Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw1ster
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-11-2024
Domba schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Ik kan je niet volgen, wat is de reden dat je kijkt naar een IT-stelsel net?

Heb je een context waarin je de Deye wilt gebruiken en in welk land, een IT-stelsel gebruik je alleen in situatie dat een eerste fout niet gelijk tot kans op uitval mag leiden zoals een IC van een ziekenhuis, maar heeft wel continue monitoring nodig vanwege de nadelen, alles moet dubbel geisoleerd zijn voor persoonbeveiliging.

Het zelfde wat is de context, waarvoor in welke situatie gebruik je LN133 of LL230?
In Nederland is LL/LN 400/230 gebruikelijk.
In België heb je 3 types:
- 1 fase = 1 x 230
- 3 fase (zonder N) = 3 x 230
- 3 fase + N = 3 x 400 & 3 x 230

Ik heb dus het 2de type, 3 x 230V.
Is dat dan een IT systeem? Geen idee, die terminologie ken ik niet.
Maar ik lees dus door de lijnen door dat Deye enkel het laatste type ondersteund van 3 fases, in het idee dat een IT-stelsel dan nog iets anders is.
Ik ga ook wel over stappen naar 3 fase + N voor een uiteindelijke EV dus dat probleem wordt dan sowieso opgelost.
[...]
Het was om aan te geven dat zowel 1fase omvormers als 3 fase omvormers kunt gebruiken op die ingang. Microomvormers zijn 1fase, maar er is geen noodzaak om er een veelvoud van 3 te gebuiken, je kan er ook 1,2, 4,5 etc gebruiken zolang ze gezamelijk niet meer dan 4kw per fase invoeden en alle 3 fase samen niet meer dan 12kW aan invoeden op de hybride.
Ok dus hier ook dan de SolarEdge om zetten naar 3 fase + N ipv 3 fase zonder N.
Dat zal allicht het veiligste zijn.
[...]

ik kan geen vergelijk maken, ik gebruik enkel CT-sensoren en deze wijken maar zeer gering af met wat ik extern meet. Een deel van het verschil kan je al verklaren met de meet frequentie 10x per seconde op 1x per seconde of 1x per 5 seconden.
De CT-sensoren die bij een Deye zitten, zijn niet van de kwaliteit die bij een Growatt zitten, waarbij de CT's een paar honderd watt afwijking hebben en je meter in de groepenkast absoluut nodig hebt voor nul op de meter.
Wel heb je te maken met rimpel/ruis door in uitschakelen van gebruikers, deze veroorzaken kleine spannings pieken en dalen, deze wisselt per firmware. gem 6-18Wh voor een uur afwijking 0,3-0,6kWh per dag afhankelijk hoe intensief je gebruik is
In mijn setup heb ik er niet zo heel erg mee te maken, voornamelijk dat ik nog oude firmware in mijn 24/7 main gebruik en het is voornamelijk de lage sample frequentie van de CT's die geen 50x per seconde is, of een modbus meter daar sneller is weet ik niet.
Op veel dagen is afwijking tussen slimme meter (DSMR 5 met sample feq. 1 sec) en losse CT's kleiner dan 0.15kWh per dag wat ongeveer 0,2-0,3% van totaal is
Bedankt voor de uitgebreide info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Tw1ster schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:41:
[...]

In België heb je 3 types:
- 1 fase = 1 x 230
- 3 fase (zonder N) = 3 x 230
- 3 fase + N = 3 x 400 & 3 x 230

Ik heb dus het 2de type, 3 x 230V.
Ahh zo, ik moet daar passen, geen kennis of Deye met driehoek krachtstroom werkt.,
ik geloof dat Deye daar een BE model heeft, maar ik weet niet op welk punt die anders is, wij hier Nederland hebben een EU model en die is met neutraal voor ster krachtstroom gebruik met centraal ankerpunt die aan aarde gelegt kan worden.
Is dat dan een IT systeem? Geen idee, die terminologie ken ik niet.
Een IT-systeem kan ook met neutraal en dat was wat in gedachte had, maar dan is er geen directe harde koppeling tussen nul en aarde voor de beveiliging in de groepenkast maar met een grote weerstand tussen neutraal en aarde.
Je meet de weerstand tussen neutraal en aarde continue met een isometer en als deze bijv is gedaald naar 40kohm dan moet je opzoek naar waar een (isolatie) fout is opgetreden en daalt die bijv naar 10kilo-ohm dan moet die als nog uitschakelen, want dan lekt er ergens stroom weg die dodelijk kan zijn.

Bijv de woning waar ik naar verhuist ben, die had TT-stelsel aansluiting dat is met gewoon een neutraal met een extra hoofd aardlekschakelaar in aarde uit de jaren 60, als meer dan 30mA naar de aardpen afvloeide werden L1 tot L3 onderbroken. Die gaat er ook uit bij meerdere aardpennen als er een aardingslus ontstaat
Maar ik lees dus door de lijnen door dat Deye enkel het laatste type ondersteund van 3 fases, in het idee dat een IT-stelsel dan nog iets anders is.
Ik ga ook wel over stappen naar 3 fase + N voor een uiteindelijke EV dus dat probleem wordt dan sowieso opgelost.
Ik heb de kennis niet, vraag dit na bij een expert of een Deye al geschikt is voor nu 3x230V zonder neutraal ook later gebruikt kan worden met 3x230V met neutraal (standaard EU model), misschien kan @Compuadb je daar helpen.
[...]

Ok dus hier ook dan de SolarEdge om zetten naar 3 fase + N ipv 3 fase zonder N.
Dat zal allicht het veiligste zijn.

[...]

Bedankt voor de uitgebreide info!

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik geloof dat er één stand op de Solar Solutions Amsterdam 2024 staat ( 9-21 mrt ) net buiten Haarlem die Deye presenteert.

Zijn er mensen die gaan?
Wat is jullie indruk met zulke expo's en de kennis van de deelnemers?
Vind het vaak te generiek.
Hebben jullie een vragenlijstje? Ik wil gaan maar moet iig nog een lijstje opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Hoe hebben jullie de temperatuurregeling/ventilatie geregeld in de ruimte met de omvormer/accu? Gisteren was het 18 graden buiten, in m'n (geisoleerde) schuur met de 2 Deye's aan was het inmiddels een heel comfortabele 26 graden... Dit zal nog wel erger worden als van de zomer de zon er vol op staat en meer PV invoer. Ontkom ik er niet aan om een split Airco te plaatsen voor van de zomer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkdE8GM-O3b0WTJe46ayitCIgMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bW9bu5OoNh45k1EN039sxe3.png?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
sMoKeFiSh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:35:
Hoe hebben jullie de temperatuurregeling/ventilatie geregeld in de ruimte met de omvormer/accu? Gisteren was het 18 graden buiten, in m'n (geisoleerde) schuur met de 2 Deye's aan was het inmiddels een heel comfortabele 26 graden... Dit zal nog wel erger worden als van de zomer de zon er vol op staat en meer PV invoer. Ontkom ik er niet aan om een split Airco te plaatsen voor van de zomer?

[Afbeelding]
Ik kan alleen aangeven hoe ik het wil oplossen, want het is nog niet af
Ik kom tijd te kort en het lukt niet heel erg om het na voren te halen in de planning van opknappen van pand.

Ik heb vorig jaar besloten om te verplaatsen naar de garage bij de woning om direct naar buiten te kunnen blazen.
Een open koof (afzuigkap idee) boven beide omvormers, waarvan de voorkant als klep dient , die met behulp van paar computerfans in de zomer direct helpen met naar buiten te blazen van de warme lucht en airco split module met 2 binnen modules voor verwarmen en koelen.
Heel grof elke Deye is een 500-650W elektrisch kacheltje voor de uren dat deze voldraaien eerst de 3-5 uur om PV opwek op te slaan en later voor de teruglevering (in praktijk is het iets minder, maar daar is waarop ik dimensioneer, ik heb ca 2000kWh/j aan verlieswarmte)

Op moment ligt het weer stil, logistiek ook een lastig plek, ligt om haverklap vol met materiaal voor ander klusjes.

Nu heb ik eerst 300m2 moestuin om te herstellen/inrichting beetje aan te passing , ca 100m2 overkapping te herstellen paar 100 meter druppel bewatering/ ~30 kranen voor een manuele bypass voor dit jaar van de automatische 12V kleppen, etc ( overkapte verhoogde bakken met 2 lichtgewicht kleppen (elk 8kg) die samen twee kleine bovengronds onverwarmde tunnelkasjes vormen van 16m lang, volgend jaar kijk ik of ik de grondverwarming voor elkaar krijg, ergens op diepte in de grond wordt warmte onttrokken om 180m2 van het gebouw vorstvrij te houden (ik verwarm nu alleen het woongedeelte selectief met onafhankelijk regeling per ruimte/ een oude woonboederij opknapper) en een aantal van die overkapte verhoogde bedden de grond vorstvrij houdt in de winter)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Ik kan alleen aangeven hoe ik het wil oplossen, want het is nog niet af
Ik kom tijd te kort en het lukt niet heel erg om het na voren te halen in de planning van opknappen van pand.

Ik heb vorig jaar besloten om te verplaatsen naar de garage bij de woning om direct naar buiten te kunnen blazen.
Een open koof (afzuigkap idee) boven beide omvormers, waarvan de voorkant als klep dient , die met behulp van paar computerfans in de zomer direct helpen met naar buiten te blazen van de warme lucht en airco split module met 2 binnen modules voor verwarmen en koelen.
Heel grof elke Deye is een 500-650W elektrisch kacheltje voor de uren dat deze voldraaien eerst de 3-5 uur om PV opwek op te slaan en later voor de teruglevering (in praktijk is het iets minder, maar daar is waarop ik dimensioneer, ik heb ca 2000kWh/j aan verlieswarmte)

Op moment ligt het weer stil, logistiek ook een lastig plek, ligt om haverklap vol met materiaal voor ander klusjes.

Nu heb ik eerst 300m2 moestuin om te herstellen/inrichting beetje aan te passing , ca 100m2 overkapping te herstellen paar 100 meter druppel bewatering/ ~30 kranen voor een manuele bypass voor dit jaar van de automatische 12V kleppen, etc ( overkapte verhoogde bakken met 2 lichtgewicht kleppen (elk 8kg) die samen twee kleine bovengronds onverwarmde tunnelkasjes vormen van 16m lang, volgend jaar kijk ik of ik de grondverwarming voor elkaar krijg, ergens op diepte in de grond wordt warmte onttrokken om 180m2 van het gebouw vorstvrij te houden (ik verwarm nu alleen het woongedeelte selectief met onafhankelijk regeling per ruimte/ een oude woonboederij opknapper) en een aantal van die overkapte verhoogde bedden de grond vorstvrij houdt in de winter)
Het afzuigkap-ideetje lijkt me wel wat! Beter dan energie weggooien met een airco. Ik kan bij m'n omvormers wel makkelijk naar buiten. Buisventilator heb ik ook nog over van een oud project. Ga ik eens over nadenken... Bedankt!

Je moestuin project klinkt ook erg interessant! Ga je die bewatering automatiseren?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
sMoKeFiSh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Je moestuin project klinkt ook erg interessant! Ga je die bewatering automatiseren?
Ja komt weer terug, maar wel met capacitieve grondvochtigheids meting, de galvanische zijn grotendeels vergaan.
Alles is van ergens voor 2000/2008, wordt wel met monitoring in HA en niet met printjes gedoe met min/max voor elke groep van 50 planten (ik weet niet eens wat ik voor de verschillende groente moet instellen of waar ik die kennis vandaan haal)

Ik zelf vind dat puzzelen wel leuk.
Ik heb nu drinkwater van leidingwaterbedrijf voor een deel, keuken/douche en wastafels, maar zijn nog flink aantal dozen aan onderdelen voor reverse osmose voor een gekoelde tank/hydrofoor. (laatste bewoner is aantal jaren voor ik er naar verhuisde overleden)
Opvraag: woning heeft wel altijd een leidingwater aansluiting gehad, maar heeft vele jaren <2m3/j afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Ja komt weer terug, maar wel met capacitieve grondvochtigheids meting, de galvanische zijn grotendeels vergaan.
Alles is van ergens voor 2000/2008, wordt wel met monitoring in HA en niet met printjes gedoe met min/max voor elke groep van 50 planten (ik weet niet eens wat ik voor de verschillende groente moet instellen of waar ik die kennis vandaan haal)

Ik zelf vind dat puzzelen wel leuk.
Ik heb nu drinkwater van leidingwaterbedrijf voor een deel, keuken/douche en wastafels, maar zijn nog flink aantal dozen aan onderdelen voor reverse osmose voor een gekoelde tank/hydrofoor. (laatste bewoner is aantal jaren voor ik er naar verhuisde overleden)
Opvraag: woning heeft wel altijd een leidingwater aansluiting gehad, maar heeft vele jaren <2m3/j afgenomen.
Ik begrijp dat het off-topic is, excuses voor de rest van de lezers. :) Ik zou het erg leuk vinden om de progress van je moestuin te kunnen volgen. Misschien leuk om dat te laten zien via een blogpost of apart topic? Kost ook weer tijd natuurlijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
sMoKeFiSh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp dat het off-topic is, excuses voor de rest van de lezers. :) Ik zou het erg leuk vinden om de progress van je moestuin te kunnen volgen. Misschien leuk om dat te laten zien via een blogpost of apart topic? Kost ook weer tijd natuurlijk. :P
We hebben PM ik zal wat proberen te samen te stellen, ik heb al flink aangepast, maar ben nog lang niet klaar.
Voor zover ik kon nagaan, zou het origineel van Zweden zijn, met maten van gebruikte spullen die hier niet gangbaar zijn of tegen een redelijk prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:39:
[...]

We hebben PM ik zal wat proberen te samen te stellen, ik heb al flink aangepast, maar ben nog lang niet klaar.
Voor zover ik kon nagaan, zou het origineel van Zweden zijn, met maten van gebruikte spullen die hier niet gangbaar zijn of tegen een redelijk prijs.
Zeker interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svschouw
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb een deye 12kw hybrid inverter afgelopen week laten aansluiten doch ik heb neen problem om de Deye te koppelen aan een Eastron SDM630-modbus v3 te koppelen. Iemand ervaring en bereid mij van dienst te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
svschouw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:07:
Ik heb een deye 12kw hybrid inverter afgelopen week laten aansluiten doch ik heb neen problem om de Deye te koppelen aan een Eastron SDM630-modbus v3 te koppelen. Iemand ervaring en bereid mij van dienst te zijn?
Wat gaat er mis dan? Bij mij werkte het vrijwel direct na het (correct) aansluiten van de modbus en in het Advanced menu de ex_meter for ct op Eastron zetten.

Voor de zekerheid kun je de pinout in de onderstaande screenshots nog controleren. Ik gebruik 1, 2 en 3 hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPJkWZcEbQxUSoTeJ5r4Iih_YWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cpm9hmhzADINFBRiY4KVMnB1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6hvb09oZZC4nMFDa-I4cGbg-8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/84lOFn8jnzWW97bLsE4rXEXp.png?f=user_large

En natuurlijk de Eastron correct aansluiten op de 3-fasen+N. Volgens mij was input boven en output beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 17:00
@svschouw Eastron moet op adres 1 staan in de Modbus settings, let wel je meldt dat je een V3 hebt, die is niet compatible met de Deye, je moet een V3 hebben !

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 25-03-2024 16:45 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Heeft iemand ervaring met de deye HV omvormers voor residentiël gebruik? B.v. de GB-S10K-EU?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
ik heb mijn hulp-Deye (SUN-12K-SG04LP3-EU)weer gedowngrade, FW1140 werkt om 2 reden niet voor mij.
-Vanwege hogere eigenverbruik, vanaf FW1139 is de "zero export power" niet meer lager instelbaar dan 020 Watt.
-"zero export to CT" werkt alleen nog voor verbruikers, ik krijg het niet voor elkaar om opwek tussen CT en Deye af te vangen en op te slaan in de accu

Nieuwere firmware na FW1135/C037 is een beetje een chaos.
FW1145, 1147 & 1150 zijn specifiek voor Oostenrijk, bijv FW1145, als je ander net protocolt dan oostenrijks netspanningsprotoco probeetl, dan staat die na paar minuten toch weer op R25 Oostenrijkse net-protocol en dat is afwijkend.

FW1144 /C044 zou ook voor algemeen gebruik zijn, ook zou die weer teruggetrokken zijn, voor die via cloud updaten niet meer te selecteren zijn, ik gebruik dat niet
Ik zet andere firmware lokaal met PC via dongle AP, die ik tijdelijk even aansluit, erop.
Deze hebben ook het verhoogde eigenverbruik als FW1140,
menu vergendelt als deze even niet aanraakt telkens met telkens pincode nodig en verlies van modbus voor externe sturing met HA en solarassistant en voor monitoring met grafana..
Of die vergrendeling van touchscreen nu wel of niet, nog permanent uit te schakelen is, is niet geheel duidelijk, daar meeste de sturing kwijt zijn en negatiev zero export power schijnt niet te werken, wordt vrij snel gedowngrade.
Nu wordt Deye in diverse setups gebruikt,als ook dat niet iedereen de modbus rs485 direct gebruikt, zo zijn die solarman cloud of dongle AP gebruiken en user-instructies sturen vanuit HA zoals "01100068000102FFEBAF07" die ze vooraf opslaan.
Die FW1144 willen gebruiken kiezen vrij wel alle voor HMI: C037, de tussen liggende worden niet gebruikt zoals C03E, de Oostenrijkers gebruiken HMI: C042. (die hebben aantal speficieke settings en geen windturbine menu)
FW1144 zou namelijk een slave hybride kunnen uitschakelen. In algemeen wordt weer gedowngrade naar FW1135/C037 of FW1128/C037.

Hier is thuisaccu veelal icm dynamisch tarief en willen we niet ongewenst terugleveren tijdens negatieve prijsuren en kan je "zero export power" op 20-50W zetten, die in FW1135 kan ook op nul gezet worden via touchscreen. De Duitsers willen niet ongewenst afnemen tegen 40ct/kWh en tegen 8ct/KWh terugleveren en via modbus kan "zero export power" ook op een negatieve waarde gezet worden, de user-instructie hier boven is, bijv voor op -20W, voor die hoger dan FW1139 zou dat niet meer gaan.
als ook die met "einspeissevergutung" willen netbeheerders ook de zekerheid hebben dat ze niet afnamen, in accu opslaan en later extra terugleveren tegen die oude 20 jarige geldende vergoeding.
Sturings is altijd op X vermogen +/- Y variatie, door "zero export power"een negatieve waarde te geven zit die gemiddeld onder nul (geen afname en toch een klein beetje meer vergoeding smokkelen), integenstelling tot FW1140 en hoger die veelal tussen 10-30W afname zit.
Als vergelijk FW1123 met MI-ingang in gebruik en zero export power=0 is die regelruis 0,38-0,57kwh/dag in beide richtingen per Deye, FW1135 geeft betere waarde met GEN-poort niet op MI met ~0.24-0,4kWh afname, met MI-ingang in gebruik is het nog net iets beter, maar bij FW1140>>> is gewoon slechter,

Daar MI-ingang flink grotere spreiding/ regelruis, wordt die zoveel mogelijk tussen zons-ondergang en opgang uitgeschakeld, als ook accu leeg is naar een setting zonder accu wordt geschakeld, wat een fout waarschuwing geeft en eigenverbruik terug zakt naar 12-15W ipv 110-130W. Ook in Polen gaan ze voor de zelfde issues reden terug naar FW1135/C037.
Een veel gebruikte thuisaccu in Duitsland, Felicity die heeft geen can-bus, maar rs485, heeft ook met een enkele FW114?/c0?? combinatie problemen.

Overigens downgraden van een nieuwere dan FW1140, is ook lang niet altijd geheel zonder problemen, nieuwe registers als ongewenst of fout staan kan je niet zomaar aanpassen in de oudere firmware, die die specifieke niet gebruiken, dat zal je via modbus moeten oplossen.

Overigens heb ik gevraagd wat Deye als meest recente aangeeft voor Nederland, Duitsland heeft overigens ook Tibber ook een reden dat Duitsers op FW1135 blijven, vanwege de directe modbus sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Ik draai met HMI 1001-C30E MAIN:Ver 2006-1140-1807 die is erop gezet door de Deye Guru van het Duitse forum. Deze versie werkt voor mij uitstekend, komend weekend ga ik de 1e Deye micro omvormer op de GEN poort zetten dus kan daar nu geen oordeel over geven.

Alle regeling via HA met de ESP32 Deye oplossing via Modbus werken als een zonnetje.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 02:51:

FW1144 zou namelijk een slave hybride kunnen uitschakelen.
Dat is mooi! Ik hoop dat deze optie blijft in een toekomstige firmware die voor ons goed werkt. De slave heb bij vrij zelden nodig namelijk, alleen voor PV opwek en als beide EV's aan het laden zijn. Voor de rest is het de halve dag een kacheltje.

Ik zit zelf op FW1135/C037 en ben aan de hand van jouw tests een beetje huiverig voor het upgraden naar een nieuwere versie.

Weet je trouwens wat er gebeurt als ik een slave uitzet met de blauwe button? Stopt de master er dan ook compleet mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:28:
Ik draai met HMI 1001-C30E MAIN:Ver 2006-1140-1807 die is erop gezet door de Deye Guru van het Duitse forum. Deze versie werkt voor mij uitstekend, komend weekend ga ik de 1e Deye micro omvormer op de GEN poort zetten dus kan daar nu geen oordeel over geven.

Alle regeling via HA met de ESP32 Deye oplossing via Modbus werken als een zonnetje.
Laten zo, de C03E is een beetje buggy met bepaalde accu's en kan ongewenst in off-grid schieten en aantal in duitstaligebied populaire accu's worden niet ondersteund.
Officieel is C03E door Deye teruggetrokken en daarvoor de C037 naar voren geschoven
Maar ook combinaties van FW 114x en C037 hebben last van een limiet op de MPPT's die er niet zou moeten zijn.
Dat issue met MPPT-limit lijkt weer terug te zijn, in 2022 heb ik mijn strings van 4,7kWp verkleint naar zeven van 3-3,2kWp en gebruik ik dat icm grid-tie omvormers (1 blijft op grid-tie voor wat opbrengst zou moeten zijn) . Ik zelf heb het idee dat het verschil tusssen de 3 strings ipv twee, niet te groot moet zijn, op MPPT 1 gebruik je 2 gelijke parallel.

@sMoKeFiSh Ik zie daar op moment geen optie.
Deye-guru /Christian is zo ongeveer enigste die de setttings weten, voor die slave afkoppeling en met hoeveel PV dat nog lukt.
Maar Chistoph/Christian weet net zogoed dat de C037 met FW1144 last heeft van die MPPT-limit die er niet moet zijn en Deye de combi niet ondersteund en C044 heeft die issues met RS485 modbus, plus die vergrendeling.
Als je echt wilt weten zal je een whatsapp moeten sturen, is admin dy-support.org.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33
Ik heb een vraagje over het aansturen van een Deye inverter via Modbus TCP. Ik ben met een integratie voor Homey bezig, dus ik probeer de inverter vanuit NodeJS aan te sturen.

Het uitlezen van waardes gaat allemaal zonder problemen. Die komen uit de Holding Registers and dat lijkt allemaal goed.

Maar voor het wegschrijven, ben ik met adres 145 aan het testen, 'Sell solar'. Wanneer je deze op 0x00 zet, zou deze uit moeten gaan en wanneer je deze op 0x01 zet, moet deze weer aan staan.

Zodra ik de waarde wegschrijf en weer ophaal, lijkt deze goed te zijn ingesteld. Echter zien we na een paar seconden deze waarde weer terug schieten naar de vorige waarde. Dit gebeurt beide kanten op, als we hem via de inverter op 0 zetten en via Modbus probeer ik hem op 1 te zetten, staat hij na een paar seconden weer op 0, en andersom.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@sorted.bits Misschien gekke vraag maar je hebt een accu in de configuratie actief en geen firmware 2005-11xx-1807, waar xx= 45, 47, 49 of 50?

Voor esp/esphome is het
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    name: ${device_type}_Solar_sell
    register_type: holding
    address: 145
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Domba schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:45:
@sorted.bits Misschien gekke vraag maar je hebt een accu in de configuratie actief en geen firmware 2005-11xx-1807, waar xx= 45, 47, 49 of 50?

Voor esp/esphome is het
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    name: ${device_type}_Solar_sell
    register_type: holding
    address: 145
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"
De firmware staat vermeld als:
Main Ver: 3001-1066-1D08
HMI Ver: 2001-C027

Verder heb ik hem zelf niet hangen, maar bij iemand waarbij we deze integratie uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
sorted.bits schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:38:
[...]

De firmware staat vermeld als:
Main Ver: 3001-1066-1D08
HMI Ver: 2001-C027

Verder heb ik hem zelf niet hangen, maar bij iemand waarbij we deze integratie uittesten.
dat is een high voltage Deye, die hebben ander protocol en adressen dan LV
edit: waarschijnlijk een Sun-10K(15K)-SG01HP3-EU-AM2, daar weet ik nauwelijks iets van

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 26-03-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Domba schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:47:
[...]

dat is een high voltage Deye, die hebben ander protocol en adressen dan LV
edit: waarschijnlijk een Sun-10K(15K)-SG01HP3-EU-AM2, daar weet ik nauwelijks iets van
Ok, dat kan inderdaad, Het is inderdaad dat type. De documentatie geeft netjes aan welke adrressen we uit kunnen lezen (en schrijven). Op het moment dat ik een waarde aan pas via Modbus, passen die waardes zich echter weer aan naar de originelen.

Wat ik op dit moment doe is:

1. Ik lees de waarde op adres 145 uit, die staat op dat moment op 1 (enable solar sell)
2. Ik schrijf de waarde 0 naar adres 145, via function code 10H (write multiple holding registers)
3. Ik lees de waarde op adres 145 uit, deze staat op dat moment op 0 (Yeuh!)

Paar seconden later zien we de waarde weer op 0 springen. Het lijkt wel of hij het niet permanent vast legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@sorted.bits ik weet niets van homey of Nodejs
Voor 3 fase LV solarman dongle terminal is het ( ik weet niet in hoeverre HV afwijkt)

01100068000102FFEBAF07

01 - toestel nr
10 - functie : 03 - lezen of 10 schrijven
0068 - adres in hex voor lezen of schrijven
0001 - aantal te lezen of schrijven registers
02 - aantal te lezen of schrijven bytes
FFEB -waarde -20 (let op negatieve waarde)
AF07 - CRC Code
Voor positieve waarde ziet er zo uit
011000680001020014 + CRC is voor +20

decimaal 145 = 91 hex

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 26-03-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Domba schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:17:
@sorted.bits ik weet niets van homey of Nodejs
Voor 3 fase LV solarman dongle terminal is het ( ik weet niet in hoeverre HV afwijkt)

01100068000102FFEBAF07

01 - toestel nr
10 - functie : 03 - lezen of 10 schrijven
0068 - adres in hex voor lezen of schrijven
0001 - aantal te lezen of schrijven registers
02 - aantal te lezen of schrijven bytes
FFEB -waarde -20 (let op negatieve waarde)
AF07 - CRC Code
Voor positieve waarde ziet er zo uit
011000680001020014 + CRC is voor +20

decimaal 145 = 91 hex
Wat ik bij mij als Modbus request voorbij zie komen is:

code:
1
00 01 00 00 00 09 01 10 00 91 00 01 02 00 00

Wat zich vertaald naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W9F0x3SyuuyjmWzQjxIUaNE7vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXQMBjU2HOn3ZWiCa5oSFI3T.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat ik de CRC mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Domba schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 02:51:
ik heb mijn hulp-Deye (SUN-12K-SG04LP3-EU)weer gedowngrade, FW1140 werkt om 2 reden niet voor mij.
-Vanwege hogere eigenverbruik, vanaf FW1139 is de "zero export power" niet meer lager instelbaar dan 020 Watt.
-"zero export to CT" werkt alleen nog voor verbruikers, ik krijg het niet voor elkaar om opwek tussen CT en Deye af te vangen en op te slaan in de accu

Nieuwere firmware na FW1135/C037 is een beetje een chaos.
FW1145, 1147 & 1150 zijn specifiek voor Oostenrijk, bijv FW1145, als je ander net protocolt dan oostenrijks netspanningsprotoco probeetl, dan staat die na paar minuten toch weer op R25 Oostenrijkse net-protocol en dat is afwijkend.

FW1144 /C044 zou ook voor algemeen gebruik zijn, ook zou die weer teruggetrokken zijn, voor die via cloud updaten niet meer te selecteren zijn, ik gebruik dat niet
Ik zet andere firmware lokaal met PC via dongle AP, die ik tijdelijk even aansluit, erop.
Deze hebben ook het verhoogde eigenverbruik als FW1140,
menu vergendelt als deze even niet aanraakt telkens met telkens pincode nodig en verlies van modbus voor externe sturing met HA en solarassistant en voor monitoring met grafana..
Of die vergrendeling van touchscreen nu wel of niet, nog permanent uit te schakelen is, is niet geheel duidelijk, daar meeste de sturing kwijt zijn en negatiev zero export power schijnt niet te werken, wordt vrij snel gedowngrade.
Nu wordt Deye in diverse setups gebruikt,als ook dat niet iedereen de modbus rs485 direct gebruikt, zo zijn die solarman cloud of dongle AP gebruiken en user-instructies sturen vanuit HA zoals "01100068000102FFEBAF07" die ze vooraf opslaan.
Die FW1144 willen gebruiken kiezen vrij wel alle voor HMI: C037, de tussen liggende worden niet gebruikt zoals C03E, de Oostenrijkers gebruiken HMI: C042. (die hebben aantal speficieke settings en geen windturbine menu)
FW1144 zou namelijk een slave hybride kunnen uitschakelen. In algemeen wordt weer gedowngrade naar FW1135/C037 of FW1128/C037.

Hier is thuisaccu veelal icm dynamisch tarief en willen we niet ongewenst terugleveren tijdens negatieve prijsuren en kan je "zero export power" op 20-50W zetten, die in FW1135 kan ook op nul gezet worden via touchscreen. De Duitsers willen niet ongewenst afnemen tegen 40ct/kWh en tegen 8ct/KWh terugleveren en via modbus kan "zero export power" ook op een negatieve waarde gezet worden, de user-instructie hier boven is, bijv voor op -20W, voor die hoger dan FW1139 zou dat niet meer gaan.
als ook die met "einspeissevergutung" willen netbeheerders ook de zekerheid hebben dat ze niet afnamen, in accu opslaan en later extra terugleveren tegen die oude 20 jarige geldende vergoeding.
Sturings is altijd op X vermogen +/- Y variatie, door "zero export power"een negatieve waarde te geven zit die gemiddeld onder nul (geen afname en toch een klein beetje meer vergoeding smokkelen), integenstelling tot FW1140 en hoger die veelal tussen 10-30W afname zit.
Als vergelijk FW1123 met MI-ingang in gebruik en zero export power=0 is die regelruis 0,38-0,57kwh/dag in beide richtingen per Deye, FW1135 geeft betere waarde met GEN-poort niet op MI met ~0.24-0,4kWh afname, met MI-ingang in gebruik is het nog net iets beter, maar bij FW1140>>> is gewoon slechter,

Daar MI-ingang flink grotere spreiding/ regelruis, wordt die zoveel mogelijk tussen zons-ondergang en opgang uitgeschakeld, als ook accu leeg is naar een setting zonder accu wordt geschakeld, wat een fout waarschuwing geeft en eigenverbruik terug zakt naar 12-15W ipv 110-130W. Ook in Polen gaan ze voor de zelfde issues reden terug naar FW1135/C037.
Een veel gebruikte thuisaccu in Duitsland, Felicity die heeft geen can-bus, maar rs485, heeft ook met een enkele FW114?/c0?? combinatie problemen.

Overigens downgraden van een nieuwere dan FW1140, is ook lang niet altijd geheel zonder problemen, nieuwe registers als ongewenst of fout staan kan je niet zomaar aanpassen in de oudere firmware, die die specifieke niet gebruiken, dat zal je via modbus moeten oplossen.

Overigens heb ik gevraagd wat Deye als meest recente aangeeft voor Nederland, Duitsland heeft overigens ook Tibber ook een reden dat Duitsers op FW1135 blijven, vanwege de directe modbus sturing.
Zelf zit ik op 1132/C037 maar super tof al die info over firmware versies, is er ergens een repo waar ze op staan met voordelen nadelen ?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 15:18
sorted.bits schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:16:
Ik heb een vraagje over het aansturen van een Deye inverter via Modbus TCP. Ik ben met een integratie voor Homey bezig, dus ik probeer de inverter vanuit NodeJS aan te sturen.

Het uitlezen van waardes gaat allemaal zonder problemen. Die komen uit de Holding Registers and dat lijkt allemaal goed.

Maar voor het wegschrijven, ben ik met adres 145 aan het testen, 'Sell solar'. Wanneer je deze op 0x00 zet, zou deze uit moeten gaan en wanneer je deze op 0x01 zet, moet deze weer aan staan.

Zodra ik de waarde wegschrijf en weer ophaal, lijkt deze goed te zijn ingesteld. Echter zien we na een paar seconden deze waarde weer terug schieten naar de vorige waarde. Dit gebeurt beide kanten op, als we hem via de inverter op 0 zetten en via Modbus probeer ik hem op 1 te zetten, staat hij na een paar seconden weer op 0, en andersom.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Ik heb hier geen verstand van maar ik ben wel zeer geïnteresseerd in een manier om alles via homey aan te sturen.

Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:44:
[...]
Zelf zit ik op 1132/C037 maar super tof al die info over firmware versies, is er ergens een repo waar ze op staan met voordelen nadelen ?
Er is geen overzicht, Deye maakt geen changelog openbaar en die over de technische info van Deye beschikken, geven misschien beetje kort door de bocht alle betaalde trainingen.
Globaal, het is niet geheel duidelijk welke versie na FW1135, Deye hard aan de slag is gegaan om te voldoen aan Oostenrijks netprotocol, de toelating was ingetrokken en iets te simpel gezegd vanaf 15-1-24 zou er geen netkabel meer op grid ingang aangesloten mogen zijn.
Uiteindelijk is voor een afsplitsing gekozen met FW1145 enkel voor Oostenrijk en om het voor elkaar te krijgen is de optie voor windmolen eruit gehaald. Met nog twee ertussen , 1147&1149 is vanaf 19 maart FW1150 verplicht in Oostenrijk als je aan net wilt koppelen, wel dacht ik nog met beperkingen.

Wat verder opmerkelijk is dat de HMI zoveel impact heeft, als of stukjes vanuit main firmware verhuist zijn naar GUI voor ruimte.
Voor zover mijn info strekt zijn alle HMI firmware, na C037 wel op enig moment ingetrokken door Deye, behalve de C042 specifiek voor Oostenrijk.

Voor de komende firmware verwacht ik, dat deze heel erg op Duitsland gericht zal zijn vanwege de externe sturing die verplicht wordt, daar is per 1 januari art 14a van energiewet inwerking getreden voor alles dat meer dan 4,2kW vermogen heeft, ook voor verbruikers als warmtepompen, laadpalen, hybride omvormers, dat deze voor flexibiliteit aanbieden en in noodval door netbeheerder gereduceerd kunnen worden, direct of via een EMS (energie management systeem) die dan bepaald naar keuze van bewoner wat alles uitgeschakeld wordt om te voldoen, dit tegen een "vergoeding", minder kosten door lagere "Netzentgelte"
Ook met een heel protocol voor de verdeling, dat niet steeds dezelfde of de eerste in een straat de klos is.
Het is een overgangsperiode, met in 2025 deels werkelijk operationeel en in 2028 volledig dynamisch "netwerkkosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:30
Allen, na veel informatie doorlezen sta ik op het punt om een Deye omvormer te willen gaan aanschaffen. Initieel twijfelde ik tussen de low voltage 12K-SG04LP3-EU en high voltage 12K of 15K-SG01HP3-EU. Ik neig nu naar de low voltage versie, in eerste instantie zonder batterij, en over 2 jaar wanneer mijn vaste contract afloopt met een batterij.
  • Veel meer ervaring hier, en advies van winkel om voor low voltage variant te gaan
  • De low voltage accupakketten kunnen ook wat kleiner, bij de high voltage variant zijn er altijd minimaal 4 pakketten nodig, en zit je dus aan 20 Kw opslag
  • Nadeel is wel van low voltage is wellicht in mijn situatie dat ik voor maximaal een 12K variant kan gaan. Daarbij lijkt het aansluiten van extra SolarEdge omvormer (SE5K) en Enphase op de GEN poort niet optimaal omdat de output dan beperkt is. Ik zal dan ook eerst
Wat ik mij nog wel afvraag, en (volgens de winkel geen probleem is) is het maximaal amperage wat de low voltage variant aan kan qua input op de MPPT. Ik ben daar opzoek naar wat advies van jullie.

Mijn Jinko 420 panelen hebben de onderstaande specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME8FsLF0MuwmnLk5ZNKl1dmG5OM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HrO7X7uye0PVLiizxGOm4Azn.png?f=user_large

Echter als ik naar de specs van de LV omvormer kijk zie ik de volgende specs, waarbij de max PV input current van de tweede MPPT op 13A zit, terwijl de panelen ALS STC 13,11A aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZOdZA_-l-MLHWzHkN4x2KW8eag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i17hOK7gtVbMW16yo1VCkBDT.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik 30 panelen heb, zit ik qua max voltage op 30*38,15(Voc)*110% = 1258Volt bij koude condities in 1 string. Dus ik ga de panelen in twee strings opsplitsen van 15 panelen per string. Gezien de afstand naar de schuur (70meter) heb ik een dikke DC kabel nodig. Hoe kan ik dan het beste deze tweede string aansluiten?
  1. Als twee losse strings, waarbij beide strings via 6 mm op ieder een aparte MPPT komen, echter dan heb ik een Max PV input Current van 13A voor de 2e MPPT. Geeft dit geen problemen?
  2. Twee keer 15 panelen parallel met 10mm DC op de eerste MPPT. Echter dan kom ik ook met 2x13A weer > 26A?
De panelen via 10mm op een polystring, is wat makkelijker aan te leggen, echter het betreft 1 oriëntatie(ZO, 5 graden) dus heeft verder geen extra voordelen mijn inziens, en wellicht qua schaduwmagement en aansluiting op 1 MPPT misschien niet eens mogelijk.

De high voltage variant(12K en 15K) is wat nieuwer en heeft wat ruimere ampere specificaties, daar kan ik volgens mij beide opties qua aansluiten kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KIV1qqS7sBFmHeqTF8uq8GGn7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uETHNsKdU1pFpzrQSb0B9Qqs.png?f=fotoalbum_large

De volgende youtube video vond ik zeer interessant en deze had ik hier nog niet eerder gezien. Voor mensen meer informatie over Deye zoeken het bekijken waard. YouTube: Product Training | Unleashing the Power of Deye Hybrid Inverters: En...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jeeedeee schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:46:
Allen, na veel informatie doorlezen sta ik op het punt om een Deye omvormer te willen gaan aanschaffen. Initieel twijfelde ik tussen de low voltage 12K-SG04LP3-EU en high voltage 12K of 15K-SG01HP3-EU. Ik neig nu naar de low voltage versie, in eerste instantie zonder batterij, en over 2 jaar wanneer mijn vaste contract afloopt met een batterij.
Ik vind het lastig om hier op te reageren, ieder zijn keuze, het roept zoveel vragen op wat je bedoeld.

Je hebt je ingelezen, maar heb je ook opgelet op wat een high voltage Deye doet zonder accu?
Ook bij HV Deye is belangrijk welke accu/bms je kiest of mogelijk grijs gebied /mogelijk een issue te maken krijgt, zoals bij een pylontech force H2 die een grijs gebied aanvinkt van mogelijk een probleem op moment met recente firmware.

Voor de PV zal je moeten splitsen in 2-3 strings, maar ik kan je daar niet geheel volgen en ik ben het spoor kwijt met wat je bedoeld als solar edge en enphase erbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@Domba bedankt voor je reactie, ik zie dat ook bij de HV variant de opties in de menu's heeft om in No-Batt modus te draaien dus ik ga ervan uit dat ik zowel met HV als LV kan draaien zonder batterij en komende twee jaar volledig kan salderen/terugleveren. Echt verder verdiepen in batterijen kan ook over 2 jaar, wanneer de situatie waarschijnlijk weer anders is.

Ik heb naast de nieuwe panelen, nog een SolarEdge systeem en Enphase systeem die ik via de GEN poort zou kunnen aansluiten. Dat is geen must have, want die kan ik ook gewoon buiten de Deye aansluiten echter heb ik dan in off-grid modus hiervan geen opbrengst. Wel wil ik de Deye de output op het grid gaan laten begrenzen, maar daavan schreef je al een tijdje geleden dat dit kon (tot max 15kw)

Enige waar ik nu over twijfel is hoe om te gaan met de hogere Maximum Power Current (13,11A) van de Jinko panelen t.o.v. de max 13A/26A wat Deye aangeeft in de specificaties. (lsc lijkt ruim genoeg). Wel misschien een theoretische discussie waar ik mij niet zoveel zorgen over hoef te maken omdat in de Nederlandse omstandigheden de panelen, zeker onder 5 graden dit waarschijnlijk nooit gaan halen. Misschien dat @Ronald hier nog een goede tip over heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die 0,1A verschil gaat waarschijnlijk geen meetbaar effect hebben

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@Ronald dank, en zou het nog verschil maken of ze als 1 polystring leg, of met twee losse strings? Deye is vrij ruim, andere merken wat minder dus neig naar twee losse strings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij polystring is schaduwbeheer een compromis waar beide strings invloed op hebben. Ze tracken immers op gelijke spanning.

Als er geen tekort is aan mppt dan leg je dus geen polystring.

Polystring moet je Impp en Isc van beide strings optellen. Dus op een 13A poort kan het niet

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 28-03-2024 17:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
jeeedeee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:23:
@Domba bedankt voor je reactie, ik zie dat ook bij de HV variant de opties in de menu's heeft om in No-Batt modus te draaien dus ik ga ervan uit dat ik zowel met HV als LV kan draaien zonder batterij en komende twee jaar volledig kan salderen/terugleveren. Echt verder verdiepen in batterijen kan ook over 2 jaar, wanneer de situatie waarschijnlijk weer anders is.
Het zou zomaar kunnen dat bij HV NoBatt uit het menu verdwijnt, maar eerst zal het als produkt eigenschap moeten verdwijnen.
Deye-Guru (voorziet >1000 systemen LV&HV van firmware updates als service) is daar een voorstander van.
Het geeft nog al wat problemen met die optie, er zijn flink wat die een HV schijnen aan te schaffen en daarna willen kijken een accu zinvol of nog goedkoper worden, tot nu toe zijn er 4 firmware versie met een 5e die elke dag vrij gegeven kan worden en met alle is wat.
Het grondconcept van de HV is Brownout-Uitval /Loadshedding en op de HV komt ook geen low-power mode dat ik weet.

Ik zelf heb geen HV en ik volg het ook niet in detail, maar ik zie zo nu en dan wel flink wat problemen als of het overhaast op de markt is gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@Ronald duidelijk verhaal, ik was inderdaad op zoek naar hoe schaduw management zou werken voor beide setups. Maar dat heb je helder uitgelegd. Als ik het goed lees in de specs van Deye is de eerste ingang 26A, dat wellicht gekund maar ik ga voor twee strings op 2 MPPT’s. Mooi dat het Jinko paneel past op de Deye LV.

@Domba is dat bij de low voltage wel beter geregeld of heb je daar straks ook verplicht een accu nodig? Mijn post was misschien niet helemaal helder, maar mijn plan is vooralsnog om een low voltage variant te gaan aanschaffen (eerst zonder accu) en niet de high voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jeeedeee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:26:
@Domba is dat bij de low voltage wel beter geregeld of heb je daar straks ook verplicht een accu nodig? Mijn post was misschien niet helemaal helder, maar mijn plan is vooralsnog om een low voltage variant te gaan aanschaffen (eerst zonder accu) en niet de high voltage.
Voor LV niet dat ik weet dat daar sprake van is, daar is een grote wens voor een low-power mode.

Er zijn nog wel regel technische problemen bij de LV,
Zoals met MI ingang (maar het leek dat in de 114x veel vooruitgang was)
De limiting op de MPPT's hangt na mijn idee samen met de F26 (scheelfbelasting)
Onder bepaalde omstandigheden kan je een F26 al krijgt bij scheefbelasting van >1,5kW op 1 fase als op de andere fase geen of <100W afname is, naar mijn idee hangt dat samen met invoeding op MI-ingang en MPPT's. (bijv O-W, MPPT1 nauwelijks iets en MPPT2 vol (max=5kW)), zit je wel in goede window dan kan zelfs 11kW op 1 fase en paar honderd watt op de andere twee.

Maar het blijft gissen of het een kwestie van ruimte is of aanpassingen voor een land er doorheen loopt, van mij mogen ze wel meer specifieke versies maken.

Wie gebruikt nu de windmolen settings, dat het in elke versie dient te zitten.
Als je dat aansluit, wat al wat meer kennis benodigd met remweerstanden, dan 2 stekkers in elkaar klikken voor zonnepanelen, is het een kleine moeite om ook de juiste firmware erop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
jeeedeee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:23:
Enige waar ik nu over twijfel is hoe om te gaan met de hogere Maximum Power Current (13,11A) van de Jinko panelen t.o.v. de max 13A/26A wat Deye aangeeft in de specificaties. (lsc lijkt ruim genoeg). Wel misschien een theoretische discussie waar ik mij niet zoveel zorgen over hoef te maken omdat in de Nederlandse omstandigheden de panelen, zeker onder 5 graden dit waarschijnlijk nooit gaan halen. Misschien dat @Ronald hier nog een goede tip over heeft?
Ik heb zelf 4 strings met Jinko 435WP (13.72A STC) op de LV 12K zonder problemen. Persoonlijk was ik uitgegaan van de NOCT. Als ik naar de grafiekjes kijk, zie ik toch soms pieken van meer dan 13A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vy6naImuc2U51Y_xRkcIFatmA_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B5gKtelsoe1tPg6Pq3F7ZCnn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Vraagje aan de Deye gebruikers die een Micro Inverter op de GEN poort hebben aangesloten, hebben jullie hier een (16A) automaat ter beveiliging tussen gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:08
Ik bezit een Deye-omvormer, 15 kWh aan batterijen en een Eastron-energiemeter, allemaal verbonden via RS485. Ik wil dat de thuisassistent de werkmodus van de omvormer wijzigt op basis van de huidige elektriciteitsprijs. Als de prijs laag is, gebruik dan 'zero export to load' om ladingen gebruik te laten maken van het raster; als de prijs gemiddeld is, gebruik dan "zero export to CT" om de batterij te gebruiken om het huis te voeden. als de prijs het hoogst is, gebruikt u 'grid selling first' om de batterij-energie aan het elektriciteitsnet te verkopen. Kent u een bestaande integratie of plug-in om dit te bereiken? idealiter zou ik de werkmodus wijzigen via de bestaande solarman wifi-dongle

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
[b]Thepawn in "Het grote Deye inverter (en accu) topic" Kent u een bestaande integratie of plug-in om dit te bereiken? idealiter zou ik de werkmodus wijzigen via de bestaande solarman wifi-dongle
Er is een integratie via HACS, zoek op sunseek, deze kan niet heel veel.

Ik heb een ESP32 controller gemaakt met een RS485 interfaceboardje wat direct de omvormer kan uitlezen en sturen in Home Assistant:

Kijk hier voor de link en how-to: https://github.com/klatremis/esphome-for-deye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
Thepawn schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:25:
Ik bezit een Deye-omvormer. Ik wil dat de thuisassistent de werkmodus van de omvormer wijzigt op basis van de huidige elektriciteitsprijs. Kent u een bestaande integratie of plug-in om dit te bereiken? idealiter zou ik de werkmodus wijzigen via de bestaande solarman wifi-dongle
Lees ook iets terug in het topic om te kijken hoe je dit aan de praat kunt krijgen (niet via de dongle helaas):
Elja in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Nu online
Voor een groter geheel en beter begrip van scheef belasting.
Offgrid, 3F inverter incl generator met 48vdc accu’s.
Zou er problemen kunnen optreden als alleen een 3F inductieplaat erop is aangesloten? Tenslotte wordt niet altijd alle platen tegelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Lord Anubis schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:39:
Voor een groter geheel en beter begrip van scheef belasting.
Offgrid, 3F inverter incl generator met 48vdc accu’s.
Zou er problemen kunnen optreden als alleen een 3F inductieplaat erop is aangesloten? Tenslotte wordt niet altijd alle platen tegelijk gebruikt.
FW1135 is met HMI:C037 uitgekomen, nieuwere zijn in eerste instantie met een nieuwere HMI vrijgegeven, maar die zijn teruggetrokken en heeft Deye zelfs aangegeven dat zelfs FW1140 met C037 gebruikt kan worden, dit geeft deze grote chaos, alle firmwares vanaf FW1128 tot FW1150 wordt met HMI C037 uitgeprobeert.
Is een nieuwere HMI gebruikt dan kunnen registers gebruikt en gezet zijn die niet meer met de oude bereikt kunnen worden of teruggezet kunnen worden.

In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland wordt Deye heel vaak off-grid gebruikt of zonder afname en/of zonder teruglevering. (Dat kan ook nogeens op verschillende manieren.)

Bijv off-grid dan hangt alles aan load tot accu leeg is, bepaalde SOC bereikt, dan wordt load afgekoppeld en direct aan net gehangen (ATS) en een andere gebruikt deze weer net parallel en dan afhankelijk of ze wel of niet mogen terugleveren een bepaalde zero export power.
Vanaf FW1139 is "zero export power" niet meer lager in te stellen dan 20W, daar zijn vele absoluut niet blij mee. Maar sinds duidelijk is dat via oa dongle terminal met een user command deze op een negatieve bijv -40W ingesteld kan worden, is weer een hele golf aan het updaten geslagen, lang niet altijd succesvol.

Vanaf FW1140 is de frequentiesturing op MI-ingang aanzienlijk verbetert met een glijdende reducering wat heel gewild is, daarvoor is het alleen eigenlijk aan/uit, ook weer reden om main firmwares met HMI C037 te proberen, dat geeft weer scala aan problemen vanwege de vele mogelijkheden hoe Deye in het elektrisch systeem zit.

Overigens de Oostenrijkers zijn ook nog niet helemaal happy met FW1150 die verplicht is, als update niet in strikte volgorde wordt gedaan met een herstart, voor gebruik, met meldingen als dat de glaszekering eruit vliegt. als ook de stabiliteit on/off-grid is niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 10:56
Domba schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:15:
[...]

FW1135 is met HMI:C037 uitgekomen, nieuwere zijn in eerste instantie met een nieuwere HMI vrijgegeven, maar die zijn teruggetrokken en heeft Deye zelfs aangegeven dat zelfs FW1140 met C037 gebruikt kan worden, dit geeft deze grote chaos, alle firmwares vanaf FW1128 tot FW1150 wordt met HMI C037 uitgeprobeert.
Is een nieuwere HMI gebruikt dan kunnen registers gebruikt en gezet zijn die niet meer met de oude bereikt kunnen worden of teruggezet kunnen worden.

In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland wordt Deye heel vaak off-grid gebruikt of zonder afname en/of zonder teruglevering. (Dat kan ook nogeens op verschillende manieren.)

Bijv off-grid dan hangt alles aan load tot accu leeg is, bepaalde SOC bereikt, dan wordt load afgekoppeld en direct aan net gehangen (ATS) en een andere gebruikt deze weer net parallel en dan afhankelijk of ze wel of niet mogen terugleveren een bepaalde zero export power.
Vanaf FW1139 is "zero export power" niet meer lager in te stellen dan 20W, daar zijn vele absoluut niet blij mee. Maar sinds duidelijk is dat via oa dongle terminal met een user command deze op een negatieve bijv -40W ingesteld kan worden, is weer een hele golf aan het updaten geslagen, lang niet altijd succesvol.

Vanaf FW1140 is de frequentiesturing op MI-ingang aanzienlijk verbetert met een glijdende reducering wat heel gewild is, daarvoor is het alleen eigenlijk aan/uit, ook weer reden om main firmwares met HMI C037 te proberen, dat geeft weer scala aan problemen vanwege de vele mogelijkheden hoe Deye in het elektrisch systeem zit.

Overigens de Oostenrijkers zijn ook nog niet helemaal happy met FW1150 die verplicht is, als update niet in strikte volgorde wordt gedaan met een herstart, voor gebruik, met meldingen als dat de glaszekering eruit vliegt. als ook de stabiliteit on/off-grid is niet geweldig.
Als ik dit lees over de firmware, dan kan je toch maar een conclusie trekken dat het een enorme puinhoop is?

Onnodig veel verbruik, zaken die wel en werken met een de ene firmware en dan weer niet.

Het klinkt als spaghetti code, waar ze helemaal geen controle over hebben.

Iets anders, heeft er iemand ervaring met een zonnepanelen leverancier/legger die ze wil aansluiten op een deye omvormer in de regio Zwolle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Giem schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:03:
[...]
Als ik dit lees over de firmware, dan kan je toch maar een conclusie trekken dat het een enorme puinhoop is?
niet vergeten zover ik weet is FW1144 de laatste algemene, Oostenrijk is pas met FW1145 afgesplitst en hebben ze nog 4 versies gehad voor toezichthouder tevreden was en FW1150 verplicht stelde om Deye op net te mogen aansluiten, ze zijn echt niet de enigste met beperkingen in Oostenrijk
[/url]
Onnodig veel verbruik, zaken die wel en werken met een de ene firmware en dan weer niet.
Dat is relatief, vergelijk dat maar eens met andere met vrije akku keuze.
Veel staat niet in datsheets en is ook niet zo eenvoudig te meten.
De snelle 24/7 noodstroom neemt een groot deel voor zijn rekening van dat eigenverbruik, als je Deye inzet op manier waarbij dat maar beperkt aantal uren nodig is, is het behoorlijk storend het standby verbruik tussen de gebruiks taken.
Bijv om PV opwek in akku te krijgen en gebruik uit akku tot deze leeg is en daarna een low-power mode zou welkom zijn, maar dat komt wel met een 30 seconden -2 minuten reactietijd voor noodstroom, dat is bijv wat je hebt met Sunsynk low power mode krijgt, ook bij andere. In deze gebruiks manier zitten ook de meeste problemen.

Maar het overall verlies als 24/7 systeem gebruikt, is deze niet zo slecht.
Het klinkt als spaghetti code, waar ze helemaal geen controle over hebben.

Iets anders, heeft er iemand ervaring met een zonnepanelen leverancier/legger die ze wil aansluiten op een deye omvormer in de regio Zwolle?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Nieuwe generatie hybride omvormers SUN-3/4/5/6/8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2

Deze passen beter bij de nieuwere PV met hogere amperes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Thepawn schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:25:
Ik bezit een Deye-omvormer, 15 kWh aan batterijen en een Eastron-energiemeter, allemaal verbonden via RS485. Ik wil dat de thuisassistent de werkmodus van de omvormer wijzigt op basis van de huidige elektriciteitsprijs. Als de prijs laag is, gebruik dan 'zero export to load' om ladingen gebruik te laten maken van het raster; als de prijs gemiddeld is, gebruik dan "zero export to CT" om de batterij te gebruiken om het huis te voeden. als de prijs het hoogst is, gebruikt u 'grid selling first' om de batterij-energie aan het elektriciteitsnet te verkopen. Kent u een bestaande integratie of plug-in om dit te bereiken? idealiter zou ik de werkmodus wijzigen via de bestaande solarman wifi-dongle
Esp32 config van paar bladzijde terug gebruiken met Node-red flow in HomeAssistant.
Via de wifi dongle kan ook maar is onbetrouwbaar, veel time-outs' hier zal je dan rekening mee moeten houden in je flow. Ook hiervoor is een repo gedeeld een aantal pagina's terug.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Domba schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:47:
Nieuwe generatie hybride omvormers SUN-3/4/5/6/8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2

Deze passen beter bij de nieuwere PV met hogere amperes
Ben benieuwd of er intern verder nog wat is veranderd, specs lijken grotendeels hetzelfde (behalve het Pv amperage). Zal nog wel een tijdje duren voordat hij op voorraad is hier denk ik zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thepawn
Deze integratie in Home Assistant gebruik ik om verbinding te maken met mijn Deye omvormer.
https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
het maakt gebruik van de Solarman wifi-module en vereist geen bedrading naar de RS485-poort of ESP32 extra apparaten.
Het is betrouwbaar genoeg, omdat het via een lokaal netwerk rechtstreeks verbinding maakt met de Solarman, zonder tussenkomst van de cloud.
Ik ben er nu nog blijer mee, want het is ook mogelijk om er instellingen mee aan te passen, zoals hier kort beschreven:
https://github.com/Stepha...man/blob/main/advanced.md

Om bijvoorbeeld de werkmodus te wijzigen, roept u binnen een automatisering de service "Solarman: Write Multiple Holding Registers (Modbus Function Code 16)" aan en schrijft u de waarde 0 in register 244 als u de modus "Grid selling First" wilt inschakelen.
Als u in plaats daarvan de voorkeur geeft aan "Zero export to CT", schrijft u de waarde 2 in hetzelfde register.
Geniet ervan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 16:42
sMoKeFiSh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:35:

[Afbeelding]
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.
Maar gewoon een kamerthermostaat verkeerd om gebruiken (ipv kouder dan ... schakel in gebruik je de andere kant van het wisselcontact en is het warmer dan... schakel in) en dan een ventilator aansturen :?
Als je voldoende lucht ververst zal het nauwelijks warmer worden dan de buitenlucht.
(en in de winter die warme lucht uit de schuur bij een zomerse dag lekker de woonkamer/gang inblazen)

algemeen:
machtig om te zien wat een kennis hier zit en wat jullie allemaal uitvogelen en daarmee aan kennisdeling doen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 04-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Thepawn schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:36:
Deze integratie in Home Assistant gebruik ik om verbinding te maken met mijn Deye omvormer.
https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
het maakt gebruik van de Solarman wifi-module en vereist geen bedrading naar de RS485-poort of ESP32 extra apparaten.
Het is betrouwbaar genoeg, omdat het via een lokaal netwerk rechtstreeks verbinding maakt met de Solarman, zonder tussenkomst van de cloud.
Ik ben er nu nog blijer mee, want het is ook mogelijk om er instellingen mee aan te passen, zoals hier kort beschreven:
https://github.com/Stepha...man/blob/main/advanced.md

Om bijvoorbeeld de werkmodus te wijzigen, roept u binnen een automatisering de service "Solarman: Write Multiple Holding Registers (Modbus Function Code 16)" aan en schrijft u de waarde 0 in register 244 als u de modus "Grid selling First" wilt inschakelen.
Als u in plaats daarvan de voorkeur geeft aan "Zero export to CT", schrijft u de waarde 2 in hetzelfde register.
Geniet ervan
Inderdaad mooie integratie maar laatste keer dat ik deze getest heb kreeg ik veel timeouts op de wifi-dongle. Waarschijnlijk doordat de dongle ook gebruikt wordt door Deye/Solarman. Misschien is dit verbeterd ondertussen. Zeker ideaal zonder extra hardware oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
mahagen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:28:
[...]

Inderdaad mooie integratie maar laatste keer dat ik deze getest heb kreeg ik veel timeouts op de wifi-dongle. Waarschijnlijk doordat de dongle ook gebruikt wordt door Deye/Solarman. Misschien is dit verbeterd ondertussen. Zeker ideaal zonder extra hardware oid.
Daarom was de eerste actie van mij ook om die wifi dongel te vervangen voor een ethernetversie. Werkt zeer stabiel. De ESP32 kit die ik gemaakt heb werkt ook fantastisch icm de Deye net als de 2e die ik gebruik om de Seplos batterij uit te lezen die zijn beide ondank dat ze via wifi werken heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
morgen wordt de prijs negatief. het register 53 is gelijk aan de parameter "max solar power". als de prijs negatief is, kun je de productie verlagen tot maximaal 1000 W en de batterijen laten opladen via het elektriciteitsnet in plaats van de zonnepanelen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
ik ben op zoek naar het register van de asymmetric phase feeding, in mijn v104 versie kom ik hem niet tegen. Iemand een recentere versie waar dit wel in staat?

edit: gevonden register 237

[ Voor 8% gewijzigd door mahagen op 07-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:02:
ik ben op zoek naar het register van de asymmetric phase feeding, in mijn v104 versie kom ik hem niet tegen. Iemand een recentere versie waar dit wel in staat?

edit: gevonden register 237
Nieuwere firmware aan het uit testen?

FW1135 kan tot 9kW scheefbelasting op load hebben.
Voor laatste algemene firmwares is dat minder (heb nog geen duidelijk beeld, wel aanzienlijk minder) , wat deze dan te kort komt voor de scheefbelasting wordt van het net afgenomen en niet uit accu.
Dit hangt waarschijnlijk samen met Deye's inspanningen voor Oostenrijk, daar TOR V1.2 een verplichte blindstroom strategie heeft.
Het is wachten op een algemene FW115x, voor welke kant het opgaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJkZZa5FN4m1t7Jt3QBl7XHp7cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OkCg8DWkFa9MfMc5aute2GJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk888
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 16:40
Beste Deye Gebruikers,

op mijn boot met een DEYE (Hybrid 12K SG04) en accu's wil ik graag de moogelijkheid hebben om via een relais de inverter uit te zetten om sluipverbruik te verminderen.
In rust maar wel aan zitten we zo rond de 60 watt. Dat vind ik toch wel wat veel.

Heb de RSD aansluitingen geprobeerd maar dat werkt niet.
Of weet iemand hoe je dit met modbus doen kunt ?

Groetjes, H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Henk888 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:34:.

Groetjes, H
register 43 zou hem uit (0) en aan (1) moeten zetten, maar ik heb het zelf niet geprobeerd aangezien ik de omvormer ook als UPS gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Domba schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:11:
[...]
Dit hangt waarschijnlijk samen met Deye's inspanningen voor Oostenrijk, daar TOR V1.2 een verplichte blindstroom strategie heeft.
Het is wachten op een algemene FW115x, voor welke kant het opgaat.
[Afbeelding]
Een beetje off-topic, maar zelfs google translate maakte me onvoldoende duidelijk wat TOR v1.2 nou precies verwacht van qua blindstroom. Tijdens en na netwerkstoringen, dat begrijp ik nog wel. Ik dacht dat blindstroom een algemeen probleem was, maar blijkbaar is het rondom storingen relatief nog een groter probleem? Ook weer zo lekker dat één specifiek land met dergelijke bepalingen komt, terwijl het probleem vast generiek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ntram schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:45:
[...]

Een beetje off-topic, maar zelfs google translate maakte me onvoldoende duidelijk wat TOR v1.2 nou precies verwacht van qua blindstroom. Tijdens en na netwerkstoringen, dat begrijp ik nog wel. Ik dacht dat blindstroom een algemeen probleem was, maar blijkbaar is het rondom storingen relatief nog een groter probleem? Ook weer zo lekker dat één specifiek land met dergelijke bepalingen komt, terwijl het probleem vast generiek is.
In Oostenrijk zijn er aanzienlijk meer problemen met PV, voor wat ik begrepen heb van de Oostenrijkers uit de whatsapp-groep
Daar worden de PV-omvormers, in plaats van simpelweg uit te schakelen, nu opgenomen in de netregeling.
Dit betekent dat er ook reactief vermogen moet worden geleverd.
Regeling is dan in de zin van Q(U) en niet alleen een domme vaste constante cos phi waarde.

Deye had lange tijd problemen om de Q(U) en P(U) regelaar correct te laten werken volgens die TOR richtlijn. Als de curves wel correct waren, was er nog steeds een probleem met de tijdconstante waarna het vermogen weer werd verhoogd.
En als laatste zat het de tester, namens e-control, dwars dat niet de juiste waarden voor AT direct waren ingesteld na een fabrieksreset, daarom is nu AT altijd ingesteld als standaard na het flashen en na een fabrieksreset in deze versies speciaal voor Oostenrijk.
FW1145 was geheel niet op een ander landprotocol in te stellen (voor aantal minuten waren andere settings in te stellen voor een regelmatig checkroutine deze weer terug op de AT-waarden instelde) en FW1150 schijnt mogelijk wel andere netprotocolen te hebben, maar ik heb nog geen terugkoppeling gezien of deze ook voor meerdere dagen in te stellen zijn.

Duitsland heeft met VDE4015 een PF-regeling sinds 2012 waarmee ze gebiedsgewijs vermogen kunnen terug regelen als ook dat nog de stapgewijze max vermogen reducering hebben met RTE en die bewandelen een andere route, die digitaliseren de trafostations met de uitbreiding om deze gebiedsgewijs ook nog eens uit te kunnen schakelen.

Welke route Nederland gaat bewandelen is onduidelijk, maar marktpartijen zullen met hand en tand zich verzetten, want die worden nu door Tennet gecontracteerd om die service dienst te leveren en de kosten daarvan (meerdere miljoenen, de V&E post loopt wel in de miljarden, maar zitten ook veel andere kosten in) zijn verwerkt in de netwerkkosten die oa kleinverbruikers betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mahagen
Henk888 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:34:
Beste Deye Gebruikers,

op mijn boot met een DEYE (Hybrid 12K SG04) en accu's wil ik graag de moogelijkheid hebben om via een relais de inverter uit te zetten om sluipverbruik te verminderen.
In rust maar wel aan zitten we zo rond de 60 watt. Dat vind ik toch wel wat veel.

Heb de RSD aansluitingen geprobeerd maar dat werkt niet.

Groetjes, H
Uit/aan zetten via modbus is mij nog niet gelukt, ja uitzetten wel maar daarna krijg je hem niet meer aan. Wat ik wel doe is hem op no-batt zetten, hierdoor zakt het verbruik naar verwaarloosbaar.

Voor een esp32 config ziet dat er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
select:
    name: "sun3p-Battery mode"
    id: sun3p_battery_mode
    address: 111
    value_type: U_WORD
    optionsmap:
      "BattV mode": 0
      # "Batt mode 2": 1
      "No Battery": 2
      # "Batt mode 3": 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
een ander idee om het energieverbruik 's nachts te verminderen is het gebruik van de "low power mode" die in recente firmwares is ingebouwd. 's Nachts verhoog ik het "low batt%", register 219, zodat de omvormer in slaap valt. het is beter dan andere benaderingen, omdat het automatisch wakker wordt als de zon weer schijnt en als het elektriciteitsnet uitvalt (om UPS-uitvoer te leveren)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58
rvdgaag schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:43:
@svschouw Eastron moet op adres 1 staan in de Modbus settings, let wel je meldt dat je een V3 hebt, die is niet compatible met de Deye, je moet een V3 hebben !
Dit is een post van een tijdje terug en mijn reactie is misschien al achterhaald: ik heb ook een Eastron Modbus v3 gekocht en die gewoon succesvol gekoppeld aan mijn 2x deye 12kw setup. Op dezelfde manier als de v2 in de handleiding.

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Waarschuwing om FW1145-FW1150 niet uit te proberen voor de 3fase 8-12kW LV, deze versies zijn specifiek voor Oostenrijk
Er zijn diverse meldingen dat na update system id / serienummer verdwijnt uit de modbus registers verdwijnt ook niet terug komen bij een downgrade, wat read only registers zijn.
Deze heb je nodig cloud voor gebruik en Wlan dongle gebruik,

https://dy-support.org/co...roblem/paged/2/#post-9583
(Als Duits lastig is gebruik een translator)

Er is nog steeds geen duidelijkheid wat de exacte oorzaak is, een bepaalde batch of productie datum voor x of iets anders, bijv bepaalde settings voor update start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 17:12
Mensen, waar bestellen jullie zoal jullie omvormers? Ik ben redelijk specifiek op zoek naar de SUN-5K-SG04LP1-EU. Kan hem niet meteen vinden in Europa, behalve op een Poolse site. Zou hem ook graag zakelijk aanschaffen indien mogelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Knikmops schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:57:
Mensen, waar bestellen jullie zoal jullie omvormers? Ik ben redelijk specifiek op zoek naar de SUN-5K-SG04LP1-EU. Kan hem niet meteen vinden in Europa, behalve op een Poolse site. Zou hem ook graag zakelijk aanschaffen indien mogelijk…
op een van sites van blauhoff proberen, een losse zonder accu zal lastiger worden zijn1, 2 ze hebben meer sites,
je kan ook kijken of Mosa in Oud Gastel toevallig nog iets op voorraad heeft

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 13-04-2024 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Bel eens met EHBI in Hardinxveld Giessendam, die hebben veel voorraad van Deye 085 004 3165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Domba schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:40:
Kan max 3x4kW via GEN/MI-ingang verwerken, je hoeft niet alle fase te gebruiken(zwaardere belaste neutraal ivm scheefbelasting)
Load kan tot 12kW gaan voor korte tijd voor een fase met enorme scheefbeslasting
Als je 4kW enkele fase aan de GEN input aansluit en nog eens 8kW opwekt via de interne MPPT, kan er dan 3x4kW netjes verdeeld uit de grid/load komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Voltacell Wageningen (bij Rijswijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 08:41
Elja schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Lees ook iets terug in het topic om te kijken hoe je dit aan de praat kunt krijgen (niet via de dongle helaas):
Elja in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Hierover gesproken (https://github.com/kbiale...mqtt?tab=readme-ov-file):

je kan geen direct power setpoint geven, maar wat als je direct de 6 "time of use" instellingen aanpast naar gelang van gebruik (zoals max ontlaadstroom op dat moment), dan kun je toch redelijkerwijs sturen op basis van stroom (en met de accuspanning en gevraagde vermogen weet je de stroom) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:41:
[...]
Als je 4kW enkele fase aan de GEN input aansluit en nog eens 8kW opwekt via de interne MPPT, kan er dan 3x4kW netjes verdeeld uit de grid/load komen?
Ik heb geen idee wat de Deye doet in dit geval,
In principe worden de AC-DC converters niet belast door de GEN ingang, maar voor FW1140 zijn er meldingen als de losse CT meer dan 15kW (ivm max regelbereik van 12k LV zien dat de Deye de opwek op de eigen MPPT reduceert.)
Helaas heeft Deye voor de origneel bij behorende HMI bij FW1140 teruggetrokken en dat deze ook met HMI C037 zou kunnen. maar dat geeft weer andere ongemakken. Mijn vermoeden een gevolg van dat HMI C037
geen mogelijkheid heeft om aan te geven dat de AC couple is aan de grid of load zijde, wat de 1f hybride inmiddels wel hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpSfItXEV3uxNF72C30ykm-rCXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2Cu7vnPmKFwYLArmTY5Y8MM.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wachten op de volgende algemene FW115x na afsplitsting voor Oostenrijk.
Edit: @jadjong FW1123 maar die is van 2022 die vult wel zo goed als mogelijk aan met opwek eigen MPPT's dat op alle fase evenveel wordt teruggeleverd, voor nieuwere heb ik op moment niet de meetgegevens. (ik zoek nog steeds een vervanger)

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 15-04-2024 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Ieder gebruikt zijn Deye anders en iets meer context tot vorige post.
Ik bijvoorbeeld ga met grote regelmaat in eilandmode (een relais onderbreekt de netaansluiting).
Daarmee heb ik minder last van regel bandbreedte voor zero export, waarbij op het ene moment wat afgenomen wordt en paar momenten later wat teruggeleverd wordt.

Vanaf FW1135 zijn er aanpassingen om ongewenst te teruglevering te minimaliseren, vanaf FW1140 is zero export power minimaal 20W. als ook dat geen negatieve waarde meer in modbus register 104 kan worden geplaatst.

Je wilt dan gemiddelde van regelbereik negatief ligt als afnameprijs hoog is, zoals in veel gevallen in landen zoals Duitsland waar het hebben van een thuisaccu niet direct samen gaat met het hebben van een dynamisch contract en afname 40ct/kWh kost, als je gemiddeld continue wat terugleverd is dt gewoon financieel gunstiger.
In andere landen is teruglevering niet toegestaan of maar een deel van PV een terugleververgoeding heeft andere deel niet of bij sterk negatieve day ahead uurprijs wil je juist geen teruglevering en neem je wat afname voor lief. Ik ben veelal off-line/eiland mode als day ahead negatief ivm eigen PV-opwek in de periode April/September en voor de tijd dat ik on-line ben wil ik een negatieve waarde voor zero export power omdat aanzienlijk financieel gewoon gunstiger is.

Ik heb daar geen last van als ik in eiland mode ga, alleen de frequentie regeling voor versies voor FW1140 is vreselijk buggy, in principe zou als frequentie omhoog gaat de omvormers op MI-ingang geleidelijk met een tijdelijke vermogens vermindering moeten reageren en MI-ingang niet zelf als een aan/uit schakelaar functioneren ook al zet SOC op 0 en 100%

De andere reden is dat in eiland mode dat Deye 12k LV 23-30W minder eigenverbruik heeft en daar ik gemiddeld ca 16 uur/dag er geen noodzaak heb om verbinding te hebben met netaansluiting, dat een 135kWh minder eigenverbruik per jaar is. (mijn 2e Deye 12k LV laat ik buiten beschouwing , die niet 24/7 actief, daar ik deze met een fingerbot uitzet, de besparing is 600-700kWh/, FW1144 heeft afkoppeling van slave, maar er zijn diverse andere issues, zoals modbus communicatie, was laatste voor afsplitsing specifieke versies voor Oostenrijkj)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fypw6jt7v8jJPM6Zc5-JIhioXho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ChWHF1W6jSnKgLlvhownfozu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVmEzTynkdTdft4RlGw0000kGgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3bWANyWIUfJBZnQmFxIZNxj5.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 15-04-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 16:57
remcovp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:50:
Begin April worden onze zonnepanelen geïnstalleerd met daarbij Deye micro omvormers (2000G3-EU-230). Fijn dat er nu een Deye-topic is, want heel veel info kon ik ook niet vinden over ze.
Hoi Remcovp

Ik hoop dat je nog antwoord, begin april 2024 zijn bij mij ook 10 zonnepanelen met 3 Deye omvormers (2000G3 -EU-230) geïnstalleerd. Bij mij is het een groot drama. Omvormers zijn nog niet online geweest. Ik heb de installatie uit bedrijf genomen i.v.m AC kabel van 1,5 mm2 over een lengte van 20 meter bij een nominaal uitgangsvermogen van 2000 watt van de omvormers.

Ik zou graag willen weten wat jou ervaringen met jou installatie zijn???

Groet Petty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:52:
[...]

Ik hoop dat je nog antwoord, begin april 2024 zijn bij mij ook 10 zonnepanelen met 3 Deye omvormers (2000G3 -EU-230) geïnstalleerd. Bij mij is het een groot drama. Omvormers zijn nog niet online geweest. Ik heb de installatie uit bedrijf genomen i.v.m AC kabel van 1,5 mm2 over een lengte van 20 meter bij een nominaal uitgangsvermogen van 2000 watt van de omvormers.

Ik zou graag willen weten wat jou ervaringen met jou installatie zijn???
Ik heb 2 van die dingen draaien op de input van mijn 8kW grote hybride omvormer en ze werken prima.
Wat wil je weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
rvdgaag schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:12:
[...]

Ik heb 2 van die dingen draaien op de input van mijn 8kW grote hybride omvormer en ze werken prima.
Wat wil je weten ?
Ze hebben bij mij 10 zonnepanelen geplaatst met 3 Deye 2000g3 micro omvormers. De omvormers krijgen ze niet onder de panelen gemonteerd zijn te dik. Liggen nu met installatie draadjes om de bevestigingsrails gedraaid. De omvormers liggen op zijn kop met de koelribben op de dakpannen. De omvormers zijn de dag van installatie 04 April 1,5 uur online geweest daarna niet meer.. Ze krijgen de installatie niet aan de praat. Smorgens zie ik de omvormers als SISD in de wifi instellingen, na +/- 1 uur zijn ze niet meer te bekennen. het installatie bedrijf heeft er een zooitje van gemaakt. Ik denk ook een te dunne AC kabel lengte 20 meter A= 2,5 mm2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1doiXqZGY-V-tGQeT1RxapmB68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpvwZMxl81vKc4AySzh4bCNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvNrdn023dsUVGCVzeSTBFPifwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wJUZ4HKwZnkvdjb4e7hLOCx.jpg?f=fotoalbum_large

Groet Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Nu online
Maak foto’s van de details. Stuur hen een klacht met de details en sommeer hen dat ze het komen herstellen!

Terzijde, je schreef eerst over 1,5mm en nu over 2,5mm. 2,5mm2 kan correct zijn. Schrijf naar hen met feiten. Als ze vervelend doen gaan zij op de details letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Lord Anubis schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:19:
[...]

Maak foto’s van de details. Stuur hen een klacht met de details en sommeer hen dat ze het komen herstellen!

Terzijde, je schreef eerst over 1,5mm en nu over 2,5mm. 2,5mm2 kan correct zijn. Schrijf naar hen met feiten. Als ze vervelend doen gaan zij op de details letten.
Bedankt voor je advies is idd 2,5mm2 komt allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Als alle drie de omvormer in serie zijn aangesloten moet er een 4mm2 kabel aan want je hebt het over 20 meter en 6000watt piek dus ongeveer max 5400 Watt is bijna 24 A en dat mag niet op een losliggende kabel van 20 meter met 2.5 mm2.

De omvormers zijn vrij dik door het koellichaam en liggen nu verkeerd (ondersteboven), de wifi is niet heel sterk dus gevoelig voor een goed signaal. De Deye schakelen zichzelf volledig uit wanneer er geen opwek op de panelen is, pas als de panelen opwekking hebben wordt het interne relais geactiveerd wanneer er 230V op de uitgang staat en wordt de omvormer actief.

Deze "installateur" is een prutser naar mijn idee.

[ Voor 13% gewijzigd door rvdgaag op 23-04-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Eens met @rvdgaag wat betreft goed wifi signaal. Verder aan de micros zal het niet liggen, heb zelf een 1600G3-EU-230, werkt prima, opwek per mppt doet niet onder voor een Enphase iq7a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_be
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-08 11:16
Hey, Ik heb hier wat door het forum zitten lezen maar kom er niet direct uit of het mogelijk is of niet.
Ik zou bij een Deye hybride inverter het laad/ontlaad vermogen van de batterij op 5 seconde basis willen sturen via modbus. Is dit mogelijk?
Ik zie de TOU registers in de modbus register map staan voor aansturing van de batterij maar die lijken mij niet geschikt om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Tweakie_be schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:04:
Hey, Ik heb hier wat door het forum zitten lezen maar kom er niet direct uit of het mogelijk is of niet.
Ik zou bij een Deye hybride inverter het laad/ontlaad vermogen van de batterij op 5 seconde basis willen sturen via modbus. Is dit mogelijk?
Ik zie de TOU registers in de modbus register map staan voor aansturing van de batterij maar die lijken mij niet geschikt om dit te doen.
Je kan met een esp32 adres 108 max batt charge en met adres 109 max batt discharge zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
number:
    id: sun3p_Maximum_battery_charge_current
    name: "sun3p-Maximum battery charge current"
    address: 108
    step: 1
    unit_of_measurement: A
    min_value: 1
    max_value: 100    
    mode: slider

id: sun3p_Maximum_battery_discharge_current
    name: "sun3p-Maximum battery discharge current"
    address: 109
    step: 1
    unit_of_measurement: A
    min_value: 1
    max_value: 100    
    mode: slider

Weet niet waarom je dit zou willen overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_be
mahagen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:35:
[...]
Je kan met een esp32 adres 108 max batt charge en met adres 109 max batt discharge zetten.
Pas je dan niet enkel het maximum vermogen bij laden/ontladen aan?.
Hoe zorg je er dan voor dat hij effectief gaat laden of ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Tweakie_be schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:00:
[...]

Pas je dan niet enkel het maximum vermogen bij laden/ontladen aan?.
Hoe zorg je er dan voor dat hij effectief gaat laden of ontladen?
Sowieso moet Zero-export-CT uit, daarna moet je met Voltage of SOC% regelen of hij gaat ontladen of laden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    id: sun3p_Time_point_1_voltage
    name: "sun3p-Time point 1 voltage"
    unit_of_measurement: "V"
    address: 160
    min_value: 50
    max_value: 55.5
    step: 0.1
    lambda: "return  x * 0.01;"
    write_lambda: "return  x * 100;"

Nogmaals, is mij niet geheel duidelijk wat de bedoeling is. 5 sec voor real-time sturing is erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Na firmware voor Oostenrijk was het een tijd stil.
Inmiddels zijn een enkele in Duitstalig gebied aan het testen met een nieuwe HMI: C049 icm FW1144.

Combinaties met HMI: C037 met nieuwere main firmware dan FW1135 , werden allerlei problemen van gemeldt soms nieuwe die nog niet eerder had gezien
Als ook installateurs die door het lint gingen daar ze geen grip op de problemen krijgen, met klanten die aangifte doen en een advocaat inschakelen voor een juridische procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Domba schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:27:
Na firmware voor Oostenrijk was het een tijd stil.
Inmiddels zijn een enkele in Duitstalig gebied aan het testen met een nieuwe HMI: C049 icm FW1144.

Combinaties met HMI: C037 met nieuwere main firmware dan FW1135 , werden allerlei problemen van gemeldt soms nieuwe die nog niet eerder had gezien
Als ook installateurs die door het lint gingen daar ze geen grip op de problemen krijgen, met klanten die aangifte doen en een advocaat inschakelen voor een juridische procedure.
Klinkt als een groot drama, ik krijg hem zo binnen, hopen op een goede firmware versie dan maar....

Welke firmware versie is het beste op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:43:
[...]
Klinkt als een groot drama, ik krijg hem zo binnen, hopen op een goede firmware versie dan maar....

Welke firmware versie is het beste op dit moment?
C037 / FW1135 zijn de minste problemen mee, behalve dat deze de verbeteringen mist die in latere zitten, maar ook dat alles is heel erg setup afhankelijk en of het essentieel voor je setup is.

Wat zijn die verbeteringen zoal in latere versies
-voor mi-ingang een goed werkende frequentieregeling, ook in off-grid mode
-afkoppelen van een slave bij meerdere parallel gebruik om stand-by verbruik te verlagen

-wat niet meer kan vanaf FW1139 is een negatieve "zero-export power" , wat weer zeer ongelukkig is voor een aantal setups voor op variabele of vaste contracten.
-met latere HMI waren er ook ineens problemen met modbus communicatie voor aansturing en met RS485 met BMS-en zoals oa Felicity accu's
bijv HMI: C044, voor elke verandering dien je deze telkens te ontgrendelen.
Als ook bepaalde HMI/FW combinaties, als de accu bijna vol was dat in sommige gevallen de Deye evenveel verbruik als opwek meldt wat natuurlijk chaos geeft bij de externe/cloud aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Eigenlijk is het wachten op een nieuwe main firmware FW115x na afsplitsing van een eigen versie (vanaf FW1145) voor Oostenrijk

Mijn persoonlijk indruk is dat met proberen om ook het nieuwe netprotocol voor Oostenrijk in de algemene main firmware te krijgen dat ze erg setup afhankelijk last hebben van buffer overflows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:24

OKA

Heeft er iemand een voorbeeld om de omvormer niet terug te laten leveren als de stroomprijs negatief is. Ik heb Tibber en daarvoor al de prijzen in Home Assistant beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
OKA schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:25:
Heeft er iemand een voorbeeld om de omvormer niet terug te laten leveren als de stroomprijs negatief is. Ik heb Tibber en daarvoor al de prijzen in Home Assistant beschikbaar.
Als je de vinkjes solar sell weg haalt bij zowel 'Zero export to CT' als 'Zero export to load' in het menu van de inverter zelf en de KellerZA modbus plugin gebruikt kan je makkelijk switchen door 'load_limit' als sensor in de configfile van KellerZA toe te voegen.

Je hebt dan onderstaande drop-down-menu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypX-56AryltsuUQijnjlI60GuNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PFt11W9InSvUFIqGvnRxN9B8.png?f=user_large

Die kan je vast automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

jadjong schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:09:
[...]

Als je de vinkjes solar sell weg haalt bij zowel 'Zero export to CT' als 'Zero export to load' in het menu van de inverter zelf en de KellerZA modbus plugin gebruikt kan je makkelijk switchen door 'load_limit' als sensor in de configfile van KellerZA toe te voegen.

Je hebt dan onderstaande drop-down-menu.
[Afbeelding]

Die kan je vast automatiseren.
Ik gebruik de SmartDeyeDongle. Die is (als het goed is) vergelijkbaar met de opensource varianten. Heb deze 2 opties gezien in de configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld5OMR6Bydn1_Ozrl0pZnz5Pcgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz569RM4Wy5zdmWXkxd1uz6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLOpCO5W33yNjQ1sbfyy8arTpQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjCUATokGlrRLPZJneyx23n5.jpg?f=fotoalbum_large

Met Export Solar Enabled moet het lukken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die werkte niet omdat ik export_solar gebruikte terwijl het solar_export is. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OKA

OKA

Bij mij werkt het, zonet even getest.
Dus Load Limit op Zero Export en dan ik met Export Solar Enabled gaan schakelen. Hiervoor ook een automation aangemaakt in Home Assistant zodat ik obv actuele prijs aan of uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@OKA Ik denk dat je in toekomst wel steeds zal moet vermelden wat je gebruikt, want wat je gebruikt heeft de termen wild door elkaar gebruikt.
zero-export is een work-mode en geen load limit
Ik gok dat export solar enabled = "solar sell" die werkt alleen als de accu vol of meer DC is dan bms accepteert, in de meeste firmware. deze zet ook automatisch de "PV Power DC source priority " naar Load verbruik, charge battery en als laatste de surplus naar grid volgorde.
Of kan je een getal invoeren of een slider dan is het zeer waarschijnlijk AC="Max. sell power" of DC="Max. Solar Power"

Officieel gebruikt Deye de term limit niet, maar noemen ze het een max setting je zal limit ook niet in de documentatie vinden en houdt er zeker rekening mee, als het nodig is, in contact met deye-suppport om de termen voor een functie uit de handleiding te gebruiken voor een setting of functie. Want limit wordt alleen in context van peak-shaving gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Domba schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:51:
@OKA Ik denk dat je in toekomst wel steeds zal moet vermelden wat je gebruikt, want wat je gebruikt heeft de termen wild door elkaar gebruikt.
zero-export is een work-mode en geen load limit
Ik gok dat export solar enabled = "solar sell" die werkt alleen als de accu vol of meer DC is dan bms accepteert, in de meeste firmware. deze zet ook automatisch de "PV Power DC source priority " naar Load verbruik, charge battery en als laatste de surplus naar grid volgorde.
Of kan je een getal invoeren of een slider dan is het zeer waarschijnlijk AC="Max. sell power" of DC="Max. Solar Power"

Officieel gebruikt Deye de term limit niet, maar noemen ze het een max setting je zal limit ook niet in de documentatie vinden en houdt er zeker rekening mee, als het nodig is, in contact met deye-suppport om de termen voor een functie uit de handleiding te gebruiken voor een setting of functie. Want limit wordt alleen in context van peak-shaving gebruikt
Ik gebruikte de termen zoals die genoemd worden in de SmartDeyeDongle. Ook vergelijkbare esp32 oplossingen gebruiken andere termen dan in Deye zelf. Sorry voor de verwarring. Load Limit is inderdaad de working modes en Export Solar Enabled is solar sell. Ik heb nog geen accu aangesloten, dus voor mij werkt het op deze manier prima. Ik zal het moeten herzien om moment dat ik de accu's ga aansluiten.

Dank voor de opheldering over de terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Domba schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:06:
[...]

C037 / FW1135 zijn de minste problemen mee, behalve dat deze de verbeteringen mist die in latere zitten, maar ook dat alles is heel erg setup afhankelijk en of het essentieel voor je setup is.

Wat zijn die verbeteringen zoal in latere versies
-voor mi-ingang een goed werkende frequentieregeling, ook in off-grid mode
-afkoppelen van een slave bij meerdere parallel gebruik om stand-by verbruik te verlagen

-wat niet meer kan vanaf FW1139 is een negatieve "zero-export power" , wat weer zeer ongelukkig is voor een aantal setups voor op variabele of vaste contracten.
-met latere HMI waren er ook ineens problemen met modbus communicatie voor aansturing en met RS485 met BMS-en zoals oa Felicity accu's
bijv HMI: C044, voor elke verandering dien je deze telkens te ontgrendelen.
Als ook bepaalde HMI/FW combinaties, als de accu bijna vol was dat in sommige gevallen de Deye evenveel verbruik als opwek meldt wat natuurlijk chaos geeft bij de externe/cloud aansturing
Bedankt! dan ga ik proberen die firmware erop tee zetten als hij er niet al op staat _/-\o_

Is dat probleem bij Geen negatieve zero export door de terugleverboetes of zie ik het dan verkeerd?

De Deye is net binnen gekomen, wat een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:37:
[...]
Bedankt! dan ga ik proberen die firmware erop tee zetten als hij er niet al op staat _/-\o_

Is dat probleem bij Geen negatieve zero export door de terugleverboetes of zie ik het dan verkeerd?

De Deye is net binnen gekomen, wat een apparaat.
Voor geen teruglevering ivm terugleverboete wil je een positieve waarde bij zero-export power.
Maar in andere landen kent men geen terugleverboete en als de netwerkbeheerder (letop niet energieleverancier) geen verbod op teruglevering heeft, is het financieel gunstiger om steeds iets terug te leveren wat een waarde van 4-7ct heeft dan continue wat afname die 35-50ct/kWh kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 12:13
Ik ben mij aan het orienteren voor een 8kw 3 fase DEYE omvormer. nu wil ik daar een string van 10 panelen en een string van 20 panelen op aansluiten.

De string van 20 Panelen zal onder normaal gebruik niet boven de 650 volt uit komen (maar niet boven de 800V). maar Voc zal wel boven de 650 volt uitkomen. Nu zie ik in de handleiding dat de Vpv is toegestaan tot 800V maar dat de MPPT tot 650 kan werken.

Gaat deze situatie goed? (behalve dan dat ik wat opbrengst mis als het heel koud is maar wel veel zon is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Welk paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_be
mahagen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:18:
Nogmaals, is mij niet geheel duidelijk wat de bedoeling is. 5 sec voor real-time sturing is erg traag.
Idee is om eerst met 5 seconden te werken maar kan daarna nog versneld worden.

Hoe snel reageert de Deye omvormer eigenlijk op commando's? (Hoe snel zie je een verandering in gedrag?)

Geeft het geen problemen als je vaak naar bepaalde registers van de omvormer schrijft?
Zeker voor de time based registers denk ik dat deze zullen worden opgeslagen in eeprom. Mogelijks ook de max charged/discharged registers.
Worden deze dan niet stuk geschreven als je ze te vaak aanpast (op seconden basis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 12:13
Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste