Klein verslagje van mijn ombouw met een SmartEVSE voor het nageslacht

. De paal draait ondertussen iets meer dan een maandje en ik ga in een aantal posts wat ervaringen delen.
Donor
Ook ik heb een Newmotion Home Advanced 2.1 22kW van marktplaats gehaald. Deze had een locking Type 2 stekker aansluiting.
Deze laadpaal is gunstig om te bruiken als basis. Deze komt met
- Locking Actuator
- 6mA DC detector (kabeltje is anders, maar je kan zelf een kabeltje maken, want er is een onderdeel met de juiste stekker in de laadpaal!).
- INEPRO 380 MID
:strip_exif()/f/image/qq3Jcpv7HtG7l035sagZ8vLt.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit een tweede donor Newmotion gebruik ik nu tijdelijk alleen het bovenste frame en dummy-stekker. Het frame met locking stekker gebruik ik nu niet. Ik heb er een vaste kabel aan gezet.
Resulaat:
Wat heb ik gebruikt:
- Controller (Smart EVSE v3)
- 2x contactors.van ISKRA (4p en 2p)
- Sensorbox V2 met klemmen omdat mijn slimme meter nog DSMR4 is en geen stroom per fase aanlevert + slechts elke 10 seconden update.
- Een type 2 kabel (van 8 meter)
- DIN rail om het in de laadpaal te monteren
De Sensorbox en MID zitten via modbus aangesloten. De Sensorbox zit paar meter weg dus die aansluiting loopt nu zo:
- Sensorbox 4 draden naar Ethernet stekker
- CAT6 met keystone in meterkast naar keystone verderop.
- Patchkabel naar Laadpaal (Ubiquiti)
- Keystone met 4 draden naar EVSE
- Als "WAGO" ingesteld in de EVSE
De Keystone in de laadpaal zit in deze 3d-print Keystone houder:
https://www.printables.co...din-rail-keystone/related
Op de volgende DIN rail:
https://www.elektramat.nl...l-7-5x116-7mm-hxl-vkg59t/
Welke gemonteerd zit op deze 3d-print backplate:
https://makerworld.com/en...charger#profileId-1423816
Annekdote buildlog:
Eerst de EVSE op USB gestart en WiFi ingesteld. Later alles ingebouwd en gevoed met 230V om comfortabel op het bureau alles in te stellen, inclusief de Inepro MID.
Grappig dat ik even niet begreep hoe ik de MID in kon stellen. De kast is namelijk HELEMAAL DICHT en kon geen knoppen ontdekken. Aan stroom hangen helpt

. zijn capacitieve knoppen

. De bediening is niet intuïtief, de manual is noodzakelijk.
Sensorbox manual moest ik er ook even er bij pakken. De stekker die er aan zit is niet voor voeding, maar om aan fase 1 te hangen. Stopcontact in meterkast zodoende van fase gewisseld. Want anders heb je rare waarden.
Meterkast heb ik een B20 aardlekautomaat gezet en een HomeWizard kWh meter. Dit is ook een MID maar gebruik ik niet als zodanig. Deze is ondersteboven gemonteerd, dan kan ik hem wel gewoon mooi onder invoeden en boven uit.:+. Dit is een Eastron onderhuids, dus kon ook in de laadpaal gezet worden verwacht ik.
Het Solar laden op 1 fase:
Ik heb 4500W aan omvormers in huis en kom praktisch gezien op 4300W max teruglevering ongeveer, verdeeld over 2 fases (13A en 6A. Dat is op een zonnige dag, dus met een spanning van 243V oid = 17.6A. Op 233V is dit 18A.
Ik heb de EVSE en de auto op max. 19A gezet. Zodat ik op 1 fase al het overschot kan laden.
C2 staat op Solar Off. Hoogste wat ik heb gezien is 4280W. Blijft in de praktijk onder de 18A; mijn auto neemt altijd minder dan waar op gestuurd wordt.
Bedankt voor het idee @sandergar in deze post:
sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Alles om dit soort mooie grafiekjes te kunnen produceren: Het overschot de auto in gooien
Future todo:
- Automaatje in laadpaal voor los afzekeren EVSE.
- RFID lezer monteren
- Drukknop monteren
--
De tweede donor Newmotion (ander type)
met vaste kabel, waar ik dit moment alleen het frame waar de stekker zit en de dummy connector van gebruik, ga ik nog een keer terug bouwen zodat deze weer op marktplaats kan

.