Hoe laadt je ? continu X ampere of aan /uit met zonnestroom opbrengst varierend?MarFan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:55:
Goedenmiddag,
Zijn er hier SmartEVSE gebruikers met een KIA EV3 ?
Die van mij heeft al 2 (mijn nieuwe en die van de garage) 'gesloopt'.
<Verhaal>
In November heb ik mijn nieuwe EV3 mogen ophalen, na 5 jaar e-niro toch wel weer een stapje vooruit.
Hij was geladen tot 90%, maar we gingen een weekend weg, dus gooide hem nog even een uur aan de lader, geen probleem.
Op de terugreis kort langs de snellader (haalde het net niet) om hem daarna thuis weer aan de SmartEVSE te hangen.
De volgende dag bleek het laden niet te zijn gelukt? Handmatig het laden gestart, maar dat deed ie niet.
Direct naar een laadpaal in het dorp gereden... daar ook niet.
Dus binnen een week kon de EV3 al weer terug. De iccu vervangen en we mochten weer.
Het laden deed het en bleef het ook 3 weken goed doen... maar ineens op een ochtend weer niet geladen.
Ik ben nogal van het dubbel-dubbel checken, dus een rondje door het dorp. En tot mijn verbazing, bij 2 van de 10 ging de auto gewoon laden.
Met deze info, naar de garage. Daar mocht ik hem weer achter laten. Dus de leen auto mee (ook EV3).
Daarvan ging het laden goed, tot afgelopen weekend... Zelfde euvel. Direct naar de laadpaal gereden waarvan ik weet dat ie het doet en ja hoor die weer wel... en andere, nope.
Net mijn eigen EV3 mogen ophalen, de reactie van de garage is dat het wel aan de laadpaal thuis moet liggen. Maar op mijn vraag, wat kan er dan mis zijn, hebben ze geen antwoord.
</Verhaal>
Snelladen werkt wel gewoon
Ik ben van mening, dat een lader geen auto mag (kan) kapot maken, daar moet de auto een beveiliging voor hebben mijn inziens.
Iemand een idee?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017