Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:37
Domba schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:25:
[...]

Kraus & Naimer KAxxB en Sontheimer ULO16/4T zijn bekende, maar er kunnen ook andere zijn, belangrijk is dat schematisch diagram voor neutraal als contact 7-8 heeft om onder spanning en last te kunnen schakelen.[Afbeelding]
Bedankt, het is mij eigenlijk het risico niet waard en heb dus voor de zekerheid de Sontheim ULO40/4T/NS/Z101/F976 besteld.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:54
Lasoul schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:32:
[...]

Als ik het goed heb dan heb je het probleem niet als je eerst alles spanningsloos maakt en dan schakelt en dan de spanning er weer opzet of zeg je dat je dan ook dit probleem hebt en dat je downstream dan ook moet zorgen dat alle fases zijn afgekoppeld?

Hoe kijk je tegen de ABB OT40F4C aan die heb ik namelijk ook nog liggen en kan ik zo inbouwen?

[Afbeelding]
Hoe de ABB is geen idee, nooit iets over gelezen of gemeten maar als ik snel de datasheet lees zie ik dat ABB een externe module levert om een permanente PE/N verbinding ernaast te zetten dus ik neem aan dat deze hetzelfde probleem heeft in een woning installatie.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Lasoul
rvdgaag schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:13:
[...]

Hoe de ABB is geen idee, nooit iets over gelezen of gemeten maar als ik snel de datasheet lees zie ik dat ABB een externe module levert om een permanente PE/N verbinding ernaast te zetten dus ik neem aan dat deze hetzelfde probleem heeft in een woning installatie.
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb daarom ook de Sontheim besteld, wil gewoon het risico niet lopen.
Bedankt voor de tip!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-12 18:08
Lasoul schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:32:
[...]

Als ik het goed heb dan heb je het probleem niet als je eerst alles spanningsloos maakt en dan schakelt en dan de spanning er weer opzet of zeg je dat je dan ook dit probleem hebt en dat je downstream dan ook moet zorgen dat alle fases zijn afgekoppeld?

Hoe kijk je tegen de ABB OT40F4C aan die heb ik namelijk ook nog liggen en kan ik zo inbouwen?

[Afbeelding]
@Lasoul Deze kan ik je met klem AFRADEN, ik had deze ook, maar dit betreft een MINI switch-over bedoeld voor industiele toepassingen. Het past op een din-rail, maar deze past NIET goed in je groepenkast, Na het inbouwen en afsluiten van de groepenkast blijven de schroeven zichtbaar.

• Lasoul
BenSKIP schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:00:
[...]

@Lasoul Deze kan ik je met klem AFRADEN, ik had deze ook, maar dit betreft een MINI switch-over bedoeld voor industiele toepassingen. Het past op een din-rail, maar deze past NIET goed in je groepenkast, Na het inbouwen en afsluiten van de groepenkast blijven de schroeven zichtbaar.
Inderdaad, dat had ik ook te laat opgemerkt. Ik heb nu zowel deze als dan straks ook de SFT440 liggen. :(
Marktplaats is geduldig laten we maar zeggen :)

• rvdgaag
https://www.youtube.com/watch?v=u33sg53Mvbs

Interessant filmpje van Mr Mining (een Deye expert) mbt de schakelaars.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Lasoul
Aangezien ik zowel een hoofdgroepenkast als een subgroepenkast (zolder) heb, heb ik besloten twee Sontheims te gaan installeren zodat ik in beide groepenkasten kan bepalen of ik de afnemers op grid of backupload wil hebben.

In mijn subgroepenkast op zolder heb ik ook een AC gekoppelde inverter (Enphase) aangesloten. De vraag is of ik die ook op de backupload kan aansluiten (volgens mij wel maar; just to be sure). Voorkeurs scenario is het gebruik van de GEN-poort maar dat gaat nu even niet omdat die al in gebruik is.

[ Voor 3% gewijzigd door Lasoul op 09-11-2025 12:15 ]

• Lasoul
Lasoul schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:14:
Aangezien ik zowel een hoofdgroepenkast als een subgroepenkast (zolder) heb, heb ik besloten twee Sontheims te gaan installeren zodat ik in beide groepenkasten kan bepalen of ik de afnemers op grid of backupload wil hebben.

In mijn subgroepenkast op zolder heb ik ook een AC gekoppelde inverter (Enphase) aangesloten. De vraag is of ik die ook op de backupload kan aansluiten (volgens mij wel maar; just to be sure). Voorkeurs scenario is het gebruik van de GEN-poort maar dat gaat nu even niet omdat die al in gebruik is.
Al gevonden, dit kan gewoon. Was even aan het twijfelen gebracht door de GEN-poort en dacht dat misschien dan alle generatie via de GEN-poort moet lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9-KNUT5qylFhiVxA2DIfe43xoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/06Q4sNXTlC22x8dGIwUT0KDn.png?f=user_large

• BenSKIP
Moet je wel een Bi-directionele meter aansluiten, anders ziet de Deye niet dat je aan het produceren bent.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@Lasoul Het is voor Deye met firmware die "AC Couple On Load Side" heeft en eventueel een 2e modbusmeter.
Voor off-grid werkt het goed met frequentieregeling en heb je de gen-poort vrij voor Smart-load/Generator, maar bedenk die opwek vermogen regeling heb je niet on-grid en is de netfrequentie leidend.

In on-grid mode kan dat een beperking zijn met dynamisch contract als het om een aanzienlijk PV vermogen AC couple on Load side gaat. GEN-poort als MI-ingang heeft een intern relais en "MI export to grid cutoff", als het nodig is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Lasoul
Domba schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:25:
@Lasoul Het is voor Deye met firmware die "AC Couple On Load Side" heeft en eventueel een 2e modbusmeter.
Voor off-grid werkt het goed met frequentieregeling en heb je de gen-poort vrij voor Smart-load/Generator, maar bedenk die opwek vermogen regeling heb je niet on-grid en is de netfrequentie leidend.

In on-grid mode kan dat een beperking zijn met dynamisch contract als het om een aanzienlijk PV vermogen AC couple on Load side gaat. GEN-poort als MI-ingang heeft een intern relais en "MI export to grid cutoff", als het nodig is.
Het is voor mij meer wanneer het grid wegvalt en dat ik dan de mogelijkheid heb om mijn ac-gekoppelde inverter (Enphase max. 3000W oplevering) dan ook off-grid kan gebruiken. Dus dat zou dan volgens mij in deze opstelling moeten werken.

Standaard staat de Sontheim MTS op grid in de sub-groepenkast (Enphase zit hier ook op aangesloten) en wanneer grid wegvalt dan kan ik hem handmatig op de load stand zetten. De optie "AC Couple On Load Side" is bij mij beschikbaar in het GEN-menu. Moet ik die nu default aanzetten of alleen wanneer ik switch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMrLJEdNVOyR6ELSUue4xObkSf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGYBpiZXcmdTH8OLoQ7vc9Gb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Lasoul op 09-11-2025 17:44 ]

• Domba
  • Nu online
Lasoul schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:39:
[...]
Standaard staat de Sontheim MTS op grid in de sub-groepenkast (Enphase zit hier ook op aangesloten) en wanneer grid wegvalt dan kan ik hem handmatig op de load stand zetten. De optie "AC Couple On Load Side" is bij mij beschikbaar in het GEN-menu. Moet ik die nu default aanzetten of alleen wanneer ik switch?
Alleen als de ac-PV opwek ook daadwerkelijk op load zit.
In de Enphase moet ook een goed netprotocol zitten die vermogen langzaam reduceert bij oplopende frequentie en niet ineens uitschakelt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcLVwsAgVvQJMBDQT5-I5va0WYU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h3nqB7bX6bORylr4MFkIgNq3.png?f=fotoalbum_large Een deel van mijn zonnepanelen staat rechtstreeks op de Deye MPPT, van een ander deel staat de Solaredge-omvormer aangesloten op de GEN/MI ingang. De Deye staat ingesteld op Load first. Het valt mij dat de opwek die via de MPPT ingang binnenkomt gelijk naar de batterij gaat terwijl de totale opwek lager is dan Consumption. De deye is middels een CT aangesloten op de meterkast. Ik had verwacht dat de batterij alleen geladen zou worden als MPPT+GEN/MI hoger is dan Consumption. Wordt dit gedrag veroorzaakt doordat er niets op LOAD is aangesloten?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Aziona schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:34:
[Afbeelding] Een deel van mijn zonnepanelen staat rechtstreeks op de Deye MPPT, van een ander deel staat de Solaredge-omvormer aangesloten op de GEN/MI ingang. De Deye staat ingesteld op Load first. Het valt mij dat de opwek die via de MPPT ingang binnenkomt gelijk naar de batterij gaat terwijl de totale opwek lager is dan Consumption. De deye is middels een CT aangesloten op de meterkast. Ik had verwacht dat de batterij alleen geladen zou worden als MPPT+GEN/MI hoger is dan Consumption. Wordt dit gedrag veroorzaakt doordat er niets op LOAD is aangesloten?
Nee, Ik heb het ook en bij mij zit een groot deel van de belasting op de LOAD uitgang.

• bd-casemod
  • Laatst online: 19:17
Ik ga een Deye 12Kw plaatsen en deze komt op zolder te hangen, echter is de meterkast 15M verderop. Hoe hebben jullie dit gedaan met de bijgeleverde CT klemmen, verlengd met UTP ? of is het gebruik van CT klemmen op zo'n afstand sowieso niet haalbaar?

• BenSKIP
Het is af te raden om een omvormer (en batterijpakket) op een zolder te plaatsen. Tenzij die zolder ook gekoeld wordt.

• bd-casemod
  • Laatst online: 19:17
BenSKIP schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:46:
Het is af te raden om een omvormer (en batterijpakket) op een zolder te plaatsen. Tenzij die zolder ook gekoeld wordt.
Er hangt een airco en zonder airco wordt het hier niet warmer dan 25C op een goede zomerdag, ik denk dat dat wel goed moet gaan ?

• BenSKIP
Nee, zowel omvormer als accu-pack produceren warmte, de ruimte zal al snel warmer worden.
Als je een grotere accu plaats, zal die warmteproductie meevallen, maar de omvormers produceren wel 55'C. Je zal dus minimaal die ruimte moeten gaan ventileren.
YouTube: Think You Can Install Solar Inverters Anywhere? Think Again!

[ Voor 87% gewijzigd door BenSKIP op 13-11-2025 12:59 ]

• PSTSOL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:55
bd-casemod schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:44:
Ik ga een Deye 12Kw plaatsen en deze komt op zolder te hangen, echter is de meterkast 15M verderop. Hoe hebben jullie dit gedaan met de bijgeleverde CT klemmen, verlengd met UTP ? of is het gebruik van CT klemmen op zo'n afstand sowieso niet haalbaar?
CT verlengen met CAT5/CAT6a is prima te doen over die relatief kleine afstand. Wel even letten op de paren in de UTP/STP kabel, best per CT een paar nemen.

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11 09:50
PSTSOL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:59:
[...]

CT verlengen met CAT5/CAT6a is prima te doen over die relatief kleine afstand. Wel even letten op de paren in de UTP/STP kabel, best per CT een paar nemen.
Werkt hier ook goed op die manier...

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12 22:11
Heeft iemand al gemeten aan de round trip ( cyclus laden ontladen) efficiency van de HV omvormers?
Ik ben erg benieuwd of deze een hogere efficiency hebben dan met 48V accu,s

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:32

Dogooder

dus...

Ik heb een sun-6k-sg04lp3-eu die met selling first makkelijk 5,5kw trekt uit de batterij.
Maar in zero export naar ct lijkt hij maar maximaal 2kw uit de batterij te trekken. Dus bij grote loads wordt er alsnog het grid gebruikt.
Ik heb geen gebruikers op de load, alles hangt aan de grid zijde.
Asymmetric phase feed staat uit. Als ik dat aan zet werkt ie helemaal niet meer.
Ik heb ook al gekeken of L1, L2, L3 van de eastron ook overeen komen met de L1, L2, L3 van de deye.
Zie ik iets over het hoofd? Fw versie 1147

• rvdgaag
Om meer vermogen te kunnen trekken kan je asymetric phase feeding aanzetten mits je voldoende afgezekerd bent per fase.

Als asymetric niet werkt heb je kans dat je fases omgewisseld zijn. Gebruik je homewizzard of tibber plug om te checken of L1 en de andere 2 fases op je Deye ook L1 etc. is volgens je slimme meter

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:32

Dogooder

dus...

Ik heb de deye aangesloten van links naar rechts L1,L2,L3. Maar ik kan nergens zien of dat ook correct is.
Hoe kan ik dat controleren met mijn slimme meter?

• Lasoul
Dogooder schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:52:
Ik heb de deye aangesloten van links naar rechts L1,L2,L3. Maar ik kan nergens zien of dat ook correct is.
Hoe kan ik dat controleren met mijn slimme meter?
Ik heb hiervoor op Amazon voor 15 euro een eenvoudige fase rotatietester gekocht, simpel en makkelijk in gebruik.

https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w-atMSeSH3P0H4wsvsv0JWIgi0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ISpGTAT0bF5vnASyIGwNKfPz.png?f=user_large

• Domba
  • Nu online
@Dogooder ik raad C037/FW1035 aan.
FW1140 is de laatste firmware die een slimme meter die volgens ferraris saldeert zoals in NL, voor die een telwerk verhoogt, compenseert zodra een fase boven ca. 11 A (12k / 22A) wordt afgenomen, wordt wat van net aangevuld wordt op een van de twee andere fases ingevoed.
Versie na FW1140 compenseren niet meer het meerdere van net afgenomen, ook staat decharge power hoog genoeg voor de batterij.
Ik heb het hier al paar keer eerder gepost dat de Deye zelf niet meer saldeert bij deze recente versies.
FW 117x vult zelfs al wat eerder het vermogen al aan met van net zonder compensatie, op een fase, dan de tussende liggende versies tot FW1140.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:03
ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:32:
[...]

Goed om te weten! Dan dus eerst de 3 aardlekjes die erachter zitten ook ff uitschakelen wanneer deze om moet. Ik ga toch maar eens naar die K&S omschakelaar kijken.
Ik heb een 3*25 A netaansluiting, en een Deye 5K 1 fase inverter met 3 * 16 kWh accu. Ben van plan de SFT440 in de meterkast alvast te plaatsen, ter voorbereiding van een (later te plaatsen) noodstroom aansluiting.

Ik ga daarbij de 3 ingangen van de SFT440 die naar de inverter gaan onderling doorverbinden en dus vanuit die ene fase uit de Deye voeden.

Alles in huis heeft dan voeding (met beperkt vermogen uiteraard) m.u.v. de 3 fase doorstromer (Clage) die dan niets meer zal doen, maar dat is acceptabel in die situatie. Het probleem van de evt later verbonden nul contact heb je dan ook niet meer.

Eens ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• ybos
  • Nu online
hannibal2206 schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:01:
[...]

Ik heb een 3*25 A netaansluiting, en een Deye 5K 1 fase inverter met 3 * 16 kWh accu. Ben van plan de SFT440 in de meterkast alvast te plaatsen, ter voorbereiding van een (later te plaatsen) noodstroom aansluiting.

Ik ga daarbij de 3 ingangen van de SFT440 die naar de inverter gaan onderling doorverbinden en dus vanuit die ene fase uit de Deye voeden.

Alles in huis heeft dan voeding (met beperkt vermogen uiteraard) m.u.v. de 3 fase doorstromer (Clage) die dan niets meer zal doen, maar dat is acceptabel in die situatie. Het probleem van de evt later verbonden nul contact heb je dan ook niet meer.

Eens ?
Ik denk dat je 3 fase doorstromer het dan gewoon nog doet want meestal zijn dat gewoon 3 1-fase warmte elementen. Dus even goed opletten. Daarnaast gaat dan 3 keer de normale stroom door de nul van de doorstromer (in theorie, want de Deye zal het vermogen nooit kunnen leveren als je doorstromer aan het werk wil). Ik zou de groep van de doorstromer uitzetten bij het moment van spanningsuitval.
En desnoods vooraf voor jezelf goed opschrijven wat de juiste stappen zijn. Op het moment van uitval ben je (natuurlijk) niet thuis, of is er haast en dan is (in het donker) een foutje snel gemaakt.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:03
ybos schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat je 3 fase doorstromer het dan gewoon nog doet want meestal zijn dat gewoon 3 1-fase warmte elementen. Dus even goed opletten. Daarnaast gaat dan 3 keer de normale stroom door de nul van de doorstromer (in theorie, want de Deye zal het vermogen nooit kunnen leveren als je doorstromer aan het werk wil). Ik zou de groep van de doorstromer uitzetten bij het moment van spanningsuitval.
En desnoods vooraf voor jezelf goed opschrijven wat de juiste stappen zijn. Op het moment van uitval ben je (natuurlijk) niet thuis, of is er haast en dan is (in het donker) een foutje snel gemaakt.
Deze doorstromer is elektronisch geregeld maar zonder nul aansluiting (in driehoek, niet in ster). In dit geval krijgen de 3 aansluiting dezelfde spanning te zien, dus doet hij niks :-)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• BenSKIP
-deleted-

[ Voor 92% gewijzigd door BenSKIP op 17-11-2025 08:02 ]

• BenSKIP
Lasoul schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:56:
[...]

Ik heb hiervoor op Amazon voor 15 euro een eenvoudige fase rotatietester gekocht, simpel en makkelijk in gebruik.

https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

[Afbeelding]
Ik mag toch aannemen dat het nutsbedrijf dit op juiste wijze gedaan heeft? Of pakken zij gewoon een willekeurige draad om deze in de groepenkast vast te knopen?

PS dit exacte apparaatje is op Ali te koop voor 10,-: https://www.aliexpress.co...zMzYzMDc5JGo0OSRsMCRoMA..

[ Voor 39% gewijzigd door BenSKIP op 17-11-2025 08:14 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BenSKIP schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:02:
[...]

Ik mag toch aannemen dat het nutsbedrijf dit op juiste wijze gedaan heeft? Of pakken zij gewoon een willekeurige draad om deze in de groepenkast vast te knopen?
Ja, bij mij pakten zij een willekeurige draad en knoopten deze in de hoofdschakelaar.

• Domba
  • Nu online
BenSKIP schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:02:
[...]
Ik de praktijk komt het nog weleens voor dat fase in verkeerde volgorde zijn aangesloten bij plaatsen van een slimme meter. Voor de meter heb je een monteur van netwerkbeheerder nodig, je kan zelf checken als je automaten hebt, op hoofdschakelaar verwisselt kan de installateur (of zelf als je weet waar je mee bezig bent)

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 17-11-2025 11:43 ]

• BenSKIP
1,2,3 = 2,3,1, = 3,1,2
3,2,1 = 2,1,3 = 1,3,2
Een "verkeerde" volgorde is er niet, toch?
Je hebt alleen linksdraaiend of rechtsdraaiend. Bij de Deye kan je kiezen tussen links of rechtsdraaiend. Waarom is het één of het ander niet goed?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BenSKIP schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:05:
1,2,3 = 2,3,1, = 3,1,2
3,2,1 = 2,1,3 = 1,3,2
Een "verkeerde" volgorde is er niet, toch?
Je hebt alleen linksdraaiend of rechtsdraaiend. Bij de Deye kan je kiezen tussen links of rechtsdraaiend. Waarom is het één of het ander niet goed?
1,2,3 bij de meter, 2,1,3 bij de omvormer. Dan de omvormer op linksdraaiend zetten en jezelf afvragen waarom er 2kW afgenomen wordt van het net terwijl er gelijktijdig op een andere fase 2kW geëxporteerd wordt. :+

• BenSKIP
Geen last van, alles na de meter gaat Deye in en weer Deye uit naar load.

• rvdgaag
Deye heeft een nieuwe LV firmware uitgebracht MCU2_SG12KLP3-V200x-1174-0716.bin

heeft iemand die al geinstalleerd en weet iemand iets van de wijzigingen die het bevat ??

• BenSKIP
@rvdgaag Het "mooie" van Deye is, is dat ze dat niet publiceren.
Je zou het via WA aan Nancy van Deye kunnen vragen: +86 152 9424 0202

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 18-11-2025 16:56 ]

• Domba
  • Nu online
@rvdgaag ik heb nog geen ervaringen gezien van 1174, maar ik gok voor uitbreiding met smarrt devices is.
(ik heb wel bin file, maar welke HMI/MCU1, C050 is > 7mnd oud)

• Uloga
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-11 19:06
Hi allemaal, even een "noob" vraag.
Ik heb een (BE) aansluiting van 63A (3*400+N)

Maar ik wil graag een enkelfase omvormer plaatsen met accu, de SUN-6K-SG03LP1-EU.
De vraag is of ik er met een 3 fasige meter (bvb Eastron SDM630-Modbus V2) kan voor zorgen voor een interne saldering.

(Maw omvormer op L1&N, als ik dan 1500 verbruik heb op L1&N en 1500 op L2&N, dat de omvormer dan 3000W terugsteekt op L1&N om zo tot 0 grid input te komen).

Ik nam de Eastron omdat die compatibel is met de 3 fase omvormers van Deye en niet werkt met van die losse sensoren.

[ Voor 1% gewijzigd door Uloga op 18-11-2025 21:02 . Reden: L2 vs N ]

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Uloga schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:36:
Maar ik wil graag een enkelfase omvormer plaatsen met accu, de SUN-6K-SG03LP1-EU.
De vraag is of ik er met een 3 fasige meter (bvb Eastron SDM630-Modbus V2) kan voor zorgen voor een interne saldering.
Ja, geen probleem

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

• Domba
  • Nu online
@Uloga wel als L/N/PE aansluiten op 1 fase naar keuze en niet L1/L2 /PE, het is geen 400V omvormer, maar 230V 1 fase hybride.

• Uloga
Domba schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:01:
@Uloga wel als L/N/PE aansluiten op 1 fase naar keuze en niet L1/L2 /PE, het is geen 400V omvormer, maar 230V 1 fase hybride.
Uiteraard 8)7
Even te snel getikt!

Aansluitend; heeft iemand hier ook de generator-poort reeds in gebruik met een bvb aggregaat of een V2L adapter van een elektrische wagen?

Insteek is om 1 van onderstaande opstellingen te maken met voorkeur voor de Generator poort op de Deye.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTxtiO6KR7xk8YVEd-OZeqoXcB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f01e2PnfmTAjjFMPdCViUlEB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tV1s0NqMDIMEWYEFPbB8OaNKUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lN6spvuJwNiuZ8JwlxcnN4M.png?f=fotoalbum_large

Dan zou ik het vermogen van de generator instellen op max 3000W en in principe zou ik dan kunnen de thuisaccu opladen, maar ook het huis kunnen laten werken op de combinatie van max 3000W van de generator input, aangevuld met de thuisaccu die al opgeladen is.

Maw. (ik reken hier even theoretisch zonder verliezen)
Casus 1: Thuisverbruik ligt op 500W, Generator input (V2L) trekt 3000W binnen waarvan 500W naar het thuisverbruik gaat en 2500W naar het opladen van de accu gaat, 0W input van grid

Casus 2: Thuisverbruik ligt op 4000W, generator input (V2L) levert 3000W , batterij steekt ook 1000W terug om zo aan het thuisverbruik te voldoen, 0W input van grid

Casus 3: Thuisverbruik is 4000W, generator input (V2L) levert 3000W, batterij is leeg dus grid trekt 1000W binnen om aan thuisverbruik te voldoen.

[ Voor 72% gewijzigd door Uloga op 18-11-2025 21:11 ]

• Thepawn
  • Nu online
Uloga schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:01:
[...]

Aansluitend; heeft iemand hier ook de generator-poort reeds in gebruik met een bvb aggregaat of een V2L adapter van een elektrische wagen?
Geen enkel probleem; ik doe precies hetzelfde met de V2L van mijn auto. Je zult moeten spelen met de piekbelastingsinstellingen. Geval 1 en 2 zijn prima: geval 3 is een probleem. Wanneer de generator in gebruik is, is de Deye niet aangesloten op het net. Als de accu's leeg zijn en de belasting hoger is dan de V2L kan leveren, wordt hij uitgeschakeld. Als je een stabiele stroom uit de auto wilt halen terwijl je nog steeds op het net bent aangesloten, kun je een DC-lader kopen in plaats van de GEN-ingang te gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Thepawn op 18-11-2025 21:35 ]

• Uloga
Thepawn schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:30:
[...]

Geen enkel probleem; ik doe precies hetzelfde met de V2L van mijn auto. Je zult moeten spelen met de piekbelastingsinstellingen. Geval 1 en 2 zijn prima: geval 3 is een probleem. Wanneer de generator in gebruik is, is de Deye niet aangesloten op het net. Als de accu's leeg zijn en de belasting hoger is dan de V2L kan leveren, wordt hij uitgeschakeld. Als je een stabiele stroom uit de auto wilt halen terwijl je nog steeds op het net bent aangesloten, kun je een DC-lader kopen in plaats van de GEN-ingang te gebruiken.
Ok bedankt!
Dus ga ik boven het verbruik van generator+batterijen dan komt alles van grid omdat de inverter stopt.

• rvdgaag
rvdgaag schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:16:

heeft iemand die al geinstalleerd en weet iemand iets van de wijzigingen die het bevat ??
Volgens Nancy van Deye heeft deze versie alleen de toevoeging van de Tsjechische net standaard.

• Thepawn
  • Nu online
Uloga schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:07:
[...]

Ok bedankt!
Dus ga ik boven het verbruik van generator+batterijen dan komt alles van grid omdat de inverter stopt.
mijn mening: als de belasting is aangesloten op het "grid" aansluiting, zal de omvormer deze niet ondersteunen tijdens het opladen van de accu via de generator. als de belasting op de UPS-poort staat, zal deze uitschakelen als het vermogen te hoog is, of de auto zal geen stroom meer leveren

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:46
Zou je de wagen ook niet aan kunnen sluiten op je mppt?
Gewoon de snellaad pinnen (dat is ook DC)
via een apparaat waarmee je het vermogen kan regelen en dan op een vrije mppt van de omvormer
Zou dat kunnen werken?

• ybos
  • Nu online
creon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:41:
Zou je de wagen ook niet aan kunnen sluiten op je mppt?
Gewoon de snellaad pinnen (dat is ook DC)
via een apparaat waarmee je het vermogen kan regelen en dan op een vrije mppt van de omvormer
Zou dat kunnen werken?
Ik weet dat er mensen zijn die het zo gedaan hebben.
Rechstreeks van de HV batterij aftakken en dan via een pv omvormer terugleveren op het net, komt op hetzelfde neer. Alleen met HV DC moet je wel weten wat je doet.

Dan is het beter om via V2L te doen.

• Domba
  • Nu online
rvdgaag schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:43:
rvdgaag schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:16:

Volgens Nancy van Deye heeft deze versie alleen de toevoeging van de Tsjechische net standaard.
Zelfde info, was versie voor lokale certificatie (Tsjechie) voor de 15-20kW's modelen

• BenSKIP
@creon Je auto (HV) aansluiten op MPPT?
In theorie mogelijk maar hoe ga je die 480V van je auto dan vrijgeven?
En wat wil je er na de MPPT mee doen? Je thuis-accu mee laden? Je huis mee voeden?
Waarom dan niet gewoon een bi-directionele laadpaal met een ISO15118 licentie?
https://alfen.com/nl-nl/n...uble-plus-laadoplossingen. Is toch veel makkelijker? (veiliger!)
@ybos V2L trekt dat niet, je moet dan V2X hebben. (Bedoelde je waarschijnlijk ook.)
V2L is "leuk" om een stofzuiger op aan te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door BenSKIP op 20-11-2025 08:22 ]

• Uloga
Thepawn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:09:
[...]

mijn mening: als de belasting is aangesloten op het "grid" aansluiting, zal de omvormer deze niet ondersteunen tijdens het opladen van de accu via de generator. als de belasting op de UPS-poort staat, zal deze uitschakelen als het vermogen te hoog is, of de auto zal geen stroom meer leveren
Het is ook niet de bedoeling om de UPS poort te gebruiken, maw ik wil niet offgrid gaan.
Ik wil gewoon mijn thuisaccu opladen met V2L (5kW via een Tesla DC V2L discharger) alsof het van zonnepanelen zou komen.

Ik wil dus bekomen dat mijn hele huis die op Grid is aangesloten, energie van de auto trekt (tot 5kW) en indien het meer is, van de thuisbatterij.

Een andere optie is dat het huis van de thuisbatterij trekt en ik de batterij bijlaadt via een V2L=>DC charger.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:46
BenSKIP schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:16:
En wat wil je er na de MPPT mee doen? Je thuis-accu mee laden? Je huis mee voeden?
https://alfen.com/nl-nl/n...uble-plus-laadoplossingen. Is toch veel makkelijker? (veiliger!)
@ybos V2L trekt dat niet, je moet dan V2X hebben. (Bedoelde je waarschijnlijk ook.)
Ik ben dat ook niet van plan, maar wil weten wat de mogelijkheden zijn
En DC-DC heeft waarschijnlijk een iets betere efficiëntie dan via zo'n bidirectionele laadpaal
480V vrijgeven schijnt niet zo heel moeilijk te zijn, gewoon je wagen laten denken dat hij aan de snellader zit en dan gaat het relais dicht

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje, bij een offgrid installatie zoals Balans Energie deze aanbiedt.

Kan je dan wanneer het grid plat ligt het volgende?
- de accu laden met een externe omvormer op de on grid home load?
- de accu laden via de GEN ingang (mbv externe omvormer)
- de accu laden via de Solar ingang waarbij de panelen direct op de Deye zijn aangesloten.

En zijn er nog meer mogelijkheden om de accu met je eigen panelen te laden in zo’n situatie?

• ybos
  • Nu online
BenSKIP schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:16:
Ik heb een 30A (instelbaar) lader voor 48V, dat zou prima moeten gaan met V2L. Maar, dat zie ik echt als nood nood om bijv de accu iets bij te laden wanneer de zon niet schijnt. Kan ook met mn aggregaatje. Hopen dat het nooit nodig gaat zijn :)

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:30
Wolly schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:33:
Vraagje, bij een offgrid installatie zoals Balans Energie deze aanbiedt.

Kan je dan wanneer het grid plat ligt het volgende?
- de accu laden met een externe omvormer op de on grid home load?
- de accu laden via de GEN ingang (mbv externe omvormer)
- de accu laden via de Solar ingang waarbij de panelen direct op de Deye zijn aangesloten.

En zijn er nog meer mogelijkheden om de accu met je eigen panelen te laden in zo’n situatie?
Het systeem heeft de mogelijkheid om in eilandbedrijf te werken. Als er geen net is dan zal het systeem eerst je opgewekte stroom willen leveren aan de LOAD, en daarna aan de Accu. Als die de stroom niet kwijt kan schakelt hij de PV deels af (?) in plaats van aan het Net te leveren.

De GEN ingang is eigenlijk eerst bedoeld geweest voor een generator die je zou kunnen opstarten om je accu te laden of bij te springen bij hoge vraag. Tegenwoordig, met de juiste firmware kan de ze ingang ook met micro inverters werken / externe omvormers die AC leveren.

De load ingang is niet direct bedoeld om stroom te ontvangen. Omdat ik straks noodstroom wil, heb ik in voorbereiding de PV met micro inverters al verlegd van een groep in de meterkast naar de GEN poort op de omvormer. Ook deels omdat ik onzuivere metingen had waardoor er soms kleine verschillen waren tussen wat er gemeten werd op de DEYE en wat er werkelijk op de meter gebeurde.

Ik neem verder even aan dat Balans energie geen exotische plannen heeft voor offgrid

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• zalkc
Wat gebeurd er eigenlijk met PV overschot in eilandbedrijf?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
Niets, gaat verloren.

• ybos
  • Nu online
zalkc schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:22:
Wat gebeurd er eigenlijk met PV overschot in eilandbedrijf?
Deye voert bij een externe omvormer de frequentie wat op zodat de externe omvormer "denkt" dat de netfrequentie te hoog is en zal uiteindelijk stoppen met energie leveren.
Interne DC input van de Deye zal alleen de energie afnemen om de load te voeden wanneer de accu vol is.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:26
Wat vreemd, opeens kon ik niks meer uitlezen via Solarman. Mijn Deye is met de LAN dongle aangesloten. Volgens de switch was er opeens nog maar een 10 Mbps verbinding ipv 100. Heb even gekeken naar de stekkers die geknepen zijn, maar die zien allemaal prima uit.

Opeens werkte het weer. Is er dan toch een stekker slecht geknepen, of kan het ook zijn dat de dongle even een momentje had? Iemand dit wel eens meegemaakt met de dongle?

• BenSKIP
Update laten doen?
Na een OTA Update (Via Deye) liep bij mij alles in het 100.
Ik hoorde de Deye piepen, ben gaan kijken.

*Storing*
Txt in het display was niet meer te lezen en leken 2 talen door elkaar heen te knipperen Heb toen Factory Reset gedaan. Bleek inderdaad dat Deye en Solarman dongle beide andere instellingen hadden en het misschien maar goed was geweest dat ik de Deye alleen op DC draaiend had. Deye stond Italiaans, Dongle (ESS) Amerikaans. Ook voltage instellingen knipperde door elkaar 120 & 230.
Was mogelijk dus KNAL geweest, als Deye niet alleen op DC gedraaid had. 3x 230v voeden op een 120v instelling?
Contact met Deye gehad:
Firmware update van Deye was geslaagd.
Firmware update dongle NIET.
--> "Never happened before." <--
Dongle update middels USB-SUBD laten doen. Dongle licht nu in de kast.
Ga nu nieuwe versie Solar-Assistant via RPi gebruiken.
(En ik had hier nog wel geopperd om tzt beiden (SA & SM te willen aansluiten waar ik dan een xtra splitter voor kopen moest, vond dat te duur en teveel moeite, zou ook kunnen conflicteren, ben daar dus nooit aan begonnen, en wat blijkt.... zo'n conflict kan je via een f⁰cked⁰p firmware update ook gewoon GRATIS krijgen!)

• zunrob
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:22:
Update laten doen?
Na een OTA Update (Via Deye) liep bij mij alles in het 100.
Ik hoorde de Deye piepen, ben gaan kijken.

*Storing*
Txt in het display was niet meer te lezen en leken 2 talen door elkaar heen te knipperen Heb toen Factory Reset gedaan. Bleek inderdaad dat Deye en Solarman dongle beide andere instellingen hadden en het misschien maar goed was geweest dat ik de Deye alleen op DC draaiend had. Deye stond Italiaans, Dongle (ESS) Amerikaans. Ook voltage instellingen knipperde door elkaar 120 & 230.
Was mogelijk dus KNAL geweest, als Deye niet alleen op DC gedraaid had. 3x 230v voeden op een 120v instelling?
Contact met Deye gehad:
Firmware update van Deye was geslaagd.
Firmware update dongle NIET.
--> "Never happened before." <--
Dongle update middels USB-SUBD laten doen. Dongle licht nu in de kast.
Ga nu nieuwe versie Solar-Assistant via RPi gebruiken.
(En ik had hier nog wel geopperd om tzt beiden (SA & SM te willen aansluiten waar ik dan een xtra splitter voor kopen moest, vond dat te duur en teveel moeite, zou ook kunnen conflicteren, ben daar dus nooit aan begonnen, en wat blijkt.... zo'n conflict kan je via een f⁰cked⁰p firmware update ook gewoon GRATIS krijgen!)
Als het goed is niet, ik heb de Deye via Balans Energie. De LAN-stick hangt wel aan mijn netwerk maar heeft geen internet toegang. Dus lijkt me dat ie geen updates kan krijgen.

Of wordt de Deye zelf niet middels de dongle geüpdatet?

• BenSKIP
Alleen als je daar een verzoek voor doet.

• zunrob
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:37:
Alleen als je daar een verzoek voor doet.
Dat heb ik niet gedaan. Kan ik de dongle updaten? Of is de verwachting dat het niet zozeer aan de dongle ligt maar eerder aan de RJ45 stekkers?

• Domba
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:23:
[...]
Dat heb ik niet gedaan. Kan ik de dongle updaten? Of is de verwachting dat het niet zozeer aan de dongle ligt maar eerder aan de RJ45 stekkers?
De dongle kan je op dezelfde wijze off-line updaten met een laptop/tablet of smartphone als de Deye zelf, alleen als je daarvoor een reden hebt, niet omdat er nieuwe versie is.

De update service wordt niet altijd alleen door Deye zelf gedaan, als je Solarman/Deye cloud hebt vrij gegeven voor toevoeging aan een beheerder, is het een externe service die er soms ook ervaring mee verzamelen. Deye zelf heeft alleen cloud account en stick serienummer nodig.

• zalkc
Iemand ervaring met deze ATS? Is het iets voor de back-up schakeling, waarbij een mini-onderbreking acceptabel is?https://www.amazon.nl/dp/...or_ci_mcx_mr_2p_0_lm&th=1

• Domba
  • Nu online
zalkc schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:25:
Iemand ervaring met deze ATS? Is het iets voor de back-up schakeling, waarbij een mini-onderbreking acceptabel is?https://www.amazon.nl/dp/...or_ci_mcx_mr_2p_0_lm&th=1
Als tot 150 milliseconden (PC-class, gemeten 130 mSec) zonder neutraal geen probleem is voor je toepassing en je niet zowel automatisch als manueel wilt gebruik (spoelen branden al snel door als vaak met schakelaartje wisselt onder spanning en al helemaal als je het vergeet en op automatische stand manueel wilt gebruiken.

Zoals zovele van deze, heeft deze last van rotatie torsie in centrale as, geschikt voor 1 fase maar uitgebreidt naar 3 fase is het junk bij anders dan 3x1 fase gebruik, neutraal is eerste waarvan contact wordt verbroken.
Wil je automatisch en regelmatig gebruiken, kijk dan naar contractors met interlock (omkeer relais) en voor belastbaarheid naar de AC3-spec. ervan.

• zalkc
Domba schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:09:
[...]

Als tot 150 milliseconden (PC-class, gemeten 130 mSec) zonder neutraal geen probleem is voor je toepassing en je niet zowel automatisch als manueel wilt gebruik (spoelen branden al snel door als vaak met schakelaartje wisselt onder spanning en al helemaal als je het vergeet en op automatische stand manueel wilt gebruiken.

Zoals zovele van deze, heeft deze last van rotatie torsie in centrale as, geschikt voor 1 fase maar uitgebreidt naar 3 fase is het junk bij anders dan 3x1 fase gebruik, neutraal is eerste waarvan contact wordt verbroken.
Wil je automatisch en regelmatig gebruiken, kijk dan naar contractors met interlock (omkeer relais) en voor belastbaarheid naar de AC3-spec. ervan.
Mijn doel ermee is om de (11 stuks over 3 aardleks) 1 fase groepen hierachter te zetten en niet de 3-fase aansluitingen. Zodat ik bij stroomuitval van het net, wat hier zeldzaam is, wel alles achter de back-up heb draaien. Een herstartende PC, of klok is geen groot issue, bij uitval zal ook wel de wijkkast eruit vliegen en dan doet mijn glasvezel het ook niet meer ;)

Ik twijfel echter nog of ik liever niet een mechanische schakelaar wil. De frequentie van gebruik blijft waarschijnlijk laag en een ATS vreet ook weer 20W of 90kWh op jaarbasis. Het comfort van automatisch omschakelen als ik niet thuis ben is mij dat wel waard denk ik.

• Domba
  • Nu online
zalkc schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:41:
[...]
Mijn doel ermee is om de (11 stuks over 3 aardleks) 1 fase groepen hierachter te zetten en niet de 3-fase aansluitingen. Zodat ik bij stroomuitval van het net, wat hier zeldzaam is, wel alles achter de back-up heb draaien. Een herstartende PC, of klok is geen groot issue, bij uitval zal ook wel de wijkkast eruit vliegen en dan doet mijn glasvezel het ook niet meer ;)

Ik twijfel echter nog of ik liever niet een mechanische schakelaar wil. De frequentie van gebruik blijft waarschijnlijk laag en een ATS vreet ook weer 20W of 90kWh op jaarbasis. Het comfort van automatisch omschakelen als ik niet thuis ben is mij dat wel waard denk ik.
Voor alleen 1 fase verbruikers zie ik het probleem niet, ik heb deze alleen niet getest of deze een vertraging heeft als de spanning terugkomt op main, zodat deze bij terugkomst eerst kan stabiliseren.

• zalkc
Heb ik zo de back-up op de meterkast voor de 1-Fase groepen goed?

Ik kom op deze tekening uit, excuses voor mijn leek zijn, maar het gaat mij erom dat ik het goed begrijp.
Mis ik hier nog iets in? Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihAHhsd-Shw0LLPw8tWdW-vvaiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8KSB8Z2hrzFIVugKfVlJEOgJ.png?f=fotoalbum_large

• Domba
  • Nu online
@zalkc Ik zal een poging wagen, weet niet wat minium is (geitepaadjes), daar ik meer denk in NEN1010:2020,die op moment nog niet opgenomen is in BBL (besluit bouwwerken leefomgeving)

Voor de Eastron heb je een afzekering nodig en tenmiste 30mA een aardlek type A, daar je voor EV een type A als die dc detectie heeft, anders een type B, nodig hebt. Je neemt dan ook gelijk de WP mee, welke aanraakbare delen heeft.
Voor PV heb je een aardlek type A nodig, Deye heeft een zogenaamde 6mA DC verklaring.
Tussen netbeheerders automaten/smeltzekering en ATS is nu geen afzekering aanwezig

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
ik zou graag op het moment dat ik niets wil doen met de batterij het systeem naar idle te brengen (om de batterij niet langzaam te laten leeglopen). Ik wou testen om de battery op: "no Batt" te zetten. maar als ik dit doe krijg ik error: F13 Grid mode changed. Dit heeft hier toch helemaal niets mee te maken? Herkent iemand dit?

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:55
Topic: Voltage calibratie tussen batterij en inverter

Het 100% SOC krijgen van de JK-BMS is nog steeds een hele uitdaging in mijn setup.
Hij trekt hem tot 99% maar niet verder.
Ik heb veel gelezen, met name op DIYsolarforum. Een van de dingen die ik nu eerst wel proberen is om voltage calibratie te doen. Het valt me op dat de inverter spanning altijd behoorlijk hoger is. Op zich niet echt vreemd. er zit 3m accu kabel tussen en 2 zekeringen en de verschillende joint's om dit allemaal aan elkaar te knopen.
Nu is de vraag welke voor mij niet helemaal duidelijk is: is het de bedoeling dat de inverter en de BMS exact de zelfde spanning aangeven en dat dit gecalibreerd moet worden?
Of is het enige vereiste dat mijn 2 batterijen exact de zelfde spanning aangeven?
Om een idee te geven, zo ziet de spannings curve eruit tijdens het laden naar 100% SOC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c2k2MahYz0kVL20O-2jKpOPk5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huOtGCLLQ8GgT2bEv7h5YeXp.png?f=fotoalbum_large

een stappen plan om de spanning met de inverter en de batterijen te kalibreren zou dan wenselijk zijn (kon in de Deye niet 123 zo'n optie vinden)

• zalkc
johnvolkering schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:38:
Topic: Voltage calibratie tussen batterij en inverter

Het 100% SOC krijgen van de JK-BMS is nog steeds een hele uitdaging in mijn setup.
Hij trekt hem tot 99% maar niet verder.
Ik heb veel gelezen, met name op DIYsolarforum. Een van de dingen die ik nu eerst wel proberen is om voltage calibratie te doen.
SoC drift is bij JK-BMS een bekend probleem.
Mijn BMS waarden met EVE MB31 staan nu op:
Start balance volt 3.45
Cell OVP 3.650
vol. cell rcv 3.450
SOC-100% Volt. 3.410 <-- dit moet 0.04 verschillen anders deed die het niet
Cell OVPR 3.400
Het valt me op dat de inverter spanning altijd behoorlijk hoger is. Op zich niet echt vreemd. er zit 3m accu kabel tussen en 2 zekeringen en de verschillende joint's om dit allemaal aan elkaar te knopen.
Nu is de vraag welke voor mij niet helemaal duidelijk is: is het de bedoeling dat de inverter en de BMS exact de zelfde spanning aangeven en dat dit gecalibreerd moet worden?
Met JK-BMS is de kalibratie op de batterij, je pakt de plus en min pool en meet dit met een goede voltmeter en die waarde is de kalibratie waarde.

Inverter en BMS zullen niet dezelfde spanning hebben door het verlies wat je hebt in de kabel. Als je heel veel verlies hebt zit er waarschijnlijk iets los en moet je even zoeken waar je veel warmte hebt.
Of is het enige vereiste dat mijn 2 batterijen exact de zelfde spanning aangeven?
Om een idee te geven, zo ziet de spannings curve eruit tijdens het laden naar 100% SOC
[Afbeelding]

een stappen plan om de spanning met de inverter en de batterijen te kalibreren zou dan wenselijk zijn (kon in de Deye niet 123 zo'n optie vinden)

• Domba
  • Nu online
@johnvolkering In Deye kun je compenseren voor de spanningsval door de werkelijke weerstand incl kabels te meten met milliohm meter (Bijv met TR1035) en dit in te geven bij Batt-Resistance.
(Batt> page 3).
Bij de meeste firmware versies zal je daarvoor moeten omschakelen naar BattV , voor de extra functies 3 stage of charge en TEMPCO instellingen ook op page 3 worden weergegeven en niet alleen de SOC's voor shutdown/low/restart.

Edit: wat ook nog interessant is de zaagtand op de Dey-DC spanning, ik ken het alleen van al sell power lager staat dan de PV-opwek in sommige firmware versies ook al gaat het de accu in, maar in de nacht is niet veel zon, blijkbaar is er nog een setting die invloed heeft, alleen weet ik zo niet welke een tijdbasis van 6 minuten heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 25-11-2025 14:15 ]

• zalkc
Domba schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:03:

Edit: wat ook nog interessant is de zaagtand op de Dey-DC spanning, ik ken het alleen van al sell power lager staat dan de PV-opwek in sommige firmware versies ook al gaat het de accu in, maar in de nacht is niet veel zon, blijkbaar is er nog een setting die invloed heeft, alleen weet ik zo niet welke een tijdbasis van 6 minuten heeft.
Dit word vanuit je BMS gestart en is volgens mij is het een balanceringsprogramma wat loopt. Denk ik...

• ybos
  • Nu online
djoenez schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:23:
ik zou graag op het moment dat ik niets wil doen met de batterij het systeem naar idle te brengen (om de batterij niet langzaam te laten leeglopen). Ik wou testen om de battery op: "no Batt" te zetten. maar als ik dit doe krijg ik error: F13 Grid mode changed. Dit heeft hier toch helemaal niets mee te maken? Herkent iemand dit?
Ik krijg deze melding inderdaad ook. Pieper uitzetten en niet naar omkijken, of niet omschakelen naar nobatt lijken de enige opties.

• Wilco_15
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-11 09:48
@zalkc
Ik weet dat iemand met Victron het zo heeft opgelost.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vse3Y_kk4cmDICid7PNAtXS-vtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFFNHZNSxEgCSV1OJ5cPsyD3.png?f=fotoalbum_large

• zalkc
Wilco_15 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:55:
@zalkc
Ik weet dat iemand met Victron het zo heeft opgelost.[Afbeelding]
Die extra hoofdschakelaar tussen de load en ATS lijkt me sowieso een goed plan, aardlek richting de GRID heb ik nu ook niet, denk ik... Nog maar eens in de meterkast snuffelen ;)

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:55
zalkc schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:23:
[...]

Dit word vanuit je BMS gestart en is volgens mij is het een balanceringsprogramma wat loopt. Denk ik...
Bedankt voor het meedenken.
Ik had die zaagtand nog niet eerder gezien. Ik meen dat in eerdere 100% SOC ladingen dit niet zichtbaar was, maar ik weet niet zeker (heb laatst pas dit grafiekje in de dashboard gezet). Maar als andere geen zaagtand hebben, is het wel interessant als het specifiek iets in mijn setup is.
Betreft het balancerings programma, je ziet in de grafiek dat dit eigenlijk al gelijk begint. Op dat moment wordt er nog niet gebalanceerd. Ik heb niet het gevoel dat dit hier iets mee te maken heeft, maar wellicht heb ik het fout.

Betreft de JK settings, nog zojuist de 100% soc op 3,41 gezet (had hem al eerder naar 3.43 terug gebracht), maar nog steeds geen 100%.

Betreft mijn oorspronkelijke vraag, ik concludeer dat voltage kalibreren voornamelijk het afstellen van dezeflde spanning tussen beide BMS'en, niet tussen de BMS en de inverter. Als dit een onjuiste conclusie is hoor ik dat graag.

[ Voor 11% gewijzigd door johnvolkering op 26-11-2025 08:15 ]

• zalkc
johnvolkering schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:40:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
Ik had die zaagtand nog niet eerder gezien. Ik meen dat in eerdere 100% SOC ladingen dit niet zichtbaar was, maar ik weet niet zeker (heb laatst pas dit grafiekje in de dashboard gezet). Maar als andere geen zaagtand hebben, is het wel interessant als het specifiek iets in mijn setup is.
Betreft het balancerings programma, je ziet in de grafiek dat dit eigenlijk al gelijk begint. Op dat moment wordt er nog niet gebalanceerd. Ik heb niet het gevoel dat dit hier iets mee te maken heeft, maar wellicht heb ik het fout.
Die zaagtand heb ik wel eens eerder gezien, maar ik weet niet meer heel zeker waarom die verscheen, ik ga eens grasduinen.
hier mijn 100% soc geneuzel
https://gathering.tweaker...message/82542490#82542490

[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 26-11-2025 10:16 ]

• Wodan89
Is er al iets bekent over de verliezen / rendement bij de HV omvormers icm accu?
Iemand hier ervaring met een HV inverter met een losse kwh meter er tussen?

• BenSKIP
Wodan89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:38:
Is er al iets bekent over de verliezen / rendement bij de HV omvormers icm accu?
Iemand hier ervaring met een HV inverter met een losse kwh meter er tussen?
Je vraag moet wat specifieker, maar zoek even op google: stanby losses [brandname] high voltage inverter. Dan is je vraag wellicht beantwoord.

• Wodan89
BenSKIP schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:24:
[...]

Je vraag moet wat specifieker, maar zoek even op google: stanby losses [brandname] high voltage inverter. Dan is je vraag wellicht beantwoord.
Ik vind opzich wel de product datasheets met rendement enz. echter ik vertrouw meer op een praktijk meting met een losse Kwh meter er tussen welke de elektrische energie met laden en ontladen registreert.
een HV setup is per Kwh bijna 70% duurder ( NKON 32kwh accu 48v 2900e ex btw ivm bv Dyness STACK100 700 euro ex per 5.12kwh ) ivm met ons verbruik van ong 25 30Mwh per jaar overwegen we een accu van 100-160kwh, dat loopt nogal in de euro,s als je dat op HV wilt. echter wanneer het rendement dan 90% ipv 80% kan dat wel uit in 10 jaar :)

• zalkc
Domba schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:22:
@zalkc Ik zal een poging wagen, weet niet wat minium is (geitepaadjes), daar ik meer denk in NEN1010:2020,die op moment nog niet opgenomen is in BBL (besluit bouwwerken leefomgeving)

Voor de Eastron heb je een afzekering nodig en tenmiste 30mA een aardlek type A, daar je voor EV een type A als die dc detectie heeft, anders een type B, nodig hebt. Je neemt dan ook gelijk de WP mee, welke aanraakbare delen heeft.
Voor PV heb je een aardlek type A nodig, Deye heeft een zogenaamde 6mA DC verklaring.
Tussen netbeheerders automaten/smeltzekering en ATS is nu geen afzekering aanwezig
Moet PV niet juist op type B zitten? Vanwaar moet de DEYE dan op A, die begrijp ik niet zo goed? Ik heb het hier over de GRID aansluiting.

• Domba
  • Nu online
zalkc schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:49:
[...]

Moet PV niet juist op type B zitten? Vanwaar moet de DEYE dan op A, die begrijp ik niet zo goed? Ik heb het hier over de GRID aansluiting.
Als een PV omvormer een zogenaamde 6mA DC verklaring heeft is type B niet verplicht, wel mininaal A als er aanraakbare geleidende delen zijn.
Deye 12k SG04 heeft zo'n verklaring.
Compuadb in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 27-11-2025 20:55 ]

• BenSKIP
@Domba Je gooit iets op waar ik graag wat meer over te weten kom. Je geeft aan dat de Deye 3P 12kw Hybrid de 6mA DC verklaring heeft en daarvoor (als ik het goed begrepen heb) de A aardlekautomaat voldoende is. Maar als je nou verderop in de boom een B of C automaat hebt, dan moet toch ook de aardlekautomaat die B of C hebben? (Want als ik mij niet vergis, dan zou de Deye (met de A automaat) eerder afgaan dan de B automaat voor de laadpaal en de C automaat voor de warmtepomp, toch? Dus moet de aardlekautomaat voor de Deye ook naar C, toch? En dat moet een 300mA zijn met minimaal 25A, toch? (Bij 3x 25A) Of heb ik daarin toch een denkfout gemaakt?

• Domba
  • Nu online
@BenSKIP Ik weet niet of ik je vraag snap.
Het zijn 3 verschillende aspecten.
-(type) verschilstroom
-(kar) korstsluitstroom
-overbelasting

Bij een automaat/zekering karakterstiek B, C, D zegt iets over kortsluitstroom gedrag en over de eerste 10 seconden, na die eerste 10 seconden is het overbelasting en die is gelijk voor alle.
kar. B 3-5x afzekerwaarde
kar. C 5-10x afzekerwaarde

verschilstroom
Type A die kan gemakelijk gezegt geen DC verschilstroom zien en kan er zelfs oververzadigd door raken >6mA en daardoor niet reageren of niet tijdig
Type B heeft een aparte detectie voor DC verschilstroom, afhankelijk van de gekozen oplossing kan deze niet geschikt zijn voor twee-richtingen gebruik, afhankelijk van de gekozen oplossing. (dat moet je uit datasheet/technische notes halen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1jO39MQ1whQCYOmBbKNQnzDRAc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AcPUDxBXXKZ2ZDq1n783t4A3.png?f=user_large

Voor persoonbescherming geeft een verschilstroom groter dan 30mA geen bescherming, een 100mA of 300mA is voor brandbescherming en kan gebruikt worden voor kabels en wat je niet kunt aan raken.

In mijn opvatting heeft een kortsluitbescherming kar C niets te zoeken in een huis installatie en al helemaal niets met een beperkte stroombron, zoals een Deye hybride die kan geen 5x afzekerings waarde leveren.
Huidige WP's zijn bijna alle inverters, of wel softstarters die niet of nauwelijks een aanloopstroom hebben, een kar. C zekering is er niet voor de veiligheid, maar voor gemak van de installateur dat die minder snel hoef terug te komen, pas als het helemaal mis is.

Waarom de opvatting dat een kar. C zekering niets te zoeken heeft in huisinstallatie als die niet voor de inschakel of aanloopstroom van een motor nodig is, het kan wel invloed hebben op de overbelastingtijd
dat deze korter is ipv 10 seconden, 4 seconden en de hoeveelheid warmte die daarbij vrijkomt.
Ik heb liever een automaat die dichterbij de afzekering x 1,13 grens tript dan bij de 1,45

Ik meet niet alles, maar in afgelopen weken een voorbeeld gegeven
EMAT schakelt bij 22A al na 20-25 seconden uit
ABB 16A schakelt pas bij 26A na 30-35 seconden uit.
Deze youtuber doet veel meer tests en merken

Voor in de Deye situatie geef ik de voorkeur aan de eerste, de Deye kan die stroom leveren, zonder zelf uit te vallen en de hoeveelheid energie/warmte is aanzienlijk minder. (voor mij speelt ook nog off-grid gebruik en de Deye de enigste stroombron is een rol)
De ABB kan zelf niet trippen, maar dat als eerste de Deye vanwege thermische overbelasting geheel uitschakelt en reboot , waarbij de kortsluiting/overbelasting kan blijven bestaan en steeds meer energie/warmte vrijkomt.

Voor alleen on-grid speelt ook de firmware nog een rol, vanaf FW1140 saldeert de Deye zelf niet meer, maar betrekt het meerdere boven de 4000W van het net en zal de ABB trippen zonder dat de Deye zelf uitvalt.
Als de zekering uitvalt, is er een reden om te zoeken naar de oorzaak van de overbelasting, de karakterstiek van de automaat speelt geen rol meer boven 10 seconden.

Als laatste de voortzetting van DC verschilstroom, als je type B aardlek, stroomafwaarts er 1 gebruikt kan als nog de DC verschilstroom stroom opwaarts gaan en een type A verzadigen waardoor als het van toepassing is niet de persoonbescherming biedt max 30mA.
Als de EV laadpaal een DC bewaking heeft dan is geen type B nodig.
Als stroomafwaarts in de installatie een type B gebruikt, ben je zonder uitvoerige analyse alleen zeker als je voor alle type B gebruikt met bijkomende probleem dat lang niet alle type B ook geschikt zijn voor 2 richtingen gebruik zoals in Deye installatie en ook aanzienlijk duurder zijn

• BenSKIP
@Domba Ok en nu ben ik jou kwijt. Hahaaa
Ik heb alles achter de Deye. Tussen Hoofdschakelaar en Deye zit nu nog niets. (Op de switch over na dan.) Ik wil daar een aardlekautomaat tussen hebben. Jij adviseert de EMAT aardlekautomaat. Die is beduidend goedkoper dan de ABB en volgens jou zeggen toch beter dan de ABB versie. Dat de ABB niet bi-directioneel is, is voor mij een eye-opener. Dat moet deze natuurlijk wel zijn. Ik moet dus een 30mA Type B 25A B-Kar hebben?
Of gaat deze conclusie te snel door de bocht?
https://www.elektramat.nl...VIcaNlXfRtufOs24BQ99bDm3A

[ Voor 25% gewijzigd door BenSKIP op 28-11-2025 16:03 ]

• Domba
  • Nu online
@BenSKIP Is te snel door de bocht.
ABB heeft vele series, het is te algemeen om te zeggen type-B niet bi-directionaal zijn, je moet echt de technische gegevens checken en of ze ook op een plek komen met 2 richtingen
Zelfde voor warmte verlies bij ABB, die is zo verschillend per model, dat ik het steeds opzoek of met milliohm meter meet, voor een indruk.
Ik ben door testen op EMAT uitgekomen, ik heb 15 alamats B16 type A voor de eindgroepen (1 richting), maar ik durf niet mijn handen in het vuur te steken, dat die van nu nog exact het zelfde zijn als van 2022.
( YouTube: Tripping Time 5 MCBs. Test ETI Etimat 16A 1,45*In )

Maar waarom heb je een B25A type B nodig, is er een apparaat erachter die DC-lekstroom heeft en geen eigen DC-bewaking?

• rvdgaag
Wodan89 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:48:
[...]

Ik vind opzich wel de product datasheets met rendement enz. echter ik vertrouw meer op een praktijk meting met een losse Kwh meter er tussen welke de elektrische energie met laden en ontladen registreert.
een HV setup is per Kwh bijna 70% duurder ( NKON 32kwh accu 48v 2900e ex btw ivm bv Dyness STACK100 700 euro ex per 5.12kwh ) ivm met ons verbruik van ong 25 30Mwh per jaar overwegen we een accu van 100-160kwh, dat loopt nogal in de euro,s als je dat op HV wilt. echter wanneer het rendement dan 90% ipv 80% kan dat wel uit in 10 jaar :)
als je 100 kWh of meer nodig hebt dan is LV eigenlijk geen optie meer, teveel accus met te hoge stromen. Reken dat een Deye 12K omvormer een RTE verlies heeft van ongeveer 15% (gemeten hier over een jaar 15K kwH gebruik met een 64 kWh accu systeem).

Een HV accu/omvormer combinatie zal door de aanzienlijk lagere amperages minder transmissie verliezen hebben en waarschijnlijk aanzienlijk goedkopere bekabeling.

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste