Kaspers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:00:
[...]
Als ik met 14A ga laden, zit ik mijns inziens veilig, eens? Ik ga in ieder geval met de 16A alamat niet nat op mijn hoofdzekering, daar zit de smeltvariant in, dus vervelend als die een keer klapt. Zou ik met 20A gaan afzekeren en er loopt een keer wat meer vermogen en de hoofdzekering smelt door, dan zitten we een tijdje zonder.
Ik heb ook een smeltzekering als hoofdzekering.
Ik heb dus 20A automaten.
Selectiviteit is een heel betrekkelijk begrip. Het is selectief om 4x16A op 1x 25A fase aan te sluiten. Als je die 4 groepen helemaal uitgekiend vol hebt geplempt gaat de hoofdzekering er toch echt uit vanwege 64A belasting.
Behalve de evse zit er helemaal niks anders op de automaten dus "er is geen kans dat je langdurig 20A gaat trekken". Als jij je laadstroom op 16A, of zelfs 14A zet dan gaat er helemaal geen 20A lopen.
check ook onderstaand grafiekje mbt afschakeltijd:
Je 25A hoofdzekering kan dus 10seconden lang 50A hebben en/of 20 seconden [25A + 16A].
Dat gaat dus niet direct fout.
Ik heb 2 jaar lang de boel bewaakt met voeden van api vanuit mijn DMRS2.2 P1 sport op 10sec (sinds vorige week heb ik DMRS5). Dat is altijd goed gegaan. Ik had de "max mains" wel op 23A gezet voor "net een beetje extra headroom".
Was wel echt de rand.
Je hebt dan dus 20seconden als er bij maximale 25A belasting opeens een hele groep van 16A bij komt (voor mij een reële situatie als ik de sauna aan zet tijdens het laden. Dat heb ik dus daadwerkelijk getest).
Met beetje pech duurt het 10seconden voordat de P1 dat rapporteert. De auto reageert in mijn geval met een gemeten 5seconden reactietijd. Tel daar 2x 1sec api communicatie bij op en je hebt een worst case reactie tijd van 17seconden op een max van 20seconden.
Daarom had ik de max-mains dus op 23A gezet. Net een beetje extra headroom.
In solar mode op 20A is ook geen probleem want die 20A gaat helemaal niet door de hoofdzekering maar komt voor minimaal 1/3 van het dak met mijn 3fase PV systeem. Het is intern gesaldeerd dus in slechtste geval mains currents van -6.6A, -6.6A, +13.2A.
[
Voor 12% gewijzigd door
Stefannn op 14-03-2026 14:27
]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV