Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 60 ... 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 15:44

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Dus alle ik ben hier nieuw maar heb jullie hulp nodig.

Ik heb een deye 12kw omvormer met 30kw aan accu's draaien. Ook heb ik de CT-klemmen aangesloten. Tegelijk gebruik ik de ingebouwde copilot voor de aansturing. En tot gisteren 18.00 werkte dit als een zonnetje.

Maar deze ochtend keek ik naar de status van de accu en die was zeer weinig ontladen. En wat blijkt de omvormer ziet ineens geen of nagenoeg geen load. Hij detecteert tussen de 20w en 40w wat niet in de buurt komt van de realiteit. Ik heb om de load tijdelijk 30 min even te verhogen de airco aangezet. Dus ik weet zeker dat die 40w niet kloot. Ik heb vervolgens de kabels van de CT-klemmen gecontroleerd maar daar is niks mis mee.

Ik heb ook de omvormer 5 min volledig uitgeschakeld en weer gestart maar dit heeft geen resultaat opheleverd.

Heeft iemand wat tips? Of moet ik een ticket bij deye inschieten?

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 16:06
Goedemorgen allen,

Na veel onderzoek heb ik zojuist mijn bestelling gedaan voor een Deye 6kW hybride omvormer met een Deye 11.8kWh accu, naast de uitbreiding van mijn huidige zonnepanelen met een tweede set. Nu ga ik de bestaande aansluiting in de meterkast vervangen en het enige waar ik niet helemaal uit kom is welke type aardlekautomaat ik nu moet gaan toepassen, 300mA is op zich wel duidelijk, echter de leverancier adviseert een Type B, op zich wel te vinden, echter niet als Hager component in 1 fase voor mijn meterkast, plus nogal aan de prijs, als je vergelijkt wat de omvormer zelf kost. Type B heeft met name te maken met de DC lekstroomdetectie. Volgens de informatie van de omvormer, zou dit al in de omvormer zitten, dus zou je met een type A uit de voeten kunnen. Karakteristiek zou dan wel B zijn, denk ik. Ik wilde vanuit de meterkast met 6mm2 naar de omvormer, mocht er in de toekomst uitbreiding komen, dan is dat reeds voorbereid.

Wat hebben aardlekautomaten hebben jullie gebruikt en hoe zijn de ervaringen tot nu toen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:08
@jaxxon Vraag bij Deye een verklaring zodat je Type A RCD kunt gebruiken.
Deze is oud en mogelijk van voor de markt-introductie van je serie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
@knutsel smurf Wat voor setup heb je?
Alle verbruikers op load of aan gridzijde?
In werkmode "zero export to load" worden externe CT's niet gebruikt en verbruikers aan gridzijde niet gezien.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• knutsel smurf

knutsel smurf

Domba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:52:
In werkmode "zero export to load" worden externe CT's niet gebruikt en verbruikers aan gridzijde niet gezien.
Ik heb alles op grid zitten. De CT-klemmen zitten direct op de 3 fase die binnenkomt. Het gekke is dat het maanden gewerkt heeft. En zonder enige aanpassingen ineens niet meer.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-07 21:47
Domba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:52:
Ik moest exact hier aan denken. Mogelijk heeft copilot vanuit selling first de boel terug gezet naar zero to load ipv zero to CT.

@knutsel smurf

Even naar de omvormer lopen, en op het scherm klikken op system work mode en kijken welke modus geselecteerd is.

• knutsel smurf

knutsel smurf

Dus Copilot zet hem op Selling First, en het vreemde is dan dus dat de load op de 3 fases als volgt is.
  • L1: 12W
  • L2: 12W
  • L3: 11W
Wanneer ik de working mode op Zeo Export to CT zet dan gaat de load op de 3 fases naar het volgende:
  • L1: 250W
  • L2: 150W
  • L3: 210W
Deze waardes zijn op dit moment realistisch, en als ik de kookplaat aan zet dan gaan de vermogens flink omhoog, dus dit klopt met wat de realiteit is. Vervolgens omdat het nu avond is komt alles vanuit de accu wat goed is.

Echter tot op 6 Juni werkte Copilot perfect hij zag de load, en deed het perfect. En op 6 juni was ineens de load die 35W. En nadat ik dit door had ben ik dus gaan zoeken hoe het komt dat de load van het huis maar 35W zou zijn. Want dat klopt gewoon niet.

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-06 18:14
De modbus aansturing werkt perfect met home assist de duurste en goedkoopste tijden van tibber worden nu automatische in Deye geplaatst en de accu wordt gevuld met de goedkoopste uren en de zon heeft voorrang. Mijn solis omvormers op de Deye aangesloten en werkt ook perfect de Deye regelt nu de solissen. Perfecte omvormer de Deye.

[ Voor 6% gewijzigd door bertenludy op 10-06-2026 07:39 ]

• bertenludy
knutsel smurf schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:50:
Dus alle ik ben hier nieuw maar heb jullie hulp nodig.

Ik heb een deye 12kw omvormer met 30kw aan accu's draaien. Ook heb ik de CT-klemmen aangesloten. Tegelijk gebruik ik de ingebouwde copilot voor de aansturing. En tot gisteren 18.00 werkte dit als een zonnetje.

Maar deze ochtend keek ik naar de status van de accu en die was zeer weinig ontladen. En wat blijkt de omvormer ziet ineens geen of nagenoeg geen load. Hij detecteert tussen de 20w en 40w wat niet in de buurt komt van de realiteit. Ik heb om de load tijdelijk 30 min even te verhogen de airco aangezet. Dus ik weet zeker dat die 40w niet kloot. Ik heb vervolgens de kabels van de CT-klemmen gecontroleerd maar daar is niks mis mee.

Ik heb ook de omvormer 5 min volledig uitgeschakeld en weer gestart maar dit heeft geen resultaat opheleverd.

Heeft iemand wat tips? Of moet ik een ticket bij deye inschieten?
Heb je tou al eens volledig uitgezet deze kan zich wel eens vreemd gedragen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
knutsel smurf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:40:
Deze waardes zijn op dit moment realistisch, en als ik de kookplaat aan zet dan gaan de vermogens flink omhoog, dus dit klopt met wat de realiteit is. Vervolgens omdat het nu avond is komt alles vanuit de accu wat goed is.

Echter tot op 6 Juni werkte Copilot perfect hij zag de load, en deed het perfect. En op 6 juni was ineens de load die 35W. En nadat ik dit door had ben ik dus gaan zoeken hoe het komt dat de load van het huis maar 35W zou zijn. Want dat klopt gewoon niet.
Alleen in Zero Export to CT telt het apparaat ook verbruik tussen de CT klemmen en de grid-connectie in het ding zelf mee. In de andere gevallen alleen het verbruik wat fysiek door het apparaat heen gaat.

• bertenludy
Een vraagje over Deye omvormer als je problemen hebt waar kun je dan terecht voor ondersteuning. Bij mijn solissen heb ik ondersteuning via de cloud deze controleren en houden de solis up to date is dat bij de Deye ook zo geregeld kon er weinig info over vinden Bert

• jadjong
  • Niet online
De verkoper.

• n13l6
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 15:52
Ik draai inmiddels op Beta firmware van Deye die ervoor zou moeten zorgen dat ik in de modus zero load to CT alsnog kan terugverkopen boven een bepaalde SoC in de ToU. Keep you posted.

Verder heb ik een feature request gedaan om de ToU tabel uit te breiden met een 2e setpoint waarmee je eerst tot een bepaalde SoC kan terugverkopen aan het net. Vervolgens is er een 2e SoC tot waar je de accu gebruikt voor zelfconsumptie. Als er ontladen is tot deze SoC wordt er volledig overgeschakeld op netstroom. Ik ben benieuwd of de helpdesk hier iets mee gaat doen, kan niet de enige zijn die deze feature wil.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02:44
Is dat zelf niet te programmeren met node red of een esphome?
Dan kun je alles zo instellen wat je zelf wenst en ben je niet afhankelijk van Deye software

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• n13l6
Daan_96 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:41:
Is dat zelf niet te programmeren met node red of een esphome?
Dan kun je alles zo instellen wat je zelf wenst en ben je niet afhankelijk van Deye software
Zou opzich wel te doen moeten zijn, maar dit is wel iets meer set&forget. Ik ga het hoe dan ook via Home Assistant aansturen, maar vind het een beetje vreemd dat fabrieksaf je dan elke keer naar de selling mode moet overschakelen...

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02:44
Als je al met home assistant werkt moet het volgens mij helemaal goed zelf te doen zijn.
Er zijn vast wel mensen in dit topic die dat al doen icm een P1 meter voor e.v.t. nul op de meter strategieën ect

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:44
jadjong schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:39:
[...]

Alleen in Zero Export to CT telt het apparaat ook verbruik tussen de CT klemmen en de grid-connectie in het ding zelf mee. In de andere gevallen alleen het verbruik wat fysiek door het apparaat heen gaat.
Bij mij is in Selling first ook de Load gewoon zichtbaar? Ik schakel altijd tijdens de verkoop slots gewoon naar selling first en mijn CT data blijft gewoon kloppen. Als ik hem naar Zero to Load zet dan verdwijnt die inderdaad.

• knutsel smurf

knutsel smurf

thomvh schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Bij mij is in Selling first ook de Load gewoon zichtbaar? Ik schakel altijd tijdens de verkoop slots gewoon naar selling first en mijn CT data blijft gewoon kloppen. Als ik hem naar Zero to Load zet dan verdwijnt die inderdaad.
Precies zo werkte het dus bij mij voor de afgelopen 6 maanden. Naja ik heb een ticket ingeschoten bij deye.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-07 18:24
Kan een Deye omvormer ook verbinding maken met een Modbus TCP meter? Of moet deze rechtstreeks zijn aangesloten? En is het mogelijk hem te koppelen via EVCC modbusproxy?

Ik ben een beetje beperkt qua keuzes. Het wordt waarschijnlijk een Eastron SDM630CT via usb aansluiten op EVCC, en deze dan laten dienen als proxy voor de omvormer en HA.

[ Voor 25% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-06-2026 14:05 ]

• thomvh
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:03:
Kan een Deye omvormer ook verbinding maken met een Modbus TCP meter? Of moet deze rechtstreeks zijn aangesloten? En is het mogelijk hem te koppelen via EVCC modbusproxy?

Ik ben een beetje beperkt qua keuzes. Het wordt waarschijnlijk een Eastron SDM630CT via usb aansluiten op EVCC, en deze dan laten dienen als proxy voor de omvormer en HA.
Ik zou het eerder andersom doen. Eastron aan de Deye hangen en dan de Deye uitlezen voor EVCC en HA. Want anders ben je voor je balancing dus altijd afhankelijk van EVCC ertussen. De waardes van de Eastron kun je namelijk gewoon uit de Deye krijgen die publiceert hij gewoon op de modbus.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:31
Zover ik weet ondersteunt de Deye alleen modbus RTU, geen TCP.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-07 19:41
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:03:

Nee kan niet direct, echter je kan met Waveshare units via ethernet grote afstanden overbruggen en de Modbus meter in je MK via de Waveshare door meerdere devices uit laten lezen.

In mijn situatie Deye via modbus <-> Waveshare unit als slave

6 Modbus meters via modbus <-> Waveshare unit als master.

Master en slave praten met elkaar via ethernet (beiden op POE hier)

Dit werkt perfect zolang je je grid modbus meter maar op adres 1 zet, ik lees op deze manier alle waardes uit in HA en mijn domotica systeem. De Deye haalt zelf op wat hij nodig heeft. De waardes voor mijn twee SmartEVSE laders worden door HA via MQTT gepubliceerd, werkt perfect.

Amazon link Waveshare modbus POE

[ Voor 16% gewijzigd door rvdgaag op 12-06-2026 10:08 ]

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-07 13:03
Ik was aan het kijken voor de deye sun 12k 3F omvormer, nu zou ik hier een bidirectioneel laadpunt op willen aansluiten. Het laden van de auto zal wel werken, maar kan ik via een bidirectionele lader en de deye ook mijn thuisbatterij opladen? Ik zag dat je via de generator eventueel een smart load kan plaatsen, maar ik krijg het niet in de handleiding gevonden of dit betekend of je kan schakelen tussen de 2 zonder settings te wijzigen. Dus stroom leveren en terugleveren om de batterij op te laden.

Iemand enig idee van?

[ Voor 6% gewijzigd door vdbeke op 12-06-2026 12:27 ]

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• ybos
vdbeke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:14:
Ik was aan het kijken voor de deye sun 12k 3F omvormer, nu zou ik hier een bidirectioneel laadpunt op willen aansluiten. Het laden van de auto zal wel werken, maar kan ik via een bidirectionele lader en de deye ook mijn thuisbatterij opladen? Ik zag dat je via de generator eventueel een smart load kan plaatsen, maar ik krijg het niet in de handleiding gevonden of dit betekend of je kan schakelen tussen de 2 zonder settings te wijzigen. Dus stroom leveren en terugleveren om de batterij op te laden.

Iemand enig idee van?
ik zou zeggen van wel. De Deye kan 0 op de meter houden. Of er nou een externe PV omvormer energie terug het net op duwt of een bidirectionele lader weet de Deye niet. Dus zou moeten werken.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:05
Als aanvulling op ybos: In dit geval functioneert de bidirectionele lader vanuit de deye gezien exact hetzelfde als een omvormer die je ergens op je eindgroepen hebt hangen. De deye doet daarvoor inderdaad load balancen is mijn ervaring. Dan zal dat met een dergelijke lader ook werken.

Als kanttekening moet je je wel even afvragen of je een DC - AC - DC - AC omzetting wilt doen alvorens het aankomt bij je eindgebruikers. Daar zit een redelijke hoeveelheid omzetverlies bij.

• rvdgaag
vdbeke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:14:

Iemand enig idee van?
Deye heeft laders die door de omvormer gestuurd worden maar dan op 3 fase AC, DC oplossingen hebben ze nog niet. Volgens mij is SIGENERGY de enige fabrikant die een geintegreerde batterij/omvormer met dc laad/ontlaad optie aanbied.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:39
rvdgaag schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Deye heeft laders die door de omvormer gestuurd worden maar dan op 3 fase AC, DC oplossingen hebben ze nog niet. Volgens mij is SIGENERGY de enige fabrikant die een geintegreerde batterij/omvormer met dc laad/ontlaad optie aanbied.
Of wellicht kan de Quasar 2 een oplossing zijn. Ondersteunt bidirectioneel laden aldus de verkopers https://solargarant.nl/laadpalen/wallbox/quasar-2/

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 23:58

fmb

Ik ben weer een stap verder na mijn vorige post(s)

Ik twijfel nog tussen de SG04 en de SG05 (SUN-12K-SG04LP3-EU en de SUN-12K-SG05LP3-EU). Het lijkt voor de hand liggend om voor de nieuwe generatie te kiezen, dus de SG05. Maar wat @Domba al aangaf: de SG05 staat volgens mij nog niet op de Nederlandse goedkeurings-/compatibiliteitslijste. Is hier nog niet te kiezen https://www.energieleveren.nl/. Aan de andere kant staan de EU modellen daar ook niet in,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWiCCp-T9-DMpWnquXne3kBxwHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PVlJQPArg2JjTviqKanJdSF6.png?f=user_large

Ik moet de Deye in de garage plaatsen en dat geeft bijna 20 meter kabel van meterkast naar de Deye. Ik denk dat ik de CT klemmen van de Deye met mijn aansluitschema ook meteen onder de Deye zelf kan plaatsen bij de Grid aansluiting? Of moeten die echt naar de meterkast terug?

Ik het volgende principe schema opgesteld. Zien jullie daar nog rare dingen in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay0JBEUGvn2eULrGAdYZQbMuNJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uF8P6wV1WOx0Qc4YBKnagjqN.png?f=fotoalbum_large

En een laatste waar ik nog over twijfel is of ik de zonnepanelen in de meterkat aangesloten laat, of dat ik ze toch ga omleggen naar de Gen aansluiting van de Deye.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:35

zalkc

cvz.eu

fmb schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:05:

Ik twijfel nog tussen de SG04 en de SG05 (SUN-12K-SG04LP3-EU en de SUN-12K-SG05LP3-EU). Het lijkt voor de hand liggend om voor de nieuwe generatie te kiezen, dus de SG05. Maar wat @Domba al aangaf: de SG05 staat volgens mij nog niet op de Nederlandse goedkeurings-/compatibiliteitslijste. Is hier nog niet te kiezen https://www.energieleveren.nl/. Aan de andere kant staan de EU modellen daar ook niet in,

[Afbeelding]

Ik moet de Deye in de garage plaatsen en dat geeft bijna 20 meter kabel van meterkast naar de Deye. Ik denk dat ik de CT klemmen van de Deye met mijn aansluitschema ook meteen onder de Deye zelf kan plaatsen bij de Grid aansluiting? Of moeten die echt naar de meterkast terug?
Ligt eraan wat je wilt meten :X
Maar als je deze opstelling hebt wil je dat direct bij de hoofdschakelaar meten, nu takt die af naar je bestaande groepen en ook naar je omvormer, dit wil je wel allebei bemeten hebben.
Als je ze direct onder de Deye plaatst meet je niet wat je bestaande groepen afnemen en dan kan de Deye ook niet bepalen hoeveel stroom je huis nodig heeft, je hebt dan niks aan je systeem om je eigen huis van stroom te voorzien.
[Afbeelding]

En een laatste waar ik nog over twijfel is of ik de zonnepanelen in de meterkat aangesloten laat, of dat ik ze toch ga omleggen naar de Gen aansluiting van de Deye.
Ik heb nog een hoofdschakelaar voor de Load in de meterkast zelf, maar ik heb ook een ATS en geen fysieke omschakelaar. Dus je kunt met deze opstelling wel in 1 handeling het huis spanningsvrij maken.

Een ATS gaat juist automatisch omschakelen als je de hoofdschakelaar omgooit, daarom wil je de load ook in de meterkast kunnen uitschakelen.

De aardlekautomaat op de GRID in de onderverdeler lijkt me overbodig, je hebt er nu 2 achter elkaar, zelf heb ik daar een werkschakelaar zitten.

Als je wilt weten hoe ik het heb aangesloten...

[ Voor 14% gewijzigd door zalkc op 13-06-2026 00:21 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• fmb

fmb

zalkc schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:08:
[...]

Ligt eraan wat je wilt meten :X
Maar als je deze opstelling hebt wil je dat direct bij de hoofdschakelaar meten, nu takt die af naar je bestaande groepen en ook naar je omvormer, dit wil je wel allebei bemeten hebben.
Als je ze direct onder de Deye plaatst meet je niet wat je bestaande groepen afnemen en dan kan de Deye ook niet bepalen hoeveel stroom je huis nodig heeft, je hebt dan niks aan je systeem om je eigen huis van stroom te voorzien.
Dank voor je reactie!

Ik weet niet of je in het schema hebt gezien dat daar een handmatige omschakelaar zit. Bedoeling is dat alles via de Deye gaat en dat ik dat bypass bij problemen.

In de normale situatie meten de ct klemmen direct onder de Deye alles.

In de bypass situatie inderdaad niet, maar dan zit de Deye dus los van het huis. Nog wel aan het grid, dus de accu kan nog wel laden of terugleveren aan het grid. In dit geval is het denk ik niet erg dat de ct klemmen niet het huis kunnen meten.
[...]

Ik heb nog een hoofdschakelaar voor de Load in de meterkast zelf, maar ik heb ook een ATS en geen fysieke omschakelaar. Dus je kunt met deze opstelling wel in 1 handeling het huis spanningsvrij maken.
Een ATS gaat juist automatisch omschakelen als je de hoofdschakelaar omgooit, daarom wil je de load ook in de meterkast kunnen uitschakelen.
Hier is mijn gedachte dat de omschakelaar gebruikt wordt om de Deye los te koppelen. Een extra hoofdschakelaar is natuurlijk wel heel duidelijk, maar is meer een keuze dan dat het moet toch?
De aardlekautomaat op de GRID in de onderverdeler lijkt me overbodig, je hebt er nu 2 achter elkaar, zelf heb ik daar een werkschakelaar zitten.
Ik was begonnen met een werkschakelaar, maar bedacht me dat er ook stroom terug kan lopen naar de netaansluiting vanuit de accu of zonnepanelen. En dan moet die 20 meter kabel wel achter een aardlekautomaat dacht ik.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou een beetje minderen met de aardlekautomaten, van het net naar naar de Deye grid is prima maar die bij de Deye grid mag een schakelaar zijn (al of niet B25). Die op LOAD is echt funest, die ziet alle foutstromen van de groepenkast en zou minstens 300mA moeten zijn (of gewoon een B25 of groter). Dan de 20m kabel op de LOAD, in principe kan dan daar 12kW van de omvormer (uit de batterijen) en de stroom van grid heen gaan waardoor 10mm2 veiliger is en minder verlies geeft. Wat de CT betreft kan je kiezen voor een modbus meter zoals een Eastron SDM630, die meet nauwkeuriger en je zit niet met grote CT klemmen. Ik heb begrepen dat de SG05 een groot nadeel heeft, die valt uit zonder batterijen er aan!

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• zalkc

zalkc

cvz.eu

fmb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 01:33:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik weet niet of je in het schema hebt gezien dat daar een handmatige omschakelaar zit. Bedoeling is dat alles via de Deye gaat en dat ik dat bypass bij problemen.

In de normale situatie meten de ct klemmen direct onder de Deye alles.

In de bypass situatie inderdaad niet, maar dan zit de Deye dus los van het huis. Nog wel aan het grid, dus de accu kan nog wel laden of terugleveren aan het grid. In dit geval is het denk ik niet erg dat de ct klemmen niet het huis kunnen meten.

[...]
Als je de klemmen bij de hoofdschakelaar hebt zit de Deye niet los van het huis, hij gaat dan ook aan het huis leveren via de grid uitgang. Met de CT klemmen probeert hij de metersom op nul te houden, als je die dan ook op de bestaande groepen hebt dan gaat die gewoon proberen om eerst je huis af te dekken. Ik heb de load-uitgang echt alleen voor back-up, in normale situatie gebruik altijd de grid aansluiting,
[...]

Hier is mijn gedachte dat de omschakelaar gebruikt wordt om de Deye los te koppelen. Een extra hoofdschakelaar is natuurlijk wel heel duidelijk, maar is meer een keuze dan dat het moet toch?
Als je alles over de Deye wil laten lopen is een 2e hoofdschakelaar een must in mijn ogen, als er nood is en iemand haalt de netspanning eraf met de hoofdschakelaar, dan staat er nog gewoon op alles stroom. In die situatie wil je niet dat iemand eerst moet puzzelen hoe je het allemaal hebt aangesloten.
[...]

Ik was begonnen met een werkschakelaar, maar bedacht me dat er ook stroom terug kan lopen naar de netaansluiting vanuit de accu of zonnepanelen. En dan moet die 20 meter kabel wel achter een aardlekautomaat dacht ik.
Durf ik je niet te zeggen, 1 lijkt me gewoon genoeg, die 5x6 kabel kan echt wel even wat ampere's lijden voordat daar wat mee gebeurt, dan is de automaat in de meterkast allang omgeslagen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Ik zou een beetje minderen met de aardlekautomaten, van het net naar naar de Deye grid is prima maar die bij de Deye grid mag een schakelaar zijn (al of niet B25). Die op LOAD is echt funest, die ziet alle foutstromen van de groepenkast en zou minstens 300mA moeten zijn (of gewoon een B25 of groter). Dan de 20m kabel op de LOAD, in principe kan dan daar 12kW van de omvormer (uit de batterijen) en de stroom van grid heen gaan waardoor 10mm2 veiliger is en minder verlies geeft. Wat de CT betreft kan je kiezen voor een modbus meter zoals een Eastron SDM630, die meet nauwkeuriger en je zit niet met grote CT klemmen. Ik heb begrepen dat de SG05 een groot nadeel heeft, die valt uit zonder batterijen er aan!
Ik wilde reageren op je 10mm2 die mij wat overdreven leek, maar in deze opstelling is het wel logisch, je moet dan wel een zwaardere automaat op de load uitgang gaan plaatsen. Als je daar gewoon een B16 of B25 hebt dan is de 6mm2 voldoende lijkt me.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zalkc schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ik wilde reageren op je 10mm2 die mij wat overdreven leek, maar in deze opstelling is het wel logisch, je moet dan wel een zwaardere automaat op de load uitgang gaan plaatsen. Als je daar gewoon een B16 of B25 hebt dan is de 6mm2 voldoende lijkt me.
Als je die grote stroom doortrekt naar de groepenkast dan is een aardlekschakelaar voor 40A misschien te weinig tenzij er een B40 op de LOAD zit. Die grote stroom via de LOAD is wel uitzonderlijk, dan denk ik aan een defect apparaat en zou er toch al een groep uit gaan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Domba
@fmb Waarom krijg je alleen omvormer met BE te zien?
In Belgie is de SG05LP3 serie 14-20k wel toegelaten (heb link al eens geposted)
De SG04LP3 serie 6-12k staan in NL sinds medio 2022 in de lijst, dit is even snel lijst die ik bij netbeheer nederland kan vinden (zoekfunctie van die website sucks)

• Domba
[...]
<knip>
Ik heb begrepen dat de SG05 een groot nadeel heeft, die valt uit zonder batterijen er aan!
Doet SG04 serie ook als die volgens settings een batterij verwacht. (default aanpassen)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Domba schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Doet SG04 serie ook als die volgens settings een batterij verwacht. (default aanpassen)
Kan je de SG05 zo instellen dat dit niet gebeurt zoals bij de SG04?

• Domba
Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Kan je de SG05 zo instellen dat dit niet gebeurt zoals bij de SG04?
Volgens mij wel, kan alleen niet zo snel een echt praktijk voorbeeld vinden die als gewone grid-tie gebruikt.

1-2jaar geleden was het een wens van support//installateurs, dat een 3f Deye niet zouden opstarten zonder batterijen, daar die een hoop vragen/meldingen kregen (tot wel helft), ook voor de hoogvolt modelen.
Die al in gebruik werden genomen door/bij klant voor dat die de batterijen ontvangen had of aangesloten, dat geeft een hoop vragen/problemen als die niet als een gewone grid-tie omvormer aangesloten is, maar al als een toekomstige hybride (in off-grid of retrofit setup)

De SG05LP3 18k en 20k is Batt-DC wel gelimiteert op 350A, wat afhankelijk van 15 of 16cel accubank max uit accu limiteert op 16.8kW (48V, zoals pylontech accu's) of 17.9kW (16 cel accu modules)

• fmb

fmb

[...]

Ik zou een beetje minderen met de aardlekautomaten, van het net naar naar de Deye grid is prima maar die bij de Deye grid mag een schakelaar zijn (al of niet B25).
Goed advies. Net als wat @zalkc al aangaf, dan gaat er wel een andere aardlekautomaat uit.
Die op LOAD is echt funest, die ziet alle foutstromen van de groepenkast en zou minstens 300mA moeten zijn (of gewoon een B25 of groter).
Alles wat erachter zit in de meterkast zit op 16A met uitzondering van de laadpaal, die zit op 25A en die ga ik in een noodstoomsituatie beperken of blokkeren. Het is vooral bedoeld als beveiliging van de kabel (dacht ik) van Deye naar meterkast terug, maar ik kan er ook gewoon een werkschakelaar maken.
Dan de 20m kabel op de LOAD, in principe kan dan daar 12kW van de omvormer (uit de batterijen) en de stroom van grid heen gaan waardoor 10mm2 veiliger is en minder verlies geeft.
Dit geldt dan toch ook voor de kabel op Grid?
Max stromen per fase voor deze kabels kunnen zijn:
  • Van Net -> Deye: 25A ( = max. hoofdaansluiting 25A)
  • Van Deye > Net: 27A ( = max Deye omvormer +- 18A + zonnepanelen +- 9A)
  • Van Deye -> Huis: 51A. Dit is wel een extreem scenario bij max vanuit net 25A door de Deye + max vanuit Deye accu 18A + zonnepanelen 9A. Maar ik weet niet wat de Deye dan doet, die schakelt misschien zelf wel uit?
    En elk geval is dit een te grote stroom, vandaar dacht ik die met dezelfde waarde als de hoofdaansluiting af te zekeren achter de Load van de Deye.
Wat kabeldikte betreft: 20m 6mm^2 kan maximaal +- 34A hebben en geeft een verlies van maximaal 1% bij 34A .
Een 10mm kabel geeft maximaal 0,5% verlies. Zo heel groot is dat verschil niet. Max A is +-50A. Dat past dan wel mooi bij dit extreme scenario.

• fmb

fmb

Domba schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:03:
@fmb Waarom krijg je alleen omvormer met BE te zien?
In Belgie is de SG05LP3 serie 14-20k wel toegelaten (heb link al eens geposted)
De SG04LP3 serie 6-12k staan in NL sinds medio 2022 in de lijst, dit is even snel lijst die ik bij netbeheer nederland kan vinden (zoekfunctie van die website sucks)
Ja, goede vraag ;) Geen idee waarom ik alleen BE zie. Ik krijg er echt geen andere modellen uit. Eerst heb je dit keuzemenu en of je nou naar "Thuisbatterij" gaat of naar "Zonnepanelen en thuisbatterij". Je kan alleen die modellen kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-Gr8xoEUlrhKrU37-oVyyOWVJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EuG3TzSY4pmJgC2P0qj7vdiv.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door fmb op 13-06-2026 12:13 ]

• Domba
fmb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Ja, goede vraag ;) Geen idee waarom ik alleen BE zie. Ik krijg er echt geen andere modellen uit. Eerst heb je dit keuzemenu en of je nou naar "Thuisbatterij" gaat of naar "Zonnepanelen en thuisbatterij". Je kan alleen die modellen kiezen.

[Afbeelding]
Vreemd
(semi)overheid en ICT is lang niet altijd een succes combinatie
BE modelen zijn uitermate moeilijk verkrijgbaar, die zijn verschillend dat kW en kVA gelijk (1:1) zijn, waar EU modelen 10% meer kVA hebben dan kW.

Ik kan me bij 15k Deye EU-model enkel nog iets voorstellen, dat ICT de mist ingaat, maar alle EU-modelen niet
Daar netbeheerders indelen in groepen 0-5kVA , 5-15kVA , 15kVA-1MVA voor de monitoringdata die deze maandelijks publiceren en sinds maart 2024 op basis omvormer vermogen zijn en media artikelen als deze kunnen schrijven

Edit: netcode is aansluiting in kVA in dagelijks gebruik in kW als ook voor opwek installaties.
Klopt je aansluiting wel, in de database
0-5,75kVA is aansluiting op 230V (1f)
5,75-60kVA aansluiting op 400V (3f)
>60kVA 400V secundair zijdig op trafo (etc)

Ik heb mijn thuisaccu in juni 2022 aangemeld en ik heb die ook al eens zien verschuiven met "optimalisatie" van de database naar de groep van 1-3MW "thuisaccu's", geeft nog al vreemde gevolgen, zoals energieleverancier geen aanwezige teruglevering ziet in centraal aansluitregister, omdat die bij relevante velden voor kleinverbruiker kijkt voor een 3x25A aansluiting.

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 13-06-2026 13:55 ]

• fmb

fmb

Domba schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Klopt je aansluiting wel, in de database
0-5,75kVA is aansluiting op 230V (1f)
5,75-60kVA aansluiting op 400V (3f)
>60kVA 400V secundair zijdig op trafo (etc)
Heb je enig idee waar ik dit zou kunnen opzoeken?

Bij https://www.energieleveren.nl/mijn-installaties staat alleen maar adres en EAN

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:31
Ik heb de 12K SG05 LP3 fw 1172 bij wat experimenten zonder batterij aangesloten gehad, en daarbij niks gemerkt van uitval; wel de setting "battery" correct gezet.

Geen idee of er problemen zijn die pas bij echt gebruik naar voren komen...

• fmb

fmb

[...]

Is hier nog niet te kiezen https://www.energieleveren.nl/. Aan de andere kant staan de EU modellen daar ook niet in
Ik weet niet wat er is gebeurd, vanochtend zag ik nog dezelfde hele korte lijst. Maar als ik nu inlog zie ik veel meer Deye modellen. Blijkbaar een IT hikje.

Voor sun-12k-sg04 krijg ik deze lijst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1cjsfMjNdfyjWX8moFre_0jhXI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bNFQ45OzUNhoKElChSoY4o1a.png?f=user_large

En voor sun-12k-sg05 krijgt ik op dit moment geen resultaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8deStoYPjNgEthbEpeeSQmtX6GM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ubhnjn4bFchaXV8uIdAWQM2A.png?f=user_large

Tot slot is er altijd de optie "anders":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdWh9Dw1_GaGK6T3asAMGBNonc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ddle00lqE6lvNssBdXgMJ9dA.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 13-06-2026 15:07 ]

• bertenludy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik mijn twee soliss omvormers wel op de gen ingang aangesloten nu zet de deye ze uit als de opbrengst niet weg kan en heb geen pieki meer op het net van 34 ampere bij 25 ampere zekering omdat de deye nu de uitgang op de 3 fasen regelt.

bert

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-07 13:03
Bedankt allen, ik doe nu enkel scoobs quoten.
scoobs schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:37:
Als aanvulling op ybos: In dit geval functioneert de bidirectionele lader vanuit de deye gezien exact hetzelfde als een omvormer die je ergens op je eindgroepen hebt hangen. De deye doet daarvoor inderdaad load balancen is mijn ervaring. Dan zal dat met een dergelijke lader ook werken.

Als kanttekening moet je je wel even afvragen of je een DC - AC - DC - AC omzetting wilt doen alvorens het aankomt bij je eindgebruikers. Daar zit een redelijke hoeveelheid omzetverlies bij.
Tja dan moet ik ook een hele kanttekening bij het offgrid verhaal zetten, ik zal een van de weinige zijn die zo leeft. Nu blijft het wel beperkt tot DC-AC-DC omzetting, maar door alles op elkaar af te stemmen hoop ik toch boven de 90% te zitten.

Nu snap ik je verhaal wel, maar ik heb tot op heden nog geen DC-DC omvormer gevonden, er is geen markt voor, ik had liever rechtstreeks van mijn thuisbatterij naar de auto gegaan met simpel weg een dc-dc omvormer.

Zal ik eens aan het winkelen gaan. Bedankt heren!

De signerergy valt af voor mij, omdat ik al 7 jaar op een bepaald systeem draai. Als ik op sigenergy wil overgaan moet ik alles van hun nemen en het is nu niet bepaald een goedkoop systeem. eigenlijk best wel stevig, maar plug and play en dat kost ook wat.

[ Voor 10% gewijzigd door vdbeke op 13-06-2026 19:13 ]

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• fmb

fmb

bertenludy schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:09:
[...]

ik mijn twee soliss omvormers wel op de gen ingang aangesloten nu zet de deye ze uit als de opbrengst niet weg kan en heb geen pieki meer op het net van 34 ampere bij 25 ampere zekering omdat de deye nu de uitgang op de 3 fasen regelt.

bert
Dat is nog wel een goede inderdaad. Dus de Gen1 poort zorgt ervoor dat de Deye het over de fases kan verdelen.

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-06 20:14
Goedenavond allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een Deye hybride omvormer met bijbehorende accu's. We beginnen met 16 kWh, maar willen dit snel upgraden naar zo'n 45 kWh. Reden hiervoor: een gasloos huis, een EV en een vijver die flink wat stroom verbruikt. Nu liggen er 25 panelen op het zuiden (330Wp), en er komen binnenkort nog zo'n 12 panelen op het westen bij (die ga ik aansluiten in de meterkast en dus niet rechtstreeks naar de Deye)

Eerst wilde ik voor Victron gaan, maar door de goede verhalen en de makkelijkere installatie switch ik liever naar Deye. Ik zit alleen nog met een paar vragen voor ik bestel:
  • Kabel: Er ligt nu een 5x4 mm² kabel van 25 meter naar de huidige omvormer. De Deye SUN-12K doet max 20A per fase. Kan ik deze kabel veilig hergebruiken, of moet ik echt naar 5x6 mm² vanwege de lengte? (Dat er voor volledige backup een extra kabel naar de load-poort moet, weet ik).
  • Boodschappenlijst: Ik heb nu de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2, een Victron Lynx Distributor (M10), de Deye SE-F16-C accu (16 kWh) en de SUN-SMART-CT01 klemmen op het oog. Mis ik zo nog cruciale onderdelen (buiten de kabels) om het werkend te krijgen?
    Extra groepenkast met hoofdschakelaar bij de omvormer?
    Ik heb nu nog een 3x16ampere aardlekautomaat 3 fase over in de meterkast
  • Zekeringen: Welke Mega-fuses kan ik het beste in de Lynx Distributor schroeven voor de accu en omvormer?
  • Accu-keuze: Is het slim om voor de originele Deye accu te gaan vanwege de communicatie, of zijn er betere/goedkopere 48V alternatieven die perfect samenwerken met Deye?
  • Instellen: Is de configuratie van de omvormer via het scherm of de app een beetje te doen met normale technische basiskennis.
Ik hoor heel graag jullie tips en feedback!

Alvast bedankt :D

[ Voor 3% gewijzigd door MBFM op 13-06-2026 22:30 ]

• Domba
@MBFM Hoe wil je de SUN-SMART-CT01 gebruiken, bedraad of Lora?
Voor Lora heb je ook een SMART-TX-01 nodig en die heeft op moment andere firmware FW1175 nodig, is niet waarmee Deye wordt uitgelevert en ik dacht op moment enkel nog maar beschikbaar als je cloud gebruikt.

• ybos
MBFM schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:21:
Goedenavond allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een Deye hybride omvormer met bijbehorende accu's. We beginnen met 16 kWh, maar willen dit snel upgraden naar zo'n 45 kWh. Reden hiervoor: een gasloos huis, een EV en een vijver die flink wat stroom verbruikt. Nu liggen er 25 panelen op het zuiden (330Wp), en er komen binnenkort nog zo'n 12 panelen op het westen bij (die ga ik aansluiten in de meterkast en dus niet rechtstreeks naar de Deye)

Eerst wilde ik voor Victron gaan, maar door de goede verhalen en de makkelijkere installatie switch ik liever naar Deye. Ik zit alleen nog met een paar vragen voor ik bestel:
  • Kabel: Er ligt nu een 5x4 mm² kabel van 25 meter naar de huidige omvormer. De Deye SUN-12K doet max 20A per fase. Kan ik deze kabel veilig hergebruiken, of moet ik echt naar 5x6 mm² vanwege de lengte? (Dat er voor volledige backup een extra kabel naar de load-poort moet, weet ik).
  • Boodschappenlijst: Ik heb nu de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2, een Victron Lynx Distributor (M10), de Deye SE-F16-C accu (16 kWh) en de SUN-SMART-CT01 klemmen op het oog. Mis ik zo nog cruciale onderdelen (buiten de kabels) om het werkend te krijgen?
  • Zekeringen: Welke Mega-fuses kan ik het beste in de Lynx Distributor schroeven voor de accu en omvormer?
  • Accu-keuze: Is het slim om voor de originele Deye accu te gaan vanwege de communicatie, of zijn er betere/goedkopere 48V alternatieven die perfect samenwerken met Deye?
  • Instellen: Is de configuratie van de omvormer via het scherm of de app een beetje te doen met normale technische basiskennis.

Heb je de max van 20A per fase nodig :? Je zou hem natuurlijk ook softwarematig iets kunnen begrenzen zodat de kabeldiameter geen issue gaat zou. Al moet 4mm2 in principe gewoon 20A kunnen voeren.

• rvdgaag
MBFM schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:21:
Goedenavond allen,

Als je asynchrone phase feeding gaat gebruiken, en ik denk dat je dat wilt, dan gaat de Deye to max 27.3A per fase terugvoeren. Op jouw kabellengte zou ik absoluut naar 5x6mm2 gaan.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

ybos schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Heb je de max van 20A per fase nodig :? Je zou hem natuurlijk ook softwarematig iets kunnen begrenzen zodat de kabeldiameter geen issue gaat zou. Al moet 4mm2 in principe gewoon 20A kunnen voeren.
Ik zou ook de automaat op 20A houden, als iemand ooit iets anders bedenkt dan moet die ook bewust de automaat vervangen. In theorie kan je de Deye ook in een setup zetten dat die het hele huis gaat voorzien en 25/35A van het gaat doorvoeren naar het huis.

• ybos
zalkc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ik zou ook de automaat op 20A houden, als iemand ooit iets anders bedenkt dan moet die ook bewust de automaat vervangen. In theorie kan je de Deye ook in een setup zetten dat die het hele huis gaat voorzien en 25/35A van het gaat doorvoeren naar het huis.
Owja, dat is waar. Als hij ook als als doorvoer gaat gelden, dan is 20A zeker aan de krappe kant :Y

Dan zal een 6mm2 geen overbodige luxe zijn :N

• bertenludy
ybos schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:16:
[...]

ik heb dezelfde omvormer met 2 x 16 kw deye accu de voedingskabel zou ik wel 5 x 6/2 doen heb ik ook en 8 meter lang bij vol vermogen worden ze wlel warm. ik heb 12kw op het dak liggen en de deye doet er toch minimaal 3 uu over om hem vol te krijgen ook ontladen heb je 3 uur nodig. de instgelling op de deye zijn eenvoudig en de deye cloud is uitgebreid maar wel te doen je kunt daar echt alles controleren en instellen. tot nu toe te vreden de Deye doet wat hij doen moet, ik heb het geautomatisser met homeassist die kirjgt nu elke dag de prijzen van tibber en programmeerd die in de Deye die weet dan wanneer hij moet laden vh net (de goedkope ueren) als er weining zon is en ook wanneer de prijs hoog is ontlaad hij automatisch, moet het alleen nog finetunen maar als het goed werkt heb ik een volautomatisch werkend systeem die dit jaar geld verdiend.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 22:31
dingo35 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:40:
Ik heb de 12K SG05 LP3 fw 1172 bij wat experimenten zonder batterij aangesloten gehad, en daarbij niks gemerkt van uitval; wel de setting "battery" correct gezet.

Geen idee of er problemen zijn die pas bij echt gebruik naar voren komen...
Ik heb denk ik zo'n twee maanden zonder batterij en zonder problemen met de 12K-SG05 gedraaid.

Bij eerste keer opstarten aangegeven dat er geen batterij gekoppeld was. Wat ik wel zag was dat de spanning op de gen-poort na zonsondergang werd onderbroken zonder batterij.

Ik heb een andere omvormer en din-energiemeter (micro-inverter instelling) achter mijn gen-poort hangen. Na zonsondergang kreeg mijn din-energiemeter geen spanning meer. Nadat ik na 2 maanden mijn batterij had aangesloten bleef er na zonsondergang wel spanning op de gen-poort staan en daarmee ook mijn din-energiemeter.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 22:31
Ik moet nog een mooi schema maken van mijn opstelling maar ben een beetje aan het worstelen met welke software ik hier het handigste voor kan gebruiken. Zou graag mijn groepenkasten met de bijbehorende groepen ook visueel willen weergeven.

Iemand een goede suggestie?

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-06 20:14
Allen,

Bedankt voor de antwoorden.

Ik dacht dat de SUN-SMART-CT01 plug and play was en zou werken, maar dat is dus niet het geval.

Aangezien de 5x4 kabel toch waarschijnlijk te dun is zal ik sowieso een aantal kabels moeten trekken en kan ik ook een lange kabel trekken vanaf de klemmen naar de omvormer.

• n13l6
MBFM schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:14:
Allen,

Bedankt voor de antwoorden.

Ik dacht dat de SUN-SMART-CT01 plug and play was en zou werken, maar dat is dus niet het geval.

Aangezien de 5x4 kabel toch waarschijnlijk te dun is zal ik sowieso een aantal kabels moeten trekken en kan ik ook een lange kabel trekken vanaf de klemmen naar de omvormer.
Meteen 2 kabels aanleggen als je toch bezig bent, evt. met nieuwe data/CT kabels (y) is niet veel extra werk

• n13l6
Heeft er iemand hier in dit topic ervaring met het aansluiten van een enkelfasige, domme omvormer op de "GEN" poort van een 3 fasige DEYE? Het hele internet staat vol met tegenstrijdige berichten, ook ChatGPT en Gemini kunnen het niet met elkaar eens worden.

Ik weet dat de omvormer ook aan de GRID/LOAD kant kan, maar dat heeft allebei nadelen (als grid wegvalt = omvormer weg, bij LOAD en volle accu dan gaat de omvormer de frequentie aanpassen aan de LOAD kant, niet super ideaal voor de apparaten die daaraan zitten...).

Thanks

_/-\o_

• thomvh
n13l6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:28:
Heeft er iemand hier in dit topic ervaring met het aansluiten van een enkelfasige, domme omvormer op de "GEN" poort van een 3 fasige DEYE? Het hele internet staat vol met tegenstrijdige berichten, ook ChatGPT en Gemini kunnen het niet met elkaar eens worden.

Ik weet dat de omvormer ook aan de GRID/LOAD kant kan, maar dat heeft allebei nadelen (als grid wegvalt = omvormer weg, bij LOAD en volle accu dan gaat de omvormer de frequentie aanpassen aan de LOAD kant, niet super ideaal voor de apparaten die daaraan zitten...).

Thanks

_/-\o_
Ik heb een Huawei omvormer op de GRID zitten bij mij. Die spreekt verder niet met de Deye of iets. Weet niet helemaal wat je verstaat onder dom namelijk :P

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:29

Thanks

_/-\o_
Ja twee zelfs - werkt prima.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx3dvYv6cQ9B7J4_valokrzIq5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeVs5V3gYyCWFtGxw7xieCSq.jpg?f=fotoalbum_large eerste stapjes worden gezet, ik heb de 15kw versie gekocht 👍 nu nog een accu in elkaar zetten en afspraak maken voor het grondwerk. Het idee is trouwens om heel de installatie een brandvertragende constructie heen te bouwen.

Verder heb ik een vraag, bij de Deye zit een rj45 stekker met een klein stukje kabel aan met krimpkous, waar is deze voor? En gebruiken jullie ook de temperatuur sensor voor lipo accus?

• Domba

Thanks

_/-\o_
1 fase grid-tie omvormer gaat prima, zolang het vermogen deze levert maar lager is per fase max vermogen van Deye hybride, vanwege gebruikte interne componenten Deye.
On-grid is alleen een relais aanwege om hard wat AUX-port zit hard uit te schakelen als je MI to grid cutt-off gebruikt en deze is afhankelijk van ingestelde SOC of voltage afhankelijk van welk type sturing je gebruikt.
In off-grid is frequentiesturing beschikbaar, vanwege gekoppeld AC-bus is die zowel op LOAD als AUX-port met MI-selectie.

• Domba
genesisfm schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:49:

Verder heb ik een vraag, bij de Deye zit een rj45 stekker met een klein stukje kabel aan met krimpkous, waar is deze voor? En gebruiken jullie ook de temperatuur sensor voor lipo accus?
Die RJ45 is een dummy, die dient je te gebruiken, aangezien je niet in Duitsland of Oostenrijk gebruikt.

Deze is voor het communicatie bordje, in Duitsland wordt deze door netwerkbeheerder gebruikt voor vermogenreductie als je een paragraaf 14 installatie hebt of in Oostenrijk voor verbinding tussen slimme meter en Deye voor leveren van blindvermogen (re-actief vermogen en vermogensreductie)

Tempertuursensor is voor lood/gelaccu's als ook activeren in battery menu (heb ik nooit gebruikt met LFP)

• jadjong
  • Niet online

Thanks

_/-\o_
De binnenzijde van het apparaat heeft een enkele koperen busbar, frequentiesturing en dergelijke zijn gelijktijdig van toepassing op alle aansluitingen.

• PCJR
  • Laatst online: 26-07 21:26

Thanks

_/-\o_
MI/GEN port kan een 1 fase Micro Inverter erop hebben, die MI sync op de 50hz van de Deye. Een 1 fase generator werkt niet. Schijnt. Een 1 fase gridinverter wel denk ik, want die kan/moet syncen weer op het 50hz signaal. Een 3 fase generator kan wel, dan moet je m op GEN zetten. Schijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 15-06-2026 15:10 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 14:18
Lasoul schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:49:
Ik moet nog een mooi schema maken van mijn opstelling maar ben een beetje aan het worstelen met welke software ik hier het handigste voor kan gebruiken. Zou graag mijn groepenkasten met de bijbehorende groepen ook visueel willen weergeven.

Iemand een goede suggestie?
Zoiets als wat @fmb gemaakt heeft? draw.io is wel flexibel en je kunt plaatjes invoegen.

• n13l6
Wat een overdaad een reacties!

Met domme omvormer bedoel ik een Growatt 1000-s, hier zit niet eens een knop op haha.

Ik heb mijn oude panelen (4x270wp) herbgeruikt op een ander deel van de huis met Tigo optimizers. Omdat de opstartspanning te laag is en ik MPPT 2 wil overhouden voor andere panelen wil ik deze kleine string met oude omvormer gebruiken, maar dat is zo te lezen geen probleem, zeker niet omdat het vermogen ~1000watt is en de omvormer 8000w kan hebben.

Nu nog even nadenken of ik de boel wel met 3 fase kabel wil bedraden om het toekomst proof te maken, of dat ik gewoon 3x2.5mm ymvk kabel gebruik.

• rvdgaag
PCJR schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
[...]

MI/GEN port kan een 1 fase Micro Inverter erop hebben, die MI sync op de 50hz van de Deye. Een 1 fase generator werkt niet. Schijnt. Een 1 fase gridinverter wel denk ik, want die kan/moet syncen weer op het 50hz signaal. Een 3 fase generator kan wel, dan moet je m op GEN zetten. Schijnt.
Ik heb 3 Deye MICRO inverters van 1600 Watt peak ieder op 1 fase in de Deye ingevoerd en dat werkt prima, van 1 in 2 stappen naar 3 gegaan, wel alle 3 voorzien van een eigen alamatje en de NUL gedeeld in een onderverdeelkastje.

• PCJR
  • Laatst online: 26-07 21:26
Dat kan ja want elke micro sync zichzelf op de fase ( die alle 3 met 120gr uit elkaar liggen). Maar een 1 fase generator kan dat niet. En op GEN mode moet de deye 3fase op de gen port krijgen. Zo is t me verteld

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Heeft iemand al ervaring met de Deye in combinatie met de MCP op Home Assistant en Claude.ai?

• thomvh
zalkc schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:45:
Heeft iemand al ervaring met de Deye in combinatie met de MCP op Home Assistant en Claude.ai?
Zeker. Al mijn automatisering is bijna zo gefinetuned :P

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:05
Ik kan niet meer zonder. Claude doet alles voor me. Vergeet niet om evt nog context7 toe te voegen en een RAG van je codebase.

• water_escape
  • Laatst online: 10:58
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Volledige woning off grid bij stroom uitval

- Zonnepanelen moeten door draaien bij off grid mode (iq7+ micro omvormers)

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.

Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.

De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw? Is dit mogelijk en hoe?

Water-Escape

• thomvh
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:39:
Ik heb wat advies nodig. Ik zit inmiddels tussen Viktron en Deye te twijfelen, maar van beide krijg ik van verschillende leveranciers verschillende antwoorden...

doel:

- Teruglevering moet geknepen kunnen worden in normale en off grid mode om terug levering te minimaliseren.

Nu krijg ik vooral bij het laatste punt wisselende antwoorden of dat het wel of niet kan.

De vraag is dus: Is het mogelijk om zeg bijvoorbeeld, de accu is vol, de woning verbuikt 1Kw, de panelen wekken 8Kw op, om deze te knijpen naar die 1 benodigde Kw? Is dit mogelijk en hoe?
Dat hangt er vanaf hoe hard jij de micro omvormers kunt sturen. De Deye of Victron wanneer je de panelen direct DC daarop aansluit kan dit.

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:39

doel:

Ik heb deze setup met een Deye 3P 10K omvormer. Bij het laatste punt: je wilt teruglevering beperken in off grid mode. Hoe dan? Waar naartoe? Deye kan zeker teruglevering knijpen. In island mode / off grid mode ben ik gelukkig weinig, alleen om te testen. Dit werkt goed en de zonnepanelen met micro omvormers draaien vrolijk door. Die kan ik overigens ook knijpen als ik dit wil.

• thomvh
tmbreuker schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Ik heb deze setup met een Deye 3P 10K omvormer. Bij het laatste punt: je wilt teruglevering beperken in off grid mode. Hoe dan? Waar naartoe? Deye kan zeker teruglevering knijpen. In island mode / off grid mode ben ik gelukkig weinig, alleen om te testen. Dit werkt goed en de zonnepanelen met micro omvormers draaien vrolijk door. Die kan ik overigens ook knijpen als ik dit wil.
Nee, hij bedoeld dat je in normale modus dus je PV input gaat limiteren aan de hand van je gebruik. Dat kan alleen als je alles op de Deye of Victron zet voor zover ik weet. Of dat je een script maakt die de micro omvormers gaat bijsturen.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
thomvh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe hard jij de micro omvormers kunt sturen. De Deye of Victron wanneer je de panelen direct DC daarop aansluit kan dit.
Bij off grid, kan Deye frequentiesturing toepassen of de GEN/MI aansluiting uitzetten bij een bepaalde percentage SoC. Het dimmen van de panelen kan eigenlijk alleen goed als je ze inderdaad zonder omvormers op de Deye zet.

Heb je een metered variant van de Enphase? Dan kan je de productie met b.v. home assistant aan en uit zetten, is hier niet instant, maar wel binnen enkele minuten. Maar ik heb een SolarEdge, die storing veroorzaakt op mijn Enphase microomvormer communicatie, dus zonder die gaat het wellicht wat sneller.

Ik zou me niet al te druk maken over nul op de meter houden in combinatie met de Enphase omvormers in een off grid situatie. Stel dat dit gebeurd, dan kan je ook prima ze b.v. uitzetten bij 95% SoC en weer aanzetten bij 90% SoC. Hoeveel Wp panelen heb je, leveren die minder of meer dan de Deye/Victron kan opnemen bij volle zonneschijn?

Of heb je een specifieke reden waarom je verwacht veel off grid te gaan?

• water_escape
@Jeedee ik heb volgens mij niet de metered, maar de standaard.

Ik verwacht ook niet veel off grid te gaan, maar bij off grid wil je dat de panelen idd gewoon door draaien en de accu laden en het huis voeden. En dus niet uit gaan wanneer de accu vol is maar het huis wel nog stroom nodig heeft.

Bij on-grid wil je vanaf volgend jaar je terug levering beperken. Dus als mijn panelen 8Kw opwekken, wil je eigenlijk dat dit terug geknepen wordt naar wat het huis gebruikt ongeveer.

Water-Escape

• Domba

doel:

Kunnen beide, kwestie van setup configuratie.
Kan bij beide
Off-grid kunnen beide en on-grid kan in iedergeval met Deye, voor Victron weet ik niet of dat voor elk model is. (ik ga uit van victron RS serie, als je naar oude MP's kijkt, kijk dan ook naar vermogen range en efficientie )

Dat is mogelijk met Deye, ik ben onvoldoende bekend met Victron om daar iets te kunnen zeggen (off-grid micro-grid heb je in sommige gevallen een Victron Quatro nodig)

Heb je PV op AUX-port van Deye als microinverter, dan is het wel of geen MI cut-off to grid gebruiken, of zero export to CT (export when Batt full is, niet gebruiken) en/of je kan ook max sell power gebruiken.
Waar je wel rekening mee moet houden dat Deye in on-grid de microinverters hard afschakelt omdat deze on-grid niet kan sturen via frequentieregeling (kan alleen off-grid)
Dan hangt het verder af van welke (master) BMS je gebruikt of die micro-cycling toe laat of dat de SOC van de accubank eerst met x% moet dalen, voordat laden weer opnieuw wordt vrijgeschakeld.

• water_escape
Nog een vraag voor de Deye + Enphase gebruikers dan.

Zijn er mensen die IQ7+ micro-omvormers via de GEN/Micro-Inverter poort op een Deye SG05 hebben aangesloten?

Ik ben vooral benieuwd wat er in de praktijk gebeurt als de accu volledig vol is en zero-export actief staat. Worden de micro-omvormers dan daadwerkelijk afgeschakeld, of is er een andere vorm van regeling?

Water-Escape

• thomvh
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:12:
Nog een vraag voor de Deye + Enphase gebruikers dan.

Zijn er mensen die IQ7+ micro-omvormers via de GEN/Micro-Inverter poort op een Deye SG05 hebben aangesloten?

Ik ben vooral benieuwd wat er in de praktijk gebeurt als de accu volledig vol is en zero-export actief staat. Worden de micro-omvormers dan daadwerkelijk afgeschakeld, of is er een andere vorm van regeling?
On grid. Gooit de Deye dan de spanning van die verbinding af waardoor de omvormers denken dat ze offgrid zijn en uit zullen gaan.

• water_escape
thomvh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:24:
[...]

On grid. Gooit de Deye dan de spanning van die verbinding af waardoor de omvormers denken dat ze offgrid zijn en uit zullen gaan.
OK, maar dit is dus alles uit of alles aan? Niet afschalen?

Hoe ga je dan pendel gedrag voorkomen? Kan je dan instellen dat als de accu weer <80% is, dat de panelen weer aan mogen gaan?

Water-Escape

• thomvh
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Hoe ga je dan pendel gedrag voorkomen? Kan je dan instellen dat als de accu weer <80% is, dat de panelen weer aan mogen gaan?
Ik zou dat besturen vanuit iets anders. Zeg Home Assistant of iets. Niet puur afhankelijk laten zijn van de stroom eraf halen.

• GJzon
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Ik ben ook in voor een Deye SG05 omvormer dus zit her ook te zoeken naar antwoorden.
Wat ik begrijp als je de MI/GEN-poort gebruikt, dat de IQ's gewoon worden afgeschaald middels frequency shifting. (50 -> 52 Hz). Dacht dat je het bereik zelfs in kunt stellen met de Deye.
Is de accu bijna vol dan zouden de IQ's al helemaal geknepen zijn. In noodgeval wordt er ook nog een relais geschakeld zodat er echt geen zonnestroom meer binnenkomt.
Waar je wel op moet letten is dat je CT's spoelen gebruikt voor je Deye. Logisch anders weet ie dus niet wat de netstroom is.
De Enphase laat je gewoon voluit gaan.

Laat je je Enphase systeem zoals ze nu aangesloten zijn, dan heb je dus een AC-koppeling. Je meet en regelt eventueel export-limit van de Enphase. Met z'n eigen CT-spoelen.
De Deye moet ook z'n eigen CT-spoelen hebben! Die meet (of bij 3-fasen: meten) de netstroom en bij export wordt de accu geladen. Accu vol dan stopt ie gewoon met laden.
Het zijn dan dus twee onafhankelijke systemen! Voor jou betekent dat je een metered gateway en CT-spoelen moet aanschaffen als je export-limit wil doen op je Enphase.
Je moet met export-limit wel zorgen dat er altijd iets door de zonnepanelen geleverd wordt. Zeg 150 W minimum. Dan pas kan de Deye zien dat er export is en zal die de accu willen laden. Enphase gaat meer leveren, Deye gaat meer afnemen enz. enz.

Er is trouwens best wel info te vinden hoe e.e.a. (in 't algemeen) werkt met de GEN poort of AC-koppeling. Of zelfs beide dus AC-koppeling met je ENphase en bijv. extra panelen op de GEN-poort.

En het wel of niet pendelen is volgens mij een kwestie van instellen op de Deye.

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 18-06-2026 20:16 ]

• Domba
@GJzon Frequentie regeling heb je alleen als Deye in off-grid mode is.
Is de accu bijna vol dan zouden de IQ's al helemaal geknepen zijn. In noodgeval wordt er ook nog een relais geschakeld zodat er echt geen zonnestroom meer binnenkomt.
Bij een vrijgeschakelde grid (on-grid) dan volgt Deye de net frequentie, pas off-grid bepaald Deye zelf de frequentie.
(on-grid als doorschakeling naar grid niet toegestaan is, dan wordt micro ingang hard uitgeschakeld als ingestelde SOC of voltage bereikt is)
Off-grid mode van Deye kan op diverse manieren, softwarematig door netkwaliteit te veranderen, zodat de ingestelde netkwaliteit niet meer voldoet, zoals voor voltage en/of frequentie, dan verbreekt Deye de grid aansluiting intern of mechanisch extern door een relais te gebruiken, die via HA aanstuurd.

(ik gebruik die laatste met relais vanwege automatische fallback mogelijkheid en geen omkijken heb of ik toegang heb via modbus om de netkwaliteit terug te zetten naar on-grid geschikt, mocht het ooit verkeerd lopen of verkeerde planning)

• GJzon
Domba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:32:
@GJzon Frequentie regeling heb je alleen als Deye in off-grid mode is.

[...]

Bij een vrijgeschakelde grid (on-grid) dan volgt Deye de net frequentie, pas off-grid bepaald Deye zelf de frequentie.
(on-grid als doorschakeling naar grid toegestaan is, dan wordt micro ingang hard uitgeschakeld als ingestelde SOC of voltage bereikt is)
Off-grid mode van Deye kan op diverse manieren, softwarematig door netkwaliteit te veranderen, zodat de ingestelde netkwaliteit voldoet, zoals voor voltage en/of frequentie, dan verbreekt Deye de grid aansluiting intern of mechanisch extern door een relais.

(ik gebruik die laatste met relais vanwege automatische fallback mogelijkheid en geen omkijken heb of ik toegang heb via modbus om de netkwaliteit terug te zetten naar on-grid geschikt, mocht het ooit verkeerd lopen of verkeerde planning)
Dacht dat ik 't goed gelezen had in de documentatie m.n. het regelen van de frequentie op de GEN poort waar je dus je Enphase op aan kunt sluiten. (We hebben het wel over de SG05)
In off-grid mode regelt ie de frequentie op de AC-out, zoals je al zei. Het voordeel is dan dat je je Enphase gewoon in de meterkast aangesloten kan laten als zijnde een AC-koppeling. Uiteraard hoofdschakelaar -> Deye Load Output -> groepenkast.

Maar ik zal er nog eens goed naar zoeken. Misschien was het wel gewoon whisful thinking omdat ik dit graag zo wil.
Dank voor 't scherp houden.

Welke Deye heb je? En de accu?

• Domba
@GJzon reload mijn bericht eens, vanwege aanpassingen, die ik direct na posting heb gedaan

Ik heb 2x 12kW SG04, accu's zijn zelfbouw in 2022 waren er net 5.12kWh 51.2V nominaal, server racks en nog geen met 280Ah of grotere cellen.

Ik streef naar 7500 uur per jaar off-grid, alleen on-grid voor laden en terugleveren.

Reden: lager energieverlies op jaarbasis en niet gevoelig voor de werkelijke netkwaliteit zoals 253V etc, (laatste tijd gaat het uitstekend als ik naar P1 gegevens kijk), maar de middenspanningstrafo waarop ik zit is 1 van 2 (andere is ~50km verderop), welke de eerste keuze van netwerkbeheerder zijn om in te zetten/op te offeren om een grootgebied stabiel te houden.

• GJzon
@Domba M'n geheugen is gelukkig nog goed.
Onderstaand komt uit de manual. Het staat er echt. Stop-frequentie kun je instellen, op het plaatje 52.00 Hz. Microinverter wordt lineair geregeld. Zie "AC Couple Fre High"
Maar er staat wel duidelijk bij dat het afhangt van de firmware (FW).

Het idee erachter is dat in sommige landen je geen export mag doen naar 't grid. In zo'n geval wil je wel de microinverter/zonnepanelen gebruiken en kunnen regelen op zero-export. Dus ook regelen als je met 't grid verbonden bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD9yXw6BJ2xwzSCmYHS-3VB2R54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgeqPoKEU4VDb953efOuLyGb.png?f=fotoalbum_large

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24
GJzon schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:36:
@Domba M'n geheugen is gelukkig nog goed.
Onderstaand komt uit de manual. Het staat er echt. Stop-frequentie kun je instellen, op het plaatje 52.00 Hz. Microinverter wordt lineair geregeld. Zie "AC Couple Fre High"
Maar er staat wel duidelijk bij dat het afhangt van de firmware (FW).

Het idee erachter is dat in sommige landen je geen export mag doen naar 't grid. In zo'n geval wil je wel de microinverter/zonnepanelen gebruiken en kunnen regelen op zero-export. Dus ook regelen als je met 't grid verbonden bent.

[Afbeelding]
Maar hoe dan?
Deye heeft 1 ac bus bar, daar hangen relais aan om de verschillende inputs aan en uit te zetten. Zolang er grid is bepaalt die gewoon de frequentie op de bus bar en is de Deye frequentie volgend, daarmee ook de eventueel aangesloten micro inverters.
Frequentie sturing kan naar mijn idee technisch gewoon niet zolang de omvormer on-grid is of de omvormer moet meerder ac bus bars hebben.

• Domba
@GJzon Ik heb geen idee voor welke FW versie SG04 of SG05 die handleiding is met vermogen voor dedicated load. (SG04/SG05 gebruiken zelfde firmware.bin file en ik heb flink wat FW's getest)
Dit is een nieuwere voor de 14-20k SG05 serie

• GJzon
arjenhiemstra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Maar hoe dan?
Deye heeft 1 ac bus bar, daar hangen relais aan om de verschillende inputs aan en uit te zetten. Zolang er grid is bepaalt die gewoon de frequentie op de bus bar en is de Deye frequentie volgend, daarmee ook de eventueel aangesloten micro inverters.
Frequentie sturing kan naar mijn idee technisch gewoon niet zolang de omvormer on-grid is of de omvormer moet meerder ac bus bars hebben.
Ik had mezelf dezelfde vraag ook al gesteld. Zou betekenen dat beide kringen AC en GEN port op 1 of andere manier gescheiden zouden moeten zijn. Verder weet ik het ook niet, ben nog bezig om me er in te verdiepen omdat zo'n Deye een stuk makkelijker is om op te bouwen dan een Victron systeem.
En ik lees voor uit andermans werk...in dit geval de manual.
Ik zal eens verder wroeten en anders een leverancier eens vragen.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24
GJzon schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Ik had mezelf dezelfde vraag ook al gesteld. Zou betekenen dat beide kringen AC en GEN port op 1 of andere manier gescheiden zouden moeten zijn. Verder weet ik het ook niet, ben nog bezig om me er in te verdiepen omdat zo'n Deye een stuk makkelijker is om op te bouwen dan een Victron systeem.
En ik lees voor uit andermans werk...in dit geval de manual.
Ik zal eens verder wroeten en anders een leverancier eens vragen.
In het stukje manual wat je deelt staat toch niet dat het on-grid freq. sturen werkt? Er staat alleen een freq. setting

• GJzon
Domba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:17:
@GJzon Ik heb geen idee voor welke FW versie SG04 of SG05 die handleiding is met vermogen voor dedicated load. (SG04/SG05 gebruiken zelfde firmware.bin file en ik heb flink wat FW's getest)
Dit is een nieuwere voor de 14-20k SG05 serie
@Domba @arjenhiemstra
Het regeltje " stop exporting power ....to the grid..." heeft me in de war gebracht.

Maar denk dat ik er nu wel uit ben. Micro Inv Input mode (AC Coupling & Frequency Shifting)

Als het systeem op grid aangesloten zit, is de frequentie de normale netfrequentie. De microinverters op de GEN poort worden niet door de Deye geregeld. De zonnestroom laadt de accu of wordt toegekend aan de LOAD-poort.
Wil je het Enphase-systeem limiteren, dan moet dat blijkbaar gebeuren door de Envoy gateway bijv. t.b.v. export limit.
Nu is natuurlijk de vraag of de microinverters op de GEN poort dan ook meegeregeld worden als je de IQ's die direct met het net verbonden zijn. Moet dan eens uitgetest worden. Er zouden bijv. filters in gezet kunnen zijn.

Ga je off-grid dan is frequency-shifting mogelijk. De IQ's worden geregeld afhankelijk van de wensen c.q. acculading.
En nu komt de grote vraag: stel dat de accu vol is, frequentie wordt 52 Hz -> IQ's op de GEN-poort gaan uit / leveren niet meer. Wat gebeurt er met het Enphase-systeem als je die op de back-up poort aangesloten hebt? Ik neem aan dat die ook teruggeregeld worden. Maar hoe gaat de Enphase gateway hier mee om? In je systeem kun je Productie beperken door Envoy uitschakelen.
Maar stel (volgend jaar) je hebt export limit op 150 W gezet?? Wat doet ie dan?

Ik kan hier verder mee leven. Eigenlijk precies wat ik wel wil. Als ik inderdaad voor de Deye ga en die kans is groot, dan heb ik een paar panelen los met IQ's die ik op de GEN-poort kan zetten. En het grote systeem gewoon intact laten. Gaat de boel off-grid dan heb ik in ieder geval nog een paar panelen die werken. Mocht het ooit nodig zijn, dan hevel ik het grote systeem over naar de Deye.

[ Voor 7% gewijzigd door GJzon op 18-06-2026 23:24 ]

• Domba
@GJzon Als je met back up poort, LOAD uitgang bedoeld.
-on-grid, Deye is netfrequentie volgend in on-gride mode en kan niets doen, daar deze geen sturing mogelijkheid heeft als de PV opwek op LOAD groter is dan alle verbruikers en accu al vol is en fiets de rest van opwek gewoon het net op.

-off-grid, met nieuwere firmware geef je aan waar je PV zit en LOAD heeft de zelfde frequentie als op de micro inverter poort, als het goede netprotocol in de IQ's geladen is, dan reduceren deze de PV opwek van de AC-frequentie deze zien en gaan uiteindelijk uit, op het zelfde moment als ze op micro inverter ingang zouden zitten.

Mixed groep op load (opwek en verbruik) heeft deye vanaf FW117x een werkende mogelijkheid voor een 2e modbus meter om opwek en verbruik te scheiden, als dat nodig is voor de regeling.

• GJzon
Domba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:32:
@GJzon Als je met back up poort, LOAD uitgang bedoeld.
-on-grid, Deye is netfrewuentie volgend in on-gride mode en kan niets doen, daar deze geen sturing mogelijkheid heeft als de PV opwek op LOAD groter is dan alle verbruikers en accu al vol is en fiets de rest van opwek gewoon het net op.

-off-grid, met nieuwere firmware geef je aan waar je PV zit en LOAD heeft de zelfde frequentie als op de micro inverter poort, als het goede netprotocol in de IQ's geladen is, dan reduceren deze de PV opwek van de AC-frequentie deze zien en gaan uiteindelijk uit, op het zelfde moment als ze op micro inverter ingang zouden zitten.

Mixed groep op load (opwek en verbruik) heeft deye vanaf FW117x een werkende mogelijkheid voor een 2e modbus meter om opwek en verbruik te scheiden, als dat nodig is voor de regeling.
Ok, mooi samengevat. thx.
Is dat netprofiel anders dan wat ik nu heb? De standaard NL profiel EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands Mijn export limit werkt hier wel mee.

P.S.: ik vond net dat dit het zou moeten zijn? EN50438:2013 Netherlands.
Of deze: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands // Victron Extended Frequency
Lijkt me logischer.

[ Voor 13% gewijzigd door GJzon op 18-06-2026 23:57 ]

• water_escape
Mooi discussie geworden nav mijn vraag.

Ik begrijp dus dat het NIET mogelijk is of on-grid mijn 34 zonnepanelen met IQ7+ te knijpen naar gelang gebruik om teruglevering te beperken?

Dit kan alleen off-grid, omdat dan de Deye de frequentie bepaald, mits de hele Enphase installatie via de Deye is aangesloten.

Om on-grid te ondersteunen heb je de metered gateway nodig? Dit staat dus los van of er wel of niet een accu is?

Vat ik het goed samen of mis ik nu iets?

Water-Escape

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:28
Fijn dat er zoveel vragen en antwoorden zijn over de Deye in combinatie met IQ7+ op de MI aansluiting. Heb het namelijk ook zo aangesloten, maar heb nog te weinig off-grid testen gedaan om de werking met zekerheid te kunnen zeggen.

Wel zit ik met het volgende. Als ik off-grid ga, door het schakelen van een relais op een moment met nauwelijks belasting van het net, dan neemt de Deye de frequentie regeling over. Als dan na een bepaalde tijd (minuten, uren,, dagen) het net weer terug komt, dan is te verwachten dat de frequentie van de Deye niet synchroon loopt met het net. Klopt het dat de Deye dan de synchronisatie voor zijn rekening neemt voordat hij het net weer door stuurt richting load?

Stukje achtergrond: Ik heb in dagelijks gebruik het hele huis achter de load uitgang van de Deye hangen. In mijn installatie zit wel een ATS die voor de voeding naar het huis schakelt van het net naar de load uitgang van de Deye als de spanning weg valt. Echter wordt er maar naar 1 fase gekeken door deze ATS, en dat vind ik achteraf niet de mooiste oplossing.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:42

Jerra

Beunhaas in wording

Maar de Deye kan zelf al volledig je 3 fases schakelen, waarom dan nog een extra ATS?

• water_escape
TechApprentice schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:59:
Fijn dat er zoveel vragen en antwoorden zijn over de Deye in combinatie met IQ7+ op de MI aansluiting. Heb het namelijk ook zo aangesloten, maar heb nog te weinig off-grid testen gedaan om de werking met zekerheid te kunnen zeggen.

Wel zit ik met het volgende. Als ik off-grid ga, door het schakelen van een relais op een moment met nauwelijks belasting van het net, dan neemt de Deye de frequentie regeling over. Als dan na een bepaalde tijd (minuten, uren,, dagen) het net weer terug komt, dan is te verwachten dat de frequentie van de Deye niet synchroon loopt met het net. Klopt het dat de Deye dan de synchronisatie voor zijn rekening neemt voordat hij het net weer door stuurt richting load?

Stukje achtergrond: Ik heb in dagelijks gebruik het hele huis achter de load uitgang van de Deye hangen. In mijn installatie zit wel een ATS die voor de voeding naar het huis schakelt van het net naar de load uitgang van de Deye als de spanning weg valt. Echter wordt er maar naar 1 fase gekeken door deze ATS, en dat vind ik achteraf niet de mooiste oplossing.
En wat doe je ON-grid met de IQ7+ ? Kan je die dan afschalen? Of doe je dat niet?

Water-Escape

Pagina: 1 ... 60 ... 64 Laatste