|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
I am Amy Peng working in Shenzhen Qishou.We have EVEMB30 306AH arriving in the EU warehouse next week,we can offer you 90 usd/piece inlcuded shipping and free taxes,so 16pcs 1440 USD.We also have JK PB2A16S20P BMS in EU warehouse,price 122 USD/piece.Steemsmij schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:30:
[...]
Ik heb haar nummer: contact kan via WhatsApp +86 15360697126
Groetjes
Looking forward to work with you!
Best regards
Amy
Mwa, hier zijn ze dus veel te duur.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik duitsland maken meer gebruik van een fingerbot om de blauwe knop op de zijkant te bedienen, vanwege hoge idle verbruik van 116-130W per Deye en als deze alleen benodigd om PV in accu te krijgen zonder DC-AC-DC omweg en voor max 3 uur/dag met 2x 9kW terug te kunnen leveren (dat is pas vanaf 1200-1500kWh/maand, daaronder kan het nog met 1 Deye en Grid-Tie omvormers op de MI-ingang)Steemsmij schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:16:
[...]
Wat interessant! Ik draai alles master slave en heb niet echt nagedacht over een master master setup en deze op basis van vraag sturen met een fingerbot. Slim! Er zijn behoorlijk wat toepassingen mee te verzinnen!
Wil je in eilandmode draaien met Grid-Tie omvormers dan zit wel met beperkingen tot FW1140 is de frequentie sturing bagger
Dit was voor mij de reden een 2e Deye tenemen vanwege 3 strings op kunnen als ook een andere
Een andere reden er komt zonder meer nog 72m2 zonnepanelen (200W/m2) bij en die wil ik ook aan kunnen sluiten,
Die beslissing staat los van de PV zelf, woonhuisdak heeft onderhoud nodig, oude glaswol isolatie is slecht, scheelt mij veel gedoe met vergunning aanvraag vanwege nieuwe over algemeen op de spanten komt en niet er tussen, wat ik zelf kan doen, en gaat anders gootlijn en nok hoogte omhoog,
Ik ben dan met paar honderd gebruikte pannen klaar, die onder PV panelen verdwijnen, voorkomt dat ik 150-160m2 aan nieuwe pannen nodig heb.
De PV uit mijn profiel ligt op de garage ipv van nieuwe pannen op verzinkt metaalplaten ipv pannen, vanwege de lage 10 gradendak helling was een waterdichte laag onder de dakpannen zonder meer al nodig als ook nog dat dakgewicht 20kg/m2 lichter is en er zou geen vierkante centimeter zichtbaar zijn van die pannen met van rand tot rand PV.
Die ik kan benutten voor isolatie en niet brandbare binnenafwerking (oude pannen waren 44kg/m2) , waardoor gehele constructieberekening incl fundering overbodig. Het zijn geen veelgebruikte "standaard" oplossingen, die ze kunnen opzoeken en dan moet veel onderbouwd worden met soms kip en ei situatie, met meetdata die je pas hebt als het uitgevoerd is.
Als je Duitse met Nederlandse gelijkt zijn er een hele hoop verschillende mogelijkheden.
Bijv, dat Duitse absoluut niet mogen terugleveren uit de Deye met accu vanwege een oudere systeem dat een Einspeisevergütung heeft die soms ruim >20ct/kWh is,
Andere willen juist geen afname en die zijn terug op C037/FW1135, vanwege je dat bij zero export power geen negatieve waarde in kunt geven vanaf FW1140.
Op moment hebi er een Geya GYHC-63 (maar dat kan elke zijn die onder AC-last kan schakelen, ook al schakel ik niet onder last, zit weinig verschil in spoel verbruik ) als stuurrelais deze[...]
Zou je willen delen welke 230v 4polige relais je hebt geïnstalleerd en hoe deze dan werkt? Ik zie namelijk allerlei zaken langskomen wanneer ik er op internet naar zoek: zo zie ik magneetschakelaars, overbelastingrelais en veel meer wat er te koop is. Ik zou dit op prijs stellen.
Ik zelf was aan het denken aan een fysieke ATS in te bouwen in meterkast. Deze zou ik dan direct na de hoofdschakelaar willen inbouwen met prioriteit dan op de deyes. Wanneer de accu's dan helemaal leeg zouden zijn dan zou hij overschakelen naar het stroomnet in de straat.
Maar zo'n schakelbaar relais zou veel mooier zijn aangezien je dan zaken kan automatiseren. Je mag ook wat meer vertellen over je 2 polige aansturing via tuya, bijvoorbeeld welke dit dan is.
Deze is er ook in diverse ondere andere merken te krijgen, deze is er ook in zigbee of andere wifi protocol zoals eWelink, variant met meting is niet heel zinvol met alleen een relais-spoel als last. maar met VAP is (onder & over voltage) is er dacht ik niet zonder meting
Sommige firmware is direct van Deye China, van importeur of Deye-Guru.[...]
Weet je... Ik denk dat je hier de nagel op zijn kop hebt geslagen voor wat betreft mijn euvel met het uitvallen van de omvormers. Zowel mijn 'Output Shutdown Voltage' als ook mijn 'Stop Battery Discharge Voltage' stonden op 48V ingesteld. Mijn kleine pindabrein zegt dan inderdaad dat wanneer de spanning onder de 48V zakt dan dan niet alleen de batterij moet meer ontladen wordt maar ook dat de hele output (LOAD/GRID) afgesloten wordt.
Mijn 'Start Battery Discharge Voltage' staat overigens op 51.2V. Ik vraag me dan nu af of in mijn geval (toen mijn instellingen op 48v en 48v stonden) alles weer aan zou springen wanneer ik niet zou ingrijpen. Ik bedoel dus: zou de error weer voorbij zijn gegaan wanneer de spanning weer boven de 51.2V zou komen?
Mijn eerste gedachte zegt namelijk: nee. Omdat namelijk alles op error stond kon er ook niks geladen worden. Of zie ik dit verkeerd?
Ik heb op jou advies de 'Output Shutdown Voltage' 5% lager gezet dan 48V= 45.6V
Ik hoop dat het probleem van het uitvallen dan niet meer voorkomt.
[...]
Hoe kom je hier dan aan? 😍
Of adviseer je mij beter te wachten op een echt stabiele Firmware? Ik heb namelijk het idee dat geen enkele firmware die tot nu toe uitgebracht is compleet stabiel is. En dat is toch wel erg jammer!
Mijn advies is wachten, omdat de bij behorende HMI ingetrokken zijn , tot er een nieuwe HMI combinatie vrijgegeven wordt.
Die aanpassing van netprotocol van Oostenrijk kwam niet uit de luht vallen.
Deye wist begin 2023 al dan begin dit jaar zonder firmware aanpassing toelating zou ingetrokken worden om gridzijde nog te mogen aansluiten in Oostenrijk.
Zeker vanaf FW1040 hebben die aanpassing samen met andere aanpassingen/verbeyeringen proberen te verwerken in de firmware.
Dat lukte niet waarna ze met FW1145 een specifieke afsplitsing gemaakt hebben en vervolgens nog 5 firmware versie nodig hadden voordat deze door toezichthouder ook goedgekeurd werd dat die voldeed aan alle eisen van netprotocol.
(Waarom ze niet direct afgesplitst hebben is me een raadsel, de eis dat bij inschakelen of fabrieks reset direct alle setting voor Oostenrijkse protocol geselecteerd dienen te zijn en niet langdurige/permanent een ander netprotocol kan gebruikt worden, werkt gewoon niet voor andere landen, hoe graag je ook maar 1 firmware voor alle landen wilt)
Tot FW1145 zijn er niet alleen aanpassing gedaan voor Oostenrijk maar ook andere aanpassingen en verbeteringen, als hierbij nieuwe modbus adressen gebruikt worden, kan je die niet aanpassen met een oudere HMI en moet je hopen dat de fabrieks default voor je past als dat modbus adres al gereset wordt, dat zit dan niet in C037, daarom is het wachten op de beta-test met C049, die is nu een maand onderweg en zal nog wel even duren, want er was ineens een lange lijst aan issues in diverse setups. Toen via forums gemeld werd dat Deye voorlopig niet aan de firmware voor de Deye 12k zou werken, was het hek van de dam.
In met name Duitsland hebben verschillende klanten een advocaat ingeschakeld omdat systeem niet voldoet aan de offerte/belofte, maar installateur is daar afhankelijk van Deye ook voor hardware, en dat zijn niet altijd heel kleine systemen, ik zie soms setups met meerdere Deye's 12k (met elk 60kWh of samen 240kWh aan accu) voorbij komen,
Niet alles is gelijk een bug, (bijv geen negatieve grid trickle / zero-export power, is geen bug maar enkele honderden systemen willen juist wel een negatieve waarde kunnen invoeren, vanwege de financiele kosten, maar de frequentie sturing hapert in eiland mode, heb ik ook last van) als ook dat in China het ook herhaald moet kunnen worden.
C03E, C044 zijn ingetrokken, de C042 is enkel voor Oostenrijk en er is een lange lijst aan gemelde problemen die afgelopen moet worden voor C049.
Voor zover ik weet zijn problemen met overschrijven van write only registers alleen voor FW1145 tot FW1150 gemeld en dat is een heel ernstige, dan wil jinstallateur onderdelen waar ze om zitten te springen of moet installateur gehele Deye vervangen en zie je ook rant postings, niet geheel vreemd een installateur heeft al snel tienallen systemen onder beheer, als al weken problemen zijn met cloud en update tool die door installateurs gebruikt wordt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Klopt! Maar je moet een offerte vragen van de MB31. De MB30 is moeilijk leverbaar op het moment en daarom erg duur. (dit vertelde Cassie mij)PCJR schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:34:
[...]
I am Amy Peng working in Shenzhen Qishou.We have EVEMB30 306AH arriving in the EU warehouse next week,we can offer you 90 usd/piece inlcuded shipping and free taxes,so 16pcs 1440 USD.We also have JK PB2A16S20P BMS in EU warehouse,price 122 USD/piece.
Looking forward to work with you!
Best regards
Amy
Mwa, hier zijn ze dus veel te duur.
Vanwege die reden ben ik vorige week voor een extra set lf280k gegaan
2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries
Nu vind ik online wel wat kabel calculators, maar er staat dan vaak niet bij of het solid core is of flex, multi core. Die accukabels zijn vaak flex met heel veel cores, 400 of 500 ofzo.
Nu zei iemand anders mij weer dat er FLY kabel is, dat is een beetje semi flex. Zeg maar 50 cores. Dit zou veel beter zijn en minder warm worden. Ik kan echter nergens bewijs hiervoor vinden.
Iemand kennis hiervan?
FLY is pvc mantel kabel tot max 1,1 mm wanddikte voor >50mm2, met max rond 100 graden gebruik, gebruikt in auto's vanwege olie, brandstof en zuur bestendigheid.PCJR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:58:
Iets anders. Kabels die 100A continu aankunnen. Dat is dan al snel 50mm2.
Nu vind ik online wel wat kabel calculators, maar er staat dan vaak niet bij of het solid core is of flex, multi core. Die accukabels zijn vaak flex met heel veel cores, 400 of 500 ofzo.
Nu zei iemand anders mij weer dat er FLY kabel is, dat is een beetje semi flex. Zeg maar 50 cores. Dit zou veel beter zijn en minder warm worden. Ik kan echter nergens bewijs hiervoor vinden.
Iemand kennis hiervan?
50mm2 ligt weerstand rond 0.37 milliohm/meter (P=I^2 * R )
50mm2 FLY Is gewoon 1 core met 400 draden Cu-ETP1( weerstand zal ~25% hoger liggen bij 100 graden), die iemand zal wel wat anders bedoelen met 50 cores
Edit: als de FLY kabel echt volgens iso-noorm is die zijn alleen voor 12 & 24V max isolatie 60V DC
[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 05-06-2024 13:19 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
https://auprotec.com/fahr...abel-stromkabel-meterwareDomba schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:50:
[...]
FLY is pvc mantel kabel tot max 1,1 mm wanddikte voor >50mm2, met max rond 100 graden gebruik, gebruikt in auto's vanwege olie, brandstof en zuur bestendigheid.
50mm2 ligt weerstand rond 0.37 milliohm/meter (P=I^2 * R )
50mm2 FLY Is gewoon 1 core met 400 draden Cu-ETP1( weerstand zal ~25% hoger liggen bij 100 graden), die iemand zal wel wat anders bedoelen met 50 cores
Nee het ziet zo uit zoals in de link. Dit is echt anders dan gewone accukabel die we overal kopen. Bovenstaande heeft dikkere cores en dus minder cores per kabel.
Vraag is wat is beter/verstandig/het praktisch verschil.
Niet verstandig is alleen voor 12V en 24 Volt bruikbaar "ISO 6722 Max Voltage Rating 60 V D.C.; 25 V A.C."PCJR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:17:
[...]
https://auprotec.com/fahr...abel-stromkabel-meterware
Nee het ziet zo uit zoals in de link. Dit is echt anders dan gewone accukabel die we overal kopen. Bovenstaande heeft dikkere cores en dus minder cores per kabel.
Vraag is wat is beter/verstandig/het praktisch verschil.
.... we hebben toch 48v dc accus....Domba schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:21:
[...]
Niet verstandig is alleen voor 12V en 24 Volt bruikbaar "ISO 6722 Max Voltage Rating 60 V D.C.; 25 V A.C."
JA, die accu laden we voor S16 tot 58,6V dc, je heb nul komma nul isolatie marge als mantel als die net voldoet aan iso 6722-norm , iets beschadigd is dan voldoende om een vlamboog te starten.
Het is een handelaar die iets importeert en verkoopt als FLY type, maar fabrikant van kabel of datasheet kan ik niet vinden.
Helder maar wat is je mening/opvatting over 500 cores vs 150 cores, zoals op het plaatje (DE webshop) zijn die van die FLY kabel veel dikker (en dus met minder aantal).Domba schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:51:
[...]
JA, die accu laden we voor S16 tot 58,6V dc, je heb nul komma nul isolatie marge als mantel als die net voldoet aan iso 6722-norm , iets beschadigd is dan voldoende om een vlamboog te starten.
Het is een handelaar die iets importeert en verkoopt als FLY type, maar fabrikant van kabel of datasheet kan ik niet vinden.
Het gaat om paar procent of dat iets uitmaakt geen idee, het is maar een onderdeel van een volledige aansluitkabel.PCJR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:31:
[...]
Helder maar wat is je mening/opvatting over 500 cores vs 150 cores, zoals op het plaatje (DE webshop) zijn die van die FLY kabel veel dikker (en dus met minder aantal).
Een 50mm2 laskabel met ~1600 draden (dubbele mantel isolatie), een FLY met 400 draden of die "FLY" met 50
Dunnere draden hebben eerder meer contact oppervalk in de perskabelschoen, maar dat heeft zachtere draad ook (lagere shore) er kan zoveel in die 0,05-0,1% wat niet koper is zitten, ook dat kan ook zijn zilver voor betere geleidbaarheid. Maar die verschillen zijn zo klein voor 1 of 2 meter aansluitkabel dat het de vraag is of je dat kunt meten
Overigens die mantel van die aanbieder " FLY" is zo hard als het kunststof van een golfbal, elelastiteit is nog maar de vraag. FL= automotive Y= zacht pvc,
ik krijg bij die manier van specificaties geven een vreemd gevoel alsof draad voor een andere toepassing bedoeld gebruiken zoals CuCr0,3Zr (lasdraad) gebruiken die heeft maar 90% van de geleidbaarheid
Waar koop jij fijne/goede kabel en kabelschoenen?Domba schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:33:
[...]
Het gaat om paar procent of dat iets uitmaakt geen idee, het is maar een onderdeel van een volledige aansluitkabel.
Een 50mm2 laskabel met ~1600 draden (dubbele mantel isolatie), een FLY met 400 draden of die "FLY" met 50
Dunnere draden hebben eerder meer contact oppervalk in de perskabelschoen, maar dat heeft zachtere draad ook (lagere shore) er kan zoveel in die 0,05-0,1% wat niet koper is zitten, ook dat kan ook zijn zilver voor betere geleidbaarheid. Maar die verschillen zijn zo klein voor 1 of 2 meter aansluitkabel dat het de vraag is of je dat kunt meten
Overigens die mantel van die aanbieder " FLY" is zo hard als het kunststof van een golfbal, elelastiteit is nog maar de vraag. FL= automotive Y= zacht pvc,
ik krijg bij die manier van specificaties geven een vreemd gevoel alsof draad voor een andere toepassing bedoeld gebruiken zoals CuCr0,3Zr (lasdraad) gebruiken die heeft maar 90% van de geleidbaarheid
Je vraagt het mij niet, maar ik heb ze op elektramat gekocht. Die bieden ook flexibele kabels aan. Ben er erg tevreden over.PCJR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:40:
[...]
Waar koop jij fijne/goede kabel en kabelschoenen?
Kabelschoenen ook daar gekocht. Kabelschoen persen, op maat maken en netjes afwerken doe ik zelf.
[ Voor 8% gewijzigd door Steemsmij op 06-06-2024 07:21 ]
Mijn start was een eenmalige restpartij DGR accukabels die was 7,5euro/kg excl BTW. (is of was wat uw-accuwinkel ook verkocht)PCJR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:40:
[...]
Waar koop jij fijne/goede kabel en kabelschoenen?
Soms bestel ik ook wat mee, zo heb ik wat hi-flex gebruikt, volgens mij was is dat van Elektramat voor Dynamic, wat ze nu verkopen.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Het is mij echter onduidelijk met welke tang de MC4 connectors gecrimpt kunnen worden.
Ik heb een standaard MC4 tang maar dat gaat volgens mij niet. Het lijkt er meer op dat een tang voor niet-geïsoleerde kabelschoenen of iets dergelijks gebruikt moet worden. Iemand een idee?
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Ik heb de bijgeleverde connectors gewoon kunnen krimpen met een goedkope MC4 krimptang van ome Ali. Wat gaat er precies niet?peeter123 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:03:
Ik heb recent een SUN-12K-SG04LP3-EU aangeschaft voor ons nieuwbouwhuis.
Het is mij echter onduidelijk met welke tang de MC4 connectors gecrimpt kunnen worden.
Ik heb een standaard MC4 tang maar dat gaat volgens mij niet. Het lijkt er meer op dat een tang voor niet-geïsoleerde kabelschoenen of iets dergelijks gebruikt moet worden. Iemand een idee?
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Hoe/wat ziet jou busbar/verdeler uit?sMoKeFiSh schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:04:
Ik heb m'n kabels ook bij uw-accuwinkel vandaan. 120mm² van de 2 Deye's naar m'n busbar/distributor en 50mm² van busbar/distributor naar Seplos units. Zijn door uw-accuwinkel op maat gemaakt en geperst. Prima service.
edit:
Iemand een mening of ervaring met, de DIY kit boxen?
Apexium, Seplos, EEL, Gobel, Docan etc.
Ik ga nog 16x mb30 of mb31 bestellen. Wil er van die oranje flex busbars zij. JK200a bms. De Neey4A heb ik al.
Alleen die box is wel een dingetje. Ook moet ie wsl uit china komen zo ver ik kan achterhalen, prijzige verzendkosten.
[ Voor 27% gewijzigd door PCJR op 06-06-2024 14:19 ]
Ik heb de Seplos JASSN BusbarPCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]
Hoe/wat ziet jou busbar/verdeler uit?
edit:
Ik ga nog 16x mb30 of mb31 bestellen. Wil er van die oranje flex busbars zij. JK200a bms. De Neey4A heb ik al.
Alleen die box is wel een dingetje. Ook moet ie wsl uit china komen zo ver ik kan achterhalen, prijzige verzendkosten.
:strip_exif()/f/image/EjID3KsrXSC4HvjlnIqwELLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb alleen de doorvoer/gaten van de kabels wat groter gemaakt zodat mijn 120mm² kabels daardoor passen.
Ik heb zelf 2x een Seplos Mason 280. Heb laatst bij Docan navraag gedaan omdat ik wil uitbreiden naar 6 units totaal. Die leveren de Apexium 280 diy kit. Deze is identiek aan de Mason 280 inclusief zelfde BMS. Deze liggen in Duitsland op stock en heb je binnen een week. Alleen de opdruk is anders... ben er nog steeds niet uit of ik dat wel wil
Mijn voorkeur zou uit gaan naar horizontale een cel is niet volledig gevuld met electroliet, electroliet dient door capilair werking tussen seperator en kathode en anode te blijven, als ook meeste grote cellen een bodem verhoging hebben voor eventuele opvang voor losgekomen deeltjes.PCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]
edit:
(Verticale en sommige wandmodelen vallen af)
In klemming moet werken, van belang voor de eerste tiental cycles dat eventuele gasvorming uit de wikkel wordt gedrukt bij laden en ontladen.
(was geloof ik een global die aandrukplaat met ruimte had, omdat kast voor paar 4mm spacers bedoeld was voor optimale plaatsing van temperatuursensor in midden tussen de cellen, alleen werden die niet meegeleverd, alleen die dunne 0,8-1mm
Dient minimaal een beveiliging aanwezig te zijn, was eerdere EEL die geen enkele zekering of iets hadden
Die lege module bouwers zitten niet stil, voor mij is het jaar geleden dat ik in detail ernaar gekeken heb.
Docan, ik wilde toen zelfde uitvoering als Jenny Wu naar de youtubers had gestuurd, vanwege het met overige 5 Seplos BMS-en moet samewerken in 1 bank, bij flink navragen kon ze dat niet levering, ze kon de picking van juiste pallet/batch niet beinvloeden in het magazijn.
En is het weer zelfbouw geworden met losse BMS van Seplos en dat moest ook nog via allibaba chat (kan ook via E-mail ), maar aantal van medewerkers Seplos, heb ik in mijn contact lijst vanwege eerdere feedback, ik gebruik een BMS combinatie 10C&10E die Seplos niet algemeen aanbeveelt) , want in Seplos webshop daar was op dat moment ook net niet die display en pcb versie voor V2.0 combinatie te selecteren die ik zocht.
Ik heb zelf diy boxen van alibaba gekocht 16s van seplos diy. Maar ik was er niet erg gek van: ontbrekende montagezaken en toch wel erg duur inclusief verzending (ongeveer 500eur).PCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]
Hoe/wat ziet jou busbar/verdeler uit?
edit:
Ik ben nu voor diy kisten 16s van ome Ali gegaan. Die kosten 200eu inclusief verzending. Ik ontvang ze pas in juli en kan dan aangeven of ze de moeite waard zijn!
Heb zelf op al mijn accu's de JK BMS 200A met 2A active balancer. Niet de inverter bms maar die kleine zwarte. Erg tevreden over!
[ Voor 6% gewijzigd door Steemsmij op 06-06-2024 17:11 ]
Heb je linkjes van aliSteemsmij schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:09:
[...]
Ik heb zelf diy boxen van alibaba gekocht 16s van seplos diy. Maar ik was er niet erg gek van: ontbrekende montagezaken en toch wel erg duur inclusief verzending (ongeveer 500eur).
Ik ben nu voor diy kisten 16s van ome Ali gegaan. Die kosten 200eu inclusief verzending. Ik ontvang ze pas in juli en kan dan aangeven of ze de moeite waard zijn!
Heb zelf op al mijn accu's de JK BMS 200A met 2A active balancer. Niet de inverter bms maar die kleine zwarte. Erg tevreden over!
Uiteraard. Ik heb uiteindelijk 234incl shipment betaald voor de kisten. Ik heb de kale variant zonder pcbs aangezien ik toch met mijn eigen JK bms werk.
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€281,84 | XR05-48V280AH Power Box Lifepo4 Batterij Case Zonne-Energie Huis Opslag 16S 51.2V Diy Kit Voor Jbd Bms Eve Catl 280 302ah
https://a.aliexpress.com/_Exs8vOR
:strip_exif()/f/image/onsjBRXG6BRwbzrOfgW8GQ2z.jpg?f=fotoalbum_large)
"kisten"?Steemsmij schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:04:
[...]
Uiteraard. Ik heb uiteindelijk 234incl shipment betaald voor de kisten. Ik heb de kale variant zonder pcbs aangezien ik toch met mijn eigen JK bms werk.
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€281,84 | XR05-48V280AH Power Box Lifepo4 Batterij Case Zonne-Energie Huis Opslag 16S 51.2V Diy Kit Voor Jbd Bms Eve Catl 280 302ah
https://a.aliexpress.com/_Exs8vOR
[Afbeelding]
Volgens mij is het er eentje toch?
even snel voor ik alles ga lezen;
- met compression?
- voor v14/v15 JK 200a bms?
- wat ben je van plan eraan te modden?
- ik moet ook mijn 4a neey erin kunnen proppen
- zo te zien stackable, maar ook vertical?
Ziet er nice uit
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 06-06-2024 21:13 ]
Voor die prijs? Uiteraard.😉
Ik heb er alleen meerdere besteld in losse bestellingen achter elkaar.
Naar het schijnt met compression alleen doe ik dat niet. En moet nog maar eens zien of die compressie werkt: bij mijn dure seplos kisten kon ik aandraaien wat ik wilde en had ik nog 2cm speling.PCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:12:
[...]
even snel voor ik alles ga lezen;
- met compression?
- voor v14/v15 JK 200a bms?
- wat ben je van plan eraan te modden?
- ik moet ook mijn 4a neey erin kunnen proppen
- zo te zien stackable, maar ook vertical?![]()
Ziet er nice uit
Bms:
Jk B2a 20S 20P Bms 2a Balancer
https://a.aliexpress.com/_EH13hlV
Ja verticaal en horizontaal dus erg flexibel.
De rest van je vragen kan ik nu niet beantwoorden en kan pas als ik de kisten heb.
22mm houten plaat ertussen en je hebt compressionSteemsmij schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:32:
[...]
Naar het schijnt met compression alleen doe ik dat niet. En moet nog maar eens zien of die compressie werkt: bij mijn dure seplos kisten kon ik aandraaien wat ik wilde en had ik nog 2cm speling.
Bms:
€224,38 | Jk B2a 20S 20P Bms 2a Balancer
https://a.aliexpress.com/_EH13hlV
Ja verticaal en horizontaal dus erg flexibel.
De rest van je vragen kan ik nu niet beantwoorden en kan pas als ik de kisten heb.
Die jk200a bms, die is bij nkon goedkoper toch
https://www.nkon.nl/jk-bms-pb2a16s20p.html
Dit is meen ik de nieuwste versie?
Die houten plaat heb ik nooit aan gedacht. Haha! 😅PCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:35:
[...]
22mm houten plaat ertussen en je hebt compression![]()
Die jk200a bms, die is bij nkon goedkoper toch
https://www.nkon.nl/jk-bms-pb2a16s20p.html
Dit is meen ik de nieuwste versie?
Maar toch is het jammer dat het af fabriek (van seplos) allemaal niet past en incompleet is voor 500eu.
Dat kan maar dat is die inverter bms. Die grote voor in die kisten. Die hoef ik niet. Haha
Goedkoper? Deze kost 120eu
Anyway ze functioneren vrijwel hetzelfde.
Ik denk dat het enige voordeel de communicatie onderling is.
Maar ik ga vanuit al mijn accu's via rs485 of can naar usb en dan naar mijn raspberry pi met Solar assistant
[ Voor 13% gewijzigd door Steemsmij op 06-06-2024 22:36 ]
Wat bedoel je met "die inverter bms" ?Steemsmij schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:50:
[...]
Die houten plaat heb ik nooit aan gedacht. Haha! 😅
Maar toch is het jammer dat het af fabriek (van seplos) allemaal niet past en incompleet is voor 500eu.
Dat kan maar dat is die inverter bms. Die grote voor in die kisten. Die hoef ik niet. Haha
Goedkoper? Deze kost 120eu
Anyway ze functioneren vrijwel hetzelfde.
Ik denk dat het enige voordeel de communicatie onderling is.
Maar ik ga vanuit al mijn accu's via rs485 of can naar usb en dan naar mijn raspberry pi met Solar assistant
Er is toch maar 1 type new JK bms? Maar die hoef je niet? Welke dan wel?
Inverter bms zegt mij niks trouwens, ik ken alleen een accu bms. Die jk 200a, die donkergrijze.
Ik heb het ook niet verzonnen. Volgens mij noemt JK ze zelf zo:PCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:06:
[...]
Wat bedoel je met "die inverter bms" ?
Er is toch maar 1 type new JK bms? Maar die hoef je niet? Welke dan wel?
Inverter bms zegt mij niks trouwens, ik ken alleen een accu bms. Die jk 200a, die donkergrijze.
JK-BMS (JK-BDxx series)
:strip_exif()/f/image/STn8VGdaDB0ZBoAuKryGiBUx.jpg?f=fotoalbum_large)
JK Inverter BMS (JK-PBxx Series)
:strip_exif()/f/image/Kg7uzPx2KZ46cpTsT8rBIMxR.jpg?f=fotoalbum_large)
De verschillen zelf zijn uiteraard de afmetingen, volgens mij het koelvermogen en de communicatie onderling met de verschillende bmsen.
Voor de rest qua technische capaciteiten (instellingen etc) kunnen ze allemaal hetzelfde.
Er zullen nog wel wat verschillen zijn maar daar ben ik (nog) niet zo van op de hoogte.
De reden dat ik niet voor de inverter bms van jk ben gegaan heeft te maken met de afmetingen. Enfin, hoop dat dit je vraag beantwoord. Haha✌️
Haha i seeSteemsmij schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:52:
[...]
Ik heb het ook niet verzonnen. Volgens mij noemt JK ze zelf zo:
JK-BMS (JK-BDxx series)
[Afbeelding]
JK Inverter BMS (JK-PBxx Series)
[Afbeelding]
De verschillen zelf zijn uiteraard de afmetingen, volgens mij het koelvermogen en de communicatie onderling met de verschillende bmsen.
Voor de rest qua technische capaciteiten (instellingen etc) kunnen ze allemaal hetzelfde.
Er zullen nog wel wat verschillen zijn maar daar ben ik (nog) niet zo van op de hoogte.
De reden dat ik niet voor de inverter bms van jk ben gegaan heeft te maken met de afmetingen. Enfin, hoop dat dit je vraag beantwoord. Haha✌️
Mss ga ik eerst met wat houten platen van start. 500 euro box kan altijd nog mocht ik een 2e box moeten maken en het moet stackable.
Ja precies! Andy spreekt het trouwens zelf ook steeds zo uit: JK-BMS en JK Inverter BMS. Let er maar eens op.PCJR schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:51:
[...]
Haha i seeIk dacht even dat er meer aan de hand was. Ik wil die grote, Andy is daar erg tevreden over meen ik. Past ook wel in zowat alle diy boxen (die duurdere dan).
Mss ga ik eerst met wat houten platen van start. 500 euro box kan altijd nog mocht ik een 2e box moeten maken en het moet stackable.
Ik zal jullie op de hoogte houden zodra de Ali-cases binnen zijn. Die kan ik horizontaal en verticaal plaatsen. Of ik ze veilig kan stapelen weet ik nog niet. Ga het wel proberen.
Have fun!
Mijn bedoeling is om overdag de accu's te laden, ze vanaf ca 17u te ontladen aan grid en evt de nacht op zero export te draaien. Echt wat ik ook probeer in te stellen. De omvormer blijft altijd op zero-export draaien. Het lukt niet om met de accus terug te leveren aan de grid.
Wat moet ik anders instellen?
Wat heb ik ingesteld:
- system work mode op 'zero export to load' en solar sell aangevinkt. Ook stand 'selling first' geprobeerd maar dat veranderde niets
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GiJNAV4gRWqC3e6OkZQb0FEe.jpg?f=user_large)
Time of use aangevinkt en een schema ingesteld die tussen 17 en 21u op capaciteit 35% ingesteld staat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bvPldr2mwHjnrF5pDSoCEswI.jpg?f=user_large)
max discharge current op 210A
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPUFtZ6RzkhpxeewTvlZnQxl.jpg?f=user_large)
hoofdaansluiting blijft op 0 totdat de accu vol is.. (2 pieken zijn de auto die oplaadt)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LhXjyaZvqxoV40qryVHrXql4.jpg?f=user_large)
Werkmode veranderen naar selling first.marc0_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:05:
Ik kom er niet uit hoe mijn Deye hybride omvormer in te stellen. Deze week is een setup geplaatst met 10kW hybride omvormer, 1 'standaard' omvormer (op de gen poort aangesloten) 4x7,5kWh accu's en 27 zonnepanelen.
Mijn bedoeling is om overdag de accu's te laden, ze vanaf ca 17u te ontladen aan grid en evt de nacht op zero export te draaien. Echt wat ik ook probeer in te stellen. De omvormer blijft altijd op zero-export draaien. Het lukt niet om met de accus terug te leveren aan de grid.
Wat heb ik ingesteld:
- system work mode op 'zero export to load' en solar sell aangevinkt. Ook stand 'selling first' geprobeerd maar dat veranderde niets
[Afbeelding]
Time of use aangevinkt en een schema ingesteld die tussen 17 en 21u op capaciteit 35% ingesteld staat.
[Afbeelding]
max discharge current op 210A
[Afbeelding]
hoofdaansluiting blijft op 0 totdat de accu vol is.. (2 pieken zijn de auto die oplaadt)
[Afbeelding]
Dat wisselen gaat alleen automatisch met externe sturing, anders wordt alleen als accu vol is en nog PV-opwek is teruggeleverd aan het net.
extern gaat via modbus of dat nu met een esp32 icm homeassistant of solar assistant op Pi3/4 die eventueel via mqtt van uit homeassistant te sturen is.
In laatste stable is conditioneel schakelen aanwezig.
Enkel de beta heeft day ahead prijzen, maar werkt nog niet voor nederland, niet vanwege programeren, maar Solar Assistant heeft nog geen partner waar ze voor alle landen de day ahead gegevens van mogen inlezen.
Domba heeft gelijk!marc0_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:05:
Ik kom er niet uit hoe mijn Deye hybride omvormer in te stellen. Deze week is een setup geplaatst met 10kW hybride omvormer, 1 'standaard' omvormer (op de gen poort aangesloten) 4x7,5kWh accu's en 27 zonnepanelen.
Wat heb ik ingesteld:
Je moet op de momenten dat je wilt verkopen de 'work mode' veranderen naar 'selling first'. Dit is bij deye een handmatige handeling. Tenzij je Solar assistant of Home assistant gebruikt. Ik zou je Solar assistant aanraden als beginner. Die kun je daarna als iets gevorderde weer netjes integreren in bijvoorbeeld Home Assistant.
Op het moment dat je 'selling first' aanvinkt dan kijkt de deye nog steeds naar je ToU schema. In jou geval zal de batterij dan ontladen worden met max 5kw tot aan 35% dan stopt hij met ontladen. Als je dan je work mode nooit meer aan zou passen dan blijft hij dus op 'selling first' staan en dan zal de deye de accu's blijven ontladen totdat hij de capaciteiten en SoC van je ToU tabel bereikt heeft.
Lang verhaal kort: handmatig is het lastig werk en als je het al van afstand kan doen (Solar Assistant) is het al vele malen makkelijker. Automatisering kan daar ook in en is dan een volgende stap.
Solar assistant kan het ook voor je doenSteemsmij schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:53:
[...]
Lang verhaal kort: handmatig is het lastig werk en als je het al van afstand kan doen (Solar Assistant) is het al vele malen makkelijker.
/f/image/iWnuGltfVyX6tgoR2OHDuEKs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2P8FXCiwdkPtimdCm83nZYES.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 07-06-2024 16:21 ]
Zet deze voor het betreffende tijdsblok onder Batt op 10%
De firmware is een oude, maar daar is geen haast mee om die als eerste te vervangen, dit moet eerst werken en dan kijken welke beste bij gebruik past
Ik weet niet hoe je accubank opgebouwd.Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Mijn accubank temperatuur gaat met 7 graden/uur omhoog als ik teruglever met 0,5C (kan dat geen 2uur volhouden en onder 35graden blijven, heb nog geen werkende airco voor de ruimte) en die zijn bij mij in de avond nog niet voldoende afgekoeld van laden PV opwek eerder op de dag.
Heb je overwogen om dikke (10 mm?) staalplaten tussen de cellen te plaatsen?
Dat kost al snel €20-€25 per cel voor 2 van die dikke staalplaten, maar het plaatsen van een airco is ook niet gratis (nog afgezien van de energiekosten).
Voordat je zo'n dikke staalplaat 1ºC omhoog hebt, moet er heel wat warmte uit je cellen komen.
Ik bedoel zo'n opbouw: FR4 | Staal | Cel | Staal | FR4 | Staal | Cel | Staal | FR4 | etcera.
Thermal pads tussen cel en staal gaan ook helpen, maar die thermal pads zijn kost minimaal €20 /pad (En de cellen opklemmen)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik heb op moment alleen isolatie spacers tussen de cellen.cj1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Ik weet niet hoe je accubank opgebouwd.
Heb je overwogen om dikke (10 mm?) staalplaten tussen de cellen te plaatsen?
Dat kost al snel €20-€25 per cel voor 2 van die dikke staalplaten, maar het plaatsen van een airco is ook niet gratis (nog afgezien van de energiekosten).
Voordat je zo'n dikke staalplaat 1ºC omhoog hebt, moet er heel wat warmte uit je cellen komen.
Ik bedoel zo'n opbouw: FR4 | Staal | Cel | Staal | FR4 | Staal | Cel | Staal | FR4 | etcera.
Thermal pads tussen cel en staal gaan ook helpen, maar die thermal pads zijn kost minimaal €20 /pad (En de cellen opklemmen)
Waar ik nu mee bezig ben is verplaatsing naar de garage, waar ik de koel lucht van de Deye hybride direct naar buiten kan blazen en niet de ruimte opwarmen, De airco heb ik al staan inmiddels
De eerst volgende stap daarna ventilatie op mijn dichte zelfbouwkasten, de zijkanten van de cellen kunnen een warmte verlies 2-3W per cel geven.
Als nodig is om tussen de cellen koeling te hebben (8-10W), dan denk ik aan aluminium profielen zoals in aanhangenwagenbouw gebruikt worden of schuttingbouw zoals bijv 1010758-ONB-7500, aan beide zijden kaptontape of die nu veel gebruikte isolatiescheidings plaatjes aan beide zijde.
Ik zal me moeten verdiepen in wat precies gemakkelijk te verkrijgen is, er zijn zoveel "holle plank-type" alu-profielen een massieve ijzer of staal plaat zal het zeker niet worden
Het is ook een balans tussen hoeveelheid PV en aantal kWh opslag, (4-5 uurs accu, bij 0,20-25C is temperatuur verhoging ook niet zo'n groot issue).
Ik heb geen intensie om mijn 3x25A net aansluiting te verzwaren of te laten verwijderen in de toekomst, ook niet met >30kWp
De huidige ~19kWp is niet alle geplande PV voor mijn opknap (woonboederij) woning, als ik al vaker heb genoemd zijn zonnepanelen ook een makkelijk relatieve goedkope uiterlijke top-afwerking als ze nieuwe dakpannen uitsparen of geheel vervangen (zoals de huidige PV, die vervangen 112m2 aan nwe dakpannen,panlatten en panhaken, een nieuwe waterdichte laag eronder was zonder meer nodig omdat er nog maar weinig dakpannen geschikt zijn voor 10-11 graden dakhelling, voor andere oplossingen dan PV moet je ontheffing of aanpassing van bestemmingsplan regelen als daar als dakbedekking dakpannen incl kleur in staat, als ook PV minder kg/m2 is welke je kan benutten voor dakisolatie, scheelt nodige constructieberekeningen, dat is ook niet gratis)
Het is bij mij geen "must" om aan alles direct aan te sluiten, natuurlijk wil ik wel elk paneeltje uiteindelijk aansluiten, als ook dat ik al een bestemming heb voor al die kWh's opwek, alleen op dit moment is financieel niet rendabel om dat nu al te realiseren, een zand/bazalt gruis warmtebuffer, bij voorkeur zoveel mogelijk verzonken in de grond, voor een tuinkasje van 5-6 bij 8m erop
Als ook dat ik bezig ben met meerdere klusjes gelijktijdig, zodat vanaf de herfst ik totaal over hele jaar gezien onder 3000kWh zuivere seizoen verschoven afname kom.
Slim, zo'n kasje boven op de warmte buffer. Wordt de restwarmte misschien wel gebruik om eten te verbouwen, of gebruik je de kas straks vooral in gesloten toestand: als de zon schijnt >45ºC in de kas.Domba schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:52:
[...], een zand/bazalt gruis warmtebuffer, bij voorkeur zoveel mogelijk verzonken in de grond, voor een tuinkasje van 5-6 bij 8m erop
14 december schreef je:
In off-grid modus ga ik dan vanuit, of on-grid?FW1116 had een low power idle van 29.9W
Kun je nog herinneren hoe je dat toen gemeten hebt?
Met de shunt of spoel?
En wat ongeveer de meetonnauwkeurigheid van die meting was?
Nog iets opgeschoten met "low power" mode om off-grid weer zo'n laag idle-verbruik te halen?
33W eigen verbruik zou mooi zijn, dan kan de Deye concurreren met de Studer Next3. Die 15kVA hybride LV inverter zit op 41 watt eigen verbruik volgens het datasheet.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
YouTube: EEVblog 1620 - Deye Solar Hybrid Inverter EXTREME TEARDOWN
Vooral de andere capacitoren en mosfets dan vermeld vielen mij op
[ Voor 24% gewijzigd door .Erik. op 08-06-2024 17:42 ]
Voor groente, als vervanging van 1 koud kasje die nu voor zaad/uitdunnen gebruikt wordt, alles start in potjes bij mij geen volle grond zaai, 3x10m2 lage koude kasjes en en 24m2 3+m hoog zonder thermische massa die wordt verwarmt met luchtstroming onder de zonnepanelen, voor zowel maand eerder en langer dan een koude kas. De 3x10m2 krijgen nog grondverwarming voor vorstvrij.cj1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:42:
[...]
Slim, zo'n kasje boven op de warmte buffer. Wordt de restwarmte misschien wel gebruik om eten te verbouwen, of gebruik je de kas straks vooral in gesloten toestand: als de zon schijnt >45ºC in de kas.
Buitengebied, moeten toch nog netten <13mm maas op diepte in de grond tegen knagers, die zijn een ramp met de kalender landbouw voor de boer van het ministerie,
Als deze zoals vorig jaar en dit jaar te laat het land op kunnen om te zaaien, dan is kans groot ze het gewas niet voor 1 oktober rijp of van het land is voor het vanggewas gezaaid moet worden.
Wanneer het vanggewas is gezaaid, bepaald hoeveel mest ze het jaar erop mogen uitrijden op het perceel. Dan wordt het maar grof gesnippert en ondergewerkt op het perceel, met gevolg overvloed aan voedsel voor de winter voor de knagers als het mais is
off-grid, externe shunt, zijn altijd langere metingen <5% afwijking14 december schreef je:
[...]
In off-grid modus ga ik dan vanuit, of on-grid?
Kun je nog herinneren hoe je dat toen gemeten hebt?
Met de shunt of spoel?
En wat ongeveer de meetonnauwkeurigheid van die meting was?
Nee, voor de 1 fase hybride zou er iets in de firmware zijn , maar bij die is ook niet gewerkt aan netprotocol van Oostenrijk voor toelating/aansluiting op het net. Firmware na FW1135 (is van voorjaar 2023) wordt overschaduwt door problemen, voordat aparte versie voor Oostenrijk afgesplitst is, dat niet eens duidelijk is welke nieuwe opties er allemaal in zitten en of ze ook werken.Nog iets opgeschoten met "low power" mode om off-grid weer zo'n laag idle-verbruik te halen?
Ook geen negatieve zero-export power/trickle power in te stellen is na FW1139 voor vele een deal breaker, als ook de communicatie met titan & felicity accu's, die heel populair zijn in oa Duitstalig gebied
dat zo ongeveer gelijk weer gedowngrade is.
Zoals deye-guru die een update service verzorgt op moment deze ook niet erop zet via cloud, stelt wel op aandringen C044/FW1144 beschikbaar voor zelfdoen voor eigen risico en C049/FW1144 is nog niet vrijgegeven is nog in betatest
33W eigen verbruik zou mooi zijn, dan kan de Deye concurreren met de Studer Next3. Die 15kVA hybride LV inverter zit op 41 watt eigen verbruik volgens het datasheet.
Om je een indruk te geven hoe belangrijk die negatieve waarde bij zero-export power is voor de Duitstalige is. Vanaf FW1140 is die minimaal +20W, daarvoor kon je die via modbus of dongle terminal op een negatieve waarde zetten en ongewenste afname door regel rimpel drukken tot ~0,1kWh per dag
Vanaf FW1135 default sturings/regelrimpel 0,3-0,5 kWh per dag en die is groter als MI-ingang actief hebt op Deye, eerdere firmware is die nog veel groter >1kWh/dag voor zowel afname als teruglevering.
Onderstaande is niet van de Nederlandse Tibber maar Duitse
:fill(white):strip_exif()/f/image/2ChoyGD53sx6j4WiGndGGAzc.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XekBisqWvxYh8gGAptSSqEH4.png?f=user_large)
Ik heb die port op MI staan, niet op gen. Maar niks aangesloten. Boeit dat wat?Domba schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:57:
@cj1 Vanwege weinig animo voor een update is er ook weinig praktijk info, van de nieuwere firmware.
Om je een indruk te geven hoe belangrijk die negatieve waarde bij zero-export power is voor de Duitstalige is. Vanaf FW1140 is die minimaal +20W, daarvoor kon je die via modbus of dongle terminal op een negatieve waarde zetten en ongewenste afname door regel rimpel drukken tot ~0,1kWh per dag
Vanaf FW1135 default sturings/regelrimpel 0,3-0,5 kWh per dag en die is groter als MI-ingang actief hebt op Deye, eerdere firmware is die nog veel groter >1kWh/dag voor zowel afname als teruglevering.
Onderstaande is niet van de Nederlandse Tibber maar Duitse
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, afhankelijk van firmware is het eigenverbruik 2-3W meer en regelruis kan fors verschillen tot 1-2kWh meer per dag dat slimme meter op beide telwerken hoger wordt. en afhankelijk van je waarde bij zero export power bij plus is die meer naar afname , zie ook deze postPCJR schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:03:
[...]
Ik heb die port op MI staan, niet op gen. Maar niks aangesloten. Boeit dat wat?
van 22.15 tot 23.15 is FW1123 met ingeschakelde MI-ingang en daarna vanaf 23:15 is FW1135 met gewoon op generator, geen ingeschakelde MI-ingang.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZmxT8M232SuBAomsaapkZJDz.png?f=user_large)
voor hierboven schaal is tot eerste grijze lijn is 1000W
Voor binnen FW1135 tot 0:00 is met vinkje op Gen, daarna op MI zonder iets aangesloten
Afname telwerk, grote piek die er afloopt is inschakelen van water koker
/f/image/5obUHZoLs4kxhjKnr3zCEIwh.png?f=fotoalbum_large)
En het teruglever telwerk
/f/image/dDxIJpWlUzm44SsH1QeZ1RJJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Domba op 09-06-2024 00:26 ]
Amen, ik heb ze ook al meer dan een jaar op MI ingang staan zonder deze aangesloten te hebben 😅PCJR schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:19:
Kolere.... half jaar fking onnodig gebruik gehad. Waarom is dit, kunnen ze dat niet fixen?
Het was even zoeken maar het bleek dat ik Grid Peak Power uit moest zetten. Daarna begon meteen de accu te ontladen obv Time of useDomba schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:52:
@marc0_ In time of use is de waarde lager dan de actuele SOC van de Accu
Zet deze voor het betreffende tijdsblok onder Batt op 10%
De firmware is een oude, maar daar is geen haast mee om die als eerste te vervangen, dit moet eerst werken en dan kijken welke beste bij gebruik past
Je zou in HA een sensor kunnen maken van al je verbruikers en die dan aftrekken van 'grid' usage. Maar misschien heeft Domba een makkelijkere oplossing.PCJR schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:11:
Welke parameter kan ik in de nacht checken om te vergelijken komende nacht tov afgelopen nacht, voor dit standby verbruik?
Haha wat goed!marc0_ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Het was even zoeken maar het bleek dat ik Grid Peak Power uit moest zetten. Daarna begon meteen de accu te ontladen obv Time of use.
Nee, voor vermogens electronica is dit niet slecht, met activeren MI-ingang gaat het van 2 naar 3 mogelijkheden voor afname/opwek die verwerkt moet worden, om het nog wat te verminderen moet de sampling frequentie fors omhoog.PCJR schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:19:
Kolere.... half jaar fking onnodig gebruik gehad. Waarom is dit, kunnen ze dat niet fixen?
Het eigenverbruik meten is lastig, niet alles wordt door de CT sensoren van Deye gezien, daarvoor heb je externe meters nodig een shunt voor DC tussen accu/accubank en een kWh-meter aan elke AC in/uitgang.PCJR schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:11:
Welke parameter kan ik in de nacht checken om te vergelijken komende nacht tov afgelopen nacht, voor dit standby verbruik?
Afhankelijk van je de settings gebruikt de Deye meer of minder uit accu of van netaansluiting.
bijv met externe DC shunt kan ik op moment MI-ingang inschakel het vermogen niet meer echt aflezen die staat geen moment meer stil, de tijdconstante lijkt rond 300-500 milliseconden te liggen dat steeds bijgestuurd wordt en kan ik allleen nog vermogen op basis vanuit Wh over 30 minuten of een 1 uurs meting berekenen
(voor PV is een shunt vanwege hoge spanning verre van optimaal, daar zoek ik nog wat betaalbaars voor continue gebruik met 1% meetnauwkeurigheid en uit te breiden is tot >10 DC stringmeters op basis van CT's, voor conversie sweetpoint, ik kan nu alleen vermengd met eigenverbruik meten en dat is een forse component)
Oef, omvormer(s) gaan weer op de grid lees ik netDomba schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:49:
[...]
Ja, afhankelijk van firmware is het eigenverbruik 2-3W meer en regelruis kan fors verschillen tot 1-2kWh meer per dag dat slimme meter op beide telwerken hoger wordt. en afhankelijk van je waarde bij zero export power bij plus is die meer naar afname ,
@Domba, bedankt voor deze info....
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Dat is iets dat bij 1 fase hybride al kan, daar kun je aangeven, waar de microinverters zich bevinden op de GEN/MI ingang of aan de grid aansluitzijde.mahagen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:28:
[...]
Oef, omvormer(s) gaan weer op de grid lees ik net![]()
@Domba, bedankt voor deze info....
De betatesters van C049/FW1144 hebben nog niets losgelaten over welke opties beschikbaar zijn of welke bekende problemen met FW1144 met andere HMI combinaties er niet zijn met C049
Wat bedoel je dat het met de 1 fase al kan? kan nu ook al, Deye ziet alleen de opwek niet maar die haal ik uit HomeAssistant.Domba schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:55:
[...]
Dat is iets dat bij 1 fase hybride al kan, daar kun je aangeven, waar de microinverters zich bevinden op de GEN/MI ingang of aan de grid aansluitzijde.
De betatesters van C049/FW1144 hebben nog niets losgelaten over welke opties beschikbaar zijn of welke bekende problemen met FW1144 met andere HMI combinaties er niet zijn met C049
Verschil mi/gen setting is best significant inderdaad, nu strak op 20W ...
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Wanneer vindt de Deye de (Lithium) batterij 100% vol?
Na het lezen van de handleiding wordt mij op pagina 36 (5.6 Battery Setup Menu) duidelijk dat je de laadstroom kunt limiteren.Wat mij niet duidelijk wordt is onder welke laadstroom het laden van de batterij daadwerkelijk stopt.
Het maakt nogal een verschil of het laden tot "batterij vol" dat laden doet bij de maximale BMS spanning en dan stopt bij 240A (de ingestelde maximale laadstroom), of bij 1 mA.
Bij welke stroomsterkte stopt het laden?
Wie weet bij welke stroomsterkte de Deye het laden van een Lithium batterij termineert?PS Liefst zou ik dit willen weten voor de verschillende "Batt Mode": 1. Lithium, 2. Use Batt V, 3. Use Batt %.
[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 10-06-2024 15:38 ]
Om die reden werk ik met 'Battery Voltage' hierin kan ik zelf aangeven wat ik wil: in mijn geval is dat laden met maximaal 55.2V en wanneer de laadstroom onder 1A valt dan hou ik 55.2V een uur aan om te balanceren (dit doet deye niet maar doet je bms). Daarna stel ik de spanning in op (in mijn geval 53.6V). Deze spanning van 53.6V is in mijn geval en voor mijn Lifepo4 batterijen 99% SoC.
Voor wat betreft de laadstroom: deze kun je zelf maximaliseren met 'Max charge current' en dit dan uitrekenen met je capaciteit zodat je op je gewenste c-rating uitkomt. Ik hou zelf 0.3C aan daar ben ik tevreden mee.
Batt% kun je gebruiken en is als beginner intuitief. Maar wees er van bewust dat procenten erg lastig zijn voor een deye zonder shunt of iets dergelijks.
[ Voor 19% gewijzigd door Steemsmij op 10-06-2024 18:27 ]
MI = Micro Inventer
Mogen de andere afkortingen misschien uitgelegd in een legenda aan het begin van de TS (het openingsbericht)?
Waar meet/lees je dit zo?mahagen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:10:
[...]
Samengevat als je online wilt draaien *), dan is het best om firmware >= 1135 en < 1140 te draaien.Domba schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:57:
@cj1 Vanwege weinig animo voor een update is er ook weinig praktijk info, van de nieuwere firmware.
Of niet?
*) heb je veel opslagcapaciteit of nauwelijks blindvermogen (wordt volgens mij niet geregistreerd als verbruik door de slimme meter) in je belasting (zeg PF >= 0.85) dan kan het interessanter worden om het net af te koppelen en vanuit de accu te draaien.
Ik bedoel de AC couplings keuze zoals ik in deze post een foto heb gepostmahagen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:10:
[...]
Wat bedoel je dat het met de 1 fase al kan? kan nu ook al, Deye ziet alleen de opwek niet maar die haal ik uit HomeAssistant.
Als je "Use Batt V" gebruikt, dan gelden dus de instellingen van "There are 3 stages of charging the Battery" (pagina 37 van de handleiding, afbeelding 3)Steemsmij schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:24:
[...]
Om die reden werk ik met 'Battery Voltage' hierin kan ik zelf aangeven wat ik wil: in mijn geval is dat laden met maximaal 55.2V [...]
Hanteert de Deye dan de accuspanning:
- van het BMS (een soort "sense" kabel)
- of zoals de Deye het intern meet (+"Batt Resistance" correctie toegepast op de stroomsterkte)?
Nee HMI is niet MIcj1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:04:
[...]
MI = Micro Inventer
Mogen de andere afkortingen misschien uitgelegd in een legenda aan het begin van de TS (het openingsbericht)?
HMI is human machine interface firmware en is een losse firmware voor het display en welke opties die biedt kloppen als ook invoervelden kloppen met de modbus adressen van de main firmware.
Deze update je ook afzonderlijk daarvoor heb je ook 2 firmware files die beginnen met MCU1.... & MCU2......
op moment is C037/FW1135 nog de meest universele.cj1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:18:
[...]
Samengevat als je online wilt draaien *), dan is het best om firmware >= 1135 en < 1140 te draaien.
Of niet?
*) heb je veel opslagcapaciteit of nauwelijks blindvermogen (wordt volgens mij niet geregistreerd als verbruik door de slimme meter) in je belasting (zeg PF >= 0.85) dan kan het interessanter worden om het net af te koppelen en vanuit de accu te draaien.
FW1140 kan met C037, maar ik kan geen voordelen noemen, alleen het nadeel dat zero export power niet lager kan dan 20W kan voor on-grid gebruik.
FW1139 zit/zat op nieuw uitgeleverde hybride als combinatie met C03E, die HMI is zo snel ingetrokken dat ik niet eens exact weet wat het probleem is.
Ik heb niet eens de MCU1 file van C03E, terwijl ik wel de MCU2 (main firmware) wat FW1139 is wel heb.
Bedenk, niet iedereen zet de Deye op de zelfde manier in of hangt op zelfde plek in zijn huisinstallatie.
Als je geen problemen hebt, waarom zou je updaten, dat doe je pas als je de nieuwe opties goed van pas komen en niet komen met andere problemen die je raken.
Die 100w idle gebruik is toch wel fors, en ik heb ook datzelfde probleem met die zero export op 20 (Nieuwste FW)Domba schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:11:
[...]
op moment is C037/FW1135 nog de meest universele.
FW1140 kan met C037, maar ik kan geen voordelen noemen, alleen het nadeel dat zero export power niet lager kan dan 20W kan voor on-grid gebruik.
FW1139 zit/zat op nieuw uitgeleverde hybride als combinatie met C03E, die HMI is zo snel ingetrokken dat ik niet eens exact weet wat het probleem is.
Ik heb niet eens de MCU1 file van C03E, terwijl ik wel de MCU2 (main firmware) wat FW1139 is wel heb.
Bedenk, niet iedereen zet de Deye op de zelfde manier in of hangt op zelfde plek in zijn huisinstallatie.
Als je geen problemen hebt, waarom zou je updaten, dat doe je pas als je de nieuwe opties goed van pas komen en niet komen met andere problemen die je raken.
Raad je C037/FW1135 aan om te draaien met een batterij en MI actief?
Dat is een leuke: ik heb meerdere accu's aangesloten op een busbar. De busbar zit dan op zijn beurt weer aangesloten aan de deye. De deye meet in mijn geval dus de gezamenlijke spanning van alle accu's die aangesloten zitten op mijn busbar.cj1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Hanteert de Deye dan de accuspanning:
- van het BMS (een soort "sense" kabel)
- of zoals de Deye het intern meet (+"Batt Resistance" correctie toegepast op de stroomsterkte)?
Ik zeg dus dat Deye de spanning meet en dat je in de instellingen nog apart een Batt Resistance correctie kan toepassen. Ik heb hier nog niet mee gespeeld omdat de spanning die mijn deye meet, overeenkomt met de spanning die ik ook op de busbar meet met mijn multimeter.
De voorkeur gaat uit naar MI niet actief. Alleen als het niet anders kan..Erik. schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:35:
[...]
Die 100w idle gebruik is toch wel fors, en ik heb ook datzelfde probleem met die zero export op 20 (Nieuwste FW)
Raad je C037/FW1135 aan om te draaien met een batterij en MI actief?
Als je opwek aan gridzijde plaatst tussen CT's en Deye, krijg je die niet in de accu, tenminste mij is het niet gelukt met C037/FW1140 enigste optie is gridcharge. Zero export to CT werkt alleen voor verbruik niet opwek.
De hoop is dat de 3 fase net als 1 fase hybride, die AC-couplings optie krijgen op de Generator pagina en dat zit in de HMI deel, je hebt deze selectievelden nodig om het modbus adres te achterhalen en C037 (voorjaar 2023) is enigste actuele officiele voor zover ik weet.
C049 is de vervanger van C044, maar die is nog in betatest en de testers laten nog niets los.
Met mijn C037-1144:Domba schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:10:
[...]
De voorkeur gaat uit naar MI niet actief. Alleen als het niet anders kan.
Als je opwek aan gridzijde plaatst tussen CT's en Deye, krijg je die niet in de accu, tenminste mij is het niet gelukt met C037/FW1140 enigste optie is gridcharge. Zero export to CT werkt alleen voor verbruik niet opwek.
Ik heb een eastron modbus v3 aangesloten ipv de ct klemmen. Deze eastron zit direct achter mijn hoofdschakelaar. Ik heb een aantal pv omvormers en micro inverters op de 'normale' manier aangesloten en dus niet op de MI-ingang. Mijn Deyes werken nu 3 maanden aaneengesloten alleen met aangesloten gridzijde.
Wanneer ik in 'zero export to CT' workmode zit dan gaat alle stroom de batterij in en wordt de export richting net op ongeveer 0 gehouden. Die stroom krijg ik dus wel de accu in.
Of bedoel je dit niet Domba? Indien ik het verkeerd begrepen heb verwijder ik deze post. (het is tenslotte laat wanneer ik dit type)
Klopt dat bedoel ik,Steemsmij schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:50:
[...]
Met mijn C037-1144:
Ik heb een eastron modbus v3 aangesloten ipv de ct klemmen. Deze eastron zit direct achter mijn hoofdschakelaar. Ik heb een aantal pv omvormers en micro inverters op de 'normale' manier aangesloten en dus niet op de MI-ingang. Mijn Deyes werken nu 3 maanden aaneengesloten alleen met aangesloten gridzijde.
Wanneer ik in 'zero export to CT' workmode zit dan gaat alle stroom de batterij in en wordt de export richting net op ongeveer 0 gehouden. Die stroom krijg ik dus wel de accu in.
Of bedoel je dit niet Domba? Indien ik het verkeerd begrepen heb verwijder ik deze post. (het is tenslotte laat wanneer ik dit type)
Ik heb het alleen met CT's geprobeerd en dat werkt op de een of andere manier niet,
Deye ziet wel de opwek met de CT's, geeft het zelfs op display weer, maar laat het gewoon het net ingaan.
De omgekeerde richting (afname tussen CT's en Deye) wordt wel netjes uit de accu ondersteund.
Klopt inderdaad! Ik heb MI actief, maar die zal ik meteen even uitzetten, staat toch nog niks op.Domba schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:10:
[...]
De voorkeur gaat uit naar MI niet actief. Alleen als het niet anders kan.
De hoop is dat de 3 fase net als 1 fase hybride, die AC-couplings optie krijgen op de Generator pagina en dat zit in de HMI deel, je hebt deze selectievelden nodig om het modbus adres te achterhalen en C037 (voorjaar 2023) is enigste actuele officiele voor zover ik weet.
C049 is de vervanger van C044, maar die is nog in betatest en de testers laten nog niets los.
Ik merk inderdaad ook dat de micro omvormer (wel voor de ct) naar het net gaat, precies wat jij ook merkt.
Lees dat Steemsmij met een Eastron wel meer geluk heeft.
Is er voor zover je weet een Goede firmware versie die wel netjes alles tussen de ct ook corrigeert?
(of is dat ook die 1137)
Ps. Eindelijk home assistant via de Esp32 werkend na het kopen van een esp32/rs485 van een medetweaker
Zoiets moet goedkoper kunnen met een rpi en wat andere software?
Iemand tips of kennis van slimme aansturing? (icm Tibber).
Bliq wil je omdat je daarmee (uiteindelijk) toegang hebt tot de onbalans markt.
En Deye staat op hun roadmap.
Dit is nieuw voor me. Hebben jullie het over de losse Bliq energiemanager?PCJR schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:08:
Dat Bliq is wel wat he, als dat voor Deye zou komen. Wel prijzig.
Zoiets moet goedkoper kunnen met een rpi en wat andere software?
Iemand tips of kennis van slimme aansturing? (icm Tibber).
T ging me meer om een soort AI systeem, dat de hele aansturing regelt. Rekening gaat houden en leert van je verbruikspatroon, de zon voorspelling weet voor morgen en zo kan bepalen of je in de komende nacht de accu wel/niet moet laden tot 50/75/100%. En ook kan inschatten en regelen als er iets over is in de accu of het wellicht mogelijk is om te kopen in het goedkope uur en te verkopen in het duurdere uur.bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:46:
Aansturing voor Epex is er allang via HA. Zijn meerdere tweakers die daar mooie plugins voor geschreven hebben.
Bliq wil je omdat je daarmee (uiteindelijk) toegang hebt tot de onbalans markt.
En Deye staat op hun roadmap.
T ding moet ook gaan leren dat in de zomer er in mijn geval voor de warmtepomp elke dag enkel 2-3kwh nodig is voor het warm water. In de winter is soms 30-35kwh nodig voor huisverwarming.
Zoiets kan dat Bliq wellicht. Maar dat is nogal prijzig dus. Zijn er nog alternatieven? Solar Assistant kan volgens mij veel maar niet alles wat ik zo lees.
Welke plugins heb je het dan btw over?
EMHASS addon voor HA kan dat allemaal wat je vraagt. Ik zit pas in de beginfase van het configureren, het is best even lastig.PCJR schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:36:
[...]
T ging me meer om een soort AI systeem, dat de hele aansturing regelt. Rekening gaat houden en leert van je verbruikspatroon, de zon voorspelling weet voor morgen en zo kan bepalen of je in de komende nacht de accu wel/niet moet laden tot 50/75/100%. En ook kan inschatten en regelen als er iets over is in de accu of het wellicht mogelijk is om te kopen in het goedkope uur en te verkopen in het duurdere uur.
T ding moet ook gaan leren dat in de zomer er in mijn geval voor de warmtepomp elke dag enkel 2-3kwh nodig is voor het warm water. In de winter is soms 30-35kwh nodig voor huisverwarming.
Zoiets kan dat Bliq wellicht. Maar dat is nogal prijzig dus. Zijn er nog alternatieven? Solar Assistant kan volgens mij veel maar niet alles wat ik zo lees.
Als ik eerlijk ben heb ik het nog niet helemaal lekker draaien maar er zit nog veel werk in voor me.
Kijk daar maar eens naar https://emhass.readthedocs.io/en/latest/
Ik vrees dat je verwachtingen nog iets te hoog zijn van een kant- en klare oplossingen. Je kunt een heel eind komen als je er zelf de nodige tijd in steekt.PCJR schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:36:
[...]
Maar zoals gezegd, Bliq is zo duur omdat je er mee op de onbalans markt kan, dat is vaak een stukje rendabeler dan Epex handelen.
Zeker met onze 12kW Deye, in vergelijking met bvb een (of meerdere) Sessy’s via FE.
Als je dan ook nog zelf toegang houdt (itt Zonneplan Nexus) dan kun je Epex, eigen verbruik en onbalans samenvoegen.
Dat word wel een complex stukje SW, zeker omdat onbalans onvoorspelbaar kan zijn.
Plugins oa van @KC27
Edit: er is trouwens een vergelijkbaar kastje dat Eco2all: MarkeDroid verkoopt, had hier al navraag gedaan maar voorlopig nog geen onbalans.KC27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:11:
[...]
Jouw setup lijkt erg veel op die van mij.
Ik heb mijn script op GitHub staan, maar is nog steeds work in progress. Meedenken, aanvullingen en testen zijn welkom: https://github.com/corneel27/day-ahead
[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-06-2024 13:30 ]
Heb mijn omvormer nu ongeveer een maand in bedrijf met alle tevredenheid maar heb nog wel een aantal vragen.
Systeem draait nog zonder batterijen (ben ik nu druk mee bezig met het uitzoeken, worden waarschijnlijk 48x de EVE MB31 cellen van Nkon). Verder heb ik 2 lussen van elk 11 panelen (zuid) en één lus van 14 panelen (oost), op alle panelen zitten Tigo optimizers.
Heb nu al een aantal keren de volgende meldingen gehad als waarschuwing/alarm:
- Bij het opstarten van de omvormer een F31 AC_SlaveContacter_Fault
- In de nachturen (vannacht om +/- 3:30 en één keer +/- 1:30) als de omvormer stand-bye staat de melding F35 AC_NoUtility_Fault. Dan heb ik mijn aardlekautomaat er uit liggen Hager ADM425G 0,03ma b-kar
- Volgens de handleiding kan de omvormer 13200 Watt leveren (Max. AC Output Power(W), ik ben nog niet boven de 12200 geweest en dan gaat die afvlakken
Met vriendelijke groet,
Henk
ps heeft iemand toevallig ervaring met automatische CO2 blussers in de stellage/kast van de batterijen?
Het werkt niet als je hem niet op MI hebt gezet, kom ik eigenlijk net pas achter.Domba schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:59:
[...]
Klopt dat bedoel ik,
Ik heb het alleen met CT's geprobeerd en dat werkt op de een of andere manier niet,
Deye ziet wel de opwek met de CT's, geeft het zelfs op display weer, maar laat het gewoon het net ingaan.
De omgekeerde richting (afname tussen CT's en Deye) wordt wel netjes uit de accu ondersteund.
Dus voor of achter Deye maakt niet uit, het is alleen belangrijk MI in te schakelen, alles gaat dan naar batterij, nadeel is dan hoger verbruik zoals hierboven besproken.
Misschien eens node-red flow voor maken, iets van bij 0 opwek MI uit bij > 0 MI aan.
Verhip, klopt ook net getest C037/FW1135mahagen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:33:
[...]
Het werkt niet als je hem niet op MI hebt gezet, kom ik eigenlijk net pas achter.
Dus voor of achter Deye maakt niet uit, het is alleen belangrijk MI in te schakelen, alles gaat dan naar batterij, nadeel is dan hoger verbruik zoals hierboven besproken.
Misschien eens node-red flow voor maken, iets van bij 0 opwek MI uit bij > 0 MI aan.
Goed dat bij oudere FW werkt was gewoon omdat ook MI-ingang 2-3 omvormers aangesloten waren, die afhankelijkheid heb ik gewoon gemist.
Mag ik vragen wat je idee is achter de >50kWh accugrootte?Noordhorn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:29:
Hoi allen,
Heb mijn omvormer nu ongeveer een maand in bedrijf met alle tevredenheid maar heb nog wel een aantal vragen.
Systeem draait nog zonder batterijen (ben ik nu druk mee bezig met het uitzoeken, worden waarschijnlijk 48x de EVE MB31 cellen van Nkon). Verder heb ik 2 lussen van elk 11 panelen (zuid) en één lus van 14 panelen (oost), op alle panelen zitten Tigo optimizers.
Heb nu al een aantal keren de volgende meldingen gehad als waarschuwing/alarm:Heb ik nu wat fout gedaan of zijn het instellingen wat ik eventueel kan aanpassen?
- Bij het opstarten van de omvormer een F31 AC_SlaveContacter_Fault
- In de nachturen (vannacht om +/- 3:30 en één keer +/- 1:30) als de omvormer stand-bye staat de melding F35 AC_NoUtility_Fault. Dan heb ik mijn aardlekautomaat er uit liggen Hager ADM425G 0,03ma b-kar
- Volgens de handleiding kan de omvormer 13200 Watt leveren (Max. AC Output Power(W), ik ben nog niet boven de 12200 geweest en dan gaat die afvlakken
Met vriendelijke groet,
Henk
ps heeft iemand toevallig ervaring met automatische CO2 blussers in de stellage/kast van de batterijen?
F31, hebben we het hier over een 3 fase SG04PL3?Noordhorn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:29:
Heb nu al een aantal keren de volgende meldingen gehad als waarschuwing/alarm:
[list]
• Bij het opstarten van de omvormer een F31 AC_SlaveContacter_Fault
F31 kan daar ook optreden als communicatie met master bms verstoort is, dan valt Deye terug op Batt V en als die niet gezet is of diverse andere reden, daar zou ik iets meer van het het systeem moet weten rs485 of can communicatie met BMS en of je meer dan 2 accu modules gebruikt.
F35 kan ik nergens direct aan Deye zelf koppelen als het om Deye SG04PL3 gaat,• In de nachturen (vannacht om +/- 3:30 en één keer +/- 1:30) als de omvormer stand-bye staat de melding F35 AC_NoUtility_Fault. Dan heb ik mijn aardlekautomaat er uit liggen Hager ADM425G 0,03ma b-kar
Maak je gebruik van diverse verbruikers op load,?
Dan is grote kans dat je een ongewenste koppeling tussen load en grid hebt en aangezien aardlek er niet direct uitvliegt is het een apparaat en WEES VOORZICHTIG in dit geval.
Na uitschakelen van een groep meet altijd eerst de spanning en vergeet niet ten opzichte van aarde, ik ken het alleen van iets uit 2 groepen wordt gevoed, zoals bijv een (WPB) boiler/ doorstromer, waarbij stuur electronic en uit eenandere groep het verwarmings element en het relais/mosfets niet geisoleert zijn van elkaar en 2e ingang allleen voor zwaardere bekabeling is voor de hogere stroom.
In UK kom je die toestelen regelmatig tegen met eu stekker voor in stopcontact voor stuurelectronica en nog een vaste bekabelings aansluiting voor het vermogen.
• Volgens de handleiding kan de omvormer 13200 Watt leveren (Max. AC Output Power(W), ik ben nog niet boven de 12200 geweest en dan gaat die afvlakken
[/list]
Heb ik nu wat fout gedaan of zijn het instellingen wat ik eventueel kan aanpassen?
Met vriendelijke groet,
Henk
Stap binnenkort over een dynamische energiecontract.bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:37:
[...]
Mag ik vragen wat je idee is achter de >50kWh accugrootte?
Verbruik in de winter periode (vorst periode) al gauw tussen de 30 - 40 kWh per dag (inclusief warmtepomp water-water). Vanuit gaande dat je de batterijen niet tot 0% leeg mag trekken wil ik er wel graag (minimaal) een dag op kunnen draaien.
In de zomer periode wil ik wel graag minimaal 4 - 5 uur volledige kunnen opslaan in de batterijen vanaf de zonnepanelen (15480 WP)
Verder staat hier nog een EV die zo nu en dan ook de enige energie lust
[ Voor 6% gewijzigd door Noordhorn op 11-06-2024 22:03 ]
Ja dat klopt, gaat om een SG04LP3-EU. Heb de Deye verbonden met ESP met RS485 en ESP-Home. Heb op dit moment (nog) geen batterijen in gebruik.Domba schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:41:
[...]
F31, hebben we het hier over een 3 fase SG04PL3?
F31 kan daar ook optreden als communicatie met master bms verstoort is, dan valt Deye terug op Batt V en als die niet gezet is of diverse andere reden, daar zou ik iets meer van het het systeem moet weten rs485 of can communicatie met BMS en of je meer dan 2 accu modules gebruikt.
Maak op dit moment geen gebruik van de Load uitgang (zit nu alleen een SDM630 kWh meter met modbus op)[...]
F35 kan ik nergens direct aan Deye zelf koppelen als het om Deye SG04PL3 gaat,
Maak je gebruik van diverse verbruikers op load,?
Dan is grote kans dat je een ongewenste koppeling tussen load en grid hebt en aangezien aardlek er niet direct uitvliegt is het een apparaat en WEES VOORZICHTIG in dit geval.
Na uitschakelen van een groep meet altijd eerst de spanning en vergeet niet ten opzichte van aarde, ik ken het alleen van iets uit 2 groepen wordt gevoed, zoals bijv een (WPB) boiler/ doorstromer, waarbij stuur electronic uit een groep het verwarmings element uit een andere en het relais/mosfets niet geisoleert zijn van elkaar en 2e ingang allleen voor zwaardere bekabeling is voor de hogere stroom.
In UK kom je die toestelen regelmatig tegen met eu stekker voor in stopcontact voor stuurelectronica en nog een vaste bekabelings aansluiting voor het vermogen.
[...]
Kan aan de spanningen en verbruik niets vinden net voor het "uitschakelen". Heb op de ingang en load uitgang een kWh meter met modbus aansluiting
Geen accu dan kun je alleen als string omvormer gebruiken.Noordhorn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:44:
[...]
Ja dat klopt, gaat om een SG04LP3-EU. Heb de Deye verbonden met ESP met RS485 en ESP-Home. Heb op dit moment (nog) geen batterijen in gebruik.
En Pfffff er zijn zoveel fouten die daarbij kunnen optreden, dat vorige maand nog een topic was in Duitstalig gebied, installateurs/service verleners die willen dat Deye niet opstarten kan zonder Accu en andere die het wel willen zodat ze alvast installatie kunnen afronden in afwachting van de accu's
Probeer eens met en zonder haakje bij eiland mode (wel deye met blauwe knop op zijkant opnieuw opstarten telkens), aangezien je niets op load hebt aangesloten behalve een meter.Maak op dit moment geen gebruik van de Load uitgang (zit nu alleen een SDM630 kWh meter met modbus op)
Kan aan de spanningen en verbruik niets vinden net voor het "uitschakelen". Heb op de ingang en load uitgang een kWh meter met modbus aansluiting
En troost je, vorige maand zijn nog twee Duitse installteurs meer dan 2 dagen bezig geweest met een TN-CS- huisaansluiting om een ongewenste N aan PE sluiting in een bestaande huisaansluiting te vinden, Die hebben wel een paar keer Deye grid losgekoppel omdat aardlek eruit vloog als Deye eraan hing voor ze tot 2 kamers gereduceerd hadden, was zo ongeveer een whatsapp blog, waar andere hulp wilde bieden.
Het gebruik van die blauw verlichte knop op zijkant uitschakelt en Deye opnieuw starten voor verandering bij eiland mode is belangrijk, Mr Mining (AT) heeft eerder al eens een youtube filmpje aan gespendeert.
Dank je voor de infoDomba schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:29:
[...]
Geen accu dan kun je alleen als string omvormer gebruiken.
En Pfffff er zijn zoveel fouten die daarbij kunnen optreden, dat vorige maand nog een topic was in Duitstalig gebied, installateurs/service verleners die willen dat Deye niet opstarten kan zonder Accu en andere die het wel willen zodat ze alvast installatie kunnen afronden in afwachting van de accu's
[...]
Probeer eens met en zonder haakje bij eiland mode (wel deye met blauwe knop op zijkant opnieuw opstarten telkens), aangezien je niets op load hebt aangesloten behalve een meter.
En troost je, vorige maand zijn nog twee Duitse installteurs meer dan 2 dagen bezig geweest met een TN-CS- huisaansluiting om een ongewenste N aan PE sluiting in een bestaande huisaansluiting te vinden, Die hebben wel een paar keer Deye grid losgekoppel omdat aardlek eruit vloog als Deye eraan hing voor ze tot 2 kamers gereduceerd hadden, was zo ongeveer een whatsapp blog, waar andere hulp wilde bieden.
Het gebruik van die blauw verlichte knop op zijkant uitschakelt en Deye opnieuw starten voor verandering bij eiland mode is belangrijk, Mr Mining (AT) heeft eerder al eens een youtube filmpje aan gespendeert.
Neem aan dat je dit filmpje bedoeld (alleen in mijn Duits niet al te best): YouTube: Signal Island Mode !!Lebenswichtig!! für deine Sicherheit im Offgrid...
Zal kijken of ik hier mee wat kan.
Ja en het is een beetje een drukke Oostenrijker,Noordhorn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:48:
[...]
Dank je voor de info![]()
Neem aan dat je dit filmpje bedoeld (alleen in mijn Duits niet al te best): YouTube: Signal Island Mode !!Lebenswichtig!! für deine Sicherheit im Offgrid...
Zal kijken of ik hier mee wat kan.
Het gaat om de metingen en handelingen op Deye.
In principe hoeft in Oostenrijk niet 4 polige schakelt te worden, N hoeft niet onderbroken te worden, geen probleem bij een TT-stelsel van de netbeheerder, maar wel bij een TN-CS-stelsel aansluiting dan bevindt zich een PE-N brug in netbeheerdersdeel, wat in Oostenrijk vaak het dichte onderste deel van de kast is.
Im krijg net door:
16 pcs free shipping 5-9 days USD 1368.
Oehhhh .... verleidelijk
Ideaal gezien zou ik dit allemaal willen kunnen doen:
- Accu's laden vanaf de panelen
- Accu's laden vanaf het net (dynamisch tarief)
- Accu's ontladen voor zelfgebruik
- Accu's ontladen naar het net
- Integraties met Home Assistant
Kan ik dit allemaal doen met een Deye hybride omvormer? Zijn er eventueel addertjes onder het gras waar ik op moet letten? Ik wil graag starten met materiaal te bestellen dus wil graag zeker zijn van mijn stuk vooraleer ik het verkeerde spul koop.
Standaard in Deye,freshter schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:59:
Ideaal gezien zou ik dit allemaal willen kunnen doen:
- Accu's laden vanaf de panelen
als vast tijdsblok aanwezig in Deye , voor marktprijs afhankelijk heb je externe sturing nodig- Accu's laden vanaf het net (dynamisch tarief)
maar die voorkeurs uren zitten ook weer niet zo willekeurig over de dag verdeeld
Standaard in Deye- Accu's ontladen voor zelfgebruik
Is manueel aanwezig , maar voor automatisch heb je externe sturing nodig- Accu's ontladen naar het net
Het is een workmode een hoofd basis gebruiksconcept, waartussen je wilt wisslen.
Kan op diverse manieren- Integraties met Home Assistant
Modbus direct via RS485 met esphome of via een omweg met bijv solar assistant (RS485 of RS232)en dan via MQTT voor gebruikelijke meeste functies in HA.
Door gebruik van RS232 wifi dongle direct als accespoint lokaal/terminalmode of via de cloud
En ik hoop dat ik geen hoofd variant vergeten ben.
Via Esphome is zover ik weet de enigste die je kunt uitbreiden tot alle parameters , over het algemeen gebruik je maar beperkt aantal 50-200 afhankelijk van je setup
(Deye heeft 3 AC in/uitgangen, PV-opwek kan in principe op alle 3 via AC-koppeling, net-zijde en generator/micro inverter ingang zijn de gebruikelijke voor AC-koppeling en als DC op de eigen 2 MPPT's)
Dank voor de duidelijke antwoorden!Domba schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:54:
als vast tijdsblok aanwezig in Deye , voor marktprijs afhankelijk heb je externe sturing nodig
Is manueel aanwezig , maar voor automatisch heb je externe sturing nodig
Het is een workmode een hoofd basis gebruiksconcept, waartussen je wilt wisslen.
Die externe sturing, kan dat dan bvb met Home Assistant, als ik op een gepaste manier integreer? Of heb ik hiervoor nog gespecialiseerde hardware nodig?
Een RS485 naar ethernet adapter van bijvoorbeeld Waveshare.freshter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:55:
[...]
Dank voor de duidelijke antwoorden!
Die externe sturing, kan dat dan bvb met Home Assistant, als ik op een gepaste manier integreer? Of heb ik hiervoor nog gespecialiseerde hardware nodig?
As we speak ben ik een rs485 ftdi aan de deye aan het knopen en de usb in de rpi met HA aan het prikken. To zo ver zijn we alfreshter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:55:
[...]
Dank voor de duidelijke antwoorden!
Maar er is een hoop mogelijk. Met HA, esp32, ESPhome enzo, als je het hebt draaien, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Zie ook EMHASS bv.
Van EMHASS is me niet duidelijk wat het basis concept is of dat wel aansluit bij mijn setup, moet nogeens in verdiepen of EMHASS enkel geschikt is voor SOC sturing of ook kWh zodat je V-batt kunt gebruiken.
(Laatste keer dat ik heb checked kwam Deye of Sunsynk niet voor in EMHASS inverterlijst)
Twee Deye's anders gebruikt dan in parallel mode kunnen niet beide SOC-sturing hebben met een gezamelijke accubank
Buiten wat meer brom (bij vooral slecht gemaakte modellen, misschien niet allemaal dus?) en een iets minder goed rendement bij hoge lasten?
Hier zou hij gebruikt worden als on-grid ESS maar ook in de caravan (wij rijden EV met de caravan en willen graag koken op inductie, en ook af en toe wildkamperen. Hij hoeft dan niet 's nachts op te staan, dus dan hebben we weinig last van de brom.
In de caravan is voor Deye geen sterkpunt de opstart spanning is voor de MPPT's 125 of 150V, natuurlijk kan het wel met microinverters voor de PV.Knikmops schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:30:
Heeft het met de prijzen van vandaag veel zin om zo'n 500 euro extra uit te geven aan de DEYE tov een Victron? DEYE 5k ~ >1500 euro incl btw, Victron MP-II GX 5k ~ <1000 euro.
Buiten wat meer brom (bij vooral slecht gemaakte modellen, misschien niet allemaal dus?) en een iets minder goed rendement bij hoge lasten?
Hier zou hij gebruikt worden als on-grid ESS maar ook in de caravan (wij rijden EV met de caravan en willen graag koken op inductie, en ook af en toe wildkamperen. Hij hoeft dan niet 's nachts op te staan, dus dan hebben we weinig last van de brom.
Ik weet niet voor welke 5kW Deye hybride je daar de prijs van hebt gevonden SG03LP1, SG04LP1, SG05LP1 of de SM2 versie van de SG05LP1.
Deye en een brom ???
Deye is een TL-type en als ik me niet vergis is bij de 1 fase de SG04 passief gekoeld zonder fan's.
Prijs die ik gevonden had is voor de SG04LP1, en excuus, de nadelen zijn voor de Victron.Domba schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:30:
[...]
In de caravan is voor Deye geen sterkpunt de opstart spanning is voor de MPPT's 125 of 150V, natuurlijk kan het wel met microinverters voor de PV.
Ik weet niet voor welke 5kW Deye hybride je daar de prijs van hebt gevonden SG03LP1, SG04LP1, SG05LP1 of de SM2 versie van de SG05LP1.
Deye en een brom ???
Deye is een TL-type en als ik me niet vergis is bij de 1 fase de SG04 passief gekoeld zonder fan's.
MPPT is geen issue, wordt gebruikt puur als accu in de caravan, zonder PV.