• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-12 07:58
Zoveel anders is een EV niet t.o.v. een ICE :+
Vorige maand een platte 12V accu, maar dan doet ie niks meer, ook al zat de HV-accu nog vol.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• swallage
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-12 12:01
ik weet dat sommige Audi's in een diepe(re) slaap gaan om de 12V-accu te sparen. Om slim te kunnen laden zijn er truuks die soms de 12V-accu leeg trekken. Is het een Audi?

• swallage
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-12 12:01
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 11-12-2025 18:58 . Reden: nog steeds werving ]

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-12 23:29

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

dingo35 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:04:
De conclusie blijft, voor de meeste EVs: contact uit = niet bijladen van 12V accu.
Of 'meeste' klopt (Aantal types/merken of installed base?) weet ik niet, maar een andere conclusie is dat de 12 v accu inderdaad belast wordt en zeker als de auto 'op afstand bedienbaar' is. En dan bedoel ik niet dat je hem voor kunt laten rijden, maar bijv op slot zetten of verwarming aan. Voor die functie moet het modem altijd aanstaan en on-line zijn. Maar woest veel gebruikt dat ook niet, denk aan een oude nokia die een week met zijn accu deed van 900mAh, de 12v accu van een EV is rond de 40Ah (40000mAh).

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-12 22:23
Andrehj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:10:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Momenteel is een ontladen 12V accu (op een lekke band na) de meest voorkomende storing bij EV's. Als de 12V accuspanning gemonitord zou worden en er automatisch zou worden bijgeladen zou dat niet voorkomen.
Zie https://www.anwb.nl/auto/...oud/pech-elektrische-auto
Ik werk in de automotive business bij een OEM, ik lieg het niet ;)

Als een accu echt kapot is dan helpt bijladen ook niet meer en dan sta je inderdaad gestrand.

AI is onze vriend:
Brands with Active "Wake-Up" Charging (Confirmed)
These brands have dedicated Battery Management System (BMS) logic that wakes the car from "sleep" to check the 12V status and top it up using the HV battery if necessary.

Tesla: The most aggressive system. The vehicle monitors the 12V continuously. If the voltage drops, the HV contactors close (making a "clunk" sound) to charge the 12V battery via the DC-DC converter. This happens frequently due to Tesla's high "vampire drain" from Sentry Mode and connectivity features.

Hyundai / Kia / Genesis (E-GMP Platform): Features a specific system called "Aux. Battery Saver+." A cycling LED light (usually orange or green on the dashboard) illuminates when the car is off to indicate the HV system is currently charging the 12V battery. Note: The system may disable itself if it activates too many times (e.g., 10 times) consecutively without the car being driven, to prevent draining the main pack.

BMW: Modern BMW EVs (i4, iX, i7) monitor the 12V battery while parked. If the charge drops below a critical threshold, the car wakes up to recharge it.

Volkswagen / Audi / Skoda / Porsche (MEB & PPE Platforms): The ID.4, Q4 e-tron, and Taycan series are designed to manage the 12V battery automatically. The system typically checks the 12V status periodically (e.g., every few days if unplugged, more often if plugged in) and initiates a top-up if needed.

General Motors (Chevrolet / Cadillac / GMC):

Chevy Bolt: Wakes up to check the 12V battery roughly every 2.5 to 3 days (60 hours) when unplugged. If the 12V is low and the HV battery is above ~40% (depending on model year), it will charge.

Ultium Vehicles (Lyriq, Hummer, Blazer EV): Follow similar newer protocols to maintain 12V health.

Nissan: The Leaf has done this for over a decade. It wakes up once every 24 hours (or similar interval) to top up the 12V battery for a short duration. One of the blue dashboard lights usually flashes to indicate this is happening.

Rivian: The vehicle aggressively monitors the 12V system to support "Gear Guard" and connectivity. It will pull from the HV pack to keep the 12V topped up, which contributes to Rivian's notable phantom drain.

Ford (Mustang Mach-E / F-150 Lightning): While early software versions struggled with this (resulting in "Deep Sleep" mode issues), updated logic allows the DC-DC converter to engage if the 12V drops below a specific percentage (historically low, around 40%, but improved in later updates).
Bij mijn Kona zie je regelmatig een geel LEDje in het logo, bij de EV3 zie ik geen indicatie maar die zal het ook best doen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:18
@maarten_NL Dank voor dit uitgebreide verhaal. _/-\o_ Vreemde is dat ik hier geen PHEV voertuigen tussen zie staan. Die hebben immers hetzelfde probleem met een leeglopende 12V batterij, en ook een grote batterij om die bij te laden. Enig idee waarom die dat niet doen?
En hoe rijm je dit met de vele storingsmeldingen van de ANWB? Als alle grote merken een systeem hebben om die 12V accu bij te laden zouden er toch nauwelijks storingen met een lege 12V accu moeten voorkomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-12 20:30
Misschien valt het meer op bij EV's, omdat er verder zo weinig met EV's aan de hand is naast een paar versleten banden... Tevens kan het misschien bij alle modernere auto's wel wat meer spelen, omdat er natuurlijk steeds meer logica(elektronica) draait voor alle app's en functies in ruststand.

Ik heb meerdere ICE's gehad met defecte accu's, waarbij de accu soms echt zo stuk was dat deze weerstand/kortsluiting gaf (leuk als je in het donker rijdt op de grensovergang).
Zelf wisselde ik de accu vaak preventief in al m'n ICE's, dit ga ik ook doen voor mijn Kona en EV6.
De Alfa Spider hangt meestal aan de druppellader, cabrio's zijn nog een geval apart i.v.m. het weinige gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door thalx op 11-12-2025 19:47 ]

Blbaa

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-12 22:23
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
@maarten_NL Dank voor dit uitgebreide verhaal. _/-\o_ Vreemde is dat ik hier geen PHEV voertuigen tussen zie staan. Die hebben immers hetzelfde probleem met een leeglopende 12V batterij, en ook een grote batterij om die bij te laden. Enig idee waarom die dat niet doen?
En hoe rijm je dit met de vele storingsmeldingen van de ANWB? Als alle grote merken een systeem hebben om die 12V accu bij te laden zouden er toch nauwelijks storingen met een lege 12V accu moeten voorkomen?
Het stuk op de ANWB site gaat alleen over de problemen binnen de categorie EV, dus hoe zich dat verhoud tov ICE staat er niet.

Het antwoord van Gemini:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HflVm-j6OnDtHs3XLEBcYisEctc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W96cvKj7GOFo1C7NgulupZSc.png?f=user_large

ADAC is de bron dus die vertrouw ik wel :) Ik kan wel ingaan en filosofeleren over bekende en mogelijke oorzaken maar we drijven af van het onderwerp ;)

Mijn kona is van sep 2020 en daar zitten de originele accus nog in 8)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:58
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
Hoho
Volvo V60 PIH 2013
Defecte OBC
Moet je eens opletten hoe vaak de 12V accu dan leeg is.

22,29 kWh/100km

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:18
Maakte Volvo al in 2013 een PHEV? (Even aannemende dat je met PIH PlugIn Hybrid bedoelt)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:02
Allen….
Laadpalen?

Serieus.. elke type auto heeft zijn eigen forum hier.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:10
dingo35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:09:
Die handleiding stond 4 maanden geleden ook al online.

Kan iemand mij uitleggen waarom zowel de fabrikant als ik zoveel vragen/problemen krijgen die gewoon in de handleiding staan?
Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn. Zoals ik mijn post schrijf, mis ik details in de handleiding. Mijn belevingswereld voor dit, het bouwen van een firmware bestaat uit het kopieren van een regel, die plakken in een CMD venster en dan hopen dat het goed gaat. Voor een ander is het misschien vanzelfsprekend dat python geinstalleerd moet zijn, maar niet voor mij, ik doe daar nooit wat mee. En deze regel bijvoorbeeld: "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE" geeft een foutmelding. Anderen zien daar wellicht geen issue in maar voor mij is dat een puzzeltje wat ik moet uitzoeken voordat ik verder kom. Dan vind ik dat het "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3" moet zijn en dan werkt het wel. Het enige wat ik dus heb gedaan is jouw handleiding aanvullen met dit soort details en hier posten, zodat iemand anders met dezelfde belevingswereld als ik minder hoeft te puzzelen. Is dit antwoord op je vraag?

Graag benadruk ik dat ik veel respect heb voor hoe je hier ondersteuning geeft en (dus) geen enkel verwijt heb. Alles wat ik schrijf is bedoeld als bijdrage om het voor iedereen prettiger/duidelijker te maken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:48

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Refthoom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn.
Die ervaring heb ik ook. Ik heb voor mijn werk een tijdje handleidingen geschreven en gelukkig kregen we goede feedback van de buitenwereld, waardoor je duidelijker en vollediger dingen en handelingen gaat beschrijven.
En nu ben ik als vrijwilliger bij een project bezig waarbij iemand anders een handleiding schrijft. Daar wilde ik wat aanvullen, waarop de auteur zei: “Maar dat is toch logisch, dat hoef je er toch niet bij te zetten?”
Precies dáár wringt de schoen inderdaad. Het lastige is allen wel: tot hoe ver ga je met alle details beschrijven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:04:
[...]

Maakte Volvo al in 2013 een PHEV? (Even aannemende dat je met PIH PlugIn Hybrid bedoelt)
Ja, was een mooi ding. Bijna 400 pk met turbodiesel phev. 0-100 <6 sec met een stationwagon.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:52
Refthoom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk tunnelvisie, daar heeft iedereen last van (me2). Wat daarbij komt is vakkennis. Dat wil zeggen, wat voor jou voldoende is, hoeft dat niet ook voor een ander te zijn. Zoals ik mijn post schrijf, mis ik details in de handleiding. Mijn belevingswereld voor dit, het bouwen van een firmware bestaat uit het kopieren van een regel, die plakken in een CMD venster en dan hopen dat het goed gaat. Voor een ander is het misschien vanzelfsprekend dat python geinstalleerd moet zijn, maar niet voor mij, ik doe daar nooit wat mee. En deze regel bijvoorbeeld: "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE" geeft een foutmelding. Anderen zien daar wellicht geen issue in maar voor mij is dat een puzzeltje wat ik moet uitzoeken voordat ik verder kom. Dan vind ik dat het "cd SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3" moet zijn en dan werkt het wel. Het enige wat ik dus heb gedaan is jouw handleiding aanvullen met dit soort details en hier posten, zodat iemand anders met dezelfde belevingswereld als ik minder hoeft te puzzelen. Is dit antwoord op je vraag?

Graag benadruk ik dat ik veel respect heb voor hoe je hier ondersteuning geeft en (dus) geen enkel verwijt heb. Alles wat ik schrijf is bedoeld als bijdrage om het voor iedereen prettiger/duidelijker te maken.
Tja het is allemaal vrijwilligerswerk hè. Documentatie schrijven is meestal niet de hobby van een software engineer.

Maar goed nieuws, ook de documentatie is open source. Ik vermoed dat de eigenaren van de repository je verbeteringen graag tegemoet zien in een pull request.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste