Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 15 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voc van 20x37= lager dan 800V
Vmp van 20x31= lager dan 650V
Solar, so good. Maar dan de 10% verhoging in voltage op een zonnige dag in december, daarmee kom je op +-/ 680V en dat is te hoog. Je zal niet gelijk witte rook zien als je over de 650V gaat, maar je maakt het wel spannend. :+ Paneeltje minder aansluiten en dan over een paar maanden loggen hoe hoog de spanning in het echt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Voc van 20x37= lager dan 800V
Vmp van 20x31= lager dan 650V
Solar, so good. Maar dan de 10% verhoging in voltage op een zonnige dag in december, daarmee kom je op +-/ 680V en dat is te hoog. Je zal niet gelijk witte rook zien als je over de 650V gaat, maar je maakt het wel spannend. :+ Paneeltje minder aansluiten en dan over een paar maanden loggen hoe hoog de spanning in het echt is?
Check, maar als ze niet over de 800V komen, dan zou in principe de DEYE er mee om moeten kunnen gaan? (alleen de MPPT kan niet volgen, dus mijn opbrengst is minder) <-- Dit is mijn thinking, en wil even checken of het niet klopt (wat jij geloof ik zegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het verschil tussen 650V en 800V is om het verschil tussen Voc en Vmp aan te kunnen. Als de omvormer niets doet mag er 800V op de ingang staan en als de omvormer wel iets doet mag het 650V zijn. Jouw panelen doen 740V als er niets gebeurd en 630V als ze belast worden. Plus dan die 10% in temperatuurverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Informeer je goed, zij verkopen voor zover ik weet geen Deye, zonder omvormer en/of montagemateriaal schijnen ze wel 21% BTW te rekenen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:54
Klopt, je moet een compleet systeem (PV, omvormer, onderconstructie) bestellen wil je 0% BTW krijgen bij hun.

Verschilt beetje per site, dus inderddaad goed controleren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:59:
Het verschil tussen 650V en 800V is om het verschil tussen Voc en Vmp aan te kunnen. Als de omvormer niets doet mag er 800V op de ingang staan en als de omvormer wel iets doet mag het 650V zijn. Jouw panelen doen 740V als er niets gebeurd en 630V als ze belast worden. Plus dan die 10% in temperatuurverschil
OK. Dan wordt het 18 panelen achter, en gooi ik die 2 naar voren, dat worden er dan 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Ik zie vaak tussen de 3 Fases een verschil in voltage en vroeg me af: Kan een Deye 3 fase omvormer ook exporteren naar specifieke fases?

Dat je bijvoorbeeld bij een 12k, 6Kw naar de fase stuurt met het laagste voltage, zou best handig zijn ivm congestie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 17:00
.Erik. schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:32:
Ik zie vaak tussen de 3 Fases een verschil in voltage en vroeg me af: Kan een Deye 3 fase omvormer ook exporteren naar specifieke fases?

Dat je bijvoorbeeld bij een 12k, 6Kw naar de fase stuurt met het laagste voltage, zou best handig zijn ivm congestie
Ja je kan asymmetrische grid feeding aanzetten bij de hybride modellen, dat is niet ontworpen om grid issues van buitenaf te voorkomen maar intern in de installatie te optimaliseren.

YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output Application legt het concept uit.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31

P_Tingen

omdat het KAN

Vraagje aan de Deye kenners hier. Ik heb sinds vorig jaar 2 x 4 zonnepanelen extra laten plaatsen met 2 x een Deye SUN2000G3-EU-230 omvormer. Zo'n twee maand geleden is de verbinding naar de bijbehorende app weggevallen op een of andere manier, weet niet precies hoe omdat ik daar pas twee weken later achter kwam, maar het zou een kortsluiting in huis geweest kunnen zijn waardoor de stoppen doorsloegen.

De panelen deden het nog wel, dat kon ik zien aan mijn bruto-opbrengstmeter, maar in de app (Solarman) zag ik een van de twee inverters niet meer.

Afgelopen zondag heeft mijn KPN box zichzelf spontaan gereset naar fabrieksinstellingen. Ik heb toen mijn ssid en wachtwoord weer opnieuw ingesteld zodat ik weer wifi in huis heb en nu zie ik tot mijn stomme verbazing dat ik sinds zondagmiddag 15:10 weer data heb in de Solarman app. De wifi-verbinding is dus weer hersteld.

MAAR HOE DAN?

Wat kan hier nou gebeurd zijn dat de verbinding tussen 20 maart en 12 mei weg was? Mijn wifi is zondag ergens omgevallen dus het is niet zo dat ik sinds 20 maart al geen wifi meer heb of zo. Daarbij: de andere deed het nog wel. Ik snap er niets van....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58
OKA schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:31:
Bij mij werkt het, zonet even getest.
Dus Load Limit op Zero Export en dan ik met Export Solar Enabled gaan schakelen. Hiervoor ook een automation aangemaakt in Home Assistant zodat ik obv actuele prijs aan of uit kan zetten.
Maar nu de hamvraag voor iedereen die een beetje automatiseert via Home Assistant of Solar Assistant.
Hoe maak jij automatiseringen op basis van de goedkoopste/duurste uren?

Ik weet dat je op basis van de Work Mode van onze Deyes kan schakelen in combinatie met ToU en wat andere omvormer settings om zo je vermogen dat je wilt verkopen/inkopen kunt specificeren.
Ook heb ik de day-ahead prijzen van bijvoorbeeld Nordpool of Zonneplan grafisch weergegeven op mijn dashboard via een sensor-template.

Wat ik mij echter af vraag is: hoe kan ik daadwerkelijk schakelen op de uren waarop de stroom het goedkoopst of het duurst is? Hoe doen jullie dit?

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 20:34
Steemsmij schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Wat ik mij echter af vraag is: hoe kan ik daadwerkelijk schakelen op de uren waarop de stroom het goedkoopst of het duurst is? Hoe doen jullie dit?
Heb (nog) geen Deye, maar ik gebruik EMHASS in combinatie met HomeAssistant. Dit integreert super. Is wel een redelijke leercurve, maar wordt goed ondersteund en gedocumenteerd. Je stopt hier allemaal gegevens in, zoals de verwachtte zonnepaneelopbrengst (bv. met de solcast integratie), de omvang en laadsnelheden van je accu, zelfs de afschrijvingskosten van een laadsessie. Ook heb je dan een lijst met variable gebruikers, zoals een zwembadverwarming, elektrische auto, etc. EMHASS berekent dan op basis van de Nordpool (of andere) prijzen de meest gunstige momenten van laden/ontladen en de tijden waarop die gebruikers dan hun werk moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rvdgaag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Ja je kan asymmetrische grid feeding aanzetten bij de hybride modellen, dat is niet ontworpen om grid issues van buitenaf te voorkomen maar intern in de installatie te optimaliseren.

YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output Application legt het concept uit.
Let er op dat dit wel extra energie kost doordat het ding bij gebrek aan PV AC-L1>DC>AC-L2 doet om te balanceren.
Ik heb hier nu de volgende belasting:
L1 100W
L2 80W
L3 600W
Met grid
L1 270W
L2 270W
L3 270W
Dat is 30W die in rook op gaat ten opzichte van asym phase feed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
MarcoPolet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Heb (nog) geen Deye, maar ik gebruik EMHASS in combinatie met HomeAssistant. Dit integreert super. Is wel een redelijke leercurve, maar wordt goed ondersteund en gedocumenteerd. Je stopt hier allemaal gegevens in, zoals de verwachtte zonnepaneelopbrengst (bv. met de solcast integratie), de omvang en laadsnelheden van je accu, zelfs de afschrijvingskosten van een laadsessie. Ook heb je dan een lijst met variable gebruikers, zoals een zwembadverwarming, elektrische auto, etc. EMHASS berekent dan op basis van de Nordpool (of andere) prijzen de meest gunstige momenten van laden/ontladen en de tijden waarop die gebruikers dan hun werk moeten doen.
Ik ga hier zeer zeker eens naar kijken! Bedankt voor de tip! Is de prijsdata (uit een sensor bijvoorbeeld) aan te passen naar wens?

Ik ga er eens mee stoeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Volgende week komt de elektricien de Deye omvormer installeren, hij had het over een deel op de load uitgang en het andere deel niet. Het is best prijzig toen ik de offerte zag, en ik vermoed dat dit komt omdat niet alles op de load staat.

Nou vroeg ik me af, hoeveel KW kan de Deye leveren (Doorlaten) per fase wanneer hij gewoon op het net zit?

Ik zie in de handleiding (Passthrough) 45A, maar weet nou niet of dit per fase of totaal is.

Het betreft de LV 12kw Deye hybride omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:09
.Erik. schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:41:
Volgende week komt de elektricien de Deye omvormer installeren, hij had het over een deel op de load uitgang en het andere deel niet. Het is best prijzig toen ik de offerte zag, en ik vermoed dat dit komt omdat niet alles op de load staat.
Een deel op de load uitgang betekend een paar dingen:
  • 2 kabels naar de omvormer, een voor de net ingang en een voor de gebruikers op de load uitgang met noodstroomvoorziening.
  • Een extra hoofdschakelaar in de groepenkast om de noodstroomgroepen te schakelen.
  • Die extra schakelaar is verplicht omdat je in 2 handelingen het huis spanningsloos moet kunnen maken bij noodgevallen. Je moet minimaal een hoofdschakelaar en een automaat op de net aansluiting hebben om de omvormer te beveiligen als alles op de load aansluiting komt.
  • Aanpassen bedrading in de groepenkast om de groepen met noodstroom te scheiden van de rest.
  • Als de groepenkast te klein is een extra kast bijplaatsen.
Grote gebruikers zoals een laadpaal wil je niet op de loaduitgang vanwege de beperkte accucapaciteit. Een laadpaal alleen trekt de accu helemaal leeg om de auto een kwart op te laden. Warmtepomp is afhankelijk van het vermogen. Bij een stroomstoring wil je die alleen voor vorstbescherming gebruiken.
.Erik. schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:41:
Nou vroeg ik me af, hoeveel KW kan de Deye leveren (Doorlaten) per fase wanneer hij gewoon op het net zit?

Ik zie in de handleiding (Passthrough) 45A, maar weet nou niet of dit per fase of totaal is.
Stroom is per fase

[ Voor 4% gewijzigd door Ricko1 op 16-05-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Ricko1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Een deel op de load uitgang betekend een paar dingen:
  • 2 kabels naar de omvormer, een voor de net ingang en een voor de gebruikers op de load uitgang met noodstroomvoorziening.
  • Een extra hoofdschakelaar in de groepenkast om de noodstroomgroepen te schakelen.
  • Die extra schakelaar is verplicht omdat je in 2 handelingen het huis spanningsloos moet kunnen maken bij noodgevallen. Je moet minimaal een hoofdschakelaar en een automaat op de net aansluiting hebben om de omvormer te beveiligen als alles op de load aansluiting komt.
  • Aanpassen bedrading in de groepenkast om de groepen met noodstroom te scheiden van de rest.
  • Als de groepenkast te klein is een extra kast bijplaatsen.
Grote gebruikers zoals een laadpaal wil je niet op de loaduitgang vanwege de beperkte accucapaciteit. Een laadpaal alleen trekt de accu helemaal leeg om de auto een kwart op te laden. Warmtepomp is afhankelijk van het vermogen. Bij een stroomstoring wil je die alleen voor vorstbescherming gebruiken.

[...]

Stroom is per fase
Duidelijk, Bedankt!

We hebben alleen Airco's, de oven en inductie kookplaat qua grootverbruikers, Dan is het dus het slimste om die niet op de load te zetten?

Dat was ook uiteindelijk wat de elektricien voorstelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoPolet
Steemsmij schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:31:
[...]

Ik ga hier zeer zeker eens naar kijken! Bedankt voor de tip! Is de prijsdata (uit een sensor bijvoorbeeld) aan te passen naar wens?

Ik ga er eens mee stoeien!
Succes! Ja alles is 'sensor gestuurd'. Je zorgt eerst dat een bepaalde sensor bijvoorbeeld vanuit de nordpool integratie gevuld wordt, en die geef je dan mee bij de aanroep van de optimalisatie. Stuur gerust een PM voor een voorbeeld, maar in het Home Assistant EMHASS topic wordt ook veel gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik zag net een bericht dat er ergens een 0 leiding gestolen was en er dus 400v de woningen in ging
Als alle gebruikers in mijn huis op de load uitgang zitten zorgt de deye hybride er dan voor dat het net los gekoppeld wordt en alles heel blijft?
Of heb ik daarvoor toch een losse overspannings beveiliging voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
MarcoPolet schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Succes! Ja alles is 'sensor gestuurd'. Je zorgt eerst dat een bepaalde sensor bijvoorbeeld vanuit de nordpool integratie gevuld wordt, en die geef je dan mee bij de aanroep van de optimalisatie. Stuur gerust een PM voor een voorbeeld, maar in het Home Assistant EMHASS topic wordt ook veel gedeeld.
Goed dat je het zegt! Ik ga meteen kijken naar HA EMHASS hier op tweakers. Wist niet dat die er was.

Ik ben er gisteren mee begonnen en kan nog niet direct zeggen dat het werkt. Maar dit zal wel aan mijn instellingen liggen. Het is nog even inlezen en wennen. De stappen voor installatie zijn goed gedocumenteerd maar het is toch niet helemaal beginner-vriendelijk. Haha.

Wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
Steemsmij schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:16:
[...]
Goed dat je het zegt! Ik ga meteen kijken naar HA EMHASS hier op tweakers. Wist niet dat die er was.
https://community.home-as...ome-assistant/338126/1986
Dit is 'm, niet binnen Tweakers. Wel snelle responses van de makers en enthousiastelingen. Ik gebruik zelf niet de Addon van HA, maar heb 't als een losse Docker geïnstalleerd. Het is inderdaad wel een redelijk werkje om alles goed te krijgen, maar daarna werkt het vlekkeloos en is super uitbreidbaar/configureerbaar. Begin niet al te groot, bijvoorbeeld alleen de day-ahead-optimalisatie.
Is in feite wel een beetje off-topic mbt Deye, mocht je nog vragen hebben mag je ook een PM sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoPolet op 18-05-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Laatst online: 14-09 08:41
Ik heb sinds een paar dagen een Deye12k + 2x 48200PW (Gistron) draaien icm de esphome-deye oplossing. Wat ik merk is dat na een tijdje (uur?) de waardes niet meer ge-update worden, en ook bijv in mqtt (via rs485 via de esp32) de data ook niet meer ge-update wordt.

Ik laat esp32 elke 5 seconden een waarde schrijven naar de inverter (zodat ik bijv net-zero kan draaien).

Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Asclepius8 Ik heb er zelf geen last van.
Als ik het zo lees het eerste waar ik aan moet denken is leasetime en power save mode.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Domba schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:41:
@Asclepius8 Ik heb er zelf geen last van.
Als ik het zo lees het eerste waar ik aan moet denken is leasetime en power save mode.
Leasetime waarvan? Als het esphome is, die is fixed. Powersave zal ik zo even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Leasetime waarvan? Als het esphome is, die is fixed. Powersave zal ik zo even nakijken.
leasetime van je DHCP wifi verbinding als je die gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
.Erik. schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:32:

Bij grid settings kan je een percentage instellen waarop de inverter zichzelf gaat beperken in output.
230x1.08= 50% output
230x1.09= 30% output
230x1.10= 10% output

Ik heb zelf geen last van overvoltage dus kan niet testen of dit per fase onafhankelijk van elkaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
creon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:26:
Ik zag net een bericht dat er ergens een 0 leiding gestolen was en er dus 400v de woningen in ging
Als alle gebruikers in mijn huis op de load uitgang zitten zorgt de deye hybride er dan voor dat het net los gekoppeld wordt en alles heel blijft?
Of heb ik daarvoor toch een losse overspannings beveiliging voor nodig?
In de grid settings zit een over/ondervoltage setting die standaard 230 +/-10% is. Komt de spanning boven de daar ingestelde waarde uit (door een weggewaaide 0) dan gaat grid uit. De vraag is of dit snel genoeg gaat voor de achterliggende apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Asclepius8 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:57:
Ik heb sinds een paar dagen een Deye12k + 2x 48200PW (Gistron) draaien icm de esphome-deye oplossing. Wat ik merk is dat na een tijdje (uur?) de waardes niet meer ge-update worden, en ook bijv in mqtt (via rs485 via de esp32) de data ook niet meer ge-update wordt.

Ik laat esp32 elke 5 seconden een waarde schrijven naar de inverter (zodat ik bijv net-zero kan draaien).

Meer mensen hier last van?
Wellicht dat iedere 5 seconden nieuwe data teveel is voor de Deye, deze heeft zoals ik het ervaar zo'n 30 sec nodig om nieuwe setting te verwerken.

Op net zero draaien kan de Deye prima zelf met de juiste settings.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Wellicht iets terugschroeven idd naar ~15sec (de default waarde). Ik merk vooral dat op het display de waardes niet meer worden ge-update. Misschien is de volgende stap een rs485 server maken waartegenaan hij kan praten (alszijnde RS485 meter), zodat ik niet zelf de net-zero hoeft te pushen. Daarnaast merk ik dat de P1 van homewizard net te traag is om op te reageren, tijd voor een nieuwe 3fase meter na de HS dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
ik heb een Eastron 3 fase modbus meter op de hoofdaansluiting zitten, naast nog 5 andere modbus meters, met een Waveshare POE ethernet Modbus server module en zo'n zelfde module als slaaf bij de Deye omvormer, werkt als een speer en scheelt extra bedrading leggen.

P1 is te traag voor dit soort data, modbus is veeel sneller waardoor de Deye zelf net-zero kan handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
rvdgaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:35:
ik heb een Eastron 3 fase modbus meter op de hoofdaansluiting zitten, naast nog 5 andere modbus meters, met een Waveshare POE ethernet Modbus server module en zo'n zelfde module als slaaf bij de Deye omvormer, werkt als een speer en scheelt extra bedrading leggen.

P1 is te traag voor dit soort data, modbus is veeel sneller waardoor de Deye zelf net-zero kan handhaven.
dat is wel een goed idee. Heb je dezelfde Eastron als Homewizard verkoopt, erop gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Asclepius8 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:26:
[...]
dat is wel een goed idee. Heb je dezelfde Eastron als Homewizard verkoopt, erop gezet?
Nee een modbus versie, Homewizard varaint werkt via wifi zover ik weet.

Zijn in Duitsland goedkoop en makkelijk te koop:

https://www.amazon.de/s?k...aps%2C81&ref=nb_sb_noss_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
rvdgaag schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Nee een modbus versie, Homewizard varaint werkt via wifi zover ik weet.

Zijn in Duitsland goedkoop en makkelijk te koop:

https://www.amazon.de/s?k...aps%2C81&ref=nb_sb_noss_2
De Eastron van Homewizard heeft ook gewoon een modbus rs485 uitgang, zal vanmiddag eens proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Asclepius8 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:55:
[...]

De Eastron van Homewizard heeft ook gewoon een modbus rs485 uitgang, zal vanmiddag eens proberen..
Is dat niet gewoon een puls uitgang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorius
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 09:00
RenePetty schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:21:
[...]

Ze hebben bij mij 10 zonnepanelen geplaatst met 3 Deye 2000g3 micro omvormers. De omvormers krijgen ze niet onder de panelen gemonteerd zijn te dik. Liggen nu met installatie draadjes om de bevestigingsrails gedraaid. De omvormers liggen op zijn kop met de koelribben op de dakpannen. De omvormers zijn de dag van installatie 04 April 1,5 uur online geweest daarna niet meer.. Ze krijgen de installatie niet aan de praat. Smorgens zie ik de omvormers als SISD in de wifi instellingen, na +/- 1 uur zijn ze niet meer te bekennen. het installatie bedrijf heeft er een zooitje van gemaakt. Ik denk ook een te dunne AC kabel lengte 20 meter A= 2,5 mm2
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groet Rene
Ze hebben er wel een zooitje van gemaakt, omvormers op zijn kop plaatsen met koelribben naar beneden lijkt mij ook niet bevordelijk voor de warmteafvoer, hitte trekt zo door de print heen, dat is vragen om problemen , ik heb zelf thuis 1x een 1600w en 3x de 800w zitten en bij schoonouders ook nog eens 5x een 800w microinverter en allemaal werken ze al 2 jaar probleemloos.

Je moet wel zorgen dat het wifi signaal toereikend is, heb zelf op de schoorsteen een buitenAP geplaatst voor echt een stabiel wifisignaal te krijgen richting de inverters.

En idd op zijn minst een 4mm2 kabel vanaf de MK naar de inverters op het dak. Op het dak zelf zou je dan een lasdoos kunnen zetten en dan met een 2,5mm2 naar iedere inverter.

Gewoon de installateur terug laten komen, indien correct en fatsoenlijk geplaatst moeten de deye microinverters probleemloos kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Goedenavond allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn Deye 12k Omvormer.
De settings zijn niet aan te passen, en de stukjes waar je normaal waardes moet invullen zijn lichtgrijs i.p.v. de normale witte kleur.
De software zou al ge-update moeten zijn naar de laatste versie, maar dat deed niet zoveel helaas, Ik zal even een paar foto's invoegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlb8Gt64Eti92xmgmHAYuby-m2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcKJnYxtsqPEqld9tLqFgHyu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzq7W9Gi12HkWoyQNEDB8Zl11kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgqbCBnA0mJGls6v8FBXFDEW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou om te beginnen bij GRID even wisselen tussen 0/120/240 en 0/240/120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
jadjong schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:57:
Ik zou om te beginnen bij GRID even wisselen tussen 0/120/240 en 0/240/120.
Ik kan geen enkele parameter wijzigen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bij de latere firmwares is er een password-lock toegevoegd, is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
jadjong schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:17:
Bij de latere firmwares is er een password-lock toegevoegd, is dat het?
Ah dat zou goed kunnen, ik zit nu wel in dat password menu!
Is dat een standaard wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 15:05
Activate Battery moet ook af in elk geval... dat dient om een lood zuur accu te activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Top Bedankt! Het was 7777 inderdaad. Had Deye ook al een mail gestuurd maar dit gaat een stuk sneller natuurlijk:)

Had overigens wel gezocht naar password in de handleiding die ik had gekregen maar daar stond het helaas niet in...

[ Voor 10% gewijzigd door .Erik. op 22-05-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Berke84 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:45:
Activate Battery moet ook af in elk geval... dat dient om een lood zuur accu te activeren
Ah zoiets had ik al vernomen inderdaad, heb hem gelijk uitgezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael620
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-04 22:24
Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een Deye 8k SG01LP1 EU en een Eastron SDM230 mid V2.
De Eastron is verbonden via RS485 met de Deye en geeft ook een telefoon hoorn symbool weer in de display.
Het probleem is dat ik deze niet kan selecteren in het externe meter menu, het selectie vakje is grijs en er staat CHNT-1P in.
Iemand hier een oplossing voor?

Deye firmware:
HMI: C367
MAIN: 6025-0717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
rvdgaag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Dit werkt helaas aleen met geactiveerde accu. Ben ik achter gekomen. Ik heb de 3f 12kw LV hybrid.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
jadjong schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:13:
[...]

Let er op dat dit wel extra energie kost doordat het ding bij gebrek aan PV AC-L1>DC>AC-L2 doet om te balanceren.
Ik heb hier nu de volgende belasting:
L1 100W
L2 80W
L3 600W
Met grid
L1 270W
L2 270W
L3 270W
Dat is 30W die in rook op gaat ten opzichte van asym phase feed uit.
Dit fenomeen zou ik wel eens wat verder willen onderzoeken. Kan het me eigenlijk niet voorstellen namelijk >:)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Ik ben weer eens terug hier in mijn goede ouwe topic, want met alle zeiks rond salderen en terugleverboetes ben ik toch aan het kijken weer naar nieuwe eve280 cellen, zijn stuk goedkoper nu.

Maar ook naar de aansturing, mijn gedachtekronkels;
In winter focus op uurprijzen, weinig solar. Aansturen daikin warmtepomp en aansturen accu regeling. Voorspelling van verbruik in het huis meenemen met warmtepomp.
Zomers solar focus en uurprijs focus, aansturing warmtepomp enkel focus op sww watertank. Ook verbruikspatroon uiteraard. Alle dingen moeten samen werken, of iig slim/AI aangestuurd worden. Zou wat kunnen worden dan.

Ik heb alleen deze pagina gelezen, moet nog ff tijd maken. Wellicht zijn we al heel ver hiermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
En opnieuw klopt het weer niet in de monitoring. App + online web portal zijn weer corrupt. Krijg er wel de schijt van, elke paar maanden is t weer aan de hand. En dan moet ik via Deye whatsapp chat weer vragen om alles recht te vouwen. Resulteert vaak ook in loss of all data. Dan verwijderen ze de devices ofzo en voegen ze het weer toe aan mijn account/plant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj6VvHg7MsiSxZ1m37CIT1FRAoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWxQ9dV9peNBpAgIkHYwRPg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gc2tgdWSE-yKjR3MBp6r6Cd42Ck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yr1aAuzZFsDN8TQI5qcYR8mK.png?f=user_large

Meerdere dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Ik heb ook zeer negatieve ervaringen met de solarman app en hun reports. Zowel de deye omvormer zelf als ook de micros werken er totaal niet op. Iedere keer weer wat nieuws dat niet werkt.

De apparatuur an sich ben ik super tevreden over. Ik log alles via solar assistant en home assistant en dat gat geweldig zonder fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Ik ben nu even de batterij (Seplos 16S) aan het laden met mn Deye 12k, en het valt me op dat alle waarden boven de 2KW met grid charge worden genegeerd. Charge staat op 100A en Discharge op 190.

Ik gebruik Batt mode:Lithium

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door .Erik. op 25-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54
PCJR schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:15:
En opnieuw klopt het weer niet in de monitoring. App + online web portal zijn weer corrupt. Krijg er wel de schijt van, elke paar maanden is t weer aan de hand. En dan moet ik via Deye whatsapp chat weer vragen om alles recht te vouwen. Resulteert vaak ook in loss of all data. Dan verwijderen ze de devices ofzo en voegen ze het weer toe aan mijn account/plant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meerdere dit?
Ja zelfde gezeur ook al meerdere keren gehad. Ook problemen met inloggen zo af en toe. Laaste maanden lijkt het wel stabieler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Giem schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Ja zelfde gezeur ook al meerdere keren gehad. Ook problemen met inloggen zo af en toe. Laaste maanden lijkt het wel stabieler
Opgelost, blijkbaar 2 users in mijn account. Geen id hoe dat kan. De andere gepakt en daar loopt alles goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdUt1MYv7M3nMDKUCnr8CugUfAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ic8Pj29D7iJHcGAxP9OlNSzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
.Erik. schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:34:
Ik ben nu even de batterij (Seplos 16S) aan het laden met mn Deye 12k, en het valt me op dat alle waarden boven de 2KW met grid charge worden genegeerd. Charge staat op 100A en Discharge op 190.

Ik gebruik Batt mode:Lithium

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Ik denk dat de parameters in je Seplos BMS niet juist staan, dat kun je aanpassen met een battery manager app op een windows PC via een modbus usb kabel. Of als je de Seplos hebt met een Bluetooth connectie via een android app.

Standaard staat de Seplos BMS als ik me goed herinner op 0,3 C ingesteld, als je optimale settings wilt dan kan ik je een config file sturen als je wilt.

Mijn setup met een Seplos 10E BMS v2.0 in een Mason 280L kast, 280 Ah 16S. Max setting charge en discharge 140A = 0,5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
rvdgaag schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat de parameters in je Seplos BMS niet juist staan, dat kun je aanpassen met een battery manager app op een windows PC via een modbus usb kabel. Of als je de Seplos hebt met een Bluetooth connectie via een android app.

Standaard staat de Seplos BMS als ik me goed herinner op 0,3 C ingesteld, als je optimale settings wilt dan kan ik je een config file sturen als je wilt.

Mijn setup met een Seplos 10E BMS v2.0 in een Mason 280L kast, 280 Ah 16S. Max setting charge en discharge 140A = 0,5C
Ik heb een instelling in de omvormer zelf over het hoofd gezien 8)7 , Nu werkt het laden voor zover ik kan zien wel met hoeveel ik zelf wil. Met ontladen viel me net wel op dat boven de 60A de rest van het net gehaald word. In de omvormer heb ik het op 130A staan.

Overigens staat in de Bms qua ontladen alleen maar settings voor Discharge overcurrent warning en Discharge overcurrent recovery, Deze staan allemaal rond de 200A. (Via de app, misschien toch maar eens kijken in het windows programma wanneer ik de converter ontvang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
.Erik. schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Ik heb een instelling in de omvormer zelf over het hoofd gezien 8)7 , Nu werkt het laden voor zover ik kan zien wel met hoeveel ik zelf wil. Met ontladen viel me net wel op dat boven de 60A de rest van het net gehaald word. In de omvormer heb ik het op 130A staan.

Overigens staat in de Bms qua ontladen alleen maar settings voor Discharge overcurrent warning en Discharge overcurrent recovery, Deze staan allemaal rond de 200A. (Via de app, misschien toch maar eens kijken in het windows programma wanneer ik de converter ontvang)
Als je time of use gebruikt, de 6 tijdsperioden, dan is het vermogen wat daar staat met hoeveel je verbruik uit de accu ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
.Erik. schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Via de applicatie onder Windows kun je veel meer instellen ! Af fabriek is de Seplos afgesteld op 0,3C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Domba schreef op maandag 27 mei 2024 @ 01:08:
[...]

Als je time of use gebruikt, de 6 tijdsperioden, dan is het vermogen wat daar staat met hoeveel je verbruik uit de accu ondersteund.
Ik heb de time of use op het maximale staan, en bij de battery setting Charge en Discharge op 100A. Zonet lukte op 50A laden wel maar hoger kwam ie niet.

Ik merk wel aardig wat hitte van het gebied rond de zekering, en heb daar ook een spanningsval van 0.7 volt op 30A dus heb gelijk het vermogen flink verlaagd en ga vanavond even kijken of er toch nog iets te los zit.

Zou het kunnen dat de omvormer en de accu deze spanningsval zien en zelf het vermogen limiteren?

Edit: Dit was inderdaad het geval, zekering net niet goed genoeg aangedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door .Erik. op 28-05-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
rvdgaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Via de applicatie onder Windows kun je veel meer instellen ! Af fabriek is de Seplos afgesteld op 0,3C
Ah die C instelling kon ik al niet vinden inderdaad, ik hoop dat ik de converter snel binnenkrijg en dan probeer ik dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
Foto'tje van de installatie, nog zonder panelen.
Rechts van de omvormer nog 2 ABB schakelaars voor het afschakelen van de Grid en Load

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVODN9KsKfgXYeI-cfmO7R0Mr6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAY9MUX27oZNr69lOZIEZEQh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door .Erik. op 27-05-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
.Erik. schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:19:
[...]

Ik heb de time of use op het maximale staan, en bij de battery setting Charge en Discharge op 100A. Zonet lukte op 50A laden wel maar hoger kwam ie niet.

Ik merk wel aardig wat hitte van het gebied rond de zekering, en heb daar ook een spanningsval van 0.7 volt op 30A dus heb gelijk het vermogen flink verlaagd en ga vanavond even kijken of er toch nog iets te los zit.

Zou het kunnen dat de omvormer en de accu deze spanningsval zien en zelf het vermogen limiteren?
Ik zie dat jij een Apexium box hebt. Welke versie van de Seplos BMS zit hierin? Is dit toevallig de Seplos v2 10E BMS? Ik heb al 2x een Mason 280 en wil er nog wat bijkopen. Echter heeft Docan op dit moment alleen die Apexium box op voorraad (wat volgens mij gewoon een Seplos kloon is).

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
sMoKeFiSh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Ik zie dat jij een Apexium box hebt. Welke versie van de Seplos BMS zit hierin? Is dit toevallig de Seplos v2 10E BMS? Ik heb al 2x een Mason 280 en wil er nog wat bijkopen. Echter heeft Docan op dit moment alleen die Apexium box op voorraad (wat volgens mij gewoon een Seplos kloon is).
Als het goed is wel, ik zal wel even een foto van het typenummer voor je uploaden.
Erg fijne box overigens, maar zal inderdaad precies hetzelfde zijn als de Mason.

[ Voor 25% gewijzigd door .Erik. op 28-05-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29

OKA

Welke soort splitter is benodigd om de BMS poort te kunnen gebruiken met RS485 en accu's? Moet deze 1-op-1 zijn? Ik zag bij solar assistent dat ze een eigen splitter verkopen die zo te zien niet 1-op-1 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
OKA schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:18:
Welke soort splitter is benodigd om de BMS poort te kunnen gebruiken met RS485 en accu's? Moet deze 1-op-1 zijn? Ik zag bij solar assistent dat ze een eigen splitter verkopen die zo te zien niet 1-op-1 is.
Veel accu's kan je via CAN aansluiten naar de Deye omvormer dus dan heb je RS485 vrij.

Mijn 10K deye heeft 2 RS485 poorten naast de CAN poort, Modbus en RS485 naar Meter, waarbij modbus op reserved staat in de handleiding maar deze doet het gewoon bij mij.

[ Voor 9% gewijzigd door rvdgaag op 27-05-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29

OKA

rvdgaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Veel accu's kan je via CAN aansluiten naar de Deye omvormer dus dan heb je RS485 vrij.

Mijn 10K deye heeft 2 RS485 poorten naast de CAN poort, Modbus en RS485 naar Meter, waarbij modbus op reserved staat in de handleiding maar deze doet het gewoon bij mij.
Op de 3 fase omvormers wordt is de BMS poort een gezamenlijke voor BMS én RS485. Daarvoor is een splitter nodig. Het gaat er mij om welke splitter ik daarvoor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
OKA schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:46:
[...]
Op de 3 fase omvormers wordt is de BMS poort een gezamenlijke voor BMS én RS485. Daarvoor is een splitter nodig. Het gaat er mij om welke splitter ik daarvoor nodig heb.
Ik gebruik deze en die doet het prima.
https://www.allekabels.nl...886/netwerk-splitter.html

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
[...]

Ik heb die van Solar Assistant gekocht. Werkt prima.

Ik ga echter over op de volgende methode:
Batterij 1 -> Solar Assistant
Batterij 2 -> Solar Assistant
Batterij... -> Solar Assistant... Enz

En dus niet meer via de Deye. Ik merkte dat wanneer ik de deye op Lithium programma draaide in plaats van op Voltage dat mijn ingestelde laad-voltages ver overschreden werden. Iets dat ik niet kon remmen binnen de bms noch in de deye.

Nu op voltage loopt alles zoals ik het wil. Echter communiceert dan de bms niet meer met de Deye en dit wil ik wel allemaal inzien. Dus ga ik rechtstreeks naar de Solar Assistant. Of ik via CAN of RS485 ga moet ik nog even testen wat met prettigst gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
[...]

Dan heb jij een andere 3 fase omvormer dan ik, ik heb dus letterliijk een CAN, Modbus en RS485 for Meter poort erop zitten (deze laatste is dus ook een gewone modbus poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
rvdgaag schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Dan heb jij een andere 3 fase omvormer dan ik, ik heb dus letterliijk een CAN, Modbus en RS485 for Meter poort erop zitten (deze laatste is dus ook een gewone modbus poort).
De Deye 12K LV heeft CAN en Modbus op de BMS poort, zie pinout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaVXyCeOiz-u0TTHRgo5i9ldNqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LDNsXXzezOXUyCUZwJtRtDMb.jpg?f=user_large

Ik heb daar ook een el-cheapo "netwerksplitter" op zitten om ook de Modbus van die poort te kunnen gebruiken.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q-Obkt6lh5Rpul39mafCEkQ8IY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hDiaXWX5tWx9aOVxw4bkXL0J.png?f=user_large

Ook de 12K, heeft 3 poorten, zie maar in het bovenstaande plaatje uit de manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De configuratie is afhankelijk van de firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPadawan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
jadjong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:32:
De configuratie is afhankelijk van de firmware versie.
Hmmm als in “gevoel van niet wenselijk”; verbeeld je dat je er iets op aangesloten hebt zitten en een FW update veranderd de configuratie dan waar jij het voor bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
iPadawan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Hmmm als in “gevoel van niet wenselijk”; verbeeld je dat je er iets op aangesloten hebt zitten en een FW update veranderd de configuratie dan waar jij het voor bedoeld was.
Is wel het geval voor 3fase serie BJ 2021/2022 als ook voor nieuwere 1 fase 5kW en 16kW die hebben op BMS poort 1,2,3 RS485 en op 4,5 CAN, voor de 3 fase met firmware na juni 2022.

Over algemeen zullen er nog maar weinige zijn die firmware van voor FW1123 gebruiken voor de 3fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
iPadawan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Eens te meer reden om niet als eerste een firmware update er gelijk in te rammen, wacht even tot de eerst bevindingen binnenkomen. Daarnaast waarom zou je updaten als hij goed werkt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
heeft iemand hier al de MB30 of MB31 cellen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
PCJR schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:25:
heeft iemand hier al de MB30 of MB31 cellen ? :)
Ja, net binnen gekregen. 304ah. Super tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Steemsmij schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Ja, net binnen gekregen. 304ah. Super tevreden over.
304 is volgens mij geen MBxx. 306 en 314 zijn de MB cellen. Anyway, bij wie gekocht? 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqmmchVybK3QFjJT3HBb0KcjD8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Py6oiybNaemufk4IeGvmLfT.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit niet echt voordelig tov Nkon. Moet ff rekenen straks. Dit is van docan, jenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
PCJR schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:19:
[...]

304 is volgens mij geen MBxx. 306 en 314 zijn de MB cellen. Anyway, bij wie gekocht? 👍
Je hebt ook gelijk! Ze zijn MB31 314ah.
Gekocht bij Cassie Wang van Qishou op Alibaba voor 64usd per cell. Excl shipping etc

[ Voor 6% gewijzigd door Steemsmij op 31-05-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Steemsmij schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Je hebt ook gelijk! Ze zijn MB31 314ah.
Gekocht bij Cassie Wang van Qishou op Alibaba voor 64usd per cell. Excl shipping etc
Heb je de offertje nog etc? Valid qr code? Dual terminals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
PCJR schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Heb je de offertje nog etc? Valid qr code? Dual terminals?
Ik zal je via PB even contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
Ik heb vannochtend wat mafs gehad met mijn Master Deye (12kw 3 phase). Vannochtend bleek hij zichzelf en zijn Slave te hebben uitgeschakeld. Via HA en SA kreeg ik namelijk een melding dat de productie gestopt was en dat de omvormer niet meer communiceerde.

Ik ben naar de locatie gegaan waar hij ophangt en ik hoorde een vreselijk hard geratel. De unit stond nog aan maar had zich in error modus gegooid.

Foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17t9m2TW92rdprm9HhJjMhybkNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNEM0oaIan2I3SjndrJnpRn4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat de foutcode van 6:18uur degene is waarop hij uit ging.
De foutcode van 9:24uur is ongeveer het tijdstip waarop ik hem aan en uit gezet heb.

Het klonk naar mijn mening alsof de ventilator die binnen in de unit zit vast zat. Dus niet de ventilatoren achter de unit die de unit van achteren koelen. Maar de ventilator die er binnen in zit. Eigenaren van dezelfde 12kw zullen weten wat ik bedoel.

Foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL3HAHToAy0QyWI4xCp_4ipjYRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCacuSAflD2JcCZCZ8x72jh1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het frontpaneel eraf gehaald en gekeken of ik wat kon zien maar ik zag hier niets vreemds.

Ik heb met een houten (niet geleidend) stokje geprobeerd het ventilatortje rond te draaien en dit lukte gewoon prima. Hij zat dus niet vast.

Het enigste wat ik daarna gedaan heb is alles weer aangezet zoals het normaal in bedrijf zou staan met als resultaat: alles loopt weer prima zoals voorheen.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik verwacht van niet, een andere vraag is dan direct: kunnen jullie eens met mij meedenken over wat hier aan de hand kan zijn?

Ik heb uit gekte even gekeken naar horizontale en verticale waterpas: horizontaal hangt hij compleet waterpas. Verticaal hangt hij er nét uit. De omvormer hangt dus ietsjes naar voren.
Zou het kunnen zijn dat hierdoor de as van de ventilator niet goed hangt? Of zou er toch eigenlijk wat vast hebben moeten gezeten?

En is het stoppen van een ventilator dan rede voor een deye om zich compleet in error te gooien?

[ Voor 29% gewijzigd door Steemsmij op 01-06-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Steemsmij Enkel vanwege geluid verdenk je ventilator?

Heb je in HA of SA ook data of er netuitval was en de spanning van de fase rond dat moment?

Van C037/FW1144 zijn wel paar vreemde zaken bekend in eilandmode, zeker als SOC van accu laag is,waarbij ook load geheel wordt afgeschakeld, oorspronkelijk is FW1144 samen met C044 uitgebracht.
Voor zover ik weet is C037/FW1144 geen officiele combi vanuit Deye en loopt sinds begin Mei een betatest met C049 voor de FW1144, waar ik nog een enkel post van een betatester gezien heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Steemsmij schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Ik zal je via PB even contacten.
Mag gewoon hier, zijn meer mensen in geïnteresseerd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Domba schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:07:
@Steemsmij Enkel vanwege geluid verdenk je ventilator?

Heb je in HA of SA ook data of er netuitval was en de spanning van de fase rond dat moment?

Van C037/FW1144 zijn wel paar vreemde zaken bekend in eilandmode, zeker als SOC van accu laag is,waarbij ook load geheel wordt afgeschakeld, oorspronkelijk is FW1144 samen met C044 uitgebracht.
Voor zover ik weet is C037/FW1144 geen officiele combi vanuit Deye en loopt sinds begin Mei een betatest met C049 voor de FW1144, waar ik nog een enkel post van een betatester gezien heb.
Bedankt voor je reactie.

Ja, eigenlijk puur vanwege het ratelende geluid uit de omvormer.

Op het tijdstip van uitvallen was er niet direct wat gekste te zien in de netspanning. Onderstaande data komt van mijn p1 meter en ook data uit de grid-zijde van mijn master Deye:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B00NBDm6YgA5i83xB-c5320J_MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G42izudsKv7FrgwX2aElsqyf.jpg?f=fotoalbum_large

Interessant dat je die FW versies zo goed op je netvlies hebt. Ik begrijp echter niet goed wat je zegt: is mijn FW combinatie niet officieel ondersteunt?

Ook grappig dat je uit jezelf aangeeft dat dit euvel in Island Mode voorkomt en bij een lage SoC. Ik draai overigens niet in island mode maar de SoC was wel laag van mijn batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRV_Y5yWlR6n78i3XqWkFgv_L6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx8eAFrlHnlUtgOXTeq4thh1.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het maken van deze screenshot viel mij het puntje op de grafiek op waar ik de rode pijl het getekend. Een verdere inzoom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0Gyn3OXgeBkAxGTKZCpwAEIGcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B46YnA5lYMUQKigHKmguQ6Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dat de batterijspanning even onder de 48v zakt. 48v is de spanning waarbij ik in mijn deye aangeef dat er niet meer ontladen mag worden. Geen idee of dit iets heeft veroorzaakt. Of dat dit puur toeval is aangezien het tijdstip ook niet echt overeenkomt met het tijdstip van het uitvallen van de omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
bbbrumbrum schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Mag gewoon hier, zijn meer mensen in geïnteresseerd. d:)b
Oké! Haha doe ik!
Ik heb haar gevraagd om mij wat contact gegevens door te sturen die ik kan delen. Deze volgen hier zodra ik ze heb.

In de tussentijd kun je haar misschien vinden via de onderstaande:

"Cassie Wang van Qishou op Alibaba"

[ Voor 19% gewijzigd door Steemsmij op 01-06-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorius
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 09:00
Is het toevallig iemand al gelukt om via Homeassistant de “‘power regulation” aan te sturen van de deye microinverters?

Ik heb alle microinverters nu via de solarman integratie geïmporteerd, maar zie nergens iets staan om de power regulation aan te passen.

Wel kan ik de waarde uitlezen sat ze op 100% staan.

Via de Deye app of solarman(business) app kan ik dit wel aanpassen tussen een waarde van o-100%.

Ik wil namelijk een automatisering maken als ik op zonnige dagen veel teruglever omdat ik het niet gebruik gebruik, om dan de inverters naar beneden te schroeven om zo het terugleveren te minimaliseren omdat ze hier tegenwoordig kosten voor in rekening gaan brengen.

Mocht het niet kunnen ook geen ramp maar leek me een mooi project om me mee bezig te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
PCJR schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:39:
[...]

Dit fenomeen zou ik wel eens wat verder willen onderzoeken. Kan het me eigenlijk niet voorstellen namelijk >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQJE9pB9WputV11AA9cdJRi7-gE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xfz7ESLIYC9eD6arhm8A79GK.png?f=fotoalbum_large
Batterij uit, PV minder dan 1kW(bijna donker).

Eerste foto is een load (AC output) van 5800W behoorlijk slecht verdeeld over drie fases. :+
Tweede foto is de bijbehorende Grid afname door de CT klemmen, je ziet daar een beetje PV en nog wat verbruik tussen CT en AC input.
Derde foto is Asym feeding aan, dan middelt de 5800W belasting zich uit over drie fases na aftrek van ~900W PV. In ieder geval lang niet genoeg PV om de onbalans recht te trekken. Foto's zijn gemaakt in een tijdsbestek van 10 seconde. De tijd die het kost om door het menu te gaan en asym feeding aan/uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Steemsmij schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:31:
[...]

Oké! Haha doe ik!
Ik heb haar gevraagd om mij wat contact gegevens door te sturen die ik kan delen. Deze volgen hier zodra ik ze heb.

In de tussentijd kun je haar misschien vinden via de onderstaande:

"Cassie Wang van Qishou op Alibaba"
Ik heb haar nummer: contact kan via WhatsApp +86 15360697126

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Steemsmij schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Interessant dat je die FW versies zo goed op je netvlies hebt. Ik begrijp echter niet goed wat je zegt: is mijn FW combinatie niet officieel ondersteunt?
Volgens de installateurs die regelmatig met Deye manager/techneuten aan tafel zitten is er geen officiele release voor combinatie C037/FW1144,
Wel duiken er soms sinds begin Mei E-mails van customer support op, met ook nogeens "not released official C044" erin (deze info komt niet met de Deye techneuten overeen C044 is ingetrokken na problemen) en waar dit in staat. die zijn van net nadat C049/FW1144 uitgedeeld is voor betatest

Ik heb een volledige eilandbedrijf setup met twee onafhankelijke 48V Deye 12k, een stuurbaar relais direct na de hoofdschakelaar van de netaansluiting.
Waarbij ik 1 Deye zo kan vrij maken voor testwerk met 1x S16 280Ah accu., maar ik zal geen FW114x erop zetten (er is geen van na AT specifieke versie afsplitsing) ook al heb ik er diverse van deze firmware files.

Eilandbedrijf is in Duitstalig gebied veel gebruikelijker dan hier, om die reden zit ik ook in Deye support Whatsapp groep, een deel zijn ook installateurs (>1000 Deye systemen) en gaat alleen maar over instellingen en firmware.

Het aantal combinatie is beperkt HMI C037, C03E(ingetrokken), C042(AT), C044(ingetrokken)
FW 1135, 1139, 1140, 1142 ("AT"), 1144, 1145(AT), 1147(AT), 1149(AT), 1150(AT) (voor mij vallen de AT versies zonder meer af)
Meeste bugs zijn heel erg setup/workmode afhankelijk of je er last van hebt.

De specifieke Oosterrijkse AT-versies FW114x moet je zowiezo links laten liggen (Oostenrijkse toezichthouder vereist dat andere dan het nieuwe AT-netprotocol, de firmware moet voorzien in dat deze niet permanent gebruikt kan worden) , als ook die een ernstige bug hebben, waarbij read only modbus adressen gewist kunnen worden. Bij welke condities dat nu exact gebeurt, is mij niet duidelijk, maar de problemen zijn groot daarna, de gebruikelijke manier om firmware erop te krijgen gaat nagenoeg niet meer en zonder meer is cloud gebruik/toegang daarna ook nog steeds niet mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Editi, was al eerder gepost.

[ Voor 87% gewijzigd door Zenix op 02-06-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54
Steemsmij schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:46:
Ik heb vannochtend wat mafs gehad met mijn Master Deye (12kw 3 phase). Vannochtend bleek hij zichzelf en zijn Slave te hebben uitgeschakeld. Via HA en SA kreeg ik namelijk een melding dat de productie gestopt was en dat de omvormer niet meer communiceerde.

Ik ben naar de locatie gegaan waar hij ophangt en ik hoorde een vreselijk hard geratel. De unit stond nog aan maar had zich in error modus gegooid.

Foto:[Afbeelding]

Ik vermoed dat de foutcode van 6:18uur degene is waarop hij uit ging.
De foutcode van 9:24uur is ongeveer het tijdstip waarop ik hem aan en uit gezet heb.

Het klonk naar mijn mening alsof de ventilator die binnen in de unit zit vast zat. Dus niet de ventilatoren achter de unit die de unit van achteren koelen. Maar de ventilator die er binnen in zit. Eigenaren van dezelfde 12kw zullen weten wat ik bedoel.

Foto: [Afbeelding]

Ik heb het frontpaneel eraf gehaald en gekeken of ik wat kon zien maar ik zag hier niets vreemds.

Ik heb met een houten (niet geleidend) stokje geprobeerd het ventilatortje rond te draaien en dit lukte gewoon prima. Hij zat dus niet vast.

Het enigste wat ik daarna gedaan heb is alles weer aangezet zoals het normaal in bedrijf zou staan met als resultaat: alles loopt weer prima zoals voorheen.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik verwacht van niet, een andere vraag is dan direct: kunnen jullie eens met mij meedenken over wat hier aan de hand kan zijn?

Ik heb uit gekte even gekeken naar horizontale en verticale waterpas: horizontaal hangt hij compleet waterpas. Verticaal hangt hij er nét uit. De omvormer hangt dus ietsjes naar voren.
Zou het kunnen zijn dat hierdoor de as van de ventilator niet goed hangt? Of zou er toch eigenlijk wat vast hebben moeten gezeten?

En is het stoppen van een ventilator dan rede voor een deye om zich compleet in error te gooien?
Ratelen doen de ventilatoren zodanig bij mij dat ik nog steeds op het punt sta de hele omvormer uit elkaar te schroeven en er fatsoenlijke ventilatoren in te zetten.

De omvormer hangt aan een muur, maar wanneer er op vol vermogen geladen wordt klinkt het alsof er iemand in de muur aan het boren is.

Zijn er meer mensen met deze ervaring en eventueel tweaker die alles al een keer vervangen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Steemsmij schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:30:
[...]

Ik heb haar nummer: contact kan via WhatsApp +86 15360697126

Groetjes
Hoe zag de offerte dan uit ?

Hier een mail van Gobelpower:
"
Glad to hear from you again.

- 16pcs EVE-MB31-CN: €1.148,48 (€71,78/pc, 305Ah+)
Certified A-grade cells, with manufacturer's original test protocols and intact QR code.
The price includes welded single M6 studs and flexible busbars, bolts & epoxy sheets.
- Shipping cost: €261,88 This is all cost to your door, Tax-free, DDP terms.

We can accept payment through Paypal (4.4% extra PayPal cost), Alibaba Trade Assurance (2% extra bank cost), Credit Cards (4.4% only extra bank cost), and T/T (bank/wire transfer, no need payment fee).
Bank transfer is the cheapest way to pay.

We had a discount last month and this month's company announcement hasn't been made yet. Could you help confirm the order information? I will draft your order for your reference ASAP, and apply a 4% discount to draft the order for you.
"

-> 1354 euro dus bij Gobel. Dat is het niet waard die 50 piek tov Nkon. Dus opnieuw nog geen kandidaat die me kan overhalen niet bij Nkon maar te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Giem schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Ratelen doen de ventilatoren zodanig bij mij dat ik nog steeds op het punt sta de hele omvormer uit elkaar te schroeven en er fatsoenlijke ventilatoren in te zetten.

De omvormer hangt aan een muur, maar wanneer er op vol vermogen geladen wordt klinkt het alsof er iemand in de muur aan het boren is.

Zijn er meer mensen met deze ervaring en eventueel tweaker die alles al een keer vervangen hebben?
Ja het lijkt dan wel een jet motor die draait, geluid komt bij mij gewoon door een 35 cm muur met geisoleerde spouw.

Ik heb onder de Deye een 3D geprint frame gestoken met 3 PWM gestuurde computer fans die koele lucht omhoog lang het koellichaam forceren. Sindsdiens is de interne fan niet meer aangaan ;) Even afwacten wat het doet als het buiten 30 graden is en de PV maximaal staat te knallen maar het ziet er nu goed uit.

KIjk op https://www.thingiverse.com/thing:6201270 voor een voorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
PCJR schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Hoe zag de offerte dan uit ?
Via alibaba chat. Doe al 1,5 jaar zaken met ze:

Hi <redacted>,  discounted price is
16pcs Eve MB31 314Ah total USD 1024
Shipping cost USD 265
DDP to Netherlands, shipping time 45-55 working days

Total USD 1289

Ik heb vandaag ook nog 16x EVE LF280K gekocht voor 1183eur inclusief shipment bij haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
rvdgaag schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb onder de Deye een 3D geprint frame gestoken met 3 PWM gestuurde computer fans die koele lucht omhoog lang het koellichaam forceren. Sindsdiens is de interne fan niet meer aangaan ;) Even afwacten wat het doet als het buiten 30 graden is en de PV maximaal staat te knallen maar het ziet er nu goed uit.

KIjk op https://www.thingiverse.com/thing:6201270 voor een voorbeeld
Die heb ik ook draaien en dat werkt super. Maar toch was het die bewuste dag een heel ander geluid. Alsof je een stokje in een draaiende ventilator hield. Vandaar mijn idee dat het wat met de ventilator had te maken.

Maar het lijkt erop uit de reactie van Domba dat het uitvallen van de omvormers en het geluid wat ik hoorde nog wel eens toevallig kon zijn? En dat het dus te maken had met een te lage netspanning? En dus twee losse zaken?

Of kan een ventilator die 'vast' zit ook uitval veroorzaken? ('vast' tussen aanhalingstekens omdat dit nog maar de vraag is natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Steemsmij op 03-06-2024 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Domba schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Volgens de installateurs die regelmatig met Deye manager/techneuten aan tafel zitten is er geen officiele release voor combinatie C037/FW1144,
Wel duiken er soms sinds begin Mei E-mails van customer support op, met ook nogeens "not released official C044" erin (deze info komt niet met de Deye techneuten overeen C044 is ingetrokken na problemen) en waar dit in staat. die zijn van net nadat C049/FW1144 uitgedeeld is voor betatest

Ik heb een volledige eilandbedrijf setup met twee onafhankelijke 48V Deye 12k, een stuurbaar relais direct na de hoofdschakelaar van de netaansluiting.
Waarbij ik 1 Deye zo kan vrij maken voor testwerk met 1x S16 280Ah accu., maar ik zal geen FW114x erop zetten (er is geen van na AT specifieke versie afsplitsing) ook al heb ik er diverse van deze firmware files.

Eilandbedrijf is in Duitstalig gebied veel gebruikelijker dan hier, om die reden zit ik ook in Deye support Whatsapp groep, een deel zijn ook installateurs (>1000 Deye systemen) en gaat alleen maar over instellingen en firmware.

Het aantal combinatie is beperkt HMI C037, C03E(ingetrokken), C042(AT), C044(ingetrokken)
FW 1135, 1139, 1140, 1142 ("AT"), 1144, 1145(AT), 1147(AT), 1149(AT), 1150(AT) (voor mij vallen de AT versies zonder meer af)
Meeste bugs zijn heel erg setup/workmode afhankelijk of je er last van hebt.

De specifieke Oosterrijkse AT-versies FW114x moet je zowiezo links laten liggen (Oostenrijkse toezichthouder vereist dat andere dan het nieuwe AT-netprotocol, de firmware moet voorzien in dat deze niet permanent gebruikt kan worden) , als ook die een ernstige bug hebben, waarbij read only modbus adressen gewist kunnen worden. Bij welke condities dat nu exact gebeurt, is mij niet duidelijk, maar de problemen zijn groot daarna, de gebruikelijke manier om firmware erop te krijgen gaat nagenoeg niet meer en zonder meer is cloud gebruik/toegang daarna ook nog steeds niet mee opgelost.
Zeer interessant! En wederom bedankt voor de uitvoerige reactie! Zou ik jou wat vragen mogen stellen via PB? <edit: ik stuur de vragen maar hier zodat iedereen kan meelezen/leren> We hebben namelijk een zeer vergelijkbare setup merk ik. En jij hebt toch wel wat interessante zaken waar ik me nog in wil verdiepen, bijvoorbeeld:
  • Twee onafhankelijke 12ks: is dat dus niet master slave en elk een eigen Grid en eigen load?
  • Welke stuurbaar relais heb je als ik vragen mag? Ik kan alleen maar de Shelly 4 Pro PM vinden maar die is maar 16A per fase.
  • Eilandbedrijf: hoe heb je je aarding aangepakt? Dan krijg je te maken met earth+neutral bonds toch?
Voor wat betreft je firmware opmerkingen, als ik eerlijk ben gaan die over mijn hoofd heen. Heb je misschien een goed contact of een goede stabiele Firmware (indien Firmware updates zelf doen makkelijk is) waarbij het probleem met het uitvallen bij lage SoC verholpen is? Of is het probleem lastiger dan ik denk nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Steemsmij op 03-06-2024 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Steemsmij schreef op maandag 3 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Zeer interessant! En wederom bedankt voor de uitvoerige reactie! Zou ik jou wat vragen mogen stellen via PB? <edit: ik stuur de vragen maar hier zodat iedereen kan meelezen/leren> We hebben namelijk een zeer vergelijkbare setup merk ik. En jij hebt toch wel wat interessante zaken waar ik me nog in wil verdiepen, bijvoorbeeld:

[list]
• Twee onafhankelijke 12ks: is dat dus niet master slave en elk een eigen Grid en eigen load?
Geen master slave, beide master.
main Deye heeft alle verbruikers op load en 24/7 als ook altijd op SOC-sturing met communicatie met master BMS (Seplos 10E V2.0)
Hulp is alleen aan als die nodig is (Tuya wifi fingerbot, ik zoek eigenlijk nog een andere met button voor manuele bediening) en bij gebruik van gezamelijke accubank op V-Bat sturing
Alleen op SOC sturing met communicatie als 1 accu is afgesplitst,
De CT's zitten tussen de slimme meter en de CT's van de main Deye.
In afgesplitste accu config is hulp met 14kWh eigenlijk enkel reserve als de hoofdaccu leeg is of gespaard wordt voor de ochtend teruglevering
Hulp Deye heeft C037/FW1135, wat deze firmware niet kan is als main vol is de PV-opwek automatisch afvangen, is geen 100% zero-export to CT met CT's het schijn dat wel zou zijn met een modbus meter, kan nu alleen verbruikers ondersteunen als de opwek niet via de Deye zelf loopt, wat ontbreekt is de settings op gen/mi scherm aan welke zijde deze opwek zich bevindt, aan grid op op gen poort
Zoals nu 2/3 juni, is vanmiddag hulp geladen van net, voedt main voor de nacht . Main heeft 1 uur vanavond terug geleverd en accu inhoud wordt gespaart om in ochtend van 3e de ander 2 uur terug te leveren. Gewoonlijk gebruik ik beide op 9kW/9kW en met afgesplitst accu 9kW/6kW, de 28kWh hoofdaccu is dan in 3 uur leeg. in gezamelijke bank is accu 42kWh, maar dan wordt ook 7 of 14kWh reserve aangenouden
• Welke stuurbaar relais heb je als ik vragen mag? Ik kan alleen maar de Shelly 4 Pro PM vinden maar die is maar 16A per fase.
ik een gewoon 230V relais 4 polig, het spoel stuur ik aan met een Tuya wifi relais 2 polig.
voor namelijk omdat een knop op de voorkant heeft voor manuele bediening,
Deze kan bedient worden via smartphone met de Tuya app
In homeassistant kan die op 2 manieren, met de officiele Tuya intergratie, dan maak je gebruik van de cloud of met Tuyalocal die heeft geen internetverbinding nodig kan gelijktijdig alleen oppassen met naamgeving dat deze duidelijk anders is, aangezien anders automatische de officiele Tuya intergratie er aan gekoppeld wordt
• Eilandbedrijf: hoe heb je je aarding aangepakt? Dan krijg je te maken met earth+neutral bonds toch?

Relatief weinig problemen, daar ik een TT-stelsel netaansluiting is alleen nul aan aarde gelegt in main Deye die 24/7 aan is.

[/list]

Voor wat betreft je firmware opmerkingen, als ik eerlijk ben gaan die over mijn hoofd heen. Heb je misschien een goed contact of een goede stabiele Firmware (indien Firmware updates zelf doen makkelijk is) waarbij het probleem met het uitvallen bij lage SoC verholpen is? Of is het probleem lastiger dan ik denk nu.
Zelf doen is niet zo moeilijk, maar je moet firmware files hebben van een betrouwbare bron en niet zomaar ergens van internet, filenaam is zo verandert en helaas zijn er grappenmakers die daar plezier aan hebben.

F41 heb ik nog niet eerder voorbij zien komen en over algemeen moet fout een paar keer voorbij komen voor je met enige zekerheid kunt toewijzen, In FW1144 is overigens de mogelijkheid aanwezig om slave af te koppelen in de settings om stand-by verbruik te sparen, overigens een reden voor namelijk in Duits een aantal de FW1144 wilde testen met nieuwe HMI C049, met een verbeterde interne logging (mijn persoonlijk intopretatie is dat een aan problemen ontstaan door een buffer over-flow, vanwege het proberen bij proppen van nieuwe Oostenrijks netprotocol, de FW1150( alleen voor AT) waarin ook uiteindelijk de timing in orde was heeft geen pagina meer voor windmolensettings vanwege firmware omvang)

Afschakelen bij lage SOC kan ook dat Batt shutdown te hoog staat batterij setup scherm, dient 5% lager te staan dan tot waar je max ontlaadt gewoonlijk.

Wel moet de calibratie van BMS goed zijn, bijv een Seplos BMS is de eerste cycle voor calibratie, door met fabrieks settings met 0.5C te laden tot deze afslaat en te ontladen met 0.5C tot deze afslaat, de instructie daarvoor zit op de binnenzijde van BMS verpakking, alleen is deze niet aanwezig als lege behuizing met seplos V2.0 BMS koopt en staat ook niet in de handleiding. De SOC verloopt bij een Seplos BMS, deze maakt gebruik van een shunt, maar de werkelijk verliezen (als warmte in de cel) kunnen afwijken van de factor die gebruikt wordt, hangt van conditie en omgeving af. Het beste is temperatuursensor in midden van de cel en niet bovenop, alleen heb je daar 4 mm isolatie spacers voor nodig tussen de cellen en dat moet ook nog passen met de 300kg aandruk kracht, als je nieuwe cellen in gebruik neemt een must, in gelopen cellen zouden nog zonder inklemming kunnen.
meting boven op de cel wijkt fors af van de wikkel zelf, vanwege 1 cm lege ruimte onder terminals, cellen worden vacuum gezogen voordat electroliet wordt toegevoegd, druk is enkel de dampspanning van de elektroliet, die kan flink minder zijn en dan werkt de lege ruimte als thermos-fles.

Van tijd tot tijd dien je een 100% reset te doen, als bijv bij mij met 5 accu-modules niet alle op 10% SOC eindigen is het tijd een topbalans te doen door ipv tot 56V tot 57 V, ik heb een externe actieve Neey balancer die boven 56V aangaat , zodat ik door kan laden tot cell voltage alarm en die een 1 uur aanhouden, dat geeft een reset naar 100% na 30 minuten/
Andy (off-grid garage) houdt een spreadsheet bij voor aantal BMS-en wat de reset to 100% trigger is, want dat verschilt nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Steemsmij schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:54:
[...]

Via alibaba chat. Doe al 1,5 jaar zaken met ze:

Hi <redacted>,  discounted price is
16pcs Eve MB31 314Ah total USD 1024
Shipping cost USD 265
DDP to Netherlands, shipping time 45-55 working days

Total USD 1289

Ik heb vandaag ook nog 16x EVE LF280K gekocht voor 1183eur inclusief shipment bij haar.
Dat is 1196 euro voor 16x MB31. Dat is wel al wat meer verschil met Nkon a 1407,-.
Maar is het dat waard? Als iets met een cell is kun je fluiten naar support lijkt me vanuit China.

Edit.
Verder kreeg ik net deze mail van Gobel. Blijkbaar gaan ze nu de discussie aan, dat er mindere cellen in omloop zijn, of gemaakt worden. Daardoor zijn er prijsverschillen. M.i. is dit allemaal bullshit. EVE maar naar 1 type en soort MB30 of 31. Dat een Gobel die dan nog eens gaat matchen en evt nog opneemt in een superfancy stagaire excel sheet, fine. Maar ik vind hun verhaal kul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/839D-kZ5AGfi1gVdW6tzq60bplY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWKI4OK75lnl8PS3Gizuxf1E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYqYLSNbG96rlowFthdZJGljrIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fM6oI9sskhHcvv9VpBz3YDv.png?f=fotoalbum_large

Anyone?

[ Voor 47% gewijzigd door PCJR op 03-06-2024 08:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvdgaag
Chinese handelaren zijn geboren oplichters (zit in de Chinese cultuur), vooral als er een bijna onoverbrugbare afstand is.

Gewoon bij NKON kopen dan weet je zeker wat je krijgt, meestal is goedkoop duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Domba schreef op maandag 3 juni 2024 @ 02:19:
[...]

Geen master slave, beide master.
main Deye heeft alle verbruikers op load en 24/7 als ook altijd op SOC-sturing met communicatie met master BMS (Seplos 10E V2.0)
Hulp is alleen aan als die nodig is (Tuya wifi fingerbot, ik zoek eigenlijk nog een andere met button voor manuele bediening)
Wat interessant! Ik draai alles master slave en heb niet echt nagedacht over een master master setup en deze op basis van vraag sturen met een fingerbot. Slim! Er zijn behoorlijk wat toepassingen mee te verzinnen!
ik een gewoon 230V relais 4 polig, het spoel stuur ik aan met een Tuya wifi relais 2 polig.
voor namelijk omdat een knop op de voorkant heeft voor manuele bediening,
Deze kan bedient worden via smartphone met de Tuya app
In homeassistant kan die op 2 manieren, met de officiele Tuya intergratie, dan maak je gebruik van de cloud of met Tuyalocal die heeft geen internetverbinding nodig kan gelijktijdig alleen oppassen met naamgeving dat deze duidelijk anders is, aangezien anders automatische de officiele Tuya intergratie er aan gekoppeld wordt
Zou je willen delen welke 230v 4polige relais je hebt geïnstalleerd en hoe deze dan werkt? Ik zie namelijk allerlei zaken langskomen wanneer ik er op internet naar zoek: zo zie ik magneetschakelaars, overbelastingrelais en veel meer wat er te koop is. Ik zou dit op prijs stellen.

Ik zelf was aan het denken aan een fysieke ATS in te bouwen in meterkast. Deze zou ik dan direct na de hoofdschakelaar willen inbouwen met prioriteit dan op de deyes. Wanneer de accu's dan helemaal leeg zouden zijn dan zou hij overschakelen naar het stroomnet in de straat.

Maar zo'n schakelbaar relais zou veel mooier zijn aangezien je dan zaken kan automatiseren. Je mag ook wat meer vertellen over je 2 polige aansturing via tuya, bijvoorbeeld welke dit dan is.
Afschakelen bij lage SOC kan ook dat Batt shutdown te hoog staat batterij setup scherm, dient 5% lager te staan dan tot waar je max ontlaadt gewoonlijk.
Weet je... Ik denk dat je hier de nagel op zijn kop hebt geslagen voor wat betreft mijn euvel met het uitvallen van de omvormers. Zowel mijn 'Output Shutdown Voltage' als ook mijn 'Stop Battery Discharge Voltage' stonden op 48V ingesteld. Mijn kleine pindabrein zegt dan inderdaad dat wanneer de spanning onder de 48V zakt dan dan niet alleen de batterij moet meer ontladen wordt maar ook dat de hele output (LOAD/GRID) afgesloten wordt.

Mijn 'Start Battery Discharge Voltage' staat overigens op 51.2V. Ik vraag me dan nu af of in mijn geval (toen mijn instellingen op 48v en 48v stonden) alles weer aan zou springen wanneer ik niet zou ingrijpen. Ik bedoel dus: zou de error weer voorbij zijn gegaan wanneer de spanning weer boven de 51.2V zou komen?
Mijn eerste gedachte zegt namelijk: nee. Omdat namelijk alles op error stond kon er ook niks geladen worden. Of zie ik dit verkeerd?

Ik heb op jou advies de 'Output Shutdown Voltage' 5% lager gezet dan 48V= 45.6V

Ik hoop dat het probleem van het uitvallen dan niet meer voorkomt.
Zelf doen is niet zo moeilijk, maar je moet firmware files hebben van een betrouwbare bron en niet zomaar ergens van internet, filenaam is zo verandert en helaas zijn er grappenmakers die daar plezier aan hebben.

[...]
Hoe kom je hier dan aan? 😍
Of adviseer je mij beter te wachten op een echt stabiele Firmware? Ik heb namelijk het idee dat geen enkele firmware die tot nu toe uitgebracht is compleet stabiel is. En dat is toch wel erg jammer!

[ Voor 6% gewijzigd door Steemsmij op 04-06-2024 08:21 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 44 Laatste