Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 7 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
stegen schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:39:
Interessant, maar je hebt er wel behoorlijk wat ruimte voor nodig...

Uit het patent: (https://data.epo.org/publ...?iDocId=5735162&iFormat=0)

System as claimed in any of the foregoing claims,
wherein the reservoir is bounded on one or more
sides, and preferably on all sides, by a thermal insulating layer, wherein the insulating layer preferably
consists at least partially of porous stone and/or
wherein the insulating layer is at least 2 metres thick,
preferably at least 4 metres thick, still more preferably at least 6 metres thick.
Dat komt waarschijnlijk door de hoge temperatuur die ze erin willen stoppen
Zelf zit ik te denken aan een grote bak met paraffine welke bij 40-45graden smelt
Lager temperatuur verschil tussen medium en omgeving dus ook minder warmte verlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 15:18
Vorige week vrijdag heb ik m'n nieuwe omvormer gekregen nadat de oude niet meer gemaakt kon worden.
Alles werkt nu als een zonnetje. Inmiddels ook een deel van mijn zonnepanelen aangesloten, al moest ik daarvoor wel van elke string 1 paneel afkoppelen om niet boven de 800 Volt te komen.
Hier een paar foto's inclusief de vorig jaar opgehangen Huawei omvormers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmCLv2QbhGn02yRzuBWZcY_BDWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXuQ1pXUwDM3FSgpNJ0triMt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzyQGbGsGcKLelG10VnBKpeyuXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRkd2mzhOhOjK1nXjBtNdrp0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p08yJyOsLvkGr9gnBvTv5adIJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx0OutaeG5owMQzwJiQPYe7Y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NPYhX9NgA8QCNI0A3thTMenG1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOQ4sFLggTP1wykTBhZUcth6.jpg?f=fotoalbum_tile

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• Filipx
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Vraagje van startend HA gebruiker.

Ik probeer met Elfin-EW11 verbinding te maken met de modbus poort van de 12Kw 3Phase hybride omvormer van Deye maar het lukt mij van geen kanten. ( poort naast BMS)

Vragen
1/ Is deze poort actief? 9600 8N1 is dat de setting? address nummer ?
2/ Iemand ervaring met EW11, heb EW10 Rs232 draaiende op andere omvormers . EW11 krijg ik op lokaal netwerk en verder niet.
3/ Enig idee hoe ik de yaml moet aanpassen om de data te lezen, wat is er verschillend met de yaml van rs232

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Filipx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:45:
Vraagje van startend HA gebruiker.

Ik probeer met Elfin-EW11 verbinding te maken met de modbus poort van de 12Kw 3Phase hybride omvormer van Deye maar het lukt mij van geen kanten. ( poort naast BMS)

Vragen
1/ Is deze poort actief? 9600 8N1 is dat de setting? address nummer ?
2/ Iemand ervaring met EW11, heb EW10 Rs232 draaiende op andere omvormers . EW11 krijg ik op lokaal netwerk en verder niet.
3/ Enig idee hoe ik de yaml moet aanpassen om de data te lezen, wat is er verschillend met de yaml van rs232
Geen ervaring met efin-W11
1- dat hangt af van de firmware versie, bij de laatste zit deze gecombineerd op de BMS poort en dien je een splitter (8/8 pin passieve) te gebruiken als ook op de RS232 poort.
Anders een firmware update aanvragen, zowel MAIN als HMI moeten bij elkaar passen.
Eventueel een kabel gebruiken met alleen de 3 essentiele draden.

3 meeste hier gebruiken waarschijnlijk de esp32 (esphome) oplossing, die een aantal post eerder voorbij is gekomen

Edit: Even op google gezocht, je zal zelf een "custom" kabel moeten maken, A+/B+ GND zit op andere pin en BMS-poort heeft geen voeding,

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 10-08-2023 10:41 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Filipx
Ja. ik had al een kabel moeten fixen omdat ik 5V-36V nodig had voor module (wifisignaal).
Nu als er geen signaal is op de Modbuspoort kan ik beter direct de BMS poort gebruiken.

Weet je de settigs? 9600 8N1 is dat de setting? address nummer 0 of 1 of???

Ondetussen vandaag ook update gekregen van Deye, perfect service.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Filipx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:05:
Ja. ik had al een kabel moeten fixen omdat ik 5V-36V nodig had voor module (wifisignaal).
Nu als er geen signaal is op de Modbuspoort kan ik beter direct de BMS poort gebruiken.

Weet je de settigs? 9600 8N1 is dat de setting? address nummer 0 of 1 of???

Ondetussen vandaag ook update gekregen van Deye, perfect service.
Geen parity en geen flow control. ID1 had ik meer succes mee dan 0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wendan20
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik heb gisteren inmiddels mijn eerste update gekregen. Is prima verlopen via Whatssapp! Ben ook lid gewroden van de groupchat.

Ik had alleen gedacht/gehoopt dat het verbruik van de Deye 12kW door de update omlaag zou gaan. Deze is echter hetzelfde gebleven (+/- 100W zonder solar). Mede omdat ik het idee heb dat er verschillende 'verbruik scenari's' zijn gedeeld in dit forum, wil ik jullie mijn scenario delen met het verzoek om mee te denken of er mss nog een manier is om het verbruik omlaag te krijgen.

Mijn setup:
- Deye 12kw 3 fasen
- 36x 430W panelen
- 4 x Pylontech US 5000
- Verder geen apparaten op de GEN aansluiting
- 85% van de gebruikers op de essential load uitgang en een paar grote verbuikers op de grid.

Ik woon in Zweden. Hier hebben we geen saldering helaas. Terugleveren gaat volgens de spotprijs van dat moment. Iedere kWh die ik koop betaal ik dus het basisbedrag van de energiemaatschappij voor en de belastingen. Maw mijn doel is om zo min mogelijk van het net te trekken en zo veel mogelijk van mijn eigen opbrengst te gebruiken. Soms als de spotprijs hoog is dan verkoop ik actief door Selling first aan te zetten.

In de nacht gebruikt het huis ongeveer 150W. Wat ik op dit moment echter merk is dat de batterij structureel 100W! meer ontlaadt dan het huis vraagt. Waarschijnlijk voor het eigen gebruik omvormer en batterijen, maar ook wat omvormerverlies. Maar 100W om 150W watt te leveren aan de load lijkt me zo veel.

Kortom, hebben jullie ervaringen waarmee jullie in een vergelijkbare situatie dit 'eigen verbuik' omlaag hebben gekregen of moet ik er maar aan wennen dat het er bij hoort. Mss dat de voorbeelden van een verbetering naar 10-20W over een andere situatie/setup gaan?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filipx
Beste Wendan.

Uit mijn vele ervaring uit de solar wereld weet ik dat een omvormer een verbruik heeft van 35W tot 50W om te kunnen werken...daarom gaan omvormers down tijdens de nacht om geen verbruik te hebben.
Een hybride systeem werkt 24H/24H!.....hoeveel???
Je moet rekenen.

1/ Omzettings verlies DC/DC ( ±50V to ±360V) omzetter en dan DC/AC
2/ Verlies op-/ontladen. Batterij rendement.
3/ Verlies op werking van systeem ( inclusief data communicatie, enz....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Filipx schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:49:
Beste Wendan.

Uit mijn vele ervaring uit de solar wereld weet ik dat een omvormer een verbruik heeft van 35W tot 50W om te kunnen werken...daarom gaan omvormers down tijdens de nacht om geen verbruik te hebben.
Je moet rekenen.

De opgave van wendan komt ook overeen met wat ik meet en ik zou deze ook graag naar beneden hebben naar rond 80W.

Die 80W is aangave die van een Deye techneut kwam toen ik klaagde over de 120W waar ik opzat.
Maar er is geen efficiente curve, ik heb er geen te pakken gekregen
Een reden kan zijn dat ik ook nog wel eens een paar uur op ca 80% van capaciteit draai, dat ik zover van de 80W zit bij rond 110-130W

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:41
Ik ga me binnenkort in het rijtje voegen met 1x Deye (12kW) + 2x Pylontech US5000 batterij (om mee te beginnen), aansturing via node-red icm dynamisch contract etc. Leuk projectje om te doen lijkt me.

Ik wil ze ophangen met een wandbeugel zodat de vloer schoon/vrij blijft, tweede set batterij kan er dan evt naast. Moeten de kabels _tussen_ de batterijen ook even lang zijn? Aangezien set 2 van de batterijen er naast komt te hangen ipv eronder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Asclepius8 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:45:
Ik ga me binnenkort in het rijtje voegen met 1x Deye (12kW) + 2x Pylontech US5000 batterij (om mee te beginnen), aansturing via node-red icm dynamisch contract etc. Leuk projectje om te doen lijkt me.

Ik wil ze ophangen met een wandbeugel zodat de vloer schoon/vrij blijft, tweede set batterij kan er dan evt naast. Moeten de kabels _tussen_ de batterijen ook even lang zijn? Aangezien set 2 van de batterijen er naast komt te hangen ipv eronder..
Ik zou batterijen niet doorlussen maar ze ieder voor zich bekabelen naar een centrale busbar. Hoeft niets ingewikkelds te zijn, twee stukken koper op wat rubber afstandshouders tegen de muur is al een busbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wendan20
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-09-2024
Filipx schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:49:
Beste Wendan.

Je moet rekenen.

Dank voor je reactie. Wil je zeggen dat het verbuik van +/- 100 watt 'normaal' is voor een dergelijk setup. Dat kan zijn en ik snap de argumenten die je aangeeft. Voor mij is het echter geen optie om bv de omvormer 's nachts ui te zetten. Iedere kWh die ik koop betaal ik vaste lasten over en deze krijg ik niet meer terug *geen salderen). Dus mijn omvormer staat 24/7 aan idd.

Ik dacht alleen gelezen te hebben dat diverse leden met een software update betere resutaten hadden geboekt. Een aantal voorbeelden.

Zo gaf @PCJR het volgende aan: Snapshot van dag2 dat ik de Deye had. In de ochtend een fw update laten doen. Van 100-120w in de nacht naar 10-11w.

@Brandaris gaf het volgende aan: Low power mode
Na de firmware update viel het mij wel op dat er een nieuwe "low power mode" optie onder de batterij settings verscheen. Aanvinken hiervan heeft alleen in mijn geval nog geen winst opgeleverd, het standby verbruikt blijft hetzelfde. Ik ben benieuwd of het contact met Deye nog iets heeft opgeleverd?

@PCJR Ok, dat is al geen 100+W meer

Ook had @Compuadb volgens mij resultaten geboekt met het omlaag brengen van het eigen verbruik.

Ook heb ik wat gelezen over batt en no batt en of er iets is aangesloten op de GEN aansluiting.

Mischien zijn de behaalde resultaten behaald met een andere setup dan ik heb en zal ik het er mee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Ik zou batterijen niet doorlussen maar ze ieder voor zich bekabelen naar een centrale busbar. Hoeft niets ingewikkelds te zijn, twee stukken koper op wat rubber afstandshouders tegen de muur is al een busbar.
Parallel op busbar is ook wel een goed idee. Ik kan zo snel niet terugvinden of de batterijen per stuk ook gezekerd morgen worden, anders kan ik dat gelijk meenemen met de busbar opstelling (vergelijkbaar met de Victron opstelling dan).

Overigens, de Pylontech kan volgens de datasheet maar 80A leveren continu leveren, met twee batterijen parallel op 48V is dat 80 * 48 * 2 = 7,8kW, niet genoeg voor de pieken in huis. Ik wil eerst ervaring opdoen met de batterij setup (incl koppeling node-red met dynamische prijzen per 1/9). Mocht er een piek zijn in de belasting (regelmatig > 15kW), dan levert de Deye inverter de eerste 7,8kW, de rest komt van solar (if aanwezig), rest grid?

[ Voor 28% gewijzigd door Asclepius8 op 13-08-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Asclepius8 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:45:

Je weet dat je een Deye omvormer niet zomaar opdracht kan geven met "Nu moet je X watt laden/ontladen"?

Zoals @jadjong al zei, vanaf de batterij naar een busbar en vanaf daar uit naar je omvormer.
Kabellengte tussen batterij en busbar moeten voor beiden wel gelijk zijn.

Leuk project, dat zeker !

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Asclepius8 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:09:
[...]
Parallel op busbar is ook wel een goed idee. Ik kan zo snel niet terugvinden of de batterijen per stuk ook gezekerd morgen worden, anders kan ik dat gelijk meenemen met de busbar opstelling (vergelijkbaar met de Victron opstelling dan).

Overigens, de Pylontech kan volgens de datasheet maar 80A leveren continu leveren, met twee batterijen parallel op 48V is dat 80 * 48 * 2 = 7,8kW, niet genoeg voor de pieken in huis. Ik wil eerst ervaring opdoen met de batterij setup (incl koppeling node-red met dynamische prijzen per 1/9). Mocht er een piek zijn in de belasting (regelmatig > 15kW), dan levert de Deye inverter de eerste 7,8kW, de rest komt van solar (if aanwezig), rest grid?
Dat is maar net hoe je het instelt. Je kan ook 10kW uit grid trekken en de rest bijvullen met PV/DC, dan is het peak-shaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Jazsie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Je weet dat je een Deye omvormer niet zomaar opdracht kan geven met "Nu moet je X watt laden/ontladen"?

Zoals @jadjong al zei, vanaf de batterij naar een busbar en vanaf daar uit naar je omvormer.
Kabellengte tussen batterij en busbar moeten voor beiden wel gelijk zijn.

Leuk project, dat zeker !
Batterij naar busbar naar inverter is me duidelijk.

Wat bedoel je met "je kan niet opgeven om te laden/ontladen"? Hoe werkt het principe dan om op de goedkope uren te laden en dure uren te ontladen? Bedoeling is om het geheel te integreren in een node-red (etc) setup.. ik verwacht op enig punt een setpoint te kunnen geven aan de unit?

ik ga even wat documentatie lezen qua esphome integratie stukje terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Wat bedoel je met "je kan niet opgeven om te laden/ontladen"? Hoe werkt het principe dan om op de goedkope uren te laden en dure uren te ontladen? Bedoeling is om het geheel te integreren in een node-red (etc) setup.. ik verwacht op enig punt een setpoint te kunnen geven aan de unit?

ik ga even wat documentatie lezen qua esphome integratie stukje terug :+
Dat is er dus niet, zover ik weet/begrepen heb moet je met "schedules" werken mbt setpoint geven.

Ben zelf niet in bezit van een Deye omvormer (een van de redenen is dat), mogelijk dat het inmiddels wel kan.

Daar kan @Domba of @PCJR wel meer over vertellen dan ik :).

Ben wel benieuwd of er inmiddels iemand is die dit volledig geautomatiseerd heeft in Node-Red voor Dye omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Jazsie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Dat is er dus niet, zover ik weet/begrepen heb moet je met "schedules" werken mbt setpoint geven.

Ben zelf niet in bezit van een Deye omvormer (een van de redenen is dat), mogelijk dat het inmiddels wel kan.

Daar kan @Domba of @PCJR wel meer over vertellen dan ik :).

Ben wel benieuwd of er inmiddels iemand is die dit volledig geautomatiseerd heeft in Node-Red voor Dye omvormer.
Ja die schedules (6x) heb ik gezien, ik ben door de documentatie aan het bladeren of je ipv een setpoint in % (dus soc) ook een setpoint in kW/Amp kan geven.

Overigens, de 12kW kan maximaal 240Amp (*48V) aan, drie batterijen leveren die maximale stroom al (80A nominaal), de 4e batterij is puur voor de extra capaciteit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ja die schedules (6x) heb ik gezien, ik ben door de documentatie aan het bladeren of je ipv een setpoint in % (dus soc) ook een setpoint in kW/Amp kan geven.

Overigens, de 12kW kan maximaal 240Amp (*48V) aan, drie batterijen leveren die maximale stroom al (80A nominaal), de 4e batterij is puur voor de extra capaciteit..
Via externe aansturing moet je switchen tussen zero export en export first, dat kan niet via schedule.
Wat @Jazsie bedoelt je kan niet zeggen lever X kW/kWh terug (sturing is in Amp), dat moet je extern bijhouden, want eigenverbruik gaat er ook nog vanaf.

Ik gebruik dat zelf niet, ik stuur met max charge en discharge amperes en houdt daar rekening met de accu temperatuur
Mijn accubank temperatuur gaat met 7 graden/uur omhoog als ik teruglever met 0,5C (kan dat geen 2uur volhouden en onder 35graden blijven, heb nog geen werkende airco voor de ruimte) en die zijn bij mij in de avond nog niet voldoende afgekoeld van laden PV opwek eerder op de dag.
Mijn gebruik is tijdens laagste dynamische tarief uren 28kWh opslaan (van de opwek 19.4kWp) en 2/3 (14-18kWh afhankelijk eigenverbruik) op hoogste 2-3 uur dynamische tariefuren in de avond terugleveren en daarmee zit in range 0.2-0.35C via sturing max discharge in stappen van 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Je zou eigenlijk tussen de 0.2-0.35C moeten zitten mbt langdurig constant vermogen laden/ontladen.

De Pylontech US5000 is 100Ah capaciteit, ofwel per stuk 20-35A maximaal.

Langdurig 80A -per stuk- gaat ten kosten van de levensduur en zoals @Domba aankaart mogelijk ook temperatuur van de accu's.

Is het enkel voor pieken, dan is er geen probleem. Wil je gaan "handelen" dan zou ik toch capaciteit vergroten om zo in de 0.2-0.35C gebied te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Ben je ervan bewust van dat Pylontech US5000 een S15 accu is, die heel veel wordt gebruikt, maar geen mainstream is dat zijn S16 accu's en die kun je niet combineren ook niet op een later moment vanwege het verschil van 1 cel in spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Ben je ervan bewust van dat Pylontech US5000 een S15 accu is, die heel veel wordt gebruikt, maar geen mainstream is dat zijn S16 accu's en die kun je niet combineren ook niet op een later moment vanwege het verschil van 1 cel in spanning
Dat verschil had ik nog niet eerder gezien (of langs zien komen). Waarop baseer je deze informatie? En hoe is de S15/S16 definitie gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Dat verschil had ik nog niet eerder gezien (of langs zien komen). Waarop baseer je deze informatie? En hoe is de S15/S16 definitie gemaakt?
S15 of S16 staat voor aantal cellen in serie.
Je ziet het aan nominale voltage 48V of 51.2V, je zal paar settings moeten aanpassen in deye.
Van pylontech is het gewoon bekend, maar daarvan worden er zoveel gebruikt dat er altijd wel een vervanger is, mocht pylontech ermee stoppen, je kan alleen niet combineren met meeste van andere fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Naast aanvulling van @Domba zou ik persoonlijk naar DIY oplossing kijken en mocht je echt een mooie kast willen dan is Seplos DIY case iets om naar te kijken.

Scheelt je toch wel aardig wat in aanschafkosten.

Ter vergelijking, ik was ~2500,-- kwijt voor 18kWh. Dit dan wel zonder Seplos behuizing.

Maar we dwalen beetje af, hoort meer in het Zelf een powerwall bouwen topic thuis :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Jazsie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Naast aanvulling van @Domba zou ik persoonlijk naar DIY oplossing kijken en mocht je echt een mooie kast willen dan is Seplos DIY case iets om naar te kijken.

Scheelt je toch wel aardig wat in aanschafkosten.

Ter vergelijking, ik was ~2500,-- kwijt voor 18kWh. Dit dan wel zonder Seplos behuizing.

Maar we dwalen beetje af, hoort meer in het Zelf een powerwall bouwen topic thuis :P.
ik ben wel van de dyi, maar de inverter en pylontech vind ik al dyi genoeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

S15 of S16 staat voor aantal cellen in serie.
Je ziet het aan nominale voltage 48V of 51.2V, je zal paar settings moeten aanpassen in deye.
Van pylontech is het gewoon bekend, maar daarvan worden er zoveel gebruikt dat er altijd wel een vervanger is, mocht pylontech ermee stoppen, je kan alleen niet combineren met meeste van andere fabrikanten.
Volgens Nkon zijn het 16cellen in serie, dus dan zit ik prima qua spanning en voor de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:10:
[...]
Volgens Nkon zijn het 16cellen in serie, dus dan zit ik prima qua spanning en voor de toekomst..
worden niet aantal units die in serie kunnen met cellen verwisselt?
Een unit heeft 15 cellen, vandaar 48.0V en geen 51.2V nominaal.
Laat je dan maar een foto van inwendig sturen met de cellen zichtbaar, want dat is geen pylontech US5000 als je 16 cellen telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Domba schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

worden niet aantal units die in serie kunnen met cellen verwisselt?
Een unit heeft 15 cellen, vandaar 48.0V en geen 51.2V nominaal.
Laat je dan maar een foto van inwendig sturen met de cellen zichtbaar, want dat is geen pylontech US5000 als je 16 cellen telt.
Dat is _exact_ de vraag die ik ze zojuist heb gesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
ik meld mij ook even in het topic :)
scenario;

zeer forse zonnepanelen opzet, alles via solaredge.

max verbruik gedurende de nacht is 10kw
15kw deye hybrid omvormer gekocht
komen tot 200kWh aan accus aan te hangen maar begin met 10kWh.
3 meetspoelen op mijn hoofdkabel en verbonden met de Deye

idee is nu om te meten (meet op meerdere plekken met o.a. Deye en SolarEdge maar ook met een P1 monitor) en bij overschot accus te laden op de Deye, en bij tekort de Deye te laten ontladen.
mij is verteld cq gegarandeerd door de verkoper dat dit kan, ik ben benieuwd..
liefst koppelen via home assistant want daar zit de rest ook op..

voor nu dus vooral even topic grasduinen..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
KorneelB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:15:
idee is nu om te meten (meet op meerdere plekken met o.a. Deye en SolarEdge maar ook met een P1 monitor) en bij overschot accus te laden op de Deye, en bij tekort de Deye te laten ontladen.

In de basis kan dit inderdaad gewoon met standaard instellingen.
Zet de Deye op 'Zero Export' en dan gebeurd wat je wilt. Zonnestroom wordt dan pas naar het net gestuurd op het moment dat je accu helemaal vol zit. Verder levert ie dan terug aan je huis totdat de accu leeg is.

Hoe je de Deye koppelt aan Home Assistant, daar heb ik een stukje over geschreven eerder. :)

200 kWh! Da's wel heel flink. :)
Ik vond mijn 40 kWh al best wat.

Elja

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
KorneelB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:15:
ik meld mij ook even in het topic :)
scenario;

zeer forse zonnepanelen opzet, alles via solaredge.

max verbruik gedurende de nacht is 10kw
15kw deye hybrid omvormer gekocht
komen tot 200kWh aan accus aan te hangen maar begin met 10kWh.
3 meetspoelen op mijn hoofdkabel en verbonden met de Deye

Uit mijn eigen ervaring kan ik melden dat dit out of the box alleen werkt als je de zonnepanelen aan de Deye koppelt.

Anders moet je het gaan aansturen met home assistant. Zo ver ben ik op het moment nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Elja schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

In de basis kan dit inderdaad gewoon met standaard instellingen.
Zet de Deye op 'Zero Export' en dan gebeurd wat je wilt. Zonnestroom wordt dan pas naar het net gestuurd op het moment dat je accu helemaal vol zit. Verder levert ie dan terug aan je huis totdat de accu leeg is.

Hoe je de Deye koppelt aan Home Assistant, daar heb ik een stukje over geschreven eerder. :)

200 kWh! Da's wel heel flink. :)
Ik vond mijn 40 kWh al best wat.

Elja
dat is technisch correct wat je zegt, maar in mijn verhaal kun je teruglezen dat mijn solar vanuit de solaredge komt.. de deye is enkel en alleen voor de accus :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
KorneelB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

dat is technisch correct wat je zegt, maar in mijn verhaal kun je teruglezen dat mijn solar vanuit de solaredge komt.. de deye is enkel en alleen voor de accus :)
Je hebt ook de optie 'Zero export to CT'. Dan plaats je een energiemeter bij de hoofdaansluiting en probeert het apparaat de uitgaande stroom tot 0W te beperken als je dat zo instelt. Ik heb het niet geprobeerd met externe PV, maar het zou kunnen zijn dat de Deye inverter spontaan de accu begint de laden als externe PV te veel levert en de ingestelde threshold overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
jadjong schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Je hebt ook de optie 'Zero export to CT'. Dan plaats je een energiemeter bij de hoofdaansluiting en probeert het apparaat de uitgaande stroom tot 0W te beperken als je dat zo instelt. Ik heb het niet geprobeerd met externe PV, maar het zou kunnen zijn dat de Deye inverter spontaan de accu begint de laden als externe PV te veel levert en de ingestelde threshold overschreden wordt.
dat is een mooie om te proberen!

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nienix
[...]

Dit werkte bij mij niet. Maar misschien bij een nieuwere firmware wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
[...]

Ik heb twee omvormers. De Deye 12k met circa 20 panelen en een Growatt 10k waar 33 panelen op aangesloten zijn. De Deye meet in en uitgaande stroom van het net in de meterkast met CT klemmen.

Ook de stroom van de andere panelen wordt netjes door de Deye de accu ingestuurd - of zo ik wil het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Kun je dit ook zonder de CT klemmen doen?
Ik heb een wifi eastron 3 fase meter in mijn meterkast na de hoofdzekering en ik heb ook home assistant draaien

De deye hangt in de schuur met 15 panelen en op het dak van de woning liggen nog 9 panelen achter een oude omnik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
creon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:17:
Kun je dit ook zonder de CT klemmen doen?
Ik heb een wifi eastron 3 fase meter in mijn meterkast na de hoofdzekering en ik heb ook home assistant draaien

De deye hangt in de schuur met 15 panelen en op het dak van de woning liggen nog 9 panelen achter een oude omnik
In theorie in elk geval wel. Ik weet niet wat je Eastron meet, maar eventueel nog een P1 meter in de meterkast en dan kun je alle inkomende en uitgaande stroom ook via HA monitoren.

Als je dan de Deye ook bedient vanuit HA, dan zou het in te regelen moeten zijn.

Alleen lijken de CT klemmen me een meer solide manier om het op te zetten. Dan regelt de Deye de basis al prima zonder verdere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Elja schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:24:
[...]

In theorie in elk geval wel. Ik weet niet wat je Eastron meet, maar eventueel nog een P1 meter in de meterkast en dan kun je alle inkomende en uitgaande stroom ook via HA monitoren.

Als je dan de Deye ook bedient vanuit HA, dan zou het in te regelen moeten zijn.

Alleen lijken de CT klemmen me een meer solide manier om het op te zetten. Dan regelt de Deye de basis al prima zonder verdere systemen.
dit zou ook voor mij dus ideaal zijn..
de deye zelf heeft in mijn situatie geen panelen, maar heeft wel spoelen..

om het nog wat complexer te maken..

ik heb de panelen op de schuur liggen. de omvormers en de deye zitten in de schuur aangesloten. vanuit de schuur loopt de kabel naar het woonhuis toe.
de deye meet de kabel naar het woonhuis toe. in de schuur heb ik ook zeer grote verbruikers zitten. het woonhuis verbruikt ook maar vergeleken met de schuur is dat minimaal.
de solaredge omvormers meten zowel in de schuur op de kabel uitgaand (om te zorgen dat het max van de kabel niet overschreden wordt) als in het woonhuis op de hoofdkabel (voor rapportage).
ik heb een powermeter in de P1 poort zitten die ik kan uitlezen via home assistant (evenals de power meters van solaredge).
de deye zit in de schuur met spoelen op de kabel naar het woonhuis

idealiter zou ik willen dat de deye gaat laden wanneer ik export vanuit het woonhuis heb, maar dat zal via home assistant moeten. alternatief zou zijn voor mij om in de deye in te stellen, als je meer dan X kW meet op je spoelen, moet je gaan laden met een vermogen van Y kW maar dat zal wel niet kunnen.
mijn export over de kabel vanuit de schuur zal overigens wanneer er zon zijn altijd meer zijn dan wat ik opneem en meer zijn dan wat ik aan accus heb staan dus de zero export to ct lijkt een prima oplossing.
wellicht anderen met een betere oplossing?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Nienix schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Dit werkte bij mij niet. Maar misschien bij een nieuwere firmware wel.
Vreemd dat dat niet werkte. Hier in eerste instantie, ergens januari, 3 verschillende omvormers op grid, CT ervoor en inverter houdt de null, laadt de batterij enz. Later 2 omvormers op de micro ingang en 1 string van 7 panelen rechtstreeks op de interner zelf aangesloten.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
KorneelB schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

dit zou ook voor mij dus ideaal zijn..
de deye zelf heeft in mijn situatie geen panelen, maar heeft wel spoelen..

om het nog wat complexer te maken..

ik heb de panelen op de schuur liggen. de omvormers en de deye zitten in de schuur aangesloten. vanuit de schuur loopt de kabel naar het woonhuis toe.
de deye meet de kabel naar het woonhuis toe. in de schuur heb ik ook zeer grote verbruikers zitten. het woonhuis verbruikt ook maar vergeleken met de schuur is dat minimaal.
de solaredge omvormers meten zowel in de schuur op de kabel uitgaand (om te zorgen dat het max van de kabel niet overschreden wordt) als in het woonhuis op de hoofdkabel (voor rapportage).
ik heb een powermeter in de P1 poort zitten die ik kan uitlezen via home assistant (evenals de power meters van solaredge).
de deye zit in de schuur met spoelen op de kabel naar het woonhuis

idealiter zou ik willen dat de deye gaat laden wanneer ik export vanuit het woonhuis heb, maar dat zal via home assistant moeten. alternatief zou zijn voor mij om in de deye in te stellen, als je meer dan X kW meet op je spoelen, moet je gaan laden met een vermogen van Y kW maar dat zal wel niet kunnen.
mijn export over de kabel vanuit de schuur zal overigens wanneer er zon zijn altijd meer zijn dan wat ik opneem en meer zijn dan wat ik aan accus heb staan dus de zero export to ct lijkt een prima oplossing.
wellicht anderen met een betere oplossing?
Aansturen via HomeAssistant heb ik mijn twijfels over, wat gaat de inverter doen als HA moet worden ge-update of crasht.

De Deye kan regelen via CT's of via Modbus/rs485, rs485 werkt tot 1km maar kan ook
over tcp (je netwerk) de vraag is alleen hoe je van je netwerk weer terug gaat naar rs485 voor aansluiting op je Deye.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
Afgelopen weekend zijn mijn Seplos Mason DIY kits binnengekomen. Nu nog wachten op de levering van de 32x 320ah cellen en de 2x Deye 12K-SG04LP3. Kan niet wachten om aan de slag te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lu5gJtb1UnNeS29eiVP5k4BqZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTpN4zfp6yLLfbK690tF8qm3.jpg?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
sMoKeFiSh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:40:
Afgelopen weekend zijn mijn Seplos Mason DIY kits binnengekomen. Nu nog wachten op de levering van de 32x 320ah cellen en de 2x Deye 12K-SG04LP3. Kan niet wachten om aan de slag te gaan.

[Afbeelding]
Nice! Waar en voor hoeveel gekocht?
Ik twijfel ook nog met de EEL veriant van deze kit...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
PCJR schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Nice! Waar en voor hoeveel gekocht?
Ik twijfel ook nog met de EEL veriant van deze kit...
Bij Docanpower via Alibaba. 960 dollar voor 2 stuks.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Heeft iemand de 48200PW draaien (bij Gistron te koop, thanks @sMoKeFiSh voor de tip). Geeft een veel plattere setup dan de pylontech oplossing, al met al kom 1,5% duurder uit tov de Pylontech US5000 oplossing icm Deye 12k.

Order in 3..2...1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:09:
Heeft iemand de 48200PW draaien (bij Gistron te koop, thanks @sMoKeFiSh voor de tip). Geeft een veel plattere setup dan de pylontech oplossing, al met al kom 1,5% duurder uit tov de Pylontech US5000 oplossing icm Deye 12k.

Order in 3..2...1..
Geen ervaring
Deze is niet te combineren met een pylontech ivm verschil in aantal cellen (S16<>S15)
Voor gebruik in ruimte zonder temperatuurcontrole, moet voor je gebruik uitgaan van 0,25C, het verlies in de cellen zal daarna de temperatuur oplopen en die wil onder de 35 graden houden.
LFP cellen tussen 40-50 graden hebben nog maar de helft aan cycles tot de zelfde DOD.

Als nerveus wordt van de countdown teller hoofdpagina, dan kijk je toch op de https://solar.gistron.com/product/lifepo4-accu-200ah-10kw/,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Domba schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Geen ervaring
Deze is niet te combineren met een pylontech ivm verschil in aantal cellen (S16<>S15)
Voor gebruik in ruimte zonder temperatuurcontrole, moet voor je gebruik uitgaan van 0,25C, het verlies in de cellen zal daarna de temperatuur oplopen en die wil onder de 35 graden houden.
LFP cellen tussen 40-50 graden hebben nog maar de helft aan cycles tot de zelfde DOD.
Het wordt dus of een Pylontech US5000 (4x), of tweemaal deze unit. Pylontech van Nkon is een 15 cel opstelling (48V), deze zijn nominaal 51,2V dus lijken 16 cellen in serie te hebben. Platte opstelling is ook een voorkeur.
Als nerveus wordt van de countdown teller hoofdpagina, dan kijk je toch op de https://solar.gistron.com/product/lifepo4-accu-200ah-10kw/,
Wat was je bedoeling met de twee links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:48:

Wat was je bedoeling met de twee links?
Je schreef " Order in 3, 2, 1"

Ik dacht dat je daarmee doelde op de countdown teller die er is in het blok onder de prijs is.
Op de 2e pagina heb je die niet en is het volgende dag levering als je voor bepaalde tijd besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Haha, ik bedoel meer.. heel tempting om te bestellen gezien de specs, formaat en levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
dunklefaser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:48:
@Domba Blijkbaar wordt de "oplossing" met het externe relais als onvoldoende en niet conform de norm beschouwd, tenminste is dat de mening van de VDE in Duitsland.
De verwachting is dan ook dat de zgn. Betriebserlaubnis voor de kleine? Deye-inverters in "Balkonkraftwerken" door de Bundesnetzagentur wordt herroepen.
Verder lijkt het er op als of ook Europese regels (Norm EN 50549-1) van toepassing zijn
en een bedrijf in Europa mogelijkerwijs niet (meer) toegestaan is.
Weet iemand de laatste status van dit debacle? Ik begrijp toch goed dat Deye een certificering heeft behaald met test-exemplaren c.q. ontwerpen waar het relais wel in was gebouwd, en ze vervolgens deze certificering is gaan gebruiken om modellen is gaan verkopen zonder relais er in? Als dat blijkbaar binnen de bedrijfscultuur past, moeten we ons dat ook geen zorgen gaan maken over de andere omvormers van het merk? Doet me pijn om die vraag te stellen, gezien de prachtige verhalen die ik lees, maar toch.

Ik las in een van de gelinkte artikelen dat de maximale boete voor de leverancier een boete van €100.000 is en er een Europees verkoopverbod opgelegd kan worden. Nu hoop c.q. veronderstel ik dat dat beiden per model is. Daarnaast moet Deye dan zijn 400k micro omvormers waarschijnlijk terugnemen, indien de externe relais oplossing niet geaccepteerd wordt in Duitsland. Moeten we ons dan niet zorgen maken over de continuïteit van Deye?

Inmiddels hebben de twee leverancier in Nederland die de micro omvormers van Deye verkochten deze van de site gehaald.

Ik heb nog en Deye SUN1600G3-EU-230 liggen die ik nog wilde installeren. Wat is nu wijsheid;
a) gewoon installeren, met het risico dat er straks geen support meer is, eventueel na het relais te regelen dat Deye aan zijn klanten beloofd had (nergens op hun site te vinden overigens, alleen een email adres in één van de artikelen),
b) proberen retour te regelen met leverancier gezien omstandigheden?

Ik begreep dat de Deye Hybride omvormers via een GEN poort ook Deye micro's konden aansturen c.q. knijpen. Ik veronderstel dat dat niet werkt voor micro omvormers voor andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ik heb de 2kw micro gewoon draaien. Boeie 😎

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ntram schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:16:
[...]
Ik begreep dat de Deye Hybride omvormers via een GEN poort ook Deye micro's konden aansturen c.q. knijpen. Ik veronderstel dat dat niet werkt voor micro omvormers voor andere merken?
De MI-ingang heeft frequentie regeling die gaat omhoog naar 55Hz, elke omvormer, micro of string die in NL toegelaten zijn, reageren daarop.
Ik heb kleine string omvormers tot 6KW van diverse merken, alle geen Deye op die MI-ingang in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Goede avond. Ik ben me aan het verdiepen in de aansturing van een Deye. Ik heb het een en ander werkend, maar waar ik nog naar zoek ik of/hoe ik hem via modbus uit kan zetten. (en daarna natuurlijk weer aan) Reden is dat ie behoorlijk energie vreet als ie niets staat te doen. Als iemand tips of linkjes heeft over dit onderwerp, heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlander007
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:15
Goedenavond,

Vanavond live gegaan met een Egyo 72cell 550wp paneel met een Deye micro omvormer.
SUN-M80G3-EU-Q0 met firmware; MW3_16U_5406_1.57
Wat ik hier eerder zat te lezen dat het accespoint online blijft of ze dat uit veiligheid niet gewoonweg uit kunnen schakelen na opstarten 5min?
En je interne netwerk te splitsen voor iot met vlan / aparte ssid. tbv de veiligheid op je huis netwerk.

Daarbij heb ik ook nog een SolarEdge SE4000H met 14 LG 310wp zonnepanelen samen met een SolarEdge Modbus meter in de Meterkast zodat dit een duidelijk overzicht geeft van import en export en eigen verbruik van de woning.

Nu ben ik zoekende hoe ik de Deye kan laten praten met het Solaredge modbus / zigbee / rs485 systeem zodat deze productie kan worden meegerekend.
Ik verwacht nu namelijk een verschil in productie SE omvormer en werkelijke export welke in de app niet naar voren lijkt te komen.

notebook: HP Zbook 17, Intel i7, Samsung 840 Pro 256Gb, 24Gb Geheugen.

• mahagen
bonzowski schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:53:
Goede avond. Ik ben me aan het verdiepen in de aansturing van een Deye. Ik heb het een en ander werkend, maar waar ik nog naar zoek ik of/hoe ik hem via modbus uit kan zetten. (en daarna natuurlijk weer aan) Reden is dat ie behoorlijk energie vreet als ie niets staat te doen. Als iemand tips of linkjes heeft over dit onderwerp, heel graag!
Ik heb hier zelf ook eens naar gezocht maar geen digitale versie gevonden van de blauwe knop helaas. Je kan hem wel uit krijgen door op een bepaald adres een verkeerde waarde in te geven maar aan gaat dan niet meer lukken.

Weet niet hoeveel die van jou aan 'energie vreet' en hoe je dat meet maar als oplossing kan je misschien een simpel Zigbee/Wifi schakelaartje over de blauwe knop plaatsen. Neem wel een met relais zodat je er zeker van bent dat er geen spanning op de schakelaar komt.

• bonzowski
mahagen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Ik heb hier zelf ook eens naar gezocht maar geen digitale versie gevonden van de blauwe knop helaas. Je kan hem wel uit krijgen door op een bepaald adres een verkeerde waarde in te geven maar aan gaat dan niet meer lukken.

Weet niet hoeveel die van jou aan 'energie vreet' en hoe je dat meet maar als oplossing kan je misschien een simpel Zigbee/Wifi schakelaartje over de blauwe knop plaatsen. Neem wel een met relais zodat je er zeker van bent dat er geen spanning op de schakelaar komt.
Dank je wel voor je reactie. Ik heb nooit gemeten hoeveel energie hij verbruikt maar als ik mijn hand op het apparaat leg is ie altijd behoorlijk warm. Ik kan mijn hand er nog wel op houden maar 'gevoelsmatig' is dit best wat energie om zo'n groot koelblok zo warm te houden.

• mahagen
bonzowski schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Dank je wel voor je reactie. Ik heb nooit gemeten hoeveel energie hij verbruikt maar als ik mijn hand op het apparaat leg is ie altijd behoorlijk warm. Ik kan mijn hand er nog wel op houden maar 'gevoelsmatig' is dit best wat energie om zo'n groot koelblok zo warm te houden.
Er zijn drie dingen die ik kan bedenken waar hij warm van mag worden.

Solar opwek
Batterij laden/ontladen
Asymmetric phase feeding

• bonzowski
mahagen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Er zijn drie dingen die ik kan bedenken waar hij warm van mag worden.

Solar opwek
Batterij laden/ontladen
Asymmetric phase feeding
Nee ik snap dat ie warm wordt als ie meot werken, maar hij wordt warm als hij niets staat te doen. Er zijn geen zonnepanelen aangesloten, hij is niet aan het laden, en niet aan het ontladen. enkel wachten tot ik een setting aanpas dat ie gaat laden of ontladen Ik heb hem 'grid' gekoppeld, dus de load uitgang is niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:00
Tweakers ik heb een case die ik jullie wil voorleggen om een advies te krijgen of een Deye inverter de beste keus is in mijn geval of dat ik een Victron oplossing beter kan kiezen:

-Woning hoofdaansluiting 3x25A
-PV installatie 1 nu op Autarco omvormer 2850 Wp op fase 1
-PV installatie 2 nu op Autarco omvormer 1995 Wp op fase 2
-PV installatie 3 nu op SMA omvormer 1350 Wp op fase 3
-Seplos accu systeem (onderweg) 15,5 kWH (52V)

Ik wil het accu systeem gebruiken voor om zo veel mogelijk sluipverbruik 's nachts (rond de 500W continue) uit de accu te halen en uiteindelijk straks zo min mogelijk op het net terug te voeden.

We hebben 2 EV's staan die we ook op PV overschot kunnen laden gestuurd door Smart EVSE's die de data krijgen van een modbus 3 Fase meter (Eastron SDM630V2) via TCP.

Nu is mijn idee om de SMA omvormer te vervangen door een Deye 1 fase omvormer die de PV energie van de SMA installatie in de accu propt en waar nodig de accu overdag oplaad uit de Grid, de slimme meter saldeert de 3 fasen , mijn gemiddelde opwek is op mooie dagen 27 kWh.

Kan de Deye de modbus meter via IP uitlezen ??

Zouden jullie voor deze oplossing kiezen of de SMA omvormer laten hangen en een Victron Multiplus erin zetten om het accu systeem te sturen ?

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Alle PV op een 3-fase omvormer constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
bonzowski schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Nee ik snap dat ie warm wordt als ie meot werken, maar hij wordt warm als hij niets staat te doen. Er zijn geen zonnepanelen aangesloten, hij is niet aan het laden, en niet aan het ontladen. enkel wachten tot ik een setting aanpas dat ie gaat laden of ontladen Ik heb hem 'grid' gekoppeld, dus de load uitgang is niet aangesloten.
Dus ook geen Asymmetric phase feeding aan? dan is het wel vreemd..
Welke firmware is geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@rvdgaag In principe kan alle 3 bestaande omvormers op MI-ingang van een 3 fase Deye omvormer (retrofit setup)

Zover ik weet kan een Deye niets met een TCP modbus meter, heeft daarvoor RS485

Als je EV's laad vanaf voor de CT's sensors van Deye en dat doet op modbus meter wanneer er opwek is,
Met zero export to CT, wordt eerst de thuisaccu geladen en overdag verbruikers gecompenseert tot 6KW (0,5C) , is er meer opwek dan pas ziet de modbus meter teruglevering, met externe controle als HA kan meer dan kan je switchen tussen "sell first" en "zero export" (export when homebattery is full)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:13:
@rvdgaag In principe kan alle 3 bestaande omvormers op MI-ingang van een 3 fase Deye omvormer (retrofit setup)

Zover ik weet kan een Deye niets met een TCP modbus meter, heeft daarvoor RS485
Modbus is het protocol, rs485 is de interface, in de handleiding staat dat de Eastron SDM630-Modbus V2 aangesloten kan worden (pagina 18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:53:
[...]
Modbus is het protocol, rs485 is de interface, in de handleiding staat dat de Eastron SDM630-Modbus V2 aangesloten kan worden (pagina 18)
Je hebt gelijk, met directe aansluiting
Op verkeerde been gezet door "via TCP", waarschijnlijk heeft die een "waveshare" na de SDM630
(Opgezocht geen SDM630-serie van de 4 varianten heeft TCP, twee hebben modbus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Jij hebt ook gelijk, via Tcp/Ip kan het niet inderdaad, de inverter heeft modbus over rs485 of ct-clamps nodig..

Dus als antwoord op de vraag, de modbus meter met rs485 interface kan direct de Deye in (met utp kabel). Of je dan de omvormers wilt vervangen of niet maakt niet veel uit maar zoals @jadjong al aangaf, waarom niet gelijk een 3fase omvormer? Prijs is niet veel meer en dan ben je voor de toekomst ook klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 12:50
mahagen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:06:
Jij hebt ook gelijk, via Tcp/Ip kan het niet inderdaad, de inverter heeft modbus over rs485 of ct-clamps nodig..

Dus als antwoord op de vraag, de modbus meter met rs485 interface kan direct de Deye in (met utp kabel). Of je dan de omvormers wilt vervangen of niet maakt niet veel uit maar zoals @jadjong al aangaf, waarom niet gelijk een 3fase omvormer? Prijs is niet veel meer en dan ben je voor de toekomst ook klaar.
En in de handleiding staat de pin layout van de rj45-modbus connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
mahagen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Dus ook geen Asymmetric phase feeding aan? dan is het wel vreemd..
Welke firmware is geïnstalleerd?
Klopt ik heb een 5K single phase inverter.
ik had firmware 0-3382-1515 en zit inmiddels op 0-3384-1514. Ik heb nu een low-noise optie gekregen maar daar nog niet mee gespeeld. Wat ik begreep was dat de frequentie daarvan hoger is en daarmee ook iets efficienter.
Ik vroeg om een update van mijn deye batterijen en toen hebben ze deze gedaan. Batterijen lijken nog hetzelfde. Dat was de reden van firmware upgrade. Op dit moment is ie 30 graden in een kabel van 20 graden. Dat valt mee maar omdat ie helemaal niets staat te doen ook weer wat jammer.

Ideeen / inzichten zijn welkom!

• RICHACCU
  • Laatst online: 18-09-2023
Deye is de partner waar we uiteindelijk voor hebben gekozen na het testen van veel merken, hij heeft veel functies en zorgde natuurlijk ook voor relatief ingewikkelde instellingen. Er zijn twee omvormers van 12 kW geïnstalleerd in de tentoonstellingshal van ons bedrijf. Als u installatietechnische problemen ondervindt, kunt u met hen communiceren.

[ Voor 52% gewijzigd door RICHACCU op 01-09-2023 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RICHACCU schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deye is de partner waar we uiteindelijk voor hebben gekozen na het testen van veel merken, hij heeft veel functies en zorgde natuurlijk ook voor relatief ingewikkelde instellingen. Er zijn twee omvormers van 12 kW geïnstalleerd in de tentoonstellingshal van ons bedrijf. Als u installatietechnische problemen ondervindt, kunt u met hen communiceren.
Als dit mijn professionele visitekaartje zou zijn, had ik het persoonlijk toch wat strakker/netter opgezet. Oogt een “beetje” rommelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Als dit mijn professionele visitekaartje zou zijn, had ik het persoonlijk toch wat strakker/netter opgezet. Oogt een “beetje” rommelig.
Mee eens,
Als tweaker zou schamen om zo aan te sluiten, niet eens fatsoenlijke M10 perskabelschoen gebruikt om aan te sluiten

Aanvulling
Doe dit aub niet na, mm2 contact is minimaal zo voor 240A,
Accu's zijn niet aangesloten als 1 accubank voor master slave gebruik, maar er is wel een link gemaakt voor master slave.
Accu's zijn ongelijk aangesloten , recht als 2+2 maar niet eens diagonaal, wat ongelijkmatige belasting geeft

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 31-08-2023 16:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-09 06:50
RICHACCU schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat dit er toch wel wat beter en veiliger uitziet dan wat ik hierboven ziet.. Ik hoop niet dat we met energieopslag dezelfde kant opgaan als met de zogenaamde solar cowboys.

Overigens zie ik sowieso ook een paar installatietechnische zaken die niet aan de voorschriften van Deye voldoen.

- Geen DC zekeringen toegepast om de inverters te beveiligen.
- De twee accupakketten en zijn niet gekoppeld, terwijl Deye dit expleciet voorschrijft voor de lage voltage hybride inverters.
- Geen DC-overspanninsbeveiligingen toegepast.
- Geen AC overspanningesbeveiligingen toegepast
- niet conform de NEN1010 geïnstalleerde bekabeling.
- niet conform de NEN4288 voorgeschreven waarschuwingen als er 20 kWh of meer accu capaciteit is aangesloten
- en waarschijnlijk nog wel meer wat niet klopt.

(Energietransitie en Deye specialist TechNabo / MOSA Aggregaten BV, gecertificeerd Deye distributeur en Deye servicepartner)

@RICHACCU neem eens contact op, ik geef ook bedrijfstrainingen betreffende het installeren van hybride energiesystemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avv_xwzTSXeRGglZKVwU8hFxdyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUYIj7JbvJZ3ADfUAp9Wv2a5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pqwkkKtt8zWmeSn73liLei5khk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCWdv5yZsSw9K4HRGYRs0kpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IrGmTKlwIj1_G3t73RPUJx5kok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA6LQC6p67fH1v1naVYe4lkX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Compuadb op 31-08-2023 21:28 ]

• creon
Ik loop net mijn schuur in en het licht wil niet meer aan,
De stroom in de schuur komt rechtstreeks van de load uitgang van de omvormer
Foutcode F47. OverFreq-fault
Omvormer een keer uitgezet en weer aan maar het blijft donker
Ook staat in het midden van het hoofd scherm een groen rondje met off erin
Maar ik weet niet hoe ik die op on kan krijgen

Hebben jullie tips?

• PCJR
is de ronde knop links van de kast ingedrukt en blauw?

• creon
PCJR schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:11:
is de ronde knop links van de kast ingedrukt en blauw?
Nee niet ingedrukt en niet blauw

Ik heb trouwens nog geen accus aan gesloten, wel zonnepanelen en grid

• Compuadb
Ff kijken wat de grid frequentie is die er wordt gemeten door de Deye

• PCJR
druk in dan :P !

• creon
Compuadb schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:14:
Ff kijken wat de grid frequentie is die er wordt gemeten door de Deye
Maar dan zou de deye toch gewoon door moeten leveren een de load, of helemaal uitgaan?

• Compuadb
Hij is ook uit, want hij geeft geen spanning op de load uitgang.

• creon
Geen verschil, nog steeds donker
En 2 uur geleden kon ik het licht nog wel aan doen

Blauwe lamp brand nu, maar nog steeds off in de groene cirkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Paar keer opnieuw opgestart (stroom eraf en er weer op)
En nu springt ineens het licht weer aan

Blauwe knop aan de zijkant weer uitgezet maar het licht blijft aan
Er staat nog steeds off in de groene cirkel
Maar dat zal zijn omdat de omvormer nu niets hoeft te doen en grid en load gewoon aan elkaar geschakeld heeft
Ik heb hier nog niet echt een verklaring voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@creon Houdt rekening ermee dat opstart van de Deye pas compleet is na ~2 minuten

Een paar keer in opnieuw starten tussen 2 postings in 4 minuten is te kort

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 31-08-2023 21:27 ]

• creon
Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:26:
@creon Houdt rekening ermee dat opstart van de Deye pas compleet is na ~2 minuten

Een paar keer in opnieuw starten tussen 2 postings in 4 minuten is te kort
Oke bedankt voor de info, dit wist ik echt niet
De andere keren dat ik hem aan zette hoorde in vrij snel de "klik" dat het relais dicht ging tussen grid en load dus zodoende dacht ik dat dat de opstart tijd was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RICHACCU
bbbrumbrum schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Dit is de foto van de test destijds. Bovenstaande foto is van na de test. De M10 wordt gebruikt voor tijdelijke testen omdat de hydraulische krimptang nog niet gearriveerd is. Nu is de M10-connector gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RICHACCU
Compuadb schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:37:
[...]

Ik denk dat dit er toch wel wat beter en veiliger uitziet dan wat ik hierboven ziet.. Ik hoop niet dat we met energieopslag dezelfde kant opgaan als met de zogenaamde solar cowboys.

Overigens zie ik sowieso ook een paar installatietechnische zaken die niet aan de voorschriften van Deye voldoen.

- Geen DC zekeringen toegepast om de inverters te beveiligen.
- De twee accupakketten en zijn niet gekoppeld, terwijl Deye dit expleciet voorschrijft voor de lage voltage hybride inverters.
- Geen DC-overspanninsbeveiligingen toegepast.
- Geen AC overspanningesbeveiligingen toegepast
- niet conform de NEN1010 geïnstalleerde bekabeling.
- niet conform de NEN4288 voorgeschreven waarschuwingen als er 20 kWh of meer accu capaciteit is aangesloten
- en waarschijnlijk nog wel meer wat niet klopt.

(Energietransitie en Deye specialist TechNabo / MOSA Aggregaten BV, gecertificeerd Deye distributeur en Deye servicepartner)

@RICHACCU neem eens contact op, ik geef ook bedrijfstrainingen betreffende het installeren van hybride energiesystemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt dat u op het probleem wijst. De AC- en DC-schakelaar zijn achter de kast geïnstalleerd, de overige zullen we aan de installateur vragen om te controleren en te wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RICHACCU
Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

Mee eens,
Als tweaker zou schamen om zo aan te sluiten, niet eens fatsoenlijke M10 perskabelschoen gebruikt om aan te sluiten

Aanvulling
Doe dit aub niet na, mm2 contact is minimaal zo voor 240A,
Accu's zijn niet aangesloten als 1 accubank voor master slave gebruik, maar er is wel een link gemaakt voor master slave.
Accu's zijn ongelijk aangesloten , recht als 2+2 maar niet eens diagonaal, wat ongelijkmatige belasting geeft
De Phoenixconnect-connector is niet op voorraad en het personeel is geïnformeerd om het systeem tijdelijk op te schorten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:25

OKA

Is er iemand die ook batterijen accu's van Deye gebruikt of informatie/ervaringen erover heeft?
Gaat specifiek over deze: https://deye.com/nl/product/rw-m6-1/

[ Voor 4% gewijzigd door OKA op 02-09-2023 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie het nog niet wist - er is goed nieuws voor gebruikers van Deye microinverters
ten minste in Duitsland: "Balkonkraftwerke: Deye erhält Freigabe von Bundesnetzagentur für Relais-Box"
En weer verder met de grote Deye inverters etc..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:06
Met het oog op de salderingsloze toekomst (of hoe lang ik me in kan houden...) houd ik de SUN-5/6/8/10/12K-SG04LP3 hybride omvormers scherp in de gaten, waarop het plan is om onder andere 2 strings zonnepanelen aan te sluiten. Nu heeft 1 string daarvan last van harde schaduw tot ongeveer half 12 sochtends, wat er in combinatue met de huidige Growatt 5000UE omvormer op een zonnige dag er als volgt uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHClNq-Gbd4OHoEU_nBWM3S9Gdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTy8tjoHV7i3nAQqGpgOcfKv.png?f=fotoalbum_large

Nu schijnt het geval te zijn dat Growatt omvormers in het algemeen slecht schaduwmanagement hebben, waardoor ik al heb zitten kijken en rekenen aan Tigo optimizers voor de panelen met schaduw. Mocht dit echter met de Deye omvormers een stuk beter zijn is dat eventueel niet nodig, weet iemand toevallig hoe het zit met dit type Deye omvormers en schaduwmanagement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
TorpedoX_88 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:28:
Met het oog op de salderingsloze toekomst (of hoe lang ik me in kan houden...) houd ik de SUN-5/6/8/10/12K-SG04LP3 hybride omvormers scherp in de gaten, waarop het plan is om onder andere 2 strings zonnepanelen aan te sluiten. Nu heeft 1 string daarvan last van harde schaduw tot ongeveer half 12 sochtends, wat er in combinatue met de huidige Growatt 5000UE omvormer op een zonnige dag er als volgt uitziet:

[Afbeelding]

Nu schijnt het geval te zijn dat Growatt omvormers in het algemeen slecht schaduwmanagement hebben, waardoor ik al heb zitten kijken en rekenen aan Tigo optimizers voor de panelen met schaduw. Mocht dit echter met de Deye omvormers een stuk beter zijn is dat eventueel niet nodig, weet iemand toevallig hoe het zit met dit type Deye omvormers en schaduwmanagement?
Ik had een kleine schoorsteentje over 2 panelen, ik heb 2 honeybee optis erachter gehangen en nu is de ampere dip weg. Dus, tja, t is wel nuttig in mijn geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:28:
Ziet er precies hetzelfde uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57FWsWvqaIk_uZQC51Hj710Qu0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zeAuW7oLFyJl91wznid9DlWw.png?f=user_large

Hoeveel tijd zit er tussen het eerst en laatste paneel dat schaduw krijgt? Dat is de tijd die je met optimizers kan overbruggen en gemiddeld de helft van je max opbrengst geeft. Bij jou is het ongeveer 2kW waarop de schaduw in de weg zit. Stel dat de zon er een half uur over doet om de panelen volledig uit de schaduw te draaien, dan heb je per dag 2kW * 0.5 uur * 0.5 = 0.5kWh wat je wint met het plaatsen van optimizers.
Maar alleen als de zon echt lekker schijnt, in december win je er misschien 0.1kWh mee. Reken maar eens uit hoeveel je denkt te winnen tegenover de kosten van de optimizers. Ik vind die dingen alleen handig bij panelen die gedurende de dag een klein beetje schaduw pakken, zoals een regenpijp van de buren die langzaam zijn schaduw over alle panelen trekt.

• creon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cft4_b-4ABlrQbE3cJ-TBRTZjCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U4AvgsJkONP20isnffeybFv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit maakte mijn omvormer gister van 15 415wp panelen in een string en een boom die voor veel schaduw zorgt

(Zouden optimizers hier iets kunnen betekenen?)

[ Voor 6% gewijzigd door creon op 07-09-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:54:
[Afbeelding]

Dit maakte mijn omvormer gister van 15 415wp panelen in een string en een boom die voor veel schaduw zorgt

(Zouden optimizers hier iets kunnen betekenen?)
Allicht wel wat.

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:06
jadjong schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:47:
[...]

Ziet er precies hetzelfde uit.

[Afbeelding]

Hoeveel tijd zit er tussen het eerst en laatste paneel dat schaduw krijgt? Dat is de tijd die je met optimizers kan overbruggen en gemiddeld de helft van je max opbrengst geeft. Bij jou is het ongeveer 2kW waarop de schaduw in de weg zit. Stel dat de zon er een half uur over doet om de panelen volledig uit de schaduw te draaien, dan heb je per dag 2kW * 0.5 uur * 0.5 = 0.5kWh wat je wint met het plaatsen van optimizers.
Maar alleen als de zon echt lekker schijnt, in december win je er misschien 0.1kWh mee. Reken maar eens uit hoeveel je denkt te winnen tegenover de kosten van de optimizers. Ik vind die dingen alleen handig bij panelen die gedurende de dag een klein beetje schaduw pakken, zoals een regenpijp van de buren die langzaam zijn schaduw over alle panelen trekt.
3 panelen hebben alleen een beetje schaduw van de naastgelegen woning dus die komen rond een uur of 8 al in de zon, de rest heeft harde schaduw van onze eigen woning waarbij het laatste paneel (van de 9 in totaal) rond half 12 in de zon komt. Op de dag van het plaatje komt dat naar mijn idee dan neer op ongeveer 2 kW * 3.5 uur * 0.5 = 3.5 kWh in het ideale geval, maar de schaduw zelf los je natuurlijk niet op dus het zal op ongeveer 2,5-3 kWh uitkomen.

Wat betreft verlies over een heel jaar heb je helemaal gelijk, ik zat eraan te denken om het hierboven berekende verlies te extrapoleren naar een heel jaar aan de hand van de opwek op deze specifieke dag en die over een heel jaar. Het gaat alleen in principe om overcapaciteit, dus dan moet je gaan rekenen met de huidige terugleververgoedingen en dan wordt het ws een erg lange terugverdientijd voor optimizers... Aan de andere kant hoeven niet alle panelen in de schaduw optimizers te hebben en vallen er wellicht panelen te combineren, ik ga het eens in de gaten houden de komende tijd :)

In ieder geval goed om te weten dat de Deye omvormers ook weinig tot geen schaduwmanagement hebben, aan de ene kant jammer maar aan de andere kant begrijpelijk gezien de vele geavanceerde features die er wel op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Schaduwmanagement is een verkooppraatje of gaat over oude panelen zonder diodes. Schaduw heeft bij moderne panelen geen invloed op de overige panelen in de string vanwege 1 of meerder ingebouwde diodes. Deze zetten een heel paneel of een segment (als er meerdere diodes inzitten) buiten de string.

Zelf heb ik een tijd terug dit getest, een groot kussen over paneel 1 van een set van 3 gelegd, opbrengst werd netjes 1/3 minder. Met optimisers had dat echt niet meer geworden, ze maken immers geen zon.

Enige waar nog iets van winst te pakken is is bij een hele lichte overtrekkende schaduw zoals @jadjong aangaf. De optimiser kan dan wat terugschroeven. Iets wat een diode niet kan, die overbrugt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ik heb een deye 3fase 12kw
Met daarop 15 415wp panelen
De deye hangt in de schuur panelen ook op het schuurdak
Op de load uitgang zitten alle verbruikers (ook het woonhuis)

Net->meterkast 1->deye->meterkast 2->alle verbruikers

Kan ik de zonnepanelen op het huis 9x275wp 1fase op de load van de deye aansluiten zodat deze stroom ook in de accu terechtkomt

Nu heb ik deze 9 panelen nog op meterkast 1 aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:42:
Ik heb een deye 3fase 12kw
Met daarop 15 415wp panelen
De deye hangt in de schuur panelen ook op het schuurdak
Op de load uitgang zitten alle verbruikers (ook het woonhuis)

Net->meterkast 1->deye->meterkast 2->alle verbruikers

Kan ik de zonnepanelen op het huis 9x275wp 1fase op de load van de deye aansluiten zodat deze stroom ook in de accu terechtkomt

Nu heb ik deze 9 panelen nog op meterkast 1 aangesloten
Denk dat je die, als het 230v is, op de gen/mi port moet hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
PCJR schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:49:
[...]

Denk dat je die, als het 230v is, op de gen/mi port moet hangen?
Dat is helaas geen optie
Ik heb niet de mogelijkheid om vanaf die andere omvormer een 230V kabel naar de schuur te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
creon schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is helaas geen optie
Ik heb niet de mogelijkheid om vanaf die andere omvormer een 230V kabel naar de schuur te krijgen
Heb je CT-Clamps of modbus meter in mterkast 1? Zo niet dan weet de Deye niet van de opwek en kan hij de opwek niet in de accu stoppen. Zo ja dan werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
mahagen schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:44:
[...]

Heb je CT-Clamps of modbus meter in mterkast 1? Zo niet dan weet de Deye niet van de opwek en kan hij de opwek niet in de accu stoppen. Zo ja dan werkt het gewoon.
Wel een meter in de meterkast (SDM630-wifi), maar niet verbonden met de deye (15 meter door een grondbuis wilde ik zo lang mogelijk uitstellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Die SDM630-Wifi is waarschijnlijk van HomeWizard? ik heb dat eens aan ze gevraagd, zij zeiden dat die geen rs485 aansluiting heeft. Wel jammer anders had je die kunnen gebruiken.

Pagina: 1 ... 7 ... 44 Laatste