Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
pierce schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:25:
Ik heb ook een 12kw 05 versie. Deze staat opgesteld in de garage met daarboven een werkkamer waar ik vaak thuiswerk. Het plafond is niet geïsoleerd. Ja bij veel zon (6,5 kwp panelen) of bij laden van de accu op vol vermogen (150a) gaan de ventilatoren aan. Maar ik hoor ze enkel als ik in de garage sta, niet op de werkkamer en ook niet elders in huis.
Fijn een 05 ref! Mag ik hieruit afleiden dat 1 (kamer)deur ertussen voldoen is? Dan zou het in de trapopgang hoorbaar zijn en daarbuiten (bij gesloten deuren) niet?

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:05
HarDus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:28:
[...]

Fijn een 05 ref! Heb je een deur naar zolder of is deze open naar de trapopgang?
De CV ruimte zit aan de andere kant van de trapopgang en is aan de kant van de trap afgetimmerd. De CV ruimte zelf kan worden afgesloten maar de deur wordt eigenlijk nooit gebruikt en staat open.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:31
HarDus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:33:
[...]
Maar praktische ervaringsvraag: is 12kWh laden in 1,5uur (8kW; 2/3 vermogen) en ontladen al kritisch? De zwaarste belasting zal, denk ik nu, piek-mijden in de winter zijn. Twee cycli per dag over 3/4 van de batterij capaciteit.
Ik laad/ontlaad momenteel met max. 0.2C, dat is 6.2kW, en dan gaan de ventilatoren aan, op een 12kW 05 LP3 versie.

Ik heb geprobeerd het geluidsniveau te meten met de Physics Toolbox app (Android), maar het "rust" niveau was al 56dB en met ventilatoren aan slechts 60dB, dat lijkt me niet te kloppen want de ventilatoren zijn wel duidelijk hoorbaar, en een bescheiden kuchje doet de meter al naar 70dB uit slaan.

• HarDus
  • Nu online
dingo35 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:38:
[...]

Ik laad/ontlaad momenteel met max. 0.2C, dat is 6.2kW, en dan gaan de ventilatoren aan, op een 12kW 05 LP3 versie.

Ik heb geprobeerd het geluidsniveau te meten met de Physics Toolbox app (Android), maar het "rust" niveau was al 56dB en met ventilatoren aan slechts 60dB, dat lijkt me niet te kloppen want de ventilatoren zijn wel duidelijk hoorbaar, en een bescheiden kuchje doet de meter al naar 70dB uit slaan.
Dank! Ik opteer voor dezelfde omvormer. Ter referentie. Maakt de omvormer meer of minder geluid dan dat kuchje van 70dB?

Heb je een idee bij welke continue last de ventilatoren aan gaan?

Heb je al geëxperimenteerd met radiator ventilatoren om de passieve koeling wat te helpen (de drie ventilatiekanalen die ik zie zijn best krap; neem aan dat die interne ventilatoren ook krap zijn en dus hoogtoerig en met een flink debiet als oorzaak voor het geluid/lawaai.

• dingo35
Hij maakt wel meer geluid dan een kuchje, maar dan sta ik in een afgesloten garage met betonnen vloer (nog net geen echo-put), op 1 meter afstand van de Deye.

Ik schat dat hij vanaf 4kW al aan gaat; extra ventilatoren heb ik naar gekeken (zie mijn post van enkele dagen terug), maar de gangbare 3D prints passen niet op het nieuwe model; ik overweeg dat meer ivm slijtage van de componenten dan vanwege geluid, de garagebox staat los van mijn huis...

• HarDus
  • Nu online
Lasoul schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:35:
[...]

De CV ruimte zit aan de andere kant van de trapopgang en is aan de kant van de trap afgetimmerd. De CV ruimte zelf kan worden afgesloten maar de deur wordt eigenlijk nooit gebruikt en staat open.
Hier komt deze ook tegenover de trap in de WP-binnenwerk-ruimte. Daar zitten nu louvre-schuifdeuren voor om de warmte te benutten. Ik kan er nog een dempingsplaat voor zetten of de louvre-deuren vervangen door gesloten. Een extra aftimmering, vooralsnog niet voorzien en niet makkelijk mogelijk, is zonder extra ventilatie mogelijk contra-productief. Misschien toch proberen een paar centimeter ruimte te snoepen.

De ruimte tot een ombouw/deuren heb ik gelezen als “service” ruimte of moet ik die lezen als “brandwerende ruimte” waarbinnen geen brandbaar materiaal mag mogen verwerkt?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:24
dingo35 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:11:
Hij maakt wel meer geluid dan een kuchje, maar dan sta ik in een afgesloten garage met betonnen vloer (nog net geen echo-put), op 1 meter afstand van de Deye.

Ik schat dat hij vanaf 4kW al aan gaat; extra ventilatoren heb ik naar gekeken (zie mijn post van enkele dagen terug), maar de gangbare 3D prints passen niet op het nieuwe model; ik overweeg dat meer ivm slijtage van de componenten dan vanwege geluid, de garagebox staat los van mijn huis...
voor de 12k 05 3fase hebben wij een nieuwe 3d print laten maken door een duitser. Die past perfect. (bovenzijde, 4x 80mm fans). Ik kan zn gegevens wel even delen?

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:31
Ik heb mijn 12kW 05 inmiddels binnen en deze wordt vrijdag als het goed is geïnstalleerd.
Deze wordt gemonteerd op een spouwmuur van de garage die aangrenzend aan mijn huis zit. Die muur grenst aan de trappenkast/woonkamer. Ik heb wel wat aangeschaft voor de trillingen te dempen, maar ik ben ook benieuwd naar de ventilatoren of die hoorbaar zijn. Komen 2 accu's aan van 16kWh de stuk, dus op volle 12kW vermogen zou hij op 0.375C zitten.

Ik ben ook voornemens om te kijken of ik ergens fans vandaan kan toveren met een 3D print om het geluid zoveel mogelijk te reduceren als kan. Zouden de fans vervangen door minder luide fans ook een optie zijn? Nog niet echt naar gekeken of gegoogled, maar was benieuwd.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:31
ybos schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:17:
[...]

voor de 12k 05 3fase hebben wij een nieuwe 3d print laten maken door een duitser. Die past perfect. (bovenzijde, 4x 80mm fans). Ik kan zn gegevens wel even delen?
Je hebt toevallig niet de 3D print file zelf? :)
Ik ben ook wel benieuwd namelijk.

• dingo35
Ja ik geef de voorkeur aan 120mm/140mm fans aan de onderzijde, ik heb het idee dat daar de lucht beter "opgesloten" kan worden door de vorm van de kast.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:24
reputatio schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:19:
[...]

Je hebt toevallig niet de 3D print file zelf? :)
Ik ben ook wel benieuwd namelijk.
Nee, hij verkoopt ze online voor 3 tientjes meen ik. Mogelijk staat deze print inmiddels ook op ebay.

Zoek even op nicromi op ebay. zo heet zijn bedrijf (pool trouwens, geen duitser).

https://www.ebay.de/usr/nicromi?srsltid=AU7gw4U9MtVO290jgtvTJSwZDMI3nzukGjYZ2uH1UT3qWIgDp-DfxEQ-
edit:
deze unit aan de bovenzijde werkt prima. in "rust" is de AC temp gemiddeld 10 graden koeler en tijdens hard werken duurt het langer voordat de interne fans aan de bak moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 22-09-2026 15:24 ]

• HarDus
  • Nu online
dingo35 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:11:

Op garage en tuinhuis komt ook PV en daar komt een aparte 1f 8kW 05 met eigen batterij. Staan op 35 en 55m kabelrouteafstand. Dus niet DC combineerbaar. De route is ongeschikt voor extra kabels en beperkt zich dus tot 16Amax/12A continue. Daartoe wordt de bestaande garagegroepkabel gebruikt als Deye netvoeding. De laatste 20m waar ik bij kan worden vernieuwd/verzwaard. Dat wordt dan een laadpaal-boost lokaal en teruglevering-baseload naar huis. De Deye op zolder is bedoeld als peakshaver/peakmaker.

Over het geluid in de garage maak ik mij geen zorgen.

Aanvullende uitleg: Los van de complexiteit van de route zou een 3fase garageverbinding die mijn voorkeur had alleen qua afstand al minimaal 4K€ kosten om te schieten door de grond plus 1k€ kop en staart afmontage en dan nog leges (vergunning), onvoorziene kosten en eventuele schade onder de buur percelen door. Ik heb daarop uiteindelijk besloten dat geld in extra PV, batterij en spullen te stoppen ipv in kabel en een extra batterij op zolder te accepteren. Dat wordt dus een merk LFP batterij die al enige tijd op de markt is. Vooralsnog de standaard 16kWh Deye. Voor alles op DC zijn de afstanden te groot. Het huis op een omvormer en dan op de Gen van een garage Deye had mijn voorkeur maar een tweede kabel is hetzelfde probleem als de eerste…

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
zalkc schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:17:
[...]

En dit is nu het mooie van Tweakers _/-\o_ Want waar vind je anders deze info :)
In de handleiding ;-)
Had je misschien een andere versie van de handleiding? In die van de link hieronder staat dit blokje wel maar in je screenshot was het niet zichtbaar:
https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste