In het geval van de Eaton SDM630 is de Deye master en als master heb je voor modbus geen ID. Dus het modbus adres is waarschijnlijk het slave modbus ID van de meter waar de Deye naar toe connect. Het lijkt er haast op dat het ID dubbel wordt gebruikt.rvdgaag schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Klopt 2x de Ethenet unit er tussen.
Master of slave klopt daar heb je gelijk in, echter in alle aanspraken op Deye wordt verwezen naar Modbus adres 1 waar deze zich bevind, echter de SDM630 staat ook op adres 1 (niet logisch weet ik) anders vind de Deye hem niet.
Ik ga wat knutselen met de Sunsynk maar wil er niet teveel tijd aan besteden.
Wanneer de Deye voor bijvoorbeeld Home Assistant/Sunsynk in slave mode staat (BMS-485/CAN poort) dan wordt het ID gebruikt als slave-id en wanneer de Deye master is (aansluiting meter poort) dan wordt het gebruikt als ID van waar de slave (meter) zich bevindt.
Ik ga zelf van het weekend de Eastron SDM630 direct aansluiten (heb een kabel getrokken naar de meterkast) en dan ga ik zien of het inderdaad zo werkt zoals verwacht.
Mijn configuratie:
Aansluiting Home Assistant:
Home Assistant/Sunsynk addon (master) <-> LAN <-> RS485-to-ETH <-> Deye (BMS-485/CAN - poort - slave)
Aansluiting meter (aankomend weekend):
Deye (Meter - poort - master) <-> RS485 kabel <-> Eaton SDM630 (slave)
[ Voor 10% gewijzigd door Lasoul op 06-10-2025 12:56 ]