Ik heb nu een Deye 12 kW die aangesloten is door Balans Energie. Hij zit nu dus middels een 6mm2 en C25 alamat gekoppeld in de groepenkast.
Graag zou ik hier offgrid van maken. Na uitgebreid indo verzamelen zou dit volgens mij het schema moeten zijn. Graag hoor ik of ik iets over het hoofd zie.
Vanaf net naar de bestaande 40A hoofdschakelaar en de al aangesloten Eastron. Hier hoeft niks te wijzigen.
Vervolgens ga ik uit de Eastron naar 1) de SFT440 (I - 0 - II) en 2) naar een C25 installatie automaat.
Om even eerst naar route 2 te kijken. In de huidige situatie, dus niet dit schema, is de Deye middels een C25 Alamat aangesloten. Ik begrijp dat ik deze zou moeten vervangen door een normale C25 installatie automaat. Vanuit die automaat via de al bestaande 6mm2 naar de werkschakelaar en de GRID van de Deye in. Vanaf die automaat hoeft dus verder niks te gebeuren.
Op de Deye sluit ik de 10mm2 aan, en die gaat via een 40A werkschakelaar vlak naast de Deye terug naar een C40 installatie automaat in de meterkast. Vanaf daar ga ik ook naar de SFT440.
Vanuit de SFT440 ga ik naar een nieuwe HS van 40A, en daaronder komt de normale groepenkast zoals het nu is.
Wat ik me afvraag. In de meterkast zit nu ook een SolarEdge 12,5kW omvormer en een 4kW Enphase systeem aangesloten. Volgens mij mag ik het Enphase systeem gewoon laten zitten.
Geldt dit ook voor SolarEdge? Ik begrijp dat tijdens offgrid gebruik SolarEdge niet zal werken, maar aangezien Enphase dan wel werkt is dat prima. Ik zou de SolarEdge ook buiten de LOAD kunnen halen, dus voor de Deye. Ik weet niet of dat voordelen biedt.
Ik hoor graag of het zo klopt en of dit de juiste componenten zijn.
Tevens heb ik hier gelezen over een zwevende nul. Wanneer zou dit een probleem zijn, alleen als ik schakel met de SFT440 toch? Die hoeft alleen te schakelen als de Deye defect is. Dus in dat geval heb ik al geen stroom meer in huis. Als ik in dat geval eerst alle groepen in de groepenkast uitzet, en daarna omschakel op de SFT440, en dan de groepen weer aanzet, is er dan nog steeds een issue?
En: moet ik ergens een overspanningsbeveiliging plaatsen?
[
Voor 10% gewijzigd door
zunrob op 18-01-2026 14:22
]