Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-01 11:11
The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:38:
Wat is de beste manier om de Deye + Thuis batterij + bv Zonnenplan of Tibber aan te sturen?
Mijn plan is om alles in HA uit te lezen. Het zou via de Deye cloud kunnen, echter ben ik daar niet zo'n fan van, ik heb het liefst alles lokaal.

Hier zie ik veel verschillende oplossingen voor, echter wat is slim.
- Solar Assist. Leest enkel uit, kan batterij icm dynamische contracten niet aansturen en kan JK BMS en Smartshunt data niet uitlezen zoals ik begrijp. Kan via MQTT wel in HA, echter zie ik de toegevoegde waarde niet, want dit kan toch ook allemaal in HA direct? Omdat ik weet dat het een populare oplossing is mis ik wellicht iets.
- ESP modules. Ik heb verschillende M5 Atoms draaien voor airco / waterpomp, echter ben ik niet zo'n held in het solderen/configureren. Ik heb begrepen dat dit de populairste oplossing is: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye. Kan ik zoiets off the shelf bij iemand kopen of op maat laten maken?

Naast de Deye ga ik ook nog een (Victron) SmartShunt aanschaffen en dat samen met het JK BMS uitlezen in HA, voorzover ik kan zien zouden deze samen op 1 ESP32 module kunnen draaien. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Mag eventueel ook een andere smartshunt zijn? Ik zag een leuke kickstarter voorbij komen die al wifi heeft, echter nog te ver weg.

Graag jullie ervaringen wat de beste oplossing is voordat ik de verkeerde weg insla :)
Ik heb SA draaien op een Pi4. Deye dongel / Deye cloud heb je dan niet meer nodig. Eenvoudige aansturing kan in SA met 'if-then' regels. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven, als thuis-accu vol en stroomprijs >2cent dan PV verkopen, anders PV afschakelen. Je kunt de Deye volledig via de SA app bedienen, of via de 'if-then', of handmatig via de app. Werkt ansich prima en stabiel. Ik heb op deze Pi4 ook nog EVCC draaien, voor de rest niets anders dit houd het lekker stabiel. EVCC ziet ook de accu percentages van de Deye etc, in EVCC kan je dan bijvoorbeeld tot een bepaald percentage de thuis-accu laden voorrang geven op de auto-accu etc (EVCC en SA 'communiceren' met elkaar). Als je meer geavanceerd wil, is GBB wellicht een goede optie, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25
zalkc schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:21:
[...]

Toch maar voor het inzagen gegaan als tussenoplossing. Er is geen al te grote naad verder en ik kan mijn nagel er niet tussenkrijgen in ieder geval. Zoveel scheelt het dus ook niet, het is net de dikte van het plastic wat het tekort komt.

Tijdens de kerst maar eens nadenken over een andere ATS of extra verdeelkast om het in te plaatsen. (of gewoon zo laten, er zijn grotere zondes gepleegd)

[Afbeelding]
(ik was nog niet klaar met stickeren op dit moment)
Wellicht toch nog maar even kijken of je de Geya wil laten zitten (zie onderstaande review).

https://www.youtube.com/watch?v=n2BFwp9XcaQ

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:34
Lasoul schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:04:
[...]

Wellicht toch nog maar even kijken of je de Geya wil laten zitten (zie onderstaande review).

https://www.youtube.com/watch?v=n2BFwp9XcaQ
Als je een betere tegenkom die automatisch schakelt en op maximaal 8 din sloten past houd ik me uiteraard aanbevolen.
En als ik naar de testmethode kijk lijkt mij de kans dat het in het dagelijks gebruik in de huidige stabiele netstroom omgeving klein dat ik hier de spoel opblaas. Maar dat neemt niet weg dat een betere oplossing een betere oplossing is.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:23
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
[...]

Ik heb SA draaien op een Pi4. Deye dongel / Deye cloud heb je dan niet meer nodig. Eenvoudige aansturing kan in SA met 'if-then' regels. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven, als thuis-accu vol en stroomprijs >2cent dan PV verkopen, anders PV afschakelen. Je kunt de Deye volledig via de SA app bedienen, of via de 'if-then', of handmatig via de app. Werkt ansich prima en stabiel. Ik heb op deze Pi4 ook nog EVCC draaien, voor de rest niets anders dit houd het lekker stabiel. EVCC ziet ook de accu percentages van de Deye etc, in EVCC kan je dan bijvoorbeeld tot een bepaald percentage de thuis-accu laden voorrang geven op de auto-accu etc (EVCC en SA 'communiceren' met elkaar). Als je meer geavanceerd wil, is GBB wellicht een goede optie, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.
Ok met je antwoord is het duidelijk geworden dat SA makkelijk / nodig is voor mensen die geen HA hebben en toch lokaal alles willen doen. Dank je. Dus dan moet ik de ESP32 route gaan uitzoeken en hopen dat iemand zoiets verkoopt.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:59
The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:38:
Wat is de beste manier om de Deye + Thuis batterij + bv Zonnenplan of Tibber aan te sturen?
Mijn plan is om alles in HA uit te lezen. Het zou via de Deye cloud kunnen, echter ben ik daar niet zo'n fan van, ik heb het liefst alles lokaal.

Hier zie ik veel verschillende oplossingen voor, echter wat is slim.
- Solar Assist. Leest enkel uit, kan batterij icm dynamische contracten niet aansturen en kan JK BMS en Smartshunt data niet uitlezen zoals ik begrijp. Kan via MQTT wel in HA, echter zie ik de toegevoegde waarde niet, want dit kan toch ook allemaal in HA direct? Omdat ik weet dat het een populare oplossing is mis ik wellicht iets.
- ESP modules. Ik heb verschillende M5 Atoms draaien voor airco / waterpomp, echter ben ik niet zo'n held in het solderen/configureren. Ik heb begrepen dat dit de populairste oplossing is: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye. Kan ik zoiets off the shelf bij iemand kopen of op maat laten maken?

Naast de Deye ga ik ook nog een (Victron) SmartShunt aanschaffen en dat samen met het JK BMS uitlezen in HA, voorzover ik kan zien zouden deze samen op 1 ESP32 module kunnen draaien. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Mag eventueel ook een andere smartshunt zijn? Ik zag een leuke kickstarter voorbij komen die al wifi heeft, echter nog te ver weg.

Graag jullie ervaringen wat de beste oplossing is voordat ik de verkeerde weg insla :)
Ik heb een duidelijke voorkeur voor GBBoptimizer, aangezien deze rekening houdt met de dynamische prijs , verwachte PV opbrengst, warmtepomp verbruik, temperatuur (ivm airco's) etc. Deze kan je Deye rechtstreek sturen als je de Deye Wifi module laat connecten met GBB. Een HA integratie is er ook.

De ESP32 integratie naar de Deye werkt top, is amper solderen maar je kan ook de Solarman sofware oplossing gebruiken om in HA alles uit te lezen.

Diverse lui hier gebruiken GBB en er is een discord waar ook de ontwikkelaar actief is:

https://discord.gg/YtcJ2yJf

Je kan een testversie 14 dagen gratis gebruiken, daarna kost het een paar tientjes per jaar afhankelijk van je batterij capaciteit. Het heeft mij in de 1,5 jaar die ik het heb draaien al veel opgeleverd ( 1400 euro plus)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
Laatste tijd (naja, eigenlijk sinds kwartierwaardes ingegaan zijn) werkt GBB stuk minder vlekkeloos dan voorheen. Ik ben er nog steeds wel blij mee maar veel meer in de gaten houden/bijsturen dan voorheen. Wel iets om rekening mee te houden.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:04
The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ok met je antwoord is het duidelijk geworden dat SA makkelijk / nodig is voor mensen die geen HA hebben en toch lokaal alles willen doen. Dank je. Dus dan moet ik de ESP32 route gaan uitzoeken en hopen dat iemand zoiets verkoopt.
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/Marst...

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 23:38

OKA

[...]

Je kunt ook voor SmartDeyeDongle gaan. Die gebruik ik ook al een tijdje. Eerder had ik van iemand op GoT een ESP32 board gekocht die met de omvormer zou moeten werken, maar die heb ik nooit werkend kunnen krijgen en daarom ben ik uitgeweken naar SDD.

• rvdgaag
ybos schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:11:
Laatste tijd (naja, eigenlijk sinds kwartierwaardes ingegaan zijn) werkt GBB stuk minder vlekkeloos dan voorheen. Ik ben er nog steeds wel blij mee maar veel meer in de gaten houden/bijsturen dan voorheen. Wel iets om rekening mee te houden.
Wel waar ja maar per 1 Januari ga ik naar Zonneplan dus dan is het weer per uur :-)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Lasoul
rvdgaag schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:11:
[...]

Ik heb een duidelijke voorkeur voor GBBoptimizer, aangezien deze rekening houdt met de dynamische prijs , verwachte PV opbrengst, warmtepomp verbruik, temperatuur (ivm airco's) etc. Deze kan je Deye rechtstreek sturen als je de Deye Wifi module laat connecten met GBB. Een HA integratie is er ook.

De ESP32 integratie naar de Deye werkt top, is amper solderen maar je kan ook de Solarman sofware oplossing gebruiken om in HA alles uit te lezen.

Diverse lui hier gebruiken GBB en er is een discord waar ook de ontwikkelaar actief is:

Je kan een testversie 14 dagen gratis gebruiken, daarna kost het een paar tientjes per jaar afhankelijk van je batterij capaciteit. Het heeft mij in de 1,5 jaar die ik het heb draaien al veel opgeleverd ( 1400 euro plus)
Biedt de ontwikkelaar al de mogelijkheid om de software lokaal te draaien?
Zou graag GBB gaan gebruiken en die paar euro maakt mij niet uit maar het liefst dan wel zelf lokaal draaien.

• Lasoul
[...]

Je zou ook naar de Waveshare spullen kunnen kijken. Heb je een kant en klaar ESP32 bordje die je in je meterkast kan installeren (din-rail) en via RS485 kunt koppelen aan je Deye.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mlDoS73Dzcyuevt-QsbgxdACCM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e6bspEaC4Eas7XJ3mqBMPWOR.jpg?f=user_large
https://www.waveshare.com...er/esp32-s3-rs485-can.htm

Ik gebruik zelf een andere Waveshare RS485<>LAN en die heb ik gekoppeld aan Home Assistant via de SunSynk addon en dat bevalt erg goed.

• ybos
Lasoul schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:47:
[...]

Zou graag GBB gaan gebruiken en die paar euro maakt mij niet uit maar het liefst dan wel zelf lokaal draaien.
Nee, dat is er nog niet.
Hij heeft wel wat gemaakt dat de communicatie volledig over zijn servers gaat en niet meer via china.
(Dongle direct)

• rvdgaag
Lasoul schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:47:
[...]

Nee, de algoritmes zijn zijn kracht, gebruiken veel data en cpu power dus een cloud is hiervoor wel een goed platform. Het is SAAS dus zal altijd online blijven.

• Lasoul
rvdgaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:03:
[...]

Nee, de algoritmes zijn zijn kracht, gebruiken veel data en cpu power dus een cloud is hiervoor wel een goed platform. Het is SAAS dus zal altijd online blijven.
SaaS betekent in mijn ogen niet dat het altijd online zal blijven. De servers worden betaald door de maker van GBB, als hij om wat voor reden dan ook besluit om er mee op te houden dan werkt het niet meer en gaan de servers uit. Dit is niet anders dan andere clouddiensten.

• rvdgaag
Lasoul schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:04:
[...]

SaaS betekent in mijn ogen niet dat het altijd online zal blijven. De servers worden betaald door de maker van GBB, als hij om wat voor reden dan ook besluit om er mee op te houden dan werkt het niet meer en gaan de servers uit. Dit is niet anders dan andere clouddiensten.
Ken geen SaaS oplossingen die geen online component hebben, als je dat niet wilt koop dan een Gridgenie, die werkt volledig lokaal en is idiot proof, daarom heb ik die ook bij mijn moeder draaien. Kan veel minder dan de GBB oplossing maar dat heeft ze ook niet nodig.

• Lasoul
rvdgaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ken geen SaaS oplossingen die geen online component hebben, als je dat niet wilt koop dan een Gridgenie, die werkt volledig lokaal en is idiot proof, daarom heb ik die ook bij mijn moeder draaien. Kan veel minder dan de GBB oplossing maar dat heeft ze ook niet nodig.
Dat is exact de reden waarom ik terughoudend ben met SaaS oplossingen aangezien je afhankelijk bent van een cloud-component. Als het niet anders kan dan moet het, maar ik zit meer op de Home Assistant lijn om zoveel mogelijk lokaal te hebben draaien en zo het ook in eigen hand te hebben.
Heb al een paar keer meegemaakt dat de cloud-dienstverlening er mee ophield en dan zit je.
Dat is ook de reden dat ik de Deye aansturing lokaal laat lopen en niet via een of andere (Chinese) cloud.

Er zit nog wel een flink verschil in tussen het gebruik van Gridgenie en andere oplossingen. Gridgenie is in de basis gewoon Home Assistant met wat extra functionaliteit. Als je een beetje handig bent en dat zullen de meeste in dit topic wel zijn dan kun je beter op Home Assistant DOA (Day Ahead Optimizer) of EMHASS gebruiken.

• ybos
Lasoul schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:27:
[...]

Dat is exact de reden waarom ik terughoudend ben met SaaS oplossingen aangezien je afhankelijk bent van een cloud-component. Als het niet anders kan dan moet het, maar ik zit meer op de Home Assistant lijn om zoveel mogelijk lokaal te hebben draaien en zo het ook in eigen hand te hebben.
Heb al een paar keer meegemaakt dat de cloud-dienstverlening er mee ophield en dan zit je.
Dat is ook de reden dat ik de Deye aansturing lokaal laat lopen en niet via een of andere (Chinese) cloud.

Er zit nog wel een flink verschil in tussen het gebruik van Gridgenie en andere oplossingen. Gridgenie is in de basis gewoon Home Assistant met wat extra functionaliteit. Als je een beetje handig bent en dat zullen de meeste in dit topic wel zijn dan kun je beter op Home Assistant DOA (Day Ahead Optimizer) of EMHASS gebruiken.
Inderdaad een van de zwakke punten van GBB. Ik heb online weleens op de man af gevraagd wat de fallback is als hij ziek word oid. Daar kwam geen antwoord op. Het is een one man show, dus zeker een risico.

• The Source
Dank voor jullie reacties
Mijn Deye wordt a.s. zaterdag aangesloten en mijn batterij komt pas in Jan/Feb.
Dus nog genoeg tijd om alles uit te zoeken en afgelopen week heb ik dus veel gelezen en proberen uit te zoeken op basis van jullie antwoorden.
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
[...]

Even hier op terug komen. EVCC kan dat ook als een EMS gebruikt worden? Het lijkt dat de focus op de laadpaal ligt die ik niet heb, maar de website heeft het ook over het aansturen van de batterij en dynamische prijzen?
rvdgaag schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:11:
[...]

Dank je. Ziet er interessant uit en de kosten zijn te verwaarlozen als het inderdaad werkt.
Wel jammer dat het ook cloud based is. Maar omdat het ook met Deye Cloud werkt is het laagdrempelig om te proberen.

Solarman wil ik ook gaan bekijken maar wederom cloudbased.
Wat is het verschil tussen https://github.com/davidrapan/ha-solarman en https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman ?
Ondertussen heb ik dan wel tijd om het in HA zelf aan de gang te krijgen met bv DAO of Emhass
ybos schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:11:
Ik zag dat idd GBB niet goed werkt met kwartier prijzen en daarom ipv Tibber bv Zonneplan wordt aangeraden?
Gaat GBB dit verbeteren (website vermeld wel " 15 minutes for Niderlands" of gaat het per definitie met kwartier prijzen altijd minder rendabel zijn?
Dank voor de tip.
Laat ik die toevallig nog 1 hebben liggen voor mijn zwembad warmtepomp die ik niet aan de gang krijg.
Deze ga ik dan gebruiken om de Deye via ESP32 aan te sturen en zonder cloud in HA te krijgen.
Lasoul schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:27:
[...]

Heb je ervaring met Gridgenie en Deye?
Ik zie op de website nergens informatie over kosten of waar te verkrijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door The Source op 29-12-2025 10:33 ]

• rvdgaag
The Source schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:25:
Dank voor jullie reacties
Mijn Deye wordt a.s. zaterdag aangesloten en mijn batterij komt pas in Jan/Feb.
Dus nog genoeg tijd om alles uit te zoeken en afgelopen week heb ik dus veel gelezen en proberen uit te zoeken op basis van jullie antwoorden.

[...]

Even hier op terug komen. EVCC kan dat ook als een EMS gebruikt worden? Het lijkt dat de focus op de laadpaal ligt die ik niet heb, maar de website heeft het ook over het aansturen van de batterij en dynamische prijzen?

[...]

Dank je. Ziet er interessant uit en de kosten zijn te verwaarlozen als het inderdaad werkt.
Wel jammer dat het ook cloud based is. Maar omdat het ook met Deye Cloud werkt is het laagdrempelig om te proberen.

Solarman wil ik ook gaan bekijken maar wederom cloudbased.
Wat is het verschil tussen https://github.com/davidrapan/ha-solarman en https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman ?
Ondertussen heb ik dan wel tijd om het in HA zelf aan de gang te krijgen met bv DAO of Emhass

[...]

Ik zag dat idd GBB niet goed werkt met kwartier prijzen en daarom ipv Tibber bv Zonneplan wordt aangeraden?
Gaat GBB dit verbeteren (website vermeld wel " 15 minutes for Niderlands" of gaat het per definitie met kwartier prijzen altijd minder rendabel zijn?

[...]

Dank voor de tip.
Laat ik die toevallig nog 1 hebben liggen voor mijn zwembad warmtepomp die ik niet aan de gang krijg.
Deze ga ik dan gebruiken om de Deye via ESP32 aan te sturen en zonder cloud in HA te krijgen.

[...]

Heb je ervaring met Gridgenie en Deye?
Ik zie op de website nergens informatie over kosten of waar te verkrijgen?
GBB is niet het probleem met 15 minuten prijzen maar de Deye zelf, deze heeft patronen voor de TOU tabellen die beperkt zijn tot 5 minuten en we hebben een firmware update gevraagd aan Deye. Of deze komt is maar de vraag. GBB heeft als goed werkende tussen oplossing de 15 minuten prijs gecalculeerd naar een half uur prijs en dat gaat helemaal prima.

De Gridgenie kost iets van 750 euro eenmalig, https://gridgenie.nl/nl/home-nl/ werkt naar mijn ervaring prima.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:27
Ook nog een tip: DAO (Day ahead optimizer) als je al home assistant hebt draaien. Ontwikkeld door een tweaker en werkt perfect.

• ybos
rvdgaag schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:01:
[...]

GBB is niet het probleem met 15 minuten prijzen maar de Deye zelf, deze heeft patronen voor de TOU tabellen die beperkt zijn tot 5 minuten en we hebben een firmware update gevraagd aan Deye. Of deze komt is maar de vraag. GBB heeft als goed werkende tussen oplossing de 15 minuten prijs gecalculeerd naar een half uur prijs en dat gaat helemaal prima.

De Gridgenie kost iets van 750 euro eenmalig, https://gridgenie.nl/nl/home-nl/ werkt naar mijn ervaring prima.
Het issue is volgens mij dat de Deye intern per 10 minuten de data update. Dus de opwek/teruglevering ziet er een beetje raar uit.
Stel, van 15:00 tot 15:15 vandaag volgas terugleveren vanwege een prijspiek, levert in de grafiek van GBB ook teruglevering op in het tijdsblok van 15:15 tot 15:30 omdat het deel teruglevering van 15:10 tot 15:15 voor de Deye in het tijdsblok 15:10 tot 15:20 valt. Dat levert soms rare plaatjes op maar het werkt verder prima.

Het is meer dat het algoritme van GBB gewoon eigenlijk te zwaar is voor 15 min blokken. Hij heeft soms meer dan 2 minuten nodig om de optimalisatieslag te berekenen, en dat elke 15 minuten weer. Dat levert regelmatig time outs op omdat hij na 2,5 minuut de berekening stopt.
Daarnaast is de logica een beetje verdwenen die voor de 15min blocks perfect was.
Nu zie je regelmatig laden/ontladen niet op de hoogste piek (het blijft centenwerk dus niet echt een drama), terwijl dat in het begin spatzuiver ging.
Ook merk ik dat GBB echt moeite heeft met dagen zoals vandaag/gisteren, relatief vlakke prijzen. Daarom nu laden vanaf het net uitgezet. Als de spread wat groter is, is het natuurlijk ook makkelijker optimaliseren en dan gaat het prima :Y

• zalkc
Ik zit na te denken om uit te breiden van 16 naar 32 kWh,

Wat is wijsheid qua zekering? Ik heb er nu een 200A MEGA fuse tussen zitten, ik wil nu eigenlijk de batterijen aan elkaar doorverbinden en op de aanvoer naar de omvormer een 400A MEGA fuse zetten. Of is een T-fuse dan weer verstandiger.

Maar ik zie ook configuraties met busbars die een fusehouder hebben met 2x200A en 1x400A, dat lijkt me dan weer wat overkill.

En zijn deze maten niet te groot? De 12k kan maar 240A aan op de batterij Zekering is dus voor de kabel en bij 95mm is dat tot ongeveer 350A, 400A is dan logisch

Het gaat om yixiang modules en een deye 12k sg04 p3

[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 30-12-2025 13:30 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-01 11:11
The Source schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:25:
Klopt focus (en ook roots) ligt op laadpaal. De historie 'in een notendop':
Van origine was het doel was zoveel mogelijk laden via zonne-energie, later ook op goedkope momenten, daarna is ook de thuis batterij toegevoegd.
Vertrekpunt is om zoveel mogelijk PV opbrengst zelf te gebruiken. Nu denk ik persoonlijk dat dit op de langere termijn een 'toekomst bestendige gedachte' is, omdat hoe meer batterijen er worden geïnstalleerd hoe meer de day-ahead prijsverschilen zullen nivelleren, op de kortere termijn is er zeker geld te verdienen met handelen.

EVCC heeft nu ook 'smart switches', ingebouwd waarmee je bij PV-overschot grotere verbruikers kunt schakelen om zo het eigenverbruik te maximaliseren.

Warmtepomp vind ik zelf nog een lastige, hier spelen ook nog andere variabelen een rol. Denk aan:
  • Buitentemperatuur (In mijn gedachte houd ikzelf aan dat iedere graad Celcius komt overeen met 2% rendement.)
  • Tussen de 0 en +2°C buitentemperatuur krijg je te maken met invriezen van de verdamper, hoe harder de pomp moet werken op dat moment hoe vaker dit zal gebeuren.
  • Op een hoger vermogen hebben de meeste warmtepompen een lager rendement, het is dus beter om hem te laten 'kabbelen' op een lage compressor frequentie.
  • Als 'n systeem bepaald dat de warmtepomp op het ene moment minder hard moet draaien (of uit) zal de warmtepomp op een ander moment harder moeten draaien, lees op een ander moment inleveren op rendement.
  • En last but not least the WAF-factor
Het is een beetje of topic, maar hoe ik de warmtepomp nu geregeld heb is:
Een WeersAfhankelijke Regeling (WAR). Dit levert een lineaire lijn op tussen buiten temperatuur en binnen temperatuur. Vervolgens via de Timer-functie corrigeer ik de aanvoertemperatuur als resultaat van de WAR-functie met + of - 2°C afhankelijk van de tijd, ik leg er als het ware een cosinus functie overheen (cosinus 1 omega verschoven). Het doel hiervan is dat als de buitentemperatuur om 12:00 'hoog' is, de aanvoer temperatuur niet omlaag gaat, anders zou hij weer harder moeten gaan werken zodra het om bijvoorbeeld 20:00 kouder wordt. Als laatste heb ik het opgenomen vermogen tot een buitentemperatuur van -5°C gemaximaliseerd op 36%, met als doel dat hij na een dooi cyclus niet op maximaal vermogen kan gaan draaien en dus de verdamper versneld invriest.
Voor bovenstaande gecombineerd met als additionele variabele de dynamische tarieven houd ik me aanbevolen.

P.S. het vertrekpunt (roots) van Solar Assistant ligt meen ik eens gehoord te hebben in Afrika waar ze veelvuldig te maken hebben met stroomuitval, als we de media hier moeten geloven dienen we ons hierop voor te bereiden.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

• The Source
zalkc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:23:
Ik zit na te denken om uit te breiden van 16 naar 32 kWh,

Wat is wijsheid qua zekering? Ik heb er nu een 200A MEGA fuse tussen zitten, ik wil nu eigenlijk de batterijen aan elkaar doorverbinden en op de aanvoer naar de omvormer een 400A MEGA fuse zetten. Of is een T-fuse dan weer verstandiger.

Maar ik zie ook configuraties met busbars die een fusehouder hebben met 2x200A en 1x400A, dat lijkt me dan weer wat overkill.

En zijn deze maten niet te groot? De 12k kan maar 240A aan op de batterij Zekering is dus voor de kabel en bij 95mm is dat tot ongeveer 350A, 400A is dan logisch

Het gaat om yixiang modules en een deye 12k sg04 p3
AIC van een mega fuse lijkt me te laag (2kA) waarbij een Class T fuse tot 20kA kan stoppen.
Je zou denk ik ook een adler ef3 met 50kA kunnen pakken, die zijn compatible with mega zekering houders (zoals Lynx) en niet zo duur. Een automaat is ook mogelijk en zie zijn herbruikbaar, wat wat prijziger.

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 30-12-2025 13:37 ]

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57
Heb van de week "alles" op de batterij na "aangesloten". Oftwel: 6mm2 naar grid aansluiting van de Deye; SolarEdge 5K op de GEN aansluiting, en LOAD staat nog uit. De SDM630 heb ik nog niet verbonden. Maar, ik hoopte wel de zonnepanelen / SE5K weer aan te kunnen zetten.

GRID aansluiting heb ik alleen van "linksdraaiend" naar "rechtsdraaiend" gezet. (mijn veld is eigenlijk linksdraaiend, maar, hij gaf andersom een veld error).
GEN heb ik op MI gezet. Maar, de SE5K ziet nog geen netspanning en kan dus ook niks produceren.

Ligt dit aan het ontbreken van de GRIDmeter? Of zou hij ook sowieso nu op GEN iets moeten kunnen outputten richting GRID?

• ybos
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:10:
Heb van de week "alles" op de batterij na "aangesloten". Oftwel: 6mm2 naar grid aansluiting van de Deye; SolarEdge 5K op de GEN aansluiting, en LOAD staat nog uit. De SDM630 heb ik nog niet verbonden. Maar, ik hoopte wel de zonnepanelen / SE5K weer aan te kunnen zetten.

GRID aansluiting heb ik alleen van "linksdraaiend" naar "rechtsdraaiend" gezet. (mijn veld is eigenlijk linksdraaiend, maar, hij gaf andersom een veld error).
GEN heb ik op MI gezet. Maar, de SE5K ziet nog geen netspanning en kan dus ook niks produceren.

Ligt dit aan het ontbreken van de GRIDmeter? Of zou hij ook sowieso nu op GEN iets moeten kunnen outputten richting GRID?
Volgens mij wil de Deye wel een stroommeting zien. Desnoods de stroomtrafo's gewoon aansluiten op de GRID input (tijdelijk). De meting klopt dan want hij zal negatief vermogen meten van de zonnepanelen.

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-01 21:53
Sorry voor een domme vraag. Ik ben de Deye aan het herplaatsen. De gewone pv omvormers zitten te ver voor gen aansluiting of pv kabels trekken. Batterij wil ik op pv vullen en zo weinig mogelijk export import. Voorlopig nog niets op load aansluiten, wel worden de ct spoelen geplaatst. Gaat dat lukken? RTFM, sorry, leesbril kwijt 😀

• Yaldair
ybos schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:54:
[...]

Volgens mij wil de Deye wel een stroommeting zien. Desnoods de stroomtrafo's gewoon aansluiten op de GRID input (tijdelijk). De meting klopt dan want hij zal negatief vermogen meten van de zonnepanelen.
SDM630 aangesloten, en de Deye leest de GRID waarden goed, maar helaas krijgt GEN nog steeds geen spanning.

Is een SG05 12kW.

HMI: Ver 1001-C050
MAIN: Ver 2107-1170-1809

hij is verder niet verbonden met internet o.i.d.

[ Voor 12% gewijzigd door Yaldair op 30-12-2025 22:17 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:36
@Yaldair Je hebt op MI staan en de waarde er achter ook goed staan bij welke SOC aan en bij welke uit?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ybos
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:09:
[...]

SDM630 aangesloten, en de Deye leest de GRID waarden goed, maar helaas krijgt GEN nog steeds geen spanning.

Is een SG05 12kW.

HMI: Ver 1001-C050
MAIN: Ver 2107-1170-1809

hij is verder niet verbonden met internet o.i.d.
En voor de zekerheid: de aan/uit-knop is ingedrukt (en laat dan blauw lampje zien), aan de linkerkant van de Deye :?
Is hier in het topic al eens eerder voorgekomen ;)

• Yaldair
Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:40:
@Yaldair Je hebt op MI staan en de waarde er achter ook goed staan bij welke SOC aan en bij welke uit?
De SOC waarden kan ik niet aanpassen, want NOBATT. Hij staat inderdaad op MI.

Grid code staat op VDE4105, klopt dat?
ybos schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:54:
[...]

En voor de zekerheid: de aan/uit-knop is ingedrukt (en laat dan blauw lampje zien), aan de linkerkant van de Deye :?
Is hier in het topic al eens eerder voorgekomen ;)
Ja, die staat aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Yaldair op 30-12-2025 23:07 ]

• zalkc
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:06:
[...]

De SOC waarden kan ik niet aanpassen, want NOBATT. Hij staat inderdaad op MI.

Grid code staat op VDE4105, klopt dat?

[...]

Ja, die staat aan.
Bij mijn MI's van ap-systems kwam het pas weer op nadat ze volledig uit waren geweest en weer opnieuw waren opgestart, vrij vertaald, toen het weer dag werd.

Ik vermoed dat je MI's zijn gestopt met leveren omdat ze afgekoppeld waren en dat het mogelijk pas weer start na een reset, maar dat is mijn boerenklompen logica, morgenochtend zie je het vanzelf.

• Yaldair
zalkc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:15:
[...]

Bij mijn MI's van ap-systems kwam het pas weer op nadat ze volledig uit waren geweest en weer opnieuw waren opgestart, vrij vertaald, toen het weer dag werd.

Ik vermoed dat je MI's zijn gestopt met leveren omdat ze afgekoppeld waren en dat het mogelijk pas weer start na een reset, maar dat is mijn boerenklompen logica, morgenochtend zie je het vanzelf.
Denk niet dat dat het kan zijn, want ik meet uberhaupt geen spanning over GEN. Solaredge doet niks als er geen "grid" gemeten wordt. Lijkt dus of de switch niet goed staat om GEN te koppelen aan GRID?

• Domba
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:21:
[...]

Denk niet dat dat het kan zijn, want ik meet uberhaupt geen spanning over GEN. Solaredge doet niks als er geen "grid" gemeten wordt. Lijkt dus of de switch niet goed staat om GEN te koppelen aan GRID?
Wat staat er in midden van touch screen als de blauwe ring rond de knop verlicht is op linker kant ON of OFF.

NOBATT, verschilt per firmware versie en model wat het allemaal niet doet.
De standaard installatie methode is eerste keer opstarten op accu en niet op grid.
En de accumodule moet voldoende geladen zijn voor FW nieuwer dan 1140, die hebben geen black start, als FLAG gezet is door onder shutdown waarde, wat het geval als geen accumodule aangesloten is, dan heb je nog SOC of accuspanning, en Deye daarop uitschakelt.
Met power cycle kan je tijdelijk van de flag below shutdown value afkomen, maar moet wel PV hebben om niet na paar minuten weer terug te hebben

Een 12k SG04 bouwjaar vanaf laat 2024 productie, krijg je in sommige gevallen niet eens met C049/FW1147 van off af, zonder een aangesloten accu (OFF midden in touchscreen), geen idee wat een SG05 doet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Yaldair
Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:40:
[...]

Wat staat er in midden van touch screen als de blauwe ring rond de knop verlicht is op linker kant ON of OFF.

NOBATT, verschilt per firmware versie en model wat het allemaal niet doet.
De standaard installatie methode is eerste keer opstarten op accu en niet op grid.
En de accumodule moet voldoende geladen zijn voor FW nieuwer dan 1140, die hebben geen black start, als FLAG gezet is door onder shutdown waarde, wat het geval als geen accumodule aangesloten is, dan heb je nog SOC of accuspanning, en Deye daarop uitschakelt.
Met power cycle kan je tijdelijk van de flag below shutdown value afkomen, maar moet wel PV hebben om niet na paar minuten weer terug te hebben

Een 12k SG04 bouwjaar vanaf laat 2024 productie, krijg je in sommige gevallen niet eens met C049/FW1147 van off af, zonder een aangesloten accu (OFF midden in touchscreen), geen idee wat een SG05 doet.
Daar staat OFF en krijg niks gedaan om hem iets anders te laten zeggen. Dus, missende accu is mogelijk het probleem dan?

• Domba
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:57:
[...]
Daar staat OFF en krijg niks gedaan om hem iets anders te laten zeggen. Dus, missende accu is mogelijk het probleem dan?
Je hebt op moment alleen een gewone Grid-Tie omvormer, als PV opwek heeft levert die terug aan grid.

Lock gaat er pas af als je een voldoende geladen accumodule aangesloten hebt.
Wel of geen NOBATT, maakt niet uit, is een beveiliging dat accumodule niet te ver ontladen wordt, weet zo niet wat de factory default spannings is, waarna de lock eraf gaat bij FW1170.
Als lock eraf is, wordt dacht ik wel geladen van MPPT's maar Deye zal nog steeds niet opstarten ook al is accumodule boven RESTART setting waarde opgeladen is of wordt, daarvoor heb je even grid nodig tot rode off-grid van scherm verdwenen is. Voor weer alle functies beschikbaar hebt.
Een andere route is via een powercycle proberen.

(Dit is de black start die FW na 1140 mist, FW ervoor als accu onder shutdown setting waarde komt schakelt Deye ook uit en als off-grid PV de accumodule weer heeft opgeladen tot boven RESTART setting dan start Deye automatisch volledig op en zijn alle off-grid functies beschikbaar en met spanning op grid aansluiting, de grid functies)

• ybos
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:57:
[...]

Als je accu echt pas later komt kan je als "bush fix" tijdelijk de omvormer aansluiten op de grid input. Quick and dirty oplossing. Let wel op de mogelijke verschillen in aderdiameter enz!

• Yaldair
ybos schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:03:
[...]

Als je accu echt pas later komt kan je als "bush fix" tijdelijk de omvormer aansluiten op de grid input. Quick and dirty oplossing. Let wel op de mogelijke verschillen in aderdiameter enz!
GRID input? Of LOAD input? Want GRID hangt nu aan de rest van GRID. LOAD is nog ongebruikt. In theorie kan ik makkelijk de aders omwisselen dat de PV op LOAD hangt. Daar hangt dan ook niks anders.

• Lasoul
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:21:
[...]

Ik heb een Deye 12K-SG05 en heb PV rechtstreeks aangesloten en een andere 1-fase omvormer op mijn GEN poort. Zolang mijn PV die gekoppeld is op mijn Deye niets levert wordt ook de GEN-poort niet geactiveerd.
De GEN-poort staat bij mij op MI modus.

• ybos
Yaldair schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:41:
[...]

GRID input? Of LOAD input? Want GRID hangt nu aan de rest van GRID. LOAD is nog ongebruikt. In theorie kan ik makkelijk de aders omwisselen dat de PV op LOAD hangt. Daar hangt dan ook niks anders.
Load is natuurlijk beter omdat daar nog geen bekabeling op zit, heb je geen gedoe met (mogelijk) verschillende aderdiameters. Meet wel vooraf even, mogelijk staat daar ook geen spanning op omdat je Deye uit/off staat.

• Yaldair
ybos schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:48:
[...]

Load is natuurlijk beter omdat daar nog geen bekabeling op zit, heb je geen gedoe met (mogelijk) verschillende aderdiameters. Meet wel vooraf even, mogelijk staat daar ook geen spanning op omdat je Deye uit/off staat.
LOAD heeft continue spanning. Nu net even snel de solaredge omvormer aan LOAD gehangen van de Deye. GEN ongebruikt gelaten (daar staat iets van 24V over de fases). Dan kan de Solaredge in ieder geval weer produceren komende lente terwijl ik aan de slag ga met de batterij aan de Deye hangen. Terzijnertijd dan de Solaredge terug naar GEN en de LOAD kabel richting huis leggen en daar de daadwerkelijke groepen aanhangen :).

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-01 21:53
kawarider schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:56:
Sorry voor een domme vraag. Ik ben de Deye aan het herplaatsen. De gewone pv omvormers zitten te ver voor gen aansluiting of pv kabels trekken. Batterij wil ik op pv vullen en zo weinig mogelijk export import. Voorlopig nog niets op load aansluiten, wel worden de ct spoelen geplaatst. Gaat dat lukken? RTFM, sorry, leesbril kwijt 😀
Leesbril van het weekend weer gevonden en alles op nieuwe lokatie gezet, nu met ct spoelen. Zoals te verwachten reageert alles hetzelfde als voorheen. Heeft iemand het voor elkaar om zero export ook echt zero export te laten zijn? Als er nu stroom terug geleverd wordt en er is ruimte in de batterij dan gebeurd er niets. Alles gaat zo het net op. Is hier echt een EMS voor nodig of heb ik misschien toch ergens een instelling verkeerd? Lijkt me stug, alles geprobeerd. Tijdtabellen, gen, grid, sell first, batt first, etc. Er is geen instelling te vinden die doet wat het zegt, zero ecport bij overschot.
Deye hangt niet aan het internet. HA heb ik wel draaien, maar wil deze nog niet koppelen. Dit systeem draait in de werkplaats, voeding komt van woonhuis. Daar staat nog een Balans Batterij. Deze wil ik beter zijn werk laten doen, dat is de gedachte.

• The Source
Hij hangt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GtDizKFUBgpGNrorG6IAfSZ-wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dhULSvvJttFI2nwbAcpn02b.jpg?f=fotoalbum_large

Het touch screen en de druk knoppen zijn totaal niet bruikbaar (of ik heb vingers die niet genoeg plakken of doe iets fout). Gelukkig kan ik via de Cloud App veel instellen, ook niet makkelijk, duidelijk gemaakt door Chinezen (ik kan het zeggen, werk zelf voor een Taiwanees bedrijf, dus ik ken de kwaliteit van de software maar al te goed).

Het probleem waar ik nu tegen loop is dat de cloud blijft zeggen dat er een batterij gevonden is, terwijl die er niet is. Ook in de settings op No batterij gezet. Mijn batterij komt pas in Feb, dus voorlopig enkel grid en 2 strings zonnepanelen aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9pXeCe8CLHgZ51Hddi7vsWppyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WbwHA8vZUE880O17TBNWq8Yw.png?f=fotoalbum_large

Zou iemand al mijn instellingen willen controleren of ik alles goed heb staan? Rood is wat ik gewijzigd heb, er is weinig zon, dus zal een paar dagen moeten wachten voordat ik duidelijk data heb. Dan weet ik iig dat ik iets kapot maak of fout heb staan.

Hier de screenshots van alle settings: https://photos.app.goo.gl/8NrTHxoUYMAbE3Q78

De eastron is ook aangesloten in de meterkast maar de test geeft nog een error, dus ik ben nu met die kabeltjes aan het spelen om het werkend te krijgen. Hier ook, mocht er iets niet goed staan in de instellingen dan hoor ik het graag...

[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 03-01-2026 16:52 ]

• ybos
The Source schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:45:
Hij hangt...
[Afbeelding]

Het touch screen en de druk knoppen zijn totaal niet bruikbaar (of ik heb vingers die niet genoeg plakken of doe iets fout). Gelukkig kan ik via de Cloud App veel instellen, ook niet makkelijk, duidelijk gemaakt door Chinezen (ik kan het zeggen, werk zelf voor een Taiwanees bedrijf, dus ik ken de kwaliteit van de software maar al te goed).

Het probleem waar ik nu tegen loop is dat de cloud blijft zeggen dat er een batterij gevonden is, terwijl die er niet is. Ook in de settings op No batterij gezet. Mijn batterij komt pas in Feb, dus voorlopig enkel grid en 2 strings zonnepanelen aangesloten.

[Afbeelding]

Zou iemand al mijn instellingen willen controleren of ik alles goed heb staan? Rood is wat ik gewijzigd heb, er is weinig zon, dus zal een paar dagen moeten wachten voordat ik duidelijk data heb. Dan weet ik iig dat ik iets kapot maak of fout heb staan.

Hier de screenshots van alle settings: https://photos.app.goo.gl/8NrTHxoUYMAbE3Q78

De eastron is ook aangesloten in de meterkast maar de test geeft nog een error, dus ik ben nu met die kabeltjes aan het spelen om het werkend te krijgen. Hier ook, mocht er iets niet goed staan in de instellingen dan hoor ik het graag...
Solar sell staat op disable, is dat bewust? Anders zou ik die activeren.

En is het niet zo dat je ipv "Grid tie meter2" je "EX_MeterCT" moet gebruiken (niet zeker, ik gebruik het niet)

Dat is wat me zo snel opvalt.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Beetje laat maar misschien niet te laat, ik denk dat je heel goed uit de voeten kunt met de SA oplossing icm HA namelijk.

Ik heb SA op een RPi4 draaien, die hangt aan mijn Deye. Met SA kun je alles van je Deye uitlezen en aanpassen.

In HA heb ik de DAO (Day ahead optimizer) plugin draaien voor het bepalen van de laad/ontlaad strategie op basis van oa. energie historie, weer en uiteraard epex prijzen. De plugin is gemaakt door een mede tweaker, zie deze forum post: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

DAO maakt een planning voor de dag, de output daarvan haal ik door een node-red flow (maar kan ook met een automation binnen HA) en die stuur ik naar de MQTT API van SA.

SA zorgt vervolgens dat de Deye gaat laden/ontladen etc.

Dit werkt helemaal lokaal, behalve uiteraard het ophalen van prijs en weer info voor het maken van de dagplanning binnen DAO.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-01 21:59
Is er iemand die de Deye via een modbus instructie op adres 0x80 uit en weer aan kan schakelen?

Ik krijg een F19 TZ_Integ_Fault, maar de wifi ontvangst van de ESP32 is nogal zwak dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Zou mooi zijn als de fingerbot van @Domba overbodig gemaakt kan worden...

Het betreft de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 met firmware 1172.

[ Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 05-01-2026 11:55 ]

• rvdgaag
dingo35 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:53:
Is er iemand die de Deye via een modbus instructie op adres 0x80 uit en weer aan kan schakelen?

Ik krijg een F19 TZ_Integ_Fault, maar de wifi ontvangst van de ESP32 is nogal zwak dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Zou mooi zijn als de fingerbot van @Domba overbodig gemaakt kan worden...

Het betreft de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 met firmware 1172.
Er is mij van diverse kanten ontraden om dat te doen, de Deye schijnt lastig weer wakker gemaakt te kunnen worden als je met zo uit zet. Dus maar niet toegepast. Hoor graag van je of het wel goed gaat :-)

• The Source
Ik weet niet zeker of mijn Eastron SDM630 v3 goed werkt.
Deze is aangesloten op de modbus poort en niet op de Meter_485 port.
De display geeft CT waardes, echter laat HA zien dat er Internet CT en een externe CT is.
Helaas is de HA screenshot van een ander moment, dus ik kan niet zien of de waardes overeenkomen.
Kan iemand mij vertellen of het goed is aangesloten en werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6IwhSMfdUVSkbe8Ghd2Xas51Zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZCHZEbIIWCcXHtta2TbBC7F1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhJngsAa0mUSloUeChIiCtYEhAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgrFa4RHpIsRQrlGnEGtPZ9f.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeNgPKMbCue_f8CF8Dm3aVVPedk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ooywRXcf4YllyQBaFOgTQn2a.png?f=user_large
ybos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Solar sell staat op disable, is dat bewust? Anders zou ik die activeren.

En is het niet zo dat je ipv "Grid tie meter2" je "EX_MeterCT" moet gebruiken (niet zeker, ik gebruik het niet)

Dat is wat me zo snel opvalt.
Dank je aangepast.
arjenhiemstra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Beetje laat maar misschien niet te laat, ik denk dat je heel goed uit de voeten kunt met de SA oplossing icm HA namelijk.

Ik heb SA op een RPi4 draaien, die hangt aan mijn Deye. Met SA kun je alles van je Deye uitlezen en aanpassen.

In HA heb ik de DAO (Day ahead optimizer) plugin draaien voor het bepalen van de laad/ontlaad strategie op basis van oa. energie historie, weer en uiteraard epex prijzen. De plugin is gemaakt door een mede tweaker, zie deze forum post: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

DAO maakt een planning voor de dag, de output daarvan haal ik door een node-red flow (maar kan ook met een automation binnen HA) en die stuur ik naar de MQTT API van SA.

SA zorgt vervolgens dat de Deye gaat laden/ontladen etc.

Dit werkt helemaal lokaal, behalve uiteraard het ophalen van prijs en weer info voor het maken van de dagplanning binnen DAO.
DAO ga ik bekijken.

• ybos
The Source schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:12:
Ik weet niet zeker of mijn Eastron SDM630 v3 goed werkt.
Deze is aangesloten op de modbus poort en niet op de Meter_485 port.
De display geeft CT waardes, echter laat HA zien dat er Internet CT en een externe CT is.
Helaas is de HA screenshot van een ander moment, dus ik kan niet zien of de waardes overeenkomen.
Kan iemand mij vertellen of het goed is aangesloten en werkt?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Dank je aangepast.

[...]

DAO ga ik bekijken.
Internal CT zijn de stroomtrafo's is de Deye zelf (ingebouwd). Heb je geen P1 meter :? Die data even vergelijke met je Eastron en dan zou je je antwoord moeten hebben.

• The Source
ybos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Internal CT zijn de stroomtrafo's is de Deye zelf (ingebouwd). Heb je geen P1 meter :? Die data even vergelijke met je Eastron en dan zou je je antwoord moeten hebben.
Goed plan. Ik ga het met mijn homewizard vergelijken
De waardes op de eastron display komen overeen met die van de homewizard, dus dat klopt.
De monteur had de modbus draadjes verwisseld omdat hij twijfelde of hij het goed deed.
Ik ga uitpluizen waar het probleem zit. Eerst de , de kabel in de juiste aansluting (volgens de handleiding) steken en dan de draadjes verwisselen totdat het werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door The Source op 06-01-2026 19:07 ]

• rvdgaag
The Source schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Goed plan. Ik ga het met mijn homewizard vergelijken
De waardes op de eastron display komen overeen met die van de homewizard, dus dat klopt.
De monteur had de modbus draadjes verwisseld omdat hij twijfelde of hij het goed deed.
Ik ga uitpluizen waar het probleem zit. Eerst de , de kabel in de juiste aansluting (volgens de handleiding) steken en dan de draadjes verwisselen totdat het werkt.
De SDM630 moet op de meter port !

In de handleiding staat op welke pin van de UTP poort het signaal staat, A en B heb je nodig en die moet ook corresponderen met de A en B op de SDM630, vrij simpel eigenlijk.

• SnarfB
  • Laatst online: 15:41
Ik ben sinds vanmorgen mijn verbinding met mijn Deye kwijt via de Wifi dongle, in de solarman app en de Deye Cloud heb nog verbinding.
Maar ik kan hem niet op mijn eigen netwerk bereiken en dus ook niet Homeassistant.
Als ik de dongle zelf kijk zie ik dat het IPadres er instaat maar ik kan hem niet op mijn eigen netwerk scannen.
Al een keer helemaal gereset maar geen resultaat.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCh-q3H7rkSPo8EkKg2D95mxFSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVNmYtEzH7ZPObde4tztW1L5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmO8QuPGKSherpC7gCv1OSWBedI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03Q86hh6xnTZuFSNMheetEKC.jpg?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• rvdgaag
Uhh, ja kan hem niet scannen en toch kan je erop inloggen en komt de data op de clouds.

Je hebt een issue met of de caches op je PC of de DHCP server van je router, dus history/cache legen van je PC en de router uit/aan zetten

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:24

paQ

Kan de GEN poort simultaan met de GRID poort gebruikt worden om een accu te laden? Specifieker: kan AC via GEN een accu laden als GRID dat op dat moment niet doet?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-01 20:27
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
Kan de GEN poort simultaan met de GRID poort gebruikt worden om een accu te laden? Specifieker: kan AC via GEN een accu laden als GRID dat op dat moment niet doet?
Ja, daar is GEN voor.

• magin12
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:39
Goedendag iedereen, weet iemand een installateur of zonnepaneel bedrijf die Deye omvormers plaatst?
Het liefst noord nederland.
Ik zoek voor mijn broertje zijn bedrijf een partij die dit doet.
Omvormer zou ik indien nodig zelf kunnen bestellen via Alibaba.

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

• paQ

paQ

En als GRID (ook) zou laden, kan GEN dan aanvullen tot max vermogen?
Ergo: Kun je langs deze twee AC bronnen naar dezelfde DC accu?

• SnarfB
rvdgaag schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:02:
Uhh, ja kan hem niet scannen en toch kan je erop inloggen en komt de data op de clouds.

Je hebt een issue met of de caches op je PC of de DHCP server van je router, dus history/cache legen van je PC en de router uit/aan zetten
Soms moet geduld hebben, ik heb nu weer verbinding en zie ik ook weer het IP adres als ik het netwerk afscan.
Maar het blijft een raadsel, maar ik heb wel het IP adres in mijn Kpn modem vast gezet want deze was nu door een ander overgenomen

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• The Source
magin12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:14:
Goedendag iedereen, weet iemand een installateur of zonnepaneel bedrijf die Deye omvormers plaatst?
Installateur is niet makkelijk te vinden omdat ze 1) liefst zelf de hardware aan je verkopen 2) er weinig met Deye werken. Ik heb via werkspot voor in het zuiden iemand gevonden met beperkte ervaring (hij had er 2 gehangen). Echter is het technisch niet heel ingewikkeld, gewoon grid en zonnepanelen eraan. Let wel voor bepaalde verzekeringen moet alles of gekeurd zijn of door een erkende installateur geinstalleerd worden.

Deye omvormer zou ik via marktplaats dealer in Rotterdam of etronix halen, dat kan zonder btw en dan heb je een eu model een garantie om op terug te vallen. Grote kans veel goedkoper dan China.

• zalkc
magin12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:14:
Vraag hier eens. Zit in Nunspeet.

• BenSKIP
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Ik begrijp je vragen niet goed.
1.) Op GEN kan je een AC bron aansluiten, dit KAN een GENerator OF kunnen Micro-inverters zijn. (Dus bv zonnepanelen die al een omzetting van DC naar AC hebben gehad.) Een windturbine die al een omzetting van DC naar AC gehad heeft, etc.
In de instellingen kan je aangeven wat je wil. LOAD first of battery first. Als jij in de Deye aangeeft dat de battery tot 10% ontladen mag worden, dan gaat het niet van het grid trekken om te laden als je accu op bv 40% staat. Komt er wel AC binnen op de GEN poort, dan gaat die stroom gewoon de accu in zodra er (volgens jou instelling) wel naar accu of naar het net geleverd mag worden.
2.) Ja
De handleiding van de Deye is inderdaad erg karig, daar moet ik nog eens voor gaan zitten om daar een Jip & Janneke versie voor te schrijven.

• ybos
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Poeh, geen idee. De leveranciers van vermogen (GRID en generator) zitten gekoppeld op de interne AC bus binnen de Deye. Vermogenssturing lijkt me dan lastig :?
Stel dat je grid hebt ingesteld op een max vermogen van 5kW afname, dan kan je niet regelen dat de generator het restvermogen bijvult. Je kan de GRID aansluiting niet knijpen en een andere aansluiting op de interne AC bus het restvermogen laten leveren..
Ik denk dat wat je wilt niet gaat.

• paQ

paQ

Deye zegt zelf (in een reactie): GEN werkt alleen in offgrid

En later zeggen ze: GEN en GRID kunnen niet tegelijk werken

Beide reacties kloppen dus niet?

• ybos
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:51:
Deye zegt zelf (in een reactie): GEN werkt alleen in offgrid

En later zeggen ze: GEN en GRID kunnen niet tegelijk werken

Beide reacties kloppen dus niet?
owja, dat is waar. Gen moet gesynct worden aan de interne AC bus. Tijdens grid bedrijf kan de Deye het net niet "afstemmen" op de frequentie van de generator, dat kan alleen in offgrid.

• paQ

paQ

Confusing allemaal. Ik snap dat het zou werken in off grid modus, maar ik wil dat het in normaal bedrijf als een soort van 'extra ingang' kan fungeren.
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:57:
[...]

owja, dat is waar. Gen moet gesynct worden aan de interne AC bus. Tijdens grid bedrijf kan de Deye het net niet "afstemmen" op de frequentie van de generator, dat kan alleen in offgrid.
En als beide hetzelfde zijn? (Een PAP en een SAP bijv)

• ybos
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:06:
Confusing allemaal. Ik snap dat het zou werken in off grid modus, maar ik wil dat het in normaal bedrijf als een soort van 'extra ingang' kan fungeren.

[...]

Aaaah, je hebt 2 apart bemeterde aansluitingen. Had dat gezegd, dan was het doel duidelijk(er).
Ik denk dat je dan beter een gemotoriseerde omschakelaar kan plaatsen. Op de ene aansluiting (goedkoop) laden, omschakelen en dan terugleveren.
Wat misschien nog makkelijker is: een 230V/400V -> 48V lader kopen en rechstreeks je accu laden vanaf het net die op dat moment het goedkoopst is? (dus PAP bijv de accu's laden via de Deye en PAP accu's laden via je acculader)

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:50
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:06:

[...]

Volgens mij is dat in strijd met de voorwaarden van een SAP, voorwaarde is: De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.

• paQ

paQ

deejeebv schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Volgens mij is dat in strijd met de voorwaarden van een SAP, voorwaarde is: De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.
Als de deye ze splitst gaat er niets van P naar S en vice versa toch?

• paQ

paQ

ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Aaaah, je hebt 2 apart bemeterde aansluitingen. Had dat gezegd, dan was het doel duidelijk(er).
Ik denk dat je dan beter een gemotoriseerde omschakelaar kan plaatsen. Op de ene aansluiting (goedkoop) laden, omschakelen en dan terugleveren.
Nee dat blokkeert de werking van het EMS. Dat is precies niet de bedoeling.
Wat misschien nog makkelijker is: een 230V/400V -> 48V lader kopen en rechstreeks je accu laden vanaf het net die op dat moment het goedkoopst is? (dus PAP bijv de accu's laden via de Deye en PAP accu's laden via je acculader)
Parallel op de accus gewoon :?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 09-01-2026 19:08 ]

• BenSKIP
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Tenzij je GEN als MI instelt

• BenSKIP
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Dit kan Solar-Assistant, Grid-Genie etc toch veel beter?
Waarom zou je dat extern via GEN willen gaan sturen? Dat doe je toch gewoon via Nordpool / EPEX?

• SnarfB
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat iedereen zoals gebruikt om zijn Deye en accu's aan te sturen.
We natuurlijk Deye Copilot, GBBoptimizer, Slimthing en Day Ahead Optimizer maar volgens mijn moet hier nog een automatisering omheen gebouwd worden.
Ik gebruikt zelf nu GBBoptimizer en ben hier gedeeld tevreden over, in de zomer vond ik het goed werken maar nu in de winter ben ik minder tevreden.
Ik zie graag jullie reactie te gemoed

• ybos
BenSKIP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 03:29:
[...]

Dat kan, maar dan moet de generator kunnen synchroniseren. De meeste kleine generatoren kunnen dat niet (in de MI modus zit je ook gewoon gekoppeld op de interne AC bus en heb je gewoon de frequentie van het net. Een PV omvormer synchroniseert daarop, de Deye kan niet de frequentie van het net aanpassen)

• ybos
SnarfB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:55:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat iedereen zoals gebruikt om zijn Deye en accu's aan te sturen.
We natuurlijk Deye Copilot, GBBoptimizer, Slimthing en Day Ahead Optimizer maar volgens mijn moet hier nog een automatisering omheen gebouwd worden.
Ik gebruikt zelf nu GBBoptimizer en ben hier gedeeld tevreden over, in de zomer vond ik het goed werken maar nu in de winter ben ik minder tevreden.
Op t moment GBB maar begin die aardig zat te worden. Sinds de kwartierwaardes lijkt het alleen maar slechter te worden. In ieder geval bij relatief vlakke prijzen maakt GBB een hoop fouten. Mogelijk dat het straks wanneer er wat meer zon is, of wat meer spread in de prijzen dat het beter gaat.
Aan de andere kant, voor 5-6 euro per maand mag je niet teveel verwachten en dat je van afstand erg makkelijk kan aansturen is mooi, ik kan het niet bouwen iig.
Wel weet ik dat iemand het ook aan de gang heeft met een Homey en die heb ik ook dus daar moet ik me eens in verdiepen.

Ik ben eig wel benieuwd of iemand hier Copilot gebruikt en hoe dat gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 10-01-2026 10:40 ]

• paQ

paQ

BenSKIP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 03:29:
[...]

Ik krijg steeds dubbelzinnige antwoorden van Deye, en dat helpt niet het geheel helder te krijgen.

Nu schrijven ze, en ik doe maar een copy paste:
Gen and grid can't connect together, sofware is designed so, inverter can't have 2 different AC source at same time, their phase and voltage can't be totally same so inverter will be confused should follow whitch one.
vrij vertaald:
GEN en GRID kunnen niet samen verbinden.
De software is zo ontworpen dat de inverter niet 2 verschillende AC bronnen tegelijk kan bedienen.
Hun fase en voltage kan niet precies hetzelfde zijn, en dan zal de inverter niet weten welke te volgen.

Maar wat als ze dus wel exact hetzelfde zijn?

• paQ

paQ

ybos schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Dat kan, maar dan moet de generator kunnen synchroniseren. De meeste kleine generatoren kunnen dat niet (in de MI modus zit je ook gewoon gekoppeld op de interne AC bus en heb je gewoon de frequentie van het net. Een PV omvormer synchroniseert daarop, de Deye kan niet de frequentie van het net aanpassen)
Dus dan zou een PAP/SAP opstelling best eens kunnen werken?
Alleen kun je dan dus niet zelf het vermogen reguleren. (?)

• SnarfB
ybos schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Op t moment GBB maar begin die aardig zat te worden. Sinds de kwartierwaardes lijkt het alleen maar slechter te worden. In ieder geval bij relatief vlakke prijzen maakt GBB een hoop fouten. Mogelijk dat het straks wanneer er wat meer zon is, of wat meer spread in de prijzen dat het beter gaat.
Aan de andere kant, voor 5-6 euro per maand mag je niet teveel verwachten en dat je van afstand erg makkelijk kan aansturen is mooi, ik kan het niet bouwen iig.
Wel weet ik dat iemand het ook aan de gang heeft met een Homey en die heb ik ook dus daar moet ik me eens in verdiepen.

Ik ben eig wel benieuwd of iemand hier Copilot gebruikt en hoe dat gaat.
Dat is momenteel ook het probleem bij GBBoptimizer, ik heb geen idee meer wat hij precies doet.
Wat me het meeste stoort is dat hij maar blijft laden, en niet zozeer de batterij als wel dat hij mijn huisconsumptie aan het net blijft onttrekken als mijn batterij zo goed als vol is.
Dan stop hij wel met laden van de batterij maar wordt de te laden SOC afgesteld op de SOC die dan in de batterij zit i.p.v. van op 10%, hierdoor wordt mijn huis consumptie aan het net onttrokken i.p.v. uit de batterij en dit verschilt af en toe per kwartier.

• The Source
Grid-genie/ slimthings draait HA
Dus ik betwijfel of ze daar een of ander geniaal schema voor hebben.
Die zullen wellicht ook zoiets als EMHASS of DAO gebruiken.
Ik ben nu zelf DOA aan het configgen, mijn batterij is er nog niet maar de rest kan al maar klaar zijn.

• zalkc
Helemaal niks, ik heb wel HA om het aan te kunnen sturen, maar als ik die ertussen uithaal blijft alles het gewoon doen. In de winter hou ik ongeveer 35% en in de zomer 10% aan in de TOU als backup en verder is het gewoon een regenton die vol en leeg loopt.
Maar ik werk ook met een vast contract en handel dus niet. Het was dat je expliciet vraagt naar iedereen, anders had ik niet gereageerd ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Als de deye ze splitst gaat er niets van P naar S en vice versa toch?
Deye splitst niets, grid, gen, load en accu hangen allemaal koud aan elkaar. Er zit een relais tussen elke aansluiting zodat je die aan/uit kan schakelen, maar dat is het dan ook. Zie het als een ster-netwerk met centrale busbar. Om te voorkomen dat je vuurwerk maakt zijn grid en gen niet tegelijk actief, softwarematig. Maak je van grid een MI/smartload aansluiting dan is die wel tegelijk met grid actief, maar hangt dus ook koud aan elkaar.
Voor wanneer je Duits uitmuntend is, anders even de Engelse nasynchronisatie aanklikken.

• paQ

paQ

jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Deye splitst niets, grid, gen, load en accu hangen allemaal koud aan elkaar. Er zit een relais tussen elke aansluiting zodat je die aan/uit kan schakelen, maar dat is het dan ook. Zie het als een ster-netwerk met centrale busbar. Om te voorkomen dat je vuurwerk maakt zijn grid en gen niet tegelijk actief, softwarematig. Maak je van grid een MI/smartload aansluiting dan is die wel tegelijk met grid actief, maar hangt dus ook koud aan elkaar.

[YouTube: Achtung nur 20 Ampere auf den Genport geben! Deep Inside Deye Hybrid 12KW Inverter Teil 2 / Deutsch]

Voor wanneer je Duits uitmuntend is, anders even de Engelse nasynchronisatie aanklikken.
OK, Dus als dat zo is, en ik zou Force GEN doen, met de SAP aangesloten, dan zal hij toch vanzelf GRID disconnecten? (en GEN gaan laden?)

• jadjong
  • Niet online
Ik zou niet weten hoe je gen moet forceren, eerder dat gen pas aan gaat als grid uitgevallen is.

• BenSKIP
@paQ Force GEN kan allen worden gebruikt voor een generator aansluiting en een generator aansluiting kan alleen in off-grid mode, omdat een generator de sinus niet kan volgen en bij grid aansluiting de grid sinus leidend is. Deye geeft in dit geval dus het juiste antwoord. Je vraagstelling is incompleet en je wil dingen laten doen die niet (nooit) mogelijk zijn.
Force GEN is niet mogelijk bij de MI aansturing.

[ Voor 7% gewijzigd door BenSKIP op 10-01-2026 16:09 ]

• paQ

paQ

BenSKIP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:06:
@paQ Force GEN kan allen worden gebruikt voor een generator aansluiting en een generator aansluiting kan alleen in off-grid mode, omdat een generator de sinus niet kan volgen en bij grid aansluiting de grid sinus leidend is. Deye geeft in dit geval dus het juiste antwoord. Je vraagstelling is incompleet en je wil dingen laten doen die niet (nooit) mogelijk zijn.
Force GEN is niet mogelijk bij de MI aansturing.
Ik dacht aan GEN Force wanneer als GENerator gekoppeld.
Als Mi is het vermogen niet regelbaar toch?

Uiteindelijk moet het EMS altijd prevaleren / niet in de weg gezeten worden.

edit:
Als GEN force aan staat bij on-grid, kun je het dan wel middels een TOU regelen?
De EMS overschrijft de TOU namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 10-01-2026 16:38 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:36:
[...]

In MI stand gaat de Deye frequentiesturing doen. dwz de frequentie verhogen als de productie teruggeschroefd moet worden. Alle MIs verkocht in NL moeten dan de productie stapsgewijs gaan verlagen tot 0 watt bij 55Hz geloof ik.

Een generator wordt zoveel belast als je opgeeft in de Deye firmware. Dus als je een generator hebt die 24/7 6kW kan leveren dan stel je dit in de firmware van Deye in (of je laat nog een beetje headroom en stelt em iets lager in oid).

In offgrid mode kan de Deye een generator opstarten. De Deye zal ihgv de GEN poort als GEN poort is ingesteld wachten met het "aanhaken" van de GEN aansluitng op de AC bus totdat de fases gelijk lopen. In offgrid mode maakt de Deye zelf de fase. Ipv dat de Deye synchroon gaat lopen met de fases aanwezig op de GRID poort doet de Deye dit in offgrid mode met de fases aanwezig op de GEN poort.

• Domba
paQ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:36:
[...]

edit:
Als GEN force aan staat bij on-grid, kun je het dan wel middels een TOU regelen?
De EMS overschrijft de TOU namelijk.
Deye is frequentievolger voor voeding van grid als ook via AUX-ingang op GEN.
Hoe de prioriteit geregelt is weet ik niet, ik geloof niet dat de Grid relais afvallen als er nog spanning op grid ingang staat met juiste netkwaliteit en dat AUX-ingang dan de GEN relais niet vrijgeeft.
AUX-ingang,op MI-ingang , dan dient de aangesloten apparatuur frequentievolger te zijn, dat zijn de meeste generators niet, alleen die parallel meerdere gelijktijdig gebruikt kunnen worden.
Deye geeft frequentie van grid door, pas bij geen grid/ eiland mode is de Deye frequetie-master en heb je ook frequentie regeling, mits ook juiste net protocol aangesloten apparatuur

Voor meer details denk ik, dat je beter op Zuid Afrikaans forum kunt vragen daarr heeft zowat 1 op 5 een generator nog naast de netaansluiting.

• BenSKIP
Weet iemand hier waar je Grid-Genie kopen kan? De website van Grid-Genie lijkt al enige tijd problemen te hebben die niet gefixt worden. Slimmedingen.nl linkt direct door naar RobbShop waar de Genie ook niet meer te vinden is.

• The Source
BenSKIP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:52:
Weet iemand hier waar je Grid-Genie kopen kan? De website van Grid-Genie lijkt al enige tijd problemen te hebben die niet gefixt worden. Slimmedingen.nl linkt direct door naar RobbShop waar de Genie ook niet meer te vinden is.
https://www.tegendestroomin.net/ai-systeem

Onder andere naam.
Edit: lijkt niet los verkrijgbaar te zijn daar.

[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 11-01-2026 17:11 ]

• BenSKIP
Die had ik indd gevonden.

• rvdgaag
Ik had hem bij slimmedingen.nl (was van een zakenrelatie van mij).

Contact even de ontwikkelaar, die zal wel weten waar hij te koop is E-mail: info@slimthing.nl

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:15
Ik ben tegen een pijnlijk puntje aangelopen met de generator-input van mijn Deye SUN 12K. Hoewel de instellingen voor maximale laadstroom en peak shaving prima werken voor het totaalverbruik, lijkt de Deye geen rekening te houden met de verdeling per fase.

Het scenario: Ik gebruik een benzineaggregaat van 6kW continu. Stel dat de instellingen staan op 100A laden en een max generator-load van 5kW. Als er op L1 een verbruiker van 2kW inschakelt (bijv. een waterkoker) en L2/L3 onbelast zijn, ontstaat het volgende probleem:

- De Deye ziet 3kW 'ruimte' op de generator.
- De omvormer pakt vervolgens op elke fase 1kW laadvermogen voor de accu's.
- Resultaat: L1 wordt belast voor 3kW (50% van het totaal), terwijl L2 en L3 maar 1kW dragen.

Deze scheve belasting zorgt voor flinke voltageverschillen en de stroomkwaliteit van de alternator gaat hard achteruit. Ik had verwacht dat de Deye dit passief zou corrigeren door de laadstroom asymmetrisch te verdelen (dus de accu laden via de onbelaste fases L2 en L3). Omdat de Deye in een off-grid situatie de loads wel asymmetrisch kan voeden vanuit de accu, leek het me logisch dat dit de andere kant op ook zou werken.

- Heeft iemand ervaring met de functie 'Asymmetric loading' in het advanced menu in combinatie met een generator? (Volgens de handleiding is dit enkel voor on-grid).
- Is dit een bekend probleem waar wellicht een firmware-update voor bestaat?
- Heeft iemand een workaround gevonden om de generator-input beter in balans te houden?

nb; ik heb eens het topic doorgescrollt op zoektermen als aggregaat en generator, maar volgens mij is niemand er nog tegenaan gelopen. De max load flink terugschroeven lost het probleem niet echt op, maar gaat wel snel flink ten koste van de hoeveelheid kwh die ik uit een liter benzine ga halen.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 12-01-2026 17:17 ]

• jadjong
  • Niet online
Helaas is er niet zo veel ervaring online te vinden over Deye en 3 fase generators, groot deel van de wereld draait op enkel fase huishoudens.
Als je zelf wilt experimenteren kan je de generator aansluiting even aan het net hangen, dan heb je in ieder geval geen generator die steeds over zijn nek gaat.

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-01 18:18
scoobs schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:15:
Ik ben tegen een pijnlijk puntje aangelopen met de generator-input van mijn Deye SUN 12K. Hoewel de instellingen voor maximale laadstroom en peak shaving prima werken voor het totaalverbruik, lijkt de Deye geen rekening te houden met de verdeling per fase.

Het scenario: Ik gebruik een benzineaggregaat van 6kW continu. Stel dat de instellingen staan op 100A laden en een max generator-load van 5kW. Als er op L1 een verbruiker van 2kW inschakelt (bijv. een waterkoker) en L2/L3 onbelast zijn, ontstaat het volgende probleem:

- Resultaat: L1 wordt belast voor 3kW (50% van het totaal), terwijl L2 en L3 maar 1kW dragen.

Deze scheve belasting zorgt voor flinke voltageverschillen en de stroomkwaliteit van de alternator gaat hard achteruit. Ik had verwacht dat de Deye dit passief zou corrigeren door de laadstroom asymmetrisch te verdelen (dus de accu laden via de onbelaste fases L2 en L3). Omdat de Deye in een off-grid situatie de loads wel asymmetrisch kan voeden vanuit de accu, leek het me logisch dat dit de andere kant op ook zou werken.

- Heeft iemand ervaring met de functie 'Asymmetric loading' in het advanced menu in combinatie met een generator? (Volgens de handleiding is dit enkel voor on-grid).
- Heeft iemand een workaround gevonden om de generator-input beter in balans te houden?

nb; ik heb eens het topic doorgescrollt op zoektermen als aggregaat en generator, maar volgens mij is niemand er nog tegenaan gelopen. De max load flink terugschroeven lost het probleem niet echt op, maar gaat wel snel flink ten koste van de hoeveelheid kwh die ik uit een liter benzine ga halen.
De allerbeste en allerschoonste methodiek is de generator aan te sluiten op een Chargeverter van EG4. Of een soortgelijk product. De chargeverter maakt van de vuile en onstabiele AC stroom van je generator een mooie schone DC voor je batterijen. De vraag naar je huis wordt dan weer vanuit je batterijen via de deye geregeld.

Zo loopt het bij mij al 2 jaar. Super systeem!

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

• bd-casemod
  • Laatst online: 15:31
Ik heb momenteel al een laadpaal die gekoppeld is aan een eastron sdm630-v2 middels RS485.

Omdat mijn meterkast goed vol zit lukt het denk ik niet om de CT klemmen nog ergens tussen te proppen. De vraag is dan ook of ik dezelfde eastron meter kan koppelen aan mijn deye 12k?

Iemand al eerder met dit bijltje gehakt?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:38
Steemsmij schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:14:
[...]

De allerbeste en allerschoonste methodiek is de generator aan te sluiten op een Chargeverter van EG4. Of een soortgelijk product. De chargeverter maakt van de vuile en onstabiele AC stroom van je generator een mooie schone DC voor je batterijen. De vraag naar je huis wordt dan weer vanuit je batterijen via de deye geregeld.

Zo loopt het bij mij al 2 jaar. Super systeem!
Ooit naar gekeken maar vind het te duur om het telaten invoeren en weliswaar een rs485 interface maar alleen voor de SOC. Zou het toch zelf willen regelen wanneer en tot hoe vol laden.

• arjenhiemstra
  • Nu online
scoobs schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:15:

Oei, dat is precies de setup die ik voor ogen heb (alleen ik heb een HV batterij). 6kW generator is onderweg... Ik had verwacht dat de fase onbalans door de Deye mbv de batterij gecompenseerd zou worden maar helaas niet zo het lijkt.
Heb je Deye support deze vraag al voorgelegd?

• scoobs
@Steemsmij Tsja, zoiets is dan weer even duur als de generator zelf. Ik had stiekem gehoopt dat het gratiser kon. ;) Ik zal dan maar moeten accepteren dat als de stroom er lange tijd uit ligt, ik maar wat voorzichtiger moet zijn met welke gebruikers tegelijk aan staan als de generator ook de batterijen laadt.

De stroom van de generator doet trouwens niet zo'n heel gekke dingen - ook qua THD - zolang deze niet meer dan een 1500w afwijkt tussen fases, én maximaal 2500w op een fase is.

Maar ik ben eruit wat anders moet; ik heb nog PV op het dak waarvan de omvormer is afgezekerd in de meterkast, tussen alle andere loads. Totaal niet aan gedacht. Als het goed is* zou de Deye het vermogen wat PV levert nog kunnen verdelen over de fases. Als de generator overdag loopt, is er iig iets meer speelruimte qua onbalans tussen de fases, ook al praten we slechts over 500-1000w. Mocht het ooit zover komen, dan ren ik wel rond om de stopcontacten met 1, 2 en 3 te labelen. Ook zal ik eens gaan uitzoeken wat het vermogen terugzetten naar 4500w ipv 5000w gaat doen met de bsfc en de temperatuur in de winter. Er valt wel mee te leven, maar dit is dus precies waarom je uitgebreid je noodstroomvoorziening test voordat je hem nodig hebt.

@arjenhiemstra Ik heb het deze middag pas voorgelegd. Ik wacht nog op antwoord. Ik heb met gemini een voorschot genomen op het antwoord, en deze beweert dat het ac -> dc circuit anders werkt en alleen een 3 fase rectifier heeft voor laden; geen losse 1 fase circuits. Als gevolg daarvan zal de deye symmetrisch laden. Anderzijds, als je dan weer óver het ingesteld vermogen van de generator heen gaat en dus het restant verder gaat voeden vanuit DC, dan zou dat vermogen ook ingezet worden voor het verder symmetrisch maken van het gebruik van de generator.

*heresay enzo

• Domba
@scoobs Hoe heb je generator aangesloten, krijg je het zelfde als je op grid ingang aansluit.
(je kan later met 2 contractors met een interlock tussen beide bronnen dan schakelen, voor >15kW zijn volgens mij nog steeds lastig los te verkrijgen vanwege de vraag voor gateways, misschien kan het nog met Schneiders TeSys Deca's, houdt rekening mee dat Schneider max belasting is voor gebruikstype AC1 en niet AC3 of AC21).

Die hier ervaring mee heeft is @Compuadb maar die is alleen enige tijd niet meer actief op het forum.
Andere fora is meer ervaring zoals https://dy-support.org/ en https://powerforum.co.za/

• scoobs
@Domba Generator hangt op GEN poort. Ik zou tzt eens kunnen kijken hoe het zit op de grid poort, al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat dat beter is. Ik heb zo'n vermoeden dat de grid, generator, load en DC feedin/out op een common rail zitten via meerdere relais. Door grid input als generator te bestempelen ga je niets winnen dan. Maar ik wacht nog even de reply van Deye af.

Verder gebruik ik al sinds jaar en dag een simpele Hager SFT440 voor schakelen tussen bronnen. Daar zit een 40A AC22 rating op. Omschakelen van bron gaat welliswaar niet automatisch, maar zo belangrijk is dat niet voor mij. In ieder geval niet met de Deye ertussen

• Domba
@scoobs De grid ingang heeft wel wat parameters meer dan de GEN-ingang welke je ook moet gebruiken als de generator een eigen aardlek beveiliging heeft.
Als je een kleiner vermogen generator gebruikt dan het vermogen van de omvormer zal je ook "GEN peak shaving" moeten gebruiken, bij oudere firmware zit die in "advanced functies" (link voor oude firmware)

Ik gebruik oudere firmware FW1135 als ik niet test, vanwege veel off-grid gebruik, er is een zeer duidelijk regel logica verschil tussen voor FW1141 en er na firmware, FW1140 is de laatste versie tot nu toe waarbij oa de Deye zelf saldeert.
Voor 100% off-grid, is FW1137 de laatste versie met dark start, nieuwere firmware is alleen icm met 3fase generator op grid-ingang een optie. (ik heb zelf 1 fase generator met DC- lader die accu's laadt)

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 13-01-2026 13:31 ]

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste