• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41
Ik lees hier steeds vaker dat men 22kW wil gaan laden. Maar daar heb je toch een 3x35A aansluiting voor nodig en die kost circa 100 euro per maand meer aan vastrecht dan 3x25A. Dus wat schiet je er dan mee op? Ja, de auto’s sneller vol, maar daar betaal je dus ook voor.

Arriving Somewhere but not here....

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:34
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:16:
Ik lees hier steeds vaker dat men 22kW wil gaan laden. Maar daar heb je toch een 3x35A aansluiting voor nodig en die kost circa 100 euro per maand meer aan vastrecht dan 3x25A. Dus wat schiet je er dan mee op? Ja, de auto’s sneller vol, maar daar betaal je dus ook voor.
In theorie kun je vanuit het net + PV wel aan die vermogens komen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
3x25A van het net en de rest van je PV of je thuisaccu

Ook het schakelen tussen 1fase zonneladen en 3fase zonneladen gaat wat soepeler (3x6A is 18A totaal, dus bij 1fase meer dan 16A PV wil je naar 3x6A, maar dat kan pas helemaal sluitend bij 18A PV opbrengst

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:04
Ik heb een 22 kW Peblar Business, op 11 kW ingesteld, op een 3x25A aansluiting. Mijn auto kan ook 'maar' met 11 kW laden, dus dat is voor nu prima.

Maar wie zegt dat 3x35A altijd zo duur blijft, dat mijn volgende auto (of die van mijn vrouw) niet 22 kW (of 7,4 kW op 1 fase) kan laden, of dat een volgende eigenaar van mijn huis het vastrecht er wel voor over heeft? De meerkosten zijn redelijk laag, en doordat ik eerder de keuze voor een Business i.p.v. Home heb gemaakt kan ik me nu ook aanmelden voor ERE-certificaten. Soms pakt de keuze om voor nét iets meer te gaan beter uit :)

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41
Dartlink schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:29:
[...]

In theorie kun je vanuit het net + PV wel aan die vermogens komen.
Maar dat moet wel allemaal door je meterkast. Ik vind dit qua brandveiligheid geen goed idee, 11kW maakt je kabel al warm.

Maar goed, iedereen moet dat zelf weten, maar bij mij gaat dit niet gebeuren.

Arriving Somewhere but not here....

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Maar dat moet wel allemaal door je meterkast. Ik vind dit qua brandveiligheid geen goed idee, 11kW maakt je kabel al warm.

Ach wel nee, we hebben een 3x 50 A aansluiting gehad, nu verlaagd naar 3x 25 A omdat de batterij de rest kan leveren. Hoogst gemeten stroom vanaf de straat was 48 A, geen enkel probleem volgens de warmtebeeld camera. Je moet natuurlijk niet met een 2.4 mm2 kabel aan de gang gaan....

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Dan zou ik maar niet beginnen aan een thuisaccu, stromen van 150a zijn dan niet gek. Die 32a van 22kw is peanuts. Alles moet uiteraard degelijk aangelegd zijn, maar dat moet het ook bij 16a.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen