NiCloX schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:38:
Ik heb inmiddels mijn Deye SUN10 netjes draaien met zo’n 40 kWh aan accu’s. Werkt eigenlijk perfect: overdag laden ze mooi vol met zon en ’s avonds trek ik ze leeg, of overdag bij minder opbrengst. Daar heb ik dus niks op aan te merken.
Alleen… ik ben me gaan verdiepen in Home Assistant. En eerlijk is eerlijk: ik ben daar inmiddels al een tijd mee aan het prutsen.
Ik heb nu wel verbinding met de Deye en ik zie data binnenkomen, dus dat is leuk. Maar ondertussen heb ik ook alles eraan gehangen: lampen, airco’s, P1 meter, noem maar op. Resultaat: één grote rommelpagina waar geen touw meer aan vast te knopen is 😅
Waar ik eigenlijk naartoe wil:
Ik wil de Tibber stroomprijzen in Home Assistant krijgen en vervolgens iets van een automatisering maken waarbij:
de accu gaat laden vanuit het net
wanneer er weinig zon is
én de stroomprijs gunstig is
Ik neem aan dat dit een vrij standaard use case is en dat meer mensen dit doen of geprobeerd hebben.
Alleen… ik krijg het dus totaal niet voor elkaar:
Ik krijg de Tibber prijzen niet eens in Home Assistant
Ik krijg de omvormer ook niet zover dat hij uit het net gaat laden
Alles voelt een beetje als “ik doe maar wat” zonder resultaat
YouTube helpt me inmiddels ook niet echt meer, want daar werkt alles altijd meteen en bij mij is het steeds nét anders.
Daarnaast heb ik het bij een kennis gezien die met Loxone werkt op een klein servertje met app, en dat leek allemaal wél soepel te gaan. Maar ik vraag me af: is dat echt zoveel beter, of lijkt dat alleen zo?
Dus concreet:
Heeft iemand hier een werkend voorbeeld van:
Tibber integratie in Home Assistant
Automatisering voor laden van accu op basis van prijs
Eventueel Deye-specifieke instellingen
Alle tips, voorbeelden of “zo moet je beginnen” zijn welkom, want ik loop hier nu gewoon op vast.
Groet,
Rick