Heb je iets van grafieken of meetwaarden?bertenludy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:57:
hallo allemaal ik heb een vreemd iets ik heb een deye 12 kw 3 fasen op de gen ingang zetten 2 solis inverters op de deye zie ik wat de deye zelf produceert en wat de solissen produceren bv 58 kw op een dag er gaat 28 kw in de accu en teruglevering staat op 26 kw eigen gebruik die dag 9 kw nu mis ik elke dag tussen de 15 en 20 kw waar die blijft joost mag het weten maar ik kan het niet vinden misschien weet 1 van jullie een oplossing de load staat op max word niet begrenst ik kwam erachter omdat ik vorig jaar zonder accu gemiddeld 60 kw per dag heb en dat haal ik nu sinds de deye niet meer er verdwijnt ergens iets. Bert
Vergeet ook niet de omzetverliezen, ik heb 3 Deye micro omvormers aan de Deye 12kW hangen op de MI ingang, de micro omvormers rapporteren bijvoorbeeld via solarman een dagproductie vandaag om 10.25 van 1,3 kWh totaal, de Deye 12kW geeft op de MI 1 kWh aan.
Ergens strookt dat niet maar op een hele dag is het verschil aanzienlijk kleiner, aan de bekabeling kan het niet liggen dus ik neem maar aan dat het in de omzetverliezen zit.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
in het overzicht vd solis staat gewoon wat hij produceert dat mag toch kloppen wat er staat de deye ziet het ook maar hij lijkt er niets mee te doen.
Reken op ongeveer 20% transmissie verliezen in het totaal in de Deye, kijk eens in de Deye wat hij rapporteert voor de productie op de MI ingang.bertenludy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:30:
in het overzicht vd solis staat gewoon wat hij produceert dat mag toch kloppen wat er staat de deye ziet het ook maar hij lijkt er niets mee te doen.
Voorheen had ik 2 Solis omvormers (autarco) en die dingen waren dramatisch in rendement, op een zuid gelegen 4850 kWp dak met een hoek van 30 graden had in hooguit 3200 Watt vermogen op goede dagen, de Deye komt veel hoger. Dus de autarco's liggen in de recyclebak bij de gemeente.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Maar wat de Solis zegt. Is dat DC of AC? Want de Deye ziet alleen AC in. Daar zit al een verlies tussen wat best aanzienlijk kan zijn afhankelijk van de omvormers.bertenludy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:30:
Nu zit er in je avatar naam geen punten maar in je tekst van je postings mag je dat wel doen hoor. Geeft ook wat respect naar degenen waarvan je wilt dat ze lezen.bertenludy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:30:
Zijn er hier Tweakers die de interne Fans van hun Deye Sun-12K-sg04lp03-EU hebben vervangen voor (mogelijk) stillere varianten?
Huidige inverter beschikt over twee Protechnic MGT8012XB-O25C fans.
Ondanks het toepassen van de 3D beugel met 120mm fans merk ik dat de interne Fans regelmatig aanslaan bij grote vermogens. De extra fans leveren flink extra ventilatie. Desondanks (blijkbaar) te weinig om de drempelwaarde van interne fans te bereiken.
Ik begrijp dat ik rekening moet houden met de luchtstroom en statische druk.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ondanks het toepassen van de 3D beugel met 120mm fans merk ik dat de interne Fans regelmatig aanslaan bij grote vermogens. De extra fans leveren flink extra ventilatie. Desondanks (blijkbaar) te weinig om de drempelwaarde van interne fans te bereiken.
Ik wil dit ook doen. En had deze gevonden: Noctua NF-R8 redux-1800 PWM . Heeft PWM maar weet ( nog ) niet of dat dan werkt met de Deye.Jelca schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
Zijn er hier Tweakers die de interne Fans van hun Deye Sun-12K-sg04lp03-EU hebben vervangen voor (mogelijk) stillere varianten?
Noctua NF-A8 PWM chromax
Noiseblocker NB-BlacksilFan X1
Deze zijn relatief meer dan de ‘helft’ ( in getal ) stiller
Wil ook een extra set er uberhaupt onder hebben van de zelfde.
Nu de hamvraag welke. Dus ben ook benieuwd.
Bij noctua moet je wel oppassen dat ze minder lucht verplaatsen.Lord Anubis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:22:
[...]
Ik wil dit ook doen. En had deze gevonden: Noctua NF-R8 redux-1800 PWM . Heeft PWM maar weet ( nog ) niet of dat dan werkt met de Deye.
Noctua NF-A8 PWM chromax
Noiseblocker NB-BlacksilFan X1
Deze zijn relatief meer dan de ‘helft’ ( in getal ) stiller
Wil ook een extra set er uberhaupt onder hebben van de zelfde.
Nu de hamvraag welke. Dus ben ook benieuwd.
Daarom dubbel met extra sensor om het eerder aan te slingeren.thomvh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
Bij noctua moet je wel oppassen dat ze minder lucht verplaatsen.
Ik ben ver met het aanvragen van twee PV systemen ieder met een Deye omvormer en ieder met een 16kWh Deye batterij. Heb al een EV met Webasto Unite (ERE/MID) laadpaal en een WeHeat Blackbird P80 WP.
Doel Deye is eigen gebruik, PV-balanced laden, PV overschot in piek terugleveren, piekmijden in de winter, load balancing en back-up voor thuiswerken.
Ik kwam tot deze keuze obv de (aansluitmogelijk)heden van de Deye, integratie met Deye laadpaal, zowel app aansturing als HA aansturing. Fijn als er mogelijkheden zijn via de Cloud/app maar wil ook controle als die wegvalt. De laadpaal is ondertussen een andere geworden.
Hems en EMS blijken uiteindelijk de belangrijkste factoren. Zouden jullie achteraf vanwege Hems/EMS een andere omvormer gekozen hebben? Lukt het ook zonder HA met de app(s)?
Doel Deye is eigen gebruik, PV-balanced laden, PV overschot in piek terugleveren, piekmijden in de winter, load balancing en back-up voor thuiswerken.
Ik kwam tot deze keuze obv de (aansluitmogelijk)heden van de Deye, integratie met Deye laadpaal, zowel app aansturing als HA aansturing. Fijn als er mogelijkheden zijn via de Cloud/app maar wil ook controle als die wegvalt. De laadpaal is ondertussen een andere geworden.
Hems en EMS blijken uiteindelijk de belangrijkste factoren. Zouden jullie achteraf vanwege Hems/EMS een andere omvormer gekozen hebben? Lukt het ook zonder HA met de app(s)?
Ik heb niet de deye fans vervangen op mijn 12K-SG02LP01 maar een 3d geprint framepje met 5 80 mm SunonEE80251S3-1000U-999 fans aan de uitlaat zeide geplakt. Deze draaien nu nog gewoon op 12V maar ik ga ze nog PWM sturen. (op 12V zijn deze niet echt stil zuigen wel flink wat lucht door de kast)Jelca schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
In Home Assistant kan je de temperatuur van de AC en DC kant uitlezen, wanneer een van beide 50 °C bereikt gaan de best wel luide fans aan. Met de 5 x 80 mm aan de uitlaat zeide gaan de deye fans enkel nog aan als het erg warm is en hij hoog vermogen (>8kW) teruglevert aan het net.
[ Voor 10% gewijzigd door KVan op 28-08-2026 17:36 ]
Ik heb onder de Deye 4 12cm grote fans (blazen) in een 3D geprinte behuizing hangen en bovenop de Deye ook weer 4 stuks in een 3D geprinte behuizing bovenop liggen die zuigen.Jelca schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
Alle Fans zijn PWM gestuurd door een PWM controller die de temp achter de inverter meet
De inverter fans gaan bijna nooit aan nu.
Vraag.
Bestaat dit Sontheimer Switch-disconnector LO63 ULO63/4T/NS/Z101/F976 al ergens als diagram voor in een teken programma zoals qelektrotech?
Het is dus een diagram/symbol van de switch die de gebruiker laat kiezen van een grid naar volledig uit naar naar offgrid met een naijlende nul.
Ik weet niet zeker hoe ik dit in een diagram moet doen, vandaar mijn vraag om het goed te krijgen. Het is tevens voor in een manual en log boek/map. Als ik ooit verhuis is het handig dat de volgende bewoner weet hoe het achter de deksel zit.
Iemand al een afbeelding?
Bestaat dit Sontheimer Switch-disconnector LO63 ULO63/4T/NS/Z101/F976 al ergens als diagram voor in een teken programma zoals qelektrotech?
Het is dus een diagram/symbol van de switch die de gebruiker laat kiezen van een grid naar volledig uit naar naar offgrid met een naijlende nul.
Ik weet niet zeker hoe ik dit in een diagram moet doen, vandaar mijn vraag om het goed te krijgen. Het is tevens voor in een manual en log boek/map. Als ik ooit verhuis is het handig dat de volgende bewoner weet hoe het achter de deksel zit.
Stuur een mail aan de fabrikant die hebben ongetwijfeld die symbolen en met ene beetje eigen moeite via: https://wwwcmnip.3dcontentcentral.com/download-model.aspx?catalogid=171&id=1025461Lord Anubis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:24:
Vraag.
[ Voor 13% gewijzigd door rvdgaag op 29-08-2026 09:00 ]
Mijn Deye is door een enorme blikseminslag gisteren in een huis achter ons (deels) overleden. Het Nederlandse bedrijf waar ik heb gekocht heb bestaat niet meer (uitgeschreven bij KVK)
Weet iemand een goede partij in NL die eventueel zoiets zou kunnen repareren? Het communicatie board waar de bms poorten, rs485 en current coils opzitten enz is dood, de rest lijkt het nog te doen (er is nog pv opwek)
Ik heb Deye support ook al even gemaild maar ik hoop dat jullie wat suggesties met wellicht ervaring hebben.
Mocht reparatie geen oplossing zijn; waar is een Deye 15k HV tegenwoordig een beetje OK te krijgen? Wellicht dat iemand hier er onlangs nog naar gekeken heeft.
Weet iemand een goede partij in NL die eventueel zoiets zou kunnen repareren? Het communicatie board waar de bms poorten, rs485 en current coils opzitten enz is dood, de rest lijkt het nog te doen (er is nog pv opwek)
Ik heb Deye support ook al even gemaild maar ik hoop dat jullie wat suggesties met wellicht ervaring hebben.
Mocht reparatie geen oplossing zijn; waar is een Deye 15k HV tegenwoordig een beetje OK te krijgen? Wellicht dat iemand hier er onlangs nog naar gekeken heeft.
Daar had ik al gekeken maar het blad is leeg. Misschien browser probleem.rvdgaag schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:56:
[...]
Stuur een mail aan de fabrikant die hebben ongetwijfeld die symbolen en met ene beetje eigen moeite via: https://wwwcmnip.3dcontentcentral.com/download-model.aspx?catalogid=171&id=1025461
Bij het eindhovense etronixcenter? Maar dit lijkt me meer een gevalletje opstalverzekering en geheel laten vervangen door een installateur, al dan niet aangewezen door je verzekering. Je kan 1x een claim indienen, dus ik zou niet alleen het communicatiebord vervangen met het risico dat de rest er binnenkort alsnog ook mee stopt.arjenhiemstra schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:12:
Mijn Deye is door een enorme blikseminslag gisteren in een huis achter ons (deels) overleden. Het Nederlandse bedrijf waar ik heb gekocht heb bestaat niet meer (uitgeschreven bij KVK)
All-electric.
Ja dat is wel een goed punt eigenlijk… het is natuurlijk maar de vraag of er niet meer (bijna) kapot is wat over een tijdje alsnog faaltRonJ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:22:
[...]
Bij het eindhovense etronixcenter? Maar dit lijkt me meer een gevalletje opstalverzekering en geheel laten vervangen door een installateur, al dan niet aangewezen door je verzekering. Je kan 1x een claim indienen, dus ik zou niet alleen het communicatiebord vervangen met het risico dat de rest er binnenkort alsnog ook mee stopt.
Deye heeft een eigen servicepunt in Nurnberg Duitsland,arjenhiemstra schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:12:
Deye Neue Energie GmbH
Nordostpark 100A
90411 Nürnberg
Deutschland
servicede@deye.com.cn
kan je benaderen via service@deye.com.cn
Ik ben ook aan het oriënteren voor een setup voor een HV Deye icm Pylontech Force H3 accu's (15kWh), die ook offgrid kan draaien.
Na een hoop teruglezen heb ik in ieder geval de goeie adviezen gevonden wbt de Sontheimer omschakelaar en het gebruik van een 300mA aardlek aan de grid zijde van de Deye.
Ik heb mijn huidige plan in een diagrammetje gezet:
Uitgangspunten:
Na een hoop teruglezen heb ik in ieder geval de goeie adviezen gevonden wbt de Sontheimer omschakelaar en het gebruik van een 300mA aardlek aan de grid zijde van de Deye.
Uitgangspunten:
- Hele huis aan de loadzijde van de Deye voor volledige backup
- Loadzijde begrenst op 40A, ook ivm 6mm2 kabels, en meer verwacht ik niet nodig te hebben.
- Sontheimer omschakelaar (ULO40/4T/NS/Z101/F976) zodat ik de Deye er tussenuit kan schakelen voor updates/onderhoud
- Sontheimer naar '0' positie dient ook als hoofdschakelaar om in één handeling alle eindgroepen spanningsvrij te maken. Geen extra hoofdschakelaar na de Sontheimer voorzien, dat lijkt mij dubbelop.
- 'Tweede' hoofdschakelaar om het grid af te schakelen
- Enphase micro-omvormers op GEN input
7kWp · 16×IQ7+ | Pana 5J | Explorer V5 200L | Q350 | MHI Duosplit | SmartEVSE | HA
Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar ik zie geen gekke dingen. Ik zou alleen de 63A versie van de sontheimer omschakelaar kiezen (ULO63/4T/NS/Z101/F976). Die is maar een paar euro duurder en misschien iets robuuster, je hele huisverbruik gaat er 24/7 doorheen.Elmardus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:10:
Ik ben ook aan het oriënteren voor een setup voor een HV Deye icm Pylontech Force H3 accu's (15kWh), die ook offgrid kan draaien.
[Afbeelding]
Uitgangspunten:Zijn er ervaringsdeskundigen die ook een dergelijke configuratie draaien? Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
- Hele huis aan de loadzijde van de Deye voor volledige backup
- Loadzijde begrenst op 40A, ook ivm 6mm2 kabels, en meer verwacht ik niet nodig te hebben.
- Sontheimer omschakelaar (ULO40/4T/NS/Z101/F976) zodat ik de Deye er tussenuit kan schakelen voor updates/onderhoud
- Sontheimer naar '0' positie dient ook als hoofdschakelaar om in één handeling alle eindgroepen spanningsvrij te maken. Geen extra hoofdschakelaar na de Sontheimer voorzien, dat lijkt mij dubbelop.
- 'Tweede' hoofdschakelaar om het grid af te schakelen
- Enphase micro-omvormers op GEN input
Je zegt een tweede hoofdschakelaar om GRID af te schakelen. Die is niet getekend, maar ik neem aan dat je die bij de omvormer plaatst als een soort werkschakelaar.
Ben verder wel benieuwd wat jou overweging is om voor HV systeem te gaan.
Zijn er hier ook mensen met ideeën voor homeassistant?
Ik lees nu de Deye uit via modbus en heb nu een eerste opzet gemaakt.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto’s als je dit gaat realiseren. Ik heb zelf eigenlijk weinig zin om de hele Deye van de muur te halen voor zo’n klus.Jelca schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:22:
Daarom nu bovenop 3d print + 3x 120 redux zuigen. En onderop 4x 120mm zonder print.
Daarmee komt ie zelfs op 12kW pas na lange tijd op 50-52c , waardoor beastmode fans van de Deye nauwelijks meer aangaan.
:strip_exif()/f/image/9xq37O9qNZGIQ9DQH5kzaJcu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ok6jvcRV7MTx8GtOx5u7bQlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4qBjicjNqt4w4feZ2FbdlLFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Goeie tip! Ga ik doenInitial G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:13:
[...]
Ik zou alleen de 63A versie van de sontheimer omschakelaar kiezen (ULO63/4T/NS/Z101/F976).
Ik bedoelde, naast de Sontheimer die als hoofdschakelaar voor het huis dient, een 'echte' hoofdschakelaar die het net losschakelt van de rest van de groepenkast, het een-na-linkse blokje in mijn tekening.Initial G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:13:
Je zegt een tweede hoofdschakelaar om GRID af te schakelen. Die is niet getekend, maar ik neem aan dat je die bij de omvormer plaatst als een soort werkschakelaar.
Als 'werkschakelaars' rondom de omvormer zie ik eigenlijk de twee (aardlek)automaten wel als voldoende, als ik die beide uitschakel dan komt er in ieder geval extern geen spanning meer bij de omvormer.
Goeie vraag. Minder hoge DC stromen (en daardoor iets minder verliezen) spreekt mij wel aan. De accu aansluiten met een simpel setje MC4 kabels voel ik toch meer voor, en de toren is ook makkelijk later uit te breiden.Initial G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:13:
Ben verder wel benieuwd wat jou overweging is om voor HV systeem te gaan.
De prijs van de Deye's zelf lijkt vergelijkbaar. Ik zie dat LV accu's in sommige gevallen wel goedkoper zijn, maar ook de vormfactor van de huidige accutoren die ik nu heb gevonden komt wel goed uit in mijn situatie.
Misschien niet allemaal de meest zwaarwegende argumenten; mijn zoektocht begon bij de Pylontech H3X met ingebouwde omvormer, pas later ben ik bij Deye terechtgekomen aangezien ik ook off-grid met AC-coupled solar wil draaien. Toen zat ik al op het HV pad...
Zien jullie grotere voordelen voor de LV setups?
EDIT: @arjenhiemstra ik begreep dat jij ook de HV versie hebt. Heb jij een zekering (en evt lastscheider) tussen je accu's en de omvormer geplaatst zoals Deye voorschrijft? Zo ja, welk type?
[ Voor 5% gewijzigd door Elmardus op 30-08-2026 00:54 ]
7kWp · 16×IQ7+ | Pana 5J | Explorer V5 200L | Q350 | MHI Duosplit | SmartEVSE | HA
Yep, eerst zelf iets gemaakt, werkte niet goed met twee batterijen, ik heb nu een Dyness Combiner Box:Elmardus schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 00:40:
[...]
EDIT: @arjenhiemstra ik begreep dat jij ook de HV versie hebt. Heb jij een zekering (en evt lastscheider) tussen je accu's en de omvormer geplaatst zoals Deye voorschrijft? Zo ja, welk type?
(https://www.onsaplus.eu/d...Wl28F188ZUOsQZhV3pul7RBMQ)
Daar zit iets van een 300A / 1000VDC lastscheider in
Dus beetje hele specifieke oplossing zeg maar
Ik sorteer ook nog steeds voor op HV. De RTE is beter, daardoor ook minder warmte en dus fan-problematiek. De accus zijn duurder, maar daar staat tegenover dat de inverter goedkoper is en dat de hele 48V kerstboom met busbars, t-class zekeringen en vuistdikke kabels niet nodig is. Daarmee oogt het ook strakker, neemt minder ruimte in en is veiliger voor kleine nieuwsgierige handjes. Ik meen dat de bms module van de force ook al de zekering bevat. En zelfs de kabels zitten erbij. Onderaan de streep kom je dan ongeveer gelijk uit.Elmardus schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 00:40:
[...]
[...]
Goeie vraag. Minder hoge DC stromen (en daardoor iets minder verliezen) spreekt mij wel aan. De accu aansluiten met een simpel setje MC4 kabels voel ik toch meer voor, en de toren is ook makkelijk later uit te breiden.
De prijs van de Deye's zelf lijkt vergelijkbaar. Ik zie dat LV accu's in sommige gevallen wel goedkoper zijn, maar ook de vormfactor van de huidige accutoren die ik nu heb gevonden komt wel goed uit in mijn situatie.
Misschien niet allemaal de meest zwaarwegende argumenten; mijn zoektocht begon bij de Pylontech H3X met ingebouwde omvormer, pas later ben ik bij Deye terechtgekomen aangezien ik ook off-grid met AC-coupled solar wil draaien. Toen zat ik al op het HV pad...
Ik twijfel nog wel tussen een Deye of Solis inverter. Solis verbruikt maar de helft in standby, wat best doortikt en lijkt ook wat minder firmware perikelen te hebben. Daarintegen is voor de deye weer echt veel meer kennis en redelijk kant en klare software integraties beschikbaar.
All-electric.
Die zekering had ik nog gemist. Dat scheelt weer! De waarde van de zekering staat niet in de Force H3 manual, maar gezien de max 55A uit de accu zelf zal dit wel een waarde zijn die redelijk bij de Deye past.RonJ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:22:
[...] Ik meen dat de bms module van de force ook al de zekering bevat. En zelfs de kabels zitten erbij. Onderaan de streep kom je dan ongeveer gelijk uit.
Ik heb ook naar Solis gekeken, maar uiteindelijk laten varen omdat de kleinere versies de Gen (smart)poort niet hebben, en AC coupled solar erg onduidelijk gedocumenteerd is.Ik twijfel nog wel tussen een Deye of Solis inverter. Solis verbruikt maar de helft in standby, wat best doortikt en lijkt ook wat minder firmware perikelen te hebben. Daarintegen is voor de deye weer echt veel meer kennis en redelijk kant en klare software integraties beschikbaar.
Het grafische boeit me niet zo, de bedien interface wel dit is um:genesisfm schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:16:
[Afbeelding]
Ik vind die HA plaatjes altijd echt mooi, maar hoe meer cijfers je weergeeft hoe sneller er een foutje insluipt (denk ik).rvdgaag schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Het grafische boeit me niet zo, de bedien interface wel dit is um:
[Afbeelding]
Dat zie je ook bij GBB, ik kijk nooit in alle tabellen want er zitten de nodige fouten in (los van het feit dat hij een hoop cijfers tot 1 of 2 cijfers achter de komma weergeeft, zulke precisie klopt gewoon niet). Dat heeft hij op aangeven van mij wel hier en daar aangepast.
In jouw plaatje ook als voorbeeld (misschien zie ik het niet goed hoor):
total charge of the battery: 1081kWh
total discharge of the battery: 1052,9kWH
Dat geeft een ontlaadverlies van 1052/1081*100 van nog geen 3% (even uitgaande dat dit gemeten is aan de AC zijde van de Deye), dat kan toch bijna niet
Nee geen 3% verlies, dit zijn de waarden die de Deye rapporteert wat hij van de grid getrokken heeft en terug geperst, hier geen rekening gehouden met wat hij van PV laadt. Deze data wordt ongeveer iedere firmware update gereset. Nutteloze info eigenlijk :-)ybos schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Ik vind die HA plaatjes altijd echt mooi, maar hoe meer cijfers je weergeeft hoe sneller er een foutje insluipt (denk ik).
Dat zie je ook bij GBB, ik kijk nooit in alle tabellen want er zitten de nodige fouten in (los van het feit dat hij een hoop cijfers tot 1 of 2 cijfers achter de komma weergeeft, zulke precisie klopt gewoon niet). Dat heeft hij op aangeven van mij wel hier en daar aangepast.
Dat geeft een ontlaadverlies van 1052/1081*100 van nog geen 3% (even uitgaande dat dit gemeten is aan de AC zijde van de Deye), dat kan toch bijna niet
Ik vind deze zelf erg gaafgenesisfm schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:16:
[Afbeelding]
/f/image/Tj0zzD4DpJh3TyIkitaWy2uU.png?f=fotoalbum_large)
https://kellerza.github.i...e#sunsynk-power-flow-card
Dat zijn alleen DC (total charge/discharge battery) of wel enkel het verlies in de accumodules (BMS) en die zijn redelijk nauwkeurig als je meet met een externe shunt direct op terminals van accumodules en niet te veel spanningsdrop/verlies in de DC-kabels/afzekeringen hebtybos schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
(P=I^2 x R, R is laag met voldoende koper & contact oppervlakken icm met een niet te hoge amperes per accumodule <0,25C)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Geen idee welke interface je voor modbus uitlezing gebruikt maarrvdgaag schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Nee geen 3% verlies, dit zijn de waarden die de Deye rapporteert wat hij van de grid getrokken heeft en terug geperst, hier geen rekening gehouden met wat hij van PV laadt. Deze data wordt ongeveer iedere firmware update gereset. Nutteloze info eigenlijk :-)
"Total Energy Bought" modbus adress 522 en "Total Energy Sold" modbus adress 524 voor SG04 zijn AC gridzijde.
Daarnaast heb je ook nog een total consumptie (modbus #527)
die zijn bruikbaar,uitgaande van een enkele master setup en niet een meer exotische setup met 2 masters zoals ik heb.
(Voor mijn hoofd-Deye kloppen deze, maar niet voor mijn hulp-Deye die CT's voor, tussen slimme meter en voor de CT's van hoofd-Deye heeft.
Op moment probeer ik een fit voor DAO op de hoofd-Deye, voor een setup met PV op MPPT's & MI-ingang, de meest lastige setup voor DAO mode: minimize costs (eind volgende mnd ga ik terug naar enkel PV op MPPT).
Hulp-Deye, dient als afvang, mocht hoofd-Deye tijdens X laagste prijs kwartieren willen terugleveren of tijdens Y duurste prijskwartieren afnemen, terwijl in omgekeerde richting voor zelfde moment wel doorlaat.
Dan kloppen de waarden niet voor #522, #524, #527, vanwege steeds switchen tussen de 3 workmodes.
Ik heb nog geen reset voor deze en ik heb de nodige FW versies vooruit als terug gedaan, wel alle off-line (mijn Deye's hebben nooit of zeker al vanaf 2022 geen internet meer gezien)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
hoeveel Watt is het standbygebruik dan ongeveer? het lijkt er op dat je die getallen al eens op een rijtje hebt gezet? dit gaat voor mij 1 van de belangrijkste factoren zijn want ik.koop een apparaat wat bijna altijd aan staat en stroom.moet besparen niet om zelfstandig alvast 50W continu weg te tikken zeg maar.RonJ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:22:
[...]
Ik sorteer ook nog steeds voor op HV. De RTE is beter, daardoor ook minder warmte en dus fan-problematiek. De accus zijn duurder, maar daar staat tegenover dat de inverter goedkoper is en dat de hele 48V kerstboom met busbars, t-class zekeringen en vuistdikke kabels niet nodig is. Daarmee oogt het ook strakker, neemt minder ruimte in en is veiliger voor kleine nieuwsgierige handjes. Ik meen dat de bms module van de force ook al de zekering bevat. En zelfs de kabels zitten erbij. Onderaan de streep kom je dan ongeveer gelijk uit.
Ik twijfel nog wel tussen een Deye of Solis inverter. Solis verbruikt maar de helft in standby, wat best doortikt en lijkt ook wat minder firmware perikelen te hebben. Daarintegen is voor de deye weer echt veel meer kennis en redelijk kant en klare software integraties beschikbaar.
Klopt idd, die zit er pas vanaf de 15K op. Kijk je naar de kleinere versies dan valt Solis al snel af als je backup power wilt. Voor mij geen punt, ik kijk zelf sowieso in de 15-20kW range omdat ik PV-opwek tegen de volledige 3x25A wil kunnen terugleveren. Ik vergat nog een nadeel van de deye icm de force H3 trouwens, de HV-inverter kan maar tot 700V en voor een "volle" toren van 7 H3 modules moet je tot 800V kunnen laden. Dan ben je dus beperkt tot max 6 modules/30kWh per toren (meerdere torens icm combiners module).Elmardus schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:07:
Ik heb ook naar Solis gekeken, maar uiteindelijk laten varen omdat de kleinere versies de Gen (smart)poort niet hebben, en AC coupled solar erg onduidelijk gedocumenteerd is.
[ Voor 20% gewijzigd door RonJ op 30-08-2026 13:28 ]
All-electric.
reken op als je een batterij systeem hebt dat de Deye ongeveer 120 Watt eigen verbruik heeft.Fr33z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
hoeveel Watt is het standbygebruik dan ongeveer? het lijkt er op dat je die getallen al eens op een rijtje hebt gezet? dit gaat voor mij 1 van de belangrijkste factoren zijn want ik.koop een apparaat wat bijna altijd aan staat en stroom.moet besparen niet om zelfstandig alvast 50W continu weg te tikken zeg maar.
Zet je hem op NO-Batt via automations dan zakt dat naar zo'n 40Watt. Ga je naar Victron met 3 Fase dan is het eigenverbruik iets hoger in totaal.
Voor de Solis 15/20K modellen is het volgens praktijkervaringen zonder UPS 15-25W (datasheet zegt <25W) en met UPS ingeschakeld 40-50W. De deye lijkt ongeveer 1,5-2x dat te verbruiken (1 duitser roept 60-80W en een andere 60-100W, maar N=1 vind ik eigenlijk te weinig).Fr33z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
hoeveel Watt is het standbygebruik dan ongeveer? het lijkt er op dat je die getallen al eens op een rijtje hebt gezet? dit gaat voor mij 1 van de belangrijkste factoren zijn want ik.koop een apparaat wat bijna altijd aan staat en stroom.moet besparen niet om zelfstandig alvast 50W continu weg te tikken zeg maar.
Maar, ik heb maar weinig tot geen praktijkcijfers voor de HP modellen kunnen vinden, cijfers van gebruikers zijn er vooral voor de LP/LV modellen en dat is toch een beetje appels en peren door de heel andere opbouw intern.
In ieder geval komt er een kraus&naimer, socomec of sontheimer schakelaar met voorschakelende nul voor zodat ik altijd makkelijk en on-line kan switchen tussen het huis op de gridkant en aan de UPS-kant van de inverter.
Ter referentie, ik heb dit voorjaar al eens dit staatje gemaakt met een hele rits systemen en gepost in het algemene thuisaccu topic, alleen de prijzen zijn nu niet meer actueel. En de Deye zit er alleen in LV variant in. Een 16kWh NKON accu leek toen een goede keus, nu zijn bijv. de Deye 16kWh units beter geprijst en lijken ook wat beter gebouwd. Dus dat zou bij een 48V systeem nu meer voor de hand liggen. Sowieso zijn de batterijprijzen over het algemeen wat gestegen.
Terugverdientijd in deze tabel heb ik onderbouwd door mijn -eigen- P1 data te simuleren in de EPEX simulator van mr. Fish in een hoge en lage variant (door met wat aannames/invoer te varieren) en daarvan het gemiddelde genomen. Dat kan voor iedereen dus weer totaal anders zijn, maar dan heb je misschien wat inspiratie voor een eigen sheetje.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 31-08-2026 08:47 ]
All-electric.
Voor Deye SG04/05 ligt het aan type setup en hoe je deze kunt gebruiken, voor de meeste is setups/gebruik is het systeemverbruik ~110-115W (incl geactiveerde MI-ingang).RonJ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:41:
[...]
Voor de Solis 15/20K modellen is het volgens praktijkervaringen zonder UPS 15-25W (datasheet zegt <25W) en met UPS ingeschakeld 40-50W. De deye lijkt ongeveer 1,5-2x dat te verbruiken (1 duitser roept 60-80W en een andere 60-100W, maar N=1 vind ik eigenlijk te weinig).
In slechts enkele van de vele setups/gebruikmode zoals off-grid is dat ~70W meer aan DC uit accu dan je verbruikers op LOAD tot 1-2kW tot conversieverlies belangrijk aandeel wordt.
Verschillende merken vergelijken is donders moeilijk, een SPI (system performance index) met 1 "standaard" huishoud verbruiks profiel, als ook echt onafhankelijk getest, zou pas een stap in de goede richting zijn, alleen die zijn er nauwelijks of is er een 1 standaard-profiel.
(de verplichte en goed gedefineerde omvormer specs, zijn nu op een punt vergelijkbaar met bijv 10 jaar terug L/W WP's specs, naar datasheet specs een zwakke L/W WP (gehandicapt door definities), die op jaarbasis wel met weinig kWh's electriciteit veel kWh-warmte kon leveren)
Als net aangegeven, ik test DAO, bijv daarbij heeft mijn Deye-systeem verbruik 60-70kWh hoger per maand, maar economisch is op moment DAO dankzij salderen ondanks het hoger systeemverbruik nog altijd ca 1 euro/dag gunstiger, een meer negatieve energierekening.
Na december zal ook DAO in iedergeval veel meer op "balans" (hogere eigenverbruik) gaan sturen met ook hogere aandeel minimale afname, vanwege de veel grotere spread die nodig voor het economisch is.
Met de wijziging van einde salderen kunnen voor veel systemen de praktijk-gegevens ook in de prullenbak.
__
Mogelijk is dat voor mijn iets minder gebruikelijke setup ook weer beter te combineren met een lager systeem-verbruik op jaarbasis.
Voor de overgangs maanden tussen zomer en winter met na direct eigenverbruik minder PV-opwek dan accu-capaciteit.
Keuze is nu met nog salderen; 500-600kWh/jaar minder Deye-systeem verbruik of 10-15% meer voor teruglevering (~200-300 euro/jaar, voor namelijk lente&herfst)
Edit: De 11 systemen voor Deye in je lijst zijn Victron, de uitwijding over DAO, die benut nu met salderen een sterk punt van Victron, die in 2027 niet meer kan benutten of bijna niet meer.
Als ook oa Victron Multiplus II 6k5, de optimische SBU komt waarschijnlijk uit een datasheet, die heeft een verbruik SBU van 33W nieuw uit de doos, 0,59A @ 54,19V accupack met amperetang gemeten. En een RS6000 27W nieuw uit de doos 0,52A @ 52,21V accupack
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 30-08-2026 16:33 ]
Dat komt overeen met een heleboel ervaringen idd. De vraag is alleen of de SG01HP3-versies hetzelfde stand-by verbruik kennen. Mbt het laatste, ik probeer dan ook de factoren vast stand-by verbruik (ook al is de load 0) en de RTE voor de energieflows (dat is een curve, afhankelijk van of je baseload draait (hier 400-450W), vol vermogen of ergens ertussenin) uit elkaar te halen en apart te berekenen. Maar dat blijft heel lastig vooraf in te schatten omdat iedereen een ander belastingsprofiel heeft en elke inverter weer een andere curve.Domba schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:02:
[...]
Voor Deye SG04/05 ligt het aan type setup en hoe je deze kunt gebruiken, voor de meeste is setups/gebruik is het systeemverbruik ~110-115W (incl geactiveerde MI-ingang).
In slechts enkele van de vele setups/gebruikmode zoals off-grid is dat ~70W meer aan DC uit accu dan je verbruikers op LOAD tot 1-2kW tot conversieverlies belangrijk aandeel wordt.
Mijn baseload van minimaal 400W is dan 3,33% bij een 12K model of 2% bij een 20K model, dan zit je sowieso al niet heel gunstig op de curve.
Helemaal eens, het is al lastig genoeg vanwege bovenstaande en dan is er ook nog eens nauwelijks relavante data vanuit de fabrikanten over (die houden dit stukje liever schimmig?), laat staan dat ze dezelfde meetmethodieken gebruiken. Bij warmtepompen heb je iig nog de eurovent SCOP data om appels met appels te vergelijken.Verschillende merken vergelijken is donders moeilijk, een SPI (system performance index) met 1 "standaard" huishoud verbruiks profiel, als ook echt onafhankelijk getest, zou pas een stap in de goede richting zijn, alleen die zijn er nauwelijks of is er een 1 standaard-profiel.
(de verplichte en goed gedefineerde omvormer specs, zijn nu op een punt vergelijkbaar met bijv 10 jaar terug L/W WP's specs, naar datasheet specs een zwakke L/W WP (gehandicapt door definities), die op jaarbasis wel met weinig kWh's electriciteit veel kWh-warmte kon leveren)
Ja die is duidelijk, maar ik moet de systeemkeuze nog maken en dan lijkt het wel zinvol en lucratief om goed te kijken naar hoeveel systeemverbruik er nog eens bijkomt. Dan is 720kWh toch bijna 200 euro per jaar. Salderen is sowieso klaar tegen die tijd.Als net aangegeven, ik test DAO, bijv daarbij heeft mijn Deye-systeem verbruik 60-70kWh hoger per maand, maar economisch is op moment DAO dankzij salderen ondanks het hoger systeemverbruik nog altijd ca 1 euro/dag gunstiger, een meer negatieve energierekening.
Na december zal ook DAO in iedergeval veel meer op "balans" (hogere eigenverbruik) gaan sturen met ook hogere aandeel minimale afname, vanwege de veel grotere spread die nodig voor het economisch is.
Met de wijziging van einde salderen kunnen voor veel systemen de praktijk-gegevens ook in de prullenbak.
__
Mogelijk is dat voor mijn iets minder gebruikelijke setup ook weer beter te combineren met een lager systeem-verbruik op jaarbasis.
Voor de overgangs maanden tussen zomer en winter met na direct eigenverbruik minder PV-opwek dan accu-capaciteit.
Keuze is nu met nog salderen; 500-600kWh/jaar minder Deye-systeem verbruik of 10-15% meer voor teruglevering (~200-300 euro/jaar, voor namelijk lente&herfst)
Dank, dat is goede data, heb bovenstaande plaatje er al even snel op aangepast. Salderen kijk ik verder niet meer naar. Het verdienmodel komt straks uit: PV opslaan voor later verbruik en voor terugleveren tijdens de piekuren (met 40-60kWh teruglevering nu op goede dagen in de zomermaanden en een importverbruik van nog geen 10 is dat stukje voor mij vrij significant). En misschien af en toe eens goedkoop inkopen in de winter als de spread hoog genoeg is, maar daar verwacht ik eigenlijk geen significante bijdrage van.Edit: De 11 systemen voor Deye in je lijst zijn Victron, de uitwijding over DAO, die benut nu met salderen een sterk punt van Victron, die in 2027 niet meer kan benutten of bijna niet meer.
Als ook oa Victron Multiplus II 6k5, de optimische SBU komt waarschijnlijk uit een datasheet, die heeft een verbruik SBU van 33W nieuw uit de doos, 0,59A @ 54,19V accupack met amperetang gemeten. En een RS6000 27W nieuw uit de doos 0,52A @ 52,21V accupack
All-electric.
@RonJ Je moet met de verandering als einde salderen en na 2028 nettarieven, rekeninghouden dat je systeem met accu 24/7 actief is en de voordelen van sommige merken als een laag standby of sleepmode niet langer kunt benutten en daarmee veel voor de overall jaar efficientie goedmaken (zoals sommige in je lijst met UPS:Semi, terwijl die ook volledige automatische UPS config mode gebruikt kunnen worden)
Voor continue gebruik is het belangrijk dat je voor een systeem setup kiest waarbij je PV-opwek via DC-DC conversie de accu in gaat (dc-PV) voor later gebruik of teruglevering.
Daarmee heb je geen DC-AC & AC-DC conversies (ac-PV) voor het deel dat via de accu gaat, dat is al snel tot 5% minder aan verlies op jaarbasis, bij evenveel PV-opwek als jaarverbruik
(Wat je bij continue gebruik niet meer kunt goed maken met standby/sleep periodes, maar ook lang niet altijd zomaar mogelijk is, als jebijv. al een bestaand Solaregde of met microinverters PV-systeem hebt).
Ik ben al wat langer onderweg en iets waar ik me zelf over verbaas en opmerkelijk vind vanwege tegenover gestelde
Met de jaren is er wel het nodige verandert met de day ahead marktprijzen, maar de all-in prijs voor jaargemiddelde resultaat voor ongeveer zelfde volume teruggeleverde kWh is veel minder mee bewogen en eigenlijk in tegenovergetelde beweging tov verwachting.
Terwijl de energiebelasting met jaren lager is geworden en het aandeel hernieuwbaar is gegroeit.
Lopende saldeerjaar (okt-sept) gem. teruglevering 34.8ct/kWh tov vorige 32,4ct/kWh
Terwijl afname voor direct en later verbruik wel is gedaald met de jaren (lopende 21,3ct tov vorige 23,4ct voor ~ 9MWh/j).
De huidige verwachting is dat met einde salderen en hoger eigenverbruik en meer grid-accu's de spread kleiner gaat worden, maar de vraag is of dat wel klopt.
Voor systeem keuze van belang of het een grotere accu opslagcapaciteit wel of geen voordelen gaat hebben.
(ik heb 10 van 12 maanden voor maandgemiddelde een grotere spread dan de EB [ teruglevering excl EB > All-in prijs afname], waar ik min of meer al langer op stuur als ik niet test
Voor continue gebruik is het belangrijk dat je voor een systeem setup kiest waarbij je PV-opwek via DC-DC conversie de accu in gaat (dc-PV) voor later gebruik of teruglevering.
Daarmee heb je geen DC-AC & AC-DC conversies (ac-PV) voor het deel dat via de accu gaat, dat is al snel tot 5% minder aan verlies op jaarbasis, bij evenveel PV-opwek als jaarverbruik
(Wat je bij continue gebruik niet meer kunt goed maken met standby/sleep periodes, maar ook lang niet altijd zomaar mogelijk is, als jebijv. al een bestaand Solaregde of met microinverters PV-systeem hebt).
Ik ben al wat langer onderweg en iets waar ik me zelf over verbaas en opmerkelijk vind vanwege tegenover gestelde
Met de jaren is er wel het nodige verandert met de day ahead marktprijzen, maar de all-in prijs voor jaargemiddelde resultaat voor ongeveer zelfde volume teruggeleverde kWh is veel minder mee bewogen en eigenlijk in tegenovergetelde beweging tov verwachting.
Terwijl de energiebelasting met jaren lager is geworden en het aandeel hernieuwbaar is gegroeit.
Lopende saldeerjaar (okt-sept) gem. teruglevering 34.8ct/kWh tov vorige 32,4ct/kWh
Terwijl afname voor direct en later verbruik wel is gedaald met de jaren (lopende 21,3ct tov vorige 23,4ct voor ~ 9MWh/j).
De huidige verwachting is dat met einde salderen en hoger eigenverbruik en meer grid-accu's de spread kleiner gaat worden, maar de vraag is of dat wel klopt.
Voor systeem keuze van belang of het een grotere accu opslagcapaciteit wel of geen voordelen gaat hebben.
(ik heb 10 van 12 maanden voor maandgemiddelde een grotere spread dan de EB [ teruglevering excl EB > All-in prijs afname], waar ik min of meer al langer op stuur als ik niet test
Ik ga ook uit van 24/7 in bedrijf, vandaar juist die split met een vast verbruik (want systeem is sowieso altijd aan) en een verlies in de continu energiestroom. Misschien moet ik stand-by even anders benoemen, ik ga sowieso al niet uit van een volledige sleep-mode. Met UPS:Semi bedoel ik in mijn sheet: Niet de volledige 3-fase installatie op de UPS, maar slechts 1 fase (bij een 1-fase victron systeem). Het lijstje heeft sowieso weer even een revisie nodig, ik keek toen bijv. nog naar wat opties voor een Zendure AC2400+, nu ligt een Mix 4K AC+ meer voor de hand. Dan heb je ook een wat meer volwassen noodstroom-functionaliteit dan alleen een veredeld stopcontact.Domba schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:16:
@RonJ Je moet met de verandering als einde salderen en na 2028 nettarieven, rekeninghouden dat je systeem met accu 24/7 actief is en de voordelen van sommige merken als een laag standby of sleepmode niet langer kunt benutten en daarmee veel voor de overall jaar efficientie goedmaken (zoals sommige in je lijst met UPS:Semi, terwijl die ook volledige automatische UPS config mode gebruikt kunnen worden)
Dat ligt bij mij ook niet zo voor de hand, ik heb nu 3 solaredge systemen, waarvan slechts 1 systeem rechttoe-rechtaan op zuid ligt in 2 rijen en redelijk makkelijk te ontdoen is van de SE optimizers en dus eventueel op de MPPT van een batterij-inverter zou kunnen. De andere systemen liggen in O/W met een mix van dakhoeken en deels hoog op het dak waar je alleen met een hoogwerker goed bijkomt. Dus dat ligt niet heel erg voor de hand om om te bouwen, nog los van de per-paneel MPPT van SE die al een flink stuk van die 5% aan hogere opbrengst geeft. Voorlopig ga ik er vanuit dat die SE systemen gewoon blijven zoals ze zijn en de boel volledig AC-coupled wordt via een Gen/Smart/MI ingang.Voor continue gebruik is het belangrijk dat je voor een systeem setup kiest waarbij je PV-opwek via DC-DC conversie de accu in gaat (dc-PV) voor later gebruik of teruglevering.
Dat zou in mijn geval vooral een verbetering van de business case voor de komende jaren geven, maar het blijft koffiedik kijken, met name qua gasprijzen en de PV-verschuiving plus toename van airco-verbruik in de avonduren in de zomermaanden.Ik ben al wat langer onderweg en iets waar ik me zelf over verbaas en opmerkelijk vind vanwege tegenover gestelde
Maar even terug naar de Deye, als iemand praktijkcijfers heeft van een HP-model Deye hou ik me graag aanbevolen.
All-electric.
Ik ben dit topic al een aardig poosje aan het volgen en uiteindelijk ook maar de knoop doorgehakt en bij E2C 3x Deye SE-F16 en een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 besteld en inmiddels al opgehaald.
Nu wil ik deze opzet opbouwen in mijn garage/berging tegen de rechter muur waardoor ik door de muur richting de meterkast van mijn woning moet gaan. Nu ben ik tot nu toe eigenlijk alleen maar installaties tegengekomen waarbij de accu's op de grond staan of aan de muur hangen en de Deye inverter aan de muur hangt, waarbij er veelal kabelgoten worden gebruikt of de bekabeling rechtstreeks en dan zichtbaar over de muur loopt. Functioneel prima, maar esthetisch toch wat minder.
Daarom zit ik zelf te kijken of ik geen gebruik kan maken van een voorzetwand met een aantal uitneembare servicepanelen die je makkelijk eruit kunt halen om bij de goten en bekabeling achter de wand te kunnen, maar ook bij componenten zoals de Lynx Class-T Power In's. De onderverdeler/groepenkast kan je dan ook tevens mooi in deze wand verwerken.
De accu's en inverter zelf blijven daarbij gewoon aan de zichtzijde en vrij geventileerd. Het is dus niet de bedoeling om deze volledig in een afgesloten wandconstructie in te bouwen. Het gaat mij vooral om het netjes wegwerken van de bekabeling, kabelgoten en overige componenten terwijl alles wel goed bereikbaar blijft voor inspectie, onderhoud of eventuele toekomstige aanpassingen.
Als wandbekleding zit ik dan te denken aan donker grijze vilt wandpanelen met een brandklasse EN 13501-1 B-s1,d0 welke 9mm dik zijn, waardoor de naden rondom de uitneembare servicepanelen hopelijk ook niet direct zichtbaar zijn.
Het idee is ongeveer als op onderstaande afbeelding. Let niet op hoe het allemaal aangesloten is, want daar klopt geen hout van, maar het gaat mij vooral om het idee en de manier waarop alles in en tegen de voorzetwand wordt verwerkt.
Ik ben overigens wel benieuwd of er mede Tweakers zijn die dit ook met een voorzetwand hebben uitgevoerd. Ervaringen, foto's, aandachtspunten of andere tips zijn uiteraard welkom.
Nu wil ik deze opzet opbouwen in mijn garage/berging tegen de rechter muur waardoor ik door de muur richting de meterkast van mijn woning moet gaan. Nu ben ik tot nu toe eigenlijk alleen maar installaties tegengekomen waarbij de accu's op de grond staan of aan de muur hangen en de Deye inverter aan de muur hangt, waarbij er veelal kabelgoten worden gebruikt of de bekabeling rechtstreeks en dan zichtbaar over de muur loopt. Functioneel prima, maar esthetisch toch wat minder.
Daarom zit ik zelf te kijken of ik geen gebruik kan maken van een voorzetwand met een aantal uitneembare servicepanelen die je makkelijk eruit kunt halen om bij de goten en bekabeling achter de wand te kunnen, maar ook bij componenten zoals de Lynx Class-T Power In's. De onderverdeler/groepenkast kan je dan ook tevens mooi in deze wand verwerken.
De accu's en inverter zelf blijven daarbij gewoon aan de zichtzijde en vrij geventileerd. Het is dus niet de bedoeling om deze volledig in een afgesloten wandconstructie in te bouwen. Het gaat mij vooral om het netjes wegwerken van de bekabeling, kabelgoten en overige componenten terwijl alles wel goed bereikbaar blijft voor inspectie, onderhoud of eventuele toekomstige aanpassingen.
Als wandbekleding zit ik dan te denken aan donker grijze vilt wandpanelen met een brandklasse EN 13501-1 B-s1,d0 welke 9mm dik zijn, waardoor de naden rondom de uitneembare servicepanelen hopelijk ook niet direct zichtbaar zijn.
Het idee is ongeveer als op onderstaande afbeelding. Let niet op hoe het allemaal aangesloten is, want daar klopt geen hout van, maar het gaat mij vooral om het idee en de manier waarop alles in en tegen de voorzetwand wordt verwerkt.
Ik ben overigens wel benieuwd of er mede Tweakers zijn die dit ook met een voorzetwand hebben uitgevoerd. Ervaringen, foto's, aandachtspunten of andere tips zijn uiteraard welkom.
EddyBurnett
@Eddy Burnett Ik zit in dezelfde fase. Deye komt op een montage plaat boven een 16kWh Deye accu. Was eerst van plan de kabels achterlangs te doen, maar heb nu gekozen voor een afdekplaat met voldoende ventilatie ruimte. Onder de Deye komt dan een extra radiatorventilator.
Door het kapje is alles uit het zicht en zodra de kap er af is, is alles vrij bereikbaar.
Door het kapje is alles uit het zicht en zodra de kap er af is, is alles vrij bereikbaar.
Vraag, ik hang nog in oriëntatie fase, waarom 15K?Eddy Burnett schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:02:
Ik ben dit topic al een aardig poosje aan het volgen en uiteindelijk ook maar de knoop doorgehakt en bij E2C 3x Deye SE-F16 en een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 besteld en inmiddels al opgehaald.
Als ik de specs lees is die 15K geschikt voor kleine bedrijven. Ikzelf zat meer naar de (8-)12K te kijken. Maar ik snap dit nog niet helemaal. Ik heb airco (5k), autoladen (11k, maar die kan ik knijpen) en inductie als grote jongens (8k?) en natuurlijk normaal verbruik (1-3k). Ik ging ervan uit dat bij normaal gebruik het net 'bijspringt' als de omvormer het max uit de batterijen trekt? Alleen als je in eilandmodus bent moet je even niet alles tegelijkertijd aanzetten toch?
De vraag is dus waarom heb jij gekozen voor 15K? Ik kijk namelijk ook naar standby gebruik en voor de LV is dat richting:
- Deye 8K (SUN-8K)~50W tot 85W
- Deye 12K (SUN-12K)~75W tot 110W
- Deye 15K (SUN-15K)~100W tot 150W
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Ik doe het zelf zo (dit is voor ons huis in Italië). Hij is nog niet helemaal 100% af (zwembad pomp moet nog een shelly krijgen en Lumina (de plugin voor Home Assistent om dit te bouwen) verplaatst soms de cijfers at random (de rechter blauwe 0W moet bijvoorbeeld bij de auto staan).genesisfm schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:16:
[Afbeelding]
/f/image/jR5M6MktBp7Lqx5t350w6LG1.png?f=fotoalbum_large)
NL: 3x Victron Multiplus II 5000VA, 1x Victron SmartSolar MPPT RS 450/200, 50kWh (3x Yixiang v2 met EVE MB30's) | IT: Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2, Deye BOS-G50 Pro (51,2kWh HV)
Ik neem aan dat dit een AI plaatje is... Aangezien de auto ingemetseld isOverSoft schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:10:
[...]
Ik doe het zelf zo (dit is voor ons huis in Italië). Hij is nog niet helemaal 100% af (zwembad pomp moet nog een shelly krijgen en Lumina (de plugin voor Home Assistent om dit te bouwen) verplaatst soms de cijfers at random (de rechter blauwe 0W moet bijvoorbeeld bij de auto staan).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de 15K vooral gekozen vanwege de totale setup en extra overhead, niet omdat ik verwacht full blown 15kW uit de accu's te trekken.hamsteg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:23:
[...]
Vraag, ik hang nog in oriëntatie fase, waarom 15K?
Als ik de specs lees is die 15K geschikt voor kleine bedrijven. Ikzelf zat meer naar de (8-)12K te kijken. Maar ik snap dit nog niet helemaal. Ik heb airco (5k), autoladen (11k, maar die kan ik knijpen) en inductie als grote jongens (8k?) en natuurlijk normaal verbruik (1-3k). Ik ging ervan uit dat bij normaal gebruik het net 'bijspringt' als de omvormer het max uit de batterijen trekt? Alleen als je in eilandmodus bent moet je even niet alles tegelijkertijd aanzetten toch?
De vraag is dus waarom heb jij gekozen voor 15K? Ik kijk namelijk ook naar standby gebruik en voor de LV is dat richting:
Ik heb 3x25A, circa 13,7kWp PV verdeeld over 3 SolarEdge omvormers en 3x Deye SE-F16 van 16kWh, dus 48kWh opslag. Die SolarEdge omvormers wil ik AC coupled via de GEN poort van de Deye laten lopen.
Daarnaast heb ik een warmtepomp en een 11kW (Peblar) laadpaal. Die laadpaal blijft bij mij overigens gewoon aan de grid zijde en hoeft dus ook niet mee in backupbedrijf.
M.bt. 15k, in netbedrijf heb je een punt immers als de Deye zijn maximale vermogen uit PV/accu levert en de woning vraagt meer, dan haal je het verschil gewoon uit het net.
Voor mij zit de keuze voor 15K vooral in:
- 48 kWh accu, dus voldoende opslag om dat hogere vermogen ook echt te kunnen gebruiken
- 13,7 kWp PV en relatief veel AC coupled vermogen
- Accu's wat sneller laden icm dynamisch energiecontract bij daltijden
- Wat meer marge bij backup/eilandbedrijf
- Niet steeds tegen de maximale output van de omvormer aan te hikken.
Het hogere eigenverbruik lijkt idd een nadeel maar het is wat het is. Even kijken hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.
EddyBurnett
Ja, uiteraard. ;)zalkc schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:53:
[...]
Ik neem aan dat dit een AI plaatje is... Aangezien de auto ingemetseld isIk zou mij daar teveel aan gaan storen
Ik heb Gemini los gelaten op foto's van ons huis, maar heb zelf gevraagd de auto en het zwembad te verplaatsen om deze allemaal in 1 plaatje te laten passen.
Normaliter staat de auto achter het huis en het zwembad ligt zo'n 50 meter van het huis af.
En uiteraard staan de accu en de warmtepomp niet midden in de tuin.
[ Voor 6% gewijzigd door OverSoft op 01-09-2026 11:03 ]
NL: 3x Victron Multiplus II 5000VA, 1x Victron SmartSolar MPPT RS 450/200, 50kWh (3x Yixiang v2 met EVE MB30's) | IT: Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2, Deye BOS-G50 Pro (51,2kWh HV)
Ik heb in de afgelopen ronde aanvragen mij Deye vergroot van 10 naar 12.hamsteg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:23:
[...]
In principe is 8 al genoeg, maar nu ik het hele huis achter de Deye zet wil ik graag per fase minimaal 4kW, ook genoeg voor de Weheat BlackBird P80 WP die max 3800W trekt. Met maximaal 150% scheef belasten haal ik dat net ook op 8kW. Dat vond ik te krap; dus 10kW en ondertussen denk ik: voor €100 is er er per gebruiker geen scheef belasting nodig, maar wel bij meerdere op de zelfde fase. Vanaf 15kW kom je in een andere serie dacht ik.
Verder heb ik begrepen dat de 05 serie proportionele ventilatoren heeft en de 04 een vaste stand aan en uit.
Ik hoop, dat de 12kW wat later de ventilatoren inschakelt dan de 8 bij hetzelfde absolute belastingscollectief. Ik hoop dat slechts, want bevestiging krijg ik daar niet van.
Als je nog in orientatie fase zit zou je ook nog naar FOX ESS PQ-H3-Ultra-10.0 met EQ3300 of EQ5000 accumodule kunnen kijken (HV-hybride).hamsteg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:23:
[...]
Die heeft ook een goede SPI (system Preformance Index) met een snelle reactietijd en goede ramprate.
(de tijd nodig om inschakelen van een extra verbruiker volledig door de hybride ondersteund wordt, voor zover ik weet, ligt die voor PQ-H3 rond 1 sec, als verbruik, door inschakelen van een verbruiker bijv verdubbelt). Iets wat je niet terug ziet in efficientie, RTE etc, maar wel in SPI zit.
Alleen SPI gegevens zijn er amper zoals ik @RonJ paar post terug al heb aangegeven en ben je afhankelijk van praktijk gegevens met elk huis dat anders is.
Deze aspecten vindt je niet in datasheets met voornamelijk statische gegevens.
Zoiets zit niet in efficientie, die kan gewoon redelijk tot goed zijn, maar reactietijd en ramprate is in ondersteunings modus (on-grid), zit die voor een groot deel rond 3-4seconden, maar 10-15 seconden is ook niet bepaald een uitzondering.
(als je een waterkoker inschakelt, wordt volledig benodigde vermogen ervoor pas na die x seconden geleverd door het hybride/accusysteem)
Een Deye SG04 kan je die reduceren tot ~10-kWh per maand in de praktijk met volledige huis op load (on-grid), in off-grid modus heb je die niet met Deye of een on-grid off-set
(zie eerdere posting van mij over regelruis in dit topic, die wel meer bevat dan enkel reactie-tijd/ramprate, maar niet de off-set (tenminste wat ik heb gepost).
Voor Deye SG04/SG05 met FW1140-FW1183 komt daar nog de off-set bij, die niet lager <20W kon ingesteld worden in deze FW-versies )
Edit: Een Fox is modbus toegankelijk maar je zal waarschijnlijk een NL koppeling zelf moeten bouwen als die met dynamisch contract wilt aansturen via de modbus, als de 5 workmodus niet geheel passen..
De Fox-cloud heeft wel een API, maar voor zover ik weet, de hybride upload maar eens in 5 minuten naar de cloud en ik dacht dat de API ook nog een beperking heeft van 1440 calls per dag.
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 01-09-2026 13:30 ]
Ik ben bezig met het aansluiten van mijn SG05LP3 12kW. Hiervoor heb ik 95mm2 kabels om van de Deye naar een 320A MCCB te gaan en vanaf daar naar een Lynx distributor om de accu's aan te sluiten.
Nu passen de kabelschoenen van de 95mm2 kabel niet in de MCCB. De kabelschoen is 26mm breed, de opening in de MCCB 23mm. Hoe zouden jullie dit oplossen? 1,5-2mm aan beide zijden van de kabelschoen af slijpen/vijlen, met een stukje 5x20mm railkoper de aansluiting net buiten de MCCB brengen of anders?
:strip_exif()/f/image/AHo6FRRsuTPpFSlnj3PXqbW7.jpg?f=fotoalbum_large)
Toevoeging:
Of deze MCCB op Marktplaats en een andere kopen waar de 26mm brede kabelschoenen wel in passen.
Nu passen de kabelschoenen van de 95mm2 kabel niet in de MCCB. De kabelschoen is 26mm breed, de opening in de MCCB 23mm. Hoe zouden jullie dit oplossen? 1,5-2mm aan beide zijden van de kabelschoen af slijpen/vijlen, met een stukje 5x20mm railkoper de aansluiting net buiten de MCCB brengen of anders?
:strip_exif()/f/image/AHo6FRRsuTPpFSlnj3PXqbW7.jpg?f=fotoalbum_large)
Toevoeging:
Of deze MCCB op Marktplaats en een andere kopen waar de 26mm brede kabelschoenen wel in passen.
[ Voor 6% gewijzigd door Melvin15397 op 01-09-2026 14:28 ]
@Melvin15397 Je kan ook een 19mm brede Klauke 8SG8 aan de kabel krimpen.
Ik heb sinds kort een vreemd probleem met mijn deye inverter 12KW en Xijiang MB56 32KWH batterij. Beiden zijn +- 1 maand oud. Ik gebruik gbboptimizer voor mijn dagelijkse forecast en in en verkoop planning. Dat liep tot op heden zo goed als foutloos maar nu ervaar ik recent onverklaarbaar gedrag.
De deye voert de instellingen niet uit zoals deze ingesteld staan .m.b.t. het laden van de accu. De accu wordt vaak met een erg laag KW geladen terwijl hij zo goed als leeg is en de rest wordt dan geexporteerd naar grid. Instellingen staan op dat moment op zero export to grid staan en load battery eerst. Vandaag heb ik dit probleem weer en gisteren had ik het ook en heb ik het uiteindelijk opgelost door hard de zekering uit te zetten van de batterij en op de deye de batterij uit te configureren. Daarna batterij weer aangezet en Deye weer geconfigureerd naar Litium batterij. Daarna begon de batterij weer te laden volgens de instellingen van de Deye.
Vannacht heeft de deye overigens gewoon de batterij opgeladen vanaf het net en daarna in de ochtend weer ontladen. Dus ik heb het gevoel dat het iets te maken heeft met de DC-DC omzetting?
De deye voert de instellingen niet uit zoals deze ingesteld staan .m.b.t. het laden van de accu. De accu wordt vaak met een erg laag KW geladen terwijl hij zo goed als leeg is en de rest wordt dan geexporteerd naar grid. Instellingen staan op dat moment op zero export to grid staan en load battery eerst. Vandaag heb ik dit probleem weer en gisteren had ik het ook en heb ik het uiteindelijk opgelost door hard de zekering uit te zetten van de batterij en op de deye de batterij uit te configureren. Daarna batterij weer aangezet en Deye weer geconfigureerd naar Litium batterij. Daarna begon de batterij weer te laden volgens de instellingen van de Deye.
Vannacht heeft de deye overigens gewoon de batterij opgeladen vanaf het net en daarna in de ochtend weer ontladen. Dus ik heb het gevoel dat het iets te maken heeft met de DC-DC omzetting?
Gaat er niet iets fout in je bms? (Van je accu)Griffen83 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:10:
Ik heb sinds kort een vreemd probleem met mijn deye inverter 12KW en Xijiang MB56 32KWH batterij. Beiden zijn +- 1 maand oud. Ik gebruik gbboptimizer voor mijn dagelijkse forecast en in en verkoop planning. Dat liep tot op heden zo goed als foutloos maar nu ervaar ik recent onverklaarbaar gedrag.
Verloopt de communicatie goed?
Communicatie waarschijnlijk via modbus met de regelaar? Valt de communicatie niet weg of gaat daar iets niet lekker?
Ik heb gemerkt dat mijn esp soms ook gekke dingen doet en de communicatie niet echt heel stabiel is.
Ik krijg nu geen communicatie fouten, maar toen dit begon wel 1 keer een batterij communicatie fout gehad. Ik gebruik de canbus op de Deye en batterij, hier is geen regelaar tussen nodig.genesisfm schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:34:
[...]
Gaat er niet iets fout in je bms? (Van je accu)
Verloopt de communicatie goed?
Communicatie waarschijnlijk via modbus met de regelaar? Valt de communicatie niet weg of gaat daar iets niet lekker?
Ik heb gemerkt dat mijn esp soms ook gekke dingen doet en de communicatie niet echt heel stabiel is.
Niet flauw bedoeld, maar bij 12kw Deye ook al een paar keer onverklaarbare dingen gehad, en na een volledige restart ging het weer als vanouds.
Hmm ik vermoed toch een hardware defect. De inverter begon vannacht weer niet te laden terwijl dit wel zo gepland stond. Daarop heb ik zowel de inverter en de batterij uitgeschakeld en ook de netverbinding onderbroken. Toen ik deze weer allemaal inschakelde ging de inverter voor enkele seconden op 10KW de batterij laden om daarna weer te stoppen met het laden van de batterij. Als iemand nog tips heeft, die zijn meer dan welkom.
Klinkt als een BMS communicatie probleem, welke data geeft de Deye in het display als je op de batterij drukt ?Griffen83 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:27:
Hmm ik vermoed toch een hardware defect. De inverter begon vannacht weer niet te laden terwijl dit wel zo gepland stond. Daarop heb ik zowel de inverter en de batterij uitgeschakeld en ook de netverbinding onderbroken. Toen ik deze weer allemaal inschakelde ging de inverter voor enkele seconden op 10KW de batterij laden om daarna weer te stoppen met het laden van de batterij. Als iemand nog tips heeft, die zijn meer dan welkom.
Probleem gevonden: toch een setting verkeerd staan onder de batterij setting "netlading" stond uit.
[ Voor 98% gewijzigd door Griffen83 op 03-09-2026 13:06 ]
Wat fijn! Want een inverter die gewoon werkt even inruilen enz. dat is toch een wat minder makkelijke route lijkt me.Griffen83 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:34:
Probleem gevonden: toch een setting verkeerd staan onder de batterij setting "netlading" stond uit.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hierop triggerend...hoe veel van jullie houden in de gaten hoeveel EEPROM writes je maakt? Ik misbruik YAMBMS nu straks ook als een man in the middle om zo mijn writes naar de eeprom van de Deye te minimaliseren. Aangezien we niet precies weten hoeveel hij aan kan. Als je elke optimalisatie run bijv 20 writes doet, dan kan dat toch behoorlijk aantikken...anderen die hier op letten / naar kijken?Griffen83 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:27:
Ikke niet. Elk kwartier nieuwe waardes erin en hopen op het besteYaldair schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:56:
[...]
Hierop triggerend...hoe veel van jullie houden in de gaten hoeveel EEPROM writes je maakt? Ik misbruik YAMBMS nu straks ook als een man in the middle om zo mijn writes naar de eeprom van de Deye te minimaliseren. Aangezien we niet precies weten hoeveel hij aan kan. Als je elke optimalisatie run bijv 20 writes doet, dan kan dat toch behoorlijk aantikken...anderen die hier op letten / naar kijken?
Dit is nog luxer dan mijn slaapkamer hahah, zou mijn bed er naast zetten.Eddy Burnett schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:17:
Sorry kon het even niet laten maar ben even helemaal los gegaan met het design 😂
Achter het paneelwand zit genoeg ruimte voor kabelmanagement dus niet meer die zichtbare kabelgoten. Moet zeggen dat het een waar kunstwerkje is geworden[Afbeelding]
Alleen niet zo brandwerend dat aku panel.
Ik zou persoonlijk toch voor de iets mindere looks gaan en het enig sinds brandvertragend proberen te maken. Bovendien mag naar mijn mening de rest vd installatie ook gewoon gezien worden, zou er wel trots op zijn en dat mag iedereen best zien.
Ik zou persoonlijk toch voor de iets mindere looks gaan en het enig sinds brandvertragend proberen te maken. Bovendien mag naar mijn mening de rest vd installatie ook gewoon gezien worden, zou er wel trots op zijn en dat mag iedereen best zien.
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Dit is wat mij betreft wel wat overkill maar ziet er wel classy uit. Wat betreft brandveiligheid, dat valt mee indien je de juiste Akupanel kiest. De panels van bv Adeqo zijn uitgevoerd met vilt van brandklasse B-s1,d0 wat het natuurlijk niet volledig onbrandbaar maakt maar ze hebben zelfs varianten die 100% brandveilig zijn dus ook incl. de latten.Daan_96 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 06:57:
Alleen niet zo brandwerend dat aku panel.
Wat ook scheelt is dat de inverter niet direct op het Akupanel is gemonteerd maar rechtstreeks op de muur met wat vrijgelaten ruimte eromheen.
EddyBurnett
Mijn installatie staat in de garage die los van de woning staat. Ik heb de hardboard plaat en piepschuim isolatie weggehaald.genesisfm schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:33:
Nu het over brandveiligheid gaat was ik benieuwd welke maatregelen jullie hebben getroffen?
Rotswol isolatie en een betonplexplaat op de houten regels gemonteerd. Op de betonplex dan nog eens een gipsvezelplaat (Fermacell) er tegen aan. Daarop zit de omvormer en de verdeelerkast gemonteerd. De beide accu's staan onder de omvormer los voor de wand.
Oh ja en een brandmelder hangt er ook nog bij.
[ Voor 4% gewijzigd door KVan op 04-09-2026 20:40 ]
Hier heb ik ook de luxe dat ik de pv panelen (400m2 als ik zou willen) en de omvormer en de accu in een bijgebouw kan plaatsen 
In huis zou ik een kast / ruimte maken van brandwerend materiaal. Misschien zelf wel metselen als ik compleet aan het renoveren zou zijn.
Daar afsluitbare afzuiging in samen met diverse melders.
In huis zou ik een kast / ruimte maken van brandwerend materiaal. Misschien zelf wel metselen als ik compleet aan het renoveren zou zijn.
Daar afsluitbare afzuiging in samen met diverse melders.
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Mijn omvormer hangt aan een gemetselde muur, de batterijen 4x staan op de betegelde vloer het enige wat in de buurt brandbaar is is het 1,5 meter hogere dak (5cm dikke houtplaat met bitumen erop)genesisfm schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:33:
Nu het over brandveiligheid gaat was ik benieuwd welke maatregelen jullie hebben getroffen?
Alle bekabeling is overgedimensioneerd, iedere batterij pack is met een 150A MRBF zekering aan de busbar verbonden, na de busbar een 350A MCBB naar de Deye toe.
Tussen de Seplos BMS'en van de batterijen is een extra YAMBMS gekoppeld naar de Deye omvormer.
Naast de batterijen zijn op 2 locaties CO sensoren gemonteerd en 2 roodmelders, beiden in de domotica gekoppeld en een handmatige noodknop.
De automations reageren op rook, temperatuur van de batterijen/BMS , CO en sluiten in geval van een incident de omvormer volledig af en start de automatische ventilatie om eventuele rookgassen af te voeren naar buiten. En er is een hoop lawaai van sirenes etc in huis en naar de telefoon :-)
Tijdens de installatie van het geheel (wat in 2 jaar in etappes is gebeurd) heb ik tussentijds bij maximale belasting met een warmtebeeld camera zaken gecontroleerd, alles op het juiste moment aangedraaid en controleer dat zo nu en dan nogmaals voor de zekerheid.
Idd met een warmtebeeld camera checken heb ik ook gedaan. Het geheel een uur of langer op vollast laten draaien en dan elke verbinding en kabel controleren. Daarbij vond ik dat in de batterij pakketten die ik zelf gebouwd heb 1 verbinding niet goed was ondanks dat alles op moment vastgezet was. Dat bleek een braam aan de busbar te zijn, even wegschuren en die was weer goed. Overigens had de JK-BMS die slechte verbinding ook opgepikt in de weerstand van de balance leads. Aan beide zeiden van de slechte verbinding was de weerstand ~120 mOhm ipv 50 tot 60 mOhm.
Ik heb in Home Assistant een automatisering gemaakt die waarschuwt zodra een verbinding meer dan 75 mOhm weerstand heeft. Nu ik er zo over nadenk zou het handig zijn om deze weerstand meting uit te breiden van de accu naar de omvormer als bewaking . Ik zal dit eens voorstellen bij JK-BMS voor een eventuele toekomstige BMS.
Ik heb in Home Assistant een automatisering gemaakt die waarschuwt zodra een verbinding meer dan 75 mOhm weerstand heeft. Nu ik er zo over nadenk zou het handig zijn om deze weerstand meting uit te breiden van de accu naar de omvormer als bewaking . Ik zal dit eens voorstellen bij JK-BMS voor een eventuele toekomstige BMS.
Ik sta op het punt de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 te bestellen, echter twijfel ik alleen nog door het geluid van de fans & hoge piep wat hij kan geven, zoals ik op internet lees. Ik wil hem installeren op een wand in de garage, die wel grenst aan de wand van de woonkamer. Het is wel een spouwmuur.
Wat raden jullie aan? Alternatief is namelijk toch voor een Victron setup te gaan.
Wat raden jullie aan? Alternatief is namelijk toch voor een Victron setup te gaan.
Die hoge piep schijnt bij de laatste firmware update verdwenen te zijn rvdgaag in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
de nieuwe 12kW versies zijn écht een stuk stiller dan de SG03. Ik overweeg zelfs om mijn 03 te vervangen door een 05, maar terugverdientijdtechnisch is dat natuurlijk dramatischreputatio schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:48:
Ik sta op het punt de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 te bestellen, echter twijfel ik alleen nog door het geluid van de fans & hoge piep wat hij kan geven, zoals ik op internet lees. Ik wil hem installeren op een wand in de garage, die wel grenst aan de wand van de woonkamer. Het is wel een spouwmuur.
En, probeer hem wat geisoleerd op te hangen. Dus niet koud tegen de muur, maar beetje idee als een airco, in rubbers als dat mogelijk is.
[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 06-09-2026 10:52 ]
Weet niet of ik het goed begrijp, maar ik had ook zoiets dacht ik. In Zero to Grid mode stopt de accu met laden, als P1 vermogen positief is, want dan wil de omvormer gaan leveren. Ontlaadstroom op 0 zetten hielp niet. Wat wel hielp is de batt spanning hoog zetten in de TOU slots, dan blijft de batterij gewoon laden. Als batt vol is waarden weer laag zetten. Ik doe dat nu automatisch in HA.Griffen83 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:10:
0 op de meter
Dank voor de reacties wat betreft geluid. Na wat meer onderzoek heeft de Victron ook een vervelend geluid, maar dan op lage frequentie, wat nog lastiger op te lossen is. Ik heb het volgende gevonden via Reddit wat voor hen werkte: https://trillingsisolatie.be/wall-fixation
Nu wat praktische vraag. Ik ga de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU bestellen, met daarnaast 2x een Dyness PowerBrick Plus. De meterkast wordt direct vervangen, waar een omschakelaar komt zodat ik ook eventueel noodstroom heb als het net uitvalt. Een Eastron SDM630 wordt aangesloten voor het meten van het verbruik die ik ga gebruiken voor de Deye. Dit alles zal worden aangesloten door een elektricien.
Echter kan ik niet goed vinden wat ik nog meer moet bestellen voor het aansluiten, net zoals eea voor de bus bar of andere kabels/attributen. Tips hiervoor wat niet vergeten moet worden?
Nu wat praktische vraag. Ik ga de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU bestellen, met daarnaast 2x een Dyness PowerBrick Plus. De meterkast wordt direct vervangen, waar een omschakelaar komt zodat ik ook eventueel noodstroom heb als het net uitvalt. Een Eastron SDM630 wordt aangesloten voor het meten van het verbruik die ik ga gebruiken voor de Deye. Dit alles zal worden aangesloten door een elektricien.
Echter kan ik niet goed vinden wat ik nog meer moet bestellen voor het aansluiten, net zoals eea voor de bus bar of andere kabels/attributen. Tips hiervoor wat niet vergeten moet worden?
De powerbrick plus, kijk ik toevallig zelf ook naar. heeft geen harde schakelaar/zekering. Misschien toepassen van een MCCB zjbeny van 250A toepassen.reputatio schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:15:
Dank voor de reacties wat betreft geluid. Na wat meer onderzoek heeft de Victron ook een vervelend geluid, maar dan op lage frequentie, wat nog lastiger op te lossen is. Ik heb het volgende gevonden via Reddit wat voor hen werkte: https://trillingsisolatie.be/wall-fixation
Ik weet niet of je PV hebt en waar en hoe dat aangesloten gaat worden? Mogelijk heb je daar ook nog een Eastron voor nodig, als dit aan de load zijde zit.
Ik begrijp uit je verhaal dat je meterkast door de elketricien laat doen, waarom? Het aansluiten van de omvormer, zeker de DC is minstens zobelangrijk goed te doen/laten doen. De stromen en warmte ontwikkeling zijn veel hoger dan de 230V zijde.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Hmm, de schakelaar voor de batterij had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat ga ik even bespreken met de elektricien ook.bommer schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:32:
[...]
De powerbrick plus, kijk ik toevallig zelf ook naar. heeft geen harde schakelaar/zekering. Misschien toepassen van een MCCB zjbeny van 250A toepassen.
Ik weet niet of je PV hebt en waar en hoe dat aangesloten gaat worden? Mogelijk heb je daar ook nog een Eastron voor nodig, als dit aan de load zijde zit.
Ik begrijp uit je verhaal dat je meterkast door de elketricien laat doen, waarom? Het aansluiten van de omvormer, zeker de DC is minstens zobelangrijk goed te doen/laten doen. De stromen en warmte ontwikkeling zijn veel hoger dan de 230V zijde.
PV is via een aparte SMA omvormer. Maar maak ik uit je bericht op dat deze dus ook een aparte Eastron nodig heeft zodat de Deye weet hoeveel zonne-energie er is?
De elektricien doet trouwens de meterkast én het aansluiten van de thuisbatterij. Dit zodat alles goed is aangesloten
Ik heb een Nibe F1245PC warmtepomp, een Ratio Solar laadpaal, 20 zonnepanelen van elk 420 Wattpiek en de standaard huishoudelijke apparatuur. Ik krijg binnen enkele weken een Deye 12 kW omvormer en 2 batterijen van elk 12 kWh.
Ik wil dit systeem met Home Assistant gaan aansturen maar heb nog onvoldoende kennis hoe dit in zijn werk gaat. Is er iemand die mij daarin kan adviseren en bijvoorbeeld een plan kan maken hoe de bovenstaande verbruikers het beste geïntegreerd kunnen worden in EMHAss?
Ik woon in Amersfoort en kan dus o.m. gebruik maken van Smart Grid.
Alvast bedankt
Ik wil dit systeem met Home Assistant gaan aansturen maar heb nog onvoldoende kennis hoe dit in zijn werk gaat. Is er iemand die mij daarin kan adviseren en bijvoorbeeld een plan kan maken hoe de bovenstaande verbruikers het beste geïntegreerd kunnen worden in EMHAss?
Ik woon in Amersfoort en kan dus o.m. gebruik maken van Smart Grid.
Alvast bedankt
Als je pv omvormer aan de load zijde (huis kant) zit dan heb je een extra meter nodig. Zo dat de deye kan zien dat frequentie shift werkt.reputatio schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:28:
[...]
Hmm, de schakelaar voor de batterij had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat ga ik even bespreken met de elektricien ook.
PV is via een aparte SMA omvormer. Maar maak ik uit je bericht op dat deze dus ook een aparte Eastron nodig heeft zodat de Deye weet hoeveel zonne-energie er is?
De elektricien doet trouwens de meterkast én het aansluiten van de thuisbatterij. Dit zodat alles goed is aangesloten
Accu’s besteld zeker? Ze staan op niet meer opvoorraad.
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 07-09-2026 16:41 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Hoe werkt dat dan precies? Sluit je dan een tweede MODBUS aan op de Deye, zodat hij ook weet wat de zonne-energie oplevert? Heb dat zelf nog nergens voorbij zien komen dus ben benieuwd of je iets hebt qua documentatie oid waar het goed voor is en hoe het werkt. Ik zal het in ieder geval gelijk meenemen in de meterkast!bommer schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:59:
[...]
Als je pv omvormer aan de load zijde (huis kant) zit dan heb je een extra meter nodig. Zo dat de deye kan zien dat frequentie shift werkt.
Accu’s besteld zeker? Ze staan op niet meer opvoorraad.
Heb ze nog niet besteld helaas…
Volgens mij is dit onjuist:bommer schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:59:
[...]
Als je pv omvormer aan de load zijde (huis kant) zit dan heb je een extra meter nodig. Zo dat de deye kan zien dat frequentie shift werkt.
1. Bij PV aan LOAD of GRID kan de GEN port niet op MI ingesteld worden, en werkt dat hele frequentie shift sowieso niet
2. Ik draai met PV op GRID zonder tweede modbus meter; de Deye ziet via de eerste modbus meter of er netto verbruikt of teruggeleverd wordt en kan daarop laden c.q. ontladen bij NOM strategie; dit is pas mogelijk sinds FW 1170, en de regeling kent nogal wat overshoot, beide kanten uit.
3. De tweede meter gebruikt Deye, zover ik kan zien, alleen om te rapporteren over de bruto geleverde zonne-energie; die info is niet strikt nodig en kun je vaak ook al uit je AC coupled omvormer halen.
4. De modbus is een BUS, dus een tweede eastron sluit je gewoon parallel aan de eerste aan, maar nu met het adres op 2.
Als ik het goed zie, zit bij mij de PV niet aan de LOAD kant. Vanaf de meterkast gaan de kabels van het net naar de hoofdschakelaar, via een aardlekgroep naar de Deye op de LOAD poort, en dan vanaf daar weer terug naar de meterkast op een I-0-II omschakelaar. Daarachter zit pas de rest, o.a. de PV. Werkt frequentie shift dan wel?dingo35 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:33:
[...]
Volgens mij is dit onjuist:
1. Bij PV aan LOAD of GRID kan de GEN port niet op MI ingesteld worden, en werkt dat hele frequentie shift sowieso niet
2. Ik draai met PV op GRID zonder tweede modbus meter; de Deye ziet via de eerste modbus meter of er netto verbruikt of teruggeleverd wordt en kan daarop laden c.q. ontladen bij NOM strategie; dit is pas mogelijk sinds FW 1170, en de regeling kent nogal wat overshoot, beide kanten uit.
3. De tweede meter gebruikt Deye, zover ik kan zien, alleen om te rapporteren over de bruto geleverde zonne-energie; die info is niet strikt nodig en kun je vaak ook al uit je AC coupled omvormer halen.
4. De modbus is een BUS, dus een tweede eastron sluit je gewoon parallel aan de eerste aan, maar nu met het adres op 2.
En ik vraag me dan alleen nog af waar dan de Eastron moet komen voor het gehele huis te meten, zodat de Deye daar iets mee kan. Is dat dan net na de omschakelaar?
Het lijkt me sterk dat je het net op de LOAD port hebt aangesloten, die hoort op de GRID. Zo moeilijk is Engels toch niet?
"via een aardlekgroep naar de Deye op de LOAD poort"reputatio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:10:
[...]
Als ik het goed zie, zit bij mij de PV niet aan de LOAD kant. Vanaf de meterkast gaan de kabels van het net naar de hoofdschakelaar, via een aardlekgroep naar de Deye op de LOAD poort, en dan vanaf daar weer terug naar de meterkast op een I-0-II omschakelaar. Daarachter zit pas de rest, o.a. de PV. Werkt frequentie shift dan wel?
En ik vraag me dan alleen nog af waar dan de Eastron moet komen voor het gehele huis te meten, zodat de Deye daar iets mee kan. Is dat dan net na de omschakelaar?
Ik gok dat dit de GRID poort is, en dan vanaf de LOAD poort weer terug naar de meterkast? Dat zou betekenen dat je PV op de LOAD poort is aangesloten. Aangezien de GRID/LOAD poorten 1 AC bus in je Deye zijn en die direct gekoppeld is met het net zolang je Deye on-grid is kan er geen frequentie shift plaats vinden.
De frequentie shift is alleen nodig wanneer het net uitvalt, toch?arjenhiemstra schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:21:
[...]
"via een aardlekgroep naar de Deye op de LOAD poort"
Ik gok dat dit de GRID poort is, en dan vanaf de LOAD poort weer terug naar de meterkast? Dat zou betekenen dat je PV op de LOAD poort is aangesloten. Aangezien de GRID/LOAD poorten 1 AC bus in je Deye zijn en die direct gekoppeld is met het net zolang je Deye on-grid is kan er geen frequentie shift plaats vinden.
Klopt; dus als je dan die ene keer in het decennium op noodstroom draait moet je zorgen dat je accus niet vol raken; dus op tijd je PV uitzetten. Zul je net zien dat je in de winter zit en dat je meer gebruikt dan dat je opwekt, dus dan is het sowieso geen probleem.
Ik heb ook niet het idee dat dit vaak voor zal komen, heel het noodstroom gedeelte niet.dingo35 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:32:
Klopt; dus als je dan die ene keer in het decennium op noodstroom draait moet je zorgen dat je accus niet vol raken; dus op tijd je PV uitzetten. Zul je net zien dat je in de winter zit en dat je meer gebruikt dan dat je opwekt, dus dan is het sowieso geen probleem.
Maar de meterkast moest toch op de schop, dus dan vind ik het voor de volledigheid mooi dat het zo is aangesloten, mócht het voorkomen.
En als ik dan op een juiste manier ook kan zorgen dat de PV nog altijd werkt, is dat helemaal mooi. Dus ben ik vooral benieuwd naar hoe ik dit op de juiste manier kan doen, gezien ik nu nog aanpassingen kan doen. De PV direct aansluiten op de thuisbatterij is helaas lastig.
Maar zoals je zegt, als dit één keer voorkomt in jaren, dan is het voor Nederlandse begrippen al veel.
Wij hebben al best wel vrij veel van die zeldzame dingen meegemaakt in de laatste decennia. Wij zijn veel meer afhankelijker geworden van elektriciteit en de levering daarvan kent momenteel steeds meer risico's door de complexiteit en verwevenheid van systemen.reputatio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:06:
[...]
Maar zoals je zegt, als dit één keer voorkomt in jaren, dan is het voor Nederlandse begrippen al veel.
Het gaat nog steeds redelijk goed, maar de bedreigingen zijn volgens mij wel duidelijk toegenomen.
Jazeker, hier in juni in 10 dagen 4x. Allemaal verklaarbaar uit werkzaamheden op het net en schade door anderen. Werkzaamheden zullen steeds meer voorkomen.zalkc schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:41:
[...]
Wij hebben al best wel vrij veel van die zeldzame dingen meegemaakt in de laatste decennia. Wij zijn veel meer afhankelijker geworden van elektriciteit en de levering daarvan kent momenteel steeds meer risico's door de complexiteit en verwevenheid van systemen.
Het gaat nog steeds redelijk goed, maar de bedreigingen zijn volgens mij wel duidelijk toegenomen.
Dus een back-up voor online internet is voor online werken wel fijn. Dat kan je apart regelen maar dan ook de werkkamers erachter en vanzelf denk je dan: doe het hele huis maar dan hoef ik een paar uur nergens aan te denken.
De volgende afweging is: wat gaat vaker in storing: een Deye of het grid? Is de oplossing betrouwbaarder dan het op te lossen probleem.
Moet de bypass geautomatiseerd en ook in 10ms?
Onzin? Een dag online cursus geven is erg waardevol en daarom hier het overwegen waard. Zowel qua directe waarde als daarna de verstoring in het schema.
Dan heb je zeker ook Starlink als backup voor je internet verbinding?
"Krijg een maand Starlink gratis als u zich registreert via deze link". https://starlink.com/?
"Krijg een maand Starlink gratis als u zich registreert via deze link". https://starlink.com/?
[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 08-09-2026 17:32 ]
Gevaarlijk gokje!dingo35 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:32:
Nee, ik ben qua Deye in het aanvraag naar bestelstadium.dingo35 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:14:
Dan heb je zeker ook Starlink als backup voor je internet verbinding?
"Krijg een maand Starlink gratis als u zich registreert via deze link". https://starlink.com/?ref...-51740-1&app_source=share
Internet valt minder vaak uit dan stroom. Bij stroomuitval valt nu ook het thuis-werk-netwerk uit. Daar is de laptop en de hotspot nu de overbrugging. Dat werkt redelijk.
Overigens, bij de start van Corona wel back-up genomen: naast koper en hotspot ook kabel en 5G-modem vanwege verwachtte overbelasting, maar die bleef uit. Zelfs toen geen probleem. Dus ook weer weg. Ik heb liever geen stand-by kosten. Eenmalig of kosten alleen als de nood aan de man is, spaart veel geld.
Maar als ik zelf niet thuis ben, kan ik ook geen online hulp bieden. Dus als de Deye uitvalt wat dan: dus sowieso een overbruggingsschakelaar heb ik al begrepen en eenvoudig genoeg voor huisgenoten om de handeling te doen.
Maar zou die “Deye-overbruggingsschakelaar” op afstand of automatisch geactiveerd moeten kunnen worden om daadwerkelijk een lagere kans op uitval te hebben? En kan dat? Hoe ziet zo’n AB-omschakelaar-3f er uit?
<knip> discussie is hier al vaker gevoerd...
[ Voor 104% gewijzigd door dingo35 op 08-09-2026 17:45 ]
Heeft er iemand ervaring om een Deye batterij Deye SE-F16-C te integreren in HA in samenwerking met een SUN-10K-SG05LP3-EU-SM2 10kW. Lees je de gegevens van de batterij ook in Solarman intergratie of de Modbus koppeling uit ?
[ Voor 14% gewijzigd door SnarfB op 08-09-2026 18:23 ]
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
:strip_exif()/f/image/eZw5mPGdd9dEoV53qJXMdUdm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vHPwdBhRZ2i2O3PQd9vZeMLF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YZDsojAOF62ueHstbOAW6xRP.png?f=fotoalbum_large)