De afgelopen maanden ben ik me aan het verdiepen geweest in welk systeem ik wil plaatsen voor een thuisaccu. Veel gelezen op Tweakers, het Homey forum en met Gemini veel samengeraapt, Tijd om wat extra inzichten op te halen hier!
Wellicht verdient dit een eigen topic, maar het gaat me nu om de keuze voor Deye HV/LV en niet zozeer om mijn volledige systeemopbouw, dus ik begin toch even hier.
Eisen aan systeem
Ik ben begonnen met een ideaal plaatje, omdat je dit maar 1 keer goed kunt doen. Belangrijkste eisen:
Heel veel eigenlijk, ik probeer hier een korte samenvatting te geven anders wordt het een hele lange lijst.
Wellicht verdient dit een eigen topic, maar het gaat me nu om de keuze voor Deye HV/LV en niet zozeer om mijn volledige systeemopbouw, dus ik begin toch even hier.
Eisen aan systeem
Ik ben begonnen met een ideaal plaatje, omdat je dit maar 1 keer goed kunt doen. Belangrijkste eisen:
- Bij stroomuitval: (1) het hele huis stroom houdt vanuit de thuisaccu en (2) ook dat de zonnepanelen moeten blijven werken en de thuisaccu moet kunnen opladen. Natuurlijk kan ik met de stroomverbruikers in dit geval slim omgaan, maar ik wil eigenlijk geen verbruikers buiten de accu houden.
- Kunnen aansturen vanuit Homey en/of EVCC.
- Kookplaat (3 fase)
- Warmtepomp - die meet ik apart. In een piekuur (dat nauwelijks voorkomt) zie ik een piek van 2 min van 2,2kW (zal net voor of tijdens een defrost zijn) en een 30min gemiddelde van 1,6kW
- Laadpaal van Alfen (de EV dan
). Die kan ik vanuit Homey en EVCC volledig sturen in maximaal vermogen, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Deze zal ik niet vanuit de thuisaccu laden, maar ik wil hem wel vanuit de zonnepanelen kunnen opladen in geval van off-grid.
- 3 fase aansluiting 3x25A en dynamisch energiecontract
- Zonnepanelen (zie signature) Enphase met IQ7 en IQ7+: 8400Wp en door spreiding in ligging piekvermogen van 6,1 kW. Dit zou met frequency shifting gedimd moeten kunnen worden door de omvormer van de thuisaccu. Verder kan ik ze ook vanuit Homey uitschakelen indien nodig.
- Grootste verbruikers zie boven
- De thuisaccu komt in de garage, dat zal een kabeltrace vragen van 10 tot 15 meter vanuit de meterkast
Heel veel eigenlijk, ik probeer hier een korte samenvatting te geven anders wordt het een hele lange lijst.
- Ik begon met Victron vanwege de ontzettend goede mogelijkheid voor aansturing vanuit domotica, in mijn geval Homey. Deze heb ik inmiddels laten afvallen omdat ik het onnodig vind om drie omvormers (1 per fase bij Victron) te installeren en er voldoende goede alternatieven zijn. Dat bracht me bij Deye
- Mijn initiële voorkeur ging uit naar een laag voltage systeem. Maar ergens vind ik het wel zonde om dan een lagere efficiency te hebben. Bij een hoog voltage systeem is de efficiëncy beter maar is een NEN 1010 keuring wel aangeraden (of vereist voor de opstal verzekering) vanwege de veel hogere gelijkspanning.
Het verschil bij Deye tussen de LV en HV variant in Round Trip Efficiëncy (RTE: AC -> DC -> AC):- LV: +- 86% - verlies dan +- 250 euro per jaar
- HV: +- 92%, verlies dan +- 150 euro per jaar
- Verschillende merken bekeken, maar meeste hebben een slechte integratie met domotica, denk aan:
Huawei, SMA, Growatt, Sungrow, GoodWe, Sigenergy, Solis (LV), Sunsynk (LV), Victron (LV)
Dat Deye voor mij nu bovenaan het lijstje staat hoef ik in dit topic natuurlijk niet uit te leggen. Dus laat ik dat niet verder onderbouwen. Voordelen voor mij zijn o.a. ook: minder aanpassingen in de meterkast nodig (de Deye schakelt om), hele goede asymmetrie over de fases. - Vermogen laden en ontladen: de sizing van de accu komt vooral vanuit het benodigde vermogen laden/ontladen. Deye met +- 20 kWh accu geeft:
LV: 12kW ontladen continu, piek 24kW (10 sec - denk dat dat genoeg is voor korte inschakelpieken of ingrijpen loadbalancing laadpaal)
HV: 12 kW ontladen continu, piek +- 19kW (10 sec)
Dit geeft voldoende vermogen om huis aan te kunnen sluiten (oven, kookplaat, waterkoker, etc.). Wel moet ik het laden van de auto slim sturen. - Iets aan flexibiliteit in accu keuze is wenselijk, maar hoeft niet 100% vrij. Zolang er maar voldoende keus is. Fronius is na de Deye nog een goede tweede op dit moment. Eigenlijk vooral omdat dat een Europees merk is en geen Chinees merk. Maar wel met als nadeel dat deze alleen met BYD accu's werkt. Fronius heeft wel weer een hoger rendement, maar dat haal je er financieel niet uit.
- De Deye-Homey Integratie kan volledig via EVCC door het gebruiken van bijvoorbeeld een Waveshare Modbus-adapter (RS485-naar-Ethernet). EVCC is dan "de master", Homey kan de master aansturen.
- Dan tot slot: het aantal stroomkabels tussen meterkast en omvormer thuisaccu.
Alleen bij de Deye LV moeten dit er 3 worden: 2 om de omvormer tussen de huisaansluiting en het huis te zetten. 1 voor de zonnepanelen, die moeten aangesloten worden op een aparte poort van de Deye LV omvormer.
Bij de Deye HV omvormer hoeft dit niet, daar blijven de zonnepanelen gewoon AC gekoppeld, die zitten dan op de noodstroom van de Deye, net als het hele huis. En dat scheelt wel veel aanpassingen in de meterkast. De Deye HV variant heeft voor mij dus het grote voordeel dat de zonnepanelen gewoon in de meterkast aangesloten kunnen blijven. Scheelt weer werk, maar het HV systeem vraagt weer andere dingen zoals waarschijnlijk een NEN1010 keuring. Het verschil in efficiency verdient zich pas in ongeveer 12 jaar terug, waarbij de HV variant nog iets duurde zal worden door deze keuring, dus dit gaat nog langer worden. Aan de andere kant is het een relatief kleine moeite om deze 3e stroomkabel aan te leggen. - Mijn kostenindicatie (Gemini, met veel doorvragen en compleet krijgen) komt dan op:
- Deye LV (Laagvolt) - omvormer SUN-12K-SG04LP3-EU SUN-12K-SG05LP3-EU / 4x Pylontech US5000 / alle kabels: +- € 8.500 materiaalkosten
- Deye HV (Hoogvolt) - omvormer SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 / Deye GB-L accustack en BMS / alle kabels: +- € 9.700
- Fronius (Hoogvolt) - omvormer Symo Gen24 10.0 Plus / BYD Premium HVM 22.1 / noodstroom-omschakelbox / alle kabels: +- €12.000 euro
- Ik snap dat bovenstaande erg "hoog-over" is, maar lijk ik nog relevante aspecten te missen?
- De meeste gebruikers hier kiezen voor de LV optie. Voor de HV gebruikers: viel de installatie mee of tegen en zou je hem nog een keer kiezen als je het opnieuw zou doen?
- Zijn er hier mensen die echt hele slechte ervaringen hebben met de integratie met EVCC/Homey? Dat is voor mij wel een relevante nl. en ik kom in de recentere posts eigenlijk alleen goede ervaringen tegen (bij gebruik van bekabelde modbus, geen cloud)
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
/f/image/Woi8M6C7FOeqR0oPnyYKVm5N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yF8uzEEpSPlkZjYUYwlayxzA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/88lPG0Fsy0msSS8v3gitXHbX.jpg?f=fotoalbum_large)