|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ja dat ken ik, na 1.5 dag rommelen kreeg ik via Mosa te horen dat de toenmalige firmware niet werkte met iOS versie xx, kreeg steeds invalid password (ondanks juiste: 12345678), of ik het met een Windows laptop wilde proberenPCJR schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:16:
[...]
Top dan morgenvroeg... ook leuk is dat er 2 qr codes / SN nummers op de deye en doos staan...
Uiteindelijk toch gelukt en nu al bijna jaar stabiel maar herken de frustratie.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Ok, goed om te weten. Hier op de doos iig geen passwords zo ver ik kan ontdekken.mahagen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:29:
[...]
Ja dat ken ik, na 1.5 dag rommelen kreeg ik via Mosa te horen dat de toenmalige firmware niet werkte met iOS versie xx, kreeg steeds invalid password (ondanks juiste: 12345678), of ik het met een Windows laptop wilde proberen
Uiteindelijk toch gelukt en nu al bijna jaar stabiel maar herken de frustratie.
Morgen maar gokken welke van de 2 SN ik mee begin, heb niet lang de tijd. Als t goed is levert de micro wel meteen power he?
Net even paar keer de hw socket aan uit gedaan waar de deye micro op zit, klikt de aardlek van de tuin eruit....okeeeeee
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat laatste heb ik niet en ik gebruik voor die van mij ook een HW SocketPCJR schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:32:
[...]
Ok, goed om te weten. Hier op de doos iig geen passwords zo ver ik kan ontdekken.
Morgen maar gokken welke van de 2 SN ik mee begin, heb niet lang de tijd. Als t goed is levert de micro wel meteen power he?
Net even paar keer de hw socket aan uit gedaan waar de deye micro op zit, klikt de aardlek van de tuin eruit....okeeeeee
Voor wat betreft AP en password, zie PB maar in het kort, wachtwoord is 12345678 ..
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Serienummer is 10 cijfers. Bij mij beginnen die met 39 en 41 (1 voudig en 4 voudig micros). Dat is het "Device serial number".PCJR schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:47:
Wn heb ik de SN nodig op de grote sticker of de SN op de kleine sticker, en kleine QR...
Je hebt geen mesh wifi of multi acces point systeem? (Probleem, zie mijn post op pag. 1). Het bereik van die dingen is beperkt. Ik moest op zolder zitten met mijn laptop om ze te programeren.
:strip_exif()/f/image/3Nsye2HemNsl3UvS3jhD3y3E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g6TZ0PdBjjm7Jje8T7xjspmk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna...
Ps ik heb wel een Asus mesh netwerk met 3 routers, maar 1 zichtbaar wifi name. Met de 12kw deye was dit geen issue.
Micro werkt wel, zag wel deze ochtend iets raar gedrag, soms niet stabiel:
:strip_exif()/f/image/v5IpAte5oguh2Dq6baJBLVJD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNNRuuQvEFLOiuYFxxvU9MgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GVHsP3PGNL09EM8q5xI65GvD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door PCJR op 05-06-2023 07:29 ]
Blijkbaar moet ik dit straks ff doen als ik weer thuis ben.
Als je bij stap 5 meerdere keren hetzelfde ssid (met verschillende mac adressen) is dat waarschijnlijk het probleem.PCJR schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:39:
https://www.dropbox.com/s...%20Configuration.pdf?dl=0
Blijkbaar moet ik dit straks ff doen als ik weer thuis ben.
Ik moest ook een keer opnieuw de pagina laden na het klikken op "refresh" (bij alle 5 micro omvormers)
Sterkste nemen, met hoogste RSSIRicko1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Als je bij stap 5 meerdere keren hetzelfde ssid (met verschillende mac adressen) is dat waarschijnlijk het probleem.
Ik moest ook een keer opnieuw de pagina laden na het klikken op "refresh" (bij alle 5 micro omvormers)
De deye micro-omvormers hebben een bekend probleem met de implementatie van de wifi standaard. Dit komt sporadisch voor bij oudere/goedkope (chinese) (iot) apparaten.
Het werkt niet met een mesh wifi systeem of meerdere accespoints met dezelfde ssid naam. Je moet dan zorgen voor een apart ssid dat alleen op het dichtstbijzijnde acces point wordt uitgezonden. Daar kwam ik achter na uren testen en zoeken met mijn TP-Link Omada systeem.
Dat zou lekker klote zijn dan. Hoe fix ik dat met mijn situatie...ik kan niet de hoofdrouter uitzetten want dan is heel wifi en inet weg...Ricko1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:26:
[...]
De deye micro-omvormers hebben een bekend probleem met de implementatie van de wifi standaard. Dit komt sporadisch voor bij oudere/goedkope (chinese) (iot) apparaten.
Het werkt niet met een mesh wifi systeem of meerdere accespoints met dezelfde ssid naam. Je moet dan zorgen voor een apart ssid dat alleen op het dichtstbijzijnde acces point wordt uitgezonden. Daar kwam ik achter na uren testen en zoeken met mijn TP-Link Omada systeem.
Eerst ff proberen straks via dat documentje
Een bug kan natuurlijk maar die van mij ziet gewoon alle losse acces-points van mijn Mesh netwerk.Ricko1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:26:
[...]
SSID + BSID (mac-adres) + signaal sterkte + kanaal.
/f/image/0RNOgHOLk3fxOIGfilhL0dVc.png?f=fotoalbum_large)
ps: ik heb laatst de firmware ge-update via deze interface naar: MW3_16U_5406_1.57
[ Voor 3% gewijzigd door mahagen op 05-06-2023 18:55 ]
Die van mij konden ook alles zien. Alleen na het opnieuw opstarten weigerde die te verbinden (0% signaal)mahagen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:54:
[...]
Een bug kan natuurlijk maar die van mij ziet gewoon alle losse acces-points van mijn Mesh netwerk.
SSID + BSID (mac-adres) + signaal sterkte + kanaal.
[Afbeelding]
ps: ik heb laatst de firmware ge-update via deze interface naar: MW3_16U_5406_1.57
Dat was destijds wel de 15U firmware. Handmatige firmware moet je deye voor contacteren, anders gaat het automatisch na x tijd verbonden.
Edit: Het werkte nog niet in MW3_16U_5406_1.53 daar gingen ze van 15U naar 16U (de update waar de knop wachtwoord veranderen werkt https://www.deyeinverter....on-for-microinverter.html dat werdt niet als bugfix aangekondigd maar als functie

[ Voor 15% gewijzigd door Ricko1 op 05-06-2023 19:37 ]
Enn.....wat kan ik nu t beste doen? Ff via de webportel checken welke fw er nu opstaat?Ricko1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:24:
[...]
Die van mij konden ook alles zien. Alleen na het opnieuw opstarten weigerde die te verbinden (0% signaal)
Dat was destijds wel de 15U firmware. Handmatige firmware moet je deye voor contacteren, anders gaat het automatisch na x tijd verbonden.
Edit: Het werkte nog niet in MW3_16U_5406_1.53 daar gingen ze van 15U naar 16U (de update waar de knop wachtwoord veranderen werkt https://www.deyeinverter....on-for-microinverter.html dat werdt niet als bugfix aangekondigd maar als functie)
Ik heb het in de laatste 30 minuten nog een keer getest en het lijkt te werken in de huidige firmware. Die van mij zijn automatisch geüpdatet naar MW3_16U_5406_1.57 ergens in de laatste 4 maanden. Deye heeft geen publieke changelog waar ik dat kan nakijken.PCJR schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:02:
[...]
Enn.....wat kan ik nu t beste doen? Ff via de webportel checken welke fw er nu opstaat?
Is een duitse site waar ik hem vandaan heb, kan de link wel opzoeken. Installeren kan via de webinterface.Ricko1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Ik heb het in de laatste 30 minuten nog een keer getest en het lijkt te werken in de huidige firmware. Die van mij zijn automatisch geüpdatet naar MW3_16U_5406_1.57 ergens in de laatste 4 maanden. Deye heeft geen publieke changelog waar ik dat kan nakijken.
Ik zie nu de modules en micro in de app.
Enige dat ik niet zie is de micro power in het totaal plaatje (MI hier is de micro input van de 12kw deye, is 0):
:strip_exif()/f/image/gVqAksF7DMaY9mOpeEyKmXOW.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet of dat kan ook...en bij de grafieken zie ik niet of de waarden met of zonder de micro power zijn.
Ter info:
:strip_exif()/f/image/0YykPRLBQAte77GAg3OuwUKR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dkIU8QxHY8ZLIxgFH7zt2Aqq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a4d3Rw6YsgdbU4NOs7nuvt3K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dUEvjAnp9ygkofXYnWSO4Bak.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UFis5Z3DRuztx7hMw04vQrCC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cKEHMHXnkFasWrnAE9dEDyT8.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep, dat is de oude 15U firmware. Dat zou na 30 minuten internet verbinding automatisch moeten updaten.PCJR schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:51:
Gelukt, wel in eerste instantie door manueel de wifi settings in te geven.
Ik zie nu de modules en micro in de app.
Enige dat ik niet zie is de micro power in het totaal plaatje (MI hier is de micro input van de 12kw deye, is 0):
[Afbeelding]
Weet niet of dat kan ook...en bij de grafieken zie ik niet of de waarden met of zonder de micro power zijn.
Ter info:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/g7fwt3CB4aorYTx4ukcOGt4I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik Deye cloud app, als ook in de SolarmanSmart app de micro toegevoegd.
Ik had al de 12kw hybrid erin natuurlijk. Maar volgens mij gooit ie nu alle info door elkaar...?
Hoe zie/check/monitor ik nu de 12kw en de micro los van elkaar? Ik zie nergens iets om te selecteren in de grafieken bv...
De app gooit nu vanalles door elkaar en lijkt de micro nu als prio te kiezen...t klopt totaal niet meer.
:strip_exif()/f/image/KEXLWN1QYHKWxEBMwD59IZui.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7EupYVf7VdBhsqAngklE9O5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook in de SolarmanSmart app gaat t allemaal mis:
:strip_exif()/f/image/ebcp9pA5OdY1phsNoF7xz6NR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door PCJR op 06-06-2023 09:12 ]
Mijn situatie is als volgt:
Op mijn schuur had ik al een zonnepanelenset liggen van 5kWp, deze zit met een normale omvormer op 1-fase aangesloten met een rechtstreekse kabel naar mijn meterkast.
Onlangs heb ik een nieuwe zonnepanelenset erbij gelegd die ook 5kWp vertegenwoordigd. Deze heb ik aangesloten op een Deye hybride omvormer 1-fase(SUN-5K-SG03LP1-EU). De Deye zit ook rechtstreeks met een kabel verbonden aan een andere fase in mijn meterkast. Ik heb gekozen voor de Deye omdat ik graag binnenkort een batterij er aan wil koppelen. Mede door dit topic, en eerder advies van PCJR, ben ik enthousiast geraakt over Deye.
Binnen afzienbare tijd wil ik een batterij kopen van minimaal 10kWh, misschien zelfs 15 of 20kWH daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Nu mijn vraag:
Ik zou graag advies willen hoe ik alles nu juist kan aansluiten. Ik wil alles zo inrichten dat mijn zonnepanelen de batterij opladen maar ook dat eerst mijn energiebehoefte wordt vervuld, als laatste wil ik graag stroom terugleveren aan het net. Het mooiste zou zijn dat op de momenten dat de zon niet schijnt, ik mijn batterij gebruik om mijn huis te voorzien van stroom. Ook op 'dure' momenten van mijn dynamische contract zou ik stroom terug willen leveren aan het net.
Momenteel zit de Deye aangesloten aan de Grid aansluiting met een rechtstreekse kabel naar mijn meterkast. Simpel zoals een normale omvormer zou doen dus.
Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar ik verdwaal een beetje in alles wat er mogelijk is. Een goed advies of een richting waar ik het moet zoeken zou me enorm helpen. Ik kijk uit naar jullie reacties.
Bedankt!
Eerst een vraagje, waarom heb je voor de 1fase Deye gekozen als je 3fase aansluiting hebt?Spartamet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:23:
Hallo,
Mijn situatie is als volgt:
Op mijn schuur had ik al een zonnepanelenset liggen van 5kWp, deze zit met een normale omvormer op 1-fase aangesloten met een rechtstreekse kabel naar mijn meterkast.
Onlangs heb ik een nieuwe zonnepanelenset erbij gelegd die ook 5kWp vertegenwoordigd. Deze heb ik aangesloten op een Deye hybride omvormer 1-fase(SUN-5K-SG03LP1-EU). De Deye zit ook rechtstreeks met een kabel verbonden aan een andere fase in mijn meterkast. Ik heb gekozen voor de Deye omdat ik graag binnenkort een batterij er aan wil koppelen. Mede door dit topic, en eerder advies van PCJR, ben ik enthousiast geraakt over Deye.
Binnen afzienbare tijd wil ik een batterij kopen van minimaal 10kWh, misschien zelfs 15 of 20kWH daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Nu mijn vraag:
Ik zou graag advies willen hoe ik alles nu juist kan aansluiten. Ik wil alles zo inrichten dat mijn zonnepanelen de batterij opladen maar ook dat eerst mijn energiebehoefte wordt vervuld, als laatste wil ik graag stroom terugleveren aan het net. Het mooiste zou zijn dat op de momenten dat de zon niet schijnt, ik mijn batterij gebruik om mijn huis te voorzien van stroom. Ook op 'dure' momenten van mijn dynamische contract zou ik stroom terug willen leveren aan het net.
Momenteel zit de Deye aangesloten aan de Grid aansluiting met een rechtstreekse kabel naar mijn meterkast. Simpel zoals een normale omvormer zou doen dus.
Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar ik verdwaal een beetje in alles wat er mogelijk is. Een goed advies of een richting waar ik het moet zoeken zou me enorm helpen. Ik kijk uit naar jullie reacties.
Bedankt!
Wel jammer, want je mist wel een hoop functionaliteit van het Deye concept.
Ik ben bijvoorbeeld al 2 maanden alleen aan het grid om terug te leveren.
8 april voor het laatst 3kWh van het net gepakt.
Denk dat je meer panelen hebt dan ik maar hier sinds juni ook weinig kWh verbruik. De rest alleen teruglevering en dan wel op duurste moment, vaak 's avonds een uurtje het overschot uit de accu, zo'n 4kWh tussen 20:00 en 22:00. Simpele node-red flow voor, wel handmatig uren invullen.Gele Pellet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:57:
Mogelijk omdat die €1,3k goedkoper is dan de 10kW 3 fase.
Het kan ook zijn dat fase1 naar de schuur gaat en fase2 woonhuis is, dan is een 1fase niet zo gek.
3,43kWp op de MPPT en 750Wp op de micro inverter input, 9,6 kWh Pylon op de 1 fase 8kWmahagen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:13:
Denk dat je meer panelen hebt dan ik
Koken op inductie, zomer met airco, 150l boiler op overschot PV. verwarmen op pelletkachel CV.
[ Voor 98% gewijzigd door ntram op 17-06-2023 11:47 ]
Mss klinkt t wat te ingewikkeld, laat ik anders beginnen: wie heeft een Deye omvomer + een Deye micro in gebruik?PCJR schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:52:
[Afbeelding]
Ik Deye cloud app, als ook in de SolarmanSmart app de micro toegevoegd.
Ik had al de 12kw hybrid erin natuurlijk. Maar volgens mij gooit ie nu alle info door elkaar...?
Hoe zie/check/monitor ik nu de 12kw en de micro los van elkaar? Ik zie nergens iets om te selecteren in de grafieken bv...
De app gooit nu vanalles door elkaar en lijkt de micro nu als prio te kiezen...t klopt totaal niet meer.
Inderdaad omdat het veel geld scheelt. Dan zou ik ook voor de oude panelen een nieuwe omvormer hebben moeten kopen, terwijl dat allemaal prima werkt. Twee drie fasen omvormers is niet goedkoop. Nu aanleveren op 2 fasen is inderdaad niet ideaal maar werkt prima. Er is eventueel nog ruimte voor een derde 5kwp set op de derde faseGele Pellet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:57:
Mogelijk omdat die €1,3k goedkoper is dan de 10kW 3 fase.
Ik, maar app nooit gebruikt omdat ik het overzicht waardeloos vond, heb alles ondertussen in HomeAssistant.PCJR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:00:
[...]
Mss klinkt t wat te ingewikkeld, laat ik anders beginnen: wie heeft een Deye omvomer + een Deye micro in gebruik?
Waarschijnlijk komt dit dus inderdaad doordat er twee devices in zitten weet ik nu dankzij jou
Er zijn wel wat configuratie instellingen zie ik, misschien dat het daarmee opgelost kan worden?
Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017
Klinkt als een vraag voor de support. Dat is een flinke installatie, ongeveer 150 zonnepanelen?Knikmops schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:17:
Iemand een idee of een Deye 50kw hybride compatibel is met in serie gekoppelde Pylontech’s? Kan op het www niet direct een antwoord vinden of ze überhaupt in serie te koppelen zijn. Ik zou denken van wel, maar moest er iemand ervaring mee hebben…
Wel in dit geval gaat het over 476kWp reeds geïnstalleerd, waar ik op termijn >100kWh bruikbaar zou willen hebben. Is op een bedrijf welteverstaan, en de omvormer zal eerst voornamelijk zonder rechtstreeks gekoppelde pv zijn, eventueel kan die er later nog op toegevoegd worden.Ricko1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Klinkt als een vraag voor de support. Dat is een flinke installatie, ongeveer 150 zonnepanelen?
Zal de vraag inderdaad eens stellen bij Pylontech alvast. In de handleiding staat er niets van.
Misschien heb je iets aan deze lijst, want pylontech maakt meer dan 1 model serieKnikmops schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:17:
Iemand een idee of een Deye 50kw hybride compatibel is met in serie gekoppelde Pylontech’s? Kan op het www niet direct een antwoord vinden of ze überhaupt in serie te koppelen zijn. Ik zou denken van wel, maar moest er iemand ervaring mee hebben…
/f/image/J1ymTa2FKxzvUBCyjuSkaQRd.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Van wat mij ergens bij staat is dat HV andere CAN-bus ID's gebruikt in de range 0x42??+ADR tov LV], als je bedoeld om 48V units in serie te zetten.(ben LV gebruiker)
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 10-06-2023 01:35 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Door de temperatuursetting van de batterij, standaard op 5mV/c, en de hogere temperatuur in mijn garage werd laden ineens beperkt tot onder 1kW. Temperatuur van de batterij was ongeveer 35 graden, (ik heb de meegeleverde temperatuursensor netjes op de batterij geplaatst). Setting op 3mV/c gezet, laden ging weer naar 3kW. Iemand dit al eens meegemaakt?
Als test mijn 3x360Wp op 17gr met Growatt 1000 en 4x360Wp op 45gr met Growatt 1500 als 1 string van 7 aangesloten op de Deye. Dit levert, dus ondanks verschillende oriëntatie, meer op dan de twee losse omvormers bij elkaar (verschil ca 100W). En heeft ongetwijfeld een beter laad rendement omdat er geen dc-ac-dc conversie nodig is.. Ik had dit niet verwacht, voor de Growatt's binnenkort 'functie elders'
Als laatst note to self: De ventilatoren maken een stuk minder herrie als je de voorkap op de inverter zet, de luchtstroom gaat dan langs de koellichamen ipv via de voorkant eruit
Die zijn jammer genoeg minder makkelijk verkrijgbaar dan de US-5000’s. Ik heb vorige week de vraag gesteld via mail aan Pylontech, maar nog geen reactie…Domba schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 01:22:
[...]
Misschien heb je iets aan deze lijst, want pylontech maakt meer dan 1 model serie[Afbeelding]
Edit: Van wat mij ergens bij staat is dat HV andere CAN-bus ID's gebruikt in de range 0x42??+ADR tov LV], als je bedoeld om 48V units in serie te zetten.(ben LV gebruiker)
Ik heb een hele poos meegelezen en ben uiteindelijk over de streep en heb een 12kw hybrid klaar staan voor installatie. Zelf heb ik al 40kw aan batterij en die worden gekoppeld aan de omvormer.
Nu wil ik zelf dat de Deye mijn complete woning reguleert van stroom, dus niet enkel als backup. Ik wil dan direct achter de inkomende kabel van de straat een eastron modbus v2 plaatsen die gekoppeld wordt aan de omvormer. De kabels die uit de eastron komen gaan dan direct naar de 'grid' poort van de omvormer en mijn complete huis gaat dan op de 'load'.
Alle kabels die ik gebruik zijn 5x6mm2 maar ik zit dan een beetje met de AC zekeringen in de knoop.
Zo zegt de handleiding van Deye dat we een 63A zekering moeten plaatsen vóór de 'grid' ingang en een 32A na de 'load' ingang. Mijn aansluiting is een 3x35a aansluiting. Ik weet dus niet waarom ik een 63a moet gebruiken en daarna een 32A. Maar misschien zie ik even wat over het hoofd.
Welke zekeringen zullen jullie mij aanbevelen op de AC zijde van dit verhaal?
2x Deye 12K LV - 35mW PV - 150kW LifePo4
De ingang hoger afzekeren dan de uitgang omdat je kan laden terwijl je de load ook van stroom voorziet. Dan gaat er 32A/22kW uit, maar 49A/34kW in. Alleen is dat niet echt praktisch met een 35A stroomvoorziening.Steemsmij schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:45:
Zo zegt de handleiding van Deye dat we een 63A zekering moeten plaatsen vóór de 'grid' ingang en een 32A na de 'load' ingang. Mijn aansluiting is een 3x35a aansluiting. Ik weet dus niet waarom ik een 63a moet gebruiken en daarna een 32A. Maar misschien zie ik even wat over het hoofd.
Welke zekeringen zullen jullie mij aanbevelen op de AC zijde van dit verhaal?
Ik heb voor een 10kW variant aan beide zijdes een 32A zekering geplaatst, enkel om de draad te beveiligen. Zorgen dat er niet meer dan 25A uit de netvoeding komt kan met stroommeters en een beetje automatisering.
Dan denk ik dat ik ook maar voor 2x 32A ga. Hoe heb jij je stroomverbruik dan geregeld qua automatisering? Of is dat ook een instelling die ik nog niet ken binnen de Deye? Of gaan we nu off-topic?
In ieder geval bedankt voor je input!
Voor de 3f deye peeps
5.7 in de manual.Steemsmij schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:31:
Oh wat goed! Bedankt voor je snelle reactie. Ik had dat laden en gebruiken even over het hoofd gezien inderdaad! Komt een beetje omdat ik eigenlijk niet wil laden via het net (dus heb ik er ook niet meer aan gedacht).
Dan denk ik dat ik ook maar voor 2x 32A ga. Hoe heb jij je stroomverbruik dan geregeld qua automatisering? Of is dat ook een instelling die ik nog niet ken binnen de Deye? Of gaan we nu off-topic?
In ieder geval bedankt voor je input!
max sell power (niet heel erg boeiend met een enkele omvormer)
grid peak shaving (kan je 32A gebruiken terwijl je 25A van het net afneemt)
grid charge off om te voorkomen dat je gaat laden met 68 cent per kWh.
Hm das een goeie. Staat meen ik iets van in de manual. Als je m inprikt moet een AP in de wifi komen. Anders gaat ie t niet doen. Meen dat ik daarvoor zon moest hebben, dus ook panelen.ruudieboy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:07:
Ik heb vandaag een Deye sun microinverter 1.6kW opgehaald. Ben nog in afwachting van mijn panelen en wil graag vast de app instellen. Als ik de micro inverter direct in het stopcontant steek gaat er alleen geen status lampje branden, is dat normaal? Moeten er misschien per se pv panelen aan gekoppeld worden?
Dus tsja, ik gok dan dat er toch panelen aan moeten hangen.
ik weet het niet van de deye, maar alle omvormers die ik tot nu toe gezien heb (enphase, growatt, ) draaien op zonne energieruudieboy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:36:
Het staat er niet helemaal expliciet in. Er staat dat de micro omvormer na 1 minuut begint te werken en er dan stroom zal worden opgewekt. Vervolgens kun je met Wifi verbinden.
Dus tsja, ik gok dan dat er toch panelen aan moeten hangen.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik heb ook een Deye SUN1600 (4mppt) en kan bevestigen dat die ook alleen aan gaat als er panelen op aangesloten zijn en er zon is...LinuZZ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:08:
[...]
ik weet het niet van de deye, maar alle omvormers die ik tot nu toe gezien heb (enphase, growatt, ) draaien op zonne energie
Thanks, dan moet ik gewoon nog even geduldig zijnmahagen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:47:
[...]
Ik heb ook een Deye SUN1600 (4mppt) en kan bevestigen dat die ook alleen aan gaat als er panelen op aangesloten zijn en er zon is...
Dus kan met 100% zekerheid zeggen dat er panelen op aangesloten moeten zitten en er moet zon/daglicht aanwezig zijn om ze te laten opstarten.
Je leest en hoort tegenwoordig vaak dat de omvormer uitvalt boven de 253 volt.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik daar met mijn Deye Hybride en evt. een accu geen last van krijg.
Ik heb het ding nog niet geïnstalleerd, dus kan nog niet uit ervaring spreken.
Ik krijg 50 meter kabel tussen de Deye en de meterkast, dus daar verlies ik wat spanning mee, wat weer negatief zou zijn.
Kan ik dat met de Deye slim oplossen?
Werkt het zo, dat als ik op piekuren de accu vol laad, dat de omvormer dan niet uitvalt?
Je kan sowieso in eiland gaan.Robbie-1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:24:
Hallo,
Je leest en hoort tegenwoordig vaak dat de omvormer uitvalt boven de 253 volt.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik daar met mijn Deye Hybride en evt. een accu geen last van krijg.
Ik heb het ding nog niet geïnstalleerd, dus kan nog niet uit ervaring spreken.
Ik krijg 50 meter kabel tussen de Deye en de meterkast, dus daar verlies ik wat spanning mee, wat weer negatief zou zijn.
Kan ik dat met de Deye slim oplossen?
Werkt het zo, dat als ik op piekuren de accu vol laad, dat de omvormer dan niet uitvalt?
Maar wat zegt je P1 log momenteel dat je netspanning op de meter is?
50mtr: welke draaddoorsnede en welk vermogen omvormer betreft het?
6 mm2 en een 10 KW omvormer.50mtr: welke draaddoorsnede en welk vermogen omvormer betreft het?
Eiland mode, dan moet ik een extra draad retour naar de meterkast trekken bedoel je?
Dat zou ik met Home Assistant kunnen automatiseren denk ik?
Dus eiland mode betekend, alle stroom de accu in, en niets teug leveren.
Dat klinkt toch goed dan? Nou ja, tenzij de accu vol is.
De momenten waarop spanning te hoog wordt is een combinatie van veel zon, veel panelen in je wijk, dunne wijk bekabeling. Als je een accu hebt zal je hier minder last van hebben omdat jouw solar eerst de accu in gaat.Robbie-1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:32:
[...]
6 mm2 en een 10 KW omvormer.
Eiland mode, dan moet ik een extra draad retour naar de meterkast trekken bedoel je?
Als je accu vol is en of je geforceerd wilt terugleveren kan je er wel mee te maken krijgen. Zeker met 50m afstand en 10kW vermogen.
Als je er ooit problemen mee krijgt kan je vanwege de lange kabel voltage verschil tussen omvormer en je p1 meten, verschil corrigeren in je omvormer. 253V op p1 MAX, verder dan dit verschil mag en kan je niet gaan, 230 ± 10%. Als het dan nog blijft kan alleen je netbeheerder dit oplossen.
Eiland mode zie ik het voordeel niet van in, bij geen verbruik stijgt de spanning alsnog..
Ik heb dus sinds kort een 12kw 3 fase deye inverter met 40kw aan batterijen. Ik vraag me af of jullie wellicht even mee willen denken over de mogelijkheden die ik heb met betrekking tot de PV input en de aansluiting hiervan op de omvormer.
Situatieschets:
-7200wp op woonhuis (zuid opstelling) via bestaande 3 fase on-grid omvormer.
-7200wp op stal (westelijk georiënteerd)
-5580wp op stal (oostelijk georiënteerd)
-4640wp in wei (zuidelijk georiënteerd) via bestaande 3 fase on-grid omvormer.
Een aantal jaren geleden heb ik een oude woonboerderij gekocht die ik met en met aan het opknappen ben, ik heb het geluk dat ik veel dakoppervlak kan benutten en dat ik wat panelen in de wei, uit het zicht, kwijt kan.
Met betrekking tot de aansluiting zoals ik hem gepland heb, is mijn idee als volgt:
De PV panelen op de wei blijven voor nu even buiten beschouwing en worden niet aangesloten op de Deye omdat de afstand eigenlijk wat te ver weg is en omdat ik geen input-plek meer heb op de omvormer voor deze panelen (dit klopt toch?). Deze blijven dan voor nu gewoon AC gekoppeld. Voor wat betreft de PV panelen van de stal en het woonhuis: deze wil ik wel aansluiten op de Deye.
Zo zou ik de westelijk georiënteerde PV's van de stal (7200wp) willen gebruiken op de eerste MPPT. Het Voltage van de serieschakeling zou op 575V komen wanneer ik reken met het Vm van de panelen of op 660V wanneer ik reken met de Voc (ik weet niet welke ik moet aanhouden). Beide van deze waarden vallen binnen de bandbreedte van de specsheet van Deye. Deze is namelijk tussen 160-800V. Dan qua ampere zal de hele serie op ongeveer 13,5A blijven. Ook dit valt binnen de specsheet van Deye, namelijk 26A voor de eerste MPPT en 13A voor de tweede Mppt. Klopt mijn interpretatie van de specsheet zo?
De oostelijke string (5580wp) wil ik dan in de tweede MPPT pluggen. Het voltage van de string zal ongeveer ook op 675V zitten en qua amperage op ongeveer 10A.
De bestaande 3 fase PV installatie van mijn woonhuis (7200wp) wil ik dan via de 'GEN' poort aansluiten zodat de bestaande omvormer in het woonhuis ook aangestuurd wordt door het Deye systeem.
Vraag 1: is mijn bovenstaande plan plausibel? Met andere woorden kan dit zoals ik dit wil plannen?
Bovenstaande plan zou betekenen dat ik de DC kabels van beide strings van de stal in de grond naar de omvormer moet leggen. Dit is allemaal geen probleem aangezien de gleuf toch open ligt op het moment.
Vraag 2:
Nu lees ik met een scheef oog mee rondom de micro inverters van Deye. Is mijn aanname correct en wanneer ik met micro inverters ga werken op de stal, zal ik deze moeten aansluiten op de 'GEN' poort en kan ik dus de bestaande 3fase omvormer in mijn woonhuis niet meer hierop aansluiten?
Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn. En alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Volgens mij kun je zeg maar 4 normale omvormers op de MI port hangen, maar ook gecombineerd met een berg micro's. Zolang er maar 230V uitkomt en ingaat op de GEN/MI port.
De Deye kan verders niks aansturen, hij kan enkel de power van op de MI port gebruiken voor accu laden, of load poweren of feedback into grid.
Je kunt uiteraard ook bestaande omvormers gewoon in je MK koppelen en de Deye bypassen. Werkt oom alleen je ziet geen data/grafieken in je Deye omgeving en je kunt de accu niet met die power laden.
Voc moet je aanhouden voor max voltage ja, en eigenlijk nog 5% temp marge erbij meen ik.
ps: kolere wel een ruimte man...
+1 voor de duidelijke uitleg maar kleine correctie. Als je omvormers in je meterkast koppelt kan je hiermee wel je batterij laden.PCJR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:25:
De GEN en MI port zijn hetzelfde, dat is 1 port.
Volgens mij kun je zeg maar 4 normale omvormers op de MI port hangen, maar ook gecombineerd met een berg micro's. Zolang er maar 230V uitkomt en ingaat op de GEN/MI port.
De Deye kan verders niks aansturen, hij kan enkel de power van op de MI port gebruiken voor accu laden, of load poweren of feedback into grid.
Je kunt uiteraard ook bestaande omvormers gewoon in je MK koppelen en de Deye bypassen. Werkt oom alleen je ziet geen data/grafieken in je Deye omgeving en je kunt de accu niet met die power laden.
Voc moet je aanhouden voor max voltage ja, en eigenlijk nog 5% temp marge erbij meen ik.
ps: kolere wel een ruimte man...
Zitten de panelen in de wei op dezelfde meterkast? als dat zo is en je daar dan je CT-Clamps (of rs485 modbus meter) monteert wordt hiermee ook je batterij geladen. Doet de Deye voor je middels Zero-CT setting.
[ Voor 10% gewijzigd door mahagen op 22-06-2023 11:34 ]
Leuk, ook een vergelijkbare situatie, iets meer dan een jaar geleden verhuist naar een oude woonboederij en aan het opknappen.Steemsmij schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:16:
Hallo luitjes!
Ik heb dus sinds kort een 12kw 3 fase deye inverter met 40kw aan batterijen. Ik vraag me af of jullie wellicht even mee willen denken over de mogelijkheden die ik heb met betrekking tot de PV input en de aansluiting hiervan op de omvormer.
Situatieschets:
-7200wp op woonhuis (zuid opstelling) via bestaande 3 fase on-grid omvormer.
-7200wp op stal (westelijk georiënteerd)
-5580wp op stal (oostelijk georiënteerd)
-4640wp in wei (zuidelijk georiënteerd) via bestaande 3 fase on-grid omvormer.
Een aantal jaren geleden heb ik een oude woonboerderij gekocht die ik met en met aan het opknappen ben, ik heb het geluk dat ik veel dakoppervlak kan benutten en dat ik wat panelen in de wei, uit het zicht, kwijt kan.
Met betrekking tot de aansluiting zoals ik hem gepland heb, is mijn idee als volgt:
De PV panelen op de wei blijven voor nu even buiten beschouwing en worden niet aangesloten op de Deye omdat de afstand eigenlijk wat te ver weg is en omdat ik geen input-plek meer heb op de omvormer voor deze panelen (dit klopt toch?). Deze blijven dan voor nu gewoon AC gekoppeld. Voor wat betreft de PV panelen van de stal en het woonhuis: deze wil ik wel aansluiten op de Deye.
Zo zou ik de westelijk georiënteerde PV's van de stal (7200wp) willen gebruiken op de eerste MPPT. Het Voltage van de serieschakeling zou op 575V komen wanneer ik reken met het Vm van de panelen of op 660V wanneer ik reken met de Voc (ik weet niet welke ik moet aanhouden). Beide van deze waarden vallen binnen de bandbreedte van de specsheet van Deye. Deze is namelijk tussen 160-800V. Dan qua ampere zal de hele serie op ongeveer 13,5A blijven. Ook dit valt binnen de specsheet van Deye, namelijk 26A voor de eerste MPPT en 13A voor de tweede Mppt. Klopt mijn interpretatie van de specsheet zo?![]()
De oostelijke string (5580wp) wil ik dan in de tweede MPPT pluggen. Het voltage van de string zal ongeveer ook op 675V zitten en qua amperage op ongeveer 10A.
De bestaande 3 fase PV installatie van mijn woonhuis (7200wp) wil ik dan via de 'GEN' poort aansluiten zodat de bestaande omvormer in het woonhuis ook aangestuurd wordt door het Deye systeem.
Vraag 1: is mijn bovenstaande plan plausibel? Met andere woorden kan dit zoals ik dit wil plannen?
Bovenstaande plan zou betekenen dat ik de DC kabels van beide strings van de stal in de grond naar de omvormer moet leggen. Dit is allemaal geen probleem aangezien de gleuf toch open ligt op het moment.
Vraag 2:
Nu lees ik met een scheef oog mee rondom de micro inverters van Deye. Is mijn aanname correct en wanneer ik met micro inverters ga werken op de stal, zal ik deze moeten aansluiten op de 'GEN' poort en kan ik dus de bestaande 3fase omvormer in mijn woonhuis niet meer hierop aansluiten?
Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn. En alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Voor max dien je Voc bij min 10 of veiliger bij -20 graden Celsius aan te houden.
@PCJR op basis van welke info, maar 4 normale op MI-ingang
Op de GEN/MI-ingang dien je niet meer dan max 13250W aan te sluiten en onder de 4500W per fase te blijven,
Zelf heb ik 3 normale kleine omvormer 1 fase op de MI-ingang
Op twee Deye 12k kan ik 6 strings kwijt, waarbij ik MPPT 1, twee gelijke strings gebruik, mocht om een of andere reden (meestal schaduw van een bouwstelling) zo een string tijdelijk aanpassen, dan verhuist die tijdelijk naar een kleine 1f omvormer op MI-ingang
Ik ken wel een voorbeeld die meer invoedt, maar ik zou niet in die grijze zone gaan, want dat is met gelijktijdige en zekere afname/belasting op LOAD aansluiting, maar is ook geen woonhuis situatie.
Tech support van Deye raad boven 13250W ook af, als ook dat het afhankelijk wordt van de temperatuur van de omvormer
In eiland mode, (zoals sterk negatieve dynamische uren, maar nog geen netto negatieve uren incl heffingen) regelt de Deye voornamelijk op de eigen MPPT's, de frequentie regeling op MI-ingang is grof, dat is meer aan/uit die staat heel snel op 55Hz
Boven 51.5Hz schakelen de normale netgebonden omvormers uit,
Met VDE4105 zouden de omvormers boven 50.2Hz het vermogen dienen te reduceren tot 51.5Hz geen vermogen meer (uitschakeling)
Ik heb er ook nog niet echt heel goed naar gekeken, zolang ik nog geen 16 agri-PV type panelen heb voor een serre (niet langer tot 8 strings kan beperken) ook nog geen noodzaak en aan/uit is ook voldoende, maar geleidelijke vermogen reductie zou mooier zijn.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dus in feite kan mijn plan zoals ik het wil uitvoeren en kan ik zelfs de panelen van de wei op de 'GEN/MI' port zetten? Mijn gevoel zegt dan om de AC kabels van de omvormer van de wei en van het woonhuis in mijn situatie samen te laten komen in de MK en die kabel dan naar de 'GEN/MI' port te trekken?
Wat een super fijne gemeenschap hier!
Overigens v.w.b. de CT klemmen, ik heb hier de Eastron sdm630 modus v3 voor. Hopelijk werkt deze ook. Maar daar kom ik wel achter.
[ Voor 15% gewijzigd door Steemsmij op 22-06-2023 13:35 ]
Mijn idee: Op 2 fasen een enkelfasige Deye inverter ne deze koppelen zodat ik maar 1 batterij nodig heb.
Ik heb 3 fasen, maar ik gebruik maar 2 fasen.
In de geavanceerde instellingen heb je een keuze om ze te koppelen met Fase A, Fase B en Fase C.
Nu is bekend dat dit is gemaakt voor 3 fasen en voor meerdere in parallel te koppelen.
De reden dat ik met 2 fasen wil werken, is dat ik maar een verbruik heb zitten op 2 fasen.
Wie o wie kan mij hierin een beetje loodsen.
Alvast bedankt.
Pak gewoon een 3f deye hybrid. Heb je nooit gedoe en ook niet in toekomst. Als dat gaat werken nu he, maar lijkt me wel.BruceB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:53:
@ Deye kenners
Mijn idee: Op 2 fasen een enkelfasige Deye inverter ne deze koppelen zodat ik maar 1 batterij nodig heb.
Ik heb 3 fasen, maar ik gebruik maar 2 fasen.
In de geavanceerde instellingen heb je een keuze om ze te koppelen met Fase A, Fase B en Fase C.
Nu is bekend dat dit is gemaakt voor 3 fasen en voor meerdere in parallel te koppelen.
De reden dat ik met 2 fasen wil werken, is dat ik maar een verbruik heb zitten op 2 fasen.
Wie o wie kan mij hierin een beetje loodsen.
Alvast bedankt.
Zelf zou ik ook zeggen dat het mogelijk moet zijn.
Wellicht toch maar een 3 fasen nemen en de groepen in huis omgooien.
Om problemen achteraf te voorkomen, is dit ook een betere configuratie.
Bedankt.
Ik zou ook de 3fase versie nemen, wel alle 3 de fases aansluiten of er verbruikers op zitten of niet. Bij mij is ook vaak 1fase onbelast.PCJR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:19:
[...]
Pak gewoon een 3f deye hybrid. Heb je nooit gedoe en ook niet in toekomst. Als dat gaat werken nu he, maar lijkt me wel.
Met Asymmetric Phase Feeding maakt het trouwens niet uit op welke fase(s) je verbruikers zet, die verdeelt alles netjes. Is filmpje van gepost paar blaadjes terug door PCJR..
fase1 3kW
fase2 3kW
fase3 0kW
Wordt door APF:
fase1 2kW
fase2 2kW
fase3 3kW
En ik heb mijn meterkast nu zo ingericht dat ik heel het huis op de load uitgang van de omvormer kan zetten
Echter had ik al zonnepanelen en die zitten gewoon op een groep van het huis
Wat gebeurt er als die zonnepanelen gaan terug leveren naar de Deye?
Ik durf de schakelaar nog niet echt om te zetten omdat de Deye volgens mij niet om kan gaan met voeding op de load uitgang
Je kunt volgens mij 2 dingen doencreon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:41:
Ik heb een 3fase 12kw hybride
En ik heb mijn meterkast nu zo ingericht dat ik heel het huis op de load uitgang van de omvormer kan zetten
Ik durf de schakelaar nog niet echt om te zetten omdat de Deye volgens mij niet om kan gaan met voeding op de load uitgang
1. De panelen op de grid port zetten
2. De panelen op de MI port zetten
AC gesproken dan he
Deye kan wel omgaan met invoeding op load, maar handig is anders.creon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:41:
Wat niet gebruikt wordt, wordt teruggeleverd op de grid aansluiting
Als je zero export CT gebruikt dan ziet de regeling dat als invoeding parallel met de hybride aan de netaansluiting. (invoeding voor de hybride omvormer)
Maar op moment je op MPPT's van Deye ook PV hebt dan raakt die in de war.
Dan wordt de PV op MPPT's (deze volgt je instructies) laad de accu en zero export CT laat overschot invoeding op LOAD door als teruglevering en wordt niet gebruikt voor opslag in accu.
Of dat in alle firmwares het zelfde is weet ik niet, ik heb dit enkel in 31C getest, (geupdate in 2023 hebben al nieuwere firmware)
ik ben Nieuw op Tweakers, maar heb reeds ca 11 jaar PV panelen op het dak.
Een van mijn vorige omvormers is er mee gestopt en heb nu dde Deye SUN 12Kw hybride omvormer opgehangen.
Ook ik zie een eigen verbruik van ca 100W, da's wel veel voor iets dat je ophangt om energie te bespraren... De technische ruimte wordt ook een heel stuk warmer dan met de vorige (2 st ) omvormers... ( linkje .. ?)
Ik heb even gecheckt en vlgs mij heb ik Sw versie HMI:1001-C031.
( Deze werkt overigens prima... )
VRAAG:
Is er al iemand die - met Accu bank - het eigen verbruik flink heeft terug kunnen brengen... ?
Ik zie dit onderwerp al een tijdje op "Hold" staan...
[ Voor 4% gewijzigd door Capt. Rob op 28-06-2023 15:14 . Reden: ... ik was nog iets vergeten.... :/ ]
Ik heb dus dezelfde setup als jij hebt: het hele huis op Load en de bestaande pv installatie (on grid) heb ik op de GEN/MI poort aangesloten. Werkt super!creon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:41:
Groetjes
Tot en met firmware C034 is er een bug aanwezig die ervoor zorgt dat als je de "zero-export power" lager zet dan de standaard 020W en de MI ingang gebruikt, er inderdaad meer eigen grid verbruik zal zijn.Capt. Rob schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:06:
Hey,
ik ben Nieuw op Tweakers, maar heb reeds ca 11 jaar PV panelen op het dak.
Een van mijn vorige omvormers is er mee gestopt en heb nu dde Deye SUN 12Kw hybride omvormer opgehangen.
Ook ik zie een eigen verbruik van ca 100W, da's wel veel voor iets dat je ophangt om energie te bespraren... De technische ruimte wordt ook een heel stuk warmer dan met de vorige (2 st ) omvormers... ( linkje .. ?)
Ik heb even gecheckt en vlgs mij heb ik Sw versie HMI:1001-C031.
( Deze werkt overigens prima... )
VRAAG:
Is er al iemand die - met Accu bank - het eigen verbruik flink heeft terug kunnen brengen... ?
Ik zie dit onderwerp al een tijdje op "Hold" staan...
Mij is verteld dat deze bug in firmware C035 is verholpen, alleen heb ik nog geen tijd gehad om dit te testen.
Zodra ik dit getest heb zal ik hier verslag van doen of het probleem idd is verholpen.
Ik heb op dit moment een gemiddeld grid verbruik door de inverter van zo'n 200 tot 700 watt / 24 uur, afhankelijk van het soort verbruikers die ik aan heb staan.
[ Voor 6% gewijzigd door Compuadb op 28-06-2023 18:07 ]
Met laatste firmware werkt dit, heb dit zelf als test opstelling om omvormers met elkaar te vergelijken.creon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:41:
Solar op grid, solar op mppt, solar op gen/mi poort.
Als alles achter de CT's zit dan houdt de Deye met 'zero export to ct' de nul, alle overschot gaat naar de batterij (dus ook de solar op grid roomt hij af). Als batterij vol is dan gaat het de grid op, dit kan hij dan niet limiteren mocht je dat willen.
@Steemsmijcreon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:41:
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start
TLDR; zorg dat je niet meer PV hebt dan de omvormer per fase aan kan (duh) en dat je voldoende batterij als buffer hebt voor wanneer de netspanning weg valt en PV blijft draaien.
@Compuadb ; ah Thx. ! voor de genomen moeite .Compuadb schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:04:
[...]
Tot en met firmware C034 is er een bug aanwezig die ervoor zorgt dat als je de "zero-export power" lager zet dan de standaard 020W en de MI ingang gebruikt, er inderdaad meer eigen grid verbruik zal zijn.
Mij is verteld dat deze bug in firmware C035 is verholpen, alleen heb ik nog geen tijd gehad om dit te testen.
Zodra ik dit getest heb zal ik hier verslag van doen of het probleem idd is verholpen.
Ik heb op dit moment een gemiddeld grid verbruik door de inverter van zo'n 200 tot 700 watt / 24 uur, afhankelijk van het soort verbruikers die ik aan heb staan.
Nu heb ik al meer dan de helft van dit topic doorgenomen (sorry, nog niet helemaal), maar nog niet ontdekt of/hoe ik via Home Assistant het beste de Workmodes kan aanpassen in de inverter.
:strip_exif()/f/image/r6cNKETvz9nBuqsJiNQW8FAs.jpg?f=fotoalbum_large)
Met Solarman kan ik in HA inmiddels wel data uit de accu halen, nu zou ik graag ook nog automatisch de workmode willen aanpassen.
Het idee is dat ik Forecast Solar in HA gebruik om te bepalen of er vandaag meer opbrengst verwacht wordt dan ik kwijt kan in de accu's. Als dat zo is, dan wil ik graag de accu's 's ochtends zo ver mogelijk leeg gooien (work mode: selling first - lijkt me). En dan vanaf een uur of half 12 de accu weer gaan vullen (workmode: Zero export ct).
Wordt er minder zonopbrengst verwacht, dan hoeft er niet per se gedumpt te worden vooraf.
Op een zonnige dag loopt het voltage hier in de wijk snel op naar 253 Volt. In mijn oude situatie viel dan (een van) de omvormer uit. Als ik mijn auto laad op een zonnige dag blijft het voltage in huis wel laag genoeg.
Het idee is dus dat de thuisaccu het hoge voltage in huis kan voorkomen. Maar dan moet de accu dus niet vol zijn op een zonnige dag tussen circa 11:30 en 15:30.
Hebben jullie tips over hoe ik vanuit Home Assistant de Deye kan aansturen?
De verbinding loopt momenteel via de Solarman Logger Wifi dongle.
Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Je hebt trouwens een prachtig server rack, mooi hoor! Ik zoek er ook nog een, waar heb je die gekocht? Ik kan het niet goed zien op de foto's maar werk je via busbars? Of heb je alle batterijen in daisy chain staan?
Groetjes
[ Voor 15% gewijzigd door Steemsmij op 02-07-2023 09:45 ]
Het ziet er dan als volgt uit in HA:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KmdSh8kyOXIxsbaLlQf2jiTi.png?f=user_large)
Bij jou kunnen de min en max waardes anders worden natuurlijk, dit kan je zelf eenvoudig aanpassen in de esp home config.
Enige wat je bij de Deye niet kan doen is een forced-sell van x tot y, hiervoor gebruik ik dan een Node-red flow die de Zero Export (Zero export to CT) switched naar Allow Export (Selling First)..
Nog wat anders, heeft iemand wel eens gespeeld met de CT ratio? omdat ik de CT's een best stuk heb verlengt tot ca 25mtr denk ik dat het signaal wat is verzwakt en het lastiger is voor de Inverter de 20W te houden. Iets verhogen naar 2500 lijkt stabieler als ik de 3 fase grafiek van HomeWizard erbij bekijk. Iemand meer info over deze setting?
Ik heb deze serverkast via Blauhoff/Eigenstroomopslaan.nl. Inderdaad met busbars.Steemsmij schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:45:
Je hebt trouwens een prachtig server rack, mooi hoor! Ik zoek er ook nog een, waar heb je die gekocht? Ik kan het niet goed zien op de foto's maar werk je via busbars? Of heb je alle batterijen in daisy chain staan?
:strip_exif()/f/image/GXDvmgvUKQFT3BwGxLazWPXk.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, ziet er goed uit qua mogelijkheden.mahagen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:18:
Ik gebruik voor aansturing vanuit HA een esp32, origineel van https://github.com/klatremis/esphome-for-deye zelf wat aangepast naar uur selectie en voltages https://github.com/kababoom/esphome-for-deye
Enige wat je bij de Deye niet kan doen is een forced-sell van x tot y, hiervoor gebruik ik dan een Node-red flow die de Zero Export (Zero export to CT) switched naar Allow Export (Selling First)..
Maar hiervoor heb je dan nog wel extra hardware nodig?
Dit gaat niet via de Wifi dongle?
Wat gebruik je hiervoor?
Via de wifi dongle kan je ook modbus registers schrijven maar dat werkt niet stabiel, is ook geen complete HA integratie voor. Ik vermoed dat dit komt doordat je concurreert met de Deye cloud. Mocht je interesse hebben, zie volgende repo: https://github.com/kbialek/deye-inverter-mqttElja schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:22:
[...]
Oke, ziet er goed uit qua mogelijkheden.
Maar hiervoor heb je dan nog wel extra hardware nodig?
Dit gaat niet via de Wifi dongle?
Wat gebruik je hiervoor?
Je kan dan na het aanmaken van een config file lezen en schrijven (faalt dus vaak) op de volgende manier:
1
| docker run --rm --env-file config.env ghcr.io/kbialek/deye-inverter-mqtt r 111 |
De esp32 oplossing is erg stabiel en snel en eenvoudig aan te passen naar wens, via esphome, maar hier heb je inderdaad hardware voor nodig, een esp32 (duh) en een rs485 -> TTL converter. Dit staat beschreven in de repos die ik al heb gepost maar mocht je vragen hebben dan kan ik je misschien verder helpen.
Andere optie is de HA Sunsync plugin van KellerZa, hiervoor heb je ook hardware nodig, namelijk een rs485 naar usb/eth converter. Nadeel is dat je geen aanpassingen kan doen, althans niet eenvoudig. Zie volgende repo voor meer info: https://github.com/kellerza/sunsynk
Voor alle hardware geldt dat de kosten nihil zijn trouwens, voor ca 25e ben je klaar...
Oh en mocht je de post gemist hebben, je kan ook 'control' rechten vragen in de Deye cloud app, werkt ook maar traag en onhandig.
Misschien gaat het teveel offtopic hier, maar klinkt leuk om eens met zo'n esp32 board aan de slag te gaan. Ik heb hier alleen helemaal nog geen ervaring mee.
Zou dit zijn wat ik nodig heb?
https://www.tinytronics.n...en-bluetooth-board-cp2102
https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html
https://www.tinytronics.n...breadboard-170-points-wit
https://www.tinytronics.n...-male-male-10cm-10-draden
Wat voor een kabeltje gebruik je om aan te sluiten op de modbus?
Enne, bij 'I powered the esp32 from CN2 pin 7&8 with 12V into a USB converter.' bedoel je dat je de stroom voor het board ook uit de Deye haalt?
Gebruik je daar deze voor?
https://www.tinytronics.n...usb-dc-dc-converter-600ma
Heb jij het geheel nog netjes in een kastje/doosje weggewerkt?
Wat gebruik je daar dan voor?
Tip: mede tweakers @Aiolos maakt mooie modbus shields en verkoopt ze ook kant en klaar met alle benodigdheden inclusief een mooi doosje: v&a aangeboden: Wemos D1 modbus (RS-485) shield (met MAX-485 en evt. WeMos)Elja schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:37:
Bedankt, @mahagen!
Misschien gaat het teveel offtopic hier, maar klinkt leuk om eens met zo'n esp32 board aan de slag te gaan. Ik heb hier alleen helemaal nog geen ervaring mee.
Enne, bij 'I powered the esp32 from CN2 pin 7&8 with 12V into a USB converter.' bedoel je dat je de stroom voor het board ook uit de Deye haalt?
Die componenten kloppen, ik heb ze alleen gesoldeerd dus geen breadboardje enz. Als doosje heb ik een oud DAT tape doosje gebruikt en wat dubbelzijdige schuimtape. Als ik nog eens tijd heb zal ik een 3d doosje kunnen maken maar vooralsnog vind ik het zo ook prima. De voeding haal ik niet van de Deye zoals in het schema. Ik heb er een usb adaptor op zitten, deze zit op de Load uitgang zodat hij altijd stroom zou moeten hebben. De aansluiting naar de Deye is een UTP kabel in de BMS poort..Elja schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:37:
Bedankt, @mahagen!
De bms poort heeft 2 rs485 kanalen, 1&2 en 7&8 (rs485) gaat maar over 2 draadjes, A en B )
Zie manual als volgt
/f/image/4CQeVPNqTOm538vcPoG9Qm9Q.png?f=fotoalbum_large)
Als je kanaal 1 wilt gebruiken dan neem je de volgende draadjes van de UTP kabel.
oranje-wit - B
oranje - A
groen - Gnd
Die gaan dan naar een tll - rs485 converter, 4&5 CAN (blauw/blauw-wit) of 7&8 rs485 (bruin-wit / bruin) kan dan naar je BMS (indien je dat gebruikt).
De tip van @Heronimo is natuurlijk prima, zelf kreeg ik het niet zo snel werkend met een 8266 D1-mini dus ik zou dan wel een esp32 bestellen.
[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 03-07-2023 17:31 ]
Dat kan ook, in combinatie met de KellerZa plugin.jadjong schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:26:
Waarom gebruik je geen ethernet naar RS485/modbus doosje van een paar tientjes?
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Zelf deze hiervoor gebruikt maar zoals eerder aangegeven ben ik over naar de esp32 oplossing, vind die prettiger.
Ik probeer voornamelijk uit te vinden waarom de native modbus plugins minder goed werken (wat settings veranderen betreft) dan de esp32 oplossing. Ligt dat aan hardware beperkingen of zijn het brakke software oplossingen die je eventueel zelf kan verbeteren.mahagen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:37:
[...]
Dat kan ook, in combinatie met de KellerZa plugin.
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Zelf deze hiervoor gebruikt maar zoals eerder aangegeven ben ik over naar de esp32 oplossing, vind die prettiger.
Ik heb op mijn Deye niet direct PV aangesloten, maar gebruik een omvormer op de GEN ingang.mahagen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:37:
Omdat de kWh prijs straks tussen 13:00 en 16:00 naar -0.43c/kWh. Weet iemand hoe je de Solar mppt uitzet op de Deye? Kan de solar limit naar 1000 zetten maar niet lager. Liefst laat ik hem wel aan zodat de Asymmetric Phase Feeding blijft werken.
Nog wat anders, heeft iemand wel eens gespeeld met de CT ratio? omdat ik de CT's een best stuk heb verlengt tot ca 25mtr denk ik dat het signaal wat is verzwakt en het lastiger is voor de Inverter de 20W te houden. Iets verhogen naar 2500 lijkt stabieler als ik de 3 fase grafiek van HomeWizard erbij bekijk. Iemand meer info over deze setting?
Deze stond gisteren natuurlijk uit, maar ik kon toch mijn thuisaccu, en de auto op 1 fase opladen met 32A (met 3x25A aansluiting) Dus asymmetric phase feeding werkt ook zonder dat je direct zonnepanelen hebt aangesloten.
Wat betreft de CT ratio, die optie is er voor als je andere CT's gebruikt. Met een andere verhouding tussen de primaire en secundaire kant. 1:2000 betekent dat 100A door de CT klem, zorgt voor een stroom van 50mA in de aansluitdraden.
In theorie mag de lengte niet veel uitmaken, het gaat nl om een stroom, geen spanning.
Deze stroom zal in de omvormer door een (burden resistor) weerstand in een spanning worden omgezet, deze wordt dan gemeten.
Wat wel kan is dat de weerstand van de verlengde draden, er voor zorgt dat de spanning over de meetweerstand kleiner is dan met korte draden. Dan is de gemeten stroom dus ook kleiner dan de werkelijke stroom door de fase draden. Als je de CT ratio verhoogt, dan zou je dit verlies inderdaad kunnen compenseren.
Het kalibreren gaat het makkelijkst met een hoge constante stroom door de CT klemmen. Als je ook een stroomtang hebt, dan zou je de gemeten waarde van de Deye kunnen proberen te matchen met de door de stroomtang gemeten waarde.
Je kan in HomeAssistant direct modbus aansturen, ik heb het geprobeerd. Maar het is heel omslachtig, en het lijkt wel of er minder mogelijk is dan met ESPhome.jadjong schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:07:
[...]
Ik probeer voornamelijk uit te vinden waarom de native modbus plugins minder goed werken (wat settings veranderen betreft) dan de esp32 oplossing. Ligt dat aan hardware beperkingen of zijn het brakke software oplossingen die je eventueel zelf kan verbeteren.
Hier staat nog een poging van een tijdje terug:
stegen in "Zelf een powerwall bouwen"
[ Voor 14% gewijzigd door stegen op 03-07-2023 22:15 ]
Het is accu en/of PV, ik weet niet hoe de Deye het doet bij afname, die fase verschuiving, maar bij mij zijn alle 3 fase voor afname op de slimme meter netjes gelijk,hoe scheef het met de belasting het aan load zijde ook aan toe gaat.stegen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:05:
[...]
Ik heb op mijn Deye niet direct PV aangesloten, maar gebruik een omvormer op de GEN ingang.
Deze stond gisteren natuurlijk uit, maar ik kon toch mijn thuisaccu, en de auto op 1 fase opladen met 32A (met 3x25A aansluiting) Dus asymmetric phase feeding werkt ook zonder dat je direct zonnepanelen hebt aangesloten.
<knip>
Gister is mijn Deye voor het eerst 2 seconden uitgevallen op alle fase door een te hoge belasting aan load zijde op 1 fase, het was zo kort dat de 16A alamat niet eens afsloeg.
Installatieautomaten schakelen bij overbelasting uit door hitte (13% overbelasting is 1 uur). Als de voedinsbron die hoeveelheid energie niet kan leveren schakelt die eerst uit (anders gaat die kapot)Domba schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:40:
[...]
Gister is mijn Deye voor het eerst 2 seconden uitgevallen op alle fase door een te hoge belasting aan load zijde op 1 fase, het was zo kort dat de 16A alamat niet eens afsloeg.
Was dit in offgrid modus of in bypass modus?
Was tijdens laden, met geen PV vanwege netto negatief uur van €-0,50/kWh door aanslaan van hydrofoorRicko1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 05:49:
[...]
Installatieautomaten schakelen bij overbelasting uit door hitte (13% overbelasting is 1 uur). Als de voedinsbron die hoeveelheid energie niet kan leveren schakelt die eerst uit (anders gaat die kapot)
Was dit in offgrid modus of in bypass modus?
Is bekend, een deye, zelfs met twee 12k's is er onvoldoende vermogen voor de magnetische afslag van B-kar, overbelasting moet een paar seconden duren voordat deze afslaat
(de woning heeft nog een vreselijke verdeling over de groepen zoals wij die gebruiken, komt aanbod als bij per kamer aanpakken als vloer en/of plafond eruit gaat en woning zelf kunnen verdelen over 12 groepen /fase, 2 buiten gebouwen volledig op een eigen onderdeler, is nog uit 1965 met gekoppelde centrale dozen)
Thanks!mahagen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:25:
[...]
Die componenten kloppen, ik heb ze alleen gesoldeerd dus geen breadboardje enz. Als doosje heb ik een oud DAT tape doosje gebruikt en wat dubbelzijdige schuimtape. Als ik nog eens tijd heb zal ik een 3d doosje kunnen maken maar vooralsnog vind ik het zo ook prima. De voeding haal ik niet van de Deye zoals in het schema. Ik heb er een usb adaptor op zitten, deze zit op de Load uitgang zodat hij altijd stroom zou moeten hebben. De aansluiting naar de Deye is een UTP kabel in de BMS poort..
De bms poort heeft 2 rs485 kanalen, 1&2 en 7&8 (rs485) gaat maar over 2 draadjes, A en B )
Die gaan dan naar een tll - rs485 converter, 4&5 CAN (blauw/blauw-wit) of 7&8 rs485 (bruin-wit / bruin) kan dan naar je BMS (indien je dat gebruikt).
Ik zal ook een losse voeding gebruiken, klinkt wel zo handig.
Ik heb natuurlijk weer net een ander EMS32 boardje dan in het voorbeeld en ben een noob op dit gebied.
Die RX en TX moeten op de TX en RX van de TLL-RS485 converter. De GND moet neem ik aan ook op de GND aan de andere kant, maar waar moet de VCC naar toe?
:strip_exif()/f/image/wI0cKGU5m2rIQE5AqwlVuTYH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het bordje een stabiele voeding wel kan waarderen.
Verder zou ik TX naar RX verbinden en vice versa.
Dank je. Ja, die voeding snap ik.jadjong schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:53:
[...]
Ik denk dat het bordje een stabiele voeding wel kan waarderen.
Verder zou ik TX naar RX verbinden en vice versa.
Mijn vraag is: welk pinnetje is die voeding?
Ik heb geen idee waar die zit (en welke afkorting daar dus voor gebruikt wordt).
Vin is plus gebruik 3,3 Volt of dat stabiel werktElja schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:50:
[...]
Dank je. Ja, die voeding snap ik.
Mijn vraag is: welk pinnetje is die voeding?
Ik heb geen idee waar die zit (en welke afkorting daar dus voor gebruikt wordt).
Vcc is plus op RS485 >TTL
GND is min
De asymmetric phase feeding werkt fantastisch, met of zonder solar inderdaad, op load maar ook voor de load (op grid achter CT). Maar ik ben op zoek naar de digital versie van de DC schakelaar die aan de zijkant zit. Je kan digitaal dus de max solar power instellen maar niet lager dan 1000W, vind ik alsnog hoog, zeker bij -0.43c/kWh..stegen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:05:
[...]
Ik heb op mijn Deye niet direct PV aangesloten, maar gebruik een omvormer op de GEN ingang.
Wat betreft de CT ratio, die optie is er voor als je andere CT's gebruikt. Met een andere verhouding tussen de primaire en secundaire kant. 1:2000 betekent dat 100A door de CT klem, zorgt voor een stroom van 50mA in de aansluitdraden.
In theorie mag de lengte niet veel uitmaken, het gaat nl om een stroom, geen spanning.
Deze stroom zal in de omvormer door een (burden resistor) weerstand in een spanning worden omgezet, deze wordt dan gemeten.
Wat wel kan is dat de weerstand van de verlengde draden, er voor zorgt dat de spanning over de meetweerstand kleiner is dan met korte draden. Dan is de gemeten stroom dus ook kleiner dan de werkelijke stroom door de fase draden. Als je de CT ratio verhoogt, dan zou je dit verlies inderdaad kunnen compenseren.
Het kalibreren gaat het makkelijkst met een hoge constante stroom door de CT klemmen. Als je ook een stroomtang hebt, dan zou je de gemeten waarde van de Deye kunnen proberen te matchen met de door de stroomtang gemeten waarde.
[...]
Je kan in HomeAssistant direct modbus aansturen, ik heb het geprobeerd. Maar het is heel omslachtig, en het lijkt wel of er minder mogelijk is dan met ESPhome.
Hier staat nog een poging van een tijdje terug:
stegen in "Zelf een powerwall bouwen"
Voltage daalt inderdaad naarmate de aftand langer wordt vandaar mijn interesse in deze setting. Ik heb ondertussen CT 2500:1 (100A=40mA) ingesteld gehad afgelopen nacht en hij schommelt en verbruikt duidelijk minder, kom nu dicht in de buurt van de ingestelde 20W.
Bedankt voor de tip mbt de calibratie, zal hier binnenkort eens naar kijken, kan wel 1 fase tijdelijk leeg houden en hier een vaste verbruiker op zetten.
@wendan20 Maakte mij erop attent dat er tegenwoordig ook esp32 zijn met ethernet trouwens. Voor de mensen die liever geen wireless willen misschien interessant.
Inderdaad, die RS485 -> TTL heeft een input van 3V tot 30V dus gebruik de 3.3V links onder.Domba schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:45:
[...]
Vin is plus gebruik 3,3 Volt of dat stabiel werkt
Vcc is plus op RS485 >TTL
GND is min
PS: Ziet er erg netjes uit
Oke, ik heb zitten kijken naar de aansluitingen van de Deye. Jij hebt het over het gebruik van de BMS poort, maar die zit al gevuld met de UTP kabel die van de accu's komt. Die lijkt me ook wel handig.mahagen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:25:
[...]
Die componenten kloppen, ik heb ze alleen gesoldeerd dus geen breadboardje enz. Als doosje heb ik een oud DAT tape doosje gebruikt en wat dubbelzijdige schuimtape. Als ik nog eens tijd heb zal ik een 3d doosje kunnen maken maar vooralsnog vind ik het zo ook prima. De voeding haal ik niet van de Deye zoals in het schema. Ik heb er een usb adaptor op zitten, deze zit op de Load uitgang zodat hij altijd stroom zou moeten hebben. De aansluiting naar de Deye is een UTP kabel in de BMS poort..
Ik dacht dat ik wel de ModeBUS poort zou moeten gebruiken, maar dat is dus niet zo?
:strip_exif()/f/image/aS1WGec0amkum2DzxUhhNE7b.jpg?f=fotoalbum_large)