Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:52
OKA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Welke grid mode moet ik kiezen in de Deye? Ik zie meerdere met EN50549. Zijn er nog andere settings voor de grid nodig?
Kies voor VDE4105, die is nieuwer en zoals @Domba aangeeft ondersteunt die een soort moduleren.
Bij 3 fase moet de rotatie kloppen met hoe hij is aangesloten, als die verkeerd staat werkt hij helemaal niet trouwens.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:25

OKA

Vanmiddag de omvormer kunnen aansluiten. Gekozen voor VDE4105, 50Hz en 0/120/240. Lijkt te werken. Nu wachten op wat zon om te kijken of PV ook binnenkomt.

CT's aangesloten. Alleen CT2 blijft negatief. Is wel correct aangesloten, met juiste richting van de pijl en wit/zwart volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Beste medetweakers,
Ik ben van plan om zonnepanelen te nemen, en ik zit al een hele tijd te kijken naar een Deye omvormer. Ik wil deze laten installeren door een plaatselijke elektricien, maar deze wil alleen met Solis of SolarEdge werken. Verder een man met veel kunde op dit gebied, alleen vraag ik mij af waarom hij dit niet wil.

De gegeven redenen:
Dat DC stroom bij de Deye kan lekken naar de Ac kant en zo beschadigingen kan veroorzaken (blijkbaar heeft deze geen certificering hiervoor).
Er moet een schakelaar voor die wanneer het net uitvalt ervoor zorgt dat er niet meer word geleverd (zei dat deze €500+ kost)

Verder wel erg behulpzaam, jammer dat hij geen Deye wilt installeren.
Nu zat ik te denken om hem alles te laten installeren (behalve de omvormer) en dan iemand te vinden die de Deye omvormer wil plaatsen, heeft iemand hier suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Wat betreft gegeven argument

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckFW0X-vxmeVFYZoaiZ5pimk5OY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oy3hIF2EVWFCd5rSlphXvH5w.png?f=user_large

Je hebt een installateur nodig die zelfstandig naar laatste NEN1010:2020 kan werken en niet enkel onder supervisie, zoals van Solaredge die het ontwerp en plan maken.
Misschien weet @Compuadb installateurs die Deye's ophangt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Domba dus geen type B aardlek benodigd? Dacht dat ik dat hier gelezen had dat dat wel nodig zou zijn.

@.Erik. wat is je plan/doel van de installatie? Hoeveel kWh accus, welke, wil je offgrid/UPS functionaliteit etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bbbrumbrum schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:53:
@Domba dus geen type B aardlek benodigd? Dacht dat ik dat hier gelezen had dat dat wel nodig zou zijn.
Ik gebruik type B vanwege ik wil voldoen aan scope 12 (verzekering) zonder discussie voor dit punt
Edit: NEN1010:2020 is een norm , alleen delen via bouwbesluit zijn wet.

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 22-10-2023 01:09 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Domba schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:59:
[...]

Ik gebruik type B vanwege ik wil voldoen aan scope 12 (verzekering) zonder discussie voor dit punt
Edit: NEN1010:2020 is een norm , alleen delen via bouwbesluit zijn wet.
Kun je dit toelichten?

Waarom is het wel voor scope 12 benodigd?

Wat me een beetje tegenstrijdig is, is dat dit dan veelal met goedkope Chinese units (Chint etc) gedaan word omdat de A-merken voor deze componenten extreem duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-09 06:50
bbbrumbrum schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Kun je dit toelichten?

Waarom is het wel voor scope 12 benodigd?

Wat me een beetje tegenstrijdig is, is dat dit dan veelal met goedkope Chinese units (Chint etc) gedaan word omdat de A-merken voor deze componenten extreem duur zijn.
Bepaling 712 van de NEN1010 geeft heel duidelijk aan wanneer een bepaald type aardlekschakelaar toegepast dient te worden.

712.530.3.101 Toestellen voor aardlekbeveiliging (RCD’s)
Opties
Waar een RCD wordt gebruikt voor de beveiliging van de PV-AC-voedingsketen, moet deze RCD van het type B volgens NEN-EN-IEC 62423 zijn, tenzij:

— de omvormer ten minste voorziet in een enkelvoudige scheiding tussen de AC-zijde en de DC-zijde,
— de installatie ten minste voorziet in een enkelvoudige scheiding tussen de omvormer en de RCD door middel van gescheiden wikkelingen van een transformator of
— de omvormer volgens een verklaring van de fabrikant geen RCD van het type B nodig heeft.

Gezien de verklaring van Deye dat door de toegepaste inverter topologie er geen DC-stromen geïnjecteerd kunnen worden is het gebruik van een type A aardlekschakelaar dus voldoende.
Type A is dus ook voldoende indien scope 12 van toepassing zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
.Erik. schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:00:
Beste medetweakers,
Ik ben van plan om zonnepanelen te nemen, en ik zit al een hele tijd te kijken naar een Deye omvormer. Ik wil deze laten installeren door een plaatselijke elektricien, maar deze wil alleen met Solis of SolarEdge werken. Verder een man met veel kunde op dit gebied, alleen vraag ik mij af waarom hij dit niet wil.

De gegeven redenen:
Dat DC stroom bij de Deye kan lekken naar de Ac kant en zo beschadigingen kan veroorzaken (blijkbaar heeft deze geen certificering hiervoor).
Er moet een schakelaar voor die wanneer het net uitvalt ervoor zorgt dat er niet meer word geleverd (zei dat deze €500+ kost)

Verder wel erg behulpzaam, jammer dat hij geen Deye wilt installeren.
Nu zat ik te denken om hem alles te laten installeren (behalve de omvormer) en dan iemand te vinden die de Deye omvormer wil plaatsen, heeft iemand hier suggesties?
Ik zelf installeer vanuit mijn advies/engineeringsbedrijf TechNabo ook af en toe Deye inverters. ;)

Geïnteresseerden kunnen contact met mij opnemen. Let op het is een nevenactiviteit dus ik ben beperkt in mijn agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@bbbrumbrum Met meerdere omvormers heb je een systeem verklaring voor gehele elektrische installatie nodig dat de som van de DC lektroom van alle omvormers opgetelt nooit meer kan zijn dan 6mA DC.

Zover ik weet is NEN1010:2020 nog steeds niet aangewezen in het bouwbesluit en zijn voor de wet nog steeds NEN1010:2015 en NPR5310:2017 van toepassing

Een TT-stelsel aansluiting, wat ik heb, heeft altijd een RCD nodig, bij meerdere omvormers dan dient in het eerste toestel een RCD type B functie aanwezig te zijn en een 2e toestel een 6mA verklaring te hebben,v voor gebruik type A

Bij TN-stelsel aansluiting kan je zelfs uitkomen op dat er zelfs geen RCD noodzakelijk is, als in het eerste toestel een RCD type B functie is ingebouwd en 2e omvormer een 6mA verklaring, uiteraard wel voor de eindgroepen

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 22-10-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Domba schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:14:
@bbbrumbrum Met meerdere omvormers heb je een systeem verklaring voor gehele elektrische installatie nodig dat de som van de DC lektroom van alle omvormers opgetelt nooit meer kan zijn dan 6mA DC.

Zover ik weet is NEN1010:2020 nog steeds niet aangewezen in het bouwbesluit en zijn voor de wet nog steeds NEN1010:2015 en NPR5310:2017 van toepassing

Een TT-stelsel aansluiting, wat ik heb, heeft altijd een RCD nodig, bij meerdere omvormers dan dient in het eerste toestel een RCD type B functie aanwezig te zijn en een 2e toestel een 6mA verklaring te hebben.

Bij TN-stelsel aansluiting kan je zelfs uitkomen op dat er zelfs geen RCD noodzakelijk is, als in het eerste toestel een RCD type B functie is ingebouwd, uiteraard wel voor de eindgroepen
Dat klopt helemaal, maar de NEN1010:2015 zegt niets anders dan de NEN1010:2020 in deze.
Je moet altijd naar de totale mogelijke DC-stroom injectie kijken, maar als je eenmaal een Type B aardlekschakelaar in je installatie toe moet passen, dan resulteert dat meestal ook dat alle eventuele voorgaande geplaatste aardlekschakelaars van het type B moeten zijn.

Als de hybride inverter beveiligd wordt met een Type B aardlekschakelaar, dan zal er ook nog steeds meer dan 6mA door de achterliggende aardlekschakelaars kunnen lopen, zodat deze dus ook uitgevoerd moeten worden als type B.. Concreet gezegd zou dit kunnen resulteren dat de gehele groepenkast van type B moet worden voorzien. Een betere oplossing is vaak het toepassen van een aparte 6mA DC-stroom beveiliging in combinatie met Type A aardlekschakelaars, zoals bijvoorbeeld ook bij laadpalen gebruikelijk is.

Overigens heb ik deze DC-lekstromen in onze grotere (utiliteit) Deye installaties gemeten ( wordt continu gemonitord) en zelfs met 4 stuks 12kW Deye hybride inverters parallel geschakeld komt de maximale gemeten DC-stroom injectie niet boven de 3mA uit.
Voor thuisinstallaties zullen DC-lekstromen boven de 6mA dus niet voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Compuadb op 22-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Compuadb Het verschil met NEN1010:2020 zit elders, dat de installateur de ontwerper/ verantwoordelijke is, in de 2020 versie.

En waar de schroeven aandraaier, waar dit mee begon, met een argument komt dat geen hout snijdt, omdat die geen schema kan nawerken, maar zelfstandig moet beoordelen bij de Deye die ophangt of de installatie voldoet.

Een geheel andere vraag,
Scheelt mij testen, kunnen 2 Deye's 12k LV een gemeenschappelijke accubank delen zonder master/slave koppeling?
Deye 1 met master BMS communicatie en SOC sturing (met alle verbruikers op load en extra PV met eigen omvormers op MI-ingang (GEN-port))
Deye 2 zonder communicatie en op voltage sturing ( VBat) (alleen PV en geen verbruikers of iets op GEN-port)

Reden ik wil, het idle verbruik van 1 Deye uitsparen door deze vanuit home assitant volledig uit te schakelen als ik deze niet nodig heb voor PV of teruglevering (beide 70% voor 17kW), dat zijn wat flnk uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
@bbbrumbrum
Ik zit eraan te denken om met een seplos Mason box zelf een accupakket samen te stellen (15kwh), vandaar ook de Deye omdat dat makkelijk gaat voor zover ik kan lezen hier, SolarEdge is toch een stuk lastiger. Verder heb ik niet per se Ups/offgrid nodig maar vind dat toch wel handig mocht een keer de stroom eruit liggen. Ik zat te denken de deye sun-12k-sg04lp3-eu te nemen.

@Domba Ah top bedankt! Ik zat ook al te denken hij is gewoon gecertificeerd dus dat zit dus wel goed.

@Compuadb
Ik ben niet heel erg thuis in de certificeringen, maar voor zover ik het hoor zit het met Deye wel goed, heb jij eventueel nog iemand die ze wel wilt installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
@Compuadb Zie nu pas dat je ze zelf ook installeert, ik zat te denken om alles eromheen door die elektricien te doen, en dan wellicht jij of een ander bedrijf de omvormer, Als dat mogelijk is.
Maar daar kan ik ook even een dm over sturen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:47:
@Compuadb Het verschil met NEN1010:2020 zit elders, dat de installateur de ontwerper/ verantwoordelijke is, in de 2020 versie.

En waar de schroeven aandraaier, waar dit mee begon, met een argument komt dat geen hout snijdt, omdat die geen schema kan nawerken, maar zelfstandig moet beoordelen bij de Deye die ophangt of de installatie voldoet.

Een geheel andere vraag,
Scheelt mij testen, kunnen 2 Deye's 12k LV een gemeenschappelijke accubank delen zonder master/slave koppeling?
Deye 1 met master BMS communicatie en SOC sturing (met alle verbruikers op load en extra PV met eigen omvormers op MI-ingang (GEN-port))
Deye 2 zonder communicatie en op voltage sturing ( VBat) (alleen PV en geen verbruikers of iets op GEN-port)

Reden ik wil, het idle verbruik van 1 Deye uitsparen door deze vanuit home assitant volledig uit te schakelen als ik deze niet nodig heb voor PV of teruglevering (beide 70% voor 17kW), dat zijn wat flnk uurtjes.
Beide op Voltage regeling kan volgens mij werken maar 1 op SOC 1 op V weet ik niet..

Het 'uitzetten' hoe zie je dat voor je? ik ken geen registers hiervoor. Of ga je de blauwe knop automatiseren met een smart-switch?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
Beide op Voltage regeling kan volgens mij werken maar 1 op SOC 1 op V weet ik niet..

Het 'uitzetten' hoe zie je dat voor je? ik ken geen registers hiervoor. Of ga je de blauwe knop automatiseren met een smart-switch?
Finger bot vanuit HA

In Master-Slave setup heb ik geen idee wat de impact is als ik de slave uitschakel
Wordt de master-slave connectie elke keer weer hersteld bij terug online of knal je keihard op de max Sell Power bug van de firmware. En met 2e Deye voor de CT-sensoren van 1e ben ik zeker dat ik daar geen last van heb.

De firmware doorloopt sommige subroutines niet continue, maar eenmaal op basis van een trigger.

Voor 17kW heb ik beide Deye 12k nodig, met 29kWh +14kWh accu's apart worden cellen snel te warm en met een gezamelijk bank van ~44kWh blijven de LFP cellen koeler en beide 12k LV hoeven maar op ~75% te werken,

Daarna kan ik kijken hoe ik het voor de PV strings kan oplossen. met een Zomer (maart-september) en winterstand (Oktober-Februari),
In de PV winterstand periode heb ik het vermogen van de 2eDeye ca 300-320uur nodig en wil ik af van ~3300uur idle (300kWh aan idle verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pMar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-02-2024
Hallo Allemaal,

Ik ben al een tijdje op dit forum aan het rondkijken, en vooral dit topic.
Nu wil ik zelf ook 2 stuks SUN-12K-SG04LP3-EU aanschaffen, in combinatie met een zelfbouw accu (met batrium BMS).
Maar voor ik dit materiaal koop zou ik graan iets zeker willen nagaan. Deze omvormer komt onder mijn huis te hangen, en ik wil hier mijn huis op de LOAD/BACKUP aansluiten. Maar nu hangt er op zolder een grid-tie-inverter. Nu kan ik niet makkelijk een 3-fase kabel van deze inverter naar beneden trekken (buizen vol).

Volgens de handleiding moet ik de pv-inverter eigenlijk op de GEN-ingang aansluiten in micro-inverter modus (Mode IV: AC Couple in handleiding). maar als ik de PV-inverter nu laat hangen op het huis-net (achter ge LOAD-outgang) werkt dit dan nog normaal? en kan de accu dan laden in backup-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@pMar Ik kan je niet helpen, ik heb enkel ervaring met in alle gevallen PV op de MPTT's van tenminste 1 Deye, het is aanzienlijk complexer en komt op details aan en hoeveelheid PV en welke controle je wilt, misschien heeft @Compuadb er al eens mee te maken gehad.

Een kleine hoeveelheid PV op LOAD kon, maar ik had maar beperkte controle.
Ik heb het enkel getest in voorjaar 23 met een enkele 12k met PV op de MPPT, waarbij Deye eigen PV in de accu ging en overshot van de PV op load het net op fietste, was wel oudere firmware en daar het nodige verandert.

Twee Deye 12k klinkt niet dat je weinig PV hebt, die bestaande PV zal een rechtsstreekse kabel hebben naar de meterkast, waar je deze kunt op pikken (>2kW zou op een eigen groep moeten zitten), maar met 2 Deye zal je wel PV op MPPT's nodig hebben, je kunt beide MI ingangen niet samenvoegen tot 1 zoals load en daarbij ben je gelimiteerd tot 12kW. Als ook voor de sturing/regeling te maken krijgt >12kW tot nu toe een beperkt aan setups in de firmware zijn verwerkt.

Met de laatste firmware versie is er een issue met de max sell power, dat sturing/regeling stopt bij 15kW met nieuwere firmware versies en oudere 12000W. Een groep Duitse gebruikers heeft al een verzoek ingediend om deze te verruimen tot 99kW waarbij de limit regeling nog werkt, deze hebben bijna allemaal >12kWp tussen CT-sensoren met PV als ook PV op de MPPT's van de Deye,

Met 2 Deye's zal je ook flink wat aandacht moeten besteden aan de huisinstallatie dat je zeker de kabels voldoende afzekerd, Een deye kan zoal 26A aanscheef belasting op LOAD leveren op 1fase en met twee ~50A en onder bepaalde omstandigheden zelfs nogeens het dubbele (~100A).
Als je PV op LOAD aansluit moet dondersgoed op passen dat je de neutraal draad niet overbelast

Ik heb wel 2 Deye's, maar ben met een andere puzzel bezig hoe ik 1 Deye kan uitschakelen als ik deze niet nodig heb om PV in de gezamelijke accu te krijgen of voor 17kW van net te laden of uit accu terug te leveren om op idle verbruik te besparen.
Maar al mijn PV strings zijn universieel en eindigen in een (DC-only) groepenkast vanwaar ik makkelijk strings kan herverdelen voor zomer en winter van tweede Deye naar twee 3f 6kW of 1f 3kW normale netgebonden omvormers en ik heb al diverse manuele & automatische transferswitches voor onderhoud om een omvormer spanningsloos te maken of een normale omvormer op MI-ingang of grid zijde in te koppelen,
Dat is net een andere richting/gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:29
@Domba waarom zet je er niet wat relais in? zelf bedrading omsteken elke keer lijkt me niet iets wat je moet ambieren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Asclepius8 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:55:
@Domba waarom zet je er niet wat relais in? zelf bedrading omsteken elke keer lijkt me niet iets wat je moet ambieren..
Ik steek niet om, ik gebruik 1-0-2 MTS schakelaars in de strings , die hebben geen verbruik.
Die ik nu heb voldoen, maar zijn niet ideaal, hebben geen optie om te borgen, wordt een 3D-kapje printen om te verbergen.
Het is DC, je wilt niet onder belasting onderbreken, 9A 400-700V geeft een leuke vlamboog.

Edit: Van elke string komen de kabels eerst binnen op een smeltzekering, DC-SPD en een DC automaat om uit te schakelen (zelfde als voor een combiner-box), daarna heb ik pas 1-0-2 MTS schakelaars op moment om 3 strings om van omvormer te wisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 25-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@Domba https://elektrischefoutje...ockout-systeem-universeel zoiets, of is het geen standaard dinrailmontage?
Zelf printen kan natuurlijk altijd (been there done that) maar voor veilig werken wil je wellicht iets degelijks.

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2023 16:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
@Domba waarom zou je de MI ingangen van 2 stuks parallel geschakelde 12 kW deye inverters niet kunnen samenvoegen ?
Ik heb het bij mij al ruim 2 jaar zo werken namelijk en dat werkt perfect. Ik heb 1 MI string (3900Wp) aangesloten op 1 fase van de 3 fase MI ingang van de twee 12 kW inverters. (twee inverters parallel)
Totaal opgewekte MI vermogen wordt netjes verdeeld over de twee inverters.

[ Voor 3% gewijzigd door Compuadb op 25-10-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
@pMar Een bestaande solar inverter op de load uitgang van de Deye inverter zal beperkt werken zolang de inverter aan het grid hangt, bij volledig off-grid bedrijf gaat het fout omdat de deye software hier niet op bedacht is.. Deye geeft dan ook aan dat je een bestaande inverter of via de MI ingang kan aansluiten of aan de grid zijde tussen de CT's en de inverter kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Compuadb schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:23:
@Domba waarom zou je de MI ingangen van 2 stuks parallel geschakelde 12 kW deye inverters niet kunnen samenvoegen ?
Ik heb het bij mij al ruim 2 jaar zo werken namelijk en dat werkt perfect. Ik heb 1 MI string (3900Wp) aangesloten op 1 fase van de 3 fase MI ingang van de twee 12 kW inverters. (twee inverters parallel)
Totaal opgewekte MI vermogen wordt netjes verdeeld over de twee inverters.
Verdeling is een kwestie van weerstand.
Mijn zorg zit bij twee frequentie regelingen die je samenvoegt en dat moet zonder fase verschuiving ik heb nog twee 3fase 6kW grid-tie, daar kan ik niet zonder straks, zijn alleen al nodig voor aantal strings , en die frequentie regeling op MI was niet bijzonder goed tot nu toe, dat zou in FW 1140 beter zijn. Die sync dient gelijk te zijn, zonder fase verschuivingen en dan met name voor overgang naar eiland mode zonder grid.

Ik ben frequent echt off-grid als accu SOC tussen 30% en 80% zit om nog twee andere reden. de zero export nul handhaving, waarvoor je zelf een verzoek hebt gedaan voor de komst van FW 1136 en de max sell limit, daarvan ben ik zeker van voor de uren dat ik niet wil terugleveren door gewoon off-grid te zijn.

Verder ben ik nog off-grid voor de 1e als ik test met de 2e Deye voor meer data voor sturing waar ik nog mee bezig ben.

Voor een dissipatie tabel (hoeveel kost om x watt AC te leveren) en trip-around waarde bij verschillende vermogens door 1-2 uur van het net te laden en paar uur later accu weer te legen via teruglevering met zelfde vermogen, of heb je zulke tabelen toevallig ergens beschikbaar, scheelt een hoop dagen testen.

Mijn grootste probleem is de verlieswarmte, de efficientie is goed met 90.5%, maar die 9.5% is wel ~3000kWh-verlies/j als ik alle PV in gebruik heb,
Op dit moment is die verlieswarmte ~1950kWh/j voor 1 Deye het grootste deel komt in een paar uur van de dag vrij en zoals afgelopen zomer zonder alles te warm wordt de max terugleveringen zakt terug tot onder 120A DC <50% juist op het moment dat ik eigenlijk 75% van beide Deye's nodig heb om de opgeslagen PV opwek op het net te krijgen, elke kWh verlies warmte probeer ik dan ook te besparen .
In periode Oktober-Februari heb ik de 2e Deye 300-320 uur maar echt nodig, als daar buiten kan uitschakelen, dan is dat ca 300kWh minder verlies/warmte. Belangrijker Maart-September is 2000 uur de 2e Deye niet nodig (~210kWh minder verlies als warmte incl efficientie verbetering als 1 uitgeschakeld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Proton_ Ja, zoiets in iedergeval dat een extra handeling nodig is, voor je kan bedienen, want zo'n 1-0-2 MTS is er niet voor gemaakt en heeft geen vlamboog bluskamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Ik probeer ESPHome aan de gang te krijgen op Home Assistant voor mijn Deye 12kW 3 fase omvormer met firmware 1140.

Ik heb via @AUijtdehaag onderstaand mh-et-live bordje gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmd8UV2HH8ter_sc4bQ7OxgvgGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyTh4Q9jZHTaP8C4scbsU0Mw.jpg?

Hier staat deze yaml op.

Op de omvormer heb ik de Modbus sn op 1 gezet.
Vervolgens een netwerkkabel aangesloten op de BMS poort, waarvan ik de andere zijde oranje-wit en oranje op het bordje heb aangesloten. ESPHome draait binnen home assistant, maar krijg geen communicatie met de omvormer.

In de logs verschijnt Duplicate modbus command found en dat zou wijzen op communicatie problemen. Ook als ik oranje-wit en oranje omdraai, zelfde probleem. Ik heb GND proberen aan te sluiten met groen, dan krijg ik CRC errors in de logs.

Wat kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
OKA schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:28:
Ik probeer ESPHome aan de gang te krijgen op Home Assistant voor mijn Deye 12kW 3 fase omvormer met firmware 1140.

Wat kan ik nog meer proberen?
Zonder dat ik me nu verdiept heb in jouw specifiek situatie, wellicht kun je hier nog wat uit halen?
Elja in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

Je hebt in je Yaml wel de aanpassingen gedaan voor jouw situatie, bijvoorbeeld?

[ Voor 8% gewijzigd door Elja op 26-10-2023 22:19 ]

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Elja schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:13:
[...]
Zonder dat ik me nu verdiept heb in jouw specifiek situatie, wellicht kun je hier nog wat uit halen?
Elja in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Daar had ik al naar gekeken en ook gebruikt bij het aansluiten.
Je hebt in je Yaml wel de aanpassingen gedaan voor jouw situatie, bijvoorbeeld?
Alleen de wifi settings aangepast. De rest zou al geschikt moeten zijn.
Heb ook de tx/rx pins gecontroleerd op het bord. Die kloppen als ik doormeet met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Hallo,
Helaas is de overkapping met zonnepanelen nog niet klaar, maar toch al even nadenken over de 2e groepenkast, die ik in het schuurtje onder de overkapping ga maken.

Welke Aardlekautomaten zouden jullie gebruiken? Ik heb het volgende in gedachten.
Ik weet dat het niet echt selectief is, maar ik vind het niet erg als de spanning van de 2e groepenkast uit zou vallen ivm een probleem. De hoofdgroepenkast is belangrijker.
Het moet wel veilig zijn natuurlijk.
Welke veranderingen zouden jullie nog doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPolZOjleI2TqZZUIToy-n06E_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WsZZSZkms3chg9zmUlggljiD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:49
Robbie-1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:02:
Hallo,
Helaas is de overkapping met zonnepanelen nog niet klaar, maar toch al even nadenken over de 2e groepenkast, die ik in het schuurtje onder de overkapping ga maken.

Welke Aardlekautomaten zouden jullie gebruiken? Ik heb het volgende in gedachten.
Ik weet dat het niet echt selectief is, maar ik vind het niet erg als de spanning van de 2e groepenkast uit zou vallen ivm een probleem. De hoofdgroepenkast is belangrijker.
Het moet wel veilig zijn natuurlijk.
Welke veranderingen zouden jullie nog doen?

[Afbeelding]
Als je in de onderverdeler een 300ma aardlek nodig hebt moet dat ook in de hoofdverdeler. Grotere aardlekschakelaar in een onderverdeler heeft geen functie.

Er staat 50m ymvk 5x6. Is dit een typfout en bedoel je ymvk-as 4x6? Voedingskabel in de grond moet een aardscherm hebben (ook als het in een buis ligt)

Standaard utp is niet geschikt voor direct ingraven. Het moet in een waterdichte (mantel)buis anders vergaat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Vandaag ineens een storing bij 3 van de 4 accu's.

Volgens de deye zat er nog 18% in de accu's, helaas niet volgens de accu's, 3 in storing. Na resetten van de accu's gaf de deye 1% aan.

Iemand anders dit al eens mee gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEu1NhrsOr-6QnIQAuhqFTSwuDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0zSsvgsFyWkHQSGuGEYSRHc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMzHot6ulJkSfxMQcIqcmK6BW9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwStklDtQe5nI765OKVsP9zT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
@Ricko1

Terecht punt van die beide aardlekautomaten, 0,030 voor de 0,300 is niet handig inderdaad.
Ik heb een versie 1.2 gemaakt.
Mijn omvormer top ik af op 10 kW, en heb dan rond de 14Amp per fase.
Zou ik dat kunnen afzekeren met een 16Amp automaat? Die heb ik nog voldoende liggen en dan heb ik nog een soort van selectiviteit. Het kan natuurlijk voorkomen dat die lang op 14 Amp belast worden. Wellicht beter een 20 A 100mA Aardlekautomaat
De kabels liggen in een dikke mantelbuis. Ik heb me laten vertellen dat een afscherming dan niet nodig is.

Dan wordt het zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JHD0iIsTwJz9egJIMPmHS7LzKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RxDJ5H8ioh79VOGWgWXt5KNH.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Robbie-1 op 29-10-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Giem Heb je wat meer info, als welke BMS, hoe vaak en hoe lang in je gebruikstrategie heeft de balancer kans om de cellen gelijk te trekken en bereik je de pack-voltage om te resetten naar 100%SOC?

De SOC is een relatieve waarde, de meeste BMS-en (ik ken niet alle) meten via een shunt de ingaande en uitgaande stroom. Deze meting is niet perfect, daar er energie verloren gaat via warmte verlies in de cellen. Daardoor verloopt de SOC met de tijd en dat je van tijd tot tijd de accu enige tijd volledig geladen dient te zijn voor een hercalibratie naar 100% SOC om dit verloop te corrigeren.
Als cellen iets verlopen, door verschillende weerstand in milliOhm's, kan een cel te hoog voltage of laag voltage hebben en wordt de pack-voltage voor een reset naar 100% SOC niet bereikt,
Om de cel voltages gelijk te houden heb je een balancerfunctie, maar die wordt bij veel (BMS-en zijn hier niet gelijk of hebben zelfde default aanpak, bij sommige is balancer alleen actief tijden laden, bij andere alleen boven een bepaald cel voltage of een combinatie, dit zijn meestal instelbare settings)
Zeker de passieve balancers hebben vaak maar een klein vermogen in mA bereik en hebben dan bijv bij 280Ah cel die 1Ah verlopen is ten opzichte van andere, zal meerdere uren tot meerdere dagen de balancer actief moeten zijn omdat gelijk te trekken. Die 1Ah verloop komt niet van 1 cycle, die bouwt zich over langere tijd op, als de reset niet wordt bereikt, als tenminste voor in gebruikname een goede topbalans met voldoende tijd is gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Domba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:42:
@Giem Heb je wat meer info, als welke BMS, hoe vaak en hoe lang in je gebruikstrategie heeft de balancer kans om de cellen gelijk te trekken en bereik je de pack-voltage om te resetten naar 100%SOC?

De SOC is een relatieve waarde, de meeste BMS-en (ik ken niet alle) meten via een shunt de ingaande en uitgaande stroom. Deze meting is niet perfect, daar er energie verloren gaat via warmte verlies in de cellen. Daardoor verloopt de SOC met de tijd en dat je van tijd tot tijd de accu enige tijd volledig geladen dient te zijn voor een hercalibratie naar 100% SOC om dit verloop te corrigeren.
Als cellen iets verlopen, door verschillende weerstand in milliOhm's, kan een cel te hoog voltage of laag voltage hebben en wordt de pack-voltage voor een reset naar 100% SOC niet bereikt,
Om de cel voltages gelijk te houden heb je een balancerfunctie, maar die wordt bij veel (BMS-en zijn hier niet gelijk of hebben zelfde default aanpak, bij sommige is balancer alleen actief tijden laden, bij andere alleen boven een bepaald cel voltage of een combinatie, dit zijn meestal instelbare settings)
Zeker de passieve balancers hebben vaak maar een klein vermogen in mA bereik en hebben dan bijv bij 280Ah cel die 1Ah verlopen is ten opzichte van andere, zal meerdere uren tot meerdere dagen de balancer actief moeten zijn omdat gelijk te trekken. Die 1Ah verloop komt niet van 1 cycle, die bouwt zich over langere tijd op, als de reset niet wordt bereikt, als tenminste voor in gebruikname een goede topbalans met voldoende tijd is gedaan
Waar kan ik dat precies zien? Voor nu zie ik alleen dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk49g7Ij-8nbuUtnfifrmbsLufA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utqNA5OeKU7MMqYUIdChw0Gd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dat is hier lastig te zien,
Komende nacht van 1 AM tot 14 uur is de dynamische prijs nul of net negatief, als je deye voor die periode op laden zet met SOC 100%, dan heeft de balancer als die alleen werkt boven een cel voltage van 3.4 of 3.45V de tijd om de cellen in evenwicht te brengen. De max laadspannings is oke voor 3.51V

Als SOC 95% is kan je bij aantal accu's op de display van de accu zelf de celspanningen zien (mits accu een display heeft) je wilt deze behalve laatste cijfer van 1 mV ( 3.49x V) gelijk hebben voor alle cellen.

Mocht je een avondmens zijn dan kan bij begin kijken hoe groot de verschillen zijn bij elke accu en 12 uur later, dan weet je of balancer werkt (anders wordt het laptop aan BMS koppelen om settings uit te lezen, wanneer balancer werkt, maar dat is lang niet altijd even makkelijk omdat je ook de juiste kabel daarvoor nodig hebt van RS485 of RS232 naar USB)

Het verlies in de cellen is zo te zien al best behoorlijk met bijna 7.3%

Ik weet niet of capaciteit 20kWh of 60kWh , maar dat er afwijkingen zijn naar >600 of >200 cycles is op zich niet zo vreemd, als balancer werkt is het enkel gebruik maar klein beetje aanpassen met wat vaker paar uur met SOC op 95% of soms een paar uur een pauze op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Domba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:11:
Dat is hier lastig te zien,
Komende nacht van 1 AM tot 14 uur is de dynamische prijs nul of net negatief, als je deye voor die periode op laden zet met SOC 100%, dan heeft de balancer als die alleen werkt boven een cel voltage van 3.4 of 3.45V de tijd om de cellen in evenwicht te brengen. De max laadspannings is oke voor 3.51V

Als SOC 95% is kan je bij aantal accu's op de display van de accu zelf de celspanningen zien (mits accu een display heeft) je wilt deze behalve laatste cijfer van 1 mV ( 3.49x V) gelijk hebben voor alle cellen.

Mocht je een avondmens zijn dan kan bij begin kijken hoe groot de verschillen zijn bij elke accu en 12 uur later, dan weet je of balancer werkt (anders wordt het laptop aan BMS koppelen om settings uit te lezen, wanneer balancer werkt, maar dat is lang niet altijd even makkelijk omdat je ook de juiste kabel daarvoor nodig hebt van RS485 of RS232 naar USB)

Het verlies in de cellen is zo te zien al best behoorlijk met bijna 7.3%

Ik weet niet of capaciteit 20kWh of 60kWh , maar dat er afwijkingen zijn naar >600 of >200 cycles is op zich niet zo vreemd, als balancer werkt is het enkel gebruik maar klein beetje aanpassen met wat vaker paar uur met SOC op 95% of soms een paar uur een pauze op 100%
Dat is dus het vreemde, zodra de accu 100% haalt laat de deye hem weer leeg lopen tot 90% om vervolgens weer naar 100 op te laden. Dus een lange tijd boven de 95 houden lijkt niet mogelijk of ik moet ergens een instelling aanpassen, maar ik weet niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Giem In de tabel van time of use

Stel tijd in en achter aanvangst tijd , vul je 95 of 100% in met vinkje in grid charge.

Sommige BMS-en als ze een overvoltage protection signaal hebben, worden laden als ook mosfets voor laden uitgeschakeld en pas bij cel recover voltage, als cel met te hoge spanning onder dat voltage komt, komt de functie weer beschikbaar.
Als het goed is krijg je eerst een overvoltage warning, als er communicatie met de Deye is, dan kun je dat zien daar de maximaal laadstroom naar 10A wordt gereduceerd en dat kan je in menu met als kopje Li-BMS zien.
Alleen als accu's een display hebben kan je zien wel accu-pack dat is.

Bij sommige is dat nog wel op te lossen zonder open maken, maar het is handig om te weten wat voor accu 's je hebt of erop de behuizing een naam staat, of hoeveel RJ12/RJ45 connecters op front van accu pack aanwezig zijn. Ook of er een grote ronde dop aanwezing is, op front die een grote ronde connector verbergt met heel veel pinnen (deze is om een externe actieve balancer aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Domba schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:06:
@Giem In de tabel van time of use

Stel tijd in en achter aanvangst tijd , vul je 95 of 100% in met vinkje in grid charge.

Sommige BMS-en als ze een overvoltage protection signaal hebben, worden laden als ook mosfets voor laden uitgeschakeld en pas bij cel recover voltage, als cel met te hoge spanning onder dat voltage komt, komt de functie weer beschikbaar.
Als het goed is krijg je eerst een overvoltage warning, als er communicatie met de Deye is, dan kun je dat zien daar de maximaal laadstroom naar 10A wordt gereduceerd en dat kan je in menu met als kopje Li-BMS zien.
Alleen als accu's een display hebben kan je zien wel accu-pack dat is.

Bij sommige is dat nog wel op te lossen zonder open maken, maar het is handig om te weten wat voor accu 's je hebt of erop de behuizing een naam staat, of hoeveel RJ12/RJ45 connecters op front van accu pack aanwezig zijn. Ook of er een grote ronde dop aanwezing op front die een grote ronde connector verbergt met heel veAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZHlsbWtoKRPFUwILvhrXKP1VwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdGyPIBp8uIfA8szeGazVysd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wzYo93UC6kOZFfQULODnTM840I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEllHMLkTwI894Ue6bajz1cT.jpg?f=fotoalbum_largeel pinnen (deze is om een externe actieve balancer aan te sluiten)
De overvoltage melding heb ik wel eens voorbij zien komen, maar vandaag niet.

Het is gelukt hem op 100% te houden. Naast de 100% instellen moest is ook de discharge amperage naar 0 zitten. Nu blijft hij op 100% staan.

De accu's zijn van blauhoff, maar volgens mij komen die ook bij deye vandaan. Helaas zit er geen scherm op om ze uit te lezen.

Dus mogelijk moet daar een keer de laptop aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wzYo93UC6kOZFfQULODnTM840I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEllHMLkTwI894Ue6bajz1cT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZHlsbWtoKRPFUwILvhrXKP1VwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdGyPIBp8uIfA8szeGazVysd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Giem op 28-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Giem Blauhoff verkoopt van alles, bijv BLH5100 is zeker niet van Deye, die heeft een AoBocs BMS welke een losse 150A shunt heeft.
Daar is weinig of niets over te vinden is, dat kan nog lastig worden om voor laptop aan benodigde gegevens te komen om te kunne inloggen op de BMS
Open maken heeft alleen zin als je goed voorbereid bent met een actieve balancer die op de balans connectors van de BMS past, want dit accu pak heeft geen prismatic cellen, maar een module met pouche cellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met Blauhoff?
Zij leveren o.a. Deye, met een soort home assistant kastje die op goede momenten inkoopt/verkoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
.Erik. schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:42:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met Blauhoff?
Zij leveren o.a. Deye, met een soort home assistant kastje die op goede momenten inkoopt/verkoopt
Heb je meer informatie over dat "home assistant kastje"? Misschien een linkje? Ik kan het bij ze niet zo snel terugvinden.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
@sMoKeFiSh Zeker, ik kan het niet zo snel op de site vinden, maar ik heb het via de mail ontvangen. Zie de screenshot (Blauhoff omvormers zijn hier de Gerebrande Deye omvormers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw8IZnX_MMwlrjMmULrd2N4RG64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vMncNCFjHN6OFHixnHBBQzRj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door .Erik. op 31-10-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
.Erik. schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:07:
@sMoKeFiSh Zeker, ik kan het niet zo snel op de site vinden, maar ik heb het via de mail ontvangen. Zie de screenshot (Blauhoff omvormers zijn hier de Gerebrande Deye omvormers)
[Afbeelding]
Leuk dat ze dit maken maar eenvoudig zelf te doen in HomeAssistant en Node-Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:29
En de batterijen zijn ook Pylontech batterijen volgens mij als je de specs bekijkt (15 cel versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
mahagen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:41:
[...]
Leuk dat ze dit maken maar eenvoudig zelf te doen in HomeAssistant en Node-Red.
Eenvoudig voor Tweakers, wellicht.
Voor veel mensen is dit een uitkomst natuurlijk.

Ik vermoed trouwens dat dit kastje is ontstaan aan de hand van dit topic hier. Toen ik mijn accu's van de zomer kocht bij Blauhoff hadden ze dit nog niet. Ik heb ze laten weten dat ik de boel kon aansturen met het kastje dat ik met jullie hulp kon maken en Home Assistant (en op dit topic gewezen).

Volgens mij hebben zij het verder opgepakt om het als 1 geheel aan te bieden.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Elja schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:52:
[...]
Eenvoudig voor Tweakers, wellicht.
Voor veel mensen is dit een uitkomst natuurlijk.
[...]
In Zuid-Afrika hebben ze ook een soortgelijk kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
OKA schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:31:
[...]

In Zuid-Afrika hebben ze ook een soortgelijk kastje.
Dat is enkel een ESP32 (sensor) voor 1f Deye omvormers, blauhoff zou een Pi-4 of clone kunnen zijn incl Home Assistant met beperkte toegang voor de user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderMeyde
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-11-2023
Dag allen,

Sinds lange tijd in het bezit van Deye converter en werk helemaal perfect!
De firma TAB Benelux uit Ede heeft de complete installatie op zich genomen en ben hier zeer content mee!
Het is een prachtig overzichtelijk systeem en instellingen en controles worden vaak op afstand doorgevoerd waardoor het systeem ten alle tijde naar behoren fungeert!
Het systeem is compleet gemaakt met een accu welke de energy opslaat waardoor we bijna energie neutraal zijn! Top aanwinst waar we geen moment spijt van hebben gehad!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ5oZkfYSHtPfnhPEcf37YYKMoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtEj4n2gwoJ1x2mvurqqzZj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRC4TDBxvP-Qz5kq35asoLAwJr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxSCBTCNlazoOkuHDhVAnt7P.jpg?f=fotoalbum_large

schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:05[/message]:[/b]
Hi all,

Hoop dat deze mag hier, om wat mensen en kennis centraal te krijgen over/van het merk Deye. Ze maken accu packs, inverters, micro omvormers (en wellicht nog meer).

Ikzelf heb een dik jaar een Sofar HYD5000EP gehad en vorige week overgestapt op 3 fase met een SUN-12K-SG04LP3-EU. Bevalt tot nu toe maar het is nog erg uitzoeken hoe het zit met settings en werk modi. Het is nog een tandje lastiger/complexer dan met de Sofar :+

[Afbeelding]

Ik hoop dat we in de topic al onze ervaringen en tips kunnen delen met deze inverters, accupacks en micro omvormers, net zoals er andere merkgebonden topics zijn.

Allereerst heb ik zelf alvast de vraag (de handleiding is erg slecht geschreven en soms lastig te begrijpen omdat het vanuit het Chinees is vertaald, en sommige menu items ontbreken gewoon) wat betreft de grid instelling.
Ik hoor de dat VDE4105 een goede optie was, en uiteraard 230/400V. Echter de Phase Type heb ik nog niet kunnen uitvinden, het is iets als rechtsdraaiend of linksdraaiend. In NL zouden we rechtsdraaiend hebben echter als ik 0/120/240 ingeef krijg ik na enkele sec een foutmelding: Grid Phase Wrong. Dus heb m weer teruggezet naar 0/240/120

[Afbeelding]

Ik heb enkel de Grid aangesloten nu;

[Afbeelding]

Verder vraag 2: ik wil eigenlijk de accu in de zomer butien werking stellen. Afkoppelen heeft nadelen zo ver ik had getest; de omvormer valt vaak uit en werkt niet fijn als er geen accu aangesloten zit, klopt deze stelling? En hoe is het zo in te stellen dat de accu verder niet gaat laden en ontladen? Ik heb geen BMS comm.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fire erop los :)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vanderMeyde schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:57:
Dag allen,

De firma TAB Benelux uit Ede heeft de complete installatie op zich genomen en ben hier zeer content mee!
Het is een prachtig overzichtelijk systeem en instellingen en controles worden vaak op afstand doorgevoerd waardoor het systeem ten alle tijde naar behoren fungeert!
Het systeem is compleet gemaakt met een accu welke de energy opslaat waardoor we bijna energie neutraal zijn! Top aanwinst waar we geen moment spijt van hebben gehad!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hi all,

Hoop dat deze mag hier, om wat mensen en kennis centraal te krijgen over/van het merk Deye. Ze maken accu packs, inverters, micro omvormers (en wellicht nog meer).

Ikzelf heb een dik jaar een Sofar HYD5000EP gehad en vorige week overgestapt op 3 fase met een SUN-12K-SG04LP3-EU. Bevalt tot nu toe maar het is nog erg uitzoeken hoe het zit met settings en werk modi. Het is nog een tandje lastiger/complexer dan met de Sofar :+

[Afbeelding]

Ik hoop dat we in de topic al onze ervaringen en tips kunnen delen met deze inverters, accupacks en micro omvormers, net zoals er andere merkgebonden topics zijn.

Allereerst heb ik zelf alvast de vraag (de handleiding is erg slecht geschreven en soms lastig te begrijpen omdat het vanuit het Chinees is vertaald, en sommige menu items ontbreken gewoon) wat betreft de grid instelling.
Ik hoor de dat VDE4105 een goede optie was, en uiteraard 230/400V. Echter de Phase Type heb ik nog niet kunnen uitvinden, het is iets als rechtsdraaiend of linksdraaiend. In NL zouden we rechtsdraaiend hebben echter als ik 0/120/240 ingeef krijg ik na enkele sec een foutmelding: Grid Phase Wrong. Dus heb m weer teruggezet naar 0/240/120

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder vraag 2: ik wil eigenlijk de accu in de zomer butien werking stellen. Afkoppelen heeft nadelen zo ver ik had getest; de omvormer valt vaak uit en werkt niet fijn als er geen accu aangesloten zit, klopt deze stelling? En hoe is het zo in te stellen dat de accu verder niet gaat laden en ontladen? Ik heb geen BMS comm.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/quote]
Je quote klopt niet echt.

Maar overzichtelijk, een Deye? Dan denk ik eerder dat je zelf helemaal niets in de instellingen doet.

Wat doet het systeem? Wat is doel? Enkel gridafname beperken?

Beetje specs zijn ook altijd wel leuk. 3-fase LV accu neem ik aan, omvormer vermogen? Accucapaciteit?
Hoeveel PV erop? Aangesloten op Deye MPPT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Welke aardlekautomaten (of aardlekschakelaars) worden geadviseerd voor een 12kW 3 fase omvormer op een 3x25A aansluiting voor de grid én load aansluitingen?

Ik heb alleen de grid aangesloten op een B16 30mA aardlekautomaat. Maar lees in het topic dat B20 of 300mA ook wordt gebruikt. Wat maakt het dat je van B16 naar B20 gaat, of van 30mA naar 300mA?
Geldt dit eveneens voor de load uitgang, want daar ga ik op een later moment wel naar toe?

Voor zover mijn kennis reikt, zou bij een 3x25A huisaansluiting voor grid en load een B16 30mA standaard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
vanderMeyde schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:57:
Dag allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hi all,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/quote]
Zijn degelijke apparaten, hangt netjes aan de muur en fijn dat je er blij mee bent...

Wat zijn de specificaties van het systeem en batterij?

Als het LV (Low Voltage) is dan ben ik benieuwd naar max charge/discharge setting want DC kabel ziet er op het oog wat dun uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:11:
[...]
Beetje specs zijn ook altijd wel leuk. 3-fase LV accu neem ik aan, omvormer vermogen? Accucapaciteit?
Hoeveel PV erop? Aangesloten op Deye MPPT?
Het is een 8kW Deye, kabel is dik genoeg voor 3-fase , accu lijkt een 5kW LFP met enkel grid kabel

Maar die aardlek van Eaton, die heb ik nog nooit gezien, lijkt wel een enkele fase aardlek gekoppeld met 2 enkel fase automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-07 00:40
Hebben jullie al de Solax Hybrid LV ontdekt? Die vertoont nogal wat gelijkenis met de Deye. De compabiliteit met allerlei batterijen is mij nog niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OKA schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:22:
Welke aardlekautomaten (of aardlekschakelaars) worden geadviseerd voor een 12kW 3 fase omvormer op een 3x25A aansluiting voor de grid én load aansluitingen?

Ik heb alleen de grid aangesloten op een B16 30mA aardlekautomaat. Maar lees in het topic dat B20 of 300mA ook wordt gebruikt. Wat maakt het dat je van B16 naar B20 gaat, of van 30mA naar 300mA?
Geldt dit eveneens voor de load uitgang, want daar ga ik op een later moment wel naar toe?

Voor zover mijn kennis reikt, zou bij een 3x25A huisaansluiting voor grid en load een B16 30mA standaard moeten zijn.
25A aan de voedende kant en 40A aan de load kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
willem73 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:53:
Hebben jullie al de Solax Hybrid LV ontdekt? Die vertoont nogal wat gelijkenis met de Deye. De compabiliteit met allerlei batterijen is mij nog niet duidelijk
Welke heb je het dan exact over?
Zie zo snel alleen een enkelfasig model; X1 HYBRID LV.
“De” Deye in dit topic is de 12kW 3-fase, die hebben weinig gelijkenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
willem73 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:53:
Als je die met grote LCD touch scherm bedoelt, die lijkt wel wat op de oudere generatie Deye SG04LP1, alleen dan met veel geel als ook de onderkast met aansluitingen , ik ben alleen nog geen gebruikers posts tegengekomen van een echt geinstalleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
@OKA
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, maar dan met name de lekstroom.
Ik overweeg een 100 mA Sep Aardlekautomaat B20 voor mijn 10 Kw Deye, 100MA, omdat ik dan nog een beetje selectief ben.
Ik sluit mijn Deye nl aan op een onderverdeler, die via een B20 300mA op de hoofdverdeler aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partach
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-11-2024
Heb sinds 2 jaar 22 panelen in 2 strings (1 x ~400V en 1x ~500V) via een 8KW 3-fase inverter. Ongeveer 10MW geïnstalleerd vermogen. Huidige installatie heeft alleen geen mogelijkheid tot koppelen met accu's.

Ik wil graag een installatie maken met stroom opslag (low voltage accu's 48V).
Met de installatie wil ik meer off-grid kunnen maar tegelijk ook terug leveren in de zomer als je stroom over hebt.

Na wat uitzoekwerk lijkt hybride inverter van Deye (SUN-10K-SG04L P3-EU) 1 vd weinige toepasbare oplossingen. Veel andere inverters hebben bepaalde eigenschappen die in mijn situatie niet kunnen of minder ideaal zij.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat vragen of dit inderdaad de oplossing is die ik zoek.

1) Ik wil mijn huidige inverter vervangen voor de SUN-10K-SG04L P3-EU. Gezien de oplossing die ik wil, zou dat de juiste keuze zijn mbt tot mijn requirements?

2) Heb ik buiten de Deye en losse lifepo4 accu's nog andere componenten nodig? Een losse BMS of zit deze al in de Deye?

3) De inverter hangt de garage en zit een soort van in het midden van de huis installatie. Ik wil geen losse load of back-up want meeste load is aangesloten in de meter kast. Er zou dus maar 1 3-fase aansluiting gemonteerd worden. Kan dat? Werkt dit dan ook als de net stroom niet beschikbaar is om het huis via de hybride inverter te laten draaien?

4) gezien het vorige punt. Hoe zorg je dat als je vanuit de accu's het huis voedt er niets teruggeleverd wordt?

Zou elke hulp op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Vast wel
2) Kant en klare accu's hebben vaak een BMS ingebouwd. Verder heb je nog 1000.- aan kabelgoten, kabels, zekeringen en andere ongein nodig wil je het netjes doen.
3) Nee, backup werkt alleen op apparaten die aan de load aangesloten zijn.
4) Stroom-meter bij de netvoeding als je '0 op de meter' wilt handhaven zonder van de back-up gebruik te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@partach

1) Vervangen kan deye SG04LP3 heeft 2 MPPT's van 200-650V

2) Op deye sluit je accu aan die een BMS heeft, BMS is eigenlijk onderdeel van de accu die uit meerdere cellen bestaat, die de individuele cellen bewaakt en deze kan aldan niet communiceren met de Deye. In geval van communicatie kan er met SOC (state of charge/ hoeveel in de accu zit) gewerkt worden,
Maar ook zonder communicatie werkt het alleen dan op spanning /voltage settings van accu pack (nog steeds dient de accu een BMS te hebben, die zorgt dat binnen de grenzen blijft met de cellen )

(Als je een Aexpium diy kast of Seplos lege kast neemt is het makkelijkste, dan heb je naast 16 LFP cellen nog 2 aansluitkabels een een pacthkabel voor communicatie nodig voor de assemblage.

Wil je geheel zelfbouwen vanaf scratch dan heb je een 16 cellen, BMS, DC-zekering, DC-automaat, aansluit terminals en kabels nodig met DIN kabelpersschoenen nodig of een perstang om deze er zelf aan te zetten. En nodige gereedschap als een milliOhm meter en een kleine 0-5V voeding of een active balancer)

3) Nee dat werkt niet als de netaansluiting uitvalt, daarvoor dient je het huis op load uitgang van de Deye te hebben. (Eiland of off-grid mode kan alleen voor LOAD)
Je hebt daarvoor 2 kabels nodig, 1 naar de hoofdschakelaar van de netaansluiting (wel met afzekeringen voor de kabel) naar grid en 2e kabel van load die huisinstallatie voorziet
Wat wel kan is het huis te voorzien of terug te leveren door de 3 meegeleverde CT-sensoren op de kabels voor de hoofdschakelaar te monteren

4) hiervoor worden 3 CT sensoren meegeleverd die je direct voor of na hoofdschakelaar aanbrengt en aangezien Deye de 8KW grid-tie omvormer, zit ook gelijk enige PV opwek op de Deye MPPT's en is het een standaard configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
In het kader van RTFM, eens gekeken wat de manual zegt over de aardlekschakelaar voor een Deye 10 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w5xLgm4BiGFxrJuFQCDQrWoCyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kHt9fUKnSqFD6eGSZpntyjYf.jpg?f=user_large

Betekent dit, dat als ik "of grid" ga, ik daar een speciale schakelaar of zo tussen moet zetten om de N naar aarde te schakelen?
Ik ben niet meteen van plan om of grid te gaan, maar vraag me wel af hoe dit zit.
Dan die aardlekschakelaar, die houdt me wel bezig.
Er is dus zo'n ding ingebouwd in de deye lees ik. In mijn geval wordt de deye aangesloten op een onderverdeler, die vervolgens op de hoofdgroepenkast via een B20 300MA aangesloten is.
Een extra Alamat achter de omvormer lijkt dan geen nut te hebben. Dan zou een eenvoudige installatieautomaat 3F al voldoende zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Robbie-1 Je eindgroepen met wandcontactdozen voor algemeen gebruik dienen een 30mA aardlek type A te hebben.
Het is van belang hoe je off-grid gaat met of zonder neutraal onder broken (hoofdschakelaar dient 4 polig te zijn in NL, die neutraal onderbreekt
Als ook dat je goed moet checken wat voor netaansluiting je van netbeheerder hebt een TCNS of TT stelsel (even vanuit gaan dat er geen blunder is gemaakt bij plaatsen van slimme meter, komt een heel enkele keer voor dat aarde niet uitgevoerd wordt bij een TCNS-stelsel als naar netbeheerder-automaten gewisseld wordt ) Van belang is dat aarde verbonden is met het sterpunt van omvormer als je off-grid bent.
Maar je mag aarde niet na een aardlek aan neutraal hebben liggen
Gebruik een stopcontacttester of een multimeter je mag geen >5V AC of DC meten tussen neutraal en aarde in welke mode de omvormer ook is,
Manual heeft daarom 2 verschillende "3.9 Wiring System for Inverter" afhankelijk welke netaansluiting netwerkbeheerder levert
Met multimeter kan je niet vaststellen of aarde aan neutraal ligt op 2 of meer plaatsen, stopcontacttester kan wel voor alle werk mode's van omvormer testen of 30mA aardlek werkt.

Edit: als je signal eiland mode verandert, pas weer opnieuw meten na een off-grid -ongrid cycle doorlopen hebt of reboot van omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 06-11-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
@Domba

Bedankt voor je uitleg, het off grid gedeelte zal ik me later dan nog in gaan verdiepen, dat is nu ook nog niet aan de orde.

Voor wat betreft die aardlekschakelaar achter de eindgroepen, dat is me bekend.

Het gaat mij met name nu over het exemplaar dat net voor de Deye komt.
Volgens de manual dus minimaal 300 mA.
In mijn geval komt de deye aan een onderverdeler, die op zijn buurt via een B20 300mA aan de hoofdgroepenkast komt.
Het heeft geen nut om dan een 300 mA daar nog weer voor te zetten, immers, dan gaan ze beiden "af" als er problemen ontstaan.
Ik wilde gaan voor een 100mA exemplaar, maar lees in de manual dat Deye dus minimaal 300mA adviseert, omdat in de deye zelf ook al een aardlekautomaat aanwezig is.
Dan lijkt het meest logisch om een gewone installatieautomaat voor de deye te zetten.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Robbie-1
Twee achter elkaar heeft geen zin in zelfde groepenkast,
Wel aan beide zijde van de kabel, in de groepenkast waar de net aansluiting binnenkomt en aan de groepenkast waar de Deye aangesloten is, de stroom gaat beide kanten op. Om te zorgen dat niet beide gelijktijdig uitvallen heb je vertraagde SI type aardlek.

Als je in groepenkast waar netaansluiting binnenkomt nog eindgroepen hebt is het handigste om daar de vertraagde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:47
Ik zit vanaf september dit jaar bij Tibber met dynamische tarieven. Was er absoluut van overtuigd dat het een laag voltage systeem zou worden 51,2V 600Ah met Victron.....

Omdat ik het systeem juist wil gebruiken in combinatie met dynamische tarieven. Zal ik genoodzaakt zijn om het flink op zijn donder te geven, want soms kun je wel 2 x per dag lucratief laden en ontladen....
Maar dat is toch niet goed voor de batterij en de omvormers worden heet en beginnen hun efficientie te verliezen...
Omvormers kunnen gemakkelijk temperaturen bereiken van 60 graden, 3x multiplussen, dat is veel stroom verlies lijkt me ( het goede is..je zou er je accu mee op kunnen warmen als je de omvormer en batterijen in een cabinet zet, handig in de winter)
Ik plaats de omvormer buiten...lekker stil in huis en goed voor de omvormer, want die houdt wel van een koel briesje. Natuurlijk wel kooien, want ze nemen het misschien zo mee;)

Boven 10KW pv is laag voltage helemaal niet meer geschikt, dan moet je wel kijken naar hoog voltage. Vele malen geschikter voor dynamische tarieven, alles gaat lekker snel input, output.

Ik heb zelf een ctc 614m wartepomp voor het verwarmen van de vloer. En gebruik de Auer edel eau warmtepomp die op mijn retour cv zit voor warmwater. Zo kan de warmtepomp voor de vloerverwarming in de lente/zomer uit...scheelt weer in slijtage en onderhoudskosten.

Maar goed waar kijk ik nu naar...
Hoog voltage 650V 50ah. in combinatie met Deye SUN 15k Hybrid 3 phase. Eigenlijk wilde ik mooi rack gevuld hebben, maar vrouwtje willen liever iets wat op een koelkast lijkt, waar je een passpiegel op kunt plakken bijvoorbeeld.

Oke besteld via Alibaba, goh wat zijn die overseas people snel...daar houd ik persoonlijk wel van. Hier moest ik soms weken wachten om een offerte te krijgen...is toch niet meer van deze tijd.

Wat betaal ik voor 600V 50ah en de deye en verzendkosten tot aan mijn voordeur...7800$, een kleine 75oo euro.

No way dat je met zelfbouw heel veel goedkoper uit bent en dan heb je laag voltage...

Heb jij nu of wil jij in de toekomst een:
warmtepomp
>10kw pv
airco
EV
elektrisch koken
etc
Nooit voor laag voltage gaan tenzijn je transport verliezen van 30% of meer accepteert.
Wat wel mooi zou zijn als Deye het software beschikbaar maakt voor dynamic Ess en alles op algoritme werkt ipv handmatig instellen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tony71 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:27:
Ik zit vanaf september dit jaar bij Tibber met dynamische tarieven. Was er absoluut van overtuigd dat het een laag voltage systeem zou worden 51,2V 600Ah met Victron.....

Omdat ik het systeem juist wil gebruiken in combinatie met dynamische tarieven. Zal ik genoodzaakt zijn om het flink op zijn donder te geven, want soms kun je wel 2 x per dag lucratief laden en ontladen....
Maar dat is toch niet goed voor de batterij en de omvormers worden heet en beginnen hun efficientie te verliezen...
Omvormers kunnen gemakkelijk temperaturen bereiken van 60 graden, 3x multiplussen, dat is veel stroom verlies lijkt me ( het goede is..je zou er je accu mee op kunnen warmen als je de omvormer en batterijen in een cabinet zet, handig in de winter)
Ik plaats de omvormer buiten...lekker stil in huis en goed voor de omvormer, want die houdt wel van een koel briesje. Natuurlijk wel kooien, want ze nemen het misschien zo mee;)

Boven 10KW pv is laag voltage helemaal niet meer geschikt, dan moet je wel kijken naar hoog voltage. Vele malen geschikter voor dynamische tarieven, alles gaat lekker snel input, output.

Ik heb zelf een ctc 614m wartepomp voor het verwarmen van de vloer. En gebruik de Auer edel eau warmtepomp die op mijn retour cv zit voor warmwater. Zo kan de warmtepomp voor de vloerverwarming in de lente/zomer uit...scheelt weer in slijtage en onderhoudskosten.

Maar goed waar kijk ik nu naar...
Hoog voltage 650V 50ah. in combinatie met Deye SUN 15k Hybrid 3 phase. Eigenlijk wilde ik mooi rack gevuld hebben, maar vrouwtje willen liever iets wat op een koelkast lijkt, waar je een passpiegel op kunt plakken bijvoorbeeld.

Oke besteld via Alibaba, goh wat zijn die overseas people snel...daar houd ik persoonlijk wel van. Hier moest ik soms weken wachten om een offerte te krijgen...is toch niet meer van deze tijd.

Wat betaal ik voor 600V 50ah en de deye en verzendkosten tot aan mijn voordeur...7800$, een kleine 75oo euro.

No way dat je met zelfbouw heel veel goedkoper uit bent en dan heb je laag voltage...

Heb jij nu of wil jij in de toekomst een:
warmtepomp
>10kw pv
airco
EV
elektrisch koken
etc
Nooit voor laag voltage gaan tenzijn je transport verliezen van 30% of meer accepteert.
Wat wel mooi zou zijn als Deye het software beschikbaar maakt voor dynamic Ess en alles op algoritme werkt ipv handmatig instellen.
:)
Omvormers buiten monteren is niet slim, te heet in de zomer.
Je gooit zelfs nuttige warmte weg in de winter.

Accuslijtage valt ook mee, mits je die groot genoeg kiest zodat de maximale ontlading <0,3C oid is.

Waar haal je die 30% vandaan?
Wat zou je HV setup volgens de datasheet moeten doen roundtrip efficiency?

~170eur/kWh is ook haalbaar bij zelfbouw met een kantenklare Seplos (bvb) case

Je stelt nogal stellig dat boven de 10kW niet uitkan, maar onderbouwd dat vervolgens niet.

Terwijl nagenoeg alle DIY LV setups hier op Tweakers richting 10kW (3xMP3000), of eroverheen (3xMP5/8000 of Deye 12).

Ben benieuwd naar je meetresultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Omvormer uiteraard schaduwzijde, de warmte die een omvormer maakt is niet nuttig mbt de efficientie. De warmer de omvormer wordt des te slechter zijn (haar) prestatie, lijkt me. Check de efficientie maar eens van een victron of iets bij een temperatuur van 60 graden. En vooral laag voltage systemen hebben daar last van omdat deze omvormers veel harder moeten werken, daarrom ook dat kabaal met die ventilatoren om de boel koel te houden. Tegenwoordig zie je dat bijna alle omvormers zich richten op HV. Dit is niet voor niets, het is de trend ...zeker voor gebieden waar zonuren schaars zijn, zoals Nederland. Daarnaast zie je ook dat de efficientie van deze HV omvormers vele malen hoger zijn dan de omvormers voor laag voltage en zijn tegenwoordig zonder ventilator te krijgen omdat ze natuurlijke koeling hebben (koelribben envaak grotere modellen)

Met hoog voltage heb je daar veel minder last van/geen last van. Een diy system is goedkoop? Niet echt...+4500 $ en dan zonder omvormer. Daarnaast is het vastschroeven van cellen ook niet echt bevordelijk voor de efficientie. En dan nog de compressie van de cellen die handmatig gebeurt, nee dat is niet efficient. Wat dacht je van vuil op de busbars ed. Ook dit is niet efficient. Bij hoogvoltage worden deze volledig lasergestuurd gereinigd voordat ze worden gelast...
Dan nog de kabels en de afstand tussen omvormer en batterij. Het commerciele net gebruikt toch ook geen laag voltage...

Laag voltage is leuk. Omdat je er een beetje mee kunt spelen, net zoals met lego;)

Maar wil je echt waar voor je geld en opbrengsten genereren, dan is HV de weg! En het is niet eens duurder!

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Hi, kan iemand mij duidelijk (schemaatje) uitleggen hoe ik een Deye sun 10K 3 fase hybrid kan koppelen aan mijn Enphase IQ7 micro omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tony71 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:49:
Hi, kan iemand mij duidelijk (schemaatje) uitleggen hoe ik een Deye sun 10K 3 fase hybrid kan koppelen aan mijn Enphase IQ7 micro omvormers?
Je kunt wel omvormer efficiënties vergelijken (maar deelt de inhoud van die argumentatie vervolgens niet), dat komt uit de datasheet. In diezelfde datasheet staat hoe/waar netomvormers aangesloten moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Tony71 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:49:
Geen echt schemaatje maar kan wel melden dat je ze sowieso achter de ct's moet zetten.

grid -> ct's -> iq7 + inverter

Het handigst is op de gen/micro-invert poort zodat ook bij stroomuitval ze de batterij kunnen blijven laden.

grid -> it's -> inverter -> gen/micro poort -> iq7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:09:
[...]

Je kunt wel omvormer efficiënties vergelijken (maar deelt de inhoud van die argumentatie vervolgens niet), dat komt uit de datasheet. In diezelfde datasheet staat hoe/waar netomvormers aangesloten moeten worden.
Lezen is iets anders dan doen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
mahagen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:03:
[...]

Geen echt schemaatje maar kan wel melden dat je ze sowieso achter de ct's moet zetten.

grid -> ct's -> iq7 + inverter

Het handigst is op de gen/micro-invert poort zodat ook bij stroomuitval ze de batterij kunnen blijven laden.

grid -> it's -> inverter -> gen/micro poort -> iq7
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
En dan nog even iets...Ik heb 3*25ah in mijn meterkast. Heb 10KW pv systeem hangen aan Enphase IQ7 micro omvormers en wil dit koppelen aan een hoog voltage batterij van 30KW met de Deye sun hybrid. Twee leveranciers zeggen staan lijnrecht tegenover elkaar qua adviezen mbt de grootte van de omvormer....
Leverancier 1 zegt: Je hebt 3*25ah dus maximaal 10KW Deye sun Hybrid en
Leverancier 2 zegt: 12 of 15KW kan ook want de Deye levert vermogen op basis van uw belastingbehoefte, is deze klein 3x25ah dan levert deze ook klein

Wat is beter qua efficientie en toekomstgericht denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
En wat zou jij doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Tony71 De relatie tussen netaansluiting en hybride omvormer vermogen zie ik niet.
Het vermogen is prima te sturen op zowel AC als DC.
3x25A = 17,25kW, wat voorgesteld is nog altijd minder dan de hoofdzekeringen
Ik heb 24kW aan LV-Deye's aangesloten op 3x25A, hebben die levenaciers dan eerste hulp nodig, bij die gedachte. :+

Belangrijker is wat het eigenverbruik van de hybride in gebruik is op jaarbasis, zit daar verschil in?
Je wilt deze zo laag mogelijk hebben voor wat je aan vermogen voor de verbruikers benodigd.
Wat de Deye hybride verbruikt hoef je niet op te wekken of is overschot en capaciteit die kunt inzetten om negatieve prijzen te omzeilen met 3:1 kWp:kWh opslag, zal het niet altijd lukken om het opwek vermogen niet eens een keer te reduceren met dynamisch contract (PV even uitschakelen wat je kunt instellen voor de microinverter ingang van de Deye of je heb een groot vebruiker als EV laden of warm water legionella run nog achter de hand.

Ik weet niet zo heel veel van HV-serie als LV gebruiker
Het is wel zo als je op micro inverter/ gen ingang PV aansluit dat je vermgen van hybride gelijk of hoger wilt hebben dan de maximale PV opwek die al AC hebt, voor de doorvoer en sturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Ik ben met een simulatiemodel (met dynamische tarieven) aan het kijken of een thuisaccu (10 kW Deye + 25-40kWh accu us5000 LV) zin heeft in termen van investering vs opbrengsten.

Ik heb ca 6000 kWh PV opbrengst/jaar (helaas leveren alle inverters 230 volt naar de meterkast), 4000 kWh EV opladen (buiten de accu om), 4000kWh verbruik warmtepomp in de winter en 6000kWh eigen verbruik gelijkmatig door het jaar heen.

Door het door mij gehanteerde roundtrip verlies is zo hoog dat er weinig voordeel overblijft. Graag jullie mening erover.

In een van de forumchats zag ik deze tabel voor de victron. Hieruit heb ik de volgende formule voor de benadering van de efficiency gehaald: efficiency% = (95-0,003*Watt_omzetting)/100.

Bij 8000Watt (hiermee laad en ontlaad ik in mijn simulatie bij koop en verkoop): ca 71%
Bij 1500Watt (gemiddelde standaard ontlading over de dag): ca 91%

De gemiddelde roundtrip is dan volgens mij: 71%*91% = 65%.

Kortom bijna al het voordeel verdwijnt door de roundtrip verliezen.

NB: in de zomer is de roundtrip wat efficiënter omdat mijn PV 500-5000 Watt oplevert om de accu te laden.
NB: ik kan wel met bv 2500 Watt laden/ontladen met ca 88% efficiency, maar dan krijg ik de accu niet vol in het goedkope blok dynamische tarieven.

edit 13-11-2023/12:30: op basis link @Domba formule bijgesteld naar eff% = (95-0,0013*watt)/100
8000 Watt: 84,6% efficiency
1500 Watt: 93% efficiency
gemiddelde roundtrip: 78,7 %

edit: 18:00. Op basis van @KC27 moet je de rountrip zien als een gewogen gemiddelde (bv 5kw laden en 5 kw ontladen): (5*84,6% + 5*93%)/10 = 88,8%. @KC27 heeft gelijk. Feitelijk bereken ik dat in mijn simulatiesoftware ook op deze manier 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJO84C0H5w3FonMEr9Y33dke51s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bEO4jf7d6g0n9OIiasXCvMzl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door JanAllElectric op 13-11-2023 21:15 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@JanAllElectric Zo erg is het niet.
Een modular systeem als Vitron kan je op dit punt niet zomaar vergelijken met een all in one systeem als Deye. Als je meer uptodate verlies gegevens van Vitron zoekt moet je denk ik bij KC27 & tonvanboven eens kijken. In de praktijk liggen die effiecientie gegevens iets gunstiger ook voor Victron met recent model en firmware.

Ik zelf ben bezig, dat wordt dan wel met FW 1140, alleen schiet het even niet op vanwege andere klusjes, met de laatste voorbereiding voor een serie tests deze winter met 1x12k & 16S Eve lf280k's geheel los van mijn andere 12k.
Want ik wil ook MILPS gaan inzetten , wel voor iets andere strategie in 2024.
1/3 van accubank 44kWh inzetten voor 1 of 2x per dag op hoogste uurtarief terugleveren, waarbij ik 2e Deye 12k alleen bijschakel als ik deze nodig heb.
Alleen moet ik nog alle gegevens nog zien te verzamelen, het dynamisch contract concept wat we hebben in NL is vrij uniek in de wereld, ik kan ze nergens vandaan plukken.

Voor 2023, kom ik in totaal tot nu toe uit op 9.5% verlies bij een strategie, (1x12k + 28kWh opslag) 24/7 worden alle verbruikers voorzien vanuit accu of PV, voor een jaarverbruik van ~10MWh)

Verlies in Eve LF280k LFP cellen zelf, onafhankelijk van welke hybride ( niet geoptimaliseerd gebruik, ik heb ook wel met 0,4 & 0,5C gebruikt wat meer verlies geeft) 4.5% Batt in :7651.0kWh Batt out: 7305.8kWh [345.2/7651=4.5%]

Grove getallen en afkomstig van oudere firmware versie Een 12k-LV verbruikt 35W als deze aanstaat, komt bij als conversie accu aan staat nog ca 50W (idle 80-85W), vermogen afhankelijk deel : onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
JanAllElectric schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:00:
Ik ben met een simulatiemodel (met dynamische tarieven) aan het kijken of een thuisaccu (10 kW Deye + 25-40kWh accu us5000 LV) zin heeft in termen van investering vs opbrengsten.

Ik heb ca 6000 kWh PV opbrengst/jaar (helaas leveren alle inverters 230 volt naar de meterkast), 4000 kWh EV opladen (buiten de accu om), 4000kWh verbruik warmtepomp in de winter en 6000kWh eigen verbruik gelijkmatig door het jaar heen.

Door het door mij gehanteerde roundtrip verlies is zo hoog dat er weinig voordeel overblijft. Graag jullie mening erover.

In een van de forumchats zag ik deze tabel voor de victron. Hieruit heb ik de volgende formule voor de benadering van de efficiency gehaald: efficiency% = (95-0,003*Watt_omzetting)/100.

Bij 8000Watt (hiermee laad en ontlaad ik in mijn simulatie bij koop en verkoop): ca 71%
Bij 1500Watt (gemiddelde standaard ontlading over de dag): ca 91%

De gemiddelde roundtrip is dan volgens mij: 71%*91% = 65%.

Kortom bijna al het voordeel verdwijnt door de roundtrip verliezen.

NB: in de zomer is de roundtrip wat efficiënter omdat mijn PV 500-5000 Watt oplevert om de accu te laden.
NB: ik kan wel met bv 2500 Watt laden/ontladen met ca 88% efficiency, maar dan krijg ik de accu niet vol in het goedkope blok dynamische tarieven.

edit 13-11-2023/12:30: op basis link @Domba formule bijgesteld naar eff% = (95-0,0013*watt)/100
8000 Watt: 84,6% efficiency
1500 Watt: 93% efficiency
gemiddelde roundtrip: 78,7 %

[Afbeelding]
Je maakt een denkfout bij het berekenen van het gemiddelde. Je moet ze niet met elkaar vermenigvuldigen, maar een gewogen gemiddelde berekenen: (a x eff_a + b x eff_b)/(a + b).
Hierbij zijn a en b de hoeveelheden energie die jij bij 8000 cq 1500 W laadt/ontlaadt en eff_a en eff_b zijn de bijbehorende efficiencies.
Ik denk dat je dan meer in de buurt komt van de getallen die ik hanteer. De deye inverters zijn wat efficiënter (als ik @Domba mag geloven).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
KC27 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:15:
[...]
Ik denk dat je dan meer in de buurt komt van de getallen die ik hanteer. De deye inverters zijn wat efficiënter (als ik @Domba mag geloven).
We gaan het zien, ik ga met 1 deye off grid en dan kan ik andere testen/ laden en ontladen bij verschillende vermogens (voorlopig tot 6kW) voor een efficientie curve en triparound ( slimme meter als referentie)
Op moment heb ik voor PV strings nog geen 1% CT-meter voor HA (sta niet te trappelen om bij stringspanning van 500-800V om de onafhankelijke metingen met een open shunt te doen.

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Is het mogelijk om bij de deye (12kw) omvormer het maximale laadvermogen vanaf net af te stemmen op het totale vermogen wat geleverd wordt door het net.

De huidige oplossing (laden auto's tussen 0 en 4) en daarna evt de accu's vind ik niet ideaal. Dit om te voorkomen dat de groepen 3x25 springen

• bbbrumbrum
  • Niet online
fortfort schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:08:
Is het mogelijk om bij de deye (12kw) omvormer het maximale laadvermogen vanaf net af te stemmen op het totale vermogen wat geleverd wordt door het net.

De huidige oplossing (laden auto's tussen 0 en 4) en daarna evt de accu's vind ik niet ideaal. Dit om te voorkomen dat de groepen 3x25 springen
Loadbalancing laadpaal doet dit al standalone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
bbbrumbrum schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:13:
[...]

Loadbalancing laadpaal doet dit al standalone.
Juist, en anders zelf iets automatiseren bijvoorbeeld via Node-Red ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik moet dik 40 meter overbruggen van groepenkast naar mijn Deye. Dus ook een lange kabel voor de EM spoelen.
Als ik cat 7 netwerkkabel afgeschermd neem, met echt koper, dan is de kans op storingsvrije werking toch het grootst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuadb
Robbie-1 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:33:
Ik moet dik 40 meter overbruggen van groepenkast naar mijn Deye. Dus ook een lange kabel voor de EM spoelen.
Als ik cat 7 netwerkkabel afgeschermd neem, met echt koper, dan is de kans op storingsvrije werking toch het grootst?
40 meter kabel voor de CT-spoelen wil ik je bij deze afraden gezien het feit dat dit niet gaat werken. Beter is het om een Eastron SDM630-modbus V2 te plaatsen en deze via Cat 6 te laten communiceren met de Deye inverter. Dit werkt zeker en is ook nauwkeurig.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
Goede avond
Ik kan het even snel niet vinden
Maar hoeveel kw aan vermogen kan je op de gen poort zetten?
Ik heb nu 6225wp aan panelen op een 12kw 3 fase hybride
En ik zou nog 6500wp via micro omvormers op de gen poort aan willen sluiten
Maar ik kan niet echt vinden of dit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Weet iemand of het start signaal richting een generator altijd gebruikt wordt met de GEN port?

Als je de GEN port in Smart use zet op een battery SoC % dan zou het handig zijn om de Generator start als droog contact te gebruiken. Puur als signaal om iets te schakelen.
Dat kan sowieso via de 230v, maar ik zou liever een droog contact willen.

@creon Ik weet niet het exacte antwoord, maar het lijkt me dat je gelimiteerd wordt door hoe hard de inverter van wisselstroom / het grid, de accu kan laden. Want het is hetzelfde stukje vermogens elektronica. Als je daar boven zit gaat het niet goed denk ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@creon Je zit in grijs gebied, wat ik ooit (voorjaar 2022) heb gekregen was 13250W absoluut max. na aftrek verbruik load. Maar dat was nog voor firmware waarbij MPPT's ook nog niet op max geregeld konden worden in alle omstandigheden.
Misschien weet @Compuadb dat of AUX-ingang een absolute grens heeft of dat het mede afhankelijk is van direct eigenverbruik die er eerst afgaat

@!null geen idee, gebruik AUX ingang uitsluitend als MI,
Kleine 1f genetator die ik heb (is nog zelfde van mijn vorige woning), zit niet aangesloten op Deye, deze voedt een "lab-voedig" met 230V die direct op centrale busbar de accu's kan laden met goed gestabilseerde 20A of 40A constant current tot max 55.5V setting, als het ooit echt nodig is. (start is manueel, ivm checks, uitschakeling via HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Domba Wat bedoel je met de AUX ingang, die zie ik niet. En wat bedoel je met MI?

Het gaat mij niet om een generator. Het gaat mij om de GEN port of andere port/signaal gebruiken als State of Charge hoog is.

Dat kan op 230v met de GEN port, maar misschien kan het ook met een droog contact op de Deye. Vandaar de vraag over het GEN start contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:27:
@Domba Wat bedoel je met de AUX ingang, die zie ik niet. En wat bedoel je met MI?

Het gaat mij niet om een generator. Het gaat mij om de GEN port of andere port/signaal gebruiken als State of Charge hoog is.

Dat kan op 230v met de GEN port, maar misschien kan het ook met een droog contact op de Deye. Vandaar de vraag over het GEN start contact.
De multi functionele in/uitgang (Generator ingang MI= microinveter in/uitgang en dedicated load uitgang, wordt in sommige schema's en Deye documentatie met AUX-port aangeduidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok duidelijk AUX = GEN port.

Maar goed ik ga het wel gewoon op 230v schakelen met een 230v relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
Domba schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:31:
@creon Je zit in grijs gebied, wat ik ooit (voorjaar 2022) heb gekregen was 13250W absoluut max. na aftrek verbruik load. Maar dat was nog voor firmware waarbij MPPT's ook nog niet op max geregeld konden worden in alle omstandigheden.
Misschien weet @Compuadb dat of AUX-ingang een absolute grens heeft of dat het mede afhankelijk is van direct eigenverbruik die er eerst afgaat
Ik zou het niet erg vinden als de zonnestroom dan afgetopt wordt, maar zou het wel erg vinden als er iets kapot zou gaan
Dus zou ik dit zo zonder problemen aan kunnen sluiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuadb
creon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:18:
[...]

Ik zou het niet erg vinden als de zonnestroom dan afgetopt wordt, maar zou het wel erg vinden als er iets kapot zou gaan
Dus zou ik dit zo zonder problemen aan kunnen sluiten?
Bij alle Deye hybride inverters kan je het volle inverter vermogen afnemen of in voeden via de generator port. Bij een drie fase inverter moet de generator port in de GEN functie altijd met 3 fase en met de juiste draaiveld richting gevoed worden. bij de de MI of Smart load functie van de GEN port kan je 1 of 2 of 3 fasen aansluiten, werkt allemaal. Let op! de maximale vermogens per fase wel respecteren.

12 kW inverter is dus 12 kW afname of in voeden, maximaal 4kW per fase.

[ Voor 5% gewijzigd door Compuadb op 25-11-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:47
Welk merk type dc zekeringsautomaat gebruiken jullie tussen de batterij en de Deye hybrid omvormer ?

Ik ga een 6K omvormer koppelen aan een seplos 15 kWh batterij met een 50mm2 aansluitkabel, zal max 150a willen trekken uit de accu maar wil hem wel graag afzekeren.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Compuadb schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:05:
[...]

....

12 kW inverter is dus 12 kW afname of in voeden, maximaal 4kW per fase.
12kW afname. Welke efficiency mag je dan verwachten van de DC-AC omzetting?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Het zou mooi zijn als er een hobbyist een aantal omvormers een efficientietest laat ondergaan en deze uitslagen op tweakers zet, zodat er duidelijkheid bestaat op basis (on)laadvermogen. En we er allemaal wat aan hebben;)

Voorbeeld: YouTube: How to find the Efficiency of your off grid inverter and will it cha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JanAllElectric schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:23:
[...]

Wat staat er in de datasheet?
Tony71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:12:
Het zou mooi zijn als er een hobbyist een aantal omvormers een efficientietest laat ondergaan en deze uitslagen op tweakers zet, zodat er duidelijkheid bestaat op basis (on)laadvermogen. En we er allemaal wat aan hebben;)

Voorbeeld: YouTube: How to find the Efficiency of your off grid inverter and will it cha...
@Domba heeft hier al eea gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Tony71 ik probeer het alleen voor 12kW Deye te doen, in de echte gebruiks situatie en dat is verre van eenvoudig.

Zo had ik vannacht een stroomstoring van 3:30 tot 5:10, daarmee verlies ik weer 2 dagen,
ik was vrij zeker het een stroomstoring was en geen communicatie of een programma foutje (ik heb een off-grid setup met netondersteuning ik merk het niet) , maar om het enkel en alleen bevestigd te krijgen moest ik de landelijke meldkamer bellen.

De servicedesk van Enexis wilde geen info verstrekken (letterlijk "Helaas kan ik geen informatie aan je geven over een storing"). En Enexis eigen storingspagina geeft voor de postcode nog steeds vrolijk weer dat er afgelopen 6 maanden geen enkele storing is geweest. (ik kwam 15kWh te kort)

Als referentie gebruik ik nog de P1 uitlezing van Tibber, die geeft gewoon een rechte streep ipv nul en mijn gebruikelijke P3 uitlezing viel net in deze tijd en afgelopen week heb ik net een ticket aangemaakt bij ANWB (op moment mijn energieleverancier) dat de uur uitlezing niet klopt voor sommige dagen in Oktober (alle uren opgetelt, geven niet het totaal van de dag, hoogste was 29 oktober dat ik over 2 uur verspreidt net iets meer dan 10kWh mis) Voor November doe ik volgende week, maar kan nu al zeggen dat voor 13 & 14 november dat er gegevens ontbreken. ANWB systeem lijkt niet goed overweg te kunnen als er een ander aantal dan 96 kwartierstanden binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@bbbrumbrum Ik ben bezig om meer gegevens te verzamelen met een 2e 12kW Deye onafhankelijk parallel aan de netaansluiting, die hebben we nodig als net als KC27 MILPS willen gebruiken.

Bijv je hoeft geen helderziende te zijn dat Asymmetric phase feeding, vanwege de hogere heatsink temperatuur, maar hoeveel exact is wat lastiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
JanAllElectric schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb het nergens over een efficiency gehad volgens mij. Ik geef alleen antwoord op de vraag hoeveel vermogen je via de GEN-port kan invoeden en/of kan leveren aan de smart-load.
Voor beide situaties is dit 12kW. Naast het feit dat ik deze wijheid heb van Deye zelf en dat deze ook bevestigd is in mijn testen kan ik dus met zekerheid zeggen dat dit ook zo is.

Let op: Ik heb het hier niet over verliezen... Overigens is het maximale vermogen dat via de grid-input afgenomen en geleverd kan worden hoger dan de genoemde 12 kW, namelijk 13,2kW. De load-output kan hetzelfde vermogen aan.
Daar de Deye inverter een echte bidirectional inverter is, houd ook in dat de GEN-poort ook 12kW aan kan met één verschil dat deze echt 12 kW en geen 13,2 kW accepteerd vanuit uit mijn testen.

Op dit moment zijn we bezig met soortgelijke testen met de 20kW, 30kW en 50kW hybride inverters in samenwerking voor een project waarin ook de universiteit van Zwolle participeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Is het te kort door de bocht om te stellen dat en dan even uitgaan van de situatie je er zelf niets van gebruikt, het verschil van hetgeen je afneemt van het net om de batterij te vullen en hetgeen je terug kunt sturen naar het net uit deze batterij, verlies is. Mocht dit zo zijn dan kunnen allen met dynamische tarieven dit kunnen testen en bijhouden en de verliezen per type batterij en de type omvormer, maandelijks kunnen oploaden hier, zodat ook seizoensinvloeden meegenomen kunnen worden. Hierbij ga ik er eenvoudig van uit dat je bij dynamische tarieven zo snel mogelijk wil laden en ontladen.
Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste