• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:48
Flesym schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:08:
[...]

Dank voor het antwoord. Maar de type B aardlekschakelaar is hiervoor niet genoeg?
Ik heb een DSMR5 meter dus daar verwacht ik geen probleem.
Er zijn 2 soorten “B”.
B afschakel karakteristiek, dat is de afschakel snelheid.
En “B” als tegenhanger van “A” zijnde de extra dc beveiliging. Die kosten echter gauw 400euro.
Ik kan jouw 19-440 niet vinden, zelf even kijken dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:23:
[...]

Er zijn 2 soorten “B”.
B afschakel karakteristiek, dat is de afschakel snelheid.
En “B” als tegenhanger van “A” zijnde de extra dc beveiliging. Die kosten echter gauw 400euro.
Ik kan jouw 19-440 niet vinden, zelf even kijken dus.
Deze is geïnstalleerd voor mijn EVhub. Volgens mij met de juiste DC beveiliging.
https://www.elektramat.nl...40a-30ma-type-b-85002011/

[ Voor 28% gewijzigd door Flesym op 28-12-2025 19:31 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
@Flesym Verwijder even alle tracking info uit je link (alles vanaf het vraagteken). Dat scheelt een boel tracking, en je post ziet er ook een stuk beter uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stefannn
Flesym schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:06:
[...]

Deze is geïnstalleerd voor mijn EVhub. Volgens mij met de juiste DC beveiliging.
https://www.elektramat.nl...40a-30ma-type-b-85002011/
Ja die heeft dus een echte dc beveiliging. Dan hoeft er inderdaad niks bij.

Kortom…
Smart evse erin is in principe het enige dat nodig is.
Ehh… relais is wel een type met 230V spoel? Zo te zien wel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
grjn schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:31:
Ik ben ook bezig met een zelfbouw laadpaal project in een oude Ecotap. Hier zit een ABB B23 meter met modbus bij, echter kijg ik hem niet werkend.

Aansluiting:
- A verbinden met B en visa versa
- GND aansluiten
- 150 Ohm weerstand tussen A en B

Configuratie:
Baud 9600
Adres 16
Party Even none

Edit: het werkt nu, had blijkbaar nog niet alle configuraties uitgespeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een ABB B23 112-10M liggen. Net even anders als in de spec lijst staat. Echter heeft ook modbus functionaliteit. Echter lees ik in je verhaal dat je een weerstand tussen A en B moet zetten? En ground moet aansluiten? Kan je dat iets toelichten waar je dat op aansluit bij de smartevse?

Ik heb een avond zitten prutsen maar kreeg deze meter niet werkend met alleen draden tussen A B en die geswapt.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Chris96 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:03:
[...]
Ik heb een ABB B23 112-10M liggen. Net even anders als in de spec lijst staat. Echter heeft ook modbus functionaliteit. Echter lees ik in je verhaal dat je een weerstand tussen A en B moet zetten? En ground moet aansluiten? Kan je dat iets toelichten waar je dat op aansluit bij de smartevse?

Ik heb een avond zitten prutsen maar kreeg deze meter niet werkend met alleen draden tussen A B en die geswapt.
Voor zover ik weet is modbus een zwevende bus. Die moet je dus vooral niet aan één kant aan aarde of massa hangen.

En die afsluitweerstand is vooral van belang bij een lange bus. Mijn bus gaat van de meterkast beneden naar zolder (2e etage), dan weer naar beneden en naar de schuur, met een draadlengte van 15-20 meter. En dat zonder afsluitweerstand.
Functioneert zonder problemen.

Als je bus veel langer wordt (100+ meter?) zal dat mss belangrijker zijn. Voor korte bussen niet zo, heb ik begrepen.
Mogelijk wel als je storende elementen in de buurt hebt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Chris96
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:15:
[...]

Voor zover ik weet is modbus een zwevende bus. Die moet je dus vooral niet aan één kant aan aarde of massa hangen.

En die afsluitweerstand is vooral van belang bij een lange bus. Mijn bus gaat van de meterkast beneden naar zolder (2e etage), dan weer naar beneden en naar de schuur, met een draadlengte van 15-20 meter. En dat zonder afsluitweerstand.
Functioneert zonder problemen.

Als je bus veel langer wordt (100+ meter?) zal dat mss belangrijker zijn. Voor korte bussen niet zo, heb ik begrepen.
Mogelijk wel als je storende elementen in de buurt hebt?
Ik zag dat in meedere voorgaande berichten voorbij komen dat er een weerstand tussen is gezet. En GND aansluiten vandaar dat ik er specifiek naar vroeg.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Chris96 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:51:
[...]
Ik zag dat in meedere voorgaande berichten voorbij komen dat er een weerstand tussen is gezet. En GND aansluiten vandaar dat ik er specifiek naar vroeg.
Die weerstand kan kloppen dus. Vooral bij langere verbindingen.
Let op overigens dat het één lange lijn moet zijn. Stervorming (aftakkingen, zijtakken) mag dus niet.

Wat die GBD betreft: waar moet je die dan op aansluiten?

<John O`Mill>

• Chris96
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:54:
[...]

Die weerstand kan kloppen dus. Vooral bij langere verbindingen.
Let op overigens dat het één lange lijn moet zijn. Stervorming (aftakkingen, zijtakken) mag dus niet.

Wat die GBD betreft: waar moet je die dan op aansluiten?
Dat was dus ook mijn vraag, vandaar dat ik hoop dat onderstaande tweaker dit bericht nog even leest _/-\o_
grjn schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:31:
Ik ben ook bezig met een zelfbouw laadpaal project in een oude Ecotap. Hier zit een ABB B23 meter met modbus bij, echter kijg ik hem niet werkend.

Aansluiting:
- A verbinden met B en visa versa
- GND aansluiten
- 150 Ohm weerstand tussen A en B

Configuratie:
Baud 9600
Adres 16
Party Even none

Edit: het werkt nu, had blijkbaar nog niet alle configuraties uitgespeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Andrehj
  • Laatst online: 22:15
Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:15:
Hm, in alle documentatie die ik vind wordt die ground wel genoemd. Hier is die in ieder geval in beide modbus-circuits (geen Smart EVSE) aan beide zijden aangesloten
Dat klopt, maar als je het netjes doet, heb je aan beide uiteinden van een modbus-string een 120 Ohm afsluitweerstand. Zo voorkom je reflecties van het signaal en potentiële storingsbronnen. Ook dat heb ik hier maar zo ingevoerd. Het scheelt ook dat die weerstand in diverse devices al ingebouwd zit, en je die vaak eenvoudig aan kunt koppelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:17

hrv

Ook ik zit aan een grotere lengte vast. totaal wordt zeker 25-30 meter.

Wat is nu beter? Een officiële signaal-grondkabel? of een Grondkabel STP?
Het lijkt mij dat een goede signaalkabel, bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...s2-d0-a3-groen-per-meter/ de betere keuze is?

Deze is ook dikker (18AWG) dan een goede UTP / STP kabel (AWG24).

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:16
Dat zijn 6 aders. Mogelijk 4 teveel voor jouw doel. Ik ben voor deze gegaan.

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:49
Ik heb deze https://www.elektramat.nl/emhub-utp-cat-5e-per-meter-4080158 gebruikt. 6 aders teveel maar een stuk goedkoper en werkt ook.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Heren MOD bus
Wat @Hippe Lip zei zit aardig in de buurt.
Onderstaan werkt met mod bus op 9600 baud ( waar wij normaal op werken) werk je op 115kbaud zijn de eisen wel streng.
Je kan over 100 meter untwisted kabels gebruiken.. het lieft natuurlijk getwist .en in de grond, wel grond kabel waardig nemen.

De A en de B zijn floating signaal draden, met een kleine negatieve voorspannng (bv A op 2,4 en B op 2,6 v)
Ten opzicht van ground .. nu mag die groud 25 volt verschillen en zelfs een wissel spanning hebben tussen zender en ontvanger.
Er word steeds gekeken naar het verschil tussen de A en de B line + of - om het zo te zeggen.
Bij 9600 baud is de kabel afsluit weerstanden ( welk tussen de A en de B line zitten ) niet meer zo belangrijk ..( soms zitten er al in de zender print).

Een T splitsing van 10 meter in je netwerk op 115kb zit moet je afsluit weerstanden verdelen ( dus op einde t splitsing 2x de waarde) , afsluit weerstand blijft dan 2x 120ohm. ( een bij zender (120) en 2x bij ontvanger (2x 240 ohm)
Bij 9600 Baud mag je rustig de weerstanden plaatsen zoals boven beschreven en mag je T splitsing veel langer zijn.

Wat ik doe is een 8 aderig netwerk kabel verdelen in 4 voor 100Mb net werk en de ander 2 draden voor modbus A en B en 2 draden voor temperatuur meting dsb20, over dik 15 meter met T splitsingen.

De ground mag floating zijn .. hoeft niet speciaal aan aarde liggen.

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 19:05
Ik heb hem werkend gekregen met de instelling zoals hierboven beschreven, dus de A aan B en de B aan de A. Uiteindelijk waren ground en de weerstand niet nodig bij het korte getwiste draadje van mij. Controleer goed of de Smart EVSE goed ingesteld staat, had soms dat de instelling toch niet bevestigd waren.

Daarnaast kun je op de ABB B23 meter ook het nodige instellen, zorg dat deze op MODBUS, de juiste baud rate en adres staat.

Succes!
Chris96 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:03:
[...]

• Refthoom
Het heeft even geduurd maar het is nu toch (bijna) klaar, de ombouw van een 'TheNewMotion' Lolo laadpaal naar SmartEVSE. Het is een ouder 1 fase model, maar dat maakt uiteindelijk niet zoveel uit, het enig wat jammer is, is dat de buitenkap er best verweerd uitziet. Tegelijkertijd maakt het dat wel een soort sleeper :)

De SmartEVSE zit er ondersteboven in. Dat kwam beter uit voor de bekabeling en als de kap er op zit zie je dat toch niet meer. Een stukje DINrail kon ik aan de ene kant vastschroeven met een bestaand bevestigingspunt, aan de andere kant moest ik wat creatiever zijn.

De oplettende lezer ziet dat er geen kWh meter in zit. Daar heb ik geen behoefte aan, de laadpaal is alleen voor prive gebruik. Heb ik 'm later toch nodig dan kan ik die in de meterkast plaatsen en op de modbus bij de Sensorbox aansluiten. Ook heeft de antenne van de interne ESP32, op de foto aan de rechtse zijde van de SmartEVSE, door het weglaten van de kWh meter wat 'lucht' wat hopelijk positief werkt voor de WiFi verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRljcZ1u_Q4BMo47rYa1faH4NoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CH4Kk0XgZjRGBK9OSSGb0FJ5.jpg?f=fotoalbum_large

De printplaat rechtsonder had oorspronkelijk het aansluitblok voor L1, N en PE (aarde). Daar heb ik alle onderdelen vanaf gehaald, aan weerszijden gladgeschuurd en 5 Wago doorverbinders erop gelijmd voor de 3 fasen L1/L2/L3, Nul en Aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VswjHoenlFRhnBN7CulgyV40evg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vJJxVD5MoaJx991QtHKDA1O.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog een stuk 3-fase Ymvk 2,5mm2 liggen (lekker makkelijk voor de juiste kleuren) wat ik gebruikt heb voor de aansluitingen van de Wago's naar het relais en van het relais naar de type 2 socket (die bleek gelukkig gewoon alles te hebben voor 3 fasen) met de residual current detector ertussen.

Edit
!!!BELANGRIJK!!! op foto loopt de aarddraad ook door de residual current detector (RCD), dan werkt de beveiliging niet goed. De aarddraad moet buitenlangs de RCD lopen, dat ga ik aanpassen.
/Edit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvydraM245dSEdcVQmX_tWG0fX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBMxGo0BuAeg8O8sguxyuI7C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6SE1N_frFE9QgzEejE6vcIEqt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNTZeRC9HOocGBLECZru7Apj.jpg?f=fotoalbum_large

De oorspronkelijke RGB Led kon ik hergebruiken. Het is een Common Anode type wat ook met de SmartEVSE werkt. De connector heb ik vervangen door een JST PH2.0 connector van Ali zodat ik deze direct in de connector op de SmartEVSe kon plaatsen. De draden voor SW en GND heb ik weggelaten, die doen niets hiervoor. Wel heb ik weerstanden opgenomen omdat de RGB Led nu met 12V wordt aangestuurd. Dat is 470 ohm voor Rood, 390 ohm voor Groen en 390 ohm voor Blauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z8xRnDUCuV1XOOLpK7juhWkx9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLwbsGRHAqchfEK8zPQplFrE.jpg?f=fotoalbum_large

De oorspronkelijke prinplaat voor de RFID lezer heb ik als sjabloon gebruikt voor een plaatje, daarin een gaatje gemaakt voor de draad en de RFID lezer erop geplakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUlxSdd9tq6yjlPO7TCpiVqU2lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3Y7RvFBoQ5ItwcXWZPfoH7V.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo goed te zien op de foto maar ook de oorspronkelijke locking solenoid kon ik hergebruiken en is op de SmartEVSE aangesloten, net als de CP en PP draden. Ook hier de connectors er afgeknipt en ferrules aangebracht voor het contactblok.

Tussen het Relais en de SmartEVSE zit een "SEP Europe DIN-rail adapter voor wago lasklem 6x 3-voudig". Dit is een stuk plastic wat op de DINrail past en waarin je Wago type 221 klemmen kunt plaatsen. Handig als doorverbindingsblok. Uiteraard is ook de oorspronkelijke aardrail aangesloten, zodat de behuizing geaard is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMoLmkLiuFo5AP9QRCYPAAgZD5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D7e2YVuNqYrI9q2PAmtM8vZX.png?f=fotoalbum_large

Voor de connectie naar de sensorbox v2 heb ik ook een oorspronkelijke printplaat hergebruikt, hier waren 2 RJ45 en 1 RJ6(?) connector beschikbaar. De middelste RJ45 bleek geschikt. Een (standaard) UTP ethernetkabel conform 568a kleurcodering pakt daarop namelijk precies twee aderparen. Zo afgemonteerd is op de SmartEVSE:
  • 12V op wit/groen ( - ) en groen ( + )
  • modbus op wit/oranje ( B ) en oranje ( A )
De niet gebruikte connectors heb ik dichtgekit zodat alleen deze RJ45 beschikbaar is. Op de printplaat heb ik de voet van de JST connector er afgehaald en de 4 draden (voor GND, 12V, A en B ) naar de SmartEVSE aan de 4 linkse pinnen gesoldeerd. De rechtse 4 pinnen heb ik verwijderd. Daarna hotglue erop als isolatie en mechanische versterking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Hu3VGbUrMhIkM1nkkMzk_iTUgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yapx4dC237nX4xyUiyYZnch8.png?f=fotoalbum_large

De sensorbox hangt er even met een kabeltje aan voor het testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcnCCJ-Fot3docRzDIaPy5CJ0vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7sf0vomxLCadpnXtQGnjJPa.jpg?f=fotoalbum_large

De Lolo heeft een binnen- en een buitenkap. De binnenkap zit met tig schroeven gemonteerd. Voor het geval dat ik de SmartEVSE met de USB-C aan de PC moet hangen, heb ik een chassis deel van Ali in de kap gemaakt, zodat ik 'm kan inpluggen terwijl de kap nog gewoon dicht is (en de schakelaar in de meterkast UIT is!!!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLKKjlPjKbZlMU8dYJV8RtRyOHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbUZPf1nbeZ49SfR6ibxubtl.jpg?f=fotoalbum_large

En met de binnenkap erop ziet het er dan zo uit. Rechtsonder bij de Wago's heb ik een plaatje gemaakt. Het zorgt ervoor dat de Wago's niet geopend kunnen worden als het plaatje is gemonteerd en het dicht het gat naast de Wago's waar je anders met je vingers in zou kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxsUzLKPSB2hVARX_BYF3MVZK3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ccl4UZGt4fzKw9yHvSE5YBvc.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het testen heb ik tijdelijk een snoer met randaarde op PE, N en L1 aangesloten. Daarmee kon ik de firmware updates van de SmartEVSE en de Sensorbox uitvoeren. Ook heb ik de meeste functies kunnen testen.

Volgende stap is buiten monteren maar dat komt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Refthoom op 30-12-2025 08:42 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

@Refthoom heb je nu de hele kabel/alle 5 aders door de rcb gedaan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Refthoom
timovd schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:49:
@Refthoom heb je nu de hele kabel/alle 5 aders door de rcb gedaan?
Ja.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Refthoom geel/groen hoort daar niet doorheen, want dan gaat de beveiliging niet (goed) werken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Refthoom
@timovd Kun je dat svp toelichten?

[ Voor 24% gewijzigd door Refthoom op 29-12-2025 22:00 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Refthoom als er stroom weglekt via aarde, is de som van de stroom die door de RCD loopt nog steeds 0, dus wordt er niets gedetecteerd.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:44
timovd schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:09:
@Refthoom als er stroom weglekt via aarde, is de som van de stroom die door de RCD loopt nog steeds 0, dus wordt er niets gedetecteerd.
Tenzij de stroom weglekt door een andere aarde, wat meestal in gevaarlijke situaties het geval is, maar in principe heb je wel gelijk.
De groen gele aarde draad hoort inderdaad niet door de rcd meet lus te lopen. Een aardlek schakelaar meet het verschil tussen de fase en de nul draad. Er vanuit gaande dat in een normale gezonde situatie alle stroom vanuit de fase naar de nul loopt zou een verschil tussen fase en nul betekenen dat het ergens anders naar toe is gelopen. Hierop zal de schakelaar afschakelen.
Als deze stroom echter in deze situatie via de groen gele aarde draad terugloopt zal de aardlek detectie denken dat alles in orde is, terwijl dat niet zo is…
Hopelijk helpt deze uitleg.

• Refthoom

Dat de totale stroom heen en terug door 3 fasen en nul elkaar in normale omstandigheden opheft, dat is uiteraard duidelijk. Voor een lekstroom gaan jullie uit van aarde. Dat komt voort uit de beveiliging van 'natte" apparaten zoals een wasmachine, waar een 'nat lek' of een mechanische schade aan bedrading in een metalen behuizing een lek naar aarde oplevert. Bij een elektrische auto en de lader daarin, lijkt het mij dat een DC stroom uit de accu, bij een defect in de elektronica, willekeurig naar elk van de 5 aders kan lekken waarvan er 4 samen door de RCD gaan en wat door dat samengaan dan niet gedetecteerd zou worden.
Het is te laat, ik kan niet meer denken |:( ik ga het morgen verder uitzoeken. Bedankt voor de snelle reacties.

Edit: zie mijn reactie verderop.

[ Voor 20% gewijzigd door Refthoom op 30-12-2025 08:55 ]

• X21r
  • Nu online
Refthoom schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:38:
Bij een elektrische auto en de lader daarin, lijkt het mij dat een DC stroom uit de accu, bij een defect in de elektronica, willekeurig naar elk van de 5 aders kan lekken waarvan er 4 samen door de RDC gaan en wat door dat samengaan dan niet gedetecteerd zou worden. Als een RDC dus alleen een lek naar aarde beveiligd, lijkt me dat maar een 'halve' beveiliging.
De stelling hier boven is vreemd .. de accu is namelijk "rechtstreeks" met het licht net door verbonden !!!! aan een der polen.
Net zo als bij zonnepanelen (een pool "rechtstreeks" door verbonden is aan het lichtnet), in de omvormer van de zonnepanelen zit standaard al een DC lek detector in..

Nu als je met 50Hz een lekstroom heb zal die in beide golfvormen (positief/ negatief) een even hoge stroom sterkte hebben.
Mocht je met een batterij een lekstroom creëren naar aarde dan zal een der golf vormen (positief of negatief) een hoge lekstroom geven en de ander een lagere lekstroom.

De aarde draad MOET er niet door. punt.

De foute stroom "moet" standaard door de aarde leiding lopen ( die je niet meet).
Mocht iemand de + pool aan raken met natte handen en voeten, dan loopt de stroom via een andere aarde weg .
Dus je meet alleen de 4 toevoer draden L0 L1 L2 L3 en hiervan moet alle stroom heen en terug komen.. niets mag ontsnappen ;-)

Mocht je aarde draad dus ergens onderbroken zijn.. dan zou de auto onderspanning kunnen staan , vandaar dat je alleen de toevoer draden meet, en op tijd probeert de spanning er af te gooien.

• Refthoom
@timovd @X21r @Beer070 Dank voor jullie reacties, ben weer blij met deze community. Ik heb mijn post aangepast en zal de bedrading corrigeren.

Mijn denkfout lag hierin:
- Op het moment dat de auto is aangesloten, is het gewoon een 'nat' elektrisch apparaat zoals bijvoorbeeld een wasmachine. De accu en het gelijkstroom stuk leidden me daar vanaf.
- De RCD dient alleen om de aardlekschakelaar in de meterkast te beschermen zodat die zijn werk goed blijft doen. Mijn aanname was dat het ook een bescherming voor de laadpaal intern was.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

lasharor

7 december 2004

Ik wil een 1 fase smartevse laadpaal gaan bouwen. Maar, heb een aantal vragen:
  1. [insert] vraag over MQTT in plaats van de sensorbox. [/insert] :+ De discussie hier voorgaande is mij duidelijk. Mijn huidige p1 meter stuurt elke 1 seconde data naar een MQTT server. Ik begrijp dat ik deze gewoon kan gebruiken met smartevse. Ik zie ook, altans in HA of ik teruglever of van het net gebruik. Kan ik dit ook gebruiken SmartEvse? Ik heb dus specifiek een "Power Consumed" en "Power Produced" topic
  2. Ik heb deze aardlekautomaat gekocht. Type A, dus wanneer ik de Residual Current Sensor aansluit voldoet het weer. Is dit correct?
  3. Ik wil graag een vaste kabel door de muur. In combinatie met een mooie ophangset als deze. Hoe werk ik de doorvoer van de kabel netjes af?

• Refthoom
lasharor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:57:
Ik wil een 1 fase smartevse laadpaal gaan bouwen. Maar, heb een aantal vragen:
<knip>
Ik wil graag een vaste kabel door de muur. In combinatie met een mooie ophangset als deze. Hoe werk ik de doorvoer van de kabel netjes af?
Ik zou in ieder geval zorgen dat het gat door de muur, aan de binnenkant hoger zit dan aan de buitenkant, zodat regenwater wat langs de gevel loopt niet naar binnen loopt. Een PVC buis door het gat en daar de kabel door maakt het makkelijker om de kabel door te voeren. Aan weerszijden wat kit zodat de boel goed afgesloten is tegen beestjes en tocht.

N.B.: De link naar de ophangset werkt bij mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Refthoom op 30-12-2025 10:08 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:50
lasharor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:57:
…Hoe werk ik de doorvoer van de kabel netjes af?
Google is je vriend …. zoekopdracht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaBZUVTWr4hIAeugFYQLz3nyAnM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zdCYMcadEqfFCrIPc95fv9DZ.jpg?f=user_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@lasharor waarom 1 fase? Ik heb een auto met 1 fase lader, maar toch er voor gekozen om een 3f laadpaal te bouwen.

• lasharor
  • Laatst online: 16:38

lasharor

7 december 2004

timovd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:34:
@lasharor waarom 1 fase? Ik heb een auto met 1 fase lader, maar toch er voor gekozen om een 3f laadpaal te bouwen.
Omdat ik een 1 fase aansluiting heb. Ik verwacht niet dat ik ooit in dit huis zal verzwaren naar een 3 fase aansluiting. Ik wil graag die kosten laag houden om ROI te maximaliseren.

Mijn auto hoeft ook niet super snel vol, dus de meerwaarde ontgaat mij een beetje.

• Stefannn
lasharor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:26:
[...]

Omdat ik een 1 fase aansluiting heb. Ik verwacht niet dat ik ooit in dit huis zal verzwaren naar een 3 fase aansluiting. Ik wil graag die kosten laag houden om ROI te maximaliseren.

Mijn auto hoeft ook niet super snel vol, dus de meerwaarde ontgaat mij een beetje.
Dan heb je waarschijnlijk een 1x40A aansluiting gok ik.
@timovd, ik zie dat hij een 32A alamat heeft gekocht dus dat wordt waarschijnlijk een 7.2kW 1 fase aansluiting, geen 3.6kW.
Defacto heb je dan het vermogen van 2/3 van een reguliere 3fase aansluting.
Dat is helemaal niet verkeerd.
Op 7.2kW is de efficiency nog heel behoorlijk en je laadt inderdaad van 21:00 tot 8:00 vrijwel elke auto van 0% tot 100%.
En als je zomers op PV laadt heb je het voordeel dat je geen 1fase<>3fase hoeft te schakelen. Zomers op PV is 1x16A eigenlijk net te weinig en 3x16A net te veel (ik laad zomers op 1x20A zonder omschakelen en dat bevalt me best goed).

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:20
lasharor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:26:
[...]

Bovendien als je zonnepanelen hebt: hoe vaak is er voldoende opbrengst om effectief voordeel te hebben die 3 fase rechtvaardigd.

22,29 kWh/100km

• Refthoom
Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:56:
[...]
<knip>
En als je zomers op PV laadt heb je het voordeel dat je geen 1fase<>3fase hoeft te schakelen.
<knip>
Waar kan ik meer info vinden over dat 3fasen/1fase laden en schakelen bij PV panelen?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:55
Na zelf heel wat projecten gedaan te hebben heb ik twee open einde 3 fase 32A laadkabels over van 5m (werden bij mijn Alfen’s geleverd).

Voor de hobbyist of zelfbouwer, stuur me gerust een DM, mogen voor een fijn Tweaker prijsje weg.

Normaal zou ik zoiets in v&a gooien maar die categorie bestaat nog niet 😅.

• Stefannn
Refthoom schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:50:
[...]

Waar kan ik meer info vinden over dat 3fasen/1fase laden en schakelen bij PV panelen?
hier
En dan met name:
- mode (om naar solar te schakelen)
- contact2 (dat is de feitelijke 1/3fase switch)
Maar als je een 1fase installatie hebt zal je dat nooit nodig hebben

• Refthoom
Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:34:
[...]

hier
En dan met name:
- mode (om naar solar te schakelen)
- contact2 (dat is de feitelijke 1/3fase switch)
Maar als je een 1fase installatie hebt zal je dat nooit nodig hebben
Dankjewel. Ik heb wel 3 fasen laden en ook PV maar het nut ontgaat me nog even (noem me gerust blond).

Is dit vanwege de minimum laadstroom van 6A wat ik ergens gelezen heb?
Hoe gaat dat met een 3 fasen inverter voor PV (heb nu nog 1 fase maar wil mijn PV upgraden, meer vermogen en 3 fasen inverter)?
En als er ook nog een batterij is?

• Stefannn
Refthoom schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:40:
[...]

Dankjewel. Ik heb wel 3 fasen laden en ook PV maar het nut ontgaat me nog even (noem me gerust blond).

Is dit vanwege de minimum laadstroom van 6A wat ik ergens gelezen heb?
Hoe gaat dat met een 3 fasen inverter voor PV (heb nu nog 1 fase maar wil mijn PV upgraden, meer vermogen en 3 fasen inverter)?
En als er ook nog een batterij is?
Zolang je kan salderen is het met dynamisch contract niet nuttig.
Met vast contract wel want dan kan je terugleveren en daarmee terugleverkosten zoveel mogelijk beperken.
Met accu toch ook wel want eerst naar accu en dan naar EV geeft toch 15..25% verlies.

Het principe is:
In eerste instantie op 1 fase laden want minimum stroom van 6A op 3 fase is 4.1kW en de meeste PV installaties halen dat een groot deel van de tijd niet. Op 1 fase is 6A slechts 1.4kW en dat gaat vaak wel.
Als de PV opbrengst dan boven de 3.6kW uitkomt schakel je over op 3 fases want dan zit je aan de 16A Max op 1 fase.
Dat je nu een 1fase omvormer hebt doet niet ter zake. Energie bedrijf kijkt naar de som van alle fases. Als je op 1 fase net zoveel levert als je op een andere fase afneemt ziet het energiebedrijf dat als “nul”.

Het vervelende is dat er geen overlap is tussen het minimum op 3 fases (4.1kW) en het maximum op 1 fase (3.6kW) dus als de PV rond dat nivo opwekt dan zal je frequent heen en weer schakelen en dat is niet prettig. Dan wordt de laadsessie steeds helemaal geleidelijk afgebouwd, omgeschakeld, en weer opgebouwd.
Ik zelf heb een alamat van 20A en doe Solar laden nu altijd op 1 fase, max 20A. ik schakel niet meer naar 3.
In theorie “verlies ik dan wat” als er 8kW PV beschikbaar is omdat ik op 20A maar met max 4.6kW kan laden maar in praktijk zijn dat dermate zonnige dagen dat de auto ook op de 4.6kW over de hele dag heel aardig vol komt.

• Refthoom
@Stefannn okay helder, dankjewel.

Ik overweeg een 30kWh thuisbatterij met een 10kW 3f omvormer. PV overdag in de batterij (of iig een flink deel) en in de avond auto laden uit de batterij. 2x verliezen idd, volgens opgaaf overigens rond 10% totaal, maar ik vermijd wel die dingen van 1 en 3 fasen laden

[ Voor 14% gewijzigd door Refthoom op 30-12-2025 20:19 ]

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-01 23:33
Refthoom schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:18:

Ik overweeg een 30kWh thuisbatterij met een 10kW 3f omvormer. PV overdag in de batterij (of iig een flink deel) en in de avond auto laden uit de batterij. 2x verliezen idd, volgens opgaaf overigens rond 10% totaal, maar ik vermijd wel die dingen van 1 en 3 fasen laden
Dat was ook mijn eerdere idee. Puntje bij paaltje hebben we gewoon de tweede auto (benzine) ook vervangen door een EV, zodat we nu altijd een EV thuis hebben kunnen staan die overdag volgeladen kan worden met de zonnestroom, en er gewisseld kan worden van EV de volgende dag zodat de ander kan laden.
De verliezen waren mij te groot met overdag AC>DC(thuisaccu), en daarna 's avonds DC(thuisaccu)>AC>DC(EV), en de prijs van +/-40kWh aan accu's is al een redelijk deel van een 2e hands EV.

[ Voor 5% gewijzigd door thalx op 30-12-2025 20:45 ]

Blbaa

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Refthoom Bedenk voordat je aan een thuisaccu begint, zeker zo’n grote als waar jij het over hebt, wat je doel ervan is.
Als dat kostenbesparing is, dan zou dat wel eens aardig tegen kunnen gaan vallen. Ja, er zijn freaks die het voor elkaar krijgen om ze terug te verdienen, maar die zijn wel eerder begonnen, in de tijd dat prijzen er nog anders uitzagen. Zeker met het wegvallen van de saldering over een jaar gaat dat landschap er anders uitzien. Hoe? Dat weet nog niemand.

<John O`Mill>

• Refthoom
@Hippe Lip Klopt,. Het is een puzzel met veel variabelen. Mogelijk komt er subsidie op de thuisbatterij, er moet een WP komen (CV is 15 jaar oud) en de 12 jaar oude PV vervangen voor nieuwe met bijna dubbele opbrengst zit ook in de overwegingen. We hebben geen haast, eerste stap is gezet, over naar een dynamisch contract. Eerst maar eens zien wat dat doet. :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zelfbouw laadpaal topic, niet een accu/subsidie/batterijtopic.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 31-12-2025 11:02 ]

Wise enough to play the fool

• Refthoom
@teacher True, sorry _/-\o_

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:37

You wish ,een autolader heeft op 3 fasen al 10 a 15 % verlies. De beste 3 fasen PV/ACCU omvormers (Deye ) hebben een RTE van ongeveer 85%. Victron heeft de naam goed te zijn maar al een RTE van rond de 75 tot 70%. Dus je hebt al 25 tot 30% verlies minimaal

Auto laden vanuit een andere accu is geld verbranden.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Adze
  • Registratie: Juli 2001

Adze

CCNP !

rvdgaag schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:25:
[...]

You wish ,een autolader heeft op 3 fasen al 10 a 15 % verlies. De beste 3 fasen PV/ACCU omvormers (Deye ) hebben een RTE van ongeveer 85%. Victron heeft de naam goed te zijn maar al een RTE van rond de 75 tot 70%. Dus je hebt al 25 tot 30% verlies minimaal

Nou zo heet wordt de soep niet altijd gegeten. Ik heb bij mijn eigen Sigenergy thuisbatterij een test gedaan met externe MID meter. Bij het opladen vanaf het net had ik bij een verbruik van 10kWh een netto opbrengst van 8,6 kWh. 14% verlies dus.

• Refthoom
Adze schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Nou zo heet wordt de soep niet altijd gegeten. Ik heb bij mijn eigen Sigenergy thuisbatterij een test gedaan met externe MID meter. Bij het opladen vanaf het net had ik bij een verbruik van 10kWh een netto opbrengst van 8,6 kWh. 14% verlies dus.
Laten we het bij het topic "zelfbouw laadpaal" houden. Hoewel zeer interessant dit, heeft een paar berichtjes terug al een mod gesignaleerd.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:44
rvdgaag schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Interessante cijfers. Heb je een onderbouwing daarvoor?
Afhankelijk van de belasting haalt mijn Victron multi RS 3 fase systeem een end-to-end RTE van 86% bij lage load (6kw laden/ontladen) tot 78% onder volle load (18kw). Dit is inclusief conversie AC/DC naar accu en DC/AC terug het net op. Met de PV -> DC -> accu -> DC -> AC is het beter (90%).
De cijfers die jij aanhaalt herken ik niet uit de testen die in de verschillende fora worden getoond, ik zou er graag meer over leren

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:37
Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Interessante cijfers. Heb je een onderbouwing daarvoor?
Afhankelijk van de belasting haalt mijn Victron multi RS 3 fase systeem een end-to-end RTE van 86% bij lage load (6kw laden/ontladen) tot 78% onder volle load (18kw). Dit is inclusief conversie AC/DC naar accu en DC/AC terug het net op. Met de PV -> DC -> accu -> DC -> AC is het beter (90%).
De cijfers die jij aanhaalt herken ik niet uit de testen die in de verschillende fora worden getoond, ik zou er graag meer over leren
Je zegt het al op lage load, de cijfers waar ik het over heb is bij 11 kW ontlading (waarmee je normaal een EV mee laadt) Kijk dan nog eens.

Sorry off-topic

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• stegen
  • Laatst online: 21:08

stegen

8710Wp

Beste tweakers,

Zojuist release 3.10.0 van de SmartEVSE software uitgebracht.
https://github.com/dingo3...-3.5/releases/tag/v3.10.0
Het is nu mogelijk oom een beveiligde mqtt verbinding te maken, door een CA certificaat te uploaden.

Deze optie heb ik verder uitgebouwd, met een 2e mqtt connectie naar mqtt.smartevse.nl
Via deze server is het nu ook mogelijk om met een smartphone App de controller te bedienen.
De App server verbinding kan je in het LCD menu van de controller aan/uit zetten.
Koppelen gaat zonder aanmaken van user accounts (waarom doet iedereen dat?). Maar gewoon door de app een unieke UUID te laten genereren.
Deze samen met het serienummer van de controller en een pairing pin laten je de controller verbinden met de app. Je kan maximaal 8 controllers aan de app koppelen.

Na installatie zal de app alleen lokaal te gebruiken zijn. Na koppelen met een controller kan je hem waar dan ook waar internet is gebruiken.
De software voor de eerste versie van de (android) app kunnen jullie hier vinden:
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-app
De aanvraag voor downloaden via de playstore ga ik vandaag in gang zetten.
Ik ben zelf geen iOS gebruiker, maar het zou mogelijk moeten zijn om deze om te zetten naar iOS.

Bedankt voor jullie support, ideeën en feedback de afgelopen jaren
Een goed 2026!

• Driek
  • Laatst online: 23:47
Wat is nu de beste manier om de smartevse met Home Assistant te laten praten, en tevens de p1 meter door te geven.

Ik gebruik nu de restapi om de p1 door te geven, en heb ook de smartevse custom integration draaien.
En daarnaast heb ik ook mqtt draaien.

Voelt een beetje als dubbel.

Tijd van werken, tijd van rusten

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-01 22:11
Driek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:27:
Wat is nu de beste manier om de smartevse met Home Assistant te laten praten, en tevens de p1 meter door te geven.

Ik gebruik nu de restapi om de p1 door te geven, en heb ook de smartevse custom integration draaien.
En daarnaast heb ik ook mqtt draaien.

Voelt een beetje als dubbel.
Ik zou zeggen MQTT. Is meer real-time en heeft minder overhead dan REST. Met een simpele automation kun je de currents van je p1 doorsturen naar het topic van SmartEVSE.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:37
MQTT is hoe ik het doe. REST is trager/meer overhead.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb nog een oude SmartEVSE van de eerste generatie liggen en vroeg me af of ik deze toch nog iets slimmer kon maken qua aansturing.

Vanuit de originele code van de SmartEVSE ben ik gaan puzzelen hoe de sensorbox1 signalen er uit zagen, om dat vervolgens in een ESPHome configuratie te stoppen, die via de RS485 verbinding de sensorbox simuleert en zo de stroom van de CT spoelen doorstuurt. (Voor het gemak stuur ik 3 keer dezelfde waarde). Ik kan nu dus vanuit Home Assistant een stroom-waarde doorsturen naar de EVSE.

Nou ligt het geheel nog als testopstelling op mijn bureau, dus een auto heb ik er nog niet mee geladen, maar als ik met een weerstand wat simuleer, zie ik netjes het verwachte gedrag op de EVSE.

Totaal allemaal niet relevant voor de nieuwe versie van de SmartEVSE, maar voor wie er nog met een v1 versie iets wil doen, hier staat mijn code: https://github.com/aiolos/ESPHome-config/tree/main/smartevse

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Driek
Toch nog een vraagje over het doorgeven van de p1 meter via mqtt.

De mqtt configuratie stuurt:
((states('sensor.meter_active_power_l1')|float / states('sensor.on_grid_l1_voltage')|float ) * (-1) * 10 ) | round(0)

terwijl de rest api dit op deze manier doet.
{% set solarl1 = states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0) %}
{% set currentl1 = states('sensor.electricity_meter_current_phase_l1') | float(0) %}
{{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}

Oftewel als er teruglevering(productie) is dan de waarde * -1.

De mqtt versie lijkt hier de Amp zelf te berekenen door de consumptie kW door het voltage te delen.

Waarom is er dit verschil?

• caliban73
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:55
Toevallig ben ik ook vandaag bezig geweest om de P1 meter via MQTT te versturen.
Maar waarom stuur je niet meteen de stroom data die uit je P1 sensor komt.
Voor mij werkt onderstaand HA automaat fantastisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "SmartEVSE: Stuur P1 Stroom (Direct)"
description: Stuurt directe Ampère waarden van P1 meter naar SmartEVSE.
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_current_l1
      - sensor.p1_meter_active_current_l2
      - sensor.p1_meter_active_current_l3
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - data:
      topic: SmartEVSE/<smart-evse_sn>/Set/MainsMeter
      retain: false
      payload: >-
        {{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l1') | float(0) * 10) | int
        }}:{{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l2') | float(0) * 10) |
        int }}:{{ (states('sensor.p1_meter_active_current_l3') | float(0) * 10)
        | int }}
    action: mqtt.publish
mode: single

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:39
caliban73 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:37:
Toevallig ben ik ook vandaag bezig geweest om de P1 meter via MQTT te versturen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - data:
        | int }}
Dit werkt niet goed zo. Nu wordt de automation alleen uitgevoerd als er een verandering van de stroom op een van de fases is, en dat hoeft niet elke seconde te gebeuren. Bij stabiel verbruik kan het zelfs lang duren voordat er een update komt. De SmartEVSE wil het liefst elke seconde een nieuw bericht.
Je moet dit als trigger gebruiken:

YAML:
1
2
trigger: time_pattern
seconds: /1

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:43
stegen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:24:
Na installatie zal de app alleen lokaal te gebruiken zijn. Na koppelen met een controller kan je hem waar dan ook waar internet is gebruiken.
Dank, lijkt me een mooie nieuwe feature! Echter, na het installeren van de app probeer ik middels het vergrootglas icoon mijn SmartEVSE te zoeken. Maar hij vindt helemaal niks... heb het meerdere keren geprobeerd en ook zowel mijn telefoon en SmartEVSE herstart.

Ik zit op hetzelfde WiFi netwerk. Kan de SmartEVSE via de browser probleemloos benaderen. Maar de app vindt dus niks.

Enig idee? Zou mooi zijn als ik hem handmatig kan toevoegen, bijv. middels IP adres.

• stegen

stegen

8710Wp

Zet je time_pattern op /2
De SmartEVSE verwacht elke twee seconden een meting. Ook als er geen verandering is van de fase stromen.
Als je direct de fase stromen stuurt, controleer dan of ze voldoende resolutie hebben. (niet in stappen van 1A, maar 0.1A)
De reden om het vermogen door de spanning te delen is dat je dan altijd een waarde krijgt die een goede resolutie heeft.

@stefxx Hmm, ik moet zeggen dat ik ook alleen zelf nog maar getest heb.
Maar je zou inderdaad na het drukken op het vergrootglas icon een popup moeten krijgen die je SmartEVSE controller laat zien.
De app gebruikt mDNS om de controller te vinden, blijkbaar werkt dat niet altijd even goed.
Ik zal kijken of er andere opties mogelijk zijn. Een optie toevoegen om handmatig een IP adres in te voeren is ook een goed idee.

• DanTm
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Dit werkt niet goed zo. Nu wordt de automation alleen uitgevoerd als er een verandering van de stroom op een van de fases is, en dat hoeft niet elke seconde te gebeuren. Bij stabiel verbruik kan het zelfs lang duren voordat er een update komt. De SmartEVSE wil het liefst elke seconde een nieuw bericht.
Je moet dit als trigger gebruiken:

YAML:
1
2
trigger: time_pattern
seconds: /1
Hou er wel rekening mee dat de automation dan altijd uitgevoerd wordt, ook als er om de een of andere reden geen updates vanuit de p1 binnenkomen. Dat kan je een hoofdzekering kosten.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:43
stegen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:23:
De app gebruikt mDNS om de controller te vinden, blijkbaar werkt dat niet altijd even goed.
Ah, dat zette me op het juiste spoor. mDNS was niet goed geconfigureerd op mijn netwerk. Nu werkt het wel.
Toch zou handmatig toevoegen ook een goed idee zijn, maar (op dit moment) voor mij nu niet meer nodig.

Dank!

• stegen

stegen

8710Wp

Mooi dat het toch gelukt is.
Intussen is er aan de mDNS scan een fallback toegevoegd.
Mocht mDNS niets vinden, dan scant ie het subnet. Daarmee moet(en) de controller(s) zeker te vinden zijn.
Staat weer op github: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-app/releases

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:21
stegen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:24:
Beste tweakers,

Zojuist release 3.10.0 van de SmartEVSE software uitgebracht.
https://github.com/dingo3...-3.5/releases/tag/v3.10.0
Het is nu mogelijk oom een beveiligde mqtt verbinding te maken, door een CA certificaat te uploaden.

Deze optie heb ik verder uitgebouwd, met een 2e mqtt connectie naar mqtt.smartevse.nl
Via deze server is het nu ook mogelijk om met een smartphone App de controller te bedienen.
De App server verbinding kan je in het LCD menu van de controller aan/uit zetten.
Koppelen gaat zonder aanmaken van user accounts (waarom doet iedereen dat?). Maar gewoon door de app een unieke UUID te laten genereren.
Deze samen met het serienummer van de controller en een pairing pin laten je de controller verbinden met de app. Je kan maximaal 8 controllers aan de app koppelen.

De software voor de eerste versie van de (android) app kunnen jullie hier vinden:
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-app
De aanvraag voor downloaden via de playstore ga ik vandaag in gang zetten.
Ik ben zelf geen iOS gebruiker, maar het zou mogelijk moeten zijn om deze om te zetten naar iOS.

Bedankt voor jullie support, ideeën en feedback de afgelopen jaren
Een goed 2026!
App werkt top hier! Ik heb hem voorlopig alleen lokaal ingesteld en dat ging zonder problemen.

Enige kleine ding dat mij opvalt is dat het aantal geladen kWh op 0 blijft staan. Verder werkt eigenlijk alles!

Laadpalen geupdated naar nieuwste versie ook. Ik had toen wel na een paar uur dat hij geen data meer leek te kregen vanuit de stroommeter (Homezwizard p1). Na een reset ging dat weer gewoon goed, maar ik hou het even in de gaten.

• adjego
  • Laatst online: 22:24
DanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de automation dan altijd uitgevoerd wordt, ook als er om de een of andere reden geen updates vanuit de p1 binnenkomen. Dat kan je een hoofdzekering kosten.
Nou, dat valt wel mee hoor. Zo snel gaat dat niet hoor. Dan moet er echt voor een langere periode teveel vermogen door de zekering gaan wil deze eruit klappen. En dan heb ik het dus niet over 28A door een 25A zekering. Dit gaat echt wel langer goed dan een paar minuten.

Maar misschien dan ook een vraag terug stellen. Wat zou een andere oplossing zijn hierin? Want als er geen gegevens meer van de slimme meter komen, dan moet eigenlijk het laden stoppen.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Adze

Adze

CCNP !

DanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Dat is dus niet waar. Wanneer je automation om een of andere reden niet werkt en de SmartEVSE ontvangt voor >10 seconden geen update, dan slaat deze in error en stopt het laden.

Dus via HA je updates doorsturen is misschien minder betrouwbaar dan sensorbox, maar zeker niet een risico op het klappen van hoofdzekering.

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-01 07:53
Aiolos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:41:
Ik heb nog een oude SmartEVSE van de eerste generatie liggen en vroeg me af of ik deze toch nog iets slimmer kon maken qua aansturing.

Vanuit de originele code van de SmartEVSE ben ik gaan puzzelen hoe de sensorbox1 signalen er uit zagen, om dat vervolgens in een ESPHome configuratie te stoppen, die via de RS485 verbinding de sensorbox simuleert en zo de stroom van de CT spoelen doorstuurt. (Voor het gemak stuur ik 3 keer dezelfde waarde). Ik kan nu dus vanuit Home Assistant een stroom-waarde doorsturen naar de EVSE.

Nou ligt het geheel nog als testopstelling op mijn bureau, dus een auto heb ik er nog niet mee geladen, maar als ik met een weerstand wat simuleer, zie ik netjes het verwachte gedrag op de EVSE.

Totaal allemaal niet relevant voor de nieuwe versie van de SmartEVSE, maar voor wie er nog met een v1 versie iets wil doen, hier staat mijn code: https://github.com/aiolos/ESPHome-config/tree/main/smartevse
Toevallig ben ik bezig geweest met iets vergelijkbaars: verbeterde support voor EVSE v2.3+ als Slave node (deze heb ik nog liggen, maar heeft geen WiFi) aan een EVSE v3.x Master, waarmee je de status (Online, Access, Mode, State, Error, EVPlugState, ChargeCurrent, ChargeCurrentOverride) van de EVSE v2.3+ slave nodes kan zien en kan aanpassen via MQTT.

Zie mijn fork met de commit hier.

Mijn EV wilde afgelopen nacht nog gewoon laden met deze SW op de EVSE v3, maar een EVSE-2-laadpaal heb ik zo nog niet gebouwd. Dus nog niet kunnen testen of ik zo daadwerkelijk een EV op een EVSE-2-laadpaal remote via de EVSE-3 kan laten laden, en verbeteringen zijn wellicht nog nodig. Graag bericht als er belangstelling is om dit te testen/verbeteren.

@stegen @dingo35 Is er belangstelling om deze feature in de main branch op te nemen?

• Driek
caliban73 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:37:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - data:
        | int }}
Volgens mij omdat de active current altijd positief is, als je dan zonnepanelen hebt dan heb je dus ook ene positief getal bij teruglevering. Dit zal de smartesve op het verkeerde been zetten.

• caliban73
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:55
Driek schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Volgens mij omdat de active current altijd positief is, als je dan zonnepanelen hebt dan heb je dus ook ene positief getal bij teruglevering. Dit zal de smartesve op het verkeerde been zetten.
Of ik begrijp niet wat je bedoelt, maar bij mij ziet de EVSE gewoon een negatieve stroom als ik die ook opstuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24pmZfld1y1oYP9JPXTEOTzhxIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uUgKeilAwC2jX2LU2giUnId9.png?f=user_large

• PimDoos
caliban73 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Of ik begrijp niet wat je bedoelt, maar bij mij ziet de EVSE gewoon een negatieve stroom als ik die ook opstuur.
[Afbeelding]
Niet alle meters meten stroom twee kanten op. De P1 output van mijn slimme meter geeft bijvoorbeeld alleen positieve waarden voor de stroommetingen. Het trucje met het vermogen is een manier om de 'richting' van de stroom te bepalen, waardoor de EVSE het verschil kan zien tussen -6A en +6A.

• Stefannn
PimDoos schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Niet alle meters meten stroom twee kanten op. De P1 output van mijn slimme meter geeft bijvoorbeeld alleen positieve waarden voor de stroommetingen. Het trucje met het vermogen is een manier om de 'richting' van de stroom te bepalen, waardoor de EVSE het verschil kan zien tussen -6A en +6A.
P1 output geeft wel degelijk negatieve waardes, maar op een ander telwerk

Voorbeeld (van poosje geleden):
0-0:96.1.1(#####################) /equipemnet ID
1-0:1.8.1(43224.803*kWh). /tarief 1 deliver
1-0:1.8.2(23354.930*kWh). /tarief 2 deliver
1-0:2.8.1(10021.060*kWh). /tarief 1 return
1-0:2.8.2(22574.904*kWh). /tarief 2 return
0-0:96.14.0(0002). / huidig tarief
1-0:1.7.0(0002.06*kW). / now deliver
1-0:2.7.0(0001.42*kW). / now return
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3). / iets mnet gas
0-1:96.1.0(3238313031353431303034343830323131)
0-1:24.3.0(230306130000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3). /gas
(14853.502)

• Adze

Adze

CCNP !

Stefannn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:18:
[...]

0-0:96.1.1(#####################) /equipemnet ID
1-0:1.8.1(43224.803*kWh). /tarief 1 deliver
1-0:1.8.2(23354.930*kWh). /tarief 2 deliver
1-0:2.8.1(10021.060*kWh). /tarief 1 return
1-0:2.8.2(22574.904*kWh). /tarief 2 return
0-0:96.14.0(0002). / huidig tarief
0-0:96.13.1()
0-1:24.1.0(3). / iets mnet gas
0-1:96.1.0(3238313031353431303034343830323131)
0-1:24.3.0(230306130000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3). /gas
(14853.502)
Ik zie hier geen negatieve waarden... Dat is een positieve waarde op een ander telwerk. Dat je daarmee een negatieve waarde kan uitrekenen is een ander verhaal.

• PimDoos
Stefannn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:18:
[...]

[...]
Je toont hier kW/kWh telwerken, dat is wat anders dan stroommetingen.
Ter illustratie, zo komen de metingen uit mijn slimme meter; de stroom (current) metingen zijn bij mij altijd positief, zelfs als het netto vermogen negatief is. Daarnaast rapporteert mijn slimme meter de stroom tot een nauwkeurigheid van 0 decimalen, dus in stappen van 1A. SmartEVSE werkt met stappen van 0.1A, wat je beter kunt uitrekenen met het trucje op basis van het vermogen per fase gedeeld door het voltage op die fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRaT1ZXLFu6e22lYZbRr2ugDRK4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8n6xOAEhKiAOjehmCRYhWDYQ.png?f=user_large

Zo ziet diezelfde meting eruit na transformatie van de richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33H8BmpJSlSprwnNb0gRsmHlGrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GQ5GhNXDSyqMvAUWODmdjGEf.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door PimDoos op 04-01-2026 16:18 ]

• Stefannn
PimDoos schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Je toont hier kW/kWh telwerken, dat is wat anders dan stroommetingen.
Ter illustratie, zo komen de metingen uit mijn slimme meter; de stroom (current) metingen zijn bij mij altijd positief, zelfs als het netto vermogen negatief is. Daarnaast rapporteert mijn slimme meter de stroom tot een nauwkeurigheid van 0 decimalen, dus in stappen van 1A. SmartEVSE werkt met stappen van 0.1A, wat je beter kunt uitrekenen met het trucje op basis van het vermogen per fase gedeeld door het voltage op die fase.
[Afbeelding]

Zo ziet diezelfde meting eruit na transformatie van de richting:
[Afbeelding]
Ah...
ik geloof dat ik je inderdaad verkeerd begreep.
Ik heb een oud DSMR2.2 protocol en heb derhalve überhaupt geen stroom metingen.
enkel power (kW dus zonder h)

zoals @Adze opmerkt, inderdaad geen getallen met een min-teken
Maar 2 telwerken die beiden positief tellen maar waarvan 1 de teruggave is (dus als min gezien moet worden).

• DanTm
  • Niet online
Adze schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Dat is dus niet waar. Wanneer je automation om een of andere reden niet werkt en de SmartEVSE ontvangt voor >10 seconden geen update, dan slaat deze in error en stopt het laden.

Dus via HA je updates doorsturen is misschien minder betrouwbaar dan sensorbox, maar zeker niet een risico op het klappen van hoofdzekering.
Als je de automation op tijd laat triggeren blijft hij dus door lopen en mogelijk oude data versturen (of bij Unavailable in combinatie met |Float(0) gaat hij 0 waarden versturen). Je wilt eigenlijk dat hij getriggerd wordt door een P1 update.

• DanTm
  • Niet online
adjego schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Nou, dat valt wel mee hoor. Zo snel gaat dat niet hoor. Dan moet er echt voor een langere periode teveel vermogen door de zekering gaan wil deze eruit klappen. En dan heb ik het dus niet over 28A door een 25A zekering. Dit gaat echt wel langer goed dan een paar minuten.

Maar misschien dan ook een vraag terug stellen. Wat zou een andere oplossing zijn hierin? Want als er geen gegevens meer van de slimme meter komen, dan moet eigenlijk het laden stoppen.
Ik zei ook niet dat het snel zou gaan, maar het kan wel.
Je wilt dat je automation getriggerd wordt door een P1 update, de timestamp van het telegram zou een mogelijk waarde kunnen zijn, als die er is.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

databeestje

Von PrutsHausen

Geen idee of het meerwaarde heeft, maar misschien voor iemand nuttig. Nog een ESP P1 meter project, een ESP-P1-Bridge die tegelijkertijd de P1 meter aanbied via MQTT, Modbus TCP (eastron) en SMA/Speedwire.
https://github.com/smos/esp32-p1-modbus/tree/main

Niet af, maar sta open voor suggesties. Datagrams kunnen er in via Serieel of TCP, en ook weer doorgeven via TCP. Getest op een esp32dev en een esp32s3, met een Kaifa 3 Fase meter. Ik bereken de stroom via de vermogens van de P1 meter. De AB, BC en CA spanning doe ik ook via berekening.

Misschien iets P1/Sensor box vergelijkbaars maken? Aankomende week komt er een SMA Webconnect module binnen en kan ik Speedwire testen.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:03
databeestje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:49:
Geen idee of het meerwaarde heeft, maar misschien voor iemand nuttig. Nog een ESP P1 meter project, een ESP-P1-Bridge die tegelijkertijd de P1 meter aanbied via MQTT, Modbus TCP (eastron) en SMA/Speedwire.

Niet af, maar sta open voor suggesties. Datagrams kunnen er in via Serieel of TCP, en ook weer doorgeven via TCP. Getest op een esp32dev en een esp32s3, met een Kaifa 3 Fase meter. Ik bereken de stroom via de vermogens van de P1 meter. De AB, BC en CA spanning doe ik ook via berekening.

Misschien iets P1/Sensor box vergelijkbaars maken? Aankomende week komt er een SMA Webconnect module binnen en kan ik Speedwire testen.
Vet, ik zit hier zelf met zo'n module van NewMotion (van Xemex) die current clamps omzet in een P1 signaal voor de LoLo3 (gebaseerd op de Alfen Eve), dan een Sensorbox v2 voor de 2 SmartEVSE's en dan nog een SDM230 voor de analoge meter te kunnen valideren. Ooit vliegt die draaischijf er helaas uit en zal ik daar ook nog eens een P1 signaal krijgen.

Ik heb een SMA omvormer, dus die Speedwire lijkt me ook wel interessant mocht ik power limiting via Speedwire willen doen, kan nu via HA en Modbus TCP, maar dat gebruik ik (nog) niet vanwege de analoge meter.

En als ik iets van Victron wil kan ik ook nog zo'n VM-3P75CT current clamp meetmodule bijsteken, olé :+

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:39

Mooi project! Welke hardware is hiervoor nodig? Het klinkt als zelfbouw, of gebruik je de slimmemeter+ van Marcel Zuidwijk oid?
Ik zou ook wel geïnteresseerd zijn in een beschrijving hoe je de esp op de p1 hebt aangesloten, indien je zelfbouw hardware gebruikt.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16

Wellicht interessant: met de DSMR-API software op de Smart-Stuff P1 Ultra dongle kun je hetzelfde bereiken en een hele reeks aan Modbus RTU en TCP meters emuleren, zie deze documentatie. Source code is hier te vinden.

Ik heb deze software in gebruik en vertaal van mijn P1 ultra de DSMR telegrammen naar SmartEVSE MQTT topics. Mocht de Modbus TCP optie weer worden toegevoegd aan SmartEVSE, dan wil ik daarop overstappen. Dan ben ik compleet onafhankelijk van server met MQTT broker.

Nog beter zou het zijn als SmartEVSE met een P1 serial-to-TCP proxy zou kunnen verbinden.
DSMR-API bijvoorbeeld, biedt standaard een P1 serial-to-network proxy op poort 82 (zie bijgevoegde telnet dump).
Als de SmartEVSE daarop zou kunnen abonneren krijgt die nieuwe data rechtstreeks binnen van de slimme meter. Zie ook deze documentatie pagina over DSMR van Home Assistant en de dsmr_parser

Mogelijk zou de code van de SmartEVSE sensorbox daarvoor kunnen worden hergebruikt?
Die doet immers al dezelfde parsing in de "P1Extract()" functie, maar dan in een extern apparaat en via serial i.p.v. TCP.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
telnet 192.168.12.12 82       
Trying 192.168.12.12...
Connected to 192.168.12.12.
Escape character is '^]'.
/CTA5ZIV-METER

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(260105154748W)
0-0:96.1.1(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX)
1-0:1.8.1(004853.934*kWh)
1-0:1.8.2(004362.221*kWh)
1-0:2.8.1(004042.638*kWh)
1-0:2.8.2(009927.118*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(01.024*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00019)
0-0:96.7.9(00018)
1-0:99.97.0(9)(0-0:96.7.19)(251022110756S)(0000002661*s)(231024140517S)(0000017467*s)(231022114715S)(0000006365*s)(231008144757S)(0000000452*s)(231008142208S)(0000001071*s)(231008131716S)(0000002869*s)(231007164050S)(0000000399*s)(230412173437S)(0000000000*s)(220125072533W)(0000000000*s)
1-0:32.32.0(00260)
1-0:52.32.0(00003)
1-0:72.32.0(00020)
1-0:32.36.0(00005)
1-0:52.36.0(00002)
1-0:72.36.0(00003)
1-0:32.7.0(231.0*V)
1-0:52.7.0(228.0*V)
1-0:72.7.0(233.0*V)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:51.7.0(003*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.078*kW)
1-0:41.7.0(00.800*kW)
1-0:61.7.0(00.139*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX)
0-1:24.2.1(260105154500W)(02932.379*m3)
!8EE4
/CTA5ZIV-METER

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(260105154749W)
0-0:96.1.1(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX)
1-0:1.8.1(004853.934*kWh)
1-0:1.8.2(004362.222*kWh)
1-0:2.8.1(004042.638*kWh)
1-0:2.8.2(009927.118*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(01.011*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00019)
0-0:96.7.9(00018)
1-0:99.97.0(9)(0-0:96.7.19)(251022110756S)(0000002661*s)(231024140517S)(0000017467*s)(231022114715S)(0000006365*s)(231008144757S)(0000000452*s)(231008142208S)(0000001071*s)(231008131716S)(0000002869*s)(231007164050S)(0000000399*s)(230412173437S)(0000000000*s)(220125072533W)(0000000000*s)
1-0:32.32.0(00260)
1-0:52.32.0(00003)
1-0:72.32.0(00020)
1-0:32.36.0(00005)
1-0:52.36.0(00002)
1-0:72.36.0(00003)
1-0:32.7.0(231.0*V)
1-0:52.7.0(228.0*V)
1-0:72.7.0(233.0*V)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:51.7.0(003*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.076*kW)
1-0:41.7.0(00.801*kW)
1-0:61.7.0(00.133*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX)
0-1:24.2.1(260105154500W)(02932.379*m3)
!D8BA

• Driek
caliban73 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]
Ik probeer nu de P1 door te geven via MQTT ipv de restapi.

Alleen komt er met de volgende code een 0 door.
YAML:
1
{{  ((states('sensor.power_consumption_phase_l2')|float / states('sensor.voltage_phase_l3')|float )  * (-1) * 10 | round(0)  }}

ik zie dan dat er op de mqtt een 0:0:0 wordt gepubliceerd. (met de 3 fases aan code uiteraard)

als ik dit dan verander in
YAML:
1
{{ ((states("sensor.power_consumption_phase_l1")| float / states("sensor.voltage_phase_l1")| float ) * 1000 ) | round(1) }}

dan zie ik in de developer tools keurig 14,2 zoals dat ook in de dsmr integratie wordt weergegeven als de current op die phase.

Op de mqtt publicatie zie ik dan ook:
14.2:0:0

Maar dit resulteert in een error aan de smartevse, cant read mains meter check cfg or wiring.
Welke waarde wordt er verwacht?

>> update: antwoord gevonden in ocaj in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 05-01-2026 19:16 ]

• hrv

hrv

Hoe gaan jullie om met de kou?

Mijn auto staat nu continue aan de lader, dus eventuele verwarming van de accus pakt hij gewoon van het net.
Als ik met SmartEVSE ga laden dat staat hij een deel van de tijd niet aan het net gekoppeld. Maar het is met dit weer wel handig om hem af en toe even een kwartiertje bij te laden neem ik aan?

Hoe lossen jullie dat op?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:37
Je zegt dat auto continue aan de lader zit en dus van het net pakt... vervolgens zeg je dat ie een deel van de tijd niet aan het net is gekoppeld...

Wat is het nu?

Hier hangt de auto altijd aan de lader, is een gewoonte om gewoon altijd in te steken bij thuiskomst.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@hrv Waarom zou je elk kwartier moeten/willen bijladen???
Mijn auto staat al sinds vrijdag aan de straat geparkeerd, bedolven onder 20-30cm sneeuw....

Ik weet niet veel van auto-techniek, maar suggereer je nu dat hij de hele week de accu aan het verwarmen is omdat het een paar graden vriest? Dat lijkt me een onhandig concept, want dan loopt de accu wel een keer leeg. Ik kan me niet herinneren dat ik in de handleiding van de auto gelezen heb dat ik de auto niet te lang mag parkeren als het vriest?

Aanvulling: ik had hem vorige week met 100% acculading geparkeerd (doe ik meestal niet, maar ik zou zaterdag een eind gaan rijden wat uiteindelijk niet is doorgegaan vanwege code oranje) en net even gechecked in de app: Auto zegt nog steeds dat hij 100% is.

[ Voor 21% gewijzigd door ocaj op 06-01-2026 09:22 ]

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Offtopic

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-01 23:33
hrv schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:24:
Hoe gaan jullie om met de kou?

Mijn auto staat nu continue aan de lader, dus eventuele verwarming van de accus pakt hij gewoon van het net.
Als ik met SmartEVSE ga laden dat staat hij een deel van de tijd niet aan het net gekoppeld. Maar het is met dit weer wel handig om hem af en toe even een kwartiertje bij te laden neem ik aan?

Hoe lossen jullie dat op?
Ik doe geen korte laadperiodes nu met de lage temperaturen,maar meer langere periodes zodat de accu een beetje kan opwarmen. Van een kwartiertje laden zal de accu denk ik niet erg veel opwarmen.

Op de tijd dat mijn auto staat ingesteld om op te warmen (klimaatbeheersing) 's ochtends zet ik via een script tijdelijk de SmartEVSE lader even aan op 1-fase (ipv normaal 3) en 6A voor de klimaatbeheersing. (ik doe met zin niet hoger omdat de stroom duus is, en ik eigenlijk niet de HV accu wil laden dan)

[ Voor 6% gewijzigd door thalx op 06-01-2026 12:40 ]

Blbaa

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:59

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik weet niet wat je voor auto hebt, maar veel/sommige (Geen idee) auto's hebben een voorziening die de accu voorverwarmt. Mijn auto (Een Hyundai Kona) heeft dat wel. Als ik de volgende vertrektijd in de app opgeef, kan ik er ook voor kiezen de klimaatbeheersing aan te zetten, zodat je in een verwarmde auto stapt. In de configuratie op het dashboard is een vinkje voor 'wintermodus' die (Als ik het goed begrepen heb) ervoor zorgt dat de accu dan op temperatuur is als je gaat laden of wilt vertrekken.
Wellicht de handleiding doorspitten of jouw auto ook zoiets heeft.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

manusjevanalles schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Mooi project! Welke hardware is hiervoor nodig? Het klinkt als zelfbouw, of gebruik je de slimmemeter+ van Marcel Zuidwijk oid?
Ik zou ook wel geïnteresseerd zijn in een beschrijving hoe je de esp op de p1 hebt aangesloten, indien je zelfbouw hardware gebruikt.
Dit is een generieke ESP32, in de meterkast heb ik een Waveshare ESP32-S3 Ethernet+PoE maar het ethernet deel doet het (nog) niet. Op een generieke ESP32 is de datapin GPIO16 (wit), 3.3 Volt naar de RTS (zwart), Gnd naar Gnd (rood) en een 10k weerstand tussen 3.3V en GPIO16 (wit).
Deze werkt al een paar weken zonder issues.
ikke26 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Wellicht interessant: met de DSMR-API software op de Smart-Stuff P1 Ultra dongle kun je hetzelfde bereiken en een hele reeks aan Modbus RTU en TCP meters emuleren, zie deze documentatie. Source code is hier te vinden.
Wel bijzonder dat ik vrijwel hetzelfde idee had zonder van het bestaan te weten. De huidige features van de Smart-Stuff Ultra X2 dekken mijn volledige use case al af. Alle dingen die ik al gebouwd had zoals het doorlussen van de TCP verbinding, MQTT en Modbus meter emulatie. Het enige dat mist is SMA/Speedwire. Als dat werkt zal ik Martijn lastig vallen.

Deze is echter af en ondersteund, heeft een P1 doorlus en kan ook rs485 bedraad aansturen. Dat is voor de 3 andere kWh meters in de meterkast wel handig. Dat doe ik nu met een Waveshare RS485+PoE gateway, zou dan ook weg kunnen.

@dingo35 Wat zijn de beperkingen voor het koppelen van de P1 meter via TCP of via Modbus/TCP rechtstreeks naar de SmartEVSE? Misschien kan je een tipje van de sluier oplichten? Nu relay ik alles via de Homeassistant elke seconde :D

• hrv

hrv

thalx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Ik doe geen korte laadperiodes nu met de lage temperaturen,maar meer langere periodes zodat de accu een beetje kan opwarmen. Van een kwartiertje laden zal de accu denk ik niet erg veel opwarmen.

Op de tijd dat mijn auto staat ingesteld om op te warmen (klimaatbeheersing) 's ochtends zet ik via een script tijdelijk de SmartEVSE lader even aan op 1-fase (ipv normaal 3) en 6A voor de klimaatbeheersing. (ik doe met zin niet hoger omdat de stroom duus is, en ik eigenlijk niet de HV accu wil laden dan)
Het gaat me er om dat de auto zelf accucapaciteit verbruikt om de accus op een redelijke temperatuur te houden met dit weer. Dat verbuikt dus stroom. Staat de auto een week stil, dan kan dat best wel wat zijn met dit weer.

Het idee van een kwartier / half uurtje de smartEVSE aanzetten is dus meer om bij te laden, niet om het interieir voor te verwarmen.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
Voor zover ik weet worden accu's alleen voorverwarmd vlak voordat ze gaan opladen. Dat verbeterd de laad efficiëntie en accu levensduur. Als je auto dus gewoon geparkeerd staat thuis verwacht ik niet dat een EV zijn accu gaat verwarmen. Ook niet als hij een week lang bij vorst stilstaat.

[ Voor 9% gewijzigd door fishman op 06-01-2026 18:45 ]

• Refthoom
fishman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:45:
Voor zover ik weet worden accu's alleen voorverwarmd vlak voordat ze gaan opladen. Dat verbeterd de laad efficiëntie en accu levensduur. Als je auto dus gewoon geparkeerd staat thuis verwacht ik niet dat een EV zijn accu gaat verwarmen. Ook niet als hij een week lang bij vorst stilstaat.
Voor het opladen wist ik het maar mijn auto (Model 3) verwarmt ook de accu voor het wegrijden als ik "ontdooien" kies in de app. Wist niet dat het zo was totdat ik afgelopen weekend voor het eerst een symbooltje zag en later (in hele kleine lettertjes) de tekst 'accu opwarmen'. Daarna opgezocht en is inderdaad een feature.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Er is geen modbus/tcp interface, alleen modbus/rtu. Via tcp kom je uit op de REST Api

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 09:15
Ik ben momenteel bezig met de Smart Evse van Stegen en twijfel nog over één ding en dat is de 'Residual current monitor' die ze ook aanbieden bij Stegen en plug&play is.

Nu is het zo, dat ik mijn huidige laadpaal achter een C karakteristiek ALAMAT (Hager ADM470G) heb zitten. Die heeft een Type B lektroom beveiliging.
Zover ik weet, gebruik je juist een C karakteristiek juist om ook DC lekstroom te kunnen pakken. Waarschijnlijk destijds overkill, want in de laadpaal zelf zit ook een DC lekstroom beveiliging gebouwd, maar wellicht komt het me nu goed van pas en heb ik niet nog een extra Lekstroom beveiliging nodig direct op de Smart EVSE.

Klopt dat?
Het voordeel van wat die module wel doet, is de Smart EVSE gecontroleerd het laden laten onderbreken, ipv dat m'n Alamat er totaal uitknalt en de Smart EVSE meeneemt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-01 10:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

sj0ertum schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:34:
Ik ben momenteel bezig met de Smart Evse van Stegen en twijfel nog over één ding en dat is de 'Residual current monitor' die ze ook aanbieden bij Stegen en plug&play is.

Nu is het zo, dat ik mijn huidige laadpaal achter een C karakteristiek ALAMAT (Hager ADM470G) heb zitten.
Zover ik weet, gebruik je juist een C karakteristiek juist om ook DC lekstroom te kunnen pakken. Waarschijnlijk destijds overkill, want in de laadpaal zelf zit ook een DC lekstroom beveiliging gebouwd, maar wellicht komt het me nu goed van pas en heb ik niet nog een extra Lekstroom beveiliging nodig direct op de Smart EVSE.

Klopt dat?
Het voordeel van wat die module wel doet, is de Smart EVSE gecontroleerd het laden laten onderbreken, ipv dat m'n Alamat er totaal uitknalt en de Smart EVSE meeneemt.
Een type B aardlekschakelaar beveiligt tegen DC-lekstromen. Het is verwarrend maar iets anders dan de afschakelkarakteristiek bij overbelasting.

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-01 13:20
@sj0ertum
Dat klopt niet helemaal. Je haalt karakteristiek van de automaat en type aardlek door elkaar.

De B karakteristiek of C karakteristiek zegt iets over hoe snel de automaat afschakelt bij een plotseling hoge stroom. Een C-karakteristiek schakelt minder snel af. Bij de meeste laadpalen (en andere groepen in huis) zou ik een B-karakteristiek verwachten. Ik verwacht dat de C-kar geen kwaad kan, maar weet dit niet zeker.

Een aardlekschakelaar voor normale toepassingen is een type A. Dit type aardlek schakelt echter niet af bij een DC-lekstroom, alleen bij AC-lekstroom. Aangezien (sommige) EV's DC-lek kunnen hebben heb je hier een speciale type B aardlek voor nodig. Deze zijn meestal duur.

Aangezien jouw Alamat een type A is, en dus niet geschikt voor DC-lek, zul je de Residual current monitor van Stegen moeten gebruiken. Deze is plug-en-play. Alternatief kan je de alamat vervangen door een type B (en met B-karakteristiek), deze zijn echter zéér duur en is dus niet echt een logische keuze tov een losse DC monitor.

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 09:15
Elmardus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:11:
@sj0ertum
Dat klopt niet helemaal. Je haalt karakteristiek van de automaat en type aardlek door elkaar.

De B karakteristiek of C karakteristiek zegt iets over hoe snel de automaat afschakelt bij een plotseling hoge stroom. Een C-karakteristiek schakelt minder snel af. Bij de meeste laadpalen (en andere groepen in huis) zou ik een B-karakteristiek verwachten. Ik verwacht dat de C-kar geen kwaad kan, maar weet dit niet zeker.

Een aardlekschakelaar voor normale toepassingen is een type A. Dit type aardlek schakelt echter niet af bij een DC-lekstroom, alleen bij AC-lekstroom. Aangezien (sommige) EV's DC-lek kunnen hebben heb je hier een speciale type B aardlek voor nodig. Deze zijn meestal duur.

Aangezien jouw Alamat een type A is, en dus niet geschikt voor DC-lek, zul je de Residual current monitor van Stegen moeten gebruiken. Deze is plug-en-play. Alternatief kan je de alamat vervangen door een type B (en met B-karakteristiek), deze zijn echter zéér duur en is dus niet echt een logische keuze tov een losse DC monitor.
Ahhh klopt het is een C karakteristiek, maar een Type A lekstroom beveiliging. Ik dacht in het snelle zoeken een Type B lekstroom beveiliging te hebben gezien, maar dat is dus niet zo.

In de laadpaal die ik aan het ombouwen ben, zie ik een DC beveiliging zitten, alleen de connector en het aantal draden daarvan is zo te zien anders dan die van Stegen, dus helaas niet makkelijk te hergebruiken. Dan toch maar even die van Stegen nog laten komen. Bedankt mannen!

[ Voor 26% gewijzigd door sj0ertum op 07-01-2026 16:42 ]

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Mag een zelfbouw-ont-laad-paal vraag wel? :+

Ik heb een Kia Ev3 en bij het uitblijven van de V2G functionaliteit zit ik er over te denken over de V2L te gaan gebruiken om mijn thuisaccu (nu 2,5kWh) wanneer nodig te kunnen laden vanuit de EV3. Daarbij wil ik natuurlijk geen kabels moeten gaan wisselen dus zat ik te denken aan:

Een omschakel automaat in de vaste laadkabel om tussen EV laden en V2L te kunnen schakelen
Het toevoegen van een wisselrelais tussen de PP/PE met een 2.7K weerstand (dat is alles om een V2L stekker te maken)

Dan een dikke Victron lader om de thuisaccu op te laden/DC te voeden aan de al aanwezige Multiplus om AC te voeden naar het huis.

Efficient is het niet, maar stroom gaat straks toch niks meer opleveren dus als ik dan deze setup kan gebruiken om tussen 17h-1h het huis te voeden (of als de prijs echt de pan uit vliegt zelfs terug te leveren) en dan vanaf 1u-17h de EV3 weer met goedkope of zonnestroom op te kunnen laden.

Heeft iemand al zoiets geknutseld?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
maarten_NL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:45:

Ik heb een Kia Ev3 en bij het uitblijven van de V2G functionaliteit zit ik er over te denken over de V2L te gaan gebruiken om mijn thuisaccu (nu 2,5kWh) wanneer nodig te kunnen laden vanuit de EV3. Daarbij wil ik natuurlijk geen kabels moeten gaan wisselen dus zat ik te denken aan:

Een omschakel automaat in de vaste laadkabel om tussen EV laden en V2L te kunnen schakelen
Het toevoegen van een wisselrelais tussen de PP/PE met een 2.7K weerstand (dat is alles om een V2L stekker te maken)

Dan een dikke Victron lader om de thuisaccu op te laden/DC te voeden aan de al aanwezige Multiplus om AC te voeden naar het huis.

Efficient is het niet, maar stroom gaat straks toch niks meer opleveren dus als ik dan deze setup kan gebruiken om tussen 17h-1h het huis te voeden (of als de prijs echt de pan uit vliegt zelfs terug te leveren) en dan vanaf 1u-17h de EV3 weer met goedkope of zonnestroom op te kunnen laden.

wellicht een nul stand ertussen maken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Stefannn
maarten_NL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:45:

Ik heb een ioniq5 en speel al heel lang met vergelijkbare gedachte. Ik heb nog geen thuisbatterij (komt nog) maar op deze manier zou ik het huis wel als v2h kunnen voeden.
Ik heb de smartEVSE expres in de meterkast zitten en heb een volledige laadkabel met PP ader (veel laadkabels hebben geen PP ader maar hebben de weerstand in de plug). Ik zou de V2L functie dus op de door jouw beschreven manier in de meterkast beschikbaar kunnen maken.
Echter…..
Ik durf het omschakelen niet aan….
Op zich snap ik heel goed hoe ik dat moet maken,.. maar….
Je moet extreem goed opletten dat de auto niet per ongeluk aan het grid komt te hangen terwijl hij aan het terugleveren is.
En daarbij ook rekening houden met potentieel weigerende relais.
Alles bij elkaar weegt de meerwaarde van “auto stroom gebruiken” niet op tegen “risico auto kapot”.
Daarbij ook nog de afweging dat stroom van accu naar accu brengen gepaard gaat met flinke verliezen.
Als ooit een keer de stroom uitvalt en “het echt nodig is” dan kan ik altijd met een verlengsnoer naar de V2L adapter. En/of.. misschien maak ik nog een keer een V2L stopcontact in de meterkast. Dat is niet zo risicovol en eigenlijk wel leuk.
Maar eerlijk gezegd koop ik dit jaar een 12kWh thuisbatterij en dan is de auto optie afgezien van een zeldzame meerdaagse stroomuitval niet nodig.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
@Stefannn als je bij elektramat kijkt zie je omschakel relais met een 0 in het midden, dus het is of standje 1 die de laadkabel met het grid verbind, stand 0 zit er tussen en dan standje 2 die de laadkabel met de acculader verbind.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Stefannn
maarten_NL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:42:
@Stefannn als je bij elektramat kijkt zie je omschakel relais met een 0 in het midden, dus het is of standje 1 die de laadkabel met het grid verbind, stand 0 zit er tussen en dan standje 2 die de laadkabel met de acculader verbind.
Yep dat snap ik en dat weet ik.
Maar mijn ioniq5 was 60.000 euro.
dan hobby ik liever met een thuis batterij van 6000 (ish) euro.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dingo35 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:34:
Er is geen modbus/tcp interface, alleen modbus/rtu. Via tcp kom je uit op de REST Api
Ingebouwd, getest, meer dan een dag succesvol met een 3.9.3. Dan nog blijft het een hobbyisten ding, maar het scheelt weer een afhankelijkheid van HA, als de wifi maar blijft werken.

De post request heb ik een harde timeout op gezet van ~0.6s zodat er niet onnodig sessies open blijven staan of dat dit out of sync kan raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnJbjF_vNXRsHKu_UmSdPHdqjZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPDzQFBjRSJnYmz7qGodWrhg.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste