• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:29
Hieke schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
..... dit mooie product. Meteen tijdens de eerst laadsessie met de Smart EVSE kunnen zien hoe de backupheater van warmtepomp voor de legionellarun tezamen met het verwarmingselement van de vaatwasser, beiden op zelfde fase, het laadproces van de auto wisten te stoppen. :o
Voor mensen als jij en ook ik die 1 fase hebben is het van belang om er zeker van te zijn dat bij het plotseling tegelijkertijd inschakelen van allerlei andere apparatuur in huis de hoofdzekering niet overbelast wordt.
In de praktijk valt het wel mee want als het goed is dan heb je een 35A hoofdzekering.
Voor mensen met een 3 fase aansluiting is het van belang om op te letten dat niet alle 'zware' apparaten op dezelfde fase aangesloten zijn.

22,29 kWh/100km

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
tukker999 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Voor mensen als jij en ook ik die 1 fase hebben is het van belang om er zeker van te zijn dat bij het plotseling tegelijkertijd inschakelen van allerlei andere apparatuur in huis de hoofdzekering niet overbelast wordt.
In de praktijk valt het wel mee want als het goed is dan heb je een 35A hoofdzekering.
Voor mensen met een 3 fase aansluiting is het van belang om op te letten dat niet alle 'zware' apparaten op dezelfde fase aangesloten zijn.
Ik heb 3×25 A maar wel een full electric huis én EV. Gaat al jaren goed maar al vaker gezien dat ik pieken had van meer dan 40 A op smelt-hoofdzekering.
Mijn broer zelfde situatie en heeft record van 52 A.. :henk In HA en P1-monitor gelogd.

Er zit dus nog een bestelling van een Smart EVSE aan te komen. *O*

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• tukker999
Hieke schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Ik heb 3×25 A maar wel een full electric huis én EV. Gaat al jaren goed maar al vaker gezien dat ik pieken had van meer dan 40 A op smelt-hoofdzekering.
Mijn broer zelfde situatie en heeft record van 52 A.. :henk In HA en P1-monitor gelogd.
Ik heb vandaag even gekeken bij Enexis.
De eerste 2 keer hoofdzekering vervangen is gratis en ieder moment dag en nacht. Daarna is het afrekenen en alleen tijdens werktijd.
Ik heb parallel aan het EV laden script een P1 script draaien dat iedere keer (bij mij iedere 10 seconden) P1 controlleert en bij 2 intervallen van 10 seconden >= 30A de SmartEVSE controleert of die überhaupt aanstaat en als die aanstaat wordt de SmartEVSE uitgeschakeld.

Om onnodig aan- en uitschakelen van de SmartEVSE te voorkomen (want dat vindt de OBC niet leuk) heb ik een drempelwaarde van 2000W ingesteld.
Vanaf dat moment wordt er gekeken naar de beschikbare energie op P1 met een instelbare buffer van nu 200W zodat de SmartEVSE niet meteen uitschakelt als de P1 minder dan 1400 W overschot heeft.
Dat beperkt de schakelmomenten.

22,29 kWh/100km

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:08

stegen

8710Wp

maarten_NL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:35:

Wat ik weet is dat ondanks dat er dan per fase 8A beschikbaar is, de SmartEVSE toch de PWM terug naar de minimale laadstroom (6A per fase) zet en na het starten van de laadsessie pas op gaat bouwen naar de feitelijk beschikbare laadstroom. Stegen bevestigde dat maar voelde er niks voor om die logica te wijzigen (wij dachten destijds aan een specifiek probleem waar alleen mijn Kona last van had) en stelde voor om de minimale laadstroom naar bijv 10A te zetten, ja dan is het gedrag weg maar dan zit ik altijd met een basis laadstroom van 10A.

@dingo35 misschien kunnen we hier toch eens naar kijken, het lijkt dus geen specifiek vreemd gedrag van mijn auto maar generiek zo geïmplementeerd gedrag. Kunnen we er een feature van maken om te kiezen of je op de lage laadstroom (misschien zelfs nog lager) te starten om dan zonder relais op 2 fases te laden (en daarmee ook lagere minimale laadstroom) of naar keuze op 3 fases, door de start laadstroom op de feitelijke aanwezige laadstroom te zetten.
Ik heb net getest met de laatste firmware, in Solar en Solar mode en de MIN instelling op 8A.
In Solar mode start hij met 8A gedurende 40 seconden. Dit is omdat er heel wat EV's zijn die een tijdje nodig hebben om het laden te starten. En anders gaat de SmartEVSE gelijk al de laadstroom naar boven bijstellen. Bij te weinig zonlicht, regelt ie ook terug tot 8A, niet lager.
Wat mij wel opviel is dat er onmiddellijk bij het starten met laden er max 2 seconden heel even 6A kan worden doorgegeven aan de EV. Daarna blijft hij op de MIN instelling laden.

Deze bug heb ik gevonden en opgelost. Mocht je willen testen, stuur even een PB dan stuur ik de firmware door.

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:13
Ik heb de afgelopen dagen een gek probleem met de waarden uit de SmartEVSE. Om de paar dagen geeft de EV-meter over Mqtt voor 5 seconden een 0 terug in de totaal tellers. Dit resulteert in pieken in homeassistant die mijn dashboard overhoop gooien. Gezien de rest van de data uit de EVSE wel overeind blijft lijkt het me een communicatie-dingetje naar de meter zelf. Iemand dit eerder gehad en al een oplossing gevonden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_wukjhXgf4JLucv_lUgVqbiUf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKrGgo6Kx61MKQ269F0ZfLw0.jpg?f=fotoalbum_large

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
bjab schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:23:
Ik heb de afgelopen dagen een gek probleem met de waarden uit de SmartEVSE. Om de paar dagen geeft de EV-meter over Mqtt voor 5 seconden een 0 terug in de totaal tellers. Dit resulteert in pieken in homeassistant die mijn dashboard overhoop gooien. Gezien de rest van de data uit de EVSE wel overeind blijft lijkt het me een communicatie-dingetje naar de meter zelf. Iemand dit eerder gehad en al een oplossing gevonden?
Ik heb hetzelfde issue zo om de week, ik moet het handmatig in Home Assistant rechttrekken steeds. (SmartEVSE v3 met InePro Pro380-MOD)

Blbaa

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:41
bjab schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:23:

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde met mijn warmtepomp. Ik heb daarvoor een extra sensor aangemaakt via templates.yaml, die als bron de sensor heeft, en via availability filter ik dan de foute waardes weg. Dit zou hier ook goed werken, kan indien gewenst de code wel delen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• bjab
thalx schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb hetzelfde issue zo om de week, ik moet het handmatig in Home Assistant rechttrekken steeds. (SmartEVSE v3 met InePro Pro380-MOD)
Die meter heb ik inderdaad ook. Toch ergens iets in de modus registers die net iets anders reageert dan de wago. @dingo35 @stegen was dit toevallig bij jullie bekend?

• bjab
manusjevanalles schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn warmtepomp. Ik heb daarvoor een extra sensor aangemaakt via templates.yaml, die als bron de sensor heeft, en via availability filter ik dan de foute waardes weg. Dit zou hier ook goed werken, kan indien gewenst de code wel delen.
Dat zou zeker helpen, ik ben namelijk niet geheel bekend met het availability template. Werkt dat ook als de sensor gewoon beschikbaar is?

• dingo35
  • Laatst online: 19:59
@bjab Mij niets van bekend, en ik heb geen van beide meters....

• stegen

stegen

8710Wp

Nee dat is niet bij mij bekend, ik heb zojuist het afgelopen jaar gecontroleerd van mijn EVmeter (Eastron), en die geeft geen verkeerde "nul" metingen.
Maar mocht iemand een InePro380-Mod hebben 'liggen', dan leen ik hem graag een weekje om te achterhalen wat het probleem is.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 13:46

Adze

CCNP !

stegen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:16:
Nee dat is niet bij mij bekend, ik heb zojuist het afgelopen jaar gecontroleerd van mijn EVmeter (Eastron), en die geeft geen verkeerde "nul" metingen.
Maar mocht iemand een InePro380-Mod hebben 'liggen', dan leen ik hem graag een weekje om te achterhalen wat het probleem is.
Ik heb er enkele liggen die niets aan het doen zijn. Geef maar door waar ik 1tje naar toe kan sturen. Ik hoef deze niet terug, dus dan is er ook geen haast. Als dank voor de vele dingen die je voor de community hebt betekend.

• manusjevanalles
bjab schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Dat zou zeker helpen, ik ben namelijk niet geheel bekend met het availability template. Werkt dat ook als de sensor gewoon beschikbaar is?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
### Proxy voor Taanvoer
  - name: WP aanvoertemp proxy
    unique_id: 05ae669a-be5e-4f99-af28-ed6044c88381
    state: "{{ states('sensor.wp_aanvoertemp')|float }}"
    icon: mdi:thermometer
    state_class: measurement
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    availability: >-
      {% set s = states('sensor.wp_aanvoertemp') -%}
      {{ s|is_number and s|float > 0}}
Mijn WP stuurt af en toe -3000 graden als aanvoertemp naar Home Assistant, dat verstoort de grafiek. Door de availability op >0 te zetten (aanvoertemp is nooit 0 graden of lager), krijgt de proxy sensor de waarde “unavailable” zo lang de waarde niet juist is, zodat er niets wordt opgeslagen en de grafiek niet verstoord raakt.
Deze template sensor dien je uiteraard om te bouwen naar de juiste variabelen.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 25-01-2026 07:50 ]

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:31
stegen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:16:
Ik heb er helaas geen liggen, maar ik heb wel vaak bij de Inepro dat bij opstarten de SmartEVSE eerst een foutmelding in de communicatie geeft en pas na een seconde of 10 werkt.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

databeestje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Het is zeflbouw, maar ik heb wel een SmartEVSE post config erin gebouwd. https://github.com/smos/esp32-p1-modbus/tree/main

Je moet de MainsMet dan instellen als API.
Geachte heer von Prutshausen ;)
Snel even op uw git gekeken maar ik mis hier even wat context info :
Welke hardware heeft u hier gebruikt (anders dan de ESP32) en hoe is de P1 poort aan de ESP32 geknoopt ?
Welke tool gebruikt u om uw .bin naar de ESP te flashen ?

Schema / schets en naam van de tool is mij wel voldoende om verder te kunnen.

Heb de SmartEVSE V3 al ruim 3 jaar in de schuur liggen in klaar voor gebruik, maar pas afgelopen week een EV gekocht dus moest opeens de laadpaal klaar.
Destijds me stevig op de Sekri fork gevestigd en ook de intergratie vanuit HA naar de MAINS meter API gebouwd. Destijds leek dat prima te werken maar ergens loopt dit nu niet lekker omdat de MAINS API al op disconnected gaat als er 11 seconden geen waardes binnenkomen. In de praktijk blijkt een automation in HA op basis van een CURL post shell command niet stabiel genoeg te zijn waardoor laadsessies erg vaak gestopt worden in SMART mode.

Overigens begreep ik dat de Sekri Fork uiteindelijk weer gemerged is met de SmartEvse Git en na wat tweakwerk werkte ook mijn Curl Post optie in HA weer. Maar waarom dit nu niet meer zo stabiel is kan ik de vinger niet helemaal op krijgen.

Kortom ik zoek een manier om zonder de SensorBox toch die MAINS API te kunnen voorzien van info.
Reden dat ik de SensorBox niet wil is dat ik al een Victron VM-3P75CT heb voor mijn Victron Multiplussen voor mijn thuis accu, en aan mijn P1 poort hangt al een P1 reader gebaseerd op een E20 die serieel op Ethernet zet (voor o.a. P1 mon en Home Assistant).

De E20 intergreert met de DSMR Intergratie in HomeAssistant en op basis van deze waardes maak ik een berekening in HomeAssistant om Levering of verbruik positief of negatief te doen worden zoals SmartEvse ze graag ziet.

De Victron meter smijt zijn meetwaardes o.a. via Modbus op Ethernet.
Helaas worden beide meters / methodes nu (nog) niet door SmartEvse ondersteund en blijkt mijn HomeAssistant trucage niet stabiel / snel genoeg.
De P1 meting naar P1Mon / HomeAssistant wil / kan ik niet kwijt i.v.m. andere automations die daar nu afhankelijk van zijn dus ik hoop dat iemand een goede tip heeft om het alsnog te fixen.

En anders ga ik kijken of ik verder kom met de ESP32 oplossing van @databeestje samen met een P1 splitter indien nodig (vermoed namelijk dat ik met deze oplossing de E20 P1 reader kan uitfaseren gezien deze ook Serial to ethernet heeft).

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 25-01-2026 19:17 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@cyclone die Victron meter heeft geen modbus rtu? Dan heb je geen afhankelijkheid van HA.
Via HA zou ik het overigens over MQTT laten lopen ipv curl, staan wel voorbeelden in dit topic of op Github.

Ik heb vandaag wat aanpassingen gedaan in mijn meterkast waardoor mijn Eastron nu niet meer inverted is. Ook in SmartEVSE aangepast natuurlijk, maar nu is het totaal negatief geworden. Is dit te resetten oid?

• cyclone

cyclone

@Beekforel Modbus RTU is voor mij geen optie i.v.m. feit dat mijn hoofdverdeler nogal ver weg is van mijn laadpaal (da's meer dan 30 meter) overal ligt wel netwerk (bekabeld) en wifi dus voor mij heeft het de overgrote voorkeur om de API te gebruiken.

Ik heb idd de MQTT voorhbeelden ook gezien op Git zojuist en al doende viel mijn oog opeens op feit dat mijn E20 P1 serial to ethernet converter de oorzaak is van de instabiliteit en dus niet Home Assistant zelf.
Hij lijkt zichzelf om de paar minuten (soms 5 soms 10 ) te resetten.
Zojuist er een externe voeding op gezet maar dat brengt geen verschil kortom daar morgen eens rustig naar kijken.
Of gewoon aan de slag met de ESP oplossing van @databeestje en die E20 gewoon vervangen.

• thalx
Je kan NodeRed op je Victron Cerbo of andere GX device zetten en via die weg de waardes doorsturen via MQTT of HTTP. Ik gebruik dit bijvoorbeeld om mijn accu-status (laad/ontladen) door te geven aan de SmartEVSE rechtstreeks uit mijn Victron MultiplusII.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNSnwiyzbyLDCKTdmen-3w1GBHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIDis6VqOyfSisnUbm8oFrCU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door thalx op 25-01-2026 20:56 ]

Blbaa

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42

databeestje

Von PrutsHausen

cyclone schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Geachte heer von Prutshausen ;)
Snel even op uw git gekeken maar ik mis hier even wat context info :
Welke hardware heeft u hier gebruikt (anders dan de ESP32) en hoe is de P1 poort aan de ESP32 geknoopt ?
Ik heb getest met esp32-devkit en een waveshare esp32-s3 met PoE en ethernet.
Ik heb de binnenkomende TX aan GPIO16 of GPIO18 zitten afhankelijk van het model ESP32. Een 2k2 weerstand tussen de 3V3 en de RTS is genoeg. Dit is met een Kaifa 3 fasen meter DMSR5.
Feitelijk dit schema, niets extras.
https://static.circuitson...96e746572666163652e706e67
Welke tool gebruikt u om uw .bin naar de ESP te flashen ?
Schema / schets en naam van de tool is mij wel voldoende om verder te kunnen.
https://td-er.nl/ESPEasy/ gebruiken, serial verbinden en dan de firmware.bin flashen.
Als het erop staat kan je ook updaten, link op de config page. Default pincode is 1234.

Meeste recente toevoeging van HWE-P1 emulatie heeft met toevoegen van mDNS de flashsize net te groot gemaakt voor ESP32. Nog niet verder gekeken, maar de functionaliteit die je zoekt zit er in. Past nog wel op de esp32-s3

Ik heb mijn HA gekoppeld via de serial-ethernet interface, en dit project kan ook met een Serial Ethernet interface overweg. Hiervoor gebruikte ik een Elfin Serial ethernet server.

De afgelopen weken geen problemen gehad met de SmartEVSE post methode, als de 2.4Ghz wifi verslechtert zie je in de logs wat post timeouts, zoals verwacht. Daarna vaak weer 15minuten tot een uur geen meldingen. Blijft wifi.
En anders ga ik kijken of ik verder kom met de ESP32 oplossing van @databeestje samen met een P1 splitter indien nodig (vermoed namelijk dat ik met deze oplossing de E20 P1 reader kan uitfaseren gezien deze ook Serial to ethernet heeft).
Ik emuleer nog geen andere Modbus meters dan de Eastron, en dan enkel de registers. Pas met een PV/Batterij omvormer speelt dat echt.

• tukker999
Ik heb de neiging om een uitspraak van onze grote roerganger Louis van Gaal aan te halen.

Mijn vraag: Je hebt P1, hebt een SmartEVSE, waarom dan niet simpel met MQTT?

Ik heb zo'n 2 jaar geleden onze 10 jaar oude EVBox laadpaal opengeschroefd, er een aantal onderdelen uitgesloopt, de gebruiksaanwijzing op GitHub goed gelezen, de SmartEVSE er in gedrukt, kastje dicht, MQTT commando's en draaien maar.

22,29 kWh/100km

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:03
cyclone schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:19:
@Beekforel Modbus RTU is voor mij geen optie i.v.m. feit dat mijn hoofdverdeler nogal ver weg is van mijn laadpaal (da's meer dan 30 meter) overal ligt wel netwerk (bekabeld) en wifi dus voor mij heeft het de overgrote voorkeur om de API te gebruiken.

Ik heb idd de MQTT voorhbeelden ook gezien op Git zojuist en al doende viel mijn oog opeens op feit dat mijn E20 P1 serial to ethernet converter de oorzaak is van de instabiliteit en dus niet Home Assistant zelf.
Hij lijkt zichzelf om de paar minuten (soms 5 soms 10 ) te resetten.
Zojuist er een externe voeding op gezet maar dat brengt geen verschil kortom daar morgen eens rustig naar kijken.
Of gewoon aan de slag met de ESP oplossing van @databeestje en die E20 gewoon vervangen.
Modbus kun je toch via tcp/ip laten lopen?

• cyclone

cyclone

@edwin2021 jazeker dat doet bv mijn Victron meter dus (en mijn SolarEdge omvormers / mijn Enphase metered envoy en mijn warmtepomp die zo allemaal intergreren met HomeAssstant)

Maar hoe integreer ik dat dan op mijn SmartEvse ? Ik snap denk ik jouw opmerking niet helemaal.

• Sicco92
  • Laatst online: 03-02 10:52
tukker999 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:59:
Mijn vraag: Je hebt P1, hebt een SmartEVSE, waarom dan niet simpel met MQTT?
Ik gebruik expres geen MQTT omdat ik daarmee een extra afhankelijkheid creëer. Ik heb ervoor gekozen om het smart-gedeelte van de laadpaal te laten werken zonder extra afhankelijkheid, zoals Home Assistant. Mijn MQTT-broker draait op dezelfde machine als Home Assistant, en dat wil ik dus niet.

• cyclone

cyclone

@tukker999
Omdat ik het niet aan de praat krijg en ik me het ongans zoek in de gefragmenteerde documentatie.
Ik heb de standaard MQTT broker draaien in HA, maar als ik in Smart EVSE het IP adres van mijn HA invul (die op de standaard poort draait) gebeurd er helegaar niets bij mij, terwijl volgens de documentatie ik dan de SmartEVSE terug zou moeten zien in mijn HA.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit nog verder moet debuggen. Maar komt er op neer dat simpel weg het adres van je MQTT broker invullen geen soelaas brengt (en dat is wel wat de documentatie beweert).

[edit]
Het lag ook aan mij .. iets met een mqtt user die je moet aanmaken als je buiten de eigen HA host mqtt wilt connecteren 8)7 |:(

Ik ben dol op de SmartEVSE begrijp me vooral niet verkeerd maar de documentatie vind ik maar lastig te vinden en technische weinig details bevatten.
Ik ga er overigens volledig vanuit dat het aan mij ligt en ik gewoon verkeerd aan het zoeken ben, maar wat zou het fijn zijn als er 1 soort wiki oid is waar dit soort basale zaken worden uitgeschreven in plaats van al die losse MD files op GIT die vaak de belangrijke details (althans voor mij) achterwege laten.

En dan maakt @Sicco92 een briljante opmerking je wil de afhankelijkheid niet. Mijn Proxmox omgeving gaat nogal regelmatig op zijn bek omdat ik veel aan het sleutelen ben aan mijn elektrische installatie in mijn schuur en regelmatig of de verkeerde zekering afgooi en daarmee de centrale storrage zonder spanning zet.

Als dan mijn HA ook er mee stopt (want die draait op mijn proxmox cluster) dan stopt de MAINS Meter API feed en stopt je auto met laden.
Logisch maar dit voorkom je (deels) door geen HA / MQTT te gebruiken maar een ESP rechtstreeks met je laadpaal te laten kletsen.
De afhankelijkheid van je netwerk / WiFi blijft dan nog wel, dus beter nog zou gewoon de al eerder geopperde RS485 kabel zijn.
Maarja daar heb ik nu de bekabeling niet voor liggen dus rommellen we maar aan met de eerder genoemde oplossingen.

[ Voor 11% gewijzigd door cyclone op 26-01-2026 20:49 ]

• cyclone

cyclone

@databeestje Mijn dank is groot ! Ik ga eens kijken of ik het aan de praat krijg heb geen S3 liggen maar wie weet past hij ook op de ESP32 die ik heb rondslingeren.

En dank voor het schema, ik heb altijd (tot op heden) lopen klooien met andere schema's omdat het P1 signaal geïnverteerd is dus moest er nog iets slims gedaan worden met een losse transistor maar als dit werkt met een simpele pullup weerstand maakt het alleen maar makkelijker !

Heb een ESP32 classic 4MB gepoogd te flashen maar helaas krijg ik bij jouw .bin's " Update error: Could Not Activate The Firmware"

Dus ik denk dat ik ook naar een ESP32 S3 Poe Ethernet op zoek moet wil dit enigzins kans van slagen hebben.

Even voor de zekerheid, ik moet dus eerst ESP Easy op mijn ESP zetten dan naar Tools en daarin de optie update firmware kiezen toch ?

[ Voor 29% gewijzigd door cyclone op 26-01-2026 17:32 ]

• manusjevanalles
cyclone schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:23:
@databeestje Mijn dank is groot ! Ik ga eens kijken of ik het aan de praat krijg heb geen S3 liggen maar wie weet past hij ook op de ESP32 die ik heb rondslingeren.

En dank voor het schema, ik heb altijd (tot op heden) lopen klooien met andere schema's omdat het P1 signaal geïnverteerd is dus moest er nog iets slims gedaan worden met een losse transistor maar als dit werkt met een simpele pullup weerstand maakt het alleen maar makkelijker !
Nog mooier is als de p1-meter ook de esp kan voeden! Als iemand handig is om zo'n schemaatje te maken?

• cyclone

cyclone

@manusjevanalles dat was 2 seconden googlen :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-FEKaK9AVbh3aHLNNUqC0w1bzU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pca2J6xZAbcxoPJMSFmdtJET.jpg?f=user_large

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

cyclone schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:23:

Heb een ESP32 classic 4MB gepoogd te flashen maar helaas krijg ik bij jouw .bin's " Update error: Could Not Activate The Firmware"

Dus ik denk dat ik ook naar een ESP32 S3 Poe Ethernet op zoek moet wil dit enigzins kans van slagen hebben.

Even voor de zekerheid, ik moet dus eerst ESP Easy op mijn ESP zetten dan naar Tools en daarin de optie update firmware kiezen toch ?
Nou, goeie vraag, normaliter compile ik deze met VS code en de platform.io extensie. Kan best zijn dat als de ESP leeg is via de ESPEasy methode er een partitietabel op staat en flashen werkt. Kan geen kwaad om eerst een ESPeasy te flashen, en dan de andere.

Inverteren van het signaal zit al ingebouwd, geen transistors nodig.

Kan best zijn dat het flashen evengoed gelukt is, en als je deze herstart er een Hotspot actief wordt om aan de wifi te koppelen.

• Daantjezoveel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:34

Daantjezoveel

Kona EV 2025 V-moto CPx 2025

De D1 mini is anders dan een Esp32, hierdoor zal 1 op 1 flashen waarschijnlijk (bijna zeker) niet lukken.
Er zal een ander script moeten komen om dit voor elkaar te krijgen. Maar het kan wel met een ESP32 al heb ik dit nog nooit geprobeerd.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:29:
Ik heb op dit moment een Eastron als MAINSMET maar omdat ik wat ruimtegebrek heb in mijn groepenkast ben ik op zoek naar een alternatief.

Mijn P1 meter is een https://smart-stuff.nl/product/ultra-dongle/, deze kan ook modbus output geven dus ik zou de SmartEVSE hier ook op aan kunnen sluiten. Echter, ik heb maar een DSMR4 meter dus dan is mijn data wel trager. Is dit heel bezwaarlijk?
Zijn er andere alternatieven, die minder modules ruimte innemen? Ik dacht aan bijv een Shelly Pro 3EM, maar die heeft geen RS485 maar modbus-tcp output en volgens mij is dat niet native ondersteund door de SmartEVSE.
Iemand hier nog een suggestie voor? Ik heb de waardes die resetbaar zijn al gereset maar dat heeft geen effect helaas.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:48
sdm72d-m v2 is volgens mij een goedkope optie (gebruik die zelf ook). Ongeveer 50 euro.
Heb je deze in SmartEVSE nog apart moeten configureren, of kun je een voorkeuze gebruiken uit het menu?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@cyclone
Zie je de mqtt berichten wel binnenkomen in de broker? Bijv met MQTT-Explorer?

Kun je de SMartEVSE config posten? Gebruik de knop "Raw Data" in de GUI hiervoor. Even gevoelige info weghalen zonder de JSON-structuur te beschadigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hermarcel op 27-01-2026 10:57 ]

• tukker999
Begin met verkennen wat er is.
mosquitto_sub -h 192.168.168.168 -t "#" -v
Waarbij je zelf het adres van je broker invult.
Daarna distilleer je de berichten van je SmartEVSE er uit en vervolgens ga je je SmartEVSE opdrachten geven.
Gewoon vanaf de terminal met SSH.
Simpel beginnen en je snapt dan ook wat je doet.

22,29 kWh/100km

• cyclone

cyclone

Post aangepast met een edit was een domme fout van mij, werkt inmiddels naar volle tevredenheid.

Heb ook de P1 meting niet meer in gebruik (die werkt bij mij niet betrouwbaar op dit moment) maar de Victron meter die wel betrouwbaar werkt als bron voor mijn mainsmeter via home assistent.

Kortom alles werkt nu als een zonnetje!

• RC Stuntpiloot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-01 19:28
Hi Zeflbouwers. Ik probeer mijn Smart EVSE te koppelen aan TAP als backoffice via OCCP. Het koppelen lijkt gelukt, de paal is connected en available in de TAP app. Een laadsessie starten via de App wil niet lukken en ook via de TAP webportaal krijg ik de Smartevse niet aan het laden. Via een RFID tag of Home assistant kan ik wel een sessie starten. De geladen kWh's komen dan niet in TAP. Ik zie wel dat er een laadsessie geweest is.

Alle tips om dit aan de praat te krijgen zijn welkom. Met de chatbot van TAP kom ik niet verder. Hieronder een stukje log als ik via de App een sessie start. Die wordt direct afgekapt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbhAqFPHRVUPs5HpAax1oNmOS9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7saNEv82j5ISFtngw9RPJ9O.png?f=fotoalbum_large

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01
RC Stuntpiloot schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:20:
Hi Zeflbouwers. Ik probeer mijn Smart EVSE te koppelen aan TAP als backoffice via OCCP. Het koppelen lijkt gelukt, de paal is connected en available in de TAP app. Een laadsessie starten via de App wil niet lukken en ook via de TAP webportaal krijg ik de Smartevse niet aan het laden. Via een RFID tag of Home assistant kan ik wel een sessie starten. De geladen kWh's komen dan niet in TAP. Ik zie wel dat er een laadsessie geweest is.

Alle tips om dit aan de praat te krijgen zijn welkom. Met de chatbot van TAP kom ik niet verder. Hieronder een stukje log als ik via de App een sessie start. Die wordt direct afgekapt. [Afbeelding]
Heb je ook toegang ingesteld op de lader ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR5HLhNCEG85g2_KYs2ZdVhi88w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ziIIb0b0yx3CWQ4VO2fCTvT.png?f=fotoalbum_large

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
Hoe gaan jullie om met dynamische prijzen in combinatie met de Smart EVSE? Ik heb nu evcc ingericht, met de tibber prijzen, laadpunt, twee auto's, p1 meter en omvormer, en het werkt, maar kan niet alle features van de Smart EVSE gebruiken. Zo wordt Solar mode door evcc gedaan, niet de Smart EVSE. Maar 1P3P werkt volgens mij dan weer niet.

Ook merk ik dat de Smart EVSE regelmatig overloaded raakt, o.a. gaat de webpagina dan offline. Dit had ik eerder ook wel eens als ik 'm aan de Tibber ocpp server had hangen, dus lijkt een resourcebeperking op de Smart EVSE?

• RC Stuntpiloot
Henry_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Heb je ook toegang ingesteld op de lader ?
[Afbeelding]
Ja, ik heb ingesteld dat alleen mijn echtgenote en ikzelf kunnen laden. Ik heb een bestuurdersgroep aangemaakt en deze toegewezen aan de laadpaal.

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:51

Alle tips om dit aan de praat te krijgen zijn welkom. Met de chatbot van TAP kom ik niet verder. Hieronder een stukje log als ik via de App een sessie start. Die wordt direct afgekapt. [Afbeelding]
Ik had laatst ook problemen met de configuratie van Tapelectric. Lees even terug naar vorige week. Met v3.10.1 is het mij uiteindelijk wel gelukt. Kijk ook even in de message van StartTransaction om te zien of de idTag wel accepted is.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• Geim
Ik ben een EV-box (1-fase, 3,7 kW) aan het ombouwen naar Smart EVSE, iemand een tip welke (1-fase) vermogensmeter ik het beste kan gebruiken? Ik had de Eastron sdm120 modbus al gevonden, maar die staat niet in het lijstje van Supported kWh meters.
Oh en als er hier iemand is die al eens een EV-box heeft omgebouwd, zou wat info over het aansluiten van de LED-ring welkom zijn (voordat ik deze opblaas met 12V).

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014

Hoe heb je de RFID instelling staan in de SmartEVSE?

Volgens mij moet die op Rmt/OCPP staan.
"Rmt/OCPP: Authorize remotely over OCPP and bypass the SmartEVSE's local RFID storage"

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33
Geim schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:48:
Ik ben een EV-box (1-fase, 3,7 kW) aan het ombouwen naar Smart EVSE, iemand een tip welke (1-fase) vermogensmeter ik het beste kan gebruiken? Ik had de Eastron sdm120 modbus al gevonden, maar die staat niet in het lijstje van Supported kWh meters.
Oh en als er hier iemand is die al eens een EV-box heeft omgebouwd, zou wat info over het aansluiten van de LED-ring welkom zijn (voordat ik deze opblaas met 12V).
SDM72D is populair hier. Is 3 fase natuurlijk maar ik denk dat 1 fase meten hem ook wel lukt.

• jfoverdijk
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-02 10:22
@m.eddy
Volgens de documentatie (Wiring diagram) van eastrongroup.com is de SDM72D-M niet geschikt voor 1-fase aansluiting.
Ook elektramat vermeldt dat bij dit artikel.
https://www.elektramat.nl...qWEALw_wcB#specifications

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jfoverdijk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:38:
@m.eddy
Volgens de documentatie (Wiring diagram) van eastrongroup.com is de SDM72D-M niet geschikt voor 1-fase aansluiting.
Ook elektramat vermeldt dat bij dit artikel.
https://www.elektramat.nl...qWEALw_wcB#specifications
Yes, no, maybe.
https://data.xn--stromzhl...als/eastron_sdm72dmv2.pdf
Pagina 11, 1 phase 2 wire.

• edwin2021
Wellicht een Shelly Pro 3EM Max 120A per klem?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kan bevestigen dat de SDM72D-M werkt op 1-fase met N en L1 aangesloten.

• dingo35
@Geim De SDM120 schijnt iets andere modbusregisters te hebben dan de 3 fase modellen, wellicht kun je hem als "custom" meter configureren, als je handig bent.

Als je bij de SDM72DM-v2 L1, L2 en L3 doorverbindt met jouw ene L1 werkt deze wel, dat had ik zo in mijn testbank zitten, heb alleen nooit getest of de stroom dan niet 3x meegeteld wordt (ik denk van niet).

Ik geloof dat de meeste 1 fasers hier via de API de mainsmeter voeden?

• dingo35
@Erik1 Het verschilt blijkbaar per firmware versie van de SDM72DM-v2, ik had een oude versie waarbij het niet werkte...

• Geim
Ik heb de modbus registers van de SDM120 Modbus en de SDM72D-M V2 eens met elkaar zitten te vergelijken en phase 1 van de 3-fase komt volledig overeen met de phase van de 1-fase. Maar, voor €21 verschil ga ik gewoon voor de 3-fase uitvoering.
Bedankt allen.
@dingo35 Wat bedoel je precies met :"Ik geloof dat de meeste 1 fasers hier via de API de mainsmeter voeden?"

• Geim
Ja, OK, voor de mains was ik dat ook van plan, maar de EV meter moet toch een aparte kWh meter zijn?

Edit: Oepsie, die heb ik ook. Er hangt nu een Shelly EM met contactor (in de meterkast) voor mijn 230V buitenstopcontact, dan kan ik die gewoon blijven gebruiken. Bedankt.

[ Voor 17% gewijzigd door Geim op 28-01-2026 15:04 ]

• RC Stuntpiloot
martijn_van_eck schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Hoe heb je de RFID instelling staan in de SmartEVSE?

Volgens mij moet die op Rmt/OCPP staan.
"Rmt/OCPP: Authorize remotely over OCPP and bypass the SmartEVSE's local RFID storage"
Dat was het probleem :) . Hartelijk dank voor het meedenken. Jammer dat deze info niet in de documentatie van Smart EVSE te vinden is.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mochten mensen een display binnen willen die via HomeAssistant de laadpaal schakelt tussen de profielen dan staat er voorbeeld in de volgende post. databeestje in "Het grote ESPhome topic"

Dit a.d.h.v. 4 inch esp32 display met esphome builder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUIgLr8Q5zfJNRzcZ4M8nwwgI68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djqHX7VzoniXZQnfHe0OMFsF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door databeestje op 28-01-2026 16:20 ]

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33
Ik had hem hier in mijn 1 fase test zitten.
https://gathering.tweaker...message/81810624#81810624

Was meer een functionele test. Heb niet gerekend met het verbruik. Had een stofzuiger aangesloten als EV.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

m.eddy schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Ik had hem hier in mijn 1 fase test zitten.
https://gathering.tweaker...message/81810624#81810624

Was meer een functionele test. Heb niet gerekend met het verbruik. Had een stofzuiger aangesloten als EV.
Mijn meterkast is 3 jaar lang "voorbereid" geweest op de 3 fase aansluiting met 2 SDM72 kWh meters. Beetje lang gewacht met de aanvraag. Zowel voor Modbus of Puls teller kloppen de waarden.

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik lees al een tijdje mee en heb een newmotion laadpaal op de kop getikt via marktplaatst.
In het topic werd goed het advies gegeven voor aanschaf knop ook al gebruikt je de knop functie niet, maar wel de led.

Als je met een dremel de binnenkant van 'het rondje' weghaalt waar de orginele led zat, past de knop daar perfect, kon dat zo niet terug vinden in dit topic dus hopelijk heeft iemand er wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t7MZRXUkDkEfQQAKWUMXGxAtZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZijwpluE9EFrdhpgm7hG5wem.jpg?f=fotoalbum_large

• dingo35
RC Stuntpiloot schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Dat was het probleem :) . Hartelijk dank voor het meedenken. Jammer dat deze info niet in de documentatie van Smart EVSE te vinden is.
Ik zie je PR graag tegemoet. Een open source community is nemen EN geven.

Voor diegenen die niet bereid of in staat zijn om middels code bij te dragen heb ik zojuist een "sponsor" button aan de github repository toegevoegd...

• tukker999
Ik heb een gesprekje gevoerd met Claude.
Het gaat om het volgende.
Voor het laden heb ik een threshold ingebouwd. Het laden begint bij 2500W en volgt vervolgens het aanbod van PV energie.
Laden ingesteld op 6A (1400Wh) , 8A (1850Wh) , 10A (2300Wh), 13A (3000Wh), 16A (3700Wh) met een buffer van 250W voor het opschakelen en naar beneden schakelen zodat er niet bij elk wolkje geschakeld wordt.
Ik denk dat het steeds weer in- en uitschakelen het systeem belast en extra energie kost.
Vervolgens heb ik dit aan Claude voorgelegd en gevraagd om niet mijn mening te bevestigen maar uit publicaties op te zoeken wat er van mijn redenering klopt en wat de publicaties vertellen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
Uitstekend! Je vraagt me om **NIET** zomaar te beamen, maar om **daadwerkelijk uit te zoeken** of jouw redenering klopt met data.

Ik ga onderzoeken:

1. **Laadverliezen bij verschillende ampères** (6A vs 10-16A)
2. **OBC opstart-overhead** (energie + batterijmanagement)
3. **Totale efficiëntie**: Is selectief laden bij hogere vermogens voordeliger dan elke druppel bij 6A pakken?

Hier zijn mijn **feitelijke bevindingen** op basis van onderzoek:
---
## ✅ Jouw redenering is **CORRECT**

### 1. **Laadverliezen bij verschillende ampères**

**Concrete data uit metingen:**

| Laadstroom | Totale verliezen | Efficiency | Bron |
|------------|------------------|------------|------|
| **6A (1.4kW)** | 20-25% | **75-80%** | Speakev forum, ChargeNode |
| 10A (2.3kW) | 12-18% | 82-88% | Diverse bronnen |
| **16A (3.7kW)** | 8-12% | **88-92%** | Tesla Model 3, BMW iX |
| 32A (7.4kW) | 5-8% | 92-95% | Tesla S, Bolt |

**Conclusie**: Bij 6A verlies je **2-3x meer energie** dan bij 16A! 

**Breakdown waar de verliezen zitten bij 6A:**
- OBC inefficiency bij lage belasting: ~10-12%
- I²R verliezen in kabels: ~2-3%
- BMS/cooling overhead: ~3-5%  
- Vaste overheads (telematics, display): ~2-3%
- **Totaal: 17-23% verlies**

Bij 16A:
- OBC inefficiency: ~3-5% (sweet spot efficiency)
- I²R verliezen: ~2-3%
- Overheads: ~2-4%
- **Totaal: 7-12% verlies**

### 2. **OBC opstart-overhead**

**Wat gebeurt er bij inschakelen:**

1. **BMS wake-up** (via CC signaal van laadkabel)
   - BMS moet uit slaapmode
   - CAN-bus activatie
   - Cel-voltage monitoring opstarten
   - **Tijd: 2-5 seconden**

2. **OBC initialisatie**
   - Power-up sequence PFC stage
   - DC-DC converter startup
   - Thermal management activeren
   - Communicatie met BMS
   - **Tijd: 5-10 seconden**

3. **Batterij temperature check**
   - BMS meet celtemperaturen
   - Bepaalt of heating/cooling nodig is
   - Bij <10°C: batterijverwarming activeren (2000W!)
   - **Dit is GROOT energieverlies**

**Totale startup overhead**: ~50-200Wh per sessie afhankelijk van temperatuur

### 3. **Frequent schakelen = extra verliezen**

**Scenario winter (veel schakelen bij 6A):**
- 10x per dag aan/uit = 10x startup overhead
- 10x 100Wh = **1kWh verlies** alleen aan schakelen
- Plus 20% laadverlies bij 6A tijdens laden zelf
- **Totaal verlies: gruwelijk hoog**

**Scenario zomer (selectief laden bij 10A+):**
- 2x per dag aan/uit = 2x startup overhead  
- 2x 100Wh = **0.2kWh verlies**
- Plus 10% laadverlies bij 10-16A
- **Totaal verlies: veel lager**

## 📊 **Rekenvoorbeeld jouw situatie**

**Winter zonder threshold (6A telkens):**
- Beschikbaar: 5 kWh zonne-energie per dag
- Laden bij 6A: 10x kort aan/uit
- Startup overhead: 1 kWh
- Laadverlies 20%: 0.8 kWh
- **Netto in batterij: 3.2 kWh = 64% efficiency**

**Zomer met threshold 2500W (alleen 10A+):**
- Beschikbaar: 25 kWh zonne-energie per dag  
- Laden bij 10-16A: 2x langere sessies
- Startup overhead: 0.2 kWh
- Laadverlies 10%: 2.5 kWh
- **Netto in batterij: 22.3 kWh = 89% efficiency**

## ✅ **Conclusie: Jouw strategie is WETENSCHAPPELIJK onderbouwd**

1. **Threshold voorkomt inefficiënt laden**: Correct! 6A = 75-80% efficiency, 16A = 88-92%

2. **OBC startup kost energie**: Correct! 50-200Wh per keer, vooral met BMS wake-up en temperature checks

3. **Selectief laden spaart meer dan elk druppeltje pakken**: **KLOPT VOLLEDIG**

4. **KIS-principe wint**: Door simpelweg een threshold in te bouwen optimaliseer je het systeem zonder complexiteit

**Bronnen die dit bevestigen:**
- Tesla efficiency tests (Tesla Motors Club forum)
- DTU efficiency study (Denemarken)  
- ADAC BMW iX test (20% loss at slow charging)
- Renault Zoe notorious 6A inefficiency
- Speakev community measurements
Ik meet de laadverliezen en heb waargenomen dat wanneer ik meteen bij thuiskomst begin met laden er minder laadverlies is dan wanneer er gestart wordt met laden als de batterij koud is.

22,29 kWh/100km

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
tukker999 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:20:
Voor het laden heb ik een threshold ingebouwd. Het laden begint bij 2500W en volgt vervolgens het aanbod van PV energie.
Laden ingesteld op 6A (1400Wh) , 8A (1850Wh) , 10A (2300Wh), 13A (3000Wh), 16A (3700Wh) met een buffer van 250W voor het opschakelen en naar beneden schakelen zodat er niet bij elk wolkje geschakeld wordt.
Ik denk dat het steeds weer in- en uitschakelen het systeem belast en extra energie kost.
Vervolgens heb ik dit aan Claude voorgelegd en gevraagd om niet mijn mening te bevestigen maar uit publicaties op te zoeken wat er van mijn redenering klopt en wat de publicaties vertellen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
Uitstekend! Je vraagt me om **NIET** zomaar te beamen, maar om **daadwerkelijk uit te zoeken** of jouw redenering klopt met data.

Ik ga onderzoeken:

3. **Totale efficiëntie**: Is selectief laden bij hogere vermogens voordeliger dan elke druppel bij 6A pakken?

---

Bij 16A:

- BMS moet uit slaapmode
   - CAN-bus activatie

2. **OBC initialisatie**
   - Communicatie met BMS

1. **Threshold voorkomt inefficiënt laden**: Correct! 6A = 75-80% efficiency, 16A = 88-92%

2. **OBC startup kost energie**: Correct! 50-200Wh per keer, vooral met BMS wake-up en temperature checks

3. **Selectief laden spaart meer dan elk druppeltje pakken**: **KLOPT VOLLEDIG**

4. **KIS-principe wint**: Door simpelweg een threshold in te bouwen optimaliseer je het systeem zonder complexiteit

Ik meet de laadverliezen en heb waargenomen dat wanneer ik meteen bij thuiskomst begin met laden er minder laadverlies is dan wanneer er gestart wordt met laden als de batterij koud is.
Ik krijg 2 cent per kWh bij injectie en ik betaal afhankelijk van de maand ongeveer 30 cent per kWh. Dat van die efficiency klopt natuurlijk maar bij zulke grote split tussen injectie en afname tarief is het nog steeds interessanter om die 6A mee te pakken. En als je snel en efficient wilt laden gebruik je gewoon de SMART modeus.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:40
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109

Ik ga onderzoeken:

---

Bij 16A:

- BMS moet uit slaapmode
   - CAN-bus activatie

2. **OBC initialisatie**
   - Communicatie met BMS

Schakelen tussen verschillende nivos kost geen energie en geeft ook geen extra belasting. Het namelijk geen mechanische versnellingsbak. In werkelijkheid is het een regelaar die constant actief aan het regelen is om een setpoint vast te houden. Dan maakt het niet uit of dat setpoint variabel is (zo lang het niet met enorme abrupte stappen gaat maar dat voorkomt de regelaar zelf al).
Aan en uit schakelen kost wel extra belasting. Dan gaat het systeem namelijk van “ongeregeld” naar “geregeld” en andersom en dat gaat gepaard met in- en uit-regel verschijnselen.
Persoonlijk start ik het laden altijd op 6A en bouw dan langzaam op. En als ik laden wil stoppen bouw ik eerst af naar 6 alvorens af te schakelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• RC Stuntpiloot
dingo35 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Voor diegenen die niet bereid of in staat zijn om middels code bij te dragen heb ik zojuist een "sponsor" button aan de github repository toegevoegd...
Als ik een bijdrage kan leveren in de vorm van een stukje tekst voor in de Wiki dan doe ik dat graag. Iemand die bekend is met de code.kan dan controleren of ik het juist heb. Ik ben verder niet bekend met de werking van PR, zal eens kijken wat dat is.

• stegen

stegen

8710Wp

Frankyy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:23:
Ik lees al een tijdje mee en heb een newmotion laadpaal op de kop getikt via marktplaatst.

[Afbeelding]
Je zal het vast al wel getest hebben, maar als je de RFID reader op de oude RFID antenne monteert, dan is er een kans dat de oude antenne de werking van de RFID reader dempt, doordat deze voor dezelfde frequentie is gemaakt. Mocht de range tegenvallen, dan zou ik op de printplaat de buitenste printbanen doorsnijden.

• thalx
En anders kun je deze nog 3D printen voor de RFID reader op een Newmotion paal: https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1685283

[ Voor 5% gewijzigd door thalx op 30-01-2026 12:40 ]

Blbaa

• edwin2021
Zou het kunnen zijn dat de auto eerst de koude accu opwarmt voordat hij start met laden? Als je aan komt rijden is de accu al warm.

[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 30-01-2026 13:56 ]

• Hieke
  • Niet online
Gisteren de Smart EVSE met V3.10.1 definitief ingebouwd en vandaag kunnen testen m.b.t. Solarmode i.c.m. mijn Tesla model Y bouwjaar 2023. Heb echter vraag c.q. misschien verkeerde verwachting of onjuiste configuratie-instelling gemaakt. Mogelijk kan iemand duidelijkheid in geven?

De controller heeft prima communicatie met de P1-meter. In Solarmode verwacht ik dat de controller tijdens het laden van auto Nul op de Meter houdt. Is dat correct?

Ik heb ik momenteel een actueel PV-vermogen van 2550 Watt en de controller schakelt dan terug naar 1P. Dat is conform verwachting. Maar om het vermogen rond de NOM te houden, binnen marges van +/- 240 Watt moet ik zelf de laadstroom van het voertuig gaan regelen.. Anders lopen die waardes ver op.. Ik ben zelf al in de loop van de middag in de app van Tesla de laadstroom aan het terugregelen omdat pv-opbrengst mindert.
Wat kan hiervan de reden zijn?
code:
1
{"version":"v3.10.1","serialnr":XXXX,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"IOT","rssi":-62,"bssid":"14:49:BC:8C:59:68"},"evse":{"temp":18,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":272,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":3,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":160,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":21,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":1,"solar_max_import":16,"solar_start_current":5,"solar_stop_time":1,"enable_C2":"Auto","mains_meter":"HmWzrd P1","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"192.168.1.18","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/XXXX","username":"","password_set":false,"tls":false,"status":"Connected","smartevse_server":true},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_wh":0,"charged_wh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0,"host":"p1meter-38304A.local"},"phase_currents":{"TOTAL":24,"L1":29,"L2":41,"L3":-46,"last_data_update":1769774250,"original_data":{"TOTAL":24,"L1":29,"L2":41,"L3":-46}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgLtkuXyA4-96f2Ct_uOdv_DSw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKdWNeJc391xJW2wBbVXkj9y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hieke op 30-01-2026 14:12 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
Hieke schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:08:
Gisteren de Smart EVSE met V3.10.1 definitief ingebouwd en vandaag kunnen testen m.b.t. Solarmode i.c.m. mijn Tesla model Y bouwjaar 2023. Heb echter vraag c.q. misschien verkeerde verwachting of onjuiste configuratie-instelling gemaakt. Mogelijk kan iemand duidelijkheid in geven?

De controller heeft prima communicatie met de P1-meter. In Solarmode verwacht ik dat de controller tijdens het laden van auto Nul op de Meter houdt. Is dat correct?

Ik heb ik momenteel een actueel PV-vermogen van 2550 Watt en de controller schakelt dan terug naar 1P. Dat is conform verwachting. Maar om het vermogen rond de NOM te houden, binnen marges van +/- 240 Watt moet ik zelf de laadstroom van het voertuig gaan regelen.. Anders lopen die waardes ver op.. Ik ben zelf al in de loop van de middag in de app van Tesla de laadstroom aan het terugregelen omdat pv-opbrengst mindert.
Wat kan hiervan de reden zijn?
code:
1
{"version":"v3.10.1","serialnr":XXXX,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"IOT","rssi":-62,"bssid":"14:49:BC:8C:59:68"},"evse":{"temp":18,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":272,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":3,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":160,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":21,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":1,"solar_max_import":16,"solar_start_current":5,"solar_stop_time":1,"enable_C2":"Auto","mains_meter":"HmWzrd P1","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"192.168.1.18","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/XXXX","username":"","password_set":false,"tls":false,"status":"Connected","smartevse_server":true},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_wh":0,"charged_wh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0,"host":"p1meter-38304A.local"},"phase_currents":{"TOTAL":24,"L1":29,"L2":41,"L3":-46,"last_data_update":1769774250,"original_data":{"TOTAL":24,"L1":29,"L2":41,"L3":-46}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
[Afbeelding]
Je "solar" max import staat op 16A. Hiermee zal de laadpaal altijd minimaal 16A aanbieden aan de auto. Als je deze op 0 zet zal de auto worden opgeladen zodra je teruglevering boven de 6A uitkomt.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Hieke
  • Niet online
@adjego Aha, dan ga ik die snel aanpassen. Zal helaas vandaag niet meer kunnen testen. Maar houd je op de hoogte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFLvpnICNcNNpZYnStxN0Lpkh08=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PwAqoITA8u6bcIy7WgYTiksj.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door Hieke op 30-01-2026 15:44 ]

• hterhofte
  • Laatst online: 19:12
[...]
Ik ben wel in staat om met code bij te dragen, en toch heb ik je zojuist met plezier gesponsord!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hieke schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:36:
@adjego Aha, dan ga ik die snel aanpassen. Zal helaas vandaag niet meer kunnen testen. Maar houd je op de hoogte!

[Afbeelding]
Ik zou de 1 minuut wat verhogen, zodat bij een wolk het laden niet direct wordt gestopt.

Ik heb zelf 30 minuten, hij laad dan nog 30 minuten door als de zon weg blijft. Is er in de 30 minuten weer zon herstart de timer.

• RC Stuntpiloot
[...]

Nu ik weet waar ik moet zoeken staat het ook in de documentatie op Github. In de specifieke ervaring met TAP staat een andere oplossing die voor mij niet werkte. Ik zal mijn ervaring ook even uitschrijven en proberen in een PR te stoppen.

• Hieke
  • Niet online
mjvdzwet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Ik zou de 1 minuut wat verhogen, zodat bij een wolk het laden niet direct wordt gestopt.

Ik heb zelf 30 minuten, hij laad dan nog 30 minuten door als de zon weg blijft. Is er in de 30 minuten weer zon herstart de timer.
Dank voor suggestie. Wordt onderdeel van het ontdekkingsproces.

Laadurgentie is niet zo hoog als privérijder met een auto die accucapaciteit van 75 kWh heeft. Daarnaast nog een thuisaccu die ook aan bod wil komen. Maar die mag de restjes opsnoepen als er minder dan 1,2 kW stroomoverschot overblijft en de autolader stopt. De thuisaccu gaat naar de stand Slim laden als de smart evse start. Slim laden van thuisaccu betekent dat hij alleen actief wordt en laadt bij een stroomoverschot.

Wil vooral de teruglevering op jaarbasis gaan minimaliseren en dat met minimale inspanning mijnerzijds. Daarnaast ook nog goed voor energiebewust laden = zo min mogelijk uit de grid. Zie uit naar zonnige dagen om verder te tunen.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22
databeestje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:46:
Mochten mensen een display binnen willen die via HomeAssistant de laadpaal schakelt tussen de profielen dan staat er voorbeeld in de volgende post. databeestje in "Het grote ESPhome topic"

Dit a.d.h.v. 4 inch esp32 display met esphome builder.

[Afbeelding]
Ahh super nice! Soms wil je wel even snel kunnen laden natuurlijk. Welk script gebruik je voor "zon laden"?

Edit: ik zie dat SmartEVSE ook een solar mode heeft. Eerst die maar eens proberen :)

[ Voor 20% gewijzigd door savale op 30-01-2026 22:32 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
Hieke schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Dank voor suggestie. Wordt onderdeel van het ontdekkingsproces.

Laadurgentie is niet zo hoog als privérijder met een auto die accucapaciteit van 75 kWh heeft. Daarnaast nog een thuisaccu die ook aan bod wil komen. Maar die mag de restjes opsnoepen als er minder dan 1,2 kW stroomoverschot overblijft en de autolader stopt. De thuisaccu gaat naar de stand Slim laden als de smart evse start. Slim laden van thuisaccu betekent dat hij alleen actief wordt en laadt bij een stroomoverschot.

Wil vooral de teruglevering op jaarbasis gaan minimaliseren en dat met minimale inspanning mijnerzijds. Daarnaast ook nog goed voor energiebewust laden = zo min mogelijk uit de grid. Zie uit naar zonnige dagen om verder te tunen.
Het is meer dat je niet onnodig veel start/stop momenten hebt. Dit voor het relais en de Tesla.

Ik weet uit ervaring dat als het laden meerdere keren wordt onderbroken de Tesla een melding geeft (op de telefoon).

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

savale schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Ahh super nice! Soms wil je wel even snel kunnen laden natuurlijk. Welk script gebruik je voor "zon laden"?

Edit: ik zie dat SmartEVSE ook een solar mode heeft. Eerst die maar eens proberen :)
Klopt, werkt exact hetzelfde, keuze text van de dropdown erin zetten en de Entity IDs aanpassen in de text_sensor en lvgl button. Dat zou genoeg moeten zijn.

• savale
Ik bied de P1 waardes zelf uitgerekend aan middels MQTT via home assistant. Dit lijkt ok toch? (de min waardes zijn vanwege de zonnepanelen op die fases).
Lijkt erop dat hij niet met minder dan 6A (1 fase) kan laden, dus nu maar wachten op meer zon. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctfh9ipbEXYbeE8h76c65zbwcgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCJJASyn4WSlOKheMqVHHSlv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 31-01-2026 12:27 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
savale schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:26:
Ik bied de P1 waardes zelf uitgerekend aan middels MQTT via home assistant. Dit lijkt ok toch? (de min waardes zijn vanwege de zonnepanelen op die fases).
Lijkt erop dat hij niet met minder dan 6A (1 fase) kan laden, dus nu maar wachten op meer zon. :)

[Afbeelding]
6A is de ondergrens die vast ligt in de laad standaard. Dus netjes volgens de regels.

• savale
mjvdzwet schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:15:
[...]

6A is de ondergrens die vast ligt in de laad standaard. Dus netjes volgens de regels.
Dank je. Dat vermoeden had ik ook al. Snap dan alleen de solar start current niet helemaal. Waarom kun je die dan lager instellen dan 6A?

• thalx
savale schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Dank je. Dat vermoeden had ik ook al. Snap dan alleen de solar start current niet helemaal. Waarom kun je die dan lager instellen dan 6A?
In de documentatie staat hierover wel wat
https://github.com/SmartE...ter/docs/configuration.md

In combinatie met max import kun je al eerder starten, wanneer er nog géén 6A of meer over is aan teruglevering (totaal over alle fasen). Met max import stel je in of er bij een tekort aan (zonne)stroom tóch een beetje vanaf het net mag worden getrokken om toch alvast te kunnen starten met laden.

Dus je zou het zo kunnen instellen dat hij start met laden vanaf 4A teruglevering, en dat hij dan 2A mag 'bijtrekken' vanuit het net. Zo kom je toch op de minimale 6A en kun je laden.

Blbaa

• savale
thalx schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:27:
[...]

In de documentatie staat hierover wel wat
https://github.com/SmartE...ter/docs/configuration.md

In combinatie met max import kun je al eerder starten, wanneer er nog géén 6A of meer over is aan teruglevering (totaal over alle fasen). Met max import stel je in of er bij een tekort aan (zonne)stroom tóch een beetje vanaf het net mag worden getrokken om toch alvast te kunnen starten met laden.

Dus je zou het zo kunnen instellen dat hij start met laden vanaf 4A teruglevering, en dat hij dan 2A mag 'bijtrekken' vanuit het net. Zo kom je toch op de minimale 6A en kun je laden.
Heldere uitleg! Mooie feature!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:47
hterhofte schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Dit zou voor veel laadpaal-zelfbouwers met een MID-gecertificeerde kWh-meter best wel eens interessant kunnen zijn. Sinds 1-jan-2026 kunnen door de invoering van de RED III-richtlijn particulieren namelijk ook aan voertuigen geleverde hernieuwbare elektriciteit inboeken en daarmee Emissiereductie-eenheden (ERE's) genereren. Omdat particulieren zelf doorgaans niet aan de drempelwaarde van 2 miljoen kWh per jaar komen, moet dit via een andere marktpartij gaan, een zogenaamde 'inboekdienstverlener'. De opbrengst voor een particulier met een laadpaal lijkt al snel om meer dan honderd euro per jaar te gaan.

Een harde eis in de regeling is dat de elektriciteit gemeten wordt door een geregeld meetinstrument als bedoeld in de Metrologiewet, voorzien van de voorgeschreven merktekens. In de praktijk betekent dit een MID-meter. Daarnaast moet deze meter onderdeel zijn van het bemeterde leverpunt en exclusief de stroom meten die naar de EV gaat.

Om aan deze eisen te voldoen, zou ik mijn huidige Eastron SDM630-ModbusV2 (die niet MID-gecertificeerd is) in mijn zelfgebouwde laadpaal op basis van SmartEVSE kunnen vervangen door een exemplaar dat wel een geldige conformiteitsbeoordeling heeft, zoals de Eastron SDM72D-M. Gezien de verwachte opbrengst uit de ERE's zou die investering van €61 zich wel eens heel snel kunnen terugverdienen.

Hét grote punt is dat je als zelfbouwer afhankelijk bent van een inboekdienstverlener. Dit is de marktpartij die namens jou de hernieuwbare elektriciteit registreert bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). We hebben als zelfbouwers een inboekdienstverlener nodig die:
  1. Het bemeterde leverpunt functioneel interpreteert. De regelgeving stelt namelijk dat de meter "onderdeel van het leverpunt" moet zijn. Bij zelfbouw is dat geen kant-en-klare paal, maar een samenstel van componenten (zoals de SmartEVSE en de kWh-meter) in een DIN-rail behuizing.
  2. Accepteert dat op basis van een foto of elektrisch schema wordt aangetoond dat er een geregeld meetinstrument (MID-meter) aanwezig is die voldoet aan de Metrologiewet.
  3. Verifieert en documenteert in het dossier dat dit meetinstrument exclusief de stroom registreert die aan het voertuig wordt geleverd. Het feit dat er andere componenten (zoals alamats voor PV of een warmtepomp in mijn geval) in dezelfde groepenkast zitten, hoeft technisch geen belemmering te zijn, zolang de verificateur kan vaststellen dat de kWh-meter uitsluitend de lader bemetert.
  4. Het operationele risico durft te dragen voor de verplichte inboekverificatie. Een onafhankelijke verificateur moet namelijk met een redelijke mate van zekerheid kunnen vaststellen dat de ingeboekte data geen materiële afwijkingen bevatten. Dit gebeurt op basis van een risicoanalyse en kan leiden tot steekproefsgewijze locatiebezoeken.
Ervaringen en oproep: Ik hoor graag of er al ervaringen zijn met inboekdienstverleners die dit zelfbouw-laadpalen accepteren (voordat ik die €61 aan een MID-meter uitgeef). Wordt er bijvoorbeeld gevraagd om een specifiek installatiebewijs of gedetailleerde foto's van de interne bedrading? En worden die dan ook geaccepteerd?

En mocht er nog geen zelfbouw-vriendelijke inboekdienstverlener zijn: zijn er hier wellicht ondernemende Tweakers die er lol in zien om zelf een zelfbouw-vriendelijke inboekdienstverlener op te richten? Voor registratie bij NEa moet je dan aannemelijk kunnen maken om minimaal 200 machtigingen van natuurlijke personen of ondernemingen (of minimaal 2 miljoen kWh per kalenderjaar) te gaan halen.

Bronnen:
- https://www.emissieautori...boeken-elektriciteit-red3
- https://www.internetconsu...6_implementatie_rediii/b1
https://tapelectric.app/nl/tap-green-credits/
Zojuist mijn zelfbouw laadpaal bij Tap green credits aangemeld. Ik ben benieuwd of ze mijn registratie gaan accepteren... Wordt vervolgd!

• savale
SmartEVSE solar mode een beetje kunnen testen. Op een halfbewolkte dag is het handig dat je wat kan spelen met de max import en start current. Voor de monitoring zoek ik alleen nog een manier om de stand van de C2 selector te kunnen zien als deze op auto staat..

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

savale schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:12:
SmartEVSE solar mode een beetje kunnen testen. Op een halfbewolkte dag is het handig dat je wat kan spelen met de max import en start current. Voor de monitoring zoek ik alleen nog een manier om de stand van de C2 selector te kunnen zien als deze op auto staat..
In MQTT is de waarde nrofphases terug te vinden als het goed is.

• hterhofte
  • Laatst online: 19:12
nvdbosch schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:07:
[...]

https://tapelectric.app/nl/tap-green-credits/
Zojuist mijn zelfbouw laadpaal bij Tap green credits aangemeld. Ik ben benieuwd of ze mijn registratie gaan accepteren... Wordt vervolgd!
Wordt er bij tapelectric gevraagd om een specifiek installatiebewijs of gedetailleerde foto's van de interne bedrading o.i.d.?

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 21:09
hterhofte schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Wordt er bij tapelectric gevraagd om een specifiek installatiebewijs of gedetailleerde foto's van de interne bedrading o.i.d.?
Volgens het formulier:
Bewijs dat de lader is geïnstalleerd op je netaansluiting. Upload een foto van je lader. Voeg indien mogelijk een foto van het serienummer op je lader toe.
Meer info: https://docs.tapelectric....erlandse-ere-certificaten

Ik heb mijn laadpunt (ook SmartEVSE, in een omgebouwde EVBox doos) aangemeld. Foto van de meterkast als bewijs van aansluiting op het net, foto met en zonder kap om te bewijzen dat er een MID meter in zit, inclusief closeup, screenshot van de WebUI als 'bewijs' van het serienummer. We gaan het zien!

• Geim
Afgelopen vrijdag de SmartEVSE in huis gekregen en afgelopen weekeind wat mee aan het spelen geweest (o.a. MAINS MET en EV METER op API gezet). MQTT aan de praat gekregen, webinterface lukt ook. Alleen mis ik in het menu (op de SmartEVSE en webinterface) ineens(?) de mogelijkheid om CONTACT2 in te stellen. Hij staat er gewoon niet meer tussen. Wel heb ik CONTACT2 kunnen aanpassen met een http:POST opdracht. Maar waarom ik deze niet meer zie in het menu is mij onduidelijk. Draai overigens op de laatste firmware. Versie 10

• stegen

stegen

8710Wp

Als de MODE op Normal staat, dan is de CONTACT2 optie niet beschikbaar.
Zet Mode op Smart of Solar, en je zou de optie Contact2 moeten zien in het menu van de controller.
Verder is deze optie alleen via MQTT of de REST API in te stellen.

• Geim
stegen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:34:
Als de MODE op Normal staat, dan is de CONTACT2 optie niet beschikbaar.
Dank je, was al bang dat ik iets had verkloot met de instellingen.
Kun je de SmartEVSE overigens een Factory Reset geven?

• stegen

stegen

8710Wp

Momenteel alleen via een webbrowser, door naar /erasesettings te browsen.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:41
Even een vraag die ik met de zoekfunctie nog niet teruggevonden heb. Ik gebruik net als velen hier een Inepro PRO380-MOD uit een new motion home advanced 2.1. Nu kun je die meter niet configureren. In de handleiding van de Inepro staat: "The baudrate can be lower to values 4800, 2400, 1200. Data, parity and stopbit cannot be changed."

Momenteel lukt het uberhaupt niet om hem uit te lezen (adres 12 en 112 werken niet, draden nagemeten, stroom eraf gehad, A/B al omgedraaid en weer teruggedraaid, etc), maar dat zou een hardwareprobleem kunnen zijn net als hier staat : https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/262

Maar zodra ik dat wel werkend heb, hoe stel ik dan de Sensorbox zo in dat deze ook "Even" als parity gaat gebruiken net als de Inepro? Ze zitten op dezelfde Modbus aangesloten natuurlijk. Dan kan toch niet het ene apparaat "None" en het andere apparaat "Even" als parity gebruiken? 9600 baud met 8 databits is dan wel weer gelijk gelukkig.

Heeft iemand zowel de Inepro als de sensorbox V2 op dezelfde modbus pinnen zitten en wat heb je daarvoor moeten instellen?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het is geen enkel probleem om baudrates/parity te mixen op één modbus.
Modbus is heel simpel:
- Alleen de master vraagt iets aan een specifieke slave
- Alleen als een slave iets gevraagd wordt antwoordt deze en verder is de slave stil

Als er een bericht op de verkeerde baudrate op verkeerde parity binnenkomt dan zal een slave dat niet begrijpen en dus gewoon negeren. Hij antwoord immers alleen als hij correct aangesproken wordt.

Ik heb hier al jaren 4 Eastron-modbus meters in één bus zitten. De 1-fase varianten doen slechts 9600 baud en de 3-fase 38400. Die poll ik één keer per seconde alle 4 sequentieel, met verschillende baudrates. Geen centje pijn.

• sjoerd-p
ocaj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:22:
Het is geen enkel probleem om baudrates/parity te mixen op één modbus.
Dat is goed nieuws! Dan is het alleen nog uitvinden waarom mijn Inepro meter niet door de SmartEVSE gevonden wordt op het juiste adres en met Wago als ingestelde meter in de SmartEVSE. Misschien inderdaad het hardwareprobleem dat anderen ook hadden. Ik wacht even het antwoord van Michael af. Als de Inepro werkt, kan ik daarna ook de Sensorbox v2 weer op de lijn zetten. Ik wilde uitsluiten dat die het feestje verstoorde. Die wordt namelijk wel netjes herkend.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• sjoerd-p
Gelijk nog een vraag die ik hier in het forum of documentatie nog niet terug kan vinden. Kun je ook zelf kostenvrij laden en gasten via Tap Electric af laten rekenen? Of gaan alle transacties dan altijd via OCPP en moet ik dan net als iedereen met een publieke laadpas werken en krijg ik daar de rekening en de lagere inkomsten weer terug?
Dus:
Eigen pas -> gewoon gratis laden, geen kosten bij Tap Electric (ik gebruik momenteel het UID van mijn OV Chipkaart en dat werkt prima als laadpas op de SmartEVSE om de paal vrij te geven)
Vreemde pas -> openbare laadsessie tegen ingesteld tarief en vergoeding van de stroomkosten minus de Tap Electric kosten

Ik zou het niet erg vinden als mijn eigen laadsessies ook bij Tap Electric komen, maar wil natuurlijk niet extra betalen voor de eigen laadsessies want die kan ik niet verrekenen via een werkgever of wat dan ook.

• Frankyy
  • Niet online
sjoerd-p schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:41:
Gelijk nog een vraag die ik hier in het forum of documentatie nog niet terug kan vinden. Kun je ook zelf kostenvrij laden en gasten via Tap Electric af laten rekenen? Of gaan alle transacties dan altijd via OCPP en moet ik dan net als iedereen met een publieke laadpas werken en krijg ik daar de rekening en de lagere inkomsten weer terug?
Dus:
Eigen pas -> gewoon gratis laden, geen kosten bij Tap Electric (ik gebruik momenteel het UID van mijn OV Chipkaart en dat werkt prima als laadpas op de SmartEVSE om de paal vrij te geven)
Vreemde pas -> openbare laadsessie tegen ingesteld tarief en vergoeding van de stroomkosten minus de Tap Electric kosten

Ik zou het niet erg vinden als mijn eigen laadsessies ook bij Tap Electric komen, maar wil natuurlijk niet extra betalen voor de eigen laadsessies want die kan ik niet verrekenen via een werkgever of wat dan ook.
In Tap Electric onder de locatieinstellingen kan je een tag ID ingeven voor gratis laden.
Het ID kan je uit Smartevse topic RFIDLastRead halen of waarschijnlijk ook wel met een Android telefoon.

TAP Electric > Beheer (onderaan) > (je locatie) > Toegang > Keys voor gratis gebruik

• bjab
sjoerd-p schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Dat is goed nieuws! Dan is het alleen nog uitvinden waarom mijn Inepro meter niet door de SmartEVSE gevonden wordt op het juiste adres en met Wago als ingestelde meter in de SmartEVSE. Misschien inderdaad het hardwareprobleem dat anderen ook hadden. Ik wacht even het antwoord van Michael af. Als de Inepro werkt, kan ik daarna ook de Sensorbox v2 weer op de lijn zetten. Ik wilde uitsluiten dat die het feestje verstoorde. Die wordt namelijk wel netjes herkend.
Ik moest zelf wat instellingen op mijn inepro instellen, zie deze post voor wat hints: vooral het modbusadres is van belang ;). Vooral ook de juiste versie van de manual hielp, er zijn meerdere in omloop
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82345854#82345854

• stegen

stegen

8710Wp

Ik heb dank zij @adze ook een InePro aan mijn test opstelling hangen.
aansluiting 22 is A
aansluiting 23 is B

Stel het modbus adres in op een adres boven de 10.
Als EVmeter Adres moet je op de SmartEVSE hetzelfde adres instellen.
Baudrate inderdaad op 9600, en Parity op None.

Ik moest een beetje spelen met de knoppen, vasthouden voor 5 seconden, soms tegelijkertijd indrukken om te bevestigen. het adres stel je in bij de optie PRO-2 (rechterknop vasthouden)
De baudrate en parity bij de optie PRO-3

• sjoerd-p
stegen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:08:
Ik heb dank zij @adze ook een InePro aan mijn test opstelling hangen.
aansluiting 22 is A
aansluiting 23 is B

Stel het modbus adres in op een adres boven de 10.
Als EVmeter Adres moet je op de SmartEVSE hetzelfde adres instellen.
Baudrate inderdaad op 9600, en Parity op None.

Ik moest een beetje spelen met de knoppen, vasthouden voor 5 seconden, soms tegelijkertijd indrukken om te bevestigen. het adres stel je in bij de optie PRO-2 (rechterknop vasthouden)
De baudrate en parity bij de optie PRO-3
Het adres heb ik prima kunnen aanpassen in de Inepro (en in de SmartEVSE). Zowel 112 als 12 gebruikt. De draden zitten ook zeker goed. Doorgemeten met een multimeter op de schroefjes. Parity kan ik niet instellen op de Inepro en volgens de gebruiksaanwijzing is dit een vaste waarde die helaas "Even" zou zijn. Ik weet niet of er meerdere versies in omloop zijn, maar ik kan ook nergens in het menu de instelling wijzigen. Alleen het modbudadres en de snelheid. En inderdaad, je moet de knop naar rechts 5 seconde inhouden om het menu in te gaan en beide pijltjes tegelijk 3 seconde om een waarde te bevestigen. Dat is allemaal goedgegaan.

• sjoerd-p
sjoerd-p schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:20:
[...]
Het adres heb ik prima kunnen aanpassen in de Inepro (en in de SmartEVSE). Zowel 112 als 12 gebruikt. De draden zitten ook zeker goed. Doorgemeten met een multimeter op de schroefjes. Parity kan ik niet instellen op de Inepro en volgens de gebruiksaanwijzing is dit een vaste waarde die helaas "Even" zou zijn. Ik weet niet of er meerdere versies in omloop zijn, maar ik kan ook nergens in het menu de instelling wijzigen. Alleen het modbudadres en de snelheid. En inderdaad, je moet de knop naar rechts 5 seconde inhouden om het menu in te gaan en beide pijltjes tegelijk 3 seconde om een waarde te bevestigen. Dat is allemaal goedgegaan.
Update: Nu wel gelukt om Parity op None te krijgen. Stroom er nog even 10 seconde af gehad en het werkt! Ik had een andere gebruiksaanwijzing en daar stond expliciet in dat de parity van de PRO380-MOD niet aangepast kan worden, maar dat kan dus wel! Tijd om ook de sensorbox weer aan te sluiten en dan zou alles moeten werken.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:11
Een vraag over het aansluiten van de RFID lezer (M12) op de SmartEVSE v3. Ik lees het volgende in de handleiding:

When using the RFID reader together with a 12V RGB LED, please disconnect the BROWN and GREEN wire from the RFID reader, as this may cause interference, and prevent reading a card successfully.

Ik heb ook de drukknop (met RGB LED ring) van Stegen aangesloten. Moet ik nu bruin en groen dus NIET aansluiten? Daar ging ik dus vanuit maar de RFID lezer wil geen enkele RFID kaart lezen helaas.

Voordat ik de boel weer openmaak en bruin en groen alsnog aansluit, kan iemand me vertellen wat de juiste aansluiting moet zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzyfAfbSqmKtIPY-yzMIl1e7Ql8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yWulK9u4GSc0JDwg8K6IKMS1.png?f=user_large

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
stefxx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:02:
Een vraag over het aansluiten van de RFID lezer (M12) op de SmartEVSE v3. Ik lees het volgende in de handleiding:

When using the RFID reader together with a 12V RGB LED, please disconnect the BROWN and GREEN wire from the RFID reader, as this may cause interference, and prevent reading a card successfully.

Ik heb ook de drukknop (met RGB LED ring) van Stegen aangesloten. Moet ik nu bruin en groen dus NIET aansluiten? Daar ging ik dus vanuit maar de RFID lezer wil geen enkele RFID kaart lezen helaas.

Voordat ik de boel weer openmaak en bruin en groen alsnog aansluit, kan iemand me vertellen wat de juiste aansluiting moet zijn?

[Afbeelding]
Qua kleurcodering zit ie goed aangesloten, de aderen met het koper in de klem of toevallig op de isolatie geklemt.
Anders sluit je hem eens volledig aan met alle aders.

Als het goed is hoor je een bevestiging van het aanbieden van een RFID ? (bliepje uit de smartevse)
En heb je de configuratie voor RFID ingesteld in de SmartEVSE?

[ Voor 5% gewijzigd door Henry_ op 03-02-2026 21:21 ]

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:11
Henry_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Qua kleurcodering zit ie goed aangesloten, de aderen met het koper in de klem of toevallig op de isolatie geklemt.
Anders sluit je hem eens volledig aan met alle aders.
Dank voor de bevestiging. Ik zal het binnenkort nog eens nalopen. En anders inderdaad met alle aders. Enig idee waar die twee aders voor zijn dan, als het blijkbaar ook zonder kan?
Als het goed is hoor je een bevestiging van het aanbieden van een RFID ? (bliepje uit de smartevse)
En heb je de configuratie voor RFID ingesteld in de SmartEVSE?
Configuratie heb ik goed ingesteld. En ik hoor ook niks, dus eerst maar eens de verbinding checken.
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste