Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Elmardus schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:56:

Het weglaten van de aardlekbeveiliging aan de GRID-zijde is niet altijd verstandig, afhankelijk van het aardstelsel (TT / TN-CS). Als je geen aardlekbeveiliging plaatst, moet er (ook in island mode) voldoende foutstroom kunnen lopen om de normale zekeringautomaat af te laten slaan. Afhankelijk van de impedantie van de aardpen, de bekabeling en de aardfout zelf zou het kunnen dat de beveiliging dan niet aangesproken wordt.
Wat doet een aardlekbeveiliging aan de GRID-zijde in geval van island mode?

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:49
arend20 schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:54:
De bestaande Solar groepen op de Gen aansluiting moeten die ook worden voorzien van aardlekschakelaars? 1 x Solaredge en 1 x Growatt?
Naar mijn weten moet je PV inverter(s) die op de GEN poort van een Deye inverter wordt aangesloten, hetzelfde uitgangspunt hanteren alsof hij rechtstreeks op een verdeelinrichting/net zou worden aangesloten. De GEN-poort verandert de vereiste foutbescherming niet en vervangt geen aardlek(automaat).

EddyBurnett

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:50
Als je niet de berekeningen van @bommer maakt, en niet afhankelijk wil zijn van de exacte weerstand van de aardpen is dan de eenvoudige oplossing voor een installatiemonteur:

300mA aardlek tussen grid en Deye en 30mA aardlek aan de gebruiker afname kant.

Die gebruikers afname zit ernaast of totaal/deels achter de load zit. Dat is ook wat ik uit de hier gedeelde tekst uit de Deye handleiding begrijp. Verschil tussen de totale toegevoegde huiscentrale en het verbruikersafnamebord/(bestaande) groepenkast?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:14
jadjong schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:02:
[...]

Wat doet een aardlekbeveiliging aan de GRID-zijde in geval van island mode?
Heel weinig tot niets wanneer je geen aparte aardpen hebt (in geval van een kabelbreuk in de grid). Levensgevaarlijk dus. Ik heb hiervoor afgelopen maand een aardpen laten slaan, de omvormer koppelt automatische de nul aan de aarde in geval van een wegvallen van de grid(setting in de interface). Mijn aarde kan dus niet wegvallen en de aardlekschakelaars achter de load uitgang doen het gewoon.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:28
rvdgaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:40:
[...]

Heel weinig tot niets wanneer je geen aparte aardpen hebt (in geval van een kabelbreuk in de grid). Levensgevaarlijk dus. Ik heb hiervoor afgelopen maand een aardpen laten slaan, de omvormer koppelt automatische de nul aan de aarde in geval van een wegvallen van de grid(setting in de interface). Mijn aarde kan dus niet wegvallen en de aardlekschakelaars achter de load uitgang doen het gewoon.
Ik heb de mijne gemeten met een installatie tester, maar daar kan niet iedereen over beschikken.
Mijn heipaal aarde is 1,74 ohm, dat zit wel goed. Maar toch nog best wel een verschil met de door net beheerder aangeboden aarde. Die ik op 0,13ohm meten.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc0wy8WPu4xMnW09Kcy7BvyxnWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PJWM67FREzdgbWC0mmw7UEeI.png?f=fotoalbum_large

Dit zegt het schema uit de handleiding. Hoewel aan de load zijde niets gezegd wordt over de fout stroom. Heb ik 300mA gedaan. De load kabel gaat rechtstreeks op mijn omschakelaar in de meterkast. De eindegroepen hebben alle een aardlek 30mA. Op deze manier is de kabel in de grond beveiligd (mocht iemand hem een keer raken. Nee ik heb geen AS kabel. dat hoeft niet meer van de NEN1010:2020) en als er in een eindgroep een fout is, blijft deze er in. Anders is gelijk alles donker.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27
bommer schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:26:
[Afbeelding]

Dit zegt het schema uit de handleiding. Hoewel aan de load zijde niets gezegd wordt over de fout stroom. Heb ik 300mA gedaan. De load kabel gaat rechtstreeks op mijn omschakelaar in de meterkast. De eindegroepen hebben alle een aardlek 30mA. Op deze manier is de kabel in de grond beveiligd (mocht iemand hem een keer raken. Nee ik heb geen AS kabel. dat hoeft niet meer van de NEN1010:2020) en als er in een eindgroep een fout is, blijft deze er in. Anders is gelijk alles donker.
Je hebt kans dat ie in blijft, maar geen garantie. Want misschien is de foutstroom wel 500mA of meer ineens bij een fout. Voor meer zekerheid zou je een selectieve aardlekschakelaar (tijdvertraagd) moeten nemen (type S). Ik heb dit ook gedaan voor een kabel naar een onderverdeler in het tuinhuis. Zijn wel weer wat duurder, maar van SEP is het te doen. Je hebt ze ook van 100mA.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rvdgaag schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:40:
[...]

Een aardlekschakelaar heeft geen aardpen nodig. Die meet alleen het verschil tussen fase en nul, wanneer dat meer dan x mA is gaat het ding uit. De reden dat de omvormer nul aan aarde koppelt is om een zwevend net te voorkomen. Bij een zwevend net heb je gewoon 230V verschil tussen nul en fase, maar niets garandeert dat de nul dan ook 0V is. Bij 80V op de nul en 310V op de fase heb je immers ook een verschil van 230V.

Een aardlekschakelaar voor de omvormer (grid-zijde) beveiligt alleen de kabel naar de omvormer wanneer het net actief is, dus daar kan je dan naar hartenlust de betonboor in zetten. De omvormer zelf heeft ten alle tijden een lage aardweerstand nodig om zijn eigen beveiliging te triggeren wanneer er intern een draadje tegen de metalen behuizing waait. Als de aardlek aan de grid-zijde uit gaat door lekstroom dan blijft de omvormer vrolijk verder gaan, daar is het ding namelijk voor gemaakt. Je hebt die aardpen nodig om de metalen behuizing van de omvormer veilig te houden.
Een aardlekschakelaar achter de omvormer (load-zijde) heeft altijd nut, steek je tong in een stopcontact en het ding gaat uit bij minder dan 30mA door je tong. De vraag is of het volgende nuttig is:

net -- aardlekschakelaar1 -- omvormer -- aardlekschakelaar2 -- groepenkast -- standaard groepen/aardlekschakelaars.

Aardlekschakelaar 2 is handig wanneer je van plan bent om tijdens uitval van het net ook nog even door de kabel tussen omvormer en groepenkast te boren. Wanneer je aan een stopcontact in huis gaat likken heb je immers de standaard aardlekschakelaars al die je een darwin award besparen. Mocht je voor aardlekschakelaar 1 en 2 een hogere limiet kiezen, bijvoorbeeld 300mA of 500mA, dan wil het niet zeggen dat de 16A/30mA op standaard gebruiksgroepen in de woning als eerste uit gaat mocht er toch iemand zijn tong ergens in steken.
Voor enige selectiviteit in lekstroom zal je bij aardlekschakelaar 1&2 een type S variant moeten kiezen, die reageert bewust trager op dezelfde lekstroom dan een standaard aardlekschakelaar waardoor je zeker weet dat de 16/30mA op de gebruiksgroep als eerste afschakelt. Als je dan een type S neemt, kies voor een A/S variant want die meet ook DC lekstroom. Wel zo handig bij een apparaat dat misschien ook verboden is met ~1000V aan PV.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste