Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:32
@Yaldair Deye heeft geen shunt, maar CT's
Bij communicatie gebruikt de Deye de SOC info van de master- BMS.
In het verleden is Deye met een ander type BMS gestart die elk een eigen goede shunt hadden en communicatie, Pace/Seplos/etc, alle compitable accu's waren met communicatie.

Victron was onderweg met geheel ander type,JK-BMS/overkill/etc., voornamelijk zonder communicatie met BMS en een smart-shunt was noodzakelijk .

Voor Deye sturing op SOC met de gebruikelijke oudere BMS-en voor Victron was een hele avontuur, tot de JK-inverter BMS, die helaas nog goedkope chips voor vermogen managment gebruikt, waardoor de SOC nogal drift.

Als je wilt sturen op SOC heb je niets aan een smartshunt, dat is alleen iets als je nog (oudere) Victron accu's op een Deye wilt gebruiken met voltage sturing

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:51
@Domba OK, ik was van plan twee keer een yixiang v2 batterij te maken (met dus jk-bms). De interne soc meting van de bms zal dus minder zijn. Maar, de Deye kan dan toch accuraat het voltage bepalen om zo te sturen? Geen meerwaarde dus voor een smart shunt (scheel weer :) ).

• Domba
Yaldair schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:03:
@Domba OK, ik was van plan twee keer een yixiang v2 batterij te maken (met dus jk-bms). De interne soc meting van de bms zal dus minder zijn. Maar, de Deye kan dan toch accuraat het voltage bepalen om zo te sturen? Geen meerwaarde dus voor een smart shunt (scheel weer :) ).
Heeft geen meer waarde, voor JK-inverter-BMS zijn er diverse andere hier deze gebruiken.
Ik heb maar zeer beperkte kennis van JK, er zijn zoveel hardware versies en hele reeks firmware versies

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:02
De JK inverter BMS heeft 3 versies.
V14
V15
V19
V14 had hardware isseus met de V15 zijn deze opgelost.
V14 en V15 worden niet langer ondersteunt qua software updates FW versie X.41 is de laatste voor zowel V14 als V15.
Voor V19 worden nog wel nieuwe firmwareversies uitgebracht.
SOC Drift blijft echter een isseu (tot nu toe) ook met de V19 inverter BMS, omdat de JK "sluipverbruik" niet meten kan. Met de iBMS add-on https://shop.jamestronics...bms-for-jk-bms-standalone zou dat verholpen zijn, maar dan ben je nogmaals €300 euro verder.
Een simpeler truc is om de accu met enige regelmaat naar 100% te laden.
Ook Voltage en Amperage (met een externe voeding) calibreren en het meten en invullen van de weerstand van de sensewires via de JK app zou de SOC drift nauwkeuriger maken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:05
BenSKIP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 02:13:
De JK inverter BMS heeft 3 versies.
V14
V15
V19
V14 had hardware isseus met de V15 zijn deze opgelost.
V14 en V15 worden niet langer ondersteunt qua software updates FW versie X.41 is de laatste voor zowel V14 als V15.
Voor V19 worden nog wel nieuwe firmwareversies uitgebracht.
SOC Drift blijft echter een isseu (tot nu toe) ook met de V19 inverter BMS, omdat de JK "sluipverbruik" niet meten kan. Met de iBMS add-on https://shop.jamestronics...bms-for-jk-bms-standalone zou dat verholpen zijn, maar dan ben je nogmaals €300 euro verder.
Een simpeler truc is om de accu met enige regelmaat naar 100% te laden.
Ook Voltage en Amperage (met een externe voeding) calibreren en het meten en invullen van de weerstand van de sensewires via de JK app zou de SOC drift nauwkeuriger maken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Heb jij die iBMS dingen :? Ik heb ze een tijdje geprobeerd maar werkte maar heel soms, communicatie tussen de iBMS en de Deye heb ik het dan over. (Ik had wel het oude type JK BMS, niet het inverter type).
Inmiddels heb ik de BMS-en vervangen voor het inverter type en met regelmatig naa 100% laden inderdaad weinig last, ik ben dik tevreden in ieder geval.

• BenSKIP
Die iBMS (add-on) is (zover ik begreep) vernieuwd, ik heb m zelf niet. Ik heb er wel even aan gedacht, tot ik het prijskaartje zag en er nog een nachtje over nadenken zou..... en daar is het toen blijven liggen. Mogelijk moet daar ook de shunt bij.
Ik wacht eigenlijk op de Andy iBMS review die hij aankondigde, maar het blijft erg stil vanuit Sunny & Hot.

• Yaldair
@BenSKIP , @ybos Alternatief is YAMBMS. Dan kan je een eventuele smart shunt (voor correcte SOC) en BMS data vanuit JK-BMS koppelen, voor zover ik gezien heb. Ik zat gisteren even te grasduinen op diysolarforum.

• BenSKIP
Goed gevonden @Yaldair de werking ontgaat mij echter.
Het lijkt er een beetje op dat dit de communicatie tussen inverter en HA doet.

• Yaldair
BenSKIP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:30:
Goed gevonden @Yaldair de werking ontgaat mij echter.
Het lijkt er een beetje op dat dit de communicatie tussen inverter en HA doet.
Volgens mij koppel je deze HW matig tussen je BMS('en) (+ shunt) en inverter in. Hij communiceert dan als een BMS met de inverter. Als je ook een shunt hebt neemt hij die settings over i.p.v. BMS settings:
As soon as you import a Shunt and it can be combined (see condition) the values ​​Voltage, Current, Power and SoC of the shunt(s) will take precedence over the BMS values.
Maar, voordeel van ook BMS is dat je ook individuele cell content kan communiceren.

Vraag me alleen af of je het ook kan besturen/instellen via mqtt/modbus (iets anders dan HA). Ik heb zelf wel een HA server draaien, maar, maak er het liefst zo min mogelijk gebruik van (teveel breaking changes per update). Nog ff uitzoeken :)

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 17:09
Ik heb nu sinds het 2e kwartaal mijn Deye en 3xSeplos batterij draaien.
Ik heb/had nog nooit iets gedaan met een RaspberryPi, HomeAssistant of wat dan ook, ben verder ook geen Python of yaml programmeur.
Desondanks is het mij gelukt om SolarAssisant te installeren op een Pi4.
(aangesloten via RS232 poort op de Deye, dus géén Wifi-dongel meer en dus ook geen SolarMan).
Op deze zelfde Pi4 heb ik via Ymal EVCC gezet welke 'praat' met SA, mijn Alfen laadpaal en SolCast.

Ik ben nu toe aan de volgende stap en zou graag een aantal dingen willen:
  1. GBB optimizer installeren.
  2. Een HA dashbord/grafiek met hierop:
    • Epex prijzen grafiek
    • SolCast verwachte opbrengst grafiek (3-4 dagen)
    • Windkracht weersvoorspelling (3-4 dagen)
    • Temperatuur weersvoorspelling (3-4 dagen)
  3. Heishamon t.b.v. mij Panasonic warmtepomp.
    (wel pas zodra 1. & 2. gereed)
Nu is mijn vraag wat is het advies waar GBB en HA op te installeren?
Op een separate Pi of op de Pi waar SA en EVCC reeds op draait?
(Ik heb reeds een Pi5 met SSD hat aangeschaft voor HA)

Heeft iemand nog goede YouTube video's die hij mij kan aanbevelen t.b.v. bovenstaande

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
Nu is mijn vraag wat is het advies waar GBB en HA op te installeren?
GBB installeer je niet, dit is een cloud dienst waar je je op aboneert. Je kan vervolgens wel koppelen met HA, daar zijn verchillende opties. voor. Ik raad je aan het GBB discord kanaal te bezoeken: https://discord.gg/XEhNSqQ6Jj

[ Voor 15% gewijzigd door tmbreuker op 24-10-2025 13:36 ]

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50
Ben de afgelopen weken bezig geweest met de inrichting van DAO (Day Ahead Optimizer) en ben eigenlijk wel benieuwd of ik niet beter kan overstappen naar GBB. Heeft iemand ervaring met beide en wat zijn de voor en nadelen?

Een duidelijk verschil is volgens mij dat GBB direct de Deye kan aansturen correct?
Kan ik in GBB ook mij ingeschatte verbruik van de hybride warmtepomp op basis van de verwachte buitentemperatuur laten meenemen t.a.v. hoeveel stroom er die dag nodig is? Ik wil gewoon de warmtepomp zijn ding laten doen maar het verwachte dagverbruik op basis van stooklijn en verwachte buitentemperatuur laten meenemen in hoeveel stroom er op een "goedkoop" moment de batterij in moet.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:35
Zo. Eindelijk aan toegekomen om alles te bouwen en aan te sluiten. Net niet genoeg tijd om alles in werking te krijgen. Wat vragen, aangezien ik in mijn omgeving de enige technische ben.

Het systeem bestaat uit een 12 kw omvormer. Die door middel van een Victron lynx is aangesloten op 2 seplos v4 kasten, met eve 314Ah batterijen.

1. Als ik het protocol kies in de batterijen wat deye zou moeten kunnen spreken zie ik op mijn omvormer niets binnen komen qua communicatie. Moet hiervoor er ook spanning op de batterij ingang staan?
2. Ik meet sluiting op de plus en min van de omvormer die langzaam oploopt. Dat zijn de condensatoren correct?
3. Ik kon in de manual niet vinden hoe je nou het beste op start, mijn idee was:
1. Deye opstarten
2. Batterij breaker naar on (51v op de busbar)
3. Dc switch op de deye om

Is dat correct?

Ik zal morgen nog een foto er bij zetten, anders is het natuurlijk allemaal niet gebeurd.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaLNi56nq8WOGGQYxO2T_oFza9M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rO1xatDhmArU3wfVJirzWyck.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door djoenez op 25-10-2025 08:47 ]

• ybos
djoenez schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:05:
Zo. Eindelijk aan toegekomen om alles te bouwen en aan te sluiten. Net niet genoeg tijd om alles in werking te krijgen. Wat vragen, aangezien ik in mijn omgeving de enige technische ben.

Het systeem bestaat uit een 12 kw omvormer. Die door middel van een Victron lynx is aangesloten op 2 seplos v4 kasten, met eve 314Ah batterijen.

1. Als ik het protocol kies in de batterijen wat deye zou moeten kunnen spreken zie ik op mijn omvormer niets binnen komen qua communicatie. Moet hiervoor er ook spanning op de batterij ingang staan?
2. Ik meet sluiting op de plus en min van de omvormer die langzaam oploopt. Dat zijn de condensatoren correct?
3. Ik kon in de manual niet vinden hoe je nou het beste op start, mijn idee was:
1. Deye opstarten
2. Batterij breaker naar on (51v op de busbar)
3. Dc switch op de deye om

Is dat correct?

Ik zal morgen nog een foto er bij zetten, anders is het natuurlijk allemaal niet gebeurd ;)
3: DC switch is van de zonnepanelen.

Je kan de Deye eerst op nobatt zetten, dan battery breaker aan en dan de Deye op Lithium mode zetten.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:35
zalkc schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:50:
Mijn Deye staat zo ingesteld dat uit de TOU een onderdrempel van 3% wordt gebruikt, hierdoor blijft de spanning op 2.95V per cel. Wat voor mij het randje van de afgrond is, daarna gaat het hard naar beneden. Nu is hij gisteren ineens om middernacht naar 0% gaan ontladen tot 2.75V per cel.

Voor mijn EVE MB31 hou ik 3.45V RCV als 100% aan en 2.65V UVPR in het JK-BMS zelf. Ik ben wel boven alle onderwaarden in het BMS gebleven dus ik vermoed dat de Deye dit zelf heeft bedacht om op 2,75V te stoppen.

Iemand eerder zoiets meegemaakt?
Door de bug in JK BMS met de SoC drift was gisteren de batterij volgens het BMS nog op 10% terwijl het voltage op 44V ( 2.75V cel ) zat, en de accu dus 'leeg' was. In beide situaties was de week ervoor de batterij niet 'vol' geladen was.

Probleem lijkt dus meer aan het BMS te liggen en niet aan de DEYE

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:30
Lasoul schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:46:
Ben de afgelopen weken bezig geweest met de inrichting van DAO (Day Ahead Optimizer) en ben eigenlijk wel benieuwd of ik niet beter kan overstappen naar GBB. Heeft iemand ervaring met beide en wat zijn de voor en nadelen?

Ik heb de DOA ook geprobeerd, vond het een draak van een toepassing, liep vaak vast of haalde de juiste data niet op en heb het toen verwijderd.

Ik gebruik nu zelf sinds 1,5 jaar GBB met veel plezier en goed resultaat, voor mijn moeder waar ik geen HA ofzo wilde inrichten en onderhouden met ik de Gridgenie gekocht, werkt ook prima, iets simpeler maar een goede out of the box oplossing.

Een duidelijk verschil is volgens mij dat GBB direct de Deye kan aansturen correct?
Kan ik in GBB ook mij ingeschatte verbruik van de hybride warmtepomp op basis van de verwachte buitentemperatuur laten meenemen t.a.v. hoeveel stroom er die dag nodig is? Ik wil gewoon de warmtepomp zijn ding laten doen maar het verwachte dagverbruik op basis van stooklijn en verwachte buitentemperatuur laten meenemen in hoeveel stroom er op een "goedkoop" moment de batterij in moet.
Met GBB kunt je dongle direct activeren zodat je wifi of ethernet dongle rechtstreeks contact maakt met de servers van GBB, werk perfect.

In GBB kun je voor oa de Warmtepomp een tabel aanmaken waar je het gebruik per uur gerelateerd aan de buitentemperatuur kan invoeren, op basis van de verwachte buitentemperatuur calculeerd GBB dan het te verwachten verbruik.

Dit soort verbruik kun je ook instellen voor EV's, en andere grootverbruikers, verder meet GBB een week terug het algemene verbruik van je woning en zal dit meenemen in de raming voor de komende 24 uur.

Er is een discord waar veel info te vinden is en de ontwikkelaar ook support geeft: https://discord.gg/gckNUMTF

[ Voor 11% gewijzigd door rvdgaag op 25-10-2025 08:39 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-11 16:43
zalkc schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Door de bug in JK BMS met de SoC drift was gisteren de batterij volgens het BMS nog op 10% terwijl het voltage op 44V ( 2.75V cel ) zat, en de accu dus 'leeg' was. In beide situaties was de week ervoor de batterij niet 'vol' geladen was.

Probleem lijkt dus meer aan het BMS te liggen en niet aan de DEYE
En nu maar hopen dat er geen cellen beschadigd zijn. Ik vind voltage regeling zo slecht nog niet, wel de bescherming van BMS maar niet eventuele communicatie bugs.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• zalkc
mahagen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

En nu maar hopen dat er geen cellen beschadigd zijn. Ik vind voltage regeling zo slecht nog niet, wel de bescherming van BMS maar niet eventuele communicatie bugs.
De BMS werkt gewoon op voltage, maar je wil liever niet op de randen zitten.
0.45V +/- op nominaal is gewoon een veilige marge voor de EVE MB31. In dagelijks gebruik wil ik zien dat hij een float heeft op 3.4 als hij vol zit en bij leeg op 3.05, een enkele keer naar 2.75 moeten ze wel aankunnen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Yaldair
Bij de Deye zijn een paar keilbouten van M8x80mm geleverd. Hiervoor moet ik dus behoorlijke gaten boren (12mm, 80mm diep) in een kalkzandsteen muur. Nu heb ik niet zo'n boortje liggen, maar nog wel wat M8 messing pluggen van toen ik mijn ventilatiesysteem ging installeren. Kan ik zo'n omvormer niet gewoon ophangen aan een paar spreidpluggen (M8x28mm). Het ding weegt "maar" 35kg. Per plug is er dan zo'n belasting van 9kg. Is het echt noodzakelijk om die keilbouten te gebruiken?

• ybos
Yaldair schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
Bij de Deye zijn een paar keilbouten van M8x80mm geleverd. Hiervoor moet ik dus behoorlijke gaten boren (12mm, 80mm diep) in een kalkzandsteen muur. Nu heb ik niet zo'n boortje liggen, maar nog wel wat M8 messing pluggen van toen ik mijn ventilatiesysteem ging installeren. Kan ik zo'n omvormer niet gewoon ophangen aan een paar spreidpluggen (M8x28mm). Het ding weegt "maar" 35kg. Per plug is er dan zo'n belasting van 9kg. Is het echt noodzakelijk om die keilbouten te gebruiken?
gewoon gebruiken wat je hebt liggen. ik vind keilbouten sowieso ondingen maar kan aan mij liggen. ik heb gewoon houtdraadbouten gebruikt.

• Domba
Yaldair schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
Voorzichting, afhankelijk van wat voor kalkzandsteen het is, kan de maximale belasting voor een gewone S8 (28 mm lang) kan ook maar amper 10kg zijn. Een keilbout is ook minder geschikt heeft wel paar kg meer.
Over algemeen zijn het ander type pluggen voor kalkzandsteen Duo/SX en zeker een 8mm SXRL voldoende kg.

Maar eerste beste spreidplugje noname uit bouwmarkt is geen garantie dat het voldoende stevig is, zeker niet voor de bovenste twee bevestigingen in specifiek kalkzandsteen, die moeten >2x sterker, die moeten meer kg kunnen hebben vanwege hefboomwerking.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54
ik wil een Seplos 16kWh pre-build LV batterij plaatsen en zit qua omvormer te twijfelen tussen een Solis S6‑EH3P 10K02‑NV‑YD‑L of een DEYE SUN‑10K‑SG04LP3‑EU. Ik ben nog aan het twijfelen om zelf mijn 3 fase Growatt te vervangen of een ZZP-er te zoeken die het voor mij kan doen, dus ik kan wel iets, maar het zou voor mij veel uitzoek werk zijn. Daarnaast wil ik alles via HA aansturen.

Nu heb ik de indruk dat DEYE veelzijdig is, maar niet gebruiksvriendelijk als ik dat vergelijk met Solis, dus een hoge leercurve tov Solis. Heeft iemand ervaring met beide merken? Waarom zou ik voor DEYE kiezen tov Solis? Wat zijn de voor en nadelen?

(wellicht een voordeel dat hier een DEYE topic is en dat ik jullie vragen kan stellen :) )

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 27-10-2025 19:53 ]

• Domba
@The Source De verschillen zijn niet zo groot, het hangt af van het gebruik.
Ik heb zelf geen ervaring, waar mijn interesse ligt eiland/off-grid, voor die beide hadden was de keuze voor de Deye in verleden (2024), vanwege oversizing en tijdelijk 50% extra vermogen op een fase vanwege inschakelpiek voor de Deye. En iets lastigere settings van Solis, maar dan heb je het over gevorderde, beginners worden overdondert door vele settings en moeten eerst wennen aan alle instellingen.

Bovenstaande zijn continue gebruik inzet en heb je het over C <0,25 continue gebruik, accu opslag is 4x of groter dan omvormer vermogen en dat is niet verschillend voor Solis of Deye, die niet zo starten breiden in korte tijd er naar uit.

Met 16kWh accu ben je beperkt tot 3kW voor conitinue, max laden tot 8kW,.
De accumodule is op alle vlakken de beperkende factor en een niveau waarbij voor/na-delen van beide nauwelijks tot niet naar voren komen.

Accu modules niet geforceerd gekoeld gaat de cel-temperatuur bij 3,3kW met 2,5-3 graden/uur omhoog van de 3-4% verlies in de accumodule en afkoeling ca 1 graad C per uur zolang deze >5-10 graden boven omgegevingstemperatuur is.
Met 1 cycle per dag en 3,3kW zit je binnen 2-3 dagen met cel temperatuur >35 graden, dat is ver onder waar de werkelijke verschillen liggen tussen beide.

Edit: Voor 100% back-up functie zal het omgekeerd liggen, zal de Solis financieel gunstiger zijn, vanwege iets goedkopere omvormer en over het jaar lagere verbruikkosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 27-10-2025 22:46 ]

• The Source
Ok besloten dat de Solis van tafel is, ik kan er weinig fora en info over vinden, mbt HA lijken ze ook wat achter te lopen. Off-grid / backup is leuk maar iets voor de toekomst. Je antwoord laat me wel direct merken dat ik er nog te weinig van weet :) Ik wil graag voor een lage prijs een kwalitatief LV batterij draaien die ik ook kan uitbreiden. Hiervoor werd ik op de Seplos 16kWh pre-build LV batterij gewezen, zodat ik er in de toekomst nog kan uitbreiden naar 32kWh. Sorry paar domme noob vragen hierover:

- Je hebt het over continue verbruik, dus in de avond als er geen zon meer is en mijn keuken, airco de batterij leeg trekt. Dat is dus altijd voor elke omvormer 0.25c van omvormer? En als ik met een dynamisch contract mijn batterij wil leegpompen naar het net is dat 0.5c?
- Dus als ik een 16kWh batterij heb een een Deye 12k omvormer (240A) dus continue 3kW eruit trekken? En als dit ooit 32kWh wordt door uitbreiding dan kan ik continue 6kWh trekken?
- Hoe zit dit dan met het opladen met zonne energie, dat is ook continue. Gaat dit ook met 0.25c? Want dan moet ik wellicht een grote omvormer, of starten met een grotere batterij?
- Ik wil de batterij in de toekomst uitbreiden. Starten met een 10kWh batterij en dan naar 20kWh en ooit naar 30kWh. Welke omvormer past hier het beste bij? Grote kans dat ik met een 15 of 16 start en die naar 30 of 32kWh uitbreid. Past hier een dan een andere omvormer beter bij?
Een vraag meer over batterijen en uitbreiden:
- Als ik nu een 16kWh batterij neem, moet ik dan een 32kWh in de toekomst hangen of kan ik er ook een 10kWh (16+10 = 26) bijhangen? En gerelateerd daaraan, moet de 2de batterij, het BMS hetzelfde zijn of mag dat verschillen?

Misschien stel ik te basis vragen voor je en is een linkje naar een artikel ook een antwoord :) Dank

• Domba
@The Source
Een handvat voor je vragen, omdat ik niet exact kan beantwoorden

Continue gebruik, hybride en accu 24/7 in gebruik, periode meer en minder gebruik maar geen moment dat systeem in stand-by of sleep kan zoals voor een back-up toepassing met maximale afkoeling. (ook "onbalans" thuisaccu's zijn maar paar uur per dag actief en staan op andere momenten stil en modules zijn kleiner in kWh/meer oppervlak voor warmte verlies)

Ander voorbeeld, uitgestelde teruglevering PV. In ochtend start hybride op en afhankelijk van marktprijs in accu of net op, opgeslagen PV-opwek op beste 3 uur terugleveren en daarna kan geheel in sleepmode en maximale afkoeling bij passief, een ventilator die door accumodule koellucht zuigt verandert veel
(je mag ook niet met grotere accumodules bij bedrijven vergelijken, die zijn bijna allemaal vloeistofgekoeld)
Dat kan dan met iets hogere <0,4C omdat het de hele nacht kan afkoelen, zonder nieuwe warmte ontwikkeling, maar zal waarschijnlijk afhankelijk van omgevingstemperatuur niet dag in dag kunnen volhouden met 314Ah/LFP cellen.

Bijv als je Victron reken-regels gebruikt zit daar 0,2C in verstopt.
En dat is niet zomaar, een flink aantal accumodules hebben een punt rond de 0,2C, waarbij ze meer warmteverliezen aan de omgeving dan warmte generatie van het gebruik.
Alleen wat de das om doet zijn de momenten dat ruim > 0,2C omdat warmte opwek kwadratisch met de stroom door de LFP cellen gaat (P=I^2 * R).

Je kan zelf voor je accumodules bepalen tov van de ruimte temperatuur , wanneer er meer warmtevrij komt dan verlies naar de omgeving, door celtemperatuur in de gaten te houden

Je wordt makkelijk verleidt om meer kW in te zetten, als je EPEX gebruikt omdat maar een beperkt aantal uren een mooie prijs heeft.

[Drie 314Ah LFP accumodules verliezen minder warmte aan omgeving dan negen 100Ah LFP accumodules ondanks de cellen verschillende interne weerstand hebben, welke met de tijd hoger wordt door veroudering.
Bij de 3x314Ah gaat er 80A door de S16- LFP-314Ah cellen en bij de 9x100Ah 26,5Ah , warmte ontwikkeling = P=i^2 x R, waarbij R verschillend voor 314/100Ah cellen, maar geen factor 10

Als je praktijk gegevens gebruikt, kan je uitrekenen hoeveel modules je uiteindelijk nodig hebt en is het geen probleem om 1 te beginnen,
Maar ook dat je met kleinere module met totaal minder kWh meer kW voor langere duur kunt draaien, alleen financieel / investering per kWh opslag zal het wel ergens in het midden liggen voor wat je nodig hebt.
Het is een balans, einde salderen en toekomstige nettarieven duwen richting meer eigenverbruik en meer continue gebruik van het systeem en inzet van accu-modules meer om deze richting 0,2C met zo min mogelijk ruime overschreidingen ervan over de dag. ]

• rvdgaag
- Je hebt het over continue verbruik, dus in de avond als er geen zon meer is en mijn keuken, airco de batterij leeg trekt. Dat is dus altijd voor elke omvormer 0.25c van omvormer? En als ik met een dynamisch contract mijn batterij wil leegpompen naar het net is dat 0.5c?
- Dus als ik een 16kWh batterij heb een een Deye 12k omvormer (240A) dus continue 3kW eruit trekken? En als dit ooit 32kWh wordt door uitbreiding dan kan ik continue 6kWh trekken?
- Hoe zit dit dan met het opladen met zonne energie, dat is ook continue. Gaat dit ook met 0.25c? Want dan moet ik wellicht een grote omvormer, of starten met een grotere batterij?
- Ik wil de batterij in de toekomst uitbreiden. Starten met een 10kWh batterij en dan naar 20kWh en ooit naar 30kWh. Welke omvormer past hier het beste bij? Grote kans dat ik met een 15 of 16 start en die naar 30 of 32kWh uitbreid. Past hier een dan een andere omvormer beter bij?
Een vraag meer over batterijen en uitbreiden:
- Als ik nu een 16kWh batterij neem, moet ik dan een 32kWh in de toekomst hangen of kan ik er ook een 10kWh (16+10 = 26) bijhangen? En gerelateerd daaraan, moet de 2de batterij, het BMS hetzelfde zijn of mag dat verschillen?

Misschien stel ik te basis vragen voor je en is een linkje naar een artikel ook een antwoord :) Dank
De 12K Deye kan 240A uit de batterij trekken, dat is 11 kilowatt zo'n beetje, een Seplos BMS/batterij doet max 200A, dus ongeveer 10kW. Dat is max, het is aan te raden om de levensduur van je batterij te rekken om langzamer te laden/ontladen. 0,3C om precies te zijn als je EVE A grades hebt, dat is 0,3*280Ah= 84A max of 94A bij 314Ah cellen, wat neerkomt op respectivelijk 4368 / 4888 Watt.

Met Seplos moet je dezelfde generatie/type BMS'en koppelen, dat geldt ook voor veel andere merken.
Ik heb er 4 parallel die ieder 60A leveren/vullen aan/van het net om 11kW te pompen op hun optimale C rating. Maar het moet niet !

Als je met een 12K omvormer van Deye niet uitkomt (ivm de hoeveelheid zonnepanelen) dan kun je 2 omvormers parallel aan elkaar gebruiken en de batterijen delen, of aansluiten op een gezamelijke busbar etc. etc.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Lord Anubis
  • Laatst online: 20:28
The Source schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:22:
Ok Je hebt het over continue verbruik, dus in de avond als er geen zon meer is en mijn keuken, airco de batterij leeg trekt. Dat is dus altijd voor elke omvormer 0.25c van omvormer? En als ik met een dynamisch contract mijn batterij wil leegpompen naar het net is dat 0.5c?
Je 12k Deye kan max 12kW leveren, maar de laagste bepaald. De accu bepaalt het maximale; bij 16kWh is dan bij jouw 0,25C dus 4kW. Bij een 32kWh accu pack is dat het dubbele en zo verder totdat je de capaciteit van de Deye bereikt. Dan bepaald de Deye het maximale.

Maar je accu bepaalt dan hoelang er zoveel energie ‘geleverd ‘ kan worden. Bij je 16kWh accu pack zou je ( zonder veiligheid marge ) ~<4 uur hebben. Bij 32kWh aan accu’s heb je dus bv ~<4 uur 8kW. Bij 64kWh heb je dus geen 16kW maar 12kW voor ~<5,3uur. Dit alles zonder veiligheid marge natuurlijk.

Dit alles zoals Domba en rvgaag het ook omschrijven.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:34
Iets gaat niet lekker in Home Assistant, zie hieronder. Ik gebruik de Solarman integratie voor de Deye omvormer, en heb de parameters 'total Battey Charge' en 'total battery discharge' ingevoerd in het energie dashboard.

Zoals je ziet is er volgens de Deye veel meer stroom de batterij in gegaan dan van het net (0,87 kWh) is afgenomen (dit was na middernacht, dus geen PV). Het zou mooi zijn als er opeens gratis stroom is, maar dat lijkt me sterk. Hierdoor kloppen de gegevens in het energie dashboard niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic-YpmKgx4MUvUtejNt_6iI08Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2tlDBzpLCJEWaDgaeF3aZ6T.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat iets fout in de Deye of de Solarman integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW39OA7TzoOr36EL47uTfG2p6i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klDwwq3ne7yjyxulcpSueVqr.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er om middernacht meteen al 0,8 kWh geladen in de batterij (in plaats van 0). Dit verklaart het eerdere verschil wel.
Dus of de Deye rapporteert niet correct of de Solarman integratie doet iets raars.

• rvdgaag
never mind

[ Voor 98% gewijzigd door rvdgaag op 03-11-2025 10:05 ]

• zunrob
rvdgaag schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:03:
[...]

Je hebt de verkeerde parameters gekozen, je moet de today versies nemen in plaats van de total, de total is incremental en heeft dus ook data erin van eerdere dagen.

sensor.deye_hybrid_today_battery_charge
Dank voor je terugkoppeling, maar dat is helaas niet de oplossing. Het energie dashboard in HA kijkt per uur naar de huidige waarde en de waarde het uur ervoor. Dat verschil wordt weergegeven.

Bij beide parameters is dit verschil voor dezelfde tijdsperiode gelijk.
Het lijkt eerder of de Deye foute waardes doorgeeft (via de Solarman integratie).

• rvdgaag
zunrob schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:46:
[...]

Dank voor je terugkoppeling, maar dat is helaas niet de oplossing. Het energie dashboard in HA kijkt per uur naar de huidige waarde en de waarde het uur ervoor. Dat verschil wordt weergegeven.

Bij beide parameters is dit verschil voor dezelfde tijdsperiode gelijk.
Het lijkt eerder of de Deye foute waardes doorgeeft (via de Solarman integratie).
Ik had mijn reactie geprobeerd te wissen maar dat is blijkbaar niet gelukt. Ik weet de oplossing niet voor je, net even gekeken in de Solarman integratie (die ik wel actief heb maar niet gebruik) daar klopt de data en ook in de ESP32 Modbus link (die ik wel actief gebruik) komt de data overeen.

• zunrob
Meteen nog een vraag. De Deye is middels LAN verbonden met mijn netwerk. Ik gebruik de Solarman integratie in HA (https://github.com/davidrapan/ha-solarman).
Het valt me echter op dat de verbinding toch soms wegvalt, 1 a 2x per dag, op random tijdstippen. Weet iemand de oorzaak?

Daarnaast zie ik dat de parameter Deye Today Losses gedurende de dag vaak al wordt gereset (maar niet op hetzelfde moment dat de verbinding weg is). Tevens wordt de parameter Deye Total Loss überhaupt niet gevuld.
Kan het zijn dat de Deye dit simpelweg niet logt? Of gaat er iets fout in de integratie, of toch iets anders?

• rvdgaag
zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 01:15:
Meteen nog een vraag. De Deye is middels LAN verbonden met mijn netwerk. Ik gebruik de Solarman integratie in HA (https://github.com/davidrapan/ha-solarman).
Het valt me echter op dat de verbinding toch soms wegvalt, 1 a 2x per dag, op random tijdstippen. Weet iemand de oorzaak?
De Deye wifi/ethernet dongles zijn eenvoudige computertjes die via een interface met de modbus van de Deye commniceren, daar gebeurt veel op op die bus (CT scanning, BMS communicatie etc). Ik zie dat fenomeen ook met een externe EMS applicatie die direct data stuurt aan de ethernetpoort. De ESP32 interface die ik heb op de modbus werkt vlekkeloos zolang je 1x per 15 seconden max de data stuurt/opvraagt.

• mahagen
zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 01:15:

Daarnaast zie ik dat de parameter Deye Today Losses gedurende de dag vaak al wordt gereset (maar niet op hetzelfde moment dat de verbinding weg is). Tevens wordt de parameter Deye Total Loss überhaupt niet gevuld.
Kan het zijn dat de Deye dit simpelweg niet logt? Of gaat er iets fout in de integratie, of toch iets anders?
Dit was ook mijn bevinding toen ik lang geleden deze methode probeerde met het origineel van Stephan Joubert. Deze methode is ideaal om even snel een register te wijzigen maar voor mij toen niet voor full-time monitoring. Mijn vermoeden is dat de dongle niet reageert als hij al een taak aan het uitvoeren is.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Lasoul
Gisteren deze kleurrijke interface op mijn Deye. Zijn jullie dit al een keer tegengekomen?
Na reset (stroom er af) weer de oude schermkleuren terug. Voorbode dat de LCD kapot gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z17Boa87CDEaqq03Kz_oEYYf9GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsPsXAMW77ZtGBBMY6mKZHlP.jpg?f=fotoalbum_large

• Domba
Lasoul schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:25:
Voorbode dat de LCD kapot gaat?
Geen indicatie voor, ik zie het al 1-2 jaar voorbij komen bij bepaalde HMI updates.
Wel soms een indicatie van een slechte update gewoonte en Deye daarna gek reageert.

Als het een update is waarbij registers uitgebreid worden zou de gewoonte moeten zijn om de eerste HMI=MCU1 nog een keer te flashen na de controller MCU2 om ook zeker van te zijn dat nieuwe registers ook met juiste defaults zijn gevuld.

• BenSKIP
Lijkt er een beetje op dat de flash klaarstaat, maar nog niet weggeschreven is. Ik zie geen rare strepen of pixels die niet meer werken.

• Lasoul
Domba schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:38:
[...]

Geen indicatie voor, ik zie het al 1-2 jaar voorbij komen bij bepaalde HMI updates.
Wel soms een indicatie van een slechte update gewoonte en Deye daarna gek reageert.

Als het een update is waarbij registers uitgebreid worden zou de gewoonte moeten zijn om de eerste HMI=MCU1 nog een keer te flashen na de controller MCU2 om ook zeker van te zijn dat nieuwe registers ook met juiste defaults zijn gevuld.
Bedankt, dus de conclusie is dat waarschijnlijk de HMI is bijgewerkt door Deye, correct?
Kan ik ergens controleren wanneer er voor het laatst een firmware versie is geflasht?

• Lasoul
BenSKIP schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:39:
Lijkt er een beetje op dat de flash klaarstaat, maar nog niet weggeschreven is. Ik zie geen rare strepen of pixels die niet meer werken.
Kan ik dat ergens zien?

• Domba
Lasoul schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:12:
[...]
Bedankt, dus de conclusie is dat waarschijnlijk de HMI is bijgewerkt door Deye, correct?
Kan ik ergens controleren wanneer er voor het laatst een firmware versie is geflasht?
Wanneer laatste was kun je niet terug kijken dat ik weet.
Beide zijn geupdate, MCU1 & MCU2.
Tot FW1147 was het geen probleem omdat deze alle met HMI C037 konden samenwerken, de nieuwer hebben steeds diverse register uitbreidingen en zijn backward niet compatible.
De update zou eigenlijk MCU1-MCU2-MCU1 moeten zijn, doet Deye onverwachte dingen, gewoon nog eens zelfde firmware laten flashen, als je het niet zelf doet.

Helpt dat ook niet, dan terug naar een oudere FW-versie, nieuwere FW is lang niet altijd beter voor alle mogelijke setups, alleen bepaalde.

• zunrob
mahagen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:36:
[...]

Dit was ook mijn bevinding toen ik lang geleden deze methode probeerde met het origineel van Stephan Joubert. Deze methode is ideaal om even snel een register te wijzigen maar voor mij toen niet voor full-time monitoring. Mijn vermoeden is dat de dongle niet reageert als hij al een taak aan het uitvoeren is.
Welke methode gebruik je nu? Het enige dat ik wil is puur het uitlezen van de Deye en batterij in HA.

• bd-casemod
  • Laatst online: 20:29
Ik wil graag een Deye 12KW 3 fase hybride omvormer aanschaffen met een 16kwh accu pack en later uitbreiden.

Deze moet komen op zolder waar nu 2 losse Solar omvormers hangen, deze worden dus vervangen voor de Deye.

Ik heb in de schuur ook nog een zonnepanelen systeem hangen en de afstand is te groot om deze middels DC te koppelen aan de Deye. Kan ik dit systeem ook koppelen met AC zoals victron dat ook kan en hoe werkt dat ?

• Lasoul
bd-casemod schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:55:
Ik wil graag een Deye 12KW 3 fase hybride omvormer aanschaffen met een 16kwh accu pack en later uitbreiden.

Deze moet komen op zolder waar nu 2 losse Solar omvormers hangen, deze worden dus vervangen voor de Deye.

Ik heb in de schuur ook nog een zonnepanelen systeem hangen en de afstand is te groot om deze middels DC te koppelen aan de Deye. Kan ik dit systeem ook koppelen met AC zoals victron dat ook kan en hoe werkt dat ?
Je kunt bij een Deye gewoon gebruik maken van een AC-grid gekoppelde inverter. Dit betekent dat wanneer GRID wegvalt dat dan ook de inverter het niet meer doet. Je kunt ook een extra kabel van de schuur naar de Deye trekken en dan de omvormer koppelen aan de GEN-poort (micro-inverter instelling) van de Deye en dan blijft de omvormer het doen als GRID wegvalt.

• bd-casemod
Lasoul schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:06:
[...]

Je kunt bij een Deye gewoon gebruik maken van een AC-grid gekoppelde inverter. Dit betekent dat wanneer GRID wegvalt dat dan ook de inverter het niet meer doet. Je kunt ook een extra kabel van de schuur naar de Deye trekken en dan de omvormer koppelen aan de GEN-poort (micro-inverter instelling) van de Deye en dan blijft de omvormer het doen als GRID wegvalt.
Ah check, dit wordt dan bepaald door de P1 meter of hoe weet de Deye dat solar inverter aan het leveren is ?

GRID valt hier nooit weg dus die moeite ga ik niet doen om een kabel door de tuin heen te trekken en vervolgens naar zolder :P

• Lasoul
bd-casemod schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:09:
[...]

Ah check, dit wordt dan bepaald door de P1 meter of hoe weet de Deye dat solar inverter aan het leveren is ?

GRID valt hier nooit weg dus die moeite ga ik niet doen om een kabel door de tuin heen te trekken en vervolgens naar zolder :P
Je moet of de bijgeleverde CT-klemmen installeren of bijvoorbeeld een EASTRON modbus kWh meter.
Mijn voorkeur heeft de EASTRON modbus meter, deze koppel je rechtstreeks aan de Deye en op basis daarvan weet hij inderdaad hoeveel er wordt teruggeleverd.

• bd-casemod
Lasoul schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:35:
[...]

Je moet of de bijgeleverde CT-klemmen installeren of bijvoorbeeld een EASTRON modbus kWh meter.
Mijn voorkeur heeft de EASTRON modbus meter, deze koppel je rechtstreeks aan de Deye en op basis daarvan weet hij inderdaad hoeveel er wordt teruggeleverd.
Helder, deze SD630 heb ik al in de meterkast zitten dus dat gaat goedkomen.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:35
Zo, eindelijk alles in elkaar gezet. batterijen praten met elkaar en met de Deye.

ik heb nog niet een SD630 in de meterkast zitten, maar zou wel een simpele laad/ontlaad cyclus willen programmeren in HA. Wat is de makkelijkste manier dit te doen (via TOU, en dan de grid charge / battery level veranderen als ik wil laden/ontladen)? Heeft iemand een voorbeeld om te beginnen?

• mahagen
zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:27:
[...]

Welke methode gebruik je nu? Het enige dat ik wil is puur het uitlezen van de Deye en batterij in HA.
esp32

• BenSKIP
[...]

Niet dat ik een doom-secenario wil ophangen, maar dit zeiden ze in Ukraine ook. In mijn werk kom ik steeds vaker de EOS tegen. Voor nu niet om de reden dat stroom wegvalt, al hoor je wel seeds vaker dat bedrijven de elektra aansluiting niet voor elkaar krijgen en dus ook niet met de bouw kunnen starten. Ook voor bedrijven heeft het het voordeel de eigen zonnestroom op te kunnen slaan en zo 's avond / 's nachts op zonnestroom verder kunnen doordraaien. De "noodstroom" functie is daarbij slechts een extra vangnet. Zitten je buren ooit zonder stroom, dan draait bij jou de koelkast nog wel.

• bd-casemod
BenSKIP schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:21:
[...]

Niet dat ik een doom-secenario wil ophangen, maar dit zeiden ze in Ukraine ook. In mijn werk kom ik steeds vaker de EOS tegen. Voor nu niet om de reden dat stroom wegvalt, al hoor je wel seeds vaker dat bedrijven de elektra aansluiting niet voor elkaar krijgen en dus ook niet met de bouw kunnen starten. Ook voor bedrijven heeft het het voordeel de eigen zonnestroom op te kunnen slaan en zo 's avond / 's nachts op zonnestroom verder kunnen doordraaien. De "noodstroom" functie is daarbij slechts een extra vangnet. Zitten je buren ooit zonder stroom, dan draait bij jou de koelkast nog wel.
Om de noodstroom functionaliteit te gebruiken moet ik daarvoor de LOAD ook aansluiten op de meterkast, klopt dat?

• Domba
[...]
Als je op 1 van deze 22 middenspanningstation zit en ook nog de juiste MS-trafo, dan heb je voorkomende winter al geen garantie meer, dat niet preventief uitgeschakeld wordt.
Ze zullen hun best doen, maar er kan als nog transportcapaciteit tekort optreden en een deel preventief uitgeschakeld worden als niet anders kan.
In de meeste regios komt er pas ergens tussen 2028-2035 meer transportcapaciteit en zullen er komende jaren meerdere zijn om de rest overeind te houden eventueel preventief afgeschakeld worden voor paar uur.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:49

Dogooder

dus...

djoenez schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:12:
Zo, eindelijk alles in elkaar gezet. batterijen praten met elkaar en met de Deye.

ik heb nog niet een SD630 in de meterkast zitten, maar zou wel een simpele laad/ontlaad cyclus willen programmeren in HA. Wat is de makkelijkste manier dit te doen (via TOU, en dan de grid charge / battery level veranderen als ik wil laden/ontladen)? Heeft iemand een voorbeeld om te beginnen?
zie mijn eerdere post, dat helpt wellicht. https://gathering.tweaker...message/83726302#83726302

• mahagen
bd-casemod schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:28:
[...]

Om de noodstroom functionaliteit te gebruiken moet ik daarvoor de LOAD ook aansluiten op de meterkast, klopt dat?
Eenvoudigst is stopcontact maken op LOAD, bij spanningsuitval haspel erin met koelkast, vriezer, cv en paar lampjes.

• ybos
BenSKIP schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:21:
[...]

Het is wel een hoop werk.
Achteraf had ik in de meterkast een krachtgroep gemaakt om in te voeden en op de load uitgang een Ceeform geplaatst. Als er dan echt stront aan de knikker is had ik de hoofdschakelaar van de meterkast omgezet en via de ceeform op de load uitgang met een verlengsnoer de meterkast weer onder spanning gebracht. Die ene keer bij paniek een verlengsnoer door het huis geloof ik dan wel. Je moet inderdaad even door het donker maar dat is dan maar zo.

• zalkc
ybos schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:37:
[...]

Achteraf had ik in de meterkast een krachtgroep gemaakt om in te voeden en op de load uitgang een Ceeform geplaatst. Als er dan echt stront aan de knikker is had ik de hoofdschakelaar van de meterkast omgezet en via de ceeform op de load uitgang met een verlengsnoer de meterkast weer onder spanning gebracht. Die ene keer bij paniek een verlengsnoer door het huis geloof ik dan wel. Je moet inderdaad even door het donker maar dat is dan maar zo.
Is ook wel een idee, gewoon 2 Ceeforms verbonden met een verlengkabel met een fasewisselaar? Heb je in de meterkast nog een omschakelaar om het grid los te koppelen?

• ybos
zalkc schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:35:
[...]

Is ook wel een idee, gewoon 2 Ceeforms verbonden met een verlengkabel met een fasewisselaar? Heb je in de meterkast nog een omschakelaar om het grid los te koppelen?
Ik heb nu het huis wel achter de load uitgang gemaakt. Maar achteraf had ik het niet gedaan. Had heel veel tijd en gedoe gescheeld. Maar nu is het wel áf :)

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-11 19:17
zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:27:
[...]

Hier een mooie uitleg naar een paar esp32 oplossingen:
https://gathering.tweaker...message/75939096#75939096

• zalkc
ybos schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:43:
[...]

Ik heb nu het huis wel achter de load uitgang gemaakt. Maar achteraf had ik het niet gedaan. Had heel veel tijd en gedoe gescheeld. Maar nu is het wel áf :)
Scheelt weer wat hoofdbrekens inderdaad.

Ik zit nog te zoeken naar een goede oplossing op dit moment
1. 2 keer een 5x4mm2 trekken (15 meter per kabel, meterkast, onder de vloer, trapkoof omhoog, metertje naar de omvormer) voor grid en load (huidige gridkabel is 2.5mm net iets te dun), vanaf hoofdschakelaar meterkast naar grid ingang, met werkschakelaar ertussen. Daarna vanaf load, met een 32A automaat ertussen naar de groepen. Ik mis hier echter wel een hoofdschakelaar naar het huis.

2. Nieuwe krachtgroep in de meterkast met ceeform en op de load een ceeform en een losse kabel voor wshtf, moet je er wel aandenken om de hoofdschakelaar om te zetten als je dit gebruikt, of een omschakelaar gebruiken. Daarnaast geen soepele overgang. Het is wel een nettere oplossing als een stuk ymvk-kabel door het trappengat gooien en ter plekke aan te sluiten. ;)

3. ATS op de 'kleine' 230V groepen en daar de load op aansluiten.

Maar ik merk aan mezelf dat ik erg veel behoefte heb aan een Jip en Janneke uitleg
Voor situatie 1 is het (denk ik):
Hoofdschakelaar > onder de Eastron 630 door > 16A 3F Automaat > werkschakelaar naast omvormer > GRID ingang > LOAD uitgang > werkschakelaar 2 > 32A 3F Automaat Meterkast > de rest van de installatie

Voor 2 :
Alles gelijk tot en met LOAD uitgang > krachtstroom aansluiting > krachtsnoertje los > 6A 3F automaat > post-it met tekst "hoofdschakelaar uit!" (zal vast niet NEN conform zijn)

Voor 3:
Alles gelijk tot en met werkschakelaar 2 > ATS > kritische load

Maar ik sluit niet compleet uit dat ik er nog maar steeds de ballen van snap en dat er een optie vier is die veel beter is. Ik ga dit ook niet zelf aansluiten, maar ik wil het gewoon goed begrijpen. Ik ben me er wel bewust van dat ik met mijn huidige setup ook niet meer als 7-8 kW uit de accu kan halen en dat ik voor het hele huis op 12kW eerst een tweede accu nodig ga hebben.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51
zalkc schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:45:
[...]

Scheelt weer wat hoofdbrekens inderdaad.

Ik zit nog te zoeken naar een goede oplossing op dit moment
1. 2 keer een 5x4mm2 trekken (15 meter per kabel, meterkast, onder de vloer, trapkoof omhoog, metertje naar de omvormer) voor grid en load (huidige gridkabel is 2.5mm net iets te dun), vanaf hoofdschakelaar meterkast naar grid ingang, met werkschakelaar ertussen. Daarna vanaf load, met een 32A automaat ertussen naar de groepen. Ik mis hier echter wel een hoofdschakelaar naar het huis.

2. Nieuwe krachtgroep in de meterkast met ceeform en op de load een ceeform en een losse kabel voor wshtf, moet je er wel aandenken om de hoofdschakelaar om te zetten als je dit gebruikt, of een omschakelaar gebruiken. Daarnaast geen soepele overgang. Het is wel een nettere oplossing als een stuk ymvk-kabel door het trappengat gooien en ter plekke aan te sluiten. ;)

3. ATS op de 'kleine' 230V groepen en daar de load op aansluiten.

Maar ik merk aan mezelf dat ik erg veel behoefte heb aan een Jip en Janneke uitleg
Voor situatie 1 is het (denk ik):
Hoofdschakelaar > onder de Eastron 630 door > 16A 3F Automaat > werkschakelaar naast omvormer > GRID ingang > LOAD uitgang > werkschakelaar 2 > 32A 3F Automaat Meterkast > de rest van de installatie

Voor 2 :
Alles gelijk tot en met LOAD uitgang > krachtstroom aansluiting > krachtsnoertje los > 6A 3F automaat > post-it met tekst "hoofdschakelaar uit!" (zal vast niet NEN conform zijn)

Voor 3:
Alles gelijk tot en met werkschakelaar 2 > ATS > kritische load

Maar ik sluit niet compleet uit dat ik er nog maar steeds de ballen van snap en dat er een optie vier is die veel beter is. Ik ga dit ook niet zelf aansluiten, maar ik wil het gewoon goed begrijpen. Ik ben me er wel bewust van dat ik met mijn huidige setup ook niet meer als 7-8 kW uit de accu kan halen en dat ik voor het hele huis op 12kW eerst een tweede accu nodig ga hebben.
Ik heb het zo aangesloten, lijkt vrij veel op je optie 1:

Hoofdschakelaar (3x25A) > onder de Eastron 630 door > Hager SFT440 om omschakelaar om te kunnen bypassen indien nodig > 25A 3F 300mA Automaat > werkschakelaar naast omvormer > GRID ingang > LOAD uitgang > werkschakelaar 2 > Extra hoofschakelaar > andere kant van de Hager SFT440 > de rest van de installatie (vrij standaard groepenkast met alles erop en eraan)

Ik had een 25A 3F 30mA Automaat richting de deye maar die klapte er regelmatig uit. Nu vervangen door een 300mA variant en dat werkt super!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56
arjenhiemstra schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:51:
[...]

Ik heb het zo aangesloten, lijkt vrij veel op je optie 1:

Hoofdschakelaar (3x25A) > onder de Eastron 630 door > Hager SFT440 om omschakelaar om te kunnen bypassen indien nodig > 25A 3F 300mA Automaat > werkschakelaar naast omvormer > GRID ingang > LOAD uitgang > werkschakelaar 2 > Extra hoofschakelaar > andere kant van de Hager SFT440 > de rest van de installatie (vrij standaard groepenkast met alles erop en eraan)

Ik had een 25A 3F 30mA Automaat richting de deye maar die klapte er regelmatig uit. Nu vervangen door een 300mA variant en dat werkt super!
Ik heb precies dezelfde setup hier thuis. Hou er wel rekening mee dat de SFT440 niet onder load omgeschakeld mag worden, de nul is namelijk niet voor en naijlend.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• BenSKIP
ybos schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:37:
[...]

Ik begrijp je niet goed @ybos wat is hier een hoop werk aan? De Deye heeft Island mode, dus bij stroomuitval gaat de Deye lokaal draaien en gaat geheel los van het net, pas als het net terugkomt gaat de Deye de phase synchoniseren en dan weer aanhaken. Ik heb vanuit de meter de Deye zitten en daarna ALLE load en alle AC PV via Gen poort. Zo blijve ook de panelen bij uitval produceren. Deed dit eigenlijk met 2 vingers in de neus. Bij ellende met de Deye kan ik middels 2 switchovers alles weer op grid zetten. Gewoon je hoofd erbij houden. Niet heel spannend.

• BenSKIP
bd-casemod schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:28:
[...]

Ja, dat kan "essential load" zijn, maar ook gewoon een verlengsnoer. Ik heb alles erachter.

• ybos
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:11:
[...]

Ik begrijp je niet goed @ybos wat is hier een hoop werk aan? De Deye heeft Island mode, dus bij stroomuitval gaat de Deye lokaal draaien en gaat geheel los van het net, pas als het net terugkomt gaat de Deye de phase synchoniseren en dan weer aanhaken. Ik heb vanuit de meter de Deye zitten en daarna ALLE load en alle AC PV via Gen poort. Zo blijve ook de panelen bij uitval produceren. Deed dit eigenlijk met 2 vingers in de neus. Bij ellende met de Deye kan ik middels 2 switchovers alles weer op grid zetten. Gewoon je hoofd erbij houden. Niet heel spannend.
Ik heb niet alle load van het huis achter de Deye zitten (3 fase WP, elektrische kookplaat en autolader).
Dan is het best veel werk. Halve meterkast overhoop om de scheiding aan te brengen. Kabels heen en weer richting de Deye, en bij de Deye een omschakelkastje gemaakt om de Deye te kunnen bypassen. Dit paste niet in de meterkast.

• BenSKIP
ybos schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb niet alle load van het huis achter de Deye zitten (3 fase WP, elektrische kookplaat en autolader).
Dan is het best veel werk. Halve meterkast overhoop om de scheiding aan te brengen. Kabels heen en weer richting de Deye, en bij de Deye een omschakelkastje gemaakt om de Deye te kunnen bypassen. Dit paste niet in de meterkast.
Same here.... 3P WP, 3P EV lader, 3P kookplaat. Ik heb inderdaad 5x6mm2 naar de Deye vanuit de 'meter' en vanuit de Deye (load zijde) weer 5x6mm2 terug naar de groepenkast. (en 2.5mm3 vanuit Enphase naar Deye Gen) Ik vond het meer werk om eerst alle groepen in de kast te moeten gaan omleggen naar een 'essential load' kast, dus heb ik alles erachter gezet. Je wil immers bij stroomuitval ook nog warme voeten houden. ;)

• Lasoul
Ik heb een inverter (8 panelen) op de gen-poort aangesloten. Tussen de inverter en de gen-poort heb ik een z-wave kWh meter geplaatst. Gedurende de dag staat er stroom op de gen-poort maar zodra het donker wordt gaat de stroom eraf en schakelt ook de kWh meter uit. Is het mogelijk om permanent stroom op de gen-poort uitgang te krijgen (micro-inverter instelling)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbvrpLohff7a0b7dgTScKQY4Zak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ieyJhcXJWuv537gDJ9cOFlX2.png?f=fotoalbum_large

• BenSKIP
@Lasoul Waarom zou je dit willen? Het afschakelen van PV in de avond / nacht lijkt mij juist een betere optie, omdat micro's ook bij geen zonnestroom AAN staan en dus stroom verbruiken.
Ik denk eerder dat beter een kW/h meter tussen meter en inverter zetten kan. Eastron heeft mogelijk de juiste voor je.

[ Voor 24% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 10:36 ]

• Lasoul
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:33:
@Lasoul Waarom zou je dit willen? Het afschakelen van PV in de avond / nacht lijkt mij juist een betere optie, omdat micro's ook bij geen zonnestroom AAN staan en dus stroom verbruiken.
Bij mij gaat het om een normale inverter dus geen microinverters. Deze inverter schakelt gewoon uit als er geen zonnestroom productie is.

Doordat de z-wave kWh meter afschakelt wordt deze in het z-wave netwerk gezien als een dead-node. Ik zou dit graag willen voorkomen.

• BenSKIP
@Lasoul Snap ik niet helemaal. Zolang de meter voor de inverter zit, blijft de meter toch gewoon AC voeding vanuit de groepenkast krijgen? Of de inverter nou uitgaat of niet, maakt toch geen (__'__) uit?
Lijkt er een beetje op dat je de draden naar je meter van onder naar boven en vice-versa leggen moet.

[ Voor 20% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 10:43 ]

• Lasoul
@BenSKIP Mijn opzet is: Deye -> Gen-poort -> extra groep (zie foto) -> zwave kWh meter (zie foto) -> Inverter

Dus de groep en kWh meter krijgen voeding vanuit de Deye gen-poort. De Deye schakelt deze gedurende de avond/nacht af.

• ybos
Lasoul schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:43:
@BenSKIP Mijn opzet is: Deye -> Gen-poort -> extra groep (zie foto) -> zwave kWh meter (zie foto) -> Inverter

Dus de groep en kWh meter krijgen voeding vanuit de Deye gen-poort. De Deye schakelt deze gedurende de avond/nacht af.
Dan inderdaad Gen port setting veranderen naar MI iput.

• BenSKIP
Tip van YBOS uitproberen.

[ Voor 92% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 10:55 ]

• ybos
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:53:
[...]

MI optie uitzetten en 'generator' kiezen.
Volgens mij werkt dit niet.
Als GEN port is gekozen, verwacht de Deye een spanning vanuit de generator waar de Deye op synct.
Een omvormer van zonnepanelen werkt precies andersom. Die verwacht een spanning en synct daarop.
Daarom vind ik het gek dat het sowieso al werkt bij de vraagsteller. Als de Gen port als setting GEN heeft zou de Deye er geen spanning op moeten zetten volgens mij :?

(Ah, Ninja edit ;) )

• Lasoul
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:53:
[...]

MI optie uitzetten en 'generator' kiezen.
@BenSKIP , Ik dacht dat de generator optie alleen werkt als het grid wegvalt maar ik kan het even proberen.

• Lasoul
ybos schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:55:
[...]

Volgens mij werkt dit niet.
Als GEN port is gekozen, verwacht de Deye een spanning vanuit de generator waar de Deye op synct.
Een omvormer van zonnepanelen werkt precies andersom. Die verwacht een spanning en synct daarop.
Daarom vind ik het gek dat het sowieso al werkt bij de vraagsteller. Als de Gen port als setting GEN heeft zou de Deye er geen spanning op moeten zetten volgens mij :?

(Ah, Ninja edit ;) )
Mijn instelling is MI :)

• ybos
Hmmm dan ga ik het toch eens checken. Bij mij blijft de MI poort de hele nacht actief volgens mij :?
Zal vanavond eens meten.
Gaat het MI icoontje ook bij op display weg als de spanning weg is?

• Lasoul
ybos schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:01:
[...]

Hmmm dan ga ik het toch eens checken. Bij mij blijft de MI poort de hele nacht actief volgens mij :?
Zal vanavond eens meten.
Gaat het MI icoontje ook bij op display weg als de spanning weg is?
Icoontje gaat 's nachts niet weg en geeft gewoon 0 aan.
Ben benieuwd wat hij bij jou 's nachts doet.

• BenSKIP
Gen connect to GRID input aanvinken, dan blijft GEN aan..... volgens mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X9mBGHXR3TwcKejo_j1QAJCMfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6ZaCuDjk5LhHR783B7yCeMu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 11:11 ]

• ybos
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:10:
Gen connect to GRID input aanvinken, dan blijft GEN aan..... volgens mij.
Ah kijk, dat is dan waarschijnlijk een instelling dat de generator ook kan synchroniseren. Weer wat geleerd.

Eigenlijk zouden we met zn allen de handleiding moeten (her)schrijven, want die handleiding die er bij komt heb je niet zoveel aan.

• Lasoul
BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:10:
Gen connect to GRID input aanvinken, dan blijft GEN aan..... volgens mij.[Afbeelding]
Ga ik vanavond eens proberen.
Zal dan waarschijnlijk alleen wel zijn dat als GRID wegvalt dat hij het dan niet meer doet of is mijn interpretatie dan verkeerd?

• BenSKIP
ybos schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ah kijk, dat is dan waarschijnlijk een instelling dat de generator ook kan synchroniseren. Weer wat geleerd.

Eigenlijk zouden we met zn allen de handleiding moeten (her)schrijven, want die handleiding die er bij komt heb je niet zoveel aan.
Helemaal mee eens YBOS _/-\o_
Ik ben voor!
Als we dat in een gedeeld document kunnen doen, dan kan iedereen zijn bijdrage leveren en heeft iedereen een mooi naslagwerk.

Eerst maar eens alle opties per menu takje in het display echt HELDER krijgen, het zijn nu veelal kreten waarvan je de achterliggende keuze aan/uit in de handleiding niet helder krijgt. Ik zag bijvoorbeeld al dat je in de instelling voor het type grid kiezen kan, waarom 'general' aanhouden, als je voor de Europese NEN kiezen kan? Maar daarbij.... welk voor of nadeel heeft deze keuze? En zo heb ik het hele menu door met onbeantwoorde vragen gezeten.

[ Voor 29% gewijzigd door BenSKIP op 06-11-2025 07:44 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51
sMoKeFiSh schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:33:
[...]

Ik heb precies dezelfde setup hier thuis. Hou er wel rekening mee dat de SFT440 niet onder load omgeschakeld mag worden, de nul is namelijk niet voor en naijlend.
Ik vraag mij af of een 3 fase automaat wel een naijlende nul heeft, anders zou je daarmee hetzelfde risico lopen bij afschakelen onder load toch? Ik kan nergens vinden in documentatie.

• bd-casemod
Wie van jullie heeft de Deye hybride omvormer "tussen" de netaansluiting gezet en de verbruikers?

Hiermee bedoel ik dus vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast direct aangesloten op de Deye (GRID) en vervolgens vanaf de LOAD weer de meterkast in met daar achter alle verbruikers?

Ik zit te denken om hiervoor 2 kabels te trekken zodat ik ook direct "nood" stroom functionaliteiten heb.

• tmbreuker
bd-casemod schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:29:
Wie van jullie heeft de Deye hybride omvormer "tussen" de netaansluiting gezet en de verbruikers?

Hiermee bedoel ik dus vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast direct aangesloten op de Deye (GRID) en vervolgens vanaf de LOAD weer de meterkast in met daar achter alle verbruikers?

Ik zit te denken om hiervoor 2 kabels te trekken zodat ik ook direct "nood" stroom functionaliteiten heb.
defacto heb ik dit nu zo. Maar omdat Deye bij mij er nog al eens uitvliegt, krijg ik nu een SFT440 in de meterkast, zodat ik in de toekomstig eenvoudig kan omschakelen.

• ybos

Ik heb het ook maar heb ook een omschakelfunctie. Want de Deye gaat altijd stuk als je bijvoorbeeld met vrienden aan het skiën bent en dan belt het thuisfront in paniek op...

Denk ook na of je wel de gehele woning achter de noodstroom wilt. Lees even stukje terug, er is vandaag al eerder over gesproken.

• BenSKIP

ik heb ALLES achter de Deye. Van hoofdschakelaar, naar Deye, van Deye naar groepenkast.

[ Voor 7% gewijzigd door BenSKIP op 05-11-2025 17:39 ]

• The Source
Sorry voor mijn beginners vragen:

Ik ga mijn Deye SUN‑12K‑SG05LP3‑EU‑SM2 + 16kWh zelfbouw batterij laten installeren door een ZZP-er (die ik nog zoek) met aantoonbare DEYE + LV batterij installatie ervaring). Deze komt achter in mijn garage aan een bestaande onderverdeler te hangen, 25 meter van mijn meterkast. Daar hangen ook mijn warmtepomp en mijn 2de PV installatie (met een growatt die ik vervang) op. Ik ben weet weinig van electrischteit en ben me nog aan het inlezen, maar hoe meer input ik krijg, des te gerichter ik kan zoeken. Ik ga geen offgrid mogelijkheden gebruiken (anders moet er weer veel stoep open) :)

- Wat voor vragen zou ik de ZZP-er kunnen vragen om zijn ervaring te checken? Afgezien van fotos, evt reviews
- Ik wil dat alles zo goed mogelijk wordt aangesloten. De Deye vervangt mijn 3 fase growatt, dat is een kwestie van vervangen in princiepe. Wat is het aan te raden fuse tussen de batterij en omvormer, ik zie verschillende opties in dit topic.
- Naast een werk schakelaar en een fuse dient er nog meer tussen de batter/omvormer/verdeler gezet te worden?
- Als ik later alles met hogere snelheid wil laden of ontladen dan lijkt het me aan te raden om mijn warmte pomp op die tijdstippen te onderbreken om hogere snelheen te halen in de winter of niet?
- Ik zie dat de DEYE erg luidruchtig is, ik neem aan dat dit vooral bij laten en ontladen boven bepaalde loads is. Zit hier nog een verschil tussen de SG04 en de SG05?
- Aangezien de CT's in meterkast moeten en dat 50 meter van mijn deye is moet ik hier ook nog een oplossing voor vinden. Ik heb 2 lan kabels naar de garage achter lopen, waarvan er 1 in gebruik is voor een Wifi AP. De andere bestaat uit 2 delen (even verbinden met een female/female), maar daarmee kan ik de Deye wel bereiken. Zo zou ik toch een SMD630 via Lan naar de Deye kunnen brengen of heb ik dit mis? Of is ESP32 of wifi makkelijker?
- Wat is de beste manier om mijn Deye in HA te krijgen? Kan ik deze via wifi met modbus lokaal uitlezen? En blijft dan de cloud tegelijkertijd werken? Heeft iemand een linkje naar de beste HA locale integratie.

• BenSKIP
@The Source Use "The SOURCE" TWEAKERS and may THE FORCE be with you. Je stelt continu vragen terwijl AL je vragen over het gehele forum al meerdere keren beantwoord zijn. Steek er zelf even wat tijd in, maak aantekeningen. Dan kom je er wel uit. Als je geen zin hebt om je vanaf 2018 in te lezen, dan wordt het een moeilijke wedstrijd. We zijn hier allemaal beland omdat iemand een eerste balletje opgegooid heeft. Daarna heeft iedereen een bijdrage geleverd aan kennis kunde en ervaring. Als je hier slechts komt leechen door de ene vraag na de andere te herhalen en steeds nieuwe vragen op te dreunen, ga je niet bereiken wat je bereiken wil. Iedereen mag meeliften, maar dan wel laten zien dat je al even meeleest. Als je als newbie alleen komt halen en niets komt brengen, dan kan je je vragen beter aan je installateur stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 06-11-2025 07:39 ]

• The Source
@BenSKIP Je mening is onderhand duidelijk. Ik steek hier elke avond tijd in en en heb dit topic vanaf begin 2024 helemaal gelezen en dat zijn de - in jouw ogen beginners - vragen die ik op dit moment heb. Ik heb genoeg kennis naar GoT gebracht in de loop van de jaren dus ben zeker geen leecher. Op dit onderwerp kan ik nu nog enkel vragen stellen want een newbie kan niets brengen.

• Domba
@The Source Vraag ZPP' wat minimaal nodig is en wat nodig is voor SCOPE12,
Scope12 is eigenlijk voor zakelijke voor de verzekering en ruim voldoende voor particulier.
Waar je op kunt letten (selectiviteit kom je op moment met 12k Deye nog niet uit, onderdelen van NEN1010:2020 is nog geen wet, vereffening hoeft nog geen roze te zijn, geel/groen mag nog.)

Met 1 accumodule is max 8kW, meer zal BMS niet toelaten met default settings.
Max is 12-13kW waarmee accumodules kunnen geladen worden, heeft je warmtepomp niet genoeg aan resterende 5kW?
Als je automaten hebt van netwerkbeheerder, die vallen niet bij exact 25A, uit maar ergens tussen 1,13-1,35 x 25A na een uur.
Je kan CT's verlengen met cat6, maar je kan ook modbusmeter met twee waveshares via lan laten lopen, is in dit topic eerder voorbij gekomen, belangrijk is het juiste model rs485 waveshare te gebruiken.

Luidruchtig, extra stille externe koelfans gebruiken, dan komt dat pas echt veel later.

Simpelste is esphome met esp32, zit niet vast aan voorkeuren van ontwikkelaar-(groep) en staat in dit topic , al je dongle blijft gebruiken kan je deze ook lokaal solarman IP gebruiken (DavidRapan versie), moet je kijken wat Sunrob heeft gedaan, die zit gewoonlijk in BalansEnergie topic op enkele post in dit topic na.

• BenSKIP
tmbreuker schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:45:
[...]

defacto heb ik dit nu zo. Maar omdat Deye bij mij er nog al eens uitvliegt, krijg ik nu een SFT440 in de meterkast, zodat ik in de toekomstig eenvoudig kan omschakelen.
Is de reden voor het uitslaan niet te achterhalen? Beter bij de bron bestrijden, toch?
Ga je er bij een piek overheen? Ben je op momenten tegelijk snel aan het laden/ontladen?
Wat is je setup? Welke gebruikers zitten er allemaal achter? Heb je een laadpaal / warmtepomp? (Beiden hebben vaak een korte maar stevige piekbelasting bij aanvang.) Die van de laadpaal kan je mogelijk beperken door deze aan de slimme meter te hangen en daarbij de laadsnelheid te beperken. Als de laadpaal full ON gaat dan zit je bij 2x 16A al op 11kw/h. Dan blijft er niet gek veel marge over. (Als je niet in de overcapaciteit komen wil.)

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 06-11-2025 07:58 ]

• tmbreuker
BenSKIP schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:50:
[...]

Is de reden voor het uitslaan niet te achterhalen? Beter bij de bron bestrijden, toch?
Ga je er bij een piek overheen? Ben je op momenten tegelijk snel aan het laden/ontladen?
Wat is je setup? Welke gebruikers zitten er allemaal achter? Heb je een laadpaal / warmtepomp? (Beiden hebben vaak een korte maar stevige piekbelasting bij aanvang.) Die van de laadpaal kan je mogelijk beperken door deze aan de slimme meter te hangen en daarbij de laadsnelheid te beperken. Als de laadpaal full ON gaat dan zit je bij 2x 16A al op 11kw/h. Dan blijft er niet gek veel marge over. (Als je niet in de overcapaciteit komen wil.)
Ik heb Deye met 2x 10kWh Encap modules, een 1F warmtepomp en een 3F laadpaal gekoppeld via p1 en doet aan loadbalancing. Ik heb wel vermoedens waarom Deye uitvalt en doe dus ook wel bron bestrijding:Als de batterij (te) diep wordt ontladen geeft Deye een F56 DC_VoltLow_Fault. Dit gebeurde mij altijd in de avond uren en altijd ruim na piek belasting. De Deye raakte in een opstart-loop, waardoor ik deze maar helemaal afschakelde. In de ochtend kon ik Deye weer normaal starten. Ik weet nog altijd niet waardoor die opstart-loop ontstaat, maar de boel afkoelen biedt soelaas. Ik heb nu Deye ingericht dat de batterij niet meer naar 0% wordt ontladen - heb ook geleerd dat SOC% sowieso geen exacte wetenschap is. Momenteel gebruik Bat-V mode in de aansturing. Daar ben ik niet heel blij mee omdat ook in Bat V mode mij opvalt dat bij zowel laden als ontladen het voltage op en neer gaat. Voorbeeld: Deye laadt de batterij tot 54V om vervolgens in 5 minuten te zakken naar 52.7V. Andersom ook: de batterij ontlaadt to 50.5V om vervolgens in 5 minuten naar 51V te gaan. Dit heeft vast met batterij chemie te maken...

• BenSKIP
Het klopt dat als batterijen tot rust komen dat de spanning weer wat oploopt. Andersom ook, als je cellen tot aan de rand oplaad, dan zullen ze ook wat in spanning dalen om weer in balans te raken.
Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de ondergrens te bewaken. Ik heb begrepen dat de iBMS add-on SOC drift zou kunnen mitigeren, maar ik heb daar nog geen enkel bewijs van gezien. Ik wacht tot Andy's OGG daar binnenkort wat inzage in bieden gaat.

• BenSKIP
ybos schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb de boel nog niet getest, maar ik heb Enphase op de Gen input staan als zijnde MI. Van Enphase weet ik dat het Q-relais pas omgaat als de sinusgolf overeenkomt. Voorheen had de installateur een LeGrand fasekoppelaar geplaatst, waardoor de installatie na overleg met Enphase NIET onder de garantieregeling (25 jaar) van Enphase viel. Als we nou twee systemen op elkaar laten wachten tot de sinusgolf overeenkomt, dan heb je kans dat het relais pas laat, of geheel niet sluiten zal. Ik denk dus dat het vinkje voor zowel island-mode als back on grid een MUST HAVE is. Alleen in offgrid mode zou je deze uit kunnen laten. (Denk ik, maar wederom een wilde gok, omdat Deye niet heel fantastisch informatief is.)

[ Voor 8% gewijzigd door BenSKIP op 06-11-2025 10:23 ]

• rvdgaag
tmbreuker schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:45:
[...]

Pas op met die SFT440 da's een klote ding wat een zwevende nul kan veroorzaken en dan krijg je spectaculaire effecten in je woning want dan heb je zomaar 400V op je bedrading staan.

Je kan beter een schakelaar kopen die de nul vooruit schakelt op en af voordat de fases aan/uit geschakeld worden. Ik zal hem zo ff opzoeken.

Kraus & Naimer KA63B T904 VE2

https://www.eibabo.nl/kra....t904.ve2.f437-eb17512732

[ Voor 10% gewijzigd door rvdgaag op 06-11-2025 14:38 ]

• BenSKIP
rvdgaag schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:26:
[...]

Pas op met die SFT440 da's een klote ding wat een zwevende nul kan veroorzaken en dan krijg je spectaculaire effecten in je woning want dan heb je zomaar 400V op je bedrading staan.

Je kan beter een schakelaar kopen die de nul vooruit schakelt op en af voordat de fases aan/uit geschakeld worden. Ik zal hem zo ff opzoeken.

Sontheimer heeft ook een prima Switch-over.

• Lasoul
rvdgaag schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:26:
[...]

Ik hanteer voor de SFT440, dat je hem nooit onder load schakelt. Met een label printer ook een label voor gemaakt!

Voor mij is het een noodswitch tussen grid en Deye, dus vind het prima om even de boel spanningsloos te maken en dan om te schakelen van bijvoorbeeld Deye naar grid omdat ik onderhoud moet plegen op de Deye.

Ik heb hier ook nog de ABB OT40F4C liggen als schakelaar maar die laat boven en onder ruimte op de dinrail zodat hij niet helemaal wordt afgedekt en dat vind ik ook niet echt netjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Lasoul op 06-11-2025 16:31 ]

• rvdgaag
Lasoul schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:29:
[...]

Ik hanteer voor de SFT440, dat je hem nooit onder load schakelt. Met een label printer ook een label voor gemaakt!

Voor mij is het een noodswitch tussen grid en Deye, dus vind het prima om even de boel spanningsloos te maken en dan om te schakelen van bijvoorbeeld Deye naar grid omdat ik onderhoud moet plegen op de Deye.
Hier maar je een denkfout, de SFT440 maakt te traag contact op de nul, het kan dus gebeuren dat de 3 fasen van de Deye of de Grid verbonden zijn voordat de NUL verbonden is, effect is dus 400V op je installatie.

De SFT440 is in Duitsland niet meer toegelaten bij keuringen om deze reden, ding is levensgevaarlijk.

• ybos
rvdgaag schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:23:
[...]

Hier maar je een denkfout, de SFT440 maakt te traag contact op de nul, het kan dus gebeuren dat de 3 fasen van de Deye of de Grid verbonden zijn voordat de NUL verbonden is, effect is dus 400V op je installatie.

De SFT440 is in Duitsland niet meer toegelaten bij keuringen om deze reden, ding is levensgevaarlijk.
Goed om te weten! Dan dus eerst de 3 aardlekjes die erachter zitten ook ff uitschakelen wanneer deze om moet. Ik ga toch maar eens naar die K&S omschakelaar kijken.

• Lasoul
rvdgaag schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:23:
[...]

Als ik het goed heb dan heb je het probleem niet als je eerst alles spanningsloos maakt en dan schakelt en dan de spanning er weer opzet of zeg je dat je dan ook dit probleem hebt en dat je downstream dan ook moet zorgen dat alle fases zijn afgekoppeld?

Hoe kijk je tegen de ABB OT40F4C aan die heb ik namelijk ook nog liggen en kan ik zo inbouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-Uc4gRUVLXuHdEhDY5_aJnSdeM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ngaPHlsGhsNIZ7zBAa1lJ2p.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Lasoul op 07-11-2025 11:58 ]

• Domba
ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:32:
[...]

Goed om te weten! Dan dus eerst de 3 aardlekjes die erachter zitten ook ff uitschakelen wanneer deze om moet. Ik ga toch maar eens naar die K&S omschakelaar kijken.
Kraus & Naimer KAxxB en Sontheimer ULO16/4T zijn bekende, maar er kunnen ook andere zijn, belangrijk is dat schematisch diagram voor neutraal als contact 7-8 heeft om onder spanning en last te kunnen schakelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hIROFX5-zGIILzFNsbwYc-y1ww=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xp9wrhQiggutbpoNzkwhEz0T.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste