Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45

Floor-is

5.2

thomvh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ik draai zo'n setup. Grid is ook werkelijke alleen de grid. Het gehele huis zit op de LOAD. Hier heb ik nog wel een schakelaar tussen zitten zodat ik eventueel de Deye vrij kan stellen van de grid en het huis gewoon stroom geef vanuit de grid.

Over je vragen, volgens mij werkt de cutoff alleen als het op de GEN poort zit want dan gooit hij die uit. De frequency shift werkt alleen als de deye offgrid is. Afhankelijke van de instellingen maar als ik zero export to ct aan heb staan. Dan gaat ook mijn AC PV naar de batterij toe als ik dat zo heb ingesteld.
Ik gebruik Day Ahead Optimizer om alles te regelen. Ben nog niet helemaal blij hoe het nu draait ik heb sinds vorige week ook wat PV op de MPPT trackers van de Deye zitten vandaar. Maar daar kom ik nog wel uit.
Ah, thanks, ik duik er weer even in!

Gelukkig ben ik niet de eerste met dit plan verder :P

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 12-08-2026 14:57 ]

Bericht hierboven

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:15

paQ

@Floor-is ola :+

Mijn huis draait ook op die manier. Dus alles achter de LOAD.
De losse AC gekoppelde PV omvormer heb ik aan de GEN poort als mi/inv. De Deye ziet dat dan ook als daadwerkelijke (extra) opwek.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Floor-is

Floor-is

5.2

paQ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:57:
@Floor-is ola :+

Mijn huis draait ook op die manier. Dus alles achter de LOAD.
De losse AC gekoppelde PV omvormer heb ik aan de GEN poort als mi/inv. De Deye ziet dat dan ook als daadwerkelijke (extra) opwek.
JA, dat kan ik dus niet zomaar :/

Bij mij hangt de Deye in pand 1 en die andere omvormer in pand 2. Op zich is dat maar 15m, maar ik moet graven als ik er nog een kabel vandaan/naartoe wil hebben.

Bericht hierboven

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Floor-is schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Ah, thanks, ik duik er weer even in!

Gelukkig ben ik niet de eerste met dit plan verder :P
Wat ik begrijp is dat als je PV op LOAD hebt je eigenlijk een tweede meter moet hebben. Als je het op de GEN zet kan de Deye het zelf uitvogelen.

• Floor-is

Floor-is

5.2

thomvh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Wat ik begrijp is dat als je PV op LOAD hebt je eigenlijk een tweede meter moet hebben. Als je het op de GEN zet kan de Deye het zelf uitvogelen.
Okay, dat is doable op zich!

Als ik je goed begrijp dan kan ik de huidige Solis koppelen achter Grid Tie Meter2. Zo'n Chint als ik al heb feitelijk en die is niet meer nodig als de Deye aan het grid zit ook, die koppel je met RS485 aan de Deye.
Vervolgens zet je AC couple on Load side aan en dan heb je een aantal knoppen:
  • Work Mode = Zero Export To CT (§5.7 - regelt op de CT aan de netzijde)
  • Solar Sell = UIT (5.7 - anders geef je toestemming te verkopen)
  • Zero-export Power = 20 W (§5.7 - "recommended 20-100W")
  • AC couple on Load side = AAN (§5.9 — verklaart wáár de Solis hangt)
  • Grid Charge = UIT (anders trekt hij blind uit het net)
Wat ik heb afgeleid, maar (nog) niet uitgezocht:
  • EX_Meter For CT = UIT (want je regelt straks op de INTERNE CT's om GRID IN)
  • Energy Pattern = Battery First
Ik heb nog even nagedacht over hoeveel werk het is om de PV-strings van het bijhuis op de Deye aan te sluiten. Dan valt mijn set op garage-noord (12x~275WP) wel weg. En dat werd hem niet. Toen nagedacht of ik een tweede kabel kon trekken vanuit het bijhuis naar de Deye om de GEN-poort te gebruiken, dat is heel veel werk, maar dan kan ik de set op noord houden. Dit kan ik doen als fallback als AC couple on Load side echt niet werkt.

Toevoeging
De moeilijkheid in wat ik wil is dat de MPPT's op de Deye in principe zoveel als mogelijk de batterij moeten vullen. Dan kan de Solis gewoon haar energie blind blijven leveren. Als er, na aftrek van de huislast:
  • energie over is, kan die de batterij in (mits niet vol, want dan hup naar het net)
  • energie tekort is, kan de Deye bijspringen (PV en eventueel batterij)
  • energie tekort is, en de batterijen van de Deye zijn leeg, dan spreken we het net aan
En dan hebben we nog het stukje arbitrage ;)

[ Voor 98% gewijzigd door Floor-is op 12-08-2026 19:07 ]

Bericht hierboven

• Cookiemonsterrr
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12-08 18:36
dingo35 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:43:
[...]

De sticklogger is een van Deye "losstaand" product; als je op de config_hide.html pagina kijkt zie je als laatste veld dat hij daar geconfigureerd wordt voor de Deye.

Boven finctioneert de logger als een modbus/tcp to modbus/rtu bridge; het is aannemelijk dat de bridge gewoon de modbus messages en responses overzet, zonder inhoudelijk naar de registers en adressen te kijken.

Kortom:kans dat het aan de stick ligt is minimaal.
Solarman is opensource dus als je de modbus register-adressen weet van de Sell opties kun je het in de source opzoeken, en eventueel zelf aanvullen via een PR...
Thanks! Voor de duidelijke uitleg, ik heb hem nu zelf toegevoegd in de yaml en kan hem nu wel selecteren.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Werkt de Deye ook samen met meters van het merk Eastron? Dat zou wel mooi zijn, want ik heb nog heel wat nieuwe Eastron SDM630 hier liggen.

Ik heb de Eastron SDM630 Modbus V2 en V3, maakt dat nog verschil? Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde modbus registers, dus ik zou zeggen dat ze beide net zo goed moeten werken?

En ik heb ook een flink aantal SDM630MCT + CT klemmen, is die ook bruikbaar? En zo ja, is dat dan beter? Ik denk dat je via de CT klemmen sneller kan lezen, dan een modbus verzoek versturen + antwoord ontvangen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02:13

zalkc

cvz.eu

Tanuki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:50:
Werkt de Deye ook samen met meters van het merk Eastron? Dat zou wel mooi zijn, want ik heb nog heel wat nieuwe Eastron SDM630 hier liggen.
Werkt prima, wordt ook geadviseerd door Deye naast de Chint
Ik heb de Eastron SDM630 Modbus V2 en V3, maakt dat nog verschil? Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde modbus registers, dus ik zou zeggen dat ze beide net zo goed moeten werken?
Ik heb een v3 en heb er geen problemen mee gehad, de v2 wordt echter door Deye genoemd
En ik heb ook een flink aantal SDM630MCT + CT klemmen, is die ook bruikbaar? En zo ja, is dat dan beter? Ik denk dat je via de CT klemmen sneller kan lezen, dan een modbus verzoek versturen + antwoord ontvangen?
geen flauw idee, geen ervaring mee ;) maar vast wel iemand anders hier.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:36
SnarfB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:57:
Hoi, ik zat eens te kijken voor een thuisbatterij voor mijn dochter, nu zag ik ook iets voorbij komen van een Deye thuisbatterij Deye SE-F16-C. In hoeverre heeft men hier al iemand ervaring mee, ik zat zelf te denken aan 2 Deye SE-F16-C en een een Deye 8 of 10kW 3 fase omvormer. Verder zag ik ook dat je deze allebei rechtstreeks op de omvormer koppelt, zonder af zekering en breaker hoe is jullie mening hierover?

Bij NKON zag ik dat je zo set voor net €5300- koopt dit lijkt mijn een hele mooie prijs voor 32kW
Hier net een SE-F16-C met een een 10kW 3-fase omvormer. Werk goed. Ik heb er, na overleg met de leverancier Ecohandel.nl geen breaker tussen. Er zou aan zowel de accu als de inverter zijde voldoende beveiliging zitten.

• Floor-is

Floor-is

5.2

SnarfB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:57:
Hoi, ik zat eens te kijken voor een thuisbatterij voor mijn dochter, nu zag ik ook iets voorbij komen van een Deye thuisbatterij Deye SE-F16-C. In hoeverre heeft men hier al iemand ervaring mee, ik zat zelf te denken aan 2 Deye SE-F16-C en een een Deye 8 of 10kW 3 fase omvormer. Verder zag ik ook dat je deze allebei rechtstreeks op de omvormer koppelt, zonder af zekering en breaker hoe is jullie mening hierover?

Bij NKON zag ik dat je zo set voor net €5300- koopt dit lijkt mijn een hele mooie prijs voor 32kW
Zonder fuse/breaker zou ik echt niet adviseren. Erger nog: elke fatsoenlijke elektricien zet er nog een handmatige schakelaar tussen ook.

Ik heb een SUN-12K met drie SE-F16-C's :)

Bericht hierboven

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:36
Switek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Ik heb de USB versie wifi logger aangesloten, lijkt geen Modbus te doen en ook de Config_hide pagina bestaat niet. DYDA_WiBLE_1.6.2 (DL1000B-wifi) Iemand hier ervaring mee? Wel connectie met de cloud en verder werkt alles prima. Gaat om de Deye SUN-10K-SG05LP3-EU
Modbus / Solarman blijkt met de logger niet meer te werken. Inmiddels via de developer api wel de gegevens in HomeAssistant via Deye Cloud Home Assistant Integration. Wel een Waveshare besteld, voor modbus naar TCP/RTU via de modbus poort op de Deye.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35
water_escape schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Het staat er wel en niet, ik heb AI de handleiding laten scannen:

In de actuele handleiding van de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 staat bij Generator Port Use inderdaad standaard “Rated Power 8000 W”. Maar Deye beschrijft die waarde daar als “Generator input rated power: allowed Max. power from diesel generator.” In hetzelfde menu kun je de GEN-poort vervolgens als Micro Inv Input instellen voor een AC-gekoppelde PV-omvormer.

Dus ik zou niet concluderen dat de GEN-poort fysiek maximaal 8 kW Enphase-PV aankan alleen omdat daar 8000 W staat. Dat getal hoort volgens Deye bij de instelling voor het toegestane generatorvermogen.

Mijn huidige inschatting is dus: nee, ik zie nog geen bewijs dat jouw 9 kW te veel is; die 8000 W die jij hebt gevonden is de generator-rated-power instelling. Maar dit punt is belangrijk genoeg dat ik het niet op basis van alleen die handleidingtekst definitief groen zou geven.
Het is 20A max per fase bij SUN 12K (in specs staat het bij max AC input (ook als grid weg is), dit is 13200W bij 220V (of 13800W bij 230V)).

De GEN input relais zijn kleiner dan die van load (die zijn belastbaar tot max 45A max met passthrough). Zie hiervoor ook het filmpje van deze Oostenrijkse gast, is weliswaar een 12K SG04:

YouTube: Achtung nur 20 Ampere auf den Genport geben! Deep Inside Deye Hybrid 12KW Inverter Teil 2 / Deutsch

Vlak daarvoor wijst hij trouwens het N-PE relais aan.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste