Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 11 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-06 21:04
Tony71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:12:
Het zou mooi zijn als er een hobbyist een aantal omvormers een efficientietest laat ondergaan en deze uitslagen op tweakers zet, zodat er duidelijkheid bestaat op basis (on)laadvermogen. En we er allemaal wat aan hebben;)

Voorbeeld: YouTube: How to find the Efficiency of your off grid inverter and will it cha...
Als je echt de efficientie wil meten van een inverter, dan moet je dat doen met zuivere Ohmse belastingen omdat als je dat niet doet de cosPhi of powerfactor van de load de meting geheel kan verzieken.
Dit is basis energietechniek en vermogenselektronica kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-06 22:44
Compuadb schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:39:
[...]

Als je echt de efficientie wil meten van een inverter, dan moet je dat doen met zuivere Ohmse belastingen omdat als je dat niet doet de cosPhi of powerfactor van de load de meting geheel kan verzieken.
Dit is basis energietechniek en vermogenselektronica kennis.
Deze kennis heb ik niet, maar een dergelijke test is toch weer een momentopname. Echte ervaringen zouden bij genoeg input, bruikbare gemiddelden kunnen opleveren. Zoals ik nu datasheet lees krijg ik een beetje VW-diesel-gevoel. Het zijn waardes onder gegeven ideale omstandigheden, terwijl er ontzettend veel variabelen zijn die het, jammer genoeg alleen maar nadelig beinvloeden (100% efficientie bestaat immers niet).

Maar het is eigenlijk nog steeds niet duidelijk of het rendabel is, misschien hoeft dat ook niet, maar ik geloof dat veel goed gemutste mensen hier toch wel heel graag zouden willen weten wwat het echt is, zelfs tot 2 cijfers achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-06 21:04
Tony71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:57:
[...]

Deze kennis heb ik niet, maar een dergelijke test is toch weer een momentopname. Echte ervaringen zouden bij genoeg input, bruikbare gemiddelden kunnen opleveren. Zoals ik nu datasheet lees krijg ik een beetje VW-diesel-gevoel. Het zijn waardes onder gegeven ideale omstandigheden, terwijl er ontzettend veel variabelen zijn die het, jammer genoeg alleen maar nadelig beinvloeden (100% efficientie bestaat immers niet).

Maar het is eigenlijk nog steeds niet duidelijk of het rendabel is, misschien hoeft dat ook niet, maar ik geloof dat veel goed gemutste mensen hier toch wel heel graag zouden willen weten wwat het echt is, zelfs tot 2 cijfers achter de komma.
Hou de posts van @Domba in de gaten die is bezig met het testen van de efficiëntie, maar hou ook hier in het achterhoofd dat zodra je een andere accu en of verbruikers toepast dan in de test, de resultaten zullen afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@Tony71 De overall heb ik al verschillende kregen gepost voor de 12kW Deye met de 28kWh-accu, verlies is net iets <10% voor een verbruik van ~10MWh, waarvan ~8MWh via accu is gelopen en <1MWh handel (laden en binnen 12 uur terugleveren, rond 300 accu cycles per jaar )

Je wilt je setup niet op maximaal mogelijke gebruiken,
- je vermogens electronica wil je <60 graden houden voor de lange levensduur
-Cell temperatuur van je accu wil je niet structureel boven de 35 graden hebben liggen
(Accu levensduur halveert voor LFP als deze 35-50 graden Celsius wordt gebruikt)

Heel simpel je verlies gaat kwadratisch met de stroom P=I^2 x R
Ook al heeft je accu met 16 cellen maar 8-10 milliOhm weerstand dan gaat nog steeds de cel temperatuur stijgen van af >2-3kW bij laden of ontladen en kom je op een vuistregel voor kW/kWh opslag van 3-5x als je het voor 2-4 uur wilt inzetten. Of wel je wilt je accu bij voorkeur <0,25C gebruiken
(Mijn zelfbouw accu's met EVE LF280k hebben intern 70mm2 bekabeling)

Een uurtje op 12kW laden >0,25C met ruime afkoelpauze voor de 80kg aan celmassa er tussen voor je weer teruglevert is geen issue
(0.3C, van 10% >> 95% SOC in 3 uurtje geeft bij mij een celtemperattuur verhoging van 15 graden en rde 1400W warmte verlies voor ruimtetemperatuur verhoging van 3,5 graad, ik kan daar niet direct een ontladen achter aan doen of de celtemperatuur gaat naar >35 graden )

Maar vergis je niet in die 9,5% verlies, die bijna allemaal aan de ruimte wordt afgegeven als warmte, waarvan 80% in een periode van amper 8 uur dat is een bak warmte bij 80-120kWh per dag waarmee je ruimtetemperatuur wel met 15-20 graden kan verhogen.
Vergelijk het een straalkacheltje van 650-1500W die een 6-8 uren aanstaat over periode van 12-13 uur, bij een buiten temperatuur waar je niet direct verwarminhg nodig hebt
(1 uurtjes in de ochtend terugleveren PV-opwek opslaan en 3 uurtjes in avondpiek terugleveren)

Over het algemeen zal je accu's en omvormer niet in een ruimte hebben staan/hangen die meer dan 10 m2 is.

Reden dat ik test is dat ik nog een extra 1500-2000kWh PV-overschot voor verlies compensatie kan inzetten voor handel.
Gobaal 5 uurtjes per dag terugleveren ca 12-17kW ( 40% in de ochtend en 60% in de avondpiek), plus mijn verbruikers voorzien

Met 1500kWh per jaar verlies als warmte heb ik al grootste moeite om die kwijt te raken. De reden ook dat ik hele setup naar garage verplaats met directe warmte afzuig naar buiten mogelijkheid in de zomer en een airco en verwarming in de winter om ruimte op 10graden te houden zonder de verlieswarmte, zodat ik het totaal kan opschroeven naar >25MWh/j

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Tony71
Is het een idee om een buitenkast te maken waarin de batterij en de omvormer geplaatst worden...
Deze kast zou dan moeten bestaan uit twee delen, een bovenkast voor de omvormer en onderkast voor de cellen. De plaat tussen de onderkast en bovenkast kan nagelang verwijderd worden om zo van tweel delen, een hele kast te krijgen...tijdens de winter kan dan de warmte van de omvormer gebruikt worden voor de batterijen en in de zomer wordt de plaat weer geplaatst om de warmte van de omvormer weg te houden bij te batterijen. Om extra koeling voor de omvormer te krijgen zou de bovenkast opengezet kunnen worden. Belangrijk is wel dat de onderkast IP65 is.

En nog even een gek ideetje...Kun je cellen in een koelkast plaatsen met genoeg ventilatie aanvoer en afvoer, zoals ROOT CELLARS dat hebben?

• Tony71
Voor het bouwen van een dergelijke kast is ellenbeton misschien handig, wel waterdicht maken!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-06 09:16
Domba schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:10:
@Tony71 De overall heb ik al verschillende kregen gepost voor de 12kW Deye met de 28kWh-accu, verlies is net iets <10% voor een verbruik van ~10MWh, waarvan ~8MWh via accu is gelopen en <1MWh handel (laden en binnen 12 uur terugleveren, rond 300 accu cycles per jaar )

......
@Domba. Lang verhaal. Ik begrijp ervan - als relatieve leek in deze materie- dat je grofweg 9.5% verlies heb bij een jaarverbruik van 10.000kWh (10MWh). Dat zal dan wel bij het gemiddelde van diverse vermogens zijn van de inverter (0-12kW) Aangezien je niets over laden van de accu zegt neem ik aan dat deze grotendeels DC-DC gevuld wordt door de PV-panelen.

Ik vul mijn accu straks 100% AC-DC. Dan neem ik aan dat mijn verlies grofweg 2 * 9,5% zal zijn.

Verder is juist mijn vraag of het veel uitmaakt om 2,5 kW, 5,0 kW, 12 kW te (ont)laden. Dus bv langer 5.0kW te (ont)laden dan korter 12 kW. Is er ook een optimum voor de Deye 12kW?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Tony71
Onder de grond heb je een constante temperatuur van 10 graden ideaal voor accu/cellen en wortelen;) Kuil graven, bak met cellen of batterijen er in en klaar, kabeltje niet vergeten aan te sluiten;) Bak is waterdicht en met ventilatie verkijgbaar in alle denkbare maten aanwezig, zelfs op basis van eigen wensen te bestellen vertelde de lieve mevrouw me aan de andere kant van de telefoon.

https://www.dammekunststoffen.nl/accubakken.php

Mocht het geld op zijn aan nieuwe cellen uitgegeven of Sinterklaas kadootjes...? Misschien is een kleine batterijbankje te plaatsen in een campingcooler, neemt niet zoveel stroom en doet hetzelfde...Onder de grond plaatsen is echter kosteloos qua stroom gezien;)

Dan hebben we alleen nog een dingetje voor de omvormer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Tony71 Ik heb aan zitten denken om accu's in 1 vertrek te hebben met airco en in andere de omvormers, ik heb alleen op dit moment niet de mogelijkheid.
Waar ik nu naar toe verplaats kan dit misschien vanaf 2025, door omvormes naar andere kant van de muur te verplaatsen waar een serre is gedacht,
Woning is een opknapper en andere zaken hebben op moment meer prioriteit als ook de verbouw vergunningen voor aanpassingen van dat gedeelde van het pand nog aangevaagd moeten worden

@JanAllElectric
Ik geef het wel aan met 1MWh handel, wat ik niet aangeeft is dat 4.5kWp via eigen omvormer op de micro inverter ingang zit en 7.8kWp op de Deye MPPT's
(Over het jaar is daar flink meegeschoven tussen de omvormers, als een string kleine werd dan 3120Wp, vanwege een tijdelijk werk of een steiger, dan ging die op een grid-tie, want naast de twee 12kW Deye hybride heb ik ook nog grid-tie omvormers 2x 6kW 3fase , en van 1 fase 3kW, 2,1kW & 1,6kW

De string grote van 3120 Wp komt van een limitering die er in de begin firmware zat voor versie 1027
Er zat toen ook nog een sticker op de Deye waarop deze beperking stond, als vanaf fabriek deze firmware erin zat, maar dat is meer dan een jaar geleden en met huidige firmware is dat niet
Laatste firmware heeft nog wel een hinderlijke limitering dat max 15kW gestuurd kan worden,
Komt er meer opwek binnen van MI-ingang of invoeding achter de losse CT-sensoren, dan wordt de opwek via eigen MPPT gereduceerd

op moment heb ik 3 Grid-Tie omvormers niet ingebruik
De 28kWh accu is gevuld met ca 5,7MWh vanuit PV (moet ik exact uitzoeken) 3,5-3,7MWh via DC-DC en 2,1kWh via AC-DC (MI-ingang) en 2.5MWh gelade van het net (AC-DC)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
  • Nu online
@Tony71 Wees voorzichtig met koelen met passieve methoden, denk aan het dauwpunt, met massa die maar langzaam opwarmt, want condensvorming is je grootste vijand. Je zal een luchtontvochtiger of vocht vreter moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
JanAllElectric schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:20:
Verder is juist mijn vraag of het veel uitmaakt om 2,5 kW, 5,0 kW, 12 kW te (ont)laden. Dus bv langer 5.0kW te (ont)laden dan korter 12 kW. Is er ook een optimum voor de Deye 12kW?
Om deze vraag te beantwoorden , ik doe 6 verschillende vermogens deze maand in triple met FW1135
Met huidige opzet kan ik tot 60% van vermogen van de Deye 12kW en 0.5C van de accu

Mijn productie systeem met 28kWh accu laad ik tussen 0 en 7 uur en daarna ga ik volledig off-grid

Test-systeem laad ik een beetje om deze te legen in de ochtend piek om accu op temperatuur te hebben, waarna 2-4 uur bij bepaald vermogen laad in het dal tussen ochtend en avond uurtariefpiek en weer geheel ontlaadt in de avondpiek. Ik heb een shunt tussen accu en Deye die ook kan vergelijken met smart meter.

In triple om afwijkingende uit te sluiten, mijn eindpunt kan niet in vlakke deel van de laadcurve van LFP liggen. Start en eindig nu met lege accu , maar wissel later naar begin /eindpunt volle accu (cel voltage 3.5V)
In nagenoeg volle accu is er meer warmte productie in de cellen

Een typisch temperatuur stijgingsverloop voor 0.27CAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LJiIp2QMXoMxiyBoQWlbwNUVvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VmNcBGpHmulf1fZRTyzLeV0j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55
Ik probeer vandaag mijn accus tot de max te vullen voor een top balans
Maar nu zie ik dat mijn omvormer het voltage te hoog op laat lopen
Is er een instelling die ik over het hoofd gezien heb?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqvvWU7ere2Atre1ApI_KxxfZ2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEsPcuzyoOdXIzAy7kjhyejO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed dat de bms zijn werk netjes doet en het laden naar de accu onderbreekt
Al zou de omvormer nooit tot deze waarden mogen laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxbqdSvK1CHkyhEBBA7mZU1sSeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QnOrhpyzzyWofBJcU2ZXUwa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door creon op 02-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@creon Beetje frisjes, maar wat zijn die "Cells Wire Resistance" zijn dat de balans leads of de cellen met bushbar. Die zijn bijzonder hoog als dat werkelijk Ohms zijn en niet milliOhms,

De default in VBat setting voor "Batt Resistance" is 25milliOhm voor firmware versie die ik tot nu toe gezien heb , wat heb je daar ingevuld voor compensatie

Als vergelijk mijn 16 cellen hebben 7.74 milli Ohm en 11,24 milliOhm van min terminal tot plus terminal ( incl BMS en 2 zekeringen met alle interne bekabeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Edit als dit de weerstand in de hoofdbekabeling is, het begint hoog met 39 mOhm , dan moet je verbinding tussen BMS en cel 1 eens onder de loep te nemen, de rest heeft geen sprong van >2 mOhm

2 met afronding, een klein beetje hoog voor vernikkelde koperen cel verbinders, maar kan als je vernikkelde messing busbar hebt gebruikt die hebben 4x zo hoge weerstand ( kan je op het oog zo niet zien, moet je ergens iets wegvijlen, van blinkende zilveren laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ik heb het al gevonden de discharge stond uit in de omvormer, dus kon voltage niet naar beneden en blijkbaar blijft de omvormer spanning zetten op de accu, als die spanning dan niet weg kan omdat de discharge uit staat blijft de spanning oplopen, ik heb nu discharge weer aan gezet en de spanning zakte keurig naar het ingestelde float voltage

Balance lead resistance loopt op omdat ik 1 rij heb van 16 cellen achter elkaar, de kabel naar de eerste cell in het korste 10cm de kabel naar de laatste cell is 120cm
Ik heb de voltage op de cell gemeten en die komt exact overeen met wat de bms aangeeft (die weerstand heeft de bms trouwens zelf ingevuld, en lijkt dus oke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
creon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:46:
Ik heb het al gevonden de discharge stond uit in de omvormer, dus kon voltage niet naar beneden en blijkbaar blijft de omvormer spanning zetten op de accu, als die spanning dan niet weg kan omdat de discharge uit staat blijft de spanning oplopen, ik heb nu discharge weer aan gezet en de spanning zakte keurig naar het ingestelde float voltage
In dit verlengde heb ik een soortgelijk euveltje. Ik heb dezelfde waarde als jou ingesteld: absorption 55.2V en float 53.6V nu zie ik in SolarAssistant en HomeAssistant dat mijn float voor lage eigenlijk nooit gehanteerd wordt. Mijn omvormer houdt de batterijen op 55.2V. Het lijkt erop dat de omvormer naar het TOU schema kijkt en hier heb ik Grid charge aanstaan en Voltage op 55.2V.

Vindt het wel maf aangezien je dan toch mag aannemen dat de omvormer op een gegeven moment naar 'float voltage' toe gaat?

Groetjes

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:46
Steemsmij schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:30:
[...]

In dit verlengde heb ik een soortgelijk euveltje. Ik heb dezelfde waarde als jou ingesteld: absorption 55.2V en float 53.6V nu zie ik in SolarAssistant en HomeAssistant dat mijn float voor lage eigenlijk nooit gehanteerd wordt. Mijn omvormer houdt de batterijen op 55.2V. Het lijkt erop dat de omvormer naar het TOU schema kijkt en hier heb ik Grid charge aanstaan en Voltage op 55.2V.

Vindt het wel maf aangezien je dan toch mag aannemen dat de omvormer op een gegeven moment naar 'float voltage' toe gaat?

Groetjes
Hij kijkt inderdaad naar het ToU scherm dus logisch dat hij naar 55.2 gaat..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Hoe gaan jullie om met aarding, vooral van zonnepanelen?

Er komt een aarde van de zonnepanelen (van het dak dus), we hebben een aardpunt op de Deye omvormer, en een aardpunt op de Pylontech (Force L1) accu. En natuurlijk de aarde van de netaansluiting, die neem ik aan aan elkaar hangt met aarde van de uitgang.

Ik neem aan dat ik gewoon alles aan elkaar kan/moet hangen, maar misschien ben ik dan niet genoeg ingelezen.
Ik weet ook niet of het een TT of TN stelsel is, dat moet ik nog even bekijken, maar ik weet niet of dat relevant is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:29:
Hoe gaan jullie om met aarding, vooral van zonnepanelen?

Er komt een aarde van de zonnepanelen (van het dak dus), we hebben een aardpunt op de Deye omvormer, en een aardpunt op de Pylontech (Force L1) accu. En natuurlijk de aarde van de netaansluiting, die neem ik aan aan elkaar hangt met aarde van de uitgang.

Ik neem aan dat ik gewoon alles aan elkaar kan/moet hangen, maar misschien ben ik dan niet genoeg ingelezen.
Ik weet ook niet of het een TT of TN stelsel is, dat moet ik nog even bekijken, maar ik weet niet of dat relevant is.
Aarding van bewapening,metalen dak maar ook zonnepanelen-frame houdt ik buiten de woning en groepenkasten wel op zelfde aardingspennen (ik heb TT-stelsel). Overspanningsbeveiliging van de stringsgaat wel via de groepenkasten aarding.

Ja, het maakt verschil of je een TT (eigen aardpen) en TNCS (kan een hulp aardpen geslagen zijn, geloof niet verplicht bij NEN maar aanbeveling ivm mogelijk PEN-breuk in netbeheerderkabel)
Als je HAK (hoofdaansluitkast) met automaten of smeltzekering van netbeheerder goed kunt beklijken aan alle kanten,
Bij TT-stelsel komt er geen aarde uit de HAK, bij TNCS-stelsel wel die naar een huisverdeler gaat.

Ook al heb ik TT-stelsel, ik onderbreek 4 polig met ook de neutraal, voor hoofdschakelaar zelf is dat verplicht in NL, maar ik doe het ook voor extra relais,
In bijna alle gevallen ligt aardscherming van huisaansluitkabel bij TT-stelsel wel aan neutraal in de HAK en in geval van nog oude loodmantelkabel GPLK-kabel met verzinkt staalband bewapening ergens in traject naar transformatorhuisje, vaak is de kunststofgaren, of jute met bitumen deels verdwenen met de tijd en niet meer afgeschermd, is dat ook onbedoelde tweede aardpen geworden en stroom neemt de makkelijkste route, naast je eigen aardpen
De Deye heeft een 3 polige automaat voor grid aansluiting neutraal wordt niet onderbroken

Er zijn twee manieren om te testen,
- schakel uit met de hoofdschakelaar en meet met multimeter tussen neutraal en aarde dichtbij de omvormer en meet zowel AC als DC . Meet je een >2V spanning dan is dat niet goed en denk er aan er kan gemakkelijk tot 80V DC opstaan an de condenstors al aarde nergens aan nutraal ligt.
- andere is een stopcontact-tester, waarmee test of aarde is aangesloten in stopcontact en of aardlekbeveiling ook werkt in de groepenkast.
De testknop op de aardlekschakelaar/automaat is niet voldoende die test alleen of mechaniek niet vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Domba Ik ga er naar kijken wat betreft de zonnepanelen.

Maar de rest hangt eigenlijk wel aan elkaar?
Omvormer hangt via AC in en uit aan de aarde, en de accu eventueel ook nog. Deze accu heeft ook een aardepunt, dat hebben ze niet allemaal.
Ik zal nog even kijken of ik kan meten of de aarding van accu aan de min pool hangt ofzo iets, of dat het alleen de casing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@!null Ik zelf heb twee aardpennen dichtbij elkaar die met elkaar zijn verbonden waar alles samen komt en ik heb geen aardingslus rond of onder de fundering van het pand en maar 1 plek waar aarde aan neutraal ligt bij de hoofdomvormer.alles wat aanraakbaar is van metaal hang ik aan aarde (TT-stelsel)
Bij TNCS, komt die binnen als PEN en hoofdschakelaar onderbreekt de neutraal, hier moet je dan aandacht aan besteden. Ik ben heel veel tijd off-grid, waar Deye hybride niet mee overweg kan is als 1 fase uitvalt en en vind het wel zo makkelijk om als net spanning hoog is >248V om die buiten te houden.
Nu blijkt bij testen dat Deye idle in off-grid 30W minder verbruikt (FW1135 &FW1140) dan met net actief, maar ik heb nog een grote puzzel om te testen hoe ik aan overall 9,5% verlies kom voor mijn main Deye (FW1123)

Mijn accu's hebben geen aardpunt , zijn deels zelfbouw accu's die hebben volkern behuizing

Ik heb een kleine groepenkast bij de slimme meter met een relais na de hoofdschakelaar en 2 kabelafzekeringen, 1 gebruik ik voor testen omdat dan de omvormer zeker binnen wifi bereik ben.
De andere gaat naar de groepenkast bij de omvormers, waar oa de ATS in zit om alle verbruikers van load op de net aansluiting te zetten. (Wifi in een oud pand met dikke muren is nogal een issue, veel hebben niet meer dan 8-10meter in diameter aan dekking en het aantal gebruikers gelijktijdig is beperkt, ik ben nu bezig met TP-link AEP225-outdoor AP's die kan 20-30 gebruikers gelijktijdig hebben per zender, geen DCHP, die komt van PFsense server, vanwege die voor zover nog geen probleem heeft met veel users, icm TuyaLocal op homeassistant (dat is de niet cloud afhankelijke intergratie)

De groepenkast achter de hybride die verbonden is met LOAD, dat is mijn hoofdverdeler, die gaat naar 3 onderverdelers in het pand, waar de eindgroepen op zitten allemaal met alamats.
Het pand heeft een U-vorm van 26 bij 24 meter. Op moment heeft de onderverdeler die het verste weg zit nog 49meter 6mm2 kabel, maar die wordt nog ingekort via een kortere route. Ook mijn warmtepomp zit op de hoofdverdeler.
Mijn 2e Deye zit parallel op de netaansluiting, maar de CT's daarvan zitten dichter naar de net-aansluiting omdat ik een paar verbruikers heb verplaatst van load naar voor de omvormer en dat zijn lasapparaat, plasmasnijder en CNC (alle 3 inverter-type), deze worden niet zo heel vaak gebruikt (maar 100-200 uur/jaar)
Deze kan ik ook voorzien vanuit accu met zero export to CT., maar de hybride hoeft niet de pieken op te vangen, die exporteren we naar net door tijdelijk on-grid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:33:
@!null Ik zelf heb twee aardpennen dichtbij elkaar die met elkaar zijn verbonden waar alles samen komt en ik heb geen aardingslus rond of onder de fundering van het pand en maar 1 plek waar aarde aan neutraal ligt bij de hoofdomvormer.
Dus dit heb je zelf met elkaar doorvoorbonden? Op de load uitgang?
alles wat aanraakbaar is van metaal hang ik aan aarde (TT-stelsel)
Bij TNCS, komt die binnen als PEN en hoofdschakelaar onderbreekt de neutraal, hier moet je dan aandacht aan besteden. Ik ben heel veel tijd off-grid, waar Deye hybride niet mee overweg kan is als 1 fase uitvalt
Wat doet hij dan? Gaat hij dan helemaal uit? Of gaat hij dan vreemd doen?

Mijn eerste Deye setup is overigens gewoon enkel fase.
en en vind het wel zo makkelijk om als net spanning hoog is >248V om die buiten te houden.
Nu blijkt bij testen dat Deye idle in off-grid 30W minder verbruikt (FW1135 &FW1140) dan met net actief,
maar ik heb nog een grote puzzel om te testen hoe ik aan overall 9,5% verlies kom voor mijn main Deye (FW1123)
Waarop is dit verlies gebaseerd / bepaald? Van net, via accu naar verbruikers? Of van solar?

De AC/DC/AC omzettingen hakken er natuurlijk wel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:07:
[...]

Dus dit heb je zelf met elkaar doorvoorbonden? Op de load uitgang?
Ja, ik gebruik het interne relais in de main Deye daarvoor, (in 2e of hulp Deye heb ik dat uit staan)
[...]

Wat doet hij dan? Gaat hij dan helemaal uit? Of gaat hij dan vreemd doen?
Deye gaat uit en komt binnen ca 2 minuten terug in noodbedrijf,
Ik weet niet wat er gebeurd als het langer dan paar minuten duurt, ik heb nu ook niet zo vaak net uitval en het aantal keren dat 1 fase uitvalt is nog veel minder vaak, gridsignaal valt weg en dan wordt relais geactiveerd voor geheel off-grid

28 Nov was de laatste keer en kwam ik alleen achter omdat ik 15kWh in mijn accu miste.
P1 uitlezing moet ik nog andere manier van voeding voorzien, want die liet me in de steek
Contact opnemen met netwerkbeheerder Enexis dat helpt niet, die doen geen mededelingen ik moest voor bevestiging dat 1,5 uur uitval was geweest, uiteindelijk de landelijk meldkamer bellen. Enexis doet er alles aan om het uit de boeken te houden, op postcode staat gewoon dat er de laatste 6 maanden geen enkele storing is geweest. Ik heb het pas 1 keer gezien in 2022 dat het vermeldt werd en toen was er 18 uur uitval.
Mijn eerste Deye setup is overigens gewoon enkel fase.

Waarop is dit verlies gebaseerd / bepaald? Van net, via accu naar verbruikers? Of van solar?

De AC/DC/AC omzettingen hakken er natuurlijk wel in.
Voor de main Deye op afname van net + PV-opwek vs Teruglevering aan net + verbruik

Voor hulp Deye heb ik een extra shunt in plusleiding en voor eigen kWh-meters gebruik ik slimme meter als reference , die mag 10 watt en max 0,3kWh afwijken op 100kWh voor mij. (als slimme meter afwijkt dan wijkt alles af)
Ik probeer alle meetwaarde van Deye zelf zoveel mogelijk niet te gebruiken, maar van losse eigen meters, alleen voor PV lukt me dat niet zo goed.

Die omzetting hakken er juist niet zo heel erg op in, tot een bepaald vemogen komen ze niet boven idle verbruik uit.
Mijn main Deye draait op FW1123 en daarvan zou ik graag de MCU1 en MCU2 firmware hebben.
Want op de 2e Deye meet ik voor zowel FW1135 als FW 1140 een idle verbruik van on-grid 123 Watt
(afhankelijk van settings vollediig van grid of deels uit de accu) en off-grid dan is het 94W

Nu is een vanaf FW1135 de trickle power (zero-export power) aangepast zodat er geen onbedoelde teruglevering is naar het net is, deze firmware laat je ook geen lagere waarde voor zero-export power selecteren dan 20 alleen hogere. De oudere versie kon je door "ruis" die dan boven dan onder nul zit een teruglevering hebben van tot wel 0,6kWh/24h en vanaf FW1135 hebben ze een offset voor alle fase ingevoerd van ca 20W. Die niet gewenste 10-30Wh teruglevering elk uur was ik moe en reden om een gestuurd relais te plaatsen na hoofdschakelaar.

Je ziet dit ook in idle metingen in setting "zero export to Load" 23W van het net en 86W uit de accu

Geen Time of use 123+/-3W van net alleen, (2+/-0.5W uit accu /eigen shunt meter)
Zero export to CT 7+/-5W uit net onttrekken en 112+/-3W uit accu

In FW1135 of hoger zit een structurele afname om teruglevering te voorkomen wat niet in FW1123 zit , maar ik heb de MCU1 & MCU2 files daar niet van om te testen op 2e Deye.

290 dagen FW1123
Verbruik 6667.6 kwh
PV 7987.5 kwh
Net Afname 3677.8 kwh
Net Export 3889.4 kwh

Accu charge 6472.2 kwh Discharge 6190 kwh eff. 95.64

Overall 1108.3kWh / 9,5% verlies
282,2kWh Accu,
826.1kWh Deye eigenverbruik + omzet verliezen >> gem. 118.7 W

Ik probeer dus een firmware van voor 1135 te krijgen, want ik sta niet te trappelen om FW1135 of hoger op mijn main te zetten voor of er hardware verschillen zijn tussen de 2 omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Als aanvulling begin januari kan fysiek main en 2e Deye van plek verwisselen, dan heb ik gegevens van een jaar rond.
Ik wil December niet afbreken, met dagelijks op 9kW, 28kWh laden van het net

Maar data van Main Deye uitsplitsen dat is gaat mij niet lukken (altijd verbruikers op LOAD, PV op MPPT's en PV via MI-ingang.

Overigens GEN-ingang omzetten naar MI-ingang kost 2,5W meer idle verbruik.

Ik weet niet hoe je het moet omschrijven, het opgenomen vermogen bij MI ingang actief, waar niets op aangesloten, bij vermogen meting staan twee cijfers voor de komma niet eens stil voor zowel AC als DC, is veel meer met pieken en dalen en meerdere keren per seconde een andere waarde, je moet al snel half uur tot uur voor meten voor een gemiddelde waarde dan mis je hooguit de lange golf bewegingen.
Bij FW1135 &FW1140 is het meest rustige beeld bij off-grid met GEN-ingang geselecteerd, dan verandert bij watt meting het cijfer achter de komma alleen.

• !null
Domba schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:46:
290 dagen FW1123
Verbruik 6667.6 kwh
PV 7987.5 kwh
Net Afname 3677.8 kwh
Net Export 3889.4 kwh

Accu charge 6472.2 kwh Discharge 6190 kwh eff. 95.64

Overall 1108.3kWh / 9,5% verlies
282,2kWh Accu,
826.1kWh Deye eigenverbruik + omzet verliezen >> gem. 118.7 W
Tja je hebt dus 3889.4 net export wat neem ik aan van PV naar net is? (accu al vol, de rest exporteren)
Hoe dan ook DC naar AC.
Vervolgens heb je 6667.6 - 3677.8 = 2989.8 kWh zelf gebruikt uit je accu systeem, en niet van het net.
Dit is dus ook van DC (PV) naar DC (accu) naar AC

Hoewel de MPPT 99% efficient zou moeten zijn is van DC naar AC 96% efficient. En dat zal zijn in goede omstandigheden.

Van een Victron kan je een grafiekje vinden, en daarin zie je dat lage vermogens (30 Watt ofzo) erg inefficient zijn. Wat ook minder efficient is is als de apparatuur heel warm wordt.
Ik denk dat je in de praktijk toch al zo'n 400 tot 500kWh verliest in die omzetting, en de rest is dan eigenverbruik inderdaad.

Niet zo gek allemaal denk ik.
In mijn Victron systeem verlies ik ook wel het e.e.a.

• Domba
  • Nu online
!null schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:00:
[...]

Tja je hebt dus 3889.4 net export wat neem ik aan van PV naar net is? (accu al vol, de rest exporteren)
Hoe dan ook DC naar AC.
Vervolgens heb je 6667.6 - 3677.8 = 2989.8 kWh zelf gebruikt uit je accu systeem, en niet van het net.
Dit is dus ook van DC (PV) naar DC (accu) naar AC
In deze getallen zitten ook laden van het net en later terugleveren als er aanzienlijk prijsverschil was, ook deze maand wel is waar paar kWh, de rest zijn test kWh's die deze maand zijn teruggeleverd, maar er zijn ook uitschietster zoals 2-7 58kWh extra is afgenomen bij sterk negatieve uurprijs een deel is direct teruggeleverd

Het systeem is niet af, ik ben nog steeds opzoek wat in de database moet opslaan.
In de Deye kun je in bepaalde setup en settings, PV die op MPPT's opslaan in de accu en PV op een Grid-Tie die de Deye als AC de verbruikers voorzien en wat niet nodig is terugleveren aan het net.
Deze heb ik tot Pinksterweekend meer of minder gebruikt om AC-DC omzetting te vermijden, alleen DC-DC opslaan en nu een half jaar later nu ik meer controle heb over de kan ik zo weer gebruiken door preset onder 1 switch in HA te plaatsen. Ook heb ik een tijd een grid-tie omvormers automatisch laten switchen van MI-ingang, naar voor de grid zijde voor de main Deye als Grid-tie omvormer door frequency regeling omdat accu van main vol zit en teruggeleverd wordt als uurprijs positief is of in accu van hulp Deye verdwijnt afhankelijk van op welke zero-export deze staat, als ook afhankelijk van gegokte DC-AC verlies (ik weet deze nog steeds niet) tov prijs verschil met 3e hoogste uur tot volgende ochtend. In periode Maart-September is het doel dat accu leeg is rond 10 uur in de ochtend, dat legen wordt verdeeld over 2 of 3 uur in de avond en 1 uur in de ochtend wat overblijft na eigen verbruik over de nacht. (de PV-opwek wordt wel geteld als die er is)
Welk uur op welke minuut dat legen van laatste kWh's start in de ochtend, dat is weer afhankelijk als PV opwek hoger is dan verbruik, anders wordt aantal kWh wat laatste 60 minuten verbruikt is vastgehouden.

Zo zijn er meer parameters die limiteren met hoeveel ampere in Accu wordt opgeslagen of onttrokken, voor sturing wil je liefst 1 parameter, maar dat is lang altijd goed gegaan.

Ook voor PV zijn strings gewisseld van omvormer over het jaar gezien, voor mij was orientatie van 315graden en helling van 10 graden ook geheel nieuw. Straks in Maart wisselen 2 strings van 3120Wp + 1string van 3040Wp die nu op een grid-tie omvormer zitten die op MI-ingang van main zit naar de hulp Deye.
Hoewel de MPPT 99% efficient zou moeten zijn is van DC naar AC 96% efficient. En dat zal zijn in goede omstandigheden.

Van een Victron kan je een grafiekje vinden, en daarin zie je dat lage vermogens (30 Watt ofzo) erg inefficient zijn. Wat ook minder efficient is is als de apparatuur heel warm wordt.
Ik denk dat je in de praktijk toch al zo'n 400 tot 500kWh verliest in die omzetting, en de rest is dan eigenverbruik inderdaad.
Je veronderstelling van 400-500kWh omzetverlies zou het ook verwachten, maar het past niet, want dan zakt eigenverbruik 426kWh/ 61W, maar dat is niet wat ik meet zelfs in de laagste verbruik configuratie boven 74W, ik heb blijkbaar omdat sommige zaken mij irriiteerde behoorlijk optimale aanpassingen en settings gekozen.
Dat is ook niet wat ik meet met FW1140, bij levering tot 2000W (hoger heb ik nog niet gemeten) gebruik daarvoor de externe shunt ik zie geen significant meer verbruik dan Idle verbruik + geleverd AC vermogen -4W tot +7W als gemiddelde over 10 minuten.
Ik zie dus geen significant verschil, in >FW1135 wordt rond 45W intern in de Deye op een of andere manier extra verbruik veroorzaakt om te zorgen voor de offset, die langzaam verdwijnt als geleverd wordt,
De module van load uitgang, waar niets op aangeslotenzit bij deze hulp Deye een verbruik tussen 7-50W om te voorkomen dat er ongewenst wordt teruggeleverd in idle
Main Deye heeft FW1123, is niet de versie waar ik nu mee kan testen, maar wel mijn overal gegevens vandaan komen, volgende maand wissel ik de omvormers fysiek uit.
Want het idle verbruik 94-123W idle voor mijn 2e Deye roept vraagtekens op.
Niet zo gek allemaal denk ik.
In mijn Victron systeem verlies ik ook wel het e.e.a.

• Domba
  • Nu online
Ik ben benieuwd wat andere aflezen op display voor hun 12kW LV Deye idle in off-grid met alleen accu actief met welke firmware 11xx

De waarde op display van de Deye zijn redelijk goed als op rondje met "ON" in midden van display aantikt,

links onder wordt in blokje wat uit de accu wordt ontrokken (bij uitgeschakelde netaansluiting en verbruikers op load of maar iets actief op GEN/MI ingang, zodat we ondeling kunnen vergelijken.
Ik zie wel kleine verschillen bij verschillende firmwares in de zelfde Deye, maar dat is <10W

• mahagen
Domba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:52:
Ik ben benieuwd wat andere aflezen op display voor hun 12kW LV Deye idle in off-grid met alleen accu actief met welke firmware 11xx

De waarde op display van de Deye zijn redelijk goed als op rondje met "ON" in midden van display aantikt,

links onder wordt in blokje wat uit de accu wordt ontrokken (bij uitgeschakelde netaansluiting en verbruikers op load of maar iets actief op GEN/MI ingang, zodat we ondeling kunnen vergelijken.
Ik zie wel kleine verschillen bij verschillende firmwares in de zelfde Deye, maar dat is <10W
Dus Deye los van grid, geen load, geen mi (input), wel batterij dan kijken wat hij aangeeft? Kan dit wel eens testen, alleen heb ik een 3f 8kW versie.
Wat het display aangeeft misschien ook vergelijken met wat je bms aangeeft, hier heb ik ook wel eens verschil in gezien..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:31:
[...]

Dus Deye los van grid, geen load, geen mi (input), wel batterij dan kijken wat hij aangeeft? Kan dit wel eens testen, alleen heb ik een 3f 8kW versie.
Wat het display aangeeft misschien ook vergelijken met wat je bms aangeeft, hier heb ik ook wel eens verschil in gezien..
Ik gebruik seplos bms-en en tov externe meting wijken deze bij mij ook af en soms wel meer dan de Deye.

Dit is wat iedereen kan doen en settings spelen ook veel kleinere rol of de "zero-export power" fix.

Ik probeer vast te stellen of mijn test Deye een buitenbeentje is, want mijn main Deye die geen moment idle is, lijkt in verhouding sprookjesachtig goed te zijn.

Als ik navraag is eerste reactie dat het verbruik veel te hoog is, (70-80W) net het verschil van rond 45W die ik nergens aan kan koppelen in test-Deye.

Ik twijfel inmiddels aan meet aanpak, want voor meting zelf ik heb meerdere sensors (DC:shunt/CT ; AC: Hall/Rogowski/ CT) maar met dezefde externe meters, gemeten bijv FW1116 had een low power idle van 29.9W iets wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen met de huidige, maar dat is een wel heel oude versie met een andere poort configuratie. (ik dacht nog modbus RTU V117, huidige die we gebruiken is V118)

Volgens @compuadb zouden recente firmware ook iets van low power mode hebben, alleen nog niet ontdekt, naar aanleiding dat Sunsynks dat heeft sinds Feb '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het enige verschil tussen Zero export to Load vs Zero export to CT is adat je bij de CT versie nog niet gebackupte parallel aanwezige installaties meeneemt in de regeling toch?
Hier heb ik alles achter de Deye zitten, en kan ik dus zonder CT werken.

Ik wil Solar sell dan aanzetten (ik dacht dat ik dat al gedaan had, waarschijnlijk niet opgeslagen)

Nu heeft hij de accu tot 100% geladen vanaf het net, exporteert hij nog geen overtollige zonne-energie, en gebruikt hij alleen zonne-energie van het net voor de load uitgang als dat toevallig beschikbaar is.
Dus hij draait nog niet op de opgeslagen energie in zelf verbruik modus.
Accu is gekoppeld over CAN bus en zo weet hij wel de SOC.

Edit: Opgelost, solar cell vinkje was inderdaad niet opgeslagen. En er stond nog een grid charge vinkje aan waardoor hij op 100% bleef.

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 15-12-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-06 21:36
Hoi allemaal,

Ik lees voor interesse dit forum over Deye en de mogelijkheden die Deye geeft ! Ik heb echter een vraag die het forum niet volledig beantwoord, wellicht dat 1 van jullie me kan helpen ?

Situatie:
Ik heb nu een installatie van 12.000wp met een SMA (omvormer is 8 jaar oud) en heb goedkoop een 4tal zonnepanelen kunnen aanschaffen die ik aan een hek kan monteren (verticaal). In de toekomst, als de SMA vervangen moet worden, wil ik graag een DEYE omvormer aanschaffen met accu's. Om daar nu alvast op te anticiperen overweeg ik micro omvormers van Deye aan te schaffen voor de 4 zonnepanelen die ik aan het hek ga monteren.

Nu mijn vraag (1): Kan de Deye 3 fase omvormer middels de COM-poort de Deye Micro's aangeven of ze DC of AC stroom moeten doorsturen? Achtergrond van mijn vraag is dat bij overproductie (te weinig verbruik) de stroom van de Micro's rechtstreeks in de accu's terecht komen zonder verlies.

Vraag 2: Stel voor dat ipv de Micro's ik een 2e Deye 3 fase omvormer aanschaf. Kan die middels de COM poort dezelfde instructies krijgen van de Deye 3 fase omvormer waar de accu's op aangesloten zijn ?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is !

Merci alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:53
1) De micro varianten kunnen alleen AC produceren.
2) Vier panelen op een 3fase omvormer produceert ongeveer 0kWh per jaar. Daarnaast is de sync van meerder omvormer voor zover ik weet alleen mogelijk bij gelijke modellen/firmware.
Ik zou voor die vier panelen niet te moeilijk doen en de DC<>AC<>DC<>AC verliezen voor lief nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Sixkiller86 Van microinverters weet ik weinig, ik heb grid-tie string omvormers op microinverter ingang en dat is een AC alleen ingang.

Je kan een 2e Deye als slave koppelen, dan dient de accubank ook gezamelijk te zijn en wordt de informatie gedeeld. Ik heb een andere setup met 2e Deye, alle in en outs voor parallel laat ik graag @Compuadb over, die heeft zo'n setup, daarvoor heb ik het te kort gebruikt.

Ik gebruik twee Deye's in onafhankelijk setup ( op moment met gescheiden accu 28 +14kWh)
Beide parallel aan mijn hoofdschakelaar
maar de CT's verschillend,
mijn main Deye met reguliere verbruikers op load en extra PV met eigen omvormer op MI-ingang zitten CT's na kabel afzekering
- Mijn hulp Deye zitten CT's voor de Hoofdschakelaar
- Tussen CT's -van main Deye en hulp-Deye heb ik nog een alamat groep met soms gebruikers
- met een gestuurde ATS eventueel grid-tie omvormers omzetten naar Grid zijjde tussen CT's en Main Deye (ga ik verder testen na Maart)

(soms gebruikers groep is Tig/MMA lasapparaat, plasmasnijder en CNC/miglasser), reden als je maar iets ook als is het maar 30W over de 6000W+actuele PVopwek van een fase gaat, dan grijpt de veiligheid in en schakelt alles even uit voor 10-30seconden en door Grid zijde te plaatsen kan ik ondersteunen vanuit beide Deye's met zero export to CT's.

Ik heb de hulp-Deye apart om eigenverbruik naar beneden te brengen en onafhankelijk te kunnen handelen.

Kom ik main-Deye te kort en moet het van grid betrekken dan kan hulp Deye dat compenseren mits met zero export to CT's standby, het zelfde als main-Deye te veel PV-opwek heeft, kan max met 12kW opslaan, maar max 9kW/180A vindt ik handiger. (iets met 50% van de warmteproductie als P= I^2 x R)
Hulp kan dan na aftrek eigenverbruik overblijft in vermogen tussen 9 -16kW afvangen.

Verder ben ik wanneer mogelijk off-grid.
( ik ben nog opzoek naar een stuurbare Alamat van max 4,5 modules breedte vanwege ruimtegebrek, ik ben 8 modules kwijtgeraakt door de slimme meter, die zo lomp groot zijn met display in bovenste deel, ik kom 2cm te kort er een 36 module groepenkast past)
Als ook dat hulp-Deye uitgeschakeld is wanneer niet nodig
Dit gaat nog niet zo heel geweldig, op moment aan het testen met een "cubetouch II", die kan 135g drukkracht leveren om de blauwe knop op de zijkant te bedienen, mits dubbelzijdige plakband niet los laat, Een originele switch bot werkt niet, vanwege rand van de knop en kantel aandrijving.

Een Deye 12k LV eigenverbruik met FW1140 is 94W off-grid en met grid actief 116-123W

Laden van net (gemeten op terminals accu)
1010W /130W Accu/eigenverbruik met conversie verlies (opgeteld is wat van net onttrokken wordt aan net)
1500W/ 135W
2040W/ 170W
3060W/ 200W
3870W/ 258W

Terugleveren
5620W /305W (1e is slimme meter, opgeteld is wat ontrokken wordt aan accu)
( voor het idee Display Deye zelf BATT 5937 Grid 5696)

Zo ziet slimme meter met 1sec uitezing ruis amplitude 40W (5610-5650W)

was run van slimme meter 5,688kWh en 5,94kWh externe shunt meting

2 uur 4920W/ 299W teruglevering, 10.02kWh (slimme meter) shunt meter 10.60kWh uit accu
(100,1>>102,3A en P van 5000W >> 4823W omdat de spanning harder daalt, dan Deye interne regeling rekening meehoudt, geen externe sturing )

Als je 2e Deye niet continue nodig hebt is het niet rendabel deze actief standby te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 26-12-2023 20:28 . Reden: aanvulling meer meetdata ]

• mahagen
Domba schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:14:
@Sixkiller86 Van microinverters weet ik weinig, ik heb grid-tie string omvormers op microinverter ingang en dat is een AC alleen ingang.

Een Deye 12k LV eigenverbruik met FW1140 is 94W off-grid en met grid actief 116-123W

Laden van net (gemeten op terminals accu)
1010W /130W Accu/eigenverbruik met conversie verlies (opgeteld is wat van net onttrokken wordt aan net)
1500W/ 135W
2040W/ 170W
3060W/ 200W
3870W/ 258W

Terugleveren
5620W /305W (1e is slimme meter, opgeteld is wat ontrokken wordt aan accu)
( voor het idee Display Deye zelf BATT 5937 Grid 5696)

Zo ziet slimme meter met 1sec uitezing ruis amplitude 40W (5610-5650W)

was run van slimme meter 5,688kWh en 5,94kWh externe shunt meting

2 uur 4920W/ 299W teruglevering, 10.02kWh (slimme meter) shunt meter 10.60kWh uit accu
(100,1>>102,3A en P van 5000W >> 4823W omdat de spanning harder daalt, dan Deye interne regeling rekening meehoudt, geen externe sturing )

Als je 2e Deye niet continue nodig hebt is het niet rendabel deze actief standby te hebben.
Tof zo'n test, bedankt.

Vind het rendement/omzetverliezen best goed, alleen is het eigen verbruik in rust waardeloos hoog..

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:28:
[...]

Tof zo'n test, bedankt.

Vind het rendement/omzetverliezen best goed, alleen is het eigen verbruik in rust waardeloos hoog..
Het rendement wordt zelfs beter bij hogere vermogens.
Helaas kan ik met deze help-Deye setup niet boven 7kW.
Ik heb dan meer accu nodig, maar kan dan mijn teruglevering en verbruikers niet meer uit elkaar houden

Die off-set van eigenverbruik van Deye weegt gewoon zwaar mee bij lage vermogens.
Ik zou graag die low power mode van Sunsynk hebben in de Deye zien en niet allen bijlege accu, dan hoeft al dat geknutsel met automatische sturing om blauwe knop te bedienen niet.

Gewoonlijk gaat mijn interactie met net aansluiting op ~9kW , maar met 1x14kWh ligt vanwege verlies in accu zelf nadruk op 4-6kW, ik wil weten of een ohmse weerstand van de accu (weerstandmeting op 1kHz) als goede benadering mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:01:
[...]

Ik zou graag die low power mode van Sunsynk hebben in de Deye zien en niet allen bijlege accu, dan hoeft al dat geknutsel met automatische sturing om blauwe knop te bedienen niet.
Over dat eigen gebruik, heb je dat gemeten met of zonder async phase feeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:53:
[...]
Over dat eigen gebruik, heb je dat gemeten met of zonder async phase feeding?
Ik gebruik geen async phase feeding

Heeft in mijn setup ook niet zoveel effect, ik kan het ook niet eenvoudig testen

Main-Deye maakt alleen actief gebruik van net-online om te laden en ontladen (daadwerkelijk gebruik gem 3 uur/dag) Is wel paar uur meer actief over het jaar als main accu SOC >85% in zomer voor PV-overschot en <20% hulp Deye 14kWh kan ondersteunen met op dit moment met aparte 14kWh accu, in 2024 is het weer 1 accu-bank
Hulp-Deye heeft geen verbruikers op load , alleen verbruikers binnen zero-export to CT (tijdelijk Main-Deye en 1 groep van zware soms gebruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 20:21
okay ik ga toch denk ik even hergroeperen.

ik heb nu een Deye 12kw 3fase omvormer compleet, inclusief solarmanager en alle plugjes die erbij horen. ik krijg solar assistant maar niet aan de praat, en ben nu steeds overtuigder dat ik wellicht toch over moet stappen op victron, omdat ik bij victron ook evt. kan loskoppelen van het net.. ik heb uiteindelijk een 200kwh+ installatie nodig en ik lees steeds meer en meer over waarom dit me niet gaat lukken met die deye..

iemand toevallig nog interesse in een nieuwe 12kw deye 3 fase + solar assistant?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:45:

ik heb nu een Deye 12kw 3fase omvormer compleet, inclusief solarmanager en alle plugjes die erbij horen. ik krijg solarmanager maar niet aan de praat, en ben nu steeds overtuigder dat ik wellicht toch over moet stappen op victron, omdat ik bij victron ook evt. kan loskoppelen van het net.. ik heb uiteindelijk een 200kwh+ installatie nodig en ik lees steeds meer en meer over waarom dit me niet gaat lukken met die deye..

iemand toevallig nog interesse in een nieuwe 12kw deye 3 fase + solarmanager?
Waarom zou je de Deye niet kunnen loskoppelen?

Wellicht een idee om je setup en problemen wat beter (of uberhaubt) te beschrijven, als je geholpen wilt worden?

Waarom heb je 200kWh nodig? Waarom zou dat niet kunnen met Deye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je de Deye niet kunnen loskoppelen?

Wellicht een idee om je setup en problemen wat beter (of uberhaubt) te beschrijven, als je geholpen wilt worden?

Waarom heb je 200kWh nodig? Waarom zou dat niet kunnen met Deye?
fair point;
dit is waar ik tegenaanloop en mee zit;

opzet;
grote installatie, jaarverbruik rond de 65mWh, opbrengst idem dito
2 maal solar edge omvormer, geheel solaredge systeem. eenmaal 3 fase 25kw omvormer, eenmaal 3fase 33.3kw omvormer. opstelling is leader\follower.
aansluiting netspanning 3X80a

gemiddeld verbruik is rond de 150 a 200 kWh/dag. redelijk consistent. verbruik dag en nacht. geen optie dit te verschuiven.

uitdagingen die ik momenteel zie
-afbouw saldering na 2024, wat mij pijn gaat doen
-opbrengst gedurende de dag is niet te gebruiken gedurende de nacht
-geen reeele oplossing van solaredge voor batterijen

wat ik wil
-liefst volledige integratie in solaredge (maar zal niet kunnen)
-capaciteit van 100kWh om mee te beginnen, uit te breiden naar 200kWh+
-ontlaad vermogen van 10kW
-laad vermogen tot 35kW
-mogelijkheid tot automatisch loskoppelen van net wanneer spanning te hoog is en er voldoende vermogen in batterijen zit, om zo toch de opbrengst in accu te stoppen (gebeurd helaas in de zomer regelmatig)

wat ik al heb gedaan
een deye 12KW 3 fase omvormer gekocht en opgehangen omdat het hiermee zou moeten kunnen
solarassistant aangeschaft met de juiste pluggen omdat dit via nodered/home assistant dan zo te programmeren zou moeten zijn

nu loop ik echter vast. niet alleen omdat ik solarassistantmaar niet aan de praat krijg maar ook omdat de deye waarschijnlijk niet zal kunnen doen wat ik wil.. ik heb nu nog geen accu's gekocht maar beter ten halve gekeerd etc. etc.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:45:

ik heb nu een Deye 12kw 3fase omvormer compleet, inclusief solarmanager en alle plugjes die erbij horen. ik krijg solarmanager maar niet aan de praat, en ben nu steeds overtuigder dat ik wellicht toch over moet stappen op victron, omdat ik bij victron ook evt. kan loskoppelen van het net.. ik heb uiteindelijk een 200kwh+ installatie nodig en ik lees steeds meer en meer over waarom dit me niet gaat lukken met die deye..

iemand toevallig nog interesse in een nieuwe 12kw deye 3 fase + solarmanager?
Off grid met Deye kan prima, ik doe het dagelijks

Wat of waarom solarmanager wat is dat, die ondersteunt dit type omvormers niet ook niet Vitron, het kan wel met solarassistant, maar daarmee is handel niet automatisch, ook daarmee kom je uit bij home assistant om het automatisch te doen of via de ESP32 de modbus aansturing doen.

Een Deye werkt prima in de hogere vermogens en vol continue gebruik , ruim minder verlies dan een Victron, mijn overall voor main-Deye is <10%, maar dat is net interactie op 9-12kW en 11000kWh /j voor de verbruikers op load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:27:
[...]

Off grid met Deye kan prima, ik doe het dagelijks

Wat of waarom solarmanager wat is dat, die ondersteunt dit type omvormers niet ook niet Vitron, het kan wel met solarassistant, maar daarmee is handel niet automatisch, ook daarmee kom je uit bij home assistant om het automatisch te doen of via de ESP32 de modbus aansturing doen.

Een Deye werkt prima in de hogere vermogens en vol continue gebruik , ruim minder verlies dan een Victron, mijn overall voor main-Deye is <10%, maar dat is net interactie op 9-12kW en 11000kWh /j voor de verbruikers op load.
excuus, ik heb wat foutjes gemaakt;
het is idd solar assistant, niet solar manager. het idee was om dan via home assistant zelf te bepalen wanneer hij accus gaat laden, en wanneer gaat ontladen. krijg echter het ding niet aan de praat. werkte prima, toen de bijgeleverde plug erin zodat ik met de deye kon verbinden en vanaf toen geen enkele verbinding meer mogelijk met solar assistant.

mbt je punten;
-off grid kan, maar dan moet je alles aansluiten op de "load" uitgang van deye. dat kan bij mij niet. de fase aansluiting moet gebruikt worden voor zowel in als uitvoer van stroom.
met offgrid bedoel ik ook echt offgrid, wanneer het voltage van het net boven de 250 volt komt wil ik loskoppelen zodat ik door kan blijven gaan met laden.
victron heeft out of the box wel een integratie met solaredge zodat solaredge tenminste op de hoogte is dat de victron gebruikt kan worden als accu. bij deye blijft het een losstaand systeem. tenminste, dat is hoe ik het begrijp.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Met bijna 60kW aan externe PV wordt het een dure aangelegenheid om volledig off grid te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:44:
[...]
excuus, ik heb wat foutjes gemaakt;
het is idd solar assistant, niet solar manager. het idee was om dan via home assistant zelf te bepalen wanneer hij accus gaat laden, en wanneer gaat ontladen. krijg echter het ding niet aan de praat. werkte prima, toen de bijgeleverde plug erin zodat ik met de deye kon verbinden en vanaf toen geen enkele verbinding meer mogelijk met solar assistant.
Laten we eerst even sturing splitsen van de configuratie en webserver van Solarassistant op gang brengen.
Welke spullen heb je en wat gebruik je om solar assistant aan te sluiten?
mbt je punten;
-off grid kan, maar dan moet je alles aansluiten op de "load" uitgang van deye. dat kan bij mij niet. de fase aansluiting moet gebruikt worden voor zowel in als uitvoer van stroom.
met offgrid bedoel ik ook echt offgrid, wanneer het voltage van het net boven de 250 volt komt wil ik loskoppelen zodat ik door kan blijven gaan met laden.
victron heeft out of the box wel een integratie met solaredge zodat solaredge tenminste op de hoogte is dat de victron gebruikt kan worden als accu. bij deye blijft het een losstaand systeem. tenminste, dat is hoe ik het begrijp.
Dit deel kunnen we uit diepen als monitoring loopt.
Vitron is prima in lagere vermogens gebieden, maar in gebied waar je een 200kWh accu nodig hebt, gaan de verliezen richting het dubbele, zelfs de 10% van Deye daar krijg je al moeite mee met de warmte huishouding, als 100-200kWh van je PV op wilt slaat en later teruglevert aan het net, dan heb je het over 10-20kWh aan warmte in ca 8 uur in de ruimte vrijkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:02:
[...]
Laten we eerst even sturing splitsen van de configuratie en webserver van Solarassistant op gang brengen.
Welke spullen heb je en wat gebruik je om solar assistant aan te sluiten?
ik heb de officieele solar assistant kit, dus de orange pi met solar assistant pre loaded en ik heb daar de rs485 en de rs232 kabel bij.
wanneer ik deze aansluit in mijn netwerk werkte alles prima, naar de webserver gegaan, geupdate, alles helemaal vrolijk. overgezet op wifi, ook prima. vervolgens de kabel eraan gedaan en sindsdien ellende. kom niet meer op de webserver, kom nergens meer bij. device lijkt continu te rebooten.
[...]

Dit deel kunnen we uit diepen als monitoring loopt.
Vitron is prima in lagere vermogens gebieden, maar in gebied waar je een 200kWh accu nodig hebt, gaan de verliezen richting het dubbele, zelfs de 10% van Deye daar krijg je al moeite mee met de warmte huishouding, als 100-200kWh van je PV op wilt slaat en later teruglevert aan het net, dan heb je het over 10-20kWh aan warmte in ca 8 uur in de ruimte vrijkomt
hmm, okay, goed punt. wist ik niet. ik was overigens niet perse van plan te gaan terugleveren aan het net.
hoofdzaken voor mij zijn om te kunnen laden ook bij overspanning op het net en snachts mijn overdag opgewekte stroom te gebruiken. op een volgend stadium wil ik kijken naar goedkoop massaal inkopen om stroomtariefpieken te vermijden.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:10:
[...]

ik heb de officieele solar assistant kit, dus de orange pi met solar assistant pre loaded en ik heb daar de rs485 en de rs232 kabel bij.
wanneer ik deze aansluit in mijn netwerk werkte alles prima, naar de webserver gegaan, geupdate, alles helemaal vrolijk. overgezet op wifi, ook prima. vervolgens de kabel eraan gedaan en sindsdien ellende. kom niet meer op de webserver, kom nergens meer bij. device lijkt continu te rebooten.
Voor de RS485 is deze afhankelijk van de firmware van de Deye of wel of niet een active splitter nodig is, zoals gebruikt voor ISDN maar wel 8 polig.

Doet je webserver het nog als de rs485 kabel niet aansluit op de Deye?
Het kan zijn dat de TTL naar USB chip te veel stroom verbruikt uit de USB poort
zoniet dan proberen met de RS232 kabel (ik gebruik deze zelf ipv dongle als back-up)
[...]

hmm, okay, goed punt. wist ik niet. ik was overigens niet perse van plan te gaan terugleveren aan het net.
hoofdzaken voor mij zijn om te kunnen laden ook bij overspanning op het net en snachts mijn overdag opgewekte stroom te gebruiken. op een volgend stadium wil ik kijken naar goedkoop massaal inkopen om stroomtariefpieken te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:18:
[...]
Voor de RS485 is een afhankelijk van de firmware van de Deye een niet active splitter nodig, zoals gebruikt voor ISDN maar wel 8 polig.

zoniet dan proberen met de RS232 kabel (ik gebruik deze zelf ipv dongle als back-up)

[...]
ja heb de rs232 nu als plan.
wat ik zie op de solar assistant is dat hij groen is, dan een rode led , dan groen knipperen. lijkt dus continu te rebooten. momenteel enkel power (met bijgeleverde power supply!) en netwerk aangesloten.
krijg dan flarden van web pagina te zien maar device lijkt te blijven rebooten

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:44:
[...]

mbt je punten;
Ook bij Victron zal je de off-grid systemen achter load moeten zetten, dit noemen zij de critical load..
De Solaredge zullen uitvallen als de grid wegvalt, behalve als je ze op de micro/generator ingang zet.
Bij Victron is dit niet anders, dan moet je de Solaredgens op de critical load aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:18:
[...]
Voor de RS485 is deze afhankelijk van de firmware van de Deye of wel of niet een active splitter nodig is, zoals gebruikt voor ISDN maar wel 8 polig.

[...]
momenteel heb ik overigens het apparaat op meerdere adapters geprobeerd,m hij krijgt genoeg stroom. ik zie dat hij verbind via wifi, als ik naar het ip ga krijg ik een gedeeltelijke webpage te zien, maar ga ik bijvoorbeeld naar configuration krijg ik een "internal server error"

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:20:
[...]

ja heb de rs232 nu als plan.
wat ik zie op de solar assistant is dat hij groen is, dan een rode led , dan groen knipperen. lijkt dus continu te rebooten. momenteel enkel power (met bijgeleverde power supply!) en netwerk aangesloten.
krijg dan flarden van web pagina te zien maar device lijkt te blijven rebooten
Dit is zonder RS485 of RS232 kabel erin?
Ik ken de orange niet ik heb het draaiende op Pi3 en die heeft al een betere voeding nodig die meer dan >2A bij 5V continue kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
mahagen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:22:
[...]

Ook bij Victron zal je de off-grid systemen achter load moeten zetten, dit noemen zij de critical load..
De Solaredge zullen uitvallen als de grid wegvalt, behalve als je ze op de micro/generator ingang zet.
Bij Victron is dit niet anders, dan moet je de Solaredgens op de critical load aansluiten.
ik had begrip dat dit niet bij alle victron opstellingen hoefde en je via een relay richting offgrid kon? maargoed, dat is een voglende stap..
de loads achter load zetten is geen optie.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:25:
[...]

Dit is zonder RS485 of RS232 kabel erin?
Ik ken de orange niet ik heb het draaiende op Pi3 en die heeft al een betere voeding nodig die meer dan >2A bij 5V continue kan leveren.
correct. ook op een 5a voeding werkt het niet.. gedeeltelijke paginas en internal server errors.
idd zonder de rs232 of rs485 kabel.
de ping blijft wel stabiel dus ik vermoed dat het device niet reboot maar dat simpelweg de webserver "ziek" is..

[ Voor 15% gewijzigd door KorneelB op 30-12-2023 11:29 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:26:
[...]

correct. ook op een 5a voeding werkt het niet.. gedeeltelijke paginas en internal server errors.
idd zonder de rs232 of rs485 kabel.
de ping blijft wel stabiel dus ik vermoed dat het device niet reboot maar dat simpelweg de webserver "ziek" is..
Ik weet niet of dat ook werkt op een orange en je zal solarassistant helppagina moeten gebruiken, solarassistant heeft een fall back naar bluetooth als lan kabel eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:32:
[...]

Ik weet niet of dat ook werkt op een orange en je zal solarassistant helppagina moeten gebruiken, solarassistant heeft een fall back naar bluetooth als lan kabel eruit haalt.
jup, zover was ik ook al, helaas geen bluetooth fallback

heb net het image opnieuw gedownload, kijken of dat helpt..

[ Voor 10% gewijzigd door KorneelB op 30-12-2023 11:36 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:34:
[...]

jup, zover was ik ook al, helaas geen bluetooth fallback

heb net het image opnieuw gedownload, kijken of dat helpt..
Je hebt geen losse SD card erbij?
Ik had een eigen Pi3 liggen en alleen download versie gebruikt met key.
Maar voor je dat doet zou ik eerst solarassistant support contanten, want er is nog een mogelijkheid via de registratie key mits internet verbinding aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:43:
[...]

Je hebt geen losse SD card erbij?
Ik had een eigen Pi3 liggen en alleen download versie gebruikt met key.
Maar voor je dat doet zou ik eerst solarassistant support contanten, want er is nog een mogelijkheid via de registratie key mits internet verbinding aangesloten.
nope.
ach ik probeer het even, zoals ik het lees zit je key aan je hardare ID van je pi, en die blijft hetzelfde..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:44:
[...]

nope.
ach ik probeer het even, zoals ik het lees zit je key aan je hardare ID van je pi, en die blijft hetzelfde..
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
naja kaartje net geflashed, zit in de orange pi, kijken wat er gaat gebeuren.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
okay, prima, hij draait iig weer. in de toekomst vogel ik wel uit hoe ik dat van de sd card naar de ssd ga krijgen. ga ik nu proberen naar de wifi over te gaan en dan de rs232 kabel erop.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Voor RS485 aansluiten.
Op touch screen ga je naar settings links boven het tandwieltje en dan recht onder Device Info
Op 2e regel staat MAIN: Ver 2005 - xxxx- yyyy
deze xxxx en yyyy zijn van belang op welke poort je RS485 hebt en of je een splitter moet gebruiken.

Wat betreft off-grid , dan valt alles wat tussen net aansluiting en grid aansluiting van Deye zit uit, wat je wel actief wilt houden zal op load moeten zitten, is niet alleen een vereiste in Nederland maar veel landen in de wereld.

Ik ga echt off-grid, door een 4P 100A relais na de hoofdschakelaar te bedienen, deze stuur ik aan met een kleinere 1 fase Tuya-platfom relais kan ook anders met ESPHome en 5V relais maar ik gebruik Tuya local integratie op homeassistant (dit is niet de officiele intergratie, die maakt gebruikt van cloud)
Tuya local werkt ook zonder internet.

Ik heb voor Tuya-platform gekozen, vanwege deze fysiek een knop hebben om manueel te bedienen, via app op telefoon of tablet via de cloud bedient kan worden als ook zonder internet nog steeds gaat met Tuya-local vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:15:
Voor RS485 aansluiten.
Op touch screen ga je naar settings links boven het tandwieltje en dan recht onder Device Info
Op 2e regel staat MAIN: Ver 2005 - xxxx- yyyy
deze xxxx en yyyy zijn van belang op welke poort je RS485 hebt en of je een splitter moet gebruiken.

Wat betreft off-grid , dan valt alles wat tussen net aansluiting en grid aansluiting van Deye zit uit, wat je wel actief wilt houden zal op load moeten zitten, is niet alleen een vereiste in Nederland maar veel landen in de wereld.

Ik ga echt off-grid, door een 4P 100A relais na de hoofdschakelaar te bedienen, deze stuur ik aan met een kleinere 1 fase Tuya-platfom relais kan ook anders met ESPHome en 5V relais maar ik gebruik Tuya local integratie op homeassistant (dit is niet de officiele intergratie, die maakt gebruikt van cloud)
Tuya local werkt ook zonder internet.

Ik heb voor Tuya-platform gekozen, vanwege deze fysiek een knop hebben om manueel te bedienen, via app op telefoon of tablet via de cloud bedient kan worden als ook zonder internet nog steeds gaat met Tuya-local vanuit HA.
check.
helaas is het geen optie voor mij om alles op load te zetten. nog sterker, ik kan niets ahcter die load zetten, dit door de huidige opzet van mijn electrische installatie..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
device info geeft mij overigens
2005-1096-1807

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:35:
device info geeft mij overigens
2005-1096-1807
Dat is niet de laatste versie. maar van voor juli 2021
Bij deze zit RS485 modbus nog niet gecombineerd op de BMS-poort

Wel benieuwd of dat nog steeds in solarassistant zit want die gebruikt een ander modbus protocol V117.
(De modbusadressen zijn op sommige punten ook anders, je kan niet zomaar voorbeelden van Github gebruiken als aan de slag wil met ESP32 want die zijn voor Modbus RTU V118)

Laatste firmware vanaf 2005-1135-1807 verbruikt 20W meer dan die ervoor vanwege vaste 20W trickle power om teruglevering van spanningspieken die DSMR-V5.0 nog wel ziet zoveel mogelijk te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:47:
[...]
Dat is niet de laatste versie. maar van voor juli 2021
Bij deze zit RS485 modbus nog niet gecombineerd op de BMS-poort

Wel benieuwd of dat nog steeds in solarassistant zit want die gebruikt een ander modbus protocol V117.
(De modbusadressen zijn op sommige punten ook anders, je kan niet zomaar voorbeelden van Github gebruiken als aan de slag wil met ESP32 want die zijn voor Modbus RTU V118)

Laatste firmware vanaf 2005-1135-1807 verbruikt 20W meer dan die ervoor vanwege vaste 20W trickle power om teruglevering van spanningspieken die DSMR-V5.0 nog wel ziet zoveel mogelijk te voorkomen
ik volg wel wat je zegt, maar wat mij nog niet helemaal duyidelijk is dan;
-wil ik dan wel of niet die nieuwste firmware? sowieso, waar kan ik release notes en releases vinden?
-als ik gewoon rs232 gebruik, dan heb ik toch geen gedoe met de bms poorten?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:57:
[...]
ik volg wel wat je zegt, maar wat mij nog niet helemaal duyidelijk is dan;
-wil ik dan wel of niet die nieuwste firmware? sowieso, waar kan ik release notes en releases vinden?
-als ik gewoon rs232 gebruik, dan heb ik toch geen gedoe met de bms poorten?
Of je een nieuwere firmware nodig hebt, komt pas aan de orde na je gewenste configuratie.
Bijv de frequentie sturing van de MI-poort (droop-regeling) is beroerd voor versie voor 1140, als je normale grid-tie omvormers wilt sturen naar vde4015 principe , die gaat ineens om en niet geleidelijk, Maar een solar-edge kan je ook anders sturen om als opwek echt niet uitkomt te reduceren.

Met RS232 heb je niets te maken met RS485, wel bezet deze de plek van de dongle want daar is ook sturing via mogelijk (mits aangevraagd) en als een update wilt doen lokaal zal je even dongle moeten plaatsen.

Solarassistant webserver kan je ook via internet beschikbaar maken, het enigste waarvoor de MQTT bridge nodig hebt als je teruglevering automatisch aan dynamisch contract wil koppelen, solarassistant is afgestemd op eigenverbruik
Laden vanaf het net-aansluiting kan ook met solarassistant voor programeren en aangezien je meerdere uren moet laden in de winter zit daar veel minder fluctuaties in zie ook deze hoe de DAH over het jaar afwijkt van daggemiddelde
Hier zit minder fluctuatie in daar leefstijl niet zo snel verandert als het weer, zal wel met jaren langzaam verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:26:
[...]

Of je een nieuwere firmware nodig hebt, komt pas aan de orde na je gewenste configuratie.
Bijv de frequentie sturing van de MI-poort (droop-regeling) is beroerd voor versie voor 1140, als je normale grid-tie omvormers wilt sturen naar vde4015 principe , die gaat ineens om en niet geleidelijk, Maar een solar-edge kan je ook anders sturen om als opwek echt niet uitkomt te reduceren.

Met RS232 heb je niets te maken met RS485, wel bezet deze de plek van de dongle want daar is ook sturing via mogelijk (mits aangevraagd) en als een update wilt doen lokaal zal je even dongle moeten plaatsen.

Solarassistant webserver kan je ook via internet beschikbaar maken, het enigste waarvoor de MQTT bridge nodig hebt als je teruglevering automatisch aan dynamisch contract wil koppelen, solarassistant is afgestemd op eigenverbruik
Laden vanaf het net-aansluiting kan ook met solarassistant voor programeren en aangezien je meerdere uren moet laden in de winter zit daar veel minder fluctuaties in zie ook deze hoe de DAH over het jaar afwijkt van daggemiddelde
Hier zit minder fluctuatie in daar leefstijl niet zo snel verandert als het weer, zal wel met jaren langzaam verschuiven.
akkoord, dank..

voor mijn beeldvorming, als ik de Victron Enegery specs en datasheets lees, dan kan die direct met solaredge commuiniceren en kan ik daar qua aansturing veel directer mee werken, ook dat beide systemen elkaar "begrijpen"
jij zegt eigenlijk, leuk en aardig, maar het verlies wat je gaat hebben met Victron is vele malen groter dan dat jke met je Deye gaat hebben?

voor mij zou nu een volgende stap zijn een schaalbaar accu systeem.. hebben we daar noga a nraders voor?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Voor deze hoeveelheden PV, accu en laadcyclus zou ik de Solar Edge apparaten allemaal vervangen door iets wat DC uit de panelen rechtstreeks in een 800V batterij kan duwen. Zo houdt je het verlies minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
jadjong schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:00:
Voor deze hoeveelheden PV, accu en laadcyclus zou ik de Solar Edge apparaten allemaal vervangen door iets wat DC uit de panelen rechtstreeks in een 800V batterij kan duwen. Zo houdt je het verlies minimaal.
dat is vanwege meerdere redenen geen optie.
het liefst was ik ook voor een solaredge batterij oplossing gegaan maar helaas gaan die niet zo groot.
zal je niet teveel vermoeien met de redenen, maar met dit soort installaties moet je aan een berg voorwaarden voldoen vanuit de verzekering\gemeente etc. etc.
gek genoeg, batterijen boeit dan weer niets

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KorneelB schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:26:
[...]

akkoord, dank..

voor mijn beeldvorming, als ik de Victron Enegery specs en datasheets lees, dan kan die direct met solaredge commuiniceren en kan ik daar qua aansturing veel directer mee werken, ook dat beide systemen elkaar "begrijpen"
jij zegt eigenlijk, leuk en aardig, maar het verlies wat je gaat hebben met Victron is vele malen groter dan dat jke met je Deye gaat hebben?

voor mij zou nu een volgende stap zijn een schaalbaar accu systeem.. hebben we daar noga a nraders voor?
Bij deze grotere systemen dien je hybride omvormer , verbinding met accu's en accu's zelf in 3 op te delen.

Het verlies in de accu intern is het zelfde of je nu Deye of Victrion hebt, wat verschil maakt is het accu systeem bij voorkeur wil je in verband met warmte ontwikkeling in de cellen niet boven 0,25C regulier gaan als we het over LFP cellen hebben en heb je ruimte voor dubbele voor piek. Voor ander toepassingen heb je ander type cellen die wel tot 10C kunnen zoals de peperdure met de hole nano fiber anode cellen.

De verbinding aan een 48V Deye LV kan max 95mm2 aansluiten als je DIN persschoenen gebruikt of 2x50mm2.
Als je alles op een centrale busbar aansluit dan ligt rond 400A (55V) het kantelpunt dat beste van [accu;accu;accu; etc; >> eventeel shunt> hybride:hybride] kunt overstappen op [accu;hybride;accu; accu; hybride; accu] aansluit principe op een rail of decentraal elke hybride een eigen set accu's, ipv twee asccu's aan beide zijde van een hybride op een rail toevoegen kan je beter een dubbele centrale busbar gebruiken waarop zoals Deye hybride op elk met 50mm2 is aangesloten.
Stroom neemt de weg van de minste weerstand en dit alles is simpel ohmse weerstand waarvoor verlies afhankelijk is van de weerstand P=I^2 x R. In principe kom je op een 4 uurs accu voor 200kWh op 3 51.2V DC deye's en een netaansluiting van 3x50A (vol vermogen)

In een 51,2V accu systeem worden de hoge amperes al snel een issue en zou kunnen kijken naar een HV Deye, maar dat heeft een prijskaartje en er is nog veel minder standaard of iets meest gangbaar aan communicatierpotocolen dan met LV 48/51,2V accu systemen. Merken met open protocolen, zodat je een eigen gebruikstrategie kan toepassen, zijn schaars, buiten HV Deye weet ik erop moment geen

Een Deye LV 51,2V) kan met max 12kW laden , als solaregde voor de Deye of de solaregde op de microinverter ingang (max 12kw) opneemt dan heb je te maken met AC>>DC omzetting en dien je rekening te houden met in totaal 4-6% omzet verliezen een Deye LV heeft ook eigen MPPT's en dan hebben is het DC>>DC met aanzienlijk lagere verliezen, voor laden van netaansluiting ontkom je er niet aan . Ook hier spelen hoge amperes een belangrijke rol en grof 9kW ipv volvermogen met 12kW heeft 50% verllies wat als warmte vrijkomt een groot deel zit in ohmse weerstand verliezen.

Microinverter ingang heeft een frequentie droopregeling die de frequentie opschroeft afhankelijk van de SOC in de oudere firmwares (voor 1140, nog niet getest) is deze niet heel geleidelijk in 0,1Hz stapjes maar abrupt in enkele stappen. Elke normale toegelaten netgebonden omvormer dient uit te schakelen als frequentie boven een bepaalde aantal hertz komt.
Een solaregde heeft zowel software mogelijk, zoals in de app geintregeert een aantal reductie stappen, oplossing die ik gezien heb zoals Harold Halewijn voor Vitron die maakt gebruik van 2 relais om opwek te reduceren en maakt gebruik van paar concrete , niet alle beschikbare reductiestappen.

Verliezen een Deye heeft 6kW conversie per fase en apart voor AC en DC, maar deze is teruggeschroeft tot 4kW nominaal en de 2kW is voor piek gebruikt , als je vergelijkt met Victron die heeft ook rond 2/3 de beste efficientie. als je dat als nominaal zou nemen, ipv de type aanduiding voor Victron dan ontloopt het elkaar niet zoveel. (echte praktijk meetwaarden om beide te vergelijken zijn er nauwelijks).
Bij Deye noem ik specifiek AC en DC deze apart zijn, want in geval met verbruikers op load moet je er wel rekening meehouden voor groepenkast en kabelafzekering dat een Deye met PV op zijn MPPT's als de zon schijnt in principe gewoon 11kW (~50A)op een fase kan leveren voor meerdere minuten, voor deze reduceert als gevolg van de warmte ontwikkeling , beide andere grid en MI-ingnag zijn max 12kW.

Als we het over zoveel PV hebben dat je een 200kWh accu mee kunt vullen dagelijks, dan is er nog een limitering waar je bij een LV Deye op moment rekening moet houden (waar je de CT's plaatst en sturing), als deze PV-opwek tussen CT's en Deye inbindt dat je max 15kW PV kunt sturen per LV Deye , bij meer reduceert Deye LV dan de opwek op zijn eigen MPPT's , met name van vanuit Duitsland loopt er een verzoekt om dit in de firmware te veranderen naar een veel hogere waarde of apart van elkaar aan te sturen.

Alle bovenstaande heeft betrekking een low voltage 51,2V Deye, ik heb geen ervaring met Deye HV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:31
Wat is eigenlijk jullie ervaring met de app van de deye omvormer?

Mijn ervaring is dat het werkelijk een grote puinzooi is. Updates aan de serverkant, accounts die ineens weg zijn, omvormers die daardoor niet meer gekoppeld kunnen worden, van de 10 keer de app openen heb je mogelijk 3 keer een connectie en werkende app.

Niet vaak zo iets slechts gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:40
Giem schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:18:
Wat is eigenlijk jullie ervaring met de app van de deye omvormer?

Mijn ervaring is dat het werkelijk een grote puinzooi is. Updates aan de serverkant, accounts die ineens weg zijn, omvormers die daardoor niet meer gekoppeld kunnen worden, van de 10 keer de app openen heb je mogelijk 3 keer een connectie en werkende app.

Niet vaak zo iets slechts gezien..
Ik kan me niet herkennen in deze ervaring... ik gebruik de SOLARMANbusiness app en die werkt vanaf het eerste moment eigenlijk foutloos. Enige punt is de update snelheid... die is helaas niet realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:31
Berke84 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Ik kan me niet herkennen in deze ervaring... ik gebruik de SOLARMANbusiness app en die werkt vanaf het eerste moment eigenlijk foutloos. Enige punt is de update snelheid... die is helaas niet realtime.
Is dat een officiële app of een third party app? Want ik gebruik de Deye Cloud app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06 20:58
Goedemorgen allen,

Heb de afgelopen jaren problemen om mijn energie in de middag uren terug te leveren. De netspanning wordt te hoog op meerdere fasen en de omvormers gaan beiden vaak uit. Heb daardoor het afgelopen jaar 1400 kWh minder kunnen produceren als de jaren ervoor. Enexis heeft al metingen verricht en het bevestigd, maar werd ook direct bij vermeld dat het de aankomende jaren niet opgelost kan worden (door meerdere redenen).

Mijn huidige situatie is als volgt:
  • 1-fase omvormer 5.0 kW met 22 panelen op zuid van 250 WP
  • 1-fase omvormer 2.0 kW met 8 panelen op oost van 270 WP
Heb inmiddels ook een EV (Tesla M3) en een laadpaal (Zappi) aangeschaft. Kan ik inmiddels al via HA (handmatig) laden

Nu wil ik eigenlijk wel over op thuis batterijen en wil dan ook alle panelen en omvormers vervangen. Ben absoluut geen ervaringsdeskundige op dit gebied. Lees veel verschillen over de type omvormers en type batterijen.

Nu denk ik ook dat er de aankomende jaren er ook nog wel airco's bij gaan komen. Dus mijn totaal verbruik zal aardig wat meer gaan worden. Heb ook een warmtepomp die in de winter periode wel 30-40 kWh per dag kan verbruiken

Nu zit ik aan de volgende componenten te denken:
  • 22 panelen (435WP) op zuid in 2 groepen van elk 11 zonder optimizers
  • 14 panelen (435WP) op oost in 1 groep met allemaal optimizers (Tigo)
  • Deye SUN-12K-SG04LP3-EU – 12kW | 3-Fase | 2 MPPT
  • In eerste instantie 20-30 kWh aan batterijen (later 40-60 kWh, 2025 als salderen afgebouwd gaat worden)
Nu ben ik benieuwd of ik nog wat dingen over het hoofd zie en/of dat er andere dingen zijn om het wel of niet te doen.

Groeten,

Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Je hebt 9.5kW op zuid, als die drie uurtjes zon pakken is de batterij vol. Hoe ga je die weer leeg trekken zodat je de volgende dag weer iets kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
jadjong schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:40:
Je hebt 9.5kW op zuid, als die drie uurtjes zon pakken is de batterij vol. Hoe ga je die weer leeg trekken zodat je de volgende dag weer iets kan laden?
Is/was de bedoeling om de batterijen later op de dag te ontladen en dan terug te leveren zodra dat het wel kan.

Wil dit jaar nog wel wat terug leveren overdag, zodra salderen wordt afgebouwd wil ik meer opslaan. Heb nu enkele fase omvormers en die kunnen niet (het maximum) terug leveren. Hoop dat als er een 3-fasen omvormer is dat ik dan nog wel wat terug kan leveren overdag (stroom veel lager per fase en dan ook de spanning lager). Ik laad nu wel eens 23 ampère terug op 1 fase. Of kun je niet gelijktijdig laden en terug leveren?

Tevens staat de auto overdag altijd wel een aantal uren thuis waar dan ook nog wat in kan.

Wil 2024 gaan gebruiken om te kijken wat ik in totaal nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Noordhorn PV zal waarschijnlijk wel op Deye passen, maar je zal even moet rekenen aan de spanning of deze binnen de MPPT's blijft en de openspanning bij -10 graden

Je zal misschien aan een dynamisch contract moeten denken

Waarbij je 2 uur met ~9kW in de avond teruglevert, de rest voor de nacht bewaart en in de ochtend tussen 7-9 uur accu's leegt in 1-2 uur voor de nieuwe dag. (9kW zodat er nog 3kW is voor verbruikers op LOAD/UPS is, verbruiken die meer dan gaat het van de 9kW af)
(in praktijk komt je niet aan veel meer teruglevering dan 5 uur met dynamisch, als ook dat je naar een capaciteitsfactor (kW/kWh) >3 moet toewerken )
Dat zal je met Deye wel vanuit HA moeten aansturen.

Als ook dat je groepenkast zal moeten aanpassen, voor deel van je verbruikers op load

Ik laad in periode van half oktober tot half maart de accu in de nacht bij lage prijs voor de rest van de dag, ik heb iets minder nodig voor verwarming (~35kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Noordhorn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:02:
[...]
Hoop dat als er een 3-fasen omvormer is dat ik dan nog wel wat terug kan leveren overdag (stroom veel lager per fase en dan ook de spanning lager). Ik laad nu wel eens 23 ampère terug op 1 fase. Of kun je niet gelijktijdig laden en terug leveren?
Of je overdag deel direct terug levert dat is een keuze
Een all- in one kan niet gelijktijdig de thuisaccu laden en ontladen , wel kan je sturen hoeveel je teruglevert en hoeveel je laad of met ontladen uit accu wilt ondersteunen en wat van het netaansluiting moet komen.

Daar ik een dynamsich contract heb, is mijn aanpak en denkwijze daar ook op afgestemd.
Bijv negatieve uren en sprinten voor paar uurtjes met goede prijs, in strategieen zonder die tijdsdruk/prijsprikkel ben ik minder thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Domba schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:24:
@Noordhorn PV zal waarschijnlijk wel op Deye passen, maar je zal even moet rekenen aan de spanning of deze binnen de MPPT's blijft en de openspanning bij -10 graden
Zat te kijken naar de: Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 435wp
Daar is het open-circuit voltage 39,36 Volt, dus bij de grootste string is dat 14 * 40 = 560 Volt. Als ik de grafiek goed "lees" is het bij -10 110%. Dus dan is de spanning maximaal 560 * 1,1 = 616 Volt. Lijkt mij prima binnen de grenzen.
Je zal misschien aan een dynamisch contract moeten denken
Dat is ook absoluut de bedoeling. in de loop van het jaar en uiterlijk 1 januari 2025
Waarbij je 2 uur met ~9kW in de avond teruglevert, de rest voor de nacht bewaart en in de ochtend tussen 7-9 uur accu's leegt in 1-2 uur voor de nieuwe dag. (9kW zodat er nog 3kW is voor verbruikers op LOAD/UPS is, verbruiken die meer dan gaat het van de 9kW af)
De LOAD/UPS heb je dan echt nodig om aan te sluiten? Want dat verhaal begrijp ik (nog) niet helemaal.
(in praktijk komt je niet aan veel meer teruglevering dan 5 uur met dynamisch, als ook dat je naar een capaciteitsfactor (kW/kWh) >3 moet toewerken )
Dat zal je met Deye wel vanuit HA moeten aansturen.
Dat aansturen met HA denk ik wel uit te komen.
Als ook dat je groepenkast zal moeten aanpassen, voor deel van je verbruikers op load
Dit verhaal (verbruikers) begrijp ik (nog) niet helemaal. Dien je de uitgang "Backup Load" altijd te gebruiken?
Ik laad in periode van half oktober tot half maart de accu in de nacht bij lage prijs voor de rest van de dag, ik heb iets minder nodig voor verwarming (~35kWh)
Dat is ook zeker de bedoeling in de toekomst :P
Of je overdag deel direct terug levert dat is een keuze
Een all- in one kan niet gelijktijdig de thuisaccu laden en ontladen , wel kan je sturen hoeveel je teruglevert en hoeveel je laad of met ontladen uit accu wilt ondersteunen en wat van het netaansluiting moet komen.
Dat je niet gelijktijdig kan laden en ontladen begrijp ik. De bedoeling is om gedeeltelijk te laden en gelijktijdig een gedeelte terug te sturen naar het net. Zodat ik niet te snel de batterijen 100% vol heb in de zomer met goed veel zon. Ga er vanuit als ik lage vermogens teruglever dat het net dat nog accepteert in mijn geval (maar dat is afwachten).
Daar ik een dynamsich contract heb, is mijn aanpak en denkwijze daar ook op afgestemd.
Bijv negatieve uren en sprinten voor paar uurtjes met goede prijs, in strategieen zonder die tijdsdruk/prijsprikkel ben ik minder thuis.

[ Voor 19% gewijzigd door Noordhorn op 04-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Noordhorn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Zat te kijken naar de: Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 435wp
Daar is het open-circuit voltage 39,36 Volt, dus bij de grootste string is dat 14 * 40 = 560 Volt. Als ik de grafiek goed "lees" is het bij -10 110%. Dus dan is de spanning maximaal 560 * 1,1 = 616 Volt. Lijkt mij prima binnen de grenzen.
Durf ik niet te beantwoorden, ben onvoldoende thuis of er nog iets ruimte is op de max MPPT en of we in Nederland weercondities hebben waar Jinko Solar Tiger Neo panelen weleens meer dan 13A leveren.
[...]

Dat is ook absoluut de bedoeling. in de loop van het jaar en uiterlijk 1 januari 2025

[...]

De LOAD/UPS heb je dan echt nodig om aan te sluiten? Want dat verhaal begrijp ik (nog) niet helemaal.

[...]

Dat aansturen met HA denk ik wel uit te komen.

[...]

Dit verhaal (verbruikers) begrijp ik (nog) niet helemaal. Dien je de uitgang "Backup Load" altijd te gebruiken?
Ja, een Deye hybride gedraagd zich het zelfde als een gewone omvormer , wat betreft de aansluitkabel naar netaansluiting , als spanning te hoog is stop teruglevering en PV-opwek past zich aan met hoeveel vermogen ingesteld is dat thuisaccu geladen mag worden als er ruimte is en wat de verbruikers op load verbruiken. Bij stroom uitval worden verbruikers voor de Deye niet voorzien van stroom uit de accu via de kabel op de grid aansluiting enkel die op load zitten.
[...]

Dat is ook zeker de bedoeling in de toekomst :P

[...]

Dat je niet gelijktijdig kan laden en ontladen begrijp ik. De bedoeling is om gedeeltelijk te laden en gelijktijdig een gedeelte terug te sturen naar het net. Zodat ik niet te snel de batterijen 100% vol heb in de zomer met goed veel zon. Ga er vanuit als ik lage vermogens teruglever dat het net dat nog accepteert in mijn geval (maar dat is afwachten).
Je kan bepalen met hoeveel of vanaf wanneer je laadt.
Het zal wel even wennen worden aan de Chinesche denkwijze en omdat je zoveel parameters hebt om te sturen.
Het basisconcept van Deye is eigenverbruik eerst, als dat voorzien is of vermogen dat ingesteld is dan pas terugleveren. Om actief teruglevering te sturen en deze te koppelen aan dynamische tarieven, heb je externe sturing nodig met homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
@Domba

Bedankt voor de vele informatie, ben daar erg blij mee.

De panelen kunnen max 13,27 ampère leveren hebben dus lijkt me geen probleem (omvormer kan to 17 (Isc) ampère hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428648

Beste allen,

Sinds kort heb ik de volgende installatie in huis: Deye SUN-6K-SG03LP1-EU 3x Pytes E-Box 48100R-C

Het lijkt alsof de installateur alles op standaard heeft laten staan!
Ik zou graag willen dat de batterij tussen 22:00 en 07:00 wordt opgeladen, dit lijkt gelukt te zijn.

Overdag wordt de PV gebruikt om de batterij eerst op te laden wat mij niet handig lijkt ivm conversie, vervolgens gaat de batterij meteen weer leeg omdat het verbruik veel hoger is dan de opbrengst (ik weet wat de verbruiker is) Hoe kan ik instellen dat de PV eerst aan verbruikers levert en pas daarna een eventueel overschot aan de batterijen?

Voorheen toen er geen/amper verbruik was in het huis was er is steeds een constant verbruik van ongeveer 80watt, ik neem aan dat dit te maken heeft met de batterij die steeds iets verbruikt om op peil te blijven? Kan dit verholpen worden?

Ik krijg signal island mode niet aan zonder andere waardes in te vullen: auto detect home limit sensors en low noise mode.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij te helpen met het correct zetten van alle waardes en functies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p0brm3SPAMuE5c0kdukKTquD0k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s8gDHhAxAuniqSlQhAiNh4T5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj9LvH9ttQT1vnDgehQIlTmYu4o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K4k21On7gTKFFadMmPowkANd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEtt3qznK6xvSme8tqEdif-AFZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZGoOTWcbotANYV3nMxWsmf6t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc2Ug51m2Dt6vsjX8R35PcP9jnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2IQvUrRZK1EhGDs8wDHD9EpW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7TrfvuxyTpqsLC61UzlRTKRRIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vNYyttxGdE2mJPfiWgcBRyB6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXOOAt_ImWuEW4zE1xVHNIPWOSc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TaiAs5mMmHKXx0ombd5UzKRE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSnHNvgiiwz0FzhDe_rHqCq8JuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e1LOd1AXTuh2g8rCLupFtUMV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARruxYdzWHbQypNHukt48l97SW4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xHvdkPgeReHGBuZq7jTbUuw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATCEdNv2iS8g1ZwAXPK2hJrtguo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TxjoJ8fUmSGpZr30h2so8CkY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqwBGs--c1LSTmD0TRHibans_vY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dyeZS4yoAXBQnLzXBtANlS2Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGPJH7Qc2X_4vbXdgt2GN9FgAA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9GEFWBm7nGqU59E1k3wMZDaG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Anoniem: 428648 Normaal regel je dat met "energy pattern"
Ik ben niet bekend met deze remote of dat je eerst vrijgave nodig hebt, voor instelling kunt veranderen
Kan ook op touch screen /display direct , instellingen rechtsboven (tandwieltje) en dan work modes. tweede helft van het screen kan volgorde instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Domba schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:13:
@Anoniem: 428648 Normaal regel je dat met "energy pattern"
Ik ben niet bekend met deze remote of dat je eerst vrijgave nodig hebt, voor instelling kunt veranderen
Kan ook op touch screen /display direct , instellingen rechtsboven (tandwieltje) en dan work modes. tweede helft van het screen kan volgorde instellen
Energy pattern staat op load first zoals te zien is in de screenshot maar dat lijkt niet te werken kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Anoniem: 428648 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Energy pattern staat op load first zoals te zien is in de screenshot maar dat lijkt niet te werken kennelijk.
Zit er een meter bij de hoofdschakelaar van het pand die de Deye uit kan lezen (of CT klemmen)? Anders is load alleen wat er direct op de load uitgang aangesloten zit en niet de som van alles wat buiten de Deye om direct op de netvoeding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Zou iemand mij kunnen helpen met deze instellingen
Ik denk dat ze het volgende doen
Float -> dit is volgens mij het voltage waar de omvormer naar toe gaat als alles opgeladen is
Absorption -> dit is dan volgens mij de waarde waar hij naar toe moet om op te laden
Equalization -> hier moet hij op blijven staan zodat de bms de tijd heeft om alles gelijk te maken
Equalization Cycle -> om de hoeveel dagen dat hij een equalization moet doen
Equalization Operating Time -> hoe lang hij op dat voltage moet staan zodat de bms de tijd heeft
Klopt mijn uitleg?
Zoals het nu staat bij mij zou hij elke dag het voltage moeten verhogen tot 55.6 en dat 1 uur vast moeten houden en daarna terug zakken naar 54Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcbAhJo-wzzdN9QWgwO-2_GN5FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvyDWltLLnZt8tkKyodnMloR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428648 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:05:
Beste allen,

Sinds kort heb ik de volgende installatie in huis: Deye SUN-6K-SG03LP1-EU 3x Pytes E-Box 48100R-C

Het lijkt alsof de installateur alles op standaard heeft laten staan!
Ik zou graag willen dat de batterij tussen 22:00 en 07:00 wordt opgeladen, dit lijkt gelukt te zijn.

Overdag wordt de PV gebruikt om de batterij eerst op te laden wat mij niet handig lijkt ivm conversie, vervolgens gaat de batterij meteen weer leeg omdat het verbruik veel hoger is dan de opbrengst (ik weet wat de verbruiker is) Hoe kan ik instellen dat de PV eerst aan verbruikers levert en pas daarna een eventueel overschot aan de batterijen?

Voorheen toen er geen/amper verbruik was in het huis was er is steeds een constant verbruik van ongeveer 80watt, ik neem aan dat dit te maken heeft met de batterij die steeds iets verbruikt om op peil te blijven? Kan dit verholpen worden?

Ik krijg signal island mode niet aan zonder andere waardes in te vullen: auto detect home limit sensors en low noise mode.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij te helpen met het correct zetten van alle waardes en functies.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze gaan de inverter nu updaten en dan verder kijken... signal island mode aan is volgens de installateur niet nodig
"Signal Island mode" - you don't need to enable it.
Lekker helder antwoord.

Hebben anderen hier ook last van een constante belasting op de batterij als alles in huis uit staat? (met schakelaar omlaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
even aangenomen dat het hier mag;

ivm overstap naar Victron heb ik liggen
een nieuwe (enkel opgehangen en wat mee gespeeld) Deye 12KW hybride inverter, 3 fase
specifiek de SUN-12K-SG04LP3-EU
inclusief de wifi dongle, de 3 clips voor fase meting en Solar Assistant licentie met de solar assistant hardware..
uiteraard inclusief doos etc.
doe een goed bod..

60 TB can not be enough

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Anoniem: 428648 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:20:

[...]
Lekker helder antwoord.

Hebben anderen hier ook last van een constante belasting op de batterij als alles in huis uit staat? (met schakelaar omlaag)
Dat is eigenverbruik, een SUN-12K-SG04LP3-EU heeft in eiland mode met recente firmware een verbruik van 94W, het is mogelijk om dit in grid mode naar de netaansluiting te verleggen.
(ik gebruik lokale esp32 modbus sturing)
Ik heb 5 seplos BMS-en en dan heb je weer een ander probleem dat deze na 48 uur in sleep-mode gaan omdat er te weinig afname is en alleen met drukken op reset knopje komen ze daaruit.
Kost minder kracht dan de blauwe knop op de zijkant van Deye in uitschakelen.

Andere merken hebben ook idle verbruik die niet in de specs staan soms wel tot 300W, ik heb hier ook nog geen data gezien van hoeveel een Victron uit de accu trekt in eiland mode zonder verbruikers, wel gemeten met externe meter.

Ik houd me ook aanbevolen voor de exacte settings combinatie voor de low-power mode met een volle accu en welke firmware versie dat heeft, bijv de oude FW1116 gebruikte maar 29-30W idle

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 05-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Domba schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Dat is eigenverbruik, een SUN-12K-SG04LP3-EU heeft in eiland mode met recente firmware een verbruik van 94W, het is mogelijk om dit in grid mode naar de netaansluiting te verleggen.
(ik gebruik lokale esp32 modbus sturing)
Ik heb 5 seplos BMS-en en dan heb je weer een ander probleem dat deze na 48 uur in sleep-mode gaan omdat er te weinig afname is en alleen met drukken op reset knopje komen ze daaruit.
Kost minder kracht dan de blauwe knop op de zijkant van Deye in uitschakelen.

Andere merken hebben ook idle verbruik die niet in de specs staan soms wel tot 300W, ik heb hier ook nog geen data gezien van hoeveel een Victron uit de accu trekt in eiland mode zonder verbruikers, wel gemeten met externe meter.

Ik houd me ook aanbevolen voor de exacte settings combinatie voor de low-power mode met een volle accu en welke firmware versie dat heeft, bijv de oude FW1116 gebruikte maar 29-30W idle
Alleen draait mijn opstelling niet in island mode maar gebruik ik het net waar nodig (bijna altijd) en laad ik de batterij alleen op tijdens het dal tarief en ontlaad ik die gedurende de dag om zo kosten te besparen.

Ik snap alleen niet waarom de installateur zegt dat signal island mode niet aan moet, lijkt mij dat dit er juist voor zorgt dat je in island modus gaat als je geen stroom van het net meer krijgt. Anders zou de opstelling toch (proberen) leveren aan het net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Anoniem: 428648 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Alleen draait mijn opstelling niet in island mode maar gebruik ik het net waar nodig (bijna altijd) en laad ik de batterij alleen op tijdens het dal tarief en ontlaad ik die gedurende de dag om zo kosten te besparen.

Ik snap alleen niet waarom de installateur zegt dat signal island mode niet aan moet, lijkt mij dat dit er juist voor zorgt dat je in island modus gaat als je geen stroom van het net meer krijgt. Anders zou de opstelling toch (proberen) leveren aan het net...
Signal island mode, schakelt een relais die nul aan aarde legt en is van belang voor wat op load aansluiting zit zodat de aardlekschakelaren (stroom verschilschakeaars) funtioneren. (voor de Deye parallel op de net aansluiting zit valt uit in eiland mode)
Ik weet niet wat voor netaansluiting je hebt van netwerkbeheerder ( TT/ TCNS of ander stelsel) en of je verbruikers op load hebt of alleen voor de omvormer of een combinatie. Nul mag alleen voor je aardlekschakelaars en eindgroepen aan aarde liggen, als dat het geval is mag je deze niet gebruiken.
Er zijn 2 verschillen schakelschema's in je handleiding opgenomen voor de meesrt voorkomende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KorneelB
Verkocht..

[ Voor 99% gewijzigd door KorneelB op 08-01-2024 07:56 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Weet iemand toevallig de efficiëntie van de deye omvormers per vermogen?
Ik zat zelf aan de Deye 12k te denken, maar de installateur heeft het over de 8k versie i.v.m. overdimensionering. Zou het veel schelen qua efficiëntie als je hem niet 100% gebruikt?

Ik dacht namelijk dat het wel zo handig was om de 12k te nemen zodat je off grid ook genoeg stroom per fase kan trekken, en snel de batterij(en) kan opladen op goedkope momenten. Ook eventueel ruimte voor meer panelen later.

En ik wil graag alles op de load poort van de Deye, maar de installateur is hier nogal huiverig om en heeft het over wet en regelgeving dat je niet zomaar off grid kan, is dit echt zo een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
.Erik. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:56:
Weet iemand toevallig de efficiëntie van de deye omvormers per vermogen?
Ik zat zelf aan de Deye 12k te denken, maar de installateur heeft het over de 8k versie i.v.m. overdimensionering. Zou het veel schelen qua efficiëntie als je hem niet 100% gebruikt?
Onbekend, (Ga uit van dat het om low voltage 3 fase Deye gaat)
Recente praktijk gegevens van idle verbruik (alleen op accu) komen niet meer overeen met wat Deye aangeeft die zijn van misschien wel van 50 firmware versies terug.
Er zijn nog te weinig metende medetweakers, die zijn nog druk met gebruiksstrategie
Overige cijfers zijn afhankelijk van hoe je Deye gebruikt en daar zijn talloze mogelijkheden
Ik dacht namelijk dat het wel zo handig was om de 12k te nemen zodat je off grid ook genoeg stroom per fase kan trekken, en snel de batterij(en) kan opladen op goedkope momenten. Ook eventueel ruimte voor meer panelen later.
Is niet echt zo te beantwoorden.
Als je intensief wilt gebruiken met laden en ontladen dan is een capaciteits factor van 4 aan te raden (kW/kWh-opslag)
Bijv 12k Deye LV met capaciteitsfactor 3, 3 uur laden op 0,3C geeft een temperatuur verhoging 12-13 graden in de LFP-cellen, als je daar binnen een uur een weer 3 uurs aanplakt met ontladen met 0,3C gaat de nogeens met 11-12 graden omhoog, Als je niet gestart bent met 10 graden koude cellen kom je boven 35 in de zone dat de levensduur van LFP-cellen begint terug te lopen op 45graden is het aantal cycles tot DOD 80% nog 50% van bij 25 graden . (dit is iets wat hybride onafhankelijk is) met 0,2 C (capaciteitsfactor 5) heb je stuk minder warmte ontwikkeling in de cellen (P=i^2 x R) en zal ergens tussen 25 en 35 graden de temperatuur stabiliseren afhankelijk van de omgevings temperatuur
En ik wil graag alles op de load poort van de Deye, maar de installateur is hier nogal huiverig om en heeft het over wet en regelgeving dat je niet zomaar off grid kan, is dit echt zo een probleem?
Off-grid wii niet zeggen dat je net-aansluiting opzegt, eiland -mode met netondersteuning is geen enkele regelgeving voor,
Volledig off-grid zonder netaansluiting is een kostbaar en een heel heel grote stap ineens.
Wat betreft beveiliging van de electrische installatie, maak je het je zelf moeilijker met een gedeelte van verbruikers op load, dan alle voor of op load van de omvormer.
Installateur steekt blijkbaar graag de nodige uurtjes in de groepenkasten of heeft onvoldoende kennis van hoe je een electrische installatie met beperkte stroom-bron beveiligd in eiland mode. (dat zijn niet de schema's die in appendix bij fabrikant als voorbeeld vindt of een collega zo uit de mouw schudt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
Vind het prachtig om over je kennis te lezen, leer (leren we) ik veel van. Thank you.
Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 02:36:
[...]

Installateur steekt blijkbaar graag de nodige uurtjes in de groepenkasten of heeft onvoldoende kennis van hoe je een electrische installatie met beperkte stroom-bron beveiligd in eiland mode. (dat zijn niet de schema's die in appendix bij fabrikant als voorbeeld vindt of een collega zo uit de mouw schudt)
Heb je hier voorbeelden van? Zijn er beschrijvingen hierover in het algemeen? Een schets? Het gaat nu nog niet over iets specifiek, maar meer de gedachte.

Had eerst Victron in mijn achterhoofd, maar denk dat ik steeds meer naar de Deye gaat nijgen. ( Echt jammer dat ik net pas zag over KorneelB zijn verkoop )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Wat hebben jullie hier ingevuld staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZyVp_RM26vGIXk7QaXWoa2_ADQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dPQYztITaHMvURChOus0FtN.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb 16 lifepo4 cellen in serie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Lord Anubis schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:11:
Vind het prachtig om over je kennis te lezen, leer (leren we) ik veel van. Thank you.
[...]

Heb je hier voorbeelden van? Zijn er beschrijvingen hierover in het algemeen? Een schets? Het gaat nu nog niet over iets specifiek, maar meer de gedachte.

Had eerst Victron in mijn achterhoofd, maar denk dat ik steeds meer naar de Deye gaat nijgen. ( Echt jammer dat ik net pas zag over KorneelB zijn verkoop )
Wat meeste aandacht vergt is dat je zorgt voor een nulpunt (nul aan aarde) op de juiste plaats in elke werkmodus, dat de aardlekschakelaars werken voor je persoonsbescherming en dit is afhankelijk wat voor huisaansluiting je van netbeheerder hebt (TT of TN-stelsel)
Tweede is juiste keuze of aantal modules in de groepenkast dat je niet te veel warmtedissipatie hebt of moet verdelen of 2 groepenkasten
bijv een Deye LV 12k is een beest, kan op load standaard 6kW op 1 fase leveren (je zal weerstand moeten meten en max kortsluitstroom berekenen en niet naar C-kar componenten grijpen) en met voldoende PV op MPPT's zelfs 11kW (~50A) enige tijd op 1 fase is mogelijk voor inverter reduceert vanwege warmte ontwikkeling , dien je weer rekening meehouden voor gebruikte kabels en kabel afzekeringen of keuze van componenten in groepenkast. In meeste gevallen is dat onvoldoende voor de magnetische trigger van een automaat en als die te groot kiest duurt het een tijd voor thermische afslag triggert en al die seconden gebruik je draad in de kabel als straalkacheltje en de blauwe draad heeft wat extra aandacht nodig ivm mogelijke scheefbelasting. Voor netaansluitingkabel dat het tweerichtingen is en dat niet alleen beperkt is tot hoofdgroepenkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 02:36:
[...]

Onbekend, (Ga uit van dat het om low voltage 3 fase Deye gaat)
Recente praktijk gegevens van idle verbruik (alleen op accu) komen niet meer overeen met wat Deye aangeeft die zijn van misschien wel van 50 firmware versies terug.
Er zijn nog te weinig metende medetweakers, die zijn nog druk met gebruiksstrategie
Overige cijfers zijn afhankelijk van hoe je Deye gebruikt en daar zijn talloze mogelijkheden

[...]

Is niet echt zo te beantwoorden.
Als je intensief wilt gebruiken met laden en ontladen dan is een capaciteits factor van 4 aan te raden (kW/kWh-opslag)
Bijv 12k Deye LV met capaciteitsfactor 3, 3 uur laden op 0,3C geeft een temperatuur verhoging 12-13 graden in de LFP-cellen, als je daar binnen een uur een weer 3 uurs aanplakt met ontladen met 0,3C gaat de nogeens met 11-12 graden omhoog, Als je niet gestart bent met 10 graden koude cellen kom je boven 35 in de zone dat de levensduur van LFP-cellen begint terug te lopen op 45graden is het aantal cycles tot DOD 80% nog 50% van bij 25 graden . (dit is iets wat hybride onafhankelijk is) met 0,2 C (capaciteitsfactor 5) heb je stuk minder warmte ontwikkeling in de cellen (P=i^2 x R) en zal ergens tussen 25 en 35 graden de temperatuur stabiliseren afhankelijk van de omgevings temperatuur

[...]

Off-grid wii niet zeggen dat je net-aansluiting opzegt, eiland -mode met netondersteuning is geen enkele regelgeving voor,
Volledig off-grid zonder netaansluiting is een kostbaar en een heel heel grote stap ineens.
Wat betreft beveiliging van de electrische installatie, maak je het je zelf moeilijker met een gedeelte van verbruikers op load, dan alle voor of op load van de omvormer.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Hij gaat een aantal vragen aan Blauhoff stellen over de Deye, en ik hoor denk ik deze week ergens wat het gaat worden, anders zal ik hem hier ook nog even naar doorverwijzen mocht hij nog geen duidelijkheid hebben over het eilandbedrijf.

Ik zat zelf te denken om in de tuin op een goede hoek een aantal panelen neer te zetten en met een micro omvormer op de gen poort aan te sluiten, Zou zon enphase iq7+ met de iq gateway micro omvormer daar goed mee werken?

Ook zag ik zonet een video waar ze in zeiden dat wanneer je on grid bent de gen poort niet can frequency shiften om de micro omvormer te stoppen, omdat dit op 1 bus bar zit, dus dan gaat mijn plan denk ik niet door?

YouTube: Aux Load Port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
.Erik. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Hij gaat een aantal vragen aan Blauhoff stellen over de Deye, en ik hoor denk ik deze week ergens wat het gaat worden, anders zal ik hem hier ook nog even naar doorverwijzen mocht hij nog geen duidelijkheid hebben over het eilandbedrijf.

Ik zat zelf te denken om in de tuin op een goede hoek een aantal panelen neer te zetten en met een micro omvormer op de gen poort aan te sluiten, Zou zon enphase iq7+ met de iq gateway micro omvormer daar goed mee werken?

Ook zag ik zonet een video waar ze in zeiden dat wanneer je on grid bent de gen poort niet can frequency shiften om de micro omvormer te stoppen, omdat dit op 1 bus bar zit, dus dan gaat mijn plan denk ik niet door?

YouTube: Aux Load Port
Dat laatste kan ik niet beantwoorden op moment, duurt zeker aantal maanden voor ik dit kan testen.
Ik gebruik het wel (FW1123), maar in de praktijk in 2023 was ik dan al wel in eiland mode, als PV reductie nodig was.
Netspanning is bij mij een jojo, zelfs nu in januari als zon zich in middag maar even laat zien , schiet het met 10-15V omhoog naar 240-245V AC ook al ben ik zelf in eiland mode

De video is van 2 jaar terug
Sunsynk software is nu niet direct gelijk met Deye er zijn diverse verschillen
Bijv heeft Sunsynk heeft een optie sync in basic settings voor wel of geen internet, dat heeft Deye niet die ( mijn Deye hebben geen wifi dongle, enkel loakale update even).
Hebben ook in bepaalde software versies low power mode, iets waar ik in Deye naarstig naar de combinatie voor zoek
Voor Deye was dat toen ook een probleem, voor november 2022 werkte de frequentie regeling prima enkel met BMS in voltage sturing, maar niet met BMS communicatie, dat is in ieder geval vanaf FW 1123 weer verandert ( dat is mijn huidige main -Deye) het is alles behalve een regeling het is een aan uit schakelaar.
In FW 1140 (hulp-deye) zijn er wel weer veranderingen in de frequencie regeling, maar ik heb deze nog niet getest.

Een andere disclaimer
Mijn beide omvormers zijn in 2022 geproduceerd
ik weet niet hoe gelijk deze intern zijn aan huidige, alleen al dat vanaf een specifiek serienummer garantie van 5 naar 10 jaar is gegaan/mogelijk is. Over algemeen gaan hardware ontwikkelingen door, zonder gebruiks-opties direct veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 11:40
Domba schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Een andere disclaimer
Mijn beide omvormers zijn in 2022 geproduceerd
ik weet niet hoe gelijk deze intern zijn aan huidige, alleen al dat vanaf een specifiek serienummer garantie van 5 naar 10 jaar is gegaan/mogelijk is. Over algemeen gaan hardware ontwikkelingen door, zonder gebruiks-opties direct veranderen.
Ja @Domba, jij ook altijd met je oude troep, en ook al geen HV omvormer kopen om ons daarover geïnformeerd te houden, wat moeten we daar nu mee ;) Nou weer even serieus; dank voor alle informatie die je deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Wat meeste aandacht vergt is dat je zorgt voor een nulpunt (nul aan aarde) op de juiste plaats in elke werkmodus, dat de aardlekschakelaars werken voor je persoonsbescherming en dit is afhankelijk wat voor huisaansluiting je van netbeheerder hebt (TT of TN-stelsel)
Tweede is juiste keuze of aantal modules in de groepenkast dat je niet te veel warmtedissipatie hebt of moet verdelen of 2 groepenkasten
bijv een Deye LV 12k is een beest, kan op load standaard 6kW op 1 fase leveren (je zal weerstand moeten meten en max kortsluitstroom berekenen en niet naar C-kar componenten grijpen) en met voldoende PV op MPPT's zelfs 11kW (~50A) enige tijd op 1 fase is mogelijk voor inverter reduceert vanwege warmte ontwikkeling , dien je weer rekening meehouden voor gebruikte kabels en kabel afzekeringen of keuze van componenten in groepenkast. In meeste gevallen is dat onvoldoende voor de magnetische trigger van een automaat en als die te groot kiest duurt het een tijd voor thermische afslag triggert en al die seconden gebruik je draad in de kabel als straalkacheltje en de blauwe draad heeft wat extra aandacht nodig ivm mogelijke scheefbelasting. Voor netaansluitingkabel dat het tweerichtingen is en dat niet alleen beperkt is tot hoofdgroepenkast
Belangrijk punt “in elke werkmodus”.

Jammer dat ik geen +2 kan geven.

Alvast hartelijk bedankt.
Pagina: 1 ... 11 ... 40 Laatste