koffieprutje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Beste laadgenoten,
Ik heb de Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal nu zo'n 3 jaar. Afgelopen december ben ik verhuisd en heb ik de laadpaal door een installateur laten verplaatsen.
Ik ben sinds dit voorjaar met Home Assistant aan het experimenteren, omdat ik géén tweede UTP kabel had laten meeleggen heb ik het trucje eerder beschreven toegepast om één aderpaar voor de P1 range extender te gebruiken en twee aderparen voor de netwerkaansluiting waardoor ik inmiddels al een aantal maanden de laadpaal monitor via HA.
Vorige week EVCC gaan draaien om wat actiever te gaan sturen op laden op zonne-energie, ook opende ik de ACE service installer waarbij hij steevast aangeeft dat er een nieuwe set backoffice-instellingen beschikbaar is? Ik klik dat altijd door maar heb me nooit erg gerealiseerd wat dat nu is.
Sindsdien wordt de laadpaal terwijl die niet is aangesloten regelmatig door de temperatuursensor afgeschakeld. Er staat dan een temperatuurmelding op het scherm en het is niet mogelijk een laadsessie te starten. De paal gaat in de middag al in de beveiliging, en zelfs als er een uur of twee een natte doek overheen hangt lukt het maar erg moeizaam om 'm voldoende terug te koelen. Via de ACE zie ik dat de grenswaarde is ingesteld op 57 graden.
Ja, we hebben natuurlijk een aantal warme dagen achter de rug. Echter de paal hangt nu aan de westzijde van de woning, bij ons vorige huis was het de zuidzijde van de woning en heb ik dit in de afgelopen 3 jaar nog nooit gezien.
Mijn hypothese is dat in die nieuwe instellingenset via de ACE de grenswaarde is verlaagd, maar ik kan dat niet terugzien in HA omdat ik die sensor niet actief monitorde.
Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....
Is er een mede-tweaker die kan bevestigen dat er een hogere 'default' max temperature instelling is (geweest) vanuit een eerdere setup / set instellingen die hoger ligt dan 57 graden? Of is er iemand die succesvol en veilig een hogere waarde gebruikt? Ik was nu van plan de laadpaal te gaan verplaatsen naar de noordgevel, maar nu ik dit constateer weet ik niet of enkel dat voldoende zal zijn om niet op warme dagen alsnog die grenswaarde te overschreiden bij een instelling van 57 graden.
De firmwareversie waar de paal op draait is 6.4.0-4210 (dus nog van augustus 2023).