Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:58
Misschien de CT ratio via de touch screen een keer wijzigen en daarna weer terug zetten op de oorspronkelijke waarde? Waarde is voor alle drie de CTs maar misschien corrigeert het iets?

• KVan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-08 13:06
Hallo,
Ik heb 2 maand geleden een Deye (SUN-12K-SG02LP1-EU-AM3-P) en 2 stuks zelfbouw Aliexpress KJ-ESS (na enige communicatie werd mij duidelijk dat dit JK-BMS zelf hier achter zit) staande batterijkasten met JK-BMS en 360Ah cellen geinstalleerd. Beide zijn verbonden met Home Assistant (de inverter via de Deye WiFi dongle en de Solarman HACS integratie en de beide JK-BMS met ESPhome en github.com/syssi/esphome-jk-bms).

Ik had deze draad nog niet gezien voor ik eea opgezet heb vandaar een korte samenvatting van wat ervaringen die mogelijk voor anderen nuttig zijn:

Allereerst heb ik de firmware van mij Deye laten updaten door simpelweg een mailtje met het type inverter en de serie nummers van de inverter zelf en de wifi dongle te sturen naar Deye support (service@deye.com.cn). Nadat je een mailtje stuurt duurt het 1 a 2 dagen voor je een mailtje van Deye terugkrijgt met de vraag of ze mogen updaten. Houd er wel rekening mee dat de load kant gedurende de update spanningsloos wordt, de grid input kant blijft gewoon actief albeit via het grid. Settings bleven bij mij behouden maar log deze voor alle zekerheid.
Nu is in het 6 tijdblokken menu ook het vakje "sell" beschikbaar zodat ik gestuurd stroom kan terugleveren.
De stroom die de inverter bij "nul op de meter" instelling trekt is na de update ook zowat gehalveerd (van 0.55 tot 0.28 kWh/dag gemiddeld, als ik mijn Quooker boiler die 2 kW in heel korte burtsts trekt uitzet zelfs 0.1 kWh/dag).

Het bouwen van de batterijen is redelijk straightforward, gewoon goed opletten dat je eea correct aansluit, vooral de balance draden vergen goed opletten. De JK-ESS kasten hebben geen PCB voor de balans draden en je moet een oogje aankrimpen. Ik heb de kabels gewoon op lengte geknipt en aangesloten, dat levert omdat de kabels dik genoeg zijn geen weerstand verschilllen op (liggen allemaal tussen de 0.052 en 0.063 random verdeeld en niet met een parabool zoals in andere posts beschreven). Ik had na installatie 3 naast elkaar liggende cellen met hogere weerstand (0.1 tot 0.13) dat bleek een niet perfecte jst connector te zijn, opnieuw gekrimpt en ook die weerstanden ware in de lage range.

De eerste keer top balancen duurt erg lang. Het eerste pack duurde ongeveer 30 uur. Het tweede pack heb ik enkele weken later in gebruik genomen en met Home assistant voorrang gegeven in het laden, zodra 1 cel 3.6V bereikt laden en ontladen van het tweede pack uitgezet en het eerste pack geladen. Dan kan de balancer rustig zijn werk doen op dag 2 pack 2 nog een top-up gegeven en nog een nacht gebalanced en hij was klaar voor gebruik.

Eens de batterijen goed gebalanceerd zijn (ik laat ze tot 0.003V balanceren) is zelfs na een week waar de batterijen niet volledig opgeladen zijn een kwartiertje genoeg om ze weer helemaal te balanceren.

Tussen de batterijen zijn er altijd wel 1 of meer cellen die wat zwakker zijn. Ik heb 1 cel die ~20 Ah minder capaciteit heeft dan de anderen. Voor dat pack schakel ik de ontlading via een home assistant automation uit wanneer die cel tot 2.9V ontladen is. De Deye schakelt bij 5% de batterijen uit, echter als die ene cel een 0% reset triggert schakelt de Deye al uit als het andere pack nog 10% heeft. Door het mindere pack niet tot de 0% reset te ontladen win ik 5% capaciteit van de andere batterij (ik zou ook de Deye grens op 2 of 3% kunnen stellen en ongeveer hetzelfde bereiken).

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:59
reputatio schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Netjes! Care to share hoe je dit hebt gedaan? Welke elementen en hoe het in elkaar steekt technisch? Een HA-achtige setup of direct data vanuit de Deye?

Ik ben ook bezig met een Deye omvormer icm batterijen en dit zou een mooie extra zijn.
Share to care:

Een Deye 12K LV omvormer met 4 Seplos V2 versie BMS accu's voor 300 Ah, dus 1200 Ah totaal. De Seplos BMS'en zijn ingesteld om de individuele cellen/batterij goed te laten functioneren met maximale veiligheid en levensduur. Via Modbus tussen de 4 Seplos units gaat er een Modbus input naar een YAMBMS welke via CAN naar de Deye gaat. Ik heb overigens 10,6 kW peak aan pv liggen, waarvan 6 kW peak op de Deye direct en 3 kleinere veldjes PV met Deye micro inzetters direct aan de MI ingang op de Deye.

De YAMBMS zorgt voor een extra laag veiligheid en nog meer controle op de batterijen/cellen oa temperatuur afhankelijk laden/ontladen etc.

De YAMBMS draait op een T-Connect ESP32 board en is dus eenvoudig te integreren in Home Assistant, de DEYE wordt met een ESP32modbus oplossing ook apart aangestuurd in HA.

Het controle display is een waveshare 7" esp32 display met een software configuratie erop van de maker van YAMBMS met een aantal persoonlijke tweaks.

Binnen HA is alles te Sturen wat je wilt, dat doe ik nauwelijks, ik gebruik HA in deze config alleen om de veiligheid te monitoren, op temperatuur, CO waarden, rook en brand sensors uit mijn Digital Strom domotica systeem.

De sturing op basis van een dynamisch energiecontract van Zonneplan voor de hele Deye setup wordt aangestuurd via een SAAS oplossing, GBBoptimizer, deze rekent het beste momenten op te laden, ontladen, rekening houdend met normaal verbruik van de woning, de EV's die we gebruiken, temperatuur, zonnestroom voorspelling, warmtepomp en airco gebruik etc. Met als doel, nu nog dit jaar, maximaal geld te verdienen met EPEX prijzen en straks in 2017 maximaal eigen verbruik te realiseren en een zo laag mogelijke grid afname.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:13
Even een vraagje: ik heb nu dus (solaredge) PV op GRID zitten parallel aan de Deye, en op de GEN poort. Als ik "zero to LOAD" aan heb, pakt hij dus ook geen stroom van de DEYE-GRID zijde. Oftewel, de stroom die mijn (grotere) PV set op GRID genereert gaat rechtstreeks naar het net. Is de enige optie om toch die stroom te gebruiken door of "grid charge" aan te zetten in TOU tabel, of door "zero to GRID" te gebruiken?

Ik wil straks alles met predbat gaan regelen, maar moet nog wat kleine issues oplossen dus tot die tijd maar even handmatig TOU table.

Issue: ik had een kabel gesplitst voor RS485--> Waveshare --> SUNSYNK en naar CAN-YAMBMS. Echter, zodra ik de Deye in gebruik ging nemen voor LOAD viel de RS485 verbinding weg. Daarom nu maar een poging vanavond met de RS232 poort.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Yaldair schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:25:
Even een vraagje: ik heb nu dus (solaredge) PV op GRID zitten parallel aan de Deye, en op de GEN poort. Als ik "zero to LOAD" aan heb, pakt hij dus ook geen stroom van de DEYE-GRID zijde. Oftewel, de stroom die mijn (grotere) PV set op GRID genereert gaat rechtstreeks naar het net. Is de enige optie om toch die stroom te gebruiken door of "grid charge" aan te zetten in TOU tabel, of door "zero to GRID" te gebruiken?

Ik wil straks alles met predbat gaan regelen, maar moet nog wat kleine issues oplossen dus tot die tijd maar even handmatig TOU table.

Issue: ik had een kabel gesplitst voor RS485--> Waveshare --> SUNSYNK en naar CAN-YAMBMS. Echter, zodra ik de Deye in gebruik ging nemen voor LOAD viel de RS485 verbinding weg. Daarom nu maar een poging vanavond met de RS232 poort.
Zero to CT. Tenminste als je de CT / Eastron hebt geinstalleerd direct na de netmeter. Dan krijg je precies wat jij wilt. Dan gaat de Deye ook gewoon de grote stroom PV gebruiken. Je kunt naar mijn weten ook allebei de PV's op de GEN poort zetten.

Predbat lijkt geen Deye te ondersteunen? GBBOptimizer (Ook betaald) of Home Assistant met Day Ahead Optimizer (Gratis) doen het ook heel goed kan ik zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door thomvh op 27-07-2026 09:38 ]

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 20:20
@Domba

Ik heb al mijn 4 Asus ZenWifi access points sowieso bedraad met elkaar.

De Deye Sun hangt in m'n schuur waar ook één van de 4 access points hangen.

De meeste apparaten zijn verbonden met m'n access points in m'n woning, dus die ondervinden gelukkig geen last. Het zijn voornamelijk alleen de 2,4ghz apparaten in m'n schuur en die kan ik sowieso vanwege de afstand niet met een andere access point laten routen.

@genesisfm

Welke kabels zouden in dit geval goed afgeschermd moeten worden?

• Yaldair
thomvh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Zero to CT. Tenminste als je de CT / Eastron hebt geinstalleerd direct na de netmeter. Dan krijg je precies wat jij wilt. Dan gaat de Deye ook gewoon de grote stroom PV gebruiken. Je kunt naar mijn weten ook allebei de PV's op de GEN poort zetten.

Predbat lijkt geen Deye te ondersteunen? GBBOptimizer (Ook betaald) of Home Assistant met Day Ahead Optimizer (Gratis) doen het ook heel goed kan ik zeggen.
Ok, dan moet ik dan even kijken hoe ik dat regel met geen batterij gebruiken voor laden auto etc. Predbat ondersteunt wel de Deye trouwens, via cloud of sunsynk.

• thomvh
  • Nu online
Yaldair schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:39:
[...]

Ok, dan moet ik dan even kijken hoe ik dat regel met geen batterij gebruiken voor laden auto etc. Predbat ondersteunt wel de Deye trouwens, via cloud of sunsynk.
Kunt de Eastron/CT klemmen ook na de laadpaal hangen. Of je zet de batterij gewoon op nul vermogen wanneer de laadpaal aan het laden is.

Ik zelf heb de laadpalen wel achter de omvormer hangen. Puur omdat er situaties kunnen zijn waar ik misschien toch vanuit de batterij wil opladen. Maar dit regelt de "HEMS" zelf.

Ik heb zelf persoonlijk nog nooit van Predbat gehoord. Dus kan heel goed dat het wel werkt. Ik vond alleen hun website erg gefocust op de Britse markt. Opzich kan zelfs de Deye Cloud al wat jij wilt... Dus opsies genoeg!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48
@Matroxcool alle kabels die van of naar de Deye gaan. Daarnaast zou ik een vereffeningsrail monteren (als dat nog niet is gedaan) en alle aarde kabels hierop koppelen. Dus ook van de behuizing van de Deye en de accus (als voorbeeld).

Het idee moet zijn dat er niks als antenne kan gaan werken en alle vreemde spanning via de aarde afgevoerd wordt. Let erbij op dat de aarde kabels naar je Deye omvormer ook aan bepaalde eisen (dikte) moet voldoen (check handleiding).

[ Voor 33% gewijzigd door genesisfm op 27-07-2026 10:58 ]

• dingo35
Aanvulling: alle afschermingen moeten aan slechts één zijde geaard worden, om aardlussen/aardstromen te voorkomen.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
Initial G schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:39:
[...]

Grappig, ik zit in vrijwel dezelfde situatie, alleen met 31x IQ7+. Ik kan de accu ook in de buurt van de meterkast +/-4m kabels door 1 muur installeren.

Heb ook de reacties op je vraag doorgenomen, al met al behulpzaam. Nog een paar vragen/opmerkingen:
  1. Waarom kies je voor de SUN 15K ipv de 12K? Weet je dat die 15-16Kg zwaarder is? Bij noodstroom / grid uitval gaan we hier wel iets zuiniger om met de stroom.
  2. Ik heb overwogen de PV op de LOAD port te doen, dus laten zitten zoals het nu zit. Het risico van omvormerschade bij stroomuitval zou ik dan minimaliseren door via Enphase dynamic power export limiting (DPEL) te doen, in te stellen via de vincentwolsink HA integratie en evt. een boiler via de smart load (GEN) port. Maar ik weet niet niet of dit offgrid genoeg bescherming biedt tegen schade.
  3. Heb je i.p.v de F16C ook de 2x F12C overwogen? Samen hebben die meer vermogen (bij dezelfde C ontlading) wat denk ik de levensduur ten goede komt. Plus ze zijn per stuk iets minder lomp.
Laten we samen optrekken dan :).

1: Werd geadviseerd door de. meeste installateurs en scheelde niet heel veel in prijs. Indien alles uitvalt zal ik ook voorzichtiger met stroo uitgaan (auto niet laden en WP uit ofzo indien nodig.)

2: PV moet op de Deye heb ik begrepen, dan kan je bij uitval gewoon door draaien (en laden) op zonne energie. Dit is natuurlijk een unieke situatie als de stroom langdurig uitvalt. Maar wel meteen goed. DPEL en die integratie ken ik niet. Ik heb de basis gateway.

3: Nee, eerdere 2x 16. maar dat wil ik niet meteen doen. hooguit iets later. Maar een enkel levert wel al genoeg power.

Water-Escape

• rvdgaag
genesisfm schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:55:
@Matroxcool alle kabels die van of naar de Deye gaan. Daarnaast zou ik een vereffeningsrail monteren (als dat nog niet is gedaan) en alle aarde kabels hierop koppelen. Dus ook van de behuizing van de Deye en de accus (als voorbeeld).

Het idee moet zijn dat er niks als antenne kan gaan werken en alle vreemde spanning via de aarde afgevoerd wordt. Let erbij op dat de aarde kabels naar je Deye omvormer ook aan bepaalde eisen (dikte) moet voldoen (check handleiding).
Nog een aanvulling voor de modbus kabels om deze waar mogelijk naar/tussen je omvormer en accu(s) met shielded UTP te doen en in de laatste en eerst Modbus UTP poort een ethernetplug erin met een 120 Ohm weerstandje op de modbus aders monteren.

Dit omdat deze buskabels notoire radiobakens worden.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 23:30

Floor-is

5.2

Ik heb in HA een card gemaakt. :) (Ja 'kan' staat er 2x, fiks ik nog)

Omvormer: Deye SUN-12K
Batterijen: 3x Deye SE-F-16C packs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOacSZsKLzYtgmNOuJDwoPsWAeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MWHTHEfdutW6nSFSYHtbW1b5.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 31-07-2026 01:08 ]

Bericht hierboven

• Yaldair
Hoe regelen de meeste van jullie nu de Deye? qua aansturing? Gewoon set en forget? of EMHASS/DAO/GBBoptimizer/Predbat/HAEO instellen en dna via modbus TOU tabel schrijven (hoe vaak per dag dan, i.v.m. potentiele eeprom failure)?

Ik heb nu een "man in the middle" SDM-integratie gevonden waar je zelf foutieve data kan aansturen m.b.t. of hij stroom moet leveren of halen uit het net. Dan kan je zonder enkele modbus writes mogelijk de Deye regelen. Heb Claude er een golang scriptje van laten maken, die ik nog moet gebruiken. (Ik verbind mijn Deye via 2 waveshares naar de SDM630, dus dat leent zich ervoor om een "man in the middle" er tussen te zetten)

Gelijktijdig zit ik te kijken naar generieke seizoen TOU tabellen, en dan wat finetunen m.b.v. modbus. Dan HAEO als MILP gebruiken (in ieder geval...predbat deed niet wat het moest :P). nu bezig met goede forecasts te krijgen. Helaas is mijn setup niet zo "standaard" wat het allemaal wat moeilijker maakt. Eveneens wil ik niet continue writes doen naar de EEPROM, i.v.m. mogelijke max van 100.000. Ik loop tegen wat dingetjes aan nu ik hem gewoon "set and forget" draai: hij laad lekker op PV altijd vol tot 100%. Dat hoeft van mij niet op een warme zomerdag...

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Yaldair schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:19:
Hoe regelen de meeste van jullie nu de Deye? qua aansturing? Gewoon set en forget? of EMHASS/DAO/GBBoptimizer/Predbat/HAEO instellen en dna via modbus TOU tabel schrijven (hoe vaak per dag dan, i.v.m. potentiele eeprom failure)?

Ik heb nu een "man in the middle" SDM-integratie gevonden waar je zelf foutieve data kan aansturen m.b.t. of hij stroom moet leveren of halen uit het net. Dan kan je zonder enkele modbus writes mogelijk de Deye regelen. Heb Claude er een golang scriptje van laten maken, die ik nog moet gebruiken. (Ik verbind mijn Deye via 2 waveshares naar de SDM630, dus dat leent zich ervoor om een "man in the middle" er tussen te zetten)

Gelijktijdig zit ik te kijken naar generieke seizoen TOU tabellen, en dan wat finetunen m.b.v. modbus. Dan HAEO als MILP gebruiken (in ieder geval...predbat deed niet wat het moest :P). nu bezig met goede forecasts te krijgen. Helaas is mijn setup niet zo "standaard" wat het allemaal wat moeilijker maakt. Eveneens wil ik niet continue writes doen naar de EEPROM, i.v.m. mogelijke max van 100.000. Ik loop tegen wat dingetjes aan nu ik hem gewoon "set and forget" draai: hij laad lekker op PV altijd vol tot 100%. Dat hoeft van mij niet op een warme zomerdag...
Ik gebruik https://github.com/davidrapan/ha-solarman en DAO.
Op basis van DAO berekeningen heb ik HA automations die de TOU en settings aansturen voor laden/ontladen en bv NOM.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 21:10
The Source schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Ik gebruik https://github.com/davidrapan/ha-solarman en DAO.
Op basis van DAO berekeningen heb ik HA automations die de TOU en settings aansturen voor laden/ontladen en bv NOM.
Ik gebruik hier ook al meer dan een jaar naar volle tevredenheid DAO icm de lokale Solarman integratie.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• thomvh
  • Nu online
Ik ook DAO maar dan met Solar Assistant HA integratie.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 23:30

Floor-is

5.2

Ik gebruik EMHASS, Solarman, EPEX/Noordpool en een eigen orchestrator met wat loops. Maar ik ben m’n eigen (H)EMS aan het bouwen

Bericht hierboven

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:37

zalkc

cvz.eu

Handmatig met Solarman, paar dingen geautomatiseerd. Verander niet zoveel aan de basisinstelling normaalgesproken.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:08
Ik zit op dit moment nog in de ontwerpfase voor een 2 PV systemen, maar staat hoog op het lijstje, specifiek een 3 Fase Hybrid inverter gecombineerd met 1 of meerder 48v batterijen. Het voornaamste doel is om zo veel mogelijk op PV energie te draaien.

Om dit te kunnen realiseren zal ik in de praktijk 2 inverters nodig hebben, 1 voor op het woonhuis en 1 voor op de schuur (verschillende dakorentaties), maar ik zit nog even met het punt hoe ik deze moet gaan verbinden. Ik heb al gelezen dat ik de omvormers in master/slave kan zetten, maar ik weet niet of dat door de onderlinge afstand haalbaar is (gok 150m kabel lengte), tenzij dit ook over ethernet zou kunnen.

Mijn voornaamste doel is om de accu's (verbonden aan de omvormer in de schuur) ook te laden met de opbrengst van het woonhuis. Dit is vooral belangrijk voor de minder zonnige dagen. Wat ik graag zou willen is PV opbrengst schuur --> Accu, PV opbrengst huis --> Grid, Overschot op de Grid (CT klemmen?) --> accu schuur. Alles wat er daarna nog overblijft mag naar de grid. Is er dan een onderlinge verbinding tussen de omvormers nodig?

• rvdgaag
Als je ze wilt combineren wat laden betreft moeten ze samen op de zelfde busbar aangesloten staan, dus zoals je dat nu schetst wordt dat niks.

Hoeveel PV heb je op iedere dak ? Als de capaciteit niet te gek ik zou ik alles in de schuur zetten en de PV kabels van het woonhuis doortrekken naar de schuur. Daar de accu(s) zetten.

Als je een 12kW Deye hybride neemt kan je op 2 MPPT's (2 verschillende oriëntaties) totaal 15.6 kWpeak invoeren. (26A + 13A). Er zijn ook nog grotere LV hybride omvormers van Deye die nog meer PV aankunnen.

Wil je toch met 2 inverters werken dan moet er tussen beiden een stroomverbinding liggen en een netwerkkabel (modbus over Utp) om ze samen te laten werken maar ze moeten dan wel ieder hun eigen batterij hebben.

• Yaldair
@gastje01 ik heb zoiets nu ongeveer. Op mijn dak 7.8kWp aan panelen (Solaredge 7K) en op mijn garage ook nog 5.04kWp aan panelen (Solaredge 5K).

De 5K hangt nu aan de GEN poort van de Deye.
De 7K hangt parallel aan de Deye op GRID.
Ik had eerst een modbus verbinding tussen de twee, maar omdat ik de 5K op de GEN moet kunenn frequentie-regelen bij GRID uitval, en de 7K op GRID moet dan uitvallen, moest ik de modbus verbinding weer verbreken.
Daarnaast loop ik nu tegen het 'probleem' aan dat de 5K panelen erg veel last hebben van schaduw. Maar, als ik niet zero export to CT wil aanzetten, kan ik alleen de 7K stroom in de batterij krijgen via "grid charge".

Of, ik zet zero export to CT maar dan gebruik ik mij batterij mogelijk ook voor de warmtepomp of EV (wat ik niet wil) --> waarschijnlijk draai ik straks alles via zero to LOAD.
Nu wat kijken hoe ik dit alles wil inregelen. Hoe dan ook...het was makkelijker als alles op de GEN poort zat...al knalt de Deye wel met veel plezier de accu steeds naar 55.2V. Deye wil hoe dan ook PV gebruiken om de accu naar 100% te brengen, dus ik moet daar nog iets van een rem op zetten.

• rvdgaag
Yaldair schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:06:
@gastje01 ik heb zoiets nu ongeveer. Op mijn dak 7.8kWp aan panelen (Solaredge 7K) en op mijn garage ook nog 5.04kWp aan panelen (Solaredge 5K).

De 5K hangt nu aan de GEN poort van de Deye.
De 7K hangt parallel aan de Deye op GRID.
Ik had eerst een modbus verbinding tussen de twee, maar omdat ik de 5K op de GEN moet kunenn frequentie-regelen bij GRID uitval, en de 7K op GRID moet dan uitvallen, moest ik de modbus verbinding weer verbreken.
Daarnaast loop ik nu tegen het 'probleem' aan dat de 5K panelen erg veel last hebben van schaduw. Maar, als ik niet zero export to CT wil aanzetten, kan ik alleen de 7K stroom in de batterij krijgen via "grid charge".

Of, ik zet zero export to CT maar dan gebruik ik mij batterij mogelijk ook voor de warmtepomp of EV (wat ik niet wil) --> waarschijnlijk draai ik straks alles via zero to LOAD.
Nu wat kijken hoe ik dit alles wil inregelen. Hoe dan ook...het was makkelijker als alles op de GEN poort zat...al knalt de Deye wel met veel plezier de accu steeds naar 55.2V. Deye wil hoe dan ook PV gebruiken om de accu naar 100% te brengen, dus ik moet daar nog iets van een rem op zetten
Wat is er mis met 55.2V ? Dat is de optimale verzadiging spanning van je cellen zonder ze te stressen (3.45V).

Als je dat niet wilt, ik zie niet in waarom niet, dan zou ik een YAMBMS ertussen zetten die de Deye nog wat verder kan tunen dan standaard BMS'en.

• dingo35
Het verhaal is toch altijd dat je Lithium batterijen tussen 20% en 80% SoC moet houden, en dat als je tot 100% laadt je dan snel daarna weer moet ontladen ivm levensduur accus?
Mijn Enyaq schijnt zelfs extra verborgen accu capaciteit te hebben zodat "mijn" zichtbare SoC van 0 en 100% feitelijk maar zeg 3% en 97% zijn...

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-08 21:16
Lion, LFP kan gewoon naar 100 % volgens mij.

• SnarfB
  • Laatst online: 11:53
Wie heeft er ervaring met een Waveshare RS232 RS485 TO ETH om een Sunsynk/Deye via de add/on Sunsynk or Deye Inverter add-on (multi) uit lezen, ik ben deze voor een kennis aan het testen om de Sunsynk uit te lezen
Ik denk dat ik de waveshare goed heb geconfigureerd.
En de Add/on ook goed heb ingesteld maar hij geeft in het logboek aan dat hij geen verbinding met de interface kan maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXLSHkyNJhp8QOEQ-Ads1pW1B8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CMrivmGqp5BoXkYm2DMcP1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GeaFZbV683Su4MVf7_iWVGBxaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5iifXE2JCKB96VQUTyL0Bp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbkUhHIALGBOqgaLpsA8g4piVWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi9ozlaklJLhSVkis0088Bpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XbcVqlFFdLgm_QSOYo9ozxvprk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNpMAoxyjuakzXWCRSfIimpA.jpg?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• rvdgaag
Probeer eens de Waveshare eerst in Server mode te zetten aangezien je data aan hem gaat vragen.

Ik zou gewoon een ethernet plug-in kopen voor de Deye/Sunsync dan heb je geen extra kastjes/ configuratie nodig.

Ik gebruik 2 Waveshare POE varianten, 1x in server modus in de MK om daar 6 modbus meters uit te lezen en deze aan mijn Digital Strom systeem te voeden als ook aan HA. De Deye gebruikt een Waveshare in slave modus om de Mobus Easton op de Grid aansluiting uit te lezen zonder dat ik daar een extra kabel voor hoefde te trekken want alles loopt via het bestaande ethernet netwerk.

[ Voor 72% gewijzigd door rvdgaag op 01-08-2026 12:30 ]

• rvdgaag
dingo35 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 05:50:
Het verhaal is toch altijd dat je Lithium batterijen tussen 20% en 80% SoC moet houden, en dat als je tot 100% laadt je dan snel daarna weer moet ontladen ivm levensduur accus?
Mijn Enyaq schijnt zelfs extra verborgen accu capaciteit te hebben zodat "mijn" zichtbare SoC van 0 en 100% feitelijk maar zeg 3% en 97% zijn...
Nee de bandbreedte van gebruik is 80%, dus ontladen tot max 10% en vullen tot 90% geeft het minste stress op de cellen en houdt de veroudering in de pas. Maar vergeet niet dat ze ook verouderen door de tijd (zijn net mensen :-).

Wat jouw Enya doet doet mijn Ioniq 5 ook, er zit 4 kWh verborgen capaciteit in. 2x per maand naar 100% langzaam laden (AC) is voor je auto ook gewoon goed, geldt ook voor je batterijen in je woning. Niet dagen op 100% laten staan maar liefst zsm een beetje ontladen om de stress van de cellen te halen.

• dingo35
kawarider schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:39:
Lion, LFP kan gewoon naar 100 % volgens mij.
Bron?

• rvdgaag
Klopt niet, kijk de datasheets van je cellen maar na.

• thomvh
  • Nu online
Ik doe elke zondag keer naar 100%. Dit ivm het feit dat LFP relatief weinig voltage verschil heeft en de BMS dit nodig heeft om zijn calibratie correct te houden. De andere dagen naar 90% thuis accu's hebben naar mijn weten geen extra buffer capaciteit.

• kawarider
Gemini. Ouderdomdegradatie gaat waarschijnlijk sneller.

• jadjong
  • Niet online
SnarfB schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:05:
Wie heeft er ervaring met een Waveshare RS232 RS485 TO ETH om een Sunsynk/Deye via de add/on Sunsynk or Deye Inverter add-on (multi) uit lezen, ik ben deze voor een kennis aan het testen om de Sunsynk uit te lezen
En de Add/on ook goed heb ingesteld maar hij geeft in het logboek aan dat hij geen verbinding met de interface kan maken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
>Inverter op modbus-master en ID 1?
>Waveshare naar server mode
>Sunsunk add/on naar umodbus
>Waarom connect de add/on naar homeassistant.local? Die moet connecten naar ipvanwaveshareding
Oja, in client mode connect je niet naar de converter

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 01-08-2026 21:43 ]

• Yaldair
SnarfB schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit...waveshare verbonden met RS232 poort (want, bij RS485 had ik teveel last van interferentie van de omvormer zelf. Ook omdat ik dezelfde cat5e kabel gebruikte voor het CAN verkeer naar yambms). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJs6rKJLeoy5urrcMv8H-3249w4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gaB0DPLINVe6I3LT0t8n8q6Y.png?f=fotoalbum_large Sunsynk addon verbind dan met deze waveshare. werkt dan gewoon goed. Maar, toen ik nog via rs485 wilde verbinden, werkte dat alleen als de Deye uit stond...anders teveel signal noise (vermoed ik).

Sunsynk settings:

- Pymodbus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvqwAWDCJDYGNWktmjUM9FxvRbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CU50rFWtdXStDRqRZzHN86ib.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Yaldair op 01-08-2026 23:56 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:32
kawarider schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:29:
Gemini. Ouderdomdegradatie gaat waarschijnlijk sneller.
Dit, als het geld oplevert gaan de accu's elke dag naar 100%. Sowieso dit jaar met salderen nog zoveel mogelijk proberen te verdienen en dat gaat redelijk vlot. De zomermaanden gemiddeld een negatieve energierekening van 200-250 euro. Ondanks dat het hobby is zou het leuk zijn als het systeem zich binnen een jaar of 5 terugbetaald (en ziet er naar uit dat dat wel moet lukken)

• SnarfB
Yaldair schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:52:
[...]

Ik heb dit...waveshare verbonden met RS232 poort (want, bij RS485 had ik teveel last van interferentie van de omvormer zelf. Ook omdat ik dezelfde cat5e kabel gebruikte voor het CAN verkeer naar yambms). [Afbeelding] Sunsynk addon verbind dan met deze waveshare. werkt dan gewoon goed. Maar, toen ik nog via rs485 wilde verbinden, werkte dat alleen als de Deye uit stond...anders teveel signal noise (vermoed ik).

Sunsynk settings:

- Pymodbus
[Afbeelding]
Hij werkt nu bij tcp://homeassistant.local:502 "homeassistant.local" vervangen door ip adres waveshare en hij werkte

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:11
thomvh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:59:
Ik doe elke zondag keer naar 100%. Dit ivm het feit dat LFP relatief weinig voltage verschil heeft en de BMS dit nodig heeft om zijn calibratie correct te houden. De andere dagen naar 90% thuis accu's hebben naar mijn weten geen extra buffer capaciteit.
Dit lijkt ook in lijn met wat Clean Energy Reviews min of meer adviseert als een soort algemene vuistregel dus niets mis mee.

EddyBurnett

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
rvdgaag schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:24:
[...]

Nee de bandbreedte van gebruik is 80%, dus ontladen tot max 10% en vullen tot 90% geeft het minste stress op de cellen en houdt de veroudering in de pas. Maar vergeet niet dat ze ook verouderen door de tijd (zijn net mensen :-).
Klopt, echter heb je dan een goede SOH voor de komende 15 - 20 jaar. Bij meer intensief gebruik zal de SOH tegen die tijd zal het nog op 70% of zo zitten. Ik ga ervan uit dat er over 10 tot 15 jaar goedkopere en betere batterijen zijn, dus dat vervangen geen probleem zal zijn. Vandaar dat ik vooralsnog mijn batterijen tot 5% ontlaad en tot 100% laad. Uiteraard hou ik de temperaturen in de gaten.

• kawarider
Ontladen doe ik tot 20-30%. Vijf accu s ( drie diy 310 Ah cellen, een met 280 Ah en een Deye SE F16-c) en die gaan elkaar wat ontlopen. Ik wil niet dat bms aanspreekt. Dat is natuurlijk wel anders met HV systeem wanneer alles in serie staat. Maar goed dan is DIY niet echt een optie.

[ Voor 12% gewijzigd door kawarider op 02-08-2026 20:08 ]

• genesisfm
Ik heb even een vraag, ik had de Eastron SDM630-M V2 besteld welke geadviseerd wordt vanuit Deye. Nu krijg ik een andere (volgens de leverancier een nieuwere versie) opgestuurd.

Volgens de manual zou het versie 2025 V2.1 zijn en ik was benieuwd of mensen ervaring hebben met deze versie vs de Deye?

Op de versie V2.1 aansluiting zit een B- en een A+ aansluiting (geen shield). Op de versie V2 zit een B- A+ en een G aansluiting.

Verder was ik benieuwd of je de compatibiliteit nog simpel kon testen door deze meter op de Deye aan te sluiten zonder dat er vermogen over heen gaat (anders verloopt de garantie).

• dingo35
Ja je kunt de drie fasen op Grid aansluiten, en niets aan de afname kant, dan blijven de MID tellers (als het goed is) op nul staan en kun je testen of de modbuscommunicatie goed loopt; als het goed is zie je het telefoontje in het LCD scherm permanent oplichten; dat betekent dat hij de modbus messages van de Deye ontvangt.
Of de Deye de goede respons krijgt kun je zien aan of hij de juiste netspanning ontvangt. Vermogens en stromen zullen immers op 0 blijven staan...

• zalkc
  • Laatst online: 09:37

zalkc

cvz.eu

genesisfm schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:09:
Ik heb even een vraag, ik had de Eastron SDM630-M V2 besteld welke geadviseerd wordt vanuit Deye. Nu krijg ik een andere (volgens de leverancier een nieuwere versie) opgestuurd.

Volgens de manual zou het versie 2025 V2.1 zijn en ik was benieuwd of mensen ervaring hebben met deze versie vs de Deye?

Op de versie V2.1 aansluiting zit een B- en een A+ aansluiting (geen shield). Op de versie V2 zit een B- A+ en een G aansluiting.

Verder was ik benieuwd of je de compatibiliteit nog simpel kon testen door deze meter op de Deye aan te sluiten zonder dat er vermogen over heen gaat (anders verloopt de garantie).
Ik heb de V3 en geen enkel probleem mee gehad in de communicatie.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• genesisfm
Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik het eens testen 😎

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-08 20:34
Ter info, dit weekend van mijn SUN-12K-SG04LP3-EU geupgrade, oorspronkelijk HMI 1001-C04D en firmware 2006-1151-1807 naar 1001-C073 en 2006-1184-1807. Upgrade ging er soepel, settings werden gewoon bewaard.

Een opvallende wijziging lijkt te zijn dat voorheen, in Selling first modus, mijn accu automatisch tot 100% werd volgeladen als het grid uitviel door te hoge grid spanning. In deze versie moet dan in het betreffende Time-of-use slot het percentage ook op 100% gezet worden (of lager als je dat wilt). Hij laadt dan, bij off-grid, toch de accu naar dat percentage.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik ben van plan de SUN-12K-SG05LP3-EU aan te schaffen en deze met noodstroom-voorziening aan te sluiten. Echter ben ik nog steeds niet helemaal uit hoe de communicatie-stromen gaan lopen.

Ik ben van plan een SDM630 aan te sluiten in de meterkast. Eigenlijk 2, 1 voor net netaansluiting voor de Deye, 1 voor een andere groep om bij te houden hoeveel verbruik deze groep heeft & stroom er doorheen loopt. Het idee is om deze via een Waveshare module aan te sluiten.

Daarnaast wil ik de Deye aan gaan sturen via HomeAssistant via DOA. Daarvoor wil ik de Modbus TCP voor gebruiken.

Nu mijn vragen:
1. Kan ik meerdere SDM630's op een enkele Waveshare verbinden? Dan heb ik maar 1 Waveshare nodig in mijn meterkast.
2. Ik ga 2 UTP kabels leggen naar de Deye. Nu twijfel ik, moet ik de SDM630 direct verbinden met de Deye, of via Waveshare? En mits het via Waveshare is, dan heb ik ook bij de Deye nog een Waveshare nodig om terug te gaan naar RS485, correct?
3. Hoe verbind je nu de Deye zodat deze met Home Assistant kan praten via Modbus TCP? Is dat via de WiFi dongle? Want ik lees verschillende verhalen dat dit alleen read-only is. En het liefst sluit ik deze ook bekabeld aan ipv via WiFi.

• jadjong
  • Niet online
1) Het is modbus en de bus betekend dat je elk apparaat door kan lussen. Je stelt een ID in om ze van elkaar te kunnen onderscheiden.
2) Direct is wel het makkelijkste voor iemand die niet vloeiend is met modbus en/of modbus over TCP.
3) Prik een waveshare ding op de tweede modbus aansluiting, dan kan je er tegen praten via het netwerk en verschillende HA plug-ins.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik was van plan om de SUN-12K-SG05LP3-EU aan te schaffen. Nu zie ik voor zo goed als dezelfde prijs ook de SUN-15K-SG05LP3-EU. Is er een reden om toch de 12K te kopen?
Bij een warmtepomp is het niet goed als deze overbemeten is. Bij een batterij omvormer is dat denk ik anders?

Overigens is de SUN-16K-SG05LP3-EU wèl 300 EUR duurder.

Ik snap dat niet zo goed. :)
Als het te maken heeft met inkoopvolumes en daardoor andere prijzen, dan snap ik het wel.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• reputatio
  • Nu online
jadjong schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:51:
1) Het is modbus en de bus betekend dat je elk apparaat door kan lussen. Je stelt een ID in om ze van elkaar te kunnen onderscheiden.
2) Direct is wel het makkelijkste voor iemand die niet vloeiend is met modbus en/of modbus over TCP.
3) Prik een waveshare ding op de tweede modbus aansluiting, dan kan je er tegen praten via het netwerk en verschillende HA plug-ins.
Thanks, dat leek mij ook. In het verleden RS485 projecten op het werk gedaan, maar wilde het even zeker weten. Dus 1 Waveshare in de meterkast.

Wat betreft direct vs Waveshare, enige voordeel wat ik zag is dat ik zowel de SDM630 dan kan uitlezen via HA als de Deye. Maar ik kan ook direct de Deye uitlezen via Modbus TCP dan van optie 3.

En wat betreft de Modbus aansluiting, de "tweede" modbus aansluiting noem je, dat is dus een extra aansluiting naast degene die nodig is voor de SDM630, correct? En daar sluit ik dan, via RS485 weer, een Waveshare op aan zodat ik via Modbus TCP kan communiceren?

• jadjong
  • Niet online
Ja.

• ybos
Tanuki schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:59:
Ik was van plan om de SUN-12K-SG05LP3-EU aan te schaffen. Nu zie ik voor zo goed als dezelfde prijs ook de SUN-15K-SG05LP3-EU. Is er een reden om toch de 12K te kopen?
Bij een warmtepomp is het niet goed als deze overbemeten is. Bij een batterij omvormer is dat denk ik anders?

Als het te maken heeft met inkoopvolumes en daardoor andere prijzen, dan snap ik het wel.
Waar gezien :? Ik overweeg mn SG03 te vervangen door een SG05 want die is écht een stuk stiller als de interne temp boven de 53 graden komt.

• genesisfm
Tanuki schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:59:

Ik heb de 15kw versie aangeschaft omdat dit het beste paste bij mijn verbruik/aansluiting.

Daarnaast was (na onderhandelingen) de prijs vrijwel gelijkwaardig. Verder schijnt de 15kw versie ook wat zwaarder en groter te zijn maar dat is voor mijn geen issue.

Verder kun je een warmtepomp niet vergelijken met een warmtepomp 😉

• reputatio
  • Nu online
genesisfm schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb de 15kw versie aangeschaft omdat dit het beste paste bij mijn verbruik/aansluiting.

Daarnaast was (na onderhandelingen) de prijs vrijwel gelijkwaardig. Verder schijnt de 15kw versie ook wat zwaarder en groter te zijn maar dat is voor mijn geen issue.

Verder kun je een warmtepomp niet vergelijken met een warmtepomp 😉
Was het ook niet zo dat de 15kW versie (en daarboven) ook een stuk meer stroom verbruikte?
Althans, ik had het idee dat ik dat ergens had gelezen, daarom ging ik uit van de 12kW versie.
Plus het geluid dat hij produceert.

• Tanuki
  • Niet online
Kijk, dus de verschillen zitten dan wellicht in het minimale/standby verbruik, geluidsproductie en het gewicht.

Inderdaad, gewicht is geen enkel issue. Maar die andere 2 wel, dat ga ik even opzoeken. :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reputatio schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:09:
[...]

Thanks, dat leek mij ook. In het verleden RS485 projecten op het werk gedaan, maar wilde het even zeker weten. Dus 1 Waveshare in de meterkast.

Wat betreft direct vs Waveshare, enige voordeel wat ik zag is dat ik zowel de SDM630 dan kan uitlezen via HA als de Deye. Maar ik kan ook direct de Deye uitlezen via Modbus TCP dan van optie 3.

En wat betreft de Modbus aansluiting, de "tweede" modbus aansluiting noem je, dat is dus een extra aansluiting naast degene die nodig is voor de SDM630, correct? En daar sluit ik dan, via RS485 weer, een Waveshare op aan zodat ik via Modbus TCP kan communiceren?
Je kijkt enkel naar de verbinding en niet naar de functie...
Een SDM630 die op GRID zit kan je het best direct in de Meter ingang van de Deye stoppen zodat de Deye hier iets mee kan doen zoals NOM hanteren.
De Deye zelf uitlezen en instellen doe je via zijn wifi of lan (de lan module heeft ook wifi).
Solarman kan lezen en schrijven, ik vraag me af waar alleen lezen vandaan komt (cloud zut?).
Zet je meerdere apparaten op RS485 dan werkt dat wel, maar er kan er steeds 1 tegelijk communiceren waardoor een andere in de wacht staat terwijl die misschien belangrijker is

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• genesisfm
reputatio schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Was het ook niet zo dat de 15kW versie (en daarboven) ook een stuk meer stroom verbruikte?
Althans, ik had het idee dat ik dat ergens had gelezen, daarom ging ik uit van de 12kW versie.
Plus het geluid dat hij produceert.
Ik heb de informatie naast elkaar gelegd en eigenlijk geen grote (negatieve) verschillen gezien.

Wellicht over het oog gezien daarom ben ik benieuwd wat jullie vinden :)

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:35
Yaldair schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:52:
[...]

Ik heb dit...waveshare verbonden met RS232 poort (want, bij RS485 had ik teveel last van interferentie van de omvormer zelf. Ook omdat ik dezelfde cat5e kabel gebruikte voor het CAN verkeer naar yambms). ~[Afbeelding] Sunsynk addon verbind dan met deze waveshare. werkt dan gewoon goed. Maar, toen ik nog via rs485 wilde verbinden, werkte dat alleen als de Deye uit stond...anders teveel signal noise (vermoed ik).

Sunsynk settings:

- Pymodbus
~[Afbeelding]
Ik lees dat er mensen de waveshare gebruiken voor uitlezen van de inverter, zijn er ook die 2 waveshares gebruiken voor het uitlezen van de eastron meters?
Ipv een kabel te trekken tussen meter en deye.

Ik zou een ac-pv inverter wil in koppelen op de load uitgang, dit kan volgens deye. Met een extra meter.
Maar als je deze dan via 2 waveshares laat lopen.
En de verbinding valt weg.
Kan de deye niet meer correct de status uitlezen.
Met in off grid mogelijk problemen.

Weet iemand hoe de deye hier op reageert?

En lezen jullie dan ook nog met HA de meter(s) uit?
Of is dat niet aan te raden. Ik heb ook geen idee. Of de deye via zijn eigen modbus alle easteon meter gegevens weer door geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 04-08-2026 23:05 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• dingo35
Voor het lokaal uitlezen van de Deye heb je geen Waveshare of ESP32 nodig; de wifi logger stick maakt alles beschikbaar via modbus/tcp op poort 8899.
Het lukte me niet met standaard modbus software de boel uit te lezen, maar de Solarman integratie van HA ontdekt de inverter vanzelf en geeft alles vrij (lezen en schrijven).

Meters hoef je dan ook niet meer apart uit te lezen, de Deye pollt meerdere keren per seconde...

[ Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 05-08-2026 09:18 ]

• Yaldair
bommer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:47:
[...]

Ik lees dat er mensen de waveshare gebruiken voor uitlezen van de inverter, zijn er ook die 2 waveshares gebruiken voor het uitlezen van de eastron meters?
Ipv een kabel te trekken tussen meter en deye.

Ik zou een ac-pv inverter wil in koppelen op de load uitgang, dit kan volgens deye. Met een extra meter.
Maar als je deze dan via 2 waveshares laat lopen.
En de verbinding valt weg.
Kan de deye niet meer correct de status uitlezen.
Met in off grid mogelijk problemen.

Weet iemand hoe de deye hier op reageert?

En lezen jullie dan ook nog met HA de meter(s) uit?
Of is dat niet aan te raden. Ik heb ook geen idee. Of de deye via zijn eigen modbus alle easteon meter gegevens weer door geeft.
Ik heb dit even gedaan, een extra PV op load maar dat leek mij risico's te geven wanneer grid weg valt. Het kan echter wel ja, maar je kan niet aangeven waar ergens deze extra PV zit. Dus, toen ik hem on grid side aansloot kon de Deye er niks meer van maken. En bij mij had deze PV teveel vermogen om veilig te gebruiken op load side.

Mbt solarman: met mijn SG05 werkte de dongle niet. AI gaf aan dat deye soms die 8899 poort blokkeert. Geen idee of het zo is, maar voor mij werkte het niet met de standaard dongle...daarom maar rs232 kabeltje naar waveshare en sunsynk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met mijn SG04 kreeg ik lan/wifi niet makkelijk gelinkt, echter kunnen de Deye en Solarman apps (Android) hem via bluetooth wel instellen waarna het met de HA integratie ook lukte.
Een beetje lastig is dat de lan/wifi module als een apparaat wordt gezien (logger en omvormer).
Overigens heb ik een Balans systeem, die werkt met een SDM630 MID waar zowel de Deye als de groepenkast op zit, bij meer pv dan verbruik is dat zichtbaar als negatief verbruik.
Zet je een omvormer op de GEN ingang dan kan de Deye er meer mee omdat er geen verbruik is.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-08-2026 11:08 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• bommer
dingo35 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:17:
Voor het lokaal uitlezen van de Deye heb je geen Waveshare of ESP32 nodig; de wifi logger stick maakt alles beschikbaar via modbus/tcp op poort 8899.
Het lukte me niet met standaard modbus software de boel uit te lezen, maar de Solarman integratie van HA ontdekt de inverter vanzelf en geeft alles vrij (lezen en schrijven).

Meters hoef je dan ook niet meer apart uit te lezen, de Deye pollt meerdere keren per seconde...
Kan je dan werkelijk alle registers van de meter(s) in de eigen modbus terug vinden.
zoals frequentie alle spanningen, stromen, watages per fase?
Of alleen een beperkte set.
Zit de wifi logger er standaard bij, of dat optie?

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 05-08-2026 12:57 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• bommer
Yaldair schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Ik heb dit even gedaan, een extra PV op load maar dat leek mij risico's te geven wanneer grid weg valt. Het kan echter wel ja, maar je kan niet aangeven waar ergens deze extra PV zit. Dus, toen ik hem on grid side aansloot kon de Deye er niks meer van maken. En bij mij had deze PV teveel vermogen om veilig te gebruiken op load side.

Mbt solarman: met mijn SG05 werkte de dongle niet. AI gaf aan dat deye soms die 8899 poort blokkeert. Geen idee of het zo is, maar voor mij werkte het niet met de standaard dongle...daarom maar rs232 kabeltje naar waveshare en sunsynk.
Dit is wat Deye mij mailde op mijn vraag over een AC gekoppelde inverter op de load zijde.
Mijn Solar Edge inverter hangt op de zolder, het is de bedoeling de Deye in de garage te hangen.
Ten eerste vanwege de beschikbare ruimte en ten 2e wil ik geen accu's in mijn leefruimte/ vluchtroute.
Door de installatie in de garage, welke wel aangebouwd is maar niet toegankelijk via de woning.
heb ik voldoen tijd tijdens een calamiteit.
Maar het is dus praktisch niet meer te doen om de AC of DC kabels naar de garage te krijgen zonder hak en breekwerk. een utp kabel dat lukt misschien nog wel via de oude gaspijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KspTDO0qBfn-Ecnm8ssOpqughY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZDsojAOF62ueHstbOAW6xRP.png?f=fotoalbum_large
Later (Er komen vast wel wat 2e hands paneeltjes op MRKTPL na December) sluit ik dan wat extra panelen op de schuur en garage aan op de deye.

Die vraag over de kortsluitstroom (met een SUN-15K) is i.v.m. met trippen B16 automaten in off-grid.
verplicht volgens NEN1010 (weten een hoop mensen niet)
je moet ook met een alternatieve voeding de veiligheden kunnen waarborgen.
Dus ik denk nu voor een 20K te gaan, deze red 5x In (84A)
Oke dat is best jammer, ik had al rekening gehouden met Modbus RTU de 20K heeft een aparte poort daarvoor.

• dingo35
bommer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Kan je dan werkelijk alle registers van de meter(s) in de eigen modbus terug vinden.
zoals frequentie alle spanningen, stromen, watages per fase?
Of alleen een beperkte set.
Zit de wifi logger er standaard bij, of dat optie?
Ja alle registers toegankelijk; als je wifi stick geen toegang geeft even op http://ip/config_hide.html kijken welke poort ingesteld staat

• dingo35
Yaldair schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Ik heb dit even gedaan, een extra PV op load maar dat leek mij risico's te geven wanneer grid weg valt. Het kan echter wel ja, maar je kan niet aangeven waar ergens deze extra PV zit.
Bij de Gen Settings kun je aanvinken "AC couple on Grid" en "AC couple on Load" .
Risico is er niet, als Grid wegvalt wordt overschot / tekort met de accus geregeld, en als dat niet meer kan (accu vol resp. leeg) schakelt de Deye zichzelf uit.
Blijkbaar hebben mensen hier weinig vertrouwen in / kennis van vermogenselectronica.

• bommer
dingo35 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Bij de Gen Settings kun je aanvinken "AC couple on Grid" en "AC couple on Load" .
Risico is er niet, als Grid wegvalt wordt overschot / tekort met de accus geregeld, en als dat niet meer kan (accu vol resp. leeg) schakelt de Deye zichzelf uit.
Blijkbaar hebben mensen hier weinig vertrouwen in / kennis van vermogenselectronica.
Ik hoop dat hij eerst probeert de AC-PV door frequentie shift uit te zetten en als dat niet werkt pas uit gaat.

• Yaldair
dingo35 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Helaas kan je bij mijn versie niet AC on grid of AC on load aanvinken wanneer je ook MI aangevinkt hebt. Dus die optie is alleen beschikbaar bij generator (of misschien smart load?

Risisco bij mij was dat ik max 95A mijn accu kan / wil (?) laden. Stel nu accu vol (lekkere zomerdag), grid valt uit, en mijn garage PV (die ik op load had) produceert op max 7kW (~ 134A @52V) dan moet mijn deye dat opvangen. Geen garantie dat hij snel genoeg de frequentie kan aanpassen... Hij kan het ook niet in de accu pompen..dus dan gaat het mogelijk mis? Maar, mocht dit niet correct zijn hoor ik het graag. Alle PV achter mij Deye is beter :)

Nu zit het deels parallel aan grid en moet ik slimme modbus writes toepassen om alles correct te krijgen.

• bommer
Yaldair schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:29:
[...]

Helaas kan je bij mijn versie niet AC on grid of AC on load aanvinken wanneer je ook MI aangevinkt hebt. Dus die optie is alleen beschikbaar bij generator (of misschien smart load?

Risisco bij mij was dat ik max 95A mijn accu kan / wil (?) laden. Stel nu accu vol (lekkere zomerdag), grid valt uit, en mijn garage PV (die ik op load had) produceert op max 7kW (~ 134A @52V) dan moet mijn deye dat opvangen. Geen garantie dat hij snel genoeg de frequentie kan aanpassen... Hij kan het ook niet in de accu pompen..dus dan gaat het mogelijk mis? Maar, mocht dit niet correct zijn hoor ik het graag. Alle PV achter mij Deye is beter :)

Nu zit het deels parallel aan grid en moet ik slimme modbus writes toepassen om alles correct te krijgen.
Is het niet mogelijk de firmware te updaten?
En het lijkt mij dat als ze een functie zo beschikbaar stellen, dat ze er wel overnagedacht hebben.
Anders kan ik misschien toch beter naar het blauwe merk gaan!

• ben144
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:38
Ik draai momenteel een Deye SG05 monofase omvormer met een geëmuleerde meter ( sdm230 emulatie op homewizard P1-data). Dit werkt zeer goed, 'grid setpoint' net onder 0 (ik kom van Victron), maar mocht iets sneller als de kookplaten op en af springen. Fysieke CT-klemmen zijn geen optie door een tussenliggend terras en tuin.

Om sneller te reageren op wisselende verbruiken, overweeg ik een echte Eastron SDM230m of SDM630m. Ik vermoed echter dat deze meters hun interne registers niet heel vaak per seconde verversen. Online vind ik hier weinig over, behalve dat speciale series (zoals de SDM230-NMI) een sampling rate van 50 ms hebben. Dit doet vermoeden dat de standaard en betaalbare meters een stuk trager zijn.

Mijn concrete vraag: De Deye-omvormer leest een standaard SDM230m of SDM630m 10 keer per seconde uit, maar hoeveel verschillende waarden krijg hij dan per seconde terug? Dus wat is de daadwerkelijke interne sampling rate / interne register-updatefrequentie van deze meters?

Als het natuurlijk ook maar +-1x per seconde is kan ik beter bij de p1 data blijven.

• rvdgaag
De SDM630 modbus heeft een update interval van 1 seconde, jouw P1 in een gelukkig geval 5 sec maar de meeste klasse 5 slimmemeters herhalen de 5 seconde interval dus hebben slechts 1x per 10 seconde nieuwe data.

De Deye haalt (gemeten hier) ongeveer iedere 10 seconden data op van CT modbus meter

[ Voor 17% gewijzigd door rvdgaag op 06-08-2026 14:14 ]

• ben144
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:38
Belgie hier, ik krijg toch elke seconde een andere waarde van de p1 poort (digitale meter is pas 2jaar oud). Wil je zeggen dat deze waarde dan toch een soort gemiddelde is of zo ? Dus overschakelen naar een echte eastron zou dan toch nuttig zijn ?

[ Edit: "smr_version":50,"meter_model":"Fluvius 253770234_A", lijkt me toch live te zijn op 1 seconde ]

[ Voor 17% gewijzigd door ben144 op 06-08-2026 14:28 ]

• rvdgaag
ben144 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:24:
Belgie hier, ik krijg toch elke seconde een andere waarde van de p1 poort (digitale meter is pas 2jaar oud). Wil je zeggen dat deze waarde dan toch een soort gemiddelde is of zo ? Dus overschakelen naar een echte eastron zou dan toch nuttig zijn ?

[ Edit: "smr_version":50,"meter_model":"Fluvius 253770234_A", lijkt me toch live te zijn op 1 seconde ]
De Belgische Fluvius slimme meters zijn een uitzondering in vergelijk met de meeste die in NL gebruikt worden, deze geeft per seconden actieve power en verbruik.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45
bommer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

ie vraag over de kortsluitstroom (met een SUN-15K) is i.v.m. met trippen B16 automaten in off-grid.
Dit is wel interessant over die kortsluitstroom. Het antwoord van deye noemt een "short current protection value" van 65A (dus mijns inziens dat hij boven die waarde binnen enkele microseconden ingrijpt). Uitgaande van 5x In voor een B-kar komt dat qua kortsluiting overeen met een "B13", dus theoretisch heeft de Deye al ingegrepen voor de B16 klapt.
edit:
Dit filmpje vond ik wel illustratief. De Deye zal zich gedragen zoals de MultiRS.

Kortsluiting bij een Off-grid Thuisbatterij?!? (Eilandbedrijf)

[ Voor 13% gewijzigd door Initial G op 06-08-2026 23:04 ]

• jadjong
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Die vraag over de kortsluitstroom (met een SUN-15K) is i.v.m. met trippen B16 automaten in off-grid.
De kleinere varianten zijn niet minder veilig, hoewel die misschien 35A leveren gaat het hele apparaat uit bij kortsluiting. Dus of de automaat nou wel of niet voldoende stroom krijgt om af te slaan, donker wordt het sowieso in huis.

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:56
Ik heb een vraag over de Deye in eiland mode bij uitval van de Grid. Als ik het goed heb hebben wij een TN-C-S stelsel ( aarde wordt voor de smeltzekeringen van de N afgetakt). Als ik de Deye als noodstroom wil gebruiken bij uitval van de Grid door b.v. kabel breuk ben ik de aarde ook kwijt. Ik vermoed dat ik hiervoor dan een aardpen zou moeten laten slaan. Ik lees hier weinig over in de discussies in dit forum. speelt dit niet of wordt in ander fora's behandelt

Don't speak unless you can improve on the silence.

• rvdgaag
Amster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:02:
Ik heb een vraag over de Deye in eiland mode bij uitval van de Grid. Als ik het goed heb hebben wij een TN-C-S stelsel ( aarde wordt voor de smeltzekeringen van de N afgetakt). Als ik de Deye als noodstroom wil gebruiken bij uitval van de Grid door b.v. kabel breuk ben ik de aarde ook kwijt. Ik vermoed dat ik hiervoor dan een aardpen zou moeten laten slaan. Ik lees hier weinig over in de discussies in dit forum. speelt dit niet of wordt in ander fora's behandelt
Yup, same here, ik laat binnenkort die aardpen slaan om dezelfde reden

• Yaldair
Ik zit nu te twijfelen om mijn SE7K PV achter een lastschakelaar te zetten. Ik gebruik nu al een Sontheimer om al mijn groepen op GRID of LOAD te schakelen. Omdat ik denk dat ik in de zomer mijn PV niet standaard op LOAD kan zetten (7.8kWp vermogen terwijl ik mijn accu limiteer op ~4.5 a 5kW laadvermogen, zie eerder) wil ik nu de PV misschien in geval van langdurige net-uitval dan kunnen verplaatsen naar LOAD. Dan moet ik in mijn SE de P(f) aanpassen zodat hij niet meer op 50.2Hz uitschakelt, maar dan lineair afschakelt. Eventueel kan ik dit ook "standaard" in de herfst/winter doen, maar je zult zien dat je het vergeet, dus misschien kan ik dat beter alleen als "in geval van" houden.

Hoe dan ook, de voornaamste reden om mijn SE7K op LOAD te zetten is in geval van langdurige net uitval, want dan kan hij de accu beter opladen dan mijn andere set PV. En in dit zeldzame geval, dan is het ook geen probleem om dan de P(f) aan te passen en eventueel later weer terug te zetten op 50.2Hz = 0W.

Kan ik hiervoor elk type lastschakelaar gebruiken? dus ook de Hager STF440, of moet ik ook weer voor een Sontheimer gaan? Ik wil de afmetingen beperkt houden, vandaar. De sontheimers nemen nog wel wat ruimte in...

• ybos
Yaldair schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:36:
Ik zit nu te twijfelen om mijn SE7K PV achter een lastschakelaar te zetten. Ik gebruik nu al een Sontheimer om al mijn groepen op GRID of LOAD te schakelen. Omdat ik denk dat ik in de zomer mijn PV niet standaard op LOAD kan zetten (7.8kWp vermogen terwijl ik mijn accu limiteer op ~4.5 a 5kW laadvermogen, zie eerder) wil ik nu de PV misschien in geval van langdurige net-uitval dan kunnen verplaatsen naar LOAD. Dan moet ik in mijn SE de P(f) aanpassen zodat hij niet meer op 50.2Hz uitschakelt, maar dan lineair afschakelt. Eventueel kan ik dit ook "standaard" in de herfst/winter doen, maar je zult zien dat je het vergeet, dus misschien kan ik dat beter alleen als "in geval van" houden.

Hoe dan ook, de voornaamste reden om mijn SE7K op LOAD te zetten is in geval van langdurige net uitval, want dan kan hij de accu beter opladen dan mijn andere set PV. En in dit zeldzame geval, dan is het ook geen probleem om dan de P(f) aan te passen en eventueel later weer terug te zetten op 50.2Hz = 0W.

Kan ik hiervoor elk type lastschakelaar gebruiken? dus ook de Hager STF440, of moet ik ook weer voor een Sontheimer gaan? Ik wil de afmetingen beperkt houden, vandaar. De sontheimers nemen nog wel wat ruimte in...
Ik zou hem dan niet op load zetten maar op de gen input. Als de accu dan vol zit, kan de "voeding" richting je omvormer ook uitgeschakeld worden door de Deye.

• Yaldair
ybos schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Ik zou hem dan niet op load zetten maar op de gen input. Als de accu dan vol zit, kan de "voeding" richting je omvormer ook uitgeschakeld worden door de Deye.
Ja, idealiter ook. Echter zit daar al een SE5K op, en heb ik geen loze leiding meer richting de deye waar ik deze via door kan lussen :(.

• thomvh
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Ja, idealiter ook. Echter zit daar al een SE5K op, en heb ik geen loze leiding meer richting de deye waar ik deze via door kan lussen :(.
Je kunt meerdere omvormers op de grid poort zetten. Dat is niet anders dan meerdere micro inverters.

• Yaldair
thomvh schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Je kunt meerdere omvormers op de grid poort zetten. Dat is niet anders dan meerdere micro inverters.
Misschien mis ik de gedachtegang. Maar, nu heb ik in de garage mijn deye hangen. Daar hangt ook een solaredge omvormer. De solaredge omvormer heb ik op mijn GEN aangesloten. Tevens heb ik in mijn garage een 'grid' aansluiting en een 'load' aansluiting. Deze gaan beiden 20m naar mijn meterkast. Op zolder heb ik ook nog een solaredge omvormer. Deze eindigt in de meterkast... De zolder solaredge kan ik parallell aan mijn deye op grid zetten of achter mijn deye op load. Standaard op load gaat waarschijnlijk niet omdat ik max met 4.5kW mijn accu kan/wil laden. De zolder set is 7.8kWp...bij plotseling grid uitval in de zomer geeft dit mogelijk problemen. Vandaar dat ik nu overweeg deze te kunnen wisselen tussen grid en load. Dan kan hij in de winter of tijdens langdurige grid uitval op load, maar bij veel opwek parallel aan de deye. Dan is dit handgeschakeld, en loop ik ook geen risico met teveel productie die mijn deye niet aan/kwijt kan. Tenzij ik een leiding langs mijn gevel naar mijn schuur leg krijg ik hem niet op de GEN, volgens mij.

• thomvh
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Misschien mis ik de gedachtegang. Maar, nu heb ik in de garage mijn deye hangen. Daar hangt ook een solaredge omvormer. De solaredge omvormer heb ik op mijn GEN aangesloten. Tevens heb ik in mijn garage een 'grid' aansluiting en een 'load' aansluiting. Deze gaan beiden 20m naar mijn meterkast. Op zolder heb ik ook nog een solaredge omvormer. Deze eindigt in de meterkast... De zolder solaredge kan die parallell aan mijn deye op grid zetten of achter mijn deye op load. Standaard op load gaat waarschijnlijk niet omdat ik mag met 4.5kW mijn accu kan laden. De zolder set is 7.8kWp...bij plotseling grid uitval in de zomer geeft dit mogelijk problemen. Vandaar dat ik nu overweeg deze te kunnen wisselen tussen grid en load. Dan kan hij in de winter of tijdens langdurige grid uitval op load, maar bij veel opwek parallel aan de deye. Dan ia dit handgeschakeld, en loop ik ook geen risico met teveel productie die mijn deye niet aan/kwijt kan. Tenzij ik een leiding langs mijn gevel naar mijn schuur leg krijg ik hem niet op de GEN, volgens mij.
Sorry, ik bedoelde op de GEN. Op de load moet het ook bij grid uitval geen problemen geven op de Load poort. Want de PV zal zichzelf terugschakelen wanneer de deye de net freqency aanpast. Ik heb dit nooit getest maar wel begrepen dat het zo zou werken. Dus zelfs zonder grid en een volle accu zou hij de andere omvormer moeten uitzetten.

• bommer
Initial G schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Dit is wel interessant over die kortsluitstroom. Het antwoord van deye noemt een "short current protection value" van 65A (dus mijns inziens dat hij boven die waarde binnen enkele microseconden ingrijpt). Uitgaande van 5x In voor een B-kar komt dat qua kortsluiting overeen met een "B13", dus theoretisch heeft de Deye al ingegrepen voor de B16 klapt.
edit:
Dit filmpje vond ik wel illustratief. De Deye zal zich gedragen zoals de MultiRS.

Kortsluiting bij een Off-grid Thuisbatterij?!? (Eilandbedrijf)
Die 65 Ampere is wat de Deye invert maximaal kan leveren. dat is dus niet genoeg voor een B16 automaat daar heb je minimaal 80 Ampere voor nodig.
een Sun-20K geeft maximaal 84 Ampere, die red het dus wel.

• bommer
jadjong schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

De kleinere varianten zijn niet minder veilig, hoewel die misschien 35A leveren gaat het hele apparaat uit bij kortsluiting. Dus of de automaat nou wel of niet voldoende stroom krijgt om af te slaan, donker wordt het sowieso in huis.
Dat de omvormer ingrijpt, dat geloof ik ook wel. dat is niet mijn punt. Het is simpel weg niet conform de NEN1010, tenzij de omvormer ook volgens de geldende normen voor beveiligings apparaten (lees: automaten) getest is.

Ik heb deze hele discussie al gevoerd in het Victron forum, tot dat de NEN1010 sinds november voor iedereen in te zien was. toen zag iedereen in eens dat ik gelijk had.
En wat jullie wel of niet doen, dat maakt verder voor mij niet uit. Ik had de vraag gesteld aan Deye en netjes antwoord gehad, wat ik niet kon zeggen van Victron overigens.

Mijn verzekering eist een installatie conform de NEN1010, dus heb ik besloten een 20K op te hangen

• bommer
Amster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:02:
Je hebt helemaal gelijk, de deye heeft een functie om in off-grid een relais om te zetten.
zodat ook de nul aan aarde ligt.
en dan moet je idd een puls slaan.

• bommer
thomvh schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:31:
[...]

Sorry, ik bedoelde op de GEN. Op de load moet het ook bij grid uitval geen problemen geven op de Load poort. Want de PV zal zichzelf terugschakelen wanneer de deye de net freqency aanpast. Ik heb dit nooit getest maar wel begrepen dat het zo zou werken. Dus zelfs zonder grid en een volle accu zou hij de andere omvormer moeten uitzetten.
Zo heeft Deye het ook naar mij verwoord (zie screenshot van de mail) je bent wel verplicht een extra Eastron te plaatsen, zodat de Deye exact het vermogen kan monitoren.

• Yaldair
bommer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Dat de omvormer ingrijpt, dat geloof ik ook wel. dat is niet mijn punt. Het is simpel weg niet conform de NEN1010, tenzij de omvormer ook volgens de geldende normen voor beveiligings apparaten (lees: automaten) getest is.

Ik heb deze hele discussie al gevoerd in het Victron forum, tot dat de NEN1010 sinds november voor iedereen in te zien was. toen zag iedereen in eens dat ik gelijk had.
En wat jullie wel of niet doen, dat maakt verder voor mij niet uit. Ik had de vraag gesteld aan Deye en netjes antwoord gehad, wat ik niet kon zeggen van Victron overigens.

Mijn verzekering eist een installatie conform de NEN1010, dus heb ik besloten een 20K op te hangen
Ja alleen kan ik niet AC on load aanvinken met de GEN port op MI...maar, even een sanity check doen of dat met of zonder meter2 enabled was. (Ik heb een meter2 op mijn SE7K zitten). Daarnaast vraag ik me af of de frequentie regeling snel genoeg is...

• bommer
Yaldair schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Ja alleen kan ik niet AC on load aanvinken met de GEN port op MI...maar, even een sanity check doen of dat met of zonder meter2 enabled was. (Ik heb een meter2 op mijn SE7K zitten). Daarnaast vraag ik me af of de frequentie regeling snel genoeg is...
Waarom zou dat niet werken, dat doet Victron ook op die manier en en meerdere merken.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:14
thomvh schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

misschien al eerder besproken maar hoe zit dat met drie fasen deye en grid en maar een of twee omvormers ? Trekt dat niet te veel onevenredig?

• ybos
Lord Anubis schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

misschien al eerder besproken maar hoe zit dat met drie fasen deye en grid en maar een of twee omvormers ? Trekt dat niet te veel onevenredig?
Wanneer je met grid verbonden bent zijn alle inputs/outputs van de Deye (AC-zijdig) aan elkaar verbonden. De Deye doet er dus niets mee, behalve AC-zijdig erafpakken wat nodig is om de accu's te laden. Off grid kan het een ander verhaal worden.

• SnarfB
Hoi, ik zat eens te kijken voor een thuisbatterij voor mijn dochter, nu zag ik ook iets voorbij komen van een Deye thuisbatterij Deye SE-F16-C. In hoeverre heeft men hier al iemand ervaring mee, ik zat zelf te denken aan 2 Deye SE-F16-C en een een Deye 8 of 10kW 3 fase omvormer. Verder zag ik ook dat je deze allebei rechtstreeks op de omvormer koppelt, zonder af zekering en breaker hoe is jullie mening hierover?

Bij NKON zag ik dat je zo set voor net €5300- koopt dit lijkt mijn een hele mooie prijs voor 32kW

• bommer
SnarfB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:57:
Hoi, ik zat eens te kijken voor een thuisbatterij voor mijn dochter, nu zag ik ook iets voorbij komen van een Deye thuisbatterij Deye SE-F16-C. In hoeverre heeft men hier al iemand ervaring mee, ik zat zelf te denken aan 2 Deye SE-F16-C en een een Deye 8 of 10kW 3 fase omvormer. Verder zag ik ook dat je deze allebei rechtstreeks op de omvormer koppelt, zonder af zekering en breaker hoe is jullie mening hierover?

Bij NKON zag ik dat je zo set voor net €5300- koopt dit lijkt mijn een hele mooie prijs voor 32kW
Ik zat zelf te kijken naar de 4x se-f5 pro ( imv met amperage naar de inverter)
Kan allen nergers informatie vinden over de gebruikte circuit breaker. Zijn wel een aantal video’s over. Maar die zeggen niets over de breaker. Is toch een ul listed batterij.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45
bommer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Die 65 Ampere is wat de Deye invert maximaal kan leveren. dat is dus niet genoeg voor een B16 automaat daar heb je minimaal 80 Ampere voor nodig.
een Sun-20K geeft maximaal 84 Ampere, die red het dus wel.
Ja dat snap ik wel natuurlijk, dat was het punt niet. Die 65A is waar Deye hem op begrensd heeft om overbelasting te voorkomen.

Ik heb ook nog een subgroep op een B20 alamat zitten, zou ik 2 parallel moeten zetten.

Ik heb die hele discussie in het Victron topic doorgespit. Vermoeiend geheel, maar concluderend ben ik wel overtuigd van de afdoende bescherming van de interne kortsluitingsbescherming van de Deye in eilandbedrijf, ook in de strekking van de NEN1010. De bekabeling is hoe dan ook thermisch beschermd en de aanraakveiligheid ook. Daarnaast bij plaatsen van een zwaardere omvormer ben je nog niet eens zeker dat de automaat klapt, als je ergens in huis nog een verbruiker aan hebt staan tijdens het maken van de sluiting. Dan trek je op dat moment ook nog eens grotere vonken en meer hitte dan bij een kleinere omvormer.

Ik zal na plaatsing van mijn systeem een keuring laten uitvoeren. Zal terugmelden of het NEN1010 goedgekeurd wordt.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:14
ybos schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:42:
[...]

Wanneer je met grid verbonden bent zijn alle inputs/outputs van de Deye (AC-zijdig) aan elkaar verbonden. De Deye doet er dus niets mee, behalve AC-zijdig erafpakken wat nodig is om de accu's te laden. Off grid kan het een ander verhaal worden.
Ik begreep uit het bericht waar ik op reageerde dat er alleen omvormers op de grid ingang zitten en geen net/grid aansluiting. Grid aansluiting naar het net begrijp ik met daarbij omvormers erbij.

• Yaldair
Ik vermoed nu dat mijn problemen met het "ac on grid" of "ac on load" vinkje komen door (ver)oudere firmware. Ik draai nog af-fabriek:

MAIN: 2107-1170-1809
HMI: 1001-C050
ARC: VerD20A.

Dus, daarmee kan ik niet AC on grid aanvinken als ik ook MI op GEN heb (bijvoorbeeld). Nu zat ik met chatgpt te kijken naar de verschillen in firmware, en hij kwam met "advies":

MAIN: 2107-1175-1809
HMI: 1001-C059

Want, daar zouden aanpassingen in geweest zijn met meter2, AC on load/grid etc. 1184 en 1185 hadden dan blijkbaar weer wat issues (heeft hij hier vandaan geplukt) dus dat werd minder aanbevolen.

@Domba /@rvdgaag Volgens mij weten jullie hier het meeste van de verschillende firmware versies af. Is de voorgestelde combinatie een goede? Die hopelijk mijn problemen oplost?Dan ga ik dat maar eens proberen erop te zetten...nog even uitzoeken hoe ;).

• Domba
  • Laatst online: 19:22
@Yaldair met "ac on grid" of "ac on load" is een 2e modbus meter noodzakelijk, die PV opwek meet, het is dan niet de bedoeling dat je ook nog microinverter poort gelijktijdig gebruikt.

(ik denk dat beperking is het aantal energiestromen die Deye moet beheren, als je MI inschakelt zie je de regelruis toenemen en die zal ongeveer gelijk blijven als MI verwisselt voor een 2e PV modbus meter, maar regelruis zal waarschijnlijk te groot voor Deye worden als je ook een 2e modbus meter naast het MI gebruik zou toevoegen)

FW1170/1175 zijn eigenlijk enigste keuzes die op moment overblijven als je AC coupling grid/load wilt gebruiken.
FW1184/1185 zijn verre van een fijne combinatie met AC coupling gebruik, off-set/setpoint is zeer instabiel met onnodig veel heen en weer over de slimme meter.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Yaldair
Domba schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:27:
@Yaldair met "ac on grid" of "ac on load" is een 2e modbus meter noodzakelijk, die PV opwek meet, het is dan niet de bedoeling dat je ook nog microinverter poort gelijktijdig gebruikt.

(ik denk dat beperking is het aantal energiestromen die Deye moet beheren, als je MI inschakelt zie je de regelruis toenemen en die zal ongeveer gelijk blijven als MI verwisselt voor een 2e PV modbus meter, maar regelruis zal waarschijnlijk te groot voor Deye worden als je ook een 2e modbus meter naast het MI gebruik zou toevoegen)

FW1170/1175 zijn eigenlijk enigste keuzes die op moment overblijven als je AC coupling grid/load wilt gebruiken.
FW1184/1185 zijn verre van een fijne combinatie met AC coupling gebruik, off-set/setpoint is zeer instabiel met onnodig veel heen en weer over de slimme meter.
Ik heb een tweede modbus meter op mijn PV zitten die aan grid hangt...echter heb ik ook PV (solaredge) op mijn gen poort zitten :s. Dus beiden kan dan nooit als ik het goed begrijp?

• Domba
  • Laatst online: 19:22
Yaldair schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Ik heb een tweede modbus meter op mijn PV zitten die aan grid hangt...echter heb ik ook PV (solaredge) op mijn gen poort zitten :s. Dus beiden kan dan nooit als ik het goed begrijp?
Weet ik niet, wordt uitproberen of een (van 4) uit de serie van 117x een nog acceptabele regelruis heeft en ook toelaat beide te gebruiken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dingo35
Ook bij 1184 kun je alléén AC couple on Grid/Load aanvinken bij de Gen optie (dus niet bij MI of Smart Load).

Overigens gebruik ik AC couple on Grid zónder 2e meter; ik had de indruk dat de Deye die 2e meter alleen nodig heeft om PV opbrengst uit te splitsen in de rapportage; op zich moet hij aan CT genoeg hebben om nul op de meter te regelen...

Mijn ervaring is dat bij alle versies waar AC couple on Grid in zit (>=1172 of misschien iets eerder) er veel overshoots plaatsvinden, ik heb niet de indruk dat dit bij 1172/1175 minder is dan bij 1184...

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:11
Ik weet dat EC2 regelmatig hier voorbij is gekomen als webshop en scherpe prijzen en dat de prijs ex BTW ook de prijs is dat je betaald maar daar kreeg ik via Whatsapp conversatie als reactie dat de BTW betaald moet worden (wat normaal logisch is), hoe hebben diegene die daar de inkopen hadden gedaan dit zo kunnen regelen?

EddyBurnett

• Yaldair
dingo35 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:02:
Ook bij 1184 kun je alléén AC couple on Grid/Load aanvinken bij de Gen optie (dus niet bij MI of Smart Load).

Overigens gebruik ik AC couple on Grid zónder 2e meter; ik had de indruk dat de Deye die 2e meter alleen nodig heeft om PV opbrengst uit te splitsen in de rapportage; op zich moet hij aan CT genoeg hebben om nul op de meter te regelen...

Mijn ervaring is dat bij alle versies waar AC couple on Grid in zit (>=1172 of misschien iets eerder) er veel overshoots plaatsvinden, ik heb niet de indruk dat dit bij 1172/1175 minder is dan bij 1184...
Hmm, dit belooft dan niet veel goeds. Vanavond maar eens proberen te upgraden. Anders moet ik denk ik van alles omzetten zodat ik mijn huidige PV op GEN dan parallel aan alle loads zet, en dan AC on grid en AC on load aanvinken....of steeds wisselen tussen zero to ct and zero to load via modbus..

• ybos
Eddy Burnett schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:07:
Ik weet dat EC2 regelmatig hier voorbij is gekomen als webshop en scherpe prijzen en dat de prijs ex BTW ook de prijs is dat je betaald maar daar kreeg ik via Whatsapp conversatie als reactie dat de BTW betaald moet worden (wat normaal logisch is), hoe hebben diegene die daar de inkopen hadden gedaan dit zo kunnen regelen?
Alleen de omvormer komt zonder BTW. Accu's moet je gewoon BTW over betalen.
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste