Moet je charge/discharge dan ook niet naar 100A? Neem aan dat die cellen met 0,5C kunnen laden/ontladen?Soolshine schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:04:
En batterij nu zo stond op 100ah maar moet dus 2x 100ah
Ja is per batterij 50a charge discharge. Moet ik die dan ook optellen en op 100ah zetten
Ah is je capaciteit, dus twee keer 100Ah heeft 200Ah totale capaciteit.Soolshine schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:14:
Ja is per batterij 50a charge discharge. Moet ik die dan ook optellen en op 100ah zetten
Per batterij kun je (zoals je aangeeft) 0,5c laden/ontladen, dus 50A per batterij maal 2 geeft 100A totale laad/ontlaadstroom.
Vind dit wel een beetje bijzonder, dit zijn echt de supersimpele basics. Als je dat niet onder de knie hebt gaan "spelen" met een potentieel gevaarlijk systeem.....
Ja daarom vraag ik het hier ook. Heb nog nooit ingesteld wil zeker weten dat goed is toch.@Asclepius8 ja dus in stellen op 100 ah ik heb ze nu op 50ah dan moet goed zijn
@bbbrumbrum ik moet het een keer leren ergens hé help me dan beter
Wellicht eerst verdiepen in de materie en de handleiding erbij nemen?
Vragen die je stelt zijn wel zaken die je gewoon uit de handleiding oid kan halen.
Goed dat je het vraagt echter lijkt het wel of je niet eens voorbereid hebt (of je hebt de kennis gewoonweg niet, kan ook).
Zoals @bbbrumbrum zijn dit zaken die je eigenlijk gewoon moet weten wanneer je aan zoiets begint...
Verder kan je ook je eigen bericht wijzigen ipv te gaan "replyen" als er nog niemand anders gereageerd heeft, leest niet zo lekker.
Vragen die je stelt zijn wel zaken die je gewoon uit de handleiding oid kan halen.
Goed dat je het vraagt echter lijkt het wel of je niet eens voorbereid hebt (of je hebt de kennis gewoonweg niet, kan ook).
Zoals @bbbrumbrum zijn dit zaken die je eigenlijk gewoon moet weten wanneer je aan zoiets begint...
Verder kan je ook je eigen bericht wijzigen ipv te gaan "replyen" als er nog niemand anders gereageerd heeft, leest niet zo lekker.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Kennis heb ik niet daarom vraag ik het hier ook. En inplaats van lopen janken tegen me help me dan zou ik erg waarderen dat ik zeker weer dat goed staat. Zo als ik zij moet het ergens leren toch.
Zonder kennis was het misschien verstandiger om alles door een installateur te laten aanleggen en instellen
Dit is toch forum om elkaar te helpen. Als ik les gelezen wil worden bel ik me ex wel
@Soolshine ik begrijp je punt, maar er wordt hier ook enig punt van zelfredzaamheid verwacht. Er is heel veel documentatie online en op dit forum beschikbaar, maar dan kan het natuurlijk nog steeds zijn dat je tegen punten aanloopt. Vragen mag altijd, opmerkingen incasseren hoort daar ook bij.
Vooralsnog is het je gelukt om de inverter aan te sluiten, nu de laatste tweaks nog, dus oa de totale batterijcapaciteit op 200Ah zetten en daarbij ook de laad- en ontlaadstroom op 100A zetten.
Vooralsnog is het je gelukt om de inverter aan te sluiten, nu de laatste tweaks nog, dus oa de totale batterijcapaciteit op 200Ah zetten en daarbij ook de laad- en ontlaadstroom op 100A zetten.
@Asclepius8 ik heb bewust geen opmerking gemaakt over die 50A, 0.25C
Kan die inieder geval niet de LPF-cellen te warm stoken bij het ontdekken wat de relatie is.
Was ook de reden om aan te bevelen de eerst instelling te doorlopen zonder netspanning te doen, is overigs altijd aan te bevelen om in gebruikname op te starten met enkel en alleen accu.
Je kan de hybride omvormer stuk krijgen als je in de grid instellingen gaat rommelen, ook al is het alleen maar nieuwsgierigheid naar wat je kan instellen.
Kan die inieder geval niet de LPF-cellen te warm stoken bij het ontdekken wat de relatie is.
Was ook de reden om aan te bevelen de eerst instelling te doorlopen zonder netspanning te doen, is overigs altijd aan te bevelen om in gebruikname op te starten met enkel en alleen accu.
Je kan de hybride omvormer stuk krijgen als je in de grid instellingen gaat rommelen, ook al is het alleen maar nieuwsgierigheid naar wat je kan instellen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Domba je zegt eigenlijk dat je die batterij niet hoger mag belasten dan 0,25C?
In de praktijk loopt de temperatuur van de LFP-cellen op als je met 0,5C eerst 2 uur laad en daarna 2 ontlaadt, tot boven 30 graden kan zelfs hogere zijnAsclepius8 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:27:
@Domba je zegt eigenlijk dat je die batterij niet hoger mag belasten dan 0,25C?
De levensduur van de cellen het aantal cycles tot 80% DOD, wordt minder.
Als je cellen tussen 40 en 50 graden gebruikt is aantal cycle <50% dan van de 6000-7000 cycles die fabrikant opgeeft bij 25graden gebruik, (in datasheet van je cellen wordt meestal ook nog het aantal cycles bij 45 graden vermeldt)
Hier heb ik een plaatje uit mijn dagelijks gebruik geplaatst
100Ah en 5kWh units hebben betere volume/oppervlakte ratio dan grotere 280-320Ah cellen dat geldt ook voor de behuizing, waarbij bij in een enkele behuizingen een kleine fan intern aanwezig is geplaatst om warmteafvoer via metalen behuizing te verbeteren. (ik heb zelfs server rack units gezien met aluplaten tussen de cellen om de warmte naar de metalen buiten kanten te geleiden, iets wat bij pouche cellen vrijwel standaard is omdat veelal losse medule is die met paar schroeven vastgezet is in de server rack behuizing)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bedankt voor de info, dan kan @Soolshine hier zelf ook mee spelen.. wat zijn de temperaturen bij 0,5C (dus 100A), en wat zijn de temperaturen bij 0,3C (dus 60A).. iets om goed in de gaten te houden, het is nou niet zo plug and play als een andere oplossing..
Oké dank je wel. Alleen mijn batterij laait niet op met zonne stroom. Die ct klemmen zien verbruik wel en alles. En het terug leveren. Ik snap ook electra gedeelte allemaal wel snap alleen die instellingen niet helemaal. Mijn micro omvormers leverenngewoon aan het net. Hoe kan ik die hybride omvormer zo in stellen dat als die terug leverd dan eerst mijn accu gaat vol laaien .@Domba ik heb zero export to ct in gestelt en solarsell aangevinkt batterij firt. Maar accu nu 30 procent en ik had in gestelt overdag naar 80 % moet laden maar dat heeft die niet gedaan.
@Soolshine Ik heb geen idee wat betreft voor de handliggende zaken.
Je komt hier op het gebied van heb je wel communicatie met de accu of heb je de CT-sensoren niet verkeerd om geinstalleerd en welke firmware draait de hybride.
Iets van achter keyboard niet te oordelen is of ik uit de foto's kan halen die gepost zijn.
Je komt hier op het gebied van heb je wel communicatie met de accu of heb je de CT-sensoren niet verkeerd om geinstalleerd en welke firmware draait de hybride.
Iets van achter keyboard niet te oordelen is of ik uit de foto's kan halen die gepost zijn.
Nou ik heb heb gistere nacht geladen van grid dat werkt gewoon. In display zie je dat die terug leverd en van accu pakt waar nodig. Alles werkt.
Voor van het net laden worden niet de CT sensoren gebruikt, dan worden deze direct achter automaat gebruikt.
Voor zero export to CT worden CT sensoren wel gebruikt en dan moet min plus teken het zelfde zijn, daarvoor de pijl richting op de CT van belang zoals in de handleiding.
Er is een uitzondering als je omvormer ergens uit een hoek van een magazijn is gekomen en nog een bepaalde oude versie handleiding bij zit. Download de laatste
Voor zero export to CT worden CT sensoren wel gebruikt en dan moet min plus teken het zelfde zijn, daarvoor de pijl richting op de CT van belang zoals in de handleiding.
Er is een uitzondering als je omvormer ergens uit een hoek van een magazijn is gekomen en nog een bepaalde oude versie handleiding bij zit. Download de laatste
Als de productie datum op de zijkant van 2022 is dan kan er vanaf fabriek, firmware op zitten van voor juli 2022, vraag dan eerst een update voor de firmware aan, want alles hier in dit topic met remote heeft betrekking op latere firmware, waarbij de modbus op de zelfde poort zit als de accu canbus.
Oke maar ik wil dat die gaat laden als me panelen leveren. Alleen mijn zonne instantie zit met enphase op hooft Verdeel kast aangesloten met qrelay 3fase. De omvormer zit ook op hvk kast. Dus de zonne instalatie niet rechtstreeks op de deye inverter. De ct sensors zien wel het terug leveren en verbruik huis en schuur dat werkt. Alleen nu vraag is het mogenlijk in te stellen dat batterij gaat laden als die terug leveren ziet. Of moet ik me zonne systeem veranderen en rechtstreeks op de omvormer aansluiten. Zo ja kan dat met enphas of moet is dan optimizrres en string leggen
@Soolshine De CT-sensoren meten niet alleen de stroom, maar ook de richting en zitten ze in de juiste volgorde?
De pijl op de CT sensoren wijst welke kant op?
De pijl op de CT sensoren wijst welke kant op?
Ct wijst naar de inverter zo staat in boekje. Ik lever nu 1.05 khw terug en batt laad wel iets alleen met 0.01khw
Hij staat in time of use op 70% als ik op grid charme instel laad die met 1.5 khw meteen en als ik dat vinkje weer uit zet zak laden weer terug naar 0.01kwh
@Soolshine Hij doet helemaal niets, de 0,01kWh is de trickle feed (zero export power) de minimale afname van 20W als je handleiding hebt gevolgt (je hebt heel recente firmware nodig, waarbij dat beter functioneert
Heb je op time of use, rechts met pijltje naar beneden een volgende pagina met weekdagen, om een idee te hebben welke firmware je hebt?
Heb je op time of use, rechts met pijltje naar beneden een volgende pagina met weekdagen, om een idee te hebben welke firmware je hebt?
Ja ik heb wel die weekdagen erachterstaan
In alle dagen ook een vinkje geplaatst?Soolshine schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:28:
Ja ik heb wel die weekdagen erachterstaan
Ik pas , ik weet niet waar het aan kan liggen dat die de losse CT's (non-essentials) sensoren wel ziet , maar niet voor de sturing gebruikt,
Een gok, het kan zijn dat je firmware die functie nog niet heeft
Is op menuscherm advanced functions : Asymmetric phase feeding inschakelen
Is op menuscherm advanced functions : Asymmetric phase feeding inschakelen
Oké ga dat nog even checken. Das balen denk dit kan mooi op enphase. Maar anders moet ik alles ok die hybride omvormer aansluiten.
@Soolshine Eerst firmware updaten
De microinverters kunnen ook nog altijd op de MI/generator ingang (wat de meeste hier hebben), dan dien je vanuit de meterkast de kabel door te trekken, maar ook daar hoe recentere de firmware hoe minder kans op een issue.
De MI ingang is een optie zolang je maar 1 omvormer hebt,
Met 2 hybride parallel kan je beter gehele generator/MI ingang niet gebruiken, het komt super kritisch, van 3x volledig doorrekenen/doormeten of het wel kan, wil het goed werken zonder hickups.
(OEM Sunsynk adviseert zijn instalateurs om deze absoluut niet te gebruiken in een multi setup, maar aan grid zijde aan te sluiten)
In 2022 ben ik ook eens een hele middag bezig geweest om die losse CT's werkend te krijgen, was met een nog oudere vanaf fabriek firmware versie met diverse resets na fabrieksettings (doe deze zonder netspanning alleen met accu), na firmware update online was er geen probleem.
De microinverters kunnen ook nog altijd op de MI/generator ingang (wat de meeste hier hebben), dan dien je vanuit de meterkast de kabel door te trekken, maar ook daar hoe recentere de firmware hoe minder kans op een issue.
De MI ingang is een optie zolang je maar 1 omvormer hebt,
Met 2 hybride parallel kan je beter gehele generator/MI ingang niet gebruiken, het komt super kritisch, van 3x volledig doorrekenen/doormeten of het wel kan, wil het goed werken zonder hickups.
(OEM Sunsynk adviseert zijn instalateurs om deze absoluut niet te gebruiken in een multi setup, maar aan grid zijde aan te sluiten)
In 2022 ben ik ook eens een hele middag bezig geweest om die losse CT's werkend te krijgen, was met een nog oudere vanaf fabriek firmware versie met diverse resets na fabrieksettings (doe deze zonder netspanning alleen met accu), na firmware update online was er geen probleem.
Oké duidelijk alleen ik heb 19000 wp aan panelen liggen dan moet ik dat opdelen. Ik had juist dit genomen dat ik alles zo kan laten en deze hybride erbij. Ik ga die firmware proberen dank jullie voor de hulp
LETOP Er kan geen 19kWp op MI ingang hooguit 12kW, anders blaas je in voorjaar al de ingang op.Soolshine schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:49:
Oké duidelijk alleen ik heb 19000 wp aan panelen liggen dan moet ik dat opdelen. Ik had juist dit genomen dat ik alles zo kan laten en deze hybride erbij. Ik ga die firmware proberen dank jullie voor de hulp
Ja dat snap ik daarom moet ik het dan opdelen das ook niks. Ik laat het zo hopen dat firmware helpt
Die 19kWp op de grid kan ook gewoon werken, enige is dat de CT's ERVOOR moeten zitten, de inverter zal dan keurig de 0 kunnen houden en alles naar batterij kunnen sturen. Alles moet wel goed aangesloten zijn natuurlijk.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Ja alles zit zo als het hoor ziet verbruik ziet dat panelen leveren. Maar alsnhe dus niet grid laden aan vinkt doet die niet de accu vol laden. Blijft het gewoon aant net leveren. Als aan vinkt doet die dat wel maar op bewolkte dag laad die harder dan de panelen leveren das dan qeer zonde. Had iemand van deye gesproken die zij dat niet kan met de ct klemmen
Dan zit er toch iets niet lekker met die ct klemmen of je hebt een setting niet goed.Soolshine schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:05:
Ja alles zit zo als het hoor ziet verbruik ziet dat panelen leveren. Maar alsnhe dus niet grid laden aan vinkt doet die niet de accu vol laden. Blijft het gewoon aant net leveren. Als aan vinkt doet die dat wel maar op bewolkte dag laad die harder dan de panelen leveren das dan qeer zonde. Had iemand van deye gesproken die zij dat niet kan met de ct klemmen
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Enige is dat je dan bij stroomuitval toch nog via je panelen de accu kan laden, verder geen verschil dus 'erg' jammer begrijp ik niet.Soolshine schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:05:
En het echt op de pv of gen aansluiting moet aangesloten worden. Wat erg jammer is
Nou omdat die dus niet gaat laden als de panelen niet via de inverter gaan. Als jij nog idee hebt over setting hoor ik graag. Want van deye zelf zeggen ze dat het niet kan. Dus ben benieuwt hoe jij het wel lukt
Ik had precies hetzelfde.Soolshine schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:42:
Nou omdat die dus niet gaat laden als de panelen niet via de inverter gaan. Als jij nog idee hebt over setting hoor ik graag. Want van deye zelf zeggen ze dat het niet kan. Dus ben benieuwt hoe jij het wel lukt
Je kan wel je teruglevering zien via je ct klemmen maar hij gebruikt die gegevens niet om te gaan laden.
Ik heb uiteindelijk 2 van mijn 12 strings panelen via de Deye laten lopen.
Nu werkt het prima. ( moest wel 2 panelen afkoppelen om onder de 800 volt te blijven).
De enige andere manier om het werkend te krijgen is via de modbus.
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Bij mij zit nog 1 omvormer op de grid, voorheen 3, en weet dus zeker dat het werkt.Soolshine schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:42:
Als het niet werkt is er toch iets niet goed aangesloten, bijvoorbeeld CT's niet goed. Verkeerde instellingen, Deye staat niet op Zero-to-CT of iets in de ToU (Time of Use) kan ook. Percentage is waar hij naartoe gaat, dus 80% zorgt dat hij gaat laden (vanaf grid) als batterij zelf leger is bijv 50%. De handleiding is wat karig en omschrijvingen zijn niet altijd de meest logische maar klopt wel, er zitten geen fouten in.
Dit werkt: Grid -- CT -- Omvormer(s) -- Deye
Check of je het zo hebt aangesloten, maak screenshots van je ToU en Batt instellingen, misschien dat iemand iets ziet.
Modbus en CT's doen het zelfde, dus als het via modbus wel werkt zaten dus je CT's niet goed.Nienix schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:21:
[...]
De enige andere manier om het werkend te krijgen is via de modbus.
Niet dat ik het met zekerheid weet, omdat ik het niet specifiek zelf getest heb.
De "flag" in firmware staat voor sturing op de vaste CT's en lijkt daar te blijven hangen om iets niet instelt is of niet in de juiste volgorde.
1) je kan op nieuw starten nu meeste settings weet met een factory reset op alleen accu spanning
(hier ben ik niet zeker van, je moet het minimaal 1x enkel met accuspanning doen om zeker te zijn van wat de factory default zijn of het een factory reset zonder bezwaar mogelijk is met ook AC actief, want in de fabriek ondergaat elke hybride een aging & ATE test bij die tests worden de CT's niet gebruikt (zijn niet eens aangesloten) voor ze in de doos gaan, het is dan bekend voor welke regio die bestemd is, achteraf kan via grijze import de unit altijd nog in een andere regio terecht komen, over de wereld zijn grof 4 verschillende 3 fase types, verder heeft bijna elk land zijn eigen norm )
of
2) wacht op een firmware update met alle settings ingesteld en AC actief.
De "flag" in firmware staat voor sturing op de vaste CT's en lijkt daar te blijven hangen om iets niet instelt is of niet in de juiste volgorde.
1) je kan op nieuw starten nu meeste settings weet met een factory reset op alleen accu spanning
(hier ben ik niet zeker van, je moet het minimaal 1x enkel met accuspanning doen om zeker te zijn van wat de factory default zijn of het een factory reset zonder bezwaar mogelijk is met ook AC actief, want in de fabriek ondergaat elke hybride een aging & ATE test bij die tests worden de CT's niet gebruikt (zijn niet eens aangesloten) voor ze in de doos gaan, het is dan bekend voor welke regio die bestemd is, achteraf kan via grijze import de unit altijd nog in een andere regio terecht komen, over de wereld zijn grof 4 verschillende 3 fase types, verder heeft bijna elk land zijn eigen norm )
of
2) wacht op een firmware update met alle settings ingesteld en AC actief.
[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 10-10-2023 12:04 ]
Ok, het is nu tussen 10:10 en 13:45 dus hij is aan het laden vanaf de grid tot batterij 50% is, vanaf 13:45 gaat hij verder laden naar 80%..
Wat is nu het probleem?
Wat is nu het probleem?
[ Voor 15% gewijzigd door mahagen op 11-10-2023 11:54 ]
Dat die alleen gaat laden als er genoeg terug geleverd word. En niet uit het net gaat pakken
Als je op pv aansluit pakt die alleen zonnestroom. Nu als dus bewolkt is zo als vandaag gaat die ook uit net pakken.
Grid charge staat aan dus dat klopt..Soolshine schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:18:
Dat die alleen gaat laden als er genoeg terug geleverd word. En niet uit het net gaat pakken
Toevoeging, de inverter doet precies wat jij hem opgeeft in de ToU. Misschien moet je dat hoofdstuk nog een keer doorlezen want wat er nu staat is niet logisch.
Als je wilt laden van zon zet hem voor elke tijd:
Grid charge, vermogen 0, percentage 10%
Als je batterij vol(ler) is en je wilt een tijdvak verbruiken uit de batterij dan zet je vermogen omhoog.
[ Voor 42% gewijzigd door mahagen op 11-10-2023 18:02 ]
Ik heb zelf ook Enphase, daar zit het probleem niet.Soolshine schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:26:
[Afbeelding]
Zo zit hé bij mij met enphase micros
Je plaatje klopt maar alleen als je de CT's na je Enphase zitten, zoals ik eerder aangaf.
In tou zet je power 0 en 10% dan gaat die laden zeg jij
Als de CT's op de goede plek zitten en er zon opbrengst is die meer is dan je verbruik ja.Soolshine schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:02:
In tou zet je power 0 en 10% dan gaat die laden zeg jij
Oké ja ct klemmen zitten helemaal hmk. Meteen na lastsxhakelaar ga ik dat in stellen dank je wel.
Aant net en niet de batterij volladen
Ik heb dit allemaal ik nog even geprobeerd.Soolshine schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:50:
Dan gaat die toch terug leveren
Werkt hier ook niet. En daarna nog een firmware upgrade laten doen. Maakt ook geen verschil.
:strip_exif()/f/image/aFPVOHfZCAR4j1T8QQUy2UQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Maar ik kan het ook op de gen port aansluiten las ik ergens.
Bij mij staat de Deye momenteel zo ingesteld dat de minimale lading van de accu 10% is. De rest ontlaad ie dus nooit, maar dan schakelt ie over naar het net.
Nu werkt dat in de zomer prima, dan staat ie eigenlijk maar zelden op 10% en zeker niet lang.
De dagen worden momenteel korter en op een regenachtige dag als vandaag wordt er maar weinig meer bijgeladen. Als ik de instellingen niet aanpas, dan zal ie een groot deel van de winter op 10% staan.
Dat is wellicht niet zo goed voor de accu?
Op welk percentage zetten jullie hem in de winter?
Elja
Nu werkt dat in de zomer prima, dan staat ie eigenlijk maar zelden op 10% en zeker niet lang.
De dagen worden momenteel korter en op een regenachtige dag als vandaag wordt er maar weinig meer bijgeladen. Als ik de instellingen niet aanpas, dan zal ie een groot deel van de winter op 10% staan.
Dat is wellicht niet zo goed voor de accu?
Op welk percentage zetten jullie hem in de winter?
Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
@Elja Geen dynamisch contract ?
Bij lang geen gebruik zou die voor opslag aanhouden van 30-50% SOC
Ik gebruik mijn accu's ook gewoon in de winter met dynamisch contract door op laagste 2-3 uur te laden
2/3 is zonder meer voor eigen verbruik en 1/3 om als tariefverschil groot genoeg is duurste uurtje 10kWh terug te leveren (laat wel weersverwachting mee wegen daarbij)
Ik gebruik mijn accu's ook gewoon in de winter met dynamisch contract door op laagste 2-3 uur te laden
2/3 is zonder meer voor eigen verbruik en 1/3 om als tariefverschil groot genoeg is duurste uurtje 10kWh terug te leveren (laat wel weersverwachting mee wegen daarbij)
Ja, bewust nog even niet gekozen voor een dynamisch contract.Domba schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:14:
@Elja Geen dynamisch contract ?
Zo kan ik mooi rustig aan oefenen met alles op de juiste manier instellen voor wanneer ik wel met een dynamisch contract wil gaan werken.
Ik heb over het jaar heen toch meer teruglevering dan verbruik, dus is de salderingsregeling gewoon gunstig. Zodra de salderingsregeling eraf gaat, ga ik uiteraard naar een dynamisch contract.
Maar wel een goed punt, deze winter moet ik natuurlijk wel alvast Home Assistant instellen alsof ik met dynamisch contract zou werken. Als oefening.
Photofacts; weblog over fotografie..
@Elja Het blijft een lastig vergelijk omdat reguliere aanbieders voor variabel of vast contract best creatief zijn met salderen, wat pas duidelijk wordt bij de jaarrekening of je ermee te maken krijgt..
Ondanks diverse geschillencommissie uitspraken, de minister september 2022, nog steeds een stroom van die jaarrekeningen in de pen mag klimmen om het gecorrigeerd te krijgen.
Als je actief stuurt op tijdens hoogste uren terugleveren en tijdens laagste te laden, zit er best wel een paar euro in, speel je ook in op tariefverschillen met de MILPS benadering van KC27(is specifiek voor vitron geschreven) , daarmee kan je het vergelijk met je Innova periode wel aan.
Alleen zijn dat resultaten uit het verleden, de dynamische tariefverschillen zullen afvlakken met de komst van meer (grid) accu's verwacht ik.
Ik kwam tot ondekking deze zomer dat ik te weinig accu had voor dit en moeite heb met de cel temperatuur
Ook gisteren weer cel temperatuur >35graden.
Ik heb nog niet alle data, gaat moeizaam , moet nog een reeks laad en ontlaad sessie's bij verschillende vermogens, wat de praktijk verliezen zijn, daarna kan ik weer samenvoegen tot 1 accubank van 44kWh en kijken of ik het in HA voor elkaar krijg. Voorlopig doe ik heel beperkt tariefverschillen.
Ondanks diverse geschillencommissie uitspraken, de minister september 2022, nog steeds een stroom van die jaarrekeningen in de pen mag klimmen om het gecorrigeerd te krijgen.
Als je actief stuurt op tijdens hoogste uren terugleveren en tijdens laagste te laden, zit er best wel een paar euro in, speel je ook in op tariefverschillen met de MILPS benadering van KC27(is specifiek voor vitron geschreven) , daarmee kan je het vergelijk met je Innova periode wel aan.
Alleen zijn dat resultaten uit het verleden, de dynamische tariefverschillen zullen afvlakken met de komst van meer (grid) accu's verwacht ik.
Ik kwam tot ondekking deze zomer dat ik te weinig accu had voor dit en moeite heb met de cel temperatuur
Ook gisteren weer cel temperatuur >35graden.
Ik heb nog niet alle data, gaat moeizaam , moet nog een reeks laad en ontlaad sessie's bij verschillende vermogens, wat de praktijk verliezen zijn, daarna kan ik weer samenvoegen tot 1 accubank van 44kWh en kijken of ik het in HA voor elkaar krijg. Voorlopig doe ik heel beperkt tariefverschillen.
Nee, deze setup is ook/nog steeds niet logisch. Ik adviseer je nogmaals om dit stuk nog eens aandachtig door te lezen in de handleiding.Soolshine schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:48:
Zo zeg jij toch
Ik zei: Zet alle tijden op grid charge aan, 0 power en batt op 10%.
Dan zal hij bij zinopbrengst gaan laden vanaf solar mits opbrengst hoger is dan verbruik.
Zonder verdere info van instellingen van bijvoorbeeld je ToU kan ik er niet veel over zeggen.Nienix schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:38:
[...]
Ik heb dit allemaal ik nog even geprobeerd.
Werkt hier ook niet. En daarna nog een firmware upgrade laten doen. Maakt ook geen verschil.
[Afbeelding]
Ja dat heb ik toch ingesteld overdag als de panelen leveren staat grid charge aan en 0power en 20% heb ik dan. Maar dan gaat die nog terug leveren aan het net.
Ik werk met voltages ipv soc % maar verder geen verschil.Soolshine schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:59:
Kan je anders foto van jou instelling sturen kan ik het precies zien
:fill(white):strip_exif()/f/image/bg82UWLQR0sfqYbVxPGxH7h6.png?f=user_large)
Weet iemand hoe ik de taal van de omvormer kan aanpassen? In de instellingen kan ik daar geen optie voor vinden. Staat nu op Duits, maar wil graag Engels.
Omvormer hangt sinds vanmiddag, maar is nog niet volledig geïnstalleerd. 12kW 3 fase.
Heb ook nog een oude firmware denk ik. HMI 1001-C037 en MAIN 2005-1128-1807.
Omvormer hangt sinds vanmiddag, maar is nog niet volledig geïnstalleerd. 12kW 3 fase.
Heb ook nog een oude firmware denk ik. HMI 1001-C037 en MAIN 2005-1128-1807.
@OKA Een Duits menu is wel recent,
Voor menu testen was Christoph Weidner vorige maand nog serienummers aan het verzamelen in Duitsland om firmware erop te zetten met Duits menu.
Maar de MAIN is wel een oude, meer recente is 2005-1140-1807.
Wel aan te raden om te laten updaten in dit geval en niet zelfs de offline methode uitproberen
In Duitsland willen ze heel graag de Duitstalige versie, maar dat is een apart forum https://dy-support.org/
Edit hebben ook een faceookgroep https://www.facebook.com/groups/1185026772370129/
Voor menu testen was Christoph Weidner vorige maand nog serienummers aan het verzamelen in Duitsland om firmware erop te zetten met Duits menu.
Maar de MAIN is wel een oude, meer recente is 2005-1140-1807.
Wel aan te raden om te laten updaten in dit geval en niet zelfs de offline methode uitproberen
In Duitsland willen ze heel graag de Duitstalige versie, maar dat is een apart forum https://dy-support.org/
Edit hebben ook een faceookgroep https://www.facebook.com/groups/1185026772370129/
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 16-10-2023 19:26 ]
Overigens, voor 3 fase FW 2005-1140-1807
Christoph probeert ook een change report op te bouwen
1, restore the factory does not restore the grid standard
( ingestelde grid setting blijft behouden, bij reset, daarmee is mijn advies om enkel op accuspanning eerste keer op te starten, verouderd)
2. Repair the generator strong-open function (GEN ingang, schakelt niet in 1 klap uit , maar langzaam )
3. The minimum value of zero-export is 20W
4, relay adhesion detection (monitor of een relais (grid, load, gen) blijft hangen, contacten aan elkaar kleven)
5, increase the insulation impedance of the policy (verhoging van minimale isolatiewaarde)
6. Repair F17 (verhelpt bug bij grote strings met hoge spanningen)
Christoph probeert ook een change report op te bouwen
1, restore the factory does not restore the grid standard
( ingestelde grid setting blijft behouden, bij reset, daarmee is mijn advies om enkel op accuspanning eerste keer op te starten, verouderd)
2. Repair the generator strong-open function (GEN ingang, schakelt niet in 1 klap uit , maar langzaam )
3. The minimum value of zero-export is 20W
4, relay adhesion detection (monitor of een relais (grid, load, gen) blijft hangen, contacten aan elkaar kleven)
5, increase the insulation impedance of the policy (verhoging van minimale isolatiewaarde)
6. Repair F17 (verhelpt bug bij grote strings met hoge spanningen)
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 16-10-2023 21:03 ]
Hallo,
ik heb ook een Deye inverter, single phase 5 kW.
Als ik de unit aanzet duurt het 3 minuten voordat er spanning op de backup poort komt.
Weet iemand of dit in te stellen is?
En weet iemand hoe je het batterij laden / ontladen dynamisch kan aansturen via rs-485 / modbus?
Tot nu toe heb ik alleen info gevonden over het uitlezen, niets over een regeling?
Als ik de unit aanzet duurt het 3 minuten voordat er spanning op de backup poort komt.
En weet iemand hoe je het batterij laden / ontladen dynamisch kan aansturen via rs-485 / modbus?
Tot nu toe heb ik alleen info gevonden over het uitlezen, niets over een regeling?
Aansturing kan op 3 manieren,redtiger schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:28:
Hallo,
Deye cloud app (remote control aanvragen)
HomeAssistant (esp32 of KellerZa plugin)
SolarAssistant
Er is in dit topic best veel over geschreven.
@redtiger @mahagen voor de esp32 route wel rekening houden dat de modbus adressen verschillend zijn tussen een 1 fase en 3 fase Deye
Hebben jullie ook last van het lawaai wat de SUN-10K-SG04LP3 maakt. In heb een SolarEdge 12K op zolder en die is passief en de Deye Sun hangt in de garage, maar als daar de fans aan gaan dan trilt de muur gewoon mee.
Heb ik een maandag morgen model met slechte fans, of herkennen jullie dit.
@redtiger solarassistant heeft ook een MQTT bridge voor naar HA
Kellerza via MQTT video
Beide zijn ontwikkeld met Zuid Afrika, waar teruglevering van zelfsprekend is
ESPhome veel zijn afgeleide van klatremis, zoals slipx06 , maar je zal moeten zoeken voor 1f 5kW of een 3 fase afgeleide zoals die van mahagen moeten aanpassen voor 1 fase, want een setup met dynamisch is heel typisch nederlands
Kellerza via MQTT video
Beide zijn ontwikkeld met Zuid Afrika, waar teruglevering van zelfsprekend is
ESPhome veel zijn afgeleide van klatremis, zoals slipx06 , maar je zal moeten zoeken voor 1f 5kW of een 3 fase afgeleide zoals die van mahagen moeten aanpassen voor 1 fase, want een setup met dynamisch is heel typisch nederlands
De fans van Deye maken gewoon veel lawaai (en dat zou nog relatief stil zijn in verhouding met Victron) , maar deze slaan eigenlijk alleen pas aan als inverter temperatuur boven 55 graden komtGiem schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:25:
Hebben jullie ook last van het lawaai wat de SUN-10K-SG04LP3 maakt. In heb een SolarEdge 12K op zolder en die is passief en de Deye Sun hangt in de garage, maar als daar de fans aan gaan dan trilt de muur gewoon mee.
Veel hebben 3 extra stille fans onder omvormer voor meer luchtflow , op diverse sites zijn houders/beugels te vinden voor 3d print.
Ik moet voor mijn 12k echt flink mijn best doen voor deze fans aanslaan, een uurtje op max of 40-50kWh@180A laden en bijna evenveel ontladen op een dag is niet voldoende om temperatuur van omvormer boven 55 graden te krijgen,
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je setup (geen PV op MPPT's /verbuikers load of gridzijde) dat die zo warm wordt of hangt die boven een radiator?
Laden en ontladen staat ingesteld met 175 A maximaal. Er zijn 4 accu's gekoppeld, totaal 20kWh.Domba schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
De fans van Deye maken gewoon veel lawaai (en dat zou nog relatief stil zijn in verhouding met Victron) , maar deze slaan eigenlijk alleen pas aan als inverter temperatuur boven 55 graden komt
Veel hebben 3 extra stille fans onder omvormer voor meer luchtflow , op diverse sites zijn houders/beugels te vinden voor 3d print.
Ik moet voor mijn 12k echt flink mijn best doen voor deze fans aanslaan, een uurtje op max of 40-50kWh@180A laden en bijna evenveel ontladen op een dag is niet voldoende om temperatuur van omvormer boven 55 graden te krijgen,
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je setup (geen PV op MPPT's /verbuikers load of gridzijde) dat die zo warm wordt of hangt die boven een radiator?
Ik heb er inderdaad 3 fans onder hangen en dat verminderd het probleem. Er zitten (nog geen) zonnepanelen op. Die had ik al en zitten op een SolarEdge 12K. Mogelijk dat het probleem extra speelt omdat ik de 10K versie heb.
Ben vooral benieuwd of iemand al zo ver is gekomen om hem open te schroeven en er fatsoenlijke fans in te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Giem op 17-10-2023 14:34 ]
@Giem Daar je PV niet op de MPPT's van de Deye zit heb je wel meer warmte van de AC-DC omzetting.
Als ik net hier schrijf wil ik komende winter nog wat testen wat betreft die omzettingen.
(12k deye heeft max 240A voor laden en ontladen, 180A is 75% van max)
Als ik net hier schrijf wil ik komende winter nog wat testen wat betreft die omzettingen.
(12k deye heeft max 240A voor laden en ontladen, 180A is 75% van max)
In de tweede pagina van Basic Settings zit een optie om de taal te wijzigen. Hier gelukkig op Engels kunnen zetten.Domba schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:20:
Een Duits menu is wel recent,
Ik verwijs je naar de Duitse support, vanwege dat eind vorige maand nog afgeraden werd om firmware met Duitse menu te installeren vanwege vastlopers.OKA schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:16:
[...]
In de tweede pagina van Basic Settings zit een optie om de taal te wijzigen. Hier gelukkig op Engels kunnen zetten.
Een stabiele versie zou rond deze tijd verwacht worden, Christoph zal het als beste weten, heeft ca 1000 die een Duits menu willen zonder hick-ups van de test versie.
Kan ook via serienummer opzoeken of firmware wel klopt en of nog wel orgineel is niet met historie waarbij offline MCU2 los is geupdate.
Firmware met Duits menu is meer dan enkel een vertaling, MCU1 en MCU2 horen bij elkaar en 1128 is niet bepaald een recente versie. (of wel heb je een Deye met origineel geintegreerde FW of is een handelaar bezig geweest voor betere verkoop!!!!)
https://dy-support.org/co...tsche-firmware/#post-1947
[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 17-10-2023 20:26 ]
PCJR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:05:
Hi all,
Hoop dat deze mag hier, om wat mensen en kennis centraal te krijgen over/van het merk Deye. Ze maken accu packs, inverters, micro omvormers (en wellicht nog meer).
Ikzelf heb een dik jaar een Sofar HYD5000EP gehad en vorige week overgestapt op 3 fase met een SUN-12K-SG04LP3-EU. Bevalt tot nu toe maar het is nog erg uitzoeken hoe het zit met settings en werk modi. Het is nog een tandje lastiger/complexer dan met de Sofar![]()
[Afbeelding]
Ik hoop dat we in de topic al onze ervaringen en tips kunnen delen met deze inverters, accupacks en micro omvormers, net zoals er andere merkgebonden topics zijn.
Allereerst heb ik zelf alvast de vraag (de handleiding is erg slecht geschreven en soms lastig te begrijpen omdat het vanuit het Chinees is vertaald, en sommige menu items ontbreken gewoon) wat betreft de grid instelling.
Ik hoor de dat VDE4105 een goede optie was, en uiteraard 230/400V. Echter de Phase Type heb ik nog niet kunnen uitvinden, het is iets als rechtsdraaiend of linksdraaiend. In NL zouden we rechtsdraaiend hebben echter als ik 0/120/240 ingeef krijg ik na enkele sec een foutmelding: Grid Phase Wrong. Dus heb m weer teruggezet naar 0/240/120
[Afbeelding]
Ik heb enkel de Grid aangesloten nu;
[Afbeelding]
Verder vraag 2: ik wil eigenlijk de accu in de zomer butien werking stellen. Afkoppelen heeft nadelen zo ver ik had getest; de omvormer valt vaak uit en werkt niet fijn als er geen accu aangesloten zit, klopt deze stelling? En hoe is het zo in te stellen dat de accu verder niet gaat laden en ontladen? Ik heb geen BMS comm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fire erop los
Ik heb de omvormer afgelopen mei aangeschaft. Is wel bij een winkel die voornamelijk Duitse klanten heeft, maar blijft vreemd.Domba schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:10:
[...]
Ik verwijs je naar de Duitse support, vanwege dat eind vorige maand nog afgeraden werd om firmware met Duitse menu te installeren vanwege vastlopers.
De winkel gevraagd voor een firmware update, maar volgens hun zat ik al op de laatste versie. Deye Support gevraagd en inmiddels zit ik op 1140.
@OKA met een externe firmware update is opgelost.
Waarschijnlijk heb je dan een Deye waarvan het serienummer nog begint met 22, die zijn lastig te verkopen in Duitsland vanwege dat vanaf serienummer 2301xxxxxxx, 10 jaar garantie hebben.
En juist met die of later serienummer, daarmee is best veel gerommeld afgelopen maanden met de FW voor Duits menu.
Waarschijnlijk heb je dan een Deye waarvan het serienummer nog begint met 22, die zijn lastig te verkopen in Duitsland vanwege dat vanaf serienummer 2301xxxxxxx, 10 jaar garantie hebben.
En juist met die of later serienummer, daarmee is best veel gerommeld afgelopen maanden met de FW voor Duits menu.
VDE4105 is de Duitse norm, deze schaalt gelijdelijk het vermogen af bij oplopende spanning en NEN-EN50549 is de Nederlandse
Ik heb eentje met serienummer 2304xxxxxx. Dus hopelijk ook met 10 jaar garantie.Domba schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:10:
EN50549 is dan denk ik verplicht. Ik zal die aanhouden bij het afronden van de installatie.Domba schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:15:
VDE4105 is de Duitse norm, deze schaalt gelijdelijk het vermogen af bij oplopende spanning en NEN-EN50549 is de Nederlandse
Welke grid mode moet ik kiezen in de Deye? Ik zie meerdere met EN50549. Zijn er nog andere settings voor de grid nodig?OKA schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:53:
[...]
EN50549 is dan denk ik verplicht. Ik zal die aanhouden bij het afronden van de installatie.