Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-04 21:31
Handig topic om bij te houden dit.

Heb een mini-PV set gekocht, 2x380 W panelen met een Deye SUN600G3-EU-230 600 W inverter en ga die binnenkort op het dak van mijn tuinhuisje installeren. De inverter gaat dan met een normale stekker aan het net en wat ik verbruik verbruik ik, wat niet wordt aan de grid gedoneerd.

Het was allemaal wat omslachtig maar Solarman heb ik gewoon aan de praat gekregen. Een firmwareupgrade was zeker nodig in verband met veiligheid - de versie die erop stond was erg brak wat dat betreft. Ik heb nu (meen ik) 1.57 erop staan en dan werken zaken als admin log-in veranderen en inverter WiFi hernoemen of verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 20:43
Nice! Heb je die micro ook moeten aanvragen voor de laatste fw versie?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptKemel
PCJR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:15:
Nice! Heb je die micro ook moeten aanvragen voor de laatste fw versie?
Heb de firmware gedownload bij mijn verkoper en via een laptopverbinding op de homepage van de inverter geupload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
CptKemel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:33:
[...]

Heb de firmware gedownload bij mijn verkoper en via een laptopverbinding op de homepage van de inverter geupload.
Waar had je de micro gekocht?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
Een klein bedrijfje in Duitsland (ik woon daar): Asarah GmbH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:32
CptKemel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:01:
Handig topic om bij te houden dit.

Heb een mini-PV set gekocht, 2x380 W panelen met een Deye SUN600G3-EU-230 600 W inverter en ga die binnenkort op het dak van mijn tuinhuisje installeren. De inverter gaat dan met een normale stekker aan het net en wat ik verbruik verbruik ik, wat niet wordt aan de grid gedoneerd.

Het was allemaal wat omslachtig maar Solarman heb ik gewoon aan de praat gekregen. Een firmwareupgrade was zeker nodig in verband met veiligheid - de versie die erop stond was erg brak wat dat betreft. Ik heb nu (meen ik) 1.57 erop staan en dan werken zaken als admin log-in veranderen en inverter WiFi hernoemen of verbergen.
Heb je linkje naar de firmware? Ik ga van de week ook een SUN600G3-EU-230 600 W bestellen voor 2 paneeltjes op mijn schuurtje.

Waarom heb je eigenlijk niet de 800watt versie gekocht? 380*2=760W dat zou wel mooi in de range zijn voor de 800W versie.

[ Voor 93% gewijzigd door wouter.N op 14-04-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
wouter.N schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:
[...]

Heb je linkje naar de firmware? Ik ga van de week ook een SUN600G3-EU-230 600 W bestellen voor 2 paneeltjes op mijn schuurtje.

Waarom heb je eigenlijk niet de 800watt versie gekocht? 380*2=760W dat zou wel mooi in de range zijn voor de 800W versie.
Waar bestel je de micro? Ik zie alleen mosa en eigenstroomopslaan als de 2 webshops die wat hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
wouter.N schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:
[...]

Over de firmware: heb het in mijn browsergeschiedenis opgezocht en was niet van de verkoper, maar van deze site:
https://zinnzgreen.de/ser...hselrichter-systemupdate/
Momenteel zijn in Duitsland alleen inverteroutputs tot 600W grotendeels gedereguleerd voor consumenten; alles daarboven leidt tot duidelijk meer papierwerk i.v.m. salderen etc. Als ik mijzelf dat aandoe, dan voor een grote installatie op het dak :-)

Er is sprake van dat deze grens naar boven bijgesteld wordt, tot 800W, maar zover is het nog niet en met 600W kan ik mijn huidige basisverbruik goed genoeg helpen, dan maakt die extra 200W ook niet zoveel meer uit.

[ Voor 13% gewijzigd door CptKemel op 14-04-2023 11:08 . Reden: correct quoten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-05 18:08
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:02:
[...]

Ik wil de deye aan HA koppelen, om via HA straks het laadproces en zo b.v. afhankelijk van dynamische tarieven te sturen.
Daarnaast is het ivm die lange kabel beter om de Deye aan de KWH meter te koppelen.
Beide gaat over de RS485 kabel.
Ik zag trouwens dat er ook splitters of zo voor zijn.
Ik was misschien onduidelijk...

Voor de Deye om 0 op de meter te krijgen:
Ct valt af vanwege afstand dus Modbus meter (rs485) de Cint of Eastron zoals in de handleiding, dit gaat op de Meter-485 poort gewoon via utp kabel.
(Die van HomeWizard is niet geschikt, deze heeft alleen wifi geen modbus meer heb ik te horen gekregen)

Voor HA aansturing Deye:
esp32 of kellerza plugin, beide gebruiken ook rs485 maar dan op de BMS poort (draadje 1&2 of 7&8).
Voor de esp32 heb je zoals de repo aangeeft een rs485 -> ttl converter nodig en esp32 natuurlijk.
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
Voor de kellerza plugin heb je zoals de repo aangeeft een rs485 naar usb of naar lan converter nodig (bijvoorbeeld van waveshare).
https://github.com/kellerza/sunsynk

Voor HA lezen meter voor energy dashboard etc,
P1 meter nodig van bijvoorbeeld HomeWizard (eenmalig 29e), deze kan je dan via local api gebruiken.
De modbus meter (rs485) uitlezen in HA zal ook vast wel kunnen maar dan moet je converteren.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Robbie-1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:28:
[...]

Te snel vol? wat bedoel je? Dat is toch prima?
Nee want als hij vol is gaat hij solar voor goedkoop tarief terugleveren :P

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
CptKemel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:53:
[...]

Over de firmware: heb het in mijn browsergeschiedenis opgezocht en was niet van de verkoper, maar van deze site:
https://zinnzgreen.de/ser...hselrichter-systemupdate/

[...]

Momenteel zijn in Duitsland alleen inverteroutputs tot 600W grotendeels gedereguleerd voor consumenten; alles daarboven leidt tot duidelijk meer papierwerk i.v.m. salderen etc. Als ik mijzelf dat aandoe, dan voor een grote installatie op het dak :-)

Er is sprake van dat deze grens naar boven bijgesteld wordt, tot 800W, maar zover is het nog niet en met 600W kan ik mijn huidige basisverbruik goed genoeg helpen, dan maakt die extra 200W ook niet zoveel meer uit.
Top, dank je!

Logische reden om voor 600W te kiezen, zelfs zonder die reden was 600W niet eens een hele slechte keus denk ik.
PCJR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:21:
[...]

Waar bestel je de micro? Ik zie alleen mosa en eigenstroomopslaan als de 2 webshops die wat hebben...
Amazon.de, helaas dan niet het voordeel van de excl. btw regeling (in Duitsland of Nederlands) maar alsnog niet een hele slechte deal. Ik heb 221 euro betaald incl verzend kosten, voor de 800W versie. De 600W versie wat relatief een betere deal.

[ Voor 20% gewijzigd door wouter.N op 14-04-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ah ik wil de SUN1000G3-EU-230 hebben. Zal eens kijken wat ie bij amazoonie kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:39
Voor HA aansturing Deye:
esp32 of kellerza plugin, beide gebruiken ook rs485 maar dan op de BMS poort (draadje 1&2 of 7&8).
Voor de esp32 heb je zoals de repo aangeeft een rs485 -> ttl converter nodig en esp32 natuurlijk.
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
Voor de kellerza plugin heb je zoals de repo aangeeft een rs485 naar usb of naar lan converter nodig (bijvoorbeeld van waveshare).
https://github.com/kellerza/sunsynk
Dat is handige informatie, dank je.
Ik heb het ding nog niet, dus moet even alles op een rijtje zetten.

Met bovenstaande integratie, kun je dan neem ik aan ook uitlezen hoeveel de Deye uitleest aan stroom per fase.
Die HA integratie gebruikt aansluitng 1&2 of 7&8 geef je aan. En als ik een accu neem, heb ik toch ook 1 van die aansluitingen nodig?

Welk type integratie zou je in mijn geval aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Robbie-1 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:38:
[...]

Met bovenstaande integratie, kun je dan neem ik aan ook uitlezen hoeveel de Deye uitleest aan stroom per fase.
Die HA integratie gebruikt aansluitng 1&2 of 7&8 geef je aan. En als ik een accu neem, heb ik toch ook 1 van die aansluitingen nodig?

Je kan alle registers uitlezen en schrijven, dus ook power.

De BMS komt inderdaad op dezelfde poort, maar dan het andere draad paar.

De esp32 kan je in HA esphome zelf helemaal zelf aanpassen, de plugin van KellerZa niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:53
Heeft iemand ervaring met hoge netspanning in combinatie met de Deye omvormer?

Ik heb Mosa een mailtje gestuurd voor een offerte voor een Deye 12K, eventueel in combinatie met een aantal accu's ter vervanging van mijn 2 maanden oude Growatt omvormer. De Growatt valt sinds een maand regelmatig uit door hoge netspanning, ik heb inmiddels in de meterkast ook al een 253V gemeten. Het zou mooi zijn als de Deye omvormer in die situatie stopt met terugleveren, maar wel nog de accu verder vol kan laden. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
jbvo schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:57:

Ik heb Mosa een mailtje gestuurd voor een offerte voor een Deye 12K, eventueel in combinatie met een aantal accu's ter vervanging van mijn 2 maanden oude Growatt omvormer. De Growatt valt sinds een maand regelmatig uit door hoge netspanning, ik heb inmiddels in de meterkast ook al een 253V gemeten. Het zou mooi zijn als de Deye omvormer in die situatie stopt met terugleveren, maar wel nog de accu verder vol kan laden. Kan dit?
De VDE grid setting (check ff de screens in dit topic) zorgt ervoor dat vanaf 253, meen ik, het vermogen langzaam terug gaat. Naar mijn weten is dat puur het grid voeden, niet het acculaden of huis/load voorzien van power. Kan het mis hebben, manual bekeken?

Zowieso dikke kabels gebruiken van/naar de Deye en de MK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
jbvo schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:57:

Zou je anders iets kunnen automatiseren door middel van Home Assistant / Node Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:39
Heel simpel gedacht misschien
If V > 250
Then accu laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
creon schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:39:
If V > 250
Then accu laden
Ja eenvoudig te doen..

Neem aan dat je geen dynamisch contract hebt, dan natuurlijk altijd eerst batt vol, dan op 'dure' uurtjes zelf gebruiken en of je overschot terugleveren..

Verder kan je nog van fase switchen als je 3 fase hebt en misschien een accu aan je Growatt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
PCJR schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:48:
[...]

De VDE grid setting (check ff de screens in dit topic) zorgt ervoor dat vanaf 253, meen ik, het vermogen langzaam terug gaat. Naar mijn weten is dat puur het grid voeden, niet het acculaden of huis/load voorzien van power. Kan het mis hebben, manual bekeken?

Zowieso dikke kabels gebruiken van/naar de Deye en de MK.
Ik kon er in de handleiding niet specifiek iets over vinden.

Bij mij stijgt op 1 van de 3 fases de netspanning op zonnige momenten naar de 253V, ook als m'n Growatt uit staat. Ik ben dus benieuwd in hoeverre de Deye uitschakelt op het moment dat de grid voltage zo ver stijgt.
If V > 250
Then accu laden
Zoiets dacht ik inderdaad.
mahagen schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:27:
[...]

Ja eenvoudig te doen..

Neem aan dat je geen dynamisch contract hebt, dan natuurlijk altijd eerst batt vol, dan op 'dure' uurtjes zelf gebruiken en of je overschot terugleveren..

Verder kan je nog van fase switchen als je 3 fase hebt en misschien een accu aan je Growatt hangen?
Helaas heeft CoolBlue geen hybride omvormer opgehangen bij de installatie een paar maanden terug, dus kan er geen accu direct aan hangen. De 3 fase Growatt die ik nu hebt stopt vrijwel direct zodra 1 van de 3 fases op 253V komt.

Ik heb nu nog een vast contract voor de komende 2 jaar met een TLV van 22 / 26 cent (dal/piek) en 10 kWp op zuid welke bijvoorbeeld vandaag al 2 uur uit staat. Gerekend met 22 cent per kWh, een paar Pylontech accu's en een Deye omvormer zou ik rond de 1500 cycli de boel terug verdiend hebben.
Dat gaat niet lukken binnen die 2 jaar, maar daarna zou ik met een dynamisch contract wellicht 2 cycli per dag kunnen doen met prijs verschil van misschien 10 cent per kWh?
Nog even verder rekenen ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
If V > 250
Then accu laden
Niet altijd de accu laden? Pas als het ding vol is moet je beperkende maatregelen instellen om onder de 250V te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
jadjong schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:36:
[...]

Niet altijd de accu laden? Pas als het ding vol is moet je beperkende maatregelen instellen om onder de 250V te blijven.
Op het moment dat de spanning laag is, wil ik gewoon terugleveren. De netspanning gaat vanzelf ook al naar de 250V, op dat moment moet de accu zo leeg mogelijk zijn, zodat er zo veel mogelijk PV energie alsnog in de accu opgeslagen kan worden, die dan in de avond / vroege ochtend weer teruggeleverd kan worden zodat de volgende dag de accu weer leeg is.

Maar mijn vraag was dus of iemand weet wat de Deye omvormer doet als de netspanning 253 volt is. Ik begrijp dat ie in principe de accu nog prima moet kunnen laden op dat moment, maar of dat ook zo in de firmware geïmplementeerd is, is waar ik benieuwd naar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ah, ik snap hem. Je wilt in de ochtend bij 247V zo lang mogelijk terugleveren en pas als de zon op zijn sterkste is en de hele wijk 251V te verduren heeft de accu er bij laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 20:37
jbvo schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:51:
[...]

Op het moment dat de spanning laag is, wil ik gewoon terugleveren. De netspanning gaat vanzelf ook al naar de 250V, op dat moment moet de accu zo leeg mogelijk zijn, zodat er zo veel mogelijk PV energie alsnog in de accu opgeslagen kan worden, die dan in de avond / vroege ochtend weer teruggeleverd kan worden zodat de volgende dag de accu weer leeg is.

Maar mijn vraag was dus of iemand weet wat de Deye omvormer doet als de netspanning 253 volt is. Ik begrijp dat ie in principe de accu nog prima moet kunnen laden op dat moment, maar of dat ook zo in de firmware geïmplementeerd is, is waar ik benieuwd naar ben.
ik heb even terug gekeken in mijn statistieken.

Ik heb geen panelen aangesloten op mijn deye.
Gister was het voltage boven de 253 en bleef hij de accu gewoon opladen.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 19:58

SLOAPERT

Wunderbar

Robbie-1 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:38:
[...]

Ik ben afgelopen weekend van de KellerZa addon naar Esphome gegaan. Ik ervaarde redelijk wat HA crashes als de addon actief was. Ik heb niet onderzocht of de addon de oorzaak was, of de combinatie met modbus tcp gateway https://github.com/zivillian/esp32-modbus-gateway.

Nu draait Esphome op dezelfde esp32, en is HA weer stabiel. Daarnaast ben ik nu met 1 esp klaar om zowel het Daly BMS te monitoren als de Deye.

Ik kan je de Esphome oplossing dus ook van harte aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Zou iemand mij het nummer van Deye service whatsapp even per DM kunnen sturen? Bij voorbaat dank.

Update; ik ben inmiddels geholpen :-).

[ Voor 17% gewijzigd door wouter.N op 18-04-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik ben wat plannen aan het maken voor de installatie van mijn Deye 12 kw. Ik heb 12 panelen op de een MPPT en 24 (2x 12 parallel) panelen op de ander.

Ik zag dat een van de MPPT's 2 aansluitingen heeft. Weet iemand of deze parallel staan aan elkaar op de die MPPT? Als dat zo is dan scheelt dat wat koppelwerk in de junction box.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:43:
Ik ben wat plannen aan het maken voor de installatie van mijn Deye 12 kw. Ik heb 12 panelen op de een MPPT en 24 (2x 12 parallel) panelen op de ander.

Ik zag dat een van de MPPT's 2 aansluitingen heeft. Weet iemand of deze parallel staan aan elkaar op de die MPPT? Als dat zo is dan scheelt dat wat koppelwerk in de junction box.

Alvast bedankt!
Dit zijn 2 aparte trackers dus niet parallel. De 12 heeft trouwens wel 2+1 dus 1 van de trackers heeft 2 aansluitingen.

Mooie set panelen, zit ik dan met max 11 her en der verspreid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
mahagen schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:37:
[...]

Dit zijn 2 aparte trackers dus niet parallel. De 12 heeft trouwens wel 2+1 dus 1 van de trackers heeft 2 aansluitingen.

Mooie set panelen, zit ik dan met max 11 her en der verspreid :P
Thanks! Ik bedoelde idd die dubbele aansluiting op een van de MPPT trackers. Staan deze aansluitingen parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:43:
[...]

Thanks! Ik bedoelde idd die dubbele aansluiting op een van de MPPT trackers. Staan deze aansluitingen parallel?
Ja die wel, denk dat hij voor hoge vermogen gesplitst is in twee mc4..

Misschien kan iemand met een 10/12kW in zijn inverter kijken, zelf heb ik de 8kW, deze heeft dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXiSck37MFm0y7RgiGj0-1cF0JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQe9IlMuHibcBviufCEdMpTZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Accu vanochtend leeg laten lopen naar het net, vanmiddag geld toe om op te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90KlYIjds3GtugqSsin4VSQhG7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9jJZpXeqM3Qia7kvywdLTGrS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJxyNAwW8DFocjGmRMI7CRXK_bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvpNQY0SOHB0NeCIvQ1sgXWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrqSastc1OHonFNMSLxkWso4q68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ4Xcdd2pfmaVoAkgOhuzipS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ7G3oAgHRc82mHE-sLnPhKYWoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll4ka3flj7c5NFXHJ0OeY8sK.jpg?f=fotoalbum_large

3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
wendan20 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:43:
[...]
zie foto's hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
Ik denk dat de aansluitingen op PV1 parallel staan , omdat ik op het schermpje pv1 en pv2 zie staan , waar pv1 ongeveer het dubbele vermogen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
Dank! Ik zie het op je display. Ws heb je twee kleinere strings aangesloten op PV 1? Ik zag namelijk dat het voltage iets lager was dan op PV 2. Maar dan is het zeer aannemelijk dat de twee aansluitingen parallel staan als de stroom en dus het vermogen hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
Ik heb een vraag over de CT clamps voor een Deye 12kW. In de handleiding staat dat deze voor de hoofdschakelaar geplaatst moeten worden. Dus tussen de hoofdschakelaar en de omvormer in. Mijn hoofdschakelaar is echter via een KAM rails verbonden met andere krachtgroepen, waaronder de krachtgroep voor de omvormer. Ik heb daar dus geen ruimte of ik moet alles omleggen oid.

Ik heb wel veel ruimte buiten de hoofdschakelaar. Ik kon zo 123 geen probleem bedenken om de CT clamps daar om de drie fases aan te sluiten, maar mss zie ik iets over het hoofd. Ze meten daar precies hetzelfde als voor de hoofdschakelaar.

Ik hoor graag jullie mening/advies.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Klopt, mag gewoon voor of na de HS.

Loopt precies tzelfde aan stroom :)

Heb het zelfs gemixt, paar voor en 1 erna meen ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWs2aLrUTmNp4YadwrOG_2dRvGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LA5FyX6WRUoFTQfzS4KdFhh5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door PCJR op 21-04-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
PCJR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:50:
Klopt, mag gewoon voor of na de HS.

Loopt precies tzelfde aan stroom :)

Heb het zelfs gemixt, paar voor en 1 erna meen ik

[Afbeelding]
Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wendan20
Iemand ervaring met het verlengen (van 5 naar 10 jaar) van de garantie van de Deye hybride? Ik zag op de website van Deye dat er 5 jaar garantie is en optioneel 10 jaar. Meestal met een registratie oid. Ik kan echter niks vinden online.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np1J6_hlF9l0hIJEQLdtGgbw0_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQ96O0r7qVSPeSa136nSVKs4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Ik heb een Deye Sun 800G3, helaas valt het mij op dat de MC4 connectoren niet helemaal aan de standaard voldoen, mijn officiële Staubli connectoren gaan er echt zeer zwaar in. Iemand anders de zelfde ervaring? Aan de Deye kant kan ik de connectoren helaas niet vervangen.

Daarnaast vind ik het ontwerp van de Wifi antenne ook niet helemaal top. Omdat de antenne verzonken zit kan ik hem eigenlijk niet goed aandraaien, hierdoor twijfel ik of de O-ring wel voldoende samengedrukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wouter.N schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:01:
Ik heb een Deye Sun 800G3, helaas valt het mij op dat de MC4 connectoren niet helemaal aan de standaard voldoen, mijn officiële Staubli connectoren gaan er echt zeer zwaar in. Iemand anders de zelfde ervaring? Aan de Deye kant kan ik de connectoren helaas niet vervangen.

Daarnaast vind ik het ontwerp van de Wifi antenne ook niet helemaal top. Omdat de antenne verzonken zit kan ik hem eigenlijk niet goed aandraaien, hierdoor twijfel ik of de O-ring wel voldoende samengedrukt is.
Waren de tegenstekkers niet meegeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:55:
[...]

Waren de tegenstekkers niet meegeleverd?
Nee, helaas. Goodwe doet dat wel. Anders had ik die wel gebruikt.

Volgens de handleiding horen de tegenstekkers er ook niet bij te zitten. In de handleiding geven ze niet eens aan welke type DC stekker gebruikt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Weet iemand of de Deye Sunx00G3 inverters beveiligd zijn tegen DC-lekstroom (Max 6mA)? Ik zie het niet staan in de handleiding. Ook voor de grote Deye inverters zie ik het niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:53

OKA

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar Deye (en verwante merken) hybride inverters. Een tijd terug had ik wel een voorkeur voor Sunsynk vanwege betere documentatie en meer online aanwezigheid. Maar in feite is het exact dezelfde hardware en vziw ook grotendeels de software.

De komende tijd ga ik veel dingen uitzoeken om zelf zonnepanelen op mijn dak te plaatsen die aangesloten gaan worden op een Deye inverter. Ik heb een platdak waar ik 18 panelen kwijt kan (2 strings) en een andere platdak waar 8 panelen een plek kunnen hebben (1 string). Huisaansluiting is inmiddels 3 fase (3x25A). De omvormer komt in de schuur te hangen waar ik later accu's bij ga zetten.

Hoe hebben jullie gekozen voor de wattage van de omvormer? Voor mij zou 10kW ruim voldoende zijn, maar 12kW is qua aanschaf niet veel duurder. Ik wil wel op een later moment een laadpaal willen installeren zonder al te veel aanpassingen.

Hebben jullie de omvormer in NL aangeschaft? Er zijn ook aanbieders via Alibaba die stukken goedkoper zijn, maar heb wel zorgen over garantie e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
OKA schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:18:

Hebben jullie de omvormer in NL aangeschaft? Er zijn ook aanbieders via Alibaba die stukken goedkoper zijn, maar heb wel zorgen over garantie e.d.
Pb.

Verder wilde ik een accu van ogv 15kwh later. Dus met 280Ah cellen. Met 280A laden en ontladen kan voor de cellen.
De BMS is momenteel capped op 200A (Seplos).
De Deye 12kw kan 240A, dus die vond ik een prima keuze 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:50
<knip>
Vergeet niet dat je bij de Alibaba-prijs voor een DDP levering vanuit China nog iets van €500-600 moet rekenen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar Deye (en verwante merken) hybride inverters. Een tijd terug had ik wel een voorkeur voor Sunsynk vanwege betere documentatie en meer online aanwezigheid. Maar in feite is het exact dezelfde hardware en vziw ook grotendeels de software.

De komende tijd ga ik veel dingen uitzoeken om zelf zonnepanelen op mijn dak te plaatsen die aangesloten gaan worden op een Deye inverter. Ik heb een platdak waar ik 18 panelen kwijt kan (2 strings) en een andere platdak waar 8 panelen een plek kunnen hebben (1 string). Huisaansluiting is inmiddels 3 fase (3x25A). De omvormer komt in de schuur te hangen waar ik later accu's bij ga zetten.

Hoe hebben jullie gekozen voor de wattage van de omvormer? Voor mij zou 10kW ruim voldoende zijn, maar 12kW is qua aanschaf niet veel duurder. Ik wil wel op een later moment een laadpaal willen installeren zonder al te veel aanpassingen.

Ik heb de 8kW versie en ~11kWh batterij, voor mij voldoende, heb niet heel veel panelen dus laden komt nooit boven 4kW, ontladen nog niet hoger dan 5kW gehad..

Alles aangeschaft in NL in verband met garantie en advies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
Ik heb een vraag over de workmodes. Ik vind de handleiding een beetje verwarrend en dan vooral de 'selling first' mode. In de handleiding staat:

Selling First: This Mode allows hybrid inverter to sell back any excess power produced by the solar panels to the grid. If time of use is active, the battery energy also can be sold into grid.
The PV energy will be used to power the load and charge the battery and then excess energy will flow to grid. Power source priority for the load is as follows:
1. Solar Panels.
2. Grid.
3. Batteries (until programable % discharge is reached).

In eerste instantie staat daar omschreven dat na de load de batterijen geladen worden en dan daarna pas de grid. Maar dan is het geen selling first in mijn beleving. Dat doet ie toch ook bij zero export to CT met vinkje 'solar sell'? Een stukje verder staat echter dat de volgorde is de (1) solarpanels, (2) de grid en dan de battrijen, wat weer anders lijkt.

Mijn gezonde verstand zou zeggen dat deze modus (zonder time of use) is: Solar power gaat naar (1) Load, (2) de grid (selling first) en dan (3) de batterijen.

Met time of use kan je dan ook nog vanuit de batterijen verkopen.

Zie ik dat juist?

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Even voor ik de hele tekst lees :)
Heb je op yt de filmpjes gezien van deye? Daar zie je een hoop voorbeelden hoe de modi werken.

Niet dat ik ze allemaal snap na 16x kijken, maar het helpt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wendan20
PCJR schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:12:
Even voor ik de hele tekst lees :)
Heb je op yt de filmpjes gezien van deye? Daar zie je een hoop voorbeelden hoe de modi werken.

Niet dat ik ze allemaal snap na 16x kijken, maar het helpt...
Yep gekeken, maar helaas nog steeds vraagtekens. Ik zag een helder filmpje over die workmodes, maar daar werd de selling first niet behandeld. Daarnaast een filmpje van Deye en daar werden de instellingen behandeld, maar niet de daadwerkelijke werking.

Maar ik begrijp dat 16 keer ook niet helpt? LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
wouter.N schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:07:
Weet iemand of de Deye Sunx00G3 inverters beveiligd zijn tegen DC-lekstroom (Max 6mA)? Ik zie het niet staan in de handleiding. Ook voor de grote Deye inverters zie ik het niet staan.
Niemand die het weet? Bij https://www.energieleveren.nl staan de Deye Sun omvormers er ook niet tussen.

Helaas valt de opbrengst van mijn Sun 800 erg tegen, ik zit qua kWh/kWp 15% lager dan mijn string omvormer voor panelen met zo goed als de zelfde oriëntatie (zelf iets meer zuidelijker). Als ik dit allemaal wist, dan had ik achteraf gezien toch niet voor Deye gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
wouter.N schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:26:
[...]

Niemand die het weet? Bij https://www.energieleveren.nl staan de Deye Sun omvormers er ook niet tussen.

Helaas valt de opbrengst van mijn Sun 800 erg tegen, ik zit qua kWh/kWp 15% lager dan mijn string omvormer voor panelen met zo goed als de zelfde oriëntatie (zelf iets meer zuidelijker). Als ik dit allemaal wist, dan had ik achteraf gezien toch niet voor Deye gekozen.
Ik heb een paar fimpjes gezien over de deye micro vs de aps micro. Dat liep dacht ik vrij gelijk op. Kan me niet voorstellen dat een micro, en dan alleen de deye, 15% minder zou opleveren.

Need more research zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
wouter.N schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:26:
[...]

Bijzonder, ik heb een SUN1600 (4mppt), deze levert per kanaal hetzelfde als een Enphase iq7a.

Edit: Meet het wel met een power meter, niet met wat de fabrikant app opgeeft, sommige fabrikanten leuken de waardes wat op heb ik gemerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door mahagen op 01-05-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:10:
Ik heb een vraag over de workmodes. Ik vind de handleiding een beetje verwarrend en dan vooral de 'selling first' mode. In de handleiding staat:

Selling First: This Mode allows hybrid inverter to sell back any excess power produced by the solar panels to the grid. If time of use is active, the battery energy also can be sold into grid.
The PV energy will be used to power the load and charge the battery and then excess energy will flow to grid. Power source priority for the load is as follows:
1. Solar Panels.
2. Grid.
3. Batteries (until programable % discharge is reached).

In eerste instantie staat daar omschreven dat na de load de batterijen geladen worden en dan daarna pas de grid. Maar dan is het geen selling first in mijn beleving. Dat doet ie toch ook bij zero export to CT met vinkje 'solar sell'? Een stukje verder staat echter dat de volgorde is de (1) solarpanels, (2) de grid en dan de battrijen, wat weer anders lijkt.

Mijn gezonde verstand zou zeggen dat deze modus (zonder time of use) is: Solar power gaat naar (1) Load, (2) de grid (selling first) en dan (3) de batterijen.

Met time of use kan je dan ook nog vanuit de batterijen verkopen.

Zie ik dat juist?

Groet!
Selling first - alle solar naar het net, inclusief max ingesteld uit accu (dus voor als je forced sell wilt doen).
Solar sell - solar naar het net als accu vol is (setting is voor als je niet wilt of mag terugleveren)
Zero export ct - standaard setting, met solar en of batterij wordt verbruik op ~nul gehouden. Bij overschot solar wordt batterij bijgeladen, bij tekort wordt het uit de batterij gehaald als dit is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
mahagen schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Selling first - alle solar naar het net, inclusief max ingesteld uit accu (dus voor als je forced sell wilt doen).
Solar sell - solar naar het net als accu vol is (setting is voor als je niet wilt of mag terugleveren)
Zero export ct - standaard setting, met solar en of batterij wordt verbruik op ~nul gehouden. Bij overschot solar wordt batterij bijgeladen, bij tekort wordt het uit de batterij gehaald als dit is ingesteld.
Thanks! Als je zegt "alle solar" naar het net, bedoel je dan alle solar die overblijft nadat de gebruikers gevoed zijn vanuit de solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:34:
[...]

Thanks! Als je zegt "alle solar" naar het net, bedoel je dan alle solar die overblijft nadat de gebruikers gevoed zijn vanuit de solar?
Doordat de spanning van de solar omvormer(s) hoger is wordt deze altijd eerst gebruikt dus eigen gebruik gaat sowieso altijd eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
mahagen schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Doordat de spanning van de solar omvormer(s) hoger is wordt deze altijd eerst gebruikt dus eigen gebruik gaat sowieso altijd eerst.
Top! Dat dacht ik al, maar ik denk ik check het ff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 12:55
PCJR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb de mijne gekocht op https://solar.gistron.com en heb ze zelf afgehaald in het magazijn in Duitsland
maar ze leveren ook gewoon in Nederland :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
Even een vraag over het aansluiten van een (Pylontech) batterij op de Deye 12kw. De Deye kan toch ook 'aan' op de spanning van de batterij? Ik ben klaar met het aansluiten van de batterijen op de Deye, maar heb de rest nog niet aangesloten. Wilde even testen of de Deye zou communiceren met de batterijen. Ik krijg echter een alarm op de batterijen en de spanning zakt in elkaar.

1. Kan de Deye 'aan' op alleen de batterij? Of moet ook de Grid aangesloten zijn.
2. Iemand een vermoeden waarom de spanning in elkaar zakt? Ik zat zelf te denken dat de batterijen mss te weinig lading hebben om de Deye te kunnen voeden.

Hoor het graag als iemand een vergelijkbare ervaring of een idee heeft.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ja, grid is niet perse nodig zo ver ik weet.
Spanning zakt in, mogelijk omdat de bms afschakeld.

Check ff of batt settings op lithium staat en ook ff de bms protocol in de deye.

Evt kun je proberen even op NoBatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wendan20
PCJR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:31:
Ja, grid is niet perse nodig zo ver ik weet.
Spanning zakt in, mogelijk omdat de bms afschakeld.

Check ff of batt settings op lithium staat en ook ff de bms protocol in de deye.

Evt kun je proberen even op NoBatt.
Dank voor je reactie. De Deye start echter helemaal niet op en de batterijen schieten gelijk in alarm (spanning zakt ook in als ik deze op de twee polen + en - van de Deye meet) als ik de hoofdschakelaar inschakel. Maw als ik de de batterij met de Deye verbindt.

Ik kan op de Deye dus verder nog niks instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Iemand al gelukt om een Deye product zonder BTW aan te schaffen? (en dan niet via Ali :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
jadjong schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:10:
Iemand al gelukt om een Deye product zonder BTW aan te schaffen? (en dan niet via Ali :+)
Via gistron, mosa enzo moet dat gwn gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Thanx, vinkje naast 'ik wil alle spam voor de rest van mijn leven' die je uit gewoonte heel snel negeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wendan20
wendan20 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Dank voor je reactie. De Deye start echter helemaal niet op en de batterijen schieten gelijk in alarm (spanning zakt ook in als ik deze op de twee polen + en - van de Deye meet) als ik de hoofdschakelaar inschakel. Maw als ik de de batterij met de Deye verbindt.

Ik kan op de Deye dus verder nog niks instellen.
Probleem is opgelost met een reset van de Pylontech batterijen. Ws dus idd een BMS fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:50
Weet iemand of de Eastron SDM72D-M werkt als hoofdmeter ivm de Deye inverters?
Gebruik deze namelijk al voor SmartEVSE als hoofdmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:03

stegen

8710Wp

Pietje NL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:15:
Weet iemand of de Eastron SDM72D-M werkt als hoofdmeter ivm de Deye inverters?
Gebruik deze namelijk al voor SmartEVSE als hoofdmeter.
Niet getest, maar volgens mij zijn de registers vrijwel hetzelfde.
Probleem waar je wel tegenaan kan lopen, is dat twee modbus masters tegelijkertijd voor communicatie problemen kunnen zorgen. Eigenlijk kan je hem maar op één RS485 bus tegelijkertijd aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 08:38
Op 1 modbus kan je 247 adressen aansluiten.
Op de eastron kan je het (uniek) adres instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Zijn er Deye gebruikers die de load output gebruiken om het hele huis van stroom te voorzien? Waarom wel of waarom niet.

Voordeel is dat je bij uitval van het net nergens last van hebt. Nadeel is dat je een extra kabel nodig hebt tussen de omvormer en meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Het hele huis niet, grootverbruikers zoals laadpaal, kokkplaat en heater van de warmtepomp gaan rechtstreeks op de netvoeding. De rest zit er wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
OKA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:17:
Zijn er Deye gebruikers die de load output gebruiken om het hele huis van stroom te voorzien? Waarom wel of waarom niet.

Voordeel is dat je bij uitval van het net nergens last van hebt. Nadeel is dat je een extra kabel nodig hebt tussen de omvormer en meterkast.
Ik ben zo een gebruiker,
Het is meer dan een kabel, je zal je meterkast ook kritisch moeten bekijken
Bij installatie zal je extra aandacht aan aarding moeten besteden dat het zowel met ingeschakelde als uitgeschakelde hoofdschakelaar in orde is.
Verder moet je kritisch kijken naar je gebruikte aardlekschakelaars , want dat is je enigste (persoons-)bescherming,
Zijn dat spanningsafhankelijke, dan is het raadzaam om, ook een onder en over-voltage beveiliging te plaatsen.
In principe met de nieuwe NEN1010:2020, als je aanpassingen moet doen voor eindgroepen is het raadzaam om alamats te gebruiken en geen aardlekschakelaars meer voor meerdere eindgroepen,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Domba schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Ik ben zo een gebruiker,
Het is meer dan een kabel, je zal je meterkast ook kritisch moeten bekijken
Bij installatie zal je extra aandacht aan aarding moeten besteden dat het zowel met ingeschakelde als uitgeschakelde hoofdschakelaar in orde is.
Verder moet je kritisch kijken naar je gebruikte aardlekschakelaars , want dat is je enigste perssonsbescherming,
Zijn dat spanningsafhankelijke, dan is het raadzaam om, ook een onder en overvoltage beveiliging te plaatsen.
In principe met de nieuwe NEN1010:2020, als je aanpassingen moet doen voor eindgroepen is het raadzaam om alamats te gebruiken en geen aardlekschakelar meer voor meerdere eindgroepen,
En wat als je Deye sneuvelt of in storing valt?
Kun je dan makkelijk overschakelen naar het net?

Heb je toevallig een foto en/of schema hoe eea verbonden is tussen de Deye en meterkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Ik heb een ATS tussen zitten, de onderste van de twee (deze met groene schakelaar/ rode is PV opwek op MI ingang, Als Deye uitvalt of uitgeschakeld voor onderhoud wordt dan switch deze alle gebruikers naar net aansluiting. Een meer recentere heb ik niet omdat ik een 2e Deye heb (nog in opbouw)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L8tM6jIs_0GWM454I1N2ra5yDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EEOf0JRyKJtJlhSXpKw0L6c.jpg?f=fotoalbum_large

In principe kom je uit op dit schema

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 16-05-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreih00
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:48
Zou iemand mij het nummer van Deye service whatsapp even per DM kunnen sturen? Bij voorbaat dank.

HermanK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:36
Hallo allen,

Ik ben me aan t oriënteren op een Deye 3f 5kw hybride inverter.
Ik zie verschillende set-ups voorbij komen en zit eigenlijk met een paar hoofdvragen:
Waar de omvormer het beste geplaatst kan worden? Zo dicht mogelijk bij de meterkast of zo dicht mogelijk bij het PV systeem?

Mijn huidige 1f 4,2kW omvormer hangt op zolder vlakbij het 4,05kW PV systeem (op Zuid-West).
Verder heb ik in de tuin nog 1,2kW op een 1kW omvormer die via een grondkabel in de meterkast uitkomt.
En heb nog gepland 2x500Wp op de aanbouw met een micro-omvormer.

We hebben een 3f (3x25A) aansluiting met de volgende meterkast indeling:

L1:
Aardlekschakelaar:
-Groep 1 (keuken, beneden wcd's, wtw, wpb, zolder)
-Groep 3 (wcd verlichting slaapkamers)
-Groep 5 (wasmachine)
Alamat 20A:
-Groep 6 (PV, 4kW)

L2:
Aardlekschakelaar:
-Groep 2 (wcd + verlichting beneden)
-Groep 4 (vriezer en droger)
-Groep 8 WP (Warmtepomp monoblock)
Alamat:
-Groep 13 (2x WCD buiten + PV 1kW)

L3:
Aardlekschakelaar:
-Groep 9 (stoomoven)
-Groep 10 (combi oven)
-Groep 11 (vaatwasser)
-Groep 12 (hotfill boiler spoelkast)

Krachtgroep kookplaat 3f
-Groep 7 (11 kW)

De wens is dus wel een batterij systeem die alle fases kan voorzien van stroom aangezien de grote verbruikers verdeeld zijn over de 3 fases.

Ik heb inmiddels naar zolder waar de 4kW omvormer hangt een 3x4mm2 getrokken. Dit is natuurlijk niet afdoende en als ik naar 3f wil dan zal daar nog 2x4mm2 bij getrokken moeten worden. Zou dit kunnen?
In de handleiding van de Deye lees ik dat de aansluiting tussen de Deye en Meterkast/Grid 6mm2 moet zijn? Is dat niet met een hele ruime veiligheidsfactor?
Ik zou willen starten met een 10kW powerwall/ rack. Met eventueel later een mogelijke uitbreiding van 5/10kW. Plaatsing zolder of beneden is om het even qua ruimte.

Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om de DC bekabeling van de zolder door te trekken naar beneden en dan beneden de inverter te hangen waarbij ik dichter op de meterkast zit en dan wel makkelijk de 5x6mm2 kan aansluiten.
Maar kan je bijvoorbeeld 2x DC van 6mm2 in dezelfde buis trekken. Dit voelt op een of andere manier toch niet veilig met een spanning van +400 VDC. Verliezen tussen AC en DC zijn volgens mij redelijk te verwaarlozen?

Alvast bedankt voor de inzichten!!

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Bart_Denon schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:11:
Hallo allen,

Ik zie verschillende set-ups voorbij komen en zit eigenlijk met een paar hoofdvragen:
Waar de omvormer het beste geplaatst kan worden? Zo dicht mogelijk bij de meterkast of zo dicht mogelijk bij het PV systeem?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je ook battery backup wilt, oftewel opvang van stroomuitval via de batterij en omvormer. Dan hoef je nooit meer een wekkerradio of magnetron opnieuw in te stellen als in de wijk de stroom uit valt. :P Als je dat wilt is beneden het makkelijkste omdat je dan de situatie netvoeding > inverter > stroomgroepen in huis krijgt.
Als je dat niet wilt kan je de inverter gewoon boven hangen en is met een 3x25 netaansluiting die 6mm2 wat overdreven.
Deye suggereert een afgezekerde ingang van de inverter op 32A of zelfs 63A voor het geval dat je wel het hele huis via de inverter voed. Dan kan je theoretisch 32A naar verbruikers in huis sturen terwijl je ook nog eens met 32A de batterij laadt. Alleen heb je dan wel een 63A netvoeding nodig en dat heb je hopelijk niet thuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:36
Aan de ene kant leuk om een battery back-up te hebben, maar echt een praktisch nut zie ik niet. Als er al eens een stroomstoring is dan is dat binnen enkele uren opgelost. Dus daarvoor niet nodig.
Naar de 5x4mm2 tussen Meterkast <> Deye moeten ook 3x Sensor clamp aangesloten worden in de meterkast meteen na de hoofdschakelaar zie ik. Deze bedrading moet dus ook nog getrokken worden begrijp ik.
Heb helaas waar mijn huidige omvormer hangt maar 1x een installatiebuis naar de meterkast lopen. Dus hier moet dan sowieso iets op bedacht worden...
@jadjong dank je voor de info/inzicht zo ver.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Bart_Denon schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:29:
Aan de ene kant leuk om een battery back-up te hebben, maar echt een praktisch nut zie ik niet. Als er al eens een stroomstoring is dan is dat binnen enkele uren opgelost. Dus daarvoor niet nodig.
Naar de 5x4mm2 tussen Meterkast <> Deye moeten ook 3x Sensor clamp aangesloten worden in de meterkast meteen na de hoofdschakelaar zie ik. Deze bedrading moet dus ook nog getrokken worden begrijp ik.
Heb helaas waar mijn huidige omvormer hangt maar 1x een installatiebuis naar de meterkast lopen. Dus hier moet dan sowieso iets op bedacht worden...
@jadjong dank je voor de info/inzicht zo ver.
Als je er een utp kabel naast kan trekken dan werkt dat, op die manier heb ik ook mijn ct's verlengd.

Houd er ook rekening mee dat de omvormer, vooral bij batterij laden, best lawaaiig kan zijn. De ventilatoren klinken niveau kleine stofzuiger.

De load uitgang heb ik los een 3 tal wcd op gezet, deze kan ik dan in geval van nood gebruiken voor de koelkast en vriezer e.d. Nog geen zin gehad 'opnieuw' door de kruipkelder te kruipen om gaten te boren en kabels te trekken. Misschien als stroomstoringen vaker voor gaan komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hallo allen,

Zonder accu's, omvormer zodicht mogelijk bij meterkast, ivm zo gering mogelijke spanningval
Met accu's maakt het niet zoveel uit een 5kW Deye doet 3x7A AC en DC is in zelfde orde of je moet panelen met 13A hebben (dan zo dicht mogelijk bij de PV,
Je verbruikers hebben te veel piekvermogen dat ze alle op load (EPS) kunnen een paar of de tip van mahagen met paar stopcontacten in geval van stroomuitval,
Mijn huidige 1f 4,2kW omvormer hangt op zolder vlakbij het 4,05kW PV systeem (op Zuid-West).
Verder heb ik in de tuin nog 1,2kW op een 1kW omvormer die via een grondkabel in de meterkast uitkomt.
En heb nog gepland 2x500Wp op de aanbouw met een micro-omvormer.

We hebben een 3f (3x25A) aansluiting met de volgende meterkast indeling:

L1:
Aardlekschakelaar:
-Groep 1 (keuken, beneden wcd's, wtw, wpb, zolder)
-Groep 3 (wcd verlichting slaapkamers)
-Groep 5 (wasmachine)
Alamat 20A:
-Groep 6 (PV, 4kW)

L2:
Aardlekschakelaar:
-Groep 2 (wcd + verlichting beneden)
-Groep 4 (vriezer en droger)
-Groep 8 WP (Warmtepomp monoblock)
Alamat:
-Groep 13 (2x WCD buiten + PV 1kW)

L3:
Aardlekschakelaar:
-Groep 9 (stoomoven)
-Groep 10 (combi oven)
-Groep 11 (vaatwasser)
-Groep 12 (hotfill boiler spoelkast)

Krachtgroep kookplaat 3f
-Groep 7 (11 kW)

De wens is dus wel een batterij systeem die alle fases kan voorzien van stroom aangezien de grote verbruikers verdeeld zijn over de 3 fases.
Deye SUN5k moet je zien in rol als ondersteuning, nul vast houden zal niet altijd lukken, met kookplaat of stoomoven en combi-oven gelijktijdig gebruik.
Ik heb inmiddels naar zolder waar de 4kW omvormer hangt een 3x4mm2 getrokken. Dit is natuurlijk niet afdoende en als ik naar 3f wil dan zal daar nog 2x4mm2 bij getrokken moeten worden. Zou dit kunnen?
In de handleiding van de Deye lees ik dat de aansluiting tussen de Deye en Meterkast/Grid 6mm2 moet zijn? Is dat niet met een hele ruime veiligheidsfactor?
Heeft wel een kleine veiligheids marge, maar de hele hybride serie 5 tot 12kw heeft een passthrough van max 3x45A, maar daarvoor dien je dan wel iets op LOAD hebben aangesloten.
Anders om, zou je gelijktijdig tijdens piekopwek naar grid kunnen terugleveren en ook accu max ontladen en nog 13.25kW actueel vermogen invoeden op de MI/generator ingang (waar mee je op 3x35A zou kunnen komen (5x4mm2) , wat is de kans dat je 12kW voorhanden hebt!
EV met V2G (mocht dat economisch zijn) zal eerder op de laadpaal voor de omvormer zitten, dan op de generator ingang ook al komt er een firmware update met laadpaal optie voor auxiliary port )
Ik zou willen starten met een 10kW powerwall/ rack. Met eventueel later een mogelijke uitbreiding van 5/10kW. Plaatsing zolder of beneden is om het even qua ruimte.
Denk in gelijke accu capaciteit en probeer voor aanscha te achterhalen welke BMS erin zit, zodat je gelijke BMS-en hebt, geen 100A & 200A BMS hebt, de Deye hybride SUN serie kan er mee overweg, maar de kans is redelijk dat de Master BMS er niet mee uit de voeten kan en verkeerde info naar de Deye stuurt (2x de laagste max settings van de 100A BMS(dat is minder dan 120A laadstroom van de Deye 5k) of 2x de hoogste max settings van de 200A BMS.
Een even aantal, twee powerwall/ racks kun je nog diagonaal gelijkwaardig aansluiten, bij 3 en intensief gebruik zal de middelste als eerste gaan afwijken omdat die andere kabel weerstanden ervaart, klein maar bij intensief gebruik voldoende om afwijking te geven in SOC na tientallen cycles zonder centrale busbar
Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om de DC bekabeling van de zolder door te trekken naar beneden en dan beneden de inverter te hangen waarbij ik dichter op de meterkast zit en dan wel makkelijk de 5x6mm2 kan aansluiten.
Maar kan je bijvoorbeeld 2x DC van 6mm2 in dezelfde buis trekken. Dit voelt op een of andere manier toch niet veilig met een spanning van +400 VDC. Verliezen tussen AC en DC zijn volgens mij redelijk te verwaarlozen?

Alvast bedankt voor de inzichten!!
Het niet aan te raden om zowel DC plus als DC min kabel in een zelfde buis te trekken
( om risico van mantel beschadiging uit te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Klopt het dat je de zonnepanelen niet moet aarden met een deye ?
Sun-12k-gs04lp3-eu

[ Voor 13% gewijzigd door creon op 21-05-2023 21:22 . Reden: Type omvormer erbij vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:22
creon schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:58:
Welke soort Deye omvormer? het frame moet altijd geaard zijn.

Met micro-omvormers zou je het argument kunnen maken dat die de aarde voorzien door de schroeven aan het frame/de behuizing. Probleem is haal de micro-omvormer los en je zonnepaneel is niet meer geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:58:
Sun-12k-gs04lp3-eu
Dat type is een gewone string omvormer dus daar heb ik ook gewoon een aarddraadje vanaf t frame naar de mk. Omvormer zelf ook aarden en naar de mk. En uit de omvormer komt line, neutral en ook een aarde, alles naar de mk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
PCJR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:42:
[...]

Dat type is een gewone string omvormer dus daar heb ik ook gewoon een aarddraadje vanaf t frame naar de mk. Omvormer zelf ook aarden en naar de mk. En uit de omvormer komt line, neutral en ook een aarde, alles naar de mk.
Dus alle panelen aarden aan het frame en het frame aarden naar de meterkast
Ik zag namelijk dit staan in het boekje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK-5N8BxWin3n40LNk1miz5ro4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz2dLWUOZOJ9DZM8yOE1gCNE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Dus alle panelen aarden aan het frame en het frame aarden naar de meterkast
Ik zag namelijk dit staan in het boekje
[Afbeelding]
In de meeste gevallen zijn de klemmen voor de panelen met kleine scherpe pinnetjes of randjes waardoor ze al verbinding maken tussen frame en paneel. Vaak is dus 1 aarddraad nog nodig, tussen frame en mk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
PCJR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:09:
[...]

In de meeste gevallen zijn de klemmen voor de panelen met kleine scherpe pinnetjes of randjes waardoor ze al verbinding maken tussen frame en paneel. Vaak is dus 1 aarddraad nog nodig, tussen frame en mk
Dat snap ik, maar lees ik goed dat er in het boekje staat dat geaarde panelen voor storingen kunnen zorgen?
Maar jij hebt ze ook gewoon geaard aangesloten en jij hebt geen last van storingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Dat snap ik, maar lees ik goed dat er in het boekje staat dat geaarde panelen voor storingen kunnen zorgen?
Maar jij hebt ze ook gewoon geaard aangesloten en jij hebt geen last van storingen?
Ik heb t valkpro frame idd met aarddraadje geaard, nooit storing gehad zo ver ik kan relateren tot aarde issues ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06-2023
OKA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:17:
Zijn er Deye gebruikers die de load output gebruiken om het hele huis van stroom te voorzien?
Ja, 1 fase 8kW met 9,6kWh pylon
Momenteel alleen aan het net als panelen meer leveren dan huis aankan en de accu vol is.
Zelfs de oven 3kW werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Waar de omvormer het beste geplaatst kan worden?
Mocht je nog een accu willen plaatsen, dan naast de accu. Anders moeten je accu kabels naar de inverter vreselijk dik worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:05:
ervaringen en tips kunnen delen met deze inverters, accupacks en micro omvormers, net zoals er andere merkgebonden topics zijn.
Ja die handleiding is wat minder compleet. Gelukkig is deze inverter(hardware) ook onder de naam sol-ark en sunsynk te vinden.
Ik ben er in geslaagd een 1 fase 8kW te installeren met
8x245Wp
6x245Wp op de MPPT (weinig maar het dak is niet groter en zat voorheen op een 3kW SMA.
een 4 tal 2,4kWh pylontech 2000C accu's
een micro inverter 800 met 2 panelen 375Wp op de gen input (benoemd als micro inverter input)

Momenteel druk met de importeur en Deye zelf aan het testen, want zo hier en daar kan de firmware nog wel wat verbeterd worden. Daar wordt nu hard aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Roep maar als ik een fw kan draaien/testen op mijn 3f 12kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gele Pellet
Volgens mij moet je dit lezen alsof je een Chinees bent.
Ik las er in dat "panelen aarden" gezien kan worden als de "min" aan de aarde leggen. net zoals 12 en 24 Volt systemen aan boord vaak de min aan het schip hebben. En dat mag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:59:
Roep maar als ik een fw kan draaien/testen op mijn 3f 12kw
Ervaar je nu problemen dan?
Want het is wel zo dat: werkt het nu? Dan geen update doen!
Repareer niet iets dat niet kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Ervaar je nu problemen dan?
Want het is wel zo dat: werkt het nu? Dan geen update doen!
Repareer niet iets dat niet kapot is.
Er zou ook gewerkt worden aan het " beter" op 0 houden van de export/import bij de ct klemmen.

Dat is iets wat altijd beter kan :>

Verder heb ik 68 keer gevraagd of ze de assymetric phase feeding aan willen zetten met Battery op NoBatt.
Maar dat willen/kunnen ze niet zegt Deye. Raar verhaal.

Accu is niet nodig, want als ik accu inschakel met 0 of 1 A charge-discharge, dan werkt assymetric phase feeding wel.

Verder is de interface nog wat te fine tunen, je merkt gewoon dat het een soort OS based applicatie is, als je verders wegdrukt is het voor de helft even blauw zeg maar, kleinigheidje.

Verder mis ik een optie (die Sofar wel heeft) om e.e.a. in te stellen op MPPT gebied, bv de tracking snelheid of refresh rate bv. Zou graag zien dat op solar vlak nog wat meer in te stellen is, mocht daar " iets mee te halen zijn' . 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:12:

Er zou ook gewerkt worden aan het " beter" op 0 houden van de export/import bij de ct klemmen.
Daar wordt aan gewerkt.

Ik verbruikte 1kWh per 24 uur, ondanks volle accu en voldoende zon.
Zet ik de micro inverter input op generator valt het meeste van dat verbruik al weg.
De software afdeling is na vele verhalen en vele "bewijs" video's na maanden eindelijk overtuigd dat het anders kan/ moet. Victron multiplus2 verbruikte maar 1kWh per 14 dagen, het kan dus wel.
Ik had verder nog dat als je off grid bent de inverter de UPS afgooit, bij snel wisselend solar vermogen. Zit je alsnog helemaal zonder spanning.
Ik heb namelijk een schakeling die het net aankoppelt als de accu boven een bepaalde spanning komt zodat ik kan terugleveren en beneden een bepaalde spanning om van het net te gaan gebruiken voordat de accu op veiligheid uitschakelt.
Daar kwam na een 1 op 1 gesprek met de Aftersales Manager de andere dag al een update voor.
Wolken geven nu alleen soms nog een spanningsdip tot 118V. Genoeg om een relais met houdcontact te laten afvallen, net niet genoeg om apparatuur te laten uitvallen, maar wel een fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:07:

Alleen op tab 3 meen ik, vraagt ie dan float, equalization en absorption, enig id wat hier dan handig is om te pakken (voor een diy lifepo4 pack)?
Ik heb een nare ervaring met regelen op "lithium".
Na 3 dagen NIET tot 100% kunnen laden door gebrek aan zon, gaat de SOC zweven/verlopen. Dat is namelijk een nattevinger berekening.
Met volgens het scherm nog 40% in de accu, trapte de BMS de accu uit. Want die was onder het minimum van zijn eigen instelling gekomen.
Ik regel nu op "battery Volt".
Draait al maanden probleemloos.
Alle maximum spanningen hetzelfde. Ik meen dat op joetoep kanaal "offgrid garage" daar een video over gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Dus ik kan 2x een deye micro 500w kopen plus 2x een 440wp paneel.
Neem een 1000, die heeft 2 MPPT en is goedkoper dan 2 micro's van 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Neem een 1000, die heeft 2 MPPT en is goedkoper dan 2 micro's van 500
Ik heb de 2mppt 1000w micro binnen idd :)

2x phono bifacial ntype 425 is onderweg. Montage zooi voor 2x portait is een probleem nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:59:
Even snel: kunnen Deye micros ook overweg met CIS panelen...
Kijk of de VOC van het paneel op de micro mag.

Maar dat wist je al >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Gele Pellet op 22-05-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Daar wordt aan gewerkt.

Ik verbruikte 1kWh per 24 uur, ondanks volle accu en voldoende zon.
Zet ik de micro inverter input op generator valt het meeste van dat verbruik al weg.
De software afdeling is na vele verhalen en vele "bewijs" video's na maanden eindelijk overtuigd dat het anders kan/ moet. Victron multiplus2 verbruikte maar 1kWh per 14 dagen, het kan dus wel.
Ik had verder nog dat als je off grid bent de inverter de UPS afgooit, bij snel wisselend solar vermogen. Zit je alsnog helemaal zonder spanning.
Ik heb namelijk een schakeling die het net aankoppelt als de accu boven een bepaalde spanning komt zodat ik kan terugleveren en beneden een bepaalde spanning om van het net te gaan gebruiken voordat de accu op veiligheid uitschakelt.
Daar kwam na een 1 op 1 gesprek met de Aftersales Manager de andere dag al een update voor.
Wolken geven nu alleen soms nog een spanningsdip tot 118V. Genoeg om een relais met houdcontact te laten afvallen, net niet genoeg om apparatuur te laten uitvallen, maar wel een fout.
Bij mij ook ca 1kWh per dag, dacht dat het kwam door te lange draden van CT's. Mooi dat daaraan gewerkt wordt...

Verder mis ik bij Sell-First een max vermogen setting, waarom neemt hij niet bijvoorbeeld de waarde zoals in het Time-of-Use schedule. Nu moet dat via max batt discharge het amperage instellen.

Ik gebruik ook de voltage setting, werkt prima, bms lees ik verder uit via bluetooth in HA.

[ Voor 3% gewijzigd door mahagen op 22-05-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:56:

Iemand een betere webshop/aanbieding?
Bij de door Deye erkende (enige) importeur voor Nederland.
Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste