Photofacts; weblog over fotografie..
Ik heb ergens gelezen dat alleen de BMS poort werkt, zelf gebruik ik voltage regeling dus mijn BMS poort is vrij. Je BMS zal overigens alleen de twee CAN draadjes gebruiken dus de kabel open pellen is ook een optie.Elja schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:52:
[...]
Oke, ik heb zitten kijken naar de aansluitingen van de Deye. Jij hebt het over het gebruik van de BMS poort, maar die zit al gevuld met de UTP kabel die van de accu's komt. Die lijkt me ook wel handig.
Ik dacht dat ik wel de ModeBUS poort zou moeten gebruiken, maar dat is dus niet zo?
[Afbeelding]
In manual staat ook iets over een Modbus port (onderste):
/f/image/drQpgE6pfyjQsn6TGKtrHRL6.png?f=fotoalbum_large)
Maar die zit is dan weer onduidelijk:
/f/image/nswtQLiJbg4HEq02MZSc0UzL.png?f=fotoalbum_large)
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Dat was voor firmware van voor Juli 2022, voor latere firmware voor de 3 fase Deye is die verplaatst naar de BMS poort en dien je deze te splitsen.Elja schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:52:
[...]
Ik dacht dat ik wel de ModeBUS poort zou moeten gebruiken, maar dat is dus niet zo?
[
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Oke, dus ik ga ze samenvoegen in 1 kabel die in de BMS poort op de Deye inverter gaat.Domba schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:32:
[...]
Dat was voor firmware van voor Juli 2022, voor latere firmware voor de 3 fase Deye is die verplaatst naar de BMS poort en dien je deze te splitsen.
Kabel 1, 2 en 3 gaan naar het TTL to RS485 board.
Kabel 4, 5, 6, 7 en 8 gaan naar het BMS (waarbij eigenlijk alleen 4 en 5 van belang zijn).
:strip_exif()/f/image/d12x6xPeDgUos0yx155rgkTb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik het zo correct begrepen?

(ik zelf gebruik een RJ45 koppelstuk, die heeft een printje intern met in koperbaan tussen beide RJ45's al een gaatje voor een kabel in te solderen , die zijn creme kleurig, weet niet of Q-link van Gamma intern ook een 8/8 printje heeft of 8 kabeltjes heeft tussen beide female connectors)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bijna goed, alleen groen/wit is geen gnd, alleen groen volgens manualElja schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 00:16:
[...]
Oke, dus ik ga ze samenvoegen in 1 kabel die in de BMS poort op de Deye inverter gaat.
Kabel 1, 2 en 3 gaan naar het TTL to RS485 board.
Kabel 4, 5, 6, 7 en 8 gaan naar het BMS (waarbij eigenlijk alleen 4 en 5 van belang zijn).
[Afbeelding]
Heb ik het zo correct begrepen?
Zo'n splitsblokje zoals @Domba aangeeft mits 1op1 is veel eenvoudiger, dan gewoon stukje utp erin en oranje-wit/orange/groen eruit gebruiken. Mocht je BMS rs485 doen en oranje-wit/oranje is in gebruik dan kan je ook bruin-wit/bruin/groen pakken.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Er is een nieuwe plugin in de maak die via de de wifi stick werkt.
https://github.com/jmccrohan/pysolarmanv5
Nog niet geprobeerd dus weet niet of het wat is.
[ Voor 3% gewijzigd door mahagen op 06-07-2023 10:00 ]
Oke, dus een splitter bestellen en dan gewoon de BMS stekker erin en de utp kabel die vanaf de TTL naar RS485 board gaat.mahagen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Bijna goed, alleen groen/wit is geen gnd, alleen groen volgens manual![]()
Zo'n splitsblokje zoals @Domba aangeeft mits 1op1 is veel eenvoudiger, dan gewoon stukje utp erin en oranje-wit/orange/groen eruit gebruiken. Mocht je BMS rs485 doen en oranje-wit/oranje is in gebruik dan kan je ook bruin-wit/bruin/groen pakken.
Dat klinkt inderdaad als een betere oplossing.
En groen (6) gebruiken als GND in plaats van groen-wit (3). Goed opgelet! Thanks!
Ja die zijn gewoon 1op1 volgens mij, en dan gelijk een 25cm kabeltje erbij misschien?Elja schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Oke, dus een splitter bestellen en dan gewoon de BMS stekker erin en de utp kabel die vanaf de TTL naar RS485 board gaat.
Dat klinkt inderdaad als een betere oplossing.
En groen (6) gebruiken als GND in plaats van groen-wit (3). Goed opgelet! Thanks!
https://www.allekabels.nl...erkkabel-cat-5e-uutp.html
:strip_exif()/f/image/IdbAcjiTlxNu83MMAISYR7Mq.jpg?f=fotoalbum_large)
De yaml file van @mahagen erop gezet. Dat was ook nog wat gedoe, want mijn Raspberry Pi 4 wilde 'm niet compilen. Bleek een geheugenkwestie te zijn. Uiteindelijk met VMware een nieuwe HA installatie gedraaid op mijn Windows PC en die kon wel een .bin maken ervan.
Dat lijkt te werken, in zoverre dat het 'rx' lampje op de TTL to RS485 gaat knipperen.
Vanavond geprobeerd in de BMS poort van mijn Deye. Dan gaat wel de Deye piepen omdat de BMS vanuit de accu niet verbonden is (morgen komt de splitter pas binnen).
Wel voor elkaar gekregen de ESP32 in HA te krijgen. Daar krijg ik netjes alle velden te zien, maar helaas geen data.
Iemand nog tips daarvoor? Wellicht dat die splitter straks helpt, maar wat kan ik anders doen om te troubleshooten?
Geeft de logging van esphome wat door?Elja schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:19:
Oke, het is gelukt om de boel aan elkaar te knoppen.
[Afbeelding]
De yaml file van @mahagen erop gezet. Dat was ook nog wat gedoe, want mijn Raspberry Pi 4 wilde 'm niet compilen. Bleek een geheugenkwestie te zijn. Uiteindelijk met VMware een nieuwe HA installatie gedraaid op mijn Windows PC en die kon wel een .bin maken ervan.
Dat lijkt te werken, in zoverre dat het 'rx' lampje op de TTL to RS485 gaat knipperen.
Vanavond geprobeerd in de BMS poort van mijn Deye. Dan gaat wel de Deye piepen omdat de BMS vanuit de accu niet verbonden is (morgen komt de splitter pas binnen).
Wel voor elkaar gekregen de ESP32 in HA te krijgen. Daar krijg ik netjes alle velden te zien, maar helaas geen data.
Iemand nog tips daarvoor? Wellicht dat die splitter straks helpt, maar wat kan ik anders doen om te troubleshooten?
Iets als dit:
/f/image/mS6CyqnqVv1t4hWFW4XfTeXL.png?f=fotoalbum_large)
Modebus adres misschien.Elja schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:15:
[...]
Yes, vanalles.
Hij lijkt geen antwoord te krijgen van de Deye.
@mahagen is jouw github compilatie bedoeld voor Deye met modebus adress =1? (default = 0 )
Dit werkt inderdaad zo, bij mij draaide het ook.Domba schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:53:
[...]
Deye kan wel omgaan met invoeding op load, maar handig is anders.
Wat niet gebruikt wordt, wordt teruggeleverd op de grid aansluiting
Als je zero export CT gebruikt dan ziet de regeling dat als invoeding parallel met de hybride aan de netaansluiting. (invoeding voor de hybride omvormer)
Maar op moment je op MPPT's van Deye ook PV hebt dan raakt die in de war.
Dan wordt de PV op MPPT's (deze volgt je instructies) laad de accu en zero export CT laat overschot invoeding op LOAD door als teruglevering en wordt niet gebruikt voor opslag in accu.
Of dat in alle firmwares het zelfde is weet ik niet, ik heb dit enkel in 31C getest, (geupdate in 2023 hebben al nieuwere firmware)
Enige probleem is wanneer de netvoeding weg valt, en de batterijen vol zijn.
De Deye kan niet meer terugleveren of opslaan, en geen frequentie regelen op de load kant.
Hierdoor ging bij mij de fase waar de PV op zat onderuit en "knipperen"
Het uitzetten van de PV was de oplossing.
Hierna heb ik de bestaande set op de GEN uitgang geplaatst en geen probleem meer gehad.
Nu bij het wegvallen van de netvoeding en volle batterijen kan de Deye of frequentie regelen of compleet de GEN poort afschakelen.
Goed gezien @DombaDomba schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 02:42:
[...]
Modebus adres misschien.
@mahagen is jouw github compilatie bedoeld voor Deye met modebus adress =1? (default = 0 )
Inderdaad, modbus adres moet overeenkomen met wat je op de Deye hebt ingesteld. In mijn config en op mijn Deye staat dat op 1. Je kan dus of de config aanpassen of je Deye naar 1 zetten.
Op Deye Modbus SN naar 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/wHHxSQU6YECKzo21YJ8IkUiZ.png?f=user_large)
In config modbus controller address 0x1 wijzigen in 0x0:
1
2
3
4
5
6
| modbus_controller: - id: ${modbus_controller_id} address: 0x0 modbus_id: modbus1 setup_priority: -10 update_interval: 5sec |
Er zijn nog wel meer aanpassingen nodig voor jou, zo werk jij straks met SOC ipv Voltage..
Modbus SN naar 1 klonk goed. Aanpassen op de Deye leek me het makkelijkste. na het aanpassen begon de Deye gelijk te piepen. Blijkbaar was ie het er niet mee eens.mahagen schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:34:
[...]
Inderdaad, modbus adres moet overeenkomen met wat je op de Deye hebt ingesteld. In mijn config en op mijn Deye staat dat op 1. Je kan dus of de config aanpassen of je Deye naar 1 zetten.
:strip_exif()/f/image/zVXfoBsEY03tDa3LRjkQlCeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ook fijn was: het is niet mogelijk de Modbus SN weer terug op 0 te zetten. Hij skipt van 1 naar 16 en visa versa.

Gelukkig herstelde de Deye zich naar een paar minuten vanzelf. Net op tijd, want ik was al aan het zoeken naar de factory reset functie.
Helaas hielp het overschakelen naar adres 1 niet voor de koppeling met de EPS32. Dezelfde foutmeldingen als voorheen vanuit HA.
Nog eens naar je afbeelding gekeken en daar zag ik dat je ook 'Parallel' en 'Master' aan hebt staan. Dus ik die settings ook aanpassen. Daar was de Deye het weer niet mee eens; weer piepen en nu ook een foutmelding: F13.
:strip_exif()/f/image/orRuLMJ3SrifxClLaz3DWOUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 5 minuten gewacht, maar dit keer leek de Deye zich niet te gaan herstellen. Toen heb ik hem weer op 'slave' gezet en 'parallel' weer uitgevinkt. Na een halve minuut starte de Deye toen weer op.
Wellicht iemand nog inzichten/suggesties over hoe verder?
Als eerste is firmware recent geupdate?Elja schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:55:
Parallel heeft te maken met meer dan 1 omvormer gebruik, solo draai ik master (zonder vinkje bij parallel) met
Het zelfde geldt voor master en slave, waarbij master modbus SN =01 en slaves hebben een ander modbus adres.
(een slave moet je ook opnieuw opstarten, allereerste opstart doe je door alleen accu aan te sluiten voor een update en zodat je AC instellingen kunt aanpassen, er is maar 1 echt schadelijke die je absoluut niet wilt, bij een AC opstart niet op split-fase staat, maar dat is hier niet aan de orde)
F13, aanbeveling Deye is om DC en AC uit te schakelen en na 1 minuut weer in te schakelen
(ik heb nog niet gehad met mijn hybride's)
Ah mijn schuld, het image kwam uit de handleiding en dat had ik erbij moeten vermelden. Bij mij staat Parallel uit, master aan, modbus sn op 1.Elja schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:55:
[...]
Modbus SN naar 1 klonk goed. Aanpassen op de Deye leek me het makkelijkste. na het aanpassen begon de Deye gelijk te piepen. Blijkbaar was ie het er niet mee eens.
[Afbeelding]
Wat ook fijn was: het is niet mogelijk de Modbus SN weer terug op 0 te zetten. Hij skipt van 1 naar 16 en visa versa.
Gelukkig herstelde de Deye zich naar een paar minuten vanzelf. Net op tijd, want ik was al aan het zoeken naar de factory reset functie.
Helaas hielp het overschakelen naar adres 1 niet voor de koppeling met de EPS32. Dezelfde foutmeldingen als voorheen vanuit HA.
Nog eens naar je afbeelding gekeken en daar zag ik dat je ook 'Parallel' en 'Master' aan hebt staan. Dus ik die settings ook aanpassen. Daar was de Deye het weer niet mee eens; weer piepen en nu ook een foutmelding: F13.
[Afbeelding]
Ik heb 5 minuten gewacht, maar dit keer leek de Deye zich niet te gaan herstellen. Toen heb ik hem weer op 'slave' gezet en 'parallel' weer uitgevinkt. Na een halve minuut starte de Deye toen weer op.
:strip_exif()/f/image/wO33YRkdDuB7Dd4UCeNyl0rf.gif?f=fotoalbum_large)
Als hij het zo nog niet doet dan misschien tx-rx omdraaien? of A en B..
Jaaaah!mahagen schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:35:
[...]
Als hij het zo nog niet doet dan misschien tx-rx omdraaien? of A en B..
Hij doet het!
De 'master'-stand hielp nog niet, maar het omdraaien van de TX-RX kabel deed het wel.
Gelijk data in Home Assistant.
Bedankt!
Helaas de splitter nog niet binnen, dus voor nu maar even weer het kabeltje eruit (en de BMS voor de accu's erin), maar dit gaat zo de goede kant op. Heel blij mee.
Als ik het goed begrijp kan ik nu straks 'sun3p_Solar_sell' aanzetten om de accu te legen op het net en in de winter 'sun3p-Grid_Charge' om van het net te laden.
Er is volgens mij nu nog geen mogelijkheid om 'Max Sell Power' via de HA aan te passen in de Deye? Die is wellicht nog handig om mee te kunnen regelen hoe snel de accu ontladen wordt. Jij hebt al aardig wat ervaring met deze koppeling, enig idee hoe ik dat soort dingen kan toevoegen?
Zou het mogelijk zijn dat je een post maakt met plaatjes en beschrijving welke draadjes je waaraan geknoopt hebt esp-rs485-deye
Welke GitHub, wat je nog aangepast hebt in dat programma, en in je deur
Zodat er vanaf de topic start een link geplaatst kan worden naar jou post
Zodat iedereen alles in een post terug kan vinden
Voor verkoop vanuit batterij zet je Zero Export naar Allow Export. Het vermogen waarmee hij dan gaat terugleveren is dan de max-batt-discharge. Als je wilt laden moet je het voltage/soc in de time-of-use verhogen.Elja schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:15:
[...]
Jaaaah!![]()
Hij doet het!
De 'master'-stand hielp nog niet, maar het omdraaien van de TX-RX kabel deed het wel.
Gelijk data in Home Assistant.
Bedankt!
Helaas de splitter nog niet binnen, dus voor nu maar even weer het kabeltje eruit (en de BMS voor de accu's erin), maar dit gaat zo de goede kant op. Heel blij mee.
Als ik het goed begrijp kan ik nu straks 'sun3p_Solar_sell' aanzetten om de accu te legen op het net en in de winter 'sun3p-Grid_Charge' om van het net te laden.
Er is volgens mij nu nog geen mogelijkheid om 'Max Sell Power' via de HA aan te passen in de Deye? Die is wellicht nog handig om mee te kunnen regelen hoe snel de accu ontladen wordt. Jij hebt al aardig wat ervaring met deze koppeling, enig idee hoe ik dat soort dingen kan toevoegen?
Bij jou moeten we de time-of-use nog ombouwen naar soc% trouwens.
Staat nog op mijn todo list om GitHub pagina van te maken, ook inclusief de HA dashboards..creon schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:24:
[...]
Zou het mogelijk zijn dat je een post maakt met plaatjes en beschrijving welke draadjes je waaraan geknoopt hebt esp-rs485-deye
Welke GitHub, wat je nog aangepast hebt in dat programma, en in je deur
Zodat er vanaf de topic start een link geplaatst kan worden naar jou post
Zodat iedereen alles in een post terug kan vinden
"Balkonkraftwerke: Wechselrichter-Hersteller [Deye] vergisst wichtiges Bauteil"
Het betreft de toepasselijke Duitse Norm VDE-AR-N 4105!
Of er iets vergelijkbaars in NL bestaat? -
Geen idee, maar misschien worden deze inverters ook naar NL "geëxporteerd"?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Even los van dat op certificaat een relais Hongfa HF115F wordt aangegeven die niet aanwezig is.
In Nederland is de NEN-EN 50549-1 van toepassing of die ook een dubbele waarvan tenminste 1 fysieke scheiding geeft, vereist is weet ik. het is een NEN norm die je niet gratis kunt raadplegen.
Voor snelle levering van een Deye komen deze bij ook uit Duitse magazijnen als het daar voorradig is.
met de gewraakte Deye-inverter in D koopt en aan zijn balkon hangt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Een aantal leverancier op nederlandse markt leveren vanuit Duits magazijn of betrekken vanuit Duits magazijn als eigen container uit China nog niet binnen is.dunklefaser schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:37:
@Domba Met "export" bedoel ik dat een NL particulier een "Balkonkraftwerk"
met de gewraakte Deye-inverter in D koopt en aan zijn balkon hangt.
Ik heb sinds een dikke week een Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 hangen. Deze is met de MK verbonden middels 4x4mm2(neutraal en fases) en 1x6mm2(aarde) soepele kabel in een 19mm pvc buis. Afstand ongeveer 10 meter. In de MK zit hij daar op een 16A alamat van Eton.
Er is geen accu aangesloten.
Op topdagen levert de Deye enkele uren zo'n 11kW.
Dan is de alamat aan de buitenkant (ik leg mijn hand op de schakelaars en behuizing aan de voorzijde) flink warm, ik gok zo'n 50 graden. De buis waardoor de kabels lopen is dan handwarm (ik gok 30 graden)
Ik kijk daar een beetje achterdochtig naar: Lijkt mij dat de stromen en vermogens allemaal ruim binnen de grenzen van de specificaties van bekabeling en alamat vallen en toch wordt de boel aardig warm.
Ik snap het niet......
Het enige wat ik kan bedenken is dat de omvormer wellicht een rare spanning afgeeft in het frequentie gebied waardoor er inductie ontstaat in de bekabeling en alamat?
Bijkomend sypmtoom is dat ik drie gekoppelde rookmelders in huis heb die ook op 230V zitten. Deze geven sinds de omvormer hangt, en de zon schijnt, onregelmatig een piep. 's Nachts doen ze dat niet. En ja, ik heb de back-up batterijen al vernieuwd.
Iemand hints, tips?
Bij voorbaat veel dank.
Wat zegt de datasheet van de alamat over dissipatie bij max vermogen?Joris273 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:05:
Goedemiddag Allen,
Ik heb sinds een dikke week een Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 hangen. Deze is met de MK verbonden middels 4x4mm2(neutraal en fases) en 1x6mm2(aarde) soepele kabel in een 19mm pvc buis. Afstand ongeveer 10 meter. In de MK zit hij daar op een 16A alamat van Eton.
Er is geen accu aangesloten.
Op topdagen levert de Deye enkele uren zo'n 11kW.
Dan is de alamat aan de buitenkant (ik leg mijn hand op de schakelaars en behuizing aan de voorzijde) flink warm, ik gok zo'n 50 graden. De buis waardoor de kabels lopen is dan handwarm (ik gok 30 graden)
Ik kijk daar een beetje achterdochtig naar: Lijkt mij dat de stromen en vermogens allemaal ruim binnen de grenzen van de specificaties van bekabeling en alamat vallen en toch wordt de boel aardig warm.
Ik snap het niet......
Het enige wat ik kan bedenken is dat de omvormer wellicht een rare spanning afgeeft in het frequentie gebied waardoor er inductie ontstaat in de bekabeling en alamat?
Bijkomend sypmtoom is dat ik drie gekoppelde rookmelders in huis heb die ook op 230V zitten. Deze geven sinds de omvormer hangt, en de zon schijnt, onregelmatig een piep. 's Nachts doen ze dat niet. En ja, ik heb de back-up batterijen al vernieuwd.
Iemand hints, tips?
Bij voorbaat veel dank.
Hier een foto van mezelf, een ABB 4P C16 alamat na 2u op 18A (EV laden):
:strip_exif()/f/image/O7jao37qqPi7fF04HzOzKlEV.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-07-2023 12:49 ]
De 4mm2 kabel heeft een verlies van 12-14W per fase, dat die dan ca 10 graden warmer wordt boven ruimte temperatuur is niet heel vreemd (P=I^2 x R )
Een installatie automaat heeft 2 werkingen
-Overbelasting dat is een bimetaaltje dat verwarmt wordt die dient af te slaan tussen 17,5-21A (1.05-1.35 x afgezekerde waarde) vanaf een uur welke voor alle gelijk is
-Kortsluitstroom, dat is een elektromagneetje die zorgt voor magnetische afschakeling en die is afhankelijk van karakterstiek B=3-5x afzekerwaarde (deze is eigenlijk eerste 10 seconden van belang, dan is bimetaaltje al wat opgewarmt en wordt het afslag tgv overbelasting)
Een alamat heeft nog een 3e dat deze ook afschakelt al er een verschilstroom is bijv 15- 30mA voor een 30mA
Ergo: Dat de bekabeling wat warmer wordt is logisch, verder niet wakker van liggen. Dat de alamat flink warmer wordt is ook conform spec, deze slaat vanzelf af als het té wordt.Domba schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
11kW = ~16A per fase
De 4mm2 kabel heeft een verlies van 12-14W per fase, dat die dan ca 10 graden warmer wordt boven ruimte temperatuur is niet heel vreemd (P=I^2 x R )
Een installatie automaat heeft 2 werkingen
-Overbelasting dat is een bimetaaltje dat verwarmt wordt die dient af te slaan tussen 17,5-21A (1.05-1.35 x afgezekerde waarde) vanaf een uur welke voor alle gelijk is
-Kortsluitstroom, dat is een elektromagneetje die zorgt voor magnetische afschakeling en die is afhankelijk van karakterstiek B=3-5x afzekerwaarde (deze is eigenlijk eerste 10 seconden van belang, dan is bimetaaltje al wat opgewarmt en wordt het afslag tgv overbelasting)
Een alamat heeft nog een 3e dat deze ook afschakelt al er een verschilstroom is bijv 15- 30mA voor een 30mA
Als deze omvormer in Juni al operationeel was geweest, zou de alamat bijna de hele maand zo heet zijn geweest. Zou het aan te bevelen zijn een alamat van 20A te monteren? Ik heb nog een Eaton 20A 3p+N 4,5kA C 300mA liggen.
Hangt af van wat je aan hoofdzekeringen hebt, als smeltzekeringen hebt geef je selectiviteit op (geen must, maar smeltzekering vervangen door netwerkbeheerder is niet gratis) en of je plannen hebt om de dedicated ingang te gebruiken als micro inverter ingang (PV met eigen omvormerJoris273 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Ergo: Dat de bekabeling wat warmer wordt is logisch, verder niet wakker van liggen. Dat de alamat flink warmer wordt is ook conform spec, deze slaat vanzelf af als het té wordt.
Als deze omvormer in Juni al operationeel was geweest, zou de alamat bijna de hele maand zo heet zijn geweest. Zou het aan te bevelen zijn een alamat van 20A te monteren? Ik heb nog een Eaton 20A 3p+N 4,5kA C 300mA liggen.
Of het minder wordt hangt af van de max warmtedispensatie van de alamat als die voor 16A 8W is en de 20A 12W wordt er nog steeds 8 W warmte productie
Heb je iets gedaan aan die warme Alamat? Of is dit normaal?bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:43:
[...]
Wat zegt de datasheet van de alamat over dissipatie bij max vermogen?
Hier een foto van mezelf, een ABB 4P C16 alamat na 2u op 18A (EV laden):
[Afbeelding]
Mijn alamat heeft volgens het datasheet een stroomafhankelijk verliesvermogen van 11,6W. Dan weet ik nog niets, maar bedoel je dat met warmtedissipatie?
Ja, dat is normaal met 11.6W want je werkelijke stroom is nagenoeg de afzekeringsstroomJoris273 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:52:
[...]
Heb je iets gedaan aan die warme Alamat? Of is dit normaal?
Mijn alamat heeft volgens het datasheet een stroomafhankelijk verliesvermogen van 11,6W. Dan weet ik nog niets, maar bedoel je dat met warmtedissipatie?
plaatje wil niet
Werkelijk vermogens verlies (Pv)= dispensatievermogen Pn * (Ib/In)^2
Pv = effectief vermogensverlies Pv per component
Pn = nominaal vermogensverlies (opgave fabrikant)
In = nominale stroom component
Ib = gemiddelde werkelijke stroom door het component (Ib = Iw/n * RDF)
[ Voor 38% gewijzigd door Domba op 12-07-2023 19:08 ]
Nu de omvormer van huawei staat op zolder en die van deye staat achter in de tuin in ons tuinhuis.
Mijn vraag is nu of ik de 2 omvormers eventueel kan laten communiceren over bv modbus. Dus ze eigenlijk een soort van parallel zetten.
Data kabels tussen beide omvormers eventueel bij trekken dat is op zich geen probleem.
Ik weet dat het inderdaad veel makkelijker is om omvormers van het zelfde merk te plaatsen, maar de huawei stond hier eerst en wou niet verder gaan met huwaei ,omdat je hier zelf geen (custom) batterijen kan op plaatsen. Enkel de dure hoogspannings batterijen van huawei zelf.
Indien ik geen oplossing vind , ga ik mijn huawei omvormer en batterij terug verkopen. ( wat zonde zou zijn ) en dan op zolder ook een deye zetten.
Maar ik hoop vooral dat er hier slimme bereidwillige mensen zijn die mijn probleem kunnen oplossen, al dan niet tegen vergoeding.
Alvast bedankt.
Deye SUN-12K-SG04LP3 bedienen vanuit Home Assistant
De Deye inverters zijn populair als omvormer bij het gebruiken van thuisaccu’s. Helaas is de integratie met Home Assistant nog niet standaard beschikbaar. In deze beschrijving vind je een manier om de Deye SUN-12K-SG04LP3 te koppelen met Home Assistant. Dit werkt waarschijnlijk ook uitstekend voor de 5/6/8 en 10K versie.De optionele Wifi-dongle voor de Deye is voldoende als je alleen data wilt uitlezen (bekijk https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman en https://github.com/Stepha...istant_solarman/issues/88).
Wil je ook de Deye kunnen bedienen, dan werkt dit (momenteel) via de Dongle nog niet lekker helaas. Om dit voor elkaar te krijgen koppelen we een ESP32 board aan de Deye. De ESP32 kun je via wifi koppelen aan jouw Home Assistant.
Benodigdheden:
- ESP32https://www.tinytronics.n...en-bluetooth-board-cp2102
- TTL to RS485 module
https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html
- Kabeltjes om de boards met elkaar te verbinden
https://www.tinytronics.n...-male-male-10cm-10-draden
- Breadboard om de printplaatjes op te bevestigen en te verbinden
https://www.tinytronics.n...breadboard-170-points-wit
- UTP splitter (alleen indien BMS poort op de Deye bezet is)
https://www.allekabels.nl...886/netwerk-splitter.html
- USB-mini (data) kabel (voeding voor je EPS32)
- USB voeding (voeding voor je EPS32)
- 2x UTP kabels (t568b, niet te lang, 30 centimeter tot 1 meter zal meestal genoeg zijn)
Hardware
Pak je kniptang, soldeerbout en wat soldeertin erbij. We gaan het EPS32 board verbinden met de TTL to RS485 board. Daarnaast maken we het TTL to RS485 board vast aan drie kabeltjes van een UTP kabel.Als je dit nog nooit gedaan hebt; kijk er een Youtube filmpje over. Het is niet zo moeilijk en als het helemaal mis gaat, verspil je hooguit een paar tientjes aan materiaal.
Hier is het schema met hoe je alles moet verbinden met elkaar:
:strip_exif()/f/image/YBxx8RlPyDU2lvzw0xrNzTRa.jpg?f=fotoalbum_large)
Het EPS32 board kun je op het breadboard plaatsen. Je hoeft dan daarop niet te solderen. Voor het TTL to RS485 board is solderen wel nodig.
Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit:
:strip_exif()/f/image/lbHj6QtehGz2Khj9vp0pFeUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
EPS32 en TTL to RS485 module
Sluit een USB kabel aan op het EPS32 board. Op het EPS32 board moet een rood lampje gaan knipperen. Op de TTL to RS485 module gaat het TX lampje branden. Als je de software erop geflashed hebt (zie hieronder) gaat om de vijf seconden ook het RX lampje even flikkeren.
Gaat alleen het RX lampje constant branden? Dan heb je waarschijnlijk de RX en TX omgedraaid tussen het EPS32 board en het TTL ro RS485 board. Dan gaat het niet werken.
Instellingen Deye
Op de Deye kun je onder ‘Advanced functions’ de Modbus SN instellen op 01. Wil je dit liever niet aanpassen, pas het dan later aan in de code die je naar de EPS32 flashed. Let op: als je de poort aanpast van de default waarde ‘0’, dan kun je hem niet terugzetten op 0 daarna. Ik weet niet zeker of het verschil maakt, maar ik heb hem daarnaast ook op ‘Master’ gezet.Bij het aanpassen van deze instellingen gaat je Deye waarschijnlijk piepen. Je kunt de piep uitzetten in het basismenu. Na een paar minuten accepteert de Deye de nieuwe instellingen en stopt het gepiep.
:strip_exif()/f/image/zVXfoBsEY03tDa3LRjkQlCeL.jpg?f=fotoalbum_large)
ESP32 verbinden met Home Assistant
Installeer ESPHome op je Home Assistant:https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
Koppel als eerste je ESP32 board aan je Home Assistant met behulp van ESPHome. Dit moet je doen terwijl je ESP32 board aan je computer gekoppeld is.
Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads
Lukt het niet om verbinding te maken tussen je computer en de ESP32? De kans is groot dat dit aan de gebruikte USB kabel ligt. Deze moet namelijk ook de data kunnen versturen (niet alleen stroom leveren). Probeer dus eventueel meerdere kabeltjes.
Je board gevonden via ESPHome op Home Assistant of met behulp van https://web.esphome.io/? Dan kun je ‘prepare for firs use’ gebruiken om je ESP32 board te koppelen aan je Home Assistant installatie. Als hij klaar is kun je het ESP32 board ook koppelen aan je wifi netwerk. Zo kun je in de toekomst over-the-air updates uitvoeren.
Vanaf nu vind je jouw ESP32 board ook terug in ESPHome op je Home Assistant en kun je hem ‘adopten’.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5QG1IS10HOUddYnMpmY8EoAT.png?f=user_large)
Druk nu op ‘install’, zodat er een basisconfiguratie aangemaakt wordt met je encryption key. Bij mij liep de eerste installatie fout tijdens het proces. Op zich niet erg, want je wilt toch je eigen yaml bestand gaan gebruiken.
We gaan de gegeneerde code van ESPHome nu opnemen in het besturingsbestand dat we op de ESP32 willen zetten.
@mahagen heeft hiervoor al een mooie yaml gereed die je kunt gebruiken:
https://github.com/kababoom/esphome-for-deye
Kopieer zijn bestand en plak het in zijn geheel achter de standaard code die ESPHome gegenereerd heeft. Verwijder nu de delen uit de code van @mahagen die dubbel zijn. Pas het ota password aan naar een string naar je keuze.
Standaard staat de modbus poort waarmee gecommuniceerd wordt in de code op kanaal 1. In de Deye is kanaal 0 echter de standaard instelling. Mijn advies zou zijn dit in je Deye aan te passen naar kanaal 1. Let op: als je van kanaal 0 afgaat kun je niet meer terug naar kanaal 0. Hij springt dan gelijk naar kanaal 16. Lijkt me een bugje.
1
2
3
4
5
6
| modbus_controller: - id: ${modbus_controller_id} address: 0x1 modbus_id: modbus1 setup_priority: -10 update_interval: 5sec |
Er zijn bij dit bestand nog een aantal aanpassingen die je moet doen op basis van jouw situatie. Je moet namelijk aangegeven op welke plek de tx en rx pin zitten op je ESP32 board. Dit is het gedeelte van de code dat je moet aanpassen:
1
2
3
4
5
6
| uart: id: mod_bus tx_pin: GPIO17 rx_pin: GPIO16 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 |
De poortnummers die je moet gebruiken kun je terugvinden in het schema van je ESP32 board. Bij het EPS32 boaard dat ik gebruik zijn het port GPIO16 en GPIO17.
:strip_exif()/f/image/BdBzfD1LNwUy3ZCXcsz9vp7j.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ook direct handig is om aan te passen zijn de maximum waarden waarmee je wilt kunnen laden en ontladen. Die zijn afhankelijk van jouw batterijconfiguratie.
Ik heb het dan over sun3p_Maximum_battery_charge_current, sun3p_Maximum_battery_discharge_current en sun3p_Maximum_battery_grid_charge_current. Volgens mij is het verstandig niet de maximale waarde te gebruiken die je accu aankan, maar daar net iets onder te gaan zitten. Zeker op het gebied van laden. Sneller laden is op termijn slechter voor je accu.
In mijn geval heb ik bijvoorbeeld de slider voor het maximaal laadvermogen gezet op 180 A.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: modbus_controller use_write_multiple: true modbus_controller_id: ${modbus_controller_id} id: sun3p_Maximum_battery_charge_current name: "sun3p-Maximum battery charge current" address: 108 step: 1 unit_of_measurement: A min_value: 1 max_value: 180 mode: slider value_type: U_WORD |
De volgende stap is het installeren van dit yaml bestand op je ESP32. In principe heel eenvoudig; opslaan en op ‘Install’ klikken.
Mijn Raspberry Pi 4 met 1 gigabyte geheugen bleek helaas niet voldoende geheugen te hebben om de boel te compilen. Hij geeft dan na een paar minuten druk bezig te zijn geweest een foutmelding. Die ontstaat door simpelweg een tekort aan geheugen.
Daarom had ik een workaround nodig. Ik heb gekozen voor de VMWare route. Installeer VMWare (de gratis versie) op je desktop pc en installeer daar dan weer een Home Assistant installatie op. Op die Home Assistant zet je ESPHome.
Hier een handige video over het installeren van VMWare op je Windows pc:
YouTube: Install Home Assistant On Windows In Under 4 Minutes!
Aangezien je lokaal waarschijnlijk ook al je eigen Home Assistant hebt draaien kun je de VMWare versie waarschijnlijk het best bereiken door het lokale adres te gebruiken: 192.168.0.x:8123 (het exacte adres wordt in je VMWare scherm getoond).
Je Windows PC zal geen moeite hebben via VMWare (met voldoende resources toegewezen) om de yaml te compilen.
/f/image/9cyLzXgHuDHLqUyOtqTYaWcF.png?f=fotoalbum_large)
Kies eerst voor ‘manual download’ bij ‘install’ en dan voor ’Modern format’.
Na het compilen wordt automatisch het .dat bestand gedownload.
Sluit je VMWare installatie af. Gebruik de webversie van ESPHome (https://web.esphome.io/) om de .dat file naar je ESP32 te flashen.
Je bent nu gereed om de ESP32 board aan te sluiten op de BMS poort van je Deye.
:strip_exif()/f/image/EvjmSZvGELO9Jtk4mELLyQuN.jpg?f=fotoalbum_large)
EPS32 aansluiten op de BMS UTP poort
Als in de BMS poort al een kabel in zit, zoals bij mij die van de accu’s, dan kun je een UTP splitter gebruiken. Hierdoor kun je twee kabels samenvoegen tot één. De BMS kabel schijnt geen gebruik te maken van de groene, oranje en oranje/wit kabeltjes uit de UTP kabel.
:strip_exif()/f/image/V16hoObBZx29S27vKdn8LRBD.jpg?f=fotoalbum_large)
UTP Splitter
Om het geheel mooi af te werken kun je natuurlijk een doosje op maat 3D printen. Ik heb het de eenvoudige manier gedaan; een lasdoosje van de Praxis.
:strip_exif()/f/image/aJK4owexQm6A1muBM9KltVEf.jpg?f=fotoalbum_large)
De stroom krijgt het EPS32 boardje van een USB lader en de USB kabel. Het is natuurlijk handig om de stekker die je hierbij gebruikt op de back-up load van de accu te zetten. Dan kun je immers ook als de stroom uitvalt (in elk geval lokaal) nog via Home Assistant de accu bedienen.
Als alles goed werkt gaat er 1 rood lampje aan het op EPS32 board en op het TTL to RS485 board brandt het TX lampje en knippert om de 5 seconden even het RX lampje.
Je kunt nu in Home Assistant bij ’Apparaten en Diensten’ je ESP32 als het goed is terugvinden onder ESPHome. Mogelijk moet je hem hier nog even akkoord geven (configuratie maken).
Je kunt nu je accu bedienen vanuit Home Assistant en het systeem automatiseren!
/f/image/Q27H1PpfKWXiij4tI6uQun8C.png?f=fotoalbum_large)
Let op: Deze methode werkt met een Deye met de firmware versie 2005-1121-1807 of hoger.
Voor juli 2022 zat de modbus op een andere poort voor 3 fase hybride Deye.
Bij een oudere Deye kan het dus zijn dat je eerste de firmware moet upgraden. Hiervoor moet je een mail met serienummer sturen naar service@deye.com.cn.
Veel succes!
Met dank aan @mahagen en @Domba!
[ Voor 2% gewijzigd door Elja op 31-07-2023 16:56 . Reden: Firmware info toegevoegd ]
Stuur maar een PM indien interesse.
Gebruik ze ook voor Mitsubishi Procon, Growatt modbus RTU, Brink Flair WTW, Nibe WP.
![]() | ![]() | ![]() |
Ben ook bezig met een V2 ontwerp met esp32S3, huidige is met usb voedingskabel
Nieuwe kan 230VAC of 6-36 Vdc voeding aan via aansluitblokje, komt een relais op, en aansluitingen voor 2x i2C sensoren, ds18b20/DHT22 en modbus rtu. Maar die zal een stuk duurder uitvallen vanwege meer componenten.
Edit:
Inmiddels is die ook af:
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2023 16:09 ]
Mijn 10 kW omvormer is helaas na 1 maand kapot gegaan.
Aangezien deze in China gekocht is, is het nog een hele klus om hem weer aan de gang te krijgen.
Ik heb veel contact gehad via whatsapp om uit te zoeken waar het probleem zit. ( in eerste instantie ging de aardlek uit. in 2e instantie ging de omvormer wel aan maar ging uit op het moment dat hij de accu wilde gaan laden)
Uiteindelijk is er een nieuwe printplaat per luchtpost verzonden.
Na het wisselen van de printplaat gaat de aardlek er nog steeds uit en gaat de omvormer niet aan.
Als ik de voedingskabel van de nieuwe printplaat los laat gaat de omvormer wel aan maar na 2 minuten weer uit.
Hierna weer contact gehad met mijn contacten in China, Uiteindelijk komt er maandag en Chinese monteur die in Duitsland zit naar mijn omvormer kijken. en hij neemt een aantal nieuwe printplaten mee.
De monteur blijkt het hele eind met de trein te komen naar de randstad

Hopelijk werkt daarna mn omvormer weer na al deze moeite.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Ik neem aan dat om GRID zijdige aardlek gaat.
Enkel een idee voor diagnose als al niet aan gedacht is
Om naar de GRID print te kijken en een verbruiker op load aan te sluiten.
(Ik denk uit "voedingskabel van de nieuwe print los laten" dat niet de grid-print betreft)
Zodat de focus niet te veel alleen op de accu is gericht en ook als mogelijke oorzaak een te hoge gridspanning niet wordt vergeten.
(je zal maar net op een LS-deel zitten, met soms >253V, met een grappenmaker die een "Kubie" gebruikt of settings al naar 264.5V heeft gezet)
Het gaat idd om de Grid zijde.Domba schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:04:
@Nienix Eerder heb je een foto gepost, daar was niets op LOAD aangesloten, was ook nog niet af,
Ik neem aan dat om GRID zijdige aardlek gaat.
Enkel een idee voor diagnose als al niet aan gedacht is
Om naar de GRID print te kijken en een verbruiker op load aan te sluiten.
(Ik denk uit "voedingskabel van de nieuwe print los laten" dat niet de grid-print betreft)
Zodat de focus niet te veel alleen op de accu is gericht en ook als mogelijke oorzaak een te hoge gridspanning niet wordt vergeten.
(je zal maar net op een LS-deel zitten, met soms >253V, met een grappenmaker die een "Kubie" gebruikt of settings al naar 264.5V heeft gezet)
Aan de load is niets aangesloten. Mijn accu laad op via de grid. en ontlaad deze via dezelfde aansluiting.
Ik verbruik te veel om van de grid af te kunnen. (constant ca 10 kW met pieken van 25) en dat kan de omvormer niet aan.
Voltage op het net is hier wel erg hoog omdat er veel zonnepanelen op het net aangesloten zijn.
/f/image/cBGAV6ub7ZDrYvv4M5Nc2tsE.png?f=fotoalbum_large)
Verder hebben we op een andere locatie een zelfde set draaien die op de zelfde manier is aangesloten en die werkt prima.
Ik denk dus dat het gewoon dikke pech is geweest.
Als de reparatie niet lukt maandag hebben ze toegezegd een nieuwe op te sturen. dus uiteindelijk komt het wel goed.
Ik zie het maar als een leerproces.
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
In Duitsland hebben handelaren al een schrijven ontvangen, dat Deye als oplossing met een extern relais gaat komen (Deye MI relais 01) die als tussen kastje tussen een stekker combinatie geplaatst kan worden.dunklefaser schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:29:
Betreffend verschillende Deye-Inverters (in installaties in D met "Stecker"):
"Balkonkraftwerke: Wechselrichter-Hersteller [Deye] vergisst wichtiges Bauteil"
Het betreft de toepasselijke Duitse Norm VDE-AR-N 4105!
Of er iets vergelijkbaars in NL bestaat? -
Geen idee, maar misschien worden deze inverters ook naar NL "geëxporteerd"?
In augustus zouden die 3 certificerings bedrijven aan de slag kunnen.
In Duitsland zouden 400k micro inverters van deye in bedrijf zijn en deze kostenloos ontvangen.
De verwachting is dan ook dat de zgn. Betriebserlaubnis voor de kleine? Deye-inverters in "Balkonkraftwerken" door de Bundesnetzagentur wordt herroepen.
Verder lijkt het er op als of ook Europese regels (Norm EN 50549-1) van toepassing zijn
en een bedrijf in Europa mogelijkerwijs niet (meer) toegestaan is.
Dat gaat dan om veel meer apparaten dan micro omvormers , in principe volgt Deye in oplossing hier bijv Enphase die IQ-relay in 2022 introduceerde voor Europa, wat ook extern is. ook flink wat generatoren hebben een relais extern.
VDE verwijst oa naar IEC 62109, maar welke is dat en van welk jaar, er is inmiddels al IEC 62109-3 en 2020, de eerste was voor 2010 geloof ik (al die normen zitten achter paywalls)
Het concept van functioneel betrouwbare hardware en software is in diverse normen al opgenomen over de wereld en galvanische scheiding staat er volgens mij niet meer expliciet in, komt vanuit eerdere benaderingswijze toen halfgeleiders nog forse lekstromen hadden, die tegenwoordig zeer gering zijn en worden die als voldoende beschouwt in grote delen van de wereld, (daar voldoet een solid state relais wel)
Reden die mechanische relais eruit te halen is dat die anders te warm worden of te veel vibraties (generatoren) bloot staan en niet meer schakelen nog de levens duur halen.
Van wat ik van EU norm weet is dat ten minste één van de schakelaars een schakelaarontkoppeling dient te zijn die geschikt is voor overspanningscategorie 2 en dan houdt het zo'n beetje op.
Ik ben mij nu aan het oriënteren op een thuisaccu. Ik vind zelf de combi 12KW Deye en 15kWh Pylontech wel interessant.
Nu lees lees ik op het net over de Deye 12kW HV en de Pylontech H2 (96V).
Mijn vraag: is alles wat ik lees in dit forum ook toepasbaar op de HV Deye en HV Pylontech. Met name de aansturing vanuit HA vind ik belangrijk (dank aan @Elja en anderen op dit forum voor de uitgebreide en duidelijke uitleg
Helaas heb ik bij de aanschaf van de huidige inverters en laadpaal niet alle toekomstige ontwikkelingen voorzien. Mijn laadpaal is dom (naar ik kan wel via HA het laden starten/stoppen via de EV zelf) en mijn inverters zijn niet hybride en ook op (2 van de 3) op een vuile groep aangesloten (wel met weinig verbruikers).
Ik wil de Deye dan ook geheel laten werken via de clamps of modbus kWh meter voor de hoofdschakelaar.
Ik heb uit dit forum begrepen (met zero export) dat je dan eerst alle opbrengst van de panelen intern verbruikt (incl opladen EV) en dat wat anders teruggeleverd zou worden in de accu wordt opgeslagen totdat deze vol is.
Op andere momenten vullen of legen (verkopen) via het grid moet je dan vanuit HA regelen.
Nog een vraag hierover: als je opdracht geeft voor vullen van de accu via het grid kan de accu dan wel of niet tegelijk leveren aan de interne load?
Ik heb nu een simulatie draaien met een 15kWh accu op basis dynamische tarieven (alleen zero export). Inderdaad moet je het dan niet doen voor de terugverdientijd

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 7700Wp; KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 2* Marstek 5kWh + modbus/lilygo/node-red/HA
Wat ik begrijp is dat grotendeels Europa zich aan richtlijn EU 2016/613 houdt maar dat Duitsland hun eigen richtlijnen aanhouden.Domba schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:19:
@dunklefaser Die stelling van VDE lijkt mij op details een beetje sterk dat installatie tot 30kVA enkel en alleen nog een interne "NA-Schutz & kupplungschalter" mogen hebben welke beide een mechanisch relais zouden moeten zijn,
Dat gaat dan om veel meer apparaten dan micro omvormers , in principe volgt Deye in oplossing hier bijv Enphase die IQ-relay in 2022 introduceerde voor Europa, wat ook extern is. ook flink wat generatoren hebben een relais extern.
VDE verwijst oa naar IEC 62109, maar welke is dat en van welk jaar, er is inmiddels al IEC 62109-3 en 2020, de eerste was voor 2010 geloof ik (al die normen zitten achter paywalls)
Het concept van functioneel betrouwbare hardware en software is in diverse normen al opgenomen over de wereld en galvanische scheiding staat er volgens mij niet meer expliciet in, komt vanuit eerdere benaderingswijze toen halfgeleiders nog forse lekstromen hadden, die tegenwoordig zeer gering zijn en worden die als voldoende beschouwt in grote delen van de wereld, (daar voldoet een solid state relais wel)
Reden die mechanische relais eruit te halen is dat die anders te warm worden of te veel vibraties (generatoren) bloot staan en niet meer schakelen nog de levens duur halen.
Van wat ik van EU norm weet is dat ten minste één van de schakelaars een schakelaarontkoppeling dient te zijn die geschikt is voor overspanningscategorie 2 en dan houdt het zo'n beetje op.
Ook mede na dit bericht in de Duitse media gisteren houd ik mijn hard vast of niet in Nederland ook alle grid-tie mogelijkheden de nek zo worden omgedraaid....
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Ik heb enige tijd mijn 12kw 3 fase deye lopen en ben super tevreden. Ik zit alleen aan de max van mijn solarpower en om die reden ben ik aan het kijken of ik een tweede 3fase deye omvormer als 'slave' kan toevoegen.
Ik vraag mij af of jullie weten of dit dan wederom een 12kw moet zijn of dat ik bijvoorbeeld ook weg kom met een 6kw 3 fase van deye als slave?
2x Deye 12K LV - 35mW PV - 150kW LifePo4
Interessante vraag, dat zou een pré zijn t.o.v. de Victron MultiplussenSteemsmij schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:41:
Ik vraag mij af of jullie weten of dit dan wederom een 12kw moet zijn of dat ik bijvoorbeeld ook weg kom met een 6kw 3 fase van deye als slave?
Firmware moet hetzelfde zijn, daarmee is de hardware impliciet ook gelijk.Steemsmij schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:41:
Hallo hallo,
Ik heb enige tijd mijn 12kw 3 fase deye lopen en ben super tevreden. Ik zit alleen aan de max van mijn solarpower en om die reden ben ik aan het kijken of ik een tweede 3fase deye omvormer als 'slave' kan toevoegen.
Dus dan moet het wederom een 12kw zijn?jadjong schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:21:
[...]
Firmware moet hetzelfde zijn, daarmee is de hardware impliciet ook gelijk.
Geen idee, ik heb 2x 12k, die kunnen alleen parallel als ze een gezamelijke accubank hebben.
Op de MPPT's kan maar ca max 15.3kWp, ik vang dat op met grid-tie gewone omvormers op MI ingang
(buiten ik begonnen ben met verplaatsen van mijn setup, naar een andere ruimte met airco, zal ik waarschijnlijk mijn beide 12k niet weer parallel koppelen voor Maart (ivm met 24/7 eigenverbruik)
Ik wil ook nog aantal tests doen voor de exacte turnaround of Deye een sweatpoint heeft, daarvoor is het ook nodig om PV naar gewone grid-tie te verschuiven)
Misschien weet @Compuadb of 6k, 8k of 10k parallel kunt gebruiken als slave met SUN12k als master
Bij de lage voltage uitvoeringen (Lp1 of Lp3) moeten de parallel geschakelde inverters aangesloten zijn op dezelfde accubank.
Bij de hoge voltage uitvoeringen (HP3) kan elke inverter zijn eigen accu hebben, waarbij de 30 tot 50 kW inverters ook nog eens per inverter aangesloten kunnen worden op twee accubanken van verschillende capaciteit ( elke inverter heeft twee BMS communicatie inputs)
Aan de hand van deze mooie instructies heb ik geprobeerd hetzelfde draaiende te krijgen. (bij een vriend, zelfde hardware als @Elja) Jammergenoeg nog zonder succes. Er komt geen communicatie binnen.Elja schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:55:Deye SUN-12K-SG04LP3 bedienen vanuit Home Assistant
.....
Ik heb de TX en RX kabels al een aantal maal verwisseld.
Naar de pins 1 & 3 en 16 & 17 op de esp32.
Aan de Homeassistant kant lijkt mij alles goed, via de log (ESPhome) komen ook geen gegevens binnen.
Ik zie meldingen als Modbus CR Check failed! En Component Modbus took a long time for an operation.
Heeft iemand nog een tip voor mij?
Welke firmware versie heeft de omvormer?IwanvA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Aan de hand van deze mooie instructies heb ik geprobeerd hetzelfde draaiende te krijgen. (bij een vriend, zelfde hardware als @Elja) Jammergenoeg nog zonder succes. Er komt geen communicatie binnen.
Aan de Homeassistant kant lijkt mij alles goed, via de log (ESPhome) komen ook geen gegevens binnen.
Ik zie meldingen als Modbus CR Check failed! En Component Modbus took a long time for an operation.
Voor juli 22 zat de modbus op een andere poort voor 3 fase hybride Deye
Onder device info staat.Domba schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:05:
[...]
Welke firmware versie heeft de omvormer?
Voor juli 22 zat de modbus op een andere poort voor 3 fase hybride Deye
Main: ver 2005-1116-1807
HMI: ver 1001-C027
Zegt dit iets? Of moet kan ik de firmware versie ergens anders zien?
Deye als slave?IwanvA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Aan de hand van deze mooie instructies heb ik geprobeerd hetzelfde draaiende te krijgen. (bij een vriend, zelfde hardware als @Elja) Jammergenoeg nog zonder succes. Er komt geen communicatie binnen.
Het vinkje staat op slave, maar master heb ik in het begin ook geprobeerd.
Eerder meen ik gelezen te hebben dat het niet uitmaakt. Of is dit incorrect?
Ik had geen succes met master.IwanvA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Het vinkje staat op slave, maar master heb ik in het begin ook geprobeerd.
Eerder meen ik gelezen te hebben dat het niet uitmaakt. Of is dit incorrect?
Wel laatste firmware? Afhankelijk van de firmware versie werkt de BMS poort wel of niet en kan je ook de modbus poort wel/niet gebruiken.
[ Voor 19% gewijzigd door jadjong op 31-07-2023 11:46 ]
Deze is van voor juli 2022, modbus zit op "meter-485"IwanvA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Onder device info staat.
Main: ver 2005-1116-1807
HMI: ver 1001-C027
Zegt dit iets? Of moet kan ik de firmware versie ergens anders zien?
misschien handig om een update van firmware te vragen we zijn inmiddels 19 firmware versies verder
Modbus werkt wel maar zat bij oudere niet gecombineert op BMS poort , maar op "meter-485"jadjong schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:45:
[...]
Ik had geen succes met master.
Wel laatste firmware? Afhankelijk van de firmware versie werkt de BMS poort wel of niet en kan je ook de modbus poort wel/niet gebruiken.
Wat niet verandert is dat voor alle firmware ook de modbus bereikbaar is via RS232
Ver. 2005-1121-1807 of hoger heeft in iedergeval modbus op BMS gecombineerd
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 31-07-2023 12:45 ]
Zorg er ook voor dat er geen galvanische koppeling is tussen de voeding van de EPS32 / Rasberry en de Deye hybride inverter. Dit kan namelijk ook CRC errors geven op de communicatiebus.
Bij meerdere van mijn klanten heb ik dit opgelost door een galvanische RS485 scheider te plaatsen.
Hoe de update uitgevoerd moet worden ga ik even opzoeken, zal vast wel in het forum terug te lezen zijn.
Of het lukt of niet, ik geef zsm een update.
[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 31-07-2023 12:56 ]
Mijn Deye draait nu een maandje. Gaat prima to dusver. Ik was me ook aan het verdiepen in het upgraden van de firmware. Heb er eerlijk gezegd helemaal geen goed gevoel over dat iemand op afstand (China) een file op mijn inverter installeert en dat ik dan maar moet afwachten of het werkt. Ik hou daar graag zelf meer controle over. Beetje OCD.... ;-). Je kunt dan dus ook niet makkelijk terug naar de vorige firmware als je tegen problemen aanloopt toch?jadjong schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:55:
Updaten is 3x crap. Je moet een mail met serienummer sturen naar service@deye.com.cn en dan gebeurd het als ze er tijd voor hebben. Wanneer en welke firmware je dan krijgt moet je maar afwachten.
Ik zag dat je via het portaal van de dongel ook zelf een firmware-file kunt uploaden. circuleren deze files niet in deze groep?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Thanks. En dat is altijd goed gegaan voor jullie? Zit iedereen hier in die groep voor het aanvragen? Kan ik lid worden van de groep?PCJR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:26:
Nee ik zit in een deye whatsapp groep, kun je live update aanvragen
Ik ben ook geïnteresseerdwendan20 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:44:
[...]
Thanks. En dat is altijd goed gegaan voor jullie? Zit iedereen hier in die groep voor het aanvragen? Kan ik lid worden van de groep?
Als t hier mag zo...
Werkt prima, in de werkuren van India ergens😎
Of:
:strip_exif()/f/image/X6ub14a84oklBUZ44HdWjKA9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door PCJR op 31-07-2023 15:35 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Beetje offtopic want ik kan je niet helpen met je vragen. Ben ook aan het orienteren.JanAllElectric schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:36:
…….
Ik heb nu een simulatie draaien met een 15kWh accu op basis dynamische tarieven (alleen zero export). Inderdaad moet je het dan niet doen voor de terugverdientijd. Maar om 100% eigen opbrengst te gebruiken en de momenten te bepalen om de EV op te laden is het zeker interessant.
Maar hoe heb je nu een simulatie draaien? Dan kan ik daar ook alvast wat mee spelen.
Welk type inverter heb je ?wendan20 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:14:
[...]
Mijn Deye draait nu een maandje. Gaat prima to dusver. Ik was me ook aan het verdiepen in het upgraden van de firmware. Heb er eerlijk gezegd helemaal geen goed gevoel over dat iemand op afstand (China) een file op mijn inverter installeert en dat ik dan maar moet afwachten of het werkt. Ik hou daar graag zelf meer controle over. Beetje OCD.... ;-). Je kunt dan dus ook niet makkelijk terug naar de vorige firmware als je tegen problemen aanloopt toch?
Ik zag dat je via het portaal van de dongel ook zelf een firmware-file kunt uploaden. circuleren deze files niet in deze groep?
De lokale update files voor de HMI en MAIN van de 3 fase 12 kW heb ik hier liggen.
Great! Ik heb ook een 12kw 3 fase. Ik heb op dit moment HMI: Ver 1001-C027 en MAIN: Ver 2005-1116-1807.Compuadb schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:36:
[...]
Welk type inverter heb je ?
De lokale update files voor de HMI en MAIN van de 3 fase 12 kW heb ik hier liggen.
Heb jij een recentere versie?
Spreekt het technisch voor zich om dit zelf lokaal te doen?
Ik hoor graag van je of je me kunt helpen....
Genuine vraag: waarom zou je een 250A bms los willen laten op 280/320 cellen, en ver boven de 0,5c uit te komen? Is een 150A bms niet veel beter voor je cellen?PCJR schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:30:
[Afbeelding]
Voor wie er wat aan heeft. Zoiets met Seplos/Appexium bak/bms wil ik over x jaar wel aanschaffen. Liefst nog met 250A bms ipv 200A. En dan 280 of 304-320 cellen.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
1c kan prima zo af en toe. Wil iig de mogelijkheid hebben mocht de wp aan zijn en de inductieplaat en een oven bv...LinuZZ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Genuine vraag: waarom zou je een 250A bms los willen laten op 280/320 cellen, en ver boven de 0,5c uit te komen? Is een 150A bms niet veel beter voor je cellen?
Maar, 200A ook goed genoeg. Al 50 of 75mm2 kabels nodig anders gaat dat ook te duur worden
Je hoeft de extra ruimte tussen 0,5C en 1C niet te gebruiken, maar dan is intern de bekabeling wel iets dikker en dat geeft een fractie minder verlies, op 0,5C rond ca 20W (1milliohm minder weerstand) wat aan warmte scheelt in de kast.LinuZZ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Genuine vraag: waarom zou je een 250A bms los willen laten op 280/320 cellen, en ver boven de 0,5c uit te komen? Is een 150A bms niet veel beter voor je cellen?
Ik heb dan 2x12k en opschalen van 240A naar 480A, is een jacht op elke 1/10 milliohm voornamelijk in de gesloten kasten, mijn DIY eve LF280k heeft intern 70mm2 nu, terwijl ik niet over 0,5C 140A heen ga
Het is maar een fractie, maar het vlakt de helling dat de cellen opwarmen met <10%, (ik wil geen open celcompartiment voor active koeling met een fan).
Ik ben nu bezig met voorbereiden van een nieuwe plek, waar ik de ruimte temperatuur kan sturen voor nieuwe serie tests om de celtemperatuur stijging te meten om te verwerken in de HA sturing.
Mijn doel is 4uur lang met 0.3C PV-opwek (270A/56V) te kunnen opslaan en die paar uur later in 2 uur met 0.35C terugleveren en met de ruimte tussen 0.35 tot 0.5C eigenverbruik voorzien, Dat lukt nu niet omdat celtemperatuur over 35 graden anders gaat en cellen sneller degraderen
Ik heb hier de HMI versie C037 en de MAIN 1135 liggen voor de DEYE 12kW SG04 3 fasewendan20 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Great! Ik heb ook een 12kw 3 fase. Ik heb op dit moment HMI: Ver 1001-C027 en MAIN: Ver 2005-1116-1807.
Heb jij een recentere versie?
Spreekt het technisch voor zich om dit zelf lokaal te doen?
Ik hoor graag van je of je me kunt helpen....
Hier is de download link, deze is 5 dagen geldig.
https://my.hidrive.com/share/6b59dtogdh
Dan kan iedereen die dat wil de files voor een lokale update downloaden
Let op! lokaal upgraden is voor eigen risico dat je weet wat je aan het doen ben, lees de bijgevoegde manual.
[ Voor 17% gewijzigd door Compuadb op 01-08-2023 14:12 ]
Dank daarvoor! Mag ik vragen hoe je aan de files komt? En kun jij/kunnen wij die files in de toekomst ook bemachtigen?Compuadb schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Ik heb hier de HMI versie C037 en de MAIN 1135 liggen voor de DEYE 12kW SG04 3 fase
Let op! lokaal upgraden is voor eigen risico dat je weet wat je aan het doen ben, lees de bijgevoegde manual.
Ik ben heel blij met de Deye en zeker over de functionaliteiten, maar de ondersteuning van de software vind ik echt onprofessioneel. Een bericht sturen en dan maar afwachten wanneer er iemand tijd heeft en afwachten wat er op je omvormer wordt geinstalleerd????
Ik las onderstaand bericht op een ander forum:
Inverter was installed 2 days ago and now it is not working properly. Inverter stays in standby mode and does not charge batteries.
This happened after a firmware update was requested. The Deye Technician accidentally flashed the unit with 5kw firmware and then reflashed it with the 8kw firmware.
Does anyone here have the firmware files even it is outdated.
Deye service department stopped responding after they flashed my inverter with the wrong firmware.
Is het mogelijk (of een idee) dat we zelf een software mini database maken, waarbij we de betreffende software bestanden centraal delen, maar ook delen wat de veranderingen en evt hickups etc zijn. Lijkt me ook heel plezierig dat ik altijd een op een eerdere versie kan terugvallen waarvan ik weet dat hij werkt(e) voordat ik een update doe.
Ik weet niet hoe betrouwbaar dat bericht is, heeft nooit gereageerd op suggesties die werden gegeven, maar heeft wel 9mnd later nogeens geinformeerd hoe die Hoselect accu's gekoppeld kreeg aan de Deye.wendan20 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:41:
[...]
Dank daarvoor! Mag ik vragen hoe je aan de files komt? En kun jij/kunnen wij die files in de toekomst ook bemachtigen?
Ik ben heel blij met de Deye en zeker over de functionaliteiten, maar de ondersteuning van de software vind ik echt onprofessioneel. Een bericht sturen en dan maar afwachten wanneer er iemand tijd heeft en afwachten wat er op je omvormer wordt geinstalleerd????
Inverter was installed 2 days ago and now it is not working properly. Inverter stays in standby mode and does not charge batteries.
This happened after a firmware update was requested. The Deye Technician accidentally flashed the unit with 5kw firmware and then reflashed it with the 8kw firmware.
Deye service department stopped responding after they flashed my inverter with the wrong firmware.
Is het mogelijk (of een idee) dat we zelf een software mini database maken, waarbij we de betreffende software bestanden centraal delen, maar ook delen wat de veranderingen en evt hickups etc zijn. Lijkt me ook heel plezierig dat ik altijd een op een eerdere versie kan terugvallen waarvan ik weet dat hij werkt(e) voordat ik een update doe.
In ZA is een batch geweest van niet traceerbare Hoselect 48V met op het front LIFEPO4 HOSELEST, maar dat waren zeker geen LFP's had maar 13 cellen en waarschijnlijk NMC met een vage BMS.
Als ook dat andere opzoek zijn geweest naar een manual omdat deze "tijdens instaleren verloren zou zijn gegaan"
Ik ben werkzaam voor een technische groothandel die gecertificeerd Deye importeur / distribiteur en service partner is van Deye producten.wendan20 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:41:
[...]
Dank daarvoor! Mag ik vragen hoe je aan de files komt? En kun jij/kunnen wij die files in de toekomst ook bemachtigen?
Vanuit commerciële overwegingen strooi ik niet met alle info en kennis die ik bezit over Deye producten gezien de vele dozenschuivers die actief zijn in deze markt.
Ik zelf heb rechtstreekse contacten met de Deye aftersales department en beschik zelfs over een eigen Deye support team van de fabrikant. Dus ja ik zit dicht bij het vuur, vandaar dus ook dat ik wel in het bezit ben en kan komen van lokale firmware update-files.
Een change-log verkrijgen van de Deye firmware updates gaat niet gemakkelijk, ze geven die vanuit voornamelijk hevige binnenlandse concurrentie niet zomaar uit handen.
Ook off topicKrilo_89 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:50:
[...]
Beetje offtopic want ik kan je niet helpen met je vragen. Ben ook aan het orienteren.
Maar hoe heb je nu een simulatie draaien? Dan kan ik daar ook alvast wat mee spelen.

Simulatie met de Node-Red (incl javascript) add-in binnen Home Asistant. Integratie dynamische tarieven via Home Assistant ENTSO-e Transparency Platform Energy Prices.
Functionaliteit tot nu toe:
- in te stellen inhoud accu gekoppeld aan hoofdmeter in HASS. Hoofdmeter geeft input of er interne afname is of teruglevering door de PV panelen.
- bijkoop simulatie om accu op een minimum level te houden op relatief goedkope momenten binnen blok.
- koop en verkoop simulatie met in te stellen marge. Dit op de momenten met hoogste marge binnen blok.
- in te stellen blok waarin wordt "gehandeld" 0-24 uur of 0-48 uur
- wel/geen saldering
- melding wanneer het het goedkoopst is om de EV op te laden.
ik kan je de flow wel opsturen. Je moet dan zelf de koppelingen met HASS maken (lezen direct uit HASS , verzenden via MQTT)
overzich 1-8-2034 21:45
/f/image/19exQX9SSmhuJVfs9ZrYNNt2.png?f=fotoalbum_large)
Mijn voorlopige conclusie is dat met bijkopen op de relatief gunstige momenten en proberen 100% PV te gebruiken dynamisch tarieven met accu goedkoper is dan huidige tarieven met/zonder accu. Zeker als er geen saldering meer is. In dat geval zijn er helaas ook bijna geen momenten meer voor koop/verkoop met een behoorlijke marge (bv 0.05 / kWh).
Met mijn PV opbrengst (7kWp) heb ik zeker een accu van 20kWh nodig.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 7700Wp; KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 2* Marstek 5kWh + modbus/lilygo/node-red/HA
Ikzelf heb twee meters (in huis en schuur), dus theoretisch kan ik mijn accu's vullen via een dynamisch contract (in de schuur) en vervolgens terugleveren op mijn contract met een TLV (in huis). Op die manier zou ik geld kunnen verdienen (al weet ik niet of dat veel gaat zijn). Dus accu's vullen wanneer de kosten het laagste zijn en dan terugleveren voor 23 cent.
Voor mij is nu een dynamisch contract niet goedkoper voor mijn huis, omdat ik daar elk jaar sowieso 2000kWh teruglever en daar ook mijn auto al van oplaad. Pas als de saldering ophoudt, moet ik gaan kijken wat handig is en daar zou ik dan nu wat mee kunnen gaan spelen.
Dat is niet per definitie zo, tenminste als je all-electric bent, maar het is dynamisch en dat is altijd een gedeeltelijke gok.Krilo_89 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:19:
Voor mij is nu een dynamisch contract niet goedkoper voor mijn huis, omdat ik daar elk jaar sowieso 2000kWh teruglever en daar ook mijn auto al van oplaad. Pas als de saldering ophoudt, moet ik gaan kijken wat handig is en daar zou ik dan nu wat mee kunnen gaan spelen.
Tot nu toe hebben we zelfs een aflopende gemiddelde maand prijs, van kaal 13ct in Januari naar 8ct in Juli
Met rond 3000kWh per jaar salderen en op dit moment 2000 kWh teruglevering (maar dat wordt lager omdat een thuisaccu ook energie kost & verlies heeft).
Met een voldoende grote thuisaccu, kan in de winter op gunstige momenten inslaan voor eigengebruik en in zomer kan je PV-opwek van goedkope uren opslaan en verschoven terugleveren.
Die 3000kWh salderen is niet enkel tegen elkaar wegstrepen, maar op kale levertarief kan je nog marge maken, 2-4ct lijkt niet veel maar is wel €60-120 en voor die 1000-1500kWh van 2000kWh overschot die overblijft na extra verbruik van de thuisaccu moet je wel je beste voor doen om daar 10-11ct te halen dynamisch als TLV, samen is dat €160-270.
Voor variabel contract waren er lange tijd beter aanbiedingen, maar vanaf 1 juli is het aanbod met een hoge TLV een stuk beperkter. Bij variabel contract is voor onder de streep is niet enkel bepalend hoe hoog de TLV is , maar ook hoe gesaldeerd wordt.
Misschien leg ik het niet goed uit. Maar ik verbruik bijna 8000kwh per jaar en daar bovenop lever ik nog 2000kwh terug. Dus alles wat ik gebruik kost me 0 euro en wat ik extra teruglever krijg ik op mijn rekening.Domba schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:57:
[...]
Dat is niet per definitie zo, tenminste als je all-electric bent, maar het is dynamisch en dat is altijd een gedeeltelijke gok.
Tot nu toe hebben we zelfs een aflopende gemiddelde maand prijs, van kaal 13ct in Januari naar 8ct in Juli
Met rond 3000kWh per jaar salderen en op dit moment 2000 kWh teruglevering (maar dat wordt lager omdat een thuisaccu ook energie kost & verlies heeft).
Met een voldoende grote thuisaccu, kan in de winter op gunstige momenten inslaan voor eigengebruik en in zomer kan je PV-opwek van goedkope uren opslaan en verschoven terugleveren.
Die 3000kWh salderen is niet enkel tegen elkaar wegstrepen, maar op kale levertarief kan je nog marge maken, 2-4ct lijkt niet veel maar is wel €60-120 en voor die 1000-1500kWh van 2000kWh overschot die overblijft na extra verbruik van de thuisaccu moet je wel je beste voor doen om daar 10-11ct te halen dynamisch als TLV, samen is dat €160-270.
Voor variabel contract waren er lange tijd beter aanbiedingen, maar vanaf 1 juli is het aanbod met een hoge TLV een stuk beperkter. Bij variabel contract is voor onder de streep is niet enkel bepalend hoe hoog de TLV is , maar ook hoe gesaldeerd wordt.
Volgens mij gaat je rekensom dan niet op of ik begrijp het niet goed (ik zit nog niet zo ver in de dynamische contracten).
Na aanschaf van die thuisaccu heb je geen 2000kWh overschot meer, want je hebt er een verbruiker bij.Krilo_89 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:04:
[...]
Misschien leg ik het niet goed uit. Maar ik verbruik bijna 8000kwh per jaar en daar bovenop lever ik nog 2000kwh terug. Dus alles wat ik gebruik kost me 0 euro en wat ik extra teruglever krijg ik op mijn rekening.
Volgens mij gaat je rekensom dan niet op of ik begrijp het niet goed (ik zit nog niet zo ver in de dynamische contracten).
Voordeel dat je saldeert bij dynamisch is dat afname tarief niet gelijk aan levertarief met thuisaccu. In winter goedkope momenten en dan kan prijs lager zijn dan in de zomer wanneer je terugleverd,
Dat moet je ook meetellen als wilt vergelijken met variabel waar levertarief=teruglevertarief voor het saldeer deel
Ik ben ook netto opwekker met ook ca 2-3000kWh overschot, ik heb iets meer PV zie mijn sign, maar ik saldeer maar ca 3500kwh/jaar, (dat is ca €140 bij mij) rest is 2-3000kWh is kale teruglevering, het jaar is nog niet om maar veel meer dan 10-11ct haal ik niet
In hoeverre is de accu een verbruiker? Je bedoeld de verliezen tijdens het omvormen van ac/dc waardoor je nette minder gaat terugleveren?Domba schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:19:
[...]
Na aanschaf van die thuisaccu heb je geen 2000kWh overschot meer, want je hebt er een verbruiker bij.
Voordeel dat je saldeert bij dynamisch is dat afname tarief niet gelijk aan levertarief met thuisaccu. In winter goedkope momenten en dan kan prijs lager zijn dan in de zomer wanneer je terugleverd,
Dat moet je ook meetellen als wilt vergelijken met variabel waar levertarief=teruglevertarief voor het saldeer deel
Ik ben ook netto opwekker met ook ca 2-3000kWh overschot, ik heb iets meer PV zie mijn sign, maar ik saldeer maar ca 3500kwh/jaar, (dat is ca €140 bij mij) rest is 2-3000kWh is kale teruglevering, het jaar is nog niet om maar veel meer dan 10-11ct haal ik niet
Uiteindelijk lever je wat in je accu's zit toch weer terug aan je huis of aan het net? Je overschot verdwijnt niet (behalve de omvormverliezen).
En kale teruglevering van 10/11ct is een stuk minder dan wat ik nu heb met 23ct. Dus in mijn geval kan ik wel ervaring op gaan doen met hoe ik zou moeten werken met een dynamisch contract, maar ben ik met een vast contract op dit moment beter uit.
Ik heb ook nog twee domme meters thuis, dus het gaat er bij mij puur om waar mijn meter op staat aan het einde van het jaar. Een dynamisch contract is dan sowieso nog niet mogelijk volgens mij.
Voor een dynamsich contract heb je een werkende slimme meter nodig (ik heb in 7 maanden al 2x storing gehad, 1x moest vervangen worden en 1x opgelost met een harde reset)
Dat eigen verbruik , in geval van Deye is dat afhankelijk van werkmode rond 80-100W of 30-40W
Het was handig als er term was voor mijn setup, eiland mode met open netaansluiting (ophaalbrug is neer gelaten, maar gaat alleen gecontroleerd wat overheen) deze manier kost ca 12-1300kWh per jaar tov gewone grid-tie omvormers vrije loop laten. (ik tel HA/ESP/homenet servers ook bij extra verbruik, ik heb een Beelink EQ12 met proxmox daarvoor + backup).
Er zijn setups die minder verbruik kosten, waarbij je accu als ondersteuning in zet,
Zoals in lage tariefuren PV opslaan en verbruikers gebruik laten maken van de netaansluiting in dezelfde tijd, dit werkt zolang er 100% salderen is.
Compuadb schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Ik heb hier de HMI versie C037 en de MAIN 1135 liggen voor de DEYE 12kW SG04 3 fase
Heb jij een changelog?Compuadb schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
weet je wat er veranderd is t.o.v
Main 2005-1128-1807
HMI 1001-C037
Prot 0104
Ik heb 3 van de 12K hangen, staan nu allemaal als losse masters van elkaar, is het handig/wenselijk om hier een master/slave configuratie van te maken?
Wat zijn de voordelen?
Als je een master slave config hebt, als je dan de master een firmware update geeft, worden de slave's dan automagisch ook geupdate?
3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp
Voor zover ik het weet zijn er vanaf 1128 diverse stabiliteit updates doorgevoerd en is ook het grid verbruik met geactiveerde micro-inverter input sterk verminderd, bij firmware 1135 ligt dat momenteel op 10W tot 25W die de inverter altijd van het grid verbruikt bij een "zero grid export" setting van 020.dastdast78 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
[...]
Heb jij een changelog?
weet je wat er veranderd is t.o.v
Main 2005-1128-1807
HMI 1001-C037
Prot 0104
Ik heb 3 van de 12K hangen, staan nu allemaal als losse masters van elkaar, is het handig/wenselijk om hier een master/slave configuratie van te maken?
Wat zijn de voordelen?
Als je een master slave config hebt, als je dan de master een firmware update geeft, worden de slave's dan automagisch ook geupdate?
Let op! deze waarde niet lager instellen dan 020 als je ook de micro-inverter ingang gebruikt.
Stel je deze lager in dan 020, dan wordt het gridverbruik meer en onstabiel, verbruik kan dan makkelijk oplopen naar 1 tot 2 kWh/dag.
Bij HMI C037 zijn diverse aanvullende GRID-SETTINGS toegevoegd en bestaande verbeterd om te voldoen aan de nieuwe Europese verordening aangaande het terug leveren van energie aan het grid en het stapsgewijs verminderen daarvan als de gridspanning en/of frequentie te hoog oploopt.
3 inverters losstaand naast elkaar gebruiken kan alleen veilig als je geen accu's gekoppeld heb en de inverters eigenlijk als normale stringinverters gebruikt. in deze situatie kan je de aan/uit knop van de inverter dan ook op uit laten staan. In alle andere situaties is dit sterk af te raden gezien het feit dat de inverters elkaar kunnen gaan beïnvloeden. In een offgrid situatie gaat het dan ook gelijk fout omdat de inverter uitgangsspanning niet gesynchroniseerd blijft met die van de andere inverters. De functie om tot 10 stuks inverters in master/slave configuratie te plaatsen is dus niet voor niets aanwezig.
Laat ik hier heel duidelijk over zijn en ik denk dat o.a. @Domba dat roerend met mij eens zal zijn: Ga niet met deze materie spelen als je niet beschikt over voldoende kennis..
We praten hier over serieuze vermogens en indien er ook nog eens accu's bijkomen over serieus brand- en of ontploffingsgevaren..
Die 12 tot 1300kWh is dus voor verliezen en extra verbruikers? De verbruikers heb ik sowieso al, ook proxmox met van alles en los domotica spul.Domba schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:27:
Het was handig als er term was voor mijn setup, eiland mode met open netaansluiting (ophaalbrug is neer gelaten, maar gaat alleen gecontroleerd wat overheen) deze manier kost ca 12-1300kWh per jaar tov gewone grid-tie omvormers vrije loop laten. (ik tel HA/ESP/homenet servers ook bij extra verbruik, ik heb een Beelink EQ12 met proxmox daarvoor + backup).
Ik moet eerst echt eens gaan rekenen. Zolang salderen er is kan ik verdienen door veel terug te leveren. Dus ook accu's volgooien met lage tarieven en terugleveren op hoge tlv. Ik ben alleen benieuwd naar hoe rijk je daarvan wordt 🙈
Op moment je anders gaat gebruiken dan als gewone grid-tie omvormer, zal je alles moeten bekijken.Compuadb schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Voor zover ik het weet zijn er vanaf 1128 diverse stabiliteit updates doorgevoerd en is ook het grid verbruik met geactiveerde micro-inverter input sterk verminderd, bij firmware 1135 ligt dat momenteel op 10W tot 25W die de inverter altijd van het grid verbruikt bij een "zero grid export" setting van 020.
Let op! deze waarde niet lager instellen dan 020 als je ook de micro-inverter ingang gebruikt.
Stel je deze lager in dan 020, dan wordt het gridverbruik meer en onstabiel, verbruik kan dan makkelijk oplopen naar 1 tot 2 kWh/dag.
Bij HMI C037 zijn diverse aanvullende GRID-SETTINGS toegevoegd en bestaande verbeterd om te voldoen aan de nieuwe Europese verordening aangaande het terug leveren van energie aan het grid en het stapsgewijs verminderen daarvan als de gridspanning en/of frequentie te hoog oploopt.
3 inverters losstaand naast elkaar gebruiken kan alleen veilig als je geen accu's gekoppeld heb en de inverters eigenlijk als normale stringinverters gebruikt. in deze situatie kan je de aan/uit knop van de inverter dan ook op uit laten staan. In alle andere situaties is dit sterk af te raden gezien het feit dat de inverters elkaar kunnen gaan beïnvloeden. In een offgrid situatie gaat het dan ook gelijk fout omdat de inverter uitgangsspanning niet gesynchroniseerd blijft met die van de andere inverters. De functie om tot 10 stuks inverters in master/slave configuratie te plaatsen is dus niet voor niets aanwezig.
Laat ik hier heel duidelijk over zijn en ik denk dat o.a. @Domba dat roerend met mij eens zal zijn: Ga niet met deze materie spelen als je niet beschikt over voldoende kennis..
We praten hier over serieuze vermogens en indien er ook nog eens accu's bijkomen over serieus brand- en of ontploffingsgevaren..
Je kan ieder afzonderlijk een groep verbruikers geven op load, maar niet gezamelijk, op moment op load meer dan 1 Deye de zelfde verbruiker kan voorzien moeten ze in sync zijn.
Je zal ook de groepenkast moeten door rekenen met meer dan 1 Deye 12k.
Voor een Deye is 50% scheef belasting van de fase geen probleem, maar op moment met twee Deye 12k zit je met maximale stroom boven meest gebruikte componenten voor woningen, ook de gebruikte groepenkast die kan maar beperkte hoeveelheid warmte verdragen.
De gewone die voor woning wordt aangeboden, is eigenlijk geen enkele berekend op meer dan 85W warmte verlies in automaten of aardlek etc. en alle hebben, wel klein maar wel een weerstand, wat warmte geeft.
Elke deye afgezekerd met een 3x25A B-kar type-B is al ca 12W elk op vol vermogen met 3x12k Deye is zonder meer een groepenkast met 3 rijen modulen formaat ingeval van kunststof,
Fabrikanten maken het niet veel degelijker dan de norm .
Met 3 st Deye 12k zal het wel om een 3x50A aansluiting gaan, als die recent verhoogt is, dan is die oude groepenkast na de meter aan de trottoir kant terecht gekomen.
Als alle 3 gekoppeld worden met gezamelijke verbruikers op load, zal de groepenkast incl componenten die voor de eindgroep afzekering zitten, geschikt moeten zijn voor >3x75A, beter is 3x100A of je hebt straalkacheltjes.
Compuadb schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Voor zover ik het weet zijn er vanaf 1128 diverse stabiliteit updates doorgevoerd en is ook het grid verbruik met geactiveerde micro-inverter input sterk verminderd, bij firmware 1135 ligt dat momenteel op 10W tot 25W die de inverter altijd van het grid verbruikt bij een "zero grid export" setting van 020.
:strip_exif()/f/image/S3XdWtJKM7lmK4GUFaNCn5td.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit de laatste voor de 12kw?
Voor zover ik het weet op dit moment wel.
3 inverters losstaand naast elkaar gebruiken kan alleen veilig als je geen accu's gekoppeld heb en de inverters eigenlijk als normale stringinverters gebruikt.Domba schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
Op moment je anders gaat gebruiken dan als gewone grid-tie omvormer, zal je alles moeten bekijken.
Je kan ieder afzonderlijk een groep verbruikers geven op load, maar niet gezamelijk, op moment op load meer dan 1 Deye de zelfde verbruiker kan voorzien moeten ze in sync zijn.
Je zal ook de groepenkast moeten door rekenen met meer dan 1 Deye 12k.
Voor een Deye is 50% scheef belasting van de fase geen probleem, maar op moment met twee Deye 12k zit je met maximale stroom boven meest gebruikte componenten voor woningen, ook de gebruikte groepenkast die kan maar beperkte hoeveelheid warmte verdragen.
De gewone die voor woning wordt aangeboden, is eigenlijk geen enkele berekend op meer dan 85W warmte verlies in automaten of aardlek etc. en alle hebben, wel klein maar wel een weerstand, wat warmte geeft.
Elke deye afgezekerd met een 3x25A B-kar type-B is al ca 12W elk op vol vermogen met 3x12k Deye is zonder meer een groepenkast met 3 rijen modulen formaat ingeval van kunststof,
Fabrikanten maken het niet veel degelijker dan de norm .
Met 3 st Deye 12k zal het wel om een 3x50A aansluiting gaan, als die recent verhoogt is, dan is die oude groepenkast na de meter aan de trottoir kant terecht gekomen.
Als alle 3 gekoppeld worden met gezamelijke verbruikers op load, zal de groepenkast incl componenten die voor de eindgroep afzekering zitten, geschikt moeten zijn voor >3x75A, beter is 3x100A of je hebt straalkacheltjes.
Klopt worden op dit moment als ordinaire string inverters gebruikt.
Ben nog aan het kijken wat het interessantste is wbt batterijen.
Zit niks op de load ,bat,of gen uitgangen
Gaat inderdaad om een 3x50A, is begin dit jaar verzwaard , en de groepenkast is compleet vervangen en gedimensioneerd op 3x100A.
3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp
1 uurtje PV opwek opslaan is als 45kWh voor nodig of je moet lokaal een stevige verbruiker hebben,
Ik wil door groeien, naar 35kWp maar dan met 3x25A aansluiting als ik dat nu zo zou invoeden dan zou toch wel regelmatig het net over 253V gaan.
Zou ik een verzwaring aanvragen naar 3x35A of 3x50A dan zal ik daar lang op moeten wachten, alle termijnen die er voor staan, netbeheerder heeft er hooguit 2-3 uurtjes werk aan.
Het irriteert mij nu al behoorlijk dat de Deye's soms uitschakelen en ook de load uitgang, waar mijn huis opzit, voor 2-3 minuten bij een bepaalde probleem/verstoring op 1 fase (betreft niet 253V, maar fase buiten specs wat heel soms voorkomt) , ook al gaat er niets over de gridaansluiting, dat ik een relais ga inbouwen dat als ik niet afneem of teruglever ik volledig in eiland mode ga.
Ik zelf kijk naar seizoenwarmteopslag (10-12MWh) voor onder een hobby-groentekasje, daar kan altijd PV-opwek in als dynamisch uurtarief niet past of er meer is dan 3x25A,
Maar is alleen iets als salderen ook daadwerkelijk wordt afgebouwd wat we op moment nog niet weten.
Het rendement is laag (40-50%) terondersteuning van de WP voor woningverwarming in verwarmings seizoen
Ik heb je hier al vaker over zien schrijven. Wat bedoel je precies aan seizoenwarmteopslag? Is dit gewoon een enorm goed geisoleerde boilervat wat je in de zomer verwarmd door overschot pv en in de winter kunt gebruiken?Domba schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:46:
Ik zelf kijk naar seizoenwarmteopslag (10-12MWh) voor onder een hobby-groentekasje, daar kan altijd PV-opwek in als dynamisch uurtarief niet past of er meer is dan 3x25A,
Maar is alleen iets als salderen ook daadwerkelijk wordt afgebouwd wat we op moment nog niet weten.
Het rendement is laag (40-50%) terondersteuning van de WP voor woningverwarming in verwarmings seizoen
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Een grote zandbak, wat ik op oog heb is het pilot type dat cesar gebruikte, maar dan met lucht/stikstof als transfermedium, maar dan in de grond. Een zand/basalt-kern ter grote van een 20-voet container met 130m3 isolatie erom heen, waarbij de bovenkant de vloer is voor een hobby groentekas. Voor de veiligheid gebruik je een transformator voor lager voltage en hogere stromen.sMoKeFiSh schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
Ik heb je hier al vaker over zien schrijven. Wat bedoel je precies aan seizoenwarmteopslag? Is dit gewoon een enorm goed geisoleerde boilervat wat je in de zomer verwarmd door pv en in de winter kunt gebruiken?
Gaaf zeg! Bedankt voor het delen Domba!Domba schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Een grote zandbak, wat ik op oog heb is het pilot type dat cesar gebruikte, maar dan met lucht/stikstof als transfermedium, maar dan in de grond. Een zand/basalt-kern ter grote van een 20-voet container met 130m3 isolatie erom heen, waarbij de bovenkant de vloer is voor een hobby groentekas. Voor de veiligheid gebruik je een transformator voor lager voltage en hogere stromen.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Uit het patent: (https://data.epo.org/publ...?iDocId=5735162&iFormat=0)
System as claimed in any of the foregoing claims,
wherein the reservoir is bounded on one or more
sides, and preferably on all sides, by a thermal insulating layer, wherein the insulating layer preferably
consists at least partially of porous stone and/or
wherein the insulating layer is at least 2 metres thick,
preferably at least 4 metres thick, still more preferably at least 6 metres thick.
Pas voor grotere systemen wordt het ook pas rendabel, want inhoud gaat tot derde macht en verliesoppervlak kwadraat ^2, tenzij lekverliezen een beetje kunt benutten.
De allereerst bij Gasthuishoeve St Oedenrode (basis voor het patent) lijkt niet eens meer op site van CESAR te staan is Boekel nu pilot geworden.