Aziona schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Ik heb een 6kW 1fase Deye die het laden van de batterij verlaagt zodra grid boven de 6kW uitkomt terwijl mijn aansluitING 40A is. Kan ik dat dat met deze truc ook oplossen? Normaal gesproken niet zo'n heel groot probleem maar wel als de stroomprijs een keer negatief is.
Is zo'n CT klem universeel, m.a.w. kan ik een tweede kopen (Alie of zo) en een schakelaartje ertussen zetten zodat ik kan schakelen tussen werkelijk en virtueel?
Ik denk het niet, in principe is de range voor de offset (zero export power) van -500W tot 500W.
Is bedoelt met zero export workmode geheel geen teruglevering te hebben.
De belangstelling voor een negatieve offset, is een economische zoals in Duitsland met enige duizend Deye systemen.
Het merendeel in Duitsland heeft een vaste afname prijs van 30-40ct/kwh en een vaste terugleveringprijs van 7 ct/kWh (op gekocht door de Staat, die het naar de energiemarkt brengt), dan is het economischer als de weglek door de regelruis, negatief 14-30kwh/mnd is (teruglevering) zonder enige afname kWh.
Deze regelruis wordt groter als bijv externe AC-PV gebruikt wordt, waarbij je MI ingang dient te activeren.
Zo zijn er die het het zelfs proberen op te rekken tot 800w teruglevering, zodat het lijkt op een "BalkonKraftWerk" (BKW)
Ik kan lang niet altijd de redeneringen volgen, waarom niet zoals max sell power of off-grid mode wordt gebruikt, maar vaak speelt ook een rol dat wijzingen aan de electrische huisinstallatie door een gecertificeerde elektra installateur moet worden uitgevoerd incl het bijkomstige papierwerk en oprekken en firmware benutten een makkelijkere route is, voor in basis nog eiland systemen, of er is nog een 2e systeem achter de meter met 20 jaar vaste vergoeding.
Teruglevering zoals wij hebben in NL met dynamische energiecontract en elke maand kunt wisslen, is in Duitsland (vrije vermarktung) niet van zelfsprekend en vrij toegankelijk, met rond 800 netwerkbeheerders die in details verschillen of de optie nog niet uitgewerkt hebben, moet aangevraagd worden en toegekend worden, voor je het kunt gebruiken om tegen marktprijs terug te mogen leveren ipv vaste ca 7ct vergoeding, wat makkelijk een jaar aan tijd kan kosten.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant