rvdgaag schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:52:
Ik hoop dat de opstartspanning van je 2x 8 435Wp in het bereik valt van je Deye omvormer, hij moet minimaal 160V hebben.
Ik zou er alles aan doen om de Zuid installatie ook direct op de Deye in te voeren zonder de Solar edge.
Dus 1x oost op een gedeelde MPTT en daar ook de West set op, en de 7K zuid op de andere MPTT
Mijn huidige Growatt MOD 4000TL3-XH heeft ook een startspanning van 160V, dus dat zou moeten lukken.
Waarom zo snel mogelijk die 7K Zuid er ook aan? Ivm conversie veries of zero export?
Want dit is nog best wel wat werk.
- Ik moet uitzoeken of het kan qua kabel lengte
- Ik moet het dak van het huis open gooien en de kabels de juiste kant opleggen
- De stoep moet WEER open, nu denk ik niet dat stroom diep hoeft te liggen, dus dat zal meevallen
- Ik heb een Solar Edge Se1000 key nodig heb ik begrepen om de P370 optimizers altijd aan te zetten zodat ze met de Deye werken.
zalkc schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:09:
[...]
Op mijn systeem heb ik een smeltzekering, maar een T-class wordt veel aangeraden, en maakt op de kosten van je systeem niet een groot verschil. Er moet gewoon iets tussen wat eruit kan klappen, en liever een zekering als je Omvormer/kabel/batterij in alle 3 de gevallen niet wat je wil. Volgens mij heeft die MB56 kast van Yixiang wel een eigen zekering, maar ik meende dat die vrij ruim was bemeten.
Een noodstop is misschien wat overdreven, maar een DC-werkschakelaar/accuschakelaar zodat je de stroom van de DEYE kan halen is wel zo prettig. En begrijpelijk voor iedereen die de stroom eraf moet halen.
De Yixiang heeft een 300W Class-T fuse ingebouwd, echter heb ik een andere kast. Ik zal hieronder op Domba verder reageren.
Ik plan de stroom van de Deye af te halen door deze in de verdeelkast uit te schakelen die hangt er vlak naast, dus dat komt goed.
Domba schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:24:
@
The Source Met 32kWh heb je 2 accumodules en een Deye.
Als er ergens een harde kortsluiting optreedt, wil je dat er geen ongecontroleerde stroom kan gaan lopen door zekeringen met voldoende onderbrekingscapaciteit toepassen die een eventuele vlamboog doven.
Hoeveel stroom er kan gaan lopen kun je meten met een milliohm meter.
Een accumodule kan die weerstand tussen 7-12 milliohm liggen met LFP en gewoonlijk is max voltage van de accumodule 58V en kom je op minimaal ~8kA (I=U/R) per accumodule.
Het gevolg is dat je daarmee uitkomt op gevulde zekering die >10kA onderbrekingscapaciteit heeft, meer marge aan onderbrekingscapaciteit is beter.
Je wilt ook dat redelijk snel onderbroken wordt en daarmee kom je uit op T-class zekeringen of een MCB die redelijk snel onderbreekt met een grote "air-gap" en voldoende veerkracht om vast branden van contactpunten te voorkomen in de accumodule.
Bij DIY heeft het de voorkeur om een zekering tussen celpakket naar BMS op te nemen, daar kan een nog grotere stroom hebben als er een harde kortssluiting optreedt in BMS door de lagere weerstand en kom je uit op snelle glas/zand gevulde zekeringen of wel T-class.
Met 2 accumodules heb je in theorie de dubbele onderbrekingscapaciteit nodig als er een harde kortsluiting optreedt in de Deye, maar je kan ook een meer gewone zekering gebruiken met 2-6kA onderbrekingscapaciteit en vertrouwen op de accumodules met snelle zekeringen met ruim meer dan voldoende onderbrekingscapaciteit, die eventuele vlamboog zeker doven en geen stroom meer loopt.
In normale gebruik wil je ook niet te veel verlies hebben door warmteontwikkeling in de afzekering, waarmee je op een bepaalde groep uitkomt met hoge onderbrekingscapaciteit en de keuze is tegenwoordig groter dan 3-4 jaar geleden.
Euh… je antwoord is godtier

ik heb nog veel te leren.
Ik gebruik MB56 628Ah x16, dus het betreft 1 accumodules, of mis ik iets?
Als ik het goed begrijp zegt je dat ik de zekering het beste tussen het BMS en de batterij, echter moet ik dan mijn pre-assembled batterij gaan modden.
Wat als ik deze kort op de batterij plaats, dus 30 tot 50cm zou dat ok zijn?
Ik denk niet dat een ANL fuse genoeg hiervoor is wel? Beter een Victron Lynx Power-In modden met een 300A class T fuse met 20 tot 50kA AIC of zijn er bettere suggesties?