Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-12 09:25
Ja, je kan de af te geven stroom beperken. Dit doe je in de BMS en Deye. Je kan alleen veelal niet bepalen wanneer de WP draaien gaat. Verbruik je veel tapwater. Dan gaat de WP aan, heeft je huis een warmtevraag, dan gaat de WP aan. Ga je dan op de fase boven de 13A uit dan zal je accu en Deye dat gewoon leveren, want je kan alleen een maximale afgifte aangeven en dit is altijd een cumulatief van de drie fasen. Wil je toch op 3 de fasen maximaal 13A, dan moet je 3x de één fase inverter hebben. Die kunnen wel allemaal op één accu. De Deye 3P Hybrid heeft 3x een ongebalanceerde output. Zoals ik het begrijp wil jij die output juist beperken tot MAX 13A. (3kW) Volgens mij kan dat alleen als je 3 separate 3Kw (één fase) inverters plaatst. (Volgens mij)

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:11
Domba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 03:10:
@Yaldair Wat voor PV-systeem heb je?
Het is niet handig als die ook op load van Deye komt en dat is nogal firmware afhankelijk hoe Deye daarop reageert.
Solaredge en microinverters kunnen op GEN als MI-ingang van Deye andere op MPPT's van Deye, deze blijven werken bij stroomstoring.
Ik heb twee SolarEdge PV systemen. 1 omvormer hangt op zolder (7kW), de ander dus in de schuur (5kW). Die van de schuur heeft veel last van schaduw e.d. dus opwek is een beetje teleurstellend helaas. Theoretisch gezien kan ik die makkelijk(er) aan de GEN hangen.
Die van de zolder eindigt in de meterkast. Daar heb ik nu geen opties voor om die aan GEN te hangen.
Ik begreep dat de Deye frequency shifting kan doen op LOAD. "Nadeel" alleen dat mocht de stroom uitvallen, hij zo snel kan schakelen dat de zonnepanelen (indien altijd connected on LOAD) eventueel hun volle vermogen (zeg mooie lentedag om 14u) richting de batterij knallen en dat indien die dan vol is, hij niet snel genoeg frequency shifting kan toepassen waardoor er iets stuk gaat. In die zin is een manuele actie om alles om te zetten niet onverstandig.
Belangrijker is welke rol je van Deye verwacht.

Wat wil je dat Deye doet als er geen stroomstoring is en wat wilt je dat blijft werken bij een stroomstoring?
Oorspronkelijk was het plan:
0) Vanaf 01-01-2027 loopt mijn GC contract af (11.5ct TLV) ---> dan dynamisch contract.
1) ~8 a 9 mnd van het jaar zelfvoorzienend te zijn. i.e., PV wekt op richting batterij. In geval van geen PV dan weer onttrekken van batterij. In geval van negatieve tarieven de SE export op 0 zetten.
2) Optioneel kostenverschuiving realiseren in de donkere maanden. i.e., batterij proberen te laden bij lage uurtarieven en dan ontladen bij hogere tarieven.
3) nieuw: in geval van geen GRID / langdurige stroomuitval (zie "noodboekje") --> stroom richting:
a) Koelkast (1 groep)
b) Keuken, bijkeuken (diepvries), garage (1 groep)
c) Woonkamer (licht is toch wel fijn, 1 groep).
d) PV gebruiken om batterij weer bij te laden.
ybos schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:44:
[...]

Misschien een praktische tussenstap: Zet op de Load een krachtwcd. Op je meterkast op een aparte groep ook een kracht wcd (mannetje, groep vergrendelen, liefst met een slot, want bij groep aan staat er spanning op de pennen van de male kracht wcd).
Bij spanningsuitval:
Hoofdschakelaar uit, 1 krachtverlengsnoer tussen meterkast en Deye en alles heeft spanning. Dan moet je wel zelf opletten dat je niet de Deye overbelast door gewoon de auto te laden, WP aan te zetten enz.
Dit zou ook een optie kunnen zijn denk ik, maar creeer ik dan niet een verbinding tussen LOAD van de Deye en GRID? i.e., de Deye maakt een nieuw "grid" aan die hij dan zelf weer ziet op zijn GRID aansluiting.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-12 09:25
Deye maakt geen "GRID", Deye maakt zelf een pure sinusgolf, vergelijkbaar met die van het grid. MI input gaat die sinusgolf volgen. Komt de grid verbinding weer op, dan maakt de Deye pas weer grid verbinding als die sinusgolf gelijk aan die van de Deye is.
Andersom: Valt grid weg, dan blijft de Deye die "oude" sinusgolf aanhouden.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 09-12-2025 09:25 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:19:

Dit zou ook een optie kunnen zijn denk ik, maar creeer ik dan niet een verbinding tussen LOAD van de Deye en GRID? i.e., de Deye maakt een nieuw "grid" aan die hij dan zelf weer ziet op zijn GRID aansluiting.
Neem daar alsjeblieft een enkele schakelaar voor zodat je het nooit fout kan doen. Een schakelaar met twee ingangen en een draaiknop in de volgorde "1 - uit - 2".

• Yaldair
BenSKIP schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:18:
Ja, je kan de af te geven stroom beperken. Dit doe je in de BMS en Deye. Je kan alleen veelal niet bepalen wanneer de WP draaien gaat. Verbruik je veel tapwater. Dan gaat de WP aan, heeft je huis een warmtevraag, dan gaat de WP aan. Ga je dan op de fase boven de 13A uit dan zal je accu en Deye dat gewoon leveren, want je kan alleen een maximale afgifte aangeven en dit is altijd een cumulatief van de drie fasen. Wil je toch op 3 de fasen maximaal 13A, dan moet je 3x de één fase inverter hebben. Die kunnen wel allemaal op één accu. De Deye 3P Hybrid heeft 3x een ongebalanceerde output. Zoals ik het begrijp wil jij die output juist beperken tot MAX 13A. (3kW) Volgens mij kan dat alleen als je 3 separate 3Kw (één fase) inverters plaatst. (Volgens mij)
Mja, ik moet ervoor zorgen dat by design er geen "stoppen doorslaan" en/of aders te heet worden.

- Ik heb 2.5mm2 aders --> installatieautomaten van 16A. Maximale stroom is dus 16A.
- Installatieautomaat van 16A mag tijdens een laadactie maar met 80% belast worden (e.g., laden van auto of batterij.) --> smartevse laadpaal zo instellen dat hij kijkt naar ander verbruik en limiteren tot 13A. Batterij zo instellen dat hij max laad (vanuit GRID) met 13A / fase. Volgens mij battery setting schermpje, "GRID CHARGE" 13A instellen?
- Maximaal 3x16A terug naar GRID duwen vanuit batterij (geen continue load) --> Max sell power = 11000 instellen?

Voordeel van EV + WP op LOAD te zetten is dat hij dan hopelijk niet meer dan 13A van grid trekt voor EV/WP/batterij? of trekt hij dan wat nodig is voor EV/WP + 13A max van GRID? (vanuit LOAD naar WP/EV kan ik 4mm2 of 6mm2 kabels gebruiken, aangezien dit allemaal in de schuur zit.)
Deye maakt geen "GRID", Deye maakt zelf een pure sinusgolf, vergelijkbaar met die van het grid. MI input gaat die sinusgolf volgen. Komt de grid verbinding weer op, dan maakt de Deye pas weer grid verbinding als die sinusgolf gelijk aan die van de Deye is.
OK, dus geen probleem als hij die zelfgemaakt sinusgolf op zijn eigen GRID aansluiting ziet dan?
jadjong schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
[...]

Neem daar alsjeblieft een enkele schakelaar voor zodat je het nooit fout kan doen. Een schakelaar met twee ingangen en een draaiknop in de volgorde "1 - uit - 2".
Ja, en ik zie ook risico in vergeten de hoofdschakelaar om te zetten o.i.d. (manuele) omschakelaar inbouwen is dan denk ik verstandiger, waarbij ik enkele groepen schakel.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-12 14:31
Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:43:
[...]

Ja, en ik zie ook risico in vergeten de hoofdschakelaar om te zetten o.i.d. (manuele) omschakelaar inbouwen is dan denk ik verstandiger, waarbij ik enkele groepen schakel.
Ik ben er nu mee bezig, afgelopen zaterdag de nieuwe kabel getrokken naar de omvormer. Komende week de meterkast aanpakken. Daarna laten inspecteren / keuren. Er missen eigenlijk nog aardlekken voor de krachtgroepen voor het mooie, maar die hebben er nooit ingezeten.

Ik heb een klein werkschema voor mezelf gemaakt met wat ik allemaal moet doen. Niet echt een superofficieel ontwerp, maar duidelijk genoeg voor mijzelf.

In dit schema zijn de krachtgroepen inclusief PV op het net aangesloten, als ook de automatische transfer switch op I , de Eastron 630 zit tussen de hoofdschakelaar en de verdeelblokken. De 2e hoofdschakelaar is die van de load en die zit op de ATS op II
De ATS geeft stroom aan de aardlekschakelaars (as) van de 1 fase groepen op de busboards.

Daarna weer verder sparen om de PV en WP krachtgroepen te vervangen door 3 fase aardlekautomaten ;)

Wat voor mij al direct een grote stap vooruit is is de dikkere kabel naar de PV, hij had ook 4mm kunnen zijn, maar die paar tientjes was niet de moeite, dan maar iets te veel. Nu gebruik ik de kabel die de LOAD straks gaat gebruiken van 2.5mm en die is gewoon te dun bij 11kW continu in de zomer. Voor de back-up gaat er max 7.2kW overheen en dat kan goed op 2.5mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eITRiprE6CL_hbTaBo8RClrIQ2A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4YJXxEYBQJ347cRXpiKIq8Ar.png?f=user_large

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:10
Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:19:
[...]
Ik heb twee SolarEdge PV systemen. 1 omvormer hangt op zolder (7kW), de ander dus in de schuur (5kW). Die van de schuur heeft veel last van schaduw e.d. dus opwek is een beetje teleurstellend helaas. Theoretisch gezien kan ik die makkelijk(er) aan de GEN hangen.
Die van de zolder eindigt in de meterkast. Daar heb ik nu geen opties voor om die aan GEN te hangen.
Ik begreep dat de Deye frequency shifting kan doen op LOAD. "Nadeel" alleen dat mocht de stroom uitvallen, hij zo snel kan schakelen dat de zonnepanelen (indien altijd connected on LOAD) eventueel hun volle vermogen (zeg mooie lentedag om 14u) richting de batterij knallen en dat indien die dan vol is, hij niet snel genoeg frequency shifting kan toepassen waardoor er iets stuk gaat. In die zin is een manuele actie om alles om te zetten niet onverstandig.
Frequentieregeling werkt alleen als er geen spanning is op grid aansluiting/stroomuitval.
PV opwek op load werkt alleen tot nu toe met FW1172 en je hebt een 2e modbusmeter nodig, zodat Deye verbruikers en opwek vermogen weet voor de regeling. Zonder die herkenning gaat de opwek niet de accu in maar gewoon het net op.
Bij FW1172 is de frequentie regeling sneller dan de eigen MPPT reductie regeling, het is hoe snel de solaregde reageert geen idee.
MI-ingang heeft een relais en settings voor bij welke SOC die geactiveert wordt en of wat niet accu in kan het net op mag.
[...]
Oorspronkelijk was het plan:
0) Vanaf 01-01-2027 loopt mijn GC contract af (11.5ct TLV) ---> dan dynamisch contract.
1) ~8 a 9 mnd van het jaar zelfvoorzienend te zijn. i.e., PV wekt op richting batterij. In geval van geen PV dan weer onttrekken van batterij. In geval van negatieve tarieven de SE export op 0 zetten.
2) Optioneel kostenverschuiving realiseren in de donkere maanden. i.e., batterij proberen te laden bij lage uurtarieven en dan ontladen bij hogere tarieven.
3) nieuw: in geval van geen GRID / langdurige stroomuitval (zie "noodboekje") --> stroom richting:
a) Koelkast (1 groep)
b) Keuken, bijkeuken (diepvries), garage (1 groep)
c) Woonkamer (licht is toch wel fijn, 1 groep).
d) PV gebruiken om batterij weer bij te laden.

[...]

Met 2 krachtgroepen kan je 1 gebruiken om voor grid aan te sluiten en andere om op load om groot deel van eindgroepen mee te voorzien. Maar je zal waarschijnlijk een aantal verbruikers op netzijde moeten laten bijv inductiekookplaat, die bij stroomstoring uitvallen
In garage zal EV op kabel voor Deye op de grid aansluiting kunnen en met peakshaving kan je voorkomen dat grid kabel overbelast.
WP kan op load en de kabel voor de overige groepen, waar je aangewezen bent op een goede kabel afzekering. Wordt die getriggert door overbelasting zal een verder groep in de meterkast naar netzijde moeten verschuiven. De externe CT of modbus meter dienen in de meterkast voor of na de hoofdschakelaar te zitten.

Nu het nadeel , zonder externe aansturing kan je niet uit accu aan het net terugleveren, wel verbruikers voorzien, vanwege je peakshaving eerst moet uitzetten, en die moet ook weer terugzetten na afloop om overbelasting kabel te voorkomen of EV moet reageren op wat door de 5x2,5mm2 kabel gaat, door gebruik te maken van data van modbusmeter of anders (CT-relais of data van HA voor vrijschakeling EV-lader).
De 7kW PV opwek van huisdak heb je weinig andere keuze dan tussen de gebruikers op load en zal je moeten uit proberen met 2e modbus meter (ik weet niet met hoe dat werkt met 2e op MI-ingang en vinkje voor gridzijdig die nodig is voor locatering 2e modbusmeter).
Op netzijde laten is eigenlijk geen optie, maar dan moet je externe CT's van hoofdschakelaar naar afzekering van gridkabel naar schuur verplaatsen om kabel overbelasting te voorkomen en wordt de opwek weer niet meegenomen voor zero-export.
Er voor bij hoofdschakelaar werkt ook niet met peakshaving (bijv 10kW) , omdat PV-opwek er dan later bijkomt en erbij optelt richting deye (10+max 7kW=17kW voor de gridkabel en waarschijnlijk overschreiding van max temp kabel isolatie)
EV met WP op load, is nog een mogelijkheid , maar dan heb je mogelijk heel soms momenten met onvoldoende voor verbruikers load in huis en gridzijdig (bijv inductiekookplaat), als accu bijna leeg is, want het is dan peakshaving 10kW + wat accu kan leveren tot 8kW.
(8kW max voor Deye is C0,25 voor de accu en daar wil je niet overheen gaan voor de temperatuur huishouding van de LFP-cellen

Onder de streep het komt niet door een keuring, ook al maak je met extra kabel beveiliging veiliger met digitale stroombegrenzers die op +/- 1A schakelen als bijv TOVPD3 of iets vergelijkbaar, daar NEN1010 het in eerste instantie aanwijzigen van de fabrikant (Deye) moet opvolgen en die begint met 4mm2 of meer. Digitale stroombegrenzer voor AC zitten nog niet in NEN1010, die is nog ouderwets bimetaal verwarmings karakterstieken.
Waarom die digitale stroombegrenzer ook zijn dat geen geaccepteerde NEN oplossing, omdat je kabels waarschijnlijk VD zijn met max 70 graden en bij 23,2A 1,45 x In van B16A automaat die in vrijlucht al 50-60 graden worden en in 19mm elektrabuis afhankelijk van verlegging mogelijk max temp overschreiden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Yaldair
Domba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:56:
[...]
Frequentieregeling werkt alleen als er geen spanning is op grid aansluiting/stroomuitval.
PV opwek op load werkt alleen tot nu toe met FW1172 en je hebt een 2e modbusmeter nodig, zodat Deye verbruikers en opwek vermogen weet voor de regeling. Zonder die herkenning gaat de opwek niet de accu in maar gewoon het net op.
Bij FW1172 is de frequentie regeling sneller dan de eigen MPPT reductie regeling, het is hoe snel de solaregde reageert geen idee.
MI-ingang heeft een relais en settings voor bij welke SOC die geactiveert wordt en of wat niet accu in kan het net op mag.

[...]

Met 2 krachtgroepen kan je 1 gebruiken om voor grid aan te sluiten en andere om op load om groot deel van eindgroepen mee te voorzien. Maar je zal waarschijnlijk een aantal verbruikers op netzijde moeten laten bijv inductiekookplaat, die bij stroomstoring uitvallen
In garage zal EV op kabel voor Deye op de grid aansluiting kunnen en met peakshaving kan je voorkomen dat grid kabel overbelast.
WP kan op load en de kabel voor de overige groepen, waar je aangewezen bent op een goede kabel afzekering. Wordt die getriggert door overbelasting zal een verder groep in de meterkast naar netzijde moeten verschuiven. De externe CT of modbus meter dienen in de meterkast voor of na de hoofdschakelaar te zitten.

Nu het nadeel , zonder externe aansturing kan je niet uit accu aan het net terugleveren, wel verbruikers voorzien, vanwege je peakshaving eerst moet uitzetten, en die moet ook weer terugzetten na afloop om overbelasting kabel te voorkomen of EV moet reageren op wat door de 5x2,5mm2 kabel gaat, door gebruik te maken van data van modbusmeter of anders (CT-relais of data van HA voor vrijschakeling EV-lader).
De 7kW PV opwek van huisdak heb je weinig andere keuze dan tussen de gebruikers op load en zal je moeten uit proberen met 2e modbus meter (ik weet niet met hoe dat werkt met 2e op MI-ingang en vinkje voor gridzijdig die nodig is voor locatering 2e modbusmeter).
Op netzijde laten is eigenlijk geen optie, maar dan moet je externe CT's van hoofdschakelaar naar afzekering van gridkabel naar schuur verplaatsen om kabel overbelasting te voorkomen en wordt de opwek weer niet meegenomen voor zero-export.
Er voor bij hoofdschakelaar werkt ook niet met peakshaving (bijv 10kW) , omdat PV-opwek er dan later bijkomt en erbij optelt richting deye (10+max 7kW=17kW voor de gridkabel en waarschijnlijk overschreiding van max temp kabel isolatie)
EV met WP op load, is nog een mogelijkheid , maar dan heb je mogelijk heel soms momenten met onvoldoende voor verbruikers load in huis en gridzijdig (bijv inductiekookplaat), als accu bijna leeg is, want het is dan peakshaving 10kW + wat accu kan leveren tot 8kW.
(8kW max voor Deye is C0,25 voor de accu en daar wil je niet overheen gaan voor de temperatuur huishouding van de LFP-cellen

Onder de streep het komt niet door een keuring, ook al maak je met extra kabel beveiliging veiliger met digitale stroombegrenzers die op +/- 1A schakelen als bijv TOVPD3 of iets vergelijkbaar, daar NEN1010 het in eerste instantie aanwijzigen van de fabrikant (Deye) moet opvolgen en die begint met 4mm2 of meer. Digitale stroombegrenzer voor AC zitten nog niet in NEN1010, die is nog ouderwets bimetaal verwarmings karakterstieken.
Waarom die digitale stroombegrenzer ook zijn dat geen geaccepteerde NEN oplossing, omdat je kabels waarschijnlijk VD zijn met max 70 graden en bij 23,2A 1,45 x In van B16A automaat die in vrijlucht al 50-60 graden worden en in 19mm elektrabuis afhankelijk van verlegging mogelijk max temp overschreiden
OK, conclusies:
Eerste: mijn installatie gaat nooit NEN-1010 "approved" zijn vanwege de 2.5mm2 kabel, als ik het goed heb. Dat zou 6mm2 moeten zijn voor 12kW. Dus dat is al een lastige.

Tweede: SE PV kan op LOAD maar dan heb ik FW1172 nodig (geen idee wat er op staat.) Een extra modbus (SDM630) meter aansluiten is mogelijk. Die heb ik toch nog 1 liggen. De Deye kan die dan ook zien/gebruiken (dit is nieuwe info, want daar kon ik niks over vinden).

Derde: EV+WP achter LOAD is misschien wel verstandig. Dan trekt met peakshaving de Deye max 10A van GRID / fase. EV kan ik dan hopelijk ook slim regelen met dezeflde modbus meter (m.b.v. rs485-eth o.i.d.).

Vierde: waarschijnlijk is het wel zo verstandig om een omschakelaar te gebruiken (/transfer switch). Dan gedraagt de Deye zich meestal als alleen grid-connected (behalve voor WP/EV) en in noodsituatie kan ik de boel dan omschakelen.

Ik ben van plan iets van solarassistant + nodered te gebruiken om dingen eventueel aan te sturen. Dus slim schakelen van "peakshaving aan/uit" is denk ik mogelijk.

Klopt het zo een beetje?

• Domba
@Yaldair Er past ook 5x4mm2 VD of ymvk in de 19mm elektrabuis die gewoonlijk ~16mm binnendiameter heeft.
Standaard flexibele buis voor 5x4mm2 VD installatiedraad heeft een binnendiameter van 17,7mm
Met rechtebuis te doen, maar met paar bochten een al flinke klus en met > 3 bochten amper nog te doen, zonder glijmiddel

Iemand hier die misschien weet hoe met NEN1010 zit en het aantal bochten voor VD en ymvk <14 mm buitendiameter (niet eerste de beste, bijv Donné 13,7mm)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Yaldair
Domba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:26:
@Yaldair Er past ook 5x4mm2 VD of ymvk in de 19mm elektrabuis die gewoonlijk ~16mm binnendiameter heeft.
Standaard flexibele buis voor 5x4mm2 VD installatiedraad heeft een binnendiameter van 17,7mm
Met rechtebuis te doen, maar met paar bochten een al flinke klus en met > 3 bochten amper nog te doen, zonder glijmiddel

Iemand hier die misschien weet hoe met NEN1010 zit en het aantal bochten voor VD en ymvk <14 mm buitendiameter (niet eerste de beste, bijv Donné 13,7mm)
Ah, ik dacht dat vanuit NEN-1010 er maximaal 5x2.5mm2 kabels in een 19mm buis mogen.

• Domba
Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:06:
[...]

Ah, ik dacht dat vanuit NEN-1010 er maximaal 5x2.5mm2 kabels in een 19mm buis mogen.
Voor standaard isolatie wanddikte, maar er is ook een relatie met vrije ruimte in de buis en aantal bochten.

Tegenwoordig zijn er ook met isolatie met minder wanddikte die ook gewoon aan de normen voldoen, dan 10 jaar terug voor nu geldende NEN1010 werden opgesteld. (maar zitten ook verschillen tussen fabrikanten van 2,5mm2 VD installatiedraad, dat bijv max 21A & weerstand 8,87ohm/km kan tegenkomen voor koper ipv 7ohm/km voor zuiver koper)
Bijv 5x4mm2 XVB (voor binnen) is diameter ~13,4mm als ook er ipv oude Ymvk kabel ~15/16 mm is er tegenwoordig met 13,5-14mm diameter.
De bestaande elektrabuis is ook een vorm van bescherming en aangezien die nu 5x2,5mm2 VD heeft, gaat die niet door de grond of buiten langs onbeschermd en dat zelfs binnen de regels mogelijk ook XVB door de buis mag (70% buisvulling, 30% vrije ruimte)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:50
Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:06:
[...]

Dat staat niet in de NEN-1010, in de NPR staat het als advies.

• Yaldair
Oilman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:04:
[...]

Dat staat niet in de NEN-1010, in de NPR staat het als advies.
Wat zou dan jouw advies zijn in deze? Indien ik wil kijken of ik 5x4mm2 door de 19mm buis wil krijgen. Ik hoop op maar 2 bochten (meterkast hoekje om, en dan hoekje weer om naar beneden in schuur...).

De door @Domba genoemde Donne?
https://www.sandervunderi...bel-ymvk-dca-5x4-mm2.html

Of mag ik ook soepele H07V2-K 4mm2 erin leggen? (lijkt me wel meer een uitdaging om 5 aders door de buis te trekken).

Of misschien deze (via Domba benoemd in DM):
https://gigatek.be/nl/kab...4-mm-lsoh-b500--kobxgb5g4

Of toch maar de 5x2.5mm2 laten zitten (waardoor ik het mezelf op een andere manier moeiljik maak). Nadeel wel dat als ik besluit die 5x2.5mm2 eruit te halen om voor een YMVK te vervangen, die YMVK er wel ook daadwerkelijk in moet. Is glijmiddel en een trekveer dan voldoende?

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:23
Iemand enig idee of de DEYE 3-fase hybride omvormers tijdelijk aangesloten kunnen worden als 1-fase? Ik moet nog een kabel aanleggen, maar kan pas van het voorjaar aangezien dan de tuin aangepast gaat worden

• Domba
rroetenberg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:23:
Iemand enig idee of de DEYE 3-fase hybride omvormers tijdelijk aangesloten kunnen worden als 1-fase? Ik moet nog een kabel aanleggen, maar kan pas van het voorjaar aangezien dan de tuin aangepast gaat worden
Gridzijde heeft die 3 fase nodig, als 1 fase ontbreekt gaat die al in eiland mode.
(Aan load zijde kan wel 1 verbruikers groep op, maar geen netaansluiting)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
rroetenberg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:23:
Of tijdelijk de grondkabel bovengronds laten lopen :o

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:58:
[...]

Wat zou dan jouw advies zijn in deze? Indien ik wil kijken of ik 5x4mm2 door de 19mm buis wil krijgen. Ik hoop op maar 2 bochten (meterkast hoekje om, en dan hoekje weer om naar beneden in schuur...).

De door @Domba genoemde Donne?
https://www.sandervunderi...bel-ymvk-dca-5x4-mm2.html

Of mag ik ook soepele H07V2-K 4mm2 erin leggen? (lijkt me wel meer een uitdaging om 5 aders door de buis te trekken).

Of misschien deze (via Domba benoemd in DM):
https://gigatek.be/nl/kab...4-mm-lsoh-b500--kobxgb5g4

Of toch maar de 5x2.5mm2 laten zitten (waardoor ik het mezelf op een andere manier moeiljik maak). Nadeel wel dat als ik besluit die 5x2.5mm2 eruit te halen om voor een YMVK te vervangen, die YMVK er wel ook daadwerkelijk in moet. Is glijmiddel en een trekveer dan voldoende?
YMVK 5x4 in een standaard buis niet eens aan beginnen :N
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste