Bart_Denon schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:11:
Hallo allen,
Ik ben me aan t oriënteren op een Deye 3f 5kw hybride inverter.
Ik zie verschillende set-ups voorbij komen en zit eigenlijk met een paar hoofdvragen:
Waar de omvormer het beste geplaatst kan worden? Zo dicht mogelijk bij de meterkast of zo dicht mogelijk bij het PV systeem?
Zonder accu's, omvormer zodicht mogelijk bij meterkast, ivm zo gering mogelijke spanningval
Met accu's maakt het niet zoveel uit een 5kW Deye doet 3x7A AC en DC is in zelfde orde of je moet panelen met 13A hebben (dan zo dicht mogelijk bij de PV,
Je verbruikers hebben te veel piekvermogen dat ze alle op load (EPS) kunnen een paar of de tip van mahagen met paar stopcontacten in geval van stroomuitval,
Mijn huidige 1f 4,2kW omvormer hangt op zolder vlakbij het 4,05kW PV systeem (op Zuid-West).
Verder heb ik in de tuin nog 1,2kW op een 1kW omvormer die via een grondkabel in de meterkast uitkomt.
En heb nog gepland 2x500Wp op de aanbouw met een micro-omvormer.
We hebben een 3f (3x25A) aansluiting met de volgende meterkast indeling:
L1:
Aardlekschakelaar:
-Groep 1 (keuken, beneden wcd's, wtw, wpb, zolder)
-Groep 3 (wcd verlichting slaapkamers)
-Groep 5 (wasmachine)
Alamat 20A:
-Groep 6 (PV, 4kW)
L2:
Aardlekschakelaar:
-Groep 2 (wcd + verlichting beneden)
-Groep 4 (vriezer en droger)
-Groep 8 WP (Warmtepomp monoblock)
Alamat:
-Groep 13 (2x WCD buiten + PV 1kW)
L3:
Aardlekschakelaar:
-Groep 9 (stoomoven)
-Groep 10 (combi oven)
-Groep 11 (vaatwasser)
-Groep 12 (hotfill boiler spoelkast)
Krachtgroep kookplaat 3f
-Groep 7 (11 kW)
De wens is dus wel een batterij systeem die alle fases kan voorzien van stroom aangezien de grote verbruikers verdeeld zijn over de 3 fases.
Deye SUN5k moet je zien in rol als ondersteuning, nul vast houden zal niet altijd lukken, met kookplaat of stoomoven en combi-oven gelijktijdig gebruik.
Ik heb inmiddels naar zolder waar de 4kW omvormer hangt een 3x4mm2 getrokken. Dit is natuurlijk niet afdoende en als ik naar 3f wil dan zal daar nog 2x4mm2 bij getrokken moeten worden. Zou dit kunnen?
In de handleiding van de Deye lees ik dat de aansluiting tussen de Deye en Meterkast/Grid 6mm2 moet zijn? Is dat niet met een hele ruime veiligheidsfactor?
Heeft wel een kleine veiligheids marge, maar de hele hybride serie 5 tot 12kw heeft een passthrough van max 3x45A, maar daarvoor dien je dan wel iets op LOAD hebben aangesloten.
Anders om, zou je gelijktijdig tijdens piekopwek naar grid kunnen terugleveren en ook accu max ontladen en nog 13.25kW actueel vermogen invoeden op de MI/generator ingang (waar mee je op 3x35A zou kunnen komen (5x4mm2) , wat is de kans dat je 12kW voorhanden hebt!
EV met V2G (mocht dat economisch zijn) zal eerder op de laadpaal voor de omvormer zitten, dan op de generator ingang ook al komt er een firmware update met laadpaal optie voor auxiliary port )
Ik zou willen starten met een 10kW powerwall/ rack. Met eventueel later een mogelijke uitbreiding van 5/10kW. Plaatsing zolder of beneden is om het even qua ruimte.
Denk in gelijke accu capaciteit en probeer voor aanscha te achterhalen welke BMS erin zit, zodat je gelijke BMS-en hebt, geen 100A & 200A BMS hebt, de Deye hybride SUN serie kan er mee overweg, maar de kans is redelijk dat de Master BMS er niet mee uit de voeten kan en verkeerde info naar de Deye stuurt (2x de laagste max settings van de 100A BMS(dat is minder dan 120A laadstroom van de Deye 5k) of 2x de hoogste max settings van de 200A BMS.
Een even aantal, twee powerwall/ racks kun je nog diagonaal gelijkwaardig aansluiten, bij 3 en intensief gebruik zal de middelste als eerste gaan afwijken omdat die andere kabel weerstanden ervaart, klein maar bij intensief gebruik voldoende om afwijking te geven in SOC na tientallen cycles zonder centrale busbar
Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om de DC bekabeling van de zolder door te trekken naar beneden en dan beneden de inverter te hangen waarbij ik dichter op de meterkast zit en dan wel makkelijk de 5x6mm2 kan aansluiten.
Maar kan je bijvoorbeeld 2x DC van 6mm2 in dezelfde buis trekken. Dit voelt op een of andere manier toch niet veilig met een spanning van +400 VDC. Verliezen tussen AC en DC zijn volgens mij redelijk te verwaarlozen?
Alvast bedankt voor de inzichten!!
Het niet aan te raden om zowel DC plus als DC min kabel in een zelfde buis te trekken
( om risico van mantel beschadiging uit te sluiten)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant