Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23
RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste
Als je de lasten achter de omschakelaar niet uit kunt schakelen (theoretisch) wel.
Ik heb tijdens het testen van de installatie mijn sft440 overigens vele malen onder load geschakeld en dat gaat zo snel dat er nauwelijks effect is op de spanning (uit nieuwsgierigheid met een oscilloscoop gemeten). Ik vermoed dat dit te maken heeft met parasitaire effecten van alle kabels etc. en andere onderdelen die een dempende werking hebben in de installatie.
Maarja, nul (phun intended) garantie dat dit altijd goed gaat natuurlijk O-)

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 17:44
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:02:
[...]


Als je de lasten achter de omschakelaar niet uit kunt schakelen (theoretisch) wel.
Ik heb tijdens het testen van de installatie mijn sft440 overigens vele malen onder load geschakeld en dat gaat zo snel dat er nauwelijks effect is op de spanning (uit nieuwsgierigheid met een oscilloscoop gemeten). Ik vermoed dat dit te maken heeft met parasitair effecten van alle kabels etc. en andere onderdelen die een dempende werking hebben in de installatie.
Maarja, nul (phun intended) garantie dat dit altijd goed gaat natuurlijk O-)
Afkloppen! :P

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
thomvh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Heb je daar een link naar de informatie dat het door de veerspanning sneller kan? Want voor mij als ik dit nu naast de Eaton leg zijn het eigenlijk dezelfde apparaten. Waarbij Eaton specifiek over de voorijlende nul spreekt en deze niet echt.

Ik zou het alleen gebruiken om inderdaad wat jij zegt het huis van de LOAD op de Deye naar de net aansluiting direct te schakelen. Dit ga ik niet doen als er geen grid is. Dan heeft het weinig nut.
Excuus, ik heb me weer eens op het verkeerde been laten zetten door ome kloot. :X Ben er nog even verder ingedoken en hij heeft wel echt de voorschakelende nul, maar toch geen schakeling onder veerspanning. Althans, niet voor maken, alleen voor breken maar dat hebben deze allemaal. Modellen die dat wel beide kanten op kunnen zijn vergelijkbaar geprijst met gemorotiseerde ATS schakelaars, maar dan ga je dus richting 4 cijfers qua kosten, dat wordt ook weer te gek. Ik heb m'n post even aangepast.

All-electric.


  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:03
Hoe hebben jullie de kabel vanaf de batterij naar de omvormer? Hebben jullie daar een dc schakelaar en/of zekering tussen? En eventueel een foto van hoe jullie dat hebben ?

  • Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:53
Ik zie dat iedereen zich altijd heel erg druk maakt om het omschakelen.
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?

Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_96 op 25-06-2026 14:37 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:35:
Hoe hebben jullie de kabel vanaf de batterij naar de omvormer? Hebben jullie daar een dc schakelaar en/of zekering tussen? En eventueel een foto van hoe jullie dat hebben ?
Op de batterijen zit een zekering die je om kan zetten en op de kabel heb ik nog een accuschakelaar zodat ik de stroom er helemaal af kan halen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:00
Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Ik zie dat iedereen zich altijd heel erg druk maakt om het omschakelen.
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
<knip>
1-2x per jaar voor onderhoud, niet om te verandering.

Om alles electrisch na te lopen, verbindingen controleren, op beschadigen en of alles nog op momentum vastzit.
Persoonlijk besteedt ik ook elke 100-150 cycles wat aandacht en check op celbalans omdat ik standaard tussen 50V - max 56V gebruik (gewoonlijk 10-95% SOC/ 3.1-3.5V/cel) en 100% SOC calibrering op 56.5V doe voor de LFP 16 cellen en alle accumodules gelijktijdig naar 100% SOC reset
(eventueel met een labvoeding, daar een verbruiks piek het laden kan onderbreken en deze wordt dan niet hervat >95% SOC, daar ik anti-micro cycling gebruik ).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Domba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
[...]

1-2x per jaar voor onderhoud, niet om te verandering.

Om alles electrisch na te lopen, verbindingen controleren, op beschadigen en of alles nog op momentum vastzit.
Persoonlijk besteedt ik ook elke 100-150 cycles wat aandacht en check op celbalans omdat ik standaard tussen 50V - max 56V gebruik (gewoonlijk 10-95% SOC/ 3.1-3.5V/cel) en 100% SOC calibrering op 56.5V doe voor de LFP 16 cellen en alle accumodules gelijktijdig naar 100% SOC reset
(eventueel met een labvoeding, daar een verbruiks piek het laden kan onderbreken en deze wordt dan niet hervat >95% SOC, daar ik anti-micro cycling gebruik ).
Dit is niet wat de gemiddelde consument doet ;)

Ik heb nu wel een warmtebeeldcamera binnen en ik wil periodiek spanningsdelta's van de cellen analyseren. Die 2 samen moeten een goed beeld geven van eventuele losse contacten, het is dus puur op veiligheid. Zo te lezen is het voor jou ook deels optimalisatie en het efficiënt houden van het systeem.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Ik zie dat iedereen zich altijd heel erg druk maakt om het omschakelen.
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?

Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?
- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.

- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.

All-electric.


  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:03
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Op de batterijen zit een zekering die je om kan zetten en op de kabel heb ik nog een accuschakelaar zodat ik de stroom er helemaal af kan halen.
Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?

  • genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?
Ik heb een kast van gobel (Google voor meer info) met een thermische beveiliging erop, echter vraag ik mezelf af of deze de kortsluitstroom aan kan. Daarom ben ik mezelf aan het oriënteren op extra zekeringen voor in het accu pakket (https://www.nkon.nl/victron-energy-mega-fuse-zekeringhouder.html?gad_source=1&gad_campaignid=21517006953&gclid=Cj0KCQjwo_PRBhDNARIsAEcVALUoZnioZxNo15t7GWkb3De1AF4SvrG94lKYk-4o9ONtFKSlGkkP5W4aAhadEALw_wcB)

De extra veiligheidsvoorzieningen die ik hiernaast tref is door de accu's op een "kar" te zetten zodat ik ze naar buiten kan rijden en de omgeving te voorzien (wand/plafond ) van brandvertragende wandplaten. Ook wil ik in de accu ruimte een ventilatie punt naar buiten voorzien zodat bij gasvormige de schuur niet meteen vol gassen staat.

Better safe than sorry, en aangezien ik alles zelf kan zijn de kosten erg beperkt.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3_-mulJvzFlfFpTbpv70vZwL1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0z0vQSjN9QhqYi3mx77kcNxf.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb deze schakelaar en accu's

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:18:
[...]

[Afbeelding] Ik heb deze schakelaar en accu's
Die rode schakelaar op het plaatje :? Zo eentje heb ik ook gehad (weet niet of ik de 350A had, maar zeker ruim overbemeten) en die was er vrij vlot uitgefikt... Als je die open maakt snap je dat ook wel, het is helemaal niets vanbinnen :X

Ik moet even zoeken maar heb als t goed is nog wel plaatjes.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:45:
[...]


- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.

- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.
Mijn idee. Helemaal mee eens.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Die rode schakelaar op het plaatje :? Zo eentje heb ik ook gehad (weet niet of ik de 350A had, maar zeker ruim overbemeten) en die was er vrij vlot uitgefikt... Als je die open maakt snap je dat ook wel, het is helemaal niets vanbinnen :X

Ik moet even zoeken maar heb als t goed is nog wel plaatjes.
Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
Denk niet dat Victron slechte schakelaars gaat leveren.

  • ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
Denk niet dat Victron slechte schakelaars gaat leveren.
Ik had deze. Geschikt voor 400A continu, mn Deye doet max 195A.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dVJiAM2V7TJZo6vldPkzzqrLvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8Vi0VCJBCK6YVeNW86UQDrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2c8rKQq6lj66SS5xdBwxRXdWx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ7MzeyP6ftnspiuAKf3QNmU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZpD6kkEYby1E0JpECiQbm9TATw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw3wBHLZCN9q9y0Sqdci4luh.jpg?f=fotoalbum_large

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Ik had deze. Geschikt voor 400A continu, mn Deye doet max 195A.


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet de goedkoopste. Garantie??

  • ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Niet de goedkoopste. Garantie??
Niet geprobeerd, mede omdat ik er toch geen een meer tussen wou hebben aangezien die waarschijnlijk hetzelfde resultaat ging opleveren. Daarnaast moeilijk aan te tonen dat je de boel niet hebt overbelast.

En, ze kunnen altijd roepen: er staat 48V op, jij draait op gemiddeld 52V, dus buiten de specs (ik meen dat ik dat de voornaamste reden was dat ik het niet eens geprobeerd heb)

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Niet geprobeerd, mede omdat ik er toch geen een meer tussen wou hebben aangezien die waarschijnlijk hetzelfde resultaat ging opleveren. Daarnaast moeilijk aan te tonen dat je de boel niet hebt overbelast.

En, ze kunnen altijd roepen: er staat 48V op, jij draait op gemiddeld 52V, dus buiten de specs (ik meen dat ik dat de voornaamste reden was dat ik het niet eens geprobeerd heb)
Je hebt een punt. Die 48V zal de bottleneck zijn. Victron is 60V max. Aandraaimoment is ook belangrijk.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
Denk niet dat Victron slechte schakelaars gaat leveren.
Die heb ik ook als een aanelkaar gesmolten geheel ertussen uit gehaald na 1 jaar.

De nieuwe schakelaar ben ik ook nog niet zeker van. Vanavond, met de huidige hitte, even gekeken met warmtebeeld. Ik draaide op dat moment al 2 uur 145A / 7500W over de 95mm2 kabel. Omgevingstemperatuur 31 C

Afbeeldingslocatie: https://cvz.eu/up/1782421250.png

[ Voor 26% gewijzigd door zalkc op 25-06-2026 23:07 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Die heb ik ook als een aan elkaar gesmolten geheel ertussen uit gehaald na 1 jaar.
Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:07

zalkc

cvz.eu

GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?
60 euro voor 2 meter nieuwe kabel en de schakelaar ertussenuit halen. Maar dat is eerlijk gezegd geen echte oplossing,

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste