Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
1110/C051 (we hebben een HV omvormer, dus die FW loopt iets uit de pas met LV).Domba schreef op zondag 12 juli 2026 @ 05:39:
@OverSoft Welke firmware gebruik je?
Een factory reset , verwijdert alle wijzingen, maar moet je wel doen op accu en zonder netspanning als er zoveel aangesleuteld is.
Dan eerst het netprotocol controleren, als die nog goed staat na een factory reset kan je netspanning weer gewoon inschakelen voor de Deye.
Ik ben inmiddels toegevoegd aan de Deye support Whatsapp groep en ze zijn nu aan het checken. Dat wacht ik even af.
Hoe kan je daar aan worden toegevoegd?OverSoft schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Ik ben inmiddels toegevoegd aan de Deye support Whatsapp groep
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Bij mij is het in ieder geval opgelost, maar niet dankzij Deye support… Factory reset en zelf opnieuw instellen heeft alles opgelost.
Heb nu de dongle geblokkeerd voor internet, zodat er geen rare settings meer binnen kunnen komen.
[ Voor 76% gewijzigd door OverSoft op 12-07-2026 15:21 ]
Dank je wel voor de tips!Domba schreef op zondag 12 juli 2026 @ 05:24:
@hve Dat is wel heel extreem, een deel of misschien alles zal regelruis zijn
regelruis
Deye heeft als eerste reactietijd nodig als een verbruiker inschakelt (bijv 2kW waterkoker) en heb je de ramprate waarmee Deye vermogen kan veranderen met bijv 400-1000W per seconde verandering on-grid, dan duurt het 2-5 sec voor deye dat extra vermogen voor verbruiker (waterkoker) levert of stopt.
Off-grid gaat dat dan met een kleine spanningsdip, on-grid gaat dat niet daar het net de netspanning bepaald.
Buiten ramprate zijn er andere oorzaken waar je eerst naar moet kijken bij regelruis.
-Of er een verbruiker(s) is, die op seconde basis continue fors van vermogen verandert.
-netspanning hebt met forse snelle spannings fluctuaties
-"zero export power" setting
(regelruis verschilt per FW versie, een oud vergelijk 1128 ~~[zero export power = 0w, regelruis 0,38-0,57kwh/dag] vs 1135 ~~[zero export power = 0w, regelruis 0,2-0,4kwh/dag])
(mocht je laatste FW 1183 gebruiken, vermijdt een nul of negatieve "zero export power" )
AUX/GEN-poort niet op micro-inverter setting gebruiken.
Wisselen van AC-PV naar DC-PV opwek heeft zeker positief effect, maar in jouw grafiek is wel erg extreem dat per uur al meer is dan bij oudere firmware het verschil voor een hele dag en dat er meer oorzaken kunnen zijn en dat zeker eerst naar de eerdere punten gekeken moet worden.
Alleen mogelijk als je geen AC-PV opwek hebt en alleen DC-PV (alleen op de MPPT's van Deye), dat maakt ook verschil, daar de CPU 1 energiestroom minder heeft om te bewaken/te volgen.
(voor twee oudere FW versies hoeveel verschil wel en geen MI-ingang actief maakt)
Ik heb vorige week mijn firmware door Deye laten upgraden. Ik had ergens een recente video gezien waarin firmware een extra vinkje heeft in het Time-of-Use schema voor sell dat leek me wel handig.
De distributeur in Nederland wilde mij geen firmware files verstrekken, en zelfs geen release notes, garantie enzo.. , maar heeft wel snel geregeld dat Deye de firmware via de cloud omgeving heeft aangepast. Volgens de Deye App heb ik nu:
MAIN B029-1727
HMI 0000-C384
Ik heb verder geen enkele ervaring of weet van andere firmware versies, had het wel fijn gevonden als Deye release notes publiceert.
Door die posts die je aanhaalde kwam ik op het idee om een factory reset uit te voeren, zojuist gedaan. Verder kan ik nu de "Zero-Export-Power' negatief maken, maar uit je post begrijp ik dat dat dus geen goed idee is. (ga ik nog even teruglezen)
Dus ik hoop dat de reset zijn werk doet. Als de regelruis naar een halve kWh per dag kan zou dat mooi zijn
Voor de export start ik een scripje via de crontab:
zero-export-to-grid staat aan.
Ik stel de hoeveelheid export power in, stel de target SOC in en vink dan alle sell vinkjes aan. De omvormer gaat dan exporteren.
Zodra de target SOC is bereikt schakel ik alle vinkjes weer uit, en zet ik de target SOC nog iets lager zodat we zonder extra import de nacht doorkomen totdat de zon het weer overneemt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| #!/bin/sh cexp=30 clow=25 power=4400 LOG="$HOME/log/export.log" # Set export power query.py 245 -qw $power # Enable enable export mode echo `date` "export start: sell ${power}W to grid until $cexp% SOC" >> $LOG query.py 268 -qw $cexp $cexp $cexp $cexp $cexp $cexp 68 68 68 68 68 68 while [ $? -eq 0 ] do sleep 10 # get import power #query.py 169 # check capacity query.py 184 -qt $cexp done echo found # Lower capacity to clow and clear all flags echo `date` "export stop: clear flags, set SOC to $clow%" >> $LOG query.py 268 -qw $clow $clow $clow $clow $clow $clow 4 4 4 4 4 4 |
Als je geen LORA gebruikt (Smart EV-lader, smart plug & smart switches van Deye), die heeft ook een 2e modbus meter nodig, is het beter om de normale firmware zonder LORA eens te proberen.
Ik heb zelf geen 1 fase Deye of getest, dat laat ik graag aan andere hier over met welke versie ze goede resultaten hebben, HMI C3A6, C059 en C05E zijn zonder LORA.
De AC-coupling voor PV voor 3 fase SG04/SG05 is al sinds FW1118 een zwak punt en de ene FW is het beter dan de andere , die meer regelruis geeft.
FW 1184 voor 3 fase heeft de sell optie die je noemt in TOU, van de reacties (niet zelf getest) is die ook redelijk met negatieve zero export power off-set, zolang AC-coupling niet gebruikt wordt.
Edit, als aangegeven ik ben niet zo goed thuis in 1 fase, maar main B029 is geloof ik orgineel als combinatie met HMI C05E gereleased en het is de HMI waar de TOU inzit.
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 13-07-2026 14:09 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb vandaag een power relais binnegekregen, zodat ik de NUL van de LOAD kan koppelen naar aarde ingeval van "island mode"/"off-grid". Anders heb je een zwevende NUL op de load uitgang.
Ik snap de het idee niet van het extra ATS relais, waarom kan een vaste koppeling tussen N-Load en aarde niet, simpelweg kortsluiten? (misschien omdat anders de interne RCD van de inverter niet goed werkt?)
Afijn ik volg hier maar het boekje:
Dus nu maar proberen of ik met een modbus comando de omvormer van het NET kan loskoppelen, anders moet ik maar een relais achter de hoodschakelaar zetten... ook een manier om de regelruis naar het net te beperken.
In NL zijn de meest voorkomende netaansluitingen TCNS en TT-stelsel.hve schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:49:
Ik snap de het idee niet van het extra ATS relais, waarom kan een vaste koppeling tussen N-Load en aarde niet, simpelweg kortsluiten? (misschien omdat anders de interne RCD van de inverter niet goed werkt?)
Bij de eerste wordt bij binnenkomst voor de slimme meter de binnenkomende huisaansluiting van de gecombineerde aarde/neutraal gesplitst in een neutraal en aarde (aarde van netwerkbeheerder) en daar 4 polige hoofdschakelaar verplicht is, net als bij kabelbreuk op straat gaat de neutraal zweven en moet je bij Deye deze aan neutraal aan aarde leggen voor off-grid.
In een aantal EU-landen is inmiddels bij TNCS huisaansluiting al een hulp aardingspen verplicht, daar de kabels oud worden en kabelbreuken frequent voorkomen (EU-harmonisatie).
Bij TT-stelsel huisaansluiting zorg je zelf voor de aarding en neutraal niet gaat zweven en je wilt maar op 1 plek waar neutraal aan aarde ligt en wel voor alle aardlekschakelaars/automaten welke in principe verschilstroomschakelaars zijn tussen neutraal en fase.
Als je zowel neutraal in de meterkast voor de groepenkast als bij Deye aan aarde legt, dan is het niet de Deye interne RCD, maar de externe RCD die eruit klapt, daar de hybride zowel een dikke DC maar ook een AC condensatorbank heeft voldoende voor de benodigde verschilstroom voor persoonsbescherming te triggeren.
Meest voorkomende, wil nog niet zeggen standaard in NL.
Toen ik eind 2021 verhuisde, kwam ik in een woning met een TT_stelsel huisaansluiting (altijd aardlek/RCD verplicht) , maar met nog (hoofd)aardlek met de spoel voeding van aarde, aangesloten tussen aardpen en de aarde en aarding in huis en dat was ooit ook conform de norm een oplossing in het verleden, maar is geen persoonbescherming of RCD in de moderne zin als een verschilstroomschakelaar tussen neutraal en fase .
Als ook dat er in jaren 70 nog hele wijken zijn gebouwd zonder enige aarde of aardlek/RCD in de meterkast.
Als je als helpende hand navraag doet naar type huisaansluiting in zo'n wijk, staat er binnen no time een monteur van netwerkbeheerder om samen te kijken voor de beste oplossing, met wijk voor wijk aanpak wordt er niet alleen verzwaard maar ook meer standaard.
Dank!Domba schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:40:
[...]
In NL zijn de meest voorkomende netaansluitingen TCNS en TT-stelsel.
Bij de eerste wordt bij binnenkomst voor de slimme meter de binnenkomende huisaansluiting van de gecombineerde aarde/neutraal gesplitst in een neutraal en aarde (aarde van netwerkbeheerder) en daar 4 polige hoofdschakelaar verplicht is, net als bij kabelbreuk op straat gaat de neutraal zweven en moet je bij Deye deze aan neutraal aan aarde leggen voor off-grid.
In een aantal EU-landen is inmiddels bij TNCS huisaansluiting al een hulp aardingspen verplicht, daar de kabels oud worden en kabelbreuken frequent voorkomen (EU-harmonisatie).
Bij TT-stelsel huisaansluiting zorg je zelf voor de aarding en neutraal niet gaat zweven en je wilt maar op 1 plek waar neutraal aan aarde ligt en wel voor alle aardlekschakelaars/automaten welke in principe verschilstroomschakelaars zijn tussen neutraal en fase.
Als je zowel neutraal in de meterkast voor de groepenkast als bij Deye aan aarde legt, dan is het niet de Deye interne RCD, maar de externe RCD die eruit klapt, daar de hybride zowel een dikke DC maar ook een AC condensatorbank heeft voldoende voor de benodigde verschilstroom voor persoonsbescherming te triggeren.
Meest voorkomende, wil nog niet zeggen standaard in NL.
Toen ik eind 2021 verhuisde, kwam ik in een woning met een TT_stelsel huisaansluiting (altijd aardlek/RCD verplicht) , maar met nog (hoofd)aardlek met de spoel voeding van aarde, aangesloten tussen aardpen en de aarde en aarding in huis en dat was ooit ook conform de norm een oplossing in het verleden, maar is geen persoonbescherming of RCD in de moderne zin als een verschilstroomschakelaar tussen neutraal en fase .
Als ook dat er in jaren 70 nog hele wijken zijn gebouwd zonder enige aarde of aardlek/RCD in de meterkast.
Als je als helpende hand navraag doet naar type huisaansluiting in zo'n wijk, staat er binnen no time een monteur van netwerkbeheerder om samen te kijken voor de beste oplossing, met wijk voor wijk aanpak wordt er niet alleen verzwaard maar ook meer standaard.
Bij mij is de neutraal voor de hoofdschakelaar afgesplits naar aarde, TN of TCNS systeem.
Bij de installatie van de Deye heb ik de oude type-A aardlek vervangen door 2 aardlek type-B 30ma RCD's, met respectievelijk 1 en 3 groepen.
Ik kan met een transfer switch de aarlekgroepen op de Load of op de Grid (Netwerk) aansluiting zetten. Dat is nu wel handig gebleken want, de test met de ATS koppeling heeft witte rook uit de Deye laten ontsnappen..
Na de instalatie van de ATS ging het mis:
De Deye weer aangezet, op net:
Huis op load: Load max 300 Watt
PV Omvormer boven op de Generator poort in MI stand, +- nog 1100 W aan avondzon.
Batterij op 98% nog laden met 700W
Export to grid 0 Watt, volgens het displaytje van de Deye
=> Tussen Aarde, N Load, N Grid netjes 0V AC, so far so good.
Toen de test, hoofdschakelaar uit, netspanning eraf de het ATS relais springt onmiddlijk aan.
Potentiaal tussen aarde en N-Load is netjes rond de 0 en de fase op 230 AC. Dus het zwevende NUL probleem is opgelost. Wel merk ik dat het relais iets warmer wordt dan ik zou verwachten, ik denk misschien is het de kwaliteit van de spoel wat minder.
Ok dus nu maar weer terug, hoofdschakelaar weer aan.
Relais springt niet uit, wel hoor ik de omvormer een beetje een zingend geluid maken en een paar tellen later de magic smoke..
Daarna relais doorgemeten, 2.2w verbruik op 240V werkt keurig, reageert snel, kwaliteit van het relais is prima degelijke contacten. Heeft 2 NO schakelaars die ieder 25A kunnen schakelen.
Als ik dan naar het verbruik van gisteren kijk zie ik dat gedurende de dag 7 kWh is heen en weer gepompt over het net...
Morgen maar is overleggen met de leverancier.