Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Ik doe dit op dezelfde manier, ik heb er een software laag overheen liggen die deze informatie wegschrijft.Noordhorn schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 00:34:
Lees hier regelmatig over TOU tabellen.
Maak hier zelf helemaal geen gebruik van TOU tabellen (tenminste geen waarden of tijden). Heb HomeAssistant met EMHASS draaien met een schuivend horizon (max 33 uur vooruit, zolang er prijzen bekend zijn). Elk kwartier stuurt die de gegevens naar EMHASS
Verder gebruik ik een automation die de waarden van EMHASS omzet naar de de schakelaars, batterijen stromen en select mode van de Deye.
Schakelaar: "Grid charge", "TIME Of Use" en "Solar sell"
Stromen: Charge max, Discharge max en Grid charge (max)
Limit mode: Zero export to CT en Selling first
Zo zal het vandaag bij mij draaien
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder heb ik er een aanpassing inzitten als de auto gaat laden via TIBBER (mag dan niet gaan ontladen en op dat moment wordt eigen gebruik ook van het net getrokken, bij laden wordt de maximum laadstroom gewijzigd van de Deye). Dit werkt nog niet optimaal, pakt dan ook volledig de PV opbrengst......(misschien is dat in 2027 wel verstandig)
Bij mijn loopt het zo: EMS -> Home assistant -> RS485 -> Deye en dezelfde weg terug.
Dit werkt perfect, zo voer ik trouwens ook mijn batterij onderhoud uit. Dus de 2 accupacks van elkaar gaan afwijken (SOC) en/of een keer in de x dagen dan laad hij eens naar de 100% om een calibratie uit te voeren.
Hallo allemaal,
Ik lees sinds kort ook mee in dit topic en heb onlangs een SUN-8K-SG04LP3 icm 2× Rosen LFP48V200AH aangesloten. Maar loop tegen een probleem aan in de "Zero Export to CT" work mode
Hoi allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Deye hybride omvormer en ben benieuwd of iemand dit herkent.
Setup
In System Work Mode "Zero Export to CT" blijft de Deye off-grid: de relais klikken, maar hij koppelt niet aan het net. De grid status geeft in die mode ook "Off-Grid" aan (zie foto). Er komt geen alarm en er staat geen foutcode in de log. Zet ik hem op "Zero Export to Load", dan koppelt hij gewoon aan.
Wat ik al gecontroleerd heb
Mijn vragen
Ik lees sinds kort ook mee in dit topic en heb onlangs een SUN-8K-SG04LP3 icm 2× Rosen LFP48V200AH aangesloten. Maar loop tegen een probleem aan in de "Zero Export to CT" work mode
Hoi allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Deye hybride omvormer en ben benieuwd of iemand dit herkent.
Setup
- Deye SUN-8K-SG04LP3-EU (3-fase hybride)
- 2 strings van 10 zonnepanelen, elk op een eigen MPPT (10× 340 Wp en 10× 400 Wp)
- 2× Rosen LFP48V200AH parallel
- Netmeting via Eastron SDM630 Modbus V2 (adres 1, 9600 baud, 8N1), RS485-kabel van ca. 10 m, geen afsluitweerstand
- Geen CT-klemmen, LOAD-poort (backup) niet in gebruik
- Grid code VDE4105
- Phase type 0/240/120 (installatie heeft een omgekeerde fasevolgorde)
In System Work Mode "Zero Export to CT" blijft de Deye off-grid: de relais klikken, maar hij koppelt niet aan het net. De grid status geeft in die mode ook "Off-Grid" aan (zie foto). Er komt geen alarm en er staat geen foutcode in de log. Zet ik hem op "Zero Export to Load", dan koppelt hij gewoon aan.
Wat ik al gecontroleerd heb
- Fasen en stroomrichting kloppen: met verbruikers op L2 en L3 komen de waarden per fase en met het juiste teken overeen tussen de Eastron, het Deye-display en de P1 van de slimme meter.
- Modbus-instellingen op de Eastron staan goed.
- A/B zit goed: als ik ze omwissel, krijg ik een alarm.
- In "Zero Export to Load" laat de Deye alle drie de CT-waarden live en correct zien.
- -In Zero Export to CT heeft steeds maar één fase een waarde, de andere twee staan op 0 W. Bijvoorbeeld CT2 = 1241 W met CT1/CT3 = 0 W, en een paar seconden later CT3 = 2224 W met CT1/CT2 = 0 W. De 1241 W blijft ruim 15 seconden tot op de watt gelijk, dus het lijkt bevroren of oude data.
- Na de overstap naar Zero Export to Load hebben alle drie de fasen tegelijk een waarde, en die schommelen gewoon (bijv. 320 / 1270 / 2250 W). Dat klopt met de Eastron en de P1.
Mijn vragen
- Herkent iemand dit, eventueel in combinatie met phase type 0/240/120 of een Eastron SDM630?
- Is er een firmwareversie bekend die dit oplost?
@timbak02 Ik herken het niet.
Misschien overbodige vraag, je hebt op "advanced function" pagina wel een vinkje staan bij "EX_meter for CT" vanwege gebruik van een Eastron?
Misschien overbodige vraag, je hebt op "advanced function" pagina wel een vinkje staan bij "EX_meter for CT" vanwege gebruik van een Eastron?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Die is goed geconfigureerd en de waarden komen goed door in "Zero export to load" maar in "Zero export to CT" komen die waarden dus niet goed door, althans, die worden niet goed getoond.Domba schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 11:02:
@timbak02 Ik herken het niet.
@dingo35 @Yaldair dank voor jullie reacties!
Er bestaat al een PR #978 — Added remote control registers for Deye P3, die nog openstaat. Ik heb daar inmiddels gereageerd, de drie ontvangen Deye-documenten toegevoegd en aangeboden mee te testen.
Er zijn concrete verschillen tussen de PR en mijn Deye-documentatie, bijvoorbeeld:
@dingo35 De generieke acties solarman.read_holding_registers en solarman.write_multiple_registers zijn bij mij al beschikbaar onder Ontwikkelaarstools → Acties, met een vrij registeradres. Specifieke Remote Mode-entiteiten ontbreken, maar generieke registeraanvragen kunnen dus wel worden verstuurd.
Deye antwoordde op mijn vraag over Remote Mode via de lokale LSW-5: “Currently only supported by RS485 adapter”. Dat bevestigt ondersteuning voor een directe adapter, maar bewijst niet dat de loggerroute technisch onmogelijk is. De LSW-5 is immers ook een netwerk-naar-seriële brug, alleen met eigen firmware en het Solarman-protocol.
@Yaldair Je schreef eerder dat je RS232-over-TCP gebruikt op de aansluiting waar normaal de WiFi-dongle zit. Vervang je daarmee de originele logger? Welk merk/type adapter gebruik je, en schrijf je via de Sunsynk-addon of rechtstreeks vanuit Node-RED? Is dat Modbus RTU over TCP of Modbus TCP?
Heb je Remote Mode ook via de originele LSW-5 op poort 8899 getest? Daarnaast ben ik benieuwd hoe je de watchdog ververst en of terugval naar TOU bij verbindingsverlies daadwerkelijk getest is.
Ik wil gezamenlijk testen op mijn SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 — HMI 1001-C05F, MAIN 2107-1184-1809, ARC D20A. Eerst mapping en uitlezen controleren, daarna eventueel begeleide nul-/laagvermogentests met readback, werkelijk batterijvermogen en veilige terugval. Met één commandoschrijver en zonder ongewenst netladen of batterij-export.
Een minimaal voorbeeld van je flow zou daarbij erg helpen!
Thanks all
Er bestaat al een PR #978 — Added remote control registers for Deye P3, die nog openstaat. Ik heb daar inmiddels gereageerd, de drie ontvangen Deye-documenten toegevoegd en aangeboden mee te testen.
Er zijn concrete verschillen tussen de PR en mijn Deye-documentatie, bijvoorbeeld:
- 1110: batterij-doel-SOC in mijn documentatie, maar Reactive power control mode in de PR.
- 1111: totaal AC-vermogensdoel tegenover Power factor setpoint.
- 1115: maximaal PV-vermogen tegenover een Volt-VAR-spanningspunt.
@dingo35 De generieke acties solarman.read_holding_registers en solarman.write_multiple_registers zijn bij mij al beschikbaar onder Ontwikkelaarstools → Acties, met een vrij registeradres. Specifieke Remote Mode-entiteiten ontbreken, maar generieke registeraanvragen kunnen dus wel worden verstuurd.
Deye antwoordde op mijn vraag over Remote Mode via de lokale LSW-5: “Currently only supported by RS485 adapter”. Dat bevestigt ondersteuning voor een directe adapter, maar bewijst niet dat de loggerroute technisch onmogelijk is. De LSW-5 is immers ook een netwerk-naar-seriële brug, alleen met eigen firmware en het Solarman-protocol.
@Yaldair Je schreef eerder dat je RS232-over-TCP gebruikt op de aansluiting waar normaal de WiFi-dongle zit. Vervang je daarmee de originele logger? Welk merk/type adapter gebruik je, en schrijf je via de Sunsynk-addon of rechtstreeks vanuit Node-RED? Is dat Modbus RTU over TCP of Modbus TCP?
Heb je Remote Mode ook via de originele LSW-5 op poort 8899 getest? Daarnaast ben ik benieuwd hoe je de watchdog ververst en of terugval naar TOU bij verbindingsverlies daadwerkelijk getest is.
Ik wil gezamenlijk testen op mijn SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 — HMI 1001-C05F, MAIN 2107-1184-1809, ARC D20A. Eerst mapping en uitlezen controleren, daarna eventueel begeleide nul-/laagvermogentests met readback, werkelijk batterijvermogen en veilige terugval. Met één commandoschrijver en zonder ongewenst netladen of batterij-export.
Een minimaal voorbeeld van je flow zou daarbij erg helpen!
Thanks all
Nibe F1145-15 | PCM42 | KV300 | VPA300 | UKV20 500L + ELK9 | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW | PV 23,49 kWp | Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 | 3×16S LiFePO4 334Ah (~51 kWh) | Seplos BMS v3 | HASS/EMHASS/SolarAssistant