenselijk om een 3x16A automaat te gebruiken om je auto te laden. Die wordt dat te heet. Ze zijn niet ontworpen om langere tijd de maximale stroom te leveren. 3x20 is dan beter, ten koste van wat selectiviteit.
Ik wil graag @rene037 zijn reactie wat kracht bij zetten. Ik trof zojuist in mijn meterkast een B16 krachtgroep van mijn PV als volgt aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTZJ2aXvHmNkNv21lq8fkr4-Cpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz24J6HXQKEJhZT3UAcWQeIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoY7ark391nIdpLaFyLl0VQw2-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeebKN7YLca7NA4LtKIl6axy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb tweemaal een uitbreiding gedaan van mijn PV installatie (Enphase), en heb afgelopen tijd de limit van deze B16 opgezocht, met name op L1:

klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNM2Rd9xGTgBbwHMqgQiIx5nRCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBPa9q6r1FhjxiZ6LhSHqe6S.png?f=fotoalbum_large

En tot op heden deed hij het overigens nog prima.

Wijze les.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:32
Hm, niet best en net op tijd. Waren de montage punten wel regelmatig nagetrokken?
Reden trouwens om in de meterkast een rookmelder te hebben hangen.

[ Voor 29% gewijzigd door edwin2021 op 25-03-2026 15:17 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:51
Kaspers schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:07:
Onlangs reageerde @rene037 als volgt op mijn voornemen om de 3F laadpaal af te zekeren met een B16 alamat:

[...]

Ik wil graag @rene037 zijn reactie wat kracht bij zetten. Ik trof zojuist in mijn meterkast een B16 krachtgroep van mijn PV als volgt aan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb tweemaal een uitbreiding gedaan van mijn PV installatie (Enphase), en heb afgelopen tijd de limit van deze B16 opgezocht, met name op L1:

klikbaar
[Afbeelding]

Wijze les.
Dit is niet waar dan over gesproken wordt, want dan wordt de interne temperatuur bedoeld. Dit zou er dan voor kunnen zorgen dat de automaat sneller tript. Dit soort brandschade geeft aan dat er een los contact is geweest en dit dus vonken heeft getrokken waardoor er na verloop van tijd dus brandschade is ontstaan.

Dat beetje overload wat je in je grafiek laat zien veroorzaakt dit soort brandschade echt niet, ook niet over een bepaalde tijd. Dit zou wel de automaat zwakker kunnen maken en dus naar verloop van tijd sneller trippen, maar dat zorgt dus niet voor dit soort brandschade.

[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 25-03-2026 15:36 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• RonJ
Kaspers schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:07:

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

klikbaar
[Afbeelding]

Wijze les.
Wat heeft het gebrek aan een installateur die te lui is om z'n momentschroevendraaier te gebruiken te maken met de nominale stroom die door je automaat mag lopen?

@edwin2021 Dat doe je dus juist niet, je trekt 'm bij montage eenmalig aan op het juiste moment. Moet het los, dan vervang je de adereindhuls en doe je dat opnieuw.

All-electric.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:32
RonJ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:37:
[...]
@edwin2021 Dat doe je dus juist niet, je trekt 'm bij montage eenmalig aan op het juiste moment. Moet het los, dan vervang je de adereindhuls en doe je dat opnieuw.
Dank 😉

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Moet het los, dan vervang je de adereindhuls en doe je dat opnieuw.
Nu maak je me wel benieuwd waarom je de adereindhuls wilt vervangen? Is dat omdat die vervormd kan zijn door het de eerste keer aan te draaien en bij opnieuw aandraaien alsnog geen goed contact zou kunnen maken?

• RonJ
azerty schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:21:
[...]

Nu maak je me wel benieuwd waarom je de adereindhuls wilt vervangen? Is dat omdat die vervormd kan zijn door het de eerste keer aan te draaien en bij opnieuw aandraaien alsnog geen goed contact zou kunnen maken?
Dat, die vormt zich de eerste keer naar de klem (of erger, een evt. klemschroef die erin prikt zoals bij die verdeelblokjes van hager en abb). Gebruik je die dan opnieuw dan is dat vragen om problemen.

All-electric.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:29
Ben heel benieuwd hoe je alleen een adereindhuls vervangt. Vaak wordt dat afknippen en de kabel opnieuw weer strippen. Meestal heb je daar de overlengte niet voor.

• dingo35
adjego schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Dit is niet waar dan over gesproken wordt, want dan wordt de interne temperatuur bedoeld. Dit zou er dan voor kunnen zorgen dat de automaat sneller tript. Dit soort brandschade geeft aan dat er een los contact is geweest en dit dus vonken heeft getrokken waardoor er na verloop van tijd dus brandschade is ontstaan.

Dat beetje overload wat je in je grafiek laat zien veroorzaakt dit soort brandschade echt niet, ook niet over een bepaalde tijd. Dit zou wel de automaat zwakker kunnen maken en dus naar verloop van tijd sneller trippen, maar dat zorgt dus niet voor dit soort brandschade.
Ben geen expert op dit gebied, maar wel ervaringsdeskundige: mijn B16 installatie-automaat op de SmartEVSE lader was na 2 jaar gebruik op MaxCurrent 16A (wat in de praktijk dan 15.4A is bij mij) "intern" doorgebrand, in de zin dat 1 van de fasen niet meer doorverbonden werd.
En alle aansluitingen waren op het juiste moment aangedraaid (en een paar dagen na installatie nogmaals gecontroleerd), en daar was dan ook niets te zien.

De fabrikant meldde dat zijn installatie-automaten niet bedoeld waren voor langdurig gebruik op de limiet stroom, en dat dit voor alle fabrikanten gold... en dat daarom gebruikelijk was om de selectiviteit te laten varen, en ipv B16 voor B20 of C20 te gaan....

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:36:
Ben geen expert op dit gebied, maar wel ervaringsdeskundige: mijn B16 installatie-automaat op de SmartEVSE lader was na 2 jaar gebruik op MaxCurrent 16A (wat in de praktijk dan 15.4A is bij mij) "intern" doorgebrand, in de zin dat 1 van de fasen niet meer doorverbonden werd.
En alle aansluitingen waren op het juiste moment aangedraaid (en een paar dagen na installatie nogmaals gecontroleerd), en daar was dan ook niets te zien.

De fabrikant meldde dat zijn installatie-automaten niet bedoeld waren voor langdurig gebruik op de limiet stroom, en dat dit voor alle fabrikanten gold... en dat daarom gebruikelijk was om de selectiviteit te laten varen, en ipv B16 voor B20 of C20 te gaan....
Dat laatste klopt, maar de betere merken kunnen er toch normaliter wel redelijk tegen. Welk merk&type automaat had je?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Kaspers
RonJ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Dat, die vormt zich de eerste keer naar de klem (of erger, een evt. klemschroef die erin prikt zoals bij die verdeelblokjes van hager en abb). Gebruik je die dan opnieuw dan is dat vragen om problemen.
Zou je dan durven stellen dat een VD-draad (met massieve kern) in dat opzicht minder risicovol is, gezien het feit je bij VD-draad geen adereindhuls gebruikt en niet tegen dit probleem aan zult lopen?

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

dingo35 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Als ik dit eergister had gelezen zou ik niet net een nieuwe automaat op 20A (ik laad met 20A over 35A hoofdaansluiting) hebben gekocht. Vorige keer perongeluk huismerk 25A gekocht, ik dacht ik maak het nu goed door een merk netjes op 20A te kopen 8)7

Nieuwe projectje overigens: Binnenkort bij mijn ouders de zelfbouw 1f laadpaal die in aan 3f meterkast zit proberen smart te maken met de Homewizard P1 dongle. Uitzoekwerk: hoe vertel ik de paal naar welke fase van de P1 hij moet kijken :?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• RonJ
Kaspers schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:43:
[...]

[...]

Zou je dan durven stellen dat een VD-draad (met massieve kern) in dat opzicht minder risicovol is, gezien het feit je bij VD-draad geen adereindhuls gebruikt en niet tegen dit probleem aan zult lopen?
Ook die vervormen een beetje, maar ja, daar speelt dit veel minder voor.

All-electric.

• DanTm
  • Niet online
Ik gebruik sinds een tijdje de OCCP verbinding met tapelectric.
Voorheen switchte ik tussen SMART en OFF op basis van dynamische tarieven, nu is het SMART en PAUSE (en OFF wanneer niet connected).
Alleen detecteert hij af en toe niet meer dat de auto disconnected is. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
De laadpaal staat in PAUSE op het moment dat ik de auto de verbinding laat verbreken en de kabel verwijder. SmartEVSE blijft echter connected/PAUSE staan. (draai de laatste v3.10.2)

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
DanTm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:14:
Ik gebruik sinds een tijdje de OCCP verbinding met tapelectric.
Voorheen switchte ik tussen SMART en OFF op basis van dynamische tarieven, nu is het SMART en PAUSE (en OFF wanneer niet connected).
Alleen detecteert hij af en toe niet meer dat de auto disconnected is. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
De laadpaal staat in PAUSE op het moment dat ik de auto de verbinding laat verbreken en de kabel verwijder. SmartEVSE blijft echter connected/PAUSE staan. (draai de laatste v3.10.2)
Zover ik weet, als hij in "Pause" staat, doet hij niets met het "disconnected" event, gezien hij gepauseerd is.
Ik heb nu een HomeAssistant automation die dat forceert dat hij hem op "OFF" zet bij disconnected.

• DanTm
  • Niet online
reputatio schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Zover ik weet, als hij in "Pause" staat, doet hij niets met het "disconnected" event, gezien hij gepauseerd is.
Ik heb nu een HomeAssistant automation die dat forceert dat hij hem op "OFF" zet bij disconnected.
maar hoe detecteer je dan dat hij disconnected is? want smartevse blijft connected staan

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
Bij mij blijft hij ook in pauze staan. Geen enkel probleem, want je moet eerst de tag aanbieden alvorens hij nu iets gaat doen.

Off is wel netter inderdaad, maar kwa functie is het geen probleem imho.

• DanTm
  • Niet online
Ferrox1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:48:
Bij mij blijft hij ook in pauze staan. Geen enkel probleem, want je moet eerst de tag aanbieden alvorens hij nu iets gaat doen.

Off is wel netter inderdaad, maar kwa functie is het geen probleem imho.
Pause vind ik niet erg, maar ik wil weten of de auto nog connected is of niet, daar heb ik logica aan zitten.
En ik denk dat de OCPP sessie ook open blijft staan nu.

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:11
Scatman_II schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:06:

Nieuwe projectje overigens: Binnenkort bij mijn ouders de zelfbouw 1f laadpaal die in aan 3f meterkast zit proberen smart te maken met de Homewizard P1 dongle. Uitzoekwerk: hoe vertel ik de paal naar welke fase van de P1 hij moet kijken :?
niet,
de digitale meter maakt de som van alles. dus als de zonnepanelen 1000W injecteren op fase 2, maar je verbruikt 100W op fase 1, dan zou je de auto NIET gaan laden???
hier ga je gewoon een antwoord krijgen dat je netto 900W teruglevert en dit mag je in de auto duwen

• JohanGeradts
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-03 16:08
Goedemiddag, een technische vraag over een Alfen Eve single pro-line waarvan het display kapot was gegaan. De reparatie is uitgevoerd door Dynafix (ze hebben het display vervangen). Vervolgens is de laadpaal gisteren retour gekomen, alleen met het display los in de lader (alleen de kabel zat vast). Niet heel slim want (Ik neem aan) tijdens transport is een onderdeel afgebroken dat achterop de printplaat van de het display zit. Google zegt dat dit een elektronische spoel (inductor) is. Maar mijn vraag is, wat doet het op de printplaat? En, kan ik de laadpaal alsnog gewoon aansluiten op 230v zonder de hele boel op te blazen?
Ze aansprakelijk stellen en weer terugsturen voor reparatie kan ik ik zelf (jurist), maar ik zou graag begrijpen wat het onderdeel is?
Bij voorbaat dank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNn5W5LH1C-ZOjDrkn99A-WVhbg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XK6CnkOW5RNe74p8CZ8hU5jv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mqNRSCADLTh1HbdY1_jEUPEUWg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HtE8etWgO79L7bdCW9jdyj76.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kt7tWV_6MHialn0BOV874WyEjCQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sdHnyC9b6Ih8xFDjVALDw1JW.jpg?f=user_large

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 21:56
Dat is een spoel code 103

https://nl.mouser.com/Pro...bvcPd3pbNwzTgkTyd0g%3D%3D

[ Voor 64% gewijzigd door (KBX) Harkanoid op 26-03-2026 17:12 ]

• Scatman_II

Scatman_II

fcapri schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:52:
[...]

niet,
de digitale meter maakt de som van alles. dus als de zonnepanelen 1000W injecteren op fase 2, maar je verbruikt 100W op fase 1, dan zou je de auto NIET gaan laden???
hier ga je gewoon een antwoord krijgen dat je netto 900W teruglevert en dit mag je in de auto duwen
Ik heb zelf een 1 fase huis dus kan dit niet checken, maar werkt 'smart' dan ook anders bij 3f?
Hier (in 1f huis) gaat regelmatig de loadbalancer erop in smart mode als we gaan koken. Zou dat ook graag bij mijn ouders (op 3f hebben) maar dan specifiek op de fase waarop de auto laadt - want ze kunnen erg ongelijk belast worden waardoor het 'totaal' daar weinig zegt.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De beveiliging werkt per fase (max mains 25A).
Het laadpaal-protocol kan alleen een hoeveelheid stroom doorgeven (bijv. 13A), dat geldt dan voor alle 3 de fasen. Oftewel: Als er één fase tegen het maximum zit, dan gaat de SmartEVSE op alle 3 de fasen terugregelen (3x16A -> 3x9A bijvoorbeeld).

• Ferrox1
DanTm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Pause vind ik niet erg, maar ik wil weten of de auto nog connected is of niet, daar heb ik logica aan zitten.
En ik denk dat de OCPP sessie ook open blijft staan nu.
Ja, dat heb ik ook soms. Hij laat de kabel dan niet los. Ik weet niet of jij ook een lock actuator hebt?

Na het hele zaakje uit en aan laat hij wel los. het lijkt alsof hij niet herkend dat de auto dan afgekoppeld word en daardoor in een bepaalde stand blijft hangen. Maar 95 van de 100 keer werkt het wel gewoon goed.

Zie jij ook dit gedrag?

• DanTm
  • Niet online
Ferrox1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Ja, dat heb ik ook soms. Hij laat de kabel dan niet los. Ik weet niet of jij ook een lock actuator hebt?

Na het hele zaakje uit en aan laat hij wel los. het lijkt alsof hij niet herkend dat de auto dan afgekoppeld word en daardoor in een bepaalde stand blijft hangen. Maar 95 van de 100 keer werkt het wel gewoon goed.

Zie jij ook dit gedrag?
Ik heb geen lock erop, maar hij ziet niet dat de auto losgekoppeld is. Hij zal het wel zien, maar in de verwerking gaat waarschijnlijk iets mis.
Een reboot lijkt het wel te fixen.

Ik ga kijken of ik v/h weekend een debug versie kan flashen om te zien wat er mis gaat.

Nou nu maar ff gedaan, heb er een GitHub issue voor aangemaakt.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/347

[ Voor 15% gewijzigd door DanTm op 27-03-2026 08:18 ]

• Geim
Scatman_II schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:29:
Zou dat ook graag bij mijn ouders (op 3f hebben) maar dan specifiek op de fase waarop de auto laadt - want ze kunnen erg ongelijk belast worden waardoor het 'totaal' daar weinig zegt.
Dan moet je de SmartEVSE inrichten om 1 fase te meten. Stel je hebt de laadpaal op L1, dan moet je alleen de stroomwaarde van L1 aansluiting (in je meterkast) doorgeven. Of dat via de P1 bus kan weet ik niet, maar als je het via de Sensorbox plus met 1 stroomtransformator op L1 doet (en de overige fasen niet aansluit), dus de SmartEVSE alleen de stroomwaarde van L1 te horen krijgt, lijkt me dat dit moet kunnen.
Ik heb een vergelijkbare aansluiting, maar dan met een Shelly op L1 in de meterkast en dan de waarde via MQTT doorgeven aan de SmartEVSE.

• Scatman_II

Scatman_II

Geim schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Dan moet je de SmartEVSE inrichten om 1 fase te meten. Stel je hebt de laadpaal op L1, dan moet je alleen de stroomwaarde van L1 aansluiting (in je meterkast) doorgeven. Of dat via de P1 bus kan weet ik niet, maar als je het via de Sensorbox plus met 1 stroomtransformator op L1 doet (en de overige fasen niet aansluit), dus de SmartEVSE alleen de stroomwaarde van L1 te horen krijgt, lijkt me dat dit moet kunnen.
Ik heb een vergelijkbare aansluiting, maar dan met een Shelly op L1 in de meterkast en dan de waarde via MQTT doorgeven aan de SmartEVSE.
Ik heb dit blijkbaar niet goed doordacht inderdaad. Had de aanname gedaan dat de Homewizard P1 de load per fase zou sturen, en dat in in de EVSE firmware kon aangeven welke 1 fase dan de 'juiste' is om te monitoren op overload.
Maar, bij solarcharging (wat deels over de andere fasen binnenloopt) wil ik natuurlijk juist wél het totaal 3f vermogen in de auto stoppen.

Lijkt erop dat ik net als thuis een ESPhome apparaat moet gaan voorbereiden. Maar dan 1 die bij terugleveren alle fasen optelt, maar bij afname alleen die ene fase doorgeeft.

On second thought: er draait geen HA instance bij mijn ouders dus de ESP moet direct via HTTP post (of zelf een mqtt server worden) met de paal gaan praten (doe ik thuis ook, directe verbinding ipv via HA leek mij fijner).

Niks Plug en Play dus voor deze rare use case 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Scatman_II op 27-03-2026 09:35 ]

• Ferrox1
DanTm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb geen lock erop, maar hij ziet niet dat de auto losgekoppeld is. Hij zal het wel zien, maar in de verwerking gaat waarschijnlijk iets mis.
Een reboot lijkt het wel te fixen.

Ik ga kijken of ik v/h weekend een debug versie kan flashen om te zien wat er mis gaat.

Nou nu maar ff gedaan, heb er een GitHub issue voor aangemaakt.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/347
Dat is inderdaad dezelfde oorzaak. Ander gevolg doordat we een verschillende set-up hebben.

Maar bij jou gebeurd dit dan veel vaker? Ik heb het al zeker 2 maanden niet meer gehad.

• Geim
Scatman_II schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:30:
Lijkt erop dat ik net als thuis een ESPhome apparaat moet gaan voorbereiden. Maar dan 1 die bij terugleveren alle fasen optelt, maar bij afname alleen die ene fase doorgeeft.
Ik ben even je case kwijt. Laden je ouders nu 3-fase, of 1 fase?
In het geval van 1-fase --> die fase in de groepenkast uitlezen en naar je Smartevse sturen.
Laden ze met 3-fase, dan is het toch gewoon een standaard case?
Dit al gelezen?

• Scatman_II

Scatman_II

Geim schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Ik ben even je case kwijt. Laden je ouders nu 3-fase, of 1 fase?
In het geval van 1-fase --> die fase in de groepenkast uitlezen en naar je Smartevse sturen.
Laden ze met 3-fase, dan is het toch gewoon een standaard case?
Dit al gelezen?
Het is een 3 fase aansluiting, maar ze laden op 1 fase.
De zonnepanelen voeden ook in op andere fasen dan de fase waarop geladen wordt.

Ik wil graag:
- in Smart mode overbelastingsbewaking op die ene fase
- als de zon schijnt alle input van de panelen meenemen op alle fasen

• Geim
Scatman_II schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:02:
Ik wil graag:
Dat is standaard. Je laadt maar op 1 fase, dus die fase moet bewaakt worden.
Wat bedoel je daarmee? Met "meenemen" bedoel ik.
Je kunt alleen de energie van de panelen die op dezelfde fase zit als de lader gebruiken om de auto te laden. Je kunt niet energie van de ene naar de andere fase sturen.

• DanTm
  • Niet online
Scatman_II schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Het is een 3 fase aansluiting, maar ze laden op 1 fase.
De zonnepanelen voeden ook in op andere fasen dan de fase waarop geladen wordt.

Ik wil graag:
Hij heeft alleen last van die andere fases als hij geen 6A over heeft om te starten, eenmaal gestart mogen de andere fases prima naar 24.9A gaan voordat hij er last van heeft.
Ik heb hetzelfde scenario, en heel af en toe wil de auto niet starten met laden omdat mijn vrouw aan het koken is en ik de thuisbatterij aan het laden ben (dan trek ik 25A op een andere fase dan mijn auto laad).
Je kunt er wel omheen hacken door de waarden v/d andere fases aan te passen in je API calls, maar ik wil dat mijn laadpaal ook veilig blijft als er een 3 fase auto aankoppelt.
Als je de paal alleen 1 fase bekabelt hebt zou je dat wel kunnen doen.

• DanTm
  • Niet online
Ferrox1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Dat is inderdaad dezelfde oorzaak. Ander gevolg doordat we een verschillende set-up hebben.

Maar bij jou gebeurd dit dan veel vaker? Ik heb het al zeker 2 maanden niet meer gehad.
het lijkt bij getriggerd te worden door een automation die ik heb die de paal direct in PAUSE zet na aankoppelen. Als er dan vervolgens niet geladen wordt, maar vervolgens wel ontkoppeld dan gaat het niet goed.
Ik heb nu een delay in mijn automation gezet die even wacht me de paal in pause te zetten.

• dingo35
@Scatman_II ik sluit me aan bij @DanTm : het komt zelden voor dat de andere fasen je verhinderen te laden; als je geen thuisbatterij hebt, zit je eigenlijk bijna nooit aan je 25A max, m.u.v. de fase waar je op laadt. Dus ik zou niet moeilijk doen en gewoon de standaard installatie doen.

En als bonus kunnen bezoekers dan ook gewoon op 3 fasen laden...

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 27-03-2026 15:46 ]

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:10
Robbiedobbie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:15:
Ik gebruik de SmartEVSE met OCPP naar TapElectric. Nu kwam ik laatst erachter dat wanneer ik de kabel uit mijn auto loskoppel zonder de rfid van de paal te gebruiken om de sessie te stoppen, dat mijn paal dan binnen TapElectric niet terug naar beschikbaar gezet werd, en daarmee ook niet binnen de app te gebruiken is. Wanneer ik met rfid mijn auto weer loskoppel dan werd de paal wel mooi beschikbaar gemarkeerd zodra ik de kabel uitplug.

Nu heb ik even zitten kijken en wordt nooit een status FINISHING gestuurd in mijn niet goed werkende casus. Volgens de OCPP 1.6 specificatie zou een paal ook gewoon van SuspendedEv naar Available mogen switchen.

TLDR: Ik ga maar eens contact opnemen met tap electric dat hun backoffice niet lijkt te reageren zoals het hoort vanuit OCPP 1.6
Hi @Robbiedobbie,
Net verhuisd en een nieuwe setup in elkaar gezet hier. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Als ik in Tap Electric in de charger settings het commando read configuration settings geef. Dan schiet de EVSE weer naar beschikbaar. Had je een oplossing gevonden?

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:41
superyupkent schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Hi @Robbiedobbie,
Net verhuisd en een nieuwe setup in elkaar gezet hier. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Als ik in Tap Electric in de charger settings het commando read configuration settings geef. Dan schiet de EVSE weer naar beschikbaar. Had je een oplossing gevonden?
Nee, ik heb nog altijd dezelfde issue. Bij mij heeft dat niet met de read configuration command te maken, maar gebeurt het gewoon al wanneer ik de auto niet 'afmeld' maar direct op de auto de kabel ontkoppel. Enige manier om te herstellen is door dan weer met rfid de auto weer aan te melden en te koppelen.

Wanneer ik via de app de lader activeer dan kan ik overigens wel gewoon auto kabel loskoppelen zonder dat ik me expliciet moet 'afmelden'. Enige lijkt dus dat als ik met rfid niet afmeld dat de laadpaal altijd als niet beschikbaar blijft staan voor app gebruikers. (Niet het grootste probleem, wel klein beetje vervelend wanneer familie even via de app wil laden)

• superyupkent
Robbiedobbie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Nee, ik heb nog altijd dezelfde issue. Bij mij heeft dat niet met de read configuration command te maken, maar gebeurt het gewoon al wanneer ik de auto niet 'afmeld' maar direct op de auto de kabel ontkoppel. Enige manier om te herstellen is door dan weer met rfid de auto weer aan te melden en te koppelen.

Wanneer ik via de app de lader activeer dan kan ik overigens wel gewoon auto kabel loskoppelen zonder dat ik me expliciet moet 'afmelden'. Enige lijkt dus dat als ik met rfid niet afmeld dat de laadpaal altijd als niet beschikbaar blijft staan voor app gebruikers. (Niet het grootste probleem, wel klein beetje vervelend wanneer familie even via de app wil laden)
Dus ondanks het feit dat tap electric denkt dat de evse niet bereikbaar is, kan je gewoon met een laadpas een nieuwe sessie starten? Ook als dat een andere laadpas is dan de gebruikte kaart bij de voorafgaande 'hangende' sessie?

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:41
superyupkent schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Dus ondanks het feit dat tap electric denkt dat de evse niet bereikbaar is, kan je gewoon met een laadpas een nieuwe sessie starten? Ook als dat een andere laadpas is dan de gebruikte kaart bij de voorafgaande 'hangende' sessie?
Dat laatste heb ik nooit getest. Zelf heb ik altijd dezelfde laadpas, en de familie met elektrische auto gebruikt alleen de app bij mij. Dat laatste wil dus niet als ik niet heb afgemeld.

• Ferrox1
DanTm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:18:
[...]

het lijkt bij getriggerd te worden door een automation die ik heb die de paal direct in PAUSE zet na aankoppelen. Als er dan vervolgens niet geladen wordt, maar vervolgens wel ontkoppeld dan gaat het niet goed.
Ik heb nu een delay in mijn automation gezet die even wacht me de paal in pause te zetten.
Datzelfde heb ik ook. Als de laadsessie niet klaar is vanuit de auto dan komt het wel eens voor. Bij helemaal niet laden heb ik dat ook gehad inderdaad. Ik kan nog wel eens een keer testen om te reproduceren. Ik heb eigenlijk nooit meer de auto los gehad zonder dat de laadsessie klaar was. Dan heb ik het tot nu toe nog maar eenmalig gehad. Maar ik heb ook momenten gehad dat het wel gewoon werkte.

Overigens had ik al een vertraging er in zitten terug op pauze te zetten om het relais niet te snel te laten gaan.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:14
JohanGeradts schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:57:
een onderdeel afgebroken dat achterop de printplaat van de het display zit. Google zegt dat dit een elektronische spoel (inductor) is. Maar mijn vraag is, wat doet het op de printplaat? En, kan ik de laadpaal alsnog gewoon aansluiten op 230v zonder de hele boel op te blazen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is inderdaad een spoel, kan 2 functies hebben, het ontstoren van de voeding. (EMC) maar meer waarschijnlijk een opslagspoel voor een (hulp) voeding.
Niet gebruiken, en gewoon terugsturen.

• superyupkent
Heb een smartevse 3.1 draaien met twee relais. Mijn 3 fase PV systeem kan theoretisch 25A leveren over 3 fasen. Smart evse staat ingesteld op circuit 16A. Is het mogelijk om bij Solar de config zo te zetten dat 1 fase laden gaat tot 25A?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
superyupkent schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:19:
Heb een smartevse 3.1 draaien met twee relais. Mijn 3 fase PV systeem kan theoretisch 25A leveren over 3 fasen. Smart evse staat ingesteld op circuit 16A. Is het mogelijk om bij Solar de config zo te zetten dat 1 fase laden gaat tot 25A?
Dat kan niet, gezien je de fasen niet aanelkaar kan knopen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 09:42
Het kan wel als je de limieten naar 25A verhoogd (er van uit gaande dat je zekerimgen, bekabeling en auto dat ook aan kan) en dan C2 op solar off zetten.

Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen en niet gewoon op 3F gaat laden als je dat beschikbaar hebt?

• superyupkent
gastje01 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:02:
Het kan wel als je de limieten naar 25A verhoogd (er van uit gaande dat je zekerimgen, bekabeling en auto dat ook aan kan) en dan C2 op solar off zetten.

Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen en niet gewoon op 3F gaat laden als je dat beschikbaar hebt?
Dank, het was meer een theoretische vraag bij het spelen met de menu opties. Ben met je eens dat het met die opbrengst gewoon via 3F kan.

• superyupkent
Homeassistant & SmartEVSE, waarschijnlijk zit hier een grote concentratie van die combinatie. Hebben jullie dashboards en automations die ik als inspiratie kan bekijken? Dat bespaart alles te doen vanaf scratch. Ik maak gebruik van de smartevse 3.1, de sensorbox v2 en als ev meter de eastron sdm72D-M

Alvast dank, en ook aan de mod, dit is waarschijnlijk beetje off-topic hier.

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:01
superyupkent schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:47:
Homeassistant & SmartEVSE, waarschijnlijk zit hier een grote concentratie van die combinatie. Hebben jullie dashboards en automations die ik als inspiratie kan bekijken? Dat bespaart alles te doen vanaf scratch. Ik maak gebruik van de smartevse 3.1, de sensorbox v2 en als ev meter de eastron sdm72D-M

ik heb alleen een HA automation draaien die de EVSE uitschakeld na 5 minuten zodra er geen afname is. Werkt niet op solar. Wil de automation nog wel aan gaan passen zodat er bijv tussen 16.00-21.00u niet geladen kan worden en dan in pause gaat. ben daarmee nog aan het stoeien.

De Eastron heb ik op de MODbus van de EVSE aangesloten; zit niet in HA. De data die de EVSE hiervan doorgeeft via MQTT komt wel in HA binnen maar dat is maar een kelin deel van de beschikbare variabelen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-04 14:36
superyupkent schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:47:

Zeker. Heb alles online staan:

HomeAssistantConfig/packages/6 - Outside/ev.yaml at master · hmmbob/HomeAssistantConfig · GitHub
HomeAssistantConfig/dashboards/15-car.yaml at master · hmmbob/HomeAssistantConfig · GitHub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYgy3Zytnl5Ch5SYXmcfoPla7Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNZYIXtiIgLvzi7ISNbXKrkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOYhwNoitouAVf_xiZR41BOPtw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyFxxhVDkd3233OCj4EhVGeS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dynamische stroomprijzen (per uur, Zonneplan) en laadt op de goedkoopste uren. Ik gebruik de custom_component "EV Smart Charging" om dit voor me te regelen, inclusief "target SOC" en "vertrektijd" - EV Smart Charging (staat in HACS) regelt de rest.

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 01-04-2026 08:53 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:27
superyupkent schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:41:
[...]

Dank, het was meer een theoretische vraag bij het spelen met de menu opties. Ben met je eens dat het met die opbrengst gewoon via 3F kan.
Handig dashboardje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kPC9sYQ8BvU7Bb4JL_D7kEF1KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNP4rdsBfHWDrIwpP5lZS2EC.png?f=fotoalbum_large

code hiervoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
type: vertical-stack
title: Lader 1 (SmartEVSE1)
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - color: auto
        entity: sensor.smartevse_state
        name: "[[[ return states[\"sensor.smartevse_state\"].state ]]]"
        state:
          - color: Grey
            icon: mdi:ev-plug-type2
            operator: template
            value: >
              [[[ return states['sensor.smartevse_state'].state === 'Ready to
              Charge' ]]]
          - color: blue
              [[[ return states['sensor.smartevse_state'].state === 'Charging'
              ]]]
          - color: orange
              [[[ return states['sensor.smartevse_state'].state === 'Connected
              to EV' ]]]
          - icon: mdi:ev-plug-type2
            operator: default
        styles:
          card:
            - height: 160px
        tap_action:
          action: more-info
        type: custom:button-card
        theme: Mushroom
      - type: gauge
        entity: sensor.modbus_power_ev1
        name: " "
        min: 0
        max: 7
        severity:
          green: 0
          yellow: 3.5
          red: 7
  - type: horizontal-stack
    cards:
        entity: sensor.modbus_current_l1_ev1
        name: L1
        unit: A
        max: 10
        entity: sensor.modbus_current_l2_ev1
        name: L2
        entity: sensor.modbus_current_l3_ev1
        name: L3
  - type: entities
    entities:
      - entity: select.smartevse1_mode
        name: Modus
      - entity: number.smartevse1_chargecurrentoverride
        name: Laadlimiet (A)
      - entity: sensor.modbus_ev1_active_energy
        name: Totaal geladen
      - entity: sensor.smartevse1_error
        name: Error
      - entity: sensor.smartevse1_evenergycharged
        name: Geladen laatste sessie
      - entity: sensor.smartevse1_ocpp
    state_color: false
    show_header_toggle: false

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:24
Wie kan mij helpen? Ik heb een SmartEVSE en zou graag willen uitgesteld laden. Wat ik nu geprobeerd heb:
- Eerst instellen op de webpagina van de SmartEVSE dat hij pas om 13:30 mag starten en 16:00 moet stoppen.
- Daarna op "Smart" geklikt.
- Daarna kabel in de auto, kabel in de laadpaal en kaart tegen de SmartEVSE om te starten

Resultaat: Auto (Xpeng G9) ging paars knipperen, vervolgens ging de SmartEVSE uit en geeft hij "Finished Charging" en wordt de auto losgekoppeld.

Andersom werkt het wel. Als ik in de auto instel dat hij niet voor een bepaalde tijd mag starten, daarna de auto aan de paal hang, start hij wel pas op de afgesproken tijd. Maar ik wil dit juist aansturen met de SmartEVSE....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7I7IK80c4ffYAQeob-diOBJHd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PaSsYwvYnklPbKhVCI2BQGP.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout?

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• dingo35
Probeer het eerst eens met OCPP disabled, kijk of het dan wel lukt; dan weet je of het aan de auto of aan de OCPP link ligt.

Idem met RFID disabled of niet. Het delayed charging is ontwikkeld vér voor OCPP en de RFID settings, dus het zou kunnen dat er een probleem zit bij gecombineerd gebruik.
Als je het probleem kunt isoleren kunnen we misschien reproduceren en hopelijk verhelpen?

[ Voor 51% gewijzigd door dingo35 op 02-04-2026 14:39 ]

• sjoerd-p
dingo35 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
Probeer het eerst eens met OCPP disabled, kijk of het dan wel lukt; dan weet je of het aan de auto of aan de OCPP link ligt.

Idem met RFID disabled of niet. Het delayed charging is ontwikkeld vér voor OCPP en de RFID settings, dus het zou kunnen dat er een probleem zit bij gecombineerd gebruik.
Als je het probleem kunt isoleren kunnen we misschien reproduceren en hopelijk verhelpen?
Zal het binnenkort proberen! Mijn theorie nu: de auto krijgt geen stroom van de paal en concludeert daarmee dat het laden gestopt moet worden. Laadsessie beeindigd. Waardoor de paal ziet dat de auto klaar is en dus ook stopt. Kan dat? Dan zou het ook nog auto specifiek probleem kunnen zijn met hoe de auto het laden stopt.

Uiteindelijke doel is om de verbinding tussen de paal en auto in leven te houden en dan de paal te laten bepalen op welke momenten de stroom goedkoop is en dus moet laden.

Nu kwam het trouwens goed uit dat hij gestopt was, want morgenmiddag is de stroom veel goedkoper dan vandaag O-)

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• Ahrand
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:33
Ik kan bevestigen dat dat auto specifiek is. Mijn eigen auto (Peugeot) doet dit goed, je kan zoveel starten en stoppen met laden als je wil, zolang de kabel ondertussen niet wordt uitgetrokken blijft dat 1 unieke laadsessie. Die van mijn zoon (Volvo hybride) stopt na onderbreking met de melding: laden voltooid.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Smart EVSE 2.1/2.2 controller. Met de komst van de ERE certificaten zou ik natuurlijk ook graag wat willen terugverdienen aan het laden.

Van wat ik ervan begrijp is de weg met OCPP en een backend provider een veilige, in de zin dat hier het minst mee gefraudeerd zou kunnen worden en dus ook de minste kans op trammelant als na een jaar blijkt dat CSV files en foto's van MID meters zijn gebruikt om met de regeling te frauderen.

OCPP dus. Maar dan :? SmartEVSE 3.3 ondersteunt OCPP 1.6j, die versie wordt ook genoemd bij backend providers dus dat is prima. Maar is dat dan voldoende, even de module upgraden?
Ik heb al een Eastron SDM630, haalt de v3.3 dan daar de verbruiksgegevens automatisch op en upload hij deze naar de backend provider?

Of zijn er ook mogelijkheden dat ik de bestaande hardware behoud en een OCPP upload zelf in elkaar kan draaien met Node Red of Home Assistant? Ben helaas nog onwetend in dit gebied dus alle tips of ervaringen zijn welkom.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:40
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:54:
Ik heb een Smart EVSE 2.1/2.2 controller. Met de komst van de ERE certificaten zou ik natuurlijk ook graag wat willen terugverdienen aan het laden.

Van wat ik ervan begrijp is de weg met OCPP en een backend provider een veilige, in de zin dat hier het minst mee gefraudeerd zou kunnen worden en dus ook de minste kans op trammelant als na een jaar blijkt dat CSV files en foto's van MID meters zijn gebruikt om met de regeling te frauderen.

OCPP dus. Maar dan :? SmartEVSE 3.3 ondersteunt OCPP 1.6j, die versie wordt ook genoemd bij backend providers dus dat is prima. Maar is dat dan voldoende, even de module upgraden?
Ik heb al een Eastron SDM630, haalt de v3.3 dan daar de verbruiksgegevens automatisch op en upload hij deze naar de backend provider?

Of zijn er ook mogelijkheden dat ik de bestaande hardware behoud en een OCPP upload zelf in elkaar kan draaien met Node Red of Home Assistant? Ben helaas nog onwetend in dit gebied dus alle tips of ervaringen zijn welkom.
Ik heb ook een v2.2 SmartEVSE en heb in Home Assistant met NodeRed een OCPP chargepoint gemaakt. NodeRed leest de mid meter uit en zodra er vermogen wordt geleverd start deze een laadsessie. Als de power weer nul is stopt NodeRed de laadsessie weer.

Werkt prima met Tap electric.
Edit: En ook Plugchoice.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• sjoerd-p
dingo35 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:

Ik heb het nog niet zonder RFID en OCPP geprobeerd, omdat ik eigenlijk mijn registratie compleet wil houden en de auto nu ook echt geladen moest worden. Maar nu ik uitgesteld laden in de auto aan had gezet, maar de laadpaal op "Smart" had gezet, kwam ik wel in de situatie dat de auto na een paar uur wilde gaan starten met laden, maar er onvoldoende vermogen in huis was. De laadpaal gaf aan "Waiting for Power". De auto ging dus niet laden. En even later was er wel genoeg vermogen en ging de auto wel laden, om even later weer even door de SmartEVSE stopgezet te worden met "Waiting for power".

Wat ik dus alvast geleerd heb: als de laadpaal op "Smart" staat, kan de laadpaal prima bepalen wanneer het laden moet starten en stoppen en gaat de auto gewoon verder.
Maar wanneer ik de paal vanaf het begin mee geef dat hij pas later moet starten met laden (op tijd) stopt de laadsessie gelijk na het verbinden van auto en aanbieden RFID.

Klinkt dus wel als iets wat op te lossen moet zijn! Want de situatie zou gelijk moeten zijn aan een stroomtekort: paal schakelt even tijdelijk het opladen uit, maar gaat later weer verder.

• dingo35
Ik begrijp dat je voorheen in Solar mode zat?

Is wel vreemde use case, normaal gesproken wil je in Solar mode alle overbodige stroom in je EV hebben; waarom dat alleen van 14:00 tot 17:00?

• sjoerd-p
dingo35 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:03:
Nee, voorheen zat ik ook op "Smart". Maar dan met een tijd ingesteld in de webinterface van de SmartEVSE. Maar dat werkte dus niet (zie hierboven). Maar als er tijdelijk niet genoeg stroom is voor Smart, lukt het wel om te stoppen en later weer te starten. Het tijdelijk stoppen is dus anders bij laden op een vaste starttijd, dan wanneer er tijdelijk niet genoeg stroom is. Bij uitgesteld starten (ingesteld in de EVSE) stopt mijn auto dus gelijk en daarna de SmartEVSE ook. En hierboven ervaren anderen dat gedrag dus ook. Terwijl het dus wel goed gaat als er niet genoeg power is. Blijkbaar wordt er dan op een andere manier gepauzeerd? Je zou zeggen dat beide gevallen gelijk moeten zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door sjoerd-p op 03-04-2026 15:44 ]

• sjoerd-p
dingo35 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:03:

Is wel vreemde use case, normaal gesproken wil je in Solar mode alle overbodige stroom in je EV hebben; waarom dat alleen van 14:00 tot 17:00?
Solar mode wordt pas nuttig na afschaffen salderen, toch? Nu moet ik op de goedkoopste momenten gewoon zo hard mogelijk laden en levert de zonnestroom op een ander moment meer op bij teruglevering dan het nu kost om de auto op het goedkoopste moment te laden. Dus zo lang ik nog kan salderen én een dynamisch contract heb, zoek ik gewoon de goedkoopste uren en dan zo hard mogelijk laden, maar wel met load balancing actief.

• m.eddy
Uitgesteld laden met OCPP: kabel in de auto doen en pas als je wilt starten de swipe sturen via HA post? :+

• sjoerd-p
m.eddy schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:46:
Uitgesteld laden met OCPP: kabel in de auto doen en pas als je wilt starten de swipe sturen via HA post? :+
Dat zou ik kunnen maken als workaround, maar het zou nog veel handiger zijn als het gewoon werkt zoals het bedoeld is in SmartEVSE webinterface: starttijd instellen, eindtijd instellen, op Smart drukken en aansluiten + RFID kaart presenteren. Toch?

• DanTm
  • Niet online
sjoerd-p schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:04:
[...]

Dat zou ik kunnen maken als workaround, maar het zou nog veel handiger zijn als het gewoon werkt zoals het bedoeld is in SmartEVSE webinterface: starttijd instellen, eindtijd instellen, op Smart drukken en aansluiten + RFID kaart presenteren. Toch?
wat als je het andersom doet? aansluiten en rfid kaart presenteren.. daarna tijd instellen en op smart drukken?

• m.eddy
sjoerd-p schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:04:
[...]

Eeeh ik was niet helemaal serieus. De authorize stap zal een time out hebben waarschijnlijk.

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48
m.eddy schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:46:
Welke firmware beschikt over die functie?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
sjoerd-p schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:44:
[...]

Solar mode wordt pas nuttig na afschaffen salderen, toch? Nu moet ik op de goedkoopste momenten gewoon zo hard mogelijk laden en levert de zonnestroom op een ander moment meer op bij teruglevering dan het nu kost om de auto op het goedkoopste moment te laden. Dus zo lang ik nog kan salderen én een dynamisch contract heb, zoek ik gewoon de goedkoopste uren en dan zo hard mogelijk laden, maar wel met load balancing actief.
Ik neem aan dat je geen terugleverkosten betaald?
Wat bij sommige leveranciers zijn de terugleverstaffels niet mals.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wanneer schakelt de SmartEVSE ( v3.10.2 ) bij toenemende PV opbrengst in Solar-mode van enkelfase naar driefasen laden? Hij laadt op dit moment met 27A ((max 32A) enkelfasig en omdat mijn PV driefasig is geeft dat een behoorlijke onbalans op de grid-aansluiting met forse teruglevering op 2 fases en afname op 1 fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0cAVnfbRK47D0KLXPWLcdi5JXk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nVFOblcY0fZD94g39FpJtJdB.png?f=user_large
met een grote stroom door de nul als gevolg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cCRxfUdbX3jEKLNAuylTI2ZPG0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UiOYFG3k8H14z1dNyCOo52df.png?f=user_large

• Kaspers
Ik heb het vermoeden dat ik hier mogelijk een verkeerde afslag aan het nemen ben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roHUvI87pbrQ7YAU4qA7ZAn7Hwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tC8mnthJtMlDJo69sUvciyTh.jpg?f=fotoalbum_large

Doel: signaalkabel (die het CP signaal vervoert) zo veel als mogelijk storingsvrij maken. Betreft de groene kabel die ik in m'n hand heb.

Op basis van advies van @rene037 :
rene037 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:27:
Ik zou die metalem binnenader zeker aan de 0 of aarde leggen. Als je die buitenmantel wat ontvlecht, in elkaar draait en er krimpkous omheen legt (En ook een stukje om de buitenmantel) gaat dat prima. Eventueel knip je dat ineen gedraaide stukje vrij kort af en soldeer je er een draadje aan.
Zolang die afscherming maar nergens tegenaan kan komen.
ben ik aan de slag gegaan met het ontvlechten van de mantel en heb hier een adereindhuls opgezet en de mantel afgeschermd. Echter kom ik in de signaalkabel nog een blanke ader die tegen een schild ligt tegen.

Interactie met chatgpt geeft mij:
Belden legt uit dat een drain wire bedoeld is om de afscherming correct te aarden, en dat die draad de elektrische ruis van het schild naar aarde afvoert. Dat ondersteunt direct de keuze om bij een folieschild de blanke ader/drain wire te gebruiken voor de schermaansluiting.
De aangehaalde bron schrijft:
The drain wire: ensuring proper grounding in shielded systems

Shielded copper cables have a drain wire to establish proper grounding in a shielded system. In these cases, the drain wire completes an electrical circuit from the shield and moves electrical noise away from the circuit to ground. Generally made of tinned copper, drain wires are designed to ensure proper conductivity and corrosion resistance.
Iemand die bekend is met deze materie en kan onderstrepen dat ik juist deze 'drain' wire moet aarden en de gevlochten mantel juist niet heb te aarden, met als doel het CP-signaal ruisvrij te maken?

• Stefannn
Kaspers schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:35:
Ik heb het vermoeden dat ik hier mogelijk een verkeerde afslag aan het nemen ben:

[Afbeelding]

Doel: signaalkabel (die het CP signaal vervoert) zo veel als mogelijk storingsvrij maken. Betreft de groene kabel die ik in m'n hand heb.

Op basis van advies van @rene037 :

[...]

ben ik aan de slag gegaan met het ontvlechten van de mantel en heb hier een adereindhuls opgezet en de mantel afgeschermd. Echter kom ik in de signaalkabel nog een blanke ader die tegen een schild ligt tegen.

Interactie met chatgpt geeft mij:

[...]

De aangehaalde bron schrijft:

[...]

Iemand die bekend is met deze materie en kan onderstrepen dat ik juist deze 'drain' wire moet aarden en de gevlochten mantel juist niet heb te aarden, met als doel het CP-signaal ruisvrij te maken?
Op zich zal het niet extreem veel uitmaken want het is een heel robust signaal. Maar goed. Als je het helemaal goed wilt doen….
- de 2 signaal draden binnenin zijn bedoeld voor gebalanceerde 2 punts signaal aansluiting met shield als aarde er omheen.
De CP is ongebalanceerd. Beste is om 1 van de signaal aders aan beiden uiteinden (begin en eind dus) aan de shield te leggen en aan beide einden aan de ground.

Maar…
Veel belangrijker voor storingvrij…
De ground op de smartEVSE NIET aan ground leggen maar enkel aan de ground van de CP leiding. De ground van de CP leiding bij aansluiting van de laadkabel dus WEL aan ground.
De smartEVSE is daarmee dus geaard via de CP kabel en niet op een andere manier.

Wat je daarmee bereikt:
- storing die instraalt op de CP kabel komt zowel op betreffende ground als signaal ader en genereert daarmee GEEN verschil stoorsignaal tussen betreffende aders.
- de smartEVSE ground “volgt” de ground van de CP kabel dus krijgt die storing als “offset” mee maar dat geeft niet want die heeft geen enkele andere ground connectie.
- de smartEVSE ziet signaal van CP storingsvrij ten opzichte van CP-ground.

Het voelt een beetje raar de smartEVSE niet te aarden maar defacto voorkom je zo ook grote ground current door de CP afscherming in geval van kortsluiting. Als afscherming en de ground van de vmvk parallel staan zullen beiden stroom voeren immers.

Tenzij je naar 50 meter of meer gaat maakt het allemaal echter geen bal uit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• rvdgaag
Thepawn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:32:
[...]

Welke firmware beschikt over die functie?
Nog niet in de distributie versie maar als je een berichtje aan de ontwikkelar stuurt dan krijg je een gecompileerde versie die OCPP ondersteunt via GET commando's of MQTT, ik doe het met MQTT en dat werkt uitstekend.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• benthouse
Stefannn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:28:
[...]

Op zich zal het niet extreem veel uitmaken want het is een heel robust signaal. Maar goed. Als je het helemaal goed wilt doen….
- de 2 signaal draden binnenin zijn bedoeld voor gebalanceerde 2 punts signaal aansluiting met shield als aarde er omheen.
De CP is ongebalanceerd. Beste is om 1 van de signaal aders aan beiden uiteinden (begin en eind dus) aan de shield te leggen en aan beide einden aan de ground.

Maar…
Veel belangrijker voor storingvrij…
De ground op de smartEVSE NIET aan ground leggen maar enkel aan de ground van de CP leiding. De ground van de CP leiding bij aansluiting van de laadkabel dus WEL aan ground.
De smartEVSE is daarmee dus geaard via de CP kabel en niet op een andere manier.

Wat je daarmee bereikt:
- storing die instraalt op de CP kabel komt zowel op betreffende ground als signaal ader en genereert daarmee GEEN verschil stoorsignaal tussen betreffende aders.
- de smartEVSE ground “volgt” de ground van de CP kabel dus krijgt die storing als “offset” mee maar dat geeft niet want die heeft geen enkele andere ground connectie.
- de smartEVSE ziet signaal van CP storingsvrij ten opzichte van CP-ground.

Het voelt een beetje raar de smartEVSE niet te aarden maar defacto voorkom je zo ook grote ground current door de CP afscherming in geval van kortsluiting. Als afscherming en de ground van de vmvk parallel staan zullen beiden stroom voeren immers.

Tenzij je naar 50 meter of meer gaat maakt het allemaal echter geen bal uit.
Ik zou zelf de afscherming middels bijvoorbeeld een slangenklem compleet rondom aan ground leggen. Als je de afscherming nl in elkaar draait kan je juist EMC storingen krijgen want het inelkaar gedraaide deel kan als een antenne gaan werken. Met een juiste 360 graden afscherming voorkom je dat.
Hieronder een voorbeeld. De stalen plaat waar de kabel opgeklemd wordt is de ground (in dit geval van een frequentie regelaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCsKTrB5Mj_ssOh1XM5BU0rWHgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfk9vAICUEqju0QAunDYsfnb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door benthouse op 05-04-2026 10:34 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 09:42
Hermarcel schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:30:
Wanneer schakelt de SmartEVSE ( v3.10.2 ) bij toenemende PV opbrengst in Solar-mode van enkelfase naar driefasen laden? Hij laadt op dit moment met 27A ((max 32A) enkelfasig en omdat mijn PV driefasig is geeft dat een behoorlijke onbalans op de grid-aansluiting met forse teruglevering op 2 fases en afname op 1 fase:
[Afbeelding]
met een grote stroom door de nul als gevolg:
[Afbeelding]
Dat maakt qua afrekening niet zo veel uit, je betaalt voor wat er netto door je meter gaat.

Mijn situatie is iets anders (begrensd op 3x 16A), maar vanaf ongeveer 16A laden plus een overschot van minimaal 2A (3x 6A is de laagste laadstroom op 4 fase), voor minimaal 60 seconden schakelt ie over. Je ziet m dan aftellen.

Als ik naar je plaatje kijk, kom je dus net een beetje te kort.

• Hermarcel
  • Niet online
@gastje01
Dat van die verrekening dat weet ik, daar gaat het niet om.

Die onbalans leidt tot een te grote nulstroom. Dat dat hier nog niet het geval is, is omdat er nog niet voldoende PV overschot was. Als de PV midden op de dag maximaal produceert en de EV 32A op 1 fase trekt, dan loopt de nulstroom op tot ver boven de 32A. Is niet fijn met 6mm2 bekabeling naar de meter toe.

Dat aftellen en overschakelen naar drie fasen als er voldoende PV-overschot is om minimaal 3x6A te laden zie ik dus niet gebeuren, vandaar mijn vraag.

• m.eddy
Hermarcel schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:45:
@gastje01
Dat van die verrekening dat weet ik, daar gaat het niet om.

Die onbalans leidt tot een te grote nulstroom. Dat dat hier nog niet het geval is, is omdat er nog niet voldoende PV overschot was. Als de PV midden op de dag maximaal produceert en de EV 32A op 1 fase trekt, dan loopt de nulstroom op tot ver boven de 32A. Is niet fijn met 6mm2 bekabeling naar de meter toe.

Dat aftellen en overschakelen naar drie fasen als er voldoende PV-overschot is om minimaal 3x6A te laden zie ik dus niet gebeuren, vandaar mijn vraag.
Ben zeker geen expert maar te grote stromen voorkomen door software klinkt niet goed. Er dient altijd gedimensioneerd te worden met worse case scenario mbt belasting en invoeding. Als pv teveel kan invoeden dan remautomaat wellicht. Maar verder in “Het grote topic voor Elektra huisinstallaties“https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2272612 hiervoor.

• benthouse
6mm2 voor interne bedrading met 35A hoofdzekering is voldoende.

• m.eddy
benthouse schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:31:
6mm2 voor interne bedrading met 35A hoofdzekering is voldoende.
Waarde van hoofdzekering en bijbehorend draad is niet meer in alle gevallen voldoende om hierover na te denken. Klassiek met alleen invoeding vanaf grid wel. Tegenwoordig kun je met PV en batterijen ook invoeden. Als PV en batterij op L1 en L2 invoeden en er een forse belasting loopt op L3 kun je hoge stromen door N krijgen.

• benthouse
m.eddy schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:21:
[...]

Waarde van hoofdzekering en bijbehorend draad is niet meer in alle gevallen voldoende om hierover na te denken. Klassiek met alleen invoeding vanaf grid wel. Tegenwoordig kun je met PV en batterijen ook invoeden. Als PV en batterij op L1 en L2 invoeden en er een forse belasting loopt op L3 kun je hoge stromen door N krijgen.
Mee eens, daarom zoveel mogelijk grote verbruikers als 3-fase aansluiten. Bij batterijen, PV en laadpaal kan dat gewoon. Is je issue ook weg.

• Thepawn
Mijn smartEVSE-lader is verbonden met de TAP-backend voor de facturering van de energie en voor ERE-credits. Blijkbaar biedt TAP ook de mogelijkheid om de sessie automatisch te starten op het goedkoopste tijdstip. Heeft iemand dit al geprobeerd? Misschien interessant voor mensen zonder Home Assistant.

https://docs.tapelectric....timise-my-charging-set-up

• Hermarcel
  • Niet online
@m.eddy @benthouse
Zware apparaten op drie-fasen onderschrijf ik. Mijn vraag was nu juist dat mijn SmartEVSE niet overschakelt van één naar drie-fasen. PV en andere grote dingen zijn allemaal al driefasen.

Ik geef ook de batteryPower door aan de SmartEVSE. Heeft dat nog invloed op het wel/niet overschakelen van één- naar driefasen?

• dingo35
@Hermarcel
Hieke in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

De batterypower wordt in Solar mode als een soort "offset" gebruikt, en kan dus zeker invloed op het schakelgedrag voor C2=Auto hebben....

Probeer het eens zonder batterypower te feeden om te zien wat er gebeurt?

• Stefannn
Vraagje,
Mijn smartEVSE hangt in de meterkast. I.v.m. ere certificaten overweeg ik een mid meter toe te voegen maar in de meterkast gaat dat waarschijnlijk niet geaccepteerd worden.
Ik overweeg nu een mid meter op de paal buiten te zetten in een kastje. Dus met smartEVSE en relais ongewijzigd in de meterkast.
Afgezien of dit geaccepteerd wordt.
Gaat dat technisch werken?
Want de meter is dan spanningsloos als er niet geladen wordt.
Blijft de communicatie dan functioneren?

• dingo35
Bij niet laden zal de EVmeter spanningsloos zijn, en gaat de SmartEVSE in timeout voor de EVmeter. Bij aansluiten van een EV blijft hij in timeout, en er zal dus nooit spanning op de EVmeter komen te staan.

Niet getest, maar op basis van de code vrij zeker dat dit het gedrag zal zijn.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:46:
Vraagje,
Mijn smartEVSE hangt in de meterkast. I.v.m. ere certificaten overweeg ik een mid meter toe te voegen maar in de meterkast gaat dat waarschijnlijk niet geaccepteerd worden.
Ik overweeg nu een mid meter op de paal buiten te zetten in een kastje. Dus met smartEVSE en relais ongewijzigd in de meterkast.
Afgezien of dit geaccepteerd wordt.
Gaat dat technisch werken?
Want de meter is dan spanningsloos als er niet geladen wordt.
Blijft de communicatie dan functioneren?
ik ben ook aan het kijken naar de ere certificaten om de smartevse hiervoro geschikt te maken. Heb jij toevallig al in beeld wat daarvoor moet gebeuren?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Stefannn
dingo35 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:51:
Bij niet laden zal de EVmeter spanningsloos zijn, en gaat de SmartEVSE in timeout voor de EVmeter. Bij aansluiten van een EV blijft hij in timeout, en er zal dus nooit spanning op de EVmeter komen te staan.

Niet getest, maar op basis van de code vrij zeker dat dit het gedrag zal zijn.
Ik was niet van plan de meter te gebruiken om smartEVSE aan te sturen. Dat werkt allemaal al prima. Enkel als registratie voor ere.
Maar goed…
Ocpp communicatie van meter valt dus weg als er geen 230V op staat? Het logica gedeelte wordt gevoed vanuit de 230V? Niet vanuit de ocpp?

• Stefannn
Driek schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
[...]

ik ben ook aan het kijken naar de ere certificaten om de smartevse hiervoro geschikt te maken. Heb jij toevallig al in beeld wat daarvoor moet gebeuren?
Je moet sowieso even zoeken op smartEVSE en ere in de diverse forums.
Maar ik denk..
- mid meter er in
- aanmelden bij een partij die zelfbouw accepteert

Het is een aantal mensen met smartEVSE gelukt maar alles moet wel in een laadpaal zitten. Niet in groepenkast.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:01:
[...]

Je moet sowieso even zoeken op smartEVSE en ere in de diverse forums.
Maar ik denk..
- mid meter er in
- aanmelden bij een partij die zelfbouw accepteert

Het is een aantal mensen met smartEVSE gelukt maar alles moet wel in een laadpaal zitten. Niet in groepenkast.
Ik heb deze meter, dus die zou geschikt zijn.
Eastron SDM72D-M V2 Three-phase Energy Meter, Modbus, 100 Amp kWh, DIN rail, with pulse Digital LCD display with backlight. MID/calibrated

Maar helaas alles in de meterkast, en ook geen andere optie.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Stefannn
Driek schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:05:
[...]

Maar helaas alles in de meterkast, en ook geen andere optie.
Ik overweeg een laadpaal behuizing op marktplaats te scoren en daar zo’n meter in te zetten. Die kan je op een willekeurige plek tussen meterkast en auto plaatsen.
Wordt dan dus wel spanningsloos als er niet geladen wordt.
Middels display kan je standen handmatig doorgeven. Maar ja… hoe lang wordt dat geaccepteerd?

• treepox
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06-04 21:31
Wat bedoel je met geaccepteerd?

Mijn Granny lader kan ik ook instellen. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij de settings verloor na een tijd spanningsloos. Ik denk dat mijn lader wel 3 weken spanningsloos is geweest.

• Thepawn
Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:46:
Vraagje,
Mijn MID-meter bevindt zich in de meterkast, samen met de smartEVSE. Buiten is er alleen de kabel naar de auto. TAP heeft mijn ERE-aanvraag geaccepteerd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thepawn schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:
[...]

Mijn MID-meter bevindt zich in de meterkast, samen met de smartEVSE. Buiten is er alleen de kabel naar de auto. TAP heeft mijn ERE-aanvraag geaccepteerd.
Moet je een merk/type ingeven bij aanmelding? En moest je ook foto’s aanleveren?

• Hermarcel
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:46:
@Hermarcel
Hieke in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

De batterypower wordt in Solar mode als een soort "offset" gebruikt, en kan dus zeker invloed op het schakelgedrag voor C2=Auto hebben....

Probeer het eens zonder batterypower te feeden om te zien wat er gebeurt?
Ga ik testen. Ik zal ook de non-bleeding-edge versie proberen.

• Stefannn
treepox schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:32:
Wat bedoel je met geaccepteerd?

Mijn Granny lader kan ik ook instellen. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij de settings verloor na een tijd spanningsloos. Ik denk dat mijn lader wel 3 weken spanningsloos is geweest.
Hoe lang wordt geaccepteerd dat je handmatig doorgeeft. Zonder automatische uitlezing dus. (Dat is een zorg, ik denk niet dat iemand een antwoord weet)

• szczur333
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:56
i have simple question about smart evse v2/v3 owners

what maximum charge current can you set up?

some sources says 80A, some 32A

I have US spec tesla with 48A 1 phase charger and i have hard time to find soludtion to charge it with full power

• rvdgaag
szczur333 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:36:
i have simple question about smart evse v2/v3 owners

what maximum charge current can you set up?

some sources says 80A, some 32A

I have US spec tesla with 48A 1 phase charger and i have hard time to find soludtion to charge it with full power
Mains can be set to 10-99Amps (V3), not sure about V2. But depending or your location it will be hard or impossile to find a 48A grid connection in Europe at private houses, may be in company installations.

[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 06-04-2026 20:55 ]

• szczur333
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:56
thanks

I am from Poland, regular home

I have 3x63A main breakers + 3phase 25kWp of solar power

also
some time ago I aquired this (used)
https://www.evracing.cz/evse-wb-wallbox/

it has 48/63 or 80A option, but I dont know how to change that - I put 100ohm resistor so its should give me full 48A but max which I got is 25A - I cant even set it up to 32A, I emailed manufacturer but no help from them :(

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23
I have just checked my SmartEVSE V3, max current can be set from 6 to 80A in 1A steps.
This is the same as advertised on the main website, as well as https://github.com/SmartE...ter/docs/configuration.md (though the minimum on the latter seems to be incorrect, 8A vs. 6A).
If you've found different numbers on "official" SmartEVSE sources, it would be nice to inform them so it can be corrected.

As for your current evse, it's hard to tell without knowing the details. If you want to troubleshoot that (or if you want us to troubleshoot that) it's best to dump all info plus pictures of the current situation here.

A 25A limit does seem to suggest you put the 100k resistor across prog pin 5 instead of pin 4, so you could check that.
If it's not that, there's a good chance the setting was programmed. In that case, the next step would be to get the modbus connection sorted out.

[ Voor 35% gewijzigd door Solarsparc op 07-04-2026 01:12 ]

• rvdgaag
szczur333 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:24:
thanks

I am from Poland, regular home

I have 3x63A main breakers + 3phase 25kWp of solar power

also
some time ago I aquired this (used)
https://www.evracing.cz/evse-wb-wallbox/

it has 48/63 or 80A option, but I dont know how to change that - I put 100ohm resistor so its should give me full 48A but max which I got is 25A - I cant even set it up to 32A, I emailed manufacturer but no help from them :(
I think, suspect, this is an other evse, not the type/make we're talking about here.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste