Ja, je kan de af te geven stroom beperken. Dit doe je in de BMS en Deye. Je kan alleen veelal niet bepalen wanneer de WP draaien gaat. Verbruik je veel tapwater. Dan gaat de WP aan, heeft je huis een warmtevraag, dan gaat de WP aan. Ga je dan op de fase boven de 13A uit dan zal je accu en Deye dat gewoon leveren, want je kan alleen een maximale afgifte aangeven en dit is altijd een cumulatief van de drie fasen. Wil je toch op 3 de fasen maximaal 13A, dan moet je 3x de één fase inverter hebben. Die kunnen wel allemaal op één accu. De Deye 3P Hybrid heeft 3x een ongebalanceerde output. Zoals ik het begrijp wil jij die output juist beperken tot MAX 13A. (3kW) Volgens mij kan dat alleen als je 3 separate 3Kw (één fase) inverters plaatst. (Volgens mij)
Ik heb twee SolarEdge PV systemen. 1 omvormer hangt op zolder (7kW), de ander dus in de schuur (5kW). Die van de schuur heeft veel last van schaduw e.d. dus opwek is een beetje teleurstellend helaas. Theoretisch gezien kan ik die makkelijk(er) aan de GEN hangen.Domba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 03:10:
@Yaldair Wat voor PV-systeem heb je?
Het is niet handig als die ook op load van Deye komt en dat is nogal firmware afhankelijk hoe Deye daarop reageert.
Solaredge en microinverters kunnen op GEN als MI-ingang van Deye andere op MPPT's van Deye, deze blijven werken bij stroomstoring.
Die van de zolder eindigt in de meterkast. Daar heb ik nu geen opties voor om die aan GEN te hangen.
Ik begreep dat de Deye frequency shifting kan doen op LOAD. "Nadeel" alleen dat mocht de stroom uitvallen, hij zo snel kan schakelen dat de zonnepanelen (indien altijd connected on LOAD) eventueel hun volle vermogen (zeg mooie lentedag om 14u) richting de batterij knallen en dat indien die dan vol is, hij niet snel genoeg frequency shifting kan toepassen waardoor er iets stuk gaat. In die zin is een manuele actie om alles om te zetten niet onverstandig.
Oorspronkelijk was het plan:Belangrijker is welke rol je van Deye verwacht.
Wat wil je dat Deye doet als er geen stroomstoring is en wat wilt je dat blijft werken bij een stroomstoring?
0) Vanaf 01-01-2027 loopt mijn GC contract af (11.5ct TLV) ---> dan dynamisch contract.
1) ~8 a 9 mnd van het jaar zelfvoorzienend te zijn. i.e., PV wekt op richting batterij. In geval van geen PV dan weer onttrekken van batterij. In geval van negatieve tarieven de SE export op 0 zetten.
2) Optioneel kostenverschuiving realiseren in de donkere maanden. i.e., batterij proberen te laden bij lage uurtarieven en dan ontladen bij hogere tarieven.
3) nieuw: in geval van geen GRID / langdurige stroomuitval (zie "noodboekje") --> stroom richting:
a) Koelkast (1 groep)
b) Keuken, bijkeuken (diepvries), garage (1 groep)
c) Woonkamer (licht is toch wel fijn, 1 groep).
d) PV gebruiken om batterij weer bij te laden.
Dit zou ook een optie kunnen zijn denk ik, maar creeer ik dan niet een verbinding tussen LOAD van de Deye en GRID? i.e., de Deye maakt een nieuw "grid" aan die hij dan zelf weer ziet op zijn GRID aansluiting.ybos schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:44:
[...]
Misschien een praktische tussenstap: Zet op de Load een krachtwcd. Op je meterkast op een aparte groep ook een kracht wcd (mannetje, groep vergrendelen, liefst met een slot, want bij groep aan staat er spanning op de pennen van de male kracht wcd).
Bij spanningsuitval:
Hoofdschakelaar uit, 1 krachtverlengsnoer tussen meterkast en Deye en alles heeft spanning. Dan moet je wel zelf opletten dat je niet de Deye overbelast door gewoon de auto te laden, WP aan te zetten enz.
Deye maakt geen "GRID", Deye maakt zelf een pure sinusgolf, vergelijkbaar met die van het grid. MI input gaat die sinusgolf volgen. Komt de grid verbinding weer op, dan maakt de Deye pas weer grid verbinding als die sinusgolf gelijk aan die van de Deye is.
Andersom: Valt grid weg, dan blijft de Deye die "oude" sinusgolf aanhouden.
Andersom: Valt grid weg, dan blijft de Deye die "oude" sinusgolf aanhouden.
[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 09-12-2025 09:25 ]
Neem daar alsjeblieft een enkele schakelaar voor zodat je het nooit fout kan doen. Een schakelaar met twee ingangen en een draaiknop in de volgorde "1 - uit - 2".Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:19:
Dit zou ook een optie kunnen zijn denk ik, maar creeer ik dan niet een verbinding tussen LOAD van de Deye en GRID? i.e., de Deye maakt een nieuw "grid" aan die hij dan zelf weer ziet op zijn GRID aansluiting.
Mja, ik moet ervoor zorgen dat by design er geen "stoppen doorslaan" en/of aders te heet worden.BenSKIP schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:18:
Ja, je kan de af te geven stroom beperken. Dit doe je in de BMS en Deye. Je kan alleen veelal niet bepalen wanneer de WP draaien gaat. Verbruik je veel tapwater. Dan gaat de WP aan, heeft je huis een warmtevraag, dan gaat de WP aan. Ga je dan op de fase boven de 13A uit dan zal je accu en Deye dat gewoon leveren, want je kan alleen een maximale afgifte aangeven en dit is altijd een cumulatief van de drie fasen. Wil je toch op 3 de fasen maximaal 13A, dan moet je 3x de één fase inverter hebben. Die kunnen wel allemaal op één accu. De Deye 3P Hybrid heeft 3x een ongebalanceerde output. Zoals ik het begrijp wil jij die output juist beperken tot MAX 13A. (3kW) Volgens mij kan dat alleen als je 3 separate 3Kw (één fase) inverters plaatst. (Volgens mij)
- Ik heb 2.5mm2 aders --> installatieautomaten van 16A. Maximale stroom is dus 16A.
- Installatieautomaat van 16A mag tijdens een laadactie maar met 80% belast worden (e.g., laden van auto of batterij.) --> smartevse laadpaal zo instellen dat hij kijkt naar ander verbruik en limiteren tot 13A. Batterij zo instellen dat hij max laad (vanuit GRID) met 13A / fase. Volgens mij battery setting schermpje, "GRID CHARGE" 13A instellen?
- Maximaal 3x16A terug naar GRID duwen vanuit batterij (geen continue load) --> Max sell power = 11000 instellen?
Voordeel van EV + WP op LOAD te zetten is dat hij dan hopelijk niet meer dan 13A van grid trekt voor EV/WP/batterij? of trekt hij dan wat nodig is voor EV/WP + 13A max van GRID? (vanuit LOAD naar WP/EV kan ik 4mm2 of 6mm2 kabels gebruiken, aangezien dit allemaal in de schuur zit.)
OK, dus geen probleem als hij die zelfgemaakt sinusgolf op zijn eigen GRID aansluiting ziet dan?Deye maakt geen "GRID", Deye maakt zelf een pure sinusgolf, vergelijkbaar met die van het grid. MI input gaat die sinusgolf volgen. Komt de grid verbinding weer op, dan maakt de Deye pas weer grid verbinding als die sinusgolf gelijk aan die van de Deye is.
Ja, en ik zie ook risico in vergeten de hoofdschakelaar om te zetten o.i.d. (manuele) omschakelaar inbouwen is dan denk ik verstandiger, waarbij ik enkele groepen schakel.jadjong schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
[...]
Neem daar alsjeblieft een enkele schakelaar voor zodat je het nooit fout kan doen. Een schakelaar met twee ingangen en een draaiknop in de volgorde "1 - uit - 2".
Ik ben er nu mee bezig, afgelopen zaterdag de nieuwe kabel getrokken naar de omvormer. Komende week de meterkast aanpakken. Daarna laten inspecteren / keuren. Er missen eigenlijk nog aardlekken voor de krachtgroepen voor het mooie, maar die hebben er nooit ingezeten.Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:43:
[...]
Ja, en ik zie ook risico in vergeten de hoofdschakelaar om te zetten o.i.d. (manuele) omschakelaar inbouwen is dan denk ik verstandiger, waarbij ik enkele groepen schakel.
Ik heb een klein werkschema voor mezelf gemaakt met wat ik allemaal moet doen. Niet echt een superofficieel ontwerp, maar duidelijk genoeg voor mijzelf.
In dit schema zijn de krachtgroepen inclusief PV op het net aangesloten, als ook de automatische transfer switch op I , de Eastron 630 zit tussen de hoofdschakelaar en de verdeelblokken. De 2e hoofdschakelaar is die van de load en die zit op de ATS op II
De ATS geeft stroom aan de aardlekschakelaars (as) van de 1 fase groepen op de busboards.
Daarna weer verder sparen om de PV en WP krachtgroepen te vervangen door 3 fase aardlekautomaten
Wat voor mij al direct een grote stap vooruit is is de dikkere kabel naar de PV, hij had ook 4mm kunnen zijn, maar die paar tientjes was niet de moeite, dan maar iets te veel. Nu gebruik ik de kabel die de LOAD straks gaat gebruiken van 2.5mm en die is gewoon te dun bij 11kW continu in de zomer. Voor de back-up gaat er max 7.2kW overheen en dat kan goed op 2.5mm
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Frequentieregeling werkt alleen als er geen spanning is op grid aansluiting/stroomuitval.Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:19:
[...]
Ik heb twee SolarEdge PV systemen. 1 omvormer hangt op zolder (7kW), de ander dus in de schuur (5kW). Die van de schuur heeft veel last van schaduw e.d. dus opwek is een beetje teleurstellend helaas. Theoretisch gezien kan ik die makkelijk(er) aan de GEN hangen.
Die van de zolder eindigt in de meterkast. Daar heb ik nu geen opties voor om die aan GEN te hangen.
Ik begreep dat de Deye frequency shifting kan doen op LOAD. "Nadeel" alleen dat mocht de stroom uitvallen, hij zo snel kan schakelen dat de zonnepanelen (indien altijd connected on LOAD) eventueel hun volle vermogen (zeg mooie lentedag om 14u) richting de batterij knallen en dat indien die dan vol is, hij niet snel genoeg frequency shifting kan toepassen waardoor er iets stuk gaat. In die zin is een manuele actie om alles om te zetten niet onverstandig.
PV opwek op load werkt alleen tot nu toe met FW1172 en je hebt een 2e modbusmeter nodig, zodat Deye verbruikers en opwek vermogen weet voor de regeling. Zonder die herkenning gaat de opwek niet de accu in maar gewoon het net op.
Bij FW1172 is de frequentie regeling sneller dan de eigen MPPT reductie regeling, het is hoe snel de solaregde reageert geen idee.
MI-ingang heeft een relais en settings voor bij welke SOC die geactiveert wordt en of wat niet accu in kan het net op mag.
Met 2 krachtgroepen kan je 1 gebruiken om voor grid aan te sluiten en andere om op load om groot deel van eindgroepen mee te voorzien. Maar je zal waarschijnlijk een aantal verbruikers op netzijde moeten laten bijv inductiekookplaat, die bij stroomstoring uitvallen[...]
Oorspronkelijk was het plan:
0) Vanaf 01-01-2027 loopt mijn GC contract af (11.5ct TLV) ---> dan dynamisch contract.
1) ~8 a 9 mnd van het jaar zelfvoorzienend te zijn. i.e., PV wekt op richting batterij. In geval van geen PV dan weer onttrekken van batterij. In geval van negatieve tarieven de SE export op 0 zetten.
2) Optioneel kostenverschuiving realiseren in de donkere maanden. i.e., batterij proberen te laden bij lage uurtarieven en dan ontladen bij hogere tarieven.
3) nieuw: in geval van geen GRID / langdurige stroomuitval (zie "noodboekje") --> stroom richting:
a) Koelkast (1 groep)
b) Keuken, bijkeuken (diepvries), garage (1 groep)
c) Woonkamer (licht is toch wel fijn, 1 groep).
d) PV gebruiken om batterij weer bij te laden.
[...]
Dit zou ook een optie kunnen zijn denk ik, maar creeer ik dan niet een verbinding tussen LOAD van de Deye en GRID? i.e., de Deye maakt een nieuw "grid" aan die hij dan zelf weer ziet op zijn GRID aansluiting.
In garage zal EV op kabel voor Deye op de grid aansluiting kunnen en met peakshaving kan je voorkomen dat grid kabel overbelast.
WP kan op load en de kabel voor de overige groepen, waar je aangewezen bent op een goede kabel afzekering. Wordt die getriggert door overbelasting zal een verder groep in de meterkast naar netzijde moeten verschuiven. De externe CT of modbus meter dienen in de meterkast voor of na de hoofdschakelaar te zitten.
Nu het nadeel , zonder externe aansturing kan je niet uit accu aan het net terugleveren, wel verbruikers voorzien, vanwege je peakshaving eerst moet uitzetten, en die moet ook weer terugzetten na afloop om overbelasting kabel te voorkomen of EV moet reageren op wat door de 5x2,5mm2 kabel gaat, door gebruik te maken van data van modbusmeter of anders (CT-relais of data van HA voor vrijschakeling EV-lader).
De 7kW PV opwek van huisdak heb je weinig andere keuze dan tussen de gebruikers op load en zal je moeten uit proberen met 2e modbus meter (ik weet niet met hoe dat werkt met 2e op MI-ingang en vinkje voor gridzijdig die nodig is voor locatering 2e modbusmeter).
Op netzijde laten is eigenlijk geen optie, maar dan moet je externe CT's van hoofdschakelaar naar afzekering van gridkabel naar schuur verplaatsen om kabel overbelasting te voorkomen en wordt de opwek weer niet meegenomen voor zero-export.
Er voor bij hoofdschakelaar werkt ook niet met peakshaving (bijv 10kW) , omdat PV-opwek er dan later bijkomt en erbij optelt richting deye (10+max 7kW=17kW voor de gridkabel en waarschijnlijk overschreiding van max temp kabel isolatie)
EV met WP op load, is nog een mogelijkheid , maar dan heb je mogelijk heel soms momenten met onvoldoende voor verbruikers load in huis en gridzijdig (bijv inductiekookplaat), als accu bijna leeg is, want het is dan peakshaving 10kW + wat accu kan leveren tot 8kW.
(8kW max voor Deye is C0,25 voor de accu en daar wil je niet overheen gaan voor de temperatuur huishouding van de LFP-cellen
Onder de streep het komt niet door een keuring, ook al maak je met extra kabel beveiliging veiliger met digitale stroombegrenzers die op +/- 1A schakelen als bijv TOVPD3 of iets vergelijkbaar, daar NEN1010 het in eerste instantie aanwijzigen van de fabrikant (Deye) moet opvolgen en die begint met 4mm2 of meer. Digitale stroombegrenzer voor AC zitten nog niet in NEN1010, die is nog ouderwets bimetaal verwarmings karakterstieken.
Waarom die digitale stroombegrenzer ook zijn dat geen geaccepteerde NEN oplossing, omdat je kabels waarschijnlijk VD zijn met max 70 graden en bij 23,2A 1,45 x In van B16A automaat die in vrijlucht al 50-60 graden worden en in 19mm elektrabuis afhankelijk van verlegging mogelijk max temp overschreiden
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
OK, conclusies:Domba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:56:
[...]
Frequentieregeling werkt alleen als er geen spanning is op grid aansluiting/stroomuitval.
PV opwek op load werkt alleen tot nu toe met FW1172 en je hebt een 2e modbusmeter nodig, zodat Deye verbruikers en opwek vermogen weet voor de regeling. Zonder die herkenning gaat de opwek niet de accu in maar gewoon het net op.
Bij FW1172 is de frequentie regeling sneller dan de eigen MPPT reductie regeling, het is hoe snel de solaregde reageert geen idee.
MI-ingang heeft een relais en settings voor bij welke SOC die geactiveert wordt en of wat niet accu in kan het net op mag.
[...]
Met 2 krachtgroepen kan je 1 gebruiken om voor grid aan te sluiten en andere om op load om groot deel van eindgroepen mee te voorzien. Maar je zal waarschijnlijk een aantal verbruikers op netzijde moeten laten bijv inductiekookplaat, die bij stroomstoring uitvallen
In garage zal EV op kabel voor Deye op de grid aansluiting kunnen en met peakshaving kan je voorkomen dat grid kabel overbelast.
WP kan op load en de kabel voor de overige groepen, waar je aangewezen bent op een goede kabel afzekering. Wordt die getriggert door overbelasting zal een verder groep in de meterkast naar netzijde moeten verschuiven. De externe CT of modbus meter dienen in de meterkast voor of na de hoofdschakelaar te zitten.
Nu het nadeel , zonder externe aansturing kan je niet uit accu aan het net terugleveren, wel verbruikers voorzien, vanwege je peakshaving eerst moet uitzetten, en die moet ook weer terugzetten na afloop om overbelasting kabel te voorkomen of EV moet reageren op wat door de 5x2,5mm2 kabel gaat, door gebruik te maken van data van modbusmeter of anders (CT-relais of data van HA voor vrijschakeling EV-lader).
De 7kW PV opwek van huisdak heb je weinig andere keuze dan tussen de gebruikers op load en zal je moeten uit proberen met 2e modbus meter (ik weet niet met hoe dat werkt met 2e op MI-ingang en vinkje voor gridzijdig die nodig is voor locatering 2e modbusmeter).
Op netzijde laten is eigenlijk geen optie, maar dan moet je externe CT's van hoofdschakelaar naar afzekering van gridkabel naar schuur verplaatsen om kabel overbelasting te voorkomen en wordt de opwek weer niet meegenomen voor zero-export.
Er voor bij hoofdschakelaar werkt ook niet met peakshaving (bijv 10kW) , omdat PV-opwek er dan later bijkomt en erbij optelt richting deye (10+max 7kW=17kW voor de gridkabel en waarschijnlijk overschreiding van max temp kabel isolatie)
EV met WP op load, is nog een mogelijkheid , maar dan heb je mogelijk heel soms momenten met onvoldoende voor verbruikers load in huis en gridzijdig (bijv inductiekookplaat), als accu bijna leeg is, want het is dan peakshaving 10kW + wat accu kan leveren tot 8kW.
(8kW max voor Deye is C0,25 voor de accu en daar wil je niet overheen gaan voor de temperatuur huishouding van de LFP-cellen
Onder de streep het komt niet door een keuring, ook al maak je met extra kabel beveiliging veiliger met digitale stroombegrenzers die op +/- 1A schakelen als bijv TOVPD3 of iets vergelijkbaar, daar NEN1010 het in eerste instantie aanwijzigen van de fabrikant (Deye) moet opvolgen en die begint met 4mm2 of meer. Digitale stroombegrenzer voor AC zitten nog niet in NEN1010, die is nog ouderwets bimetaal verwarmings karakterstieken.
Waarom die digitale stroombegrenzer ook zijn dat geen geaccepteerde NEN oplossing, omdat je kabels waarschijnlijk VD zijn met max 70 graden en bij 23,2A 1,45 x In van B16A automaat die in vrijlucht al 50-60 graden worden en in 19mm elektrabuis afhankelijk van verlegging mogelijk max temp overschreiden
Eerste: mijn installatie gaat nooit NEN-1010 "approved" zijn vanwege de 2.5mm2 kabel, als ik het goed heb. Dat zou 6mm2 moeten zijn voor 12kW. Dus dat is al een lastige.
Tweede: SE PV kan op LOAD maar dan heb ik FW1172 nodig (geen idee wat er op staat.) Een extra modbus (SDM630) meter aansluiten is mogelijk. Die heb ik toch nog 1 liggen. De Deye kan die dan ook zien/gebruiken (dit is nieuwe info, want daar kon ik niks over vinden).
Derde: EV+WP achter LOAD is misschien wel verstandig. Dan trekt met peakshaving de Deye max 10A van GRID / fase. EV kan ik dan hopelijk ook slim regelen met dezeflde modbus meter (m.b.v. rs485-eth o.i.d.).
Vierde: waarschijnlijk is het wel zo verstandig om een omschakelaar te gebruiken (/transfer switch). Dan gedraagt de Deye zich meestal als alleen grid-connected (behalve voor WP/EV) en in noodsituatie kan ik de boel dan omschakelen.
Ik ben van plan iets van solarassistant + nodered te gebruiken om dingen eventueel aan te sturen. Dus slim schakelen van "peakshaving aan/uit" is denk ik mogelijk.
Klopt het zo een beetje?
@Yaldair Er past ook 5x4mm2 VD of ymvk in de 19mm elektrabuis die gewoonlijk ~16mm binnendiameter heeft.
Standaard flexibele buis voor 5x4mm2 VD installatiedraad heeft een binnendiameter van 17,7mm
Met rechtebuis te doen, maar met paar bochten een al flinke klus en met > 3 bochten amper nog te doen, zonder glijmiddel
Iemand hier die misschien weet hoe met NEN1010 zit en het aantal bochten voor VD en ymvk <14 mm buitendiameter (niet eerste de beste, bijv Donné 13,7mm)
Standaard flexibele buis voor 5x4mm2 VD installatiedraad heeft een binnendiameter van 17,7mm
Met rechtebuis te doen, maar met paar bochten een al flinke klus en met > 3 bochten amper nog te doen, zonder glijmiddel
Iemand hier die misschien weet hoe met NEN1010 zit en het aantal bochten voor VD en ymvk <14 mm buitendiameter (niet eerste de beste, bijv Donné 13,7mm)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ah, ik dacht dat vanuit NEN-1010 er maximaal 5x2.5mm2 kabels in een 19mm buis mogen.Domba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:26:
@Yaldair Er past ook 5x4mm2 VD of ymvk in de 19mm elektrabuis die gewoonlijk ~16mm binnendiameter heeft.
Voor standaard isolatie wanddikte, maar er is ook een relatie met vrije ruimte in de buis en aantal bochten.Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:06:
[...]
Ah, ik dacht dat vanuit NEN-1010 er maximaal 5x2.5mm2 kabels in een 19mm buis mogen.
Tegenwoordig zijn er ook met isolatie met minder wanddikte die ook gewoon aan de normen voldoen, dan 10 jaar terug voor nu geldende NEN1010 werden opgesteld. (maar zitten ook verschillen tussen fabrikanten van 2,5mm2 VD installatiedraad, dat bijv max 21A & weerstand 8,87ohm/km kan tegenkomen voor koper ipv 7ohm/km voor zuiver koper)
Bijv 5x4mm2 XVB (voor binnen) is diameter ~13,4mm als ook er ipv oude Ymvk kabel ~15/16 mm is er tegenwoordig met 13,5-14mm diameter.
De bestaande elektrabuis is ook een vorm van bescherming en aangezien die nu 5x2,5mm2 VD heeft, gaat die niet door de grond of buiten langs onbeschermd en dat zelfs binnen de regels mogelijk ook XVB door de buis mag (70% buisvulling, 30% vrije ruimte)
Dat staat niet in de NEN-1010, in de NPR staat het als advies.Yaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:06:
[...]
Ah, ik dacht dat vanuit NEN-1010 er maximaal 5x2.5mm2 kabels in een 19mm buis mogen.
Wat zou dan jouw advies zijn in deze? Indien ik wil kijken of ik 5x4mm2 door de 19mm buis wil krijgen. Ik hoop op maar 2 bochten (meterkast hoekje om, en dan hoekje weer om naar beneden in schuur...).Oilman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:04:
[...]
Dat staat niet in de NEN-1010, in de NPR staat het als advies.
De door @Domba genoemde Donne?
https://www.sandervunderi...bel-ymvk-dca-5x4-mm2.html
Of mag ik ook soepele H07V2-K 4mm2 erin leggen? (lijkt me wel meer een uitdaging om 5 aders door de buis te trekken).
Of misschien deze (via Domba benoemd in DM):
https://gigatek.be/nl/kab...4-mm-lsoh-b500--kobxgb5g4
Of toch maar de 5x2.5mm2 laten zitten (waardoor ik het mezelf op een andere manier moeiljik maak). Nadeel wel dat als ik besluit die 5x2.5mm2 eruit te halen om voor een YMVK te vervangen, die YMVK er wel ook daadwerkelijk in moet. Is glijmiddel en een trekveer dan voldoende?
Iemand enig idee of de DEYE 3-fase hybride omvormers tijdelijk aangesloten kunnen worden als 1-fase? Ik moet nog een kabel aanleggen, maar kan pas van het voorjaar aangezien dan de tuin aangepast gaat worden
Gridzijde heeft die 3 fase nodig, als 1 fase ontbreekt gaat die al in eiland mode.rroetenberg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:23:
Iemand enig idee of de DEYE 3-fase hybride omvormers tijdelijk aangesloten kunnen worden als 1-fase? Ik moet nog een kabel aanleggen, maar kan pas van het voorjaar aangezien dan de tuin aangepast gaat worden
(Aan load zijde kan wel 1 verbruikers groep op, maar geen netaansluiting)
Of tijdelijk de grondkabel bovengronds laten lopenrroetenberg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:23:
YMVK 5x4 in een standaard buis niet eens aan beginnenYaldair schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:58:
[...]
Wat zou dan jouw advies zijn in deze? Indien ik wil kijken of ik 5x4mm2 door de 19mm buis wil krijgen. Ik hoop op maar 2 bochten (meterkast hoekje om, en dan hoekje weer om naar beneden in schuur...).
De door @Domba genoemde Donne?
https://www.sandervunderi...bel-ymvk-dca-5x4-mm2.html
Of mag ik ook soepele H07V2-K 4mm2 erin leggen? (lijkt me wel meer een uitdaging om 5 aders door de buis te trekken).
Of misschien deze (via Domba benoemd in DM):
https://gigatek.be/nl/kab...4-mm-lsoh-b500--kobxgb5g4
Of toch maar de 5x2.5mm2 laten zitten (waardoor ik het mezelf op een andere manier moeiljik maak). Nadeel wel dat als ik besluit die 5x2.5mm2 eruit te halen om voor een YMVK te vervangen, die YMVK er wel ook daadwerkelijk in moet. Is glijmiddel en een trekveer dan voldoende?
Aan GEN zijde kan ook 1 fase, maar ook dan blijft die in eiland mode.Domba schreef op woensdag 10 december 2025 @ 01:10:
[...]
Gridzijde heeft die 3 fase nodig, als 1 fase ontbreekt gaat die al in eiland mode.
(Aan load zijde kan wel 1 verbruikers groep op, maar geen netaansluiting)
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Dank je, maar een beetje ver. Ben nu met 2 installateurs van zonnepanelen aan het spreken om mijn Deye op te hangen. Ze hebben wel verstand van zonnepanelen en de eastron in de meterkast maar niet zo van de Deye en batterijen. Ik heb de volgende tekening gemaakt.ybos schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:08:
[...]
Ik heb er eentje liggen, amersfoort. Mag je gerust even lenen
Graag jullie opmerkingen en feedback. Is de T-Class fuse nodig? Is er nog een extra MCCB nodig of een noodstop knop?
Ik hoop dat de opstartspanning van je 2x 8 435Wp in het bereik valt van je Deye omvormer, hij moet minimaal 160V hebben.
Ik zou er alles aan doen om de Zuid installatie ook direct op de Deye in te voeren zonder de Solar edge.
Dus 1x oost op een gedeelde MPTT en daar ook de West set op, en de 7K zuid op de andere MPTT
Ik zou er alles aan doen om de Zuid installatie ook direct op de Deye in te voeren zonder de Solar edge.
Dus 1x oost op een gedeelde MPTT en daar ook de West set op, en de 7K zuid op de andere MPTT
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Op mijn systeem heb ik een smeltzekering, maar een T-class wordt veel aangeraden, en maakt op de kosten van je systeem niet een groot verschil. Er moet gewoon iets tussen wat eruit kan klappen, en liever een zekering als je Omvormer/kabel/batterij in alle 3 de gevallen niet wat je wil. Volgens mij heeft die MB56 kast van Yixiang wel een eigen zekering, maar ik meende dat die vrij ruim was bemeten.The Source schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:21:
[...]
Dank je, maar een beetje ver. Ben nu met 2 installateurs van zonnepanelen aan het spreken om mijn Deye op te hangen. Ze hebben wel verstand van zonnepanelen en de eastron in de meterkast maar niet zo van de Deye en batterijen. Ik heb de volgende tekening gemaakt.
Graag jullie opmerkingen en feedback. Is de T-Class fuse nodig? Is er nog een extra MCCB nodig of een noodstop knop?
[Afbeelding]
Een noodstop is misschien wat overdreven, maar een DC-werkschakelaar/accuschakelaar zodat je de stroom van de DEYE kan halen is wel zo prettig. En begrijpelijk voor iedereen die de stroom eraf moet halen.
@The Source Met 32kWh heb je 2 accumodules en een Deye.
Als er ergens een harde kortsluiting optreedt, wil je dat er geen ongecontroleerde stroom kan gaan lopen door zekeringen met voldoende onderbrekingscapaciteit toepassen die een eventuele vlamboog doven.
Hoeveel stroom er kan gaan lopen kun je meten met een milliohm meter.
Een accumodule kan die weerstand tussen 7-12 milliohm liggen met LFP en gewoonlijk is max voltage van de accumodule 58V en kom je op minimaal ~8kA (I=U/R) per accumodule.
Het gevolg is dat je daarmee uitkomt op gevulde zekering die >10kA onderbrekingscapaciteit heeft, meer marge aan onderbrekingscapaciteit is beter.
Je wilt ook dat redelijk snel onderbroken wordt en daarmee kom je uit op T-class zekeringen of een MCB die redelijk snel onderbreekt met een grote "air-gap" en voldoende veerkracht om vast branden van contactpunten te voorkomen in de accumodule.
Bij DIY heeft het de voorkeur om een zekering tussen celpakket naar BMS op te nemen, daar kan een nog grotere stroom hebben als er een harde kortssluiting optreedt in BMS door de lagere weerstand en kom je uit op snelle glas/zand gevulde zekeringen of wel T-class.
Met 2 accumodules heb je in theorie de dubbele onderbrekingscapaciteit nodig als er een harde kortsluiting optreedt in de Deye, maar je kan ook een meer gewone zekering gebruiken met 2-6kA onderbrekingscapaciteit en vertrouwen op de accumodules met snelle zekeringen met ruim meer dan voldoende onderbrekingscapaciteit, die eventuele vlamboog zeker doven en geen stroom meer loopt.
In normale gebruik wil je ook niet te veel verlies hebben door warmteontwikkeling in de afzekering, waarmee je op een bepaalde groep uitkomt met hoge onderbrekingscapaciteit en de keuze is tegenwoordig groter dan 3-4 jaar geleden.
Als er ergens een harde kortsluiting optreedt, wil je dat er geen ongecontroleerde stroom kan gaan lopen door zekeringen met voldoende onderbrekingscapaciteit toepassen die een eventuele vlamboog doven.
Een accumodule kan die weerstand tussen 7-12 milliohm liggen met LFP en gewoonlijk is max voltage van de accumodule 58V en kom je op minimaal ~8kA (I=U/R) per accumodule.
Het gevolg is dat je daarmee uitkomt op gevulde zekering die >10kA onderbrekingscapaciteit heeft, meer marge aan onderbrekingscapaciteit is beter.
Je wilt ook dat redelijk snel onderbroken wordt en daarmee kom je uit op T-class zekeringen of een MCB die redelijk snel onderbreekt met een grote "air-gap" en voldoende veerkracht om vast branden van contactpunten te voorkomen in de accumodule.
Bij DIY heeft het de voorkeur om een zekering tussen celpakket naar BMS op te nemen, daar kan een nog grotere stroom hebben als er een harde kortssluiting optreedt in BMS door de lagere weerstand en kom je uit op snelle glas/zand gevulde zekeringen of wel T-class.
Met 2 accumodules heb je in theorie de dubbele onderbrekingscapaciteit nodig als er een harde kortsluiting optreedt in de Deye, maar je kan ook een meer gewone zekering gebruiken met 2-6kA onderbrekingscapaciteit en vertrouwen op de accumodules met snelle zekeringen met ruim meer dan voldoende onderbrekingscapaciteit, die eventuele vlamboog zeker doven en geen stroom meer loopt.
In normale gebruik wil je ook niet te veel verlies hebben door warmteontwikkeling in de afzekering, waarmee je op een bepaalde groep uitkomt met hoge onderbrekingscapaciteit en de keuze is tegenwoordig groter dan 3-4 jaar geleden.
De SDM630 van de onderverdeler garage moet je verhuizen naar de lijn, direct voor of achter de afzekering van de SE7K in huis zodat PV-opwek op load wordt gemeten voor de regeling en op die plek van SDM630 in garage een afzekering eventueel een 30mA aardlek (of gecombineerde) als de verlegging van de 12m kabel niet volledig afgeschermd is, dat geen beschadiging kan optreden .Yaldair schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:49:
Heb even in QElectroTech alles zitten uittekenen, mocht ik 4mm2 in de 19mm buis kunnen krijgen...
Ziet er dan als volgt uit. Opmerkingen hierover?
[Afbeelding]
Even kijken of ik het ook met 2.5mm2 kan uittekenen, maar vrees dat dat lastig wordt. Dan krijg ik denk ik geen "backup/offgrid" functie.
De SE5K dien je naar de MI-ingang te verhuizen (GEN-port) zodat die apart bemeten wordt door Deye.
On grid, heb je geen frequentieregeling en kan de Deye deze apart uitschakelen om zo goed mogelijk zero export to CT te handhaven met interne relais, als ook de optie (als ook dat je nog een "MI-export to grid cutt-off" optie hebt voor remote sturing voor de SE5K)
Mijn huidige Growatt MOD 4000TL3-XH heeft ook een startspanning van 160V, dus dat zou moeten lukken.rvdgaag schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:52:
Ik hoop dat de opstartspanning van je 2x 8 435Wp in het bereik valt van je Deye omvormer, hij moet minimaal 160V hebben.
Waarom zo snel mogelijk die 7K Zuid er ook aan? Ivm conversie veries of zero export?
Want dit is nog best wel wat werk.
- Ik moet uitzoeken of het kan qua kabel lengte
- Ik moet het dak van het huis open gooien en de kabels de juiste kant opleggen
- De stoep moet WEER open, nu denk ik niet dat stroom diep hoeft te liggen, dus dat zal meevallen
- Ik heb een Solar Edge Se1000 key nodig heb ik begrepen om de P370 optimizers altijd aan te zetten zodat ze met de Deye werken.
De Yixiang heeft een 300W Class-T fuse ingebouwd, echter heb ik een andere kast. Ik zal hieronder op Domba verder reageren.zalkc schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:09:
[...]
Op mijn systeem heb ik een smeltzekering, maar een T-class wordt veel aangeraden, en maakt op de kosten van je systeem niet een groot verschil. Er moet gewoon iets tussen wat eruit kan klappen, en liever een zekering als je Omvormer/kabel/batterij in alle 3 de gevallen niet wat je wil. Volgens mij heeft die MB56 kast van Yixiang wel een eigen zekering, maar ik meende dat die vrij ruim was bemeten.
Een noodstop is misschien wat overdreven, maar een DC-werkschakelaar/accuschakelaar zodat je de stroom van de DEYE kan halen is wel zo prettig. En begrijpelijk voor iedereen die de stroom eraf moet halen.
Ik plan de stroom van de Deye af te halen door deze in de verdeelkast uit te schakelen die hangt er vlak naast, dus dat komt goed.
Euh… je antwoord is godtierDomba schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:24:
@The Source Met 32kWh heb je 2 accumodules en een Deye.
Ik gebruik MB56 628Ah x16, dus het betreft 1 accumodules, of mis ik iets?
Als ik het goed begrijp zegt je dat ik de zekering het beste tussen het BMS en de batterij, echter moet ik dan mijn pre-assembled batterij gaan modden.
Wat als ik deze kort op de batterij plaats, dus 30 tot 50cm zou dat ok zijn?
Ik denk niet dat een ANL fuse genoeg hiervoor is wel? Beter een Victron Lynx Power-In modden met een 300A class T fuse met 20 tot 50kA AIC of zijn er bettere suggesties?
Nee, mijn aanname was 300Ah cellen en geen 628Ah.The Source schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:48:
[...]
Euh… je antwoord is godtierik heb nog veel te leren.
Ik gebruik MB56 628Ah x16, dus het betreft 1 accumodules, of mis ik iets?
Over algemeen lukt dat niet bij assembly boxes, dan moet je kijken naar de DC aan/uit schakelaar of die voldoet of vervangen kan worden.Als ik het goed begrijp zegt je dat ik de zekering het beste tussen het BMS en de batterij, echter moet ik dan mijn pre-assembled batterij gaan modden.
In begin periode werd ook de kast zelf gebouwd en daar komt T-fuse gebruik vandaan, maar het gaat om zoveel mogelijk onderbrekingscapaciteit en zo weinig mogelijk verlies, warmteontwikkeling bij normaal gebruik
Moet je voor in Victron topics zijn, die hebben uitgezocht welke zekering passen in gewone lynx, als ook Victron zelf een lynx met T-class heeftWat als ik deze kort op de batterij plaats, dus 30 tot 50cm zou dat ok zijn?
Ik denk niet dat een ANL fuse genoeg hiervoor is wel? Beter een Victron Lynx Power-In modden met een 300A class T fuse met 20 tot 50kA AIC of zijn er bettere suggesties?
Ik heb destijds 5x6mm2 solid core ymvk voor 10talle meters in een 19mm buis gehannest, 2 verdiepingen omhoog door een schacht.... had me toch spierpijn savonds dat wil je niet wetenDomba schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:26:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Al die zekeringen weglaten is mijn tip, gewoon een 1 of 2 polige MCCB (Nanque ofzo) plaatsen.The Source schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:21:
[...]
Dank je, maar een beetje ver. Ben nu met 2 installateurs van zonnepanelen aan het spreken om mijn Deye op te hangen. Ze hebben wel verstand van zonnepanelen en de eastron in de meterkast maar niet zo van de Deye en batterijen. Ik heb de volgende tekening gemaakt.
[Afbeelding]
Zelfs een 400A tclass hier werd m.i. te warm op 240A.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dan hoop ik dat de 12.8mm XGB 5x4mm2 gaat lukkenPCJR schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:23:
[...]
Ik heb destijds 5x6mm2 solid core ymvk voor 10talle meters in een 19mm buis gehannest, 2 verdiepingen omhoog door een schacht.... had me toch spierpijn savonds dat wil je niet weten
(https://www.elektramat.be/xgb-5g4-kabel-per-meter-cblxgb5g4/, verkopen ze blijkbaar alleen in Belgie...)
@Yaldair Gewoon even vragen of ze het ook in NL willen verkopen ( als dat de bedoeling is ). nee heb en ja kan je krijgen.
Ik zal toch even wat leedvermaak leveren voor deze avond.
Je bent tijden aan het zoeken en nadenken hoe je de back-upstroom wil hebben, wat je nodig hebt en hoe alles op elkaar afgestemd moet zijn. En veel zweet en pijnlijke handen na het werken met 6mm vaste kern, alles op de juiste momenten aangedraaid, kabels wegwerken en dan de kap er weer op.
En dan blijkt de ATS net een centimeter dikker als de rest.... Dit is zo'n punt dat je gaat twijfelen hoeveel kwaad het nu kan om de de afdekkap een stukje in te gaan zagen....
Je bent tijden aan het zoeken en nadenken hoe je de back-upstroom wil hebben, wat je nodig hebt en hoe alles op elkaar afgestemd moet zijn. En veel zweet en pijnlijke handen na het werken met 6mm vaste kern, alles op de juiste momenten aangedraaid, kabels wegwerken en dan de kap er weer op.
En dan blijkt de ATS net een centimeter dikker als de rest.... Dit is zo'n punt dat je gaat twijfelen hoeveel kwaad het nu kan om de de afdekkap een stukje in te gaan zagen....
Kabel is besteld dus zal binnenkort wel aankomen. Kijken of het in de vakantie lukt om hem door de buis te krijgen. Afhankelijk van of dat lukt (en hoe goed) misschien nog een kabel bij bestellen voor de andere buis.Lord Anubis schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:29:
@Yaldair Gewoon even vragen of ze het ook in NL willen verkopen ( als dat de bedoeling is ). nee heb en ja kan je krijgen.
Nu weer aan het kijken of iik alles achter LOAD kan hangen behalve WP/EV. i.v.m. EV die 13-16A op 1 fase trekt, dan kan de Deye dat volgens mij niet uitbalanceren. In theorie kan de EV max 6.6kW 1 fase laden. De Deye en EV kunnen beiden GRID meten en daar op sturen (volgens mij). Nu weet ik niet hoe dit uitpakt indien ik in de winter max zou willen laden van de EV.
EV trekt max 20-25 uit net, batterij ziet hoog verbruik van net dus gaat niet laden, of gaat wel laden maar dan ziet EV het verbrik van batterij en past zich aan. Als ze beiden GRID info gebriken gaat daar mogelijk iets mis in de regeling. ff uitzoeken.
Leuk denkwerk, dit alles een beetje designen
edit:
Volgens NEN-1010 mag ik tot een meter of 125 4mm2 afzekeren met 25A. (denk dan C-karakteristiek). Dus als ik vanuit hoofdschakelaar meteen doorga naar 25A alamat naar onderverdeler met EV/WP/Deye en dan de rest van huis achter Deye moet dat volgens mij kunnen. Ga het even goed uittekenen en rekenen met de stromen in alle (mogelijke) circuits. Wordt vervolgt
Komt een beetje neer op een nieuwe "groepenkast in de meterkast" met 3 krachtgroepen (1 = WP, 1 = EV, 1=Batt.) waarbij de rest allemaal achter batt hangt.
edit2:
Misschien niet bekend, maar blijkbaar kan je de NEN-1010 tegenwoordig online vrij inzien (ff zoeken op NEN connect).
[ Voor 21% gewijzigd door Yaldair op 13-12-2025 10:05 ]
:strip_exif()/f/image/FUtw6pKYaeFr6K8KlNH2hWyj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik vraag het hier maar eens, ik heb een beetje lastige situatie straks met een 12kW Deye.
Het plaatje laat een aantal mogelijkheden zien, 3 in totaal.
De bedoeling is om straks mijn pv voor de Deye te gebruiken om o.a. de batterij te laden.
In elke situatie heeft de Deye een 6mm2 en 10mm2 naar de meterkast vanwege een off-grid schakeling, de lange bedrading naar de schuur en terug is een gegeven en het gaat om een 3-fase systeem.
De bovenste schets laat zien hoe het zou worden met de Deye in de schuur en de rest blijft zoals het nu is.
2 SMA omvormers zitten elk op een andere fase met andere verbruikers.
Ik ben bang dat de Deye hier moeite mee heeft vanwege de ongelijke belasting van de fasen (2kW en 4kW piek terwijl een 3e fase bijna niets krijgt (hooguit 700W van pv op Z/W).
Het middelste deel heeft een SMA Tripower die de 2 1-fase SMA's vervangt met 2 strings (Z/W en N/O).
Ik denk dat hier geen enorm dikke AC voor nodig is omdat er max 9A door zal gaan en bijkomend voordeel is dat ik een bestaande 3x4mm2 kabel kan vervangen omdat ze dezelfde diameter hebben dus geen gaten boren behalve naar de tuin toe.
Eventueel kan ik dit op de GEN ingang aanbieden zodat de Deye kan besluiten wat hij er mee doet.
De onderste variant gaat uit van 2 strings met 4620Wp en 3240Wp direct op de Deye, wat het geheel eenvoudiger maakt maar mogelijk verlies ik rendement vergeleken met de SMA omvormers in welke configuratie dan ook.
De bovenste configuratie heeft als nadeel dat er grote verbruikers bij zitten waardoor de Deye een onregelmatige belasting/productie ziet op elke fase en op een (te) laag pitje moet werken.
De vraag is welke van de 3 de beste keus is lettend op de lange kabels en SMA vs Deye wat pv betreft.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Omdat het aan de Deye gerelateerd is maar even hier, i.p.v. diy powerwall topic. Ik heb een nieuwe situatieschets gemaakt waarbij ik de WP/EV los heb staan van de batterij. De rest van het huis hangt dan achter de LOAD van de Deye. Aanname dat ik 4mm2 kabels naar de schuur krijg (heen en terug).
/f/image/b48zSWlHzgkDRHWgxi01VUsl.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de LOADs afgezekerd met een 32A automaat. Zodat, hij altijd 3x25A passthrough zou kunnen trekken (voor een tijdje) (+ manier om Deye los te koppelen van LOADs). .
Daarnaast heb ik de EV afgezekerd met 32A zodat ik in theorie op een zonnige dag zowel tot 25A van net kan trekken + PV input.
Verder een krachtgroep van 25A op GRID van de Deye (weer, max 25A trekken in bursts). (en als manier om de Deye los te koppelen van GRID)
Nu de vraag: mag dit?
EV kan loadbalancing doen dus kijkt naar zowel naar de belasting in de onderverdeler van de garage als naar de P1 meter. Hiermee kan ik hem dus zodanig limiteren dat hij nooit teveel van net pakt. Echter, vermoed ik dat NEN-1010 niet kijkt naar zulke aspecten en simpel zegt: geen 32A groep na 3x25 aansluiting). Of moet ik beter de aardlekschakelaar van 40A in de "inkomende kast" vervangen door een 3x25A alamat. Dan klapt die altijd mocht er iets mis gaan met de laadpaal instellingen o.i.d.
LOAD afzekeren met 32A is voornamelijk omdat je 25a passthrough + 8A batterij kan krijgen. Als ik die op 25A zet loop ik het risico dat ik ergens kortstondig meer dan 25A op een fase trek, en de boel eruit klapt. Terwijl de hoofdzekering nog niet zou klappen. Misschien moet die zelfs naar 40A (???)
Daarnaast lus ik alle aardes aan elkaar. Ik weet even niet of dat helemaal kloppend is. Op het schematje van de Deye staat namelijk 2x een "E-bar" die niet met elkaar verbonden zijn. Maar, stel dat dit niet mag, dan weet ik niet hoe ik de Deye moet aarden...
/f/image/b48zSWlHzgkDRHWgxi01VUsl.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de LOADs afgezekerd met een 32A automaat. Zodat, hij altijd 3x25A passthrough zou kunnen trekken (voor een tijdje) (+ manier om Deye los te koppelen van LOADs). .
Daarnaast heb ik de EV afgezekerd met 32A zodat ik in theorie op een zonnige dag zowel tot 25A van net kan trekken + PV input.
Verder een krachtgroep van 25A op GRID van de Deye (weer, max 25A trekken in bursts). (en als manier om de Deye los te koppelen van GRID)
Nu de vraag: mag dit?
EV kan loadbalancing doen dus kijkt naar zowel naar de belasting in de onderverdeler van de garage als naar de P1 meter. Hiermee kan ik hem dus zodanig limiteren dat hij nooit teveel van net pakt. Echter, vermoed ik dat NEN-1010 niet kijkt naar zulke aspecten en simpel zegt: geen 32A groep na 3x25 aansluiting). Of moet ik beter de aardlekschakelaar van 40A in de "inkomende kast" vervangen door een 3x25A alamat. Dan klapt die altijd mocht er iets mis gaan met de laadpaal instellingen o.i.d.
LOAD afzekeren met 32A is voornamelijk omdat je 25a passthrough + 8A batterij kan krijgen. Als ik die op 25A zet loop ik het risico dat ik ergens kortstondig meer dan 25A op een fase trek, en de boel eruit klapt. Terwijl de hoofdzekering nog niet zou klappen. Misschien moet die zelfs naar 40A (???)
Daarnaast lus ik alle aardes aan elkaar. Ik weet even niet of dat helemaal kloppend is. Op het schematje van de Deye staat namelijk 2x een "E-bar" die niet met elkaar verbonden zijn. Maar, stel dat dit niet mag, dan weet ik niet hoe ik de Deye moet aarden...
[ Voor 8% gewijzigd door Yaldair op 13-12-2025 15:56 ]
@Speedy-Andre De onderste situatie heeft de voorkeur, bijv met 6mm2 PV-kabel
Ik neem aan dat PV gelijk blijft en dat het max 9A panelen zijn.
Die hebben lagere verlies als je een 2e aanname doet dat Deye even efficient is als SMA's. PV dc in AC omzet.
Maar PV direct op Deye heb je voor naar accu DC-DC omzetting, met veel minder verlies dan DC/AC-AC/DC verlies te maken. Alleen al met AC/DC heb je ca 5% verlies. (6mm2 PV kabel 300V ~0,2% 600V ~0,1%)
SMA's is efficientie niet de enigste energie verlies, maar gebruiken ook elk hulp energie voor communicatie en hebben ook nog AC-kabel verlies
Voor 4mm2 solar kabel mag je zelf uitrekenen met werkelijke werkspanningen van de PV (600V= 0,2% @ 9A voor 20m)
edit: wil je heel nauwkeurig bereken tripower 8k verliest 0,1% aan efficientie per 20V dat de werkspanning van PV lager is dan 580V
Die hebben lagere verlies als je een 2e aanname doet dat Deye even efficient is als SMA's. PV dc in AC omzet.
Maar PV direct op Deye heb je voor naar accu DC-DC omzetting, met veel minder verlies dan DC/AC-AC/DC verlies te maken. Alleen al met AC/DC heb je ca 5% verlies. (6mm2 PV kabel 300V ~0,2% 600V ~0,1%)
SMA's is efficientie niet de enigste energie verlies, maar gebruiken ook elk hulp energie voor communicatie en hebben ook nog AC-kabel verlies
Voor 4mm2 solar kabel mag je zelf uitrekenen met werkelijke werkspanningen van de PV (600V= 0,2% @ 9A voor 20m)
edit: wil je heel nauwkeurig bereken tripower 8k verliest 0,1% aan efficientie per 20V dat de werkspanning van PV lager is dan 580V
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 13-12-2025 20:39 ]
Mooi kut is dat, welke ATS heb je dan ?zalkc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:05:
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Mooi, ik ga dit uitwerken en ik zie direct een maar met de Tripower (6kW of 8kW) die met 175V starten en de mppt begint bij 260V terwijl een SB4000 bij 150V start met mppt vanaf 175V.Domba schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:09:
@Speedy-Andre De onderste situatie heeft de voorkeur, bijv met 6mm2 PV-kabel
De Deye start bij 160V en mppt vanaf 200V wat de Tripower minder interessant maakt, de voornaamste reden was een uitgebalanceerde 3-fase en dat er geen andere verbruikers op zouden zitten.
Echter is er dan idd dubbel verlies als je dc/ac doet en weer ac/dc met de Deye.
Het dc kabelverlies valt me mee, blijft staan dat het 4 kabels worden omdat de strings een tegengestelde oriëntatie hebben en een verschillende spanning (oude poly panelen vs recente zwarte).
Dat is 40m per string, eens kijken wat 4 of 6mm2 scheelt in prijs, aanleggen is net zo veel werk.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
https://www.bol.com/nl/nl...7391501/?Referrer=NLGOOFS
Bliq bied dezelfde aan zag ik. En als ik zo op google kij is die best populair in de ATS categorie.
Voor mij was het formaat qua breedte leidend, was niet oplettend op de hoogte,
Ga nu even kijken om een aparte kast erbij te zetten ernaast. Zal toch iets moeten...
De Deye heeft een ingebouwde ATS, waarom een 2e?
Kwam de Geya G2R met een originele Geya bijsluiter?zalkc schreef op zondag 14 december 2025 @ 00:39:
[...]
Bliq bied dezelfde aan zag ik. En als ik zo op google kij is die best populair in de ATS categorie.
Ga nu even kijken om een aparte kast erbij te zetten ernaast. Zal toch iets moeten...
Want je hebt dus niet deze, maar een pre- half 2024 model die 11-12mm hoger is.
Toegegeven, even googlen en het is bijna alleen het 70mm hoge model
moet een gigantische voorraad van zijn (Geya G2R 63, Tongou TOATS-2, CNC YCQR-63, ManHua MES1-63NS) de ene nog meer korting dan de andere
De afstand tussen omvormer en meterkast, en dat alles ook blijft draaien als de omvormer niet beschikbaar is.BenSKIP schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:30:
De Deye heeft een ingebouwde ATS, waarom een 2e?
Ik heb inderdaad het oude model. Maar het nieuwe model is ook 59mm hoog.Domba schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:40:
[...]
Kwam de Geya G2R met een originele Geya bijsluiter?
Want je hebt dus niet deze, maar een pre- half 2024 model die 11-12mm hoger is.
Toegegeven, even googlen en het is bijna alleen het 70mm hoge model
moet een gigantische voorraad van zijn (Geya G2R 63, Tongou TOATS-2, CNC YCQR-63, ManHua MES1-63NS) de ene nog meer korting dan de andere
[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 14-12-2025 11:31 ]
@zalkc je kan de Hager SFT440 kunnen overwegen:
https://www.amazon.nl/Hag...schappelijk/dp/B00SCD72NA
40E, handmatig te schakelen (maar dat voldoet voor je doeleinde). En A-merk.
Dit komt paar keer per jaar ook in dit topic voorbijYaldair schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:15:
@zalkc je kan de Hager SFT440 kunnen overwegen:
SFT440 alleen bruikbaar als je geen 3-fase verbruikers hebt, met wel een 3 fase verbruiker in de installatie, eerst geheel spanningsloos maken voor omschakelen.
Wil je toch met spanning op 1 van de 2 ingangen omschakelen, gebruik dan een Sontheimer of Kraus & Naimer 1-0-2 omschakelaar.
SFT440 is net als HIM406 van Hager enkel een IEC 60947-3 en geen IEC 60947-6-1 voor omschakelen onderspanning
Onderstaande is oud bijna 2 jaar terug, maar SFT440 heeft nog steeds geen nieuw test cerficaat of is aangepast aan, voor omschakelen onderspanning
@Domba Ah, lijkt me dat je altijd de boel spanningsloos maakt aangezien het I-0-II is?
Modulaire omschakelaar 4-polig 40 A, NO.NC, I-0-II, common point boven:
https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven
Of zit dat toch anders?
Of zit dat toch anders?
[ Voor 7% gewijzigd door Yaldair op 14-12-2025 13:47 ]
Dat is een misverstand wat het eigenlijke probleem bij deze 1-0-2 schakelaars.Yaldair schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:39:
Ah, lijkt me dat je altijd de boel spanningsloos maakt aangezien het I-0-II is?
In 0 stand is load uitgang spanningsloos, maar bij omschakeling naar stand 1 of 2 is er geen garantie dat neutraal contact tijdig sluit voor dat de fase contacten sluiten.
En met een 3 fase verbruiker aan load zijde krijgen 1 fase verbruikers dan 400V tot enige tiental milliseconden als AC voeding, daarvan kunnen ze stuk gaan.
Met name de HIM406 van Hager met de draaiknop blijkt met naar stand nul draaien in praktijk als eerste de neutraal te verbreken en bij verder draaien als laatste de neutraal te sluiten, of te wel last van een zwevende neutraal.
Bij Amazon stuk goedkoper zelfs voor de 100A versie. Handig als het automatisch is. Heb nog niet naar een datablad of ervaringen gezocht.zalkc schreef op zondag 14 december 2025 @ 00:39:
[...]
Alleen blijft de vraag, schakelt het de nul op de juiste manier zodat er nooit een zwevende nul is? Ik heb een hagar hier en getest maar zoals hier eerder en hierboven zojuist aangegeven is is er een zwevende nul. Heb het getest maar ik ga het niet voor het onder spanning omschakelen gebruiken.
Iemand wel hier ervaring mee?
Ik had hem zelf ook bij Amazon weg, en Domba had deze vraag ook al beantwoord eerder over de nul.,Lord Anubis schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:05:
[...]
Bij Amazon stuk goedkoper zelfs voor de 100A versie. Handig als het automatisch is. Heb nog niet naar een datablad of ervaringen gezocht.
Alleen blijft de vraag, schakelt het de nul op de juiste manier zodat er nooit een zwevende nul is? Ik heb een hagar hier en getest maar zoals hier eerder en hierboven zojuist aangegeven is is er een zwevende nul. Heb het getest maar ik ga het niet voor het onder spanning omschakelen gebruiken.
In mijn plaat zie je ook dat ik alleen 1 fase heb aangesloten. En zo vaak gebruik je het nu ook weer niet verwacht ik.
Past deze wel in een standaard modulaire verdeelkast.Lord Anubis schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:05:
[...]
Bij Amazon stuk goedkoper zelfs voor de 100A versie. Handig als het automatisch is. Heb nog niet naar een datablad of ervaringen gezocht.
ybos schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:01:
[...]
Past deze wel in een standaard modulaire verdeelkast.
Nee duszalkc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:05:
Ik heb een vraagje over Gridgenie ( slimthing), maak deze ook automatisch een backup aan zodat als deze crash en je hem met QR code opnieuw installeerd je toch het grootste gedeelte van je data weer terug heb
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Ik heb de genie draaien bij mijn moeder, het is gewoon een HA configuratie dus je kan HA dagelijks backups laten maken die je kan restoren.SnarfB schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:52:
Ik heb een vraagje over Gridgenie ( slimthing), maak deze ook automatisch een backup aan zodat als deze crash en je hem met QR code opnieuw installeerd je toch het grootste gedeelte van je data weer terug heb
Mijn buurman heeft het draaien maar ik heb het idee dat hij weinig toegang heeft, dus ik vraag mijn af of hij Google drive kan installeren om daar op te backuppenrvdgaag schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:22:
[...]
Ik heb de genie draaien bij mijn moeder, het is gewoon een HA configuratie dus je kan HA dagelijks backups laten maken die je kan restoren.
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Beste mensen,
Na heel veel lezen en uitpluizen, uiteindelijk een systeem opgebouwd op basis 314 Ah cellen, 3 kisten van 16 stuks met Jk V19 bms.
Samen met een deye sun 12k sg04lp3-eu software versie 1147.
Nu functioneerd het systeem sinds enkele weken echter sinfds ik het grid charge vermogen opgeschroefd heb komt er een ongelijkheid naar boven in de laadstromen. Dit heeft tot gevolg dat de automaat er na enkele tijd uitklapt.
Te zien op onderstaande afbeelding is fase 1 en 2 met gelijklopende stroomcurve in geel en rood, fase 3 blijft achter
Wat me opviel is dat de inverted C fase reactive power een rare curve vertoont, tov fase 1 en 2 die een vlakke lijn vertonen ( niet in afbeelding ) .:strip_exif()/f/image/5V9NuieQxmC0pdomfbixXxSN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lQWIT6WsXZr03jvJiRWmP8uK.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben onvoldoende onderlegt om bovenstaande te begrijpen, geen idee waarom dit ontstaat n wat ik eraan kan doen. Tenzij het normaal gedrag is bij het laden van de batterij, dan zit er niets anders op dan de laadstromen te beperken.
Alvast bedankt voor de reacties, zonder dit forum was ik zover niet gekomen.
Mvg Leon
Na heel veel lezen en uitpluizen, uiteindelijk een systeem opgebouwd op basis 314 Ah cellen, 3 kisten van 16 stuks met Jk V19 bms.
Samen met een deye sun 12k sg04lp3-eu software versie 1147.
Nu functioneerd het systeem sinds enkele weken echter sinfds ik het grid charge vermogen opgeschroefd heb komt er een ongelijkheid naar boven in de laadstromen. Dit heeft tot gevolg dat de automaat er na enkele tijd uitklapt.
Te zien op onderstaande afbeelding is fase 1 en 2 met gelijklopende stroomcurve in geel en rood, fase 3 blijft achter
Wat me opviel is dat de inverted C fase reactive power een rare curve vertoont, tov fase 1 en 2 die een vlakke lijn vertonen ( niet in afbeelding ) .
:strip_exif()/f/image/5V9NuieQxmC0pdomfbixXxSN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lQWIT6WsXZr03jvJiRWmP8uK.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben onvoldoende onderlegt om bovenstaande te begrijpen, geen idee waarom dit ontstaat n wat ik eraan kan doen. Tenzij het normaal gedrag is bij het laden van de batterij, dan zit er niets anders op dan de laadstromen te beperken.
Alvast bedankt voor de reacties, zonder dit forum was ik zover niet gekomen.
Mvg Leon
[ Voor 3% gewijzigd door maarle op 16-12-2025 11:43 ]
@maarle Heb je ook een HMI versie? (C0??? op device info screen)
Ook enig idee van herkomst Deye (dozenschuiver, die zelf niet installeert of van een installerende partij)
FW 1147 is een lastige daarvan zijn twee eigenlijk 3 versies en ik weet zo niet na installatie onderscheid te maken.
Een FW1147 die specifiek voor Oostenrijk bedoeld (R25) was en een versie voor rest van EU (die niet geweldig was) en een volledig herbewerkte met HMI C049, waar een heel stuk minder op aan te merken was.
De FW1147-R25 specifiek voor Oostenrijk verschilt specifiek op reactieve power van de EU versie (je netvoltage is vrij laag), maar deze is niet toegelaten door de toezichthouder, dat werd uiteindelijk FW1150 die wel te onderscheiden is van de voor rest van Europa EU-versie die na installatie als F150 wordt weergegeven.
Niet dat we te maken hebben met zoiets als bij FW1140 /C03E (met minder afwijkende symptomen), 12,5k van verscheept, maar voor containers in EU waren, was de HMI versie ingetrokken en hebben de distibiteurs die de installerende partijen voorzien, de voorraad afgestoten naar de dozenschuivers, vanwege half tot uur langere installatie tijd voor de extra firmware update voor ingebruik name.
Je hebt een bijzonder laag netvoltage, heb je ook nog P1 metingen van de slimme meter?
Niet dat je wel geluk hebt met firmware maar een te dunne mm2 gridzijde kabel hebt.
Ook enig idee van herkomst Deye (dozenschuiver, die zelf niet installeert of van een installerende partij)
FW 1147 is een lastige daarvan zijn twee eigenlijk 3 versies en ik weet zo niet na installatie onderscheid te maken.
Een FW1147 die specifiek voor Oostenrijk bedoeld (R25) was en een versie voor rest van EU (die niet geweldig was) en een volledig herbewerkte met HMI C049, waar een heel stuk minder op aan te merken was.
De FW1147-R25 specifiek voor Oostenrijk verschilt specifiek op reactieve power van de EU versie (je netvoltage is vrij laag), maar deze is niet toegelaten door de toezichthouder, dat werd uiteindelijk FW1150 die wel te onderscheiden is van de voor rest van Europa EU-versie die na installatie als F150 wordt weergegeven.
Niet dat we te maken hebben met zoiets als bij FW1140 /C03E (met minder afwijkende symptomen), 12,5k van verscheept, maar voor containers in EU waren, was de HMI versie ingetrokken en hebben de distibiteurs die de installerende partijen voorzien, de voorraad afgestoten naar de dozenschuivers, vanwege half tot uur langere installatie tijd voor de extra firmware update voor ingebruik name.
Je hebt een bijzonder laag netvoltage, heb je ook nog P1 metingen van de slimme meter?
Niet dat je wel geluk hebt met firmware maar een te dunne mm2 gridzijde kabel hebt.
@Domba fijn dat je de tijd neemt om te antwoorden.
:strip_exif()/f/image/UvLQ5wnHiBmg7paj33gDITTo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bekabeling is 4 mm2 met een lengte van 10mtr, intern in de groepenkast 6mm2.
Actuele P1 informatie:
:strip_exif()/f/image/zuIus7zmWKgn0H24aeKRfiSY.jpg?f=fotoalbum_large)
Of kan ik heteen en ander recht trekken met de grid settings:strip_exif()/f/image/jrmaUg11yQEdfc42SkPoiOSz.jpg?f=fotoalbum_large)
De leverancier is e2c
Wat me verder opvalt is dat bij terugleveren de waarden over de drie fases keurig gelijk blijven wat betreft de stromen, het probleem doet zich voor bij het opladen vanuit het net.
Ik hoop dat je hier iets aan kan afleiden.
Bedankt alvast
:strip_exif()/f/image/UvLQ5wnHiBmg7paj33gDITTo.jpg?f=fotoalbum_large)
Actuele P1 informatie:
:strip_exif()/f/image/zuIus7zmWKgn0H24aeKRfiSY.jpg?f=fotoalbum_large)
Of kan ik heteen en ander recht trekken met de grid settings
:strip_exif()/f/image/jrmaUg11yQEdfc42SkPoiOSz.jpg?f=fotoalbum_large)
De leverancier is e2c
Wat me verder opvalt is dat bij terugleveren de waarden over de drie fases keurig gelijk blijven wat betreft de stromen, het probleem doet zich voor bij het opladen vanuit het net.
Ik hoop dat je hier iets aan kan afleiden.
Bedankt alvast
[ Voor 24% gewijzigd door maarle op 16-12-2025 18:28 ]
Je spanning is inderdaad erg laag maar valt nog binnen de netcode. Zou geen problemen mogen geven. Kan je de Deye eens vol laten laden en checken wat de spanningen dan zijn
Het laden heb ik beperkt gehouden tot 7.5kw vermogen.
P1 meter geeft 218 tot 220V bij wattages van (fase 1/2/3) 3037 4366 1467 W
Onderstaande is net voor het laden
/f/image/Gg04kcXt3oMHFiDnRhr8Eyq1.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens laden
/f/image/uruLMYVeMiyJ6dCUZWcTMia4.png?f=fotoalbum_large)
Opvallend is ook de niet matchende fase betreffende wattages en opgenomen stroom. Ik weet dat ik een fase heb moeten verdraaien anders gaf de omvormer een foutmelding.
P1 meter geeft 218 tot 220V bij wattages van (fase 1/2/3) 3037 4366 1467 W
Onderstaande is net voor het laden
/f/image/Gg04kcXt3oMHFiDnRhr8Eyq1.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens laden
/f/image/uruLMYVeMiyJ6dCUZWcTMia4.png?f=fotoalbum_large)
Opvallend is ook de niet matchende fase betreffende wattages en opgenomen stroom. Ik weet dat ik een fase heb moeten verdraaien anders gaf de omvormer een foutmelding.
Dit lijkt de laatste EU-combinatie voor FW1147 (oke)maarle schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:04:
@Domba fijn dat je de tijd neemt om te antwoorden.
Actuele P1 informatie:
Of kan ik heteen en ander recht trekken met de grid
Bedankt alvast
Zoals Jadjong zitten de CT-klemmen goed, wijzen de pijltjes erop alle de zelfde richting op.
(In Deye van links naar rechts CT's aangesloten wit zwart wit zwart wit zwart )
L2 6.84A (past bij L3), externe CT2 >4kW interne CT2 1,4kW (CT L2 en L3 verwisselt)
niet sleutelen aan grid instelling, eerst de opmerking van @jadjong controleren,
Daarna pas eerst een factory reset doen nadat je settings die je hebt moet aanpassen opgeschreven of foto van gemaakt hebt, voor je gridsettings aanpast
[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 16-12-2025 21:57 ]
Ik heb een Eastron sdm 630 m electriciteitsmeter die mn metingen doet.
Heb ik daar dan een instellings fout zitten
Heb ik daar dan een instellings fout zitten
[ Voor 25% gewijzigd door maarle op 16-12-2025 22:00 ]
Aai, fase draden verwisselt ipv draaistroomrichting van links naar rechts om in Deye aanpassen.maarle schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:59:
Ik heb een Eastron sdm 630 m electriciteitsmeter die mn metingen doet.
Terug verwisselen , wel SPANNINGSLOOS anders wachten tot daglicht in Deye de andere kiezen dan je nu hebt na verwisselen (0/120/240 of 0/240/120 menu gridsettings rechts op eerste screen net onder midden)
Dit aanpassen geeft een foutmelding en heeft een aan/uit cycle nodig van de Deye
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 16-12-2025 22:07 ]
Ga ik morgenochtend omzetten en kijken wat de resultaten zijn.
Ik laat het weten.
Super bedankt beiden zover
Ik laat het weten.
Super bedankt beiden zover
Toch maar voor het inzagen gegaan als tussenoplossing. Er is geen al te grote naad verder en ik kan mijn nagel er niet tussenkrijgen in ieder geval. Zoveel scheelt het dus ook niet, het is net de dikte van het plastic wat het tekort komt.zalkc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:05:
Tijdens de kerst maar eens nadenken over een andere ATS of extra verdeelkast om het in te plaatsen. (of gewoon zo laten, er zijn grotere zondes gepleegd)
:strip_exif()/f/image/Uxh7SsjMBUdUYwXwX8nELZHu.jpg?f=fotoalbum_large)
(ik was nog niet klaar met stickeren op dit moment)
@Domba en @jadjong
heren bedankt voor jullie input, het euvel lijkt em inderdaad in de fase verdraaiing en mijn ongeduld te hebben gezeten.
Na wijzigen van dit gegeven blijft de fout nog enige tijd aanwezig op het scherm, wat me heeft verward en in het verleden en maakte dat ik de verdraaing intact liet.
Wat betreft het lage voltage op het net, ik heb vanochtend de uitvoerder gesproken betreffende de lokale netverzwaring die bij ons in de wijk aan de gang is, dit is een bewuste keuze van de beheerder.
heren bedankt voor jullie input, het euvel lijkt em inderdaad in de fase verdraaiing en mijn ongeduld te hebben gezeten.
Na wijzigen van dit gegeven blijft de fout nog enige tijd aanwezig op het scherm, wat me heeft verward en in het verleden en maakte dat ik de verdraaing intact liet.
Wat betreft het lage voltage op het net, ik heb vanochtend de uitvoerder gesproken betreffende de lokale netverzwaring die bij ons in de wijk aan de gang is, dit is een bewuste keuze van de beheerder.
Prima toch zolang het + of - 10% is vanaf 230V voldoen ze aan de wet. Met veel PV in de buurt kiezen de netbeheerders voor een zo laag mogelijke spanning nu, er is nu amper PV stroom, om in de zomer zo safe mogelijk te zitten. Voor jou als consument maakt dat niks uit want je rekent af op afgenomen energie en in de zomer is de kans veel kleiner dat de boel afschakelt als de spanning oploopt door veel PV aanbod.maarle schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:44:
@Domba en @jadjong
Wat is de beste manier om de Deye + Thuis batterij + bv Zonnenplan of Tibber aan te sturen?
Mijn plan is om alles in HA uit te lezen. Het zou via de Deye cloud kunnen, echter ben ik daar niet zo'n fan van, ik heb het liefst alles lokaal.
Hier zie ik veel verschillende oplossingen voor, echter wat is slim.
- Solar Assist. Leest enkel uit, kan batterij icm dynamische contracten niet aansturen en kan JK BMS en Smartshunt data niet uitlezen zoals ik begrijp. Kan via MQTT wel in HA, echter zie ik de toegevoegde waarde niet, want dit kan toch ook allemaal in HA direct? Omdat ik weet dat het een populare oplossing is mis ik wellicht iets.
- ESP modules. Ik heb verschillende M5 Atoms draaien voor airco / waterpomp, echter ben ik niet zo'n held in het solderen/configureren. Ik heb begrepen dat dit de populairste oplossing is: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye. Kan ik zoiets off the shelf bij iemand kopen of op maat laten maken?
Naast de Deye ga ik ook nog een (Victron) SmartShunt aanschaffen en dat samen met het JK BMS uitlezen in HA, voorzover ik kan zien zouden deze samen op 1 ESP32 module kunnen draaien. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Mag eventueel ook een andere smartshunt zijn? Ik zag een leuke kickstarter voorbij komen die al wifi heeft, echter nog te ver weg.
Graag jullie ervaringen wat de beste oplossing is voordat ik de verkeerde weg insla
Mijn plan is om alles in HA uit te lezen. Het zou via de Deye cloud kunnen, echter ben ik daar niet zo'n fan van, ik heb het liefst alles lokaal.
- Solar Assist. Leest enkel uit, kan batterij icm dynamische contracten niet aansturen en kan JK BMS en Smartshunt data niet uitlezen zoals ik begrijp. Kan via MQTT wel in HA, echter zie ik de toegevoegde waarde niet, want dit kan toch ook allemaal in HA direct? Omdat ik weet dat het een populare oplossing is mis ik wellicht iets.
- ESP modules. Ik heb verschillende M5 Atoms draaien voor airco / waterpomp, echter ben ik niet zo'n held in het solderen/configureren. Ik heb begrepen dat dit de populairste oplossing is: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye. Kan ik zoiets off the shelf bij iemand kopen of op maat laten maken?
Naast de Deye ga ik ook nog een (Victron) SmartShunt aanschaffen en dat samen met het JK BMS uitlezen in HA, voorzover ik kan zien zouden deze samen op 1 ESP32 module kunnen draaien. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Mag eventueel ook een andere smartshunt zijn? Ik zag een leuke kickstarter voorbij komen die al wifi heeft, echter nog te ver weg.
Graag jullie ervaringen wat de beste oplossing is voordat ik de verkeerde weg insla
Ik heb SA draaien op een Pi4. Deye dongel / Deye cloud heb je dan niet meer nodig. Eenvoudige aansturing kan in SA met 'if-then' regels. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven, als thuis-accu vol en stroomprijs >2cent dan PV verkopen, anders PV afschakelen. Je kunt de Deye volledig via de SA app bedienen, of via de 'if-then', of handmatig via de app. Werkt ansich prima en stabiel. Ik heb op deze Pi4 ook nog EVCC draaien, voor de rest niets anders dit houd het lekker stabiel. EVCC ziet ook de accu percentages van de Deye etc, in EVCC kan je dan bijvoorbeeld tot een bepaald percentage de thuis-accu laden voorrang geven op de auto-accu etc (EVCC en SA 'communiceren' met elkaar). Als je meer geavanceerd wil, is GBB wellicht een goede optie, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:38:
Wat is de beste manier om de Deye + Thuis batterij + bv Zonnenplan of Tibber aan te sturen?
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
Wellicht toch nog maar even kijken of je de Geya wil laten zitten (zie onderstaande review).zalkc schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:21:
[...]
Toch maar voor het inzagen gegaan als tussenoplossing. Er is geen al te grote naad verder en ik kan mijn nagel er niet tussenkrijgen in ieder geval. Zoveel scheelt het dus ook niet, het is net de dikte van het plastic wat het tekort komt.
Tijdens de kerst maar eens nadenken over een andere ATS of extra verdeelkast om het in te plaatsen. (of gewoon zo laten, er zijn grotere zondes gepleegd)
[Afbeelding]
(ik was nog niet klaar met stickeren op dit moment)
https://www.youtube.com/watch?v=n2BFwp9XcaQ
Als je een betere tegenkom die automatisch schakelt en op maximaal 8 din sloten past houd ik me uiteraard aanbevolen.Lasoul schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:04:
[...]
Wellicht toch nog maar even kijken of je de Geya wil laten zitten (zie onderstaande review).
https://www.youtube.com/watch?v=n2BFwp9XcaQ
En als ik naar de testmethode kijk lijkt mij de kans dat het in het dagelijks gebruik in de huidige stabiele netstroom omgeving klein dat ik hier de spoel opblaas. Maar dat neemt niet weg dat een betere oplossing een betere oplossing is.
Ok met je antwoord is het duidelijk geworden dat SA makkelijk / nodig is voor mensen die geen HA hebben en toch lokaal alles willen doen. Dank je. Dus dan moet ik de ESP32 route gaan uitzoeken en hopen dat iemand zoiets verkoopt.Roel1.9GJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
[...]
Ik heb SA draaien op een Pi4. Deye dongel / Deye cloud heb je dan niet meer nodig. Eenvoudige aansturing kan in SA met 'if-then' regels. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven, als thuis-accu vol en stroomprijs >2cent dan PV verkopen, anders PV afschakelen. Je kunt de Deye volledig via de SA app bedienen, of via de 'if-then', of handmatig via de app. Werkt ansich prima en stabiel. Ik heb op deze Pi4 ook nog EVCC draaien, voor de rest niets anders dit houd het lekker stabiel. EVCC ziet ook de accu percentages van de Deye etc, in EVCC kan je dan bijvoorbeeld tot een bepaald percentage de thuis-accu laden voorrang geven op de auto-accu etc (EVCC en SA 'communiceren' met elkaar). Als je meer geavanceerd wil, is GBB wellicht een goede optie, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.
Ik heb een duidelijke voorkeur voor GBBoptimizer, aangezien deze rekening houdt met de dynamische prijs , verwachte PV opbrengst, warmtepomp verbruik, temperatuur (ivm airco's) etc. Deze kan je Deye rechtstreek sturen als je de Deye Wifi module laat connecten met GBB. Een HA integratie is er ook.The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:38:
De ESP32 integratie naar de Deye werkt top, is amper solderen maar je kan ook de Solarman sofware oplossing gebruiken om in HA alles uit te lezen.
Diverse lui hier gebruiken GBB en er is een discord waar ook de ontwikkelaar actief is:
https://discord.gg/YtcJ2yJf
Je kan een testversie 14 dagen gratis gebruiken, daarna kost het een paar tientjes per jaar afhankelijk van je batterij capaciteit. Het heeft mij in de 1,5 jaar die ik het heb draaien al veel opgeleverd ( 1400 euro plus)
Laatste tijd (naja, eigenlijk sinds kwartierwaardes ingegaan zijn) werkt GBB stuk minder vlekkeloos dan voorheen. Ik ben er nog steeds wel blij mee maar veel meer in de gaten houden/bijsturen dan voorheen. Wel iets om rekening mee te houden.
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/Marst...The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:19:
[...]
Ok met je antwoord is het duidelijk geworden dat SA makkelijk / nodig is voor mensen die geen HA hebben en toch lokaal alles willen doen. Dank je. Dus dan moet ik de ESP32 route gaan uitzoeken en hopen dat iemand zoiets verkoopt.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Je kunt ook voor SmartDeyeDongle gaan. Die gebruik ik ook al een tijdje. Eerder had ik van iemand op GoT een ESP32 board gekocht die met de omvormer zou moeten werken, maar die heb ik nooit werkend kunnen krijgen en daarom ben ik uitgeweken naar SDD.The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:19:
[...]
Ok met je antwoord is het duidelijk geworden dat SA makkelijk / nodig is voor mensen die geen HA hebben en toch lokaal alles willen doen. Dank je. Dus dan moet ik de ESP32 route gaan uitzoeken en hopen dat iemand zoiets verkoopt.
Wel waar ja maar per 1 Januari ga ik naar Zonneplan dus dan is het weer per uur :-)ybos schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:11:
Laatste tijd (naja, eigenlijk sinds kwartierwaardes ingegaan zijn) werkt GBB stuk minder vlekkeloos dan voorheen. Ik ben er nog steeds wel blij mee maar veel meer in de gaten houden/bijsturen dan voorheen. Wel iets om rekening mee te houden.
Biedt de ontwikkelaar al de mogelijkheid om de software lokaal te draaien?rvdgaag schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:11:
[...]
Ik heb een duidelijke voorkeur voor GBBoptimizer, aangezien deze rekening houdt met de dynamische prijs , verwachte PV opbrengst, warmtepomp verbruik, temperatuur (ivm airco's) etc. Deze kan je Deye rechtstreek sturen als je de Deye Wifi module laat connecten met GBB. Een HA integratie is er ook.
De ESP32 integratie naar de Deye werkt top, is amper solderen maar je kan ook de Solarman sofware oplossing gebruiken om in HA alles uit te lezen.
Diverse lui hier gebruiken GBB en er is een discord waar ook de ontwikkelaar actief is:
Je kan een testversie 14 dagen gratis gebruiken, daarna kost het een paar tientjes per jaar afhankelijk van je batterij capaciteit. Het heeft mij in de 1,5 jaar die ik het heb draaien al veel opgeleverd ( 1400 euro plus)
Zou graag GBB gaan gebruiken en die paar euro maakt mij niet uit maar het liefst dan wel zelf lokaal draaien.
Je zou ook naar de Waveshare spullen kunnen kijken. Heb je een kant en klaar ESP32 bordje die je in je meterkast kan installeren (din-rail) en via RS485 kunt koppelen aan je Deye.The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:19:
[...]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e6bspEaC4Eas7XJ3mqBMPWOR.jpg?f=user_large)
https://www.waveshare.com...er/esp32-s3-rs485-can.htm
Ik gebruik zelf een andere Waveshare RS485<>LAN en die heb ik gekoppeld aan Home Assistant via de SunSynk addon en dat bevalt erg goed.
Nee, dat is er nog niet.Lasoul schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:47:
[...]
Biedt de ontwikkelaar al de mogelijkheid om de software lokaal te draaien?
Zou graag GBB gaan gebruiken en die paar euro maakt mij niet uit maar het liefst dan wel zelf lokaal draaien.
Hij heeft wel wat gemaakt dat de communicatie volledig over zijn servers gaat en niet meer via china.
(Dongle direct)
Nee, de algoritmes zijn zijn kracht, gebruiken veel data en cpu power dus een cloud is hiervoor wel een goed platform. Het is SAAS dus zal altijd online blijven.Lasoul schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:47:
[...]
Biedt de ontwikkelaar al de mogelijkheid om de software lokaal te draaien?
SaaS betekent in mijn ogen niet dat het altijd online zal blijven. De servers worden betaald door de maker van GBB, als hij om wat voor reden dan ook besluit om er mee op te houden dan werkt het niet meer en gaan de servers uit. Dit is niet anders dan andere clouddiensten.rvdgaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:03:
[...]
Nee, de algoritmes zijn zijn kracht, gebruiken veel data en cpu power dus een cloud is hiervoor wel een goed platform. Het is SAAS dus zal altijd online blijven.
Ken geen SaaS oplossingen die geen online component hebben, als je dat niet wilt koop dan een Gridgenie, die werkt volledig lokaal en is idiot proof, daarom heb ik die ook bij mijn moeder draaien. Kan veel minder dan de GBB oplossing maar dat heeft ze ook niet nodig.Lasoul schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:04:
[...]
SaaS betekent in mijn ogen niet dat het altijd online zal blijven. De servers worden betaald door de maker van GBB, als hij om wat voor reden dan ook besluit om er mee op te houden dan werkt het niet meer en gaan de servers uit. Dit is niet anders dan andere clouddiensten.
Dat is exact de reden waarom ik terughoudend ben met SaaS oplossingen aangezien je afhankelijk bent van een cloud-component. Als het niet anders kan dan moet het, maar ik zit meer op de Home Assistant lijn om zoveel mogelijk lokaal te hebben draaien en zo het ook in eigen hand te hebben.rvdgaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:00:
[...]
Ken geen SaaS oplossingen die geen online component hebben, als je dat niet wilt koop dan een Gridgenie, die werkt volledig lokaal en is idiot proof, daarom heb ik die ook bij mijn moeder draaien. Kan veel minder dan de GBB oplossing maar dat heeft ze ook niet nodig.
Heb al een paar keer meegemaakt dat de cloud-dienstverlening er mee ophield en dan zit je.
Dat is ook de reden dat ik de Deye aansturing lokaal laat lopen en niet via een of andere (Chinese) cloud.
Er zit nog wel een flink verschil in tussen het gebruik van Gridgenie en andere oplossingen. Gridgenie is in de basis gewoon Home Assistant met wat extra functionaliteit. Als je een beetje handig bent en dat zullen de meeste in dit topic wel zijn dan kun je beter op Home Assistant DOA (Day Ahead Optimizer) of EMHASS gebruiken.
Inderdaad een van de zwakke punten van GBB. Ik heb online weleens op de man af gevraagd wat de fallback is als hij ziek word oid. Daar kwam geen antwoord op. Het is een one man show, dus zeker een risico.Lasoul schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:27:
[...]
Dat is exact de reden waarom ik terughoudend ben met SaaS oplossingen aangezien je afhankelijk bent van een cloud-component. Als het niet anders kan dan moet het, maar ik zit meer op de Home Assistant lijn om zoveel mogelijk lokaal te hebben draaien en zo het ook in eigen hand te hebben.
Heb al een paar keer meegemaakt dat de cloud-dienstverlening er mee ophield en dan zit je.
Dat is ook de reden dat ik de Deye aansturing lokaal laat lopen en niet via een of andere (Chinese) cloud.
Er zit nog wel een flink verschil in tussen het gebruik van Gridgenie en andere oplossingen. Gridgenie is in de basis gewoon Home Assistant met wat extra functionaliteit. Als je een beetje handig bent en dat zullen de meeste in dit topic wel zijn dan kun je beter op Home Assistant DOA (Day Ahead Optimizer) of EMHASS gebruiken.
Dank voor jullie reacties
Mijn Deye wordt a.s. zaterdag aangesloten en mijn batterij komt pas in Jan/Feb.
Dus nog genoeg tijd om alles uit te zoeken en afgelopen week heb ik dus veel gelezen en proberen uit te zoeken op basis van jullie antwoorden.
Wel jammer dat het ook cloud based is. Maar omdat het ook met Deye Cloud werkt is het laagdrempelig om te proberen.
Solarman wil ik ook gaan bekijken maar wederom cloudbased.
Wat is het verschil tussen https://github.com/davidrapan/ha-solarman en https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman ?
Ondertussen heb ik dan wel tijd om het in HA zelf aan de gang te krijgen met bv DAO of Emhass
Gaat GBB dit verbeteren (website vermeld wel " 15 minutes for Niderlands" of gaat het per definitie met kwartier prijzen altijd minder rendabel zijn?
Laat ik die toevallig nog 1 hebben liggen voor mijn zwembad warmtepomp die ik niet aan de gang krijg.
Deze ga ik dan gebruiken om de Deye via ESP32 aan te sturen en zonder cloud in HA te krijgen.
Ik zie op de website nergens informatie over kosten of waar te verkrijgen?
Dus nog genoeg tijd om alles uit te zoeken en afgelopen week heb ik dus veel gelezen en proberen uit te zoeken op basis van jullie antwoorden.
Even hier op terug komen. EVCC kan dat ook als een EMS gebruikt worden? Het lijkt dat de focus op de laadpaal ligt die ik niet heb, maar de website heeft het ook over het aansturen van de batterij en dynamische prijzen?Roel1.9GJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
[...]
Ik heb SA draaien op een Pi4. Deye dongel / Deye cloud heb je dan niet meer nodig. Eenvoudige aansturing kan in SA met 'if-then' regels. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven, als thuis-accu vol en stroomprijs >2cent dan PV verkopen, anders PV afschakelen. Je kunt de Deye volledig via de SA app bedienen, of via de 'if-then', of handmatig via de app. Werkt ansich prima en stabiel. Ik heb op deze Pi4 ook nog EVCC draaien, voor de rest niets anders dit houd het lekker stabiel. EVCC ziet ook de accu percentages van de Deye etc, in EVCC kan je dan bijvoorbeeld tot een bepaald percentage de thuis-accu laden voorrang geven op de auto-accu etc (EVCC en SA 'communiceren' met elkaar). Als je meer geavanceerd wil, is GBB wellicht een goede optie, hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.
Dank je. Ziet er interessant uit en de kosten zijn te verwaarlozen als het inderdaad werkt.rvdgaag schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:11:
[...]
Ik heb een duidelijke voorkeur voor GBBoptimizer, aangezien deze rekening houdt met de dynamische prijs , verwachte PV opbrengst, warmtepomp verbruik, temperatuur (ivm airco's) etc. Deze kan je Deye rechtstreek sturen als je de Deye Wifi module laat connecten met GBB. Een HA integratie is er ook.
Wel jammer dat het ook cloud based is. Maar omdat het ook met Deye Cloud werkt is het laagdrempelig om te proberen.
Wat is het verschil tussen https://github.com/davidrapan/ha-solarman en https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman ?
Ondertussen heb ik dan wel tijd om het in HA zelf aan de gang te krijgen met bv DAO of Emhass
Ik zag dat idd GBB niet goed werkt met kwartier prijzen en daarom ipv Tibber bv Zonneplan wordt aangeraden?ybos schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:11:
Gaat GBB dit verbeteren (website vermeld wel " 15 minutes for Niderlands" of gaat het per definitie met kwartier prijzen altijd minder rendabel zijn?
Dank voor de tip.
Laat ik die toevallig nog 1 hebben liggen voor mijn zwembad warmtepomp die ik niet aan de gang krijg.
Deze ga ik dan gebruiken om de Deye via ESP32 aan te sturen en zonder cloud in HA te krijgen.
Heb je ervaring met Gridgenie en Deye?Lasoul schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:27:
[...]
Dat is exact de reden waarom ik terughoudend ben met SaaS oplossingen aangezien je afhankelijk bent van een cloud-component. Als het niet anders kan dan moet het, maar ik zit meer op de Home Assistant lijn om zoveel mogelijk lokaal te hebben draaien en zo het ook in eigen hand te hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door The Source op 29-12-2025 10:33 ]
GBB is niet het probleem met 15 minuten prijzen maar de Deye zelf, deze heeft patronen voor de TOU tabellen die beperkt zijn tot 5 minuten en we hebben een firmware update gevraagd aan Deye. Of deze komt is maar de vraag. GBB heeft als goed werkende tussen oplossing de 15 minuten prijs gecalculeerd naar een half uur prijs en dat gaat helemaal prima.The Source schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:25:
Dank voor jullie reacties
[...]
Even hier op terug komen. EVCC kan dat ook als een EMS gebruikt worden? Het lijkt dat de focus op de laadpaal ligt die ik niet heb, maar de website heeft het ook over het aansturen van de batterij en dynamische prijzen?
[...]
Dank je. Ziet er interessant uit en de kosten zijn te verwaarlozen als het inderdaad werkt.
[...]
Ik zag dat idd GBB niet goed werkt met kwartier prijzen en daarom ipv Tibber bv Zonneplan wordt aangeraden?
[...]
Dank voor de tip.
[...]
Heb je ervaring met Gridgenie en Deye?
De Gridgenie kost iets van 750 euro eenmalig, https://gridgenie.nl/nl/home-nl/ werkt naar mijn ervaring prima.
Ook nog een tip: DAO (Day ahead optimizer) als je al home assistant hebt draaien. Ontwikkeld door een tweaker en werkt perfect.
Het issue is volgens mij dat de Deye intern per 10 minuten de data update. Dus de opwek/teruglevering ziet er een beetje raar uit.rvdgaag schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:01:
[...]
GBB is niet het probleem met 15 minuten prijzen maar de Deye zelf, deze heeft patronen voor de TOU tabellen die beperkt zijn tot 5 minuten en we hebben een firmware update gevraagd aan Deye. Of deze komt is maar de vraag. GBB heeft als goed werkende tussen oplossing de 15 minuten prijs gecalculeerd naar een half uur prijs en dat gaat helemaal prima.
De Gridgenie kost iets van 750 euro eenmalig, https://gridgenie.nl/nl/home-nl/ werkt naar mijn ervaring prima.
Stel, van 15:00 tot 15:15 vandaag volgas terugleveren vanwege een prijspiek, levert in de grafiek van GBB ook teruglevering op in het tijdsblok van 15:15 tot 15:30 omdat het deel teruglevering van 15:10 tot 15:15 voor de Deye in het tijdsblok 15:10 tot 15:20 valt. Dat levert soms rare plaatjes op maar het werkt verder prima.
Het is meer dat het algoritme van GBB gewoon eigenlijk te zwaar is voor 15 min blokken. Hij heeft soms meer dan 2 minuten nodig om de optimalisatieslag te berekenen, en dat elke 15 minuten weer. Dat levert regelmatig time outs op omdat hij na 2,5 minuut de berekening stopt.
Daarnaast is de logica een beetje verdwenen die voor de 15min blocks perfect was.
Nu zie je regelmatig laden/ontladen niet op de hoogste piek (het blijft centenwerk dus niet echt een drama), terwijl dat in het begin spatzuiver ging.
Ook merk ik dat GBB echt moeite heeft met dagen zoals vandaag/gisteren, relatief vlakke prijzen. Daarom nu laden vanaf het net uitgezet. Als de spread wat groter is, is het natuurlijk ook makkelijker optimaliseren en dan gaat het prima
Ik zit na te denken om uit te breiden van 16 naar 32 kWh,
Wat is wijsheid qua zekering? Ik heb er nu een 200A MEGA fuse tussen zitten, ik wil nu eigenlijk de batterijen aan elkaar doorverbinden en op de aanvoer naar de omvormer een 400A MEGA fuse zetten. Of is een T-fuse dan weer verstandiger.
Maar ik zie ook configuraties met busbars die een fusehouder hebben met 2x200A en 1x400A, dat lijkt me dan weer wat overkill.
En zijn deze maten niet te groot? De 12k kan maar 240A aan op de batterij Zekering is dus voor de kabel en bij 95mm is dat tot ongeveer 350A, 400A is dan logisch
Het gaat om yixiang modules en een deye 12k sg04 p3
Wat is wijsheid qua zekering? Ik heb er nu een 200A MEGA fuse tussen zitten, ik wil nu eigenlijk de batterijen aan elkaar doorverbinden en op de aanvoer naar de omvormer een 400A MEGA fuse zetten. Of is een T-fuse dan weer verstandiger.
Maar ik zie ook configuraties met busbars die een fusehouder hebben met 2x200A en 1x400A, dat lijkt me dan weer wat overkill.
En zijn deze maten niet te groot? De 12k kan maar 240A aan op de batterij Zekering is dus voor de kabel en bij 95mm is dat tot ongeveer 350A, 400A is dan logisch
[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 30-12-2025 13:30 ]
Klopt focus (en ook roots) ligt op laadpaal. De historie 'in een notendop':The Source schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:25:
Even hier op terug komen. EVCC kan dat ook als een EMS gebruikt worden? Het lijkt dat de focus op de laadpaal ligt die ik niet heb, maar de website heeft het ook over het aansturen van de batterij en dynamische prijzen?
Van origine was het doel was zoveel mogelijk laden via zonne-energie, later ook op goedkope momenten, daarna is ook de thuis batterij toegevoegd.
Vertrekpunt is om zoveel mogelijk PV opbrengst zelf te gebruiken. Nu denk ik persoonlijk dat dit op de langere termijn een 'toekomst bestendige gedachte' is, omdat hoe meer batterijen er worden geïnstalleerd hoe meer de day-ahead prijsverschilen zullen nivelleren, op de kortere termijn is er zeker geld te verdienen met handelen.
EVCC heeft nu ook 'smart switches', ingebouwd waarmee je bij PV-overschot grotere verbruikers kunt schakelen om zo het eigenverbruik te maximaliseren.
Warmtepomp vind ik zelf nog een lastige, hier spelen ook nog andere variabelen een rol. Denk aan:
- Buitentemperatuur (In mijn gedachte houd ikzelf aan dat iedere graad Celcius komt overeen met 2% rendement.)
- Tussen de 0 en +2°C buitentemperatuur krijg je te maken met invriezen van de verdamper, hoe harder de pomp moet werken op dat moment hoe vaker dit zal gebeuren.
- Op een hoger vermogen hebben de meeste warmtepompen een lager rendement, het is dus beter om hem te laten 'kabbelen' op een lage compressor frequentie.
- Als 'n systeem bepaald dat de warmtepomp op het ene moment minder hard moet draaien (of uit) zal de warmtepomp op een ander moment harder moeten draaien, lees op een ander moment inleveren op rendement.
- En last but not least the WAF-factor
Een WeersAfhankelijke Regeling (WAR). Dit levert een lineaire lijn op tussen buiten temperatuur en binnen temperatuur. Vervolgens via de Timer-functie corrigeer ik de aanvoertemperatuur als resultaat van de WAR-functie met + of - 2°C afhankelijk van de tijd, ik leg er als het ware een cosinus functie overheen (cosinus 1 omega verschoven). Het doel hiervan is dat als de buitentemperatuur om 12:00 'hoog' is, de aanvoer temperatuur niet omlaag gaat, anders zou hij weer harder moeten gaan werken zodra het om bijvoorbeeld 20:00 kouder wordt. Als laatste heb ik het opgenomen vermogen tot een buitentemperatuur van -5°C gemaximaliseerd op 36%, met als doel dat hij na een dooi cyclus niet op maximaal vermogen kan gaan draaien en dus de verdamper versneld invriest.
Voor bovenstaande gecombineerd met als additionele variabele de dynamische tarieven houd ik me aanbevolen.
P.S. het vertrekpunt (roots) van Solar Assistant ligt meen ik eens gehoord te hebben in Afrika waar ze veelvuldig te maken hebben met stroomuitval, als we de media hier moeten geloven dienen we ons hierop voor te bereiden.
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
AIC van een mega fuse lijkt me te laag (2kA) waarbij een Class T fuse tot 20kA kan stoppen.zalkc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:23:
Ik zit na te denken om uit te breiden van 16 naar 32 kWh,
Je zou denk ik ook een adler ef3 met 50kA kunnen pakken, die zijn compatible with mega zekering houders (zoals Lynx) en niet zo duur. Een automaat is ook mogelijk en zie zijn herbruikbaar, wat wat prijziger.
[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 30-12-2025 13:37 ]
Heb van de week "alles" op de batterij na "aangesloten". Oftwel: 6mm2 naar grid aansluiting van de Deye; SolarEdge 5K op de GEN aansluiting, en LOAD staat nog uit. De SDM630 heb ik nog niet verbonden. Maar, ik hoopte wel de zonnepanelen / SE5K weer aan te kunnen zetten.
GRID aansluiting heb ik alleen van "linksdraaiend" naar "rechtsdraaiend" gezet. (mijn veld is eigenlijk linksdraaiend, maar, hij gaf andersom een veld error).
GEN heb ik op MI gezet. Maar, de SE5K ziet nog geen netspanning en kan dus ook niks produceren.
Ligt dit aan het ontbreken van de GRIDmeter? Of zou hij ook sowieso nu op GEN iets moeten kunnen outputten richting GRID?
GRID aansluiting heb ik alleen van "linksdraaiend" naar "rechtsdraaiend" gezet. (mijn veld is eigenlijk linksdraaiend, maar, hij gaf andersom een veld error).
GEN heb ik op MI gezet. Maar, de SE5K ziet nog geen netspanning en kan dus ook niks produceren.
Ligt dit aan het ontbreken van de GRIDmeter? Of zou hij ook sowieso nu op GEN iets moeten kunnen outputten richting GRID?
Volgens mij wil de Deye wel een stroommeting zien. Desnoods de stroomtrafo's gewoon aansluiten op de GRID input (tijdelijk). De meting klopt dan want hij zal negatief vermogen meten van de zonnepanelen.Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:10:
Heb van de week "alles" op de batterij na "aangesloten". Oftwel: 6mm2 naar grid aansluiting van de Deye; SolarEdge 5K op de GEN aansluiting, en LOAD staat nog uit. De SDM630 heb ik nog niet verbonden. Maar, ik hoopte wel de zonnepanelen / SE5K weer aan te kunnen zetten.
Sorry voor een domme vraag. Ik ben de Deye aan het herplaatsen. De gewone pv omvormers zitten te ver voor gen aansluiting of pv kabels trekken. Batterij wil ik op pv vullen en zo weinig mogelijk export import. Voorlopig nog niets op load aansluiten, wel worden de ct spoelen geplaatst. Gaat dat lukken? RTFM, sorry, leesbril kwijt 😀
SDM630 aangesloten, en de Deye leest de GRID waarden goed, maar helaas krijgt GEN nog steeds geen spanning.ybos schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:54:
[...]
Volgens mij wil de Deye wel een stroommeting zien. Desnoods de stroomtrafo's gewoon aansluiten op de GRID input (tijdelijk). De meting klopt dan want hij zal negatief vermogen meten van de zonnepanelen.
Is een SG05 12kW.
HMI: Ver 1001-C050
MAIN: Ver 2107-1170-1809
hij is verder niet verbonden met internet o.i.d.
[ Voor 12% gewijzigd door Yaldair op 30-12-2025 22:17 ]
@Yaldair Je hebt op MI staan en de waarde er achter ook goed staan bij welke SOC aan en bij welke uit?
En voor de zekerheid: de aan/uit-knop is ingedrukt (en laat dan blauw lampje zien), aan de linkerkant van de DeyeYaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:09:
[...]
SDM630 aangesloten, en de Deye leest de GRID waarden goed, maar helaas krijgt GEN nog steeds geen spanning.
Is een SG05 12kW.
HMI: Ver 1001-C050
MAIN: Ver 2107-1170-1809
hij is verder niet verbonden met internet o.i.d.
Is hier in het topic al eens eerder voorgekomen
De SOC waarden kan ik niet aanpassen, want NOBATT. Hij staat inderdaad op MI.Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:40:
@Yaldair Je hebt op MI staan en de waarde er achter ook goed staan bij welke SOC aan en bij welke uit?
Grid code staat op VDE4105, klopt dat?
Ja, die staat aan.ybos schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:54:
[...]
En voor de zekerheid: de aan/uit-knop is ingedrukt (en laat dan blauw lampje zien), aan de linkerkant van de Deye
Is hier in het topic al eens eerder voorgekomen
[ Voor 35% gewijzigd door Yaldair op 30-12-2025 23:07 ]
Bij mijn MI's van ap-systems kwam het pas weer op nadat ze volledig uit waren geweest en weer opnieuw waren opgestart, vrij vertaald, toen het weer dag werd.Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:06:
[...]
De SOC waarden kan ik niet aanpassen, want NOBATT. Hij staat inderdaad op MI.
Grid code staat op VDE4105, klopt dat?
[...]
Ja, die staat aan.
Ik vermoed dat je MI's zijn gestopt met leveren omdat ze afgekoppeld waren en dat het mogelijk pas weer start na een reset, maar dat is mijn boerenklompen logica, morgenochtend zie je het vanzelf.
Denk niet dat dat het kan zijn, want ik meet uberhaupt geen spanning over GEN. Solaredge doet niks als er geen "grid" gemeten wordt. Lijkt dus of de switch niet goed staat om GEN te koppelen aan GRID?zalkc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:15:
[...]
Bij mijn MI's van ap-systems kwam het pas weer op nadat ze volledig uit waren geweest en weer opnieuw waren opgestart, vrij vertaald, toen het weer dag werd.
Ik vermoed dat je MI's zijn gestopt met leveren omdat ze afgekoppeld waren en dat het mogelijk pas weer start na een reset, maar dat is mijn boerenklompen logica, morgenochtend zie je het vanzelf.
/f/image/Ovzl8IhmKHXLS6kmILShmuR3.png?f=fotoalbum_large)