vinkje "grid charge" in de TOU ook aan staan?clandmeter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:13:
Heb het opgelost, de panda communiceert nu met mijn deye.
Had niet gezien dat 1 dipswitch omhoog stond.
@dingo35 Ik heb de meegeleverde kabels niet gebruikt, deze zijn inderdaad M8 50mm2.
Ik heb mijn eigen kabels met klauke ringogen gemaakt mbv de bijbehorende tang.
Mijn Deye heeft trouwens ook M8 terminals en de Panda ook, dus dat was geen probleem.
Het enige wat ik heb moeten doen is nieuwe rvs bouten moeten kopen omdat de bijgeleverde heel er kort waren. De Klauke ogen zijn zeker 2x zo dik en ook 2x zo lang. Denk dat dit Chinese vs Duits is.
Mijn setup is nu redelijk ok, ik moet alleen nog mijn zonnepanelen aansluiten.
Ik probeer nu mijn accu op te laden via het net, maar ik weet zo niet hoe ik dit voor elkaar krijg?
Is hier een bepaalde setting voor? Ik heb time of use op 80% op smiddags staan, maar hij is niet gaan laden.
ybos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:50:
[...]
plus in het geval van Deye heb je bar weinig aan de manual
Ja het is heel erg multi-interpretabel ja.
Als je een komma anders leest, staat er het tegenovergestelde bij wijze van spreken.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Grid charge staat aan, dat leek me een redelijk safe assumption om van grid te gaan laden, maar ik lijk toch nog iets te missen.ybos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:50:
[...]
plus in het geval van Deye heb je bar weinig aan de manual
Ja de manual is niet alles, gelukkig hebben we hier mensen met ervaring die graag willen helpen.
in wezenclandmeter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Grid charge staat aan, dat leek me een redelijk safe assumption om van grid te gaan laden, maar ik lijk toch nog iets te missen.
Ja de manual is niet alles, gelukkig hebben we hier mensen met ervaring die graag willen helpen.
Grid charge aan
TOU op voldoende vermogen
En battery current op bijv 100A en kijken wat er gebeurt?
Mijn domme vraag, niet alle prismatische cellen stel je hetzelfde in toch? Of is er geen verschil tussen een CATL of EVE op dit punt? Ik heb dit nooit hoeven uitzoeken, maar ik nam eigenlijk aan dat de instellingen specifiek bij een merk en type hoorden.BenSKIP schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:12:
Beste mensen, ik heb maar even de Settings voor de Deye met een JKBMS V15.41 uitgeschreven.
Hierbij heb ik een BUG opgemerkt, namelijk bij Battery Temp OTA en bij Battery Temp OTAR.
Bijzonder genoeg MOET je de Over Temperature ALARM dus LAGER instellen dan de Battery Temp OTAR (Over Temperature Trigger Release/Recovery/Reset), wat natuurlijk een beetje raar is, omdat volgens deze volgorde gaat de BMS dus in ALARM als de temp LAGER is dan de trigger temp. Nou zou het zomaar kunnen dat JK de label OTA en OTAR omgekeerd heeft.
Ik zou het fijn vinden als er gemotiverde kritiek op de volgende instellingen komt:
Battery 0 MASTER OFF OFF OFF OFF
Battery 1 SLAVE ON OFF OFF OFF
Battery 2 SLAVE OFF ON OFF OFF
Battery 3 SLAVE ON ON OFF OFF
Start Balancing: 3.45 V
Max Balacing Current: 2A (of 1A als je een 1A JKBMS hebt)
Cell OVP: 3.650 V (Ik heb deze zelf op 3.55V, omdat ik zag dat tijdens het laden de voltage over de 3.650 heen ging, dus pas ik een veiligheidsmarge toe.)
Vol Cell RCV: 3.500 V
SOC-100% Volt. 3.450 V
Cell OVPR: 3.445 V
Cell UVPR: 3.050 V
SOC-0% 3.000 V
Cell UVP: 2.600 V
Power OFF: 2.555 V
Vol Cell RFV: 3.400 V
Vol Smart Sleep: 3.375 V
Time Smart Sleep: 1
Continued Charge Current: 200 A
Charge OCP delay: 5 sec
Charge OCPR time: 45 sec
Continued Discharge Current: 200 A
Discharge OCP delay: 45 sec
Discharge OCPR Time 5 sec
Charge OTP: 50 ⁰C
Charge OTPR: 45 ⁰C
Discharge OTP: 55 ⁰C
Discharge OTPR: 50 ⁰C
Charge UTPR: 10 ⁰C
Charge UTP: 5 ⁰C
MOS OTP: 65 ⁰C
MOS OTPR: 60 ⁰C
SCP Delay: 5000
SCPR Time: 90
Battery Temp. OTA: 50 ⁰C
Battery Temp. OTAR: 55 ⁰C
Device Addr: 0
Data Stored Period: 864000
RCF Time: 1
RFV 5
EMERG time 30
SCP Delay: 5000
SCPR Time: 90
USER PRIVATE DATA JK BMS
USER DATA 2 JK BMS
UART 1 Protocol No 1
UART 2 Protocol No 15
CAN PROTOCOL No 1
LCD Buzzer Trigger 9
LCD BUZZER TRIGGER VAL 65
LCD BUZZER RELEASE VAL 60
DRY 1 Trigger 8
Dry 1 Trigger VAL 55
Dry 1 release VAL 50
DRY 2 Trigger 1
Dry 2 Trigger VAL 48
Dry 2 release VAL 52
Wat mij opvalt zijn de hogere RCV en UVPR, maar zelf laat ik de DEYE stoppen op 15% om altijd een likje noodstroom in de accu's te hebben en dan kom je vrijwel nooit onder de 3.1V
Ik zag van off-grid garage nog een leuke video over de RCV en RFV, jouw RCF tijd lijkt goed te passen bij 4 accu's.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Was ik vergeten te schrijven dat ik EVE MB31 gebruik?zalkc schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Mijn domme vraag, niet alle prismatische cellen stel je hetzelfde in toch? Of is er geen verschil tussen een CATL of EVE op dit punt? Ik heb dit nooit hoeven uitzoeken, maar ik nam eigenlijk aan dat de instellingen specifiek bij een merk en type hoorden.
Wat mij opvalt zijn de hogere RCV en UVPR, maar zelf laat ik de DEYE stoppen op 15% om altijd een likje noodstroom in de accu's te hebben en dan kom je vrijwel nooit onder de 3.1V
Ik zag van off-grid garage nog een leuke video over de RCV en RFV, jouw RCF tijd lijkt goed te passen bij 4 accu's.
[YouTube: JK Inverter BMS 100% Reset and Charging Algorithm explained!]
UVPR is UnderVoltageProtectionRecovery. Deze kan inderdaad lager worden ingesteld. 2.8V is normaal gesproken het advies, minimum is 2.5V. Maar met 65kWh kan ik eerder afzwaaien, waarbij men zegt dat dit beter voor de levensduur is. (Andy gebruikt 2.9V voor de UVPR.)
Ik gebruik de 4 accu's in "cascade" opstelling. Vol. Smart Sleep na 1 uur. Wat ervoor zorgt dat de JKBMS na 1 uur gaat slapen als er niet of weinig geladen/ontladen wordt bij een voltage van (advies: 3.35V, staat bij mij ook anders.)
Dit gaat de BMS in slaapstand. BMS wordt weer 'wakker’ bij laden / ontladen. Hier ben ik nog een beetje mee aan het spelen. Geen idee of het uberhaupt zin heeft.
Even in de herhaling dan, om te kijken of ik het goed begrijp.Domba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:04:
@BenSKIP @dingo35 is wel tijd je terug dat ik dat gepost heb.
Kijk eens terug naar hier. Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
@dingo35 Als voor Deye een type B gebruikt zal je ook daar achter een type B moeten plaatsen.
Wat onnodig is, als je via verkoper/installateur gewoon de verklaring voor je Deye opvraagt.
Een A kar meet geen aardlek
Een B kar wel
Deye schrijft een A kar voor met 300mA
@Domba zegt Liever wel B kar vanwege scope 12. Goed punt.
Dus VOOR de Deye een B25 300mA en NA de Deye alleen een B25? (vanwege eventuele lekstroom beveiliging)
dat was 4 jaar geleden, wat ik toen gedaan heb draai ik niet terug en ik ga zelfs veel krapper dan nodig met 100mA en zelfs 30mA, Ik vind niet erg als er twee eruit klappen, als ze maar uitklappen en dat ik opzoek moet naar redelijke verklaring.BenSKIP schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Even in de herhaling dan, om te kijken of ik het goed begrijp.
Een A kar meet geen aardlek
Een B kar wel
Deye schrijft een A kar voor met 300mA
@Domba zegt Liever wel B kar vanwege scope 12. Goed punt.
Dus VOOR de Deye een B25 300mA en NA de Deye alleen een B25? (vanwege eventuele lekstroom beveiliging)
Ik zit in buitengebied en het is een kunst op zich om kabels af te schermen, zo zijn er oa beschermde steenmarters in de omgeving en die geven ook nogeens geluid overlast zo luidruchtig soms kunnen zijn
Een A-type is voldoende
B-kar en C-kar is voor de afzekering resp 3-5x en 5-10x voor afzekerings waarde aan kortsluitstroom (magnetische trigger van de zekerings automaat), veelal kan een Deye dat niet leveren.
De thermische afzekering in een zekeringsautomaat (een bimetaaltje waar de stroom door loopt en als die te warm wordt het contact verbreekt) is 1,15-1,4x de afzekeringswaarde is voor overbelasting.
Type -A aardlek is verplicht als je geen aarde van netwerkbeheerder hebt (TT-stelsel aansluiting), maar kan door DC-lekstroom verzadigen raken en niet reageren.
Type-B werkt ook als ook mogelijk DC-lekstroom is en is heel vaak maar voor 1 stroomrichting.
Zoals aan grid-zijde ingang of PV op load heb je een nodig die voor beide richtingen geschikt en vallt het gross af en B-type zijn veel duurder dan A-type aardlek.
En dan laat ik hier nog evenweg de discussie, spannings afhankelijke en spanningsonafhankelijke aardlek automaten.
Zo heb ik in het verleden voor EMAT 16A B-kar type A gekozen, omdat de 1 Deye 12kW de overbelasting stroom kan leveren en deze na 20-30 seconden eruitklapt bij al 22A, ver voor de max 29A van 2,5mm2 gewone VD installatiekabel.
Als je geen beperkte stroombron hebt zoals Deye, maar onbeperkte stroom van wijktrafo is dat heel snel.
Een installateur zal die niet graag plaatsen en liever een 16A ABB die er pas bij 26A uitklapt, die zal Emat "bocht" noemen, want de ABB scheelt telefoontje en tijd om langs te gaan.
Maar een beperkte stroombron als Deye zal met de ABB het licht op alle eindgroepen uitgaan en niet op 1 eindgroep zoals met Emat omdat de Deye uitschakelt en reboot wat ca 2 minuten kost.
Ander merken heb ik zelf niet getest, maar op YT staan clips die met 1,35x afzekerwaarde voor andere merken.
(edit: digitale automaten zouden het een stuk makkelijker maken met beperkte energiebron, maar voordat die in NEN1010 voor AC komen, als te gebruiken alternatief, zijn we waarschijnlijk 10 jaar verder (bestaande productielijnen bij fabrikanten afgeschreven zijn )
In die zelfde lijn, dat ik ook van mening ben dat C-kar afzekering niets te zoek heeft in een huisinstallatie met beperkte stroombron als een hybride met accu.
Het maakt de installatie niet veiliger en in sommige gevallen is niet meer dan een schakelaar zoals de hoofdschakelaar en te groot gekozen dat het niet eens de afgaande kabel beveiligt tegen overbelasting en te warm worden. (Alleen dat installateur minder snel een telefoonte krijgt)
Deye kan de kortsluitstroom niet leveren voor >B10A afzekering, aardlek is dan ook een belangrijkere beveiliging dan bij alleen stroom van wijktrafo.
Afhankelijk van merk voor een B16A, kan Deye soms nog net de overbelaststroom leveren en dat niet alles uitgaat, maar 1 eindgroep.
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 23-03-2026 15:22 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Even terugkomende op de verzekering. Ik zie weinig animo rond dit onderwerp, hebben jullie alles goed geregeld met de zelfbouwspullen?PCJR schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:26:
Ff wat anders. Topic verzekering is al eens aan bod gekomen (ik hoe het even in mijn eigen Deye draadje nu), maar ben weer eens benieuwd hoe wij DIY-ers het hebben geregeldMomenteel is mijn verzekeraar onduidelijk over het al dan niet goed verzekerd hebben van de thuis installatie, zelf geinstalleerde zonnepanelen en de zelfgebouwde accu...
Nu boeit mij die accu niks, die laat ik gratis afbranden (als het daarmee klaar zou zijn)Maar als "door" de accu of een kabel tussen de accu en de Deye fik ontstaat, en ik tref thuis een hoop as aan, DAN wil ik geen gezeik. De kans dat een lipo tandenborstel of ebike of stofzuiger ontbrandt is groter, afin, andere discussie...
https://slimster.nl/nieuw...-verzekering-onduidelijk/
https://solarmagazine.nl/...rijen-in-polisvoorwaarden
Hier enige info.
Nu heb ik Klaverblad en ZLM eens gemaild en mijn situatie voorgelegd. Bij ING/NN lees ik dit al:
[Afbeelding]
Dat gaat m al niet worden(al gaat het hier ook alweer over het verzekeren van de accu, en niet over de "gevolgen vanuit de accu"). Ten eerste hebben we 50kwh, en ten tweede heb ik 0 certificering, 0 facturen en 0 keuringen. En die gaan er ook niet komen.
Wie o wie heeft hier al ervaring mee of tips?
Ik ben onderhand aan het bellen met deze lui;
centraal beheer
Bel (055) 579 8000.
gebeld -> kunnen geen zekerheid geven, ze zeggen enkel "als het goed gemonteerd is, geen probleem"
ze kunnen niet een expert naar fotos laten kijken en beoordelen.
ASN ( brengen onder bij NN maat hebben wel andere voorwaarden)
070 - 35 69 335 -> kunnen het niet nu bepalen of beoordelen. kunnen geen expert er nu naar laten kijken
FBTO whatsapp- > maandag 23e gaat mij een expert terugbellen hierover
ZLMmailed, reactie gekregen, schijnt voor nu gedekt te zijn, extra vraag per mail gesteld.
eigen installaties zijn verzekerd.
gaat niet, enkel brabant
Klaverblad -> gemailed contactformulier
ING bellen 0202288 888 -> zelfde polis als NN, geen dekking boven de 20kwh
NN 088 663 0663 -> niks verzekerd, alleen onder de 20kwh zoals in de polis staat
eigenhuis -> Opgroen, 085 0811 552,
ANWB
allizanz direct 010-3006540 ->
Allianz 088 - 577 2828 ->
besured,
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@PCJR ik ben hier op de achtergrond ook wat mee bezig. Misschien ook wel toepassend in het "veiligheid van je ESS" topic?
Zelf zit ik nu bij Promovendum (woonhuisverzekering). Daar is de dekking laatst aangepast (eerst werd er niks over thuisbatterijen gezegd, nu mogen ze niet groter zijn dan 15 of 20kwh, CE certified, NEN-1010 etc.) --> moet iets nieuws gaan zoeken tzt.
Ik zat aan centraal beheer te denken, maar aangezien ik woon in brabant is ZLM misschien een optie. Thanks voor checken
. Wil daarnaast als ik met alles klaar ben (maar voordat ik de batterij daadwerkelijk aanzet) ook een NEN-1010 keuring laten doen (geen idee wat dat gaat kosten, maar ben zoveel bezig in de groepenkast dat dit misschien wel noodzakelijk is, om ooit enig gedoe uit te sluiten). Ben alleen bang dat ik misschien niet automatisch aan alle NEN-1010 eisen voldoe...wordt nog een leuke.
Dan komt alleen het stukje CE-certificiering van de batterij om de hoek kijken. Dat gaat hem never nooit niet worden (tenzij ik mijn box cancel en een NKON koop met oudere cellen). Ik heb met Claude trouwens wat zitten brainstormen over TVT en kwam er achter dat een 32kwh box bij mij grotendeels ongebruikt zou blijven. Daarom aangepast naar 16kwh (kan later altijd uitbreiden). Dat scheelt weer wat met het 20kwh criterium.
edit:
Wat me nog wel zorgen baat...wat als ze vanuit de verzekering opeens nieuwe eisen gaan stellen aan de batterij. Hoe gaan we dat managen? Want ik krijg nu ook gewoon leuk nieuwe voorwaarden opgelegd...
Zelf zit ik nu bij Promovendum (woonhuisverzekering). Daar is de dekking laatst aangepast (eerst werd er niks over thuisbatterijen gezegd, nu mogen ze niet groter zijn dan 15 of 20kwh, CE certified, NEN-1010 etc.) --> moet iets nieuws gaan zoeken tzt.
Ik zat aan centraal beheer te denken, maar aangezien ik woon in brabant is ZLM misschien een optie. Thanks voor checken
Dan komt alleen het stukje CE-certificiering van de batterij om de hoek kijken. Dat gaat hem never nooit niet worden (tenzij ik mijn box cancel en een NKON koop met oudere cellen). Ik heb met Claude trouwens wat zitten brainstormen over TVT en kwam er achter dat een 32kwh box bij mij grotendeels ongebruikt zou blijven. Daarom aangepast naar 16kwh (kan later altijd uitbreiden). Dat scheelt weer wat met het 20kwh criterium.
edit:
Wat me nog wel zorgen baat...wat als ze vanuit de verzekering opeens nieuwe eisen gaan stellen aan de batterij. Hoe gaan we dat managen? Want ik krijg nu ook gewoon leuk nieuwe voorwaarden opgelegd...
[ Voor 7% gewijzigd door Yaldair op 23-03-2026 12:42 ]
Net als met terugleveren goed geld te verdienen was, werden energiebedrijven wakker. Hetzelfde gebeurt nu met verzekeringsmaatschappijen. Wat vandaag is, kan morgen anders zijn. Geen overbodige luxe om eens wat te vragen. Die scoop toestand ga ik hier ook eens uit laten voeren. Dan hoop ik een papiertje te krijgen om verzekering stil te houden.
PCJR in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"
Heb het hier ook aangekaart...
Overigens heb ik hier in huis een hele nieuwe 2e verdieping laten bouwen (plat dak), waar ikzelf alle elektra heb gedaan. Panelen weer bovenop het dak heb gehengst en alles weer van a tot z aangesloten. Nieuwe meterkast etc.
Ik draai alles aan met een 150 euro kostende Nm schroevendraaier, dat zie ik menig (niet alle) monteur of electricien niet eens doen... Om maar even de toon te zetten
Anyway, als er fik komt en het huis gaat eraan, wil ik dat het huis verzekerd is. Die paar panelen of die accu mag me gestolen worden...
Heb het hier ook aangekaart...
Overigens heb ik hier in huis een hele nieuwe 2e verdieping laten bouwen (plat dak), waar ikzelf alle elektra heb gedaan. Panelen weer bovenop het dak heb gehengst en alles weer van a tot z aangesloten. Nieuwe meterkast etc.
Ik draai alles aan met een 150 euro kostende Nm schroevendraaier, dat zie ik menig (niet alle) monteur of electricien niet eens doen... Om maar even de toon te zetten
Anyway, als er fik komt en het huis gaat eraan, wil ik dat het huis verzekerd is. Die paar panelen of die accu mag me gestolen worden...
[ Voor 71% gewijzigd door PCJR op 23-03-2026 15:50 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Mooi dat je dit gedaan hebt, dank hiervoor en meteen m'n eigen verzekering erbij gepakt :-).PCJR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Even terugkomende op de verzekering. Ik zie weinig animo rond dit onderwerp, hebben jullie alles goed geregeld met de zelfbouwspullen?![]()
Ik ben onderhand aan het bellen met deze lui;
centraal beheer
Bel (055) 579 8000.
gebeld -> kunnen geen zekerheid geven, ze zeggen enkel "als het goed gemonteerd is, geen probleem"
ze kunnen niet een expert naar fotos laten kijken en beoordelen.
ASN ( brengen onder bij NN maat hebben wel andere voorwaarden)
070 - 35 69 335 -> kunnen het niet nu bepalen of beoordelen. kunnen geen expert er nu naar laten kijken
FBTO whatsapp- > maandag 23e gaat mij een expert terugbellen hierover
ZLMmailed, reactie gekregen, schijnt voor nu gedekt te zijn, extra vraag per mail gesteld.
eigen installaties zijn verzekerd.
gaat niet, enkel brabant
Klaverblad -> gemailed contactformulier
ING bellen 0202288 888 -> zelfde polis als NN, geen dekking boven de 20kwh
NN 088 663 0663 -> niks verzekerd, alleen onder de 20kwh zoals in de polis staat
eigenhuis -> Opgroen, 085 0811 552,
ANWB
allizanz direct 010-3006540 ->
Allianz 088 - 577 2828 ->
besured,
Abn amro;
Dit word nooit door de opstal als de inboedel wanneer een duurzame installatie (anders dan zonnepanelen) niet volgens de norm NEN-1010 is
geïnstalleerd. Let op: als wij daarom vragen, moet u kunnen aantonen dat de installatie op het moment van schade aan deze norm voldeed;
Das wel lullig want mijn huidige installatie voldoet ook niet aan deze norm.
Hallo ik sta op het punt om een Victron systeem voor een thuisbatterij aan te schaffen, echter zie ik zo nu en dan Deye voorbij komen en zo ben ik hier terecht gekomen.
Nu kan ik erg veel online terug vinden over Victron maar Deye valt wat tegen, zeker op NL-talig gebied.
Wellicht kunnen jullie mijn helpen waar wat meer NL-talige informatie te vinden is? (het liefst filmpjes)
Verder ben ik benieuwd wat de belangrijkste motivatie is voor jullie om voor Deye te kiezen?
Nu kan ik erg veel online terug vinden over Victron maar Deye valt wat tegen, zeker op NL-talig gebied.
Wellicht kunnen jullie mijn helpen waar wat meer NL-talige informatie te vinden is? (het liefst filmpjes)
Verder ben ik benieuwd wat de belangrijkste motivatie is voor jullie om voor Deye te kiezen?
Belangrijkste redenen voor het kiezen voor de Deye voor mij:
Staat genoemd als toegelaten omvormers
Heeft 3 phase ondersteuning t.o.v. van één Victron.
Installatiegemak
Prijs
Installatiegemak
Prijs
@genesisfm Misschien wat meer info, zoals kWp PV (micro-omvormers/Solar-edge of anders), jaarverbruik 1 fase of 3 fase. Victron en Deye hebben wel een overlap, maar wisselt welke waar sterke punten heeft.
Voor mij was de hogere effcientie en prijs in 2022, maar dat is wel voor meer dan gemiddelde hoeveelheid kWp PV en jaarverbuik en nog tov Victron MPII's (tov Multi RS Solar weet ik niet).
Bij MPII's neemt na 2/3 van model vermogen de efficientie af, daarbij komen de trafoverliezen (+4%) tov TL-omvomers en zonder PV DC-DC accu lader heb je nog ~5% meer verlies.
Deye heeft minder efficientie drop over de vermogen range en is goedkoper, maar tegenover lastiger een installateur te vinden,
[Deye tov Victron MPII heeft tot 10% minder verliezen en minder 5% (als je automatische noodstroom opgeeft en/of gecombineert met DC-DC PV chargers ) voor rond 3 fase 10kWp/10MWh jaar verbruik.
Deye is op veel meer manier in je huisinstallatie te integreren dan de Victron, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan, als ook voor vele de keuze moeilijk maakt]
Voor mij was de hogere effcientie en prijs in 2022, maar dat is wel voor meer dan gemiddelde hoeveelheid kWp PV en jaarverbuik en nog tov Victron MPII's (tov Multi RS Solar weet ik niet).
Bij MPII's neemt na 2/3 van model vermogen de efficientie af, daarbij komen de trafoverliezen (+4%) tov TL-omvomers en zonder PV DC-DC accu lader heb je nog ~5% meer verlies.
Deye heeft minder efficientie drop over de vermogen range en is goedkoper, maar tegenover lastiger een installateur te vinden,
[Deye tov Victron MPII heeft tot 10% minder verliezen en minder 5% (als je automatische noodstroom opgeeft en/of gecombineert met DC-DC PV chargers ) voor rond 3 fase 10kWp/10MWh jaar verbruik.
Deye is op veel meer manier in je huisinstallatie te integreren dan de Victron, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan, als ook voor vele de keuze moeilijk maakt]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij de 3 fase modellen van Deye kan je de automatische noodstroom toch niet opgeven? Of zijn er ook 3f modellen die het niet hebben?Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:43:
@genesisfm Misschien wat meer info, zoals kWp PV (micro-omvormers/Solar-edge of anders), jaarverbruik 1 fase of 3 fase. Victron en Deye hebben wel een overlap, maar wisselt welke waar sterke punten heeft.
installatie snelheidBenSKIP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:41:
Installatiegemak
Prijs
veel minder componenten
veel minder aansluitingen, kabels, connectors
alles in 1; backup uitgang, generator/MI port, peak shaving, 3phase loadbalancing (zal victron ook hebben denk ik)
ruimtebesparingBenSKIP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:41:
Installatiegemak
Prijs
Nee (of je moet naar noBaTT schakelen), maar bij Victron wel.Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:34:
[...]
Bij de 3 fase modellen van Deye kan je de automatische noodstroom toch niet opgeven? Of zijn er ook 3f modellen die het niet hebben?
Bepaald type van aansturing voor Victron schakelen bij geen laden of ontladen 2 van de 3 MPII's uit om het overall jaar verlies in totaal aantal kwh's te beperken, wat effectief de automatische noodstroom opgeven is, want Victron is dan alleen operationeel tijdens laden en ontladen en overige tijd van dag niet. (Zuiver standalone accu gebruik en hand 1-0-2 voor omschakelen voor noodstroom).
Automatische noodstroom opgeven? Ik begrijp die vraag niet geloof ik. De Deye werkt ook gewoon in island-mode. Gaat het net plat, dan bij de Deye draaien zolang de accu voldoende prik heeft. De Deye heeft ook een GEN input, voor een generator aansturing.
Als de Deye fit voor je jaarverbruik, afname en PVopwek, kan met optimalistatie het overall jaar verlies dalen tot <10%.BenSKIP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:00:
Automatische noodstroom opgeven? Ik begrijp die vraag niet geloof ik. De Deye werkt ook gewoon in island-mode. Gaat het net plat, dan bij de Deye draaien zolang de accu voldoende prik heeft. De Deye heeft ook een GEN input, voor een generator aansturing.
Zoals beste getallen voor Victron MPII's met DAO aansturing die rondgaan geoptimaliseerde situatie zijn voor standalone opstelling, als niet geladen wordt of ontladen, 2 MPII's uitgeschakelt en 1 in sleepmode zodat het eigenverbruik naar ~10W zakt en MPII's max gebruik ergens tussen 1/3 -1/2 van het vermogen worden gebruikt.
Het eigenverbruik van systeem over het hele jaar telt zwaar mee.
Zo ligt RTE voor volvermogen Victron MPII's rond 69% tot 78% , Deye eerder rond 85% of beter
Er zijn hier die stevig laden en ontladen voor EPEX handel en overlangere tjjd dan een stint of een nacht.
Dus kort samengevat, de Victrons hebben een fors lager stand-by verbruik, maar daar staat een lagere RTE onder hoge vermogens tegenover? En de Deye eerder andersom, dus een hoog stand-by verbruik maar een hogere RTE?Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Als de Deye fit voor je jaarverbruik, afname en PVopwek, kan met optimalistatie het overall jaar verlies dalen tot <10%.
Zoals beste getallen voor Victron MPII's met DAO aansturing die rondgaan geoptimaliseerde situatie zijn voor standalone opstelling, als niet geladen wordt of ontladen, 2 MPII's uitgeschakelt en 1 in sleepmode zodat het eigenverbruik naar ~10W zakt en MPII's max gebruik ergens tussen 1/3 -1/2 van het vermogen worden gebruikt.
Het eigenverbruik van systeem over het hele jaar telt zwaar mee.
Zo ligt RTE voor volvermogen Victron MPII's rond 69% tot 78% , Deye eerder rond 85% of beter
Er zijn hier die stevig laden en ontladen voor EPEX handel en overlangere tjjd dan een stint of een nacht.
All-electric.
Onder normale omstandigheden heeft Victron's ook 90-105W eigenverbruik , maar door ze actief uit te schakelen en 1 in sleep-mode te brengen hebben ze maar 10W.RonJ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Dus kort samengevat, de Victrons hebben een fors lager stand-by verbruik, maar daar staat een lagere RTE onder hoge vermogens tegenover? En de Deye eerder andersom, dus een hoog stand-by verbruik maar een hogere RTE?
Afhankelijk van Victron setup is er ook nog randapparatuur die 48V direct gebruikt die kan als ze smart shunt hebben, ervoor aangesloten zijn, als ze accu in/out verklappen en verschil is >5% voor LFP-modules weet je standby verbruik zelfs hoger is.
Deze bijv, Voor mij laten de getallen zien dat er DC-DC PV chargers gebruikt worden , verhouding EPEX handel en later eigenverbruik is moeilijk in te schatten, na einde salderen gaat Victrons dat verlies van 2038kWh om laag omdat deel conversie verlies wegvalt van deel van de EPEX handel, net-laden voor later terugleveren omdat grotere prijsverschillen nodig zijn om de EB te compenseren.
Met AC-PV zoals van solaredge en micro-inverters, geen keuze om DC-DC te laden, zijn die verliezen nog ~5% / 300-350kWh hoger
Is dit eigenlijk wel een eerlijke vergelijking? Je zet hier een Deye (HF) naast een Victron MultiPlus-II (LF). Deze zijn qua techniek best verschillend dus het verschil in efficiëntie zit dan deels al in de architectuur.Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:40:
[...]
Onder normale omstandigheden heeft Victron's ook 90-105W eigenverbruik , maar door ze actief uit te schakelen en 1 in sleep-mode te brengen hebben ze maar 10W...
Volgens mij kun je dan beter een Deye vergelijken met een Victron RS, dan heb je een wat meer apples-to-apples vergelijking.
EddyBurnett
Als je ziet wat 6 multiplussen aan plek innemen op een wand.... dat had ik net zo goed met twee SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 in parallel opstelling kunnen realiseren.PCJR schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:32:
[...]
installatie snelheid
veel minder componenten
veel minder aansluitingen, kabels, connectors
alles in 1; backup uitgang, generator/MI port, peak shaving, 3phase loadbalancing (zal victron ook hebben denk ik)
Eind 2024 kijkend naar de aansturing heb ik toen uiteindelijk voor Victron gekozen.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Mee eens,Eddy Burnett schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Is dit eigenlijk wel een eerlijke vergelijking? Je zet hier een Deye (HF) naast een Victron MultiPlus-II (LF). Deze zijn qua techniek best verschillend dus het verschil in efficiëntie zit dan deels al in de architectuur.
Volgens mij kun je dan beter een Deye vergelijken met een Victron RS, dan heb je een wat meer apples-to-apples vergelijking.
Multi RS is al beter, maar nog steeds als om Victron gaat, betreft eestal niet de Multi RS.
Maar als je jaar gebruik gevens hebt, post deze eens.
nogmaals een vraag: Ik heb de Deye alleen als batterij omvormer. de CT klemmen zijn wel aangesloten. verder zit er ook nog een 1 fase PV omvormer op die terugleverd. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij automatisch de batterij gaat laden als er export is? Ik krijg het niet voor elkaar met zero to CT..
Waar die ook zit dien je gen poort op Micro inverter zetten (activeren dat er AC-PV is)djoenez schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:59:
nogmaals een vraag: Ik heb de Deye alleen als batterij omvormer. de CT klemmen zijn wel aangesloten. verder zit er ook nog een 1 fase PV omvormer op die terugleverd. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij automatisch de batterij gaat laden als er export is? Ik krijg het niet voor elkaar met zero to CT..
Bij nieuwere firmware moet je ook nog aangeven waar die zit als die niet op MI-ingang/Gen ingang zit, is op zelfde pagina op touchscreen.
- Sorry verkeerde forum
-
[ Voor 97% gewijzigd door Amster op 27-03-2026 15:51 . Reden: verkeerde forum ]
Don't speak unless you can improve on the silence.
Hoi allemaal,
Ik heb mijn Deye momenteel actief met de accu, maar ik twijfel of wat ik op de meter zie wel klopt.
Zoals op de screenshot te zien is:
• Hoofdaansluiting geeft ~142 W afname
• Tegelijk zie ik flinke negatieve waarden (rond -300 tot -400 W)
• En de bovenste lijnen (paars/blauw) lijken ook niet helemaal logisch te lopen
Ik heb mijn Deye momenteel actief met de accu, maar ik twijfel of wat ik op de meter zie wel klopt.
Waarschijnlijk is je meetinstrument gewoon te traag.NiCloX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:10:
Sorry dit is de grafiek van mijn p1 meter, de belasting is niet echt synchroon… is dit normaal?
Ah, dus twee fases doen ~200W afname en 1 fase doet ~400W levering. Zijn alle fases van de CT klemmen en meters die je hebt wel hetzelfde? Niet ergens draden gewisseld waardoor L1 bij de omvormer eigenlijk L2 in de groepenkast is?
ja, dit is volkomen normaal. Heb hier dezelfde opstelling en met hetzelfde gedrag: het verbruik op de fases loopt nooit exact synchroon.NiCloX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:10:
Sorry dit is de grafiek van mijn p1 meter, de belasting is niet echt synchroon… is dit normaal?
De Victron heeft een zelfverbruik van 100Watt.
Dat heeft de 3P Deye ook.
Dus een 3P Victron setup zuigt dan 300Watt?
Dat heeft de 3P Deye ook.
Dus een 3P Victron setup zuigt dan 300Watt?
Nee, ze doen tussen de 10 en 30W per stuk, dus enkel een 3 fase Victron creatie komt in de buurt van 100W.
Weer een stap verder, maar nog steeds niet daar jammer genoeg. Ik zie nu wel in het scherm dat er vanuit het grid x in komt, en naar load x weggaat, zie hieronder:Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:55:
[...]
Waar die ook zit dien je gen poort op Micro inverter zetten (activeren dat er AC-PV is)
Bij nieuwere firmware moet je ook nog aangeven waar die zit als die niet op MI-ingang/Gen ingang zit, is op zelfde pagina op touchscreen.
:strip_exif()/f/image/59TkV70OJ9YYEiCS6ffPKsRB.jpg?f=fotoalbum_small)
Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid dat de Deye de hierboven 2.8 kW gaat leveren, niet op zero export to CT/load, energy pattern, wel of niet ToU. Welke magische switch moet ik om zetten zodat de Deye zorgt dat er precies 0 W wordt getrokken vanuit het grid (of er nog levering of teruglevering is).
Woeps, edit, verkeerde foto link. de max A staat op het moment op 150A (2x314Ah parallel geschakeld).
Op de load van de Deye is niets aangesloten. ik gebruik de Deye puur als batterij omvormer. vanuit de 3x25A aansluiting gaat er direct een kabel naar de Deye (schuur), en parallel staat daar ook nog een 1 Fase omvormer (zolder). de CT's zijn aangesloten bij de 3x25A aansluiting.
[ Voor 23% gewijzigd door djoenez op 28-03-2026 20:54 ]
@djoenez foto mag wat groter.
Niet zeker, dat ik het geheek snap, maar ik denk dat je naar max charge moet kijken en dat die nu rond 55A staat.
Deze kan je het beste niet hoger hebben dan 1/4 van de Ah van aantal accumodules opgeteld mits parallel geschakelt.
max charge van 55A is prima als je 1 accumodule hebt met bijv MB31's en 110A voor 2 accumodules.
Niet zeker, dat ik het geheek snap, maar ik denk dat je naar max charge moet kijken en dat die nu rond 55A staat.
Deze kan je het beste niet hoger hebben dan 1/4 van de Ah van aantal accumodules opgeteld mits parallel geschakelt.
max charge van 55A is prima als je 1 accumodule hebt met bijv MB31's en 110A voor 2 accumodules.
Mag eens vragen waar jij die case met ventilator ergens heb gezien
Roel1.9GJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:31:
Ik heb een vraag, een kennis van mij wil een soortgelijke set-up als ik instaleren, 3-fase Deye met 3 stuks Seplos batterijen parallel op een busbar. Nu heeft Seplos ook DIY cases met hierin ventilatoren gebouwd t.b.v. koeling. Nu is die koeling ansich goed, dus daar zit mijn vraag niet.
Mijn punt van zorg is dat die actieve koeling de vier ingebouwde NTC-sensors, welke bovenop de batterij cellen zijn gemonteerd koelt. Deze sensoren zijn direct aan de luchtstroom gemonteerd, terwijl de batterij-cellen zelf een grote massa hebben en de kern van de cellen niet aan de luchtstroom zit. Kan dit er toe leiden dat de NTC's een significant andere waarde aangeven dan de daadwerkelijke temperatuur in de kern van de cellen?
Hiermee kom ik op een tweede vraag, mocht het veiligheidsventiel in werking treden en dus gaan ontgassen, is het dan juist wenselijk dat dit gas de ruimte in wordt geblazen, of juist beter dat dit zoveel als mogelijk in de case blijft?
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Ik ga voor een 32kwh accu, in het totaal heb ik 54 zonnepanelen verdeelt over meerdere systemen. Als ik mijn zonnepanelen erop aansluit dan heb ik 2 systemen waarvan een van 3000wp en een van 5000 wp die ik erop zou willen aansluiten. Nu heb ik een 3 fase froniuns omvormer, een sma en 2 oude omvormers. Ik wil naast het compenseren van het vermogen ook een noodstroom systeem hebben.Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:43:
Ik wil ze zelf instellen/installeren (ik heb een elektro/software achtergrond).
https://www.seplos.com/seplos-mason-diy-battery-box-kit.htmlSnarfB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:49:
Mag eens vragen waar jij die case met ventilator ergens heb gezien
[...]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Tip: Gatenzaag en een 40mm PC fan, eentje voor erin/eruit en achterin eruit/erin. Doet WEINIG voor de koeling, omdat de warmte in de cellen eronder zit.
Heeft iemand ervaring met het emuleren van een SDM630 / SDM72 modbus meter als externe meter voor de Deye?
Dit is het relevante snippet uit mijn esphome .yaml file:
Iemand een idee?
Dit is het relevante snippet uit mijn esphome .yaml file:
code:
.... en dit is het resultaat:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| uart:
- id: mod_bus
rx_pin: GPIO3
tx_pin: GPIO1
baud_rate: 9600
stop_bits: 1
- id: sdm72_uart
rx_pin: GPIO16
tx_pin: GPIO17
debug:
direction: BOTH
dummy_receiver: true
after:
delimiter: "\n"
sequence:
- lambda: |-
UARTDebug::log_hex(direction, bytes, 0x20);
modbus:
- id: sdm72_modbus
uart_id: sdm72_uart
role: server
# flow_control_pin: 4
disable_crc: true
modbus_controller:
- modbus_id: sdm72_modbus
address: 0x1
server_registers:
- address: 0x000c
value_type: FP32
read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l1_power).state;'
- address: 0x000e
read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l2_power).state;'
- address: 0x0010
read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l3_power).state;'
- address: 0x0030
read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_total_power).state;' |
code:
Het lijkt erop alsof de Deye de ESP32 veel sneller afvraagt dan dat de ESP32 kan handlen, maar dat komt me erg vreemd over; zo zwaar is de modbus library toch niet?1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| [16:12:26][D][sensor:094]: 'SDM72 Total power': Sending state -37.60000 with 1 decimals of accuracy [16:12:26][D][sensor:094]: 'deye-WiFi Signal': Sending state -54.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [16:12:27][D][sensor:094]: 'SDM72 L2 power': Sending state -12.50000 with 1 decimals of accuracy [16:12:27][D][sensor:094]: 'SDM72 L3 power': Sending state -12.20000 with 1 decimals of accuracy [16:12:27][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 48 00 04 71 DF 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:27][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:27][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:27][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:28][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:28][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:28][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:29][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:29][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:29][D][modbus:124]: Modbus CRC Check failed, but ignored! 3838!=04 [16:12:29][W][modbus:156]: Got Modbus frame from unknown address 0xAB! [16:12:29][D][modbus:124]: Modbus CRC Check failed, but ignored! 3EF0!=9BDC [16:12:29][W][modbus:156]: Got Modbus frame from unknown address 0xC8! [16:12:29][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:29][D][uart_debug:114]: <<< AB 10 01 1E 00 02 04 00 C8 00 00 DC 9B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:30][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:30][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. |
Iemand een idee?
Ben zeer geïnteresseerd ook ivm mijn eigen Deye - SmartEVSE setup.dingo35 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:38:
Heeft iemand ervaring met het emuleren van een SDM630 / SDM72 modbus meter als externe meter voor de Deye?
Dit is het relevante snippet uit mijn esphome .yaml file:code:.... en dit is het resultaat:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43uart: - id: mod_bus rx_pin: GPIO3 tx_pin: GPIO1 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 - id: sdm72_uart rx_pin: GPIO16 tx_pin: GPIO17 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 debug: direction: BOTH dummy_receiver: true after: delimiter: "\n" sequence: - lambda: |- UARTDebug::log_hex(direction, bytes, 0x20); modbus: - id: sdm72_modbus uart_id: sdm72_uart role: server # flow_control_pin: 4 disable_crc: true modbus_controller: - modbus_id: sdm72_modbus address: 0x1 server_registers: - address: 0x000c value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l1_power).state;' - address: 0x000e value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l2_power).state;' - address: 0x0010 value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l3_power).state;' - address: 0x0030 value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_total_power).state;'code:Het lijkt erop alsof de Deye de ESP32 veel sneller afvraagt dan dat de ESP32 kan handlen, maar dat komt me erg vreemd over; zo zwaar is de modbus library toch niet?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [16:12:26][D][sensor:094]: 'SDM72 Total power': Sending state -37.60000 with 1 decimals of accuracy [16:12:26][D][sensor:094]: 'deye-WiFi Signal': Sending state -54.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [16:12:27][D][sensor:094]: 'SDM72 L2 power': Sending state -12.50000 with 1 decimals of accuracy [16:12:27][D][sensor:094]: 'SDM72 L3 power': Sending state -12.20000 with 1 decimals of accuracy [16:12:27][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 48 00 04 71 DF 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:27][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:27][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:27][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:28][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:28][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:28][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:29][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:29][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:29][D][modbus:124]: Modbus CRC Check failed, but ignored! 3838!=04 [16:12:29][W][modbus:156]: Got Modbus frame from unknown address 0xAB! [16:12:29][D][modbus:124]: Modbus CRC Check failed, but ignored! 3EF0!=9BDC [16:12:29][W][modbus:156]: Got Modbus frame from unknown address 0xC8! [16:12:29][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:29][D][uart_debug:114]: <<< AB 10 01 1E 00 02 04 00 C8 00 00 DC 9B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:30][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:30][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6.
Iemand een idee?
De ESP32 zou het qua snelheid prima aan moeten kunnen het is namelijk maar 9600 BAUD dus dat is maar 1,2kB/s.
Vier jaar geleden moest je de firmware laten updaten door Deye zelf, kan dat inmiddels makkelijker of moet ik nog altijd een fax naar het oosten sturen?
Kan je zelf hoor, files vind je hier:jadjong schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:08:
Vier jaar geleden moest je de firmware laten updaten door Deye zelf, kan dat inmiddels makkelijker of moet ik nog altijd een fax naar het oosten sturen?
Altijd de HMI versie eerst doen en dan de systeemupdate zelf. Hierna hele Deye uit zetten, spanning van 230 af en de batteriij ook. Na een minuutje opnieuw opstarten en eventueel je settings nakijken.
https://github.com/Mights001/DeyeFirmware
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
De ESP32 libraries voor modbus stikken van de bugs en belasten de ESP mega veel,van meer dan 1x per 3 seconden data opvragen gaat de ESP over zijn nek. De Deye vraagt meerdere keren per seconde data op.dingo35 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:38:
Het lijkt erop alsof de Deye de ESP32 veel sneller afvraagt dan dat de ESP32 kan handlen, maar dat komt me erg vreemd over; zo zwaar is de modbus library toch niet?
Iemand een idee?
Emuleren lijkt me een slecht idee, als je kabellengte issues hebt koop dan gewoon een echt sdm630 sluit hier een Waveshare ethernet/modbus unit aan als server en zet je Deye modbus poort op een zelfde soort Waveshare unit die ook in je netwerk hangt als slaaf. Werk als een speer.
Kan het zijn dat 1 CT klem verkeerd om zit.NiCloX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:55:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Iets anders, voor mensen met een JK bms;
/f/image/kqokcukpqluYTGMwjvvFAujH.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie regelmatig dat packA in de par-limiter schiet. De charge mosfet gaat dan ook uit, al blijft ie wel met max 10A laden (wellicht via pack B en C). De SOC is nagelijk gelijk, als ook de cellvoltages. Cellvoltages zakken dan ook stuk in weer tov de andere packs. Ik wil alles op 100% en 3.55v uiteindelijk. Waarom gaat deze packA vaak bij, bijna vol, in de par-limiter?
Edit:
continues current in de JK bms aangepast van 90A naar 120A, not is er geen par-limiter trigger meer, en mosfet blijft aan. Maar; ik zie nu dat de current van PackA steeds afwijkt, van pack B en C.
Alles is vrijwel gelijk, ook cellvoltages zijn ok lijtk het, en over 3 packs zowat gelijk.
:strip_exif()/f/image/9DgJNDcw40PhvVeY64EbIWeq.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een id waarom PackA afwijkende current laat zien?
[ Voor 53% gewijzigd door PCJR op 01-04-2026 11:13 ]
Ik heb code die een SMD120 simuleert. Leest 3 fasen uit en maakt er 1 fase van naar de Deye. Misschien heb je er wat aan;dingo35 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:38:
Dit is het relevante snippet uit mijn esphome .yaml file:code:.... en dit is het resultaat:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43uart: - id: mod_bus rx_pin: GPIO3 tx_pin: GPIO1 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 - id: sdm72_uart rx_pin: GPIO16 tx_pin: GPIO17 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 debug: direction: BOTH dummy_receiver: true after: delimiter: "\n" sequence: - lambda: |- UARTDebug::log_hex(direction, bytes, 0x20); modbus: - id: sdm72_modbus uart_id: sdm72_uart role: server # flow_control_pin: 4 disable_crc: true modbus_controller: - modbus_id: sdm72_modbus address: 0x1 server_registers: - address: 0x000c value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l1_power).state;' - address: 0x000e value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l2_power).state;' - address: 0x0010 value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_l3_power).state;' - address: 0x0030 value_type: FP32 read_lambda: !lambda 'return id(sdm72_total_power).state;'code:Het lijkt erop alsof de Deye de ESP32 veel sneller afvraagt dan dat de ESP32 kan handlen, maar dat komt me erg vreemd over; zo zwaar is de modbus library toch niet?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [16:12:26][D][sensor:094]: 'SDM72 Total power': Sending state -37.60000 with 1 decimals of accuracy [16:12:26][D][sensor:094]: 'deye-WiFi Signal': Sending state -54.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [16:12:27][D][sensor:094]: 'SDM72 L2 power': Sending state -12.50000 with 1 decimals of accuracy [16:12:27][D][sensor:094]: 'SDM72 L3 power': Sending state -12.20000 with 1 decimals of accuracy [16:12:27][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 48 00 04 71 DF 01 04 00 0C 00 06 B0 0B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:27][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:27][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:27][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:28][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:28][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:28][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:28][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:29][D][uart_debug:114]: <<< 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:29][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:29][D][modbus:124]: Modbus CRC Check failed, but ignored! 3838!=04 [16:12:29][W][modbus:156]: Got Modbus frame from unknown address 0xAB! [16:12:29][D][modbus:124]: Modbus CRC Check failed, but ignored! 3EF0!=9BDC [16:12:29][W][modbus:156]: Got Modbus frame from unknown address 0xC8! [16:12:29][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0C. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.8. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x0E. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.5. [16:12:29][D][modbus_controller:124]: Matched register. Address: 0x10. Value type: 12. Register count: 2. Value: -12.2. [16:12:29][D][uart_debug:114]: <<< AB 10 01 1E 00 02 04 00 C8 00 00 DC 9B 01 04 00 0C 00 06 B0 0B [16:12:30][D][uart_debug:114]: >>> 01 04 0C C1 4C CC CD C1 48 00 00 C1 43 33 33 51 67 [16:12:30][D][modbus_controller:113]: Received read holding/input registers for device 0x1. FC: 0x4. Start address: 0xC. Number of registers: 0x6.
Iemand een idee?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
| # Modbus Server Mode modbus: - id: modbus_server uart_id: modbus_bus role: server # Modbus Controller met server registers modbus_controller: - id: sdm120_sim modbus_id: modbus_server address: 0x01 server_registers: # Voltage (V) – Register 0x0000 - address: 0x0000 value_type: FP32 read_lambda: |- return 230.0f; # Current (A) – Register 0x0006 - address: 0x0006 value_type: FP32 read_lambda: |- if (std::isnan(id(filtered_net_power).state)) return 0.0f; float p = id(filtered_net_power).state; return fabs(p) / 230.0f; # Active Power (W) – Register 0x000C (belangrijkste voor zero export) - address: 0x000C value_type: FP32 read_lambda: |- if (std::isnan(id(filtered_net_power).state)) return 0.0f; float p = id(filtered_net_power).state; return -(p - 20.0f); // kleine bias naar import # Import Energy (kWh) – Register 0x0048 - address: 0x0048 value_type: FP32 read_lambda: |- return 0.0f; # Export Energy (kWh) – Register 0x004A - address: 0x004A value_type: FP32 read_lambda: |- return 0.0f; # Sensoren voor 3-fase vermogens uit Home Assistant sensor: - platform: homeassistant id: power_l1 entity_id: sensor.p1_meter_vermogen_fase_1 internal: true - platform: homeassistant id: power_l2 entity_id: sensor.p1_meter_vermogen_fase_2 internal: true - platform: homeassistant id: power_l3 entity_id: sensor.p1_meter_vermogen_fase_3 internal: true # Template sensor voor gefilterd netto vermogen - platform: template name: "Filtered Netto Totaal Vermogen" id: filtered_net_power unit_of_measurement: "W" accuracy_decimals: 1 update_interval: 200ms lambda: |- static float filtered = 0; if (!id(power_l1).has_state() || !id(power_l2).has_state() || !id(power_l3).has_state()) { return 0.0f; } float raw = id(power_l1).state + id(power_l2).state + id(power_l3).state; filtered = filtered * 0.7f + raw * 0.3f; return filtered; # Optionele logging voor debugging interval: - interval: 5s then: - logger.log: format: "[SDM120] Net Power: %.1f W | Bias Applied" args: ['id(filtered_net_power).state'] |
0 op de meter
Goedemorgen allemaal,
Ik houd het forum nu al een tijdje in de gaten, en overweeg een Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 aan te schaffen. Ik lees nu soms wisselende berichten over het idle/standby verbruik van de 3phase Deye's, wat is jullie recente ervaring hiermee? Is dit nog steeds consistent rond de 100W? En is dit voor de hoogspannings versie vergelijkbaar met de laagspanning? (iemand die hier met een HP3 werkt?).
Als alternatief zit ik te kijken naar GoodWe 12K-ET-20, welke iig volgens de datasheet een stuk efficienter moet werken (standy verbruik van <15W, en EU efficiency van 97.5%). Het feit dat deze passief gekoeld is zegt natuurlijk ook wel wat.
Uiteraard is dan het aanstuur en uitlees verhaal wat lastiger... Is minder informatie openlijk beschikbaar dan voor de Deye's.
Hoor graag over jullie ervaring! Dank alvast!
Ik houd het forum nu al een tijdje in de gaten, en overweeg een Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 aan te schaffen. Ik lees nu soms wisselende berichten over het idle/standby verbruik van de 3phase Deye's, wat is jullie recente ervaring hiermee? Is dit nog steeds consistent rond de 100W? En is dit voor de hoogspannings versie vergelijkbaar met de laagspanning? (iemand die hier met een HP3 werkt?).
Als alternatief zit ik te kijken naar GoodWe 12K-ET-20, welke iig volgens de datasheet een stuk efficienter moet werken (standy verbruik van <15W, en EU efficiency van 97.5%). Het feit dat deze passief gekoeld is zegt natuurlijk ook wel wat.
Uiteraard is dan het aanstuur en uitlees verhaal wat lastiger... Is minder informatie openlijk beschikbaar dan voor de Deye's.
Het komt van tijd tot tijd terug in dit topic, niet standaard MC4 connectoren aan de omvormer; maar hoe krimp ik de solid Devalan connectors? Deye geeft zelf aan 4mm2 draad te gebruiken, maar hoe ga ik dat krimpen? Ik heb een goedkope hydraulische krimptang maar de kleinste maat daarin is 4. En dan valt de 4mm2 draad net zo makkelijk weer uit de connector. 
Een 2.5 bek voor de krimptang kan ik niet vinden.
Dus wie heeft de oplossing? 6mm2 draad gebruiken? Een andere krimptang? Ergens een kant en klare kabel kopen met een Devalan connector eraan zodat ik er zelf een Stuabli MC4 aan kan krimpen? Of met een zeskantige niet-hydraulische adereindhuls-tang aan de slag gaan?
Dus wie heeft de oplossing? 6mm2 draad gebruiken? Een andere krimptang? Ergens een kant en klare kabel kopen met een Devalan connector eraan zodat ik er zelf een Stuabli MC4 aan kan krimpen? Of met een zeskantige niet-hydraulische adereindhuls-tang aan de slag gaan?
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 02-04-2026 10:37 ]
Hoi Tweakers wat doe ik fout.
ik probeer verbinding te krijgen met mijn Deye via een ESP32 zoals zovelen via ESPhome,
ik heb de volgende aansluiting gemaakt en nu echt alles geprobeerd maar krijg geen contact.
ik heb het volgende in esphome staan let wel niet alles is gekopieerd
esphome:
name: deye
friendly_name: Deye
substitutions:
device_type: deye
modbus_controller_id: deye_modbus
esp32:
board: esp32dev
framework:
type: esp-idf
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: "klopt "
ota:
- platform: esphome
password: "5rgrgrgrgrhrhrhrhrh"
wifi:
ssid: !secret wifi_ssid
password: !secret wifi_password
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "Deye Fallback Hotspot"
password: "WvvXAKHKh3gg"
captive_portal:
uart:
id: mod_bus
tx_pin: 17
rx_pin: 16
modbus:
id: modbus1
uart_id: mod_bus
flow_control_pin: 4
modbus_controller:
- id: ${modbus_controller_id}
address: 1
modbus_id: modbus1
setup_priority: -10
update_interval: 30s
command_throttle: 200ms
ik probeer verbinding te krijgen met mijn Deye via een ESP32 zoals zovelen via ESPhome,
ik heb de volgende aansluiting gemaakt en nu echt alles geprobeerd maar krijg geen contact.
esphome:
substitutions:
esp32:
framework:
# Enable logging
logger:
api:
encryption:
ota:
wifi:
ap:
captive_portal:
uart:
modbus:
modbus_controller:
In plaats van zelf te bouwen kun je ook eenvoudig de "Waveshare RS485 TO POE ETH (B)" gebruiken. In Home Assistant kun je dan via de SunSynk/Deye addon eenvoudig je Deye besturen. Hoef je niet zelf te knutselen. Deze setup bevalt mij erg goed maar er zijn meerdere wegen naar romeNiCloX schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:41:
esphome:
substitutions:
esp32:
framework:
# Enable logging
logger:
api:
encryption:
ota:
wifi:
ap:
captive_portal:
uart:
modbus:
modbus_controller:
[Afbeelding]
Waveshare: https://www.waveshare.com...cskxnoQB2e3mQ8XRov8sN5A6P
Add-on: https://kellerza.github.io/sunsynk/
Ik zat met hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik ze netjes vast gesoldeerd (toen het donker was). Met een fatsoenlijke soldeerbout geen issue, zit al twee jaar mooi vast en wordt niet warm.Ruud schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:37:
Het komt van tijd tot tijd terug in dit topic, niet standaard MC4 connectoren aan de omvormer; maar hoe krimp ik de solid Devalan connectors? Deye geeft zelf aan 4mm2 draad te gebruiken, maar hoe ga ik dat krimpen? Ik heb een goedkope hydraulische krimptang maar de kleinste maat daarin is 4. En dan valt de 4mm2 draad net zo makkelijk weer uit de connector.
Als ik geen soldeerbout zou hebben is een kant en klare kabel wel een mooie optie en dan gewoon zelf Stuabli MC4s eraan krimpen mocht je daar wel een tang voor hebben.
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Kan het zijn dat er ook H4 stekkers zijn die op de MC4 manier worden geknepen? Op deze site zie ik het H4 binnendeel en dat lijkt verdacht veel op MC4peeter123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]
Ik zat met hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik ze netjes vast gesoldeerd (toen het donker was). Met een fatsoenlijke soldeerbout geen issue, zit al twee jaar mooi vast en wordt niet warm.
Als ik geen soldeerbout zou hebben is een kant en klare kabel wel een mooie optie en dan gewoon zelf Stuabli MC4s eraan krimpen mocht je daar wel een tang voor hebben.
Of dit, werkt makkelijk en prima:
https://www.tinytronics.n...m5stack-atomic-rs485-base
https://www.tinytronics.n...e-esp32-development-board
Je prikt ze op elkaar, usb c erin en gaan..
https://www.tinytronics.n...m5stack-atomic-rs485-base
https://www.tinytronics.n...e-esp32-development-board
Je prikt ze op elkaar, usb c erin en gaan..
0 op de meter
Dat zou ook nog kunnen. Soldeerspul genoeg hier, ook voor het lompere werk. Voordeel is dat ik sowieso een verloopkabel moet hebben dus 'm gewoon op mijn bureau kan maken.peeter123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]
Ik zat met hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik ze netjes vast gesoldeerd (toen het donker was). Met een fatsoenlijke soldeerbout geen issue, zit al twee jaar mooi vast en wordt niet warm.
Die had ik inderdaad ook gevonden en al een paar setjes besteld bij Stralendgroen. Growatt H4 wordt ook door Devalan gemaakt en de technische tekening van Devalan laat twee opties zien voor de H4-behuizing. Dus dat lijkt compatibel te zijn.Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:57:
[...]
Kan het zijn dat er ook H4 stekkers zijn die op de MC4 manier worden geknepen? Op deze site zie ik het H4 binnendeel en dat lijkt verdacht veel op MC4![]()
[Afbeelding]
Ik laat wel weten of die Growatt H4s compatible zijn!
@NiCloX
Ik gebruik
framework:
type: arduino
en
modbus_controller:
address: 0xN (N=nummer, ook Deye van default 0 op modbus adres gezet in advanced menu ?)
Ik gebruik
framework:
type: arduino
en
modbus_controller:
address: 0xN (N=nummer, ook Deye van default 0 op modbus adres gezet in advanced menu ?)
Je settings lijken OK, verzeker je ervan dat je Modbus boardje een TTL versie is, de meeste zijn dat niet namelijk en dan gaat het nooit werken.NiCloX schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:41:
esphome:
substitutions:
esp32:
framework:
# Enable logging
logger:
api:
encryption:
ota:
wifi:
ap:
captive_portal:
uart:
modbus:
modbus_controller:
[Afbeelding]
Ik krijg de volgende mail van Deye
Maar ik begrijp eigenlijk niet wat ze hier mee bedoelen, iemand een idee
Deye Cloud
Data Migration Feature Discontinuation
Dear Deye Cloud users,
After two years of operation, the Data Migration feature will be permanently discontinued on April 10, 2026. This decision has been made due to underlying technical limitations that can no longer be sustainably maintained.
✅ What you need to do:
Please ensure any pending Solarman data migrations are completed before April 10, 2026. After this date, the Data Migration feature will no longer be accessible.
Data Migration Discontinuation
Thank you for your understanding.
Deye Cloud Team
Smarten Up Your Home Energy
Deye Cloud
Need help? Contact us at cloudservice@deye.com.cn
No longer want to receive this email? Unsubscribe
© 2026 Deye Cloud. All rights reserved.
Maar ik begrijp eigenlijk niet wat ze hier mee bedoelen, iemand een idee
Deye Cloud
Data Migration Feature Discontinuation
Dear Deye Cloud users,
After two years of operation, the Data Migration feature will be permanently discontinued on April 10, 2026. This decision has been made due to underlying technical limitations that can no longer be sustainably maintained.
✅ What you need to do:
Please ensure any pending Solarman data migrations are completed before April 10, 2026. After this date, the Data Migration feature will no longer be accessible.
Data Migration Discontinuation
Thank you for your understanding.
Deye Cloud Team
Smarten Up Your Home Energy
Deye Cloud
Need help? Contact us at cloudservice@deye.com.cn
No longer want to receive this email? Unsubscribe
© 2026 Deye Cloud. All rights reserved.
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Net iets interessants ontdekt. Als ik het vermogen van L2 van de P1 meter (uitgelezen met DSMR in Home Assistant) vergelijk met de Deye Grid Powers geeft hij dat vermogen weer als Grid L3 Power, en het vermogen van L3 van de P1 meter bij de Deye op Grid L2 Power.
Na de hoofdschakelaar is alles netjes aangesloten qua volgorde (kleur op kleur). Lijkt dus haast alsof de fases tussen de P1 meter en HS omgedraaid zijn. Deze kabels hebben ook dezelfde kleur dus kan ook basis van kleur niks uitsluiten.
Vreemde is dat de Phase Type van de Deye wel op 0 120 240 (dus rechtsdraaiend) is ingesteld. Als er dan echt een wisseling zou zijn (1, 3 , 2) zou het linksdraaiend zijn en imo de Deye (en SolarEdge?) niet moeten werken toch? Dat zou betekenen dat de DSMR integratie allicht simpelweg fout uitstuurt.
Ik heb geen fase detector meter. Is er een andere manier om dit vast te stellen?
Na de hoofdschakelaar is alles netjes aangesloten qua volgorde (kleur op kleur). Lijkt dus haast alsof de fases tussen de P1 meter en HS omgedraaid zijn. Deze kabels hebben ook dezelfde kleur dus kan ook basis van kleur niks uitsluiten.
Vreemde is dat de Phase Type van de Deye wel op 0 120 240 (dus rechtsdraaiend) is ingesteld. Als er dan echt een wisseling zou zijn (1, 3 , 2) zou het linksdraaiend zijn en imo de Deye (en SolarEdge?) niet moeten werken toch? Dat zou betekenen dat de DSMR integratie allicht simpelweg fout uitstuurt.
Ik heb geen fase detector meter. Is er een andere manier om dit vast te stellen?
Heb je automaten als hoofdzekering van de netwerkbeheerder?zunrob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:31:
Zo ja, dan kan die gebruiken, als ook op slimme meter display kijken welke L? niet wordt weergegeven (en meten bij Deye en als modbus meter ipv CT's gebruikt welke fase spanning heeft), of dat voor of na slimme meter mogelijk een verwisselt is.
Soms hebben de fase kabels aangesloten op hoofdschakelaar een merkteken erop.
Nee helaas smeltzekeringen. Op de onderkant van de hoofdschakelaar komen van de slimme meter op 1 een blauwe kabel, op 2 een blauwe 2 kabel, op 3 een bruine kabel en op 4 blauwe. Die laatste nul zal we kloppen. De eerste twee hebben slechts bruine tape eromheen.Domba schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:42:
[...]
Heb je automaten als hoofdzekering van de netwerkbeheerder?
Zo ja, dan kan die gebruiken, als ook op slimme meter display kijken welke L? niet wordt weergegeven (en meten bij Deye en als modbus meter ipv CT's gebruikt welke fase spanning heeft), of dat voor of na slimme meter mogelijk een verwisselt is.
Soms hebben de fase kabels aangesloten op hoofdschakelaar een merkteken erop.
Alles na de hoofdschakelaar (eerste naar de Eastron MID) en dan verder is wel op kleur en klopt wel precies.
Op de slimme meter kan ik geen losse fases zien.
Edit: maar stel dat de fases echt omgedraaid zijn (1 3 2), wat een linksdraaiend veld is, dan zou hij met Phase Type 0 120 240 toch niet moeten werken?
[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 03-04-2026 16:02 ]
Update:Ruud schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:14:
Ik laat wel weten of die Growatt H4s compatible zijn!
Growatt H4 connectoren zijn ook van Devalan en de pennen met gestanste vleugels gaan met dezelfde weerstand in en uit de solid pennen als solid op solid. Hoe heb ik dat getest? Op gevoel...
Ter vergelijk: een Devalan en een Staubli pen gaan moeizamer/makkelijker in en uit elkaar. (ligt aan de combinatie die je maakt.
Ik heb wel vertrouwen in de Growatts
Om nog even terug te komen op mijn post van gister.
Oude situatie:
Ik had de indruk dat uit mijn hoofdschakelaar de volgorde L1 L3 L2 was (verwisseling tussen netaansluiting en hoofdschakelaar). De Deye stond ingesteld op Phase Type 0 120 240. Zojuist met een meter gecontroleerd: er was inderdaad sprake van een linksdraaiend veld (dus L1 L3 L2). Echter, ik snap niet waarom de Deye überhaupt werkte (die stond dus op 0 120 140), wat i.m.o. rechtsdraaiend is.
Nieuwe situatie:
Ik heb de fases omgewisseld: het is nu L1 L2 L3. Ik heb dit intern na de hoofdschakelaar geverifieerd, alsook bij de Deye. Ik meet nu op deze plaatsen overal een rechtsdraaiend veld. Echter, de Deye wou niet meer koppelen met het grid en gaf een fase error. Nu heb ik Phase Type op 0 240 120 gezet (wat linksdraaiend is?) en nu werkt het wel gewoon.
Oftewel, het lijkt er haast op alsof Deye die instellingen fout om heeft geprogrammeerd.
Echter, er valt me nog iets anders interessants op.
In de oude situatie, als ik de kookgroep vol aanzette werd er 6000Watt op fase 3 (Load) gemeten door de Deye. Ik zag op de P1 meter dat er ongeveer 1000 Watt dan nog van het net werd binnen getrokken, ALLEEN op die betreffende fase. (fase 2 dus, want was nog verkeerd om aangesloten).
Nu heb ik de fases dus gewisseld en nu zie ik het volgende gedrag: die 1000 Watt wordt nog steeds geimporteerd van het net, maar is nu symmetrisch verdeeld over 3 fases. Hoe zou dit kunnen? Overigens lijkt deze situatie me wel wenselijker.
Omgekeerde is waar met teruglevering. Voorheen leverde Enphase op fase 2 puur en alleen terug op fase 3 van de slimme meter. Nu zie ik dat de teruglevering verdeeld wordt over alle 3 de fases.
Ik heb alleen Phase Type aangepast, maar er lijkt dus intern meer verandert te zijn.
Valt me ook op, maar dat is mss omdat de zon schijnt, dat ie nu wat meer moeite heeft met NOM. Eerst zat de import vrij steady tussen de 0 en 24W, ik zie die nu makkelijk flipperen tot 400W, idem voor teruglevering. Maar dat heeft er mss ook mee te maken dat de zon nogal snel wisselt qua intensiteit nu.
Oude situatie:
Ik had de indruk dat uit mijn hoofdschakelaar de volgorde L1 L3 L2 was (verwisseling tussen netaansluiting en hoofdschakelaar). De Deye stond ingesteld op Phase Type 0 120 240. Zojuist met een meter gecontroleerd: er was inderdaad sprake van een linksdraaiend veld (dus L1 L3 L2). Echter, ik snap niet waarom de Deye überhaupt werkte (die stond dus op 0 120 140), wat i.m.o. rechtsdraaiend is.
Nieuwe situatie:
Ik heb de fases omgewisseld: het is nu L1 L2 L3. Ik heb dit intern na de hoofdschakelaar geverifieerd, alsook bij de Deye. Ik meet nu op deze plaatsen overal een rechtsdraaiend veld. Echter, de Deye wou niet meer koppelen met het grid en gaf een fase error. Nu heb ik Phase Type op 0 240 120 gezet (wat linksdraaiend is?) en nu werkt het wel gewoon.
Oftewel, het lijkt er haast op alsof Deye die instellingen fout om heeft geprogrammeerd.
Echter, er valt me nog iets anders interessants op.
In de oude situatie, als ik de kookgroep vol aanzette werd er 6000Watt op fase 3 (Load) gemeten door de Deye. Ik zag op de P1 meter dat er ongeveer 1000 Watt dan nog van het net werd binnen getrokken, ALLEEN op die betreffende fase. (fase 2 dus, want was nog verkeerd om aangesloten).
Nu heb ik de fases dus gewisseld en nu zie ik het volgende gedrag: die 1000 Watt wordt nog steeds geimporteerd van het net, maar is nu symmetrisch verdeeld over 3 fases. Hoe zou dit kunnen? Overigens lijkt deze situatie me wel wenselijker.
Omgekeerde is waar met teruglevering. Voorheen leverde Enphase op fase 2 puur en alleen terug op fase 3 van de slimme meter. Nu zie ik dat de teruglevering verdeeld wordt over alle 3 de fases.
Ik heb alleen Phase Type aangepast, maar er lijkt dus intern meer verandert te zijn.
Valt me ook op, maar dat is mss omdat de zon schijnt, dat ie nu wat meer moeite heeft met NOM. Eerst zat de import vrij steady tussen de 0 en 24W, ik zie die nu makkelijk flipperen tot 400W, idem voor teruglevering. Maar dat heeft er mss ook mee te maken dat de zon nogal snel wisselt qua intensiteit nu.
Grappige is dus dat ik hier niet aan ben geweest, en de setting gewijzigd lijkt.jadjong schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:25:
Asymetric phase feeding uitvinken in de settings van de omvormer.
Overigens lijkt symmetrisch me wel beter toch?
Ik heb zojuist even naar de instellingen gekeken. Asymmetric phase feeding staat op 'enable'. Ik zou verwachten dat hij dan juist niet symmetrisch verdeeld?jadjong schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:25:
Asymetric phase feeding uitvinken in de settings van de omvormer.
Jawel. Normaliter zou accu ontladen of zonnestroom exporteren symmetrisch over de fases gaan. Dus 6kW aan PV wordt dan 3x2kW het net op minus de verbruikers in huis. Stel dat je de 2kW waterkoker op L1 Aan zet dan exporteer je bij 6kW aan PV niets op L1 en 2x2kW op L2. Zet je APF aan dan wordt het netto resultaat van 6kW PV minus 2kW van de waterkoker door drie gedeeld en heb je 3x1.3kW het net op.
In NO-BATT modus kan je het ook gebruiken om de belasting van 2kW waterkoker te verdelen over drie fases, het ding zal dan 700W per fase van het net afnemen en de stroom van L2/L3 eerst naar 48V converteren en daarna weer terug naar 230V op L1. Echt efficient is het niet maar kan soms handig zijn als je met een kleine aggregaat draait die scheve belasting eng vindt.
In NO-BATT modus kan je het ook gebruiken om de belasting van 2kW waterkoker te verdelen over drie fases, het ding zal dan 700W per fase van het net afnemen en de stroom van L2/L3 eerst naar 48V converteren en daarna weer terug naar 230V op L1. Echt efficient is het niet maar kan soms handig zijn als je met een kleine aggregaat draait die scheve belasting eng vindt.
[ Voor 31% gewijzigd door jadjong op 04-04-2026 22:38 ]
Dank voor de uitleg. Geldt dit andersom ook dat als ik meer op 1 fase vraag dan de Deye kan leveren het resterende vermogen over alle fases binnen wordt gehaald ipv alleen die ene? Dat zie ik nu ook gebeuren namelijk als ik bijv. de kookplaat maximaal aan zet. Is dit dezelfde instelling?jadjong schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:34:
Jawel. Normaliter zou accu ontladen of zonnestroom exporteren symmetrisch over de fases gaan. Dus 6kW aan PV wordt dan 3x2kW het net op minus de verbruikers in huis. Stel dat je de 2kW waterkoker op L1 Aan zet dan exporteer je bij 6kW aan PV niets op L1 en 2x2kW op L2. Zet je APF aan dan wordt het netto resultaat van 6kW PV minus 2kW van de waterkoker door drie gedeeld en heb je 3x1.3kW het net op.
Deze heb ik en die he ik ook aangesloten op de MODBUS op 1 en 2 maar ik krijg wel data maar ik kan niets versturen. Correctie ik kan wel versturen maar krijg geen responce. Weet iemand wat dit zo zou kunnen zijn?Lasoul schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:15:
[...]
In plaats van zelf te bouwen kun je ook eenvoudig de "Waveshare RS485 TO POE ETH (B)" gebruiken. In Home Assistant kun je dan via de SunSynk/Deye addon eenvoudig je Deye besturen. Hoef je niet zelf te knutselen. Deze setup bevalt mij erg goed maar er zijn meerdere wegen naar rome![]()
Waveshare: https://www.waveshare.com...cskxnoQB2e3mQ8XRov8sN5A6P
Add-on: https://kellerza.github.io/sunsynk/
Was al aan het zoeken of ik iets van schrijf mode moet aanzetten en of ik de juiste firmware heb. Maar dit lijkt niet nodig te zijn en ik lijk ook de laatste firmware te hebben.
Gedeeltelijk, zal een combi zijn van accu en PV + netstroom.zunrob schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:45:
[...]
Dank voor de uitleg. Geldt dit andersom ook dat als ik meer op 1 fase vraag dan de Deye kan leveren het resterende vermogen over alle fases binnen wordt gehaald ipv alleen die ene? Dat zie ik nu ook gebeuren namelijk als ik bijv. de kookplaat maximaal aan zet. Is dit dezelfde instelling?
Ik loop tegen een vreemd probleem aan met mijn installatie en hoop dat hier iemand ervaring mee heeft.
Setup:
• Deye SUN-10K omvormer
• 4x 10 kWh accu’s (met vermoedelijk PACE BMS)
• Aangesloten via de BMS-poort
Probleem:
De omvormer ziet structureel maar 2 accu’s, ongeacht welke ik aansluit.
• Via RS485: altijd max. 2 zichtbaar
• Via CAN: slechts 1 zichtbaar
De omvormer staat ingesteld op mode 12. Mode 00 ook geprobeerd can dan ziet hij 1 accu
Wat ik al geprobeerd heb:
• Verschillende combinaties van accu’s → maakt niet uit, hij blijft op max. 2 hangen
• DIP-switch instellingen aangepast volgens een handleiding van een PACE BMS:
• 1 accu als master
• rest als slave
→ helaas geen effect
Vragen:
1. Heeft iemand dit eerder gezien met Deye + meerdere accu’s? Zit hier een limiet of instelling die ik over het hoofd zie?
2. Klopt het dat deze accu’s met een PACE BMS werken, en zo ja:
• hoe kom je in de software / monitoring van die BMS?
• via RS485/USB? specifieke tool?
3. Kan het zijn dat de communicatiebus (terminatie/adressering) verkeerd zit, en zo ja: waar moet ik op letten?
4. Zijn er nog andere dingen die ik kan testen of uitsluiten?
Het vreemde is dat alle accu’s individueel gewoon werken, maar samen nooit volledig zichtbaar zijn.
Alle tips zijn welkom 👍
:strip_exif()/f/image/8aV4eJtQnrveUOPmy8eNU2aX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ksPGB0nSqrZjb0sWyS1Zxzbk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t9S1xNVwygBlQgBUprg71ZqV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fo46g46grjl5vNvo6vtpdR7x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrd6nEzA75uSdZTmiUFNXQCb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6vbTSP6AxjbCfbeO1aDMlFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KenrUc2of9Dmui5smUYhjL4w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z1DIfs5IP2E8HgO9ct8OcrJ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Setup:
• Deye SUN-10K omvormer
Probleem:
De omvormer staat ingesteld op mode 12. Mode 00 ook geprobeerd can dan ziet hij 1 accu
• Verschillende combinaties van accu’s → maakt niet uit, hij blijft op max. 2 hangen
• 1 accu als master
• rest als slave
→ helaas geen effect
Vragen:
1. Heeft iemand dit eerder gezien met Deye + meerdere accu’s? Zit hier een limiet of instelling die ik over het hoofd zie?
3. Kan het zijn dat de communicatiebus (terminatie/adressering) verkeerd zit, en zo ja: waar moet ik op letten?
Het vreemde is dat alle accu’s individueel gewoon werken, maar samen nooit volledig zichtbaar zijn.
Alle tips zijn welkom 👍
:strip_exif()/f/image/8aV4eJtQnrveUOPmy8eNU2aX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ksPGB0nSqrZjb0sWyS1Zxzbk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t9S1xNVwygBlQgBUprg71ZqV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fo46g46grjl5vNvo6vtpdR7x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrd6nEzA75uSdZTmiUFNXQCb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6vbTSP6AxjbCfbeO1aDMlFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KenrUc2of9Dmui5smUYhjL4w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z1DIfs5IP2E8HgO9ct8OcrJ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Aannames zijn the mother of all fuckups, het is blijkbaar geen Pace BMS.NiCloX schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:45:
Ik loop tegen een vreemd probleem aan met mijn installatie en hoop dat hier iemand ervaring mee heeft.
Setup:
• Deye SUN-10K omvormer
Probleem:
• 1 accu als master
• rest als slave
→ helaas geen effect
Vragen:
Alle tips zijn welkom 👍
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit probleem is absoluut een Modbus adresserings probleem, dus terug naar de leverancier van de accu;s voor een goede handleiding mbt de adressering. Als je CAN hebt altijd CAN gebruiken en de Deye op 00 zetten voor de batterij instellingen.
Kan alleen maar zeggen dat de goodwe 2500XS minder dan 15W trekt en zelfs helemaal stopt als zon weg is maar is dan ook 1fase 1 richting. De deye 12K sg05 trekt een 100W maar is nog niet te vergelijken omdat ik de zonnepanelen hier nog niet op aangesloten heb...en de accu ook nog niet , werd gek van al dat gepiep. De deye is laagspanning , met hoogspanning heb ik geen ervaring. Ik laat de opbrengst van de Goodwe lopen over een socket van Homewizard om uit te kunnen lezen en eventueel uit te kunnen zetten op afstand.bramhut schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:09:
Goedemorgen allemaal,
De Deye zou onder load maximaal 55dB geluid geven, vergelijkbaar met een wasmachine of warmtepomp compressor. Is het dan de ventilator of is het de omvormer zelf die geluid maakt? Ik las elders dat de piep die jij beschrijft instelbaar is van 15kHz naar 20kHz waar hij niet meer hoorbaar zou moeten zijn voor de meeste mensen. Dan verwacht ik dat het rendement wat lager zal zijn bij 20kHz anders had het geen keuze hoeven zijn. Voor mij is het vermeende geluid van de Deye de reden om er niet voor te kiezen.
Theo
Ik hoor geen piep vanuit de Deyexah5kiDe schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:32:
De Deye zou onder load maximaal 55dB geluid geven, vergelijkbaar met een wasmachine of warmtepomp compressor. Is het dan de ventilator of is het de omvormer zelf die geluid maakt? Ik las elders dat de piep die jij beschrijft instelbaar is van 15kHz naar 20kHz waar hij niet meer hoorbaar zou moeten zijn voor de meeste mensen. Dan verwacht ik dat het rendement wat lager zal zijn bij 20kHz anders had het geen keuze hoeven zijn. Voor mij is het vermeende geluid van de Deye de reden om er niet voor te kiezen.
De Deye heeft een flink ventilator die best herrie kan maken wanneer de interne temp boven de 53 graden uitkomt.
Door wat extra ventilatie te regelen, zijn diverse opties voor, is de periode dat de ventilator echt aan de bak moet flink te verminderen. Maar, als je gevoelig bent voor geluid is een Deye mogelijk niet de beste optie
@NiCloX Het interfaceboard hint op Pace, een split PACEex gebruikt onder ander dat board (rev 1.2)
https://nl.aliexpress.com/item/1005007511632732.html sommige hebben bluetooth anders is instellingen via RS232.
Wat mij opvalt dat RS485B en RS485C die je nodig hebt voor doorlussen voor meerdere modules parallel beide op externe connector COM2 zitten (bruin/wit-bruin van vorige module en oranje/wit-ornaje voor naar volgende module), je zal een speciale kabel nodig hebben om meer dan twee aan te sluiten.
Dat wordt verkoper vragen hoe je voor meer dan twee fysiek voor communicatie aansluit.
Voor CAN-bus heb je oranje/wit-oranje blauw/blauw-wit nodig op COM1 naar Deye
https://nl.aliexpress.com/item/1005007511632732.html sommige hebben bluetooth anders is instellingen via RS232.
Wat mij opvalt dat RS485B en RS485C die je nodig hebt voor doorlussen voor meerdere modules parallel beide op externe connector COM2 zitten (bruin/wit-bruin van vorige module en oranje/wit-ornaje voor naar volgende module), je zal een speciale kabel nodig hebben om meer dan twee aan te sluiten.
Dat wordt verkoper vragen hoe je voor meer dan twee fysiek voor communicatie aansluit.
Voor CAN-bus heb je oranje/wit-oranje blauw/blauw-wit nodig op COM1 naar Deye
[ Voor 2% gewijzigd door Domba op 05-04-2026 12:45 . Reden: RS485A /CAN interne kabel kleuren verwisselt ]
Is nog geen modbus probleem, maar een fysiek bekabelings probleem door van 2 connectors naar 1 extene connector te gaanrvdgaag schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:03:
[...]
Aannames zijn the mother of all fuckups, het is blijkbaar geen Pace BMS.
Dit probleem is absoluut een Modbus adresserings probleem, dus terug naar de leverancier van de accu;s voor een goede handleiding mbt de adressering. Als je CAN hebt altijd CAN gebruiken en de Deye op 00 zetten voor de batterij instellingen.
Op welke poort heb je hem verbonden?GvDongen schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:39:
[...]
Deze heb ik en die he ik ook aangesloten op de MODBUS op 1 en 2 maar ik krijg wel data maar ik kan niets versturen. Correctie ik kan wel versturen maar krijg geen responce. Weet iemand wat dit zo zou kunnen zijn?
Was al aan het zoeken of ik iets van schrijf mode moet aanzetten en of ik de juiste firmware heb. Maar dit lijkt niet nodig te zijn en ik lijk ook de laatste firmware te hebben.
Op mijn 12K-sg05 heb ik een splitter tussen de BMS485 / CAN Port gezet waardoor ik zowel de RS485 en ook CAN kan gebruiken.
Pin layout
1 485_B
2 485_A
3 --
4 CAN-H
5 CAN-L
6 GND_485
7 485_A
8 485_B
Je zegt hier:zunrob schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:36:
Ik maak denk ik ergens een denkfout. Mijn SolarEdge 12.5K is aangesloten op de MI ingang. Dit zijn de instellingen.
[Afbeelding]
Nu had ik gedacht dat ie de SE in off grid modus af zou gaan regelen bij 99 procent. Echter, ik zit nu op 95 procent en hij gooit hem al helemaal uit. Hoe kan dit?
Bij 99% SOC moet de SE UIT (althans freq naar de drempelwaarde waarop de SE net wel of net niet reageert)
Bij 98% SOC mag hij aan (tegen verhoogde frequentie)
ON is volgens mij ook het 'startpunt' vanaf waar hij de frequentie gaat verhogen.
Dus ik zou die eens op 94 zetten bijv. Dat heeft ie SOC5% de tijd om te acteren op de verhoogde frequentie. (in off grid)
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 05-04-2026 22:28 ]
Ik heb een zelfbouw 32kWh Yixiang 16s EVE MB56 batterij (JK-BMS) in combinatie met een Deye 12K-sg05.
Op welke manier sturen jullie dit aan? Ik heb een tijdje in Lithium mode gedraaid en de SOC komt prima binnen maar nu las ik dat je beter op Voltage mode kunt draaien.
Kan iemand mij de voor en nadelen uitleggen en als je op Volage mode draait wat dan prima settings zijn.
Op welke manier sturen jullie dit aan? Ik heb een tijdje in Lithium mode gedraaid en de SOC komt prima binnen maar nu las ik dat je beter op Voltage mode kunt draaien.
Kan iemand mij de voor en nadelen uitleggen en als je op Volage mode draait wat dan prima settings zijn.
Ik heb geen JK-BMS, maar ik draai beide sturingen wel voor 12k-SG04's en ik gebruik oudere firmware 1135 (vanwege regelmatig off-grid).Lasoul schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:03:
Ik heb een zelfbouw 32kWh Yixiang 16s EVE MB56 batterij (JK-BMS) in combinatie met een Deye 12K-sg05.
In voltage sturing maakt Deye geen gebruik van de communicatie, je hebt dan ook geen "forced charge" als de SOC volgens de BMS zelf te laag wordt. maar BMS zal wel bij drift en mocht die op 0% SOC uitkomen in protection mode gaan en de terminals spanningsloos maken.
Het blijft nog steeds zaak om de SOC van accumodule gecalibreert te houden.
Als je denkt dat Deye geen SOC bijhoudt, dan heb je het mis, je geeft in batterij settings van Deye de accupakket grote aan voor ramprate.
Zonder communicatie gaat Deye die zelf berekenen, een fake SOC die veel sneller na nul gaat en staat de fake SOC van Deye zelf al op 100% als accupakket pas 2/3 vol is
Wil je toch gevoel houden, dien je een custom parameter "remaining kWh" aan te maken op basis van accu in en accu uit met correctie voor verlies. (denk eraan de today parameters resetten om middernacht)
Remaining kWh kan je ook gebruiken voor kWh sturing of je kan master BMS uitlezen bijv via Esphome en die gebruiken.
edit: Ohh Bij seplos BMS-en als je BMS SOC op nul uitkomt en in protection mode gaat (maakt niet uit wat cel/pack voltage is), kan je lader er bij halen om eerst paar 100Wh eerst in de accu te laden en SOC >0,1% staat, daar het opstarten van Deye met laden van net en de rampup te lang duurt, voor BMS weer in protection mode gaat na een reset van de BMS.
Benieuwd hoe JK-BMS zich gedraagt
[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 06-04-2026 02:19 ]
Als je op voltage gaat sturen, hoe gaat de Deye dan om met balancering en float-voltage? Hou die het geheel dan constant op het ingestelde voltage?Domba schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:28:
[...]
Ik heb geen JK-BMS, maar ik draai beide sturingen wel voor 12k-SG04's en ik gebruik oudere firmware 1135 (vanwege regelmatig off-grid).
In voltage sturing maakt Deye geen gebruik van de communicatie, je hebt dan ook geen "forced charge" als de SOC volgens de BMS zelf te laag wordt. maar BMS zal wel bij drift en mocht die op 0% SOC uitkomen in protection mode gaan en de terminals spanningsloos maken.
Als je denkt dat Deye geen SOC bijhoudt, dan heb je het mis, je geeft in batterij settings van Deye de accupakket grote aan voor ramprate.
Zonder communicatie gaat Deye die zelf berekenen, een fake SOC die veel sneller na nul gaat en staat de fake SOC van Deye zelf al op 100% als accupakket pas 2/3 vol is
Wil je toch gevoel houden, dien je een custom parameter "remaining kWh" aan te maken op basis van accu in en accu uit met correctie voor verlies. (denk eraan de today parameters resetten om middernacht)
Remaining kWh kan je ook gebruiken voor kWh sturing of je kan master BMS uitlezen bijv via Esphome en die gebruiken.
edit: Ohh Bij seplos BMS-en als je BMS SOC op nul uitkomt en in protection mode gaat (maakt niet uit wat cel/pack voltage is), kan je lader er bij halen om eerst paar 100Wh eerst in de accu te laden en SOC >0,1% staat, daar het opstarten van Deye met laden van net en de rampup te lang duurt, voor BMS weer in protection mode gaat na een reset van de BMS.
Staat gewoon in het boekje... Dat kun je dus wel instellen
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Duidelijk verhaal.Domba schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:28:
[...]
Ik heb geen JK-BMS, maar ik draai beide sturingen wel voor 12k-SG04's en ik gebruik oudere firmware 1135 (vanwege regelmatig off-grid).
Dus als de communicatie tussen de Deye en de batterij gewoon goed werkt op Lithium mode dan kun je hem daar het beste op laten staan. Dan bepaalt de BMS eigenlijk de voltages etc. en de Deye volgt dat. Ik snap even niet waarom Deye in de handleiding heeft opgenomen dat dit alleen werkt voor gecertificeerde batterijen en dat ze niet aansprakelijk zijn als het misgaat bij andere batterijen. Is dat meer voor het feit dat als de BMS verkeerd is ingesteld en omdat de Deye de BMS volgt, dat ze daar niets aan kunnen doen? Dat zou toch hetzelfde zijn voor voltage sutring en je hebt daar de verkeerde waardes ingevuld, of zie ik iets over het hoofd?
Dus als Lithium mode niet lekker werkt of je wil meer "sturing" hebben dan kun je overschakelen naar voltage sturing. Welke voltage parameters gebruik je?
Ik zou lekker de BMS setting gebruiken, die BMS'en kennen meerdere beveiligingen, zoals temperatuur van het BMS, de temp van de cellen , voltages etc. Meer parameters dan wat de Deye doet/gebruikt.
Mijn 4 batterijen hebben Seplos V2 200A BMS'en die op zich prima zijn en samenwerken, de onvolkomenheden heb ik opgelost door er een YAMbms tussen te zetten die nog wat meer instellingen kent als de Seplosjes. Mijn voornaamste reden waren voor een YAMbms ertussen: betere monitoring richting HA en controle op de laadstroom bij hoge/lage batterij temperaturen en slow down van het laden bij SOC die bijna max is, Seplos ramt door totdat hij een overvoltage protectie op een cel krijgt, nu met de YAMbms gaat de accu boven de 95% op laag vermogen rustig doorladen indien gewenst om veroudering tegen te gaan.
Mijn 4 batterijen hebben Seplos V2 200A BMS'en die op zich prima zijn en samenwerken, de onvolkomenheden heb ik opgelost door er een YAMbms tussen te zetten die nog wat meer instellingen kent als de Seplosjes. Mijn voornaamste reden waren voor een YAMbms ertussen: betere monitoring richting HA en controle op de laadstroom bij hoge/lage batterij temperaturen en slow down van het laden bij SOC die bijna max is, Seplos ramt door totdat hij een overvoltage protectie op een cel krijgt, nu met de YAMbms gaat de accu boven de 95% op laag vermogen rustig doorladen indien gewenst om veroudering tegen te gaan.
YamBMS probleempje,
Ik heb twee Seplos V2 packs, pack 1 staat op adress 1 en pack 2 staat op adress 2.
Na een tijdje valt de data weg, als ik dan de link tussen de packs losmaak dan is er weer data vanuit pack 1.
Steek ik de YamBMS op pack 2 is er geen data.
Zet ik beide packs op adress 1 dan heb ik op alle twee data, zet ik ze beide op adress 2 dan heb ik geen data (A-B vergelijking).
Het lijkt alsof adress 2 na een tijdje moeilijk gaat doen in het RS485 verhaal.
Iemand dit probleem ook al gehad?
Heb de packs nu voor de test op adress 3 en 4 gezet en de link weer gekoppeld.
Ik heb twee Seplos V2 packs, pack 1 staat op adress 1 en pack 2 staat op adress 2.
Na een tijdje valt de data weg, als ik dan de link tussen de packs losmaak dan is er weer data vanuit pack 1.
Zet ik beide packs op adress 1 dan heb ik op alle twee data, zet ik ze beide op adress 2 dan heb ik geen data (A-B vergelijking).
Ja ik herken dit met 4 packs, het werd beter na de laatste firmware in de Seplos units geinstalleerd te hebben.Michael620 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:33:
YamBMS probleempje,
de versie is CAN1101[V16.06.12_PN01_250219].ehex
Alleen specifiek voor de V2 BMS: gegevens uit de battery app op de PC:
Manufacturer: Can:PNG_DYE-Luxp_TBB
Partmodel 1101-SP118
Software version: 16.6
Protocol version 2.0
BMS 10E version
Ik heb tussen de Seplos units geshielde UTP kabels gebruikt, ook naar de YAMBMS unit en naar de Deye vanaf de YAMbms (CAN signaal). De accu's zijn allemaal van een aarding voorzien, de mobus kabel zowel in de laatste accu als in de YAMbms voorzien van een 120 Ohn weerstand. Nu gebeurt het heel soms nog dat in de YAMbms 1 van accu's wegvalt, hiervoor heb ik in HA een automation gemaakt die de Yambms herstart. Dat werkt sowfar prima.
Ik zit er ook sterk over na te denken om YamBMS er extra tussen te zetten. Heeft YamBMS nog voordeel als je maar 1 batterypack gebruikt? Ik heb namelijk een grote batterij van 32kWh. Ik was eigenlijk van plan om YamBMS tussen mijn Deye en batterij te zetten en dan ook gebruik te maken van een Victron SmartShunt. Of is een Victron SmartShunt alleen handig als je meerdere batterijen hebt? Op de YamBMS zou ik dan zowel de Victron SmartShunt als ook de BMS van de batterij kunnen aansluiten.rvdgaag schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:47:
Ik zou lekker de BMS setting gebruiken, die BMS'en kennen meerdere beveiligingen, zoals temperatuur van het BMS, de temp van de cellen , voltages etc. Meer parameters dan wat de Deye doet/gebruikt.
De YAMbms heeft met 1 batterij amper tot geen voordelen, de enige die ik kan bedenken zoals je al aangaf de smartshunt connectie, voor wat het waard is als je een goed BMS in je accu hebt ?
Dus eigenlijk geen YamBMS gebruiken voor 1 pack maar zou je wel de smartshunt gebruiken of is die eigenlijk ook overbodig omdat je maar 1 pack hebt? Dat maakt de inrichting namelijk wel eenvoudiger.rvdgaag schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:47:
De YAMbms heeft met 1 batterij amper tot geen voordelen, de enige die ik kan bedenken zoals je al aangaf de smartshunt connectie, voor wat het waard is als je een goed BMS in je accu hebt ?
Ik was wel van plan yamBMS te gebruiken bij mijn enkele EEL V6-pro (JK-BMS), gewoon vanwege de Victron smartshunt mogelijkheid.Lasoul schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:21:
[...]
Dus eigenlijk geen YamBMS gebruiken voor 1 pack maar zou je wel de smartshunt gebruiken of is die eigenlijk ook overbodig omdat je maar 1 pack hebt? Dat maakt de inrichting namelijk wel eenvoudiger.
Daarnaast zou ik YamBMS ook kunnen gebruiken voor het monitoren van de cell voltages etc. van mijn JK-BMS. Dus eigenlijk gewoon meer informatie.Yaldair schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:46:
[...]
Ik was wel van plan yamBMS te gebruiken bij mijn enkele EEL V6-pro (JK-BMS), gewoon vanwege de Victron smartshunt mogelijkheid.
Ik denk dat ik hem in ga zetten voor het uitlezen van de JK-BMS en de Victron SmartShunt via BLE en dat ik de daadwerkelijke BMS aansturing even laat voor wat het is en dus bij de JK-BMS laat liggen.
[ Voor 20% gewijzigd door Lasoul op 07-04-2026 09:51 ]
Wat jij wilt maar een Deye heeft geen Smart Shunt nodig, dus waarom zou je die er tussen willen zetten ?Lasoul schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:21:
[...]
Dus eigenlijk geen YamBMS gebruiken voor 1 pack maar zou je wel de smartshunt gebruiken of is die eigenlijk ook overbodig omdat je maar 1 pack hebt? Dat maakt de inrichting namelijk wel eenvoudiger.
Dacht dat een smartshunt een betere meting doet dan de Deye zelf maar als dat niet zo is dan hou ik het graag simpel/direct. Dan zou ik namelijk alleen een ESP-Home nodig hebben om de JK-BMS uit te lezen (voltages cellen etc.)rvdgaag schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:15:
[...]
Wat jij wilt maar een Deye heeft geen Smart Shunt nodig, dus waarom zou je die er tussen willen zetten ?
Precies, de ESP Home oplossingen voor Seplos, JK etc zijn prima, de Deye meet prima, de JK blinkt niet uit in nauwkeurigheid maar om daar nu extra bekabeling, een smart shunt en YAMbms voor te kopen en te installeren....Lasoul schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:21:
[...]
Dacht dat een smartshunt een betere meting doet dan de Deye zelf maar als dat niet zo is dan hou ik het graag simpel/direct. Dan zou ik namelijk alleen een ESP-Home nodig hebben om de JK-BMS uit te lezen (voltages cellen etc.)
Ik kan je ook de Deye ESP oplossing aanraden om hem te sturen/uit te lezen.
Voor de aansturing gebruik ik Waveshare RS485<->ETH in combinatie met de Sunsynk addon op Home Assistant en dat bevalt erg goed. Mis alleen nu de JK-BMS specifieke informatie dus daar zou een ESP-home oplossing op basis van BLE wel kunnen.rvdgaag schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:26:
[...]
Precies, de ESP Home oplossingen voor Seplos, JK etc zijn prima, de Deye meet prima, de JK blinkt niet uit in nauwkeurigheid maar om daar nu extra bekabeling, een smart shunt en YAMbms voor te kopen en te installeren....
Ik kan je ook de Deye ESP oplossing aanraden om hem te sturen/uit te lezen.
/f/image/xvj2x1GhOf6LWRWlko7XLfCH.png?f=fotoalbum_large)