Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:35
Aziona schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:22:
[...]

Ik heb 's ochtends Liander gebeld en die kwam binnen twee uur. Hij zei dat hij alles bekeken had maar het goed was aangesloten en dat het probeem in het huis veroorzaakt werd. Voor de zekerheid heeft hij alles losgehaald en opnieuw vastgezet en alle automaten uitgezet en aangezet. Daarna was alles weer goed. Het voltage tussen N en PE is nu 0,2v en dat schijnt normaal te zijn. Het is niet duidelijk wat het probleem veroorzaak heeft. Hij zei dat het uitzetten en aanzetten van alle automaten wellicht een reset van een apparaat heeft uitgevoerd die het probleem oorspronkelijk veroorzaakte. Wie zal het zeggen.

Hij gaf ook aan hij op sommige groepen zelfs 90v mat tussen N en PE en dat dit erg hoog is. Ik meet nu 0.2 in de meterkast.
Of hij heeft wel wat hersteld en zei dat alles goed zat ;) Zal niet de eerste zijn en ook niet de laatste.
Automaat aan en uitzetten lost zoiets niet op :N

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11
Is er nog niemand die de RSD functie gebruikt om bij de meterkast een noodstop knop te plaatsen zodat bij brand of iets alles uitgeschakeld kan worden? Het is alleen wel jammer dat de RSD uitgang NO open is. Alles staat in de schuur dus als ik een knop in het woonhuis maak bij de meterkast lijkt me dat ideaal voor de hulpverleners.

• ybos
martijnr17 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
Is er nog niemand die de RSD functie gebruikt om bij de meterkast een noodstop knop te plaatsen zodat bij brand of iets alles uitgeschakeld kan worden? Het is alleen wel jammer dat de RSD uitgang NO open is. Alles staat in de schuur dus als ik een knop in het woonhuis maak bij de meterkast lijkt me dat ideaal voor de hulpverleners.
Ik wist niet van het bestaan af :X
Maar wel makkelijk te maken. Ik heb de CT bedrading (zoals zovelen) langer gemaakt dmv UTP en dan is er dus nog 1 aderpaar over voor de noodstop.
Ik ga er zeker mee aan de gang.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Nog niet maar ik heb een hager hab404 met hulpcontact liggen om de bestaande hoofdschakelaar te vervangen.
Hoofdschakelaar uit is dan de hele installatie uit, het hulpcontact schakelt met de hoofdschakelaar mee en connect de RSD aansluitingen.
Dit past ook nog mooi in de standaard actie die je zou doen om een woning spanningsvrij te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 13-04-2026 20:54 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aan de load-zijde een hoofdschakelaar zoals je die in elke groepenkast tegenkomt. Aan de net-zijde een 4P relais dat contact maakt zolang er aan de load-zijde 230V stuurspanning beschikbaar is. Haal je de HS om zodat de standaard groepenkast spanningsloos wordt dan schakelt ook al het knutselwerk tussen netvoeding en omvormer aan de net-zijde uit en samen met de RSD ook de omvormer zelf. Die RSD is helaas van de verkeerde kant dus als een muis de draad doorknaagt werkt de noodknop niet. Een fatsoenlijke noodknop maakt altijd contact en verbreekt dat contact bij het indrukken, of als Jerry honger heeft....
code:
1
2
NET--------4P relais--------omvormer---------HS------groepenkast
                 |______230V____|_____230V____|
Omdat die RSD niet zo blij wordt van 230V zit er nog een klein relais tussen die dicht gaat als de 230V stuurspanning weg valt.

• martijnr17
ybos schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
[...]

Ik wist niet van het bestaan af :X
Maar wel makkelijk te maken. Ik heb de CT bedrading (zoals zovelen) langer gemaakt dmv UTP en dan is er dus nog 1 aderpaar over voor de noodstop.
Ik ga er zeker mee aan de gang.
Ik wil de rsd inderdaad ook op het extra aderpaar zetten. Heb nog wel meer Kabels lopen en wil de 12v rsd uitgang op een klein led lampje zetten. Dat die mee uit gaat als de knop ingedrukt is.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:05
Bij mij hangt de Deye tussen grid en load. ik heb een shunt trip coil in gebruik die bij een trip zowel DC + als - verbreekt. Trip is 230V. Trigger is een sOnOff TH sensor voorzien van glaszekering tussen coil en L/N. sOnOff kan namelijk niet heel kort schakelen, dus moet ik coil tegen doorbranden "redden" met zekering.
Voordeel van de sOnOff, werkt ook op temp als wifi verbinding wegvalt. Kan temp ook op afstand monitoren, kan shunt ook op afstand bedienen. (zolang wifi staat) Shunt is eventueel uitbreidbaar met drukknop. AC blijft intact.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 14-04-2026 01:29 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:48
De RSD is een uitgang die 12V aanbiedt als je omvormer aan staat en je accu werkt. Je kan hier niet "sturen" hiermee.

Ik gebruik hem om de ESP32 modbus voor HA te voeden. Een noodstop schakelaar heb ik fysiek in de garage (achter het huis) en in een bedienings app van de domotica.

Nog ff de handleiding nageplozen, Deye spreekt van " RSD_input (B,B,+,-): when the terminal “B” & “B” is
short-circuited with addi�onal wire connec�on, or
there’s 12Vdc input at the terminal “+ & - “, then the
12Vdc of RSD+ & RSD- will disappear immediately, and
the inverter will shutdown immediately.

Waar the hell zitten deze contacten in de Deye, op de tekening zie ik ze niet en heb de Deye nog niet opgegeschroefd.

[ Voor 23% gewijzigd door rvdgaag op 15-04-2026 09:23 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• martijnr17
rvdgaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:57:
[...]

De RSD is een uitgang die 12V aanbiedt als je omvormer aan staat en je accu werkt. Je kan hier niet "sturen" hiermee.

Ik gebruik hem om de ESP32 modbus voor HA te voeden. Een noodstop schakelaar heb ik fysiek in de garage (achter het huis) en in een bedienings app van de domotica.

Nog ff de handleiding nageplozen, Deye spreekt van " RSD_input (B,B,+,-): when the terminal “B” & “B” is

Waar the hell zitten deze contacten in de Deye, op de tekening zie ik ze niet en heb de Deye nog niet opgegeschroefd.
Staat best duidelijk in de handleiding toch? Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heb gekeken of het er echt zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgPUtZFyBxTXAsfpdBScq0_hWGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XME1WFh8UpfYjzS6YvJDLYpx.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

martijnr17 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
[...]

Staat best duidelijk in de handleiding toch? Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heb gekeken of het er echt zit. [Afbeelding]
Je moet CN2 rsd output hebben op poort 7 en 8 voor zover ik kan nagaan voor het voeden van bijv een esp module. Daar gaat die output va 12Vdc over.

De 4 rechts daarvan zijn rsd input t.b.v. noodstop volgens handleiding.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 20:51 ]

• myvniels
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-04 00:13
Ik overweeg om een 3-fase hybride omvormer van Deye te laten installeren samen met 2x 16 kWh accu.
Echter, als ik op deye zoek ko mik of op ecohandel.nl uit of op nova-cell.com. deze 2 lijken aan elkaar gelinkt. maar kan niet echt reviews of ervaringen terug vinden.
Heeft iemand ervaring met deze partijen en zijn ze betrouwbaar qua levering & installatie?

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-04 20:06
myvniels schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:57:
Ik overweeg om een 3-fase hybride omvormer van Deye te laten installeren samen met 2x 16 kWh accu.
Echter, als ik op deye zoek ko mik of op ecohandel.nl uit of op nova-cell.com. deze 2 lijken aan elkaar gelinkt. maar kan niet echt reviews of ervaringen terug vinden.
Heeft iemand ervaring met deze partijen en zijn ze betrouwbaar qua levering & installatie?
Ziet iemand het nut in om een topic te starten met verbruik opgeven van de omvormers?
Het nu een PowMr 6.2 Kw off grid (HVM 48V) met een eigenverbruik van 880 W per dag. bijv.
Ik heb begrepen dat de DEye 12K 05 3 fase ongeveer 2.5 Kw eigen verbruik heeft.

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 21:52
martijnr17 schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:52:
[...]

Ik wil de rsd inderdaad ook op het extra aderpaar zetten. Heb nog wel meer Kabels lopen en wil de 12v rsd uitgang op een klein led lampje zetten. Dat die mee uit gaat als de knop ingedrukt is.
Wat een goed idee! Ik heb het gelijk gerealiseerd met dus een knop ('ver weg') in de meterkast en parallel een knop ter plaatse.

Ps ik ben normaal niet zo van Amazon, maar het prijsverschil met een Eaton bv was wel heel groot.

• rvdgaag
myvniels schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:57:
Geen idee, betrouwbaar zijn Gistron (niet goedkoop) en e2c-solar.nl in Rotterdam, bij de ze laatste heb ik meermaal Deye's gekocht, was altijd de goedkoopste met veel voorraad. Zijn een stel chinezen met een enorm magazijn daar.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• rvdgaag
martijnr17 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
[...]

Staat best duidelijk in de handleiding toch? Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heb gekeken of het er echt zit. [Afbeelding]
Thanks, in mijn handleiding staat het niet, over wordt wel over gesproken maar zoals een goede Chinees het betaamt geen afbeelding en uitleg.

Net even de Deye 12K opengeschroefd, en ja ze zitten er netjes in, dus ik heb weer een klusje, maar eerst 3 weken vakantie in Portugal ;-)

• ybos
rvdgaag schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:22:
[...]

Geen idee, betrouwbaar zijn Gistron (niet goedkoop) en e2c-solar.nl in Rotterdam, bij de ze laatste heb ik meermaal Deye's gekocht, was altijd de goedkoopste met veel voorraad. Zijn een stel chinezen met een enorm magazijn daar.
Toevallig ook afgelopen zaterdag geweest, 2 12k's gehaald en 60kWh aan accu's. Maar man, wat een voorraad. Gevraagd of dat allemaal voor NL was en hij zei van wel (maar of hij me begreep weet ik niet :+ )

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:03
Tip als je daar in R'dam gaat kopen: vooral niet emailen tevoren, want je krijgt overal "ja" op, maar als je daar komt begrijpen ze je niet.
Je moet online bestellen en betalen en een uurtje later kan je het ophalen bij het magazijn.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik zie dat de website e2c-solar.nl in onderhoudsmodus staat?
Wat ik wel grappig vind is dat zij veel meer keuze bieden aan Deye omvormers.
Waar ze naast de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 12kW ook de 15 kw versie aanbieden.. Keuzes keuzes..
Iemand ook ervaringen met de grotere variant hier toevallig?

• BenSKIP
rvdgaag schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:57:
[...]

Zover ik begrepen heb:
Als je B B kortsluit gaat Deye in F22 (shutdown)
+ - is 12V output en staat los van shutdown. B B is dry contact.
Wat je zou kunnen doen (als voorbeeld)
Een wifi switch aansluiten op een relais. Relais NO zijde lussen met B B.
Switch je de WiFi switch AAN dan trekt de spoel NO dicht en wordt de B B kring gesloten. Dan gaat Deye in "noodstop". Deye gaat UIT en kan weer aan als F22 b b loop verbroken is.
2e relais zou middels 12v mooi een signaallampje kunnen sturen.
NEN1010 schrijft voor dat "noodknop" NC moet zijn dus bij calamiteit dat NC triggered naar OPEN.
Ik begrijp die keuze, want daarmee gaat Deye dan ook in F22 mode bij een kabelbreuk.

[ Voor 9% gewijzigd door BenSKIP op 19-04-2026 03:16 ]

• NiCloX
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:51
Ik heb inmiddels mijn Deye SUN10 netjes draaien met zo’n 40 kWh aan accu’s. Werkt eigenlijk perfect: overdag laden ze mooi vol met zon en ’s avonds trek ik ze leeg, of overdag bij minder opbrengst. Daar heb ik dus niks op aan te merken.

Alleen… ik ben me gaan verdiepen in Home Assistant. En eerlijk is eerlijk: ik ben daar inmiddels al een tijd mee aan het prutsen.

Ik heb nu wel verbinding met de Deye en ik zie data binnenkomen, dus dat is leuk. Maar ondertussen heb ik ook alles eraan gehangen: lampen, airco’s, P1 meter, noem maar op. Resultaat: één grote rommelpagina waar geen touw meer aan vast te knopen is 😅

Waar ik eigenlijk naartoe wil:
Ik wil de Tibber stroomprijzen in Home Assistant krijgen en vervolgens iets van een automatisering maken waarbij:

de accu gaat laden vanuit het net
wanneer er weinig zon is
én de stroomprijs gunstig is

Ik neem aan dat dit een vrij standaard use case is en dat meer mensen dit doen of geprobeerd hebben.

Alleen… ik krijg het dus totaal niet voor elkaar:

Ik krijg de Tibber prijzen niet eens in Home Assistant
Ik krijg de omvormer ook niet zover dat hij uit het net gaat laden
Alles voelt een beetje als “ik doe maar wat” zonder resultaat

YouTube helpt me inmiddels ook niet echt meer, want daar werkt alles altijd meteen en bij mij is het steeds nét anders.

Daarnaast heb ik het bij een kennis gezien die met Loxone werkt op een klein servertje met app, en dat leek allemaal wél soepel te gaan. Maar ik vraag me af: is dat echt zoveel beter, of lijkt dat alleen zo?

Dus concreet:
Heeft iemand hier een werkend voorbeeld van:

Tibber integratie in Home Assistant
Automatisering voor laden van accu op basis van prijs
Eventueel Deye-specifieke instellingen

Alle tips, voorbeelden of “zo moet je beginnen” zijn welkom, want ik loop hier nu gewoon op vast.

Groet,
Rick

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

@NiCloX Als je al zo ver bent moet je eens in in het day ahead optimizer topic kijken. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2293338
Dat is volgens mij precies wat je zoekt.

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 16:23
NiCloX schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:38:
Alleen… ik ben me gaan verdiepen in Home Assistant. En eerlijk is eerlijk: ik ben daar inmiddels al een tijd mee aan het prutsen.
Hey Rick,

Als je er moeite mee hebt kan ik je het volgende aanraden. Zorg dat je home assistant hebt draaien op een lokaal servertje met SSH toegang. Of een samba share o.i.d.

Download Cursor of Windsurf. (of visual studio met een AI plugin). Connect met de network share waar je templates en config in staat en je kan gewoon in normaal nederlands alles inregelen met je AI agent :-) Die doet alle coding voor je terwijl jij gewoon omschrijft wat je wil.

Ik weet dat niet iedereen dat cool vindt, maar als je moeite hebt om Home Assistant voor 100% te benutten dan zou ik dit zeker zo doen! Windsurf heeft een dag en weeklimiet voor gratis gebruik, dus het kost je niets. En ik geloof dat cursor ook gratis kan maar dan wat langzamer is.

Deze tip zorgt voor ongekende mogelijkheden. The sky is the limit!

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:57
Cursor of windsurf kende ik nog niet, Thx voor de tip 👍

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-04 22:50
Je kunt ook Deye Copilot gebruiken.
Die kijkt ook naar de dynamische energieprijzen, voorspellingen en verbruik om zo een optimale strategie te bepalen.

• ybos
Matroxcool schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:10:
Je kunt ook Deye Copilot gebruiken.
Die kijkt ook naar de dynamische energieprijzen, voorspellingen en verbruik om zo een optimale strategie te bepalen.
Ik ben heel benieuwd hoe goed Copilot het doet. Ik ga dit bij 2 kennissen inzetten. Ik weet niet of Copilot bijvoorbeeld verwachte zonopbrengst meeneemt. Maar als het niet echt lekker werkt gaan we alsnog met GBB optimizer aan de gang.

• NiCloX
In het begin heb ik Copilot gebruikt, maar daar liep ik al snel tegen vreemde keuzes aan. Zo werd er bijvoorbeeld juist op piekmomenten geladen, wat natuurlijk totaal onlogisch is. Daarnaast kreeg ik het gevoel dat ik er geen controle over had. Uiteindelijk heb ik zelfs mijn account moeten verwijderen om er helemaal vanaf te komen. Dat gaf voor mij wel aan dat het vertrouwen er toen simpelweg niet was.

Nu ik zelf bezig ben met Home Assistant en merk hoe lastig het is om iets écht goed werkend te krijgen, begin ik daar toch anders naar te kijken. In theorie klinkt alles mooi, maar in de praktijk is het gewoon een hoop trial-and-error. Daardoor ben ik toch geneigd om het een tweede kans te geven.

Gisteren ben ik aan de slag gegaan met Windsurf, maar dat is eerlijk gezegd ook geen succes gebleken. Het resultaat is dat ik nu mijn hele Home Assistant-installatie opnieuw mag installeren, want op dit moment werkt er eigenlijk niets meer.

kortom mijn doel ik nog lang niet gehaald

• arjenhiemstra
ybos schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:20:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe goed Copilot het doet. Ik ga dit bij 2 kennissen inzetten. Ik weet niet of Copilot bijvoorbeeld verwachte zonopbrengst meeneemt. Maar als het niet echt lekker werkt gaan we alsnog met GBB optimizer aan de gang.
Ik heb het een tijdje gebruikt. Er is wat weinig in te stellen waardoor het resultaat wat grofmazig is maar verder werkt het best aardig. Ik heb het nu als back-up oplossing voor als Day Ahead Optimized (DAO, zie ander tweakers topic hierover) onverhoopt stopt met werken. DAO is een open source, gratis plugin in Home Assistant en doet na wat configuratie precies wat ik zou willen.

• ybos
NiCloX schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:32:
In het begin heb ik Copilot gebruikt, maar daar liep ik al snel tegen vreemde keuzes aan. Zo werd er bijvoorbeeld juist op piekmomenten geladen, wat natuurlijk totaal onlogisch is. Daarnaast kreeg ik het gevoel dat ik er geen controle over had. Uiteindelijk heb ik zelfs mijn account moeten verwijderen om er helemaal vanaf te komen. Dat gaf voor mij wel aan dat het vertrouwen er toen simpelweg niet was.

Nu ik zelf bezig ben met Home Assistant en merk hoe lastig het is om iets écht goed werkend te krijgen, begin ik daar toch anders naar te kijken. In theorie klinkt alles mooi, maar in de praktijk is het gewoon een hoop trial-and-error. Daardoor ben ik toch geneigd om het een tweede kans te geven.

Gisteren ben ik aan de slag gegaan met Windsurf, maar dat is eerlijk gezegd ook geen succes gebleken. Het resultaat is dat ik nu mijn hele Home Assistant-installatie opnieuw mag installeren, want op dit moment werkt er eigenlijk niets meer.

kortom mijn doel ik nog lang niet gehaald
Daarom is mijn keuze tot nog toe gevallen op GBB. Het lijkt erop dat zijn algoritme moeite heeft met relatief vlakke prijzen (afgelopen december/januari) maar nu de spread wat groter is draait het als een zonnetje.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Speedy-Andre in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Ik post het hier ook even, mijn uitleg om met HA Deye pv data naar Pvoutput te sturen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• rvdgaag
NiCloX schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:38:
Ik heb inmiddels mijn Deye SUN10 netjes draaien met zo’n 40 kWh aan accu’s. Werkt eigenlijk perfect: overdag laden ze mooi vol met zon en ’s avonds trek ik ze leeg, of overdag bij minder opbrengst. Daar heb ik dus niks op aan te merken.

Ik heb nu wel verbinding met de Deye en ik zie data binnenkomen, dus dat is leuk. Maar ondertussen heb ik ook alles eraan gehangen: lampen, airco’s, P1 meter, noem maar op. Resultaat: één grote rommelpagina waar geen touw meer aan vast te knopen is 😅

Waar ik eigenlijk naartoe wil:
Ik wil de Tibber stroomprijzen in Home Assistant krijgen en vervolgens iets van een automatisering maken waarbij:

de accu gaat laden vanuit het net
wanneer er weinig zon is
én de stroomprijs gunstig is

Ik neem aan dat dit een vrij standaard use case is en dat meer mensen dit doen of geprobeerd hebben.

Alleen… ik krijg het dus totaal niet voor elkaar:

Ik krijg de Tibber prijzen niet eens in Home Assistant
Ik krijg de omvormer ook niet zover dat hij uit het net gaat laden
Alles voelt een beetje als “ik doe maar wat” zonder resultaat

YouTube helpt me inmiddels ook niet echt meer, want daar werkt alles altijd meteen en bij mij is het steeds nét anders.

Daarnaast heb ik het bij een kennis gezien die met Loxone werkt op een klein servertje met app, en dat leek allemaal wél soepel te gaan. Maar ik vraag me af: is dat echt zoveel beter, of lijkt dat alleen zo?

Dus concreet:
Heeft iemand hier een werkend voorbeeld van:

Tibber integratie in Home Assistant
Automatisering voor laden van accu op basis van prijs
Eventueel Deye-specifieke instellingen

Alle tips, voorbeelden of “zo moet je beginnen” zijn welkom, want ik loop hier nu gewoon op vast.

Groet,
Rick
Waarom zelf klooien als het ook automatisch kan, ik kan je GBBoptimizer echt aanraden met een Deye omvormer en een dynamisch contract.

De leercurve is makkelijker dan die draak van DAO en er is goede suppport via Discord.

Discord invitatie: https://discord.gg/FRW6qWp6

Website GBB https://gbboptimizer2.gbbsoft.pl/ je kan het 2 weken gratis testen

• ybos
Heren, even een vraagje over assymetric phase feeding (ik hoop dat ik het goed schrijf).

Stel in het geval dat de accu leeg is en er is een 3x25A aansluiting en belasting is als volgt:
L1: 6A
L2: 33A
L3: 16A

Gebruikt de Deye dan de "ruimte" van fase 1 en 3 ook om te zorgen dat de overbelasting bij L2 weggaat?
Ik ben bij een kennis bezig en aan de data van zn homewizard te zien zou hij sowieso terug kunnen naar 3x25A ipv 3x35A maar sommige momenten zijn wat krap. Zou mooi zijn als we zeker weten dat de Deye dat voor zijn rekening neemt. (En via de homewizard P1 is de data per fase niet bekend, we weten alleen het totale vermogen en dat blijft binnen de 16kW).
Sowieso ga ik eerst een tijdje "draaien" alsof het een 3x25A aansluiting is en kijken hoe het gaat, maar toch vast de vraag hier :)

En 2e vraag: via Deyecloud heb ik keurig de prijzen van tibber (zelfs met het verschil tussen afname en terugleveren). Mijn kennis zit bij de ANWB, heeft iemand toevallig hier ook de ANWB en de prijzen werkend in de Deyecloud app?

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 20-04-2026 21:15 ]

• jadjong
  • Niet online
Ja, denk ik. Heb het al een tijdje niet meer aan staan omdat het totaal niet efficiënt is bij lege accu, maar had ooit een firmware die netjes de 55A uit jouw voorbeeld over drie fases verdeelde. Je krijgt dan wel AC>DC>AC verlies.

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-04 22:18
Hallo, ik weet dat hier een aantal mensen in dit forum zitten die GbbOptimizer gebruiken net als ik, zijn hier mensen bij die hun site met mijn willen delen.
Ik ben natuurlijk ook bereid om mijn site te delen, op zich zelf loopt het wel aardig goed. Maar er zijn langzamerhand zoveel instellingen dat ik door de bomen af en toe het bos niet meer ziet.
Daarom ben ik heel benieuwd hoe andere hun systeem hebben ingesteld. Ik heb een dynamisch contract bij Tibber een warmtepomp een 12kW Deye 32 kWh batterijen en 10kW aan zonnepanelen

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• ybos
SnarfB schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:11:
Hallo, ik weet dat hier een aantal mensen in dit forum zitten die GbbOptimizer gebruiken net als ik, zijn hier mensen bij die hun site met mijn willen delen.
Ik ben natuurlijk ook bereid om mijn site te delen, op zich zelf loopt het wel aardig goed. Maar er zijn langzamerhand zoveel instellingen dat ik door de bomen af en toe het bos niet meer ziet.
Daarom ben ik heel benieuwd hoe andere hun systeem hebben ingesteld. Ik heb een dynamisch contract bij Tibber een warmtepomp een 12kW Deye 32 kWh batterijen en 10kW aan zonnepanelen
Ik wil gerust even meekijken. Je bent niet de eerste :P
Doe maar ff pb :)

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik wil gerust even meekijken. Je bent niet de eerste :P
Doe maar ff pb :)
Hier heb ik ook wel interesse in.
Ik gebruik nu DAO maar mij bekruipt het gevoel dat het erg instabiel is.

• NiCloX
Leuk man zullen we er een Event van maken? teams meeting of zo iets opzetten :) iedereen bij geholpen

• neffe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01:20
Ik ben ook aan het kijken voor een 10 kw Deye. Zou je voor noodgevallen ook een kleine 1-fase generator aan kunnen sluiten via een losse lader op de batterijen ipv de 3-fase generator aansluiting ?

[ Voor 3% gewijzigd door neffe op 21-04-2026 23:33 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:15
neffe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:32:
Ik ben ook aan het kijken voor een 10 kw Deye. Zou je voor noodgevallen ook een kleine 1-fase generator aan kunnen sluiten via een losse lader op de batterijen ipv de 3-fase generator aansluiting ?
Ja, DC direct op busbar of terminals van de accumodule, maar zorg wel dat je constant current type lader gebruikt. Zodat niet te veel amperes kunnen gaan lopen dat de spanning van lader inzakt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• SnarfB
Lasoul schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:31:
[...]

Hier heb ik ook wel interesse in.
Ik gebruik nu DAO maar mij bekruipt het gevoel dat het erg instabiel is.
We zouden kunnen kijken om hier een nieuw topic voor te openen, als er interesse voor is. Ik weet dat ze een Discord site hebben maar hier zijn de berichten vaak er kort.
Het zou misschien goed zijn om ervaringen uit te wisselen.
Op zichzelf ben ik best tevreden, maar je moet best wel opletten waar je wat invuld en hoe de uitleg vindt ik nogal summier

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:00
We zouden kunnen kijken om hier een nieuw topic voor te openen, als er interesse voor is.

Is niet verkeerd om het hier op Tweakers te doen. Ook handig om het terug te lezen. Vind Discord zo rommelig. Maar hoop wel dat er een uitgebreide startpost gemaakt wordt.

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 09:20
Ken iemand die ook bezig is met een optimizer maar veel eenvoudiger om op te zetten maar ook minder opties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDPex7Z-LmuAIPyJPH9QMJz7rYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIFzK7vrNxf2nZ3EdYEzbIDu.png?f=fotoalbum_large

Zal eens vragen wat de verdere plannen zijn.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• ybos
mahagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:14:
Ken iemand die ook bezig is met een optimizer maar veel eenvoudiger om op te zetten maar ook minder opties

[Afbeelding]

Ziet er mooi uit!
Tevens meteen ook mijn "probleem" met GBB, hij maakt het veel te complex.
Zijn basis is goed, maar door er voor jan en alleman allerlei opties in te bouwen, maakt hij het nodeloos complex voor nieuwe gebruikers. Daarnaast zitten er erg veel opties in die niets met een optimizer te maken hebben zoals support voor bepaalde draadloze componenten, MQQT (of MQTT :P )
Heb hem al eens aangegeven, splits de boel op:
- basis optimizer, wel met alle opties
- uitbreiding voor draadloze componenten/vullen van data via externe software
- enz enz
Maar stop aub met overal maar checkboxes te zetten met "test, better optimizer", of user specifieke opties in te bouwen, de users die niet actief zijn op discord snappen niets van al dat soort vage wijzigingen.
Op dit moment draait het overigens weer perfect, maar december/januari was het drama (het lijkt alsof zijn algoritme niet goed overweg kan met relatief vlakke prijzen). Toen was ik er best klaar mee en alternatieven aan het zoeken om over te stappen maar nu hoef ik nooit meer in te grijpen en draait t super.

• tmbreuker
  • Laatst online: 17:37
ybos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ziet er mooi uit!
Zijn basis is goed, maar door er voor jan en alleman allerlei opties in te bouwen, maakt hij het nodeloos complex voor nieuwe gebruikers. Daarnaast zitten er erg veel opties in die niets met een optimizer te maken hebben zoals support voor bepaalde draadloze componenten, MQQT (of MQTT :P )
- enz enz
Maar stop aub met overal maar checkboxes te zetten met "test, better optimizer", of user specifieke opties in te bouwen, de users die niet actief zijn op discord snappen niets van al dat soort vage wijzigingen.
Op dit moment draait het overigens weer perfect, maar december/januari was het drama (het lijkt alsof zijn algoritme niet goed overweg kan met relatief vlakke prijzen). Toen was ik er best klaar mee en alternatieven aan het zoeken om over te stappen maar nu hoef ik nooit meer in te grijpen en draait t super.
Deels met je eens. Sinds jij me op weg hebt geholpen, heb ik nauwelijks iets gewijzigd in GBB omdat het werkt als verwacht. Ik verwonder me enkel over de discord discussies als "waarom laadt mijn batterij op met dure stroom". Nu heb ik sinds gisteren wel mijn uurlijkse warmtepomp verbruik in HA opgezet die via MQTT naar GBB wordt gestuurd.

• ybos
tmbreuker schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:55:
[...]

Deels met je eens. Sinds jij me op weg hebt geholpen, heb ik nauwelijks iets gewijzigd in GBB omdat het werkt als verwacht. Ik verwonder me enkel over de discord discussies als "waarom laadt mijn batterij op met dure stroom". Nu heb ik sinds gisteren wel mijn uurlijkse warmtepomp verbruik in HA opgezet die via MQTT naar GBB wordt gestuurd.
GBB laat nog weleens een steekje vallen hoor, maar dat zie ik als geaccepteerd verlies. Gisteren was de terugleverprijs 32 cent en deed hij niks, vanmorgen teruggeleverd voor een paar cent minder. Dat geloof ik wel en kan ik me niet echt druk om maken.
Wat je zegt klopt, als het eenmaal goed draait, lijkt het goed te blijven gaan :Y

• SnarfB
tmbreuker schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:55:
[...]

Ik stuur sinds van de winter mijn elektraverbruik van mijn WP via MQTT naar Gbb maar ik ben er nog steeds niet overuit of hij dit goed verwerkt.
Ik ga er eigelijk vanuit dat hij aan de hand van deze gegevens zelf een voorspelling maakt van wat mijn WP de komende 24h gaat verbruiken zonder dat ik allerlei tabellen moet invullen.
Als dit een seizoen heeft gedraaid zou hij eigelijk vrij goed moeten kunnen voorspellen

• Lasoul
  • Nu online
Met het bijsturen van de Deye worden er modbus registers gewijzigd in de EEPROM. Zo'n EEPROM heeft over het algemeen een beperkt aantal writes (vergelijkbaar met SSD wear). Weet iemand hoeveel writes de Deye aankan (100k / 1M / 10M)?

In mijn automatiseringen controleer ik nu voor de zekerheid maar of de berekende waardes anders zijn en dan pas stuur ik de wijziging door.

• arjenhiemstra
Lasoul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:47:
Met het bijsturen van de Deye worden er modbus registers gewijzigd in de EEPROM. Zo'n EEPROM heeft over het algemeen een beperkt aantal writes (vergelijkbaar met SSD wear). Weet iemand hoeveel writes de Deye aankan (100k / 1M / 10M)?

In mijn automatiseringen controleer ik nu voor de zekerheid maar of de berekende waardes anders zijn en dan pas stuur ik de wijziging door.
Ik stuur inderdaad ook alleen gewijzigde waardes door (om meerdere redenen handig wmb).
Wat betreft het aantal writes; dat is lastig te beantwoorden denk ik. EEPROM's houden het meestal wel 100k / 1m writes per cel vol. Dat is echter maar een deel van het verhaal, beetje slimme ontwikkelaar zal altijd wear leveling toepassen waardoor het wegschrijven van een setting steeds in andere cellen zal gebeuren.

Ik heb een beetje gekeken wat Deye CoPilot doet en die lijkt vaker en meer settings te updaten dan ik nu via DAO doe.

• arjenhiemstra
Morgen zijn de prijzen dusdanig negatief dat het goedkoper is om te laden vanaf het net dan de zonnepanelen te gebruiken. Weet iemand Deye settings waarmee PV effectief naar nul gaat? (zonder de fysieke PV switch om te zetten)

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:40
zit er net mee te experimenteren. gekoppelde PV via DC kun je zonder je mode te veranderen knijpen via max solar en max solar sell of 0 te zetten. Zit nog te kijken hoe ik mijn twee AC omvormers op de MI ingang kan knijpen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-04 19:55
Voor wie ook de esphome integratie gebruikt, dit register:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: sun3p_max_solar_power
    name: "sun3p-Max Solar Power"
    unit_of_measurement: W
    min_value: 400
    max_value: 12000
    mode: slider
    step: 100
    address: 340
    value_type: U_WORD
Dan moet wel de mode op Selling first staan. En minimum is volgens mij 400 (Watt), 0 kan niet, weet niet of die geaccepteerd wordt en dan automatisch weer 400 wordt.
Ik gebruik een automation die bij elke prijswijziging (dus elk kwartier bij Tibber) kijkt of de productie-prijs negatief is, en in dat geval zet hij bovenstaande register op 400. Anders 12000 (of hoger als dat van toepassing zou zijn).

• arjenhiemstra
sailor_dg schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:36:
zit er net mee te experimenteren. gekoppelde PV via DC kun je zonder je mode te veranderen knijpen via max solar en max solar sell of 0 te zetten. Zit nog te kijken hoe ik mijn twee AC omvormers op de MI ingang kan knijpen.
max solar leek bij mij vanmiddag niets te doen gek genoeg

• arjenhiemstra
MarcoPolet schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:44:
Voor wie ook de esphome integratie gebruikt, dit register:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: sun3p_max_solar_power
    name: "sun3p-Max Solar Power"
    unit_of_measurement: W
    min_value: 400
    max_value: 12000
    mode: slider
    step: 100
    address: 340
Dan moet wel de mode op Selling first staan. En minimum is volgens mij 400 (Watt), 0 kan niet, weet niet of die geaccepteerd wordt en dan automatisch weer 400 wordt.
Ik gebruik een automation die bij elke prijswijziging (dus elk kwartier bij Tibber) kijkt of de productie-prijs negatief is, en in dat geval zet hij bovenstaande register op 400. Anders 12000 (of hoger als dat van toepassing zou zijn).
Ik had 0 en 100 geprobeerd, werden beide geaccepteerd maar er gebeurde niets. Zal morgen even testen of dat met 400 anders is.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-04 19:55
Even gecheckt in Solarman, denk inderdaad die 400 minimaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZlAypVqC1InSsXq-5DIqZvmoGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/050qYEzR21VhUM2h26RBZhxN.png?f=fotoalbum_large

• ybos
Externe omvormers kan je gewoon "uitzetten" door de MI input aan te passen naar setting voor GEN input. Dan zet de Deye geen spanning op de MI input dus de externe inverters hebben geen spanning om te synchroniseren.
Interne DC kan inderdaad voor zover ik weet niet lager dan 400watt, dus hier gaat de DC schakelaar gewoon om :Y

• rvdgaag
Lasoul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:47:

Ik heb de vraag aan de tech afdeling van Deye gestuurd, antwoord was, niet druk om maken wij sturen soms honderden opdachten per dag in onze opstellingen en dat gaat ook op lange termijn goed.

• ybos
rvdgaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:37:
[...]

Ik heb de vraag aan de tech afdeling van Deye gestuurd, antwoord was, niet druk om maken wij sturen soms honderden opdachten per dag in onze opstellingen en dat gaat ook op lange termijn goed.
Dat soort antwoorden stellen mij niet gerust hoor.
Fabrikanten van die kant van de wereld vertellen je gewoon wat je horen wil over het algemeen.

• Lasoul
  • Nu online
rvdgaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor het navragen maar honderden opdrachten per dag is op zich niet zo heel veel.
Als je nu bijvoorbeeld elk kwartier 5 a 6 settings aanpast dan zit je al snel op 500 a 600 wijzigingen per dag.
Normaal gesproken is de "wear" per cell, dus als dat 1.000.000 is voor de gebruikte EEPROM dan moet je inderdaad wel heel vaak dezelfde setting aanpassen voordat het stuk gaat. Je kunt dan 28,5 jaar elk kwartier dezelfde setting overschrijven. Dus dat zal in de praktijk niet zo'n probleem zijn :)

• sailor_dg
ybos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:27:
Externe omvormers kan je gewoon "uitzetten" door de MI input aan te passen naar setting voor GEN input. Dan zet de Deye geen spanning op de MI input dus de externe inverters hebben geen spanning om te synchroniseren.
Interne DC kan inderdaad voor zover ik weet niet lager dan 400watt, dus hier gaat de DC schakelaar gewoon om :Y
Bij mij duurde het even maar ging uiteindelijk bij instelling 0w naar 60w opbrengst. Bij mij werkt 0w dus wel, maar duurt wel een paar minuten. Ik zit op afstand, dus kan nu niet mijn firmware versie checken. Daarnaast stuur ik mijn deye via een esp/modbus aan, heb nog niet gevonden hoe ik de MI ingang op GEN kan zetten

[ Voor 10% gewijzigd door sailor_dg op 24-04-2026 21:04 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• arjenhiemstra
sailor_dg schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:01:
[...]

Bij mij duurde het even maar ging uiteindelijk bij instelling 0w naar 60w opbrengst. Bij mij werkt 0w dus wel, maar duurt wel een paar minuten. Ik zit op afstand, dus kan nu niet mijn firmware versie checken. Daarnaast stuur ik mijn deye via een esp/modbus aan, heb nog niet gevonden hoe ik de MI ingang op GEN kan zetten
Interessant, ik zie in Deye cloud de volgende range:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0GaXexqgD1BqGImRlFA6PU9vdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1h0IuGs5SdtW0NDi4CsKL31e.png?f=fotoalbum_large

Ik zal het morgen eens met 0 proberen en geduld :) en ook eens met 400 en 1000.

• Matroxcool
Ben benieuwd hoe Deye Copilot hier morgen mee overweg gaat.

• arjenhiemstra
arjenhiemstra schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:21:
[...]

Interessant, ik zie in Deye cloud de volgende range:
[Afbeelding]

Ik zal het morgen eens met 0 proberen en geduld :) en ook eens met 400 en 1000.
Update, alles onder de 1000 werkt helaas niet (sun 15k). Work mode lijkt geen verschil te maken. Zodra ik 1000 instel wordt de PV productie binnen 10-20 sec. beperkt tot 1000 watt. Alles daaronder lijkt behandeld te worden als geen restrictie.

• ybos
[...]

Via Deyecloud is het relatief makkelijk te doen.

• Lasoul
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:03:
[...]

Update, alles onder de 1000 werkt helaas niet (sun 15k). Work mode lijkt geen verschil te maken. Zodra ik 1000 instel wordt de PV productie binnen 10-20 sec. beperkt tot 1000 watt. Alles daaronder lijkt behandeld te worden als geen restrictie.
Bij mij net geprobeerd en ik kan hem op 400 zetten en heb een Sun 12K SG05

• Matroxcool
Het is jammer dat copilot niet besluit om de batterij maximaal vanuit het net te laden als de prijzen negatief zijn.

• mahagen
Lasoul schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:46:
[...]

Bij mij net geprobeerd en ik kan hem op 400 zetten en heb een Sun 12K SG05
Is firmware afhankelijk, kon zelf ook altijd to 400W maar nu is 1000W het laagst. Werkt trouwens in Zero-CT en Sell-first mode bij mij.

[ Voor 8% gewijzigd door mahagen op 25-04-2026 14:18 ]

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• NiCloX
ybos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ziet er mooi uit!
- enz enz
Ik ben het hier volledig mee eens. Ik dacht eerlijk gezegd dat GBB voor mij de oplossing zou zijn in deze wirwar van onoverzichtelijke systemen. En ik ben ook absoluut bereid ervoor te betalen — dat is geen enkel probleem.

Alleen loop ik er nu tegenaan dat ik GBB niet eens goed werkend krijg. Dat komt deels omdat ik simpelweg niet begrijp wat ik precies waar moet doen, en deels omdat het allemaal behoorlijk omslachtig en onoverzichtelijk aanvoelt.

Voorlopig heb ik Copilot daarom maar weer geactiveerd, omdat ik met de rest gewoon niet verder kom. En ja, ik snap dat als het eenmaal draait en je een beetje doorhebt hoe alles werkt, het waarschijnlijk een stuk makkelijker wordt. Maar dat punt heb ik helaas nog niet bereikt.

• ybos
NiCloX schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:54:
[...]

Ik ben het hier volledig mee eens. Ik dacht eerlijk gezegd dat GBB voor mij de oplossing zou zijn in deze wirwar van onoverzichtelijke systemen. En ik ben ook absoluut bereid ervoor te betalen — dat is geen enkel probleem.

Alleen loop ik er nu tegenaan dat ik GBB niet eens goed werkend krijg. Dat komt deels omdat ik simpelweg niet begrijp wat ik precies waar moet doen, en deels omdat het allemaal behoorlijk omslachtig en onoverzichtelijk aanvoelt.

Voorlopig heb ik Copilot daarom maar weer geactiveerd, omdat ik met de rest gewoon niet verder kom. En ja, ik snap dat als het eenmaal draait en je een beetje doorhebt hoe alles werkt, het waarschijnlijk een stuk makkelijker wordt. Maar dat punt heb ik helaas nog niet bereikt.
Hoe tevreden ben je over copilot? Verkoopt die netjes het overschot in de avond om klaar te zijn voor de volgende dag :?

• arjenhiemstra
ybos schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:16:
[...]

Hoe tevreden ben je over copilot? Verkoopt die netjes het overschot in de avond om klaar te zijn voor de volgende dag :?
Dat heb ik niet zo gezien, meer puur op prijs.
Ik gebruik nu DAO en wat je daar mooi kunt instellen is een buffer voor noodstroom. Wat ik daarmee zie gebeuren is dat DAO verkoopt op een goed moment tot ingestelde buffer percentage en dan bijv. de volgende ochtend op een goed prijs moment de rest nog even leeg gooit zodat de accu weer leeg is voor de dag. Dit werkt wat dat betreft echter beter dan copilot waarbij je dat soort instellingen helemaal niet kan maken.

• mahagen
mahagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:14:

[Afbeelding]

Is live en ik vind het wel leuk werken zo, als mensen het willen testen stuur maar een PM.

• ybos
mahagen schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:48:
[...]

Is live en ik vind het wel leuk werken zo, als mensen het willen testen stuur maar een PM.
ik ga bij mn kennis binnen nu en 4 wkn oid een Deye plaatsen. Zou het graag testen!

• sailor_dg
[...]

iets met toevallige wolk oid, bij mij gaat ie idd ook maar tot 400W, daarnaast hierbij mijn ESPhome code om de MI-cut off te doen, mocht dit interessant zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
sensor:
    modbus_controller_id: modbus_main
    id: deye_178_raw
    name: "Deye 178 Raw"
    address: 178
    register_type: holding
    accuracy_decimals: 0

switch:
  - platform: template
    name: "Deye MI Export Cutoff"
    id: deye_mi_export_cutoff
    optimistic: false

lambda: |-
      if (isnan(id(deye_178_raw).state)) {
        return {};
      }

uint16_t reg = (uint16_t) id(deye_178_raw).state;

// Register 178 gebruikt 2-bit velden.
      // Voor bit 0-1 geldt:
      // 10 = disable
      // 11 = enable
      uint16_t bits = reg & 0x0003;

if (bits == 0x0003) {
        return true;
      } else if (bits == 0x0002) {
        return false;
      } else {
        return {};
      }

turn_on_action:
      - lambda: |-
            ESP_LOGW("deye", "Register 178 is nog onbekend, schrijfactie overgeslagen");
            return;
          }

uint16_t current = (uint16_t) id(deye_178_raw).state;

// Zet bit 0-1 naar 11 = enable.
          // Alle andere bits blijven ongemoeid.
          uint16_t updated = (current & ~0x0003) | 0x0003;

ESP_LOGI("deye", "MI Export Cutoff ENABLE: reg178 %u -> %u", current, updated);

std::vector<uint16_t> payload;
          payload.push_back(updated);

// Deye accepteert dit als write multiple register / Modbus function 16.
          auto cmd = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_multiple_command(
            id(modbus_main),
            178,
            1,
            payload
          );
          id(modbus_main).queue_command(cmd);

turn_off_action:
      - lambda: |-
            ESP_LOGW("deye", "Register 178 is nog onbekend, schrijfactie overgeslagen");
            return;
          }

uint16_t current = (uint16_t) id(deye_178_raw).state;

// Zet bit 0-1 naar 10 = disable.
          // Alle andere bits blijven ongemoeid.
          uint16_t updated = (current & ~0x0003) | 0x0002;

ESP_LOGI("deye", "MI Export Cutoff DISABLE: reg178 %u -> %u", current, updated);

std::vector<uint16_t> payload;
          payload.push_back(updated);

// Deye accepteert dit als write multiple register / Modbus function 16.
          auto cmd = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_multiple_command(
            id(modbus_main),
            178,
            1,
            payload
          );
          id(modbus_main).queue_command(cmd);

• BenSKIP
sailor_dg schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:36:
Enphase en Solar-edge hebben "optimalisatie" die je in de APP kunt aanzetten om de zonnepanelen alleen het eigen verbruik te laten dekken of geheel UIT te zetten.
Je krijgt dan dit effect met Solar-Edge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtaDZjIt-vbOERbwdfCDnL6XuBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJN2eEtqo61oDEBgIKLb67dG.png?f=fotoalbum_large
En dit met Enphase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suROgWGncsjas3KDUj5O3hLVbKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FERan6Nud5eRCTdMaXNnFir.png?f=fotoalbum_large

• mahagen
BenSKIP schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:34:
[...]

Enphase en Solar-edge hebben "optimalisatie" die je in de APP kunt aanzetten om de zonnepanelen alleen het eigen verbruik te laten dekken of geheel UIT te zetten.
[Afbeelding]
En dit met Enphase:
[Afbeelding]
Dat kan bij de Deye ook maar hij blijft solar gebruiken totdat je batterij vol is. Bij negatieve prijzen heb je liever laden uit het net ipv laden uit solar.

• tmbreuker
  • Laatst online: 17:37
BenSKIP schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:34:
[...]

[Afbeelding]
En dit met Enphase:
[Afbeelding]
waar zie je dit in de enphase app?

• rvdgaag
NiCloX schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:54:
[...]

Als je wil kan ik je op afstand helpen straks al je je installatie deelt met mij in GBB, ben nog ff 2 weken in Portugal maar na 7 mei kan ik je helpen als je wilt. Stuur maar een direct message als je dat wilt, met de gegevens welke omvormer je hebt, de PV capaciteit etc.

• rvdgaag
mahagen schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:20:
[...]

Dat kan bij de Deye ook maar hij blijft solar gebruiken totdat je batterij vol is. Bij negatieve prijzen heb je liever laden uit het net ipv laden uit solar.
Is een kwestie van de juiste regeling te gebruiken, ik doe dat met GBB en die zet ook de MI inputs uit om maximaal van de grid te trekken. Dat zag er bij mij gisteren zou uit met 9,6 kW peak PV vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akdmH2pyRuLM3jZY6ecd4VMh-XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qI1XElOsz9DtwgFzT8pJ2rCC.png?f=fotoalbum_large

• Money
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-04 10:32
rvdgaag schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:43:
[...]

Is een kwestie van de juiste regeling te gebruiken, ik doe dat met GBB en die zet ook de MI inputs uit om maximaal van de grid te trekken. Dat zag er bij mij gisteren zou uit met 9,6 kW peak PV vermogen.
Kun je gewoon veilig de Micro-inverter input poort terugzetten naar Generator input poort, terwijl er een AC-gekoppelde (producerende) omvormer gekoppeld is?

• rvdgaag
Money schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:41:
[...]

Kun je gewoon veilig de Micro-inverter input poort terugzetten naar Generator input poort, terwijl er een AC-gekoppelde (producerende) omvormer gekoppeld is?
Geen idee, waarom zou je, je kan de MI input de netfreqentie laten aanpassen naar 55 Hz waardoor de omvormer die eraan hangt een grid probleem heeft en dus niet meer kan voeden.

• BenSKIP
tmbreuker schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:28:
[...]

waar zie je dit in de enphase app?
Ga naar Menu
Kies Instellingen
Ga naar Profiel
Klik op Bewerken
Selecteer AI Optimization
Klik op Toepassen

Voorwaarden: Envoy Metered (op elke phase productie & consumptie een CT coil.)
Heb je een metered, maar geen CT's doe me dan een PM, ik heb nog 6 CT's liggen.

• ybos
rvdgaag schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:29:
[...]

Geen idee, waarom zou je, je kan de MI input de netfreqentie laten aanpassen naar 55 Hz waardoor de omvormer die eraan hangt een grid probleem heeft en dus niet meer kan voeden.
Dat werkt alleen in off grid mode, niet als je volle bak van het net wil laden.

• Money
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-04 10:32
ybos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:11:
[...]

Dat werkt alleen in off grid mode, niet als je volle bak van het net wil laden.
Exact, in off-grid mode schakelt de AC-gekoppelde omvormer rustig aan terug als de accu voller wordt. Maar op het moment dat het net er gewoon is, wordt de AC-gekoppelde omvormer niet begrensd of uitgezet.

Als je die dan uit wil zettten kun je "MI export to grid cutoff" aanzetten of de MI poort terug zetten naar GEN poort. Maar ik weet niet hoe fijn het is als de AC-gekoppelde omvormer AC levert aan de MI poort en de poort dan ineens switcht naar GEN?

• NiCloX
Ik heb de Deye Copilot de afgelopen tijd zijn gang laten gaan, inclusief scenario’s met negatieve stroomprijzen. Eerlijk gezegd: behoorlijk teleurstellend.

Op dagelijkse basis zie ik gedrag dat simpelweg niet logisch is. Bij negatieve prijzen gaat het systeem vrolijk de accu laden met zonnestroom, terwijl je juist zou verwachten dat hij de opbrengst minimaliseert en – binnen de ingestelde en toegestane grenzen – goedkoop stroom uit het net haalt. Dat is tenslotte waar de optimalisatie zou moeten zitten. In de praktijk gebeurt dat dus niet.

Ook op een ‘normale’ dag met een goede forecast gaat het mis. Vanmorgen bijvoorbeeld: prima prijzen om terug te leveren, maar de Copilot begint eerst de accu vol te laden. Gevolg: accu snel vol, en later op de dag wordt er tegen lage (of zelfs slechte) tarieven teruggeleverd omdat er geen opslagruimte meer is. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

Volgens Deye heeft het systeem tijd nodig om te “leren”, maar dit soort basisoptimalisatie zou je in dagen moeten zien verbeteren, niet pas na maanden of jaren. Dit zijn geen exotische randgevallen, maar vrij standaard situaties.

Voor mij is de conclusie voorlopig duidelijk: dit werkt niet . Ik ga maar weer serieus kijken naar GBB hoe ik dat werkend krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door NiCloX op 28-04-2026 13:13 ]

• sailor_dg
Money schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:32:
[...]

Exact, in off-grid mode schakelt de AC-gekoppelde omvormer rustig aan terug als de accu voller wordt. Maar op het moment dat het net er gewoon is, wordt de AC-gekoppelde omvormer niet begrensd of uitgezet.

Als je die dan uit wil zettten kun je "MI export to grid cutoff" aanzetten of de MI poort terug zetten naar GEN poort. Maar ik weet niet hoe fijn het is als de AC-gekoppelde omvormer AC levert aan de MI poort en de poort dan ineens switcht naar GEN?
De Mi Cutoff doet volgens mij niks anders dan een relay naar grid omzetten

• ybos
sailor_dg schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:48:
[...]

De Mi Cutoff doet volgens mij niks anders dan een relay naar grid omzetten
Wat je zegt klopt, wanneer dit aangevinkt is schakelt er een relais af van de cantrale AC bus en de externe PV omvormer ziet geen netspanning meer.
MI cutoff voorkomt terugleveren aan het net vanuit de MI input wanneer de accu volzit.

[ Voor 20% gewijzigd door ybos op 28-04-2026 14:54 ]

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:45
Kan je zelf hoor, files vind je hier:

Altijd de HMI versie eerst doen en dan de systeemupdate zelf. Hierna hele Deye uit zetten, spanning van 230 af en de batteriij ook. Na een minuutje opnieuw opstarten en eventueel je settings nakijken.

https://github.com/Mights001/DeyeFirmware

Batterij is ok, Deye 1 is ok. HA en SA ook, volgende stap, Deye 2. Firmware gelijktrekken. Kan iemand me een beetje in de goede richting duwen? Deye heeft geen directe verbinding met internet.

Thanks

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

Ik kom vanuit het elektra-topic, en bedacht me dat deze vraag net zo goed hier past:

Mijn thuisaccu met Deye SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer is op dit moment als normale ‘verbruiker’ in m’n groepenkast aangesloten met een aardlekschakelaar en een C25 automaat. Nu wil ik de off-grid functie van de Deye gaan gebruiken en daarvoor moet de installatie aangepast worden. Mijn doel is om het veilig te maken, maar hoef niet perse aan alle normen te voldoen als dat niet noodzakelijk is.

In de nieuwe situatie ga ik van de bestaande hoofdschakelaar 1x naar een omschakelaar en 1x naar een C25 automaat en dan naar de Deye-GRID aansluiting. Nu zit daar bij mij nog een aardlekschakelaar tussen, kan die daar weg? Bij de Deye wil ik een klein DIN-kastje plaatsen met een C25 automaat bij GRID (5x6mm2 kabel) en een C40 automaat bij LOAD (5x10mm2 kabel). In de groepenkast komt de LOAD kabel weer binnen op een C40 automaat. Zo kan ik beide kabels aan beide kanten van de installatie afschakelen. Vanaf de C40 ga ik naar de omschakelaar. Vanaf de omschakelaar naar een nieuwe 40A Hoofdschakelaar Groepenkast, die vanaf daar de rails van de groepenkast voedt. Daarachter zitten dan alle reguliere verbruikers. Ik wil e.e.a. duidelijk gaan labelen zodat onbekenden ook een idee hebben wat er in de groepenkast gebeurt.

Mijn vraag is nu eigenlijk of ik in deze nieuwe situatie de juiste automaten gebruik qua A en karakteristiek en of ik kan volstaan met installatieautomaten, of dat het beter is om aardlekautomaten te gebruiken (en zo ja, waar dan precies). Ik dacht dat de Deye ook een ingebouwde aardlek had, maar ik kan dat niet terugvinden. Ik weet ook niet of dat dan geldt voor zowel de GRID als LOAD aansluiting.

In het elektratopic lees ik inmiddels dat ik net zo goed B-karakteristiek automaten kan gebruiken, om nog een heel klein beetje selectiviteit tov de hoofdzekeringen over te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 28-04-2026 23:08 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• rvdgaag
Ik zou zeker B karakteristiek gebruiken voor de veiligheid. Naar de Deye toe aan de grid kant een aardlek automaat 3 fase. En naar de load kant ook een aardlek automaat. Een grote gevaarlijke uitdaging, afhankelijk van je grid aansluiting is het wegvallen van de aarde als de grid door een kabel graaf actie wegvalt. Je aardleks werken dan ook niet meer en is dus levensgevaarlijk.

Ik heb dus voor de zekerheid een eigen aardpen laten slaan om zeker te zijn van aarde, just in case.

• The Legend

The Legend

*Plop*

rvdgaag schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:40:
Ik zou zeker B karakteristiek gebruiken voor de veiligheid. Naar de Deye toe aan de grid kant een aardlek automaat 3 fase. En naar de load kant ook een aardlek automaat. Een grote gevaarlijke uitdaging, afhankelijk van je grid aansluiting is het wegvallen van de aarde als de grid door een kabel graaf actie wegvalt. Je aardleks werken dan ook niet meer en is dus levensgevaarlijk.

Ik heb dus voor de zekerheid een eigen aardpen laten slaan om zeker te zijn van aarde, just in case.
Dat is wel een goede. De kabel gaat bij mij in de meterkast recht naar beneden naar de kruipruimte, en op de plaats van de omvormer weer omhoog. Risico op graafacties of per ongeluk doorsteken is er dus niet.

[edit]

Oh wacht, dat risico doet zich alleen voor in een stelsel waarbij de aarde geleverd wordt door de netbeheerder toch? Ik heb hier een TT stelsel met aardpen in de meterkast, dus dan heb ik dat risico sowieso niet toch?

Als ik je goed begrijp doe je dan een aardlekautomaat B25 in de meterkast naar GRID, aan de kant van de omvormer kan ik dan volstaan met een B25 installatieautomaat die dan feitelijk werkt als werkschakelaar? En voor LOAD in de meterkast een B40 aardlekautomaat en aan de kant van de omvormer een B40 installatieautomaat?

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 29-04-2026 12:40 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Hoe zit het met de N(ul) als grid afgeschakeld wordt? Via Grid houdt netbeheerder die aan aarde vast toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jadjong
  • Niet online
rvdgaag schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:40:
Een grote gevaarlijke uitdaging, afhankelijk van je grid aansluiting is het wegvallen van de aarde als de grid door een kabel graaf actie wegvalt. Je aardleks werken dan ook niet meer en is dus levensgevaarlijk.
Die zijn niet afhankelijk van een aardedraad.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ronald schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:53:
Hoe zit het met de N(ul) als grid afgeschakeld wordt? Via Grid houdt netbeheerder die aan aarde vast toch?
Als ik het goed begrepen heb, dan koppelt de Deye in off-grid modus automatisch de nul aan aarde op de LOAD uitgang.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:03
Alleen als je het vinkje aanzet; en de handleiding vermeld nog expliciet dat de kast zelf óók nog geaard dient te zijn als deze optie aan staat, om potentiaalverschillen op de kast te voorkomen....

• The Legend

The Legend

*Plop*

@dingo35 idd, n.a.v. van jouw post werd me duidelijk dat het noodzakelijk is om Signal Island Mode aan te zetten (ik heb een TT-stelsel). Verder LVRT en HVRT uitzetten voor snel(ler) schakelen tussen on- en off-grid.

Mijn schemaatje wordt dus nu als volgt:

Netbeheer grid -> oude hoofdschakelaar -> die splitst in 2en naar:
1) B25 aardlekautomaat -> 5x6mm2 kabel -> B25 installatieautomaat -> GRID Deye
2) omschakelaar
Vanaf de omschakelaar:
1) B40 aardlekautomaat -> 5x10mm2 kabel -> B40 installatieautomaat -> LOAD Deye
2) nieuwe hoofdschakelaar groepenkast -> vanaf daar voed ik de rest van de groepenkast.

In mijn groepenkast komt een aardpen binnen, vervolgens heeft die intern een aardrail. De aarde van de 5x6 en 5x10 kabels sluit ik aan de kant van de Deye weer in een klein 8DIN kastje aan op de aardrail en dan op de omvormer.

Klopt het dan zo?

• arjenhiemstra
The Legend schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:39:
@dingo35 idd, n.a.v. van jouw post werd me duidelijk dat het noodzakelijk is om Signal Island Mode aan te zetten (ik heb een TT-stelsel). Verder LVRT en HVRT uitzetten voor snel(ler) schakelen tussen on- en off-grid.

Mijn schemaatje wordt dus nu als volgt:

Netbeheer grid -> oude hoofdschakelaar -> die splitst in 2en naar:
1) B25 aardlekautomaat -> 5x6mm2 kabel -> B25 installatieautomaat -> GRID Deye
2) omschakelaar
Vanaf de omschakelaar:
1) B40 aardlekautomaat -> 5x10mm2 kabel -> B40 installatieautomaat -> LOAD Deye
2) nieuwe hoofdschakelaar groepenkast -> vanaf daar voed ik de rest van de groepenkast.

In mijn groepenkast komt een aardpen binnen, vervolgens heeft die intern een aardrail. De aarde van de 5x6 en 5x10 kabels sluit ik aan de kant van de Deye weer in een klein 8DIN kastje aan op de aardrail en dan op de omvormer.

Klopt het dan zo?
aardlekautomaat is ook al een installatieautomaat dus dat je beide achter elkaar zet is overbodig.

verder, 5x10mm2 kabel voor een sun 12k lijkt mij zeer zwaar overgedimensioneerd maar misschien mis ik iets specifieks.

• The Legend

The Legend

*Plop*

arjenhiemstra schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:52:
[...]

aardlekautomaat is ook al een installatieautomaat dus dat je beide achter elkaar zet is overbodig.

verder, 5x10mm2 kabel voor een sun 12k lijkt mij zeer zwaar overgedimensioneerd maar misschien mis ik iets specifieks.
De 2e installatieautomaat bij de omvormer is alleen bedoeld als werkschakelaar. De kabel ligt er al, en meer is altijd beter :P

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 29-04-2026 14:13 ]

• rvdgaag
The Legend schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:47:
[...]

Dat is wel een goede. De kabel gaat bij mij in de meterkast recht naar beneden naar de kruipruimte, en op de plaats van de omvormer weer omhoog. Risico op graafacties of per ongeluk doorsteken is er dus niet.

[edit]

Oh wacht, dat risico doet zich alleen voor in een stelsel waarbij de aarde geleverd wordt door de netbeheerder toch? Ik heb hier een TT stelsel met aardpen in de meterkast, dus dan heb ik dat risico sowieso niet toch?

Als ik je goed begrijp doe je dan een aardlekautomaat B25 in de meterkast naar GRID, aan de kant van de omvormer kan ik dan volstaan met een B25 installatieautomaat die dan feitelijk werkt als werkschakelaar? En voor LOAD in de meterkast een B40 aardlekautomaat en aan de kant van de omvormer een B40 installatieautomaat?
Die aardpen in je MK is waarschijnlijk een potentiaalvereffening naar je fundering, geen echte aardpen, dus wel ff laten doormeten.

Ik heb in de MK nu een B32 aardlek automaat naar de grid om de maximale ongebalanceerde feed naar de grid te kunnen krijgen. Na de Deye als de woning op de LOAD uitgang gaat zit een B25 aardlek automaat.

Ik gebruik een handmatige omschakelaars van grid naar load voor het huis om zodoende niet altijd alles echter de Deye te moeten hebben, alleen in geval van "nood", dat was 1x in de afgelopen 2 jaar 15 minuten lang :-)

• rvdgaag
Ronald schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:53:
Je de Deye schakelt zelf intern een relais om dat op te vangen, moet je wel zorgen dat je nog aarde hebt (dmv van een aardpen)

• The Legend

The Legend

*Plop*

rvdgaag schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:35:
[...]

Die aardpen in je MK is waarschijnlijk een potentiaalvereffening naar je fundering, geen echte aardpen, dus wel ff laten doormeten.
Maar dat zou betekenen dat ik nu geen aarde in mijn groepenkast heb :?
Ik heb in de MK nu een B32 aardlek automaat naar de grid om de maximale ongebalanceerde feed naar de grid te kunnen krijgen. Na de Deye als de woning op de LOAD uitgang gaat zit een B25 aardlek automaat.
Die snap ik niet. In ‘normaal’ bedrijf, komt er gewoon stroom uit het net en werkt de Deye als een normale verbruiker. Het ding trekt max. 12kW. Waarom zou je dan een B32 ipv een B25 toepassen naar GRID? In off-grid modus zit je hele groepenkast aan de Deye, dan wil je alle gebruikers + PV kwijt kunnen, daarom gebruik je aan de LOAD kant toch juist een automaat met een hoger amperage? In mijn beschrijving zou dat een B40 zijn. Waarom is het bij jou precies andersom?

Hier nog een schema zoals ik het voor ogen zie (credits aan @paQ). Anders dan het schema zou ik dan kiezen voor B-kar automaten en gaan voor aardlekautomaten in zowel GRID als LOAD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEl3rHTEnkawfwQgWwe-4_GJTjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdJq983RcypnNMExQ56ouVwu.jpg?f=fotoalbum_large

De MID-meter in dit schema is specifiek voor mijn Balans Energie installatie (benodigd om het systeem in te kunnen zetten voor aFRR).

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 29-04-2026 17:33 ]

• rvdgaag
The Legend schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:31:
[...]

Maar dat zou betekenen dat ik nu geen aarde in mijn groepenkast heb :?

[...]

Die snap ik niet. In ‘normaal’ bedrijf, komt er gewoon stroom uit het net en werkt de Deye als een normale verbruiker. Het ding trekt max. 12kW. Waarom zou je dan een B32 ipv een B25 toepassen naar GRID? In off-grid modus zit je hele groepenkast aan de Deye, dan wil je alle gebruikers + PV kwijt kunnen, daarom gebruik je aan de LOAD kant toch juist een automaat met een hoger amperage? In mijn beschrijving zou dat een B40 zijn. Waarom is het bij jou precies andersom?

Hier nog een schema zoals ik het voor ogen zie (credits aan @paQ). Anders dan het schema zou ik dan kiezen voor B-kar automaten en gaan voor aardlekautomaten in zowel GRID als LOAD.

[Afbeelding]

De MID-meter in dit schema is specifiek voor mijn Balans Energie installatie (benodigd om het systeem in te kunnen zetten voor aFRR).
Of je huis dan aarde heeft geen idee, ik denk dat je een tn-cs stelsel hebt dus aarde via de nul van de provider.

De Deye 12K geeft unbalanced max 27.3A op een fase daarom heb ik de 32A Aardlek automaat gepakt aan de Grid kant, in de off-grid modus heb ik de autoladers niet aangesloten en is 25A afzekering aan de load kan voldoende voor mijn woning.

• The Legend

The Legend

*Plop*

rvdgaag schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:47:
[...]

Of je huis dan aarde heeft geen idee, ik denk dat je een tn-cs stelsel hebt dus aarde via de nul van de provider.

De Deye 12K geeft unbalanced max 27.3A op een fase daarom heb ik de 32A Aardlek automaat gepakt aan de Grid kant, in de off-grid modus heb ik de autoladers niet aangesloten en is 25A afzekering aan de load kan voldoende voor mijn woning.
Nee ik heb een TT-stelsel zoals ik hierboven al schreef :) Ik krijg alleen 3 fase en nul vanuit de netbeheerder. De nul wordt niet gesplitst in nul en aarde. Mijn aardrail van de groepenkast wordt alleen ‘gevoed’ door een vaste vertinde aarddraad van ik denk 6mm2.

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste