Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 13 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Niet helemaal zeker of dit het correcte topic is, maar heeft er al iemand ervaringen met een Deye inverter in combi met een batterijpack uit een oude EV (bv Nissan Leaf) via dit systeem?
Lijkt me het grote voordeel te hebben dat je de oude EV batterij niet moet openen/herorganiseren
Alleen zie ik niet onmiddellijk dergelijke batterijen dichtbij te koop (wel Roemenie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 19:16
Promy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:48:
Niet helemaal zeker of dit het correcte topic is, maar heeft er al iemand ervaringen met een Deye inverter in combi met een batterijpack uit een oude EV (bv Nissan Leaf) via dit systeem?
Lijkt me het grote voordeel te hebben dat je de oude EV batterij niet moet openen/herorganiseren
Alleen zie ik niet onmiddellijk dergelijke batterijen dichtbij te koop (wel Roumenie?)
Als de battery pack binnen het Voltage bereik van de Deye valt is er geen probleem. Deye zet je dan in BattV mode en je stelt maxV en minV in.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 17:11
Ik heb last van een vol net, jaren goed gegaan - nu gaat een fase snel naar 253 volt en zakt mijn sma 3 fase omvormer eruit.
Heb een wp boiler, 3.6kw lader, phev 18kw, aircos etc... kan dus redelijk met load schuiven.

Kan ik met een 12kw lp deye de spanning van die ene fase verlagen of moet ik naar een enkel fase systeem met seplos? Ik heb diverse dakvlakken met ca 44 panelen.. ben flex met 30 panelen qua oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
Elja schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:55:
Deye SUN-12K-SG04LP3 bedienen vanuit Home Assistant
De Deye inverters zijn populair als omvormer bij het gebruiken van thuisaccu’s. Helaas is de integratie met Home Assistant nog niet standaard beschikbaar. In deze beschrijving vind je een manier om de Deye SUN-12K-SG04LP3 te koppelen met Home Assistant. Dit werkt waarschijnlijk ook uitstekend voor de 5/6/8 en 10K versie.

De optionele Wifi-dongle voor de Deye is voldoende als je alleen data wilt uitlezen (bekijk https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman en https://github.com/Stepha...istant_solarman/issues/88).

Wil je ook de Deye kunnen bedienen, dan werkt dit (momenteel) via de Dongle nog niet lekker helaas. Om dit voor elkaar te krijgen koppelen we een ESP32 board aan de Deye. De ESP32 kun je via wifi koppelen aan jouw Home Assistant.
Benodigdheden:
- ESP32
https://www.tinytronics.n...en-bluetooth-board-cp2102

- TTL to RS485 module
https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html

- Kabeltjes om de boards met elkaar te verbinden
https://www.tinytronics.n...-male-male-10cm-10-draden

- Breadboard om de printplaatjes op te bevestigen en te verbinden
https://www.tinytronics.n...breadboard-170-points-wit

- UTP splitter (alleen indien BMS poort op de Deye bezet is)
https://www.allekabels.nl...886/netwerk-splitter.html

- USB-mini (data) kabel (voeding voor je EPS32)
- USB voeding (voeding voor je EPS32)
- 2x UTP kabels (t568b, niet te lang, 30 centimeter tot 1 meter zal meestal genoeg zijn)
Hardware
Pak je kniptang, soldeerbout en wat soldeertin erbij. We gaan het EPS32 board verbinden met de TTL to RS485 board. Daarnaast maken we het TTL to RS485 board vast aan drie kabeltjes van een UTP kabel.

Als je dit nog nooit gedaan hebt; kijk er een Youtube filmpje over. Het is niet zo moeilijk en als het helemaal mis gaat, verspil je hooguit een paar tientjes aan materiaal. ;)

Hier is het schema met hoe je alles moet verbinden met elkaar:

[Afbeelding]

Het EPS32 board kun je op het breadboard plaatsen. Je hoeft dan daarop niet te solderen. Voor het TTL to RS485 board is solderen wel nodig.

Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit:

[Afbeelding]
EPS32 en TTL to RS485 module

Sluit een USB kabel aan op het EPS32 board. Op het EPS32 board moet een rood lampje gaan knipperen. Op de TTL to RS485 module gaat het TX lampje branden. Als je de software erop geflashed hebt (zie hieronder) gaat om de vijf seconden ook het RX lampje even flikkeren.

Gaat alleen het RX lampje constant branden? Dan heb je waarschijnlijk de RX en TX omgedraaid tussen het EPS32 board en het TTL ro RS485 board. Dan gaat het niet werken.
Instellingen Deye
Op de Deye kun je onder ‘Advanced functions’ de Modbus SN instellen op 01. Wil je dit liever niet aanpassen, pas het dan later aan in de code die je naar de EPS32 flashed. Let op: als je de poort aanpast van de default waarde ‘0’, dan kun je hem niet terugzetten op 0 daarna. Ik weet niet zeker of het verschil maakt, maar ik heb hem daarnaast ook op ‘Master’ gezet.

Bij het aanpassen van deze instellingen gaat je Deye waarschijnlijk piepen. Je kunt de piep uitzetten in het basismenu. Na een paar minuten accepteert de Deye de nieuwe instellingen en stopt het gepiep.

[Afbeelding]
ESP32 verbinden met Home Assistant
Installeer ESPHome op je Home Assistant:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Koppel als eerste je ESP32 board aan je Home Assistant met behulp van ESPHome. Dit moet je doen terwijl je ESP32 board aan je computer gekoppeld is.

Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads

Lukt het niet om verbinding te maken tussen je computer en de ESP32? De kans is groot dat dit aan de gebruikte USB kabel ligt. Deze moet namelijk ook de data kunnen versturen (niet alleen stroom leveren). Probeer dus eventueel meerdere kabeltjes.

Je board gevonden via ESPHome op Home Assistant of met behulp van https://web.esphome.io/? Dan kun je ‘prepare for firs use’ gebruiken om je ESP32 board te koppelen aan je Home Assistant installatie. Als hij klaar is kun je het ESP32 board ook koppelen aan je wifi netwerk. Zo kun je in de toekomst over-the-air updates uitvoeren.

Vanaf nu vind je jouw ESP32 board ook terug in ESPHome op je Home Assistant en kun je hem ‘adopten’.

[Afbeelding]

Druk nu op ‘install’, zodat er een basisconfiguratie aangemaakt wordt met je encryption key. Bij mij liep de eerste installatie fout tijdens het proces. Op zich niet erg, want je wilt toch je eigen yaml bestand gaan gebruiken.

We gaan de gegeneerde code van ESPHome nu opnemen in het besturingsbestand dat we op de ESP32 willen zetten.

@mahagen heeft hiervoor al een mooie yaml gereed die je kunt gebruiken:
https://github.com/kababoom/esphome-for-deye

Kopieer zijn bestand en plak het in zijn geheel achter de standaard code die ESPHome gegenereerd heeft. Verwijder nu de delen uit de code van @mahagen die dubbel zijn. Pas het ota password aan naar een string naar je keuze.

Standaard staat de modbus poort waarmee gecommuniceerd wordt in de code op kanaal 1. In de Deye is kanaal 0 echter de standaard instelling. Mijn advies zou zijn dit in je Deye aan te passen naar kanaal 1. Let op: als je van kanaal 0 afgaat kun je niet meer terug naar kanaal 0. Hij springt dan gelijk naar kanaal 16. Lijkt me een bugje.

code:
1
2
3
4
5
6
modbus_controller:
  - id: ${modbus_controller_id}
    address: 0x1
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    update_interval: 5sec

Er zijn bij dit bestand nog een aantal aanpassingen die je moet doen op basis van jouw situatie. Je moet namelijk aangegeven op welke plek de tx en rx pin zitten op je ESP32 board. Dit is het gedeelte van de code dat je moet aanpassen:

code:
1
2
3
4
5
6
uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO17
  rx_pin: GPIO16
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

De poortnummers die je moet gebruiken kun je terugvinden in het schema van je ESP32 board. Bij het EPS32 boaard dat ik gebruik zijn het port GPIO16 en GPIO17.

[Afbeelding]

Wat ook direct handig is om aan te passen zijn de maximum waarden waarmee je wilt kunnen laden en ontladen. Die zijn afhankelijk van jouw batterijconfiguratie.
Ik heb het dan over sun3p_Maximum_battery_charge_current, sun3p_Maximum_battery_discharge_current en sun3p_Maximum_battery_grid_charge_current. Volgens mij is het verstandig niet de maximale waarde te gebruiken die je accu aankan, maar daar net iets onder te gaan zitten. Zeker op het gebied van laden. Sneller laden is op termijn slechter voor je accu.

In mijn geval heb ik bijvoorbeeld de slider voor het maximaal laadvermogen gezet op 180 A.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: sun3p_Maximum_battery_charge_current
    name: "sun3p-Maximum battery charge current"
    address: 108
    step: 1
    unit_of_measurement: A
    min_value: 1
    max_value: 180    
    mode: slider
    value_type: U_WORD

De volgende stap is het installeren van dit yaml bestand op je ESP32. In principe heel eenvoudig; opslaan en op ‘Install’ klikken.

Mijn Raspberry Pi 4 met 1 gigabyte geheugen bleek helaas niet voldoende geheugen te hebben om de boel te compilen. Hij geeft dan na een paar minuten druk bezig te zijn geweest een foutmelding. Die ontstaat door simpelweg een tekort aan geheugen.

Daarom had ik een workaround nodig. Ik heb gekozen voor de VMWare route. Installeer VMWare (de gratis versie) op je desktop pc en installeer daar dan weer een Home Assistant installatie op. Op die Home Assistant zet je ESPHome.

Hier een handige video over het installeren van VMWare op je Windows pc:
YouTube: Install Home Assistant On Windows In Under 4 Minutes!

Aangezien je lokaal waarschijnlijk ook al je eigen Home Assistant hebt draaien kun je de VMWare versie waarschijnlijk het best bereiken door het lokale adres te gebruiken: 192.168.0.x:8123 (het exacte adres wordt in je VMWare scherm getoond).

Je Windows PC zal geen moeite hebben via VMWare (met voldoende resources toegewezen) om de yaml te compilen.

[Afbeelding]

Kies eerst voor ‘manual download’ bij ‘install’ en dan voor ’Modern format’.
Na het compilen wordt automatisch het .dat bestand gedownload.

Sluit je VMWare installatie af. Gebruik de webversie van ESPHome (https://web.esphome.io/) om de .dat file naar je ESP32 te flashen.

Je bent nu gereed om de ESP32 board aan te sluiten op de BMS poort van je Deye.

[Afbeelding]
EPS32 aansluiten op de BMS UTP poort

Als in de BMS poort al een kabel in zit, zoals bij mij die van de accu’s, dan kun je een UTP splitter gebruiken. Hierdoor kun je twee kabels samenvoegen tot één. De BMS kabel schijnt geen gebruik te maken van de groene, oranje en oranje/wit kabeltjes uit de UTP kabel.

[Afbeelding]
UTP Splitter

Om het geheel mooi af te werken kun je natuurlijk een doosje op maat 3D printen. Ik heb het de eenvoudige manier gedaan; een lasdoosje van de Praxis.

[Afbeelding]

De stroom krijgt het EPS32 boardje van een USB lader en de USB kabel. Het is natuurlijk handig om de stekker die je hierbij gebruikt op de back-up load van de accu te zetten. Dan kun je immers ook als de stroom uitvalt (in elk geval lokaal) nog via Home Assistant de accu bedienen.

Als alles goed werkt gaat er 1 rood lampje aan het op EPS32 board en op het TTL to RS485 board brandt het TX lampje en knippert om de 5 seconden even het RX lampje.

Je kunt nu in Home Assistant bij ’Apparaten en Diensten’ je ESP32 als het goed is terugvinden onder ESPHome. Mogelijk moet je hem hier nog even akkoord geven (configuratie maken).

Je kunt nu je accu bedienen vanuit Home Assistant en het systeem automatiseren!

[Afbeelding]

Let op: Deze methode werkt met een Deye met de firmware versie 2005-1121-1807 of hoger.
Voor juli 2022 zat de modbus op een andere poort voor 3 fase hybride Deye.
Bij een oudere Deye kan het dus zijn dat je eerste de firmware moet upgraden. Hiervoor moet je een mail met serienummer sturen naar service@deye.com.cn.

Veel succes!

Met dank aan @mahagen en @Domba!
Dit is een mooie oplossign om de Deye remote aan te sturen! Zou dit ook werkend te krijgen zijn met een bestaande Master/Slave setup (parallel) van 2 Deye 12k's?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@kees356 Ik weet het niet, als deze zonder je eigen teruglevering al naar 253V gaat dan, kan je weinig aandoen, Deye kan je niet zo sturen dat je op 1 fase afneemt en op 2 andere teruglevert.
Als het niet te veel uren zijn, dan kun je op slaan in accu en dat is wat ik doe met uitgetselde teruglevering.

@sMoKeFiSh Weet ik ook niet, ik heb wel 2x Deye maar niet parallel, maar als 2x solo
Reden daarvoor is eigenverbruik minimaliseren, de 2e Deye staat vaak uit, ik breng deze pas 5 minuten voor deze nodig is on-line, (on-grid stand-by is 116W/off-grid 94W en als je via modbus naar no-batt schakelt 35W, maar knop op zijkant uit is 2W, ESP32 communicatie blijft actief)
Ik experimenteer daar met een Cubetouch II, die ik via tuya-intergratie vanuit HA aan stuur
ik ben toe aan volgend ontwerp of het ook zonder dubbelzijdig plakband gaat en met tijd niet te veel flex ontstaat.(een aluminium bodemplaat, met 3D geprinte houder voor de finger-bot, die onder de rand van deksel schuift en vastzet in schanier van de til-hendel, zodat ik in 2 seconden kan verwijderen voor manuele bediening, wel externe voeding nodig voor zowel esp32 als cubetouch, daar 12V van deye wegvalt bij dit gebruik)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:44:
@sMoKeFiSh Weet ik ook niet, ik heb wel 2x Deye maar niet parallel, maar als 2x solo
Reden daarvoor is eigenverbruik minimaliseren, de 2e Deye staat vaak uit, ik breng deze pas 5 minuten voor deze nodig is on-line, (on-grid stand-by is 116W/off-grid 94W en als je via modbus naar no-batt schakelt 35W, maar knop op zijkant uit is 2W, ESP32 communicatie blijft actief)
Ik experimenteer daar met een touchcube II, die ik via tuya-intergratie vanuit HA aan stuur
ik ben toe aan volgend ontwerp of het ook zonder dubbelzijdig plakband gaat en met tijd niet te veel flex ontstaat.(een aluminium bodemplaat, met 3D geprinte houder voor de finger-bot, die onder de rand van deksel schuift en vastzet in schanier van de til-hendel, zodat ik in 2 seconden kan verwijderen voor manuele bediening, wel externe voeding nodig voor zowel esp32 als touchcube, daar 12V van deye wegvalt bij dit gebruik)
Bedankt voor de info weer Domba! Kun je niet simpel een relaisje tussen die uit/aanknop zetten en schakelen met een ESP? Ik heb de 2e Deye helaas wel nodig, ik gebruik de MPPT's op de 2e namelijk ook. Of ik zou daar een andere omvormer voor moeten regelen en deze aansluiten op de GEN poort.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:50:
[...]
Bedankt voor de info weer Domba! Kun je niet simpel een relaisje tussen die uit/aanknop zetten en schakelen met een ESP? Ik heb de 2e Deye helaas wel nodig, ik gebruik de MPPT's op de 2e namelijk ook. Of ik zou daar een andere omvormer voor moeten regelen en deze aansluiten op de GEN poort.
Ik heb pas half/eind Maart de MPPT's nodig van de 2e Deye, als ik met 1 Deye niet meer redt om PV-opwek in de accu op te slaan.
Ik gebruik handmatige 1-0-2 automaten in DC string voor zomer/ winter omschakeling om 3 strings te verleggen naar een gewone grid-tie omvormer op de MI-ingang of 2e Deye MPPT's

Bij 24/7 parallel gebruik zou ik ~2200kWh/j eigenverbruik&conversieverlies hebben, dat probeer ik terug te brengen tot 1400-1500kWh/j .
Door off-grid te gaan wanneer netondersteuning niet nodig heb voor laden of terugleveren (scheelt 23-30W eigenverbruik) en 2e Deye alleen in te zetten wanneer nodig
(de gewone grid-tie omvormer verbruikt ook, maar alleen als er zon schijnt)

Een relais er tussen zou ook kunnen, maar mijn keuze is om Deye stock te houden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
sMoKeFiSh schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Dit is een mooie oplossign om de Deye remote aan te sturen! Zou dit ook werkend te krijgen zijn met een bestaande Master/Slave setup (parallel) van 2 Deye 12k's?
Hoe de master/slave setup werkt ben ik niet heel bekend mee maar in de ESP32 oplossing kan je een extra controller maken die dan op een ander Id stuurt. Natuurlijk moet dan wel de communicatie tussen beide al in orde zijn (inclusief termination).

Ongetest iets als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
modbus_controller:
# First Deye
  - id: ${modbus_controller_id}
    address: 0x1
    modbus_id: modbus1

# Second Deye
  - id: ${modbus_controller_id2}
    address: 0x2
    modbus_id: modbus2

switch:
    name: sun3p_Solar_sell
    register_type: holding
    address: 145
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

modbus_controller_id: ${modbus_controller_id2}
    name: sun3p_Solar_sell2
    register_type: holding
    address: 145
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

Voor verbruik van de Deye zelf heb ik een testje, ik schakel de batterij uit via modbus adres 111. Zonder batterij loopt bij mij het verbruik terug tot nihil.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    name: "sun3p-Battery mode"
    id: sun3p_battery_mode
    address: 111
    value_type: U_WORD
    optionsmap:
      "BattV mode": 0
      "No Battery": 2

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@mahagen Bij mij geeft Deye met FW1140 een F13 als ik naar "No Batt" schakel en neemt strak 33-34W van het grid zijde. (uiteraard 0W uit accu)

Als je Seplos BMS-en hebt, kan je maximaal 48 uur 0W uit de accu aanhouden, daarna gaat de BMS naar sleep mode en daar krijg je deze alleen uit door op de reset knop op BMS zelf te drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:18:
@mahagen Bij mij geeft Deye met FW1140 een F13 als ik naar "No Batt" schakel en neemt strak 33-34W van het grid zijde. (uiteraard 0W uit accu)

Als je Seplos BMS-en hebt, kan je maximaal 48 uur 0W uit de accu aanhouden, daarna gaat de BMS naar sleep mode en daar krijg je deze alleen uit door op de reset knop op BMS zelf te drukken
Die F13, gaat die niet na een minuut weg?

33W zonder batt, weet je hoeveel die FW1140 verbruikt met batt aan? en als je de blauwe knop omgooit?
NoBatt is eigenlijk een testje, zou een tabbelletje willen maken maar is alleen lastig meten die lage vermogens over 3 fase en accu verdeeld.

Lastig inderdaad als BMS offline gaat, misschien is het instelbaar. Mijn JBD blijft gewoon online inclusief de bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Domba schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:44:

Is het misschien een idee om via modbus een soort No-Batt script aan te sturen, zodra je batterij leeg is en er geen pv is (nacht) dat je hem automatisch op No-Batt zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
.Erik. schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Is het misschien een idee om via modbus een soort No-Batt script aan te sturen, zodra je batterij leeg is en er geen pv is (nacht) dat je hem automatisch op No-Batt zet?
Met Node-Red heel eenvoudig te doen, alleen als je BMS offline gaat na x aantal uur, zoals de Seplos van Domba, is het wel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
mahagen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Met Node-Red heel eenvoudig te doen, alleen als je BMS offline gaat na x aantal uur, zoals de Seplos van Domba, is het wel lastiger.
Hmm ja dat is waar, misschien dan eens in de paar uur een minuutje aan zetten?

Ik neem zelf 1x de Deye LV6.1, benieuwd hoe die ermee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Die F13, gaat die niet na een minuut weg?
F13 kan ook nog met andere settings te maken hebben,
-mi-ingang -off (is 2.5W minder)
-2e deye zero export to load is mijn default, in hardware setup neemt zero export to CT vult de 2e Deye de main- Deye aan .2e-deye heeft ook een volledige set voor "Use % batt settings"
33W zonder batt, weet je hoeveel die FW1140 verbruikt met batt aan? en als je de blauwe knop omgooit?
NoBatt is eigenlijk een testje, zou een tabbelletje willen maken maar is alleen lastig meten die lage vermogens over 3 fase en accu verdeeld.
blauwe knop aan/ verlicht (geen mi-ingang actief)
-no batt 33W (grid heeft voeding)
- blauwe knop uit , 1-2W (grid heeft wel voeding, ik heb standaard geen wifi dongle geinstalleerd)

de overige situaties
off-grid 94W (geen spanning op grid ingang)
on-grid stand-by is 116W (voedingspanning op Grid ingang)
- afhankelijk van overige settings kan je van 116W totaal, van volledig van grid naar 94W uit accu en 22-23W van grid zijde met 1 of 2 tussenstappen verschuiven)

die laatste 23W van grid kan niet meer verschoven worden naar accu vanaf FW1135, waar de laagste instelbare "zero export power" >=20W, eerdere versie was nog 0W instelbaar, maar wel door ruis en in/uitschakelpieken, ~0,3-0,6kWh per dag aan ongestuurde teruglevering (ik heb daar mijn relais om grid zijde spannings vrij te maken)

Wat ik van modbus uitlezing zie wordt die 20W van grid-zijde gebruikt om vermogen door de 3 fase-AC modules rond te pompen, bijv 2 fases plus vermogen en 1 fase negatief vermogen, Deye blijft temperatuur van de hybride ook op ~30 graden.
Lastig inderdaad als BMS offline gaat, misschien is het instelbaar. Mijn JBD blijft gewoon online inclusief de bluetooth.
Voor zover ik nu weet wordt deze 48 uur countdown gereset, op moment even met meer dan 0.5A aan accu wordt onttrokken.
In mijn BMS-firmware is de resolutie 0.1A van 0.1 tot >140A, maar lijkt niet voor alle zo te zijn ik heb Andy van off-garage weleens horen klagen dat de gevoeligheid maar 0.5A was voor de V2.0 en 0.8A voor de V3.0, maar dat is icm Victron's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:29:
[...]

F13 kan ook nog met andere settings te maken hebben,
-mi-ingang -off (is 2.5W minder)
-2e deye zero export to load is mijn default, in hardware setup neemt zero export to CT vult de 2e Deye de main- Deye aan .2e-deye heeft ook een volledige set voor "Use % batt settings"

[...]

blauwe knop aan/ verlicht (geen mi-ingang actief)
-no batt 33W (grid heeft voeding)
- blauwe knop uit , 1-2W (grid heeft wel voeding, ik heb standaard geen wifi dongle geinstalleerd)

de overige situaties
off-grid 94W (geen spanning op grid ingang)
on-grid stand-by is 116W (voedingspanning op Grid ingang)
- afhankelijk van overige settings kan je van 116W totaal, van volledig van grid naar 94W uit accu en 22-23W van grid zijde met 1 of 2 tussenstappen verschuiven)

die laatste 23W van grid kan niet meer verschoven worden naar accu vanaf FW1135, waar de laagste instelbare "zero export power" >=20W, eerdere versie was nog 0W instelbaar, maar wel door ruis en in/uitschakelpieken, ~0,3-0,6kWh per dag aan ongestuurde teruglevering (ik heb daar mijn relais om grid zijde spannings vrij te maken)

Wat ik van modbus uitlezing zie wordt die 20W van grid-zijde gebruikt om vermogen door de 3 fase-AC modules rond te pompen, bijv 2 fases plus vermogen en 1 fase negatief vermogen, Deye blijft temperatuur van de hybride ook op ~30 graden.

[...]

Voor zover ik nu weet wordt deze 48 uur countdown gereset, op moment even met meer dan 0.5A aan accu wordt onttrokken.
In mijn BMS-firmware is de resolutie 0.1A van 0.1 tot >140A, maar lijkt niet voor alle zo te zijn ik heb Andy van off-garage weleens horen klagen dat de gevoeligheid maar 0.5A was voor de V2.0 en 0.8A voor de V3.0, maar dat is icm Victron's
Thanks, 33 vs 116 komt wel overeen met mijn verwachting. Vooral in deze, nog steeds, donkere tijd vind ik het onnodig veel vandaar mijn test..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7NTxm8YUxfVhANNLMPJcrBvvZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gxq5xLDxhhLxQRRajnDcUGVF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ik zag dat Solar Assistant ook ondersteuning biedt voor communicatie met onze Deye's, dus ik ben daar sinds gisteren even mee wezen spelen.

Installatie was supermakkelijk. Image voor de Pi gedownload vanaf de Solar Assistant website. Na het booten van de Pi was deze direct te bereiken via http://solarassistant.

2x USB-RS232 converters aangesloten op de Pi naar de RS232 interface van de Deye 12k. Via de webinterface van SA kon ik de seriele poorten koppelen en alles werd direct herkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0HN5_Qco-ypf-9MG7g6_UBC6O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DuzLbingwmPgLhFCnsouxTNU.png?f=fotoalbum_large

Info van beide inverters wordt netjes samengevoegd (minus battery temp?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o_BDN4LtAa9PZ9a8D6FIJQTknA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZfZuCpB3FijHObY9uZuGmLD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkOot58TIGzHgoiPm0AFnhp2vzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jR6IVk0nHysHAhFFTdJ2rCU.png?f=fotoalbum_large

SA via MQTT aan HA gekoppeld. De meeste settings uit de fysieke Deye inverter interface zijn dan ook via HA ontsloten en te bedienen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqZ25q1wQuLyktspBXLT89Y_t90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/37SrVPdH5ucBhiMlRQKxIQhl.png?f=fotoalbum_large

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:17:

<knip>
SA via MQTT aan HA gekoppeld. De meeste settings uit de fysieke Deye inverter interface zijn dan ook via HA ontsloten en te bedienen:
Een aantal, niet de complete set die in SA zelf ziet, bijv niet de starttijd van de time of use 6 blokken, wel de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Een aantal, niet de complete set die in SA zelf ziet, bijv niet de starttijd van de time of use 6 blokken, wel de andere.
Correct, de tijdstippen van de ToU zijn niet aanwezig. In Solar-Assistant zelf wel, maar deze wil je juist in HA hebben om beter te kunnen automatiseren. Ik heb een supportcall aangemaakt met de vraag om deze settings beschikbaar te maken.

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58
Er zijn nog wel meerdere zaken die binnen SA beter kunnen.
Zoals jullie zelf al aangeven zijn inderdaad niet alle instellingen vanuit SA binnen HA zichtbaar en aanpasbaar.

Een ander puntje wat mist bij SA is kiezen voor Batterij Voltage in het SA Dashboard in plaats van SOC.
Ik gebruik bijvoorbeeld mijn Voltage in mijn Deye's omdat ik dan meer controle heb over de laad-spanningen.
Helaas kan ik binnen SA niet direct zichtbaar maken dat ik Voltage wil zien in plaats van SOC %

Dit gewoon even als opmerking.

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
Mannen, ik heb een SUN-8K-SG04LP3-EU met aan de beide MPPT controllers ruim 6kWp PV en wil uitbreiden met de kleine strings, 1 op west en 1 op oost van beide 1320Wp setjes,

MIjn idee is nu om 2x een sun1600g3-eu-230 microinverters te kopen en deze in te voeren op de GEN poort van de hoofdomvormer.

Kan dit als ik de ene op fase 1 set en de andere op fase 2, de nul delen ze sowieso?

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
rvdgaag schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:19:
Mannen, ik heb een SUN-8K-SG04LP3-EU met aan de beide MPPT controllers ruim 6kWp PV en wil uitbreiden met de kleine strings, 1 op west en 1 op oost van beide 1320Wp setjes,

MIjn idee is nu om 2x een sun1600g3-eu-230 microinverters te kopen en deze in te voeren op de GEN poort van de hoofdomvormer.

Kan dit als ik de ene op fase 1 set en de andere op fase 2, de nul delen ze sowieso?
ja dat kan.

Het is geen noodzaak om alle 3 fase te gebruiken van de micro inverter ingang,
Ik heb bijv op moment L1 en L3 in gebruik omdat op deze de meeste verbruikers heb, voor slimme meter maakt het niet uit, maar voor hybride geeft het iets minder verlies in off-grid en zero export to CT mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een Deye omvormer en thuisassistent. Normaal gesproken zou ik het gewoon als "nul-export naar CT" laten staan ​​om de belasting in huis in evenwicht te brengen. Ik zou de batterij echter slechts één uur willen opladen (goedkoopste tijd) en op het duurste tijdstip één uur willen ontladen naar het elektriciteitsnet. De assistent weet het juiste tijdstip al, maar ik moet de werkmodus van de Deye kunnen wijzigen naar 'eerst verkopen' en de tijden van het TOU-schema kunnen aanpassen. Nog beter zou ik graag een 'handmatige modus' willen waar de thuisassistent kan stuur het systeem, heb je al een oplossing gevonden?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Kijk hier eens naar, met een beetje slimme automatisering moet dat lukken.

Mijn batterij komt volgend weekend online, eerst even wachten tot het lek in mijn garagedak gerepareerd is door de dakdekker.

http://github.com/klatremis/esphome-for-deye

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
rvdgaag schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:19:

Heb ook een sun1600 op gen fase1, andere omvormer Growatt 1k op gen fase2, werkt prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik heb sinds vandaag mijn 12kw deye aan home assistant gekoppeld met die klatremis esp
Alleen hoe zorgen jullie ervoor dat de accu ontladen wordt?
Stel ik wil met 400watt ontladen (naar het grid) welke settings gebruiken jullie daar dan voor?

En het zelfde met laden vanaf grid, welke settings moeten dan hoe staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
creon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:30:
Ik heb sinds vandaag mijn 12kw deye aan home assistant gekoppeld met die klatremis esp
Stel ik wil met 400watt ontladen (naar het grid) welke settings gebruiken jullie daar dan voor?

Staat hier al ergens maar ongeveer van 'zero-ct' -> 'allow sell' daarna max batt discharge vermogen regelen. Bij sommige firmwares kan vermogen dan ook via de ToU ipv direct op batt niveau.

Laden van grid altijd via ToU, gewoon % of V hoger zetten dan huidige waarde en hij gaat laden. Allow grid-charge moet wel aan natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
creon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:30:

Als je workmode gebruikt om van zero export to CT/Load naar Sell first te schakelen.
Dan kan je in en uitschakelen van TuO gebruiken om van het net te laden.

Op moment nog minder geavanceerd dan HA, is dat ook de manier die in komende Solar Assistant versie mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuTfZV_W4Y_zEy6m131jFsqNwpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfTJmtOfYxRacn0jSM5LImPE.png?f=fotoalbum_large

• sMoKeFiSh
Ik heb op dit moment de Deye's op Zero Export to Load staan. Load is niet aangesloten (automaat staat afgeschakeld) omdat ik nog 1 van de EV laders naar grid moet verplaatsen. Toch zie ik na zonsondergang constant zo'n 100 watt load op de accu. Enig idee wat dit kan veroorzaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGv3GdbKnNY5E0wiydMkZkXQ98M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yu2qSorEz31McbgzkPsxcTUB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
Ik ben al een paar weken bezig met GbbOptimizer. Weliswaar met een Victron set, maar het ondersteunt ook Deye.

Mooie graphics voor battery forecast, Solar, prijzen, winst. Het is is gratis, dus voor ons Nederlanders onweerstaanbaar 😊

Hier een voorbeeldje van mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAoBx6zxP7fyy8obTgs6cuzHNqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFJ1mZTmtHBKtC8HCJXeAzXN.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:44:
Ik heb op dit moment de Deye's op Zero Export to Load staan. Load is niet aangesloten (automaat staat afgeschakeld) omdat ik nog 1 van de EV laders naar grid moet verplaatsen. Toch zie ik na zonsondergang constant zo'n 100 watt load op de accu. Enig idee wat dit kan veroorzaken?

[Afbeelding]
Dit is het eigenverbruik van de Deye 12k of wel wat ik in eerdere posts het standby verbruik noem.
Als op gridzijde spanning staat verbruikt die nog 20-23W meer vanaf grid vanaf FW1135

Sunsynk heeft een low power mode, ook pas nadat ze verkoop naar West Europa begonnen, aangezien ik die niet in Deye kan vinden ben ik bezig met die tuya fingerbot bezig om de blauwe knop op de zijkant te bedienen, als ik de 2e Deye niet nodig heb.

• sMoKeFiSh
Domba schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Dit is het eigenverbruik van de Deye 12k of wel wat ik in eerdere posts het standby verbruik noem.
Als op gridzijde spanning staat verbruikt die nog 20-23W meer vanaf grid vanaf FW1135

Sunsynk heeft een low power mode, ook pas nadat ze verkoop naar West Europa begonnen, aangezien ik die niet in Deye kan vinden ben ik bezig met die tuya fingerbot bezig om de blauwe knop op de zijkant te bedienen, als ik de 2e Deye niet nodig heb.
Ah, ik had gehoopt dat ie het standby verbruik van grid zou afnemen indien beschikbaar. Helaas, we moeten het er maar mee doen :-). Wellicht is het in mijn situatie ook straks handiger om ze niet parallel te gebruiken en er 1 afschakelen als er geen PV opwek/grote vermogensvraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Ah, ik had gehoopt dat ie het standby verbruik van grid zou afnemen indien beschikbaar. Helaas, we moeten het er maar mee doen :-). Wellicht is het in mijn situatie ook straks handiger om ze niet parallel te gebruiken en er 1 afschakelen als er geen PV opwek/grote vermogensvraag is.
Je kan het met de settings verschuiven naar volledig van grid, met uitgeschakelde ToU, zie deze post

Ik heb wel beide Deye's wel onafhankelijk, maar de setup is nog niet compleet wat betreft sturing.
Beide zijn fysiek parallel aan net aansluiting aangesloten, maar vanuit sensor view bevindt main-Deye (FW1123) zich tussen de grid aansluiting van de hulp-Deye(FW1140) en zijn losse CT's.
Als main-Deye van grid nodig heeft om load te voorzien, dan kan ik dat voorzien van uit hulp-Deye door van "zero export to load" naar "zero-export to CT" te schakelen.
Hulp-Deye kan ook accu vanuit grid laden, maar nu komt de ander richting op het als main-Deye naar grid teruglevert kan ik dat niet afvangen met de hulp-Deye en opslaan in de accu en nul naar grid gaat met "zero export to CT" voor hulp-Deye.

Ik was aan puzzelen welke setting daarvoor verantwoordelijk is, dat wel nul van grid mogelijk is maar teruglevering aan grid gewoon door de losse CT's gaat van de hulp-Deye zonder enige stuur reactie.

Op moment ligt het stil vanwege testen met Solar Assistant op bugs (a standalone oplossing geheel los van homeassistant) en daar heb ik gister de ingelezen Day ahead uur prijzen om zeep geholpen voor 28 en 29 februari en moet ik wachten op die van 1 maart en tot na middernacht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BML9QO6pUv6VWUYfFHhWmnyrVPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Szr6BGbwaHOEcKqNq6yakECh.png?f=fotoalbum_large

• Domba
  • Nu online
@sMoKeFiSh Een ander mogelijkheid is, door TuO niet uit te schakelen en Voltage of SOC hoger te zetten dan de accu.

Hier gebruik ik numerieke (1200) en niet de aanpassing van Mahagen om zetting naar tijd format (12:00 uur).
Je blijft wel 2-4W gebruiken uit de accu (volgens externe shunt meter, wat hier weer gegeven is de Seplos BMS shunt ) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdBwd5Id4I6P-iPWQwF7dKWqx5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RMa2sMOqvVLmD5NnXBC6udPb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:32
Domba schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Hoeveel scheelt de low power mode van Sunsynk versus een equivalent van Deye? Zijn er geen Europese fora waar deze kwestie ook geïdentificeerd is, dat er een iets grotere groep is die kan oproepen hier iets hier aan te doen. Het lijkt nog niet hoog op de prioriteitenlijst te staan in China. Het is gewoon heel veel onnodige verspilde energie (toch?) en slechte marketing voor het product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ntram schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:21:
[...]
Hoeveel scheelt de low power mode van Sunsynk versus een equivalent van Deye? Zijn er geen Europese fora waar deze kwestie ook geïdentificeerd is, dat er een iets grotere groep is die kan oproepen hier iets hier aan te doen. Het lijkt nog niet hoog op de prioriteitenlijst te staan in China. Het is gewoon heel veel onnodige verspilde energie (toch?) en slechte marketing voor het product.
Een grotere groep is mogelijk met de duitstalige ( http://forum.akkudoktor.net (Andreas Schmitz) /
https://dy-support.org/ (Chistrian Gruber)) door het daar ook onder de aandacht te brengen, dan heb een >2000 sDeye setups.
Het is alleen van toepassing als Deye een aantal uren per dag stil staat, het scheelt zo'n 60-80W voor die uren.
Maar tot nu toe spelen daar andere belangen, zoals met FW1145 die specifiek is voor Oostenrijk en nu ook mogelijk maakt dat in Oosterrijk kunnen terug leveren aan het net, daarvoor was alleen off-grid gebruik mogelijk omdat de Deye wat firmware betrof niet aan de standaard voldeed van wat de netwerkbeheerder stelde.

Ik heb op het moment wat anders, om de instap met een Deye voor andere gemakkelijker te maken ben ik beta tester geworden voor Solar Assistant.
Ik zelf ben handig genoeg met home assistant/node-red om me te redden, maar dat is niet voor iedereen zo en als je in HA start is het een steile leercurve.
Voor installateur is het makkelijker met een extra kastje en een aantal string vergelijkingen een werken systeem achter te laten, dan te zeggen dat Deye aan te sturen is met home assistant.
Je kan als nog met de tijd overgaan op homeassistant daar Solarassistant een MQTT-bridge heeft waarmee je ook kan sturen vanuit homeassistant.
In basis is een mogelijk sturing voor boven en onder dag gemiddelde uurprijs en/of boven/onder een bepaalde uurprijs (het is een verlengde van Eskom in ZA, voor een andere regio) en niet de de x aantal goedkoopste en/of duurste uurtarieven voor teruglevering, zoals met HA

Ik weet niet of er andere zijn die een Deye kunnen aansturen, maar Solar Assistant werkt aan een nieuwe versie om day ahead prijzen direct in te lezen.
Ze lezen via een tussen bedrijf gegevens in van Nordpool day ahead, alleen voor Nederland, eigenlijk heel Europa op 1 land na, wel de verkeerde biedzone in.
In principe de day ahead prijzen van Oostenrijk, ook dat gaat niet feilloos, daar ze niet bekend waren in Zuid Afrika dat Europa meerdere biedzones heeft, nu wel.
Daar is nog wel wat werk als ook dat ik voorgesteld heb om de open-webapi van entso-e eventueel te bekijken, het nadeel als gebruiker is dat je een account moet aanmaken en toegang tot de webapi vragen. Nordpool en Epex zijn commercieel als ook de recente discussie rond de HA intergratie van Nordpool met overgaan naar een nieuwe versie, waardoor er enige tijd twijfel was of de HACS intergratie zou blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Domba
Er is ook een Python module voor het binnenhalen van day ahead prijzen bij Nordpool.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KC27 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:30:
@Domba
Er is ook een Python module voor het binnenhalen van day ahead prijzen bij Nordpool.
Voor Nederland is Nordpool prima geschikt, maar die omvat maar een beperkt aantal landen, net als epex.
Nordpool is op basis van gedogen, of je moet het uit de website content halen.
Entso-e is daar met voor 29 landen uitgebreider en het is ook nog een open platform, wel met deze veel minder vriendelijke verplichte registratie voor een api sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Voor Nederland is Nordpool prima geschikt, maar die omvat maar een beperkt aantal landen, net als epex.
Nordpool is op basis van gedogen, of je moet het uit de website content halen.
Entso-e is daar met voor 29 landen uitgebreider en het is ook nog een open platform, wel met deze veel minder vriendelijke verplichte registratie voor een api sleutel.
Nordpool in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gRS9OZn8LUWVEEJ5L6SVbeMF5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12n2umBKcgGF69YwtdJjHOhg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gyo7L5j7_-NFQaroTlMgPjsTtZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dcme1VycAvqS55JbAYNQ9gE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Goedenmiddag allen,

Ik ga een Deye 12k omvormer installeren, en heb een offerte van een installateur binnengekregen voor de zonnepanelen.
Ik dacht zelf een pallet Jinko JKM420N te halen, en hij wil 32 ervan installeren voor €2000 Arbeid en €2100 aan dakmaterialen, Is dit een beetje een redelijke prijs? (Betreft alleen de panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
.Erik. schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:40:
Goedenmiddag allen,

Ik ga een Deye 12k omvormer installeren, en heb een offerte van een installateur binnengekregen voor de zonnepanelen.
Ik dacht zelf een pallet Jinko JKM420N te halen, en hij wil 32 ervan installeren voor €2000 Arbeid en €2100 aan dakmaterialen, Is dit een beetje een redelijke prijs? (Betreft alleen de panelen)
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Wat zou een beetje een redelijke prijs zijn?
Ben een beetje een leek op het gebied van prijzen hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aparte conclusie na een summier bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
.Erik. schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Wat zou een beetje een redelijke prijs zijn?
Ben een beetje een leek op het gebied van prijzen hiervan
Hangt af, plat dak, punt dak etc. Wat voor bevestiging systeem enz. Incl BTW of excl.

Eerste indruk is het prijzig maar details…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Lord Anubis schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Hangt af, plat dak, punt dak etc. Wat voor bevestiging systeem enz. Incl BTW of excl.

Eerste indruk is het prijzig maar details…..
Dacht ik houd het even beknopt omdat ik niet te veel off topic wou gaan, maar iets meer detail is inderdaad wel handig.

Het gaat om 2 dakvlakken (oost/west)
Alle panelen zijn in portrait en het is een pannendak, Ik zal even het legplan bijvoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feundhdCN7n3T2gZQAmBbO6UmG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hBqnJPsf9DIqmFPtsnv7S9Kg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
.Erik. schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Dacht ik houd het even beknopt omdat ik niet te veel off topic wou gaan, maar iets meer detail is inderdaad wel handig.
Of je plaatst het in de daarvoor bedoelde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dakhaken zijn 8.- per stuk en je hebt er iets van 80 nodig, dat is de eerste 650.- die je over de balk gooit. Dan de balk zelf. Met een tientje per meter en 75 meter kost dat 750.-. Klemmen om de panelen vast te zetten zijn 3.- en daar heb je er meer dan 80 van nodig, weer 250.-. Resteert er nog 400.- voor tywraps, eindkapjes en andere ongein die ik vast vergeten ben.
Wat arbeid betreft is dit vast een dagje werkt. Ziet er uit als twee setjes panelen en meestal doen ze een setje in de ochtend en een setje in de middag. Bij een tarief van 55.- per uur en twee man die het monteren zou je daar 1200.- voor kunnen rekenen. Alleen pakt een panelen monteur ook marge op de verkoop van panelen en omvormer, door die zelf aan te leveren missen ze dus wat omzet die mogelijk her en der in de andere tarieven zit verwerkt.
Geven ze ook garantie? De kosten die dat mogelijk met zich mee brengt wordt normaliter opgevangen met de marge op materieel.
Alle prijzen incl BTW waar dat van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Domba schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Een grotere groep is mogelijk met de duitstalige ( http://forum.akkudoktor.net (Andreas Schmitz) /
https://dy-support.org/ (Chistrian Gruber)) door het daar ook onder de aandacht te brengen, dan heb een >2000 sDeye setups.
Het is alleen van toepassing als Deye een aantal uren per dag stil staat, het scheelt zo'n 60-80W voor die uren.
Kijk eens aan; https://dy-support.org/co...agen/deye-eigenverbrauch/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54
Helaas is mijn Duits niet goed genoeg om dit echt te kunnen volgen
Maar voor hier is het waarschijnlijk wel nuttige filmpjes
De binnenkant van een 12kw 3 fase omvormer

https://youtu.be/ThXGOTojy7U?si=l8U8qjMK9m-DwxVO

https://youtu.be/66qRvR51KTo?si=IJF2ZFr6bu-j07Df

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
jadjong schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:40:
Dakhaken zijn 8.- per stuk en je hebt er iets van 80 nodig, dat is de eerste 650.- die je over de balk gooit. Dan de balk zelf. Met een tientje per meter en 75 meter kost dat 750.-. Klemmen om de panelen vast te zetten zijn 3.- en daar heb je er meer dan 80 van nodig, weer 250.-. Resteert er nog 400.- voor tywraps, eindkapjes en andere ongein die ik vast vergeten ben.
Wat arbeid betreft is dit vast een dagje werkt. Ziet er uit als twee setjes panelen en meestal doen ze een setje in de ochtend en een setje in de middag. Bij een tarief van 55.- per uur en twee man die het monteren zou je daar 1200.- voor kunnen rekenen. Alleen pakt een panelen monteur ook marge op de verkoop van panelen en omvormer, door die zelf aan te leveren missen ze dus wat omzet die mogelijk her en der in de andere tarieven zit verwerkt.
Geven ze ook garantie? De kosten die dat mogelijk met zich mee brengt wordt normaliter opgevangen met de marge op materieel.
Alle prijzen incl BTW waar dat van toepassing is.
Ah bedankt voor het antwoord! Best wel een redelijk bedrag dus met net iets te hoge montagekosten.
creon schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:27:
Helaas is mijn Duits niet goed genoeg om dit echt te kunnen volgen
Maar voor hier is het waarschijnlijk wel nuttige filmpjes
De binnenkant van een 12kw 3 fase omvormer

https://youtu.be/ThXGOTojy7U?si=l8U8qjMK9m-DwxVO

https://youtu.be/66qRvR51KTo?si=IJF2ZFr6bu-j07Df
Heb even dat Forum doorgelezen, veel mensen die dus ook last hebben van het hoge verbruik.
-- Ze zijn blijkbaar bezig aan een low power mode, schijnt op 1-fasige omvormers al erop te zitten
-- Ze geven hier ook aan dat de batterij uitzetten veel effect (kan) hebben om het verbruik.
Heb een foto van het forum afgehaald, hierop kan je dan zien dat de batterij is uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDz40RJ8-q-QymuoVDhZopm4Tkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A7P8k89KGWpDMnPwYTWpXmTo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:08
Wat een hoop informatie in dit topic, bedankt allemaal daarvoor. Ik ben opzoek naar een nieuwe omvormer voor 30 Jinko 420 zonnepanelen die ik al heb aangeschaft. Deze komen in een zuid-oost opstelling in twee strings te liggen. In mijn huidige setup heb ik al een 5kW SolarEdge omvormer en ongeveer 4kW aan Enphase omvormers allemaal netjes verdeeld over de fases. In eerste instantie zat ik te denken aan een GoodWE10KN-ET omvormer, echter hoe meer ik lees over Deye hoe enthousiaster ik word. Aangezien ik nu nog een 3 jarig contract heb met 9ct terugleververgoeding, wil ik een nog twee jaar afwachten voor ik er een accu aan ga hangen(vrouw is ook nog niet overtuigd...). Ook heb ik nog weinig kennis van accu's en zou ik niet zozeer de voor en nadelen van een low of high voltage systeem kunnen benoemen, kan ook vrij weinig vinden, behalve dat low voltage wat 'makkelijker' is in zelfbouw, en dat high voltage wat makkelijker hogere vermogens aankunnen.

Omdat ik met de nieuwe setup op meer vermogen uitkomt dan mijn 3x25 aansluiting kan hebben moet de set instaat zijn om dynamisch terug te regelen. Ik zat nu te denken aan een 12kW Deye omvormer, laag of hoogspanning.

Misschien kunnen jullie mij met een aantal vragen helpen die ik nu heb?
  • Aan het eind van de dag komt een deel van de panelen wat meer in de schaduw te liggen, GoodWE schijnt dat vrij goed te kunnen managen bij voldoende panelen in de zon. Ik heb niks kunnen vinden over schaduwmanagmenet bij Deye omvormers, hoe gaat Deye daar mee om?
  • Ik begrijp dat ik andere omvormers via de Gen/Smart/MI aangesloten kunnen worden, zouden jullie dat adviseren voor (een deel) van de omvormers, en zo ja, is er een max aan de inputwaardes van de Gen/Smar/MI poort?
  • Stel ik sluit de andere omvormers niet via Deye aan, en ik neem b.v. de 12kW Deye. Is de Deye instaat om de grid output op max 17k/25A per fase te zetten en op basis hiervan terug te regelen? Dit onafhankelijk van de andere omvormers die doorleveren, en werkt dit ook zonder aangesloten accu?
  • De GoodWE omvormers werken met High Voltage accus, ik zie een aanbieding voor de Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 voor 1600 euro, een stuk voordeliger dan de low voltage oplossing. Wat zijn jullie overwegingen geweest voor low vs high voltage Deye omvormers?
  • Bij de GoodWE zitten de meters voor in meterkast bijgesloten, klopt het dat ik bij Deye deze nog los moet kopen (b.v. een Eastron)?
  • Voor de Deye 12kW zie ik de volgende specs:
    AC Output Data: Nominale output 12000W, maximale output 13200W, nominale AC-stroom 18.2A, maximale AC-stroom 25A
    Wat bedoelen zie hier met de maximale AC-stroom van 25A? Dit is toch 17.250W(bij 230Volt) en is behoorlijk hoger dan de maximale output. Of is dit indien ook andere omvormers via de Gen poort aangesloten zijn? Ik zou verwachten dat als je 4K via de Gen poort wil aansluiten eigenlijk ook een '4K' hogere Deye omvomer nemen als je dit volledig wil terug sturen naar je installatie?
Uiteindelijk doel is in de toekomst wel om tussen maart - oktober nagenoeg 0 verbruik van het net te hebben. Een hoop vragen, maar alvast super bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
jeeedeee schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:24:

Misschien kunnen jullie mij met een aantal vragen helpen die ik nu heb?
[list]
• Aan het eind van de dag komt een deel van de panelen wat meer in de schaduw te liggen, GoodWE schijnt dat vrij goed te kunnen managen bij voldoende panelen in de zon. Ik heb niks kunnen vinden over schaduwmanagmenet bij Deye omvormers, hoe gaat Deye daar mee om?
Weet ik niet
belangrijkste zijn is dat er bypass diodes in je panelen zitten, Deye kan overweg met lagere stringspanning, heeft geen vaste stringspanning nodig zoals solaredge
• Ik begrijp dat ik andere omvormers via de Gen/Smart/MI aangesloten kunnen worden, zouden jullie dat adviseren voor (een deel) van de omvormers, en zo ja, is er een max aan de inputwaardes van de Gen/Smar/MI poort?
Deye 12k LV (lv= low voltage) heeft maar 2 MPPT's, als meerdere orientaties of ongelijke strings hebt (op MPPT 1, kunnen eigenlijk "alleen" 2 gelijke strings parallel) , dan is MI-ingang een handinge uitkomst.
max = 3x4kW , (intern in Deye kunnen de contacten en electronica absolute max 20A per fase hebben)
• Stel ik sluit de andere omvormers niet via Deye aan, en ik neem b.v. de 12kW Deye. Is de Deye instaat om de grid output op max 17k/25A per fase te zetten en op basis hiervan terug te regelen? Dit onafhankelijk van de andere omvormers die doorleveren, en werkt dit ook zonder aangesloten accu?
Dit is afhankelijk van firmware, voor FW 1140 is max sell 15kW, daarna regelt Deye PV opwek op eigen MPPT's terug.
Vanuit Duitsland was een verzoek voor een groter bereik, of dat inmiddels al in een firmware verwerkt is weet ik niet.
Duitsland heeft al twee meer recente firmware versie 1142 &1144 (1145 & 1147 zijn specifiek voor Oostenrijk) beschikbaar geweest voor download.
Het vervelende is dat de changelog's niet openbaar worden gemaakt, ze vaak wel bekend zijn bij die update service doen, zoals Christian Gruber, alleen geeft die aan geen tijd te hebben om die samen te vatten en online te zetten
• De GoodWE omvormers werken met High Voltage accus, ik zie een aanbieding voor de Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-AM2 voor 1600 euro, een stuk voordeliger dan de low voltage oplossing. Wat zijn jullie overwegingen geweest voor low vs high voltage Deye omvormers?
Deye HP was er nog niet toen ik ze kocht,
Je moet niet enkel naar hybride prijs kijken, maar naar hybride en accuprijs.
Voor high voltage is veel minder standaard waardoor accu keuze vaak tot een paar beperkt is of dat met de tijd beter wordt. voor HV ligt DIY niet voor de hand en heb je zonder meer mer >200 euro/kwh opslag te maken.
Als je 51.2V LFP accu overweegt, lage <0,3 C is gebruikelijk, accu in 3-5 uur vol/leeg gebruik is aan te raden, anders loopt de temperatuur van de cellen bij intensief gebruik te snel op en verkort dat de levensduur aanzienlijk.
(voor HV kan het anders liggen, over algemeen laten fabrikanten deze specs weg en kom je daar pas in de praktijk achter, vaak geven default bms settings en max ampere/vermogen wel aan hoe ze aan de PR-waarde komen)
Bij 45 graden gebruik is het aantal cycles voor LFP de helft van die bij 25 graden gebruik.
Bedenk ook dat de ruimte waar je Deye ophangt en accu staat, dat deze ook opwarmt,
Deye 12k LV heeft ~10% verlies die als warmte aan de ruimte wordt afgegeven (opwek/laden/ontladen, grid passthrough heeft nauwelijks verlies )
• Bij de GoodWE zitten de meters voor in meterkast bijgesloten, klopt het dat ik bij Deye deze nog los moet kopen (b.v. een Eastron)?
voor LV kan een meter in de kast gebruiken ipv de losse mee geleverde CT-sensoren, die dezelfde functie hebben, maar dan dien je deze wel apart aan te schaffen
• Voor de Deye 12kW zie ik de volgende specs:

[...]

Wat bedoelen zie hier met de maximale AC-stroom van 25A? Dit is toch 17.250W(bij 230Volt) en is behoorlijk hoger dan de maximale output. Of is dit indien ook andere omvormers via de Gen poort aangesloten zijn? Ik zou verwachten dat als je 4K via de Gen poort wil aansluiten eigenlijk ook een '4K' hogere Deye omvomer nemen als je dit volledig wil terug sturen naar je installatie?
[/list]

Geen idee uit welke specs lijst/model dit komt en voor welke in/uitgang dit bedoeld is.

Met AC-output voor off-grid hybride's wordt vaak de verbruikers op LOAD uitgang aangeduidt
Een Deye heeft 5 meetpunten
-de losse ct-sensors,
-de LD interne GRID ingang (tussen de losse CT-sensors en GRID kunnen zich verbruikers/opwekkers zijn die de Deye ziet of ondersteund)
-GEN/MI ingang
-PV (PV1&PV2)
-Accu

Een Deye 12k LV (geheel setup en settings afhankelijk)

Kan vanaf gridzijde ca 24-25kW max afnemen (bijv accu met 12kW laden en verbruikers op load met 12kW voorzien)
Kan max 3x4kW via GEN/MI-ingang verwerken, je hoeft niet alle fase te gebruiken(zwaardere belaste neutraal ivm scheefbelasting)
Load kan tot 12kW gaan voor korte tijd voor een fase met enorme scheefbeslasting

Als je echt maxima wilt benutten is 5x6mm2 voor Grid/MI-ingang en 5x10mm2 voor LOAD met remautomaat van 32 of 40A voor bescherming van groepenkast of je dient deze geschikt te willen maken voor tenminste 3x63A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:08
Dank @Domba voor je uitgebreide antwoord! Hieronder mijn reactie, ben nog wel benieuwd of er hier mensen zijn die wel voor een HV hebben gekozen en wat daar de beweegredenen waren :)
Domba schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Weet ik niet
belangrijkste zijn is dat er bypass diodes in je panelen zitten, Deye kan overweg met lagere stringspanning, heeft geen vaste stringspanning nodig zoals solaredge

[...]

Deye 12k LV (lv= low voltage) heeft maar 2 MPPT's, als meerdere orientaties of ongelijke strings hebt (op MPPT 1, kunnen eigenlijk "alleen" 2 gelijke strings parallel) , dan is MI-ingang een handinge uitkomst.
max = 3x4kW , (intern in Deye kunnen de contacten en electronica absolute max 20A per fase hebben)

[...]
De panelen hebben 3 diodes, dus dat zal goed moeten gaan. De 30 zonnepanelen komen allemaal op hetzelfde dakvlak te liggen, en leveren bij elkaar toch al zo'n 30*420 Wp = 12.6 kW. In verband met het voltage dien ik deze 30 te splitsen in twee strings, en hiervoor wil ik de Deye twee aparte DC ingangen gebruiken.
Als ik je verhaal goed begrijp moet je er zelf voor zorgen dat de combinatie van GEN en MPPT poorten niet boven de 20A per fase uitkomt. Aangezien de panelen van 12600 Wp waarschijnlijk rond de piek toch zo'n 10-12 Kw max leveren is er eigenlijk geen ruimte meer voor andere input via de GEN poort. Behalve als deze een heel andere oriëntatie hebben, wat in mijn geval discutabel is aangezien de panelen op ZO liggen en Enphase op ZW. Mocht er meer Ampere via de GEN poort geleverd worden, schakelt de Deye dan de opwek via de MPPT poort terug om niet over die 20A heen te komen? Of gaat hij in rook op :? Zie wel dat de HV reeks ook varianten van 15kw en 20kw heeft, die zullen wel weer andere specs hebben...

Dit is afhankelijk van firmware, voor FW 1140 is max sell 15kW, daarna regelt Deye PV opwek op eigen MPPT's terug.
Vanuit Duitsland was een verzoek voor een groter bereik, of dat inmiddels al in een firmware verwerkt is weet ik niet.
Duitsland heeft al twee meer recente firmware versie 1142 &1144 (1145 & 1147 zijn specifiek voor Oostenrijk) beschikbaar geweest voor download.
Het vervelende is dat de changelog's niet openbaar worden gemaakt, ze vaak wel bekend zijn bij die update service doen, zoals Christian Gruber, alleen geeft die aan geen tijd te hebben om die samen te vatten en online te zetten
Interessant! Goed om te horen dat de max sell 15 kW is, uiteraard is meer sell beter maar het gaat mij er met name om dat niet mijn smeltzekeringen eruit gaan. Uiteindelijk zal het eigen verbruik voor auto - en zwembadverwarming(zeker in april-mei) - nog vrij hoog zijn, en de export meestal hier wel onder zitten, en 15kW is toch al een stuk hoger dan hij zelf kan leveren, dus positief dat Deye daarop terug kan regelen. Helemaal mooi als dat in nieuwe firmware wordt opgelost.

[...]

Voor high voltage is veel minder standaard waardoor accu keuze vaak tot een paar beperkt is of dat met de tijd beter wordt. voor HV ligt DIY niet voor de hand en heb je zonder meer mer >200 euro/kwh opslag te maken.
Als je 51.2V LFP accu overweegt, lage <0,3 C is gebruikelijk, accu in 3-5 uur vol/leeg gebruik is aan te raden, anders loopt de temperatuur van de cellen bij intensief gebruik te snel op en verkort dat de levensduur aanzienlijk.
(voor HV kan het anders liggen, over algemeen laten fabrikanten deze specs weg en kom je daar pas in de praktijk achter, vaak geven default bms settings en max ampere/vermogen wel aan hoe ze aan de PR-waarde komen)
Bij 45 graden gebruik is het aantal cycles voor LFP de helft van die bij 25 graden gebruik.
Bedenk ook dat de ruimte waar je Deye ophangt en accu staat, dat deze ook opwarmt,
Deye 12k LV heeft ~10% verlies die als warmte aan de ruimte wordt afgegeven (opwek/laden/ontladen, grid passthrough heeft nauwelijks verlies )

[...]

voor LV kan een meter in de kast gebruiken ipv de losse mee geleverde CT-sensoren, die dezelfde functie hebben, maar dan dien je deze wel apart aan te schaffen

[...]

Geen idee uit welke specs lijst/model dit komt en voor welke in/uitgang dit bedoeld is.

Met AC-output voor off-grid hybride's wordt vaak de verbruikers op LOAD uitgang aangeduidt
Een Deye heeft 5 meetpunten
-de losse ct-sensors,
-de LD interne GRID ingang (tussen de losse CT-sensors en GRID kunnen zich verbruikers/opwekkers zijn die de Deye ziet of ondersteund)
-GEN/MI ingang
-PV (PV1&PV2)
-Accu

Een Deye 12k LV (geheel setup en settings afhankelijk)

Kan vanaf gridzijde ca 24-25kW max afnemen (bijv accu met 12kW laden en verbruikers op load met 12kW voorzien)
Kan max 3x4kW via GEN/MI-ingang verwerken, je hoeft niet alle fase te gebruiken(zwaardere belaste neutraal ivm scheefbelasting)
Load kan tot 12kW gaan voor korte tijd voor een fase met enorme scheefbeslasting

Als je echt maxima wilt benutten is 5x6mm2 voor Grid/MI-ingang en 5x10mm2 voor LOAD met remautomaat van 32 of 40A voor bescherming van groepenkast of je dient deze geschikt te willen maken voor tenminste 3x63A
Informatief verhaal over je keuze voor LV, je verhaal geeft wel aan dat de Deye behoorlijk krachtig is en veel mogelijkheden bied. Al zou ik qua gevoel niet zo snel een laadpaal op de load van de omvormer zetten, maar toch eerder direct achter de hoofdschakelaar.

Ik twijfel wel of ik zelfbouw wel zo interessant vind, ook ivm de WAF factor denk ik dat een kant en klaar systeem op termijn wellicht wel wat haalbaarder is. Die prijzen zullen ook wel gaan zakken, en dan is het misschien niet zo erg ik hiervoor iets meer moet investeren over een paar jaar. Al heb ik vorig jaar wel eens gerekend, en toen ben ik erop uitgekomen dat de nieuwe zonnepanelen set in elk geval veel meer gaat besparen dan een accu >:) Echter dit was nog voordat de energieboeren terugleverboetes gingen introduceren... en ik met dat soort fratsen eigenlijk de optie open wil houden om 3 maanden dynamisch te kunnen gaan en de rest van het jaar onafhankelijk van het grid te kunnen gaan draaien...

Qua meterkast, deze is nu bedraad met 6mm vanaf de hoofdschakelaar naar de zonnepalen/laadpaal/ 40A remautomaat richting de eindgroepen. Met de nieuwe installatie was ik van plan om het gedeelte wat met 6 mm bedraad is te vervangen door 10mm al lees ik her en der ook dat 6 mm voldoende zou moeten zijn. Mooi dat de CT klemmen worden meegeleverd, dan kan ik daar mee starten. Het zal wel druk worden in de meterkast met nu al 6 klemmen van Enphase, 6 van de Zappi en dan nog 3 van de Deye :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:55:
Als ik je verhaal goed begrijp moet je er zelf voor zorgen dat de combinatie van GEN en MPPT poorten niet boven de 20A per fase uitkomt. Aangezien de panelen van 12600 Wp waarschijnlijk rond de piek toch zo'n 10-12 Kw max leveren is er eigenlijk geen ruimte meer voor andere input via de GEN poort. Behalve als deze een heel andere oriëntatie hebben, wat in mijn geval discutabel is aangezien de panelen op ZO liggen en Enphase op ZW. Mocht er meer Ampere via de GEN poort geleverd worden, schakelt de Deye dan de opwek via de MPPT poort terug om niet over die 20A heen te komen? Of gaat hij in rook op :? Zie wel dat de HV reeks ook varianten van 15kw en 20kw heeft, die zullen wel weer andere specs hebben...
Dit zijn de interne componenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB4xNp6rTnaze6MKXl9aqwrdL1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/goF8kd3XEJ2fou6ydRJ8dbIg.png?f=fotoalbum_large

Helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Even een check voordat ik definitief groepen ga overzetten naar de LOAD uitgang. Ik beschik thuis over een TT-stelsel. Doel is eigenlijk de complete woning achter LOAD plaatsen met als uitzondering de EV laders.

Klopt het dat ik de LOAD uitgang in mijn situatie aansluit zoals schema 3.10 uit de Deye manual? Daarnaast de optie "Signal Island Mode" nog inschakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPW3hl6d1CZM4uIg-RXPtw6ekDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NObuLg2KHJbJAcUd6IoTjXfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik kan het even niet terugvinden, maar wat moet ik nou als laadvermogen van een Deye inverter concluderen?
Dat is nog niet zo makkelijk uit de specsheet.
Ik kijk nu voor hoog voltage omvormers, maar hetzelfde is met de 48v versies.

Er staat wel een max DC charge current, maarja, dat haalt hij sowieso niet altijd. Een 5kW gaat niet 30 Ampere laden op 600v bijvoorbeeld (dat zou 18kW zijn)

De omzetting van AC naar DC zal veel gelimiteerder zijn dan van DC naar AC of DC naar DC (solar).

Bijkomende vraag, mocht je de unit in sell mode zetten of komen, kan hij dan op zijn continu (niet piek) vermogen verkopen richting het net?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram

Je kan bij HV semi - DIY gaan door een intact zijnde accu van een EV te gebruiken. Dala biedt daar ook software voor en er is ook wel wat te vinden op youtube. Echter, lage WAF en 'oeps=dood' ipv 'oeps=auw'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ntram schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Je kan bij HV semi - DIY gaan door een intact zijnde accu van een EV te gebruiken. Dala biedt daar ook software voor en er is ook wel wat te vinden op youtube. Echter, lage WAF en 'oeps=dood' ipv 'oeps=auw'.
En vooralsnog geen LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Correct. Vrijstaande schuur zonder te veel dure spullen is aan te raden in dit scenario. Of een 4ft of 5ft container in de tuin :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jawel, Tesla Model 3 met LFP kun je eraan hangen als het goed is.
Maar het neemt ruimte in ja.

Ik heb zelf overigens al enkele jaren BMW i3 cellen bij mijn huis, dat is ook NMC, met goede management erop.
Maar ik heb het wel buiten staan.

Ik ben voornemens een hoog voltage Deye in te bouwen in mijn elektrische camper, heb ik meteen 3 fase aan boord en kan ik de bus handig inzetten.
Alleen kan ik niet met 1 fase invoeden, dat moet via andere lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
!null schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Jawel, Tesla Model 3 met LFP kun je eraan hangen als het goed is.
Maar het neemt ruimte in ja.

Ik heb zelf overigens al enkele jaren BMW i3 cellen bij mijn huis, dat is ook NMC, met goede management erop.
Maar ik heb het wel buiten staan.

Ik ben voornemens een hoog voltage Deye in te bouwen in mijn elektrische camper, heb ik meteen 3 fase aan boord en kan ik de bus handig inzetten.
Alleen kan ik niet met 1 fase invoeden, dat moet via andere lader.
Waar kan ik die M3 LFP cellen kopen?

En elektrische camper? Tell us more!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Waar kun je wat kopen? De omvormers hoog voltage vind je met HP3 in hun code.
En elektrische camper? Tell us more!!
Ik heb een 2015 Sprinter gekocht, 9 persoons, al op NL kenteken, welke in kleine oplage door een Duits bedrijf was gebouwd, welke daarna failliet zijn gegaan. Die zijn in 2009/2010 begonnen, ik heb een van de laatste.
Er zat 40kWh LFP in (Winston) a 600/700 kilo.
Nu heb ik er een BMW IX3 (dus niet I3) accu voor gescoord met 80kWh.

Gisteren eindelijk pas de Siemens aandrijflijn, met behulp van een vriendelijke Siemens meneer, okee gekregen (die moet in een goede toestand opstarten en alles goed vinden)
Binnenkort even een testje om de motor te draaien, en dan heb ik veel werk te doen.
Namelijk de accu inbouwen, en een VCU bouwen die gaspedaal naar Siemens doorgeeft.

Want alles wat er in zit zijn eigenlijk gewoon black boxes zonder documentatie. Alleen van het Siemens deel was er nog wat documentatie en zelfs daar heb ik erg geluk mee gehad.

Er zit al 22kW aan laders in, maar die moet ik ook herconfigureren en aan de praat krijgen.
Gezien ik toch waarschijnlijk een Deye erin wil hangen, doe ik dat snel, dan kan ik namelijk meteen laden via de Deye.

De Deye wil ik dan in eerste instantie gebruiken zonder accu communicatie. Het BMS zal contactor open of dicht zetten en accu beschermen.
Later kan ik dat allemaal wel mooier maken, maar er is al genoeg CAN bus werk te doen.

De aandrijflijn kan tussen de 300v en 800v opereren. Nu begin ik rond de 360v (dus een 400v EV).
Afhankelijk van gewicht, kan ik dan nog meer toevoegen en kom ik steeds hoger in voltage.

Gezien het aantal ampere het limiet is, is iedere keer als ik upgrade meer vermogen. Tot max iets van 170kW - 230pk.
Maar nu zal ik gelimiteerd zijn tot max 100kW en 133pk. Niet heel veel, maar ik heb geen haast, en de motor zit op de 6 versnellingen, dus zal het alsnog vlot zat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ik heb de maximum charge current op 200A staan in de Deye. Ik heb 2 Deye's 12k parallel. Gaan de Deye's dan met 200A laden? Of met 400A (200A max per Deye)?

Tevens heb 2x een Seplos v2 (E10) BMS. Deze is doorgelust. De BMS is op 0.5c charge current gelimit (140A). Kan ik dan met max 140A laden? Of is dit 2x140A=280A omdat ik er 2 aangesloten heb? Iemand een idee? Ik zie namelijk dat er rond de 5000 WATT geladen wordt, en het restant wordt door de Deye's het grid op geduwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k4ZLRrxM7Ny78SYyI2iqjoKj4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4lAI1gKJYZfFhZMPcnUWux1v.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbSIxmNA__Z9ArEydrgPssrrNN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H84WVMKmBLXpanVINF01Lt75.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 09:23
Gisteravond is mijn ESP32 monitoring verbonden aan een 12K-SG04LP3 er ineens mee gestopt. TX lampje knippert wel maar RX niet op het TTL naar RS485 bordje. Heb niet nog een setje liggen, is nu wel besteld. Alles al opnieuw opgestart maar mocht niet baten.

Busspanning A-B vanaf de Deye zonder iets erop is 4,5V. Deye nog wel ok toch? Had ergens gelezen dat dat de spanning is zonder iets erop aangesloten zit.

Iemand nog een slimme tip?

Edit:

Antwoord op mijn eigen vraag. Het TTL naar RS485 bordje is blijkbaar defect, met een nieuwe werkt alles weer _/-\o_ .

[ Voor 13% gewijzigd door BuNNy_RaBBiT op 20-03-2024 19:44 ]

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:48:
Ik heb de maximum charge current op 200A staan in de Deye. Ik heb 2 Deye's 12k parallel. Gaan de Deye's dan met 200A laden? Of met 400A (200A max per Deye)?

Tevens heb 2x een Seplos v2 (E10) BMS. Deze is doorgelust. De BMS is op 0.5c charge current gelimit (140A). Kan ik dan met max 140A laden? Of is dit 2x140A=280A omdat ik er 2 aangesloten heb? Iemand een idee? Ik zie namelijk dat er rond de 5000 WATT geladen wordt, en het restant wordt door de Deye's het grid op geduwd.
Wat wordt aangegeven op de rechterzijde van Li-BMS menu?
(Li-BMS menu vindt je, door op touchscreen op accu te klikken en dan in het menu dat je ziet in rechts onder hoek Li-BMS) Let op als SOC >96% dan zal 0A aangegeven worden.

Is dit veel meer dan je gezien hebt tijdens je test, dan moet je max charge in Deye verhogen.
Aangezien het plaatje van solar assistant is , ga naar configuration tab, dan kan je bij inverter deel, settings kiezen ,
In linker kolom onder "Battery charging" de max charge met een edit aanpassen.
Controleer ook nog even time of use menu dat de power daar hoog genoeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mocht iemand de hoog voltage route ook op willen gaan, ik heb hier een 9kWh BMW pack nu over.
Dan is het allemaal te overzien i.p.v. de grote EV packs in je tuin leggen :+

@Domba Heb jij nog een idee op onderstaande? Alvast bedankt!
Zou denk ik voor iedereen nuttig zijn als hier verrasende dingen onder zitten, reden om wel/niet voor een sterkere te gaan.
!null schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:09:
Ik kan het even niet terugvinden, maar wat moet ik nou als laadvermogen van een Deye inverter concluderen?

Er staat wel een max DC charge current, maarja, dat haalt hij sowieso niet altijd. Een 5kW gaat niet 30 Ampere laden op 600v bijvoorbeeld (dat zou 18kW zijn)

De omzetting van AC naar DC zal veel gelimiteerder zijn dan van DC naar AC of DC naar DC (solar).

Bijkomende vraag, mocht je de unit in sell mode zetten of komen, kan hij dan op zijn continu (niet piek) vermogen verkopen richting het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
bbbrumbrum schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Waar kan ik die M3 LFP cellen kopen?
Ik had hier nog niet op gereageerd zag ik.

De Tesla model 3 accu's bestaan uit 4 lange "planken" van cellen, ieder dus tot net iets meer dan 100v
Het is een onpraktische langwerpige vorm, en de cellen eruit halen is ook niet praktisch.

Maar als je het als hele pack wil gebruiken, moet je dus zoiets in de auto onderdelen / sloperij zien te vinden.
En dan wel checken dat je de goede hebt, niet alsnog een NMC accu hebt (wat de meeste zijn).
Het zou steeds goedkoper moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:22:
Mocht iemand de hoog voltage route ook op willen gaan, ik heb hier een 9kWh BMW pack nu over.
Dan is het allemaal te overzien i.p.v. de grote EV packs in je tuin leggen :+

Zou denk ik voor iedereen nuttig zijn als hier verrasende dingen onder zitten, reden om wel/niet voor een sterkere te gaan.
[...]
Ik heb geen kennis van details van high voltage Deye.
Daar ben je aangewezen op andere gebruikers of misschien @Compuadb meer details heeft van Deye HV modelen
!null schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:09:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
!null schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:22:

[...]
De HV variant heeft een groot voltagebereik en daardoor ook een groot stroombereik. 160V met 30A is bijna 5kW wat het 5kW model aan moet kunnen. Bij een werkspanning van 600V kan je uiteraard geen 30A door het ding heen halen maar 8A. De 48V variant adverteert met 240A voor het 12kW model, dat haal je bij een spanning van 50V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jadjong schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:24:
[...]

De HV variant heeft een groot voltagebereik en daardoor ook een groot stroombereik. 160V met 30A is bijna 5kW wat het 5kW model aan moet kunnen. Bij een werkspanning van 600V kan je uiteraard geen 30A door het ding heen halen maar 8A. De 48V variant adverteert met 240A voor het 12kW model, dat haal je bij een spanning van 50V.
Ja dus de vraag is eigenlijk, geldt het gerapporteerde vermogen ook voor het laden AC naar DC? Als continu vermogen.
Als dat bij 48v zo is, dan vermoedelijk ook bij HV.
Wat hij van DC maar AC kan staat prima beschreven maar andersom zou hij zomaar de helft kunnen doen, dat kan je niet uit de datasheet halen.
Maar als een 48v 12kW versie ook continu 12kW kan laden, dan is dat een goede indicatie.

Uiteraard heb je dan bij HV dat het brede spanningsbereik voor extra effecten kan zorgen omdat ampère gemaximaliseerd is. Maar dat is logisch en uit datasheet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:30
Hoi allen,

Ben druk bezig met allerlei aanpassingen in de meterkast en de bekabeling maken naar de Deye omvormer (en terug). Nu vraag ik mij wel af wat aan te bevelen is als DC schakelaar/zekering naar de batterijen (LV) toe?

Bij voorkeur iets wat op een Din-rail past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Je hebt wel DIN rail DC zekering automaten. Toch zou ik er altijd nog een echte ANL fuse tussen zetten.

En als je op 48v bezig bent met veel vermogen en dikke kabels, kom je denk ik niet uit met de DIN rail DC automaten, qua kabeldikte / warmte ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:18:
[...]
Maar als een 48v 12kW versie ook continu 12kW kan laden, dan is dat een goede indicatie.
Ja, je kan met LV Deye 12kW laden en ontladen , je hebt wel een koele ruimte en forse accu met meerdere modules nodig bijv 3 of meer 280Ah accu modules.
Met 0,3C kan je ca 3 uur laden en 2 uur ontladen in 8 uur voor accucellen te warm worden.
Temperatuur neemt met ca 7 graden per uur toe en daarmee red ik 3e uur ontladen niet
Met ~0.18C stabiliseert bij mij accu-cel temperatuur van de EVE LF280k 5-10 graden boven de ruimte temperatuur.
Mijn voorkeur gaat uit naar gebruik op 9kW, dan is de warmte ontwikkeling tgv weerstand (interne celweerstand, kabels, verbindngen etc) ca 55% van op volvermogen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:14:
Je hebt wel DIN rail DC zekering automaten. Toch zou ik er altijd nog een echte ANL fuse tussen zetten.

En als je op 48v bezig bent met veel vermogen en dikke kabels, kom je denk ik niet uit met de DIN rail DC automaten, qua kabeldikte / warmte ontwikkeling.
Een ANL is prima voor op de verdeler , maar bij grotere cellen met lage interne weerstand krap voor gebruik voor de BMS, een gevulde smelt zekering die verglaasd om de vlamboog te doven in accumodule zelf is daar aan te raden.
Intern heeft de Deye LV een 300A megafuse (traag) icm een iets kleinere ANL (snel) is een prma combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Domba schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:42:
[...]

Een ANL is prima voor op de verdeler , maar bij grotere cellen met lage interne weerstand krap voor gebruik voor de BMS, een gevulde smelt zekering die verglaasd om de vlamboog te doven in accumodule zelf is daar aan te raden.
Intern heeft de Deye LV een 300A megafuse (traag) icm een iets kleinere ANL (snel) is een prma combi
Uiteindelijk komen er drie pakketten aan te hangen van +/- 14 kWh elk en geregeld door een BMS 3.0. Dus het is verstandig om ook elke unit apart af te zekeren en dat doe je dan in de in de opslag zelf?

Heb je daar eventueel een merk/type van? Want er zijn nog al wat types/merken. Zal het wel graag afgeschermd/veilig willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Ja, je kan met LV Deye 12kW laden en ontladen , je hebt wel een koele ruimte en forse accu met meerdere modules nodig bijv 3 of meer 280Ah accu modules.
Met 0,3C kan je ca 3 uur laden en 2 uur ontladen in 8 uur voor accucellen te warm worden.
Temperatuur neemt met ca 7 graden per uur toe en daarmee red ik 3e uur ontladen niet
Met ~0.18C stabiliseert bij mij accu-cel temperatuur van de EVE LF280k 5-10 graden boven de ruimte temperatuur.
Mijn voorkeur gaat uit naar gebruik op 9kW, dan is de warmte ontwikkeling tgv weerstand (interne celweerstand, kabels, verbindngen etc) ca 55% van op volvermogen,
Het gaat mij om de toepassing in de camper op een NMC accupack van 80kWh, dus C waardes zijn sowieso laag en de NMC accu kan het makkelijk hebben.

Ik kan dan beginnenet een 6kW model, in de cper heb ik natuurlijk weinig nodig.
Maar ik wil hem ook gebruiken om te laden. En de prijzen liggen niet ver uit elkaar, dus loont het wel om een sterkere te nemen.
Wellicht neem ik de 10 of 12kW variant of ga ik door naar 20kW, zodat ik hard kan laden op 3 fase.
Dan kan ik ook op 22kW laadpalen laden })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Noordhorn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Uiteindelijk komen er drie pakketten aan te hangen van +/- 14 kWh elk en geregeld door een BMS 3.0. Dus het is verstandig om ook elke unit apart af te zekeren en dat doe je dan in de in de opslag zelf?

Heb je daar eventueel een merk/type van? Want er zijn nog al wat types/merken. Zal het wel graag afgeschermd/veilig willen hebben.
Direct na de cellen heeft een "Class T" smeltzekering de voorkeur.
Toen ik die van mij in elkaar zette was en niet of namelijks aan te komen tegen redelijke prijs en levertijd , zoals Mersen A3T of A6T en ben ik uitgeweken naar Eaton 315MT's. en zelfs voor deze was het een zoektocht.

Na de BMS heb ik een gewone CHCYZO B250A (B-kar) DC automaat om spanningsloos te ontkoppelen en op verdeler Siba ANL's (let op dat je 80V versie gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Ik ben wat aan het rotzooien met de Sun 8K en een externe CT lezer, de Eastron SDM630V2 modbus.

Op welk modbus adres moet de Modbus meter ingesteld worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
rvdgaag schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:27:
Ik ben wat aan het rotzooien met de Sun 8K en een externe CT lezer, de Eastron SDM630V2 modbus.

Op welk modbus adres moet de Modbus meter ingesteld worden ?
Ik heb zelf ook de Eastron en heb niks aan de settings op de Eastron aangepast. Deze werkte direct na het correct aansluiten van de modbus kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Voor die een Seplos V3.0 gebruiken, houdt wat @ntram in ander topic schreef in de gaten of dat het een enkele of meerdere batches betreft.
ntram schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:44:
Voor iedereen die met een Seplos BMS 3.0 aan de slag wil; er zijn bij enkele 'professionele' bouwers in een ander forum serieuze zorgen over de veiligheid van dat product op dit moment; https://diysolarforum.com...component-failures.80306/
Balen in mijn geval, want ik heb net een case ontvangen met zo'n BMS er in. Kon gelukkig nog niet starten met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Domba schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:01:
Voor die een Seplos V3.0 gebruiken, houdt wat @ntram in ander topic schreef in de gaten of dat het een enkele of meerdere batches betreft.

[...]
Hier wordt je nu niet direct vrolijk van :-(

Deze maand net 3 binnen gekregen. Het model nummer is "gelukkig" afwijkend (1 1/2 maand nieuwer?) BMS16S200A-SP18B-231201-0035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:29

OKA

OKA schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:31:
[...]

In Zuid-Afrika hebben ze ook een soortgelijk kastje.
Deze onlangs aangeschaft en aangesloten. Werkt erg goed met mijn 12kW 3 fase omvormer. Is wel closed source, maar kreeg de opensource varianten niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Heeft iemand toevallig nog een tip voor de onderstaande vraag?
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:19:
Even een check voordat ik definitief groepen ga overzetten naar de LOAD uitgang. Ik beschik thuis over een TT-stelsel. Doel is eigenlijk de complete woning achter LOAD plaatsen met als uitzondering de EV laders.

Klopt het dat ik de LOAD uitgang in mijn situatie aansluit zoals schema 3.10 uit de Deye manual? Daarnaast de optie "Signal Island Mode" nog inschakelen?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:22:
Heeft iemand toevallig nog een tip voor de onderstaande vraag?

[...]
Welke configuratie, ga je uitsluitend parallel gebruiken, zoals deze setup?

Ik gebruik zelf deze setup alleen voor mijn main Deye welke gebruikers heeft op load, voor mijn hulp- Deye die geen verbruikers heeft die alleen grid en soms accu-bank deelt met main, ligt nul niet aan aarde, mijn enigste punt waar nul aan aarde ligt is bij mij bij de main Deye (ik heb TT-stelsel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Welke configuratie, ga je uitsluitend parallel gebruiken, zoals deze setup?

Ik gebruik zelf deze setup alleen voor mijn main Deye welke gebruikers heeft op load, voor mijn hulp- Deye die geen verbruikers heeft die alleen grid en soms accu-bank deelt met main, ligt nul niet aan aarde, mijn enigste punt waar nul aan aarde ligt is bij mij bij de main Deye (ik heb TT-stelsel)
Ja, het is grotendeels gelijk aan die gelinkte setup. Grid komt binnen en wordt gesplit naar 1 ingang van een Hager SFT440 omschakelaar, andere kant van GRID gaat naar GRID ingang van de 2 parallele Deye's (voor nu hou ik ze even parallel). Load komt binnen op de 2e ingang van de SFT440 omschakelaar en op de uitgang van de SFT440 zit de rest van mijn woning. Ik heb een simpele tekening proberen te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtntIRCdXE_zYr6AossUTbzWb3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOLmaxkqSZlHTthz9DrmTOU4.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik schema 3.10 uit de handleiding aanhouden? En moet ik de optie "signal island mode" inschakelen? Begrijp ik het goed dat als ik "Signal Island mode" niet inschakel, en m'n grid zou wegvallen, ik dus geen nul meer heb op LOAD?

Schema 3.10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPW3hl6d1CZM4uIg-RXPtw6ekDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NObuLg2KHJbJAcUd6IoTjXfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Ja, het is grotendeels gelijk aan die gelinkte setup. Grid komt binnen en wordt gesplit naar 1 ingang van een Hager SFT440 omschakelaar, andere kant van GRID gaat naar GRID ingang van de 2 parallele Deye's (voor nu hou ik ze even parallel). Load komt binnen op de 2e ingang van de SFT440 omschakelaar en op de uitgang van de SFT440 zit de rest van mijn woning. Ik heb een simpele tekening proberen te maken:

[Afbeelding]

Kan ik schema 3.10 uit de handleiding aanhouden? En moet ik de optie "signal island mode" inschakelen? Begrijp ik het goed dat als ik "Signal Island mode" niet inschakel, en m'n grid zou wegvallen, ik dus geen nul meer heb op LOAD?

Schema 3.10
[Afbeelding]
Met een TT-stelsel heb je geen PE van grid naar aardhuisverdeler.
Schema 3.10 is voor een TNCS-stelsel, als je alles load hebt kan een steviger permanente verbinding maken bij de Deye.

Wat nodig is dat aarde aan ankerpunt van je 3 fase van de hybride ligt , zodat lekstroom terugkomt bij omvormer, is hybride niet in gebruik dan vloeit deze af naar de aardpen, in beide gevallen zal dan de verschilschakelaar wat een RCBO is getriggert worden bij een te grote lekstroom.
Ook de vereffenings aarding zal je uit de zelfde aarde moeten voorzien (linker aardrail in schema 3.10), daar je andere aardpen al lokaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw1ster
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik ben mij wat aan het verdiepen in het Deye verhaal.
Momenteel heb ik een Solaredge omvormer met 15 x 360wp panelen.
Mijn idee is om een 12kW Deye aan te schaffen om dan de zonnepanelen aan te sluiten + batterij.
Echter is het mij niet heel duidelijk hoe het zit met de waardes van de zonnepanelen.

Solaredge SE9K (met optimizers):
  • Max DC spanning: 900
  • Nominale DC spanning: 750
  • Max DC stroom: 15
  • Geen MPPT waarde te zien? (te oud?)
Deye 12kW:
  • Max DC spanning: 800
  • Nominale DC spanning: 550
  • Max DC stroom: 13
  • MPPT DC spanning: 200-650
Zonnepanelen:
  • Rated voltage: 59.1 x 15 = 886
  • VOC: 69.5 x 15 = 1042
  • Rated current: 6.09
Begrijp ik het dan goed dat de zonnepanelen gesplitst moeten worden daar het voltage te hoog is?
is het nu de rated voltage of de VOC dat ik rekening mee moet houden?
Want ik begrijp dan niet dat de Solaredge maar tot 900 is met VOC van 1042?
Ik heb maar 2 draden die van de zonnepanelen komen dus ik denk dan dat er maar 1 string is momenteel?

Moet ik iets berekenen voor de stroom? Hoe zal ik weten dat ik onder die 13A blijf?

Voor MPPT, is het dan zoveel verlies als het dan boven die 650 gaat?
Want als ik het goed begrijp, als je dan de panelen gaat opsplitsen dan verhoog je ook de drempel vanaf wanneer de panelen iets opbrengen?

Ik begrijp het dus niet allemaal :+

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoe zie je dat voor je? Panelen met SE optimizers aansluiten op een serie omvormer als Deye?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tw1ster schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:09:
Begrijp ik het dan goed dat de zonnepanelen gesplitst moeten worden daar het voltage te hoog is?
is het nu de rated voltage of de VOC dat ik rekening mee moet houden?
Want ik begrijp dan niet dat de Solaredge maar tot 900 is met VOC van 1042?
Ik heb maar 2 draden die van de zonnepanelen komen dus ik denk dan dat er maar 1 string is momenteel?

Moet ik iets berekenen voor de stroom? Hoe zal ik weten dat ik onder die 13A blijf?

Voor MPPT, is het dan zoveel verlies als het dan boven die 650 gaat?
Want als ik het goed begrijp, als je dan de panelen gaat opsplitsen dan verhoog je ook de drempel vanaf wanneer de panelen iets opbrengen?

Ik begrijp het dus niet allemaal :+

Thanks!
Om te beginnen staan panelen aan of uit en daarmee produceren ze een voltage dat constant is. Het verschil tussen VoC en die andere is simpelweg de spanning zonder aangesloten omvormer en met aangesloten omvormer. Als jij een 12V batterij hebt dan komt daar 12V uit, hang je er een lamp aan dan zakt de spanning onder belasting een beetje naar bijvoorbeeld 11.5V als het een dikke lamp lamp is. :+
Het idee van een omvormer is dat die constant de hoogst mogelijke belasting op zoekt, het amperage van de panelen is dus variabel en de spanning grotendeels constant.
Als er in de ochtend licht op de panelen valt doen die helemaal niets, totdat er voldoende licht op valt en dan produceert elk paneel die 69V. De omvormer meet spanning, gaat aan en probeert voorzichtig een belasting van 50W op de panelen, de spanning van elk paneel zakt nu iets naar die 59V. De omvormer probeert vervolgens 100W, 200W, 300W net zo lang totdat de panelen niet meer kunnen leveren. De hint voor de omvormer die aangeeft of de panelen het moeilijk krijgen is de spanning. Bij 300W is die al gezakt naar 58.9V, maar bij 400W is die nog maar 13V, het ijs blijkt toch nog te dun en de omvormer doet een stapje terug naar 300W.

Wanneer jij de panelen splitst heb je 8x69 en 7x69 aan spanning om de omvormer wakker te maken, daarna heb je 8x59 en 7x59 om het ding wakker te houden. Prima binnen het bereik van de 12K. Je kan ze ieder op een eigen MPPT zetten, maar met max 6A per string kan je ze ook beide op dezelfde MPPT zetten en de 2e MPPT vrij houden voor meer panelen. 2x6=12 en prima binnen de max van 23A(?).
Je moet alleen even die optimizers onder elk paneel vandaan halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw1ster
jadjong schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Om te beginnen staan panelen aan of uit en daarmee produceren ze een voltage dat constant is. Het verschil tussen VoC en die andere is simpelweg de spanning zonder aangesloten omvormer en met aangesloten omvormer. Als jij een 12V batterij hebt dan komt daar 12V uit, hang je er een lamp aan dan zakt de spanning onder belasting een beetje naar bijvoorbeeld 11.5V als het een dikke lamp lamp is. :+
Het idee van een omvormer is dat die constant de hoogst mogelijke belasting op zoekt, het amperage van de panelen is dus variabel en de spanning grotendeels constant.
Als er in de ochtend licht op de panelen valt doen die helemaal niets, totdat er voldoende licht op valt en dan produceert elk paneel die 69V. De omvormer meet spanning, gaat aan en probeert voorzichtig een belasting van 50W op de panelen, de spanning van elk paneel zakt nu iets naar die 59V. De omvormer probeert vervolgens 100W, 200W, 300W net zo lang totdat de panelen niet meer kunnen leveren. De hint voor de omvormer die aangeeft of de panelen het moeilijk krijgen is de spanning. Bij 300W is die al gezakt naar 58.9V, maar bij 400W is die nog maar 13V, het ijs blijkt toch nog te dun en de omvormer doet een stapje terug naar 300W.

Wanneer jij de panelen splitst heb je 8x69 en 7x69 aan spanning om de omvormer wakker te maken, daarna heb je 8x59 en 7x59 om het ding wakker te houden. Prima binnen het bereik van de 12K. Je kan ze ieder op een eigen MPPT zetten, maar met max 6A per string kan je ze ook beide op dezelfde MPPT zetten en de 2e MPPT vrij houden voor meer panelen. 2x6=12 en prima binnen de max van 23A(?).
Je moet alleen even die optimizers onder elk paneel vandaan halen....
Aha ok, dat is veel duidelijker, bedankt voor de uitleg!
Ik wist ook niet dat de Deye geen optimizers ondersteund, jammer. (of niet?)
Individuele info van de panelen zal dus ook niet meer mogelijk zijn?
Wel goed dat ik dan toch alles op dezelfde MPPT zou kunnen aansluiten.

Ik was al even aan het kijken naar Victron maar die gaan nog lager met maximum voltage (en prijs in de omgekeerde richting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Tw1ster schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:30:
[...]

Aha ok, dat is veel duidelijker, bedankt voor de uitleg!
Ik wist ook niet dat de Deye geen optimizers ondersteund, jammer. (of niet?)
Individuele info van de panelen zal dus ook niet meer mogelijk zijn?
Wel goed dat ik dan toch alles op dezelfde MPPT zou kunnen aansluiten.

Ik was al even aan het kijken naar Victron maar die gaan nog lager met maximum voltage (en prijs in de omgekeerde richting)
Je zou eventueel ook je SolarEdge op de Gen poort kunnen zetten van de deye, dan is hij Ac gekoppeld maar wel met eventuele noodstroom. En je behoud je optimizers en je hoeft je string niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Domba schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Wat nodig is dat aarde aan ankerpunt van je 3 fase van de hybride ligt , zodat lekstroom terugkomt bij omvormer, is hybride niet in gebruik dan vloeit deze af naar de aardpen, in beide gevallen zal dan de verschilschakelaar wat een RCBO is getriggert worden bij een te grote lekstroom.
Ook de vereffenings aarding zal je uit de zelfde aarde moeten voorzien (linker aardrail in schema 3.10), daar je andere aardpen al lokaal is.
Begrijp dit verhaal niet helemaal.

Heb hier een standaard aardpen in de meterkast zitten waar alle aardes aan vast zitten. Dit is dan niet de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:03
Noordhorn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Heb hier een standaard aardpen in de meterkast zitten waar alle aardes aan vast zitten. Dit is dan niet de bedoeling?
Juist wel. Waar @Domba het over heeft is een extra verbinding tussen aarde en nul tijdens offgrid gebruik. Die mag dan weer niet verbonden zijn tijdens normaal ongrid gebruik. Er zal dus een relais nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw1ster
.Erik. schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:19:
[...]
Je zou eventueel ook je SolarEdge op de Gen poort kunnen zetten van de deye, dan is hij Ac gekoppeld maar wel met eventuele noodstroom. En je behoud je optimizers en je hoeft je string niet aan te passen.
Hmm, ok als dat kan dat zou wel het gemakkelijkste zijn om het daklopen uit te stellen en de individuele monitoring te behouden.

Maar hoe kan ik weten of die SolarEdge dat gaat willen?
Heb een flauw vermoeden dat die dat niet leuk gaat vinden.
In de datasheet kan ik niet direct iets over terug vinden. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Erik.
Tw1ster schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Hmm, ok als dat kan dat zou wel het gemakkelijkste zijn om het daklopen uit te stellen en de individuele monitoring te behouden.

Maar hoe kan ik weten of die SolarEdge dat gaat willen?
Heb een flauw vermoeden dat die dat niet leuk gaat vinden.
In de datasheet kan ik niet direct iets over terug vinden. :'(
Precies, is wel de makkelijkste oplossing lijkt mij.
Je SolarEdge gaat het niet eens merken, wanneer je op het net zit (praktisch altijd dus) is het alsof je de deye er niet eens zit. Wanneer je off grid gaat zal de Deye de frequentie van de Gen poort verhogen om het vermogen te verlagen als de batterij vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Noordhorn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Juist wel.
Het kan een hulp-aardpen zijn bij TNCS-stelsel of een hoofdaardpen bij TT-stelsel.
Bij TT-stelsel kan die met alle verbruikers op load van Deye kan die permant bij omvormer aan nul liggen, maar dat is afhankelijk hoe verder is opgebouwd als het altijd voor de automaten is.

Normaal ga ik af op wat ik ook nog meet met multimeter en lekstroomtester, aarde en aarding is best vaak een probleem.
Ik ben bij bekende en andere in mijn omgeving echt van alles al tegen gekomen, van geheel geen aardpen bij TT-stelsel tot meer complexe situaties. Tot 120V tussen aarde en nul bij een net gebouwd pand met een volledig extra testrapport voor aardpen-stelsel omdat extra aardpennen geslagen moest worden om dat 1 een te hoge spreidingsweerstand had en dat alles getest zou zijn.
Of een doorstroomverwarmer uit 2 niet gekoppelde groepen voeden (uit groepenkast begane grond en uit hulp onderverdeler op 1e verdieping) en hoe meer verbruikers je uit stopcontacten haalde , hoe hogere de spanning op de nul van de uitgeschakelde groep werd, met hoogste gemeten 183V, zonder een aardlek te triggeren. (zij wilde een monoblok warmtepomp aanschaffen voor verwarming met buffervat voor de bestaande doorstroomverwarmer, die ze een jaar eerder hadden laten installeren, aan die groepenkast moet ik soms nog denken, die zag er zo mooi strak en met zorg geinstalleerd uit, maar was verder letterlijk een complete levensgevaarlijke puinhoop )

Edit: en dat eindgroepen wel aarde hebben, maar dat die voor spek en bonen is en gehele persoonsbebescherming niet functioneert ben ik afgelopen jaren echt al heel veel keren tegengekomen omdat de essentiele verbinding niet is gemaakt in de meterkast, het geheel werkte tot de huisaansluiting voor waterleiding of gasleiding vervangen werden door kunststof.

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 15-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw1ster
.Erik. schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:59:
[...]
Precies, is wel de makkelijkste oplossing lijkt mij.
Je SolarEdge gaat het niet eens merken, wanneer je op het net zit (praktisch altijd dus) is het alsof je de deye er niet eens zit. Wanneer je off grid gaat zal de Deye de frequentie van de Gen poort verhogen om het vermogen te verlagen als de batterij vol is.
Kan je dan eigenlijk meerdere omvormers koppelen op die poort of gaat het dan vonken geven?
Weet niet goed hoe micro inverters werken maar veronderstel dat het dan ook meerdere zijn.

Ik heb even de manual verder zitten lezen en ik zie dat je kan selecteren of je 3 x 230v hebt (wat ik nu heb) met dan "IT system neutral is not grounded" aan te zetten.
Ben ik hier juist?
Die Phase Type is mij wel niet duidelijk, wat is net het verschil tussen 0/120/240 & 0/240/120?

De grid input wordt automatisch aangepast waarschijnlijk?
Hoe kan je het anders aanpassen denk ik dan. :+

Op termijn wil ik naar 3 x 400v + N gaan, dat is dan gewoon die optie afvinken.
Maar, ik vraag mij af, als het dan op 3 x 400v komt te staan kan dan mijn SolarEdge omvormer op 3 x 230v blijven staan staan of moet die ook op 400v gezet worden?
Daar zie ik niet echt een instelling voor.

Ze spreken ook van een smart meter die echt aangesloten wordt tegenover de CT sensors, veronderstel dat dat gewoon een "nice to have is"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tw1ster schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:55:

Die Phase Type is mij wel niet duidelijk, wat is net het verschil tussen 0/120/240 & 0/240/120?
Hiermee kan je de fase rotatie wisselen. 0/120/240 is L1/L2/L3. 0/240/120 is L1/L3/L2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Tw1ster schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Kan je dan eigenlijk meerdere omvormers koppelen op die poort of gaat het dan vonken geven?
Weet niet goed hoe micro inverters werken maar veronderstel dat het dan ook meerdere zijn.

Ik heb even de manual verder zitten lezen en ik zie dat je kan selecteren of je 3 x 230v hebt (wat ik nu heb) met dan "IT system neutral is not grounded" aan te zetten.
Hoe bedoel je dit met IT-system, dat is een ongeaard netwerk, dat gaat alleen als je ook een isolatiebewaking hebt.
Dit wordt voor specifieke situaties gebruikt, in welke omgeving wil je de Deye inzetten, want dit is zeer ongebruikelijk voor een woning of woonruimte.
Ben ik hier juist?
Is voor een links of rechts draaiend net, 3 fase motoren gebruiken over algemeen een rechtsdraaiend, uitzonderingen daar gelaten.
Wat wel veel voorkomt dat bij plaatsen van slimme meter de fase volgorde verwisselt wordt, mocht je het vaststellen dan kan je ook gewoon netwerkbeheerder bellen want dat is een fout.
De grid input wordt automatisch aangepast waarschijnlijk?
Niet automatisch, in veel gevallen werkt het met de default, maar lang niet altijd.
Het beste is een Deye voor eerst op te starten met alleen accu, zodat als je een minder gebruikelijke net aansluiting hebt deze eerst kunt instellen. Een IT-systeem is geen gebruikelijke netaansluitng.
Hoe kan je het anders aanpassen denk ik dan. :+

Op termijn wil ik naar 3 x 400v + N gaan, dat is dan gewoon die optie afvinken.
Maar, ik vraag mij af, als het dan op 3 x 400v komt te staan kan dan mijn SolarEdge omvormer op 3 x 230v blijven staan staan of moet die ook op 400v gezet worden?
Daar zie ik niet echt een instelling voor.
3x400V +N is een 3x230V tussen fase en neutraal en staat er 400V tussen 2 fase
Micro inverter ingang heeft 3x230V, waarbij je niet elke fase hoeft te gebruiken met een max van 4kW voor elke fase.
Ze spreken ook van een smart meter die echt aangesloten wordt tegenover de CT sensors, veronderstel dat dat gewoon een "nice to have is"?
Is een keuze, standaard wordt een Deye uitgeleverd met 3 CT-sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw1ster
Domba schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:42:
[...]

Hoe bedoel je dit met IT-system, dat is een ongeaard netwerk, dat gaat alleen als je ook een isolatiebewaking hebt.
Dit wordt voor specifieke situaties gebruikt, in welke omgeving wil je de Deye inzetten, want dit is zeer ongebruikelijk voor een woning of woonruimte.
Zo had ik het begrepen uit de manual.
Gezien er bij grid level geen 3 x 230 staat zonder N
Maar het moet dan op LN 133 & LL 230 staan?
[...]

3x400V +N is een 3x230V tussen fase en neutraal en staat er 400V tussen 2 fase
Micro inverter ingang heeft 3x230V, waarbij je niet elke fase hoeft te gebruiken met een max van 4kW voor elke fase.
De GEN poort heeft toch N, L1, L2, L3? Ik zie toch nergens dat het enkel 3 x 230 is
[...]

Is een keuze, standaard wordt een Deye uitgeleverd met 3 CT-sensoren
CT sensoren dan minder accuraat?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Tw1ster schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Zo had ik het begrepen uit de manual.
Gezien er bij grid level geen 3 x 230 staat zonder N
Maar het moet dan op LN 133 & LL 230 staan?
Ik kan je niet volgen, wat is de reden dat je kijkt naar een IT-stelsel net?

Heb je een context waarin je de Deye wilt gebruiken en in welk land, een IT-stelsel gebruik je alleen in situatie dat een eerste fout niet gelijk tot kans op uitval mag leiden zoals een IC van een ziekenhuis, maar heeft wel continue monitoring nodig vanwege de nadelen, alles moet dubbel geisoleerd zijn voor persoonbeveiliging.

Het zelfde wat is de context, waarvoor in welke situatie gebruik je LN133 of LL230?
In Nederland is LL/LN 400/230 gebruikelijk.
Voor LL gebruik dient de belasting over alle 3 fase steeds gelijk te zijn, dat brengt nog al wat beperkingen met zich mee.
Ik ken daar nauwelijks toepassingen, enkel van een schip tientallen jaren terug en bij grotere vermogens als dat totaal uit evenwicht raakt gaat de trafo stuk of zelf de lucht in.
Een netwerkbeheerder in Nederland zal het niet aanbieden aan een kleinverbruiker.
(ga je hier soms uit van kennis/ervaring met kleine pure sinus omvormers, voor auto/boot die vaak IT-aardings principe gebruiken?) Deye is een volwaardige hybride omvormer, waarbij standaard automaten in de groepenkast kunt gebruiken.
Een Deye omvormer kan tot 6kW aan scheef hebben tussen de fases.
Deye behoort niet tot de hybride omvormers die enkel op alle 3 fase het zelfde vermogen kunnen leveren (zoals sommige SMA en Solaregde hybride omvormers) en je genoodzaakt bent om drie 1 fase hybride omvormers te gebruiken in huiselijke omgeving.
[...]

De GEN poort heeft toch N, L1, L2, L3? Ik zie toch nergens dat het enkel 3 x 230 is
Het was om aan te geven dat zowel 1fase omvormers als 3 fase omvormers kunt gebruiken op die ingang. Microomvormers zijn 1fase, maar er is geen noodzaak om er een veelvoud van 3 te gebuiken, je kan er ook 1,2, 4,5 etc gebruiken zolang ze gezamelijk niet meer dan 4kw per fase invoeden en alle 3 fase samen niet meer dan 12kW aan invoeden op de hybride.
[...]

CT sensoren dan minder accuraat?

Thanks!
ik kan geen vergelijk maken, ik gebruik enkel CT-sensoren en deze wijken maar zeer gering af met wat ik extern meet. Een deel van het verschil kan je al verklaren met de meet frequentie 10x per seconde op 1x per seconde of 1x per 5 seconden.
De CT-sensoren die bij een Deye zitten, zijn niet van de kwaliteit die bij een Growatt zitten, waarbij de CT's een paar honderd watt afwijking hebben en je meter in de groepenkast absoluut nodig hebt voor nul op de meter.
Wel heb je te maken met rimpel/ruis door in uitschakelen van gebruikers, deze veroorzaken kleine spannings pieken en dalen, deze wisselt per firmware. gem 6-18Wh voor een uur afwijking 0,3-0,6kWh per dag afhankelijk hoe intensief je gebruik is
In mijn setup heb ik er niet zo heel erg mee te maken, voornamelijk dat ik nog oude firmware in mijn 24/7 main gebruik en het is voornamelijk de lage sample frequentie van de CT's die geen 50x per seconde is, of een modbus meter daar sneller is weet ik niet.
Op veel dagen is afwijking tussen slimme meter (DSMR 5 met sample feq. 1 sec) en losse CT's kleiner dan 0.15kWh per dag wat ongeveer 0,2-0,3% van totaal is

Pagina: 1 ... 13 ... 44 Laatste