Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 12 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:00
ntram schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Ja @Domba, jij ook altijd met je oude troep, en ook al geen HV omvormer kopen om ons daarover geïnformeerd te houden, wat moeten we daar nu mee ;) Nou weer even serieus; dank voor alle informatie die je deelt.
Ik ben niet zo snel, ik zie hybrides ziender oog verouderen en er is zoveel wat niet in de datasheets staat.
En staat het in specs dan is het als nog uitproberen, bij volgende firmware update kan het al anders zijn.

Ik heb naast mijn hybride nog 18kW aan gewone omvormers, waarvan op moment vanwege winter, 6kW in gebruik en die zitten op GEN/MI ingang van mijn main-Deye.

Voor mij gaat het geen HV worden, zal nog eerder Na-ion worden.
De prijs moet nog wel wat zakken, maar ook de verzendikosten en hogere C voor prismatic meer als 46145
Docan wilde 30% meer aan verzendkosten
DDP 4x SIB 220AH US$414
DDP 4x EVE 230AH US$313

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55
YouTube: A better way to connect Home Assistant to your inverter

Zojuist dit filmpje gezien
Iemand verkoopt esp32 modules met rs485 en power module
Als ik het goed zie voor 20 euro incl shipping
Dat is volgens mij geen gekke deal
Filmpje legt ook duidelijk uit hoe alles aangesloten moet worden

Ik moet alleen nog even vragen of ze Nederland bij de verzend lijst willen zetten...😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
creon schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
YouTube: A better way to connect Home Assistant to your inverter

Zojuist dit filmpje gezien
Iemand verkoopt esp32 modules met rs485 en power module
Als ik het goed zie voor 20 euro incl shipping
Dat is volgens mij geen gekke deal
Filmpje legt ook duidelijk uit hoe alles aangesloten moet worden

Ik moet alleen nog even vragen of ze Nederland bij de verzend lijst willen zetten...😁
Het is dacht ik met een shield van Eletrodragon en bedenk het is niet aan pasbaar het is geen open software deze wordt door Heinz Meulke wireless geupdate. Wat aanpasbaar is de weergave in HA van de 145 parameters van de modbus.

Net zoals Solar assistant als deze geen toegang heeft tot internet of firewall poort 60 000 niet doorlaat , start bij solar assistant de webserver niet op of blijft actief zolang niet reboot

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55
Domba schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:01:
[...]

Het is dacht ik met een shield van Eletrodragon en bedenk het is niet aan pasbaar het is geen open software deze wordt door Heinz Meulke wireless geupdate. Wat aanpasbaar is de weergave in HA van de 145 parameters van de modbus.

Net zoals Solar assistant als deze geen toegang heeft tot internet of firewall poort 60 000 niet doorlaat , start bij solar assistant de webserver niet op of blijft actief zolang niet reboot
Dit is toch gewoon esphome
Dat blijft allemaal lokaal
Desnoods zet je de software van klatremis op
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
creon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:02:
[...]

Dit is toch gewoon esphome
Dat blijft allemaal lokaal
Desnoods zet je de software van klatremis op
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
Ik heb er geen, ik vond de shield wel interessant, hier vindt je wat meer over die dongle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij installatie en het concept van de hybride omvormer spreekt me aan. Ten eerste in verband met de kosten (als ik het vergelijk met een heel Victron installatie) en ten tweede ivm de beschikbare ruimte. 1 kast vs 3x losse multiplus, losse mppt etc.
Het manco dat ik heb is dat ik alleen op m'n vliering fatsoenlijk ruimte heb (want hoef geen herriemakende installatie op plekken waar ik overdag kom, of naast slaap.
Hier hangt al m'n huidige omvormer, dus die kan ik dan mooi vervangen en ik heb al een 3 fase kabel liggen. Ik kan alleen geen extra draad meer trekken, want alles zit inmiddels dicht en ingebouwd. En begrijp dat de Deye CT of RS-485 naar de hoofdaansluiting nodig heeft. Is dit eventueel via LAN te doen? Ik heb de informatie namelijk al beschikbaar op mijn LAN (zowel via CT klemmen naar een ESP-32, als via een P1 naar USB die aan een PI hangt.
Dat het niet werkt als het netwerk er uit ligt neem ik voor lief.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Devil Wat betreft CT's of aparte meter laat ik graag over aan die een netgebonden setup hebben.

Wat betreft ruimte heb je ca ruimte nodig van een hoge model koelkast tot 2 meter.
Waar je wel op moet letten is draagvermogen, een 5kWh accu weegt ca 40kg of wel reken met 8kg/kWh.

De ventilators van Deye slaan pas aan vanaf ca 40% van het vermogen, dat kan je oprekken met 3 stille fans er onder om de passieve koeling te verbeteren.
Ivm test werk heb ik mijn hulp Deye 12k op moment op 40-50 cm achter me waar ik normaal overdag achter de PC zit te werken en deze hoor ik nauwellijks, pas als die bij laden of ontladen voorbij 4-5kW gaat voor langere tijd (zonder fans)
Mijn volgende stap is nog steeds met fans er onder, alleen ik zit er zo dichtop dat ik meer last van de tocht van de stille fans heb dan het geluid (meeste werk doet mijn main met 28kWh accu).
De hulp -Deye is zonder meer beperkt tot max 7kW omdat deze maar een 14kWh LFP accu heeft.
Dit lagere vermogens komt wel met iets meer overall verlies omdat bijdrage van idle verbuik zwaarder weegt bij 5kW dan bij 9kW. (voor mij gebruikelijk ivm 2 stuks en nu al regelmatig 10-15% over mijn hoodafzekering ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Goed om even te wijzen op draagvermogen! Het is een vliering, maar wel met in het midden sta-hoogte en een degelijke balkenvloer, dus ik verwacht daarmee geen problemen.
Het is dus blijkbaar behoorlijk stil als installatie, dus dat geeft wel weer meer opties. Aan de andere kant weet ik op de vliering zeker dat iedereen er vanaf blijft, dus zou dat nog steeds mijn voorkeur hebben, als er een oplossing is voor het op een andere manier doorgeven van de verbruiksinformatie van de hoofdaansluiting. Bij Victron kun je bijvoorbeeld de data via MQTT doorgeven.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Devil schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:48:
Goed om even te wijzen op draagvermogen! Het is een vliering, maar wel met in het midden sta-hoogte en een degelijke balkenvloer, dus ik verwacht daarmee geen problemen.
Het is dus blijkbaar behoorlijk stil als installatie, dus dat geeft wel weer meer opties. Aan de andere kant weet ik op de vliering zeker dat iedereen er vanaf blijft, dus zou dat nog steeds mijn voorkeur hebben, als er een oplossing is voor het op een andere manier doorgeven van de verbruiksinformatie van de hoofdaansluiting. Bij Victron kun je bijvoorbeeld de data via MQTT doorgeven.
Een Deye is stil zolang het met passieve koeling kan en dat is tot de vermogens elektronica ca 45 graden is, maar op vol vermogen met ventilatoren ook op vol vermogen dan is die net zo luidruchtig als een turbo cycloon stofzuiger. ik gok richting 75dB, maar heb nog nooit gemeten

Ik zoek die grens omdat ik vanaf 10 graden buiten temperatuur direct na buiten blaas en ook weleens buiten wil zitten. Ik zit in een open en vlak buitengebied waar het grootdeel van de dag vrij stil is, zoveel minder achtergrond geluid, dat je goed hoort wanneer buren 100 meter verderop hun auto stofzuigen.

Er zijn er in dit topic die de CT's verlengt hebben met lan-kabel
De externe CT's wordt ook gebruikt in de sturing, maar ook voor display, "zero export to load" gebruikt dan worden op display bij grid de waarde weergegeven van interne CT's en bij "zero export to CT" deze van de extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:02
Domba schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Ik heb er geen, ik vond de shield wel interessant, hier vindt je wat meer over die dongle
IK heb er zelf ook een gebouwd, heel simpel eigenlijk, een ESP32 met een MOdbus module eraan (let wel op dat je er een neemt met flow control) en de voeding vanaf de deye gehaald (12V) met een step down converter naar 5V.

Deye hangt nu, met een paar weken als het garagedak gerenoveerd is (lekt nu) gaat hij online, de ESP32 modbus werkt nu ook al als een speer op de Seplos batterij.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:11:
[...]

IK heb er zelf ook een gebouwd, heel simpel eigenlijk, een ESP32 met een MOdbus module eraan (let wel op dat je er een neemt met flow control) en de voeding vanaf de deye gehaald (12V) met een step down converter naar 5V.

Deye hangt nu, met een paar weken als het garagedak gerenoveerd is (lekt nu) gaat hij online, de ESP32 modbus werkt nu ook al als een speer op de Seplos batterij.
Ik bedoelde, ik heb er geen van Heinz en mijn verwijzing was naar electrodragon was dit shield

Ik heb ook zelf gebouwd, maar gebruik wel externe losse voeding omdat ik mijn Deye soms uit normal mode wegschakel. Deye zegt nog wel dat er op DC1-V1 12V is maar dan heeft 7&8 geen spanning.

Mocht je gele regels hebben in de log van ESPhome in homeassistant, dat kan je proberen op te lossen met een hoger adres voor de Deye > 0x1 of de bekabeling veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 11:46
Devil schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:48:
als er een oplossing is voor het op een andere manier doorgeven van de verbruiksinformatie van de hoofdaansluiting. Bij Victron kun je bijvoorbeeld de data via MQTT doorgeven.
Ik heb nog niemand gezien die dit doet, dus met verbruiksgegevens uit modbus, p1 etc in ip, de Deye aansturen. Maar misschien is dit iets voor je?

https://nl.aliexpress.com...aa3bac7&afSmartRedirect=y

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06 19:47
Weet iemand of de 50A max passthrough van de 12kW versie ook op de generator ingang van toepassing is?
Ik zie zo snel geen specifieke generator input grenswaarde. Enkel generiek de 50A onder AC-Output (dus geen input?)

Mijn PV vermogen tikt de 50A aan en voor systeem eenvoud ben ik aan het overwegen dat op de generator input in te voeden (deels laden, verbruiken en grid feed-in).

Aanname: dat is 50A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dev-random schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:08:
Weet iemand of de 50A max passthrough van de 12kW versie ook op de generator ingang van toepassing is?
Ik zie zo snel geen specifieke generator input grenswaarde. Enkel generiek de 50A onder AC-Output (dus geen input?)

Mijn PV vermogen tikt de 50A aan en voor systeem eenvoud ben ik aan het overwegen dat op de generator input in te voeden (deels laden, verbruiken en grid feed-in).

Aanname: dat is 50A per fase.
Voor 50A per fase is de Deye 12k de verkeerde omvormer en kan alleen voor de hybride en na de externe CT's

Max generator ingang is 13250W verdeelt over 3 fase en dat is ook nog deels afhankelijk van de temperatuur .
Ik ben nog nooit op 1 fase voor opwek daar overheen gegaan, misschien imand anders ervaring.

Op Load (voor verbruik) kan je de 50A benaderen op 1 fase, maar dat is dan wel incombinatie met vermogen van de PV op MPPT en via microinverter ingang.
Maar het totaal van 3 fase samen mag dan niet langdurig de 13250Watt overstijgen of Deye reduceert ivm warmteontwikkeling.
Voor load zonder PV is 6000W op 1 fase gewoon de grens ga je erover dan valt die uit en herstart binnen enige seconden. (Je kan er allen overheen, maar dan komt dat extra vermogen van grid/MI ingang of PV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Voor 50A per fase is de Deye 12k de verkeerde omvormer en kan alleen voor de hybride en na de externe CT's

Max generator ingang is 13250W verdeelt over 3 fase en dat is ook nog deels afhankelijk van de temperatuur .
Ik ben nog nooit op 1 fase voor opwek daar overheen gegaan, misschien imand anders ervaring.

Op Load (voor verbruik) kan je de 50A benaderen op 1 fase, maar dat is dan wel incombinatie met vermogen van de PV op MPPT en via microinverter ingang.
Maar het totaal van 3 fase samen mag dan niet langdurig de 13250Watt overstijgen of Deye reduceert ivm warmteontwikkeling.
Voor load zonder PV is 6000W op 1 fase gewoon de grens ga je erover dan valt die uit en herstart binnen enige seconden. (Je kan er allen overheen, maar dan komt dat extra vermogen van grid/MI ingang of PV)
De Deye is op meerdere manieren wel de best-fit in dit scenario.
Waar heb je de max van 13250W op de generator ingang op gebaseerd?
Zoals ik al zei, ik zie het nergens terugkomen in de documentatie.

50A aan load ga ik nooit zien. Daar loop ik niet tegen grenzen aan.

Mijn PV inverters hebben uiteraard netspanning nodig om te functioneren, als het net niet beschikbaar zou zijn moet dat dus (deels) via de generator ingang. Of kan het bij Deye ook op de load aansluiting?
Als die in verbruiksrichting 50A aankan (passthrough) gaat dat dan ook op voor het opnemen van energie aan die kant? Victron doet het wel zo te zien maar die kant wil ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
dev-random schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:30:
[...]

De Deye is op meerdere manieren wel de best-fit in dit scenario.
Waar heb je de max van 13250W op de generator ingang op gebaseerd?
Zoals ik al zei, ik zie het nergens terugkomen in de documentatie.

50A aan load ga ik nooit zien. Daar loop ik niet tegen grenzen aan.

Mijn PV inverters hebben uiteraard netspanning nodig om te functioneren, als het net niet beschikbaar zou zijn moet dat dus (deels) via de generator ingang. Of kan het bij Deye ook op de load aansluiting?
Als die in verbruiksrichting 50A aankan (passthrough) gaat dat dan ook op voor het opnemen van energie aan die kant? Victron doet het wel zo te zien maar die kant wil ik niet op.
50A op gen/mi input is je batterij snel vol, daarna gaan de omvormers alsnog uit zonder belasting door spanning stijging. Misschien/waarschijnlijk zijn het meerdere omvormers en kan je er een of meerdere op mi ingang zetten, de overige zet je dan gewoon op de grid.
Voor de grid schakelen kan niet standaard en mag ook niet in NL. Er is altijd wel iets custom te bouwen natuurlijk zoals bij victron.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@dev-random Die van mij komt van deye technische service, maar compadb heeft getest en die zegt dat 12kW de limiet is.

Passthrough is eigenlijk alleen sprake van als Deye uitstaat, anders is er bewaking op en kan bijv ook asymmetriche phase feeding actief zijn afhankelijk van je keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
mahagen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:40:
[...]

50A op gen/mi input is je batterij snel vol, daarna gaan de omvormers alsnog uit zonder belasting door spanning stijging. Misschien/waarschijnlijk zijn het meerdere omvormers en kan je er een of meerdere op mi ingang zetten, de overige zet je dan gewoon op de grid.
Voor de grid schakelen kan niet standaard en mag ook niet in NL. Er is altijd wel iets custom te bouwen natuurlijk zoals bij victron.
Er hangt straks 90kWh aan. Daarmee heb ik alsnog een paar uur nodig. Zeker omdat ik zoveel mogelijk daarvan terug het net invoer. De vraag daarbij is dus, kan dat IN op de gen/mi en UIT op de grid aansluiting. Waarbij een deel (peak-shaving) de accu in gaat.
Het betreft inderdaad meerdere PV omvormers. Slechts één op de gen/mi input aansluiten heb ik ook al overwogen. Maar wat versta je onder "voor het grid" schakelen?
Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:41:
@dev-random Die van mij komt van deye technische service, maar compadb heeft getest en die zegt dat 12kW de limiet is.

Passthrough is eigenlijk alleen sprake van als Deye uitstaat, anders is er bewaking op en kan bijv ook asymmetriche phase feeding actief zijn afhankelijk van je keuzes
Ik maak uit de post van @Compuadb op dat die grens bereikt wordt bij gen/mi > load OF bij (aanname) accu/pv > smart-load. In beide gevallen maak je gebruik van de de inverter functionaliteit en ik kan ik me die grenzen goed voorstellen.

Is dat echter ook het geval bij gen/mi input > grid ? Dat raakt enkel AC componenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
dev-random schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Er hangt straks 90kWh aan. Daarmee heb ik alsnog een paar uur nodig. Zeker omdat ik zoveel mogelijk daarvan terug het net invoer. De vraag daarbij is dus, kan dat IN op de gen/mi en UIT op de grid aansluiting. Waarbij een deel (peak-shaving) de accu in gaat.
Het betreft inderdaad meerdere PV omvormers. Slechts één op de gen/mi input aansluiten heb ik ook al overwogen. Maar wat versta je onder "voor het grid" schakelen?
Je kan de omvormers op de grid zetten, dan wordt door de Deye de accu nog steeds geladen en werkt peak shaving etc. Enige is dat als je stroom uitval hebt ze uit gaan.
Als je ze op Mi zet blijven ze wel aan bij stroomuitval tot voltage te hoog oploopt bij te weinig belasting (batt charge + load). Max wat op Mi mag worden aangesloten weet ik niet maar gezien het geringe aantal keren stroomuitval betwijfel ik of het de moeite waard is tot max te gaan.

Je mag niet de kant van de grid feeden bij stroom uitval (bijvoorbeeld via een relais).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
mahagen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Je kan de omvormers op de grid zetten, dan wordt door de Deye de accu nog steeds geladen en werkt peak shaving etc. Enige is dat als je stroom uitval hebt ze uit gaan.
Als je ze op Mi zet blijven ze wel aan bij stroomuitval tot voltage te hoog oploopt bij te weinig belasting (batt charge + load). Max wat op Mi mag worden aangesloten weet ik niet maar gezien het geringe aantal keren stroomuitval betwijfel ik of het de moeite waard is tot max te gaan.

Je mag niet de kant van de grid feeden bij stroom uitval (bijvoorbeeld via een relais).
Als je het zo verwoord, dat was me duidelijk ja, geen (smart) load omschakelen naar inverters en dus grid, bij uitval van grid. Vandaar ook mijn zoektocht naar een alternatief in de vorm van de gen/mi invoer.

Als ik een off-grid scenario loslaat kan ik inderdaad de pv inverters gewoon aan het grid gekoppeld houden. Maar dat doe ik liever nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Weet iemand of je een 3 fase Deye kan inzetten op een 1 fase grid kant?
Dat je dus van 1 fase 3 fase maakt. Veel omvormers kunnen dat, maar ik kan van Deye niet zo snel zien of dat kan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
!null schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:14:
Dat je dus van 1 fase 3 fase maakt. Veel omvormers kunnen dat, maar ik kan van Deye niet zo snel zien of dat kan.
Met batterij aangesloten, power (de ene fase) op gen/mi ingang, asymetric phase feeding aan, 3 fase belasting op load, natuurlijk binnen alle limieten blijvend.

Zou theoretisch moeten werken maar nooit zelf getest of iemand tegen gekomen die dat zo doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
mahagen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Met batterij aangesloten, power (de ene fase) op gen/mi ingang, asymetric phase feeding aan, 3 fase belasting op load, natuurlijk binnen alle limieten blijvend.

Zou theoretisch moeten werken maar nooit zelf getest of iemand tegen gekomen die dat zo doet.
Opzich wel een aardige theorie, en gaat misschien ook wel werken.

Alleen dan is het niet de grid aansluiting, en zal hij ook geen zonne-energie exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
!null schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Opzich wel een aardige theorie, en gaat misschien ook wel werken.

Alleen dan is het niet de grid aansluiting, en zal hij ook geen zonne-energie exporteren.
Daar zou je andere omvormer voor moeten hebben dan..

Misschien kan het ook met 1 fase op grid maar hier nooit naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
mahagen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Daar zou je andere omvormer voor moeten hebben dan..

Misschien kan het ook met 1 fase op grid maar hier nooit naar gekeken.
In Nederland is de voornaamste use case dat je het hele huis op een 1x10A aansluiting draait met lage kosten, als je vooral ingericht bent op je zelf voorzien.
Die beweging is overigens niet heel groot want voor 400 euro heb je 3x25A en vaak is upgraden naar 3x25A wel mogelijk.

Met aparte omvormer kan je al wat meer bouwen alleen niet erg kosten effectief.
Daarnaast wil ik dan hoogvoltage, en maakt Deye daar alleen maar 3 fase omvormers voor.
Dat is opzich wel logisch met meer vermogen / grotere systemen, maar ze maken ook vrolijk hoog voltage 3 fase met maar 5kW. En ze kunnen onbalans.
Maar goed, als het kon (1 fase met 3 fase systeem) dan had ik dat vast snel kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:14:
Niet echt te voorspellen
Als 1 of 2 fase niet aanwezig zijn dan blijft in FW1123 de verbinding, omvormer ziet het niet als off-grid, maar modbus uitlezing geeft correcte waarde voor de spanning van fase die wel werkt, alleen de overal geeft 157-170V, maar ziet het niet als off-grid.

FW1140 als 1 fase ontbreekt ziet die dat als dat inverter is in off-grid en geeft dit ook aan op het display

Als wel 3 fase hebt aangesloten, maar er is 1 fase die het begeeft voor de zekering er in transformator huisje niet in 1 klap eruit ligt (dus niet uitschakelen of niet aangesloten) dan doet FW1123 rare dingen en schakelt uit om in noodbedrijf terug te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:02
Nog liefhebbers voor een Deye Wifi stick ?

v&a aangeboden: Deye Wifi stick (solarman)

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Ik heb net weer even met de elektricien gepraat die de Deye komt installeren en wou graag alles op de load uitgang hebben, dit kan volgens hem alleen met een elektronische schakelaar tussen de Deye en het net. Zelf was ik onder de indruk dat dit helemaal niet nodig is en je de omvormer zo op het net kunt aansluiten, klopt dit?
Volgens hem kunnen wel een aantal groepen zoals de koelkast en de lichten op de load en dan is deze extra schakelaar niet nodig, ik snap het niet helemaal meer, wel is het voor hem ook de eerste keer met Deye werken dus misschien is het voor hem ook nog onduidelijk.

Verder heeft hij het over overdimensionering, maar ik heb het liefst de 12k in plaats van de door hem voorgestelde 8k omdat ik dan meer energie heb als ik alles op de load zet.

Ik had ook de Gobelpower batterij voorgesteld in plaats van de server rack batterijen scheelt toch weer 2/3 van de prijs, maar hij wou vanwege garantie afwikkeling (en skeptisch over het bedrijf) toch alles via blauhoff (opzich best begrijpelijk misschien zelf maar die batterij maar installeren, Een + en een - draad en communicatie moet best te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
Welke elektronische schakelaar zou dat moeten zijn en wat is het doel er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 12:14

OKA

.Erik. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:45:
Ik heb net weer even met de elektricien gepraat die de Deye komt installeren en wou graag alles op de load uitgang hebben, dit kan volgens hem alleen met een elektronische schakelaar tussen de Deye en het net. Zelf was ik onder de indruk dat dit helemaal niet nodig is en je de omvormer zo op het net kunt aansluiten, klopt dit?
Een omkeer schakelaar heb je alleen nodig als je wilt terugvallen op het grid in het geval je Deye (om wat voor reden dan ook) uitvalt.
Alles achter load is een soort serieel aansluiting. Gebruik je de load uitgang niet, dan is parallel aangesloten. Misschien dat je electricien dat beter begrijpt.
.Erik. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:45:
Ik had ook de Gobelpower batterij voorgesteld in plaats van de server rack batterijen scheelt toch weer 2/3 van de prijs, maar hij wou vanwege garantie afwikkeling (en skeptisch over het bedrijf) toch alles via blauhoff (opzich best begrijpelijk misschien zelf maar die batterij maar installeren, Een + en een - draad en communicatie moet best te doen zijn.
Waarom niet voor Deye batterijen gaan? Die heb ik aangeschaft voor mijn Deye 12K, maar nog niet aangesloten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJqKTCjf03BbguqRnYqHh9WpvP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPB6vJWQzp5QblMdfCM8CKfk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door OKA op 23-01-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
jadjong schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:07:
Welke elektronische schakelaar zou dat moeten zijn en wat is het doel er van?
Denk dat hij de ingebouwde relais niet vertrouwd of iets dergelijks, ik zal Blauhoff ook wel even erover mailen zodat hij het ook van hen hoort. (Blauhoff gaat het leveren)
OKA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Een omkeer schakelaar heb je alleen nodig als je wilt terugvallen op het grid in het geval je Deye (om wat voor reden dan ook) uitvalt.
Alles achter load is een soort serieel aansluiting. Gebruik je de load uitgang niet, dan is parallel aangesloten. Misschien dat je electricien dat beter begrijpt.

Bedankt voor de Feedback! Ik zal dit nog weer even een keer opbrengen, zou zonde zijn als ik die extra switch zou moeten kopen, hij had het over zon 4 a 500 euro extra kosten.

[...]

Waarom niet voor Deye batterijen gaan? Die heb ik aangeschaft voor mijn Deye 12K, maar nog niet aangesloten. [Afbeelding]
Bedankt voor de Feedback! Ik zal dit nog weer even een keer opbrengen, zou zonde zijn als ik die extra switch zou moeten kopen, hij had het over zon 4 a 500 euro extra kosten.

Die batterijen zat ik ook over na te denken inderdaad! via de leverancier waar de elektricien het vandaan haalt zijn ze 1270 euro per stuk dus dat is al wat beter.

Hoeveel KW aan pv heb je? Ik wil namelijk ook graag die 12K alleen hij raad sterk de 8K aan

[ Voor 5% gewijzigd door .Erik. op 23-01-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@.Erik. Waarschijnlijk bedoeld die een ATS of MTS
Je kan daar prima een ICHYTi voor gebruiken of van Hager SFT440 als die een in EU geproduceerde wil.
Maar koop Hager spul wel in Duitsland, ik heb geen idee waarom deze hier zo absurd vreselijk veel duurder zijn dan andere EU landen. (daar is een SFT440 ca 30% van de prijs hier)
Het is dan om spanningsloos te maken, want normaal schakelen de interne relais door, van de Deye (passthrough)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

.Erik. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Hoeveel KW aan pv heb je? Ik wil namelijk ook graag die 12K alleen hij raad sterk de 8K aan
Ik heb 8,8 kW aan panelen, maar dat hoort bij een hybride omvormer niet het uitgangspunt te zijn om te bepalen hoe zwaar het moet worden. Hoofdaansluiting en capaciteit van batterijen zijn belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
OKA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb 8,8 kW aan panelen, maar dat hoort bij een hybride omvormer niet het uitgangspunt te zijn om te bepalen hoe zwaar het moet worden. Hoofdaansluiting en capaciteit van batterijen zijn belangrijker.
Heeft hij wel überhaupt naar de specs gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:39
[...]

Heb hier een hoofdaansluiting van 3x25 ampère en krijg dit jaar 15,6 kWP op het dak te liggen (6,1 kWP op oost en 9,5 kWP op zuid). Zit te denken aan de SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer en 40 - 60 kWh aan batterijen. Is dit dan een goede combinatie en/of verstandige keuze?

Edit: MWP aangepast in kWP :)

[ Voor 3% gewijzigd door Noordhorn op 24-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Noordhorn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Heb hier een hoofdaansluiting van 3x25 ampère en krijg dit jaar 15,6 MWP op het dak te liggen (6,1 MWP op oost en 9,5 MWP op zuid). Zit te denken aan de SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer en 40 - 60 kWh aan batterijen. Is dit dan een goede combinatie en/of verstandige keuze?
Je kan de maximaal terug te leveren stroom instellen. Met 3x1A kan het ook goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Noordhorn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Heb hier een hoofdaansluiting van 3x25 ampère en krijg dit jaar 15,6 MWP op het dak te liggen (6,1 MWP op oost en 9,5 MWP op zuid). Zit te denken aan de SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer en 40 - 60 kWh aan batterijen. Is dit dan een goede combinatie en/of verstandige keuze?
Dat is een redelijk dak, MWP zal wel kWp zijn ;)

Dat is krap, je zal moeten gaan rekenen of dat op Deye wel past, voor de panelen
Voc en aantal ampere per string.
(bijv het gaat niet met 15% eff of oudere 260Wp panelen of dunnelaag type)

15.6kWp is geen issue met 3x25A aansluiting als het dat enigste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Dat is een redelijk dak, MWP zal wel kWp zijn ;)
Foutje inmiddels aangepast in het originele bericht :)
Dat is krap, je zal moeten gaan rekenen of dat op Deye wel past, voor de panelen
Voc en aantal ampere per string.
(bijv het gaat niet met 15% eff of oudere 260Wp panelen of dunnelaag type)
Wou de 14 oost panelen (met Tigo optimizers) op één string zetten en de 22 panelen op zuid in 2 x 11 panelen elk in een string.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTpGuK5vDzQQAVJKP5b6KgnUodE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZ20fJfQbMlWK405QOTBgeEf.jpg?f=fotoalbum_large Het gaat om de JKM435N panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuEX8BBEaI5yZ2xwJ-GfH37aVXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CIPQhWnYnmsxrXC5TpisTJQ.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij blijf ik op deze wijze keurig binnen de specificaties van de omvormer.
15.6kWp is geen issue met 3x25A aansluiting als het dat enigste is
:)

Heb nu nog een energie contract voor een jaar en wil vervolgens over op een dynamisch contract. Het gaat mij dan vooral om hoeveel batterij capaciteit heb ik nodig om de middaguren volledig op te kunnen slaan in batterijen voordat ik dien te betalen voor terug levering. In de winter periode zijn er dagen genoeg dat ik 30-35 kWh p/d verbruik (warmtepomp) en daar zal nog 1 x p/w de auto bij komen van 55 kWh (maar dat kan/mag ook wel in meerdere keren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Noordhorn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:37:

Heb nu nog een energie contract voor een jaar en wil vervolgens over op een dynamisch contract. Het gaat mij dan vooral om hoeveel batterij capaciteit heb ik nodig om de middaguren volledig op te kunnen slaan in batterijen voordat ik dien te betalen voor terug levering. In de winter periode zijn er dagen genoeg dat ik 30-35 kWh p/d verbruik (warmtepomp) en daar zal nog 1 x p/w de auto bij komen van 55 kWh (maar dat kan/mag ook wel in meerdere keren)
In 2023 was 3-4 uur opslag nog voldoende niet piek-opwek maar effectieve, piek opwek heb je maar korte tijd bij veel zon en heel koel weer.
Na aftrek van andere verbruikers kan je nog iets langer opslaan, een negatieve uren map heb ik niet gemaakt, maar kun je uit deze halen

Wel deze
Je levert wat in, maar er was geloof ik maar 1-2 dagen met >10 uur negatief, dat is niet op te vangen.

De kaarten voor 2024 kunnen nog wat slechter liggen als er niet fors meer kwh-verbruikers bij zijn gekomen.
De eerste CERES cijfers wijzen richting dat er evenveel of misschien zelfs meer dan is bij gekomen dan de 2,1GW in 2022
Die van Stedin, zijn 50% hoger dan wat erbij is gekomen in 2022 bij kleinverbruiker aansluitingen, waarvan >94% een vast of variabel contract heeft en de marktprijs niet van invloed is op invoeden , wachten is op Liander en Enexis gegevena.
In 2023 had PV-opwek nog hulp nodig van bijv zuchtje wind voor echt negatief, in 2024 waarschijnlijk niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Bedankt voor de URL's en de overige informatie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Domba schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:23:
@.Erik. Waarschijnlijk bedoeld die een ATS of MTS
Je kan daar prima een ICHYTi voor gebruiken of van Hager SFT440 als die een in EU geproduceerde wil.
Maar koop Hager spul wel in Duitsland, ik heb geen idee waarom deze hier zo absurd vreselijk veel duurder zijn dan andere EU landen. (daar is een SFT440 ca 30% van de prijs hier)
Het is dan om spanningsloos te maken, want normaal schakelen de interne relais door, van de Deye (passthrough)
Met de SFT440 ertussen is wel een goed idee inderdaad! wat een prijsverschil ook ik zat al even te kijken, op Amazon voor 35 euro en de goedkoopste Nederlandse site 150 euro. Ik heb zelf de leverancier ook nog even gebeld met de vraag, zodat ik bewijs heb dat het wel gewoon werkt dus ik hoop nu dat hij alles op de load wil zetten.
[...]

Nee precies zoiets dacht ik ook al, snapte het verhaal met overdimensionering al niet helemaal terwijl ik aangaf dat ik genoeg stroom per fase wil en daarom de 12k. dat eventuele verwaarloosbare efficiëntie verlies neem ik voor lief

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:59
-repost-

Ik wil eigenlijk wel gaan onderzoeken of en hoe we met een 'Tweakers-collectief/cooperatie' eventueel deel kunnen nemen aan de andere energiemarkten - stuur even een PM als je al een batterij hebt of op korte termijn een gaat bouwen. In eerste instantie zou ik het willen beperken tot Victron en Deye omvormers - aangezien deze het meest gebruikt worden voor DIY batterijen.

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 26-01-2024 19:47 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-05 14:41
Geweldig forum! Ben redelijk uit mij setup - 12kw Deye met seplos 3.0bms 16s. Wat zijn de beste inkoop kanalen hiervoor - ik zie op alie genoeg staan maar komt best veel shipping bij. En de omvormer wil ik eigenlijk in Europa kopen.

Dank voor alle info - Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
kees356 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:16:
Geweldig forum! Ben redelijk uit mij setup - 12kw Deye met seplos 3.0bms 16s. Wat zijn de beste inkoop kanalen hiervoor - ik zie op alie genoeg staan maar komt best veel shipping bij. En de omvormer wil ik eigenlijk in Europa kopen.

Deye kun je bij Blauhoff kopen, en Sunsynk (deye rebrand) Kun je bij climastorage kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen

Gelijk heb je voor garantie en advies enz...

Ik ken twee bedrijven die Deye leveren:

Voltacel in Rijswijk
Mosa aggregaten Oud Gastel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:40

Ik heb 2x seplos cases besteld via Seplos zelf. Ze reageren snel en sturen een offerte met de items die je vraagt. Geld overmaken naar een rekeningnummer in Singapore en 40 dagen later staan ze voor je deur :)
Shipping is +/- 100$ per case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 11:40
Berke84 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Ik heb 2x seplos cases besteld via Seplos zelf. Ze reageren snel en sturen een offerte met de items die je vraagt. Geld overmaken naar een rekeningnummer in Singapore en 40 dagen later staan ze voor je deur :)
Shipping is +/- 100$ per case
Hoe lang geleden is dat? Als je nu een quote vraagt, voor één 280L case, dan kost shipping $370, en de case $428 Gelukkig kun je via Deligreen bestellen in Europa voor $599 (levering half februari), of Lichtex.de voor €683 (nu uitverkocht, maar in maart weer te bestellen met levering is April). Heeft iemand nog een goedkoper betrouwbaar adres?

Ik heb nog tot eind maart de tijd, omdat ik nog op mijn cellen moet wachten van Nkon. Ik begrijp niet goed dat zij dergelijke cases niet verkopen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

ntram schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Hoe lang geleden is dat? Als je nu een quote vraagt, voor één 280L case, dan kost shipping $370, en de case $428 Gelukkig kun je via Deligreen bestellen in Europa voor $599 (levering half februari), of Lichtex.de voor €683 (nu uitverkocht, maar in maart weer te bestellen met levering is April). Heeft iemand nog een goedkoper betrouwbaar adres?

Ik heb nog tot eind maart de tijd, omdat ik nog op mijn cellen moet wachten van Nkon. Ik begrijp niet goed dat zij dergelijke cases niet verkopen overigens.
Ik heb eind vorig jaar mijn Seplos 280L bij Deligreen besteld via Aliexpress, dat kostte me dankzij wat koringscodes net geen €530,-. Dankzij wat vertragingen is hij nu onderweg vanuit Polen.
Momenteel kost hij net geen €690,- via Aliexpress bij Deligreen, maar dat is wel een flink stuk duurder... Wellicht loont het de moeite om de volgende aanbiedingsronde op AliExpress af te wachten?

Ik ben van plan binnenkort de EVE 304Ah A-grade cellen te bestellen bij Nkon.

[ Voor 7% gewijzigd door SpongeRob op 28-01-2024 21:10 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 14:37
@SpongeRob Die Seplos zijn 13kWh begrijp ik, maar die EVE 304Ah 16 cellen zijn dan ~€1660 en 15kWh? Wat is de reden dat je niet voor dezelfde Seplos battery set gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Lord Anubis schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:52:
@SpongeRob Die Seplos zijn 13kWh begrijp ik, maar die EVE 304Ah 16 cellen zijn dan ~€1660 en 15kWh? Wat is de reden dat je niet voor dezelfde Seplos battery set gaat?
De Seplos is alleen een behuizing met BMS waar je dan nog zelf de cellen in moet monteren, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met: "dezelfde Seplos battery set"?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
ntram schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Het laatste order is van 11 januari. 1x Seplos Mason 280 liggende case met 2.0 BMS aangezien de 3.0 niet compatibel is met de cases die ik al in gebruik had. 470$ voor de case, 103$ shipping, 573$ totaal DDP geleverd in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Het valt me op dat het verbruik van grid wat ik op de Deye zie, lager is dan wat ik via de slimme meter zie. Bijvoorbeeld voor de maand januari is het verschil 10kWh. Weet iemand of daar een verklaring voor is?

Teruglevering naar het grid klopt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@OKA Dat klinkt als dat je FW1135 of later gebruikt, daarvoor hadden beide richtigen een afwijking als trickle feed ( zero export power op 0], door opschuiven als default naar 20W zie je maar 1 richting.
Het zijn de ruis/regel spikes die niet gemeten worden door de Deye, maar wel door een DSMR 5 meter.
Daar er trickle feed vanaf FW1135 geen nul kan zijn maar minimaal 20W, is hetverschil voor teruglevering na genoeg verdwenen.

Was voor mij reden een extern relais te plaatsen in eerste helft van 2023, ik wilde af van dat advies van 20W bij eerdere firmware versies en die verbruiken van 0.02-0.05kWh per uur, wat achteraf , pas toen ik probeerde verliezen uit te splitsen, bleek nogeens dubbel zo gunstig uitpakte omdat Deye in eiland mode 22-30W minder eigenverbruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Domba schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:02:
@OKA Dat klinkt als dat je FW1135 of later gebruikt, daarvoor hadden beide richtigen een afwijking als trickle feed ( zero export power op 0], door opschuiven als default naar 20W zie je maar 1 richting.
Het zijn de ruis/regel spikes die niet gemeten worden door de Deye, maar wel door een DSMR 5 meter.
Daar er trickle feed vanaf FW1135 geen nul kan zijn maar minimaal 20W, is hetverschil voor teruglevering na genoeg verdwenen.
Ik heb firmware 1140.
Kan ik verwachten dat het in een toekomstige firmware wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:02:

Was voor mij reden een extern relais te plaatsen in eerste helft van 2023, ik wilde af van dat advies van 20W bij eerdere firmware versies en die verbruiken van 0.02-0.05kWh per uur, wat achteraf , pas toen ik probeerde verliezen uit te splitsen, bleek nogeens dubbel zo gunstig uitpakte omdat Deye in eiland mode 22-30W minder eigenverbruik heeft.
Wat voor relais gebruikt je? kan je dat softwarematig aansturen?

Zelf zat ik hier ook wat mee te experimenteren, ik zet hem via modbus af en toe 's nachts op no-batt. Hierdoor gaat het interne relais uit en daalt het verbruik ook gelijk naar nagenoeg 0. Doe ik dat niet dan trekt hij toch power uit de batterij ondanks dat ToU op 0W staat. Nadat 1 van mijn grid tied inverters 's ochtends opwek hebben gaat hij weer terug op batt-V mode. (node-red voor de automation).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Wat voor relais gebruikt je? kan je dat softwarematig aansturen?

Zelf zat ik hier ook wat mee te experimenteren, ik zet hem via modbus af en toe 's nachts op no-batt. Hierdoor gaat het interne relais uit en daalt het verbruik ook gelijk naar nagenoeg 0. Doe ik dat niet dan trekt hij toch power uit de batterij ondanks dat ToU op 0W staat. Nadat 1 van mijn grid tied inverters 's ochtends opwek hebben gaat hij weer terug op batt-V mode. (node-red voor de automation).
Ik gebruikeen gewone 4 polig 63A NC relais met 230V spoel.
Als stuur relais gebruik ik een dinrail Tuya platform relais icm Tuyalocal in homeassistant met voeding van load.
Je kan ook als stuur een ESP relais gebruiken icm ESPhome, alleen ik heb nog steeds geen stabiel wifi dekking voor elkaar.
De reden voor Tuya, platform relais, is dat deze ook een knop met rode led verlichting hebben voor manuele bediening, ( ik gebruik IP55 met transparant frontkleppen groepenkasten)
Tuya local is puur voor internet cloud onafhankelijk, je kan ook de cloud afhankelijke Tuya intergratie gebruiken, als ook dat je nog gelijktijdig de app op smartphone/tablet/PC kunt gebruiken en daar een timer of weekprogramma kunt laten draaien (dat is wel cloud afhankelijk)
.
Ik ben wel meer off-grid dan on grid, maar ik gebruik een NC ingeval het stuur relais gevoed door LOAD afvalt door storing of "lege" accu, de netstroom herstelt wordt.

*) lege accu is niet direct, het is een onbalans in de accubank tussen de accu modules, waarbij 1 eerder protection triggert
Ik heb 5 accu modules, de passieve balancer van Seplos kan prima de 100Ah cellen in balans houden, maar niet de 280Ah cellen, die ontsporen ergens na 100-200 cycles. Dan gaat 1 module uit de pas lopen en bereikt 1 module bijv net niet de pack-spanning voor reset naar 100% en de andere wel en daarna gaat het snel,
Het eerste signaal is dat een van de modules onder 5% SOC komt, terwijl andere nog niet op 10.0% SOC zijn en dat noodladen geativeerd wordt. (Dit is een trigger van master BMS die alle settings overruled en de accu's gaat laden tot de collectieve SOC van de bank 3% hoger is)

Ik ben bezig met inbouwen in de DIY accu modules met een A30-U3 controller die een actieve loadbalanser activeert als module spanning boven 56,2V komt.
Gewoonlijk laad ik tot 56V en SOC 95% en dan gebruik ik de passieve, door naar 100% en 56.8V te laden activeer ik ook gelijktijdig de externe losse balancer.

Dit zijn de gewone capacitieve balancers met 3 rijen condensators zoals oa van NEEY, die hebben voor de S16 ($30-$60), aan de rechtse zijde een soldeer doorverbinding met tekst run ernaast, maar daar kan je ook 2 draden op aansluiten voor een schakelaar of in mijn geval relais uitgang van de A30 (-U3) controller

edit ik heb overigens wel losse 8 & 9 pins JST VH3.96 18 AWG(0,75mm2 kabels gekocht van 1 meter lengte, de balancers komen met 40cm en dat is echt krap en balancer kan met 40cm alleen boven de cel terminals ipv ergens aan de zijkant

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 01-02-2024 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
OKA schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:02:
[...]
Ik heb firmware 1140.
Kan ik verwachten dat het in een toekomstige firmware wel goed gaat?
Deye probeert zo goed als mogeijk alle verzoeken van de hele wereld er in te verwerken.
In sommige gebieden is terugleveren een issue.
De shift oplossing voor zero export power die vanaf FW1135 is erin zit oa mede door ook een verzoek van een mede-tweaker hier.
Dat het bezwaarlijk was bij negatieve day ahead prijzen, zie dit topic waar die kosten berekend op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Ik zit sinds kort bij Tibber als energieleverancier. In hun app zijn er koppelingen mogelijk met verschillende merken omvormers, maar daar zit Deye niet tussen. Hoe groot is de kans dat Tibber die integratie kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Ben mijzelf nog steeds aan het oriënteren van het hoe-en-wat, nu zover dat ik ongeveer weet wat ik wil.

- Omvormer Deye SUN-12K-SG04LP3-EU (Modbus/CAN => HA)
- 3x Seplos versie 3.0 BMS 51.2V
- 48x Eve LF304AH 3.2V
- 36x panelen Jinko Tiger Neo all-black N-Type 435 WP (dat gaat passen op de MPTT trackers van de omvormer)

Begrijp ik het nu goed dat ik mijn complete thuis installatie op de "Load" uitgang van de omvormer kan laten plaatsen? Kan het dan als volgt:
  • Hoofdschakelaar => automaat groep=> omvormer
  • Hoofdschakelaar => SFT440
  • Load uitgang omvormer => SFT440
  • SFT440 => complete bestaande installatie
Vragen:
  • Dient er tussen hoofdschakelaar en omvormer een aardlek groep te zijn of is een automaat voldoende
  • Tussen Load-uitgang omvormer en SFT440 dient daar dan ook weer een (aardlek) automaat tussen
  • Waarschijnlijk dien ik dan wel de CT-klemmen warmtepomp en EV lader te verplaatsen achter de Load-uitgang van de omvormer (nu voor de hoofdschakelaar)
Zie ik nu nog wat over het hoofd of denk ik nu helemaal fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Load uitgang nog een C32.
EV lader en mogelijk ook een gedeelte van de warmtepomp(heater) zou ik rechtstreeks op de hoofdschakelaar plaatsen. Geen reden om bij netuitval de auto te gaan laden of 10kW aan elektrische heater in te zetten, je wilt dan lekker zuinig doen op de batterij...
Aardlek heb ik, om het simpel te houden, enkel op de gebruiksgroepen. Dus zo laat mogelijk in de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wat is de functie van de C32?
C-kar is 5-10x In voor de eerste 0,4 seconden, waar moet die 150-170A voor de magnetische drempel vandaan komen?
Zelfs als beide DC-AC conversie's samen werken, accu en PV haal je nog geen 100A.
Als ook, de Deye gaat geen uur lang op een fase 8.5kW leveren, voor de thermische afslag, als ook alle bekabeling erna berekend moet zijn op 50A nominaal tot de volgende afzekering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
B dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
B-kar kan, afzeker waarde 25A kan zonder meer, voor 32A is het de vraag wat je wilt beschermen, hybride of groepenkast.
Bij de Deye heb je alleen echte passthrough als deze uitstaat, op andere momenten is er actieve sturing aanwezig en die gaat maar tot 15kW voor alle 3 fase

Vanuit de Duitse users groep is er wel een verzoek om een veel hogere dan 15kW te hebben.
Want het reduceert ook de bijdrage van de hybride aan de teruglevering als er tussen losse CT's en grid ingang een grotere PV installatie (mit PV-Einspeisevergütung) aanwezig is, wat in Duitsland redelijk veel voorkomt. (in Duitsland is een 10mm2 huisaansluiing met 3x100A gebruikelijk)

In mijn systeem omzeil ik die beperking door de hulp-Deye naar CT to load te zetten, daar ik deze niet in parallel setup gebruik maar als twee onafhankelijke en de hulp toch als back up voor main-deye kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Domba schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:09:

Bij de Deye heb je alleen echte passthrough als deze uitstaat, op andere momenten is er actieve sturing aanwezig en die gaat maar tot 15kW voor alle 3 fase
Hoe werkt dit? Als relais aan de input kant dicht klapt zitten input en output volgens mij hard aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 06:17:
[...]

Hoe werkt dit? Als relais aan de input kant dicht klapt zitten input en output volgens mij hard aan elkaar.
Ik zou graag een (blok)-schema hebben, want ik vermoed dat het via een set mosfets gaat de netondersteuning bij bepaalde settings.
Schema is voor mij meer voor om de droopregeling te begrijpen, mijn scoop heeft maar 2 kanalen voor de interactie tussen load, net en accu, daar ik gebruik maak van de MI-ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:50
Pfoe, hele topic doorgeploegd...

Zoals velen hier (denk ik) eerst gekeken naar een Victron setup, maar uiteindelijk werd de interesse gewekt door de de Deye hybrides.

Heb een bultje offertes liggen voor minimaal een oost/west opstelling (twee dakvlakken) van elk 24 panelen, heb aan beide kanten nog plek voor nog eens zo veel panelen en nog een vlak op zuid waar minimaal 12 panelen op passen.

Het idee is nu om twee Deye 12K's parallel te hangen met de 48 panelen op oost/west (4 strings van 12 panelen) of eventueel de 48 panelen uit te breiden naar 72 panelen (zijn nu toch bezig ;)).

Heb nog en paar vragen die men hier wellicht kan beantwoorden want kan er verder weinig over terug vinden;
- Als ik 2 Deye's parallel aan elkaar hang en de export limiteer op 25A, limiteer ik dan de combinatie output van beide omvormers of krijg ik dan max 2x25=50A richting het net/load bij export?
- In de handleiding staat dat PV input niet hoger mag zijn dan 15600W, maar het maximale DC input voltage doet anders vermoeden? Moet ik nu bij het bepalen van aantal panelen per string de 800V of 650V (van de MPPT) hanteren?

Dingen lijken ideaal en voorzien van alles wat nodig is om zo flexibel mogelijk te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@sjaft Ik heb wel 2 Deye's en ook meerdere orientaties, maar ik draai niet gekoppeld parallel , voor zover ik weet bepaald master wat ze samen doen, maar dit is iets voor iemand die een parallel setup gebruikt die alle in en outs weet. @Compuadb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-06 21:04
sjaft schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:12:

Zoals velen hier (denk ik) eerst gekeken naar een Victron setup, maar uiteindelijk werd de interesse gewekt door de de Deye hybrides.

Heb een bultje offertes liggen voor minimaal een oost/west opstelling (twee dakvlakken) van elk 24 panelen, heb aan beide kanten nog plek voor nog eens zo veel panelen en nog een vlak op zuid waar minimaal 12 panelen op passen.

Het idee is nu om twee Deye 12K's parallel te hangen met de 48 panelen op oost/west (4 strings van 12 panelen) of eventueel de 48 panelen uit te breiden naar 72 panelen (zijn nu toch bezig ;)).

Heb nog en paar vragen die men hier wellicht kan beantwoorden want kan er verder weinig over terug vinden;
- Als ik 2 Deye's parallel aan elkaar hang en de export limiteer op 25A, limiteer ik dan de combinatie output van beide omvormers of krijg ik dan max 2x25=50A richting het net/load bij export?
- In de handleiding staat dat PV input niet hoger mag zijn dan 15600W, maar het maximale DC input voltage doet anders vermoeden? Moet ik nu bij het bepalen van aantal panelen per string de 800V of 650V (van de MPPT) hanteren?

Dingen lijken ideaal en voorzien van alles wat nodig is om zo flexibel mogelijk te zijn :).
Alle settings die je op de master inverter maakt, worden gekopieerd naar de slave inverters. Voor alle settings geld normaal dat je deze moet rekenen x het aantal inverters die parallel gekoppeld staan.
Voor de grid peakshaving / of teruglever limitering functie is het zo dat de master het totaal meet en dat deze instelling dus voor de totale installatie van toepassing is. (de kwh meter of meetspoelen zijn dusdanig geïnstalleerd dat deze het totale vermogen meten van de setup, dus nabij de grid aansluiting net achter de hoofdzekeringen van de netaansluiting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 13:38
sjaft schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:12:

Mijn 10k deye gaat in storing bij meer dan 800 volt per mppt.
Ik heb van mijn 2 strings van 21 panelen 1 paneel moeten afkoppelen.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:55

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Weet iemand hier een aanbieder waar je voor rond de 6000 Euro een 20kWH accu kunt kopen. Die aansluitbaar is op een Deye Hybride omvormer? Dus geen zelfbouw maar van die rack units waar je alleen de communicatie kabel en + en - hoeft aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RVerheijden schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 04:41:
Weet iemand hier een aanbieder waar je voor rond de 6000 Euro een 20kWH accu kunt kopen. Die aansluitbaar is op een Deye Hybride omvormer? Dus geen zelfbouw maar van die rack units waar je alleen de communicatie kabel en + en - hoeft aan te sluiten.
Ja, staan in dit topic. :)
Word veel toegepast, ~5kWh voor ~€1400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Ja, staan in dit topic. :)
Word veel toegepast, ~5kWh voor ~€1400.
Hallo @bbbrumbrum welke bedoel je als ik het merk weet is dat makkelijker zoeken in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
RVerheijden schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Hallo @bbbrumbrum welke bedoel je als ik het merk weet is dat makkelijker zoeken in dit forum.
Zie bv. Pylontech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
RVerheijden schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:44:
[...]

De prijzen voor server rack of wand modelen die geschikt zijn voor de open bms-protocollen, liggen tussen de 200-300 euro/kwh-opslag, beneden de prijs die je noemt.
Hoge prijzen die je ziet zijn voor accu's voor hybride met een gesloten proprietary bms-protocol waarbij het hybride merk heeft gekozen voor een lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ik moet eigenlijk passen, ik ben niet thuis in de nomenclature van deye accu's G5.1/G5.3 & -/pro/pro-b & V x.x, als DIY heb ik het niet gevolgt

Ik moet echt gissen, corrigeer me als het ik fout heb, blauw logo zijnoudere modelen waarschijnlijk zijn dat 3000 cycles garantie modellen en zwart logo zijn nieuwere versies met meer garanties.

Als er ook met en zonder wifi zijn, bedenk bij rs485 is in multisetup de master adres 0 en deze is niet uit te lezen in production/run mode via rs485, dat kan wel gelijktijdig als bms ook nog wifi of bluetooth heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 10:55
Heeft iemand een SUN-5K-SG03LP1-EU? Wat is de nieuwste firmwareversie en waar kan ik deze downloaden? welke gridmodus gebruik je? VDE4105 staat niet in de lijst.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
Ik zie het volgende gedrag bij mijn deye sun-10k-sg04lp3-eu:
Ik heb als battery setting: Shutdown 5%, Low Batt 10%, Restart 15%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQMwLtXU1fwwraoipL1mjUKmvwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1Ju6QnOjRIxzIkhJ1WPhTAo.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, wanneer PV minder opwekt dan er op dat moment verbruikt wordt en de soc daalt tot 10%, begint de omvormer de batterij op te laden van het net tot 11%, daarna weer verbruik van de batterij tot 10%, dit blijft zich herhalen tot er geen opwek meer is op de PV, dan blijft de batterij gewoon op 10% staan in stand by.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4_H4jR1Po5oYvEO2d6b_dMX4_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Wz5LmcUiTXIcenBsVRH9W3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GPG3vRD2-PNAPK89PSc4ebRLGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrPAUOL76diSUZaHwSl3uuN9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een vergelijkbaar gedrag gezien en een oplossing gevonden?
Firmware
Main: 2005-1140-1807
HMI: 1001-C037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Berke84 Ik heb het heel soms

Ilk weet niet of we over het zelfde hebben , heb je meer dan 1 accu module?

Bij mij is het dan een onbalans tussen de verschillende accu-modules, dat deze verschillende soc's hebben.
Ze bereiken dan niet alle 4 of 5 (afhankelijk of hulp-Deye, fysiek heb afgesplitst met 1x 14,3kWh accu module) gelijktijdig met hooguit 2% SOC verschil de 10% gemiddeld SOC .
Dan is het een BMS override bij mij die laadt tot gemiddelde soc 3% hoger is, bij eerst volgende laad ik dan door tot 56.8V en houdt accu's 1 uur op dit niveau,
ik heb alle 5 seplos bms-en en die reset dan 100% SOC en dan duurt het weer 80-160 cycles voor het weer voor kwam.
De modules met 280Ah heb ik inmiddels voorzien van een actieve balancer op voltage trigger.
Passieve balancer als een cel 3,40V bereikt vanaf pack-voltage 56,1V wordt actieve balancer actief, aangezien ik normaal tot 56.0V laad, is dat alleen wanneer ik voor SOC-reset ga en tot 56.8V laadt en ik wil nu een andere trigger gebruiken, max verschil tussen hoogste en laagste celspanning in een module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
@Domba ik heb inderdaad momenteel 2x seplos met 305Ah cellen, er is momenteel 1.5% verschil in de SOC. Ik ga even testen als ik ze volledig oplaad & de SOC's reset op 100%. Bedankt voor je feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Berke84 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:43:
@Domba ik heb inderdaad momenteel 2x seplos met 305Ah cellen, er is momenteel 1.5% verschil in de SOC. Ik ga even testen als ik ze volledig oplaad & de SOC's reset op 100%. Bedankt voor je feedback
Wel 2 gelijke BMS-en?
1,5% is niet veel kijk dan of 1 cel, die iets minder is een low voltage protection kan hebben gegeven, kan master bms ook triggeren om noodlading te doen.
(dit zijn settings in de BMS en denk eraan SOC is relatief, is niet direct aan cel voltage gekoppeld )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Ik kwam zonet een video tegen van een Sol-Ark (Deye rebrand) die erg veel moeite heeft met Surge loads.
YouTube: XW Pro vs Sol Ark
Best een interessante video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:42:
Ik kwam zonet een video tegen van een Sol-Ark (Deye rebrand) die erg veel moeite heeft met Surge loads.
YouTube: XW Pro vs Sol Ark
Best een interessante video
Sol-Ark is rebrand Deye, maar is wel een split-fase. (dit is een off-grid setup)

12k Deye LV haalt wel 12kW samen op alle 3 fases op alleen accu, op 1 fase 6000W op load uitgang als totaal maar niet boven 12kW komt.
Als je ook voldoende PV opwek input hebt op eigen MPPT's en MI-ingang, dan kan samen met uit accu , Deye op load uitgang 1 fase 11,5kW leveren, tot omvormer temperatuur te veel oploopt dan reduceert het vermogen of slaat af.

11,5kW is wel ~50A en, je groepenkast is over algemeen daar niet op aangepast of je kabel-diameters of extra hitte bestendige zodat die een verwarmingslint worden, omdat voor te zijn gebruik je een remautomaat.

Veel gewone groepenkast modules hebben een maximale werktemperatuur van 40 graden, daarboven triggeren ze al bij een lagere stroom en 5x10mm2 is geen lol aan om door je woning te verleggen en 105graden bestendige 5x6mm2 kabel is niet bepaald goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Vraag over de micro-omvormers van Deye; zijn deze op afstand uit te schakelen of terug te regelen? Ik kom het niet in de handleiding tegen, en omdat ik deze nog niet geïnstalleerd heb, kan ik ook niet in de app kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 02:32:
[...]
Veel gewone groepenkast modules hebben een maximale werktemperatuur van 40 graden, daarboven triggeren ze al bij een lagere stroom en 5x10mm2 is geen lol aan om door je woning te verleggen en 105graden bestendige 5x6mm2 kabel is niet bepaald goedkoop
Als leek; Bedoel je dat een 5x10mm2 te stroef is om te leggen? Zou je dat bijvoorbeeld moeilijk door een 50mm mantelbuis krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ntram schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Als leek; Bedoel je dat een 5x10mm2 te stroef is om te leggen? Zou je dat bijvoorbeeld moeilijk door een 50mm mantelbuis krijgen?
Je kan het "stroef" noemen, het heeft een grotere buigradius en het is het gewicht van 0.75-1kg/m
diameter valt nog wel mee met 18-20mm. Als je vloeiend kun verleggen valt het nog wel mee, maar dat is niet in snel het geval in een bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 15:26
Zijn er Tweakers die de Seplos BMS settings van de default hebben aangepast? Zoja, waarom en zou je de settings kunnen delen?

Ik heb gisteren m'n eerste MASON 280 gevuld met LF280K's en aangesloten met CAN op de Deye 12K. De SOC blijft soms een beetje vreemd fluctueren. Ene moment geeft de Seplos BMS aan dat de SOC 2% is terwijl het pack voltage boven de 53V is. Nu geeft deze een SOC van 99,8% op 52,9V. Verschil tussen de 16 cellen is op dit moment maar 0,002V, dus er ziet ook niet echt een uitschieter bij dit dit zou kunnen veroorzaken.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
sMoKeFiSh schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:44:
Zijn er Tweakers die de Seplos BMS settings van de default hebben aangepast? Zoja, waarom en zou je de settings kunnen delen?

Ik heb gisteren m'n eerste MASON 280 gevuld met LF280K's en aangesloten met CAN op de Deye 12K. De SOC blijft soms een beetje vreemd fluctueren. Ene moment geeft de Seplos BMS aan dat de SOC 2% is terwijl het pack voltage boven de 53V is. Nu geeft deze een SOC van 99,8% op 52,9V. Verschil tussen de 16 cellen is op dit moment maar 0,002V, dus er ziet ook niet echt een uitschieter bij dit dit zou kunnen veroorzaken.
heb je al een calibratie run gedaan?

Ik heb losse v2.0 bms-en en de instructie zit aan binnenzijde van de doos
1 laad met 0.5C tot BMS uitschakelt
2 Ontlaad met 0.5C tot BMS uitschakelt
3 controleer "real capacity" met BatteryMonitor software of deze klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:10:
[...]

heb je al een calibratie run gedaan?

Ik heb losse v2.0 bms-en en de instructie zit aan binnenzijde van de doos
1 laad met 0.5C tot BMS uitschakelt
2 Ontlaad met 0.5C tot BMS uitschakelt
3 controleer "real capacity" met BatteryMonitor software of deze klopt
Nee, dat heb ik niet gedaan. Zat bij mij ook geen boekje bij oid. Zal eens kijken of er wel documentatie bij de 2e Mason 280 case zit. Wat raad je aan om aan te schaffen om hem te ontladen/laden?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
sMoKeFiSh schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Nee, dat heb ik niet gedaan. Zat bij mij ook geen boekje bij oid. Zal eens kijken of er wel documentatie bij de 2e Mason 280 case zit. Wat raad je aan om aan te schaffen om hem te ontladen/laden?
Bij Mason is de BMS toch niet voor gemonteerd, de BMS zit dan in een doos , aan binnenzijde van de deksel zit dan de instructie, die ik heb samengevat.

klein beetje ontladen in iedergeval tot 90% SOC (ook al klopt die niet) en dan met 140A laden tot BMS uitschakelt en dan geheel ontladen tot afschakelen van de BMS.

Edit: Dat laden en ontladen kan gewoon met de Deye

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 14-02-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Bij Mason is de BMS toch niet voor gemonteerd, de BMS zit dan in een doos , aan binnenzijde van de deksel zit dan de instructie, die ik heb samengevat.

klein beetje ontladen in iedergeval tot 90% SOC (ook al klopt die niet) en dan met 140A laden tot BMS uitschakelt en dan geheel ontladen tot afschakelen van de BMS.

Thanks voor de tip, ik zal hem nogeens proberen vol te laden en te ontladen met de Deye. De BMS zit bij mijn Mason al voorgemonteerd in het frontje van de MASON 280, alleen nog niet aangesloten etc. Wellicht heb ik een andere revisie ontvangen dan jij destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@sMoKeFiSh Seplos heeft 2 versies en die zijn merendeel van de gevallen niet combineerbaar.

ik heb enkel v2.0 types
De shunt zit in de negatieve lijn en mosfets in de positieve lijn van de accu.
In deze blijft de negatieve lijn altijd verbonden.
Voor deze gebruik je BatteryMonitor software met Module A voor RS485 naar USB

In V3.0
De shunt zit in de positive lijn en mosfets in de negatieve lijn van de accu.
De negatieve lijn wordt onderbroken en zal je moeten kijken of eventueel aanvulende aarding nodig is.
Voor deze gebruik je de DevBMSStudio software met Module B voor RS485 naar USB

de instructies die ik heb geplaatst zijn voor de V2.0 versie, of deze het zelfde zijn voor de andere versie weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:07:
@sMoKeFiSh Seplos heeft 2 versies en die zijn merendeel van de gevallen niet combineerbaar.

ik heb enkel v2.0 types
De shunt zit in de negatieve lijn en mosfets in de positieve lijn van de accu.
In deze blijft de negatieve lijn altijd verbonden.
Voor deze gebruik je BatteryMonitor software met Module A voor RS485 naar USB

In V3.0
De shunt zit in de positive lijn en mosfets in de negatieve lijn van de accu.
De negatieve lijn wordt onderbroken en zal je moeten kijken of eventueel aanvulende aarding nodig is.
Voor deze gebruik je de DevBMSStudio software met Module B voor RS485 naar USB

de instructies die ik heb geplaatst zijn voor de V2.0 versie, of deze het zelfde zijn voor de andere versie weet ik niet
Ik heb ook 2x de V2 (10E). Bedankt voor de info over de 2 verschillende versies. Ik had idd bij Andy ook gezien dat de V3 heel anders is dan de V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Ik heb het volledig ontladen en laden proberen te doen, maar de BMS bleef ermee stoppen met telkens andere meldigen. Single cell over voltage, single cell under voltage, pack undervoltage etc.

Ik heb gisteren de 2e MASON 280 gebouwd en aangesloten aan de Deye 12k. Deze werkte direct zonder problemen. De pack heb ik eerst tot 100% geladen, daarna volledig ontladen naar de EV en weer opgeladen. Werkte direct goed zonder problemen. Ik ben vervolgens nog maar eens goed naar pack1 gaan kijken. Ik ben erachter gekomen dat ik 1 van de moeren niet goed had vastgedraaid op de celterminal. Ik gok dat door het slechte contact de BMS er telkens met een foutmelding uitpiepte. Ik heb alle terminals nogmaals nagelopen en aangedraaid met 4nm.

Ik heb afgelopen nacht de eerste MASON 280 volledig ontladen in de EV en daarna weer opgeladen. Lijkt nu ook goed te werken. Kortom: user error 8)7

Ik heb nu beide packs daisychained aangesloten op de Deye. De dipswitches heb ik ingesteld volgens de CAN info van Seplos met de volgende config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHQAIoHdTG6-BpKdtqm1DG-H0QE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bpa24Xww2lRLlzvaxOUB0I4u.jpg?f=user_large

Weet iemand hoe ik op de Deye kan controleren of deze beide packs kan zien?

Voor de Tweakers die naar de BMS settings zoeken, ik heb die van Andy gebruikt via zijn Google Drive. Ik heb alleen de totale capaciteit van mijn packs hoger ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@sMoKeFiSh In overzicht op display Deye op accu klikken (touch) links onder. dan in BATT menu rechtse onderhoek Li-BMS.
linker kolom geeft actuele situatie en rechter kolom wat master BMS door geeft aan maximale waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Ben er uit en heb inmiddels de omvormer besteld (SUN-12K-SG04LP3-EU: WITH WIFI PLUG). Ben nu aan het kijken hoe de meterkast aan- gesloten/gepast dient te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC3OlzbJzUIsFHXviGkfxiEXUdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1R2F9n9zhhS87fxExWncpVZH.jpg?f=fotoalbum_large

Heb momenteel ook een Zappi (V2) EV laadpaal in de installatie zitten met CT klemmen voor grid en opbrengst zonnepanelen. De CT klemmen voor het net kan ik direct op de invoer van het net voor gebruiken, alleen waar dien ik de CT klemmen van opbrengst nu plaatsen. Laad nu vaak op de ECO+ stand (alleen laden als er meer geproduceerd wordt dan verbruikt)

Zijn er nu ook nog (anderen) dingen die ik fout heb of ben vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Noordhorn Afhankelijk van je BMS keuze en hoeveelheid kWh opslag.
vanaf >24kwh zou in principe master-BMS max laadvermogen kunnen vrijschakelen, maar zeker vanaf 3x 14-15kwh accu-modules
Dan is ADM420G/B20 te klein deze zal te warm worden de werktemperatuur is 40 graden, vanaf 30 graden neemt de afgezekerde waarde met 0.1A per graad er boven af.

Als je met 12kW accu's kunt laden , dan worden ook gelijktijdig verbruikers vanuit het net voorzien en die komen boven op de 12kW.

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 16-02-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Noordhorn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:34:
Ben er uit en heb inmiddels de omvormer besteld (SUN-12K-SG04LP3-EU: WITH WIFI PLUG). Ben nu aan het kijken hoe de meterkast aan- gesloten/gepast dient te worden.

[Afbeelding]

Heb momenteel ook een Zappi (V2) EV laadpaal in de installatie zitten met CT klemmen voor grid en opbrengst zonnepanelen. De CT klemmen voor het net kan ik direct op de invoer van het net voor gebruiken, alleen waar dien ik de CT klemmen van opbrengst nu plaatsen. Laad nu vaak op de ECO+ stand (alleen laden als er meer geproduceerd wordt dan verbruikt)

Zijn er nu ook nog (anderen) dingen die ik fout heb of ben vergeten?
Het lijkt nu getekend alsof je 2 Deyes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Als eerste bedankt voor deze nuttige informatie en antwoorden _/-\o_
Domba schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:02:
@Noordhorn Afhankelijk van je BMS keuze en hoeveelheid kWh opslag.
De bedoeling is de Seplos 3.0 en met (uiteindelijk) 45-60 kWh aan batterijen (beetje afhankelijk van de salderingsregels in de toekomst)
vanaf >24kwh zou in principe master-BMS max laadvermogen kunnen vrijschakelen, maar zeker vanaf 3x 14-15kwh accu-modules
Dan is ADM420G/B20 te klein deze zal te warm worden de werktemperatuur is 40 graden, vanaf 30 graden neemt de afgezekerde waarde met 0.1A per graad er boven af.
Dan kan ik beter de de ADM425G/B25 nemen
Als je met 12kW accu's kunt laden , dan worden ook gelijktijdig verbruikers vanuit het net voorzien en die komen boven op de 12kW.
De EV kan ik instellen dat die niet boven een bepaalde waarde vanaf het net trekt, verder is het huisverbruik niet dusdanig groot dat ik daar niet ver boven zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:14:
[...]

Het lijkt nu getekend alsof je 2 Deyes hebt.
Het is echt de bedoeling om er maar één te gaan gebruiken ;) (Heb het getekend als twee blokken omdat het twee verschillende aansluitingen zijn op de omvormer)
Pagina: 1 ... 12 ... 40 Laatste