In België heb je 3 types:Domba schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Ik kan je niet volgen, wat is de reden dat je kijkt naar een IT-stelsel net?
Heb je een context waarin je de Deye wilt gebruiken en in welk land, een IT-stelsel gebruik je alleen in situatie dat een eerste fout niet gelijk tot kans op uitval mag leiden zoals een IC van een ziekenhuis, maar heeft wel continue monitoring nodig vanwege de nadelen, alles moet dubbel geisoleerd zijn voor persoonbeveiliging.
Het zelfde wat is de context, waarvoor in welke situatie gebruik je LN133 of LL230?
In Nederland is LL/LN 400/230 gebruikelijk.
- 1 fase = 1 x 230
- 3 fase (zonder N) = 3 x 230
- 3 fase + N = 3 x 400 & 3 x 230
Ik heb dus het 2de type, 3 x 230V.
Is dat dan een IT systeem? Geen idee, die terminologie ken ik niet.
Maar ik lees dus door de lijnen door dat Deye enkel het laatste type ondersteund van 3 fases, in het idee dat een IT-stelsel dan nog iets anders is.
Ik ga ook wel over stappen naar 3 fase + N voor een uiteindelijke EV dus dat probleem wordt dan sowieso opgelost.
Ok dus hier ook dan de SolarEdge om zetten naar 3 fase + N ipv 3 fase zonder N.[...]
Het was om aan te geven dat zowel 1fase omvormers als 3 fase omvormers kunt gebruiken op die ingang. Microomvormers zijn 1fase, maar er is geen noodzaak om er een veelvoud van 3 te gebuiken, je kan er ook 1,2, 4,5 etc gebruiken zolang ze gezamelijk niet meer dan 4kw per fase invoeden en alle 3 fase samen niet meer dan 12kW aan invoeden op de hybride.
Dat zal allicht het veiligste zijn.
Bedankt voor de uitgebreide info![...]
ik kan geen vergelijk maken, ik gebruik enkel CT-sensoren en deze wijken maar zeer gering af met wat ik extern meet. Een deel van het verschil kan je al verklaren met de meet frequentie 10x per seconde op 1x per seconde of 1x per 5 seconden.
De CT-sensoren die bij een Deye zitten, zijn niet van de kwaliteit die bij een Growatt zitten, waarbij de CT's een paar honderd watt afwijking hebben en je meter in de groepenkast absoluut nodig hebt voor nul op de meter.
Wel heb je te maken met rimpel/ruis door in uitschakelen van gebruikers, deze veroorzaken kleine spannings pieken en dalen, deze wisselt per firmware. gem 6-18Wh voor een uur afwijking 0,3-0,6kWh per dag afhankelijk hoe intensief je gebruik is
In mijn setup heb ik er niet zo heel erg mee te maken, voornamelijk dat ik nog oude firmware in mijn 24/7 main gebruik en het is voornamelijk de lage sample frequentie van de CT's die geen 50x per seconde is, of een modbus meter daar sneller is weet ik niet.
Op veel dagen is afwijking tussen slimme meter (DSMR 5 met sample feq. 1 sec) en losse CT's kleiner dan 0.15kWh per dag wat ongeveer 0,2-0,3% van totaal is