@zalkc ik zag net overigens nog je bericht over de ferrietkernen. Heb je toevallig een foto/link hoe je de kabels beter kunt laten lopen ?
Nee, ik heb er momenteel ook maar 1 om de AC-Grid aansluiting zitten op dit moment.Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:39:
@zalkc ik zag net overigens nog je bericht over de ferrietkernen. Heb je toevallig een foto/link hoe je de kabels beter kunt laten lopen ?
Helaas, vanwege de dikte van de kabels of?zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:11:
[...]
Nee, ik heb er momenteel ook maar 1 om de AC-Grid aansluiting zitten op dit moment.
https://www.amazon.nl/Son...schakelaar/dp/B0BJPWDKX3/water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:29:
[...]
De Deye schakelt zelf naar off-grid als de stroom uitvalt . Maar je hebt dus nog een ATS los ertussen voor als je zelf even de accu offline wil halen voor onderhoudt oid? Wat is dit voor iets?
Netvoeding op |, load output van omvormer op || en de bovenzijde naar de groepenkast.
Ik heb deze er bij zitten. Nog betere prijs: https://www.amazon.nl/-/e...rrupted-Protection-AC220Vjadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:
[...]
https://www.amazon.nl/Son...schakelaar/dp/B0BJPWDKX3/
Netvoeding op |, load output van omvormer op || en de bovenzijde naar de groepenkast.
Link doet het niet. Maar waar moet je opletten. Ivm zwevende nul ?thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Ik heb deze er bij zitten. Nog betere prijs: https://www.amazon.nl/-/e...rrupted-Protection-AC220V
https://www.amazon.nl/-/e...c220v%2Caps%2C112&sr=8-12Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Link doet het niet. Maar waar moet je opletten. Ivm zwevende nul ?
Iemand waar ik even in iets meer detail offline kan sparren om een shopping list en aansluitschema IQ7+ op te stellen?water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:55:
Zit hier iemand die dit zelf heeft gedaan icm met off grid met Enphase IQ7+ micro-omvormers. Daar zou ik heel graag even mee willen sparren
Water-Escape
Thanks, heb je toevallig een foto van je opstelling ?
Ik heb deze ATS ook in de meterkast.Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Link doet het niet. Maar waar moet je opletten. Ivm zwevende nul ?
Deze ATS heeft geen 'slepende' nul, daardoor kan er bij 3-fase aansluitingen een zwevende nul ontstaan. Dit zal voor 1 fase aansluitingen allemaal prima gaan, maar bij een 3 fase kan je een voltagepiek krijgen.
Hier staat mijn aansluiting in detail beschreven https://cvz.eu/Infra.html
Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Thanks, heb je toevallig een foto van je opstelling ?
Ik heb geen fysieke foto. Hierbij wel even belangrijk ik heb de B functie niet. Al lees ik net ook pas over die zwevende nul. Dus misschien moet ik daar toch even naar gaan kijken. De ATS staat bij mij trouwens alleen op manueel, dus ik weet niet hoe relevant het op dat moment is. Behalve wanneer ik omschakel natuurlijk.[/url]
Ik draai mijn setup wel constant in noodstroom bedrijf. Hierdoor is de Deye in iedergeval sneller met omschakelen dan de ATS. De ATS staat bij mij ook alleen op manual daarom.
[ Voor 22% gewijzigd door thomvh op 24-06-2026 11:47 ]
Bekijk mijn schema hierboven. Dat wijkt niet veel af hoe het zou gaan met Micro Omvormers om eerlijk te zijn.water_escape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Iemand waar ik even in iets meer detail offline kan sparren om een shopping list en aansluitschema IQ7+ op te stellen?
Hoe ben jij erachter gekomen dat die geen slepende nul heeft. Ik zit namelijk de documentatie te bekijken er staat wel dit in:zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Ik heb deze ATS ook in de meterkast.
Deze ATS heeft geen 'slepende' nul, daardoor kan er bij 3-fase aansluitingen een zwevende nul ontstaan. Dit zal voor 1 fase aansluitingen allemaal prima gaan, maar bij een 3 fase kan je een voltagepiek krijgen.
Hier staat mijn aansluiting in detail beschreven https://cvz.eu/Infra.html
Maar verder niks over voltage spikes. Ik snap dat dat met zwevende nul automatisch gebeurd in het korte moment dat die dan in theorie omschakeld.
Dank voor het schema, dat helpt enorm.thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Bekijk mijn schema hierboven. Dat wijkt niet veel af hoe het zou gaan met Micro Omvormers om eerlijk te zijn.
Ik zit momenteel te kijken naar een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU met een SE-F16 batterij (16 kWh) in combinatie met mijn bestaande 34 Enphase IQ7+ micro-omvormers.
Met name ben ik benieuwd naar:
- Welke extra materialen waren uiteindelijk nodig naast omvormer, batterij en DTSU666 meter?
- Welke instellingen gebruiken jullie voor de GEN/Micro-Inverter poort?
- Welke zero-export instellingen werken in de praktijk het beste?
- Worden de IQ7+ bij een volle accu netjes teruggeregeld via frequentieshift of schakelen ze volledig uit?
- Zijn er nog valkuilen waar je pas tijdens installatie tegenaan liep?
Water-Escape
1. Aantal automaten, wij hebben dus zo'n ATS er tussen gezet om om te kunnen schakelen en 3 fase kabels. Ethernet kabel om de meter aan de omvormer te hangen.water_escape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:52:
[...]
Dank voor het schema, dat helpt enorm.
Ik zit momenteel te kijken naar een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU met een SE-F16 batterij (16 kWh) in combinatie met mijn bestaande 34 Enphase IQ7+ micro-omvormers.
Met name ben ik benieuwd naar:Ik probeer een complete Bill of Materials samen te stellen voordat ik ga bestellen.
- Welke extra materialen waren uiteindelijk nodig naast omvormer, batterij en DTSU666 meter?
- Welke instellingen gebruiken jullie voor de GEN/Micro-Inverter poort?
- Welke zero-export instellingen werken in de praktijk het beste?
- Worden de IQ7+ bij een volle accu netjes teruggeregeld via frequentieshift of schakelen ze volledig uit?
- Zijn er nog valkuilen waar je pas tijdens installatie tegenaan liep?
2. Dat is er maar een Micro-Inverter en dan zijn alle Gen instellingen omgezet.
3. Hoe bedoel je welke? Je zet de omvormer op zero export en hij houd het zo goed als bij de nul. Ik zou een waarde van 40W speling instellen zodat die niet gaan pingelen.
4. Schakelen uit. Frequency shifting kan alleen in eilandbedrijf. De deye kan namelijk de grid niet overschrijven.
@thomvh Het idee is dat de 0 als laatste ontkoppelt en daarna weer als eerste koppelt in de nieuwe positie. Tussen het ontkoppelen van de eerste nul en het koppelen van de tweede nul is wel een moment van zweven, maar dat is niet erg omdat de fases dan al lang en breed ontkoppeld zijn.
Een slechte schakelaar doet fase en nul tegelijk schakelen of zelfs de nul eerder. Door bijvoorbeeld een sterkere veer op de nul-pool te zetten zal die later ontkoppelen dan de andere aansluitingen.
Een slechte schakelaar doet fase en nul tegelijk schakelen of zelfs de nul eerder. Door bijvoorbeeld een sterkere veer op de nul-pool te zetten zal die later ontkoppelen dan de andere aansluitingen.
[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 24-06-2026 12:02 ]
Okay, dus dan is de opmerking van @zalkc niet heel relevant over de zwevende nul met deze ATS? Aangezien het volgens velen een veilige ATS is als ik op Google rondzoek. Heb ook nog niet gehad dat er bij mijn omschakelingen een spanningspiek kwam.jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:00:
@thomvh Het idee is dat de 0 als laatste ontkoppelt en daarna weer als eerste koppelt in de nieuwe positie. Tussen het ontkoppelen van de eerste nul en het koppelen van de tweede nul is wel een moment van zweven, maar dat is niet erg omdat de fases dan al lang en breed ontkoppeld zijn.
Als je die ATS alleen omhaalt wanneer alle normale groepen ook uit zijn zal het in de praktijk wel los lopen.
Maar dat moet je toch eigenlijk niet willen ?jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
Als je die ATS alleen omhaalt wanneer alle normale groepen ook uit zijn zal het in de praktijk wel los lopen.
Eerst al je groepen omzetten, en dan je ATS.
Eigenlijk wil je toch niet eens merken dat die schakelt (voorkeur automatisch)
Automatisch, kijk dan naar twee relais met een interlock, zoals in diverse gateways van thuisaccu's wordt gebruikt.Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Maar dat moet je toch eigenlijk niet willen ?
Niet naar mechanieken voor contacten op basis van rotatie openen en sluiten voor automatisch, voor manuele bediening zijn er maar een paar die onder spanning geschakelt kunnen worden met een speciaal neutraal contact die als laatste opened en als eerste sluit.
Mogelijk is situatie nog steeds, dat je eerder een losse complete gateway hebt dan de benodigde 3 losse componenten met contactpunten geschikt voor zware piekbelastingen/schakelen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
We hebben het hier over een bypass schakelaar voor het geval de omvormer dood is, de omvormer zelf is prima in staat om binnen 30ms te schakelen.Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Maar dat moet je toch eigenlijk niet willen ?
Verhaaltje over omschakelaarsthomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:03:
[...]
Okay, dus dan is de opmerking van @zalkc niet heel relevant over de zwevende nul met deze ATS? Aangezien het volgens velen een veilige ATS is als ik op Google rondzoek. Heb ook nog niet gehad dat er bij mijn omschakelingen een spanningspiek kwam.
https://klimaatproductenk...eit/omschakelaar-driefase
Ik heb deze omschakelaar en ik heb hier ook ooit dezelfde vraag gesteld en daar kwam het verhaal van de slepende nul uit. Aangezien het ook niet expliciet is vermeld bij de Geya, en ik niet van plan was om de 3 fase aansluitingen achter de ATS te hangen heb ik dit voor waar aangenomen.
Domba schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:09:
[ Voor 5% gewijzigd door zalkc op 24-06-2026 13:19 ]
Bedankt! Ik ga het eens navragen aan mijn leverancier. Nu gebruik ik het echt niet vaak, het is namelijk voornamelijk een schakelaar voor mij momenteel en er lijkt ook nog niks kapot te zijn gegaan. Maar ga het toch eens navragen. Inderdaad Geya lijkt er niet veel over te zeggen behalve dat tekste wat ik eerder stuurde.zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:15:
[...]
Verhaaltje over omschakelaars
https://klimaatproductenk...eit/omschakelaar-driefase
Ik heb deze omschakelaar en ik heb hier ook ooit dezelfde vraag gesteld en daar kwam het verhaal van de slepende nul uit. Aangezien het ook niet expliciet is vermeld bij de Geya, en ik niet van plan was om de 3 fase aansluitingen achter de ATS te hangen heb ik dit voor waar aangenomen.
Domba schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:09:
Het is tot nu toe goed gegaan... Hij staat nu gelukkig op manueel... Ga toch even mijn leverancier achterna.jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
@jadjong https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven lijkt me dan een betere keuze inplaats van deze ATS voor mijn usecase. Heb ik teminste geen last van een nul die doorbroken wordt. Omdat de nul vanuit het net altijd door loopt als ik het goed zie in hun tekening: https://assets.hager.com/...SWITCH_WIRINGDIAGRAMS.pdf
De SFT440 is een 4-polige schakelaar zonder duidelijk aangegeven positie voor de nul. In het schema wat je laat zien is de nul ook buiten de schakelaar aangesloten, die gaat vanaf het net direct naar de verdeel-rail in de groepenkast. Alleen de generator-N wordt door de schakelaar gehaald.
Replace Battery in case of a defect or modification - DIY - Victron Community
Als je de SFT440 als vervanger wilt gebruiken voor je huidige moet je de N buiten de schakelaar koppelen, maar dat kan met de huidige schakelaar ook.
De eerder genoemde Sontheimer beweert wel 'netjes' te schakelen en Kraus+Namer heeft die ook in het programma, verder zijn er nog andere opties met een prijs waat Elektramat een hele groepenkast voor verkoopt.
De opmerking die Geya maakt lijkt er meer op te suggereren dat zij een break-before-make schakelaar aanbieden. Dus eerst wordt input | ontkoppelt voordat je over kan naar input ||. Input | & || zijn nooit samen verbonden met de output. Je hebt ook make-before-break schakelaars, dan wordt bij het bedienen van de schakelaar eerst | aan || gekoppeld zodat je nooit door zwart gaat, Die laatste moet je niet gebruiken voor een omvormer die ook zelf spanning kan generen, wanneer je een tijdje off-grid bent geweest loopt de 50Hz van jouw omvormer niet meer gelijk met de 50Hz van het net en als je die dan aan elkaar koppelt heb je mooi vuurwerk.
Een intelligente ATS die make-before-break doet zal pas schakelen wanneer beide 50Hz gelijk liggen, doordat de omvormer bijvoorbeeld tijdelijke 49.5 of 50.5Hz gaat draaien. Zo goed als alle off-grid omvormers hebben dit ingebouwd.
Als je de SFT440 als vervanger wilt gebruiken voor je huidige moet je de N buiten de schakelaar koppelen, maar dat kan met de huidige schakelaar ook.
De opmerking die Geya maakt lijkt er meer op te suggereren dat zij een break-before-make schakelaar aanbieden. Dus eerst wordt input | ontkoppelt voordat je over kan naar input ||. Input | & || zijn nooit samen verbonden met de output. Je hebt ook make-before-break schakelaars, dan wordt bij het bedienen van de schakelaar eerst | aan || gekoppeld zodat je nooit door zwart gaat, Die laatste moet je niet gebruiken voor een omvormer die ook zelf spanning kan generen, wanneer je een tijdje off-grid bent geweest loopt de 50Hz van jouw omvormer niet meer gelijk met de 50Hz van het net en als je die dan aan elkaar koppelt heb je mooi vuurwerk.
Een intelligente ATS die make-before-break doet zal pas schakelen wanneer beide 50Hz gelijk liggen, doordat de omvormer bijvoorbeeld tijdelijke 49.5 of 50.5Hz gaat draaien. Zo goed als alle off-grid omvormers hebben dit ingebouwd.
Stom toevallig zat ik vanmiddag te zoeken naar een betere oplossing dan een 50 of 70 mm2 door een ferrietring te wurgen.Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:39:
Een oplossing die vaker gebruikt schijnt te worden, is het gebruik van klapferrieten liefst materiaal 31
2 of 3 per DC-kabel direct onder de omvormer. Mouser.
ferriet kern
Eventueel doe je de twee DC kabels ook nog eens samen door de ring. Dus niet er omheen wurgen.
Hier nog een linkje met diverse (ook compacte) wisselschakelaars die een voorloop/naloop nul hebben.thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:23:
[...]
Bedankt! Ik ga het eens navragen aan mijn leverancier. Nu gebruik ik het echt niet vaak, het is namelijk voornamelijk een schakelaar voor mij momenteel en er lijkt ook nog niks kapot te zijn gegaan. Maar ga het toch eens navragen. Inderdaad Geya lijkt er niet veel over te zeggen behalve dat tekste wat ik eerder stuurde.
Zie: wisselschakelaar met voorloop/naloop nul
Als je een Hager gebruikt, wordt je gewaarschuwd dat je eerst alle belastingen uit moet schakelen voordat je 'm omschakelt. Geheid dat je dat vergeet mocht het zover komen.
Een hybride omvormer is geen generator.thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:54:
@jadjong https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven lijkt me dan een betere keuze inplaats van deze ATS voor mijn usecase. Heb ik teminste geen last van een nul die doorbroken wordt. Omdat de nul vanuit het net altijd door loopt als ik het goed zie in hun tekening: https://assets.hager.com/...SWITCH_WIRINGDIAGRAMS.pdf
Als deze niet gridzijdig maar op load load uitgang voor de verbruikers, zeker de normale bron (net) met minimaal een aardlekautomaat af.
zeer grote kans dat aardlek gelijk uitvalt, je koppelt namelijk neutraal van grid aan UPS/load uitgang van Deye.
In de huisinstallatie als ook voor hybrid omvormer/Deye.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik dacht dat ik pas geleden een YT heb gezien van iemand die een Geya gebruikte. Als die automatsch geschakeld wordt, schijnt het niet zo'n punt te zijn met die nul. Vanwege de omschakelsnelheid vermoed ik.jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
De SFT440 is een 4-polige schakelaar zonder duidelijk aangegeven positie voor de nul. In het schema wat je laat zien is de nul ook buiten de schakelaar aangesloten, die gaat vanaf het net direct naar de verdeel-rail in de groepenkast. Alleen de generator-N wordt door de schakelaar gehaald.
Als je de SFT440 als vervanger wilt gebruiken voor je huidige moet je de N buiten de schakelaar koppelen, maar dat kan met de huidige schakelaar ook.De eerder genoemde Sontheimer beweert wel 'netjes' te schakelen en Kraus+Namer heeft die ook in het programma, verder zijn er nog andere opties met een prijs waat Elektramat een hele groepenkast voor verkoopt.
Maar als je 'm met de hand bediend, gaat de nul zweven. Kon je duidelijk op een scoop zien. Dus een risico.
Deze YT ook al eens gezien YouTube: Murks oder Gefährlich? Notstromumschalter | garantierter Blackout | ...GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:08:
[...]
Ik dacht dat ik pas geleden een YT heb gezien van iemand die een Geya gebruikte. Als die automatsch geschakeld wordt, schijnt het niet zo'n punt te zijn met die nul.
Vanwege de omschakelsnelheid vermoed ik.
Maar als je 'm met de hand bediend, gaat de nul zweven. Kon je duidelijk op een scoop zien. Dus een risico.
Klopt het dat je met de Deye F16 C 16Kw accu ongeveer max. 8kw kunt laden en 10 Kw ontladen? Dan is de 10Kw omvormer (of kleiner) de juiste keuze toch? Of groter wanneer je in de toekomst accu capaciteit wilt bijplaatsen. Ik ben ook aan het proberen een materiaal lijst samen te stellen 3fasen, PV blijft AC en geen Backup. Bij 8Kw kom ik tot een grid kabel van 4mm2 maar bij 10Kw zal het 6mm moeten worden, is dat nog makkelijk in de meterkast (aardlek) te verwerken?
De CT-klemmen zijn die inbegrepen bij de omvormers, en welke kabellengte hebben ze dan. Dat vind ik nog nergens.
De CT-klemmen zijn die inbegrepen bij de omvormers, en welke kabellengte hebben ze dan. Dat vind ik nog nergens.
Neem soepele kabel, dat is altijd makkelijk te verwerken. Die CT klemmen hebben iets van vijf meter draad.
Ik kwam op die Hager door hier te kijken: https://helionenergie.nl/...st-ess-noodstroom-3fasen/Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:05:
[...]
Een hybride omvormer is geen generator.
Als deze niet gridzijdig maar op load load uitgang voor de verbruikers, zeker de normale bron (net) met minimaal een aardlekautomaat af.
zeer grote kans dat aardlek gelijk uitvalt, je koppelt namelijk neutraal van grid aan UPS/load uitgang van Deye.
In de huisinstallatie als ook voor hybrid omvormer/Deye.
Maar ben nu toch even naar zo'n Eaton QM340 aan het kijken.
Nee, wel leerzaam om te zien dat er zoveel electronica in zit. Ik had een 3-fasen gezien waar die gast een scoop op had gezet. Bij 1-fase speelt het probleem niet.Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Deze YT ook al eens gezien YouTube: Murks oder Gefährlich? Notstromumschalter | garantierter Blackout | ...
[...]
Ff zoeken...Cor van Draaistroom: zwevende nul test met 3-fasen
Een Victron oplossing, waar deze bij normaal gebruik in ondersteunende rol wordt gebruikt en bij stroomstoring de verbruikers handmatig omgezet worden naar EPS uitgang.thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Ik kwam op die Hager door hier te kijken: https://helionenergie.nl/...st-ess-noodstroom-3fasen/
Vergelijkbaar voor Deye met alle verbruikers geen aan gridzijde als er geen stroomstoring is.
Bij een Victron heeft dat voordelen om deze als standalone thuisaccu te gebruiken en niet in off-grid configuratie.
Je kan dan het eigenverbruik van de Victron MP's reduceren tot 10W, als de accu niet wordt gebruikt voor laden of ontladen, de basis waarmee de add-on DAO voor HA meebegonnen is, om de lagere RTE van de multi plussen te verbeteren.
Deye 3fase heeft geen low power mode tot nu toe in de firmware, 1fase Deye hebben die optie al enkele jaren.
Ja, die Hager heeft een nul-stand. Maar geen voor/nalopende nul. Er wordt ook gewaarschuwd dat je 'm stroomloos moet schakelen.thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Ik kwam op die Hager door hier te kijken: https://helionenergie.nl/...st-ess-noodstroom-3fasen/
Die Eaton is wel goed. Iemand had 't een keer gebruikt en daarom heb ik 'm in 't rijtje gezet. Typenr. is: QM40/3N
Heeft een aardlekschakelaar eigenlijk ook een voorloop nul?GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:01:
[...]
Hier nog een linkje met diverse (ook compacte) wisselschakelaars die een voorloop/naloop nul hebben.
Zie: wisselschakelaar met voorloop/naloop nul
Als je een Hager gebruikt, wordt je gewaarschuwd dat je eerst alle belastingen uit moet schakelen voordat je 'm omschakelt. Geheid dat je dat vergeet mocht het zover komen.
Dus jij zegt eigenlijk. Laat die hele schakelaar zitten? Of als je het wil gebruiken om de Deye veilig te maken gebruik zo'n Eaton met voorloop nul.Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Een Victron oplossing, waar deze bij normaal gebruik in ondersteunende rol wordt gebruikt en bij stroomstoring de verbruikers handmatig omgezet worden naar EPS uitgang.
Vergelijkbaar voor Deye met alle verbruikers geen aan gridzijde als er geen stroomstoring is.
Bij een Victron heeft dat voordelen om deze als standalone thuisaccu te gebruiken en niet in off-grid configuratie.
Je kan dan het eigenverbruik van de Victron MP's reduceren tot 10W, als de accu niet wordt gebruikt voor laden of ontladen, de basis waarmee de add-on DAO voor HA meebegonnen is, om de lagere RTE van de multi plussen te verbeteren.
Deye 3fase heeft geen low power mode tot nu toe in de firmware, 1fase Deye hebben die optie al enkele jaren.
Dacht het niet. Anders zou 't ook onbetaalbaar zijn, schat ik in. Uitschakelen is niet zozeer het probleem maar bij inschakelen is het mogelijk dat je eventjes alleen spanning op de fasen hebt -> 400V.arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:41:
[...]
Heeft een aardlekschakelaar eigenlijk ook een voorloop nul?
Eigenlijk zou die dingen dus ook stroomloos moeten inschakelen.
Als je dit met de hand doet kun je ook de spoelen oververhitten die er in zitten, meende ik. Ik dacht dat @Domba er al eem keer met 1 aan het testen is geweest een paar maand geleden.GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:31:
[...]
Nee, wel leerzaam om te zien dat er zoveel electronica in zit. Ik had een 3-fasen gezien waar die gast een scoop op had gezet. Bij 1-fase speelt het probleem niet.
Ff zoeken...Cor van Draaistroom: zwevende nul test met 3-fasen
Goedenavond,
Hopelijk iemand die mij kan helpen met een situatie waar ik niet uit kom.
Ik heb een deye sun 8k SG01HP3-EU-AM2 icm 9 pv panelen en een Pylontech force h3 batterij.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nog steeds netverbruik heb als een geen zonneenergie is. Het is niet veel maar toch nog 1 a 1,5kwh en ik hoop dat naar 0,3kwh te krijgen.
Het netverbruik vind plaats terwijl de batterij nog capaciteit heeft maar mogelijk niet snel genoeg kan schakelen of zal hier een andere reden voor zijn?
Ik heb diverse instellingen getest maar tot nu toe niks wat mij helpt.
Ik heb geen generator en geen backup load.
De energie meter in de meterkast is chint dtsu666, dus geen ct klemmen.
De instelling die ik nu heb zijn als volgt;
-batt first
-zero export to ct + sell
-zero export power 0watt (ook getest op 20watt)
-ct ratio 0:1 (stond eerder op 2000:1)
-time of use aan (geen grid charge of sell vinkjes aan)
Is er iemand die mij hierin kan adviseren of het mogelijk probleem kan aanwijzen?
Ik heb een deye sun 8k SG01HP3-EU-AM2 icm 9 pv panelen en een Pylontech force h3 batterij.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nog steeds netverbruik heb als een geen zonneenergie is. Het is niet veel maar toch nog 1 a 1,5kwh en ik hoop dat naar 0,3kwh te krijgen.
Het netverbruik vind plaats terwijl de batterij nog capaciteit heeft maar mogelijk niet snel genoeg kan schakelen of zal hier een andere reden voor zijn?
-batt first
Is er iemand die mij hierin kan adviseren of het mogelijk probleem kan aanwijzen?
Wat je ziet bij veel gebruikers, is dat ze zo'n ding willen gebruiken als bypass of handmatig op noodstroom. Maar het zijn altijd keuzes die je maakt en pas als alles klaar is in de groepenkast, kom je er achter dat het soms iets anders moet.thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Dus jij zegt eigenlijk. Laat die hele schakelaar zitten? Of als je het wil gebruiken om de Deye veilig te maken gebruik zo'n Eaton met voorloop nul.
Wat ook vaak vergeten wordt, is dat de brandweer graag alles vanuit de meterkast uit wil zetten, het liefst met 1 schakelaar...Uitschakelen van de hoofdschakelaar doet een omvormer switchen naar noodstroom.
En vaak staat 't spul in een schuur of garage.
Ze zijn ook blij als daar een werkschakelaar goed bereikbaar is.
Ja ik wilde daar dus deze ATS voor misbruiken die bij de installatie geleverd werdt. Aangezien ik grid -> Deye -> huis doe. Maar eventueel grid -> huis wil kunnen doen. Maar dit met die zwevende nul zet me aan het denken om hem gewoon helemaal eruit te halen en of zo'n Eaton erin te zetten of gewoon niks.GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:53:
[...]
Wat je ziet bij veel gebruikers, is dat ze zo'n dingen willen gebruiken als bypass of handmatig op noodstroom. Maar het zijn altijd keuzes die je maakt en pas als alles klaar is in de groepenkast, kom je er achter dat het soms iets anders moet.
Wat ook vaak vergeten wordt, is dat de brandweer graag alles vanuit de meterkast uit wil zetten, het liefst met 1 schakelaar...Uitschakelen van de hoofdschakelaar doet een omvormer switchen naar noodstroom.
En vaak staat 't spul in een schuur of garage.
Ze zijn ook blij als daar een werkschakelaar goed bereikbaar is.
Die werkschakelaar bij de omvormer stond al op het lijstje. Al zit alles wel op een aardlek in de meterkast.
Meeste omschakelaars; MTS, ATS of 1-0-2 schakelaars zijn bruikbaar zolang je maar niet onderspanning schakelt of als je geen 3 fase verbruiker in je huisinstallatie hebt. (alleen maar 1 fase verbruikers)thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Dus jij zegt eigenlijk. Laat die hele schakelaar zitten? Of als je het wil gebruiken om de Deye veilig te maken gebruik zo'n Eaton met voorloop nul.
Voor onder spanning schakelen heb je een naijlende en voor ijlende neutraal nodig met een 3 fase verbruiker in de huisinstallatie.
Aan niet <40ms omschakelen, maar met enige seconden tot minuten spanningsloos kunnen ook nadelen kleven, geheel afhankelijk voor bijvoorbeeld wat voor witgoed je hebt.
Koelcompressors (koelkast/diepvries) zijn berekend om onbelast op te starten, maar een stroom onderbreking op een zeer ongustig moment kan het al gecomprimeerde koelgas tot vloeistof, de vloeistof terug stromen en niet alle hebben standaard voorzienigen omdat te voorkomen of pas weer als koelvloeistof weer gasvormig is op te starten en niet direct op moment stroom terug komt..
Ik begrijp je dilemma. Ik wil eigenlijk ook met een Deye en accu aan 't werk voor in de schuur (kabellengte 20-25 m.) die ik volg met belangstelling je vraag en antwoorden. Beter goed gejat .....thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Ja ik wilde daar dus deze ATS voor misbruiken die bij de installatie geleverd werdt. Aangezien ik grid -> Deye -> huis doe. Maar eventueel grid -> huis wil kunnen doen. Maar dit met die zwevende nul zet me aan het denken om hem gewoon helemaal eruit te halen en of zo'n Eaton erin te zetten of gewoon niks.
Die werkschakelaar bij de omvormer stond al op het lijstje. Al zit alles wel op een aardlek in de meterkast.
Mijn angst is een beetje dat als er wat fout gaat terwijl ik niet thuis ben, vrouw/dochters niet weten wat ze moeten doen. Daarom is zo'n handmatige schakelaar van Eaton/Sontheimer wel heel duidelijk aanwezig. Een Hager lijkt op de andere Hagers. Voor niet-techneuten is 't allemaal hetzelfde.
Hoe groot is je batterij? Als je maar één module van een goede 5kWh hebt is het waarschijnlijk omdat de batterij niet genoeg kan leveren.Leonvanm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:52:
Goedenavond,
-batt first
Ik weet niet hoeveel vermogen één module kan leveren, maar dat zal waarschijnlijk geen 5kW zijn.
Dit zou je kunnen controleren in de Deye app in de dagelijkse grafiek, daar kun je dan als het goed is zien wanneer je stroom uit het net verbruikt.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
15kwh batterij. 3 modules van 5kwh.SpongeRob schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:50:
[...]
Hoe groot is je batterij? Als je maar één module van een goede 5kWh hebt is het waarschijnlijk omdat de batterij niet genoeg kan leveren.
Ik weet niet hoeveel vermogen één module kan leveren, maar dat zal waarschijnlijk geen 5kW zijn.
Dit zou je kunnen controleren in de Deye app in de dagelijkse grafiek, daar kun je dan als het goed is zien wanneer je stroom uit het net verbruikt.
Hieronder ook een screenshot van vandaag.
Heb een warmtepomp en een aantal laadpalen die drie fasen zijn. Dus ik ben bang dat ik wel naar een goede schakelaar moet. Zo heel duur is die Eaton gelukkig niet. Moet alleen even ruimte gaan maken in de meterkast.Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:06:
[...]
Meeste omschakelaars; MTS, ATS of 1-0-2 schakelaars zijn bruikbaar zolang je maar niet onderspanning schakelt of als je geen 3 fase verbruiker in je huisinstallatie hebt. (alleen maar 1 fase verbruikers)
Voor onder spanning schakelen heb je een naijlende en voor ijlende neutraal nodig met een 3 fase verbruiker in de huisinstallatie.
Aan niet <40ms omschakelen, maar met enige seconden tot minuten spanningsloos kunnen ook nadelen kleven, geheel afhankelijk voor bijvoorbeeld wat voor witgoed je hebt.
Koelcompressors (koelkast/diepvries) zijn berekend om onbelast op te starten, maar een stroom onderbreking op een zeer ongustig moment kan het al gecomprimeerde koelgas tot vloeistof, de vloeistof terug stromen en niet alle hebben standaard voorzienigen omdat te voorkomen of pas weer als koelvloeistof weer gasvormig is op te starten en niet direct op moment stroom terug komt..
@Domba ik werd toch nieuwsgierig. Ik heb Hager installatieautomaten. MB616E, MBN640E en MBN616. Daar staat wel het voorloop/naloopstreepje op de nul in het symbool.
Op m'n hoofdschakelaar SBN440 staat dat streepje er niet.
Voor Eaton (zie bedradingsschema + type) geldt hetzelfde. Installatieautomaten met streepje bij de nul. Hoofdschakelaar niet.
Dus de installatieautomaten hebben blijkbaar standaard wel voor-/naloop nul. Hoofschakelaars niet.
Was mij nog nooit opgevallen.Toch weer wat geleerd.
Op m'n hoofdschakelaar SBN440 staat dat streepje er niet.
Voor Eaton (zie bedradingsschema + type) geldt hetzelfde. Installatieautomaten met streepje bij de nul. Hoofdschakelaar niet.
Dus de installatieautomaten hebben blijkbaar standaard wel voor-/naloop nul. Hoofschakelaars niet.
Was mij nog nooit opgevallen.Toch weer wat geleerd.
Vervang de Chint door een Easton, die Chints zijn zo onnauwkeurig en traag dat je Deye niet de juiste info krijgt. SMD630 V2 of V3 is wat je wilt. Zero export kan op 20 Watt minimaal.Leonvanm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:52:
Goedenavond,
-batt first
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Dankjewel, ga ik dat even testen!rvdgaag schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:06:
[...]
Vervang de Chint door een Easton, die Chints zijn zo onnauwkeurig en traag dat je Deye niet de juiste info krijgt. SMD630 V2 of V3 is wat je wilt. Zero export kan op 20 Watt minimaal.
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste, maar je zit bij de omschakelaars van Eaton, Sontheimer, Kraus&Naimer nog steeds met een bepaalde omschakeltijd door gebruik van een handmatige draaiknop. Edit: zolang je maar een voorschakelende nul hebt is dat in de praktijk geen issues als je maar snel schakelt.
Ik kwam bij het voorbereiden van het installatieschema uit op deze MTS van Socomec. Zit qua prijs redelijk in de buurt van de andere opties. Edit: Ook deze heeft alleen een voorschakelende nul en een C-23B rating voor schakelen onder load.
Door deze te voorzien van een hulpcontact kan je de positie bepalen en geautomatiseerd (in mijn geval vanaf HA op een aparte UPS) de UPS/backup functie van je omvormer in/uit schakelen. Die zijn ook verkrijgbaar voor iig de K&N.
Hetzelfde wil ik doen met de hoofdschakelaar in beide groepenkasten. Door een Hager (NC) hulpcontact te plaatsen op de hoofdschakelaars en evt. nog een losse NC-noodschakelaar bij de unit en/of buiten kan je vanaf meerdere locaties de omvormer uitschakelen wanneer de hoofdschakelaar wordt omgezet of de noodknop wordt ingedrukt en dus de kring wordt onderbroken. De deye (en de meeste concurrenten) hebben hier een apart contact voor aan boord.
Ik kwam bij het voorbereiden van het installatieschema uit op deze MTS van Socomec. Zit qua prijs redelijk in de buurt van de andere opties. Edit: Ook deze heeft alleen een voorschakelende nul en een C-23B rating voor schakelen onder load.
Door deze te voorzien van een hulpcontact kan je de positie bepalen en geautomatiseerd (in mijn geval vanaf HA op een aparte UPS) de UPS/backup functie van je omvormer in/uit schakelen. Die zijn ook verkrijgbaar voor iig de K&N.
Hetzelfde wil ik doen met de hoofdschakelaar in beide groepenkasten. Door een Hager (NC) hulpcontact te plaatsen op de hoofdschakelaars en evt. nog een losse NC-noodschakelaar bij de unit en/of buiten kan je vanaf meerdere locaties de omvormer uitschakelen wanneer de hoofdschakelaar wordt omgezet of de noodknop wordt ingedrukt en dus de kring wordt onderbroken. De deye (en de meeste concurrenten) hebben hier een apart contact voor aan boord.
[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 25-06-2026 14:01 ]
All-electric.
Heb je daar een link naar de informatie dat het door de veerspanning sneller kan? Want voor mij als ik dit nu naast de Eaton leg zijn het eigenlijk dezelfde apparaten. Waarbij Eaton specifiek over de voorijlende nul spreekt en deze niet echt.RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste, maar je zit bij de omschakelaars van Eaton, Sontheimer, Kraus&Naimer nog steeds met de omschakeltijd met een handmatige draaiknop. Je krijgt dan nog steeds ongeveer een seconde disconnect/brown-out op je fases. Dat vindt niet alle apparatuur even leuk. En als je dan toch eerst alles uit moet zetten had je net zogoed een goedkope schakelaar zonder voorloopnul kunnen toepassen imho.
Ik kwam daarom nu bij het voorbereiden van het installatieschema uit op deze MTS van Socomec. Zit qua prijs redelijk in de buurt van de andere opties. Deze gebruikt veerspanning om het omschakelen uit te voeren, waardoor je onder load kan omschakelen in 20-40ms. Zolang je de huisverbruikers alleen (terug naar grid) schakelt tussen backup/load en grid bij een on-grid situatie heb je ook geen issue met de frequentie.
Door deze te voorzien van een hulpcontact kan je de positie bepalen en geautomatiseerd (in mijn geval vanaf HA op een aparte UPS) de UPS/backup functie van je omvormer in/uit schakelen.
Ik zou het alleen gebruiken om inderdaad wat jij zegt het huis van de LOAD op de Deye naar de net aansluiting direct te schakelen. Dit ga ik niet doen als er geen grid is. Dan heeft het weinig nut.
Als je de lasten achter de omschakelaar niet uit kunt schakelen (theoretisch) wel.RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste
Ik heb tijdens het testen van de installatie mijn sft440 overigens vele malen onder load geschakeld en dat gaat zo snel dat er nauwelijks effect is op de spanning (uit nieuwsgierigheid met een oscilloscoop gemeten). Ik vermoed dat dit te maken heeft met parasitaire effecten van alle kabels etc. en andere onderdelen die een dempende werking hebben in de installatie.
Maarja, nul (phun intended) garantie dat dit altijd goed gaat natuurlijk
Afkloppen!arjenhiemstra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Als je de lasten achter de omschakelaar niet uit kunt schakelen (theoretisch) wel.
Ik heb tijdens het testen van de installatie mijn sft440 overigens vele malen onder load geschakeld en dat gaat zo snel dat er nauwelijks effect is op de spanning (uit nieuwsgierigheid met een oscilloscoop gemeten). Ik vermoed dat dit te maken heeft met parasitair effecten van alle kabels etc. en andere onderdelen die een dempende werking hebben in de installatie.
Maarja, nul (phun intended) garantie dat dit altijd goed gaat natuurlijk
Excuus, ik heb me weer eens op het verkeerde been laten zetten door ome kloot.thomvh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Heb je daar een link naar de informatie dat het door de veerspanning sneller kan? Want voor mij als ik dit nu naast de Eaton leg zijn het eigenlijk dezelfde apparaten. Waarbij Eaton specifiek over de voorijlende nul spreekt en deze niet echt.
Ik zou het alleen gebruiken om inderdaad wat jij zegt het huis van de LOAD op de Deye naar de net aansluiting direct te schakelen. Dit ga ik niet doen als er geen grid is. Dan heeft het weinig nut.
All-electric.
Hoe hebben jullie de kabel vanaf de batterij naar de omvormer? Hebben jullie daar een dc schakelaar en/of zekering tussen? En eventueel een foto van hoe jullie dat hebben ?
Ik zie dat iedereen zich altijd heel erg druk maakt om het omschakelen.
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?
Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?
Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_96 op 25-06-2026 14:37 ]
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
Op de batterijen zit een zekering die je om kan zetten en op de kabel heb ik nog een accuschakelaar zodat ik de stroom er helemaal af kan halen.Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:35:
Hoe hebben jullie de kabel vanaf de batterij naar de omvormer? Hebben jullie daar een dc schakelaar en/of zekering tussen? En eventueel een foto van hoe jullie dat hebben ?
1-2x per jaar voor onderhoud, niet om te verandering.Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
<knip>
Om alles electrisch na te lopen, verbindingen controleren, op beschadigen en of alles nog op momentum vastzit.
Persoonlijk besteedt ik ook elke 100-150 cycles wat aandacht en check op celbalans omdat ik standaard tussen 50V - max 56V gebruik (gewoonlijk 10-95% SOC/ 3.1-3.5V/cel) en 100% SOC calibrering op 56.5V doe voor de LFP 16 cellen en alle accumodules gelijktijdig naar 100% SOC reset
(eventueel met een labvoeding, daar een verbruiks piek het laden kan onderbreken en deze wordt dan niet hervat >95% SOC, daar ik anti-micro cycling gebruik ).
Dit is niet wat de gemiddelde consument doetDomba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
[...]
1-2x per jaar voor onderhoud, niet om te verandering.
Om alles electrisch na te lopen, verbindingen controleren, op beschadigen en of alles nog op momentum vastzit.
Persoonlijk besteedt ik ook elke 100-150 cycles wat aandacht en check op celbalans omdat ik standaard tussen 50V - max 56V gebruik (gewoonlijk 10-95% SOC/ 3.1-3.5V/cel) en 100% SOC calibrering op 56.5V doe voor de LFP 16 cellen en alle accumodules gelijktijdig naar 100% SOC reset
(eventueel met een labvoeding, daar een verbruiks piek het laden kan onderbreken en deze wordt dan niet hervat >95% SOC, daar ik anti-micro cycling gebruik ).
Ik heb nu wel een warmtebeeldcamera binnen en ik wil periodiek spanningsdelta's van de cellen analyseren. Die 2 samen moeten een goed beeld geven van eventuele losse contacten, het is dus puur op veiligheid. Zo te lezen is het voor jou ook deels optimalisatie en het efficiënt houden van het systeem.
- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.
- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.
All-electric.
Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Op de batterijen zit een zekering die je om kan zetten en op de kabel heb ik nog een accuschakelaar zodat ik de stroom er helemaal af kan halen.
Ik heb een kast van gobel (Google voor meer info) met een thermische beveiliging erop, echter vraag ik mezelf af of deze de kortsluitstroom aan kan. Daarom ben ik mezelf aan het oriënteren op extra zekeringen voor in het accu pakket (https://www.nkon.nl/victron-energy-mega-fuse-zekeringhouder.html?gad_source=1&gad_campaignid=21517006953&gclid=Cj0KCQjwo_PRBhDNARIsAEcVALUoZnioZxNo15t7GWkb3De1AF4SvrG94lKYk-4o9ONtFKSlGkkP5W4aAhadEALw_wcB)Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]
Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?
De extra veiligheidsvoorzieningen die ik hiernaast tref is door de accu's op een "kar" te zetten zodat ik ze naar buiten kan rijden en de omgeving te voorzien (wand/plafond ) van brandvertragende wandplaten. Ook wil ik in de accu ruimte een ventilatie punt naar buiten voorzien zodat bij gasvormige de schuur niet meteen vol gassen staat.
Better safe than sorry, en aangezien ik alles zelf kan zijn de kosten erg beperkt.
Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]
Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?
Ik heb deze schakelaar en accu's
Die rode schakelaar op het plaatjezalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:18:
[...]
[Afbeelding] Ik heb deze schakelaar en accu's
Ik moet even zoeken maar heb als t goed is nog wel plaatjes.
Mijn idee. Helemaal mee eens.RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:45:
[...]
- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.
- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.
Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euroybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:59:
[...]
Die rode schakelaar op het plaatjeZo eentje heb ik ook gehad (weet niet of ik de 350A had, maar zeker ruim overbemeten) en die was er vrij vlot uitgefikt... Als je die open maakt snap je dat ook wel, het is helemaal niets vanbinnen
![]()
Ik moet even zoeken maar heb als t goed is nog wel plaatjes.
Denk niet dat Victron slechte schakelaars gaat leveren.
Ik had deze. Geschikt voor 400A continu, mn Deye doet max 195A.GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:19:
[...]
Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
:strip_exif()/f/image/o8Vi0VCJBCK6YVeNW86UQDrE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OJ7MzeyP6ftnspiuAKf3QNmU.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet de goedkoopste. Garantie??ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:35:
[...]
Ik had deze. Geschikt voor 400A continu, mn Deye doet max 195A.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet geprobeerd, mede omdat ik er toch geen een meer tussen wou hebben aangezien die waarschijnlijk hetzelfde resultaat ging opleveren. Daarnaast moeilijk aan te tonen dat je de boel niet hebt overbelast.
En, ze kunnen altijd roepen: er staat 48V op, jij draait op gemiddeld 52V, dus buiten de specs (ik meen dat ik dat de voornaamste reden was dat ik het niet eens geprobeerd heb)
Je hebt een punt. Die 48V zal de bottleneck zijn. Victron is 60V max. Aandraaimoment is ook belangrijk.ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Niet geprobeerd, mede omdat ik er toch geen een meer tussen wou hebben aangezien die waarschijnlijk hetzelfde resultaat ging opleveren. Daarnaast moeilijk aan te tonen dat je de boel niet hebt overbelast.
En, ze kunnen altijd roepen: er staat 48V op, jij draait op gemiddeld 52V, dus buiten de specs (ik meen dat ik dat de voornaamste reden was dat ik het niet eens geprobeerd heb)
Die heb ik ook als een aanelkaar gesmolten geheel ertussen uit gehaald na 1 jaar.GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:19:
[...]
Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
De nieuwe schakelaar ben ik ook nog niet zeker van. Vanavond, met de huidige hitte, even gekeken met warmtebeeld. Ik draaide op dat moment al 2 uur 145A / 7500W over de 95mm2 kabel. Omgevingstemperatuur 31 C
[ Voor 26% gewijzigd door zalkc op 25-06-2026 23:07 ]
Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:52:
[...]
Die heb ik ook als een aan elkaar gesmolten geheel ertussen uit gehaald na 1 jaar.
60 euro voor 2 meter nieuwe kabel en de schakelaar ertussenuit halen. Maar dat is eerlijk gezegd geen echte oplossing,GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:10:
[...]
Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?
Ik heb dit er tussen zitten, vrij groot maar biedt naast een schakelaar ook nog een extra kortsluitzekering:GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:10:
[...]
Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?
:strip_exif()/f/image/iDEnEd6Na82fn3vWhpeaokAu.jpg?f=fotoalbum_large)
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
De inverter gaat uit. Maar de stroom niet... Passthrough functie op de AC busbar gaat niet uit als de omvormer uitvalt namelijk.
Wat is de aansluitmaat M8 of M10?rvdgaag schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:22:
[...]
Ik heb dit er tussen zitten, vrij groot maar biedt naast een schakelaar ook nog een extra kortsluitzekering:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe bereken je dat de kortsluitstroom welke de schakelaar moet kunnen beveiligen afdoende is?rvdgaag schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:22:
[...]
Ik heb dit er tussen zitten, vrij groot maar biedt naast een schakelaar ook nog een extra kortsluitzekering:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij zit je op DC en accu's al snel kritisch?
Op de schakelaar/zekering M10, aangesloten met 95mm2 naar de omvormer.
Een 400 busbar met 70mm2 kabel naar de accu's (die maar 60A) leveren ieder, allemaal op de busbar apart afgezekerd met een MRBF zekering op 100A.
Van AI:genesisfm schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Hoe bereken je dat de kortsluitstroom welke de schakelaar moet kunnen beveiligen afdoende is?
Volgens mij zit je op DC en accu's al snel kritisch?
🔋 1. Theoretical short-circuit current (no BMS limit)
A 300Ah prismatic LiFePO₄ pack uses low-resistance cells (typically ~280–320Ah class).Internal resistance estimate
- Cell: ~0.2–0.4 mΩ each
- 16 cells in series → ~3.2–6.4 mΩ
- Add busbars, terminals, cabling → ~1–4 mΩ extra
Total pack resistance:
👉 roughly 4–10 mΩ (0.004–0.01 Ω)Short-circuit current:
Isc=51.2V0.004 to 0.01ΩIsc=0.004 to 0.01Ω51.2V👉 ≈ 5,000 A to 12,000 A (5–12 kA) peak theoretical
en dan met 4 packs op de zelfde busbar:
🔋 1. Total system short-circuit capability (theoretical)
Each pack individually:- ~5–12 kA theoretical instantaneous short-circuit current (cell-limited)
- currents add together (in principle)
- ~20 kA to 40+ kA
[ Voor 23% gewijzigd door rvdgaag op 26-06-2026 20:12 ]
Als je tussen de 20 en de 40 kA zit dan kom je wat te kort met de schakelaar?rvdgaag schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:10:
[...]
Van AI:🔋 1. Theoretical short-circuit current (no BMS limit)
A 300Ah prismatic LiFePO₄ pack uses low-resistance cells (typically ~280–320Ah class).Internal resistance estimate
- Cell: ~0.2–0.4 mΩ each
- 16 cells in series → ~3.2–6.4 mΩ
- Add busbars, terminals, cabling → ~1–4 mΩ extra
Total pack resistance:
👉 roughly 4–10 mΩ (0.004–0.01 Ω)Short-circuit current:
Isc=51.2V0.004 to 0.01ΩIsc=0.004 to 0.01Ω51.2V
👉 ≈ 5,000 A to 12,000 A (5–12 kA) peak theoretical
en dan met 4 packs op de zelfde busbar:🔋 1. Total system short-circuit capability (theoretical)
Each pack individually:With 4 packs in parallel:
- ~5–12 kA theoretical instantaneous short-circuit current (cell-limited)
👉 Total theoretical short-circuit current:
- currents add together (in principle)
This assumes all packs contribute equally and simultaneously, which is physically possible for the first microseconds.
- ~20 kA to 40+ kA
@rvdgaag Heb je al verdere ervaringen met fw 1183? Merk je verschil met zero export of andere zaken?
Ja, zero export lijkt wat instabieler, hij jojoot wat meer rond de nul, hoe dat uitpakt onderaan de streep is lastig te zeggen.dingo35 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:45:
@rvdgaag Heb je al verdere ervaringen met fw 1183? Merk je verschil met zero export of andere zaken?
De grootste winst wat mij betreft is dat high-pitch bij vol power ontladen weg is als je die optie aanzet.
Het is een theoretische waarde, in worst case, nu is de schakelaar 25kA en heb ik er dubbele BMS sturing op. Aangezien de individuele packs een eigen MRBF 150A zekering hebben is de kans dat de totale kortsluit stroom van 4 packs samen zo hoog uit komt vrijwel verwaarloosbaar. Wat is de kans dat 4 pack tegelijkertijd kortsluiten ??genesisfm schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:41:
[...]
Als je tussen de 20 en de 40 kA zit dan kom je wat te kort met de schakelaar?
🔥 6. Fault current perspective (important safety sanity check)
Now your system has:Per-pack limitation:
- 150A fuse × 4 = controlled branching
System-level limitation:
- 300A breaker
Battery theoretical capability:
- thousands of amps (kA range)
Fault behavior becomes:
- local pack fuse reacts first OR BMS starts limiting
- busbar sees brief surge (hundreds–low thousands A)
- main breaker clears sustained faults
- system collapses safely
En uitvallen van het scherm? Of is dat euvel verholpen?rvdgaag schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:10:
[...]
Ja, zero export lijkt wat instabieler, hij jojoot wat meer rond de nul, hoe dat uitpakt onderaan de streep is lastig te zeggen.
De grootste winst wat mij betreft is dat high-pitch bij vol power ontladen weg is als je die optie aanzet.
? nooit gehad/gezien, is dat een algemeen probleem ?tmbreuker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:44:
[...]
En uitvallen van het scherm? Of is dat euvel verholpen?
Ik heb al wel eerder gelezen dat die 150A zekeringen niet kortsluitvast zijn (volgens mij ook hier). Ik heb ze ook hier en daar toegepast. Better safe than sorryrvdgaag schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:24:
[...]
Het is een theoretische waarde, in worst case, nu is de schakelaar 25kA en heb ik er dubbele BMS sturing op. Aangezien de individuele packs een eigen MRBF 150A zekering hebben is de kans dat de totale kortsluit stroom van 4 packs samen zo hoog uit komt vrijwel verwaarloosbaar. Wat is de kans dat 4 pack tegelijkertijd kortsluiten ??🔥 6. Fault current perspective (important safety sanity check)
Now your system has:Per-pack limitation:
- 150A fuse × 4 = controlled branching
System-level limitation:
- 300A breaker
Battery theoretical capability:
👉 BUT in reality:
- thousands of amps (kA range)
Fault behavior becomes:✔ This is proper layered protection architecture
- local pack fuse reacts first OR BMS starts limiting
- busbar sees brief surge (hundreds–low thousands A)
- main breaker clears sustained faults
- system collapses safely
was iemand anders: https://discord.com/channels/1119519533498126380/1290588726040199259/1518566425122443314rvdgaag schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:12:
[...]
? nooit gehad/gezien, is dat een algemeen probleem ?
Ja die post ken ik, de betreffende gebruikers had een oude HMI versie draaien en dacht daar de laatste systeem firmware mee te kunnen gebruiken, dus niet, daar moet altijd een zekere correlatie in zijn.
Nog dank voor deze info. Ziet er goed uit en diverse uitvoeringen gewoon verkrijgbaar op Amazon tegen een redelijke prijs.rvdgaag schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:22:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt ook nog een grotere broer DHM3Z.
Heb lang zitten twijfelen over zo'n schakelaar maar deze geeft wel hoop.
Dit is de grootste broer in 2polig van Dihool. Kan je het beste via ome Ali kopen, amazon is veel te duur hiermee.GJzon schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Nog dank voor deze info. Ziet er goed uit en diverse uitvoeringen gewoon verkrijgbaar op Amazon tegen een redelijke prijs.
Je hebt ook nog een grotere broer DHMZ300.
Heb lang zitten twijfelen over zo'n schakelaar maar deze geeft wel hoop.
Heren, vraagje mbt zero to ct. Ik hard verwacht dat de stromen vanaf het net ook rond de 0 zouden zijn. Dat is echter niet het geval. Enig idee hoe dat zit? (Asymmetric phase feeding staat aan).
De meter van het energiebedrijf geeft echter wel een verbruik van rond de 0 en je ziet aan de waarden dat er daadwerkelijk op de 0 geregeld word.:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NqdClvEscXUbNApk66YUfhXi.jpg?f=user_large)
De meter van het energiebedrijf geeft echter wel een verbruik van rond de 0 en je ziet aan de waarden dat er daadwerkelijk op de 0 geregeld word.
edit:
Deye schiet volgens mij niet heel nauwkeurig tegelijk zn meetwaardes. Het zal ongetwijfeld ook nog iets te maken hebben met de faseverschuiving. Maar helemaal snappen doe ik het nog niet :N
Deye schiet volgens mij niet heel nauwkeurig tegelijk zn meetwaardes. Het zal ongetwijfeld ook nog iets te maken hebben met de faseverschuiving. Maar helemaal snappen doe ik het nog niet :N
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NqdClvEscXUbNApk66YUfhXi.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 28-06-2026 14:39 ]
Ik merk elke dag wel 1-2 kWh die ik verlies aan netafname door schakelpiekjes, als er een verbuiker aanspringt dan stijgt eerst de netafname en dan grijpt de Deye op de CT in en gaat compenseren naar 0, daar zit een vertraging in.ybos schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:44:
Heren, vraagje mbt zero to ct. Ik hard verwacht dat de stromen vanaf het net ook rond de 0 zouden zijn. Dat is echter niet het geval. Enig idee hoe dat zit? (Asymmetric phase feeding staat aan).
De meter van het energiebedrijf geeft echter wel een verbruik van rond de 0 en je ziet aan de waarden dat er daadwerkelijk op de 0 geregeld word.edit:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben mijn Deye setup steeds verder aan het uitwerken (SUN-15K + SE-F16 + Enphase IQ7+ op de GEN/Micro-Inverter poort) en loop nu tegen de praktische installatie aan.
Voor zover ik nu begrijp:
Voor zover ik nu begrijp:
- De DTSU666 moet direct achter de hoofdaansluiting in de meterkast komen, zodat de Deye de totale import/export van de woning kan meten voor zero-export en batterijregeling.
- De Deye + F16 komen samen in de kelder, ongeveer 5-8 meter van de meterkast.
- Ik wil een handmatige 4-polige bypass zodat de Deye voor onderhoud volledig uit bedrijf kan, terwijl de woning gewoon rechtstreeks op het net blijft draaien.
- Vanuit de meterkast gaat dan een 3-fase kabel naar de Deye (GRID) en vanaf de Deye (LOAD) weer terug naar de meterkast.
Water-Escape
Bypass is heel verstandigwater_escape schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:33:
Ik ben mijn Deye setup steeds verder aan het uitwerken (SUN-15K + SE-F16 + Enphase IQ7+ op de GEN/Micro-Inverter poort) en loop nu tegen de praktische installatie aan.
Voor zover ik nu begrijp:Klopt deze opzet volgens jullie, of zie ik nog iets belangrijks over het hoofd? Vooral ervaringen met de plaats van de DTSU666 en de onderhoudsbypass zijn welkom.
- De DTSU666 moet direct achter de hoofdaansluiting in de meterkast komen, zodat de Deye de totale import/export van de woning kan meten voor zero-export en batterijregeling.
- Ik wil een handmatige 4-polige bypass zodat de Deye voor onderhoud volledig uit bedrijf kan, terwijl de woning gewoon rechtstreeks op het net blijft draaien.
- Vanuit de meterkast gaat dan een 3-fase kabel naar de Deye (GRID) en vanaf de Deye (LOAD) weer terug naar de meterkast.
Let met de bypass wel op dat als je onder load wil schakelen met 3 fasen je een voor/naijlende nul hebt. Zie paar pagina's terug.water_escape schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:33:
Voor zover ik nu begrijp:Klopt deze opzet volgens jullie, of zie ik nog iets belangrijks over het hoofd? Vooral ervaringen met de plaats van de DTSU666 en de onderhoudsbypass zijn welkom.
Welke bypass gebruiken professionele Deye-installateurs om deze situatie af te vangen?thomvh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:39:
[...]
Let met de bypass wel op dat als je onder load wil schakelen met 3 fasen je een voor/naijlende nul hebt. Zie paar pagina's terug.
Of moeten we een normale nemen en eerst de Deye uitzetten en dan de schakelaar pas omzetten?
Water-Escape
https://www.elektramat.nl/eaton-qm63-6-eat-lastscheider/ bijvoorbeeld. Al zie ik veel de Hager sft440 gebruikt worden. Maar hierbij moet alle stoppen die met deze schakelaar gelinkt zijn uit staan als je het om gooit.water_escape schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:02:
[...]
Welke bypass gebruiken professionele Deye-installateurs om deze situatie af te vangen?
Of moeten we een normale nemen en eerst de Deye uitzetten en dan de schakelaar pas omzetten?
[/url]