Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
1
2
3
4
5
6
7
| ocpp_update_on:
url: http://192.168.1.18/settings?ocpp_update=1&ocpp_mode=1
method: POST
ocpp_update_off:
url: http://192.168.1.18/settings?ocpp_update=1&ocpp_mode=0
method: POST |
[ Voor 7% gewijzigd door Netraam op 11-02-2026 19:08 ]
Krek die was ik net aan het proberen en dat werkt wel !Netraam schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:07:
Bij mij werkt dit in Home Assistant wel, dus zonder quotes en hele url:code:
1 2 3 4 5 6 7ocpp_update_on: url: http://192.168.1.18/settings?ocpp_update=1&ocpp_mode=1 method: POST ocpp_update_off: url: http://192.168.1.18/settings?ocpp_update=1&ocpp_mode=0 method: POST
Thanks !
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Garage zonder netaansluiting
Wens: met de aangeschafte Stegen de auto met max 11kW opladen
Dus: off grid garage
7kWp kan ik op het dak leggen.
Dus 14kWh op een zonnige winterse dag 35kWh idem in de zomer.
Ik kan 30 of 45kWh 50V (zelfbouw) LFP accu's plaatsen.
Liefst hier geen grote victron installatie.
Is dan een Deye 12k een handige optie?
Zijn er ervaringen mee?
Moet denk ik in thuisbatterij forum, cq PVGMJansen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:31:
Situatie:
Garage zonder netaansluiting
Wens: met de aangeschafte Stegen de auto met max 11kW opladen
Dus: off grid garage
7kWp kan ik op het dak leggen.
Dus 14kWh op een zonnige winterse dag 35kWh idem in de zomer.
Liefst hier geen grote victron installatie.
Is dan een Deye 12k een handige optie?
Zijn er ervaringen mee?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Als je jezelf al toevertrouwd om accu's te bouwen lijkt het aansluiten van een Deye en een laadpaal me geen probleem. Laadpaalvragen kun je hier kwijt.GMJansen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:31:
V.w.b. de Deye kun je i.d.d. beter hier naar toe gaan.
Edit: Ik zie dat je dat topic zelf ook al gevonden had: GMJansen in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
[ Voor 13% gewijzigd door Geim op 12-02-2026 09:41 ]
Ik twijfel over paar dingen en zoek wat input ideeen:
- zou ik de evse modul lekker in mn meterkast plaatsen en de kabel vanaf daar naar buiten leiden (is maar paar meter)
- zou ik de evse setup in kastje bij de auto moeten houden
voor beide opties wil ik wel een vast kabel, zijn er al mooie kabel systemen die niet een lelijke kabel tonen indien niet gebruikt (zie niet veel meer dan een 'haak'). Een spiraal kabel lijkt ok-ish.
Mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
- Smart EVSE v3.1 controller
- 22mm pushbutton met RGB LED ring
- RFID reader Mifare M12
Nu twijfel ik voor de Iskra Contactor 2-pole en 4-polem omdat ik lees dat de ABB niet altijd even betrouwbaar is, maar ook veel mensen er gewoon geen probleem mee hebben. Wat is hierin verstandig?
Daarnaast las ik ook veel over het kabeltje voor de DC Residual Current Sensor die er al in zit, maar die kan ik volgens mij niet los meebestellen. Daarvoor beste contact opnemen met ze bij de bestelling?
Je kan de EVSE (+ meter en relais) prima in of bij je meterkast hangen. Heb ik zelf ook gedaan, wel in een losse kast). Zorg er wel voor dat je goede kabel gebruikt voor je CP signaal, ik heb hier zelf fatsoenlijke ethernetkabel voor gebruikt.dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:06:
Ik ben vanaf morgen ook trots eigenaar van een phev en wil graag iets leuks aan huis om te laden. EVSE zie ik helemaal zitten zeker icm homeassistant.
- zou ik de evse modul lekker in mn meterkast plaatsen en de kabel vanaf daar naar buiten leiden (is maar paar meter)
voor beide opties wil ik wel een vast kabel, zijn er al mooie kabel systemen die niet een lelijke kabel tonen indien niet gebruikt (zie niet veel meer dan een 'haak'). Een spiraal kabel lijkt ok-ish.
Qua mooie oplossingern, waar denk je zelf aan? Ik heb nu zelf een spiraal-kabel, en heb er over nagedacht om deze bij niet in gebruik in een buis te laten zakken (het idee was een regenpijp o.i.d. rechtop in de grond te zetten, maar hier heb ik met het oog op vocht vanaf gezien.
ik moet de meterkast soweiso uitbreiden dus daar gingen mijn gedachten ook naar. Alles bij elkaar.gastje01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:17:
[...]
Je kan de EVSE (+ meter en relais) prima in of bij je meterkast hangen. Heb ik zelf ook gedaan, wel in een losse kast). Zorg er wel voor dat je goede kabel gebruikt voor je CP signaal, ik heb hier zelf fatsoenlijke ethernetkabel voor gebruikt.
Qua mooie oplossingern, waar denk je zelf aan? Ik heb nu zelf een spiraal-kabel, en heb er over nagedacht om deze bij niet in gebruik in een buis te laten zakken (het idee was een regenpijp o.i.d. rechtop in de grond te zetten, maar hier heb ik met het oog op vocht vanaf gezien.
dacht nog nergens aan, was meer een vraag van het vrouwtje. Mischien gewoon een kastje waar ik hem in leg, lekker uit zicht , hoeft niet eens op slot oid.
Mijn tips:dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:06:
Ik ben vanaf morgen ook trots eigenaar van een phev en wil graag iets leuks aan huis om te laden. EVSE zie ik helemaal zitten zeker icm homeassistant.
- zet paal op strategische plek en neem een zo kort mogelijke kabel, die van mij is maar 1.3 meter.
- als je de paal langs de oprijlaan hebt: zet de houder in de rijrichting in plaats van haaks erop. Haaks leek mij logisch maar mijn vrouw vond parallel mooier en dat is ook zo.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wat denk je hiervan?dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:06:
:strip_exif()/f/image/GwtS6WMJJekUMflcddldp38a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FW3pZ9UTRZI8Sp811SuGiGLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het hele SmartEVSE gebeuren zit in de meterkast, in eigen ‘kastje’
Sowieso creatief 👌AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:07:
[...]
Wat denk je hiervan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe start je een laadsessie? app? Ergens nog een RFID lezer verstopt?AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:07:
Standaard staat ie op 'Off'. Wanneer ik de kabel in de auto prik (vaak 's avonds), dan regelt Home Assistant dat ie automatisch 's nachts (om 00:05) naar 'Smart' gaat, en dan om 06:30 weer naar 'Off'. Dan is ie sowieso vol, en hebben we mooi het hele auto energiegebruik op 1 dag (voor de mooie grafiekenGeim schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Hoe start je een laadsessie? app? Ergens nog een RFID lezer verstopt?
Uiteraard zijn er legio andere oplossingen, maar dit werkt prima voor ons.
en als iemand anders hem erin prikt, gaat ie dan niet laden?AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Standaard staat ie op 'Off'. Wanneer ik de kabel in de auto prik (vaak 's avonds), dan regelt Home Assistant dat ie automatisch 's nachts (om 00:05) naar 'Smart' gaat, en dan om 06:30 weer naar 'Off'. Dan is ie sowieso vol, en hebben we mooi het hele auto energiegebruik op 1 dag (voor de mooie grafieken). En niemand kan zo ongemerkt illegaal ook laden.
Persoonlijk zou ik die contactors van Iskra gewoon meebestellen daar, scheelt je weer verzendkosten en opnieuw opbouwen als later toch blijkt dat de ABB issues geeft, net als bij mij. Scheelt gedoe, en ze zijn niet gekke duur.reputatio schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:10:
Ik wil mijn NewMotion Home Advanced 2.1 ook om gaan bouwen met de SmartEVSE.
Mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
- Smart EVSE v3.1 controller
- 22mm pushbutton met RGB LED ring
- RFID reader Mifare M12
Nu twijfel ik voor de Iskra Contactor 2-pole en 4-polem omdat ik lees dat de ABB niet altijd even betrouwbaar is, maar ook veel mensen er gewoon geen probleem mee hebben. Wat is hierin verstandig?
Daarnaast las ik ook veel over het kabeltje voor de DC Residual Current Sensor die er al in zit, maar die kan ik volgens mij niet los meebestellen. Daarvoor beste contact opnemen met ze bij de bestelling?
Blbaa
hoe dan? Detectie dmv bluetooth of iets andersAirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:46:
Nee, dan niet. Dit is gekoppeld aan onze auto. Mocht een bekende willen laden dan gebruik ik de web interface en zet ‘m handmatig aan.
Ik gebruik met mijn Tesla Model 3 zowel bluetooth als wifi.dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]
hoe dan? Detectie dmv bluetooth of iets anders
Fraaie camouflage; creatief!AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:46:
Nee, dan niet. Dit is gekoppeld aan onze auto. Mocht een bekende willen laden dan gebruik ik de web interface en zet ‘m handmatig aan.
Toch ook even een ander perspectief erin gooien: waarom al dat gedoe? Mijn laadkabel is heel erg zichtbaar en start gewoon; geen pasje, geen knop, niks. Stekker erin en gaan. Al ruim 6 jaar zo. Nog nooit ongenode gasten gehad. En al zou dat wel zo zijn, dan had die collega EV rijder het waarschijnlijk heel hard nodig denk ik dan. Het sop is de kool niet waard, vind ik.
[ Voor 5% gewijzigd door hterhofte op 13-02-2026 00:16 ]
En als je dit zonder HomeAssistant zou willen, in de webinterface, Starting invullen, Ending, Daily aankruisen, en je hebt hetzelfde gedrag, m.u.v. het detecteren van een "vreemde" EV.AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Standaard staat ie op 'Off'. Wanneer ik de kabel in de auto prik (vaak 's avonds), dan regelt Home Assistant dat ie automatisch 's nachts (om 00:05) naar 'Smart' gaat, en dan om 06:30 weer naar 'Off'. Dan is ie sowieso vol, en hebben we mooi het hele auto energiegebruik op 1 dag (voor de mooie grafieken). En niemand kan zo ongemerkt illegaal ook laden.
Maar zoals al vaker in deze thread betoogd, het komt niet/nauwelijks voor dat iemand zijn dure bolide voor langere laadtijd electriciteit laat stelen ... pakkans is nogal groot?
Bedankt, ik ben opties voor mezelf aan het uitzoeken.AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Ik heb wel een keer een automation gemaakt met Frigate en LPR zodat de EVSE alleen aan gaat wanneer mijn eigen auto op de oprit stond, maar dat was meer voor de fun dan dat dit echt nuttig is. De huidige setup werkt voor mijn vrouw ook prima als ik niet thuis ben (standaard op de zon, moet je morgen weg, druk even op de knop naast de meterkast) en that's it, voorspelbaarheid is ook wat waard.
Qua kabel wegwerken heb ik me hier heel druk om gemaakt bij het plaatsen, maar inmiddels stoor ik me er niet meer aan. Er groeit een beukhaag rond de (eiken) paal waar alleen de kabel aan hangt en het gemak van altijd kunnen inprikken overstijgt voor ons de estethische factor om alles netjes weg te werken.
- stekker eruit -> SmartEVSE uit
- weer thuis en stekker erin -> alleen laden op Solar
- handmatig altijd zelf inschakelen
Ik heb geen RDIF reader maar een ' tag' aangemaakt xxxxxxxxx01 (een bestaande van mijzelf) bij Tap Electric en in de SmartEVSE met ' auto-autorisatie. Alles met 0 tarief want prive auto/lader/tag.
Autorisatie werkt want als ik een andere RFID invul bij SmartEVSE krijg ik ' not authorised' .
Met de goede RFID tag:
In de Tap Electric App zie ik de lader en in het Logboek zie ik berichten met sessie start, start/stop charging en oplopende Wh counters en laadstroom info conform mijn EVMeter readings en sop session bij losmaken kabel.
Echter zie ik geen enkele laadsessie terug in de App.
Heeft iemand enig idee hoe ik deze wel zichtbaar zou kunnen krijgen?
[ Voor 10% gewijzigd door michels911 op 13-02-2026 18:01 . Reden: user error .. ]
Victron 3phase 30kWh accu, Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Wat staat er exact in het veld "idTag" van Request en het veld "status" van de Response van de StartTransaction message? Staat er in het veld idTag de waarde "···········001" en in het veld status de waarde "Accepted"?michels911 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:39:
Ik heb mijn SmartEVSE aangemeld bij Tap Electric (gratis variant) en de OCPP koppeling actief.
Ik heb geen RDIF reader maar een ' tag' aangemaakt xxxxxxxxx01 (een bestaande van mijzelf) bij Tap Electric en in de SmartEVSE met ' auto-autorisatie. Alles met 0 tarief want prive auto/lader/tag.
Autorisatie werkt want als ik een andere RFID invul bij SmartEVSE krijg ik ' not authorised' .
Met de goede RFID tag:
In de Tap Electric App zie ik de lader en in het Logboek zie ik berichten met sessie start, start/stop charging en oplopende Wh counters en laadstroom info conform mijn EVMeter readings en sop session bij losmaken kabel.
Echter zie ik geen enkele laadsessie terug in de App.
Heeft iemand enig idee hoe ik deze wel zichtbaar zou kunnen krijgen?
Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal
Daarnaast de PRO380-MOD ingesteld op ID 12, baudrate 9600 & parity None. De MAIN ingesteld op WAGO en alles werkt perfect.
Nu heb ik hem ook aangesloten bij Tap Electric via OCPP wat ook goed lijkt te werken.
Echter, lijkt Tap niet de waardes door te krijgen hoeveel er geladen is en wat het stroomverbruik is.
De ruwe JSON is dan ook als volgt:
Iemand die dit ook had, heb ik nog iets verkeerds ingesteld?
---
Inderdaad niet goed ingesteld, de PRO380-MOD ingesteld als EV-meter nu ipv MAIN
[ Voor 61% gewijzigd door reputatio op 15-02-2026 18:50 ]
Inmiddels is de 3F aansluiting aanwezig, de kast bedraad met HomeWizard meter, SmartEVSE controller en 2 contactoren voor schakelen tussen 3 en 1 fase laden. Load balancing zal gebeuren middels de HomeWizard P1 integratie.
Waar ik nog druk mee bezig ben is de aansluiting voor de laadpoort zelf, de actuator hiervan en de RFID lezer. Dit zijn dermate dunne draadjes die ik moet verlengen dat ik nog een beetje zit met hoe ik dit ga aanpakken. Ik zit zelf te denken voor bijvoorbeeld de RFID lezer van stegen met 5 aders om deze te verlengen met een internet kabel en hiervan een paar aders te pakken.
Sterker nog: de 3 overgebleven aders in een UTP kabel kunnen dan mooi worden gebruikt voor de locking actuator. Ik ben wel benieuwd hoe andere Tweakers dit hebben gedaan en toch naar iets meer body (iets van 0,75 kwadraat koper) hebben gegrepen. De 5x 6mm2 kabels die uit de laadpoort komen ga ik waarschijnlijk verlengen met 2,5mm2 gezien er maximaal 16A overheen gaat. En mocht er meer overheen gaan klapt de automaat er wel uit.
Ondertussen draait de web GUI al op het wifi netwerk en volgen de foto's ZSM
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Hoe lang wil je ze verlengen? (Goede) ethernet kabel kan werken, maar er zit wel een limiet aan hoe ver je kan gaan.Yariva schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:50:
Waar ik nog druk mee bezig ben is de aansluiting voor de laadpoort zelf, de actuator hiervan en de RFID lezer. Dit zijn dermate dunne draadjes die ik moet verlengen dat ik nog een beetje zit met hoe ik dit ga aanpakken. Ik zit zelf te denken voor bijvoorbeeld de RFID lezer van stegen met 5 aders om deze te verlengen met een internet kabel en hiervan een paar aders te pakken.
Ik zou hier minimaal voor 4mm2 gaan en bij een wat grotere afstand voor 6mm2. De meerprijs op een paar meter kabel zal t verschil niet maken.De 5x 6mm2 kabels die uit de laadpoort komen ga ik waarschijnlijk verlengen met 2,5mm2 gezien er maximaal 16A overheen gaat. En mocht er meer overheen gaan klapt de automaat er wel uit.
Zijn er mensen hier die dat gedaan hebben?ocaj schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:06:
[...]
Als je extreem plat wil (en dat snap ik qua looproute), dan kun je ook overwegen om toch geen vaste kabel te doen? Heb je alleen een plat stopcontact in de muur.....
Gezien mn vrouw 'mooi ' belangrijk vind, is dit wsl de meest cleane oplossing. Zit ik wel te denken of ik dan die Locking actuator er nog wel netjes in krijg.
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/
Ik overweeg dit bij mijn vader ook te maken vanwege het aanzicht (bakstenen muur). Ik denk dat ik de locking actuator gewoon weg laat, dat maakt de inbouw een stukje makkelijker. Ik denk dat het risico op een stekker-trekker op een oprit wel mee valt.dooiedodo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:52:
[...]
Zijn er mensen hier die dat gedaan hebben?
Gezien mn vrouw 'mooi ' belangrijk vind, is dit wsl de meest cleane oplossing. Zit ik wel te denken of ik dan die Locking actuator er nog wel netjes in krijg.
heb je hier in je schuur netjes ruimte voor de locking actuator?JoooostB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:57:
Ik weet niet of dit bruikbaar is voor jouw situatie, maar ik heb de socket hier vlak op ons schuurtje geplaatst en later door de gemeente kabelgoottegels laten leggen (nog niet aanwezig op deze foto).
[Afbeelding]
Ziet er prima uit zo idd.
BTW, welke gemeente is dat die tegels verzorgt?
[ Voor 3% gewijzigd door dooiedodo op 16-02-2026 11:36 ]
Ik moest aan de achterzijde iets uitfrezen om ruimte te maken voor de actuator, maar dat was millimeterwerk. De gemeente Nieuwkoop deed een pilot, ze werden door hen gelegd voor de kostprijs van de tegels; heel blij meedooiedodo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:25:
[...]
heb je hier in je schuur netjes ruimte voor de locking actuator?
Ziet er prima uit zo idd.
BTW, welke gemeente is dat die tegels verzorgt?
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/
Bof je maar mee, heb ook hele andere verhalen gehoord.JoooostB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:18:
[...]
De gemeente Nieuwkoop deed een pilot, ze werden door hen gelegd voor de kostprijs van de tegels; heel blij mee
Nu wou ik mij eens verdiepen in het hele OCPP-verhaal.
Wij hebben een elektrische privéwagen, waarvoor de laadpaal gebruikt wordt.
Daarnaast hebben wij ook een elektrische bedrijfswagen. Die wordt normaal gezien nooit thuis opgeladen, omdat dit voor eigen rekening is. Ik mag wel overal laden waar ik kan betalen met de laadkaart van het werk (Plugin Company).
Daarom zou het voor mij interessant zijn als ik de wagen ook thuis zou kunnen laden.
Ik heb de OCPP-integratie eens getest:
een Tap Electric-account aangemaakt en daar de laadpaal geregistreerd. Dit lukt allemaal, maar ik heb geen RFID-lezer, dus dacht ik om gewoon “auto authorize” aan te zetten.
Met NFC Tools op de gsm heb ik de kaart uitgelezen.
Bij “auto authorize” in de SmartEVSE heb ik dan het “serial number” van de kaart ingevuld.
Is dit correct, of moet daar iets anders ingevuld worden?
In het dashboard van Tap Electric staat er dan gewoon “Token Unknown”.
Dus ik vermoed dat:
- ik iets verkeerd doe, of
- Plugin Company niet werkt met Tap Electric.
Daarnaast zie ik ook niet hoe Tap Electric weet hoeveel energie er geladen is, en dus wat er moet aangerekend of uitbetaald worden.
Houd er rekening mee dat je bij het uitlezen van de tag (met een NFC reader app) de reverse hex overneemt. Dat was bij mij het probleem bij gebruik van de Tap-electric tag in auto-authorize.thomke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:39:
Ik gebruik al een tijdje een SmartEVSE en deze werkt zeer goed.
Nu wou ik mij eens verdiepen in het hele OCPP-verhaal.
Wij hebben een elektrische privéwagen, waarvoor de laadpaal gebruikt wordt.
Daarnaast hebben wij ook een elektrische bedrijfswagen. Die wordt normaal gezien nooit thuis opgeladen, omdat dit voor eigen rekening is. Ik mag wel overal laden waar ik kan betalen met de laadkaart van het werk (Plugin Company).
Daarom zou het voor mij interessant zijn als ik de wagen ook thuis zou kunnen laden.
Ik heb de OCPP-integratie eens getest:
een Tap Electric-account aangemaakt en daar de laadpaal geregistreerd. Dit lukt allemaal, maar ik heb geen RFID-lezer, dus dacht ik om gewoon “auto authorize” aan te zetten.
Met NFC Tools op de gsm heb ik de kaart uitgelezen.
Bij “auto authorize” in de SmartEVSE heb ik dan het “serial number” van de kaart ingevuld.
Is dit correct, of moet daar iets anders ingevuld worden?
In het dashboard van Tap Electric staat er dan gewoon “Token Unknown”.
Dus ik vermoed dat:Ofwel begrijp ik de functionaliteit van Tap Electric verkeerd, want ik snap niet hoe Tap Electric zou weten dat dat “serial number” van die kaart gelinkt is aan het Plugin Company-account van mijn werkgever.
- ik iets verkeerd doe, of
- Plugin Company niet werkt met Tap Electric.
Daarnaast zie ik ook niet hoe Tap Electric weet hoeveel energie er geladen is, en dus wat er moet aangerekend of uitbetaald worden.
Het is een omgebouwde NewMotion 2.1 laadpaal inclusief PRO380-MOD, RFID & LED.
Ik heb de SmartEVSE via MQTT met HomeAssistant verbonden, waarbij ik nog een aantal handmatig moest toevoegen. Hieronder een lijstje:
- MQTT: EV Current L1, L2, L3, EV Charge Power, EV Energy Charged & EV Total Energy Charged (waren niet standaard aanwezig in HomeAssistant)
- HA Template Switch, voor Enabled / Disabled. Hierbij ingesteld, wanneer "On", zet dan "Mode = Normal". Wanneer "Off" zet dan mode op basis van of de EV Plug State nog "Connected" is op "Pause" of "Off" (dit ivm de OCPP transactie)
- HA Template Sensor, voor J1772 status, zodat EVCC ermee kan werken.
- HA Template Binary Sensor, of de paal "Enabled" / "Disabled" is obv de J1772 mode
- HA Automation voor forceren van "Off", wanneer EV Plug State "Disconnected" is (als de switch hem om "Pause" heeft gezet, wordt hij anders nooit meer "Off" en als je dan een andere EV inplugt, gaat hij verder op die transactie).
Dan heb ik alles van EVCC zo ingesteld dat alle data uit sensoren komt van Home Assistant, dus de HomeWizard P1 in HA schakelt alles door naar EVCC, zelfde geldt voor zonnepanelen, auto's (Volvo's), SmartEVSE. Tarieven komen direct van Tibber, gezien dit de makkelijkste manier was in EVCC.
Nu schakelt de EVCC de SmartEVSE. Dus wanneer hij op "PV" mode staat in EVCC, zet EVCC hem op de juiste current via de overwrite functie. Als hij moet stoppen, disabled hij de laadpaal en gaat hij dus in "Pause" als er niet genoeg zonne-energie is. Op "Fast" gaat hij direct op volle kracht laden, en "Uit" zet hij hem dus weer op "Pause".
Load balancing doet hij ook perfect aansturen vanuit EVCC, wanneer een fase boven de (geconfigureerde) 25A komt, zet hij weer de overwrite current op de juiste hoeveelheid, met minimaal 6A en max 16A.
Tot zover erg tevreden, want nu laadt de laadpaal slim op obv óf overschot zonne-energie, óf de dynamische tarieven als hij nog niet vol is. Er is namelijk ingesteld dat de auto wel om 07:00 vol moeten zijn, dus lukt dat niet met PV, dan pakt hij de goedkoopste tijden van Tibber en laadt de auto dan op zodat hij wel 100% is.
Wat nu nog op mijn to-do staat:
- Automatisch de goede RFID sturen naar Tap Electric (één auto is privé, andere zakelijk). Echter is dat (volgens mij) nog niet mogelijk, gezien ik niet via MQTT of REST een RFID kan sturen om een transactie te starten naar de SmartEVSE.
- LED schakelen obv modus EVCC (leuke gimmick, paars als het op PV is, groen als het op "Fast" is bijvoorbeeld
Mocht je de firmware zelf kunnen compileren dan kan dit handig via een nieuwe rest api call wat je daar toevoegt. Onderstaande is hetgene ik claude clode heb laten toevoegen in mijn firmware, extra rest call met als parameter de rfid. Laat homeassistant de /swipetag dan oproepen als de evse authorisatie vraagt.reputatio schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:37:
I... nog niet mogelijk, gezien ik niet via MQTT of REST een RFID kan sturen om een transactie te starten naar de SmartEVSE.
...
Kan vast nog wel beter gemaakt worden door de profi's, maar voor mij was het al voldoende.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| in esp32.cpp
.....
extern uint8_t RFIDstatus;
extern void CheckRFID(void);
....
} else if (mg_http_match_uri(hm, "/swipetag") && !memcmp("POST", hm->method.buf, hm->method.len)) {
DynamicJsonDocument doc(200);
if(request->hasParam("tag") && OcppMode) {
String tagStr = request->getParam("tag")->value();
String rfidString = "RFID:" + tagStr;
// Use same hex parsing as main.cpp
int n = sscanf(rfidString.c_str(), "RFID:%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx",
&RFID[0], &RFID[1], &RFID[2], &RFID[3], &RFID[4], &RFID[5], &RFID[6], &RFID[7]);
if (n >= 6) { // Accept 6, 7, or 8 bytes like existing code
// Temporarily set to OCPP mode, call CheckRFID(), restore
uint16_t originalRFIDReader = getItemValue(MENU_RFIDREADER);
setItemValue(MENU_RFIDREADER, 6);
RFIDstatus = 0;
CheckRFID(); // 100% reuse of existing logic
setItemValue(MENU_RFIDREADER, originalRFIDReader);
doc["success"] = true;
doc["tag"] = tagStr;
} else {
doc["success"] = false;
doc["error"] = "Invalid tag format";
}
} else {
doc["success"] = false;
doc["error"] = !request->hasParam("tag") ? "Missing tag parameter" : "OCPP mode required";
}
String json;
serializeJson(doc, json);
mg_http_reply(c, 200, "Content-Type: application/json\r\n", "%s\r\n", json.c_str());
return true; |
Zeker, dat heb ik hier ca 2,5 jaar geleden al gepost (zie: ocaj in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen", Tip: er zit een knop bovenin om alleen posts met foto's te laten zien)gastje01 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Ik overweeg dit bij mijn vader ook te maken vanwege het aanzicht (bakstenen muur). Ik denk dat ik de locking actuator gewoon weg laat, dat maakt de inbouw een stukje makkelijker. Ik denk dat het risico op een stekker-trekker op een oprit wel mee valt.
:strip_exif()/f/image/iaXrdSydDXM2vOPxHkjlDqii.jpg?f=fotoalbum_medium)
Inderdaad kun je dan geen locking actuator meer kwijt. Mijn auto heb ik ingesteld dat de auto de kabel locked na 15 seconden. De kabel kan dus niet gestolen worden, hooguit losgehaald, maar dat is nog nooit gebeurd.
Thanks! Dit is een goede start!ben144 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Mocht je de firmware zelf kunnen compileren dan kan dit handig via een nieuwe rest api call wat je daar toevoegt. Onderstaande is hetgene ik claude clode heb laten toevoegen in mijn firmware, extra rest call met als parameter de rfid. Laat homeassistant de /swipetag dan oproepen als de evse authorisatie vraagt.
Kan vast nog wel beter gemaakt worden door de profi's, maar voor mij was het al voldoende.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43in esp32.cpp ..... extern uint8_t RFIDstatus; extern void CheckRFID(void); .... } else if (mg_http_match_uri(hm, "/swipetag") && !memcmp("POST", hm->method.buf, hm->method.len)) { DynamicJsonDocument doc(200); if(request->hasParam("tag") && OcppMode) { String tagStr = request->getParam("tag")->value(); String rfidString = "RFID:" + tagStr; // Use same hex parsing as main.cpp int n = sscanf(rfidString.c_str(), "RFID:%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx", &RFID[0], &RFID[1], &RFID[2], &RFID[3], &RFID[4], &RFID[5], &RFID[6], &RFID[7]); if (n >= 6) { // Accept 6, 7, or 8 bytes like existing code // Temporarily set to OCPP mode, call CheckRFID(), restore uint16_t originalRFIDReader = getItemValue(MENU_RFIDREADER); setItemValue(MENU_RFIDREADER, 6); RFIDstatus = 0; CheckRFID(); // 100% reuse of existing logic setItemValue(MENU_RFIDREADER, originalRFIDReader); doc["success"] = true; doc["tag"] = tagStr; } else { doc["success"] = false; doc["error"] = "Invalid tag format"; } } else { doc["success"] = false; doc["error"] = !request->hasParam("tag") ? "Missing tag parameter" : "OCPP mode required"; } String json; serializeJson(doc, json); mg_http_reply(c, 200, "Content-Type: application/json\r\n", "%s\r\n", json.c_str()); return true;
Mocht ik nog tijd hebben komende dagen (heb al een GitHub Issue aangemaakt), dan kan ik kijken of ik een PR kan maken om dit toe te voegen en aan te bieden zodat het toe wordt gevoegd aan de "main" software (of althans, die van dingo35
Dit is precies wat ik zoek, ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik dit zo netjes krijg op een enkelsteens bakstenen muurtje (direct naast een garege poort), dus ik neig af en toe nog een beetje naar het gemak van een opbouwdoos, maar dit is vele malen mooier. Heb je ook foto's van de achterkant hoe je het daar verwerkt hebt?ocaj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Zeker, dat heb ik hier ca 2,5 jaar geleden al gepost (zie: ocaj in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen", Tip: er zit een knop bovenin om alleen posts met foto's te laten zien)
[Afbeelding]
Inderdaad kun je dan geen locking actuator meer kwijt. Mijn auto heb ik ingesteld dat de auto de kabel locked na 15 seconden. De kabel kan dus niet gestolen worden, hooguit losgehaald, maar dat is nog nooit gebeurd.
Ik heb ook een enkelsteens muur en het viel met best tegen hoe groot/diep gat je moest maken om zo'n best wel forse socket in kwijt te kunnen. Er is bij het maken van het gat bij mij aan de binnenkant een stukje baksteen afgebroken. Uiteindelijk heb ik daar dus een iets groter dan bedoeld gat, waar sowieso de kabels doorheen geleid worden en het zit "goed genoeg" voor mij (als in: afgelopen 2,5 jaar stond het niet hoog genoeg op de prio-lijst om er iets aan te doen
Eventueel ook netter op te lossen met een of ander afdekplaatje aan de binnenkant, waarmee je het gat afdekt en de kabels netjes doorvoert. Dan blijft in ieder geval de buitenkant wel strak.
Maar het benodigde gat voor de socket is best wel een groot deel van een baksteen-dikte, dus voorzichtig en met geduld dat gat diep genoeg maken is een aanrader.
Ik heb dit zo opgelost: adjego in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"gastje01 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:47:
[...]
Dit is precies wat ik zoek, ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik dit zo netjes krijg op een enkelsteens bakstenen muurtje (direct naast een garege poort), dus ik neig af en toe nog een beetje naar het gemak van een opbouwdoos, maar dit is vele malen mooier. Heb je ook foto's van de achterkant hoe je het daar verwerkt hebt?
Met daarna nog als aanpassing: adjego in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Ondertussen ook al een hele tijd Smartevse in gebruik en laatste update was een EV-meter toegevoegd.
[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 16-02-2026 22:23 ]
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik was voornamelijk benieuwd of er hier ook gebruikers van een dergelijke setup zijn (Stegen laadpaal gevoed van/via een 50V accu). Dat hoeft overigens niet per se Deye te zijn, maar wel een 3fase unit met PV-in
Overigens had iemand in het Deye forum wel zo'n setup, dus mijn vraag is beantwoord (het kan gewoon en werkt).
Maar als er nog mensen zijn met een soortgelijke hybrid inverter, dan hoor ik het graag.
[ Voor 6% gewijzigd door GMJansen op 17-02-2026 01:12 ]
Je kunt hem 's nachts laten slapen.dingo35 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 01:47:Hij heeft wat mij betreft maar één nadeel, en dat is het forse standby verbruik van 100-110W .
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA
Ik heb het nog niet maar het plan is om naar een DC gekoppelde thuisbatterij te gaan, ik heb mijn zinnen gezet op de Solaredge home hub. Die kan de batterij via PV blijven laden in geval van stroomuitval. In principe moet je dan ook een laadpaal actief kunnen houden.GMJansen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 01:10:
@Stefannn en @Geim
Ik was voornamelijk benieuwd of er hier ook gebruikers van een dergelijke setup zijn (Stegen laadpaal gevoed van/via een 50V accu). Dat hoeft overigens niet per se Deye te zijn, maar wel een 3fase unit met PV-in
Overigens had iemand in het Deye forum wel zo'n setup, dus mijn vraag is beantwoord (het kan gewoon en werkt).
Maar als er nog mensen zijn met een soortgelijke hybrid inverter, dan hoor ik het graag.
In principe (maar ik heb het dus nog niet) zou je dan in geval van stroomuitval met een bescheiden thuisbatterij van bijvoorbeeld 10kWh toch een hele auto accu van bijvoorbeeld 75kWh moeten kunnen volladen bij voldoende PV aanbod.
Solaredge heeft een lager stand-by gebruik, ik vond ergens “30Watt” en dat is dan dus inclusief de PV inverter.
Zo'n grote rozet biedt al meer mogelijkheden, mocht ik tock net een stukje baksteen te veel weg halen, dan luistert t minder nauw. Is dit zo ergens te bestellen of een 1-off op maat gemaakt?adjego schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:19:
[...]
Ik heb dit zo opgelost: adjego in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Met daarna nog als aanpassing: adjego in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Ondertussen ook al een hele tijd Smartevse in gebruik en laatste update was een EV-meter toegevoegd.
Deze was 1-off watergesneden, maar ik vondde prijs erg meevallen toendertijd. Kosten waren rond de 40 euro. RVS 2 mm dikte.gastje01 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:27:
[...]
Zo'n grote rozet biedt al meer mogelijkheden, mocht ik tock net een stukje baksteen te veel weg halen, dan luistert t minder nauw. Is dit zo ergens te bestellen of een 1-off op maat gemaakt?
Over het weghalen van de baksteen. Ik heb daar een multitool voor gebruikt met een tegel opzetstuk (diamant). Had er twee gebruikt om het gat te maken wat ik nodig had.gastje01 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:27:
[...]
Zo'n grote rozet biedt al meer mogelijkheden, mocht ik tock net een stukje baksteen te veel weg halen, dan luistert t minder nauw. Is dit zo ergens te bestellen of een 1-off op maat gemaakt?
Misschien mis ik het punt, maar de SMA Tripower SE's kunnen dat toch ook? Die schakelen binnen paar ms om van net naar accu als er stroomuitval is en als de zon schijnt heb je via PV energie of uit de accu. En daar valt het standbyverbruik wel mee.Stefannn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:24:
[...]
Ik heb het nog niet maar het plan is om naar een DC gekoppelde thuisbatterij te gaan, ik heb mijn zinnen gezet op de Solaredge home hub. Die kan de batterij via PV blijven laden in geval van stroomuitval. In principe moet je dan ook een laadpaal actief kunnen houden.
In principe (maar ik heb het dus nog niet) zou je dan in geval van stroomuitval met een bescheiden thuisbatterij van bijvoorbeeld 10kWh toch een hele auto accu van bijvoorbeeld 75kWh moeten kunnen volladen bij voldoende PV aanbod.
Solaredge heeft een lager stand-by gebruik, ik vond ergens “30Watt” en dat is dan dus inclusief de PV inverter.
Punt dat ik bedoelde was dat je met "een" (niet perse solaredge) DC gekoppeld systeem een veel kleinere thuisbatterij kan hebben dan de auto accu die je wil laden omdat de thuisbatterij slechts als "buffer/stabiliteit" hoeft te dienen en niet alles eerst in de thuisbatterij en daarna naar de auto hoeft te gaan.rene037 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:48:
[...]
Misschien mis ik het punt, maar de SMA Tripower SE's kunnen dat toch ook? Die schakelen binnen paar ms om van net naar accu als er stroomuitval is en als de zon schijnt heb je via PV energie of uit de accu. En daar valt het standbyverbruik wel mee.
Als dat al duidelijk was valt er niet zoveel te leren
'10kWh zou moeten kunnen' en iets van 10kWp opwek is wel heel erg weinig.Stefannn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:24:
[...]
Ik heb het nog niet maar het plan is om naar een DC gekoppelde thuisbatterij te gaan, ik heb mijn zinnen gezet op de Solaredge home hub. Die kan de batterij via PV blijven laden in geval van stroomuitval. In principe moet je dan ook een laadpaal actief kunnen houden.
Ik ken de verhouding zo niet, maar toch wel enkele malen meer.
Vorig jaar was ik op een vakbeurs. Viel me op dat de SE accu opstelling uit gaat bij een stroom onderbreking. Start na 20sec weer op.
Geen idee of dat nog steeds is, ze waren toen net ingestapt in de thuis accu markt.
Ondertussen heb ik de feature nodig gehad voor mijn automatisering.ben144 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Mocht je de firmware zelf kunnen compileren dan kan dit handig via een nieuwe rest api call wat je daar toevoegt. Onderstaande is hetgene ik claude clode heb laten toevoegen in mijn firmware, extra rest call met als parameter de rfid. Laat homeassistant de /swipetag dan oproepen als de evse authorisatie vraagt.
Kan vast nog wel beter gemaakt worden door de profi's, maar voor mij was het al voldoende.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43in esp32.cpp ..... extern uint8_t RFIDstatus; extern void CheckRFID(void); .... } else if (mg_http_match_uri(hm, "/swipetag") && !memcmp("POST", hm->method.buf, hm->method.len)) { DynamicJsonDocument doc(200); if(request->hasParam("tag") && OcppMode) { String tagStr = request->getParam("tag")->value(); String rfidString = "RFID:" + tagStr; // Use same hex parsing as main.cpp int n = sscanf(rfidString.c_str(), "RFID:%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx%02hhx", &RFID[0], &RFID[1], &RFID[2], &RFID[3], &RFID[4], &RFID[5], &RFID[6], &RFID[7]); if (n >= 6) { // Accept 6, 7, or 8 bytes like existing code // Temporarily set to OCPP mode, call CheckRFID(), restore uint16_t originalRFIDReader = getItemValue(MENU_RFIDREADER); setItemValue(MENU_RFIDREADER, 6); RFIDstatus = 0; CheckRFID(); // 100% reuse of existing logic setItemValue(MENU_RFIDREADER, originalRFIDReader); doc["success"] = true; doc["tag"] = tagStr; } else { doc["success"] = false; doc["error"] = "Invalid tag format"; } } else { doc["success"] = false; doc["error"] = !request->hasParam("tag") ? "Missing tag parameter" : "OCPP mode required"; } String json; serializeJson(doc, json); mg_http_reply(c, 200, "Content-Type: application/json\r\n", "%s\r\n", json.c_str()); return true;
Obv de SmartEVSE Plug Connected status + Volvo API Locatie & Plug Connected status, pakt hij nu het goede RFID en stuurt dit via MQTT naar de SmartEVSE en update hij EVCC met het juiste voertuig zodat alles goed samen werkt.
Pull request is dus gemerged naar de master branch van dingo35!
Thanks, tof dat de MQTT versie ook gemaakt is. Dan ga ik mijn sturing ombouwen naar de mqtt standaard call.reputatio schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:44:
... is dus gemerged naar de master branch van dingo35!
Sonarcloud detected issues in your PR: 25 lines of duplicated code detectedreputatio schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:44:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Thepawn op 18-02-2026 14:21 ]
Ik heb een oude ICU Eve 4457 (oude Alfen Double Pro-line) goedkoop op de kop weten te tikken en wil hier een dubbel laadstation met SmartEVSE (master & slave) van maken. Ik denk dat ik achter het scherm een aparte ESP-S3 met LCD ga plaatsen met de informatie over de laadpaal.
Gezien de grote hoeveelheid ervaring in dit topic ben ik benieuwd naar het volgende:
- Zijn er al personen die deze laadpaal hebben omgebouwd naar SmartEVSE (ervaring)?
- De kap is verkleurd en vies. Hoe kan ik deze het beste schoonmaken?
- Welke onderdelen zouden jullie hergebruiken?
- Zijn de witte ringen op de derde foto DC Residual Current Sensoren? Zo ja, zijn die her te gebruiken?
- Zijn de actuators op de sockets aan te sturen met SmartEVSE?
/f/image/QL501dUz7efjrakqDC95wQzJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2bdfFUjQkTDsEa3stdnePnA6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S41Ly91uHpoul2Hr3k0quPs7.png?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd en welkom bij de zelfbouwersLasoul schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:26:
Mijn hobbyproject is binnen!
Ik heb een oude ICU Eve 4457 (oude Alfen Double Pro-line) goedkoop op de kop weten te tikken en wil hier een dubbel laadstation met SmartEVSE (master & slave) van maken. Ik denk dat ik achter het scherm een aparte ESP-S3 met LCD ga plaatsen met de informatie over de laadpaal.
Gezien de grote hoeveelheid ervaring in dit topic ben ik benieuwd naar het volgende:[Afbeelding]
- Zijn er al personen die deze laadpaal hebben omgebouwd naar SmartEVSE (ervaring)?
- De kap is verkleurd en vies. Hoe kan ik deze het beste schoonmaken?
- Welke onderdelen zouden jullie hergebruiken?
- Zijn de witte ringen op de derde foto DC Residual Current Sensoren? Zo ja, zijn die her te gebruiken?
- Zijn de actuators op de sockets aan te sturen met SmartEVSE?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie niet zo veel herbruikbare componenten. Natuurlijk de kast en twee twee sockets met cable-lock mechanisme. Maar de rest lijkt niet compatible. Misschien de energiemeter. Die witte ringen zijn trouwens van de energiemeter om de stroom te meten. Denk niet dat dat een residual current sensor is, want dan moeten alle aders door dezelfde sensor lopen. Die sensor zou je dus zelf moeten toevoegen, of je zou een aardlek type B (inclusief gelijkspanning detectie) in de meterkast moeten zetten.
Benieuwd hoe de rest dat ziet!
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Ik dacht dat er een kabel aan vastzat maar dat doet het niet dus het zijn zeer waarschijnlijk ferriet ringen/kernen.sjoerd-p schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:37:
[...]
Gefeliciteerd en welkom bij de zelfbouwers![]()
Ik zie niet zo veel herbruikbare componenten. Natuurlijk de kast en twee twee sockets met cable-lock mechanisme. Maar de rest lijkt niet compatible. Misschien de energiemeter. Die witte ringen zijn trouwens van de energiemeter om de stroom te meten. Denk niet dat dat een residual current sensor is, want dan moeten alle aders door dezelfde sensor lopen. Die sensor zou je dus zelf moeten toevoegen, of je zou een aardlek type B (inclusief gelijkspanning detectie) in de meterkast moeten zetten.
Benieuwd hoe de rest dat ziet!
Het lijkt erop dat Eastron dit zelf oplost. Ik weet niet hoe, maar de waardes zijn nu weer positief.Beekforel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:33:
[...]
Iemand hier nog een suggestie voor? Ik heb de waardes die resetbaar zijn al gereset maar dat heeft geen effect helaas.
Kan ik de workaround in Home Assistant weer opruimen.
O, en de Smart EVSE kijkt (blijkbaar) naar de resetbare waarde van de Eastron, niet naar het totaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Beekforel op 18-02-2026 20:08 ]
Of een V2 en V3 samen kunnen werken weet ik niet maar wat ik wel weet is dat met 2 versie 3's powershare niet zo heel flexibel is en beide stations naar dezelfde mode schakelen als je er 1 om zet.Thepawn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
Kunt u mij laten weten of het volgende mogelijk is: station 1, SmartEVSE v3.8.5, driefase, met RFID en OCPP via TAP om energie aan het publiek te verkopen, ingesteld in slimme modus. Station 2, SmartEVSE 2.4, eenfase, voor privégebruik, in zonnemodus. Beide voorzien van een EV-meter. Zouden ze samenwerken in load balancing via RS485? Kan ik de eerste prioriteit geven boven de tweede? Ze zouden in dezelfde bus zitten als een Eastron-energiemeter voor het bewaken van de netaansluiting. De eerste zou de netaansluiting maximaal benutten en de tweede zou alleen werken als de eerste niet in gebruik is en er een overschot aan zonne-energie is. Alvast bedankt!
Maar als ik zo lees kan je de V3 gewoon op Smart zetten en de V2 op solar met een uitschakeltijd van 10min of iets in die buurt. Zodra de V3 op smart gaat laden en je hebt minder dan het gevraagde vermogen als solar beschikbaar dan houd de V2 vanzelf op.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Het idee is dus om helemaal geen gebruik te maken van Power Share? Zou het mogelijk zijn dat beide stations de data van dezelfde netmeter ontvangen? Ik vermoed dat er problemen zullen zijn met Modbus.maarten_NL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:57:
[...]
Maar als ik zo lees kan je de V3 gewoon op Smart zetten en de V2 op solar met een uitschakeltijd van 10min of iets in die buurt.
Ik heb ze hier nu ook gewoon als standalone want met de powershare zou ik nu een regeling moeten gaan bouwen als ik bijvoorbeeld 1 van de 2 in de ochtend op netstroom wil defrosten. Zet je er 1 naar smart dan gaat de ander mee en die EV dan ook laden terwijl die eigenlijk op solar staat te wachten. Zie mijn post op gitThepawn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Het idee is dus om helemaal geen gebruik te maken van Power Share? Zou het mogelijk zijn dat beide stations de data van dezelfde netmeter ontvangen? Ik vermoed dat er problemen zullen zijn met Modbus.
De mainsmeter data (en andere control) over modbus delen zou denk ik wel een mooie feature zijn. Op dit moment push ik de P1 data over MQTT naar beide palen, voorlopig werkt het met de 2e paal die eigenlijk net buiten wifi bereik staat.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
/f/image/6KDfN4jlabF2JSeDtx6GD9nJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een 1 fase 35A aansluiting. Ik heb de laadpaal ingesteld op 28A:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| "settings": {
"charge_current": 280,
"override_current": 0,
"current_min": 6,
"current_max": 28,
"current_main": 35,
"current_max_circuit": 32,
"current_max_sum_mains": 0,
"max_sum_mains_time": 0,
"solar_max_import": 0,
"solar_start_current": 4,
"solar_stop_time": 10,
"enable_C2": "Always Off",
"mains_meter": "API",
"starttime": 0,
"stoptime": 0,
"repeat": 0,
"lcdlock": 0,
"lock": 0,
"cablelock": 0
} |
Je hebt de oorzaak al gevonden namelijk “de vriezer die aanslaat”.lasharor schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:01:
Ik heb mijn smartevse geinstalleerd en de eerste laadsessie zit er op. Maar, volgens mij is de configuratie nog niet helemaal goed. De smartevse schakelt de laadsessie uit omdat mijn vriezer aanslaat. Zie onderstaande:
[Afbeelding]
Ik heb een 1 fase 35A aansluiting. Ik heb de laadpaal ingesteld op 28A:code:Loadbalancing via MQTT die ik elke 2 seconden update. Moet ik nu iets veranderen in de instellingen om die uitschakeling te voorkomen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21"settings": { "charge_current": 280, "override_current": 0, "current_min": 6, "current_max": 28, "current_main": 35, "current_max_circuit": 32, "current_max_sum_mains": 0, "max_sum_mains_time": 0, "solar_max_import": 0, "solar_start_current": 4, "solar_stop_time": 10, "enable_C2": "Always Off", "mains_meter": "API", "starttime": 0, "stoptime": 0, "repeat": 0, "lcdlock": 0, "lock": 0, "cablelock": 0 }
Ik zou me dan op de vriezer richten, want die veroorzaakt dan kennelijk het probleem.
Uit je grafiek blijkt die vriezer minder dan 1 kW te verbruiken. Dan moet het een bijwerking van de vriezer zijn. Stoorsignalen of iets dergelijks?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Heb je een DSMR4 meter (10 sec update interval) of 5 (1 sec). Indien DSMR4 kun je beter maar 1x per 10 seconde updaten sowieso. Je voorkomt communication errors niet met vaker verzenden, WiFi verstoringen kunnen gerust langer dan de 10 seconde timeout duren.lasharor schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:01:
Loadbalancing via MQTT die ik elke 2 seconden update. Moet ik nu iets veranderen in de instellingen om die uitschakeling te voorkomen?
Wat kan zijn is dat je vriezer storing geeft op de WiFi en zorgt voor een communication error waardoor het laden tijdelijk stopt (bin sommige auto's start hij niet altijd daarna weer lekker zoals bij mijn "eigenwijze" Kona).
[ Voor 9% gewijzigd door thalx op 22-02-2026 10:52 ]
Blbaa
Deze kan ik volgens mij niet uitschakelen. Want hij staat op smart mode, dan komt deze instelling vanzelf tevoorschijn.dingo35 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:07:
En ik zou Max_Circuit uitschakelen, is alleen van toepassing in Shared Power of subpanel configuratie.
Ik heb voor nu de current_max op 26 gezet en hoop dat hij dan niet meer zal afschakelen. Volgens mij zit hij met 28A net aan het randje van de 35A hoofdzekering wanneer de compressor aanslaat.
@thalx Ik dacht inderdaad ook om de frequentie (DSMR5) iets te verlagen. Naar bijvoorbeeld 5 seconden. Maar, ik weet niet direct of ik daarmee het probleem oplos. Bij onjuiste timing schakelt hij dan alsnog uit.
Dit is interessant.reputatio schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:44:
[...]
Ondertussen heb ik de feature nodig gehad voor mijn automatisering.
Obv de SmartEVSE Plug Connected status + Volvo API Locatie & Plug Connected status, pakt hij nu het goede RFID en stuurt dit via MQTT naar de SmartEVSE en update hij EVCC met het juiste voertuig zodat alles goed samen werkt.
Klopt, als je die waarde stuurt, dan doet de SmartEVSE alsof die RFID gescanned ism.eddy schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Dit is interessant.Welke waarde dient er ingegeven te worden. De waarde uit raw: rfid_lastread?
:strip_exif()/f/image/AOZf1huxH4Kasqf9va48WdHr.png?f=user_large)
Is dit iets waar ik wat aan moet doen als dit zo nu en dan voorkomt? Ben er nog niet achter wat de piek veroorzaakt.
[ Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 22-02-2026 13:03 ]
Zekering heeft flinke reactietijd.Beekforel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:00:
[Afbeelding]
Is dit iets waar ik wat aan moet doen als dit zo nu en dan voorkomt? Ben er nog niet achter wat de piek veroorzaakt.
Je kan ongeveer 20secondes op 16A boven de 25A mains zitten. (Dat is dan wel echt het randje).
Wat je ziet is gewoon de regelsnelheid.
Dit soort pieken zie je gemakkelijk bij nespresso, close-in boiler of coocker.
OK fijn. De piek was langer toen ik obv de P1 meter draaide door DSMRv4. Nu obv Eastron kWh meter die ik via de API naar SmartEVSE stuur elke seconde nieuwe data.Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Zekering heeft flinke reactietijd.
Je kan ongeveer 20secondes op 16A boven de 25A mains zitten. (Dat is dan wel echt het randje).
Wat je ziet is gewoon de regelsnelheid.
Dit soort pieken zie je gemakkelijk bij nespresso, close-in boiler of coocker.
[Afbeelding]
Mogelijk de start peak in smart mode? Hij gaat dan gelijk naar je max charge, en regelt dan pas terug als het over je grid max heen gaat.Beekforel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:00:
[Afbeelding]
Stel je zet een waterkoker aan. Regelt de laadpaal dan wel terug? Want verlagen naar 26A gaat je probleem met je vriezer niet oplossen want hij zou bij teveel verbruik gewoon moeten terugregelen en niet moeten uitschakelen. Dus je probeert 1 probleem op te lossen door iets aan te passen wat er niks mee te maken heeft lijkt mij.lasharor schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Deze kan ik volgens mij niet uitschakelen. Want hij staat op smart mode, dan komt deze instelling vanzelf tevoorschijn.
Ik heb voor nu de current_max op 26 gezet en hoop dat hij dan niet meer zal afschakelen. Volgens mij zit hij met 28A net aan het randje van de 35A hoofdzekering wanneer de compressor aanslaat.
@thalx Ik dacht inderdaad ook om de frequentie (DSMR5) iets te verlagen. Naar bijvoorbeeld 5 seconden. Maar, ik weet niet direct of ik daarmee het probleem oplos. Bij onjuiste timing schakelt hij dan alsnog uit.
Ik dacht dat ik de kabels tussen de EV meter (Eastron SDM230-Modbus) niet goed aangesloten had en/of deze niet helemaal voldeden. Daarom heb ik ze vervangen met Dupont kabels. Maar ook dat lijkt niks uit te maken. Hiervoor was de meter aangesloten met een pair uit een Cat 5e kabel.
Hoe kan ik dit nu troubleshooten? Ik heb niks veranderd in de Eastron afgezien van het adres (12). Bautrate etc staan standaard volgens mij correct. Het werkt natuurlijk ook een groot deel van de tijd.
Kun je de baudrate nog verlagen? Hoe lager hoe stabieler.lasharor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:17:
<knip>
Hoe kan ik dit nu troubleshooten? Ik heb niks veranderd in de Eastron afgezien van het adres (12). Bautrate etc staan standaard volgens mij correct. Het werkt natuurlijk ook een groot deel van de tijd.
<knip>
Check ook of alle apparaten dezelfde en goede aarding hebben, liefst vanuit een gezamenlijk punt. Slechte of haperende aarde kan soms rare effecten geven.
Ik heb de GND aangesloten en het adres op 112 gezet (ik zag dat voorbij komen op Github)
ik zie nu het onderstaande. Mijn auto heeft wel gewoon netjes geladen. Echter geeft de SmartEVSE alsnog een foutmelding. De timing van de errors en de staat van de auto/EVSE maken het wat mij betreft behoorlijk vaag.
/settings denk ik?dingo35 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:25:
Post je /config eens
1
| {"version":"v3.10.2","serialnr":8508,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"***","rssi":-52,"bssid":"AE:8B:A9:90:D3:D5"},"evse":{"temp":34,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":477,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":1,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":280,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":28,"current_main":35,"current_max_circuit":32,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Always Off","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"192.168.1.102","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/8508","username":"smartevse","password_set":true,"tls":false,"status":"Connected","smartevse_server":false},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron1P","address":102,"import_active_power":6221,"total_wh":62576,"charged_wh":6007,"currents":{"TOTAL":281,"L1":281,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":62576,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":320,"L1":320,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":1771845955,"original_data":{"TOTAL":320,"L1":320,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}} |
Ik zou MaxCircuit op 0 zetten (= disable).
Verder zou je eens naar Stable (v3.8.5) kunnen downgraden om firmware bug uit te sluiten.
Weet je zeker dat je Mainmeter waardes goed op tijd aangeleverd worden? Ik weet dat de foutmelding op de EV meter komt ....
Als dat het allemaal niet is moet het bijna wel een hardware probleem zijn, misschien een defect aan je SDM230 die soms te traag reageert, of veel storing op je modbus?
Ik zal eens kijken of het verschil maakt als ik MQTT oversla en direct met de rest API die gegevens aanleveren.dingo35 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:42:
Ja die bedoelde ik, is nog vroeg hier...
Ik zou MaxCircuit op 0 zetten (= disable).
Verder zou je eens naar Stable (v3.8.5) kunnen downgraden om firmware bug uit te sluiten.
Weet je zeker dat je Mainmeter waardes goed op tijd aangeleverd worden? Ik weet dat de foutmelding op de EV meter komt ....
Als dat het allemaal niet is moet het bijna wel een hardware probleem zijn, misschien een defect aan je SDM230 die soms te traag reageert, of veel storing op je modbus?
MaxCircuit kan ik niet op 0 zetten trouwens, die gaat van 10A tot 160A.
Idem (via het display gaat deze van 10-160A). En powershare staat echt disabled.lasharor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Ik zal eens kijken of het verschil maakt als ik MQTT oversla en direct met de rest API die gegevens aanleveren.
MaxCircuit kan ik niet op 0 zetten trouwens, die gaat van 10A tot 160A.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 23-02-2026 13:54 ]
All-electric.
[ Voor 21% gewijzigd door dingo35 op 23-02-2026 14:35 ]
De starttijd van de laadsessie
De eindtijd van de laadsessie
Het aantal geladen kWh
Benieuwd naar jullie ervaringen.
Edit
Toch even de search optie gebruikt. Ik zie de EV Smart Charging integratie een paar keer voorbij komen. Die ga ik ook proberen.
https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging
[ Voor 30% gewijzigd door fishman op 23-02-2026 20:18 ]
Deze integratie gebruik ik nu ook om de belading van m'n buffervat te sturen
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 24-02-2026 17:08 ]
Welke versie van EVSE heb je? Ik kan me herinneren dat er in de laatste versie soms een probleem is met de modbus. Een extra weerstand was de oplossing.lasharor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:17:
Blijkt dat ik inderdaad niet helemaal juist aan het zoeken was. De uitval lijkt niks te maken te hebben met loadbalancing. Om de zoveel tijd schiet de SmartEVSE in een "EV Meter COMM error".
Ik dacht dat ik de kabels tussen de EV meter (Eastron SDM230-Modbus) niet goed aangesloten had en/of deze niet helemaal voldeden. Daarom heb ik ze vervangen met Dupont kabels. Maar ook dat lijkt niks uit te maken. Hiervoor was de meter aangesloten met een pair uit een Cat 5e kabel.
[Afbeelding]
modbus is meer dan 2-draadjeslasharor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:17:
Blijkt dat ik inderdaad niet helemaal juist aan het zoeken was. De uitval lijkt niks te maken te hebben met loadbalancing. Om de zoveel tijd schiet de SmartEVSE in een "EV Meter COMM error".
[Afbeelding]
https://trackso.in/knowle...85-communication-systems/