RonJ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:41:
[...]
Voor de Solis 15/20K modellen is het volgens praktijkervaringen zonder UPS 15-25W (datasheet zegt <25W) en met UPS ingeschakeld 40-50W. De deye lijkt ongeveer 1,5-2x dat te verbruiken (1 duitser roept 60-80W en een andere 60-100W, maar N=1 vind ik eigenlijk te weinig).
Voor Deye SG04/05 ligt het aan type setup en hoe je deze kunt gebruiken, voor de meeste is setups/gebruik is het systeemverbruik ~110-115W (incl geactiveerde MI-ingang).
In slechts enkele van de vele setups/gebruikmode zoals off-grid is dat ~70W meer aan DC uit accu dan je verbruikers op LOAD tot 1-2kW tot conversieverlies belangrijk aandeel wordt.
Verschillende merken vergelijken is donders moeilijk, een SPI (system performance index) met 1 "standaard" huishoud verbruiks profiel, als ook echt onafhankelijk getest, zou pas een stap in de goede richting zijn, alleen die zijn er nauwelijks of is er een 1 standaard-profiel.
(de verplichte en goed gedefineerde omvormer specs, zijn nu op een punt vergelijkbaar met bijv 10 jaar terug L/W WP's specs, naar datasheet specs een zwakke L/W WP (gehandicapt door definities), die op
jaarbasis wel met weinig kWh's electriciteit veel kWh-warmte kon leveren)
Als net aangegeven, ik test DAO, bijv daarbij heeft mijn Deye-systeem verbruik 60-70kWh hoger per maand, maar economisch is op moment DAO dankzij salderen ondanks het hoger systeemverbruik nog altijd ca 1 euro/dag gunstiger, een meer negatieve energierekening.
Na december zal ook DAO in iedergeval veel meer op "balans" (hogere eigenverbruik) gaan sturen met ook hogere aandeel minimale afname, vanwege de veel grotere spread die nodig voor het economisch is.
Met de wijziging van einde salderen kunnen voor veel systemen de praktijk-gegevens ook in de prullenbak.
__
Mogelijk is dat voor mijn iets minder gebruikelijke setup ook weer beter te combineren met een lager systeem-verbruik op jaarbasis.
Voor de overgangs maanden tussen zomer en winter met na direct eigenverbruik minder PV-opwek dan accu-capaciteit.
Keuze is nu met nog salderen; 500-600kWh/jaar minder Deye-systeem verbruik of 10-15% meer voor teruglevering (~200-300 euro/jaar, voor namelijk lente&herfst)
Edit: De 11 systemen voor Deye in je lijst zijn Victron, de uitwijding over DAO, die benut nu met salderen een sterk punt van Victron, die in 2027 niet meer kan benutten of bijna niet meer.
Als ook oa Victron Multiplus II 6k5, de optimische SBU komt waarschijnlijk uit een datasheet, die heeft een verbruik SBU van 33W nieuw uit de doos, 0,59A @ 54,19V accupack met amperetang gemeten. En een RS6000 27W nieuw uit de doos 0,52A @ 52,21V accupack
[
Voor 8% gewijzigd door
Domba op 30-08-2026 16:33
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant