Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:21:
[...]

Denk niet dat dat het kan zijn, want ik meet uberhaupt geen spanning over GEN. Solaredge doet niks als er geen "grid" gemeten wordt. Lijkt dus of de switch niet goed staat om GEN te koppelen aan GRID?
Wat staat er in midden van touch screen als de blauwe ring rond de knop verlicht is op linker kant ON of OFF.

NOBATT, verschilt per firmware versie en model wat het allemaal niet doet.
De standaard installatie methode is eerste keer opstarten op accu en niet op grid.
En de accumodule moet voldoende geladen zijn voor FW nieuwer dan 1140, die hebben geen black start, als FLAG gezet is door onder shutdown waarde, wat het geval als geen accumodule aangesloten is, dan heb je nog SOC of accuspanning, en Deye daarop uitschakelt.
Met power cycle kan je tijdelijk van de flag below shutdown value afkomen, maar moet wel PV hebben om niet na paar minuten weer terug te hebben

Een 12k SG04 bouwjaar vanaf laat 2024 productie, krijg je in sommige gevallen niet eens met C049/FW1147 van off af, zonder een aangesloten accu (OFF midden in touchscreen), geen idee wat een SG05 doet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:49
Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:40:
[...]

Wat staat er in midden van touch screen als de blauwe ring rond de knop verlicht is op linker kant ON of OFF.

NOBATT, verschilt per firmware versie en model wat het allemaal niet doet.
De standaard installatie methode is eerste keer opstarten op accu en niet op grid.
En de accumodule moet voldoende geladen zijn voor FW nieuwer dan 1140, die hebben geen black start, als FLAG gezet is door onder shutdown waarde, wat het geval als geen accumodule aangesloten is, dan heb je nog SOC of accuspanning, en Deye daarop uitschakelt.
Met power cycle kan je tijdelijk van de flag below shutdown value afkomen, maar moet wel PV hebben om niet na paar minuten weer terug te hebben

Een 12k SG04 bouwjaar vanaf laat 2024 productie, krijg je in sommige gevallen niet eens met C049/FW1147 van off af, zonder een aangesloten accu (OFF midden in touchscreen), geen idee wat een SG05 doet.
Daar staat OFF en krijg niks gedaan om hem iets anders te laten zeggen. Dus, missende accu is mogelijk het probleem dan?

• Domba
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:57:
[...]
Daar staat OFF en krijg niks gedaan om hem iets anders te laten zeggen. Dus, missende accu is mogelijk het probleem dan?
Je hebt op moment alleen een gewone Grid-Tie omvormer, als PV opwek heeft levert die terug aan grid.

Lock gaat er pas af als je een voldoende geladen accumodule aangesloten hebt.
Wel of geen NOBATT, maakt niet uit, is een beveiliging dat accumodule niet te ver ontladen wordt, weet zo niet wat de factory default spannings is, waarna de lock eraf gaat bij FW1170.
Als lock eraf is, wordt dacht ik wel geladen van MPPT's maar Deye zal nog steeds niet opstarten ook al is accumodule boven RESTART setting waarde opgeladen is of wordt, daarvoor heb je even grid nodig tot rode off-grid van scherm verdwenen is. Voor weer alle functies beschikbaar hebt.
Een andere route is via een powercycle proberen.

(Dit is de black start die FW na 1140 mist, FW ervoor als accu onder shutdown setting waarde komt schakelt Deye ook uit en als off-grid PV de accumodule weer heeft opgeladen tot boven RESTART setting dan start Deye automatisch volledig op en zijn alle off-grid functies beschikbaar en met spanning op grid aansluiting, de grid functies)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:57:
[...]

Als je accu echt pas later komt kan je als "bush fix" tijdelijk de omvormer aansluiten op de grid input. Quick and dirty oplossing. Let wel op de mogelijke verschillen in aderdiameter enz!

• Yaldair
ybos schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:03:
[...]

Als je accu echt pas later komt kan je als "bush fix" tijdelijk de omvormer aansluiten op de grid input. Quick and dirty oplossing. Let wel op de mogelijke verschillen in aderdiameter enz!
GRID input? Of LOAD input? Want GRID hangt nu aan de rest van GRID. LOAD is nog ongebruikt. In theorie kan ik makkelijk de aders omwisselen dat de PV op LOAD hangt. Daar hangt dan ook niks anders.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
Yaldair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:21:
[...]

Denk niet dat dat het kan zijn, want ik meet uberhaupt geen spanning over GEN. Solaredge doet niks als er geen "grid" gemeten wordt. Lijkt dus of de switch niet goed staat om GEN te koppelen aan GRID?
Ik heb een Deye 12K-SG05 en heb PV rechtstreeks aangesloten en een andere 1-fase omvormer op mijn GEN poort. Zolang mijn PV die gekoppeld is op mijn Deye niets levert wordt ook de GEN-poort niet geactiveerd.
De GEN-poort staat bij mij op MI modus.

• ybos
Yaldair schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:41:
[...]

GRID input? Of LOAD input? Want GRID hangt nu aan de rest van GRID. LOAD is nog ongebruikt. In theorie kan ik makkelijk de aders omwisselen dat de PV op LOAD hangt. Daar hangt dan ook niks anders.
Load is natuurlijk beter omdat daar nog geen bekabeling op zit, heb je geen gedoe met (mogelijk) verschillende aderdiameters. Meet wel vooraf even, mogelijk staat daar ook geen spanning op omdat je Deye uit/off staat.

• Yaldair
ybos schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:48:
[...]

Load is natuurlijk beter omdat daar nog geen bekabeling op zit, heb je geen gedoe met (mogelijk) verschillende aderdiameters. Meet wel vooraf even, mogelijk staat daar ook geen spanning op omdat je Deye uit/off staat.
LOAD heeft continue spanning. Nu net even snel de solaredge omvormer aan LOAD gehangen van de Deye. GEN ongebruikt gelaten (daar staat iets van 24V over de fases). Dan kan de Solaredge in ieder geval weer produceren komende lente terwijl ik aan de slag ga met de batterij aan de Deye hangen. Terzijnertijd dan de Solaredge terug naar GEN en de LOAD kabel richting huis leggen en daar de daadwerkelijke groepen aanhangen :).

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-01 12:17
kawarider schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:56:
Sorry voor een domme vraag. Ik ben de Deye aan het herplaatsen. De gewone pv omvormers zitten te ver voor gen aansluiting of pv kabels trekken. Batterij wil ik op pv vullen en zo weinig mogelijk export import. Voorlopig nog niets op load aansluiten, wel worden de ct spoelen geplaatst. Gaat dat lukken? RTFM, sorry, leesbril kwijt 😀
Leesbril van het weekend weer gevonden en alles op nieuwe lokatie gezet, nu met ct spoelen. Zoals te verwachten reageert alles hetzelfde als voorheen. Heeft iemand het voor elkaar om zero export ook echt zero export te laten zijn? Als er nu stroom terug geleverd wordt en er is ruimte in de batterij dan gebeurd er niets. Alles gaat zo het net op. Is hier echt een EMS voor nodig of heb ik misschien toch ergens een instelling verkeerd? Lijkt me stug, alles geprobeerd. Tijdtabellen, gen, grid, sell first, batt first, etc. Er is geen instelling te vinden die doet wat het zegt, zero ecport bij overschot.
Deye hangt niet aan het internet. HA heb ik wel draaien, maar wil deze nog niet koppelen. Dit systeem draait in de werkplaats, voeding komt van woonhuis. Daar staat nog een Balans Batterij. Deze wil ik beter zijn werk laten doen, dat is de gedachte.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
Hij hangt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GtDizKFUBgpGNrorG6IAfSZ-wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dhULSvvJttFI2nwbAcpn02b.jpg?f=fotoalbum_large

Het touch screen en de druk knoppen zijn totaal niet bruikbaar (of ik heb vingers die niet genoeg plakken of doe iets fout). Gelukkig kan ik via de Cloud App veel instellen, ook niet makkelijk, duidelijk gemaakt door Chinezen (ik kan het zeggen, werk zelf voor een Taiwanees bedrijf, dus ik ken de kwaliteit van de software maar al te goed).

Het probleem waar ik nu tegen loop is dat de cloud blijft zeggen dat er een batterij gevonden is, terwijl die er niet is. Ook in de settings op No batterij gezet. Mijn batterij komt pas in Feb, dus voorlopig enkel grid en 2 strings zonnepanelen aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9pXeCe8CLHgZ51Hddi7vsWppyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WbwHA8vZUE880O17TBNWq8Yw.png?f=fotoalbum_large

Zou iemand al mijn instellingen willen controleren of ik alles goed heb staan? Rood is wat ik gewijzigd heb, er is weinig zon, dus zal een paar dagen moeten wachten voordat ik duidelijk data heb. Dan weet ik iig dat ik iets kapot maak of fout heb staan.

Hier de screenshots van alle settings: https://photos.app.goo.gl/8NrTHxoUYMAbE3Q78

De eastron is ook aangesloten in de meterkast maar de test geeft nog een error, dus ik ben nu met die kabeltjes aan het spelen om het werkend te krijgen. Hier ook, mocht er iets niet goed staan in de instellingen dan hoor ik het graag...

[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 03-01-2026 16:52 ]

• ybos
The Source schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:45:
Hij hangt...
[Afbeelding]

Het touch screen en de druk knoppen zijn totaal niet bruikbaar (of ik heb vingers die niet genoeg plakken of doe iets fout). Gelukkig kan ik via de Cloud App veel instellen, ook niet makkelijk, duidelijk gemaakt door Chinezen (ik kan het zeggen, werk zelf voor een Taiwanees bedrijf, dus ik ken de kwaliteit van de software maar al te goed).

Het probleem waar ik nu tegen loop is dat de cloud blijft zeggen dat er een batterij gevonden is, terwijl die er niet is. Ook in de settings op No batterij gezet. Mijn batterij komt pas in Feb, dus voorlopig enkel grid en 2 strings zonnepanelen aangesloten.

[Afbeelding]

Zou iemand al mijn instellingen willen controleren of ik alles goed heb staan? Rood is wat ik gewijzigd heb, er is weinig zon, dus zal een paar dagen moeten wachten voordat ik duidelijk data heb. Dan weet ik iig dat ik iets kapot maak of fout heb staan.

Hier de screenshots van alle settings: https://photos.app.goo.gl/8NrTHxoUYMAbE3Q78

De eastron is ook aangesloten in de meterkast maar de test geeft nog een error, dus ik ben nu met die kabeltjes aan het spelen om het werkend te krijgen. Hier ook, mocht er iets niet goed staan in de instellingen dan hoor ik het graag...
Solar sell staat op disable, is dat bewust? Anders zou ik die activeren.

En is het niet zo dat je ipv "Grid tie meter2" je "EX_MeterCT" moet gebruiken (niet zeker, ik gebruik het niet)

Dat is wat me zo snel opvalt.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28
The Source schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ok met je antwoord is het duidelijk geworden dat SA makkelijk / nodig is voor mensen die geen HA hebben en toch lokaal alles willen doen. Dank je. Dus dan moet ik de ESP32 route gaan uitzoeken en hopen dat iemand zoiets verkoopt.
Beetje laat maar misschien niet te laat, ik denk dat je heel goed uit de voeten kunt met de SA oplossing icm HA namelijk.

Ik heb SA op een RPi4 draaien, die hangt aan mijn Deye. Met SA kun je alles van je Deye uitlezen en aanpassen.

In HA heb ik de DAO (Day ahead optimizer) plugin draaien voor het bepalen van de laad/ontlaad strategie op basis van oa. energie historie, weer en uiteraard epex prijzen. De plugin is gemaakt door een mede tweaker, zie deze forum post: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

DAO maakt een planning voor de dag, de output daarvan haal ik door een node-red flow (maar kan ook met een automation binnen HA) en die stuur ik naar de MQTT API van SA.

SA zorgt vervolgens dat de Deye gaat laden/ontladen etc.

Dit werkt helemaal lokaal, behalve uiteraard het ophalen van prijs en weer info voor het maken van de dagplanning binnen DAO.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:18
Is er iemand die de Deye via een modbus instructie op adres 0x80 uit en weer aan kan schakelen?

Ik krijg een F19 TZ_Integ_Fault, maar de wifi ontvangst van de ESP32 is nogal zwak dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Zou mooi zijn als de fingerbot van @Domba overbodig gemaakt kan worden...

Het betreft de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 met firmware 1172.

[ Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 05-01-2026 11:55 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
dingo35 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:53:
Is er iemand die de Deye via een modbus instructie op adres 0x80 uit en weer aan kan schakelen?

Ik krijg een F19 TZ_Integ_Fault, maar de wifi ontvangst van de ESP32 is nogal zwak dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Zou mooi zijn als de fingerbot van @Domba overbodig gemaakt kan worden...

Het betreft de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 met firmware 1172.
Er is mij van diverse kanten ontraden om dat te doen, de Deye schijnt lastig weer wakker gemaakt te kunnen worden als je met zo uit zet. Dus maar niet toegepast. Hoor graag van je of het wel goed gaat :-)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• The Source
Ik weet niet zeker of mijn Eastron SDM630 v3 goed werkt.
Deze is aangesloten op de modbus poort en niet op de Meter_485 port.
De display geeft CT waardes, echter laat HA zien dat er Internet CT en een externe CT is.
Helaas is de HA screenshot van een ander moment, dus ik kan niet zien of de waardes overeenkomen.
Kan iemand mij vertellen of het goed is aangesloten en werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6IwhSMfdUVSkbe8Ghd2Xas51Zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZCHZEbIIWCcXHtta2TbBC7F1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhJngsAa0mUSloUeChIiCtYEhAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgrFa4RHpIsRQrlGnEGtPZ9f.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeNgPKMbCue_f8CF8Dm3aVVPedk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ooywRXcf4YllyQBaFOgTQn2a.png?f=user_large
ybos schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Solar sell staat op disable, is dat bewust? Anders zou ik die activeren.

En is het niet zo dat je ipv "Grid tie meter2" je "EX_MeterCT" moet gebruiken (niet zeker, ik gebruik het niet)

Dat is wat me zo snel opvalt.
Dank je aangepast.
arjenhiemstra schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Beetje laat maar misschien niet te laat, ik denk dat je heel goed uit de voeten kunt met de SA oplossing icm HA namelijk.

Ik heb SA op een RPi4 draaien, die hangt aan mijn Deye. Met SA kun je alles van je Deye uitlezen en aanpassen.

In HA heb ik de DAO (Day ahead optimizer) plugin draaien voor het bepalen van de laad/ontlaad strategie op basis van oa. energie historie, weer en uiteraard epex prijzen. De plugin is gemaakt door een mede tweaker, zie deze forum post: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

DAO maakt een planning voor de dag, de output daarvan haal ik door een node-red flow (maar kan ook met een automation binnen HA) en die stuur ik naar de MQTT API van SA.

SA zorgt vervolgens dat de Deye gaat laden/ontladen etc.

Dit werkt helemaal lokaal, behalve uiteraard het ophalen van prijs en weer info voor het maken van de dagplanning binnen DAO.
DAO ga ik bekijken.

• ybos
The Source schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:12:
Ik weet niet zeker of mijn Eastron SDM630 v3 goed werkt.
Deze is aangesloten op de modbus poort en niet op de Meter_485 port.
De display geeft CT waardes, echter laat HA zien dat er Internet CT en een externe CT is.
Helaas is de HA screenshot van een ander moment, dus ik kan niet zien of de waardes overeenkomen.
Kan iemand mij vertellen of het goed is aangesloten en werkt?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Dank je aangepast.

[...]

DAO ga ik bekijken.
Internal CT zijn de stroomtrafo's is de Deye zelf (ingebouwd). Heb je geen P1 meter :? Die data even vergelijke met je Eastron en dan zou je je antwoord moeten hebben.

• The Source
ybos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Internal CT zijn de stroomtrafo's is de Deye zelf (ingebouwd). Heb je geen P1 meter :? Die data even vergelijke met je Eastron en dan zou je je antwoord moeten hebben.
Goed plan. Ik ga het met mijn homewizard vergelijken
De waardes op de eastron display komen overeen met die van de homewizard, dus dat klopt.
De monteur had de modbus draadjes verwisseld omdat hij twijfelde of hij het goed deed.
Ik ga uitpluizen waar het probleem zit. Eerst de , de kabel in de juiste aansluting (volgens de handleiding) steken en dan de draadjes verwisselen totdat het werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door The Source op 06-01-2026 19:07 ]

• rvdgaag
The Source schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Goed plan. Ik ga het met mijn homewizard vergelijken
De waardes op de eastron display komen overeen met die van de homewizard, dus dat klopt.
De monteur had de modbus draadjes verwisseld omdat hij twijfelde of hij het goed deed.
Ik ga uitpluizen waar het probleem zit. Eerst de , de kabel in de juiste aansluting (volgens de handleiding) steken en dan de draadjes verwisselen totdat het werkt.
De SDM630 moet op de meter port !

In de handleiding staat op welke pin van de UTP poort het signaal staat, A en B heb je nodig en die moet ook corresponderen met de A en B op de SDM630, vrij simpel eigenlijk.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-01 13:57
Ik ben sinds vanmorgen mijn verbinding met mijn Deye kwijt via de Wifi dongle, in de solarman app en de Deye Cloud heb nog verbinding.
Maar ik kan hem niet op mijn eigen netwerk bereiken en dus ook niet Homeassistant.
Als ik de dongle zelf kijk zie ik dat het IPadres er instaat maar ik kan hem niet op mijn eigen netwerk scannen.
Al een keer helemaal gereset maar geen resultaat.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCh-q3H7rkSPo8EkKg2D95mxFSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVNmYtEzH7ZPObde4tztW1L5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmO8QuPGKSherpC7gCv1OSWBedI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03Q86hh6xnTZuFSNMheetEKC.jpg?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• rvdgaag
Uhh, ja kan hem niet scannen en toch kan je erop inloggen en komt de data op de clouds.

Je hebt een issue met of de caches op je PC of de DHCP server van je router, dus history/cache legen van je PC en de router uit/aan zetten

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15

paQ

Kan de GEN poort simultaan met de GRID poort gebruikt worden om een accu te laden? Specifieker: kan AC via GEN een accu laden als GRID dat op dat moment niet doet?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:33
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
Kan de GEN poort simultaan met de GRID poort gebruikt worden om een accu te laden? Specifieker: kan AC via GEN een accu laden als GRID dat op dat moment niet doet?
Ja, daar is GEN voor.

• magin12
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-01 11:46
Goedendag iedereen, weet iemand een installateur of zonnepaneel bedrijf die Deye omvormers plaatst?
Het liefst noord nederland.
Ik zoek voor mijn broertje zijn bedrijf een partij die dit doet.
Omvormer zou ik indien nodig zelf kunnen bestellen via Alibaba.

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

• paQ

paQ

En als GRID (ook) zou laden, kan GEN dan aanvullen tot max vermogen?
Ergo: Kun je langs deze twee AC bronnen naar dezelfde DC accu?

• SnarfB
rvdgaag schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:02:
Uhh, ja kan hem niet scannen en toch kan je erop inloggen en komt de data op de clouds.

Je hebt een issue met of de caches op je PC of de DHCP server van je router, dus history/cache legen van je PC en de router uit/aan zetten
Soms moet geduld hebben, ik heb nu weer verbinding en zie ik ook weer het IP adres als ik het netwerk afscan.
Maar het blijft een raadsel, maar ik heb wel het IP adres in mijn Kpn modem vast gezet want deze was nu door een ander overgenomen

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• The Source
magin12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:14:
Goedendag iedereen, weet iemand een installateur of zonnepaneel bedrijf die Deye omvormers plaatst?
Installateur is niet makkelijk te vinden omdat ze 1) liefst zelf de hardware aan je verkopen 2) er weinig met Deye werken. Ik heb via werkspot voor in het zuiden iemand gevonden met beperkte ervaring (hij had er 2 gehangen). Echter is het technisch niet heel ingewikkeld, gewoon grid en zonnepanelen eraan. Let wel voor bepaalde verzekeringen moet alles of gekeurd zijn of door een erkende installateur geinstalleerd worden.

Deye omvormer zou ik via marktplaats dealer in Rotterdam of etronix halen, dat kan zonder btw en dan heb je een eu model een garantie om op terug te vallen. Grote kans veel goedkoper dan China.

• zalkc
  • Laatst online: 22-01 10:17
magin12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:14:
Vraag hier eens. Zit in Nunspeet.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Ik begrijp je vragen niet goed.
1.) Op GEN kan je een AC bron aansluiten, dit KAN een GENerator OF kunnen Micro-inverters zijn. (Dus bv zonnepanelen die al een omzetting van DC naar AC hebben gehad.) Een windturbine die al een omzetting van DC naar AC gehad heeft, etc.
In de instellingen kan je aangeven wat je wil. LOAD first of battery first. Als jij in de Deye aangeeft dat de battery tot 10% ontladen mag worden, dan gaat het niet van het grid trekken om te laden als je accu op bv 40% staat. Komt er wel AC binnen op de GEN poort, dan gaat die stroom gewoon de accu in zodra er (volgens jou instelling) wel naar accu of naar het net geleverd mag worden.
2.) Ja
De handleiding van de Deye is inderdaad erg karig, daar moet ik nog eens voor gaan zitten om daar een Jip & Janneke versie voor te schrijven.

• ybos
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Poeh, geen idee. De leveranciers van vermogen (GRID en generator) zitten gekoppeld op de interne AC bus binnen de Deye. Vermogenssturing lijkt me dan lastig :?
Stel dat je grid hebt ingesteld op een max vermogen van 5kW afname, dan kan je niet regelen dat de generator het restvermogen bijvult. Je kan de GRID aansluiting niet knijpen en een andere aansluiting op de interne AC bus het restvermogen laten leveren..
Ik denk dat wat je wilt niet gaat.

• paQ

paQ

Deye zegt zelf (in een reactie): GEN werkt alleen in offgrid

En later zeggen ze: GEN en GRID kunnen niet tegelijk werken

Beide reacties kloppen dus niet?

• ybos
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:51:
Deye zegt zelf (in een reactie): GEN werkt alleen in offgrid

En later zeggen ze: GEN en GRID kunnen niet tegelijk werken

Beide reacties kloppen dus niet?
owja, dat is waar. Gen moet gesynct worden aan de interne AC bus. Tijdens grid bedrijf kan de Deye het net niet "afstemmen" op de frequentie van de generator, dat kan alleen in offgrid.

• paQ

paQ

Confusing allemaal. Ik snap dat het zou werken in off grid modus, maar ik wil dat het in normaal bedrijf als een soort van 'extra ingang' kan fungeren.
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:57:
[...]

owja, dat is waar. Gen moet gesynct worden aan de interne AC bus. Tijdens grid bedrijf kan de Deye het net niet "afstemmen" op de frequentie van de generator, dat kan alleen in offgrid.
En als beide hetzelfde zijn? (Een PAP en een SAP bijv)

• ybos
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:06:
Confusing allemaal. Ik snap dat het zou werken in off grid modus, maar ik wil dat het in normaal bedrijf als een soort van 'extra ingang' kan fungeren.

[...]

Aaaah, je hebt 2 apart bemeterde aansluitingen. Had dat gezegd, dan was het doel duidelijk(er).
Ik denk dat je dan beter een gemotoriseerde omschakelaar kan plaatsen. Op de ene aansluiting (goedkoop) laden, omschakelen en dan terugleveren.
Wat misschien nog makkelijker is: een 230V/400V -> 48V lader kopen en rechstreeks je accu laden vanaf het net die op dat moment het goedkoopst is? (dus PAP bijv de accu's laden via de Deye en PAP accu's laden via je acculader)

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:46
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:06:

[...]

Volgens mij is dat in strijd met de voorwaarden van een SAP, voorwaarde is: De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.

• paQ

paQ

deejeebv schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Volgens mij is dat in strijd met de voorwaarden van een SAP, voorwaarde is: De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.
Als de deye ze splitst gaat er niets van P naar S en vice versa toch?

• paQ

paQ

ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Aaaah, je hebt 2 apart bemeterde aansluitingen. Had dat gezegd, dan was het doel duidelijk(er).
Ik denk dat je dan beter een gemotoriseerde omschakelaar kan plaatsen. Op de ene aansluiting (goedkoop) laden, omschakelen en dan terugleveren.
Nee dat blokkeert de werking van het EMS. Dat is precies niet de bedoeling.
Wat misschien nog makkelijker is: een 230V/400V -> 48V lader kopen en rechstreeks je accu laden vanaf het net die op dat moment het goedkoopst is? (dus PAP bijv de accu's laden via de Deye en PAP accu's laden via je acculader)
Parallel op de accus gewoon :?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 09-01-2026 19:08 ]

• BenSKIP
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Tenzij je GEN als MI instelt

• BenSKIP
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Dit kan Solar-Assistant, Grid-Genie etc toch veel beter?
Waarom zou je dat extern via GEN willen gaan sturen? Dat doe je toch gewoon via Nordpool / EPEX?

• SnarfB
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat iedereen zoals gebruikt om zijn Deye en accu's aan te sturen.
We natuurlijk Deye Copilot, GBBoptimizer, Slimthing en Day Ahead Optimizer maar volgens mijn moet hier nog een automatisering omheen gebouwd worden.
Ik gebruikt zelf nu GBBoptimizer en ben hier gedeeld tevreden over, in de zomer vond ik het goed werken maar nu in de winter ben ik minder tevreden.
Ik zie graag jullie reactie te gemoed

• ybos
BenSKIP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 03:29:
[...]

Dat kan, maar dan moet de generator kunnen synchroniseren. De meeste kleine generatoren kunnen dat niet (in de MI modus zit je ook gewoon gekoppeld op de interne AC bus en heb je gewoon de frequentie van het net. Een PV omvormer synchroniseert daarop, de Deye kan niet de frequentie van het net aanpassen)

• ybos
SnarfB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:55:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat iedereen zoals gebruikt om zijn Deye en accu's aan te sturen.
We natuurlijk Deye Copilot, GBBoptimizer, Slimthing en Day Ahead Optimizer maar volgens mijn moet hier nog een automatisering omheen gebouwd worden.
Ik gebruikt zelf nu GBBoptimizer en ben hier gedeeld tevreden over, in de zomer vond ik het goed werken maar nu in de winter ben ik minder tevreden.
Op t moment GBB maar begin die aardig zat te worden. Sinds de kwartierwaardes lijkt het alleen maar slechter te worden. In ieder geval bij relatief vlakke prijzen maakt GBB een hoop fouten. Mogelijk dat het straks wanneer er wat meer zon is, of wat meer spread in de prijzen dat het beter gaat.
Aan de andere kant, voor 5-6 euro per maand mag je niet teveel verwachten en dat je van afstand erg makkelijk kan aansturen is mooi, ik kan het niet bouwen iig.
Wel weet ik dat iemand het ook aan de gang heeft met een Homey en die heb ik ook dus daar moet ik me eens in verdiepen.

Ik ben eig wel benieuwd of iemand hier Copilot gebruikt en hoe dat gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 10-01-2026 10:40 ]

• paQ

paQ

BenSKIP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 03:29:
[...]

Ik krijg steeds dubbelzinnige antwoorden van Deye, en dat helpt niet het geheel helder te krijgen.

Nu schrijven ze, en ik doe maar een copy paste:
Gen and grid can't connect together, sofware is designed so, inverter can't have 2 different AC source at same time, their phase and voltage can't be totally same so inverter will be confused should follow whitch one.
vrij vertaald:
GEN en GRID kunnen niet samen verbinden.
De software is zo ontworpen dat de inverter niet 2 verschillende AC bronnen tegelijk kan bedienen.
Hun fase en voltage kan niet precies hetzelfde zijn, en dan zal de inverter niet weten welke te volgen.

Maar wat als ze dus wel exact hetzelfde zijn?

• paQ

paQ

ybos schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Dat kan, maar dan moet de generator kunnen synchroniseren. De meeste kleine generatoren kunnen dat niet (in de MI modus zit je ook gewoon gekoppeld op de interne AC bus en heb je gewoon de frequentie van het net. Een PV omvormer synchroniseert daarop, de Deye kan niet de frequentie van het net aanpassen)
Dus dan zou een PAP/SAP opstelling best eens kunnen werken?
Alleen kun je dan dus niet zelf het vermogen reguleren. (?)

• SnarfB
ybos schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Op t moment GBB maar begin die aardig zat te worden. Sinds de kwartierwaardes lijkt het alleen maar slechter te worden. In ieder geval bij relatief vlakke prijzen maakt GBB een hoop fouten. Mogelijk dat het straks wanneer er wat meer zon is, of wat meer spread in de prijzen dat het beter gaat.
Aan de andere kant, voor 5-6 euro per maand mag je niet teveel verwachten en dat je van afstand erg makkelijk kan aansturen is mooi, ik kan het niet bouwen iig.
Wel weet ik dat iemand het ook aan de gang heeft met een Homey en die heb ik ook dus daar moet ik me eens in verdiepen.

Ik ben eig wel benieuwd of iemand hier Copilot gebruikt en hoe dat gaat.
Dat is momenteel ook het probleem bij GBBoptimizer, ik heb geen idee meer wat hij precies doet.
Wat me het meeste stoort is dat hij maar blijft laden, en niet zozeer de batterij als wel dat hij mijn huisconsumptie aan het net blijft onttrekken als mijn batterij zo goed als vol is.
Dan stop hij wel met laden van de batterij maar wordt de te laden SOC afgesteld op de SOC die dan in de batterij zit i.p.v. van op 10%, hierdoor wordt mijn huis consumptie aan het net onttrokken i.p.v. uit de batterij en dit verschilt af en toe per kwartier.

• The Source
Grid-genie/ slimthings draait HA
Dus ik betwijfel of ze daar een of ander geniaal schema voor hebben.
Die zullen wellicht ook zoiets als EMHASS of DAO gebruiken.
Ik ben nu zelf DOA aan het configgen, mijn batterij is er nog niet maar de rest kan al maar klaar zijn.

• zalkc
Helemaal niks, ik heb wel HA om het aan te kunnen sturen, maar als ik die ertussen uithaal blijft alles het gewoon doen. In de winter hou ik ongeveer 35% en in de zomer 10% aan in de TOU als backup en verder is het gewoon een regenton die vol en leeg loopt.
Maar ik werk ook met een vast contract en handel dus niet. Het was dat je expliciet vraagt naar iedereen, anders had ik niet gereageerd ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Als de deye ze splitst gaat er niets van P naar S en vice versa toch?
Deye splitst niets, grid, gen, load en accu hangen allemaal koud aan elkaar. Er zit een relais tussen elke aansluiting zodat je die aan/uit kan schakelen, maar dat is het dan ook. Zie het als een ster-netwerk met centrale busbar. Om te voorkomen dat je vuurwerk maakt zijn grid en gen niet tegelijk actief, softwarematig. Maak je van grid een MI/smartload aansluiting dan is die wel tegelijk met grid actief, maar hangt dus ook koud aan elkaar.
Voor wanneer je Duits uitmuntend is, anders even de Engelse nasynchronisatie aanklikken.

• paQ

paQ

jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Deye splitst niets, grid, gen, load en accu hangen allemaal koud aan elkaar. Er zit een relais tussen elke aansluiting zodat je die aan/uit kan schakelen, maar dat is het dan ook. Zie het als een ster-netwerk met centrale busbar. Om te voorkomen dat je vuurwerk maakt zijn grid en gen niet tegelijk actief, softwarematig. Maak je van grid een MI/smartload aansluiting dan is die wel tegelijk met grid actief, maar hangt dus ook koud aan elkaar.

[YouTube: Achtung nur 20 Ampere auf den Genport geben! Deep Inside Deye Hybrid 12KW Inverter Teil 2 / Deutsch]

Voor wanneer je Duits uitmuntend is, anders even de Engelse nasynchronisatie aanklikken.
OK, Dus als dat zo is, en ik zou Force GEN doen, met de SAP aangesloten, dan zal hij toch vanzelf GRID disconnecten? (en GEN gaan laden?)

• jadjong
  • Niet online
Ik zou niet weten hoe je gen moet forceren, eerder dat gen pas aan gaat als grid uitgevallen is.

• BenSKIP
@paQ Force GEN kan allen worden gebruikt voor een generator aansluiting en een generator aansluiting kan alleen in off-grid mode, omdat een generator de sinus niet kan volgen en bij grid aansluiting de grid sinus leidend is. Deye geeft in dit geval dus het juiste antwoord. Je vraagstelling is incompleet en je wil dingen laten doen die niet (nooit) mogelijk zijn.
Force GEN is niet mogelijk bij de MI aansturing.

[ Voor 7% gewijzigd door BenSKIP op 10-01-2026 16:09 ]

• paQ

paQ

BenSKIP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:06:
@paQ Force GEN kan allen worden gebruikt voor een generator aansluiting en een generator aansluiting kan alleen in off-grid mode, omdat een generator de sinus niet kan volgen en bij grid aansluiting de grid sinus leidend is. Deye geeft in dit geval dus het juiste antwoord. Je vraagstelling is incompleet en je wil dingen laten doen die niet (nooit) mogelijk zijn.
Force GEN is niet mogelijk bij de MI aansturing.
Ik dacht aan GEN Force wanneer als GENerator gekoppeld.
Als Mi is het vermogen niet regelbaar toch?

Uiteindelijk moet het EMS altijd prevaleren / niet in de weg gezeten worden.

edit:
Als GEN force aan staat bij on-grid, kun je het dan wel middels een TOU regelen?
De EMS overschrijft de TOU namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 10-01-2026 16:38 ]

• arjenhiemstra
paQ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:36:
[...]

In MI stand gaat de Deye frequentiesturing doen. dwz de frequentie verhogen als de productie teruggeschroefd moet worden. Alle MIs verkocht in NL moeten dan de productie stapsgewijs gaan verlagen tot 0 watt bij 55Hz geloof ik.

Een generator wordt zoveel belast als je opgeeft in de Deye firmware. Dus als je een generator hebt die 24/7 6kW kan leveren dan stel je dit in de firmware van Deye in (of je laat nog een beetje headroom en stelt em iets lager in oid).

In offgrid mode kan de Deye een generator opstarten. De Deye zal ihgv de GEN poort als GEN poort is ingesteld wachten met het "aanhaken" van de GEN aansluitng op de AC bus totdat de fases gelijk lopen. In offgrid mode maakt de Deye zelf de fase. Ipv dat de Deye synchroon gaat lopen met de fases aanwezig op de GRID poort doet de Deye dit in offgrid mode met de fases aanwezig op de GEN poort.

• Domba
paQ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:36:
[...]

edit:
Als GEN force aan staat bij on-grid, kun je het dan wel middels een TOU regelen?
De EMS overschrijft de TOU namelijk.
Deye is frequentievolger voor voeding van grid als ook via AUX-ingang op GEN.
Hoe de prioriteit geregelt is weet ik niet, ik geloof niet dat de Grid relais afvallen als er nog spanning op grid ingang staat met juiste netkwaliteit en dat AUX-ingang dan de GEN relais niet vrijgeeft.
AUX-ingang,op MI-ingang , dan dient de aangesloten apparatuur frequentievolger te zijn, dat zijn de meeste generators niet, alleen die parallel meerdere gelijktijdig gebruikt kunnen worden.
Deye geeft frequentie van grid door, pas bij geen grid/ eiland mode is de Deye frequetie-master en heb je ook frequentie regeling, mits ook juiste net protocol aangesloten apparatuur

Voor meer details denk ik, dat je beter op Zuid Afrikaans forum kunt vragen daarr heeft zowat 1 op 5 een generator nog naast de netaansluiting.

• BenSKIP
Weet iemand hier waar je Grid-Genie kopen kan? De website van Grid-Genie lijkt al enige tijd problemen te hebben die niet gefixt worden. Slimmedingen.nl linkt direct door naar RobbShop waar de Genie ook niet meer te vinden is.

• The Source
BenSKIP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:52:
Weet iemand hier waar je Grid-Genie kopen kan? De website van Grid-Genie lijkt al enige tijd problemen te hebben die niet gefixt worden. Slimmedingen.nl linkt direct door naar RobbShop waar de Genie ook niet meer te vinden is.
https://www.tegendestroomin.net/ai-systeem

Onder andere naam.
Edit: lijkt niet los verkrijgbaar te zijn daar.

[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 11-01-2026 17:11 ]

• BenSKIP
Die had ik indd gevonden.

• rvdgaag
Ik had hem bij slimmedingen.nl (was van een zakenrelatie van mij).

Contact even de ontwikkelaar, die zal wel weten waar hij te koop is E-mail: info@slimthing.nl

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:21
Ik ben tegen een pijnlijk puntje aangelopen met de generator-input van mijn Deye SUN 12K. Hoewel de instellingen voor maximale laadstroom en peak shaving prima werken voor het totaalverbruik, lijkt de Deye geen rekening te houden met de verdeling per fase.

Het scenario: Ik gebruik een benzineaggregaat van 6kW continu. Stel dat de instellingen staan op 100A laden en een max generator-load van 5kW. Als er op L1 een verbruiker van 2kW inschakelt (bijv. een waterkoker) en L2/L3 onbelast zijn, ontstaat het volgende probleem:

- De Deye ziet 3kW 'ruimte' op de generator.
- De omvormer pakt vervolgens op elke fase 1kW laadvermogen voor de accu's.
- Resultaat: L1 wordt belast voor 3kW (50% van het totaal), terwijl L2 en L3 maar 1kW dragen.

Deze scheve belasting zorgt voor flinke voltageverschillen en de stroomkwaliteit van de alternator gaat hard achteruit. Ik had verwacht dat de Deye dit passief zou corrigeren door de laadstroom asymmetrisch te verdelen (dus de accu laden via de onbelaste fases L2 en L3). Omdat de Deye in een off-grid situatie de loads wel asymmetrisch kan voeden vanuit de accu, leek het me logisch dat dit de andere kant op ook zou werken.

- Heeft iemand ervaring met de functie 'Asymmetric loading' in het advanced menu in combinatie met een generator? (Volgens de handleiding is dit enkel voor on-grid).
- Is dit een bekend probleem waar wellicht een firmware-update voor bestaat?
- Heeft iemand een workaround gevonden om de generator-input beter in balans te houden?

nb; ik heb eens het topic doorgescrollt op zoektermen als aggregaat en generator, maar volgens mij is niemand er nog tegenaan gelopen. De max load flink terugschroeven lost het probleem niet echt op, maar gaat wel snel flink ten koste van de hoeveelheid kwh die ik uit een liter benzine ga halen.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 12-01-2026 17:17 ]

• jadjong
  • Niet online
Helaas is er niet zo veel ervaring online te vinden over Deye en 3 fase generators, groot deel van de wereld draait op enkel fase huishoudens.
Als je zelf wilt experimenteren kan je de generator aansluiting even aan het net hangen, dan heb je in ieder geval geen generator die steeds over zijn nek gaat.

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-01 17:06
scoobs schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:15:
Ik ben tegen een pijnlijk puntje aangelopen met de generator-input van mijn Deye SUN 12K. Hoewel de instellingen voor maximale laadstroom en peak shaving prima werken voor het totaalverbruik, lijkt de Deye geen rekening te houden met de verdeling per fase.

Het scenario: Ik gebruik een benzineaggregaat van 6kW continu. Stel dat de instellingen staan op 100A laden en een max generator-load van 5kW. Als er op L1 een verbruiker van 2kW inschakelt (bijv. een waterkoker) en L2/L3 onbelast zijn, ontstaat het volgende probleem:

- Resultaat: L1 wordt belast voor 3kW (50% van het totaal), terwijl L2 en L3 maar 1kW dragen.

Deze scheve belasting zorgt voor flinke voltageverschillen en de stroomkwaliteit van de alternator gaat hard achteruit. Ik had verwacht dat de Deye dit passief zou corrigeren door de laadstroom asymmetrisch te verdelen (dus de accu laden via de onbelaste fases L2 en L3). Omdat de Deye in een off-grid situatie de loads wel asymmetrisch kan voeden vanuit de accu, leek het me logisch dat dit de andere kant op ook zou werken.

- Heeft iemand ervaring met de functie 'Asymmetric loading' in het advanced menu in combinatie met een generator? (Volgens de handleiding is dit enkel voor on-grid).
- Heeft iemand een workaround gevonden om de generator-input beter in balans te houden?

nb; ik heb eens het topic doorgescrollt op zoektermen als aggregaat en generator, maar volgens mij is niemand er nog tegenaan gelopen. De max load flink terugschroeven lost het probleem niet echt op, maar gaat wel snel flink ten koste van de hoeveelheid kwh die ik uit een liter benzine ga halen.
De allerbeste en allerschoonste methodiek is de generator aan te sluiten op een Chargeverter van EG4. Of een soortgelijk product. De chargeverter maakt van de vuile en onstabiele AC stroom van je generator een mooie schone DC voor je batterijen. De vraag naar je huis wordt dan weer vanuit je batterijen via de deye geregeld.

Zo loopt het bij mij al 2 jaar. Super systeem!

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

• bd-casemod
  • Laatst online: 15:57
Ik heb momenteel al een laadpaal die gekoppeld is aan een eastron sdm630-v2 middels RS485.

Omdat mijn meterkast goed vol zit lukt het denk ik niet om de CT klemmen nog ergens tussen te proppen. De vraag is dan ook of ik dezelfde eastron meter kan koppelen aan mijn deye 12k?

Iemand al eerder met dit bijltje gehakt?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:13
Steemsmij schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:14:
[...]

De allerbeste en allerschoonste methodiek is de generator aan te sluiten op een Chargeverter van EG4. Of een soortgelijk product. De chargeverter maakt van de vuile en onstabiele AC stroom van je generator een mooie schone DC voor je batterijen. De vraag naar je huis wordt dan weer vanuit je batterijen via de deye geregeld.

Zo loopt het bij mij al 2 jaar. Super systeem!
Ooit naar gekeken maar vind het te duur om het telaten invoeren en weliswaar een rs485 interface maar alleen voor de SOC. Zou het toch zelf willen regelen wanneer en tot hoe vol laden.

• arjenhiemstra
scoobs schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:15:

Oei, dat is precies de setup die ik voor ogen heb (alleen ik heb een HV batterij). 6kW generator is onderweg... Ik had verwacht dat de fase onbalans door de Deye mbv de batterij gecompenseerd zou worden maar helaas niet zo het lijkt.
Heb je Deye support deze vraag al voorgelegd?

• scoobs
@Steemsmij Tsja, zoiets is dan weer even duur als de generator zelf. Ik had stiekem gehoopt dat het gratiser kon. ;) Ik zal dan maar moeten accepteren dat als de stroom er lange tijd uit ligt, ik maar wat voorzichtiger moet zijn met welke gebruikers tegelijk aan staan als de generator ook de batterijen laadt.

De stroom van de generator doet trouwens niet zo'n heel gekke dingen - ook qua THD - zolang deze niet meer dan een 1500w afwijkt tussen fases, én maximaal 2500w op een fase is.

Maar ik ben eruit wat anders moet; ik heb nog PV op het dak waarvan de omvormer is afgezekerd in de meterkast, tussen alle andere loads. Totaal niet aan gedacht. Als het goed is* zou de Deye het vermogen wat PV levert nog kunnen verdelen over de fases. Als de generator overdag loopt, is er iig iets meer speelruimte qua onbalans tussen de fases, ook al praten we slechts over 500-1000w. Mocht het ooit zover komen, dan ren ik wel rond om de stopcontacten met 1, 2 en 3 te labelen. Ook zal ik eens gaan uitzoeken wat het vermogen terugzetten naar 4500w ipv 5000w gaat doen met de bsfc en de temperatuur in de winter. Er valt wel mee te leven, maar dit is dus precies waarom je uitgebreid je noodstroomvoorziening test voordat je hem nodig hebt.

@arjenhiemstra Ik heb het deze middag pas voorgelegd. Ik wacht nog op antwoord. Ik heb met gemini een voorschot genomen op het antwoord, en deze beweert dat het ac -> dc circuit anders werkt en alleen een 3 fase rectifier heeft voor laden; geen losse 1 fase circuits. Als gevolg daarvan zal de deye symmetrisch laden. Anderzijds, als je dan weer óver het ingesteld vermogen van de generator heen gaat en dus het restant verder gaat voeden vanuit DC, dan zou dat vermogen ook ingezet worden voor het verder symmetrisch maken van het gebruik van de generator.

*heresay enzo

• Domba
@scoobs Hoe heb je generator aangesloten, krijg je het zelfde als je op grid ingang aansluit.
(je kan later met 2 contractors met een interlock tussen beide bronnen dan schakelen, voor >15kW zijn volgens mij nog steeds lastig los te verkrijgen vanwege de vraag voor gateways, misschien kan het nog met Schneiders TeSys Deca's, houdt rekening mee dat Schneider max belasting is voor gebruikstype AC1 en niet AC3 of AC21).

Die hier ervaring mee heeft is @Compuadb maar die is alleen enige tijd niet meer actief op het forum.
Andere fora is meer ervaring zoals https://dy-support.org/ en https://powerforum.co.za/

• scoobs
@Domba Generator hangt op GEN poort. Ik zou tzt eens kunnen kijken hoe het zit op de grid poort, al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat dat beter is. Ik heb zo'n vermoeden dat de grid, generator, load en DC feedin/out op een common rail zitten via meerdere relais. Door grid input als generator te bestempelen ga je niets winnen dan. Maar ik wacht nog even de reply van Deye af.

Verder gebruik ik al sinds jaar en dag een simpele Hager SFT440 voor schakelen tussen bronnen. Daar zit een 40A AC22 rating op. Omschakelen van bron gaat welliswaar niet automatisch, maar zo belangrijk is dat niet voor mij. In ieder geval niet met de Deye ertussen

• Domba
@scoobs De grid ingang heeft wel wat parameters meer dan de GEN-ingang welke je ook moet gebruiken als de generator een eigen aardlek beveiliging heeft.
Als je een kleiner vermogen generator gebruikt dan het vermogen van de omvormer zal je ook "GEN peak shaving" moeten gebruiken, bij oudere firmware zit die in "advanced functies" (link voor oude firmware)

Ik gebruik oudere firmware FW1135 als ik niet test, vanwege veel off-grid gebruik, er is een zeer duidelijk regel logica verschil tussen voor FW1141 en er na firmware, FW1140 is de laatste versie tot nu toe waarbij oa de Deye zelf saldeert.
Voor 100% off-grid, is FW1137 de laatste versie met dark start, nieuwere firmware is alleen icm met 3fase generator op grid-ingang een optie. (ik heb zelf 1 fase generator met DC- lader die accu's laadt)

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 13-01-2026 13:31 ]

• scoobs
Mbt dark starts: zit daar nog verschil tussen opstarten van de omvormer en signaal genereren? Ik heb van de zomer nog een omvormer geinstalleerd, en zodra ik de dc switch om zet, dan springt ie aan. Dat was getest met de automaat van de accu afgeschakelt. Ik heb nog niet gekeken of er daadwerkelijk een AC signaal out was. Firmwareversie durf ik niet te zeggen, maar met een model van nog geen jaar oud zal die vast wel wat nieuwer zijn geweest.

Gen peak shaving staat aan. Ik bedenk me dus zojuist dat de deye wel de hardware aan boord heeft om de fases voor de generator gelijk te trekken, ondanks dat de accu laden uit AC slechts gelijk uit elke fase gaat. De DC out is namelijk wél per fase te sturen. Bij een asymetrische load, bijv 500, 1000 en 2000w moet de DC out dan 500 resp 1500w bijspringen op de AC rail om de loads symmetrisch te maken. De DC in lader kan dan vervolgens tot het max toegestane vermogen uit de AC rail halen. De hoeveelheid vermogen dat een AC-DC-AC conversie heeft is welliswaar hoger dan de situatie waar ik eerst vanuit ging, maar het kan.

Mbt generator op grid: tzt moet ik dat nog maar eens testen dan. In theorie hoef ik niet daadwerkelijk een generator aan te sluiten op het grid, correct? Ik kan eens testen door generator

Daarnaast heb ik zojuist een tweede aha moment gehad: assymetrical phase feeding staat aan. Het is welliswaar een grid instelling, maar als ik de generator op de gridaansluiting hang, dan zou - met deze instelling uit - er automatisch een verdeling gemaakt worden.

Nu nog even kijken of die functie ook goed werkt als ik "generator on grid connection" aannzet, of dat die dat dan negeert. Zoja, dan zet ik wel grid peak shaving aan tijdens offgrid werk. En let ik erop dat backfeed vanuit PV nooit voorkomt.

Enfin, genoeg stof tot nadenken en testwerk voor komend weekend.

• Domba
@scoobs dark start is echt alleen iets voor de off-grid situatie
(een stroomstoring is over algemeen niet zolang en anders wordt geprobeert om generators te regelen voor de meeste en situatie als die voor mij zal ook niet zo vaak voorkomen, dat je als enigste aansluiting alleen op een afzekering in het trafohuisje zit met een geregistreerde thuisaccu)

Wanneer treedt het op. (het symptoom is dat in midden van touchscreen op OFF blijft staan)
Als Deye zelf uitschakelt omdat deze onder de ingestelde SHUTDOWN parameter komt SOC/Voltage
Als met PV opwek de laad toestand weer boven ingestelde RESTART parameter komt, gaat deze voor FW1040 of ouder firmware weer gewoon aan en verzorgt de load.
Nieuwere firmware gaat dat alleen automatisch als op de grid ingang spanning staat en dat deze net even is vrijschakeld, of dat nu het net of van generator komt, maakt niet uit.
Handmatig kan ook, maar pas als SOC/pak-spanning weer boven ingestelde restart is met een power-off/reboot.

(mijn samenvatting is FW1139 of eerder is nog voor volledig 100% off grid en na FW1140 is voor on-grid , geschikt voor noodstroom voor enige tijd en heeft flink wat nieuwe andere opties)

Firmware versie staat in configuratie schem en dan rechts onder device info.

Ik heb in verleden wat stroomstoringen gehad en met een op zich vrij opmerkelijk hoog aandeel tussen 0-6 uur.
Van Mrt-Okt (voornamelijk als de zandgrond heel erg droog is) op zich niet zo erg want dan heb ik PV-opwek in de accu. (meeste merkte ik pas als buren aanbelde, voor wat stroom)
Voor Nov-Febr is wat anders, dan is ergens tussen 0-6u laden voor later eigengebruik, wat dan even niet gaat en responstijd is als snel 1-2uur, voor kabel met storing geisoleerd is.
De enkele keer dat alle betroffen zijn, zoals een kapotte/beschadigde mof in 10kV, dan is al vlot 12-18uur (als inschatting >4uur, dan is groot deel bezig met generators plaatsen en vele trafohuisjes langs waar ook de beveiliging getriggert is (bij 10kV ring klapt alles achter de trafo (68MW) eruit) en maar paar met lokaliseren bezig en wachten op graafmachine en speciale meetwagen voor na herstel)
en dan is het gewoon handig dat (hoofd) Deye weer automatisch opstart als PV-panelen weer wat leveren.
(Ik zit ook nog op een kritisch middenspanningstation en dan de trafo van 3-4 op station, die als eerste preventief afgeschakeld wordt als er transportcapaciteit gebrek op 150kV optreedt tijdens ijsdagen.
Tennet heeft half december per direct nog wat extra MW's vrijgegeven op 380kV<>150kV koppelstation, wat de kans minimaal maakt deze winter, nog 3-4 tegaan tot verzwaring gereed is, maar dat gaat voornamelijk om 17-21 uur en die overbrug ik op accu al standaard in die maanden)

• scoobs
Domba schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 03:10:
@scoobs dark start is echt alleen iets voor de off-grid situatie

Handmatig kan ook, maar pas als SOC/pak-spanning weer boven ingestelde restart is met een power-off/reboot.
Oke, dus wat ik hieruit begrijp is dat de nieuwe firmwares geen automatische black start hebben. Dat is wel een gigantisch verschil tov het niet hebben. Niet dat ik verwacht dat het ooit nodig is, maar het is fijn om te weten dat het kan.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
The Source schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:45:
Hij hangt...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan SolarAssistant aanbevelen om voor de Deye alles in te regelen

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
SnarfB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Dat is momenteel ook het probleem bij GBBoptimizer, ik heb geen idee meer wat hij precies doet.
Wat me het meeste stoort is dat hij maar blijft laden, en niet zozeer de batterij als wel dat hij mijn huisconsumptie aan het net blijft onttrekken als mijn batterij zo goed als vol is.
Dan stop hij wel met laden van de batterij maar wordt de te laden SOC afgesteld op de SOC die dan in de batterij zit i.p.v. van op 10%, hierdoor wordt mijn huis consumptie aan het net onttrokken i.p.v. uit de batterij en dit verschilt af en toe per kwartier.
Hier is het nu logisch/acceptabel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTZfnB2N0Hp2OKKwMPsv2xM4zRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aB95QzZ0uJHXDG9zetpNa4BN.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• BenSKIP
"Tegen De Stroom In" is een afnemer van GridGenie en wil het niet los verkopen.

Het webformulier van SlimThing en GridGenie werkt niet. (Zowel FireFox, Chrome als Edge geven zelfde foutmelding "probeer later opnieuw.")

Ook email en whatsapp geprobeerd..... moet nog even geduld oefenen.

• rvdgaag
Graag even jullie advies, de Deye hangt in de garage verbonden met de MK met een 5x6mm2 kabel.

Nu wil ik voor noodsituaties een ATS installeren in de garage en deze ook met de Load uitgang verbinden zodra de grid wegvalt ( en ik de hoofdschakelaar naar de grid uit heb gezet) en de load gebruiken om het hele huis tijdelijk te voeden. Zie onderstaande amateuristische schema.

Graag jullie mening of ik hier een denkfout maak (wil geen 2e mm2 kabel naar de MK trekken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0O5REnyrqeDWoi1d7ogEHaEt_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gR1KTvdgeGLVKKxJ8hjUIPg0.png?f=fotoalbum_large

• rvdgaag
BenSKIP schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:04:
[...]

"Tegen De Stroom In" is een afnemer van GridGenie en wil het niet los verkopen.

Het webformulier van SlimThing en GridGenie werkt niet. (Zowel FireFox, Chrome als Edge geven zelfde foutmelding "probeer later opnieuw.")

Ook email en whatsapp geprobeerd..... moet nog even geduld oefenen.
Ik vraag het een relatie van me even waar ik hem voor mijn moeder kocht, laat het je weten.
Edit: ja verkopen ze ook los !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKD1FazL1irIrPVsWYmJ5jNh4Lg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m5a2g3ZkClVJGYcbuoQwTJ2w.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door rvdgaag op 15-01-2026 12:29 ]

• jadjong
  • Niet online
rvdgaag schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:01:
Graag even jullie advies, de Deye hangt in de garage verbonden met de MK met een 5x6mm2 kabel.

Nu wil ik voor noodsituaties een ATS installeren in de garage en deze ook met de Load uitgang verbinden zodra de grid wegvalt ( en ik de hoofdschakelaar naar de grid uit heb gezet) en de load gebruiken om het hele huis tijdelijk te voeden. Zie onderstaande amateuristische schema.

Graag jullie mening of ik hier een denkfout maak (wil geen 2e mm2 kabel naar de MK trekken).

[Afbeelding]
Dit moet je automatiseren en nooit handmatig doen.

• rvdgaag
jadjong schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Dit moet je automatiseren en nooit handmatig doen.
Verklaar je nader aub. een automatische ATS is een gevaarlijk ding met een zwevende nul.

• BenSKIP
De A van ATS staat voor automatisch.

Maar de Deye doet dit zelf al. (Als je tenminste de gehele huisinstallatie achter de Deye hebt.)

• rvdgaag
BenSKIP schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:01:
De A van ATS staat voor automatisch.

Maar de Deye doet dit zelf al. (Als je tenminste de gehele huisinstallatie achter de Deye hebt.)
Ik heb de huisinstallatie nog niet achter de load uitgang, wil ik eventueel gaan doen, echter mijn PLC domotica systeem zou last kunnen hebben van harmonische storingen van de Deye, vandaar eerst deze tussenstap om je testen.

• zalkc
rvdgaag schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:01:

[Afbeelding]
Hoe ik het nu heb, als je de hele kast achter de load wil hebben kun je beter de ATS vervangen door een automaat en alles permanent over de DEYE laten lopen (Hoofschakelaar > Eastron > automaat op GRID > DEYE > automaat op load > rest van je huis)
zalkc schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:19:
[...]

Ik had hem zelf ook bij Amazon weg, en Domba had deze vraag ook al beantwoord eerder over de nul.,

In mijn plaat zie je ook dat ik alleen 1 fase heb aangesloten. En zo vaak gebruik je het nu ook weer niet verwacht ik.
[Afbeelding]

• ybos
zalkc schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Hoe ik het nu heb, als je de hele kast achter de load wil hebben kun je beter de ATS vervangen door een automaat en alles permanent over de DEYE laten lopen (Hoofschakelaar > Eastron > automaat op GRID > DEYE > automaat op load > rest van je huis)

[...]
Dat had ik ook, maar wat doe je als de Deye stuk is :?
Dat wilde ik niet, dus heb er ook een schakelaar tussen gezet.

• jadjong
  • Niet online
rvdgaag schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Verklaar je nader aub. een automatische ATS is een gevaarlijk ding met een zwevende nul.
Je moet in jouw schema handmatig de hoofdschakelaar omzetten voordat de ATS, of eigenlijk de TS :D, omgezet kan worden.

• zalkc
ybos schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Herkenbaar

De ATS heeft een zwevende nul en dat kan rare effecten geven op 3-fasen heb ik begrepen, daarom is mijn ATS ook alleen voot de 1 Fase groepen actief (in de quote van de vorige post staat een tekening).

Als je de DEYE met de load en GRID op I en II aansluit blijft de hoofdschakelaar openstaan bij stroomuitval en kun je ongewenst stroom op het net gaan zetten (accu zit vol en de zon schijnt). Dan is een Hager 440 beter en kun je handmatig eerst de hoofdschakelaar omzetten en dan de 440.

• Domba
@rvdgaag Het komt wel met nodige risico's als netstroom terugkomt, je kan dat risico wat verlagen door gebruik van smart relay na de hoofdschakelaar.

Ik gebruik bijv Tuya platform relais, die hebben instellingen, wat relais moet doen als netspanning terug komt.
(laatste stand, off of on)

De ATS, hoe moet die terugschakelen?
als Grid ingang en load als bron A & B aansluit met grid-ingang primair zal bij uitval deze wel naar load schakelen, maar nooit terug. Een MTS kan wel.
(voor vergissing proof zou je voeding van smart relay moeten aftappen van primair [connectie tussen MTS en Grid ingang] met kabel naar meterkast, waar de slimme relay zit)

• rvdgaag
zalkc schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Herkenbaar

De ATS heeft een zwevende nul en dat kan rare effecten geven op 3-fasen heb ik begrepen, daarom is mijn ATS ook alleen voot de 1 Fase groepen actief (in de quote van de vorige post staat een tekening).

Als je de DEYE met de load en GRID op I en II aansluit blijft de hoofdschakelaar openstaan bij stroomuitval en kun je ongewenst stroom op het net gaan zetten (accu zit vol en de zon schijnt). Dan is een Hager 440 beter en kun je handmatig eerst de hoofdschakelaar omzetten en dan de 440.
Dat is ook precies wat ik wil doen alleen niet met de Hager maar met een Sontheimer en inderdaad de hoofdschakelaar in de MK eerst uit.

• dingo35
Domba schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:35:
@rvdgaag Het komt wel met nodige risico's als netstroom terugkomt, je kan dat risico wat verlagen door gebruik van smart relay na de hoofdschakelaar.

Ik gebruik bijv Tuya platform relais, die hebben instellingen, wat relais moet doen als netspanning terug komt.
Heb je een link/merk/typenr?

Ik heb dezelfde situatie als @rvdgaag , één kabel naar de garage waar de Deye hangt en die je in geval van off grid wil gebruiken om het huis te voeden. Je schakelt dan de kabel van GRID naar LOAD maar wil dat alléén kunnen doen als de hoofdschakelaar uit staat.

• rvdgaag
Domba schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:35:

De ATS, hoe moet die terugschakelen?
als Grid ingang en load als bron A & B aansluit met grid-ingang primair zal bij uitval deze wel naar load schakelen, maar nooit terug. Een MTS kan wel.
(voor vergissing proof zou je voeding van smart relay moeten aftappen van primair [connectie tussen MTS en Grid ingang] met kabel naar meterkast, waar de slimme relay zit)
ATS is verkeerd gebruikt door mij, het is een handmatige transfer switch van Sontheimer

• Domba
@dingo35 ik gebruik Tuya platform, maar het kan ook in een Shelly zitten.
Tegenwoordig zijn er zoveel merken en vormen waar Tuya protocol in zit , rdcbc/t-4p, gts8-w, GYRC-ZN02-4P, als ook levensduur in aantal cycles toeneemt.

Ik zelf gebruik nog steeds stuurrelais tob9's met (kWh monitor, over/onderspanning beveiliging) sinds 2022 met een een gewoon 230V 4p dinrail relais, vanwege onderspanning schakelen en levensduur/schakel momenten toen (vanwege eiland gebruik ca 1000 schakelingen/j)

• BenSKIP
ybos schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Als de Deye stuk gaat dan zet je de switch over van DEYE naar GRID en dan heb je weer stroom..

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:13
First of all, geweldig topic. Enorme berg met interessante informatie.

Ik wil graag een Deye inverter met accu’s aanschaffen en installeren voor mijn huis en kantoor, welke nu 3x40 is afgezekerd, en evt volledig aan de Load te hangen. Ik heb hier speciaal een geïsoleerde schuur voor gebouwd de afgelopen periode met daaraan vast een overkapping. Na redelijk (meerdere dagen) wat gelezen te hebben in dit topic heb ik nog een paar vragen over, vooral ook omdat de handleiding van Deye op zijn zachtst gezegd summier is.

Ik was van plan om mijn accu en mijn inverter in de geïsoleerde schuur te hangen ivm de kou, maar wat ik nu lees is dat waarschijnlijk geen goed idee, vooral ook omdat ik weinig tot geen ventilatie heb toegepast. Het lijkt me dan ook beter om de inverter onder de overkapping te hangen dichtbij de accu's en weg van de zon en aan de andere zijde van de muur, om zo de accu kabels zo kort mogelijk te houden. Ik heb nog een 3 tal ¾ mantel buisjes van de achtergevel naar de meterkast lopen, en deze zou ik dan ook graag gebruiken om nieuwe kabels te trekken om zo de inverter aan de Grid te koppelen. Initieel wilde ik dit met 5x6mm2 doen, maar deze past natuurlijk niet door mijn bestaande buizen dus moet ik een andere oplossing verzinnen. Mijn idee is nu om 2x 4x4mm2 kabels aan elkaar te koppelen en deze via een mantelbuis naar de inverter te leiden en dan de aarde van de Load kant te gebruiken. Deze kabel is standaard 12mm en zou prima door de 16mm binnen-buis diameter moeten passen.

Mijn vragen omtrent mijn huidige opzet:
  1. De meeste mensen gebruiken een 12KW waarschijnlijk omdat dit de sweetspot is? Of zijn er andere redenen om niet voor de grotere versies te gaan (bijvoorbeeld de 15KW versie).
  2. Ik zie dat de 15KW versie 2 accu aansluitingen heeft. Heeft iemand een idee of hier nog iets speciaals mee is, er staat namelijk niets over in de gebruiksaanwijzing.
  3. Is het verstandig om heel mijn huis en kantoor achter de Load te hangen? Het enige issue dat ik nu zie is wanneer de Deye defect zou raken. Maar dat kan ik in de meterkast vrij snel oplossen indien nodig.
  4. Heb ik nog iets speciaals nodig als de grid offline gaat en alles hangt aan de Load? Blijft er dan spanning staan op de Grid ingang of gaat dit automatisch?
  5. Voor zover ik begrijp heb ik ook geen CT’s oid nodig als ik volledig achter de Load hang?
  6. Is het een probleem om wat zonnepanelen inverters aan het Load circuit te hangen. Dit omdat deze nu al op mijn netwerk zijn aangesloten en lastig anders aan te sluiten zijn. Kan de batterij ook opladen vanuit de Load kant?
  7. Is het verstandig om de autolader ook aan de Load kant te houden. Ik lees dat sommige dit liever niet doen, maar die keuze snap ik niet helemaal als je toch genoeg capaciteit in je batterij hebt en kan sturen of je de auto wilt laden of niet.
  8. Ik lees dat veel mensen Class-T zekering voor de accu aansluiting gebruiken, maar ik zie ook online dat er voor MCCB’s gekozen worden zoals deze https://amzn.eu/d/9tvQIv7 wat zijn hier de plus/min punten?
  9. Heeft iemand ervaring met Docan Panda met 48KW en 300A inverter? Die is prijstechnisch wel heel interessant. Zit volgens mij onder de 60 Euro/KW YouTube: Docan New Panda 48kWh 51.2V 942AH LiFePO4 Battery Inside Showcase Fr...
Hier een voorbeeld van mijn huidige setup met grootverbruikers en solar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQsyrrt6WS_3bQebN8uJvMjkA0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9C28ixIJK4IuuULvvZAdyjHR.png?f=fotoalbum_large

• jadjong
  • Niet online
1 zijn intern allemaal hetzelfde.
3 je hebt een 3 weg omschakeling nodig
4 automatisch
5 hangt van de firmware af
6 load, grid en gen zit intern aan elkaar. De batterij weet niet waar de stroom vandaan komt
7 het is simpeler om grote verbruikers buiten de omvormer te houden. Niemand gaat de auto laden als het grid uitgevallen is...
8 alsjeblieft geen glaszekering maar met zand gevulde mespatronen of iets anders dat vlambogen uitloopt bij kortsluiting

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47
Ik heb nu een 12 kW Deye via Balans Energie aangesloten op de reguliere wijze, d.w.z. alleen middels een 6mm2 op de GRID.

Nu denk ik erover om zelf alles achter LOAD te zetten. Het is me duidelijk welke extra componenten ik nodig heb en hoe aan te sluiten. Het enige wat ik onduidelijk vind is het stukje PV.
We hebben een SolarEdge 12,5 omvormer plus een Enphase systeem, die nu middels alamats regulier in de meterkast zijn aangesloten. Als ik dit zo zou laten komen ze dus ook achter LOAD.

Zoals ik begrijp geeft dit geen probleem zolang er grid is, maar wat gebeurt er als de Deye automatisch schakelt naar offgrid? Gaan ze dan beide in het slechtste geval uit of in storing of erger?

Wat zou de netste manier van aansluiten zijn?

Edit: als ik @jadjong hierboven goed begrijp kan ik het het beste aangesloten laten zoals het nu is.
En de autolader wel naar voren, dus niet meer op LOAD, halen.

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 16-01-2026 23:31 ]

• arjenhiemstra
jadjong schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:26:
Intern hetzelfde? Qua opzet maar de 12kW versie gaat toch geen 15kW aan omvormer capaciteit leveren mag ik aannemen?

• Domba
@clandmeter
1. de Deye SG05 serie wordt al wel sinds eind 2024 geproduceerd, maar waren in eerste instantie voor andere delen van de wereld, de EU variant worden ook buiten EU gebruikt.
Pas sinds juni 2025 heeft deze een toelating voor on-grid gebruik in Belgie voor de modelen 14-20k, niet de kleinere (zie een eerdere post)
Nederland heeft niet gelijk opgenomen in goedgekeurde lijst Rfg type, of dat inmiddels het geval is weet ik niet (geloof niet dat er nieuwe pdf of xlsx lijst is sinds juli 2025), maar dat kun je checken of dat deze al in lijst bij energieleveren.nl voorkomt.
In de EU buiten Nederland is vaak een installateur nodig voor in gebruikstelling voor on-grid gebruik en gaat het via andere kanalen en start importeur/distribiteur pas na toelating het transport van volle containers op.
Webshops regelen hun eigen import veelal buiten de officiele route om.

5. Gewoonlijk heb CT's of een modbusmeter nodig ook off-grid (al liggen ze er maar naast)
Voor off-grid neem ik aan dat kortstondige periode zoals stroomstoring, en geen 6-8 maanden of 100%-offgrid want dan is wel wat meer nodig. Dan heb je bijv 2e modbus meter nodig als je de paar PV paneeltjes op load wilt hebben.
6. Alleen met een 2e modbus meter en FW na 115x (als iemand een recentere versie met succes getest heeft zonder 2e modbusmeter hoor ik het graag)

• clandmeter
jadjong schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:26:
3 je hebt een 3 weg omschakeling nodig
4 automatisch
5 hangt van de firmware af
6 load, grid en gen zit intern aan elkaar. De batterij weet niet waar de stroom vandaan komt
7 het is simpeler om grote verbruikers buiten de omvormer te houden. Niemand gaat de auto laden als het grid uitgevallen is...
8 alsjeblieft geen glaszekering maar met zand gevulde mespatronen of iets anders dat vlambogen uitloopt bij kortsluiting
1. Behalve de tweede accu aansluiting, die zie ik niet op de 12KW versie en wat technische spec dingetjes.
3. Wat ga ik omschakelen als Grid direct alleen op Grid zit?
5. ik zal een utp meetrekken voor de zekerheid
7. waarom zou ik gaan laden als grid weg is, dan sluit ik de auto toch niet aan of laat ik de auto automatisch niet laden. Dit neemt ook de mogelijkheid weg om evt wel te kunnen laden als ik toch weg wil als dat voor langere tijd zo geweest is.
8. was foutje moest Class T zijn (aangepast). Maar een MCCB is hier geen alternatief voor?

Thanks

• Domba
@clandmeter
3. snap ik niet, maar als je bedoeld ondersteuning van verbruikers aan gridzijde die valt weg op moment net uit valt
7. Voor verbruikers op load uitgang merk je niet dat er een stroomstoring is zo lang er wat in de accu zit (en shutdown niet te hoog staat) dat net weg is gevallen is, dan zal je lokale automatisering moeten hebben voor een noticification of een ledje aan of uit gaat.

• clandmeter
Domba schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:07:
@clandmeter
3. snap ik niet, maar als je bedoeld ondersteuning van verbruikers aan gridzijde die valt weg op moment net uit valt
7. Voor verbruikers op load uitgang merk je niet dat er een stroomstoring is zo lang er wat in de accu zit (en shutdown niet te hoog staat) dat net weg is gevallen is, dan zal je lokale automatisering moeten hebben voor een noticification of een ledje aan of uit gaat.
3. wss snap ik het niet helemaal, maar als ik al mijn gebruikers op de Load uitgang aansluit en alleen mijn net aansluiting op de Grid en de netspanning valt weg, blijft er dan toch spanning op de Grid aansluiting staan, enzo ja, moet ik hier iets toevoegen om dat los te koppelen? dit is volgens mij een vereiste van de netbeheerder?

7. ik neem aan dat er ergens kan zien dat de grid is uitgevallen zodat ik in HA mijn tesla kan zeggen dat hij niet zo dorstig moet zijn.

• dingo35
Domba schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
@clandmeter

5. Gewoonlijk heb CT's of een modbusmeter nodig ook off-grid (al liggen ze er maar naast)
Voor off-grid neem ik aan dat kortstondige periode zoals stroomstoring, en geen 6-8 maanden of 100%-offgrid want dan is wel wat meer nodig. Dan heb je bijv 2e modbus meter nodig als je de paar PV paneeltjes op load wilt hebben.
Ik draai momenteel zonder externe CT's of modbusmeter aansluiting, hij gebruikt dan gewoon interne CT's op de GRID aansluiting.
En dat werkt ook gewoon off grid, kwartiertje op noodstroom draaien ging prima zonder externe CTs/modbusmeter. De externe inverter op de LOAD aansluiting leverde prima PV power ...

[ Voor 26% gewijzigd door dingo35 op 17-01-2026 11:38 ]

• Domba
clandmeter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:16:
[...]
3. wss snap ik het niet helemaal, maar als ik al mijn gebruikers op de Load uitgang aansluit en alleen mijn net aansluiting op de Grid en de netspanning valt weg, blijft er dan toch spanning op de Grid aansluiting staan, enzo ja, moet ik hier iets toevoegen om dat los te koppelen? dit is volgens mij een vereiste van de netbeheerder?

7. ik neem aan dat er ergens kan zien dat de grid is uitgevallen zodat ik in HA mijn tesla kan zeggen dat hij niet zo dorstig moet zijn.
3. Deye is aan de gridzijde een frequentie volger, als de net kwaliteit niet voldoet of uitgevallen is staat er geen spanning op, spanning komt van een andere bron tot voldaan wordt aan ingestelde netprotocol.
Pas na check pass naar ingesteld netprotocol wordt deze vrijgegeven en kan je laden en terugleveren.
De verbinding tussen slimme meter en grid-ingang van Deye is zelfde als een gewone omvormer.

7. Via modbus weet je status on-grid/off-grid en daar kan je zoals in HA van alles aankoppelen naar keuze.

• Domba
dingo35 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Ik draai momenteel zonder externe CT's of modbusmeter aansluiting, hij gebruikt dan gewoon interne CT's op de GRID aansluiting.
En dat werkt ook gewoon off grid, kwartiertje op noodstroom draaien ging prima zonder externe CTs/modbusmeter. De externe inverter op de LOAD aansluiting leverde prima PV power ...
In een paar situaties kan het zonder, beter is dat gewoon aangesloten is om niet in onnodige troubleshooting terecht te komen.
Maar in gebruiks strategie zoals peakshaving of zero-export to CT workmode, wordt de parameter in de stuurregeling gebruikt en dat kan gek gedrag opleveren als niet aangesloten zijn of gekoppeld aan een modbusmeter (meter kan ook een emulatie zijn, als modbus adressen maar gevoed worden met waarden)

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste