Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
clandmeter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:48:
[...]

1. Behalve de tweede accu aansluiting, die zie ik niet op de 12KW versie en wat technische spec dingetjes.
3. Wat ga ik omschakelen als Grid direct alleen op Grid zit?
5. ik zal een utp meetrekken voor de zekerheid
7. waarom zou ik gaan laden als grid weg is, dan sluit ik de auto toch niet aan of laat ik de auto automatisch niet laden. Dit neemt ook de mogelijkheid weg om evt wel te kunnen laden als ik toch weg wil als dat voor langere tijd zo geweest is.
8. was foutje moest Class T zijn (aangepast). Maar een MCCB is hier geen alternatief voor?

Thanks
2 Het is een bypass. Ingang 1 aan het net, ingang 2 aan de Deye load. Uitgang naar groepenkast. Deye dood? dan direct stroom naar de groepenkast en je hebt minder mensen in huis die jou willen wurgen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 17-01-2026 12:23 ]

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 23:51
jadjong schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:21:
[...]

2 Het is een bypass. Ingang 1 aan het net, ingang 2 aan de Deye load. Uitgang naar groepenkast. Deye dood? dan direct stroom naar de groepenkast en je hebt minder mensen in huis die jou willen wurgen. :+
Dat wurgen komt er toch wel van, er is hier genoeg spanning zelfs zonder batterij of netaansluiting :)

De kans dat mijn Deye died is denk ik relatief klein, dan is het voor mij niet erg om 4 draden in mijn MK1 te verplaatsen. Ik prefereer een schakel minder in mijn netwerk ipv een meer als het risico zo laag is, er is natuurlijk ook nog een kans dat die bypass defect raakt, en dan ook nog bepaalde contact verliezen neem ik aan. De aansluiting hier is niet van levensbelang dat het niet een paar uur zonder kan, anders zou ik deze optie zeker meenemen.

• clandmeter
Domba schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
@clandmeter
1. de Deye SG05 serie wordt al wel sinds eind 2024 geproduceerd, maar waren in eerste instantie voor andere delen van de wereld, de EU variant worden ook buiten EU gebruikt.
Pas sinds juni 2025 heeft deze een toelating voor on-grid gebruik in Belgie voor de modelen 14-20k, niet de kleinere (zie een eerdere post)
Nederland heeft niet gelijk opgenomen in goedgekeurde lijst Rfg type, of dat inmiddels het geval is weet ik niet (geloof niet dat er nieuwe pdf of xlsx lijst is sinds juli 2025), maar dat kun je checken of dat deze al in lijst bij energieleveren.nl voorkomt.
In de EU buiten Nederland is vaak een installateur nodig voor in gebruikstelling voor on-grid gebruik en gaat het via andere kanalen en start importeur/distribiteur pas na toelating het transport van volle containers op.
Webshops regelen hun eigen import veelal buiten de officiele route om.
Ik heb net even gechecked, maar de SG05 versies staan er idd niet bij.
Dat wil zeggen dat ik deze niet kan aanmelden en dus niet mag gebruiken binnen nederland?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP-E1SIE6lj236ReDrjJHsm9XNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEJWkRcYuwEEz4xEzxTwbnTR.png?f=fotoalbum_large

• clandmeter
Op de faq pagina staat een link met de laatste updates uit december:

https://api.energielevere...n-file/ELECTRICAL_STORAGE

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:49
@clandmeter ??? SG01HP3 is een hoogvolt hybride.
Vanwege je een Docan Panda noemde, ging ik uit van een laagvolt hybride SG05LP3.

Een laagvolt accu zoals van Docan werkt zonder meer niet icm een hoogvolt hybride.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• clandmeter
Domba schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:35:
@clandmeter ??? SG01HP3 is een hoogvolt hybride.
Vanwege je een Docan Panda noemde, ging ik uit van een laagvolt hybride SG05LP3.

Een laagvolt accu zoals van Docan werkt zonder meer niet icm een hoogvolt hybride.
Nee ik wil graag de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 maar dat intelligente zoeksysteem geeft alleen die inverter als resultaat.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16
Ik heb mijn Eastron v3 aan de gang.... denk ik.

- Ten eerste moest de Eastron op de Meter485 zoals hier al aangegeven.
- De electricien had 8,7,6 aangesloten ipv 1,2,3 op de eastron (dus lan connector op zijn kop)
Nadat ik dit omgedraaid had werkte het helaas nog niet, terwijl ik wist dat alles goed aangesloten was.
- Het bleek dat in mijn 2de hands Eastron de baudrate niet goed stond, dus Adres 1, Baudrate 96, parity even en Stopbit 1. (zie eastron handleiding voor hoe het menu werkt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWBP5hfVFnyLdQNrx3jE8B_Xkec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaMTJEWUsADEn9SvaQvO0Hsw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPjp5cjj1iE6Gf5aCs1L6l-aU3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gP2R5GRyHqo7mCkKe0Ay1YRE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3O7cxqDdUghhsP4KRvuZlSHcg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nC3NdqJ8ZAAE7sZRaLbfaMLH.png?f=fotoalbum_large
Nu werkt het, tenminste als hij niet 100% gelijk hoeft te lopen met mijn homewizard P1, ik denk dat de P1 trager is, maar dat zou het verschil nog niet verklaren.

[ Voor 8% gewijzigd door The Source op 17-01-2026 14:45 ]

• Domba
clandmeter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Nee ik wil graag de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 maar dat intelligente zoeksysteem geeft alleen die inverter als resultaat.
Betekent dat erin Nederland officieel nog geen toelating is.
Dat kan zijn dat er geen NL contact adres is of dat hier aanvullende info nodig is en dat nog niemand de moeite heeft genomen, kost tijd en is niet gratis.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04
clandmeter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:16:
[...]

3. wss snap ik het niet helemaal, maar als ik al mijn gebruikers op de Load uitgang aansluit en alleen mijn net aansluiting op de Grid en de netspanning valt weg, blijft er dan toch spanning op de Grid aansluiting staan,
Waar zou die spanning dan vandaan moeten komen als de netspanning weggevallen is? (probeer even je gedachten te volgen)

• clandmeter
arjenhiemstra schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Waar zou die spanning dan vandaan moeten komen als de netspanning weggevallen is? (probeer even je gedachten te volgen)
Als de netspanning wegvalt, zal de inverter zelf een driefasenspanning genereren aan de load-zijde. Ik heb geen idee of deze spanning dan ook aan de grid-zijde aanwezig zou zijn. Volgens mij meldde Domba al dat de grid-zijde hetzelfde werkt als bij een normale zonne-omvormer en alleen volgt, en dus wegvalt zodra de netaansluiting wegvalt.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:12
The Source schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:42:
Ik heb mijn Eastron v3 aan de gang.... denk ik.

- Ten eerste moest de Eastron op de Meter485 zoals hier al aangegeven.
- De electricien had 8,7,6 aangesloten ipv 1,2,3 op de eastron (dus lan connector op zijn kop)
Nadat ik dit omgedraaid had werkte het helaas nog niet, terwijl ik wist dat alles goed aangesloten was.
- Het bleek dat in mijn 2de hands Eastron de baudrate niet goed stond, dus Adres 1, Baudrate 96, parity even en Stopbit 1. (zie eastron handleiding voor hoe het menu werkt).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu werkt het, tenminste als hij niet 100% gelijk hoeft te lopen met mijn homewizard P1, ik denk dat de P1 trager is, maar dat zou het verschil nog niet verklaren.
De P1 rapporteert 1x per 10 seconden, een DSMR 5.0 slimme meter 1x per 5 seconden maar in veel gevallen 2x de rapportage dus geen unieke meting om de 5 seconden. De Eastron kan tientallen keren per seconde rapporteren, afhankelijk wat de Host vraagt. Deze is mits je een MID gecertificeerde hebt, heel erg nauwkeurig.

Hier als voorbeeld zie je mijn SDM630 meting van vanochtend (batterij laden) en de P1 waarde uit de Zonneplan P1 interface lopen met elkaar in lijn alleen de P1 is veel tragerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1Rx-dxe8iqhZsXUvUpgB915YZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrMvm2c0SNM7gbvkl8POnjs3.png?f=fotoalbum_large

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• arjenhiemstra
clandmeter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:30:
[...]

Als de netspanning wegvalt, zal de inverter zelf een driefasenspanning genereren aan de load-zijde. Ik heb geen idee of deze spanning dan ook aan de grid-zijde aanwezig zou zijn. Volgens mij meldde Domba al dat de grid-zijde hetzelfde werkt als bij een normale zonne-omvormer en alleen volgt, en dus wegvalt zodra de netaansluiting wegvalt.
De Deye heeft 1 AC bus maar bij de verschillende ingangen/uitgangen zitten relais. Als het grid wegvalt dan gaan de relais van de grid aansluiting open zodat daar geen verbinding / spanning meer is. Hij blijft wel voor de relais meten of de spanning weer terug komt. Zodra dat het geval is gaan de relais weer dicht.
Ik heb dit uiteraard even getest omdat ik zeker wilde weten dat niet ergens een monteur in de straat onder stroom zou komen te staan en het werkt gelukkig inderdaad precies zoals verwacht :)

• arjenhiemstra
rvdgaag schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:49:
[...]

De P1 rapporteert 1x per 10 seconden, een DSMR 5.0 slimme meter 1x per 5 seconden maar in veel gevallen 2x de rapportage dus geen unieke meting om de 5 seconden. De Eastron kan tientallen keren per seconde rapporteren, afhankelijk wat de Host vraagt. Deze is mits je een MID gecertificeerde hebt, heel erg nauwkeurig.

Hier als voorbeeld zie je mijn SDM630 meting van vanochtend (batterij laden) en de P1 waarde uit de Zonneplan P1 interface lopen met elkaar in lijn alleen de P1 is veel trager[Afbeelding]
Volgens de DSMR 5 standaard moet het P1 bericht elke seconde geüpdatet worden. Elke seconde uitlezen zou telkens een nieuwe inhoud moeten opleveren volgens de standaard.
Voor DSMR 5 was dat 1x per 10 seconden.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:17
Ik heb heel het huis achter een 3fase 12kw hybride omvormer hangen
Ik heb 6000wp rechtstreeks op de deye aangesloten en 3000wp via een andere omvormer aangesloten op de mi ingang
Ik heb in de setting staan zero export to load maar ik blijf stroom afnemen van het net, maar ook gelijktijdig wordt de accu aangevuld
Moet ik dan toch de ct klemmen aansluiten en de setting veranderen naar zero to CT?

Overige settings
Load fiets
Zero export to load
Solar sell aan
Grid charge uit
Time of use uit

Het stoort me dat ik 1,3kw opwek
900w verbruik heb
En alsnog 350w afneem van het net
En de accu gevuld wordt met 750w

Het lijkt dat de volledige opbrengst van de panelen welke rechtstreeks aangesloten zitten op de deye naar de accu gaat

[ Voor 29% gewijzigd door creon op 18-01-2026 12:20 ]

• arjenhiemstra
creon schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:
Ik heb 6000wp rechtstreeks op de deye aangesloten en 3000wp via een andere omvormer aangesloten op de mi ingang
Ik heb in de setting staan zero export to load maar ik blijf stroom afnemen van het net, maar ook gelijktijdig wordt de accu aangevuld
Moet ik dan toch de ct klemmen aansluiten en de setting veranderen naar zero to CT?

Overige settings
Load fiets
Zero export to load
Solar sell aan
Grid charge uit
Time of use uit
Hoeveel afname is er van het net?

• rvdgaag
creon schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:

Overige settings
Load fiets
Zero export to load
Solar sell aan
Grid charge uit
Time of use uit

Het stoort me dat ik 1,3kw opwek
900w verbruik heb
En alsnog 350w afneem van het net
En de accu gevuld wordt met 750w

Het lijkt dat de volledige opbrengst van de panelen welke rechtstreeks aangesloten zitten op de deye naar de accu gaat
Schakel eens om naar Zero export to Grid als test om te kijken wat er gebeurd ?

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• creon
rvdgaag schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:23:
[...]

Schakel eens om naar Zero export to Grid als test om te kijken wat er gebeurd ?
Zero export to grid zie ik bij mij niet staan
Selling first
Zero to load
Zero to ct

• The Source
  • Registratie: April 2000
rvdgaag schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Hier als voorbeeld zie je mijn SDM630 meting van vanochtend (batterij laden) en de P1 waarde uit de Zonneplan P1 interface lopen met elkaar in lijn alleen de P1 is veel trager[Afbeelding]
Dank je, ik had al zo'n vermoeden.
Echter kom ik er nu achter dat Fase 1 van de P1 gelijk loopt met Fase 2 van de Deye. :( En Fase 2 van de P1 gelijk loopt met Fase P2 van de Deye. :( Fase 3 loopt wel gelijk. Waar moet ik dit omwisselen? Kan ik dit bij de Deye doen? Dit zou ik zelf kunnen doen. Of moet dit in de meterkast want dan moet ik de electro monteur terug laten komen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:00
Ik heb nu een Deye 12 kW die aangesloten is door Balans Energie. Hij zit nu dus middels een 6mm2 en C25 alamat gekoppeld in de groepenkast.
Graag zou ik hier offgrid van maken. Na uitgebreid indo verzamelen zou dit volgens mij het schema moeten zijn. Graag hoor ik of ik iets over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIYMt1AM9Tu7kLy12Adl7ZUkDRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v6waL0xVhkwuOZnQCynaJBB.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf net naar de bestaande 40A hoofdschakelaar en de al aangesloten Eastron. Hier hoeft niks te wijzigen.

Vervolgens ga ik uit de Eastron naar 1) de SFT440 (I - 0 - II) en 2) naar een C25 installatie automaat.

Om even eerst naar route 2 te kijken. In de huidige situatie, dus niet dit schema, is de Deye middels een C25 Alamat aangesloten. Ik begrijp dat ik deze zou moeten vervangen door een normale C25 installatie automaat. Vanuit die automaat via de al bestaande 6mm2 naar de werkschakelaar en de GRID van de Deye in. Vanaf die automaat hoeft dus verder niks te gebeuren.

Op de Deye sluit ik de 10mm2 aan, en die gaat via een 40A werkschakelaar vlak naast de Deye terug naar een C40 installatie automaat in de meterkast. Vanaf daar ga ik ook naar de SFT440.

Vanuit de SFT440 ga ik naar een nieuwe HS van 40A, en daaronder komt de normale groepenkast zoals het nu is.

Wat ik me afvraag. In de meterkast zit nu ook een SolarEdge 12,5kW omvormer en een 4kW Enphase systeem aangesloten. Volgens mij mag ik het Enphase systeem gewoon laten zitten.
Geldt dit ook voor SolarEdge? Ik begrijp dat tijdens offgrid gebruik SolarEdge niet zal werken, maar aangezien Enphase dan wel werkt is dat prima. Ik zou de SolarEdge ook buiten de LOAD kunnen halen, dus voor de Deye. Ik weet niet of dat voordelen biedt.

Ik hoor graag of het zo klopt en of dit de juiste componenten zijn.

Tevens heb ik hier gelezen over een zwevende nul. Wanneer zou dit een probleem zijn, alleen als ik schakel met de SFT440 toch? Die hoeft alleen te schakelen als de Deye defect is. Dus in dat geval heb ik al geen stroom meer in huis. Als ik in dat geval eerst alle groepen in de groepenkast uitzet, en daarna omschakel op de SFT440, en dan de groepen weer aanzet, is er dan nog steeds een issue?

En: moet ik ergens een overspanningsbeveiliging plaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 18-01-2026 14:22 ]

• arjenhiemstra
zunrob schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:20:
Ik heb nu een Deye 12 kW die aangesloten is door Balans Energie. Hij zit nu dus middels een 6mm2 en C25 alamat gekoppeld in de groepenkast.
Graag zou ik hier offgrid van maken. Na uitgebreid indo verzamelen zou dit volgens mij het schema moeten zijn. Graag hoor ik of ik iets over het hoofd zie.

[Afbeelding]

Vanaf net naar de bestaande 40A hoofdschakelaar en de al aangesloten Eastron. Hier hoeft niks te wijzigen.

Vervolgens ga ik uit de Eastron naar 1) de SFT440 (I - 0 - II) en 2) naar een C25 installatie automaat.

Om even eerst naar route 2 te kijken. In de huidige situatie, dus niet dit schema, is de Deye middels een C25 Alamat aangesloten. Ik begrijp dat ik deze zou moeten vervangen door een normale C25 installatie automaat. Vanuit die automaat via de al bestaande 6mm2 naar de werkschakelaar en de GRID van de Deye in. Vanaf die automaat hoeft dus verder niks te gebeuren.
In principe is je Alamat ook al een installatie automaat. Kans is dat die er wellicht te snel uit springt als dit een 30mA model is maar als dat niet aan de hand is heeft het vervangen door een installatie automaat geen toegevoegde waarde.
Op de Deye sluit ik de 10mm2 aan, en die gaat via een 40A werkschakelaar vlak naast de Deye terug naar een C40 installatie automaat in de meterkast. Vanaf daar ga ik ook naar de SFT440.
10mm2 is mss een tikje aan de forse kant zou ik zeggen, maar ook hier, kwaad kan het niet
Vanuit de SFT440 ga ik naar een nieuwe HS van 40A, en daaronder komt de normale groepenkast zoals het nu is.

Wat ik me afvraag. In de meterkast zit nu ook een SolarEdge 12,5kW omvormer en een 4kW Enphase systeem aangesloten. Volgens mij mag ik het Enphase systeem gewoon laten zitten.
Geldt dit ook voor SolarEdge? Ik begrijp dat tijdens offgrid gebruik SolarEdge niet zal werken, maar aangezien Enphase dan wel werkt is dat prima. Ik zou de SolarEdge ook buiten de LOAD kunnen halen, dus voor de Deye. Ik weet niet of dat voordelen biedt.
Aan de grid zijde zal geen probleem zijn, aan de load zijde durf ik dat niet te zeggen. Als het systeem off grid is zou de Deye frequentie sturing moeten doen. Op een GEN poort ingesteld als MI ingang kan dat zeker, of dat aan de load kant ook kan weet ik niet zeker.
Ik hoor graag of het zo klopt en of dit de juiste componenten zijn.

Tevens heb ik hier gelezen over een zwevende nul. Wanneer zou dit een probleem zijn, alleen als ik schakel met de SFT440 toch? Die hoeft alleen te schakelen als de Deye defect is. Dus in dat geval heb ik al geen stroom meer in huis. Als ik in dat geval eerst alle groepen in de groepenkast uitzet, en daarna omschakel op de SFT440, en dan de groepen weer aanzet, is er dan nog steeds een issue?

En: moet ik ergens een overspanningsbeveiliging plaatsen?
Een zwevende nul kan inderdaad een issues zijn. De SFT440 schakelt de nul tegelijkertijd met de fases, tenminste in theorie. Er kan een kleine vertraging zitten tussen de polen omdat het een mechanische interlock is die niet het schakelen van de fases voor het schakelen van de nul gegarandeerd.
Als dan de nul iets eerder weg is gaan de fases "zweven". Als de load precies overal gelijk is geen issue maar dat is in huis natuurlijk nooit het geval. In theorie kan een fase dan naar 400 volt schieten en zijn je apparaten kapot.
In praktijk is het over het algemeen iets genuanceerder maar geen garanties. Zonder spanning de SFT440 schakelen kan nooit kwaad iig. Ik schakel mijn SFT440 altijd onder load... niet verder vertellen :o

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:16
arjenhiemstra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:58:

Een zwevende nul kan inderdaad een issues zijn. De SFT440 schakelt de nul tegelijkertijd met de fases, tenminste in theorie. Er kan een kleine vertraging zitten tussen de polen omdat het een mechanische interlock is die niet het schakelen van de fases voor het schakelen van de nul gegarandeerd.
Als dan de nul iets eerder weg is gaan de fases "zweven". Als de load precies overal gelijk is geen issue maar dat is in huis natuurlijk nooit het geval. In theorie kan een fase dan naar 400 volt schieten en zijn je apparaten kapot.
In praktijk is het over het algemeen iets genuanceerder maar geen garanties. Zonder spanning de SFT440 schakelen kan nooit kwaad iig. Ik schakel mijn SFT440 altijd onder load... niet verder vertellen :o
Zou het geen optie zijn om de nul van standje 1 en 2 door te verbinden? Dan kan het issue zich nooit voordoen.

• zunrob
[...]

In principe is je Alamat ook al een installatie automaat. Kans is dat die er wellicht te snel uit springt als dit een 30mA model is maar als dat niet aan de hand is heeft het vervangen door een installatie automaat geen toegevoegde waarde.

[...]

10mm2 is mss een tikje aan de forse kant zou ik zeggen, maar ook hier, kwaad kan het niet

[...]

Aan de grid zijde zal geen probleem zijn, aan de load zijde durf ik dat niet te zeggen. Als het systeem off grid is zou de Deye frequentie sturing moeten doen. Op een GEN poort ingesteld als MI ingang kan dat zeker, of dat aan de load kant ook kan weet ik niet zeker.

[...]

Dank voor je uitleg. Als ik dus alleen schakel met alle groepen uit kan ik nooit last hebben van die zwevende nul toch? En na schakelen alle groepen weer aan.

En dus zowel SolarEdge en Enphase zet ik beter voor de Deye gewoon op het grid als ik het goed lees?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 18-01-2026 19:33 ]

• rvdgaag
The Source schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Dank je, ik had al zo'n vermoeden.
Echter kom ik er nu achter dat Fase 1 van de P1 gelijk loopt met Fase 2 van de Deye. :( En Fase 2 van de P1 gelijk loopt met Fase P2 van de Deye. :( Fase 3 loopt wel gelijk. Waar moet ik dit omwisselen? Kan ik dit bij de Deye doen? Dit zou ik zelf kunnen doen. Of moet dit in de meterkast want dan moet ik de electro monteur terug laten komen.
Dit wisselen kan je op de Deye achter de deksel doen, wel eerst zowel de meterkast kant uitzetten, en de Deye volledig afsluiten. Dan meten of de spaning weg is en de 2 linker draden op de GRID poort omwisselen.

• rvdgaag
creon schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Zero export to grid zie ik bij mij niet staan
Selling first
Zero to load
Zero to ct
Excuus Zero to CT is de grid variant.

• rvdgaag
ybos schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Zou het geen optie zijn om de nul van standje 1 en 2 door te verbinden? Dan kan het issue zich nooit voordoen.
Koop gewoon een Sontheimer (ULO40/4T/NS/Z101/F976,) switch, nog goedkoper ook dan de rotte SFT440 en die heeft wel een voor en nalopende NUL verbinding.

10m2 is verspilling, 6mm2 is ruim voldoende voor max 12kW vanuit je omvormer. Scheelt ook wel een paar knaken tov 10mm2, tenzij je over 50 meter lengte praat.

• zunrob
rvdgaag schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Koop gewoon een Sontheimer (ULO40/4T/NS/Z101/F976,) switch, nog goedkoper ook dan de rotte SFT440 en die heeft wel een voor en nalopende NUL verbinding.

10m2 is verspilling, 6mm2 is ruim voldoende voor max 12kW vanuit je omvormer. Scheelt ook wel een paar knaken tov 10mm2, tenzij je over 50 meter lengte praat.
Alleen die Sontheimer past volgens mij niet in je meterkast...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is alleen wat breder.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27
zunrob schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Past prima, je moet alleen twee plastic afdekplaatjes met bijvoorbeeld een dremel iets bijwerken (smaller maken), zie foto. De foto is van mijn groepenkast bij de Deye. Ik heb ook nog een Sontheimer in mijn meterkast in de gang. Dus ik kan zowel de groepen hier schakelen tussen load en grid als ook in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_KxGOpIO5Lhi22PF5fUVCREcws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JKSuUfvlw39Lnpv034rMyLP7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Lasoul op 19-01-2026 11:29 ]

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:51
arjenhiemstra schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Die spanning komt vervolgens van de DC zijde als AC wegvalt.

• BenSKIP
clandmeter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:30:
[...]

De Deye maakt een Zero to Ground verbinding als grid wegvalt, in ISLAND-MODE ontkoppeld AC direct grid los, totdat grid weer hersteld wordt en de sinusgolf synchroom loopt, pas dan connect de Deye weer met grid.

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 19-01-2026 12:27 ]

• BenSKIP
zunrob schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Past prima, heb deze zelf ook.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:10
rvdgaag schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:23:
[...]
Is 6 mm2 ook voldoende voor de 45A passthrough? Heb altijd begrepen dat de Deye 12 kW + het vermogen vanuit het net kan leveren. Oftewel 25A + 20A per fase, in totaal 31 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BcXH43m_IxLz5UOI0Y21KHP9x4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RD6DYU45PstC2q3BpZ0WZ6FB.png?f=user_large

• BenSKIP
KAN leveren..... maar als jij een 3x 25A aansluiting hebt, dan zal er nooit meer dan 25A per fase geleverd worden. Of heb jij een zwaardere aansluiting?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@BenSKIP Wel richting de verbruikers, als je die vanuit de Deye dus ondersteunt. Aftewel afzekeren zodat de bekabeling niet te dik hoeft of anders dikkere bekabeling. Hier 10mm2 90C, afgezekerd op maximaal 3x63A vanuit het net + PV + accu.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• zunrob
[...]

[...]
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik kwam tegen dat een aardlekschakelaar (of dus alamat) voor de GRID van de Deye niet noodzakelijk is, maar een reguliere installatieautomaat volstaat. Zou het problemen geven als hier dus wel een aardlek of automaat zit?

• arjenhiemstra
zunrob schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik kwam tegen dat een aardlekschakelaar (of dus alamat) voor de GRID van de Deye niet noodzakelijk is, maar een reguliere installatieautomaat volstaat. Zou het problemen geven als hier dus wel een aardlek of automaat zit?
aardlekschakelaar =/ aardlekautomaat (alamat)
Als je nu een aardlekautomaat heb je ook al een installatieautomaat. Als je alleen een aardlekschakelaar hebt heb je geen installatieautomaat.
Als je geen installatieautomaat hebt en je wilt de verbinding tussen je hoofdschakelaar en je deye beveiligen tegen teveel stroom dan kun je daar een installatieautomaat (of aardlekautomaat) installeren.

Een aardlekautomaat kan geen kwaad. Soms knallen de 30mA versies er bij omvormers wat snel uit, daarom mag je 300mA versies gebruiken (onder voorwaarde dat er geen andere eindgebruikers zonder eigen 30mA aardlek beveiliging aangesloten kunnen worden tussen aardlekschakelaar en omvormer ).

Kortom; heb je nu een aardlekautomaat die voldoet, lekker laten zitten.

• BenSKIP
Rimco schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:25:
@BenSKIP Wel richting de verbruikers, als je die vanuit de Deye dus ondersteunt. Aftewel afzekeren zodat de bekabeling niet te dik hoeft of anders dikkere bekabeling. Hier 10mm2 90C, afgezekerd op maximaal 3x63A vanuit het net + PV + accu.
Vraag ik me sterk af.... Net + PV + accu gaat niet richting verbruikers.
PV naar accu en load.
PV naar accu en net
Net + accu, zal nooit meer worden dan je nu verbruikt (dus 3x 25A) naar load.
Dikkere bekabeling 10mm2 is echt onzinnig. 6mm2 is ZAT.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@BenSKIP Met 25kW PV op AC-in, 24kW aan (Victron) omvormers en alle verbruikers op AC-out kan ik echt wel 3x63A verbruiken. Wat zou mij stoppen volgens jou? Als je dat wilt beperken zou je een 25A of 40A automaat aan de AC-out/load kant moeten zetten. Daarom altijd afzekeren op basis van wat de bekabeling aan kan, op de juiste plek.

Anders kan je rustig de accu ontladen tegelijk met PV opwek en dat allemaal in je huis gebruiken. Tuurlijk lukt dat alleen als je ook zo veel verbruikers hebt, maar met een 22kW laadpaal en wat andere grote of 3-fase verbruikers kan je dat best doen. Ook met een standaard groepenkast met 4x16A per fase aan automaten kan je dat halen met genoeg straalkacheltjes.

Wij zaten vroeger op een 3x35A aansluiting, maar nu met peak-shaving kunnen we met 3x25A uit de voeten. Het is dus niet goed om mensen 6mm2 te adviseren als je niet exact weet wat er allemaal achter hun 3x25A aansluiting zit, wat misschien de interne stromen veel hoger kan maken dan 3x25A.

Ik mag hopen dat jij en anderen niet 6mm2 hebben gebruikt omdat dat "ZAT" is, terwijl het niet is beperkt tot 40A door een (rem)automaat. Hier hebben we alles in 10mm2 en dat is zelfs nog maar "net genoeg" met H07V2-K voor 63A.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Domba
BenSKIP schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:07:
[...]
Vraag ik me sterk af.... Net + PV + accu gaat niet richting verbruikers.
PV naar accu en load.
PV naar accu en net
Net + accu, zal nooit meer worden dan je nu verbruikt (dus 3x 25A) naar load.
Dikkere bekabeling 10mm2 is echt onzinnig. 6mm2 is ZAT.
Richting verbruikers kan op een fase on-grid of off-grid (voor laatste met oudere firmware) is 51-52A mogelijk voor enige tijd tot thermisch reductie optreedt. (als fans temp niet op 53-56 graden kan houden)
on-grid bedenk dat nieuwere firmware na FW1140 de Deye zelf niet meer saldeert , daarmee is de volle accu ondersteuning van 13250 VA beschikbaar voor de verbruikers en boven ca 4700W (20-22A) wordt ondersteunt vanuit net(~29A) zoals bij FW 117x

• Domba
@zunrob Een mede tweaker heeft een flowdiagram gemaakt wanneer een aardlek nodig is.
Als je geen aarde van netwerkbeheerder hebt, maar een eigen aardpen dan is zelfs verplicht , situatie laatste blok.
https://tweakers.net/i/6V...YpOFGMaA.png?f=user_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Ik heb mijn Deye 12 kW omvormen met kabel aangesloten op het internet. Via het IP adres kan ik hem ook via een brwoser bereiken. In de Deyecloud heb ik het serienummer dat ik zie bij Device information toegevoegd als datalogger. Ik krijg echter geen data te zien.
Het uiteindelijke doel dat ik heb is hem toevoegen aan mijn Homey. Ik zie hem daar al wel, maar ook daar krijg ik geen info.
Heeft iemand een idee wat ik nog moet doen om de gegevens vanuit mijn omvormen in de Deyecloud te krijgen.
Ik zie op het IP adres van mijn Deye dat ik Wifi verbindingen kan configureren, maar dat lijkt me toch niet nodig als hij bedraad is aangesloten.

• rvdgaag
deejeebv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:47:
Ik heb mijn Deye 12 kW omvormen met kabel aangesloten op het internet. Via het IP adres kan ik hem ook via een brwoser bereiken. In de Deyecloud heb ik het serienummer dat ik zie bij Device information toegevoegd als datalogger. Ik krijg echter geen data te zien.
Het uiteindelijke doel dat ik heb is hem toevoegen aan mijn Homey. Ik zie hem daar al wel, maar ook daar krijg ik geen info.
Heeft iemand een idee wat ik nog moet doen om de gegevens vanuit mijn omvormen in de Deyecloud te krijgen.
Ik zie op het IP adres van mijn Deye dat ik Wifi verbindingen kan configureren, maar dat lijkt me toch niet nodig als hij bedraad is aangesloten.
Je moet het inverter serial number invoeren in de Deye cloud, niet het devicenr want dat is het serial number van je ethernet interface

• deejeebv
rvdgaag schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Je moet het inverter serial number invoeren in de Deye cloud, niet het devicenr want dat is het serial number van je ethernet interface
Dan krijg ik de melding: The current collector is not registered in the system and cannot be added.
Ik heb echter mijn inverter wel geregsitreerd en daarvan ook een bevestiging gekregen.

• ybos
Mocht het lukken, kan je de ontwikkelingen via de Homey hier ook melden? Daar ben ik zeker ook geinteresseerd in!
Er is een app waar je wat mee kan instellen via Homey, maar die is verre van compleet (Deye Solar systems, ontwikkelaar Andras Heszegi)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Klopt dit wat nkon zegt qua bekabeling ( natuurlijk kabel diktes respecteren )

https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

https://www.nkon.nl/amfil...ad/file/870/product/5794/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhYtAV2EKk2O4IlB7aDJeTmUUl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8jeqn7rDvElEpSFumbKGBuJa.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht Positive naar de 1e en Negative naar de laatste en kabels er tussen kort natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomsworld op 22-01-2026 12:05 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• ybos
Tomsworld schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:04:

[Afbeelding]

Ik dacht Positive naar de 1e en Negative naar de laatste en kabels er tussen kort natuurlijk.
Volgens mij heb jij gelijk :Y

• creon
Weet iemand het modbus adres voor fase 1 2 en 3 van de load
In mijn esp staat alleen het adres van de grid

• Lasoul
Wat gebruiken jullie als volgorde om de batterij (JK v19 BMS) en Deye omvormer aan te zetten en weer uit te zetten?

Heeft de Deye een pre-charge of moet de JK-BMS dat doen of moet je gebruik maken van een aparte pre-charge?

Ik wil de volgende stappen gaan gebruiken:
UIT
OFF (Deye) → DC switch OFF (Deye PV) → AC OFF → batterij OFF → DC-breaker OFF
AAN
DC-breaker ON → batterij ON → AC ON → DC switch ON (Deye PV) → ON (Deye)

[ Voor 34% gewijzigd door Lasoul op 22-01-2026 13:33 ]

• Domba
creon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:02:
Weet iemand het modbus adres voor fase 1 2 en 3 van de load
In mijn esp staat alleen het adres van de grid
Niet duidelijk wat je met load bedoelt en of je register voor kW of kWh bedoelt

Load power

Sensor((650, 656), "Load L1 power", WATT, -1),
Sensor((651, 657), "Load L2 power", WATT, -1),
Sensor((652, 658), "Load L3 power", WATT, -1),
Sensor((653, 659), "Load power", WATT, -1),

UPS power/ back up power

Sensor((640, 696), "UPS Load L1 power", WATT, 1),
Sensor((641, 697), "UPS Load L2 power", WATT, 1),
Sensor((642, 698), "UPS Load L3 power", WATT, 1),
Sensor((643, 699), "UPS Load total power", WATT, 1),

Voor meeste recente firmware en SG04LP3 serie gebruikelijke RTU versie
https://github.com/Mights...%BA%A6V105.4-20240813.pdf

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:52
Tomsworld schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:04:

[Afbeelding]

Ja hoor het klopt, maar Positieve naar de 1e en Negatieve naar de laatste is beter. Maar het is niet per se verkeerd. Zorg wel voor gelijke lengten. Heeft te maken met ohm en stroom verdeling. Dikkere kabels of busbars hebben vaak meerwaarde.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:09
Ik heb mijn Deye 12 kW omvormen met kabel aangesloten op het internet. Via het IP adres kan ik hem ook via een brwoser bereiken.
Via welke poort sluit je hem aan? Ik zie alleen maar een paar rj45 poorten met modbus/canbus aansluitingen en de aansluiting voor de wifi-module is zo'n ouderwetse 9 pins seriële aansluiting?

• deejeebv
dingo35 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Via welke poort sluit je hem aan? Ik zie alleen maar een paar rj45 poorten met modbus/canbus aansluitingen en de aansluiting voor de wifi-module is zo'n ouderwetse 9 pins seriële aansluiting?
Op de plek voor de Wifi module is een connector met RJ45 aansluiting geplaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5eYLWlGGFeaUvPjOnEBWNjkJx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqyR066egsylsLroN1SYz7vI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door deejeebv op 22-01-2026 15:53 ]

• rvdgaag
deejeebv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Dan krijg ik de melding: The current collector is not registered in the system and cannot be added.
Ik heb echter mijn inverter wel geregsitreerd en daarvan ook een bevestiging gekregen.
Even een mail naar de service afdeling van Deye sturen om het hun recht te laten zetten.
servicede@deye.com.cn

• rvdgaag
dingo35 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Da;s een optie die je prikt in de poort ipv de wifi module. partnummer is Deye LSE-3

• deejeebv
Ik heb nu de Solarman app geinstalleerd, hiermee krijg ik wel toegang. Toch vreemd dat de Deyecloud hem niet vindt. Het serienummer dat ik in moet geven is het nummer op de datalogger. In de SOlarman app ziet hij dan ook het serienummer van de omvormer.

• dingo35
@rvdgaag Thx, nóg meer hardware, dan hou ik het wel bij modbus ...

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 22-01-2026 15:15 ]

• zunrob
Lasoul schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:09:
Wat gebruiken jullie als volgorde om de batterij (JK v19 BMS) en Deye omvormer aan te zetten en weer uit te zetten?

Heeft de Deye een pre-charge of moet de JK-BMS dat doen of moet je gebruik maken van een aparte pre-charge?

Ik wil de volgende stappen gaan gebruiken:
UIT
OFF (Deye) → DC switch OFF (Deye PV) → AC OFF → batterij OFF → DC-breaker OFF
AAN
DC-breaker ON → batterij ON → AC ON → DC switch ON (Deye PV) → ON (Deye)
Goede vraag, hier ben ik ook benieuwd naar!

• rvdgaag
Volgens mij heb ik thuis een TN-C-S grid aansluiting.

Wanneer de Deye nu via de load de woning gaat voeden (via manual transfer switch) als de grid wegvalt dan moet de "signal island mode" optie in de Deye aangezet worden neem ik aan ?

EDIT even het filmpje van Mr MIning gekeken en ja die moet aan !

[ Voor 12% gewijzigd door rvdgaag op 23-01-2026 11:14 ]

• Lasoul
Sinds gisteren weer het probleem dat het scherm "rare" kleuren heeft. De vorige keer kon ik het met een powercycle van de Deye (uit/15 min wachten/aan) oplossen maar nu blijft hij maar met die "rare" kleuren terugkomen.

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzAD6dNwUpNbsXeWlhzKYCatKF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2g9lgDb4x86vhaJGjCPSo60B.png?f=fotoalbum_large

• Domba
@Lasoul Is dit na een FW update van een SG05LP3-EU-SM2?
De enige twee die ik weet zijn een reboot power off cycle en de andere is opnieuw HMI flashen

• Lasoul
@Domba Ik heb een SUN-12K-SG05LP3-EU
Ik heb zelf geen FW update gedaan. Worden die ook extern geïnitieerd? Ik heb namelijk de Deye wel aan de Deye cloud hangen. Ik kon volgens mij niet ergens zien of er een FW update is uitgevoerd of wel?

Ik zie in het scherm geen andere HMI versie dan dat ik had.

• Domba
Lasoul schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:40:
@Domba Ik heb een SUN-12K-SG05LP3-EU
Ik heb zelf geen FW update gedaan. Worden die ook extern geïnitieerd? Ik heb namelijk de Deye wel aan de Deye cloud hangen. Ik kon volgens mij niet ergens zien of er een FW update is uitgevoerd of wel?

Ik zie in het scherm geen andere HMI versie dan dat ik had.
Ik ken het alleen maar van na een FW update die niet backward*) compatible is en niet van die spontaan optreedt
*) (uitbreiding van de gebruikte modbus registers tov de vorige versie MCU1/MCU2 en nogeens MCU1 is aanbevolen, eventuele downgrade gaat ook al net zolastig)

• Domba
@Lasoul Er zijn wel wat issues met FW117x die alle C050 gebruiken, waarbij door Deye support sommige zijn gedowngrade en soms zelfs tot FW1150.
Maar wordt niet erg duidelijk wat precies probleem is bij on-grid gebruik
3-12kW SG05LP3 FW1174 (en voor AT FW1175)
14-20kW SG05LP3 FW1172 (als ook SG04LP3)

• BenSKIP
@Lasoul Deye even zelf vragen via WA. Telefoonnummer is al meerdere keren gedeeld. Maybe it's a feature, not a bug.

• Lasoul
BenSKIP schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:57:
@Lasoul Deye even zelf vragen via WA. Telefoonnummer is al meerdere keren gedeeld. Maybe it's a feature, not a bug.
Heb net geprobeerd de HMI een paar keer te resetten (ESC knop 5-10 seconden vasthouden). Dit heeft helaas niet geholpen.

Heb je zo het telefoonnummer van support? Zo niet, dan moet ik even gaan grasduinen in het topic.

• BenSKIP
@Lasoul
Contactgegevens Deye (via Whatsapp)
+86 152 9424 0202 Nancy
of
+86 188 2768 7894 (? verwijst doorgaans naar Nancy)

Ben benieuwd naar haar reactie.

[ Voor 11% gewijzigd door BenSKIP op 23-01-2026 15:18 ]

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18

OKA

Lasoul schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:10:
[...]
Heb je zo het telefoonnummer van support? Zo niet, dan moet ik even gaan grasduinen in het topic.
Deye Support Center Europe
‪+39 02 8126 0100

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15

paQ

Hoe essentieel is het dat de accu's aan de Deye af en toe tot (tegen) de 100% worden geladen?
Mijn batterijen werken puur op basis van wat de EMS nodig vindt, maar dat betekent ook dat ik in de afgelopen 2.5 maanden de SOC pas 2 of 3 keer boven de 90 heb gezien, maar nooit boven de 94.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Lasoul
Via Deye Support Center Europe hebben ze een nieuwe firmware er op gezet en nu is het probleem (voorlopig) verholpen.
Ik ben van versie 1170 naar 1175 gegaan en de HMI is van versie C050 naar versie C059 gegaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XVb_r-HM8qgmH8vaTJi3BEr9WM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IeAPyBOQioZXL2tMNIEnxMfR.png?f=user_large

@Domba en @OKA , bedankt voor de hulp!

• Domba
@Lasoul Was wat meer dan alleen een gekleurd touchscreen, ook de controler MCU2 firmware was niet goed geladen zie ARC.
C059 of C070 is de gebruikelijke combi met FW 1175.
C070 is met smartdevices & Lora (wireless)

• Lasoul
Domba schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:57:
@Lasoul Was wat meer dan alleen een gekleurd touchscreen, ook de controler MCU2 firmware was niet goed geladen zie ARC.
C059 of C070 is de gebruikelijke combi met FW 1175.
C070 is met smartdevices & Lora (wireless)
Het vreemde is dan wel dat ik zelf geen firmware upgrade heb geïnitieerd, dus dan is meer de vraag hoe dit dan zo opeens kan.

• paQ

paQ

deejeebv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:15:
Ik heb nu de Solarman app geinstalleerd, hiermee krijg ik wel toegang. Toch vreemd dat de Deyecloud hem niet vindt. Het serienummer dat ik in moet geven is het nummer op de datalogger. In de SOlarman app ziet hij dan ook het serienummer van de omvormer.
Zet hem in deyecloud eens bij instellen / toevoegen op battery system ipv PV system.

• deejeebv
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Zet hem in deyecloud eens bij instellen / toevoegen op battery system ipv PV system.
Ik heb bij de plant opgegeven dat het een Energy storage system is. Vervolgens kies ik voor add datalogger.
Als ik dan het serienummer van mijn netwerk dongle toevoeg krijg ik de volgende melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nLm_hZ_yRG8FJCNwNc8mNnog9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W44nGxQXnZhOfO3kx3Vb578l.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens klik ik op done en save. Helaas krijg ik dan nog steeds geen data te zien.

• paQ

paQ

deejeebv schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Ik heb bij de plant opgegeven dat het een Energy storage system is. Vervolgens kies ik voor add datalogger.
Als ik dan het serienummer van mijn netwerk dongle toevoeg krijg ik de volgende melding
[Afbeelding]
Vervolgens klik ik op done en save. Helaas krijg ik dan nog steeds geen data te zien.
maar probeer je hem nu 2 keer toe te voegen? (eerste verwijderd?)

• deejeebv
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:46:
[...]

maar probeer je hem nu 2 keer toe te voegen? (eerste verwijderd?)
Ja

• paQ

paQ

Wel de vorige verwijderen dan :)

• deejeebv
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Wel de vorige verwijderen dan :)
Uiteraard

• GvDongen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:48
Vraag ik heb een situatie waar ik niet helemaal uit kom.

Deye 12kw hybride met 5x 10kw accu's.3fase aangesloten en heel mijn huis zit hier nu achter mocht stroom er afvallen heeft heel mijnhuisje stroom.

Nu heb ik ook 2 SolarEdge omvormers met bij elkaar 28 zonnepanelen maar ook die zijn aangesloten op de kant als de stroom uitval.

Nu kan ik wel de accu's laden van uit het net maar niet van uit de zonnen panelen. De overschot van wat mijn huis niet gebruikt wordt terug het net op gestuurd. Natuurlijk wil ik dat dit naar de accus ga en als deze vol is dan naar het NET.

Dit alles stuur ik aan met mijn Homey zodat ik het meeste haal uit mijn dynamisch contract met Tibber.
Alleen heb ik nu geen grip op mijn zonnen panelen overschot.

Wat voor mogelijk heden heb ik hier om dit juist aan te sluiten of in te stellen in mijn Deye hybride omvormer?

Alvast bedankt!

• Domba
@GvDongen PV gridzijdig kan je kijken of aansluiten op de GEN-ingang als Microinverter mogelijk is, dat is ook een oplossing voor tijdens lange netstoringen/off-grid

Voor nu, gridzijdige PV opwek, daarvoor heb je Microinverter op GEN ingang actief nodig, voor de AC koppeling. (al je geen 2e modbusmeter voor PVopwek hebt)
Dan kun je met "grid to CT" en "grid to load" sturen voor wel of niet in accu gaat,
Deye trekt bij grid to CT zich niets aan van welke SOC in ToU is ingesteld voor het tijdblok, probeert zero export te handhaven tot accu vol is.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 23-01-2026 19:48 ]

• dingo35
@Domba @GvanDongen Ik ben geen expert, maar als je je grid tied omvormers op Load hebt aangesloten, en je kiest "zero export to CT", dan heeft de Deye toch geen andere keuze dan alles in de accus te stoppen totdat deze vol zijn?

Ik realiseer me dat de frequentie sturing zoals die via de MI ingang plaats kan vinden, niet zal werken, dus de omvormers blijven leveren ongeacht, maar dat hoeft toch verder geen probleem te zijn?

• Domba
@dingo35 Nee
Opwek op load,
Niet voor FW112x t/m FW115x, er is geen verschil tussen externe (HM) en interne (LD) CT's welke worden gebruikt, het verschil wordt gebruikt om de AC/DC converter aan te sturen en die moet ook nog aanstaan.
De AC PV-opwek die niet direct verbruikt wordt, fietst gewoon het net op.
FW117x heeft een 2e modbus meter voor op load waaruit het stuursignaal rolt, die gebruikt wordt voor de AC/DC converter aan te sturen.
Door selectie en activering van MI-ingang en een 2e modbus meter zet je deze converter aan.

PV opwek gridzijdig , er is wel verschil tussen interne en externe grid CT's, maar je moet de AC/DC converter activeren door MI-ingang te activeren (FW117x heeft 2e modbusmeter als extra optie), anders kan Deye alleen compenseren uit accu met de DC/AC converter en niet beide richtingen, zijn aparte set mosfets.

Frequentie regeling is alleen voor off-grid/eiland mode, als er een frequentie binnen de specs is op de grid aansluiting dan wordt die gevolgt.
De frequentieregeling is voor gehele AC-bus niet enkel MI-ingang maar ook gelijktijdig voor load uitgang als de gridaansluiting niet is vrijgegeven en Deye in eiland mode is.

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 24-01-2026 07:12 ]

• dingo35
Ok dus als ik het goed begrijp, gaat dan in eiland mode als er aan de LOAD uitgang meer opgewekt wordt dan er.verbruikt wordt, dat niet de accu in, niet het net op (eiland mode), dus dan wordt alsnog gepoogd de omvormer via frequentie-sturing uit te schakelen?

• Domba
@dingo35 In eiland mode, met meer opwek dan verbruik op load , gaat de frequentie omhoog in poging om de opwek uit te schakelen.

PV opwek op load met meer opwek dan verbruik op enige moment, is een slecht idee icm oudere frimware, tenzij je een 2e modbusmeter gebruikt en absoluut met FW 117x of die nog komt.
Op moment is er FW1175, de vraag is of het probleem rond 4-5kW-opwek op MPPT's oplost die andere FW117x hebben in bepaalde setups, waar 10-20% het grid op gaat en niet alles in de accu ook al is die nog ver van de accu laad limiet.
In eiland mode betekent dat voor enige minuten de opwek uitgeschakelt wordt en je de beschikbare opwek niet optimaal benut.

Wil je veel off-grid tot 85-90% van het jaar, dan zal je het moeten doen met FW1135 of FW1137 en de mogelijkheden die firmware biedt en dat is zonder enige opwek op load.

• dingo35
Nee offgrid is alleen voor noodstroom, maar dan zou het wel fijn zijn als de opwek niet steeds uitgeschakeld wordt...
Dan toch maar de PV aansluitingen van de grid-tied omvormer omleggen naar de Deye ...

• BenSKIP
Gebruik van DeyeCloud / Solarman (-Smart / -Business) is af te raden.
Na een firmware update werd bij mij gestuurd op conflicterende instellingen. (o.a. 120V en 230V) Deye draaide GELUKKIG alleen op de Batt. Nu de update werd ik door de storingspiep alert gemaakt op de storing en heb ik alle instellingen moeten resetten en heb ik de Deye niet meer aan de dongle hangen.
Misschien ook af te raden omdat Deye binnen Europa meerdere installaties (Solarman Dongles) zonder aankondiging vooraf geblacklist heeft en dit dus zomaar uitvoeren kan.

• GvDongen
Bedankt voor de info @Domba en @dingo35 ,

De Deye heeft nu firmware versie: 2006-1147-1807. Weet niet wat de makkelijke of de betere oplossing is betreft je mogelijke oplossing om via de 2de modbus iets aan te passen maar heb geen idee hoe?

Wat nog wel zo is de SolarEdge omvormers zitten volgens de Deye niet aangesloten op de Grid kant maar de UPS kant misschien dat dat het verhaal nog anders maakt.

Wat ik verzonnen had is dat ik dat ik in mijn homey een flow gemaakt had die elke 6 min de opbrengst zonnenpanelen en - verbruik huis en wat ik overhoud als load from grid start met beperking op de laadvermogen. Maar dat werkt eigenlijk heel slecht dus dat heb ik stop gezet.

Want nu denk ik meer aan van dat ik de 12 panelen die op de 1ste SolarEdge omvormer te verhuizen naar de Deye met hieraan Tigo's en de 2 de SolarEdge 16 panelen die heeft een afstand van 35 meter tussen de omvormers. Misschien is die handiger om deze aan te sluiten op GEN kant van de Deye?

Iemand nog meer ideeën?

• Domba
@GvDongen PV opwek op load en ook beschikbaar voor accu laden is alleen mogelijk met een 2e modbusmeter en FW117x en die firmware is nog niet vlekkeloos.

Als je Solaregde in de hoofdzekeringskast afgezekerd is kan je nog omzetten naar net/gridzijde,
maar zonder externe sturing zijn de gridzijdige solaredge omvormers niet stuurbaar.
Deye heeft zelf geen 4 relaiscontacten om vermogen Solaregde te reduceren.
Solaredge PV panelen geschikt maken voor de MPPT's van Deye is nog al een klus vanwege SE-optimizers verwijderen en dienen de panelen nog wel op een redelijk goed bereikbaar te zijn.

Op Gen ingang als microinverter is over algemeen nog de eenvoudigste oplossing, deze heeft ook nog relais om de opwek uit te schakelen en optie voor wel of geen doorschakelen naar grid.

• rvdgaag
BenSKIP schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
Gebruik van DeyeCloud / Solarman (-Smart / -Business) is af te raden.
Na een firmware update werd bij mij gestuurd op conflicterende instellingen. (o.a. 120V en 230V) Deye draaide GELUKKIG alleen op de Batt. Nu de update werd ik door de storingspiep alert gemaakt op de storing en heb ik alle instellingen moeten resetten en heb ik de Deye niet meer aan de dongle hangen.
Misschien ook af te raden omdat Deye binnen Europa meerdere installaties (Solarman Dongles) zonder aankondiging vooraf geblacklist heeft en dit dus zomaar uitvoeren kan.
Je kan het eenvoudig beveiligen:

1e mogelijkheid is blocken in de Firewall mits je wat geavanceerdere router hardware hebt zoals bv een Ubiqiti UDM-Pro.

2e mogelijk in het hidden menu van de dongle het praten naar de Deye servers uitzetten door het IP aan te passen naar een IP in je eigen netwerk. www.ip_jouw_deye/config_hide.html

zo ziet dat er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9gvl2yzKffZ6MHLBAO27S7sM3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nj4vnMbnr6jqUyW74HmBweAY.png?f=fotoalbum_large

en als je weer ff met de cloud moet connecten vul je het IP van de Deye cloud in de EU weer in: 35.157.42.77
na een reboot praat hij weer met de Chinezen.

• Captainchaos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 13:25
Goede middag, ik heb 2 deye inverters in master slave configuratie.
Ieder met hun eigen accu's
Een ct meter aangesloten op de master.
Ik heb de modus nu omgeschakeld naar "Zero export to CT"
Probleem: alleen de master ontlaad.
Als ik de ct meter aansluit op de slave ontlaad alleen de slave.
Heeft iemand enige ervaring met hetzelfde probleem of enige tips?

• zunrob
Domba schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:13:
@dingo35 In eiland mode, met meer opwek dan verbruik op load , gaat de frequentie omhoog in poging om de opwek uit te schakelen.

PV opwek op load met meer opwek dan verbruik op enige moment, is een slecht idee icm oudere frimware, tenzij je een 2e modbusmeter gebruikt en absoluut met FW 117x of die nog komt.
Op moment is er FW1175, de vraag is of het probleem rond 4-5kW-opwek op MPPT's oplost die andere FW117x hebben in bepaalde setups, waar 10-20% het grid op gaat en niet alles in de accu ook al is die nog ver van de accu laad limiet.
In eiland mode betekent dat voor enige minuten de opwek uitgeschakelt wordt en je de beschikbare opwek niet optimaal benut.

Wil je veel off-grid tot 85-90% van het jaar, dan zal je het moeten doen met FW1135 of FW1137 en de mogelijkheden die firmware biedt en dat is zonder enige opwek op load.
Is dit alleen een probleem tijdens offgrid? Ook tijdens normaal gebruik?

• Domba
zunrob schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:35:
[...]
Is dit alleen een probleem tijdens offgrid? Ook tijdens normaal gebruik?
PV-opwek op load is in beide gevallen een issue.

On-grid
zonder 2e modbusmeter , wat niet direct gebruikt wordt gaat ongecontroleerd het net op als die PV-opwek zich op load bevindt.
(praktijk, als je niet alleen met zero-export to CT, maar ook met max sell power probeert te sturen, komt daarbij de laadspanning voor accu ontspoort tijdelijk tot enige volt boven max ingestelde kan op te lopen, als accu max ingestelde SOC bereikt met grillige PV opwek overschot, als deze meer is dan de max sell power, als er naast MPPT- PV opwek een 2e PV-opwek bron is )

Off-grid
door overschot wordt frequentie regeling geactiveerd om opwek te reduceren
Er is een verschil tussen oudere en FW117x firmware in regelvolgorde.
Bij de oudere wordt eerst geprobeert opwek op MPPT's te reduceren en daarna pas de frequentieregeling, daar frequentievolgers pas langzaam reduceren.
Effect is dat de laadspanning voor de accu ook nog tijdelijk kan ontsporen, net als voor on-grid, door de snelheid waarmee frequentie volgende PV-opwek reageren en je een minimale hoeveelheid PV op MPPT's verhouding tov frequentie volger PV-opwek nodig hebt.
(in praktijk heb je met pre-FW117x dat regelmatig beide (MPPT's en MI-ingang) gereduceerd zijn tot nul vanwege de respons tijden (een frequentievolger opwek doorloopt na afschakeling door te hoge frequentie de opstart procedure ook als deze op load zit) is mijn ervaring , iets wat je niet hebt met enkel PV op MPPT's, dan wordt opwek gereduceerd tot direct verbruik (oa mijn reden voor een 2e Deye))

Firmware 117x doet het omgekeerde die start direct met de frequentiesturing als eerste deze te reduceren en regelt na met opwek op eigen MPPT's te reduceren (die PV op eigen MPPT's moet er wel zijn in een redelijke verhouding tov andere PV-opwek, wil het effect hebben). On-grid werkt FW117x (uitgezonderd 1175, waar nog geen info is) nog niet optimaal waardoor tot 20% van de PV-opwek als nog ongecontroleerd het net opgaat bij bepaalde setups.

• rvdgaag
Captainchaos schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:36:
Goede middag, ik heb 2 deye inverters in master slave configuratie.
Ieder met hun eigen accu's
Een ct meter aangesloten op de master.
Ik heb de modus nu omgeschakeld naar "Zero export to CT"
Probleem: alleen de master ontlaad.
Als ik de ct meter aansluit op de slave ontlaad alleen de slave.
Heeft iemand enige ervaring met hetzelfde probleem of enige tips?
Er zijn hier helaas heel weining lui die 2 omvormers parallel hebben, check dat beide inverters exact dezelfde firmware hebben en exact dezelfde omvormer zijn. Ik vermoed dat het alleen goed gaat wanneer je een modbus meter gebruikt als stroommeter op de Master. Er is een Duits forum waar heel veel kennis zit, ook van parallel bedrijf:

https://dy-support.org/

• zunrob
Domba schreef op zondag 25 januari 2026 @ 01:22:
[...]

PV-opwek op load is in beide gevallen een issue.

On-grid
zonder 2e modbusmeter , wat niet direct gebruikt wordt gaat ongecontroleerd het net op als die PV-opwek zich op load bevindt.
(praktijk, als je niet alleen met zero-export to CT, maar ook met max sell power probeert te sturen, komt daarbij de laadspanning voor accu ontspoort tijdelijk tot enige volt boven max ingestelde kan op te lopen, als accu max ingestelde SOC bereikt met grillige PV opwek overschot, als deze meer is dan de max sell power, als er naast MPPT- PV opwek een 2e PV-opwek bron is )

Off-grid
door overschot wordt frequentie regeling geactiveerd om opwek te reduceren
Er is een verschil tussen oudere en FW117x firmware in regelvolgorde.
Bij de oudere wordt eerst geprobeert opwek op MPPT's te reduceren en daarna pas de frequentieregeling, daar frequentievolgers pas langzaam reduceren.
Effect is dat de laadspanning voor de accu ook nog tijdelijk kan ontsporen, net als voor on-grid, door de snelheid waarmee frequentie volgende PV-opwek reageren en je een minimale hoeveelheid PV op MPPT's verhouding tov frequentie volger PV-opwek nodig hebt.
(in praktijk heb je met pre-FW117x dat regelmatig beide (MPPT's en MI-ingang) gereduceerd zijn tot nul vanwege de respons tijden (een frequentievolger opwek doorloopt na afschakeling door te hoge frequentie de opstart procedure ook als deze op load zit) is mijn ervaring , iets wat je niet hebt met enkel PV op MPPT's, dan wordt opwek gereduceerd tot direct verbruik (oa mijn reden voor een 2e Deye))

Firmware 117x doet het omgekeerde die start direct met de frequentiesturing als eerste deze te reduceren en regelt na met opwek op eigen MPPT's te reduceren (die PV op eigen MPPT's moet er wel zijn in een redelijke verhouding tov andere PV-opwek, wil het effect hebben). On-grid werkt FW117x (uitgezonderd 1175, waar nog geen info is) nog niet optimaal waardoor tot 20% van de PV-opwek als nog ongecontroleerd het net opgaat bij bepaalde setups.
Hmm. Uit een gesprek met de Deye chatbot bleek dat de omvormers wel regulier in de groepenkast, dus op LOAD, aangesloten kunnen blijven. Zolang er grid is zou de PV opwek gewoon de batterij in moeten gaan. Als ik het goed heb is dit ook hoe het door sommige installateurs wordt aangesloten.

• paQ

paQ

Zelfs in off grid werkt het aan LOAD. (Met een SE5000H iig)

edit:
De rol van de GEN-poort instellingen (De "Software-Link")

Dit is het meest verwarrende deel, maar cruciaal: Ja, de Deye gebruikt de instellingen uit het GEN-poort menu om de LOAD-poort te beheren tijdens off-grid.

Hoewel de SolarEdge fysiek op de LOAD-poort zit, moet je in de software de GEN-poort instellen op "Micro Inv Input" en het vinkje "AC Couple on Load Side" aanzetten. Waarom?

Logica-activatie: Door deze instelling activeer je het Frequency Shifting algoritme in de firmware. Zonder deze instelling zou de Deye in off-grid modus simpelweg op een vaste 50.0Hz blijven draaien en niet weten hoe hij een externe bron moet afregelen.
Beveiliging: De Deye koppelt de parameters (zoals Micro Inv OFF SOC en AC Couple Fre High) aan de frequentie die hij uitstuurt op de LOAD-bus.

[ Voor 87% gewijzigd door paQ op 25-01-2026 10:36 ]

• Domba
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:20:
Wat voor SG04 Deye heb je?
Ik heb twee oudere 12SG04LP3's met hardware versie 2005, er zijn ook met hardware 2006, hardware versie staat voor gebruikte firmware versie in device info. (Mijn praktijkervaring is alleen met 2005-ers)

@Captainchaos Ik heb geen ervaring met twee onafhankelijke accubanken voor master-slave setup.
Bij mijn weten communiceert in master-slave setup alleen de master met de accubank en niet de slave en heb je 1 gezamelijke accubank nodig.
Op forum wat @rvdgaag aangeeft is veel meer master-slave praktijk ervaring met recentere firmware versies

Ik heb alleen ervaring met 2x master gebruik en soms een gezamelijke accubank en mijn basis firmware is 1135
hoofd Deye Master SOC sturing, hulp-Deye master voltage sturing omdat ik hulp-Deye uitschakel wanneer deze niet nodig heb voor PV (met fingerbot), omdat uitschakelen slave een omslachtige procedure is, om eigenverbruik verlies te beperken (scheelt slordige >500kwh/j).
Ik kan zo ook makkelijker testen, voor >70% off-grid per jaar, er zit nog steeds wel ergens een hick-up in FW114x of latere voor meer off-grid dan een stroomstoring, zoals wachten op de sleep mode voor de slave als 1 fase hybride al vele firmware versies heeft

• paQ

paQ

Domba schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Wat voor SG04 Deye heb je?
Ik heb twee oudere 12SG04LP3's met hardware versie 2005, er zijn ook met hardware 2006, hardware versie staat voor gebruikte firmware versie in device info. (Mijn praktijkervaring is alleen met 2005-ers)
MAIN 2006-1170-1809

• BenSKIP
Iemand hier bekend met EVCC?
Het lukt mij (nog) niet om sponsor te worden. De betaling wordt geweigerd.
Ik heb gezien dat EVCC meer producten kan ondersteunen dan Grid-Genie / Slim-Thing.

• GvDongen
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:20:

edit:
De rol van de GEN-poort instellingen (De "Software-Link")

Dit is het meest verwarrende deel, maar cruciaal: Ja, de Deye gebruikt de instellingen uit het GEN-poort menu om de LOAD-poort te beheren tijdens off-grid.

Hoewel de SolarEdge fysiek op de LOAD-poort zit, moet je in de software de GEN-poort instellen op "Micro Inv Input" en het vinkje "AC Couple on Load Side" aanzetten. Waarom?

Logica-activatie: Door deze instelling activeer je het Frequency Shifting algoritme in de firmware. Zonder deze instelling zou de Deye in off-grid modus simpelweg op een vaste 50.0Hz blijven draaien en niet weten hoe hij een externe bron moet afregelen.
Beveiliging: De Deye koppelt de parameters (zoals Micro Inv OFF SOC en AC Couple Fre High) aan de frequentie die hij uitstuurt op de LOAD-bus.
Oke als ik het goed begrijp kan ik de optie op deze manier instellen?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlUR7wpeshiCfqTopw1oiTZFKI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UgXPugRaOnnzbrBQZvyedZn.png?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

GvDongen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Oke als ik het goed begrijp kan ik de optie op deze manier instellen?:
[Afbeelding]
In de SE5000H staat bij grid VDE4105 en een max van 51.5Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bsDXGaIVTQ0IUG3h5roPiZmpMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvnLMxmkCJUDfO1LyqsJKzP3.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is moet bij SOC90 de frequentie lineair worden opgevoed tot een max van 51.4 bij SOC100, waarbij de SE als het goed is niets meer mag produceren. Althans, dat is het idee erachter.

• GvDongen
Duidelijk dit zal ik aanpassen en dan zal ik hoop ik morgen zien dat er stroom naar mijn accu's gaat ipv de stroom leverancier.

Zal je laten weten of dit werkt;
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste