[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:03
Melvin15397 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Hier ook het probleem met het display na de update van 7.3.0 naar 7.4.4. Het scherm bleef wit. Eerst via Ace Installer opnieuw opgestart. Toen bleef het scherm geheel uit. Na het spanningsloos maken en opnieuw starten werkt alles weer. Bij eerdere updates is dit niet gebeurd.
Ik ben wel benieuwd of display problemen na de update bij 1 keer blijven.

Ik heb 7.4.4 op mijn eve double geïnstalleerd vooralsnog geen geblokkeerde vergrendeling. Die had ik met 7.4.2 wel.

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:10

theo66

NIBE S1155-6

Melvin15397 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Hier ook het probleem met het display na de update van 7.3.0 naar 7.4.4. Het scherm bleef wit. Eerst via Ace Installer opnieuw opgestart. Toen bleef het scherm geheel uit. Na het spanningsloos maken en opnieuw starten werkt alles weer. Bij eerdere updates is dit niet gebeurd.
Ik had het bij update naar 7.2.2 en bij 7.4.4. Daarvoor niet. Beide keren een herstart gedaan in ACE installer, dat help niet. Spanningsloos maken helpt wel.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-08 10:05
IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:41:
[...]

Heb je EVCC al geïnstalleerd op een afzonderlijk toestel (een Raspberry Pi, NAS of thuisserver,...) en verbonden met je lokaal netwerk?
nee, ik zal eens kijken of het voor mijn Synology NAS beschikbaar is. Bedankt voor de info.

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 09:32

swat!

computeraar

waterpolo78 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:38:
[...]

ik heb de app geïnstalleerd, maar deze vind niet mij Alfen Single Pro laadpaal.

Moet er nog wat aanvullends gedaan worden om verbinding te kunnen maken?
Check deze pagina even: https://evcc.io/en/ (en dan de button get started).
Je hebt meer nodig dan de app, het is een software programma die draait op bijvoorbeeld een raspberry.

Gisteren was het wisselvallig hier, en werd automatisch de switch gemaakt van 3- naar 1-fase :)

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• mvzut
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-08 15:05
Hoi, nieuw hier. Ik heb net de Alfen Eve S Line aangeschaft als vervanger van mijn Myenergi Zappi, die geen MID-meter heeft 🙁.

Wel even wennen omdat alles toch wat anders werkt. Met name de integratie in Home Assistant, waarmee ik de auto laat laden op momenten dat de (dynamische) energieprijs laag is (via de EV Smart Charging plugin, aanrader). Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb drie integraties geprobeerd:

- De native Alfen (http/REST API) plugin, werkt goed, extreem veel data, maar niet zoiets als een knop om het laden te starten en te stoppen. Tevens niet ideaal omdat je dan de app niet meer tegelijkertijd kan gebruiken.

- de Modbus integratie, ook veel data, geen start/stop knop, en heeft als nadeel dat je load balancing zelf moet gaan programmeren ipv de ingebouwde load balancing te gebruiken via een P1-kabel of de Homewizard P1.

- Via OCPP. Werkt mooi, minder data maar in principe genoeg (al mis ik wel wat kleine dingen). En er zit een knop in om het laden te stoppen ("Charge control")! Maar helaas kan ik via diezelfde knop het laden daarna niet meer hervatten... (doet niks)

Ook de app heeft geen mogelijkheid om laden te starten en te stoppen. Er zit wel een soort "play"/pause"-knop onderaan het scherm, maar die doet niks (greyed out).

Inmiddels heb ik het soort-van werkend door het laden direct na inpluggen weer te stoppen via de plugin van de auto, en dan weer (via diezelfde plugin) te herstarten zodra de stroom goedkoop is. Maar ik vond het met de Zappi gewoon veel makkelijker werken eigenlijk.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit hoe iedereen met een Alfen Eve het aanpakt in Home Assistant? Is het misschien expres lastig/onmogelijk gemaakt om het laden aan en uit te zetten via en API, omdat velen dat via een pasje moeten/willen doen? Ik heb gewoon Plug & Charge aangezet, heb ook geen backoffice (auto is gewoon van mezelf en de lader staat achteraan op m'n oprit in een rustige woonwijk).

Sorry voor de lange post, hopelijk zitten er hier wat mensen met tips!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
mvzut schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:32:
Hoi, nieuw hier. Ik heb net de Alfen Eve S Line aangeschaft als vervanger van mijn Myenergi Zappi, die geen MID-meter heeft 🙁.

Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Start/Stop functie kan idd niet rechtstreeks bij een Alfen laadpaal.
Dat deed ik voorheen met de app van de EV.
Al geprobeerd via EVCC?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 12:45 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• mvzut
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-08 15:05
Bedankt voor de snelle reactie. Maar waarom zit er dan iets wat lijkt op een play-knop onderaan in de app?

• IvoB2
  • Niet online
Ik heb ook even verder zitten googelen en volgens "AI" zou je in de My Eve app op het "thuis" icoon moeten klikken (hoofdscherm) en dan op het icoon van de laadsessie en dan zou je een stopknop moeten zien (maar herstarten zou dan alleen kunnen via een reboot op de meterkast? :? ).

Die "playknop" wordt - volgens mij - alleen actief wanneer je een schema hebt aangemaakt (eerst op de knop "schema" daarboven klikken maar zonder schema krijg je dan een melding dat er geen schema is aangemaakt/of je het schema wil overschrijven.

Kan het zelf niet uitproberen want de auto is er niet om te koppelen aan de laadpaal maar ben ook wel nieuwsgierig naar die functie (want via de Kia app icm EV6 werkt die functie recent ook niet meer).

Ze maken bij Alfen redelijk goede hardware maar hun softwareafdeling is waarschijnlijk uitgegeven aan flexi-jobbers.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 13:18 ]

• Kusterse
mvzut schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:32:

Wel even wennen omdat alles toch wat anders werkt. Met name de integratie in Home Assistant, waarmee ik de auto laat laden op momenten dat de (dynamische) energieprijs laag is (via de EV Smart Charging plugin, aanrader). Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb drie integraties geprobeerd:

- De native Alfen (http/REST API) plugin, werkt goed, extreem veel data, maar niet zoiets als een knop om het laden te starten en te stoppen. Tevens niet ideaal omdat je dan de app niet meer tegelijkertijd kan gebruiken.

- de Modbus integratie, ook veel data, geen start/stop knop, en heeft als nadeel dat je load balancing zelf moet gaan programmeren ipv de ingebouwde load balancing te gebruiken via een P1-kabel of de Homewizard P1.

- Via OCPP. Werkt mooi, minder data maar in principe genoeg (al mis ik wel wat kleine dingen). En er zit een knop in om het laden te stoppen ("Charge control")! Maar helaas kan ik via diezelfde knop het laden daarna niet meer hervatten... (doet niks)

Ook de app heeft geen mogelijkheid om laden te starten en te stoppen. Er zit wel een soort "play"/pause"-knop onderaan het scherm, maar die doet niks (greyed out).

Inmiddels heb ik het soort-van werkend door het laden direct na inpluggen weer te stoppen via de plugin van de auto, en dan weer (via diezelfde plugin) te herstarten zodra de stroom goedkoop is. Maar ik vond het met de Zappi gewoon veel makkelijker werken eigenlijk.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit hoe iedereen met een Alfen Eve het aanpakt in Home Assistant? Is het misschien expres lastig/onmogelijk gemaakt om het laden aan en uit te zetten via en API, omdat velen dat via een pasje moeten/willen doen? Ik heb gewoon Plug & Charge aangezet, heb ook geen backoffice (auto is gewoon van mezelf en de lader staat achteraan op m'n oprit in een rustige woonwijk).

Sorry voor de lange post, hopelijk zitten er hier wat mensen met tips!
Het starten en stoppen van het laden regel ik via de modbus integratie met het stroom setpoint. Bij een target <6 A wordt er niet geladen en op de paal staat dan wacht op vermogen. Dat doe ik al anderhalf jaar zo en geen problemen mee met mijn E-golfs en Alfen eve double

Bij modbus moet je sowieso minimaal iedere minuut het setpoint verversen anders gaat ie in safe mode.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:31
In de 7.4 firmware kan je de laadkabel locken in het laadstation zie ik, dat is opzich wel een mooie functie voor mij. De release notes hebben het over de Single Line, weet iemand of deze functionaliteit ook werkt met de Alfen Double Pro Line? Dat zou wel een reden zijn om in de toekomst wel of niet zo'n dubbele versie te kopen namelijk.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-08 12:05
Kusterse schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Het starten en stoppen van het laden regel ik via de modbus integratie met het stroom setpoint. Bij een target <6 A wordt er niet geladen en op de paal staat dan wacht op vermogen. Dat doe ik al anderhalf jaar zo en geen problemen mee met mijn E-golfs en Alfen eve double

Bij modbus moet je sowieso minimaal iedere minuut het setpoint verversen anders gaat ie in safe mode.
@mvzut Inderdaad charing power lager zetten dan 6A zorgt ervoor dat de auto niet laadt. Dit kan ook met de Alfen extentie in Home Assistant. Ik gebruik ook de combi van ev_smart_charging en Alfen Wallbox in Home Assistant. Kwestie van twee automations in de Alfen Wallbox extentie maken die max current op bv 5A zet als je wilt stoppen en weer terug naar 16A als je wilt starten. Deze gebruik je dan in EV_smart_charging.
Ik hoef dan ook niet opnieuw te authenticeren met laadpas als die weer start en je kunt ook gewoon de laadpas erbij houden als je de auto inplugt ook al zijn de stroomprijzen niet gunstig. Authenticatie gebeurt, maar je laadpaal geeft wacht op vermogen in het schermpje.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
Exact zo stuur ik nu ook. Home assistant laat hem op deze manier lekker wachten tot goedkoop tarief.

• waterpolo78
swat! schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:51:
[...]

Check deze pagina even: https://evcc.io/en/ (en dan de button get started).
Je hebt meer nodig dan de app, het is een software programma die draait op bijvoorbeeld een raspberry.

Gisteren was het wisselvallig hier, en werd automatisch de switch gemaakt van 3- naar 1-fase :)
ik heb de website bezocht. Ik las daar dat er minimaal een GitHub Sponsor contributie a $4 per maand gevraagd wordt. Op zich valt het mee. Niks is gratis. Ik vroeg me wel af wat het op maand basis oplevert. Met mijn Alfen Single Pro incl loadbalacing en zonladen kan ik ook het meeste. Alleen laden tijdens goedkope tarieven is handmatig (door in Zonneplan app te kijken). Ik heb zelf geen eigen oprit waar ik de laadkabel in de auto kan laten. Deze moet over de stoep met een rubbermatje. Zodra het laden klaar dien je het weg te halen. Ik vraag me af of het dan echt de moeite waar is in mijn situatie.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-08 14:40
waterpolo78 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:14:
[...]

ik heb de website bezocht. Ik las daar dat er minimaal een GitHub Sponsor contributie a $4 per maand gevraagd wordt. Op zich valt het mee. Niks is gratis. Ik vroeg me wel af wat het op maand basis oplevert. Met mijn Alfen Single Pro incl loadbalacing en zonladen kan ik ook het meeste. Alleen laden tijdens goedkope tarieven is handmatig (door in Zonneplan app te kijken). Ik heb zelf geen eigen oprit waar ik de laadkabel in de auto kan laten. Deze moet over de stoep met een rubbermatje. Zodra het laden klaar dien je het weg te halen. Ik vraag me af of het dan echt de moeite waar is in mijn situatie.
Hetzelfde hier met dat matje over de stoep. Ik laat hem dan wel rustig liggen zolang als nodig om op het goedkoopste moment te komen, want dan is er is er niet altijd iemand thuis. Voor nu kijk ik in de essent app en gok ik de goedkoopste uren voor laden. (Ik weet ongeveer hoeveel % per uur geladen wordt en kan dus daarmee om de goedkoopste uren plannen). Heb nog YAML/JQ script liggen om automatisch een window te berekenen met HA, maar nog niet aan toe gekomen om te testen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Reinier

\o/

Ik heb een vrij oude Eve Single Pro-line met verouderde firmware (ik durf niet te updaten vanwege kans op bricken :') ). Hij staat al tijden op 1 fase i.v.m. zo optimaal mogelijk gebruik maken van mijn zonnestroom.
Laatst even op 3 fasen gezet omdat de auto snel vol moest. Nu wil ik hem in de ACE Service Installer terug naar 1 fase zetten, want dat werkte altijd prima voor me. Maar hij wil nu niet meer switchen. Meerdere keren aangepast in de power settings, inclusief meerdere reboots.
Hij blijft laden met 11kW en dat wil ik dus niet, want dat kunnen mijn zonnepanelen plus thuisbatterijen niet bijbenen.
Er is wel een laadsessie aan de gang, maar eerder kon ik probleemloos tijdens het laden omschakelen van 1 naar 3 en vice versa.
Herkent iemand dit?

• waterpolo78
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:16:
Ik heb een vrij oude Eve Single Pro-line met verouderde firmware (ik durf niet te updaten vanwege kans op bricken :') ). Hij staat al tijden op 1 fase i.v.m. zo optimaal mogelijk gebruik maken van mijn zonnestroom.
Laatst even op 3 fasen gezet omdat de auto snel vol moest. Nu wil ik hem in de ACE Service Installer terug naar 1 fase zetten, want dat werkte altijd prima voor me. Maar hij wil nu niet meer switchen. Meerdere keren aangepast in de power settings, inclusief meerdere reboots.
Hij blijft laden met 11kW en dat wil ik dus niet, want dat kunnen mijn zonnepanelen plus thuisbatterijen niet bijbenen.
Er is wel een laadsessie aan de gang, maar eerder kon ik probleemloos tijdens het laden omschakelen van 1 naar 3 en vice versa.
Herkent iemand dit?
Heb je zonladen licentie? Dan kan je met groen laden zoveel mogelijk uit je zonne-energie 'overschot' halen. Wanneer je 1 en 3 fase laden actief hebt staan dan zal deze bij weinig teruglevering op 1 fase gaan laden.

Als je in de ACE aangeeft dat je maar 1 fase aansluiting hebt dan lijkt het me sterk dat het laadstation alsnog met 11 kW gaat laden.

Hoe oud is de laadpaal dan?

Welke firmware draai je nu?

Is de laatste firmware 7.4.4 beschikbaar? Deze versie werkt bij mij tot op heden probleemloos.

[ Voor 4% gewijzigd door waterpolo78 op 01-08-2026 10:38 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:01

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

waterpolo78 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Je kan ook een trial token gebruiken (steeds weer) om het eens uit te proberen. Ik deed het ook altijd via HA maar toen we naar dynamisch per uur of kwartier prijzen gingen werden die automations toch snel wat complexer.

EVCC kan ook helpen met plannen, dus elke donderdag om 9 uur op 80%, elke woensdag om 12:00 op 50% en alleen aankomende zaterdag om 08:00 op 100%. Of als er zonne energie is, of als de prijs van energie onder 14 cent per kWh.

Overstap was het zeker waard. Mocht je geen abbo willen kun je ook Lifetime kopen voor 150,- of zelf een contributie maken aan de code, dan krijg je ook een sponsor token kado. Of een fork maken en de hele trail check eruit slopen. Het blijft open source natuurlijk.

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:33
Herkent iemand dit?
Ik kan je niet met je probleem helpen maar hier een positieve gebruiker wat betreft het updaten van de paal met jaar kruik firmware. Van 3.?? Naar 7.3.3 of iets. Zelf een wachtwoord gekozen en sindsdien ook via de app kunnen schakelen naar wel of niet op zonnestroom te laden. Schakelen tussen 1 fase en 3 fase is volgens mij handmatig niet zo makkelijk?

• Kusterse
Herkent iemand dit?
Als je ace service installer gebruikt kun je ook in het log kijken wat die doet. vaak geeft het logbook wel een hint waarom iets wel of niet gebeurd.

Als bijvoorbeeld P1 niet werkt gaat ie naar de safe current. dat is altijd hetzelfde vermogen

• Reinier

Reinier

\o/

waterpolo78 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Heb je zonladen licentie? Dan kan je met groen laden zoveel mogelijk uit je zonne-energie 'overschot' halen. Wanneer je 1 en 3 fase laden actief hebt staan dan zal deze bij weinig teruglevering op 1 fase gaan laden.
Nee, die licentie heb ik niet. Herstel, die heb ik wél, want blijkbaar is daar de loadbalancing-licentie voldoende voor en die heb ik.
Als je in de ACE aangeeft dat je maar 1 fase aansluiting hebt dan lijkt het me sterk dat het laadstation alsnog met 11 kW gaat laden.
Ja dat vind ik dus ook gek, dat is exact wat er gebeurt. De Volvo-app geeft aan dat er met 10,8kW geladen wordt, i.e. met 3 fasen. Ook mijn Homewizard P1-meter zie ik dat alle fasen op vol vermogen draaien (minus batterij en panelen).
Hoe oud is de laadpaal dan? Welke firmware draai je nu?
Hij is van eind 2020 en de FW-versie is 5.6.0-4104.
Is de laatste firmware 7.4.4 beschikbaar? Deze versie werkt bij mij tot op heden probleemloos.
Ik overweeg nu toch wel naar een nieuwere firmware te gaan. Dan kan ik de Android app(s) ook gaan gebruiken, want die klagen nu over een te oude FW.

[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 01-08-2026 13:49 ]

• Reinier

Reinier

\o/

Xtremebase schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Ik kan je niet met je probleem helpen maar hier een positieve gebruiker wat betreft het updaten van de paal met jaar kruik firmware. Van 3.?? Naar 7.3.3 of iets.
(y)
Schakelen tussen 1 fase en 3 fase is volgens mij handmatig niet zo makkelijk?
Via de ACE Service Installer, dus vanaf een pc, niet superhandig inderdaad, maar dat werkte voorheen wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY__K6m1SeTiVRgClFehgq_izzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5EC5vhzT3F9RG5KL9SoyqxJ.png?f=fotoalbum_large

• Reinier

Reinier

\o/

Kusterse schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Als je ace service installer gebruikt kun je ook in het log kijken wat die doet. vaak geeft het logbook wel een hint waarom iets wel of niet gebeurd.

Als bijvoorbeeld P1 niet werkt gaat ie naar de safe current. dat is altijd hetzelfde vermogen
Dank voor de suggestie. Ik zie geen fouten in de logs die ermee te maken kunnen hebben. Hij lijkt de aanpassing wel te doen:

Changed '2189_00' from 3 => 1

Zonder errors zo te zien.

• Kusterse
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Dank voor de suggestie. Ik zie geen fouten in de logs die ermee te maken kunnen hebben. Hij lijkt de aanpassing wel te doen:

Changed '2189_00' from 3 => 1

Zonder errors zo te zien.
Soms helpt ook een reboot.

• Reinier

Reinier

\o/

Al 12 reboots gedaan ;)

Firmware update lukt me overigens ook niet. Blijft een uur op hetzelfde scherm hangen (hij zegt dat het uploaden 1 à 3 minuten duurt). Ik heb éémaal "Firmware updated successfully" gezien, maar de FW-versie blijft 5.6.0-4104.

Ik laat het maar even zo, genoeg geklungeld.

Nog een poging gedaan. Ben i.i.g. één versie verder (5.6.1-4414).

[ Voor 8% gewijzigd door Reinier op 01-08-2026 13:36 ]

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:07
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Al 12 reboots gedaan ;)

Firmware update lukt me overigens ook niet. Blijft een uur op hetzelfde scherm hangen (hij zegt dat het uploaden 1 à 3 minuten duurt). Ik heb éémaal "Firmware updated successfully" gezien, maar de FW-versie blijft 5.6.0-4104.

Ik laat het maar even zo, genoeg geklungeld.

Nog een poging gedaan. Ben i.i.g. één versie verder (5.6.1-4414).
Stapsgewijs updaten, van 5.6.1-4414 naar 6.5, naar 6.6.2, daarna laatste fw versie.

• Reinier

Reinier

\o/

ChargeFix schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Stapsgewijs updaten, van 5.6.1-4414 naar 6.5, naar 6.6.2, daarna laatste fw versie.
Klopt, heb ik gedaan. Zit nu op 7.4.4 (y)

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
Single Pro line uit 2019.
Vandaag van 6.6.2 naar 7.4.4 geupdate. 2 Korte laadsessies gedaan en lijkt geen problemen te geven hier.
P1 werkt. (DSMR v5)
Geen bereikbaarheid issues over Lan.
Geen issues met scherm gehad.
Sessies zijn in te zien in ACE en Eve.

[ Voor 7% gewijzigd door Polster op 02-08-2026 14:07 ]

• Reinier

Reinier

\o/

Probleem dat ik niet kon updaten kwam, denk ik, omdat ik nog een (gepauzeerde) laadsessie had lopen. Te lui om de auto uit te pluggen :P

Nu met 7.4.4 meteen meerdere 302 en 303-errors. Maar goed.

Zonneladen in combinatie met thuisaccu's die nul op de meter doen gaat niet helemaal goed, maar dat had ik al verwacht :)

• Boegb011
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 21:42
Ik heb dit probleem ook maar geen wachtwoord is er een basis herstel wachtwoord

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:21
Xtremebase schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Ik kan je niet met je probleem helpen maar hier een positieve gebruiker wat betreft het updaten van de paal met jaar kruik firmware. Van 3.?? Naar 7.3.3 of iets. Zelf een wachtwoord gekozen en sindsdien ook via de app kunnen schakelen naar wel of niet op zonnestroom te laden. Schakelen tussen 1 fase en 3 fase is volgens mij handmatig niet zo makkelijk?
Als je in de eve Connect app, de slider lager zet dan 4kw, dan blijft hij op 1 fase laden

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:07
Boegb011 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:11:
Ik heb dit probleem ook maar geen wachtwoord is er een basis herstel wachtwoord
Kan je niet inloggen in je laadpaal?

• Boegb011
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 21:42
Nee dat gaat niet ik heb hem alle updates gegeven en een eigen wachtwoord aangemaakt. Toen per ongeluk naar fabrieksinstellingen gereset maar nu kan ik niet meer inloggen met de service installer

• Kusterse
Boegb011 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Nee dat gaat niet ik heb hem alle updates gegeven en een eigen wachtwoord aangemaakt. Toen per ongeluk naar fabrieksinstellingen gereset maar nu kan ik niet meer inloggen met de service installer
Als bij een factory reset ook het password hoort kun je dat originele password alleen krijgen via de originele vendor.

Als die er niet meer is of niet weet wie het is zul je de administrator rechten van je station eerst moeten overdragen naar een partij die dan wel mee wil/kan werken. daar kun je dan het door Alfen gegenereerde password opvragen.

Als het password in de factory reset zit gaan ze wel ver met de reset.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een Eve Single Pro op 7.2.2 (bewust nog niet op 7.4), met optie voor Solar Charging. Dit lijkt echter niet goed te werken: hij trekt alsnog 11 kW, waarvan het grootste deel van het net, terwijl de Eve Connect app denkt dat het allemaal van de panelen komt. P1 is verbonden.

Heeft iemand dit goed werkend gekregen?

Daarnaast lijkt de transactie-lijst in ACE max 3 weken terug te gaan, terwijl de Eve Connect app wel netjes meer laat zien. Dit is ook waarom ik op 7.2.2 zit; daar waren in latere versies nog meer problemen mee.

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• IvoB2
  • Niet online
Veneficus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:29:
P1 is verbonden.

Rechtstreeks op P1 poort of via P1 dongle?
Heb het ook nooit stabiel gekregen op de HW P1 dongle maar rechtstreeks op de DM-P1 poort vanaf FW 6.3 tem 7.3.0 geen probleem.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:49
IvoB2 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Rechtstreeks op P1 poort of via P1 dongle?
Heb het ook nooit stabiel gekregen op de HW P1 dongle maar rechtstreeks op de DM-P1 poort vanaf FW 6.3 tem 7.3.0 geen probleem.
In de laadpaal direct op de poort, aan de andere kant via een P1 splitter op de meter.

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:10

theo66

NIBE S1155-6

Ik heb een Eve Single Pro op 7.2.2 (bewust nog niet op 7.4), met optie voor Solar Charging. Dit lijkt echter niet goed te werken: hij trekt alsnog 11 kW, waarvan het grootste deel van het net, terwijl de Eve Connect app denkt dat het allemaal van de panelen komt. P1 is verbonden.

Daarnaast lijkt de transactie-lijst in ACE max 3 weken terug te gaan, terwijl de Eve Connect app wel netjes meer laat zien. Dit is ook waarom ik op 7.2.2 zit; daar waren in latere versies nog meer problemen mee.
Dit werkt bij mij prima. Ik stel hem dan in op solar charging met minimaal 4,2 kW omdat ik niet wil dat ie steeds schakelt tussen 1 en 3 fase. Versie is nu 7.4.4 daar heb ik nog niet op geladen. P1 aangesloten via splitter van Cedel specifiek voor Alfen. Op het display zie je dan meldingen gedeeltelijk laden op de zon of volledig laden op de zon

Heb je via ACE installer in de log gekeken voor foutmeldingen op P1 verbinding?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• slingshot27
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:30

Vanaf 7.1 en hoger hebben veel mensen problemen hiermee omdat de Pp1 berichten niet goed doorkomen. Mijn advies voor nu, ga naar de 7.1 firmware en probeer het nog eens
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste