Brandaris schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:48:
[...]
In dit geval gebruikt ie juist stroom uit de accu ipv dat ie stroom aan de accu levert om hem eventueel op peil te houden.
NoBatt
Bij setting NoBatt gaat het verbruik terug naar 30 watt. Bijzondere is dat ie die 30 watt wel vanuit de batterij trekt en niet vanuit de Grid. Waarom ie dat zo doet, geen idee. Een optie voor mij is nog om via de raspberry pi te programmeren dat de omvormer op bepaalde momenten op 'NoBatt" wordt geschakeld om zo energie te besparen, dat is vrij eenvoudig te doen. Maar volgens mij schakelt ie met die optie de grid relais uit en ik vraag me af of het kwaad kan als ik dat meerdere keren op een dag ga doen. Wellicht kan iemand hier meer over vertellen?
Low power mode
Na de firmware update viel het mij wel op dat er een nieuwe "low power mode" optie onder de batterij settings verscheen. Aanvinken hiervan heeft alleen in mijn geval nog geen winst opgeleverd, het standby verbruikt blijft hetzelfde.
Contact met Deye
Ik heb ondertussen wel contact gehad met Deye via whatsapp en ze hebben op afstand wat settings veranderd om te kijken of ze het verbruik naar beneden krijgen. Tot op heden nog zonder succes maar dat was gisteravond en ik verwacht dat ze in 't weekend niks doen er ze er maandag weer mee verder gaan. Daarmee durf ik wel te concluderen dat 100+ watt als standby verbruik niet normaal is, anders zouden ze naar mijn mening geen moeite gaan doen om het verbruik naar beneden te krijgen.
Kortom, nog geen complete oplossing gevonden maar work in progress.
Aansturen van de Deye doe ik via ESP32 en HomeAssistant, mijn JBD BMS wordt via Bluetooth uitgelezen ook in HomeAssistant, vandaar dat ik het verschil bemerkte. Heeft je Seplos geen Bluetooth of andere uitlees mogelijkheid?
Voorheen gebruikte ik een WaveShare RS485 -> Ethernet adapter dit werkt goed maar de ESP kan je eenvoudig aanpassen naar eigen wensen vandaar dat ik ben overgestapt. Heb ook een WaveShare USB adapter maar die kreeg ik niet werkend (niet echt mijn best voor gedaan)
noBatt instellen kan je doen door register 111 op 2 te zetten (3fase model), maar hierdoor schakelt inderdaad het relais, lijkt mij niet geschikt dit 2x per dag te doen. Modbus registers schrijven kan via een ESP oid maar minder bekend is dat je ook registers kan schrijven via het ip adres van de wifi dongle (data logger), dus zonder aparte hardware.
Misschien voor iemand interessant dus bij deze, zie Docker image ghcr.io/kbialek/deye-inverter-mqtt
Bijvoorbeeld: docker run --rm --env-file config.env ghcr.io/kbialek/deye-inverter-mqtt r 111
r 111 leest de waarde uit, bij mij komt hier 1 uit (batt Voltage), met: w 111 2 zet je hem op noBatt.
config.env file vullen met jouw serial, ip enz.
Dit werkt wel maar, net als de app, is niet heel snel en stabiel, je moet vaak commando's herhalen. Dit is dus niet geschikt voor permanente aansturing. Waarschijnlijk omdat je concurreert met de Deye cloud/Solarman app communicatie.
Let op met schrijven dat je de juiste registers schrijft, dit geldt ook voor elke andere custom oplossing zoals ESP natuurlijk !!
Als je BMS het ondersteunt zou je op deze ook de discharge uit kunnen zetten, dan koppel je je hele batterij los. Als je dit doet als de batterij in gebruik is dan gaat je inverter wel in error.
Voor wat betreft accu op peil houden, zie mijn eerder post hierover, bij time-of-use altijd de charge vinkjes aanzetten. Op 49V (of 5% SOC) bijvoorbeeld.
Vind het af en toe pollen van de batterij niet schokkend genoeg hier wat tegen te doen, ook omdat het stop als de batt leeg is, maar het is niet netjes. Ben benieuwd wat Deye hier verder over gaat zeggen.
PS: Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een JBD BMS test exemplaar dat wel met de Deye kan praten (Pylontech protocol) ....
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)