Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nu heb ik de plant al eens verwijderd uit de omgeving en opnieuw toegevoegd, maar de fout kwam meteen terug (alle overige data is wel weg). Herstart van de ethernet logger bood ook geen soelaas. Wat kan ik wel doen?
Peakshaving, dat zit toch al best lang in de omvormer?ybos schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:52:
Werkt er iemand hier met Deye Copilot? Ik zag dat ze in de nieuwe versie ook peakshaving kunnen regelen, begint wel steeds wat beter te worden. Ook worden de prijzen van Tibber keurig ingelezen.
Ik heb er ook twee maar delen 1 accu. Dan gaat alles prima.Captainchaos schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:36:
Goede middag, ik heb 2 deye inverters in master slave configuratie.
Ieder met hun eigen accu's
Een ct meter aangesloten op de master.
Ik heb de modus nu omgeschakeld naar "Zero export to CT"
Probleem: alleen de master ontlaad.
Als ik de ct meter aansluit op de slave ontlaad alleen de slave.
Heeft iemand enige ervaring met hetzelfde probleem of enige tips?
2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries
Heb contact gezocht met de support van Deye, ze hebben daar blijkbaar iets gereset. Ik krijg nu de data te zien in Deyecloud en ook in de Homey app, nadat ik de Deye app van de Homey heb herstart.deejeebv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:15:
Ik heb nu de Solarman app geinstalleerd, hiermee krijg ik wel toegang. Toch vreemd dat de Deyecloud hem niet vindt. Het serienummer dat ik in moet geven is het nummer op de datalogger. In de SOlarman app ziet hij dan ook het serienummer van de omvormer.
Klopt, ik ben wel benieuwd of de software peakshaving ook uitzet op het moment dat je wil terugleveren.scoobs schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:11:
[...]
Peakshaving, dat zit toch al best lang in de omvormer?
Maar Copilot kan nu ook in schema's peakshaven. Ik ben benieuwd of het op termijn een werkbare tool gaat zijn.
Welke app gebruik jij met de Homey?deejeebv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:40:
[...]
Heb contact gezocht met de support van Deye, ze hebben daar blijkbaar iets gereset. Ik krijg nu de data te zien in Deyecloud en ook in de Homey app, nadat ik de Deye app van de Homey heb herstart.
Deye weigert te erkennen dat de Deye kan backfeeden in de generator bij lage, maar zwaar assymetrische belasting. De optie "generator on grid port" icm de generator aan grid hangen heeft geen soelaas geboden: zodra ik de zekering van de generator op "on" zet, stuurt de Deye stroom naar de generator aansluiting. Dat testen liep dus al snel stuk.
PV wordt niet gebruikt voor het helpen met sturen. In het geval van 2kw PV vermogen, 2kw load op 1 fase, en een max generator load van 4kw ontstaat het volgende: PV doet 2kw vermogen aan de battery charge toevoegen, de generator voedt de 2kw load, en geeft daarnaast nog 2kw aan vermogen aan de batterijen. Dus 2 fases met elk +/-670w belasting, en eentje met 2,67kw belasting.
Gevolg: generator klapt eruit, zelfs op 67% belasting. Support zegt dat generators assymetrische voeding ondersteunen, dus ik kan prima 1, 1, en 3kw vermogen trekken. Ja guys, nee.
Deye support is niet behulpzaam: ze zeggen telkens dat ze de firmware willen upgraden, maar weigeren te zeggen of dit het probleem oplost, of om uberhaupt te vertellen wat het firmware nummer is. Ze beantwoorden vragen die ik niet stel, en negeren de vragen die ik stel. Typisch...
/rant, maar hopelijk zit er een word of warning in voor anderen hier: Wil je je PV met een generator op kunnen laden, kijken dan idealiter voor een model dat een continue rating van 9-11kw of meer heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 27-01-2026 12:29 ]
Daarom is de optie met een DC lader veel makkelijker (denk ik). Ik heb het laatst getest met mijn kleine 2,2kW bromtor (1 fase) en een DC lader van max 2kW. Ik had de lader op 1500watt gezet. Load van het huis was 600 watt oid. Deye neemt vanuit de accu (denkt hij) stroom af, maar daadwerkelijk ging 30% van de stroom van de acculader rechtstreeks naar de Deye en de rest ging de accu in.scoobs schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:27:
Oke, update over de Deye inverter icm generator:
Deye weigert te erkennen dat de Deye kan backfeeden in de generator bij lage, maar zwaar assymetrische belasting. De optie "generator on grid port" icm de generator aan grid hangen heeft geen soelaas geboden: zodra ik de zekering van de generator op "on" zet, stuurt de Deye stroom naar de generator aansluiting. Dat testen liep dus al snel stuk.
PV wordt niet gebruikt voor het helpen met sturen. In het geval van 2kw PV vermogen, 2kw load op 1 fase, en een max generator load van 4kw ontstaat het volgende: PV doet 2kw vermogen aan de battery charge toevoegen, de generator voedt de 2kw load, en geeft daarnaast nog 2kw aan vermogen aan de batterijen. Dus 2 fases met elk +/-670w belasting, en eentje met 2,67kw belasting.
Gevolg: generator klapt eruit, zelfs op 67% belasting. Support zegt dat generators assymetrische voeding ondersteunen, dus ik kan prima 1, 1, en 3kw vermogen trekken. Ja guys, nee.
Deye support is niet behulpzaam: ze zeggen telkens dat ze de firmware willen upgraden, maar weigeren te zeggen of dit het probleem oplost, of om uberhaupt te vertellen wat het firmware nummer is. Ze beantwoorden vragen die ik niet stel, en negeren de vragen die ik stel. Typisch...
/rant, maar hopelijk zit er een word of warning in voor anderen hier: Wil je je PV met een generator op kunnen laden, kijken dan idealiter voor een model dat een continue rating van 9-11kw of meer heeft.
Dat is niet echt een optie als je HV hebt vrees ik....ybos schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:03:
[...]
Daarom is de optie met een DC lader veel makkelijker (denk ik). Ik heb het laatst getest met mijn kleine 2,2kW bromtor (1 fase) en een DC lader van max 2kW. Ik had de lader op 1500watt gezet. Load van het huis was 600 watt oid. Deye neemt vanuit de accu (denkt hij) stroom af, maar daadwerkelijk ging 30% van de stroom van de acculader rechtstreeks naar de Deye en de rest ging de accu in.
Ah, daar had ik niet aan gedachtarjenhiemstra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Dat is niet echt een optie als je HV hebt vrees ik....
hit en miss is mijn ervaring, ik heb nog niet kunnen ontdekken waardoorpaQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:08:
De snelheid van het OFF / ON grid gaan en komen. Is dat een hit&miss of het de ene keer bijna onzichtbaar gaat en de andere keer met korte onderbreking? (lang genoeg om apparaten uit te schakelen)
Wellicht FW afhankelijk? (@Domba )arjenhiemstra schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:12:
[...]
hit en miss is mijn ervaring, ik heb nog niet kunnen ontdekken waardoor
(hier 2006)
Goeie, ik ben nog niet helemaal thuis in de verschillende FW versiespaQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Wellicht FW afhankelijk? (@Domba )
(hier 2006)
Ik heb als main versie: 3002-1098-1E08
en HMI: 2001-C048
(Deye 15K HV)
In mijn ervaring gaat het goed als in mijn geval de warmtepompboiler en lucht/lucht verwarming (airco) niet aan het werk zijn.paQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:08:
De snelheid van het OFF / ON grid gaan en komen. Is dat een hit&miss of het de ene keer bijna onzichtbaar gaat en de andere keer met korte onderbreking? (lang genoeg om apparaten uit te schakelen)
Als bij mij de warmtepompboiler draait en ik schakel het net in wanneer ik in eiland mode draai, stopt de boiler met een foutmelding.
Wanneer de airco draait en ik schakel het net in, wil de aardlek er nog wel eens uit springen.
Een onderbreking heb ik hier nog nooit opgemerkt, het schakelen van ON/OFF grid is vloeiend.
Wellicht is het de netsynchronisatie die het probleem veroorzaakt en dat sommige apparaten er gewoon gevoeliger voor zijn?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
De ene keer niks. De andere keer een halve sec uit.
Nu moet ik zeggen dat hier de fasespanningen altijd best wel uiteen lopen. 230/219/226 is heel normaal. Maar daar krijgt ie toch een minuut de tijd voor?
Oh dat is wel een goeie, hier net andersom:SpongeRob schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:15:
[...]
In mijn ervaring gaat het goed als in mijn geval de warmtepompboiler en lucht/lucht verwarming (airco) niet aan het werk zijn.
Als bij mij de warmtepompboiler draait en ik schakel het net in wanneer ik in eiland mode draai, stopt de boiler met een foutmelding.
Wanneer de airco draait en ik schakel het net in, wil de aardlek er nog wel eens uit springen.
Een onderbreking heb ik hier nog nooit opgemerkt, het schakelen van ON/OFF grid is vloeiend.
Wellicht is het de netsynchronisatie die het probleem veroorzaakt en dat sommige apparaten er gewoon gevoeliger voor zijn?
het schakelen van OFF/ON grid is feilloos, ik moet naast de Deye staan om het te horen, verder merk ik daar nooit iets van.
van ON naar OFF is waar ik de problemen ervaar.
Geen idee, heb ik nog nooit voor de verschillende FW versies getest, mijn hoofd-Deye (HW 2005) is de FW eigenlijk maar 2x verandert. (FW1118>>FW1123>>FW1135. (Q1 2023))paQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Wellicht FW afhankelijk? (@Domba )
(hier 2006)
Ik heb alleen firmware getest met hulp Deye en daar zat tot nu toe geen tussen met wat extra's voor mijn setup om ook hoofd-Deye voor te veranderen.
(max fase scheefbelasting is lager bij recente FW, na FW1140 geen salderende Deye, geen negatieve zero-export offset mogelijk voor on-grid , geen lagere regelruis of lagere eigenverbruik on/off-grid, soms zelf iets hoger verbruik)
Overgang on-grid naar off-grid is soms net merkbaar aan dimbare ledverlichting, andersom nooit.
Nog nooit iets van in storing gegaan of een reboot
Zoveel mogelijk off-grid heeft mijn voorkeur omdat eigenverbruik daalt naar 70-85W per Deye, met nieuwere FW on-grid ben je zonder meer 15-20W meer kwijt daar zero-power offset niet lager dan 20W kan na FW1139 en nog geen gezien met een echt betere regelruis <10kWh per jaar.
Nadeel van FW1135 off-grid is dat die net iets lagere AC-frequentie dan 50,0Hz heeft tussen 49,9 en 50,0Hz en een slechte frequentieregeling die meer een aan/uit is (nov-feb als alle PV op hoofd-deye zit vanwege lage opwek, kan hulp Deye uitblijven als die niet nodig is voor laden/terugleveren) en tot nu toe geen FW met sleep mode.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nu maar eens aan de slag om de zaak te gaan voorbereiden om hem op te hangen aan een nieuwe houten constructie en het kabeltracé aan te leggen.
Ik heb ook net de Docan Panda 48KWh besteld. Das toch wel spannend om zoveel geld over te maken zonder enige garanties. Ben erg benieuwd naar de qualiteit zeker mbt tot de BMS.
YouTube: Docan Energy "Panda": 32kWh for $2,530!clandmeter schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:24:
Ik heb net mijn SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 uitgepakt die ik gister opgehaald heb bij etronixcenter. Man wat een bakbeest is dat zeg. 50KG is niet echt makkelijk hanteerbaar. Wat me opvalt is dat het prijs verschil tov de 12KW relatief klein is als je meenmeent dat die 15 KG zwaarder is.
Nu maar eens aan de slag om de zaak te gaan voorbereiden om hem op te hangen aan een nieuwe houten constructie en het kabeltracé aan te leggen.
Ik heb ook net de Docan Panda 48KWh besteld. Das toch wel spannend om zoveel geld over te maken zonder enige garanties. Ben erg benieuwd naar de qualiteit zeker mbt tot de BMS.
Had de review al gezien, daarom de comment mbt BMS.
Er zijn ook positieve reviews, dus is lastig te zeggen. In het ergste geval heb ik 48 cellen die ik moet verplaatsen in bijv 3 yixiang boxes.
Eigenlijk was het trekken van 2 nieuwe kabels en aanpassen van de LK in huis het meeste werk. Nu heb ik nog niet veel ervaring met thuisaccu's in het algemeen, maar schat zo in dat d.m.v. het aansluiten met MC4 connectoren op de inverter het leven een stuk makkelijker is. Tip: de meegeleverde MC4 connectoren, zowel accu als PV waren krimpversies voor een hydraulische tang die ik niet kon. Daarnaast pasten de staubli-mc4 connectoren die ik altijd gebruik weer niet op die van de accu. Dus iets om op te letten.
Dit was mijn plan:
LK(1) is in huis, de ESS in de schuur, vandaar de 2 kabels. Uiteindelijk heb ik om helemaal goed te zitten bij de inverter nog een 300mA Aardlek geplaatst (kan ik direct als het moet daar ook scheiden) en in huis nog een 2e hoofdschakelaar om de 2e voeding vanuit de ESS in 1 handeling spanningsloos te kunnen maken. In basis draait het hele huis (n-groepen) via de omschakelaar op de load van de inverter. Voor de toekomstige laadpaal (evse) kan ik een eigen keuze maken. Ook heb ik CT klemmen geplaatst bij de netvoeding, zodat voor de inverter altijd duidelijk is wat de afgenomen vermogen grid is. PS Ik heb deze moeten oplengen met 40 meter CAT6 FTP grondkabel, en, het werkt prima tot andere berichten in dit topic :-D:strip_exif()/f/image/DR4cieXc6lpxD5SPFHLI7YwG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n5CPUWGbbvn5WKUljskdv3cv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T6QKPOH5VsjmCIWkLz3AXgNY.jpg?f=fotoalbum_large)
Na al dit hardware geweld nu tijd om te gaan nerden :-) Ik kan inmiddels via Modbus-RTU op de RS485 poort met een TTL converter en een ESP32 de relevante waarden communiceren naar mijn MQTT-broker, met dank aan 'vriend' Claude en ArduinoIDE:
Deye Inverter - Complete MQTT Register Mapping
📡 MQTT Topics Overzicht
⚡ FAST SCAN (1 second interval)
| MQTT Topic | Register | Type | Unit | Scale | Description |
|---|---|---|---|---|---|
| deye/battery_power | 590 | R (Signed) | W | ×10 | Battery power flow (negative = charging) |
| deye/inverter_output_power | 636 | R (Signed) | W | 1 | Inverter AC output total power |
| deye/grid_power | 625 | R (Signed) | W | 1 | Grid side total power (negative = export) |
| deye/load_power | 653 | R | W | 1 | Load total power consumption |
| deye/battery_soc | 588 | R | % | 1 | Battery State of Charge |
🔋 MEDIUM SCAN (5 second interval)
| deye/pv1_power | 672 | R | W | 1 | PV1 input power |
| deye/pv2_power | 673 | R | W | 1 | PV2 input power |
| deye/dc_voltage_1 | 676 | R | V | 0.1 | DC voltage string 1 |
| deye/dc_voltage_2 | 678 | R | V | 0.1 | DC voltage string 2 |
| deye/battery_voltage | 587 | R | V | 0.01 → ÷10 | Battery voltage |
| deye/run_state | 500 | R | - | 1 | Run state (0-4) |
| deye/run_state_text | 500 | R | - | - | State as text |
- 0 = standby
- 1 = selfcheck
- 2 = normal
- 3 = alarm
- 4 = fault
📊 SLOW SCAN (60 second interval)
Temperatures| MQTT Topic | Register | Type | Unit | Scale | Description |
| deye/battery_temperature | 586 | R | °C | (value-1000)÷10 | Battery temperature |
| deye/ac_temperature | 541 | R | °C | (value-1000)÷10 | Heat sink temperature |
| deye/battery_total_charge | 516-517 | R (32-bit) | kWh | 0.1 | Total battery charge (lifetime) |
| deye/battery_total_discharge | 518-519 | R (32-bit) | kWh | 0.1 | Total battery discharge (lifetime) |
| deye/solar_sell_enabled | 145 | R/W | - | 1 | Solar sell to grid enabled |
| deye/export_limit | 143 | R/W | W | ×10 | Maximum grid export power limit |
| deye/limit_control_function | 142 | R/W | - | 1 | Limit control mode (0/1/2) |
| deye/energy_management_model | 141 | R/W | - | bits | Energy management mode |
| deye/energy_management_model_text | 141 | R/W | - | - | Energy management mode as text |
- 0 = Don't sell to grid
- 1 = Sell to grid enabled
- 0 = Sell electricity enabled
- 1 = Built-in CT enabled
- 2 = External CT enabled
- Bit 0-1: 10 = battery_first, 11 = load_first
- Bit 2-3: 10 = passive_on_grid, 11 = passive_off_grid
- batt_first_passive_on_grid (value: 10)
- batt_first_passive_off_grid (value: 14)
- load_first_passive_on_grid (value: 11)
- load_first_passive_off_grid (value: 15)
⏰ TIME POINT SETTINGS (TP1-TP6)
Time points allow scheduled charging/discharging modes. 6 time points available.Time Point Schedules
| deye/tp1_time - tp6_time | 148-153 | R/W | HH:MM | - | Time point schedule (e.g., "23:59") |
| deye/tp1_capacity - tp6_capacity | 166-171 | R/W | % | 1 | Battery capacity target |
| deye/tp1_power - tp6_power | 154-159 | R/W | W | ×10 | Power limit for time point |
| deye/tp1_charge - tp6_charge | 172-177 | R/W | - | bits | Charge mode (0-3) |
| deye/tp1_charge_text - tp6_charge_text | 172-177 | R | - | - | Charge mode as text |
- 0 = no_charge
- 1 = grid_charge (bit 0)
- 2 = gen_charge (bit 1)
- 3 = grid_and_gen_charge (both bits)
Vragen die ik nog heb:
- Ik draai nu als system mode 'zero export to CT', met alle verbruikers op de load-uitgang. Daarbij valt het me op dat wanneer de inverter regelt tussen PV en batterij dat ik bij het schakelen (batterij laden/ontladen) het licht een beetje knippert, het heeft dus effect op de kwaliteit van energie op de load. Ervaren jullie dat ook, en, kan ik er iets aan doen?
- bij het combineren van de 3 paren bitjes bij Energy Management Model, register 141 raakte ik de draad kwijt, zijn er al ervaringen van mensen die die via MQTT overzichtelijk communiceren?
- Hier op aansluitend; Is er ook een model zoals GbbOptimzer, Deye Copilot wat je lokaal op een docker kunt draaien en dus kan koppelen aan deze timepoints? (Liefst dus zonder Home Assistant want OpenHAB fan)
[ Voor 3% gewijzigd door Jo0p op 31-01-2026 20:35 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
In Nederland is mogelijk zelfs op moment nog het TT stelsel het meest in woningen en (kleine) kantooromgevingen (tot 80A) voorkomende aardingstelsel, waarbij in verleden tentijde van de aansluitvraag <200A foutstroom werd verwacht. (ofwel geen grotere netafzekering dan 3xB40A werd verwacht). Netbeheerder bepaald of TN in het een gebied mogelijk is (netcode 2.32 / art. 2.2 is pas in april 2025 vervallen) is voor 3x80A of kleiner, >3x80A is tegenwoordig TN-stelsel.rvdgaag schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:18:
<knip>In NL hebben we bijna allemaal een TN-CS stelsel waarbij de aarde in de grid aansluiting een link heeft met de Nul.<knip>
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bijzonder, want hier kan het beide kanten op juist wel of juist niet goed gaan.arjenhiemstra schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:07:
[...]
Oh dat is wel een goeie, hier net andersom:
het schakelen van OFF/ON grid is feilloos, ik moet naast de Deye staan om het te horen, verder merk ik daar nooit iets van.
Ik kan het ook onmogelijk reproduceren.
Ik heb de Deye op een enkele kabel 40 meter verderop , draait op 0 op de meter. Eventueel kan ik met de omschakelaar de Deye activeren op load bij stroom uitval.
Welke aarding settings gebruik ik hiervoor? Ik heb TT stelsel, alle eind groepen zitten natuurlijk al op de aardlek. Ook wanneer ik overga op load; de Load in deze situatie' vervangt het Grid. Ik koppel Grid dan eerst af.
ik lees dat een Aardlek automaat aan te bevelen is: Deye Load > Alamat > woning hoofdschakelaar > Meterkast eind groepen. En dan bijvoorkeur een Aardlek type B om ook DC lekstromen aan te kunnen.
Klopt dat? Want strikt gezien heb je dan aardlek achter aardlek. De kabel zelf is beveiligd met een 3x25B.
Welke setting moet ik op de omvormer activeren? Moet die in Island modus de 0 met ground verbinden bij TT? Want aarding is lokaal maar de 0 van de net beheerder wordt afgekoppeld?
Niet gelet op of er dan een goed werkende aarde is...
[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-02-2026 11:09 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
"Zodra Tibber het laden start/stopt schakelt HomeAssistant de Deye (ESP32) over van gebruik batterij/NET en vv"Noordhorn schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:05:
[...]
Heb dit alles werkend en in gebruik. Heb de Zappi op de "Load" uitgang van de Deye. Laad de EV nu hoofdzakelijk met Tibber (Grid-Rewards). Zodra Tibber het laden start/stopt schakelt HomeAssistant de Deye (ESP32) over van gebruik batterij/NET en vv.
Wat bedoel je daar precies mee? Is dat een manier om de auto te laden direct van het grid zonder conversieverlies omdat het via de batterij gaat?
Ik had dit bedacht om met WaveShare op te lossen omdat deze multi-master ondersteund op modbus.
Mijn idee was als volgt;
SDM630 V2 (Waveshare server) <<>> Webasto Laadpaal (Waveshare client) & Deye 12kKW (Waveshare client)
Dus in totaal 3x een RS485 to ETH modules.
Heeft iemand hier ervaring mee of dit uberhaubt gaat werken ?
[ Voor 29% gewijzigd door bd-casemod op 02-02-2026 11:12 ]
EV laden gaat wel via Deye maar niet van de opslag. Zodra er gedetecteerd wordt dat de EV gestart wordt met laden schakelt de ontlaadstroom van de opslag naar 0 ampère. Zal best wel wat verlies zijn omdat het door de omvormer gaat, maar dat lijkt mij relatief gezien weinig t.o.v. het EV vermogenWolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:33:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? Is dat een manier om de auto te laden direct van het grid zonder conversieverlies omdat het via de batterij gaat?
Ik heb zojuist een kleine "literatuurstudie" in dit topic gedaan naar de "Signal Island Mode" setting, en kwam daar (zelfs in dit ene topic) nogal wat tegenstrijdige en soms onduidelijke info tegen:
Allereerst de gewaardeerde EVSE specialist/collega/vriend @stegen , niet duidelijk of hij een TT of een TN stelsel heeft:
stegen in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Hij denkt een zwevende nul opgelost te hebben door Signal Island Mode aan te vinken:
stegen in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
... maar het betreft hier een spanningsverschil tussen PE en N, dat is niet een zwevende nul maar een zwevende aarde!
@PCJR heeft een TN aansluiting en concludeert dat hij Signal Island Mode aan moet vinken:
PCJR in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
...en wordt hier verder niet op tegengesproken.
@Noordhorn haalt een filmpje van een Duitser/Oostenrijker aan (Noordhorn in "Het grote Deye inverter (en accu) topic") die aan een stuk door ratelt, hij lijkt TN te hebben en geeft aan dat Signal Island mode aan moet staan.
@Steemsmij geeft een zeer duidelijke situatieschets aan, heeft TT stelsel, en wordt bevestigd in zijn veronderstelling dat hij Signal Island Mode uit moet vinken als hij on-grid is, en dat hij het aan moet vinken als hij off grid is:
jadjong in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Dat lijkt mij nogal onzinnig, het betreft een relais dat geschakeld wordt n.a.v. on-grid of off-grid. Het zou ook vragen om moeilijkheden zijn, want in een noodstroom-situatie is het gemakkelijk vergeten...
@verwijderd krijgt van zijn installateur te horen dat Signal Island Mode niet aan hoeft, het is onduidelijk waarom, en ook onduidelijk welk stelsel hij heeft...
@sMoKeFiSh is ook op zoek naar een antwoord, maar hij schakelt via een extern ATS dus die deelthread laat ik hier verder buiten beschouwing.
@Money concludeert (Money in "Het grote Deye inverter (en accu) topic") dat "Bij TNCS moet Signal Island mode aangevinkt worden, bij TT hoeft dit niet" en wordt hier niet echt duidelijk op tegengesproken.
@rvdgaag heeft een TN aansluiting en concludeert aan de hand van de Duitse youtuber dat Signal Island mode aangezet moet worden: rvdgaag in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Ik begrijp best dat het "eng" is om conclusies te trekken op een forum als dit, maar het schept wel erg veel onduidelijkheid.
Volgens mij is het heel simpel, zolang je aansluit via de schema's zoals in de handleiding getoond, moet Signal Island mode altijd aangevinkt worden, BEHALVE wanneer je een TN systeem hebt waarbij in offgrid mode zowel in je HAK als in je Deye de PE en de N verbonden zouden worden; dat mag immers maar op één punt gebeuren, en wel aan de "hete" kant van de aardlekschakelaars.
Maar zelfs in die situatie (offgrid, hoofdschakelaar en alle breakers gewoon "aan") kan de dubbele doorverbinding volgens mij geen kwaad, omdat ze beiden aan de hete kant van de aardlekschakelaars zitten.EDIT: dubbele doorverbinding mag absoluut NIET, is onveilig!
Ik hoor het graag als ik ergens een lees/redeneer/anderszins fout maak, ik ben er niet op uit om anderen terecht te wijzen of te bekritiseren, ik wil slechts duidelijkheid scheppen in een redelijk simpele situatie die m.i. onnodig gecompliceerd gemaakt wordt.
Wij hebben in Nederland nergens de situatie zoals het eerst aansluitschema op pag. 23 van de manual.
Dat is meer in landen als de US.
Ik vraag mij alleen af of de mensen hier als zij een TN stelsel hebben een extra aard pen/puls slaan.
als bij graafwerkzaamheden (en dat is zeker niet ondenkbaar) de kabel door gehaald wordt.
heb je geen aarde en meer.
Interessant is wel om te weten wat er gebeurt als het grid relais schakelt, of dit dan ook de (grid) Nul afschakelt.
Anders heb je 2x een Nul leider, ik denk niet dat het kwaad kan.
Ik vind het een en ander zeer onduidelijk uitgelegd in de handleiding. Ben nog op zoek naar meer informatie en het heeft mij er tot nu toe van weerhouden of definitief een keuze voor Deye te maken.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Dat is precies wat ik zeg...bommer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:40:
@dingo35 Volgens mij moet bij zowel een TN als een TT stelsel "Signal Island mode" aangezet worden.
EDIT: schemas staan bij mij pag 25 en 26, N en PE connected is TN, not connected is TT. Prima toepasbaar in EU.
[ Voor 19% gewijzigd door dingo35 op 02-02-2026 20:00 ]
Deye stelt voor LVRT en HVRT uit te schakelen.arjenhiemstra schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:07:
[...]
Oh dat is wel een goeie, hier net andersom:
De Deye schijnt dan een minder afwachtende houding aan te nemen en dus sneller te schakelen.
Ik heb de opdracht uitstaan voor een aardpen te slaan, wanneer ik offgrid ga zet ik de grid schakelaar in de hoofdverdeler uit, dus 3 fasen en nul zijn weg. De aarde is dan nog wel aanwezig in theorie omdat deze voor de verdeler uit het net komt via de NUL. Vanwege het graaf risico wil ik daar niet afhankelijk zijn, want het wordt levensgevaarlijk als de aarde ook wegvalt.bommer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:40:
Ik vraag mij alleen af of de mensen hier als zij een TN stelsel hebben een extra aard pen/puls slaan.
als bij graafwerkzaamheden (en dat is zeker niet ondenkbaar) de kabel door gehaald wordt.
heb je geen aarde en meer.
Interessant is wel om te weten wat er gebeurt als het grid relais schakelt, of dit dan ook de (grid) Nul afschakelt.
Anders heb je 2x een Nul leider, ik denk niet dat het kwaad kan.
Ik ben met je eens dat Deye niet uitblinkt in de documentatie, echter er zijn zoveel varianten in de wereld, en de meeste gebruikers weten niet eens wat ze hebben thuis, dus dat is een ondoenlijke zaak, de basis schema's die ze geven zijn OK.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
YouTube: DIY: Zelf je aardingspennen plaatsen met Easykit
Dat hangt er vanaf...dingo35 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:24:
Merk op dat het slaan van een aardpen niet zo heel erg moeilijk is:
YouTube: DIY: Zelf je aardingspennen plaatsen met Easykit
Ik heb op deze manier namelijk een aardpen geslagen voor mijn audio groep en er dus ervaring mee.
Dat was in vochtig zand in de kelder maar omdat ik weet van de waterput slaan in de zomer dat we toen pas op 12m in grondwater zaten...
Juist, je moet hem in het grondwater slaan en dus moest ik 12m erin.
Mijn boor is zwaar maar dit ging niet, je trilde ook de koppelstukken kapot.
Toen bij boels een hele zware gehuurd en zelf een speciaal koppelstuk gemaakt.
Gelukt uiteindelijk, maar het is dus grond en waterstand afhankelijk!
Zachte grond van het filmpje ja dat gaat wel makkelijk...
Dat is pertinent niet waar; water helpt maar is absoluut geen eis. Dat het hier jouw ervaring is om bij jouw een goede aarding te krijgen wilt niet zeggen dat het zo 'moet'.ibak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:33:
[...]
Juist, je moet hem in het grondwater slaan en dus moest ik 12m erin.
Je kan de juiste weerstand waarde krijgen als er voldoende volume grond is, er natturlijk doordat bij langere lengten een lagere gemiddelde resistiviteit is en een grotere effectieve elektrode aanwezig is wat beide bijdragen aan een homogeen grondcontact.
[ Voor 26% gewijzigd door Lord Anubis op 03-02-2026 20:45 ]
Ja dat klopt ook wel en geeft toch ook aan dat het per geval anders is en bodem afhankelijk.Lord Anubis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:38:
[...]
Dat is pertinent niet waar; water helpt maar is absoluut geen eis. Dat het hier jouw ervaring is om bij jouw een goede aarding te krijgen wilt niet zeggen dat het zo 'moet'.
Je kan de juiste weerstand waarde krijgen als er voldoende volume grond is, er natturlijk doordat bij langere lengten een lagere gemiddelde resistiviteit is en een grotere effectieve elektrode aanwezig is wat beide bijdragen aan een homogeen grondcontact.
Bij maar een paar meter diep had ik alleen een goede aarde in de winter..
[ Voor 96% gewijzigd door BenSKIP op 04-02-2026 03:50 ]
Ja dat werkt mits goed ingesteld perfect. Ik deel mijn Eastrons (6 stuks op 1 server module) met IP connectie naar mijn Digital Strom server, HA server en via een waveshare unit in slave mode aan de Deye.bd-casemod schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:11:
Ik wil graag mijn huidige EASTRON SDM630 V2 die ik voor mijn laadpaal gebruik delen met mijn Deye 12kw, met als reden dat ik geen ruimte meer heb voor de CT klemmen in de meterkast en / of een extra SD630M meter.
Ik had dit bedacht om met WaveShare op te lossen omdat deze multi-master ondersteund op modbus.
Mijn idee was als volgt;
SDM630 V2 (Waveshare server) <<>> Webasto Laadpaal (Waveshare client) & Deye 12kKW (Waveshare client)
Dus in totaal 3x een RS485 to ETH modules.
Heeft iemand hier ervaring mee of dit uberhaubt gaat werken ?
Werkt ideaal, zeker als je de POE versie hebt. Let wel op dat je Waveshares minimaal firmware versie V1. 486 hebben.
Maar hoe werkt dat precies? Alle slaves via een adapter naar modbus-tcp omzetten o.i.d.? Of is er ook een oplossing zodat je op modbus-rtu kunt blijven?
Ik had LVRT aan staan, HVRT stond al uit. Gisteren LVRT uit gezet en ruim 10x on/off grid en weer terug getest onder verschillende belastingen.paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Deye stelt voor LVRT en HVRT uit te schakelen.
De Deye schijnt dan een minder afwachtende houding aan te nemen en dus sneller te schakelen.
Nu gaat het schakelen van on naar off grid zonder problemen! Waar er eerst een seconde oid onderbreking was van on naar off grid is is het nu praktisch niets meer van te merken.
Lijkt het dus gefixed te hebben, thanks!
arjenhiemstra schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Ik had LVRT aan staan, HVRT stond al uit. Gisteren LVRT uit gezet en ruim 10x on/off grid en weer terug getest onder verschillende belastingen.
Nu gaat het schakelen van on naar off grid zonder problemen! Waar er eerst een seconde oid onderbreking was van on naar off grid is is het nu praktisch niets meer van te merken.
Maar wat doen deze instellingen precies?arjenhiemstra schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Ik had LVRT aan staan, HVRT stond al uit. Gisteren LVRT uit gezet en ruim 10x on/off grid en weer terug getest onder verschillende belastingen.
En waar(om) zet je dit aan/uit?
Hij gaat kijken of de spanning laag genoeg is om grid af te schakelen en of het niet gewoon een hele korte dip in het net was.
Als je dat gedrag uitschakelt wordt ie weliswaar heel reactief, maar zal het relais ook eerder schakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-02-2026 23:26 ]
LVRT=Low Voltage Ride Through (wiki)BenSKIP schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:38:
Waar staat LVRT en HVRT voor?
En waar(om) zet je dit aan/uit?
HVRT=High Voltage Ride Through
Oeps reactie van Paq reactie niet gezien op volgende pagina
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 05-02-2026 01:08 ]
Zit er een nadeel aan het instellen zoals hier eerder is gepost?Domba schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 01:06:
[...]
LVRT=Low Voltage Ride Through (wiki)
Dat de omvormer sneller van het grid af gaat bij voltage spikes (HVRT uit) of sags (LVRT uit).zunrob schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:39:
[...]
Zit er een nadeel aan het instellen zoals hier eerder is gepost?
Als je een batterij hebt maakt het voor jou niets uit, het is vooral voor het grid potentieel vervelend. Als alle omvormers tegelijkertijd eruit klappen dan kan dat, zeker in de zomer, best impact hebben op het grid.
[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-02-2026 13:07 ]
Alleen de hoog/laag tafels resetten bij ongrid komen. Die kunnen schijnbaar niets verdragen
Ik zie het vooral als een oplossing eerlijk gezegd.
We zitten niet in een land waarbij het net er 3 keer per dag afvliegt of dermate fluctueert (aan de meter althans) waardoor de Deye nog niet over 'hoefde' te schakelen.
Het is single master aan de modbus kant, dus een Waveshare IP unit als Master hierop de modbus devices en een ethernet aansluiting.dingo35 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:26:
Interessant, multi-master op modbus, die single-master beperking is me al jaren een doorn in het oog.
Maar hoe werkt dat precies? Alle slaves via een adapter naar modbus-tcp omzetten o.i.d.? Of is er ook een oplossing zodat je op modbus-rtu kunt blijven?
Op deze IP unit vraag zowel mijn domotica als HA via IP data op, aan de andere kant een Waveshare IP unit als slave, die vraagt via de IP interface data op bij de Waveshare Master IP unit, de slave unit is via een modbus kabel aan de Deye verbonden, voor de Deye lijkt het of hijj direct met de Eastron praat, dit gaat echter via IP tussen de Waveshare units. Het is gewoon Modbus RTU overigens.
meer info: https://www.waveshare.com/rs485-to-eth-b.htm
[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 05-02-2026 12:38 ]
Geen idee, ik heb nooit uitgezocht.zunrob schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:39:
[...]
Zit er een nadeel aan het instellen zoals hier eerder is gepost?
Ik heb sinds 2022 met default fabrieksinstellingen gebruik en testen gedaan, wel enable maar voor alle 0,0% en 0 milliseconden, je hebt 2 LVRT's en 3 HRVT's.
(FW die ik gebruik voor productie is van voorjaar 2023)
Kan zijn dat instellingen tegenwoordig anders zijn vanaf fabriek of nieuwere firmware
(touchscreen: grid settings, 6e subpagina met down knop).
Ook nooit uitgezocht wat die voor >11kW volgens NL netcode zouden moeten zijn, als je conform wilt blijven.
En hoe wordt dan voorkomen dat zowel de Deye als HA tegelijkertijd de Eastron gaan pollen?rvdgaag schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:36:
[...]
Het is single master aan de modbus kant, dus een Waveshare IP unit als Master hierop de modbus devices en een ethernet aansluiting.
Op deze IP unit vraag zowel mijn domotica als HA via IP data op, aan de andere kant een Waveshare IP unit als slave, die vraagt via de IP interface data op bij de Waveshare Master IP unit, de slave unit is via een modbus kabel aan de Deye verbonden, voor de Deye lijkt het of hijj direct met de Eastron praat, dit gaat echter via IP tussen de Waveshare units. Het is gewoon Modbus RTU overigens.
meer info: https://www.waveshare.com/rs485-to-eth-b.htm
Niet ,want dat maakt niet uit werkt uitstekend met 3 devices die realtime dezelfde data pollen.Wolly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:20:
[...]
En hoe wordt dan voorkomen dat zowel de Deye als HA tegelijkertijd de Eastron gaan pollen?
@Domba Vrije vertaling: Is dit dan de "netcode" die je voor je eigen Deye bepaald?Domba schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 01:06:
[...]
LVRT=Low Voltage Ride Through (wiki)
NL Netcode: NEN-EN 50160
Voltage +/- 10% = 207V tot 253V / 50 Hz
Ik heb dat sub menu in de Deye wel gezien (geloof ik) maar heb daar niets mee gedaan.
Ik had al wel eens gezien dat mijn woning doorgaans 240V en 52Hz krijgt.
Kan ik daar dan mee spelen?
Ik begrijp: De Deye wordt gevoeliger als je dit uitzet. Dus: Het relais krijgt meer schakelmomenten?
Ik probeer het even voor mezelf in Jip & Janneke te krijgen.
Dat regelt de Waveshare, gedraagt zich als "buffer" en voorkomt collisions in de modbus RS485 communicatie. Aangesloten apparaten/adressen worden achter elkaar continu opgevraagd door de Waveshare. Zou je alles via RS485 direct aansluiten, dan vallen mogelijk metingen weg, of krijg je helemaal niets terug.Wolly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:20:
[...]
En hoe wordt dan voorkomen dat zowel de Deye als HA tegelijkertijd de Eastron gaan pollen?
[ Voor 13% gewijzigd door Pietje NL op 07-02-2026 22:04 ]
Enkele dagen geleden viel me opeens een verbruik van 2kW gedurende 6uur op, dan 12 uur niets, en dan wordt weer gedurende 6 uur 2kW teruggeleverd. Deze info haal ik uit mijn electriteitsmeter-data.
De Deye geeft dit heel anders weer:
:strip_exif()/f/image/N0TarpH4x1r9WyMifKSK6OUw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat bij de start de Deye opeens een SoC van 15% detecteert, op basis daarvan gaat laden, hij zelf denkt dat hij zowel 2kW van het net haalt en tegelijkertijd teruglevert (de electriciteitsmeter ziet dit toch echt anders).
1. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
2. Besluit het BMS zelfstandig dat het tijd is voor een 0-100% cyclus en grijpt de Deye middels de TimeOfUse tabel in?
3. Er zit duidelijk een bug in Deye cloud waardoor de weergave van opgenomen en afgegeven vermogen niet klopt. Iemand anders dezelfde ervaring?
Merk op dat de hele ontlaadcyclus in de Deye grafieken nergens voorkomt, op dat tijdstip rapporteert hij het "normale slobber" gedrag...
[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 09-02-2026 15:15 ]
verder doet dat ding weinig zelf, de cloud idd ruk wat mij betreft. FF koppelen aan HA en je hebt veel meer controle en inzage in de Deye.
Misschien dan toch maar op celspanning managen ipv SoC.. dan ben ik ook van dat periodieke ontladen tot 0% SoC en weer vol laden tot 100% SoC af..
Dan zou ik het BMS eruit slopen en er een JK of Seplos inzetten.dingo35 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:47:
Ja volgens mij is het BMS buggy, het betreft de recente voorganger van dat Panda product van Docanpower, waarvan bekend is dat er bugs in zitten.
Misschien dan toch maar op celspanning managen ipv SoC.. dan ben ik ook van dat periodieke ontladen tot 0% SoC en weer vol laden tot 100% SoC af..
Ik moet alleen de temperatuursensor naar de Deye krijgen zodat die weet wanneer er thermische problemen zijn. Zolang het balancer board maar actief blijft heb ik dat hele BMS niet nodig.
Of mis ik hier iets?
Een tabelletje geeft je dus niet die inschatting gezien de daling van de spanning (naarmate je de cellen verder leeg trekt) verre van linear is.
Maar je kunt wel andere manieren bedenken om een inschatting te maken, en de celspanningen geven je in ieder geval <10% en ±100% goed aan.
Zijn er mensen die iets anders dan Deye zouden nemen met de ervaringen dat ze nu hebben?
Nee, ik zou anders dan Deye misschien Victron overwegen maar zeker niet de merken die jij noemt.Kingskawn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:41:
Ben aan het uitdokteren elke omvormer ik kan gebruiken en mijn keuze zou de Deye SUN-10K-SG01HP3-EU-AM2 zijn (hoogspanning), nu lees ik hier dat er nogal problemen zijn met dit toestel. Andere kandidaten warern Solis en Sigen. Ze moeten kunnen koppelen met Home Assistant
Zijn er mensen die iets anders dan Deye zouden nemen met de ervaringen dat ze nu hebben?
De Deye is een prima product, ken de problemen niet met de hoogspanning versie overigens, de HA integraties zijn top net als andere Energie managers. Enkel een opmerking geen 10kW nemen maar een 12Kw, dat scheelt niks in prijs echter de capaciteit voor terug leveren naar de grid of je huis komt dichter in de buurt van een standaard 3x25A installatie. Met de 10kW kom je net wat tekort. Ik had die fout ook gemaakt (LV) en de omvormer verkocht en een 12kW gekocht.
Hier zijn weinig mensen met een HV versie volgens mij, via dit forum zijn er vele (als je Duits machtig bent)
https://dy-support.org/
Ik heb een 15k HV model. Op zich ben ik heel erg tevreden met de Deye. Enige waar ik volgende keer extra op zou letten is standby gebruik voor noodstroom voorziening. Die vind ik vrij stevig (100 Watt) en ik heb geen idee hoe ik dit kan beinvloeden behalve dan door noodstroom helemaal uit te zetten. Er moeten omvormers op de markt zijn die veel minder verbruiken / meer opties hebben om dit te aan te passenKingskawn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:41:
Ben aan het uitdokteren elke omvormer ik kan gebruiken en mijn keuze zou de Deye SUN-10K-SG01HP3-EU-AM2 zijn (hoogspanning), nu lees ik hier dat er nogal problemen zijn met dit toestel. Andere kandidaten warern Solis en Sigen. Ze moeten kunnen koppelen met Home Assistant
Offgrid gaan is een optie. Je kan (als je de woning NIET achter load hebt zitten) ook de Deye omschakelen naar Nobatt, dan daalt het verbruik ook omdat de noodstroomfunctie dan niet beschikbaar is.arjenhiemstra schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Ik heb een 15k HV model. Op zich ben ik heel erg tevreden met de Deye. Enige waar ik volgende keer extra op zou letten is standby gebruik voor noodstroom voorziening. Die vind ik vrij stevig (100 Watt) en ik heb geen idee hoe ik dit kan beinvloeden behalve dan door noodstroom helemaal uit te zetten. Er moeten omvormers op de markt zijn die veel minder verbruiken / meer opties hebben om dit te aan te passen
Goeie tips :-) Ik was eerst vertrokken met de idee om voor 7kw zonnepanelen te plaatsen toen de pv boer me zei dat ik beter af was met een 10kw installatie, meer future proof. Daarom heb ik de omvormer laten veranderen naar deze capaciteit. We zijn van België dus we betalen nog niets voor het teveel aan stroom dat we injecteren bij overschot. Ik was eigenlijk voor de LV versie van Deye gegaan maar de HV is dan beter gericht naar de toekomst en iets efficiënter. Ook wel duurder. Ik zal eens kijken naar de website dat je stuurdervdgaag schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:48:
[...]
Nee, ik zou anders dan Deye misschien Victron overwegen maar zeker niet de merken die jij noemt.
De Deye is een prima product, ken de problemen niet met de hoogspanning versie overigens, de HA integraties zijn top net als andere Energie managers. Enkel een opmerking geen 10kW nemen maar een 12Kw, dat scheelt niks in prijs echter de capaciteit voor terug leveren naar de grid of je huis komt dichter in de buurt van een standaard 3x25A installatie. Met de 10kW kom je net wat tekort. Ik had die fout ook gemaakt (LV) en de omvormer verkocht en een 12kW gekocht.
Hier zijn weinig mensen met een HV versie volgens mij, via dit forum zijn er vele (als je Duits machtig bent)
https://dy-support.org/
Welke grootverbruikers hebt u dan als u voor HV gekozen hebt? Ik zou pas volgend jaar een EV aanschaffen, op termijn een zwemvijver en een sauna. Een warmtepomp als onze CV het loodje legt en een airco met buiten units.arjenhiemstra schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Ik heb een 15k HV model. Op zich ben ik heel erg tevreden met de Deye. Enige waar ik volgende keer extra op zou letten is standby gebruik voor noodstroom voorziening. Die vind ik vrij stevig (100 Watt) en ik heb geen idee hoe ik dit kan beïnvloeden, behalve dan door noodstroom helemaal uit te zetten. Er moeten omvormers op de markt zijn die veel minder verbruiken / meer opties hebben om dit te aan te passen
Ik was aan het twijfelen tussen Deye en Solis. Beide - welliswaar 3p LV modellen - ontwijken elkaar niet qua specs en functionaliteit. Solis liep iets achter op HA integratie voor de laatste generatie. Ik heb ook verschillende Solis webinares (uit Belgie) gezien en alles zag er goed uit en veel ook goed gericht op de lokale NL en BE markt. Uiteindelijk heb ik voor Deye gekozen omdat ik erg voor Solis weinig actieve fora waren voor support / vragen.Kingskawn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:41:
Het grote nadeel van Deye is IMHO het slechte touchscreen en onlogische frotwerk op elk scherpje en benamingen, daar ben ik geen fan van. Inverter instellingen vanuit de cloud wijzigen gebeurt ook op een irritane manier (eerst lezen / dan schrijven). Gelukkig zijn er verschillende manieren (ESP, Solarman) om de Deye vanuit HA en ook lokaal aan te sturen en dat bevalt erg goed.
Huis is FE, nog geen EV maar de rest vh lijstje usual suspects wel.Kingskawn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:27:
[...]
Goeie tips :-) Ik was eerst vertrokken met de idee om voor 7kw zonnepanelen te plaatsen toen de pv boer me zei dat ik beter af was met een 10kw installatie, meer future proof. Daarom heb ik de omvormer laten veranderen naar deze capaciteit. We zijn van België dus we betalen nog niets voor het teveel aan stroom dat we injecteren bij overschot. Ik was eigenlijk voor de LV versie van Deye gegaan maar de HV is dan beter gericht naar de toekomst en iets efficiënter. Ook wel duurder. Ik zal eens kijken naar de website dat je stuurde
[...]
Welke grootverbruikers hebt u dan als u voor HV gekozen hebt? Ik zou pas volgend jaar een EV aanschaffen, op termijn een zwemvijver en een sauna. Een warmtepomp als onze CV het loodje legt en een airco met buiten units.
Grootverbruik was niet zozeer de reden om voor HV te kiezen. Ik had een set Dyness batterijen op het oog die qua formaat goed uit kwamen..
Maar met Nobatt kan je geen 0 op de meter hebben dankzij de Deye toch?ybos schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:01:
[...]
Offgrid gaan is een optie. Je kan (als je de woning NIET achter load hebt zitten) ook de Deye omschakelen naar Nobatt, dan daalt het verbruik ook omdat de noodstroomfunctie dan niet beschikbaar is.
Garage zonder netaansluiting
Wens: met de aangeschafte Stegen smartevse de auto met max 11kW opladen
Dus: off grid garage
7kWp kan ik op het dak leggen.
Dus 14kWh op een zonnige winterse dag 35kWh idem in de zomer.
Ik kan 30 of 45kWh 50V (zelfbouw) LFP accu's plaatsen.
Liefst hier geen grote victron installatie.
Is dan een Deye 12k een handige optie?
Zijn er ervaringen mee icm dit?
Ja dat kan maar reken wel op omzet verliezen, ongeveer 8% op de Deye (ontladen vanaf de accu) en afhankelijk van je auto 10-15%. Soms gebruik ik de accu lading om de auto's op te laden en dat gaat prima (gebruik ook zelf 2x de SmartEVSE met de Dingo35 firmware).GMJansen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:34:
Situatie:
Garage zonder netaansluiting
Wens: met de aangeschafte Stegen smartevse de auto met max 11kW opladen
Dus: off grid garage
7kWp kan ik op het dak leggen.
Dus 14kWh op een zonnige winterse dag 35kWh idem in de zomer.
Ik kan 30 of 45kWh 50V (zelfbouw) LFP accu's plaatsen.
Liefst hier geen grote victron installatie.
Is dan een Deye 12k een handige optie?
Zijn er ervaringen mee icm dit?
[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 12-02-2026 08:25 ]
De vraag is natuurlijk: of bij een stroomuitval en je deye start je aggregaat je met je aggregaat alleen je accu laad of dat hij hem ook koppelt aan je gebruikers. Dan zou je een zuivere sinus nodig hebben neem ik aan. Maar als hij altijd via de Deye/accu draait dan zou dat ook met een minder zuivere sinus kunnen neem ik aan.
Je kunt aanvinken of je je aggregaat AC grid of load wilt koppelen maar ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat je niet je Gen ingang op de Deye gebruikt maar hem op de AC lijn tussen je Deye en je gebruikers invoegt.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Grtz
Dus bij stroomuitval blijft je huis op zwart en laad het agregaat de accu? (Die accu heeft dan misschien nog wel 10-95% en dan draait de agregaat.... want?)
Welk voordeel heeft dit? Heb je een tweede omvormer achter die accu die dan het licht weer aan zet?
Waarom zou je een block pulse willen gebruiken als er zuivere sinus te verkrijgen is? (Ja, goedkoper..... en?)
[ Voor 20% gewijzigd door BenSKIP op 13-02-2026 10:37 ]
In DeyeCloud heb ik PV1, PV2, PV3, PV4 en daar werkt PV1 er is voltage en opwek te zien. PV2 laat tussen 8 en 10h laag voltage zien en verder van de dag nagenoeg niets, in tegenstelling tot PV3 en PV4 die helemaal niets laten zien. Ik dacht dat PV1 mijn string op oost was (zon opkomst die genoeg zon krijgt) en PV2 west zou zijn en ik dus alles per string op het dak kon uitlezen. Nu staat er nog weinig zon in de namiddag maar het is gek dat ik wat voltage op PV2 in de ochtend krijg.
- Klopt mijn aanname dat PV1 mijn string op Oost is en PV2 mijn string op west en dat PV2 dus niet goed werkt of aangesloten is. Want dan moet de monteur terug komen.
- Als dat niet zo is en PV2 is daadwerkelijk de PV2 aansluiting op mijn Deye, waarom zie ik daar erg lage voltages op, is dit normaal?
- Als het niet zo is en PV1 is voorzowel Oost als West, hoe kan ik dan per string mijn opbrengst uitrekenen / bekijken?
In HA via Solarman heb ik enkel PV1 en PV2 en PV2 laat hetzelfde zien als PV2 in DeyeCloud. Dat PV3 en PV4 ontbreken zou kunnen omdat er nog niets op aangesloten is denk ik.
Deye Cloud boeit me niet zo, het zou gaan om een uiteindelijke oplossing in HA.
![]() | ![]() |
Mijn panelen:
[ Voor 8% gewijzigd door The Source op 13-02-2026 17:51 ]
En weet je zeker dat jouw spreadsheet klopt? 49V is nogal veel voor een Jinko 435W paneel. 32V klinkt logischer en 8x32 komt ook in de buurt van 256V.
[ Voor 62% gewijzigd door jadjong op 13-02-2026 19:28 ]
Waarom is er dan in Deyecloud ook een PV3 en PV4 terwijl mijn omvormer dat niet support?jadjong schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:24:
Nee, er zijn alleen panelen op PV1 aangesloten.
En weet je zeker dat jouw spreadsheet klopt? 49V is nogal veel voor een Jinko 435W paneel. 32V klinkt logischer en 8x32 komt ook in de buurt van 256V.
Als ik voorlopig een string op PV2 aansluit, dan kan ik ze wel per string uitlezen lijkt me.
Ik wil nog ooit bekijken dat mijn solaredge panelen aan PV2 kunnen maar dan moet ik wel zo'n key regelen om de P370's aan te schakelen.
Die panelen ga ik even nakijken, dat heb ik ooit uit een datasheet gehaald, maar ik zal er wel naast gekeken hebben, nu zeggen de meeste datasheets idd iets rond de 32V. Morgen kijk ik of ik iets onder de panelen kan vinden voor het exacte type.
Nu in de winter is het nog niet makkelijk te beoordelen wat ik dan zou verliezen omdat het niet optimaal is. Zoals hierboven gezegd was mijn plan om PV1 voor de 2 strings te gebruiken en PV2 voor de solaredge panelen. Echter moet ik dat laatste nog uitzoeken en dan eventueel een lange kabel ingraven naar de garage.MarcoPolet schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:03:
@The Source Twee strings op PV1 werkt volgens mij alleen goed als ze nagenoeg dezelfde orientatie hebben, omdat ze dezelfde MPPT delen. Het zal misschien wel werken, maar niet de optimale oost + west opbrengst geven.
[ Voor 26% gewijzigd door The Source op 13-02-2026 20:09 ]
Enkele software voor alle varianten inverters.The Source schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Waarom is er dan in Deyecloud ook een PV3 en PV4 terwijl mijn omvormer dat niet support?
Misschien de makkelijkste oplossing dat ik een string op PV2 zet? Echter was mijn plan om mijn Zuid panelen (die evenveel opbrengen als O+W) op PV2 te zetten, die hangen nu nog aan een solaredge.
Ik heb even gekeken, Oost/West hebben het zelfde aantal panelen en dezelfde panelen. Verlies door ze op dezelfde MPPT te hebben wordt geschat op 2 tot 5% op jaarbasis, vooral op de piek van de dag.
Ja, aansluiten als AC in op GEN, dus loshalen van MPPT en omvormer ertussen om weer van DC AC te maken.The Source schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:00:
Is er een andere oplossing? Op mijn oude growatt kon ik dmv custom firmware flashen wel beide strings apart uitlezen. Of misschien is het wel mogelijk via modbus/ESP32? Ik zou graag precies weten wat mijn West string opbrengt omdat ik daar op jaarbasis over twijfel ivm schaduw en een nieuw te bouwen apartementen blok wat misschien nog meer schaduw erop werpt.
Misschien de makkelijkste oplossing dat ik een string op PV2 zet? Echter was mijn plan om mijn Zuid panelen (die evenveel opbrengen als O+W) op PV2 te zetten, die hangen nu nog aan een solaredge.
Ik heb even gekeken, Oost/West hebben het zelfde aantal panelen en dezelfde panelen. Verlies door ze op dezelfde MPPT te hebben wordt geschat op 2 tot 5% op jaarbasis, vooral op de piek van de dag.
De Deye heeft een AC bus waarbij dmv relais de diverse zaken gekoppeld worden (Grid/Load/Gen input). Dus als je via spanningsuitval je batterijen wil laden via een aggregaat zal diezelfde spanning van het aggregaat ook je load voeden.Tha Best schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:07:
Weet iemand of je aggregaat een zuivere sinus moet hebben als je hem op de Gen ingang van de Deye aansluit met accu?
De vraag is natuurlijk: of bij een stroomuitval en je deye start je aggregaat je met je aggregaat alleen je accu laad of dat hij hem ook koppelt aan je gebruikers. Dan zou je een zuivere sinus nodig hebben neem ik aan. Maar als hij altijd via de Deye/accu draait dan zou dat ook met een minder zuivere sinus kunnen neem ik aan.
Je kunt aanvinken of je je aggregaat AC grid of load wilt koppelen maar ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat je niet je Gen ingang op de Deye gebruikt maar hem op de AC lijn tussen je Deye en je gebruikers invoegt.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Grtz
Kan dit gewoon? Aanpassen is niet zo eenvoudig aangezien de fase kabels allemaal doorgelust zijn.
Zit alles achter 1 groep? Anders is dat in de meterkast letterlijk in een paar minuten aan te passen?zunrob schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:17:
Ik zie dat de fase verdeling in ons huis door de vorige bewoners niet zo gelijkmatig lijkt te zijn gedaan. Bijna alle verwarmingsbronnen (ketel, hybride pomp, airco's en vloerverwarming) zitten op fase 1. Dus met deze kou is dat bijna continu een verbruik van 4000W op deze fase. Gehele huis hangt achter LOAD van de 12 kW Deye.
Kan dit gewoon? Aanpassen is niet zo eenvoudig aangezien de fase kabels allemaal doorgelust zijn.
Stel dat een hoop verbruikers nu op groep 1 zitten dan de afgaande draden van groep 1 wisselen met (random gekozen) groep 6. Ff checken dat het achter een andere fase zit en klaar.
Nee, er zijn meerdere groepen. Meerdere aardleks (met eigen fase dus) met een aantal groepen erachter.ybos schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Zit alles achter 1 groep? Anders is dat in de meterkast letterlijk in een paar minuten aan te passen?
Stel dat een hoop verbruikers nu op groep 1 zitten dan de afgaande draden van groep 1 wisselen met (random gekozen) groep 6. Ff checken dat het achter een andere fase zit en klaar.
Op fase 1 zitten nu alle verwarmers, dus ketel, airco's, hybride pomp en vloerverwarming. Ook de oven in de keuken.
Op fase 2 zitten de droger en wasmachine, koffie apparaat en stoomoven.
Op fase 3 zit de elektrische kookplaat en nog een vloerverwarming (500W).
Het is dus an sich redelijk aardig verdeeld. Probleem is een elektrische vloerverwarming van 2kW die ook op fase 1 zit. Die kan wel ergens anders, maar dan heb ik daar meteen heel veel.
Omhangen kan dus an sich wel, alleen zijn het zo veel draden (en soms zonder veel overlengte) dat het niet zomaar om gaat.
Mijn vraag is eigenlijk: die 4kW verbruik op fase 1, is dat een issue? Of kan de Deye dat simpel aan?
Ik heb een string verhangen van PV1 naar PV2.MarcoPolet schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:03:
@The Source Twee strings op PV1 werkt volgens mij alleen goed als ze nagenoeg dezelfde orientatie hebben, omdat ze dezelfde MPPT delen. Het zal misschien wel werken, maar niet de optimale oost + west opbrengst geven.
Mijn SolarEdge 12.5K hangt aan mijn Deye 12 kW aan de MI poort.
Een uur geleden is de Deye plots offline gegaan. Nu knipperen op de SolarEdge de 3 ledjes elke paar seconden. Ik begrijp niet zo goed wat hier aan de hand is...
[ Voor 56% gewijzigd door zunrob op 14-02-2026 18:18 ]
We hebben iets meer info nodig, enig idee waarom de Deye offline gegaan iszunrob schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:54:
Help, even los van mijn vraag zojuist.
Mijn SolarEdge 12.5K hangt aan mijn Deye 12 kW aan de MI poort.
Een uur geleden is de Deye plots offline gegaan. Nu knipperen op de SolarEdge de 3 ledjes elke paar seconden. Ik begrijp niet zo goed wat hier aan de hand is...
[Afbeelding]
Mogelijk zit je accu bijna vol, dan gaat de Deye de frequentie opvoeren en valt het interne grid buiten de grenzen van de solaredge dus die doet niets meer.
Check anders de solaredge app oid wat voor foutmelding die aangeeft, dan weet je wat meer.
En post anders een foto van het hoofdscherm van de Deye.
In principe zou Deye 12k het nog moeten redden.zunrob schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:17:
Ik zie dat de fase verdeling in ons huis door de vorige bewoners niet zo gelijkmatig lijkt te zijn gedaan. Bijna alle verwarmingsbronnen (ketel, hybride pomp, airco's en vloerverwarming) zitten op fase 1. Dus met deze kou is dat bijna continu een verbruik van 4000W op deze fase. Gehele huis hangt achter LOAD van de 12 kW Deye.
Fase scheefbelasting is echt afhankelijk van de gebruikte firmware en ligt ergens tussen 4-5kW, wat nog kan is dat thermische reductie optreedt na enige tijd, vanwege Deye interne warmte productie.
On-grid wordt boven deze grens bij meer recente FW betrokken van het net, zonder compensatie met net invoeding op een andere fase voor wat van net onttrokken wordt (laatste FW die dat doet is 1140 of eerder)
Ik zie dat ik een typefout had gemaakt. Niet de Deye was offline, maar de SolarEdge. Volgens mij is het gekomen door een slecht contact van de nul van de kabel van de SolarEdge. Hij staat nu weer aan, op night mode, dus hopelijk morgen weer normaal bedrijf!ybos schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:32:
[...]
We hebben iets meer info nodig, enig idee waarom de Deye offline gegaan is
Mogelijk zit je accu bijna vol, dan gaat de Deye de frequentie opvoeren en valt het interne grid buiten de grenzen van de solaredge dus die doet niets meer.
Check anders de solaredge app oid wat voor foutmelding die aangeeft, dan weet je wat meer.
En post anders een foto van het hoofdscherm van de Deye.
Ik heb vandaag geconstateerd dat ie vanaf ongeveer 5250 watt op de fase ook vanaf het net gaat afnemen.Domba schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:40:
[...]
In principe zou Deye 12k het nog moeten redden.
Fase scheefbelasting is echt afhankelijk van de gebruikte firmware en ligt ergens tussen 4-5kW, wat nog kan is dat thermische reductie optreedt na enige tijd, vanwege Deye interne warmte productie.
On-grid wordt boven deze grens bij meer recente FW betrokken van het net, zonder compensatie met net invoeding op een andere fase voor wat van net onttrokken wordt (laatste FW die dat doet is 1140 of eerder)
Is het slecht voor de Deye als er langdurig zo een 3 kW op 1 fase zit en de rest minder is?
/f/image/6Yp5KhfOzuJfTK9hrfNndEDo.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/krLMJjbCJn1TSxwHFf0NIBGa.png?f=fotoalbum_tile)