Er zit een UTP (solid) van smartevse naar patchkast (met keystones), en van patchkast naar switch middels patchkabel. UTP Solid is getest met een kabeltester, want daar heb ik een RJ45 opgeknepen.m.eddy schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
[...]
Check bij dit soort storingen ook de netwerkkabel zelf. Zit er een solid kabel naar de smartevse vanaf de switch? Beter is om solid vanuit de wanden naar patch af te monteren met keystones bijvoorbeeld. Dan naar switch en eindapparaten gewoon met patchkabels.
De ondersteuning is al gecommit in het project maar er is nog geen nieuwe release ervan gemaakt omdat er nog een paar puntjes op de i gezet moeten worden. Ik heb nog een 'duurtest' lopen met een test-build die mogelijk stabiliteitsissue met de homewizard ondersteuning i.c.m. OCCP oplost. Ik verwacht morgen de laatste pull request voor review aan te bieden bij dingo35. Dan zou de ondersteuning met de volgende release erin moeten zitten als alles goed gaat.michels911 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:57:
Ik dacht native Homewizard wordt ondersteund dus ik zoek in EV Meter naar Homewizrd maar die optie zie ik niet?
Bij MainsMet kan ik wel Homewizrd P1 kiezen maar zie dan ook niet de optie:
MAINS HST: Select a networked meter through a list of mDNS discovered hosts.
Verdere integratie: OCPP Tap electric (of Laadloon)
Wat doe ik fout? Waarom kan ik geen Homewizard EVMeter selecteren?
En ook de juiste kleurcode (568B) gevolgd? Connectoren gebruikt die geschikt zijn voor de kabel (er zijn diverse RJ45 versies solid, stranded, awg23, awg24 enz)Kaspers schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:10:
[...]
Er zit een UTP (solid) van smartevse naar patchkast (met keystones), en van patchkast naar switch middels patchkabel. UTP Solid is getest met een kabeltester, want daar heb ik een RJ45 opgeknepen.
[ Voor 14% gewijzigd door edwin2021 op 29-05-2026 22:40 ]
Vandaag mijn gekozen laadpaal uitvoerig getest.Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:59:
Dankjewel voor je foto @Beekforel
Ik ben gelijk met een knoopcel gaan testen.
Omdat ik weet dat voor de draadloze zender echt een dedicated 3.3v ader hoort te zijn en niet over pp of cp moet gaan, koos ik voor de enige ader die bij mij ongeduid was: mintgroen.
Hoppa. Laadklep ging meteen open.
Dus voor TWC3 kabels is het mintgroen voor + en PE voor -
Oranje is PP
Paars is CP
Wit is NTC temp sensor
Blij mee. Werkend.
Nu op zoek naar een interessante slimme laadpaal.
Is een fraai model van Webasto geworden die echt alles kan. Automatisch 1p3p, DLB, modbus tcp, HA en EVCC, MID, occp, etc.
Nu aan het testen op testbank 1 fase 10A en alles werkt briljant. Evcc alles samengebracht en hij staat al keurig te zonneladen en bij te regelen bij wolkjes etc. Blij mee. Voor maar 300 euro geen alternatief mogelijk.
Morgen de vaste donor Tesla kabel er in bouwen ipv de huidige type 2 socket. Zoek nog een 3.3v output ergens op een pcb. Maar zag wel al een interne usb socket (voor service) en daar staat natuurlijk fraai stabiel 5v op. Zou die 3.3v voor het Tesla draadloze zendertje ook 5V mogen zijn?
Dan wordt het wel appeltje eitje met een mooi usb-a naar 2 aders kabeltje wat ik heb.
Kan natuurlijk altijd een ldo ams117-3.3 er tussen zetten oid om 3.3v te maken... Maar als 5v mag...
Meet overigens ook 3.3v ergens op een los wifi pcb'tje dus kan daar ook aftakken. Maar die usb is zo lekker non-destructief...
[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 30-05-2026 17:37 ]
Dat is geen geld. Welk model is dat en welke ha integratie gebruik je?
Het is een Webasto Unite.
Ik gebruik nu evcc zonder HA. Ben nog verkennende of ik evcc via HA ga laten lopen, helemaal alles via HA doe zonder evcc of het zo laat. Evcc is qua UI gewoon voor mij heel erg fijn en begrijpelijk.
Kan ook via HA, daar is zelfs een tweaker die een integratie heeft geschreven: zie topic
Webasto Unite Laadstation
Overigens heb ik nu een vraag aan jullie omdat ik net die vaste Tesla donor kabel al even had getest, dus socket kabels van de Webasto Unite allemaal los en dan L1, L2, L3, N, PE rechtstreeks op de matchende pcb terminals.
En dan zat ik met PP en CP.
Heb geprobeerd ze beiden aan te sluiten op matchende aansluitingen pcb en ook geprobeerd met enkel CP, dus PP los.
Maar helaas, de EV (Tesla) gaat niet laden. De lader start niet.
De extra kabeltjes die in de donor Tesla kabel zitten heb ik niet gebruikt. Dat is mintgroen voor 3.3v om draadloos laadklep te openen via de Tesla button op de type2 stekker (dat wil ik later nog aansluiten) en een witte ader die iets van een Tesla temp monitoring specifiek zou zijn.
Dus enkel de basis kabels aangesloten waarmee elke EV en lader normaal werkt...
Niet dus... Mis ik iets? Willen jullie mee denken?
Ik gebruik nu evcc zonder HA. Ben nog verkennende of ik evcc via HA ga laten lopen, helemaal alles via HA doe zonder evcc of het zo laat. Evcc is qua UI gewoon voor mij heel erg fijn en begrijpelijk.
Kan ook via HA, daar is zelfs een tweaker die een integratie heeft geschreven: zie topic
Overigens heb ik nu een vraag aan jullie omdat ik net die vaste Tesla donor kabel al even had getest, dus socket kabels van de Webasto Unite allemaal los en dan L1, L2, L3, N, PE rechtstreeks op de matchende pcb terminals.
Heb geprobeerd ze beiden aan te sluiten op matchende aansluitingen pcb en ook geprobeerd met enkel CP, dus PP los.
De extra kabeltjes die in de donor Tesla kabel zitten heb ik niet gebruikt. Dat is mintgroen voor 3.3v om draadloos laadklep te openen via de Tesla button op de type2 stekker (dat wil ik later nog aansluiten) en een witte ader die iets van een Tesla temp monitoring specifiek zou zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Allewijn op 30-05-2026 21:09 ]
Je hebt een interessante opzet! Ik weet het antwoord niet. Je gaat dus van socketed naar vaste kabel. Daarin is AI ook vast behulpzaam. Dat zullen vast meer mensen gedaan hebben.Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:50:
Het is een Webasto Unite.
[Afbeelding]
Zou het een goede denkrichting zijn om die webasto te laten denken dat er iig de originele socket aan zit die er aan zat? En, bovendien de webasto te laten denken dat er dan een female plug in geschoven wordt? (Ivm weerstanden tussen bepaalde pennen).
Proximity Pilot is dan volgens mij ook nodig.
Kloppen de weerstands waarden tussen draden? (CP / PP?)
Ik zou ook even die oude socket uitmeten, dan kan je kijken naar welke oude situatie je terug moet.
@Stufipower Ik denk dat je in de juiste richting zit, dank!, en met dezelfde gedachten werd ik deze ochtend ook wakker: Bij een losse (type 2) kabel zitten er normaal in beide stekkers (male en female) losse weerstanden tussen PP en PE. Bijv 220ohm om aan te geven dat de kabel 3x32A aan kan.
Er loopt bij dat type kabels helemaal geen fysieke PP kabel van de ene naar de andere kant.
In mijn Tesla donor kabel is dat anders en mist weerstand aan de open eind zijde.
Ik denk dus dat ik bij de laadpaal een weerstandje moet plaatsen zodat ook die zijde weet 'wat voor dikte kabel' er gekoppeld zit.
Ga een 220ohm weerstandje opsnorren...
Er loopt bij dat type kabels helemaal geen fysieke PP kabel van de ene naar de andere kant.
In mijn Tesla donor kabel is dat anders en mist weerstand aan de open eind zijde.
Ik denk dus dat ik bij de laadpaal een weerstandje moet plaatsen zodat ook die zijde weet 'wat voor dikte kabel' er gekoppeld zit.
Ga een 220ohm weerstandje opsnorren...
@Allewijn hoop dat het lukt! Mijn suggestie zou zijn om eerst even alles zeker te weten hoe de weerstandswaarden, tussen welke pinnen allemaal veranderen bij het inschuiven van de kabel aan de webasto en aan de autokant voor het te proberen.
Het zou jammer zijn als iets kapot gaat, of als het gevaar oplevert.
Moet er trouwens nog iets met die locking actuator bij webasto?
Het zou jammer zijn als iets kapot gaat, of als het gevaar oplevert.
Moet er trouwens nog iets met die locking actuator bij webasto?
[ Voor 13% gewijzigd door Stufipower op 31-05-2026 09:47 ]
@Stufipower ik ga vandaag alle weerstanden meten/interpreteren.
De locking actuator in de socket van de Webasto bestudeerd. Die lijkt 'dom'. Lees: die heeft niet door of een originele male type2 kabel in de socket zit. Hij kan via de software wel elektrisch een pin uit/inschuiven om de kabel (permanent) te locken. Denk niet dat ik daar iets hoef te 'foppen' voor de ombouw naar mijn vaste open eind kabel.
De locking actuator in de socket van de Webasto bestudeerd. Die lijkt 'dom'. Lees: die heeft niet door of een originele male type2 kabel in de socket zit. Hij kan via de software wel elektrisch een pin uit/inschuiven om de kabel (permanent) te locken. Denk niet dat ik daar iets hoef te 'foppen' voor de ombouw naar mijn vaste open eind kabel.
@Allewijn klinkt dan alsof permanent de actuator in software in lock zetten ideaal zou kunnen zijn. Het “slimme” deel in de webasto, mochten daar checks plaatsvinden, wordt dan misschien tevreden gehouden met het idee dat er iets in zit. En dan beweegt die iig nooit meer.
Zojuist mail ontvangen :
Geen OCPP koppeling. Smart EVSE in een kast met Eastron MID meter en een vaste kabel. Heb met foto's duidelijk moeten aantonen dat de meter goed in het circuit zit en er geen andere verbruikers achter de meter zitten. Hier nu akkoord op gekregen!Beste S.,
Goed nieuws! Uw Laadpaal #xxxx is goedgekeurd en actief.
U kunt nu inboekingen aanmaken met deze gegevens.
Bekijk uw acties: https://app.laadloon.nl/mijn-verificaties
Met vriendelijke groet,
Team Laadloon.nl
www.laadloon.nl
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
@sandergar dus wel een dedicated kast voor de laadpaal?
Ja, alleen als de MID meter in de kast ingebouwd is. (antwoord op de vraag van @Stufipower )sandergar schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:56:
Zojuist mail ontvangen :
[...]
Geen OCPP koppeling. Smart EVSE in een kast met Eastron MID meter en een vaste kabel. Heb met foto's duidelijk moeten aantonen dat de meter goed in het circuit zit en er geen andere verbruikers achter de meter zitten. Hier nu akkoord op gekregen!
Wat mooi @sandergar
Ik volg je komende week. Foto's uploaden en MQTT gegevens naar CDR en dat weer naar de CVS data.Doorgeven aan Laadloon. Ik verwacht dat het in een keer goed zal gaan, gezien jouw ervaring.
Stufipower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:05:
@sandergar dus wel een dedicated kast voor de laadpaal?
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ze willen overduidelijk zien dat er na de kast geen andere verbruikers dan de auto zijn. Zorg dus voor foto's waar dit overduidelijk uit blijkt. Dan kunnen ze jouw situatie in 1x goed beoordelen. Ik was daar in 1e instantie niet in geslaagd dus heb aanvullende foto's moeten maken. Met de extra foto's nu goedkeuring gekregen.tukker999 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:16:
[...]
Ja, alleen als de MID meter in de kast ingebouwd is. (antwoord op de vraag van @Stufipower )
Wat mooi @sandergar
Ik volg je komende week. Foto's uploaden en MQTT gegevens naar CDR en dat weer naar de CVS data.Doorgeven aan Laadloon. Ik verwacht dat het in een keer goed zal gaan, gezien jouw ervaring.
Aparte kast, MID meter in de kast, vaste laadkabel direct in de kast aangesloten. Kan niets anders dan een auto op worden aangesloten.
Welke acties voor je precies uit als je de auto loskoppelt?marcel3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:52:
[...]
De automatisering zou met beide moeten werken. Ik zou op basis hiervan verwachten dat Custom B zich niet gedraagt als toggle, maar dat doet hij bij mij nu wel. Maar of hij nou op 'aan' of 'uit' staat maakt verder dus niet uit, zolang je maar triggert op de verandering van de één naar de ander.
Verder inderdaad de RFID optie op Rmt/OCPP ingesteld.
En gisteren heb ik voor uitschakelen nog het volgende toegevoegd na de swipe, omdat de smartEVSE toch weer niet altijd naar 'Off' ging:- delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - device_id: bcfa... domain: select entity_id: 8e37... type: select_option option: "Off" enabled: true
Ik wil als smartevse_car_connected weer op false klikt alles blokkeren.
Betekent dus de smartevse_7157_custombutton of ook op off zetten? of moet er meer gebeuren.
Tijd van werken, tijd van rusten
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Top, hoever moest je gaan met de bewijslast?Pim57 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:57:
Hier ook goedgekeurd voor laadloon. Alles in een aparte kast met een zelf bedachte sticker erop.![]()
[Afbeelding]
En deel die sticker svp als we die allemaal gaan gebruiken hebben we toch een soort van standaard
Ook wel benieuwd naar de binnenkant 🧐Pim57 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:57:
Hier ook goedgekeurd voor laadloon. Alles in een aparte kast met een zelf bedachte sticker erop.![]()
[Afbeelding]
Mijn laadinstallatie is goedgekeurd zonder stickerhumulus schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:31:
@m.eddy Ik heb deze gemaakt voor op m'n laadpaal:
[Afbeelding]
Maar misschien dat @stegen een beter schaalbaar SVG alternatief kan maken?
Het zou eenvoudiger zijn als de Smart EVSE in het lijstje met geaccepteerde laadinstallaties komt te staan bij Laadloon, wellicht iets voor @stegen om even te regelen met de mannen van Laadloon?
@marcel3 ik krijg het helaas niet werkend.Driek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:00:
[...]
Welke acties voor je precies uit als je de auto loskoppelt?
Ik wil als smartevse_car_connected weer op false klikt alles blokkeren.
Betekent dus de smartevse_7157_custombutton of ook op off zetten? of moet er meer gebeuren.
Ik heb op de smartevse de autoautorise uitgezet. En rfid op "rmt/occp", en de switch op "custom b"
Ik heb dit script aangemaakt
YAML:
Als ik dan de auto aansluit, dan springt de smartevse op "please authorise".1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| sequence: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: SmartEVSE-xxxx/Set/RFID payload: "112233445566" alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe description: smartEVSE_simulateRFIDswipe |
Als ik dan het script in HA start dan zie ik de publish op mqtt, maar er gebeurt verder niks.
Moet ik nog iets bij Joulo doen?
Klein verslagje van mijn ombouw met een SmartEVSE voor het nageslacht
. De paal draait ondertussen iets meer dan een maandje en ik ga in een aantal posts wat ervaringen delen.
Donor
Ook ik heb een Newmotion Home Advanced 2.1 22kW van marktplaats gehaald. Deze had een locking Type 2 stekker aansluiting.
Deze laadpaal is gunstig om te bruiken als basis. Deze komt met
- Locking Actuator
- 6mA DC detector (kabeltje is anders, maar je kan zelf een kabeltje maken, want er is een onderdeel met de juiste stekker in de laadpaal!).
- INEPRO 380 MID
:strip_exif()/f/image/qq3Jcpv7HtG7l035sagZ8vLt.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit een tweede donor Newmotion gebruik ik nu tijdelijk alleen het bovenste frame en dummy-stekker. Het frame met locking stekker gebruik ik nu niet. Ik heb er een vaste kabel aan gezet.
Resulaat:
:strip_exif()/f/image/E7ZjohFc13xQD15YK0RkYw95.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ox01ec8zMf7IAAybWP52UZBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik gebruikt:
- Controller (Smart EVSE v3)
- 2x contactors.van ISKRA (4p en 2p)
- Sensorbox V2 met klemmen omdat mijn slimme meter nog DSMR4 is en geen stroom per fase aanlevert + slechts elke 10 seconden update.
- Een type 2 kabel (van 8 meter)
- DIN rail om het in de laadpaal te monteren
De Sensorbox en MID zitten via modbus aangesloten. De Sensorbox zit paar meter weg dus die aansluiting loopt nu zo:
- Sensorbox 4 draden naar Ethernet stekker
- CAT6 met keystone in meterkast naar keystone verderop.
- Patchkabel naar Laadpaal (Ubiquiti)
- Keystone met 4 draden naar EVSE
- Als "WAGO" ingesteld in de EVSE
De Keystone in de laadpaal zit in deze 3d-print Keystone houder:
https://www.printables.co...din-rail-keystone/related
Op de volgende DIN rail:
https://www.elektramat.nl...l-7-5x116-7mm-hxl-vkg59t/
Welke gemonteerd zit op deze 3d-print backplate:
https://makerworld.com/en...charger#profileId-1423816
Annekdote buildlog:
Eerst de EVSE op USB gestart en WiFi ingesteld. Later alles ingebouwd en gevoed met 230V om comfortabel op het bureau alles in te stellen, inclusief de Inepro MID.
Grappig dat ik even niet begreep hoe ik de MID in kon stellen. De kast is namelijk HELEMAAL DICHT en kon geen knoppen ontdekken. Aan stroom hangen helpt
. zijn capacitieve knoppen
. De bediening is niet intuïtief, de manual is noodzakelijk.
Sensorbox manual moest ik er ook even er bij pakken. De stekker die er aan zit is niet voor voeding, maar om aan fase 1 te hangen. Stopcontact in meterkast zodoende van fase gewisseld. Want anders heb je rare waarden.
Meterkast heb ik een B20 aardlekautomaat gezet en een HomeWizard kWh meter. Dit is ook een MID maar gebruik ik niet als zodanig. Deze is ondersteboven gemonteerd, dan kan ik hem wel gewoon mooi onder invoeden en boven uit.:+. Dit is een Eastron onderhuids, dus kon ook in de laadpaal gezet worden verwacht ik.
:strip_exif()/f/image/DV4iIyucwMVXDRwR8HrSaUZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Solar laden op 1 fase:
Ik heb 4500W aan omvormers in huis en kom praktisch gezien op 4300W max teruglevering ongeveer, verdeeld over 2 fases (13A en 6A. Dat is op een zonnige dag, dus met een spanning van 243V oid = 17.6A. Op 233V is dit 18A.
:strip_exif()/f/image/8msiv4QdqmHtnVfwuAYfiOO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de EVSE en de auto op max. 19A gezet. Zodat ik op 1 fase al het overschot kan laden.
C2 staat op Solar Off. Hoogste wat ik heb gezien is 4280W. Blijft in de praktijk onder de 18A; mijn auto neemt altijd minder dan waar op gestuurd wordt.
Bedankt voor het idee @sandergar in deze post:
sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Alles om dit soort mooie grafiekjes te kunnen produceren: Het overschot de auto in gooien
:strip_exif()/f/image/JQY0D8lwScDnZytrXDk7JsrB.jpg?f=fotoalbum_large)
Future todo:
- Automaatje in laadpaal voor los afzekeren EVSE.
- RFID lezer monteren
- Drukknop monteren
--
De tweede donor Newmotion (ander type)
met vaste kabel, waar ik dit moment alleen het frame waar de stekker zit en de dummy connector van gebruik, ga ik nog een keer terug bouwen zodat deze weer op marktplaats kan
.
Donor
Ook ik heb een Newmotion Home Advanced 2.1 22kW van marktplaats gehaald. Deze had een locking Type 2 stekker aansluiting.
Deze laadpaal is gunstig om te bruiken als basis. Deze komt met
- Locking Actuator
- 6mA DC detector (kabeltje is anders, maar je kan zelf een kabeltje maken, want er is een onderdeel met de juiste stekker in de laadpaal!).
- INEPRO 380 MID
:strip_exif()/f/image/qq3Jcpv7HtG7l035sagZ8vLt.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit een tweede donor Newmotion gebruik ik nu tijdelijk alleen het bovenste frame en dummy-stekker. Het frame met locking stekker gebruik ik nu niet. Ik heb er een vaste kabel aan gezet.
Resulaat:
:strip_exif()/f/image/E7ZjohFc13xQD15YK0RkYw95.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ox01ec8zMf7IAAybWP52UZBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik gebruikt:
- Controller (Smart EVSE v3)
- 2x contactors.van ISKRA (4p en 2p)
- Sensorbox V2 met klemmen omdat mijn slimme meter nog DSMR4 is en geen stroom per fase aanlevert + slechts elke 10 seconden update.
- Een type 2 kabel (van 8 meter)
- DIN rail om het in de laadpaal te monteren
De Sensorbox en MID zitten via modbus aangesloten. De Sensorbox zit paar meter weg dus die aansluiting loopt nu zo:
- Sensorbox 4 draden naar Ethernet stekker
- CAT6 met keystone in meterkast naar keystone verderop.
- Patchkabel naar Laadpaal (Ubiquiti)
- Keystone met 4 draden naar EVSE
- Als "WAGO" ingesteld in de EVSE
De Keystone in de laadpaal zit in deze 3d-print Keystone houder:
https://www.printables.co...din-rail-keystone/related
Op de volgende DIN rail:
https://www.elektramat.nl...l-7-5x116-7mm-hxl-vkg59t/
Welke gemonteerd zit op deze 3d-print backplate:
https://makerworld.com/en...charger#profileId-1423816
Annekdote buildlog:
Eerst de EVSE op USB gestart en WiFi ingesteld. Later alles ingebouwd en gevoed met 230V om comfortabel op het bureau alles in te stellen, inclusief de Inepro MID.
Grappig dat ik even niet begreep hoe ik de MID in kon stellen. De kast is namelijk HELEMAAL DICHT en kon geen knoppen ontdekken. Aan stroom hangen helpt
Sensorbox manual moest ik er ook even er bij pakken. De stekker die er aan zit is niet voor voeding, maar om aan fase 1 te hangen. Stopcontact in meterkast zodoende van fase gewisseld. Want anders heb je rare waarden.
Meterkast heb ik een B20 aardlekautomaat gezet en een HomeWizard kWh meter. Dit is ook een MID maar gebruik ik niet als zodanig. Deze is ondersteboven gemonteerd, dan kan ik hem wel gewoon mooi onder invoeden en boven uit.:+. Dit is een Eastron onderhuids, dus kon ook in de laadpaal gezet worden verwacht ik.
:strip_exif()/f/image/DV4iIyucwMVXDRwR8HrSaUZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Solar laden op 1 fase:
Ik heb 4500W aan omvormers in huis en kom praktisch gezien op 4300W max teruglevering ongeveer, verdeeld over 2 fases (13A en 6A. Dat is op een zonnige dag, dus met een spanning van 243V oid = 17.6A. Op 233V is dit 18A.
:strip_exif()/f/image/8msiv4QdqmHtnVfwuAYfiOO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de EVSE en de auto op max. 19A gezet. Zodat ik op 1 fase al het overschot kan laden.
C2 staat op Solar Off. Hoogste wat ik heb gezien is 4280W. Blijft in de praktijk onder de 18A; mijn auto neemt altijd minder dan waar op gestuurd wordt.
Bedankt voor het idee @sandergar in deze post:
sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Alles om dit soort mooie grafiekjes te kunnen produceren: Het overschot de auto in gooien
:strip_exif()/f/image/JQY0D8lwScDnZytrXDk7JsrB.jpg?f=fotoalbum_large)
Future todo:
- Automaatje in laadpaal voor los afzekeren EVSE.
- RFID lezer monteren
- Drukknop monteren
--
De tweede donor Newmotion (ander type)
met vaste kabel, waar ik dit moment alleen het frame waar de stekker zit en de dummy connector van gebruik, ga ik nog een keer terug bouwen zodat deze weer op marktplaats kan
Let op dat automaten volgens de NEN normering in principe bij continu belasting maar voor 80% belast mogen worden om geen risico op doorbranden en oververhitting te hebben. Dus een B20 mag een continu belasting hebben van 16A. Je moet het zelf weten maar ik zou het risico, hoe klein ook niet willen lopen, dat er iets in de fik vliegt. Die regel bestaat niet voor niets. Kan je beter een B25 toepassen als je echt op 19A wil laden en de bekabeling ervoor geschikt is.Epsilon schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 01:37:
Meterkast heb ik een B20 aardlekautomaat gezet
Das gek. Aan jouw kant doe je precies hetzelfde als ik hier. Enige zou dus nog de Joulo kant kunnen zijn. Daar staat bij mij het onderstaande:Driek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:05:
[...]
@marcel3 ik krijg het helaas niet werkend.
Ik heb op de smartevse de autoautorise uitgezet. En rfid op "rmt/occp", en de switch op "custom b"
Ik heb dit script aangemaaktYAML:Als ik dan de auto aansluit, dan springt de smartevse op "please authorise".
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 sequence: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: SmartEVSE-xxxx/Set/RFID payload: "112233445566" alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe description: smartEVSE_simulateRFIDswipe
Als ik dan het script in HA start dan zie ik de publish op mqtt, maar er gebeurt verder niks.
Moet ik nog iets bij Joulo doen?
Mijn eigenbouw in losse kast was ook 'goedgekeurd' maar ze vragen nu, naast de fotos van kWh meter in declaratie toch ook om de CDR van 'provider'. Toch OCPP nodig dus. Ik heb gelukkig al een tijdje Tap Electric werkend.Pim57 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:57:
[Afbeelding]
Ook Laadloon ocpp koppeling direct geprobeerd maar die ondersteunt kennelijk geen onderbroken sessie (Tibber smartladen). Na eerste keer stoppen van laden door auto zegt de smartEVSE ' laden gereed' en wil niet meer verder als de auto weer opdracht krijgt te laden. Bij Tap gaat dit wel goed. Iemand van Laadloon die mee leest?
Victron 3phase 30kWh accu, Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Wil ook gaan inboeken en heb laadloon gevraagd wat er nodig is om vanaf een bestaande E-Flux koppeling in te boeken. Naast validatie laadpaal kun je de sessie's van E-Flux exporteren en declareren bij LaadLoon. Zal bij Tap ook moeten kunnen waardoor je gewoon die koppeling in stand kunt houden.michels911 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:49:
[...]
Mijn eigenbouw in losse kast was ook 'goedgekeurd' maar ze vragen nu, naast de fotos van kWh meter in declaratie toch ook om de CDR van 'provider'. Toch OCPP nodig dus. Ik heb gelukkig al een tijdje Tap Electric werkend.
Ook Laadloon ocpp koppeling direct geprobeerd maar die ondersteunt kennelijk geen onderbroken sessie (Tibber smartladen). Na eerste keer stoppen van laden door auto zegt de smartEVSE ' laden gereed' en wil niet meer verder als de auto weer opdracht krijgt te laden. Bij Tap gaat dit wel goed. Iemand van Laadloon die mee leest?
ook dit stond bij mij zo ingesteld.marcel3 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:23:
[...]
Das gek. Aan jouw kant doe je precies hetzelfde als ik hier. Enige zou dus nog de Joulo kant kunnen zijn. Daar staat bij mij het onderstaande:
[Afbeelding]
Ik zal Joulo eens mailen of ze kunnen zien wat er misgaat.
Bij Joulo staat wel dat tag A000000 geregistreerd is, geen idee waar die vandaan komt.
Staat er bij jou wel 112233445566?
Ik zie nergens iets over geregistreerde tags. Je zou ook zeggen dat dat alleen aan de orde is als je wel kiest voor 'Alleen toegestane tags'.Driek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:23:
[...]
ook dit stond bij mij zo ingesteld.
Ik zal Joulo eens mailen of ze kunnen zien wat er misgaat.
Bij Joulo staat wel dat tag A000000 geregistreerd is, geen idee waar die vandaan komt.
Staat er bij jou wel 112233445566?
Bij mij zie ik het fake tagnummer inderdaad steeds terugkomen in de kolom 'Tag' in het overzicht dat je krijgt als je op 'Bekijk alle laadsessies' klikt.
marcel3 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Ik zie nergens iets over geregistreerde tags. Je zou ook zeggen dat dat alleen aan de orde is als je wel kiest voor 'Alleen toegestane tags'.
Bij mij zie ik het fake tagnummer inderdaad steeds terugkomen in de kolom 'Tag' in het overzicht dat je krijgt als je op 'Bekijk alle laadsessies' klikt.
Dit bedoel ik, ergens wordt A000000 doorgegeven, ipv het fakenummer
Vreemd. Hier staat bij mij idd het fakenummer. Je kan ook nog even kijken naar het MQTT topic RFIDLastRead. Daarin moet ook jouw zelfbedachte tagnummer staan.Driek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:52:
[...]
[Afbeelding]
Dit bedoel ik, ergens wordt A000000 doorgegeven, ipv het fakenummer
Ja ik meende te zien dat die leeg bleef. Zal vanavond weer eens kijken.marcel3 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Vreemd. Hier staat bij mij idd het fakenummer. Je kan ook nog even kijken naar het MQTT topic RFIDLastRead. Daarin moet ook jouw zelfbedachte tagnummer staan.
dan lijkt er iets mis te gaan in de smartevse in het doorgeven van die tag richting Joulo
Dan is het vast nog iets kleins, maar wsl wel aan jouw kant. Kijk ook even in het script of het nummer van jouw SmartEVSE goed staat op de plek van de 'xxxx'.Driek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Ja ik meende te zien dat die leeg bleef. Zal vanavond weer eens kijken.
dan lijkt er iets mis te gaan in de smartevse in het doorgeven van die tag richting Joulo
Daarom zit een een B20, zodat er 3x16A geladen kan worden.racquemis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:52:
[...]
Let op dat automaten volgens de NEN normering in principe bij continu belasting maar voor 80% belast mogen worden om geen risico op doorbranden en oververhitting te hebben. Dus een B20 mag een continu belasting hebben van 16A. Je moet het zelf weten maar ik zou het risico, hoe klein ook niet willen lopen, dat er iets in de fik vliegt. Die regel bestaat niet voor niets. Kan je beter een B25 toepassen als je echt op 19A wil laden en de bekabeling ervoor geschikt is.
Bekabeling is allemaal prima
19A is de instelling, mijn auto "neemt" minder.
Er gaat hoogstens 18A lopen, maar maar waarschijnlijker 17.6A door verhoogde spanning.
Ik ben hier comfortabel mee omdat:
- Het is 1 fase.
- Het is zeldzaam en kortstondig. Als de panelen warm zijn haal ik het al niet meer
- Het is realistisch gezien 17.6A
Dus als het om warmte in de behuizing gaat zit ik goed denk ik
Een B25 gaat wat ver ivm selectiviteit (C25 mains).
Ik post later een testje van stromen door de EVSE versus werkelijk met mijn auto (n=1).
[ Voor 10% gewijzigd door Epsilon op 03-06-2026 14:17 ]
Die staat goed want die zie ik op de goede plek verschijnen in de mqtt berichten. Daar staat oa ook de P1 input.marcel3 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Dan is het vast nog iets kleins, maar wsl wel aan jouw kant. Kijk ook even in het script of het nummer van jouw SmartEVSE goed staat op de plek van de 'xxxx'.
Helaas kan ik niet goed zien wat er in de smartevse verder gebeurt.
@dingo35 is er goede logging beschikbaar om te zien waarom een rfid signaal niet verstuurd wordt richting de occp ontvanger?
Als je de huidige repository versie in debug kunt compileren, dan zie je in de telnet debug logs de berichten die naar de OCPP server gestuurd worden.
En LastRFIDRead uiteraard, kun ke ook via web dashboard "Raw Data" button bekijken.
En LastRFIDRead uiteraard, kun ke ook via web dashboard "Raw Data" button bekijken.
dit is wat ik zie op mqttdingo35 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:45:
Als je de huidige repository versie in debug kunt compileren, dan zie je in de telnet debug logs de berichten die naar de OCPP server gestuurd worden.
:strip_exif()/f/image/CVXsWLksGjoXSTSYP4rSwuCf.png?f=user_large)
ook als ik dit script draai, het lijtk er dus op dat in de smartevse de tag die binnenkomt niet wordt doorgegeven.
YAML:
dit zie ik dan ook in de raw data1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sequence: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: SmartEVSE-7157/Set/RFID payload: "112233445567" alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe description: smartEVSE_simulateRFIDswipe |
code:
ik gebruik versie v3.8.5
1
| rfidreader":"Rmt/OCPP","rfid":"Ready to read card","rfid_lastread":"00000000000000"} |
De tag komt dus niet binnen, je syntax is dus verkeerd. Probeer eens een swipe simulatie met mosquitto_pub, zoals beschreven in de handleiding.
maar ik zie de berichten wel voorbij komen als ik naar de mqtt berichten kijk.dingo35 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:17:
De tag komt dus niet binnen, je syntax is dus verkeerd. Probeer eens een swipe simulatie met mosquitto_pub, zoals beschreven in de handleiding.
Heb je een link naar hoe ik mosquitto_pub gebruik? ik krijg het op github niet direct gevonden
ik heb nu deze geprobeerd, maar lijkt ook niet te werken
YAML:
-d toevoegen leek ook niet te werken1
2
| simulate_rfid_smartevse: > curl -X POST "http://192.168.178.86/rfid?rfid=112233445566" |
@dingo35 ideen?
[ Voor 21% gewijzigd door Driek op 03-06-2026 09:59 ]
Ok, even een testje gedaan met mijn auto (Polestar 2). Auto reageert zoals je zou verwachten: Vergevingsgezind.
Mode:
Normal met override.
Procedure:
Pause - Select override - Normal/Smart
EV current uit MID, geverifieerd met andere inline Homewizard meter (ook een MID).
De PWM waarde in EVSE is ~17*A. Deze matched zoals je zou verwachten met de aangegeven laadsnelheid door de EVSE. Dus 6A = PWM 102.
Wat ik niet weet, is hoe de PWM output echt is. Dit bepaalt uiteindelijk wat de auto "Ziet".
Test is op 1 fase.
Mode:
Normal met override.
Procedure:
Pause - Select override - Normal/Smart
EV current uit MID, geverifieerd met andere inline Homewizard meter (ook een MID).
De PWM waarde in EVSE is ~17*A. Deze matched zoals je zou verwachten met de aangegeven laadsnelheid door de EVSE. Dus 6A = PWM 102.
Wat ik niet weet, is hoe de PWM output echt is. Dit bepaalt uiteindelijk wat de auto "Ziet".
Test is op 1 fase.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Override (A) EV Current ---------------------------------------------------- 6A 5.8A 7A 6.5A 8A 7.5A 9A 8.3A 10A 9.4A 11A 10.0A 12A 11.4A -- Vanaf hier naar Smart ivm loadbalancing -- op 25A mains en 20A automaat 10A Smart 9.3A 11A Smart 10.1A 12A Smart 11.2A 13A Smart 12.4A 14A Smart 13.4A 15A Smart 14.1A 16A Smart 15.4A 17A Smart 16.1A 18A Smart 17.0A 19A Smart 17.9A (No override) |
De test in de vorige post is gedaan om wat data te vergaren voor het volgende:
Wat mij opvalt in Solar mode:
Het gebeurt wel eens, wanneer het overschot weg valt, de auto langzamer laadt dan 6A. Soms wel rond de 4.7A. Dit terwijl de EVSE zegt 6A te sturen (PWM 108).
Meestal is het 5.2A. Wat hierin opvalt, dat dit vrijwel altijd is als er geen overschot is, of net even gecorrigeerd werd.
Als er 6A overschot is, dan wordt er nog steeds 6A naar de auto gestuurd, maar dan laadt de auto met 5.8/5.9A.
De PWM waarde in de \settings is netjes 108 in alle gevallen (6A).
Heeft iemand hetzelfde gedrag?
Het lijkt er bijna op dat er een (over) correctie plaats vindt en met deze waarde een stuk code 1 keer uitgevoerd wordt, maar daarna niet meer. Gevolg: Laadsnelheid wordt niet meer bij geregeld.
Puur een gevoel op het gedrag wat ik zie
. Dit kan ook in de auto zitten. Gezien de PWM waarde wel klopt, kan het alleen zitten in de vertaling hiervan naar de aansturing, of in de auto.
Wat mij opvalt in Solar mode:
Het gebeurt wel eens, wanneer het overschot weg valt, de auto langzamer laadt dan 6A. Soms wel rond de 4.7A. Dit terwijl de EVSE zegt 6A te sturen (PWM 108).
Meestal is het 5.2A. Wat hierin opvalt, dat dit vrijwel altijd is als er geen overschot is, of net even gecorrigeerd werd.
Als er 6A overschot is, dan wordt er nog steeds 6A naar de auto gestuurd, maar dan laadt de auto met 5.8/5.9A.
De PWM waarde in de \settings is netjes 108 in alle gevallen (6A).
Heeft iemand hetzelfde gedrag?
Het lijkt er bijna op dat er een (over) correctie plaats vindt en met deze waarde een stuk code 1 keer uitgevoerd wordt, maar daarna niet meer. Gevolg: Laadsnelheid wordt niet meer bij geregeld.
Puur een gevoel op het gedrag wat ik zie
[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 02-06-2026 23:12 ]
Driek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:29:
Heb je een link naar hoe ik mosquitto_pub gebruik? ik krijg het op github niet direct gevonden
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/blob/master/docs/configuration.md
zoek naar MQTT API
Thanks.
Ik heb nu 3 manieren geprobeerd, maar tot nu toe geen succes:
Script met mqtt publish
YAML:
Dit lijkt in ieder geval op de mqtt op de juiste plek te publishen, maar de smartevse accepteert hem niet1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sequence: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: SmartEVSE-7157/Set/RFID payload: "112233445567" alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe description: smartEVSE_simulateRFIDswipe |
Ik heb dit in de configuration yaml geprobeerd:
YAML:
als ik deze probeer in de developer tools krijg ik:1
2
3
| shell_command: simulate_rfid_smartevse: > curl -X POST "http://192.168.178.86/rfid?rfid=112233445566" -d |
YAML:
optie 3 in yaml1
2
3
4
5
| stdout: "" stderr: |- curl: option -d: requires parameter curl: try 'curl --help' or 'curl --manual' for more information returncode: 2 |
YAML:
dit geeft deze error in developertools1
2
3
| shell_command: simulate_rfid_smartevse_mqtt: > mosquitto_pub -h 192.168.178.96 -u driek -P pasw -t 'SmartEVSE-7157/Set/RFID' -m 1234567890 |
code:
Het gekke is dus dat de eerste optie het juiste lijtk te doen als ik de documentatie mag geloven, het publiceert namelijk op de juiste topic, met de verwachtte inhoud, maar er gebeurt niks.
1
| Failed to perform the action shell_command.simulate_rfid_smartevse_mqtt. Unknown error |
Om even zeker te zijn: 192.168.178.96 is je MQTT server ip adres, niet per ongeluk de SmartEVSE?Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Thanks.
Script met mqtt publishYAML:Dit lijkt in ieder geval op de mqtt op de juiste plek te publishen, maar de smartevse accepteert hem niet
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 sequence: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: SmartEVSE-7157/Set/RFID payload: "112233445567" alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe description: smartEVSE_simulateRFIDswipe
[Afbeelding]
Ik heb dit in de configuration yaml geprobeerd:YAML:als ik deze probeer in de developer tools krijg ik:
1 2 3 shell_command: simulate_rfid_smartevse: > curl -X POST "http://192.168.178.86/rfid?rfid=112233445566" -dYAML:optie 3 in yaml
1 2 3 4 5 stdout: "" stderr: |- curl: option -d: requires parameter curl: try 'curl --help' or 'curl --manual' for more information returncode: 2YAML:dit geeft deze error in developertools
1 2 3 shell_command: simulate_rfid_smartevse_mqtt: > mosquitto_pub -h 192.168.178.96 -u driek -P pasw -t 'SmartEVSE-7157/Set/RFID' -m 1234567890code:Het gekke is dus dat de eerste optie het juiste lijtk te doen als ik de documentatie mag geloven, het publiceert namelijk op de juiste topic, met de verwachtte inhoud, maar er gebeurt niks.
1 Failed to perform the action shell_command.simulate_rfid_smartevse_mqtt. Unknown error
yes, dat is mijn HA server, waar ook mqtt opdraaitAdze schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:44:
[...]
Om even zeker te zijn: 192.168.178.96 is je MQTT server ip adres, niet per ongeluk de SmartEVSE?
Je bent wat single quotjes vergeten in je POST commando. Dit staat er in de documentatie:Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Thanks.
Script met mqtt publishYAML:Dit lijkt in ieder geval op de mqtt op de juiste plek te publishen, maar de smartevse accepteert hem niet
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 sequence: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: SmartEVSE-7157/Set/RFID payload: "112233445567" alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe description: smartEVSE_simulateRFIDswipe
[Afbeelding]
Ik heb dit in de configuration yaml geprobeerd:YAML:als ik deze probeer in de developer tools krijg ik:
1 2 3 shell_command: simulate_rfid_smartevse: > curl -X POST "http://192.168.178.86/rfid?rfid=112233445566" -dYAML:optie 3 in yaml
1 2 3 4 5 stdout: "" stderr: |- curl: option -d: requires parameter curl: try 'curl --help' or 'curl --manual' for more information returncode: 2YAML:dit geeft deze error in developertools
1 2 3 shell_command: simulate_rfid_smartevse_mqtt: > mosquitto_pub -h 192.168.178.96 -u driek -P pasw -t 'SmartEVSE-7157/Set/RFID' -m 1234567890code:Het gekke is dus dat de eerste optie het juiste lijtk te doen als ik de documentatie mag geloven, het publiceert namelijk op de juiste topic, met de verwachtte inhoud, maar er gebeurt niks.
1 Failed to perform the action shell_command.simulate_rfid_smartevse_mqtt. Unknown error
code:
Ik ben niet thuis in yawl. Onder Ubuntu kan ik in een terminal window gewoon dat mosquitto_pub commando uitvoeren. Misschien kun je dat ook eerst eens uitproberen voordat je verder gaat met je script?
1
2
3
4
5
6
7
| Examples:
# 6 byte UID (12 hex characters)
curl -X POST "http://ipaddress/rfid?rfid=112233445566" -d ''
# 7 byte UID (14 hex characters)
curl -X POST "http://ipaddress/rfid?rfid=11223344556677" -d '' |
Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal
En als je nu eens een externe client zoals MQTTX probeert?Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Wat is het verschil tussen CIRCT MET en EV METER?
En hoe krijg ik laden op PV goed ingeregeld?
Mijn situatie nu:
- P1 Homewizard meter.
- HomeWizard Kwh meter voor de WP in groepenkast
- 3 x 25A hoofdaansluiting
Home Assistant met:
-Integratie MQTT waar EVSE op zit.
-Integraties voor HomeWizard en SolarEdge omvormer.
In de laadpaal een Eastron P3 meter.
Een 2e contactor om op 1P te laden.
Huidige EVSE settings:
MAINS MET -> API
CIRCT MET -> disabled
EV METER -> Eastron P3 address 12(0C)
Load Balancing en SMART laden werkt.
Solar laden werkt ook, start op 6A en schiet dan naar 16A.
Echter dit zou ik toch moeten kunnen afstemmen op PV opwek? Dus meer of minder Ampere laden.
Solar laden stopte vanavond niet ook al is opwek 0 kW.
Start current staat op 4A
Max Import staat op 16A
Stop Time 10min.
Mijn situatie nu:
- P1 Homewizard meter.
Home Assistant met:
Huidige EVSE settings:
MAINS MET -> API
CIRCT MET -> disabled
Echter dit zou ik toch moeten kunnen afstemmen op PV opwek? Dus meer of minder Ampere laden.
Max Import staat op 16A
Stop Time 10min.
COTE!
Max import staat op 16A. Dat betekent dat ie bij Solar 16A van de grid erbij mag doen.Bontje Blauw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:33:
Wat is het verschil tussen CIRCT MET en EV METER?
Mijn situatie nu:
- P1 Homewizard meter.
Home Assistant met:
Huidige EVSE settings:
MAINS MET -> API
CIRCT MET -> disabled
Max Import staat op 16A
Stop Time 10min.
Zet je de max import op 0, dan stuurt de Solar modus op nul op de meter.
Zet je hem op 2A dan stuurt ie op 2A op de meter, etc..
PS. De start + max import moet wel minimaal 6A voor de auto om het laden te kunnen starten. Edit: Werkt toch iets anders, zie Posts hieronder.
De CIRCT meter is een eventuele onderverdeler in je garage ofzo. Dus bijvoorbeeld een MAINS van 3x80A en in je garage 3x25A. Zie ook de documentatie op GitHub.
De EV meter is de meter naar je auto toe, dus hoeveel er in je auto gaat.
[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 04-06-2026 09:33 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nog even een open deur, maar voor de zekerheid: je draait fw versie 3.11.0?Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:59:
[...]
yes, dat is mijn HA server, waar ook mqtt opdraait
Verder valt me op dat onder jouw 'Set'-node ook de CustomButton staat, die staat bij mij gewoon onder de root. En zie je bij jou ook nog een 'RFID' node onder de root? Die staat bij mij op: Ready to read card.
Ah, dan moet CIRCT MET op disabled inderdaad. Heb ik ook trouwens.Pim57 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:19:
[...]
Max import staat op 16A. Dat betekent dat ie bij Solar 16A van de grid erbij mag doen.
Zet je de max import op 0, dan stuurt de Solar modus op nul op de meter.
Zet je hem op 2A dan stuurt ie op 2A op de meter, etc..
PS. De start + max import moet wel minimaal 6A voor de auto om het laden te kunnen starten.
De CIRCT meter is een eventuele onderverdeler in je garage ofzo. Dus bijvoorbeeld een MAINS van 3x80A en in je garage 3x25A.
De EV meter is de meter naar je auto toe, dus hoeveel er in je auto gaat.
MAINS MET heb ik op API, dan haalt de EVSE het via MQTT van Home Assistant die het weer via de HomeWizard integratie krijgt
Logischer zou zijn MAIN MET op HmWzrdP1, maar dan krijg ik "can't read EV meter check cfg or wiring"
Firmware 3.11.0
COTE!
Dit is niet correctPim57 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:19:
PS. De start + max import moet wel minimaal 6A voor de auto om het laden te kunnen starten.
Max import is verwarrend, hier heb ik een post op voorbereid met ervaringen als nieuwe gebruiker. Die post ik morgen denk ik
Ok, hier is ie vast
.
Stukje uit "Ervaringen nieuwe gebruiker"
Solar laden
Mijn mening over bediening is dat deze intuitief moet zijn. Dus zonder manuals te lezen, zou je het moeten kunnen bedienen en het gevolg logisch zijn.
Voor Solar laden is het label "Max Import" niet intuitief, en de voorbeeldscreenshots versterken mijn initiele, verkeerde, interpretatie.
In een voorbeeld screenshot zie je:
Start: 4A
Max Import: 2A
Voor een totaal van 6A (En dat is ongelukkig, want dat hoeft namelijk niet)
Mijn foute interpretatie van het verwachte gedrag:
De voorbeelden neigen naar een eis van totaal van 6A voor de "Start" en "Max import", maar dat zet je op het verkeerde been.
(als het het gedrag wil wat ik verwachtte, dan zet je Start op 4A en Max Import op 0A).
Solar laden
Mijn mening over bediening is dat deze intuitief moet zijn. Dus zonder manuals te lezen, zou je het moeten kunnen bedienen en het gevolg logisch zijn.
Voor Solar laden is het label "Max Import" niet intuitief, en de voorbeeldscreenshots versterken mijn initiele, verkeerde, interpretatie.
Mijn foute interpretatie van het verwachte gedrag:
- Start met laden bij overschot van 4A (correct)
- En importeer daar 2A bij (correct)
- Schaalt de import af totdat het overschot 6A is (incorrect)
De voorbeelden neigen naar een eis van totaal van 6A voor de "Start" en "Max import", maar dat zet je op het verkeerde been.
(als het het gedrag wil wat ik verwachtte, dan zet je Start op 4A en Max Import op 0A).
Ik gebruik het nu al een paar maanden met succes,Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Thanks.
[Afbeelding]
de onderstaande yaml is de automation die mijn key stuurt zodat de smartevse start:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Goedkoop Ioniq laden description: "" triggers: - entity_id: - sensor.zonneplan_current_electricity_tariff below: 0.14 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - data: topic: SmartEVSE1/Set/RFID payload: 050Djeeigenchipcode qos: 1 retain: false action: mqtt.publish mode: single |
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
3.11.0 did the trickBontje Blauw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:07:
[...]
Ah, dan moet CIRCT MET op disabled inderdaad. Heb ik ook trouwens.
MAINS MET heb ik op API, dan haalt de EVSE het via MQTT van Home Assistant die het weer via de HomeWizard integratie krijgt![]()
Logischer zou zijn MAIN MET op HmWzrdP1, maar dan krijg ik "can't read EV meter check cfg or wiring"
Firmware 3.11.0
Bedankt allemaal voor het meedenken
[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 04-06-2026 09:11 ]
Ik heb al eens een plaatje gepost dat het gedrag van IMPORT laat zien: klikEpsilon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:50:
Ok, hier is ie vast.
Solar laden
Mijn foute interpretatie van het verwachte gedrag:Wat de "Max Import" doet, is altijd extra importeren, tenzij je tegen je maximum van laden aan zit. "(Extra) Import" of "Supplement" zonder de "Max" omschrijft veel beter wat het doet. Technisch gezien klopt te term, maar ik interpreteerde het verkeerd door de "Max" toevoeging.
- Start met laden bij overschot van 4A (correct)
- En importeer daar 2A bij (correct)
- Schaalt de import af totdat het overschot 6A is (incorrect)
Het gedrag vind ik idd. niet logisch. Beter zou zijn dat IMPORT alleen wordt toegepast indien de opbrengst lager is dan MIN en tevens dat de som van opbrengst en IMPORT niet hoger wordt dan MIN.
Na een tijdje hier te hebben gekeken heb ik zelf ook de stap gewaagd. Ik kon goedkoop een ICU EVe overnemen. Nu heeft @Lasoul eenzelfde paal, hij heeft bijna alles vervangen, ik wil graag de componenten hergebruiken.
Mis ik iets, of staat er nog een instelling niet goed? Of is dit type relais niet geschikt?
P.S. er hangen nog wat draden los die gaan er uiteraard af als alles werkt, maar nu kan ik hem nog eenvoudig terugbouwen naar de oude situatie met de alfen software als het nodig is.
Ik heb alles nu werkend gekrgen op de ABB AF26Z-40-00-20 relais na. Ik heb de connectoren aangesloten op de C1 en de N van de SmartEVSE, maar hij schakelt niet als de auto wil gaan laden.Lasoul schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:26:
Mijn hobbyproject is binnen!
Mis ik iets, of staat er nog een instelling niet goed? Of is dit type relais niet geschikt?
P.S. er hangen nog wat draden los die gaan er uiteraard af als alles werkt, maar nu kan ik hem nog eenvoudig terugbouwen naar de oude situatie met de alfen software als het nodig is.
Volgens mij is de schakelspanning voor C1 van de SmartEVSE 230V AC. En deze ABB AF26Z-40-00-20 heeft een DC schakelspanning als ik het goed begrijp uit de spec.joosie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:16:
Na een tijdje hier te hebben gekeken heb ik zelf ook de stap gewaagd. Ik kon goedkoop een ICU EVe overnemen. Nu heeft @Lasoul eenzelfde paal, hij heeft bijna alles vervangen, ik wil graag de componenten hergebruiken.
[...]
Ik heb alles nu werkend gekrgen op de ABB AF26Z-40-00-20 relais na. Ik heb de connectoren aangesloten op de C1 en de N van de SmartEVSE, maar hij schakelt niet als de auto wil gaan laden.
[Afbeelding]
Bron: https://www.conrad.nl/nl/p/abb-af26z-40-00-20-schakelaar-4x-no-100-v-45-a-1-stuk-s-2321567.html
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Thanks, laden op PV is nu beter afgestemd op werkelijke opbrengst.Epsilon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:27:
[...]
Dit is niet correct. Als start op 1A staat en (max)import op 0, gaat ie laden vanaf 1A overschot, met het minimum wat je in hebt gestel (default 6A). Zo kan je, als je toch moet laden, er voor kiezen om alle overschot te laden, maar de import te minimaliseren. Of dit slim is hangt af van de situatie (laadverlies is een ding).
Max import is verwarrend, hier heb ik een post op voorbereid met ervaringen als nieuwe gebruiker. Die post ik morgen denk ik.
Ik vind ook niet alles intuitief. Maar ik herken het bij meer (opensource)projecten.
Een techneut duikt in een project en is daar een behoorlijke tijd mee bezig en dan worden zaken vanzelfsprekend of logisch, of er komen steeds meer functies bij en de documentatie blijft achter.
Maar voor een nieuwe gebruiker is het niet logisch, die gaat er blanco in en denkt, waarom werkt dit zo of waarom kan dit niet.
Ik ben zelf met een ESP32 input controller bezig, omdat een bestaand github project functies en kansen liet liggen. En dat het mij veel tijd koste om de code en configuraties te doorgronden.
Ik stel mijzelf steeds de vraag of het voor een nieuwe gebruiker begrijpelijk is of dat een woordkeuze echt slaat op de functie. En dan faal ik op heap/memory pressure, maar hey de webUI is goed
[ Voor 4% gewijzigd door Bontje Blauw op 04-06-2026 16:07 ]
COTE!
Dankjewel! Toch maar de officiele via de website besteld.adjego schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Volgens mij is de schakelspanning voor C1 van de SmartEVSE 230V AC. En deze ABB AF26Z-40-00-20 heeft een DC schakelspanning als ik het goed begrijp uit de spec.
Bron: https://www.conrad.nl/nl/p/abb-af26z-40-00-20-schakelaar-4x-no-100-v-45-a-1-stuk-s-2321567.html
kan het zijn dat met de upgrade er iets misgaat met de kWh teller, factor 1000 afwijkend ineens.Driek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:09:
[...]
3.11.0 did the trick
Bedankt allemaal voor het meedenken
Was 6724,917
:strip_exif()/f/image/E9OZNUt8sMvkc7mZ4VaLfHa7.png?f=user_large)
De 1000 afwijking lijkt een HA dingetje, de notatitie in smartevse lijkt goed.
Wel wijkt daar het getal af van de eastron die gekoppeld is, wat vreemd is.
Even in de HA history gekeken, sensor.smartevse_ev_import_active_energy en sensor.smartevse_ev_total_kwh liepen voorheen tegelijk op. Nu wijkt inderdaad de ene een factor 1000 af
ik heb net 11kWh geladen, maar de tellers in smartevse pakken dat niet meer op / kotm niet meer in HA aan.
:strip_exif()/f/image/k7rFXwEuy9NQFIsA1Me2vd3V.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EYlmUNLZJgWaMtGZoSWckmfj.png?f=user_large)
ik gebruik trouwens een mix van de legacy HA integratie en mqtt, ik zie dat de mqtt Wh is, en niet kWh, vandaar de factor 1000 afwijking. Dit lijkt dan in de legacy integratie andrs te werken/niet goed te gaan. En 1 waarde uberhaupt niet meer door tegeven/up te daten.
@dingo35 kan ik downgraden om dit op te lossen?
[ Voor 69% gewijzigd door Driek op 04-06-2026 19:40 ]
Ja je kunt altijd downgraden naar stable, momenteel v3.8.5 .
@dingo35
Ik ga even kijken of ik mijn utilitymeters kan omhangen naar de mqtt entiteiten. Dat zou ook een oplossing zijn.
Nog 1 vraag
In de smartevse staat bij de ev-meter de total kWh op 6725,8 de eastron zelf geeft 6727,86 aan.
Moet dat niet gelijk zijn aan elkaar?
Ik ga even kijken of ik mijn utilitymeters kan omhangen naar de mqtt entiteiten. Dat zou ook een oplossing zijn.
Nog 1 vraag
In de smartevse staat bij de ev-meter de total kWh op 6725,8 de eastron zelf geeft 6727,86 aan.
Moet dat niet gelijk zijn aan elkaar?
Ik heb hulp nodig voor mijn SmartEVSE software versie 3.8.5
Gisteren de WiFi verbinding verpest door het in WiFi Setup Mode te zetten.
Vandaag al een uur lang geprobeerd de WiFi te verbinden met mijn netwerk.
- op de SmartEVSE -> setup menu -> WiFi -> setup mode
- FY WiFi setup app zowel geprobeerd eerst te verbinden met mijn thuisnetwerk als met het WiFi netwerk van de SmartEVSE, maar het lukt niet (Ik heb nergens dit gezien: Fill in 1 in device count for provisioning. - uit de docs https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/blob/master/docs/configuration.md#wifi )
- Ook ESP SoftAP en SmartConfig ESP geprobeerd
Wat moet ik doen om de SmartEVSE met mijn WiFi netwerk te verbinden.
Gisteren de WiFi verbinding verpest door het in WiFi Setup Mode te zetten.
Vandaag al een uur lang geprobeerd de WiFi te verbinden met mijn netwerk.
- op de SmartEVSE -> setup menu -> WiFi -> setup mode
- FY WiFi setup app zowel geprobeerd eerst te verbinden met mijn thuisnetwerk als met het WiFi netwerk van de SmartEVSE, maar het lukt niet (Ik heb nergens dit gezien: Fill in 1 in device count for provisioning. - uit de docs https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/blob/master/docs/configuration.md#wifi )
- Ook ESP SoftAP en SmartConfig ESP geprobeerd
Wat moet ik doen om de SmartEVSE met mijn WiFi netwerk te verbinden.
[ Voor 20% gewijzigd door tukker999 op 05-06-2026 11:33 ]
Heb je de backup procedure, via je USB kabel, geprobeerd?
Uiteindelijk wel. Achteraf meer dan een uur verprutst met pogingen om via de app verbinding te krijgen, terwijl het losschroeven en verbinden met de computer 10 minuten kostte.dingo35 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:39:
Heb je de backup procedure, via je USB kabel, geprobeerd?
De software die jullie ontwikkeld hebben doet precies wat het moet doen. Bedankt voor alle energie die jullie er in steken.
Ik ben inmiddels verder met mijn ICU EVe paal. Ik heb 2 SmartEVSE's met de juiste relaissen, vandaag schroef ik ze erin en kom ik erachter dat maar 1 SmartSVSE het bijbehorende relais inschakelt, de andere niet.
Ik start de laadtransactie via OCPP (TAP Electric) Bij de rechtse hoor ik dan het relais klikken, en bij die linkse niet. Ik heb het relais omgewisseld om te kijken of het aan het relais lag, maar ook dan werkt de rechtse en de linkse niet. Mis ik iets? Zie hieronder de configuratie (zonder de TAP Electric URL).
Ik start de laadtransactie via OCPP (TAP Electric) Bij de rechtse hoor ik dan het relais klikken, en bij die linkse niet. Ik heb het relais omgewisseld om te kijken of het aan het relais lag, maar ook dan werkt de rechtse en de linkse niet. Mis ik iets? Zie hieronder de configuratie (zonder de TAP Electric URL).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
| {
"version": "v3.11.0",
"serialnr": 6152,
"mode": "OFF",
"mode_id": 0,
"car_connected": false,
"wifi": {
"status": "WL_CONNECTED",
"ssid": " IoT",
"rssi": -54,
"bssid": "96:30:66:42:9A:24"
},
"eth": {
"present": false,
"connected": false,
"has_ip": false
},
"evse": {
"temp": 23,
"temp_max": 65,
"access": 0,
"mode": 0,
"loadbl": 2,
"pwm": 1024,
"custombutton": false,
"solar_stop_timer": 0,
"state": "Ready to Charge",
"state_id": 0,
"error": "None",
"error_id": 0,
"rfidreader": "Rmt/OCPP",
"nrofphases": 3,
"rfid": "Ready to read card",
"rfid_lastread": "00000000000000"
},
"settings": {
"charge_current": 60,
"override_current": 0,
"current_min": 6,
"current_max": 6,
"current_main": 35,
"current_max_circuit": 25,
"current_max_sum_mains": 600,
"max_sum_mains_time": 0,
"solar_max_import": 0,
"solar_start_current": 6,
"solar_stop_time": 10,
"enable_C2": "Not present",
"mains_meter": "API",
"starttime": 0,
"stoptime": 0,
"repeat": 0,
"lcdlock": 0,
"lock": 1,
"cablelock": 0,
"ledmode": 1,
"capacity_mode": 1,
"intervals": []
},
"mqtt": {
"host": "192.168.1.48",
"port": 1883,
"topic_prefix": "SmartEVSE-7435",
"username": "MQTT",
"password_set": true,
"tls": false,
"status": "Disconnected",
"smartevse_server": false
},
"ocpp": {
"mode": "Enabled",
"backend_url": "wss://ocpp.tapelectric.app/",
"cb_id": "links",
"auth_key": "",
"auto_auth": "Disabled",
"auto_auth_idtag": "",
"status": "Connected"
},
"home_battery": {
"current": 0,
"last_update": 0
},
"ev_meter": {
"description": "ABB",
"address": 12,
"import_active_power": 0,
"total_wh": 169430,
"charged_wh": 0,
"currents": {
"TOTAL": 0,
"L1": 0,
"L2": 0,
"L3": 0
},
"import_active_energy": 169430
},
"phase_currents": {
"L3": 0,
"last_data_update": 0,
"original_data": {
}
},
"backlight": {
"timer": 0,
"status": "OFF"
},
"color": {
"off": {
"R": 0,
"G": 0,
"B": 0
},
"normal": {
"G": 255,
},
"smart": {
},
"solar": {
"R": 255,
"G": 170,
},
"custom": {
"B": 255
}
}
} |
code:
P.S. ik heb hem tweedehands, degene waar ik hem van heb geeft aan dat hij bij hem altijd heeft gewerkt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
| {
"version": "v3.11.0",
"serialnr": 6183,
"mode": "OFF",
"mode_id": 0,
"car_connected": false,
"wifi": {
"status": "WL_CONNECTED",
"ssid": " IoT",
"rssi": -61,
"bssid": "96:30:66:42:9A:24"
},
"eth": {
"present": false,
"has_ip": false
},
"evse": {
"temp": 22,
"temp_max": 65,
"access": 0,
"mode": 0,
"loadbl": 1,
"pwm": 1024,
"custombutton": false,
"solar_stop_timer": 0,
"state": "Ready to Charge",
"state_id": 0,
"error": "None",
"error_id": 0,
"rfidreader": "Rmt/OCPP",
"nrofphases": 3,
"rfid": "Ready to read card",
"rfid_lastread": "00000000000000"
},
"settings": {
"charge_current": 60,
"override_current": 0,
"current_min": 6,
"current_max": 6,
"current_main": 35,
"current_max_circuit": 25,
"current_max_sum_mains": 0,
"max_sum_mains_time": 0,
"solar_max_import": 0,
"solar_start_current": 6,
"solar_stop_time": 10,
"enable_C2": "Not present",
"mains_meter": "API",
"starttime": 0,
"stoptime": 0,
"repeat": 0,
"lcdlock": 0,
"lock": 1,
"cablelock": 0,
"ledmode": 1,
"capacity_mode": 0,
"intervals": []
},
"mqtt": {
"host": "192.168.1.151",
"port": 1883,
"topic_prefix": "SmartEVSE-SLAVE",
"username": "mqttuser",
"password_set": true,
"tls": false,
"status": "Disconnected",
"smartevse_server": false
},
"ocpp": {
"mode": "Enabled",
"backend_url": "wss://ocpp.tapelectric.app/",
"cb_id": "rechts",
"auth_key": "",
"auto_auth": "Disabled",
"auto_auth_idtag": "",
"status": "Connected"
},
"home_battery": {
"current": 0,
"last_update": 0
},
"ev_meter": {
"description": "ABB",
"address": 11,
"import_active_power": 0,
"total_wh": 440230,
"charged_wh": 0,
"currents": {
},
"import_active_energy": 440230
},
"phase_currents": {
"L3": 0,
"last_data_update": 0,
"original_data": {
}
},
"backlight": {
"timer": 0,
"status": "OFF"
},
"color": {
"off": {
},
"normal": {
},
"smart": {
},
"solar": {
"R": 255,
"G": 170,
},
"custom": {
"B": 255
}
}
} |
Begin nu eerst eens gewoon simpel, geen OCPP, geen API, geen modbus, geen MQTT, geen HomeAssistant, maar gewoon Normal Mode, en kijk wat er gebeurt. Als het dan werkt is een hardware/bedradings probleem uitgesloten. En dan langzaam de complexiteit opvoeren door de diverse opties aan te zetten.
PS 9 van de 10 keer is de aarde (PE) niet (goed) aangesloten...
[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 05-06-2026 20:35 ]
Als ik OCPP configureer in de SmartEVSE, krijgt dan de backend de info van de laadsessies (en dus ook het verbruik) door?
Als de SmartEVSE een kWh meter heeft aangesloten, zal OCPP een start- en stop transactie doorgeven met de meterstanden erbij. Dat verschijnt vervolgens als een laadsessie in je backend.Beekforel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:29:
Als ik OCPP configureer in de SmartEVSE, krijgt dan de backend de info van de laadsessies (en dus ook het verbruik) door?
Waar vind ik de opbouw van een CSV bestand zoals de inboekdienstverlener dat graag wil hebben. Ik kan het op de websites niet vinden.
Inmiddels gekregen van Zeres.
Sessienummer: uniek
Start
Einde
Duur
kWh
Hoe simpel kan het zijn.
Start
Einde
Duur
kWh
Hoe simpel kan het zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 06-06-2026 12:14 ]
Slim, met alles uit en gewoon een Normal laadsessie schakelt hij ook niet in helaas.dingo35 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:33:
Begin nu eerst eens gewoon simpel, geen OCPP, geen API, geen modbus, geen MQTT, geen HomeAssistant, maar gewoon Normal Mode, en kijk wat er gebeurt. Als het dan werkt is een hardware/bedradings probleem uitgesloten. En dan langzaam de complexiteit opvoeren door de diverse opties aan te zetten.
Met dezelfde bedrading, dus ook de aarde, met de andere SmartEVSE werkt het wel.
Is er ergens een log uit te lezen waar je kunt zien waar het misgaat?
Als je de debug versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten voor je debug log.
Laadkabel ook gewisseld om te testen? Die aarde moet óók goed verbonden zijn..
[ Voor 33% gewijzigd door dingo35 op 06-06-2026 13:27 ]
Ik weet niet wat je precies zoekt, maar zo ziet het er bij Plugchoice uit:tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:01:
Waar vind ik de opbouw van een CSV bestand zoals de inboekdienstverlener dat graag
Goeie vraag voor de…..inboekverlener.tukker999 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:01:
Waar vind ik de opbouw van een CSV bestand zoals de inboekdienstverlener dat graag wil hebben. Ik kan het op de websites niet vinden.
Start
Einde
Duur
kWh
Hoe simpel kan het zijn.
Vraagje over het regel gedrag bij Solar. Ik zie in Solar modus dat er continu over-gecorrigeerd wordt met +/- 2A (ca. 500 Watt) zie screenshot. P1 is dsmr 5.
Er is voldoende opwek (2kW) en er waren geen wolken en ook geen gebruikers in huis die aan/uit schakelen.
Het lijkt erop dat de auto (Renault Megane) traag reageert op de SmartEVSE aansturing. Op de display van de SmartEVSE zie je de aangeboden stroom richting de EV variëren tussen de 6 en 12A. In de getoonde situatie zou een stroom van 8A de meter op 0 houden.
Solar instelling zijn START=6 IMPORT=0 1-fase en algemeen MAX=16 en MIN=6.
Is er nog ergens een instelling om het regelgedrag in deze situatie te dempen ofzo?
Als tijdelijke oplossing zet ik de MAX op 8A en regelt de SmartEVSE wel netjes 0 op de meter.
Er is voldoende opwek (2kW) en er waren geen wolken en ook geen gebruikers in huis die aan/uit schakelen.
Het lijkt erop dat de auto (Renault Megane) traag reageert op de SmartEVSE aansturing. Op de display van de SmartEVSE zie je de aangeboden stroom richting de EV variëren tussen de 6 en 12A. In de getoonde situatie zou een stroom van 8A de meter op 0 houden.
Solar instelling zijn START=6 IMPORT=0 1-fase en algemeen MAX=16 en MIN=6.
Is er nog ergens een instelling om het regelgedrag in deze situatie te dempen ofzo?
Als tijdelijke oplossing zet ik de MAX op 8A en regelt de SmartEVSE wel netjes 0 op de meter.
Ik ga maandag even testen met de debug.dingo35 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:23:
Als je de debug versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten voor je debug log.
Het is een socket, en op de andere smartevse werkt het wel, dus het kan niet in de bedrading zitten.
Gisteren heb ik mijn Webasto definitief geïnstalleerd, na aantal dagen op 1 fase testbank icm evcc.
- Oude Tesla TWC3 van buitenmuur garage weg gehaald.
- Webasto Unite aan binnenkant van muur garage gemonteerd.
- De donor vaste 7m Tesla laadkabel geïnstalleerd in de Webasto, in plaats van het originele type 2 socket (had ik al eerder over gepost: mijn wens voor ombouw naar vaste (Tesla) kabel) met werkende knop.
- De usb-a poort op een interne pcb gebruikt om met usb stekkertje aan te sluiten om een geplaatste AMS117 5v naar 3.3v module.
- 220ohm weerstand geplaatst tussen PP en PE geplaatst.
- JST XH2.54mm stekkertje geplaatst als vervanging voor de originele PP en CP lijn om de Webasto pcb.
En hopla, ik kan laden met mijn vaste Tesla kabel op 3 fasen én de Tesla knop werkt keurig om draadloos de Tesla laadklep te openen.
Helaas werkt het stoppen met laden/ontgrendelen niet. Dat werkte met originele tesla lader wel/ook.
Nog even verdiepen of ik dat ook kan fixen. Anders voldoende andere mogelijkheden om het laden te doen stoppen (deurhendel achterportier Tesla 3sec inhouden, via de app, via het scherm, etc), maar ik hoop dat ik ook dit laatste weer als o.e.m. werkend krijg.
@jpiscaer en @Beekforel en ook aan de rest:
jullie ideeën? Bij jpiscaer werkt als het goed is juist dat laatste wél (en dan weer het draadloze zenden niet).
Ps: die lelijke haak aan buitenmuur is tijdelijk.
Daar heb ik een mooie wandhouder voor besteld, zie foto 4.
Al met al, écht een koopje (~325,- euro totaal), zo'n alles kunnende paal met mid meter, occp, automatisch 1p3p, modbus tcp, dlb, etc). Denk dat ik dit met volledig zelfbouw nooit had kunnen evenaren. Nog los van hoe lang dan inboekdienstverleners die zelfbouw blijven accepteren...
Nu is het dus o.e.m. koop + stukje zelfbouw/toevoeging.
:strip_exif()/f/image/tdTNMuSLFsFESRLxTi5pJFF8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6uozKpqroIbTyuV9wBW3yGr2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RwsXGHzVTdD0gkbYc8nAC2sp.jpg?f=fotoalbum_large)
- Oude Tesla TWC3 van buitenmuur garage weg gehaald.
- Webasto Unite aan binnenkant van muur garage gemonteerd.
- De donor vaste 7m Tesla laadkabel geïnstalleerd in de Webasto, in plaats van het originele type 2 socket (had ik al eerder over gepost: mijn wens voor ombouw naar vaste (Tesla) kabel) met werkende knop.
- De usb-a poort op een interne pcb gebruikt om met usb stekkertje aan te sluiten om een geplaatste AMS117 5v naar 3.3v module.
- JST XH2.54mm stekkertje geplaatst als vervanging voor de originele PP en CP lijn om de Webasto pcb.
En hopla, ik kan laden met mijn vaste Tesla kabel op 3 fasen én de Tesla knop werkt keurig om draadloos de Tesla laadklep te openen.
Helaas werkt het stoppen met laden/ontgrendelen niet. Dat werkte met originele tesla lader wel/ook.
Nog even verdiepen of ik dat ook kan fixen. Anders voldoende andere mogelijkheden om het laden te doen stoppen (deurhendel achterportier Tesla 3sec inhouden, via de app, via het scherm, etc), maar ik hoop dat ik ook dit laatste weer als o.e.m. werkend krijg.
jullie ideeën? Bij jpiscaer werkt als het goed is juist dat laatste wél (en dan weer het draadloze zenden niet).
Ps: die lelijke haak aan buitenmuur is tijdelijk.
Daar heb ik een mooie wandhouder voor besteld, zie foto 4.
Al met al, écht een koopje (~325,- euro totaal), zo'n alles kunnende paal met mid meter, occp, automatisch 1p3p, modbus tcp, dlb, etc). Denk dat ik dit met volledig zelfbouw nooit had kunnen evenaren. Nog los van hoe lang dan inboekdienstverleners die zelfbouw blijven accepteren...
Nu is het dus o.e.m. koop + stukje zelfbouw/toevoeging.
:strip_exif()/f/image/tdTNMuSLFsFESRLxTi5pJFF8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6uozKpqroIbTyuV9wBW3yGr2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RwsXGHzVTdD0gkbYc8nAC2sp.jpg?f=fotoalbum_large)
@Allewijn Hm, je bedoelt dat de auto hem niet vrijgeeft als je de knop op de stekker indrukt? Dit heb ik sinds mijn nieuwe bouw ook. Het verschil met de vorige is dat ik de PP kabel bij deze wel heb aangesloten, mijn vermoeden is dat het daar aan ligt.
Maar, het werkt soms wel en soms niet. Vaker wel dan niet denk ik. Had er nog geen tijd aan besteed verder.
Goedkeuring zelfbouw is binnen en de eerste boeking gedaan en akkoord.
Maar, het werkt soms wel en soms niet. Vaker wel dan niet denk ik. Had er nog geen tijd aan besteed verder.
Goedkeuring zelfbouw is binnen en de eerste boeking gedaan en akkoord.
@Beekforel idd. Dat bedoel ik. Wat bijzonder dat jij dit nu ook hebt?!
Wat bedoel je met jouw 'nieuwe bouw'? Wat verschilt daar in qua aansluiting op de donor-Tesla kabel tov je oude bouw? Hoe heb jij het precies aangesloten?
Ikzelf heb dus intern in mijn laadpaal een 220ohm weerstand(want 22kW kabel) geplaatst tussen de PP aansluiting op de pcb en PE (aarde). Ik heb de PP kabel van de Tesla kabel zelf los gelaten/nergens op aangesloten. Ik heb de CP kabel van de Tesla kabel direct aangesloten op de CP ingang op de pcb van mijn (Webasto) lader. Ik heb een 3.3v output (die ik gecreëerd heb met een AMS117 spanningsregelaartje) aangesloten qua plus(+) op de betreffende kabel in de Tesla kabel (in mijn geval is dat mintgroen op een gen3, bij jouw gen2 kabel was dat als het goed is de kleur rood). Min(-) loopt intern al via de PE lijn.
Wat bedoel je met jouw 'nieuwe bouw'? Wat verschilt daar in qua aansluiting op de donor-Tesla kabel tov je oude bouw? Hoe heb jij het precies aangesloten?
Ikzelf heb dus intern in mijn laadpaal een 220ohm weerstand(want 22kW kabel) geplaatst tussen de PP aansluiting op de pcb en PE (aarde). Ik heb de PP kabel van de Tesla kabel zelf los gelaten/nergens op aangesloten. Ik heb de CP kabel van de Tesla kabel direct aangesloten op de CP ingang op de pcb van mijn (Webasto) lader. Ik heb een 3.3v output (die ik gecreëerd heb met een AMS117 spanningsregelaartje) aangesloten qua plus(+) op de betreffende kabel in de Tesla kabel (in mijn geval is dat mintgroen op een gen3, bij jouw gen2 kabel was dat als het goed is de kleur rood). Min(-) loopt intern al via de PE lijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 06-06-2026 18:34 ]
Er zijn leveranciers en je hebt Stegen @stegen
Mijn sensorbox leek overleden, geen led, alle aansluitingen en spanning OK....
Een mailtje naar Michael op zaterdag en warempel direct antwoord met de oplossing:
Controleer de volgorde van aansluiten van de P1 kabel op de Sensorbox2.
Ik heb gemerkt dat als je eerst de P1 kabel aansluit, en dan de groene stekker, de Sensorbox niet goed opstart, en hij blijft 'hangen'.
Dus koppel alles los van de sensorbox, sluit dan de groene stekker aan. als het goed is gaat de LED op de sensorbox dan oranje knipperen.
Sluit vervolgens de P1 kabel aan op de slimme meter.
hear hear, kudos.
Mijn sensorbox leek overleden, geen led, alle aansluitingen en spanning OK....
Een mailtje naar Michael op zaterdag en warempel direct antwoord met de oplossing:
Controleer de volgorde van aansluiten van de P1 kabel op de Sensorbox2.
Ik heb gemerkt dat als je eerst de P1 kabel aansluit, en dan de groene stekker, de Sensorbox niet goed opstart, en hij blijft 'hangen'.
Dus koppel alles los van de sensorbox, sluit dan de groene stekker aan. als het goed is gaat de LED op de sensorbox dan oranje knipperen.
Sluit vervolgens de P1 kabel aan op de slimme meter.
hear hear, kudos.
Dus kon ik door om de ABB KWH-meter 3-fase 65A B23 112–10E meter te installeren.
Out of the box deed hij het niet: error can't read ev meter check cfg or wiring
Het bleek dat de communicatie settings van de ABB meter niet goed stonden.
Met deze instructies heb ik het gefixed:
To set the protocol to Modbus:
Out of the box deed hij het niet: error can't read ev meter check cfg or wiring
Het bleek dat de communicatie settings van de ABB meter niet goed stonden.
Met deze instructies heb ik het gefixed:
To set the protocol to Modbus:
- From the normal kWh display, press and hold OK (~2 s) to enter the main menu.
- Use the ▼ arrow to scroll to Settings, press OK.
- Scroll to RS 485, press OK.
- You'll land on Protoc — press OK to show the current protocol.
- If it's not already Modbus: hold SET to edit, use ▼ to change it to Modbus, press OK to confirm.
- Press ▼ once → baudrate shows. Hold SET, set it to 9600, press OK. (For multi-digit values, ▼ changes the blinking digit and OK jumps to the next digit.)
- Press ▼ once → address shows. Hold SET, set it to 16 (or whatever ≥11 you chose), press OK.
- Press ▼ once → Parity shows. Hold SET, set it to Even, press OK.
@Allewijn ik heb een tweede laadpaal gebouwd obv SmartEVSE. Beide met Tesla kabel. Eerste niets met PP gedaan, ook geen weerstand. Maar ook geen 3,3V. Toen werkte de knop wel altijd voor het ontgrendelen.
En nu? Hoe heb je het nu?Beekforel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:16:
@Allewijn ik heb een tweede laadpaal gebouwd obv SmartEVSE. Beide met Tesla kabel. Eerste niets met PP gedaan, ook geen weerstand. Maar ook geen 3,3V. Toen werkte de knop wel altijd voor het ontgrendelen.
Ook met een weerstand tussen PP en PE? Of je PP lijn uit de Tesla kabel direct op je smartEVSE? Volgens mij hoeft een weerstand bij smartEVSE niet en kan dat in software ingesteld worden. En 3.3v heb jij dus nu ook permanent aangesloten?
En soms wel soms niet zei je? Wat? Het stoppen met pasen en ontgrendelen met druk op de Tesla knop? Of het draadloze signaal voor openen laadklep?
Nu de PP op de SmartEVSE aangesloten.Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:44:
[...]
En nu? Hoe heb je het nu?
Ook met een weerstand tussen PP en PE? Of je PP lijn uit de Tesla kabel direct op je smartEVSE? Volgens mij hoeft een weerstand bij smartEVSE niet en kan dat in software ingesteld worden. En 3.3v heb jij dus nu ook permanent aangesloten?
En soms wel soms niet zei je? Wat? Het stoppen met pasen en ontgrendelen met druk op de Tesla knop? Of het draadloze signaal voor openen laadklep?
Het ontgrendelen van de laadpoort werkt soms wel en soms niet bij het drukken op de knop op de stekker.
Klepje gaat altijd open dus die permanente 3,3V doet het wel goed.
Yep, ik ben de verkoper van deze tweedehands Evse. Hij heeft hier probleemloos gewerkt, dus het verbaast mij inderdaad nogal dat hij het niet doet. Nu ik je reacties teruglees maak ik me wel zorgen om de uitgang van de Smart EVSE ivm het laagspanningsrelais (12-20VDC!) wat je op de 230v uitgang hebt aangesloten.joosie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:38:
P.S. ik heb hem tweedehands, degene waar ik hem van heb geeft aan dat hij bij hem altijd heeft gewerkt.
Wellicht kan @stegen aangeven of hij beveiligd is tegen de stroom die gaat lopen met een dergelijk relais? Hoop niet dat de uitgang nu beschadigd is geraakt. Het betreffende relais is in elk geval nu doorgebrand.
Hopelijk geeft de dubug log duidelijkheid over de oorzaak.
[ Voor 4% gewijzigd door master1104 op 06-06-2026 20:26 ]
Hmmm dus weer anders aangesloten dan in mijn geval. Maar ook niet volledig werkend. Blijft voor mij nog 'vaag'. En als je je PP lijn nu weer helemaal los haalt, zoals ook bij je vorige bouw? Wat dan?Beekforel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:04:
[...]
Nu de PP op de SmartEVSE aangesloten.
Het ontgrendelen van de laadpoort werkt soms wel en soms niet bij het drukken op de knop op de stekker.
Klepje gaat altijd open dus die permanente 3,3V doet het wel goed.
Mocht jij of anderen ideeën hebben 'hoe' wij beiden het volledig werkend kunnen krijgen, hoor ik het graag.
Vandaag houdertje binnen waardoor de donor Tesla kabel nu echt fraai aan de buitenkant van mijn garage hangt.
Webasto Unite lader aan binnenkant.
Helemaal fraai zo.
Mijn bovenstaande puzzel mbt ontgrendel knopje Tesla blijft nog staan. Wie weet kom ik er samen met @Beekforel nog uit zodat we het allebei volledig functioneel krijgen.
Helemaal fraai zo.
Mijn bovenstaande puzzel mbt ontgrendel knopje Tesla blijft nog staan. Wie weet kom ik er samen met @Beekforel nog uit zodat we het allebei volledig functioneel krijgen.
Ziet er top uit. Wel even opletten met in watering via kabel die door muur gaat 😉Allewijn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:51:
Vandaag houdertje binnen waardoor de donor Tesla kabel nu echt fraai aan de buitenkant van mijn garage hangt.
Helemaal fraai zo.
[Afbeelding]
Bij het gebruik maken van de knop, houd je hem dan ingedrukt of druk je hem eenmalig in en wil je hem dan eruit halen? Ik houd de knop altijd ingedrukt tot dat de status van het lampje bij de laadklep wit is geworden.Allewijn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:51:
Helemaal fraai zo.
[Afbeelding]
Wat je eens zou kunnen meten aan de draden van de laadkabel, bij het indrukken van de knop, of dat je dan een weerstandverschil meet tussen PE en PP? Die heb je nodig om de auto te laten stoppen met laden, en dat de kabel wordt ontgrendeld.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
@adjego dankjewel voor je meedenken.
De knop heb ik al geprobeerd langere duur ingedrukt te houden en ook kort eenmalig drukken.
Werkt beiden niet.
Ik zal eea meten aan betreffende draden.
Ook heb ik nóg een 220ohm weerstandje besteld, want los van de 220ohm weerstand die ik al geplaatst heb tussen PP lijn op Webasto pcb zelf en PE op pcb, geeft AI me het advies om met deze setup (gebruik donor Tesla laadkabel op een Webasto Unite laadpaal die normaal een socket aansluiting heeft) nog een 220ohm weerstand te plaatsen tussen de oranje Tesla draad (dat is PP bij een gen3 kabel) en PE.
Kan ik ook nog proberen straks...
Hoe gebruik jij de Tesla kabel? Ik meen dat jij SmartEVSE gebruikt. Hoe qua lijnen/kleuren/connecties aangesloten?
(sorry als ik dat al gevraagd had)
De knop heb ik al geprobeerd langere duur ingedrukt te houden en ook kort eenmalig drukken.
Werkt beiden niet.
Ook heb ik nóg een 220ohm weerstandje besteld, want los van de 220ohm weerstand die ik al geplaatst heb tussen PP lijn op Webasto pcb zelf en PE op pcb, geeft AI me het advies om met deze setup (gebruik donor Tesla laadkabel op een Webasto Unite laadpaal die normaal een socket aansluiting heeft) nog een 220ohm weerstand te plaatsen tussen de oranje Tesla draad (dat is PP bij een gen3 kabel) en PE.
Hoe gebruik jij de Tesla kabel? Ik meen dat jij SmartEVSE gebruikt. Hoe qua lijnen/kleuren/connecties aangesloten?
[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 08-06-2026 11:09 ]
Ik heb een socket setup met losse laadkabel, vanuit EVChargeking, dus met knop. Je zou eventueel bij hem kunnen informeren wat je precies als verbinding nodig hebt voor het kunnen ontgrendelen van de laadkabel.Allewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:06:
@adjego dankjewel voor je meedenken.
Werkt beiden niet.
https://www.evchargeking.com/welkom
De contactor uitgangen kunnen maximaal 100mA schakelen, bij 230Vac. Als je een relais aansluit met een lagere spoelspanning dan 230V, dan raakt het solid state relais defect, die de contactor aanstuurt.master1104 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:22:
[...]
Yep, ik ben de verkoper van deze tweedehands Evse. Hij heeft hier probleemloos gewerkt, dus het verbaast mij inderdaad nogal dat hij het niet doet. Nu ik je reacties teruglees maak ik me wel zorgen om de uitgang van de Smart EVSE ivm het laagspanningsrelais (12-20VDC!) wat je op de 230v uitgang hebt aangesloten.
Wellicht kan @stegen aangeven of hij beveiligd is tegen de stroom die gaat lopen met een dergelijk relais? Hoop niet dat de uitgang nu beschadigd is geraakt. Het betreffende relais is in elk geval nu doorgebrand.
Hopelijk geeft de dubug log duidelijkheid over de oorzaak.
Soms raken ook de printbanen defect doordat de piekstroom veel te hoog is.
De SmartEVSE is wel beveiligd met een zekering, maar die spreekt pas aan bij een stroom > 1.25A.
In combinatie met de MOV beveiligt deze de EVSE voor spanningspieken > 275V. Niet de contactoruitgangen.
Een defecte SmartEVSE mag je even opsturen, dan kijk ik hem na en repareer ik hem indien mogelijk.
Sorry, vergat steeds te reageren.. Maf dat het zo anders werkt bij jou. Ik heb dus: kabel uit een TWC2 met CP aangesloten. (PP niet; dat is niet nodig bij een vaste kabel). Niks met weerstanden tussen PP/PE, geen aparte 3V3 voeding. Hiermee kan ik niet de laadpoort openen als de laadkabel niet aangesloten is, maar wel ontgrendelen als de laadkabel wel aangesloten is.Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:03:
Als ik jouw post lees, heb je PP aangesloten, en een weerstand tussen PP en PE geplaatst? Bij een vaste kabel hoeft dat allemaal niet voor zover ik weet: alleen CP aansluiten. (PP en de weerstand vertellen de chargecontroller dat het een losse kabel is, en voor hoeveel Ampere de kabel geschikt is.)
[ Voor 9% gewijzigd door jpiscaer op 08-06-2026 14:46 ]
Helemaal duidelijk, dank voor het delen van je inzicht! 👍stegen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:47:
[...]
De contactor uitgangen kunnen maximaal 100mA schakelen, bij 230Vac. Als je een relais aansluit met een lagere spoelspanning dan 230V, dan raakt het solid state relais defect, die de contactor aanstuurt.
De SmartEVSE is wel beveiligd met een zekering, maar die spreekt pas aan bij een stroom > 1.25A.
In combinatie met de MOV beveiligt deze de EVSE voor spanningspieken > 275V. Niet de contactoruitgangen.
Een defecte SmartEVSE mag je even opsturen, dan kijk ik hem na en repareer ik hem indien mogelijk.
@joosie Mocht hij inderdaad doorgebrand blijken dan kan je hem ter reparatie bij Stegen aanbieden. De kans dat dat nodig is acht ik redelijk groot, maar dat zal moeten blijken uit je aanvullende tests.
Ik had gehoopt vandaag te testen, maar mijn auto is sinds zaterdag bij de garage (nee, niets met laden te makenstegen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:47:
[...]
De contactor uitgangen kunnen maximaal 100mA schakelen, bij 230Vac. Als je een relais aansluit met een lagere spoelspanning dan 230V, dan raakt het solid state relais defect, die de contactor aanstuurt.
Je kunt ook meten of je 230V meet tussen C1 en nul zodra je het laden actief maakt. Ook al hoor je hem niet schakelen. Verwacht dat als de software hem wel aanstuurt dat je in de debug niet zoveel gaat zien.joosie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:17:
[...]
Ik had gehoopt vandaag te testen, maar mijn auto is sinds zaterdag bij de garage (nee, niets met laden te maken). Hij zou vandaag terugkomen, maar ze wachten nog op een onderdeel, kan wel donderdag worden. Wordt vervolgd.
Ik zie vandaag deze sectie verschijnen op de webpagina. En eerder niet. I zit op firmware versie 3.11.0
Hoe zou dit moeten werken?
Ben nog aan het zoeken om opladen tot max. 80% standaard te maken.
Mijn EV is een Renault Zoe R135
Bij werkt de android app ook niet.
Hij staat op Mode=Off en dat is overeenkomstig met de status op de WebUI.
Als ik dan op Solar druk in de app springt hij meteen weer op Off.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? App: v0.0.3 Android 16 / Samsung S24 FE
Hoe zou dit moeten werken?
Ben nog aan het zoeken om opladen tot max. 80% standaard te maken.
Mijn EV is een Renault Zoe R135
Bij werkt de android app ook niet.
Hij staat op Mode=Off en dat is overeenkomstig met de status op de WebUI.
Als ik dan op Solar druk in de app springt hij meteen weer op Off.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? App: v0.0.3 Android 16 / Samsung S24 FE
[ Voor 4% gewijzigd door Bontje Blauw op 10-06-2026 15:19 ]
COTE!
Dan is de website niet (goed) geladen
. Je ziet waarschijnlijk dan ook nergens waarden, ook niet op plekken waar je dat normaal wel hebt.
Dit is een nieuw stukje (toekomstige) functionaliteit verwacht ik. Daar kunnen de mannen wel antwoord op geven
.
Dit zie ik namelijk ook wel eens
.
Dit is een nieuw stukje (toekomstige) functionaliteit verwacht ik. Daar kunnen de mannen wel antwoord op geven
Dit zie ik namelijk ook wel eens
[ Voor 7% gewijzigd door Epsilon op 10-06-2026 15:19 ]
:strip_exif()/f/image/zSmhfDQ0RJXcgPfVS5WTyG62.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K98NvXBBPX1QcKU4DjMwB4iM.png?f=user_large)