Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 4 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06-2023
was al beantwoord.

[ Voor 97% gewijzigd door Gele Pellet op 22-05-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34
Ik volg dit topic nu een paar weken en ben zeer geïnteresseerd geraakt in de Deye (hybride) inverters. @PCJR bedankt voor de TS!

Het lijkt me wel dat de TS post een update kan gebruiken, op dit moment is deze nog geschreven vanuit de interesses van PCJR? Met name omdat de Deye (micro, hybride en 'standaard') inverters een zeer breed toepassingsgebied kennen zou het erg verhelderend kunnen werken om wat meer overzicht te krijgen?

Persoonlijk zit ik er vooral in om te bezien of Deye een goed alternatief zou zijn voor Victron (waarmee ik naar volle tevredenheid een zeer bescheiden off-grid toepassing heb gebouwd, al wil ik natuurlijk niet vloeken in de kerk :+ ). Mijn interesse gaat nu overigens voornamelijk uit naar een "on-grid" ESS systeem (met indien mogelijk een Island mode in geval het nodig is).

Wat TS betreft vind ik de TS van het grote Enphase topic een mooi voorbeeld. @PCJR, is dit iets wat je ziet zitten en waarbij je hulp zou willen krijgen? Ik bied me bij deze aan (al moet ik zeggen dat ik vanwege een verhuizing de komende week wat beperkter beschikbaar ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Overigens heb ik ook nog een concrete vraag: hoe zouden jullie een ESS systeem inrichten op basis van Deye met een 26-tal 400Wp panelen (50 graden helling, op OZO) met reeds eigen micro inverters (3 fasen op basis van Enphase IQ7+) en een 10-tal 440 Wp panelen (10 graden helling, op ZZW) welke nog op de Deye zouden kunnen. Ik heb (nog) niet de ambitie om zelf een accu te bouwen op basis van LiFePo cellen, maar denk eerder aan een Pylontech batterij systeem). Mijn doel is in eerste instantie vooral om het eigen verbruik te minimaliseren van de lente tot de herfst, en wellicht wat slimme dingen te doen met dynamische tarieven en eventueel een SAP. Het betref een nieuwbouw huis met WP waar ik de elektrische installatie nog kan laten aanpassen. Er is nog geen EV, maar die gaat wel komen (binnen 2 jaar de 1e, daarna ook nog een 2e).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gele Pellet
Batilan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:46:
of Deye een goed alternatief zou zijn voor Victron (waarmee ik naar volle tevredenheid een zeer bescheiden off-grid toepassing heb gebouwd, al wil ik natuurlijk niet vloeken in de kerk :+ ).
Voordeel van Deye boven de Multiplus2 5000/48 van V is dat die geen 24 uur per dag, elke dag een in het hele huis hoorbare 50Hz brom geeft.
Verder heeft Deye geen drie inverters nodig en ook niet nog eens 3 solar omvormers nodig, omdat Deye wel 3 fase inverters maakt en ook nog eigen MPP regelaars ingebouwd heeft.
Ook de ventilatoren van Deye draaien hoogstens 5 minuten per half uur, terwijl de MP2 bij iets vermogen al meteen die hakselaar startte en vervolgens pas aan het einde van de dag een keer stopte.
:) Ik ben blij dat ik die niet meer heb. Moet wel eerlijk toegeven dat de standaard monitoring meer dan geweldig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 13:39

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Als Deye wat meer zou doen aan marketing.................
luister verder op:
YouTube: Inside eines Fronius Symo Gen24 ist er sein Geld wert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:29
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:58:
[...]
<knip>
Momenteel druk met de importeur en Deye zelf aan het testen, want zo hier en daar kan de firmware nog wel wat verbeterd worden. Daar wordt nu hard aan gewerkt.
De grootste behoefte die bij mij leeft is, dat er eens changelog komt voor de firmware
Na elke firmware update is het weer trail en error uit proberen wat aanleiding is van dat er een nieuwe update is en waar veranderingen zijn.
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:44:
[...]
Ik heb een nare ervaring met regelen op "lithium".
Na 3 dagen NIET tot 100% kunnen laden door gebrek aan zon, gaat de SOC zweven/verlopen. Dat is namelijk een nattevinger berekening.
Met volgens het scherm nog 40% in de accu, trapte de BMS de accu uit. Want die was onder het minimum van zijn eigen instelling gekomen.
Klikt als een Seplos BMS, de reden dat ik voor dit artikel accu status te veel black box noem.
Veel hebben problemen dat de 100% verloopt, ik heb meeste last van dat de 0% opschuift en dat BMS bij 51,6V al denkt dat die leeg is.

(Onderstaande kan beter met HA sturing & P1 feed back, maar het is een test)
Dit is met 1 Deye Sun12k in bedrijf, (ik heb er twee) 7.8kWp op MPPT's en 5.9kWp PV op de MI ingang
Met netaansluiting open, geen volledige eiland mode en belastingen op LOAD zijn 1 fase belastingen.

13:50 accu SOC bereikt 90% (zero export) laadstroom neemt af daar Seplos BMS het laad voltage begrenst tot 56V (dit is met CAN-bus communicatie)
14:30 accu SOC bereikt 95%, dat is mijn ingestelde boven grens ("zero export when accu is full" wordt pas actief)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfDOAHJDUUgP4rVwWbiwCSVgu50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvANgXQjOaThpOB1IphfLrXp.png?f=fotoalbum_large
Normal closed relais na hoofdschakelaar is hier niet geactiveerd vanuit HA, ik exporteer de last wissel pieken naar het net, in volledige eiland mode heeft 1 Deye redelijke moeite om last wissels van >2kW op te vangen (die geen softstart hebben) in geval van verlichting gaat dat niet ongemerkt voorbij.

Deye regelt hoofdzakelijk op de PV aangesloten op de MPPT's en niet of nauwelijks op de MI ingang, dat is meer een aan/uit door de frequentie naar 55Hz op de MI ingang te zetten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Domba schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
De grootste behoefte die bij mij leeft is, dat er eens changelog komt voor de firmware
Na elke firmware update is het weer trail en error uit proberen wat aanleiding is van dat er een nieuwe update is en waar veranderineg zijn
Dat ken ik, heb me een keer vreselijk kwaad gemaakt, dat ik toch een testversie van de HMI heb laten installeren.
Was erger dan wat ik had.
Pas na 17 uur kwam meneer Deye met een reactie. Gelukkig had de importeur een file van de vorige versie weten te bemachtigen en gemaild en kon ik zelf terug downgraden naar die toestand.
Ik geloof ook niet dat ik als er een nieuwe FW voor mij gemaakt is, ik die ga testen.
Van de huidige FW 6024 is namelijk "openbaar" geen file beschikbaar, ik kan dus niet terug.
Die changelog delen ze niet. Hebben we al meer om gevraagd.

Veel hebben problemen dat de 100% verloopt,
Victron verlaagde ook elke dag de SOC met 1% terwijl die op spanning geregeld werd.
Dus of het nu aan de PYLON ligt of gewoon aan het benaderen (het is namelijk niet te meten) van de SOC waarde.........

Deye regelt hoofdzakelijk op de PV aangesloten op de MPPT's en niet of nauwelijks op de MI ingang, dat is meer een aan/uit door de frequentie naar 55Hz op de MI ingang te zetten.
Klopt helemaal.
Was ook een bug dat de inverter zo nu en dan die poort uit zette. Men had namelijk met enphase op die poort de klacht dat die micro's niet wakker werden.....

Deye hardware is gewoon geweldig, software komt vast ook nog wel. Voor de standaard gebruiker die met een prepaid meter werkt is alles nu al gewoon goed.
Er wordt aan gewerkt en ze luisteren. Victron kent beide dingen niet. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
in volledige eiland mode heeft 1 Deye redelijke moeite om last wissels van >2kW op te vangen (die geen softstart hebben) in geval van verlichting gaat dat niet ongemerkt voorbij.
Mijn oven aan en uit gaat goed hoor, alleen wisselende solar door wolken heeft hij moeite mee. (in off grid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gele Pellet
wendan20 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:54:

Probleem is opgelost met een reset van de Pylontech batterijen. Ws dus idd een BMS fout.
Als je Deye wilt opstarten op de pylon dus zonder net:
deye aanzetten en dan pas de accu.
Dan geeft de pylon een softstart om de deye te laden.
eerst accu aan en dan deye, geeft inderdaad pylon error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Domba schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:51:
Zonder accu's, omvormer zodicht mogelijk bij meterkast, ivm zo gering mogelijke spanningval
Niet echt een vereiste.
ik heb de 8kW op 13 meter afstand van de meterkast.
2 kabels 3 x 6mm.

Bij de meterkast is geen plaats voor de accu, vandaar de grote afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Niet echt een vereiste.
ik heb de 8kW op 13 meter afstand van de meterkast.
2 kabels 3 x 6mm.

Bij de meterkast is geen plaats voor de accu, vandaar de grote afstand.
@Bart_Denon dient een bestaande leiding op te waarderen tot 5x 4mm2 dat zal al een hele klus worden en zonder accu's slaat de ventilatie van de Deye alleen aan als de zon schijnt en is er soms nog wel een plekje bij de meterkast., twee 2x6mm2 PV zou nog via 2 mantelbuizen via de grond kunnen, waar kabel van het schuurtje al binnen komt..

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Gele Pellet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Voordeel van Deye boven de Multiplus2 5000/48 van V is dat die geen 24 uur per dag, elke dag een in het hele huis hoorbare 50Hz brom geeft.
Verder heeft Deye geen drie inverters nodig en ook niet nog eens 3 solar omvormers nodig, omdat Deye wel 3 fase inverters maakt en ook nog eigen MPP regelaars ingebouwd heeft.
Ook de ventilatoren van Deye draaien hoogstens 5 minuten per half uur, terwijl de MP2 bij iets vermogen al meteen die hakselaar startte en vervolgens pas aan het einde van de dag een keer stopte.
:) Ik ben blij dat ik die niet meer heb. Moet wel eerlijk toegeven dat de standaard monitoring meer dan geweldig was.
Ik had van Andy van de Off-grid garage ook al zoiets vernomen m.b.t. het geluid van de fans idd :). Op welke manier heb je in het hele huis een 50Hz brom dan? Ik zou de MP2 dan in de berging plaatsen waar ook nog de hal en een meterkast tussen zit (komt dus aan de muur van de meterkast, maar dan aan de andere kant. Dus ik hoop dat in dat geval het geluid wel mee gaat vallen, maar als het toch een Deye gaat worden dan hoef ik me daar dus niet druk om te maken. Kort door de bocht zie ik de volgende voordelen voor de Deye:
  1. "Alles"-in-1 oplossing, t.o.v. Victron meer losse componenten zoals MPPT's, 1 inverter per fase
  2. een stuk goedkoper per kW output t.o.v. Victron
Mindere eigenschappen:
  • Minder volwassen firmware, b.v. m.b.t. op 0 houden van grid import
  • Bij storing eerder een Single point of failure (bij 3 fase Victron systeem ben je meestal beperkt tot 1 inverter, of 1 MPPT welke uitvalt, speelt minder als je micro's gebruikt met AC koppeling dus
  • wat minder robuuste support?
Beiden maken prima hardware naar ik heb begrepen, en hebben een redelijk vergelijkbare feature set.

Maar ik hoor het ongetwijfeld waar ik uit de (korte) bocht vlieg :+
Ik zal nog eens de features, en kwaliteit van de implementaties daarvan, wat meer gedetailleerd op een rijtje zetten.

EDIT: Wellicht een paar off-topic opmerkingen, maar wil een eventuele switch naar Deye voor mezelf goed onderbouwen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[b][message=7540
<knip>

• "Alles"-in-1 oplossing, t.o.v. Victron meer losse componenten zoals MPPT's, 1 inverter per fase
• een stuk goedkoper per kW output t.o.v. Victron
[/list]
Mindere eigenschappen:
  • Bij storing eerder een Single point of failure (bij 3 fase Victron systeem ben je meestal beperkt tot 1 inverter, of 1 MPPT welke uitvalt, speelt minder als je micro's gebruikt met AC koppeling dus
Beiden maken prima hardware naar ik heb begrepen, en hebben een redelijk vergelijkbare feature set.

Maar ik hoor het ongetwijfeld waar ik uit de (korte) bocht vlieg :+
Ik zal nog eens de features, en kwaliteit van de implementaties daarvan, wat meer gedetailleerd op een rijtje zetten.

EDIT: Wellicht een paar off-topic opmerkingen, maar wil een eventuele switch naar Deye voor mezelf goed onderbouwen :Y
Ik ken Vitrons niet van binnen en buiten, die ik heb gezien hadden een interne opbouw rond een dikke trafo, een Deye is een TL of wel een trafoloze omvormer.
Mijn opmerkingen over oa nul houden gaan over alle verbruikers op load achter de Deye setup, er zijn hier andere met een setup waar de verbruikers voor de omvormer zitten en nul houden met de meegeleverde losse CT-sensors (van die heb nog geen opmerkingen gezien)

Ik heb ook een zeer recente generatie slimme meter, productie datum van najaar 2022, die lijkt wel elke spike te zien en in telegram te willen vermelden, ook als die korter is dan een seconde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gele Pellet
Batilan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:56:

Mindere eigenschappen:
Van een ander het geluid van de trafo Die fan is alleen overdag, dat gebrom 24 uur. Mij lijkt dit te komen uit foute trafo's, made in india.
Firmware Deye wordt aan gewerkt.
En over dat kapotgaan........ heb je ook 2 cv ketels in huis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:57
Domba schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Ik ken Vitrons niet van binnen en buiten, die ik heb gezien hadden een interne opbouw rond een dikke trafo, een Deye is een TL of wel een trafoloze omvormer.
En daardoor is het rendement ook een stuk hoger dan van de Victrons...

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Mijn opmerkingen over oa nul houden gaan over alle verbruikers op load achter de Deye setup, er zijn hier andere met een setup waar de verbruikers voor de omvormer zitten en nul houden met de meegeleverde losse CT-sensors (van die heb nog geen opmerkingen gezien)
Mijn setup is er zo een, nul schommelt best wat, tot 1kWh per dag minimaal.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Heb ik al een tijdje draaien, werkt leuk inclusief uurtarief prijs enz..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDbt555gIpSJyxVVw5MEMEdvJYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CDcgWAmLDgSUEuCd0Q5yEeJQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 21:48
Domba schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:52:
[...]
@Bart_Denon dient een bestaande leiding op te waarderen tot 5x 4mm2 dat zal al een hele klus worden en zonder accu's slaat de ventilatie van de Deye alleen aan als de zon schijnt en is er soms nog wel een plekje bij de meterkast., twee 2x6mm2 PV zou nog via 2 mantelbuizen via de grond kunnen, waar kabel van het schuurtje al binnen komt..
Ja klopt ik kan voor nu de volgende afwegingen maken:

De hybride omvormer en accu(s) op zolder:
Pro:
- korte bekabeling PV-systeem
- prima ruimte qua indeling omvormer samen met de accu's
Con:
- verzwaren bekabeling naar 5x4mm2
- extra installatiebuis nodig voor de CT klemmen bekabeling en communicatie met 3fase kWh meter.
- tja wil ik +90kg LiFePO4 op zolder hebben (als er wel iets gebeurd...)

De hybride omvormer en accu op de BG:
Pro:
- korte bekabeling naar MK (via kruipruimte 5m)
- prima ruimte voor omvormer + accu's (inpandige berging)
- voor t gevoel veiliger om deze accus op BG te hebben.
- makkelijk aansluiten koelkast / vriezer op back-up load.
Con:
- PV bekabeling verlengen van zolder naar BG (= circa 20m).

Dus bovenstaande afwegende zou plaatsing BG eigenlijk de voorkeur hebben. Moet dan alleen een veilige manier verzinnen voor het verlengen van de PV bekabeling naar beneden toe. In een aparte installatie buis 2x6mm2 moet toch veilig te doen zijn?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Waarom niet alles op de UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Bart_Denon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Ja klopt ik kan voor nu de volgende afwegingen maken:

De hybride omvormer en accu(s) op zolder:
Pro:
- korte bekabeling PV-systeem
- prima ruimte qua indeling omvormer samen met de accu's
Con:
- verzwaren bekabeling naar 5x4mm2
- extra installatiebuis nodig voor de CT klemmen bekabeling en communicatie met 3fase kWh meter.
- tja wil ik +90kg LiFePO4 op zolder hebben (als er wel iets gebeurd...)

De hybride omvormer en accu op de BG:
Pro:
- korte bekabeling naar MK (via kruipruimte 5m)
- prima ruimte voor omvormer + accu's (inpandige berging)
- voor t gevoel veiliger om deze accus op BG te hebben.
- makkelijk aansluiten koelkast / vriezer op back-up load.
Con:
- PV bekabeling verlengen van zolder naar BG (= circa 20m).

Dus bovenstaande afwegende zou plaatsing BG eigenlijk de voorkeur hebben. Moet dan alleen een veilige manier verzinnen voor het verlengen van de PV bekabeling naar beneden toe. In een aparte installatie buis 2x6mm2 moet toch veilig te doen zijn?
Ik heb van t dak naar de deye 2x rood 4mm2 en 2x zwart 4mm2 en 6mm2 aarddraad in 1x 19mm buis. Gaat prima. Werkt. Wel flexdraad. En ondanks alle heisa mag t ook meen ik gewoon omdat pv kabel dubbel geisoleerd is.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Ik heb van t dak naar de deye 2x rood 4mm2 en 2x zwart 4mm2 en 6mm2 aarddraad in 1x 19mm buis. Gaat prima. Werkt. Wel flexdraad. En ondanks alle heisa mag t ook meen ik gewoon omdat pv kabel dubbel geisoleerd is.
Ik heb DC zekeringsautomaten in de PV, plus en min van de string kabels waar deze binnenkomen.(eigen aanleg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gele Pellet
PCJR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:11:
En ondanks alle heisa mag t ook meen ik gewoon omdat pv kabel dubbel geisoleerd is.
In de NEN1010 staat dat wanneer de draad een niet metalen mantel heeft, dat de plus en min niet gescheiden hoeven te worden.
PV kabel is een draad (draad is een geleider met kunststof isolatie) met een kunststof mantel.
In diezelfde NEN1010 wordt nergens gesproken (zoals velen blijven beweren) dat je maar 1 string zo mag leggen. Bij meerdere stringen zouden alle plussen bij elkaar moeten en alle minnen bij elkaar.
Echter heeft nog niemand dat artikel weten te plaatsen.
Ik heb ze hier ook naast elkaar in dezelfde goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gele Pellet
Domba schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:49:

Ik heb DC zekeringsautomaten in de PV
Met welk doel?
De kortsluitstroom kan namelijk net zo groot worden als de panelen kunnen leveren en in geval van de juiste hoek, temperatuur en zon, loopt die stroom er min of meer ook.
Dus wat "zekeren" die automaten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Gele Pellet schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Met welk doel?
De kortsluitstroom kan namelijk net zo groot worden als de panelen kunnen leveren en in geval van de juiste hoek, temperatuur en zon, loopt die stroom er min of meer ook.
Dus wat "zekeren" die automaten dan?
Bliksem inslag dichtbij (buitengebied), want dat is hele punt met beperkte stroombronnen.
In 1 buis vertrouw je op de dubbele isolatie.

Edit: Ik heb zowel binnen als buiten de kabels gescheiden en zoveel mogelijk in mantelbuizen
, kabel fabrikanten willen nog weleens vismeel & visolie in het productieproces gebruiken en steenmaters (beschermd in NL) zijn daar dol op

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 23-05-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Heb je dan ook nog een overspanningsbeveiliging?
Ik geloof namelijk niet dat een automaat snel genoeg is om een piek te voorkomen.
Wat is je Isc van de panelen en welke waarde automaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gele Pellet schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Heb je dan ook nog een overspanningsbeveiliging?
Ik geloof namelijk niet dat een automaat snel genoeg is om een piek te voorkomen.
Wat is je Isc van de panelen en welke waarde automaat heb je?
DC-SPD's eenmalige cartrigdes
Isc 8.98A, automaat 10A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Hoi allemaal, ik overweeg ook Deye. Komend van Victron.
In Victron heb je gewoon een grid setpoint waarmee je veel heen en weer kan schuiven.

Ik probeer echter te begrijpen hoe ik de Deye in kan zetten. Vooral in de combinatie van energie importeren en exporteren afhankelijk van uurprijs, en inclusief peak shaving.

Voor peak shaving is er de "zero export to CT" maar die werkt volgens mij niet met alle combinaties.

Selling first zet alle PV rechtstreeks op het net, dat kan soms een nuttige stand zijn.
Maar wat als ik gewoon van alles uit de accu op het net wil zetten omdat de prijs op dat moment goed is?
Ik zie daar niet echt een modus voor.

De Solar sell is verder een vrij standaard werkwijze, eerst zelf opslaan, accu vol, dan exporteren.

Voor alle werkmodi geldt dat ik ze wil instellen op een maximum ampere aan de net kant. Peak shaving, maar dus ook bij verkoop naar het net.

De Deye's lijken meer opties te hebben dan Victron, tergelijkertijd ook weer niet zo makkelijk als een Grid setpoint.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:28:
Hoi allemaal, ik overweeg ook Deye. Komend van Victron.
In Victron heb je gewoon een grid setpoint waarmee je veel heen en weer kan schuiven.

Ik probeer echter te begrijpen hoe ik de Deye in kan zetten. Vooral in de combinatie van energie importeren en exporteren afhankelijk van uurprijs, en inclusief peak shaving.

Voor peak shaving is er de "zero export to CT" maar die werkt volgens mij niet met alle combinaties.

Selling first zet alle PV rechtstreeks op het net, dat kan soms een nuttige stand zijn.
Maar wat als ik gewoon van alles uit de accu op het net wil zetten omdat de prijs op dat moment goed is?
Ik zie daar niet echt een modus voor.
Ik kijk eigenlijk bijna nooit op display (soms gebruik ik niet exact de display benaming)
Ik heb standaard Time of use table in gebruik, enigste twee settings die ik gebruik zijn zero-export switch on/off en power limiter van uit HA

Zoals vanmorgen, restant wat ik niet heb gebruikt uit de accu gaat het net op door zero-export OFF uit te schakelen om 7 uur (de time use heeft een vermogen instelling, dat is hoeveel de accu bijdraagd, voor mijn Deye is 12000W max. )
Power limiter kan ook niet hoger dan 12000W, als PV nog niet opwekt wordt tot max 13250 W aan de accu onttrokken, daar gaat vanaf je eigen verbruik op dat moment.
Heb je al PV opwek dan gaat die naar net eerst en past accu bij tot aan de ingestelde power limiter (in mijn geval zolang deze boven een ingestelde SOC is in time of use tabel blijft.
Vandaag ging om12 uur de prijs naar 2,5ct (Tibber) dan wordt switch zero export ON en wordt in accu opgeslagen,
Ik heb "export when accu full" standaard aanstaan als uurprijs boven nul is
Om 21 was hoogste prijs dan gaat zero export OFF en werd 10.1 kWh op net gezet (rest was eigenverbruik in dat uur) 22 uur:zero-export ON en morgenvroeg zelfde ritueel (afhankelijk van zonverwachting) Voor de nacht maak ik mijn accu niet helemaal leeg, maar draai ik op accu en als die onder ingestelde 10%SOC komt wordt overgeschakeld op netvoeding wat niet mijn bedoeling is van April tot November.

Met PV peak shaving heb ik geen ervaring enkel met grid shaving functie
De Solar sell is verder een vrij standaard werkwijze, eerst zelf opslaan, accu vol, dan exporteren.

Voor alle werkmodi geldt dat ik ze wil instellen op een maximum ampere aan de net kant. Peak shaving, maar dus ook bij verkoop naar het net.

De Deye's lijken meer opties te hebben dan Victron, tergelijkertijd ook weer niet zo makkelijk als een Grid setpoint.
Edit:
HA zero-export = schakelt tussen "Sell first" en zero export to CT
HA load only = is schakelaar tussen zero export to CT and zero export to load ( heb alle verbruikers op load)
HA export when accu full= vinkje solar sell achter zero export to ..
HA power limiter= max solar sell achter "sell first" in Deye

Ik probeer meest essentiele van mijn woning in 3 HA dashboards te vangen voor een tablet (work in progress)
1 daarvan is elektra waarbij ik schaal om 36uur in 1 scherm icm monitoring (probeer) te krijgen.
andere is verlichting en verwarming (30 temp sensoren & 21 aparte ruimte verwarming instellingen, waarvan 4 binnenhokken met vloerverwarming voor vogels), verder tuin rond om de woning en een moesttuin met 2x16 individuele automatische bewatering ivm een eigen hydrofoor die maar ca 60ltr/min levert.

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 24-05-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Domba Dus om actief energie uit je accu het grid op te krijgen zet je hem op solar sell met een accu percentage lager dan hij op dat moment is?
Door een power limiet bepaal je dan hoe snel dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:49:
@Domba Dus om actief energie uit je accu het grid op te krijgen zet je hem op solar sell met een accu percentage lager dan hij op dat moment is?
Door een power limiet bepaal je dan hoe snel dat gebeurt.
Klopt
Niet vergeten je hebt er twee een begrenzer voor de accu (Bij BMS communicatie wordt die overruled door de max BMS setting als Deye een hogere max setting heeft ( 1set S16 lf280k bijv 0,5C max 140A)) en een 1 voor wat maximaal voor grid injectie. (Deye zelf regelt dan als er PV opwek is hoeveel de accu extra moet aanvullen en ook verbruikers te voorzien als het onder max van de accu blijft, is er geen PV opwek gaan de verbruikers van dat maximum dat accu mag leveren, eerst af.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 24-05-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Domba Ja maar de accu ampère (charge en discharge rates) wil je hier niet voor hoeven te gebruiken.
Je moet het echt met grid power limiet de in en export kunnen limiteren, want de accu kan nog ander werk verrichten aan de huis kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:26

OKA

Heeft er iemand recente informatie over levertijden? De bekende shops hebben het over enkele maanden.

Gaat om de 12kW 3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:05:
@Domba Ja maar de accu ampère (charge en discharge rates) wil je hier niet voor hoeven te gebruiken.
Je moet het echt met grid power limiet de in en export kunnen limiteren, want de accu kan nog ander werk verrichten aan de huis kant.
Deze voor de accu verander je over het algemeen niet, tenzij je bijv met KC27 benadering optimalisatie methode gaat gebruiken, maar is wel een gegeven waar je wel rekening mee moet houden en valt weg als je meerdere accu packs hebt en 0,5C > 240A,
Maar wees je bewust van >200A en meerdere (>2) accupacks komt het redelijk nauwkeurig hoe je de accupacks aansluit en heb je een centrale busbar nodig (zoals Vitron de Lynx heeft).
(Ik heb wel de mogelijkheid tot 480A in/uit accu, maar ik ben nog niet zo hoog gegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
OKA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:07:
Heeft er iemand recente informatie over levertijden? De bekende shops hebben het over enkele maanden.

Gaat om de 12kW 3 fase
Al bij Gistron gekeken?
Edit, hebben ook geen meer op voorraad vorige week nog 4 toen ik keek.

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 24-05-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
!null schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:05:
Voor PWR Sell-First en voor Grid-Charge moet je helaas wel de Batt Max Charge/Discharge gebruiken. Ik ken althans geen andere manier. Vind dit onjuist en hoop dat dit wordt aangepast in een toekomstige firmware.

Ik werk er omheen via Node-Red in HomeAssistant. Bijvoorbeeld als ik op deze zonnige dagen 's avonds tegen hoog tarief een uurtje wil terugladen dan wil ik dat niet op de volle 190A (8kW model). Dat vind ik te belastend voor mijn batterij plus hij is dan gelijk te leeg voor de rest van de dag+nacht. Via node-red zet ik dan om bijv 20:00 Sell-First aan en de Max-Discharge op 75. Om 21:00 Zero-CT en de Max-Discharge terug op 150A

Voor Zero-CT wordt well de Max PWR uit Time-of-use gebruikt (maar nooit meer dan de Batt Max Discharge natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@mahagen Maak je nog gebruik van ingeschakelde time of use?
(dan wordt de setting aan vermogen uit tijdblok TOU gebruikt,)
(ik moet firmware weereens voor beide updaten, standaard heb ik geen wifi dongles geplaatst omdat ik RS232 ook gebruik voor modbus back-up, zodat ik aan mijn HA kan sleutelen aan dashboards)

Ik probeer mijn HA uit te splitsen naar per uur en settings voor 0-4 uur veranderen alleen settings in eerste periode TOU.
Uitsplitsing per uur zodat ik de mip optimalistatie de waarde in HA kan laten invullen en de mogelijkheid houdt om die manueel aan te passen, als ik terugleveren tijdens de avondpiek wil overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:57:
@mahagen Maak je nog gebruik van ingeschakelde time of use?
(dan wordt de setting aan vermogen uit tijdblok TOU gebruikt,)
(ik moet firmware weereens voor beide updaten, standaard heb ik geen wifi dongles geplaatst omdat ik RS232 ook gebruik voor modbus back-up, zodat ik aan mijn HA kan sleutelen aan dashboards)

Ik probeer mijn HA uit te splitsen naar per uur en settings voor 0-4 uur veranderen alleen settings in eerste periode TOU.
Uitsplitsing per uur zodat ik de mip optimalistatie de waarde in HA kan laten invullen en de mogelijkheid houdt om die manueel aan te passen, als ik terugleveren tijdens de avondpiek wil overslaan.
In HA heb ik de ToU al naar uurselectie gezet in de esp config, gedetailleerder is niet interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50PlzgeudGMFbxu7c19S4ZkIRVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmdSh8kyOXIxsbaLlQf2jiTi.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: sun3p_Time_point_1_start
    name: "sun3p-Time point 1 start"
    address: 148
    value_type: U_WORD
    optionsmap:
      "00:00": 0
      "01:00": 100
      "02:00": 200
      "03:00": 300
      "04:00": 400
      "05:00": 500
      "06:00": 600
      "07:00": 700
      "08:00": 800
      "09:00": 900
      "10:00": 1000
      "11:00": 1100
      "12:00": 1200
      "13:00": 1300
      "14:00": 1400
      "15:00": 1500
      "16:00": 1600
      "17:00": 1700
      "18:00": 1800
      "19:00": 1900
      "20:00": 2000
      "21:00": 2100
      "22:00": 2200
      "23:00": 2300
      "24:00": 2400

Misschien moet ik updaten maar de ToU PWR waarde wordt bij mij niet gebruikt bij Sell-First, dan gaat hij door tot Batt-Max-Discharge. Bij jouw wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Misschien moet ik updaten maar de ToU PWR waarde wordt bij mij niet gebruikt bij Sell-First, dan gaat hij door tot Batt-Max-Discharge. Bij jouw wel?
Bij mij houdt die zich er nog aan, goed te weten dat bij nieuwe firmware anders is.
Nice smartphone dashboard, dat gaat mij niet lukken hebben nog flink aantal switches voor grotere verbruikers achter charge (WPB, hydrofoor etc)

Ik ga wel naar een fijnere uitsplitsing van 4 losse uren per slot vanwege variatie op KC27 mip, wordt nog een tijdje knutselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Deze voor de accu verander je over het algemeen niet, tenzij je bijv met KC27 benadering optimalisatie methode gaat gebruiken, maar is wel een gegeven waar je wel rekening mee moet houden en valt weg als je meerdere accu packs hebt en 0,5C > 240A,
Maar wees je bewust van >200A en meerdere (>2) accupacks komt het redelijk nauwkeurig hoe je de accupacks aansluit en heb je een centrale busbar nodig (zoals Vitron de Lynx heeft).
(Ik heb wel de mogelijkheid tot 480A in/uit accu, maar ik ben nog niet zo hoog gegaan)
Ik wil ook de hoog voltage varianten van Deye gebruiken. In ander project de laag voltage variant.
Vermoedelijk een 300V accu wordt het.
Ik heb voldoende ervaring met 48v systemen, maar ik wil nu 35 a 40kWh op hoog voltage aansluiten.

Voor zover ik zie werkt de rest van de omvormer hetzelfde, ondanks het hoog voltage.

Maar ik heb nog geen levertijden hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Bij mij houdt die zich er nog aan, goed te weten dat bij nieuwe firmware anders is.
Nice smartphone dashboard, dat gaat mij niet lukken hebben nog flink aantal switches voor grotere verbruikers achter charge (WPB, hydrofoor etc)

Ik ga wel naar een fijnere uitsplitsing van 4 losse uren per slot vanwege variatie op KC27 mip, wordt nog een tijdje knutselen
Weet je zeker dat dat bij Allow-Export zo is? bijzonder...

Die grafieken zijn leuk en mooi voor statistieken maar voor besturing niet nodig toch?

Node-Red flow met solar-prediction, nachtverbruik, duurste uur, goedkoopste uur en batt soc doe ik het mee. Voordeel is dat je ook andere entities kan gebruiken, zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat ik een push bericht krijg als de Sell aan of uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:55:
[...]
Weet je zeker dat dat bij Allow-Export zo is? bijzonder...

Die grafieken zijn leuk en mooi voor statistieken maar voor besturing niet nodig toch?

Node-Red flow met solar-prediction, nachtverbruik, duurste uur, goedkoopste uur en batt soc doe ik het mee. Voordeel is dat je ook andere entities kan gebruiken, zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat ik een push bericht krijg als de Sell aan of uit gaat.
Grafiek is niet essentieel voor sturing zelf, maar persoonlijk voor mijn overzicht zoek ik wel naar een grafische vorm, heb 40-110kWh/dag PV-opwek om te verdelen
( bijv even moestuin water geven is 2-4kWh, ik heb een opknapper als woning, ook knutsel stroom nodig en bij sommige klusjes gebruikt gereedschap, die willen wel stroom (CNC-frees/plasmasnijder, lasapparaat etc) en dat met om haverklap negatieve uurprijzen, zoals zondag met 7 uur is het passen, meten, doorklussen en dan nog schaalt PV-opwek terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Grafiek is niet essentieel voor sturing zelf, maar persoonlijk voor mijn overzicht zoek ik wel naar een grafische vorm, heb 40-110kWh/dag PV-opwek om te verdelen
( bijv even moestuin water geven is 2-4kWh, ik heb een opknapper als woning, ook knutsel stroom nodig en bij sommige klusjes gebruikt gereedschap, die willen wel stroom (CNC-frees/plasmasnijder, lasapparaat etc) en dat met om haverklap negatieve uurprijzen, zoals zondag met 7 uur is het passen, meten, doorklussen en dan nog schaalt PV-opwek terug)
Iets gecompliceerdere Node-Red flow dan inderdaad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Ik wil ook de hoog voltage varianten van Deye gebruiken. In ander project de laag voltage variant.
Vermoedelijk een 300V accu wordt het.
Ik heb voldoende ervaring met 48v systemen, maar ik wil nu 35 a 40kWh op hoog voltage aansluiten.

Voor zover ik zie werkt de rest van de omvormer hetzelfde, ondanks het hoog voltage.

Maar ik heb nog geen levertijden hiervan.
Geen idee hoe vergelijkbaar de Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 is met de LV versie
Als ik bij solar.gistron.com kijk, lijkt het dat die daar al binnengekomen is, mosa-aggregaten.nl nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Geen idee hoe vergelijkbaar de Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 is met de LV versie
Als ik bij solar.gistron.com kijk, lijkt het dat die daar al binnengekomen is, mosa-aggregaten.nl nog niet
Oh bedankt voor de link! Dat is nog weer een stuk betaalbaarder dan ik zelf had gevonden :)

Voor de 12kW hoog voltage is betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
!null schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Oh bedankt voor de link! Dat is nog weer een stuk betaalbaarder dan ik zelf had gevonden :)

Voor de 12kW hoog voltage is betaalbaar.
Wat voor HV accu heb je, zelfbouw ex EV?

Wel interessant, bij mij wordt de 70mm2 bij 100A al goed warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
mahagen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Wat voor HV accu heb je, zelfbouw ex EV?

Wel interessant, bij mij wordt de 70mm2 bij 100A al goed warm.
Ja.

Ik heb nu ex EV, alsin enkele BMW i3 modules in parallel op 48v met Victron 1 fase.

Ik heb een kapotte elektrische bus gekocht. Dat wordt een langdurig project. Maar daar zat een bijna 40kWh accu in, die ik nu anders wil inzetten. Wederom uit 2015/2016, wellicht krijg ik eerder slechte cellen (maar kan ik zo los bijkopen)

De bus is trouwens 650v, dus ik doe de accu "door de helft" en dan parallel.
En verder als ik de bus rijdend heb, weer op een voltage ergens tussen 500 en 700v, dan wil ik daar ook een (Deye?) hoog voltage inverter op. Geen zin om nog een 12v huishoud accu te installeren :+

Maar dat gaat allemaal wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gele Pellet
Heb je hem daar besteld dan?
Want die bestellen (nog?) niet "om het maar op voorraad te hebben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:49
!null schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:25:
[...]
Ja.

Ik heb nu ex EV, alsin enkele BMW i3 modules in parallel op 48v met Victron 1 fase.
Zijn leuke accu modules, heb er momenteel 2 in mijn 2de powerwall setup om mee te "spelen".

Ook an het oriënteren voor een Deye inverter, Victron is wat prijzig voor dit doel (vebruik/UPS voor server rack).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gele Pellet schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Heb je hem daar besteld dan?
Want die bestellen (nog?) niet "om het maar op voorraad te hebben".
Ik heb niets besteld,
Ik heb twee LV's SUN12 SG04LP3-EU's en ben daarmee voorzien,
Ik overweeg ook geen overstap naar HV versie
Samen met de vier gewone grid-tie type 1 fase omvormers (1,6/2/3/6kW) voornamelijk gebruikt om deel strings van paar panelen tot 18stuks in gebruik te houden tijdens opknap werkzaamheden, de energiecrisis heeft volgorde beetje op zijn kop gezet, de panelen wat sneller het dak opgegaan dan oorspronkelijke planning was.

off-topic Als vaker gezegd, ik heb een opknap woning (niet mijn eerste) en ik verzamel eerst voor ik een deelklus start, iets te vaak mijn neus gestoten, dat iets niet afgerond kan worden omdat paar onderdelen van paar cent ineens een heel lange levertijd had, high score is nog steeds dat iets niet gebruikt kon worden omdat er 1 linkse schroefdraad standaard M6 spoed boutje ontbrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 23-04 18:05
Hoi allen,

Ik ben aan het kijken om een installatie te plaatsen in het bedrijf van mijn schoonouders. Zij hebben 476kWp aan panelen op 339kVA omvormers. Om de nachten door te komen zou er ongeveer 100kWh aan opslag nodig zijn, in de winter bruikbaar om met lage uurtarieven op te laden en terug te leveren.
Eerst was ik aan het kijken naar victron materiaal, maar werd door pro-lox richting DEYE geadviseerd.
Na dit topic door te lezen blijkt dat inderdaad wel een goede oplossing. Het geheel wordt nu volledig uitgelezen via HA en de accu zal dus ook via HA aangestuurd worden. Er komt voorlopig geen extra PV op de DEYE.

Nu zou ik graag eerst eens wat testen met één accu module, zijnde een VW MEB li-ion accu. Deze zou ik ook gaan gebruiken op het bedrijf. Deze module zou ik dan thuis gaan gebruiken om overschot aan PV er in te stoppen en dan gaan terugleveren wanneer dat interessant is, maar ik zou de module en de omvormer in een soort mobiele koffer te steken, welke ook bruikbaar is op beurzen of in de caravan.

Nu is mijn vraag vooral of de DEYE omvormer (5kVA in dit geval) goed geschikt is voor een volledig off-grid toepassing, zoals het materiaal van victron. Dan bedoel ik onder andere of er een goede mobiele omgeving is waar ik via de smartphone bijvoorbeeld zaken kan uitlezen (vermogen, resterend soc,...) en het instellen van de verschillende modussen dus ook makkelijk te doen is als de omvormer buiten handbereik zit.

Bedankt voor hulp!

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knikmops schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:49:
Hoi allen,

Ik ben aan het kijken om een installatie te plaatsen in het bedrijf van mijn schoonouders. Zij hebben 476kWp aan panelen op 339kVA omvormers. Om de nachten door te komen zou er ongeveer 100kWh aan opslag nodig zijn, in de winter bruikbaar om met lage uurtarieven op te laden en terug te leveren.
Eerst was ik aan het kijken naar victron materiaal, maar werd door pro-lox richting DEYE geadviseerd.
Na dit topic door te lezen blijkt dat inderdaad wel een goede oplossing. Het geheel wordt nu volledig uitgelezen via HA en de accu zal dus ook via HA aangestuurd worden. Er komt voorlopig geen extra PV op de DEYE.

Nu zou ik graag eerst eens wat testen met één accu module, zijnde een VW MEB li-ion accu. Deze zou ik ook gaan gebruiken op het bedrijf. Deze module zou ik dan thuis gaan gebruiken om overschot aan PV er in te stoppen en dan gaan terugleveren wanneer dat interessant is, maar ik zou de module en de omvormer in een soort mobiele koffer te steken, welke ook bruikbaar is op beurzen of in de caravan.

Nu is mijn vraag vooral of de DEYE omvormer (5kVA in dit geval) goed geschikt is voor een volledig off-grid toepassing, zoals het materiaal van victron. Dan bedoel ik onder andere of er een goede mobiele omgeving is waar ik via de smartphone bijvoorbeeld zaken kan uitlezen (vermogen, resterend soc,...) en het instellen van de verschillende modussen dus ook makkelijk te doen is als de omvormer buiten handbereik zit.

Bedankt voor hulp!
Wat zijn de specs van VW MEB li-ion accu?

Voor zover ik weet zijn dat losse 8S module van 30V en twee in serie passen niet in de voltage range van een LV Deye of gaat het om pakket en kijk je naar HV range,
het zelfde als dat een 16S NMC niet past voor LV 48V Deye's maar een 15S wel.
Vitron heeft daar een grotere voltage range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Knikmops schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:49:

Bedankt voor hulp!
Uitlezen kan via de Deye cloud app, als je 'remote control' optie aanvraagt bij Deye support kan je hem hiermee ook aansturen. Vanzelfsprekend moet de wifi dongle wel een werkende internet verbinding hebben.

Met HA kan je hem ook aansturen, als interface kan je gebruik maken van esphome of een AddOn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 23-04 18:05
Domba schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Wat zijn de specs van VW MEB li-ion accu?

Voor zover ik weet zijn dat losse 8S module van 30V en twee in serie passen niet in de voltage range van een LV Deye of gaat het om pakket en kijk je naar HV range,
het zelfde als dat een 16S NMC niet past voor LV 48V Deye's maar een 15S wel.
Vitron heeft daar een grotere voltage range.
Er zijn 8s en 12s modules. 12s zit van 39,6-50V, dat zou dus moeten gaan. Voor het grote project zou dat blijkbaar best 82kWh zijn om in het voltage van de HV DEYE te zitten.

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jazsie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Zijn leuke accu modules, heb er momenteel 2 in mijn 2de powerwall setup om mee te "spelen".

Ook an het oriënteren voor een Deye inverter, Victron is wat prijzig voor dit doel (vebruik/UPS voor server rack).
Inmiddels zijn er wel een hoop meer opties, zeker op 12s.

Maar het is ook allemaal NMC ipv LFP. Dus wel wat anders mee omgaan. Bij mij staat het buiten, tegen mijn huis aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:16:
[...]
Uitlezen kan via de Deye cloud app, als je 'remote control' optie aanvraagt bij Deye support kan je hem hiermee ook aansturen. Vanzelfsprekend moet de wifi dongle wel een werkende internet verbinding hebben.

Met HA kan je hem ook aansturen, als interface kan je gebruik maken van esphome of een AddOn.
Naast de LSW-3 dongle (wifi) is er ook een LSE-3 voor ethernet aansluiting op een 4/5G modem/router, voor de verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
!null schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:07:
[...]
Inmiddels zijn er wel een hoop meer opties, zeker op 12s.

Maar het is ook allemaal NMC ipv LFP. Dus wel wat anders mee omgaan. Bij mij staat het buiten, tegen mijn huis aan.
16S bij mij, inderdaad NMC. Helaas te hoog voor een Deye.

Dus kijken naar Deye en wellicht LFP cellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jazsie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:27:
[...]

16S bij mij, inderdaad NMC. Helaas te hoog voor een Deye.

Dus kijken naar Deye en wellicht LFP cellen :).
En dan heb je niet van de i3 maar van Plugin hybrid BMW? Die zijn vaak maar 1.5 kWh per stuk ofzo.
Ik heb daar recentelijk ook 2 pakketten van gescoord voor relatief weinig, moet nog kijken of het wat is.

Je kunt in ieder geval de BMS CAN bus boardjes hergebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 25-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nu je het zegt @!null, zijn inderdaad van de Hybrid, 2kW per stuk volgens de specs.
Samsung SDI cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Mijn huidige C037 firmware heeft twee min puntjes.

1. Bij Allow-Export wordt max power setting uit Time of Use schedule niet gebruikt.
2. Bij Zero Export CT 'verspilt' hij toch nog 1kWh per dag, dit kan beter.

Weet iemand of er een nieuwere versie is met verbeteringen?
Het whatsapp supportnummer wat ik hiervoor gebruikte werkt niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-05 20:11
Kan je mij aangeven welk type Deye inverter het betreft ?

Welke HMI en MAIN staan er genoemd in het Device info scherm ?

Bij de 12kW, 3 fasen hybride inverter is er een fout in de software die zodra je de microinverter input selecteert, er inderdaad onnodig veel gridverbruik is. Als je de zero to grid instelling op de 020W instelt en de inverter uit zet en daarna opnieuw aanzet zal je merken dat het grid verbruik afneemt tot ongeveer 300W per dag, per inverter.

Ik heb samen met de engineers van Deye deze bug achterhaalt en er wordt op dit moment door Deye gewerkt aan een oplossing d.m.v. een nieuwe firmware,

Bug:
- microinverter ingang aangevinkt en "zero export waarde lager dan 020, geeft dat er onnodig veel gridverbruik is en dat de inverter niet stabiel op het ingestelde gridverbruik setpoint regelt.
- Bovenstaande geld voor firmware 1132 en ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Compuadb schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:34:
Kan je mij aangeven welk type Deye inverter het betreft ?

Welke HMI en MAIN staan er genoemd in het Device info scherm ?

Bij de 12kW, 3 fasen hybride inverter is er een fout in de software die zodra je de microinverter input selecteert, er inderdaad onnodig veel gridverbruik is. Als je de zero to grid instelling op de 020W instelt en de inverter uit zet en daarna opnieuw aanzet zal je merken dat het grid verbruik afneemt tot ongeveer 300W per dag, per inverter.

Ik heb samen met de engineers van Deye deze bug achterhaalt en er wordt op dit moment door Deye gewerkt aan een oplossing d.m.v. een nieuwe firmware,

Bug:
- microinverter ingang aangevinkt en "zero export waarde lager dan 020, geeft dat er onnodig veel gridverbruik is en dat de inverter niet stabiel op het ingestelde gridverbruik setpoint regelt.
- Bovenstaande geld voor firmware 1132 en ouder.
Bedankt voor dit bericht !! 8)

Het betreft een 8kW-3f (zie signature) en alle 3 zijn waar:
Microinverter: true
Zero-export: 0
HMI: 1001-C037
MAIN: 2005-1128-1807

Ik zal allereerst de zero-export op > 020 zetten, kijken of dit inderdaad verbetering geeft. Nieuwe update zal ik ook aanvragen via Deye support website (of iemand moet een ge-update whatsapp nummer voor mij hebben).

Edit: HMI en MAIN

[ Voor 3% gewijzigd door mahagen op 26-05-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:26

OKA

OKA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:07:

Gaat om de 12kW 3 fase
Bij Blauhoff een kunnen aanschaffen die ook nog eens goedkoper was dan andere aanbieders.
wouter.N schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:39:
[...]

Nee, helaas. Goodwe doet dat wel. Anders had ik die wel gebruikt.

Volgens de handleiding horen de tegenstekkers er ook niet bij te zitten. In de handleiding geven ze niet eens aan welke type DC stekker gebruikt moet worden.
Contra MC4 stekkers zaten er bij mij wel in de verpakking erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuadb
Er wordt op dit moment door het software engineeringsteam gewerkt om het probleem op te lossen en het gridverbruik te verminderen door een nieuwe firmware te maken.

Deze is echter nog niet beschikbaar hoor.. Ik zal hem als eerste moeten testen en kijken of de problemen inderdaad opgelost zijn.

Op dit moment volstaat het om de zero gird op 020 te zetten en daarna de inverter volledig uit te zetten en dan weer aan te zetten. Je zal dan zien dat het gridverbruik gezakt is naar zo'n 300 Watt per dag.

Er zijn echter nog wel momenten dat er wat instabiel gridverbruik is, maar voornamelijk tijdens de vroege ochtenduren als de microinverters weinig energie opwekken.

Zodra de nieuwe firmware er is, dan zal ik dat in dit forum vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
OKA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:19:

Contra MC4 stekkers zaten er bij mij wel in de verpakking erbij.
Bij mij ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
mahagen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Het betreft een 8kW-3f (zie signature) en alle 3 zijn waar:
Microinverter: true
Zero-export: 0
HMI: 1001-C037
MAIN: 2005-1128-1807

Ik zal allereerst de zero-export op > 020 zetten, kijken of dit inderdaad verbetering geeft. Nieuwe update zal ik ook aanvragen via Deye support website (of iemand moet een ge-update whatsapp nummer voor mij hebben).

Edit: HMI en MAIN
Update: export staat op 25 en hij is absoluut stabieler..

Gister update aangevraagd bij Deye Support op de website, inverter ging net even uit en aan en nu is
MAIN 2005-1132-1807, HMI is niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
Firmware 1132 is de laatst officiële versie.

Goed te horen dat het nu dus beter is met het gridverbruik.

Zodra ik meer info heb kom ik weer in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Update: export staat op 25 en hij is absoluut stabieler..

Gister update aangevraagd bij Deye Support op de website, inverter ging net even uit en aan en nu is
MAIN 2005-1132-1807, HMI is niet veranderd.
En als is m op 000 of 001 zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
PCJR schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:26:
[...]

En als is m op 000 of 001 zet?
Dan heb je dus door de bug in de firmware meer gridverbruik, namelijk tot ongeveer 1kWh / 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Compuadb schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Dan heb je dus door de bug in de firmware meer gridverbruik, namelijk tot ongeveer 1kWh / 24 uur.
Klopt, zal nu onder de 1kWh uitkomen, met 000 minimaal 2kWh.

Iets anders, misschien al bekend bij andere maar voor mij nieuw.

Gister tijdens het -33c uurtje verschillende verbruikers aan gehad en dan bemerkt dat de Inverter verbruik verdeelt over de fases. Dit zal de 'asymmetric phase feeding' zijn maar dacht dat dat alleen met accu/solar power of via de Load uitgang werkt maar dat is dus niet zo.

Voor de duidelijkheid, situatie:
Grid (ct's) - Huis - Deye - MicroIngang

Verbruik in huis op 2 fases 6kW, inverter maakt hier 3 fases 2kW van. Getallen zijn een voorbeeld, geldt ook voor hogere vermogens

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-09-2024
Vraagje: kun je zonder de 'time of use' tabel zorgen dat er niet van de grid gekocht wordt als er voldoende % in de batterijen zit?

Ik ben bezig eea aan te sluiten en moet allen de panelen nog aansluiten. Alvast wat geprobeerd met grid en batterijen en zag dat de Deye (12kw) stroom trekt van de grid ondanks dat de batterijen 50% gevuld zijn. Wat zitten spelen met de instellingen (Low bat en restart omlaag gezet) van de batterijen, maar de Deye blijft kopen van de grid. Alleen met de 'time of use', waarbij ik instel dat de batterij naar bv 20% mag, is het me gelukt om alleen van de batterij te gebruiken en niks van de grid te kopen.

Dit moet toch ook op een meer structurele en simpele manier in te stellen zijn? Ik zie vast iets over het hoofd.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:34:
Vraagje: kun je zonder de 'time of use' tabel zorgen dat er niet van de grid gekocht wordt als er voldoende % in de batterijen zit?

Ik ben bezig eea aan te sluiten en moet allen de panelen nog aansluiten. Alvast wat geprobeerd met grid en batterijen en zag dat de Deye (12kw) stroom trekt van de grid ondanks dat de batterijen 50% gevuld zijn. Wat zitten spelen met de instellingen (Low bat en restart omlaag gezet) van de batterijen, maar de Deye blijft kopen van de grid. Alleen met de 'time of use', waarbij ik instel dat de batterij naar bv 20% mag, is het me gelukt om alleen van de batterij te gebruiken en niks van de grid te kopen.

Dit moet toch ook op een meer structurele en simpele manier in te stellen zijn? Ik zie vast iets over het hoofd.

Alvast bedankt!
Grid charge op disabled zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
mahagen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Grid charge op disabled zetten?
Dat had ik daarvoor gedaan ja. Toen was de Deye ook nog mijn accu's aan het opladen. Dat is met het uitzetten van 'grid charge' opgelost. Echter blijft hij kopen voor de gebruikers. Ik wil echter straks niks kopen als ik bv 50% in de batterij heb. Ook niet voor de gebruikers.

Alleen als de batterij te laag is (bv tussen 10-20%) wil ik pas van de grid kopen.

Ik ben duidelijk nog zoekende.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
mahagen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Klopt, zal nu onder de 1kWh uitkomen, met 000 minimaal 2kWh.

Iets anders, misschien al bekend bij andere maar voor mij nieuw.

Gister tijdens het -33c uurtje verschillende verbruikers aan gehad en dan bemerkt dat de Inverter verbruik verdeelt over de fases. Dit zal de 'asymmetric phase feeding' zijn maar dacht dat dat alleen met accu/solar power of via de Load uitgang werkt maar dat is dus niet zo.

Voor de duidelijkheid, situatie:
Grid (ct's) - Huis - Deye - MicroIngang

Verbruik in huis op 2 fases 6kW, inverter maakt hier 3 fases 2kW van. Getallen zijn een voorbeeld, geldt ook voor hogere vermogens

8)
Ik heb mijn gehele huis op de load uitgang van de Deye aangesloten dus in mijn geval voed de Deye altijd netjes het vermogen dat op een fase gevraagd wordt.
Hoe het gedrag van de Deye inverter is, als deze parallel aan het huis voed, weet ik niet exact..
Het is en blijven Chinezen die de software schrijven en ook de benamingen aan de functies geven en uit ervaring weet ik dat deze soms heel krom zijn en ons Europeanen volledig op het verkeerde been zetten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Compuadb schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:40:
[...]

Ik heb mijn gehele huis op de load uitgang van de Deye aangesloten dus in mijn geval voed de Deye altijd netjes het vermogen dat op een fase gevraagd wordt.
Hoe het gedrag van de Deye inverter is, als deze parallel aan het huis voed, weet ik niet exact..
Het is en blijven Chinezen die de software schrijven en ook de benamingen aan de functies geven en uit ervaring weet ik dat deze soms heel krom zijn en ons Europeanen volledig op het verkeerde been zetten. O-)
Ik kan bevestigen dat met assym phase feeding, en accu actief, de deye de solar power per fase aanpast aan wat het huis verbruikt.

Dus niet 3x 600w ofzo uitduwen, maar 300 500 300 als je bv net zoiets dan verbruikt in het huis. Je ziet dan een gelijke zeg 400 400 400 teruglevering via de p1 in de slimme meter. Je moet wel ct klemmen hebben natuurlijk. Mijn load port is niet aangesloten.

Ik heb deye 7x gevraagd of assym phase feeding ook aan kan zijn bij NoBatt. Was niet mogelijk helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Dat had ik daarvoor gedaan ja. Toen was de Deye ook nog mijn accu's aan het opladen. Dat is met het uitzetten van 'grid charge' opgelost. Echter blijft hij kopen voor de gebruikers. Ik wil echter straks niks kopen als ik bv 50% in de batterij heb. Ook niet voor de gebruikers.

Alleen als de batterij te laag is (bv tussen 10-20%) wil ik pas van de grid kopen.

Ik ben duidelijk nog zoekende.....
Bij mij staat Time of Use altijd aan, SOC 10% (of voltage 49.0) solar laadt de batt op, grid houdt hem op 10% indien geen solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
mahagen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Bij mij staat Time of Use altijd aan, SOC 10% (of voltage 49.0) solar laadt de batt op, grid houdt hem op 10% indien geen solar.
Ok! Daar zat mijn gedachtekronkel. Ik ging er vanuit dat als ik hem op 10% zet, de solar ook niet verder zou gaan dan 10% en daar liep ik vast.... Dank voor het inzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gele Pellet
Houd er wel rekening mee dat wanneer je een dag of 3 niet boven de 95% komt, dat dan het percentage gaat zweven.
Zeker in de winter wanneer hij rond het minimum zal blijven hangen.
% is namelijk een benadering, geen harde meting.
Ik regel alles op Voltage.

[ Voor 10% gewijzigd door Gele Pellet op 30-05-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendan20
Gele Pellet schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Houd er wel rekening mee dat wanneer je een dag of 3 niet boven de 95% komt, dat dan het percentage gaat zweven.
Ook als het percentage van de BMS zelf komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gele Pellet
Uitkomst staat al vast. Zeker als het gaat om een 3 fase net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gele Pellet
wendan20 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:05:
Ook als het percentage van de BMS zelf komt?
Ook dat is een benaderde waarde.
En JA ik heb dat zelf gemerkt. Pylon en Deye via de BMS kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Gele Pellet schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Ik heb geen ervaring met Pylontech oid maar ben het Gele Pellet eens. De SOC van mijn JBD zweeft ook en als ik die zou gebruiken zou dit problemen kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
wendan20 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Ok! Daar zat mijn gedachtekronkel. Ik ging er vanuit dat als ik hem op 10% zet, de solar ook niet verder zou gaan dan 10% en daar liep ik vast.... Dank voor het inzicht.
Solar gaat sowieso batterij in tot max soc/voltage uit batterij settings is bereikt, daarna teruglevering als dit niet disabled is.

Wellicht ten overvloede maar hier zijn 3 scenarios:

- Zero CT, alles in/uit batterij, laden door solar, ToU alle op max PWR en SOC 10% / Voltage 49V.
- Laden laag/negatief tarief, voor dat uur (uren) de ToU SOC 100% / Voltage 55.4V, 'max grid charge' op gewenst laad vermogen.
- Verkopen, handmatig of via HA (NodeRed) 'Allow Export' aan met 'max batt discharge' op gewenste ontlaad vermogen.

Die laatste setting zou anders moeten, hij zou dan rekening moeten houden met max PWR uit ToU voor dat uur of een nieuwe 'max grid discharge' setting, maar dat doet hij dus niet. Hij neemt de 'max batt discharge'. Lastig als je 'slechts' 3kW wilt terugladen en er iets aan springt van 5kW, dan haalt hij dus 2kW van de grid :P

Alle 3 de opties kan ik via HA aansturen met eventueel helpers erbij zoals goedkoopste uur, duurste uur en solar prediction.

En dan kan je met relatief weinig solar toch goedkoop uit zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0hmJP3MrZDYw9PLsym1Bg1OR1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8wyqrPRaEEN58w8jSuZmh8K.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit hoort er nog bij anders is onduidelijk hoeveel is ingekocht, verkocht, opgewekt en verbruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZszdUXE1IMzFAQZXxcinbLLHB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f95xh8C687lmv0dLao1FzFKt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mahagen op 30-05-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
PCJR schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Ik kan bevestigen dat met assym phase feeding, en accu actief, de deye de solar power per fase aanpast aan wat het huis verbruikt.

Dus niet 3x 600w ofzo uitduwen, maar 300 500 300 als je bv net zoiets dan verbruikt in het huis. Je ziet dan een gelijke zeg 400 400 400 teruglevering via de p1 in de slimme meter. Je moet wel ct klemmen hebben natuurlijk. Mijn load port is niet aangesloten.

Ik heb deye 7x gevraagd of assym phase feeding ook aan kan zijn bij NoBatt. Was niet mogelijk helaas...
Dat klopt, ik heb er ook accu's aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
mahagen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Solar gaat sowieso batterij in tot max soc/voltage uit batterij settings is bereikt, daarna teruglevering als dit niet disabled is.

Wellicht ten overvloede maar hier zijn 3 scenarios:

- Zero CT, alles in/uit batterij, laden door solar, ToU alle op max PWR en SOC 10% / Voltage 49V.
- Laden laag/negatief tarief, voor dat uur (uren) de ToU SOC 100% / Voltage 55.4V, 'max grid charge' op gewenst laad vermogen.
- Verkopen, handmatig of via HA (NodeRed) 'Allow Export' aan met 'max batt discharge' op gewenste ontlaad vermogen.

Die laatste setting zou anders moeten, hij zou dan rekening moeten houden met max PWR uit ToU voor dat uur of een nieuwe 'max grid discharge' setting, maar dat doet hij dus niet. Hij neemt de 'max batt discharge'. Lastig als je 'slechts' 3kW wilt terugladen en er iets aan springt van 5kW, dan haalt hij dus 2kW van de grid :P

Alle 3 de opties kan ik via HA aansturen met eventueel helpers erbij zoals goedkoopste uur, duurste uur en solar prediction.

En dan kan je met relatief weinig solar toch goedkoop uit zijn.

[Afbeelding]

Edit: dit hoort er nog bij anders is onduidelijk hoeveel is ingekocht, verkocht, opgewekt en verbruikt:

[Afbeelding]
Interessant, hoeveel kWh is je batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Jazsie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Interessant, hoeveel kWh is je batterij?
~10kWh (16x 230Ah).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:21
Is er ergens een goede beschrijving hoe je een esp tussen je deye en home assistant kan zetten?
Welke draden aan welke contacten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gappi23
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-07-2023
creon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:03:
Is er ergens een goede beschrijving hoe je een esp tussen je deye en home assistant kan zetten?
Welke draden aan welke contacten.
Misschien heb je hier wat aan ?

https://github.com/klatremis/esphome-for-deye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Misschien dat we dit soort links in de topic start kunnen plaatsen @PCJR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Misschien dat we dit soort links in de topic start kunnen plaatsen @PCJR
Prima, nog iemand hier wilde TS updaten, goede plannen. Ik ben echter erg druk met voorbereidingen voor de verbouwing.

Is er een optie om iemanderd TS-post-aanpas-rechten te geven ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je kan gewoon iemand anders mede auteur maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
@creon Ik gebruik ook deze repo, werkt prima. Heb hier en daar een en het ander aangepast zoals uur time-slots ipv minuten en export selectie, misschien interessant:

https://github.com/kababoom/esphome-for-deye

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
mahagen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:55:
[...]

@creon Ik gebruik ook deze repo, werkt prima. Heb hier en daar een en het ander aangepast zoals uur time-slots ipv minuten en export selectie, misschien interessant:

https://github.com/kababoom/esphome-for-deye
Zoveel mogelijk alles delen aub
Als ik er niets aan heb, heeft een ander er misschien iets aan

Ik heb een D1 mini en een z11329 rs485
En natuurlijk is daar weer niets over te vinden
Dus als het werkt zal ik er een post over maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Jazsie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:41:
Je kan gewoon iemand anders mede auteur maken :)
Gaan we dat doen

1. Ik kan t zo snel niet vinden maar hoe naak ik mensen mede editor van de TS?
2. Wie wil dit doen? Wie had mij in t verleden ook eens gevraagd om hierbij te helpen?

Ps. Mijn 2x Phono ntype bifacial topcon Draco 425 panelen zijn er, asap op de schuur met de deye 1kw micro. Solarspeed 2x portrait ijzers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
creon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:21:
[...]

Zoveel mogelijk alles delen aub
Als ik er niets aan heb, heeft een ander er misschien iets aan

Ik heb een D1 mini en een z11329 rs485
En natuurlijk is daar weer niets over te vinden
Dus als het werkt zal ik er een post over maken
@creon zelf ook eerst een 8266 D1 mini geprobeerd maar kreeg het niet 'snel genoeg' werkend dus overgestapt op een esp32, werkte meteen. Waarschijnlijk komt het doordat een D1 de logging ook via ttl stuurt waardoor hij de ttl-rs485 in de weg zit. Had 2de issue geopend op de repo: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye/issues/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Wat een gekut, ik krijg de micro niet ge wified... AP komt niet in het lijstje met netwerken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbfYAXpfd6sWSK1kseMG99abwS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1slgZ9ItxTHitCv3DyhgTDUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfjaPvUtJy8BMlWcX8NG2klnP98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49choJcKsvktg6ugVsINHdzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:56:
Wat een gekut, ik krijg de micro niet ge wified... AP komt niet in het lijstje met netwerken...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel zon genoeg nog? brandt het blauwe lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:06:
[...]

Wel zon genoeg nog? brandt het blauwe lampje?
Nee tis nu donker, maar hij zit op de 230 met een hw socket. Dus heeft wel ac power zou je zeggen. Of gaat dat sowieso niet werken nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:07:
[...]

Nee tis nu donker, maar hij zit op de 230 met een hw socket. Dus heeft wel ac power zou je zeggen. Of gaat dat sowieso niet werken nu...
Heeft solar power nodig, anders gaat de AP down vandaar mijn vraag.

Pagina: 1 ... 4 ... 36 Laatste