Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 8 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:06
mahagen schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:40:
Schaduwmanagement is een verkooppraatje of gaat over oude panelen zonder diodes. Schaduw heeft bij moderne panelen geen invloed op de overige panelen in de string vanwege 1 of meerder ingebouwde diodes. Deze zetten een heel paneel of een segment (als er meerdere diodes inzitten) buiten de string.

Zelf heb ik een tijd terug dit getest, een groot kussen over paneel 1 van een set van 3 gelegd, opbrengst werd netjes 1/3 minder. Met optimisers had dat echt niet meer geworden, ze maken immers geen zon.

Enige waar nog iets van winst te pakken is is bij een hele lichte overtrekkende schaduw zoals @jadjong aangaf. De optimiser kan dan wat terugschroeven. Iets wat een diode niet kan, die overbrugt of niet.
Wat versta jij onder 'oude' en 'moderne' panelen? Mijn plaatje van een paar posts hierboven is met een relatief oude Growatt 5000 UE omvormer maar Heckert 330 Wp panelen van ongeveer een jaar oud. Zoals je ziet doet de hele string bijna niks totdat het laatste paneel van de string volledig in de zon komt, wat niet helemaal strookt met jouw ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:31:
[...]

Wat versta jij onder 'oude' en 'moderne' panelen? Mijn plaatje van een paar posts hierboven is met een relatief oude Growatt 5000 UE omvormer maar Heckert 330 Wp panelen van ongeveer een jaar oud. Zoals je ziet doet de hele string bijna niks totdat het laatste paneel van de string volledig in de zon komt, wat niet helemaal strookt met jouw ervaring.
Ik zie in de datasheet van jouw panelen dat deze "maar" 3 diodes hebben. Als je in portrait naar het paneel kijkt, heb je 6 rijen van 10 cellen. Jouw paneel kan dus dmv 1 diode, 2 verticale rijen bypassen. Als het paneel in portrait schaduw heeft over alle rijen, doet je hele paneel bijna niks meer.

Bij half-cut panelen heb je 6 zones die dmv diodes geschakeld kunnen worden. Dus zelfs bij schaduw op de onderste helft van het paneel, kun je in theorie nog de helft van met opgegeven vermogen van het paneel opwekken.

Zie voor meer info https://www.eco-greenener...ng%20together%20in%20rows.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Ik ben aan het oriënteren naar een 20kWh/25kWh thuisaccu met een Deye inverter en met of Pylontech US5000 of Blauhoff BLH5100 accu's.

Nu is de Pylontech US5000 laagspanning en de Blauhoff BLH 5100 hoogspanning (en volgens de beschrijving ook als laagspanning te gebruiken). Wel een belangrijke keus lijkt mij omdat je dan ook een andere Deye moet nemen (***SG01*** vs ****SG04****).

Mijn vraag is nu wat is beter.
- laagspanning of hoogspanning?
- zit er veel verschil in koppelen laagspaningsaccu's (parallel) of hoogspanningsaccu's?
- nog andere belangrijke overwegingen?
- is de tweakers oplossing om de Deye aan te sturen voor beide types te gebruiken?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:57:
[...]

Ik zie in de datasheet van jouw panelen dat deze "maar" 3 diodes hebben. Als je in portrait naar het paneel kijkt, heb je 6 rijen van 10 cellen. Jouw paneel kan dus dmv 1 diode, 2 verticale rijen bypassen. Als het paneel in portrait schaduw heeft over alle rijen, doet je hele paneel bijna niks meer.

Bij half-cut panelen heb je 6 zones die dmv diodes geschakeld kunnen worden. Dus zelfs bij schaduw op de onderste helft van het paneel, kun je in theorie nog de helft van met opgegeven vermogen van het paneel opwekken.

Zie voor meer info https://www.eco-greenener...ng%20together%20in%20rows.
Bedankt voor de info, goed om te weten! De panelen liggen in portrait naast elkaar en de zon komt over de breedte op de panelen, waardoor dus alle rijen in de lengte daar last van hebben. Opzich is dat per paneel niet zo'n ramp maar de hele string wordt daar dus door gekort, zijn optimizers voor de panelen in de schaduw hiervoor de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
JanAllElectric schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:08:
Ik ben aan het oriënteren naar een 20kWh/25kWh thuisaccu met een Deye inverter en met of Pylontech US5000 of Blauhoff BLH5100 accu's.

Nu is de Pylontech US5000 laagspanning en de Blauhoff BLH 5100 hoogspanning (en volgens de beschrijving ook als laagspanning te gebruiken). Wel een belangrijke keus lijkt mij omdat je dan ook een andere Deye moet nemen (***SG01*** vs ****SG04****).

- zit er veel verschil in koppelen laagspaningsaccu's (parallel) of hoogspanningsaccu's?
- is de tweakers oplossing om de Deye aan te sturen voor beide types te gebruiken?
Lekker verwarrend, de BLH5100 is gewoon een 16S 51.2V nominaal unit,
Deze heeft ITPt123/123/310-500E pouche cellen.

Er is een groot verschil tussen Deye LP en HP versie omvormers, de communicatie is verschillend et de accu
In de lijst van Blauhoff staan enkele en alleen LV ofwel met LP in type nummer Deye die compatibel zijn.
Wat ze beweren is dat de unit ook zou werken met de Deye HP versie, door er 4 in serie te schakelen, maar dat wordt verder niet onder bouwt of de AoBocs BMS daarmee overweg kan,
Voor AoBlocs-BMS ben je altijd aangewezen op Blauhoff , er is geen info of deze op later moment uit te breiden is met andere module en wat de communicatie is is tussen de Accu module in parallel gebruik
De pylontech US5000 is een 15S unit deze is nooit te combineren met S16 (16 LFP cellen in serie), mocht je later uit willen breiden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@mahagen en @TorpedoX_88 de bypassdiodes werken alleen als de MPPT meewerkt. Een plaatje van de stringspanning (samen met vermogen) vertelt je alles wat je moet weten: bij schaduw moet de stringspanning lager worden.
Gebeurt dat niet, dan noem je dat slecht schaduwmanagement van de omvormer.

@sMoKeFiSh De extra mogelijkheden qua schaduwmanagment die halfcell biedt pak je alleen bij een enkele rij panelen in portrait of bij micro's/optimizers, want anders moet de hele string alsnog dezelfde stroom hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het voordeel van hoge spanning is dat je bij gelijk vermogen een lagere stroom nodig hebt. Met een lagere stroom heb je minder dikke kabels nodig en heb je minder last van 'slechte' verbindingen. Een slechte connectie die 5 milliohm weerstand toevoegt zorgt voor 50W aan gegenereerde warmte bij 100A aan stroom. Stel dat je het voltage verviervoudigd, dan kan de stroom vier keer lager zijn voor hetzelfde vermogen. Diezelfde slechte connector met 5 milliohm weerstand zorgt bij 25A nog maar voor 3W aan warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
jadjong schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:49:
[...]

Het voordeel van hoge spanning is dat je bij gelijk vermogen een lagere stroom nodig hebt. Met een lagere stroom heb je minder dikke kabels nodig en heb je minder last van 'slechte' verbindingen. Een slechte connectie die 5 milliohm weerstand toevoegt zorgt voor 50W aan gegenereerde warmte bij 100A aan stroom. Stel dat je het voltage verviervoudigd, dan kan de stroom vier keer lager zijn voor hetzelfde vermogen. Diezelfde slechte connector met 5 milliohm weerstand zorgt bij 25A nog maar voor 3W aan warmte.
In lijn hiermee; Hoeveel ervaring is er in dit topic met de HV inverters van Deye? Naar ik begrijp heeft minstens de eerste generatie zodanig problemen 'uit de doos' dat verkopers met eindverantwoordelijkheid voor installatie (lees: niet de dozenschuivers in de markt) ze liever niet meer installeren totdat de kinderziektes weg zijn.

Nu kan ik me voorstellen dat die problemen met een gezonde dosis kennis, geduld en firmware updates wel recht te zetten zijn. Dat in de context dat ik de producten van Deye zeer bewonder, en zelf heel graag een HV wil voor een project. Zijn de kinderziektes er nu wel al uit? Of moet ik die forse kortingen die ik zie bij bepaalde leveranciers beschouwen als een teken dat iemand snel van zijn voorraad hoofdpijn af wil, aangezien installateurs die het product echt kennen hem niet afnemen c.q. willen adviseren?

Dat in de context dat ik me aanbevolen houdt voor installateurs die er (na ervaring) wel vertrouwen in hebben en hem zouden willen installeren voor een project. Nogmaals, ik ben hier niet om Deye te bashen, ik probeer alleen wat duidelijkheid te krijgen voor hen die de HV overwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door ntram op 12-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Proton_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:49:
@mahagen en @TorpedoX_88 de bypassdiodes werken alleen als de MPPT meewerkt. Een plaatje van de stringspanning (samen met vermogen) vertelt je alles wat je moet weten: bij schaduw moet de stringspanning lager worden.

@sMoKeFiSh De extra mogelijkheden qua schaduwmanagment die halfcell biedt pak je alleen bij een enkele rij panelen in portrait of bij micro's/optimizers, want anders moet de hele string alsnog dezelfde stroom hebben.
De diodes zullen het paneel of segment geheel automatisch buiten de string plaatsen, hoeft de omvormer niets voor te doen. Dit omdat de weerstand van een schaduw segment of paneel veel hoger is dan die van een diode. Hierdoor zakt de spanning vanzelf en als dit nog binnen het mppt bereik zit dan behaal je gewoon je max resultaat minus dat paneel/segment, hoeft de omvormer niets voor te managen, alleen zijn mppt uitvoeren. (In principe simpel A opvoeren totdat V net niet instort)

Als je panelen geen of niet optimaal opgestelde diode opstelling hebben dan zullen optimisers zeker helpen, ze zullen dan als slimme diodes fungeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYNkXxj89tnqDuR_Rcv7wAB4Dko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5uRG4TTgIQWkMwJXQ2IeJrF.png?f=fotoalbum_large

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Proton_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:49:
bij schaduw moet de stringspanning lager worden.
mahagen schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:53:
[...]
alleen zijn mppt uitvoeren. (In principe simpel A opvoeren totdat V net niet instort)
We zijn het grotendeels eens. De omvormer moet onderscheid kunnen maken tussen een lokaal en globaal mpp.
Ik ben het niet met je eens dat elke omvormer dit automatisch doet. Of Deye dat doet is dus een valide vraag (en waarschijnlijk simpel te beantwoorden :)).

(oja, de stroomrichting of de bypassdiodes staan verkeerdom in je plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-ODWN03g4TJQ/WHOmTG9UViI/AAAAAAAAAXM/pUTsQ3ffSfsJaNXduP4IhsREjRcFBVVogCLcB/s1600/article-2012december-active-bypass-diodes-improve-fig2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 08:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TorpedoX_88
Proton_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:02:
[...]

[...]

We zijn het grotendeels eens. De omvormer moet onderscheid kunnen maken tussen een lokaal en globaal mpp.
Ik ben het niet met je eens dat elke omvormer dit automatisch doet. Of Deye dat doet is dus een valide vraag (en waarschijnlijk simpel te beantwoorden :)).
Zover ik nu kan zien niet en mijn Growatt ook niet haha, wat samen met de ongunstige opstelling van de panelen qua diodes optimizers dus eigenlijk dubbelop zinvol maakt als ik het goed begrijp?

• mahagen
Proton_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:02:
[...]

[...]

(oja, de stroomrichting of de bypassdiodes staan verkeerdom in je plaatje)
[Afbeelding]
Plaatje klopt wel als je de elektronen flow neemt :P

Mijn Growatt 1000TL-X (nu over) en mijn Deye 3f8kW doen het beide in ieder geval met mijn panelen.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• RICHACCU
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-09-2023

Voor de veiligheid raden wij aan dat u voor uw huis een laag voltage oplossing gebruikt en dat de industrie een hoog voltage oplossing gebruikt. We hebben veel hybride omvormer merken getest en zijn tot de conclusie gekomen dat de omvormer van het merk Deye stabiel, veilig en functioneel is.
Daarom gebruiken we deye hybride laagspanningsomvormer voor onze energieopslagbatterijen voor thuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/222WBmPpJWwqXsgNA_ulZW_ne3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMwBSZQg0DD2Ax8lpP6fug6k.jpg?f=fotoalbum_large

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 12:50
Bij hoog voltage accu en omvormers hebben we het over iets van 100-220V. Misschien 360V. De electrische huis installatie heeft die spanning ook.

Wat is er onveiliger aan HV accu's ten opzichte van LV accu's?

• Domba
  • Nu online
@RICHACCU Bekabel nu eens fatsoenlijk.
Neem die rechtse set van 6 serverr racks, met deze manier van bekabeling, wordt de bovenste unit (master BMS) het meeste gebruikt en is deze al vol terwijl de onderste pas op 40% is, door de verschillende spanningsval/ kabelweerstand voor elke unit (De units hebben een display, je kunt ook SOC's aflezen)

Mijn ervarings is met dynamisch tarief en PV opwek van de dag, shift naar de 2-3 hoogste Day ahead tariefuren dat dit verre van optimaal werkt. je kan geen 3 uur 10kW (80%) leveren met deze setup, de kabel weerstand/voor alle units dient gelijk te zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
ik blijf toch met iets zitten en die facebook groepen helpen geen moer..

ik heb een 15kw deye 3 fase hybride omvormer..
die heeft dus een load uitgang, net ingang, gen ingang, zonnepanelen ingang en accu aansluitingen.
ik ga het ding alleen gebruiken voor accus. load, gen en zonnepanelen heb ik niks aan en wil ik uitzetten..
ik kan niet vinden hoe dat moet.. super frustrerend want het ding vreet stroom heb ik het idee... continue tussen de 50 en 100 watt verbruik zonder dat er ook maar iets aan hangt..

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Joris273 vlambogen zijn een groter risico bij DC dan bij AC en hebben minimaal 55-60V nodig om te blijven staan. Vandaar dat veel standaard schakelmateriaal een DC rating heeft wat rond die spanning eindigt.

• Domba
  • Nu online
@KorneelB Wat is model nummer,
Zover ik weet is er geen low voltage EU type met 15kW, dan zou het gaan om de een SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2, dat is een HV versie
Daar pas ik, geen ervaring mee, is iets voor de paar tweakers die al een HV hebben.

• Joris273
Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:19:
@Joris273 vlambogen zijn een groter risico bij DC dan bij AC en hebben minimaal 55-60V nodig om te blijven staan. Vandaar dat veel standaard schakelmateriaal een DC rating heeft wat rond die spanning eindigt.
Snap ik.

Als je een hybride omvormer gebruikt, heb je in 9 van de 10 gevallen ook al een hoge DC spanning over de string(s) op het dak...waar je als het goed is ook wat voorzorgsmaatregelen neemt.

Is het dan wel een deugdelijk argument om te stellen dat een LV accu veiliger is dan een HV accu?

• KorneelB
Domba schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:36:
@KorneelB Wat is model nummer,
Zover ik weet is er geen low voltage EU type met 15kW, dan zou het gaan om de een SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2, dat is een HV versie
Daar pas ik, geen ervaring mee, is iets voor de paar tweakers die al een HV hebben.
excuus, ik zit te prutsen, het is een 12kw en dan is het de
SUN-12K-SG04LP3-EU

60 TB can not be enough

• mahagen
KorneelB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:09:
ik blijf toch met iets zitten en die facebook groepen helpen geen moer..

ik heb een 15kw deye 3 fase hybride omvormer..
die heeft dus een load uitgang, net ingang, gen ingang, zonnepanelen ingang en accu aansluitingen.
ik ga het ding alleen gebruiken voor accus. load, gen en zonnepanelen heb ik niks aan en wil ik uitzetten..
ik kan niet vinden hoe dat moet.. super frustrerend want het ding vreet stroom heb ik het idee... continue tussen de 50 en 100 watt verbruik zonder dat er ook maar iets aan hangt..
Volgens mij is dit hier al eens langs gekomen maar naar mijn idee mag hij in jouw geval alleen stroom gebruiken als:

De batterij laadt
De batterij ontlaadt
Asymetric phase feeding uitvoert (check vinkje)

Hoe meet je hoeveel stroom hij verbruikt ?

• KorneelB
mahagen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:06:
[...]

Volgens mij is dit hier al eens langs gekomen maar naar mijn idee mag hij in jouw geval alleen stroom gebruiken als:

De batterij laadt
De batterij ontlaadt
Asymetric phase feeding uitvoert (check vinkje)

Hoe meet je hoeveel stroom hij verbruikt ?
ik heb meerdere power meters in huis zitten dus kan hem gewoon meten.
er zit momenteel niets aan gekoppeld, geen batterij of niks..

60 TB can not be enough

• RICHACCU
Domba schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:31:
@RICHACCU Bekabel nu eens fatsoenlijk.
Neem die rechtse set van 6 serverr racks, met deze manier van bekabeling, wordt de bovenste unit (master BMS) het meeste gebruikt en is deze al vol terwijl de onderste pas op 40% is, door de verschillende spanningsval/ kabelweerstand voor elke unit (De units hebben een display, je kunt ook SOC's aflezen)

Mijn ervarings is met dynamisch tarief en PV opwek van de dag, shift naar de 2-3 hoogste Day ahead tariefuren dat dit verre van optimaal werkt. je kan geen 3 uur 10kW (80%) leveren met deze setup, de kabel weerstand/voor alle units dient gelijk te zijn.
Het BMS in elke batterij zal zich automatisch aanpassen, de totale stroom is bijvoorbeeld 120A en de uitgangsstroom of laadstroom van elke batterij zal ongeveer 20A zijn, wat zeer gemiddeld is. Omdat hij parallel geschakeld is, zal de stroom dichter bij de omvormer groter zijn, dus dubbele draden zijn nodig, de stroom aan de onderkant is klein, dus een enkele draad kan gebruikt worden.

• sMoKeFiSh
RICHACCU schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:14:
[...]

Het BMS in elke batterij zal zich automatisch aanpassen, de totale stroom is bijvoorbeeld 120A en de uitgangsstroom of laadstroom van elke batterij zal ongeveer 20A zijn, wat zeer gemiddeld is. Omdat hij parallel geschakeld is, zal de stroom dichter bij de omvormer groter zijn, dus dubbele draden zijn nodig, de stroom aan de onderkant is klein, dus een enkele draad kan gebruikt worden.
Dag Richard, volgens mij bedoeld Domba dat je de accus anders parallel moet aansluiten. Nu heb je het ongebalanceerd aangesloten. Hierdoor worden sommige batterypacks meer belast dan anderen. Hierdoor zullen de batterypacks die meer belast worden, ook sneller slijten.

Zie verschil tussen unbalanced en balanced charging op de volgende website: https://www.impactbattery...-rv-batteries-in-parallel

[ Voor 4% gewijzigd door sMoKeFiSh op 13-09-2023 14:28 ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• mahagen
KorneelB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:08:
[...]

ik heb meerdere power meters in huis zitten dus kan hem gewoon meten.
er zit momenteel niets aan gekoppeld, geen batterij of niks..
Helder, heb je een recente firmware? Je kan je leverancier Deye laten vragen misschien?

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@RICHACCU het is aanbevolen accu's bijvoorbeeeld volgens het Tichelmann-systeem parallel te zetten zodat elke accu dezelfde impedantie naar de inverter/charger ziet en dus evenveel belast wordt.

• RICHACCU
sMoKeFiSh schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:27:
[...]

Dag Richard, volgens mij bedoeld Domba dat je de accus anders parallel moet aansluiten. Nu heb je het ongebalanceerd aangesloten. Hierdoor worden sommige batterypacks meer belast dan anderen. Hierdoor zullen de batterypacks die meer belast worden, ook sneller slijten.

Zie verschil tussen unbalanced en balanced charging op de volgende website: https://www.impactbattery...-rv-batteries-in-parallel
Wat u zei klopt vanuit het principe van parallelle verbinding, vooral voor loodzuuraccu's. Onze lithium-ijzerfosfaat-accupakketten zijn uitgerust met bms actieve balanceringschips. De laadstroom zal geen 10% verschillen, maar we zullen de verbinding testen die u genoemde manier, vergelijk.

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:25

OKA

RICHACCU schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:58:
[...]

Wat u zei klopt vanuit het principe van parallelle verbinding, vooral voor loodzuuraccu's. Onze lithium-ijzerfosfaat-accupakketten zijn uitgerust met bms actieve balanceringschips. De laadstroom zal geen 10% verschillen, maar we zullen de verbinding testen die u genoemde manier, vergelijk.
Parallel verbinding via busbars is altijd het beste.
Kijk eens hiernaar https://youtu.be/eWqJjlHoW9A

• RICHACCU
Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:42:
@RICHACCU het is aanbevolen accu's bijvoorbeeeld volgens het Tichelmann-systeem parallel te zetten zodat elke accu dezelfde impedantie naar de inverter/charger ziet en dus evenveel belast wordt.
Ja, ik vond dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GppLh4QKqbrMDcV-vu0raJOCj7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHaAySPfmuSHmhnXwytlnanl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
RICHACCU schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:58:
[...]

Het feit dat de batterypack een actieve balancer heeft voorkomt in jouw huidge opstelling niet dat het ene pack meer belast wordt dan de andere in jouw parallele opstelling. Voor zover ik kan zien, is het bovenste pack in de rechter cabinet aangesloten op je omvormer, en lopen de rest van de packs parallel na het bovenste pack. Het bovenste pack heeft dan altijd de laagste weerstand, dus deze zal als eerste het verste leeggetrokken worden. Als je ze aansluit volgens het balanced schema van https://www.impactbattery...-rv-batteries-in-parallel worden alle packs gelijk(er) belast.

Een active balancer houdt de cellen in een enkel batterypack op een gelijk voltage. "An Active Balancer Module (Active Balancer) is a unit which will “Actively” balance the voltage between 2 or more cells connected in series. When charging/discharging cells connected in series, each cell will behave differently depending on their internal resistance which will result in the being unbalanced"

• RICHACCU
OKA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:11:
[...]

Goed, ik denk dat ik ga overstappen op busbar, bedankt!

• RICHACCU
OKA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:11:
[...]

Het vreemde is dat hij de accu en de omvormer niet via CAN heeft aangesloten

• RICHACCU
sMoKeFiSh schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:21:
[...]

Het feit dat de batterypack een actieve balancer heeft voorkomt in jouw huidge opstelling niet dat het ene pack meer belast wordt dan de andere in jouw parallele opstelling. Voor zover ik kan zien, is het bovenste pack in de rechter cabinet aangesloten op je omvormer, en lopen de rest van de packs parallel na het bovenste pack. Het bovenste pack heeft dan altijd de laagste weerstand, dus deze zal als eerste het verste leeggetrokken worden. Als je ze aansluit volgens het balanced schema van https://www.impactbattery...-rv-batteries-in-parallel worden alle packs gelijk(er) belast.

Een active balancer houdt de cellen in een enkel batterypack op een gelijk voltage. "An Active Balancer Module (Active Balancer) is a unit which will “Actively” balance the voltage between 2 or more cells connected in series. When charging/discharging cells connected in series, each cell will behave differently depending on their internal resistance which will result in the being unbalanced"
Ja, Je hebt gelijk wat betreft de verklaring van actief evenwicht. Misschien moet ik de term energie-optimizer gebruiken in plaats van actief balanceren. Er zal een balans zijn tussen elk batterijpakket, maar ik zou busbar overwegen voor de beste resultaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:27:
[...]

@RICHACCU
Inderdaad het gaat om de unbalanced manier van aansluiten op de inverter met communicatie.
Ik weet niet welke BMS deze units hebben, maar elke BMS houdt de status/beheer van alleen de 16 cellen in de unit bij en meldt dit door aan de master BMS en dat zijn ook alarms als over of onder voltage van een cel. De master meldt dit door aan de Deye met nieuwe maximale stroom en ingeval van een "cel undervoltage" een nood grid of PV laden tot gevolg.

Als je Deye in SOC aansturings modus gebruikt en de het gehele pakket in een sessie ontlaadt
Zal rond ca 2/3 van 30kWh de eerste en ook nog master unit leeg zijn en zich afmelden, mits de "under voltage" setting voldoende lager is, ander is het gelijk over met een "protection alarm" wat de maximale stroom beperkt tot 10A (zolang er een protection alarm is) omdat 1 van 6 BMS-en een "protection alarm" heeft

Ongeacht wat je als maximale charge setting in de Deye hebt staan, zal de Deye de gehele set met max gridcharge gaan laden, tot de SOC 3% hoger is (ivm een protection alarm melding) en daarna het ontladen hervatten (als SOC die master BMS meldt nog boven target is) met de max settings in de Deye of max van de master BMS ontvangt, voor welke van de twee de laagste is.

Dit wordt herhaald tot ook laatste unit leeg of zover ontladen is tot de target SOC waarde bereikt is voor alle 6 units.

Voor elke BMS verloopt met de tijd de SOC calibratie omdat de warmte ontwikkeling in de cellen tijden laden en ontladen niet gemeten wordt , op zijn best wordt een beste benadering er voor in de firmware gebruikt.
De trigger die de SOC reset verschilt per BMS, maar bij meeste is daar wel een max voltage ergens bij betrokken omdat weer te resetten tot 100% SOC.
De onderste unit zal waarschijnlijk nooit voor de SOC verloop gereset worden omdat deze aan eind van de kabel de hoogste weerstand/spanningsval over de kabel ziet en inverter geen hogere voltage dan ingesteld gebruikt.

Mijn inschatting is dat je na 200-300 cycles ca 20% van de 6x 5.12kWh kwijt bent, niet meer kunt gebruiken terwijl die er nog wel gewoon is door calibratie verloop in de BMS-en, wil je die terug zal je elke unit los opnieuw tot 100% moet laden en op nieuw topbalancen of voor zijn door de bekabeling aan te passen.

Als BMS-en een passieve balancer hebben die pas >3.4V actief wordt zal deze spanning vaak niet bereikt worden, door de manier van bekabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorius
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 09:00
Goede morgen,

Op dit moment heb ik 3x de 800G3 en 1x de 1600G3 microinverters draaien, dit alles met 10x 410wp panelen.

Dit alles werkend op een 1 fase aansluiting.

Nu ben ik toekomst gericht aan het kijken om een batterij te gaan gebruiken, dat is direct icm de microinverters geen optie, omdat deze niet op de micro's gekoppeld kunnen worden.

Nu heb ik begrepen als ik een deye hybride inverter ga toepassen, hierop word dan de accu gekoppeld en via de GEN/AUX ingang, hierop kan ik de afgaande 230V voeding van de microinverters inkoppelen?

Op de hybride inverter zelf komen dus geen zonnepanelen, omdat dit alles al via de microinverters loopt.
( en wil ook geen DC kabels naar binnen, ivm krappe ruimte en veiligheid )

Heb ik het dan zo geod begrepen dat dit dan zo kan werken? nu zat ik dan te kijken naar een 1 fase 5Kw Hybride inverter, dit omdat er volgens mij geen 4kw versie bestaat? of is het in dit geval niet noodzakelijk om een 5kw versie te pakken ? omdat alles eigenlijk via de GEN/AUX poort binnenkomt?

Zou ik dan met de lichtste variant van de htbride inverter ook vooruit kunnen, ( 3kw of nog lager ?) want ik zit ook met ruimte tekort, dus hoe kleiner hoe beter, en als er geen activie fan in zit ivm het geluid is dat beter.

Hoe denken jullie hierover hoe dit op te bouwen?

Naar de accu's heb ik zelf nog niet gekeken, ik weet niet of Deye deze ook heeft? dus als iemand hier ook nog een goed advies in heeft ?

alvast bedankt voor de reactie's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je kan elke accu pakken die je wil, zolang deze accu werkt met een stroommeting bij de hoofdaansluiting. Als de panelen stroom beginnen te genereren meet de accu dit en gaat dan vanzelf laden op de hoeveelheid stroom die er anders naar het net geëxporteerd zou worden.

Het enige wat de Deye GEN/Mirco poort toe voegt ten opzichte van andere merken is de mogelijkheid om de accu te kunnen blijven laden op PV stroom als in de rest van de wijk de stroom van het net er uit ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door jadjong op 18-09-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:25

OKA

Zijn er Deye 12kW 3 fase gebruikers die meerdere accu's aangesloten hebben?
Wat voor zekering zit er tussen de omvormer en busbar?
En wat voor zekeringen tussen busbar en afzonderlijke accu's? De accu die ik ga gebruiken heeft geen zekering aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Ik gebruik ANL's van SIBA op ~160% van de BMS of 240A van de Deye aan de busbar.
datasheet V-fuse enclosed

Voor mijn zelfbouw heb ik een LMT315 tussen LFP-cellen en 200A BMS en na BMS nog een CHCYZO B250A en dan aan de busbar dan een SIBA ANL 300A en 355A voor Deye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
Zojuist kortsluiting gemaakt terwijl ik lampjes in de tuin aan het aansluiten was. :)
Alles weer draaiende, maar nu zegt de Deye dat ie 'off grid' is.

Via Home Wizard zie ik dat het grid ook gewoon werkt; ik lever daar stroom terug via mijn andere panelen die niet over de Deye gaan. Ook ben ik de auto aan het opladen en dat verbruik komt ook niet via de Deye.
Alle schakelaars in de meterkasten staan ook weer omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0WoKU3CBUyLqE1-vh5cuRCJAiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cAq2GeurF5m4xqVymBZKN19.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe krijg ik de Deye nu weer zo ver dat ie weer koppelt met het net?

Update:
Opgelost, met hulp van de installateur. De aardlek automaat in de Deye was ook uitgeschakeld. AC van de Deye afhalen, Deye uitschakelen met de knop aan de linkerkant, Deye openschroeven, automaat AC verbinding omhoog zetten, Deye dichtschroeven, Deye aanzetten, AC weer op de Deye zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNWaR4BJ9HjLNqqu8C4zY9U9xBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs4cCgCnSpSUdDbEFEgd8Jb0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Elja op 24-09-2023 17:09 . Reden: Opgelost ]

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat is geen aardlek maar een normale automaat. Heb je wel goede kortsluiting veroorzaakt. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Beste medewerkers,

Ik vroeg me af, we hebben natuurlijk een congestie probleem op sommige plekken. Stel het net voltage word te hoog en schakelt je omvormer uit, gaat deze dan in eilandmodus door i.c.m. een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ja hoor, daar is het voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Elja schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:56:
Update:
Opgelost, met hulp van de installateur. De aardlek automaat in de Deye was ook uitgeschakeld. AC van de Deye afhalen, Deye uitschakelen met de knop aan de linkerkant, Deye openschroeven, automaat AC verbinding omhoog zetten, Deye dichtschroeven, Deye aanzetten, AC weer op de Deye zetten.

[Afbeelding]
Kan je wel zeggen, vol sluiting, in mijn Deye's zijn dat D-kar 63A gewone automaten, geen aardlek, mag je rest van de bekabeling ook wel na kijken voor een kortsluitstroom >630A (blijkbaar korte kabellengtes)

Als dit een woonhuis-installatie is met een 3x25A netaansluiting, dan mag je terug naar de tekentafel, je voorbeveiliging heeft gefaald of heb je zonder enige kabelafzekering aangesloten?

• imparator
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:19
Iemand ook problemen met de app van deye ?
ik krijg geen data meer in de app te zien,
zodra ik lokaal inlog zie ik wel dat er opgewekt word,
krijg ook een ip adres van de modem
is sinds gisteren niet meer geüpdatet.

bij remote server information staat bij beide not connected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PDATechcenter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07-2024
.Erik. schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:47:
Beste medewerkers,

Ik vroeg me af, we hebben natuurlijk een congestie probleem op sommige plekken. Stel het net voltage word te hoog en schakelt je omvormer uit, gaat deze dan in eilandmodus door i.c.m. een accu?
Je kunt de Deye ook zo instellen dat hij gaat de-raten als de spanning te hoog wordt zodat de netspanning aan de inverter gemeten binnen de perken blijft.

• PDATechcenter
Zijn er hier nog meer leden die een SUN-xxk-SG01HP3-EU-AM2 series hebben? Dit is de HV 3 fase versie. Ik heb iets raars wat ik met anderen zou willen vergelijken.

Ik het kort: Als ik 15kW PV heb, en ik belast één fase met > 3.5kW dan stort het PV vermogen in. Ik zie op dat moment ook de MPPT verschuiven (de paneelspanning stijgt van 525V naar >700V, dus naar een minder efficiënt punt). Ik kan hier mjn vinder niet achter krijgen, en ben benieuwd of dit bij anderen ook voorkomt.
Plaatjes van afgelopen zondag waar we de hele dag een strak blauwe hemel hadden. Ik was met de hogedrukspuit bezig, maar ik zie dit ook gebeuren als ik een oven of inductie kookplaat aanzet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwLH4DgjEy9iciwRrOMgM28zXBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWs7ARmZCfcLC2q9MNT9xSWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AemnqH-vKS3MFb0HvTKsrTVwKGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXhGdfCUZxXDZZJWObUASe1m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door PDATechcenter op 28-09-2023 09:29 ]

• mahagen
imparator schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:18:
Iemand ook problemen met de app van deye ?
ik krijg geen data meer in de app te zien,
zodra ik lokaal inlog zie ik wel dat er opgewekt word,
krijg ook een ip adres van de modem
is sinds gisteren niet meer geüpdatet.

bij remote server information staat bij beide not connected.
App lijkt het hier prima te doen, kan bij mijn hybrid en micro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
PDATechcenter schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:39:
[...]

Je kunt de Deye ook zo instellen dat hij gaat de-raten als de spanning te hoog wordt zodat de netspanning aan de inverter gemeten binnen de perken blijft.
Ik heb ook een HV 3 fase Deye, ik meen de 15kW versie. Dit herken ik niet.

Ik zie ook niet hoe je PV vermogen in kan storten als je een stevige verbruiker aanzet.

Ik zou het als eerste zoeken in:
- Meet je wel de juiste zaken?
- ik zie in de grafiek dat je de aux-aansluiting ook gebruikt, kan dat er iets mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDATechcenter
Precies mijn punt. Wat heeft de PV MPPT met "een verbruiker" te maken.
De aux is niet in gebruik. Ik meet deze zaken via Solar Assistant, maar ik zie het op het display van de Deye zelf ook gebeuren.

Ik snap er geen fluit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@PDATechcenter Ik ben een LV gebruiker.
Een vraagje ervan uitgaande dat je laatste firmware versie op je omvormer hebt
Je gebruikt AUX niet heb je dan ook MI niet aangevinkt staan?

Wat zijn de andere settings, bijv
Zero export to CT (of gebruik je zero-export to Load) met when battery full export icm symmetrische feed in geactiveerd.
Probeer dan eens zonder assymetrische feed in.

Solar assistant (is van oorsprong voor net Zuid-Afrika ontworpen) is ontworpen voor load shedding en geoptimaliseerd voor off-grid
Wat er heel slecht mee ging was teruglevering sturen
(een jaar geleden toen ik vragen had over gestuurde teruglevering,
had ik indruk dat de ZA groep water zag branden.
In ZA is sinds enige tijd de noodtoestand afgekondigd om teruglevering bij wet toe te staan zodat de staats energie maatschappij teruglevering mag opkopen om load shedding te beperken)

• PDATechcenter
@Domba Ik heb Zero export to CT, load first, momenteel in parallelbedrijf. (Ik kan omschakelen naar seriebedrijf).
Ik heb niets op de Aux / GEN poort. Ook geen MI. Setting staat op GEN / 20kW
Asymmetric Phase feeding maakt geen verschil.
Solar Sell staat aan, alles op 20kW.
ToU: Alles staat op 15kW / 11% 7 dagen per week.

Los van deze instellingen is en blijft het raar dat de PV instort als ik een enkele fase belast met ±3.5 kW, maar als ik alle drie de fases belast met 11kW (en daar bovenop mijn domestic gebruik) het gewoon goed gaat.

Qua firmware: ik heb inmiddels 3 versies op de inverter gehad. Ik zie dit verschijnsel met alledrie de versies.
SA: Gebruik ik alleen om uit te lezen. SA is overigens echt wel goed doorontwikkeld voor algemeen gebruik. De koppeling naar HA is erg fijn, en werkt feilloos.

• Domba
  • Nu online
@PDATechcenter Het is wel een beetje merkwaardig
Het ziet er uit als ik met LV-hybride als ik off-grid ga (gewenst) en "grid signal" verlies, in de LV wordt die niet gebruikt voor battery mode.

Het is gewoon gokken, in battery setup zou je nog kunnen kijken of "grid signal" verschil maakt (misschien dat die in HV wel een functie heeft)
Al je aan geeft is het ook niet specifiek bij 1 type belasting (motor hoge druk/weerstand oven/ inductie)

• PDATechcenter
Grid signal doen niets anders dan met een relais de N aan de PE hangen.

Het is inderdaad niet bij één type belasting. Ik merk wel verschil als er meer PV output is.

Raar verhaal. Helaas zwijgt Deye in alle toonaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
PDATechcenter schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:39:
Grid signal doen niets anders dan met een relais de N aan de PE hangen.
Dat is in advanced function menu "Signal Island Mode"
Ik heb het over "grid signal" in Battery setup menu, die samen werkt met TuO
In de EU low voltage modelen heeft deze geen functie (tenminste firmware versie die tot nu toe gebruikt heb).
Maar sunsynk is een grote OEM afnemer met eigen GUI, die heeft een aanvulling voor low power mode specifiek voor west europa.
YouTube:  How to use the low power settings on a Sunsynk inverter?.
Die gebruiken deze wel om na load shedding als grid terug komt snel de accu bij te laden of in low power mode als deze onder low SOC waarde is, als nog in noodbedrijf te gaan als grid wegvalt (low power SOC en shutdown SOC)
YouTube: Low Power Power
Het is inderdaad niet bij één type belasting. Ik merk wel verschil als er meer PV output is.

Raar verhaal. Helaas zwijgt Deye in alle toonaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-05 15:29
Goede avond

Ik heb net deye 10k inverter opgehangen thuis. Ik heb micro onder me panelen met q relay. En de inverter gewoon aan de grid aangesloten. Kan iemand mij helpen met de instellingen. Hoe kan ik het zo instellen dat die batterij vol laat als me zonne panelen leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Soolshine schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
Goede avond

Ik heb net deye 10k inverter opgehangen thuis. Ik heb micro onder me panelen met q relay. En de inverter gewoon aan de grid aangesloten. Kan iemand mij helpen met de instellingen. Hoe kan ik het zo instellen dat die batterij vol laat als me zonne panelen leveren
Welke instellingen?

Hoe heb je ze nu staan en waarom? Over welke twijfel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Nou ik heb net opgehangen. Hij gaat batterij laden uit grid meteen. Hoe kan ik instellen dat die gaat laden als zonnepanelen leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Enphase leverd gewoon aan grid. Die kan ik niet koppen aan de inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Alles staat nog op fabrieks instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Soolshine schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
Goede avond

Heb ook de meegeleverde CT-sensoren geinstalleerd voor of direct na de hoofdschakelaar?

Normale setting is in work mode Zero export to CT met solar sell en de rest doe je in time of use 6 tijdsperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Ja ik heb die heb ik ook geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Is voor mij helemaal nieuw. Dus is even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Moet ik dan bij die tijden instellen load from grid dan die overdag gewoon uit grid pakt als panelen ook terug leveren of ziet die het zelf via de ct sensorsystemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Soolshine schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:53:
Nou ik heb net opgehangen. Hij gaat batterij laden uit grid meteen. Hoe kan ik instellen dat die gaat laden als zonnepanelen leveren
In Time of use 6 tijdsperiode vink grid charge uit

Als BMS communicatie werkt, kan het ook nog dat het een emergy charge is als de SOC heel laag is of eerste keer voor calibratie tot max spanningssetting laadt met 0.5C voor calibratie van de SOC, dat hangt af van welke BMS je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Bms wat is dat dan en soc. Ik moet er even in verdiepen nog. Maar jij bedoelt eerste keer moet batterij misschien nog laden voor die werkt. En dat pakt 's uit grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJmaw-aaotL0XXmXYLbxIO2JG6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9LEXumLGNgYNlv1ccq5x98A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Dit heb ik staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Soolshine schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:05:
Moet ik dan bij die tijden instellen load from grid dan die overdag gewoon uit grid pakt als panelen ook terug leveren of ziet die het zelf via de ct sensorsystemen
Grid charge is als je actief van het net wilt laden,

SOC van de accu's op foto is ca 40% zo te zien

Menu >>work mode>> zero export to CT

en in 6 tijdsperiode tabel alle vinkes uit onder grid charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Ik heb geen idee welke BMS Deye in zijn accu's gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Oké dat ga ik morge even proberen. Moet ik int begin ook nog dingen veranderen aan de instellingen. Dat lithium batterij is enzo staat nu op volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Soc moet dan 40 % zijn. Als die lager gaat moet die laden ofzo. En die instelling die jij zegt gaat die dus vanzelf volladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Oké denk jij dat het qat is deze deye batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Doe het met de handleiding erbij, want temperatuur sensor is niet nodig voor Lithium accu's is voor lood/AGM cellen,

Zet de netschakelaar in de omvormer uit, dan kan je rustig de instelligen veranderen

Als je klaar bent de omvormer uit zetten met de blauwe drukknop en na minuut opnieuw opstarten eerst alleen op accu.

Check nogmaals dat je grid setting op 3 fase staat, voor je schakelaar weer aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Oké dank je ik ga morgen nog even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Ik moet dus parameters uit boekje van accu. In de inverter invoeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:41
Ik zou je batterijen gekruist aansluiten, dus plus op de bovenste en min op de onderste, dan belast je ze evenredig (ivm weerstand in de kabel tussen de batterijen zal nu de bovenste het eerst/vaakst worden aangesproken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hoofdstuk 5.7 van de Deye handleiding. Je kan daar setting instellen voor zowel batterij voltage als batterij percentage (Soc). Als je batterij nu onder die waardes zit zal er alsnog vanaf grid geladen worden. Even instellen op 10-20% SoC dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Oké gaan ik dat proberen en moet ik nog instellen dat het een lithium batterij is staat nu op v ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
En hoe heet de app voor de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Soolshine schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:11:
En hoe heet de app voor de omvormer
Deye cloud

Je kan ook de 'remote control' functie aanvragen bij Deye support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Ik heb het aan de praat. Alleen nog vraagje. Hij pakt nu van grid en van de batterij. Maar hoe stel je in dat die qat meer uit batterij pakt nu gaat met 0.02 kw en huis vraagt 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbkBNOlfG5KdM1oRgB9lNZqElrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9EOPjRw7LtZ5ZVSvKVj5aUz.jpg?f=fotoalbum_large en ct2 is veel hoger dan 1 en 3 weet iemand waarom dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Soolshine Je hebt verbruikers tussen CT sensoren en hybride omvormer en waarschijnlijk heb je zero export to load aan staan ipv zero export to CT

Battery ondersteuning regel je in Time of Use tabel met lagere SOC waarde en aantal watt bij "power" waarmee je mee wilt ondersteunen,

Voorwaarde is wel dat je in Battery setup (hfdst 5.6) bij discharge iets anders hebt staan dan 0Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHsIs7Fm-rkqtNQcq-_lEqs9uN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErqKODq586L5rRcPEGJCIAGz.jpg?f=fotoalbum_large heb we ct staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1zt76X12yXHTxWpxDRz76Yd7WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27qgs44Z7DtF8HZLBr88Zmlv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Jij bedoelt hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Ik snap dat niet niet helemaal moet ik die 10000 hogerzetten overal gaat die dan meer ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
@Domba en moet ik dan ook aanvinken grid charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Soolshine Grid charge zet je alleen als van het net wilt laden
De 10000 is prima dat is max aantal watt waarmee ondersteunt wordt.

Maar waar je gevoel voor moet krijgen is het percentage (die moet je lager zetten)

Je moet het zo zien
De accu ontlaadt zolang de accu voller is dan je ingesteld percentage waarde..
Is die gelijk of lager dan stopt accu met leveren en worden verbruikers voorzien van af het grid

Als grid charge aanvinkt dan is het:

De accu wordt bijgeladen als de werkelijke SOC van de accu in de accu lager is, er boven gebeurt niets, maar ook de verbruikers worden niet vanuit de accu ondersteunt.
Deze gebruiken van het net.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 03-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Soolshine Als je recente firmware op je hybride hebt, is er nog een pagina (pijltje naar beneden) voor op welke dag van de week die de tabel moet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Oooo nou snap ik hem ja dank. Ik wil rond 5 uur tot 23 uur savonds ontladen dan zet ik hem op 30% dan ontlaat die tot dat precentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Dank voor uitleg ga ik weer even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Ik heb allemaal in gestelt ontladen doet die nu goed heb alleen nu op 80% staan dat die laad tussen 11 en 17 uur maar hij laait nu niet. Maar hij ziet wel op de ct dat ik aant terug leveren ben maar hij pakt niet voor de batterij. Moet ik dan accu op 1 zetten inplaats van load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
De load pakt bijna niks hij leverd volgas terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Soolshine op scherm System work mode met zero export to CT, met solar sell erachter als ook battfirst geactiveert, Op foto had je niets op load aan gesloten aansluitklemmen rechts naast de automaat in de hybride.

Je hebt niet toevallig in battery mode het scherm waar je SOC of V , e capaciteit van de accu 200Ah instelt de de max charge niet op nul gezet?

Activate Battery dient niet aangevinkt te zijn.
Deze hoef eigenlijk nooit te gebruiken met LFP daarvoor heb BMS in de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Oké ga ik vanmiddag weer even kijken dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OzJyEY9_msXg066F0eh1-nayVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmRgYYLulLepKGmnFuU40SS5.jpg?f=fotoalbum_large nu staat het zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Ik had hem op load first staan nu naar batt frist gezet. En solar sell nu aan gezet. Ik heb alleen niet de zonnepanelen aan de omvormer zitten. Ik heb enphas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_NgXkDHpYbfjPVhrGs_0LAVhtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxw9LaVOwYkMfr6i6KXM1i4k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soolshine
En batterij nu zo stond op 100ah maar moet dus 2x 100ah
Pagina: 1 ... 8 ... 44 Laatste