Toon posts:

Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20
Brandaris schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Volgens mij was jouw vraag nog niet beantwoord. Ik heb een Deye 8 kW en stuur 'm dagelijks aan via modbus en een raspberry pi. Ik ben redelijk nieuw op het tweakers forum en weet niet hoe (en of) ik hier de documentatie (in PDF) kan delen maar als je ernaar googled moet je wat tegenkomen. En anders een mail sturen naar Deye zelf of MOSA aggregaten in Roosendaal.

Mocht je vragen hebben over hoe dit werkend te krijgen kan ik altijd helpen.
Ik ben hier toevallig net een ochtend mee aan het rommelen geweest.
Krijg geen verbinding met de modbus. dus ik heb nu een andere usb adapter besteld.
Als hij binnen is ga ik weer verder. En als het niet lukt zal ik even contacten. :)

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 14:28
PCJR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
Precies, confirmed, standby verbruik.

Snapshot van dag2 dat ik de Deye had. In de ochtend een fw update laten doen. Van 100-120w in de nacht naar 10-11w.
Wat een waanzinnige verbetering. :) Hopelijk kunnen anderen dit reproduceren. Ik krijg hierdoor opeens meer zin om 'm te installeren. ;)

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• Brandaris
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
PCJR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
Precies, confirmed, standby verbruik.

Snapshot van dag2 dat ik de Deye had. In de ochtend een fw update laten doen. Van 100-120w in de nacht naar 10-11w.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Firmware update zojuist laten uitvoeren, helaas niet hetzelfde resultaat als jij hier laat zien.

De omvormer gebruikt nog steeds 100+ watt terwijl het apparaat verder niks doet (zonnepanelen zijn niet aangesloten op 't moment).

Jammer, had dit graag naar beneden willen brengen.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 22:06
Brandaris schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Firmware update zojuist laten uitvoeren, helaas niet hetzelfde resultaat als jij hier laat zien.

De omvormer gebruikt nog steeds 100+ watt terwijl het apparaat verder niks doet (zonnepanelen zijn niet aangesloten op 't moment).

[Afbeelding]

Batt setting: NoBatt.
Probeer eerst eens zonder accu. Kan best zijn dat t ding 80w ofzo steeds, of soms, nodig heeft om de accu op peil te houden (?).

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik toen op 6 maart de setting op NoBatt had of nog oo Vbatt. Ik heb de laatste weken de accu niet in gebruik dus staat het op Nobatt.

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:17
Brandaris schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
[...]

[Afbeelding]

Die waarde in de app klopt niet, althans hij komt niet overeen met wat mijn BMS aangeeft. Hij verbruikt wel uit de batterij maar niet constant, meer als een soort polling, zie pic.

Waarom ben ik nog niet achter, heb je een ondersteunde BMS of gebruik je net als ik de voltage settings?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brandaris
PCJR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Batt setting: NoBatt.
Probeer eerst eens zonder accu. Kan best zijn dat t ding 80w ofzo steeds, of soms, nodig heeft om de accu op peil te houden (?).

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik toen op 6 maart de setting op NoBatt had of nog oo Vbatt. Ik heb de laatste weken de accu niet in gebruik dus staat het op Nobatt.
In dit geval gebruikt ie juist stroom uit de accu ipv dat ie stroom aan de accu levert om hem eventueel op peil te houden.

NoBatt
Bij setting NoBatt gaat het verbruik terug naar 30 watt. Bijzondere is dat ie die 30 watt wel vanuit de batterij trekt en niet vanuit de Grid. Waarom ie dat zo doet, geen idee. Een optie voor mij is nog om via de raspberry pi te programmeren dat de omvormer op bepaalde momenten op 'NoBatt" wordt geschakeld om zo energie te besparen, dat is vrij eenvoudig te doen. Maar volgens mij schakelt ie met die optie de grid relais uit en ik vraag me af of het kwaad kan als ik dat meerdere keren op een dag ga doen. Wellicht kan iemand hier meer over vertellen?

Low power mode
Na de firmware update viel het mij wel op dat er een nieuwe "low power mode" optie onder de batterij settings verscheen. Aanvinken hiervan heeft alleen in mijn geval nog geen winst opgeleverd, het standby verbruikt blijft hetzelfde.

Contact met Deye
Ik heb ondertussen wel contact gehad met Deye via whatsapp en ze hebben op afstand wat settings veranderd om te kijken of ze het verbruik naar beneden krijgen. Tot op heden nog zonder succes maar dat was gisteravond en ik verwacht dat ze in 't weekend niks doen er ze er maandag weer mee verder gaan. Daarmee durf ik wel te concluderen dat 100+ watt als standby verbruik niet normaal is, anders zouden ze naar mijn mening geen moeite gaan doen om het verbruik naar beneden te krijgen.

Kortom, nog geen complete oplossing gevonden maar work in progress.

• Brandaris
mahagen schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:51:
[...]

Die waarde in de app klopt niet, althans hij komt niet overeen met wat mijn BMS aangeeft. Hij verbruikt wel uit de batterij maar niet constant, meer als een soort polling, zie pic.

Waarom ben ik nog niet achter, heb je een ondersteunde BMS of gebruik je net als ik de voltage settings?

[Afbeelding]
Interessant! Daar was ik niet van op de hoogte.

Ik gebruik zelf een Seplos BMS die gewoon communiceert met de Deye unit met een ethernet kabel tussen beide. Ik heb wel het idee als ik de batterij setting van de Deye overzet van 'lithium' naar 'vBatt' dat het standby verbruik veranderd. Maar then again, dat is wel puur gebaseerd op het verbruik wat de omvormer zelf aangeeft in de solarman app. Idealiter zou ik er is een DC energiemeter tussen moeten hangen om het zeker te weten.

Mijn BMS zou in theorie net zo'n grafiek moeten kunnen geven als jij hier laat zien. Ik ga hier is mee aan de gang, kijken of ik een soort gelijk verschil kan vinden tussen de verbruiksdata van de Deye en de BMS zelf.

To be continued.

• PCJR
Brandaris schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:51:
[...]

Interessant! Daar was ik niet van op de hoogte.

To be continued.
Wat is je setup?

Iets anders:
https://nl.aliexpress.com...21im&gatewayAdapt=glo2nld

2500 ballen voor 10kWh......kant en klaar...dit had ik nog niet gezien. Wel dode-gok wat je voor cellen gaat krijgen natuurlijk. Ook nog een 10j garantie (in hoe verre dat funny gaat zijn met dat soort lui) :>

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:05
Hoi,
Ik wilde aanvankelijk voor mijn 27 panelen 410 wp voor losse Hoymiles omvormers gaan. Hiermee kan ik handig de load per fase verdelen en ieder paneel monitoren.
Maar ik denk nu ook aan : DEYE 48V LV 10KW
Omdat ik later waarschijnlijk ook naar een accu systeem wil gaan.
Kan ik de Deye ook zonder accu eerst gebruiken? Ik vind in Nederland eigenlijk geen leverancier waar ik de Deye kan kopen, mag ik deze zelf installeren? Iemand tips?

• PCJR
Robbie-1 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:43:
Hoi,
Ik wilde aanvankelijk voor mijn 27 panelen 410 wp voor losse Hoymiles omvormers gaan. Hiermee kan ik handig de load per fase verdelen en ieder paneel monitoren.
Kan ik de Deye ook zonder accu eerst gebruiken? Ik vind in Nederland eigenlijk geen leverancier waar ik de Deye kan kopen, mag ik deze zelf installeren? Iemand tips?
Mosa aggregaten heeft t spul. Ik heb mijn 12kw Deye van liionstore.nl (fijne kerel) geen aandelen of commissie ofzo!

Ja, je kunt de Deye ook zonder accu gebruiken.

Zeker mag je alles zelf installeren (ik doe zoveel mogelijk zelf zoals hieronder). Krijg al kriebels als hier van die mooie solar/elektra boys over de vloer zouden moeten komen :+ (bizar wat voor werk je soms ziet langskomen op fotos op fb)

[Voor 48% gewijzigd door PCJR op 01-04-2023 22:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mahagen
Brandaris schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:48:
[...]

In dit geval gebruikt ie juist stroom uit de accu ipv dat ie stroom aan de accu levert om hem eventueel op peil te houden.

NoBatt
Bij setting NoBatt gaat het verbruik terug naar 30 watt. Bijzondere is dat ie die 30 watt wel vanuit de batterij trekt en niet vanuit de Grid. Waarom ie dat zo doet, geen idee. Een optie voor mij is nog om via de raspberry pi te programmeren dat de omvormer op bepaalde momenten op 'NoBatt" wordt geschakeld om zo energie te besparen, dat is vrij eenvoudig te doen. Maar volgens mij schakelt ie met die optie de grid relais uit en ik vraag me af of het kwaad kan als ik dat meerdere keren op een dag ga doen. Wellicht kan iemand hier meer over vertellen?

Low power mode
Na de firmware update viel het mij wel op dat er een nieuwe "low power mode" optie onder de batterij settings verscheen. Aanvinken hiervan heeft alleen in mijn geval nog geen winst opgeleverd, het standby verbruikt blijft hetzelfde.

Contact met Deye
Ik heb ondertussen wel contact gehad met Deye via whatsapp en ze hebben op afstand wat settings veranderd om te kijken of ze het verbruik naar beneden krijgen. Tot op heden nog zonder succes maar dat was gisteravond en ik verwacht dat ze in 't weekend niks doen er ze er maandag weer mee verder gaan. Daarmee durf ik wel te concluderen dat 100+ watt als standby verbruik niet normaal is, anders zouden ze naar mijn mening geen moeite gaan doen om het verbruik naar beneden te krijgen.

Kortom, nog geen complete oplossing gevonden maar work in progress.
Aansturen van de Deye doe ik via ESP32 en HomeAssistant, mijn JBD BMS wordt via Bluetooth uitgelezen ook in HomeAssistant, vandaar dat ik het verschil bemerkte. Heeft je Seplos geen Bluetooth of andere uitlees mogelijkheid?

Voorheen gebruikte ik een WaveShare RS485 -> Ethernet adapter dit werkt goed maar de ESP kan je eenvoudig aanpassen naar eigen wensen vandaar dat ik ben overgestapt. Heb ook een WaveShare USB adapter maar die kreeg ik niet werkend (niet echt mijn best voor gedaan)

noBatt instellen kan je doen door register 111 op 2 te zetten (3fase model), maar hierdoor schakelt inderdaad het relais, lijkt mij niet geschikt dit 2x per dag te doen. Modbus registers schrijven kan via een ESP oid maar minder bekend is dat je ook registers kan schrijven via het ip adres van de wifi dongle (data logger), dus zonder aparte hardware.

Misschien voor iemand interessant dus bij deze, zie Docker image ghcr.io/kbialek/deye-inverter-mqtt

Bijvoorbeeld: docker run --rm --env-file config.env ghcr.io/kbialek/deye-inverter-mqtt r 111

r 111 leest de waarde uit, bij mij komt hier 1 uit (batt Voltage), met: w 111 2 zet je hem op noBatt.
config.env file vullen met jouw serial, ip enz.

Dit werkt wel maar, net als de app, is niet heel snel en stabiel, je moet vaak commando's herhalen. Dit is dus niet geschikt voor permanente aansturing. Waarschijnlijk omdat je concurreert met de Deye cloud/Solarman app communicatie.

Let op met schrijven dat je de juiste registers schrijft, dit geldt ook voor elke andere custom oplossing zoals ESP natuurlijk !!

Als je BMS het ondersteunt zou je op deze ook de discharge uit kunnen zetten, dan koppel je je hele batterij los. Als je dit doet als de batterij in gebruik is dan gaat je inverter wel in error.

Voor wat betreft accu op peil houden, zie mijn eerder post hierover, bij time-of-use altijd de charge vinkjes aanzetten. Op 49V (of 5% SOC) bijvoorbeeld.

Vind het af en toe pollen van de batterij niet schokkend genoeg hier wat tegen te doen, ook omdat het stop als de batt leeg is, maar het is niet netjes. Ben benieuwd wat Deye hier verder over gaat zeggen.

PS: Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een JBD BMS test exemplaar dat wel met de Deye kan praten (Pylontech protocol) ....

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
Robbie-1 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:43:
Hoi,
In plaats van de Hoymiles zou ik sowieso Deye nemen, de Hoymiles hebben wel 4 aansluitingen maar intern 'slechts' 2 mppt. Voor hetzelfde geld heb je een Deye SUN1600G3 of SUN2000G3 met wel 4 mppt.

3fase Deye hybride kan ook een prima optie zijn afhankelijk van je legplan, zonder accu werkt hij ook zoals PCJR al aangaf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robbie-1
Lastige keuze.
ik had mijn zinnen eigenlijk al op de HMS-2000 van Hoymiles gezet, die heeft ook 4 trackers, en net goedgekeurd voor de nederlandse markt.
Die Hoymiles heeft 12 jaar standaard garantie, en er is zo'n open DTU Ahoy project die alles lokaal laat regelen. Een voordeel van die losse 1 fase micro's is, dat ik per fase erg mooi kan regelen welk vermogen dat ik daar gebruik.
Ik heb al 11 wat oudere panelen op het dak liggen, op 1 fase. Daar komen straks nog 27 bij op een overkapping, eigenlijk wat te veel, dat is een praktisch verhaal. Met die Hoymiles kun je prachtig per fase dus regelen welk vermogen op deze fase gebruikt wordt. Ik wil eigenlijk onder de 10 K blijven. (ik heb 3 x 25 Amp hoofdzekeringen)

Het grappige is, dat ik in een Duitse Hoymiles OpenDTU groep ook op de Deye Hybride werd gewezen.
Dus heb ik me daar wat in verdiept. Ziet er prima uit. maar ik mis nog veel informatie.

Uiteindelijk wil ik waarschijnlijk ook naar een Accu toe, heb ook een EV. en Home Assistant. Is allemaal prima te integreren, ook met de Deye Hybride toch?

Maar kan ik het vermogen van de PV panelen ook "aftoppen" op b.v. 10 Kw? Niet per fase denk ik?

Deye is toch ook een goed merk? goede garantie etc?

O ja, er komen 15 panelen op zuid, en 12 op west, geen schaduw verder. panelen dus 410 WP

[Voor 3% gewijzigd door Robbie-1 op 02-04-2023 12:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
T leuke van mijn Deye 12kw hybrid is dat ik er nu na een tijd nog extra panelen op kan aansluiten, via micro omvormers.

Tuinhuisje leg ik nog 2x 430 of 435wp ofzo, op 1x deye micro 1000w. Zat te denken aan de Jinko N type tiger (neo?) Iemand ervaring met deze of een vergelijking ergens? Kan er nog niet veel over vinden.

En volgend jaar evt nog ergens 2 panelen bij met een micro. Alles samen in 1 app/portal.

Ook nog aan het kijken voor 280Ah cellen, maar dat is me toch een partij lastig... (wsl in een diy seplos doos met 200A bms)

[Voor 4% gewijzigd door PCJR op 02-04-2023 16:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
Een Deye 1000w dualmicro moet 222 euro kosten ex btw.

Iemand betere deal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 22:26
Gorgelmuil schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:39:
[...]
Ik heb een SUN-8K aangeschaft en ik ga binnenkort beginnen met het opbouwen van mijn installatie. ik heb hem dus nog niet aangesloten, maar ik hoop dat dit topic een nuttige Knowledge Base kan zijn.
Ik ben een stapje verder. Ik heb een sun-8k-sg04lp3-eu geinstalleerd en netjes aangesloten. De wifi dongle werkt en ik zie mijn plant in solarman. Ik ga morgen nieuwe panelen op het dak leggen en mijn batterijen zitten nog in de boot richting Europa. Ik ga twee batterijen bouwen, 16s1p, die beiden met een eigen Daly smartBMS en een parallel interface board via CAN zóúden móéten kunnen kletsen met Deye. Daly heeft het Deye protocol geactiveerd in de BMS'sen en zodra de cellen in europa aankomen, zal ik mijn bevindingen delen. Naar wat ik begreep van mijn warme Daly Whatsapp contact: De nieuwe serie smartBMS van Daly, kunnen met het Deye CAN protocol overweg.

Ik heb nog 1 vraag:
1) Ik heb geen ruimte voor 3 CT klemmen in mijn meterkast. Ik zoek dus een andere oplossing om de inverter the informeren over de loads richting Grid. Ik heb ooit via @stegen een Smart EVSE Sensorbox v2 aangeschaft en ik heb al een splitter op mijn P1 poort zitten. (sensorbox op de ene, Plugwise Smile P1 op de andere) dus ik vroeg me af of het een mogelijkheid zou zijn om de P1 data die ik al in Homeassistant heb, live door te sturen naar de inverter. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. Het ruimtegebrek voor ct klemmen is het gevolg van een te beperkte ruimte voor een grotere groepenkast. (ik kan er ook geen kwh-meter meer in kwijt)

2) In mijn display zie ik het icoon van een generator. Ik heb geen generator aangesloten en ook geen signaalkabels, maar toch denkt de inverter dat er een generator is.
Dit probleem heeft zichzelf opgelost 8)7

3) Ik heb nog geen batterij aangesloten. Die zitten nog in een schip. Ik zou dus denken dat ik de No Battery mode moet selecteren. Als ik dit doe, dan schiet hij naar foutcode F13 (gedocumenteerde feature), maar die foutmelding gaat niet weg. Bij het uit, aan schakelen van de inverter, is de "No battery" setting overschreven en staat de instelling weer op Lithium. (geen batterij verbonden) Heeft iemand een idee?
Ook dit is inmiddels opgelost. Ik heb misschien iets te weinig geduld gehad tussen uit en inschakelen van het apparaat.

[Voor 25% gewijzigd door Gorgelmuil op 02-04-2023 22:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Soms moet je idd ff 1-2 minuutjes wachten, de Deye neemt overal de tijd voor ja :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

PCJR schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:41:
[...]

Wat is je setup?

Iets anders:
https://nl.aliexpress.com...21im&gatewayAdapt=glo2nld

2500 ballen voor 10kWh......kant en klaar...dit had ik nog niet gezien. Wel dode-gok wat je voor cellen gaat krijgen natuurlijk. Ook nog een 10j garantie (in hoe verre dat funny gaat zijn met dat soort lui) :>
Ik heb er 3 van in gebruik. Vond het feit dat ze al in een platte kast zitten met BMS wel een plus punt, maar had toch wat problemen om ze aan de Deye te koppelen.
Ook de firmware van het BMS liet de gerapporteerde SOC niet verder dalen dan 11%. Volgens china support was dat om de bat te beschermen. complete BS, want je kon de accu gewoon ontladen tot 46V zonder dat de SOC waarde veranderde. Een oudere firmware update terugzetten loste dat probleem op.
Uiteindelijk er voor gekozen om toch maar voltage sturing vanuit de Deye te kiezen. 0% SOC bij de accu's is 3.15V oid. Niet 2.8V dus daar heb je ook niet veel aan.

Verder kreeg ik ze binnen met de cellen uit balans, dus bij het opladen kwam dan één cel boven de 3.65V en de beveiliging greep (gelukkig) in, de andere cellen waren dan nog maar op 3.35V.
Het toegepastte BMS kan max met 85mA balanceren, dus heb er uiteindelijk maar zo'n NEEY 4A active balancer aan gehangen, na ~90 minuten (per accu) waren de cellen in balans.

O, ja, mocht je ze willen bestellen. Bestel ze in één keer. Ik bestelde er eerst 2, en een maand later nog een extra. De laatste was ook wit, maar, met een groene tint. :?

• PCJR
Nice, ziet er netjes uit.

Weet je welke cellen er nu in zitten? En heb je al eens een (capaciteit) test gedaan met 1 cell uit die box?
Gezien de BMS issues denk ik dat ik dan och voor een Seplos oplossing ga, al is dat wel wat duurder.

Ik heb ook nu de 4A Neey altijd aan t pack hangen, super handig. Boven 3.45v balancen.

Je hebt die 3 packs gewoon parallel aan elkaar? Welke BMS heb je dan met de Deye verbonden, want alle 3 gaat niet toch? En je kunt zo geen pack van 10kwh koppelen aan een pack van 5 kwh toch? Gaat nooit goed werken lijkt me...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
Gorgelmuil schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:44:
[...]

Ik ben een stapje verder. Ik heb een sun-8k-sg04lp3-eu geinstalleerd en netjes aangesloten. De wifi dongle werkt en ik zie mijn plant in solarman. Ik ga morgen nieuwe panelen op het dak leggen en mijn batterijen zitten nog in de boot richting Europa. Ik ga twee batterijen bouwen, 16s1p, die beiden met een eigen Daly smartBMS en een parallel interface board via CAN zóúden móéten kunnen kletsen met Deye. Daly heeft het Deye protocol geactiveerd in de BMS'sen en zodra de cellen in europa aankomen, zal ik mijn bevindingen delen. Naar wat ik begreep van mijn warme Daly Whatsapp contact: De nieuwe serie smartBMS van Daly, kunnen met het Deye CAN protocol overweg.

Ik heb nog 1 vraag:
1) Ik heb geen ruimte voor 3 CT klemmen in mijn meterkast. Ik zoek dus een andere oplossing om de inverter the informeren over de loads richting Grid. Ik heb ooit via @stegen een Smart EVSE Sensorbox v2 aangeschaft en ik heb al een splitter op mijn P1 poort zitten. (sensorbox op de ene, Plugwise Smile P1 op de andere) dus ik vroeg me af of het een mogelijkheid zou zijn om de P1 data die ik al in Homeassistant heb, live door te sturen naar de inverter. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. Het ruimtegebrek voor ct klemmen is het gevolg van een te beperkte ruimte voor een grotere groepenkast. (ik kan er ook geen kwh-meter meer in kwijt)

2) In mijn display zie ik het icoon van een generator. Ik heb geen generator aangesloten en ook geen signaalkabels, maar toch denkt de inverter dat er een generator is.
Dit probleem heeft zichzelf opgelost 8)7
[Afbeelding]

3) Ik heb nog geen batterij aangesloten. Die zitten nog in een schip. Ik zou dus denken dat ik de No Battery mode moet selecteren. Als ik dit doe, dan schiet hij naar foutcode F13 (gedocumenteerde feature), maar die foutmelding gaat niet weg. Bij het uit, aan schakelen van de inverter, is de "No battery" setting overschreven en staat de instelling weer op Lithium. (geen batterij verbonden) Heeft iemand een idee?
Ook dit is inmiddels opgelost. Ik heb misschien iets te weinig geduld gehad tussen uit en inschakelen van het apparaat.
De generator ingang kan je ook op micro-inverter zetten, dan gaat dat icoontje weg...

De P1 data direct of via HomeAssistant zal moeten worden omgezet naar rs485 (Mod Meter ingang).
Misschien iets als dit https://xemex.eu/products/communication-modules/p1mb

Andere optie is met de p1 data verschillende voltages maken om de CT clamps te emuleren maar dit lijkt mij moeilijk stabiel te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

PCJR schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:07:
Nice, ziet er netjes uit.

Weet je welke cellen er nu in zitten? En heb je al eens een (capaciteit) test gedaan met 1 cell uit die box?
Gezien de BMS issues denk ik dat ik dan och voor een Seplos oplossing ga, al is dat wel wat duurder.

Ik heb ook nu de 4A Neey altijd aan t pack hangen, super handig. Boven 3.45v balancen.

Je hebt die 3 packs gewoon parallel aan elkaar? Welke BMS heb je dan met de Deye verbonden, want alle 3 gaat niet toch? En je kunt zo geen pack van 10kwh koppelen aan een pack van 5 kwh toch? Gaat nooit goed werken lijkt me...
Ik weet niet wat voor cellen er in zitten, ze zitten er alle 16 in een "blok" in de metalen kast, met nog wat ruimte aan alle kanten. Je kan door de gele FR4 (printplaat) heen kijken, en je ziet dat ze aan elkaar gelast zijn. Ik heb geen capaciteitstest per cel gedaan, wel door de accu geheel te laden, en dan te ontladen via de Deye. Resultaat was aardig in de buurt van de geadverteerde capaciteit.

Ze zijn inderdaad parallel aan gesloten, ze kunnen onderling met elkaar communiceren over RS485, en dan communiceert de master weer met de Deye over CAN. (pylontech protocol). Je stelt de master/nodes(slaves) in mbv de dipswitches.
Maar zoals gezegd gebruik ik dat niet meer. Omdat er dan nog veel te veel capaciteit onbenut in de accu's blijft zitten. Parallel werkt heel behoorlijk. er zal altijd een accu zijn die iets meer ontlaad dan de andere, maar uiteindelijk zakt de spanning van alle drie, dus op een ander moment in de ontlaadcurve trekt dat zich weer recht. Het BMS blijft de accu natuurlijk wel beschermen tegen te diep ontladen/laden, en kortsluiting.

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50

SLOAPERT

Wunderbar

Ik heb afgelopen week de Deye geleverd gekregen, en ben nu zo ver dat ik de huidige SMA Sunnyboy heb aangesloten op de GEN aansluiting, en dit lijkt voor een probleem te zorgen. Zodra ik de "micro inverter" setting aan zet, duurt het even en klapt de aardlekautomaat waar de Deye achter zit, er uit.
In de logging van de SMA vindt ik allemaal alarmen mbt het missen van aarde.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Moet ik bv een extra aarde aanleggen voor de SMA? De SMA zat voorheen achter z'n eigen aardlekautomaat, zonder enige problemen.

• PCJR
Aarde is overal aan elkaar geknoopt ?
En bij grid settings, IT system not grounded, ofzoiets, er is een vinkje, dat heb ik uitstaan meen ik.

[Voor 64% gewijzigd door PCJR op 05-04-2023 10:44]

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

Van de Deye loopt een enkele 3x 2,5mm2 kabel naar de SMA omvormer, aarde is aangesloten in de Deye, Dat is dan ook de enige aarde naar de SMA. Ik heb nog wel even gepiept met de multimeter tussen de aarde bij de SMA, en een naast gelegen stopcontact. Daar piept het, alle aarde lijkt dus verbonden.

• PCJR
Je moet (ofja zo heb ik t) een aardblok/rail/koppelstukje maken met de aard van de deye, de sma en een aarde die naar de mk gaat. De omvormers moeten aan de buitenkant de aarde naar de rail hebben maar ook de PE bij de terminals

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

Dat zou zomaar de oplossing kunnen zijn. Ik heb aarding aangesloten aan de buitenkant van de SMA. Het kabeltje zat er wel, maar is schijnbaar nooit aangesloten geweest. Alles werkt op dit moment.
Als morgen tijdens de eerste zonnetstralen de aardlek niet uitvalt is dit de oplossing.

• mahagen
Is er toch ergens een lekstroom naar aarde. Misschien dubbelcheck of je aarde - null en fase(s) goed hebt aangesloten.

Ik heb zelf 3 omvormers(tjes) aangesloten via de gen-poort, 30mA automaat is nog nooit afgeschakeld dus het moet kunnen.

"IT system not grounded" moet inderdaad uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robbie-1
Hallo,
Ik kan uit bovenstaande niet echt halen hoe het nu afgelopen is met het standby verbruik.
Is dit nu een beetje onder controle?

Ik zie op youtube of zo altijd dat de configuratie via het bedieningspaneel van de Deye gedaan wordt, is er geen app of webinterface voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
- settings aanpassen kan remote via de Deye Cloud app of de Solarman Smart. Enkel Deye mannetje vragen om je account ff vrij te schakelen

- standby is met NoBatt nog steeds iets van 10-11w. Hoeveel het is in de nacht met de accu aangekoppeld moet ik nog eens testen. Moet dan iig zeker weten dat ie niet gaat/wilt laden/ontladen.

[Voor 71% gewijzigd door PCJR op 05-04-2023 20:58]

• mahagen
Met batterij aangesloten 'polled' hij af en toe de batterij, niet schokkend maar ook niet netjes. Weet niet of Deye hier mee bezig is.

• PCJR
mahagen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:07:
Met batterij aangesloten 'polled' hij af en toe de batterij, niet schokkend maar ook niet netjes. Weet niet of Deye hier mee bezig is.
Kun jij in de portal dat grafiekje toveren zoals ik hierboven had gepost? 8)

Ofja...als ie zijn -meerdere- vermogen uit de accu gaat halen dan ga je dat mogeijk niet zien op de Internal Power parameters.

Toch benieuwd... :>

• PCJR
PCJR schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:10:
Een Deye 1000w dualmicro moet 222 euro kosten ex btw.

Iemand betere deal?
Eenmaal andermaal? :P

Tweede vraag: voor op het tuinhuisje hier kan ik nog 2 panelen kwijt. Deze 2 wil ik op de 2mppt Deye micro hangen.
Nu heb ik een paar dagen gelezen over p-type, n-type, HJT, bifacial... Iemand hier ervaring mee of tips?

Ik "zou" het epdm dakje wit kunnen verven, maar het gaat om 2 panelen he. Of gewoon 2x Jinko n-type 245wp ofzo? Of toch iets met bifacial/HJT ?

• mahagen
PCJR schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:10:
[...]

Kun jij in de portal dat grafiekje toveren zoals ik hierboven had gepost? 8)

Ofja...als ie zijn -meerdere- vermogen uit de accu gaat halen dan ga je dat mogeijk niet zien op de Internal Power parameters.

Toch benieuwd... :>
Vanaf de Deye cloud app: https://www.deye-icloudpro.com

Zelfde data maar dan uit HomeAssistant met Grafana:

Mijn data van gisteren en 'analyse':

- Veel zon verwacht en batterij zat nog tot 50% vol daarom van 8:30 tot 9:00 batterij ontladen naar het net op hoogste tarief met 5kW, batterij toen naar SOC 5%
- Solar productie productief vanaf 11:00 (op inverter ingangen) batterij geladen tot SOC 100% klaar om 17:00, daarna volgt teruglevering aan het net (kleine hobbeltje/kuiltjes).
- Verder hele avond 'geleefd' op batterij, SOC gedaald naar 75%...

Note1: Deye data SOC is de schatting van de inverter, in HomeAssistant gebruik ik de SOC zoals de BMS die aangeeft.
Note2: Deye laat de teruglevering zien als positief, in HomeAssistant is dit meer correct negatief.

Ter volledigheid ook nog een plaatje van HomeWizard:

• PCJR
Wat betreft de standby power in de nacht moet je alleen ff Internal L1 power pakken.
En dan om bv 03:00 en daar ff de marker/pointer zetten, dan zie je hoeveel W die vraagt in standby (bij jou dan met accu actief).

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:16:
Wat betreft de standby power in de nacht moet je alleen ff Internal L1 power pakken.
En dan om bv 03:00 en daar ff de marker/pointer zetten, dan zie je hoeveel W die vraagt in standby (bij jou dan met accu actief).
Internal Power, total gekozen want alleen L1 schommelt +- met L2 en L3

Tussen de 50 - 60 Watt

• PCJR
Ok, dat is al geen 100+W meer :)

Dus er zit een duidelijk verschil tussen NoBatt of actieve accu aangesloten.
Maakt verder niet veel uit of de power vanuit de accu verstookt zal worden of vanuit grid, dit is standby verbruik dat zal worden gebruikt om de accu te onderhouden, en om de Deye warm te houden :)

• dastdast78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-05 13:35
Heeft er iemand ee idee of het alarm geluid uit te schakelen is op de omvormers? , ze gaan hier redelijk vaak in F45 AC_UV_OverVolt_Fault . Enexis heeft een logger geplaatst in de wijkcentrale , maar komen regelmatig aan de 253v.

3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp

• mahagen
dastdast78 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:37:
Heeft er iemand ee idee of het alarm geluid uit te schakelen is op de omvormers? , ze gaan hier redelijk vaak in F45 AC_UV_OverVolt_Fault . Enexis heeft een logger geplaatst in de wijkcentrale , maar komen regelmatig aan de 253v.
Kan je uitzetten in 'Basic Settings' beep disable

[Voor 3% gewijzigd door mahagen op 06-04-2023 14:03]

• dastdast78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-05 13:35
Inmiddels gelukt, in basic settings "beep"uitvinken

3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

mahagen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
Is er toch ergens een lekstroom naar aarde. Misschien dubbelcheck of je aarde - null en fase(s) goed hebt aangesloten.

Ik heb zelf 3 omvormers(tjes) aangesloten via de gen-poort, 30mA automaat is nog nooit afgeschakeld dus het moet kunnen.

"IT system not grounded" moet inderdaad uit.
Die laatste optie heb ik niet onder grid instellingen.

Helaas is het probleem nog niet opgelost..... maar het lijkt niet per se aan de SMA omvormer te liggen. Als ik alle groepen achter de Load aansluiting van Deye, middels de omschakelaar in de groepenkast, omschakel naar het net, kan ik zonder problemen de SMA op GEN aansluiten. De aardlek voor de Deye klapt er dan niet uit.
Zodra ik de load weer omschakel naar de Deye, klapt binnen enkele tellen ook de aardlek er weer uit. De SMA zorgt dus net voor het beetje extra lekstoom, en laat de aardlek uitschakelen.
Als het huis morgen leeg is, maar eens groep voor groep alles aanzetten, en kijken wanneer er iets gebeurt.

Overigens, is het wel de bedoeling dat er voor de Deye nog een aardlek zit? Ik vind dit volgens mij in geen schema terug, en zie enkel maar AC breaker staan.

• PCJR
Heb je wel overal voor de solar 300mA gepakt?

30 ging hier ook vaak eruit.

Ik heb een alamat 20 of 25A 300mA 3fase voor de Deye

Bij de inverter een kastje waar ik alles doorlus, en een aardrail voor alles

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

Bedankt voor de tip, dit is inderdaad een 30mA aardlek. Ik ga eens informeren voor een 300mA.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SLOAPERT schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:56:
Bedankt voor de tip, dit is inderdaad een 30mA aardlek. Ik ga eens informeren voor een 300mA.
Er zijn ook nog 100mA's. Maar zou eerst gewoon laten zitten, mijn Solis schrijft ook 100mA voor geloof, maar gaat al 3 jaar goed op 30mA.

• PCJR
SLOAPERT schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:56:
Paar tientjes en 10min tijd om te vervangen...

• mahagen
SLOAPERT schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
[...]

Die laatste optie heb ik niet onder grid instellingen.

Helaas is het probleem nog niet opgelost..... maar het lijkt niet per se aan de SMA omvormer te liggen. Als ik alle groepen achter de Load aansluiting van Deye, middels de omschakelaar in de groepenkast, omschakel naar het net, kan ik zonder problemen de SMA op GEN aansluiten. De aardlek voor de Deye klapt er dan niet uit.
Zodra ik de load weer omschakel naar de Deye, klapt binnen enkele tellen ook de aardlek er weer uit. De SMA zorgt dus net voor het beetje extra lekstoom, en laat de aardlek uitschakelen.
Als het huis morgen leeg is, maar eens groep voor groep alles aanzetten, en kijken wanneer er iets gebeurt.

Overigens, is het wel de bedoeling dat er voor de Deye nog een aardlek zit? Ik vind dit volgens mij in geen schema terug, en zie enkel maar AC breaker staan.
De setting zit onder 'Grid Code Selection' waar je ook de grid standaard (VDE5105) opgeeft, zie screenshot:

Dat kijken achter welke groep het gebeurt lijkt mij een goed plan, hier net als bij @bbbrumbrum alles achter 30mA.

Voor de Deye moet ook een aardlek dacht ik en zo heb ik het ook. Eventueel dus iets zwaarder als er apparaten achter zitten die dit aangeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SLOAPERT

SLOAPERT

Wunderbar

mahagen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:32:
[...]

De setting zit onder 'Grid Code Selection' waar je ook de grid standaard (VDE5105) opgeeft, zie screenshot:
Ik heb het nog even dubbel gecheckt, en staat niet in mijn scherm, zoals ik dat wel op andere screenshots zie... wellicht omdat het een fase is?

De Solarman app gebruik ik (nog) niet, bied deze een meerwaarde vergeleken met het uitlezen middels modbus,(Sunsynk addon) en weergave in Home-Assistant?

Overigens heb ik ook de canbus communicatie tussen het Daly BMS en de Deye werkend, iets wat niet werkte. Daly heeft me voorzien van een nieuwe firmware, en daarmee werkte dit meteen.

• PCJR
SLOAPERT schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:45:
[...]

Ik heb het nog even dubbel gecheckt, en staat niet in mijn scherm, zoals ik dat wel op andere screenshots zie... wellicht omdat het een fase is? [Afbeelding]

De Solarman app gebruik ik (nog) niet, bied deze een meerwaarde vergeleken met het uitlezen middels modbus,(Sunsynk addon) en weergave in Home-Assistant?

Overigens heb ik ook de canbus communicatie tussen het Daly BMS en de Deye werkend, iets wat niet werkte. Daly heeft me voorzien van een nieuwe firmware, en daarmee werkte dit meteen.
Unbalanced phase feeding zit onder advanced settings, of zochten we dat niet. Kan idd dat ie t niet laat zien omdat je single phase hebt aangetikt

[Voor 3% gewijzigd door PCJR op 07-04-2023 12:49]

• mahagen
SLOAPERT schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:45:
[...]

Ik heb het nog even dubbel gecheckt, en staat niet in mijn scherm, zoals ik dat wel op andere screenshots zie... wellicht omdat het een fase is? [Afbeelding]

Screenshot kwam uit de Deye cloud app, maar dan met remote-control optie enabled. Dit moet je aanvragen bij Deye support, dan zetten zij het aan. Meerwaarde is er dan niet zo, zeker niet als je ook bij de inverter zelf kan voor settings die KellerZa niet in zijn plugin heeft meegenomen.

Voor het 1 fase model kunnen de settings inderdaad anders zijn, de modbus adressen zijn ook anders.

Tof dat die Daly nu werkt, lees je deze ook uit in HA? mijn JBD doe ik via bluetooth met plugin van fl4p: https://github.com/fl4p/batmon-ha ondersteunt ook andere merken waaronder Daly.

• PCJR

Toch weer knik in de kabel... over 1 van de vorige onderwerpen.

Zou het nog fw afhankelijk kunnen zijn?

Zou het met mijn nieuwste fw niet kunnen om 1 micro aan te sluiten op L2 only van de MI port?

• mahagen
PCJR schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toch weer knik in de kabel... over 1 van de vorige onderwerpen.

Zou het nog fw afhankelijk kunnen zijn?

Zou het met mijn nieuwste fw niet kunnen om 1 micro aan te sluiten op L2 only van de MI port?
Welke fw heb je nu?

• PCJR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
Ik zit op C032 en daar werkt het, heb een update aangevraagd, ik krijg nu C037.

• PCJR
mahagen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:30:
Ik zit op C032 en daar werkt het, heb een update aangevraagd, ik krijg nu C037.
Top, als 37 werkt dan vraag ik die ook weer aan. Blijkbaar weer nieuwe fw na 4 weken lol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
Update duurde 15 min maar is klaar..

Super service trouwens, gewoon op zaterdag ochtend Whatsappje sturen, binnen 2 minuten antwoord 8)
Gaat snel inderdaad, C034 waar ik om vroeg was er niet meer. Of ik C037 met control versie 1128 wilde...

Alles werkt nog steeds, dus ook 1 single fase omvormer op de gen/micro poort :P

Had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd daarom durfde ik het aan. Gen/micro poort is niet veel meer dan een schakelaar met eigen ct-clamps. Die draadjes kan je niet met een firmware doorknippen.

• PCJR

Hm, dit "concerns" mij wel een beetje...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Veel woorden, weinig concrete info.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
jadjong schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:42:
Veel woorden, weinig concrete info.
Inderdaad allemaal beetje vaag, denk dat hij het over de 3 fase grid aansluiting heeft. Lijkt mij inderdaad handig deze ook op 3 fase te zetten, meen ergens te hebben gelezen dat 1 fase zelfs ook kan.

@PCJR houd op je er zorgen over te maken, het werkt gewoon. Anders sluit je ze gewoon op de grid aan voor de Deye (maar achter je CTs).

• Robbie-1
Hoi,

kunnen jullie eens kijken of ik nog iets over het hoofd zie?

15 panelen zuid en 12 panelen west:
https://www.maysunsolar.c...-glass-full-black-module/
Ik heb de 410 WP variant.

Ik wil de 10 KW Hybride aanschaffen.

Dat zou moeten werken, met opstartspanning en zo toch?

• PCJR
mahagen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:58:
[...]

Inderdaad allemaal beetje vaag, denk dat hij het over de 3 fase grid aansluiting heeft. Lijkt mij inderdaad handig deze ook op 3 fase te zetten, meen ergens te hebben gelezen dat 1 fase zelfs ook kan.

@PCJR houd op je er zorgen over te maken, het werkt gewoon. Anders sluit je ze gewoon op de grid aan voor de Deye (maar achter je CTs).

Zo als onderin he? True, zal wel goedkomen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Robbie-1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:01:

Dat zou moeten werken, met opstartspanning en zo toch?
15*32=480
12*32=384

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:58:
[...]

En de power op de MI port kun je ook gebruiken om de accu te laden? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:46:
[...]

En de power op de MI port kun je ook gebruiken om de accu te laden? :)
Sure, zelfs als je ze voor de Deye aansluit werkt dat.

Zero export aan, 3 omvormers op 2 fases van de mi:

• Robbie-1
Met welk nummer van Deye communiceren jullie met Deye rechtstreeks?
Via Whatsapp bedoel ik

[Voor 15% gewijzigd door Robbie-1 op 11-04-2023 23:10]

• PCJR
Robbie-1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:09:
Met welk nummer van Deye communiceren jullie met Deye rechtstreeks?
Via Whatsapp bedoel ik
Pb
Meen dat ik t nr niet kan posten hier

• Spartamet
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-04 21:13
@PCJR Vraagje! Ik heb onlangs 12x 410wp panelen aangeschaft welke ik binnenkort ga installeren. Ik ben nog opzoek naar een 1-fase hybride omvormer waar ik een 10kWh batterij aan wil koppelen.
Ik zat te kijken naar een Deye of Solis omvormer. Wellicht kun jij me adviseren of een Deye (of Solis) een juiste keuze is en betrouwbaar is? Ik kan er namelijk vrij weinig over vinden (in het Nederlands en binnen de EU)

Het zou gaan om de Deye SUN-5K-SG03LP1-EU of Solis S5-EH1P4.6K-L

Alvast erg bedankt!

• PCJR
Spartamet schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:59:
@PCJR Vraagje! Ik heb onlangs 12x 410wp panelen aangeschaft welke ik binnenkort ga installeren. Ik ben nog opzoek naar een 1-fase hybride omvormer waar ik een 10kWh batterij aan wil koppelen.
Ik zat te kijken naar een Deye of Solis omvormer. Wellicht kun jij me adviseren of een Deye (of Solis) een juiste keuze is en betrouwbaar is? Ik kan er namelijk vrij weinig over vinden (in het Nederlands en binnen de EU)

Het zou gaan om de Deye SUN-5K-SG03LP1-EU of Solis S5-EH1P4.6K-L

Alvast erg bedankt!
Ik heb alleem ervaring met de Sofar Hyd5000ep en dan nu de Deye 3f 12kw.

De Sofar is ook prima, die kan 5kw laden ontladen als je dezelfde pakt. Ik weet niet wat de 1fase modellen doen van Deye, dat kun je natuurlijk vergelijken.

De Deye heeft wel een gen/MI port, wel een groot voordeel vind ik. Prijsverschil kan ik zo ook even niet zeggen, heb wel een adresje voor je indien je Mosa voor de Deye al gehad hebt.

Ik denk dat de communitie voor Deye wel groter is of gaat worden is mijn gevoel, ook hun micro omvormers doen t goed krijg ik het id.

Meer vragen, pb maar 😎

• Gorgelmuil
Ik heb mijn Deye Hybrid 8KW in productie! De batterijen zijn er nog niet, dus tot nu toe alleen Solar productie en voeden aan het net. Wat me opvalt zijn twee typen geluid die me verbazen. (En waarvan 1 bij nader inzien bekend had kunnen zijn als ik beter onderzoek had gedaan.)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoor altijd een hoogfrequente pieptoon. (Video 1)

Hebben jullie hier ook mee te maken? Dit is alleen wanneer de zon schijnt. Ik heb nog geen batterij aangesloten, dus ik weet nog niet of het een solar of algeheel dc-probleem is.

Dan geluid twee: Zodra de inverter het warm krijgt, gaan er 1 of meerdere Fans aan en die draaien voor enkele seconden op vol vermogen, waarna ze afzwakken tot een irritante brom. Video 2.

Zijn deze geluiden jullie ook bekend? Ik vind dit wel een waardige waarschuwing voor potentieel geïnteresseerden. Bij nader speurwerk vind ik hier veel klachten over in buitenlandse fora.

• PCJR
Klopt, die geluiden heb ik hier ook.
Hoogfreq piepje is er wat meer bij meer solar, en het is erg zacht als er eg minder dan 2kw aan solar is.

De bron/zoem/fan geluid is er bij wat langere tijd wat meer solar vermogen. Je kunt zien in het menu (druk op het groene rondje in het mdiden) dat de temp dan wel naar + 45 graden gaat. Er kan dan nog een fan starten, ik denk dat je die nog niet hebt gehoord! ;)

Wat ik een beetje als oplossing heb is een labvoeding gepakt op 7-8v, hieraan 3-4 stuks 12cm fans gehangen en bovenop de Deye gelegd. Hier ook een tempsensor gemaakt. Als de tempsensor boen de 35 graden komt gaan de case fans aan. Deze hoor je vrij zacht maar zorgen wel voor redelijjke airflow aardoor ik nog maar nauwelijks heb dat de Deye fans aangaan.

Het zijn geen beesten om op de slaapkamer op te hangen idd...

edit: wat heb je weinig verbruik in je huis zie ik :+ 47W zo ongeveer?

[Voor 4% gewijzigd door PCJR op 12-04-2023 15:57]

• Gorgelmuil
Die fans heb ik ook al gehoord. Sterker nog, daar begint de sequence mee voordat de brom-fan hoorbaar is ;-)

Ik overweeg om de interne fans te vervangen door Silent Case fans. Daarmee gaat de piep niet weg, maar is in elk geval de brom misschien op te heffen?

• Gorgelmuil
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:56:
Ik heb misschien nog iets aan te passen. Uiteindelijk heb ik de CT klemmen kunnen implementeren, maar ik heb geen critical loads aangesloten. Ik weet nog niet waarom het enige weergegeven verbruik het eigen verbruik van de omvormer is. Na zonsondergang daalt dit naar 11W als je geen batterij hebt aangesloten ;-)

• PCJR
Gorgelmuil schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb misschien nog iets aan te passen. Uiteindelijk heb ik de CT klemmen kunnen implementeren, maar ik heb geen critical loads aangesloten. Ik weet nog niet waarom het enige weergegeven verbruik het eigen verbruik van de omvormer is. Na zonsondergang daalt dit naar 11W als je geen batterij hebt aangesloten ;-)
Je hebt de CT klemmen direct boven of onder de hoofdschakelaar?
En de Deye zit gewoon achter de hoofdschakalaar via een aardlek of alamat bv?

• Gorgelmuil
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:03:
[...]Je hebt de CT klemmen direct boven of onder de hoofdschakelaar?
Direct onder de hoofdschakelaar ja.
En de Deye zit gewoon achter de hoofdschakalaar via een aardlek of alamat bv?
Klopt. Vanaf de hoofschakelaar gewoon netjes via een eigen alamat.

• PCJR
Hoe kan het dan dat je maar 47w meet.
Wat meet je met de p1?

• mahagen
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:56:
Klopt, die geluiden heb ik hier ook.
Hoogfreq piepje is er wat meer bij meer solar, en het is erg zacht als er eg minder dan 2kw aan solar is.

De bron/zoem/fan geluid is er bij wat langere tijd wat meer solar vermogen. Je kunt zien in het menu (druk op het groene rondje in het mdiden) dat de temp dan wel naar + 45 graden gaat. Er kan dan nog een fan starten, ik denk dat je die nog niet hebt gehoord! ;)

Wat ik een beetje als oplossing heb is een labvoeding gepakt op 7-8v, hieraan 3-4 stuks 12cm fans gehangen en bovenop de Deye gelegd. Hier ook een tempsensor gemaakt. Als de tempsensor boen de 35 graden komt gaan de case fans aan. Deze hoor je vrij zacht maar zorgen wel voor redelijjke airflow aardoor ik nog maar nauwelijks heb dat de Deye fans aangaan.

Het zijn geen beesten om op de slaapkamer op te hangen idd...

Die fans hoor ik wel, dat gepiep niet maar dat kan aan mijn oren liggen. Geluid is wel minder dan van Victrons, heb je die wel eens gehoord 8)

Ik heb ook het idee dat de laatste firmware het gedrag van de fans heeft beïnvloed. Misschien kan je controleren of je op de laatste versie C037 zit?

Ik zal eens kijken of ik een 3d print houdertje kan maken voor 120mm computer fans.

• Gorgelmuil

• Robbie-1
Zitten de CT klemmen standaard bij de Hybride Omvormer van 10 KW?

Ik ben van plan om een extra groepenkast in een overkapping te maken, 50 meter van de hoofdmeterkast.
Ik neem aan dat de CT klemmen in de hoofdgroepenkast komen. Daar zit dus dan een afstand van 50 meter naar de Deye tussen.
Is dat een probleem?

• PCJR
Robbie-1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:35:
Zitten de CT klemmen standaard bij de Hybride Omvormer van 10 KW?

Ik ben van plan om een extra groepenkast in een overkapping te maken, 50 meter van de hoofdmeterkast.
Ik neem aan dat de CT klemmen in de hoofdgroepenkast komen. Daar zit dus dan een afstand van 50 meter naar de Deye tussen.
Is dat een probleem?
3x CT zit erbij ja.
Ik raad je wel aan om 4x 6mm2 te leggen tussen hoofd MK en de sub MK.
De CT kun je verlengen, ik zou shielded cat6 pakken en dan 3 paartjes gebruiken voor de 3 CT klemmen.

• Robbie-1
3x CT zit erbij ja.
Ik raad je wel aan om 4x 6mm2 te leggen tussen hoofd MK en de sub MK.
De CT kun je verlengen, ik zou shielded cat6 pakken en dan 3 paartjes gebruiken voor de 3 CT klemmen.
Ik heb trouwens al CT klemmen voor mijn Home assistant zitten, ik heb me verder nog niet verdiept in de HA integratie, maar ik kan me zo maar voorstellen dat ik ipv de CT klemmen van Deye, deze aansturing vanuit HA kan regelen. klopt dat?

• PCJR
Robbie-1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:42:
[...]

Ik heb trouwens al CT klemmen voor mijn Home assistant zitten, ik heb me verder nog niet verdiept in de HA integratie, maar ik kan me zo maar voorstellen dat ik ipv de CT klemmen van Deye, deze aansturing vanuit HA kan regelen. klopt dat?
Nee ik zou wel de ct van Deye pakken en deze ook direct op de Deye verbinden. Ik denk dat t niet goed gaat als de Deye geen ct ziet op zijn connectors :)

• Robbie-1
Nee ik zou wel de ct van Deye pakken en deze ook direct op de Deye verbinden. Ik denk dat t niet goed gaat als de Deye geen ct ziet op zijn connectors :)
Oke, dan wordt het wel druk met die CT klemmen om de fase draden. Ook de laadpaal wil dit meten, samen met mijn Emporia setje (voor HA) wort dit het 3e setje klemmen.

Gelukkig heb ik onlangs de draden door de installateur laten verlengen en zou het moeten passen.

4x 6mm2 ligt er trouwens inderdaad tussen groepenkast en overkapping

[Voor 4% gewijzigd door Robbie-1 op 12-04-2023 20:48]

• mahagen
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:44:
[...]

Modbus metered mag ook maar hier geen ervaring mee.

Mijn ct's zijn verlengd met utp tot ca25m en dit werkt prima.

• Robbie-1
Mijn ct's zijn verlengd met utp tot ca25m en dit werkt prima.
Dan hoop ik dat het met een goeie kabel van 50 meter ook goed gaat.

Ik lees dat het prima lukt om met Home Assistant de Deye Hybride uit te lezen, maar lukt het ook om b.v. met een integratie voor dynamisch contract te zorgen dat de deye teruglevert als de stroom duur is, en de accu oplaad als het goedkoop is?

• PCJR
Robbie-1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:34:
[...]

Ik lees dat het prima lukt om met Home Assistant de Deye Hybride uit te lezen, maar lukt het ook om b.v. met een integratie voor dynamisch contract te zorgen dat de deye teruglevert als de stroom duur is, en de accu oplaad als het goedkoop is?
Volgens mij kan dat wel. Had dit ook bijna voor elkaar met de Sofar. Fb paginas en github is info meen ik.

• mahagen
Robbie-1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:34:
[...]

Sure, met de integratie stuur je hem aan, wat en wanneer je hem iets laat doen kan je regelen met automations of met NodeRed bijvoorbeeld.

Heb een tijd terug bijvoorbeeld een sensor gemaakt die het goedkoopste uur berekent, aan de hand van de batterij soc en verwachte solar opbrengst kan hij dan bepalen of er geladen moet worden. Dit was een NodeRed opzetje, liep dan 's avonds rond 11 (staat nu uit zoals je ziet).

Sommige energy leveranciers leveren je deze uurtjes, die van mij niet dus ik gebruik Nordpool hiervoor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  - platform: template
    sensors:
      cheapest_electricity_timestamp_tomorrow:
        device_class: timestamp
        friendly_name: Cheapest electricity timestamp tomorrow
        value_template: >
          {%- set numberOfSequentialHours = 3 -%}
          {%- set lastHour = 23 -%}
          {%- set firstHour = 0 -%}

{%- if state_attr('sensor.nordpool', 'tomorrow_valid') == true -%}
            {%- set ns = namespace(counter=0, list=[], cheapestHour=today_at("00:00") + timedelta( hours = (24)), cheapestPrice=999.00) -%}
            {%- for i in range(firstHour + numberOfSequentialHours, lastHour+1) -%}
              {%- set ns.counter = 0.0 -%}
              {%- for j in range(i-numberOfSequentialHours, i) -%}
                {%- set ns.counter = ns.counter + state_attr('sensor.nordpool', 'tomorrow')[j] -%}
              {%- endfor -%}
              {%- set ns.list = ns.list + [ns.counter] -%}
              {%- if ns.counter < ns.cheapestPrice -%}
                {%- set ns.cheapestPrice = ns.counter -%}
                {%- set ns.cheapestHour = today_at("00:00") + timedelta( hours = (24 + i - numberOfSequentialHours)) -%}
              {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.cheapestHour }}
            {%- set ns.cheapestPrice = ns.cheapestPrice / numberOfSequentialHours -%}
          {%- endif -%}

• Robbie-1
Sure, met de integratie stuur je hem aan, wat en wanneer je hem iets laat doen kan je regelen met automations of met NodeRed bijvoorbeeld.
Top, dat is goed nieuws, welke integratie heb je precies gekozen?

Ik heb trouwens van Deye officieel antwoord op mijn vraag hoe lang de kabel naar de CT clamps mag zijn.
40 meter... :-( Dan kom ik net 10 meter te kort.
Eigenlijk durf ik het er dan niet op aan, ik ben bang dat het dan niet te vertrouwen is.

Om op HA terug te komen, die leest bij mij al de fasen uit, kan ik die info toch niet gebruiken om tegen de Deye te praten?
Of kan ik het signaal op de een of andere manier versterken?
Zou jammer zijn als dit hier nu de show stopper wordt.

• PCJR
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:58:
[...]

Ik heb trouwens van Deye officieel antwoord op mijn vraag hoe lang de kabel naar de CT clamps mag zijn.
Eigenlijk durf ik het er dan niet op aan, ik ben bang dat het dan niet te vertrouwen is.

Om op HA terug te komen, die leest bij mij al de fasen uit, kan ik die info toch niet gebruiken om tegen de Deye te praten?
Vraag eens hoe lang de rs485 draadjes mogen zijn als je ipv ct klemmen de meter pakt (cint? of eastron)

• mahagen
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:58:
[...]

Ik gebruik een esp32, op basis van https://github.com/klatremis/esphome-for-deye maar wel aangepast aan mijn situatie https://github.com/kababoom/esphome-for-deye
Dat is ook het prettige aan esphome, je kan alles eenvoudig aanpassen en wireless instellen.

Vanuit HA de ct's emuleren zou ik niet doen, wat als HA niet beschikbaar is om wat voor reden ook, wat gaat je omvormer dan doen?

Modbus metered kan je gebruiken, lengte meer dan halve km.

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:20:
[...]

Vraag eens hoe lang de rs485 draadjes mogen zijn als je ipv ct klemmen de meter pakt (cint? of eastron)
Meer dan een halve km afhankelijk van kabeltype maar in ieder geval langer dan 50m.

Inderdaad cint of eastron, utp erin, utp in inverter en dan inverter op modbus metered zetten.

• Robbie-1
Inderdaad cint of eastron, utp erin, utp in inverter en dan inverter op modbus metered zetten.
IK wist niet dat dit ook kon, dus je kunt op de Deye werken met CT clamps, maar ook met RS485?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat klinkt goed.

Ik heb trouwens nog geen officieel bericht van Deye hierover, vinkjes blijven grijs. :-) geen idee hoe laat het daar is.

Ik heb trouwens nog eens de bestaande kabels in mijn mantelbuis naar de plek van de omvormer gemeten, en als ik het naar beneden afrond, dan zou het zo maar eens 42 meter kunnen zijn. :-)

Toch klinkt die RS-485 oplossing wel beter.

• mahagen
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:31:
[...]

IK wist niet dat dit ook kon, dus je kunt op de Deye werken met CT clamps, maar ook met RS485?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat klinkt goed.
Zelf ook geen ervaring mee maar staat wel in de handleiding 3.6.1, via de Meter-485 port.

https://www.deyeinverter....2)k-sg04lp3-au-deye-1.pdf

edit: Weet iemand of de wifi modbus meter van HomeWizard ook rs485 heeft? zo ja dan vind ik dat een interessante optie...

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

[Voor 16% gewijzigd door mahagen op 13-04-2023 12:01]

• Robbie-1
Net ook nog een reactie van Deye op de APP gekregen,

Die vinden het ook een goed idee.

Uiteindelijk kan ik de gemeten waarde vanuit de Deye dan weer in HA binnenhalen denk ik? dan kunnen die bestaande clamps van Emporia ook vervallen, dat zijn van die enorme grote dingen.

Nog tips voor het type KWH meter? er zijn toch ook varianten die ik via wifi of zo rechtstreeks in HA kan inlezen? het liefst via Zigbee trouwens. :-)

• mahagen
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:22:
Net ook nog een reactie van Deye op de APP gekregen,

Die vinden het ook een goed idee.

Uiteindelijk kan ik de gemeten waarde vanuit de Deye dan weer in HA binnenhalen denk ik? dan kunnen die bestaande clamps van Emporia ook vervallen, dat zijn van die enorme grote dingen.

Nog tips voor het type KWH meter? er zijn toch ook varianten die ik via wifi of zo rechtstreeks in HA kan inlezen? het liefst via Zigbee trouwens. :-)
Er staan er twee in de handleiding, die van cint en eastron. Nu heeft HomeWizard van de laatste een wifi variant, deze kan je dan net als de HW Energy Sockets direct via local api in HA inlezen. Maar om hem op je inverter te gebruiken moet hij wel nog de 'oude' rs485 aansluiting hebben. Ik heb een vraag gesteld aan HW, nog geen antwoord (alleen maar van de suffe bot 8) )

• Robbie-1
Er staan er twee in de handleiding, die van cint en eastron. Nu heeft HomeWizard van de laatste een wifi variant, deze kan je dan net als de HW Energy Sockets direct via local api in HA inlezen. Maar om hem op je inverter te gebruiken moet hij wel nog de 'oude' rs485 aansluiting hebben. Ik heb een vraag gesteld aan HW, nog geen antwoord (alleen maar van de suffe bot 8) )
Ik zie ze staan in de handleiding, hou me graag op de hoogte van het antwoord. :-)

• Robbie-1
Dan rest nog de vraag over de accu,
Een vraag die je vaak hoort is, "is die accu met de salderingsregeling" nu wel rendabel?

Verschilt per situatie denk ik.
Ik heb straks stroom over, en ga verwarmen met Airco's.
Mijn idee is, om te beginnen met een 5 Kw accu, gewoon om wat ervaring op te doen. Later kunnen we dan evt. uitbreiden.

Maar met die accu's zie je ook door het bomen het bos niet meer. Zelf bouwen, of toch maar een kant en klare LipePo4 ?

Hebben jullie tips?

• PCJR
Je kunt mijn 16x120Ah overnemen. Maar komt niet op korte termijn beschikbaar...helaas

Over x jaar wil ik naar 16x280Ah in een seplos diy box.

• Robbie-1
Ik gebruik een esp32, op basis van https://github.com/klatremis/esphome-for-deye maar wel aangepast aan mijn situatie https://github.com/kababoom/esphome-for-deye
Dat is ook het prettige aan esphome, je kan alles eenvoudig aanpassen en wireless instellen.

Vanuit HA de ct's emuleren zou ik niet doen, wat als HA niet beschikbaar is om wat voor reden ook, wat gaat je omvormer dan doen?

Modbus metered kan je gebruiken, lengte meer dan halve km.
Gaat dat wel goed komen als ik EN mijn HA via RS485 aansluit, EN de kwh meter voor de Deye?

• mahagen
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:25:
[...]

Gaat dat wel goed komen als ik EN mijn HA via RS485 aansluit, EN de kwh meter voor de Deye?
Jawel, modbus kan meerdere verbindingen over 1 kabel aan door apparaten verschillend id te geven. Maar waarom wil je dat, lees je je p1 meter niet uit via HA?

Als alternatief, als die van HomeWizard wifi + rs485 heeft dan zou ik die kiezen. rs485 naar de Deye, wifi (local api) naar HA.

• Robbie-1
Jawel, modbus kan meerdere verbindingen over 1 kabel aan door apparaten verschillend id te geven. Maar waarom wil je dat, lees je je p1 meter niet uit via HA?
Ik wil de deye aan HA koppelen, om via HA straks het laadproces en zo b.v. afhankelijk van dynamische tarieven te sturen.
Daarnaast is het ivm die lange kabel beter om de Deye aan de KWH meter te koppelen.
Beide gaat over de RS485 kabel.
Ik zag trouwens dat er ook splitters of zo voor zijn.

• mahagen
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:57:
Dan rest nog de vraag over de accu,
Een vraag die je vaak hoort is, "is die accu met de salderingsregeling" nu wel rendabel?

Verschilt per situatie denk ik.
Ik heb straks stroom over, en ga verwarmen met Airco's.
Mijn idee is, om te beginnen met een 5 Kw accu, gewoon om wat ervaring op te doen. Later kunnen we dan evt. uitbreiden.

Maar met die accu's zie je ook door het bomen het bos niet meer. Zelf bouwen, of toch maar een kant en klare LipePo4 ?

Hebben jullie tips?
Heb een zelfbouw 16x230Ah ~11kWh, voor dagen als vandaag is het krap, hij is 'te snel vol' met slechts 4.5kWP

Maar is gewoon leuk, geheel zelfvoorzienend met solar en batterij, doe het niet voor het geld, meer een hobby ..

• Robbie-1
Heb een zelfbouw 16x230Ah ~11kWh, voor dagen als vandaag is het krap, hij is 'te snel vol' met slechts 4.5kWP
Te snel vol? wat bedoel je? Dat is toch prima?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee