• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 07:25
Situatie:
Garage zonder netaansluiting
Wens: met de aangeschafte Stegen de auto met max 11kW opladen
Dus: off grid garage
7kWp kan ik op het dak leggen.
Dus 14kWh op een zonnige winterse dag 35kWh idem in de zomer.
Ik kan 30 of 45kWh 50V (zelfbouw) LFP accu's plaatsen.
Liefst hier geen grote victron installatie.
Is dan een Deye 12k een handige optie?
Zijn er ervaringen mee?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:58
GMJansen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:31:
Situatie:
Garage zonder netaansluiting
Wens: met de aangeschafte Stegen de auto met max 11kW opladen
Dus: off grid garage
7kWp kan ik op het dak leggen.
Dus 14kWh op een zonnige winterse dag 35kWh idem in de zomer.
Liefst hier geen grote victron installatie.
Is dan een Deye 12k een handige optie?
Zijn er ervaringen mee?
Moet denk ik in thuisbatterij forum, cq PV

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:39
GMJansen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:31:
Als je jezelf al toevertrouwd om accu's te bouwen lijkt het aansluiten van een Deye en een laadpaal me geen probleem. Laadpaalvragen kun je hier kwijt.
V.w.b. de Deye kun je i.d.d. beter hier naar toe gaan.

Edit: Ik zie dat je dat topic zelf ook al gevonden had: GMJansen in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

[ Voor 13% gewijzigd door Geim op 12-02-2026 09:41 ]

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:40
Ik ben vanaf morgen ook trots eigenaar van een phev en wil graag iets leuks aan huis om te laden. EVSE zie ik helemaal zitten zeker icm homeassistant.
Ik twijfel over paar dingen en zoek wat input ideeen:
- zou ik de evse modul lekker in mn meterkast plaatsen en de kabel vanaf daar naar buiten leiden (is maar paar meter)
- zou ik de evse setup in kastje bij de auto moeten houden

voor beide opties wil ik wel een vast kabel, zijn er al mooie kabel systemen die niet een lelijke kabel tonen indien niet gebruikt (zie niet veel meer dan een 'haak'). Een spiraal kabel lijkt ok-ish.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:42
Ik wil mijn NewMotion Home Advanced 2.1 ook om gaan bouwen met de SmartEVSE.
Mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
- Smart EVSE v3.1 controller
- 22mm pushbutton met RGB LED ring
- RFID reader Mifare M12

Nu twijfel ik voor de Iskra Contactor 2-pole en 4-polem omdat ik lees dat de ABB niet altijd even betrouwbaar is, maar ook veel mensen er gewoon geen probleem mee hebben. Wat is hierin verstandig?
Daarnaast las ik ook veel over het kabeltje voor de DC Residual Current Sensor die er al in zit, maar die kan ik volgens mij niet los meebestellen. Daarvoor beste contact opnemen met ze bij de bestelling?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:37
dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:06:
Ik ben vanaf morgen ook trots eigenaar van een phev en wil graag iets leuks aan huis om te laden. EVSE zie ik helemaal zitten zeker icm homeassistant.
- zou ik de evse modul lekker in mn meterkast plaatsen en de kabel vanaf daar naar buiten leiden (is maar paar meter)

voor beide opties wil ik wel een vast kabel, zijn er al mooie kabel systemen die niet een lelijke kabel tonen indien niet gebruikt (zie niet veel meer dan een 'haak'). Een spiraal kabel lijkt ok-ish.
Je kan de EVSE (+ meter en relais) prima in of bij je meterkast hangen. Heb ik zelf ook gedaan, wel in een losse kast). Zorg er wel voor dat je goede kabel gebruikt voor je CP signaal, ik heb hier zelf fatsoenlijke ethernetkabel voor gebruikt.

Qua mooie oplossingern, waar denk je zelf aan? Ik heb nu zelf een spiraal-kabel, en heb er over nagedacht om deze bij niet in gebruik in een buis te laten zakken (het idee was een regenpijp o.i.d. rechtop in de grond te zetten, maar hier heb ik met het oog op vocht vanaf gezien.

• dooiedodo
gastje01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:17:
[...]

Je kan de EVSE (+ meter en relais) prima in of bij je meterkast hangen. Heb ik zelf ook gedaan, wel in een losse kast). Zorg er wel voor dat je goede kabel gebruikt voor je CP signaal, ik heb hier zelf fatsoenlijke ethernetkabel voor gebruikt.

Qua mooie oplossingern, waar denk je zelf aan? Ik heb nu zelf een spiraal-kabel, en heb er over nagedacht om deze bij niet in gebruik in een buis te laten zakken (het idee was een regenpijp o.i.d. rechtop in de grond te zetten, maar hier heb ik met het oog op vocht vanaf gezien.
ik moet de meterkast soweiso uitbreiden dus daar gingen mijn gedachten ook naar. Alles bij elkaar.

dacht nog nergens aan, was meer een vraag van het vrouwtje. Mischien gewoon een kastje waar ik hem in leg, lekker uit zicht , hoeft niet eens op slot oid.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:58

Mijn tips:
- zet paal op strategische plek en neem een zo kort mogelijke kabel, die van mij is maar 1.3 meter.
- als je de paal langs de oprijlaan hebt: zet de houder in de rijrichting in plaats van haaks erop. Haaks leek mij logisch maar mijn vrouw vond parallel mooier en dat is ook zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdEbXKkg-7hlJtZRQeMCnzYneWA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/A5FmpOnrKTcES1CCDGbsbB1l.gif?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AirwinB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:59

Wat denk je hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haWuz0f1_1ENPiDHUfRg8JjPCaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwtS6WMJJekUMflcddldp38a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzshygtdsMpCjIDgjaPzrBPxS4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW3pZ9UTRZI8Sp811SuGiGLm.jpg?f=fotoalbum_large

Het hele SmartEVSE gebeuren zit in de meterkast, in eigen ‘kastje’

• dooiedodo
AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Wat denk je hiervan?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sowieso creatief 👌

• Geim
AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:07:
Hoe start je een laadsessie? app? Ergens nog een RFID lezer verstopt?

• AirwinB
Geim schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Hoe start je een laadsessie? app? Ergens nog een RFID lezer verstopt?
Standaard staat ie op 'Off'. Wanneer ik de kabel in de auto prik (vaak 's avonds), dan regelt Home Assistant dat ie automatisch 's nachts (om 00:05) naar 'Smart' gaat, en dan om 06:30 weer naar 'Off'. Dan is ie sowieso vol, en hebben we mooi het hele auto energiegebruik op 1 dag (voor de mooie grafieken :) ). En niemand kan zo ongemerkt illegaal ook laden.
Uiteraard zijn er legio andere oplossingen, maar dit werkt prima voor ons.

• dooiedodo
AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:17:
[...]

Standaard staat ie op 'Off'. Wanneer ik de kabel in de auto prik (vaak 's avonds), dan regelt Home Assistant dat ie automatisch 's nachts (om 00:05) naar 'Smart' gaat, en dan om 06:30 weer naar 'Off'. Dan is ie sowieso vol, en hebben we mooi het hele auto energiegebruik op 1 dag (voor de mooie grafieken :) ). En niemand kan zo ongemerkt illegaal ook laden.
en als iemand anders hem erin prikt, gaat ie dan niet laden?

• AirwinB
Nee, dan niet. Dit is gekoppeld aan onze auto. Mocht een bekende willen laden dan gebruik ik de web interface en zet ‘m handmatig aan.

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
reputatio schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:10:
Ik wil mijn NewMotion Home Advanced 2.1 ook om gaan bouwen met de SmartEVSE.
Mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
- Smart EVSE v3.1 controller
- 22mm pushbutton met RGB LED ring
- RFID reader Mifare M12

Nu twijfel ik voor de Iskra Contactor 2-pole en 4-polem omdat ik lees dat de ABB niet altijd even betrouwbaar is, maar ook veel mensen er gewoon geen probleem mee hebben. Wat is hierin verstandig?
Daarnaast las ik ook veel over het kabeltje voor de DC Residual Current Sensor die er al in zit, maar die kan ik volgens mij niet los meebestellen. Daarvoor beste contact opnemen met ze bij de bestelling?
Persoonlijk zou ik die contactors van Iskra gewoon meebestellen daar, scheelt je weer verzendkosten en opnieuw opbouwen als later toch blijkt dat de ABB issues geeft, net als bij mij. Scheelt gedoe, en ze zijn niet gekke duur.

Blbaa

• dooiedodo
AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:46:
Nee, dan niet. Dit is gekoppeld aan onze auto. Mocht een bekende willen laden dan gebruik ik de web interface en zet ‘m handmatig aan.
hoe dan? Detectie dmv bluetooth of iets anders

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]

hoe dan? Detectie dmv bluetooth of iets anders
Ik gebruik met mijn Tesla Model 3 zowel bluetooth als wifi.

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17
AirwinB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:46:
Fraaie camouflage; creatief!

Toch ook even een ander perspectief erin gooien: waarom al dat gedoe? Mijn laadkabel is heel erg zichtbaar en start gewoon; geen pasje, geen knop, niks. Stekker erin en gaan. Al ruim 6 jaar zo. Nog nooit ongenode gasten gehad. En al zou dat wel zo zijn, dan had die collega EV rijder het waarschijnlijk heel hard nodig denk ik dan. Het sop is de kool niet waard, vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door hterhofte op 13-02-2026 00:16 ]

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:29
[...]

En als je dit zonder HomeAssistant zou willen, in de webinterface, Starting invullen, Ending, Daily aankruisen, en je hebt hetzelfde gedrag, m.u.v. het detecteren van een "vreemde" EV.
Maar zoals al vaker in deze thread betoogd, het komt niet/nauwelijks voor dat iemand zijn dure bolide voor langere laadtijd electriciteit laat stelen ... pakkans is nogal groot?

• Geim
[...]
Bedankt, ik ben opties voor mezelf aan het uitzoeken.

• AirwinB
Ik ben het helemaal eens met @hterhofte en @dingo35 . Het kan makkelijker, maar het is nou eenmaal je hobby, en het beste antwoord is dan "Omdat het kan". @mjvdzwet Ik gebruik de HA integratie voor mijn auto waar ik ook behoorlijk wat informatie kan uithalen.
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste