Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
@Yaldair Deye heeft geen shunt, maar CT's
Bij communicatie gebruikt de Deye de SOC info van de master- BMS.
In het verleden is Deye met een ander type BMS gestart die elk een eigen goede shunt hadden en communicatie, Pace/Seplos/etc, alle compitable accu's waren met communicatie.

Victron was onderweg met geheel ander type,JK-BMS/overkill/etc., voornamelijk zonder communicatie met BMS en een smart-shunt was noodzakelijk .

Voor Deye sturing op SOC met de gebruikelijke oudere BMS-en voor Victron was een hele avontuur, tot de JK-inverter BMS, die helaas nog goedkope chips voor vermogen managment gebruikt, waardoor de SOC nogal drift.

Als je wilt sturen op SOC heb je niets aan een smartshunt, dat is alleen iets als je nog (oudere) Victron accu's op een Deye wilt gebruiken met voltage sturing

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:34
@Domba OK, ik was van plan twee keer een yixiang v2 batterij te maken (met dus jk-bms). De interne soc meting van de bms zal dus minder zijn. Maar, de Deye kan dan toch accuraat het voltage bepalen om zo te sturen? Geen meerwaarde dus voor een smart shunt (scheel weer :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
Yaldair schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:03:
@Domba OK, ik was van plan twee keer een yixiang v2 batterij te maken (met dus jk-bms). De interne soc meting van de bms zal dus minder zijn. Maar, de Deye kan dan toch accuraat het voltage bepalen om zo te sturen? Geen meerwaarde dus voor een smart shunt (scheel weer :) ).
Heeft geen meer waarde, voor JK-inverter-BMS zijn er diverse andere hier deze gebruiken.
Ik heb maar zeer beperkte kennis van JK, er zijn zoveel hardware versies en hele reeks firmware versies

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-10 11:15
De JK inverter BMS heeft 3 versies.
V14
V15
V19
V14 had hardware isseus met de V15 zijn deze opgelost.
V14 en V15 worden niet langer ondersteunt qua software updates FW versie X.41 is de laatste voor zowel V14 als V15.
Voor V19 worden nog wel nieuwe firmwareversies uitgebracht.
SOC Drift blijft echter een isseu (tot nu toe) ook met de V19 inverter BMS, omdat de JK "sluipverbruik" niet meten kan. Met de iBMS add-on https://shop.jamestronics...bms-for-jk-bms-standalone zou dat verholpen zijn, maar dan ben je nogmaals €300 euro verder.
Een simpeler truc is om de accu met enige regelmaat naar 100% te laden.
Ook Voltage en Amperage (met een externe voeding) calibreren en het meten en invullen van de weerstand van de sensewires via de JK app zou de SOC drift nauwkeuriger maken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 22:15
BenSKIP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 02:13:
De JK inverter BMS heeft 3 versies.
V14
V15
V19
V14 had hardware isseus met de V15 zijn deze opgelost.
V14 en V15 worden niet langer ondersteunt qua software updates FW versie X.41 is de laatste voor zowel V14 als V15.
Voor V19 worden nog wel nieuwe firmwareversies uitgebracht.
SOC Drift blijft echter een isseu (tot nu toe) ook met de V19 inverter BMS, omdat de JK "sluipverbruik" niet meten kan. Met de iBMS add-on https://shop.jamestronics...bms-for-jk-bms-standalone zou dat verholpen zijn, maar dan ben je nogmaals €300 euro verder.
Een simpeler truc is om de accu met enige regelmaat naar 100% te laden.
Ook Voltage en Amperage (met een externe voeding) calibreren en het meten en invullen van de weerstand van de sensewires via de JK app zou de SOC drift nauwkeuriger maken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Heb jij die iBMS dingen :? Ik heb ze een tijdje geprobeerd maar werkte maar heel soms, communicatie tussen de iBMS en de Deye heb ik het dan over. (Ik had wel het oude type JK BMS, niet het inverter type).
Inmiddels heb ik de BMS-en vervangen voor het inverter type en met regelmatig naa 100% laden inderdaad weinig last, ik ben dik tevreden in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Die iBMS (add-on) is (zover ik begreep) vernieuwd, ik heb m zelf niet. Ik heb er wel even aan gedacht, tot ik het prijskaartje zag en er nog een nachtje over nadenken zou..... en daar is het toen blijven liggen. Mogelijk moet daar ook de shunt bij.
Ik wacht eigenlijk op de Andy iBMS review die hij aankondigde, maar het blijft erg stil vanuit Sunny & Hot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
@BenSKIP , @ybos Alternatief is YAMBMS. Dan kan je een eventuele smart shunt (voor correcte SOC) en BMS data vanuit JK-BMS koppelen, voor zover ik gezien heb. Ik zat gisteren even te grasduinen op diysolarforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Goed gevonden @Yaldair de werking ontgaat mij echter.
Het lijkt er een beetje op dat dit de communicatie tussen inverter en HA doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
BenSKIP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:30:
Goed gevonden @Yaldair de werking ontgaat mij echter.
Het lijkt er een beetje op dat dit de communicatie tussen inverter en HA doet.
Volgens mij koppel je deze HW matig tussen je BMS('en) (+ shunt) en inverter in. Hij communiceert dan als een BMS met de inverter. Als je ook een shunt hebt neemt hij die settings over i.p.v. BMS settings:
As soon as you import a Shunt and it can be combined (see condition) the values ​​Voltage, Current, Power and SoC of the shunt(s) will take precedence over the BMS values.
Maar, voordeel van ook BMS is dat je ook individuele cell content kan communiceren.

Vraag me alleen af of je het ook kan besturen/instellen via mqtt/modbus (iets anders dan HA). Ik heb zelf wel een HA server draaien, maar, maak er het liefst zo min mogelijk gebruik van (teveel breaking changes per update). Nog ff uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 19:10
Ik heb nu sinds het 2e kwartaal mijn Deye en 3xSeplos batterij draaien.
Ik heb/had nog nooit iets gedaan met een RaspberryPi, HomeAssistant of wat dan ook, ben verder ook geen Python of yaml programmeur.
Desondanks is het mij gelukt om SolarAssisant te installeren op een Pi4.
(aangesloten via RS232 poort op de Deye, dus géén Wifi-dongel meer en dus ook geen SolarMan).
Op deze zelfde Pi4 heb ik via Ymal EVCC gezet welke 'praat' met SA, mijn Alfen laadpaal en SolCast.

Ik ben nu toe aan de volgende stap en zou graag een aantal dingen willen:
  1. GBB optimizer installeren.
  2. Een HA dashbord/grafiek met hierop:
    • Epex prijzen grafiek
    • SolCast verwachte opbrengst grafiek (3-4 dagen)
    • Windkracht weersvoorspelling (3-4 dagen)
    • Temperatuur weersvoorspelling (3-4 dagen)
  3. Heishamon t.b.v. mij Panasonic warmtepomp.
    (wel pas zodra 1. & 2. gereed)
Nu is mijn vraag wat is het advies waar GBB en HA op te installeren?
Op een separate Pi of op de Pi waar SA en EVCC reeds op draait?
(Ik heb reeds een Pi5 met SSD hat aangeschaft voor HA)

Heeft iemand nog goede YouTube video's die hij mij kan aanbevelen t.b.v. bovenstaande

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:53
Nu is mijn vraag wat is het advies waar GBB en HA op te installeren?
GBB installeer je niet, dit is een cloud dienst waar je je op aboneert. Je kan vervolgens wel koppelen met HA, daar zijn verchillende opties. voor. Ik raad je aan het GBB discord kanaal te bezoeken: https://discord.gg/XEhNSqQ6Jj

[ Voor 15% gewijzigd door tmbreuker op 24-10-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:01
Ben de afgelopen weken bezig geweest met de inrichting van DAO (Day Ahead Optimizer) en ben eigenlijk wel benieuwd of ik niet beter kan overstappen naar GBB. Heeft iemand ervaring met beide en wat zijn de voor en nadelen?

Een duidelijk verschil is volgens mij dat GBB direct de Deye kan aansturen correct?
Kan ik in GBB ook mij ingeschatte verbruik van de hybride warmtepomp op basis van de verwachte buitentemperatuur laten meenemen t.a.v. hoeveel stroom er die dag nodig is? Ik wil gewoon de warmtepomp zijn ding laten doen maar het verwachte dagverbruik op basis van stooklijn en verwachte buitentemperatuur laten meenemen in hoeveel stroom er op een "goedkoop" moment de batterij in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:15
Zo. Eindelijk aan toegekomen om alles te bouwen en aan te sluiten. Net niet genoeg tijd om alles in werking te krijgen. Wat vragen, aangezien ik in mijn omgeving de enige technische ben.

Het systeem bestaat uit een 12 kw omvormer. Die door middel van een Victron lynx is aangesloten op 2 seplos v4 kasten, met eve 314Ah batterijen.

1. Als ik het protocol kies in de batterijen wat deye zou moeten kunnen spreken zie ik op mijn omvormer niets binnen komen qua communicatie. Moet hiervoor er ook spanning op de batterij ingang staan?
2. Ik meet sluiting op de plus en min van de omvormer die langzaam oploopt. Dat zijn de condensatoren correct?
3. Ik kon in de manual niet vinden hoe je nou het beste op start, mijn idee was:
1. Deye opstarten
2. Batterij breaker naar on (51v op de busbar)
3. Dc switch op de deye om

Is dat correct?

Ik zal morgen nog een foto er bij zetten, anders is het natuurlijk allemaal niet gebeurd.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaLNi56nq8WOGGQYxO2T_oFza9M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rO1xatDhmArU3wfVJirzWyck.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door djoenez op 25-10-2025 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 22:15
djoenez schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:05:
Zo. Eindelijk aan toegekomen om alles te bouwen en aan te sluiten. Net niet genoeg tijd om alles in werking te krijgen. Wat vragen, aangezien ik in mijn omgeving de enige technische ben.

Het systeem bestaat uit een 12 kw omvormer. Die door middel van een Victron lynx is aangesloten op 2 seplos v4 kasten, met eve 314Ah batterijen.

1. Als ik het protocol kies in de batterijen wat deye zou moeten kunnen spreken zie ik op mijn omvormer niets binnen komen qua communicatie. Moet hiervoor er ook spanning op de batterij ingang staan?
2. Ik meet sluiting op de plus en min van de omvormer die langzaam oploopt. Dat zijn de condensatoren correct?
3. Ik kon in de manual niet vinden hoe je nou het beste op start, mijn idee was:
1. Deye opstarten
2. Batterij breaker naar on (51v op de busbar)
3. Dc switch op de deye om

Is dat correct?

Ik zal morgen nog een foto er bij zetten, anders is het natuurlijk allemaal niet gebeurd ;)
3: DC switch is van de zonnepanelen.

Je kan de Deye eerst op nobatt zetten, dan battery breaker aan en dan de Deye op Lithium mode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 22:44
zalkc schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:50:
Mijn Deye staat zo ingesteld dat uit de TOU een onderdrempel van 3% wordt gebruikt, hierdoor blijft de spanning op 2.95V per cel. Wat voor mij het randje van de afgrond is, daarna gaat het hard naar beneden. Nu is hij gisteren ineens om middernacht naar 0% gaan ontladen tot 2.75V per cel.

Voor mijn EVE MB31 hou ik 3.45V RCV als 100% aan en 2.65V UVPR in het JK-BMS zelf. Ik ben wel boven alle onderwaarden in het BMS gebleven dus ik vermoed dat de Deye dit zelf heeft bedacht om op 2,75V te stoppen.

Iemand eerder zoiets meegemaakt?
Door de bug in JK BMS met de SoC drift was gisteren de batterij volgens het BMS nog op 10% terwijl het voltage op 44V ( 2.75V cel ) zat, en de accu dus 'leeg' was. In beide situaties was de week ervoor de batterij niet 'vol' geladen was.

Probleem lijkt dus meer aan het BMS te liggen en niet aan de DEYE

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:34
Lasoul schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:46:
Ben de afgelopen weken bezig geweest met de inrichting van DAO (Day Ahead Optimizer) en ben eigenlijk wel benieuwd of ik niet beter kan overstappen naar GBB. Heeft iemand ervaring met beide en wat zijn de voor en nadelen?

Ik heb de DOA ook geprobeerd, vond het een draak van een toepassing, liep vaak vast of haalde de juiste data niet op en heb het toen verwijderd.

Ik gebruik nu zelf sinds 1,5 jaar GBB met veel plezier en goed resultaat, voor mijn moeder waar ik geen HA ofzo wilde inrichten en onderhouden met ik de Gridgenie gekocht, werkt ook prima, iets simpeler maar een goede out of the box oplossing.

Een duidelijk verschil is volgens mij dat GBB direct de Deye kan aansturen correct?
Kan ik in GBB ook mij ingeschatte verbruik van de hybride warmtepomp op basis van de verwachte buitentemperatuur laten meenemen t.a.v. hoeveel stroom er die dag nodig is? Ik wil gewoon de warmtepomp zijn ding laten doen maar het verwachte dagverbruik op basis van stooklijn en verwachte buitentemperatuur laten meenemen in hoeveel stroom er op een "goedkoop" moment de batterij in moet.
Met GBB kunt je dongle direct activeren zodat je wifi of ethernet dongle rechtstreeks contact maakt met de servers van GBB, werk perfect.

In GBB kun je voor oa de Warmtepomp een tabel aanmaken waar je het gebruik per uur gerelateerd aan de buitentemperatuur kan invoeren, op basis van de verwachte buitentemperatuur calculeerd GBB dan het te verwachten verbruik.

Dit soort verbruik kun je ook instellen voor EV's, en andere grootverbruikers, verder meet GBB een week terug het algemene verbruik van je woning en zal dit meenemen in de raming voor de komende 24 uur.

Er is een discord waar veel info te vinden is en de ontwikkelaar ook support geeft: https://discord.gg/gckNUMTF

[ Voor 11% gewijzigd door rvdgaag op 25-10-2025 08:39 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:26
zalkc schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Door de bug in JK BMS met de SoC drift was gisteren de batterij volgens het BMS nog op 10% terwijl het voltage op 44V ( 2.75V cel ) zat, en de accu dus 'leeg' was. In beide situaties was de week ervoor de batterij niet 'vol' geladen was.

Probleem lijkt dus meer aan het BMS te liggen en niet aan de DEYE
En nu maar hopen dat er geen cellen beschadigd zijn. Ik vind voltage regeling zo slecht nog niet, wel de bescherming van BMS maar niet eventuele communicatie bugs.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste