ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dit heeft niets met de laadpaal te maken, dit stel je in in je backoffice. Weet niet hoe het bij Felix werkt, ik heb Tap.Prom0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:22:
Hallo allemaal,
Vraagje ik heb even zitten zoeken maar kon geen passend antwoord vinden op dit topic.
Ik heb een single pro met backoffice, en probeer mijn eigen tags te whitelisten zodat deze niet berekend worden via eflux maar ondanks dat ik deze heb toegevoegd blijven ze gefactureerd worden. Ook ander tags van mijn telefoon bijvoorbeeld geprobeerd toe te voegen maar deze accepteert de lader dan weer niet. Hebben jullie een oplossing?
Ik kan de pas whitelisten door hem dan te scannen, maar dan alsnog wordt de sessie verrekend.V_ger schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:12:
[...]
Je moet wel een echte laadpas gebruiken, willekeurige RFID tags gaan niet werken. Verder het juiste nr, makkelijkste is om dat gewoon uit een eerdere laadsessie te kopiëren. Dat nr is niet perse wat er op je kaart staat.
Dan ga ik eens in E-Flux speuren.deejeebv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:16:
[...]
Dit heeft niets met de laadpaal te maken, dit stel je in in je backoffice. Weet niet hoe het bij Felix werkt, ik heb Tap.
Nu net OCPP van Joulo ingesteld voor ERE registratie en nu werkt Plug and Charge niet meer. Het lijkt alsof hij een backoffice auth wil hebben en de tag niet herkend.
Ik heb de Plug and Charge ID in de whitelist gezet en wat gespeeld met online en offline gedrag maar niets wil baten. Heeft iemand anders Joulo via OCPP geconfigureerd staan en verder geen backoffice er bij en Plug and Charge aan?
zie onder mijn settings en de bijbehorende log entries.
Wanneer ik hem op RFID zet werkt het overigens wel samen.
Edit: issue gefixed. Plug & Charge ID had non-HEX waardes. Nu wel HEX compliant en het werkt. @Solarman het kwartje viel door het artikel wat je deelde hier onder. Dank.
/f/image/S8FvYB4ndPdoj0ZQkQgqElLd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KsKQkRns704sxpR8MnlZjDvj.png?f=user_large)
/f/image/l64r3NlKv5WuXAeK4DphkqZs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 24-04-2026 11:50 ]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Wat je lokaal whitelist is niet relevant als je een backoffice hebt. Daar moet je zijn.Prom0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:13:
[...]
Ik kan de pas whitelisten door hem dan te scannen, maar dan alsnog wordt de sessie verrekend.
[...]
Dan ga ik eens in E-Flux speuren.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ondanks dat je in beginsel gelijk hebt is "niet relevant" niet geheel juist. Wanneer je "preauth with local list" aan hebt staan is er natuurlijk wel relevantie voor de lokale lijst. Maar die setting zal inderdaad niet de billing beïnvloeden van de backoffice.V_ger schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:20:
[...]
Wat je lokaal whitelist is niet relevant als je een backoffice hebt. Daar moet je zijn.
Nu heb ik er niet veel kaas van gegeten maar heb even gezocht, misschien heb je er iets aan.Prom0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:13:
[...]
Ik kan de pas whitelisten door hem dan te scannen, maar dan alsnog wordt de sessie verrekend.
[...]
Zo te zien moet de plug & charge ID ook gevalideeert worden bij de back office.
Zie deze info bij punt 2 van Alfen.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Heb je na het toevoegen van de tags de Parent ID aangepast, daar moest ik namelijk (Null) in zetten om te voorkomen dat ze die pas factureerden. Zo werkte het in ieder geval bij mij in het verleden toen ik een back office had (nu stand alone).Prom0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:22:
Hallo allemaal,
Vraagje ik heb even zitten zoeken maar kon geen passend antwoord vinden op dit topic.
Ik heb een single pro met backoffice, en probeer mijn eigen tags te whitelisten zodat deze niet berekend worden via eflux maar ondanks dat ik deze heb toegevoegd blijven ze gefactureerd worden. Ook ander tags van mijn telefoon bijvoorbeeld geprobeerd toe te voegen maar deze accepteert de lader dan weer niet. Hebben jullie een oplossing?
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Heb je je pas whitelisted zoals hier? YouTube: How to: add whitelist cardProm0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:13:
[...]
[...]
Dan ga ik eens in E-Flux speuren.
Dat zou genoeg moeten zijn.. De video is oud dus kan zijn dat het er nu compleet anders uit ziet. Ik gebruik zelf geen E-Flux.
https://help.e-flux.io/nl...-ik-een-toegangsgroep-aan
Stap 1: Zoek de eerdere laadsessie op
Log in op je E-Flux by Road dashboard. Ga via het menu naar Mijn Verbruik (of Transacties). Blader door je geschiedenis en zoek de laadsessie op waarbij deze specifieke "vreemde" pas is gebruikt en gefactureerd.
Stap 2: Voeg de pas toe aan een toegangsgroep
Klik op de details van deze laadsessie (vaak via een knop zoals Meer of door op de regel te klikken). Omdat de pas in deze sessie is gebruikt, zie je hier de optie Voeg toe aan toegangsgroep. Klik hierop.
Heb je nog geen toegangsgroep voor gratis laden? Dan kun je er in dit venster direct eentje aanmaken. Geef de groep een duidelijke naam, zoals "Gratis laden", "Familie" of "Eigen gebruik". Let erop dat je het type op RFID laat staan.
Stap 3: Ga naar de prijsinstellingen van je laadpaal
Nu de pas in de juiste groep zit, moet je de laadpaal nog vertellen wat het tarief voor die groep is. Ga in het linkermenu naar Mijn Locaties en selecteer jouw Alfen laadpaal. Navigeer vervolgens naar Prijsinstelling.
Stap 4: Stel het tarief in op €0,00
Klik op het tandwiel-icoontje om de tarieven te bewerken. Zoek de optie om een tarief per toegangsgroep in te stellen. Selecteer de toegangsgroep die je in Stap 2 hebt gekozen of aangemaakt (bijv. "Gratis laden") en vul bij het tarief €0,00 in. Sla de wijzigingen op.
Vanaf nu zal het E-Flux systeem deze specifieke pas herkennen wanneer hij wordt aangeboden bij jouw Alfen paal, en wordt er automatisch geen starttarief en geen kWh-prijs meer in rekening gebracht voor deze gebruiker.
[ Voor 79% gewijzigd door Razwer op 24-04-2026 12:12 ]
Ja absoluut kan dat. Elke pas die ze accepteren kan je ook toevoegen aan toegangsgroep en daar tarieven op zetten (zoals nultarief).HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:02:
Kan je bij E-Flux ook "non-E-Flux" pasjes toevoegen als free charging? Weet iemand dat? Support daar is even moeilijk te bereiken.
https://help.e-flux.io/nl...t-e-flux-by-road-platform
[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 24-04-2026 12:14 ]
Ja. Bron: "Ik doe het zelf ook"HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:02:
Kan je bij E-Flux ook "non-E-Flux" pasjes toevoegen als free charging? Weet iemand dat? Support daar is even moeilijk te bereiken.
De sessies staan dan wel gewoon op je maandoverzicht/factuur. Alleen doorgehaald/voor 0 euro.
Razwer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:53:
[...]
Heb je je pas whitelisted zoals hier? YouTube: How to: add whitelist card
Dat zou genoeg moeten zijn.. De video is oud dus kan zijn dat het er nu compleet anders uit ziet. Ik gebruik zelf geen E-Flux.
https://help.e-flux.io/nl...-ik-een-toegangsgroep-aan
[...]
Bedankt, ik heb het ingesteld hopelijk is het gelukt. Morgen even proberen.
Ben ik weer. Ik heb inmiddels de UTP-kabel getest met een kabeltester. Alle 8 lampjes volgen elkaar netjes op in volgorde aan beide uiteinden van de kabel, dus de kabel lijkt goed te zijn.HyperBart schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:47:
[...]
Het gevolg? Dat je met P1 kan toekomen met 4 draden.
Daarom zie je hier bv ook soms mensen een enkele UTP kabel "splicen", dan ga je dus met onderbouwde kennis een kabel splitsen zodat je 4 draden op de juiste manier crimpt op een RJ45 zodat je 100Mbit Ethernet er over kan doen en de andere 4 aders crimp je op een RJ11/12 stekker waarover je het P1 signaal kan laten gaan.
P1 is RS422 of RS485 dacht ik.
Ethernet is niet per se gevoeliger of andersom. Het is gewoon andere standaard.
UTP (de kabel) is unshielded en twisted, dat laatste om storing uit te kunnen filteren tot bepaalde hoogtes.
[...]
Ik probeer nu de laadpaal rechtstreeks met de laptop te verbinden via deze utp-kabel. De laadpaal wordt dan niet zichtbaar in de ACE service installer dus er lijkt toch geen verbinding via die utp-kabel mogelijk te zijn. Als ik verbinding maak via een korte utp-kabel (dus pal naast de laadpaal) is de laadpaal wel zichtbaar in ACE.
Echter, als ik probeer in te loggen krijg ik deze melding:
:strip_exif()/f/image/UTh9jbhWWbt8CfjDVw8nZimL.png?f=user_large)
Dit had ik eerder niet. Toen kon ik gewoon inloggen via een rechtstreekse verbinding tussen laadpaal en laptop. Iemand tips om weer verbinding te krijgen? Laadpaal en laptop zijn al opnieuw opgestart.
Edit: Tailscale op de laptop aangezeten nu heb ik wel verbinding via de korte kabel. Geen idee of het daar aan lag. Blijft staan dat ik via de lange kabel geen verbinding krijg, terwijl de kabel wel door de kabeltester komt.
[ Voor 6% gewijzigd door Ken Wood op 25-04-2026 10:11 ]
Inmiddels is het me gelukt om weer in de lader te komen. Maar een verbinding via de lange utp-kabel die in de meterkast uitkomt lukt nog steeds niet.chaoscontrol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:27:
Je hoeft je lokale adressen niet te verbergen. Je moet met je lader en je PC in hetzelfde subnet zitten. ACE installer doet een of andere udp broadcast die anders niet werkt. Zorg dat je PC een IP in hetzelfde subnet heeft.
In deze afbeelding zie je precies wat er aan de hand is: jouw lader heeft geen vast IP‑adres en staat daarom in de 169.xxx.xxx.xxx‑range, terwijl jouw laptop wél een vast IP‑adres heeft in de 192.xxx.xxx.xxx‑range.Ken Wood schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:03:
[...]
Ben ik weer. Ik heb inmiddels de UTP-kabel getest met een kabeltester. Alle 8 lampjes volgen elkaar netjes op in volgorde aan beide uiteinden van de kabel, dus de kabel lijkt goed te zijn.
Ik probeer nu de laadpaal rechtstreeks met de laptop te verbinden via deze utp-kabel. De laadpaal wordt dan niet zichtbaar in de ACE service installer dus er lijkt toch geen verbinding via die utp-kabel mogelijk te zijn. Als ik verbinding maak via een korte utp-kabel (dus pal naast de laadpaal) is de laadpaal wel zichtbaar in ACE.
Echter, als ik probeer in te loggen krijg ik deze melding:
[Afbeelding]
Dit had ik eerder niet. Toen kon ik gewoon inloggen via een rechtstreekse verbinding tussen laadpaal en laptop. Iemand tips om weer verbinding te krijgen? Laadpaal en laptop zijn al opnieuw opgestart.
Edit: Tailscale op de laptop aangezeten nu heb ik wel verbinding via de korte kabel. Geen idee of het daar aan lag. Blijft staan dat ik via de lange kabel geen verbinding krijg, terwijl de kabel wel door de kabeltester komt.
Op deze manier kan de laptop de lader nooit bereiken.
Je moet óf de lader een vast IP‑adres geven in dezelfde range en met hetzelfde subnetmasker als je netwerk, óf je moet op je laptop het vaste IP‑adres verwijderen zodat hij automatisch een adres krijgt.
Dat de installer de lader wél ziet maar niet kan inloggen komt doordat de lader via UDP wordt gevonden. UDP scant namelijk vrijwel je hele netwerk.
Maar TCP kan alleen communiceren met apparaten die in dezelfde IP‑range zitten. Daarom lukt het inloggen niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Daveth op 25-04-2026 13:50 ]
Ik zal ook mijn ervaringen delen.
Situatie
Alfen Eve Singe Pro dus, draaiende op 4.12. Sinds 2021 stabiel in gebruik. (Inmiddels) mijn eigendom maar nog wel beheerd door een derde i.v.m. verrekening van zakelijke laadkosten.
Voorbereidingen
1) Het owners wachtwoord aangevraagd bij de beherende derde die destijds de paal ook heeft geïnstalleerd. Ik kreeg een stevig lang wachtwoord door.
2) Dit topic doorgespit
3) Screenshots gemaakt van alle schermen in de ACE installer
Gekozen updatepad
Netjes de aanbevolen route aangehouden, van 4.12 naar 5.6.1A en dan naar 6.6.2 en dan naar 7.3.0
Ervaringen
Bij de eerste update naar 5.6.1A moest ik zoals verwacht een nieuw owners wachtwoord aanmaken omdat de versie 4.12 dit nog niet had. Van te voren met mijn PW manager al een wachtwoord aangemaakt. Deze ingevoerd en bevestigd. Direct na de update de melding 'Failed to change password' omdat er waarschijnlijk al een wachtwoord ingesteld was. Ik kon wel gewoon meteen de paal benaderen zonder een wachtwoord in te voeren, en kon dus ook alle instellingen nog nalopen. Dit heb ik gedaan, en vervolgens de volgende update 6.6.2 gestart. Deze verliep vlekkeloos. Na deze update vroeg ACE installer om een wachtwoord. Het door mij gekozen wachtwoord bij installatie van 5.6.1A, waarvan ik dus al die foutmelding had gekregen, werd niet geaccepteerd. Toen het wachtwoord dat ik van de beherende derde had gekregen maar eens geprobeerd. En jawel, deze werkte meteen. Ook al heb je dus een FW versie zonder wachtwoord, er is op de achtergrond blijkbaar al wel een wachtwoord. Ik ben blij dat ik het vooraf al had opgevraagd.
Hierna de update 7.3.0 gedraaid, deze verliep ook vlekkeloos. Vervolgens alle instellingen even nagelopen. Alles zag er goed uit. Instellingen van backoffice zijn steeds bewaard gebleven.
Benaderen via ACE werkt, benaderen via MyEve app werkt en een snelle probeer laadsessie werkt ook, en de data komt ook direct binnen bij de backoffice.
Hieronder nog een screenshot van de foutmelding die ik dus kreeg bij het wachtwoord:
Vandaag was een mooie dag om te proberen deze te vervangen, en met succes! De oude relais kwam wat moeilijk los van het PCB, maar na een paar minuutjes extra vermogen toch goed gelukt. Ik had 'nieuwe' relais gevonden op Ebay en Aliexpress (HFE10-1-12-HT-L1). Via beide sites 1 besteld, die van Aliexpress was duidelijk refurbished of al gebruikt. Maar, de Ebay versie zag er goed uit en was snel gesoldeerd. Alles gemonteerd en succes! Nu op 11kW over alle 3 de fasen.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 51% gewijzigd door stijnos1991 op 25-04-2026 19:49 ]
Mijn laadpaal is nu verbonden met PlugChoice (gratis dienst, maar ik heb betaald voor de eenmalige uitgebreide licentie. Zo’n platform moet uiteindelijk ook ergens van bestaan).
Via PlugChoice kon ik mijn Joulo account koppelen, dus zijn mijn ERE Certificaten ook keurig geregeld. Wel “geinig” de de MID meter het ID is en niet het ACE nummer.
Vervolgens via de OCPP Proxy Tap Electric gekoppeld zodat ik ook kan spelen met tarieven voor mijn laadpaal (waarbij ik uiteraard mijn eigen passen als gratis gebruik heb ingericht
Ik heb meteen een Sparky besteld zodat ik flexibel ben met de inzet van mijn laadpaal.
Enige waar ik nog tegenaanloop dat ik de connectie met PlugChoice nog via een onbeveiligde verbinding moet draaien, want als ik hem op wss zet dan gaat de paal offline. Uiteraard heb ik de certificaten geupload, maar helaas… dat had geen effect. Heeft iemand een iedee waar ik moet zoeken of wat ik verkeerd doe?
http://www.deyterra.com
De tweede zekering op het powerboard gebruik je niet, het is de een of de andere.stijnos1991 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:35:
Een tijdje terug poste ik hier over mijn problemen met een defecte L1 op mijn Eve Single Pro. Met hulp van een kennis de onderdelen doorgemeten en we kwamen tot de conclusie dat een van de 3 relais stuk was.
Vandaag was een mooie dag om te proberen deze te vervangen, en met succes! De oude relais kwam wat moeilijk los van het PCB, maar na een paar minuutjes extra vermogen toch goed gelukt. Ik had 'nieuwe' relais gevonden op Ebay en Aliexpress (HFE10-1-12-HT-L1). Via beide sites 1 besteld, die van Aliexpress was duidelijk refurbished of al gebruikt. Maar, de Ebay versie zag er goed uit en was snel gesoldeerd. Alles gemonteerd en succes! Nu op 11kW over alle 3 de fasen.Wat ons nog opviel op het powerboard was dat de zekering van 'int-power' ontbrak. Is dit bij anderen ook zo? Is een 63mA zekering volgens mij. Op onderstaande foto rechts onderin goed te zien. De laadpaal lijkt prima te werken zonder...
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de onderste zekering gebruikt dan krijg je powerboard en controller board spanning via de normale 3 fase aansluiting, gebruik je de huidige dan heb je met een stekker fase 1 en Null aangesloten zitten voor de spanning.
Dit is een overblijfsel uit het verleden, oude LoLo's gebruikte deze zekering nog.
Alleen krijg ik ze met geen mogelijkheid toegevoegd: de laadpaal herkent ze simpelweg niet. Als ik in ACE Service Installer op Auto-add druk, meldt de paal wel “Master kaart gepresenteerd”, maar zodra ik daarna de tag aanbied, gebeurt er niets.
Ik heb een licentie voor de RFID Reader-module en de paal is bedraad aangesloten op mijn netwerk.
Heb ik alsnog de verkeerde tags gekocht, of zie ik ergens een instelling over het hoofd?
Never gonna let you down
Even mezelf quoten:nujtrug schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb ook gemerkt dat ik iets gelijkaardigs aan de hand heb. Vorig jaar ging alles prima, dit jaar merk ik dat ik veel aan het injecteren ben ook al steekt de wagen in. Enkelfasige installatie die momenteel op Green mode staat (25%). Wilt nooit sneller dan 1400W laden ook al brengen de panelen meer op. Zit nog steeds op versie 7.0.2 (zie versie 7.3.0 niet in MyEve iOS app en 7.2.0 wil ik niet installeren omwille van gekende problemen met P1 meter).
Enige wat ik zie in Home Assistant integratie is “Power Connector External Max Current Socket 1” die op 6,0999 A staat. Iemand een idee wat dat wil zeggen? Heb ik zelf in ieder geval niet ingesteld. Limiet van wagen zelf staat gewoon op 32A.
Het probleem is ondertussen verholpen na meerdere keren contact met support en o.a. Home Assistant integratie uit te schakelen (om zeker te zijn dat die niets ging aanpassen) bleek dat het de Eve Connect was die de limiet telkens terug op 6A ging zetten. Zie nu dat dat hier in 2024 ook al eens gepost is...
Wil dus zeggen dat er 2 jaar na datum nog steeds hetzelfde probleem bestaat in de Eve Connect app. Heb de slider op hoogst mogelijke stand gezet en nu werkt active load balancing weer goed.Gimmot schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:03:
[...]
Na nog wat experimenteer (en een aha erlebnis toen ik iets totaal anders aan het doen was):
De schuldige is de nieuwe Eve Connect app. Wat daar staat ingesteld als de max power wordt gebruikt door de laadpaal, ook al geeft MyEve iets anders.
Bvb: als de max power stond ingesteld op 4.2 kW, en je switched daarna naar solar charging "Green" dan blijft die 4.2kW het maximum, ook al is de slider om de max power aan te passen dan greyed out, en zie je in MyEve niets van de limitatie.
Moet nog wat meer uitzoeken hoe die 2 elkaar beïnvloeden, maar mijn auto laad weer aan meer dan 5km/u en dat is het belangrijkste.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.0.5) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.4.4)
Heb je de tags in ACE ingevoerd of via de paal proberen toe te voegen? Het laatste heb ik met de meest vage pasjes meteen RFID chip gedaan en die werken allemaal.Rick Astley schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:59:
Ik heb een Alfen EVE Single Pro-Line en wil daar graag mijn eigen RFID-tags aan toevoegen in plaats van Plug & Charge te gebruiken. Ik heb hiervoor deze tags gekocht en ze via mijn Android-telefoon met een willekeurige UID geconfigureerd als MIFARE Classic.
Alleen krijg ik ze met geen mogelijkheid toegevoegd: de laadpaal herkent ze simpelweg niet. Als ik in ACE Service Installer op Auto-add druk, meldt de paal wel “Master kaart gepresenteerd”, maar zodra ik daarna de tag aanbied, gebeurt er niets.
Ik heb een licentie voor de RFID Reader-module en de paal is bedraad aangesloten op mijn netwerk.
Heb ik alsnog de verkeerde tags gekocht, of zie ik ergens een instelling over het hoofd?
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Zat wel een tijdje te klooien want Plugchoice zegt dat de charger ID met "ace" begint maar dat is dus niet de juiste ID. Je moet het customer ident. nummer gebruiken bij aanmelden.
Edit: Vraagje vanuit mijn kant. Kan Plugchoice de historische laadsessies ophalen? Als ik dit koppel aan bijv. Joulo dan wil ik nl. niet al mijn sessies van afgelopen maanden verliezen.
[ Voor 25% gewijzigd door Polster op 27-04-2026 11:22 ]
Historische sessie neemt hij niet mee. Maar de sessie blijven wel in Joulo staan. Dus ik heb nu twee laadpalen in Joulo staan. Eentje die inactief is met de oude transacties en eentje met de transacties die vanuit PlugChoice zijn doorgekomen.
Ik ga de Volt settings eens proberen. Ik geef nl de voorkeur aan beveiligde verbindingen
Thanks! Dat was de truuk om het bij mij werkend te krijgen.Polster schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:11:
@rally Ik heb gewoon de preset Volt Time Cloud gekozen (die werkt met wss) en dat werkt bij mij.
Zat wel een tijdje te klooien want Plugchoice zegt dat de charger ID met "ace" begint maar dat is dus niet de juiste ID. Je moet het customer ident. nummer gebruiken bij aanmelden.
En ik ben er inderdaad ook na wat experimenteren en logfiles doorakkeren dat het ID inderdaad niet hetzelfde is als het ACE serienummer. Dat is wat verwarrend want in vrijwel alle documentatie wordt daar wel naar verwezen.
Nogmaals bedankt dat je het laatste stukje van de puzzel hebt opgelost voor me
Voldoet dat ?
Ik probeer ze direct via de paal toe te voegen. Hij zegt dan 'master kaart gepresenteerd' maar als ik mijn tag ervoor hou gebeurd er dus niets... Dit is al het tweede setje met tags wat niet werkt, dus ik gok dat ik iets fout doe, maar wat...JPD68 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:18:
[...]
Heb je de tags in ACE ingevoerd of via de paal proberen toe te voegen? Het laatste heb ik met de meest vage pasjes meteen RFID chip gedaan en die werken allemaal.
Never gonna let you down
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Nee, er gebeurd helemaal niets. De RFID module heeft voorheen wel gewerkt en ik heb een licentie.r2504 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:35:
En als je gewoon de tag aan de paal houdt ? Krijg je dan een melding ?
Never gonna let you down
Zie je in de log dat de RFID reader wel gevonden word en werkt?Rick Astley schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:42:
[...]
Nee, er gebeurd helemaal niets. De RFID module heeft voorheen wel gewerkt en ik heb een licentie.
Kreeg het hier ook niet voor elkaar met de master kaart, heb ze dus in ACE handmatig opgevoerd en dat werkt. Ik neem aan dat je de tagnummers hebt.Rick Astley schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:06:
Ik probeer ze direct via de paal toe te voegen. Hij zegt dan 'master kaart gepresenteerd' maar als ik mijn tag ervoor hou gebeurd er dus niets... Dit is al het tweede setje met tags wat niet werkt, dus ik gok dat ik iets fout doe, maar wat...
ik sta ook op het punt om een laadpaal aan te schaffen.
De keuze ligt tussen
1. Alfen Single Pro-line
2. Prodrive Peblar Business Line
Enige ervaringen/vergelijkingen tussen beide?
The good, the bad, the ugly?
Enige voorkeuren?
Al bedankt,
[ Voor 5% gewijzigd door GlennQuirynen op 29-04-2026 10:26 ]
Beiden zijn prima.GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:25:
Beste,
De keuze ligt tussen
1. Alfen Single Pro-line
Enige voorkeuren?
Al bedankt,
Alfen heeft een langere track record en is de facto de standaard onder lease rijders in Belgie/NL en heeft een zeer grote install base.
Peblar is wat nieuwer maar ook zeer elegant.
Weet wel dat de Single Pro langzaamaan de weg van de dodo zal gaan. De Eve Single Plus is de opvolger en nieuwe hardware revisie uit 2025.GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:25:
1. Alfen Single Pro-line
Zaken zoals hardware klaar voor ISO-15118 communicatie dat ook V2X en geavanceerde laad communicatie tussen laadpaal en voertuig etc mogelijk maakt.
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:25:
Beste,
De keuze ligt tussen
1. Alfen Single Pro-line
De Single en Double Pro zijn nog gebaseerd op het oudere NG9 platform. Alfen is inmiddels overgestapt op het AHP (Alfen Hardware Platform) waarvan er 2 versies zijn (v1 alleen in de Twin 5, v2 in de nieuwe Pro series iirc).
Als je nu een nieuwe Alfen laadpaal koopt zorg dan dat je een Pro versie krijgt, anders koop je effectief oude voorraad. Voor Peblar ga je maar naar een ander forum![]()
Enige voorkeuren?
Al bedankt,
De backoffice van mijn werkgever kon niet overweg met een penlar, daarom heb ik een eve genomen… maar voorkeur was peblar… mooi Nederlands product, nieuwer, en de hardware voorbereiding voor vehicle to home zit er al in..HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:22:
[...]
Beiden zijn prima.
Alfen heeft een langere track record en is de facto de standaard onder lease rijders in Belgie/NL en heeft een zeer grote install base.
Peblar is wat nieuwer maar ook zeer elegant.
Ik vind dat ze een beetje achter blijven op dit onderdeel
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daarom heb ik een koppeling gemaakt met PlugChoice waar dat wel schijnt te kunnen. Mijn contract loopt nog enkele maanden en wil ik hier mee gaan experimenteren. Met een vast tarief 0 risico en zeker omdat ik mijn auto ook primair op zonneenergie wil laten ladenrevolution-nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:53:
Is er bekend of Alfen al bezig is met het ondersteunen van laden op dynamische tarieven?
Ik vind dat ze een beetje achter blijven op dit onderdeel
Alfen kijkt er nog naar, maar ben benieuwd of iemand hier nog een idee heeft?
In Home Assistant zie ik dat in ieder geval de Long Term Statistics nog werken en kan ik vanaf het begin de totaalstand van de vermogensmeter zien. Dus het is niet zo dat er helemaal geen gegevens in de lader staan.
Ik heb sinds november een Alphen Eve Single S-Line. Geïnstalleerd door een partner van Essent. Vanaf het begin al elke seconde read crc error meldingen in de logs. Vandaag een Homewizard Active P1 splitter geïnstalleerd en de meldingen zijn weg.. Blijkbaar had de P1 kabel wat extra power nodig..
Overigens heb ik na installatie nog een heel gezeur met Essent gehad, de installateur had een P1 splitter op de bon gezet.. maar die was er toch echt niet, destijds was er ook geen andere apparatuur die de P1 uitlas. Moest van Essent perse een foto sturen als bewijs dat hij er niet was.. Vraag me nu wel af of de installateur al wist dat extra power nodig was en gewoon vergeten was t ding daadwerkelijk op te hangen..
[ Voor 14% gewijzigd door ddgcpeters op 30-04-2026 21:36 ]
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
:strip_exif()/f/image/3L0JFVp4OF7c5HGvrTa6AT28.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WJZMBCbR0dtRD18RF9hbtrfx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wl2666rnpp9kgIS72krRvItd.jpg?f=fotoalbum_tile)