Heeft mijn Kaifa MA304 een firmware update gehad?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdebkb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06-2023
Geruime tijd geleden heb ik hard- en software gemaakt om de P1 poort van mijn Kaifa MA304 (3-fasen) uit te lezen en het actuele verbruik te presenteren op een display boven de meterkast in groen als ik netto teruglever en rood als ik netto verbruik. Daarnaast worden alle relevante registers gelogd in een database.
Sinds 14 juni klopt de waarde boven mijn meterkast niet meer. Dit komt door het volgende:
Toen ik het jaren geleden programmeerde heb ik geconstateerd dat de 2 registers die het actuele verbruik en de actuele teruglevering vertegenwoordigen nooit allebei gevuld zijn (de 1.7.0 en de 2.7.0). Daarom kon ik lui zijn en gewoon het teruglever register presenteren in groen als die niet nul was en anders het verbruik register in rood.
Nu heb ik dus het probleem dat er een groene waarde wordt getoond terwijl ik overduidelijk netto stroom verbruik. Het blijkt dat het sinds 14-6-2023 voorkomt dat beide registers met een waarde zijn gevuld. Dit moet een wijziging zijn in de firmware van de Kaifa lijkt mij. Ik zie wel dat er (nog) met het netto resultaat van de 2 registers wordt geteld. Dus er loopt altijd maar 1 'telwerk' ook al zijn beide registers gevuld.

De vraag is: Is dit nu een voorbereiding op waar ik al bang voor was, namelijk dat je in de toekomst op een moment tegelijk kan terugleveren als afnemen (alleen als je 3 fasen hebt natuurlijk). Als de saldering stopt kan dat namelijk erg nadelig zijn omdat je dan zelfs niet meer op het moment zelf kan salderen. Dus het is dan mogelijk dat ik op de ene fase bijvoorbeeld netto 2 kW teruglever en op een andere 1kW netto afneem. Op de 'factuur' verschijnt dan 1kW afname tegen duur tarief en 2 kW teruglevering tegen laag tarief, terwijl ik netto gewoon 1kW teruglever over alle fasen. Dat zou toch gruwelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:27
Heb je nu dan ook kwh registers per fase gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdebkb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06-2023
Dat weet ik niet, dan zou ik het Kaifa ruwe bericht weer eens moeten bekijken, maar dat hoeft toch ook niet? Ik heb wel afzonderlijke afname en teruglever kWh registers. Die kunnen in theorie straks tegelijk oplopen en dat zou niet fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, dat het technisch mogelijk is was natuurlijk al lang duidelijk. Maar het is gewoon wettelijk vastgelegd dus het niet mag en heb daar ook nog geen tekens voor gezien dat ze het willen wijzigen.

Volgens mij geeft het ook niet zo veel problemen bij consumenten / woonwijken :)