Dat is inderdaad wat er nu lijkt te gebeuren, SOC is nu 98% en er gaat nog maar 188W de batterij in, binnen een uur van 88 naar 98% op basis van alleen zonne-enerigie??
Hoog voltage / laag amperage ws.deejeebv schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Dat is inderdaad wat er nu lijkt te gebeuren, SOC is nu 98% en er gaat nog maar 188W de batterij in, binnen een uur van 88 naar 98% op basis van alleen zonne-enerigie??
Ik had gisteren op enig moment nog maar 34W dat naar 2 accu's ging.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Sja. Emhier en daar wel eens met de strekking, maar het voelt ook wel een beetje „eR kOmeN TriBuNALeN!!!“
Oke, dat is mooi. Bedankt.rvdgaag schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:24:
[...]
Ja dat kan maar reken wel op omzet verliezen, ongeveer 8% op de Deye (ontladen vanaf de accu) en afhankelijk van je auto 10-15%. Soms gebruik ik de accu lading om de auto's op te laden en dat gaat prima (gebruik ook zelf 2x de SmartEVSE met de Dingo35 firmware).
Wat is het verschil tussen die 2 firmwares?
Eens, maar niet geprobeerd is sowieso mis.paQ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:42:
Sja. Emhier en daar wel eens met de strekking, maar het voelt ook wel een beetje „eR kOmeN TriBuNALeN!!!“
Daar is een heel apart topic hier op tweakers voor, verdiep je daar eens.GMJansen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 01:04:
[...]
Oke, dat is mooi. Bedankt.
Wat is het verschil tussen die 2 firmwares?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648387
[ Voor 11% gewijzigd door rvdgaag op 17-02-2026 14:36 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Vraagje weer eens, voor de duidelijkheid, ik woon in Polen, huidig 1kWh kost 36 cent, terugleveren is 4,5 cent. Vandaar andere keuzes dan in NL.
Huidig doe ik alles handmatig SW 1151, ik vermijd eigen verbruik, huis hangt aan de load, maar er is ook een bypass (niet de juiste qua nul) Ik wil graag de blauwe knop via tuya bedienen kan dit met extern relais op RSD pinnen (bron ai) zowel voeding als potentiaal vrij contact?
Daarnaast wil ik naar een ATS die wel de nul juist schakelt. Ik heb deze gevonden Adelid APZ-125.4 er staat PC geschikt. Deze wil ik dan ook weer via tuya midels wifi schakelen.
Ben ik op de goede weg? Ik schakel nu dagelijks vanwege eigen verbruik Deye en teruglevercondities.
Huidig doe ik alles handmatig SW 1151, ik vermijd eigen verbruik, huis hangt aan de load, maar er is ook een bypass (niet de juiste qua nul) Ik wil graag de blauwe knop via tuya bedienen kan dit met extern relais op RSD pinnen (bron ai) zowel voeding als potentiaal vrij contact?
Daarnaast wil ik naar een ATS die wel de nul juist schakelt. Ik heb deze gevonden Adelid APZ-125.4 er staat PC geschikt. Deze wil ik dan ook weer via tuya midels wifi schakelen.
Ben ik op de goede weg? Ik schakel nu dagelijks vanwege eigen verbruik Deye en teruglevercondities.
@gtv6 De Adelid APZ-125.4 moet ik afraden als je een 3 fase verbruiker tussen je load verbruikers hebt.
Het probleem is dat dit type ATS-en hebben is dat de neutraal als eerste verbroken wordt door torsie in de draai as. (en al helemaal vingers weg van draaiknop voor handmatige bediening onder spanning)
In die prijsklasse weet ik geen goede oplossing zonder zwevende neutraal als je een 3-fase verbruiker tussen je verbruikers hebt.
Ik denk dat die pas van twee chint's NC1-8001 met interlock (oa in Sigenergy gateway's en andere toegepast en daarmee slecht verkrijgbaar specifiek de 4xNO/NC) start en hoger .
Voor de blauwe knop heb ik geen andere oplossing gevonden dan een wifi/bluetooth fingerbot.
@dingo35 wilde pogingen doen om die fingerbot overbodig te maken met modbus 0x80, benieuwd of die ook een betrouwbare manier voor weer opstarten heeft.
Het probleem is dat dit type ATS-en hebben is dat de neutraal als eerste verbroken wordt door torsie in de draai as. (en al helemaal vingers weg van draaiknop voor handmatige bediening onder spanning)
In die prijsklasse weet ik geen goede oplossing zonder zwevende neutraal als je een 3-fase verbruiker tussen je verbruikers hebt.
Ik denk dat die pas van twee chint's NC1-8001 met interlock (oa in Sigenergy gateway's en andere toegepast en daarmee slecht verkrijgbaar specifiek de 4xNO/NC) start en hoger .
Voor de blauwe knop heb ik geen andere oplossing gevonden dan een wifi/bluetooth fingerbot.
@dingo35 wilde pogingen doen om die fingerbot overbodig te maken met modbus 0x80, benieuwd of die ook een betrouwbare manier voor weer opstarten heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 20-02-2026 23:07 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Waarom schakel je niet gewoon op de ATS van de Deye zelf dan?gtv6 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:51:
Vraagje weer eens, voor de duidelijkheid, ik woon in Polen, huidig 1kWh kost 36 cent, terugleveren is 4,5 cent. Vandaar andere keuzes dan in NL.
Wacht, wat wil je nu precies? Niet, of zeer beperkt terugleveren aan het net? De deye heeft een no export functie ingebouwd he. Ik zou oprecht niet weten waarvoor jenanders dagelijks een bypass schakelt.gtv6 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:51:
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 21-02-2026 09:09 ]
En de GBB aansturinggtv6 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:51:
Dit is gemaakt door een Pool, dus de software is in de basis maximaal geschikt voor poolse omstandigheden lijkt me (onder andere maximaal de opgewekte zonnestroom per dag terugleveren, meer schijnt niet te mogen).
Onzin, die "Pool" is een slimme ontwikkelaar die als je functies/aanpassingen vraagt vaak binnen enkele dagen dat klaar heeft om te testen. Werkt zeer interactief en nu na 2 jaar gebruik (betaald) ben ik zeer tevreden gezien de werking ervan en wat het in € opgeleverd heeft.ybos schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:29:
[...]
En de GBB aansturing
Dit is gemaakt door een Pool, dus de software is in de basis maximaal geschikt voor poolse omstandigheden lijkt me (onder andere maximaal de opgewekte zonnestroom per dag terugleveren, meer schijnt niet te mogen).
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Onzin? Er zitten weldegelijk een aantal specifieke zaken in het programma gebaseerd op de poolse energiemarkt.rvdgaag schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Onzin, die "Pool" is een slimme ontwikkelaar die als je functies/aanpassingen vraagt vaak binnen enkele dagen dat klaar heeft om te testen. Werkt zeer interactief en nu na 2 jaar gebruik (betaaldt) ben ik zeer tevreden gezien de werking ervan en wat het in € opgeleverd heeft.
Ja maar die hoef je toch niet te gebruiken, vrijwel alles is customizableybos schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Onzin? Er zitten weldegelijk een aantal specifieke zaken in het programma gebaseerd op de poolse energiemarkt.
Dank voor de info, zeer gewaardeerd, nee gaat niet om de lage prijs van die ats, is meer mijn onkunde in poolse taal, moet het wel hier kunnen vinden op Allegro.Domba schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:06:
@gtv6 De Adelid APZ-125.4 moet ik afraden als je een 3 fase verbruiker tussen je load verbruikers hebt.
Met name voor de andere antwoorden, Het gaat niet om wel of niet exporteren, maar vooral niet inkopen. En met eigen verbruik bedoel ik eigen gebruik van de Deye inverter, dit is tussen 100 en 130 W, dat vind ik best fors.
Ook principieel als ik zo weinig krijg voor mijn geleverde energie, wil ik niets leveren. Zeker als ik 36 cent moet betalen. Het eigen gebruik bij niet gekoppeld is slechts 30 tot 50 Watt, dus als het bewolkt is met 100W opbrengst staat de unit aan maar de load is op grid.
De stelling dat in Polen er een max is aan terugleveren klopt niet.
Wel is het zo dat je de opbrengst slechts terugkrijgt/ in mindering gebracht op je verbruik exlc alle toeslagen, dus 10 kW inkoop in een maand (zomer) is tegen kale tarief 12 cent/per kWh een 1,2 euro en daarvoor moet ik 25 kWh terugleveren en nog 1,5 euro toeslagen bijbetalen.
Je mag net zoveel terugleveren, maar je krijgt alleen reductie op afname kaal terief, nooit geld terug, die maand niks afgenoemen, volgende keer beter.
De netbeheerder maakt het je wel moeilijk, een 3 fase aansluiting 25A is hier 12,5 kW belasting, natuurkunden werkt hier anders. Dus je mag een inverter 12 kW hebben, ze tellen 6,5 kWp panelen, 100Ah accu nominale levering, (200Ah accu 15S) redenatie 6,5 kW panelen, 5 kW accu, max bereikt, ik heb een extra accu, maar dat mag niet, ondanks dat nooit iemand uit de accu op het net gaat leveren en ook al heb je 1000 Ah accu, inverter blijft 1 kW, boeit niet je moet een XXX A aansluiting hebben, duurt effe, maar kost 70 euro. Wij leggen dan 500 meter 5 keer 16 kwadraat aan, duurt wel 18 maand. Zo werkt dat.
Ik snap alleen niet dat 3 x 5 hier 12.5 kW is. (frustratiemodus weer uit)
Sorry om te bemoeien maar volgens mij gaat er iets niet goed in de discussie. De originele vraag ging toch over Polen?rvdgaag schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Ja maar die hoef je toch niet te gebruiken, vrijwel alles is customizable
Dus dan is het antwoord dat GBB ideaal is voor deze situatie toch correct en geen "onzin"?gtv6 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:51:
Vraagje weer eens, voor de duidelijkheid, ik woon in Polen
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Ik heb een vreemd probleem met mijn Deye 12 kW omvormer.
Sinds kort heb ik deze geïnstalleerd en daarop twee bestaande zonnepalen sets op aangesloten
Sinds de overstap merk ik dat de opbrengst een stuk lager is dan voorheen, toen beide systemen nog op losse omvormers draaiden. Ik schat dat de opbrengst nu zo’n 30 à 40 % minder is.
De stringspanningen liggen rond de 200 V en 500 V, dus de opstartspanning wordt zonder problemen gehaald. Toch zie ik duidelijk dat de stroomopbrengst een stuk lager ligt ongeveer 50 % minder dan een vergelijkbaar systeem met dezelfde oriëntatie die op de schuur ligt wat voorheen dus gelijk opliep.
Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen?
Sinds kort heb ik deze geïnstalleerd en daarop twee bestaande zonnepalen sets op aangesloten
Sinds de overstap merk ik dat de opbrengst een stuk lager is dan voorheen, toen beide systemen nog op losse omvormers draaiden. Ik schat dat de opbrengst nu zo’n 30 à 40 % minder is.
De stringspanningen liggen rond de 200 V en 500 V, dus de opstartspanning wordt zonder problemen gehaald. Toch zie ik duidelijk dat de stroomopbrengst een stuk lager ligt ongeveer 50 % minder dan een vergelijkbaar systeem met dezelfde oriëntatie die op de schuur ligt wat voorheen dus gelijk opliep.
Per ongeluk de beide strings op DC1 aangesloten? Dat is 1 MPPT en dat is echt voor nagenoeg identieke strings. In ieder geval het checken waard.bd-casemod schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:38:
Ik heb een vreemd probleem met mijn Deye 12 kW omvormer.
Vandaag was er een keer goed zon zodat ik de verschillende modus kon testen om uit te vinden hoe met solar mijn Deye op te laden.
- Oost/West hangen op een aparte MPPT
- Zuid nog op een Solar Edge die niet aangesloten is op mijn Deye.
- Helaas is mijn eastron niet goed aangesloten en moet de electricien fase 1 en 2 nog verwisselen, dus die kan ik niet gebruiken.
- Ik gebruik Solarman om alles in HA te krijgen
- Mijn doel is om alles met DAO aan te sturen waarvoor ik dus script moet maken om te laten en ontladen op schema.
Klopt het dat als ik geen Eastron of CT gebruik en enkel in Work mode "export first" / "Zero export to Load" weinig (geen?) verschil zie tussen battery first / load first en export solar surplus aan / uit in mijn situatie. Dit omdat mijn 2de omvormer die niet op de Deye zit zijn eigen ding doet? Dus mijn huis van stroom voorzien en wat over is exporteren? Ik heb een 7 mixen van settings gedraaid vandaag, maar weinig verschil in de stats.
Als dat zo is, dan vraag ik me af of alles goed gaat werken als ik de Eastron goed heb aangesloten? Kan ik de overigmatige stroom van de SolarEdge dan wel in mijn batterij krijgen, ook als deze niet (via DC of Gen poort)? En als dat wel is, wat is dan het voordeel van de SolarEdge aan de Gen poort hangen?
Mocht iemand solarman gebruiken icm DAO, wat zijn je standaard settings? En wordt al het laden en ontladen in werk modus 2 afgehandeld?
Edit: voor de duidelijkheid, de load van vandaag laag, en beide installaties (deye/solaredge) konden elk de totale load coveren).
Edit: Help
Ik kon niet wachten op mijn electricien, dus ik heb zelf de fases mijn eastron verwisseled, uitgaande L1 en L2 omgedraaid. Dit omdat fase 1 en fase 2 van de Eastron vs mijn Homewizard P1 verdraaid waren zie screenshots hier: The Source in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Deye stond op 0/240/120 en gaf een F13 gridmode change. Eastron als externe CT ingesteld en na hestart gaf externe CT 0 als waarde. Fase gewijzigd naar 0/120/240 en nu geeft de eastron wel resultaat, echter fase 1 & 2 nog steeds niet gelijk tov Homewizard P1, fase 3 is gelijk. Dus nu snap ik het niet meer....
Ik ga ervanuit dat de electricien mijn fase in de juiste volgorde aan mijn Eastron heeft aangesloten, hoe het zonder Eastron ook zat. Echter daarbij waren fase 1 en 2 ook gewisseld. Nu ik fase 1 & 2 van de Eastron uitgang omdraai (en de rotering omdraai omdat het anders geen resultaat geeft) werkt het ook niet. Kan er iets anders fout zijn?
- Oost/West hangen op een aparte MPPT
- Zuid nog op een Solar Edge die niet aangesloten is op mijn Deye.
- Helaas is mijn eastron niet goed aangesloten en moet de electricien fase 1 en 2 nog verwisselen, dus die kan ik niet gebruiken.
- Ik gebruik Solarman om alles in HA te krijgen
- Mijn doel is om alles met DAO aan te sturen waarvoor ik dus script moet maken om te laten en ontladen op schema.
Klopt het dat als ik geen Eastron of CT gebruik en enkel in Work mode "export first" / "Zero export to Load" weinig (geen?) verschil zie tussen battery first / load first en export solar surplus aan / uit in mijn situatie. Dit omdat mijn 2de omvormer die niet op de Deye zit zijn eigen ding doet? Dus mijn huis van stroom voorzien en wat over is exporteren? Ik heb een 7 mixen van settings gedraaid vandaag, maar weinig verschil in de stats.
Als dat zo is, dan vraag ik me af of alles goed gaat werken als ik de Eastron goed heb aangesloten? Kan ik de overigmatige stroom van de SolarEdge dan wel in mijn batterij krijgen, ook als deze niet (via DC of Gen poort)? En als dat wel is, wat is dan het voordeel van de SolarEdge aan de Gen poort hangen?
Mocht iemand solarman gebruiken icm DAO, wat zijn je standaard settings? En wordt al het laden en ontladen in werk modus 2 afgehandeld?
Edit: voor de duidelijkheid, de load van vandaag laag, en beide installaties (deye/solaredge) konden elk de totale load coveren).
Edit: Help
Ik kon niet wachten op mijn electricien, dus ik heb zelf de fases mijn eastron verwisseled, uitgaande L1 en L2 omgedraaid. Dit omdat fase 1 en fase 2 van de Eastron vs mijn Homewizard P1 verdraaid waren zie screenshots hier: The Source in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Deye stond op 0/240/120 en gaf een F13 gridmode change. Eastron als externe CT ingesteld en na hestart gaf externe CT 0 als waarde. Fase gewijzigd naar 0/120/240 en nu geeft de eastron wel resultaat, echter fase 1 & 2 nog steeds niet gelijk tov Homewizard P1, fase 3 is gelijk. Dus nu snap ik het niet meer....
Ik ga ervanuit dat de electricien mijn fase in de juiste volgorde aan mijn Eastron heeft aangesloten, hoe het zonder Eastron ook zat. Echter daarbij waren fase 1 en 2 ook gewisseld. Nu ik fase 1 & 2 van de Eastron uitgang omdraai (en de rotering omdraai omdat het anders geen resultaat geeft) werkt het ook niet. Kan er iets anders fout zijn?
[ Voor 31% gewijzigd door The Source op 26-02-2026 13:46 ]
CT zit wel op juiste fase maar CT zit omgekeerd? (Pijl niet naar groepenkast?)
[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 26-02-2026 14:27 ]
Ik gebruik geen CT spoelen, enkel de Eastron en die zit niet op zijn kopBenSKIP schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:27:
CT zit wel op juiste fase maar CT zit omgekeerd? (Pijl niet naar groepenkast?)
Ik hoef naast de Eastron toch niet ook de spoelen te gebruiken??
Edit:
@Steemsmij kun jij bevestigen of de Eastron modbus v3 werkt met de Deye? Ik zie dat je ook problemen had maar het is met niet 100% duidelijk of die terug te voeren zijn naar de V3 die ik ook gebruik.
Ik heb ondertussen baudrate, adres gecontroleerd, a/b van modbus verwisseld, echter resulteert dat allemaal in geen data. Met de huidige instellingen heb ik wel data, echter enkel fase 1 en 2 omgewisseld tov mijn P1 Homewizard.
[ Voor 39% gewijzigd door The Source op 26-02-2026 17:57 ]
De V3 doet het ook prima maar let op dat je niet zo'n Growatt versie (veel 2e hands op marktplaats) hebt die is wat data anders en gaat nooit werken. De settings voor de Eastron icm de Deye moet zijn, 9600 baud, No parity, 1 stopbit, en hij moet op adres 0001 staan.The Source schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik gebruik geen CT spoelen, enkel de Eastron en die zit niet op zijn kop![]()
Edit:
@Steemsmij kun jij bevestigen of de Eastron modbus v3 werkt met de Deye? Ik zie dat je ook problemen had maar het is met niet 100% duidelijk of die terug te voeren zijn naar de V3 die ik ook gebruik.
Ik heb ondertussen baudrate, adres gecontroleerd, a/b van modbus verwisseld, echter resulteert dat allemaal in geen data. Met de huidige instellingen heb ik wel data, echter enkel fase 1 en 2 omgewisseld tov mijn P1 Homewizard.
Werkt bij mij ook gewoon. Heb nog geen batterij maar Eastron in meterkast en via waveshare + PUSR naar de Deye.The Source schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik gebruik geen CT spoelen, enkel de Eastron en die zit niet op zijn kop![]()
Edit:
Iets met meten is wetenThe Source schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:56:
...
Edit: Help![]()
Daarna kijken bij je Deye of je daar ook GRID in de juiste volgorde hebt staan lijkt me. Hoe is je eastron verbonden met je Deye?
Bij mij heb ik een linksdraaiend veld (L1, L3, L2) en moest ik op de Deye hem op rechtsdraaiend zetten om geen grid fault te krijgen. Dit komt overeen met anderen eerder in dit topic die juist een rechtsdraaiend veld hebben en hem op links moesten zetten in de Deye. Maar, bij mij gebruik ik de Deye nog niet echt dus zou even moeten checken of daardoor iets mis gaat...de Eastron gaf wel de juiste data en fases door naar de Deye. Dat is gewoon een modbus over TCP verbinding. 1 device als leader, 1 als follower.
Ik zou beginnen in ieder geval met zeker zijn dat je overal het veld en de fases juist hebt aangesloten. Dus L1 bij de Deye GRID is gelijk aan L1 bij Eastron is gelijk aan L1 uit net.
Edit:
Oh, en omdat je nu zelf in je meterkast dingen aan het losmaken bent en vastzetten. Let er even op dat je wel met juiste moment alles vast zet en er geen bloot koper is. Ik geef het even aan omdat je eerder een elektricien hebt laten komen om de meterkast aanpassingen te doen, dus nu je het zelf doet moet je wel zorgen dat je in ieder geval alles goed (maar ook niet te) vast zet.
[ Voor 7% gewijzigd door Yaldair op 27-02-2026 10:02 ]
Ik vind het toch ook leuk om te melden dat ik zojuist de Deye 12kw omvormer heb ingeschakeld. De accu moet nog binnenkomen. ( yixiang mb56 32kwh ) Aangezien ik zelf met de vraag zat of de afstand voor de CT klemmen te ver was ( 55m kabel, 3m CT zelf en 52M utp CAT6 ) en hier ook onduidelijkheid over was, het werkt!. Standen komen nagenoeg overeen met de waardes van de slimme meter.
Let niet op de rommel, alles moet nog netjes vastgezet worden en nog meer vezelplaten waar de accu komt te staan. De oude Goodwe omvormer moest aan de kant en zonde als er geen zonne productie meer zou zijn.
Let niet op de rommel, alles moet nog netjes vastgezet worden en nog meer vezelplaten waar de accu komt te staan. De oude Goodwe omvormer moest aan de kant en zonde als er geen zonne productie meer zou zijn.
Leuk hoor, nog een Deye liefhebber, ik zou wel naast het brandwerende materiaal (?) op de wand van de Deye dit ook minimaal een meter diep boven de Deye aan het dakbeschot hangen. Vlammen slaan omhoog en je wil niet direct brand in je dak hebben.martijnr17 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:54:
Ik vind het toch ook leuk om te melden dat ik zojuist de Deye 12kw omvormer heb ingeschakeld. De accu moet nog binnenkomen. ( yixiang mb56 32kwh ) Aangezien ik zelf met de vraag zat of de afstand voor de CT klemmen te ver was ( 55m kabel, 3m CT zelf en 52M utp CAT6 ) en hier ook onduidelijkheid over was, het werkt!. Standen komen nagenoeg overeen met de waardes van de slimme meter.
Let niet op de rommel, alles moet nog netjes vastgezet worden en nog meer vezelplaten waar de accu komt te staan. De oude Goodwe omvormer moest aan de kant en zonde als er geen zonne productie meer zou zijn. [Afbeelding]
Zonder je bang te willen maken maar hier heb je een voorbeeld hoe het fout kan gaan
[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 01-03-2026 09:58 ]
Er zit nu gipsvezel achter. Dit moet inderdaad helemaal rondom. Tot de vloer, op de vloer en stukje wand en plafond. Alhoewel ik ook wel geloof als het goed gaat doe je er niets tegen. Maar mocht er iets kleins zijn dan voorkom je misschien meer ellende.rvdgaag schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:56:
[...]
Leuk hoor, nog een Deye liefhebber, ik zou wel naast het brandwerende materiaal (?) op de wand van de Deye dit ook minimaal een meter diep boven de Deye aan het dakbeschot hangen. Vlammen slaan omhoog en je wil niet direct brand in je dak hebben.
Zonder je bang te willen maken maar hier heb je een voorbeeld hoe het fout kan gaan
[Afbeelding]
Dit lijkt in de kabels eronder te zijn ontstaan?rvdgaag schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:56:
[...]
Leuk hoor, nog een Deye liefhebber, ik zou wel naast het brandwerende materiaal (?) op de wand van de Deye dit ook minimaal een meter diep boven de Deye aan het dakbeschot hangen. Vlammen slaan omhoog en je wil niet direct brand in je dak hebben.
[Afbeelding]
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Ja dat denk ik ookzalkc schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:00:
[...]
Dit lijkt in de kabels eronder te zijn ontstaan?
Vezelplaat moet wel voldoende dik worden uitgevoerd om als WBDBO voorziening te kunnen werken, daarnaast moet deze WBDBO voorziening inderdaad rondom worden aangebracht.
En.... een vliering is niet de beste locatie voor een accu. Nu zal een 32kw accu niet heel snel warm gaan worden. Maar 20-25'C is de optimale temperatuur voor een accu, wordt de accu (of de ruimte en dus de accu) warmer, dan gaan de SOH sneller naar beneden.
En.... een vliering is niet de beste locatie voor een accu. Nu zal een 32kw accu niet heel snel warm gaan worden. Maar 20-25'C is de optimale temperatuur voor een accu, wordt de accu (of de ruimte en dus de accu) warmer, dan gaan de SOH sneller naar beneden.
Mijn 45kWh (3x15kWh) worden vrij vlot warm. Van de week al boven de 25 graden gekomen. Zeker met deze dagen zijn ze vanaf 7 tot 21 uur bijna constant in de weer. Er staat alweer een fannetje op de stalen behuizing te blazen voor iets meer ventilatie om de accu's heen.BenSKIP schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:26:
Vezelplaat moet wel voldoende dik worden uitgevoerd om als WBDBO voorziening te kunnen werken, daarnaast moet deze WBDBO voorziening inderdaad rondom worden aangebracht.
Ja precies, daarom heb ik nu een airconditioner klaar staan in de garage om de hele installatie te koelen op de echt warme dagen, stroom van PV zat dan en de accu's komen dan ook vol.ybos schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Mijn 45kWh (3x15kWh) worden vrij vlot warm. Van de week al boven de 25 graden gekomen. Zeker met deze dagen zijn ze vanaf 7 tot 21 uur bijna constant in de weer. Er staat alweer een fannetje op de stalen behuizing te blazen voor iets meer ventilatie om de accu's heen.
Dat is natuurlijk het mooist maar om nou een airco in de schuur op te hangen terwijl er op de slaapkamers/woonkamer niets is gaat rare blikken geven hierrvdgaag schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:03:
[...]
Ja precies, daarom heb ik nu een airconditioner klaar staan in de garage om de hele installatie te koelen op de echt warme dagen, stroom van PV zat dan en de accu's komen dan ook vol.
Geen last van, mijn hele huis is gekoeld met de warmtepomp dus altijd heerlijk koel in de zomer, in maart gaat tie op koelen en eind sept/begin oktober weer op verwarmen.ybos schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Dat is natuurlijk het mooist maar om nou een airco in de schuur op te hangen terwijl er op de slaapkamers/woonkamer niets is gaat rare blikken geven hier
Hoe zorg ik ervoor dat mijn AC gekoppelde zonnepanelen systeem de batterij gaat opladen die aangesloten is op mijn Deye 12kw?
Ik heb een Eastron CT meter gekoppeld en de deye ziet dat ik terug lever aan het net, ik wil juist deze energie in de accu stoppen. Ik las iets over het inschakelen van AC Coupling modus maar deze heb ik niet op mijn Deye zitten.
Het zonnepanelen systeem aansluiten op de GEN poort is geen optie, het zal via de GRID moeten. Iemand een idee of dit mogelik is ?
Ik heb een Eastron CT meter gekoppeld en de deye ziet dat ik terug lever aan het net, ik wil juist deze energie in de accu stoppen. Ik las iets over het inschakelen van AC Coupling modus maar deze heb ik niet op mijn Deye zitten.
Het zonnepanelen systeem aansluiten op de GEN poort is geen optie, het zal via de GRID moeten. Iemand een idee of dit mogelik is ?
We gaan de omvormer voor onze 4350Wp installatie vervangen door de Deye 3.6kW - 1-fase - LV Omvormer. Deze omvormer is inmiddels aanwezig, en ik ben aan het uitzoeken wat er verder allemaal nog bij komt kijken. Home Assistant is geïnstalleerd op een Synology NAS. (Het draait, maar meer ook nog niet)
Het doel op korte termijn is, om via HA inzicht te krijgen in het energieverbruik.
Later dit jaar zullen we een accu bij gaan plaatsen, en wil ik graag via HA de omvormer aansturen.
Tevens gaan we meerdere airco's installeren, om teruglevering te minimaliseren.
Vanaf 1 januari gaan we dan mogelijk over op dynamische tarieven, en wordt aansturing via HA echt wel heel belangrijk.
Wat ik er tot nog toe van begrepen heb:
- Easton SDM230 Modbus energiemeter toevoegen aan de meterkast. Ik twijfel nog of we dit laten doen door de installateur, of dit zelf doen. Probleem is dat alles onder de groepenkast afgesloten en verzegeld is, inclusief de hoofdschakelaar. De enige hoofdschakelaar die ik om kan zetten is de dubbele schakelaar in de groepenkast zelf.
- Van de Easton een UTP kabel naar de Deye, rechtstreeks in de RS485 meter aansluiting.
- Een Waveshare RS485 naar ethernet converter, en die het netwerk in via een UTP kabel.
Is dit voldoende voor het kunnen aansturen van de omvormer/PV/accu via HA?
Het doel op korte termijn is, om via HA inzicht te krijgen in het energieverbruik.
Later dit jaar zullen we een accu bij gaan plaatsen, en wil ik graag via HA de omvormer aansturen.
Tevens gaan we meerdere airco's installeren, om teruglevering te minimaliseren.
Vanaf 1 januari gaan we dan mogelijk over op dynamische tarieven, en wordt aansturing via HA echt wel heel belangrijk.
Wat ik er tot nog toe van begrepen heb:
- Easton SDM230 Modbus energiemeter toevoegen aan de meterkast. Ik twijfel nog of we dit laten doen door de installateur, of dit zelf doen. Probleem is dat alles onder de groepenkast afgesloten en verzegeld is, inclusief de hoofdschakelaar. De enige hoofdschakelaar die ik om kan zetten is de dubbele schakelaar in de groepenkast zelf.
- Van de Easton een UTP kabel naar de Deye, rechtstreeks in de RS485 meter aansluiting.
- Een Waveshare RS485 naar ethernet converter, en die het netwerk in via een UTP kabel.
Is dit voldoende voor het kunnen aansturen van de omvormer/PV/accu via HA?
Als het goed is, als je deze setting aanvinkt dan zou je de Deye moeten gaan laden van het overschot dat het net op gaat.bd-casemod schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:21:
Hoe zorg ik ervoor dat mijn AC gekoppelde zonnepanelen systeem de batterij gaat opladen die aangesloten is op mijn Deye 12kw?
(ik heb het zelf niet, maar het zou zo moeten werken)
Ik krijg een read failure als ik deze setting probeer uit te lezen, ik vermoed dat ik nog een oude firmware heb. Ik heb support gemaild voor een firmware upgrade van deye.ybos schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Als het goed is, als je deze setting aanvinkt dan zou je de Deye moeten gaan laden van het overschot dat het net op gaat.
(ik heb het zelf niet, maar het zou zo moeten werken)
[Afbeelding]
Zoek eerst uit welke firmware je nu hebt, en of het wel verstandig is om te updaten. Lees het topic hier van begin tot eind door . Yup even wat werk, maar de verkeerde Fw installeren en corrigeren duurt 10x zo lang. Lees de posting's van b.v Domba en anderen ( search voor Firmware ) door en maak een lijst met namen die antwoord geven op FW vragen en selecteer/search b.v dan op hun naam.bd-casemod schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:09:
[...]
Ik krijg een read failure als ik deze setting probeer uit te lezen, ik vermoed dat ik nog een oude firmware heb. Ik heb support gemaild voor een firmware upgrade van deye.
HTH
Ik heb dit ook maar alleen als ik PV input inschakel, een hele hoge pieptoon. heb je dit toevallig al kunnen oplossen ?Jaimygo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:42:
Goedemorgen,
Recent een deye 12kw omvormer geplaatst, het valt me op dat de omvormer constant een hoge piep toon maakt. De toon lijkt te beginnen als het Enphase systeem wordt ingeschakeld via de Gen ingang maar als ik de alamat van het Enphase systeem uitzet blijft de toon aanwezig.
De opstelling is nu:
Enphase op de Gen ingang.
Huis op Load output.
Laadpaal aan grid zijde.
HMI: ver 1001-C049
MAIN:ver 2006-1147-1807
Hebben meer mensen last van een hoge toon uit de omvormer?
Gebruik je de Deye cloud app of de Solarman app?bd-casemod schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:09:
[...]
Ik krijg een read failure als ik deze setting probeer uit te lezen, ik vermoed dat ik nog een oude firmware heb. Ik heb support gemaild voor een firmware upgrade van deye.
Bij mij geeft de Solarman app ook leesfouten, de Deye cloud app doet het wel naar behoren.
Je kunt de instelling natuurlijk ook op de omvormer zelf aanpassen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik heb ondertussen de fases weer in de originele stand terug gezet dit omdat ik 2 warmtepompen en 2 andere pompen heb (zwembad / beregening) dus ik wil niet dat die de verkeerde kant opdraaien. Mijn instellingen stonden goed, ondanks fase 1 en 2 die niet gelijk kopen met mijn P1 werkt 0 op de meter wel met de Deye.Yaldair schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Iets met meten is weten. Ik weet niet of je duspol hebt/kunt regelen? Dan kan je in ieder geval de fases weer in juiste volgorde zetten bij je Eastron. Dus dat in je meterkast alles op de juist volgorde zit (dat is wat makkelijker).
Daarna kijken bij je Deye of je daar ook GRID in de juiste volgorde hebt staan lijkt me. Hoe is je eastron verbonden met je Deye?
Bij mij heb ik een linksdraaiend veld (L1, L3, L2) en moest ik op de Deye hem op rechtsdraaiend zetten om geen grid fault te krijgen. Dit komt overeen met anderen eerder in dit topic die juist een rechtsdraaiend veld hebben en hem op links moesten zetten in de Deye. Maar, bij mij gebruik ik de Deye nog niet echt dus zou even moeten checken of daardoor iets mis gaat...de Eastron gaf wel de juiste data en fases door naar de Deye. Dat is gewoon een modbus over TCP verbinding. 1 device als leader, 1 als follower.
Ik zou beginnen in ieder geval met zeker zijn dat je overal het veld en de fases juist hebt aangesloten. Dus L1 bij de Deye GRID is gelijk aan L1 bij Eastron is gelijk aan L1 uit net.
Edit:
Oh, en omdat je nu zelf in je meterkast dingen aan het losmaken bent en vastzetten. Let er even op dat je wel met juiste moment alles vast zet en er geen bloot koper is. Ik geef het even aan omdat je eerder een elektricien hebt laten komen om de meterkast aanpassingen te doen, dus nu je het zelf doet moet je wel zorgen dat je in ieder geval alles goed (maar ook niet te) vast zet.
Ik ga mijn electricien alles laten doormeten (zodra hij tijd heeft), alles loopt door 2 extra verdeelkasten en is in de loop van de jaren door verschillende personen aangelegd.
Hoe herken ik zo'n growatt? Ik heb die van mij wel via marktplaats gekocht en er staat Eastron V3 op. Op de eastron website kan ik geen een datasheet van de V3 vinden.rvdgaag schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:01:
[...]
De V3 doet het ook prima maar let op dat je niet zo'n Growatt versie (veel 2e hands op marktplaats) hebt die is wat data anders en gaat nooit werken. De settings voor de Eastron icm de Deye moet zijn, 9600 baud, No parity, 1 stopbit, en hij moet op adres 0001 staan.
Herken je niet van de buitenkant, vraag het aan de verkoper of hij hem met een growatt omvormer had, dan weet je het.The Source schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Hoe herken ik zo'n growatt? Ik heb die van mij wel via marktplaats gekocht en er staat Eastron V3 op. Op de eastron website kan ik geen een datasheet van de V3 vinden.
Dank je, nagevraagd, die persoon had een Victron. Dus helaas.rvdgaag schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:11:
[...]
Herken je niet van de buitenkant, vraag het aan de verkoper of hij hem met een growatt omvormer had, dan weet je het.
Hoezo helaas, dan is die Eastron waarschijnlijk gewoon OK !The Source schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:52:
[...]
Dank je, nagevraagd, die persoon had een Victron. Dus helaas.
Ik heb eindelijk de CT klemmen aangesloten en die werken prima, is er ook een mogelijkheid om de de DEYE op dynamic load balancing te zetten als hij aan het laden is? ik doe dat nu vrij voorzichtig via Home assistant (uitrekenen hoeveel A er nog is tot aan 24A, en dit dan doorsturen).
Als je Grid Peak Shaving aanzet dan houdt hij daar ook rekening mee met laden, het is echter een beetje te traag wanneer je ook je auto met 11kW laadt is mijn ervaring. Het gaat goed echter de ene keer schakelt de Deye terug en de andere keer de laadpaal.djoenez schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:30:
Ik heb eindelijk de CT klemmen aangesloten en die werken prima, is er ook een mogelijkheid om de de DEYE op dynamic load balancing te zetten als hij aan het laden is? ik doe dat nu vrij voorzichtig via Home assistant (uitrekenen hoeveel A er nog is tot aan 24A, en dit dan doorsturen).
Aanvulling op hierboven: met ontladen moet de peak shaving uitstaan, anders gaat de Deye niet ontladen richting het net.rvdgaag schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Als je Grid Peak Shaving aanzet dan houdt hij daar ook rekening mee met laden, het is echter een beetje te traag wanneer je ook je auto met 11kW laadt is mijn ervaring. Het gaat goed echter de ene keer schakelt de Deye terug en de andere keer de laadpaal.
Check, zeer bedankt! moet ik dan ook nog ergens aangeven wat de max is van mijn aansluiting? (3x25).rvdgaag schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Als je Grid Peak Shaving aanzet dan houdt hij daar ook rekening mee met laden, het is echter een beetje te traag wanneer je ook je auto met 11kW laadt is mijn ervaring. Het gaat goed echter de ene keer schakelt de Deye terug en de andere keer de laadpaal.
3x25A is 17kW / 17000Wdjoenez schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Check, zeer bedankt! moet ik dan ook nog ergens aangeven wat de max is van mijn aansluiting? (3x25).
Invullen in het kolommetje grid peak shaving power.
(ik heb zelf 16500 ingevuld, beetje marge)
3x25A = 3x25Ax230V=17.250 Watt.djoenez schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Check, zeer bedankt! moet ik dan ook nog ergens aangeven wat de max is van mijn aansluiting? (3x25).
Je zekering kan enige tijd een wat hogere last hebben dus geen nood om de waarde lager te zetten.
Besten,
Heeft iemand er ervaring mee dat de Deye LV niet lekker wil verkopen?
Ik zet hem op selling first en dan bijvoorbeel 10000W tot 10%SOC in TOU maar hij verkoopt maar met 2000W ofzo. Ik heb grid peakshaving disabled en alle parameters staan op maximaal amperage/wattage vd batterij.
Ik heb trouwens de 20Kw LV Deye inverter met een 64Kw accu. en hij staat op 90% SOC dus er is power genoeg om te verkopen.
Heeft iemand er ervaring mee dat de Deye LV niet lekker wil verkopen?
Ik zet hem op selling first en dan bijvoorbeel 10000W tot 10%SOC in TOU maar hij verkoopt maar met 2000W ofzo. Ik heb grid peakshaving disabled en alle parameters staan op maximaal amperage/wattage vd batterij.
Ik heb trouwens de 20Kw LV Deye inverter met een 64Kw accu. en hij staat op 90% SOC dus er is power genoeg om te verkopen.
[ Voor 9% gewijzigd door Tha Best op 07-03-2026 10:09 ]
@Tha Best Wat heb je bij de overige parameters staan?
-Max sell power (in W, hoofd scherm system work mode, defauft is 20kW)
-Max discharge (in A, battery screen, default is 40A)
en dan heb je nog een max charge en discharge in de BMS zelf
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Net even geprobeerd. Maar hij reageert niet op een 1 fase load, na 20 sec 7kw door 1 fase te trekken heb ik hem maar uitgezet. Iemand hier ervaring mee?rvdgaag schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Staat de optie asymetric phase feeding wel aan ???djoenez schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Net even geprobeerd. Maar hij reageert niet op een 1 fase load, na 20 sec 7kw door 1 fase te trekken heb ik hem maar uitgezet. Iemand hier ervaring mee?
@djoenez Het is iets te weinig info, maar zit je niet buiten de regel range, door te hoge fase scheefbelasting.
De laatste firmware voor Deye LV's is FW1140, waarbij de Deye nog compenseert op andere fase voor wat van grid op 1 fase wordt afgenomen en ondersteunt vanuit accu (intern salderen van Deye)
Latere firmware neemt het overige wat boven de scheefbelasting (FW afh. 4-5kW voor 12k hybride) voor tov van andere fase zonder meer van grid af zonder enige compensatie en valt ook de ondersteuning vanuit de accu terug.
(De vermoedelijke reden voor deze aanpassingen in het verleden is dat oudere firmware gewoon tot 50A op 1 fase kon leveren en de meeste huisinstallatie niet standaard daarvoor geschikt zijn en veel eindgroepen, maar met 2,5mm2 bekabelt zijn ipv 6 of 10mm2).
De laatste firmware voor Deye LV's is FW1140, waarbij de Deye nog compenseert op andere fase voor wat van grid op 1 fase wordt afgenomen en ondersteunt vanuit accu (intern salderen van Deye)
Latere firmware neemt het overige wat boven de scheefbelasting (FW afh. 4-5kW voor 12k hybride) voor tov van andere fase zonder meer van grid af zonder enige compensatie en valt ook de ondersteuning vanuit de accu terug.
(De vermoedelijke reden voor deze aanpassingen in het verleden is dat oudere firmware gewoon tot 50A op 1 fase kon leveren en de meeste huisinstallatie niet standaard daarvoor geschikt zijn en veel eindgroepen, maar met 2,5mm2 bekabelt zijn ipv 6 of 10mm2).
[ Voor 35% gewijzigd door Tha Best op 07-03-2026 11:13 ]
Max charge and discharge van de BMS is 4X150Amp opgeteld. Dus 600Amp En dat zie je ook bij charge dat gaat gewoon tot maximaal vermogenDomba schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:31:
@Tha Best Wat heb je bij de overige parameters staan?
@Tha Best In de screens zie ik geen reden voor een limitering.
Ik verwacht het niet, maar heb je de 6 tijdsblokken zo ingesteld dat er geen overlap is in start en start/stoptijden van de blokken en dat ze sluitend zijn voor precies 24 uur en niet langer?
Ik verwacht het niet, maar heb je de 6 tijdsblokken zo ingesteld dat er geen overlap is in start en start/stoptijden van de blokken en dat ze sluitend zijn voor precies 24 uur en niet langer?
TOU Is correct ingesteld iddDomba schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:06:
@Tha Best In de screens zie ik geen reden voor een limitering.
Asymetric feeding staat op on, maar er zijn geen gebruikers in de woning.paQ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:15:
@Tha Best Het is net of je op (de max van) 1 fase teruglevert?
Kijk eens bij Advanced, en dan Asymmetric phase feeding
Ik zit toch te denken aan misschien iets met de CT Klemmen maar waarom kan ik dan wel volle bak laden.
Ik heb asymetric phase feeding uit staan, en dat werkt perfect (aansturing via modbus/HA). Misschien dat proberen? Misschien is die setting gevoelsmatig andersom bedoeld?Tha Best schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:19:
Ik heb al een fabrieksreset gedaan maar dat hielp ook niet
Ik heb iets geks wat ik niet begrijp.
Ik heb een 6k-SG03LP1 aangesloten met een CT. Als ik de batterij laad dan schaalt de Deye het laden terug zodat ik op de meter niet meer dan 6kW verbruik. De meterkast is niet aangesloten op Load. Als ik dus tussen 11:00 en 15:00 de auto èn de batterij wil laden dan lukt dat dus niet. Ik kan mij niet herinneren of dat ooit wel is gelukt.
Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ik gewoon mijn 40A kan gebruiken?
In TOU heb ik bij Power 6800 ingevuld, ik kan daar geen hoger getal invullen.
Ik heb een 6k-SG03LP1 aangesloten met een CT. Als ik de batterij laad dan schaalt de Deye het laden terug zodat ik op de meter niet meer dan 6kW verbruik. De meterkast is niet aangesloten op Load. Als ik dus tussen 11:00 en 15:00 de auto èn de batterij wil laden dan lukt dat dus niet. Ik kan mij niet herinneren of dat ooit wel is gelukt.
Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ik gewoon mijn 40A kan gebruiken?
In TOU heb ik bij Power 6800 ingevuld, ik kan daar geen hoger getal invullen.
[ Voor 31% gewijzigd door Aziona op 08-03-2026 09:56 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Domba schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:47:
@djoenez Het is iets te weinig info, maar zit je niet buiten de regel range, door te hoge fase scheefbelasting.
Bedankt voor het meedenken, mijn settings:rvdgaag schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Staat de optie asymetric phase feeding wel aan ???
Asymmetric phase feeding: On
Grid peak shave: On,
Inverter grid peak shaving: 16500W
EXmeter: Enable
Meter: none (Staat niet CT tussen?)
FW
HMI: 1001-C049
Main: 2006-1147-1807
ARC: D207
Ik dacht dat ik zo alles goed heb staan, ik zie ook via solarman de CT klemmen op de inverter external goed binnenkomen.
Ik geef aan: Laad met 12000W, en er wordt niet teruggeschaald als er op 1 fase met 3.6kW iets wordt getrokken (1 fase lader auto/ Quooker). Kan ik er vanuit gaan dat de Deye niet 16/16/8 kan laden?
Edit: eerste fout gevonden. Exmeter moet off staan. Anders gebruikt hij niet de CT. Nu ik ook op het scherm mijn grid output zie. Krijg ik hem ook niet dat hij zero to CT moet volgen. Hij gaat dan niet de batterij opladen terwijl volgens mij alles goed staat...
Edit2: heeft iemand voor mij zijn instelling voor zero export als je de deye alleen op grid hebt aangesloten zonder pv?
[ Voor 10% gewijzigd door djoenez op 08-03-2026 13:37 ]
Nu in het juiste topic 
Vrijdagavond de 2e Yixiang van 16kWh in elkaar gedraaid en van de week aansluiten als de kabels binnen zijn.
Om de afgifte te verhogen moet ik wel de max discharge nog van 120 naar 180 nog verhogen (ontlading op max 0.29C), maar nu zie ik in de TOU ook nog een waarde van 7200W staan, wordt die ook nog gebruikt om de maximale ontlading te bepalen? Of is het alleen de "Battery Max (dis)charge" in Ampere's die dat bepaalt?
Vrijdagavond de 2e Yixiang van 16kWh in elkaar gedraaid en van de week aansluiten als de kabels binnen zijn.
Om de afgifte te verhogen moet ik wel de max discharge nog van 120 naar 180 nog verhogen (ontlading op max 0.29C), maar nu zie ik in de TOU ook nog een waarde van 7200W staan, wordt die ook nog gebruikt om de maximale ontlading te bepalen? Of is het alleen de "Battery Max (dis)charge" in Ampere's die dat bepaalt?
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
@zalkc Beide worden gebruikt, waarbij TuO een na-regeling is als je on-grid bent.
Max discharge moet je min of meer zien als de limiet voor de hardware en ToU is in/uitschakelbaar en enkel actief als je on-grid bent voor fijn regeling. (onafh. van in/uit ToU) .
Max discharge moet je min of meer zien als de limiet voor de hardware en ToU is in/uitschakelbaar en enkel actief als je on-grid bent voor fijn regeling. (onafh. van in/uit ToU) .
Dan moet ik dus beide (voor alle tijdvakken uiteraard) aanpassen als ik on-grid meer als 7200 W wil gebruiken, duidelijk. Scheelt weer een zoektochtDomba schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:23:
@zalkc Beide worden gebruikt, waarbij TuO een na-regeling is als je on-grid bent.
Ik zelf gebruik de ToU niet en staat vrijwel altijd op 12kW en max discharge verandert soms over het jaar maar een paar keer om de temperatuur cellen niet te hoog op te laten lopen. (is eigenlijk maar enkele keer dat deze verandert naar <C0,25) eigenlijk alleen buiten stookseizoen als er een netto negatieve prijs periode is met 2x max teruglever-perioden om die te beperken <C0,20 (node red, waar ik nog aansleutel die max discharge lager zet als cel temp >35Cgraden worden in stappen van 5A elke minuut tot celtemp niet meer stijgt), airco koeltruimte max met 15-16 graden wat meeste jaren wel voldoende is, alleen de dagen van >35 buitentemp hebben we ook nog niet zoveel.zalkc schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Dan moet ik dus beide (voor alle tijdvakken uiteraard) aanpassen als ik on-grid meer als 7200 W wil gebruiken, duidelijk. Scheelt weer een zoektocht
Teruglevering beperk ik door max sell power te sturen en beperkt (indirect door celtemp) wordt door wat overblijft van max discharge minus eigenverbruik achter de meter.
Er is 1 maar waar je op moet letten in zonnige periode bij mijn oudere FW is dat als PV opwek niet naar de accu gaat, maar direct naar grid op omdat de prijs nog goed is, dat de max sell power groter staat dan de PV opwek (anders reduceert dat de PV-opwek).
Bij mij in de zomer (mei-sept) in ochtend en late namiddag, ik heb dagen tot 2,5x zoveel PV opwek als accu opslagruimte, ik sla alleen de negatieve dyn prijs op in de accu (als PV opwek verwachting >125% (>50kWh) met KNMI harmonie) , voor latere teruglevering en eigen verbruik tot de volgende dag en leeg accu in de ochtend piek tot 1kWh als die er is
Ik weet al wat er aan de hand is en wil dit even delen en direct een vraag erbij.Tha Best schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Asymetric feeding staat op on, maar er zijn geen gebruikers in de woning.
Ik zit toch te denken aan misschien iets met de CT Klemmen maar waarom kan ik dan wel volle bak laden.
Ik heb een paar dagen geleden copilot van Deye geactiveerd en ingesteld maar omdat het niet goed werkte weer uitgezet en het abbo opgezegd. Maar ergens op de achtergrond draait het toch nog en ik krijg het niet meer weg. Goed om te weten voor anderen kijk uit met copilot.
Ik heb nu twee opties. Of een nieuw account maken en de inverter en logger verwijderen uit dit account en overzetten naar een fris account of Deye support red mijn huidige account.
Maar mailen met Deye is vreselijk 1richting communiceren en erg vervelend. Heeft wellicht iemand van jullie een whatsapp nummer voor Deye support?
edit: nee lijkt niet te werken
[ Voor 93% gewijzigd door paQ op 09-03-2026 19:44 ]
Ik heb een vraag, een kennis van mij wil een soortgelijke set-up als ik instaleren, 3-fase Deye met 3 stuks Seplos batterijen parallel op een busbar. Nu heeft Seplos ook DIY cases met hierin ventilatoren gebouwd t.b.v. koeling. Nu is die koeling ansich goed, dus daar zit mijn vraag niet.
Mijn punt van zorg is dat die actieve koeling de vier ingebouwde NTC-sensors, welke bovenop de batterij cellen zijn gemonteerd koelt. Deze sensoren zijn direct aan de luchtstroom gemonteerd, terwijl de batterij-cellen zelf een grote massa hebben en de kern van de cellen niet aan de luchtstroom zit. Kan dit er toe leiden dat de NTC's een significant andere waarde aangeven dan de daadwerkelijke temperatuur in de kern van de cellen?
Hiermee kom ik op een tweede vraag, mocht het veiligheidsventiel in werking treden en dus gaan ontgassen, is het dan juist wenselijk dat dit gas de ruimte in wordt geblazen, of juist beter dat dit zoveel als mogelijk in de case blijft?
Mijn punt van zorg is dat die actieve koeling de vier ingebouwde NTC-sensors, welke bovenop de batterij cellen zijn gemonteerd koelt. Deze sensoren zijn direct aan de luchtstroom gemonteerd, terwijl de batterij-cellen zelf een grote massa hebben en de kern van de cellen niet aan de luchtstroom zit. Kan dit er toe leiden dat de NTC's een significant andere waarde aangeven dan de daadwerkelijke temperatuur in de kern van de cellen?
Hiermee kom ik op een tweede vraag, mocht het veiligheidsventiel in werking treden en dus gaan ontgassen, is het dan juist wenselijk dat dit gas de ruimte in wordt geblazen, of juist beter dat dit zoveel als mogelijk in de case blijft?
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
/f/image/So2d9LeYuwcXvSHRtR3aq9FD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gH27mGyKg3yW71aPLLZE5foe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LDpOaPOc95JZmCL4DLAffpxD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3pqyi8dMxo1ojTmMq82WDOIT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/50wsKIXCpmp5Lcxt6TPVe8Aw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FFEzcPZ13KliLoJeWGXmswS7.png?f=fotoalbum_large)