WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
Ik heb ook 50five en tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad. N=1 natuurlijk.
Voor de installatie was alles duidelijk. Het (externe) installatiebedrijf heeft het keurig opgeleverd, en ik kreeg gelukkig gewoon het wachtwoord. En de vragen die ik daarna nog gesteld heb aan 50five werden keurig beantwoord.
Over de levensduur niet, maar onze auto (Skoda Elroq) kon hier in ieder geval niet tegen. Zeker vroeg in het jaar kunnen deze schakelingen zeer snel achterelkaar optreden.ctrl-tab schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:00:
Een tijdje de Alfen pro single in gebruik met active load balancing. Tevens geintegreerd met home assistant middels alfen wallbox integratie (die eindelijk stabiel werkt na laatste upgrades).
Deze zomer langzaam de setup voorbereiden op einde saldering (heb dynamisch contract)
Begonnen met testen green modus. Op zichzelf werkt dat top, zeker met phase changing.
Maar 's morgens en/of bij overvliegende wolken zie je dat hij vrij responsief is (lees veel in en uit schakelt. Heb hem op 100% solar staan.
Alles in mij zegt dat dit niet goed is voor de levensduur. Las een post hier in de thread die dat bevestigt.
Maar in hoeverre is dit daadwerkelijk zo?
Uiteindelijk zou het een balancing act zijn tussen levensduur en laadkosten. Kan hem natuurlijk op comfort zetten.. lood om oud ijzer verwacht ik.. het lijkt mii geen gegeven dát hij er slechter van wordt (eerder een kansberekening ?)
Benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.
Heb het nu zo in Home Assistant geregeld dat bij een bepaalde hoeveelheid teruglevering de lader naar Comfort gaat en daarop minimaal 15 minuten blijft staan tot de teruglevering onder een bepaald niveau komt. Dan gaat de lader naar Green. Kost iets meer stroom, maar zorgt ervoor dat de lader niet continu op Comfort staan.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Ik heb de keuze gemaakt om phase changing te laten vervallen. Mijn installatie kan ik de huidige vorm toch niet opwekken wat in de buurt komt van de piek van 3 fases. Ook is het mogelijk om de laadpaal zo in te stellen bij welk % van 1 fases die gaat starten.
Maakt wel dat ik sneller wil laden ik dit moet instellen op de eve connect app.
Maakt wel dat ik sneller wil laden ik dit moet instellen op de eve connect app.
Helaas geen wachtwoord beschikbaar, PRC kaartje ook niet. 50five reageert zeer traag... Wat zijn mijn opties?HyperBart schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:16:
[...]
Wachtwoord opzoeken/opvrafen, als je dat niet hebt of het PRC kaartje niet ben je het haasje. Even zoeken hier in het topic voor hoe en wat 😉
ideale situatie wil ik ERE certificaten verkopen via een andere backoffice, en dat de laadpaal alleen laad als de zon schijnt.
Iemand ervaring met 50five backoffice verwijderen van Alfen Eve Pro zonder wachtwoord/PRC? Doet 50five dit uit zichzelf, gratis? Ik krijg al dagen geen reactie van de support