WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01

fmb

De afgelopen maanden ben ik me aan het verdiepen geweest in welk systeem ik wil plaatsen voor een thuisaccu. Veel gelezen op Tweakers, het Homey forum en met Gemini veel samengeraapt, Tijd om wat extra inzichten op te halen hier! :)

Wellicht verdient dit een eigen topic, maar het gaat me nu om de keuze voor Deye HV/LV en niet zozeer om mijn volledige systeemopbouw, dus ik begin toch even hier.

Eisen aan systeem
Ik ben begonnen met een ideaal plaatje, omdat je dit maar 1 keer goed kunt doen. Belangrijkste eisen:
  • Bij stroomuitval: (1) het hele huis stroom houdt vanuit de thuisaccu en (2) ook dat de zonnepanelen moeten blijven werken en de thuisaccu moet kunnen opladen. Natuurlijk kan ik met de stroomverbruikers in dit geval slim omgaan, maar ik wil eigenlijk geen verbruikers buiten de accu houden.
  • Kunnen aansturen vanuit Homey en/of EVCC.
Meest relevante grootverbruikers voor mij
  • Kookplaat (3 fase)
  • Warmtepomp - die meet ik apart. In een piekuur (dat nauwelijks voorkomt) zie ik een piek van 2 min van 2,2kW (zal net voor of tijdens een defrost zijn) en een 30min gemiddelde van 1,6kW
  • Laadpaal van Alfen (de EV dan ;) ). Die kan ik vanuit Homey en EVCC volledig sturen in maximaal vermogen, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Deze zal ik niet vanuit de thuisaccu laden, maar ik wil hem wel vanuit de zonnepanelen kunnen opladen in geval van off-grid.
Mijn situatie
  • 3 fase aansluiting 3x25A en dynamisch energiecontract
  • Zonnepanelen (zie signature) Enphase met IQ7 en IQ7+: 8400Wp en door spreiding in ligging piekvermogen van 6,1 kW. Dit zou met frequency shifting gedimd moeten kunnen worden door de omvormer van de thuisaccu. Verder kan ik ze ook vanuit Homey uitschakelen indien nodig.
  • Grootste verbruikers zie boven
  • De thuisaccu komt in de garage, dat zal een kabeltrace vragen van 10 tot 15 meter vanuit de meterkast
Wat heb ik al bekeken?
Heel veel eigenlijk, ik probeer hier een korte samenvatting te geven anders wordt het een hele lange lijst.
  1. Ik begon met Victron vanwege de ontzettend goede mogelijkheid voor aansturing vanuit domotica, in mijn geval Homey. Deze heb ik inmiddels laten afvallen omdat ik het onnodig vind om drie omvormers (1 per fase bij Victron) te installeren en er voldoende goede alternatieven zijn. Dat bracht me bij Deye :)
  2. Mijn initiële voorkeur ging uit naar een laag voltage systeem. Maar ergens vind ik het wel zonde om dan een lagere efficiency te hebben. Bij een hoog voltage systeem is de efficiëncy beter maar is een NEN 1010 keuring wel aangeraden (of vereist voor de opstal verzekering) vanwege de veel hogere gelijkspanning.

Het verschil bij Deye tussen de LV en HV variant in Round Trip Efficiëncy (RTE: AC -> DC -> AC):
    • LV: +- 86% - verlies dan +- 250 euro per jaar
    • HV: +- 92%, verlies dan +- 150 euro per jaar
    Dit is grof berekend met 25 ct/kWh en elke dag een laad/ontlaad cyclus, dus 365 per jaar, maar het financiële verlies wordt een stuk minder als ik vooral op zonnestroom zou laden. Dit is dus maar een verschil van grofweg 100 euro op jaarbasis.
  3. Verschillende merken bekeken, maar meeste hebben een slechte integratie met domotica, denk aan:
    Huawei, SMA, Growatt, Sungrow, GoodWe, Sigenergy, Solis (LV), Sunsynk (LV), Victron (LV)
    Dat Deye voor mij nu bovenaan het lijstje staat hoef ik in dit topic natuurlijk niet uit te leggen. Dus laat ik dat niet verder onderbouwen. Voordelen voor mij zijn o.a. ook: minder aanpassingen in de meterkast nodig (de Deye schakelt om), hele goede asymmetrie over de fases.
  4. Vermogen laden en ontladen: de sizing van de accu komt vooral vanuit het benodigde vermogen laden/ontladen. Deye met +- 20 kWh accu geeft:
    LV: 12kW ontladen continu, piek 24kW (10 sec - denk dat dat genoeg is voor korte inschakelpieken of ingrijpen loadbalancing laadpaal)
    HV: 12 kW ontladen continu, piek +- 19kW (10 sec)
    Dit geeft voldoende vermogen om huis aan te kunnen sluiten (oven, kookplaat, waterkoker, etc.). Wel moet ik het laden van de auto slim sturen.
  5. Iets aan flexibiliteit in accu keuze is wenselijk, maar hoeft niet 100% vrij. Zolang er maar voldoende keus is. Fronius is na de Deye nog een goede tweede op dit moment. Eigenlijk vooral omdat dat een Europees merk is en geen Chinees merk. Maar wel met als nadeel dat deze alleen met BYD accu's werkt. Fronius heeft wel weer een hoger rendement, maar dat haal je er financieel niet uit.
  6. De Deye-Homey Integratie kan volledig via EVCC door het gebruiken van bijvoorbeeld een Waveshare Modbus-adapter (RS485-naar-Ethernet). EVCC is dan "de master", Homey kan de master aansturen.
  7. Dan tot slot: het aantal stroomkabels tussen meterkast en omvormer thuisaccu.
    Alleen bij de Deye LV moeten dit er 3 worden: 2 om de omvormer tussen de huisaansluiting en het huis te zetten. 1 voor de zonnepanelen, die moeten aangesloten worden op een aparte poort van de Deye LV omvormer.

Bij de Deye HV omvormer hoeft dit niet, daar blijven de zonnepanelen gewoon AC gekoppeld, die zitten dan op de noodstroom van de Deye, net als het hele huis. En dat scheelt wel veel aanpassingen in de meterkast. De Deye HV variant heeft voor mij dus het grote voordeel dat de zonnepanelen gewoon in de meterkast aangesloten kunnen blijven. Scheelt weer werk, maar het HV systeem vraagt weer andere dingen zoals waarschijnlijk een NEN1010 keuring. Het verschil in efficiency verdient zich pas in ongeveer 12 jaar terug, waarbij de HV variant nog iets duurde zal worden door deze keuring, dus dit gaat nog langer worden. Aan de andere kant is het een relatief kleine moeite om deze 3e stroomkabel aan te leggen.
  8. Mijn kostenindicatie (Gemini, met veel doorvragen en compleet krijgen) komt dan op:
    • Deye LV (Laagvolt) - omvormer SUN-12K-SG04LP3-EU SUN-12K-SG05LP3-EU / 4x Pylontech US5000 / alle kabels: +- € 8.500 materiaalkosten
    • Deye HV (Hoogvolt) - omvormer SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 / Deye GB-L accustack en BMS / alle kabels: +- € 9.700
    • Fronius (Hoogvolt) - omvormer Symo Gen24 10.0 Plus / BYD Premium HVM 22.1 / noodstroom-omschakelbox / alle kabels: +- €12.000 euro
    Daarmee is de keuze voor Deye wel bevestigd, maar twijfel ik nog tussen LV en HV.
Wat is dan nog mijn vraag hier?
  1. Ik snap dat bovenstaande erg "hoog-over" is, maar lijk ik nog relevante aspecten te missen?
  2. De meeste gebruikers hier kiezen voor de LV optie. Voor de HV gebruikers: viel de installatie mee of tegen en zou je hem nog een keer kiezen als je het opnieuw zou doen?
  3. Zijn er hier mensen die echt hele slechte ervaringen hebben met de integratie met EVCC/Homey? Dat is voor mij wel een relevante nl. en ik kom in de recentere posts eigenlijk alleen goede ervaringen tegen (bij gebruik van bekabelde modbus, geen cloud)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

fmb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:07:
  1. Mijn kostenindicatie (Gemini, met veel doorvragen en compleet krijgen) komt dan op:
    • Deye LV (Laagvolt) - omvormer SUN-12K-SG04LP3-EU / 4x Pylontech US5000 / alle kabels: +- € 8.500 materiaalkosten
Wat is dan nog mijn vraag hier?
  1. Ik snap dat bovenstaande erg "hoog-over" is, maar lijk ik nog relevante aspecten te missen?
De SUN-12K-SG04LP3-EU is inmiddels opgevolgd door de SUN-12K-SG05LP3-EU. Kleine verschillen tussen beide versies maar voor PV-input wellicht interessant als je ooit andere/meer panelen gaat doen, SG04 datasheet vs SG05 datasheet.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• fmb

fmb

Luckeh schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:34:
[...]

De SUN-12K-SG04LP3-EU is inmiddels opgevolgd door de SUN-12K-SG05LP3-EU. Kleine verschillen tussen beide versies maar voor PV-input wellicht interessant als je ooit andere/meer panelen gaat doen, SG04 datasheet vs SG05 datasheet.
Thnx en scherp. Jammer dat Gemini dat dan niet vindt. Had al genoeg gesprekken met als reactie "oja, scherp, dat heb ik niet goed gezien"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ai is een stagiair die werk voor je uit handen kan nemen, zolang je zelf de uitkomst al weet of de kennis hebt om die te uitkomst controleren.

Waarom zou je bij de LV variant externe PV alleen op de losse aansluiting kunnen gebruiken? Het enige verschil tussen load en gen-poort is dat die laatste hard uit te schakelen is, verder zitten ze gezamenlijk intern op dezelfde strip koper vast.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
@fmb
Punt 2. RTE is een slechte parameter op zich voor 24/7 gebruik, deze is sterk afhankelijk van de optimale efficientie curve en vermogen, die je maar zelden hebt bij 24/7 gebruik.
Die curve verschilt nog al per merk, sommige blijven na sweet-punt redelijk stabiel, bij andere daalt het na sweet-punt met 1-2% tot vol vermogen, als ook dat eigenverbruik de rest van de dag buiten de laad/ontlaad cycle niet wordt meegenomen ('s-nacht heb je geen optimaal vermogen, maar eerdere 100-500W).

Punt 4. Voor 24/7 gebruik is laden > 0,25C en ontladen >0,5C niet aan te bevelen vanwege de celtemperatuur huishouding.
Ik gebruik Eve LF280K cellen met rond 6000 uur per jaar off grid gebruik ligt het opwarmen en afkoelen van celtemperatuur rond 0,2 +/-0,01C

Punt 7. klopt niet voor LV nieuwere firmware, firmware van na introductie van de HV modelen heeft ook deze mogelijkheid.
Maar gebruik van mixed groep, komt wel met de enige randvoorwaarden

Voor je Symo Gen24 10.0 Plus keuze, heb je nog wel uit te zoeken waarom Fronius, waarom BYD sinds 2025 niet meer als 1e optimale keuze aanbevelen, maar de Reserva en deze combinatie ook beschikbaar stelt voor onafhankelijke testers.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:37
Bij de LV variant kunnen de zonnepanelen ook gewoon in de meterkast aangesloten blijven, kwestie van Gen optie "AC coupled via grid" aanvinken.

• fmb

fmb

jadjong schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:41:
Ai is een stagiair die werk voor je uit handen kan nemen, zolang je zelf de uitkomst al weet of de kennis hebt om die te uitkomst controleren.

Waarom zou je bij de LV variant externe PV alleen op de losse aansluiting kunnen gebruiken? Het enige verschil tussen load en gen-poort is dat die laatste hard uit te schakelen is, verder zitten ze gezamenlijk intern op dezelfde strip koper vast.
Dank je en inderdaad met AI genoeg om te controleren. Zal de manuals van de Deyes er op naslaan, maar hier leek wel echt een verschil te zitten tussen kunnen opladen vanuit de noodstroom aansluiting of niet.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:51

hamsteg

Species 5618

Hoi allemaal, ik ben losjes begonnen met oriënteren om een batterijopstelling aan te schaffen. Zie hier in ander topic voor meer details. Belangrijkste reden? De elektrische auto die ik verschoven wil vullen met mijn zonnepanelen. Ik heb twee 'velden' panelen: huisdak 10 x 380/400 Wp (AC) en schuurdak 12 x170 Wp (DC). Deze laatste zal mogelijk tijdens installatie ook vervangen worden door 9x380-400Wp (AC, microinverters).
Secundair wil ik eilandmodus kunnen hebben. Doel: effectief 20 kWh kunnen laden dus rond 25-30kWh opslag.

Overig kort: ik heb geen zware elektrische achtergrond, zal een installateur betrekken. Vermoedelijke positie batterijen 6 meter hemelsbreed, dus 10 meter 10mm2 kabel 2x. 3 fasen. Ik gebruik Google Home. Home Assistant staat voorlopig niet op de planning (heb ik voorlopig geen tijd voor), het systeem moet dus autonoom zijn.

Ondertussen wordt het steeds concreter en ben ik met dank aan @ybos hier beland en gewezen op: 2x Deye SE-F16-C 16 kWh. (1) De omvormer is voor mij dan nog de vraag, ik zie vele mogelijkheden en raak door de bomen het bos kwijt. Eilandmodus, dus aansluiten na de meter en voor de groepenkast en alleen AC stromen. Mijn auto laadt 11 kW, ik heb een airco 5 kW, ik kan de auto zelf laten knijpen dus zat te denken aan een omvormer die 12-15 kW aankan? Wat is jullie advies?

(2) Additionele vraag: stel eilandmodus is actief en batterij is vol, hoe schakel ik de zonnepanelen mechanisch uit, zijn hier oplossingen voor, zijn hier voorzieningen voor vanuit de omvormer?
(3) overweging, is HV een beter oplossing, kwa omvang nemen deze beduidend meer plek in?

P.S. geen discussie over hybride omvormers voor zonnepanelen / DC input. Heel bewust gekozen voor IQ7+ op het huisdak om daarmee geen omvormer in het woonhuis te hebben (willen geen fluitend geluid, DC bekabeling naar 'schuur' zou richting 40 meter gaan en was daarom geen optie). Door schaduw van O en W zal eventuele vervanging platte dak ook de volgende keer met Micro inverters worden ingevuld. Deze keuze is gemaakt dus wat je ook van mening bent, dit blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door hamsteg op 31-05-2026 15:11 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• fmb

fmb

Domba schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:02:
@fmb
Punt 2. RTE is een slechte parameter op zich voor 24/7 gebruik, deze is sterk afhankelijk van de optimale efficientie curve en vermogen, die je maar zelden hebt bij 24/7 gebruik.
Die curve verschilt nog al per merk, sommige blijven na sweet-punt redelijk stabiel, bij andere daalt het na sweet-punt met 1-2% tot vol vermogen, als ook dat eigenverbruik de rest van de dag buiten de laad/ontlaad cycle niet wordt meegenomen ('s-nacht heb je geen optimaal vermogen, maar eerdere 100-500W).

Punt 4. Voor 24/7 gebruik is laden > 0,25C en ontladen >0,5C niet aan te bevelen vanwege de celtemperatuur huishouding.
Ik gebruik Eve LF280K cellen met rond 6000 uur per jaar off grid gebruik ligt het opwarmen en afkoelen van celtemperatuur rond 0,2 +/-0,01C

Punt 7. klopt niet voor LV nieuwere firmware, firmware van na introductie van de HV modelen heeft ook deze mogelijkheid.
Maar gebruik van mixed groep, komt wel met de enige randvoorwaarden

Voor je Symo Gen24 10.0 Plus keuze, heb je nog wel uit te zoeken waarom Fronius, waarom BYD sinds 2025 niet meer als 1e optimale keuze aanbevelen, maar de Reserva en deze combinatie ook beschikbaar stelt voor onafhankelijke testers.
Dank je, kan ik weer een stukje verder mee!

• fmb

fmb

dingo35 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:05:
Bij de LV variant kunnen de zonnepanelen ook gewoon in de meterkast aangesloten blijven, kwestie van Gen optie "AC coupled via grid" aanvinken.
Dat scheelt weer , thnx :)

• Domba
@fmb Een zijdelingse opmerking (als attentie punt) voor Punt 8.
Pylontech is een lock-in op 15-cel accumodules.
15-cel LFP accumodules zijn minder gebruikelijke, zullen er wel altijd zijn, ook in de toekomst, maar default zijn 16-cel accumodules, wat ook de default settings zijn, waarmee Deye LV uitgeleverd worden.
Bij ingebruik name van LV Deye, moet je SOC en zeker niet vergeten ook de voltage sturing settings aanpassen (is niet zoveel werk, maar absoluut niet vergeten ook niet na een factory reset.)
Voor pylontech moet je ook letten op firmware in elke accumodule (eenmalig),

Met zoeken voor een link voor die pylontech , kwam ik nog een direct vergelijk tegen en met gelijk duidelijk waar die percentages zoals voor punt 4.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• fmb

fmb

dingo35 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:05:
Als ik de manual erop nasla en ook nog verder zoek kom ik er alleen maar op uit dat met de Deye LV:
  1. Je kan inderdaad de accu opladen vanuit de zonnepanelen als je "on-grid" bent en de zonnepanelen AC gekoppeld zijn.
  2. Dit werkt echter niet off-grid, off-grid kun je de accu niet opladen via de back-up load aansluting op de Deye
Daarom voor de zekerheid even deze vraag: bedoel je inderdaad on-grid, of ook off-grid?

Of klopt er echt niks van wat Gemini hier aangeeft?
Wat gebeurt er als je de Enphase wél op de Load-poort zet?
  • On-grid (normaal): Het werkt. De Enphase wekt stroom op, voedt het huis en de Deye ziet via de CT-klemmen dat er stroom over is en laadt de accu.
  • Off-grid (blackout): De stroom valt uit, de Deye activeert de Load-poort. De Enphase 'ziet' de 50 Hz van de Deye en springt aan. Maar zodra de Enphase meer stroom gaat produceren dan je huis op dat moment verbruikt, kan de Deye die overtollige stroom nergens laten (hij kan immers niet laden via de Load-poort en kan de panelen niet dimmen). Resultaat: De Deye schiet direct in een foutmelding (Overload / Reverse Power) en gooit het hele systeem op slot om zichzelf te beschermen. Je zit alsnog in het donker.

[ Voor 41% gewijzigd door fmb op 31-05-2026 19:18 ]

• fmb

fmb

jadjong schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:41:

Jammer dat Gemini hier wel echt moeite mee heeft.

Eerst kwam ik erop uit de de HV variant ook de zonnepanelen kan laden via de AC aangesloten zonnepanelen, ook in off-grid modus.
Nu kom ik erop uit dat de HV Deye dit helemaal niet kan. De Aux/Gen poort kan alleen maar met DC zonnepanelen de accu opladen in off-grid mode. AC zonnepanelen op de Aux/Gen poort worden zelfs uitgeschakeld in off-grid modes.

Als ik zelf door de handleiding van de SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 heen lees heel ik hier helemaal niks uit over een verschil tussen AC of DC zonnepanelen op de Aux/Gen poort.

Nu weet ik het ook niet meer |:(

[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 31-05-2026 19:34 ]

• fmb

fmb

Kan het zijn dat ik juist de iets oudere G04 (SUN-12K-SG04LP3-EU) moet kiezen om met AC zonnepanelen de accu op te kunnen laden in off-grid mode?
Een verschil tussen de G04 en de G05 lijkt juist de werking van de Generator/Aux poort te zijn.

G04: de Aux poort kan in off-grid modus met de AC zonnepanelen de accu opladen en middels frequency shifting de zonnepanelen in vermogen "dimmen" als de accu bijna vol is

G05: de Aux poort kan in off-grid mode niet gebruikt worden om met de AC zonnepanelen de accu op te laden. Dit zou wel werken met DC zonnepanelen op de zonnepanelen ingang.

[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 31-05-2026 19:47 ]

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-06 07:43
MarcoPolet schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:42:
De grens ligt bij 253V, daarboven moet een omvormer afschakelen. Ik heb zelf in de Deye de grens 1 volt opgehoogd, en monitor ook de P1 waarden, door de afstanden komt het voltage aan de P1 kant nooit boven die 253, dus lijkt mij geen probleem (ik werk niet off-grid momenteel, alleen een 60m lange 6mm2 kabel naar de meterkast). Is eerder in dit topic ook wel eens ter sprake gekomen volgens mij,
Conform NEN-EN 50160 +/- 10% (207 Volt en 253 Volt)

Bij ondervoltage gaat A compenseren om aan vraag naar W te kunnen blijven voldoen. (brown-out)

Bekabeling wordt te heet. (smelt / brand / kortsluiting)

Bij overvoltage (Swell / Surge) aparatuur gaat defect.

In het NEN-EN 50160 gebied kan de netspanning in de zomer verlaagd worden om zonnestroom meer ruimte te geven.

In de winter heeft het net het zwaar(der) met alle EV's en warmtepompen.

• dingo35
Ik heb de zonnepanelen op de grid aansluiting zitten, en vandaar uit kan hij wel degelijk in off grid situatie laden (dan is de grid afgeschakeld maar zitten de zonnepanelen nog steeds op het door de Deye gecreeerde micro-grid). Ik heb dit in de praktijk getest en werkt prima met fw 1172.

Ik zou niet weten waarom dit aan de load kant niet zou werken, daarvoor is de optie "AC couple on load side".

Niet teveel op AI vertrouwen, het is een Large Language Model. Het is dus of je aan een alpha geschoolde die heel veel gelezen heeft een beta-vraag stelt: je krijgt wel een antwoord, het klinkt belezen, maar omdat de alpha de materie niet begrijpt, hoeft het nergens op te slaan. Zie het als inspiratie-bron om snel op een gemiddeld kennis-niveau te kunnen komen, maar je zult nooit boven het "gemiddelde" internet-niveau uit komen.

• fmb

fmb

dingo35 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:25:
Ik heb de zonnepanelen op de grid aansluiting zitten, en vandaar uit kan hij wel degelijk in off grid situatie laden (dan is de grid afgeschakeld maar zitten de zonnepanelen nog steeds op het door de Deye gecreeerde micro-grid). Ik heb dit in de praktijk getest en werkt prima met fw 1172.

Ik zou niet weten waarom dit aan de load kant niet zou werken, daarvoor is de optie "AC couple on load side".

Niet teveel op AI vertrouwen, het is een Large Language Model. Het is dus of je aan een alpha geschoolde die heel veel gelezen heeft een beta-vraag stelt: je krijgt wel een antwoord, het klinkt belezen, maar omdat de alpha de materie niet begrijpt, hoeft het nergens op te slaan. Zie het als inspiratie-bron om snel op een gemiddeld kennis-niveau te kunnen komen, maar je zult nooit boven het "gemiddelde" internet-niveau uit komen.
Dank voor je reactie. Jammer dat het zo slecht uit de handleiding te halen is, dus vooral Tweakers en andere forums zijn de bronnen. En inderdaad, AI maakt er soms maar wat van :)

• Domba
@fmb De verschillen tussen SG04 & SG05 zijn voornamelijk dat de SG04 serie tot 12kW gaat en de toegelaten (goedgekeurde) SG05's vanaf 14kW tot 20kW gaan. De SG05 zijn beter geschikt voor half cel PV met hogere amperages zoals met twee gelijke strings.
(SUN-3/4/5/6/8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2 is een andere serie dan de 14k-20k, geen idee of die al in lijst van voor NL goedgekeurde omvormers voor gebruik on-line voorkomt, ,je kan kijken of je die kunt selecteren bij energieleveren.nl, dan is die goedgekeurd voor gebruik in NL)
SG04 en SG05 gebruiken de zelfde firmware en FW1170 met AC PV koppeling is van eind 2024 en met de update sindsdien zijn we bij FW1175.

Als @jadjong & @dingo35 al aangegeven over AI is een hulpje en die moet je wel dubbel checken.
Zal ook eerder controversieel uitspraken of vanwege "scherpe" marketing , die veel los maken en overgeschreven wordt, als waarheid aannemen.

Voor grote systemen tot 1MW, heeft HV efficientie voordelen, voor kleinere weegt het veelal niet op tegen de meer prijs.
Een nadeel van HV is dat elke paar jaar een model flip is en mocht na paar jaar een storing optreden die te herleiden is naar een accumodule.
Dan is de kans groot dat die accumodule niet meer verkrijgbaar is en je stappeltje accu's gewoon 1 minder en lager wordt.
Bij LV speelt dat niet er is altijd wel wat verkrijgbaar ook al heeft die een totaal andere BMS, zolang de celchemie en aantal cellen het zelfde is, dan kan je oa bijv een YAMBMS ertussen gebruiken voor de combinatie. (accumodule met 50Ah cellen of accumodule met 315Ah cellen is op module niveau gewoon te combineren)

US5000-C1 pylontechs hebben een wat hoger prijskaartje (voor nagenoeg zelfde prijs heb je 2x Deye SE-F16-C (32kWh) of diverse andere aan materiaalkosten) ,
Als ook pylontech pouche cellen gebruikt die zijn een fractie minder geschikt voor intensief/zwaar gebruik (naast eerder genoemde attentiepunten), vanwege temperatuur /uitzetting en hoeveelruimte daarvoor is >0,2C gebruik af te raden en heb je al snel meer modules nodig, voor het benodigde piekvermogen.

En dan specifiek om pouche cel gebruikswindow of je daar binnen blijft kan ik niet beoordelen, het is niet iets van merk of iets specifiek voor thuisaccu, als je ook de nodige kapotte pouche cellen bij EV's ziet.

Als je een vergelijk maakt met andere moet je ook kijken naar fase scheeft belasting.
Voor WP geef je niet aan of het 1f of 3f is en kookplaat mag dan 3 fase zijn, maar als meest gebruikte 1-2 posities op zelfde fase zit als een andere zware gebruiker die veel op het zelfde moment gebruikt wordt, dan vallen veel systemen af vanwege fase scheefbelasting en piekbelasting en blijven voornamelijk de off-grid systemen over, die ook on-grid gebruik kunnen worden.

• jadjong
  • Niet online
dingo35 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:25:
De grid aansluiting schakelt af wanneer het grid wegvalt en alles wat 'voor' de omvormer zit doet het dan niet meer. Weet je zeker dat je de panelen niet op gen/smartport hebt zitten?

• jadjong
  • Niet online
fmb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:11:
Of klopt er echt niks van wat Gemini hier aangeeft?

[...]
Load en gen/aux/smartport doen in de basis hetzelfde, zowel on- als off-grid. Het enige verschil tussen de load en aux is dat die laatste een extra relais heeft om externe omvormers van zonnepanelen hard af te schakelen als die off-grid te veel stroom produceren en daar niet (snel) genoeg mee stoppen als de accu vol is. Voordat het relais uit gaat wordt er eerst geprobeerd om de externe omvormer te sturen middels het verhogen van de netfrequentie, die is standaard 50Hz en bij 53Hz zal de externe omvormer zichzelf uit zetten.
Per firmware van Deye kan het verschillen hoe de stroom van externe PV gemeten worden en raakt die mogelijk off-grid in de war. Stel dat je externe PV op de load zit, net als de rest van het huis. In huis verbruik je 1000W en van het dak komt er ook 1000W, de omvormer denkt nu dat je 0W in huis verbruikt. Sluit je externe PV aan op de gen poort dan zal er in bovenstaande scenario netjes 1000W opwek en 1000W verbruik gemeten worden. Netto hetzelfde, praktisch voor de ene firmware makkelijker te behappen. :+

• fmb

fmb

Domba schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:13:
@fmb De verschillen tussen SG04 & SG05 zijn voornamelijk dat de SG04 serie tot 12kW gaat en de toegelaten (goedgekeurde) SG05's vanaf 14kW tot 20kW gaan. De SG05 zijn beter geschikt voor half cel PV met hogere amperages zoals met twee gelijke strings.
Ah, dan heb ik niet zo heel veel aan de G05 met de Enphase zonnepanelen. Dat is goed om te weten.
[...]

Voor grote systemen tot 1MW, heeft HV efficientie voordelen, voor kleinere weegt het veelal niet op tegen de meer prijs.
Een nadeel van HV is dat elke paar jaar een model flip is en mocht na paar jaar een storing optreden die te herleiden is naar een accumodule.
Dan is de kans groot dat die accumodule niet meer verkrijgbaar is en je stappeltje accu's gewoon 1 minder en lager wordt.
Bij LV speelt dat niet er is altijd wel wat verkrijgbaar ook al heeft die een totaal andere BMS, zolang de celchemie en aantal cellen het zelfde is, dan kan je oa bijv een YAMBMS ertussen gebruiken voor de combinatie. (accumodule met 50Ah cellen of accumodule met 315Ah cellen is op module niveau gewoon te combineren)
Dat is goed om te weten, efficiency verschil was inderdaad klein kijkend naar de kosten
US5000-C1 pylontechs hebben een wat hoger prijskaartje (voor nagenoeg zelfde prijs heb je 2x Deye SE-F16-C (32kWh) of diverse andere aan materiaalkosten) ,
Goede tip, zal ook naar de accu's kijken van Deye zelf. Wellicht kan 1x16kWh dan ook uit, kan ik altijd nog uitbreiden naar 2x 16 kWh
En dan specifiek om pouche cel gebruikswindow of je daar binnen blijft kan ik niet beoordelen, het is niet iets van merk of iets specifiek voor thuisaccu, als je ook de nodige kapotte pouche cellen bij EV's ziet.
Het begrip Pouche cel was me nog niet bekend. Weer wat geleerd :)
Als je een vergelijk maakt met andere moet je ook kijken naar fase scheeft belasting.
Voor WP geef je niet aan of het 1f of 3f is en kookplaat mag dan 3 fase zijn, maar als meest gebruikte 1-2 posities op zelfde fase zit als een andere zware gebruiker die veel op het zelfde moment gebruikt wordt, dan vallen veel systemen af vanwege fase scheefbelasting en piekbelasting en blijven voornamelijk de off-grid systemen over, die ook on-grid gebruik kunnen worden.
Dank je voor de bruikbare reactie!

Heb toen we hier kwamen wonen wel geprobeerd een redelijk gelijke fase verdeling toe te passen,
  • WP is 1fase
  • Kookplaat 3f, maar zal idd afhangen van welke kookzone en de afzuiger
  • Laadpaal 3f, en kan ik wisselen tussen 1f en 3f
  • Zonnepanelen zijn 3f.

Beetje beeld van vandaag van het eigen verbruik (geen auto geladen en exclusief zonnepanelen):
    8u: fase 1 & fase 3 waterkoker, koffiezetapparaat, kookplaat, oven (piek tot 6kW op fase 1)
    tot 16u: fase 2 pieken zijn wasmachine
    16u: fase 2, wasdroger
    17:30: fase 1 oven/kookplaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grM4afkjWz6RmbPYg9CtFmtFfwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Woi8M6C7FOeqR0oPnyYKVm5N.png?f=fotoalbum_large

• fmb

fmb

jadjong schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:59:
[...]

Load en gen/aux/smartport doen in de basis hetzelfde, zowel on- als off-grid. Het enige verschil tussen de load en aux is dat die laatste een extra relais heeft om externe omvormers van zonnepanelen hard af te schakelen als die off-grid te veel stroom produceren en daar niet (snel) genoeg mee stoppen als de accu vol is. Voordat het relais uit gaat wordt er eerst geprobeerd om de externe omvormer te sturen middels het verhogen van de netfrequentie, die is standaard 50Hz en bij 53Hz zal de externe omvormer zichzelf uit zetten.
Werkt die frequency shifting dan voor alleen de Aux/Gen poort of stuurt Deye die naar de Aux én naar de Load poort?
Dat kon ik nog goed terugvinden, ik leek vooral te vinden dat de frequency shifting alleen naar de Aux poort gaat. Is dat dan gunstig voor de rest van het huis, of maakt dat niet uit?
Per firmware van Deye kan het verschillen hoe de stroom van externe PV gemeten worden en raakt die mogelijk off-grid in de war. Stel dat je externe PV op de load zit, net als de rest van het huis. In huis verbruik je 1000W en van het dak komt er ook 1000W, de omvormer denkt nu dat je 0W in huis verbruikt. Sluit je externe PV aan op de gen poort dan zal er in bovenstaande scenario netjes 1000W opwek en 1000W verbruik gemeten worden. Netto hetzelfde, praktisch voor de ene firmware makkelijker te behappen. :+
Dat is dus wel iets om in de gaten te houden bij een firmware update :)

• jadjong
  • Niet online
fmb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Werkt die frequency shifting dan voor alleen de Aux/Gen poort of stuurt Deye die naar de Aux én naar de Load poort?
Dat kon ik nog goed terugvinden, ik leek vooral te vinden dat de frequency shifting alleen naar de Aux poort gaat. Is dat dan gunstig voor de rest van het huis, of maakt dat niet uit?
Het apparaat heeft intern een enkel stuk koper waar alles aan vast zit, daar valt niets apart te sturen.

• Domba
fmb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:05:

Goede tip, zal ook naar de accu's kijken van Deye zelf. Wellicht kan 1x16kWh dan ook uit, kan ik altijd nog uitbreiden naar 2x 16 kWh
Het aantal kWh's dat handig is, is al snel meer dan je denkt en ook belangrijk.

Er zijn twee veranderingen opkomst die vrij zeker zijn.

Einde salderen
PV opwek opslaan tot volgende opwek voor eigenverbruik en voor uitgestelde teruglevering tijdens avond of ochtend prijspiek. Dan is handig dat je 90% van de tijd alle PV-opwek die je niet direct verbruikt kunt opslaan.
Met einde salderen, krijg je geen EB meer terug en afhankelijk van welke dynamische energieleverancier kan het aantal netto negatieve uren op jaarbasis flink oplopen tot makkelijk 1200 uur/jaar (bij die een verkoopvergoeding vragen voor teruglevering) en dat het geld kost. als wat je niet nodig hebt voor later eigenverbruik direct het net laat opgaan.

Netkwaliteit
Een tweede reden om alle PV-opwek te kunnen opslaan die je niet direct verbruikt is de netkwaliteit zoals de netspanning >253V (wel een volledig off-grid geschikt systeem voor nodig)
Op termijn worden het mogeljk opgelost, maar met de wijk voor wijk aanpak en ~14000 wijken die NL heeft kan dat ook 10 jaar duren of afhankelijk zijn van de benodigde hoogspanningsnetverzwaring voor de lokale netwerkbeheerder op laagspanningsvlak aan de slag kan, waar veel van de huidige verzwarings ronde pas tegen 2034/2035 operationeel is.

Nettarieven vanaf 2029
In de winter zijn er wel twee gelijke blokken met zelfde weegfactor, maar de marktprijs (EPEX) zal verschillen en je er rekening mee moet houden dat in je thuisaccu met 1 keer 3-4 uur laden, het verbruik voor een hele dag kunt opslaan.

Op pagina 6 staan de voorgestelde weegfactoren per uur en maand en denk aan weegfactor x 22-26ct, wat voor nodige prijsverschil/spread zorgt.

X-as gem. prijs tijdens laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7Fc40lzOnSKKvVclqZcWh0y6fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yF8uzEEpSPlkZjYUYwlayxzA.png?f=fotoalbum_large

• dingo35
@jadjong Je hebt gelijk, voor de off grid test had ik de hoofdschakelaar van het huis afgeschakeld, en de enkele kabel naar de garage naar de Deye toe op de Deye overgezet van Grid naar Load; daar werd toen het micro grid opgezet, de AC solar omvormer sprong aan, en overtollige stroom werd in de accu geladen. Volgens mij hoefde ik de AC coupled settings niet eens aan te vinken, hij was zelf zo slim (want kon nergens anders naar toe met de energie).

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 10:43
hamsteg schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:54:
De elektrische auto die ik verschoven wil vullen met mijn zonnepanelen.
Ik heb sinds oktober een thuisbatterij met Deye omvormer gestuurd door Copilot Deye Cloud. In de praktijk wordt de batterij overdag gevoed met PV wat 's avonds automatisch tegen hoog tarief wordt teruggeleverd (zoals vanavond tegen circa 40-50 cent per kWh).

De auto zelf wordt gewoon vanuit het net geladen als de tarieven laag zijn dus tussen 10:00-16:00 of 's nachts. Dat gaat natuurlijk niet werken als je auto overdag nooit thuis is maar wellicht wel in het weekend.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11
Mijn opstelling met de Deye 12k 3f:
8x 435WP8x 435WP20x 330WP+P370 optimizers
OostWestZuid
Deye PV1Deye PV2SE7K
Zuid brengt uiteraard het meeste op omdat die heel de dag zon heeft.

Mijn plan:
8x 435WP8x 435WP20x 330WP+P370 optimizers
OostWestZuid
Deye PV1Deye PV1Deye PV2
Ik wil de P370 optimizer unlocken met de SE1000 key en deze door de kabels met ~25 meter te verlengen ook aan de Deye hangen.

Mijn vragen:
- De fans in mijn Deye maken geluid in de huidige opstelling. Ik was hier in het begin bang voor, maar het geluid valt enigszins mee. Echter maken ze bij meer zon ook meer geluid. Mocht ik die 20x 330WP er ook nog aan hangen, gaat de Deye dan nog meer geluid maken?
- Door samen Oost en West op PV1 te hangen zal ik wellicht iets , dit zou wellicht 5%^tot 10% verlies opleveren lees ik. Andere bronnen hebben het over maar 1 tot 2% gezien mijn opstelling. Wie heeft hier ervaring mee? Voor mij is het moelijk uitproberen want elke dag is de zon opwek anders.
- Is het in dat geval moeite om op Oost en West optimizers achter te hangen? En welke dan, die van Deye of zijn er andere en/of betere/goedkopere oplossingen?
- Of is het slimmer Oost op PV1 en West op PV2 te laten en Zuid via AC aan te sluiten? Dit lijkt me 5% conversie verlies te geven, minder dagn de 10% die ik hierboven vermelde.

• fmb

fmb

Lasoul schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Past prima, je moet alleen twee plastic afdekplaatjes met bijvoorbeeld een dremel iets bijwerken (smaller maken), zie foto. De foto is van mijn groepenkast bij de Deye. Ik heb ook nog een Sontheimer in mijn meterkast in de gang. Dus ik kan zowel de groepen hier schakelen tussen load en grid als ook in de meterkast.

[Afbeelding]
Waarom heb je een automaat vanaf de Deye Load in de meterkast? Die zou toch direct naar de meterkast moeten kunnen met wel een automaat direct bij de Deye zelf? Of gebruik je deze automaat in de meterkast als een werkschakelaar?

[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 02-06-2026 07:36 ]

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23
Draai al een paar jaar een Deye 12K LV zonder batterijen, daar komt deze week verandering in. Heb nog nooit een firmware update gedaan en was even benieuwd of het meerwaarde heeft om dit nu te doen.

HMI: Ver 1001-C037

Main: Ver 2005-1135-1807

Model: SUN-12K-SG04LP3-EU

[ Voor 5% gewijzigd door BuNNy_RaBBiT op 02-06-2026 09:36 ]

Blaaaaad

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-06 12:38

zalkc

cvz.eu

fmb schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Waarom heb je een automaat vanaf de Deye Load in de meterkast? Die zou toch direct naar de meterkast moeten kunnen met wel een automaat direct bij de Deye zelf? Of gebruik je deze automaat in de meterkast als een werkschakelaar?
Ik vermoed dat het kan werken als 2e hoofdschakelaar, als je je huis stroomvrij wil hebben moet ook de load kunnen worden afgeschakeld, je kunt de sontheim ook op 0 zetten. Zelf heb ik op de Load uitgang een automaat in de verdeelkast naast de omvormer en een hoofdschakelaar in de meterkast, ook omdat ik een ATS heb is dat wel noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eITRiprE6CL_hbTaBo8RClrIQ2A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4YJXxEYBQJ347cRXpiKIq8Ar.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 02-06-2026 10:03 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Domba
@BuNNy_RaBBiT Ik denk dat je moet starten zonder een firmware update.
Ik draai heel bewust FW 1135 omdat ik tot 6000 uur per jaar off-grid wil zijn.

De op moment recente nieuwe firmware verbruikt on grid gemiddeld 20W meer omdat de off-set "zero export power" niet lager dan 20 kan gezet worden (vanaf FW1140), FW1135 kan naar nul en via modbus zelf negatief.

Vanaf FW1144 is Deye zelf niet meer salderend, het eventuele meer verbruik op 1 fase wordt bij nieuwere niet meer gecompenseert door op andere fase het zelfde terug te leveren.
Nieuwere tot nu toe hebben een kleinere max scheefbelasting en eventuele elk verbruik boven 4250-4750W wordt direct van het net afgenomen, zonder compensatie op een andere fase
(een fase scheef belasting van tot 11800W is ook weer onwenselijk, je moet zorgen dat de afzekering op orde is voor de bekabeling g)

Nieuwere na FW1139 hebben geen off-grid blackstart (alleen van belang voor off-grid), zetten geen DC spanning op terminals als BMS heeft afgeschakeld of ondervoltage of op minimale SOC (voor zover ik weet minimale SOC hebben alleen Seplos BMS-en ) . Nieuwere benodigen minimaal een vrijgeschakelde grid aansluiting.

• BuNNy_RaBBiT
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ga ik het eerst proberen met de huidige firmware. Laat wel even weten hoe het draait!

Blaaaaad

• Domba
BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:49:
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ga ik het eerst proberen met de huidige firmware. Laat wel even weten hoe het draait!
Nieuwere firmware is vooral handig met PV anders dan op de MPPT's van de Deye en combinaties met >15kWp aan AC PV opwek op een normale grid-tie omvormer.
Er zijn nog wat details die specifiek voor bepaalde setups zijn en met nieuwere firmware mogelijk maakt dat een Deye in de bestaande setup in te passen is, maar niet zo snel zult hebben omdat je start vanuit Deye als normale grid-tie omvormer, waar je een accu aan toevoegt.

• BuNNy_RaBBiT
Heb momenteel nog een 10kw Growatt parallel op de netaansluiting. Is het handig deze op de GEN input te zetten? Ik knijp deze omvormer nu als ik meer dan 24A op een van de 3 fasen teruglever. De Deye kan zover ik weet niks met de Growatt tenzij je off-grid gaat. Growatt moet ik dus actief blijven sturen als ik niet wil terugleveren.

Blaaaaad

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 11:26
MAIN: 2005-1175-1807
HMI: 1001-C071

Nieuwe fw erop laten zetten, 12kw 3f lv

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Domba
BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:34:
Heb momenteel nog een 10kw Growatt parallel op de netaansluiting. Is het handig deze op de GEN input te zetten? Ik knijp deze omvormer nu als ik meer dan 24A op een van de 3 fasen teruglever. De Deye kan zover ik weet niks met de Growatt tenzij je off-grid gaat. Growatt moet ik dus actief blijven sturen als ik niet wil terugleveren.
Als 10kW Growatt op GEN input zet, met FW1135 zal Deye deze hard afschakelen op basis van SOC of spanning van de accu afhankelijk van de instellingen.

FW1135 zal als eerste de PV op de MPTT's reduceren om de ingestelde max sell power te handhaven, voordat deze de GEN-ingang afschakelt.
FW117x is dat andersom die probeert als eerste MI-ingang te reduceren (frequentiesturing is enkel beschikbaar off grid) en afschakelen, voordat PV op MPPT's wordt gereduceert.

Welke de voorkeur heeft is afhankelijk van de situatie.
Met 10kW growat lijkt me FW113x de voorkeur heeft en PV op Deye MPPT's bij springt om aan te vullen tot max sell power.
De reden van de PV reductie logica verandering is dat zoals FW113x dat deze in off-grid meer momenten heeft van geheel geen PV-opwek bij bepaalde verdelingen van PV over Deye en externe grid-tie omvormer, als ook dat als eerste AC-PV reduceren fractie beter is voor de efficientie, (ook grotere vermogens aan AC-PV off-grid mogelijk zijn omdat deze als eerste reduceren) dan als eerste DC-PV te reduceren.

(spijkers op laag water voor efficientie, bij te veel PV-opwek als je die juist moet reduceren voor de situatie, maar goed voor de stats)

• genesisfm
  • Laatst online: 21:41
Ik heb een vraagje; zijn er hier mensen die weten wat de grote verschillen zijn tussen de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 en de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 (buiten het vermogen).

Het lijken mijn 2 identieke omvormers alleen heeft de 15kw meer vermogen verder vind je de 15kw versie hier in NL niet zo vaak terug vaak is het de 12kw versie.

• Domba
genesisfm schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:09:
Ik heb een vraagje; zijn er hier mensen die weten wat de grote verschillen zijn tussen de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 en de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 (buiten het vermogen).

Het lijken mijn 2 identieke omvormers alleen heeft de 15kw meer vermogen verder vind je de 15kw versie hier in NL niet zo vaak terug vaak is het de 12kw versie.
Zijn 2 verschillende model series, je kan ook beide datasheets vergelijken!
Hebben verschillende max pasthrough, max amperes per MPPT, 14k-20k range heeft een lager startende MPPT voltage range en is 50% zwaarder etc.

• genesisfm
Domba schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Zijn 2 verschillende model series, je kan ook beide datasheets vergelijken!
Hebben verschillende max pasthrough, max amperes per MPPT, 14k-20k range heeft een lager startende MPPT voltage range en is 50% zwaarder etc.
Bedankt voor je reactie, de specificaties had ik wel gevonden welke je benoemde maar ik doelde eigenlijk meer op details zoals bijvoorbeeld de modbus adressering, de opbouw van de inverter enz. Mijn excuses dat ik hier niet duidelijk in was :)

• n13l6
  • Laatst online: 14:57
Hi allemaal,

Dit weekend na vele, vele uurtjes mijn Deye Sun 8k in gebruik genomen met 3x12 kWh SE-F12 accus. Mijn setup is als volgt:

3 fase aansluiting, omschakelaar in de groepenkast om te kunnen schakelen tussen grid/load Deye.

Grid kabel naar schuur, hier zitten ook de CT klemmen. Voor de grid de omvormer ingaat zit de laadpaal. Aan de Deye komt totaal 8000WP aan zonnepanelen te hangen, nu zit ik op de helft.

Load kant gaat terug naar het hoofd groepenkast en omschakelaar. Stiekem best trots dat ik dit systeem heb gebouwd! Standaard wil ik huis op zero export to CT hebben en het huis op de load kant.

Mijn vraag: hoe kan ik de stroom boven een bepaalde ingestelde SoC verkopen/terugleveren aan het net? Ik heb dit hele thread doorzocht en de rest van het internet maar kom er niet uit. Ik heb alles geprobeerd met de ToU tabel, solar sell aan/uit etc, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik kan met de Deye praten via de Solarman HA integratie.

Gebruik ik de juiste modus? Wil gewoon graag dat de laadpaal wel vanuit de accu kan worden gevoed, maar wegvalt als de netstroom weg is.

Dank!!
edit:
Dit is mijn firmware:
  • HMI: Ver 1001-C050
  • MAIN: Ver 2107-1170-1809
Ik lees op het internet dat er een bug in de ToU tabellen kan zitten, misschien is dat het euvel...

[ Voor 9% gewijzigd door n13l6 op 03-06-2026 21:09 ]

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:20
Volgens mij kan dit niet. Zero export to ct gaat door tot soc 100%, daarna sell. Wil je dit al bij lagere soc dan zul je HA o.i.d. Moeten gebruiken.

• n13l6
kawarider schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:27:
Volgens mij kan dit niet. Zero export to ct gaat door tot soc 100%, daarna sell. Wil je dit al bij lagere soc dan zul je HA o.i.d. Moeten gebruiken.
Zo een vermoeden heb ik al. De handleiding is nogal slecht vertaald. Misschien moet ik selling first doen? En dan de laadpaal aan de smart port hangen. Ik ga ik ieder geval het even navragen bij Deye zelf voor de zekerheid

• n13l6
Hello,

Regarding the low-voltage three-phase hybrid inverter, the current latest firmware version does not support this feature.
This functionality is currently supported only by the firmware versions for low-voltage single-phase inverters and high-voltage inverters.
For the low-voltage three-phase hybrid inverter, support will be added in the next firmware release.
The firmware is currently still undergoing testing and has not yet been officially released.
Thank you.

Zoe
Aldus de vriendelijke mevrouw van de helpdesk. Navragen voor een release datum in een opvolg mailtje kwam ze met dit antwoord:
It should be released very soon;
the firmware is currently in the testing phase.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:52

The Legend

*Plop*

Domba schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:29:
@BuNNy_RaBBiT Ik denk dat je moet starten zonder een firmware update.
Ik draai heel bewust FW 1135 omdat ik tot 6000 uur per jaar off-grid wil zijn.

De op moment recente nieuwe firmware verbruikt on grid gemiddeld 20W meer omdat de off-set "zero export power" niet lager dan 20 kan gezet worden (vanaf FW1140), FW1135 kan naar nul en via modbus zelf negatief.

Vanaf FW1144 is Deye zelf niet meer salderend, het eventuele meer verbruik op 1 fase wordt bij nieuwere niet meer gecompenseert door op andere fase het zelfde terug te leveren.
Nieuwere tot nu toe hebben een kleinere max scheefbelasting en eventuele elk verbruik boven 4250-4750W wordt direct van het net afgenomen, zonder compensatie op een andere fase
(een fase scheef belasting van tot 11800W is ook weer onwenselijk, je moet zorgen dat de afzekering op orde is voor de bekabeling g)

Nieuwere na FW1139 hebben geen off-grid blackstart (alleen van belang voor off-grid), zetten geen DC spanning op terminals als BMS heeft afgeschakeld of ondervoltage of op minimale SOC (voor zover ik weet minimale SOC hebben alleen Seplos BMS-en ) . Nieuwere benodigen minimaal een vrijgeschakelde grid aansluiting.
Over die off-grid blackstart: ik heb begrepen dat als de accu’s leeggetrokken worden tijdens een off-grid situatie, mijn Deye (12K-SG04, 2006-1170-1809) niet meer opstart als het net terugkomt. Hoe herstel je dat dan? Moet je dan de accu’s eerst handmatig bijladen met een externe accu oid?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Domba
The Legend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]
Over die off-grid blackstart: ik heb begrepen dat als de accu’s leeggetrokken worden tijdens een off-grid situatie, mijn Deye (12K-SG04, 2006-1170-1809) niet meer opstart als het net terugkomt. Hoe herstel je dat dan? Moet je dan de accu’s eerst handmatig bijladen met een externe accu oid?
Ik kan alleen het gedrag met Seplos beschrijven, omdat die niet alleen voltage bescherming heeft, maar ook afschakelt op 0,00% SOC.
Ook is van belang wat voor sturing gebruikt voor Deye op SOC of op voltage.
Gewoonlijk veert de cel of pakket voltage terug als er geen belasting (stroom ontrokken wordt) meer is en schakelt de BMS weer in.
Het is zaak dat de settings van BMS fractie lager staan dan de shutdown setting in Deye, dan zal Deye het accu pakket niet opnieuw belasten na een afschakeling
Bij Deye SOC/Voltage sturing laadt de MPPT PV de accu, tot deze de ingestelde restart SOC bereikt heeft.
Je kan ook een soft reboot doen met 10 sec esc onder touchscreen drukken, als net of verwacht voldoende PV-opwek is. (maar dit gaat wel als Deye uitschakelt en niet BMS)

Is het een 0,00 SOC BMS afschakeling zoals Seplos heeft wat niet alle BMS-merken heeft.
Dan heb je een externe voedingsbron nodig om de BMS op te starten en voor enige minuten ~ 3A@52-55V kan leveren voor de tijd dat de Deye nodig heeft om op te starten als netvoeding terug is of voldoende PV-opwek.
Je kunt een Seplos BMS resetten, allleen is over algemeen BMS dan niet lang genoeg actief voor een opstart of reboot van Deye en als Deye voor eigenverbruik stroom onttrekt tijdens deze opstart, schakelt BMS weeruit

Bedenk ook dat een SOC een gecalibeerde parameter is en geen absolute, die kan driften met de tijd en dat deze weer reset wordt bij een top-off naar 100%, de procedure voor 100% SOC per BMS-merk verschilt en je regelmatig duimregel elke 100-200 full cycles plaats vindt, sneller kan merk afhankelijk zijn.

(over de jaren, is het afhankelijk van de omgeving waar de accumodule staat, kan er ook enige contact-corrosie optreden , door verschillende oppervlakte contact materialen, zoals bij de passieve/actieve balans-bekabeling, zoals bij Seplos kan een passieve slecht balanskabel contact ook een SOC 0,00% storing veroorzaken [altijd eerst checken of SOC zou kunnen passen bij voltage].
schoon maken en anti-oxidatie pasta/vet gebruiken, zijn deze vanaf fabriek ultrasoon gelast, dan een plek zoeken voor schroefje of popnagel met schroefdraad opnieuw vastzetten, algemeen zijn busbar nauwelijks te solderen, te goed warmtegeleidend zijn.
Diagnose bij niet gelaste zonder protection data logging, maar klem/schroef vastgezet kan lastig zijn omdat deze in het begin komen en gaan met de temperatuur en stroom door busbars veroorzaakt ook warmte)

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 08:56
n13l6 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Aldus de vriendelijke mevrouw van de helpdesk. Navragen voor een release datum in een opvolg mailtje kwam ze met dit antwoord:

[...]
Op welke exacte vraag was dit het antwoord? De vraag of je in de modus Zero export to CT toch automatisch kunt laten verkopen (terugleveren aan grid) boven een bepaalde SOC?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• n13l6
Emacee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:05:
[...]

Op welke exacte vraag was dit het antwoord? De vraag of je in de modus Zero export to CT toch automatisch kunt laten verkopen (terugleveren aan grid) boven een bepaalde SOC?
Ja precies dat. De enige manier hoe ik dat nu voor elkaar krijg is naar de "selling first" modus. Dit zou mijn droomprio zijn:
  1. Gebruik van zon/batterij voor zelfverbruik load kant tot bepaalde SoC is gehaald, dan uit net
  2. Gebruik van zon/batterij voor zelfverbruik grid kant (laadpaal) tot bepaalde SoC is gehaald, dan uit net
  3. Overige capiciteit van accu tot bepaalde SoC via ToU tabel verkopen
Op die manier heb je het beste van beide werelden; zoveel mogelijk 0 op de meter behalve op de momenten dat je er zelf voor kiest stroom het net op te gooien

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:21
Dit zou je prima geregeld kunnen krijgen met wat home assistant automations die kijken naar je mediaan verbruik de afgelopen week, solarman, huidige en toekomstige prijzen en accugrootte + soc. Dan rest de vraag of je HA een daily ToU schedule wilt laten schrijven rond 14u (als de nieuwe day ahead prijzen bekend zijn) of dat je elk uur een correctie wilt doorvoeren. (Met evt een deadband om eeprom wirtes naar de deye te beperken)

Toevallig heb ik hier gisteren een eerste opzetje voor geschreven voor iemands deye, maar ik verwacht dat er ook wel een aantal plugins beschikbaar zijn die dit voor je doen als je niet zelf wilt programmeren.

• n13l6
Klinkt goed, dat stukje moet ik me nog verder in gaan verdiepen. We zitten nu nog op een vaste energieprijs, zodra ik die voor dit jaar weggesaldeerd heb gaan we over op dynamisch.

Wel echt een cool ding die omvormer, ook die smart poort. Als je dan echt de ultieme cheape Hollander wil zijn kan je de auto gratis op werk volladen en dan in de accu overhevelen met V2L, kan je weer een week vooruit met 36kWh.

Heb de accus bij Unizolar gehaald, nogal gemengde ervaring om het zwak uit te drukken.

• scoobs
Normaal ben ik van de trucjes uithalen, maar besef dat dit het equivalent is van met je leasewagen een extra jerrycan tanken om die in je motor te gooien, en vermoedelijk tegen de regels. :+

Van hetzelfde kaliber is een laadpaal aansluiten op de GEN poort van de deye, om zo de ERE certificaten binnen te harken.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 05-06-2026 13:45 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 09:40
n13l6 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:35:
Klinkt goed, dat stukje moet ik me nog verder in gaan verdiepen. We zitten nu nog op een vaste energieprijs, zodra ik die voor dit jaar weggesaldeerd heb gaan we over op dynamisch.

Wel echt een cool ding die omvormer, ook die smart poort. Als je dan echt de ultieme cheape Hollander wil zijn kan je de auto gratis op werk volladen en dan in de accu overhevelen met V2L, kan je weer een week vooruit met 36kWh.

Heb de accus bij Unizolar gehaald, nogal gemengde ervaring om het zwak uit te drukken.
Met V2L je Deye laden zou ik absoluut niet doen.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• n13l6
scoobs schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:43:
Normaal ben ik van de trucjes uithalen, maar besef dat dit het equivalent is van met je leasewagen een extra jerrycan tanken om die in je motor te gooien, en vermoedelijk tegen de regels. :+

Van hetzelfde kaliber is een laadpaal aansluiten op de GEN poort van de deye, om zo de ERE certificaten binnen te harken.
Haha breng met niet op ideeën... Sowieso raar dat er zo weinig toezicht op ERE gebruik, zal wel te moeilijk zijn om te controleren. Zit niet aan een leasecontract, maar ben vaak bij klanten die een laadpaal hebben staan die je gewoon kan gebruiken. Overigens ga ik dit niet echt doen natuurlijk, er zit een micro-omvormer aan. D.m.v. een omschakelaar ga ik alleen de mogelijkheid maken om via een CEE stekker de generator poort te kunnen gebruiken.

• n13l6
rvdgaag schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Met V2L je Deye laden zou ik absoluut niet doen.
Want? Is voor mijn gevoel niet heel anders dan V2G/V2H toch?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 09:40
Geen aarde, aardlek beveiliging etc, je kan er je auto mee vernaggelen en veilig is het ook niet.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:02
Allen, Ik zit momenteel te kijken naar een batterij opstelling

1 - ik ga er alleen maar batterijen mee op en ontladen (mijn zonnepanelen worden geregeld door een solaredge installatie)

2 - ik wil het in de toekomst kunnen aansturen via Homey

3 - noodstroomvoorziening is niet nodig

3 - moet een actieve tweakers gebruiks groep hebben voor evt. vragen/ondersteuning

4 - tot 2029 gebruik van eigen zonnestroom (NOM) Geschatte besparing rond de 1500kWh/j

5 - Na 2029 gebruik van eigen zonnestroom (NOM) plus tijdens de maanden nov-feb opladen tijdens goedkope periode en ontladen tijdens dure periode (om eigen verbruik af te dekken) Geschatte besparing 1500KWh (NOM)+ 1500kWh voor goedkoop laden en ontladen 

6 Ik target op een terug verdien tijd rond de 8 jaar (=kosten neutraal)

Na veel zoek werk kom ik uit op:
  1. 3 * marstek Venus E (of Zendure AC2400+ duurder maar minder problemen) Kosten E3600 + aanpassing groepenkast voor 3 * 2400W laden ontladen
  2. 3 fase 10/12kW Deye hybrid omvormer met een losse 15kWh batterij (kosten E1700 voor omvormer + E1800 voor 15kWh batterij + aansluit kosten)
Op het eerste gezicht heeft de Deye uitvoering de voorkeur (ook gezien de bestaande marstek problemen en meer mogelijkheden voor in de toekomst)

Het enige wat me nog aan de Deye opstelling doet twijfelen is het stand-by berbruik van rond 100-120W = rond de 950kWh/j

Het stand-by verbruik van 3 * Marstek Venus E geschakeld op 3 verschillende fases wordt geschat op 3*8W = 24W = 210kWh/j

Dit scheelt 700kWh = bijna E200/j

Vraag: is dit nu een goede inschatting van het verlies of reken ik te veel verlies.  Immers the Deye en Marstek staan niet altijd standby? Wat raden jullie my aan?

Bedankt

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
scoobs schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:43:
Wut what? Hier moest ik ff over nadenken :+ Deye "off-grid" en je laadpaal als "generator" input op je Deye GEN poort is dan het idee? Elke kWh Deye in wordt dan door de paal geregistreerd en daar kun je dan ERE certificaten voor krijgen?

• scoobs
Ik bedoel, het is technisch mogelijk om dit volledig geautomatiseerd te doen, alleen is het a) fraude van de certificaten en b) heb je toch wel een redelijke hoeveelheid afgenomen energie nodig voordat het de moeite zou zijn, zelfs als het legaal zou zijn.

• jadjong
  • Niet online
n13l6 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Want? Is voor mijn gevoel niet heel anders dan V2G/V2H toch?
Je gevoel gebruiken bij 230V is geen goed idee, doet pijn. :+ Het verschil tussen V2L en V2H/V2G zit hem in de netfrequentie en wie die uitvoert. ;)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01

Floor-is

5.2

Oh ik moet me hier melden denk ik :P

Heb net twee omvormers vervangen door een nieuwe Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 12kW
Daaraan drie batterijen: Deye SE-F16-C

De rest van de setup kan ik wel toelichten als er behoefte aan is, maar da's wel een hoop typen. :)

Bericht hierboven

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Floor-is schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:54:
Oh ik moet me hier melden denk ik :P

Heb net twee omvormers vervangen door een nieuwe Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 12kW
Daaraan drie batterijen: Deye SE-F16-C

De rest van de setup kan ik wel toelichten als er behoefte aan is, maar da's wel een hoop typen. :)
Toevallig gekocht via een kleine groepsaankoop O-)

• Floor-is

Floor-is

5.2

ybos schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:08:
[...]

Toevallig gekocht via een kleine groepsaankoop O-)
Euhm nee, die heb ik gemist. :X

Bericht hierboven

• ybos
Floor-is schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Euhm nee, die heb ik gemist. :X
Ok, recent samen met iemand 6 systemen gekocht in rotterdam en daar zat ook 1 opstelling bij zoals jij hebt. Zou grappig toeval zijn geweest :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

ybos schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Ok, recent samen met iemand 6 systemen gekocht in rotterdam en daar zat ook 1 opstelling bij zoals jij hebt. Zou grappig toeval zijn geweest :)
Ik had wellicht wel wat korting kunnen krijgen dan, maar nee, ik was het niet.

Komende week komt de slimme meter (boe!), dan kan ik meer slimme dingen gaan doen. Nu heb ik er nog zo eentje die netjes terugdraait, véél beter voor mijn bankrekening :D

Bericht hierboven

• ybos
Floor-is schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Ik had wellicht wel wat korting kunnen krijgen dan, maar nee, ik was het niet.

Komende week komt de slimme meter (boe!), dan kan ik meer slimme dingen gaan doen. Nu heb ik er nog zo eentje die netjes terugdraait, véél beter voor mijn bankrekening :D
Met een accu kan dynamisch en een slimme meter weleens beter zijn voor de bankrekening :Y

(Zolang het salderen er is zeker, daarna is het maar de vraag)

• Floor-is

Floor-is

5.2

ybos schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Met een accu kan dynamisch en een slimme meter weleens beter zijn voor de bankrekening :Y

(Zolang het salderen er is zeker, daarna is het maar de vraag)
Ik heb een meter die terugdraait, er is geen voordeliger deal dan dat ;)

Bericht hierboven

• genesisfm
ybos schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Toevallig deze week een omvormer gekocht bij het Rotterdamse bedrijf tegen een leuke korting, dit was er maar een maar ze gingen er wel in mee 👍

• ybos
Floor-is schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:51:
[...]

Ik heb een meter die terugdraait, er is geen voordeliger deal dan dat ;)
dat durf ik te betwijfelen.

Je hebt een vast contract tegen, 25 cent :? Dan levert je zonnestroom dus max 25 cent op.
Overdag, met een accusysteem, gaat de zonnestroom icm dynamisch contract de accu in tegen een prijs van rond de 13 cent of nog minder. In de avond gaat dit terug het net op voor 30+ cent. Dat levert meer op :Y
(En dan overdag de auto laden tegen 13 cent, dat gaat niet met een terugdraaimeter :N )

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 06-06-2026 15:18 ]

• scoobs
Het verschil met een ouderwetse ferraris daarintegen is dat je daar het geld wat je kwijt zou zijn aan de accu elders kunt investeren.

Maargoed, een ferrarismeter is een aflopende zaak, en als het niet nu is, is het wel over een half jaar dat je deze moet laten vervangen.

• Floor-is

Floor-is

5.2

ybos schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:17:
[...]

dat durf ik te betwijfelen.

Je hebt een vast contract tegen, 25 cent :? Dan levert je zonnestroom dus max 25 cent op.
Overdag, met een accusysteem, gaat de zonnestroom icm dynamisch contract de accu in tegen een prijs van rond de 13 cent of nog minder. In de avond gaat dit terug het net op voor 30+ cent. Dat levert meer op :Y
(En dan overdag de auto laden tegen 13 cent, dat gaat niet met een terugdraaimeter :N )
Ik vind dit wel euh 'optimistisch rekenen', je vergeet de kosten voor de batterij, de uren werk die het kost om alles in te stellen, de aanschaf van (hardware voor) home assistant en alles dat erbij komt kijken denk ik een beetje.

Vooraf:
Zonmaanden zijn maart tot ergens half oktober, laten we dat afronden op 7 maanden.
Wintermaanden zijn half oktober tot eigenlijk ergens in maart, laten we dat afronden op 5 maanden.

Jij weet niet hoeveel ik opwek en verbruik, maar ik wel :)

Om je een inzicht te geven, mijn grootste verbruikers:

Laden: 8475kWh in 2025
In de winter laad ik ongeveer 750kWh/mnd
In de zomer laad ik ongeveer 675kWh/mnd

Warmtepomp:
7412kWh in 2025 waarvan 1440kWh voor SWW, 5971kWh voor verwarming. Bijna 90% van de verwarming was buiten de periode maart-oktober. Ergo: bijna 5400kWh was alleen verwarmen in de periode november tot februari.

Opwek PV: 2025 was echt het beste jaar tot heden trouwens
Jan - 427kWh
Feb - 668kWh
Mrt - 1836kWh
Apr - 1914kWh
Mei - 2047kWh
Jun - 1964kWh
Jul - 1933kWh
Aug - 1763kWh
Sep - 1412kWh
Okt - 692kWh
Nov - 446kWh
Dec - 328kWh

Winter vs zonmaanden
- november tot en met februari wekte ik 1870kWh op
- april-oktober 13.561kWh
Er was nog een omvormer, die deed ~1.000kWh/jr, deze negeren we omdat ik geen logs meer heb nu ik die vervangen heb. In 2025 deed het nét meer dan 1.000kWh, dat weet ik nog.

Verbruik in winter vs zonmaanden: (Ik doe voor SWW even 5/12e en 7/12e van het totaal want specifiek opzoeken heb ik geen zin in)
Mijn verbruik in de winter (november-februari): 600kWh SWW + 5400kWh verwarming + 3.750kWh auto = 9.750kWh
Mijn verbruik in de zonmaanden (maart-oktober): 840kWh SWW + 600 verwarming + 4725kWh auto = 6.165kWh

Effectief verbruik op de meter:
Tekort kWh in de winter: 7.880kWh
Overschot kWh in de zonmaanden: 7.396kWh

Het net als accu
Als je het net als accu kunt gebruiken, kan je op de nota je overschot van de zonmaanden in de winter gebruiken. Niet alleen is dat gratis, je hoeft niet eens een thuisbatterij te kopen, ook is dat verschil maar 500kWh. Dus bij de jaarrekening moet je 500kWh tegen het vaste tarief afrekenen.

Ben benieuwd of je nog steeds dezelfde mening hebt ;-)

Ik heb het niet eens over het kWh-tarief gehad trouwens, wat de kosten nog veel meer naar de winter zou verschuiven, wanneer er nauwelijks PV-opwek (gratis stroom) is..

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 06-06-2026 18:03 ]

Bericht hierboven

• Domba
@Floor-is Accu capaciteit is beetje krap voor opwek/verbruik je zal heel goed zoveel mogelijk direct PV laden voor EV moeten plannen.

2025 reken eens met (all-in prijs) afname 23,15ct, teruglevering 31.88ct

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:07

timovd

Voorsprong door techniek

Ik overweeg mijn SMA 6kW Tripower te vervangen voor een Deye. De 6kW topt heel soms af, maar dat was destijds een bewuste afweging. Nu wil ik ook offgrid kunnen draaien met 16A per fase. Dan zou ik uitkomen op een 10kW (of eventueel een 12kW).

Het plan is om 2x een 5,12kWh batterij neer te zetten, zoals een NKON ESS Eco (Seplos BMS). 2 Parallel doet 200A (DC) ontladen en valt binnen de specs van de omvormer.
Alternatief is een Felicity die een tijdje geleden in dit topic is besproken.

Ik heb ook nog een 15-16kWh batterij gezien die 200A doet voor de prijs van 2 keer een 5,12kWh. Die heeft een JK BMS.

Hoe is de compatibaliteit tussen de Deye omvormer en de NKON en Felicity batterijen of de batterij met JK BMS?
Wat is de meerwaarde van een aerosolblusser met LFP batterijen? Zit er niet meer risico of brand op de aansluitingen?

Als ik het goed heb gelezen, heeft de Deye M10 terminals voor de batterij. Hoe sluit je die aan op batterijen met M6 terminals? Ik zie bijvoorbeeld een Victron Lynx Power In met M10 terminals (maar dat gaat om de doorverbinders?). Heb je dan kabels nodig met verschillende oogjes op A en B? Of gebruik je ringen en pak je de grootste maat?
Tips voor een andere/goedkopere busbar die >200A aankan zonder al te warm te worden?

Het idee is om vanaf volgend jaar naar een variabel contract te gaan. Met een gasloos wil ik op de duurdere uren nog wel blijven verwarmen en dan zo min mogelijk uit het net halen. Over het hele jaar heb ik een overschot aan energie, maar in de winter moet ik - uiteraard - flink bijkopen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jadjong
  • Niet online
Neem deze:
Lynx Class-T Power In | Victron Energy
Met daar aan vast de juiste kabel richting de batterijen. Nooit ringen gebruiken ter opvulling, altijd aan beide kanten een passend oog op de kabel. Ringen gebruik je alleen tussen oog en moer om die te beschermen tijdens het aandraaien van de moer.

• Domba
<knip>
Hoe is de compatibaliteit tussen de Deye omvormer en de NKON en Felicity batterijen of de batterij met JK BMS?
Ik heb persoonlijk geen ervaring met beide produkten, maar daar is volgens mij geen verschil te verwachten.
Wel dat JK-BMS en Seplos verschillend zijn.
Wat is de meerwaarde van een aerosolblusser met LFP batterijen?
Een blusser bestrijdt niet direct de oorzaak, maar wel dat omringende geen vlam vat door de warmte ontwikkeling
Zit er niet meer risico of brand op de aansluitingen?
Nee, zolang je niet met licht ontvlambaar iets inpakt.
Als ik het goed heb gelezen, heeft de Deye M10 terminals voor de batterij. Hoe sluit je die aan op batterijen met M6 terminals? Ik zie bijvoorbeeld een Victron Lynx Power In met M10 terminals (maar dat gaat om de doorverbinders?). Heb je dan kabels nodig met verschillende oogjes op A en B? Of gebruik je ringen en pak je de grootste maat?
Het laatste een kabel met twee verschillende ringkabel persschoenen, zeker niet met ringen "oogopening" opvullen, die verminderen het contact oppervlak en minder contact oppervlak is hogere weerstand en meer warmte ontwikkeling (verlies).
Een kleinere aansluit mogelijkheid als M6 beperkt ook heel vaak de maximale mm2 kabel die je kunt gebruiken, M6 is vaak 25/35mm2 en die is niet bedoeld voor 100A continue gebruik, een korte piek kan.
Of gaat met nodige (warmte)verlies, welke kwadratisch gaat met de amperes (P= I^2 x R )

Hoeveelheid accu opslag capaciteit zal al snel meer zijn dan je instap, voor continue gebruik.
Voor continue gebruik is van belang, de balans tussen warmteontwikkeling tijdens laden/ontladen en warmteverlies via passieve koeling van accumodule aan de omgeving.
Daarvoor zijn alleen duimregels, dat voor langdurige gebruik je beter niet boven 0,2-0,25C voor vermogen gaat, langer dan paar minuten ,of wel accumodule in 4-5 uur vol of leeg.
Voor accumodules met actieve koeling en ruimte koeling liggen deze aanzienlijk hoger en kan in kortere tijd laden en ontladen, maar dat is een ander segment.
Net zoals voor de kabels, kan je de milliohms meten van de accumodule en berekenen, maar beter is in praktijk gewoon de celtemperaturen in de gaten houden en niet te hoog gaan dat BMS afschakelt en na paar maanden evalueren of je niet meer accumodules benodigd.
(heb je ook nodig voor de compensatie parameter in Deye voor spanningsverlies, aanname default gebruiken)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Domba
M6 is vaak 25/35mm2 en die is niet bedoeld voor 100A continue gebruik
Toch zie ik vaak dat er 25mm2 kabels meegeleverd worden voor batterijen die 100A kunnen ontladen. Ik verwacht ook niet dat het continu 100A zal zijn, maar in het scenario dat ik bijvoorbeeld 35ct netto betaal voor een uur en mijn warmtepomp moet flink aan de bak, wil ik 3kWh per uur (in theorie) uit de batterij kunnen gebruiken voor de warmtepomp op één fase en dan de rest van de verbruikers in huis nog.

Met 2 batterijen parallel, heb ik sowieso >=50mm2 kabels nodig tussen busbar en de Deye.

@jadjong, waarom een Lynx met losse Class T (250A) zekeringen? Zitten er in de apparaten geen zekeringen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jadjong
  • Niet online
Je hebt continue (over)belasting en een kortstondige piek bij kortsluiting.

Een goede 200A T-class zekering kan een kortsluiting van 20000A onderbreken, iets waar een LFP batterij bij in de buurt kan komen als de weerstand in het totale pad laag genoeg is. Nergens in de datasheet van de batterijen die je noemt staat vermeld wat de ingebouwde zekering aan kan of dat er überhaupt iets in zit. Dan ga ik er van uit dat hetgeen er in zit nutteloze rommel is die er vooral mooi uit ziet op de productfoto.

Een slechte zekering smelt bij 20000A aan zichzelf vast en wordt dan een vaste verbinding...

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-06 12:38

zalkc

cvz.eu

timovd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:00:
@Domba
[...]

Toch zie ik vaak dat er 25mm2 kabels meegeleverd worden voor batterijen die 100A kunnen ontladen. Ik verwacht ook niet dat het continu 100A zal zijn, maar in het scenario dat ik bijvoorbeeld 35ct netto betaal voor een uur en mijn warmtepomp moet flink aan de bak, wil ik 3kWh per uur (in theorie) uit de batterij kunnen gebruiken voor de warmtepomp op één fase en dan de rest van de verbruikers in huis nog.

Met 2 batterijen parallel, heb ik sowieso >=50mm2 kabels nodig tussen busbar en de Deye.

@jadjong, waarom een Lynx met losse Class T (250A) zekeringen? Zitten er in de apparaten geen zekeringen?
Vaak niet, T-class is duur, dan kiezen ze liever voor een goedkopere, of alleen een automaat. Vaak zie je een busbar waaraan de accu's zitten met een zekering ertussen. Ga maar na, MEGA fuse is €6 en T-class €52,50

Kabels kun je trouwens op maat laten persen bij een aantal bedrijfjes met de juiste maat ogen, sowieso handig als je er ook nog een werkschakelaar tussen wil hebben en de juiste lengte aan kabels wil.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Domba
timovd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:00:
@Domba
[...]

25mm2 koper heeft een soortelijke weerstand van 0.000668 Ohm, vertinde is weerstand hoger als ook net iets minder zuiver koper die hoger is en met meer verlies.
bij 100A is verlies 7 W/m en 70A de helft daarvan.
Het maakt dan uit wat voor isolatiemantel de kabel heeft PVC/XPLE/etc max 70/105 graden en bruikbaar tot 10 graden eronder.
Als ook dat aansluitkabel, maar 1 onderdeel is van vele en overgangen/verbindingen, een groot deel zit binnen accumodule en weerstand op einde van kabel die je aansluit op kan makkelijk 10-15 milliohm zijn (100-150W@100A of 50-75W@70A en dat is bij standaardtemperatuur, maar de weerstand van koper neemt toe bij hogere temperatuur en dat kan ~5% meer zijn en voor de grensberekening en 10 graden onder kabel specs moet blijven)

Als de weerstand 10 milliohm is moet de zekering voor kortsluiting onderbrekingscapaciteit hebben van >7.5kA (is met kleine marge dat een spetter van stuk gaan zekering niet het verschil maakt tussen vast verbinding of onderbroken).
Een hele hoopzekeringen vallen dan af en blijven voornamelijk alleen glas of zandgevulde zekeringen over zoals T-class

Accumodules met grotere cellen hebben in praktijk lagere interne weerstand dan kleinere cellen, de totale weerstand kan ook nog lager zijn en dan heb je zekering met een nog hogere onderbrekingscapaciteit nodig.
Accumodules kunnen ook een onderbreker hebben, maar bij vele is dat minimale die theoretisch in optimale omstandigheden en nog nieuw, net voldoende is omdat een betere duurder is.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Iemand hier toevallig die de interne 12V DC aansluiting van de Deye in gebruik heeft? Ik wil 3x 120mm fans plaatsen voor wat extra koeling (en minder lawaai van de fans in de Deye) met een PWM temperatuurde controller. In de handleiding lees ik dat pin 7 en 8 12V DC levert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A6__jNtczJ4k3zcERzVE29bZqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88lPG0Fsy0msSS8v3gitXHbX.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik zonder problemen die fans en controller daar aanhangen?

• PCJR
  • Laatst online: 09-06 11:26
Geen Tclass, niks van dat alles. (vind ik)

Gewoon dikke 250A MCCB Nanque. Een 400A Tclass werd mij bij 120A 2uur lang, al te warm, heb ik meteen eruit geknikkerd... :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Domba
@The Legend Het oorspronkelijk ontwerp was 12V 0,2A , maar kan verschillen per model er zijn in dit topic die er 0,5A (6W) van betrekken.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Domba schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:45:
@The Legend Het oorspronkelijk ontwerp was 12V 0,2A , maar kan verschillen per model er zijn in dit topic die er 0,5A (6W) van betrekken.
Thx! Stopt hij gewoon met leveren als je teveel vermogen vraagt, of kun je daar ook echt wat mee slopen?

• Domba
The Legend schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Thx! Stopt hij gewoon met leveren als je teveel vermogen vraagt, of kun je daar ook echt wat mee slopen?
Weet ik niet, ik zelf gebruik deze niet omdat in OFF mode (in midden touch screen Deye) er geen spanning op staat, pas na gehele opstart.

Onhanding in mijn setup en gebruik, met veel off-grid,
Ik wil kort na on-grid gaan al data en nieuwe settings sturen nog in de startup tijd, als ook dat ik lang moet wachten tot fans uitgeschakeld zijn ook off-grid kan gaan of extra terugmelding nodig heb en moet maken.
Edit: Dit is heel specifiek voor mijn gebruik, ik heb 2 Deye's en ik gebruik lang niet altijd beide
Ik bespaar me ~4000 uur stand-by eigenverbruik (100-110W) van 1 van 2 Deye's per jaar

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 08-06-2026 14:22 ]

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The Legend schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Toen ik er iets extra aan hing werd z'n netwerk lan/wifi instabiel, die module zit in een 'RS232' poort met een 12V pin. Verder blijkt mijn pwm fan setje van 5 stuks tot 18W (full speed) te trekken :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jadjong
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:37:
Geen Tclass, niks van dat alles. (vind ik)

Gewoon dikke 250A MCCB Nanque. Een 400A Tclass werd mij bij 120A 2uur lang, al te warm, heb ik meteen eruit geknikkerd... :)
Dat kan ook, alleen is minder plug and pray dan de Victron oplossing.
@The Legend @Speedy-Andre je hangt direct aan de interne 12V bus, dus alles wat intern 12V nodig heeft moet aan de beademing wanneer de externe ventilator aan gaat. :+

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

jadjong schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Dat kan ook, alleen is minder plug and pray dan de Victron oplossing.
...
Met plug&play bedoel je een Lynx met (dure) T-class (250A?) zekeringen?
Voor zover ik kan zien moet je die nog los kopen en voel ik er wel wat voor om die breakers aan te sluiten. Dan heb je zowel + als - gezekerd en je hebt een schakelaar per accu.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Speedy-Andre schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Toen ik er iets extra aan hing werd z'n netwerk lan/wifi instabiel, die module zit in een 'RS232' poort met een 12V pin. Verder blijkt mijn pwm fan setje van 5 stuks tot 18W (full speed) te trekken :+
Hmm, beter extern voeden dan dus. Bestaat er een PoE naar 12v DC kabeltje? Kan ik de switch als voeding gebruiken.

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The Legend schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Hmm, beter extern voeden dan dus. Bestaat er een PoE naar 12v DC kabeltje? Kan ik de switch als voeding gebruiken.
https://www.amazon.nl/POE-connectoren-Adapterkabel-POE-splitterinjector-Poe-splitter-Splitterinjectorvoeding/dp/B0D7CWVVWL?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=A3JTAK2AOZULAF

Met mijn fans zouden 3 stuks 1A trekken, dat lukt met deze adapter denk ik wel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jadjong
  • Niet online
timovd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Met plug&play bedoel je een Lynx met (dure) T-class (250A?) zekeringen?
Voor zover ik kan zien moet je die nog los kopen en voel ik er wel wat voor om die breakers aan te sluiten. Dan heb je zowel + als - gezekerd en je hebt een schakelaar per accu.
De Victron oplossing monteert 'makkelijker' dan die losse MCCB's ergens tussen knutselen want je hebt daar voor ook nog niets nodig om te splitten. Zelf heb ik het wel op die manier gedaan. :+ Stuk koper gekocht en gaten in geboord, samen met de zekeringen op de wand gemonteerd omringd met kabelgoten. 120mm2 van de omvormers naar het koper, 90mm2 tussen koper en zekering, 70mm2 van zekering naar accu.
Dat had vast met dunnere kabels ook goed geweest, maar dan moet je gaan meten en rekenen wat mogelijk meer kost dan een overkill aan kabels. Al die kabeldiametercalculators (10 punten) geven je geen consistent antwoord.

• jadjong
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Of een step-down converter vanaf 48V, die bus heeft vermogen zat. O-)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Domba schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:08:
@Floor-is Accu capaciteit is beetje krap voor opwek/verbruik je zal heel goed zoveel mogelijk direct PV laden voor EV moeten plannen.
Kan eenvoudig nog 16kWh bijplaatsen, maar dit leek me al een pittig serieus begin. :)
2025 reken eens met (all-in prijs) afname 23,15ct, teruglevering 31.88ct
Hoewel goed bedoeld: alles verandert. Er zijn enorm veel variabelen om rekening mee te houden.

Bericht hierboven

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

jadjong schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:12:
[...]

De Victron oplossing monteert 'makkelijker' dan die losse MCCB's ergens tussen knutselen want je hebt daar voor ook nog niets nodig om te splitten. Zelf heb ik het wel op die manier gedaan. :+ Stuk koper gekocht en gaten in geboord, samen met de zekeringen op de wand gemonteerd omringd met kabelgoten. 120mm2 van de omvormers naar het koper, 90mm2 tussen koper en zekering, 70mm2 van zekering naar accu.
Dat had vast met dunnere kabels ook goed geweest, maar dan moet je gaan meten en rekenen wat mogelijk meer kost dan een overkill aan kabels. Al die kabeldiametercalculators (10 punten) geven je geen consistent antwoord.
Ik was aan het kijken voor een 10kW SG05LP3 (48V laagspanning), maar het klinkt zo wel gemakkelijker om voor een hogere spanning te gaan. Dikke kabels met bijhorend busboard en zekering wordt zo best ingewikkeld in het samenstellen.
Als je een nieuwe set wil samenstellen, is het dan niet beter om voor een SG01HP3 te gaan? Of zijn dat juist oude modellen?

• Domba
timovd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Ik was aan het kijken voor een 10kW SG05LP3 (48V laagspanning), maar het klinkt zo wel gemakkelijker om voor een hogere spanning te gaan. Dikke kabels met bijhorend busboard en zekering wordt zo best ingewikkeld in het samenstellen.
Als je een nieuwe set wil samenstellen, is het dan niet beter om voor een SG01HP3 te gaan? Of zijn dat juist oude modellen?
SG01HP3 heeft maar 1x HV batterij aansluiting, later uitbreiden is een heel stuk lastiger, maar ook een kleinere MPPT range voor PV.
Wat je nu al ziet bij de stappelbare accumodules, dat mocht er een storing in zo'n accumodule zitten, dat nu al in aantal gevallen het stappeltje enkel lager wordt, omdat een passende vervangingsmodule niet meer leverbaar is.
( HV is nog een stuk minder standaard dan LV, voor LV als celchemie en aantal cellen overeenkomt is voldoende ook als het een totaal ander merk of capaciteit is. Je hebt voltagesturing, YAMBMS, etc)

• jadjong
  • Niet online
timovd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Die kunnen met maximaal 37A laden/ontladen. Om de 10kW te halen moet je dan minimaal 270V aan accu hebben, met 3.2V per accu-cel wordt het een flinke stapel. Net als met PV inverters in een 3 fase aansluiting wil je dit ook het liefste boven de 450V(of is het 480V) hebben, dan is de omzetting DC>AC efficienter.
De BMS ontwikkeling is ook nog niet zo ver als bij 48V, dat is allemaal Pylontech-compliant en ongeveer elke omvormer ter wereld kan daar mee werken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 08-06-2026 21:29 ]

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Dus alle ik ben hier nieuw maar heb jullie hulp nodig.

Ik heb een deye 12kw omvormer met 30kw aan accu's draaien. Ook heb ik de CT-klemmen aangesloten. Tegelijk gebruik ik de ingebouwde copilot voor de aansturing. En tot gisteren 18.00 werkte dit als een zonnetje.

Maar deze ochtend keek ik naar de status van de accu en die was zeer weinig ontladen. En wat blijkt de omvormer ziet ineens geen of nagenoeg geen load. Hij detecteert tussen de 20w en 40w wat niet in de buurt komt van de realiteit. Ik heb om de load tijdelijk 30 min even te verhogen de airco aangezet. Dus ik weet zeker dat die 40w niet kloot. Ik heb vervolgens de kabels van de CT-klemmen gecontroleerd maar daar is niks mis mee.

Ik heb ook de omvormer 5 min volledig uitgeschakeld en weer gestart maar dit heeft geen resultaat opheleverd.

Heeft iemand wat tips? Of moet ik een ticket bij deye inschieten?

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 13:22
Goedemorgen allen,

Na veel onderzoek heb ik zojuist mijn bestelling gedaan voor een Deye 6kW hybride omvormer met een Deye 11.8kWh accu, naast de uitbreiding van mijn huidige zonnepanelen met een tweede set. Nu ga ik de bestaande aansluiting in de meterkast vervangen en het enige waar ik niet helemaal uit kom is welke type aardlekautomaat ik nu moet gaan toepassen, 300mA is op zich wel duidelijk, echter de leverancier adviseert een Type B, op zich wel te vinden, echter niet als Hager component in 1 fase voor mijn meterkast, plus nogal aan de prijs, als je vergelijkt wat de omvormer zelf kost. Type B heeft met name te maken met de DC lekstroomdetectie. Volgens de informatie van de omvormer, zou dit al in de omvormer zitten, dus zou je met een type A uit de voeten kunnen. Karakteristiek zou dan wel B zijn, denk ik. Ik wilde vanuit de meterkast met 6mm2 naar de omvormer, mocht er in de toekomst uitbreiding komen, dan is dat reeds voorbereid.

Wat hebben aardlekautomaten hebben jullie gebruikt en hoe zijn de ervaringen tot nu toen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Domba
@jaxxon Vraag bij Deye een verklaring zodat je Type A RCD kunt gebruiken.
Deze is oud en mogelijk van voor de markt-introductie van je serie

• Domba
@knutsel smurf Wat voor setup heb je?
Alle verbruikers op load of aan gridzijde?
In werkmode "zero export to load" worden externe CT's niet gebruikt en verbruikers aan gridzijde niet gezien.

• knutsel smurf

knutsel smurf

Domba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:52:
In werkmode "zero export to load" worden externe CT's niet gebruikt en verbruikers aan gridzijde niet gezien.
Ik heb alles op grid zitten. De CT-klemmen zitten direct op de 3 fase die binnenkomt. Het gekke is dat het maanden gewerkt heeft. En zonder enige aanpassingen ineens niet meer.

• ybos
Domba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:52:
Ik moest exact hier aan denken. Mogelijk heeft copilot vanuit selling first de boel terug gezet naar zero to load ipv zero to CT.

@knutsel smurf

Even naar de omvormer lopen, en op het scherm klikken op system work mode en kijken welke modus geselecteerd is.

• knutsel smurf

knutsel smurf

Dus Copilot zet hem op Selling First, en het vreemde is dan dus dat de load op de 3 fases als volgt is.
  • L1: 12W
  • L2: 12W
  • L3: 11W
Wanneer ik de working mode op Zeo Export to CT zet dan gaat de load op de 3 fases naar het volgende:
  • L1: 250W
  • L2: 150W
  • L3: 210W
Deze waardes zijn op dit moment realistisch, en als ik de kookplaat aan zet dan gaan de vermogens flink omhoog, dus dit klopt met wat de realiteit is. Vervolgens omdat het nu avond is komt alles vanuit de accu wat goed is.

Echter tot op 6 Juni werkte Copilot perfect hij zag de load, en deed het perfect. En op 6 juni was ineens de load die 35W. En nadat ik dit door had ben ik dus gaan zoeken hoe het komt dat de load van het huis maar 35W zou zijn. Want dat klopt gewoon niet.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste