Ik heb SA draaien op een Pi4. Deye dongel / Deye cloud heb je dan niet meer nodig. Eenvoudige aansturing kan in SA met 'if-then' regels. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven, als thuis-accu vol en stroomprijs >2cent dan PV verkopen, anders PV afschakelen. Je kunt de Deye volledig via de SA app bedienen, of via de 'if-then', of handmatig via de app. Werkt ansich prima en stabiel. Ik heb op deze Pi4 ook nog EVCC draaien, voor de rest niets anders dit houd het lekker stabiel. EVCC ziet ook de accu percentages van de Deye etc, in EVCC kan je dan bijvoorbeeld tot een bepaald percentage de thuis-accu laden voorrang geven op de auto-accu etc (EVCC en SA 'communiceren' met elkaar). Als je meer geavanceerd wil, is GBB wellicht een goede optie, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:38:
Wat is de beste manier om de Deye + Thuis batterij + bv Zonnenplan of Tibber aan te sturen?
Mijn plan is om alles in HA uit te lezen. Het zou via de Deye cloud kunnen, echter ben ik daar niet zo'n fan van, ik heb het liefst alles lokaal.
Hier zie ik veel verschillende oplossingen voor, echter wat is slim.
- Solar Assist. Leest enkel uit, kan batterij icm dynamische contracten niet aansturen en kan JK BMS en Smartshunt data niet uitlezen zoals ik begrijp. Kan via MQTT wel in HA, echter zie ik de toegevoegde waarde niet, want dit kan toch ook allemaal in HA direct? Omdat ik weet dat het een populare oplossing is mis ik wellicht iets.
- ESP modules. Ik heb verschillende M5 Atoms draaien voor airco / waterpomp, echter ben ik niet zo'n held in het solderen/configureren. Ik heb begrepen dat dit de populairste oplossing is: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye. Kan ik zoiets off the shelf bij iemand kopen of op maat laten maken?
Naast de Deye ga ik ook nog een (Victron) SmartShunt aanschaffen en dat samen met het JK BMS uitlezen in HA, voorzover ik kan zien zouden deze samen op 1 ESP32 module kunnen draaien. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Mag eventueel ook een andere smartshunt zijn? Ik zag een leuke kickstarter voorbij komen die al wifi heeft, echter nog te ver weg.
Graag jullie ervaringen wat de beste oplossing is voordat ik de verkeerde weg insla
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e6bspEaC4Eas7XJ3mqBMPWOR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6dhULSvvJttFI2nwbAcpn02b.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WbwHA8vZUE880O17TBNWq8Yw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZCHZEbIIWCcXHtta2TbBC7F1.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/AgrFa4RHpIsRQrlGnEGtPZ9f.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ooywRXcf4YllyQBaFOgTQn2a.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HVNmYtEzH7ZPObde4tztW1L5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/03Q86hh6xnTZuFSNMheetEKC.jpg?f=fotoalbum_large)