mvzut schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:32:
Hoi, nieuw hier. Ik heb net de Alfen Eve S Line aangeschaft als vervanger van mijn Myenergi Zappi, die geen MID-meter heeft 🙁.
Wel even wennen omdat alles toch wat anders werkt. Met name de integratie in Home Assistant, waarmee ik de auto laat laden op momenten dat de (dynamische) energieprijs laag is (via de EV Smart Charging plugin, aanrader). Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb drie integraties geprobeerd:
- De native Alfen (http/REST API) plugin, werkt goed, extreem veel data, maar niet zoiets als een knop om het laden te starten en te stoppen. Tevens niet ideaal omdat je dan de app niet meer tegelijkertijd kan gebruiken.
- de Modbus integratie, ook veel data, geen start/stop knop, en heeft als nadeel dat je load balancing zelf moet gaan programmeren ipv de ingebouwde load balancing te gebruiken via een P1-kabel of de Homewizard P1.
- Via OCPP. Werkt mooi, minder data maar in principe genoeg (al mis ik wel wat kleine dingen). En er zit een knop in om het laden te stoppen ("Charge control")! Maar helaas kan ik via diezelfde knop het laden daarna niet meer hervatten... (doet niks)
Ook de app heeft geen mogelijkheid om laden te starten en te stoppen. Er zit wel een soort "play"/pause"-knop onderaan het scherm, maar die doet niks (greyed out).
Inmiddels heb ik het soort-van werkend door het laden direct na inpluggen weer te stoppen via de plugin van de auto, en dan weer (via diezelfde plugin) te herstarten zodra de stroom goedkoop is. Maar ik vond het met de Zappi gewoon veel makkelijker werken eigenlijk.
Zie ik iets over het hoofd, of is dit hoe iedereen met een Alfen Eve het aanpakt in Home Assistant? Is het misschien expres lastig/onmogelijk gemaakt om het laden aan en uit te zetten via en API, omdat velen dat via een pasje moeten/willen doen? Ik heb gewoon Plug & Charge aangezet, heb ook geen backoffice (auto is gewoon van mezelf en de lader staat achteraan op m'n oprit in een rustige woonwijk).
Sorry voor de lange post, hopelijk zitten er hier wat mensen met tips!