@
BenSKIP Ik weet niet of ik je vraag snap.
Het zijn 3 verschillende aspecten.
-(type) verschilstroom
-(kar) korstsluitstroom
-overbelasting
Bij een automaat/zekering karakterstiek B, C, D zegt iets over kortsluitstroom gedrag en over de eerste 10 seconden, na die eerste 10 seconden is het overbelasting en die is gelijk voor alle.
kar. B 3-5x afzekerwaarde
kar. C 5-10x afzekerwaarde
verschilstroom
Type A die kan gemakelijk gezegt geen DC verschilstroom zien en kan er zelfs oververzadigd door raken >6mA en daardoor niet reageren of niet tijdig
Type B heeft een aparte detectie voor DC verschilstroom, afhankelijk van de gekozen oplossing kan deze niet geschikt zijn voor twee-richtingen gebruik, afhankelijk van de gekozen oplossing. (dat moet je uit datasheet/technische notes halen)
Voor persoonbescherming geeft een verschilstroom groter dan 30mA geen bescherming, een 100mA of 300mA is voor brandbescherming en kan gebruikt worden voor kabels en wat je niet kunt aan raken.
In mijn opvatting heeft een kortsluitbescherming kar C niets te zoeken in een huis installatie en al helemaal niets met een beperkte stroombron, zoals een Deye hybride die kan geen 5x afzekerings waarde leveren.
Huidige WP's zijn bijna alle inverters, of wel softstarters die niet of nauwelijks een aanloopstroom hebben, een kar. C zekering is er niet voor de veiligheid, maar voor gemak van de installateur dat die minder snel hoef terug te komen, pas als het helemaal mis is.
Waarom de opvatting dat een kar. C zekering niets te zoeken heeft in huisinstallatie als die niet voor de inschakel of aanloopstroom van een motor nodig is, het kan wel invloed hebben op de overbelastingtijd
dat deze korter is ipv 10 seconden, 4 seconden en de hoeveelheid warmte die daarbij vrijkomt.
Ik heb liever een automaat die dichterbij de afzekering x 1,13 grens tript dan bij de 1,45
Ik meet niet alles, maar in afgelopen weken een voorbeeld gegeven
EMAT schakelt bij 22A al na 20-25 seconden uit
ABB 16A schakelt pas bij 26A na 30-35 seconden uit.
Deze youtuber doet
veel meer tests en merken
Voor in de Deye situatie geef ik de voorkeur aan de eerste, de Deye kan die stroom leveren, zonder zelf uit te vallen en de hoeveelheid energie/warmte is aanzienlijk minder. (voor mij speelt ook nog off-grid gebruik en de Deye de enigste stroombron is een rol)
De ABB kan zelf niet trippen, maar dat als eerste de Deye vanwege thermische overbelasting geheel uitschakelt en reboot , waarbij de kortsluiting/overbelasting kan blijven bestaan en steeds meer energie/warmte vrijkomt.
Voor alleen on-grid speelt ook de firmware nog een rol, vanaf FW1140 saldeert de Deye zelf niet meer, maar betrekt het meerdere boven de 4000W van het net en zal de ABB trippen zonder dat de Deye zelf uitvalt.
Als de zekering uitvalt, is er een reden om te zoeken naar de oorzaak van de overbelasting, de karakterstiek van de automaat speelt geen rol meer boven 10 seconden.
Als laatste de voortzetting van DC verschilstroom, als je type B aardlek, stroomafwaarts er 1 gebruikt kan als nog de DC verschilstroom stroom opwaarts gaan en een type A verzadigen waardoor als het van toepassing is niet de persoonbescherming biedt max 30mA.
Als de EV laadpaal een DC bewaking heeft dan is geen type B nodig.
Als stroomafwaarts in de installatie een type B gebruikt, ben je zonder uitvoerige analyse alleen zeker als je voor alle type B gebruikt met bijkomende probleem dat lang niet alle type B ook geschikt zijn voor 2 richtingen gebruik zoals in Deye installatie en ook aanzienlijk duurder zijn
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant