Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:18
Het bedrijf achter Home Assistant heeft ook een converter ontwikkeld. Als het goed is ben ik een van de eerste test gebruikers.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:42
pierce schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:30:
[...]

Wat versta je onder "nieuwer"?
Mijn SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 die ik in juni dit jaar heb aangeschaft doet gewoon modbus over poort 8899 via de bijgeleverde wifi stick. Via Solarman weer gekoppeld aan Home Assistant.
Overigens is er ook nog een andere optie om de deye via modbus aan te sturen en dat is via bijvoorbeeld een Waveshare (RS485 To RJ45 Ethernet TCP/IP), de Waveshare kan je vervolgens ook weer via Home Assistant (ook Solarman) uitlezen. Op de Deye zit namelijk ook een RJ45 aansluiting voor modbus (zie appendix in handleiding). Daarmee heb je dezelfde functionaliteit als wifi de meegeleverde wifi stick.
Ik heb de Datalogger DL1000B-WIFI, het lukte hiermee niet te verbinden via Solarman, kan ook aan de firmware liggen natuurlijk. Geleverd bij SUN-10K-SG05LP3-EU-SM2 eind juli. Of deze nieuwer is, geen idee, maar geen modbus. Ook ik gebruik een Waveshare, werkt prima.

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Dat lijkt inderdaad een ander model te zijn, ik heb er een Stick Logger LSW-5 bijgeleverd gekregen.

5564

• bommer
bommer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:46:
Ik heb zelf al meerdere Home Assistant modbus integraties gemaakt. Die of via RTU of via een Gateway verbinding maken. Ben bezig de laaste om te zetten naar de laatste versie voor 2026.9
Ook actief in de developer HA modbus groep.

Ik heb nu nog geen omvormer (is besteld) als deze hangt dan kan ik gaan testen.
Gisteren al een integratie gemaakt die alleen alles leest aan de hand van de deye registerlijst voor een 15K, iemand met een 12K gaat al testen.
Ik hoop voor de kerst een complete integratie te hebben igv voor HACS en mogelijk breng ik hem naar core.
Eerste test resulaten op een 12K zijn bemoedigend

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• bommer
jeeedeee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:23:
@Domba bedankt voor je reactie, ik zie dat ook bij de HV variant de opties in de menu's heeft om in No-Batt modus te draaien dus ik ga ervan uit dat ik zowel met HV als LV kan draaien zonder batterij en komende twee jaar volledig kan salderen/terugleveren. Echt verder verdiepen in batterijen kan ook over 2 jaar, wanneer de situatie waarschijnlijk weer anders is.

Ik heb naast de nieuwe panelen, nog een SolarEdge systeem en Enphase systeem die ik via de GEN poort zou kunnen aansluiten. Dat is geen must have, want die kan ik ook gewoon buiten de Deye aansluiten echter heb ik dan in off-grid modus hiervan geen opbrengst. Wel wil ik de Deye de output op het grid gaan laten begrenzen, maar daavan schreef je al een tijdje geleden dat dit kon (tot max 15kw)
Heb je gekeken naar het plaatje van Deye wat ik gedeeld heb over aansluiten van PV op de load zijde met een Eastron meter direct achter al jouw PV omvormers.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:14
bommer schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:24:
[...]

Heb je gekeken naar het plaatje van Deye wat ik gedeeld heb over aansluiten van PV op de load zijde met een Eastron meter direct achter al jouw PV omvormers.
Dank voor je reactie, inmiddels heb ik ervoor gekozen om de balans accu met een 12k omvormer aan te schaffen. Die draait sinds november vorig jaar. Vooralsnog geen off-grid, de omvormers op de GRID zijde. En de extra panelen op PV1/2. Ben wel aan het voorbereiden om alles t.z.t. op de load te zetten en grid alleen vanaf de hoofdschakelaar aan te sluiten.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Weet iemand nog een leuk adres (qua prijs) voor de Deye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2? Mag in Duitsland zijn ook, we wonen vlakbij de grens. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 17:57
Ik heb nu bij mijn dochter de Deye 10kW met Deye batterijen gereed. Deye cloud actief en copilot actief maar ik krijg iedere keer de melding “ gedeeltelijk offline apparaten” en na een paar uur kan hij weer online zijn. Zeer onbetrouwbaar

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• SnarfB
  • Laatst online: 19-09 17:57
SnarfB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:45:
Ik heb nu bij mijn dochter de Deye 10kW met Deye batterijen gereed. Deye cloud actief en copilot actief maar ik krijg iedere keer de melding “ gedeeltelijk offline apparaten” en na een paar uur kan hij weer online zijn. Zeer onbetrouwbaar
Ik heb de dongle een keer spanningsloos gemaakt en nu werkt hij naar behoren

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:06
SnarfB schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb de dongle een keer spanningsloos gemaakt en nu werkt hij naar behoren
Je kunt service bij Deye ook vragen de dongle zelf een update te geven.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dingo35 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:28:
Bij mij werkte de modbus/tcp over poort 8899 dus niet. Via Solarman wel.

Volgens Grok: "De integratie praat via pysolarmanv5 met de Wi-Fi-stick op poort 8899. Daarin worden Modbus RTU-frames ingepakt in een eigen Solarman V5-laag — met handshake, serienummer en framing eromheen. Gewone Modbus TCP-commando's op die poort geven dan ook geen antwoord.
Sommige Ethernet-sticks zoals de LSE-3 spreken wel native Modbus TCP, maar de klassieke Wi-Fi-stick LSW-3 gebruikt dus dat eigen protocol."
Als je in HA de David Rapan versie hebt GitHub - davidrapan/ha-solarman: ⚡ Solarman Stick Logger integration for 🏡 Home Assistant · GitHub

Werkt het soms wel als je bij configuratie in HomeAssistant de keuze voor communicatie wijzigt tussen Modbus/TCP of TCP. Er is daarnaast ook een Modbus RTU beschikbaar daarin, maar ik bedoel dus te switchen tussen die eerste twee.

Je ziet overigens dat David Rapan ook heeft zitten stoeien met de intervals op verschillende parameters.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 14-09-2026 14:10 ]

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:31
Ik kwam er zojuist achter dat mijn Kaifa MA304 meter de fasen niet intern saldeert (wat volgens mij wel wettelijk de bedoeling is); ik zie zowel power delivered als power returned tegelijkertijd lopen als ik op 1 fase verbruik en op een andere fase teruglever; zie ook Heeft mijn Kaifa MA304 een firmware update gehad?.

Ook andere meters schijnen dit te hebben, kon alleen de thread hier op tweakers niet terugvinden.

Dus vanaf 1 januari Asymmetric Phase Feeding maar aanzetten dan?

[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 14-09-2026 19:35 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:24
dingo35 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:06:
Ik kwam er zojuist achter dat mijn Kaifa MA304 meter de fasen niet intern saldeert (wat volgens mij wel wettelijk de bedoeling is); ik zie zowel power delivered als power returned tegelijkertijd lopen als ik op 1 fase verbruik en op een andere fase teruglever; zie ook Heeft mijn Kaifa MA304 een firmware update gehad?.

Ook andere meters schijnen dit te hebben, kon alleen de thread hier op tweakers niet terugvinden.

Dus vanaf 1 januari Asymmetric Phase Feeding maar aanzetten dan?
Ik zou eerst je netbeheerder eens bellen, misschien is het een setting.

(Niet energieleverancier, maar dus stedin/liander/enexis/...)

• Domba
  • Laatst online: 15:01
@dingo35 Geen letter achter MA304?
Pas vanaf DSMR 4.2.2 is voor 3 fase opgenomen dat deze dienen te meten als een ferraris meter (3 fase salderen).
Vanaf begin is in de wet een uitzondering dat oudere slimme meters niet aan nieuwere eisen of wettelijke regels hoeven te voldoen of vervangen dienen te worden.

Echter de versies met DSMR 4.? hebben GPRS en dat netwerk wordt uitgefaseerd, KPN stopt 1 dec-2027 en Vodafoon/Ziggo in 2028/29 (moet wel een mast in de buurt zijn anders stop uitlezing als KPN stopt)

MA304 -DSMR 4.0
MA304 -ESMR5.1 (vierkant model niet langwerpig en meting per seconde)
MA304A - DSMR4.? alleen door liander gebruikt
MA304C -DSMR 4.2.2
MA304H4CNL -SMR 5
MA304 E0079 -SMR 5.5

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 14-09-2026 22:43 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dingo35
Het is de ESMR5.1, volgens de monteur de allernieuwste versie, elke seconde een P1 telegram.
Ik zal morgen een experiment opzetten waarbij ik de energie-tellers in het display zal testen, maar het lijkt me vreemd als deze zich anders zouden gedragen dan de vermogenstellers in het P1 telegram.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04
dingo35 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:23:
Het is de ESMR5.1, volgens de monteur de allernieuwste versie, elke seconde een P1 telegram.
Ik zal morgen een experiment opzetten waarbij ik de energie-tellers in het display zal testen, maar het lijkt me vreemd als deze zich anders zouden gedragen dan de vermogenstellers in het P1 telegram.
gaat het hier over het gemeten vermogen (gezien je het woord "vermogenstellers" gebruikt) of over de telwerken voor het verbuik van energie (kWh telwerken)

• dingo35
Beide. Als ik vermogen zeg bedoel ik vermogen, als ik energie zeg bedoel ik energie.

De energietellers in het P1 telegram kunnen qua (optel-)gedrag niet afwijken van de energietellers op het display, aangezien ze (op het aantal decimalen na) dezelfde waarde hebben.

Maar ik nam het niet-intern-salderen gedrag waar op de vermogenstellers, de energie-tellers hadden te weinig significantie om enige gedrag te bekijken; de vermogens waren te klein.
Morgen kan ik, zon en weder dienende, op 3 fasen fors opwekken en dan op 1fase nóg forser afnemen, en hopelijk kan ik dan zien wat de energie-tellers doen.

[ Voor 75% gewijzigd door dingo35 op 15-09-2026 08:44 ]

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:45
@dingo35 Bij mijn Kaifa MA304 DSMR5 P1 Data salderen de vermogens getallen niet intern, maar de energie getallen wel.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• arjenhiemstra
dingo35 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:40:
Beide. Als ik vermogen zeg bedoel ik vermogen, als ik energie zeg bedoel ik energie.

De energietellers in het P1 telegram kunnen qua (optel-)gedrag niet afwijken van de energietellers op het display, aangezien ze (op het aantal decimalen na) dezelfde waarde hebben.

Maar ik nam het niet-intern-salderen gedrag waar op de vermogenstellers, de energie-tellers hadden te weinig significantie om enige gedrag te bekijken; de vermogens waren te klein.
Morgen kan ik, zon en weder dienende, op 3 fasen fors opwekken en dan op 1fase nóg forser afnemen, en hopelijk kan ik dan zien wat de energie-tellers doen.
De verwarring voor mij zat dan in de term tellers denk ik. Het zijn volgens mij energie tellers en vermogensmeters. Vermogen an sich kun je niet tellen namelijk.
Wat er aan vermogen wordt gemeten hoeft niet intern gesaldeerd te worden, wat er aan energie wordt geteld wel. Er zijn wel metingen per fase maar geen telwerken per fase.

Maar ik ben benieuwd of je iets afwijkends ziet bij de energie telwerken!

• dingo35
arjenhiemstra schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:31:
[...]
De verwarring voor mij zat dan in de term tellers denk ik. Het zijn volgens mij energie tellers en vermogensmeters.
Eens, dat was een verwarrende woordkeuze van me!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:23
Zo, eens aan de slag gegaan met Deye Copilot, en het werkt voortreffelijk, zo op het eerste gezicht. Het is een leuk extratje om aan te zetten met je thuisbatterij, en een prima low-entry alternatief voor wat sommige batterijboeren annex leveranciers leveren. 2 minuten instelwerk en je bent klaar. Met wat ik lees/hoor/ervaar over hoeveel de EMS'en van de energieboeren op tafel laten liggen (wat ook wel logisch is, aangezien hun belangen niet perse gelijk zijn met de onze) is dit wel een verademing.

Vooralsnog valt me wél op dat het EMS behoorlijk zuinig is met het inzetten van rekenkracht: er wordt niet meer dan 24 uur vooruit gekeken, ondanks dat prijzen verder bekend zijn en gepresenteerd worden. Verder wordt SoC wordt geforceerd naar 20% aan het einde van de geplande horizon. Dat werkt goed zolang de accu maar niet te groot is naar verhouding tot de omvormer/PV/huiscapaciteit is, maar er zijn duidelijk betere alternatieven op de markt. Hoeveel het in de praktijk gaat uit maken is natuurlijk de vraag. 80% van het theoretisch maximum van het systeem kunnen vangen voor 20% van de rekenkracht is natuurlijk een goeie afweging voor de niet-hobbyist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juY5Y50RNELD9k9yFxwDDKyJaLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FD9jOKfmC5MtteVBO8E90ZcD.png?f=fotoalbum_large
Voor diegene die mijn gerant kennen over EMS'en van het Balans topic: Vandaag was de eerste dag waarop exports plaats vonden. Ik was vergeten nog een toggle om te zetten, dus die zette ik deze middag ergens pas om, maar de deye ging gelijk op ongeveer het goede moment werken. Helaas is het maar 16 ipv 48kwh, anders was vandaag een 10 euro dagje geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 15-09-2026 23:54 ]

• Tanuki
  • Niet online
De Deye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 is eindelijk binnen. :D Heeft toch heel wat uitpluiswerk en gezoek gekost, maar die hebben we nu.

Nu nog even het tuinhuis opbouwen, zodat die daar aan de wand kan, het tuinhuis is een blokhut, waar ik niet treurig om ben om nog wat extra hout enz. tegen die wand aan te schroeven. Uiteindelijk wil ik daar ook een Fermacell gipsplaat tussen doen. Iemand nog suggesties voor een goede bevestiging aan zo'n houten wand? Ik had liever een stenen wand gehad, maar ja, dan zou ik een muur moeten metselen, of alsnog de omvormer binnen in het huis moeten hangen. Dat is juist precies wat ik *niet* wilde doen.

En uiteraard moet ik e.e.a. nog aansluiten, iemand tips over wat handig is? Of is het Deye pakket al vrij volledig?

En ik moet nog een batterij bestellen, oog was gevallen op de MB31 Yixiang box + EVE cells.

Maar eindelijk stap 1 gezet! :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:14
@Tanuki misschien een 22 mm OSB plaat achter de Fermacell plaat maken zodat je de flexibel bent in waar je gaat schroeven? Of toch netjes van te voren bedenken waar je gaat schroeven en dan in de wand een 2x3 schroeven waar je de Deye aan kan hangen, dat is nog steviger. Of allebei :)

• dingo35
Ik kan alle Kaifa meter-bezitters gerust stellen: de energie-tellers salderen intern over de fasen, dus als 1 fase teruglevert en de rest neemt af dan draait óf de delivered teller, óf de returned teller, afhankelijk van de optelsom.
Toch vreemd dat de vermogensmeter afwijkt van dit gedrag, maar goed, alles cf. wetgeving.

• arjenhiemstra
dingo35 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:15:
Ik kan alle Kaifa meter-bezitters gerust stellen: de energie-tellers salderen intern over de fasen, dus als 1 fase teruglevert en de rest neemt af dan draait óf de delivered teller, óf de returned teller, afhankelijk van de optelsom.
Toch vreemd dat de vermogensmeter afwijkt van dit gedrag, maar goed, alles cf. wetgeving.
Als het goed is heb je vanaf DSMR 5 een vermogensmeting per fase en een vermogensmeting over alle fases heen, 1 voor import en 1 voor export. Die laatste twee geven het totaal vermogen afname of teruglevering weer en die zijn dus wel gesaldeerd.

• rvdgaag
voor dit soort opmerkingen is een postreport een beter alternatief

[ Voor 72% gewijzigd door teacher op 17-09-2026 17:08 ]

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• bommer
Weet iemand het aandraai moment van de batterij aansluitingen van een Deye SE-F16C ?
Kan het nergens terug vinden in de handleiding. Of heb ik er overheen gekeken?

• rvdgaag
bommer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:32:
Weet iemand het aandraai moment van de batterij aansluitingen van een Deye SE-F16C ?
Kan het nergens terug vinden in de handleiding. Of heb ik er overheen gekeken?
Op de omvormers met een M10 aansluiting is het 24.5nm dus afhankelijk van de aansluiting zou ik die richting op gaan, een M8 wellicht dan 20nm

• zalkc
  • Laatst online: 12:17

zalkc

cvz.eu

rvdgaag schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:48:
[...]

Op de omvormers met een M10 aansluiting is het 24.5nm dus afhankelijk van de aansluiting zou ik die richting op gaan, een M8 wellicht dan 20nm
Lijkt mij te veel
Ik zou eerder op max 10 gaan zitten voor M8 als je de sterkteklasse niet weet. Er is zelfs een calculator :)

[ Voor 9% gewijzigd door zalkc op 18-09-2026 09:25 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• scoobs
Sterkteklasse staat eigenlijk bijna altijd wel op de bout. Zo nee, dan aanhouden wat de fabrikant zegt. En als dat niet bekend is, dan inderdaad pas lager gaan zitten.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Iemand al ervaring met de Deye RW-F5.3-1H3 5kW - 1-fase - 5.3kWh Thuisbatterij & Omvormer?
Het lijkt mij wel een toekomst hebben waarbij omvormer en accu in 1 apparaat zitten en vast worden aangesloten.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• bommer
scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:25:
Sterkteklasse staat eigenlijk bijna altijd wel op de bout. Zo nee, dan aanhouden wat de fabrikant zegt. En als dat niet bekend is, dan inderdaad pas lager gaan zitten.
Omvormer is onderweg, moet de rest van de installatie ook nog in orde maken.
Heb nog wel even voor dat de spanning er opgaat.
Zal anders Deye/NKON wel even een mailtje sturen.

• rvdgaag
bommer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:52:
[...]

Omvormer is onderweg, moet de rest van de installatie ook nog in orde maken.
Heb nog wel even voor dat de spanning er opgaat.
Zal anders Deye/NKON wel even een mailtje sturen.
De Deye docs vermelden het niet, heb de AI laten zoeken voor je maar die had geen geluk.

Service@deye.com.cn zal het wel weten

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:31
Aangezien NKON al even de thuisbatterijen & omvormer niet op voorraad heeft, ga ik hem maar bij EtronixCenter bestellen. Helaas wel totaal duurder dan bij NKON.

Ik ga het volgende bestellen:
- Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2
- 2x Dyness PowerBrick PLUS IP65 16.07kWh
- 1x Victron Lynx Distributor (M10)
- 2x Adler EF3 200A

De PowerBrick Plus gekozen wegens de IP65, gezien ze in een niet-geïsoleerde garage staan. Plus het feit van het zelf-blussend vermogen. Deze accu's hebben 50mm2 2m kabels inbegrepen voor de aansluiting.

Mis ik in deze setup nog iets?
Verder installatiemateriaal laat ik namelijk zoveel mogelijk aan de elektricien over.

[ Voor 7% gewijzigd door reputatio op 18-09-2026 13:21 ]

• bommer
reputatio schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:20:
Aangezien NKON al even de thuisbatterijen & omvormer niet op voorraad heeft, ga ik hem maar bij EtronixCenter bestellen. Helaas wel totaal duurder dan bij NKON.

Ik ga het volgende bestellen:
- Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2
- 2x Dyness PowerBrick PLUS IP65 16.07kWh
- 1x Victron Lynx Distributor (M10)
- 2x Adler EF3 200A

De PowerBrick Plus gekozen wegens de IP65, gezien ze in een niet-geïsoleerde garage staan. Plus het feit van het zelf-blussend vermogen. Deze accu's hebben 50mm2 2m kabels inbegrepen voor de aansluiting.

Mis ik in deze setup nog iets?
Verder installatiemateriaal laat ik namelijk zoveel mogelijk aan de elektricien over.
Hoeveel stroom kunnen de batterijen leveren 50mm2 of meestal zit er 1 AWG bij wat eigenlijk 41mm2 is
Is maar geschikt voor 150 Ampere.
En ook al kan de 12K, dacht ik 250 ampere ontrekken, als je een keer 1 accu uithebt staan. Wordt je kabeltje best wel warm.

• scoobs
@bommer Je zou eens moeten kijken bij het balans energie topic. Daar komen ze vandaag erachter dat al die 12k's altijd over 1AWG werken. :+

Die 240A wordt dus in de praktijk al gehaald bij een kleine duizend installaties.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:22:
@bommer Je zou eens moeten kijken bij het balans energie topic. Daar komen ze vandaag erachter dat al die 12k's altijd over 1AWG werken. :+

Die 240A wordt dus in de praktijk al gehaald bij een kleine duizend installaties.
Ook de aanvoer naar de omvormer is 1AWG? Daar wil je toch geen 240A overheen laten gaan? Ik meende dat bij Balans Energie de DEYE 12k gebruikt werd. Of gaat het om de verbindingen van een busbar naar de accu?

• scoobs
@zalkc Balans levert geen busbars. De accu's zijn aan elkaar doorgelust. We zijn daar in dat topic al lang blij dat ze tegenwoordig de plus op batterij 1 aansluiten, en de min op batterij 3, ipv de plus en min op batterij 1, en vanuit daar doortakken naar batterij 2, 3, etc.

Alles is AWG1, maar vandaag kwamen we erachter dat de kabelogen bijv voor 50mm2 zijn - om nog maar niet te spreken over de kwaliteit van de ogen. Als ik zie hoe hier wordt gepraat over het aansluiten van de accu's, denk ik dat een aantal hier een hersenbloeding krijgen van dat topic. :+ Je ziet (hoewel, tegenwoordig gelukkig steeds minder) regelmatig thermische foto's voorbij komen waarbij temperaturen van 100c of meer gemeten werden.

Overigens, een 1AWG kabel blijft zelfs bij wat langere belasting op 240A zo rond de 25c delta met de omgeving, op voorwaarde dat de kabelschoenen correct zijn geperst. (En het ook goede kabelschoenen zijn) Dus wat dat betreft is mijn mening dat voor thermische redenen 50mm2 wel voldoende is.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:17:
@zalkc Balans levert geen busbars. De accu's zijn aan elkaar doorgelust. We zijn daar in dat topic al lang blij dat ze tegenwoordig de plus op batterij 1 aansluiten, en de min op batterij 3, ipv de plus en min op batterij 1, en vanuit daar doortakken naar batterij 2, 3, etc.

Alles is AWG1, maar vandaag kwamen we erachter dat de kabelogen bijv voor 50mm2 zijn - om nog maar niet te spreken over de kwaliteit van de ogen. Als ik zie hoe hier wordt gepraat over het aansluiten van de accu's, denk ik dat een aantal hier een hersenbloeding krijgen van dat topic. :+ Je ziet (hoewel, tegenwoordig gelukkig steeds minder) regelmatig thermische foto's voorbij komen waarbij temperaturen van 100c of meer gemeten werden.

Overigens, een 1AWG kabel blijft zelfs bij wat langere belasting op 240A zo rond de 25c delta met de omgeving, op voorwaarde dat de kabelschoenen correct zijn geperst. (En het ook goede kabelschoenen zijn) Dus wat dat betreft is mijn mening dat voor thermische redenen 50mm2 wel voldoende is.
Ik schrik daar echt wel van. En dat is dan gewoon door de 'erkende installateur' gedaan. Ik maakte me al zorgen bij een aansluiting die op 15c delta zat :D

• bommer
scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:17:

Ik kan mijn kabel lengte op ongeveer een meter houden. Ik slaap een stuk beter met 70mm2 ipv de 1AWG wat dus niet eens 50mm2 is.
Ook lus ik niet door. En de 15K mede gekozen ivm de 2 accu aansluitingen.
Extra kosten op de hele installatie zijn nihil.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 19-09-2026 07:49 ]

• dingo35
Ik ben op zoek naar een 3D print ontwerp voor de 120mm/140mm fan verbetering van mijn Deye SUN-12K-SG05-LP3-EU-SM2 van december '25; er zijn er ontzettend veel te vinden, maar degenen die ik vond hebben allemaal een diepte (horizontale afstand tussen onderkant Deye en de muur) van 11-12cm, en de kast ziet er op de foto's afgerond uit; bij mij is die afstand slechts 97mm, en zijn de hoeken loodrecht.
Blijkbaar is de kast / ophanging veranderd sindsdien; heeft iemand al een 3D ontwerp voor de nieuwere Deye's gevonden/gemaakt, of heb ik de eer ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umKh8-u3L0B4qaNkpfI_pmygGOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq0wDlxr8JyS6SBPpAUumrY9.jpg?f=fotoalbum_large

• scoobs
scoobs schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:22:
Enthousiast geblaat over de deye copilot
We zijn nu een kleine week verder, en het EMS van de deye heb ik wat in de gaten gehouden. Het systeem doet goed zijn werk voor wat het is: 5kw batterijvermogen beschikbaar en 16kwh aan capaciteit. De woning verdiende afgelopen week zo'n twee euro per dag. Dat is best netjes, als je bedenkt dat het verbruik min of meer gelijk was aan de opwek van de PV, rond de 15kwh/dag. De deye heeft goed zitten meehelpen door bij te laden op de goedkoopste momenten, en door te ontladen op de duurste.

Op wat kleine puntjes na is het perfect. Solar wordt eruit gedrukt door imports die te vroeg plaats vinden. Door de fixed costs van electriciteit te verhogen zou dit gedrag hopelijk lager worden. Maar ik verwacht dat ook dit EMS 90+% kan vangen van het theoretisch maximum van de day-ahead markt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of anderen dit ook hebben aangezet? De zoekfunctie liet eigenlijk wel heel weinig zien, en het lijkt me wel een bijzonder mooie functie om te gebruiken als je toch al een Deye hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srITZ38rTjf4sUSTUqWTCbUvUy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MlLS07DQhIZkfjnN8vvL9lQG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 19-09-2026 23:10 ]

• ybos
scoobs schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:50:
[...]

We zijn nu een kleine week verder, en het EMS van de deye heb ik wat in de gaten gehouden. Het systeem doet goed zijn werk voor wat het is: 5kw batterijvermogen beschikbaar en 16kwh aan capaciteit. De woning verdiende afgelopen week zo'n twee euro per dag. Dat is best netjes, als je bedenkt dat het verbruik min of meer gelijk was aan de opwek van de PV, rond de 15kwh/dag. De deye heeft goed zitten meehelpen door bij te laden op de goedkoopste momenten, en door te ontladen op de duurste.

Op wat kleine puntjes na is het perfect. Solar wordt eruit gedrukt door imports die te vroeg plaats vinden. Door de fixed costs van electriciteit te verhogen zou dit gedrag hopelijk lager worden. Maar ik verwacht dat ook dit EMS 90+% kan vangen van het theoretisch maximum van de day-ahead markt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of anderen dit ook hebben aangezet? De zoekfunctie liet eigenlijk wel heel weinig zien, en het lijkt me wel een bijzonder mooie functie om te gebruiken als je toch al een Deye hebt.

[Afbeelding]
Interessant :Y

Ik meen dat een tijdje geleden hier ook iemand ervaringen heeft gepost en die was totaal niet positief. Misschien hebben ze sinds die tijd wat getweakt.

• scoobs
Zou kunnen. Maar het probleem wat @NiCloX omschrijft zie je ook terug in mijn grafiek.

Maar het is nu eind september, PV zal nog maar weinig gaan doen de komende maar maanden. En als je salderen afschaft zal door de grote arbitrage hopelijk veel minder snel goedkope stroom ingekocht gaan worden om later te verkopen. Maar dat weet ik nog niet.

Op zich wel jammer, want een goede predictor maken is zo lastig nog niet. Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik zowel de inkoop als verkoop een positieve waarde mee geef, zodat de Deye niet stopt met produceren als de prijzen 0 zijn en de accu vol.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:28
arjenhiemstra schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:12:
Mijn Deye is door een enorme blikseminslag gisteren in een huis achter ons (deels) overleden. Het Nederlandse bedrijf waar ik heb gekocht heb bestaat niet meer (uitgeschreven bij KVK)

Weet iemand een goede partij in NL die eventueel zoiets zou kunnen repareren? Het communicatie board waar de bms poorten, rs485 en current coils opzitten enz is dood, de rest lijkt het nog te doen (er is nog pv opwek)
Ik heb Deye support ook al even gemaild maar ik hoop dat jullie wat suggesties met wellicht ervaring hebben.

Mocht reparatie geen oplossing zijn; waar is een Deye 15k HV tegenwoordig een beetje OK te krijgen? Wellicht dat iemand hier er onlangs nog naar gekeken heeft.
In NL geen bedrijf die Hybrids doet. In Belgie wel Tramstraat. Even googlen, heb nu geen namen paraat.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

fmb

Inmiddels een paar maanden verder en het duurde even voordat ik tijd had om te kijken of ik de kabels van de meterkast naar de garage kan krijgen. Dat is gelukt, stond wel met een boor van 1 meter >:) Moet schuin van de garage naar de kruipruimte onder de aangrenzende woning en nieuwbouw muren zijn dik. Foto's toegevoegd, altijd leuk om te zien.

Op basis van jullie bruikbare input en verder uitzoekwerk heb ik het aansluitschema verbeterd en wat uitgebreid. Uiteraard neem ik graag nog een tweede ronde advies mee, dus zien jullie hier nog wat in?

De montage doe ik grotendeels zelf, maar wil wel een elektricien een keuring laten doen van de elektrische installatie.

Verder heb ik nog genoeg keuzes te maken, zoals:
  • 12 kW of 15 kW omvormer, ik neig momenteel naar de 12 kW.
  • Op welke wijze koppelen met Homey
  • Meetspoelen voor de Deye of een Eastron SDM630 modbus
  • Echt meteen 2 accu's of misschien toch beginnen met 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3fXMTpdC4v9D7uWUpvUu8k_EOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acBTeVmt6XbFlSq62V24UBSz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_80Y680VvlUR_MgWyZzuKtmVTzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13bNNo5qE6NIFN9fjgpcaOI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_onKtWLes2zuWyH8p6ZWp3EWrbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAxRa8TsrcU6p4wUNwfvvNkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uDFZJ3ElVBPeCmtpdedMj6X6KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0YGK7rjQERmhLIWgBJpaB50.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

fmb schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:43:
[...]

Inmiddels een paar maanden verder en het duurde even voordat ik tijd had om te kijken of ik de kabels van de meterkast naar de garage kan krijgen. Dat is gelukt, stond wel met een boor van 1 meter >:) Moet schuin van de garage naar de kruipruimte onder de aangrenzende woning en nieuwbouw muren zijn dik. Foto's toegevoegd, altijd leuk om te zien.

Op basis van jullie bruikbare input en verder uitzoekwerk heb ik het aansluitschema verbeterd en wat uitgebreid. Uiteraard neem ik graag nog een tweede ronde advies mee, dus zien jullie hier nog wat in?

De montage doe ik grotendeels zelf, maar wil wel een elektricien en keuring laten doen van de elektrische installatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Victron 275A DC schakelaar is mogelijk wat krap. Deze geeft bij mij al redelijk wat hitte op de aansluitingen als ik op 200A ontlaad. De Deye kan tot 240A aan, daarmee zit je boven de 80% van de capaciteit, voor langdurig gebruik wil je daar onder blijven. En met volle kracht ontladen om de auto op te laden of aan het net te verkopen is dan net iets teveel van het goede. Zelf heb ik de max (dis)charge current iets verlaagd.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:30
[...]

De montage doe ik grotendeels zelf, maar wil wel een elektricien een keuring laten doen van de elektrische installatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zaken die ik anders zou doen zijn:

- Automaat B40 van hoofdschakelaar naar Deye een C25 pakken (evt. met aardlek 300mA aardlek)

- Geen aardlek tussen je Gen en je zonnepanelen hooguit een automaat (waarom een aardlek?)

- De meetspoelen net boven je hoofdaansluiting

- Je gebruik Victron mega fuses, wellicht overwegen om iets beters te pakken met een hoge kortsluitstroom

- Je plaatst een hoofdschakelaar tussen de deye en de Kraus aan de huis kant(?) plaats deze net na de Deye, en ik vraag mezelf af of dit noodzakelijk is gezien de automaat je daar al hebt (maak er anders een werkschakelaar van)

Tot zover mijn opmerkingen.

• ybos
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooie plaatjes.

Hoofdschakelaar voor je K&N schakelaar is overbodig, de keuzeschakelaar is namelijk al een schakelaar met een o-stand. En als je de kabel spanningsloos wil hebben kan je hem ook afschakelen bij de Deye.

Voor wat betreft aansturing via Homey, daar ben ik zeker geïnteresseerd in :Y

• fmb

fmb

Fijn, dank voor jullie nuttige checks en aanvullingen!
zalkc schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:29:
[...]

De Victron 275A DC schakelaar is mogelijk wat krap.[...]
Goede tip, kan ik nu natuurlijk makkelijk aanpassen. Neem ik mee!

[ Voor 11% gewijzigd door fmb op 20-09-2026 22:06 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb

fmb

genesisfm schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:54:
Zaken die ik anders zou doen zijn:

- Automaat B40 van hoofdschakelaar naar Deye een C25 pakken (evt. met aardlek 300mA aardlek)
Ga ik naar kijken. Is nu vooral bedoeld om de kabel af te schermen en wilde niet teveel aardleks. Voegt hier ook niet veel toe.
- Geen aardlek tussen je Gen en je zonnepanelen hooguit een automaat (waarom een aardlek?)
Die heb ik daar geplaatst omdat dit de bestaande is waar de zonnepanelen al opzitten.
- De meetspoelen net boven je hoofdaansluiting
Dit is wel een bewuste keus. Omdat het hele huis achter de load van de Deye zit, kan ik de meetspoelen direct bij de grid bij de Deye plaatsen. Scheelt weer het verlengen van de meetspoelen en is in dit geval ook niet noodzakelijk.
- Je gebruik Victron mega fuses, wellicht overwegen om iets beters te pakken met een hoge kortsluitstroom
Ik dacht dat dit juist een hele goede is. Welke is er nog beter dan?
- Je plaatst een hoofdschakelaar tussen de deye en de Kraus aan de huis kant(?) plaats deze net na de Deye, en ik vraag mezelf af of dit noodzakelijk is gezien de automaat je daar al hebt (maak er anders een werkschakelaar van)
ybos schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:55:
[...]Hoofdschakelaar voor je K&N schakelaar is overbodig, de keuzeschakelaar is namelijk al een schakelaar met een o-stand. En als je de kabel spanningsloos wil hebben kan je hem ook afschakelen bij de Deye
Voor wat betreft aansturing via Homey, daar ben ik zeker geïnteresseerd in :Y
Die eerste hoofdschakelaar is de bestaande. De tweede had ik op basis van een eerdere reactie toegevoegd om te zorgen dat iemand die onbekend is met de installatie deze altijd spanningsloos kan maken door die twee hoofdschakelaars om te zetten. De meterkast is inderdaad in het huis. De "Onderverdeler" bij de Deye in het schema komt direct bij de Deye in de garage.

De Deye staat nl.in de garage uit het zicht als je in de meterkast bent en het huis spanningsloos zou willen maken. Maar je hebt helemaal gelijk: die K&N schakelaar op 0 zetten doet exact hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door fmb op 20-09-2026 22:10 ]

• BenSKIP
Mijn advies: Bezuinig NIET op spullen. Boor er ook nog een gat extra naast. Als reserve.

Koop een DC breaker 250-300A met een SHUNT release. Kost weinig extra en kan heel nuttig zijn.

Koop de Deye 12kW (3P?) hybrid 04. Die is goedkoper. De 05 bied maar weinig verbeteringen t.o.v. de 04.

Men zegt dat de Deye een hoger zelfverbruik herft dan de Victron. Die van mij pakt 30 watt,van het net, volgens mij doet de Victron dat per fase, omdat je bij Victron een inverter per fase nodig hebt.

Victron heeft weer wel een mooie ESS / EMS, maar met Solar-Assistant / Home-Assistsnt / EVCC ksn je datzelfde (en beter) zelf maken.

Al doende kom je tot andere of nieuwe inzichten en verbeterpunten, houd ruimte/mogelijkheden open om deze te implementeren.

Mijn advies, zet je thuisaccu NIET in huis in de kelder of op zolder. Lees het topic Veiligheid ESS ook goed door.

Geluid en Temp

De Deye word +/- 45-50°C bij 11kW. Daar word de ruimte echt wel toasty van.

Houd dus de optie open om een FAN te plaatsen. Deze moet dan naar buiten afzuigen. Lucht van buiten mechanish aanvoeren heeft de voorkeur naast de afvoer, maar vaak vind er toch wel trek plasts

De Deye is VERRE van stil, als de fans van de Deye draaien dan maakt dit een vergelijkbaar geluid alsof je in een vliegtuig zit.

Extra fans aansluiten onder/boven de Deye is een PRE dit zou ik zeker doen. Daarmee wordt de Deye minder snel warm en gaan de luide fans minder snel en korter aan. (Ook beter voor het behoud van de condensators) Dan nog steeds.... de Deye is LUID. (+/- 45dB(A) Wel iets om rekening mee te houden.

• bommer
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De automaat achter het grid en voor de Deye heb je nu een B40, er gaat nooit meer in- of uit dan 25A die zou ik aan passen naar een aardlekautomaat (staat ook in de handleiding) B25A.
Aan de uitkant van de Deye heb je nu een B40, ook daarvan zegt de handleiding een aardlek(automaat)
Die 40A is wat zuinig. De inverter zet boven op je Grid nog iets van 20A, dan zit je op 45A. 50A is lastig verkrijgbaar. Ik zou 63A doen. Die zijn dan ook weer slecht te vinden in aardlekautomaat variant, dus 2 losse nemen. Een aardlek 63A en automaat 63A
Alle aardleks 300mA.
De extra hoofdschakelaar voor je omschakelaar, dat hoeft niet perse. Je kan ook lockout taggen op de automaat in de garage.

Ik heb een 15K genomen, deze heeft 2 accu ingangen.
En heb je de lynx niet nodig. De Adler zekeringen er in schijnen bij +200A heel warm te worden en het plastic te vervormen. Ik kies daarom Voor 2x ZJBeny schakelaars BDM-250.

Weet niet of je al kabel gekocht hebt, de kabel van het grid naar de Deye mag in 6mm2, stroom is max 25A
Scheelt een hoop geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-R74dUwBADG4a-YxQyWnGD-2mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RA98ZX4lfv1jEPBadrQ1W5oK.jpg?f=fotoalbum_large

Meer foto’s volgen.

• bommer
Tipje, als je de hoofschakelaar na het grid voorziet van een hulcontact, kan je daarmee in 1 handeling alles uitzetten. Grid+ accu systeem. Voldoe je daarmee gelijk aan de PSG37. Grotere meerwaarde dan de extra hoofdschakelaar voor de omschakelaar.
Mijn filosofie is ook zo min mogelijk componenten er tussen.

In de handleiding van de SE-F16C staan geen aanhaalmomenten genoemd, deze vraag heb ik uitstaan bij Deye.
Van Zjbeny BDM-250 schakelaars heb ik inmiddels terug van Zjbeny dat het M8 is met 8~11 Nm

• bommer
Ik heb er al wtw afzuing boven zitten. En die extra warmte is niet erg, blijft de garage mooi op temperatuur.

• BenSKIP
bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:33:
[...]

De automaat achter het grid en voor de Deye heb je nu een B40, er gaat nooit meer in- of uit dan 25A die zou ik aan passen naar een aardlekautomaat (staat ook in de handleiding) B25A.
Aan de uitkant van de Deye heb je nu een B40, ook daarvan zegt de handleiding een aardlek(automaat)
Die 40A is wat zuinig. De inverter zet boven op je Grid nog iets van 20A, dan zit je op 45A. 50A is lastig verkrijgbaar. Ik zou 63A doen. Die zijn dan ook weer slecht te vinden in aardlekautomaat variant, dus 2 losse nemen. Een aardlek 63A en automaat 63A
Alle aardleks 300mA.
De extra hoofdschakelaar voor je omschakelaar, dat hoeft niet perse. Je kan ook lockout taggen op de automaat in de garage.

Ik heb een 15K genomen, deze heeft 2 accu ingangen.
En heb je de lynx niet nodig. De Adler zekeringen er in schijnen bij +200A heel warm te worden en het plastic te vervormen. Ik kies daarom Voor 2x ZJBeny schakelaars BDM-250.

Weet niet of je al kabel gekocht hebt, de kabel van het grid naar de Deye mag in 6mm2, stroom is max 25A
Scheelt een hoop geld.
[Afbeelding]

Meer foto’s volgen.
Als je A symetrisch laden uit laat, dan gaat er nooit meer dan 25A over een fase. Zet je A symetrisch laden wel aan, dan trekt de Deye ruim 11kW iber 1 fase. Tot de zekering eruit gaat. Been there done that.

• bommer
BenSKIP schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:37:
[...]

Als je A symetrisch laden uit laat, dan gaat er nooit meer dan 25A ober een fase. Zet je A symetrisch laden wel aan, dan trekt de Deye ruim 11kW iber 1 fase. Tot de zekering eruit gaat. Been there done that.
Goeie tip, dan laten we die ook vrolijk uit. Het zou nuttig kunnen zijn, alleen dat trekt mijn hoofdzekering niet.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48
bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:12:
[...]

Goeie tip, dan laten we die ook vrolijk uit. Het zou nuttig kunnen zijn, alleen dat trekt mijn hoofdzekering niet.
Help, als in Eiland bedrijf waar je 1 fase uit de grid trekt en dan 3 fase in je huis gebruikt?

• rvdgaag
BenSKIP schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:37:
[...]

Als je A symetrisch laden uit laat, dan gaat er nooit meer dan 25A over een fase. Zet je A symetrisch laden wel aan, dan trekt de Deye ruim 11kW iber 1 fase. Tot de zekering eruit gaat. Been there done that.
Niet helemaal waar, hij doet max 27,3A op 1 fase (de 12kW omvormer) , da's geen 11kW maar slechts 6279 Watt, een 32A alamat is dan wel aan te raden.

• rvdgaag
thomvh schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:38:
[...]

Help, als in Eiland bedrijf waar je 1 fase uit de grid trekt en dan 3 fase in je huis gebruikt?
In eiland bedrijf is de grid er niet, daarom heet het eiland bedrijf :-)

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Even een veiligheidsvraagje.
Ik zag deze video
Ik heb in de meterkast het als volgt met 2 'hoofd'-schakelaars naast elkaar, de 2e is voor de back-up vanaf de LOAD voor als de eerste uitvalt, die doet 99.99% van de tijd dus helemaal niks. Beide zijn aangesloten op een ATS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxBBubtedwKkA1ISHaQbsGwpB18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sopK6g37MzAhpCePfM0A4r1u.png?f=fotoalbum_large

Het nadeel is dat de kabel van de LOAD naar de meterkast nog wel spanning blijft houden, en er is volgens mij niks op de Deye zodat je hem in nood kan uitschakelen. Daarmee is de Deye dus nog steeds een spanningsbron in geval van brand.

Heeft iemand hier daar een oplossing voor, dat ik de Deye ook kan uitschakelen in geval van brand?

• wietco
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
zalkc schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:56:
Ik zag deze video
[YouTube: Victron Thuisaccu noodstop voor 2 stap spanningloos PGS 37-1]

Ik heb in de meterkast het als volgt met 2 'hoofd'-schakelaars naast elkaar, de 2e is voor de back-up vanaf de LOAD voor als de eerste uitvalt, die doet 99.99% van de tijd dus helemaal niks. Beide zijn aangesloten op een ATS.
[Afbeelding]

Het nadeel is dat de kabel van de LOAD naar de meterkast nog wel spanning blijft houden, en er is volgens mij niks op de Deye zodat je hem in nood kan uitschakelen. Daarmee is de Deye dus nog steeds een spanningsbron in geval van brand.

Heeft iemand hier daar een oplossing voor, dat ik de Deye ook kan uitschakelen in geval van brand?
Je kan de remote shutdown functie gebruiken. Je zal in de manual van je inverter moeten kijken hoe je dat aansluit, weet niet of het per model anders is.

• arjenhiemstra
Ik zag deze video

[Afbeelding]

Uit de manual:
SHUT DOWN (9,10,11,12): when the terminal “B” & “B” is
short-circuited with addi�onal wire connec�on, or there’s
12Vdc input at the terminal “+ & - “, then the 12Vdc of
RSD+ & RSD- will disappear immediately, and the inverter
will shutdown immediately.

je kunt een conatct naast een hoofdschakelaar zetten die bij uitgeschakelen hoofdschakelaar ook je deye uit zet.

Dat kan oa. met de hager HAB404, die is uit te breiden met een HZC311 Auxiliary contact block die geeft 1 NO (Normally Open) + 1 NC (Normally Closed) contact die gelijk meeschakelt met de hoofdschakeaar.

• bommer
arjenhiemstra schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:42:
[...]

Uit de manual:
SHUT DOWN (9,10,11,12): when the terminal “B” & “B” is
short-circuited with addi�onal wire connec�on, or there’s
12Vdc input at the terminal “+ & - “, then the 12Vdc of
RSD+ & RSD- will disappear immediately, and the inverter
will shutdown immediately.

je kunt een conatct naast een hoofdschakelaar zetten die bij uitgeschakelen hoofdschakelaar ook je deye uit zet.

Dat kan oa. met de hager HAB404, die is uit te breiden met een HZC311 Auxiliary contact block die geeft 1 NO (Normally Open) + 1 NC (Normally Closed) contact die gelijk meeschakelt met de hoofdschakeaar.
Exact zoals ik het bedacht had voor mijn installatie.
Dan is alles UIT in 1 handeling.
Wilde dat doen met een hager SBR463 ( met rode hendel) maar die is niet meer leverbaar, wordt nu een rode sticker vrees ik.

• bommer
Dit is een knutselaar joh, daar moet je niet te veel van aannemen. Heel creatief, maar als elektrotechnicus jeukt dit enorm. Mijn advies: alleen zijn video’s kijken ter vermaak!

• bommer
Zijn huidige 40A aardlekschakelaars om een ding er uit te lichten voldoen niet.
Met zijn systeem kun je 5K extra boven op de 5K van het net zetten per fase.
Nog los van enige direct PV invoeding, waarvoor al 100% gelijktijdigheid geld.
Wat betekend dat je ruim boven de 40 Ampère uitkomt. Op den duur zitten de contacten van zijn 40A aardleks wel vast. Is de interne bedrading (waarvan ik weet dat hij de verkeerde gebruikt heeft) hier wel tegen bestand. En zo kan ik nog wel 2 A4-tjes vol opnoemen.
Wel mooi gedocumenteerd voor de verzekering dat dan weer wel.

• rvdgaag
Ik zag deze video

[Afbeelding]

Mijn 12kW Deye heeft daar een contact voor, wanneer je hier bedrading op aan sluit met zon noodstop knop dan sluit hij de complete inverter af als je hier op drukt. Ik heb hem ook in mijn smart home systeem opgenomen, die dezelfde actie automatisch uitvoert wanneer er rook/co/hoge temp geregistreerd wordt.

In de handleiding heet dat de RSD aansluiting. (Remote Shut down).

• zalkc

zalkc

cvz.eu

bommer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:19:
[...]

Dit is een knutselaar joh, daar moet je niet te veel van aannemen. Heel creatief, maar als elektrotechnicus jeukt dit enorm. Mijn advies: alleen zijn video’s kijken ter vermaak!
Klopt, maar wel vermakelijk. Als je goed kijkt is het hele huis een verzameling van openliggende draden en componenten. En het is meestal niet gebruikelijk dat je de DIN rail kan zien van buitenaf.

Maar het idee van het kunnen uitschakelen van je omvormer in de meterkast is natuurlijk geen slecht idee voor hybride omvormers die gewoon anders blijven doordraaien. Ik ga kijken of ik het mooier kan maken. :)

• bommer
zalkc schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:55:
[...]

Klopt, maar wel vermakelijk. Als je goed kijkt is het hele huis een verzameling van openliggende draden en componenten. En het is meestal niet gebruikelijk dat je de DIN rail kan zien van buitenaf.

Maar het idee van het kunnen uitschakelen van je omvormer in de meterkast is natuurlijk geen slecht idee voor hybride omvormers die gewoon anders blijven doordraaien. Ik ga kijken of ik het mooier kan maken. :)
Wat ik een mooi oplossing vind is een hulpcontact op/aan je hoofdschakelaar. Op de RSD aansluiting. Hager en ABB hebben dat soort hoofdschakelaars.

je gebruikt je omschakelaar als normaal in gebruik zijnde hoofdschakelaar en de hoofdschakelaar met hulpcontact als Noodstop.
Als het goed is er een automaat voor de omvormer geplaatst, daarmee kun je de voeding naar de omvormer uit zetten.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Controle vraag, een short circuit op de RSD zou een shutdown moeten doen op mijn Deye-SUN 12KSG04LP3EU?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svgAMqWCkgaE1uqRCW1crsZT1Rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m22nnfWZVIQlrr17d1mPWwls.png?f=fotoalbum_large

• zalkc

zalkc

cvz.eu

bommer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:12:
[...]

Wat ik een mooi oplossing vind is een hulpcontact op/aan je hoofdschakelaar. Op de RSD aansluiting. Hager en ABB hebben dat soort hoofdschakelaars.

je gebruikt je omschakelaar als normaal in gebruik zijnde hoofdschakelaar en de hoofdschakelaar met hulpcontact als Noodstop.
Als het goed is er een automaat voor de omvormer geplaatst, daarmee kun je de voeding naar de omvormer uit zetten.
Ik heb vanaf Grid een Automaat in meterkast - werkschakelaar naast omvormer op de GRID EN automaat in onderverdeler naast omvormer - hoofdschakelaar in meterkast op de LOAD. De LOAD wordt alleen gebruikt bij stroomuitval, als de omschakelaar omgaat.

Ik wil namelijk zowel bij de omvormer als in de meterkast de spanning eraf kunnen halen.

En voor nood is natuurlijk het meest ideale als de brandweer in 1-2 handelingen alles spanningsloos kan maken.

• wietco
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
zalkc schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:13:
Controle vraag, een short circuit op de RSD zou een shutdown moeten doen op mijn Deye-SUN 12KSG04LP3EU?

[Afbeelding]
Nee, je moet de RSD_Input (B,B) verbinden. RSD is 12v voeding.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

wietco schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:47:
[...]

Nee, je moet de RSD_Input (B,B) verbinden. RSD is 12v voeding.
Ik kan dat zo niet terugvinden in de handleiding. Daar heb je ook niet altijd wat aan.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:27
BenSKIP schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:52:
[...]

Koop de Deye 12kW (3P?) hybrid 04. Die is goedkoper. De 05 bied maar weinig verbeteringen t.o.v. de 04.
De Deye is VERRE van stil, als de fans van de Deye draaien dan maakt dit een vergelijkbaar geluid alsof je in een vliegtuig zit.

Extra fans aansluiten onder/boven de Deye is.
Is de ervaring met het geluid hetzelfde met de 05 als met de 04?

Plan is namelijk een 12kW hybrid 05 te plaatsen op de overloop op zolder met 2x 2700Wp Oost-West panelen en 16kWh accu (opmerking over zolder gelezen, maar plaatsing is weloverwogen).

12kW (3x4kW; max 6kW per fase) is gekozen om het hele huis achter de Deye te plaatsen in back-up. Zonnebelasting uit Oost-West is dus rond max 3500Wp. Dus onder 50%.

Ik meende dat de 05 proportionele fans heeft en geen aan/uit als de 04?

In welke modus maakt de Deye het (meeste) geluid: zon naar batterij of batterij naar 230V?

Ervaringen met de 05, qua geluid? En wanneer?

• scoobs
De 04 heeft ook geen aan/uit, maar iets van 4 modi: uit, stil, aanwezig, serverrack.

setting serverrack is een beetje omgevingstemperatuur en loss afhankelijk. Losses van DC/DC zijn lager dan DC/AC, dus verwacht stand serverrack vooral als een zomer-affaire. Zo rond de 5kw sustained DC/AC bijv, of 6-8kw DC/DC. In de winter, als het 5c is en de omvormer is nog koel*, dan kun je denk ik wel een minuut of tien full load doen voordat de laatste stand geactiveerd wordt.

Ik denk niet dat je mensen zult vinden die een direct vergelijk kunnen maken. Voor een goed vergelijk vergt dat eigenaarschap over beide units.

*koud wordt ie nooit met 60w no-load. Het absolute minimum wat mijn HA weergeeft is 21c.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 22-09-2026 10:31 ]

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
zalkc schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:04:
[...]

Ik kan dat zo niet terugvinden in de handleiding. Daar heb je ook niet altijd wat aan.
Het meest relevante is de B, B, + en - in het blokje van 4 rechts, die niet aangegeven staan in de handleiding, maar op de printplaat zelf zie je die wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBSNHGK67T7Bj7nuZYgRvW24_Is=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cdQCpAY4gEtwAIcKQoYwLaYf.jpg?f=user_large

- RSD (7,8): When battery is connected and the inverter is in "ON" status, it will provide 12Vdc.
- RSD_input (B,B,+,-): when the terminal “B” & “B” is short-circuited with additional wire connection, or there’s 12Vdc input at the terminal “+ & - “, then the 12Vdc of RSD+ & RSD- will disappear immediately, and the inverter will shutdown immediately.

RDS 7 & 8 kunnen dus 12 volt leveren als er een batterij aangesloten zit. De 2 B's moet je kortsluiten voor de RDS (of je moet 12v op de + & - zetten rechts van de B's)

Don't speak unless you can improve on the silence.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41
Die 12Vdc van de RSD (7,8) lijkt me dan bruikbaar om iets anders via een NO relais mee uit te laten gaan als de Deye uitvalt/uitgezet wordt. En/of voor een status controlelampje.

Het is trouwens wel shiny om daarmee (RSD 7,8 en BB) een verlichte noodstopknop te maken in de meterkast, zie je meteen de status van het backupsysteem.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Amster schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:30:
[...]

Het meest relevante is de B, B, + en - in het blokje van 4 rechts, die niet aangegeven staan in de handleiding, maar op de printplaat zelf zie je die wel.

[Afbeelding]

- RSD (7,8): When battery is connected and the inverter is in "ON" status, it will provide 12Vdc.
- RSD_input (B,B,+,-): when the terminal “B” & “B” is short-circuited with additional wire connection, or there’s 12Vdc input at the terminal “+ & - “, then the 12Vdc of RSD+ & RSD- will disappear immediately, and the inverter will shutdown immediately.

RDS 7 & 8 kunnen dus 12 volt leveren als er een batterij aangesloten zit. De 2 B's moet je kortsluiten voor de RDS (of je moet 12v op de + & - zetten rechts van de B's)
En dit is nu het mooie van Tweakers _/-\o_ Want waar vind je anders deze info :)

• ybos
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:27:
De 04 heeft ook geen aan/uit, maar iets van 4 modi: uit, stil, aanwezig, serverrack.

setting serverrack is een beetje omgevingstemperatuur en loss afhankelijk. Losses van DC/DC zijn lager dan DC/AC, dus verwacht stand serverrack vooral als een zomer-affaire. Zo rond de 5kw sustained DC/AC bijv, of 6-8kw DC/DC. In de winter, als het 5c is en de omvormer is nog koel*, dan kun je denk ik wel een minuut of tien full load doen voordat de laatste stand geactiveerd wordt.

Ik denk niet dat je mensen zult vinden die een direct vergelijk kunnen maken. Voor een goed vergelijk vergt dat eigenaarschap over beide units.

*koud wordt ie nooit met 60w no-load. Het absolute minimum wat mijn HA weergeeft is 21c.
Ik heb een 03 en heb bij kennissen 3x een 05 geplaatst. Ieder 12kW.

de 05 is in vergelijking met de 03 fluisterstil, ook boven de 50-53 graden. Ik overweeg zelfs om een 05 te kopen en de 03 te vervangen vanwege het verschil in geluid :X

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:05
ybos schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:12:
[...]

Ik heb een 03 en heb bij kennissen 3x een 05 geplaatst. Ieder 12kW.

de 05 is in vergelijking met de 03 fluisterstil, ook boven de 50-53 graden. Ik overweeg zelfs om een 05 te kopen en de 03 te vervangen vanwege het verschil in geluid :X
Niet fluisterstil maar prima qua geluid. Ik heb een 05 op zolder hangen (bij de CV) en heb er verder geen last van als de ventilatoren aangaan. Ook de "low noise" mode nog niet aan hoeven te zetten.

• HarDus
scoobs schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:27:

Dank voor de uitleg. Ik vind op internet en fora alleen geluidsklachten van eigenaren van de 04.

De leverancier, EcoHandel, (schouw geweest; op bedrijf bezoek gebracht) kan mij geen praktijk gegevens leveren mbt de 05. De aanvankelijke claim dat de 05 fanless zou zijn bleek onwaar. Ik heb ook daarna geen hybride voor LV batterijen met back-up functie gevonden zonder fans.

Geluid a la het pomp geruis van de geïntegreerde WEP pompenunit van . WeHeat is acceptabel bij normaal gebruik: PV laden, batterij eigen gebruik, piekmijden in de winter.

Meer als “lawaai” kan in back-up modus. Dan heiligt het doel de middelen. Hoog verbruik is er dan alleen ‘s winters.

Is er iemand die een 3f 8-12kW 05 binnen heeft staan in een open ruimte en zou je je ervaring willen delen. Vooral wat “niet-geïnteresseerde” huisgenoten er van vinden.

Ter referentie, als pure hybride zonder volledig huis back-up is voor eigen verbruik 5-6kW al voldoende.

Maar praktische ervaringsvraag: is 12kWh laden in 1,5uur (8kW; 2/3 vermogen) en ontladen al kritisch? De zwaarste belasting zal, denk ik nu, piek-mijden in de winter zijn. Twee cycli per dag over 3/4 van de batterij capaciteit.

Dus de praktische vragen zijn: ervaringen in de zomer (eigen gebruik); ervaringen in de winter cq handelen mbt het geluid of lawaai.

• ybos
HarDus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:33:
[...]

Dank voor de uitleg. Ik vind op internet en fora alleen geluidsklachten van eigenaren van de 04.

De leverancier, EcoHandel, (schouw geweest; op bedrijf bezoek gebracht) kan mij geen praktijk gegevens leveren mbt de 05. De aanvankelijke claim dat de 05 fanless zou zijn bleek onwaar. Ik heb ook daarna geen hybride voor LV batterijen met back-up functie gevonden zonder fans.

Geluid a la het pomp geruis van de geïntegreerde WEP pompenunit van . WeHeat is acceptabel bij normaal gebruik: PV laden, batterij eigen gebruik, piekmijden in de winter.

Meer als “lawaai” kan in back-up modus. Dan heiligt het doel de middelen. Hoog verbruik is er dan alleen ‘s winters.

Is er iemand die een 3f 8-12kW 05 binnen heeft staan in een open ruimte en zou je je ervaring willen delen. Vooral wat “niet-geïnteresseerde” huisgenoten er van vinden.

Ter referentie, als pure hybride zonder volledig huis back-up is voor eigen verbruik 5-6kW al voldoende.

Maar praktische ervaringsvraag: is 12kWh laden in 1,5uur (8kW; 2/3 vermogen) en ontladen al kritisch? De zwaarste belasting zal, denk ik nu, piek-mijden in de winter zijn. Twee cycli per dag over 3/4 van de batterij capaciteit.

Dus de praktische vragen zijn: ervaringen in de zomer (eigen gebruik); ervaringen in de winter cq handelen mbt het geluid of lawaai.
Ik heb er eentje geplaatst bij een kennis in noord holland (enkhuizen) en weet er eentje in amersfoort te hangen. Als een van beiden in de buurt is, zou ik kunnen vragen of je mag luisteren.

Kwestie van even vol laden aanzetten, dan is hij vrij vlot warm genoeg zodat alle fans aan gaan.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48
[...]

Onze 05 hoor je wel. Maar het is ook de 20kW variant.

• HarDus
thomvh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:10:
[...]

Onze 05 hoor je wel. Maar het is ook de 20kW variant.
Fijn, een 05 ref!

Ik meen dat de 15 en 20kW een andere kern is dan 8-12kW (zonder opnieuw de specs te raadplegen). Keerzijde, de gebruiks ruimte tussen norminaal eigen gebruik en max is nog groter.

“Hoor je wel” in de zomer/eigen gebruik of ook bij laden van/ontladen aan het net?

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik heb ook een 12kw 05 versie. Deze staat opgesteld in de garage met daarboven een werkkamer waar ik vaak thuiswerk. Het plafond is niet geïsoleerd. Ja bij veel zon (6,5 kwp panelen) of bij laden van de accu op vol vermogen (150a) gaan de ventilatoren aan. Maar ik hoor ze enkel als ik in de garage sta, niet op de werkkamer en ook niet elders in huis.

5564

• HarDus
ybos schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:41:
[...]

Ik heb er eentje geplaatst bij een kennis in noord holland (enkhuizen) en weet er eentje in amersfoort te hangen. Als een van beiden in de buurt is, zou ik kunnen vragen of je mag luisteren.

Kwestie van even vol laden aanzetten, dan is hij vrij vlot warm genoeg zodat alle fans aan gaan.
Fijn, een 05 ref; zeker als ik zou mogen luisteren cq echte ervaring mag vernemen!

Enkhuizen zou zelfs loopafstand kunnen zijn. Dus heel graag. (Stuur PB).

• HarDus
Lasoul schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:25:
[...]

Niet fluisterstil maar prima qua geluid. Ik heb een 05 op zolder hangen (bij de CV) en heb er verder geen last van als de ventilatoren aangaan. Ook de "low noise" mode nog niet aan hoeven te zetten.
Fijn een 05 ref! Heb je een deur naar zolder of is deze open naar de trapopgang?

• HarDus
pierce schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:25:
Ik heb ook een 12kw 05 versie. Deze staat opgesteld in de garage met daarboven een werkkamer waar ik vaak thuiswerk. Het plafond is niet geïsoleerd. Ja bij veel zon (6,5 kwp panelen) of bij laden van de accu op vol vermogen (150a) gaan de ventilatoren aan. Maar ik hoor ze enkel als ik in de garage sta, niet op de werkkamer en ook niet elders in huis.
Fijn een 05 ref! Mag ik hieruit afleiden dat 1 (kamer)deur ertussen voldoen is? Dan zou het in de trapopgang hoorbaar zijn en daarbuiten (bij gesloten deuren) niet?

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:05
HarDus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:28:
[...]

Fijn een 05 ref! Heb je een deur naar zolder of is deze open naar de trapopgang?
De CV ruimte zit aan de andere kant van de trapopgang en is aan de kant van de trap afgetimmerd. De CV ruimte zelf kan worden afgesloten maar de deur wordt eigenlijk nooit gebruikt en staat open.

• dingo35
[...]
Ik laad/ontlaad momenteel met max. 0.2C, dat is 6.2kW, en dan gaan de ventilatoren aan, op een 12kW 05 LP3 versie.

Ik heb geprobeerd het geluidsniveau te meten met de Physics Toolbox app (Android), maar het "rust" niveau was al 56dB en met ventilatoren aan slechts 60dB, dat lijkt me niet te kloppen want de ventilatoren zijn wel duidelijk hoorbaar, en een bescheiden kuchje doet de meter al naar 70dB uit slaan.

• HarDus
dingo35 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:38:
[...]

Ik laad/ontlaad momenteel met max. 0.2C, dat is 6.2kW, en dan gaan de ventilatoren aan, op een 12kW 05 LP3 versie.

Ik heb geprobeerd het geluidsniveau te meten met de Physics Toolbox app (Android), maar het "rust" niveau was al 56dB en met ventilatoren aan slechts 60dB, dat lijkt me niet te kloppen want de ventilatoren zijn wel duidelijk hoorbaar, en een bescheiden kuchje doet de meter al naar 70dB uit slaan.
Dank! Ik opteer voor dezelfde omvormer. Ter referentie. Maakt de omvormer meer of minder geluid dan dat kuchje van 70dB?

Heb je een idee bij welke continue last de ventilatoren aan gaan?

Heb je al geëxperimenteerd met radiator ventilatoren om de passieve koeling wat te helpen (de drie ventilatiekanalen die ik zie zijn best krap; neem aan dat die interne ventilatoren ook krap zijn en dus hoogtoerig en met een flink debiet als oorzaak voor het geluid/lawaai.

• dingo35
Hij maakt wel meer geluid dan een kuchje, maar dan sta ik in een afgesloten garage met betonnen vloer (nog net geen echo-put), op 1 meter afstand van de Deye.

Ik schat dat hij vanaf 4kW al aan gaat; extra ventilatoren heb ik naar gekeken (zie mijn post van enkele dagen terug), maar de gangbare 3D prints passen niet op het nieuwe model; ik overweeg dat meer ivm slijtage van de componenten dan vanwege geluid, de garagebox staat los van mijn huis...

• HarDus
Lasoul schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:35:
[...]

De CV ruimte zit aan de andere kant van de trapopgang en is aan de kant van de trap afgetimmerd. De CV ruimte zelf kan worden afgesloten maar de deur wordt eigenlijk nooit gebruikt en staat open.
Hier komt deze ook tegenover de trap in de WP-binnenwerk-ruimte. Daar zitten nu louvre-schuifdeuren voor om de warmte te benutten. Ik kan er nog een dempingsplaat voor zetten of de louvre-deuren vervangen door gesloten. Een extra aftimmering, vooralsnog niet voorzien en niet makkelijk mogelijk, is zonder extra ventilatie mogelijk contra-productief. Misschien toch proberen een paar centimeter ruimte te snoepen.

De ruimte tot een ombouw/deuren heb ik gelezen als “service” ruimte of moet ik die lezen als “brandwerende ruimte” waarbinnen geen brandbaar materiaal mag mogen verwerkt?

• ybos
dingo35 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:11:
Hij maakt wel meer geluid dan een kuchje, maar dan sta ik in een afgesloten garage met betonnen vloer (nog net geen echo-put), op 1 meter afstand van de Deye.

Ik schat dat hij vanaf 4kW al aan gaat; extra ventilatoren heb ik naar gekeken (zie mijn post van enkele dagen terug), maar de gangbare 3D prints passen niet op het nieuwe model; ik overweeg dat meer ivm slijtage van de componenten dan vanwege geluid, de garagebox staat los van mijn huis...
voor de 12k 05 3fase hebben wij een nieuwe 3d print laten maken door een duitser. Die past perfect. (bovenzijde, 4x 80mm fans). Ik kan zn gegevens wel even delen?

• reputatio
Ik heb mijn 12kW 05 inmiddels binnen en deze wordt vrijdag als het goed is geïnstalleerd.
Deze wordt gemonteerd op een spouwmuur van de garage die aangrenzend aan mijn huis zit. Die muur grenst aan de trappenkast/woonkamer. Ik heb wel wat aangeschaft voor de trillingen te dempen, maar ik ben ook benieuwd naar de ventilatoren of die hoorbaar zijn. Komen 2 accu's aan van 16kWh de stuk, dus op volle 12kW vermogen zou hij op 0.375C zitten.

Ik ben ook voornemens om te kijken of ik ergens fans vandaan kan toveren met een 3D print om het geluid zoveel mogelijk te reduceren als kan. Zouden de fans vervangen door minder luide fans ook een optie zijn? Nog niet echt naar gekeken of gegoogled, maar was benieuwd.

• reputatio
ybos schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:17:
[...]

voor de 12k 05 3fase hebben wij een nieuwe 3d print laten maken door een duitser. Die past perfect. (bovenzijde, 4x 80mm fans). Ik kan zn gegevens wel even delen?
Je hebt toevallig niet de 3D print file zelf? :)
Ik ben ook wel benieuwd namelijk.

• dingo35
Ja ik geef de voorkeur aan 120mm/140mm fans aan de onderzijde, ik heb het idee dat daar de lucht beter "opgesloten" kan worden door de vorm van de kast.

• ybos
reputatio schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:19:
[...]

Je hebt toevallig niet de 3D print file zelf? :)
Ik ben ook wel benieuwd namelijk.
Nee, hij verkoopt ze online voor 3 tientjes meen ik. Mogelijk staat deze print inmiddels ook op ebay.

Zoek even op nicromi op ebay. zo heet zijn bedrijf (pool trouwens, geen duitser).

https://www.ebay.de/usr/nicromi?srsltid=AU7gw4U9MtVO290jgtvTJSwZDMI3nzukGjYZ2uH1UT3qWIgDp-DfxEQ-
edit:
deze unit aan de bovenzijde werkt prima. in "rust" is de AC temp gemiddeld 10 graden koeler en tijdens hard werken duurt het langer voordat de interne fans aan de bak moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 22-09-2026 15:24 ]

• HarDus
dingo35 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:11:

Op garage en tuinhuis komt ook PV en daar komt een aparte 1f 8kW 05 met eigen batterij. Staan op 35 en 55m kabelrouteafstand. Dus niet DC combineerbaar. De route is ongeschikt voor extra kabels en beperkt zich dus tot 16Amax/12A continue. Daartoe wordt de bestaande garagegroepkabel gebruikt als Deye netvoeding. De laatste 20m waar ik bij kan worden vernieuwd/verzwaard. Dat wordt dan een laadpaal-boost lokaal en teruglevering-baseload naar huis. De Deye op zolder is bedoeld als peakshaver/peakmaker.

Over het geluid in de garage maak ik mij geen zorgen.

Aanvullende uitleg: Los van de complexiteit van de route zou een 3fase garageverbinding die mijn voorkeur had alleen qua afstand al minimaal 4K€ kosten om te schieten door de grond plus 1k€ kop en staart afmontage en dan nog leges (vergunning), onvoorziene kosten en eventuele schade onder de buur percelen door. Ik heb daarop uiteindelijk besloten dat geld in extra PV, batterij en spullen te stoppen ipv in kabel en een extra batterij op zolder te accepteren. Dat wordt dus een merk LFP batterij die al enige tijd op de markt is. Vooralsnog de standaard 16kWh Deye. Voor alles op DC zijn de afstanden te groot. Het huis op een omvormer en dan op de Gen van een garage Deye had mijn voorkeur maar een tweede kabel is hetzelfde probleem als de eerste…

• arjenhiemstra
zalkc schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:17:
[...]

En dit is nu het mooie van Tweakers _/-\o_ Want waar vind je anders deze info :)
In de handleiding ;-)
Had je misschien een andere versie van de handleiding? In die van de link hieronder staat dit blokje wel maar in je screenshot was het niet zichtbaar:
https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste