Elja schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:24:
[...]
In theorie in elk geval wel. Ik weet niet wat je Eastron meet, maar eventueel nog een P1 meter in de meterkast en dan kun je alle inkomende en uitgaande stroom ook via HA monitoren.
Als je dan de Deye ook bedient vanuit HA, dan zou het in te regelen moeten zijn.
Alleen lijken de CT klemmen me een meer solide manier om het op te zetten. Dan regelt de Deye de basis al prima zonder verdere systemen.
dit zou ook voor mij dus ideaal zijn..
de deye zelf heeft in mijn situatie geen panelen, maar heeft wel spoelen..
om het nog wat complexer te maken..
ik heb de panelen op de schuur liggen. de omvormers en de deye zitten in de schuur aangesloten. vanuit de schuur loopt de kabel naar het woonhuis toe.
de deye meet de kabel naar het woonhuis toe. in de schuur heb ik ook zeer grote verbruikers zitten. het woonhuis verbruikt ook maar vergeleken met de schuur is dat minimaal.
de solaredge omvormers meten zowel in de schuur op de kabel uitgaand (om te zorgen dat het max van de kabel niet overschreden wordt) als in het woonhuis op de hoofdkabel (voor rapportage).
ik heb een powermeter in de P1 poort zitten die ik kan uitlezen via home assistant (evenals de power meters van solaredge).
de deye zit in de schuur met spoelen op de kabel naar het woonhuis
idealiter zou ik willen dat de deye gaat laden wanneer ik export vanuit het woonhuis heb, maar dat zal via home assistant moeten. alternatief zou zijn voor mij om in de deye in te stellen, als je meer dan X kW meet op je spoelen, moet je gaan laden met een vermogen van Y kW maar dat zal wel niet kunnen.
mijn export over de kabel vanuit de schuur zal overigens wanneer er zon zijn altijd meer zijn dan wat ik opneem en meer zijn dan wat ik aan accus heb staan dus de zero export to ct lijkt een prima oplossing.
wellicht anderen met een betere oplossing?