Toon posts:

Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 22:06
Hi all,

Hoop dat deze mag hier, om wat mensen en kennis centraal te krijgen over/van het merk Deye. Ze maken accu packs, inverters, micro omvormers (en wellicht nog meer).

Ikzelf heb een dik jaar een Sofar HYD5000EP gehad en vorige week overgestapt op 3 fase met een SUN-12K-SG04LP3-EU. Bevalt tot nu toe maar het is nog erg uitzoeken hoe het zit met settings en werk modi. Het is nog een tandje lastiger/complexer dan met de Sofar :+

Ik hoop dat we in de topic al onze ervaringen en tips kunnen delen met deze inverters, accupacks en micro omvormers, net zoals er andere merkgebonden topics zijn.

Allereerst heb ik zelf alvast de vraag (de handleiding is erg slecht geschreven en soms lastig te begrijpen omdat het vanuit het Chinees is vertaald, en sommige menu items ontbreken gewoon) wat betreft de grid instelling.
Ik hoor de dat VDE4105 een goede optie was, en uiteraard 230/400V. Echter de Phase Type heb ik nog niet kunnen uitvinden, het is iets als rechtsdraaiend of linksdraaiend. In NL zouden we rechtsdraaiend hebben echter als ik 0/120/240 ingeef krijg ik na enkele sec een foutmelding: Grid Phase Wrong. Dus heb m weer teruggezet naar 0/240/120

Ik heb enkel de Grid aangesloten nu;

Verder vraag 2: ik wil eigenlijk de accu in de zomer butien werking stellen. Afkoppelen heeft nadelen zo ver ik had getest; de omvormer valt vaak uit en werkt niet fijn als er geen accu aangesloten zit, klopt deze stelling? En hoe is het zo in te stellen dat de accu verder niet gaat laden en ontladen? Ik heb geen BMS comm.

Fire erop los :)

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

Solar Arc Fault ON is alleen voor de USA volgende de handleiding. Deze staat bij mij uit.
hetzelfde geldt voor Signal Island mode, en Asymmetric phase feeding. Deze staan bij mij ook uit.

Betekent niet dat hij niet meer op twee fases kan laden/ontladen.
Ik was de EV aan het laden op 1 fase, en de Deye kiest dan gewoon fase 2 en 3 voor het laden van de aangesloten accu.

Ik heb het idee dat de omvormer bij een aangesloten accu altijd(?) de stroom voor de werking van de omvormer uit de batterij pakt.

Je kan bij System work mode, de optie Time of use aanvinken, en dan in de Batt kolom voor alle tijden de
spanning of SOC op een waarde instellen die boven de huidige SOC of V van de accu ligt.

Dan zal de omvormer de accu niet ontladen.

edit: Signal Island mode dient aan te staan. Bij off grid gaan, wordt dan door de omvormer de N met PE verbonden.

[Voor 8% gewijzigd door stegen op 08-03-2023 13:06]

• PCJR
stegen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:55:
Solar Arc Fault ON is alleen voor de USA volgende de handleiding. Deze staat bij mij uit.
hetzelfde geldt voor Signal Island mode, en Asymmetric phase feeding. Deze staan bij mij ook uit.

Betekent niet dat hij niet meer op twee fases kan laden/ontladen.
Ik was de EV aan het laden op 1 fase, en de Deye kiest dan gewoon fase 2 en 3 voor het laden van de aangesloten accu.

Ik heb het idee dat de omvormer bij een aangesloten accu altijd(?) de stroom voor de werking van de omvormer uit de batterij pakt.

Je kan bij System work mode, de optie Time of use aanvinken, en dan in de Batt kolom voor alle tijden de spanning of SOC op een waarde instellen die boven de huidige SOC of V van de accu ligt.

Dan zal de omvormer de accu niet ontladen.
Solar Arc Fault; ik zag idd staan US only, maar als tweakert klonk t mij gewoon al goed in de oren om dit aan te hebben. Je zou verwachten dat ergens staat wat het nu doet. Zoiets moeten we ook gewoon weten, heb nog geen tijd/moeite genomen erop te gaan googlen :>

Signal Island mode; dit is iets voor offgrid modus, als grid zou wegvallen. De Earth wordt dan aan de Neutral gekoppeld. Ik meen dat dit bij ons in de meterkasten nu ook zo gemonteerd zit. Ik heb dit gezien bij de 3 25A automaten in het verzegelde kastje. De blauwe draad gaat hier over in een groen-gele, maar ook gaat er een koperen balke rechts naar buiten van het kastje, en hierop zit de aard verbinding (vanaf de aard rail in de groepenkast) en gaat ook een metalen draad naar de pijpleiding van de gasmeter.

Nu weet ik even niet waarom deze optie aan/uit dan moest, welke situatie dit als gevolg heeft.

Asymmetric phase feeding; ik kan geen verschil merken tijdens normaal bedrijf overdag, met solar, of zonder solar. Ik heb een filmpje op yt gezien YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output Application en hier leggen ze het uit.
Als dit is wat ermee te maken heeft? Feeding lijkt me meer te gaan over datgene dat terug het grid op word verkocht. Als deze setting wil zeggen dat het ding rekening gaat houden emt hoeveel load er is, en op die fase dus meer power gaat voorzien, dan wil jne dat dus lijkt me. Dan wil je dus Asymmetric feeding, die optie zou je dan aan moeten vinken?

Met een actieve accu pakt de omvormer de stroom uit de solar, en anders uit de accu denk ik ja, en dan bij ook geen accu; grid.
Ik heb de TOU nog uitstaan. Met No Batt, is het voldoende om in mijn zomermaanden de accu buiten werking te stellen. In de winter met dynamisch, dan heb ik wel een tijdsblokje nodig in de nacht om te accu te laden. Daarbuiten moet de accu dan gebruikt voor voor het huis te poweren, mocht er geen of te weinig solar zijn. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20
Je kan
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
gebruiken om de data via RS485 uit de omvormer te lezen/schrijven, en dit dan in HA te laten zien.

Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik wil graag vooral de pieken van mijn zonnestroom gebruiken om de accu's op te gaan laden.
Mijn zonnestroom loop via andere omvormers.
Volgens mij is er in de Deye geen optie om te gaan laden bij een bepaalde teruglevering.
Dat zou bij mij dan -30kW zijn.
Is die optie er? of moet ik dan een HA systeem er aan gaan knutselen ?

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 14:02
Begin April worden onze zonnepanelen geïnstalleerd met daarbij Deye micro omvormers (2000G3-EU-230). Fijn dat er nu een Deye-topic is, want heel veel info kon ik ook niet vinden over ze.

• PCJR
remcovp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:50:
Begin April worden onze zonnepanelen geïnstalleerd met daarbij Deye micro omvormers (2000G3-EU-230). Fijn dat er nu een Deye-topic is, want heel veel info kon ik ook niet vinden over ze.
Nice, benieuwd hoe dat bevalt en werkt. De Hybrids (iig die van mij) heeft een Gen/Smart/MI poort. Dit is een input als ook output. Als je deze op MI (micro inverter) zet, kun je hierop micro omvormers aansluiten.

Mocht ik dus 2 of 3 panelen op de schuur nog willen klatsen extra, en dat met die micros doen, kan ik die ook op de Deye 12kw hangen op de Gen port :) Mooie oplossing lijkt me.

Heb je meer info over jou setup?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:41
PCJR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:22:
[...]

Signal Island mode; dit is iets voor offgrid modus, als grid zou wegvallen. De Earth wordt dan aan de Neutral gekoppeld. Ik meen dat dit bij ons in de meterkasten nu ook zo gemonteerd zit. Ik heb dit gezien bij de 3 25A automaten in het verzegelde kastje. De blauwe draad gaat hier over in een groen-gele, maar ook gaat er een koperen balke rechts naar buiten van het kastje, en hierop zit de aard verbinding (vanaf de aard rail in de groepenkast) en gaat ook een metalen draad naar de pijpleiding van de gasmeter.
Wat hier beschrijft is een TN-CS stelsel, eigenlijk zou je ook nog een hulp-aardelectrode (als referentie, tegenwoordig zijn binnenkomende water/gas leidingen niet van zelfsprekend meer van metaal of geleidend) moeten hebben aangesloten op aard rail tegen PEN-breuk.
Waar je naar moet kijken of je ook vanuit aard rail op LOAD/EPS groepen hebt (schema 3.10). Het simpelste is met een tester in het stopcontact die op LOAD/EPS uitgang zit of de verschilschakelaar (aardlek) ook wordt getriggert,(of dat PE van load een verbinding heeft met aard-rail, is wat anders dan testknopje op de aardlekautomaat zelf)

Ingeval van live-aarde sluiting of te grote lekstroom naar aarde, dient die wel weg moeten kunnen vloeien,via aarde naar 1 punt voor de aardlek (in grid-tie naar HAK) en als hoofdschakelaar (of ATS) hebt uitstaan dan wordt in NL de nul onderbroken(verplicht 4 polig schakelen en bijna altijd is neutraal aan aarde gelegd voor de hoofdschakelaar, dat is niet in alle landen zo) en is de stroomkring onderbroken, omdat je nu in eiland mode bent dient weg lek naar sterpunt van de inverter te gaan. In principe kan neutraal ook na HS aan aarde gelegt worden als het maar voor de beveiligingen is

Ik heb een TT-stelsel netaansluiting in grid-tie mode ligt bij mij neutraal nergens aan aarde, alleen aan aardelectrode (geen referentie-pen). de tegenhanger om het circuit te sluiten is dat sterpunt van de transformator van netbeheerder ook een aardelectrode heeft.
In mijn HAK is aarde (kabel scherm net-kabel) wel aan nulgelegd, maar die zit alleen op een werk/referentie aardelektrode bij de netwerkbeheerder.
In off-grid/eiland mode dien ik over te schakelen op lokaal TN-CS stelsel en voor de beveiligingen een aarde aan sterpunt van inverter te hebben voor allle beveiligingen.
Nu weet ik even niet waarom deze optie aan/uit dan moest, welke situatie dit als gevolg heeft.
Testen dat je geen aarde van aard-rail naar een PE uitgang mist
Asymmetric phase feeding; ik kan geen verschil merken tijdens normaal bedrijf overdag, met solar, of zonder solar. Ik heb een filmpje op yt gezien YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output Application en hier leggen ze het uit.
Als dit is wat ermee te maken heeft? Feeding lijkt me meer te gaan over datgene dat terug het grid op word verkocht. Als deze setting wil zeggen dat het ding rekening gaat houden emt hoeveel load er is, en op die fase dus meer power gaat voorzien, dan wil jne dat dus lijkt me. Dan wil je dus Asymmetric feeding, die optie zou je dan aan moeten vinken?
Asymmetric phase feeding: If it was checked, the excess PV energy that feeds into the grid will be balanced on the three phase
[Met een actieve accu pakt de omvormer de stroom uit de solar, en anders uit de accu denk ik ja, en dan bij ook geen accu; grid.
Ik heb de TOU nog uitstaan. Met No Batt, is het voldoende om in mijn zomermaanden de accu buiten werking te stellen. In de winter met dynamisch, dan heb ik wel een tijdsblokje nodig in de nacht om te accu te laden. Daarbuiten moet de accu dan gebruikt voor voor het huis te poweren, mocht er geen of te weinig solar zijn. :)

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• Domba
Wat betreft "signal island mode" of "Grid signal"( (deze zit in battery setup screen), kan je nog kijken welke effect heeft op pin 5,6 van connector CN2 (voorzichtig 230V, in tegenstelling tot 7,8 waarop 12V zou moeten staan)
Ik heb nog niet de laatste FW geinstalleerd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 15:08
Wij hebben hier een 14 zonnepaneel installatie met drie Deye SUN2000G3-EU-230 en twee 1 paneels micro-omvormers. De installatie is nu na 2 maanden volledig operationeel (Drama installateur, ik weet niet of ik die hier mag noemen)

Als je problemen hebt met wifi verbinding: Bij een multi accespoint / mesh wifi systeem zoals TP-link Omada weigert Deye te verbinden (foutief 0% signaal). Het SSID moet op één acces point uitgezonden worden.

Bij Omada kan dit met een WLAN group, kopieer de instellingen van de bestaande SSID's, voeg een nieuwe toe voor de omvormers en pas deze alleen toe op de dichtstbijzijnde AP.

Er is ook een home assistant plugin om ze uit te lezen: https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman

[Voor 8% gewijzigd door Ricko1 op 07-03-2023 20:46]

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 14:02
PCJR schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Nice, benieuwd hoe dat bevalt en werkt. De Hybrids (iig die van mij) heeft een Gen/Smart/MI poort. Dit is een input als ook output. Als je deze op MI (micro inverter) zet, kun je hierop micro omvormers aansluiten.

Mocht ik dus 2 of 3 panelen op de schuur nog willen klatsen extra, en dat met die micros doen, kan ik die ook op de Deye 12kw hangen op de Gen port :) Mooie oplossing lijkt me.

Heb je meer info over jou setup?
Het gaat via een externe energie-/isolatie-advisiebureau, dus heb nog niet alle technische dingen helemaal compleet, maar ik heb een bescheiden setup. Het is ons eerste huis en hebben er voor nu voor gekozen op de uitbouw 6 410 Wp zonnepanelen te leggen, de energie die dat oplevert is op jaarbasis ongeveer gelijk aan wat we nu verbruiken. Vanuit de energieadviseur kwamen ze met Deye- microomvormers. Als ik het goed begrijp zitten er 4 panelen op een SUN2000G3 en de overige 2 op een SUN1000G3. Wat er verder nog bijkomt is mij ook niet helemaal duidelijk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Is er ergens documentatie beschikbaar over hoe je zo'n Deye-omvormer aanstuurt (via bijv. modbus of een API).

• stegen

stegen

8710Wp

Bedankt voor de link naar de geupdate manual @Domba .
Bij mij staat er in de bijgeleverde manual bij Signal island mode: Reserved.
Ik ging er van uit dat de inverter de N en PE met elkaar verbindt bij eilandbedrijf, maar dat lijkt dus alleen te gebeuren als je deze optie aanvinkt.

Zojuist de proef op de som genomen. Hoofdschakelaar uit. Spanning tussen PE en N was 17 Volt.. Oeps.
Na het aanvinken van de Signal Island mode, hoor je ook een relais schakelen. Spanning tussen PE en N: 0 Volt, zoals het hoort.

Een zwevende Nul is niet fijn. Ben blij dat er met mijn off grid tests niets kapot is gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Ok, dus even samenvattend (die lange verhalen zijn interessant :) maar we moeten even kort en bondig blijven):

Dus onder Advanced settings: Signal Island mode: aanvinken.
("Grid signal" onder Battery Settings is compleet wat anders volgens mij).

Verder kan Arc Fault uit, maar vraag me nog steeds af of het niet goed is om het toch aan te hebben.

Grid settings: Phase type laten op 0/240/120.

Assymetric phase feeding: lijkt me goed om dat aan te vinken, heeft iedereen dat?

*ik ben met Deye bezig om write access te krijgen in de Solarman Smart app, zodat je op afstand de modus/settings kunt aan passen.

Edit: via whatapp heeft een Deye medewerker al remote control aangezet. Zowel solarman smart als deye cloud app werkt dat meteen. Dezelfde login werkt gewoon.

Volgens mij alles is instelbaar zoals van het scherm op de deye zelf

[Voor 50% gewijzigd door PCJR op 08-03-2023 14:27]

• Domba
PCJR schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:17:

Fase zijn in bekabeling verwisseld
Heb je een slimme meter en een HAK met automaten?

Gebruik de automaten, op het display wordt beneden met pijltjes aangegeven welke fase actief is.

Komt de volgorde niet overeen met de automaten,
- Bijv Enexis wil graag gebeld worden gaat nog weleens mis bij installatie.

Komt het wel overeen, dan mag je op jacht ergens in bekabeling is een verwisseling

• PCJR
Domba schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Fase zijn in bekabeling verwisseld
Heb je een slimme meter en een HAK met automaten?

Gebruik de automaten, op het display wordt beneden met pijltjes aangegeven welke fase actief is.

Komt de volgorde niet overeen met de automaten,
- Bijv Enexis wil graag gebeld worden gaat nog weleens mis bij installatie.

Komt het wel overeen, dan mag je op jacht ergens in bekabeling is een verwisseling
Ik heb een slimme meter en 3x een 25A automaat ja dus dat gaat prima.

Ik heb alles nagemeten, per fase aangezet. Het komt precies overeen met de pijltjes op het display van de slimme meter. Vervolgens de meterkast doorgemeten en ook bij de RST automaten in de Deye.

Alles klopt. Ook de voltage aanduiding per fase in de Deye.

Dus, lijkt me niet dan aan de automaten/bekabeling/aansluiting te liggen?

(CT klemmen, mochten deze niet correct zitten, lijkt me niet van invloed op de phase type error)

[Voor 5% gewijzigd door PCJR op 08-03-2023 15:45]

• Domba
@Ricko1 Zorg dat je MW3_16U_5406_1.53 of latere firmware op die SUN2000/SUN1000 inverters hebt.
https://www.deyeinverter....on-for-microinverter.html

De versies MW3_15U_5406_1.47 & MW3_15U_5406_1.471 hebben een veiligheid probleem met altijd beschikbare AP, een bekend wachtwoord en een paar AT-commando's kan simpel toegang tot thuis netwerk en gratis internet verkregen worden.

• Ricko1
Domba schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:34:
@Ricko1 Zorg dat je MW3_16U_5406_1.53 of latere firmware op die SUN2000/SUN1000 inverters hebt.
https://www.deyeinverter....on-for-microinverter.html

De versies MW3_15U_5406_1.47 & MW3_15U_5406_1.471 hebben een veiligheid probleem met altijd beschikbare AP, een bekend wachtwoord en een paar AT-commando's kan simpel toegang tot thuis netwerk en gratis internet verkregen worden.
Ze hebben de 16U update al automatisch geinstalleerd 2 weken geleden. Het niet aanpasbare wachtwoord is bij mij bekend. Ik zal er in het weekend nog eens naar kijken (zijn nu al offline door zon weg). Zodra ik een Vlan switch/router heb worden die ook geïsoleerd.

• Domba
Ricko1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Ze hebben de 16U update al automatisch geinstalleerd 2 weken geleden. Het niet aanpasbare wachtwoord is bij mij bekend. Ik zal er in het weekend nog eens naar kijken (zijn nu al offline door zon weg). Zodra ik een Vlan switch/router heb worden die ook geïsoleerd.
Dat is nu in de nwe FW wel mogelijk om AP wachtwoord aan te passen.

• Nienix
PCJR schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:17:
Ok, dus even samenvattend (die lange verhalen zijn interessant :) maar we moeten even kort en bondig blijven):

Dus onder Advanced settings: Signal Island mode: aanvinken.
("Grid signal" onder Battery Settings is compleet wat anders volgens mij).

Verder kan Arc Fault uit, maar vraag me nog steeds af of het niet goed is om het toch aan te hebben.

Assymetric phase feeding: lijkt me goed om dat aan te vinken, heeft iedereen dat?

*ik ben met Deye bezig om write access te krijgen in de Solarman Smart app, zodat je op afstand de modus/settings kunt aan passen.

Edit: via whatapp heeft een Deye medewerker al remote control aangezet. Zowel solarman smart als deye cloud app werkt dat meteen. Dezelfde login werkt gewoon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij alles is instelbaar zoals van het scherm op de deye zelf
Via welke route heb je contact gelegd met de Deye medewerker ?
Want als ik via de app remote control kan gebruiken ben ik al erg tevreden.

Als het goed is komt de elektricien vandaag mn meterkast nog een beetje vergroten.
Daarna kan ik de boel gaan opstarten.

En na het lezen van https://nos.nl/artikel/24...schuwt-voor-vol-stroomnet denk ik dat ik een goede keuze maak met mn opslag.

• PCJR
Nienix schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Via welke route heb je contact gelegd met de Deye medewerker ?
Want als ik via de app remote control kan gebruiken ben ik al erg tevreden.

Als het goed is komt de elektricien vandaag mn meterkast nog een beetje vergroten.
Daarna kan ik de boel gaan opstarten.

En na het lezen van https://nos.nl/artikel/24...schuwt-voor-vol-stroomnet denk ik dat ik een goede keuze maak met mn opslag.
liever niet andermans contactgegevens publiek maken

App haar, binnen 10min was t geregeld.

Meterkast hier zelf omgebouwd naar 3f. Meteen 3f alamat voor omvormer, kookplaat en nog ene voor de nieuwe opbouw. Leuk klusje.

[Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2023 13:44]

• Nienix
PCJR schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]

App haar, binnen 10min was t geregeld.

Meterkast hier zelf omgebouwd naar 3f. Meteen 3f alamat voor omvormer, kookplaat en nog ene voor de nieuwe opbouw. Leuk klusje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank. Dat was inderdaad zo geregeld.

Ik laat al het werk door de elektricien doen.

Ik moet namelijk alles scope 10 en 12 laten keuren.
En ik heb machines die 24/7 draaien. dus ik moet een aggregaat aan zetten tijdens het werk aan de meterkast.

• PCJR
Mensen, ik heb weer wat :)

-> balanced/unbalanced phase feed

YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output

Hier is een mooi filmpje dat uitlegt hoe de 3phase Deye werkt met een load op een fase die hoger is (meestal het geval) dan de andere fases.

Nu is het zo, als ik alles goed snap, dat de Deye kijkt waar de load zit, en hier allereerst hetzelfde wattage aan bv solarpower naartoe stuurt. Zo heb je dus meest efficiënte self-usage en minste energie dat het grid op gaat terwijl je eigenlijk ergens op een fase toch een dikke verbruiker aan hebt staan.

Het ding kan dus de solar power verdelen over de 3 fases. Elke fase kan max 50% van de total power krijgen, dus bij mijn 12kW model is dat max 6kW op fase1, bijvoorbeeld 6kW op fase2, en er blijft dan 0kW over voor fase3.

Nu had ik vandaag solarpower, en als ik op de P1 meter kijk zie ik een bijna gelijke hoeveelheid power over fase 1, 2 en 3 het grid op gaan (solar-sell / grid feed-in). Het maakt hierbij niet uit of ik (zoals eerder hier besproken) de Setting Assymetric phase feed aan of uit heb.

Afin, ik heb vanmiddag dus tijdens wat zon een heatertje aangezet (ik meen 1000 of 1500W ding).
En ik zie vervolgens via de P1 meter dat 1 fase gaat kopen van het net, en de 2 andere fases blijven doodleuk verkopen (feed-in) naar het grid :+

Maar dat was niet de afspraak. Of ik zie/snap iets verkeerd ...
Ik heb de hele MK en alles doorgemeten, de fase 1 zit echt op de R in de Deye, en ook CT1 is fase 2.
Zelfde voor L2 en L3, deze matchen de kabels op de hoofdschakelaar, de aardlekautomaat naar de Deye, en de RST aansluitingen, maar ook de L1 L2 en L3 in de Deye settings, en de uitlezing in de P1 meter. Ik kan hier nergens iets verkeerds vinden. Enkel: 0/240/120 phase type pakt ie bij mij wel, en 0/120/240 pakt ie niet (krijg ik een errorcode melding).

Settings (niet allemaal op hetzelfde tijdstip, de wattages zijn dus niet matchend):

Hier je ze 2x fase verkoop, en tegelijk 1x fase inkoop :X :? (plus nog een totaal grafiekje van de dag)

Whats going on 8)

• Domba
@PCJR Wat zijn je settings in "system work mode" en "gen port use" scherm voor MI.

Wat mij opvalt is dat CT en LD verschillend zijn.CT zijn de losse ct-sensoren en LD zijn de interne op de D63 automaat in de Deye grid aansluiting.

Heb je bij zero-export Power iets anders ingevuld staan tijdens verkoop dan "0",
Is iets wat in C031 in bepaalde gevallen verbruik van net veroorzaakt.

Een andere bug die er zou zijn in C032, waarvan ik niet alle details bij elkaar kreeg enkel een beschrijving voor een hint, schijnt MI geslecteerd te zijn als die aanstaat, dat er verbruik optreedt vanaf grid.
Ik heb gevraagd naar trickle feed (zero-export power setting), ik heb geen terukoppeling meer ontvangen, daar een installateur was, heeft die rechtstreeks vraag weggelegt bij Deye ivm zijn afgegeven garantie aan klant.

• PCJR
Domba schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:55:
Wat zijn je settings in "system work mode" en "gen port use" scherm voor MI.

Wat mij opvalt is dat CT en LD verschillend zijn.CT zijn de losse ct-sensoren en LD zijn de interne op de D63 automaat in de Deye grid aansluiting.

Heb je bij zero-export Power iets anders ingevuld staan tijdens verkoop dan "0",
Is iets wat in C031 in bepaalde gevallen verbruik van net veroorzaakt.

Een andere bug die er zou zijn in C032, waarvan ik niet alle details bij elkaar kreeg enkel een beschrijving voor een hint, schijnt MI geslecteerd te zijn als die aanstaat, dat er verbruik optreedt vanaf grid.
Ik heb gevraagd naar trickle feed (zero-export power setting), ik heb geen terukoppeling meer ontvangen, daar een installateur was, heeft die rechtstreeks vraag weggelegt bij Deye ivm zijn afgegeven garantie aan klant.
Protocol Version:0104
MAIN:2005-1128-1807
HMI:1001-C034

Die HM en LD loads kloppen, je ziet linksboven dat ik die heater aan heb staan op L2.
Dus de P1 meter die was aan het inkopen, dat zie je ook aan de HM die positief is. Maar de LD ,die is van de inverter die was gewoon op 3 fases de solarpower aan het wegsturen. En dat gaat er dus mis, die LD moet dan volledig (of in ieder geval genoeg voor de load) naar L2 gaan, zodat er op L1 en L3 nog maar weinig solarpower overblijft om het grid op te sturen. Het klopt dus dat HM en LD verschillend zijn. LD is de breaker van de Deye en HM is zeg maar de CT klemmen inderdaad. En hierboven zie je exact wat er anders moet. Die LD van L1 en L3 had gewoon lager gemoeten bij een dikke load op L2. 8)

Settings as we speak:

[Voor 3% gewijzigd door PCJR op 09-03-2023 21:24]

• Domba
@PCJR Dus bij jouw zitten de verbruikers tussen Deye en losse CT en niet op de LOAD/EPS uitgang?

Die zero-export power dien je op 000 te zetten is mijn ervaring met sell en niet op 001, dat zie je ook aan de LD waarde van jou.met lagere L2
Asymmetric phase feeding is op basis van LD sensoren en niet op basis van de losse CT sensoren (deze zijn namelijk een optie hoeven niet aanwezig te zijn), dus vinkje uit.

• Domba
PV 707W & 735W

op Deye zelf zitten geen verbruikers

met Assymmetric phase feed en die gebruikt LD-sensoren,
Zet dat om in 468W, 464W en 467W
Gebruikers zitten tussen Deye en losse CT

Dan is Load links boven + LD= HM waarde

Meest waarschijnlijke is dat je sell first hebt gebruikt en dat heft zero-export to CT op

• Domba
Dat YT filmpje is met een meter en geen CT-sensoren, geen idee of ervaring mee of dat verschil maakt.

De setup is anders dan ik heb (alles op load/EPS) en ik heb ook nog deels retrofit setup met PV omvormers op generator ingang of setup van jouw

Jij hebt je CT-sensoren direct na de hoofdschakelaar en Deye zit parallel met alle verbruikers, in YT filmpje zit de RS485-meter niet direct na de hoofdschakelaar maar voor de verbruikers in de groepenkast rond de plek waar meervoudige aardlekschakelaar zit als je geen alamats hebt voor de eindgroepen.

Edit: gebruik bijvoorkeur Deye Inverter YT kanaal en niet Deye Solar, veel is zelfde maar niet alles, daar Deye Solar zich richt op standalone enkelvoudige oplossingen met bijv airco

[Voor 18% gewijzigd door Domba op 09-03-2023 22:14]

• PCJR
Ik heb idd niks op de load of gen port.

Zo heb ik het (accu wel aangesloten maar staat op NoBatt):

Zero export op 000 gezet. Morgen kijken of dit iets doet, maar verwacht t niet.

Update 10maart 09:22: issue blijft:

Je andere punten lees/check ik morgen ff :)

[Voor 22% gewijzigd door PCJR op 10-03-2023 09:22]

• PCJR
Domba schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:27:
@PCJR Dus bij jouw zitten de verbruikers tussen Deye en losse CT en niet op de LOAD/EPS uitgang?

Die zero-export power dien je op 000 te zetten is mijn ervaring met sell en niet op 001, dat zie je ook aan de LD waarde van jou.met lagere L2
Asymmetric phase feeding is op basis van LD sensoren en niet op basis van de losse CT sensoren (deze zijn namelijk een optie hoeven niet aanwezig te zijn), dus vinkje uit.
https://tweakers.net/i/r0GsQLQ-Ok3GYSCvcObtiYBxzc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7KwWlwL9auIU29jYlByxeEwh.jpg?f=user_large

Het blijft een rare zin. Excess PV (ok maar bij mij gaat dat al niet goed want er gaat PV power naar de grid op 2 fases en die poewr zou eigenlijk gerouteerd moeten worden naar L2 waar een dikke load op zit)... is balanced naar de grid. Maar balanced; is dat zodat het gunstig uitpakt of zodat alle 3 de fases een gelijk wattage hebben... :P

• PCJR
Domba schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:43:
PV 707W & 735W

op Deye zelf zitten geen verbruikers

met Assymmetric phase feed en die gebruikt LD-sensoren,
Zet dat om in 468W, 464W en 467W
Gebruikers zitten tussen Deye en losse CT

Dan is Load links boven + LD= HM waarde

Meest waarschijnlijke is dat je sell first hebt gebruikt en dat heft zero-export to CT op
Ik heb al dagen de work mode: zero export to CT met solarsell aan.
-> hij moet gewoon de PV output (LD waarden) eens niet meer synchroon houden... dux niet steeds 3x 400w uitpoepen...maar kijken naar de homeload en hierop de fase PV output aanpassen :/ Zodat de LD waarden bv worden:
1W
800W
1W

(stel op L2 zit de heater weer)

• PCJR
Domba schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:07:
Dat YT filmpje is met een meter en geen CT-sensoren, geen idee of ervaring mee of dat verschil maakt.

De setup is anders dan ik heb (alles op load/EPS) en ik heb ook nog deels retrofit setup met PV omvormers op generator ingang of setup van jouw

Jij hebt je CT-sensoren direct na de hoofdschakelaar en Deye zit parallel met alle verbruikers, in YT filmpje zit de RS485-meter niet direct na de hoofdschakelaar maar voor de verbruikers in de groepenkast rond de plek waar meervoudige aardlekschakelaar zit als je geen alamats hebt voor de eindgroepen.

Edit: gebruik bijvoorkeur Deye Inverter YT kanaal en niet Deye Solar, veel is zelfde maar niet alles, daar Deye Solar zich richt op standalone enkelvoudige oplossingen met bijv airco
Ik heb Deye gemaild met het issue, plus de vraag of voor dat LD-balancen het uitmaakt of je CT hebt of een extmeter (Eastron of CNT).

Het KAN best zijn dat het hele "PV/Battery unbalanced phase output verhaal" (je snapt t) alleen betrekking heeft op de LOAD port van de inverter. Zou wel jammer zijn. Want de inverter meet alles prima, hij weet wat ie zou moeten doen! Want op het display zie je HM en LD dus kan t ding zelf snappen wat ie aan wattage eruit moet gooien :)

Ik zie dit plaatje:

Wat ik hieruit opmaak:
- het grid is direct verbonden met de Deye en ook mnet het huis, het gaat dus om de normale GRID port zoals ik ook aangesloten heb.
- er zit idd een rs485 extmeter en geen CT
- de aftakking van grid naar Deye zit voor de extmeter, bij mij zitten de CT clamps onder de hoofdschakelaar (zoals ook hoort met CT clamps)

Kan er nog geen conclusies uit trekken, Deye moet maar eens antwoorden :+

[Voor 22% gewijzigd door PCJR op 10-03-2023 09:39]

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:17
remcovp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:50:
Ik heb de kleinere broer hiervan, de 1600 met van Hyundai 2x 410Wp en 2x 490Wp panelen. Liggen op verschillende dakvlakken en helling vandaar dat ik voor deze panelen voor micro heb gekozen. Deze zit nu aangesloten op de Gen/Micro ingang van mijn 8kW hybride inverter.

Werkt prima, opwek is gelijk aan Enphase iq7a minus 5W in totaal (dus op de 4 panelen totaal) waarschijnlijk door de ingebouwde wifi.

Benieuwd naar de lente, heb deze in het najaar geïnstalleerd dus nog geen max opbrengst gezien, ga er vanuit dat hij niet zal aftoppen bij 360W zoals de iq7a.

Voor monitoring gebruik ik HomeAssistant, bijvoorbeeld:

[Voor 3% gewijzigd door mahagen op 10-03-2023 12:25]

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

• mahagen
PCJR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Ik heb Deye gemaild met het issue, plus de vraag of voor dat LD-balancen het uitmaakt of je CT hebt of een extmeter (Eastron of CNT).

Het KAN best zijn dat het hele "PV/Battery unbalanced phase output verhaal" (je snapt t) alleen betrekking heeft op de LOAD port van de inverter. Zou wel jammer zijn. Want de inverter meet alles prima, hij weet wat ie zou moeten doen! Want op het display zie je HM en LD dus kan t ding zelf snappen wat ie aan wattage eruit moet gooien :)

Ik zie dit plaatje:

[Afbeelding]

Wat ik hieruit opmaak:
- het grid is direct verbonden met de Deye en ook mnet het huis, het gaat dus om de normale GRID port zoals ik ook aangesloten heb.
- er zit idd een rs485 extmeter en geen CT
- de aftakking van grid naar Deye zit voor de extmeter, bij mij zitten de CT clamps onder de hoofdschakelaar (zoals ook hoort met CT clamps)

Kan er nog geen conclusies uit trekken, Deye moet maar eens antwoorden :+
Op dit moment saldeert je meter nog alle fases bij elkaar maar optimaal is het niet.

Wat gebeurt er als je solar-sell uitzet? (vandaag lastig testen zonder zon)

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

• mahagen
Nienix schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:05:
Je kan
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
gebruiken om de data via RS485 uit de omvormer te lezen/schrijven, en dit dan in HA te laten zien.

Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik wil graag vooral de pieken van mijn zonnestroom gebruiken om de accu's op te gaan laden.
Mijn zonnestroom loop via andere omvormers.
Volgens mij is er in de Deye geen optie om te gaan laden bij een bepaalde teruglevering.
Dat zou bij mij dan -30kW zijn.
Is die optie er? of moet ik dan een HA systeem er aan gaan knutselen ?
Ik gebruik deze esphome maar heb wel het een en het ander aangepast. Bijvoorbeeld geen soc % maar voltage, sliders voor power en tijd selecties per uur (heb ook prijzen per uur).

• PCJR
mahagen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Op dit moment saldeert je meter nog alle fases bij elkaar maar optimaal is het niet.

Dat die meter er trucjes mee doet zal best maar dat gaat vast een keer ophouden in de toekomst als iedereen begint te piepen en huilen over net/fase belasting en zoals in belgie piekbelasting en grid overbelasting enzo. Laat ik daarom net dit ding voor 3 fase hebben gekocht om alle power zoveel mogelijk binnenshuis te houden :)

Als ik solarsell uitzet gaat het wel goed (maar ik wil natuurlijk wel sellen :p ) LD neemt de waarden zo ongeveer van de homeload. Echter de solarpower zie ik teruglopen want dat capt ie gewoon, logisch, want hij mag niks verkopen t grid op...

[Voor 16% gewijzigd door PCJR op 10-03-2023 13:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Zou ook nog, sell power op nul kunnen zetten als ook Zero-export power die op nul heeft gezet
Laatste was bij mij een boosdoener (met verdacht in combinatie met AUX als Micro inverter ingang)
Of dat Deye dan de PV opwek dan terug gaat regelen (edit al beantwoordt zie ik)

Heeft Zero-export to CT en geen verbruikers op Deye alleen PV op MPPT's
Deye ziet wel accu, maar die staat op NO BATT

Ik heb deze setup niet, maar met alles op LOAD/EPS met accu in SOC %
Normaal kan ik hoofdschakelaar overhalen en "GRID" onderbreken zonder je dat merkt en gaat het gewoon verder in eiland mode.
Maar valt slechts 1 fase weg dan gaat Deye bijna direct ook uit (was een verrassing) en zit ik ca 2 minuten in donker voordat Deye weer terug opkomt maar dan in noodstroom bedrijf, tot accu onder een van de battery settings komt en gaat dan in low power mode of is en is vergelijkbaar met dit.

• Domba
"Solar sell" achter zero export to LOAD/CT is eigenlijk "Solar export when battery full" dat is mijn benaming in HA en die komt van Sunsynk GUI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Dat die meter er trucjes mee doet zal best maar dat gaat vast een keer ophouden in de toekomst als iedereen begint te piepen en huilen over net/fase belasting en zoals in belgie piekbelasting en grid overbelasting enzo. Laat ik daarom net dit ding voor 3 fase hebben gekocht om alle power zoveel mogelijk binnenshuis te houden :)

Als ik solarsell uitzet gaat het wel goed (maar ik wil natuurlijk wel sellen :p ) LD neemt de waarden zo ongeveer van de homeload. Echter de solarpower zie ik teruglopen want dat capt ie gewoon, logisch, want hij mag niks verkopen t grid op...
Trucjes wil ik het niet noemen maar het gaat inderdaad een keer ophouden.

Die solar-sell heft inderdaad gewoon de zero-export to CT op zoals Domba al aangaf. CT of rs485 meter maakt volgens mij niet uit. Achter de load zetten zou wel moeten werken met load-first aan.

Benieuwd naar het antwoord van Deye support.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:37:
"Solar sell" achter zero export to LOAD/CT is eigenlijk "Solar export when battery full" dat is mijn benaming in HA en die komt van Sunsynk GUI
Zero-export-ct + volle batterij zou inderdaad moeten werken. Dan is ook de DC lijn operationeel dus kan hij daarmee de 0 houden.

• PCJR
mahagen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:45:
[...]

Trucjes wil ik het niet noemen maar het gaat inderdaad een keer ophouden.

Die solar-sell heft inderdaad gewoon de zero-export to CT op zoals Domba al aangaf. CT of rs485 meter maakt volgens mij niet uit. Achter de load zetten zou wel moeten werken met load-first aan.

Benieuwd naar het antwoord van Deye support.
De work mode Zero Export to CT (energy pattern: load first) wil zeggen:
PV power eerst naar het huis (home load en backup load)
Dan naar laden van accu als dat moet
Als er dan nog over is: verkoop op grid (alleen als solarsell aanstaat)

Dus ik denk dat het niet echt opheffen is.

Selling first lijkt me duidelijk, alle PV naar grid

Zero export to Load: Eerst alle PV naar de backup port blijkbaar.

YouTube: Deye Hybrid Inverter Quick Setup Guide Video

• Domba
PCJR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Selling first lijkt me duidelijk, alle PV naar grid
Dat is niet in mijn setup, niet met 1 klik ( ik heb wel Micro inverter ingang actief in gen setup)

Met sell first zonder use TOU table wordt critical load voorzien vanuit grid ( ook zonder solar exp batt full is actief),
Met Max Grid charge regel ik hoeveel accu wordt opgeladen vanuit grid (PV op MPPT's gaat nog wel steeds gewoon naar accu tot deze vol is, dat regel ik met max charge)
Dan gaat PV van MPPT's naar load en dan kan ik bepalen hoeveel PV naar Grid gaat mits voldoende opwek met max solar power power limiter

-PV met eigen omvormer op critical load trekt zich nergens iets van aan, ook als je alle PV op MPPT's van Deye naar accu stuurt ( een retrofit die je in USA en Canada ziet. hybride met accu in de kabel tussen Main panel (non-critical) en sub panel (critial) met grid-tie PV omvorner ipv generator met ATS.

--PV met eigen omvormer op MI (gen-setting, hier moet ik nog paar settings testen, met MI-cut-off
Als uurprijs goed is, wil ik die PV opwek die al AC is, niet gebruiken voor accu laden, dat is een extra AC-DC verlies stap.
(deze wordt veel gebruikt in landen om zeker te zijn zoals Duitsland dat er absoluut geen teruglevering is, ook geen schakel spikes die slimme meter registreert.

met max discharge regel je hoeveel je load/home load wilt ondersteunen en hoeveel naar grid ontladen wordt.

Dan heb je nog grid peak shaving die werkt op basis van de losse CT-sensoren en onthouden dat die beide richtingen op werkt

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:23
Als ik een “bouwmarkt” aggregaat (single phase) aan een 3 fase Deye koppel. Kan die dan (terug)leveren? En/of lukt dat met een 3fase wel?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:29:
Als ik een “bouwmarkt” aggregaat (single phase) aan een 3 fase Deye koppel. Kan die dan (terug)leveren? En/of lukt dat met een 3fase wel?
Ik hoop dat dat niet kan. Waarom zou je dat willen?

• PCJR
20230310_205714.mp4:
http://gofile.me/77nD8/AEhL2VoGz

20230310_205905.mp4:
http://gofile.me/77nD8/SghfXTd89

Doen deze 2 filmpjes t?

3fase draaing gemeten, in mk en op de breaker in de Deye.

Alle 2 met de klok mee, rechtsdraaiend dus. Alles is goed aangesloten dus.

Ik krijg alleen de Deye niet van 0/240/120 af. Ik krijg het vervelende gevoel dat gewoon de tekst fout is op het display. 0 120 240 is rechtsdraaiend. Was ook meteen de standard setting bij eerste keer aanzetten van de Deye. Zal t meenemen met Deye engineer... :)

Of RST labeling klopt niet in de Deye! Nu zit R links... als deze rechts moet, kan ook het euvel zijn. Maar RST komt ook overeen met de manual.

[Voor 33% gewijzigd door PCJR op 10-03-2023 21:14]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:23
bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Ik hoop dat dat niet kan. Waarom zou je dat willen?
Gewoon, omdat het kan :) De input kan een generator aan, dus dan vraag ik mij af wat voor type daar op zou moeten. Op het ecologieforum waren destijds wel mensen bezig met een WKK centrale

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
jantje112 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:16:
[...]

Gewoon, omdat het kan :) De input kan een generator aan, dus dan vraag ik mij af wat voor type daar op zou moeten. Op het ecologieforum waren destijds wel mensen bezig met een WKK centrale
Wat je er op aan sluit is niet zo belangrijk, het enige wat die bron moet kunnen om een beetje efficiënt terug te leveren is de netfrequentie synchroniseren. 230Vac is wisselspanning op 50Hz, wat simpel uitgelegd betekend dat de + & - 50x per seconde wisselen van positie. Jouw terug te leveren bron zal dus op precies hetzelfde moment moeten wisselen. Gebeurd dat niet dan heb je grote boem. De kans dat je bij de bouwmarkt een generator vindt die kan synchroniseren met een tweede spanningsbron zoals het net of een andere generator is kleiner dan het winnen van de staatsloterij.
Wat de Deye _MISSCHIEN_ kan is de generator input via de batterij aan het net koppelen, alleen ga je dan van 230Vac naar 48Vdc en weer terug naar 230Vac. Ik denk dat de diesel gewoon in de fik steken met een blokje hout er bij je meer rendement oplevert. :+
De Gen Input is vooral handig om bij uitval van het over te kunnen schakelen naar generator, waarbij je tijdens het schakelen even op batterij draait. Net en Gen zijn dan nooit tegelijk actief, break before make.
Feeling lucky? Koop in dit geval dan een staatslot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Filmpjes doen het.

Misschien een geruststelling, bij mij staat Phase Type ook op 0/240/120, en heb ook een rechtsdraaiend veld. (getest met zo'n meter : https://benningshop.nl/be...aiveldrichtingtester.html)
PCJR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:09:
20230310_205714.mp4:
http://gofile.me/77nD8/AEhL2VoGz

20230310_205905.mp4:
http://gofile.me/77nD8/SghfXTd89

Doen deze 2 filmpjes t?

3fase draaing gemeten, in mk en op de breaker in de Deye.

Alle 2 met de klok mee, rechtsdraaiend dus. Alles is goed aangesloten dus.

Ik krijg alleen de Deye niet van 0/240/120 af. Ik krijg het vervelende gevoel dat gewoon de tekst fout is op het display. 0 120 240 is rechtsdraaiend. Was ook meteen de standard setting bij eerste keer aanzetten van de Deye. Zal t meenemen met Deye engineer... :)

Of RST labeling klopt niet in de Deye! Nu zit R links... als deze rechts moet, kan ook het euvel zijn. Maar RST komt ook overeen met de manual.

[Afbeelding]

• PCJR
Zie je...ik denk dat de tekst gewoon verdraaid is. Of het vinkje net andersom.

Goed, conclusie, rechtsdraaiend. Deye werkt goed. Alle fasen correct aangesloten, ct clamps correct aangesloten.

Pv power correct rerouten naar de load verdeling in t huis: fail :)

Morgen zou de Deye engineer er weer op terug komen. Doubt that, daar is het ook vast een keer weekend...

Vandaag was wel nog de message; zet het vinkje aan bij Assymetric.... en daarna: zet vinkje aan bij Time Of Use. NoBatt was verder niet van belang.

Na alle tests: still no luck.

• Ricko1
Er zijn landen/situaties waar je niet mag terugleveren of maar een klein deel. Die "zero export" lijkt mij de instelling daarvoor.

Nederlands voorbeeld bij mijn werkgever vorig jaar: 1500 zonnepanelen op een koelhuis die niet ingeschakeld mogen worden omdat de 1000A CT klemmen voor stroombegrenzing niet leverbaar zijn (te late opdracht van hoofdaannemer)

• Domba
Ricko1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:36:
Er zijn landen/situaties waar je niet mag terugleveren of maar een klein deel. Die "zero export" lijkt mij de instelling daarvoor.

Nederlands voorbeeld bij mijn werkgever vorig jaar: 1500 zonnepanelen op een koelhuis die niet ingeschakeld mogen worden omdat de 1000A CT klemmen voor stroombegrenzing niet leverbaar zijn (te late opdracht van hoofdaannemer)
Daar is de zero-export optie inderdaad voor, wat je nog wel hebt is dat je schakel pieken exporteert en dat is <0,15kWh /dag, daarvoor is het advies om "trickle feed" zero-export power op 20 watt te zetten.
Je kan ook een ATS er tussen zetten zodat fysiek onderbroken is maar dan heb je last van kleine spanningsdips (traagheid van de regelingen)

De Deye critical load is nominaal 4kW per fase, 6kW voor 30 seconden of met grid ondersteuning of vanuit AUX/GEN port.
Met nog een extra AC gekoppelde bron kan zelf kort 12kW per fase (Sunsynk gebruikt het als PR in UK voor sommige situaties, alleen geen schema of details van gezien, als ook ~50A/fase voor de aansluit terminals :? )

• PCJR
Domba schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 02:33:
[...]

Daar is de zero-export optie inderdaad voor, wat je nog wel hebt is dat je schakel pieken exporteert en dat is <0,15kWh /dag, daarvoor is het advies om "trickle feed" zero-export power op 20 watt te zetten.
Je kan ook een ATS er tussen zetten zodat fysiek onderbroken is maar dan heb je last van kleine spanningsdips (traagheid van de regelingen)

De Deye critical load is nominaal 4kW per fase, 6kW voor 30 seconden of met grid ondersteuning of vanuit AUX/GEN port.
Met nog een extra AC gekoppelde bron kan zelf kort 12kW per fase (Sunsynk gebruikt het als PR in UK voor sommige situaties, alleen geen schema of details van gezien, als ook ~50A/fase voor de aansluit terminals :? )
Volgens mij is de zero export niet de juiste naam. Het geeft de volgorde van power verdeling aan als je t mij vraagt.
Geen grid feed-in, dan solarsell uitzetten. Solarseel is eigenlijk zero export.

Of ik snap t niet 100% :P

Antwoord Deye over het phase load balance verhaal:

De accu zou dus niet uit mogen zijn (NoBatt). Raar verhaal en lijkt me gewoon een software/fw issue/bug.
Straks ff testen met accu aan (en dan op max charge discharge 1A ofzo, gewoon bijna niks) :+
Ook zou perse t vinkje aan moeten zijn bij TOU.

• mahagen
jadjong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Wat je er op aan sluit is niet zo belangrijk, het enige wat die bron moet kunnen om een beetje efficiënt terug te leveren is de netfrequentie synchroniseren. 230Vac is wisselspanning op 50Hz, wat simpel uitgelegd betekend dat de + & - 50x per seconde wisselen van positie. Jouw terug te leveren bron zal dus op precies hetzelfde moment moeten wisselen. Gebeurd dat niet dan heb je grote boem. De kans dat je bij de bouwmarkt een generator vindt die kan synchroniseren met een tweede spanningsbron zoals het net of een andere generator is kleiner dan het winnen van de staatsloterij.
Wat de Deye _MISSCHIEN_ kan is de generator input via de batterij aan het net koppelen, alleen ga je dan van 230Vac naar 48Vdc en weer terug naar 230Vac. Ik denk dat de diesel gewoon in de fik steken met een blokje hout er bij je meer rendement oplevert. :+
De Gen Input is vooral handig om bij uitval van het over te kunnen schakelen naar generator, waarbij je tijdens het schakelen even op batterij draait. Net en Gen zijn dan nooit tegelijk actief, break before make.
Feeling lucky? Koop in dit geval dan een staatslot.
Als de generator niet kan synchroniseren dan kan je de generator uitgang gelijkrichten en op de mppt ingang van een omvormer zetten. 230V AC levert dan afhankelijk van manier van gelijkrichten en afvlakken ca 300V DC op. Hier kan de omvormer dan prima gesynchroniseerde (3x)230V van maken.

Ik zie ook te toegevoegde waarde niet, dat soort generatoren hebben al een belabberd rendement en met extra omvorming wordt het nog belabberder. Als WKK zijn ze ook niet zomaar geschikt, dan moet je een watergekoeld model hebben. Als je brandstof gratis is kan je beter direct verbruikers op de generator zetten.

• mahagen
PCJR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:27:
[...]

Volgens mij is de zero export niet de juiste naam. Het geeft de volgorde van power verdeling aan als je t mij vraagt.
Geen grid feed-in, dan solarsell uitzetten. Solarseel is eigenlijk zero export.

Of ik snap t niet 100% :P

Antwoord Deye over het phase load balance verhaal:

[Afbeelding]

De accu zou dus niet uit mogen zijn (NoBatt). Raar verhaal en lijkt me gewoon een software/fw issue/bug.
Straks ff testen met accu aan (en dan op max charge discharge 1A ofzo, gewoon bijna niks) :+
Ook zou perse t vinkje aan moeten zijn bij TOU.
Met batt uit heb je dus een gewone 3fase omvormer.

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van de batt uit? je kan met batt aan de waardes ook zo instellen dat hij altijd 'denkt' dat de batt vol is en dan heb je met Zero-export CT ook wat je wilt toch?

• PCJR
mahagen schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Met batt uit heb je dus een gewone 3fase omvormer.

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van de batt uit? je kan met batt aan de waardes ook zo instellen dat hij altijd 'denkt' dat de batt vol is en dan heb je met Zero-export CT ook wat je wilt toch?
Vorige zomer ook met de sofar hyd5000ep de accu los gehad, of iig uitgeschakeld.
In de zomermaanden heb ik altijd overschot (iedereen met panelen als t goed is) en wil ik dat zo duur mogelijk verkopen (zit nu weer bij de toko met hoogste tlv). Ik wil dus zoveel mogelijk solarpower t grid opsturen. Heb dus verder geen accu nodig, is ook onnodig omzettingsverlies. Daarom in mijn netto teruglevermaanden accu uit.

In de winter heb ik wel de accu aan. Dan heb ik dynamisch contract. Ik laad de accu dan vol in de 2 of 3 goedkoopste uren in de nacht en het hele huis kan dan van de accu en ietsje zon leven de 23 uur erna, tot de volgende laadsessie.

• mahagen
PCJR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Vorige zomer ook met de sofar hyd5000ep de accu los gehad, of iig uitgeschakeld.
In de zomermaanden heb ik altijd overschot (iedereen met panelen als t goed is) en wil ik dat zo duur mogelijk verkopen (zit nu weer bij de toko met hoogste tlv). Ik wil dus zoveel mogelijk solarpower t grid opsturen. Heb dus verder geen accu nodig, is ook onnodig omzettingsverlies. Daarom in mijn netto teruglevermaanden accu uit.

In de winter heb ik wel de accu aan. Dan heb ik dynamisch contract. Ik laad de accu dan vol in de 2 of 3 goedkoopste uren in de nacht en het hele huis kan dan van de accu en ietsje zon leven de 23 uur erna, tot de volgende laadsessie.
Ik snap het, maar de Sofar hoefde natuurlijk geen fases te balanceren. Technisch kan het apparaat het natuurlijk wel, vanaf 1 bron (solar) zonder batterij verschillend per fase leveren, maar de settings laten het niet toe. Als er genoeg vraag naar is zal het misschien via een update kunnen worden toegevoegd.

Ik geloof niet dat hij met batterij extra zal omzetten, is dan gewoon andere aansturing. Misschien kan je toch eens testen met batterij aan, maar dan op 'onderhoudsspanning' van bv 50V. Settings (uit mijn hoofd) Batt full voltage op 50V, Zero-export CT, export to grid aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Met SOC sturing heb ik 2 mogelijkheden om geen accu te gebruiken, door in ToU het vermogen op 0W te zetten (0-12000) bepaald in hoeverre ik met accu wil ondersteunen en ik heb max discharge in die op 0A kan

PV houdt dan accu op SOC %, dat zou in jouw geval een pack voltage dienen te zijn,

• PCJR
Domba schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:11:
[...]

Met SOC sturing heb ik 2 mogelijkheden om geen accu te gebruiken, door in ToU het vermogen op 0W te zetten (0-12000) bepaald in hoeverre ik met accu wil ondersteunen en ik heb max discharge in die op 0A kan

PV houdt dan accu op SOC %, dat zou in jouw geval een pack voltage dienen te zijn,
Ik kan bij battery settings de zaak weer op BattVoltage zetten.
Max discharge 1A
Max charge 1A
Alleen op tab 3 meen ik, vraagt ie dan float, equalization en absorption, enig id wat hier dan handig is om te pakken (voor een diy lifepo4 pack)? (moet er anders nog ff op googlen, maar deze 3 zijn eigenlijk voor lead-acid)

BIj TOU scherm moet ik dan iets pakken bij Voltage (waar jij SOC % hebt) zodat hij eigenijk zoals je aangeeft, de accu niet gaat gebruiken.

-> en dan kijken we dat de LD waardes doen als er overdag zon is en ik op L2 een kacheltje aanzet :9

[Voor 4% gewijzigd door PCJR op 12-03-2023 22:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Ik kan bij battery settings de zaak weer op BattVoltage zetten.
Max discharge 1A
Max charge 1A
Alleen op tab 3 meen ik, vraagt ie dan float, equalization en absorption, enig id wat hier dan handig is om te pakken (voor een diy lifepo4 pack)? (moet er anders nog ff op googlen, maar deze 3 zijn eigenlijk voor lead-acid)

BIj TOU scherm moet ik dan iets pakken bij Voltage (waar jij SOC % hebt) zodat hij eigenijk zoals je aangeeft, de accu niet gaat gebruiken.

-> en dan kijken we dat de LD waardes doen als er overdag zon is en ik op L2 een kacheltje aanzet :9
Ik wist al dat je, net als ik, met voltages moet werken vandaar dat ik daarover begon. De TOU waardes die je kan instellen zijn afhankelijk van wat je bij je batt settings opgeeft als min - max voltage.

Als je TOU aanzet zet dan (zeker bij lage V) ook de vinkjes aan bij load from grid anders loopt de batterij langzaam leeg.
49.0V en 0W power grid load aan = batterij wordt niet gebruikt, voltage wordt op minimaal 49V gehouden.
49.0V en 0W power grid load uit = batterij wordt niet gebruikt, voltage zal langzaam door 49V zakken.

De rest spreekt voor zich, je kan dus via voltage en power aangeven wanneer er geladen en of ontladen mag worden en hoeveel. Bijvoorbeeld:
50.5V en 2000W power grid load aan = batterij gebruiken max 2000W tot voltage gezakt is tot 50.5V
50.5V en 0W power grid load uit = batterij wordt niet gebruikt voltage zal heel langzaam zakken
54.0V en 0W power grid load aan = batterij niet gebruikt maar laden vanaf grid tot 54.0V

Laden gebeurt trouwens altijd tot Max Batt Charge waarde.
Ontladen gebeurt met power waarde maar niet hoger dan Max Batt Discharge.

Bij solar overschot wordt de batterij ongeacht TOU altijd geladen tot Equalisation value, voor jouw test zou ik die dus laag zetten bijv 50.0V zodat de inverter altijd reageert alsof je batterij vol is.

Heb nog een oud screenshot met settings gevonden:

Float ~ 54.6
Absorption ~ 54.8
Equalisation ~ 55.0

Shutdown ~ 48.0
Low batt ~ 48.5
Restart ~ 51.0

Heb hier nog iets aan aangepast dus ik zal mijn batterij settings opnieuw screen-shotten en delen, kan daar met HomeAssistant niet bij en remote werkt nog niet. Aanvraag vrijdag via https://nl.deyeinverter.com/service gedaan maar nog geen reactie. Wat is jouw Deye support contact waar je snel reactie op krijgt? Uit je vorige bericht is dit door moderators verwijderd, onterecht als het een global support nummer is vind ik maar goed :P

Oh en dat van die draairichting was leuk om te lezen, denk dat dat gewoon verkeerd in menu staat inderdaad. Bij mij staat het ook op 0-240-120...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 22:26
PCJR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:05:

Hoop dat deze mag hier, om wat mensen en kennis centraal te krijgen over/van het merk Deye. Ze maken accu packs, inverters, micro omvormers (en wellicht nog meer).
:w Fijn dat je een Deye topic hebt opgezet. Ik heb een SUN-8K aangeschaft en ik ga binnenkort beginnen met het opbouwen van mijn installatie. ik heb hem dus nog niet aangesloten, maar ik hoop dat dit topic een nuttige Knowledge Base kan zijn.
Ik hoor de dat VDE4105 een goede optie was,...
Ik kan het mishebben, maar als ik de specificaties van deze hybride serie bekijk, dan zie ik dat Deye ook EN50549-1 ondersteunt. Is er een reden dat je die niet hebt ingesteld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Ik heb me (nog) niet verdiept in die standaarden eerlijk gezegd. Zou dan de verschillen eens moeten vergelijken. Ik weet ook niet wat de voorkeur heeft in NL :)

Edit:
https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm

Ik lees hier dat bij de VDE4105 spec de omvormer gustig gaat terugschakelen als de freq te hoog zou worden.
Als de EN 50549 dat niet eheft (en gewoon abrupt uitgaat) dan blijf ik sowieso bij VDE.

Of er moeten nog andere zaken zijn. Maar de EN norm kun je weer heel fijn niet inzien of je moet 99? euri betalen. Ja doei.

[Voor 54% gewijzigd door PCJR op 14-03-2023 10:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 22:26
PCJR schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:42:
Ik heb me (nog) niet verdiept in die standaarden eerlijk gezegd. Zou dan de verschillen eens moeten vergelijken. Ik weet ook niet wat de voorkeur heeft in NL :)
Ik weet niet zeker of het voorkeur of EIS is, maar er is een conformiteitsverklaring voor deze serie die in het Nederlands bewijst dat de serie conform NEN-EN 50549 is :)

[Voor 9% gewijzigd door Gorgelmuil op 14-03-2023 10:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
@Gorgelmuil Ook ik heb mij er niet in verdiept recent.
In het verleden was het verschil dat VDE het vermogen zou beperken als frequentie buiten 50,0+/-0,2Hz bandbreedte kwam en EN50549-1 abrupt uitschakelen zou vereisen

Ik heb geen idee hoe Deye hybride zich gedraagt, uitschakelen wil ik zeker niet, ik heb geen bezwaar als die in eiland mode zou gaan, daar ik alle verbruikers op critical load heb.

Maar dat is voor mij een uitzoek klus voor later

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
Die frequentie afhankelijke vermogensregeling van VDE4105 is alleen voor de interne solar omvormer, niet voor aangesloten micro's oid..

Ik heb de huidige batterij settings opgehaald via de app:

Float: 55.5V
Absorption: 55.3
Equalisation: 54.8

Alleen ter info want dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van je batterij en bms settings :P

• PCJR
mahagen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:48:
Die frequentie afhankelijke vermogensregeling van VDE4105 is alleen voor de interne solar omvormer, niet voor aangesloten micro's oid..

Ik heb de huidige batterij settings opgehaald via de app:

Float: 55.5V
Absorption: 55.3
Equalisation: 54.8

Alleen ter info want dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van je batterij en bms settings :P
Ik ga binnenkort een keer de unbalanced/assymetric phase feeding testen met accu enabled.

YouTube: deye inverter battery first setting
Zag toevallig hier weer andere voltage settings. Dat float etc is voor lead-acid, al kan lifepo4 er ook wel mee overweg mag ik denken/hopen. Zo was het meen ik ook met mijn oude HYD5000EP.

Over 1-2 jaar een 280-340 Ah cellen accupack maken met een dikke bms eraan die iig 240 A up/down doet.
Maar, wellicht komende winter weer dynamisch met accu aan. Ik vind het TOU menu enzo van Deye nog niet goed/snel te begrijpen, moet er nog wat meer mee spelen. Gelukkig op yt veel uitleg filmpjes te vinden :+

Ik kan meteen zien of straks (met accu test) met het aanzetten van een kachetlje, het beter gaat dan nu:

Hier zie je dus ook weer net als in de grafiek (NU) in de HW Energy P1, op 1 fase afname en op 2 andere fases teruglevering. En dat wilden we dus niet :P

[Voor 17% gewijzigd door PCJR op 15-03-2023 10:18]

• mahagen
PCJR schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Ik ga binnenkort een keer de unbalanced/assymetric phase feeding testen met accu enabled.

YouTube: deye inverter battery first setting
Zag toevallig hier weer andere voltage settings. Dat float etc is voor lead-acid, al kan lifepo4 er ook wel mee overweg mag ik denken/hopen. Zo was het meen ik ook met mijn oude HYD5000EP.

Ik kan meteen zien of straks (met accu test) met het aanzetten van een kachetlje, het beter gaat dan nu:
[Afbeelding]

Hier zie je dus ook weer net als in de grafiek (NU) in de HW Energy P1, op 1 fase afname en op 2 andere fases teruglevering. En dat wilden we dus niet :P
Deze gast heeft Activate battery aanstaan, volgens mij zeker niet handig met LifePo...

Duidelijk overzicht, benieuwd wat er gebeurt als je batt aanzet...

• PCJR
It works. Ofja, assymetric phase feeding dan dus met accu aan. En TOU aan dan, niet getest of TOU ook uitgevinkt mag zijn.

Bij inschakelen 1500w kacheltje zie je de LD waarden uit elkaar lopen. Er gaat dus pv power van L1 en L3 naar L2 waar de heater op zit. En dus aan de P1 meter, geen inkoop meet op L2.

De accu settings op 1A maximaal, dus het blijkt dat ie de accu niet gebruikt om die power te sturen zeg maar (zou ook niet moeten).

Mooi!

20230315_125928.mp4:
http://gofile.me/77nD8/yAe1OrYYU

• PCJR
Iets anders; ik heb nog op een stukje (eigenlijk 2 stukjes) plak dak plek voor een paneel of 2, wellicht 3.
Is op zuid maar er zit op enkele meters hoogte wel een rooster dat wel iets van schaduw gaat geven.

Nu dacht ik dat ik dan Deye micro inverters pak, en dan per 1 of per 2 panelen een micro aansluit en de 230ac dan op de smart/gen port zet van de Deye 12kw Hybrid. Je kunt hier namelijk ook MI voor selecteren en dan heb je eigenlijk een 3e ingang voor solar. Vet tot nu toe.

Alleen; dit is ook een RST (L1 L2 L3 +N) input, dus hoe knoop je hier de micro inverters aan? Moet je dan minimaal 3 panelen (3 micro's) hebben en dan de Neutral aan elkaar en 3 live draden naar de Hybrid toe? Of kan het ook anders...?

Ik denk dat als je MI selecteerd het ding ook op RST iets wil meten, anders gaat ie denk ik in storing/foutmelding...

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:28:
Iets anders; ik heb nog op een stukje (eigenlijk 2 stukjes) plak dak plek voor een paneel of 2, wellicht 3.
Is op zuid maar er zit op enkele meters hoogte wel een rooster dat wel iets van schaduw gaat geven.

Nu dacht ik dat ik dan Deye micro inverters pak, en dan per 1 of per 2 panelen een micro aansluit en de 230ac dan op de smart/gen port zet van de Deye 12kw Hybrid. Je kunt hier namelijk ook MI voor selecteren en dan heb je eigenlijk een 3e ingang voor solar. Vet tot nu toe.

Alleen; dit is ook een RST (L1 L2 L3 +N) input, dus hoe knoop je hier de micro inverters aan? Moet je dan minimaal 3 panelen (3 micro's) hebben en dan de Neutral aan elkaar en 3 live draden naar de Hybrid toe? Of kan het ook anders...?

Ik denk dat als je MI selecteerd het ding ook op RST iets wil meten, anders gaat ie denk ik in storing/foutmelding...
Kan gewoon op 1 van de fases of verdelen per omvormer/micro als dat kan. Heb zelf meerdere kleine omvormers op die manier aangesloten, had eerst alles op 1 fase (weinig zon dus geen angst voor eventueel overbelasting), nu verdeeld.

• PCJR
mahagen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Kan gewoon op 1 van de fases of verdelen per omvormer/micro als dat kan. Heb zelf meerdere kleine omvormers op die manier aangesloten, had eerst alles op 1 fase (weinig zon dus geen angst voor eventueel overbelasting), nu verdeeld.
Dus ik kan 2x een deye micro 500w kopen plus 2x een 440wp paneel...en dan die samen knopen op 1 fase en dat enkel op L2 bijvoorbeeld op de GEN port aansluiten? Dat zou mooi zijn...maar gaat de hybrid dan niet piepen, phase missing ofzo of phase voltage too low op 1 of 2 lege fases...😐

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Dus ik kan 2x een deye micro 500w kopen plus 2x een 440wp paneel...en dan die samen knopen op 1 fase en dat enkel op L2 bijvoorbeeld op de GEN port aansluiten? Dat zou mooi zijn...maar gaat de hybrid dan niet piepen, phase missing ofzo of phase voltage too low op 1 of 2 lege fases...😐
Kan gewoon, hij gaat dan niet piepen.. :P

Hij kan dan die omvormers volgens mij niet sturen, bijvoorbeeld het opgewekte vermogen naar een andere fase schuiven.

• PCJR
mahagen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Kan gewoon, hij gaat dan niet piepen.. :P

Hij kan dan die omvormers volgens mij niet sturen, bijvoorbeeld het opgewekte vermogen naar een andere fase schuiven.
Dat sturen he, daar ging bovenstaande issue over.

Je zegt dat als er 500W op L2 binnenkomt van de MI (Gen port) de inverder dat dus niet bv kan verdelen naar 400W op L1 voor in het huis en 50W L2 en 50W L3 om op t grid weg te sturen?

Wat (met accu aan dan natuurlijk) met de pv power doet ie dat wel. Ik had gedacht dat ie de MI input power ook vrij kan rerouten richting de grid output port... is wel een belangrijk dingetje :)

• jadjong
PV power is DC en mono fase. Als je er dan AC van maakt is het redelijk makkelijk om het te verdelen over drie fases AC. Die grid poort is al AC en als je dat naar een andere fase over wilt hevelen moet je er eerst DC van maken of je gaat de fases onderling kort sluiten. :P

• PCJR
jadjong schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:37:
PV power is DC en mono fase. Als je er dan AC van maakt is het redelijk makkelijk om het te verdelen over drie fases AC. Die grid poort is al AC en als je dat naar een andere fase over wilt hevelen moet je er eerst DC van maken of je gaat de fases onderling kort sluiten. :P
Makes sense...

Dan zou t beste zijn, 3 panelen, 3 micro's en dan de Neutral aan elkaar knopen en de L123 ieder apart (in 1 5 aderige ymca ;) kabel ) naar de big inverter en daar op RST knopen :>

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Makes sense...

Dan zou t beste zijn, 3 panelen, 3 micro's en dan de Neutral aan elkaar knopen en de L123 ieder apart (in 1 5 aderige ymca ;) kabel ) naar de big inverter en daar op RST knopen :>
Het lost de situatie niet op..

500W via micros op elke fase, je kacheltje 1000W op L2 geeft:

L1 500W
L2 -500W
L3 500W

Enige wat je (inverter) kan doen is omzetten naar DC (accu laag) dan terug naar AC maar dat doet hij niet vanwege verliezen..

Wat je zelf kan doen is je micros en kacheltje op zelfde fase zetten of je meter lekker intern laten wegstrepen.. :P

• PCJR
mahagen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Het lost de situatie niet op..

500W via micros op elke fase, je kacheltje 1000W op L2 geeft:

L1 500W
L2 -500W
L3 500W

Enige wat je (inverter) kan doen is omzetten naar DC (accu laag) dan terug naar AC maar dat doet hij niet vanwege verliezen..

Wat je zelf kan doen is je micros en kacheltje op zelfde fase zetten of je meter lekker intern laten wegstrepen.. :P
Nou, dat valt mee. Zoals hier eerder beschreven gaat de pv power volledig naar 1 fase als dat nodig is. Nu is er altijd genoeg pv vermogen op de 2 strings. dus die 3x 400w (als dat er al uitkomt) ofzo van die 3 extra panelen en 3 micro's dat blijft dan op elke fase staan, thats fine :P

Zolang de 5000w van de 2 strings verdeeld kan worden nagelang de load op een specifieke fase is t mij prima. Overigens gebruik ik deze functie nog niet omdat ik de accu in de zomer uit heb.

+ dat dit dus eigenlijk een bug is; ik heb Deye gevraagd load-assymetric-phase-feeding ook aan te zetten wanneer NoBatt is geselecteerd...

Anyway, dat de MI input power dan niet gereroute kan worden, ok is mee te leven. Zolang de 5-7kw van de string power dat maar wel blijft doen :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exorius
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 13:46
Ben zeer goed tevreden over de Deye Micro omvormers, thuis zelf de panelen gelegd op het plat dak met 1x de 1600G3 en 3x de 800G3 micro inverter. icm 10x de JA solar 410wp panelen, werkt allemaal probleemloos.

icm met een Esdec Flatfix fusion constructie.

En ook eenzelfde installatie maar dan met 5x de 800G3 bij mijn schoonfamilie gelegd.

Alles is goed uit te lezen via de Solarman business app of de Deye cloud app zelf, en ook voor het updaten van de firmware was het een kwestie van enkel een mail naar Deye sturen met het opgeven van de serienummers en binnen een dag was alles weer up to date, dit kan tevens ook via de Nederlandse importeur.

En ik heb de microinverters ook direct lokaal gekoppeld zitten via Home assistant, voor de actuele waardes uit te lezen.

Al met al zeer tevreden over deze microinverters.

• PCJR
Even snel: kunnen Deye micros ook overweg met CIS panelen...

Nu lees ik verschillende verhalen over CIS panelen. Zeker op zuid is het volgens mij niet echt de moeite om voor CIS te gaan.

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50

SLOAPERT

Wunderbar

Ik heb een Deye 6kW hybide omvormer in bestelling staan, en heb wat zaken nog niet 100% helder. Ik wil oa mijn huidige 2 sets zonnepanelen aansluiten op de Deye.

1 set bestaat uit 22x 175wp dunne film panelen. Deze hebben een Voc van 114v, en zijn in 4 stringen van 5 panelen parallel gekoppeld aan MPPT1 van de huidige omvormer, de overgebleven 2 zitten op MPPT2. De panelen op MPPT1 leveren af en toe een spanning boven de 500v, die 500v is tevens de max ingangsspanning van de Deye. Kan het kwaad hier overheen te komen? Gemiddeld genomen is de ingangsspanning ~480v.

Wat zou ik hier het beste mee kunnen doen?
  • Panelen anders aansluiten, en er 5 stringen van 4 stuks van maken? En de andere 2 met een micro omvormer aansluiten, als die te vinden is voor deze hoge spanning, en laag vermogen.....
  • Alles laten zitten zoals het is, en achter critical load aansluiten, zodat de opgewekte energie opgeslagen kan worden.
  • Alles laten zoals het is, en koppelen op de Generator aansluiting, maar de omvormer zit gekoppeld middens een PV verdeler, hij deelt de groep met een warmtepompboiler. Kan dat, gelijktijdig een opwekker en verbruiker op de generator aansluiting
Dan nog het koppelen van het accupack, deze wordt voorzien van een Daly smart BMS, ik had het idee dit middels canbus te koppelen met de omvormer. Maar na wat lezen op verschillende fora, lijkt het erop dat de Daly een ander protocol klets dan de Deye, is dat correct? En moet ik, als ik communicatie tussen beide wil, op zoek naar een creatieve oplossing om dit om te zetten?

• PCJR
1. Ik zou een canbus bms pakken die met de deye kan lullen, dus geen daly. Kan ook zonder communicatie, maar heeft niet mijn persoonlijke voorkeur
2. Je zou een paar panelen kunnen afkoppelen en met een micro op de smart gen input kunnen zetten als MI (micro inverter input).

Vraag is even die ik ook al stelde, je hebt t over cis panelen? Zijn hier geschikte micro omvormers voor ...?!

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

Ik had wat meer onderzoek vooraf moeten doen, daarmee was ik er waarschijnlijk achter gekomen dat de DAly niet klets met Deye. Maar het is allemaal inmiddels onderweg, dus wil toch proberen info vanuit de BMS in de omvormer terecht te laten komen.

Correct! Dit zijn CIS panelen, Solar Frontier SF175-S om precies te zijn. Ik heb hiervoor nog geen geschikte micro omvormer kunnen vinden. Daarom ook mijn vraag of ik niet beter alles kan laten zitten op de huidige omvormer, en te koppelen op critical load of of generator input. Maar is de Deye slim genoeg om deze teruglevering ook te gebruiken om de accu's mee te laden, als de setting "Zero sell to CT" is aangevinkt?

• PCJR
SLOAPERT schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:04:
Ik had wat meer onderzoek vooraf moeten doen, daarmee was ik er waarschijnlijk achter gekomen dat de DAly niet klets met Deye. Maar het is allemaal inmiddels onderweg, dus wil toch proberen info vanuit de BMS in de omvormer terecht te laten komen.

Correct! Dit zijn CIS panelen, Solar Frontier SF175-S om precies te zijn. Ik heb hiervoor nog geen geschikte micro omvormer kunnen vinden. Daarom ook mijn vraag of ik niet beter alles kan laten zitten op de huidige omvormer, en te koppelen op critical load of of generator input. Maar is de Deye slim genoeg om deze teruglevering ook te gebruiken om de accu's mee te laden, als de setting "Zero sell to CT" is aangevinkt?
Met daly werkt wel, bat settings op use Vbatt.
Check op yt eens de deye hybrid filmpjes, staat vanalles over de werking incl MI input gebruik.

Volgens mij kan t hoe jij t wil/schrijft.

• Domba
@SLOAPERT Op basis van 500V,dat gaat dan om de SUN-6K-SG04LP1-EU, als er ook een 3 fase SUN-6K-SG04LP3-EU goedgekeurd is voor NL-markt
1. hergroeperen naar strings van 4, want niet alleen ga je met Voc (onbelast) over max, maar zit je ook nog buiten MPPT range.
2, De MI/Generator ingang is frequentie gestuurd, dat is niet handig met een WPB op die ingang.

3, huidige omvormer op critical load, daar durf ik geen uitspraak over te doen, op 12k heb ik getest tot 3k op 1 fase en dat werkt wel, maar je hebt geen/nauwelijks controle, maar dat is een SG04LP3, geen idee in hoeverre dat bouw vergelijkbaar is maar de modbus adressen zijn behoorlijk verschillend.
Bij behoudt van huidige omvormer is het handiger om deze parallel aan de hybride te plaatsen, maar wel achter de losse CT-sensor, zodat je zero export to CT gebruikt.

Hoe dat werkt in eiland mode met een grid-tie omvormer weet ik niet of je dan wel kan opstarten.
Ik heb nog wel een ATS als relais liggen,nog niet zover om die te plaatsen op moment (dan hebben alle in/uitgangen een ATS van de deye), nog bezig met de gestuurde ATS in MI/GEN ingang die grid-tie omvormers tijdelijk direct aan net kan koppelen (wacht op meer componenten die eerst grid-tie omvormers uitschakelen ivm fase-sync en dan pas overschakelen)

• mahagen
SLOAPERT schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:04:

Het werkt met voltage settings net zo goed, gewoon het één en het ander op elkaar afstemmen qua max / min V op basis van je delta V.

Heb je voor die CIS panelen nu een 'speciale' omvormer?

• PCJR
https://usercontent.one/w...1_EN.pdf?media=1674844766

Ik lees hier een Voc van max 59-60v voor een paneel.

Zou dat dan gaan werken op 1 micro omvormer?

https://deye.com/nl/produ...-inverter-rapid-shutdown/

https://deye.com/nl/produ...-inverter-rapid-shutdown/

MPPT bereik is tot 55v....en je gooit er 59v in, gaat de MPPT dan gewoon niet werken en heb je een k*t rendement of hoe moet ik dat zien...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jadjong
Het betekent dat de elektronica in de micro-omvormer iets sneller slijt. Bij te veel overspanning verkort je de levensduur dan van ettelijke jaren naar een seconde of minder, dan moet je de rookvloeistof weer bijvullen. :+

• PCJR
Dan is het dus key om een micro te vinden die tot zeker 60 of 65v aankan.

Wie komt met de solution 😎

Of een goedkope string omvormer die MPPT start al heeft bij 120v ofzo, liefst 100v.
Dan knoopt je 2 CIS panelen achter elkaar en dan ben je ook klaar.? Alleen ik wilde t liefst micros op t dak, dan kan ik met 230ac over t dak via een pijp naar de Deye...

[Voor 54% gewijzigd door PCJR op 19-03-2023 17:04]

• mahagen
PCJR schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:12:
Dan is het dus key om een micro te vinden die tot zeker 60 of 65v aankan.

Wie komt met de solution 😎

Of een goedkope string omvormer die MPPT start al heeft bij 120v ofzo, liefst 100v.
Dan knoopt je 2 CIS panelen achter elkaar en dan ben je ook klaar.? Alleen ik wilde t liefst micros op t dak, dan kan ik met 230ac over t dak via een pijp naar de Deye...
Ik heb een Growatt 1000TL-X mppt 50-500V

https://www.stralendgroen...0/Growatt-750-3300TLX.pdf

• PCJR
https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-1500x/
Dat is inderdaad ongeveer het geld voor ook een micro omvormer, mss nog goedkoper.

Issue (ofja, issue is wat te zwaar) is alleen dan je weer met DC kabels zit, binnen een extra omvormer etc. Met 2 of 3 micro's was t gewoon handiger en sneller opgelost om maar een paar panelen bij te zetten
:)

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

Bedankt voor de reacties, ik ga het setje CIS panelen eerst maar even zo laten als het is. En dan inderdaad achter de CT klem, zodat teruglevering 0 kan zijn zolang de accus nog niet vol zijn. En als de gelegenheid zich voordoet de panelen eens hergroeperen in 5 stringen van 4.
mahagen schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Heb je voor die CIS panelen nu een 'speciale' omvormer?
Nee, dit is een SMA Sunnyboy 3.6, destijds als complete set geleverd.

• mahagen
SLOAPERT schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:34:
Bedankt voor de reacties, ik ga het setje CIS panelen eerst maar even zo laten als het is. En dan inderdaad achter de CT klem, zodat teruglevering 0 kan zijn zolang de accus nog niet vol zijn. En als de gelegenheid zich voordoet de panelen eens hergroeperen in 5 stringen van 4.

[...]

Nee, dit is een SMA Sunnyboy 3.6, destijds als complete set geleverd.
Dan inderdaad strings aanpassen of gewoon op de generator ingang zetten, dit heb ik zelf ook en werkt prima..

8)

• PCJR

Ik wil een paar panelen dus extra bijplaatsen. 1 of 2 micro's kunnen via een tuinhuis stekker (of opbouwkastje) en anderen via de GEN port. Volgen Deye (maja gebrekkig Engels he) zou t moeten werken.

Hier boven had ook al iemand bevestigd. Zonde van t geld als t niet zo zou zijn... :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:29:
[Afbeelding]

Ik wil een paar panelen dus extra bijplaatsen. 1 of 2 micro's kunnen via een tuinhuis stekker (of opbouwkastje) en anderen via de GEN port. Volgen Deye (maja gebrekkig Engels he) zou t moeten werken.

Hier boven had ook al iemand bevestigd. Zonde van t geld als t niet zo zou zijn... :+
Ja dit kan prima, heb dit zelf zo ook een tijdje aangesloten gehad.

Je kan ook voor de bovenste 2 ook één 4 ports nemen als het dicht bij elkaar ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
Ik heb gewone grid-tie omvormers op GEN-poort (Auxiliary), zit ook in totaal PV-power is totaal van alle 7 (waarvan nu 4 ingebruik zijn) PV1-4 onder dat kopje zijn van direct op Deye

• PCJR
Domba schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:33:
Ik heb gewone grid-tie omvormers op GEN-poort (Auxiliary), zit ook in totaal PV-power is totaal van alle 7 (waarvan nu 4 ingebruik zijn) PV1-4 onder dat kopje zijn van direct op Deye [Afbeelding]
T gaat er ff om, zoals ik de schematic, dat 1 phase onaangesloten blijft :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:34:
[...]
T gaat er ff om, zoals ik de schematic, dat 1 phase onaangesloten blijft :)
Als je goed kijkt zie je dat op L2 op Gen-poort de grid-tie omvormer uitfgeschakeld is ;)

• PCJR
Ok, kan dus als t goed is geen issue zijn, 1 of 2 micros aansluiten op de 3phase GEN port, mooi :)

Iets anders: bij Blauhof/eigenstroomopslaan.nl/ kosten 2x SUN1000G3-EU-230
444,- euro ex btw
verzend: 15 euro

Iemand een betere webshop/aanbieding?

• Brandaris
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Femme schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:57:
Is er ergens documentatie beschikbaar over hoe je zo'n Deye-omvormer aanstuurt (via bijv. modbus of een API).
Volgens mij was jouw vraag nog niet beantwoord. Ik heb een Deye 8 kW en stuur 'm dagelijks aan via modbus en een raspberry pi. Ik ben redelijk nieuw op het tweakers forum en weet niet hoe (en of) ik hier de documentatie (in PDF) kan delen maar als je ernaar googled moet je wat tegenkomen. En anders een mail sturen naar Deye zelf of MOSA aggregaten in Roosendaal.

Mocht je vragen hebben over hoe dit werkend te krijgen kan ik altijd helpen.

[Voor 4% gewijzigd door Brandaris op 31-03-2023 08:21]

• Brandaris
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Andere vraag wat betreft het standby verbruik van Deye.

Ik merk dat mijn (8 kW) deye unit standaard zo'n 100 watt vermogen vraagt ondanks dat ie niks staat te doen. Vaak komt er 100 watt vanuit de accu of 50 watt accu en 50 watt grid. Ik vind 100 watt nogal veel (876 kWh per jaar) en ben op zoek naar manieren dit naar beneden te krijgen.

Mijn vragen:

1. Is het mogelijk om te zorgen dat het standby verbruik enkel vanuit de grid gehaald wordt? Dat zou in mijn setup het handigst zijn maar ik krijg het niet voor elkaar in de settings.

2. Als ik de deye uitzet via de knop aan de zijkant (op sommige modellen aan de onderkant) gaat het standby verbruik terug naar 30 watt. Dat klinkt al beter. Nu denk ik erover na die knop te vervangen door een relais en door middel van een raspberry pi (mijn pi stuurt de Deye toch al aan via modbus en hangt er al naast) die relais een paar keer per dag te bedienen. ik kan mij enkel voorstellen dat dit op lange termijn niet goed gaat zijn voor de omvormer (denk aan capacitors die dan steeds ontladen/opladen). Iemand van jullie die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PCJR
Brandaris schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:20:
Andere vraag wat betreft het standby verbruik van Deye.

Ik merk dat mijn (8 kW) deye unit standaard zo'n 100 watt vermogen vraagt ondanks dat ie niks staat te doen. Vaak komt er 100 watt vanuit de accu of 50 watt accu en 50 watt grid. Ik vind 100 watt nogal veel (876 kWh per jaar) en ben op zoek naar manieren dit naar beneden te krijgen.

Mijn vragen:

1. Is het mogelijk om te zorgen dat het standby verbruik enkel vanuit de grid gehaald wordt? Dat zou in mijn setup het handigst zijn maar ik krijg het niet voor elkaar in de settings.

2. Als ik de deye uitzet via de knop aan de zijkant (op sommige modellen aan de onderkant) gaat het standby verbruik terug naar 30 watt. Dat klinkt al beter. Nu denk ik erover na die knop te vervangen door een relais en door middel van een raspberry pi (mijn pi stuurt de Deye toch al aan via modbus en hangt er al naast) die relais een paar keer per dag te bedienen. ik kan mij enkel voorstellen dat dit op lange termijn niet goed gaat zijn voor de omvormer (denk aan capacitors die dan steeds ontladen/opladen). Iemand van jullie die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Volgens mij kun je in de nacht kijken naar het verbruik als je online op de portal naar device gaat, inverter data, en dan de grafiek en hier zoekt naar een bepaalde parameter. Straks ff checken hier.

Met mijn nieuwste firmware heb ik gemerkt dat het standby verbruik drastisch is gezakt.

Via deye whatsapp kun je eenvoudig een fw update vragen, pm me ff voor info.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PCJR
Precies, confirmed, standby verbruik.

Snapshot van dag2 dat ik de Deye had. In de ochtend een fw update laten doen. Van 100-120w in de nacht naar 10-11w.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee