• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03 20:25
Goedemorgen,
Net in een nieuw huis getrokken, dus nu langzaam aan het nadenken over de installatie van het laadstation. Ik heb een dubbele oprit en kan me van de afgelopen jaren herrineren dat tweakers hier ook oplossingen hebben bedacht met laadpalen/stekkerhouders.

Hebben jullie recente voorbeelden en suggesties wellicht? Dan kan ik die optie meenemen met de hovenier als we de voortuin gaan inrichten :-)

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 20:56
Thx! Wil je er in PB of email over communiceren? Discussie hoeft niet helemaal in deze topic.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:46
Github is prima daarvoor, dit topic ook. Het hele idee achter open source en community developmenr is juist geen achterkamertjes overleg te voeren...

• Xoliul
  • Laatst online: 07-03 20:56
dingo35 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:32:
Github is prima daarvoor, dit topic ook. Het hele idee achter open source en community developmenr is juist geen achterkamertjes overleg te voeren...
Ok, vind deze topic alleen erg onoverzichtelijk, 50 discussies door elkaar en dagelijks 3 nieuwe pagina's, ik hou het niet bij. Waar op github dan ?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 23:37
CyberEspresso schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Interessante oplossing! Maar waarom heb je die NodeRed flow nodig? SmartEVSE ondersteunt zelf toch ook het uitlezen van de MID meter via Modbus en is te koppelen aan een OCPP backend? Ik wil iets vergelijkbaars gaan doen, dus ben benieuwd waarom je precies voor deze oplosing hebt gekozen.
Ik heb een 4 jaar oude v2.20 SmartEVSE en die heeft geen OCPP.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Pim57
Allewijn schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Voor 2026 óf heb je die hoop ook voor 2027+?
Want ik denk dat inboekdienstverleners straks echt alleen laadpalen met geïntegreerde mid meters fabrieks-af gaan goedkeuren. Ze maken het zichzelf nml anders enorm moeilijk voor dat kleine clubje dat iets met zelfbouw/zelf toevoegen mid meters wil.
Het zal van de wetgeving afhangen. 24 maart komt het in de kamer.
Laadloon werkt vooralsnog ook met zelfbouwers.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-03 14:50
Beste Tweakers,
Ik overweeg om mijn oude EVHUB om te bouwen met SmartEVSE met name om de zonnecapaciteit beter te benutten.
Lezende op dit forum en Github zie ik wel verschillende ervaringen en heb de volgende vragen:
1) Ik heb een DSMR4.2 meter. Werkt de solar en smart mode dan wel goed? Of moet ik toch eerst naar DSMR5?
2) Uitlezen van de P1 meter kan ik via HA (Slimmemeter+ icm MQTT) of via Homewizard: wat is het betrouwbaarste?
3) Ik wil ook de tweede contactor aansluiten voor de solar mode en schakelen tussen 1 en 3 fasen. Wellicht kijk ik niet goed, maar op https://github.com/dingo3...ster/docs/installation.md kan ik niet de layout van het bovenste groene aansluitblokje van de SmartEVSE vinden (waar moet je C2 op aansluiten?).
Graag jullie deskundige mening.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-03 22:52
diamanten schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:30:
Beste Tweakers,
Ik overweeg om mijn oude EVHUB om te bouwen met SmartEVSE met name om de zonnecapaciteit beter te benutten.
Lezende op dit forum en Github zie ik wel verschillende ervaringen en heb de volgende vragen:
1) Ik heb een DSMR4.2 meter. Werkt de solar en smart mode dan wel goed? Of moet ik toch eerst naar DSMR5?
Dit werkt prima, maar wel met een tragere interval dan DSMR5.
2) Uitlezen van de P1 meter kan ik via HA (Slimmemeter+ icm MQTT) of via Homewizard: wat is het betrouwbaarste?
Dat maakt in theorie niet uit. Met HA heb je er een extra device tussen zitten (dus als HA down is, doet je laadpaal niks). Voor mij is dat geen probleem, maar er zijn ook mensen die het per se als een los systeem willen hebben. Voor beide is wat te zeggen.
3) Ik wil ook de tweede contactor aansluiten voor de solar mode en schakelen tussen 1 en 3 fasen. Wellicht kijk ik niet goed, maar op https://github.com/dingo3...ster/docs/installation.md kan ik niet de layout van het bovenste groene aansluitblokje van de SmartEVSE vinden (waar moet je C2 op aansluiten?).
Graag jullie deskundige mening.
Er zit een C2 aansluiting op de SmartEVSE.

• diamanten
gastje01 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:41:
[...]

[...]

Dat maakt in theorie niet uit. Met HA heb je er een extra device tussen zitten (dus als HA down is, doet je laadpaal niks). Voor mij is dat geen probleem, maar er zijn ook mensen die het per se als een los systeem willen hebben. Voor beide is wat te zeggen.

[...]

Er zit een C2 aansluiting op de SmartEVSE.
Dank voor je snelle reactie!
Vwb punt DSMR4/5: Dus dit is niet altijd het geval:
(zie reactie van Steegen - https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/327)
DSMR4.x meters can not be used reliably, as the current resolution is in 1A steps (the SmartEVSE needs 0.1A resolution), and the timeout of the controller is 11s, so you will run into timeouts. sending the data twice (the controller will adjusts the charge current twice)

[ Voor 44% gewijzigd door diamanten op 09-03-2026 10:50 ]

• gastje01
diamanten schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Dank voor je snelle reactie!
Vwb punt DSMR4/5: Dus dit is niet altijd het geval:
(zie reactie van Steegen - https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/327)

[...]
Je kan er eventueel ook een losse sensorbox voor gebruiken mocht het niet stabiel werken, die werkt met CT klemmen, dan heb je geen last van de 10s interval van DSMR4.

• diamanten
gastje01 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Je kan er eventueel ook een losse sensorbox voor gebruiken mocht het niet stabiel werken, die werkt met CT klemmen, dan heb je geen last van de 10s interval van DSMR4.
Dat zou kunnen, maar binnenkort moet ik al 6 CT klemmen in de meterkast installeren wegens vervanging van een Envoy S door een Enovy metered. De meterkast zit nu al behoorlijk vol, dus die sensorbox met klemmen is voor mij geen optie.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
diamanten schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Dat zou kunnen, maar binnenkort moet ik al 6 CT klemmen in de meterkast installeren wegens vervanging van een Envoy S door een Enovy metered. De meterkast zit nu al behoorlijk vol, dus die sensorbox met klemmen is voor mij geen optie.
Dan kun je beter de Envoy Metered CT klemmen op de hoofdzekering uitlezen en doorzetten naar de SmartEVSE. Beetje klussen in bijv Home Assistant, en dan is dat prima mogelijk lijkt me.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 22:35
Ik heb bij mijn netbeheerder Stedin gratis een DSMR 5 meter gekregen ter vervanging van de DSMR 4 meter. Ik heb in een chat aangegeven dat dat voor de nieuwe laadpaal nodig was.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• diamanten
THM0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Dan kun je beter de Envoy Metered CT klemmen op de hoofdzekering uitlezen en doorzetten naar de SmartEVSE. Beetje klussen in bijv Home Assistant, en dan is dat prima mogelijk lijkt me.
Goede tip, hopelijk maakt de HA integratie van Enphase de hiervoor nodige sensoren aan als ik overga van S naar Metered en kan ik ze uitlezen met een frequentie van meer dan 1 x per 10 seconden (momenteel 1 x 900 seconden een update van de Enphase sensoren :'( ).

[ Voor 14% gewijzigd door diamanten op 09-03-2026 13:05 ]

• ngommers
  • Laatst online: 17-03 19:57
Ik heb van het weekend de SmartEVSE gekoppeld aan OCPP (Tapelectric), moest een kleine aanpassing aan mijn HA doen zodat hij naar pauze stuurt i.p.v. Off.

Nu heb ik Auto-authorize aanstaan op de SmartEVSE omdat ik geen Tag reader heb aangesloten.
Voorheen keek HA avonds of de auto aanwezig was en stuurde dan de SmartEVSE aan. als ik buiten die tijden wou laden deed ik handmatig starten.

Is het mogelijk dat de SmartEVSE enkel start als het mijn auto betreft (eigenlijk net als hoe het bij Fastned werkt dat je lader wordt herkend). Of is een externe TAG reader mogelijk die via MQTT de tag doorgeeft aan SmartEVSE waarna laden pas wordt vrijgegeven?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:48
Je kunt via HA of een andere app je TAG doorgeven.

https://gathering.tweaker...message/84668294#84668294

• ngommers
  • Laatst online: 17-03 19:57
Ik doe denk ik nog iets fout of ik heb nog de verkeerde versie ik draai versie V3.10.2. in MQTT zie ik de set netjes komen maar de SmartEVSE doet er niets mee (RFID staat op OCP) maar heb ook learn en all geprobeerd.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:48
ngommers schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Ik doe denk ik nog iets fout of ik heb nog de verkeerde versie ik draai versie V3.10.2. in MQTT zie ik de set netjes komen maar de SmartEVSE doet er niets mee (RFID staat op OCP) maar heb ook learn en all geprobeerd.
Er is nog geen release live waar mijn wijzigingen inzitten. Dus dan zul je hem even moeten builden en handmatig updaten :)

• gastje01
@diamanten Na aanleiding van je post en de reactie van Stegen ben ik even in mijn eigen setup gedoken. Ik heb een DSMR5 meter (dus iedere seconde) maar de resolutie van Amperes per fase is ook afgerond op hele Amperes. Dat werkt hier al geruime tijd prima.

Meteen een trigger om te kijken of ik deze resolutie omhoog kan krijgen, als ik de DSMR5 standaard lees, zou ik tot 1 of 2 decimalen achter de komma moeten kunnen zien, maar de DSMR integratie van HA (gekoppeld aan ser2net) leest deze niet.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:29
gastje01 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:59:
Meteen een trigger om te kijken of ik deze resolutie omhoog kan krijgen, als ik de DSMR5 standaard lees, zou ik tot 1 of 2 decimalen achter de komma moeten kunnen zien, maar de DSMR integratie van HA (gekoppeld aan ser2net) leest deze niet.
Mijn Kaifa meter heeft ook geen decimalen bij Ampere, direct uit de P1 port gelezen. Voltage heeft dan weer wel 1 decimaal.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kunt de stroom berekenen met spanning en vermogen (watt/volt = ampere).
Deed ik voorheen ook.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:50

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Is er iemand die een Alfen laadpaal aan reverse engineering hebben onderworpen? Ik heb er een gekregen voor de sloop met een leuk display. Vrij groot en ook de chip die erop zit (FT813) is best leuk. Het lijkt erop dat er gewoon SPI van de ene print naar de display/NFC-reader print gaat, maar hoewel ik denk de datapinnen gevonden te hebben, krijg ik er met de ESP32 en driver van Bridgetek nog niets op het display. (Via PB mag natuurlijk ook, zitten hier niet zoveel mensen op te wachten om zo'n paal om te bouwen.)

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56
rene037 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:50:
Is er iemand die een Alfen laadpaal aan reverse engineering hebben onderworpen? Ik heb er een gekregen voor de sloop met een leuk display. Vrij groot en ook de chip die erop zit (FT813) is best leuk. Het lijkt erop dat er gewoon SPI van de ene print naar de display/NFC-reader print gaat, maar hoewel ik denk de datapinnen gevonden te hebben, krijg ik er met de ESP32 en driver van Bridgetek nog niets op het display. (Via PB mag natuurlijk ook, zitten hier niet zoveel mensen op te wachten om zo'n paal om te bouwen.)
Ik ben een Alfen double aan het ombouwen. Het is een ouder model zonder scherm (maar wel de ruimte) en ben daar nu met ESPHome een 5 inch scherm voor aan het ontwikkelen die ik dan weer aansluit op Smart EVSE. De UI is nog niet af maar onderstaand het idee. Ik koppel hier dan 5 fysieke touch knoppen aan zodat je de charge mode kunt aanpassen en wellicht in de toekomst ook nog andere instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-S0OfY1P_gMgeezy-8E6L854hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bdfFUjQkTDsEa3stdnePnA6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSfgL7d1zplV6cKW2NS8GBerVoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxe0usaSMuX7ZsnkxWWVuJNi.png?f=fotoalbum_large

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat is idd een ander model. Leuk projectje. Het glaasje is wel voor een scherm. Succes ermee!
Voor de ddeuidelijkheid, ik ga hem niet ombouwen, ik ga wat onderdelen voor hobby hergebruiken, waaronder bijv het schermpje, heeft best een aardige resolutie.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56
rene037 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:06:
Dat is idd een ander model. Leuk projectje. Het glaasje is wel voor een scherm. Succes ermee!
Voor de ddeuidelijkheid, ik ga hem niet ombouwen, ik ga wat onderdelen voor hobby hergebruiken, waaronder bijv het schermpje, heeft best een aardige resolutie.
Mocht je de behuizing en socket niet hergebruiken dan heb ik nog wel interesse :)

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Lasoul schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Mocht je de behuizing en socket niet hergebruiken dan heb ik nog wel interesse :)
Je hebt een PB! (Ik antwoord evt morgen...)

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-03 12:48
FatalError schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:10:
Ik heb bij mijn netbeheerder Stedin gratis een DSMR 5 meter gekregen ter vervanging van de DSMR 4 meter. Ik heb in een chat aangegeven dat dat voor de nieuwe laadpaal nodig was.
Ik ook met opgegeven reden nieuwe thuisbatterij als aanvulling op zonnepanelen en laadpaal.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-03 19:26
Ik heb onlangs het e.e.a. aan materiaal besteld als voorbereiding op een smartevse installatie. Via deze advertentie op marktplaats een Eastron SDM72D-M kwh-meter aangeschaft, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat dit een origineel product (ofwel een chinese counterfeit) betreft, als ik foto's van andere tweakers bekijk: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78441942 en https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81702918.

Hier foto's van mijn model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCG-8QarHSoxeRGVf5r-avLuCh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VW2NRjqqSKHfNEI9knOUpYnw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WVWa5smjND06IDEAuChDAtfecw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SofesKr9D3WvHGUc7fL3oDwg.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen, dan wel ontkrachten?

Edit: wat ook niet helpt is de spelfout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gBzMxtVeo4fWlRWamI0mgh0Fck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsCB7P0BK9AubPnRLhh1rGtv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Kaspers op 11-03-2026 22:20 ]

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nu komt het originele product ook uit china, dus heel vreemd is die taalfout nu ook weer niet. Andere afbeeldingen hebben niet die 'B' ervoor, maar die kom ik op de officiële eastron site ook tegen, dus dat is geen indicatie. En wat andere visuele kenmerken kunnen ook productieperiode afhankelijk zijn. Deze is uit 2022, dus al paar jaar oud. Maar het is wel een vreemde partij op marktplaats op die manier. Ik dacht even naar het logo te kijken, maar zelfs op de site van eastron europe staat op dezelfde pagina er een met dit logo en een met het andere logo naast elkaar! Daar zit trouwens wel een QC-plakkertje op de rand. Als MID-meter is hij denk ik niet geschikt, immers niet verzegeld of geijkt.
Je kunt evt proberen bij Eastron te verifiëren. Op de site waarschuwen ze wel voor niet-officiële verkooppunten, maar niet hoe je evt counterfeit herkent. (Dat is weer logisch, dan gaan de fabrikantien die kenmerken verwijderen. Of het rechtstreeks bij de leverancier vragen om te garanderen dat het een origineel product is.

[ Voor 6% gewijzigd door rene037 op 11-03-2026 23:26 . Reden: QC en verzegeling toegevoegd. ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pim57 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Het zal van de wetgeving afhangen. 24 maart komt het in de kamer.
Laadloon werkt vooralsnog ook met zelfbouwers.
Hun laatste email is niet zo stellig als wat ze in de podcast zeiden:
Eenmalig
Om aan te tonen dat het laadpunt voldoet aan de voorwaarden vragen wij:
- Bewijs dat de laadpaal voldoet aan de voorwaarden van de NEa
(bijvoorbeeld een foto van het typeplaatje of een factuur van de laadpaal)
- Bewijs van installatie van de laadpaal
(bijvoorbeeld een factuur van levering, installatiefoto's)
- Bevestiging dat de machtiging is ondertekend door de houder van de EAN-aansluiting
(bijvoorbeeld een recente elektriciteitsrekening waarop naam en adres zichtbaar zijn)

Voor het laadverbruik
Daarnaast hebben we bewijs nodig van het daadwerkelijke laadverbruik. Dit kan bijvoorbeeld via:
- Een export of overzicht van de laadsessies
- Screenshots uit de laadpaal-app
- Overzichten of facturen uit een backoffice
- Exports uit laadsoftware of energiemanagementsystemen

Voor sommige laadpalen kan dit ook volledig automatisch.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Kaspers schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:00:
Ik heb onlangs het e.e.a. aan materiaal besteld als voorbereiding op een smartevse installatie. Via deze advertentie op marktplaats een Eastron SDM72D-M kwh-meter aangeschaft, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat dit een origineel product (ofwel een chinese counterfeit) betreft, als ik foto's van andere tweakers bekijk: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78441942 en https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81702918.

Hier foto's van mijn model:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen, dan wel ontkrachten?

Edit: wat ook niet helpt is de spelfout:

[Afbeelding]
Ik heb zo'n zelfde via marktplaats aangeschaft, en deze is ook uit 2022. Ik denk dat het gewoon oudere modellen zijn. Die in het bericht staan van tweakers zijn van 2024.

Op deze site is het gewoon dezelfde: https://www.eastrongroup....ion-ev-charger-meter.html

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Pim57
bbbrumbrum schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:41:
[...]

[...]
Zolang er geen lijst is van toegestane laadpalen, voldoet elke doos die een laadpaal voorstelt.
Een type plaatje kun je zelf verzinnen, uitprinten en erop plakken.

• Kaspers
adjego schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb zo'n zelfde via marktplaats aangeschaft, en deze is ook uit 2022. Ik denk dat het gewoon oudere modellen zijn. Die in het bericht staan van tweakers zijn van 2024.

Op deze site is het gewoon dezelfde: https://www.eastrongroup....ion-ev-charger-meter.html
Heb via email contact opgenomen met Eastron, met de vraag of het een origineel product is en of ik het veilig kan gebruiken.

Initiele reactie:
About the meter SDM72D-M, I notied that it shall be produced in the year 2022, and already almost 3-4 years passed. but did you just purchased it?

May I know where did you purchase it and what time did you purchase it?

For Eastron energy meters, we do not suggest you buy M22 version but shall be M25 or M26 version at the current stage.
En in een vervolg email:
Thank you for your reply.

I believe it is important for us to track the platform and reseller as these meter where quarantined and should have been recycled . We had paid for these to be collected by a recycling company, with the strict instructions that they are not to be sold due to the expired warranty.

Kind regards
Verklaart mogelijk de lage prijs van die dingen.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Eigenlijk wordt er gevraagd waar ze nog verkocht worden, want ze mogen niet verkocht worden omdat ze betaald hebben om ze te laten vernietigen.... Dus je kunt ze een linkje sturen. Hij zal best werken als ik het goed begrijp...

• adjego
  • Nu online
rene037 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:56:
Eigenlijk wordt er gevraagd waar ze nog verkocht worden, want ze mogen niet verkocht worden omdat ze betaald hebben om ze te laten vernietigen.... Dus je kunt ze een linkje sturen. Hij zal best werken als ik het goed begrijp...
Ja zo lees ik het ook inderdaad. En het werkt hier ook al echt een hele tijd. Via marktplaats is er nooit echt iets van garantie dus dat neem ik al sinds ik hem heb gekocht voor lief.

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:41:
[...]

[...]
Voor wat het waard is: Den Hartog heeft mijn SmartEVSE met Eastron MID meter in de laadpaal behuizing geaccepteerd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ruud76 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Voor wat het waard is: Den Hartog heeft mijn SmartEVSE met Eastron MID meter in de laadpaal behuizing geaccepteerd.
Top. Hebben ze nog voorwaarden eraan verbonden, bijvoorbeeld dat het alleen voor 2026 is?

En hoe ga je de laadsessies dan aan ze rapporteren? Ik heb nog een SmartEVSE v2.1 van Stegen, die heeft geen verbindingen naar internet of api's.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
rene037 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:56:
Ik lees dat Eastron deze partij "quarantained" heeft en iemand betaald heeft om ze te vernietigen/recylen.
Een normaal bedrijf doet dat alleen als er iets mis is met die batch, want het kost geld. Kennelijk waren ze niet meer verkoopbaar.

Persoonlijk zou ik op basis van dit bericht van Eastron het ding direct uit mijn meterkast schroeven.

Voor een paar tientjes lagere prijs ga je toch geen afgekeurd product gebruiken waar serieus stroom doorheen loopt 8)7 ? Je moet er niet aan denken dat er brand ontstaat en je huis affikt, maar hé, "wel een mooie deal op marktplaats gescoord" |:(

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

ocaj schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Ik lees dat Eastron deze partij "quarantained" heeft en iemand betaald heeft om ze te vernietigen/recylen.
Een normaal bedrijf doet dat alleen als er iets mis is met die batch, want het kost geld. Kennelijk waren ze niet meer verkoopbaar.

Persoonlijk zou ik op basis van dit bericht van Eastron het ding direct uit mijn meterkast schroeven.

Voor een paar tientjes lagere prijs ga je toch geen afgekeurd product gebruiken waar serieus stroom doorheen loopt 8)7 ? Je moet er niet aan denken dat er brand ontstaat en je huis affikt, maar hé, "wel een mooie deal op marktplaats gescoord" |:(
Ik denk dat ze dan wel stelliger gereageerd hadden. Je wilt als fabrikant niet dat er gevaarlijke producten in omloop zijn. Dit was gewoon overproductie. En die wil je niet in de markt. Veroudering van onderdelen (bijv condensatoren) gaat door en dat bekort de levensduur met de tijd die ze lagen te verstoffen.

• Kaspers
Valt er nog iets af te dingen op dit theoretische schema ?

klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip-oH0_ZE3lynFNSG3UtMZRFnKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9TDd2vjwGmbMYapQQR5XTA24.png?f=fotoalbum_large

Paar opmerkingen alvast van mijn kant:
1. Ik volg niet de stroomrichting zoals voorgesteld door Eastron op de kwh meter. Dit is echter geen probleem, de meetwaarden kunnen door de smartevse ge-invert worden middels een configuratie parameter.
2. Ik wijk ook wat af met de stroomrichting op de contactors / relais (zie link). Ook dat maakt niet uit voor de schakeling.
3. PP signaal is achterwege gebleven, ivm het gebruik van een vaste laadkabel.

• dingo35
Ik kan geen fout ontdekken, anders dan dat de volgorde van de sterkstroomaansluitingen anders is bij mijn controller; maar zolang je de belettering aanhoudt gaat t goed!

• Kaspers
@dingo35, ik zie dat jij een fork onderhoudt van serkri, die weer een fork is van het originele project. Wat maakt jouw fork mogelijk interessanter dan het origineel?

• AirwinB
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Kaspers schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:48:
@dingo35, ik zie dat jij een fork onderhoudt van serkri, die weer een fork is van het originele project. Wat maakt jouw fork mogelijk interessanter dan het origineel?
Haha. Ik ben benieuwd hoe @dingo35 hierop gaat reageren 😀
Heb je hulp nodig om de loftrompet te laten schallen of kun je het zelf?
Zonder gekheid: volgens mij is de fork van @dingo35 nu de defacto standaard. Lees de 390 forum pagina’s maar na 😁

• dingo35
Twee Belgen, Koen en Kristof, hebben ooit een repo geforked van die van Stegen; zij waren het die de REST API, het web dashboard en de accu-interface gestart zijn; ze noemden de repo "Serkri", een samenstelling van hun voor- en achternamen. Ik ben daar zaken aan gaan toevoegen, op hun repo; al snel bleek dat Koen en Kristof "klaar" waren; de SmartEVSE werkte naar hun tevredenheid; bij mij ook, maar ik vond het leuk om ook zaken voor anderen toe te voegen, ook al had ik daar zelf geen use case voor.
Na verloop van tijd wilde ik graag volledige admin rechten op de repo, maar Koen en Kristof wilden toch een vinger in de pap houden; toen ben ik mijn eigen fork gestart, en heb in overleg met Michael Stegen, de fabrikant, het zo ingericht dat als wij geen vreemde dingen doen in onze fork, die versie later, als voldoende stabiel, wordt overgenomen in de fabrieksrepo.
Het kost wel wat overleg nu en dan, maar levert mooie firmware op!

• Kaspers
dingo35 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:06:
Twee Belgen, Koen en Christof, hebben ooit een repo geforked van die van Stegen; zij waren het die de REST API, het web dashboard en de accu-interface gestart zijn; ze noemden de repo "Serkri", een samenstelling van hun voor- en achternamen. Ik ben daar zaken aan gaan toevoegen, op hun repo; al snel bleek dat Koen en Christof "klaar" waren; de SmartEVSE werkte naar hun tevredenheid; bij mij ook, maar ik vond het leuk om ook zaken voor anderen toe te voegen, ook al had ik daar zelf geen use case voor.
Na verloop van tijd wilde ik graag volledige admin rechten op de repo, maar Koen en Christof wilden toch een vinger in de pap houden; toen ben ik mijn eigen fork gestart, en heb in overleg met Michael Stegen, de fabrikant, het zo ingericht dat als wij geen vreemde dingen doen in onze fork, die versie later, als voldoende stabiel, wordt overgenomen in de fabrieksrepo.
Het kost wel wat overleg nu en dan, maar levert mooie firmware op!
Leuk deze achtergrond te lezen :), geeft mij voldoende overtuiging ermee aan de slag te gaan! Misschien iets om op te nemen in de TS @Proton_ ?

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-03 15:46
Kaspers schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:13:
Valt er nog iets af te dingen op dit theoretische schema ?
Je Residual Current Monitor is niet aangesloten op de Smart EVSE :)

• Kaspers
Geim schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Je Residual Current Monitor is niet aangesloten op de Smart EVSE :)
Bij deze ;) (met nog wat andere aanpassingen, het mag duidelijk zijn hoe ik dit in de meterkast ga ophangen :Y) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lRoGIEs9pBRHQTGiMThtNw7xK8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BIZp9Q1lbiUsF0AJuJHYPosC.png?f=fotoalbum_large

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:50
Kaspers schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Bij deze ;) (met nog wat andere aanpassingen, het mag duidelijk zijn hoe ik dit in de meterkast ga ophangen :Y) )

[Afbeelding]
Erg handig overzicht. Misschien nog even onderdeel lijstje erbij?

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-03 22:30
@Kaspers waarom zet je daar nog een automaat naast? Ik weet natuurlijk niet hoe ver jouw meterkast van de kWh meter en contactor af zit maar als je het mij vraagt is het een dure aan/uit schakelaar met onnodige bedrading.

Daarnaast mag je de EVSE ook aan de bemeterde kant van de kWh meter aansluiten, dat is namelijk ook stroom die je nodig hebt om de auto te laden dus die mag je ook meenemen voor de ERE.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Geim
@Kaspers Waarom heb je voor een 3-fase aardlekautomaat gekozen? Zit je al niet achter een aardlek?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
maarten_NL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:22:

Daarnaast mag je de EVSE ook aan de bemeterde kant van de kWh meter aansluiten, dat is namelijk ook stroom die je nodig hebt om de auto te laden dus die mag je ook meenemen voor de ERE.
Mee nemen voor de ERE?
Het ziet er als ik het goed heb toch naar uit dat ná 2026 geen enkele zelfbouw lader meer door inboekdienstverleners geaccepteerd wordt?
Enkel 2026 zijn er enkelen die het aandurven, maar die geven al aan dat dat eenmalig is.

• Geim
Allewijn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Mee nemen voor de ERE?
Het ziet er als ik het goed heb toch naar uit dat ná 2026 geen enkele zelfbouw lader meer door inboekdienstverleners geaccepteerd wordt?
Enkel 2026 zijn er enkelen die het aandurven, maar die geven al aan dat dat eenmalig is.
Oh, dit is nieuw voor mij, waar heb je die wijsheid vandaan?

• Wolly
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Mee nemen voor de ERE?
Dat laatste is een vraag die ik heb gesteld aan @ruud76

ruud76 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

• Allewijn
  • Niet online
Geim schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Oh, dit is nieuw voor mij, waar heb je die wijsheid vandaan?
Omdat ik al een tijdje verdiepende ben in het vervangen van mijn huidige domme Tesla TWC3 lader voor een slimme MID lader ivm meedoen ERE.
Daarbij zoekende of ik zelfbouw wens of een kant en klare toch de slimme weg is.

Er is véél over te lezen in het ERE topic:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Diverse tweakers die het eenmalig gelukt is zelfbouw met mid aan te melden (en bericht dat dit na 2026 stopt), maar ook tweakers waarbij het afgewezen is.

Hier bijv zo'n afwijzing van een paal met hele duidelijke begeleidende fotos:
DiXY in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Maar na 24 maart weten we denk ik pas echt meer.
Tot die tijd bouw/koop ik nog maar even niks zelf bij Stegen...

[ Voor 16% gewijzigd door Allewijn op 14-03-2026 10:48 ]

• Kaspers
maarten_NL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:22:
@Kaspers waarom zet je daar nog een automaat naast? Ik weet natuurlijk niet hoe ver jouw meterkast van de kWh meter en contactor af zit maar als je het mij vraagt is het een dure aan/uit schakelaar met onnodige bedrading.
Geim schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:02:
@Kaspers Waarom heb je voor een 3-fase aardlekautomaat gekozen? Zit je al niet achter een aardlek?
Terechte vragen!
Situatie:
Meterkast in de hal:

klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8HcQrWqE9L5x2yEkxHGYUW84SE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xAsvpeL7645sk33r3ACP1fZO.png?f=fotoalbum_large

Rechtsonder zie je een Hager aardlekautomaat B20 300mA, die loopt naar de bijkeuken (6mm2), 20 meter verderop naar deze verdeelkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13l8bjhoY5YR6UntGkbdGIO0V9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0aZwmC5oV6TMNdAte7zQf7Bn.png?f=fotoalbum_large

Hier zitten meerdere groepen in, voor o.a. warmtepomp, verlichting, wandcontacten. Ik wil niet dat dit spul er uit vliegt wanneer er een aardlek ontstaat bij het laden van de toekomstige wagen, vandaar ik voornemens ben een automaat te plaatsen na de hoofdschakelaar van deze kast voor de EVSE.

Alle componenten zoals hier afgebeeld komen dus in de rechterzijde van deze verdeelkast.

Deze opmerking van @Stefannn houdt mij nog wel even bezig:
Stefannn schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:31:
Exact! Dat is de juiste manier.
Letop: dat betekent dat de Smartevse in de meterkast NIET geaard is! Aarde via het buiten boxje.
Vooral bij lange draden relevant
Ik ben voornemens om langs de YMVK (25 meter) naar de vaste laadkabel ook een signaalkabel te laten lopen voor de CP. Ik wil de mantel van de signaalkabel ook aarden, voor een stabiele connectie.

Als ik jouw opmerking zo lees, heb ik het idee dat dat ook voor mij van toepassing is.

Begrijp ik het goed dat je voorstelt om de EVSE module in de meterkast niet te aarden, maar deze te verbinden met de aarde op de signaalkabel, en aan het uiteinde van de signaalkabel (waar deze samenkomt met de YMVK) deze daar samen te laten komen met de aarde uit de YMVK, die op zijn beurt weer is geaard in de verdeler / meterkast?

[ Voor 26% gewijzigd door Kaspers op 14-03-2026 11:05 ]

• Geim
Kaspers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:57:

Hier zitten meerdere groepen in, voor o.a. warmtepomp, verlichting, wandcontacten. Ik wil niet dat dit spul er uit vliegt wanneer er een aardlek ontstaat bij het laden van de toekomstige wagen, vandaar ik voornemens ben een automaat te plaatsen na de hoofdschakelaar van deze kast voor de EVSE.

Alle componenten zoals hier afgebeeld komen dus in de rechterzijde van deze verdeelkast.
Hoe ga je het vermogen meten van de hele onderverdeelkast, om te voorkomen dat de 3x20A in de hoofdverdeelkast er uit vliegt?

• Kaspers
Geim schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Hoe ga je het vermogen meten van de hele onderverdeelkast, om te voorkomen dat de 3x20A in de hoofdverdeelkast er uit vliegt?
Die 3x20A in de hoofdverdeler is nog een twijfelpuntje. Ik zit nog te overwegen om deze te hergebruiken als automaat voor de EVSE (ipv de 3x16A), en de automaat in de hoofdverdeler te vervangen door een 3x25A. Ben ik alleen niet meer selectief, maar wel kostenefficient. Als ik selectief (t.o.v. de 25A hoofdzekering) wil zijn moet ik het toch bij de 3x16A automaat voor de EVSE houden. Met een 3x25A in de hoofdverdeler kan ik volstaan met het de waardes die ik vanuit de DSMR monitor.

• Geim
Kaspers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:16:
[...]
Met een 3x25A in de hoofdverdeler kan ik volstaan met het de waardes die ik vanuit de DSMR monitor.
Hoe gaat je DSMR de Smart EVSE van data voorzien? Via HA (of andere domotic oplossing) of via de Smart EVSE sensorbox? In het laatste geval kun je ook opteren voor een sensorbox in de onderverdelkast met stroomtransformatoren. Als je het via een API doet zou je een Shelly 3EM pro in je onderveldeelkast kunnnen zetten.
Of nog een 3 fase modbus energiemeter, vergelijkbaar met die in je laadcircuit.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zoals al vaker opgemerkt, maar voor het laatst al een tijdje terug, is het niet verstandig/onwenselijk om een 3x16A automaat te gebruiken om je auto te laden. Die wordt dat te heet. Ze zijn niet ontworpen om langere tijd de maximale stroom te leveren. 3x20 is dan beter, ten koste van wat selectiviteit.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:54
Kaspers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:57:

Deze opmerking van @Stefannn houdt mij nog wel even bezig:

Exact! Dat is de juiste manier.
Letop: dat betekent dat de Smartevse in de meterkast NIET geaard is! Aarde via het buiten boxje.
Vooral bij lange draden relevant

Ik ben voornemens om langs de YMVK (25 meter) naar de vaste laadkabel ook een signaalkabel te laten lopen voor de CP. Ik wil de mantel van de signaalkabel ook aarden, voor een stabiele connectie.

Als ik jouw opmerking zo lees, heb ik het idee dat dat ook voor mij van toepassing is.

Begrijp ik het goed dat je voorstelt om de EVSE module in de meterkast niet te aarden, maar deze te verbinden met de aarde op de signaalkabel, en aan het uiteinde van de signaalkabel (waar deze samenkomt met de YMVK) deze daar samen te laten komen met de aarde uit de YMVK, die op zijn beurt weer is geaard in de verdeler / meterkast?
Tjonge... een quote van 2024.

Ik heb de smartEVSE ook in de meterkast hangen
En uiteindelijk zowel direct als via signaalkabel geaard. dus tegen mijn eigen advies in.
In praktijk maakt het bijzonder weinig uit.

Maar....
Mijns inziens is de correcte manier om hem enkel te aarden met de signaalkabel die van de auto komt.

Zolang er nergens kortsluiting is maakt het niet uit.
Maar MOCHT er ooit sluiting naar aarde komen in de vmvk dan krijg je een spanningspuls over de aarddraad (ter grootte kortsluitstroom x draadweerstand) hetgeen dan een puls op de smartevse zet.

Aan de 230V kant heeft de aarde aansluiting van de smartEVSE geen functie.
Aan de signaalkant wel want daar is het de referentie van de signaal waardes.
Het zou dus correct zijn de aarde volledig te refereren aan de signaalkant. dus aan de signaalkant op 0 aan te sluiten.
in praktijk: met zo'n 25m kabel heb je waarschijnlijk een lasdoos vlak bij de auto waar vmvk overgaat in soepel. Op dat punt zou je dan de signaalkabel op de aarde moeten aftakken en separaat naar de meterkast moeten voeren. bij voorkeur als twisted pair met de CP.

Dat is "in principe correct"
Uiteindelijk heb ik het dus ook niet zo aangelegd. Het is een beetje "roomser dan de paus". Bij leiding van paar 100m ga je verschil zien. op 25 meter waarschijnlijk niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
Kaspers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Die 3x20A in de hoofdverdeler is nog een twijfelpuntje. Ik zit nog te overwegen om deze te hergebruiken als automaat voor de EVSE (ipv de 3x16A), en de automaat in de hoofdverdeler te vervangen door een 3x25A. Ben ik alleen niet meer selectief, maar wel kostenefficient. Als ik selectief (t.o.v. de 25A hoofdzekering) wil zijn moet ik het toch bij de 3x16A automaat voor de EVSE houden. Met een 3x25A in de hoofdverdeler kan ik volstaan met het de waardes die ik vanuit de DSMR monitor.
De selectiviteit van een 3x20A automaat "repareer" je door de actieve stroombewaking.
3x16A heeft de neiging er uit te klappen na een paar uur laden.
Met 3x20A kan je dan bovendien in solar mode op 1x20A laden hetgeen heel prettig is. 1x16A is redelijk weinig en je wilt dan regelmatig omschakelen naar 3x6A maar dat betekent dan EN heel veel schakelen EN een 2A gat tussen 1x16A en 3x6A. Ik gebruik het solar laden tegenwoordig enkel 1 fase op max 1x20A en dat werkt prima en "rustig".

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Kaspers
Geim schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Hoe gaat je DSMR de Smart EVSE van data voorzien? Via HA (of andere domotic oplossing) of via de Smart EVSE sensorbox? In het laatste geval kun je ook opteren voor een sensorbox in de onderverdelkast met stroomtransformatoren. Als je het via een API doet zou je een Shelly 3EM pro in je onderveldeelkast kunnnen zetten.
Of nog een 3 fase modbus energiemeter, vergelijkbaar met die in je laadcircuit.
Inderdaad via HA, die krijgt vanuit de DSMR5 via een TCP connectie elke seconde een reading. En HA stuurt vervolgens elke seconde een mqtt publish met de huidige load op het topic SmartEVSE-XXXXX/Set/MainsMeter, dus dat scheelt weer het e.e.a. aan componenten.

[ Voor 56% gewijzigd door Kaspers op 14-03-2026 14:01 ]

• Kaspers
rene037 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:08:
Zoals al vaker opgemerkt, maar voor het laatst al een tijdje terug, is het niet verstandig/onwenselijk om een 3x16A automaat te gebruiken om je auto te laden. Die wordt dat te heet. Ze zijn niet ontworpen om langere tijd de maximale stroom te leveren. 3x20 is dan beter, ten koste van wat selectiviteit.
Ik ben bekend met dit advies. Ik lees echter hier ook andere adviezen.

Als ik met 14A ga laden, zit ik mijns inziens veilig, eens? Ik ga in ieder geval met de 16A alamat niet nat op mijn hoofdzekering, daar zit de smeltvariant in, dus vervelend als die een keer klapt. Zou ik met 20A gaan afzekeren en er loopt een keer wat meer vermogen en de hoofdzekering smelt door, dan zitten we een tijdje zonder.
Stefannn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:18:
[...]

De selectiviteit van een 3x20A automaat "repareer" je door de actieve stroombewaking.
3x16A heeft de neiging er uit te klappen na een paar uur laden.
Met 3x20A kan je dan bovendien in solar mode op 1x20A laden hetgeen heel prettig is. 1x16A is redelijk weinig en je wilt dan regelmatig omschakelen naar 3x6A maar dat betekent dan EN heel veel schakelen EN een 2A gat tussen 1x16A en 3x6A. Ik gebruik het solar laden tegenwoordig enkel 1 fase op max 1x20A en dat werkt prima en "rustig".
Maar dit zet mij wel weer aan het denken.
Ik ben er nog niet uit :)

[ Voor 27% gewijzigd door Kaspers op 14-03-2026 14:02 ]

• Stefannn
Kaspers schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:00:
[...]
Als ik met 14A ga laden, zit ik mijns inziens veilig, eens? Ik ga in ieder geval met de 16A alamat niet nat op mijn hoofdzekering, daar zit de smeltvariant in, dus vervelend als die een keer klapt. Zou ik met 20A gaan afzekeren en er loopt een keer wat meer vermogen en de hoofdzekering smelt door, dan zitten we een tijdje zonder.
Ik heb ook een smeltzekering als hoofdzekering.
Ik heb dus 20A automaten.

Selectiviteit is een heel betrekkelijk begrip. Het is selectief om 4x16A op 1x 25A fase aan te sluiten. Als je die 4 groepen helemaal uitgekiend vol hebt geplempt gaat de hoofdzekering er toch echt uit vanwege 64A belasting.
Behalve de evse zit er helemaal niks anders op de automaten dus "er is geen kans dat je langdurig 20A gaat trekken". Als jij je laadstroom op 16A, of zelfs 14A zet dan gaat er helemaal geen 20A lopen.

check ook onderstaand grafiekje mbt afschakeltijd:
Je 25A hoofdzekering kan dus 10seconden lang 50A hebben en/of 20 seconden [25A + 16A].
Dat gaat dus niet direct fout.
Ik heb 2 jaar lang de boel bewaakt met voeden van api vanuit mijn DMRS2.2 P1 sport op 10sec (sinds vorige week heb ik DMRS5). Dat is altijd goed gegaan. Ik had de "max mains" wel op 23A gezet voor "net een beetje extra headroom".
Was wel echt de rand.
Je hebt dan dus 20seconden als er bij maximale 25A belasting opeens een hele groep van 16A bij komt (voor mij een reële situatie als ik de sauna aan zet tijdens het laden. Dat heb ik dus daadwerkelijk getest).
Met beetje pech duurt het 10seconden voordat de P1 dat rapporteert. De auto reageert in mijn geval met een gemeten 5seconden reactietijd. Tel daar 2x 1sec api communicatie bij op en je hebt een worst case reactie tijd van 17seconden op een max van 20seconden.
Daarom had ik de max-mains dus op 23A gezet. Net een beetje extra headroom.

In solar mode op 20A is ook geen probleem want die 20A gaat helemaal niet door de hoofdzekering maar komt voor minimaal 1/3 van het dak met mijn 3fase PV systeem. Het is intern gesaldeerd dus in slechtste geval mains currents van -6.6A, -6.6A, +13.2A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBQU8o6S_O31HGcBcw523XI-S8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r1ZZHEVQtpAeYzXCJQS1Io3e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 14-03-2026 14:27 ]

• DanTm
  • Niet online
Ik laad al heel lang met 25A op een 25A hoofdzekering. Die gaan er echt niet zo snel uit. Als het zonnetje schijnt laad ik zelfs met 32A.
Goede load balancer is wel van belang natuurlijk.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De 20A is een veiligheid, bijvoorbeeld bij kortsluiting. Je auto (SmartEVSE) stel je in op 16A, dus waarom zou er meer dat 16A gaan lopen? M.a.w.: voor de selectiviteit maakt het niet uit. Heb je achter een automaat een variabel aantal gebruikers die bij elkaar meer dat 16A kunnen gebruiken, dan speelt selectiviteit natuurlijk wel en moet je geen 20A automaat nemen. Voor je auto heeft die automaat een net wat andere functie, nl niet tegen overbelasting, maar een storing (Sluiting). En bij 20A gaat hij er dan (bijna) net zo hard uit als de 20A versie.

• Geim
Ik heb Laadloon gisteren rechtstreeks gevraagd of ze zelfbouw meters ook ondersteunen. Dit was het antwoord:

Zelfbouw laadpalen zijn van harte welkom, zolang er afdoende bewijs geleverd kan worden over het laadverbruik.
Mocht deze ook automatisch kunnen worden uitgelezen dan hebben we in de toekomst daar natuurlijk ook een oplossing voor.

Met vriendelijke groet,

• Allewijn
  • Niet online
Geim schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:46:
Ik heb Laadloon gisteren rechtstreeks gevraagd of ze zelfbouw meters ook ondersteunen. Dit was het antwoord:

Zelfbouw laadpalen zijn van harte welkom, zolang er afdoende bewijs geleverd kan worden over het laadverbruik.
Mocht deze ook automatisch kunnen worden uitgelezen dan hebben we in de toekomst daar natuurlijk ook een oplossing voor.

Met vriendelijke groet,
En heb je ook gevraagd of ze dit ná 2026 blijven ondersteunen?
Want de andere inboekdienstverleners geven nu al aan dat dit alleen voor dit jaar nog kan...

• Geim
Allewijn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:15:
[...]
En heb je ook gevraagd of ze dit ná 2026 blijven ondersteunen?
Nope, ik lees nergens dat ze dat (niet meer) gaan doen.

• Allewijn
  • Niet online
Geim schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Nope, ik lees nergens dat ze dat (niet meer) gaan doen.
En je leest ook nergens dat ze dat wel blijven doen...
Vandaar dat ik adviseer om er even specifiek naar te vragen, voordat het na 2026 een teleurstelling voor je wordt.

• Geim
Allewijn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:36:
[...]
En je leest ook nergens dat ze dat wel blijven doen...
Wie heeft dan nu al aangegeven dat ze dat wel gaan doen? Ik verwacht niet dat ik ergens een garantie krijg voor 2027.

• Wolly
  • Niet online
Geim schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:46:

Met vriendelijke groet,
Wat is afdoende bewijs zou de vervolgvraag zijn.

• Geim
Wolly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Wat is afdoende bewijs zou de vervolgvraag zijn.
Ik zou zeggen, mail ze met die vraag. Ik geef hier alleen maar door welk antwoord ik gekregen heb op mijn vraag. Ik voel me niet aangesproken om al deze vervolgvragen te stellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Geim op 15-03-2026 22:26 ]

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

Martijn02

/* No Comment */

Ik ben vandaag aan de slag gegaan om mijn domme EVHub om te bouwen naar een SmartEVSE laadpunt.

Ik heb net de oude EVHub stap voor stap losgehaald, en ik kom een situatie tegen waarvan ik niet snap hoe het ooit gewerkt kan hebben. De aarde die op de grijze kabel vanuit de meterkast binnenkomt was aangesloten op de EVHub controller (op de foto net verdwijderd) maar deze was verder niet de laadkabel verbonden.

De aarde die naar de laadkabel van de auto (zwarte kabel, rechts) was via het terminalblok rechts, verbonden met... de aarde van het extra stopcontact linksonder in de evhub bhuizing.

Ik snap er niets van. De EVhub hing al aan het huis toen ik het kocht, en het ziet er niet uit alsof er door de vorige eigenaar aan gesleuteld is. (geloof me, ik heb verschillende dingen van 'm gevonden, dat was duidelijk als zodanig herkenbaar)

Volgens mij zou het zo niet moeten werken, maar het heeft dus wel altijd goed gewerkt, ondanks dat de aardedraad van de auto nooit verbonden is geweest met de aarde, of de EVHUB controller. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmyRjili3eJKy1Px6A2FBKeI6WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTjQwkoodRkdCX6PUTkJI2zK.jpg?f=fotoalbum_large

• THM0
  • Nu online
Martijn02 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:17:
Ik ben vandaag aan de slag gegaan om mijn domme EVHub om te bouwen naar een SmartEVSE laadpunt.

Ik heb net de oude EVHub stap voor stap losgehaald, en ik kom een situatie tegen waarvan ik niet snap hoe het ooit gewerkt kan hebben. De aarde die op de grijze kabel vanuit de meterkast binnenkomt was aangesloten op de EVHub controller (op de foto net verdwijderd) maar deze was verder niet de laadkabel verbonden.

De aarde die naar de laadkabel van de auto (zwarte kabel, rechts) was via het terminalblok rechts, verbonden met... de aarde van het extra stopcontact linksonder in de evhub bhuizing.

Ik snap er niets van. De EVhub hing al aan het huis toen ik het kocht, en het ziet er niet uit alsof er door de vorige eigenaar aan gesleuteld is. (geloof me, ik heb verschillende dingen van 'm gevonden, dat was duidelijk als zodanig herkenbaar)

Volgens mij zou het zo niet moeten werken, maar het heeft dus wel altijd goed gewerkt, ondanks dat de aardedraad van de auto nooit verbonden is geweest met de aarde, of de EVHUB controller. :?

[Afbeelding]
De aarde-klemmen hebben een metalen verbinding met de DIN rail, de aardklem aan de rechterkant is op die manier via de DIN rail en de klem links met aarde in de meterkast verbonden.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

THM0 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:34:
[...]

De aarde-klemmen hebben een metalen verbinding met de DIN rail, de aardklem aan de rechterkant is op die manier via de DIN rail en de klem links met aarde in de meterkast verbonden.
Aaaah, wat dom. Dat had ik nog niet gezien, Dan snap ik waarom het werkt, thanks!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

THM0 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:34:
[...]

En daarnaast heb je (Als de dinrail geen verbinding zou maken) gewoon een zwevende aarddraad. Maakt voor de werking niet uit lijkt me. Afgezien van de veiligheid natuurlijk.

• adjego
  • Nu online
rene037 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:40:
[...]

En daarnaast heb je (Als de dinrail geen verbinding zou maken) gewoon een zwevende aarddraad. Maakt voor de werking niet uit lijkt me. Afgezien van de veiligheid natuurlijk.
Daar kunnen sommige auto's anders wel streng in zijn. Geen goeie PE dan wordt er niet geladen.

• ruud76
  • Niet online
Kaspers schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Heb je de 2-fasen contactor bewust vóór de 4-fasen contactor gezet in plaats van er na? Ik moet het nog installeren maar ik was precies andersom van plan...

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
ruud76 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Heb je de 2-fasen contactor bewust vóór de 4-fasen contactor gezet in plaats van er na? Ik moet het nog installeren maar ik was precies andersom van plan...
Zo staat het in github als aanbevolen:
https://github.com/dingo3...on.md#second-contactor-c2

Dan heb je ook nooit dat om wat voor reden L2+L3 kan leveren zonder dat N actief is.

"This way the (dangerous) situation is avoided that some Phases are switched ON, and Neutral is switched OFF."

[ Voor 10% gewijzigd door Frankyy op 16-03-2026 11:59 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
adjego schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Daar kunnen sommige auto's anders wel streng in zijn. Geen goeie PE dan wordt er niet geladen.
Dat is altijd een goede test van je aardweerstand. Sluit een Renault aan en als die wil laden zit je goed. :)

All-electric.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
Frankyy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Dan heb je ook nooit dat om wat voor reden L2+L3 kan leveren zonder dat N actief is.

"This way the (dangerous) situation is avoided that some Phases are switched ON, and Neutral is switched OFF."
Dat kan toch ook niet als je 'm erna zet? Als de C1 maar alle fases en de N schakelt dan.

All-electric.

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Dat kan toch ook niet als je 'm erna zet? Als de C1 maar alle fases en de N schakelt dan.
Och ja, verkeerd gelezen, dan is het antwoord erna inderdaad.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

rene037 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Nee, De EV Charger communiceert met de auto door spanning op de CP pin te zetten, en het verschil tussen CP en de aarde uit te lezen. Als de EVHub niet met de Aarde-pin van de auto zou zijn verbonden had 't nooit kunnen werken.

Ik heb hem er inmiddels inzitten, en alles lijkt te werken. Helemaal blij mee. Heb naast de 2e relais ook ook de drukknop en de residual current monitor toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0N83HgtdMgRScImaqecPvGVnec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4JxmAKUM6N3FNOZRVha3T4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me alleen af of ik misschien ook de leds van de kast nog kan aansluiten. Weet iemand wat daar het aansluitschema van is?

• ruud76
  • Niet online
Frankyy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Dat is in beide situaties het geval. De vraag is: aan welke kant zit de auto: aan de boven- of aan de onderkant van dit plaatje. Ik denk dat de auto aan de onderkant zit (omdat dat in het plaatje verder naar boven ook zo is: 1, 3, 5, 7 is de input en 2, 4, 6, 8 de output) dus je hebt éérst de 4-fasen contactor om de boel aan of uit te zetten en dan de 2-fasen contactor op L2 en L3 om die bij of af te schakelen. Jij hebt ‘m andersom geïnterpreteerd in jouw plaatje. Vandaar ook mijn vraag 😀

[ Voor 11% gewijzigd door ruud76 op 16-03-2026 13:01 ]

• THM0
  • Nu online
ruud76 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Dat is in beide situaties het geval. De vraag is: aan welke kant zit de auto: aan de boven- of aan de onderkant van dit plaatje. Ik denk dat de auto aan de onderkant zit (omdat dat in het plaatje verder naar boven ook zo is: 1, 3, 5, 7 is de input en 2, 4, 6, 8 de output) dus je hebt éérst de 4-fasen contactor om de boel aan of uit te zetten en dan de 2-fasen contactor op L2 en L3 om die bij of af te schakelen. Jij hebt ‘m andersom geïnterpreteerd in jouw plaatje. Vandaar ook mijn vraag 😀
Het maakt in de praktijk toch weinig uit? Het is een logische AND schakeling…

• DanTm
  • Niet online
Martijn02 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Ik vraag me alleen af of ik misschien ook de leds van de kast nog kan aansluiten. Weet iemand wat daar het aansluitschema van is?
de LED's van de evhub zijn niet compatible, ik heb de drukknop van Stegen erin gezet (heb dezelfde ombouw gedaan).

• ruud76
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Het maakt in de praktijk toch weinig uit? Het is een logische AND schakeling…
Voor het resultaat niet als alles werkt. Maar ik vermoed dat je liever geen spanning op de C2 contactor wil hebben als C1 niet aan staat.

• THM0
  • Nu online
ruud76 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Voor het resultaat niet als alles werkt. Maar ik vermoed dat je liever geen spanning op de C2 contactor wil hebben als C1 niet aan staat.
Waarom niet? Dat ding is toch gemaakt om ingevoedde spanning wel/niet door te laten naargelang de stand van C2?

• Stefannn
THM0 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Waarom niet? Dat ding is toch gemaakt om ingevoedde spanning wel/niet door te laten naargelang de stand van C2?
Vooral esthetisch
Als je de 4pool als hoofdschakelaar ziet en de 2pool als onderverdeler dan is het logisch dat hij erna komt.
Mocht je het ooit ingewikkelder willen maken dan is dat ook logischer.
- ingewikkelder maken ga je echter vrij zeker niet doen
- en als de kast dicht zit is enkel de functie en niet de logica belangrijk.

Voor een simpel ding als de smartEVSE is dit Defacto een non-issue. Grote installaties moet je wel “logisch” maken anders krijg je geheid later fouten.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Martijn02 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Nee, De EV Charger communiceert met de auto door spanning op de CP pin te zetten, en het verschil tussen CP en de aarde uit te lezen. Als de EVHub niet met de Aarde-pin van de auto zou zijn verbonden had 't nooit kunnen werken.
De 0 is in de meterkast met de aarde verbonden, dus de auto merkt daar niets van als het goed is. Door de weerstand van de kabel kun je wel iets verschil meten (Anders zou een aardlek niet werken.) maar voor de CP-puls is dat niet van belang.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:51
rene037 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:55:
[...]

De 0 is in de meterkast met de aarde verbonden
Gevaarlijke uitspraak omdat dat zeker niet waar is in heel Nederland !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Geim
rvdgaag schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Sterker nog het TT stelsel (aarde ligt bij de trafo aan de nul en de woning heeft een eigen aardpen) is het meest voorkomende aardingssysteem (in de woningbouw) in Nederland: Wikipedia: TT-aardingssysteem

[ Voor 0% gewijzigd door Geim op 16-03-2026 19:27 . Reden: typo ]

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Geim schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Sterker nog het TT stelsel (aarde ligt bij de trafo aan de nul en de woning heeft een eigen aardpen) is het meest voorkomende aardingssysteem (in de woningbouw) in Nederland: Wikipedia: TT-aardingssysteem
Hier ook een TT stelsel, en ik vond dat ook wel heel stellig gezegd, dus ik begon bijna aan mezelf te twijfelen.

Net na zonsondergang nog even een rondje gewandeld en nu is de gele knipperende led (in solar stand, zonder zon) wel heel erg fel. Nou kan je ‘m natuurlijk met home assistant bij zonsondergang wat dimmen, of misschien de solar stand wel op stop zetten tussen zonsondergang en zonsopgang. Zijn er mensen die daar nog iets slims mee hebben gedaan?

• THM0
  • Nu online
Inmiddels heb ik de SmartEVSE gekoppeld aan EVCC via OCPP. Dat werkt op zich, maar ik mis oa wisselen tussen 1-fase en 3-fase. En je kunt hem dan niet echt koppelen aan een backoffice mocht je dat willen (bijv voor ERE), tenzij je met een proxy gaat klooien.
Hoe mooi zou het zijn als de SmartEVSE helemaal ondersteund wordt in EVCC via de API.. omdat de SmartEVSE firmware opensource is zou dat ook geen EVCC sponsortoken vereisen dacht ik.

Is er iemand met coding skills die hiermee bezig is? Volgens mij missen er twee dingen in de SmartEVSE API om goed aan te kunnen sluiten op EVCC:
- Uitlezen van IEC 61851-1 status code (letter A-F)
- Commando om een nette wissel tussen 1-fase en 3-fase te doen in beide richtingen (weet niet of C2 'hard' schakelen de manier is...).

Het zou echt een hele mooie feature set ontsluiten voor de SmartEVSE zonder de limieten van de ESP32 op te hoeven zoeken, eens te meer wanneer het salderen afgeschaft wordt en naar ik vemoed velen van ons met PV naar dynamisch contract gaan, al dan niet aangevuld met thuisaccu...

Helaas mis ik de coding skills om dit te ontwikkelen.
Wie werpt zich op? :)

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45
THM0 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:41:
Inmiddels heb ik de SmartEVSE gekoppeld aan EVCC via OCPP. Dat werkt op zich, maar ik mis oa wisselen tussen 1-fase en 3-fase. En je kunt hem dan niet echt koppelen aan een backoffice mocht je dat willen (bijv voor ERE), tenzij je met een proxy gaat klooien.
Hoe mooi zou het zijn als de SmartEVSE helemaal ondersteund wordt in EVCC via de API.. omdat de SmartEVSE firmware opensource is zou dat ook geen EVCC sponsortoken vereisen dacht ik.

Is er iemand met coding skills die hiermee bezig is? Volgens mij missen er twee dingen in de SmartEVSE API om goed aan te kunnen sluiten op EVCC:
- Uitlezen van IEC 61851-1 status code (letter A-F)
- Commando om een nette wissel tussen 1-fase en 3-fase te doen in beide richtingen (weet niet of C2 'hard' schakelen de manier is...).

Het zou echt een hele mooie feature set ontsluiten voor de SmartEVSE zonder de limieten van de ESP32 op te hoeven zoeken, eens te meer wanneer het salderen afgeschaft wordt en naar ik vemoed velen van ons met PV naar dynamisch contract gaan, al dan niet aangevuld met thuisaccu...

Helaas mis ik de coding skills om dit te ontwikkelen.
Wie werpt zich op? :)
Als ik zo snel door de OpenEVSE code van EVCC heen lees zit daar al wel wat in voor 1/3 fase switching. Ik heb zelf nog geen van beide draaien maar wil wel een setup met SmartEVSE en EVCC gaan opzetten. Ik kan dan ook wel eens gaan kijken naar de integratie van beide.

Het verbaast mij eigenlijk dat dit nog niet helemaal werkt, beide projecten lijken mij elkaar super aanvullen.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

rvdgaag schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Ok.... Ik dacht dat het 'de Nederlandse standaard' was. Neemt niet weg dat de 0 en aarde niet veel van elkaar mogen verschillen toch in potentiaal? Maar kan voor CP-signaal natuurlijk wel verstorend genoeg zijm. Maar goed, theoretisch gelul natuurlijk, in de praktijk hoort alles goed aangesloten te zijn. Maar ik heb weer wat geleerd:).

• dingo35
Sterker nog het ís zeer verstorend als de PE niet op de SmartEVSE aangesloten is, ik geloof dat het het nr 1 probleem voor nieuw aangesloten SmartEVSEs is! Het is de eerste vraag die Michael Stegen stelt als een EV niet wil laden...

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:47
Ik heb een irritant probleem. Ik ben sinds kort over op een nieuwe meter (yay!) met DSMR5, waardoor ik over ben op het meten van de stroom via de P1 poort voor mijn smartEVSE. Lijkt allemaal prima te werken qua meting, maar wat ik sindsdien merk, is dat mijn lader continue stopt met laden. (ik kan het relais door de muur heen horen schakelen, dus het valt op).
Nu zit ik in home assistant te kijken, en het is overduidelijk dat dit komt door mijn Quooker. Je ziet de pieken daarvan samenvallen met het klapperen.
Echter, die pieken zijn bij lange na niet tot aan de 25 Ampere. Hij kan nog makkelijk met minimaal 6A blijven laden. Mijn limiet in de smartEVSE staat ook echt op 25A ingesteld. Is er iets anders dat er voor kan zorge dat hij dit gedrag vertoont? Ik limiteer bijvoorbeeld wel de laadsnelheid tussen de 16A en 6A naar gelang de stroomprijs van dat moment, maar dat staat hier toch los van?
Iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD6Z_751uJ4SPrtCnmnrdl70Ac8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1G4yLOQ1kRoEBc4swzwMZ7dN.png?f=fotoalbum_large

PSN: DutchTrickle PVoutput

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste