• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@water_escape je vat het goed samen. Wil je Enphsde schakelen heb je daar aparte intelligentie voor nodig en de metered gateway van hun die door de externe intelligentie aangestuurd wordt. In geval van Deye is die intelligentie HomeAssistant of iets dergelijks, in geval van Victron hebben die zelf iets (VenusOS).

@TechApprentice Klopt, wanneer grid weer terug komt zal de Deye omvormer afremmen of versnellen jn frequentie zodat beide 50Hz gelijk ligt en dan de schakeling maken. Duurt meestal een minuut.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:11:
Maar de Deye kan zelf al volledig je 3 fases schakelen, waarom dan nog een extra ATS?
Wij hebben het om peak shaving te kunnen doen. Daardoor kunnen we de grid en de Deye tegelijk gebruiken. Maar toch noodstroom hebben mocht het mis gaan. Daarbij kunnen we de Deye volledig veilig stellen zonder issues. Als die er tussen zit moet alles altijd via de Deye lopen ook wanneer je eventueel wat onderhoud wil doen.

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:30

Jerra

Beunhaas in wording

Ja maar om de Deye buiten werking/spanning te stellen voor onderhoud kun je met een simpele omschakelaar(eerst alles spanningloos maken) of MTS ook prima direct uit het net draaien.
In ieder geval lijkt me een ATS voor een ATS (in de deye) niet nuttig, je draait dan inderdaad altijd via de Deye Loaduitgang (die dan prima nog steeds de peak-shaving kan vervullen)

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
jadjong schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:17:
@water_escape je vat het goed samen. Wil je Enphsde schakelen heb je daar aparte intelligentie voor nodig en de metered gateway van hun die door de externe intelligentie aangestuurd wordt. In geval van Deye is die intelligentie HomeAssistant of iets dergelijks, in geval van Victron hebben die zelf iets (VenusOS).

@TechApprentice Klopt, wanneer grid weer terug komt zal de Deye omvormer afremmen of versnellen jn frequentie zodat beide 50Hz gelijk ligt en dan de schakeling maken. Duurt meestal een minuut.
Dat is wel jammer. Dan zou ik de metered moeten gaan kopen en via HomeAssitant gaan bijsturen. Naast de Victron of Deye keuze die ook beide in HomeAssitant kunnen.

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:08:
Ja maar om de Deye buiten werking/spanning te stellen voor onderhoud kun je met een simpele omschakelaar(eerst alles spanningloos maken) of MTS ook prima direct uit het net draaien.
In ieder geval lijkt me een ATS voor een ATS (in de deye) niet nuttig, je draait dan inderdaad altijd via de Deye Loaduitgang (die dan prima nog steeds de peak-shaving kan vervullen)
Ik heb dit ontwerp niet bedacht. Maar dit kwam zo van de leverancier. Ik hoor dat bij Victron de busbar inderdaad veel meer vermogen aan kan dus dat het in theorie ook zonder ATS kan. Maar jij zegt dus dat dat bij Deye net zo werkt? Want dan ga ik dat toch eens terug gooien naar onze leverancier. Minder componenten maakt het ook een stuk makkelijker.

Hiermee bedoel ik dus dat je de 3x25A van de Grid en de 20kW van de Deye op de Load out mag zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 19-06-2026 11:22 ]


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Dat is wel jammer. Dan zou ik de metered moeten gaan kopen en via HomeAssitant gaan bijsturen. Naast de Victron of Deye keuze die ook beide in HomeAssitant kunnen.
Het handigste is de digitale inputs te gebruiken. Zorgen dat je ergens je P1 waarden kunt lezen of nog beter een Shelly energiemeter met spoelen gebruiken, en op basis van de meetgegevens bepalen wat je wilt. Met 4 relais' kun je dan de export instellen.
Op Het grote Enphase topic deel 2 kun je wel wat vinden.
Enphase Digitale Inputs
En nog een link: Enphase instellen

P.S.: ik zag dat je met een Shelly Pro 3EM modbus (tcp) kunt gebruiken. Kun je allerlei data uit de energiemeter lezen en bijv. de 4 relais' kunnen aansturen.
Heb zoiets ook gemaakt in ESPHome voor m'n warmtepomp- en CV-besturing. Het actuele verbruik lees ik uit via het ip-adres van de Eastron meter. Met ESPHome lees en regel je de diverse dingen middels de ingebouwde webpage.
Ik zie in ieder geval al weer een mooi projectje voor mezelf om eens te experimenteren met die digitale inputs.

[ Voor 26% gewijzigd door GJzon op 19-06-2026 12:02 ]


  • TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:30
Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:11:
Maar de Deye kan zelf al volledig je 3 fases schakelen, waarom dan nog een extra ATS?
Bij het aanleggen van de installatie rondom de Deye wilde ik vooral mijn opties open houden. Mij was toen niet helemaal duidelijk of je dan maximaal 12kW via de load geleverd kon krijgen (on-grid) of meer. Als de Deye en ATS in de GRID stand staan wordt het huis gevoed vanuit de accu en/of net. Dan ben ik wat betreft vermogen beperkt tot de maximale stroom van de zwakste component in het gemeenschappelijke stuk van de meterkast (vaak 40A).

De huidige EV+PHEV laden beide met 16A, en het overige vermogen valt achteraf gezien ook mee (er gaat toch minder tegelijk aan dan gedacht).
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:14:
[...]

En wat doe je ON-grid met de IQ7+ ? Kan je die dan afschalen? Of doe je dat niet?
ON-grid ga ik terugleveren als de accu vol is en ik geen verbruikers meer heb die ik gepland extra kan inschakelen. Afschalen zou ik wel willen gaan doen als de energieprijs negatief is en mogelijk vanaf 2027 als ik er niks meer terug voor krijg. Dat laatste ben ik nog niet helemaal uit, waarschijnlijk ga ik dat doen wat het net het meeste ondersteund, zolang het mij niks extra's kost.

De ATS uitbouwen kan, maar als hij er tussen zit kan ik hem ook als MTS gebruiken als ik de Deye moet isoleren.

[ Voor 24% gewijzigd door TechApprentice op 19-06-2026 12:40 . Reden: reactie op water_escape toegevoegd ]


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:08:
Ja maar om de Deye buiten werking/spanning te stellen voor onderhoud kun je met een simpele omschakelaar(eerst alles spanningloos maken) of MTS ook prima direct uit het net draaien.
In ieder geval lijkt me een ATS voor een ATS (in de deye) niet nuttig, je draait dan inderdaad altijd via de Deye Loaduitgang (die dan prima nog steeds de peak-shaving kan vervullen)
Ik lees inderdaad net dat hij 70A Passthrough kan doen. Ga de ATS als MTS inzetten en alles eens via de Load poort laten draaien. Gewoon omdat het leuk is ;-). Misschien is de Deye ATS wel sneller dan de externe ATS.

  • ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:06
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Dat is wel jammer. Dan zou ik de metered moeten gaan kopen en via HomeAssitant gaan bijsturen. Naast de Victron of Deye keuze die ook beide in HomeAssitant kunnen.
Let wel, dit is geen tekortkoming van Deye/Victron. Het is gewoon fysiek niet mogelijk om frequentiesturing te doen als een systeem gekoppeld is aan het net.

En het lastige is dat je niet de DC kabels van een huidige omvormer om kan zetten naar de DC input van de Deye omdat je 230V wisselspanning vanaf het dak krijgt bij Enphase. Dat is wel een manco van micro inverters als je over wilt naar een accusysteem en de energieflow van je panelen slim wil gaan regelen.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:39:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.

Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.

De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw? Is dit mogelijk en hoe?
In mijn solar assistant zit in de beta ook de volgende optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsiv1hrptHr07JhdzxjJCKHjJ5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hCSc2eijH9PQn7ORDfGiDJCB.png?f=user_large

Die regelt het op de een of andere manier automatisch. Weet niet precies wat het onderliggende gedrag is. Nog nooit uitgeprobeerd.

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
thomvh schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:36:
[...]

In mijn solar assistant zit in de beta ook de volgende optie:
[Afbeelding]

Die regelt het op de een of andere manier automatisch. Weet niet precies wat het onderliggende gedrag is. Nog nooit uitgeprobeerd.
Klopt, maar dit heeft volgens mij echt altijd betrekking of OFF grid, dat werkt. Maar niet ON - grid.

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Klopt, maar dit heeft volgens mij echt altijd betrekking of OFF grid, dat werkt. Maar niet ON - grid.
Ik lees het gewoon als hij zet hem uit. Niet dat die iets bijzonders gaat doen. On-Grid bijsturen is of aan / uit. Of je gaat de PV zelf bij regelen. Maar hiermee heb je misschien niet de mooiste oplossing maar hij werkt wel zonder dat je zelf allemaal automatisering moet schrijven. Dit is wat anders dan de setting in de Deye.

  • Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:06
heeft iemand hier al overwogen om een HV accu in een bijgebouw te plaatsen en dan met DC kabels naar de woning? mijn verzekering wil geen 160Kwh accu afdekken voor de gevolgschaden. nu ben ik niet bang voor de omvormer, maar het is ongeveer 50M kabel en voor 30Kw word dat wel een dure grap.

ben aan het bedenken hoe ik het beste mijn setup kan plaatsen, ik denk aan Dyness stack 280 modules en een 30Kw Deye HV omvormer.

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of het een dure grap wordt hangt af van je gewenste DC voltage, bij 600V red je het misschien net met 10mm2 solar kabel.

  • hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:56

hamsteg

Species 5618

Weten jullie nog een goede Deye ervaren installateur in Twente / Overijssel? Eens even off3rtes laten maken. Google komt met deze, iemand hiermee ervaring?:
  • EcoHandel (Officieel Deye Servicepunt);
  • E2C BV: Als geautoriseerd distributeur beschikken zij over een groot netwerk van aangesloten installateurs door heel Nederland.

[ Voor 65% gewijzigd door hamsteg op 21-06-2026 09:58 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.


  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
Wodan89 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:12:
heeft iemand hier al overwogen om een HV accu in een bijgebouw te plaatsen en dan met DC kabels naar de woning? mijn verzekering wil geen 160Kwh accu afdekken voor de gevolgschaden. nu ben ik niet bang voor de omvormer, maar het is ongeveer 50M kabel en voor 30Kw word dat wel een dure grap.

ben aan het bedenken hoe ik het beste mijn setup kan plaatsen, ik denk aan Dyness stack 280 modules en een 30Kw Deye HV omvormer.
Huhh gewoon de omvormer en de batterij is het bijgebouw en dan met AC 230V naar de woning toe in een 10mm2 grondkabel kan dan max 72A overheen, ruim genoeg om unbalanced per fase vanaf de Deye stroom te transporten

[ Voor 9% gewijzigd door rvdgaag op 21-06-2026 15:45 ]

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
Heeft iemand al de nieuwe firmware geinstalleerd:

MCU2_SG12KLP3-V200x-1183-0612.bin

Moet verbeteringen hebben in de HMI en Zero export.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:06
ik lees dat DC door de grond nogal wat risico,s geeft. dus word toch AC van en naar het bijgebouw. er staat wel dat de Stack 280 stof gevoelig is. ben nog aan het bedenken hoe ik dat ga oplossen

op sommige plaatsen laat de oude cement stuc los en dit geeft redelijk wat stof

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
rvdgaag schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:08:
Heeft iemand al de nieuwe firmware geinstalleerd:

MCU2_SG12KLP3-V200x-1183-0612.bin

Moet verbeteringen hebben in de HMI en Zero export.
Ik ga FW 1183 waarschijnlijk niet testen.
Voor mij met veel off-grid is een negatieve zero export (alleen actief on-grid en zeker niet beter dan FW1135 die ook negatief in te stellen is) niet zo van belang en de scheefbelading schijnt niet geweldig te zijn van FW1183 eerder max 130% of lager. (vrij belangrijk voor off-grid om inschakel/verbruiks pieken op te vangen)

Van wat ik gezien heb is de negatieve zero export power vrij instabiel, als je echt negatieve zero export power benodigd en ook stabiel, kan je nog steeds beter de oude truc van zelfs voor FW1135 gebruiken.
Een kleine belasting/verbruiker, bijv een 2W lampje en een voedingsdraad meermaals door dezelfde CT-klem wikkelen als 1 fase van AC doorgaat .

1 van diverse die ik heb zien voorbijkomen voor FW1183/C05F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkP8jK-wA_fkHY4Zu-SBmwlTU1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/odp11n7GTMvOfX7ZwJVqiW47.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
Ik heb het zelf handmatig geïnstalleerd en er waren een paar veranderingen merkbaar. De ruisarme modus is nu beschikbaar; ik hoop dat dit het hoge piepende geluid bij maximale ontlading elimineert (dat zal ik over een paar uur wel merken). Het nulvermogen lijkt nu 5 tot 10 watt te zijn in plaats van ongeveer 20 watt. Er lijkt nu een menu te zijn om je CT-aansluitingen te testen (ik gebruik deze niet, maar ik heb dit nog nooit eerder gezien).

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
De low noise optie werkt, het high-pitch geluid is nu compleet verdwenen bij maximale discharge !

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:06
https://www.shop-rebor.com/products/dyness-bf100-c100-100kwh-lfp-outdoor-batterijopslag


Ik dacht dat een complete outdoor unit erg prijzig zou worden maar ik kwam deze tegen. Lijkt me ook compatible met de Deye inverter

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zeventienduizend euro is niet prijzig?

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
jadjong schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:14:
Zeventienduizend euro is niet prijzig?
Voor 100kWh valt dat wel mee...

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat zijn 100 cellen van 70.- per stuk.

  • Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 22:14
Domba schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:38:
[...]Een kleine belasting/verbruiker, bijv een 2W lampje en een voedingsdraad meermaals door dezelfde CT-klem wikkelen als 1 fase van AC doorgaat .
[Afbeelding]
Ik heb een 6kW 1fase Deye die het laden van de batterij verlaagt zodra grid boven de 6kW uitkomt terwijl mijn aansluitING 40A is. Kan ik dat dat met deze truc ook oplossen? Normaal gesproken niet zo'n heel groot probleem maar wel als de stroomprijs een keer negatief is.

Is zo'n CT klem universeel, m.a.w. kan ik een tweede kopen (Alie of zo) en een schakelaartje ertussen zetten zodat ik kan schakelen tussen werkelijk en virtueel?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Aziona schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb een 6kW 1fase Deye die het laden van de batterij verlaagt zodra grid boven de 6kW uitkomt terwijl mijn aansluitING 40A is. Kan ik dat dat met deze truc ook oplossen? Normaal gesproken niet zo'n heel groot probleem maar wel als de stroomprijs een keer negatief is.

Is zo'n CT klem universeel, m.a.w. kan ik een tweede kopen (Alie of zo) en een schakelaartje ertussen zetten zodat ik kan schakelen tussen werkelijk en virtueel?
Ik denk het niet, in principe is de range voor de offset (zero export power) van -500W tot 500W.
Is bedoelt met zero export workmode geheel geen teruglevering te hebben.
De belangstelling voor een negatieve offset, is een economische zoals in Duitsland met enige duizend Deye systemen.
Het merendeel in Duitsland heeft een vaste afname prijs van 30-40ct/kwh en een vaste terugleveringprijs van 7 ct/kWh (op gekocht door de Staat, die het naar de energiemarkt brengt), dan is het economischer als de weglek door de regelruis, negatief 14-30kwh/mnd is (teruglevering) zonder enige afname kWh.

Deze regelruis wordt groter als bijv externe AC-PV gebruikt wordt, waarbij je MI ingang dient te activeren.
Zo zijn er die het het zelfs proberen op te rekken tot 800w teruglevering, zodat het lijkt op een "BalkonKraftWerk" (BKW)
Ik kan lang niet altijd de redeneringen volgen, waarom niet zoals max sell power of off-grid mode wordt gebruikt, maar vaak speelt ook een rol dat wijzingen aan de electrische huisinstallatie door een gecertificeerde elektra installateur moet worden uitgevoerd incl het bijkomstige papierwerk en oprekken en firmware benutten een makkelijkere route is, voor in basis nog eiland systemen, of er is nog een 2e systeem achter de meter met 20 jaar vaste vergoeding.

Teruglevering zoals wij hebben in NL met dynamische energiecontract en elke maand kunt wisslen, is in Duitsland (vrije vermarktung) niet van zelfsprekend en vrij toegankelijk, met rond 800 netwerkbeheerders die in details verschillen of de optie nog niet uitgewerkt hebben, moet aangevraagd worden en toegekend worden, voor je het kunt gebruiken om tegen marktprijs terug te mogen leveren ipv vaste ca 7ct vergoeding, wat makkelijk een jaar aan tijd kan kosten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:56
Aziona schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb een 6kW 1fase Deye die het laden van de batterij verlaagt zodra grid boven de 6kW uitkomt terwijl mijn aansluitING 40A is. Kan ik dat dat met deze truc ook oplossen? Normaal gesproken niet zo'n heel groot probleem maar wel als de stroomprijs een keer negatief is.

Is zo'n CT klem universeel, m.a.w. kan ik een tweede kopen (Alie of zo) en een schakelaartje ertussen zetten zodat ik kan schakelen tussen werkelijk en virtueel?
Dan kun je beter dat 2W lampje schakelen, dat is een stuk simpeler.

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
Nou hier ook sinds vrijdag wat spullen binnen gekregen voor mij en een collega.

Ben zelf gegaan voor de Deye-sun-10k-sg05lp3.
In combinatie met de Deye SE-F16 16kWh

Nog weekje wachten op m'n 3 fase aansluiting, maar onder tussen al wel alles aan het voorbereiden zodat het direct werkend is.

Nu nog beetje aan het uitzoeken, wat ik wil met m'n huidige PV setups. Deze komt nu nog binnen in m'n meterkast. Maar zit er nu aan te denken om deze aan te sluiten op de GEN aansluiting.

Daarnaast ben ik nog een beetje zoekende of ik moet gaan voor een ATS, wat is hier het advies?

Mochten er verder nog tips zijn qua installatie dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGd46BAlbyOxNSCgfqzYdXvB6IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMknGmhdT8hJcQbZOtG4SXbr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPUh-LURHX8nn1yfLujlg83FLDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIJVaWBk9PKYEIn1xg0TCMuA.jpg?f=fotoalbum_large

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:50:
Nou hier ook sinds vrijdag wat spullen binnen gekregen voor mij en een collega.


Mochten er verder nog tips zijn qua installatie dan hoor ik het graag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou niet de DC kabels op die manier door een ferriet-ring doen. Dat gaat warm worden.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:50:


Nu nog beetje aan het uitzoeken, wat ik wil met m'n huidige PV setups. Deze komt nu nog binnen in m'n meterkast. Maar zit er nu aan te denken om deze aan te sluiten op de GEN aansluiting.
Hangt, denk ik, ook af van je keuze van wat je wil met je ATS, als je alles achter de DEYE hangt en deze als ATS inzet dan zou ik het zeker op de GEN aansluiten. Als je een losse ATS gebruikt en de spanning meet na de hoofdaansluiting om te balanceren (zero-export) dan werkt een losse set soms wat verstorend is mijn ervaring.
Daarnaast ben ik nog een beetje zoekende of ik moet gaan voor een ATS, wat is hier het advies?
Ligt eraan wat je wil, als je vertrouwd op de omvormer kun je alles over de omvormer laten lopen en heb je geen extra ATS nodig. (vanaf hoofdschakelaar via PV groep/alamat direct naar de omvormer en de rest van de groepenkast achter de LOAD)

Zelf heb ik wel een ATS die bij net-uitval alleen de 1-fase groepen als back-up laat draaien. (ATS schakelt, bij netspanning loopt alles via GRID, als net wegvalt alles achter ATS via LOAD)
Je kunt ook nog voor handmatige omschakelaars kiezen als je de DEYE wil kunnen uit zetten maar wel gewoon stroom wilt blijven houden. (Normaal loopt alles via LOAD, als je omschakelt loopt alles via net-spanning, nog wel even de PV groep apart uitzetten.)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een installateur in regio midden limburg? Of heeft iedereen het hier zelf gedaan?

Is het zelf te doen? Alleen de meterkast officieel laten aansluiten en de rest zelf?
Is het zelf te doen om full off grid te installeren incl de IQ7+ omvormers zodat deze off grid wel door draaien?

ik denk aan:
Deye SUN-15K-SG05LP3-EU
Deye F16 C 16Kw OF Dyness Powerbrick 16Kw

Heb ik nog meer nodig hiertussen om offgrid alles te kunnen inregelen?

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:29:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een installateur in regio midden limburg? Of heeft iedereen het hier zelf gedaan?

Is het zelf te doen? Alleen de meterkast officieel laten aansluiten en de rest zelf?
Is het zelf te doen om full off grid te installeren incl de IQ7+ omvormers zodat deze off grid wel door draaien?

ik denk aan:
Deye SUN-15K-SG05LP3-EU
Deye F16 C 16Kw OF Dyness Powerbrick 16Kw

Heb ik nog meer nodig hiertussen om offgrid alles te kunnen inregelen?
Het is echt prima zelf te doen hoor. Je moet alleen de NEN1010 even volgen. Tip bestel meterkast kabeltjes bij Elektramat, maakt het leven wat makkelijker.

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
thomvh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Het is echt prima zelf te doen hoor. Je moet alleen de NEN1010 even volgen. Tip bestel meterkast kabeltjes bij Elektramat, maakt het leven wat makkelijker.
Als ik een shopping list heb zal ik ook wel ver komen denk ik. Waar haal je het Deye apparatuur vandaan? Of beter in Duitsland btw vrij shoppen voor de omvormer en accu?

Ik vraag mij af hoe complex het off grif stuk (kan installateur doen) is en het isntellen van de zonnepanelen grid e.d etc.

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Als ik een shopping list heb zal ik ook wel ver komen denk ik. Waar haal je het Deye apparatuur vandaan? Of beter in Duitsland btw vrij shoppen voor de omvormer en accu?

Ik vraag mij af hoe complex het off grif stuk (kan installateur doen) is en het isntellen van de zonnepanelen grid e.d etc.
Wij hebben een compleet pakket besteld, waar alle onderdelen in zitten. Maar ik zou het met de kennis van nu zelf gedaan hebben. Omvormer ergens halen, accu's desnoods zelf bouwen via NKON.nl ofzo. Dan DC kabels naar busbar en die aansluiten op de omvormer. Zolang je zorgt dat je overal de juiste info van hebt is het echt geen hogere wiskunde.

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
zalkc schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:53:
[...]

Hangt, denk ik, ook af van je keuze van wat je wil met je ATS, als je alles achter de DEYE hangt en deze als ATS inzet dan zou ik het zeker op de GEN aansluiten. Als je een losse ATS gebruikt en de spanning meet na de hoofdaansluiting om te balanceren (zero-export) dan werkt een losse set soms wat verstorend is mijn ervaring.


[...]

Ligt eraan wat je wil, als je vertrouwd op de omvormer kun je alles over de omvormer laten lopen en heb je geen extra ATS nodig. (vanaf hoofdschakelaar via PV groep/alamat direct naar de omvormer en de rest van de groepenkast achter de LOAD)

Zelf heb ik wel een ATS die bij net-uitval alleen de 1-fase groepen als back-up laat draaien. (ATS schakelt, bij netspanning loopt alles via GRID, als net wegvalt alles achter ATS via LOAD)
Je kunt ook nog voor handmatige omschakelaars kiezen als je de DEYE wil kunnen uit zetten maar wel gewoon stroom wilt blijven houden. (Normaal loopt alles via LOAD, als je omschakelt loopt alles via net-spanning, nog wel even de PV groep apart uitzetten.)
Thanks voorlopig ga ik het zo doen waarschijnlijk. Nog niet helemaal over eens.
Maar denk voorlopig nog zonder ATS. En de SMA omvormer rechtstreeks op de GEN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thO7VVspD71jfNAS-OqE8CQURso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBdTN371tt7MzhzPzn1cd0M3.jpg?f=fotoalbum_large

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

thomvh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Wij hebben een compleet pakket besteld, waar alle onderdelen in zitten. Maar ik zou het met de kennis van nu zelf gedaan hebben. Omvormer ergens halen, accu's desnoods zelf bouwen via NKON.nl ofzo. Dan DC kabels naar busbar en die aansluiten op de omvormer. Zolang je zorgt dat je overal de juiste info van hebt is het echt geen hogere wiskunde.
Ik zou wel even extra nadenken over zelfbouw, het is goed te doen als je de materie goed begrijpt, maar voor die paar euro verschil tegenwoordig is het voor je eigen gemoedsrust misschien beter om een kant en klaar pakket te kopen. Ik zou zeker niet alleen om de prijs ervoor kiezen. Er is gewoon een kans dat je opstalverzekering er moeilijk over kan gaan doen, ondanks dat een goede zelfgebouwde accu vaak beter en zorgvuldiger in elkaar is gezet.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Thanks voorlopig ga ik het zo doen waarschijnlijk. Nog niet helemaal over eens.
Maar denk voorlopig nog zonder ATS. En de SMA omvormer rechtstreeks op de GEN.

[Afbeelding]
Moet ik het zo zien?
SMA -> 20A 1 fase ---------------------GEN------\/
Net -> HS1 -> 25A 3 fase PV -> GRID -> omvormer -> LOAD -> HS2 -> rest van de ALS en groepen?
Accu ------------------------------------------DC------/\

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
@zalkc nee, HS1(rechts) inkomend net -> overspanningsbeveiling -> Aardlekautomaat 3P+N -> werkschakelaar -> Grid -> Load -> HS2 links -> alle aardleks en groepen

SMA-omvormer zit achter 20A 300mA -> GEN, en die levert dan vervolgens naar batterij / load wanneer batterij vol is.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
zalkc schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik zou wel even extra nadenken over zelfbouw, het is goed te doen als je de materie goed begrijpt, maar voor die paar euro verschil tegenwoordig is het voor je eigen gemoedsrust misschien beter om een kant en klaar pakket te kopen. Ik zou zeker niet alleen om de prijs ervoor kiezen. Er is gewoon een kans dat je opstalverzekering er moeilijk over kan gaan doen, ondanks dat een goede zelfgebouwde accu vaak beter en zorgvuldiger in elkaar is gezet.
Zeker. Maar zelfs bij NKON kun je complete accu dozen kopen tegen opzich okay prijzen als je het mij vraagt. Ik zou in iedergeval niet meer een compleet pakket halen. Het zelf verbinden van de deye en de accu's etc is echt prima zelf te doen zolang je maar je gezond verstand gebruikt.

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Zit hier iemand die dit zelf heeft gedaan icm met off grid met Enphase IQ7+ micro-omvormers. Daar zou ik heel graag even mee willen sparren

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:55:
Zit hier iemand die dit zelf heeft gedaan icm met off grid met Enphase IQ7+ micro-omvormers. Daar zou ik heel graag even mee willen sparren
Ik heb het zelf gedaan. Maar dan niet met Enphase IQ7+ maar met een Huawei SUN2000 die op de Grid poort zit. Alles kan ook offgrid draaien wanneer ik wil.

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
@thomvh hoe draai jij offgrid ? Middels een ATS of ?

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Jerry_bboy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
@thomvh hoe draai jij offgrid ? Middels een ATS of ?
In principe niet. Maar gewoon de hoofdschakelaar uit zetten, of in de inverter het forceren. De stroom loopt standaard namelijk altijd via de deye voor dat het naar het huis gaat. Dit kan ik wel wijzigen met een A(M)TS waarmee ik de richting aanpas. Alleen de ingebouwde ATS in de Deye is veel sneller dan de externe ATS dus standaard laat ik de Deye lekker alles regelen, alleen voor onderhoud etc gebruik ik de ATS om dan alles om te zetten.

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
thomvh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
[...]

In principe niet. Maar gewoon de hoofdschakelaar uit zetten, of in de inverter het forceren. De stroom loopt standaard namelijk altijd via de deye voor dat het naar het huis gaat. Dit kan ik wel wijzigen met een A(M)TS waarmee ik de richting aanpas. Alleen de ingebouwde ATS in de Deye is veel sneller dan de externe ATS dus standaard laat ik de Deye lekker alles regelen, alleen voor onderhoud etc gebruik ik de ATS om dan alles om te zetten.
De Deye schakelt zelf naar off-grid als de stroom uitvalt . Maar je hebt dus nog een ATS los ertussen voor als je zelf even de accu offline wil halen voor onderhoudt oid? Wat is dit voor iets?

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:29:
[...]

De Deye schakelt zelf naar off-grid als de stroom uitvalt . Maar je hebt dus nog een ATS los ertussen voor als je zelf even de accu offline wil halen voor onderhoudt oid? Wat is dit voor iets?
Ja dit kan ook een MTS zijn. Sinds je de Automatische features niet gebruikt. Mijn gedachte is als de Deye ooit issues heeft, en je altijd afhankelijk bent van de passthrough. Dan kun je niet je Deye stroomvrij maken want dan valt de stroom in het huis uit. Door de ATS kan ik de stroom direct de meterkast in laten gaan, waardoor de Deye volledig vrijgeschakelt is en ik daar veilig aan kan werken.

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
@zalkc ik zag net overigens nog je bericht over de ferrietkernen. Heb je toevallig een foto/link hoe je de kabels beter kunt laten lopen ?

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:39:
@zalkc ik zag net overigens nog je bericht over de ferrietkernen. Heb je toevallig een foto/link hoe je de kabels beter kunt laten lopen ?
Nee, ik heb er momenteel ook maar 1 om de AC-Grid aansluiting zitten op dit moment.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Nee, ik heb er momenteel ook maar 1 om de AC-Grid aansluiting zitten op dit moment.
Helaas, vanwege de dikte van de kabels of?

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:29:
[...]

De Deye schakelt zelf naar off-grid als de stroom uitvalt . Maar je hebt dus nog een ATS los ertussen voor als je zelf even de accu offline wil halen voor onderhoudt oid? Wat is dit voor iets?
https://www.amazon.nl/Son...schakelaar/dp/B0BJPWDKX3/

Netvoeding op |, load output van omvormer op || en de bovenzijde naar de groepenkast.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:
[...]

https://www.amazon.nl/Son...schakelaar/dp/B0BJPWDKX3/

Netvoeding op |, load output van omvormer op || en de bovenzijde naar de groepenkast.
Ik heb deze er bij zitten. Nog betere prijs: https://www.amazon.nl/-/e...rrupted-Protection-AC220V

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
Link doet het niet. Maar waar moet je opletten. Ivm zwevende nul ?

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Link doet het niet. Maar waar moet je opletten. Ivm zwevende nul ?
https://www.amazon.nl/-/e...c220v%2Caps%2C112&sr=8-12

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:55:
Zit hier iemand die dit zelf heeft gedaan icm met off grid met Enphase IQ7+ micro-omvormers. Daar zou ik heel graag even mee willen sparren
Iemand waar ik even in iets meer detail offline kan sparren om een shopping list en aansluitschema IQ7+ op te stellen?

Water-Escape


  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Link doet het niet. Maar waar moet je opletten. Ivm zwevende nul ?
Ik heb deze ATS ook in de meterkast.

Deze ATS heeft geen 'slepende' nul, daardoor kan er bij 3-fase aansluitingen een zwevende nul ontstaan. Dit zal voor 1 fase aansluitingen allemaal prima gaan, maar bij een 3 fase kan je een voltagepiek krijgen.

Hier staat mijn aansluiting in detail beschreven https://cvz.eu/Infra.html

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Thanks, heb je toevallig een foto van je opstelling ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKurDEwQ2PuCeZ5Qk3AnMFpXi4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AHdazdhgAC3FAaQuikACl4qG.png?f=fotoalbum_large[/url]
Ik heb geen fysieke foto. Hierbij wel even belangrijk ik heb de B functie niet. Al lees ik net ook pas over die zwevende nul. Dus misschien moet ik daar toch even naar gaan kijken. De ATS staat bij mij trouwens alleen op manueel, dus ik weet niet hoe relevant het op dat moment is. Behalve wanneer ik omschakel natuurlijk.

Ik draai mijn setup wel constant in noodstroom bedrijf. Hierdoor is de Deye in iedergeval sneller met omschakelen dan de ATS. De ATS staat bij mij ook alleen op manual daarom.

[ Voor 22% gewijzigd door thomvh op 24-06-2026 11:47 ]


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Iemand waar ik even in iets meer detail offline kan sparren om een shopping list en aansluitschema IQ7+ op te stellen?
Bekijk mijn schema hierboven. Dat wijkt niet veel af hoe het zou gaan met Micro Omvormers om eerlijk te zijn.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb deze ATS ook in de meterkast.

Deze ATS heeft geen 'slepende' nul, daardoor kan er bij 3-fase aansluitingen een zwevende nul ontstaan. Dit zal voor 1 fase aansluitingen allemaal prima gaan, maar bij een 3 fase kan je een voltagepiek krijgen.

Hier staat mijn aansluiting in detail beschreven https://cvz.eu/Infra.html
Hoe ben jij erachter gekomen dat die geen slepende nul heeft. Ik zit namelijk de documentatie te bekijken er staat wel dit in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0-Zu2_cZRPT1gvq45E2Dm0G5sg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5yxyBwi6cJmjzcQgOtL9xAwV.png?f=user_large

Maar verder niks over voltage spikes. Ik snap dat dat met zwevende nul automatisch gebeurd in het korte moment dat die dan in theorie omschakeld.

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Bekijk mijn schema hierboven. Dat wijkt niet veel af hoe het zou gaan met Micro Omvormers om eerlijk te zijn.
Dank voor het schema, dat helpt enorm.

Ik zit momenteel te kijken naar een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU met een SE-F16 batterij (16 kWh) in combinatie met mijn bestaande 34 Enphase IQ7+ micro-omvormers.

Met name ben ik benieuwd naar:
  • Welke extra materialen waren uiteindelijk nodig naast omvormer, batterij en DTSU666 meter?
  • Welke instellingen gebruiken jullie voor de GEN/Micro-Inverter poort?
  • Welke zero-export instellingen werken in de praktijk het beste?
  • Worden de IQ7+ bij een volle accu netjes teruggeregeld via frequentieshift of schakelen ze volledig uit?
  • Zijn er nog valkuilen waar je pas tijdens installatie tegenaan liep?
Ik probeer een complete Bill of Materials samen te stellen voordat ik ga bestellen.

Water-Escape


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Dank voor het schema, dat helpt enorm.

Ik zit momenteel te kijken naar een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU met een SE-F16 batterij (16 kWh) in combinatie met mijn bestaande 34 Enphase IQ7+ micro-omvormers.

Met name ben ik benieuwd naar:
  • Welke extra materialen waren uiteindelijk nodig naast omvormer, batterij en DTSU666 meter?
  • Welke instellingen gebruiken jullie voor de GEN/Micro-Inverter poort?
  • Welke zero-export instellingen werken in de praktijk het beste?
  • Worden de IQ7+ bij een volle accu netjes teruggeregeld via frequentieshift of schakelen ze volledig uit?
  • Zijn er nog valkuilen waar je pas tijdens installatie tegenaan liep?
Ik probeer een complete Bill of Materials samen te stellen voordat ik ga bestellen.
1. Aantal automaten, wij hebben dus zo'n ATS er tussen gezet om om te kunnen schakelen en 3 fase kabels. Ethernet kabel om de meter aan de omvormer te hangen.
2. Dat is er maar een Micro-Inverter en dan zijn alle Gen instellingen omgezet.
3. Hoe bedoel je welke? Je zet de omvormer op zero export en hij houd het zo goed als bij de nul. Ik zou een waarde van 40W speling instellen zodat die niet gaan pingelen.
4. Schakelen uit. Frequency shifting kan alleen in eilandbedrijf. De deye kan namelijk de grid niet overschrijven.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@thomvh Het idee is dat de 0 als laatste ontkoppelt en daarna weer als eerste koppelt in de nieuwe positie. Tussen het ontkoppelen van de eerste nul en het koppelen van de tweede nul is wel een moment van zweven, maar dat is niet erg omdat de fases dan al lang en breed ontkoppeld zijn.

Een slechte schakelaar doet fase en nul tegelijk schakelen of zelfs de nul eerder. Door bijvoorbeeld een sterkere veer op de nul-pool te zetten zal die later ontkoppelen dan de andere aansluitingen.

[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 24-06-2026 12:02 ]


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:00:
@thomvh Het idee is dat de 0 als laatste ontkoppelt en daarna weer als eerste koppelt in de nieuwe positie. Tussen het ontkoppelen van de eerste nul en het koppelen van de tweede nul is wel een moment van zweven, maar dat is niet erg omdat de fases dan al lang en breed ontkoppeld zijn.
Okay, dus dan is de opmerking van @zalkc niet heel relevant over de zwevende nul met deze ATS? Aangezien het volgens velen een veilige ATS is als ik op Google rondzoek. Heb ook nog niet gehad dat er bij mijn omschakelingen een spanningspiek kwam.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je die ATS alleen omhaalt wanneer alle normale groepen ook uit zijn zal het in de praktijk wel los lopen.

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:05
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
Als je die ATS alleen omhaalt wanneer alle normale groepen ook uit zijn zal het in de praktijk wel los lopen.
Maar dat moet je toch eigenlijk niet willen ?

Eerst al je groepen omzetten, en dan je ATS.
Eigenlijk wil je toch niet eens merken dat die schakelt (voorkeur automatisch)

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Maar dat moet je toch eigenlijk niet willen ?

Eerst al je groepen omzetten, en dan je ATS.
Eigenlijk wil je toch niet eens merken dat die schakelt (voorkeur automatisch)
Automatisch, kijk dan naar twee relais met een interlock, zoals in diverse gateways van thuisaccu's wordt gebruikt.
Niet naar mechanieken voor contacten op basis van rotatie openen en sluiten voor automatisch, voor manuele bediening zijn er maar een paar die onder spanning geschakelt kunnen worden met een speciaal neutraal contact die als laatste opened en als eerste sluit.

Mogelijk is situatie nog steeds, dat je eerder een losse complete gateway hebt dan de benodigde 3 losse componenten met contactpunten geschikt voor zware piekbelastingen/schakelen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Maar dat moet je toch eigenlijk niet willen ?

Eerst al je groepen omzetten, en dan je ATS.
Eigenlijk wil je toch niet eens merken dat die schakelt (voorkeur automatisch)
We hebben het hier over een bypass schakelaar voor het geval de omvormer dood is, de omvormer zelf is prima in staat om binnen 30ms te schakelen.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Okay, dus dan is de opmerking van @zalkc niet heel relevant over de zwevende nul met deze ATS? Aangezien het volgens velen een veilige ATS is als ik op Google rondzoek. Heb ook nog niet gehad dat er bij mijn omschakelingen een spanningspiek kwam.
Verhaaltje over omschakelaars
https://klimaatproductenk...eit/omschakelaar-driefase

Ik heb deze omschakelaar en ik heb hier ook ooit dezelfde vraag gesteld en daar kwam het verhaal van de slepende nul uit. Aangezien het ook niet expliciet is vermeld bij de Geya, en ik niet van plan was om de 3 fase aansluitingen achter de ATS te hangen heb ik dit voor waar aangenomen.
Domba schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:09:

[ Voor 5% gewijzigd door zalkc op 24-06-2026 13:19 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Verhaaltje over omschakelaars
https://klimaatproductenk...eit/omschakelaar-driefase

Ik heb deze omschakelaar en ik heb hier ook ooit dezelfde vraag gesteld en daar kwam het verhaal van de slepende nul uit. Aangezien het ook niet expliciet is vermeld bij de Geya, en ik niet van plan was om de 3 fase aansluitingen achter de ATS te hangen heb ik dit voor waar aangenomen.
Domba schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:09:
Bedankt! Ik ga het eens navragen aan mijn leverancier. Nu gebruik ik het echt niet vaak, het is namelijk voornamelijk een schakelaar voor mij momenteel en er lijkt ook nog niks kapot te zijn gegaan. Maar ga het toch eens navragen. Inderdaad Geya lijkt er niet veel over te zeggen behalve dat tekste wat ik eerder stuurde.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
Als je die ATS alleen omhaalt wanneer alle normale groepen ook uit zijn zal het in de praktijk wel los lopen.
Het is tot nu toe goed gegaan... Hij staat nu gelukkig op manueel... Ga toch even mijn leverancier achterna.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
@jadjong https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven lijkt me dan een betere keuze inplaats van deze ATS voor mijn usecase. Heb ik teminste geen last van een nul die doorbroken wordt. Omdat de nul vanuit het net altijd door loopt als ik het goed zie in hun tekening: https://assets.hager.com/...SWITCH_WIRINGDIAGRAMS.pdf

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De SFT440 is een 4-polige schakelaar zonder duidelijk aangegeven positie voor de nul. In het schema wat je laat zien is de nul ook buiten de schakelaar aangesloten, die gaat vanaf het net direct naar de verdeel-rail in de groepenkast. Alleen de generator-N wordt door de schakelaar gehaald.
Replace Battery in case of a defect or modification - DIY - Victron Community

Als je de SFT440 als vervanger wilt gebruiken voor je huidige moet je de N buiten de schakelaar koppelen, maar dat kan met de huidige schakelaar ook. :+ De eerder genoemde Sontheimer beweert wel 'netjes' te schakelen en Kraus+Namer heeft die ook in het programma, verder zijn er nog andere opties met een prijs waat Elektramat een hele groepenkast voor verkoopt.

De opmerking die Geya maakt lijkt er meer op te suggereren dat zij een break-before-make schakelaar aanbieden. Dus eerst wordt input | ontkoppelt voordat je over kan naar input ||. Input | & || zijn nooit samen verbonden met de output. Je hebt ook make-before-break schakelaars, dan wordt bij het bedienen van de schakelaar eerst | aan || gekoppeld zodat je nooit door zwart gaat, Die laatste moet je niet gebruiken voor een omvormer die ook zelf spanning kan generen, wanneer je een tijdje off-grid bent geweest loopt de 50Hz van jouw omvormer niet meer gelijk met de 50Hz van het net en als je die dan aan elkaar koppelt heb je mooi vuurwerk.
Een intelligente ATS die make-before-break doet zal pas schakelen wanneer beide 50Hz gelijk liggen, doordat de omvormer bijvoorbeeld tijdelijke 49.5 of 50.5Hz gaat draaien. Zo goed als alle off-grid omvormers hebben dit ingebouwd.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
Jerry_bboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:39:
@zalkc ik zag net overigens nog je bericht over de ferrietkernen. Heb je toevallig een foto/link hoe je de kabels beter kunt laten lopen ?
Stom toevallig zat ik vanmiddag te zoeken naar een betere oplossing dan een 50 of 70 mm2 door een ferrietring te wurgen.
Een oplossing die vaker gebruikt schijnt te worden, is het gebruik van klapferrieten liefst materiaal 31
2 of 3 per DC-kabel direct onder de omvormer. Mouser.
ferriet kern

Eventueel doe je de twee DC kabels ook nog eens samen door de ring. Dus niet er omheen wurgen.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Bedankt! Ik ga het eens navragen aan mijn leverancier. Nu gebruik ik het echt niet vaak, het is namelijk voornamelijk een schakelaar voor mij momenteel en er lijkt ook nog niks kapot te zijn gegaan. Maar ga het toch eens navragen. Inderdaad Geya lijkt er niet veel over te zeggen behalve dat tekste wat ik eerder stuurde.
Hier nog een linkje met diverse (ook compacte) wisselschakelaars die een voorloop/naloop nul hebben.
Zie: wisselschakelaar met voorloop/naloop nul
Als je een Hager gebruikt, wordt je gewaarschuwd dat je eerst alle belastingen uit moet schakelen voordat je 'm omschakelt. Geheid dat je dat vergeet mocht het zover komen.

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:54:
@jadjong https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven lijkt me dan een betere keuze inplaats van deze ATS voor mijn usecase. Heb ik teminste geen last van een nul die doorbroken wordt. Omdat de nul vanuit het net altijd door loopt als ik het goed zie in hun tekening: https://assets.hager.com/...SWITCH_WIRINGDIAGRAMS.pdf
Een hybride omvormer is geen generator.
Als deze niet gridzijdig maar op load load uitgang voor de verbruikers, zeker de normale bron (net) met minimaal een aardlekautomaat af.
zeer grote kans dat aardlek gelijk uitvalt, je koppelt namelijk neutraal van grid aan UPS/load uitgang van Deye.
In de huisinstallatie als ook voor hybrid omvormer/Deye.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
De SFT440 is een 4-polige schakelaar zonder duidelijk aangegeven positie voor de nul. In het schema wat je laat zien is de nul ook buiten de schakelaar aangesloten, die gaat vanaf het net direct naar de verdeel-rail in de groepenkast. Alleen de generator-N wordt door de schakelaar gehaald.
Replace Battery in case of a defect or modification - DIY - Victron Community

Als je de SFT440 als vervanger wilt gebruiken voor je huidige moet je de N buiten de schakelaar koppelen, maar dat kan met de huidige schakelaar ook. :+ De eerder genoemde Sontheimer beweert wel 'netjes' te schakelen en Kraus+Namer heeft die ook in het programma, verder zijn er nog andere opties met een prijs waat Elektramat een hele groepenkast voor verkoopt.

De opmerking die Geya maakt lijkt er meer op te suggereren dat zij een break-before-make schakelaar aanbieden. Dus eerst wordt input | ontkoppelt voordat je over kan naar input ||. Input | & || zijn nooit samen verbonden met de output. Je hebt ook make-before-break schakelaars, dan wordt bij het bedienen van de schakelaar eerst | aan || gekoppeld zodat je nooit door zwart gaat, Die laatste moet je niet gebruiken voor een omvormer die ook zelf spanning kan generen, wanneer je een tijdje off-grid bent geweest loopt de 50Hz van jouw omvormer niet meer gelijk met de 50Hz van het net en als je die dan aan elkaar koppelt heb je mooi vuurwerk.
Een intelligente ATS die make-before-break doet zal pas schakelen wanneer beide 50Hz gelijk liggen, doordat de omvormer bijvoorbeeld tijdelijke 49.5 of 50.5Hz gaat draaien. Zo goed als alle off-grid omvormers hebben dit ingebouwd.
Ik dacht dat ik pas geleden een YT heb gezien van iemand die een Geya gebruikte. Als die automatsch geschakeld wordt, schijnt het niet zo'n punt te zijn met die nul. Vanwege de omschakelsnelheid vermoed ik.
Maar als je 'm met de hand bediend, gaat de nul zweven. Kon je duidelijk op een scoop zien. Dus een risico.

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Ik dacht dat ik pas geleden een YT heb gezien van iemand die een Geya gebruikte. Als die automatsch geschakeld wordt, schijnt het niet zo'n punt te zijn met die nul.
Deze YT ook al eens gezien YouTube: Murks oder Gefährlich? Notstromumschalter | garantierter Blackout | ...
Vanwege de omschakelsnelheid vermoed ik.
Maar als je 'm met de hand bediend, gaat de nul zweven. Kon je duidelijk op een scoop zien. Dus een risico.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:44
Klopt het dat je met de Deye F16 C 16Kw accu ongeveer max. 8kw kunt laden en 10 Kw ontladen? Dan is de 10Kw omvormer (of kleiner) de juiste keuze toch? Of groter wanneer je in de toekomst accu capaciteit wilt bijplaatsen. Ik ben ook aan het proberen een materiaal lijst samen te stellen 3fasen, PV blijft AC en geen Backup. Bij 8Kw kom ik tot een grid kabel van 4mm2 maar bij 10Kw zal het 6mm moeten worden, is dat nog makkelijk in de meterkast (aardlek) te verwerken?

De CT-klemmen zijn die inbegrepen bij de omvormers, en welke kabellengte hebben ze dan. Dat vind ik nog nergens.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem soepele kabel, dat is altijd makkelijk te verwerken. Die CT klemmen hebben iets van vijf meter draad.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Een hybride omvormer is geen generator.
Als deze niet gridzijdig maar op load load uitgang voor de verbruikers, zeker de normale bron (net) met minimaal een aardlekautomaat af.
zeer grote kans dat aardlek gelijk uitvalt, je koppelt namelijk neutraal van grid aan UPS/load uitgang van Deye.
In de huisinstallatie als ook voor hybrid omvormer/Deye.
Ik kwam op die Hager door hier te kijken: https://helionenergie.nl/...st-ess-noodstroom-3fasen/
Maar ben nu toch even naar zo'n Eaton QM340 aan het kijken.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
Nee, wel leerzaam om te zien dat er zoveel electronica in zit. Ik had een 3-fasen gezien waar die gast een scoop op had gezet. Bij 1-fase speelt het probleem niet.
Ff zoeken...Cor van Draaistroom: zwevende nul test met 3-fasen

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Ik kwam op die Hager door hier te kijken: https://helionenergie.nl/...st-ess-noodstroom-3fasen/
Maar ben nu toch even naar zo'n Eaton QM340 aan het kijken.
Een Victron oplossing, waar deze bij normaal gebruik in ondersteunende rol wordt gebruikt en bij stroomstoring de verbruikers handmatig omgezet worden naar EPS uitgang.
Vergelijkbaar voor Deye met alle verbruikers geen aan gridzijde als er geen stroomstoring is.

Bij een Victron heeft dat voordelen om deze als standalone thuisaccu te gebruiken en niet in off-grid configuratie.
Je kan dan het eigenverbruik van de Victron MP's reduceren tot 10W, als de accu niet wordt gebruikt voor laden of ontladen, de basis waarmee de add-on DAO voor HA meebegonnen is, om de lagere RTE van de multi plussen te verbeteren.
Deye 3fase heeft geen low power mode tot nu toe in de firmware, 1fase Deye hebben die optie al enkele jaren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Ik kwam op die Hager door hier te kijken: https://helionenergie.nl/...st-ess-noodstroom-3fasen/
Maar ben nu toch even naar zo'n Eaton QM340 aan het kijken.
Ja, die Hager heeft een nul-stand. Maar geen voor/nalopende nul. Er wordt ook gewaarschuwd dat je 'm stroomloos moet schakelen.
Die Eaton is wel goed. Iemand had 't een keer gebruikt en daarom heb ik 'm in 't rijtje gezet. Typenr. is: QM40/3N

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:58
GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Hier nog een linkje met diverse (ook compacte) wisselschakelaars die een voorloop/naloop nul hebben.
Zie: wisselschakelaar met voorloop/naloop nul
Als je een Hager gebruikt, wordt je gewaarschuwd dat je eerst alle belastingen uit moet schakelen voordat je 'm omschakelt. Geheid dat je dat vergeet mocht het zover komen.
Heeft een aardlekschakelaar eigenlijk ook een voorloop nul?

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Een Victron oplossing, waar deze bij normaal gebruik in ondersteunende rol wordt gebruikt en bij stroomstoring de verbruikers handmatig omgezet worden naar EPS uitgang.
Vergelijkbaar voor Deye met alle verbruikers geen aan gridzijde als er geen stroomstoring is.

Bij een Victron heeft dat voordelen om deze als standalone thuisaccu te gebruiken en niet in off-grid configuratie.
Je kan dan het eigenverbruik van de Victron MP's reduceren tot 10W, als de accu niet wordt gebruikt voor laden of ontladen, de basis waarmee de add-on DAO voor HA meebegonnen is, om de lagere RTE van de multi plussen te verbeteren.
Deye 3fase heeft geen low power mode tot nu toe in de firmware, 1fase Deye hebben die optie al enkele jaren.
Dus jij zegt eigenlijk. Laat die hele schakelaar zitten? Of als je het wil gebruiken om de Deye veilig te maken gebruik zo'n Eaton met voorloop nul.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:41:
[...]


Heeft een aardlekschakelaar eigenlijk ook een voorloop nul?
Dacht het niet. Anders zou 't ook onbetaalbaar zijn, schat ik in. Uitschakelen is niet zozeer het probleem maar bij inschakelen is het mogelijk dat je eventjes alleen spanning op de fasen hebt -> 400V.
Eigenlijk zou die dingen dus ook stroomloos moeten inschakelen.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:28

zalkc

cvz.eu

GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Nee, wel leerzaam om te zien dat er zoveel electronica in zit. Ik had een 3-fasen gezien waar die gast een scoop op had gezet. Bij 1-fase speelt het probleem niet.
Ff zoeken...Cor van Draaistroom: zwevende nul test met 3-fasen
Als je dit met de hand doet kun je ook de spoelen oververhitten die er in zitten, meende ik. Ik dacht dat @Domba er al eem keer met 1 aan het testen is geweest een paar maand geleden.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Leonvanm
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:53
Goedenavond,

Hopelijk iemand die mij kan helpen met een situatie waar ik niet uit kom.


Ik heb een deye sun 8k SG01HP3-EU-AM2 icm 9 pv panelen en een Pylontech force h3 batterij.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nog steeds netverbruik heb als een geen zonneenergie is. Het is niet veel maar toch nog 1 a 1,5kwh en ik hoop dat naar 0,3kwh te krijgen.

Het netverbruik vind plaats terwijl de batterij nog capaciteit heeft maar mogelijk niet snel genoeg kan schakelen of zal hier een andere reden voor zijn?

Ik heb diverse instellingen getest maar tot nu toe niks wat mij helpt.


Ik heb geen generator en geen backup load.

De energie meter in de meterkast is chint dtsu666, dus geen ct klemmen.


De instelling die ik nu heb zijn als volgt;

-batt first

-zero export to ct + sell

-zero export power 0watt (ook getest op 20watt)

-ct ratio 0:1 (stond eerder op 2000:1)

-time of use aan (geen grid charge of sell vinkjes aan)


Is er iemand die mij hierin kan adviseren of het mogelijk probleem kan aanwijzen?

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Dus jij zegt eigenlijk. Laat die hele schakelaar zitten? Of als je het wil gebruiken om de Deye veilig te maken gebruik zo'n Eaton met voorloop nul.
Wat je ziet bij veel gebruikers, is dat ze zo'n ding willen gebruiken als bypass of handmatig op noodstroom. Maar het zijn altijd keuzes die je maakt en pas als alles klaar is in de groepenkast, kom je er achter dat het soms iets anders moet.

Wat ook vaak vergeten wordt, is dat de brandweer graag alles vanuit de meterkast uit wil zetten, het liefst met 1 schakelaar...Uitschakelen van de hoofdschakelaar doet een omvormer switchen naar noodstroom.
En vaak staat 't spul in een schuur of garage.
Ze zijn ook blij als daar een werkschakelaar goed bereikbaar is.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
GJzon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Wat je ziet bij veel gebruikers, is dat ze zo'n dingen willen gebruiken als bypass of handmatig op noodstroom. Maar het zijn altijd keuzes die je maakt en pas als alles klaar is in de groepenkast, kom je er achter dat het soms iets anders moet.

Wat ook vaak vergeten wordt, is dat de brandweer graag alles vanuit de meterkast uit wil zetten, het liefst met 1 schakelaar...Uitschakelen van de hoofdschakelaar doet een omvormer switchen naar noodstroom.
En vaak staat 't spul in een schuur of garage.
Ze zijn ook blij als daar een werkschakelaar goed bereikbaar is.
Ja ik wilde daar dus deze ATS voor misbruiken die bij de installatie geleverd werdt. Aangezien ik grid -> Deye -> huis doe. Maar eventueel grid -> huis wil kunnen doen. Maar dit met die zwevende nul zet me aan het denken om hem gewoon helemaal eruit te halen en of zo'n Eaton erin te zetten of gewoon niks.

Die werkschakelaar bij de omvormer stond al op het lijstje. Al zit alles wel op een aardlek in de meterkast.

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Dus jij zegt eigenlijk. Laat die hele schakelaar zitten? Of als je het wil gebruiken om de Deye veilig te maken gebruik zo'n Eaton met voorloop nul.
Meeste omschakelaars; MTS, ATS of 1-0-2 schakelaars zijn bruikbaar zolang je maar niet onderspanning schakelt of als je geen 3 fase verbruiker in je huisinstallatie hebt. (alleen maar 1 fase verbruikers)
Voor onder spanning schakelen heb je een naijlende en voor ijlende neutraal nodig met een 3 fase verbruiker in de huisinstallatie.

Aan niet <40ms omschakelen, maar met enige seconden tot minuten spanningsloos kunnen ook nadelen kleven, geheel afhankelijk voor bijvoorbeeld wat voor witgoed je hebt.
Koelcompressors (koelkast/diepvries) zijn berekend om onbelast op te starten, maar een stroom onderbreking op een zeer ongustig moment kan het al gecomprimeerde koelgas tot vloeistof, de vloeistof terug stromen en niet alle hebben standaard voorzienigen omdat te voorkomen of pas weer als koelvloeistof weer gasvormig is op te starten en niet direct op moment stroom terug komt..

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
thomvh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Ja ik wilde daar dus deze ATS voor misbruiken die bij de installatie geleverd werdt. Aangezien ik grid -> Deye -> huis doe. Maar eventueel grid -> huis wil kunnen doen. Maar dit met die zwevende nul zet me aan het denken om hem gewoon helemaal eruit te halen en of zo'n Eaton erin te zetten of gewoon niks.

Die werkschakelaar bij de omvormer stond al op het lijstje. Al zit alles wel op een aardlek in de meterkast.
Ik begrijp je dilemma. Ik wil eigenlijk ook met een Deye en accu aan 't werk voor in de schuur (kabellengte 20-25 m.) die ik volg met belangstelling je vraag en antwoorden. Beter goed gejat .....
Mijn angst is een beetje dat als er wat fout gaat terwijl ik niet thuis ben, vrouw/dochters niet weten wat ze moeten doen. Daarom is zo'n handmatige schakelaar van Eaton/Sontheimer wel heel duidelijk aanwezig. Een Hager lijkt op de andere Hagers. Voor niet-techneuten is 't allemaal hetzelfde.

  • SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Leonvanm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:52:
Goedenavond,

Hopelijk iemand die mij kan helpen met een situatie waar ik niet uit kom.


Ik heb een deye sun 8k SG01HP3-EU-AM2 icm 9 pv panelen en een Pylontech force h3 batterij.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nog steeds netverbruik heb als een geen zonneenergie is. Het is niet veel maar toch nog 1 a 1,5kwh en ik hoop dat naar 0,3kwh te krijgen.

Het netverbruik vind plaats terwijl de batterij nog capaciteit heeft maar mogelijk niet snel genoeg kan schakelen of zal hier een andere reden voor zijn?

Ik heb diverse instellingen getest maar tot nu toe niks wat mij helpt.


Ik heb geen generator en geen backup load.

De energie meter in de meterkast is chint dtsu666, dus geen ct klemmen.


De instelling die ik nu heb zijn als volgt;

-batt first

-zero export to ct + sell

-zero export power 0watt (ook getest op 20watt)

-ct ratio 0:1 (stond eerder op 2000:1)

-time of use aan (geen grid charge of sell vinkjes aan)


Is er iemand die mij hierin kan adviseren of het mogelijk probleem kan aanwijzen?
Hoe groot is je batterij? Als je maar één module van een goede 5kWh hebt is het waarschijnlijk omdat de batterij niet genoeg kan leveren.
Ik weet niet hoeveel vermogen één module kan leveren, maar dat zal waarschijnlijk geen 5kW zijn.
Dit zou je kunnen controleren in de Deye app in de dagelijkse grafiek, daar kun je dan als het goed is zien wanneer je stroom uit het net verbruikt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."


  • Leonvanm
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:53
SpongeRob schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:50:
[...]


Hoe groot is je batterij? Als je maar één module van een goede 5kWh hebt is het waarschijnlijk omdat de batterij niet genoeg kan leveren.
Ik weet niet hoeveel vermogen één module kan leveren, maar dat zal waarschijnlijk geen 5kW zijn.
Dit zou je kunnen controleren in de Deye app in de dagelijkse grafiek, daar kun je dan als het goed is zien wanneer je stroom uit het net verbruikt.
15kwh batterij. 3 modules van 5kwh.

Hieronder ook een screenshot van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQsWUCSyaEX8P9LVdQuXGhM1048=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2du8qiFzjApfIonbNj3wD5iw.jpg?f=fotoalbum_large

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
Domba schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:06:
[...]

Meeste omschakelaars; MTS, ATS of 1-0-2 schakelaars zijn bruikbaar zolang je maar niet onderspanning schakelt of als je geen 3 fase verbruiker in je huisinstallatie hebt. (alleen maar 1 fase verbruikers)
Voor onder spanning schakelen heb je een naijlende en voor ijlende neutraal nodig met een 3 fase verbruiker in de huisinstallatie.

Aan niet <40ms omschakelen, maar met enige seconden tot minuten spanningsloos kunnen ook nadelen kleven, geheel afhankelijk voor bijvoorbeeld wat voor witgoed je hebt.
Koelcompressors (koelkast/diepvries) zijn berekend om onbelast op te starten, maar een stroom onderbreking op een zeer ongustig moment kan het al gecomprimeerde koelgas tot vloeistof, de vloeistof terug stromen en niet alle hebben standaard voorzienigen omdat te voorkomen of pas weer als koelvloeistof weer gasvormig is op te starten en niet direct op moment stroom terug komt..
Heb een warmtepomp en een aantal laadpalen die drie fasen zijn. Dus ik ben bang dat ik wel naar een goede schakelaar moet. Zo heel duur is die Eaton gelukkig niet. Moet alleen even ruimte gaan maken in de meterkast.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:36
@Domba ik werd toch nieuwsgierig. Ik heb Hager installatieautomaten. MB616E, MBN640E en MBN616. Daar staat wel het voorloop/naloopstreepje op de nul in het symbool.
Op m'n hoofdschakelaar SBN440 staat dat streepje er niet.

Voor Eaton (zie bedradingsschema + type) geldt hetzelfde. Installatieautomaten met streepje bij de nul. Hoofdschakelaar niet.

Dus de installatieautomaten hebben blijkbaar standaard wel voor-/naloop nul. Hoofschakelaars niet.
Was mij nog nooit opgevallen.Toch weer wat geleerd.

  • rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
Leonvanm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:52:
Goedenavond,

Hopelijk iemand die mij kan helpen met een situatie waar ik niet uit kom.


Ik heb een deye sun 8k SG01HP3-EU-AM2 icm 9 pv panelen en een Pylontech force h3 batterij.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nog steeds netverbruik heb als een geen zonneenergie is. Het is niet veel maar toch nog 1 a 1,5kwh en ik hoop dat naar 0,3kwh te krijgen.

Het netverbruik vind plaats terwijl de batterij nog capaciteit heeft maar mogelijk niet snel genoeg kan schakelen of zal hier een andere reden voor zijn?

Ik heb diverse instellingen getest maar tot nu toe niks wat mij helpt.


Ik heb geen generator en geen backup load.

De energie meter in de meterkast is chint dtsu666, dus geen ct klemmen.


De instelling die ik nu heb zijn als volgt;

-batt first

-zero export to ct + sell

-zero export power 0watt (ook getest op 20watt)

-ct ratio 0:1 (stond eerder op 2000:1)

-time of use aan (geen grid charge of sell vinkjes aan)


Is er iemand die mij hierin kan adviseren of het mogelijk probleem kan aanwijzen?
Vervang de Chint door een Easton, die Chints zijn zo onnauwkeurig en traag dat je Deye niet de juiste info krijgt. SMD630 V2 of V3 is wat je wilt. Zero export kan op 20 Watt minimaal.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump


  • Leonvanm
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:53
rvdgaag schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Vervang de Chint door een Easton, die Chints zijn zo onnauwkeurig en traag dat je Deye niet de juiste info krijgt. SMD630 V2 of V3 is wat je wilt. Zero export kan op 20 Watt minimaal.
Dankjewel, ga ik dat even testen!

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste, maar je zit bij de omschakelaars van Eaton, Sontheimer, Kraus&Naimer nog steeds met de omschakeltijd met een handmatige draaiknop. Je krijgt dan nog steeds ongeveer een seconde disconnect/brown-out op je fases. Dat vindt niet alle apparatuur even leuk. En als je dan toch eerst alles uit moet zetten had je net zogoed een goedkope schakelaar zonder voorloopnul kunnen toepassen imho.

Ik kwam daarom nu bij het voorbereiden van het installatieschema uit op deze MTS van Socomec. Zit qua prijs redelijk in de buurt van de andere opties. Deze gebruikt veerspanning om het omschakelen uit te voeren, waardoor je onder load kan omschakelen in 20-40ms. Zolang je de huisverbruikers alleen (terug naar grid) schakelt tussen backup/load en grid bij een on-grid situatie heb je ook geen issue met de frequentie.

Door deze te voorzien van een hulpcontact kan je de positie bepalen en geautomatiseerd (in mijn geval vanaf HA op een aparte UPS) de UPS/backup functie van je omvormer in/uit schakelen.

Hetzelfde wil ik doen met de hoofdschakelaar in beide groepenkasten. Door een Hager (NC) hulpcontact te plaatsen op de hoofdschakelaars en evt. nog een losse NC-noodschakelaar bij de unit en/of buiten kan je vanaf meerdere locaties de omvormer uitschakelen wanneer de hoofdschakelaar wordt omgezet of de noodknop wordt ingedrukt en dus de kring wordt onderbroken. De deye (en de meeste concurrenten) hebben hier een apart contact voor aan boord.

All-electric.


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:07
RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste, maar je zit bij de omschakelaars van Eaton, Sontheimer, Kraus&Naimer nog steeds met de omschakeltijd met een handmatige draaiknop. Je krijgt dan nog steeds ongeveer een seconde disconnect/brown-out op je fases. Dat vindt niet alle apparatuur even leuk. En als je dan toch eerst alles uit moet zetten had je net zogoed een goedkope schakelaar zonder voorloopnul kunnen toepassen imho.

Ik kwam daarom nu bij het voorbereiden van het installatieschema uit op deze MTS van Socomec. Zit qua prijs redelijk in de buurt van de andere opties. Deze gebruikt veerspanning om het omschakelen uit te voeren, waardoor je onder load kan omschakelen in 20-40ms. Zolang je de huisverbruikers alleen (terug naar grid) schakelt tussen backup/load en grid bij een on-grid situatie heb je ook geen issue met de frequentie.

Door deze te voorzien van een hulpcontact kan je de positie bepalen en geautomatiseerd (in mijn geval vanaf HA op een aparte UPS) de UPS/backup functie van je omvormer in/uit schakelen.

Hetzelfde wil ik doen met de hoofdschakelaar in beide groepenkasten. Door een Hager (NC) hulpcontact te plaatsen op de hoofdschakelaars en evt. nog een losse NC-noodschakelaar bij de unit en/of buiten kan je vanaf meerdere locaties de omvormer uitschakelen wanneer de hoofdschakelaar wordt omgezet of de noodknop wordt ingedrukt en dus de kring wordt onderbroken. De deye (en de meeste concurrenten) hebben hier een apart contact voor aan boord.
Heb je daar een link naar de informatie dat het door de veerspanning sneller kan? Want voor mij als ik dit nu naast de Eaton leg zijn het eigenlijk dezelfde apparaten. Waarbij Eaton specifiek over de voorijlende nul spreekt en deze niet echt.

Ik zou het alleen gebruiken om inderdaad wat jij zegt het huis van de LOAD op de Deye naar de net aansluiting direct te schakelen. Dit ga ik niet doen als er geen grid is. Dan heeft het weinig nut.
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste