2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Heb een 2e communicatie kabel geprobeerd…geen resultaat. De originele loopt via de kruipruimte en daar kom ik niet zomaar bij.sandergar schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Als het display niet wijzigt als je wilt laden dan ligt het niet aan je relais. De EVSE verandert de display status en schakelt vervolgens het relais. Als display niet wijzigt dan zal relais ook niet geschakeld worden.
De stroom op de A1 en A2 ook gemeten? Zou 230v moeten zijn na activeren.
Op A1en A2 staat geen spanning, ook niet op de aansluitpunten van die signaalkabels op de evse. Iets houdt ‘m tegen.
Voor een goede werking moet de Smart EVSE een L, N + PE aansluiting hebben + een goede verbinding met de auto. Laadkabel nog wel goed? Geen vuil in de stekker? Andere laadkabel of andere auto proberen?WillemP22 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:09:
[...]
Heb een 2e communicatie kabel geprobeerd…geen resultaat. De originele loopt via de kruipruimte en daar kom ik niet zomaar bij.
Op A1en A2 staat geen spanning, ook niet op de aansluitpunten van die signaalkabels op de evse. Iets houdt ‘m tegen.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
(Waarom gebruik je altijd normal als je een sensorbox hebt?)
Ik heb laatste weken de laatste hand aan mijn setup gelegd en had wat ruzie met locking actuator. Ik heb de debug firmware op de smartevse geflashed, daarmee kan je heel duidelijk zien waarom hij ervoor kiest om niet te gaan laden. Niks trial en error, gewoon logs uitspugen en desnoods aan een gemini geven als je het niet vind.WillemP22 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:18:
Hoi mede evse-gebruikers.
Ruim 8 jaar geleden vond ik in dit topic een dhz-oplossing voor een laadpaal/laadinrichting die in solar-modes kon. Dat was mijn eerdte Tweakers ervaring. De EVSE van Stegen Electronics. In den beginne was ik zo naïef om zelfs te vermoeden dat de SE can EVSE stond voor Stegen Electronics.😬
Anyway schema gevonden, spullen besteld, nagebouwd, nergens op bezuinigd qua kabeldiktes, vanaf eind 2018 probleemloos gewerkt… volgens de teller die er ook tussen zit is reeds 21500 kWh doorheen gegaan. Omdat er nooit problemen mee waren en sinds kort een storing is, tast ik een beetje in het duister. Communicatie van laadstekker naar evse is ok, . De evse heeft voeding, maar geen geen signaal naar het relais om dit te openen. De auto komt met de melding “geen stroom, check laadpunt”.
Iemand een idee wat ik zou kunnen checken? Kan ik dat relais op n andere manier openen?[Afbeelding]
@WillemP22 schreef :dooiedodo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:25:
[...]
Ik heb laatste weken de laatste hand aan mijn setup gelegd en had wat ruzie met locking actuator. Ik heb de debug firmware op de smartevse geflashed, daarmee kan je heel duidelijk zien waarom hij ervoor kiest om niet te gaan laden. Niks trial en error, gewoon logs uitspugen en desnoods aan een gemini geven als je het niet vind.
Dit is een v2 versie (als ik goed zie) die nog geen webserver bevat.Ruim 8 jaar geleden ....
Qua vuil in de stekker ben ik vorige week wel aan het cleanen geweest met contactspray. Andere laadkabel of andere auto kan ik ook nog proberen.sandergar schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:24:
[...]
Voor een goede werking moet de Smart EVSE een L, N + PE aansluiting hebben + een goede verbinding met de auto. Laadkabel nog wel goed? Geen vuil in de stekker? Andere laadkabel of andere auto proberen?
Ik heb een dynamisch contract en laad altijd handmatig…paar uurtjes midden op de dag of in het weekend…dat is voor mij het voordeligst.Driehoek schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:26:
Als hij in normal blijft staan op ready to charge lijkt me de enige mogelijkheid dat er iets aan de hand is met de CP.
(Waarom gebruik je altijd normal als je een sensorbox hebt?)
Yep. Versie 2.2 zie ik op de factuur staan. Oktober 2019. Die 8 jaar is dus iets overdreven….bijna 7 jaar.sandergar schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:33:
[...]
@WillemP22 schreef :
[...]
Dit is een v2 versie (als ik goed zie) die nog geen webserver bevat.
Met normal heb je gewoon een domme laadpaal die geen rekening houdt met de sensorbox (en dus de belasting in je huis). Het gaat blijkbaar al zeven jaar goed maar met smart doe je net hetzelfde maar met als bonus dat je je hoofdschakelaar beschermt.WillemP22 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:55:
[...]
Ik heb een dynamisch contract en laad altijd handmatig…paar uurtjes midden op de dag of in het weekend…dat is voor mij het voordeligst.
Ik zou gokken dat de contactspray de boosdoener is.WillemP22 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:51:
[...]
Qua vuil in de stekker ben ik vorige week wel aan het cleanen geweest met contactspray. Andere laadkabel of andere auto kan ik ook nog proberen.
Thanks...ik zal hem in "Smart" zetten, zodra ik hem werkend heb.Driehoek schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:34:
[...]
Met normal heb je gewoon een domme laadpaal die geen rekening houdt met de sensorbox (en dus de belasting in je huis). Het gaat blijkbaar al zeven jaar goed maar met smart doe je net hetzelfde maar met als bonus dat je je hoofdschakelaar beschermt.
Nou....WillemP22 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:55:
[...]
Ik heb een dynamisch contract en laad altijd handmatig…paar uurtjes midden op de dag of in het weekend…dat is voor mij het voordeligst.
Daar kan je nog lang over discussiëren.
Eigen zonne energie is volgens mij uiteindelijk winnaar.
Zolang er gesaldeerd kan worden en bij de juiste leverancier maakt dat (vrijwel) niet uit. Bovendien komen zonne energie en lage tarieven bij dynamisch vaak gelijktijdig voor. Omdat ik maar 1x per week laad, heb ik de stekker er niet altijd in en kijk ik (we...) altijd wanneer het voordelig is om te laden. Zolang de stekker er niet automatisch in gaat helpt automatisering helaas nog niet. Ik zie uit naar een laadspoel onder de parkeerplaatstukker999 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:28:
[...]
Nou....
Tja, dat ligt aan de prijs. Ik heb bijvoorbeeld een aantal panelen vertikaal tegen de gevel naar het westen. Die zonnestroom die daar dan opvalt, zo begin avond, heeft een prima waarde....en dan wordt de stroom verkocht. Als de prijs op zn laagst is, vaak overdag als de zon schijnt, gaat die de auto in, want anders krijg ik er maar weinig voor. Oftewel dan gaat de zonnestroom bewust niet een batterij in.tukker999 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:28:
[...]
Nou....
Sommigen denken dat zonnestroom gratis is, maar wordt gratis geproduceerd en heeft dan een waarde...en als eigenaar bepaal je dan waar die goedkope stroom naar toe gaat.
De debug zit niet in de web server, maar flashen zat idd wat uitagend zijn .. ken de verschillen niet van de oudere versies. Sorry als ik verkeerd advies geef daardoor.sandergar schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:33:
[...]
@WillemP22 schreef :
[...]
Dit is een v2 versie (als ik goed zie) die nog geen webserver bevat.
Je begon je 1e post met :WillemP22 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:11:
[...]
Tja, dat ligt aan de prijs. Ik heb bijvoorbeeld een aantal panelen vertikaal tegen de gevel naar het westen. Die zonnestroom die daar dan opvalt, zo begin avond, heeft een prima waarde....en dan wordt de stroom verkocht. Als de prijs op zn laagst is, vaak overdag als de zon schijnt, gaat die de auto in, want anders krijg ik er maar weinig voor. Oftewel dan gaat de zonnestroom bewust niet een batterij in.
Sommigen denken dat zonnestroom gratis is, maar wordt gratis geproduceerd en heeft dan een waarde...en als eigenaar bepaal je dan waar die goedkope stroom naar toe gaat.
Daarna zei je alleen te laden on de "Normal" mode. Een laadpaal start pas vanaf 6A. Met een paar paneeltjes moet de zon stevig schijnen wil je op 6A komen. Is laden in Solar mode dan niet de methode die aansluit bij jouw laadschema?Ruim 8 jaar geleden vond ik in dit topic een dhz-oplossing voor een laadpaal/laadinrichting die in solar-modes kon
- In de ochtend is de stroomprijs hoger en de zon opbrengst nog laag. 6A wordt niet gehaald, alle PV overschot gaat het net op.
- Later op de ochtend wordt de 6A wel gehaald, energiemarkt beweegt mee en de stroomprijs gaat omlaag. 6A wordt gehaald en de laadpaal doet PV overschot in de auto laden.
- Tegen de avond neemt de PV productie weer af, de 6A wordt niet meer gehaald, de stroomrpijs loopt op. De laadpaal stopt geheel zelf en het PV overschot zal weer het net op gaan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/56cezdarN6e4UpCqkAievtnc.jpg?f=user_large)
De Smart EVSE heeft diverse parameters dus je kan bijv ook 7A als ondergrens aanhouden. Start de laadpaal later en stopt eerder.
Geheel automatisch dus en doet precies wat jij wilt : verkopen als de prijs nog interessant is, laden in eigen batterij als de prijs niet/minder interessant is.
Waarom zou Solar mode niet de interessante mode voor jou zijn?
In het begin toen ik de lader operationeel had, laadde ik in solar-mode. Maar met 3-fase heb je dan 3x6A nodig. In die tijd had ik nog geen 38 panelen zoals nu en kwam ik alleen in de zomermaanden boven die 3x6A. Je kunt natuurlijk ook switchen naar 1-fase maar dat heb ik destijds niet gemaakt...of daarnaar aangepast. De solar-mode was wel de feature waarom ik destijds de dhz-smartevse gekozen heb, want commercial was er toen nog niet veel keus. Ik zie nu in de schema's van de smartevse dat een extra relais die L2 en L3 afschakeld best eenvoudig te realiseren is. Ik weet niet of mn oude v2.2 dat ondersteund. Anders is v3 zoals je al aankaartte een optie. Die upgrade biedt nog wat meer spielerei zie ik...sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:14:
[...]
Je begon je 1e post met :
[...]
Daarna zei je alleen te laden on de "Normal" mode. Een laadpaal start pas vanaf 6A. Met een paar paneeltjes moet de zon stevig schijnen wil je op 6A komen. Is laden in Solar mode dan niet de methode die aansluit bij jouw laadschema?[Afbeelding]
- In de ochtend is de stroomprijs hoger en de zon opbrengst nog laag. 6A wordt niet gehaald, alle PV overschot gaat het net op.
- Later op de ochtend wordt de 6A wel gehaald, energiemarkt beweegt mee en de stroomprijs gaat omlaag. 6A wordt gehaald en de laadpaal doet PV overschot in de auto laden.
- Tegen de avond neemt de PV productie weer af, de 6A wordt niet meer gehaald, de stroomrpijs loopt op. De laadpaal stopt geheel zelf en het PV overschot zal weer het net op gaan.
De Smart EVSE heeft diverse parameters dus je kan bijv ook 7A als ondergrens aanhouden. Start de laadpaal later en stopt eerder.
Geheel automatisch dus en doet precies wat jij wilt : verkopen als de prijs nog interessant is, laden in eigen batterij als de prijs niet/minder interessant is.
De C2 optie is geïntroduceerd bij de v3. Als je zelf 2 fasen niet koppelt aan je auto (via een relais of een 1 fase laadkabel) en je Smart EVSE v2 op 6A zet dan zal deze op 1 fase gewoon je auto gaan laden.WillemP22 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:37:
[...]
In het begin toen ik de lader operationeel had, laadde ik in solar-mode. Maar met 3-fase heb je dan 3x6A nodig. In die tijd had ik nog geen 38 panelen zoals nu en kwam ik alleen in de zomermaanden boven die 3x6A. Je kunt natuurlijk ook switchen naar 1-fase maar dat heb ik destijds niet gemaakt...of daarnaar aangepast. De solar-mode was wel de feature waarom ik destijds de dhz-smartevse gekozen heb, want commercial was er toen nog niet veel keus. Ik zie nu in de schema's van de smartevse dat een extra relais die L2 en L3 afschakeld best eenvoudig te realiseren is. Ik weet niet of mn oude v2.2 dat ondersteund. Anders is v3 zoals je al aankaartte een optie. Die upgrade biedt nog wat meer spielerei zie ik...
Ga je idd upgraden naar de v3.1 dan ook een relais nodig alleen wordt de bediening van het relais dan voor je verzorgt.
Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom Solar Mode interessant is op het moment dat we nog mogen salderen en je een dynamisch contract hebt. Je wilt gewoon op de goedkoopste uren de allerhoogste laadstroom hebben om zo goedkoop mogelijk op te laden. Alle andere uren zijn per definitie duurder, dus laat de zonnepanelen dan maar terugleveren. Pure winst t.o.v. die duurdere stroom dan in je auto stoppen. Plus langzaam laden is minder efficient laden (meer verlies). Ik zou dus zeggen: tijdens de goedkoopste uren met Smart (pas op voor je hoofdzekering) zo hard mogelijk laden, liefst 11kW. Waar maak ik de denkfout dan? Zodra salderen stopt, heb je natuurlijk gelijk en wil ik in principe op zonnestroom laden, want dat scheelt energiebelasting van bijna 13 cent.sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:14:
[...]
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
helemaal mee eens...zo doe ik het tot 1/1/27 ook. Daarna is het zelf nog kijken hoeveel ik moet laden en wat dan de goedkoopste uren zijn. Kan ik het verantwoorden dat ik niet maximaal gebruik maak van mijn zonne-energie? ja hoor.. .de prijzen zijn op bepaalde uren niet voor niks heel laag... er is dan een overschot. Daar maak ik graag gebruik van ;-)sjoerd-p schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom Solar Mode interessant is op het moment dat we nog mogen salderen en je een dynamisch contract hebt. Je wilt gewoon op de goedkoopste uren de allerhoogste laadstroom hebben om zo goedkoop mogelijk op te laden. Alle andere uren zijn per definitie duurder, dus laat de zonnepanelen dan maar terugleveren. Pure winst t.o.v. die duurdere stroom dan in je auto stoppen. Plus langzaam laden is minder efficient laden (meer verlies). Ik zou dus zeggen: tijdens de goedkoopste uren met Smart (pas op voor je hoofdzekering) zo hard mogelijk laden, liefst 11kW. Waar maak ik de denkfout dan? Zodra salderen stopt, heb je natuurlijk gelijk en wil ik in principe op zonnestroom laden, want dat scheelt energiebelasting van bijna 13 cent.
[ Voor 9% gewijzigd door dannyll op 07-07-2026 15:52 ]
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Als je stroom moet inkopen omdat je niet voldoende PV opbrengst hebt op de tijden dat je je auto kan laden dan helemaal gelijk. Anders : waarom voor stroom betalen als je met een beetje geduld vanzelf je auto vol gedruppeld krijgt!sjoerd-p schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom Solar Mode interessant is op het moment dat we nog mogen salderen en je een dynamisch contract hebt. Je wilt gewoon op de goedkoopste uren de allerhoogste laadstroom hebben om zo goedkoop mogelijk op te laden.
Van Maart t/m Oktober rijd mijn auto op geheel zelf geproduceerde stroom dankzij de Solar mode. Rijd jij goedkoper met ingekochte stroom dan ik met zelf geproduceerde kosteloze stroom?
Daar is het antwoord dus JA op. ik koop liever goedkope stroom en verkoop mijn zonnestroom tegen een hogere prijs.sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Als je stroom moet inkopen omdat je niet voldoende PV opbrengst hebt op de tijden dat je je auto kan laden dan helemaal gelijk. Anders : waarom voor stroom betalen als je met een beetje geduld vanzelf je auto vol gedruppeld krijgt!
Van Maart t/m Oktober rijd mijn auto op geheel zelf geproduceerde stroom dankzij de Solar mode. Rijd jij goedkoper met ingekochte stroom dan ik met zelf geproduceerde kosteloze stroom?
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Ik verkoop mijn waardevolle stroom en laadt de niets opleverende middag stroom in mijn auto. Ik koop niets ... Hoe kan jouw tactiek dan goedkoper zijn? Kopen betekent toch voor iets betalen? Dat is toch geld wat je niet meer kan uitgeven aan iets anders?dannyll schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Daar is het antwoord dus JA op. ik koop liever goedkope stroom en verkoop mijn zonnestroom tegen een hogere prijs.
[ Voor 20% gewijzigd door sandergar op 07-07-2026 16:51 ]
prijzen kunnen zelfs negatief zijn als er heel veel zonnestroom aanbod is. Dan krijg je dus geld toe als je stroom afneemt. Wellicht dat dat het verschil verklaard?sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:43:
[...]
Ik verkoop mijn waardevolle stroom en laadt de niets opleverende middag stroom in mijn auto. Ik koop niets ... Hoe kan jouw tactiek dan goedkoper zijn? Kopen betekent toch voor iets betalen? Dat is toch geld wat je niet meer kan uitgeven aan iets anders?
Bij serieuze negatieve prijzen wil je geen stroom produceren. Elke kWh die je produceert moet je dan voor betalen. Dan wil je juist zoveel mogelijk stroom afnemen.fishman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:58:
[...]
prijzen kunnen zelfs negatief zijn als er heel veel zonnestroom aanbod is. Dan krijg je dus geld toe als je stroom afneemt. Wellicht dat dat het verschil verklaard?
Met mijn huidige dynamisch contract betaal ik 2ct vergoeding voor elke kWh die ik inkoop en 2ct voor elke kWh die ik verkoop. 1 kWh verkopen en later weer inkopen kost dus 4ct aan vergoeding. De spread moet dan hoger zijn dan deze 4ct wil het de moeite waard zijn.
Om 10u was de marktprijs 0,058. Om 11u was het 0,009. Om 14u was het -0,002. Tot 11u kon ik dus 0,038 voor elke kWh krijgen bij terugleveren.
Na 11u was het of terugleveren tegen 0,0191 aan kosten of laden met 0,0209 aan kosten of niets terugleveren (of afnemen) waardoor 0 eur kosten en de kosteloze zelf geproduceerde kWh-tjes consumeren achter de meter. 0,0191 / 0,0209 eur vs 0 eur per kWh ...
Pas vanaf 17u weer een marktprijs om terugleveren weer rendabel te maken : 0,067 eur. 2ct eraf dus terugleveren levert nu 0,047 eur op. Van 11u tot 17u vandaag was het goedkoper om geen kWh's terug te leveren met een vaste in- en verkoopvergoeding van 2ct.
[ Voor 10% gewijzigd door sandergar op 07-07-2026 17:34 ]
Als je een dynamisch contract hebt en de prijs is negatief kan je ook je zonnepanelen uitschakelen, dan lever je niks terug en betaal je ook niet. Het kan dus zeker wel goedkoper zijn om stroom af te nemen van het net, versus uit je eigen opwek van panelen.sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:22:
[...]
Bij serieuze negatieve prijzen wil je geen stroom produceren. Elke kWh die je produceert moet je dan voor betalen. Dan wil je juist zoveel mogelijk stroom afnemen.
Met mijn huidige dynamisch contract betaal ik 2ct vergoeding voor elke kWh die ik inkoop en 2ct voor elke kWh die ik verkoop. 1 kWh verkopen en later weer inkopen kost dus 4ct aan vergoeding. De spread moet dan hoger zijn dan deze 4ct wil het de moeite waard zijn.
Om 10u was de marktprijs 0,058. Om 11u was het 0,009. Om 14u was het -0,002. Tot 11u kon ik dus 0,038 voor elke kWh krijgen bij terugleveren.
Na 11u was het of terugleveren tegen 0,0191 aan kosten of laden met 0,0209 aan kosten of niets terugleveren (of afnemen) waardoor 0 eur kosten en de kosteloze zelf geproduceerde kWh-tjes consumeren achter de meter. 0,0191 / 0,0209 eur vs 0 eur per kWh ...
Pas vanaf 17u weer een marktprijs om terugleveren weer rendabel te maken : 0,067 eur. 2ct eraf dus terugleveren levert nu 0,047 eur op. Van 11u tot 17u vandaag was het goedkoper om geen kWh's terug te leveren met een vaste in- en verkoopvergoeding van 2ct.
Je snapt niet wat ik bedoel met : "Bij serieuze negatieve prijzen wil je geen stroom produceren."? Zeg ik iets anders?fishman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:15:
Als je een dynamisch contract hebt en de prijs is negatief kan je ook je zonnepanelen uitschakelen, dan lever je niks terug en betaal je ook niet.
En wanneer is dat dan? Om 14u was de marktprijs vandaag negatief. Was dat een financieel goed moment om stroom af te nemen?fishman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:15:
Het kan dus zeker wel goedkoper zijn om stroom af te nemen van het net, versus uit je eigen opwek van panelen.
Ik dacht de discussie te helpen door wat informatie te verstrekken, maar blijkbaar ben je alleen maar op zoek naar je gelijk.sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:32:
[...]
Je snapt niet wat ik bedoel met : "Bij serieuze negatieve prijzen wil je geen stroom produceren."? Zeg ik iets anders?
[...]
En wanneer is dat dan? Om 14u was de marktprijs vandaag negatief. Was dat een financieel goed moment om stroom af te nemen?
Het gebeurd niet zo vaak, maar 1 mei dit jaar kreeg je nog bijna 50 cent per kWh, na aftrek van je transport kosten hou je nog steeds geld over:
https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen/negatief
Welke informatie heb je dan verstrekt behalve een stelling te droppen zonder enige onderbouwing? Er worden stellingen gedropt dat de solar mode nutteloos is en dat je beter stroom kan inkopen. Ik kom met tarieven van vandaag die het tegendeel bewijzen.fishman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:27:
Ik dacht de discussie te helpen door wat informatie te verstrekken, maar blijkbaar ben je alleen maar op zoek naar je gelijk.
Het gebeurd niet zo vaak, maar 1 mei dit jaar kreeg je nog bijna 50 cent per kWh, na aftrek van je transport kosten hou je nog steeds geld over:
Inderdaad heb ik 1 mei midden op de dag mijn autolader geactiveerd met stroom van het net. Heb die dag 25,- "verdiend" (negatieve stroomrekening) + mijn auto vol geladen. Op zo'n moment gebruik ik idd niet de solar mode maar de smart mode.
Discussie gaat over het wel of niet nuttig zijn van de solar mode. Daar is het type energiecontract en de actuele tarieven direct aan verbonden. Dit topic gaat over ervaringen met zelfbouw laadpalen. Daar hoort dus ook de ervaring met de solar mode bij. Je eigen consumptie verhogen kan mooi met de solar mode. Moet je wel weten wanneer je deze mode moet toepassen en wanneer niet.Solarsparc schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:30:
Discussie over dynamische contracten en prijzen ergens anders, graag.
Maar je hebt gelijk ... Niet laadpaal gerelateerde discussie hoort hier niet thuis. Met mijn posts hierboven heb ik getracht aan te geven waarom de solar mode zeker niet nutteloos is.
Klopt: de Solar Mode is zeker niet nutteloos. Ik denk dat ie volgend jaar beter tot zijn recht gaat komen als de kaarten van de prijsstelling van elektra opnieuw worden geschud. Maar voor nu, maximaal laden bij de laagste tarieven is het nog ff voordeliger dan de solar mode.sandergar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:51:
[...]
Welke informatie heb je dan verstrekt behalve een stelling te droppen zonder enige onderbouwing? Er worden stellingen gedropt dat de solar mode nutteloos is en dat je beter stroom kan inkopen. Ik kom met tarieven van vandaag die het tegendeel bewijzen.
Inderdaad heb ik 1 mei midden op de dag mijn autolader geactiveerd met stroom van het net. Heb die dag 25,- "verdiend" (negatieve stroomrekening) + mijn auto vol geladen. Op zo'n moment gebruik ik idd niet de solar mode maar de smart mode.
[...]
Discussie gaat over het wel of niet nuttig zijn van de solar mode. Daar is het type energiecontract en de actuele tarieven direct aan verbonden. Dit topic gaat over ervaringen met zelfbouw laadpalen. Daar hoort dus ook de ervaring met de solar mode bij. Je eigen consumptie verhogen kan mooi met de solar mode. Moet je wel weten wanneer je deze mode moet toepassen en wanneer niet.
Maar je hebt gelijk ... Niet laadpaal gerelateerde discussie hoort hier niet thuis. Met mijn posts hierboven heb ik getracht aan te geven waarom de solar mode zeker niet nutteloos is.
Terugkomend op m'n Smart EVSE. Communicatie CP blijkt ok. De spanning CP-PE moet ca. 12 V zijn, wanneer de auto niet aan de lader hangt. en ca. 9 V als de auto wel aan de lader hangt. Dat is bij mij het geval. Vandaag is de controller op advies van Stegen Electronics naar hen gestuurd ter analyse.
Hoe dan? Wat voor energiecontract heb jij dat dit zo is?WillemP22 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:22:
Maar voor nu, maximaal laden bij de laagste tarieven is het nog ff voordeliger dan de solar mode.
Altijd goede service!WillemP22 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:22:
Vandaag is de controller op advies van Stegen Electronics naar hen gestuurd ter analyse.
[...]sandergar schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Hoe dan? Wat voor energiecontract heb jij dat dit zo is?
Gewoon een dynamisch energiecontract bij Tibber...al vanaf 2022 trouwens.
Kijk naar de prijzen van vandaag. Je kunt beter een uurtje of 3 laden op de goodkoopste uren, dan in solar-mode verspreidt over 8 uur. In solar mode wordt er ook geladen naast de goedkoopste-3-uur en dan kun je beter terugleveren want dan is dat beter betaald. Let wel: ik maak voor het laden geen onderscheid waar die stroom vandaan komt...de energie heeft dan die waarde volgens de EPEX-kwartiertarieven. Als de prijzen nauwelijks varieren gaat dit niet op want je betaald voor in- en export nog een paar cent/kWh aan fee....dan is solar-mode inderdaad weer gunstiger qua kosten.
Ja, inderdaad! begint bijzonder te worden in deze wereld.Altijd goede service!
:strip_exif()/f/image/BRonMFml9DtlRWrE3xyb4JEF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door benthouse op 10-07-2026 12:57 ]
Dynamisch contract.sandergar schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Hoe dan? Wat voor energiecontract heb jij dat dit zo is?
Dit jaar nog salderen dus er zit geen boete op “heen en weer Electra”
Voor zowel leveren als afnemen geldt de actuele dynamisch prijs.
Dan heeft het zin om “zoveel mogelijk van de electrische dag behoefte” op een laag moment af te nemen. Sinds april in het weekend overdag steevast rond de 0.13 euro/kWh.
Tot 11:00 en na 16:00 is de prijs vaak redelijk hoog en kan je beter terugeleveren dan in de auto stoppen.
[ Voor 10% gewijzigd door Stefannn op 10-07-2026 07:06 ]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Dit probleem is opgelost. De homewizard vervangen voor een good old Eastron SDM72. Geen vastlopers meer en altijd bereikbaar.jjonkie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:18:
Ik ben weer een paar stappen terug, eerst TAP maar eens stabiel krijgen. Waarom gaat mijn SmartEvse vaak offline ? Ik moet de stroom eraf halen en opnieuw opstarten iedere keer ?
Cant read ev meter or check wiring geeft ie dan aan.
Dat laatste is niets aan veranderd want ik lees de homewizard uit.
Als ik occp uit zet is het wel stabiel.
Ik kan nu via Tap al mijn sessies zien incl kWh tjes.
Wel jammer dat de 3500 kWh vanaf januari niet meer handmatig te uploaden zijn
EDIT:
Is er ergens een handleiding beschikbaar voor instellen van de proxy van joulo ? Ik wil daar best 1 euro/maand voor betalen maar ik krijg het niet aan de praat..
Ik heb een endpoint aangemaakt de URL wss://ocpp.proxy.joulo.nl/****************** in de Smart EVSE als bakcend url. Ook wat getest met de code in charge box id etc maar werkt allemaal niet.
Bij joulo proxy heb de standaard CST backend url opgegven als Primary CSMS.
Maar er komt geen connectie tot stand.
[ Voor 25% gewijzigd door jjonkie op 11-07-2026 22:04 ]
Ik heb de smartEVSE in de meterkast (als een tijdje), en die draaide op v3.8.5 met wifi. De netwerkstack gaat bij wifi met enige regelmaat onderuit. SmartEVSE heeft prima wifi signaalsterkte en is het enige wfi device dat kuren vertoont in het WLAN netwertk. Ook een hele tijd smokeping gedraaid om patronen te ontdekken, maar niks. Wilde dus overstappen op de EtherLCD uitbreiding. Die lag al een tijdje klaar, maar gisteren pas omgebouwd.
Ik heb Zuidwijk's SlimmeLezer WT32-ETH01 die met MQTT de evse van MAINS info voorziet. Ook een losse EV meter via modbus aan de smartEVSE hangt.
Dus stap voor stap uitschakelen:
-alle HA scripts/integraties
-OCPP
-MQTT
-any meters via API
-modbus meters
-alle VLAN/iot blokkerende toestanden die internet toegang van je SmartEVSE blokkeren; als je het niet vertrouwt moet je de source code doornemen en zelf compileren. En als je alles stabiel werkend hebt kun je alsnog allerlei toegang blokkeren.
....en wat je ook verder als kerstboom opgetuigd zou kunnen hebben :-)
Zodoende kom je er vanzelf achter waar het probleem zit. En als het probleem blijft bestaan bij kale config, /erasesettings en opnieuw, stap voor stap opbouwen tot de boel weer instabiel wordt.
En sowieso adviseer ik voor OCPP de ws:// verbinding aan, die is veel lichter dan de wss://
[ Voor 46% gewijzigd door dingo35 op 12-07-2026 10:27 ]
Nu is het wat makkelijker met een interval van 10-20 minuten. Er is geen OCPP en er zijn (nog) geen VLANs. Zal nog even terugrapporteren als ik meer weet.
Volgens de handleiding:
1
2
3
| ERROR HIGH TEMP The temperature inside the module has reached 65º Celsius. Charging is stopped. Once the temperature has dropped below 55ºC charging is started again. |
![]() | ![]() |
Zelf dacht ik aan 2 extra gaten boren. Eentje onder en boven voor wat natuurlijke airflow. Maar misschien is passieve koeling niet voldoende en raden jullie actieve koeling aan met bijvoorbeeld een ventilator die inschakelt boven de 50 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 14-07-2026 15:31 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
dit klinkt alsof er iets erg warm word in je kast.Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:29:
In het verleden en vandaag klapte mijn SmartEVSE installatie eruit. Gelukkig heb ik het vandaag kunnen terug herleiden naar de oorzaak:
Volgens de handleiding:code:
1 2 3 ERROR HIGH TEMP The temperature inside the module has reached 65º Celsius. Charging is stopped. Once the temperature has dropped below 55ºC charging is started again.Kortom die temperatuur loopt lekker hoog op in mijn inbouwkast
[Afbeelding] [Afbeelding] Gelijk de kap er maar even vanaf gehaald zodat ik in ieder geval verder kan met laden. Maar mijn vraag is: wat doen jullie om dit te voorkomen? De kast hangt binnen, niet buiten in de felle zon.
Zelf dacht ik aan 2 extra gaten boren. Eentje onder en boven voor wat natuurlijke airflow. Maar misschien is passieve koeling niet voldoende en raden jullie actieve koeling aan met bijvoorbeeld een ventilator die inschakelt boven de 50 graden.
Zit de smartevse toevallig direct tegen het relais of een automaat aan?
Ja ik schrok er zelf ook een beetje van. Ik heb de kap er ook meteen vanaf gehaald, ook om visueel te checken of er toch niet ergens iets van een kunstof mantel aan het smeulen is tussen een contact. Vooralsnog kon ik gelukkig niks vinden en is het vooral dat de doos helemaal dicht zit en hij inderdaad lekker vol zit.riberts schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:33:
[...]
dit klinkt alsof er iets erg warm word in je kast.
Zit de smartevse toevallig direct tegen het relais of een automaat aan?
:strip_exif()/f/image/A1jDh5QYhyrWGmFt39rNQaBq.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat nu weer zonder problemen 3x16A door heen.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
er zit aan beide kanten een component wat warm kan worden.Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:42:
[...]
Ja ik schrok er zelf ook een beetje van. Ik heb de kap er ook meteen vanaf gehaald, ook om visueel te checken of er toch niet ergens iets van een kunstof mantel aan het smeulen is tussen een contact. Vooralsnog kon ik gelukkig niks vinden en is het vooral dat de doos helemaal dicht zit en hij inderdaad lekker vol zit.
[Afbeelding]
Gaat nu weer zonder problemen 3x16A door heen.
Ik zie dat je nog een heel klein beetje ruimte hebt om de relais iets naar rechts te verplaatsen.
Misschien helpt dat, dan heb je een klein beetje ruimte tussen de relais en de smartevse waardoor er wat hitte weg kan
Als de kast niet in de volle zon hangt zou ik ook even nagaan wat er juist zo warm wordt in de kast. Wij hebben twee smartevses in de kast die samen max 8kW kunnen trekken en daar wordt niets extreem warm.Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:29:
In het verleden en vandaag klapte mijn SmartEVSE installatie eruit. Gelukkig heb ik het vandaag kunnen terug herleiden naar de oorzaak:
Volgens de handleiding:code:
1 2 3 ERROR HIGH TEMP The temperature inside the module has reached 65º Celsius. Charging is stopped. Once the temperature has dropped below 55ºC charging is started again.Kortom die temperatuur loopt lekker hoog op in mijn inbouwkast
[Afbeelding] [Afbeelding] Gelijk de kap er maar even vanaf gehaald zodat ik in ieder geval verder kan met laden. Maar mijn vraag is: wat doen jullie om dit te voorkomen? De kast hangt binnen, niet buiten in de felle zon.
Tja laten we het wel iets nuanceren: dit is sinds januari 2 maximaal 3x gebeurd. En ten alle tijden tijdens de extreme hittegolven. De kast is volledig dicht zonder ventilatie gaten. Met 28 graden in huis is het sowieso moeilijk om die hitte kwijt te raken.Driehoek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:24:
[...]
Als de kast niet in de volle zon hangt zou ik ook even nagaan wat er juist zo warm wordt in de kast. Wij hebben twee smartevses in de kast die samen max 8kW kunnen trekken en daar wordt niets extreem warm.
Volledig dicht? Dus de smartevse, energiemeter en relais steken er aan de voorkant niet uit?Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Tja laten we het wel iets nuanceren: dit is sinds januari 2 maximaal 3x gebeurd. En ten alle tijden tijdens de extreme hittegolven. De kast is volledig dicht zonder ventilatie gaten. Met 28 graden in huis is het sowieso moeilijk om die hitte kwijt te raken.
Bij mij zit het in een standaard installatie kast en steken ze er wel uit. Dat scheelt denk ik wel.
Het zit dus ook binnen, in de meterkast.
Nooit probleem gehad.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Het betreft deze kast: https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.htmlStefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:01:
[...]
Volledig dicht? Dus de smartevse, energiemeter en relais steken er aan de voorkant niet uit?
Bij mij zit het in een standaard installatie kast en steken ze er wel uit. Dat scheelt denk ik wel.
Het zit dus ook binnen, in de meterkast.
Nooit probleem gehad.
Dus ja het steekt een beetje uit. Maar ook met de klep dicht gaat die hitte nergens naar toe.
Klep er af dan?Yariva schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:06:
[...]
Het betreft deze kast: https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html
Dus ja het steekt een beetje uit. Maar ook met de klep dicht gaat die hitte nergens naar toe.
Die heb je binnen toch niet nodig.
De relatief oude Smart EVSE is weer retour, heeft versie 2.4 gekregen. Vanavond weer terug geplaatst en functioneert naar behoren. Goede en supersnelle service van Stegen Electronics!! 💪WillemP22 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:38:
[...]
[...]
[...]
Ja, inderdaad! begint bijzonder te worden in deze wereld.
Ik zou positie van de 4-polige contactor en de 2-polige contactor wisselen. Die 4-polige is voor 3-fase laden en die genereert meer warmte dan de 2-polige die er alleen voor Solar laden inzit. Dat scheelt directe warmteoverdracht naar de EVSE module.Stefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:49:
[...]
Klep er af dan?
Die heb je binnen toch niet nodig.
Ditbenthouse schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:28:
[...]
Ik zou positie van de 4-polige contactor en de 2-polige contactor wisselen. Die 4-polige is voor 3-fase laden en die genereert meer warmte dan de 2-polige die er alleen voor Solar laden inzit. Dat scheelt directe warmteoverdracht naar de EVSE module.
Zo heb ik ook een EVSE in een Newmotion Lolo paal kleur Antraciet. Komt in de heetste dagen 35C+, in de volle zon niet aan 65C.
COTE!
idle draai ik zo rond de 35 graden. En dat is nog zonder enige load door de componenten en bedrading. Ik zie ook in het verleden dat ik toch wel serieuze pieken heb op laadtijden.
Bij mij is huidige idle temp 32 graden met bewolking. Geen volle zon.
In de volle zon, 35+ graden buitenlucht, antraciete behuizing, 3 fasen 11kW laden schiet dit naar 60~63 graden. Ik heb met de EVSE begrenst op 65 graden nog geen uitval gehad.
En mijn laadpaal zit behoorlijk vol en is ook donker grijs.
COTE!
Meer mensen hun config via TAP electric lopen en issues met de OCPP ?
Weer zelfde riedeltje eigenlijk als paar weken terug, reboot hielp niets, OCPP config van WS naar WSS gezet maakt geen drol uit hij connect netjes.
Maar de auto authorize die ik gebruik blijft gewoon met vlagen instabiel, pak je de TAP electric app en doe je een remote start vanuit de app met zelfde RFID dan is het probleem weer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Vermoed meer een OCPP issue bij TAP dan een SMARTEvse om eerlijk te zijn.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Ik heb iets vergelijkbaars. Als ik alle componenten in de OCPP chain reboot (en soms ook als ik alleen de Smart EVSE reboot), dan moet ik opnieuw authorizen in mijn OCPP back-end (SteVE). Ik moet dan een 'remote authorization' command in de back-end uitvoeren op de laadpaal, en dan werkt 'ie weer. Dit was zo bij zowel RFID reader 'off' als nu met 'remote/OCPP' instelling.cyclone schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:43:
Ik had vanochtend weer geen volle accu, weer de melding PLEASE AUTHORIZE op het beeldscherm.
Meer mensen hun config via TAP electric lopen en issues met de OCPP ?
Weer zelfde riedeltje eigenlijk als paar weken terug, reboot hielp niets, OCPP config van WS naar WSS gezet maakt geen drol uit hij connect netjes.
Maar de auto authorize die ik gebruik blijft gewoon met vlagen instabiel, pak je de TAP electric app en doe je een remote start vanuit de app met zelfde RFID dan is het probleem weer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Vermoed meer een OCPP issue bij TAP dan een SMARTEvse om eerlijk te zijn.
-versie v3.11.2 flashen, de niet-debug (standaard) versie
-ws:// url, géén wss:// !!
Met Auto Authorize nu al dagen continu online bij Tap, de onderbrekingen veroorzaak ik zelf door het testen van testversies.
[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 16-07-2026 19:03 ]
Durf nu (bijna een week verder) wel te zeggen dat ik de oorzaak gevonden heb: ergens in mijn evcc config (die ik draai voor sessie-logging, niet voor aansturen/instellen evse) zat nog een brakke http post api call.Soepvlieg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
...
Zal nog even terugrapporteren als ik meer weet.
Nu die eruit is gewoon een stabiel draaiende smartEVSE.
Ik blijf helaas problemen hiermee houden. Kan iemand mij helpen ?diamanten schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:08:
Herkennen de smartevse gebruikers dit:
De auto laadt op 1 fase met 1.3 kW, toch geeft het display "solar 3p" aan. Moet dit niet "solar 1p" zijn?
~~~[Afbeelding]
Het probleem (excuses voor de herhaling maar wellicht heeft niet iedereen de vorige post gelezen): Mijn SmartEVSE schakelt tijdens het laden wel terug van 3-fase naar 1-fase, maar daarna niet meer correct terug naar 3-fase.
Bij de start van het laden is er voldoende zonne-energie beschikbaar. De auto begint dan correct met 3-fase laden, met een vermogen van ongeveer 9 kW. Wanneer de zonneproductie afneemt, schakelt de SmartEVSE terug naar 1-fase laden, met een vermogen tussen ongeveer 1.300 en 2.600 W. Dat werkt zoals verwacht.
/f/image/ng6hXNXMFxMuFl8NlWD0AmYO.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer er later weer voldoende zonneproductie beschikbaar is om met 3 fasen te laden, blijft de auto echter laden met 13 A op slechts één fase. Dit blijft zelfs zo wanneer er ongeveer 5.000 W naar het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Het vreemde is dat de webinterface aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen (SOLAR 3P), terwijl uit de metingen duidelijk blijkt dat er maar één fase wordt gebruikt.
:strip_exif()/f/image/eHcht3PSwslRCpH5ijffBqVF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook zie ik geen afteltimer voor het omschakelen. Deze timer heb ik in het verleden wel eens in de interface gezien.
De instelling **C2 contactor** staat op **Auto**.
Is het mogelijk om softwarematig de werkelijke status van C2 uit te lezen?
Ik heb het vermoeden dat C2 fysiek nog steeds is ingeschakeld, terwijl de software denkt dat C2 is uitgeschakeld. Mogelijk verklaart dit waarom de interface ten onrechte aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen. Het stoppen van Solar-laden en vervolgens omschakelen naar Normal heeft geen effect. De auto blijft dan eveneens op één fase laden. Pas na een volledige powercycle van de SmartEVSE wordt er weer correct met 3 fasen geladen.
Configuratie:
* SmartEVSE-versie: 3.11.10
* Start current: 1 A
* Stop time: 8 minuten
* C2 contactor: Automatic
Heeft iemand dit probleem eerder gezien of een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?
[ Voor 12% gewijzigd door diamanten op 17-07-2026 18:47 ]
Vorig jaar heb ik de code uitgespit en alle opties uitgeschreven :diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:34:
Heeft iemand dit probleem eerder gezien of een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?
https://gathering.tweaker...message/83223010#83223010
Geen idee hoe de actuele code is. Wellicht kan je de huidige code weer eens uitschrijven om te kijken waarom de situatie zich voordoet zoals jij die ervaart.
De code uitschrijven: wat heb je toen precies gedaan? Ik zie je spreadsheet, maar komen die waarden (L1, L2 en L3 met stappen van 0,33) uit de programmacode? Nb. ik ben geen superprogrammeur, maar wellicht met een AI-agent kan ik een heel eind komen als je met meer detail kan aangeven wat ik zou moeten doen.sandergar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:30:
[...]
Vorig jaar heb ik de code uitgespit en alle opties uitgeschreven :
https://gathering.tweaker...message/83223010#83223010
Geen idee hoe de actuele code is. Wellicht kan je de huidige code weer eens uitschrijven om te kijken waarom de situatie zich voordoet zoals jij die ervaart.
Trouwens: Ik zie in jouw vorige posts dat je werkt met een StartCurrent van 6A, terwijl die van mij 1A is. Uit vorige posts heb ik begrepen dat die StartCurrent van invloed is op een de correcte werking. Initieel had ik die op 0 A en toen werkte het ook niet.
Voor laden op 1P is min 6A nodig, voor laden op 3P is min 18A nodig.diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:40:
[...]
De code uitschrijven: wat heb je toen precies gedaan? Ik zie je spreadsheet, maar komen die waarden (L1, L2 en L3 met stappen van 0,33) uit de programmacode? Nb. ik ben geen superprogrammeur, maar wellicht met een AI-agent kan ik een heel eind komen als je met meer detail kan aangeven wat ik zou moeten doen.
Trouwens: Ik zie in jouw vorige posts dat je werkt met een StartCurrent van 6A, terwijl die van mij 1A is. Uit vorige posts heb ik begrepen dat die StartCurrent van invloed is op een de correcte werking. Initieel had ik die op 0 A en toen werkte het ook niet.
Ik heb gerekend met gehele Ampere's. 1A gedeeld door 3 fase = 0,33A per fase.
Ik heb de source code in de Github repository zelf geheel proberen te lezen. De AI doet dit vast beter en sneller
De start op 1A heeft te maken met het correct afschakelen. Voor de situatie die je beschrijft zou dit niet van belang moeten zijn. Daar is een andere waarde van belang, de waarde die zorgt dat ie netjes omschakelt naar 3F.diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:40:Trouwens: Ik zie in jouw vorige posts dat je werkt met een StartCurrent van 6A, terwijl die van mij 1A is. Uit vorige posts heb ik begrepen dat die StartCurrent van invloed is op een de correcte werking. Initieel had ik die op 0 A en toen werkte het ook niet.
@diamanten
Ik zie in de \settings alleen deze:
nrofphases": 1
Geen C2 status.
Wat geeft die aan bij jouw Solar 3P moment?
Gezien hij wel netjes aan schakelt zie ik geen reden tot een hardware issue.
C2 status: waar kan ik de actuele waarde zien? Ik zie alleen maar "enable_C2": "Auto" in de log staan of mis ik iets?Epsilon schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:37:
[...]
De start op 1A heeft te maken met het correct afschakelen. Voor de situatie die je beschrijft zou dit niet van belang moeten zijn. Daar is een andere waarde van belang, de waarde die zorgt dat ie netjes omschakelt naar 3F.
@diamanten
Ik zie in de \settings alleen deze:
nrofphases": 1
Geen C2 status.
Wat geeft die aan bij jouw Solar 3P moment?
Gezien hij wel netjes aan schakelt zie ik geen reden tot een hardware issue.
Nb. Met een multimeter zou ik uiteraard fysiek de spoelspanning van C2 kunnen meten, maar dat wil ik nog even uitstellen.
[ Voor 9% gewijzigd door diamanten op 17-07-2026 20:19 ]
Gebruik je de contactors van stegen of een andere?diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:34:
[...]
Ik blijf helaas problemen hiermee houden. Kan iemand mij helpen ?
Het probleem (excuses voor de herhaling maar wellicht heeft niet iedereen de vorige post gelezen): Mijn SmartEVSE schakelt tijdens het laden wel terug van 3-fase naar 1-fase, maar daarna niet meer correct terug naar 3-fase.
Bij de start van het laden is er voldoende zonne-energie beschikbaar. De auto begint dan correct met 3-fase laden, met een vermogen van ongeveer 9 kW. Wanneer de zonneproductie afneemt, schakelt de SmartEVSE terug naar 1-fase laden, met een vermogen tussen ongeveer 1.300 en 2.600 W. Dat werkt zoals verwacht.
[Afbeelding]
Wanneer er later weer voldoende zonneproductie beschikbaar is om met 3 fasen te laden, blijft de auto echter laden met 13 A op slechts één fase. Dit blijft zelfs zo wanneer er ongeveer 5.000 W naar het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Het vreemde is dat de webinterface aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen (SOLAR 3P), terwijl uit de metingen duidelijk blijkt dat er maar één fase wordt gebruikt.
[Afbeelding]
Ook zie ik geen afteltimer voor het omschakelen. Deze timer heb ik in het verleden wel eens in de interface gezien.
De instelling **C2 contactor** staat op **Auto**.
Is het mogelijk om softwarematig de werkelijke status van C2 uit te lezen?
Ik heb het vermoeden dat C2 fysiek nog steeds is ingeschakeld, terwijl de software denkt dat C2 is uitgeschakeld. Mogelijk verklaart dit waarom de interface ten onrechte aangeeft dat er met 3 fasen wordt geladen. Het stoppen van Solar-laden en vervolgens omschakelen naar Normal heeft geen effect. De auto blijft dan eveneens op één fase laden. Pas na een volledige powercycle van de SmartEVSE wordt er weer correct met 3 fasen geladen.
Configuratie:
* SmartEVSE-versie: 3.11.10
* Start current: 1 A
* Stop time: 8 minuten
* C2 contactor: Automatic
Welke auto hangt er aan de Smart EVSE als dit gebeurd? Als er gewisseld wordt tussen 1P en 3P dan wordt de sessie tijdelijk onderbroken. Kan het zijn dat jouw auto hier niet mee overweg kan en dat de auto niet mee schakelt?diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:14:
[...]
C2 status: waar kan ik de actuele waarde zien? Ik zie alleen maar "enable_C2": "Auto" in de log staan of mis ik iets?
Nb. Met een multimeter zou ik uiteraard fysiek de spoelspanning van C2 kunnen meten, maar dat wil ik nog even uitstellen.
Vaak lijkt de authenticatie te falen in de SmartEVSE en start het laden niet. Wat eigenlijk prio 1 zou moeten zijn, als de auto er aan hangt, zorg dat je kan laden. Ik heb auto authorize aan staan met een tag id ingevuld, maar de WAF is < 0 op dit moment.
Ik heb ondertussen een Homey automation staan dat wanneer de auto ingeplugged wordt en na X minuten is er geen stroomverbruik, dat ik een melding krijg. Dan kan ik naar buiten rennen, nog een keer inpluggen, waarna het soms wel werkt.
Probleem is, waar ligt het probleem, bij de Joulo proxy, SmartEVSE, Tap, Ford? Komende week komt mijn nieuwe auto binnen en ga ik maar eens testen zonder de Docker er tussen en rechtstreeks op e-flux.
Recent heb ik de logging in de Joulo proxy al aangepast zodat ook volledige debug logging van OCPP berichten mogelijk is, mocht dat iets helpen.
Ik ga volgende week weer verder met testen tussen mijn lader, lokale Joulo Proxy en Tap.
Je chint is een low noise actuator, die kunnen soms blijven hangen met de smartevse. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wagen niet disconnect tussen het schakelen en de 2e en 3e fase niet meer gebruikt bij het verbinden.diamanten schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:14:
[...]
C2 status: waar kan ik de actuele waarde zien? Ik zie alleen maar "enable_C2": "Auto" in de log staan of mis ik iets?
Als je niet wilt meten: het rode vlagje geeft ook een indicatie van wat de actuator doet. Als het rood is en de wagen laadt alsnog enkelfasig weet je dat het aan de wagen ligt (en mogelijks de chint)
Die van Stegen.Driehoek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:58:
[...]
Gebruik je de contactors van stegen of een andere?
Een KIA Niro EV van 2024.sandergar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:25:
[...]
Welke auto hangt er aan de Smart EVSE als dit gebeurd? Als er gewisseld wordt tussen 1P en 3P dan wordt de sessie tijdelijk onderbroken. Kan het zijn dat jouw auto hier niet mee overweg kan en dat de auto niet mee schakelt?
Terugschakelen van 3P -> 1P doe die wel.
Hebben andere Tweakers hier ervaring mee?
[ Voor 5% gewijzigd door diamanten op 18-07-2026 13:13 ]
Welke rood vlaggetje bedoel je? Ik zit op V.3.11.0 maar ik heb in de web ui dit vlaggetje nooit gezien.Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Je chint is een low noise actuator, die kunnen soms blijven hangen met de smartevse. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wagen niet disconnect tussen het schakelen en de 2e en 3e fase niet meer gebruikt bij het verbinden.
Als je niet wilt meten: het rode vlagje geeft ook een indicatie van wat de actuator doet. Als het rood is en de wagen laadt alsnog enkelfasig weet je dat het aan de wagen ligt (en mogelijks de chint)
Zou je een screenshot kunnen sturen of aangeven waar dit zichtbaar is / zou moeten zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door diamanten op 18-07-2026 13:19 ]
Er zijn 2 kanten die beide moeten schakelen, de EVSE en de auto! De kant van de Smart EVSE is makkelijk te testen. Daar zou ik mee beginnen. Wordt relais C2 geschakeld door de EVSE?diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Een KIA Niro EV van 2024.
Terugschakelen van 3P -> 1P doe die wel.
Hebben andere Tweakers hier ervaring mee?
C2 wordt in elk geval wel ingeschakeld, want van 3P -> 1P verloopt goed.sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Er zijn 2 kanten die beide moeten schakelen, de EVSE en de auto! De kant van de Smart EVSE is makkelijk te testen. Daar zou ik mee beginnen. Wordt relais C2 geschakeld door de EVSE?
De vraag is dus: van 1P -> 3P: wordt C2 uitgeschakeld?
Zo ja en als er dan nog steeds 1P wordt geladen dus ligt het blijkbaar aan de auto.
Zo nee, dan wordt C2 niet goed geschakeld door de EVSE of blijft plakken.
Daarom ben ik benieuwd naar dat rode vlaggetje wat de status van C2 zou aangeven?!
[ Voor 18% gewijzigd door diamanten op 18-07-2026 14:04 ]
Op de contactor zelf zit een mini venstertje. Rood is ingeschakeld.diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:03:
[...]
C2 wordt in elk geval wel ingeschakeld, want van 3P -> 1P verloopt goed.
Zo ja en als er dan nog steeds 1P wordt geladen dus ligt het blijkbaar aan de auto.
Daarom ben ik benieuwd naar dat rode vlaggetje wat de status van C2 zou aangeven?!
Op je foto's eerder in het topic staat een Chint, vandaar de vraag
OK, helder. De chint is hergebruikt uit de EVHUB, de Iskra is nieuw. Ik ga de laadpaal later vandaag open maken.Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Je chint is een low noise actuator, die kunnen soms blijven hangen met de smartevse. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je wagen niet disconnect tussen het schakelen en de 2e en 3e fase niet meer gebruikt bij het verbinden.
Voor de volledigheid :diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:03:
[...]
C2 wordt in elk geval wel ingeschakeld, want van 3P -> 1P verloopt goed.
Het C2 relais heeft 2 NO (Normal Open) contacten.
Uit / niet geschakeld = 1P
(In)geschakeld = 3P
Heb je een volt meter? Meet gewoon of er spanning staat op de uitgang van het relais.
Gemeten: smartevse web ui geeft aan "solar 3P", C2 is ON (rode vlaggetje staat), er staat spanning op uitgang van het C2 relais, auto laadt 1 fase. Conclusie: het ligt aan de auto. Helaas.sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Voor de volledigheid :
Het C2 relais heeft 2 NO (Normal Open) contacten.
Uit / niet geschakeld = 1P
(In)geschakeld = 3P
Heb je een volt meter? Meet gewoon of er spanning staat op de uitgang van het relais.
Oorzaak in ieder geval bekend. Heb je Home Assistant of een Homey draaien?diamanten schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:03:
[...]
Gemeten: smartevse web ui geeft aan "solar 3P", C2 is ON (rode vlaggetje staat), er staat spanning op uitgang van het C2 relais, auto laadt 1 fase. Conclusie: het ligt aan de auto. Helaas.
Homeassistantsandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:12:
[...]
Oorzaak in ieder geval bekend. Heb je Home Assistant of een Homey draaien?
Perfect. Laat HA monitoren wanneer de schakeling van de C2 plaats vind (entiteit : nrofphases). Laat HA dan de laadsessie onderbreken (OFF modus) en na 30 sec ofzo opnieuw de solar modus activeren.
Voor de auto start dan een nieuwe laadsessie en zal deze opnieuw bepalen of hij dat met 1 of met 3 fasen gaat doen. Dat is een simpele automation.
Dank! Ik merk dat mijn "probleem" mogelijk ergens anders zit. Ik zal binnenkort testen of het 100% klopt maar anders zie ik dat een fase zoals L3 in het huis nog iets van ~50 a 70 watt trekt terwijl alle andere groepen op L3 uit staan m.u.v. de groep naar de laadpaal.Bontje Blauw schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:49:
Voor jouw beeldvorming.
Bij mij is huidige idle temp 32 graden met bewolking. Geen volle zon.
In de volle zon, 35+ graden buitenlucht, antraciete behuizing, 3 fasen 11kW laden schiet dit naar 60~63 graden. Ik heb met de EVSE begrenst op 65 graden nog geen uitval gehad.
En mijn laadpaal zit behoorlijk vol en is ook donker grijs.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Echter meet de Home Assistant meter welke NA de SmartEVSE is geschakeld (zodat deze dus enkel de energie welke naar de auto gaat meet en dus niet wat SmartEVSE zelf trekt) 0 watt. Kortom: misschien is iets serieus wat aan het verbruiken of heb ik een schakeling gek gebouwd.
Nogmaals ik zag geen smeulend plastic of kunststof bij de vorige keer dat ik de klep open deed. Maar dit is wel erg vreemd. Ik moet het nog even onderbouwen met echt goede tests maar ik snap er maar weinig meer van.
Warmtecamera proberen te regelen en is te kijken tijdens een laadsessie?Yariva schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:07:
[...]
Dank! Ik merk dat mijn "probleem" mogelijk ergens anders zit. Ik zal binnenkort testen of het 100% klopt maar anders zie ik dat een fase zoals L3 in het huis nog iets van ~50 a 70 watt trekt terwijl alle andere groepen op L3 uit staan m.u.v. de groep naar de laadpaal.
Echter meet de Home Assistant meter welke NA de SmartEVSE is geschakeld (zodat deze dus enkel de energie welke naar de auto gaat meet en dus niet wat SmartEVSE zelf trekt) 0 watt. Kortom: misschien is iets serieus wat aan het verbruiken of heb ik een schakeling gek gebouwd.
Nogmaals ik zag geen smeulend plastic of kunststof bij de vorige keer dat ik de klep open deed. Maar dit is wel erg vreemd. Ik moet het nog even onderbouwen met echt goede tests maar ik snap er maar weinig meer van.
Zeker een goede eerste stap. Maar los van de laadsessie: het vermogen is zichtbaar met een HomeWizard P1 meter. Zodra ik de automaat omhaal verdwijnt die ~70 watt spontaan.Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:11:
[...]
Warmtecamera proberen te regelen en is te kijken tijdens een laadsessie?
Verder zit er niks op het traject en is het eerste onderdeel wat de kabel vanuit de groepenkast tegen komt de 2 contactoren.
Verlies op je voedingskabel of ergens een slecht contact? Als je de voedingskabel los maakt ( en er wagos op zet natuurlijk) heb je dan nog steeds de 70 watt?Yariva schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:16:
[...]
Zeker een goede eerste stap. Maar los van de laadsessie: het vermogen is zichtbaar met een HomeWizard P1 meter. Zodra ik de automaat omhaal verdwijnt die ~70 watt spontaan.
Verder zit er niks op het traject en is het eerste onderdeel wat de kabel vanuit de groepenkast tegen komt de 2 contactoren.
Dank voor het meedenken. Automation heb ik net gemaakt, morgen testen!sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Perfect. Laat HA monitoren wanneer de schakeling van de C2 plaats vind (entiteit : nrofphases). Laat HA dan de laadsessie onderbreken (OFF modus) en na 30 sec ofzo opnieuw de solar modus activeren.
Voor de auto start dan een nieuwe laadsessie en zal deze opnieuw bepalen of hij dat met 1 of met 3 fasen gaat doen. Dat is een simpele automation.
Je hebt geen 70W verlies op de kabel als er niks aan het laden isDriehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Verlies op je voedingskabel of ergens een slecht contact? Als je de voedingskabel los maakt ( en er wagos op zet natuurlijk) heb je dan nog steeds de 70 watt?
Mijn gevoel zegt overigens dat 70W ook niet je probleem is voor de "hoge" temperatuur.
Als iets 70W produceert in een afgesloten kast zoals je had, gaat dat denk ik hogere temperaturen opleveren.
Ter referentie:
Ik heb as we speak 34 graden in een omgebouwde NewMotion laadpaal en deze heeft al 12uur+ niet geladen. Hangt aan de noordkant en heeft er nu een ochtendzonnetje erop (witte kast). En de hele laadpaal meet ik in de meterkast. Dit geheel trekt 0W.
Maar weten waar die 70W naar toe gaat is wel echt belangrijk
Ik zeg niet dat het 100% zeker zo is bij hem maar voor zover ik weet (de opleiding is al 20 jaar geleden) kan dat zeker wel in het geval van lekstromen, bijvoorbeeld beschadigde kabel.Epsilon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:06:
[...]
Je hebt geen 70W verlies op de kabel als er niks aan het laden is.
...
Herkenbaar dit. Ik heb een home assistant automation die om die 10 seconden een tag "aanbied" via MQTT totdat de smartevse een allow status heeft. Regelmatig zijn er meer dan 5 loops nodig om het laden te starten. Ik gebruik ook Tap Electric en verder niks. Zonder OCCP/Tap startte het laden altijd direct. Verbinding met Tap is gewoon stabiel (geen disconnects).sorted.bits schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:38:
Ik zie dit probleem met SmartEVSE vaker voorkomen in deze thread. Ik gebruik e-flux.io voor mijn declaraties op het werk en daarnaast TapElectric voor de ERE certificaten, maar ik vind het gewoon niet betrouwbaar. (met Joulo proxy, lokaal in Docker)
Vaak lijkt de authenticatie te falen in de SmartEVSE en start het laden niet. Wat eigenlijk prio 1 zou moeten zijn, als de auto er aan hangt, zorg dat je kan laden. Ik heb auto authorize aan staan met een tag id ingevuld, maar de WAF is < 0 op dit moment.
Ik heb ondertussen een Homey automation staan dat wanneer de auto ingeplugged wordt en na X minuten is er geen stroomverbruik, dat ik een melding krijg. Dan kan ik naar buiten rennen, nog een keer inpluggen, waarna het soms wel werkt.
Probleem is, waar ligt het probleem, bij de Joulo proxy, SmartEVSE, Tap, Ford? Komende week komt mijn nieuwe auto binnen en ga ik maar eens testen zonder de Docker er tussen en rechtstreeks op e-flux.
Ik heb wel de laatste (experimentele) versie van een firmware geinstalleerd sinds deze week, dus eens kijken of het nu betrouwbaar is. Maar met de switch naar EV wil ik gewoon dat het laden ALTIJD start. Anders moet ik echt switchen naar iets 'standaards'.Deikke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Herkenbaar dit. Ik heb een home assistant automation die om die 10 seconden een tag "aanbied" via MQTT totdat de smartevse een allow status heeft. Regelmatig zijn er meer dan 5 loops nodig om het laden te starten. Ik gebruik ook Tap Electric en verder niks. Zonder OCCP/Tap startte het laden altijd direct. Verbinding met Tap is gewoon stabiel (geen disconnects).
Zeker een fair point. Alhoewel ik ook moet bekennen dat ik dit gedrag de afgelopen tijd juist niet heb gezien en de kast alsnog lekker heet is. En zoals eerder benoemd: 70 watt zou wel serieus veel lekstroom zijn, veel te veel voor dit scenario.Driehoek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:57:
[...]
Ik zeg niet dat het 100% zeker zo is bij hem maar voor zover ik weet (de opleiding is al 20 jaar geleden) kan dat zeker wel in het geval van lekstromen, bijvoorbeeld beschadigde kabel.
Afijn ik ga de setup aankijken. Gisteren heeft de auto zonder problemen keurig geladen, maar dat lijkt eerder geluk dan wijsheid.
Ik heb mijn SmartEVSE afgezekerd met een C2 automaat en deze lag er laatst spontaan uit tijdens een solar laadsessie (normaal laad ik eigenlijk alleen smart). Ik heb nog een Shelly energiemeter met stroomklem liggen en zal die eerdaags eens plaatsen om te kijken wat het verbruik van de SmartEVSE daadwerkelijk is. Kan m.i. nooit 2 ampère zijn. Die beide contactors gebruiken elk maximaal 10 Watt en tijdens het intrekken misschien 50 Watt.Yariva schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:42:
En zoals eerder benoemd: 70 watt zou wel serieus veel lekstroom zijn, veel te veel voor dit scenario.
Voor de beoordeling van uw Laadpaal #..... hebben wij aanvullende informatie nodig.
Toelichting: Hallo! Bedankt voor je bewijs voor je laadpaal. Zou je kunnen documenteren dat de MID meter op het punt zit voordat de stroom de auto in gaat, zodat deze voldoet aan deze definitie van de overheid:
“De meter op het bemeterd leverpunt moet MID-gecertificeerd zijn en er mag na deze meter geen ander verbruik plaatsvinden dan het volume dat aan het voertuig wordt geleverd. Vindt er na het door u genoemde laadpunt nog verbruik plaats door de laadpaal dat niet direct bij het voertuig terecht komt, dan is dit niet vergelijkbaar met een bemeterd leverpunt. Indien de MID-meter buiten het bemeterd leverpunt is geplaatst, komt deze situatie niet in aanmerking voor ERE's.”
Het is even gedoe, maar wij verwachten extra strikte controles op zelfbouw laadpalen.
Let er ook even op dat het uiteindelijke bewijs wat we nodig hebben om in te boeken de volgende gegevens bevat:
- Charge Detail Records (CDR's) — een volledig overzicht van je laadsessies, met per sessie: begin- en einddatum/tijd, verbruik in kWh (gemeten door de MID-gecertificeerde meter), en een indicatie van adres of laadpaalnummer
Excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank.
COTE!
Certificaat van de MID-meter, foto vanaf de straat waar de laadpaal te zien is, closeup van de laadpaal en closeup van het inwendige van de laadpaal en nog eentje waar de mid-meter goed te zien is.Bontje Blauw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:19:
Vandaag kreeg ik deze reactie van Laadloon. Moet dus documenteren. Wat hebben jullie aangeleverd, naast foto's?
[...]
Ik heb praktisch hetzelfde bericht gekregen. Omdat mijn SmartEVSE in de meterkast zit en de laadpaal via een draad onder de keukenkastjes naar de oprit gaat, heb ik een schema gemaakt met fotos van elke overgang, daarbij geannoteerd wat er te zien is, een plattegrond en de bekabeling ingetekend in een foto van de laadkast zelf.Bontje Blauw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:19:
Vandaag kreeg ik deze reactie van Laadloon. Moet dus documenteren. Wat hebben jullie aangeleverd, naast foto's?
[...]
Of dit wordt geaccepteerd weet ik nog niet!
[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 21-07-2026 08:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik heb er een 1A snel automaat in zitten van Phoenix (TMC-F serie). Geeft geen enken probleem.Geim schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ik heb mijn SmartEVSE afgezekerd met een C2 automaat en deze lag er laatst spontaan uit tijdens een solar laadsessie (normaal laad ik eigenlijk alleen smart). Ik heb nog een Shelly energiemeter met stroomklem liggen en zal die eerdaags eens plaatsen om te kijken wat het verbruik van de SmartEVSE daadwerkelijk is. Kan m.i. nooit 2 ampère zijn. Die beide contactors gebruiken elk maximaal 10 Watt en tijdens het intrekken misschien 50 Watt.
/f/image/scHY4uUNHArlBIFhb4XwnWpf.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/tx8LkN3HG71eMzzo14jAPbgU.png?f=fotoalbum_tile)