WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 | 15kW omvormer installatie
[ Voor 11% gewijzigd door Cklaver op 22-09-2025 11:23 ]
Eastron inmiddels ook aan de praat, dacht eerst dat ik oranje/wit+oranje maar blijkbaar blauw/wit=A en oranje/wit=B, zag daarna direct het telefoontje op de Eastron SDM230. (handige pdf)Aziona schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:10:
[s]Nu de Eastron aan de praat krijgen.
Ik zocht een kabelingang voor de kabels voor de CT en de Eastron maar begrijp niet helemaal of daar een dedicated ingang voor is voorzien.
Onderop zit een kabelaansluiting gemarkeerd met COM1 met een blokje erin met 6 gaatjes. Weet iemand waar dat voor dient?
[ Voor 14% gewijzigd door Aziona op 23-09-2025 19:15 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
De Eastron moet op de bus met label "meter-485" (gewoon een UTP bus), het blokje met de 6 gaatjes vindt je gewoon in de handleiding van je Deye.Aziona schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:05:
[...]
Eastron inmiddels ook aan de praat, dacht eerst dat ik oranje/wit+oranje maar blijkbaar blauw/wit=A en oranje/wit=B, zag daarna direct het telefoontje op de Eastron SDM230. (handige pdf)
Ik zocht een kabelingang voor de kabels voor de CT en de Eastron maar begrijp niet helemaal of daar een dedicated ingang voor is voorzien.
Onderop zit een kabelaansluiting gemarkeerd met COM1 met een blokje erin met 6 gaatjes. Weet iemand waar dat voor dient?
Vaak is het lezen van een handleiding nuttig ipv alles maar op een forum knallen.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Mee eens maar mijn vraag gaat niet over de Eastron, die heb ik inmiddels al werkend en heb de antwoorden op mijn vragen al gepost inclusief een link naar online uitleg. Tevens mijn ervaring met het verlengen van de CT-kabel met 25 meter waar sommige een vraag over hebben. Ik vind je reactie daarom niet terecht.rvdgaag schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:21:[...]De Eastron moet op de bus met label "meter-485" (gewoon een UTP bus), het blokje met de 6 gaatjes vindt je gewoon in de handleiding van je Deye.Vaak is het lezen van een handleiding nuttig ipv alles maar op een forum knallen.
Overigens gaf je aan dat een Eastron SDM230 bedoeld voor een Growatt inverter niet zou werken met een Deye maar dat klopt niet. Blijkbaar zijn er meerdere gebruikers die op het verkeerde been zijn gezet, zie hiier voor verdere toelichting.
Mijn vraag gaat over een wartel onderop de Deye met de markering COM1. Dat is niet gewoon een kabeldoorvoer maar een blokje met zes dunne gaatjes.
:strip_exif()/f/image/r6vepTt4DUlxlUPHE62u4LhJ.png?f=user_large)
Mijn vraag is waar deze voor bedoeld is. Ik vind de handleiding slecht te lezen, in het schema lijken ze aan te geven dat het een temperatuursensor is maar volgens mij lees ik het dan verkeerd. Het lijkt mij wel een draaddoorvoer maar begrijp de bedoeling van dat blokje niet.
:strip_exif()/f/image/hvDvQ3muCBfkaWvU9XYkNHit.png?f=user_large)
Ik heb persoonlijk veel baat bij anderen die hun vragen posten en vervolgens ook de oplossing. Ik probeer hetzelfde te doen zodat anderen daarvan kunnen profiteren.Edit: Het lijkt erop dat dit bedoeld is voor temperatuursensor die is meegeleverd. Dat draadje past met enige moeite door een van de gaatjes.
[ Voor 22% gewijzigd door Aziona op 25-09-2025 14:48 ]
ik heb al contact genomen met ondermeer https://www.e2c-energy.com/ maar ik krijg daar geen gehoor, niet op mail, niet via telefoon. Nogthans zou het type die ik zoek daar op stock zijn, echter gezien ze niet reageren op mail, noch telefoon geeft me dit niet veel vertrouwen om daar te kopen.
Anderszijds welke CT meter zit bij dit type omvormer? En indien het geen goede is welke koop ik best voor een volledige integratie met Home assistant? is een HW P1 een mogelijkheid om uit te lezen met de deye? Of eventueel een shelly emuleren vanuit HA met mijn HW P1?
Graag jullie ervaringen!
Mijn ervaring is dat ze snel reageren via Whatssap, toen ik daar was om hem op te halen en daar nog een vraag over had (die niet door de persoon ter plaatse kon worden beantwoord) werd de telefoon ook snel bentwoord. Magazijn en kantoor vond ik er keurig en goed georganiseerd uit zien. Volgens mij kunnen ze beter hun prijzen verhogen want dit lijkt alleen maar argwaan op te wekken.mathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:26:ik heb al contact genomen met ondermeer https://www.e2c-energy.com/ maar ik krijg daar geen gehoor, niet op mail, niet via telefoon. Nogthans zou het type die ik zoek daar op stock zijn, echter gezien ze niet reageren op mail, noch telefoon geeft me dit niet veel vertrouwen om daar te kopen.
Graag jullie ervaringen!

Ze boden ook aan om de omvormer gratis te bezorgen omdat ze de volgende dag in de buurt zouden zijn.
Ik heb er geen verstand van maar het leek mij niet meer dan een magneet die een signaal genereert wat de Deye kan interpreteren.mathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:26:Anderszijds welke CT meter zit bij dit type omvormer?
ok, na de handleiding gelezen te hebben zie ik dat er gewoon CT klemmen bij zitten, maw het is dus niet mogelijk om een P1 meter uit te lezen en te gebruiken voor de zero export functie?Aziona schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:39:
[...]
Ik heb er geen verstand van maar het leek mij niet meer dan een magneet die een signaal genereert wat de Deye kan interpreteren.
Anderzijds zie ik in de handleiding dat er een RS485 poort is (voor een externe meter blijkbaar) en een modbus poort, maar als ik de handleiding van de HA integratie bekijk zie ik dat ik deze RS485 poort moet gebruiken voor de modbus koppeling, terwijl er een modbus poort is?
maw als ik wil koppelen met Home assistant en een externe CT meter wil hebben kan dat niet?
Als je de handleiding goed bekijkt gaat de RS485 modbus meter op de 3e RJ45 met onderschrift eronder rs485-metermathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:47:
[...]
maw als ik wil koppelen met Home assistant en een externe CT meter wil hebben kan dat niet?
En dat de modbus voor externe aansturing op 5e RS485 contact zit samen met deze voor CANbus op andere pins , maar de modbus voor aansturing vanuit HA is daarnaast ook nog aanwezig op de RS232 connector,
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nee. P1 wordt voornamelijk ondersteund door h-t-k apparatuur, modbus is veel breder ondersteund.mathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:47:
[...]
ok, na de handleiding gelezen te hebben zie ik dat er gewoon CT klemmen bij zitten, maw het is dus niet mogelijk om een P1 meter uit te lezen en te gebruiken voor de zero export functie?
Mooie oplossing voor als een touwtje trekken moeilijk is

wij hebben ons een deye inverter 10kw aangekocht,maar nu blijkt dat het een probleem is om die aan te sluiten op 3x 230v zonder neuter.Zijn er eventueel mensen die dat zelfde probleem hebben gekregen en hoe dat eventueel kan opgelost worden
Na een FW update was de Deye van slag. Hij was cintinu aan het piepen.
Ik was zelfs buitengesloten. Na een hoop ge-emmer en intensief heen en weer met Deye kan ik de Deye weer in, maar alle instellingen zijn verloren gegaan.
Alleen de factory reset was mogelijk.
:-s
Vraag mij niet hoe het kwam, Deye doet er geen enkele uitspraak over.
Ik verwacht echter dat de Solarman Dongle update de boel bevriren had.
Enniehoe..... ik kan er weer in. Maar....
.... dan zal je natuurlijk net zien dat de aantekeningen m.b.t. de instellingen ook niet meer in de handleiding zitten.
Van wie mag ik de instellingen van zijn Deye kopiëren? En wie van jullie gebruikt Solarman Business en DeyeCloud (en de ESS functie?)
Wow wat een timing. Perfect gevonden , precies waar ik naar op zoek wasybos schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:37:
https://shop.deyecloud.com/product/deye-wireless-ct/
Mooie oplossing voor als een touwtje trekken moeilijk is
Excl "meter-antenne" sun-smart-tx01 https://www.alibaba.com/x/1l9qe1Y?ck=pdp
Er zijn ook wall plugs mee aan te sturen.
YouTube: Deye Wireless Energy Management Solutions
https://www.alibaba.com/x/1l9qe2l?ck=pdp
Onbekend is of ze met elke Deye compatible zijn.
[ Voor 112% gewijzigd door BenSKIP op 25-09-2025 10:43 ]
Je mag ze van mij gerust hebben, hoe wil je dat doenBenSKIP schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:26:
Beste mensen,
Na een FW update was de Deye van slag. Hij was cintinu aan het piepen.
Ik was zelfs buitengesloten. Na een hoop ge-emmer en intensief heen en weer met Deye kan ik de Deye weer in, maar alle instellingen zijn verloren gegaan.
Alleen de factory reset was mogelijk.
Vraag mij niet hoe het kwam, Deye doet er geen enkele uitspraak over.
Ik verwacht echter dat de Solarman Dongle update de boel bevriren had.
Enniehoe..... ik kan er weer in. Maar....
.... dan zal je natuurlijk net zien dat de aantekeningen m.b.t. de instellingen ook niet meer in de handleiding zitten.
Van wie mag ik de instellingen van zijn Deye kopiëren? En wie van jullie gebruikt Solarman Business en DeyeCloud (en de ESS functie?)
Modbus is een bus systeem wat zo rond de 250 deelnemer op dezelfde bus kan hebben . Om het makkelijk te maken heb ik de accu's aan de CAN aangesloten, de modbus RS-485 poort aan een ESP32 die met een distributie de data deelt met HA en volledige controle over de omvormer geeft, de Meter-485 poort gaat naar een Waveshare POE module die in het netwerk hangt als slave en in de Groepenkast hangt nog een Waveshare POE module als server waar alle modbus meters aangesloten op zitten (heb er 6 ). Nu kan de Deye de main modbus meter van de grid uitlezen via de Waveshares (moet op adres 1 zitten die modbus meter) en HA en mijn domotica systeem kunnen alle modbus meter waarden opvragen bij de Waveshare Server, dat werkt zeer stabiel.mathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:47:
[...]
ok, na de handleiding gelezen te hebben zie ik dat er gewoon CT klemmen bij zitten, maw het is dus niet mogelijk om een P1 meter uit te lezen en te gebruiken voor de zero export functie?
Anderzijds zie ik in de handleiding dat er een RS485 poort is (voor een externe meter blijkbaar) en een modbus poort, maar als ik de handleiding van de HA integratie bekijk zie ik dat ik deze RS485 poort moet gebruiken voor de modbus koppeling, terwijl er een modbus poort is?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik heb zelf hier de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 hangen en via een scherpe prijs (1550 euro) via https://www.unizsolar.com/ besteld. Die 1550 euro was exclusief verzendkosten en ik kon de omvormer ophalen onder Dusseldorf. Dat was voor mij 3 uur rijden (enkele reis) dus uiteindelijk toch maar besloten om te laten versturen voor 75 euro (UPS).mathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:26:
ik ben ook van plan om een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 aan te schaffen, echter vind je niet zo veel leveranciers voor dit specifieke type. waar hebben jullie jullie eigen omvormers gekocht?
ik heb al contact genomen met ondermeer https://www.e2c-energy.com/ maar ik krijg daar geen gehoor, niet op mail, niet via telefoon. Nogthans zou het type die ik zoek daar op stock zijn, echter gezien ze niet reageren op mail, noch telefoon geeft me dit niet veel vertrouwen om daar te kopen.
Anderszijds welke CT meter zit bij dit type omvormer? En indien het geen goede is welke koop ik best voor een volledige integratie met Home assistant? is een HW P1 een mogelijkheid om uit te lezen met de deye? Of eventueel een shelly emuleren vanuit HA met mijn HW P1?
Graag jullie ervaringen!
Via de site duurde het bij mij best even voordat ik een reactie kreeg maar mijn contact liep via Whatsapp erg vlotjes en de vragen werden snel en goed beantwoord. Mijn contact bij Unizsolar was/is Julia Wang: +1(917) 257-2995. Je kunt haar rechtstreeks via WhatsApp een bericht sturen met de vraag voor een offerte.
ok dus als ik het goed begrijp:rvdgaag schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:21:
[...]
Modbus is een bus systeem wat zo rond de 250 deelnemer op dezelfde bus kan hebben . Om het makkelijk te maken heb ik de accu's aan de CAN aangesloten, de modbus RS-485 poort aan een ESP32 die met een distributie de data deelt met HA en volledige controle over de omvormer geeft, de Meter-485 poort gaat naar een Waveshare POE module die in het netwerk hangt als slave en in de Groepenkast hangt nog een Waveshare POE module als server waar alle modbus meters aangesloten op zitten (heb er 6 ). Nu kan de Deye de main modbus meter van de grid uitlezen via de Waveshares (moet op adres 1 zitten die modbus meter) en HA en mijn domotica systeem kunnen alle modbus meter waarden opvragen bij de Waveshare Server, dat werkt zeer stabiel.
batterij aan de BMS interface met gewone UTP?
Meter kan in de meter meter rs-485 poort?
kan de modbus (waveshare converter) dan in de modbus poort? heeft iemand hier een pinout van, waar de + en - moeten in de UTP?
weet iemand of je de CT klemmen gewoon kan verlengen, en zo ja, hoe lang?
bedankt, inmiddels besteld bij E2C, ze antwoorden idd een stuk sneller op WALasoul schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:45:
[...]
Ik heb zelf hier de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 hangen en via een scherpe prijs (1550 euro) via https://www.unizsolar.com/ besteld. Die 1550 euro was exclusief verzendkosten en ik kon de omvormer ophalen onder Dusseldorf. Dat was voor mij 3 uur rijden (enkele reis) dus uiteindelijk toch maar besloten om te laten versturen voor 75 euro (UPS).
Via de site duurde het bij mij best even voordat ik een reactie kreeg maar mijn contact liep via Whatsapp erg vlotjes en de vragen werden snel en goed beantwoord. Mijn contact bij Unizsolar was/is Julia Wang: +1(917) 257-2995. Je kunt haar rechtstreeks via WhatsApp een bericht sturen met de vraag voor een offerte.
ik wil dus constant "zelf voorziend" zijn en batterij enkel laden/bijladen op goedkope momenten aan max 2500w (Belgie, capaciteitstarief) en als ik weet dat de PV niet genoeg zal geven.
Als ik het dan goed begrijp moet ik de deye altijd in de "self use" mode laten staan en op goedkope uren en als de batterij soc voor mij te weinig is de "ac charge" aanleggen en een grid limiet van 2500w instellen?
ik zou deze zaken met HA sturen. klopt dit zo wat?
De BMS poort wordt gedeeld voor 485 en CAN. Als je een splitter op die poort gebruikt dan kun je de batterij via CAN aansluiten (andere UTP draden dan voor 485) en kun je de 485 gebruiken voor het aansluiten van Home Assistant, zie hieronder.mathiasc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:03:
[...]
ok dus als ik het goed begrijp:
batterij aan de BMS interface met gewone UTP?
Meter kan in de meter meter rs-485 poort?
kan de modbus (waveshare converter) dan in de modbus poort? heeft iemand hier een pinout van, waar de + en - moeten in de UTP?
weet iemand of je de CT klemmen gewoon kan verlengen, en zo ja, hoe lang?
Je moet de volgende kleuren van de UTP kabel gebruiken voor de Waveshare converter:
groen | GND |
oranje | B- |
oranje-wit | A+ |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HU5450GubLVd67O6hHBNs5lz.jpg?f=user_large)
En dan voor Home Assistant de Sunsynk/Deye add-on gebruiken. Dan kun je de Deye ook aansturen vanuit Home Assistant.
https://github.com/kellerza/sunsynk
In de addon vul je dan het ip-nummer van de Waveshare POE module in en geef je aan welke sensoren je allemaal beschikbaar wil hebben.
Voor het gebruik van de CT-klemmen lees ik verschillende ervaringen. Ik heb besloten om de meting te doen via de Eastron SDM630 v2 meter. Deze is ook modbus en kan dus ook op Home Assistant worden aangesloten.
[ Voor 31% gewijzigd door Lasoul op 25-09-2025 10:38 ]
https://www.allekabels.be...016/netwerk-splitter.html
of moet het een active splitter zijn?
Kan gewoon een passieve splitter zijn omdat er andere draden worden gebruikt. Het is echt gewoon een splitter.mathiasc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:24:
kan je de CAN splitsen met volgende splitter?
deze deze post van @Lasoulrvdgaag schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:47:
Waarom zou je de CAN poort willen splitsen ?
De BMS poort wordt gedeeld voor 485 en CAN. Als je een splitter op die poort gebruikt dan kun je de batterij via CAN aansluiten (andere UTP draden dan voor 485) en kun je de 485 gebruiken voor het aansluiten van Home Assistant, zie hieronder.
Op het discord kanaal van GBB zit een belg die dit doet dmv van inlezen tarieven en peak shaving.mathiasc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:09:
ik heb ook nog even zitten opzoeken hoe ik voor mij de ideale werking kan krijgen voor de deye in mijn situatie.
ik wil dus constant "zelf voorziend" zijn en batterij enkel laden/bijladen op goedkope momenten aan max 2500w (Belgie, capaciteitstarief) en als ik weet dat de PV niet genoeg zal geven.
Als ik het dan goed begrijp moet ik de deye altijd in de "self use" mode laten staan en op goedkope uren en als de batterij soc voor mij te weinig is de "ac charge" aanleggen en een grid limiet van 2500w instellen?
ik zou deze zaken met HA sturen. klopt dit zo wat?
Je zou even contact met hem moeten opnemen, hij kan je exact vertellen wat je moet doen.
kan je me eventueel zijn gegevens bezorgen of me vertellen hoe ik kan joinen op dat GBB kanaal?ybos schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:40:
[...]
Op het discord kanaal van GBB zit een belg die dit doet dmv van inlezen tarieven en peak shaving.
Je zou even contact met hem moeten opnemen, hij kan je exact vertellen wat je moet doen.
https://discord.gg/XEhNSqQ6Jjmathiasc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:46:
[...]
kan je me eventueel zijn gegevens bezorgen of me vertellen hoe ik kan joinen op dat GBB kanaal?
Dit is het kanaal, ik stuur je ff pb met zijn nickname daar.
Wat is nu de meest eenvoudige manier om met een deye setup te handelen op een dynamisch contract ?
moet ik dan ook een kor regeling hebben of kan het ook zonder ?
En welke manier van connectie met gbb is nu het eenvoudigst en meest betrouwbaar?
groet Vlaario
[ Voor 41% gewijzigd door vlaario op 26-09-2025 10:44 ]
Met GBB, lijkt op het eerste gezicht complex. Je moet door de hoeveelheid data heen kunnen kijken. Een keer configureren en dan ben je klaar,vlaario schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:39:
Hoi mede tweakers,
Wat is nu de meest eenvoudige manier om met een deye setup te handelen op een dynamisch contract ?
Elke energie leverancier waar je een dynamisch contract kan krijgen werkt. Ik gebruik Tibber, maar Frank Energie kan ook en er zijn vast nog anderen. Als je energie contract zakelijk loopt, zou ik vooral even je boekhouder raadplegen.moet ik dan ook een kor regeling hebben voor de btw of kan dat ook zonder ? en welke energie leverancier gebruiken jullie waar je met je eigen setup aan de gang mag.
Thanks voor je reactie,tmbreuker schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:46:
[...]
Met GBB, lijkt op het eerste gezicht complex. Je moet door de hoeveelheid data heen kunnen kijken. Een keer configureren en dan ben je klaar,
[...]
Elke energie leverancier waar je een dynamisch contract kan krijgen werkt. Ik gebruik Tibber, maar Frank Energie kan ook en er zijn vast nog anderen. Als je energie contract zakelijk loopt, zou ik vooral even je boekhouder raadplegen.
Is dongle direct nu dan de beste oplossing ? als plug and play manier ?
doet het voor mij prima, kijk zeker ook even op het discord kanaal voor meer ervaringen. Ik had wifi problemen met de deye dongle, maar dat lijk door mijn eigen mesh setup veroorzaakt te zijn. Ik heb mijn mesh repeater op een andere plek gezet en nu is de dongle vrijwel zonder hick-ups online. Wel zo handig als de kwartier beprijzing binnenkort start.vlaario schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:53:
[...]
Thanks voor je reactie,
Is dongle direct nu dan de beste oplossing ? als plug and play manier ?
[ Voor 0% gewijzigd door tmbreuker op 26-09-2025 17:07 . Reden: Correctie schreifvout ]
Tibber gaat 1 oktober over op kwartierprijzen
Zonneplan pas op een later, nog onbekend moment.
Voor meer keuze, kies met teruglevering dan iets uit de eerste 2 groepen van deze opdeling
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wat ik ook niet helemaal begrijp ? moet ik een kvk kor regeling hebben voor stroomhandel ? of mag kan dat ook zonder ?Domba schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:38:
@vlaario Frank Energie zou ik niet aanraden, die is duur als je teruglevering hebt, zie grote day ahead topic
Tibber gaat 1 oktober over op kwartierprijzen
Zonneplan pas op een later, nog onbekend moment.
Voor meer keuze, kies met teruglevering dan iets uit de eerste 2 groepen van deze opdeling
Voor mij ligt het een paar jaar terug (2022) en toen waren de drempels anders, daar kan ik geen uitspraak doen hoe die nu liggenvlaario schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:46:
[...]
Wat ik ook niet helemaal begrijp ? moet ik een kvk kor regeling hebben voor stroomhandel ? of mag kan dat ook zonder ?
- Een inschrijving voor kvk is gewoonlijk niet nodig., pas boven bepaalde drempel.
-KOR is niet verplicht, maar elke situatie is anders. zie hieronder als forfait niet van toepassing is en BTW-aangifte van toepassing is.
- Voor teruglevering ontvang je een vergoeding met BTW en daarmee ben je BTW-ondernemer.
Het kan zijn dat je ook BTW moet afdragen aan de belastingdienst, daar gelden drempels voor zoals 2200 euro en nog andere voorwaarden voldoet., mits je niet eerder BTW teruggave hebt gevraagd of van plan bent voor nieuwe investering.
Er kunnen ook andere reden zijn, zoals woning verkocht met PV die met 0% BTW gekocht etc.
Mocht dat het geval zijn dan ben je BTW-aangifte plichtig, maar veel belangrijker is dat je een BTW boekhouding moet bijhouden.
-KOR is niet verplicht, die vraag je zelf aan en legt BD niet op.
Die 3 maandelijkse BTW-aangiftes en de uitgebreide BTW-boekhouding kan je ontlopen door gebruik te maken van de KOR die minimaal 3 jaar is (er komen of zijn recent aanpassingen geweest, er was sprake van dat de wachtrijd ingekort zou worden).
De KOR regeling komt ook met beperking en dat kan soms ook een nadeel hebben, het is een vakgebied op zich.
In 2022 toen ik in de cliche lag over PV on/off-grid, ik was door verhuizing in beeld van de belastingdienst gekomen en die wilde dat ik mijn (complexe) case aan de inspecteur zou voorleggen voor een rulling.
Dat was toen geen kleine aangelegenheid want het was nog heel nieuw voor de BD, er was wel de mogelijkheid om tot overeenstemming te komen, toen naar analogie voor laptop van de zaak die ook prive wordt gebruikt, maar de BTW-boekhouding was wel een probleem bij mij..
Ik ben 1 januari 2023 de KOR in gegaan, met zo weinig mogelijk info verstrekking.
De openstaande vragen heb ik toen in discussie met de fiscaal jurist geformuleerd, die het pad voor BTW-teruggave voor ("onbalans") thuisaccu's geregeld en nu enkele duizenden per maand regelt, als je bij aankoop dit overlaat aan de verkopende partij of via "de-centrale,nl" laat regelen.
Een BTW-boekhouding, ik weet niet of BD daar tegenwoordig al richtlijnen toegesneden op thuisaccu voor heeft, maar in 2022 hadden ze er nog geen vaste ideeen over en lagen de standpunten uit elkaar.
Voor rekeningen/kassabonnetjes of huidige "onbalans" thuisaccu is simpel die toen nog niet bestond, voor EPEX met eigenverbruik is een stuk moeilijker, daar je moet opsplitsen tussen prive/zakelijk.
Daarvoor zou ik voor elk uur moeten bijhouden wat de PV-opwek, verbruik, afname (opgesplitst voor eigen verbruik/latere teruglevering) en voor teruglevering bijhouden.
Waar het toen klemde/standpunten uit elkaar lagen, de verdeelsleutel voor verliezen en de BD wilde toen dat voor de berekening de marktprijs van moment verbruik zou gebruiken en niet moment van inkoop/laden van de accu voor later eigengebruik (prive).
Een thuisaccu voor eigenverbruik van PV, laden op goedkope uren voor later eigenverbruik en klein beetje EPEX handel zit het grootste voordeel niet in het handels deel. (100% EPEX handel is voor afgelopen 12 mnd max ~35 euro/j per kWh accu opslag haalbaar).
Ohh, ik heb toen eerst nog BTW-teruggave aangevraagd en daarna pas de KOR aanvraag die binnen 1 mnd was goedgekeurd met 1 BTW-aangifte, voor heel 2022 ineens, ipv 3mnd.
Ik heb deze (zat bij de Deye, 1-fase) met circa 30 meter CAT6 kabel verlengd.mathiasc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:03:[...]weet iemand of je de CT klemmen gewoon kan verlengen, en zo ja, hoe lang?
:strip_exif()/f/image/0P7nVJAtC4Wb1RTGaprzxDLt.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft u 10kW aan zonneomvormers op een 1-fase netaansluiting?Aziona schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:59:
[...]
Ik heb deze (zat bij de Deye, 1-fase) met circa 30 meter CAT6 kabel verlengd.
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Handleiding heeft het over Max 15 meter maar het is zeker geen exacte wetenschap. Als het werkt dat werkt het, betrouwbaarheid neemt af bij langere lengtes maar het stopt niet ineens vanaf een bepaalde afstand.Aziona schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:59:
[...]
Ik heb deze (zat bij de Deye, 1-fase) met circa 30 meter CAT6 kabel verlengd.
[Afbeelding]
Ja, dit CAN, maar je moet wel even rekening houden met de pinnetjes. op de juiste positie. Zo ook met RS485.mathiasc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:24:
kan je de CAN splitsen met volgende splitter?
Uit m'n hoofd is er maar 1 CAN mogelijkheid en 3 RS485 mogelijkheden op de Deye.
Het handelen lijkt hier vooralsnog prima te gaan, heb wat missers gehad in de aansturing die nu zijn gladgestreken.. Instelling is nu Laden en ontladen op de EPEX prijzen met een minimaal prijsverschil van 12 cent.
Welke resultaten halen jullie ?
Ampere staat nu op 200 voor ontladen en laden. Maar zie inmiddels dat ik de 220 ook kan gebruiken omdat de ruimte waar de accu staat, inmiddels erg koel is geworden waardoor de efficiëntie-hit nu inmiddels wel meevalt.
Kabels worden niet zo warm meer en actieve koeling gaat dan niet op hoogste stand meer.
:strip_exif()/f/image/aqmJ78qt4ByUcKP92CEOXgga.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door procyon op 29-09-2025 09:05 ]
Als je ook de accu laadt met zonnestroom (even een aanname) is alleen kijken naar een prijsverschil van 12 cent toch totaal niet dekkendprocyon schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:02:
Vraag betreft jullie ervaringen met EPEX handel;
Het handelen lijkt hier vooralsnog prima te gaan, heb wat missers gehad in de aansturing die nu zijn gladgestreken.. Instelling is nu Laden en ontladen op de EPEX prijzen met een minimaal prijsverschil van 12 cent.
Welke resultaten halen jullie ?
Ampere staat nu op 200 voor ontladen en laden. Maar zie inmiddels dat ik de 220 ook kan gebruiken omdat de ruimte waar de accu staat, inmiddels erg koel is geworden waardoor de efficiëntie-hit nu inmiddels wel meevalt.
Kabels worden niet zo warm meer en actieve koeling gaat dan niet op hoogste stand meer.
[Afbeelding]
Als je bijvoorbeeld de accu vol hebt zitten einde dag met een mix van zonnestroom en geladen stroom maar de prijs is de hele dag stabiel geweest, dan is het nog steeds verstandig einde van de dag (of de volgende ochtend) je accu leeg te maken om de volgende dag weer zonnestroom op te kunnen slaan? Want het verschil tussen werkelijke prijs netstroom en kostprijs van de stroom in je accu kan wel groter zijn dan 12 cent.
Dit staat volledig los van de zonne-opbrengst. De panelen leveren gewoon terug zodra ze produceren (ze hebben eigen groepen, los van de schuur waar de Deye hangt).ybos schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:26:
[...]
Als je ook de accu laadt met zonnestroom (even een aanname) is alleen kijken naar een prijsverschil van 12 cent toch totaal niet dekkend
Als je bijvoorbeeld de accu vol hebt zitten einde dag met een mix van zonnestroom en geladen stroom maar de prijs is de hele dag stabiel geweest, dan is het nog steeds verstandig einde van de dag (of de volgende ochtend) je accu leeg te maken om de volgende dag weer zonnestroom op te kunnen slaan? Want het verschil tussen werkelijke prijs netstroom en kostprijs van de stroom in je accu kan wel groter zijn dan 12 cent.
Wanneer de Deye gaat laden tijdens goedkope uren, neemt hij alle zonne-opbrengst die op dat moment via AC beschikbaar is op, en haalt hij alleen het surplus uit het net.
Dat die zonnestroom op dat moment niet het net op gaat, maakt voor de berekening niets uit. De opbrengst van de panelen wordt namelijk altijd berekend alsof die verkocht is tegen de actuele EPEX-prijs.
Op die manier wordt de “gratis stroom” die de Deye opslaat ook meegenomen tegen de geldende EPEX inkoopprijs en bij verkoop weer afgerekend tegen de actuele EPEX-verkoopprijs.
Met een vergoeding (prijsverschil) van 12 cent zit je ruim goed. Ondanks de verliezen (220 kWh), heeft de Deye toch zo’n €70 winst gemaakt op de EPEX-markt. De panelen leverden €140 op, samen dus ruim €210. Uiteindelijk kwam de energierekening daarmee uit op -€106. (We hebben 2 EV’s, dus ons verbruik is hoog.)
NB: Van die 220 kWh verlies is 115 kWh puur idle-verbruik. De overige 105 kWh zijn de echte laad- en ontlaadverliezen.
Andere view op de maandrekening:
:strip_exif()/f/image/Ma0j3BidQVidxg3lmJ8HGGRI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door procyon op 29-09-2025 11:15 ]
Ik weet niet hoe groot jouw accu's zijn, maar je wilt je zonnestroom toch maximaal duur verkopen en zoveel mogelijk grid charge voorkomen. Klinkt alsof er nog wat te optimaliseren valt?procyon schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:48:
[...]
Dit staat volledig los van de zonne-opbrengst. De panelen leveren gewoon terug zodra ze produceren (ze hebben eigen groepen, los van de schuur waar de Deye hangt).
Wanneer de Deye gaat laden tijdens goedkope uren, neemt hij alle zonne-opbrengst die op dat moment via AC beschikbaar is op, en haalt hij alleen het surplus uit het net.
Dat die zonnestroom op dat moment niet het net op gaat, maakt voor de berekening niets uit. De opbrengst van de panelen wordt namelijk altijd berekend alsof die verkocht is tegen de actuele EPEX-prijs.
Op die manier wordt de “gratis stroom” die de Deye opslaat ook meegenomen tegen de geldende EPEX inkoopprijs en bij verkoop weer afgerekend tegen de actuele EPEX-verkoopprijs.
Met een vergoeding (prijsverschil) van 12 cent zit je ruim goed. Ondanks de verliezen (220 kWh), heeft de Deye toch zo’n €70 winst gemaakt op de EPEX-markt. De panelen leverden €140 op, samen dus ruim €210. Uiteindelijk kwam de energierekening daarmee uit op -€106. (We hebben 2 EV’s, dus ons verbruik is hoog.)
NB: Van die 220 kWh verlies is 115 kWh puur idle-verbruik. De overige 105 kWh zijn de echte laad- en ontlaadverliezen.
Andere view op de maandrekening:
[Afbeelding]
Kan je eens toelichten wat voor jou de trigger is om te gaan laden en hoe lang je systeem nodig heeft om de accu's vol te krijgen?
(stel, je accu's moeten 4 uur laden maar er is 8 uur lage prijs. Dan kan je beter langzaam 8 uur je accu laden met zonnestroom en in de avond alles tegen goeie prijs terugleveren dan overdag in 4 uur de accu vol te laden met een mix van zon en net en 4 uur lang voor een matige prijs je zonnestroom op het net zetten)
[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 29-09-2025 12:46 ]
Wat de oorsprong van de stroom is, is niet relevant. We kunnen immers nog salderen.ybos schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:41:
(stel, je accu's moeten 4 uur laden maar er is 8 uur lage prijs. Dan kan je beter langzaam 8 uur je accu laden met zonnestroom en in de avond alles tegen goeie prijs terugleveren dan overdag in 4 uur de accu vol te laden met een mix van zon en net en 4 uur lang voor een matige prijs je zonnestroom op het net zetten)
Enige echte variabele is nu de prijs, dat zal in de komende jaren anders worden maar nu nog niet.
Dus, is het van belang de prijsdelta tussen laden en ontladen te maximaliseren.
Zie een voorbeeld hieronder met 2 scenarios; waarin er 30kWh wordt opgewekt en er 30kWh op dagbasis kan worden verhandeld.
/f/image/2biMiIHzkbwA08yDXKcgkCzC.png?f=fotoalbum_large)
De trigger is Homey:ybos schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:41:
[...]
Kan je eens toelichten wat voor jou de trigger is om te gaan laden en hoe lang je systeem nodig heeft om de accu's vol te krijgen?
Het proces weet dat de accu 50Kwh is, weet de huidige SOC en weet de laad en ontlaad snelheid. Op basis daarvan bepaald het de meest optimale ROI.
/f/image/rGZSWgSUakWrhYOVJsJRgg1H.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door procyon op 29-09-2025 13:59 ]
Minimaal 12 cent, dus soms is dat (veel) meer.BenSKIP schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:49:
Is het prijsdelta van de 12ct niet erg groot?
Als het prijsverschil onder 12 cent is, doet de deye niets.
Minimaal 12 cent winst maal 40kWh is toch bijna 5 euro per dag. Die accu staat er al, dus kan je hem net zo goed laten renderen. (naast de stroom backup functie)
Natuurlijk is het prijsverschil over 40 uren niet altijd minimaal 12 cent maar vaak wel.
:strip_exif()/f/image/2s8jqosJg5UUJ07QoflqNBfi.jpg?f=fotoalbum_large)
Knap dat je dat met Homey voor elkaar hebt gekregen.procyon schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:46:
[...]
Wat de oorsprong van de stroom is, is niet relevant. We kunnen immers nog salderen.
Enige echte variabele is nu de prijs, dat zal in de komende jaren anders worden maar nu nog niet.
Dus, is het van belang de prijsdelta tussen laden en ontladen te maximaliseren.
Zie een voorbeeld hieronder met 2 scenarios; waarin er 30kWh wordt opgewekt en er 30kWh op dagbasis kan worden verhandeld.
[Afbeelding]
[...]
De trigger is Homey:
Het proces weet dat de accu 50Kwh is, weet de huidige SOC en weet de laad en ontlaad snelheid. Op basis daarvan bepaald het de meest optimale ROI.
[Afbeelding]
Dank voor het complimentybos schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:26:
[...]
Knap dat je dat met Homey voor elkaar hebt gekregen.
Ben alleen bang dat u me nu teveel credits geeft, het was een kwestie van een paar klikjes, ik ben totaal niet technisch.
De echte held is Robin de Gruijter, die met zijn geweldige app "power by the hour" mij de bouwblokjes gaf dit zo te kunnen gebruiken. Ik gebruikte deze app voorheen ook om de Sessy's aan te sturen.
@pietjen
Ik heb een 3 fasig 230V netwerk. Dus 3x230V zonder neuter in een IT opstelling. Er zit dus 230V tussen de fasen en 135V tussen fase en aarde.
Ik had een DIY batterij van BasenGreen en een Deye hybride (details hieronder) gekocht en dit weekend geïnstalleerd. Via email Deye gecontacteerd om bevestiging te krijgen dat het zou werken met mijn netwerk, voordat ik de omvormer kocht. Dat bevestigenden ze.
Met veel trial en error en de hulp van een vriend uiteindelijk hem aan de praat gekregen. Maar het was niet simpel. Omdat ik enkele keren op fora mensen met dezelfde situatie tegenkwam, die eerst de vraag stellen "wat moet ik doen" om dan beetje later te zien "laat maar, ik heb het gevonden" maar dan geen uitleg geven wat ze nu juist hebben gedaan... daarom dacht ik het eens mooi uit te schrijven. Bij deze...
1) Omvormer aansluiten op het net
- Drie fasen + aarde verbinden. Als al je kabels in huis ook de neuter doorvoeren, maar er geen neuter binnenkomt in de tellerkast, dan gewoon de neuter niet koppelen in de omvormer
- Niet de aarde verbinden aan de neuter (niet getest of dit wel werkt, maar bij mij is het zo niet)
- Grid settings aanpassen zoals hieronder weergegeven. Ja je moet ook de thresholds aanpassen!!! Deye doet dat niet voor jou ookal selecteer je een andere grid mode...
1
2
3
4
5
6
| Grid Code Selection Grid Mode: General Standard Grid Frequency: 50Hz IT system-neutral is not grounded: Enable Phase Type: 0 240 120 Grid Level: LN:133VAC LL:220VAC |
(de phase type kan afhangen van in welke volgorde je de fasen hebt aangesloten aan de omvormer)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Grid Setting-Connect Grid V High(Normal): 160V Grid V Low(Normal): 90V Grid Hz High(Normal): 51.5 Hz Grid Hz Low(Normal): 48 Hz Normal Ramp rate: 10 s Grid V High(Reconnect): 158 V Grid V Low(Reconnect): 112 V Grid Hz High(Reconnect): 51.3 Hz Grid Hz Low(Reconnect): 48.2 Hz Reconnect Ramp rate: 36 s PF: 1 Grid Reconnection time: 60 s |
Ik ben ingenieur elektromechanica, maar zeker geen referentie op het vlak van elektrische installaties. Dus bovenstaande settings zijn 'berekende' waarden, het kan zijn dat ik niet zo goed ben in rekenen... Merendeel is wel standaard (tijden & frequenties). De spanningsbereiken moet je aanpassen want anders gaat de omvormer nooit een veilige spanning meten om mee te werken en blijft hij dus in "off grid" mode.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| Grid Setting-IP Protection Over voltage U: 260 V U< 1: 185 V U< 1 Trip delay: 0.1 s U> 1: 265 V U> 1 Trip delay: 0.1 s F< 1: 48 Hz F< 1 Trip delay: 0.1 s F> 1: 51.5 Hz F> 1 Trip delay: 0.1 s U< 2: 185 V U< 2 Trip delay: 0.1 s U> 2: 265 V U> 2 Trip delay: 0.1 s F< 2: 48 Hz F< 2 Trip delay: 0.1 s F> 2: 51.5 Hz F> 2 Trip delay: 0.1 s U< 3: 110 V U> 3: 160 V F< 3: 48 Hz F> 3: 51.5 Hz |
De andere grid settings heb ik niet aangepast.
Het kan even duren voordat de omvormer de wijzigingen doorvoert. Ik had geen batterij of PV nodig om de instellingen uit te voeren, gewoon grid koppelen was genoeg. Wel DC draaiknop en de ON drukknop uitzetten.
2) Batterij koppelen
- DC kabels koppelen (via een 300A smeltzekering). Bij aankoop niet vergeten dat je 2 keer door een ferietkern moet (ja dezelfde kern met de 2 draden). Dus best 50cm reserve nemen en niet dikker dan nodig.
- Kabelschoenen krimpen is wel even zoeken naar de juiste pers
- CAN bus koppelen, ene kant aan de CAN poort van de omvormer. Andere kant aan de BMS poort van de omvormer. RS485 A en B draden niet in de RJ45 connector krimpen (misschien lukt het ermee wel, ik heb het niet gedaan). Kabel niet vergeten door ferietkern te draaien...
- Communicatie protocol CAN aan batterij op Deye zetten, kan zijn dat Pylon blijft staan. In de bluetooth app staat Pylon + Deye + nog iets anders vermeld onder 1 keuze optie. Pylon werkt bij mij ook.
- DIP switches allemaal afzetten (jaja anders werkt het niet)
- Op de omvormer, batterij instellen zoals hieronder
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Battery Setting Batt Type: BMS Lithium Batt Battery Capacity: 314 Ah Max A Charge: 80 A Max A Discharge: 100 A Batt Shutdown %: 10 % Batt Restart %: 50 % Batt Low %: 35 % Activate Battery: Disable Lithium Mode: 0 Grid Charge: Disable Gen Charge: Disable Grid Signal: Enable Gen Signal: Enable Gen Max Run Time: 24h Gen Down Time: 0h Batt Charge Efficiency: 99% Batt Resistance: 12 mΩ Gen Force: Disable |
3) PV koppelen
- Connectoren van SMA passen er niet op dus je moet nieuwe krimpen. Opgelet dat je nog weet welke kabels bij welke connector horen (plus bij plus enzo).
- Ja ik weet nog niet goed hoe deze aangesloten moeten worden. Ik heb al wat van alles geprobeerd maar blijf met een vreemd effect dat er een 100W blijft verbruikt worden. Ook trek ik op alle fasen precies 10A.
- Wat bij mij *werkt*, alle CT's in dezelfde richting (richting omvormer) en in dezelfde volgorde als de fasen aan de omvormer hangen. Als je wil experimenteren, in plaats van de CT's om te draaien, kun je ook de witte en zwarte draad omwisselen
- Niet vergeten kabels door ferietkern te draaien..
- De CT SelfCheck faalt bij mij
Na de in dienststelling, bleek er een fasestroom van 10A op iedere fase te komen. Een resterend verbruik van 100W was ook nog te zien. Een firmware update heeft dit probleem opgelost. Neem hiervoor contact op met Deye.
Voor de volledigheid:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| System Work Mode System Work Mode: Zero Export To CT Solar Sell: Enable Setup: (alle dagen aangevinkt) Max solar power: 10000 W Max Sell Power: 10000 W Energy Pattern: Batt First Zero export power: 20 W System Work Mode-2 Time of use aangevinkt Geen "Grid charge" of "Gen" aangevinkt. Power overal op 10000W en Batt op 35%. |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Advanced Function ARC Setup: OFF Gen peak-shaving: Disable Gen peak-shaving powe: 8000 W Grid peak-shaving: Disable Grid peak-shaving power: 3990 W BMS-stop: Disable Parallel: Disable DRM: Disable Signal Island Mode: Disable Backup Delay: 0S CT ratio: 2000:1 EX_MeterCT: Disable Grid Tie Meter2: Disable Meter Select: Please Select Asymmetric phase feeding: Disable MPPT Scan: Disable |
Technische details van materiaal:
Deye sun 10k sg04lp3
DIY case for 48V 300ah Active balance Battery Pack+enclosure accessories - 48V280ah kit+16S EVE314ah
Class T Zekeringhouder 225A t/m 400A
Class T Zekering 300A TBS-5097855-1
Klasse 6 Accukabel 70mm²
Kabelschoen 70mm² M8 (voor batterij)
Kabelschoen 70mm² M10 (voor zekeringhouder & omvormer)
Krimpkous rood 19.0-9.6mm 2:1 rood en zwart
Veel succes!
Heb je werkelijk 16 DIY cases gebouwd?
Dat als nog ~75kwh in de accu hebt al al low battterij mode wilt en dat je eerst ~50kWh (restart percentage)bij moet laden met PV of net voor je weer ondersteuning uit accu hebt.
Ah foutje, ik heb maar 1 diy case gebouwd. Ik had 314x16 gedaan maar het is dus al 314Ah totaalDomba schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:41:
@VBP8501 Best stevige accu van 258kWh, (5040Ah), maar wat is je gebruiksstrategie?
Heb je werkelijk 16 DIY cases gebouwd?
Dat als nog ~75kwh in de accu hebt al al low battterij mode wilt en dat je eerst ~50kWh (restart percentage)bij moet laden met PV of net voor je weer ondersteuning uit accu hebt.
5) Update de firmware
Na de in dienststelling, bleek er een fasestroom van 10A op iedere fase te komen. Een resterend verbruik van 100W was ook nog te zien. Een firmware update heeft dit probleem opgelost. Neem hiervoor contact op met Deye.
De ene (I) gaat naar de GEN ingang van de Deye de andere (II) gaat naar de meter (grid). Als ik de solaredge naar de Deye schakel dan werkt het niet. Ik zie de kWh meter niet oplichten dus waarschijnlijk staat er geen spanning op die kabel. Iemand een idee?
Uit deze post begrijp ik dat de Solaredge niet perse op GEN aangesloten moet zijn om de batterij hiermee op te laden. Mijn vraag is dus van belang in Island Mode, denk ik.
[ Voor 23% gewijzigd door Aziona op 01-10-2025 16:53 ]
Ik heb mijn Deye 3 phase 12k Inverter in gebruik gesteld deze week.
De unit werkt op zich goed. Ik heb geen rare dingen gezien, afgezien wat CT readings die ik niet goed kan begrijpen.
:strip_exif()/f/image/AjR3NnPgdIhAN92yHzOQzCxO.png?f=user_large)
In de foto, de CT reading spreken voor zichzelf.
De grid readings komen van mijn P1.
Ik had verwacht dat deze overeen zouden komen met de grid readings, maar ik kan er geen soep van maken.
De CT's zitten met een lange UTP cat 6 kabel (50m) en ik heb de ratio iets opgeschroeft (staat nu op 2300:1)
Mijn doel is nul op de meter en PV naar de accu's.
Als ik uit moet gaan dat the P1 de waarheid spreekt, ben ik tevreden met de lage readings welke je in de screenshot kan zien. Maar als nerd/tweaker zou ik de CT readings beter willen begrijpen. Iemand een idee waarom CT en grid zo verschillend is?
2)
De unit is geleverd met oude software:
:strip_exif()/f/image/pM7bioLjavqxS0awibtsQwNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het aan te raden deze naar een recente versie te brengen, zelf als ik tevreden ben met de huidige werking? Geen idee wat ik mis of wat beter kan met een nieuwer versie.
Nu alles nog vers is vind ik upgraden makkelijker. Als het straks lekker draait, kom ik er liever niet meer aan. Vandaar zou ik als het toegevoegde waarde hebt dit liever gelijk doen.
Graag wat advies hier over is wenselijk.
instelling wel aangepast naar Micro inverter input?Aziona schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:29:
Ik heb een Solaredge omvormer die eerst langs een kWh meter gaat, vervolgens langs een alamat en daarna op een omschakelaar (Hager SFT240) is aangesloten.
De ene (I) gaat naar de GEN ingang van de Deye de andere (II) gaat naar de meter (grid). Als ik de solaredge naar de Deye schakel dan werkt het niet. Ik zie de kWh meter niet oplichten dus waarschijnlijk staat er geen spanning op die kabel. Iemand een idee?
Uit deze post begrijp ik dat de Solaredge niet perse op GEN aangesloten moet zijn om de batterij hiermee op te laden. Mijn vraag is dus van belang in Island Mode, denk ik.
te checken door te meten:
- gen input ingesteld: geen voltage meetbaar op de gen input
- MI input ingesteld: wel voltage meetbaar op de gen input
Een omvormer van PV heeft een referentiespanning nodig om te koppelen. Als de Deye op Gen input staat verwacht de Deye spanning van een generator dus zal niet zelf spanning genereren op deze ingang. Bij MI input als setting exact andersom, dan is er juist spanning op de input nodig om de PV omvormer te laten werken.
[ Voor 13% gewijzigd door Aziona op 01-10-2025 18:40 ]
Wat betreft de firmware update, wees daar HEEL voorzichtig mee!johnvolkering schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:47:
Beste Mede tweakers,
Ik heb mijn Deye 3 phase 12k Inverter in gebruik gesteld deze week.
De unit werkt op zich goed. Ik heb geen rare dingen gezien, afgezien wat CT readings die ik niet goed kan begrijpen.
[Afbeelding]
In de foto, de CT reading spreken voor zichzelf.
De grid readings komen van mijn P1.
Ik had verwacht dat deze overeen zouden komen met de grid readings, maar ik kan er geen soep van maken.
De CT's zitten met een lange UTP cat 6 kabel (50m) en ik heb de ratio iets opgeschroeft (staat nu op 2300:1)
Mijn doel is nul op de meter en PV naar de accu's.
Als ik uit moet gaan dat the P1 de waarheid spreekt, ben ik tevreden met de lage readings welke je in de screenshot kan zien. Maar als nerd/tweaker zou ik de CT readings beter willen begrijpen. Iemand een idee waarom CT en grid zo verschillend is?
2)
De unit is geleverd met oude software:
[Afbeelding]
Is het aan te raden deze naar een recente versie te brengen, zelf als ik tevreden ben met de huidige werking? Geen idee wat ik mis of wat beter kan met een nieuwer versie.
Nu alles nog vers is vind ik upgraden makkelijker. Als het straks lekker draait, kom ik er liever niet meer aan. Vandaar zou ik als het toegevoegde waarde hebt dit liever gelijk doen.
Graag wat advies hier over is wenselijk.
Ik heb de Deye door Deye een OTA firmware update laten geven. Na de update was de Deye aan het piepen. Het was maar goed dat de Deye ALLEEN op DC draaide, anders lag deze nu in met een aantal home appliances op de schroothoop.
De Deye kreeg uit meerdere kanalen (Deye Cloud / Solarman Smart / -Business) instellingen door die de boel liet conflicteren.
Boel knipperde in het display wisselend in vermogen.
Na een volledige factory reset de boel nu langzaam aan aan het testen. Alle back-office diensten UITgeschreven en verwijderd.
Heb je 'zero export to CT' in system work mode geselecteerd?johnvolkering schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:47:
Beste Mede tweakers,
De interne meten ook de verbruikers die tussen gridaansluiting omvormer en slimme meter kunnen bevinden.
Als er geen verbruikers parallel met Deye omvormer na de hoofdschakelaar, kan met bijv een waterkoker of elektriche kachel aan gridzijde van Deye calibreren door de ratio 2000:1 aan te passen, als compensatie voor de verlenging.
Pfff, dat is wel slordig dat ik daar overheen gekeken heb.Domba schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:01:
@johnvolkering Je vergelijkt omvormer interne grid CT's met de P1 , als de benaming goed is moet je de externe CT's met P1 vergelijken. die je verlengt hebt.
De interne meten ook de verbruikers die tussen gridaansluiting omvormer en slimme meter kunnen bevinden.
Als er geen verbruikers parallel met Deye omvormer na de hoofdschakelaar, kan met bijv een waterkoker of elektriche kachel aan gridzijde van Deye calibreren door de ratio 2000:1 aan te passen, als compensatie voor de verlenging.
Inmiddels aangepast. Nu weer even aankijken.
Nog een mening over de software versie?
Maar ALLEEN in DC modus! (Zie mijn eerdere opmerking.)
Hangt af van het gebruikstoepassing of upgrade of zelfs downgrade nodig is.BenSKIP schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:12:
Ja, updaten!
Maar ALLEEN in DC modus! (Zie mijn eerdere opmerking.)
Ik heb nodige over C049/FW1147 gepost , voor standaard gebruik met een enkele Deye, weet ik zo niet waar de nieuwere versies beter zijn.
@johnvolkering
(ik gebruik voor mijn minder gebruikelijke setup nog steeds bewust C037/FW1135)
Momenteel heb ik denk nog vtij standaard gebruik. Zero export CT, accus alleen laden met zonnestroom. Alles werkt volgens mij prima (maar ik heb pas een paar dagen ervaring). Ik heb tot augustus nog een vast contract. Daarna gaan we dynamisch en overweeg ik iets van gbboptimizer, maar dat is voor volgend jaar. Misschien dan upgraden?Domba schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:27:
[...]
Hangt af van het gebruikstoepassing of upgrade of zelfs downgrade nodig is.
Ik heb nodige over C049/FW1147 gepost , voor standaard gebruik met een enkele Deye, weet ik zo niet waar de nieuwere versies beter zijn.
@johnvolkering
(ik gebruik voor mijn minder gebruikelijke setup nog steeds bewust C037/FW1135)
Deye heeft bij mij vandaag de firmware ge-update en sindsdien is alles m.b.t. CT "stuk".
ZeroExportToCT zorgt ervoor dat de accu's op vol vermogen gaan opladen. Ook is er een nieuwe functie "Check CT" die vervolgens de CT berekeningen helemaal om zeep helpt, dus mogelijk hebben ze iets niews gebouwd zonder te testen

Tech support is via de mail vervolgens erg lastig en enorm traag.....dus bij deze, een gewaarschuwd mens telt voor 2
Edit: heeft iemand misschien nog een whatsapp nummer?
[ Voor 29% gewijzigd door Natrixz op 02-10-2025 19:00 ]
Wat is de firmware versie en welk Deye modelNatrixz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:55:
Ter info;
Deye heeft bij mij vandaag de firmware ge-update en sindsdien is alles m.b.t. CT "stuk".
ZeroExportToCT zorgt ervoor dat de accu's op vol vermogen gaan opladen. Ook is er een nieuwe functie "Check CT" die vervolgens de CT berekeningen helemaal om zeep helpt, dus mogelijk hebben ze iets niews gebouwd zonder te testen![]()
Tech support is via de mail vervolgens erg lastig en enorm traag.....dus bij deze, een gewaarschuwd mens telt voor 2
Edit: heeft iemand misschien nog een whatsapp nummer?
Wat je zelf kan doen is een factory reset , onderbreek de netspanning en doe deze op accu power.
Hoe staat in de handleiding incl 4 cijferige code ervoor
MAIN:2107-1172-1807
HMI:1001-C050
De vorige firmware was:
MAIN:2107-1148-1807
HMI:1001-C049
Factory reset heb ik al gedaan/geprobeerd. Wel gewoon met de spanning erop. Helpt het nog om dat zonder netspanning te doen? @Domba
[ Voor 12% gewijzigd door Natrixz op 02-10-2025 19:13 ]
Nu weet ik niet of FW1148 nog RTU protocol 1.04 is, maar FW113x updaten aan FW115x of FW117x enkel van afstand is vragen om problemen.
Het lijkt er overigens wel op dat de CT readings correct zijn, tot de Deye er iets mee probeert te doen. Dan zijn ze fout en all-over the place.
Thanks @Domba ! ik koppel zo even terug wat de uitkomst is
[ Voor 13% gewijzigd door Natrixz op 02-10-2025 19:22 ]
Powercycle er zijn parameters, als die van afstand worden gewijzigd zoals die van ToU, die alleen in werkgeheugen aanwezig zijn en na een powercycle komt Deye terug met wat via touchscreen ooit is ingegeven. Dit zijn parameters welke verwacht van wordt dat ze veelvuldig worden gewijzigd en niet naar permanent geheugen worden weggeschreven.
Bijv heb je een tijdsblok met laden van grid die remote uitgeschakeld hebt dan komt deze na een powercycle weer terug met laden actief, remote kan deze al aanpassen mits netspanning terug is en vrijgeschakeld, ook als de blauwe knop op zijkant nog uitstaat.
Helaas lijkt hij nog altijd raar te reageren zo snel ik ZeroExportToCT aan zet. (Zelfde gedrag)
Wel goede tip @Domba !
Edit: Vraag me niet waarom, maar het lijkt te zijn opgelost met een 3e factory reset. Tijdens deze reset heb ik ook de Eastron meter spanningsloos gemaakt. (Lees: Hoofdschakelaar huis uit)
Edit 2: Nee toch niet.
Selling First --> Ontlaad de batterij
ZeroToCT --> Laad of ontlaad de batterij op basis van SoC in ToU, maar wel volle bak. Zonder batterij trekt ie vermogen van 1 fase en stuurt het terug naar een andere. Wtf
ZeroToLoad --> Doet niets want load niet aangesloten
[ Voor 62% gewijzigd door Natrixz op 03-10-2025 00:06 ]
Wat bedoel je met raar reageren?Natrixz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:55:
Factory reset gedeaan en echt helemaal stroomloos gehouden.
Helaas lijkt hij nog altijd raar te reageren zo snel ik ZeroExportToCT aan zet. (Zelfde gedrag)
Wel goede tip @Domba !
FW1172 saldeert niet meer, als grid op ene fase moet bij springen , dan wordt dat niet meer gecompenseert met teruglevering op een andere fase door de Deye, max scheeflast is 4,8kW of maximaal vermogen op 1 fase, voor meer springt grid bij, als die beschikbaar is.
Wil je nog max 6kW, dan moet je terug naar FW1140 of eerder
FW1139 of eerder heeft ook negatieve off-set mogelijkheid (zero export power, latere is minimaal 20W).
als ook FW1139 voor 100% off-grid gebruik, blackstart mogelijkheid als SOC onder shutdown waarde is gekomen, voor latere is eerst netspanning op grid aansluiting nodig voor vrijschakeling.
Om nog wat bijzonderheden op te noemen,
als je nobatt gebruikt om verbruik terug te brengen naar 20-30W dan hooguit FW1147, anders blijven de ventilatoren lopen.
Dat niet salderen vind ik niet zo erg, het max 6kW hoeft voor mij ook niet persee.Domba schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Wat bedoel je met raar reageren?
FW1172 saldeert niet meer, als grid op ene fase moet bij springen , dan wordt dat niet meer gecompenseert met teruglevering op een andere fase door de Deye, max scheeflast is 4,8kW of maximaal vermogen op 1 fase, voor meer springt grid bij, als die beschikbaar is.
Wil je nog max 6kW, dan moet je terug naar FW1140 of eerder
FW1139 of eerder heeft ook negatieve off-set mogelijkheid (zero export power, latere is minimaal 20W).
als ook FW1139 voor 100% off-grid gebruik, blackstart mogelijkheid als SOC onder shutdown waarde is gekomen, voor latere is eerst netspanning op grid aansluiting nodig voor vrijschakeling.
Om nog wat bijzonderheden op te noemen,
als je nobatt gebruikt om verbruik terug te brengen naar 20-30W dan hooguit FW1147, anders blijven de ventilatoren lopen.
Het NoBatt vind ik dan wel jammer, maar daar kan ik op zich wel mee leven.
Zal wel vragen of er nog een mogelijkheid is om terug te gaan
Ik gebruik alleen de Eastron meterBenSKIP schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:21:
Hebje zowel de 3 standaard CT'sin gebruik EN een Eastron of CHNT?
Weet u wat het probleem is als ik 10W in plaats van 20W instel, terwijl ik een Eastron SDM630 als energiemeter gebruik?Domba schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Dit is voor 3 fase, die heeft de nodige regelruis of die beperking ook in 1 fase firmware terecht is gekomen weet ik niet.Thepawn schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:23:
[...]
Weet u wat het probleem is als ik 10W in plaats van 20W instel, terwijl ik een Eastron SDM630 als energiemeter gebruik?
Regelruis zijn pieken en dalen (fractie van een seconde), die ongewenste afname en teruglevering naar grid veroorzaken.
Met voor FW1135 kon dat oplopen tot wel over 1kWh per dag voor beide richtingen, door verschuiven, een off set te gebruiken, wordt er minder teruggeleverd en iets meer afgenomen.
Met komst van FW1135 was dat minder.
De 3-fase firmware doelgroep verschuift ook van off-grid met on-grid mogelijkheden, naar een on-grid hybride die blijft werken bij stroomstoring. (off-grid blackstart die verdwenen is vanaf FW114x, kleinere fase scheefbelasting, FW van 2021/22 kon nog 11kW leveren op 1 fase, zonder grid te gebruiken)
Nu verschilt het per land (dat zijn vele, ook buiten EU) het heeft voordelen waar teruglevering niet gewenst is of regels/toestemming rond gelden. (aantal kWh per maand voor ongewenste teruglevering neemt af en afname neemt toe)
Ook met de sterk negatieve day ahead prijzen in 2023, geeft ongewenste teruglevering minder kosten en afname dat meer compenseert. (het aantal negatieve uren neemt wel toe, maar de gemiddelde negatieve prijs wordt minder 2024 gem. -1,8ct/kwh voor de negatieve uren, naar ca -1,3ct/kWh in 2025)
Maar bijv Duitser zijn niet blij met de verschuiving naar de positieve kant, die met vast contract ~30-40ct/kWh voor afname betalen en ~7ct voor teruglevering krijgen, hebben liever een negatieve verschuiving, wat mogelijk is met FW1139 of eerder, of sluiten de netaansluiting niet aan op de grid aansluiting maar op de GEN-ingang.
Duitsland kent wel vrij vermarkting (maar niet direct vergelijkbaar met dynamisch contract in NL), is zonder toestemming niet toegangelijk en die aanvraag kan duren met 800 verschillende netwerkbeheerders.
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 02-10-2025 23:39 ]
@Domba toch niet opgelost.....ik ga maar vragen of ik een firmware terug kanNatrixz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:55:
Factory reset gedeaan en echt helemaal stroomloos gehouden.
Wel goede tip @Domba !
Edit: Vraag me niet waarom, maar het lijkt te zijn opgelost met een 3e factory reset. Tijdens deze reset heb ik ook de Eastron meter spanningsloos gemaakt. (Lees: Hoofdschakelaar huis uit)
Edit 2: Nee toch niet.
Selling First --> Ontlaad de batterij
ZeroToCT --> Laad of ontlaad de batterij op basis van SoC in ToU, maar wel volle bak. Zonder batterij trekt ie vermogen van 1 fase en stuurt het terug naar een andere. Wtf![]()
ZeroToLoad --> Doet niets want load niet aangesloten
Dat gedrag nog niet eerder gelezen.Natrixz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:06:
[...]
@Domba toch niet opgelost.....ik ga maar vragen of ik een firmware terug kan
Wel een andere bug voor SG05/FW1172, dat die bij een zware verbruiker, alles van grid voedt en niet ondersteunt uit accu tot ingestelde max of van PV. (Het is nu wachten is of meerdere dat kunnen dupliceren)
Ik probeer het gedrag van mijn Deye te begrijpen en dit resulteer weer in een nieuwe vraag.
De Deye staat ingesteld of Zero Export to CT, sell solar.
In de ToU tabel, mag de batterij tot 30% ontladen.
Echter op precies 40% SOC stopt de ontlading en gaat de Deye in standby/idle.
Zowel de accu als de Deye geven aan dat de SOC 40% is. Ik kan niet uitvinden waarom er niet door gedischarged wordt tot 30%
Ik vind he zonde om 40% van de batterij ongebruikt te laten, daarom zou ik graag nog wat verder willen dischargen. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
:strip_exif()/f/image/tqiDXTTR5E07wmPuvgIRiBPr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0nnI4GZOA8wP9nmEE05E7jwp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wlqr92kWqEXeYdBQcT9CdZ4J.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zie battery "voltage 43,92V" op de foto, wat lijkt op 15S, SOC is een relatieve parameter die je dient te calibreren.
Deye default is voor 16S, dan dien je die instellingen eerst aan te passen.
Wat de procedure voor JK-BMS (postings terug gekeken) is weet ik niet, die hebben zoveel verschillende BMS-firmwares en of dat lukt zonder zonder labvoeding met zoveel afwijking.
(zal ook nog even onderzoek doen hoe dit te doen) en meld me weer met nieuw bevindingen (indien nodig)
Charge voltage staat op 55V dat komt uit de BMS met CAn communicatie tochDomba schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:53:
@johnvolkering Wat voor accumodules heb je, 15S of 16S en welke BMS?
ik zie battery "voltage 43,92V" op de foto, wat lijkt op 15S, SOC is een relatieve parameter die je dient te calibreren.
Deye default is voor 16S, dan dien je die instellingen eerst aan te passen.
Lijkt erop dat de BMS dus ingrijpt maar vreemd dat er nog wel een discharge amperage weergegeven is. Normaal gesproken (tenminste, wat ik gewend ben) staat er dan 0A. Maar dat is misschien BMS afhankelijk.
3 op A, 3 op B en 2 als ground.
Hij zei mij dat dit niet kan.
Ik wees hem op de handleiding waarin de pinnen
1 B
2 A
3 G
4 B
5 A
6 G
7 A
8 B
Op de print ook gewoon doorgelust zitten. Bij hoog en bij laag blijft hij volhouden dat de pinnen van de Meter 485 port ook niet gelust kunnen zitten. Ik vind los zittende draden niet fijn en heb de draden voor A, B en G dus gewoon bij elkaar gezet en een eindhulsje gegeven.
"Nu krijg je leesfouten!"
Ik heb gewoon een 2x een driebaansweg en 1x een tweebaansweg gemaakt.
Is het nodig.... NEE
Kan het kwaad.... Tot nu toe nog niet, maar misschien dat iemand van jullie mij overtuigen kan?
:strip_exif()/f/image/wcS5KVj1XucsZ6UNxGS8okff.jpg?f=fotoalbum_large)
Je gebruikt natuurlijk wel verschillende paren die niet meer getwist zijn met elkaar, dus het zou maar zou kunnen dat er makkelijker "rotzooi" van buitenaf de kabel kan betreden?BenSKIP schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:00:
Vanmorgen een leuke duscussie. De buurman kwam naar mijn thuisaccu kijken. Hij wees mij erop dat ik de Eastron meter fout aangesloten had. Ik heb namelijk alle 8 draden van de UTP kabel gebruikt.
3 op A, 3 op B en 2 als ground.
Hij zei mij dat dit niet kan.
Ik wees hem op de handleiding waarin de pinnen
1 B
2 A
3 G
4 B
5 A
6 G
7 A
8 B
Op de print ook gewoon doorgelust zitten. Bij hoog en bij laag blijft hij volhouden dat de pinnen van de Meter 485 port ook niet gelust kunnen zitten. Ik vind los zittende draden niet fijn en heb de draden voor A, B en G dus gewoon bij elkaar gezet en een eindhulsje gegeven.
Ik heb gewoon een 2x een driebaansweg en 1x een tweebaansweg gemaakt.
Is het nodig.... NEE
Kan het kwaad.... Tot nu toe nog niet, maar misschien dat iemand van jullie mij overtuigen kan?
[Afbeelding]
Aan de andere kant, werkt het zonder issues? Niks aan doen lijkt me.
Rechts zijn de max limieten die in de BMS zijn ingesteld en geeft aan dat de communicatie werkt.ybos schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Charge voltage staat op 55V dat komt uit de BMS met CAn communicatie toch
Lijkt erop dat de BMS dus ingrijpt maar vreemd dat er nog wel een discharge amperage weergegeven is. Normaal gesproken (tenminste, wat ik gewend ben) staat er dan 0A. Maar dat is misschien BMS afhankelijk.
De BMS blokkeert verder ontladen omdat celspanning <2.75V of mogelijk een enkele cel nog verder onder het waarschuwingsniveau is gezakt.
Er is geen foutmelding of "forced charge", protection niveau's van BMS lijken op nog lagere waarden te staan
Afhankelijk van de lengte van de draad heeft je buurman gelijk. De aders van een UTP zijn niet even lang omdat de twist niet 100% gelijk is, of je je hebt een aderpaar iets 'uitgerekt' bij het trekken van de kabel. Naarmate de kabel langer is neemt het absolute verschil toe en krijg je inderdaad leesfouten omdat de data dubbel aankomt met een tijdsverschil. Alleen is de vraag of jij groot genoeg woont om dit een probleem te laten worden.BenSKIP schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:00:
Voor mijn EVE MB31 hou ik 3.45V RCV als 100% aan en 2.65V UVPR in het JK-BMS zelf. Ik ben wel boven alle onderwaarden in het BMS gebleven dus ik vermoed dat de Deye dit zelf heeft bedacht om op 2,75V te stoppen.
Iemand eerder zoiets meegemaakt?
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Kabeltje is een meter lang. Woon helaas niet groot genoeg en de Eastron zit gewoon onder de Deye.jadjong schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Afhankelijk van de lengte van de draad heeft je buurman gelijk. De aders van een UTP zijn niet even lang omdat de twist niet 100% gelijk is, of je je hebt een aderpaar iets 'uitgerekt' bij het trekken van de kabel. Naarmate de kabel langer is neemt het absolute verschil toe en krijg je inderdaad leesfouten omdat de data dubbel aankomt met een tijdsverschil. Alleen is de vraag of jij groot genoeg woont om dit een probleem te laten worden.
Heb de UTP kabel heel braaf 4x om een ferrietkern zitten.ybos schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:14:
[...]
Je gebruikt natuurlijk wel verschillende paren die niet meer getwist zijn met elkaar, dus het zou maar zou kunnen dat er makkelijker "rotzooi" van buitenaf de kabel kan betreden?
Aan de andere kant, werkt het zonder issues? Niks aan doen lijkt me.
hier ook zonet de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 in gebruik genomen, de batterij volgt woensdag.Natrixz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:13:
Het is een SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 met de volgende firmware erop:
MAIN:2107-1172-1807
HMI:1001-C050
De vorige firmware was:
MAIN:2107-1148-1807
HMI:1001-C049
Factory reset heb ik al gedaan/geprobeerd. Wel gewoon met de spanning erop. Helpt het nog om dat zonder netspanning te doen? @Domba
Alles werkt momenteel naar behoren, zou ik dan wel een FW upgrade vragen?
Hoe vragen jullie een FW upgrade bij deye? op het WA nummer hier gegeven in vorige posts wordt niet gereageerd.
Ik heb momenteel de standaard CT's in gebruik, ik moest ze niet verlengen, en werken volgens mij naar behoren, zijn er voordelen om de eastron meter te gebruiken?
Geduld hebben.
Eastron is sneller en nauwkeuriger, beter om op zero export te houden.mathiasc schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
hier ook zonet de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 in gebruik genomen, de batterij volgt woensdag.
Alles werkt momenteel naar behoren, zou ik dan wel een FW upgrade vragen?
Hoe vragen jullie een FW upgrade bij deye? op het WA nummer hier gegeven in vorige posts wordt niet gereageerd.
Ik heb momenteel de standaard CT's in gebruik, ik moest ze niet verlengen, en werken volgens mij naar behoren, zijn er voordelen om de eastron meter te gebruiken?
In deze link via Github vind je de firmeware versie van Deye, gebruik voor eigen risico natuurlijk:
https://github.com/Mights001/DeyeFirmware
je kan ook een email sturen aan service@deye.com.cn met het verzoek en je serienummer erbij van de logger.
binnen een paar dagen reageren ze wel als er geen feestdagen in China zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door rvdgaag op 05-10-2025 09:51 ]
Is dit zo? heb sinds een tijdje een Eastron voor de laadpaal maar gebruik nog ct's omdat ik anders een extra kabel door de kruipkelder moet leggen.rvdgaag schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Eastron is sneller en nauwkeuriger, beter om op zero export te houden.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Ik heb een deye sun8k-sg01lp1 en er zou volgens de manual een intern aarde nul doorverbind relais in moeten zitten.
nu werkt dat bij mij niet de aarde en nul op de aansluitklemmen wordt niet doorverbonden als ik het grid afschakel ? spanning die ik dan meet tussen fase en aarde is 110V en tussen nul en aarde 120 volt ? tussen fase en nul 230 volt.
ook werkt de ups functie niet goed een knipper als ik het grid afzet.
heb wel islanding signal aangevinkt in het advanced menu.
iemand ervaring met de 8kw inverter ? een apart relais monteren om aarde en nul te koppelen of permanent nul en aarde aan de loadkant verbinden ?
groeten,
Vlaario
Als het echt niet werkt zou je het met een relais kunnen doen. Spoel op 230V wissel en deze aansluiten op de grid aansluiting. Op het moment dat het net faalt is de spanning van je gridaansluiting weg en dan moet je het zo aansluiten dat dan aarde en nul gekoppeld worden.vlaario schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:13:
Hoi allemaal,
Ik heb een deye sun8k-sg01lp1 en er zou volgens de manual een intern aarde nul doorverbind relais in moeten zitten.
nu werkt dat bij mij niet de aarde en nul op de aansluitklemmen wordt niet doorverbonden als ik het grid afschakel ? spanning die ik dan meet tussen fase en aarde is 110V en tussen nul en aarde 120 volt ? tussen fase en nul 230 volt.
ook werkt de ups functie niet goed een knipper als ik het grid afzet.
heb wel islanding signal aangevinkt in het advanced menu.
iemand ervaring met de 8kw inverter ? een apart relais monteren om aarde en nul te koppelen of permanent nul en aarde aan de loadkant verbinden ?
groeten,
Vlaario
Op het moment dat het grid terugkomt zullen dan aarde en nul weer losgekoppeld worden maar de Deye neemt een paar minuutjes om weer te koppelen aan het net. Deze tijd even opnemen. Mooiste is dan om een relais te gebruiken met een tijdvertraging zodat je zeker weet dat nul en aarde altijd gekoppeld zijn.