• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:15
Dat is dan dus NIET de natte groep waarnaar je verwees?

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
Nou sinds vanavond meterkast helemaal afgemaakt en de omvormer aangeslingerd. Vanavond koppeling gemaakt en de eerste instellingen aangepast. Eerst ging die de accu laden van het net, beetje jammer natuurlijk. Dus nu off grid werkend. Kijken wat morgen het restant nog is. En met beetje mazzel gaan m'n zonnepanelen via de grid kant de accu weer bijladen. Ben erg benieuwd naar wat er morgen gaat gebeuren..

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21-07 07:09
Switek schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Is de DTSU666 of Eastron SDM630 wel noodzakelijk, ik begreep dat er CT-klemmen bij de omvormer geleverd worden welke je rechtstreeks op de omvormer aansluit, eventueel te verlengen met de adres van een utp kabel. Wat is dan nog het nut of voordeel van een separate meter?
er zitten idd CT klemmen in het pakket , bij de LP3 3 stuks. zelf heb ik een cat kabel nodig(denk ik) om de afstand te overbruggen naar de garage , daarom een DTSU666. dat halen de draden , en het gedoe ze bij de omvormer te krijgen , niet.

• Single
maar zolang ik geen uitlezing heb van het huis vraag ik jullie af of ik toch 200W naar het huis kan sturen. Tot nu toe nog niet gelukt. Hoor graag of er een oplossing is. De DTSU is nl nog niet ingebouwd.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:57
dingo35 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:53:
Dat is dan dus NIET de natte groep waarnaar je verwees?
Klopt, ik ben er niet geheel duidelijk in geweest. Ik had het over een "natte" groep en ik doelde op een pv installatie als voorbeeld. Zo heb ik mijn pv installatie op 300mA zitten omdat deze eerder problemen had met een 30 mA aardlekschakelaar.

Dus als je dan een 30mA schakelaar pakt in je accu systeem dan kan dat problemen geven als de PV op de output van je Deye komt te staan.

• dingo35
Corrigeer je post ff, hoe minder desinformatie op het web hoe beter.

• dingo35
Single schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:11:
maar zolang ik geen uitlezing heb van het huis vraag ik jullie af of ik toch 200W naar het huis kan sturen. Tot nu toe nog niet gelukt. Hoor graag of er een oplossing is. De DTSU is nl nog niet ingebouwd.
Work mode Sell first, TimeOfUse aanvinken, in het juiste tijdvak power op 200W zetten, Capacity op 20% of lager zetten, dan moet hij ca. 200W gaan ontladen zolang je SoC hoger dan dit percentage is.

Niet helemaal duidelijk of dit inclusief of ecxlusief het eigen verbruik van ca. 110W is, maar dat zie je vanzelf.

EDIT: Dit is overigens er vanuit gaande dat je huis op GRID zit, ik denk dat als je huis op LOAD zit dat je met WorkMode zero export to CT en de ToU settings hetzelfde bereikt, maar zeker weten doe ik het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door dingo35 op 03-07-2026 09:23 ]

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
"100% unbalanced output, max. output up to 50% rated power for each phase"
Kan iemand uitleggen wat Deye hier mee bedoeld? Claude en Copilot komen er niet uit.
100% unbalanced output, dat is wel duidelijk, maar "max. output up to 50% rated power for each phase" niet. Het klink mij alsof er op 1 fase 50% van het totale vermogen kan komen. voor een 10kW omvormer dus 5kW wat zou betekenen dat er 21,7 A zou kunnen lopen. Er staat echter ook Max. AC Input/Output Current (A) = 16.7/16.

• Single
dingo35 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Work mode Sell first, TimeOfUse aanvinken, in het juiste tijdvak power op 200W zetten, Capacity op 20% of lager zetten, dan moet hij ca. 200W gaan ontladen zolang je SoC hoger dan dit percentage is.

Niet helemaal duidelijk of dit inclusief of ecxlusief het eigen verbruik van ca. 110W is, maar dat zie je vanzelf.

EDIT: Dit is overigens er vanuit gaande dat je huis op GRID zit, ik denk dat als je huis op LOAD zit dat je met WorkMode zero export to CT en de ToU settings hetzelfde bereikt, maar zeker weten doe ik het niet.
iig dank voor de reactie , huis is op grid. moet er ook nog een vinkje on Grid charge?heb dit nl aangevinkt.

maar krijg nog steeds geen reactie van de deye.Hij haalt wel de 90watt voor zichzelf uit de batterij maar meer ook niet.

• dingo35
Grid charge is, zoals de naam al zegt, voor het laden, niet het ontladen.

Heb je de weekdagen, in het scherm na ToU, ook aangevinkt staan?

Anders eerst eens 500W of 1000W proberen, dan zie je beter wat er gebeurt. EN vooral geduld hebben, het kan wel enkele minuten duren voordat de Deye besluit in actie te komen!

• Single
dingo35 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:00:
Grid charge is, zoals de naam al zegt, voor het laden, niet het ontladen.

Heb je de weekdagen, in het scherm na ToU, ook aangevinkt staan?

Anders eerst eens 500W of 1000W proberen, dan zie je beter wat er gebeurt. EN vooral geduld hebben, het kan wel enkele minuten duren voordat de Deye besluit in actie te komen!
ja , heb de dagen ook aangevinkt maar je hebt gelijk , grotere getallen geven wat meer duidelijkheid. ga ik proberen.

• Single
de grid charge uitgevinkt en power verhoogt maar geen verandering , tou nog aangepast zodat het een paar minuten in de toekomst lag maar ook daar niets , ook batterij geeft zelfde (2A) ontlading aan.

helaas.

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Welke settings heb je bij je Battery Settings staan? Maximum charge en discharge waardes?

En heb je Load first of Bat first als prioriteit?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:26
Switek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:31:
"100% unbalanced output, max. output up to 50% rated power for each phase"
Kan iemand uitleggen wat Deye hier mee bedoeld? Claude en Copilot komen er niet uit.
100% unbalanced output, dat is wel duidelijk, maar "max. output up to 50% rated power for each phase" niet. Het klink mij alsof er op 1 fase 50% van het totale vermogen kan komen. voor een 10kW omvormer dus 5kW wat zou betekenen dat er 21,7 A zou kunnen lopen. Er staat echter ook Max. AC Input/Output Current (A) = 16.7/16.
De 10kW omvormer doet max 22,7 A per fase unbalanced, dus ja als de ander fasen vol zitten of wegvallen kan er in theory 22,7A max op 1 fase geperst worden. Daar moet je dus mee rekening houden met de kabeldikte (ook in je MK) en de (aardlek) automaat die je gebruikt. Die 16.7 is als je hem alleen gebalanceerd laat trekken/feeden, kan je zelf instellen, ik vind de unbalanced optie wel een mooie functie die voor mij goed werkt.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Single
Emacee schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:12:
Welke settings heb je bij je Battery Settings staan? Maximum charge en discharge waardes?

En heb je Load first of Bat first als prioriteit?
max charge en discharge op 9000 gezet. Zowel load als batt first geprobeerd maar hij vertikt het. Nog contact gehad met china maar de engineer is er maandag weer. dus ff wachten _/-\o_

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:43
Single schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:11:
[...]

max charge en discharge op 9000 gezet. Zowel load als batt first geprobeerd maar hij vertikt het. Nog contact gehad met china maar de engineer is er maandag weer. dus ff wachten _/-\o_
Heb je peak shaving uitstaan?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dingo35
@single miss voorlopig je CT klemmen op je GRID aansluitingen zetten totdat je ze op je hoofdaansliiting kunt zetten?

• Single
Domba schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:50:
[...]

Heb je peak shaving uitstaan?
ja

• Single
dingo35 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 04:07:
@single miss voorlopig je CT klemmen op je GRID aansluitingen zetten totdat je ze op je hoofdaansliiting kunt zetten?
kan ik proberen , eerste vraag die bij me op komt :welke kant moet de pijl op wijzen?

• dingo35
RTFM: naar de Deye toe.

• Single
had ook aan AI gevraagd of ik de CT klemmen een fake belasting kan geven maar weet niet of ik daar wat mee opschiet. als ik een lampje laat branden van 10W en ik zeg 300W uitsturen gaat hij miss niet verder dan 10W. lol

• Single
ok , ga ik ff doen , ben benieuwd...

• Single
maakt de volgorde zwart en wit nog uit per CT klem?

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
rvdgaag schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:06:
[...]

De 10kW omvormer doet max 22,7 A per fase unbalanced, dus ja als de ander fasen vol zitten of wegvallen kan er in theory 22,7A max op 1 fase geperst worden. Daar moet je dus mee rekening houden met de kabeldikte (ook in je MK) en de (aardlek) automaat die je gebruikt. Die 16.7 is als je hem alleen gebalanceerd laat trekken/feeden, kan je zelf instellen, ik vind de unbalanced optie wel een mooie functie die voor mij goed werkt.
Oké, achter een 3x25A aansluiting zou dan een 25A 300mA 3P+N B-kar Aardlekautomaat volstaan? Of ivm selectiviteit toch kiezen voor 20A?

• rvdgaag
Ik heb achter een 3x25A aansluiting gewoon een 32A 30mA 3P +N aardlekautomaat zitten, mijn hele MK is intern geschikt voor 50A dus wanneer mijn 12k omvormer zijn asynchrone 27.3A zooi spuugt gaat dat helemaal goed aangezien er voldoende in de rest van de installatie aan stroom verbruikt wordt en een 25A hoofdaansluiting niet direct klapt als er even 27,3A netto terug gevoerd wordt.

Dus om jouw vraag te beantwoorden ja een 25A automaat maar op 30mA zou ik doen, 300mA is nog steeds dodelijk voor persoonlijke aanraking dus dat wil ik niet in mijn huis, selectief of niet boeit me geen zak.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Single
ik had de manual gelezen maar niets kon mijn probleem oplossen en als , in dit geval jij , met een oplossing komt die niet geheel volgens het boekje is komt bij mij automatisch die vraag boven. maar niets heeft gewerkt , het pokkeding doet gewoon niet wat ik wil met deze afstellingen. Ik zal rustig moeten afwachten tot de dtsu is geplaatst.. of china nog een oplossing heeft die wel werkt. maar dat hoor ik morgen.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16
Single schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:36:
[...]

ik had de manual gelezen maar niets kon mijn probleem oplossen en als , in dit geval jij , met een oplossing komt die niet geheel volgens het boekje is komt bij mij automatisch die vraag boven. maar niets heeft gewerkt , het pokkeding doet gewoon niet wat ik wil met deze afstellingen. Ik zal rustig moeten afwachten tot de dtsu is geplaatst.. of china nog een oplossing heeft die wel werkt. maar dat hoor ik morgen.
Is noodstroom aangesloten in jouw setup? Want anders kun je ook alles over de noodstroom gooien. Dan is de Deye zijn eigen meter. Kun je dan de ToU op 200W zetten.

• Single
thomvh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Is noodstroom aangesloten in jouw setup? Want anders kun je ook alles over de noodstroom gooien. Dan is de Deye zijn eigen meter. Kun je dan de ToU op 200W zetten.
nee , de noodstroom is nog niet aangesloten. heb op dit ogenblik maar 1 kabel dus het was kiezen. Het klinkt als een mogelijke oplossing.

• thomvh
Single schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:03:
[...]

nee , de noodstroom is nog niet aangesloten. heb op dit ogenblik maar 1 kabel dus het was kiezen. Het klinkt als een mogelijke oplossing.
Dit is de volgorde om te ontladen. Jij zou dan alleen nog een Wattage limiet aan de TOU slots moeten toevoegen, tip zet ze allemaal op 00:00 dan is alleen het laatste slot actief scheelt je wat instellingen wijzigen:
[Tue Mar 03 08:01:54] Set 'Grid peak shaving' to 'Disabled': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:49] Set 'Work mode' to 'Selling first': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:44] Set 'Grid charge point 6' to 'false': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:40] Set 'Grid charge point 5' to 'false': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:35] Set 'Grid charge point 4' to 'false': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:31] Set 'Grid charge point 3' to 'false': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:30] Set 'Grid charge point 2' to 'false': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:25] Set 'Grid charge point 1' to 'false': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:20] Set 'Capacity point 6' to '25': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:16] Set 'Capacity point 5' to '25': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:11] Set 'Capacity point 4' to '25': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:07] Set 'Capacity point 3' to '25': Saved.
[Tue Mar 03 08:01:02] Set 'Capacity point 2' to '25': Saved.
[Tue Mar 03 08:00:58] Set 'Capacity point 1' to '25': Saved.
Als dit niet werkt dan ben ik bang dat de deye ergens toch die meter input verwacht. Al lijkt me dat ook weer sterk.

• Domba
@Single Voor gebruik met CT's moet "ex meter for CT" uitgevinkt blijven tot je een modbus meter hebt.
(3e set screen advanced menu)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik loop tegen het volgende probleem aan.

In mijn Deye installatie heb ik nog 3 andere kleine AC gekoppelde omvormers hangen. Ik heb er een op de GEN-poort van de Deye aangesloten (Micro inv. instelling) en de andere twee zijn aangesloten op de load kant van de Deye.

Nu doet zich het volgende probleem voor. Als ik de netspanning eraf haal moet de Deye overschakelen naar off-grid modus echter als er PV wordt opgeleverd dan schiet de Deye in de F55 fout (DC Voltage High Fault).

Na wat testen kom ik tot de conclusie dat het lijkt dat de Deye (bij mij) niet goed overweg kan met gelijktijdig productie op de GEN-poort als ook op de Load kant. Tevens lijkt het er op dat dit alleen optreedt wanneer de workingmode op: "Selling First" staat en niet op "Zero Export To Load".
GEN aangeslotenLoad aangeslotenPV opbrengstF55 fout
JaJaJaJa
JaJaNeeNee
JaNeeJaNee
NeeJaJaNee
Is dit een bekend probleem?

Ik zit er nu over te denken om de PV aan de load kant te verschuiven naar de net kant. Het enige nadeel is dat bij stroomuitval deze omvormers dan ook uitvallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lasoul op 06-07-2026 11:24 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:06
rvdgaag schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:08:
Ik heb achter een 3x25A aansluiting gewoon een 32A 30mA 3P +N aardlekautomaat zitten, mijn hele MK is intern geschikt voor 50A dus wanneer mijn 12k omvormer zijn asynchrone 27.3A zooi spuugt gaat dat helemaal goed aangezien er voldoende in de rest van de installatie aan stroom verbruikt wordt en een 25A hoofdaansluiting niet direct klapt als er even 27,3A netto terug gevoerd wordt.

Dus om jouw vraag te beantwoorden ja een 25A automaat maar op 30mA zou ik doen, 300mA is nog steeds dodelijk voor persoonlijke aanraking dus dat wil ik niet in mijn huis, selectief of niet boeit me geen zak.
Deye schrijft zelf expliciet: externe RCD mag type A zijn, maar moet 300 mA of hoger zijn, anders kan de inverter mogelijk niet goed werken.

GRID naar Deye:
4P aardlekautomaat type A, 300 mA, B25 of B32

LOAD terug naar woning:

Eindgroepen woning:
bestaande 30 mA aardlekbeveiliging blijft

Water-Escape

• dingo35
Fabrikanten en installateurs willen niet graag problemen krijgen met klanten die afslaande ALS'en hebben.

Maar als je zelf je eigen installatie bouwt zou ik alles op 30mA zetten en als het misgaat, en je kunt de oorzaak niet wegnemen, alsnog naar 300mA gaan.

In de praktijk valt al dat geleuter over "capacitieve lekstromen bij PV installaties in de regen" enorm mee...

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

water_escape schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:24:
[...]

LOAD terug naar woning:
Dat zou ik absoluut niet aanraden, enkel een stroombeveiliging voor de kabel.
Waarom zou je hele groepenkast die al vol zit met beveiliging dat nog eens extra nodig hebben?
Gaat er op 1 fase iets mis dan schakelt alles uit, handig!

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Jerry_bboy
Nou de eerste dagen de accu draaien. Nu eens gaan kijken hoe ik hem ga aansturen.

Hoe sturen jullie de set aan? En indien mogelijk zou je eens wat instellingen kunnen delen ?
Sturen jullie met de Deye app aan of met een Home Assistant ?

• rvdgaag
Jerry_bboy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:41:
Nou de eerste dagen de accu draaien. Nu eens gaan kijken hoe ik hem ga aansturen.

Hoe sturen jullie de set aan? En indien mogelijk zou je eens wat instellingen kunnen delen ?
Sturen jullie met de Deye app aan of met een Home Assistant ?
Je kan met HA met een software integratie de Deye sturen, zoek op Solarman.

Wat mooier is de omvormer sturen met een ESP32 en modbus: Klik

Om slim te laden/ontladen zijn er diverse oplossingen, ik gebruik hiervoor GBBoptimizer: Klikker 2

• Jerry_bboy
Waarom is dat mooier @rvdgaag ? Ik heb nu zo'n 230 entities in HA, en kan volgens mij hetzelfde instellen als de ESP32 met modbus.

En wat is de reden dat je voor GBBoptimizer bent gegaan?

• rvdgaag
Jerry_bboy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:11:
Waarom is dat mooier @rvdgaag ? Ik heb nu zo'n 230 entities in HA, en kan volgens mij hetzelfde instellen als de ESP32 met modbus.

En wat is de reden dat je voor GBBoptimizer bent gegaan?
Mooier vind ik dat ik niet afhankelijk ben van Solarman, was niet altijd even stabiel, naast de vele HA kernel updates die nog wel eens rotzooi veroorzaken.

GBB is niet eenvoudig te installeren, net als zoveel andere oplossingen voor EMS (via HA). Maar het werkt voortreffelijk, houdt rekening met je EV lader, Warmtepomp , airco, temperatuur, gemiddelde standaard gebruikt etc, het is SAAS dus kost wat geld afhankelijk van de grootte van de accu maar ik had dat in een 2 tal maanden terug verdiend.

Ik gebruik het nu al bijna 2 jaar en met mijn 65 kWh accu icm GBB heeft mij al een ruime 2915 euro opgeleverd, wel icm met een dynamisch energiecontract. (eerst Tibber en nu sinds januari Zonneplan)

[ Voor 7% gewijzigd door rvdgaag op 06-07-2026 17:07 ]

• thomvh
Lasoul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:12:
Ik loop tegen het volgende probleem aan.

In mijn Deye installatie heb ik nog 3 andere kleine AC gekoppelde omvormers hangen. Ik heb er een op de GEN-poort van de Deye aangesloten (Micro inv. instelling) en de andere twee zijn aangesloten op de load kant van de Deye.

Nu doet zich het volgende probleem voor. Als ik de netspanning eraf haal moet de Deye overschakelen naar off-grid modus echter als er PV wordt opgeleverd dan schiet de Deye in de F55 fout (DC Voltage High Fault).

Na wat testen kom ik tot de conclusie dat het lijkt dat de Deye (bij mij) niet goed overweg kan met gelijktijdig productie op de GEN-poort als ook op de Load kant. Tevens lijkt het er op dat dit alleen optreedt wanneer de workingmode op: "Selling First" staat en niet op "Zero Export To Load".
GEN aangeslotenLoad aangeslotenPV opbrengstF55 fout
JaJaJaJa
JaJaNeeNee
JaNeeJaNee
NeeJaJaNee
Is dit een bekend probleem?

Ik zit er nu over te denken om de PV aan de load kant te verschuiven naar de net kant. Het enige nadeel is dat bij stroomuitval deze omvormers dan ook uitvallen.
Misschien snap ik de setup niet zo goed. Maar waarom verbind je niet alle PV's op de GEN? Bedoel het zijn micro-omvormers dus er komt gewoon AC uit. Die kun je toch allemaal aan elkaar verbinden en op de GEN input voeden?

• Lasoul
thomvh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:52:
[...]

Misschien snap ik de setup niet zo goed. Maar waarom verbind je niet alle PV's op de GEN? Bedoel het zijn micro-omvormers dus er komt gewoon AC uit. Die kun je toch allemaal aan elkaar verbinden en op de GEN input voeden?
Het zijn geen Micro omvormers maar gewone AC-gekoppelde omvormers.

• rvdgaag
Lasoul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Maakt niks uit, kunnen allemaal gewoon op de MI input van de Deye.

• Jerry_bboy
Lasoul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Ik heb mijn SMA ook gewoon op de GEN poort :) Werkt top ook in island modus.

@rvdgaag thanks voor de info. Maar eens kijken wat ik dan ga doen.
Momenteel nog geen dynamisch contract. Wel van plan. Vanwaar de wijziging naar zonneplan?

• genesisfm
Speedy-Andre schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Dat zou ik absoluut niet aanraden, enkel een stroombeveiliging voor de kabel.
Waarom zou je hele groepenkast die al vol zit met beveiliging dat nog eens extra nodig hebben?
Gaat er op 1 fase iets mis dan schakelt alles uit, handig!
Hoe bedoel je dat precies? Want een aardlekautomaat vanaf de LOAD naar de groepenkast van 300mA beveiligd de kabel naar de groepenkast (als je er per ongeluk een schop in zet bijv.).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

genesisfm schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Want een aardlekautomaat vanaf de LOAD naar de groepenkast van 300mA beveiligd de kabel naar de groepenkast (als je er per ongeluk een schop in zet bijv.).
Dan zal je wel sluiting tussen een paar aders krijgen zodat ie eruit gaat, aarding helpt niet als het een kabel zonder mantel is. De meterkast hangt aan die kabel en ook op die foutstromen zal hij reageren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• genesisfm
Speedy-Andre schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Dan zal je wel sluiting tussen een paar aders krijgen zodat ie eruit gaat, aarding helpt niet als het een kabel zonder mantel is. De meterkast hangt aan die kabel en ook op die foutstromen zal hij reageren.
De eerste beveiliging richting de aarde is de mantel als die er niet is dan zoekt de stroom de volgende weg van de laagste weerstand en dat kan je lichaam zijn maar ook vocht in de kabel, slechte isolatie of een behuizing welke onder spanning komt. Kortom het is niet alleen de mantel van de kabel die op de veiligheid van toepassing is..

Oja 300mA is niet de meest veilige oplossing maar altijd nog beter dan niks vind ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door genesisfm op 06-07-2026 22:11 ]

• Lasoul
rvdgaag schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:39:
[...]

Maakt niks uit, kunnen allemaal gewoon op de MI input van de Deye.
Zet je ze dan allemaal op 1 fase of elke omvormer op een aparte fase en een gedeelde nul? Kan niet echt terugvinden of Deye dat ondersteunt.

Blijf het wel vreemd vinden dat hij in de F55 fout schiet in mijn geval. Wellicht kan hij niet snel genoeg zowel de GEN poort productie als ook de LOAD kant productie intern regelen

• Lasoul
Jerry_bboy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Momenteel nog geen dynamisch contract. Wel van plan. Vanwaar de wijziging naar zonneplan?
Dat heb ik ook maar daarnaast ook nog een paar AC - omvormers op de LOAD kant. Dus ik maak gebruik van beide mogelijkheden (GEN en LOAD). :)

• thomvh
Lasoul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:18:
[...]

Zet je ze dan allemaal op 1 fase of elke omvormer op een aparte fase en een gedeelde nul? Kan niet echt terugvinden of Deye dat ondersteunt.

Blijf het wel vreemd vinden dat hij in de F55 fout schiet in mijn geval. Wellicht kan hij niet snel genoeg zowel de GEN poort productie als ook de LOAD kant productie intern regelen
Hoe heb je ze op de load zitten? De Gen poort is in principe niet heel anders.

• Lasoul
thomvh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Hoe heb je ze op de load zitten? De Gen poort is in principe niet heel anders.
Elke omvormer zit aan de load kant achter een aparte aardlekautomaat.

• thomvh
Lasoul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:05:
[...]

Elke omvormer zit aan de load kant achter een aparte aardlekautomaat.
Voor zover mij bekend kun je het gewoon zien als een Load poort. Dus op dezelfde manier aansluiten. Beetje verdelen is wel slim.

• Lasoul
thomvh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:08:
[...]

Voor zover mij bekend kun je het gewoon zien als een Load poort. Dus op dezelfde manier aansluiten. Beetje verdelen is wel slim.
Dat is ook het probleem niet. Op zich werkt het ook echter als ik zowel de GEN-poort als ook de LOAD-kant voorzie van een AC-omvormer dan schiet de Deye in errorcode F55 als ik offgrid ga. Zet ik een van beide eerst uit en ga dan offgrid dan gaat het goed. Dus de combinatie lijkt niet te werken.

• dingo35
@Lasoul Je hebt wel een werkende batterij geconfigureerd, zodat hij offgrid z'n PV vermogen kwijt kan?

Hoe is de Gen Port geconfigureerd? Probeer eens Gen Input met AC coupled on Load Side?

• rvdgaag
Lasoul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:18:
[...]

Ik heb 3 Deye "micro" inverters, zijn gewoon compacte omvormers van 2K load max, ieder op 1 eigen fase zitten aan de MI kan en de Nul gedeeld. De LOAD kant is voor LOAD, de Deye kan daar niks met terugregelen als je daar een omvormer aan hangt.

• rvdgaag
Jerry_bboy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Zonneplan biedt tijdens de zonsopgang tijden 10% extra voor de teruggeleverd energie en rekent geen 2ct terugleverkosten. Vandaar dat ik bij Tibber ben weggegaan. De hoge stroomprijs die doorgaans vroeg in de ochtend en avond is wordt nu beloond met 10% extra, waar GBB optimizer prima gebruik van kan maken in de sturing. Levert domweg meer op dan bij Tibber. Als je naar ZP wil dank kan ik je een referral sturen, levert jou/mij weer 35 euro ofzo op :-)

[ Voor 6% gewijzigd door rvdgaag op 07-07-2026 08:11 ]

• Lasoul
dingo35 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 05:01:
@Lasoul Je hebt wel een werkende batterij geconfigureerd, zodat hij offgrid z'n PV vermogen kwijt kan?

Hoe is de Gen Port geconfigureerd? Probeer eens Gen Input met AC coupled on Load Side?
Batterij is een 32kWh die met 10000W mag laden dus dat is geen probleem. Het werkt ook gewoon als je een van beide (GEN of de LOAD tied inverters) uitzet.

De setting "Gen Input met AC coupled on Load Side" was ook mijn eerste gedachte maar als je die optie selecteert dan springt de mode van de GEN-poort van "Micro inv" naar "Generator" en schakelt hij de GEN-poort met de inverter uit.

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:57
Lasoul, omvormers op load werkt gewoon niet zoals boven aangegeven, zeker niet in off grid. Zero export to load werkt ook niet volgens mij, zero export to ct wel, zo heb ik het nu. Voorheen werd de batterij niet geladen bij overschot, nu wel. Jouw foutcode kwam bij mij ook regelmatig voor. Wil je off grid dan echt gen poort gebruiken ivm terugregelen.

• dingo35
AC omvormers op Grid werkt off grid bij mij, met Gen Input met AC coupled on Grid Side; merk op dat dan het afschalen van de omvormers als SoC = 100 niet werkt; als ik off grid moet vind ik dat geen probleem, als de Deye in die situatie komt zal hij de Grid af moeten schakelen, zet ik de omvormers uit, en kan de Deye weer herstarten.

• thomvh
dingo35 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:40:
AC omvormers op Grid werkt off grid bij mij, met Gen Input met AC coupled on Grid Side; merk op dat dan het afschalen van de omvormers als SoC = 100 niet werkt; als ik off grid moet vind ik dat geen probleem, als de Deye in die situatie komt zal hij de Grid af moeten schakelen, zet ik de omvormers uit, en kan de Deye weer herstarten.
Nee klopt. De deye kan zolang die grid gekoppeld is niet de frequency aanpassen om zo de omvormers te sturen. Dus het is aan of uit.

• Lasoul
Ik kwam onderstaande tekst nog tegen t.a.v ac couple.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3MtpZYOksiwsogT8LA8UvEKP5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pcEq5IEmjtqsSL0bNmERH9Vm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SqF_i6NVZFJH57qLSa4KY2Pzak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BWiCALtfLtlN3ZhOXW644R8b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lX_G61yxprPmpmnyCJRs0U2TVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ilnUXUEWzU0yCMeZjnWeaQlz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD8TZAh4wwak9exp2mIcXCPXNcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N1BY4zAhwvLQMGGs9Tr7uqLT.png?f=fotoalbum_large

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:09

zalkc

cvz.eu

Zo duidelijk heb ik het nog niet gezien in mijn handleiding ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Lasoul
zalkc schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Zo duidelijk heb ik het nog niet gezien in mijn handleiding ;)
Weet niet zeker of het allemaal klopt maar komt uit een document dat ik online tegen kwam. Dus het is niet officieel van Deye.

• Jerry_bboy
iemand hier toevallig een fraai dashboard gemaakt in Home Assistant met alle entities ?

En zou je die willen delen?

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:37

Dogooder

dus...

Jerry_bboy schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:02:
iemand hier toevallig een fraai dashboard gemaakt in Home Assistant met alle entities ?

Sunsynk powerflow card al bekeken?

https://github.com/slipx06/Sunsynk-Power-Flow-Card

• Single
mag ik ook vragen stellen over solarman? ziet er naar uit dat ik eindelijk mn 200W naar huis krijg batt op V geeft al een wereld van verschil. temp is dan geen -75 C maar 25 C wat meer met de werkelijkheid overeenkomt. Alleen solarman geeft nog steeds 108W naar de omvormer aan , neemt al die veranderingen niet mee. moet er iets ververst worden?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Single schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:25:
mag ik ook vragen stellen over solarman? ziet er naar uit dat ik eindelijk mn 200W naar huis krijg batt op V geeft al een wereld van verschil. temp is dan geen -75 C maar 25 C wat meer met de werkelijkheid overeenkomt. Alleen solarman geeft nog steeds 108W naar de omvormer aan , neemt al die veranderingen niet mee. moet er iets ververst worden?
Ik meen dat de batterij de omvormer primair van stroom voorziet, en de omvormer lust in mijn geval 70 W continue.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• ben144
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-07 19:23
Ik overweeg een deye SUN-5K-SG05LP1-EU-AM2-P (Monofase, hybride 5kW) te kopen maar ik twijfel nog over de api sturingsmogelijkheden hiervan. Volgende heb ik al gevonden om hem aan te sturen (ipv de bijgeleverde meter), voorbeeld invert nu x watt, laad y watt(of A)

- via modbus is mogelijk, maar heb gelezen dat je dat best niet continue doet omwille van eeprom burnout. Klopt dit nog, zijn er misschien al ram registers ?
- beste oplossing zou een Eastron monofase meter simuleren zijn en de deye instellen op NOM.
- de tijdslots van de deye lijken me niet geschikt voor mijn toepassingen.

Klopt dit, of zijn er nog andere (eenvoudigere) mogelijkheden die ik nog niet gevonden heb.
Moet wel kunnen vanuit een eigen script omwillen van diverse andere apparaten/tarieven/...

( Geen homeassistant oplossingen, wil zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van netwerk/andere devices. )

• thomvh
ben144 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:03:
Ik overweeg een deye SUN-5K-SG05LP1-EU-AM2-P (Monofase, hybride 5kW) te kopen maar ik twijfel nog over de api sturingsmogelijkheden hiervan. Volgende heb ik al gevonden om hem aan te sturen (ipv de bijgeleverde meter), voorbeeld invert nu x watt, laad y watt(of A)

- via modbus is mogelijk, maar heb gelezen dat je dat best niet continue doet omwille van eeprom burnout. Klopt dit nog, zijn er misschien al ram registers ?
- beste oplossing zou een Eastron monofase meter simuleren zijn en de deye instellen op NOM.
- de tijdslots van de deye lijken me niet geschikt voor mijn toepassingen.

Klopt dit, of zijn er nog andere (eenvoudigere) mogelijkheden die ik nog niet gevonden heb.
Moet wel kunnen vanuit een eigen script omwillen van diverse andere apparaten/tarieven/...

( Geen homeassistant oplossingen, wil zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van netwerk/andere devices. )
Hoe wil je het dan aansturen? Als je niet afhankelijk wil zijn van een ander apparaat? Solar-Assistant is een oplossing, dat is een PI. Maar je kunt ook genoeg scripts vinden voor Pi's etc die het mogelijk maken om de modbus registers te updaten. Wat ik heb begrepen doe de Deye cloud exact hetzelfde. Dus de EEProm lijkt me een beetje outdated info? Maar je zegt dat TOU slots niet voor jouw oplossing werken. Ben wel benieuwd waarom niet, je legt erg weinig uit over jouw doelstelling.

https://github.com/Imanol82/Modbus-TCP-for-Deye-Inverter deze linkt het naar Home Assistant, maar dat hoeft natuurlijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door thomvh op 08-07-2026 12:12 ]

• rvdgaag
Jerry_bboy schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:02:

Zoiets ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5crEg9V61b8PdpHwyJuafevD-Tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lSIsxHDVDeTbo9EyRWt8iXgn.png?f=fotoalbum_large

• Jerry_bboy
yes dat zou top zijn :) @rvdgaag

[ Voor 19% gewijzigd door Jerry_bboy op 08-07-2026 14:32 ]

• rvdgaag
bij deze:

Deel 1
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
type: entities
entities:
  - entity: sensor.yambms_1_battery_soc_1
    name: SOC Batterysystem
    icon: mdi:battery-30
  - entity: sensor.yambms_1_battery_charging_power
    name: Batterij laad power
  - entity: sensor.yambms_1_battery_discharging_power
    name: Batterij ontlaad power
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_voltage
    name: Voltage Batterysystem
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_solar_sell
    name: Solar_sell
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_grid_charge
    name: Grid_Charge
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_of_use
    name: Time of Use
  - entity: switch.deye_hybrid_grid_peak_shaving
    name: Grid Peak Shaving
  - entity: switch.deye_hybrid_export_asymmetry
    name: Export Asymmetry
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_production
    name: Daily Production
  - entity: sensor.deye_hybrid_microinverter_energy_today
    name: MicroInverters vandaag
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_battery_temperature
    name: Battery Temperature
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_heat_sink_temperature
    name: Sink Temperature
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_energy_sold
    name: Daily Energy Sold
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_daily_energy_bought
    name: Daily Energy Bought
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_total_charge_of_the_battery
    name: Total charge of the battery
  - entity: sensor.esphome_web_26bda4_sun8k_total_discharge_of_the_battery
    name: Total discharge of the battery
  - entity: sensor.modbus_total_system_power_huis
    name: Totaal Huis vermogen
title: Deye 12K Hybrid
show_header_toggle: false

• rvdgaag
Deel 2 control paneel bediening
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
entities:
  - entity: select.esphome_web_26bda4_sun8k_energy_priority
    name: Energy priority
  - entity: select.esphome_web_26bda4_sun8k_limit_control_mode
    name: Limit control mode
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_max_solar_power
    name: Max Solar Power
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_max_solar_sell_power
    name: Max Solar Sell Power
  - entity: number.deye_hybrid_grid_peak_shaving
    name: Peak Shaving
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_maximum_battery_charge_current
    name: Maximum battery charge current
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_maximum_battery_discharge_current
    name: Maximum battery discharge current
  - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_maximum_battery_grid_charge_current
    name: Maximum battery_grid charge current
title: Deye 12K Hybrid

• rvdgaag
Deel 3 TOU tabel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
entities:
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_charge_enable
    type: custom:multiple-entity-row
    name: Timeslot 1
    toggle: true
    state_header: Charge
    state_color: true
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_start
        name: From
        format: precision0
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_start
        name: To
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_power
        name: Power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_capacity
        name: SOC
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_charge_enable
    name: Timeslot 2
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_2_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_charge_enable
    name: Timeslot 3
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_3_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_charge_enable
    name: Timeslot 4
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_4_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_charge_enable
    name: Timeslot 5
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_5_capacity
  - entity: switch.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_charge_enable
    name: Timeslot 6
    entities:
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_1_start
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_power
      - entity: number.esphome_web_26bda4_sun8k_time_point_6_capacity
        type: ""

• Domba
Single schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:25:
In Batt V of wel voltage sturing is er geen communicatie met BMS en is die Batt temp een niets zeggende default,
Je dient de met de Deye meegeleverde temperatuursensor aan te sluiten, die eigenlijk voor lood/gel accu's bedoeld is en dan krijg je ook werkelijke temperatuur meting.

Als ook dat in Batt V de Deye zelf de fake % SOC bedenkt op basis van ingegeven instellingen en dat deze niet afkomstig is van de BMS en flink tot fors kan afwijken.
(tot wel een halve accu module lading en Deye al bedacht heeft, met "batt in" "batt out" van de modbus registers dat SOC al 0% zou moeten zijn terwijl module spanning voor een S16 LFP nog makkelijk 52V kan zijn)

Alleen in Lithium mode is er communicatie BMS van de LFP accu module, mits kabel voor CAN/RS485 is aangesloten en juiste protocol in beide, zowel BMS als Deye is gekozen.

De 108W is Deye eigenverbruik in on-line/on-grid mode.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 08-07-2026 23:15 ]

• Domba
@Single Als je accumodule hebt met een BMS die geschikt is om met Deye te communiceren via CAN/RS485.
Probeer eerst met de Lithium setting alles te laten functioneren en vertrouwd te raken met de Deye's aansturing.
Als start/begin is BattV niet aan te raden met een SOC sturing geschikte BMS/accumodule.

Batt V setting mist communicatie BMS<>Deye en daarmee ook forged charge als een extra bescherming die bijna elke merk BMS ondersteund..
Forge charge zorgt ervoor dat accumodule/cellen niet onder minimaal "protection voltage" 2,5-2,9V per cel komt, afhankelijk wat is ingesteld in de BMS en met Deye on-line/on-grid alle settings overruled en paar procent SOC of aantal Wh als nood bij laadt tegen onderspanning van cel/accumodule.

• dingo35
Ik begrijp dat het BMS na verloop van tijd z'n SoC berekening "herijkt" moet worden; is het voldoende om twee-wekelijks naar 100% te laden en dat een uurtje te laten staan, of moet ik ook periodiek naar 20%, 10% of 0% ontladen? Schijnt nogal slecht voor de accus te zijn?

Het lijkt me logisch dat een derglijke routine in de Deye ingebouwd zou zitten(die je dan handmatig activeert), maar dat is blijkbaar niet het geval?

• thomvh
Iemand enig idee waarom de Deye niet sneller wil laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tbICsdPHTcsUe0nBUkhYIc3oLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EKhoHHRDk7XR64TzG4Dcp1CH.png?f=user_large

Max Grid Charge current staat op 350A, Max Battery Charge ook op 350A, de batterij is nog onder 50% vol. Er is genoeg vermogen beschikbaar tussen het net en de PV om de omvormer op 20kW te laten laden. De batterijen zijn niet echt warm (25 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA52xNJMkCLoWiNxIDrpsQXfC38=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/snX1GQVjCO8cI6RmGraZDYV0.png?f=user_large
Moet de omvormer extra gekoeld worden?

[ Voor 17% gewijzigd door thomvh op 09-07-2026 14:27 ]

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
thomvh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:26:
Iemand enig idee waarom de Deye niet sneller wil laden?

[Afbeelding]

Max Grid Charge current staat op 350A, Max Battery Charge ook op 350A, de batterij is nog onder 50% vol. Er is genoeg vermogen beschikbaar tussen het net en de PV om de omvormer op 20kW te laten laden. De batterijen zijn niet echt warm (25 graden).

[Afbeelding]
Moet de omvormer extra gekoeld worden?
Boven de 45 graden begint hij te throttlen, je lijkt op 59 te zitten...

• thomvh
Driehoek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:34:
[...]

Boven de 45 graden begint hij te throttlen, je lijkt op 59 te zitten...
Dat zou een verklaring zijn!
Dan is nu de vraag hoe ik hem koeler kan krijgen :') hij hangt al in een kelder waar het koel is.

• rvdgaag
thomvh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Dat zou een verklaring zijn!
Dan is nu de vraag hoe ik hem koeler kan krijgen :') hij hangt al in een kelder waar het koel is.
Hoe kom je aan die wijsheid ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sreKwkX9-skwJDKk_lhB92__wLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcaxZxH9Z2yKztDxBGX3Bsxk.png?f=fotoalbum_large

Mijn 12k is extra gekoeld met fans onder en boven maar hangt in een ongeisoleerde enkelsteen garage waar het zo 40 graden binnen is. Hier boven zie je de "sink" temperatuur van de Deye, deze raakt zo nu en dank de 70 graden wel maar laadt gewoon volle bak.

Ik vermoed dat Tomvh in zijn installatie slechte kwaliteit/dunne kabels gebruikt of het BMS van de accu's kan die power niet aan.

[ Voor 7% gewijzigd door rvdgaag op 09-07-2026 18:35 ]

• thomvh
rvdgaag schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:33:
[...]

[Afbeelding]

Mijn 12k is extra gekoeld met fans onder en boven maar hangt in een ongeisoleerde enkelsteen garage waar het zo 40 graden binnen is. Hier boven zie je de "sink" temperatuur van de Deye, deze raakt zo nu en dank de 70 graden wel maar laadt gewoon volle bak.

Ik vermoed dat Tomvh in zijn installatie slechte kwaliteit/dunne kabels gebruikt of het BMS van de accu's kan die power niet aan.
AC kabels zijn allemaal overspecced. DC kabels zaten erbij, zien er niet bepaald dun uit. BMS zou tot 350A moeten laden. Maar kan momenteel niet zien hoe wie wat waar die intern een keus maakt om niet sneller te laden.

• Driehoek
  • Niet online
rvdgaag schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:33:
[...]

[Afbeelding]

Staat gewoon in de data-sheet.

• Driehoek
  • Niet online
thomvh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:51:
[...]

AC kabels zijn allemaal overspecced. DC kabels zaten erbij, zien er niet bepaald dun uit. BMS zou tot 350A moeten laden. Maar kan momenteel niet zien hoe wie wat waar die intern een keus maakt om niet sneller te laden.
Zet er eventueel een ventilator op en kijk of dat een effect heeft?

• Single
Domba schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:00:
[...]

In Batt V of wel voltage sturing is er geen communicatie met BMS en is die Batt temp een niets zeggende default,
Je dient de met de Deye meegeleverde temperatuursensor aan te sluiten, die eigenlijk voor lood/gel accu's bedoeld is en dan krijg je ook werkelijke temperatuur meting.

Als ook dat in Batt V de Deye zelf de fake % SOC bedenkt op basis van ingegeven instellingen en dat deze niet afkomstig is van de BMS en flink tot fors kan afwijken.
(tot wel een halve accu module lading en Deye al bedacht heeft, met "batt in" "batt out" van de modbus registers dat SOC al 0% zou moeten zijn terwijl module spanning voor een S16 LFP nog makkelijk 52V kan zijn)

Alleen in Lithium mode is er communicatie BMS van de LFP accu module, mits kabel voor CAN/RS485 is aangesloten en juiste protocol in beide, zowel BMS als Deye is gekozen.

De 108W is Deye eigenverbruik in on-line/on-grid mode.

Ik krijg nu wel het gewenste gedrag. Hij geeft sávonds en s´nachts keurig rond de 200W terug en overdag wordt keurig de accu geladen , dat doet ie dus wel in BattV maar niet in lithium. Nu wordt zeer binnenkort de meter geplaatst dus ik laat het even zo , wel iig bedankt voor de uitleg.

• rvdgaag
[...]

Niet bepaald dun maar je weet het niet zeker, meegeleverde kabels zijn veelal te dun en kunnen geen 170A per kabel aan. Je zal minimaal 95mm2 moeten hebben en wellicht nog dikker. Als de weerstand te hoog is dan kan de stroom niet lopen, worden ze warm ?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

[...]

Controleer je DC kabels, als het goed is staat er op de kabel hoeveel mm2 ze zijn, tot 285A is de dikte minimaal 95 mm2 tot 5 meter afstand. Daar zit je al boven.

Als je de kabels bij voortdurende volle belasting vastpakt brand je dan je handen? Dan zijn ze te dun. Aangenaam warm is nog in orde, maar niet veel heter.

https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/dc-wiring.html

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 10-07-2026 11:21 ]

• thomvh
rvdgaag schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:46:
[...]

Niet bepaald dun maar je weet het niet zeker, meegeleverde kabels zijn veelal te dun en kunnen geen 170A per kabel aan. Je zal minimaal 95mm2 moeten hebben en wellicht nog dikker. Als de weerstand te hoog is dan kan de stroom niet lopen, worden ze warm ?
Die kabels worden niet warmer dan 30 graden de laatste keer dat ik ze onder load heb gemeten. Ik weet niet exact de dikte maar daar kan ik wel achterkomen.

• thomvh
zalkc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Controleer je DC kabels, als het goed is staat er op de kabel hoeveel mm2 ze zijn, tot 285A is de dikte minimaal 95 mm2 tot 5 meter afstand. Daar zit je al boven.

Als je de kabels bij voortdurende volle belasting vastpakt brand je dan je handen? Dan zijn ze te dun. Aangenaam warm is nog in orde, maar niet veel heter.

https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/dc-wiring.html
Laatste keer dat ik ze onder load vast heb gepakt was het wat warmer dan mijn hand maar echt niet wat ik "heet" zou noemen.

• rvdgaag
thomvh schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Laatste keer dat ik ze onder load vast heb gepakt was het wat warmer dan mijn hand maar echt niet wat ik "heet" zou noemen.
Ja als je er maar 60A doorheen krijgt dan begrijp ik dat....

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09
Nou, Deye service heeft mijn installatie compleet van slag afgebracht.

Ze kregen het in eerste instantie niet voor elkaar om het random terugleveren te stoppen. Zelfs na een firmware update werd het wel beter, maar niet perfect.

Nu zijn ze verder aan het klooien geweest en nu werkt on-grid de omvormer bijna niet meer.

PV schakelt terug naar 12% van het normale vermogen en het hele huis verbruikt enkel nog vanaf het net. Als ik via modbus de omvormer op off-grid schakel werkt hij wel perfect.

Ik heb alle settings nagelopen en alles staat goed. TOU ingeschakeld, zelfs de verborgen “general” setting voor ieder tijdslot toegepast. No export to CT aan, etc.

Niets meer, on-grid laat het net door en laadt enkel minimaal nog de accu vanaf PV en off-grid werkt alles, maar ben ik natuurlijk de sjaak als mijn accu vrijwel leeg is.

Iemand hier nog ideeën, ook ChatGPT (met directe modbus toegang) komt er niet meer uit.

En natuurlijk is Deye service weer gesloten voor het weekend…

/edit: Zou een factory reset ook de verborgen instellingen die door Deye zijn gemaakt resetten?

[ Voor 5% gewijzigd door OverSoft op 10-07-2026 16:30 ]

• genesisfm
/edit: Zou een factory reset ook de verborgen instellingen die door Deye zijn gemaakt resetten?
Hier dacht ik ook aan in de eerste instantie. Maar goed ik ben (nog) geen specialist.

• thomvh
rvdgaag schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:23:
[...]

Ja als je er maar 60A doorheen krijgt dan begrijp ik dat....
Waar haal jij 60A vandaan? De kabel werd gemeten met 300+ outgaande Amps.

• rvdgaag
thomvh schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:46:
[...]

Waar haal jij 60A vandaan? De kabel werd gemeten met 300+ outgaande Amps.
Jij gaf aan dat je 59A max door de kabel kreeg...

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
OverSoft schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:29:
Nou, Deye service heeft mijn installatie compleet van slag afgebracht.

Ze kregen het in eerste instantie niet voor elkaar om het random terugleveren te stoppen. Zelfs na een firmware update werd het wel beter, maar niet perfect.

Nu zijn ze verder aan het klooien geweest en nu werkt on-grid de omvormer bijna niet meer.

PV schakelt terug naar 12% van het normale vermogen en het hele huis verbruikt enkel nog vanaf het net. Als ik via modbus de omvormer op off-grid schakel werkt hij wel perfect.

Ik heb alle settings nagelopen en alles staat goed. TOU ingeschakeld, zelfs de verborgen “general” setting voor ieder tijdslot toegepast. No export to CT aan, etc.

Niets meer, on-grid laat het net door en laadt enkel minimaal nog de accu vanaf PV en off-grid werkt alles, maar ben ik natuurlijk de sjaak als mijn accu vrijwel leeg is.

Iemand hier nog ideeën, ook ChatGPT (met directe modbus toegang) komt er niet meer uit.

En natuurlijk is Deye service weer gesloten voor het weekend…

Je zou een proefaccountje bij GBB aan kunnen maken en kijken of die de boel wel goed krijgt. Het onder de motorkap aansturen werkt beter dan via de menuutjes alleen. Als je dmv GBB het onder de motorkap goed krijgt, zou je vanuit daar mogelijk de boel weer via de menu's ook goed krijgen. Heb je na de firmware update de Deye ook even geheel spanningsloos gemaakt :? Dat wil ook nog weleens helpen, van wat ik hier gelezen heb blijven oude waardes van voor de firmware upgrade toch nog soms ergens "hangen".

• thomvh
rvdgaag schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:52:
[...]

Jij gaf aan dat je 59A max door de kabel kreeg...
Ik stuur een screenshot met 331A... Ik krijg alleen niet het laatste beetje eruit geperst. De 59 in het screenshot is de temperatuur van de omvormer aan de AC kant.

[ Voor 13% gewijzigd door thomvh op 11-07-2026 10:06 ]

• rvdgaag
Dat laatste beetje moet je vergeten, de specificatie van Deye is een ideale omstandigheden specificatie dus zal je waarschijnlijk nooit halen, de mijne doet 240A, hoger dan 231 heb ik hem nog nooit gezien

• hve
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-07 00:30

hve

OverSoft schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:29:
...
...
Ik weet niet of het hetzelfde probleem is maar zodra de panelen vermogen gaan leveren via de generator poort, dan merk ik dat er 'random' vermogen wordt geimporteerd en gexporteerd, terwijl er voldoende vermogen is om zowel huis als de batterij te voeden. Je kunt dat zien in het plaatje beneden van de zonneplan app, een raar wolkje in het midden: groen=import geel=export.

Met als gevolg dat ik EUR 1,58 kwijt ben aan het onzinnig heen en weer pompen van vermogen naar mijn netbeheerder.

Ter vergelijking de zelfde dag van de Deye app, plaatje links.

Juist om dit te voorkomen had ik het hele huis op de "load poort" van de omvormer gezet :?, in de veronderstelling dat de omvormer dan gescheiden paden zou hebben, zoals dit:

Ik ben nog opzoek naar een mogelijkheid om dit op te heffen... dus als iemand dit probleem herkent en een goede suggestie heeft zou enorm helpen ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
              |~~~Deye~~~~|
              |           |
              |           |
     CT.......|  Generator----- "Grid Tied Inverter" ---- PV
     \/       |           |
netbeheerder---Grid       |
              |           |
              |       Load----- Huis
              |~~~~~~~~~~~|
                    |
                 Batterij
Aansturing gaat via een Python scriptje waarmee ik via de Wifi Dongle de modbus registers kan aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGqnnrV9swiN6-3crQ6xc8nb7QQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJMzh6Ipz6I0pAmBQ0vr7Ewy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZgrz4HnWCTyq8fYwcpFqnVCpJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1acCuLqHk4OvRwoPtywOK1J.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door hve op 11-07-2026 16:14 ]

• OverSoft
ybos schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Je zou een proefaccountje bij GBB aan kunnen maken en kijken of die de boel wel goed krijgt. Het onder de motorkap aansturen werkt beter dan via de menuutjes alleen. Als je dmv GBB het onder de motorkap goed krijgt, zou je vanuit daar mogelijk de boel weer via de menu's ook goed krijgen. Heb je na de firmware update de Deye ook even geheel spanningsloos gemaakt :? Dat wil ook nog weleens helpen, van wat ik hier gelezen heb blijven oude waardes van voor de firmware upgrade toch nog soms ergens "hangen".
Bedankt, zal eens kijken naar GBB.

Ja, volledig spanningsloos geweest (meerdere malen), helaas geen oplossing.
hve schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:06:
[...]

Ik weet niet of het hetzelfde probleem is maar zodra de panelen vermogen gaan leveren via de generator poort, dan merk ik dat er 'random' vermogen wordt geimporteerd en gexporteerd, terwijl er voldoende vermogen is om zowel huis als de batterij te voeden. Je kunt dat zien in het plaatje beneden van de zonneplan app, een raar wolkje in het midden: groen=import geel=export.

Met als gevolg dat ik EUR 1,58 kwijt ben aan het onzinnig heen en weer pompen van vermogen naar mijn netbeheerder.

Ter vergelijking de zelfde dag van de Deye app, plaatje links.

Juist om dit te voorkomen had ik het hele huis op de "load poort" van de omvormer gezet :? zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
              |~~~Deye~~~~|
              |           |
              |           |
     CT.......|  Generator----- "Grid Tied Inverter" ---- PV
     \/       |           |
netbeheerder---Grid       |
              |           |
              |       Load----- Huis
              |~~~~~~~~~~~|
                    |
                 Batterij
Aansturing gaat via een Python scriptje waarmee ik via de Wifi Dongle de modbus registers kan aanpassen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Panelen zitten direct op de omvormer (geen grid-tied).

• hve
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-07 00:30

hve

OverSoft schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:14:
Panelen zitten direct op de omvormer (geen grid-tied).
Ja dat is een van de opties die ik overweeg om de DC van de 2 strings op het dak te combineren en dan door de Deye te laten omvormen..

Je had het ook over verborgen settings op de Deye, is er een manier om die tevoorschijn te halen?

• OverSoft
hve schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Je had het ook over verborgen settings op de Deye, is er een manier om die tevoorschijn te halen?
Als ik dat wist, had ik de vraag niet hoeven stellen..,

Je kan via modbus alle registers uitlezen van de omvormer. Helaas zijn ze lang niet allemaal beschreven.

• Domba
@hve Dat is wel heel extreem, een deel of misschien alles zal regelruis zijn

regelruis
Deye heeft als eerste reactietijd nodig als een verbruiker inschakelt (bijv 2kW waterkoker) en heb je de ramprate waarmee Deye vermogen kan veranderen met bijv 400-1000W per seconde verandering on-grid, dan duurt het 2-5 sec voor deye dat extra vermogen voor verbruiker (waterkoker) levert of stopt.
Off-grid gaat dat dan met een kleine spanningsdip, on-grid gaat dat niet daar het net de netspanning bepaald.

Buiten ramprate zijn er andere oorzaken waar je eerst naar moet kijken bij regelruis.
-Of er een verbruiker(s) is, die op seconde basis continue fors van vermogen verandert.
-netspanning hebt met forse snelle spannings fluctuaties
-"zero export power" setting
(regelruis verschilt per FW versie, een oud vergelijk 1128 ~~[zero export power = 0w, regelruis 0,38-0,57kwh/dag] vs 1135 ~~[zero export power = 0w, regelruis 0,2-0,4kwh/dag])
(mocht je laatste FW 1183 gebruiken, vermijdt een nul of negatieve "zero export power" )

AUX/GEN-poort niet op micro-inverter setting gebruiken.
Wisselen van AC-PV naar DC-PV opwek heeft zeker positief effect, maar in jouw grafiek is wel erg extreem dat per uur al meer is dan bij oudere firmware het verschil voor een hele dag en dat er meer oorzaken kunnen zijn en dat zeker eerst naar de eerdere punten gekeken moet worden.

Alleen mogelijk als je geen AC-PV opwek hebt en alleen DC-PV (alleen op de MPPT's van Deye), dat maakt ook verschil, daar de CPU 1 energiestroom minder heeft om te bewaken/te volgen.
(voor twee oudere FW versies hoeveel verschil wel en geen MI-ingang actief maakt)

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste