Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 18:01
Domba schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:25:
[...]

Kraus & Naimer KAxxB en Sontheimer ULO16/4T zijn bekende, maar er kunnen ook andere zijn, belangrijk is dat schematisch diagram voor neutraal als contact 7-8 heeft om onder spanning en last te kunnen schakelen.[Afbeelding]
Bedankt, het is mij eigenlijk het risico niet waard en heb dus voor de zekerheid de Sontheim ULO40/4T/NS/Z101/F976 besteld.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-11 16:50
Lasoul schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:32:
[...]

Als ik het goed heb dan heb je het probleem niet als je eerst alles spanningsloos maakt en dan schakelt en dan de spanning er weer opzet of zeg je dat je dan ook dit probleem hebt en dat je downstream dan ook moet zorgen dat alle fases zijn afgekoppeld?

Hoe kijk je tegen de ABB OT40F4C aan die heb ik namelijk ook nog liggen en kan ik zo inbouwen?

[Afbeelding]
Hoe de ABB is geen idee, nooit iets over gelezen of gemeten maar als ik snel de datasheet lees zie ik dat ABB een externe module levert om een permanente PE/N verbinding ernaast te zetten dus ik neem aan dat deze hetzelfde probleem heeft in een woning installatie.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Lasoul
rvdgaag schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:13:
[...]

Hoe de ABB is geen idee, nooit iets over gelezen of gemeten maar als ik snel de datasheet lees zie ik dat ABB een externe module levert om een permanente PE/N verbinding ernaast te zetten dus ik neem aan dat deze hetzelfde probleem heeft in een woning installatie.
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb daarom ook de Sontheim besteld, wil gewoon het risico niet lopen.
Bedankt voor de tip!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-11 06:31
Lasoul schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:32:
[...]

Als ik het goed heb dan heb je het probleem niet als je eerst alles spanningsloos maakt en dan schakelt en dan de spanning er weer opzet of zeg je dat je dan ook dit probleem hebt en dat je downstream dan ook moet zorgen dat alle fases zijn afgekoppeld?

Hoe kijk je tegen de ABB OT40F4C aan die heb ik namelijk ook nog liggen en kan ik zo inbouwen?

[Afbeelding]
@Lasoul Deze kan ik je met klem AFRADEN, ik had deze ook, maar dit betreft een MINI switch-over bedoeld voor industiele toepassingen. Het past op een din-rail, maar deze past NIET goed in je groepenkast, Na het inbouwen en afsluiten van de groepenkast blijven de schroeven zichtbaar.

• Lasoul
BenSKIP schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:00:
[...]

@Lasoul Deze kan ik je met klem AFRADEN, ik had deze ook, maar dit betreft een MINI switch-over bedoeld voor industiele toepassingen. Het past op een din-rail, maar deze past NIET goed in je groepenkast, Na het inbouwen en afsluiten van de groepenkast blijven de schroeven zichtbaar.
Inderdaad, dat had ik ook te laat opgemerkt. Ik heb nu zowel deze als dan straks ook de SFT440 liggen. :(
Marktplaats is geduldig laten we maar zeggen :)

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-11 16:50
https://www.youtube.com/watch?v=u33sg53Mvbs

Interessant filmpje van Mr Mining (een Deye expert) mbt de schakelaars.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Lasoul
Aangezien ik zowel een hoofdgroepenkast als een subgroepenkast (zolder) heb, heb ik besloten twee Sontheims te gaan installeren zodat ik in beide groepenkasten kan bepalen of ik de afnemers op grid of backupload wil hebben.

In mijn subgroepenkast op zolder heb ik ook een AC gekoppelde inverter (Enphase) aangesloten. De vraag is of ik die ook op de backupload kan aansluiten (volgens mij wel maar; just to be sure). Voorkeurs scenario is het gebruik van de GEN-poort maar dat gaat nu even niet omdat die al in gebruik is.

[ Voor 3% gewijzigd door Lasoul op 09-11-2025 12:15 ]

• Lasoul
Lasoul schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:14:
Aangezien ik zowel een hoofdgroepenkast als een subgroepenkast (zolder) heb, heb ik besloten twee Sontheims te gaan installeren zodat ik in beide groepenkasten kan bepalen of ik de afnemers op grid of backupload wil hebben.

In mijn subgroepenkast op zolder heb ik ook een AC gekoppelde inverter (Enphase) aangesloten. De vraag is of ik die ook op de backupload kan aansluiten (volgens mij wel maar; just to be sure). Voorkeurs scenario is het gebruik van de GEN-poort maar dat gaat nu even niet omdat die al in gebruik is.
Al gevonden, dit kan gewoon. Was even aan het twijfelen gebracht door de GEN-poort en dacht dat misschien dan alle generatie via de GEN-poort moet lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9-KNUT5qylFhiVxA2DIfe43xoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/06Q4sNXTlC22x8dGIwUT0KDn.png?f=user_large

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-11 06:31
Moet je wel een Bi-directionele meter aansluiten, anders ziet de Deye niet dat je aan het produceren bent.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
@Lasoul Het is voor Deye met firmware die "AC Couple On Load Side" heeft en eventueel een 2e modbusmeter.
Voor off-grid werkt het goed met frequentieregeling en heb je de gen-poort vrij voor Smart-load/Generator, maar bedenk die opwek vermogen regeling heb je niet on-grid en is de netfrequentie leidend.

In on-grid mode kan dat een beperking zijn met dynamisch contract als het om een aanzienlijk PV vermogen AC couple on Load side gaat. GEN-poort als MI-ingang heeft een intern relais en "MI export to grid cutoff", als het nodig is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Lasoul
Domba schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:25:
@Lasoul Het is voor Deye met firmware die "AC Couple On Load Side" heeft en eventueel een 2e modbusmeter.
Voor off-grid werkt het goed met frequentieregeling en heb je de gen-poort vrij voor Smart-load/Generator, maar bedenk die opwek vermogen regeling heb je niet on-grid en is de netfrequentie leidend.

In on-grid mode kan dat een beperking zijn met dynamisch contract als het om een aanzienlijk PV vermogen AC couple on Load side gaat. GEN-poort als MI-ingang heeft een intern relais en "MI export to grid cutoff", als het nodig is.
Het is voor mij meer wanneer het grid wegvalt en dat ik dan de mogelijkheid heb om mijn ac-gekoppelde inverter (Enphase max. 3000W oplevering) dan ook off-grid kan gebruiken. Dus dat zou dan volgens mij in deze opstelling moeten werken.

Standaard staat de Sontheim MTS op grid in de sub-groepenkast (Enphase zit hier ook op aangesloten) en wanneer grid wegvalt dan kan ik hem handmatig op de load stand zetten. De optie "AC Couple On Load Side" is bij mij beschikbaar in het GEN-menu. Moet ik die nu default aanzetten of alleen wanneer ik switch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMrLJEdNVOyR6ELSUue4xObkSf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGYBpiZXcmdTH8OLoQ7vc9Gb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Lasoul op 09-11-2025 17:44 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
Lasoul schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:39:
[...]
Standaard staat de Sontheim MTS op grid in de sub-groepenkast (Enphase zit hier ook op aangesloten) en wanneer grid wegvalt dan kan ik hem handmatig op de load stand zetten. De optie "AC Couple On Load Side" is bij mij beschikbaar in het GEN-menu. Moet ik die nu default aanzetten of alleen wanneer ik switch?
Alleen als de ac-PV opwek ook daadwerkelijk op load zit.
In de Enphase moet ook een goed netprotocol zitten die vermogen langzaam reduceert bij oplopende frequentie en niet ineens uitschakelt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste