• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
maarten_NL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:51:
Laadloon.nl (luister de groene nerd podcast over ERE) accepteert zelfbouw wel. De wet zegt namelijk niks over zelfbouw of affabriek of zelfs na "integratie" van een kWh meter, de wet zegt wel iets over de plaatsing en het type kWh meter dus zolang je laadpaal met welke controller dan ook, daar aan voldoet kan je je aanmelden.
Hij noemde ook dat er twee mogelijkheden zijn:
1 paal met MID meter
2 Paal op een eigen allocatiepunt.

Bij optie 2 is geen MID benodigd omdat er geen andere verbruikers op zitten.

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-03 06:52
maarten_NL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:51:
Laadloon.nl (luister de groene nerd podcast over ERE) accepteert zelfbouw wel. De wet zegt namelijk niks over zelfbouw of affabriek of zelfs na "integratie" van een kWh meter, de wet zegt wel iets over de plaatsing en het type kWh meter dus zolang je laadpaal met welke controller dan ook, daar aan voldoet kan je je aanmelden.
En hoe zit het met de plaatsing van de meter?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:47
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:00:
[...]

deze topic: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Er zijn daar al 1 of 2 mensen die een smartEVSE hebben aangemeld en in afwachting zijn.
Je krijgt bij TAP blijkbaar geen feedback, ben er net achteraan gegaan en dit geeft de chat aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFkWZvi1EVxGK1bkcZcbT2f6SIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ro8CzaVmaZQB6jszW92bncIe.png?f=user_large

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Dus ik moet maar afwachten of ik straks over ruim een jaar wat krijg uitbetaald of niet. Dat is niet echt heel handig.

All-electric.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 22:54
RonJ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:10:
Dus ik moet maar afwachten of ik straks over ruim een jaar wat krijg uitbetaald of niet. Dat is niet echt heel handig.
En anders meld je je bij een ander aan dus zorgen dat je bewijs van de geladen kWh hebt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 22:54
Thepawn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:18:
[...]

En hoe zit het met de plaatsing van de meter?
De MID meter moet dus in de laadpaal en er mag dus verder niks anders dan de stroom benodigd voor het laden door de kWh meter gaan.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:31
maarten_NL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:40:
[...]

De MID meter moet dus in de laadpaal en er mag dus verder niks anders dan de stroom benodigd voor het laden door de kWh meter gaan.
De huidige wetgeving zegt dat het een apart bemeterd laad- of leverpunt moet zijn. (Volgens laadloon.nl) Er is geen eis dat de midmeter in de paal moet zitten. En anders maak ik een verdeelkast met midmeter en is dat laadpaal van het merk Pim57. :)
De definitieve wetgeving laat echter nog even op zich wachten.

De meeste inboek dienstverleners maken zich er makkelijk vanaf door een bepaalde laadpaal te eisen. Dat geeft het minste gezeur bij de auditor. De bewijslast is dan immers eenvoudiger, want je hebt die of die laadpaal en dus is het goed.

Fraude is echter bij alle laadpunten mogelijk omdat je niet kunt zekerstellen dat de laadkabel in een EV gaat. Er zijn adapters te koop (bv voor campers) zodat je stroom kunt afnemen bij een laadpaal voor wat je maar wilt. Elektrische BBQ, huisaccu of…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz4i96855runrelXjxXybzJE9DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrAdZqjILrNwZ5kO8CJSTRFw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pim57 op 27-02-2026 12:57 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• RC Stuntpiloot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-03 06:23
Voor een particulier MOET de meter in de laadpaal gemonteerd zitten. zie ook:[url]https://ere-registratie.n...rdware-voor-ere-metingen/[/url]

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-03 21:16
Hoi Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een victron thuisbatterij. Voor de lol ben ik begonnen aan een 'driver' om de smartevse in de victron te krijgen, en ook de data terug te sturen via mqtt. Allemaal niet super spannend natuurlijk beetje dbus in combinatie met mqtt. Alles lijkt goed te werken echter viel mij net op dat de waardes van de fases niet goed weergegeven werd. Het lijkt erop dat er een interne verrekening plaats vind met de laadstatus van de batterij. L1 word dan L1 - Batterij, L2 en L3 blijven hetzelfde. Nu is mijn vraag: werkt op deze manier de hoofdzekering beveiliging nog wel en gebruikt die de originele waardes van de phase-currents?

Set/MainsMeter: 55:52:53
Set/HomeBatteryCurrent: 156

Snip van de data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
"home_battery": {
        "current": 156,
        "last_update": 1772199599
    },
    "mains_meter": {
        "import_active_energy": 0,
        "export_active_energy": 0
    },
    "phase_currents": {
        "TOTAL": 2,
        "L1": -103,
        "L2": 52,
        "L3": 53,
        "last_data_update": 1772199599,
        "original_data": {
            "TOTAL": 160,
            "L1": 55,
            "L2": 52,
            "L3": 53
        }
    },

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-03 23:20
RC Stuntpiloot schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:38:
Voor een particulier MOET de meter in de laadpaal gemonteerd zitten. zie ook:[url]https://ere-registratie.n...rdware-voor-ere-metingen/[/url]
De interpretatie van een inboekdienstverlener van de wet kan afwijken van (c.q. strenger zijn dan) de wet zelf. Helaas zijn we als zelfbouwers wel afhankelijk van inboekdienstberleners:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84436248#84436248

Er was iemand in dit draadje die als zelfbouwer bij Tap Electric een registratie leek te hebben, maar het kan zijn dat we pas eind 2026 weten of dat ook echt goedgekeurd word...

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:57
Is het anders tijd voor een apart Zelfbouw laadpaal + ERE topic??? We blijven wat afwijken van het hoofdtopic voor mijn gevoel, tot er regelgeving is kunnen we hier discussies over voeren tot we een ons wegen... Laten we het hier eerst weer gewoon lekker over de zelfbouw zelf hebben :)

[ Voor 19% gewijzigd door thalx op 28-02-2026 14:18 ]

Blbaa

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:42
Ik laad met veel plezier al een tijdje mijn auto met de SmartEVSE v3, en de sturing obv zonne-overschot werkt perfect. Ik vroeg me af hoe het zit als ik een thuisbatterij zou toevoegen.

Ik zit te kijken naar de Marstek Venus E 3.0. De bedoeling is om eerste de auto te laden (indien aangesloten natuurlijk, en tot het (in de auto) ingestelde niveau) en pas daarna de batterij. Ik lees dat er (beperkte) ondersteuning is voor thuisbatterijen met de SmartEVSE, maar ik kom er niet helemaal uit hoe dat dan zou werken. Voor de volledigheid, ik gebruik de SensorBox om mijn P1 data te regelen. En ik heb SolarEdge zonnepanelen, maar die zijn al 15 jaar oud en de omvormer heeft alleen een Modbus aansluiting om wat basis gegeven te kunnen uitlezen.

Iemand ervaring mee? Ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden!

EDIT: Vergeten te melden, maar het is ook niet de bedoeling dat de auto wordt opgeladen vanuit de thuisbatterij.

[ Voor 6% gewijzigd door stefxx op 28-02-2026 15:02 ]

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:12
stefxx schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:45:
Ik laad met veel plezier al een tijdje mijn auto met de SmartEVSE v3, en de sturing obv zonne-overschot werkt perfect. Ik vroeg me af hoe het zit als ik een thuisbatterij zou toevoegen.

Ik zit te kijken naar de Marstek Venus E 3.0. De bedoeling is om eerste de auto te laden (indien aangesloten natuurlijk, en tot het (in de auto) ingestelde niveau) en pas daarna de batterij. Ik lees dat er (beperkte) ondersteuning is voor thuisbatterijen met de SmartEVSE, maar ik kom er niet helemaal uit hoe dat dan zou werken. Voor de volledigheid, ik gebruik de SensorBox om mijn P1 data te regelen. En ik heb SolarEdge zonnepanelen, maar die zijn al 15 jaar oud en de omvormer heeft alleen een Modbus aansluiting om wat basis gegeven te kunnen uitlezen.

Iemand ervaring mee? Ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden!

EDIT: Vergeten te melden, maar het is ook niet de bedoeling dat de auto wordt opgeladen vanuit de thuisbatterij.
Hier staat de integratie met de batterij uitgelegd: https://github.com/SmartE...REST_API.md#post-currents

De waarden worden eigenlijk alleen in Solar mode gebruikt om de overtollige stroom te berekenen, waarbij de SmartEVSE dus ofwel het laden met overtollige stroom van de thuisaccu kan overnemen; ofwel dat de SmartEVSE niet gaat laden als de thuisaccu aan het terugleveren is. Volgens mij kan je hiermee dus doen wat je wilt, namelijk de laadpaal voorrang geven boven de thuisaccu als het gaat om overtollige zonnestroom.

In Smart/Normal mode doet dit overigens niks. Je zult dus op een andere manier moeten regelen dat de laadpaal in overige modi voorrang krijgt op je thuisaccu. Als bij ons de thuisaccu volle bak staat te laden en er ook nog een warmtepomp aan staat, dan is er geen 6A per fase beschikbaar om te gaan laden en begint de SmartEVSE dus ook niet te laden in Smart mode.
Volgens mij kan je die ruimte wel geforceerd claimen door in Normal mode te beginnen met laden en daarna met Smart mode verder te gaan. Wij hebben pas sinds een paar weken een thuisaccu, dus ik ben hier nog wat mee aan het experimenteren.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Sicco92 hoe bepaalt de SmartEVSE die voorrang? Ik zie daar geen configuratie voor?

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 20:56
Ik zit in de shit: SmartEVSE weigert nog te laden. Auto zit op 14%.
Ik heb wat automations die vanzelf de override current instellen, maar SmartEVSE beslist sinds ik denk een recente update, om er op eigen houtje mee te stopen. Laadt ongeveer een minuutje, en gaat dan naar "Charging Stopped". Of ik'm nu op OFF/NORMAL zet, welke waarde ik ook aan de current override geef, maakt niet uit. Enkel volledig uitschakelen doet het spelletje weer opnieuw beginnen.

Kan ik ergens logs krijgen ofzo?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:28
Xoliul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:15:
Ik heb wat automations die vanzelf de override current instellen, maar SmartEVSE beslist sinds ik denk een recente update, om er op eigen houtje mee te stopen. Laadt ongeveer een minuutje, en gaat dan naar "Charging Stopped". Of ik'm nu op OFF/NORMAL zet, welke waarde ik ook aan de current override geef, maakt niet uit. Enkel volledig uitschakelen doet het spelletje weer opnieuw beginnen.

Kan ik ergens logs krijgen ofzo?
Je zit niet in de shit, met 14% kun je prima naar een openbare laadpaal als het goed is.
Ik zou alle (HA?) automations uitschakelen en met een standaard setup beginnen.

Voor logs: alle firmware versies hebben een debug variant. Daar kun je via telnet kijken wat er gebeurd en loggen.

• thalx
Xoliul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:15:
Toevallig OCPP via Tap Electric? Ik had dit weekend ineens dat het laden constant stopte na enkele minuten bij zowel de EV6 als de Kona. In de avond was het probleem in één keer verdwenen.

[ Voor 3% gewijzigd door thalx op 02-03-2026 11:58 ]

Blbaa

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:10

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Zojuist mijn SmartEVSE unit ook bij Tap Electric aangemeld. Ik gebruik geen NFC reader dus de auto authorise functie gebruikt en nu staat hij leuk op "Available" op het display maar de mode staat op OFF.
En telkens als ik hem op SMART of SOLAR zet, gaat hij doodleuk weer terug naar OFF.

Iemand een idee waarom dit gedrag is (het is evident dat dit door de OCPP koppeling komt) maar ik zou graag wel zelf de controle blijven houden op welke mode ik mijn paal heb staan en of en wanneer ik hem uit en aan heb staan.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 17:43
Bij mij start het laden automatisch zodra de auto aangekoppeld wordt.
Verder kun je via de Tap Electric portal op afstand laden starten.

Helaas biedt de api van Tap op dit moment niet de mogelijkheid van remote start en stop.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat is de meest compacte 3 fase MID meter die te koop is?

Ik wil kijken of ik die in mijn Tesla TWC3 laadpaal kan inbouwen.
Als dat lukt blijft het een gok of een inboekdienstverlener het zal accepteren icm ERE. Maar ik wil het dan iig qua bewijs uploaden en proberen.

• cyclone

cyclone

@Netraam idd hij dook naar SMART toen ik mijn auto eraan gooide zojuist kortom dat lijkt goed te gaan.
Ben benieuwd wattie gaat doen, ik laad mijn auto altijd vroeg in de ochtend net voor ik vertrek (ontzie ik het net een beetje en is de accu nog lekker warm als ik vertrek).

@Allewijn Ik gebruik de Eastron SDM72-M die vind ik niet erg groot (genoeg ruimte om alle fases fatsoenlijke klemmen te geven en DIN rail monteerbaar.

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-03 21:38
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:01:
Zojuist mijn SmartEVSE unit ook bij Tap Electric aangemeld. Ik gebruik geen NFC reader dus de auto authorise functie gebruikt en nu staat hij leuk op "Available" op het display maar de mode staat op OFF.
En telkens als ik hem op SMART of SOLAR zet, gaat hij doodleuk weer terug naar OFF.

Iemand een idee waarom dit gedrag is (het is evident dat dit door de OCPP koppeling komt) maar ik zou graag wel zelf de controle blijven houden op welke mode ik mijn paal heb staan en of en wanneer ik hem uit en aan heb staan.
Volgens mij blijft de mode op Off zolang er geen transactie actief is op OCPP. Na het starten van een transactie kun je de mode aanpassen. Bij het inpluggen start auto authorize een transactie. Beëindigen van de transactie gaat dan ook door de mode naar off te zetten.

• cyclone

cyclone

@PimDoos daar lijkt het sterk op idd, is mijn eerste poging met OCPP dus ik word vooral niet gehinderd door enige ervaring / kennis ;-)

Ga even kijken of ik de mode in het weekend (als mijn auto overdag ook thuis staat) met HomeAssistant om kan gooien naar Solar zodat hij puur en alleen overschot laad (nadat mijn eigen thuis accu vol is).
Dat wordt wel even knutselen gezien de Solar Mode en mijn Victron Cerbo niet zonder enige interfacing samenwerken.
Had eigenlijk verwacht dat de SmartEVSE op SOLAR mode pas zou activeren als mijn Thuis accu vol was, maar zag van het weekend dat ondanks dat mijn SoC van de Thuis accu nog geen 99% was toch mijn auto was begonnen met laden. Had geen tijd om erin te duiken maar dat fix ik sowieso wel in een HomeAssistant automation.

En verder net foto's geupload van mijn SmartEVSE setup. Ik heb alles in een DIN behuizing gepropt en alleen de vaste kabel hangt bij mij buiten. Dus ben benieuwd.
Feit dat je overigens EAN nummer van je Slimme meter en toestemmig moet geven dat ze hem uit mogen lezen maakt dat in combinatie met mijn MID meter (de Eastron) die ze via OCPP uit kunnen lezen vrij simpel een correlatie tussen je stroomverbruik en je laadpaal gemaakt kan worden.
Ben benieuwd naar de berichtgeving van TAP Electric hierover. Heb ze iig een jaar de tijd gegeven om ze uit te proberen (vond het nog beetje prematuur om meteen voor 3 jaar een verbintenis aan te gaan).

[ Voor 29% gewijzigd door cyclone op 03-03-2026 20:48 ]

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:58
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:39:
@PimDoos daar lijkt het sterk op idd, is mijn eerste poging met OCPP dus ik word vooral niet gehinderd door enige ervaring / kennis ;-)

Ga even kijken of ik de mode in het weekend (als mijn auto overdag ook thuis staat) met HomeAssistant om kan gooien naar Solar zodat hij puur en alleen overschot laad (nadat mijn eigen thuis accu vol is).
Dat wordt wel even knutselen gezien de Solar Mode en mijn Victron Cerbo niet zonder enige interfacing samenwerken.
Had eigenlijk verwacht dat de SmartEVSE op SOLAR mode pas zou activeren als mijn Thuis accu vol was, maar zag van het weekend dat ondanks dat mijn SoC van de Thuis accu nog geen 99% was toch mijn auto was begonnen met laden. Had geen tijd om erin te duiken maar dat fix ik sowieso wel in een HomeAssistant automation.

En verder net foto's geupload van mijn SmartEVSE setup. Ik heb alles in een DIN behuizing gepropt en alleen de vaste kabel hangt bij mij buiten. Dus ben benieuwd.
Feit dat je overigens EAN nummer van je Slimme meter en toestemmig moet geven dat ze hem uit mogen lezen maakt dat in combinatie met mijn MID meter (de Eastron) die ze via OCPP uit kunnen lezen vrij simpel een correlatie tussen je stroomverbruik en je laadpaal gemaakt kan worden.
Ben benieuwd naar de berichtgeving van TAP Electric hierover. Heb ze iig een jaar de tijd gegeven om ze uit te proberen (vond het nog beetje prematuur om meteen voor 3 jaar een verbintenis aan te gaan).
Ik heb laatst hem gekoppeld via Home Assistant aan EVCC. Daar kun je volgens mij ook een thuis accu aan koppelen, en zo het dus in EVCC managen.

Daarnaast ook via TAP Electric OCPP geconfigureerd, dus dat werkt netjes samen. Het is alleen wel eea automatiseren en configureren in Home Assistant. Ben daarnaast veel te weten gekomen over de SmartEVSE en OCPP.

Wat ik doe is het auto authorizen met OCPP. EVCC neemt dan de controle over en die zet hem bij zonne-energie overschot naar “NORMAL”. Wanneer dat niet is, zet hij hem op “PAUSE” zodat de OCPP transactie niet beëindigd (op OFF beëindigd hij de transactie). Ook ingesteld dat hij om 07:00 wel vol moet zijn, dus dan doet hij het op basis van de meest efficiënte tarieven van Tibber. EVCC regelt hierin (icm HomeAssistant die als proxy fungeert met wat logica) dus de Solar-mode en stuurt dus of “NORMAL” naar de SmartEVSE of “PAUSE” en bij het ontkoppelen naar “OFF”.

• cyclone

cyclone

@reputatio ooooh wat een pareltje is dat !
Dank ! Ziet er naar uit dat dit nou precies de missing link was wat ik zelf meende op te moeten lossen met HomeAssistant.
Daar ga ik eens induiken, en ja hij ondersteund Victron / SolarEdge / SmartEVSE (als ik jou mag geloven want die staat niet expliciet benoemd in hun lijstje van laadpalen) kortom ben benieuwd hoeveel slimme dingen ik daar mee kan doen.

Zo en draaien die hap, als je ProxMox hebt heb je daar geen 5 minuten voor nodig met de Helper Scripts
https://community-scripts...ProxmoxVE/scripts?id=evcc

[ Voor 17% gewijzigd door cyclone op 03-03-2026 21:15 ]

• reputatio
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:13:
Dank ! Ziet er naar uit dat dit nou precies de missing link was wat ik zelf meende op te moeten lossen met HomeAssistant.
Daar ga ik eens induiken, en ja hij ondersteund Victron / SolarEdge / SmartEVSE (als ik jou mag geloven want die staat niet expliciet benoemd in hun lijstje van laadpalen) kortom ben benieuwd hoeveel slimme dingen ik daar mee kan doen.
De SmartEVSE wordt niet out-of-the-box gesupport nee. Die heb ik via MQTT aan HomeAssistant gekoppeld en in HomeAssistant want Helper-templates gemaakt en automatiseringen. Ik kan de YAML’s wel delen die ik heb als ik weer achter m’n PC zit, zullen wellicht niet allemaal 1-op-1 over te nemen zijn, maar dan ben je al een stuk op weg!

• cyclone

cyclone

@reputatio wellicht gaat dat helpen.
Ben inmiddels iets minder enthousiast want mooie lijst met intergraties maar mijn beide gridmeters zijn ondanks dat ze op het lijstje staan Victron / Zuidwijk Slimme meter (ik heb ze beiden) blijkt dat ik van beiden precies die heb die niet worden ondersteund.
De inmiddels toch ruim een jaar op de markt Victron VM-3P75CT en de ZuidWijk P1 Ethernet meter.

Kortom dat gaat toch iets minder makkelijk dan de indruk die in eerste instantie gewekt wordt en zal waarschijnlijk weer een complete interfacing via HomeAssistant als middleware worden (daar heb ik alles al wel aanelkaar geknoopt zitten).
Kortom dat ga ik dit weekend maar eens bijelkaar puzzlen

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-03 15:40
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:13:

Zo en draaien die hap, als je ProxMox hebt heb je daar geen 5 minuten voor nodig met de Helper Scripts
https://community-scripts...ProxmoxVE/scripts?id=evcc
Je kan hem blijkbaar ook installeren binnen HomeAssistant:
https://docs.evcc.io/en/docs/installation/home-assistant

Voor mij ook nieuw, ik ben nu aan het testen.

• reputatio
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:11:
Ben inmiddels iets minder enthousiast want mooie lijst met intergraties maar mijn beide gridmeters zijn ondanks dat ze op het lijstje staan Victron / Zuidwijk Slimme meter (ik heb ze beiden) blijkt dat ik van beiden precies die heb die niet worden ondersteund.
De inmiddels toch ruim een jaar op de markt Victron VM-3P75CT en de ZuidWijk P1 Ethernet meter.

Kortom dat gaat toch iets minder makkelijk dan de indruk die in eerste instantie gewekt wordt en zal waarschijnlijk weer een complete interfacing via HomeAssistant als middleware worden (daar heb ik alles al wel aanelkaar geknoopt zitten).
Ik heb EVCC één keer verwijderd, tweede poging had bij mij meer succes. Zelfde reden die jij aangeeft. Maar als je erachter bent hoe “slim” EVCC is en wat je wel en niet moet/kan doen, werkt het ideaal. Alles is bij mij geproxied door Home Assistant, dus de auto sensoren, HomeWizard P1 komt van HA sensoren, laadpaal, zonnepanelen. Werkt bijzonder stabiel!

• m.eddy
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:11:

Heb ook die Zuidwijk P1. Werkt prima en je kan meerdere berichten definiëren in de omgeving, maar geen post direct naar SmartEVSE. Heb hem via HA lopen idd.

• cyclone

cyclone

@reputatio & @m.eddy Tja ik wil juist die afhankelijkheid van HomeAssistant eruit halen. Met name omdat HomeAssistant een te grote afhankelijkheid aan het worden is in mijn huishouden.

Gezien de vele updates die plaatsvinden van zowel HA als ESP homebuilder en toch wel issues die daarbij telkens voorbij komen wil ik voor belangrijke functionaliteit (energie voorziening valt hier onder) liefst in een ander systeem ga laten landen.

EVCC heeft wel die potentie, maar implementatie leek gezien de mooie lijst van supported vendoren appeltje eitje helaas is de praktijk wat weerbarstiger maar dan nog lijkt dit wel de oplossing voor mijn vraag om de energie voorziening te borgen buiten HomeAssistant om.

@tukker999 wat bedoel je met Python ? Dat ik zelf moet gaan ontwikkelen ? Lief dat je denkt dat ik dat kan maar die kennis heb ik echt niet, laat staan de tijd / geduld om dat te gaan leren.

[ Voor 12% gewijzigd door cyclone op 04-03-2026 10:49 ]

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:26
Python
Gewoon python.

22,29 kWh/100km

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:42:
@reputatio & @m.eddy Tja ik wil juist die afhankelijkheid van HomeAssistant eruit halen. Met name omdat HomeAssistant een te grote afhankelijkheid aan het worden is in mijn huishouden.

Gezien de vele updates die plaatsvinden van zowel HA als ESP homebuilder en toch wel issues die daarbij telkens voorbij komen wil ik voor belangrijke functionaliteit (energie voorziening valt hier onder) liefst in een ander systeem ga laten landen.
ik draai al mijn belangrijke zaken tegenwoordig in node-red op de cerbo-gx (victron).
Homeassistant is voor de zaken die kapot mogen gaan.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
DanTm schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
[...]

ik draai al mijn belangrijke zaken tegenwoordig in node-red op de cerbo-gx (victron).
Homeassistant is voor de zaken die kapot mogen gaan.
Me too

• Hieke
  • Niet online
Heb sinds enkele maanden een EVSE met firmware 3.10.2.
Met dit prachtige weer wil ik gebruik maken van Solar laden. Maar als de auto start met laden en het beschikbare vermogen overstijgt de 16 A blijft de laadstroom daarop hangen. De EVSE schakelt zelf niet over 3-fase. Iets wat ik wel verwachtte. Er blijft veel PV-opbrengst het net opvloeien.

Is dit een onjuiste instelling in de smart EVSE? EnableC2 staat op Auto. NrOfPhases blift op 1 staan. Als ik EnableC2 instel op Always On en daarna zelf het laadproces stop en opnieuw start gaat de auto netjes op 3F laden...

Iets met verwachtingsmanagement? Of heb ik iets niet correct ingesteld? Betreft Tesla MY die 3F ondersteunt.
Graag opheldering.
code:
1
{"version":"v3.10.2","serialnr":xxxx,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"IOT","rssi":-55,"bssid":"14:49:BC:xx:xx:xx"},"evse":{"temp":28,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":272,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":1,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":160,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":22,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":1,"solar_max_import":0,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":1,"enable_C2":"Auto","mains_meter":"HmWzrd P1","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"xxx.xxx.xx.xx","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/xxx","username":"","password_set":false,"tls":false,"status":"Connected","smartevse_server":true},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_wh":0,"charged_wh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0,"host":"p1meter-38304A.local"},"phase_currents":{"TOTAL":-36,"L1":-32,"L2":90,"L3":-94,"last_data_update":1772627797,"original_data":{"TOTAL":-36,"L1":-32,"L2":90,"L3":-94}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-Ca7BQ7rfyuX7pFau52cbnlhfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyhZDyjNLFbkjSL2HYYSwSGn.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• reputatio
Hieke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:55:
Met dit prachtige weer wil ik gebruik maken van Solar laden. Maar als de auto start met laden en het beschikbare vermogen overstijgt de 16 A blijft de laadstroom daarop hangen. De EVSE schakelt zelf niet over 3-fase. Iets wat ik wel verwachtte. Er blijft veel PV-opbrengst het net opvloeien.

Is dit een onjuiste instelling in de smart EVSE? EnableC2 staat op Auto. NrOfPhases blift op 1 staan. Als ik EnableC2 instel op Always On en daarna zelf het laadproces stop en opnieuw start gaat de auto netjes op 3F laden...

Iets met verwachtingsmanagement? Of heb ik iets niet correct ingesteld? Betreft Tesla MY die 3F ondersteunt.
Graag opheldering.
code:
1
{"version":"v3.10.2","serialnr":xxxx,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"IOT","rssi":-55,"bssid":"14:49:BC:xx:xx:xx"},"evse":{"temp":28,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":272,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":1,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":160,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":22,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":1,"solar_max_import":0,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":1,"enable_C2":"Auto","mains_meter":"HmWzrd P1","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"xxx.xxx.xx.xx","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/xxx","username":"","password_set":false,"tls":false,"status":"Connected","smartevse_server":true},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_wh":0,"charged_wh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0,"host":"p1meter-38304A.local"},"phase_currents":{"TOTAL":-36,"L1":-32,"L2":90,"L3":-94,"last_data_update":1772627797,"original_data":{"TOTAL":-36,"L1":-32,"L2":90,"L3":-94}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp heb je meer dan 16A opbrengst op die fase, maar je verwachting is dat hij, omdat de opbrengst meer is dan 16A, hij ook meer dan 16A stuurt naar de auto?

Zover ik weet kan een Tesla Model 3 op AC met 11 kW laden, dus 3x16A.
Daarom kan hij niet meer dan 16A gebruiken.

• Hieke
  • Niet online
reputatio schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je meer dan 16A opbrengst op die fase, maar je verwachting is dat hij, omdat de opbrengst meer is dan 16A, hij ook meer dan 16A stuurt naar de auto?

Het bepalen van beschikbaar vermogen voor laden gaat naar mijn idee om totale vermogen dat de P1-meter registreert. Niet wat er per fase gemeten wordt.
Als je 11 kW wilt laden zul je 48 A moeten aanbieden, op 3 fases..
Mijn totale beschikbaar vermogen over 3 fases is momenteel ruim 5100 Watt. Dat zal over 3 fase geladen moeten en kunnen worden. Dat vermogen begint in de ochtend laag met 1F maar loopt in de ochtend op, overstijgt de 16 A / 3700 Watt en ik ga er vanuit dat de smart EVSE dan zelf omschakelt naar 3F en het amperage aanpast. Dat automatisch schakelen van C2 gebeurt echter niet, handmatig schakelen kan wel.

Is die verwachting conform de realiteit bij anderen?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38
Hieke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Het bepalen van beschikbaar vermogen voor laden gaat naar mijn idee om totale vermogen dat de P1-meter registreert. Niet wat er per fase gemeten wordt.
Mijn totale beschikbaar vermogen over 3 fases is momenteel ruim 5100 Watt. Dat zal over 3 fase geladen moeten en kunnen worden. Dat vermogen begint in de ochtend laag met 1F maar loopt in de ochtend op, overstijgt de 16 A / 3700 Watt en ik ga er vanuit dat de smart EVSE dan zelf omschakelt naar 3F en het amperage aanpast. Dat automatisch schakelen van C2 gebeurt echter niet, handmatig schakelen kan wel.

Dit staat er op github, dus je aanname is naar mijn idee ook correct. Bij het overgaan naar 3-fase zou die de fases moeten verlagen per fase om netjes geen teruglevering te hebben.
CONTACT2
Use a second contactor (C2) to switch phases L2 and L3.

Not present: The second contactor is not present, and SmartEVSE assumes 3-phase charging.
Always Off: C2 is always off, single-phase charging. WE RECOMMEND THIS SETTING IF YOU ARE SINGLE PHASE CHARGING IN SOLAR MODE, EVEN IF YOU DONT HAVE A second contactor INSTALLED!
Always On: C2 is always on, three-phase charging (default).
Solar Off: C2 is always on except in Solar Mode, where it is always off.
Auto: (only available when POWER SHARE Disabled or Master): SmartEVSE starts charging at 3-phase, but in Solar Mode, it will switch off C2 when there is not enough current for 3 phases, continuing on 1 phase; if there is enough current it will switch on C2, continuing on 3 phases. In Smart mode we will charge 3P, since we assume you are switching to Smart mode because not enough sun is available for Solar mode.
Bron: https://github.com/dingo3...ter/docs/configuration.md
reputatio schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Een Tesla Model 3 kan ook op 1 fase 32A laden, maar dan moet de automaat voor de laadpaal hier ook wel voor geschikt zijn, en de laadkabel die gebruikt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door adjego op 04-03-2026 15:21 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Hieke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Hier werkt(e) dat prima (maar voor het laatst volledig heen en weer getest in oktober oid). Vandaag de auto pas ingeplugd toen ie al ruim in de 3-fase zone zat qua opwek, dus hij begon dan al meteen met 3-fase te laden, terugschakelen van 3P->1P ging net wel gewoon goed.

Misschien werkt het schakelen bij jou niet omdat ie geen EV-meter gekoppeld heeft? En ik zou je solar stop time wat hoger zetten dan 1min om gestuiter bij wolken te voorkomen (en die timeout gebruikte ie dacht ik ook voor het fase switchen), maar dat zou verder niet heel veel moeten uitmaken voor de werking van het switchen an sich.

All-electric.

• Hieke
  • Niet online
@adjego Dank voor je bevestiging.

Blijft de vraag waarom smart EVSE dus niet zelf automatisch C2 bedient wanneer het vermogen op de hoofdmeter toeneemt of afneemt.

De smart EVSE is verder uitstekend in staat om het laadvermogen te regelen tot Nul op de Meter.
Ook mooi te volgen in de app van het voertuig.

Iemand een idee waarom dat schakelen van C2 niet gebeurt bij Solar laden? Contacto4 2 staat op Auto.
De C2 wordt wel ingeschakeld bij Smart laden..

• Hieke
  • Niet online
@RonJ Dank voor het delen van je ervaring. Bevestigt dus ook mijn vermoeden dat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fases moet kunnen.

Ik zag, toen het vermogen afnam, dat de smart EVSE bleef voeden op 3P maar stroom van het net begon af te nemen. Maar dat kan met een timer te maken hebben om klapperen te voorkomen.
Heb de Stop Time opgehoogd naar 5 minuten.

EV-meter heb ik wel in de voedingslijn van lader zitten maar die heeft zijn eigen master die ook voor bemetering van andere groepen gebruikt wordt.

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:06
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:01:

Ik had last van exact hetzelfde gedrag. Heb ook geen NFC lezer, maar wel in mijn SmartEVSE v3.10.2 de setting RFID geconfigureerd met waarde EnableAll. De Auto-authorize key wordt niet doorgegeven bij het aankoppelen van mijn EV. Na wat checken van de Berichten log aan de TAP kant heb ik aan de TAP kant onder "Laders --> Meer acties --> Toegang --> Keys voor gratis gebruik --> Beheer Gratis Gebruik Sleutels" de key 00000000000000 geautoriseerd. Daarmee is dan de Start Transaction WEL succesvol (Accepted) en kun je gewoon SMART laden.

Hoop dat dit bij jou ook werkt. :)

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:23
@Hieke Voor 3 fasen laden is minimaal 3x6A nodig, dat is dus 18A, en ik meen dat er daarnaast een hysteresis in zit om stuiteren tussen 1 fase en 3 fasen te voorkomen.

Maar als je een ruim overschot hebt (zeg 25A) moet hij idd naar 3 fasen overschakelen.
Probeer anders de current stable versie ipv de bleeding edge (zie update knop).

• dingo35
@Grondgebonden Geef me even je adres door, nu ik je TAG id heb kan ik gratis bij je laden!

(Mijn punt: hou TAG ids geheim, en sta er niet van te kijken als je 000....000 als TAG id neemt, dit tot problemen bij je provider gaat leiden, omdat de kans groot is dat anderen dit TAG id ook gekozen hebben, en het geacht wordt uniek te zijn, net zoals het MAC adres van een netwerk device.)

[ Voor 61% gewijzigd door dingo35 op 04-03-2026 19:54 ]

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hieke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:55:

Graag opheldering.
code:
1
[Afbeelding]
Op welke fasen zit het 2e relais?

In de screenshot zie ik dat er niet op alle fasen minimaal 6A (-6A) beschikbaar is, dus zal hij niet 3 fasen gaan laden omdat de ondergrens 6A per fase is.

• dingo35
Uit mijn hoofd gaat het om de som van de fasen, maar ook dan heeft hij maar 4A over; dat is al aan de krappe kant, en hij moet het ook wat langer beschikbaar hebben voordat hij besluit over te schakelen (weer om instabiel schakelgedrag te voorkomen).

• Hieke
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:50:
@Hieke Voor 3 fasen laden is minimaal 3x6A nodig, dat is dus 18A, en ik meen dat er daarnaast een hysteresis in zit om stuiteren tussen 1 fase en 3 fasen te voorkomen.

Maar als je een ruim overschot hebt (zeg 25A) moet hij idd naar 3 fasen overschakelen.
Probeer anders de current stable versie ipv de bleeding edge (zie update knop).
Dank voor je info. Beschikbaar vermogen was dan op dat moment mogelijk net wat krap. Had wat meer ruimte moeten geven door het laden van de thuisaccu's te stoppen.

Inmiddels is accu van EV weer gevuld. Zal later in de week weer eens testen. Moet lukken met dit mooie weer in het vooruitzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in-40viRrJPqccfjX4SffE6p9B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQ1ItRP6P9B54nlc7on04bYE.jpg?f=fotoalbum_large

• Hieke
  • Niet online
mjvdzwet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Op welke fasen zit het 2e relais?

In de screenshot zie ik dat er niet op alle fasen minimaal 6A (-6A) beschikbaar is, dus zal hij niet 3 fasen gaan laden omdat de ondergrens 6A per fase is.
Fase 2 en 3.

Mijn verwachting is dat door intern salderen de smart EVSE alleen kijkt naar totaal beschikbaar vermogen over de 3 fases. En als dus één fase achterblijft zal dat tekort op andere fases gecompenseerd moeten worden.

Het is alleen wat jammer dat de ondergrens van laden per fase gesteld is op 6 A, mijn voertuig kan met lagere laadstroom van 5 A goed mee omgaan. En dat er naar 3 P geschakeld wordt bij 18 A en niet al bij 16 A totaal beschikbaar vermogen. Maar dat zal wel de conventie zijn waar niet aan getornd kan worden.
Zou mooi zijn als je minimale laadstroom als gebruiker ook kan instellen op 5 A per fase.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hieke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Fase 2 en 3.

Mijn verwachting is dat door intern salderen de smart EVSE alleen kijkt naar totaal beschikbaar vermogen over de 3 fases. En als dus één fase achterblijft zal dat tekort op andere fases gecompenseerd moeten worden.

Het is alleen wat jammer dat de ondergrens van laden per fase gesteld is op 6 A, mijn voertuig kan daar goed mee omgaan. En dat er naar 3 P geschakeld wordt bij 18 A en niet al bij 16 A totaal beschikbaar vermogen. Maar dat zal wel de conventie zijn waar niet aan getornd kan worden.
Zou mooi zijn als je minimale laadstroom als gebruiker ook kan instellen op 5 A per fase.
6A per fase ligt idd vast in de standaard.

• Grondgebonden
dingo35 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:52:
@Grondgebonden Geef me even je adres door, nu ik je TAG id heb kan ik gratis bij je laden!

(Mijn punt: hou TAG ids geheim, en sta er niet van te kijken als je 000....000 als TAG id neemt, dit tot problemen bij je provider gaat leiden, omdat de kans groot is dat anderen dit TAG id ook gekozen hebben, en het geacht wordt uniek te zijn, net zoals het MAC adres van een netwerk device.)
Mijn punt is: er wordt door SmartEVSE géén TAG id doorgegeven voor de Start transaction naar TAP. TAP ziet dat als ...........000. Het laden start bij mij niet automatisch. SmartEVSE komt in PAUSE te staan. De paal staat niet openbaar, dus het laden kan niet door vreemden worden gestart. Geen risico voor mij dus. Sterker nog: ik zou er een gratis laadkabel aan overhouden, omdat mijn domotica systeem de socket automatisch lockt en niet automatisch los laat. >:)

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• cyclone

cyclone

@Grondgebonden werkte als zoals ik gisteren geupdate had. Procedure die jij noemde had ik al gedaan, punt is meer dat als er geen EV aan de laadpaal hangt TAP via OCPP je SmartEVSE op OFF gooit en je dan dus niet een mode kunt kiezen (Solar / Smart e.d.)
Kan wel als je EV aan de laadpaal hangt.

@dingo35 wat @Grondgebonden geheel terecht opmerkt is dat deze ID puur en alleen is om je SmartEVSE met AutoAutherize gebruikt omdat je geen NFC reader aan de SmartEVSE hebt hangen.
Met het ID zelf kun je precies helemaal niks. Mijn id is 01010 succes daarmee :-)

[ Voor 31% gewijzigd door cyclone op 04-03-2026 22:03 ]

• Grondgebonden
cyclone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:58:
@Grondgebonden werkte als zoals ik gisteren geupdate had. Procedure die jij noemde had ik al gedaan, punt is meer dat als er geen EV aan de laadpaal hangt TAP via OCPP je SmartEVSE op OFF gooit en je dan dus niet een mode kunt kiezen (Solar / Smart e.d.)
Is het überhaupt mogelijk om de SmarEVSE in SMART te zetten zonder EV? Daar heb ikzelf nooit naar gekeken.
Ik stuur zelf het start laden (SMART of SOLAR) aan via de app van mijn domotica systeem, maar alleen als er een EV aan hangt. Kan ook het laden pauzeren door m via de app op PAUSE te zetten. Bij loskoppelen gaat die naar OFF (weet niet zeker of dat automatisch al zo gaat of dat dat het resultaat is van de sturing door mijn domotica systeem).

• dingo35
Weet je zeker dat SmartEVSE geen 000...000 stuurt als het veld leeg is?

Om de OCPP debugmeldingen te zien moet je hercompileren, zijn er maar weinig die zover gaan...

• cyclone

cyclone

dingo35 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:25:
Weet je zeker dat SmartEVSE geen 000...000 stuurt als het veld leeg is?

Om de OCPP debugmeldingen te zien moet je hercompileren, zijn er maar weinig die zover gaan...
ik mis even context nu , aan wie stel je deze vraag nu ?
Heb zelf direct een ID aangemaakt bij TAP electric en ingevuld bij het Auto Autherize veld.
Dat werk.
Tap Electric geeft in de logs op hun website alle ruwe OCPP messages weer kortom je kunt precies zien wat de SmartEVSE stuurt daar hoef je de software niet zelf voor te compilen met DEBUG aan.
En al zou dat niet werken dan heb je nog altijd good old WireShark waarmee je het OCPP verkeer kunt capturen.

• thalx
cyclone schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:58:

@dingo35 wat @Grondgebonden geheel terecht opmerkt is dat deze ID puur en alleen is om je SmartEVSE met AutoAutherize gebruikt omdat je geen NFC reader aan de SmartEVSE hebt hangen.
Met het ID zelf kun je precies helemaal niks. Mijn id is 01010 succes daarmee :-)
Bij Tap onder geavanceerde instellingen van je lader heb je deze instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMDNNDy40RN43JH1hapd2Fa3iTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT7ySerodhN4ExLImxz2ohmL.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik laatst ingesteld omdat mijn SmartEVSE en auto het af en toe tijdens het laden even ruzie kregen en en tijdelijk disconnected gaven waardoor mijn Tap sessie (en dus het laden) stopte. Geen idee of deze daadwerkelijk werkt, maar mijn probleem was wel opgelost :P

[ Voor 10% gewijzigd door thalx op 05-03-2026 19:18 ]

Blbaa

• ngommers
  • Laatst online: 10:07
Iemand ervaring met Steve https://github.com/steve-community/steve (of https://powerfill.io) in combinatie met SmartEVSE. Steve kan je mooi in HA draaien lijkt het op. Waarvoor is het mogelijk interessant om je laadsessies te registeren voor de ERE (maar nog geen partij gevonden die dat accepteert, al gaf lekkerladen bij mij aan dat ik een excel of csv mag insturen).

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52
ngommers schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:55:
Iemand ervaring met Steve https://github.com/steve-community/steve (of https://powerfill.io) in combinatie met SmartEVSE. Steve kan je mooi in HA draaien lijkt het op. Waarvoor is het mogelijk interessant om je laadsessies te registeren voor de ERE (maar nog geen partij gevonden die dat accepteert, al gaf lekkerladen bij mij aan dat ik een excel of csv mag insturen).
Ik draaide een tijd steve, om laadsessies bij te houden idd. Ondertussen een tijdje evcc.io aan het proberen, om op dynamische prijzen te sturen naast solar mode (evcc doet ook solar mode, maar ondersteund de smart evse niet helemaal, o.a. 3P1P niet). evcc doet ook een lijst van laadsessies afaik

• ngommers
jpiscaer schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Ik draaide een tijd steve, om laadsessies bij te houden idd. Ondertussen een tijdje evcc.io aan het proberen, om op dynamische prijzen te sturen naast solar mode (evcc doet ook solar mode, maar ondersteund de smart evse niet helemaal, o.a. 3P1P niet). evcc doet ook een lijst van laadsessies afaik
Ik probeerde gisteravond evcc inderdaad maar kreeg hem zo 1 2 3 niet werkend en kwam toen op SteVe uit. Ik twijfel nu nog welke het beste is, evcc lijkt wel een mooiere aansturing te hebben als je kijkt naar zonnestroom enzovoort.

Ben benieuwd wat de andere gebruiken (ik ben minder voorstander van een backend die ik niet zelf kan beheren).

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52
Ze hebben beide een ander doel. Steve is een klassieke ocpp backend, voor als je meerdere/veel laadpalen hebt. Lost het operationele probleem van beheer op.

Evcc is een optimalisatie voor zonnestroom en dynamische prijzen.

Er zit functioneel weinig overlap in (anders dan dat ze beide via ocpp transacties kunnen bijhouden)

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 17:43
Ik heb het met Steve draaiend gehad maar toch maar besloten het via Tap te doen

• dingo35
Ik gebruikte Steve voor het testen van OCPP; toen was een probleem dat de installatie fout ging bij nieuwere mariadb versies, en niemand de software leek te onderhouden; zo'n typisch universiteitsproject dat stopt na het afstuderen van de betreffende student . Ik zie nu dat er commits van enkele dagen oud zijn dus blijkbaar is het weer opgepakt.

Daarnaast is de bediening nogal spartaans, en gericht op het beheren van een heel park van laders.
Maar als je het eenmaaal draaiend hebt werkt het erg goed en erg betrouwbaar, met best veel (OCPP) mogelijkheden.

Voor de langere termijn lijkt mij Tap Electric (of een andere provider) aantrekkelijker mbt het vergoeden van ERE certificaten.

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 06-03-2026 12:24 ]

• Pim57
Voor mijn SmartEVSE v2.20 heb ik in NodeRed een flow gemaakt die een OCPP laadstation nabootst.
Dit laadstation maakt contact met Tap Electric en houdt daar al mijn laadsessies bij.

Je hebt twee inputs nodig voor de kWh en kW, en die komen van de mid meter die ik er tussen heb gezet. Zodra de kW>0 start ik de laadsessie en bij kW=0 stopt ie weer.
Ik kan de NodeRed flow op HA of Victron Venus os draaien en imiteer daarmee een Zaptec Go laadpaal.

Voor de ERE certificaten heb ik dan een lijst met laadsessies en samen met een foto van de mid meter met begin en eindstand zou dat voldoende bewijs moeten zijn. Hoop ik!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13
Pim57 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:30:
Voor mijn SmartEVSE v2.20 heb ik in NodeRed een flow gemaakt die een OCPP laadstation nabootst.
Interessante oplossing! Maar waarom heb je die NodeRed flow nodig? SmartEVSE ondersteunt zelf toch ook het uitlezen van de MID meter via Modbus en is te koppelen aan een OCPP backend? Ik wil iets vergelijkbaars gaan doen, dus ben benieuwd waarom je precies voor deze oplosing hebt gekozen.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pim57 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:30:

Voor de ERE certificaten heb ik dan een lijst met laadsessies en samen met een foto van de mid meter met begin en eindstand zou dat voldoende bewijs moeten zijn. Hoop ik!
Voor 2026 óf heb je die hoop ook voor 2027+?
Want ik denk dat inboekdienstverleners straks echt alleen laadpalen met geïntegreerde mid meters fabrieks-af gaan goedkeuren. Ze maken het zichzelf nml anders enorm moeilijk voor dat kleine clubje dat iets met zelfbouw/zelf toevoegen mid meters wil.

• Xoliul
Hallo iedereen,

Met wat hulp van Cursor AI heb ik een custom versie van de SmartEVSE firmware gemaakt die eindelijk een aantal van mijn grootste frustraties oplost.

De belangrijkste wijzigingen:
  • Volledige Web API toegang tot alle settings via de UI
    In plaats van via het geëmuleerde scherm op de webinterface. Dat vond ik eerlijk gezegd geen elegant systeem.
  • Home Assistant REST API integratie met bearer token, trekt waarden zelf uit HA, alternatief voor MQTT. Werkt goed, al is het wel merkbaar trager dan MQTT.
  • Keuze voor input in A, W of kW vanuit Home Assistant
    Momenteel nog met een statisch voltage voor de omrekening, dus niet perfect nauwkeurig.
  • Bugfix voor energy reporting
    Er zat soms een race/timing issue in waardoor de totale energy kortstondig 0 rapporteerde. Dat veroorzaakte grote problemen voor Home Assistant statistics.
  • Web logging toegevoegd
    Beschikbaar via:
    code:
    1

ip/log.html
    Telnet debuggen vond ik niet ideaal, dus dit logt altijd naar een in-memory ring buffer. Geen debug build nodig.
    Heeft enorm geholpen bij het debuggen.
  • Solar meter ondersteuning
    In plaats van enkel “naar nul jagen” via mains meter export, kan je nu ook reageren op een echte meter op de zonnepanelen.
    Als die geconfigureerd is, schakelt de firmware automatisch naar die logica.

Ook een klein UI blokje toegevoegd om de solar waarden te tonen.
  • Dynamische MaxCurrent input
    Via MQTT of Home Assistant.
    Handig om bijvoorbeeld dynamisch de limiet te sturen (bv. voor het Belgische capaciteitstarief).
Release:
https://github.com/Xoliul/SmartEVSE-3.5/releases

Het ging eigenlijk verrassend vlot — een tweetal avondjes werk.

Ik weet nog niet goed wat de volgende stap wordt.
Geen idee of een pull request naar de main repo zinvol is (ik heb ondertussen wel redelijk wat aangepast).

Eerlijk gezegd kriebelt het ook om eens een volledig eigen UI te maken, waarbij documentatie en uitleg meteen in de interface geïntegreerd zitten. Heb daar al wat mee zitten experimenteren qua designs.

Ben in elk geval benieuwd naar feedback 🙂

• ngommers
dingo35 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:
Ik gebruikte Steve voor het testen van OCPP; toen was een probleem dat de installatie fout ging bij nieuwere mariadb versies, en niemand de software leek te onderhouden; zo'n typisch universiteitsproject dat stopt na het afstuderen van de betreffende student . Ik zie nu dat er commits van enkele dagen oud zijn dus blijkbaar is het weer opgepakt.

Daarnaast is de bediening nogal spartaans, en gericht op het beheren van een heel park van laders.
Maar als je het eenmaaal draaiend hebt werkt het erg goed en erg betrouwbaar, met best veel (OCPP) mogelijkheden.

Voor de langere termijn lijkt mij Tap Electric (of een andere provider) aantrekkelijker mbt het vergoeden van ERE certificaten.
Tap Electric is ook interessant inderdaad zolang het gratis blijft en hun niet te veel kunnen. Ik wil graag controle houden. Is het overigens mogelijk als OCPP staat nog steeds de sturing via HA te doen? ik kreeg dat zo snel niet voor elkaar.

• dingo35
Xoliul schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:53:
Hallo iedereen,

Met wat hulp van Cursor AI heb ik een custom versie van de SmartEVSE firmware gemaakt die eindelijk een aantal van mijn grootste frustraties oplost.

De belangrijkste wijzigingen:

Volledige Web API toegang tot alle settings via de UI
In plaats van via het geëmuleerde scherm op de webinterface. Dat vond ik eerlijk gezegd geen elegant systeem.
De REST API is aanvankelijk gebouwd om het web-dashboard te voeden, en dit is in de loop der tijd uitgegroeid om ook via HA e.e.a. aan te kunnen sturen. Daarbij zijn bewust keuzes gemaakt om bepaalde variabelen NIET via de REST API toegankelijk te maken, omwille van veilgheid (denk bijv. aan MinCurrent en MaxCurrent: bij een Fixed kabel moet de waarde van die kabel in MaxCurrent gezet worden, om te voorkomen dat je zekering van "the last line of defense" verwordt tot "the only line of defense").

Inmiddels is de REST API achterhaald door MQTT, de enige reden dat het nog ondersteund wordt is backwards compatibility. Ik overweeg zelfs om het helemaal uit de documentatie weg te halen om nieuwe gebruikers niet met achterhaalde concepten te vermoeien.

De bediening van het LCD scherm is bedoeld voor diegenen die de SmartEVSE zodanig in hebben moeten bouwen dat zelfs voor een kleine, incidentele wijziging niet de hele behuizing open moet.
Home Assistant REST API integratie met bearer token, trekt waarden zelf uit HA, alternatief voor MQTT. Werkt goed, al is het wel merkbaar trager dan MQTT.
Zie hierboven; wat voegt het toe aan het lichtere, snellere MQTT?
Keuze voor input in A, W of kW vanuit Home Assistant
Momenteel nog met een statisch voltage voor de omrekening, dus niet perfect nauwkeurig.
Het nut hiervan ontgaat me.
Bugfix voor energy reporting
Er zat soms een race/timing issue in waardoor de totale energy kortstondig 0 rapporteerde. Dat veroorzaakte grote problemen voor Home Assistant statistics.
Dat lijkt me typisch een fix voor de master branch, graag een PR!
Web logging toegevoegd
Beschikbaar via:
code:
1
ip/log.html
Telnet debuggen vond ik niet ideaal, dus dit logt altijd naar een in-memory ring buffer. Geen debug build nodig.
Heeft enorm geholpen bij het debuggen.
Extra geheugen gebruik zonder substantiële toevoeging van functionaliteit, zo moeilijk is telnet ook weer niet, en waarschijnlijk geen aansturing om een loggingsniveau aan te geven, dus zelfs teruggang in functionaliteit....
Solar meter ondersteuning
In plaats van enkel “naar nul jagen” via mains meter export, kan je nu ook reageren op een echte meter op de zonnepanelen.
Als die geconfigureerd is, schakelt de firmware automatisch naar die logica.
Ik ben erg benieuwd naar een use case hiervoor; waarom zou je alle zonne-energie in je EV willen laden en vervolgens toch nog netto verbruik willenhebben van je andere verbruikers in huis?
Volgens mij wil je in Solar Mode alle geproduceerde zonnestroom die je overige huisverbruikers niet kunnen consumeren in je EV stoppen, zodat je (zoveel mogelijk) op netto 0 uit komt.
Maar misschien mis ik een use case?
Ook een klein UI blokje toegevoegd om de solar waarden te tonen.

Dynamische MaxCurrent input
Via MQTT of Home Assistant.
Handig om bijvoorbeeld dynamisch de limiet te sturen (bv. voor het Belgische capaciteitstarief).
Dit is echt een absolute no-go, zie boven.
Release:
https://github.com/Xoliul/SmartEVSE-3.5/releases

Het ging eigenlijk verrassend vlot — een tweetal avondjes werk.

Ik weet nog niet goed wat de volgende stap wordt.
Geen idee of een pull request naar de main repo zinvol is (ik heb ondertussen wel redelijk wat aangepast).

Eerlijk gezegd kriebelt het ook om eens een volledig eigen UI te maken, waarbij documentatie en uitleg meteen in de interface geïntegreerd zitten. Heb daar al wat mee zitten experimenteren qua designs.
DAT zou een HELE GOEDE toevoeging kunnen zijn!! De huidge web-UI is nogal spartaans, ook qua onderhoud (kale html en javascript code), dus een goede responsive UI die zowel op desktop, tablet en telefoon werkt, met interactieve hulp, is iets waar ik al jaren naar op zoek ben...
Ben in elk geval benieuwd naar feedback 🙂
Bij deze!

• dingo35
@ngommers Ja de hele aansturing moet gewoon blijven werken, ook al zit je op een OCPP backend. Dat backend kan óók aansturingen doen (zoals laadstroom beperken of sessie beëindigen), maar in de praktijk doen ze dat (bij mijn weten) alleen als je daarvoor zelf de opties bij het backend aanzet.

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 18:32
Goedemorgen,
Net in een nieuw huis getrokken, dus nu langzaam aan het nadenken over de installatie van het laadstation. Ik heb een dubbele oprit en kan me van de afgelopen jaren herrineren dat tweakers hier ook oplossingen hebben bedacht met laadpalen/stekkerhouders.

Hebben jullie recente voorbeelden en suggesties wellicht? Dan kan ik die optie meenemen met de hovenier als we de voortuin gaan inrichten :-)

• Xoliul
Thx! Wil je er in PB of email over communiceren? Discussie hoeft niet helemaal in deze topic.

• dingo35
Github is prima daarvoor, dit topic ook. Het hele idee achter open source en community developmenr is juist geen achterkamertjes overleg te voeren...

• Xoliul
dingo35 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:32:
Github is prima daarvoor, dit topic ook. Het hele idee achter open source en community developmenr is juist geen achterkamertjes overleg te voeren...
Ok, vind deze topic alleen erg onoverzichtelijk, 50 discussies door elkaar en dagelijks 3 nieuwe pagina's, ik hou het niet bij. Waar op github dan ?

• Pim57
CyberEspresso schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Interessante oplossing! Maar waarom heb je die NodeRed flow nodig? SmartEVSE ondersteunt zelf toch ook het uitlezen van de MID meter via Modbus en is te koppelen aan een OCPP backend? Ik wil iets vergelijkbaars gaan doen, dus ben benieuwd waarom je precies voor deze oplosing hebt gekozen.
Ik heb een 4 jaar oude v2.20 SmartEVSE en die heeft geen OCPP.

• Pim57
Allewijn schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Voor 2026 óf heb je die hoop ook voor 2027+?
Want ik denk dat inboekdienstverleners straks echt alleen laadpalen met geïntegreerde mid meters fabrieks-af gaan goedkeuren. Ze maken het zichzelf nml anders enorm moeilijk voor dat kleine clubje dat iets met zelfbouw/zelf toevoegen mid meters wil.
Het zal van de wetgeving afhangen. 24 maart komt het in de kamer.
Laadloon werkt vooralsnog ook met zelfbouwers.

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-03 14:50
Beste Tweakers,
Ik overweeg om mijn oude EVHUB om te bouwen met SmartEVSE met name om de zonnecapaciteit beter te benutten.
Lezende op dit forum en Github zie ik wel verschillende ervaringen en heb de volgende vragen:
1) Ik heb een DSMR4.2 meter. Werkt de solar en smart mode dan wel goed? Of moet ik toch eerst naar DSMR5?
2) Uitlezen van de P1 meter kan ik via HA (Slimmemeter+ icm MQTT) of via Homewizard: wat is het betrouwbaarste?
3) Ik wil ook de tweede contactor aansluiten voor de solar mode en schakelen tussen 1 en 3 fasen. Wellicht kijk ik niet goed, maar op https://github.com/dingo3...ster/docs/installation.md kan ik niet de layout van het bovenste groene aansluitblokje van de SmartEVSE vinden (waar moet je C2 op aansluiten?).
Graag jullie deskundige mening.

• gastje01
  • Laatst online: 20-03 21:21
diamanten schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:30:
Beste Tweakers,
Ik overweeg om mijn oude EVHUB om te bouwen met SmartEVSE met name om de zonnecapaciteit beter te benutten.
Lezende op dit forum en Github zie ik wel verschillende ervaringen en heb de volgende vragen:
1) Ik heb een DSMR4.2 meter. Werkt de solar en smart mode dan wel goed? Of moet ik toch eerst naar DSMR5?
Dit werkt prima, maar wel met een tragere interval dan DSMR5.
2) Uitlezen van de P1 meter kan ik via HA (Slimmemeter+ icm MQTT) of via Homewizard: wat is het betrouwbaarste?
Dat maakt in theorie niet uit. Met HA heb je er een extra device tussen zitten (dus als HA down is, doet je laadpaal niks). Voor mij is dat geen probleem, maar er zijn ook mensen die het per se als een los systeem willen hebben. Voor beide is wat te zeggen.
3) Ik wil ook de tweede contactor aansluiten voor de solar mode en schakelen tussen 1 en 3 fasen. Wellicht kijk ik niet goed, maar op https://github.com/dingo3...ster/docs/installation.md kan ik niet de layout van het bovenste groene aansluitblokje van de SmartEVSE vinden (waar moet je C2 op aansluiten?).
Graag jullie deskundige mening.
Er zit een C2 aansluiting op de SmartEVSE.

• diamanten
gastje01 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:41:
[...]

[...]

Dat maakt in theorie niet uit. Met HA heb je er een extra device tussen zitten (dus als HA down is, doet je laadpaal niks). Voor mij is dat geen probleem, maar er zijn ook mensen die het per se als een los systeem willen hebben. Voor beide is wat te zeggen.

[...]

Er zit een C2 aansluiting op de SmartEVSE.
Dank voor je snelle reactie!
Vwb punt DSMR4/5: Dus dit is niet altijd het geval:
(zie reactie van Steegen - https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/327)
DSMR4.x meters can not be used reliably, as the current resolution is in 1A steps (the SmartEVSE needs 0.1A resolution), and the timeout of the controller is 11s, so you will run into timeouts. sending the data twice (the controller will adjusts the charge current twice)

[ Voor 44% gewijzigd door diamanten op 09-03-2026 10:50 ]

• gastje01
diamanten schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Dank voor je snelle reactie!
Vwb punt DSMR4/5: Dus dit is niet altijd het geval:
(zie reactie van Steegen - https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/327)

[...]
Je kan er eventueel ook een losse sensorbox voor gebruiken mocht het niet stabiel werken, die werkt met CT klemmen, dan heb je geen last van de 10s interval van DSMR4.

• diamanten
gastje01 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Je kan er eventueel ook een losse sensorbox voor gebruiken mocht het niet stabiel werken, die werkt met CT klemmen, dan heb je geen last van de 10s interval van DSMR4.
Dat zou kunnen, maar binnenkort moet ik al 6 CT klemmen in de meterkast installeren wegens vervanging van een Envoy S door een Enovy metered. De meterkast zit nu al behoorlijk vol, dus die sensorbox met klemmen is voor mij geen optie.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:21
diamanten schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Dat zou kunnen, maar binnenkort moet ik al 6 CT klemmen in de meterkast installeren wegens vervanging van een Envoy S door een Enovy metered. De meterkast zit nu al behoorlijk vol, dus die sensorbox met klemmen is voor mij geen optie.
Dan kun je beter de Envoy Metered CT klemmen op de hoofdzekering uitlezen en doorzetten naar de SmartEVSE. Beetje klussen in bijv Home Assistant, en dan is dat prima mogelijk lijkt me.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-03 20:42
Ik heb bij mijn netbeheerder Stedin gratis een DSMR 5 meter gekregen ter vervanging van de DSMR 4 meter. Ik heb in een chat aangegeven dat dat voor de nieuwe laadpaal nodig was.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• diamanten
THM0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Dan kun je beter de Envoy Metered CT klemmen op de hoofdzekering uitlezen en doorzetten naar de SmartEVSE. Beetje klussen in bijv Home Assistant, en dan is dat prima mogelijk lijkt me.
Goede tip, hopelijk maakt de HA integratie van Enphase de hiervoor nodige sensoren aan als ik overga van S naar Metered en kan ik ze uitlezen met een frequentie van meer dan 1 x per 10 seconden (momenteel 1 x 900 seconden een update van de Enphase sensoren :'( ).

[ Voor 14% gewijzigd door diamanten op 09-03-2026 13:05 ]

• ngommers
Ik heb van het weekend de SmartEVSE gekoppeld aan OCPP (Tapelectric), moest een kleine aanpassing aan mijn HA doen zodat hij naar pauze stuurt i.p.v. Off.

Nu heb ik Auto-authorize aanstaan op de SmartEVSE omdat ik geen Tag reader heb aangesloten.
Voorheen keek HA avonds of de auto aanwezig was en stuurde dan de SmartEVSE aan. als ik buiten die tijden wou laden deed ik handmatig starten.

Is het mogelijk dat de SmartEVSE enkel start als het mijn auto betreft (eigenlijk net als hoe het bij Fastned werkt dat je lader wordt herkend). Of is een externe TAG reader mogelijk die via MQTT de tag doorgeeft aan SmartEVSE waarna laden pas wordt vrijgegeven?

• m.eddy
Je kunt via HA of een andere app je TAG doorgeven.

https://gathering.tweaker...message/84668294#84668294

• ngommers
Ik doe denk ik nog iets fout of ik heb nog de verkeerde versie ik draai versie V3.10.2. in MQTT zie ik de set netjes komen maar de SmartEVSE doet er niets mee (RFID staat op OCP) maar heb ook learn en all geprobeerd.

• reputatio
ngommers schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Ik doe denk ik nog iets fout of ik heb nog de verkeerde versie ik draai versie V3.10.2. in MQTT zie ik de set netjes komen maar de SmartEVSE doet er niets mee (RFID staat op OCP) maar heb ook learn en all geprobeerd.
Er is nog geen release live waar mijn wijzigingen inzitten. Dus dan zul je hem even moeten builden en handmatig updaten :)

• gastje01
@diamanten Na aanleiding van je post en de reactie van Stegen ben ik even in mijn eigen setup gedoken. Ik heb een DSMR5 meter (dus iedere seconde) maar de resolutie van Amperes per fase is ook afgerond op hele Amperes. Dat werkt hier al geruime tijd prima.

Meteen een trigger om te kijken of ik deze resolutie omhoog kan krijgen, als ik de DSMR5 standaard lees, zou ik tot 1 of 2 decimalen achter de komma moeten kunnen zien, maar de DSMR integratie van HA (gekoppeld aan ser2net) leest deze niet.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:42
gastje01 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:59:
Meteen een trigger om te kijken of ik deze resolutie omhoog kan krijgen, als ik de DSMR5 standaard lees, zou ik tot 1 of 2 decimalen achter de komma moeten kunnen zien, maar de DSMR integratie van HA (gekoppeld aan ser2net) leest deze niet.
Mijn Kaifa meter heeft ook geen decimalen bij Ampere, direct uit de P1 port gelezen. Voltage heeft dan weer wel 1 decimaal.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kunt de stroom berekenen met spanning en vermogen (watt/volt = ampere).
Deed ik voorheen ook.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:30

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Is er iemand die een Alfen laadpaal aan reverse engineering hebben onderworpen? Ik heb er een gekregen voor de sloop met een leuk display. Vrij groot en ook de chip die erop zit (FT813) is best leuk. Het lijkt erop dat er gewoon SPI van de ene print naar de display/NFC-reader print gaat, maar hoewel ik denk de datapinnen gevonden te hebben, krijg ik er met de ESP32 en driver van Bridgetek nog niets op het display. (Via PB mag natuurlijk ook, zitten hier niet zoveel mensen op te wachten om zo'n paal om te bouwen.)

• Lasoul
  • Laatst online: 20-03 14:47
rene037 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:50:
Is er iemand die een Alfen laadpaal aan reverse engineering hebben onderworpen? Ik heb er een gekregen voor de sloop met een leuk display. Vrij groot en ook de chip die erop zit (FT813) is best leuk. Het lijkt erop dat er gewoon SPI van de ene print naar de display/NFC-reader print gaat, maar hoewel ik denk de datapinnen gevonden te hebben, krijg ik er met de ESP32 en driver van Bridgetek nog niets op het display. (Via PB mag natuurlijk ook, zitten hier niet zoveel mensen op te wachten om zo'n paal om te bouwen.)
Ik ben een Alfen double aan het ombouwen. Het is een ouder model zonder scherm (maar wel de ruimte) en ben daar nu met ESPHome een 5 inch scherm voor aan het ontwikkelen die ik dan weer aansluit op Smart EVSE. De UI is nog niet af maar onderstaand het idee. Ik koppel hier dan 5 fysieke touch knoppen aan zodat je de charge mode kunt aanpassen en wellicht in de toekomst ook nog andere instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-S0OfY1P_gMgeezy-8E6L854hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bdfFUjQkTDsEa3stdnePnA6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSfgL7d1zplV6cKW2NS8GBerVoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxe0usaSMuX7ZsnkxWWVuJNi.png?f=fotoalbum_large

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat is idd een ander model. Leuk projectje. Het glaasje is wel voor een scherm. Succes ermee!
Voor de ddeuidelijkheid, ik ga hem niet ombouwen, ik ga wat onderdelen voor hobby hergebruiken, waaronder bijv het schermpje, heeft best een aardige resolutie.

• Lasoul
  • Laatst online: 20-03 14:47
rene037 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:06:
Dat is idd een ander model. Leuk projectje. Het glaasje is wel voor een scherm. Succes ermee!
Voor de ddeuidelijkheid, ik ga hem niet ombouwen, ik ga wat onderdelen voor hobby hergebruiken, waaronder bijv het schermpje, heeft best een aardige resolutie.
Mocht je de behuizing en socket niet hergebruiken dan heb ik nog wel interesse :)

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Lasoul schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Mocht je de behuizing en socket niet hergebruiken dan heb ik nog wel interesse :)
Je hebt een PB! (Ik antwoord evt morgen...)

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:04
FatalError schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:10:
Ik heb bij mijn netbeheerder Stedin gratis een DSMR 5 meter gekregen ter vervanging van de DSMR 4 meter. Ik heb in een chat aangegeven dat dat voor de nieuwe laadpaal nodig was.
Ik ook met opgegeven reden nieuwe thuisbatterij als aanvulling op zonnepanelen en laadpaal.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-03 23:51
Ik heb onlangs het e.e.a. aan materiaal besteld als voorbereiding op een smartevse installatie. Via deze advertentie op marktplaats een Eastron SDM72D-M kwh-meter aangeschaft, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat dit een origineel product (ofwel een chinese counterfeit) betreft, als ik foto's van andere tweakers bekijk: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78441942 en https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81702918.

Hier foto's van mijn model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCG-8QarHSoxeRGVf5r-avLuCh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VW2NRjqqSKHfNEI9knOUpYnw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WVWa5smjND06IDEAuChDAtfecw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SofesKr9D3WvHGUc7fL3oDwg.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen, dan wel ontkrachten?

Edit: wat ook niet helpt is de spelfout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gBzMxtVeo4fWlRWamI0mgh0Fck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsCB7P0BK9AubPnRLhh1rGtv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Kaspers op 11-03-2026 22:20 ]

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nu komt het originele product ook uit china, dus heel vreemd is die taalfout nu ook weer niet. Andere afbeeldingen hebben niet die 'B' ervoor, maar die kom ik op de officiële eastron site ook tegen, dus dat is geen indicatie. En wat andere visuele kenmerken kunnen ook productieperiode afhankelijk zijn. Deze is uit 2022, dus al paar jaar oud. Maar het is wel een vreemde partij op marktplaats op die manier. Ik dacht even naar het logo te kijken, maar zelfs op de site van eastron europe staat op dezelfde pagina er een met dit logo en een met het andere logo naast elkaar! Daar zit trouwens wel een QC-plakkertje op de rand. Als MID-meter is hij denk ik niet geschikt, immers niet verzegeld of geijkt.
Je kunt evt proberen bij Eastron te verifiëren. Op de site waarschuwen ze wel voor niet-officiële verkooppunten, maar niet hoe je evt counterfeit herkent. (Dat is weer logisch, dan gaan de fabrikantien die kenmerken verwijderen. Of het rechtstreeks bij de leverancier vragen om te garanderen dat het een origineel product is.

[ Voor 6% gewijzigd door rene037 op 11-03-2026 23:26 . Reden: QC en verzegeling toegevoegd. ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pim57 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Het zal van de wetgeving afhangen. 24 maart komt het in de kamer.
Laadloon werkt vooralsnog ook met zelfbouwers.
Hun laatste email is niet zo stellig als wat ze in de podcast zeiden:
Eenmalig
Om aan te tonen dat het laadpunt voldoet aan de voorwaarden vragen wij:
- Bewijs dat de laadpaal voldoet aan de voorwaarden van de NEa
(bijvoorbeeld een foto van het typeplaatje of een factuur van de laadpaal)
- Bewijs van installatie van de laadpaal
(bijvoorbeeld een factuur van levering, installatiefoto's)
- Bevestiging dat de machtiging is ondertekend door de houder van de EAN-aansluiting
(bijvoorbeeld een recente elektriciteitsrekening waarop naam en adres zichtbaar zijn)

Voor het laadverbruik
Daarnaast hebben we bewijs nodig van het daadwerkelijke laadverbruik. Dit kan bijvoorbeeld via:
- Een export of overzicht van de laadsessies
- Screenshots uit de laadpaal-app
- Overzichten of facturen uit een backoffice
- Exports uit laadsoftware of energiemanagementsystemen

Voor sommige laadpalen kan dit ook volledig automatisch.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38
Kaspers schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:00:
Ik heb onlangs het e.e.a. aan materiaal besteld als voorbereiding op een smartevse installatie. Via deze advertentie op marktplaats een Eastron SDM72D-M kwh-meter aangeschaft, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat dit een origineel product (ofwel een chinese counterfeit) betreft, als ik foto's van andere tweakers bekijk: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78441942 en https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81702918.

Hier foto's van mijn model:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen, dan wel ontkrachten?

Edit: wat ook niet helpt is de spelfout:

[Afbeelding]
Ik heb zo'n zelfde via marktplaats aangeschaft, en deze is ook uit 2022. Ik denk dat het gewoon oudere modellen zijn. Die in het bericht staan van tweakers zijn van 2024.

Op deze site is het gewoon dezelfde: https://www.eastrongroup....ion-ev-charger-meter.html

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste