BenSKIP schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Even in de herhaling dan, om te kijken of ik het goed begrijp.
Een A kar meet geen aardlek
Een B kar wel
Deye schrijft een A kar voor met 300mA
@
Domba zegt Liever wel B kar vanwege scope 12. Goed punt.
Dus VOOR de Deye een B25 300mA en NA de Deye alleen een B25? (vanwege eventuele lekstroom beveiliging)
dat was 4 jaar geleden, wat ik toen gedaan heb draai ik niet terug en ik ga zelfs veel krapper dan nodig met 100mA en zelfs 30mA, Ik vind niet erg als er twee eruit klappen, als ze maar uitklappen en dat ik opzoek moet naar redelijke verklaring.
Ik zit in buitengebied en het is een kunst op zich om kabels af te schermen, zo zijn er oa beschermde steenmarters in de omgeving en die geven ook nogeens geluid overlast zo luidruchtig soms kunnen zijn
Een A-type is voldoende
B-kar en C-kar is voor de afzekering resp 3-5x en 5-10x voor afzekerings waarde aan kortsluitstroom (magnetische trigger van de zekerings automaat), veelal kan een Deye dat niet leveren.
De thermische afzekering in een zekeringsautomaat (een bimetaaltje waar de stroom door loopt en als die te warm wordt het contact verbreekt) is 1,15-1,4x de afzekeringswaarde is voor overbelasting.
Type -A aardlek is verplicht als je geen aarde van netwerkbeheerder hebt (TT-stelsel aansluiting), maar kan door DC-lekstroom verzadigen raken en niet reageren.
Type-B werkt ook als ook mogelijk DC-lekstroom is en is heel vaak maar voor 1 stroomrichting.
Zoals aan grid-zijde ingang of PV op load heb je een nodig die voor beide richtingen geschikt en vallt het gross af en B-type zijn veel duurder dan A-type aardlek.
En dan laat ik hier nog evenweg de discussie, spannings afhankelijke en spanningsonafhankelijke aardlek automaten.
Zo heb ik in het verleden voor EMAT 16A B-kar type A gekozen, omdat de 1 Deye 12kW de overbelasting stroom kan leveren en deze na 20-30 seconden eruitklapt bij al 22A, ver voor de max 29A van 2,5mm2 gewone VD installatiekabel.
Als je geen beperkte stroombron hebt zoals Deye, maar onbeperkte stroom van wijktrafo is dat heel snel.
Een installateur zal die niet graag plaatsen en liever een 16A ABB die er pas bij 26A uitklapt, die zal Emat "bocht" noemen, want de ABB scheelt telefoontje en tijd om langs te gaan.
Maar een beperkte stroombron als Deye zal met de ABB het licht op alle eindgroepen uitgaan en niet op 1 eindgroep zoals met Emat omdat de Deye uitschakelt en reboot wat ca 2 minuten kost.
Ander merken heb ik zelf niet getest, maar op YT staan clips die met 1,35x afzekerwaarde voor andere merken.
(edit: digitale automaten zouden het een stuk makkelijker maken met beperkte energiebron, maar voordat die in NEN1010 voor AC komen, als te gebruiken alternatief, zijn we waarschijnlijk 10 jaar verder (bestaande productielijnen bij fabrikanten afgeschreven zijn )
In die zelfde lijn, dat ik ook van mening ben dat C-kar afzekering niets te zoek heeft in een huisinstallatie met beperkte stroombron als een hybride met accu.
Het maakt de installatie niet veiliger en in sommige gevallen is niet meer dan een schakelaar zoals de hoofdschakelaar en te groot gekozen dat het niet eens de afgaande kabel beveiligt tegen overbelasting en te warm worden. (Alleen dat installateur minder snel een telefoonte krijgt)
Deye kan de kortsluitstroom niet leveren voor >B10A afzekering, aardlek is dan ook een belangrijkere beveiliging dan bij alleen stroom van wijktrafo.
Afhankelijk van merk voor een B16A, kan Deye soms nog net de overbelaststroom leveren en dat niet alles uitgaat, maar 1 eindgroep.
[
Voor 3% gewijzigd door
Domba op 23-03-2026 15:22
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant