Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48
SnarfB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:21:
Heeft er iemand ervaring om een Deye batterij Deye SE-F16-C te integreren in HA in samenwerking met een SUN-10K-SG05LP3-EU-SM2 10kW. Lees je de gegevens van de batterij ook in Solarman intergratie of de Modbus koppeling uit ?
De batterij lees je uit via de omvormer dmv solarman (die via modbus met de omvormer communiceerd). Je krijgt vervolgens twee entiteiten, omvormer en batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnZCpALFe_RaiEqXfHLFzzm1Nes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCe6gSHpi9Zku5MSgusw1Vfv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pierce op 08-09-2026 18:45 ]

5564

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
reputatio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:24:
[...]

De frequentie shift is alleen nodig wanneer het net uitvalt, toch?
ligt aan wat je doel is. frequentie sturing werkt alleen op de MI interface en/of als je off-grid bent (wel firmware en settings afhankelijk meen ik)
Als terugleveren geen issue is zolang je on-grid bent dan heb je nooit een issue, werkt technisch gewoon. Als je off-grid bent moet je zeker weten dat frequentie sturing werkt.

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Goedeavond,

ik heb een vraag mbt modbus naar HA voor bediening van Deye

Achtergrond: ik bedien Deye al geruime tijd met Home Assistant via Solarman via wifi dmv de meegeleverde wifi logger stick. Het is me opgevallen dat de Deye regelmatig verbinding verliest en alle sensors "unavailable" worden. Dit herstelt zichzelf na verloop van tijd (soms binnen seconden, maar soms zijn er ook langere timeouts). Ook heb ik DAO ingeregeld en dit werkt naar behoren. DAO communiceert regelmatig met Deye en door deze timeouts lukt het soms niet om DAO de benodigde wijzigingen in Deye config aan te passen (bv van laden naar ontladen). Ik denk niet dat het probleem met een zwakke WIFI signaal te maken heeft. De WIFI is daar niet echt sterk, maar ik heb andere ESP32 modules naast de Deye hangen die hier geen problemen met hebben. Ik vermoed dat Solarman wellicht Cloud updates doet (Deye Cloud of Solarman cloud?) en dat dit botst met HA updates.

Nu wil ik dit omzetten naar bediening via modbus. Ik heb een waveshare RS485-CAN module met ESPhome geflashed en hier dmv Claude suggesties een proxy config opgezet. dmv een RJ45 splitter heb ik de BMS/CAN en deze RS485 op de BMS port gezet. De BMS/CAN communiceert momenteel door deze splitter naar behoren.

Nu gaat mijn vraag over de aanpassing van de Deye config om modbus te gebruiken. Ik lees in dit forum dat de aanpassing van deze settings niet zonder risicos is. Ik wil me de ellende besparen dus voordat ik de benodigde aanpassingen maak, eerst even met de experts hier checken. Mijn huidige modbus config is nog de default zoals hieronder in de foto. Nu lees ik dat het Modbus SN op 01 moet staan en dat dit onomkeerbaar is.

Wat kan er mis gaan of moet ik wat resetten als ik dit aanpas?

Als het niet werkt en ik terug wil gaan naar solarman via WIFI, is het een probleem als het modbus SN address of 01 staat?

Zijn er andere die Solarman via Modbus RTU met HA laten communiceren of moet ik andere integrations gebruiken?

Het betreft een SG04-12kw met firmware 1147

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6ZrisKG-3Qszgm2SsI0mUqhxgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu3U6eckWfSwFHJWgFkLNyOV.jpg?f=fotoalbum_large

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:18
johnvolkering schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:04:

Nu gaat mijn vraag over de aanpassing van de Deye config om modbus te gebruiken. Ik lees in dit forum dat de aanpassing van deze settings niet zonder risicos is. Ik wil me de ellende besparen dus voordat ik de benodigde aanpassingen maak, eerst even met de experts hier checken. Mijn huidige modbus config is nog de default zoals hieronder in de foto. Nu lees ik dat het Modbus SN op 01 moet staan en dat dit onomkeerbaar is.
Het is wel omkeerbaar, maar dat is een met factory reset dat SN terug naar 00 gaat.

Veel gebruiken een waveshare met de addon/app Sunsynk (Z-Afrika), die heeft in default een generator en geen PV op MI-ingang.
MI voor PV kan je wel via "my sensors" toevoegen, maar die heeft soms geen tijdige respons en geeft dan een spike van 65k, die je moet uit filteren met de HA-entity dat afwijkende waarden worden geweigert.

Voor DAO is een Deye met zowel PV op MPPT's als op MI-ingang de moeilijkste configuratie.
Max grid charge moet voldoende hoog staan, omdat PV van MI op de interne AC bus binnenkomt en die is een open verbinding met grid op moment je grid charge inschakelt voor bijladen.
max grid charge zit tussen AC en DC bus die enkel de dc-PV aanvult die via DC-DC gaat.
Afhankelijk van hoeveel PV je op MI-ingang hebt, kan 240A (12kW) of 350A(18 &20kW) niet voldoende zijn om te voorkomen dat in plaats van bijladen van grid er ongewenst PV-opwek wordt teruggeleverd omdat de PV-opwek groter is dan prognose.
Dit wordt versterkt als je PV orientatie hebt die noordelijk van west of oost is, die een veel hoger aandeel in opwek heeft van indirecte/ reflectie zoninstraling.
DAO gebruikt Harmonie van KNMI en dat is directe zoninstraling.

Verder wil je rechtstreek in modbus adres SOC waarde zetten, deze zijn in hele procenten [0,100] voor Deye, dan dien je de SOC output van DAO eerst af te ronden tot een integer. (zeker bij grotere accu's als 1% SOC meerdere paar honderd Wh is).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:48
arjenhiemstra schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:54:
[...]

ligt aan wat je doel is. frequentie sturing werkt alleen op de MI interface en/of als je off-grid bent (wel firmware en settings afhankelijk meen ik)
Als terugleveren geen issue is zolang je on-grid bent dan heb je nooit een issue, werkt technisch gewoon. Als je off-grid bent moet je zeker weten dat frequentie sturing werkt.
Terugleveren zolang ik on-grid ben is geen probleem. Mijn doel was vooral dat wanneer het net uitvalt, dat mijn PV nog altijd blijft werken met die frequentie sturing, als in, hij kan de batterij nog vullen. En ik was benieuwd naar de ervaringen/mogelijkheden hier :)
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste