• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-01 09:13
Zoveel anders is een EV niet t.o.v. een ICE :+
Vorige maand een platte 12V accu, maar dan doet ie niks meer, ook al zat de HV-accu nog vol.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• swallage
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17-12-2025
ik weet dat sommige Audi's in een diepe(re) slaap gaan om de 12V-accu te sparen. Om slim te kunnen laden zijn er truuks die soms de 12V-accu leeg trekken. Is het een Audi?

• swallage
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17-12-2025
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 11-12-2025 18:58 . Reden: nog steeds werving ]

• rene037
  • Laatst online: 07-01 15:50

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

dingo35 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:04:
De conclusie blijft, voor de meeste EVs: contact uit = niet bijladen van 12V accu.
Of 'meeste' klopt (Aantal types/merken of installed base?) weet ik niet, maar een andere conclusie is dat de 12 v accu inderdaad belast wordt en zeker als de auto 'op afstand bedienbaar' is. En dan bedoel ik niet dat je hem voor kunt laten rijden, maar bijv op slot zetten of verwarming aan. Voor die functie moet het modem altijd aanstaan en on-line zijn. Maar woest veel gebruikt dat ook niet, denk aan een oude nokia die een week met zijn accu deed van 900mAh, de 12v accu van een EV is rond de 40Ah (40000mAh).

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Andrehj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:10:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Momenteel is een ontladen 12V accu (op een lekke band na) de meest voorkomende storing bij EV's. Als de 12V accuspanning gemonitord zou worden en er automatisch zou worden bijgeladen zou dat niet voorkomen.
Zie https://www.anwb.nl/auto/...oud/pech-elektrische-auto
Ik werk in de automotive business bij een OEM, ik lieg het niet ;)

Als een accu echt kapot is dan helpt bijladen ook niet meer en dan sta je inderdaad gestrand.

AI is onze vriend:
Brands with Active "Wake-Up" Charging (Confirmed)
These brands have dedicated Battery Management System (BMS) logic that wakes the car from "sleep" to check the 12V status and top it up using the HV battery if necessary.

Tesla: The most aggressive system. The vehicle monitors the 12V continuously. If the voltage drops, the HV contactors close (making a "clunk" sound) to charge the 12V battery via the DC-DC converter. This happens frequently due to Tesla's high "vampire drain" from Sentry Mode and connectivity features.

Hyundai / Kia / Genesis (E-GMP Platform): Features a specific system called "Aux. Battery Saver+." A cycling LED light (usually orange or green on the dashboard) illuminates when the car is off to indicate the HV system is currently charging the 12V battery. Note: The system may disable itself if it activates too many times (e.g., 10 times) consecutively without the car being driven, to prevent draining the main pack.

BMW: Modern BMW EVs (i4, iX, i7) monitor the 12V battery while parked. If the charge drops below a critical threshold, the car wakes up to recharge it.

Volkswagen / Audi / Skoda / Porsche (MEB & PPE Platforms): The ID.4, Q4 e-tron, and Taycan series are designed to manage the 12V battery automatically. The system typically checks the 12V status periodically (e.g., every few days if unplugged, more often if plugged in) and initiates a top-up if needed.

General Motors (Chevrolet / Cadillac / GMC):

Chevy Bolt: Wakes up to check the 12V battery roughly every 2.5 to 3 days (60 hours) when unplugged. If the 12V is low and the HV battery is above ~40% (depending on model year), it will charge.

Ultium Vehicles (Lyriq, Hummer, Blazer EV): Follow similar newer protocols to maintain 12V health.

Nissan: The Leaf has done this for over a decade. It wakes up once every 24 hours (or similar interval) to top up the 12V battery for a short duration. One of the blue dashboard lights usually flashes to indicate this is happening.

Rivian: The vehicle aggressively monitors the 12V system to support "Gear Guard" and connectivity. It will pull from the HV pack to keep the 12V topped up, which contributes to Rivian's notable phantom drain.

Ford (Mustang Mach-E / F-150 Lightning): While early software versions struggled with this (resulting in "Deep Sleep" mode issues), updated logic allows the DC-DC converter to engage if the 12V drops below a specific percentage (historically low, around 40%, but improved in later updates).
Bij mijn Kona zie je regelmatig een geel LEDje in het logo, bij de EV3 zie ik geen indicatie maar die zal het ook best doen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
@maarten_NL Dank voor dit uitgebreide verhaal. _/-\o_ Vreemde is dat ik hier geen PHEV voertuigen tussen zie staan. Die hebben immers hetzelfde probleem met een leeglopende 12V batterij, en ook een grote batterij om die bij te laden. Enig idee waarom die dat niet doen?
En hoe rijm je dit met de vele storingsmeldingen van de ANWB? Als alle grote merken een systeem hebben om die 12V accu bij te laden zouden er toch nauwelijks storingen met een lege 12V accu moeten voorkomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:33
Misschien valt het meer op bij EV's, omdat er verder zo weinig met EV's aan de hand is naast een paar versleten banden... Tevens kan het misschien bij alle modernere auto's wel wat meer spelen, omdat er natuurlijk steeds meer logica(elektronica) draait voor alle app's en functies in ruststand.

Ik heb meerdere ICE's gehad met defecte accu's, waarbij de accu soms echt zo stuk was dat deze weerstand/kortsluiting gaf (leuk als je in het donker rijdt op de grensovergang).
Zelf wisselde ik de accu vaak preventief in al m'n ICE's, dit ga ik ook doen voor mijn Kona en EV6.
De Alfa Spider hangt meestal aan de druppellader, cabrio's zijn nog een geval apart i.v.m. het weinige gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door thalx op 11-12-2025 19:47 ]

Blbaa

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
@maarten_NL Dank voor dit uitgebreide verhaal. _/-\o_ Vreemde is dat ik hier geen PHEV voertuigen tussen zie staan. Die hebben immers hetzelfde probleem met een leeglopende 12V batterij, en ook een grote batterij om die bij te laden. Enig idee waarom die dat niet doen?
En hoe rijm je dit met de vele storingsmeldingen van de ANWB? Als alle grote merken een systeem hebben om die 12V accu bij te laden zouden er toch nauwelijks storingen met een lege 12V accu moeten voorkomen?
Het stuk op de ANWB site gaat alleen over de problemen binnen de categorie EV, dus hoe zich dat verhoud tov ICE staat er niet.

Het antwoord van Gemini:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HflVm-j6OnDtHs3XLEBcYisEctc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W96cvKj7GOFo1C7NgulupZSc.png?f=user_large

ADAC is de bron dus die vertrouw ik wel :) Ik kan wel ingaan en filosofeleren over bekende en mogelijke oorzaken maar we drijven af van het onderwerp ;)

Mijn kona is van sep 2020 en daar zitten de originele accus nog in 8)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:57
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
Hoho
Volvo V60 PIH 2013
Defecte OBC
Moet je eens opletten hoe vaak de 12V accu dan leeg is.

22,29 kWh/100km

• Andrehj
Maakte Volvo al in 2013 een PHEV? (Even aannemende dat je met PIH PlugIn Hybrid bedoelt)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:42
Allen….
Laadpalen?

Serieus.. elke type auto heeft zijn eigen forum hier.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:41
dingo35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:09:
Die handleiding stond 4 maanden geleden ook al online.

Kan iemand mij uitleggen waarom zowel de fabrikant als ik zoveel vragen/problemen krijgen die gewoon in de handleiding staan?
Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn. Zoals ik mijn post schrijf, mis ik details in de handleiding. Mijn belevingswereld voor dit, het bouwen van een firmware bestaat uit het kopieren van een regel, die plakken in een CMD venster en dan hopen dat het goed gaat. Voor een ander is het misschien vanzelfsprekend dat python geinstalleerd moet zijn, maar niet voor mij, ik doe daar nooit wat mee. En deze regel bijvoorbeeld: "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE" geeft een foutmelding. Anderen zien daar wellicht geen issue in maar voor mij is dat een puzzeltje wat ik moet uitzoeken voordat ik verder kom. Dan vind ik dat het "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3" moet zijn en dan werkt het wel. Het enige wat ik dus heb gedaan is jouw handleiding aanvullen met dit soort details en hier posten, zodat iemand anders met dezelfde belevingswereld als ik minder hoeft te puzzelen. Is dit antwoord op je vraag?

Graag benadruk ik dat ik veel respect heb voor hoe je hier ondersteuning geeft en (dus) geen enkel verwijt heb. Alles wat ik schrijf is bedoeld als bijdrage om het voor iedereen prettiger/duidelijker te maken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Refthoom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn.
Die ervaring heb ik ook. Ik heb voor mijn werk een tijdje handleidingen geschreven en gelukkig kregen we goede feedback van de buitenwereld, waardoor je duidelijker en vollediger dingen en handelingen gaat beschrijven.
En nu ben ik als vrijwilliger bij een project bezig waarbij iemand anders een handleiding schrijft. Daar wilde ik wat aanvullen, waarop de auteur zei: “Maar dat is toch logisch, dat hoef je er toch niet bij te zetten?”
Precies dáár wringt de schoen inderdaad. Het lastige is allen wel: tot hoe ver ga je met alle details beschrijven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02:31
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:04:
[...]

Maakte Volvo al in 2013 een PHEV? (Even aannemende dat je met PIH PlugIn Hybrid bedoelt)
Ja, was een mooi ding. Bijna 400 pk met turbodiesel phev. 0-100 <6 sec met een stationwagon.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:33
Refthoom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn. Zoals ik mijn post schrijf, mis ik details in de handleiding. Mijn belevingswereld voor dit, het bouwen van een firmware bestaat uit het kopieren van een regel, die plakken in een CMD venster en dan hopen dat het goed gaat. Voor een ander is het misschien vanzelfsprekend dat python geinstalleerd moet zijn, maar niet voor mij, ik doe daar nooit wat mee. En deze regel bijvoorbeeld: "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE" geeft een foutmelding. Anderen zien daar wellicht geen issue in maar voor mij is dat een puzzeltje wat ik moet uitzoeken voordat ik verder kom. Dan vind ik dat het "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3" moet zijn en dan werkt het wel. Het enige wat ik dus heb gedaan is jouw handleiding aanvullen met dit soort details en hier posten, zodat iemand anders met dezelfde belevingswereld als ik minder hoeft te puzzelen. Is dit antwoord op je vraag?

Graag benadruk ik dat ik veel respect heb voor hoe je hier ondersteuning geeft en (dus) geen enkel verwijt heb. Alles wat ik schrijf is bedoeld als bijdrage om het voor iedereen prettiger/duidelijker te maken.
Tja het is allemaal vrijwilligerswerk hè. Documentatie schrijven is meestal niet de hobby van een software engineer.

Maar goed nieuws, ook de documentatie is open source. Ik vermoed dat de eigenaren van de repository je verbeteringen graag tegemoet zien in een pull request.

• tukker999
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:12:
[...]

Die ervaring heb ik ook. Ik heb voor mijn werk een tijdje handleidingen geschreven en gelukkig kregen we goede feedback van de buitenwereld, waardoor je duidelijker en vollediger dingen en handelingen gaat beschrijven.
En nu ben ik als vrijwilliger bij een project bezig waarbij iemand anders een handleiding schrijft. Daar wilde ik wat aanvullen, waarop de auteur zei: “Maar dat is toch logisch, dat hoef je er toch niet bij te zetten?”
Precies dáár wringt de schoen inderdaad. Het lastige is allen wel: tot hoe ver ga je met alle details beschrijven.
Inderdaad.
Het valt me regelmatig op dat het in programmeurs kringen niet de gewoonte is goede handleidingen te schrijven.
Als iemand dan op een forum informatie vraagt wordt zo'n persoon min of meer afgeschoten omdat deze zo dom is niet goed op de hoogte te zijn van de ins en outs die de mensen in die kringen allemaal weten.
RTFM! Maar dan moet die wel met 1 klik bereikbaar zijn.

Ik vind overigens ook dat de mensen hier op Tweakers over het algemeen respectvol met elkaar omgaan. Dat waardeer ik.

[ Voor 5% gewijzigd door tukker999 op 13-12-2025 15:25 ]

22,29 kWh/100km

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:41
THM0 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:52:
[...]

Tja het is allemaal vrijwilligerswerk hè. Documentatie schrijven is meestal niet de hobby van een software engineer.

Maar goed nieuws, ook de documentatie is open source. Ik vermoed dat de eigenaren van de repository je verbeteringen graag tegemoet zien in een pull request.
Dankjewel, dat is een mooi voorbeeld van iets wat voor jou waarschijnlijk heel normaal is maar mij eigenlijk niets zegt (tunnelvisie). Ik heb dat verzoek wel vaker gekregen. Ik probeerde nav mijn ervaringen eerder de handleiding van @dingo35 aan te passen vwb het cd commando. Ik werd verwelkomd met de melding dat ik een fork moest maken. ??????#afgehaakt# 8)7

Soms draag ik wat bij op Wikipedia. Wanneer je eenmaal mag toevoegen kan ik gewoon een pagina aanpassen die vervolgens door anderen gescreend wordt en dan wordt mijn bijdrage goed of afgekeurd (gepubliceerd). Dat is mijn logische wereld en duidelijk niet hetzelfde (mijn tunnelvisie).

Ik besef goed dat het vrijwilligerswerk is (vandaar mijn duidelijk uitgesproken waardering). Juist daarom wil ik niet teveel vragen stellen en post ik mijn belevenissen in de hoop dat een ander er wat aan heeft.

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-01 13:10
Voor een ieder die gebruik maakt van TapElectric in combinatie met Auto-authorize: houd er rekening mee dat je bij het uitlezen van de Tap tag (met een NFC reader app) de reverse hex overneemt. Duurde bij mij even voordat ik dat door had 🙃

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Arzeus
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-01 10:32
Misschien gekke vraag, maar heeft iemand al eens een smartEVSE gebruikt om een mobiele lader te maken?
Zou dit kunnen zonder de sensorbox en een CEE (rood)?

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:44
Arzeus schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:15:
Misschien gekke vraag, maar heeft iemand al eens een smartEVSE gebruikt om een mobiele lader te maken?
Tuurlijk kan dat, alleen laden in de NORMAL mode dan!
Wel een oplossing als je toegang hebt tot een 16 of 32A CEE vorm wcd. En een klein kastje meeslepen met daaraan de kabel (zo zou ik het maken)

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-01 20:36
Als je de API gebruikt voor het doorsturen van je P1 meterdata dan is ook Smart laden gewoon mogelijk. Zolang je binnen je wifi rangen blijft tenminste.

• THM0
Arzeus schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:15:
Kun je dan niet beter een kant en klare granny charger kopen waar zowel een normale als een 3-fase plug op kan?
Bij mij e-tron zit zo’n lader. Stekker tussen lader en stopcontact kun je wisselen, en de oplader kun je ook op half vermogen zetten.

• Arzeus
benthouse schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:24:
[...]

Tuurlijk kan dat, alleen laden in de NORMAL mode dan!
Wel een oplossing als je toegang hebt tot een 16 of 32A CEE vorm wcd. En een klein kastje meeslepen met daaraan de kabel (zo zou ik het maken)
ja dat was ook mijn idee, twijfelde alleen of de evse altijd een sensorbox nodig had.
THM0 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:11:
[...]

Kun je dan niet beter een kant en klare granny charger kopen waar zowel een normale als een 3-fase plug op kan?
Bij mij e-tron zit zo’n lader. Stekker tussen lader en stopcontact kun je wisselen, en de oplader kun je ook op half vermogen zetten.
Ja ik heb een granny charger op normale wcd.
En bij een kant en klare ben je ook ~500 eu kwijt.

Situatie is:
- Tesla model 3 LR 1
- 110 km woon werk verkeer.
- Appartement zonder laadmogelijkheid
- Klushuis met 3 fase waar ik zou kunnen laden tijdens het klussen (waardoor granny charger te traag zou zijn)
- Willen ook op vakantie en op veel camping plekken hebben ze CEE blauw.

de reden dat ik kijk naar een mobiele evse is omdat ik hem dan in de toekomst als vaste lader kan installeren met een CEE rood, en als we op vakantie/naar vrienden gaan dat ik hem daar ook kan opladen met CEE/rood/blauw/stekker. oftewel zoveel mogelijk flexibel blijven maar wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst in het klushuis smart te laden.

• tukker999
Arzeus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:33:
......... en op veel camping plekken hebben ze CEE blauw.
Inmiddels is de druk op de blauwe stekkers op campings zodanig dat je daar meestal niet zomaar je EV in mag pluggen.

22,29 kWh/100km

• Arzeus
tukker999 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:48:
[...]

Inmiddels is de druk op de blauwe stekkers op campings zodanig dat je daar meestal niet zomaar je EV in mag pluggen.
Ah oke, goed om te weten.
Nog weinig ervaring op dit gebied (heb hem pas sinds 2 week)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Arzeus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:56:
[...]

Ah oke, goed om te weten.
Nog weinig ervaring op dit gebied (heb hem pas sinds 2 week)
En het is vaak maar 8 of 10 A dus gaat ook niet sneller dan je granny verder.

Ik rijd nu een jaar in een LR en ik herken je behoefte niet echt. Zou lekker een SmartEVSE vast monteren in je nieuwe woning en onderweg lekker bij de Tesla superchargers gaan laden.

• THM0
[...]

ja dat was ook mijn idee, twijfelde alleen of de evse altijd een sensorbox nodig had.

[...]

Ja ik heb een granny charger op normale wcd.
En bij een kant en klare ben je ook ~500 eu kwijt.

Situatie is:
- Tesla model 3 LR 1
- 110 km woon werk verkeer.
- Appartement zonder laadmogelijkheid
- Klushuis met 3 fase waar ik zou kunnen laden tijdens het klussen (waardoor granny charger te traag zou zijn)
- Willen ook op vakantie en op veel camping plekken hebben ze CEE blauw.

de reden dat ik kijk naar een mobiele evse is omdat ik hem dan in de toekomst als vaste lader kan installeren met een CEE rood, en als we op vakantie/naar vrienden gaan dat ik hem daar ook kan opladen met CEE/rood/blauw/stekker. oftewel zoveel mogelijk flexibel blijven maar wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst in het klushuis smart te laden.
Mja ok, ik snao je idee maar denk dat je in de praktijk weinig bespaart en een hoop gedoe op de hals haalt.

Maak dan gewoon nu die paal bij je klushuis in 1x fatsoenlijk zou ik zeggen, mobiel laden op 3-fasen is echt een randgeval.
Is eigenlijk alleen relevant als je bij iemand bent die een werkplaats heeft met zware machines e.d. En dan zit je nog met verrekenen van de kosten.
Op vakantie je rode 3-fase stekker inpluggen kun je echt vergeten: oftewel er is een echte laadpaal waar je met je pas laadt, of er is een gewoon stopcontact met stroommeter, of je kunt niet laden.

• Arzeus
Beekforel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:16:
[...]

En het is vaak maar 8 of 10 A dus gaat ook niet sneller dan je granny verder.

Ik rijd nu een jaar in een LR en ik herken je behoefte niet echt. Zou lekker een SmartEVSE vast monteren in je nieuwe woning en onderweg lekker bij de Tesla superchargers gaan laden.
Ja heb ook geen problemen momenteel met het laden bij de superchargers, goed punt.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

Adze

CCNP !

https://nl.coolladen.com/...vs?variant=46659455811807 is waarschijnlijk wat je zoekt. Geen ervaring of relatie...

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:03
Beste lezer ik heb 2 x SmartEVSE
1= versie 3.01 en kon ik gewoon via zijn web page het wifi instellen.( blijf ik voorlopig van af)/
2= versie 3.61 en moest via ESPtouch .. nauw dat ging dus niet voor geen meter.( serial nr 07651)
Dus nummer 2 maar via de USB-C plug proberen.

Dus instructies proberen te volgen via Visual Studio Code met de externe plug in " PlatformIO"
Maar in het console venster reageert hij op help met " Windows PowerShell Help System"
En niet correct reageren ( onbekend commando).
Dus vast loper daar .. ik doe iets fout ..maar ja wat ?

Dus terug naar wat ik vroeger ook gebruikte, ook hier de instructie voor de SmartEV.

Helaas BRICK wit scherm.
Hier onder de log files .
Wat nu

NodeMCU PyFlasher versie 5.1.0
Windows 11
De log files zijn van v3.7.2-dist. maar zelfs v3.8.5-dist of v3.9.3-dist ( wel unzipt..)

File partitions.bin wipe all (alleen deze keer)
Command: esptool.py --port COM3 --baud 115200 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Ron\Downloads\v3.7.2-dist\partitions.bin --erase-all

esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting.....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting....
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
MAC: 8c:4b:14:76:c4:74
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Configuring flash size...
Auto-detected Flash size: 8MB
Erasing flash (this may take a while)...
Chip erase completed successfully in 22.3s
Compressed 3072 bytes to 127...
Wrote 3072 bytes (127 compressed) at 0x00000000 in 0.1 seconds (effective 356.7 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Staying in bootloader.

Firmware successfully flashed. Unplug/replug or reset device
to switch back to normal boot mode.
File: bootloader.bin..
Command: esptool.py --port COM3 --baud 115200 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Ron\Downloads\v3.7.2-dist\bootloader.bin

esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting....
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00004fff...
Compressed 17568 bytes to 12205...
Wrote 17568 bytes (12205 compressed) at 0x00000000 in 1.3 seconds (effective 106.0 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Staying in bootloader.

File :firmware.bin
Command: esptool.py --port COM3 --baud 115200 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Ron\Downloads\v3.7.2-dist\firmware.bin

esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting....
Connecting....
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00179fff...
Compressed 1545040 bytes to 981504...
Wrote 1545040 bytes (981504 compressed) at 0x00000000 in 87.1 seconds (effective 141.9 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Staying in bootloader.

Helaas BRICK wit scherm.
Wie weet wat nu te doen ?

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-01 22:36
Ik ben bezig om mijn EVBOX met smartevse om te bouwen van 1 naar 3 fase doormiddel van een aangekochte 3fase EVBOX (vierkant model ipv langwerpig)

Daarbij wil ik gelijk ook een rfid integreren die ik gelijk maar besteld heb bij stegen.
Echter is dan ook het plan gebruik te kunnen maken van backoffice via E-Flux waar ik al klant ben met laadpas.

Is iemand het al geluk deze werkend te krijgen aan een smartevse?
Of is Tap electric momenteel nog de enige tenmistie die zag ik voorbij komen tijdens de search.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11
Wat krijg je te zien als je door dit topic zoekt met 'E-Flux' ? :D

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-01 21:36
@X21r Tsja als je eerst je bootloader op 0x0000 flashed en daarna firmware.bin op hetzelfde adres er overheen....

https://github.com/dingo3...nk-i-bricked-my-smartevse

Aangezien je van alles overschreven hebt, platformio Core installeren, git repo clonen, en "pio run -t upload" flashed alles weer op de juiste plaats terug.

• X21r
dingo35 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:11:
@X21r Tsja als je eerst je bootloader op 0x0000 flashed en daarna firmware.bin op hetzelfde adres er overheen....

https://github.com/dingo3...nk-i-bricked-my-smartevse

Aangezien je van alles overschreven hebt, platformio Core installeren, git repo clonen, en "pio run -t upload" flashed alles weer op de juiste plaats terug.
Ik dacht van vroeger dat in de eerst bytes het adres stond in de .BIN, maar ik zie het nu ook .
Zelfs met de beschrijving van @Refthoom kom ik er niet (blijf hangen in zijn beschrijving).
En ik zei al met die "pio run -t upload" blijf ik ook hangen ..in VS.. ik ga nog eens kijken.

Zelfs net met die " git for windows " https://gathering.tweaker...message/84119730#84119730 kom ik niet zo ver ondanks schijnbaar op goede adres.
We gaan gewoon weer door met zoeken.

• dingo35
Visual Studio heb je helemaal niet nodig, is voor mij persoonlijk more a handicap than a help

• X21r
dingo35 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:11:
@X21r
platformio Core installeren, git repo clonen, en "pio run -t upload" flashed alles weer op de juiste plaats terug.
Ik ben al zo ver dat die platform.ini die er niet was( moest je dus aan maken via die platform "To initialize new project please use `platformio project init` command"
Maar nu een lege platform.ini
; PlatformIO Project Configuration File
;
; Build options: build flags, source filter
; Upload options: custom upload port, speed and extra flags
; Library options: dependencies, extra library storages
; Advanced options: extra scripting
;
; Please visit documentation for the other options and examples
; https://docs.platformio.org/page/projectconf.html
Gaarne meer info.
edit:
Ah ha in je github staat een .ini alle files dan maar naar DIE plek gekopieerd .

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 16-12-2025 19:36 ]

• X21r
@dingo35
Volgende stap gemaakt en veel succes zei hij nog op het einde...?? maar wakker worden doet de Smart EVSE niet en er lijkt ook niets geschreven te zijn.
Command pio run -t uploadfs
Looking for upload port...
Auto-detected: COM3
Uploading .pio\build\release\littlefs.bin
esptool.py v4.5.1
Serial port COM3
Connecting....
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Changing baud rate to 460800
Changed.
Flash will be erased from 0x00370000 to 0x003fffff...
Compressed 589824 bytes to 43663...
Writing at 0x00370000... (33 %)
Writing at 0x003e407f... (66 %)
Writing at 0x003f7c70... (100 %)
Wrote 589824 bytes (43663 compressed) at 0x00370000 in 3.7 seconds (effective 1276.5 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Hard resetting via RTS pin...
========================================================== [SUCCESS] Took 161.11 seconds ==========================================================

Environment Status Duration
------------- -------- ------------
release SUCCESS 00:02:41.112
=========================================================== 1 succeeded in 00:02:41.112 ====================================
Het gewone Command pio run -t upload doet het nog veel leuker. .error
collect2.exe: error: ld returned 1 exit status
*** [.pio\build\release\firmware.elf] Error 1
=========================================================== [FAILED] Took 25.31 seconds ===========================================================

Environment Status Duration
------------- -------- ------------
release FAILED 00:00:25.308
====================================================== 1 failed, 0 succeeded in 00:00:25.308 =========

[ Voor 17% gewijzigd door X21r op 16-12-2025 19:56 ]

• X21r
Hier nog een stukje van de error log file " Command pio run -t upload"
C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/src/utils.cpp:91: multiple definition of `MacId()'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/src/utils.cpp:91: first defined here
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/src/utils.cpp:28: multiple definition of `pow_10'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/src/utils.cpp:28: first defined here
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/src/utils.cpp.o: in function `sprintfl(char*, char const*, long, unsigned char, unsigned char)':
C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/src/utils.cpp:112: multiple definition of `sprintfl(char*, char const*, long, unsigned char, unsigned char)'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/src/utils.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/src/utils.cpp:112: first defined here

• X21r
Hier nog het stuk uit de log file waar het voor het eerst fout gaat.
Dependency Graph
|-- eModbus @ 1.7.2
|-- ArduinoJson @ 6.21.5
|-- MicroOcpp @ 1.2.0+sha.942fb88
|-- MicroOcppMongoose @ 1.2.0+sha.99196c1
|-- WiFi @ 2.0.0
|-- Preferences @ 2.0.0
|-- ESPmDNS @ 2.0.0
|-- FS @ 2.0.0
|-- HTTPClient @ 2.0.0
|-- LittleFS @ 2.0.0
|-- SPI @ 2.0.0
|-- Update @ 2.0.0
|-- RemoteDebug @ 3.0.5
Building in release mode
Compiling .pio\build\release\src\src\packed_fs.c.o
Linking .pio\build\release\firmware.elf
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp.o: in function `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)':
C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp:854: multiple definition of `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)'; .pio/build/release/src/SmartEVSE-3/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp.o:C:\Users\Ron\.platformio\penv\Scripts/SmartEVSE-3/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp:854: first defined here

• dingo35
Kan het zijn dat python niet geïnstalleerd is onder windows11? Geef in een command-shell "python" als hij dan "command not found" geeft moet je python nog installeren.

• X21r
dingo35 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:53:
Kan het zijn dat python niet geïnstalleerd is onder windows11? Geef in een command-shell "python" als hij dan "command not found" geeft moet je python nog installeren.
Python is geïnstalleerd.
C:\Users\Ron>python
Python 3.13.9 (tags/v3.13.9:8183fa5, Oct 14 2025, 14:09:13) [MSC v.1944 64 bit (AMD64)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
Ik ga straks op een ander laptop met W10 proberen , eens kijken wat dat oplevert.
Currend laptopt W11 intel i5.

• Blackraven
  • Laatst online: 08-01 09:13
stegen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:58:
Je kan de bootloader software vinden in de SmartEVSE 1 repo:
https://github.com/SmartE...se/tree/master/bootloader
Gebruik een FTDI kabel, en sluit deze aan op de controller.

Verbind de kabel met de 6 pins aansluiting op de SmartEVSE (een rijtje met 6 pennen (pinheader) is wel nodig om deze te kunnen aansluiten.
De zwarte draad van de kabel komt aan de kant waar BLK staat.
Zorg er voor dat er geen EV's zijn aangesloten op het laadpunt.

Start het AN1310ui.exe programma op, en kies de juiste COM poort.
Probeer nu verbinding te maken met de module door op het groene RUN knopje te klikken.
Druk enkele keren op Enter, en het command line menu van de SmartEVSE moet nu zichtbaar zijn.

Als dit lukt, kies dan het rode vierkantje (bootloader mode) , en laad de laatste firmware in.
Deze kan je hier vinden:
https://github.com/SmartE...artEVSE2.X.production.hex

Druk vervolgens op "write device" om de module te programmeren.
Druk op het groene RUN knopje, om weer terug te gaan naar het menu van de SmartEVSE.
Als het goed is, is de firmware nu geupdate
Top, is gelukt om de SmartEVSE V2 naar 2.40 te brengen, ik had geen 6 pin header, dus moest even zoeken naar de pinout voor de RX en TX, maar met deze info: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/discussions/38 is het helemaal goed gekomen.

Pin-nummering loopt van rechts naar links, waarbij GND dus op 1/rechts zit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Pin Color   Function
1   Black   GND - Ground
2   Brown   CTS - Clear to Send
3   Red     VCC- Positive Voltage Output (+5V)
4   Orange  TXD- Transmit Asynchronous Data output
5   Yellow  RXD- Receive Asynchronous Data input
6   Green   RTS- Request to Send

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• X21r
@dingo35
Het zelfde resultaat op compleet andere machine.
Geen foutmeldingen bij "pio run -t uploadfs"maar geen programmering naar de SmartEVSE

Maar bij "pio run -t upload" foutmeldingen en stoppen.
Wat ik gekopieerd heb van github is de inhoud van folder SmartEVSE-3 naar /scripts
dmv "CODE" download unzip naar aparte folder en van daar uit de SmartEVSE-3 naar /scripts

Bij " firmware.elf " loopt hij OOK vast in errors.
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\main.cpp.o
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\stdlib_noniso.c.o
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\wiring_pulse.c.o
Compiling .pio\build\release\FrameworkArduino\wiring_shift.c.o
Archiving .pio\build\release\libFrameworkArduino.a
Linking .pio\build\release\firmware.elf
c:/users/ron/.platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32-elf/bin/ld.exe: .pio/build/release/src/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp.o: in function `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)':
C:\Users\ron\.platformio\penv\Scripts/lib/RemoteDebug/src/RemoteDebug.cpp:854: multiple definition of `RemoteDebug::write(unsigned char const*, unsigned int)';
etc etc etc..

• dingo35
Uploadfs heb je helemaal niet nodig; na het clonen van de git repository moet je in de directory gaan staan waar platformio.ini in staat, en dan moet pio run -t upload de rest doen.

Dus niks "kopiëren", in je uitgepakte / gekloonde git repo gaan staan.

[ Voor 17% gewijzigd door dingo35 op 17-12-2025 13:53 ]

• X21r
@dingo35
Eindelijk gisteren het voor elkaar gekregen te unbricken.
De beschrijving in github programmeren dmv "https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher"mag je weg halen die programmeert ALLES op adres 0 !!!!!.

Nu de letterlijke beschrijving voor windows 10 / 11 om de SmartEVSE een complete update te geven cq opnieuw te programmeren na een brick.

-Zorg dat je een account heb op GitHub ( heb je later nodig )

-Open command venster(opdracht prompt) ( in zoekbalk onder aan type CMD )
Dan gaat een nieuw venster open, met ongeveer de tekst C:\Users\xx gebruikers naam xx>
-Check of python geïnstalleerd is. type python. dan moet je zo iets ongeveer zien "Python 3.13.9 xxxxx " zo niet dan verschijnt er bij W11 een download link volg die. Mocht je 4 paarse >>>> zien type dan exit, dan sluit je dit programma.

Sluit venster en ga met de webbrowser naar https://docs.platformio.o...lation/methods/index.html
kies daar de link " Local Download (macOS / Linux / Windows)". daar aangekomen SAVE AS de file met de tekst "get-platformio.py " naar de download folder.
Nu kan je met verkenner naar de download folder en daar op de file get-platformio.py klikken, dan word het geheel geïnstalleerd.
Nog even voor de duidelijkheid "Visual studio "niet nodig. En PlatformCORE ook niet.... platformIO moet je hebben.

Dan verschijnt er een zwart opdracht venster dat gevuld word met info ( geduld) en verdwijnt weer
Dan heeft hij een folder aan gemaakt ( was zichtbaar in de eerste paar regels) "C:\Users\xxusernamexx\.platformio\"

Ter info skills
"dir" geeft een lijst met file namen handig als je het goed moet intypen.
"cd.." ga een level terug omhoog.
"cd foldernaam " ga naar die folder. je ziet hem dan ook terug in je opdracht balk.

Maak een nieuwe opdracht venster open (cmd)
Als het goed is staat je opdrachtbalk dus zo C:\Users\xx user name xx.
Nu moeten we naar .platformio dus type in "cd .platformio".
Je regel moet nu zo uitzien "C:\Users\xx user name xx\.platformio>"
Nu moeten we naar "penv" type in "cd penv"
Nu moeten we naar schripts type in "cd schripts"
Je regel moet nu zo uitzien "C:\Users\xx user name xx\.platformio\schripts>"
Type nu "pio run -t upload"en je zal zien dat hij een fout melding geeft .
Type nu "platformio project init" en de .ini word gemaakt.

Dus als het goed is staan we nu in "C:\Users\xxusernamexx\.platformio\penv\Scripts> ( gebruik dir zien of er wel een "platformio.ini" staat.
Sluit opdracht venster.

Terug naar webbrowser en ga naar "https://git-scm.com/install/windows "
en selecteer "Git for Windows/x64 Setup." en download en run, geeft 15x next niets veranderen, en dan finish
Nu even checken of die inderdaad is geïnstalleerd- opdracht venester openen en type "git" nu moet je een goede help respons krijgen.

Ok terug naar webbrowser naar https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/tree/v3.9.0 .
Eventueel links boven op "code" klikken om terug naar de begin pagina te gaan.
Nu verschijnt er recht half boven een button in een kleur groen de tekst " CODE " en een uitklap venster .
Kopieer de link .bv "https:// ..... "

Open opdracht venster weer CMD
Ga naar de folder "C:\Users\xxusernamexx\.platformio\penv\Scripts> "
type in "git clone " met daar achter het adres wat je net van die web site heb gekopieerd onder de groene knop
bv " "git clone https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5.git"
Dan download hij het geheel aan software. hij zal een paar keer piepen voor inlog maar gewoon volhouden.

Nu niet vergeten de SmartEVSE aan te sluiten.

Als hij klaar is dan naar de folder SmartEVSE-3 dus "cd SmartEVSE-3" .......let op een niveau dieper !!.
Dit word dat "C:\Users\xxusernamexx\.platformio\penv\Scripts\SmartEVSE-3.5\SmartEVSE-3>"

En nu mag je " pio run -t upload in typen, en hij gaat runnen en je SmartEVSE programmeren.

• Andrehj
Hoe stopt het laden bij te weinig beschikbare stroom?

Stel dat het laden tussendoor moet stoppen, omdat er te weinig PV-stroom beschikbaar is (bij PV-laden) of omdat een fase overbelast dreigt te laden. Wat gebeurt er dan? Ik kan twee mogelijkheden bedenken:
  1. De EVSE communiceert met de auto dat de laadstroom naar 0 moet, wacht tot dat gedaan is (via feedback vanuit de auto?, de EVSE kan immers zelf niet meten) en schakelt dan het relais uit of
  2. De EVSE schakelt direct het relais uit zonder hierover met de lader in de auto te communiceren.
Optie 1 lijkt me aardiger voor de elektronica in de auto, maar kan wellicht falen doordat de communicatie niet lekker gaat en is wellicht te langzaam.
Optie 2 werkt natuurlijk altijd, maar wat vindt de laadelektronica in de auto hiervan?

Misschien dat iemand (@dingo35 of @stegen?) kan uitleggen hoe dit werkt?

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Andrehj Waarom wil je het relais uitschakelen? Je kan via het CP-signaal de stroom naar nul reduceren, zodat je die weer kan opvoeren als er weer stroom beschikbaar is, toch?

<John O`Mill>

• Andrehj
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:51:
@Andrehj Waarom wil je het relais uitschakelen? Je kan via het CP-signaal de stroom naar nul reduceren, zodat je die weer kan opvoeren als er weer stroom beschikbaar is, toch?
Het gaat me niet om het schakelen van het relais, maar ik vraag me af hoe het terugbrengen van de stroom bestuurd wordt.
Ik hoorde namelijk van een collega (met een Smart EVSE) dat bij hem het relais (nogal duidelijk hoorbaar) steeds aan en uit schakelt als het laden wordt onderbroken. Dus ik ging er vanuit dat dat schakelen van het relais sowieso gebeurt. Maar volgens jou is dat dus niet het geval?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:12:
[...]

Het gaat me niet om het schakelen van het relais, maar ik vraag me af hoe het terugbrengen van de stroom bestuurd wordt.
Ik hoorde namelijk van een collega (met een Smart EVSE) dat bij hem het relais (nogal duidelijk hoorbaar) steeds aan en uit schakelt als het laden wordt onderbroken. Dus ik ging er vanuit dat dat schakelen van het relais sowieso gebeurt. Maar volgens jou is dat dus niet het geval?
Dat relais hoeft volgens mij niet te schakelen. En het besturen van de laadstroom gebeurt door de duty cycle (puls breedte) van de blokgolf te regelen op de CP-pin van de aansluiting.
Zoek dat maar eens op internet op. Redelijk eenvoudig vernuft.

<John O`Mill>

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:33
[...]

https://www.einfochips.co...the-ev-charging-standard/

Kan gewoon inderdaad via het protocol, ik heb bij mijn SmartEVSE nog nooit volgens mij het relais gehoord bij Smart/Solar mode als er even geen stroom beschikbaar is en hij terugschakelt naar 0, of weer opschaalt naar het laden van de auto.

Blbaa

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-01 20:36
Het relais wordt normaliter in elk geval niet gebruikt om onder load te schakelen. Kan ook zijn dat je college het L2/L3 relais hoorde? Die wordt optioneel gebruikt om een enkelfase laadoptie aan te bieden voor Solarmode. Het laadprotocol van EV’s staat geen laadstroom tussen 0 en 6A toe, waardoor je op drie fase dus alleen kan kiezen uit 0 of >18A laden. Door dit relais wordt dat kiezen uit 0 of > 6A. Daardoor wordt de laadstroom beter afgestemd op het beschikbare PV vermogen.

Al met al een top systeem dat SmartEVSE _/-\o_

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:07
Vraag: Is de huidige SmartEVSE ook geschikt voor V2H/V2G?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:48
hterhofte schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Ja, door op de zwarte knop te drukken, druk je feitelijk twee aparte knopjes tegelijk in.
  • Een van die knopjes zorgt ervoor dat het printje, gevoed door de 3,3V knoopcel, het RF signaal naar de auto stuurt om het laadklepje te openen (wat alleen werkt als de auto unlocked is en/of als je met je gekoppelde smartphone dicht in de buurt van de auto bent).
  • Het andere knopje lijkt 'iets' te doen met het PP-CP circuit. Sowieso zit het hele printje met twee draadjes (via de pinnetjes en de female connector die slecht contact bij mij maakte) aangesloten op de PP en CP polen van de stekker en komt ook in de plaats van de weerstand die de stekker normaal aan boord heeft om aan de auto aan te geven tot welke stroomsterkte de laadkabel belast kan worden.

Door het knopje in te drukken wordt op zijn minst de weerstand veranderd in dit circuit (of wellicht zelfs wordt het circuit onderbroken?), waardoor de Tesla, indien de stekker erin zit en er mogelijk ook geladen wordt, sowieso het laden stopt en de vergrendering van de stekker haalt.
Zie ook https://www.evchargeking....lation%20Instructions.pdf

En zie ook dit schema: [Afbeelding]
Ik wil hier wat van bijleren en het zelf knutselen. Ik heb geen nood aan het RF gedeelte om het klepje open te doen maar ik wil wel dat ik op een knop kan duwen op de laadstekker zodat de Tesla de poort unlockt.
Weet iemand wat er precies gebeurt met die weerstanden? Wordt de PP en de PE gewoon verbroken of moet ik 2 weerstandjes bijzetten? Zo ja, welke?

• JoooostB
De SmartEVSE staat hier al langer dan een jaar naar allen tevredenheid onze Tesla Model 3 zo goedkoop mogelijk te laden met behulp van EV Smart Charging in Home Assistant.
Sinds een paar weken is onze tweede auto ook vervangen voor een elektrische variant, namelijk de Renault 5. Deze doet het echter niet zo probleemloos als de Tesla en eerlijk gezegd verdenk ik de Franse slag in de Renault software 🇫🇷.

Hoe denken jullie over onderstaande?:

Het laden start prima, maar als de lader pauzeert (bijvoorbeeld omdat er even te weinig zonne-energie is of de stroomprijs te hoog is), hervat de Renault het laden niet meer zodra de EVSE van Off/Paused weer naar Smart schakelt. Mijn Tesla Model 3 heeft hier geen enkel probleem mee en gaat gewoon verder met laden.
Mijn vermoeden is dat de Renault de laadsessie bij het pauzeren volledig afbreekt en in een soort deep-sleep terecht komt waar hij niet meer uit wakker wordt tot ik op "Start charge" in de app druk of de auto fysiek ontgrendel.

Kan iemand mij vertellen hoe de SmartEVSE omgaat met stoppen en/of pauzeren van de laadsessie? Kan het zijn dat hier een soort disconnect gesimuleerd wordt om de auto te dwingen de sessie direct te stoppen in plaats van het communiceren van een pauze signaal (9V PWM)? Ik ben benieuwd naar jullie mening/bevindingen. Thanks!

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Hippe Lip

Hippe Lip

BazemanKM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:06:
Vraag: Is de huidige SmartEVSE ook geschikt voor V2H/V2G?
Ik denk het niet, want het Control Pilot Signal protocol kent geen ruimte om teruglevering te activeren of regelen.

Zie de link over de protocollen een paar posts hiervoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2025 16:55 ]

<John O`Mill>

• dingo35
Dat klopt, V2G en V2H vereisen:
- een modem om het EV in V2G / V2H mode te schakelen
- iso15118-20 ondersteuning van zowel EV als SmartEVSE
- een inverter die de DC hoogspanning van het EV omzet naar 230V

Merk daarbij op dat er maar weinig EV's zijn die dit daadwerkelijk ondersteunen; mijn Enyaq zou dit als upgrade later krijgen, maar die upgrade is 3 jaar later nog niet gearriveerd; EVs die dit wel ondersteunen lijken daarvoor vaak één specifiek merk/model laadpaal nodig te hebben.

• Hippe Lip

Hippe Lip

dingo35 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:39:
Dat klopt, V2G en V2H vereisen:
- een modem om het EV in V2G / V2H mode te schakelen
- iso15118-20 ondersteuning van zowel EV als SmartEVSE
- een inverter die de DC hoogspanning van het EV omzet naar 230V
Dan heb je het over DC-V2G.

Ik dacht meer aan AC-V2G, waarbij je met een type-2 stekker toe kan. Maar ook daarin voorziet dat CP-protocol niet, voor zover ik weet.
Hoe het dan wel moet weet ik ook niet.

<John O`Mill>

• tukker999
[...]

Dat schakelen van het relais gebeurt alleen maar bij het schakelen van 0 naar iets en omgekeerd.
Voor het overige is het simpele communicatie van de SmartEVSE naar de EV en de EV bepaalt de stroomsterkte.
Een stukje script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        -- Bepaal MAXIMAAL MOGELIJK niveau met MARGIN_UP
        if devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['16A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '16A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['13A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '13A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['10A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '10A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['8A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '8A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['6A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '6A'
        end

en naar de SmartEVSE toe
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
--[[
    Script Name: Charging Level Selector Switch
    Description: This script manages the charging level of an electric vehicle (EV) charger based on the selected level from a Domoticz selector switch.
                 It sends MQTT commands to a Smart EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) to adjust the charging current or turn off the charger.
                 The script ensures that the EV charger operates at the desired current level or is turned off when the selector switch is set to "Off".

Key Features:
    - Adjusts the charging current based on the selected level from a Domoticz selector switch.
    - Sends MQTT commands to a Smart EVSE to control the charging mode and current.
    - Logs the current charging level for debugging purposes.
    - Supports multiple charging levels (6A, 8A, 10A, 13A, 16A) and an "Off" state.

Devices Involved:
    - 'Charging Level': A Domoticz selector switch that allows the user to set the desired charging level (Off, 6A, 8A, 10A, 13A, 16A).

MQTT Topics:
    - "SmartEVSE/Set/CurrentOverride": Sets the charging current in deciamps (e.g., 60 for 6A, 80 for 8A, etc.).
    - "SmartEVSE/Set/Mode": Sets the charging mode to "Normal" or "Off".
    - "SmartEVSE/Set/ColorOff": Sets the LED color of the EVSE when it is turned off.

Logic:
    - The script is triggered when the 'Charging Level' selector switch is changed.
    - It maps the selected level to a corresponding charging current (6A, 8A, 10A, 13A, 16A) or turns off the charger.
    - MQTT commands are sent to the Smart EVSE to adjust the charging current or turn off the charger.
    - The script logs the selected charging level for debugging purposes.

Notes:
    - The script uses the `mosquitto_pub` command to send MQTT messages to the Smart EVSE.
    - The script assumes that the Smart EVSE is configured to listen to the specified MQTT topics.
    - The script runs only when the 'Charging Level' selector switch is changed.
]]--

return {
    on = {
        devices = {'Charging Level'},
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = '---- Charging Level Selector Switch  -----',
    },
    execute = function(domoticz, device)
        local level = device.level
        domoticz.log('#1 Current charging level: ' .. level, domoticz.LOG_DEBUG)
        local powerLevels = {
            [0] = 'Off',
            [10] = '6A',
            [20] = '8A',
            [30] = '10A', 
            [40] = '13A', 
            [50] = '16A' 
        }
        local currentLevel = powerLevels[level]

if currentLevel == 'Off' then
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 0')
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/Mode" -m Off')
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/ColorOff" -m 0,250,0')
            domoticz.log('Charging set to : ' .. currentLevel, domoticz.LOG_DEBUG)
        elseif currentLevel == '6A'  then
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/Mode" -m Normal')
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 60')
        elseif currentLevel == '8A' then
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/Mode" -m Normal')
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 80')
        elseif currentLevel == '10A' then
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 100')
        elseif currentLevel == '13A' then
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 130')
        elseif currentLevel == '16A' then
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub  -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/Mode" -m Normal')
            domoticz.executeShellCommand('mosquitto_pub  -h 192.168.2.110 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 160')
        end

-- domoticz.log('Charging set to : ' .. currentLevel, domoticz.LOG_DEBUG)
    end
}

22,29 kWh/100km

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Andrehj
Die besturing wordt in het genoemde document duidelijk uitgelegd, met onder andere deze tabel van de duty cycle van de blokgolf op de CP-pin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUtHwW5nDZCMff63LnqiKetMgBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdCB8RLEeOUCaHqS47H6GoSk.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:11
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:08:
[...]

Dan heb je het over DC-V2G.

Ik dacht meer aan AC-V2G, waarbij je met een type-2 stekker toe kan. Maar ook daarin voorziet dat CP-protocol niet, voor zover ik weet.
Hoe het dan wel moet weet ik ook niet.
"een inverter die de DC hoogspanning van het EV omzet naar 230V" kan je ook lezen als de OBC in de auto. Mijn Kia EV3 heeft zo'n OBC, maar deze kan nu alleen gebruikt worden als V2L. Volgens mij zijn de standaarden voor V2G nog niet helemaal rond.

• Hippe Lip

Hippe Lip

PimDoos schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:42:
[...]

"een inverter die de DC hoogspanning van het EV omzet naar 230V" kan je ook lezen als de OBC in de auto. Mijn Kia EV3 heeft zo'n OBC, maar deze kan nu alleen gebruikt worden als V2L. Volgens mij zijn de standaarden voor V2G nog niet helemaal rond.
De standaard voor V2G (ISO 15118-20) is al jaren rond. Dat is het probleem niet.
Dat de V2L in jouw auto niet als V2G werkt is omdat de synchronisatie er niet is. De auto moet synchroon met het net lopen om terug te kunnen leveren.

Mijn overtuiging is dat het er wel allemaal in zit, maar simpelweg niet aan staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2025 22:47 ]

<John O`Mill>

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:48
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ik wil hier wat van bijleren en het zelf knutselen. Ik heb geen nood aan het RF gedeelte om het klepje open te doen maar ik wil wel dat ik op een knop kan duwen op de laadstekker zodat de Tesla de poort unlockt.
Weet iemand wat er precies gebeurt met die weerstanden? Wordt de PP en de PE gewoon verbroken of moet ik 2 weerstandjes bijzetten? Zo ja, welke?
Laatste onderzoek leert me dat Tesla hier (weer) wat uitzonderlijks toepast. Blijkbaar zou je de brug tussen mPP en PE kunnen verbreken en dan zou de wagen unlocken. Ik hou jullie op de hoogte.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:06
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:41:
[...]

De standaard voor V2G (ISO 15118-20) is al jaren rond. Dat is het probleem niet.
Dat de V2L in jouw auto niet als V2G werkt is omdat de synchronisatie er niet is. De auto moet synchroon met het net lopen om terug te kunnen leveren.

Mijn overtuiging is dat het er wel allemaal in zit, maar simpelweg niet aan staat.
even een vraag, is het niet dat de basis norm wel sinds 2022 is uitgebracht maar dat de verdere noodzakelijke "Amendments (ISO 15118-20:2022/FDAmd 1)" nog onder in de ontwerpfase, ze zitten nu zo ver ik weet in de laaste fase tot goedkeuring. (Under development - in the approval phase).
helaas weet ik niet welke aanvullingen nu daarin worden vastgelegd.
mogelijk dat iemand hier hier verdere informatie kan geven.
en vooral voor de EU is dat belangrijk omdat deze deel uit maakt van de nieuwe AFIR-verordening (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), waarbij juist de completeISO 15118-20, dus incl. de ISO 15118-20:2022/FDAmd 1 ervan deel uitmaakt. Deze AFIR is echter ook nog niet vrijgegeven, maar de final draft is dat wel al (2-4-2025).
Ik denk dat de hele markt daarop aan het wachten is. en dat kost gewoon tijd, zeker bij een internationale norm als een ISO, goedkeuring kan hier zelfs over jaren gaan.

• stegen
  • Laatst online: 21:32

stegen

8710Wp

Het stoppen van het laden gaat in twee stappen.
Eerst schakelt de controller het PWM signaal uit, daardoor weet de auto de EVSE wil het laden stoppen. (zie seq 9.1)
De lader in de auto zal nu de laadstroom snel terug laten lopen tot 0A, en het laden stoppen.
De auto geeft aan dat hij gestopt is door terug te schakelen naar state B.
Als de EVSE deze state ziet, zal hij het relais ook laten afvallen. (dit moet binnen 100ms)

Blijft de EV echter om wat voor reden dan ook doorladen (seq 10.2), dan zal de EVSE het laden na 6 seconden onderbreken door het relais te openen. Dit is echter een veiligheidsfunctie, en zal in de praktijk bijna niet voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfKIleOIABnnY02_h_s3B3WwEXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYEoFfJ2q6EQhzp8pzTsxLXI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xulp9bkTFr0dVyfuEQyNoDOuewU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGHXDMAEenBf05ZBDuC1wbsg.png?f=fotoalbum_large

@JoooostB
Ja. Het kan voorkomen dat de auto gaat slapen. Meerdere EV's hebben hier last van.
In de SmartEVSE software zitten verschillende manieren om de auto wakker te maken:
De controller stuurt in state B (aangesloten, klaar om te laden) na 30 seconden een "Activate" signaal.
Bij het stoppen /wisselen tussen fases, wordt het communicatie signaal onderbroken. Zodat de auto denkt dat de kabel opnieuw is aangesloten.
Helaas werkt dit zelfs in 2025 niet met alle EV's even goed.
Andrehj schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:36:
Hoe stopt het laden bij te weinig beschikbare stroom?

Stel dat het laden tussendoor moet stoppen, omdat er te weinig PV-stroom beschikbaar is (bij PV-laden) of omdat een fase overbelast dreigt te laden. Wat gebeurt er dan? Ik kan twee mogelijkheden bedenken:
  1. De EVSE communiceert met de auto dat de laadstroom naar 0 moet, wacht tot dat gedaan is (via feedback vanuit de auto?, de EVSE kan immers zelf niet meten) en schakelt dan het relais uit of
  2. De EVSE schakelt direct het relais uit zonder hierover met de lader in de auto te communiceren.
Optie 1 lijkt me aardiger voor de elektronica in de auto, maar kan wellicht falen doordat de communicatie niet lekker gaat en is wellicht te langzaam.
Optie 2 werkt natuurlijk altijd, maar wat vindt de laadelektronica in de auto hiervan?

Misschien dat iemand (@dingo35 of @stegen?) kan uitleggen hoe dit werkt?

[ Voor 9% gewijzigd door stegen op 22-12-2025 12:42 ]

• JoooostB
stegen schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:31:
@JoooostB
Ja. Het kan voorkomen dat de auto gaat slapen. Meerdere EV's hebben hier last van.
In de SmartEVSE software zitten verschillende manieren om de auto wakker te maken:
De controller stuurt in state B (aangesloten, klaar om te laden) na 30 seconden een "Activate" signaal.
Bij het stoppen /wisselen tussen fases, wordt het communicatie signaal onderbroken. Zodat de auto denkt dat de kabel opnieuw is aangesloten.
Helaas werkt dit zelfs in 2025 niet met alle EV's even goed.
Bedankt voor je reactie @stegen, heb je een suggestie hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen? Ik zag dat STATE_B1 standaard een PILOT_DISCONNECTED uitvoert. Ik heb als test geprobeerd dit uit te schakelen (zodat hij in State B / 9V blijft), maar helaas valt de Renault alsnog in een diepe slaap waar hij niet meer uit ontwaakt zonder handmatige actie.

Ik las op andere fora dat een vergelijkbaar issue optrad bij laadpalen van Ohme en zij hiervoor een patch hebben uitgebracht; al weet ik de technische details daarvan niet. De Zappi daarentegen lijkt standaard al een manier te hebben om de Renault actief te houden.

Ik ben erg benieuwd wat jouw ideeën zijn om zo'n zelfde "patch"/wijziging te doen waarbij we voorkomen dat de Renault 5 in een deep-sleep status terecht komt. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat de oorsprong van het probleem bij Renault ligt en niet bij de SmartEVSE. Alvast bedankt voor het meedenken!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:07
tukker999 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:17:
[...]
Een stukje script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        -- Bepaal MAXIMAAL MOGELIJK niveau met MARGIN_UP
        if devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['16A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '16A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['13A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '13A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['10A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '10A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['8A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '8A'
        elseif devices.availableEnergy >= (devices.powerLevels['6A'] + CONFIG.MARGIN_UP) then
             maxPotentialLevel = '6A'
        end
Kun je het hele script ook plaatsen?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• tukker999
BazemanKM schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:31:
[...]

Kun je het hele script ook plaatsen?
Dat is 608 regels. Ik stuur het in een PM

22,29 kWh/100km

Verwijderd

Ik heb eem Smart EVSE V3 met firmware Version: v3.8.5. Ik gebruik de Smart mode om de auto op te laden. In het menu heb ik de Capacity 75A, MAX 16A, MIN 6A, Circuit 16A, MAINS meter=API ingesteld. Ik stuur de MAINS data iedere 3sec.
Mijn verwachting, in Smart mode moduleert de de EVSE tussen 6 en 16A, naar gelang het totale verbruik in huis.
In werkelijkheid staat ie te klapperen, ongeveer 10x per uur, soms precies per minuut, wat de CAP limit is. Ik heb gezien dat ie dan ook "Waiting for Power" aangeeft.
Het klapperen heb ik nog niet eerder geconstateerd, dus ik heb de evse maar eens herstart voor de zekerheid. Ik heb de warmtepomp aan, die zit op F1, dus soms heb ik daar een verbruik van 13 a 14 A op, maar dan is er nog headroom van 11A, dat is niet het minimum van 6A.

Wat zie ik over het hoofd? Is de API niet snel genoeg hier, werk Smart niet zoals ik denk dat het zou moeten?

• tukker999
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:04:
Ik heb eem Smart EVSE V3 met firmware Version: v3.8.5. Ik gebruik de Smart mode om de auto op te laden. In het menu heb ik de Capacity 75A, MAX 16A, MIN 6A, Circuit 16A, MAINS meter=API ingesteld. Ik stuur de MAINS data iedere 3sec.
Mijn verwachting, in Smart mode moduleert de de EVSE tussen 6 en 16A, naar gelang het totale verbruik in huis.
In werkelijkheid staat ie te klapperen, ongeveer 10x per uur, soms precies per minuut, wat de CAP limit is. Ik heb gezien dat ie dan ook "Waiting for Power" aangeeft.
Het klapperen heb ik nog niet eerder geconstateerd, dus ik heb de evse maar eens herstart voor de zekerheid. Ik heb de warmtepomp aan, die zit op F1, dus soms heb ik daar een verbruik van 13 a 14 A op, maar dan is er nog headroom van 11A, dat is niet het minimum van 6A.

Wat zie ik over het hoofd? Is de API niet snel genoeg hier, werk Smart niet zoals ik denk dat het zou moeten?
Waarom zou je de SmartEVSE iedere 3 seconden willen aansturen.
Ik krijg de indruk dat velen hier het laatste joultje energie in hun EV willen persen.
In mijn ogen is dat zinloos geweld.
Je kunt je zelfs afvragen of je de EV bij 6A überhaupt wilt laden.
De OBC vraagt 200-250W. Als je dan laadt bij 1400 W, reken maar uit wat je laadverlies is.

Ik heb het zelf afgesteld op aansturen met standen 6A, 8A, 10A, 13A en 16A waarbij wordt gemeten met een interval van 1 minuut met een buffer voor het op en neer schakelen van 200W.

Daarmee vermijdt je dat de SmartEVSE voortdurend signalen stuurt naar de OBC die dan ook voortdurend bezig is om de stroomsterkte te wijzigen.

22,29 kWh/100km

• Stefannn

Max main op 25A? Dat kan je enkel op de smartEVSE instellen, niet via webpage
Post hier anders de “raw data”
Die krijg je door met browser naar de webpage te gaan, knop “raw data” onderaan.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:27:
[...]

Waarom zou je de SmartEVSE iedere 3 seconden willen aansturen.
Ik krijg de indruk dat velen hier het laatste joultje energie in hun EV willen persen.
In mijn ogen is dat zinloos geweld.
Je kunt je zelfs afvragen of je de EV bij 6A überhaupt wilt laden.
De OBC vraagt 200-250W. Als je dan laadt bij 1400 W, reken maar uit wat je laadverlies is.

Ik heb het zelf afgesteld op aansturen met standen 6A, 8A, 10A, 13A en 16A waarbij wordt gemeten met een interval van 1 minuut met een buffer voor het op en neer schakelen van 200W.

Daarmee vermijdt je dat de SmartEVSE voortdurend signalen stuurt naar de OBC die dan ook voortdurend bezig is om de stroomsterkte te wijzigen.
Als je langere tussenpozen dan 10 sec hebt dan werkt de stroombewaking niet meer.
Dan is het nog wel een evse maar niet meer smart.

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:30:
[...]

Max main op 25A? Dat kan je enkel op de smartEVSE instellen, niet via webpage
Post hier anders de “raw data”
Die krijg je door met browser naar de webpage te gaan, knop “raw data” onderaan.
Ik zeg nergens dat in max main op 25A heb gezet, of bedoel je de Sum Mains, die staat op 75A. Ik heb 3x25A in huis.

Dit is de RAW data

{"version":"v3.8.5","serialnr":8xxx,"mode":"OFF","mode_id":0,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"xxxxxi","rssi":-52,"bssid":"30:xxxxxxxx4:EC"},"evse":{"temp":15,"temp_max":60,"connected":false,"access":0,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":75,"max_sum_mains_time":1,"solar_max_import":0,"solar_start_current":6,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Always On","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"homeaxxxxant.local","port":xxxx,"topic_prefix":"SmartEVSE-8xxxx","username":"xxxxxxxxx","password_set":true,"status":"Connected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"WAGO","address":15,"import_active_power":0,"total_kwh":11906.6,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":11906.6,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":40,"L1":20,"L2":0,"L3":20,"last_data_update":1766483120,"original_data":{"TOTAL":40,"L1":20,"L2":0,"L3":20}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

• Stefannn
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik zeg nergens dat in max main op 25A heb gezet, of bedoel je de Sum Mains, die staat op 75A. Ik heb 3x25A in huis.

Dit is de RAW data

{"version":"v3.8.5","serialnr":8xxx,"mode":"OFF","mode_id":0,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"xxxxxi","rssi":-52,"bssid":"30:xxxxxxxx4:EC"},"evse":{"temp":15,"temp_max":60,"connected":false,"access":0,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":75,"max_sum_mains_time":1,"solar_max_import":0,"solar_start_current":6,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Always On","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"homeaxxxxant.local","port":xxxx,"topic_prefix":"SmartEVSE-8xxxx","username":"xxxxxxxxx","password_set":true,"status":"Connected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"WAGO","address":15,"import_active_power":0,"total_kwh":11906.6,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":11906.6,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":40,"L1":20,"L2":0,"L3":20,"last_data_update":1766483120,"original_data":{"TOTAL":40,"L1":20,"L2":0,"L3":20}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
Ik zie niet zo gauw wat raars maar ben geen expert.
Ik zou geloof ik de Solar als test disablen. Kijken of hij het op puur smart goed doet.

“Current main” staat op 25. Dat is goed

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
[...]

Ik zie niet zo gauw wat raars maar ben geen expert.
Ik zou geloof ik de Solar als test disablen. Kijken of hij het op puur smart goed doet.
Wat bedoel je met disabelen? Ik selecteer smart als ik de auto oplaad, ik gebruik solar nergens.

• Stefannn
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:53:
[...]

Wat bedoel je met disabelen? Ik selecteer smart als ik de auto oplaad, ik gebruik solar nergens.
Weet ik niet precies :)
Ik stuur doe alle intelligentie in mijn home automation.
Maar “Solar” zou kunnen interfereren. Dat is wel vaker een probleem. Ik weet niet precies wat de goede settings zijn.
Wellicht iemand anders hier.

Current mains staat op 25. Dat is in ieder geval goed.

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:56:
[...]

Weet ik niet precies :)
Ik stuur doe alle intelligentie in mijn home automation.
Maar “Solar” zou kunnen interfereren. Dat is wel vaker een probleem. Ik weet niet precies wat de goede settings zijn.
Wellicht iemand anders hier.

Current mains staat op 25. Dat is in ieder geval goed.
Ik stuur ook aan via Homeassistant, maar die zet feitelijk alleen de smartevse op Smart via een automation, zodra het juiste moment is aangebroken, dus ik laad op, met Smart, niet met Normal of Solar.

Het klopt wel dat in Smart de smartevse terug moet moduleren tot 6A, dan schakelt ie uit?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11
6A per fase is het minimum wat nodig is om te laden. Daaronder stopt het laadproces.
Log je je P1 ook in HA? Kijk dan op de momenten van klapperen ook in die log.
Mat HA kun je de tracés van beide over elkaar heenleggen. Wellicht is er verbruiker die kortstondig losgaat en zo het proces onderbreekt? Qooker ofzow die even 5 sec 2KW pakt om te verwarmen?

Edit: typo

Verwijderd

m.eddy schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:06:
6A per fase is het minimum wat nodig is om te laden. Daaronder stopt het laadproces.
Mat HA kun je de tracés van beide over elkaar heenleggen. Wellicht is er verbruiker die kortstondig losgaat en zo het proces onderbreekt? Qooker ofzow die even 5 sec 2KW pakt om te verwarmen?

Ik weet precies wat er gebeurt op de fases ja. Dat log ik. Ik zie soms pieken van 28A, de appliances in huis verbruiken dan rond de 17A, dat is meer dan voldoende headroom voor de 6A, maar de smartevse zegt dan "No power available". Na 60 seconden begint het spel dan weer opnieuw en staat ie te klapperen. Ik heb het vermoeden dat via de API de updates te traag binnenkomen op de smartevse, of dat het gedrag anders is dan verwacht als je de API gebruikt. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het ooit heeft gewerkt zoals ik denk dat het moet werken. Ik loop er nu pas tegen aan.

• Stefannn
m.eddy schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:06:

@Verwijderd
Goed punt hierboven.
Als de smartevse meer dan 10 seconden geen meter data krijgt dan schakelt hij af.
Je kan tijdens het laden de webpage in de gaten houden. Dan zie je wel wat er fout gaat.
kan aan HA liggen of aan de netwerkverbinding met de smartevse.

• tukker999
Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:32:
Als je langere tussenpozen dan 10 sec hebt dan werkt de stroombewaking niet meer.
Dan is het nog wel een evse maar niet meer smart.
Het is wel smart maar niet passief smart. Bij jouw door de stroombewaking, bij mij wordt iedere minuut gekeken naar wat er beschikbaar is en met die informatie wordt 'besloten' op hoeveel A de SmartEVSE wordt gezet.
Als bij ons de wasmaschine of de waterkoker stroom vraagt dan is er minder beschikbaar voor de EV en gaat de SmartEVSE naar een lagere stand of uit.
Sowieso is er van november tm februari geen energie over voor de EV.

Ik regel het in Domoticz.

22,29 kWh/100km

• Stefannn
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:10:
[...]

Ik weet precies wat er gebeurt op de fases ja. Dat log ik. Ik zie soms pieken van 28A, de appliances in huis verbruiken dan rond de 17A, dat is meer dan voldoende headroom voor de 6A, maar de smartevse zegt dan "No power available". Na 60 seconden begint het spel dan weer opnieuw en staat ie te klapperen. Ik heb het vermoeden dat via de API de updates te traag binnenkomen op de smartevse, of dat het gedrag anders is dan verwacht als je de API gebruikt. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het ooit heeft gewerkt zoals ik denk dat het moet werken. Ik loop er nu pas tegen aan.
op 6A proberen te laden terwijl er elders 17A wordt gebruikt is wel een beetje "tricky".
Het op&af regelen van het laden gaat met de nodige reactie tijden. Niet alleen van de smartevse maar ook van de auto. frequent op&af schakelen als je rond de nominaal 6A probeert te laden vind ik absoluut niet raar.

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:11:
[...]

@Verwijderd
Goed punt hierboven.
Als de smartevse meer dan 10 seconden geen meter data krijgt dan schakelt hij af.
Je kan tijdens het laden de webpage in de gaten houden. Dan zie je wel wat er fout gaat.
kan aan HA liggen of aan de netwerkverbinding met de smartevse.
Als ie meer dan 10 seconden geen data krijgt, dan zegt ie Can't read mains meter, check confog or wiring. Die melding zie ik niet tijdens het laden, er staat echt No Power available.

Verwijderd

tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:13:
[...]

Het is wel smart maar niet passief smart. Bij jouw door de stroombewaking, bij mij wordt iedere minuut gekeken naar wat er beschikbaar is en met die informatie wordt 'besloten' op hoeveel A de SmartEVSE wordt gezet.
Als bij ons de wasmaschine of de waterkoker stroom vraagt dan is er minder beschikbaar voor de EV en gaat de SmartEVSE naar een lagere stand of uit.
Sowieso is er van november tm februari geen energie over voor de EV.

Ik regel het in Domoticz.
Ik laat het volledig over aan de smartevse. Daar heb ik ook alles ingesteld. Stroomsturing doe ik dus niet via HA, ik zou ook niet weten hoe, want als je 10sec niks stuurt dan stop de smartevse.

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:13:
[...]

op 6A proberen te laden terwijl er elders 17A wordt gebruikt is wel een beetje "tricky".
Het op&af regelen van het laden gaat met de nodige reactie tijden. Niet alleen van de smartevse maar ook van de auto. frequent op&af schakelen als je rond de nominaal 6A probeert te laden vind ik absoluut niet raar.
Hoezo? 25A is de max. De zekering kan tijdelijk wel meer dan 25A hebben, dat is toch het hele idee van smart laden? terug moduleren en als het niet meer past stoppen met laden.

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:13:
[...]

ik probeer niet rond de 6A te laden, ik wil max3x16 A laden en terug naar 6A moduleren en als dat niet meer past, want >25A dan stoppen.

• Robert-Jan
  • Laatst online: 08-01 11:10
...
Bij het laden van mijn twee auto's met SmartEVSE zag ik vergelijkbaar gedrag gisteren:
  • De auto's starten met laden, maar het duurt even voordat er daadwerkelijk stroom gaat lopen.
  • In die tijd schakelt SmartEVSE door naar de maximale instelling (16A, 3 fasen).
  • Zodra de stroom op gang komt, blijkt de totale stroom boven de limiet van 25A uit te komen.
  • SmartEVSE schakelt terug, maar de werkelijke stroom zakt niet direct mee.
  • Daardoor schakelt SmartEVSE te snel af met de melding “Waiting for Power”.
  • Vervolgens begint dit proces opnieuw.
De maximale stroom heb ik nu tijdelijk verlaagd naar 10A, het laden werkt dan stabiel.

Ik overweeg een EVMeter toe te voegen zodat de werkelijke stroom gemeten wordt. Mijn verwachting is dat dit het probleem oplost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud1EYq1xfjK0pqJaLqLMBRrC6pQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gT6VMTv4EbTadkmSjbXUnIcm.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Robert-Jan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:15:
[...]

Bij het laden van mijn twee auto's met SmartEVSE zag ik vergelijkbaar gedrag gisteren:
  • De auto's starten met laden, maar het duurt even voordat er daadwerkelijk stroom gaat lopen.
  • In die tijd schakelt SmartEVSE door naar de maximale instelling (16A, 3 fasen).
  • Zodra de stroom op gang komt, blijkt de totale stroom boven de limiet van 25A uit te komen.
De maximale stroom heb ik nu tijdelijk verlaagd naar 10A, het laden werkt dan stabiel.

Ik overweeg een EVMeter toe te voegen zodat de werkelijke stroom gemeten wordt. Mijn verwachting is dat dit het probleem oplost.

[Afbeelding]
Ik stuur nu nog via ser2net de p1 data naar HA en dan naar de smartevse. Ik wil HA er tussenuit hebben als mitm. Ik zoek een oplossing om via de rpi met ser2net naar HA en de smartevse P1 data te sturen. Ik heb 2 smartevse's, waarvan 1 actief in gebruik, de tweede wil ik pas gebruiken als ik de 1e goed onder controle heb. Maar het begint toch wel te kraken links en rechts als je full electric gaat, met een matig gesisoleerd huis, je blijft wat aan de gang zeg.

• Stefannn
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:22:
[...]

Ik stuur nu nog via ser2net de p1 data naar HA en dan naar de smartevse. Ik wil HA er tussenuit hebben als mitm. Ik zoek een oplossing om via de rpi met ser2net naar HA en de smartevse P1 data te sturen. Ik heb 2 smartevse's, waarvan 1 actief in gebruik, de tweede wil ik pas gebruiken als ik de 1e goed onder controle heb. Maar het begint toch wel te kraken links en rechts als je full electric gaat, met een matig gesisoleerd huis, je blijft wat aan de gang zeg.
Je stuurt data per 3 sec, maar is die ook "recent" per 3sec?
Oude meters geven data per 10sec. Die kan je wel per 3sec sturen maar dan stuur je steeds 3x a 4x dezelfde waarde en daarvan raakt het regel algoritme van de smartEVSE in de war.

Klopt dat als je 17A elders gebruikt er in principe 8A beschikbaar is voor de auto. Echter.... de reactietijden van smartEVSE; P1->HA->api; en auto tellen behoorlijk op. Als er maar 8A beschikbaar is dan is het niet raar dat de regelaar doorschiet naar onder de 6A en daarmee naar "uit".

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:27:
[...]

Je stuurt data per 3 sec, maar is die ook "recent" per 3sec?
Oude meters geven data per 10sec. Die kan je wel per 3sec sturen maar dan stuur je steeds 3x a 4x dezelfde waarde en daarvan raakt het regel algoritme van de smartEVSE in de war.

Klopt dat als je 17A elders gebruikt er in principe 8A beschikbaar is voor de auto. Echter.... de reactietijden van smartEVSE; P1->HA->api; en auto tellen behoorlijk op. Als er maar 8A beschikbaar is dan is het niet raar dat de regelaar doorschiet naar onder de 6A en daarmee naar "uit".
ik denk dat dit inderdaad de juiste conclusie is, het mechanisme hier is in zn totaliteit te traag. Ik ga kijken of ik ser2net kan afvangen en relayen direct naar andere "afnemers".

• tukker999
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:56:
[...]

ik denk dat dit inderdaad de juiste conclusie is, het mechanisme hier is in zn totaliteit te traag. Ik ga kijken of ik ser2net kan afvangen en relayen direct naar andere "afnemers".
Vandaar dat je beter met software en een buffer kunt regelen.

22,29 kWh/100km

Verwijderd

tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:43:
[...]

Nee geen buffer. Ik wil dat de smartevse realtime op de hoogte is van het verbruik in huis en daar op kan reageren.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als je systeemreactie te traag is, dan helpt het misschien om data 1 keer per seconde te sturen (of zo vaak als je nieuwe data voorhanden hebt)?

Ik stuur de data van mijn hoofdaansluiting 1 x per sec via de API door en het regelt allemaal vlotjes. Er wordt snel teruggeschakeld als het nodig is en opschakelen doet de SmartEVSE sowieso in een paar stapjes en niet in één keer.

(overigens heb ik er wel een EV-Meter aan hangen, dus de SmartEVSE weet precies wat de auto doet, ik kan me voorstellen dat het algoritme iets minder strak regelt als de SmartEVSE het stroomverbruik van de auto af moet leiden uit de MAINS-data)

• Stefannn
tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:43:
[...]

Jouw setup vereist eigenlijk wel dat je alle gebruikers zelf stuurt of heel goed weet "wat er kan komen".
In mijn geval:
warmtepomp die 6A trekt
close in boiler die "naar eigen goeddunken" aanslaat en 10A trekt
Jacuzzi die "naar eigen goeddunken" aanslaat en 10A trekt
Nespresso apparaat dat zomaar 10A kan trekken.
Andere gebruikers op 1 a 2A basisload.

Kortom... een basisload van 6A..8A en onvoorspelbare 10A jumps erop.
Als ik sta te laden met 16A plus 8A basislood heb ik dus 24A op de mains zekering.
Als dan de close-in boiler of jacuzzi aanslaat of ik een Nespresso zet wordt dat opeens 34A, dus 34/25 =1,36x overload.
Dat kan de mains zekering ongeveer 60seconden hebben.
Met 1x/minuut regelen wordt het dan heel erg krap.

• Stefannn
ocaj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:26:
Als je systeemreactie te traag is, dan helpt het misschien om data 1 keer per seconde te sturen (of zo vaak als je nieuwe data voorhanden hebt)?

Ik stuur de data van mijn hoofdaansluiting 1 x per sec via de API door en het regelt allemaal vlotjes. Er wordt snel teruggeschakeld als het nodig is en opschakelen doet de SmartEVSE sowieso in een paar stapjes en niet in één keer.

(overigens heb ik er wel een EV-Meter aan hangen, dus de SmartEVSE weet precies wat de auto doet, ik kan me voorstellen dat het algoritme iets minder strak regelt als de SmartEVSE het stroomverbruik van de auto af moet leiden uit de MAINS-data)
@Verwijderd
1x per seconde zou het heel goed kunnen oplossen. De tijdconstantes van de smartEVSE zijn geoptimaliseerd voor 1x per seconde (omdat dat de verversing van de moderne P1 is). Dan is het heel voorstelbaar dat je bij een 3x tragere feed overschot krijgt.

Verwijderd

Robert-Jan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]
ik heb even wat geknutseld. <Link weggehaald> Bij mij werkt dit, als in, de smartevse accepteert het zo, hij geeft geen fouten. Ik moet het laden zelf wel nog testen. Ik gebruik de rpi als een P1 splitter in feite. Wellicht voor de ontwikkelaar een idee om een modus op de API te zetten waarbij er naar changes wordt geluisterd, in plaats van continue een datastroom te gebruiken. In feite is het nog net geen netwerk spammen zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2025 11:46 ]

Verwijderd

Stefannn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:17:
[...]

@Verwijderd
1x per seconde zou het heel goed kunnen oplossen. De tijdconstantes van de smartEVSE zijn geoptimaliseerd voor 1x per seconde (omdat dat de verversing van de moderne P1 is). Dan is het heel voorstelbaar dat je bij een 3x tragere feed overschot krijgt.
Ja, dat zou je denken, maar uit mijn slimme meter komen de telegrammen om de circa 8 seconden. Althans, als ik dat direct monitor op de rpi.

• Stefannn
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:12:
[...]

Ja, dat zou je denken, maar uit mijn slimme meter komen de telegrammen om de circa 8 seconden. Althans, als ik dat direct monitor op de rpi.
Dat is raar,
bij mijn weten zijn. er 2 standaards:
1 seconde
10 seconde
Dus niet 8.

Anyway...
Het kan heel goed zijn dat dat de reden van de fluctuatie is.
Ik heb zelf 10 secondes en ook nog eens enkel het totaal (dus niet per fase).
Daarmee kreeg ik de smartEVSE niet aan de praat. inderdaad oscillerend gedrag.
Ik heb nu een eigen controller gemaakt en stuur de smartEVSE via de api override current aan.

• dingo35
@Verwijderd Als je niet in Belgie woont moet Capacity (=MaxSumMains) disabled staan, dat is alleen bedoeld om het EU capaciteitstarief te managen.

De toevoer van MaxMains moet zoveel mogelijk gebeuren in hetzelfde tempo als de ontvangst van de P1-telegrammen; als je dezelfde meting vaker verstuurt (bijv. om de 10s deadline te halen) krijg je een tweemaal zo "agressieve" regeling, die bovendien op nepdata gestoeld is....

De regelloop werkt bij een modbus meter of een sensorbox op een frequentie van ca. 1x per 2 seconden; ik zou zeker niet vaker nieuwe waardes toevoeren, dat is zinloos en kan tot overbelasting van de ESP32 leiden..

[ Voor 20% gewijzigd door dingo35 op 23-12-2025 21:51 ]

Verwijderd

dingo35 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:48:
@Verwijderd Als je niet in Belgie woont moet Capacity (=MaxSumMains) disabled staan, dat is alleen bedoeld om het EU capaciteitstarief te managen.

De toevoer van MaxMains moet zoveel mogelijk gebeuren in hetzelfde tempo als de ontvangst van de P1-telegrammen; als je dezelfde meting vaker verstuurt (bijv. om de 10s deadline te halen) krijg je een tweemaal zo "agressieve" regeling, die bovendien op nepdata gestoeld is....

De regelloop werkt bij een modbus meter of een sensorbox op een frequentie van ca. 1x per 2 seconden; ik zou zeker niet vaker nieuwe waardes toevoeren, dat is zinloos en kan tot overbelasting van de ESP32 leiden..
De ESP vraagt er om, ik doe dat niet uit vrije wil. Als ik het interval te groot maak, dan stopt ie gewoon met werken, zoals eerder al vermeld,

• dingo35
Dan moet je een sensorbox aansluiten, die verstuurt het wél met de juiste frequentie; al dan niet met CT klemmen....
Pagina: 1 ... 92 ... 94 Laatste