Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Ik zie dat iedereen zich altijd heel erg druk maakt om het omschakelen.
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?
Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?
- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.
- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind
ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.
All-electric.