Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36
Noordhorn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:30:
Ben wat aan "out-off-the-box" aan het denken over het volgende:

Kan ik de uitgang van een laadpaal (zit op de load-uitgang) aansluiten op de gen ingang van de Deye en waarom zal ik dat eventueel willen?
-
  • Met "Grid-Rewards" van Tibber mijn accu laden (want ondersteuning van Tibber verwacht ik niet)
  • Discharge batterij op 0 ampère zetten (zorgen dat het geen lus gaat worden)
  • Dan alleen toestaan als de prijs al voordelig is om het te doen en dat je er van uit mag gaan dat de kWh prijs erg laag wordt
Laadpaal op gen-poort op welke selectie?
=op GEN heeft deze poort geen spanning voor een verbruiker, daar deze een frequentie master met spanning verwacht (meet maar eens met een multimeter of sluit wel veilig een 230V led lamp aan)
op Dedicated load die is afhankelijk van SOC
op MI, heeft alleen spanning binnen de ingestelde SOC range.

voor accu laden voor "grid rewards" zal je signaal dat bestemd is voor EV laden eerst zien te onderscheppen om er iets voor als dedicated load wat mee te kunnen, maar als er een feedback loop is voor die rewards met lading status van EV wordt het een stuk lastiger

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-04 16:56
Domba schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:21:
[...]

Laadpaal op gen-poort op welke selectie?
=op GEN heeft deze poort geen spanning voor een verbruiker, daar deze een frequentie master met spanning verwacht (meet maar eens met een multimeter of sluit wel veilig een 230V led lamp aan)
op Dedicated load die is afhankelijk van SOC
op MI, heeft alleen spanning binnen de ingestelde SOC range.
Je kunt op de deye toch een 3-fasen generator aansluiten om de batterij te laden?
voor accu laden voor "grid rewards" zal je signaal dat bestemd is voor EV laden eerst zien te onderscheppen om er iets voor als dedicated load wat mee te kunnen, maar als er een feedback loop is voor die rewards met lading status van EV wordt het een stuk lastiger
Tibber kan zowel mijn laadpaal (Zappi 2.1) aansturen als mijn EV (Tesla). Dus het signaal te onderscheppen lijkt mij wel te kunnen van de Zappi. De rest zal automations in HA de verdere aansturing en het regelen van de Deye op zich dienen te nemen.

Stuur nu ook mijn complete Deye met HA en EMHASS aan (laden, ontladen, stop, NOM en EV laden met grid-rewards).

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Noordhorn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:49:
[...]

Je kunt op de deye toch een 3-fasen generator aansluiten om de batterij te laden?
Ja. Zonder netspanning....

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-04 14:58
Ik had even een dom-hersen-spinseltje idee, maar wie weet...

Omvormer en meterkast hangen zo'n 20 meter uit elkaar.
De Handmatige omschakelaar voor de back-up (in de buurt van de omvormer om zo kabel te besparen). op die manier zit het hele huis achter de back-up en kan het over dezelfde kabel vanuit de meterkast.

Wat ik dan doe bij stroomstoring, hoofdschakelaar van het grid omzetten, daarna de handmatige stroomschakelaar omzetten, de back-up / gen gaat dan over de ymvk kabel terug naar de groepenkast om het huis te voeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qmJEXR3YCVaLkVSdAVQS_Dfuj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk9zFjRpPSeeq7TAUADRdlVr.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op m'n paint skills :-), maar is dit iets dat zou kunnen?

P.S. ik ben nog op zoek naar een thuis-accu systeem voor N.O.M. ik Had even snel gekeken en denk dat de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 met een DEYE SE-F16 C 16kWh 51.2V en een EASTRON SDM630MCT 3-fase, wel voor mijn doel een gunstige kandidaat is. Maar heb ik nog wat anders nodig (dc zekering, dc-afschakelknop) of andere tips? Gaat alleen voor de aanschaf aansluiten doet iemand anders-

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-04 14:08
Mmm. Ik pieker over hetzelfde maar deze oplossing past me niet echt. Alternatief buiten extra kabel trekken heb ik ook niet. Misschien is iemand anders daar slim genoeg.

Verder niet echt juiste topic maar dit is toch wel heel leuk en vlogend jaar belangrijk.
https://danielraffel.me/t...ar-charging-optimization/
Lokaal je Tesla sturen. Het moet niet gekker worden.

• jadjong
  • Niet online
squareware schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:42:
Wat ik dan doe bij stroomstoring, hoofdschakelaar van het grid omzetten, daarna de handmatige stroomschakelaar omzetten, de back-up / gen gaat dan over de ymvk kabel terug naar de groepenkast om het huis te voeden.

[Afbeelding]

Er is een reden waarom niemand deze oplossing levert en er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde oplossingen waarbij beide schakelaars onmogelijk in de verkeerde stand kunnen staan.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:23
squareware schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:42:
Ik had even een dom-hersen-spinseltje idee, maar wie weet...

Omvormer en meterkast hangen zo'n 20 meter uit elkaar.
De Handmatige omschakelaar voor de back-up (in de buurt van de omvormer om zo kabel te besparen). op die manier zit het hele huis achter de back-up en kan het over dezelfde kabel vanuit de meterkast.

[Afbeelding]

P.S. ik ben nog op zoek naar een thuis-accu systeem voor N.O.M. ik Had even snel gekeken en denk dat de SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 met een DEYE SE-F16 C 16kWh 51.2V en een EASTRON SDM630MCT 3-fase, wel voor mijn doel een gunstige kandidaat is. Maar heb ik nog wat anders nodig (dc zekering, dc-afschakelknop) of andere tips? Gaat alleen voor de aanschaf aansluiten doet iemand anders-
Technisch werkt het maar het is absoluut niet toegestaan zoals je het getekend hebt. Als jij namelijk vergeet je hoofdschakelaar uit te zetten kun je spanning op het net zetten terug de straat in. Je bent verplicht maatregelen te nemen om deze situatie zonder tussenkomst van handmatig handelen te voorkomen. Dat kan door een ATS te installeren in je meterkast maar ik vermoed dat die oplossing kostbaarder is dan een extra kabel.

• squareware
arjenhiemstra schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:02:
[...]

Technisch werkt het maar het is absoluut niet toegestaan zoals je het getekend hebt. Als jij namelijk vergeet je hoofdschakelaar uit te zetten kun je spanning op het net zetten terug de straat in. Je bent verplicht maatregelen te nemen om deze situatie zonder tussenkomst van handmatig handelen te voorkomen. Dat kan door een ATS te installeren in je meterkast maar ik vermoed dat die oplossing kostbaarder is dan een extra kabel.
Klopt wel wat je zegt vandaar het hersenspinsel }).

Ben wel benieuwd of alle ats zelf verbind met het net als de stroon weer terug is. Wie bepaald anders of het veilig is om opnieuw te verbinden met het net?

Even snel gekeken, ben ik deze tegen gekomen.
https://www.bol.com/nl/nl...-3-fase/9300000247391501/

Je zou deze in theorie vlak na de hoofdschakelaar kunnen plaatsen en de noodstroomkant leeg laten. Bij stroomuitval, ontkoppelt die het net.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

The Source schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Ik was aan het twijfelen tussen Deye en Solis. Beide - welliswaar 3p LV modellen - ontwijken elkaar niet qua specs en functionaliteit. Solis liep iets achter op HA integratie voor de laatste generatie. Ik heb ook verschillende Solis webinares (uit Belgie) gezien en alles zag er goed uit en veel ook goed gericht op de lokale NL en BE markt. Uiteindelijk heb ik voor Deye gekozen omdat ik erg voor Solis weinig actieve fora waren voor support / vragen.

Het grote nadeel van Deye is IMHO het slechte touchscreen en onlogische frotwerk op elk scherpje en benamingen, daar ben ik geen fan van. Inverter instellingen vanuit de cloud wijzigen gebeurt ook op een irritane manier (eerst lezen / dan schrijven). Gelukkig zijn er verschillende manieren (ESP, Solarman) om de Deye vanuit HA en ook lokaal aan te sturen en dat bevalt erg goed.
Ik twijfel ook voor de Solis - maar support / HA support maak ik me zorgen over.

Pro Solis 10k = 10k voor de BE regels.
Piek 10 sec = 2 x dus 20000 Watt
Scheefbelasting 5kw

Andere optie is de Deye 8K -> 8,8
Of de Deye 10K -> maar eu is 11K dus probleem voor BE
De 10K BE -> Wie wil / kan die leveren aan een normale prijs -> blijkbaar niet door nkon ;(

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

paQ

squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Klopt wel wat je zegt vandaar het hersenspinsel }).

Ben wel benieuwd of alle ats zelf verbind met het net als de stroon weer terug is. Wie bepaald anders of het veilig is om opnieuw te verbinden met het net?

Even snel gekeken, ben ik deze tegen gekomen.
https://www.bol.com/nl/nl...-3-fase/9300000247391501/

Je zou deze in theorie vlak na de hoofdschakelaar kunnen plaatsen en de noodstroomkant leeg laten. Bij stroomuitval, ontkoppelt die het net.
En dan?
Dan zul je toch via load terug moeten

edit:
Wat ZOU kunnen (maar dan blijf je met soort van dezelfde situatie zetten die @arjenhiemstra aanhaalt ) dat je direct na de HS, een terminalblok plaatst en de route naar de Deye aftakt. Aan de andere kant van het terminal blok zet je nog een HS.
Je groene "???" wordt dan een omschakelaar, bijv SFT440.

Stroom valt uit, GRID relais in Deye opent vanzelf, dan in deze volgorde:
1. HS uit
2. omschakelaar om

Dan vloeit de stroom van load over dezelfde kabel naar je groepenkast. Met de tweede HS kun je altijd nog je kast spanningsvrij maken, op het terminal blok na, afhankelijk van de stand van de omschakelaar.

Als de stroom weer terug komt (zul je zelf in de gaten moeten houden) dan moet de stroom weer van je groepenkast. Dus eventueel HS2 uit, de omschakelaar weer terug, dan de HS weer aan. De Deye zal na enige tijd het relais weer sluiten, en dan kan er weer prik op je groepenkast.
of... trek gewoon nog een kabel ;)

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 11:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:53
Tsja en dan komt het net weer terug op, en omdat je je schakelaar nog op backup hebt staan zet je nu niet alleen het grid onder stroom, maar ook de load uitgang van je Deye. Geen idee of hij daar tegen kan?

• paQ

paQ

dingo35 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
Tsja en dan komt het net weer terug op, en omdat je je schakelaar nog op backup hebt staan zet je nu niet alleen het grid onder stroom, maar ook de load uitgang van je Deye. Geen idee of hij daar tegen kan?
Dat denk ik niet, want die LOAD is gridforming. En geeft ook een net wat andere spanning.

• squareware
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:22:
[...]

En dan?
Dan zul je toch via load terug moeten
of... trek gewoon nog een kabel ;)
Load gaat dan via de back-up over de zelfde kabel weer terug.

Een extra kabel terug, die leid dan ook de stroom weer terug naar alle groepen en de groepen die staan weer min of meer in verbinding met het grid.
Eigenlijk komt het er opneer dat als je alle groepen van stroom wilt voorzien via een back-up dat je hoe dan ook een schakelaar, handmatig / automstisch de verbinding met het grid verbreekt, uit veiligheid voor de monteur die buiten bezig is.

Dat klopt niet wat ik zeg. Je kan na de hoofdschakelaar naar de onvormer, en dan inderdaad een kabel terug vanuit de backup de groepenkast in. De omvormer is dan een passthrough... te moeilijk gedacht.
Dan een omschakelaar in de meterkast zodat de groepen ook via het grid gevoed kunnen worden als de omvormer de geest heeft gegeven.

Dat maakt alleen dat je bij een stroom-storing niets merkt, hier alles gewoon gebruikt wordt is de accu best snel leeg ben ik bang..
Ik moet dus iets hebben dat aangeeft dat er een stroomstoring is.

[ Voor 34% gewijzigd door squareware op 18-03-2026 13:26 ]

• paQ

paQ

squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Load gaat dan via de back-up over de zelfde kabel weer terug.
Om aan te komen bij de Geya ATS :?
Wat is dan de "B" bron van die ATS?
Een extra kabel terug, die leid dan ook de stroom weer terug naar alle groepen en de groepen die staan weer min of meer in verbinding met het grid.
Eigenlijk komt het er opneer dat als je alle groepen van stroon wilt voorzien via een back-up dat je op de een of andere manier een schakelaar, handmatig / automstisch de verbinding met het grid verbreekt.
In wezen moet je GRID gescheiden houden van LOAD. _altijd_ Load levert een 'ander net' dan je stroommeter. Als je ze onderling verbindt dan is het *pats*
De Deye zelf regelt dan het ATS deel. En als je hem juist instelt, zonder uitval van computers of verlichting.

Ik zou persoonlijk niet senang zijn met zo'n geya op mijn hoofdaansluiting hoor. En volgens mij moet ie aan beide kanten spanning meten wil hij automatisch werken.

• squareware
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Om aan te komen bij de Geya ATS :?
Wat is dan de "B" bron van die ATS?

[...]

In wezen moet je GRID gescheiden houden van LOAD. _altijd_ Load levert een 'ander net' dan je stroommeter. Als je ze onderling verbindt dan is het *pats*
De Deye zelf regelt dan het ATS deel. En als je hem juist instelt, zonder uitval van computers of verlichting.

Ik zou persoonlijk niet senang zijn met zo'n geya op mijn hoofdaansluiting hoor. En volgens mij moet ie aan beide kanten spanning meten wil hij automatisch werken.
Hoofd aansluiting---- ats ----- omvormer --- backup
|______ leeg. |__ groepen

Bij stroomstoring, switched de ats naar leeg.
Backup levert altijd stroom.

• paQ

paQ

squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Hoofd aansluiting---- ats ----- omvormer --- backup
|______ leeg. |__ groepen

Bij stroomstoring, switched de ats naar leeg.
Backup levert altijd stroom.
Als je netspanning terugkomt, schakelt die Geya weer om. (althans, voorbehouden dat ie geen B bron nodig heeft om beide kanten op te functioneren, maar volgens mij is dat wel het geval)
En kort daarop zal de Deye het relais daarom weer willen sluiten aan zijn GRID zijde.
Dat kan hij alleen doen als je je groene vakje met "???" weer terugschakelt naar GRID.

• Domba
@squareware Geya ATS ???? tussen grid ingang en load uitgang?

Grid ingang is volgend en activereert alleen als er externe spanning is, een Geya ATS schakelt naar Bron A als er spanning is en grid ingang komt die niet meer terug als externe bron weggevallen is.
Terwijl load uitgang als bron B altijd spanning heeft en zal Geya op bron b blijven hangen.

Je kan handmatig een Geya ATS wel terug zetten, maar wel spanningsloos, onder spanning/belasting de contacten verbranden vrij snel en de spoelen voor het omschakelen binnen kortste keren ook doorbranden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG9dFw3nihV8lV0Nwti2QZIBlQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UITp3cpWcMtxKZdKzctY5ilc.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• paQ

paQ

In dat geval stuur je nog steeds spanning het (uitgevallen) NET op.
Als je hem daarvoor inzet, zou ik nog steeds een omschakelaar gebruiken ipv een ATS die geen ATS is op die plek.

• squareware
Domba schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:47:
@squareware Geya ATS ???? tussen grid ingang en load uitgang?

Grid ingang is volgend en activereert alleen als er externe spanning is, een Geya ATS schakelt naar Bron A als er spanning is en grid ingang komt die niet meer terug als externe bron weggevallen is.
Terwijl load uitgang als bron B altijd spanning heeft en zal Geya op bron b blijven hangen.

Je kan handmatig een Geya ATS wel terug zetten, maar wel spanningsloos, onder spanning/belasting de contacten verbranden vrij snel en de spoelen voor het omschakelen binnen kortste keren ook doorbranden.
[Afbeelding]
Ok, ik dacht dat het een soort relais was, spanning erop gaan we links af, spanning eraf gaan we rechts af.

• paQ

paQ

squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Ok, ik dacht dat het een soort relais was, spanning erop gaan we links af, spanning eraf gaan we rechts af.
in wezen is dat ook zo, maar omgekeerd.

Spanning eraf > we gaan rechts.
Spanning terug > we gaan weer links.

Maar daarmee los je ontkoppeling van het net niet op.

• Domba
squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Geya heeft twee spoelen de ene krijgt van bron A en de andere van bron B zijn voeding en aan beide kanten een microswitch die bij bereiken van eindstand de stroom onderbreekt.
Geen stroombegrenzing voor de spoelen zoals zovele van deze ATS-en in deze prijsklasse
Handmatig moet je de veerkracht, die contacten gesloten houdt overwinnen (voor Geya ATS is dat ~4-5kg) en als je daar door verrast wordt, hoe langer dat duurt hoe warmer een van de twee spoelen wordt.

• squareware
dingo35 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
Daar zeg je me wat, maar dat zou betekenen dat bijvoorbeeld de AC-solaredge-panelen ook niet werken om de accu via de back-up port want de zonnepanelen onvormer zal dan ook niks doen bij stroom uitval, als die alleen aan het grid hangt. Gemiste kans, dus denk wel dat het kan, dat terug leveren via de back-up port.
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:54:
[...]

in wezen is dat ook zo, maar omgekeerd.

Spanning eraf > we gaan rechts.
Spanning terug > we gaan weer links.

Maar daarmee los je ontkoppeling van het net niet op.
Wel als spanning eraf > we gaan rechts, verder niks achter zit.
code:
1
2
Grid -< ats -> ____ omvormer __ backup____ groepen
             |__leeg

[ Voor 26% gewijzigd door squareware op 18-03-2026 20:33 ]

• jadjong
  • Niet online
squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Daar zeg je me wat, maar dat zou betekenen dat bijvoorbeeld de AC-solaredge-panelen ook niet werken om de accu via de back-up port want de zonnepanelen onvormer zal dan ook niks doen bij stroom uitval, als die alleen aan het grid hangt. Gemiste kans, dus denk wel dat het kan, dat terug leveren via de back-up port.
Als je met backup port de load port bedoelt kan het inderdaad. Voor precies 20 milliseconde, daarna heb je grote boem en is alles weer donker in huis. Of zelfs in de rest van de wijk als je het goed doet. :+

Wil je gebruik maken van de noodstroom functie dan zal je een extra kabel moeten trekken. Dat kan een vijf-polige zijn voor AC spanning of een meerpolige stuurstroom-kabel die er voor zorgt dat schakelaars aan beide kanten van de kabel nooit verkeerd kunnen staan.

• paQ

paQ

squareware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:50:
[...]

[...]

Wel als spanning eraf > we gaan rechts, verder niks achter zit.
code:
1
2
Grid -< ats -> ____ omvormer __ backup____ groepen
             |__leeg
die ATS is een Y splitsing
code:
1
2
3
4
5
6
.  kast
     |
     |
    / \
   /   \
NET    DEYE
Je kunt er ook voor kiezen om de B-bron van de ATS idd leeg te laten.
Als NET wegvalt, opent de Deye het relais van GRID en voedt via LOAD.
Je kan die dan met een omschakelaar terugleiden naar je kast.
Maar als NET actief komt,kortsluit je LOAD met NET, en dan what he ^^ says :+

• dingo35
jadjong schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Als je met backup port de load port bedoelt kan het inderdaad. Voor precies 20 milliseconde, daarna heb je grote boem en is alles weer donker in huis. Of zelfs in de rest van de wijk als je het goed doet. :+
Dat begrijp ik niet; zolang de hoofdschakelaar uit staat, en als de AC-zonnepanelen en de rest van het huis op de LOAD uitgang zitten, dan synchroniseren die toch gewoon met de door de Deye gegenereerde 50Hz?
Of bedoel je dat bij een overcapaciteit aan zonnestroom de LOAD dat dan niet terug kan leveren aan de accu's? Ik begreep dat dat allemaal intern op de AC bus zit ?

• Domba
@dingo35 Squarewave heeft zijn verbruikers aan grid zijde (Deye in ondersteunende rol) en 1 kabel die op grid ingang zit.
Bij stroomstoring wil die dezelfde kabel gebruiken voor noodstroom door kabel over te schakelen naar loadzijde.
Bijvoorkeur automatisch en daarbij komt oa een ATS of 1-0-2 omschakelaar voorbij, maar die werken onafhankelijk van de hoofdschakelaar met risico dat je netspanning op load ingang zet.

Er is geen koppeling voor de status van de hoofdschakelaar of die wel uitstaat, als netspanning terugkomt, komt die op de loaduitgang te staan, door het ontbreken van een apart onafhankelijk lijn naar ATS zal die ook nooit terugschakelen naar de grid ingang (genoemde Geya ATS heeft geen externe stuuringang of een status-lijn) ,
Komt de terugkomende netspanning op de load uitgang dan heb je twee frequentie masters niet gesynced en dat gaat niet goed.

Zonder een 2e kabel een volwaardige 5x4mm2 (of dkker) of een stuurkabel zal het niet werken.
Je kan wel een NO-relais achter hoofdschakelaar zetten met voeding vanaf de grid ingang van de Deye, om zeker te zijn dat netspanning niet op load uitgang komt, maar die zal nooit aantrekken, want voeding zit aan de zijde die relais onderbreekt en bij ATS zijde waarvan deze van wegschakelt en niet meer naar terug.

Ook lastig handmatig te herstellen en bij dat herstellen loopt je exact het zelfde risico als met een handmatige 1-0-2 schakelaar dat je hoofdschakelaar vergeet en deze niet goed staat en het einde van de hybride is.
.

• dingo35
Dat begrijp ik, een ATS gebruiken leek me sowieso overbodig, aangezien die al in de Deye ingebouwd zit, en hij extern alleen maar gevaarlijk is.

De vraag of AC gebonden omvormers aan de LOAD zijde toegestaan zijn blijft onbeantwoord; ik heb dit hele topic vol interesse doorgenomen en meen me te herinneren dat dit wél mogelijk is, maar ik kan me vergissen; het is nogal veel info :-)

• Domba
dingo35 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:43:
Dat begrijp ik, een ATS gebruiken leek me sowieso overbodig, aangezien die al in de Deye ingebouwd zit, en hij extern alleen maar gevaarlijk is.

De vraag of AC gebonden omvormers aan de LOAD zijde toegestaan zijn blijft onbeantwoord; ik heb dit hele topic vol interesse doorgenomen en meen me te herinneren dat dit wél mogelijk is, maar ik kan me vergissen; het is nogal veel info :-)
Een AC omvormer op load zijde kan, dat is een frequentievolger, voor goede werking ook on-grid heb je een 2e meter nodig en firmware FW117x of nieuwere.
Voor off-grid zal het wel werken zonder 2e meter, maar soms gebrekkig rond max charge current en volle accu, als opwek dient te reduceren zal Deye als frequentie master, de frequentie laten oplopen en dan ben je afhankelijk van de AC omvormer hoe snel deze daarop reageert, op de frequentie verandering en de opwek reduceert of weer verhoogt.

• jadjong
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:33:
[...]

Dat begrijp ik niet; zolang de hoofdschakelaar uit staat, en als de AC-zonnepanelen en de rest van het huis op de LOAD uitgang zitten, dan synchroniseren die toch gewoon met de door de Deye gegenereerde 50Hz?
Of bedoel je dat bij een overcapaciteit aan zonnestroom de LOAD dat dan niet terug kan leveren aan de accu's? Ik begreep dat dat allemaal intern op de AC bus zit ?
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Een PV omvormer aan de load zijde terwijl je op accu draait zonder netspanning is mogelijk. Alleen er voor zorgen dat je genoeg accu hebt om in geval van plotselinge stroomuitval toch die stroom uit de externe PV omvormer op te slaan. Stel dat die externe PV 5kW levert op een mooie zonnige dag terwijl je in huis slechts 1kW verbruikt, dan moet er bij stroomuitval voor een paar seconde 4kW overschot in de batterij gestopt worden totdat de externe PV omvormer zichzelf terug regelt of uitschakelt. Je kan instellen dat de batterij nooit meer dan 95% geladen is, je kan ook een grotere batterij nemen die bij 100% nog altijd een klein beetje reserve heeft om voor een paar seconde die overtollige stroom op te vangen. Victron werkt met een 1:1 stelregel. Voor elke kW aan PV heb je ook een kWh aan accu nodig.

Wat je absoluut niet moet doen is de load zijde van het apparaat met de netspanning van de netbeheerder verbinden. Dat is het gevaar wat je loopt wanneer je met een enkele voedingskabel naar het apparaat werkt en de omschakeling naar noodstroom handmatig doet.

• paQ

paQ

dingo35 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:43:

In off grid met AC gekoppelde PV aan LOAD, verhoogt de inverter de frequentie adhv instelling zodat bij een vol rakende accu het vermogen van de PV wordt teruggeschroefd.
Alles aan LOAD wordt daar door 'geraakt'
Als je diezelfde PV aan de GEN poort koppelt als Mi, dan verhoogt ie alleen de frequentie op die poort.

• dingo35
MITS de GEN-poort op "Micro Inv Input" ingesteld staat, en het vinkje "AC Couple on Load Side" aan staat.

Zeer contra-intuïtief, omdat je niks op de GEN poort aangesloten hoeft te hebben....

• paQ

paQ

dingo35 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:35:
MITS de GEN-poort op "Micro Inv Input" ingesteld staat, en het vinkje "AC Couple on Load Side" aan staat.

Zeer contra-intuïtief, omdat je niks op de GEN poort aangesloten hoeft te hebben....
Als je hem als Mi aansluit aan GEN, moet AC couple on LOAD side juist uit.

• squareware
Domba schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:39:
@dingo35 Squarewave heeft zijn verbruikers aan grid zijde (Deye in ondersteunende rol) en 1 kabel die op grid ingang zit.
Bij stroomstoring wil die dezelfde kabel gebruiken voor noodstroom door kabel over te schakelen naar loadzijde.
Bijvoorkeur automatisch en daarbij komt oa een ATS of 1-0-2 omschakelaar voorbij, maar die werken onafhankelijk van de hoofdschakelaar met risico dat je netspanning op load ingang zet.

Er is geen koppeling voor de status van de hoofdschakelaar of die wel uitstaat, als netspanning terugkomt, komt die op de loaduitgang te staan, door het ontbreken van een apart onafhankelijk lijn naar ATS zal die ook nooit terugschakelen naar de grid ingang (genoemde Geya ATS heeft geen externe stuuringang of een status-lijn) ,
Komt de terugkomende netspanning op de load uitgang dan heb je twee frequentie masters niet gesynced en dat gaat niet goed.

Zonder een 2e kabel een volwaardige 5x4mm2 (of dkker) of een stuurkabel zal het niet werken.
Je kan wel een NO-relais achter hoofdschakelaar zetten met voeding vanaf de grid ingang van de Deye, om zeker te zijn dat netspanning niet op load uitgang komt, maar die zal nooit aantrekken, want voeding zit aan de zijde die relais onderbreekt en bij ATS zijde waarvan deze van wegschakelt en niet meer naar terug.

Ook lastig handmatig te herstellen en bij dat herstellen loopt je exact het zelfde risico als met een handmatige 1-0-2 schakelaar dat je hoofdschakelaar vergeet en deze niet goed staat en het einde van de hybride is.
.
Ik begrijp het wel, maar dacht dat de ats zelf heen en weer schakelde.
Dus grid is werkend, linksom naar de grid-port
Grid is down, rechtssom naar de load port.
Bij grid weer werkend, ats schakeld terug linksom naar grid port.

Voor het gemak, is er geen mogelijkheid de zonnepanelen ac-coupled op de load port aan te sluiten en zo de accu bij te laden bij een stroomstoring.

• kawarider
Dat wordt boven al aangegeven. Beter op gen poort.
Pv zit bij mij gewoon bij verbruikers en niets op load. Zero expert naar ct werkt nu goed. Dat had te maken met TOU tabel. Alles op 10% gezet en batt wordt netjes geladen. Misschien dat ik dit nog omzet als we off grid gaan.

Voor alle duidelijkheid, welke ats of liever, handmatige omschakelaar moet ik nu hebben. Ik heb er eentje maar die wordt afgeraden omdat nul niet als eerste schakelt. Welke dan wel? Handmatig omschakelen heeft mijn voorkeur. Dan blijft er controle.
Bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door kawarider op 19-03-2026 15:56 ]

• Domba
squareware schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
[...]
Ik begrijp het wel, maar dacht dat de ats zelf heen en weer schakelde.
Dus grid is werkend, linksom naar de grid-port
Grid is down, rechtssom naar de load port.
Bij grid weer werkend, ats schakeld terug linksom naar grid port.

Voor het gemak, is er geen mogelijkheid de zonnepanelen ac-coupled op de load port aan te sluiten en zo de accu bij te laden bij een stroomstoring.
Snap het, maar een kabel overschakelen van gridingang naar load tijdens een stroomstoring is op zich een enorm groot risico.
Het model van Geya G2R dat hier voorbijgekomen, die heeft twee verschillende schakelsnelheden, ik geloof van A naar B snel 20-30miliseconden en van B naar A 150-200milliseconden en daarvan is maar 1 model voor 3 fase met primaire bron A.

Maar een model als W2R en vergelijkbare met andere merknamen namen, daar zijn 2 uitvoering van afhankelijk van welke richting vertraagd is en dat kan tot makkelijk 5-10 seconden, om de terugkomend bron zoals als net of generator eerst te laten stabiliseren,
Maar belangrijkste bij W2R en vergelijkbare is oppassen voor 3 fase gebruik daar deze last hebben van zwevende nul en dat kan soms zo vreselijk erg zijn dat niet eens een scoop nodig hebt, maar al met een gewone multimeter kunt meten in seconden bereik.

edit: datasheets en verkopers verstrekken onvoldoende info voor deze ATS-en die oorspronklijk voor 1-fase bedoeld en daar bruikbaar zijn en door uitbreiden van contacten met nadelen voor 3 fase gebruik komen en komt het neer op test opstelling bouwen, exact zoals je wilt gebruiken en meten om geen verrassing te hebben of schade als je niet test vooraf.
kawarider schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:

Voor alle duidelijkheid, welke ats of liever, handmatige omschakelaar moet ik nu hebben. Ik heb er eentje maar die wordt afgeraden omdat nul niet als eerste schakelt. Welke dan wel? Handmatig omschakelen heeft mijn voorkeur. Dan blijft er controle.
Bedankt
Voor handmatig een Kraus & Naimer KAxxB of een Sontheimer ULO16/4T, die kunnen onderspanning geschakeld worden
Eaton heeft ook een model om onder spanning te schakelen, maar is een hogere prijsklasse.

[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 19-03-2026 16:38 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:11:
[...]

In off grid met AC gekoppelde PV aan LOAD, verhoogt de inverter de frequentie adhv instelling zodat bij een vol rakende accu het vermogen van de PV wordt teruggeschroefd.
Alles aan LOAD wordt daar door 'geraakt'
Als je diezelfde PV aan de GEN poort koppelt als Mi, dan verhoogt ie alleen de frequentie op die poort.
Volgens mij klopt niet wat je schrijft. Alle AC in de Deye zit gekoppeld aan een centrale bus. Dus Grid, Load, GEN enz. Op het moment van spanningsuitval valt het relais van Grid af maar de rest blijft gekoppeld op de centrale bus in de Deye. Dus bij noodstroombedrijf zal alles wat aan de LOAD zit ook een ietwat verhoogde frequentie ontvangen als de accu vol is en een omvormer op de GEN input "geknepen" moet worden.

• paQ

paQ

ybos schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Volgens mij klopt niet wat je schrijft. Alle AC in de Deye zit gekoppeld aan een centrale bus. Dus Grid, Load, GEN enz. Op het moment van spanningsuitval valt het relais van Grid af maar de rest blijft gekoppeld op de centrale bus in de Deye. Dus bij noodstroombedrijf zal alles wat aan de LOAD zit ook een ietwat verhoogde frequentie ontvangen als de accu vol is en een omvormer op de GEN input "geknepen" moet worden.
hmmm. Daar heb je een punt.
Ik weet wel dat de Deye in staat is de GEN poort af te sluiten op basis van bijv SOC.
Om te voorkomen wat hier eerder beschreven werd. (Meer opwek dan capaciteit)

• jadjong
  • Niet online
Yes, interne bus waar alles 'hard' aan vast zit. Grid, Gen en DC zijn af te schakelen via een relais, load zit zonder enige schakeling aan de bus.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51
Ff wat anders. Topic verzekering is al eens aan bod gekomen (ik hoe het even in mijn eigen Deye draadje nu), maar ben weer eens benieuwd hoe wij DIY-ers het hebben geregeld ;) Momenteel is mijn verzekeraar onduidelijk over het al dan niet goed verzekerd hebben van de thuis installatie, zelf geinstalleerde zonnepanelen en de zelfgebouwde accu...

Nu boeit mij die accu niks, die laat ik gratis afbranden (als het daarmee klaar zou zijn) :) Maar als "door" de accu of een kabel tussen de accu en de Deye fik ontstaat, en ik tref thuis een hoop as aan, DAN wil ik geen gezeik. De kans dat een lipo tandenborstel of ebike of stofzuiger ontbrandt is groter, afin, andere discussie...

https://slimster.nl/nieuw...-verzekering-onduidelijk/
https://solarmagazine.nl/...rijen-in-polisvoorwaarden

Hier enige info.

Nu heb ik Klaverblad en ZLM eens gemaild en mijn situatie voorgelegd. Bij ING/NN lees ik dit al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ey_Un6THvkpViXb1IJHB36Dn0E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AVZ437inVGD3WDhfsyIwSIj5.jpg?f=user_large

Dat gaat m al niet worden :+ (al gaat het hier ook alweer over het verzekeren van de accu, en niet over de "gevolgen vanuit de accu"). Ten eerste hebben we 50kwh, en ten tweede heb ik 0 certificering, 0 facturen en 0 keuringen. En die gaan er ook niet komen.

Wie o wie heeft hier al ervaring mee of tips? :>

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 19-03-2026 22:28 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-04 21:51
Ik ben since 48h eigenaar van een Docan Panda 48 Kwh.
Na wat moeite om de bijna 400 KG van het pallet af te krijgen heb ik alles redelijk aan kunnen sluiten.
Nu stuit ik op de connectie van mijn 15K LV deye naar de Panda welke ik op CAN bus heb geprobeerd aan te sluiten. Dit doormiddel van 2 draden van pin 4 CAN H en 5 CAN L van de Deye naar dezelfde pins op de Panda.
Na wat zoeken (manual zegt dip switch) heb ik op de Panda display het CAN protocol op Deye kunnen zeten. Ik heb ook de optie in de Deye op 0 gezet in het submenu als je voor lithium accu kies., volgens mij betekend dit canbus voor de Deye?
Ik blijf nu error F56 DC_VoltLow_Fault krijgen wat lijkt te maken te hebben dat er geen communicatie is tussen Deye en Panda?

Wordt er door de meeste hier canbus of modbus gebruikt voor communicatie met de accu?
Heeft er iemand tips hoe dit op te lossen?

• paQ

paQ

Gewone netwerkkabel geprobeerd?

• Domba
@clandmeter heb je met multimeter spanning (43-56V) gemeten op de terminals of waar in Deye op aansluit?
Niet dat de schakelaar nog uitstaat .

F58 krijg je als er geen communicatie is
F56 als beveiligingschakelaar uitstaat, of BMS heeft een mogelijkheid om mosfets uit te schakelen zodat er geen spanning op terminals staat (geen idee wat voor BMS in een Docan Panda zit)
(er zijn modelen die je eerst verder naar uit positie moet bewegen om voor te spannen om in aanpositie te kunnen zetten)

[ Voor 56% gewijzigd door Domba op 19-03-2026 23:39 ]

• clandmeter
@Domba volgens mij staat alles aan, ook de 200A breakers in de deye.
Ik zal straks nog eens kijken, maar ik denk dat ik eerst mijn communicatie in order moet hebben.
Gebruik jij zelf CAN of RS485?

• Domba
clandmeter schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:03:
@Domba volgens mij staat alles aan, ook de 200A breakers in de deye.
Ik zal straks nog eens kijken, maar ik denk dat ik eerst mijn communicatie in order moet hebben.
Gebruik jij zelf CAN of RS485?
Voor SOC sturing gebruik ik CAN, maar Deye kan ook voltage sturing en dan is geen communicatie nodig.

Ik zelf heb oudere Seplos V2 BMS-en in de accumodules, die gaan na 72 uur in inactiviteit in sleepmode om standby sluipverbruik tegen te gaan. (of dat handig is, dat is wat anders zoals met sneeuw op de panelen)

• dingo35
@clandmeter Een gewone ethernet kabel tussen je Deye en je Panda moet de job doen. Wél de breaker switch op de Panda en de aan/uit schakelaar bij de display aanzetten.

Ik heb de voorloper van de Panda en die werkt, op een enkel bugje in de BMS na, vlekkeloos.

EDIT: De standaard meegeleverde accukabels hadden 8mm ogen die niet op de 10mm Deye boutjes pasten, hebben ze dat inmiddels aangepast?

[ Voor 21% gewijzigd door dingo35 op 20-03-2026 16:42 ]

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-04 21:40
Beste mensen, ik heb maar even de Settings voor de Deye met een JKBMS V15.41 uitgeschreven.
Hierbij heb ik een BUG opgemerkt, namelijk bij Battery Temp OTA en bij Battery Temp OTAR.
Bijzonder genoeg MOET je de Over Temperature ALARM dus LAGER instellen dan de Battery Temp OTAR (Over Temperature Trigger Release/Recovery/Reset), wat natuurlijk een beetje raar is, omdat volgens deze volgorde gaat de BMS dus in ALARM als de temp LAGER is dan de trigger temp. Nou zou het zomaar kunnen dat JK de label OTA en OTAR omgekeerd heeft.

Ik zou het fijn vinden als er gemotiverde kritiek op de volgende instellingen komt:

Battery 0 MASTER OFF OFF OFF OFF
Battery 1 SLAVE ON OFF OFF OFF
Battery 2 SLAVE OFF ON OFF OFF
Battery 3 SLAVE ON ON OFF OFF

Start Balancing: 3.45 V
Max Balacing Current: 2A (of 1A als je een 1A JKBMS hebt)
Cell OVP: 3.650 V (Ik heb deze zelf op 3.55V, omdat ik zag dat tijdens het laden de voltage over de 3.650 heen ging, dus pas ik een veiligheidsmarge toe.)
Vol Cell RCV: 3.500 V
SOC-100% Volt. 3.450 V
Cell OVPR: 3.445 V
Cell UVPR: 3.050 V
SOC-0% 3.000 V
Cell UVP: 2.600 V
Power OFF: 2.555 V

Vol Cell RFV: 3.400 V
Vol Smart Sleep: 3.375 V

Time Smart Sleep: 1
Continued Charge Current: 200 A
Charge OCP delay: 5 sec
Charge OCPR time: 45 sec
Continued Discharge Current: 200 A
Discharge OCP delay: 45 sec
Discharge OCPR Time 5 sec
Charge OTP: 50 ⁰C
Charge OTPR: 45 ⁰C
Discharge OTP: 55 ⁰C
Discharge OTPR: 50 ⁰C
Charge UTPR: 10 ⁰C
Charge UTP: 5 ⁰C
MOS OTP: 65 ⁰C
MOS OTPR: 60 ⁰C
SCP Delay: 5000
SCPR Time: 90
Battery Temp. OTA: 50 ⁰C
Battery Temp. OTAR: 55 ⁰C

Device Addr: 0
Data Stored Period: 864000
RCF Time: 1
RFV 5
EMERG time 30
USER PRIVATE DATA JK BMS
USER DATA 2 JK BMS
UART 1 Protocol No 1
UART 2 Protocol No 15
CAN PROTOCOL No 1
LCD Buzzer Trigger 9
LCD BUZZER TRIGGER VAL 65
LCD BUZZER RELEASE VAL 60
DRY 1 Trigger 8
Dry 1 Trigger VAL 55
Dry 1 release VAL 50
DRY 2 Trigger 1
Dry 2 Trigger VAL 48
Dry 2 release VAL 52

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:50

Dogooder

dus...

BenSKIP schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:12:
Beste mensen, ik heb maar even de Settings voor de Deye met een JKBMS V15.41 uitgeschreven.
Hierbij heb ik een BUG opgemerkt, namelijk bij Battery Temp OTA en bij Battery Temp OTAR.
Bijzonder genoeg MOET je de Over Temperature ALARM dus LAGER instellen dan de Battery Temp OTAR (Over Temperature Trigger Release/Recovery/Reset), wat natuurlijk een beetje raar is, omdat volgens deze volgorde gaat de BMS dus in ALARM als de temp LAGER is dan de trigger temp. Nou zou het zomaar kunnen dat JK de label OTA en OTAR omgekeerd heeft.

Ik zou het fijn vinden als er gemotiverde kritiek op de volgende instellingen komt:

Cell OVP: 3.650 V (Ik heb deze zelf op 3.55V, omdat ik zag dat tijdens het laden de voltage over de 3.650 heen ging, dus pas ik een veiligheidsmarge toe.)
SOC-100% Volt. 3.450 V
SOC-0% 3.000 V

RFV 5
EMERG time 30
USER PRIVATE DATA JK BMS
USER DATA 2 JK BMS
UART 1 Protocol No 1
UART 2 Protocol No 15
CAN PROTOCOL No 1
LCD Buzzer Trigger 9
DRY 1 Trigger 8
Dry 1 Trigger VAL 55
Dry 1 release VAL 50
DRY 2 Trigger 1
Dry 2 Trigger VAL 48
Dry 2 release VAL 52
Waarom staat je requested charge voltage zo hoog? Met 3,46V komt je batterij ook vol en heb je veel minder kans op overshoot naar 3,65 V.

• BenSKIP
Goed opgemerkt! Ik zal deze meteen ook even in het lijstje aanpassen.
Deze staat in Word nog op rood omdat die toen nog omlaag moest. (Was voor top balance voorafgaand aan een cap test.)

• Develve
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:49
Ik wil mijn omvormer aansluiten maar er lijkt iets niet te kloppen met de fases. De volgorde van mijn hoofd schakelaar komt niet overeen met wat ik via mijn Homewizard plug uitlees. De 1e positie lijkt fase-2, 2de fase-1 en 3e fase-3.
Volgens homewizard zijn dus fase-1 en 2 omgewisseld. Welke heeft gelijk en is het raadzaam om dit na te meten? Of maakt dit niet veel uit voor een deye omvormer.

• jadjong
  • Niet online
Het maakt op zich niet uit, maar wanneer je op twee plekken meet is het wel handig dat er niets gewisseld is. Als de fases netjes op volgorde zitten (en 3-1-2 is ook op volgorde) dan zet je de Deye op 0/120/240. Heb je zoals bij jou niet opvolgende fases dan kies je voor 0/240/120. Of je wisselt de draden om zodat alles in lijn zit, dat zou mijn autistische voorkeur hebben.

• clandmeter
Heb het opgelost, de panda communiceert nu met mijn deye.
Had niet gezien dat 1 dipswitch omhoog stond.

@dingo35 Ik heb de meegeleverde kabels niet gebruikt, deze zijn inderdaad M8 50mm2.
Ik heb mijn eigen kabels met klauke ringogen gemaakt mbv de bijbehorende tang.
Mijn Deye heeft trouwens ook M8 terminals en de Panda ook, dus dat was geen probleem.
Het enige wat ik heb moeten doen is nieuwe rvs bouten moeten kopen omdat de bijgeleverde heel er kort waren. De Klauke ogen zijn zeker 2x zo dik en ook 2x zo lang. Denk dat dit Chinese vs Duits is.

Mijn setup is nu redelijk ok, ik moet alleen nog mijn zonnepanelen aansluiten.
Ik probeer nu mijn accu op te laden via het net, maar ik weet zo niet hoe ik dit voor elkaar krijg?
Is hier een bepaalde setting voor? Ik heb time of use op 80% op smiddags staan, maar hij is niet gaan laden.

• dingo35
Op je gemakje de manual doorlezen en setting voor setting bekijken wat voor jou van toepassing is, dan kom je er zeker uit.
Domweg vragen "wat zijn de settings" gaat je geen antwoorden opleveren, op Tweakers zien we graag concrete vragen, concrete foutmeldingen, al dan niet gelardeerd met logs, screenshots e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 22-03-2026 14:40 ]

• BenSKIP
Vandaag was een E-monteur komen kijken, voor de leuk....... Hij vertelde mij dat de boel goed in elkaar zit, op een paar dingen na. Ik heb de volgende setup:

Grid --> 3x25A (hoofdzekering) --> Hoofdschakelaar --> SwitchOver naar LOAD / 0 / Deye --> 3P+N B25A --> DEYE --> 3P+N B25A --> LOAD
En Enphase MI via GEN port (op andere switchover LOAD / 0 / DEYE GEN).

Nu zegt deze monteur dat de DEYE niet alleen de verkeerde automaat heeft. Hij zegt C25 VOOR de DEYE maar ook dat er NA DEYE een C25 300mA zitten moet. Dit omdat de Deye DC lekstroom hebben kan.

Hij zegt 300mA omdat als je 30mA gebruikt ook bij een andere aardlek de "DEYE" aardlek om kan gaan. (Waar ik mij in vinden kan.) Een ander monteur (één die ik eerder via BlauHoff sprak.) Dat een aardlek totaal overbodig is, omdat alle groepen al een 30mA aardlek hebben. De Deye handleiding spreekt slechts over een 64 amp breaker.

Een C25 lijkt mij te zwaar. (5–10× nominale stroom)
B25 lijkt mij eigenlijk al zwaar (3–5× nominale stroom) maar omdat (loadbalancing EV charger) 6kW warmtepomp, vaatwasser, warmtepomp droger en warmtepomp wasmachine (in theorie) ook allemaal tegelijk zouden kunnen starten koos ik voor de B-karakteristiek. Als er DC lekstroom zou lopen vanaf Enphase MI, dan was er eerder al wel micro kapot geweest, of aardlek om gegaan. De EV charger heeft een eigen 6mA detectie, dus ook die kan achter een A-kar. Waarom zou er VOOR en NA de DEYE dan een C-Kar / 300mA aarlek moeten?

Heb ik nou echt een denkfout gemaakt?

• jadjong
  • Niet online
Als het apparaat geen verklaring heeft van max 6mA DC lekkage is het toch niet heel raar om er voor te zorgen dat er aan beide kanten geen DC uit vloeit?
Als al jouw groepen in huis met DC automaten uitgerust zijn kan je de 300mA variant aan de load-kant overslaan.

• dingo35
Als je monteur een DC lekstroom wil beveiligen met een C-karakteristiek ALAmat, dan moet dat per sé een type B automaat zijn; normale automaten zijn type A en beveiligen alleen tegen AC lek.

De Deye hééft al een RCD lekstroom beveiliging, alleen niet de 6mA. Maar die 6mA is alléén nodig voor EV laders, niet voor PV installaties.

Dus volgens mij is dat hele DC lekstroom verhaal onzin, op voorwaarde dat je een eventueel aangesloten EV lader wél expliciet met een type B, C-karakteristiek alamat beveiligt. Heeft dus niets met je Deye te maken.

En die >= 300mA wordt door Deye zelf al geëist, zie manual.

[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 22-03-2026 17:39 ]

• Domba
@BenSKIP @dingo35 is wel tijd je terug dat ik dat gepost heb.

Kijk eens terug naar hier. Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

@dingo35 Als voor Deye een type B gebruikt zal je ook daar achter een type B moeten plaatsen.
Wat onnodig is, als je via verkoper/installateur gewoon de verklaring voor je Deye opvraagt.

• clandmeter
dingo35 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:31:
Op je gemakje de manual doorlezen en setting voor setting bekijken wat voor jou van toepassing is, dan kom je er zeker uit.
Domweg vragen "wat zijn de settings" gaat je geen antwoorden opleveren, op Tweakers zien we graag concrete vragen, concrete foutmeldingen, al dan niet gelardeerd met logs, screenshots e.d.
@dingo35 Sorry maar ik wist niet dat jij hier de moderator bent en de richtlijnen uitzet en mensen als dom weg kan zetten. Volgens mij heb ik jou vraag zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, en ik hoop dat we hier elkaar zoveel mogelijk kunnen helpen ook al zijn sommige vragen iets simpeler of juist van zo'n technische aard dat alleen een paar mensen hier een antwoord op weten.

• ybos
clandmeter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:22:
[...]

@dingo35 Sorry maar ik wist niet dat jij hier de moderator bent en de richtlijnen uitzet en mensen als dom weg kan zetten. Volgens mij heb ik jou vraag zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, en ik hoop dat we hier elkaar zoveel mogelijk kunnen helpen ook al zijn sommige vragen iets simpeler of juist van zo'n technische aard dat alleen een paar mensen hier een antwoord op weten.
plus in het geval van Deye heb je bar weinig aan de manual :X

• ybos
clandmeter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:13:
Heb het opgelost, de panda communiceert nu met mijn deye.
Had niet gezien dat 1 dipswitch omhoog stond.

@dingo35 Ik heb de meegeleverde kabels niet gebruikt, deze zijn inderdaad M8 50mm2.
Ik heb mijn eigen kabels met klauke ringogen gemaakt mbv de bijbehorende tang.
Mijn Deye heeft trouwens ook M8 terminals en de Panda ook, dus dat was geen probleem.
Het enige wat ik heb moeten doen is nieuwe rvs bouten moeten kopen omdat de bijgeleverde heel er kort waren. De Klauke ogen zijn zeker 2x zo dik en ook 2x zo lang. Denk dat dit Chinese vs Duits is.

Mijn setup is nu redelijk ok, ik moet alleen nog mijn zonnepanelen aansluiten.
Ik probeer nu mijn accu op te laden via het net, maar ik weet zo niet hoe ik dit voor elkaar krijg?
Is hier een bepaalde setting voor? Ik heb time of use op 80% op smiddags staan, maar hij is niet gaan laden.
vinkje "grid charge" in de TOU ook aan staan?

• paQ

paQ

ybos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:50:
[...]

:D

Ja het is heel erg multi-interpretabel ja.
Als je een komma anders leest, staat er het tegenovergestelde bij wijze van spreken.

• clandmeter
ybos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Grid charge staat aan, dat leek me een redelijk safe assumption om van grid te gaan laden, maar ik lijk toch nog iets te missen.

Ja de manual is niet alles, gelukkig hebben we hier mensen met ervaring die graag willen helpen.

• paQ

paQ

clandmeter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:35:
[...]

Grid charge staat aan, dat leek me een redelijk safe assumption om van grid te gaan laden, maar ik lijk toch nog iets te missen.

Ja de manual is niet alles, gelukkig hebben we hier mensen met ervaring die graag willen helpen.
in wezen
Grid charge aan
TOU op voldoende vermogen
En battery current op bijv 100A en kijken wat er gebeurt?

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:18
BenSKIP schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:12:

SOC-100% Volt. 3.450 V
SOC-0% 3.000 V

RFV 5
EMERG time 30
USER PRIVATE DATA JK BMS
USER DATA 2 JK BMS
UART 1 Protocol No 1
UART 2 Protocol No 15
CAN PROTOCOL No 1
LCD Buzzer Trigger 9
DRY 1 Trigger 8
Dry 1 Trigger VAL 55
Dry 1 release VAL 50
DRY 2 Trigger 1
Dry 2 Trigger VAL 48
Dry 2 release VAL 52
Mijn domme vraag, niet alle prismatische cellen stel je hetzelfde in toch? Of is er geen verschil tussen een CATL of EVE op dit punt? Ik heb dit nooit hoeven uitzoeken, maar ik nam eigenlijk aan dat de instellingen specifiek bij een merk en type hoorden.

Wat mij opvalt zijn de hogere RCV en UVPR, maar zelf laat ik de DEYE stoppen op 15% om altijd een likje noodstroom in de accu's te hebben en dan kom je vrijwel nooit onder de 3.1V

Ik zag van off-grid garage nog een leuke video over de RCV en RFV, jouw RCF tijd lijkt goed te passen bij 4 accu's.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
zalkc schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Mijn domme vraag, niet alle prismatische cellen stel je hetzelfde in toch? Of is er geen verschil tussen een CATL of EVE op dit punt? Ik heb dit nooit hoeven uitzoeken, maar ik nam eigenlijk aan dat de instellingen specifiek bij een merk en type hoorden.

Wat mij opvalt zijn de hogere RCV en UVPR, maar zelf laat ik de DEYE stoppen op 15% om altijd een likje noodstroom in de accu's te hebben en dan kom je vrijwel nooit onder de 3.1V

Ik zag van off-grid garage nog een leuke video over de RCV en RFV, jouw RCF tijd lijkt goed te passen bij 4 accu's.
[YouTube: JK Inverter BMS 100% Reset and Charging Algorithm explained!]
Was ik vergeten te schrijven dat ik EVE MB31 gebruik?

UVPR is UnderVoltageProtectionRecovery. Deze kan inderdaad lager worden ingesteld. 2.8V is normaal gesproken het advies, minimum is 2.5V. Maar met 65kWh kan ik eerder afzwaaien, waarbij men zegt dat dit beter voor de levensduur is. (Andy gebruikt 2.9V voor de UVPR.)

Ik gebruik de 4 accu's in "cascade" opstelling. Vol. Smart Sleep na 1 uur. Wat ervoor zorgt dat de JKBMS na 1 uur gaat slapen als er niet of weinig geladen/ontladen wordt bij een voltage van (advies: 3.35V, staat bij mij ook anders.)
Dit gaat de BMS in slaapstand. BMS wordt weer 'wakker’ bij laden / ontladen. Hier ben ik nog een beetje mee aan het spelen. Geen idee of het uberhaupt zin heeft.

• BenSKIP
Domba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:04:
@BenSKIP @dingo35 is wel tijd je terug dat ik dat gepost heb.

Kijk eens terug naar hier. Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

@dingo35 Als voor Deye een type B gebruikt zal je ook daar achter een type B moeten plaatsen.
Wat onnodig is, als je via verkoper/installateur gewoon de verklaring voor je Deye opvraagt.
Even in de herhaling dan, om te kijken of ik het goed begrijp.
Een A kar meet geen aardlek
Een B kar wel

Deye schrijft een A kar voor met 300mA
@Domba zegt Liever wel B kar vanwege scope 12. Goed punt.

Dus VOOR de Deye een B25 300mA en NA de Deye alleen een B25? (vanwege eventuele lekstroom beveiliging)

• Domba
BenSKIP schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Even in de herhaling dan, om te kijken of ik het goed begrijp.
Een A kar meet geen aardlek
Een B kar wel

Deye schrijft een A kar voor met 300mA
@Domba zegt Liever wel B kar vanwege scope 12. Goed punt.

Dus VOOR de Deye een B25 300mA en NA de Deye alleen een B25? (vanwege eventuele lekstroom beveiliging)
dat was 4 jaar geleden, wat ik toen gedaan heb draai ik niet terug en ik ga zelfs veel krapper dan nodig met 100mA en zelfs 30mA, Ik vind niet erg als er twee eruit klappen, als ze maar uitklappen en dat ik opzoek moet naar redelijke verklaring.
Ik zit in buitengebied en het is een kunst op zich om kabels af te schermen, zo zijn er oa beschermde steenmarters in de omgeving en die geven ook nogeens geluid overlast zo luidruchtig soms kunnen zijn

Een A-type is voldoende

B-kar en C-kar is voor de afzekering resp 3-5x en 5-10x voor afzekerings waarde aan kortsluitstroom (magnetische trigger van de zekerings automaat), veelal kan een Deye dat niet leveren.
De thermische afzekering in een zekeringsautomaat (een bimetaaltje waar de stroom door loopt en als die te warm wordt het contact verbreekt) is 1,15-1,4x de afzekeringswaarde is voor overbelasting.
Type -A aardlek is verplicht als je geen aarde van netwerkbeheerder hebt (TT-stelsel aansluiting), maar kan door DC-lekstroom verzadigen raken en niet reageren.

Type-B werkt ook als ook mogelijk DC-lekstroom is en is heel vaak maar voor 1 stroomrichting.
Zoals aan grid-zijde ingang of PV op load heb je een nodig die voor beide richtingen geschikt en vallt het gross af en B-type zijn veel duurder dan A-type aardlek.

En dan laat ik hier nog evenweg de discussie, spannings afhankelijke en spanningsonafhankelijke aardlek automaten.

Zo heb ik in het verleden voor EMAT 16A B-kar type A gekozen, omdat de 1 Deye 12kW de overbelasting stroom kan leveren en deze na 20-30 seconden eruitklapt bij al 22A, ver voor de max 29A van 2,5mm2 gewone VD installatiekabel.
Als je geen beperkte stroombron hebt zoals Deye, maar onbeperkte stroom van wijktrafo is dat heel snel.
Een installateur zal die niet graag plaatsen en liever een 16A ABB die er pas bij 26A uitklapt, die zal Emat "bocht" noemen, want de ABB scheelt telefoontje en tijd om langs te gaan.
Maar een beperkte stroombron als Deye zal met de ABB het licht op alle eindgroepen uitgaan en niet op 1 eindgroep zoals met Emat omdat de Deye uitschakelt en reboot wat ca 2 minuten kost.

Ander merken heb ik zelf niet getest, maar op YT staan clips die met 1,35x afzekerwaarde voor andere merken.
(edit: digitale automaten zouden het een stuk makkelijker maken met beperkte energiebron, maar voordat die in NEN1010 voor AC komen, als te gebruiken alternatief, zijn we waarschijnlijk 10 jaar verder (bestaande productielijnen bij fabrikanten afgeschreven zijn )

In die zelfde lijn, dat ik ook van mening ben dat C-kar afzekering niets te zoek heeft in een huisinstallatie met beperkte stroombron als een hybride met accu.
Het maakt de installatie niet veiliger en in sommige gevallen is niet meer dan een schakelaar zoals de hoofdschakelaar en te groot gekozen dat het niet eens de afgaande kabel beveiligt tegen overbelasting en te warm worden. (Alleen dat installateur minder snel een telefoonte krijgt)
Deye kan de kortsluitstroom niet leveren voor >B10A afzekering, aardlek is dan ook een belangrijkere beveiliging dan bij alleen stroom van wijktrafo.
Afhankelijk van merk voor een B16A, kan Deye soms nog net de overbelaststroom leveren en dat niet alles uitgaat, maar 1 eindgroep.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 23-03-2026 15:22 ]

• PCJR
PCJR schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:26:
Ff wat anders. Topic verzekering is al eens aan bod gekomen (ik hoe het even in mijn eigen Deye draadje nu), maar ben weer eens benieuwd hoe wij DIY-ers het hebben geregeld ;) Momenteel is mijn verzekeraar onduidelijk over het al dan niet goed verzekerd hebben van de thuis installatie, zelf geinstalleerde zonnepanelen en de zelfgebouwde accu...

Nu boeit mij die accu niks, die laat ik gratis afbranden (als het daarmee klaar zou zijn) :) Maar als "door" de accu of een kabel tussen de accu en de Deye fik ontstaat, en ik tref thuis een hoop as aan, DAN wil ik geen gezeik. De kans dat een lipo tandenborstel of ebike of stofzuiger ontbrandt is groter, afin, andere discussie...

https://slimster.nl/nieuw...-verzekering-onduidelijk/
https://solarmagazine.nl/...rijen-in-polisvoorwaarden

Hier enige info.

Nu heb ik Klaverblad en ZLM eens gemaild en mijn situatie voorgelegd. Bij ING/NN lees ik dit al:
[Afbeelding]

Dat gaat m al niet worden :+ (al gaat het hier ook alweer over het verzekeren van de accu, en niet over de "gevolgen vanuit de accu"). Ten eerste hebben we 50kwh, en ten tweede heb ik 0 certificering, 0 facturen en 0 keuringen. En die gaan er ook niet komen.

Wie o wie heeft hier al ervaring mee of tips? :>
Even terugkomende op de verzekering. Ik zie weinig animo rond dit onderwerp, hebben jullie alles goed geregeld met de zelfbouwspullen? :+

Ik ben onderhand aan het bellen met deze lui;

centraal beheer
Bel (055) 579 8000.
gebeld -> kunnen geen zekerheid geven, ze zeggen enkel "als het goed gemonteerd is, geen probleem"
ze kunnen niet een expert naar fotos laten kijken en beoordelen.

ASN ( brengen onder bij NN maat hebben wel andere voorwaarden)
070 - 35 69 335 -> kunnen het niet nu bepalen of beoordelen. kunnen geen expert er nu naar laten kijken

FBTO whatsapp- > maandag 23e gaat mij een expert terugbellen hierover
ZLMmailed, reactie gekregen, schijnt voor nu gedekt te zijn, extra vraag per mail gesteld.
eigen installaties zijn verzekerd.
gaat niet, enkel brabant

Klaverblad -> gemailed contactformulier
ING bellen 0202288 888 -> zelfde polis als NN, geen dekking boven de 20kwh
NN 088 663 0663 -> niks verzekerd, alleen onder de 20kwh zoals in de polis staat
eigenhuis -> Opgroen, 085 0811 552,
ANWB
allizanz direct 010-3006540 ->
Allianz 088 - 577 2828 ->
besured,

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:57
@PCJR ik ben hier op de achtergrond ook wat mee bezig. Misschien ook wel toepassend in het "veiligheid van je ESS" topic?

Zelf zit ik nu bij Promovendum (woonhuisverzekering). Daar is de dekking laatst aangepast (eerst werd er niks over thuisbatterijen gezegd, nu mogen ze niet groter zijn dan 15 of 20kwh, CE certified, NEN-1010 etc.) --> moet iets nieuws gaan zoeken tzt.

Ik zat aan centraal beheer te denken, maar aangezien ik woon in brabant is ZLM misschien een optie. Thanks voor checken ;). Wil daarnaast als ik met alles klaar ben (maar voordat ik de batterij daadwerkelijk aanzet) ook een NEN-1010 keuring laten doen (geen idee wat dat gaat kosten, maar ben zoveel bezig in de groepenkast dat dit misschien wel noodzakelijk is, om ooit enig gedoe uit te sluiten). Ben alleen bang dat ik misschien niet automatisch aan alle NEN-1010 eisen voldoe...wordt nog een leuke.

Dan komt alleen het stukje CE-certificiering van de batterij om de hoek kijken. Dat gaat hem never nooit niet worden (tenzij ik mijn box cancel en een NKON koop met oudere cellen). Ik heb met Claude trouwens wat zitten brainstormen over TVT en kwam er achter dat een 32kwh box bij mij grotendeels ongebruikt zou blijven. Daarom aangepast naar 16kwh (kan later altijd uitbreiden). Dat scheelt weer wat met het 20kwh criterium.

edit:
Wat me nog wel zorgen baat...wat als ze vanuit de verzekering opeens nieuwe eisen gaan stellen aan de batterij. Hoe gaan we dat managen? Want ik krijg nu ook gewoon leuk nieuwe voorwaarden opgelegd...

[ Voor 7% gewijzigd door Yaldair op 23-03-2026 12:42 ]

• kawarider
Net als met terugleveren goed geld te verdienen was, werden energiebedrijven wakker. Hetzelfde gebeurt nu met verzekeringsmaatschappijen. Wat vandaag is, kan morgen anders zijn. Geen overbodige luxe om eens wat te vragen. Die scoop toestand ga ik hier ook eens uit laten voeren. Dan hoop ik een papiertje te krijgen om verzekering stil te houden.

• PCJR
PCJR in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Heb het hier ook aangekaart...

Overigens heb ik hier in huis een hele nieuwe 2e verdieping laten bouwen (plat dak), waar ikzelf alle elektra heb gedaan. Panelen weer bovenop het dak heb gehengst en alles weer van a tot z aangesloten. Nieuwe meterkast etc.

Ik draai alles aan met een 150 euro kostende Nm schroevendraaier, dat zie ik menig (niet alle) monteur of electricien niet eens doen... Om maar even de toon te zetten :P

Anyway, als er fik komt en het huis gaat eraan, wil ik dat het huis verzekerd is. Die paar panelen of die accu mag me gestolen worden...

[ Voor 71% gewijzigd door PCJR op 23-03-2026 15:50 ]

• squareware
PCJR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Even terugkomende op de verzekering. Ik zie weinig animo rond dit onderwerp, hebben jullie alles goed geregeld met de zelfbouwspullen? :+

Ik ben onderhand aan het bellen met deze lui;

centraal beheer
Bel (055) 579 8000.
gebeld -> kunnen geen zekerheid geven, ze zeggen enkel "als het goed gemonteerd is, geen probleem"
ze kunnen niet een expert naar fotos laten kijken en beoordelen.

ASN ( brengen onder bij NN maat hebben wel andere voorwaarden)
070 - 35 69 335 -> kunnen het niet nu bepalen of beoordelen. kunnen geen expert er nu naar laten kijken

FBTO whatsapp- > maandag 23e gaat mij een expert terugbellen hierover
ZLMmailed, reactie gekregen, schijnt voor nu gedekt te zijn, extra vraag per mail gesteld.
eigen installaties zijn verzekerd.
gaat niet, enkel brabant

Klaverblad -> gemailed contactformulier
ING bellen 0202288 888 -> zelfde polis als NN, geen dekking boven de 20kwh
NN 088 663 0663 -> niks verzekerd, alleen onder de 20kwh zoals in de polis staat
eigenhuis -> Opgroen, 085 0811 552,
ANWB
allizanz direct 010-3006540 ->
Allianz 088 - 577 2828 ->
besured,
Mooi dat je dit gedaan hebt, dank hiervoor en meteen m'n eigen verzekering erbij gepakt :-).

Abn amro;
Dit word nooit door de opstal als de inboedel wanneer een duurzame installatie (anders dan zonnepanelen) niet volgens de norm NEN-1010 is
geïnstalleerd. Let op: als wij daarom vragen, moet u kunnen aantonen dat de installatie op het moment van schade aan deze norm voldeed;

Das wel lullig want mijn huidige installatie voldoet ook niet aan deze norm.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04 14:34
Hallo ik sta op het punt om een Victron systeem voor een thuisbatterij aan te schaffen, echter zie ik zo nu en dan Deye voorbij komen en zo ben ik hier terecht gekomen.
Nu kan ik erg veel online terug vinden over Victron maar Deye valt wat tegen, zeker op NL-talig gebied.
Wellicht kunnen jullie mijn helpen waar wat meer NL-talige informatie te vinden is? (het liefst filmpjes)
Verder ben ik benieuwd wat de belangrijkste motivatie is voor jullie om voor Deye te kiezen?

• BenSKIP
Belangrijkste redenen voor het kiezen voor de Deye voor mij:
Staat genoemd als toegelaten omvormers
Heeft 3 phase ondersteuning t.o.v. van één Victron.
Installatiegemak
Prijs

• Domba
@genesisfm Misschien wat meer info, zoals kWp PV (micro-omvormers/Solar-edge of anders), jaarverbruik 1 fase of 3 fase. Victron en Deye hebben wel een overlap, maar wisselt welke waar sterke punten heeft.

Voor mij was de hogere effcientie en prijs in 2022, maar dat is wel voor meer dan gemiddelde hoeveelheid kWp PV en jaarverbuik en nog tov Victron MPII's (tov Multi RS Solar weet ik niet).
Bij MPII's neemt na 2/3 van model vermogen de efficientie af, daarbij komen de trafoverliezen (+4%) tov TL-omvomers en zonder PV DC-DC accu lader heb je nog ~5% meer verlies.
Deye heeft minder efficientie drop over de vermogen range en is goedkoper, maar tegenover lastiger een installateur te vinden,
[Deye tov Victron MPII heeft tot 10% minder verliezen en minder 5% (als je automatische noodstroom opgeeft en/of gecombineert met DC-DC PV chargers ) voor rond 3 fase 10kWp/10MWh jaar verbruik.
Deye is op veel meer manier in je huisinstallatie te integreren dan de Victron, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan, als ook voor vele de keuze moeilijk maakt]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:43:
@genesisfm Misschien wat meer info, zoals kWp PV (micro-omvormers/Solar-edge of anders), jaarverbruik 1 fase of 3 fase. Victron en Deye hebben wel een overlap, maar wisselt welke waar sterke punten heeft.

Voor mij was de hogere effcientie en prijs in 2022, maar dat is wel voor meer dan gemiddelde hoeveelheid kWp PV en jaarverbuik en nog tov Victron MPII's (tov Multi RS Solar weet ik niet).
Bij MPII's neemt na 2/3 van model vermogen de efficientie af, daarbij komen de trafoverliezen (+4%) tov TL-omvomers en zonder PV DC-DC accu lader heb je nog ~5% meer verlies.
Deye heeft minder efficientie drop over de vermogen range en is goedkoper, maar tegenover lastiger een installateur te vinden,
[Deye tov Victron MPII heeft tot 10% minder verliezen en minder 5% (als je automatische noodstroom opgeeft en/of gecombineert met DC-DC PV chargers ) voor rond 3 fase 10kWp/10MWh jaar verbruik.
Deye is op veel meer manier in je huisinstallatie te integreren dan de Victron, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan, als ook voor vele de keuze moeilijk maakt]
Bij de 3 fase modellen van Deye kan je de automatische noodstroom toch niet opgeven? Of zijn er ook 3f modellen die het niet hebben?

• PCJR
BenSKIP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:41:
Installatiegemak
Prijs
installatie snelheid
veel minder componenten
veel minder aansluitingen, kabels, connectors
alles in 1; backup uitgang, generator/MI port, peak shaving, 3phase loadbalancing (zal victron ook hebben denk ik)

• ybos
BenSKIP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:41:
Installatiegemak
Prijs
ruimtebesparing :Y

• Domba
Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:34:
[...]
Bij de 3 fase modellen van Deye kan je de automatische noodstroom toch niet opgeven? Of zijn er ook 3f modellen die het niet hebben?
Nee (of je moet naar noBaTT schakelen), maar bij Victron wel.
Bepaald type van aansturing voor Victron schakelen bij geen laden of ontladen 2 van de 3 MPII's uit om het overall jaar verlies in totaal aantal kwh's te beperken, wat effectief de automatische noodstroom opgeven is, want Victron is dan alleen operationeel tijdens laden en ontladen en overige tijd van dag niet. (Zuiver standalone accu gebruik en hand 1-0-2 voor omschakelen voor noodstroom).

• BenSKIP
Automatische noodstroom opgeven? Ik begrijp die vraag niet geloof ik. De Deye werkt ook gewoon in island-mode. Gaat het net plat, dan bij de Deye draaien zolang de accu voldoende prik heeft. De Deye heeft ook een GEN input, voor een generator aansturing.

• Domba
BenSKIP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:00:
Automatische noodstroom opgeven? Ik begrijp die vraag niet geloof ik. De Deye werkt ook gewoon in island-mode. Gaat het net plat, dan bij de Deye draaien zolang de accu voldoende prik heeft. De Deye heeft ook een GEN input, voor een generator aansturing.
Als de Deye fit voor je jaarverbruik, afname en PVopwek, kan met optimalistatie het overall jaar verlies dalen tot <10%.
Zoals beste getallen voor Victron MPII's met DAO aansturing die rondgaan geoptimaliseerde situatie zijn voor standalone opstelling, als niet geladen wordt of ontladen, 2 MPII's uitgeschakelt en 1 in sleepmode zodat het eigenverbruik naar ~10W zakt en MPII's max gebruik ergens tussen 1/3 -1/2 van het vermogen worden gebruikt.
Het eigenverbruik van systeem over het hele jaar telt zwaar mee.
Zo ligt RTE voor volvermogen Victron MPII's rond 69% tot 78% , Deye eerder rond 85% of beter
Er zijn hier die stevig laden en ontladen voor EPEX handel en overlangere tjjd dan een stint of een nacht.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:01:
[...]

Als de Deye fit voor je jaarverbruik, afname en PVopwek, kan met optimalistatie het overall jaar verlies dalen tot <10%.
Zoals beste getallen voor Victron MPII's met DAO aansturing die rondgaan geoptimaliseerde situatie zijn voor standalone opstelling, als niet geladen wordt of ontladen, 2 MPII's uitgeschakelt en 1 in sleepmode zodat het eigenverbruik naar ~10W zakt en MPII's max gebruik ergens tussen 1/3 -1/2 van het vermogen worden gebruikt.
Het eigenverbruik van systeem over het hele jaar telt zwaar mee.
Zo ligt RTE voor volvermogen Victron MPII's rond 69% tot 78% , Deye eerder rond 85% of beter
Er zijn hier die stevig laden en ontladen voor EPEX handel en overlangere tjjd dan een stint of een nacht.
Dus kort samengevat, de Victrons hebben een fors lager stand-by verbruik, maar daar staat een lagere RTE onder hoge vermogens tegenover? En de Deye eerder andersom, dus een hoog stand-by verbruik maar een hogere RTE?

All-electric.

• Domba
RonJ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Dus kort samengevat, de Victrons hebben een fors lager stand-by verbruik, maar daar staat een lagere RTE onder hoge vermogens tegenover? En de Deye eerder andersom, dus een hoog stand-by verbruik maar een hogere RTE?
Onder normale omstandigheden heeft Victron's ook 90-105W eigenverbruik , maar door ze actief uit te schakelen en 1 in sleep-mode te brengen hebben ze maar 10W.
Afhankelijk van Victron setup is er ook nog randapparatuur die 48V direct gebruikt die kan als ze smart shunt hebben, ervoor aangesloten zijn, als ze accu in/out verklappen en verschil is >5% voor LFP-modules weet je standby verbruik zelfs hoger is.

Deze bijv, Voor mij laten de getallen zien dat er DC-DC PV chargers gebruikt worden , verhouding EPEX handel en later eigenverbruik is moeilijk in te schatten, na einde salderen gaat Victrons dat verlies van 2038kWh om laag omdat deel conversie verlies wegvalt van deel van de EPEX handel, net-laden voor later terugleveren omdat grotere prijsverschillen nodig zijn om de EB te compenseren.
Met AC-PV zoals van solaredge en micro-inverters, geen keuze om DC-DC te laden, zijn die verliezen nog ~5% / 300-350kWh hoger

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:14
Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Onder normale omstandigheden heeft Victron's ook 90-105W eigenverbruik , maar door ze actief uit te schakelen en 1 in sleep-mode te brengen hebben ze maar 10W...
Is dit eigenlijk wel een eerlijke vergelijking? Je zet hier een Deye (HF) naast een Victron MultiPlus-II (LF). Deze zijn qua techniek best verschillend dus het verschil in efficiëntie zit dan deels al in de architectuur.

Volgens mij kun je dan beter een Deye vergelijken met een Victron RS, dan heb je een wat meer apples-to-apples vergelijking.

EddyBurnett

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:03

Ersus

Zuid-Limburg

PCJR schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:32:
[...]

installatie snelheid
veel minder componenten
veel minder aansluitingen, kabels, connectors
alles in 1; backup uitgang, generator/MI port, peak shaving, 3phase loadbalancing (zal victron ook hebben denk ik)
Als je ziet wat 6 multiplussen aan plek innemen op een wand.... dat had ik net zo goed met twee SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 in parallel opstelling kunnen realiseren.

Eind 2024 kijkend naar de aansturing heb ik toen uiteindelijk voor Victron gekozen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Domba
Eddy Burnett schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Is dit eigenlijk wel een eerlijke vergelijking? Je zet hier een Deye (HF) naast een Victron MultiPlus-II (LF). Deze zijn qua techniek best verschillend dus het verschil in efficiëntie zit dan deels al in de architectuur.

Volgens mij kun je dan beter een Deye vergelijken met een Victron RS, dan heb je een wat meer apples-to-apples vergelijking.
Mee eens,
Multi RS is al beter, maar nog steeds als om Victron gaat, betreft eestal niet de Multi RS.
Maar als je jaar gebruik gevens hebt, post deze eens.

• djoenez
  • Laatst online: 18:57
nogmaals een vraag: Ik heb de Deye alleen als batterij omvormer. de CT klemmen zijn wel aangesloten. verder zit er ook nog een 1 fase PV omvormer op die terugleverd. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij automatisch de batterij gaat laden als er export is? Ik krijg het niet voor elkaar met zero to CT..

• Domba
djoenez schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:59:
nogmaals een vraag: Ik heb de Deye alleen als batterij omvormer. de CT klemmen zijn wel aangesloten. verder zit er ook nog een 1 fase PV omvormer op die terugleverd. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij automatisch de batterij gaat laden als er export is? Ik krijg het niet voor elkaar met zero to CT..
Waar die ook zit dien je gen poort op Micro inverter zetten (activeren dat er AC-PV is)
Bij nieuwere firmware moet je ook nog aangeven waar die zit als die niet op MI-ingang/Gen ingang zit, is op zelfde pagina op touchscreen.

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55
- Sorry verkeerde forum O+ -

[ Voor 97% gewijzigd door Amster op 27-03-2026 15:51 . Reden: verkeerde forum ]

Don't speak unless you can improve on the silence.

• NiCloX
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:17
Hoi allemaal,

Ik heb mijn Deye momenteel actief met de accu, maar ik twijfel of wat ik op de meter zie wel klopt.

Zoals op de screenshot te zien is:
• Hoofdaansluiting geeft ~142 W afname
• Tegelijk zie ik flinke negatieve waarden (rond -300 tot -400 W)
• En de bovenste lijnen (paars/blauw) lijken ook niet helemaal logisch te lopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d-QT5lAAIBV3pFsJsQ4lxjXD3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIRdN2kAVeM1wpGAx7SnG7k3.jpg?f=fotoalbum_large

• jadjong
  • Niet online
Waar kijk ik naar?

• NiCloX
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:17
Sorry dit is de grafiek van mijn p1 meter, de belasting is niet echt synchroon… is dit normaal?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NiCloX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:10:
Sorry dit is de grafiek van mijn p1 meter, de belasting is niet echt synchroon… is dit normaal?
Waarschijnlijk is je meetinstrument gewoon te traag.

• jadjong
  • Niet online
Ah, dus twee fases doen ~200W afname en 1 fase doet ~400W levering. Zijn alle fases van de CT klemmen en meters die je hebt wel hetzelfde? Niet ergens draden gewisseld waardoor L1 bij de omvormer eigenlijk L2 in de groepenkast is?

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:23
NiCloX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:10:
ja, dit is volkomen normaal. Heb hier dezelfde opstelling en met hetzelfde gedrag: het verbruik op de fases loopt nooit exact synchroon.

• BenSKIP
De Victron heeft een zelfverbruik van 100Watt.
Dat heeft de 3P Deye ook.
Dus een 3P Victron setup zuigt dan 300Watt?

• jadjong
  • Niet online
Nee, ze doen tussen de 10 en 30W per stuk, dus enkel een 3 fase Victron creatie komt in de buurt van 100W.

• djoenez
  • Laatst online: 18:57
Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:55:
[...]

Waar die ook zit dien je gen poort op Micro inverter zetten (activeren dat er AC-PV is)
Bij nieuwere firmware moet je ook nog aangeven waar die zit als die niet op MI-ingang/Gen ingang zit, is op zelfde pagina op touchscreen.
Weer een stap verder, maar nog steeds niet daar jammer genoeg. Ik zie nu wel in het scherm dat er vanuit het grid x in komt, en naar load x weggaat, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtKOOo2iXx_I-Fnc7m-wYbAWZt0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59TkV70OJ9YYEiCS6ffPKsRB.jpg?f=fotoalbum_small

Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid dat de Deye de hierboven 2.8 kW gaat leveren, niet op zero export to CT/load, energy pattern, wel of niet ToU. Welke magische switch moet ik om zetten zodat de Deye zorgt dat er precies 0 W wordt getrokken vanuit het grid (of er nog levering of teruglevering is).

Woeps, edit, verkeerde foto link. de max A staat op het moment op 150A (2x314Ah parallel geschakeld).

Op de load van de Deye is niets aangesloten. ik gebruik de Deye puur als batterij omvormer. vanuit de 3x25A aansluiting gaat er direct een kabel naar de Deye (schuur), en parallel staat daar ook nog een 1 Fase omvormer (zolder). de CT's zijn aangesloten bij de 3x25A aansluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door djoenez op 28-03-2026 20:54 ]

• Domba
@djoenez foto mag wat groter.
Niet zeker, dat ik het geheek snap, maar ik denk dat je naar max charge moet kijken en dat die nu rond 55A staat.
Deze kan je het beste niet hoger hebben dan 1/4 van de Ah van aantal accumodules opgeteld mits parallel geschakelt.
max charge van 55A is prima als je 1 accumodule hebt met bijv MB31's en 110A voor 2 accumodules.

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:22
Mag eens vragen waar jij die case met ventilator ergens heb gezien
Roel1.9GJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:31:
Ik heb een vraag, een kennis van mij wil een soortgelijke set-up als ik instaleren, 3-fase Deye met 3 stuks Seplos batterijen parallel op een busbar. Nu heeft Seplos ook DIY cases met hierin ventilatoren gebouwd t.b.v. koeling. Nu is die koeling ansich goed, dus daar zit mijn vraag niet.
Mijn punt van zorg is dat die actieve koeling de vier ingebouwde NTC-sensors, welke bovenop de batterij cellen zijn gemonteerd koelt. Deze sensoren zijn direct aan de luchtstroom gemonteerd, terwijl de batterij-cellen zelf een grote massa hebben en de kern van de cellen niet aan de luchtstroom zit. Kan dit er toe leiden dat de NTC's een significant andere waarde aangeven dan de daadwerkelijke temperatuur in de kern van de cellen?
Hiermee kom ik op een tweede vraag, mocht het veiligheidsventiel in werking treden en dus gaan ontgassen, is het dan juist wenselijk dat dit gas de ruimte in wordt geblazen, of juist beter dat dit zoveel als mogelijk in de case blijft?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04 14:34
Domba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:43:

Ik ga voor een 32kwh accu, in het totaal heb ik 54 zonnepanelen verdeelt over meerdere systemen. Als ik mijn zonnepanelen erop aansluit dan heb ik 2 systemen waarvan een van 3000wp en een van 5000 wp die ik erop zou willen aansluiten. Nu heb ik een 3 fase froniuns omvormer, een sma en 2 oude omvormers. Ik wil naast het compenseren van het vermogen ook een noodstroom systeem hebben.
Ik wil ze zelf instellen/installeren (ik heb een elektro/software achtergrond).
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste