Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:25
Steemsmij schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:07:
[...]

Prachtig gemaakt in home assistant! Hoe heb je dit klaar gekregen? Erg mooi! Hoe lees je die data naar HA? Esp32?
Nog even over jouw probleem met je Deye's. Heb je ze al eens helemaal spanningsloos gemaakt :?
Soms lijkt het net een windows pc en is helemaal spanningsloos maken en opnieuw opstarten de remedie.
Ik heb nu ook weer zoiets. Deye wil niet de accu's laden van het net. Alles staat juist ingesteld maar het werkt gewoon niet. Is niet de eerste keer, dus straks het huis maar spanningsloos gooien (nadeel als alles achter de load port zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06:05
ybos schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Nog even over jouw probleem met je Deye's. Heb je ze al eens helemaal spanningsloos gemaakt :?
Soms lijkt het net een windows pc en is helemaal spanningsloos maken en opnieuw opstarten de remedie.
Ik heb nu ook weer zoiets. Deye wil niet de accu's laden van het net. Alles staat juist ingesteld maar het werkt gewoon niet. Is niet de eerste keer, dus straks het huis maar spanningsloos gooien (nadeel als alles achter de load port zit)
Nee ik heb dit nog niet gedaan. Ik heb wel nieuwe software gekregen van deye:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpyo1wwt-KVjx6VhT2FRfdshZB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dp5laqk027Zga9Jbz9NfYCeF.jpg?f=fotoalbum_large

maar het lijkt op het eerste moment nog niet echt te lukken. Ik heb een factory reset gedaan, dit schijnt soms te werken.

Ik ben nu ook even aan het wachten op voldoende pv, deze week zal het nog een beetje knudde blijven. Als er weer zonnige dagen zijn kan ik weer de situatie updaten.

Bedankt voor de tip overigens! Ik ga dat zeker ook nog eens proberen mocht bovenstaande allemaal niet werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Steemsmij op 25-05-2025 15:20 ]

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 40 kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
rvdgaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Dank voor het compliment, ik had eerst een ESP32 met een Seplos integratie maar dat werkt niet top aangezien Seplos met meerdere accu's de modbus adressering raar heeft en alleen de Master batterij aan te spreken is. Ik vond later BLE bluetooth integratie die alle 3 de batterijen via een ESP32 met de Bluetooth proxy erop uitleest. Werk perfect mits je de Buetooth LCD displays hebt, zijn een optie die je later kan toevoegen (vervangen) via Ali voor ongeveer 30 euro per batterij. Als je de V3 series hebt heb je waarschiijnlijk al standaard bluetooth in je bedienpaneel.

https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA

[Afbeelding]
Echt gaaf! Ik heb bij het kiezen van mijn bms niet echt goed nagedacht en heb nu allemaal zelfbouw accu's met JK bms B2a20s20p. Dat zijn de 'old style' bmsen zonder inverter communicatie. Ik zal even een plaatje delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf3ovA3SGp5_cePKgXGDyGceCeE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kWA4soc68DMiVKFasfLTPtxz.jpg?f=user_large

Om die reden draai ik helaas alles op Voltage op bms communicatie. Maar dat werkt eigenlijk prima tot nu toe.

Ik ben nu bezig met het maken van een Batmon (https://github.com/fl4p/batmon-ha) integratie in home assistant. Die leest elke zoveel seconden al mijn bmsen uit en gooit dan de info naar mijn HA. Maar dat is dan puur om alle info in HA te krijgen, niet om de communicatie met de Deye te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Steemsmij op 25-05-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 10:26
Steemsmij schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Echt gaaf! Ik heb bij het kiezen van mijn bms niet echt goed nagedacht en heb nu allemaal zelfbouw accu's met JK bms B2a20s20p. Dat zijn de 'old style' bmsen zonder inverter communicatie. Ik zal even een plaatje delen:

[Afbeelding]

Om die reden draai ik helaas alles op Voltage op bms communicatie. Maar dat werkt eigenlijk prima tot nu toe.
Voortschrijdend inzicht is niet altijd even leuk :-)

By the way, je signature is ook een beetje speciaal: je batterij capaciteit geef je weer in kWh (h ontbreekt bij jou) en je hebt 35 miliwatt PV, waarschijnlijk heb je 35 kW (Kilowatt).

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
rvdgaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Voortschrijdend inzicht is niet altijd even leuk :-)

By the way, je signature is ook een beetje speciaal: je batterij capaciteit geef je weer in kWh (h ontbreekt bij jou) en je hebt 35 miliwatt PV, waarschijnlijk heb je 35 kW (Kilowatt).
Haha! Thanks! Ik voel me op tweakers altijd een groentje <3

-edit: signature aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Steemsmij op 25-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:02
Steemsmij schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Ik ben nu bezig met het maken van een Batmon (https://github.com/fl4p/batmon-ha) integratie in home assistant. Die leest elke zoveel seconden al mijn bmsen uit en gooit dan de info naar mijn HA. Maar dat is dan puur om alle info in HA te krijgen, niet om de communicatie met de Deye te maken.
Zelf ook de BMS op voltage met de Fl4p integratie, werkt prima. Ben eigenlijk wel blij met de voltage regeling, geen SOC drift en of communicatie issues.

Fl4p ziet er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqQx-crErrcMQqbzrd5XBHhoFJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2I3HxizVqHNdE2krD0zBZ36.png?f=fotoalbum_large

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 15:51
Tha Best schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:17:
Aha in HA dus. Zonder HA heb je de funtie niet dus bij LV deye
gaat super snel en makkelijk in/met SA (Solarassistant)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Zelf ook de BMS op voltage met de Fl4p integratie, werkt prima. Ben eigenlijk wel blij met de voltage regeling, geen SOC drift en of communicatie issues.

Fl4p ziet er bij mij zo uit:

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat hier de canbus shizzel prima werkt. Nooit comms issues, nooit soc drift. Wel met JK inverter bms, die ook elke (paar dagen) wel 0% en 100% reset doet.

YouTube: JK-BMS V14, V15 and V19 in parallel and first full charge. Why no 10...
Nog iets van Andy, waarom je bms comms wilt hebben (heb niet alles gekeken) :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:04
Normaal gezien ben ik redelijk zeker van mijn zaak maar ik lijk nu iets simpels te missen...
Ik wil 36 panelen (430W/450W) op de schuur leggen, dat is rond de 15 a 16kW. Per MPPT mag er 800V dus ik moet kijken dat ik panelen zoek met een Voc van rond de 40V
Mijn logica zegt de juiste keuze dan een SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 is?
Ik wil immers mijn volledig pv vermogen beschikbaar hebben en deze omvormer kan 15kW continu op zijn uitgang leveren.

Verder wil ik puur de energie voor mezelf gebruiken en geen overschot/teruglevering hebben installeer ik een Bestron SDM630 V2 Modbus meteen na mijn hoofdschakelaar in huis, correct?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Vogels60 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:37:
Normaal gezien ben ik redelijk zeker van mijn zaak maar ik lijk nu iets simpels te missen...
Ik wil 36 panelen (430W/450W) op de schuur leggen, dat is rond de 15 a 16kW. Per MPPT mag er 800V dus ik moet kijken dat ik panelen zoek met een Voc van rond de 40V
Mijn logica zegt de juiste keuze dan een SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 is?
Ik wil immers mijn volledig pv vermogen beschikbaar hebben en deze omvormer kan 15kW continu op zijn uitgang leveren.

Verder wil ik puur de energie voor mezelf gebruiken en geen overschot/teruglevering hebben installeer ik een Bestron SDM630 V2 Modbus meteen na mijn hoofdschakelaar in huis, correct?
Je kan ook om teruglevering te voorkomen gewoon de bijgeleverde stroomtrafo's gebruiken (mits je makkelijk een kabeltje kan leggen naar de meterkast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:04
ybos schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Je kan ook om teruglevering te voorkomen gewoon de bijgeleverde stroomtrafo's gebruiken (mits je makkelijk een kabeltje kan leggen naar de meterkast)
Er staat in de spec. dat deze 4m zijn, dan zou ik ze flink moeten verlengen (26m), loop ik dan geen grote kans op verstoring en is er dan überhaupt nog bruikbaar signaal. Dat is een beetje mijn grote vrees.
Ook dacht dat ik nog extra CT's moest aanschaffen maar de drie bijgeleverde is inderdaad genoeg zie ik nu ik de schema's goed bekijk.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 20:39
Vogels60 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Er staat in de spec. dat deze 4m zijn, dan zou ik ze flink moeten verlengen (26m), loop ik dan geen grote kans op verstoring en is er dan überhaupt nog bruikbaar signaal. Dat is een beetje mijn grote vrees.
Ook dacht dat ik nog extra CT's moest aanschaffen maar de drie bijgeleverde is inderdaad genoeg zie ik nu ik de schema's goed bekijk.
26 meter zou geen probleem moeten zijn, Ik heb iets van 60m en dat werkt goed. Wel goede CAT6 kabel gebruiken die afgeschermd is (en liefst met iets dikkere aders). Deze heb ik gekocht:
https://www.kabelshop.nl/...-57197-i28503-t26363.html
jadejong: precies :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:59
23AWG CAT6A UTP aan de CT's klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-05 14:28
Tijd voor wat domme vragen helaas..

Ik ben aan het prutsen met mijn Kit Batterij met 16 EVE MB31 314Ah cellen en een jk-bms aangesloten op een DEYE 12k-sg04lp3-eu Het geheel wordt gebruikt als 'regenton' overdag vol laten lopen en 's nachts weer leeg, geen handel op onbalans.

Deze batterij is +/- 16 kWh groot, maar ik krijg het er niet uit... Vandaag was er een dieptepunt met 10.7 kWh wat ik er uit kon halen na een dag laden. Ik zie ook de 100% soc steeds verder dalen van 99% -> 68%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHPoWcS33C6lcn5IWMdZkLfMV-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOEHXDPQfDI3aL8fqpo1ioix.png?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar het voltage op het moment van het stoppen met laden is die 56.9V = 3.55V per cel, dit is gelijk met de Vol. cell RCV. Dat ziet er goed en logisch uit. Maar het ontladen stopt weliswaar braaf op 1%, wat mijn schedule op de DEYE aangeeft, maar ik zie dat hij op 50.7V (3,16V) stopt en stabiel rust op 52.6V (3.3V) Dit is ver boven mijn 44,8V (2,8V) waarde die ik ingesteld heb op de BMS.

Dit is het verloop van het voltage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiAJ1h-Pf4ewl59USv77V7JPDXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIKIRFIc93HiUUG62GsNKRZR.png?f=fotoalbum_large

De DEYE is ingesteld op Lithium en lijkt te werkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM7AwzUGKD_u8q6J-LEAmpOZmwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PeWbYkXHDYpyZEpmuHOodsmH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG6dMWz-Geq46763g788GqSmYoc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OxKQnYbmAtdxtPnADGuFttCV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de BMS waarden op de batterij opnieuw ingesteld om te kijken of ik er wat mee kan uithalen, maar ik vrees dat ik er daarmee niet ga komen. (niet via HA maar gewoon de JK-BMS app, dus buiten de DEYE om)

Wat mis ik? Ik twijfel eraan om op basis van voltage te gaan regelen, maar dat lijkt me overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:11
Om te beginnen ben ik persoonlijk geen fan van hoe je opstelling er momenteel uit ziet:

1) 1x 16kWh pack op een Deye 12K -> 0.5C als current Limit is heel hoog voor continue gebruik, ook te zien aan de 35.6°C(!) die je pack aantikt, dit heeft impact op de levensduur van de cellen
2) Charge voltage 56.9, 3.556 per cel is hoog
3) Discharge voltage 2.8/cel is vrij diep
4) ik heb geen ervaring met de JK bms, maar je "battery equalization" lijkt op 57.6 ingesteld te staan? Als hij dan pas begint zal hij niet vaak kunnen starten lijkt me

Het gedrag dat jij beschrijft, zou verklaard kunnen worden door een onbalans tussen de cellen, het laden/ontladen stopt omdat een van de cellen zijn UVP of OVP bereikt.
Per cycle wordt deze onbalans groter lijkt het, waardoor het laden stopt bij een lagere SOC. Oorzaak hiervan kan bijvoorbeeld een slecht contact van een van de busbars in het pack zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
zalkc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:05:
Tijd voor wat domme vragen helaas..

Ik ben aan het prutsen met mijn Kit Batterij met 16 EVE MB31 314Ah cellen en een jk-bms aangesloten op een DEYE 12k-sg04lp3-eu Het geheel wordt gebruikt als 'regenton' overdag vol laten lopen en 's nachts weer leeg, geen handel op onbalans.

Deze batterij is +/- 16 kWh groot, maar ik krijg het er niet uit... Vandaag was er een dieptepunt met 10.7 kWh wat ik er uit kon halen na een dag laden. Ik zie ook de 100% soc steeds verder dalen van 99% -> 68%
[Afbeelding]

Als ik kijk naar het voltage op het moment van het stoppen met laden is die 56.9V = 3.55V per cel, dit is gelijk met de Vol. cell RCV. Dat ziet er goed en logisch uit. Maar het ontladen stopt weliswaar braaf op 1%, wat mijn schedule op de DEYE aangeeft, maar ik zie dat hij op 50.7V (3,16V) stopt en stabiel rust op 52.6V (3.3V) Dit is ver boven mijn 44,8V (2,8V) waarde die ik ingesteld heb op de BMS.

Dit is het verloop van het voltage
[Afbeelding]

De DEYE is ingesteld op Lithium en lijkt te werken[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de BMS waarden op de batterij opnieuw ingesteld om te kijken of ik er wat mee kan uithalen, maar ik vrees dat ik er daarmee niet ga komen. (niet via HA maar gewoon de JK-BMS app, dus buiten de DEYE om)

Wat mis ik? Ik twijfel eraan om op basis van voltage te gaan regelen, maar dat lijkt me overdreven.
Kijk de filmjes van off grid garage op youtube eens door. Die heeft veel gedaan met JK.

Ik zou de absorbtion op 3,45 V per cel zetten dus 55,20V totaal.

Heb je er wel een balancer op/bij zitten ?

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Theoretische vraag.

Ik heb een 12K omvormer, op de load uitgang alleen mijn autolader.

Hoe kan ik de Deye zo instellen dat wanneer ik de auto laadt dat ze 100% van de grid getrokken wordt, maw dat de PV stroom die op dat moment gegeneerd wordt in de batterij gaat in plaats van dat deze gebruikt wordt om de grid stroom te verlagen ??

Waarom, als de stroom goedkoop is, soms zelf negatief, wil ik deze max van de grid trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Berke84 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:22:
Om te beginnen ben ik persoonlijk geen fan van hoe je opstelling er momenteel uit ziet:

1) 1x 16kWh pack op een Deye 12K -> 0.5C als current Limit is heel hoog voor continue gebruik, ook te zien aan de 35.6°C(!) die je pack aantikt, dit heeft impact op de levensduur van de cellen
De foto was ook wel tijdens het opladen van de auto, waarbij hij al 2 uur maximaal aan het ontladen was. Ik was van plan om dit later af te vlakken naar 120A, als alles goed werkt verder. Daarnaast staat de batterij op zolder en daar is het al snel 25 C, op dit moment is de temperatuur in de batterij 27.3. Volgens het boekje is range 0-60 graden. Hij staat ingesteld op max 50, conform opgave leverancier.
2) Charge voltage 56.9, 3.556 per cel is hoog
Ik heb dit gisteren verlaagt naar 3.45, ik had deze (3.55) waarde overgenomen van de leverancier, de 3.45 zag ik bij Off-GridGarage bij een nagenoeg identieke setup (de 280Ah variant) voor deze cellen voorbijkomen.
3) Discharge voltage 2.8/cel is vrij diep
Daar komt die ook niet. De ondergrens is 2.5, leverancier gaf 2.8 aan en de garage meneer heeft het zelfs op 2.6 staan.
4) ik heb geen ervaring met de JK bms, maar je "battery equalization" lijkt op 57.6 ingesteld te staan? Als hij dan pas begint zal hij niet vaak kunnen starten lijkt me
En die waarde kan ik maar niet vinden... Waar haalt die dat vandaan? Is dit uit het BMS? En welke waarde kan het dan zijn (JK instellingen sheet van een willekeurige leverancier) ?
Het gedrag dat jij beschrijft, zou verklaard kunnen worden door een onbalans tussen de cellen, het laden/ontladen stopt omdat een van de cellen zijn UVP of OVP bereikt.
Per cycle wordt deze onbalans groter lijkt het, waardoor het laden stopt bij een lagere SOC. Oorzaak hiervan kan bijvoorbeeld een slecht contact van een van de busbars in het pack zijn.
UVP = 2.8 en OVP =3.65 die worden beiden niet gehaald wat ik kan zien. Onbalans lijkt me verder mee te vallen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-42Xwq6_ouj7gXcWkj7APAnmfPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UejmBiAyb9usihht19pV4J1X.png?f=fotoalbum_large
Sowieso al bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
rvdgaag schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Kijk de filmjes van off grid garage op youtube eens door. Die heeft veel gedaan met JK.
Al redelijk wat van gezien, is een leuk en goed kanaal
Ik zou de absorbtion op 3,45 V per cel zetten dus 55,20V totaal.
Dit stel je toch in met de vol. cell rcv? (requested charge volume?) Die heb ik verlaagd naar 3.45, ik heb deze echter nooit op 3.6V gehad, ik zie geen wijziging in de DEYE. Moet ik dit in de DEYE instellen dan?
Heb je er wel een balancer op/bij zitten ?
Jazeker, de cellen zitten nog binnen de marge van 5 milivolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
rvdgaag schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:56:
Theoretische vraag.

Hoe kan ik de Deye zo instellen dat wanneer ik de auto laadt dat ze 100% van de grid getrokken wordt, maw dat de PV stroom die op dat moment gegeneerd wordt in de batterij gaat in plaats van dat deze gebruikt wordt om de grid stroom te verlagen ??

Waarom, als de stroom goedkoop is, soms zelf negatief, wil ik deze max van de grid trekken.
Interessante case. Je hebt dus alleen maar de autolader aan de LOAD aansluiting hangen. En je wilt dat deze bij negatieve prijzen 100% van het net getrokken wordt EN dat de PV opwek gewoon doorgaat maar dan naar de batterij gaat.

Zoals ik het dan zie, zou je dit misschien kunnen doen zonder de smart load functie te gebruiken: ik denk dat je met je ToU instellingen moet spelen op tijdstip X wanneer negatieve tarieven zijn. Toch blijft het een lastige vraag want:

Op tijdstip X verander je het voltage naar het huidige voltage van je batterij of zet je je percentage naar je huidige percentage op dat tijdstip met Grid Charge aan. De omvormer wilt dan de batterij opladen naar het ingestelde Voltage/SoC. Omdat het voltage/soc al gelijk is aan wat je huidige batterij doet, haalt hij de LOAD uit het net minus de PV.

Dit wil je volgens mij niet, misschien moet je dan je pv uitzetten. Maar dit wil je ook niet volgens mij.

Ik gebruik Voltage sturing maar jij volgens mij BMS sturing. Maar het principe blijft gelijk.

Je kan dit allemaal via Home Assistant slim doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Steemsmij schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:45:
[...]

Interessante case. Je hebt dus alleen maar de autolader aan de LOAD aansluiting hangen. En je wilt dat deze bij negatieve prijzen 100% van het net getrokken wordt EN dat de PV opwek gewoon doorgaat maar dan naar de batterij gaat.

Zoals ik het dan zie, zou je dit misschien kunnen doen zonder de smart load functie te gebruiken: ik denk dat je met je ToU instellingen moet spelen op tijdstip X wanneer negatieve tarieven zijn. Toch blijft het een lastige vraag want:

Op tijdstip X verander je het voltage naar het huidige voltage van je batterij of zet je je percentage naar je huidige percentage op dat tijdstip met Grid Charge aan. De omvormer wilt dan de batterij opladen naar het ingestelde Voltage/SoC. Omdat het voltage/soc al gelijk is aan wat je huidige batterij doet, haalt hij de LOAD uit het net minus de PV.

Dit wil je volgens mij niet, misschien moet je dan je pv uitzetten. Maar dit wil je ook niet volgens mij.

Ik gebruik Voltage sturing maar jij volgens mij BMS sturing. Maar het principe blijft gelijk.

Je kan dit allemaal via Home Assistant slim doen.
Ik bedenk me net dat ik met HA ook solar_sell kan uitzetten als de autolader actief is, ga ik morgen eens proberen of dit de prioriteit van de Deye aanpast. Helaas is de handleiding niet duidelijk hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Oh is dat zo? Waar heb je dat gevonden? Ik heb alleen solar_export_when_battery_full volgens mij. Of bedoel je max_solar_power of max_sell_power?

[ Voor 6% gewijzigd door Steemsmij op 27-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:56:
Theoretische vraag.

Werk je met GBB :?
Via GBB kan je zelfs de panelen uitschakelen zodat ook het laden van de accu volledig van het net gaat als de prijs negatief is. Uiteraard is dit ook zelf in te stellen. Volgens mij een stukje terug is dit voorbij gekomen en heb ik een printscreen uit de log gepost welke register en waarde ingesteld dient te worden.

Dat is geen antwoord op je vraag overigens :X (misschien kiezen voor vinkje bij battery first ipv load first? Ik meen dat de PV energy dan EERST in de batterij gaat en dan pas naar de load)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:36
@rvdgaag je hebt ook nog priority, battery 1st, is alleen als je PV op de MPPT's hebt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:51
Nu ik meer accucapaciteit heb wil ik de maximale lading beperken tot 90 of 95% maar hoe doe je dat ik kan dat niet vinden in de instellingen van Deye. Minimum kan ik vinden, maar mx soc niet. Schijnt toch beter te zijn voor de accu, niet tot max te gaan, of is dat niet zo echt van belang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 11:04
Domba schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:17:
@sMoKeFiSh Max (Solar) Sell Power, modbus adres 143
Heb dit vrijdag aangepast en werkt perfect! Bedankt!
gtv6 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:19:
Nu ik meer accucapaciteit heb wil ik de maximale lading beperken tot 90 of 95% maar hoe doe je dat ik kan dat niet vinden in de instellingen van Deye. Minimum kan ik vinden, maar mx soc niet. Schijnt toch beter te zijn voor de accu, niet tot max te gaan, of is dat niet zo echt van belang?
Ik ben bang dat je dit in de BMS zal moeten limiteren door middel van een iets lager max cell voltage / max pack voltage. In de Deye kun je wel via ToU tabel de max SoC regelen bij chargen van grid. Maar volgens mij gaat hij dan alsnog je accu naar 100% laden als je solar op je mppt's van de Deye hebt zitten en er is zon.

Weet iemand toevallig hoeveel writes het flashgeheugen in de Deye kan hebben voordat hij de geest geeft? Ik vraag me af of veel writes (nieuwe settings pushen elke 15 minuten) de levensduur gaat verkorten.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:01:
@rvdgaag je hebt ook nog priority, battery 1st, is alleen als je PV op de MPPT's hebt
Klopt en staat hij standaard al op, echter wanneer er veel stroom nodig is pakt hij dit van de grid minus de opbrengst van de PV (die dan niet in de batterij gaat ondanks batterj first).

In het Duitse forum werd gesuggereerd om de TOU tabel uit te schakelen, probeer ik vanmiddag ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:47
Waarom alleen je autolader op load? Als je max onttrekken wil, dan moet je toch ook je boilervat / warmtepomp / wasmachine / -droger / vaatwasser airco's etc aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Als ik via de Time of Use tabel de Grid Charge enable, lijkt het programma de ingestelde Power waarde te negeren. Ik stel Grid Charge met 1000 Watt in. Heb 2 omvormers, dus dat zou 2000 Watt moeten worden. Echter gaat de Deye op vol vermogen laden. Ik heb nu de Battery Grid Charging Current op 100A gezet om deze te beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpX_ADkFaa3NpEoNHuMele74dDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDCGmvpV5VlxAELDB7p25GgC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1OCg5XhGTJJvUcO-xorqAnazvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uG6CprdeeeW09dvDlc7lyN7T.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen om te zorgen dat de waarde uit de Time of Use tabel wordt gebruikt voor het maximaal te laden vermogen?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
sMoKeFiSh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:17:
Als ik via de Time of Use tabel de Grid Charge enable, lijkt het programma de ingestelde Power waarde te negeren. Ik stel Grid Charge met 1000 Watt in. Heb 2 omvormers, dus dat zou 2000 Watt moeten worden. Echter gaat de Deye op vol vermogen laden. Ik heb nu de Battery Grid Charging Current op 100A gezet om deze te beperken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen om te zorgen dat de waarde uit de Time of Use tabel wordt gebruikt voor het maximaal te laden vermogen?
Misschien afhankelijk van FW versie maar ToU vermogen is alleen verbruik. Als je laadvermogen wilt beperken dan moet je Max Batt Charge Current limiteren, bijvoorbeeld zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: sun3p_Maximum_battery_charge_current
    name: "sun3p-Maximum battery charge current"
    address: 108
    step: 1
    unit_of_measurement: A
    min_value: 5
    max_value: 100    
    mode: slider
    value_type: U_WORD

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
mahagen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Misschien afhankelijk van FW versie maar ToU vermogen is alleen verbruik. Als je laadvermogen wilt beperken dan moet je Max Batt Charge Current limiteren, bijvoorbeeld zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    id: sun3p_Maximum_battery_charge_current
    name: "sun3p-Maximum battery charge current"
    address: 108
    unit_of_measurement: A
    min_value: 5
    max_value: 100    
Aah top! Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
ybos schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Werk je met GBB :?
Via GBB kan je zelfs de panelen uitschakelen zodat ook het laden van de accu volledig van het net gaat als de prijs negatief is. Uiteraard is dit ook zelf in te stellen. Volgens mij een stukje terug is dit voorbij gekomen en heb ik een printscreen uit de log gepost welke register en waarde ingesteld dient te worden.

Dat is geen antwoord op je vraag overigens :X (misschien kiezen voor vinkje bij battery first ipv load first? Ik meen dat de PV energy dan EERST in de batterij gaat en dan pas naar de load)
Panelen uit kan niet behalve met DC schakelaar maar je kan wel de opbrengst beperken, register 340...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    id: sun3p_Maximum_solar_sell
    name: "sun3p-Maximum solar sell"
    address: 340
    unit_of_measurement: W
    min_value: 400
    max_value: 8000   

Vreemd is echter dat bij mijn 3p8Kw LV versie dit niet lager kan dan 1000W. Als ik hem lager zet dan negeert hij de instelling.

Weet iemand of dit afhankelijk is van de FW versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
sMoKeFiSh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb er ook twee en kan bevestigen dat je alles met grid charge current moet doen. Maar let op: de waarde die je instelde is 2x.

Dus jou 100A limiet is in werkelijkheid een limiet van 200A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Steemsmij schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb er ook twee en kan bevestigen dat je alles met grid charge current moet doen. Maar let op: de waarde die je instelde is 2x.

Dus jou 100A limiet is in werkelijkheid een limiet van 200A
Ik ging er ook vanuit dat ik het vermogen moest delen door 2, net als bij het dischargen het geval is. Maar ik zie dat als ik de Battery Grid Charging Current op mijn master aanpas naar bijvoorbeeld 100A, dan blijft hij op mijn slave gewoon op 0A staan en begint hij te laden met zo'n 5200 Watt. Heel apart. Misschien beide omvormers eens herstarten binnenkort...

[ Voor 3% gewijzigd door sMoKeFiSh op 28-05-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Laatst online: 01-06 12:26
Hallo ik heb een Deye 12K en 2 Seplos V4 met 314Ah batterijen, klopt het dat je voor de capaciteit die je bij de Deye moet invullen het aantal kits moet nemen maal 314Ah dus in mijn geval 2 x 314= 628Ah.
Ik heb de Seplos kit via de Can bus van de Seplos verbonden met Can bus van de Deye met een gewone netwerkkabel, ik heb het protocol in de Seplos op Pylon Can protocol staan
Echter als ik op de Deye bij batterij settings bij Batt Mode : Lithium kies geeft mijn Deye op zijn Display aan dat de Soc 0% is en wil de batterij laden en schakelt de zonnepanelen uit , echter de batterij is 100% geladen dit geeft hij ook aan op de display's van de Seplos.
Als ik voor Batterij mode: Use Batt % kies laad hij netjes de batterijen op en als deze vol zijn blijft ook de zonnepanelen netjes leveren.
Doe ik iets verkeerd, het lijkt erop alsof de Deye niet met de Seplos communiceert.
Moet ik de eindweerstand die bij de Deye is geleverd nog ergens in een van de poorten steken op de kits of in de Deye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
SnarfB schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:47:
Hallo ik heb een Deye 12K en 2 Seplos V4 met 314Ah batterijen, klopt het dat je voor de capaciteit die je bij de Deye moet invullen het aantal kits moet nemen maal 314Ah dus in mijn geval 2 x 314= 628Ah.
Ik heb de Seplos kit via de Can bus van de Seplos verbonden met Can bus van de Deye met een gewone netwerkkabel, ik heb het protocol in de Seplos op Pylon Can protocol staan
Echter als ik op de Deye bij batterij settings bij Batt Mode : Lithium kies geeft mijn Deye op zijn Display aan dat de Soc 0% is en wil de batterij laden en schakelt de zonnepanelen uit , echter de batterij is 100% geladen dit geeft hij ook aan op de display's van de Seplos.
Als ik voor Batterij mode: Use Batt % kies laad hij netjes de batterijen op en als deze vol zijn blijft ook de zonnepanelen netjes leveren.
Doe ik iets verkeerd, het lijkt erop alsof de Deye niet met de Seplos communiceert.
Moet ik de eindweerstand die bij de Deye is geleverd nog ergens in een van de poorten steken op de kits of in de Deye.
Capaciteit zou je master BMS Degene die via CAN aan de Deye 12k BMS poort aangesloten zit ook kunnen doorgeven. Maar het is inderdaad 629ah totaal. Vreemd dat de SoC op 0% blijft staan. Heb je wel zeker weten de Seplos CAN poort op de Deye BMS poort aangesloten? De UTP kabel werkt ook 100% zeker?

Eindweerstand is niet nodig, en zoiets heb ik ook nooit ontvangen bij mijn Deye's.

Heb je de Seplos BMS'en ook onderling met elkaar verbonden via de RS485 poorten en staan je dip -switches voor het aantal packs goed? (weet niet of die op de v4 zitten)

[ Voor 5% gewijzigd door sMoKeFiSh op 28-05-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
SnarfB schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:47:
Seplos heeft geen V4, dat is een verzinsel van een chinees die zelf kasten maakt en daar Seplos BMS'en voor gebruikt. Waarschijnlijk heb je de V3 200A BMS van Seplos erin zitten, die hebben recent een paar stevige firmware updates gekregen om ze goed samen te laten werken. Belangrijk is om de dip switches goed te zetten, op de master batterij alles uit en dipswitch 5 aan (omhoog) en op de 1e slaaf accu alleen de 1e dipswitch omhoog en de rest naar beneden.

Van de Master accu ga je met een utp kabel in de CAN poort naar de CAN poort op de Deye, de slaaf accu een ethernetkabel van de 1e modbuspoort naar de 2e modbus poort op de master accu.

Alleen dan praat het zooitje goed met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
rvdgaag schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:42:
[...]

Seplos heeft geen V4, dat is een verzinsel van een chinees die zelf kasten maakt en daar Seplos BMS'en voor gebruikt. Waarschijnlijk heb je de V3 200A BMS van Seplos erin zitten, die hebben recent een paar stevige firmware updates gekregen om ze goed samen te laten werken. Belangrijk is om de dip switches goed te zetten, op de master batterij alles uit en dipswitch 5 aan (omhoog) en op de 1e slaaf accu alleen de 1e dipswitch omhoog en de rest naar beneden.

Van de Master accu ga je met een utp kabel in de CAN poort naar de CAN poort op de Deye, de slaaf accu een ethernetkabel van de 1e modbuspoort naar de 2e modbus poort op de master accu.

Alleen dan praat het zooitje goed met elkaar.
Het werkt nu ik had in de Deye de verkeerde poort gekozen, de V4 heeft trouwens geen Dipswitchen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
zalkc schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:48:

Ik heb dit (de RCV) gisteren verlaagt naar 3.45, ik had deze (3.55) waarde overgenomen van de leverancier
Het lijkt erop dat ik een grote stap verder ben. En het lag niet aan de DEYE

Hij laadde gisteren op tot 55.1V (3.44V) en raakte daarbij ook weer de 100% SoC (die had ik al lang niet gezien) rond 17:00 zie je ineens een sprong van 65% naar 100%

Daarna de auto geladen op 120A discharge. Hij dook verder naar beneden als dat ik eerder heb gezien naar 47.3V (2.96V), Hij stopt bij mij op 1%, dat wil ik morgen nog even op 0 zetten om te kijken of ik hem nog wat dieper kan ontladen. Als ik kijk naar de curve kun je wel duidelijk het begin van de drop-off zien, dus veel meer zal het ook niet worden.

De gemeten ontlading was 15.5kWh dit was beter als de 10.5 kWh die ik er van de week uittrok.

Mijn vermoeden is dat het niet bereiken van een 100% SoC het BMS ontregelde, en hij bleef berekenen op het geladen percentage wat hij kon ontladen.
Alsof je een fles melk van een liter hebt, daar 5 glazen van 0.2 liter mee uitschenkt en zegt dat de fles leeg is, de melkboer zegt dat hij de fles met 0.95 liter heeft bijgevuld (omdat er een restje in zat), en dat je daarna weer gaat rekenen alsof er maar 0.95 in zit omdat de melkboer vergat te zeggen dat de fles daarmee ook vol zat.

Het probleem met de SoC zat er waarschijnlijk in dat die te dicht bij de RCV (requested charge voltage) zat 0.04V verschil werkt dus beter.

RCV100% SoC
Was 3.553.549
Nu 3.453.41

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTAaOy3E-44kMCIvcrEVI9OG9NA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PMZbKYHty1SanyDHZ4tr97hG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Hallo wie kan mijn helpen, ik probeer aan de hand van het tijdprogramma mijn batterij te laden en ontladen aan de hand van het Youtube filmpje van Deye https://youtu.be/l4f4TGs1CgE?si=cEQctW7rzm4TvPNa
Maar hij wil niet ontladen mijn batterij is momenteel 100% vol het is momenteel 12:50 geweest dus ik zou verwachten dat hij doet ontladen naar 40%, maar ik zal best wat verkeerd doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wly1TDlu4Rx0v5OCToJn9N_gLAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3nBIlmcXNuuOS0LFokdiUXq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIAy89-z7jsRcwzCSaR12Wy8_SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWpIgHIGTY168TPcav8o0ISr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klafjglXvK0g7VNEiacvDh2p0C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnWLhAAMCroStGX9HCsr65JS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDjRzgUeMe_UNMCP9d8QynIUsng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jzjGCXA9FPMocpIuvilxlpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_9Iv6u7CxRQgStbA9DOC73C84o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24Adqnx3JBLkB5nboaMYIQ7s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 20:39
SnarfB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:10:
Hallo wie kan mijn helpen, ik probeer aan de hand van het tijdprogramma mijn batterij te laden en ontladen aan de hand van het Youtube filmpje van Deye https://youtu.be/l4f4TGs1CgE?si=cEQctW7rzm4TvPNa
Maar hij wil niet ontladen mijn batterij is momenteel 100% vol het is momenteel 12:50 geweest dus ik zou verwachten dat hij doet ontladen naar 40%, maar ik zal best wat verkeerd doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat je ipv Zero export to CT moet instellen Selling first. Ook even controleren of Peak shaving uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
SnarfB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stukje hierboven kun je het antwoord hierop vinden. Grid peak shaving uitschakelen, aantal Ampere waar je je teruglevering op wil limiteren kun je instellen met de optie Max Batt Charge Current. En de work mode op Selling First zetten, dan start je teruglevering naar grid vanaf je accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Vandaag een drie keuzenschakelaar tussen de Deye geplaatst.
Eerst had ik bijna het gehele huis op de load uitgang zitten. Nu heb ik met een driestandenschakelaar dit aangepast.
Standaard schakelsituatie is nu dat het huis gewoon op het net zit, en bij netuitval zal ik handmatig om moeten schakelen naar de load uitgang van de Deye.
Via deze weg kan ik nu via GBB naar "nobatt" functie schakelen als de Deye niets te doen heeft:
- geen pv
- geen grid charge/discharge

oftewel, als de SOC gelijk blijft gaat de Deye naar "nobatt" functie zodat het eigen gebruik verlaagd van volgens de verhalen rond de 120 watt naar rond de 30 watt. Dit is gemiddeld 10 uur per dag, scheelt toch elke dag met een beetje geluk een kWh -> in ieder geval ruime 300kWh op jaarbasis. Is best de moeite waard. De keren dat we spanningsuitval hebben is nihil, dus dat ene ongemakje neem ik op de koop toe mocht het een keer voorkomen :Y

(Daarnaast vond ik het ook geen prettig gevoel om geen omschakel mogelijkheid te hebben mochten er issues zijn met de Deye, dat is nu ook meteen opgelost)

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 29-05-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
sMoKeFiSh schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Stukje hierboven kun je het antwoord hierop vinden. Grid peak shaving uitschakelen, aantal Ampere waar je je teruglevering op wil limiteren kun je instellen met de optie Max Batt Charge Current. En de work mode op Selling First zetten, dan start je teruglevering naar grid vanaf je accu.
Hij heeft nu ontlaad tot 70% en het is 17:00 geweest, maar ik ging er vanuit dat je met tijdprogramma in de volgende stap de batterij weer oplaad naar 80% met alleen zonnepanelen.
Dat gebeurt ook, maar wat ik zelf in het huis verbruikt komt van het grid dit zou ik eigenlijk ook van of de zonnepanelen of batterij moeten ook.
Dus is het uiteindelijk de bedoeling dat ik niks vanuit het net gebruikt.
Ik wil met Eén tijdprogramma de batterij laden met de zonnepanelen en op een bepaald moment ontladen tot een ingesteld percentage, zonder dat ik van het net afneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
SnarfB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Hij heeft nu ontlaad tot 70% en het is 17:00 geweest, maar ik ging er vanuit dat je met tijdprogramma in de volgende stap de batterij weer oplaad naar 80% met alleen zonnepanelen.
Dat gebeurt ook, maar wat ik zelf in het huis verbruikt komt van het grid dit zou ik eigenlijk ook van of de zonnepanelen of batterij moeten ook.
Dus is het uiteindelijk de bedoeling dat ik niks vanuit het net gebruikt.
Ik wil met Eén tijdprogramma de batterij laden met de zonnepanelen en op een bepaald moment ontladen tot een ingesteld percentage, zonder dat ik van het net afneemt
Dat is niet te regelen via alleen de TOU tabel. Je zal moeten switchen tussen working modes.
Eigen verbruik ook van zon/batterij is volgens mij vinkje "load first" aanvinken in het scherm "system work mode". Waarschijnlijk staat hij bij jou nu op "battery first"

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 29-05-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
ybos schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Dat is niet te regelen via alleen de TOU tabel. Je zal moeten switchen tussen working modes.
Eigen verbruik ook van zon/batterij is volgens mij vinkje "load first" aanvinken in het scherm "system work mode". Waarschijnlijk staat hij bij jou nu op "battery first"
Sorry misschien moet ik vooraan beginnen, ik heb 2 batterij set samen 32kW en de Deye is aan HomeAssistant gekoppeld via een Interface van Heinz ( Zuid Afrika) en nog via Solarman ( die later wil laten vervallen).
Uiteindelijk wil ik een optimize programma , misschien GBB.
Maar eerst wil ik even aan de hand van wat knoppen of tijdprogramma met automatisering kijken wat er precies gebeurt.

Wat ik graag tijdelijk wil is dat ik op een bepaald tijdstip mijn batterij ontlaadt tot een bepaald percentage, of het tijdprogramma is afgelopen.
De volgende tijdperioden mag de batterij alleen ontladen voor eigen gebruik, echter als morgens de zonnepanelen weer vermogen leveren mogen deze nog niet de batterij opladen wel voor eigen gebruik en terug leveren aan het net.
De volgende tijdperiode batterij laden met alleen zonnepanelen en eventueel rest zonnepanelen leveren aan grid maar dit ook kunnen blokkeren.

Ik kan hier waarschijnlijk wel een aantal automatiseringen met tijdprogramma's voor maken maar ik weet niet precies welke knoppen ik hier voor moet aansturen
Het begint eigenlijk al mee hoe stel ik in dat er maar tot een bepaald percentage wordt geladen en ontladen met een eigen automatisering of moet ik het percentage in de automatisering inlezen en hier een setpoint instellen of kan ik een setpoint naar de Deye sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 21:29
SnarfB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:19:
[...]

Het begint eigenlijk al mee hoe stel ik in dat er maar tot een bepaald percentage wordt geladen en ontladen met een eigen automatisering of moet ik het percentage in de automatisering inlezen en hier een setpoint instellen of kan ik een setpoint naar de Deye sturen.
Gebruik voor het ontladen 4 helpers (2 tijdblokken) en een automation in HA. Zodra die schakelt krijg ik ook nog een bericht op mijn telefoon ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
alias: Ontladen batterijen
description: Ontladen batterijen
triggers:
  - trigger: time
    at: input_datetime.batterijen_ontladen_aan
    id: Start
    at: input_datetime.batterijen_ontladen_aan2
    at: input_datetime.batterijen_ontladen_uit
    id: Stop
    at: input_datetime.batterijen_ontladen_uit2
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: trigger
                id:
                  - Start
              - condition: not
                conditions:
                  - condition: state
                    entity_id: select.sun12k_limit_control_mode
                    state: Selling first
        sequence:
          - action: select.select_option
            target:
            data:
              option: Selling first
          - action: notify.mobile_app_xxxxxxxxxxxx
            metadata: {}
            data:
              title: Meidoornstraat
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - Stop
                conditions:
                    state: Zero export to CT
        sequence:
            target:
            data:
              option: Zero export to CT
            data:
mode: single

Het ontladen tot een bepaald percentage gebruik ik de volgende automation en een helper.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Stop ontladen percentage
description: Stop ontladen percentage
triggers:
  - entity_id: sensor.xxxxxxxxxxxx_batterij
    trigger: numeric_state
    below: input_number.stop_ontladen_percentage
conditions:
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Stop
        sequence:
            target:
            data:
            data:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
Noordhorn schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Gebruik voor het ontladen 4 helpers (2 tijdblokken) en een automation in HA. Zodra die schakelt krijg ik ook nog een bericht op mijn telefoon ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - Start
                conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            data:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - Stop
                conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            data:

Het ontladen tot een bepaald percentage gebruik ik de volgende automation en een helper.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
conditions:
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Stop
        sequence:
            target:
            data:
            data:
Bedankt dit gaan we eens uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 19:21
Stomme vraag. Deye via modbus en HA. Is dat de manier om Deye van het internet af te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 19:21
Stomme vraag. Deye via modbus en HA. Is dat de manier om Deye van het internet af te houden?
HA vertrouw ik wel. De rest eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Noordhorn schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:59:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - Start
                conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            data:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - Stop
                conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
conditions:
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Stop
        sequence:
            target:
            data:
            data:
Of via Node-Red, ook met berichtjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IArJtOh09-ZdxrdN4He4NmTGe6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMORfTa9xD25QbCPuBpnxPUd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
Hallo,

Wij zijn nog steeds aan het kijken voor wat de beste oplossing is voor ons.

Doel is om zoveel mogelijk zelf te gebruiken, in de toekomst misschien overschot terug leveren op de duren uren.
Op dit moment hebben we 12 PV panelen, per 4 op een hoymiles omvormer, totaal 3 omvormers 1 per fase.
Plan is om deze op de Gen\MI port aan te sluiten.

2 vragen :
- Gaat bovenstaande werken? het zijn dus 3 single fase omvormers, kan de Deye deze in 3-fase sync zetten?
- Als ik de Deye in load first zet, gaat hij dan PV gebruiken voor load en dan overschot in de batterij, als de batterij vol is gaat hij dan terug
leveren aan de grit?
Ik lees in de handleidng dat de Micro inv uitgezet wordt als de batterij vol is
When the batery SOC equals to the settng value (OFF),
the system frequency will become the settng value (AC couple Fre high) and the Microinverter will stop working.

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Amster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:09:
Hallo,

Wij zijn nog steeds aan het kijken voor wat de beste oplossing is voor ons.

Doel is om zoveel mogelijk zelf te gebruiken, in de toekomst misschien overschot terug leveren op de duren uren.
Op dit moment hebben we 12 PV panelen, per 4 op een hoymiles omvormer, totaal 3 omvormers 1 per fase.
Plan is om deze op de Gen\MI port aan te sluiten.

2 vragen :
- Gaat bovenstaande werken? het zijn dus 3 single fase omvormers, kan de Deye deze in 3-fase sync zetten?
- Als ik de Deye in load first zet, gaat hij dan PV gebruiken voor load en dan overschot in de batterij, als de batterij vol is gaat hij dan terug
leveren aan de grit?
Ik lees in de handleidng dat de Micro inv uitgezet wordt als de batterij vol is

[...]
Dat wat je zegt is alleen in off grid modus. Als je gewoon aan het net zit gaat de MI port energie gewoon het net op als het vinkje solar sell bij de desbetreffende working mode aan staat (net als hier ;-) )

Ik weet niet zeker of 3 enkele omvormers gaat werken op je MI input. Mijn gevoel is eigenlijk van wel maar is een aanname:
Normaal bedrijf zit de MI input gewoon gekoppeld aan de centrale busbar. Je omvormers zouden dan volgens mij gewoon kunnen synchroniseren en koppelen. Ik weet alleen niet hoe de Deye reageert als hij op 1 fase energie ziet binnenkomen en de andere 2 fasen nog niet (1 van je drie omvormers zal de eerste zijn die koppelt). Maar volgens mij zit hier iemand die ook 1 micro omvormer op zn MI input heeft: @PCJR geef eens ff info ;) jij hebt toch ook 1 fase gekoppeld op de MI input met een 12K 3 fase Deye :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Klopt, ik heb een 3phase 12kw lv hybrid. Ik heb 1 deye micro omvormer op de MI port. Dat is dus maar 1 fase ja.

Dat gaat helemaal goed.

Ik vroeg een keer aan Deye of ik dan ook een Honda 2kw 1fase benzine generator op de gen/mi port kon hangen (al dan niet in offgrid situatie). Maar dat kon dus in ieder geval niet in offgrid.

Wel een micro dus. Snap niet dat de 12kw deye daar een verschil in ziet magoed, zal wel aan mij liggen dat ik dat niet snap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
kawarider schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:33:
Ik heb de wifi module in combinatie met solarman op mijn HA
Daarnaast heb ik in de router het verkeer van de wifi module nog geblokkeerd naar buiten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Sol-Ark fabrikant Deye heeft vele Sol-Ark devices middels kill-switch in de firmware gedeactiveerd. Als Deye dat in de Sol-Ark versie heeft zitten, dan zal dit vast ook un de Deye lijn zitten. Mijn advies, houd de Deye offline, stuur de Deye ALLEEN aan met third-party software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:25:
Klopt, ik heb een 3phase 12kw lv hybrid. Ik heb 1 deye micro omvormer op de MI port. Dat is dus maar 1 fase ja.

Dat gaat helemaal goed.

Ik vroeg een keer aan Deye of ik dan ook een Honda 2kw 1fase benzine generator op de gen/mi port kon hangen (al dan niet in offgrid situatie). Maar dat kon dus in ieder geval niet in offgrid.

Wel een micro dus. Snap niet dat de 12kw deye daar een verschil in ziet magoed, zal wel aan mij liggen dat ik dat niet snap :)
@PCJR PCJR, misschien dat je het al geprobeerd hebt, maar stel diezelfde vraag nog eens aan ze nadat jij je vraag van Nederlands naar Chinees vertaald hebt. Mijn continu stoorfactor aan Chinezen is dat ze Chinglish spreken/typen. Veelal een continu translate bot die hun jou bedoeling vertaald. Een 1 phase generator zal inderdaad niets anders zijn dan een 1 phase MI in offgrid mode. Dat daar ongrid een andere sinus voor gevormd wordt en dit de boel frituren zal geloof ik wel, maar offline moet dit kunnen. Tenzij grid ook weer bijspringen kan. Maar dit zal je geforceerd uitgezet hebben. Ik deel je mening dat het gewoon zou moeten kunnen. Een goede generator moet immers een schone sinus golf hebben en dus zou de inverter deze gewoon als zijnde MI moeten accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
kawarider schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:33:
Ja. Waveshare IP module en het ding is offline maar toch te bedienen via netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 05:45:
[...]

@PCJR PCJR, misschien dat je het al geprobeerd hebt, maar stel diezelfde vraag nog eens aan ze nadat jij je vraag van Nederlands naar Chinees vertaald hebt. Mijn continu stoorfactor aan Chinezen is dat ze Chinglish spreken/typen. Veelal een continu translate bot die hun jou bedoeling vertaald. Een 1 phase generator zal inderdaad niets anders zijn dan een 1 phase MI in offgrid mode. Dat daar ongrid een andere sinus voor gevormd wordt en dit de boel frituren zal geloof ik wel, maar offline moet dit kunnen. Tenzij grid ook weer bijspringen kan. Maar dit zal je geforceerd uitgezet hebben. Ik deel je mening dat het gewoon zou moeten kunnen. Een goede generator moet immers een schone sinus golf hebben en dus zou de inverter deze gewoon als zijnde MI moeten accepteren.
100% dat een micro inverter anders is dan een 1 fase generator!!!
Een micro inverter synchroniseert op de spanning die hij ziet. Dus gaan eerst "ongekoppeld" in fase en zal dan koppelen. Een eenfasegenerator is "dom". Zodra je de motor start bouwt hij spanning op. Als je dit aansluit op de MI input is de kans nagenoeg 100% dat je a-synchroon koppelt oftewel: botte kortsluiting.
NIET doen dus :N
(mogelijk dat het wel werkt als je de input op gen input zet :? Dat de Deye het synchoniseren voor zijn rekening neemt :? )

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 30-05-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:31
jadjong schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:25:
[...]

Ja. Waveshare IP module en het ding is offline maar toch te bedienen via netwerk.
Ik ben nog steeds zoekende naar een lokale manier om de Deye uit te lezen en aan te sturen. En dan vooral 1 die ik werkend krijg want de ESP32 route krijg ik niet aan de gang (slechte wifi op locatie en configuratie/skill issue met de ESP32).

Via welke add-on kun je de IP naar RS-485 gebruiken? En zijn er mensen die dat niet met de Waveshare doen maar met iets anders, zoals een USR-DR134 (had ik nog liggen van een ander experiment)

(deze heb ik)
https://nl.aliexpress.com...SG0F&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
ybos schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:09:
[...]

Een micro inverter synchroniseert op de spanning die hij ziet. Dus gaan eerst "ongekoppeld" in fase en zal dan koppelen. Een eenfasegenerator is "dom". Zodra je de motor start bouwt hij spanning op. Als je dit aansluit op de MI input is de kans nagenoeg 100% dat je a-synchroon koppelt oftewel: botte kortsluiting.
(mogelijk dat het wel werkt als je de input op gen input zet :? Dat de Deye het synchoniseren voor zijn rekening neemt :? )
Dat bedoelde ik te zeggen, Deye heeft immers een GEN input. Het is daarbij weer de vraag of MI werkt.
Het kan wel anders, maar dan met veel verlies. Van 230v GEN naar omvormer naar MI naar Deye naar load.

[ Voor 6% gewijzigd door BenSKIP op 30-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
TechApprentice schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Ik ben nog steeds zoekende naar een lokale manier om de Deye uit te lezen en aan te sturen. En dan vooral 1 die ik werkend krijg want de ESP32 route krijg ik niet aan de gang (slechte wifi op locatie en configuratie/skill issue met de ESP32).

Via welke add-on kun je de IP naar RS-485 gebruiken? En zijn er mensen die dat niet met de Waveshare doen maar met iets anders, zoals een USR-DR134 (had ik nog liggen van een ander experiment)

(deze heb ik)
https://nl.aliexpress.com...SG0F&gatewayAdapt=glo2nld
Solar Assistant. Via rs485 naar een raspberry pi en dan via mqtt naar home assistant.

Erg makkelijk, overzichtelijk en een extra dashboardje. Hassle free.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
[...]

Ik heb een 10kw 3 fase diesel generator standby staan aangekoppeld op een eg4 chargeverter. Die neemt de 'vuile stroom' van de generator voor zijn rekening en zet die om in schone AC voor de GEN poort.

Werkt super! Heb de generator in 3 jaar tijd nog nooit aan gehad haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Steemsmij schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Ik heb een 10kw 3 fase diesel generator standby staan aangekoppeld op een eg4 chargeverter. Die neemt de 'vuile stroom' van de generator voor zijn rekening en zet die om in schone AC voor de GEN poort.

Maar dat is een 3 fase generator op een drie fase Deye.
Volgens mij heeft @Domba hier al eens eerder aangegeven dat een eenfase generator niet werkt op een driefase Deye.
(ik heb thuis ook een 2kVA honda staan. Ik overweeg om gewoon een acculader te koper.
Generator -> acculader gewoon op de busbar koppelen. Dan kan ik worst case als ik de avond ervoor de accu ontladen heb en er volgt een spanningsuitval de accu's wat laden tot het licht word en de zonnepanelen het overnemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:21:
[...]

Dat bedoelde ik te zeggen, Deye heeft immers een GEN input. Het is daarbij weer de vraag of MI werkt.
Het kan wel anders, maar dan met veel verlies. Van 230v GEN naar omvormer naar MI naar Deye naar load.
In het geval van offgrid:
MI zal werken als de generator werkt, als de generator niet draait is er geen spanning op de Gen input, en heeft de microinverter geen referentiespanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Steemsmij schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Ik zou de generator wel elke 2 maanden ff een half uurtje laten lopen (het liefst belast) om de boel gangbaar te houden. Hou ook de Diesel in de gaten, anders werkt de boel niet op het moment dat je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
BenSKIP schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 05:45:
[...]

Hier trigger je mij enorm!

Zoals jullie wellicht weten, wellicht tot vervelens toe, heb ik mijn problemen rondom mijn pv input gedeeld. Korte samenvatting:

Mijn 2x Deye 12Kw master slave configuration kan maar maximaal 16kw pv in de batterij opslaan. Het overschot duwt hij naar het net. Ik heb dan een behoorlijke hoeveelheid pv aangesloten op de GEN poort middels micro omvormers, zowel 1fase als 3 fase.

En juist nu denk ik dat we ergens komen! Dankzij jou opmerking, als die terrecht is natuurlijk..

Je hebt het over de GEN poort en wanneer deze mooi in balans is op alle 3 de fasen wellicht anders zou reageren als dat wanneer de fasen allemaal aparte 1 fase omvormers hebben. Dit is bij mij het geval.

Dan schrijf je dat in offgrid modus dit allemaal moet kunnen maar in ongrid modus dit wel eens lastig kan worden. Dit is bij mij nu exact het geval!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pm0CiRSnfMSurWZoIGmBIT2Kso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQd2gmnOETgAFcbJiozqPe1m.jpg?f=fotoalbum_large

En hier heb ik alles offgrid gegooid door de frequentie low aan te passen naar 50,5hz
In onderstaande screenshot lijkt het alsof ik gewoon on grid ben maar ben ik dus wel offgrid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FgT9KziTnCklMQuUSfanp_bKQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHHQG3VLnTuDoLETtnWbKaEk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al eens geprobeerd de MI omvormers te verplaatsen naar de LOAD port maar hetzelfde gedrag blijft.

Om uit te sluiten of het een firmware probleem is, ga ik de komende dagen testen met oude stabiele firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
ybos schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Ik zou de generator wel elke 2 maanden ff een half uurtje laten lopen (het liefst belast) om de boel gangbaar te houden. Hou ook de Diesel in de gaten, anders werkt de boel niet op het moment dat je het nodig hebt.
Doe ik elke drie maanden. En ik heb additief bij de diesel om de levensduur te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 13:37
mahagen schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:58:
[...]

Jawel, modbus kan meerdere verbindingen over 1 kabel aan door apparaten verschillend id te geven. Maar waarom wil je dat, lees je je p1 meter niet uit via HA?

Als alternatief, als die van HomeWizard wifi + rs485 heeft dan zou ik die kiezen. rs485 naar de Deye, wifi (local api) naar HA.
Dit is een twee jaar oude quote en ik lees nu braaf het hele topic door omdat ikzelf nu HA heb met de Deye omvormer en via ESPhome gekoppeld heb. Ik ben met de ontwikkelaar in discussie omdat ik naast ESP32 ook een andere apparaat wil koppelen op de Modbus van Deye. Ik krijg te horen dat je geen twee masters kan aansluiten. Uit jou woorden lees ik dat dit wel mogelijk is, mits verschillend id. Mag ik aannemen dat het wel heel toevallig is als beide hetzelfe id hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:31
Steemsmij schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Solar Assistant. Via rs485 naar een raspberry pi en dan via mqtt naar home assistant.

Erg makkelijk, overzichtelijk en een extra dashboardje. Hassle free.
In het verleden eens kort naar gekeken, maar wilde me voor de "eenvoud" en WAF beperken tot Home Assistant. Dan staat alle bij elkaar en scheelt weer een systeem onderhouden. Zie nu dat je er ook de accu BMS mee uit zou kunnen lezen en dat dit ook werkt voor 2 packs. Ik dacht dat je alleen de Master data (van BP00 in een Seplos systeem) uit kon lezen en niet de individuele data van pack 1 en 2.

Als ik de SA route op zou gaan, dan heb ik een Raspberry Pi nodig en een usb-RS485 bij de omvormer en accu's? Of via RS-485 - ethernet en dan de Pi op een willekeurig geschikte locatie?

Nog andere suggesties naast SA? Ik zie ook mogelijkheden in deze add-on:
https://github.com/kellerza/sunsynk
Zijn er voor/nadelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:36
ybos schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Maar dat is een 3 fase generator op een drie fase Deye.
Volgens mij heeft @Domba hier al eens eerder aangegeven dat een eenfase generator niet werkt op een driefase Deye.
(ik heb thuis ook een 2kVA honda staan. Ik overweeg om gewoon een acculader te koper.
Generator -> acculader gewoon op de busbar koppelen. Dan kan ik worst case als ik de avond ervoor de accu ontladen heb en er volgt een spanningsuitval de accu's wat laden tot het licht word en de zonnepanelen het overnemen)
Een MI is volgend en synced, de Deye is dan de grid vormende master, een generator is in het algemeen niet volgend, maar de grid vormende master en bij instappers moet je rekening houden dat de fase/frequentie kwaliteit niet alijd geweldig is.
Ik ben niet de enigste die dat hier al eens gepost heeft, zie, die werkt met hybride generators en ontworpen heeft.

De 3 fase verwacht een 3 fase generator met het juiste draaiveld.
Wel off-grid kan naast gen poort ook aansluiten op grid ingang voor een 3 fase, zoals bijv Sunsynk aanbeveelt.

Een 1 fase generator kan je nog gebruiken om met een lader je accu's op te laden en eventueel paar ledlampjes van prik, omdat die zo weining verbruiken, te voorzien

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
TechApprentice schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:22:

Nog andere suggesties naast SA? Ik zie ook mogelijkheden in deze add-on:
https://github.com/kellerza/sunsynk
Zijn er voor/nadelen?
Die werkt ook, maar heeft geen enkele intelligentie aan boord. Alleen bedoeld voor uitlezen en settings aanpassen. Wil je iets dynamisch, dan moet je dit zelf in HA programmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
Bedankt voor de reactie hierboven ivm de hoymiles.
Ik heb nog 1 vraag....
Wij gaan binnenkort onze meterkast vervangen, de huidige kast is al ruim 30 jaar oud.
Hierbij gaan we naar een 3 fase kast.
Nu heb ik een aantal elektriciens gesproken, en de meeste zijn nog niet zo thuis in het werken met batterijen die ook off grid kunnen werken.
In het beste geval komen ze met een antwoord in de trend van "als de netspanningweg valt moet ook je omvormer afschakelen..."

Nu heb ik een opzet gemaakt voor hoe ik het wil hebben, ik krijg te horen dat het goed uitziet, maar wil toch graag een extra mening.

De opzet is
Meterkast:
vanaf de meter naar een hoofdschakelaar (3p+n) hier de splitsing naar
- 1x Alamat (3p+N) voor de toekomstige 3 fase elektrafornuis
(Voorlopig zullen 2 groepen in een 2p2n kookgroep gezet worden)
- 1x Alamat (3p+n) voor verbinding naar zolder (Deye)
- 3x Alamat voor Airco's en Warmtepompboiler
- Vanaf retour zolder 3 x Aardlek met elk 4 groepen (12 totaal)
De retour van zolder zal dan op de load komen van de Deye

Zolder
- 1 x Alamat voor 3x Hoymiles (met werkschakelaar)
- 1 x aanvoer van Meterkast naar deye (Alamat + werkschaklaar ? )
- 1 x retour van Deye naar meterkast (Alamat + werkschaklaar ? )

Is dit een goede opzet of mis ik nog belangrijke onderdelen?
Moet op zolder voor de Deye nog alamats en\of werkschakelaars in de aan en afvoer?

Bijgevoegde tekeningen zijn slechts indicatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axPvUUFgbAEyvXv14I3MdlIvrg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffktPMmmlW8V68hfTxISJIEh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84IeQPnK6av5P376ogPfHDfubSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkBzvL0AQ7WT6I7R0NBSDdPm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
tmbreuker schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Dit is een twee jaar oude quote en ik lees nu braaf het hele topic door omdat ikzelf nu HA heb met de Deye omvormer en via ESPhome gekoppeld heb. Ik ben met de ontwikkelaar in discussie omdat ik naast ESP32 ook een andere apparaat wil koppelen op de Modbus van Deye. Ik krijg te horen dat je geen twee masters kan aansluiten. Uit jou woorden lees ik dat dit wel mogelijk is, mits verschillend id. Mag ik aannemen dat het wel heel toevallig is als beide hetzelfe id hebben?
Je kan tot 255 devices koppelen maar er is altijd maar 1 master. Alle clients kunnen met de master praten in ons geval de Deye.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Amster schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:00:
Bedankt voor de reactie hierboven ivm de hoymiles.
Ik heb nog 1 vraag....
Wij gaan binnenkort onze meterkast vervangen, de huidige kast is al ruim 30 jaar oud.
Hierbij gaan we naar een 3 fase kast.
Nu heb ik een aantal elektriciens gesproken, en de meeste zijn nog niet zo thuis in het werken met batterijen die ook off grid kunnen werken.
In het beste geval komen ze met een antwoord in de trend van "als de netspanningweg valt moet ook je omvormer afschakelen..."

Nu heb ik een opzet gemaakt voor hoe ik het wil hebben, ik krijg te horen dat het goed uitziet, maar wil toch graag een extra mening.

De opzet is
Meterkast:
vanaf de meter naar een hoofdschakelaar (3p+n) hier de splitsing naar
- 1x Alamat (3p+N) voor de toekomstige 3 fase elektrafornuis
(Voorlopig zullen 2 groepen in een 2p2n kookgroep gezet worden)
- 1x Alamat (3p+n) voor verbinding naar zolder (Deye)
- 3x Alamat voor Airco's en Warmtepompboiler
- Vanaf retour zolder 3 x Aardlek met elk 4 groepen (12 totaal)
De retour van zolder zal dan op de load komen van de Deye

Zolder
- 1 x Alamat voor 3x Hoymiles (met werkschakelaar)
- 1 x aanvoer van Meterkast naar deye (Alamat + werkschaklaar ? )
- 1 x retour van Deye naar meterkast (Alamat + werkschaklaar ? )

Is dit een goede opzet of mis ik nog belangrijke onderdelen?
Moet op zolder voor de Deye nog alamats en\of werkschakelaars in de aan en afvoer?

Bijgevoegde tekeningen zijn slechts indicatief.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie opzet :Y

Mogelijk te overwegen:
Neem een driewegschakeling op om de Deye te omzeilen wanneer er issues met de Deye zijn;
Airco's ook achter de Deye? In de zomer heb je waarschijnlijk energie zat? (en bij eventuele spanningsuitval ook een mogelijkheid bij voldoende zon om je woning wat te verwarmen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
@ybos De airco's, Warmtepompboiler en de kookgroep zitten niet achter de Deye, alleen de 12 "normale" groepen.
Een 3-weg schakelling zal ik menemen in de plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Amster schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:20:
@ybos De airco's, Warmtepompboiler en de kookgroep zitten niet achter de Deye, alleen de 12 "normale" groepen.
Een 3-weg schakelling zal ik menemen in de plannen.
Dat had ik gezien, bedoelde het meer als overweging om de airco's wel achter de Deye te plaatsen ivm mogelijkheid tot verwarmen bij een blackout oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
We denken nu aan een 15KW batterij, we hebben nu winterdagen meegemaakt dat we 25KW verbruikten.
Maar je hebt gelijk, als het buiten koud is dan is verwarming wel gewenst.
Onze gedachte was meer de echte groot verbruikers niet achter de batterij.
Wel komen er nog 2 700W Infrarood panelen voor als het echt koud wordt in de woonkamer. Deze komen wel achter de Deye

(Misschien in de toekomst een 2de 15KW erbij dit na 2026, om meer goedkoop in te kopen en dan op duren uren te gebruiken. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbreuker
mahagen schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Je kan tot 255 devices koppelen maar er is altijd maar 1 master. Alle clients kunnen met de master praten in ons geval de Deye.
Helder, bedankt. Dan moet ik van mijn Deye dus een master maken en van mijn ESP32 een slave. Even uitvogelen hoe ik dat voor elkaar krijg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Amster schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:22:
We denken nu aan een 15KW batterij, we hebben nu winterdagen meegemaakt dat we 25KW verbruikten.
Maar je hebt gelijk, als het buiten koud is dan is verwarming wel gewenst.
Onze gedachte was meer de echte groot verbruikers niet achter de batterij.
Wel komen er nog 2 700W Infrarood panelen voor als het echt koud wordt in de woonkamer. Deze komen wel achter de Deye

(Misschien in de toekomst een 2de 15KW erbij dit na 2026, om meer goedkoop in te kopen en dan op duren uren te gebruiken. )
infraroodpanelen cop 1
Airco: cop 3 of hoger, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dan lijkt het me een stuk logischer om de airco achter de Deye te zetten :?

En beter direct dan de 2e accu erbij. Door nu nog te salderen kan je met handelen nog net een stukje van de aanschaf makkelijker terugverdienen. Mede ook afhankelijk hoeveel zonnestroom je beschikbaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
tmbreuker schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Helder, bedankt. Dan moet ik van mijn Deye dus een master maken en van mijn ESP32 een slave. Even uitvogelen hoe ik dat voor elkaar krijg
Deye is volgens mij de master, esp is de slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbreuker
mahagen schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Deye is volgens mij de master, esp is de slave.
Bij mij is het nu net andersom. Ik wil naast HA ook nog een commercieel EMS van Bliq aansluiten. Dit betekent dat ik moet kiezen:
1. Deye als master omzetten. Dan kan ik niet meer deze fork gebruiken https://github.com/luckylinux/esphome-for-deye, maar wel dus meerdere slaves aansluiten.

2. Deye als slave houden, dit heb ik nu werkend. Maar dan ga naar een multiple master setup. Met MQTT op HA. Zeg maar zo:
MQTT/HA <--> ESP32-S3 <--> (Master) RS485 Transceiver <--> Deye Inverter (Slave)
MQTT/HA <--> ESP32-S3 <--> (Slave) RS485 Transceiver <--> Bliq EMS (Master)

Wat ik op dit forum dan weer heb geleerd is dat dit ik ook de BMS poort kan gebruiken voor Modbus RS485, terwijl ik nu op de Modbus ernaast zit. Weet nog niet of dit mij voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:50
Aansturen van Deye sun-12k-sg04lp3-eu via modbus

Sinds kort heb ik mijn Deye met batterijen in gebruik. Aansturing doe ik nu via de Solarman-app. Mijn omvormer staat op grote afstand van mijn meterkast en ik heb geen aders over om de CT-clamps te verbinden van meterkast naar omvormer. Wel heb ik een modbus verbinding met de omvormer, waarmee ik diverse waarden kan lezen en schrijven. Weet iemand of het mogelijk is en zo ja hoe ik de P1 meterwaarden via modbus naar de omvormer kan schrijven, zodat ik daarmee de modus "Zero Export To CT" kan gebruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
Heb je geen ethernet naar de locatie waar je omvormer staat? Dan kun je een waveshare rs485 to ethernet gebruiken en via LAN de waardes daar krijgen.

Er bestaan zelfs modules die rs485 naar wifi zetten. Maar de werking en snelheid daarvan heb ik zelf nooit getest.

Die kun je dan via een eastron sdm630 modbus meter uitlezen naar je omvormers.

[ Voor 41% gewijzigd door Steemsmij op 01-06-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf69
Ik heb nu inderdaad een ethernet-verbinding met daaraan een Raspberry Pi bij de omvormer. In mijn meterkast heb ik ook een Raspberry Pi aan de P1-poort. Met een python script wordt de elektriciteitsmeter uitgelezen en via de ethernet-verbinding doorgestuurd naar de Raspberry Pi bij mijn omvormer. Deze Raspberry Pi is via modbus verbonden met de Deye en ik kan de benodigde registers lezen en schrijven om de Deye te kunnen sturen. Dat zou wellicht beter gaan als ik ook het actuele verbruik kan injecteren in de Deye, alleen dat lukt mij (nog) niet. Vraag is dus of en zo ja hoe dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Ik meen dus dat Support mij vertelde dat een 1fase generator ook niet gaat werken op een genport van de 3fase deye...

Edit: Domba gaf het al aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf69
Inmiddels een mogelijke oplossing gevonden:
https://github.com/aloish.../sdm630-emulator-pymodbus

Ik ga komende week proberen dit python-script aan te passen aan mijn situatie. Het script maakt gebruik van de module server_async. Die heb ik nog niet kunnen vinden, dus daar loop ik nu op vast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
knarf69 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:54:

Ik ga komende week proberen dit python-script aan te passen aan mijn situatie. Het script maakt gebruik van de module server_async. Die heb ik nog niet kunnen vinden, dus daar loop ik nu op vast....
Wat is het verschil tussen deze oplossing en de oplossing via een ethernet kabel? Is dit sneller? Ik vraag dit zodat ik wat leer. 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
knarf69 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:54:

Die Pi's gaan of een keer in herstart of de voeding gaat kapot, wat gebeurt er dan als de waarde net hoog was?

Persoonlijk zou ik voor een standaardoplossing kiezen zoals een Eastron sdm630 en deze dan over IP zetten met Waveshares als je geen aparte kabel hebt of de kabel splitsen (houd je 100Mb over en 4 losse aders voor je modus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf69
mahagen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:13:
[...]

Die Pi's gaan of een keer in herstart of de voeding gaat kapot, wat gebeurt er dan als de waarde net hoog was?

Persoonlijk zou ik voor een standaardoplossing kiezen zoals een Eastron sdm630 en deze dan over IP zetten met Waveshares als je geen aparte kabel hebt of de kabel splitsen (houd je 100Mb over en 4 losse aders voor je modus).
Kabel splitsen en daarmee teruggaan naar 100Mb snelheid is geen optie, er zit nog andere apparatuur aan die wel 1Gb aansluiting nodig heeft.
Een Waveshare RS485-naar-Ethernet is in feite hetzelfde als een Pi, maar dan beperkter. Een Waveshare draait net als een Pi op een Arm-processor en kan dus ook defect raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf69
Steemsmij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:34:
[...]

Wat is het verschil tussen deze oplossing en de oplossing via een ethernet kabel? Is dit sneller? Ik vraag dit zodat ik wat leer. 👍
Een ethernet-kabel is hardware waarover data verstuurd kan worden tussen 2 of meer apparaten. Daarnaast is software nodig om die data te kunnen versturen. In deze oplossing zijn er verschillende apparaten:
1) de P1 meter;
2) de Raspberry Pi in de meterkast;
3) de Raspberry Pi bij de omvormer;
4) de omvormer.

De P1-meter is met een P1-kabel verbonden met de Pi in de meterkast; een python-script leest de P1-meter uit, zodat die gegevens beschikbaar zijn op die Pi;
De Raspberry Pi in de meterkast stuurt met TCP-protocol over de ethernet-kabel deze gegevens naar de Raspberry Pi bij de omvormer.
De Raspberry Pi bij de omvormer is met een seriële kabel verbonden met de Deye en deze praten met het Modbus-protocol met elkaar.

Het gaat mij dus om het laatste stukje verbinding: ik heb de gegevens al op de Raspberry Pi bij de omvormer en ik heb ook al een Modbus verbinding tussen deze Pi en de Deye die werkt. Ik kan immers als gegevens van de Deye lezen en schrijven. Echter, de registers 616 t/m 619 (P grid CT L1 t/m L3 en totaal) zijn alleen lezen registers, ik kan daar dus niet de verbruikscijfers uit de P1-meter naar toe schrijven.
Ik vermoed dat dit stukje software de Raspberry Pi tot een modbus-slave maakt die door de Deye wordt uitgelezen, zodat op die manier de gegevens van de P1-meter alsnog in de Deye terechtkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Een ethernet-kabel is hardware waarover data verstuurd kan worden tussen 2 of meer apparaten. Daarnaast is software nodig om die data te kunnen versturen. In deze oplossing zijn er verschillende apparaten:
1) de P1 meter;
2) de Raspberry Pi in de meterkast;
3) de Raspberry Pi bij de omvormer;
4) de omvormer.

De P1-meter is met een P1-kabel verbonden met de Pi in de meterkast; een python-script leest de P1-meter uit, zodat die gegevens beschikbaar zijn op die Pi;
De Raspberry Pi in de meterkast stuurt met TCP-protocol over de ethernet-kabel deze gegevens naar de Raspberry Pi bij de omvormer.
De Raspberry Pi bij de omvormer is met een seriële kabel verbonden met de Deye en deze praten met het Modbus-protocol met elkaar.

Het gaat mij dus om het laatste stukje verbinding: ik heb de gegevens al op de Raspberry Pi bij de omvormer en ik heb ook al een Modbus verbinding tussen deze Pi en de Deye die werkt. Ik kan immers als gegevens van de Deye lezen en schrijven. Echter, de registers 616 t/m 619 (P grid CT L1 t/m L3 en totaal) zijn alleen lezen registers, ik kan daar dus niet de verbruikscijfers uit de P1-meter naar toe schrijven.
Ik vermoed dat dit stukje software de Raspberry Pi tot een modbus-slave maakt die door de Deye wordt uitgelezen, zodat op die manier de gegevens van de P1-meter alsnog in de Deye terechtkomen.
Mooi dat je zoveel vertrouwen hebt in je Pi's ..

Houdt er ook rekening mee dat een P1 trager is, DSMR versie 5 rapporteert 1x per seconde, een SDM630 10x per seconde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
De Deye volgt de sinuscurve van het grid, de MI volgen de de sinuscurve van het grid. Valt grid weg, dan blijft de Deye de sinuscurve in stand houden, tot grid weer bijspringt, de MI blijven dan ook aan, omdat zij de sinuscurve van de Deye blijven volgen. De Deye connect GRID pas weer als de sinuscurve gelijk lopen.
(Online modus)

Offline wordt er ook een sinus gevormd, of deze nou door de Deye of door het aggregaat gevormd worden durf ik niet te zeggen, maar ze zullen eveneens gesynct moeten worden. Ik denk dat als die sinus weer staat de Micro-Inverters ook weer 'online' zullen komen, zij zien immers weer een sinuscurve.

Zo is het mij verteld, of dit zo ook daadwerkelijk werken zal, durf ik niet te garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
Hey hey,

Ik heb twee deye 12kw omvormers die in Master slave configuration draaien. Ze zij beiden alleen aangesloten op de GRID poort. Niks op de LOAD. Wel nog wat micro omvormers en on grid ac coupled omvormers aan de GEN poort.

Ik zie nu bij het verkopen (valt me eigenlijk nu pas op🫠) dat ik bij verkopen het volgende gedrag zie:

Master verkoopt stroom naar LOAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4ry7Fu58DdFG-nA0Wa4WoD3Cls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO5PlhRgft9KjVTH4LW0vS7U.jpg?f=fotoalbum_large

En de Slave verkoopt stroom wel netjes naar GRID.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaaFccKLrjHc_RZfnHUv2edexow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA7J8rOm5KMLd2WiqIEL2k0C.jpg?f=fotoalbum_large

P1 meter geeft alles correct aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLxStEBpOESbhhmafYHjV5VngB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTMwon1rigpB9tbRQ9aOxlb4.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou dit kunnen? Hebben jullie tips?
Dit lijkt mij een software bug.

[ Voor 15% gewijzigd door Steemsmij op 02-06-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:49
Ik wil het lawaai van de ventilatie van mijn omvormer beperken. Nu zag ik al wat 3d ontwerpen voor extra ventilatoren, maar heb helaas geen 3d printer. Ik zie ook wat links naar iets van Etsy in dit topic staan, maar helaas werken de links niet meer.
Iemand die me op weg kan helpen, naar een kant een klare set of in elk geval naar een houder voor de ventilatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
Ik heb mijn 3d printer in onderhoud, is over een weekje klaar denk ik. Doe wat upgrades.
Heb voor PCJR ook een printje gemaakt en gebracht omdat ik in de buurt woonde. Maar kan hem misschien wel verzenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knarf69
mahagen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Mooi dat je zoveel vertrouwen hebt in je Pi's ..

Houdt er ook rekening mee dat een P1 trager is, DSMR versie 5 rapporteert 1x per seconde, een SDM630 10x per seconde.
Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Steemsmij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:18:
Hey hey,

Ik heb twee deye 12kw omvormers die in Master slave configuration draaien. Ze zij beiden alleen aangesloten op de GRID poort. Niks op de LOAD. Wel nog wat micro omvormers en on grid ac coupled omvormers aan de GEN poort.

Ik zie nu bij het verkopen (valt me eigenlijk nu pas op🫠) dat ik bij verkopen het volgende gedrag zie:

Master verkoopt stroom naar LOAD
[Afbeelding]

En de Slave verkoopt stroom wel netjes naar GRID.
[Afbeelding]

P1 meter geeft alles correct aan.

[Afbeelding]

Hoe zou dit kunnen? Hebben jullie tips?
Dit lijkt mij een software bug.
Om uit te sluiten of dit een software bug is, heb ik oudere stabiele firmware gedownload. MCU1 en MCU2 geflashed op de inverters maar op een of andere manier krijg ik dit niet klaar.

Is het zo dat je alleen maar kan upgraden naar nieuwere firmware? Ik heb bijvoorbeeld MCU1 geinstalleerd, een tijdje gewacht en daarna MCU2 geinstalleerd. Tijdens MCU1 en MCU2 installeren zie je rode getallen optellen en na MCU2 zie je groene getallen optellen.

Daarna heb ik de omvormers maar eens opnieuw opgestart maar blijft de oude, meest recente firmware zichtbaar bij device info.

Doe ik iets fout qua installeren of uploaden?
Ik werk via de logger-pagina en dan Upgrade en dan Upgrade inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.
Benieuwd naar dit resultaat. Ondanks dat ik de eastron al heb zitten en 2 waveshare omvormers zou dit wel een kostenbesparing kunnen zijn van ongeveer €200 (eastron, 2x waveshare rs485 + installatiewerk) voor een installatie bij mijn ouders. In dat geval kan HA die daar de P1 leest (of de envoy) de registers schrijven via een ESPHome modbus module. Dat brengt de kosten terug naar een euro of €15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Update:
Nice, goed gedaan. Ben benieuwd naar hoe strak hij de nul houdt via deze route. Vermoed dat je nu ook controle hebt over de waardes en zelf de baseline en of versterking kan instellen?

Heb je het ergens op git staan trouwens? misschien handig voor anderen die deze route ook willen gebruiken..

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste