Warmtecamera proberen te regelen en is te kijken tijdens een laadsessie?Yariva schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:07:
[...]
Dank! Ik merk dat mijn "probleem" mogelijk ergens anders zit. Ik zal binnenkort testen of het 100% klopt maar anders zie ik dat een fase zoals L3 in het huis nog iets van ~50 a 70 watt trekt terwijl alle andere groepen op L3 uit staan m.u.v. de groep naar de laadpaal.
Echter meet de Home Assistant meter welke NA de SmartEVSE is geschakeld (zodat deze dus enkel de energie welke naar de auto gaat meet en dus niet wat SmartEVSE zelf trekt) 0 watt. Kortom: misschien is iets serieus wat aan het verbruiken of heb ik een schakeling gek gebouwd.
Nogmaals ik zag geen smeulend plastic of kunststof bij de vorige keer dat ik de klep open deed. Maar dit is wel erg vreemd. Ik moet het nog even onderbouwen met echt goede tests maar ik snap er maar weinig meer van.
Zeker een goede eerste stap. Maar los van de laadsessie: het vermogen is zichtbaar met een HomeWizard P1 meter. Zodra ik de automaat omhaal verdwijnt die ~70 watt spontaan.Driehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:11:
[...]
Warmtecamera proberen te regelen en is te kijken tijdens een laadsessie?
Verder zit er niks op het traject en is het eerste onderdeel wat de kabel vanuit de groepenkast tegen komt de 2 contactoren.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Verlies op je voedingskabel of ergens een slecht contact? Als je de voedingskabel los maakt ( en er wagos op zet natuurlijk) heb je dan nog steeds de 70 watt?Yariva schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:16:
[...]
Zeker een goede eerste stap. Maar los van de laadsessie: het vermogen is zichtbaar met een HomeWizard P1 meter. Zodra ik de automaat omhaal verdwijnt die ~70 watt spontaan.
Verder zit er niks op het traject en is het eerste onderdeel wat de kabel vanuit de groepenkast tegen komt de 2 contactoren.
Dank voor het meedenken. Automation heb ik net gemaakt, morgen testen!sandergar schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Perfect. Laat HA monitoren wanneer de schakeling van de C2 plaats vind (entiteit : nrofphases). Laat HA dan de laadsessie onderbreken (OFF modus) en na 30 sec ofzo opnieuw de solar modus activeren.
Voor de auto start dan een nieuwe laadsessie en zal deze opnieuw bepalen of hij dat met 1 of met 3 fasen gaat doen. Dat is een simpele automation.
Je hebt geen 70W verlies op de kabel als er niks aan het laden isDriehoek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Verlies op je voedingskabel of ergens een slecht contact? Als je de voedingskabel los maakt ( en er wagos op zet natuurlijk) heb je dan nog steeds de 70 watt?
Mijn gevoel zegt overigens dat 70W ook niet je probleem is voor de "hoge" temperatuur.
Als iets 70W produceert in een afgesloten kast zoals je had, gaat dat denk ik hogere temperaturen opleveren.
Ter referentie:
Ik heb as we speak 34 graden in een omgebouwde NewMotion laadpaal en deze heeft al 12uur+ niet geladen. Hangt aan de noordkant en heeft er nu een ochtendzonnetje erop (witte kast). En de hele laadpaal meet ik in de meterkast. Dit geheel trekt 0W.
Maar weten waar die 70W naar toe gaat is wel echt belangrijk
Ik zeg niet dat het 100% zeker zo is bij hem maar voor zover ik weet (de opleiding is al 20 jaar geleden) kan dat zeker wel in het geval van lekstromen, bijvoorbeeld beschadigde kabel.Epsilon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:06:
[...]
Je hebt geen 70W verlies op de kabel als er niks aan het laden is.
...
Herkenbaar dit. Ik heb een home assistant automation die om die 10 seconden een tag "aanbied" via MQTT totdat de smartevse een allow status heeft. Regelmatig zijn er meer dan 5 loops nodig om het laden te starten. Ik gebruik ook Tap Electric en verder niks. Zonder OCCP/Tap startte het laden altijd direct. Verbinding met Tap is gewoon stabiel (geen disconnects).sorted.bits schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:38:
Ik zie dit probleem met SmartEVSE vaker voorkomen in deze thread. Ik gebruik e-flux.io voor mijn declaraties op het werk en daarnaast TapElectric voor de ERE certificaten, maar ik vind het gewoon niet betrouwbaar. (met Joulo proxy, lokaal in Docker)
Vaak lijkt de authenticatie te falen in de SmartEVSE en start het laden niet. Wat eigenlijk prio 1 zou moeten zijn, als de auto er aan hangt, zorg dat je kan laden. Ik heb auto authorize aan staan met een tag id ingevuld, maar de WAF is < 0 op dit moment.
Ik heb ondertussen een Homey automation staan dat wanneer de auto ingeplugged wordt en na X minuten is er geen stroomverbruik, dat ik een melding krijg. Dan kan ik naar buiten rennen, nog een keer inpluggen, waarna het soms wel werkt.
Probleem is, waar ligt het probleem, bij de Joulo proxy, SmartEVSE, Tap, Ford? Komende week komt mijn nieuwe auto binnen en ga ik maar eens testen zonder de Docker er tussen en rechtstreeks op e-flux.
Ik heb wel de laatste (experimentele) versie van een firmware geinstalleerd sinds deze week, dus eens kijken of het nu betrouwbaar is. Maar met de switch naar EV wil ik gewoon dat het laden ALTIJD start. Anders moet ik echt switchen naar iets 'standaards'.Deikke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Herkenbaar dit. Ik heb een home assistant automation die om die 10 seconden een tag "aanbied" via MQTT totdat de smartevse een allow status heeft. Regelmatig zijn er meer dan 5 loops nodig om het laden te starten. Ik gebruik ook Tap Electric en verder niks. Zonder OCCP/Tap startte het laden altijd direct. Verbinding met Tap is gewoon stabiel (geen disconnects).
Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als je OCCP configureerd maar autorisatie uitzet (in het menu op OFF), zou dat niet genoeg zijn om je laadsessies te registreren?
Zeker een fair point. Alhoewel ik ook moet bekennen dat ik dit gedrag de afgelopen tijd juist niet heb gezien en de kast alsnog lekker heet is. En zoals eerder benoemd: 70 watt zou wel serieus veel lekstroom zijn, veel te veel voor dit scenario.Driehoek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:57:
[...]
Ik zeg niet dat het 100% zeker zo is bij hem maar voor zover ik weet (de opleiding is al 20 jaar geleden) kan dat zeker wel in het geval van lekstromen, bijvoorbeeld beschadigde kabel.
Afijn ik ga de setup aankijken. Gisteren heeft de auto zonder problemen keurig geladen, maar dat lijkt eerder geluk dan wijsheid.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik heb mijn SmartEVSE afgezekerd met een C2 automaat en deze lag er laatst spontaan uit tijdens een solar laadsessie (normaal laad ik eigenlijk alleen smart). Ik heb nog een Shelly energiemeter met stroomklem liggen en zal die eerdaags eens plaatsen om te kijken wat het verbruik van de SmartEVSE daadwerkelijk is. Kan m.i. nooit 2 ampère zijn. Die beide contactors gebruiken elk maximaal 10 Watt en tijdens het intrekken misschien 50 Watt.Yariva schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:42:
En zoals eerder benoemd: 70 watt zou wel serieus veel lekstroom zijn, veel te veel voor dit scenario.
Vandaag kreeg ik deze reactie van Laadloon. Moet dus documenteren. Wat hebben jullie aangeleverd, naast foto's?
Voor de beoordeling van uw Laadpaal #..... hebben wij aanvullende informatie nodig.
Toelichting: Hallo! Bedankt voor je bewijs voor je laadpaal. Zou je kunnen documenteren dat de MID meter op het punt zit voordat de stroom de auto in gaat, zodat deze voldoet aan deze definitie van de overheid:
“De meter op het bemeterd leverpunt moet MID-gecertificeerd zijn en er mag na deze meter geen ander verbruik plaatsvinden dan het volume dat aan het voertuig wordt geleverd. Vindt er na het door u genoemde laadpunt nog verbruik plaats door de laadpaal dat niet direct bij het voertuig terecht komt, dan is dit niet vergelijkbaar met een bemeterd leverpunt. Indien de MID-meter buiten het bemeterd leverpunt is geplaatst, komt deze situatie niet in aanmerking voor ERE's.”
Het is even gedoe, maar wij verwachten extra strikte controles op zelfbouw laadpalen.
Let er ook even op dat het uiteindelijke bewijs wat we nodig hebben om in te boeken de volgende gegevens bevat:
- Charge Detail Records (CDR's) — een volledig overzicht van je laadsessies, met per sessie: begin- en einddatum/tijd, verbruik in kWh (gemeten door de MID-gecertificeerde meter), en een indicatie van adres of laadpaalnummer
Excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank.
COTE!
Certificaat van de MID-meter, foto vanaf de straat waar de laadpaal te zien is, closeup van de laadpaal en closeup van het inwendige van de laadpaal en nog eentje waar de mid-meter goed te zien is.Bontje Blauw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:19:
Vandaag kreeg ik deze reactie van Laadloon. Moet dus documenteren. Wat hebben jullie aangeleverd, naast foto's?
[...]
Ik heb praktisch hetzelfde bericht gekregen. Omdat mijn SmartEVSE in de meterkast zit en de laadpaal via een draad onder de keukenkastjes naar de oprit gaat, heb ik een schema gemaakt met fotos van elke overgang, daarbij geannoteerd wat er te zien is, een plattegrond en de bekabeling ingetekend in een foto van de laadkast zelf.Bontje Blauw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:19:
[...]
Of dit wordt geaccepteerd weet ik nog niet!
[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 21-07-2026 08:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik heb er een 1A snel automaat in zitten van Phoenix (TMC-F serie). Geeft geen enken probleem.Geim schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ik heb mijn SmartEVSE afgezekerd met een C2 automaat en deze lag er laatst spontaan uit tijdens een solar laadsessie (normaal laad ik eigenlijk alleen smart). Ik heb nog een Shelly energiemeter met stroomklem liggen en zal die eerdaags eens plaatsen om te kijken wat het verbruik van de SmartEVSE daadwerkelijk is. Kan m.i. nooit 2 ampère zijn. Die beide contactors gebruiken elk maximaal 10 Watt en tijdens het intrekken misschien 50 Watt.
Ik vind het vergrootglas bij bemetering van zelfbouw dat dat beter gedocumenteerd moet worden dan een prefab een beetje overdreven, bij mij zit de meter in m'n meterbord in de meterkast, dus ik zal hier wel niet mee wegkomen voor ERE's.
Destijds heb ik voor het testen van mijn setup een printje besteld waarmee ik een EV kan emuleren.
Als je deze print gebruikt kun je elke willekeurige laadpaal als krachtstroom verlengsnoer gebruiken en kun je die voor elk doeleinde gebruiken...
Destijds heb ik voor het testen van mijn setup een printje besteld waarmee ik een EV kan emuleren.
Als je deze print gebruikt kun je elke willekeurige laadpaal als krachtstroom verlengsnoer gebruiken en kun je die voor elk doeleinde gebruiken...
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt
Printje? Zulke kabels zijn gewoon te koop.Blackraven schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:00:
Het is toch sowieso een kromme regeling? Als je het geluk hebt een eigen laadpaal aan huis te hebben dan heb je al vele voordelen en krijg je nu ook nog eens geld toe. Heb je dit geluk niet dan mag je ergens op straat laden bij een laadpaal met mid meter maar dan is de ERE regeling niet voor jou beschikbaar.Blackraven schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:00:
Ik vind het vergrootglas bij bemetering van zelfbouw dat dat beter gedocumenteerd moet worden dan een prefab een beetje overdreven, bij mij zit de meter in m'n meterbord in de meterkast, dus ik zal hier wel niet mee wegkomen voor ERE's.
De inboekers moeten zich aan de kaders houden om uitbetaald te worden. De kaders zijn bepaald door een wit overhemd achter een bureau. Vele regelingen van de overheid worden gemaakt door hoog geschoolden die ver van de praktijk afstaan. Daar kan je als Tweaker een discussie over willen voeren maar daar ga je toch nooit uitkomen.
Laten we blij zijn dat er enkele inboekers zijn die wel het aandurven om onze zelfbouw laadpalen te accepteren.
Edit :
Voor de ERE certificaten regelingen worden goed werkende oplaadpalen zonder MID meter nu vervangen door nieuwe oplaadpalen met MID meter. Valt dit onder duurzaam omgaan met de wereld?
[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 24-07-2026 14:01 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Het is geen kromme regeling want laden van EV's wordt beloond.
Dat daarna in bepaalde gevallen de Belastingdienst mogelijk aan komt kloppen is niet meer dan normaal.
Daarnaast moet het me van het hart dat ik zo hier en daar mensen hoor/lees klagen over regels of dat er zijn die 'stiekum' willen tappen vanaf de laadpaal en dan denk ik dat die mensen maar moeten gaan solliciteren voor de baan van zeurpiet.
Dat daarna in bepaalde gevallen de Belastingdienst mogelijk aan komt kloppen is niet meer dan normaal.
Daarnaast moet het me van het hart dat ik zo hier en daar mensen hoor/lees klagen over regels of dat er zijn die 'stiekum' willen tappen vanaf de laadpaal en dan denk ik dat die mensen maar moeten gaan solliciteren voor de baan van zeurpiet.
Ik denk dat je e.e.a. dan niet goed begrijpt. Een boel inboekers doen (enorm) moeilijk met zelfbouw laadpalen, omdat je dan misschien wel stroom na de meter kunt aftappen, want zelfbouw, alles is dan mogelijk. Terwijl er tegelijkertijd met elke laadpaal stroom is af te tappen met een verloopkabeltje. Beetje meten met 2 maten.tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:15:
Ik vind het niet meer dan terecht dat inboekdienstverleners moeilijk doen over zelfbouw laadpalen en ik vind mensen die proberen na de MIDmeter af te tappen 'lelijk woord'.
Als het een standaard paal is dan is het makkelijk registreren (want alles is hetzelfde) en hebben ze minder werk aan toekomstige audits verwacht ik.Geim schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:50:
[...]
Ik denk dat je e.e.a. dan niet goed begrijpt. Een boel inboekers doen (enorm) moeilijk met zelfbouw laadpalen, omdat je dan misschien wel stroom na de meter kunt aftappen, want zelfbouw, alles is dan mogelijk. Terwijl er tegelijkertijd met elke laadpaal stroom is af te tappen met een verloopkabeltje. Beetje meten met 2 maten.
Bij een zelfbouw moeten ze iedere installatie apart bekijken. Dat alleen al kost al meer tijd en zet de marge onder druk.
Dat is denk ik de reden dat vele zich er niet aan wagen.
Precies mijn punt. Zolang het maar een goedgekeurd paal is uit het lijstje gaat, maakt niemand zich er druk om, terwijl dit geen enkele garantie is dat er niet gesjoemeld wordt door mensen met de naam die @tukker999 ze geeft.HRV schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:08:
[...]
Als het een standaard paal is dan is het makkelijk registreren (want alles is hetzelfde) en hebben ze minder werk aan toekomstige audits verwacht ik.
Overigens heb ik 2x een zelfbouwpaal bij laadloon aangemeld en beide gingen probleemloos.
Wordt het laden van EV's, die niet op eigen oprit geladen kunnen laden, ook beloond?tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:15:
Het is geen kromme regeling want laden van EV's wordt beloond.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Alle laden van EV wordt beloond als het het maar gedaan wordt met een laadpaal met een MIDmeter die aangemeld is bij een inboekdienstverlener. Dus ook als je jouw buurman bij jou laat laden. Wat telt is wat de MIDmeter registreert.sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Wordt het laden van EV's, die niet op eigen oprit geladen kunnen laden, ook beloond?
Als de eigenaar dat geregeld heeft wel, alleen gaat de uitkering dan naar de eigenaar en niet naar diegene die daadwerkelijk aan het laden is. De laadpalen van mijn werkgever zijn ook aangemeld.sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Wordt het laden van EV's, die niet op eigen oprit geladen kunnen laden, ook beloond?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Degene die niet anders kunnen dan laden bij een straatpaal die worden niet beloond he! Maar prima hoor, hou maar lekker vol dat iedere EV eigenaar beloond wordt!
De laadpaal exploitant ontvangt de ERE certificaten en gebruikt dat om de business case sluitend te krijgensandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:15:
Degene die niet anders kunnen dan laden bij een straatpaal die worden niet beloond he! Maar prima hoor, hou maar lekker vol dat iedere EV eigenaar beloond wordt!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Voor de eigenaar van de paal wordt het laden goedkoper. Met het idee van vrije concurrentie in het achterhoofd kan daarmee de prijs van een laadbeurt of kWh naar beneden en zal uiteindelijk dus elke EV-rijder ervan profiteren.sandergar schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:15:
Vergeet niet dat iemand met een eigen laadpaal eerst de investering in een MID-laadpaal moet doen. Voordat je die terug hebt verdiend ben je al heeeeeeel wat laadbeurten verder.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor ERE zaken is er een ander topic
.
Graag verder over zelfbouw-laadpalen hier
.
Graag verder over zelfbouw-laadpalen hier
Welke regeling sluit zelfbouw uit? En waarom accepteert de belastingdienst de MID meterstanden van mijn zelfbouw dan wel?tukker999 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:40:
Ik vind het niet meer dan terecht dat inboekdienstverleners moeilijk doen over zelfbouw laadpalen…..
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ho Ho HoConrado schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:19:
[...]
Welke regeling sluit zelfbouw uit? En waarom accepteert de belastingdienst de MID meterstanden van mijn zelfbouw dan wel?
Ik vind het niet meer dan redelijk dat inboekdienstverleners goed controleren of de installatie bij zelfbouw in orde is.
Dat is wat ik schrijf. Ik heb niet geschreven dat zelfbouw uitgesloten zou moeten worden.
Sterker nog; ik heb mijn eigen EVBox omgebouwd met SmartEVSE en een MIDmeter.
De installatie is na overleggen van een paar foto's achter mekaar goedgekeurd.
Dit is een V2L kabel? Om in de auto te steken, niet in de laadpaal.Geim schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Printje? Zulke kabels zijn gewoon te koop.
[Afbeelding]
Op de SmartEVSE (v3.11.2) van mijn buren heb ik een fysieke knop geconfigureerd waarmee zij de lader kunnen in- en uitschakelen. Dat werkte altijd prima.
Sinds ik OCPP (Joulo) heb geconfigureerd, werkt die knop echter niet meer. Zodra er een auto wordt ingeplugd, begint de laadpaal direct met laden, ongeacht de stand van de knop.
Ik heb in dit topic al gelezen dat meer mensen hier tegenaan zijn gelopen en dat dit bijvoorbeeld met Home Assistant en het sturen van RFID tags is op te lossen.
Mijn buren hebben echter geen Home Assistant en willen het liefst gewoon weer de fysieke knop kunnen gebruiken zoals voorheen.
Is dit mogelijk in combinatie met OCPP? Zie ik een instelling over het hoofd, of is dit een bekende beperking van SmartEVSE/Joulo?
Sinds ik OCPP (Joulo) heb geconfigureerd, werkt die knop echter niet meer. Zodra er een auto wordt ingeplugd, begint de laadpaal direct met laden, ongeacht de stand van de knop.
Ik heb in dit topic al gelezen dat meer mensen hier tegenaan zijn gelopen en dat dit bijvoorbeeld met Home Assistant en het sturen van RFID tags is op te lossen.
Mijn buren hebben echter geen Home Assistant en willen het liefst gewoon weer de fysieke knop kunnen gebruiken zoals voorheen.
Is dit mogelijk in combinatie met OCPP? Zie ik een instelling over het hoofd, of is dit een bekende beperking van SmartEVSE/Joulo?
Hier ineens weer problemen met de OCPP verbinding met tap op v3.11.2.
Ik vermoed dat TAP weer iets gewijzigd heeft waardoor de verbinding nu elke keer wegvalt op wss.
Ik vermoed dat TAP weer iets gewijzigd heeft waardoor de verbinding nu elke keer wegvalt op wss.
Ik gebruik ook TAP, maar dan met een Phoenix Contact controller. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen met verbinden naar TAP (met wss://) Misschien logt mijn controller dat niet goed, zou kunnen.
De Phoenix Contact controller stuurt iedere 15 minuten een OCPP heartbeat om te checken of er verbinding is en de sessie in de firewall levend te houden. Ik weet niet of de SmartEVSE dat ook doet, maar dat lijkt me wel verstandig..
De Phoenix Contact controller stuurt iedere 15 minuten een OCPP heartbeat om te checken of er verbinding is en de sessie in de firewall levend te houden. Ik weet niet of de SmartEVSE dat ook doet, maar dat lijkt me wel verstandig..
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
Interessante ombouw.FatalError schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:34:
Ik gebruik ook TAP, maar dan met een Phoenix Contact controller. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen met verbinden naar TAP (met wss://) Misschien logt mijn controller dat niet goed, zou kunnen.
ERE ook zonder problemen?
Ik ben oriënterend wat betreft een laadpaal oplossing die ik als semi openbaar zou willen registreren om vervolgens de leaseauto middels de MTC thuis te laden.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Nou, nee. Beter naar de stekker kijken, dit is een klein model (male) type 2. Maar misschien is dit duideljiker:m.eddy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:33:
[...]
Dit is een V2L kabel? Om in de auto te steken, niet in de laadpaal.
Afbeelding waarnaar ik refereerde liet de connector niet duidelijk zien. Toen ik de afbeelding googlede kwam ik hier uit Amazon .Geim schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:20:
[...]
Nou, nee. Beter naar de stekker kijken, dit is een klein model (male) type 2. Maar misschien is dit duideljiker:
[Afbeelding]
Een V2L connector.
Daar staan meerdere plaatjes bij, waaronder ook deze:m.eddy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 01:15:
[...]
Afbeelding waarnaar ik refereerde liet de connector niet duidelijk zien. Toen ik de afbeelding googlede kwam ik hier uit Amazon .
Een V2L connector.
/f/image/XOv3YmfpNnHC0nmlnYUaner8.png?f=fotoalbum_large)
Die ga je toch echt niet in je auto aangesloten krijgen.
Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Dat zal ook een v2L zijn alleen met het verkeerde plaatje erin geplakt. Het achtergrondplaatje laat de bedoeling zien.adjego schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:17:
[...]
Daar staan meerdere plaatjes bij, waaronder ook deze:
[Afbeelding]
Die ga je toch echt niet in je auto aangesloten krijgen.
Ik heb zoiets gekocht via Amazon. Ik steek deze in laadpaal, waarna ik de stofzuiger kan aansluiten om auto te reinigen. Hoef ik niet verlengsnoer uit te rollen. Daar zit niets V2L aan/bijm.eddy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:15:
[...]
Dat zal ook een v2L zijn alleen met het verkeerde plaatje erin geplakt. Het achtergrondplaatje laat de bedoeling zien.
Deze:
[ Voor 30% gewijzigd door Adze op 28-07-2026 09:33 ]
Ah puik ok dan.Adze schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:28:
[...]
Ik heb zoiets gekocht via Amazon. Ik steek deze in laadpaal, waarna ik de stofzuiger kan aansluiten om auto te reinigen. Hoef ik niet verlengsnoer uit te rollen. Daar zit niets V2L aan/bij
Deze:
[Afbeelding]
De donorpaal was een Ecotap laadpaal.
ERE gaat vooralsnog zonder problemen. In januari maar eens zien hoe dat uit pakt.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
RFID module ook gekoppeld?FatalError schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:16:
[...]
De donorpaal was een Ecotap laadpaal.
ERE gaat vooralsnog zonder problemen. In januari maar eens zien hoe dat uit pakt.
Ik wil wel met de Phoenix aan de slag gaan.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik heb de Phoenix Contact CHARX-3050 goedkoop in Duitsland op de kop weten te tikken.Ersus schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:22:
[...]
RFID module ook gekoppeld?
Ik wil wel met de Phoenix aan de slag gaan.
Als RFID lezer gebruik ik deze: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/rfid-device-ev-rfid-elt-pcb-1309772 Gevonden op Ebay voor een acceptabele prijs. Er zijn ook andere RFID lezers comptible.
De voeding uit de donorpaal was al geschikt (12v), de lekstroomdetectie is dezelfde als hier overal gebruikt wordt (RCM14-03). De energiemeter is een Carlo Gavazzi EM340, exacte typenummer kan ik wel voor je opzoeken. Er zijn er meer die compatible zijn.
Fijn! Dank voor de gedetailleerde info, zeer gewaardeerd.FatalError schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Ik heb de Phoenix Contact CHARX-3050 goedkoop in Duitsland op de kop weten te tikken.
Als RFID lezer gebruik ik deze: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/rfid-device-ev-rfid-elt-pcb-1309772 Gevonden op Ebay voor een acceptabele prijs. Er zijn ook andere RFID lezers comptible.
De voeding uit de donorpaal was al geschikt (12v), de lekstroomdetectie is dezelfde als hier overal gebruikt wordt (RCM14-03). De energiemeter is een Carlo Gavazzi EM340, exacte typenummer kan ik wel voor je opzoeken. Er zijn er meer die compatible zijn.
Hier is nog steeds het probleem dat de auto 's ochtend - als er voldoende zonne-energie is - niet begint met solar laden, maar in de four schiet. De auto is nu gekoppeld, en de EVSE wacht op solar. Zodra diie er is meldt de auto 'fout tijdens het opladen'.
Ik heb daarom v3.11.2-debug geladen en kijk met Telnet mee.
Tijdens het wachten op solar zie ik het volgende in geel voorbij komen
Ik heb daarom v3.11.2-debug geladen en kijk met Telnet mee.
Tijdens het wachten op solar zie ik het volgende in geel voorbij komen
code:
Is dat correct tijdens het wachten op solar, of betekent Error ook daadwerkelijk een fout?
1
2
| (I) (loop)(C1) STATE: B1 Error: 1 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 60 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.0 A IsetBalanced: 0.0 A, MainsMeter.Timeout=7, CircuitMeter.Timeout=20, EVMeter.Timeout=64. (I) (loop)(C1) L1: 3.0 A L2: 1.2 A L3: 1.4 A Isum: 5.6 A |
Nee Error 1 betekent LESS_6A, wat correspondeert met "Waiting for power"; dat is dus normaal gedrag.
Dit type probleem is meestal te wijten aan het EV; valt bijv. in diepe slaap en kan niet meer gewekt worden, of vergeet anderszins de CP/PP lijnen te checken omdat het EV (onterecht) denkt dat de sessie afgelopen is.
Vooral problematisch bij Franse en Chinese EVs.
Dit type probleem is meestal te wijten aan het EV; valt bijv. in diepe slaap en kan niet meer gewekt worden, of vergeet anderszins de CP/PP lijnen te checken omdat het EV (onterecht) denkt dat de sessie afgelopen is.
Vooral problematisch bij Franse en Chinese EVs.
Dat van die diepe slaap kan kloppen, maar daarna pikt de auto het na ontwaken niet op. Kabel uit/in, EVSE rebooten, niets helpt. Ja, de rode LED op de auto wordt weer standaard wit. Wat er gebeurd is dat de EVSE het relais aantrekt - er is volop zon - maar de auto niet start met laden. Op het display staat de tekst "Initialiseren". De auto 20cm verrijden in de garage en weer aankoppelen is voldoende.
Kortom, terug naar de dealer. Het is overigens een Amerikaanse Zweed met een Portugese laad-unit
Kortom, terug naar de dealer. Het is overigens een Amerikaanse Zweed met een Portugese laad-unit
[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 29-07-2026 09:41 ]
Na aanleiding van dit bericht ook de B23 112–10E gekocht en geinstalleerd. Echter blijft de smartevse de foutmelding geven "can't read EV meter."ruubert schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:11:
Dus kon ik door om de ABB KWH-meter 3-fase 65A B23 112–10E meter te installeren.
Out of the box deed hij het niet: error can't read ev meter check cfg or wiring
Het bleek dat de communicatie settings van de ABB meter niet goed stonden.
Met deze instructies heb ik het gefixed:
To set the protocol to Modbus:Here's the quirk that trips people up: the moment you change the protocol, the meter kicks you back out to the default display. That's normal, not a failure. You then have to walk back in (main menu → Settings → RS 485) to set the rest. Once you're back in the RS485 menu with Modbus selected, the remaining items appear in this order:
- From the normal kWh display, press and hold OK (~2 s) to enter the main menu.
- Use the ▼ arrow to scroll to Settings, press OK.
- Scroll to RS 485, press OK.
- You'll land on Protoc — press OK to show the current protocol.
- If it's not already Modbus: hold SET to edit, use ▼ to change it to Modbus, press OK to confirm.
Then press and hold OK repeatedly to back all the way out.
- Press ▼ once → baudrate shows. Hold SET, set it to 9600, press OK. (For multi-digit values, ▼ changes the blinking digit and OK jumps to the next digit.)
- Press ▼ once → address shows. Hold SET, set it to 16 (or whatever ≥11 you chose), press OK.
- Press ▼ once → Parity shows. Hold SET, set it to Even, press OK.
De ABB aangesloten via het 1 fase aansluitschema want we wachten nog op onze 3 fase aansluiting.
RS485 aansluiting de A op B en de B op A, Voor de zekerheid ook nog de ground aangesloten.
ABB ingesteld op Modbus, Baudrate 9600, parity None, adres 15 ingesteld op de
Smartevse op ABB en adres 15.
de ABB geeft het icoontje met twee pijltjes weer dat hij dingen verzend / ontvangt.
Als ik wat aanpas verdwijnt dit icoontje geheel of een van de twee pijltjes
Wat ik heb geprobeerd:
- de kabel A en B omdraaien en een andere kabel
- Ander adres instellen op beide
- Andere baudrate en weer terug.
- Paar keer stroom eraf en er weer op.
- Parity veranderd van None naar even en naar odd.
- Smartevse op Normal, auto gaat laden en op de ABB zie ik de meter oplopen.
Zien jullie nog andere dingen die ik kan proberen?
Ik dacht zelf nog aan de terminatie weerstand, deze ga ik vanmiddag kopen, al is de kabel maar 10 cm.
Een afsluitweerstand op zo'n korte bus lijkt me niet nodig, die gebruik ik ook niet. Wel een goede twister-pair kabel.
Ik heb er ook mee zitten stoeien, met eigen Modbus-settings op de EVSE. Toen ik dat op ABB zette, ik gebruik adres 12, draait het als een zonnetje. Als de ABB dat pijltjes-icoon weergeeft, dan is er communicatie. Modbus RTU heeft een 16-bits CRC-veld, dus het is niet dat 'ie op onzin reageert.
Als het probleem blijft, laadt dan de debug versie, dan kun je via Telnet meekijken....
Ik heb er ook mee zitten stoeien, met eigen Modbus-settings op de EVSE. Toen ik dat op ABB zette, ik gebruik adres 12, draait het als een zonnetje. Als de ABB dat pijltjes-icoon weergeeft, dan is er communicatie. Modbus RTU heeft een 16-bits CRC-veld, dus het is niet dat 'ie op onzin reageert.
Als het probleem blijft, laadt dan de debug versie, dan kun je via Telnet meekijken....
Ik heb de debug versie maar ingeladen. Als alle instellingen goedstaan krijg ik een E2 - CRC check error. Als ik iets aanpas A en B omdraai om te testen of de parity anders zet veranderd dit in een E5 - Packet length error.
Copilot weet ook nog niks nuttigs te verzinnen
Copilot weet ook nog niks nuttigs te verzinnen
code:
1
2
3
4
| [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 10, function: 03, reg: 5000. [0m[1;32m(D) (ModbusRequestLoop)(C1) ModbusRequest 20: Request EVMeter Current Measurement Node 0 [0m[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x10, function: 0x03, reg: 0x5b0c, token:0x10035b0c, data: 0x0010. [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 10, function: 03, reg: 5b0c. |
Ik zie "address: 10"... Staat je meter ingesteld op adres 10? Die is gereserveerd. Adres moet hoger zijn dan 10.code:
1 2 3 4 [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 10, function: 03, reg: 5000. [0m[1;32m(D) (ModbusRequestLoop)(C1) ModbusRequest 20: Request EVMeter Current Measurement Node 0 [0m[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x10, function: 0x03, reg: 0x5b0c, token:0x10035b0c, data: 0x0010. [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 10, function: 03, reg: 5b0c.
Bedankt alvast voor het meedenken.
De abb is geinverteerd volgens de documentatie dus daar zou juist de A op de B aangesloten moeten worden.
Het adres staat op 16 dat wordt hexadecimaal 10.
De abb is geinverteerd volgens de documentatie dus daar zou juist de A op de B aangesloten moeten worden.
Ah, OK, de logging is dus niet consequent met aangeven of iets hex isNuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:43:
Zijn SmartEVSE en ABB goed en éénzijdig geaard?Nuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Na aanleiding van dit bericht ook de B23 112–10E gekocht en geinstalleerd. Echter blijft de smartevse de foutmelding geven "can't read EV meter."
De ABB aangesloten via het 1 fase aansluitschema want we wachten nog op onze 3 fase aansluiting.
RS485 aansluiting de A op B en de B op A, Voor de zekerheid ook nog de ground aangesloten.
ABB ingesteld op Modbus, Baudrate 9600, parity None, adres 15 ingesteld op de
Smartevse op ABB en adres 15.
de ABB geeft het icoontje met twee pijltjes weer dat hij dingen verzend / ontvangt.
Als ik wat aanpas verdwijnt dit icoontje geheel of een van de twee pijltjes
Wat ik heb geprobeerd:
- de kabel A en B omdraaien en een andere kabel
- Ander adres instellen op beide
- Andere baudrate en weer terug.
- Paar keer stroom eraf en er weer op.
- Parity veranderd van None naar even en naar odd.
- Smartevse op Normal, auto gaat laden en op de ABB zie ik de meter oplopen.
Zien jullie nog andere dingen die ik kan proberen?
Ik dacht zelf nog aan de terminatie weerstand, deze ga ik vanmiddag kopen, al is de kabel maar 10 cm.
Ik heb de smartevse met de aarde verbonden en de aarde die bij de rs485 poort hoort verbonden met de ABB
ik zal zo een foto maken van de opstelling en toevoegen
ik zal zo een foto maken van de opstelling en toevoegen
[ Voor 53% gewijzigd door Nuclears op 31-07-2026 17:47 ]
Probeer eens een heel ander modbus adres?
En waarop staat de EVMETER in je SmartEVSE config ingesteld?
En waarop staat de EVMETER in je SmartEVSE config ingesteld?
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat bevalt me niet. Er is dus communicatie, maar de CRC klopt niet. Zover ik weet kun je dat bij Modbus verder niet instellen. Één ding weet ik zeker: de EVSE moet op 'ABB' staan, en de enige overgebleven instelling daar is het address. dat klopt allemaal.Nuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:14:
E2 - CRC check error.
Welke instellingen he je op de ABB?
Toch wel; er staat toch 0x10...?humulus schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:04:
Ah, OK, de logging is dus niet consequent met aangeven of iets hex is
ik heb ondertussen al meerdere adressen geprobeerd. De smart evse staat op ABB en adres 16.
In de ABB staat hij op modbus, baudrate 9600, parity None, adres 16. Meer kan je niet instellen in het rs485 menu. En als ik wat wijzig zie je eigelijk direct op de abb dat een of beide van de twee communicatie pijltjes verdwijnt
Draden tussen de abb en de smartevse heb ik ook al een keer vervangen om dat uit te sluiten.
In de ABB staat hij op modbus, baudrate 9600, parity None, adres 16. Meer kan je niet instellen in het rs485 menu. En als ik wat wijzig zie je eigelijk direct op de abb dat een of beide van de twee communicatie pijltjes verdwijnt
Draden tussen de abb en de smartevse heb ik ook al een keer vervangen om dat uit te sluiten.
Maak de aarde draad naar de ABB meter eens los, in principe zouden de A en B aansluitingen genoeg moeten zijn.
Ook met de aarde draad los krijg ik de E2 error. Nog altijd op register 0x5000 en 0x5b0c.
Ik kan verder ook geen specificaties vinden voor de B23 112-10E alleen voor de B23 in het algemeen.
Ik kan verder ook geen specificaties vinden voor de B23 112-10E alleen voor de B23 in het algemeen.
code:
1
2
3
4
| [0m [0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5000, token:0x6a035000, data: 0x0004. [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5000. [0m[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5b0c, token:0x6a035b0c, data: 0x0010. [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5b0c. |
edit:
Net nog even alle draden losgetrokken dan krijg ik error E5 - Packet length error.
Copilot vermoed dat de Smartevse stuk is omdat ik geen E1 timeout error krijg, dat lijkt mij lastig uitsluiten zonder een andere meter te kopen. Als ik zelf door de code ga zie ik alleen een timeout voor de sensorbox lijkt erop dat copilot het ook niet weet.
Net nog even alle draden losgetrokken dan krijg ik error E5 - Packet length error.
Copilot vermoed dat de Smartevse stuk is omdat ik geen E1 timeout error krijg, dat lijkt mij lastig uitsluiten zonder een andere meter te kopen. Als ik zelf door de code ga zie ik alleen een timeout voor de sensorbox lijkt erop dat copilot het ook niet weet.
[ Voor 21% gewijzigd door Nuclears op 31-07-2026 22:52 ]
Zat nog even terug te lezen maar heb je nou A op B aangesloten en B op A op de RS485 aansluitingen?Nuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:33:
Ook met de aarde draad los krijg ik de E2 error. Nog altijd op register 0x5000 en 0x5b0c.
Ik kan verder ook geen specificaties vinden voor de B23 112-10E alleen voor de B23 in het algemeen.code:
1 2 3 4 [0m [0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5000, token:0x6a035000, data: 0x0004. [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5000. [0m[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5b0c, token:0x6a035b0c, data: 0x0010. [0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5b0c.
Je hoort van alle apparaten op de bus de A’s met elkaar te verbinden op de ene kabel, en de B’s op de andere kabel.
Dus rood op de beide A’s en zwart op de beide B’s.
En dan de parity en adressen goed instellen.
Voor iedereen die het nog niet weet: ABB heeft A en B omgewisseldTHM0 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:12:
[...]
Zat nog even terug te lezen maar heb je nou A op B aangesloten en B op A op de RS485 aansluitingen?
Je hoort van alle apparaten op de bus de A’s met elkaar te verbinden op de ene kabel, en de B’s op de andere kabel.
Probeer adres 100decimaal eens; er zijn rapporten van gebruikers dat zo'n hoog adres wel werkte, en een laag adres niet. Vreemd maar het proberen waard....
Bedrading voor de modbus aansluiting is exact zoals ik hem ook heb, ik heb inderdaad een hoog adres (wat @dingo35 ) voorstelt, namelijk 112 (decimaal).
Helaas lost een hoger adres het ook niet op. Nog een paar keer herstart voor de zekerheid.
Ik heb een RS485 - usb adapter besteld om de ABB en de kabel te controleren.
wordt vervolgt...
wordt vervolgt...
[ Voor 5% gewijzigd door Nuclears op 01-08-2026 21:00 ]
probleem maandag al opgelost door de SmartEVSE te herstarten sinds dien weer een stabiele verbinding.
Ik moet alles echt van de stroom halen (evse, mid) en een paar keer van adres wisselen voordat de mid meter en smart evse gingen communiceren…Nuclears schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:59:
Helaas lost een hoger adres het ook niet op. Nog een paar keer herstart voor de zekerheid.
wordt vervolgt...
Hoi allemaal! Ik plaats mijn vraag hier even aangezien ik denk dat 'ie hier beter tot zijn recht komt dan in het ERE forum. Ik heb ik Marktplaats een reeds omgebouwde NewMotion laadpaal gekocht met daarin een MID-meter, EV Charge Controller (ETEK EKEPC2-C) en een Zigbee controller om de laadpaal in te schakelen (vb. op automation of handmatig).
Nu is het ding dus dat deze laadpaal niet is omgebouwd naar de nieuwste standaard die straks gaat gelden voor ERE's, namelijk dat de MID controller direct uitgelezen moet worden. Bijvoorbeeld via OCPP. Ik heb Home Assistant draaien en kan met DNS ook port 9000 openzetten etc. Alleen heb ik daarmee de HA-kant en nog niet de laadpaalkant. En ik was dus benieuwd; hoe krijg ik deze laadpaal zo gebouwd dat ik wel via OCPP de waarden kan laten ophalen door het ERE-loket?
Ik ben overigens vrij nieuw hiermee, dus het is wel ff zoeken soms
/edit
Mijn vermoeden is dat de EKEPC2-C dan vervangen moet worden voor een Smartevse? En oja: ik laad op max 10A 1 fase. Dat komt omdat wij een hybrid auto hebben die op een gedeelde groep oplaad en ook maar tot max 3.7kW ondersteunt. Een heel nieuwe kabel en groep aanleggen was geen hele eenvoudige optie.
Nu is het ding dus dat deze laadpaal niet is omgebouwd naar de nieuwste standaard die straks gaat gelden voor ERE's, namelijk dat de MID controller direct uitgelezen moet worden. Bijvoorbeeld via OCPP. Ik heb Home Assistant draaien en kan met DNS ook port 9000 openzetten etc. Alleen heb ik daarmee de HA-kant en nog niet de laadpaalkant. En ik was dus benieuwd; hoe krijg ik deze laadpaal zo gebouwd dat ik wel via OCPP de waarden kan laten ophalen door het ERE-loket?
Ik ben overigens vrij nieuw hiermee, dus het is wel ff zoeken soms
![]() |
Mijn vermoeden is dat de EKEPC2-C dan vervangen moet worden voor een Smartevse? En oja: ik laad op max 10A 1 fase. Dat komt omdat wij een hybrid auto hebben die op een gedeelde groep oplaad en ook maar tot max 3.7kW ondersteunt. Een heel nieuwe kabel en groep aanleggen was geen hele eenvoudige optie.
[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 02-08-2026 20:57 ]
Het is geen verplichting om via occp te werken, Ik boek mijn ERE's via een CSV bij de inboeker in.ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:22:
Hoi allemaal! Ik plaats mijn vraag hier even aangezien ik denk dat 'ie hier beter tot zijn recht komt dan in het ERE forum. Ik heb ik Marktplaats een reeds omgebouwde NewMotion laadpaal gekocht met daarin een MID-meter, EV Charge Controller (ETEK EKEPC2-C) en een Zigbee controller om de laadpaal in te schakelen (vb. op automation of handmatig).
Ik ben overigens vrij nieuw hiermee, dus het is wel ff zoeken soms/edit
[Afbeelding]
in de voorlopige toekomst is er geen verplichting dat dit automatisch ingeboekt moet worden, het moet alleen aantoonbaar zijn dat de KWH's naar een voertuig zijn gegaan.
Dit is een verzonnen regel van de inboekverlener zodat die minder hoeft te controleren dus meer geld bij de inboeker blijft hangen.
Dus via HA of een andere manier een automatisch kwartaalbestand CSV mag bij enkele inboekdienstverleners.
Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee met persoonlijk record 12.2kwh per 100km) V-moto CPx 2 025
Hmmm. Dat verandert de zaak voor mijn relatief 'domme' opzet van de laadpaalDaantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:09:
[...]
Het is geen verplichting om via occp te werken, Ik boek mijn ERE's via een CSV bij de inboeker in.
in de voorlopige toekomst is er geen verplichting dat dit automatisch ingeboekt moet worden, het moet alleen aantoonbaar zijn dat de KWH's naar een voertuig zijn gegaan.
Dit is een verzonnen regel van de inboekverlener zodat die minder hoeft te controleren dus meer geld bij de inboeker blijft hangen.
Dus via HA of een andere manier een automatisch kwartaalbestand CSV mag bij enkele inboekdienstverleners.
Zoals ik het heb wordt het geaccepteerd.ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:10:
[...]
Hmmm. Dat verandert de zaak voor mijn relatief 'domme' opzet van de laadpaal. Met andere woorden, gewoon een inboeker hebben die handmatig inboeken toestaat.
vanuit mijn smartevse of HA of Domoticz een correct CSV bestand halen, deze via een upload uploaden en geregeld voor een kwartaal, maar je hebt er per kwartaal wel werk aan, 5 minuten inboeken/uploaden.
Geen moeilijk gedoe of de controle van de laadpaal uit handen geven via occp.
Er bestaan ook scripts welke automatisch een kwartaal csv maken in node-red,
Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee met persoonlijk record 12.2kwh per 100km) V-moto CPx 2 025
Ja alleen heb ik dus nu helemaal geen integratie met de laadpaal in HA dus dat is wel wat onhandig. Dan moet ik alsnog een Smartevse overwegen.Daantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:13:
[...]
Zoals ik het heb wordt het geaccepteerd.
vanuit mijn smartevse of HA of Domoticz een correct CSV bestand halen, deze via een upload uploaden en geregeld voor een kwartaal, maar je hebt er per kwartaal wel werk aan, 5 minuten inboeken/uploaden.
Geen moeilijk gedoe of de controle van de laadpaal uit handen geven via occp.
Er bestaan ook scripts welke automatisch een kwartaal csv maken in node-red,
denk het niet, is een abb energiemeter.ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:29:
[...]
Ja alleen heb ik dus nu helemaal geen integratie met de laadpaal in HA dus dat is wel wat onhandig. Dan moet ik alsnog een Smartevse overwegen.
of rs232 485 of S0 teller opzetten met een ESP32. voor de esp32 heb je wel een extra module nodig om de RS485 door te zetten.
deze kan je dan laten landen in HA of ander systeem via de wifi.
S0 teller kan ook, maar wel rekening houden dat deze een handmatige correctie nodig heeft + of - na een tijdje. zolang je abb energiemeter maar MID goedgekeurd blijft, niet openen of tweaken.
EP32 met een RS485 module kreeg ik ook als tip van wie ik de paal had. Ik heb alleen werkelijk geen idee wat ik dan precies nodig heb, hoe ik het aansluit en moet configurerenDaantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:33:
[...]
denk het niet, is een abb energiemeter.
of rs232 485 of S0 teller opzetten met een ESP32. voor de esp32 heb je wel een extra module nodig om de RS485 door te zetten.
deze kan je dan laten landen in HA of ander systeem via de wifi.
S0 teller kan ook, maar wel rekening houden dat deze een handmatige correctie nodig heeft + of - na een tijdje. zolang je abb energiemeter maar MID goedgekeurd blijft, niet openen of tweaken.
[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 02-08-2026 22:04 ]
Onderdelen zijn redelijk goed te verkrijgen.ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:38:
[...]
EP32 met een RS385 module kreeg ik ook als tip van wie ik de paal had. Ik heb alleen werkelijk geen idee wat ik dan precies nodig heb, hoe ik het aansluit en moet configureren. Zijn daar online instructies voor te vinden?
Script is met Chatgpt te maken inclusief een mogelijke koppeling met een HA of MQTT.
Ook zou dan je draadloze schakelaar opgenomen kunnen worden in de ESP32.
Software om op de ESP32 te zetten kan zijn ESPHome of Tasmota, zelf maken doet ook mee maar is veel werk
[ Voor 9% gewijzigd door Daantjezoveel op 02-08-2026 21:56 ]
Meh, die laadpaal ombouwen gaat me denk ik niet lukken en daar ga ik ws iemand voor nodig hebben dan. Tot die tijd maar even handmatig.Daantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:47:
[...]
Onderdelen zijn redelijk goed te verkrijgen.
Script is met Chatgpt te maken inclusief een mogelijke koppeling met een HA of MQTT.
Ook zou dan je draadloze schakelaar opgenomen kunnen worden in de ESP32.
Software om op de ESP32 te zetten kan zijn ESPHome of Tasmota, zelf maken doet ook mee maar is veel werk
We zitten op tweakers… dus veel mensen die van alles knutselen.ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:05:
[...]
Meh, die laadpaal ombouwen gaat me denk ik niet lukken en daar ga ik ws iemand voor nodig hebben dan. Tot die tijd maar even handmatig.
Maar…. Ook zonder knutselen kan je een heel eind komen…
Wat je kan doen:
- elk kwartaal handmatig, dus van het display, de sessie opschrijven
- in een spreadsheet zetten
- exporteren als csv en opsturen.
Dat is elk kwartaal even werk, maar als je “in grote blokken eens in de paar dagen laadt” valt dat wel mee. Als je automatisch op dynamisch tarief of zon -productie draait wordt het wel erg veel schrijven, maar die modus operandus hoort ook wel weer bij “meer connected meter”.
Nb… automatische koppeling knutselen is waarschijnlijk net zoveel werk als 3 jaar handmatig indienen
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik kan alle registers gewoon uitlezen met de USB - RS485 adapter. Toch blijft de smart evse CRC check errors gooien. Nu weet ik helemaal niet meer wat ik nog kan proberen behalve een andere smartevse of kwh-meter.Nuclears schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:59:
wordt vervolgt...
@Nuclears Misschien heb je het al zo aangepakt, maar een gestructureerde aanpak voor foutzoeken: dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Als je in kale Normal Mode nog steeds CRC errors hebt, lijkt het een hardware probleem van je SmartEVSE. Als het één van de eerste, oudere v3.1 SmartEVSE's is dan mis je misschien een weerstandje, zie een van de issues in de repo voor details.
Als je in kale Normal Mode nog steeds CRC errors hebt, lijkt het een hardware probleem van je SmartEVSE. Als het één van de eerste, oudere v3.1 SmartEVSE's is dan mis je misschien een weerstandje, zie een van de issues in de repo voor details.
Dat zou dan deze moeten zijn: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/262dingo35 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:05:
Sometimes you need to plan for coincidence
Goede vondstHmmbob schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:30:
[...]
Dat zou dan deze moeten zijn: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/262
Ik heb de smartevse opengemaakt en zie geen pullup weerstand zoals beschreven. Ik zal contact opnemen met Stegens het is voor mij iets te klein om daar een weerstand tussen te solderen.
Fijn dat er een oorzaak gevonden is, het begon wel een heel vervelend verhaal te worden...
Even toch maar keertje mijn setup delen, maanden geleden hier wat rond gevraagd en nu is het klaar en al tijdje in gebruik naar wens.
1 Fase 32A setup (upgrade naar 3x32 mogelijk als hoofdaansluiting gewijzigd wordt ooit). Was even lastig om te vinden of mijn auto wel 7kw op 1fase zou gaan laden, informatie was erg karig daaromtrent. Maar met 6mm2 kabel doet ie het helemaal prima.
Uiteindelijk de socket zo kunnen plaatsen, wens van de wife ,maximale WAF.
:strip_exif()/f/image/3IKOH6hT2DrxAvFOYrXpIQt0.jpg?f=fotoalbum_large)
Besturing en voeding via kastje in de garage om de hoek (het boren door de muur was wel tikje spannend, maar kwam prima uit)
:strip_exif()/f/image/vlxuraYwPsjjkSPE3s3qBBdM.jpg?f=fotoalbum_large)
Gat in de muur was klote klus
:strip_exif()/f/image/F8eAh80T3n7lWt4G91Gvyvki.jpg?f=fotoalbum_large)
inhoud kastje, komt nog een mid meter erbij en dan maar zien dat ze het gaan accepteren.
1 Fase 32A setup (upgrade naar 3x32 mogelijk als hoofdaansluiting gewijzigd wordt ooit). Was even lastig om te vinden of mijn auto wel 7kw op 1fase zou gaan laden, informatie was erg karig daaromtrent. Maar met 6mm2 kabel doet ie het helemaal prima.
:strip_exif()/f/image/3IKOH6hT2DrxAvFOYrXpIQt0.jpg?f=fotoalbum_large)
Besturing en voeding via kastje in de garage om de hoek (het boren door de muur was wel tikje spannend, maar kwam prima uit)
:strip_exif()/f/image/vlxuraYwPsjjkSPE3s3qBBdM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F8eAh80T3n7lWt4G91Gvyvki.jpg?f=fotoalbum_large)
inhoud kastje, komt nog een mid meter erbij en dan maar zien dat ze het gaan accepteren.
Volgens mijn orderbevestiging heb ik een v3.1 van januari 2026.dingo35 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:24:
@Nuclears geeft je SmartEVSE bij het opstarten een piepje, dan heb je v3.1 hardware versie; geeft hij geen piepje dan heb je hardware versie v3 en speelt het issue dus niet
Ik heb michael een email gestuurd maar volgens de website zijn ze tot 15 agustus op vakantie. Ik zal nog even geduld moeten hebben.
Het enige wat mij tegenstaat is dat de issue een oplossing had in augustus. Het lijkt mij raar dat het in een order van januari niet opgelost zou zijn.
edit: Net nog even gekeken naar de github issue en ik heb inderdaad ook de versie met een ESP-1-mini
[ Voor 20% gewijzigd door Nuclears op 05-08-2026 11:39 ]
Netjes gedaan, zo wordt de WAF wel bediend :-)dooiedodo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:03:
Even toch maar keertje mijn setup delen, maanden geleden hier wat rond gevraagd en nu is het klaar en al tijdje in gebruik naar wens.
1 Fase 32A setup. Was even lastig om te vinden of mijn auto wel 7kw op 1fase zou gaan laden, informatie was erg karig daaromtrent. Maar met 6mm2 kabel doet ie het helemaal prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 puntje van kritiek, die automaat van emat zou ik gelijk in de kliko gooien en er een goede kwaliteit automaat voor in de plaatst zetten, Hager, Eaton, ABB ofzo.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Da's een B10 die voor de SmartEVSE, daar zou ik niet zo'n punt van maken.rvdgaag schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:47:
1 puntje van kritiek, die automaat van emat zou ik gelijk in de kliko gooien en er een goede kwaliteit automaat voor in de plaatst zetten, Hager, Eaton, ABB ofzo.
Als de SmartEVSE 10A trekt is er sowieso al iets goed defect en bij kortsluiting spring die Emat er echt wel uit.
goed gezien, is inderdaad niet voor de EV stroomGeim schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Da's een B10 die voor de SmartEVSE, daar zou ik niet zo'n punt van maken.
Als de SmartEVSE 10A trekt is er sowieso al iets goed defect en bij kortsluiting spring die Emat er echt wel uit.
Om 1 of andere reden werkt mijn data niet meer richting mijn SMARTEVSE. Ik heb een soort gelijk script. Zijn er dingen veranderd ofzo?JoooostB schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:39:
[...]
Ik doe het net anders, volgens mij ook geïnspireerd op een Tweaker hier, door bij elke wijziging in (terug)levering op L1, L2 of L3 een automation te starten die een bericht op het MainsMeter MQTT topic te publiceert:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25alias: SmartEVSE - MQTT description: Publiceert P1 verbruiksgegevens via MQTT trigger: - alias: Bij iedere P1 update platform: state entity_id: - sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l1 - sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l2 - sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l3 - sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1 - sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2 - sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3 action: - data_template: topic: SmartEVSE-XXXX/Set/MainsMeter payload: |- {{ ((((states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l1') | float * 1000) - (states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | float * 1000)) / (states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l1')|float ) * 10 )) | round(0) }}:{{ ((((states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l2') | float * 1000) - (states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | float * 1000)) / (states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l2')|float ) * 10 )) | round(0) }}:{{ ((((states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l3') | float * 1000) - (states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | float * 1000)) / (states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l3')|float ) * 10 )) | round(0) }} action: mqtt.publish alias: Publiceer verbruik op MQTT
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
topics veranderen niet zomaar, dus wsl even de trace in HA checken wat die zegt.Possible schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:12:
[...]
Om 1 of andere reden werkt mijn data niet meer richting mijn SMARTEVSE. Ik heb een soort gelijk script. Zijn er dingen veranderd ofzo?
Ik heb een Victron‑thuisbatterij en deze gekoppeld aan mijn SmartEVSE.
Via MQTT stuur ik de actuele stroomwaarden van L1, L2 en L3 door, plus de batterij‑stroom. Dat werkt allemaal prima.
Nu zou ik graag ’s avonds een deel van mijn thuisaccu willen gebruiken om mijn auto bij te laden, als ik overdag heb moeten werken en dus geen zonne‑energie heb gehad. In principe kan dit via de Smart‑mode, maar ik zou het graag ook via de Solar‑mode willen doen.
Het probleem:
Wanneer ik in Solar‑mode het “restvermogen” uit mijn thuisaccu doorgeef aan de SmartEVSE, raakt de interne berekening van de main current in de war. De SmartEVSE verdeelt de batterij‑stroom namelijk intern door drie en trekt die van elke fase af. Daardoor klopt de interne verrekening niet meer zodra er een grote verbruiker op één fase inschakelt.
Mijn vraag:
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is er een manier om de thuisaccu‑stroom correct aan te bieden aan de SmartEVSE zonder dat de interne fase‑verrekening ontspoort?
Via MQTT stuur ik de actuele stroomwaarden van L1, L2 en L3 door, plus de batterij‑stroom. Dat werkt allemaal prima.
Nu zou ik graag ’s avonds een deel van mijn thuisaccu willen gebruiken om mijn auto bij te laden, als ik overdag heb moeten werken en dus geen zonne‑energie heb gehad. In principe kan dit via de Smart‑mode, maar ik zou het graag ook via de Solar‑mode willen doen.
Het probleem:
Wanneer ik in Solar‑mode het “restvermogen” uit mijn thuisaccu doorgeef aan de SmartEVSE, raakt de interne berekening van de main current in de war. De SmartEVSE verdeelt de batterij‑stroom namelijk intern door drie en trekt die van elke fase af. Daardoor klopt de interne verrekening niet meer zodra er een grote verbruiker op één fase inschakelt.
Mijn vraag:
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is er een manier om de thuisaccu‑stroom correct aan te bieden aan de SmartEVSE zonder dat de interne fase‑verrekening ontspoort?
Als je iets van een lichte computer hebt draaien zou je EVCC kunnen proberen. Met de SmartEVSE is dat gratis te gebruiken, en dan heb je best wat mogelijkheden om in te stellen tot welk percentage de thuisaccu aangesproken mag worden om een auto te laden.josfrederix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:19:
Het probleem:
Mijn vraag:
Nee.josfrederix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:19:
Het probleem:
Mijn vraag:
De smart evse verdeelt namelijk niks.
De omvormer zit in de auto en die neemt op 3 fases hetzelfde af.
Hij hoort via de CP pen van de stekker “hoeveel stroom toegestaan is”, maar dat is maar 1 getal. Het protocol staat geen getal per fase toe.
Dat ligt dus niet specifiek aan de smartEVSE maar dat is het AC laad protocol. Dat kan op geen enkele AC laadpaal.
Het enige dat je kan doen is 1 fase aanbieden. Maar daarvoor is je speelruimte erg beperkt. Dat moet dan namelijk wel L1 zijn. Dat kan je dus niet kiezen afhankelijk van de andere belasting.
Hoe ik het oplos?
Auto mag laden “zolang het kan”, verder niet.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Wat is je definitie van 'zolang het kan' en gebruik je wel de solar modus? Ik zou smart modus gebruiken zodat je meer kan sturen en regelen zelf.
Daarnaast, het laden vanuit een dc accu, naar ac stroom en weer naar dc accu (ev) is een erg laag rendement verhaal. 'Gewoon' vlot 11kw laden voor je EV beetje op niveau te krijgen is misschien verstandiger (al is het verlies wat je lijdt natuurlijk redelijk 0 als je accu echt alleen maar op solar geladen heeft, maar dat zal in de winter wsl niet voorkomen)
Daarnaast, het laden vanuit een dc accu, naar ac stroom en weer naar dc accu (ev) is een erg laag rendement verhaal. 'Gewoon' vlot 11kw laden voor je EV beetje op niveau te krijgen is misschien verstandiger (al is het verlies wat je lijdt natuurlijk redelijk 0 als je accu echt alleen maar op solar geladen heeft, maar dat zal in de winter wsl niet voorkomen)

/f/image/1oZ4YFADq0OklMiteFbXMwcC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r8xNrHosG6KtYgMiUJR0SQ0t.jpg?f=fotoalbum_tile)