Waarom gesmolten meetstekker?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.712 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurgenxxm
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-04 13:30
Mijn vraag

Wie heeft er een idee wat hier gebeurd is?

Ik heb een buitenstopcontact laten aanleggen op een aparte groep.
Hierop laad ik mijn auto op maar ik moet de stroom die ik verbruik meten.
Vandaar een stroomverbruikmeter ertusssen gezet die 3680 watt aankan (Zie foto)

Inmiddels gebruik ik het stopcontact dagelijks de afgelopen 6 weken.
Vanmorgen kwam ik dit tegen (Zie foto)

Wat kan hier in hemelsnaam gebeurd zijn. De stop is niet uitgeslagen terwijl er toch echt wel wat aan de hand was.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet JurgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_ZmU2OTIwGYmbn8ePyowhEJxDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzXdHvm8hngvvJSiWhMpw2Bi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZtyRhZl5q8pUXSXuuOy3ZPZ0Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYTMdIeg1gzM1GO9e8S2f8GU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnBBiWJsSQ-TCXPMWiteO2xnnuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCnT02CwrVpc96SJuHnZcjyB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Jurgenxxm op 24-11-2022 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik wacht nog even op de foto
Dat lijkt op overbelasting, geen kortsluiting.

[ Voor 51% gewijzigd door Arjan A op 24-11-2022 14:04 ]

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 09:55
Eerste waar ik denk als ik dit zie is dat er geen goed contact was tussen de stekker en klem in de wandcontactdoos. Hierdoor ontstaat er warmte wat er weer voor zorgt dat de boel smelt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Of de stroomverbruikmeter is enkel bestand tegen piekbelasting, en niet op constante belasting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:56
Hoge continue stroomsterkte in combinatie met slecht contact.
Het ziet ernaar uit dat de stroommeter aan de buitenkant zit.
Is deze wel waterdicht?
Ik zou dit soort "gevoelige electronica" eerder binnenshuis monteren.
Is dat ding wel geschikt voor buiten?
Want volgens mij ziet ie er niet uit als waterdicht.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GarBaGe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:11:
Hoge continue stroomsterkte in combinatie met slecht contact.
Het ziet ernaar uit dat de stroommeter aan de buitenkant zit.
Is deze wel waterdicht?
Ik zou dit soort "gevoelige electronica" eerder binnenshuis monteren.
Is dat ding wel geschikt voor buiten?
Want volgens mij ziet ie er niet uit als waterdicht.
"spatwaterdicht (IP44 wanneer niet in gebruik)":
splashproof housing (IP44 when not in use)
Tevens TVP.

[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 24-11-2022 14:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@GarBaGe geeft denk ik het juiste antwoord hier.
Geen kortsluiting. Langdurige zware belasting met een verminderd contact, wat de weerstand verhoogt en daarmee de warmte. (Gloeilamp doet dit ook, voor zover ze nog in gebruik zijn.)

En de waterdichtheid is nogal twijfelachtig zoals aangegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:56
Ik zou eerder zoiets in de meterkast schroeven en aansluiten op de aparte groep dit je auto laadpaal voedt:
https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De stop slaat alleen door wanneer er óf een poosje teveel vermogen wordt gevraagd óf wanneer er echt kortsluiting is. In het tweede geval heb je voor een kort moment een gigantisch hoge stroom die de zekering laat klappen. Overbelasting doet dat exact zo maar dat is door de gebruiker op te lossen.

Dit contact is langere tijd flink belast geweest én is waarschijnlijk al niet conform geleverd. Dit zou technisch gezien een garantiegeval moeten zijn wegens productfout. Neem maar eens contact op met Nedis, hun gegevens staan netjes op jouw stekker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sypie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:44:
Dit contact is langere tijd flink belast geweest én is waarschijnlijk al niet conform geleverd. Dit zou technisch gezien een garantiegeval moeten zijn wegens productfout. Neem maar eens contact op met Nedis, hun gegevens staan netjes op jouw stekker...
Als het, zoals hierboven ook wordt geopperd, om slecht contact gaat kan het net zo goed de wandcontactdoos zijn geweest waar iets mee mis is. Aangezien volgens de foto's de hitte ontstaan is tussen wandcontactdoos en de smart plug is dat denk ik zelfs waarschijnlijker dan dat het probleem in de smartplug zelf zat.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 24-11-2022 14:54 . Reden: Misschien iets te snel geoordeeld ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 11:21
Echter, gezien het feit dat je een product dat niet voor buiten bedoeld is wel buiten gebruikt hebt kan ik mij zo voorstellen dat Nedis geen garantie gaat geven.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Panzer_V schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:51:
Echter, gezien het feit dat je een product dat niet voor buiten bedoeld is wel buiten gebruikt hebt kan ik mij zo voorstellen dat Nedis geen garantie gaat geven.
Die unit is juist wel voor buitengebruik bedoeld: https://nedis.nl/nl-nl/pr...-0c-android-ios-grijs-wit
• IP44 weersbestendigheid voor gebruik buiten je huis

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Orion84 Aan de te warme plekken te zien is dit ontstaan waar de pen van de stekker verbonden is met de draad in de stekker. Koperdraad van 1,5mm2 wat doorgefikt en afgebroken is heeft meer te lijden gehad dan de kant van het stopcontact, dat is nog redelijk intact. Dus ja, ik verdenk wel degelijk de Nedis meetstekker.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

sypie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:53:
@Orion84 Aan de te warme plekken te zien is dit ontstaan waar de pen van de stekker verbonden is met de draad in de stekker. Koperdraad van 1,5mm2 wat doorgefikt en afgebroken is heeft meer te lijden gehad dan de kant van het stopcontact, dat is nog redelijk intact. Dus ja, ik verdenk wel degelijk de Nedis meetstekker.
Goed punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Orion84 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:47:
[...]

Als het, zoals hierboven ook wordt geopperd, om slecht contact gaat kan het net zo goed de wandcontactdoos zijn geweest waar iets mee mis is. Aangezien volgens de foto's de hitte ontstaan is tussen wandcontactdoos en de smart plug is dat denk ik zelfs waarschijnlijker dan dat het probleem in de smartplug zelf zat.
Met Orion84 en sypie^^.

Hier is slecht contact geweest waardoor de boel veels te heet is geworden. Een electrische auto laad doorgaans trouwens niet met 16A (3680W) op via een normaal stopcontact. Bijna alle autoladers die het 230V contact in gaan begrenzen op 10A (2300W). Vergelijkbaar met bijvoorbeeld een frituurpan qua vermogen. Precies omdat schuko contacten niet gemaakt zijn om continu 16A te leveren, terwijl 16A pieken en kortstondig geen probleem is.

Toen ik mijn auto nog via 230V laadde, heb inmiddels een EVSE, heb ik ook eens gemerkt dat het stopcontact waar ik de kabel aan had zitten behoorlijk warm werd. Dat betrof een stopcontact welke door de vorig bewoner ooit eens wat bijgeplaatst, naast een enkel (10A afgezekerd) wandcontact geplaatst door, ik vermoed, een elektriciën.
Met de kabel voor de auto in die enkele wandcontactdoos was er geen probleem meer, de boel werd nauwelijks warmer dan het in die koele garage was.

Na het openen van de bijgeplaatste contact werd mij snel duidelijk waarom die wel warm werden: vorige eigenaar was een hobby-bob die het niet al te netjes had gedaan. De schroefverbinding van de fase zat losjes waardoor het contact slecht was en warm werd.
Controleer daarom ook zeker je contactdoos en diens aansluitingen van binnen voordat je daar langdurig hoge vermogens van gaat verlangen.

In dit geval is die draad in de Nedis flink verschroeid. Daarom verdenk ik net als @sypie meer de Nedis dan de contactdoos. Desondanks: check hem als je de vaardigheden hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 24-11-2022 14:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:51
Ik hoor ook een hoop mensen zeggen IP44 dus spatwater dicht, dus kan buiten gebruiken. In theorie wel mits er geen 'open' stukken zijn. kapje van de stekker is open =/= waterdicht. Daar wordt de stekker op gestoken dus tolerantie en kan water tussen komen ect. De behuizingen (stopcontact en stekker) is beide IP44 dus zal weinig mee gebeuren echter de overgang niet. /rant

Daarnaast denk ik ook te lang met slecht contact een tehoge spanning stroom, waardoor smelten.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 11:21
|:( Voor gebruik BUITEN het huis. Ik las dus BINNEN het huis 8)7

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
Zoals aangegeven lijkt het hier een probleem te zijn die is ontstaan in de verbruiksmeter. De kabel op de pin die weer in je stopcontact gaat.

Wel een typisch probleem wat je vaak ziet bij autoladers. 16A kortstondig is geen probleem, doe je dat langer dan zullen (vooral de contactpunten) langzaam opwarmen tot de boel gaat smelten. Dit heeft trouwens niks te maken met kortsluiting en daardoor is de stop niet uitgegaan. Pas als de boel ergens contact maakt op aan elkaar smelt heb je kortsluiting.

Stopcontact autoladers hebben vaak wel minder dan 16A aan vermogen omdat stopcontacten daar gewoon niet voor gemaakt zijn. Mijn lader heeft de keuze tussen 8, 10 of 12 ampère aan vermogen. Als ik deze gebruik en ik vertrouw het stopcontact nog niet volledig zet ik hem eerst even op 8 ampère en voel na een tijdje even hoe warm de stekker en het stopcontact is. Let op, de pinnen kunnen echt extreem heet worden (zie je eigen voorbeeld).
In de praktijk zet ik hem vaak op 10 ampère en ik ben nog geen plek tegen gekomen waar dit mis is gegaan.

Als vaste opstelling zou ik dit nooit gebruiken, dit is meer een noodoplossing als je geen andere keuze hebt. Misschien is dat ook wel de reden dat je ze tegenwoordig vaak niet meer bij je auto krijgt.
De kabel naar buiten ligt er al, zet hier dan een simpele (2e hands) 1 fase 16 ampère lader op en je bent klaar en je kan sneller laden dan je nu doet. (gokje dat je stopcontact lader geen 16 ampère doet)

[ Voor 16% gewijzigd door Headshot_NL op 24-11-2022 15:07 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:02:
Daarnaast denk ik ook te lang met slecht contact een tehoge spanning stroom, waardoor smelten.
Gefixt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 13:31

CaDje

Framedrops for life

Ik zou zelf voor een losse kwh meter gaan in de meterkast, dat is iets solider dan zo'n losse meter om bijvoorbeeld sluipverbruik op te sporen.

Zoiets bijvoorbeeld, https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
Je hebt gelijk en gefixt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CaDje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:04:
Ik zou zelf voor een losse kwh meter gaan in de meterkast, dat is iets solider dan zo'n losse meter om bijvoorbeeld sluipverbruik op te sporen.

Dit soort meters zijn vaak ook vereist wanneer je de hoeveelheid verbruikte stroom moet/wilt bijhouden voor bijvoorbeeld verrekening met een leasemaatschappij. Die vereisen een MID gecertificeerde meter, wat die Nedis vrijwel zeker niet is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
@ TS: Heb je die Nedis BV al een mailtje gestuurd? Hun naam staat er groot op, en zij lijken mij de club die verantwoordelijk zijn dat de specs die er op staan ook daadwerkelijk kloppen qua CE keuring etc.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 13:31

CaDje

Framedrops for life

Ik vind dit trouwens ook wel een goeie op hun website:

"IP44 wanneer hij niet in gebruik is"

Echter volgens mij geld dat ook voor zo'n buiten contact doos, als er een stekker in zit kan er ook gewoon vocht bij.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Jurgenxxm schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:01:
Mijn vraag

weet je zeker dat die groep op 16A is afgezekerd en niet op 20A of 25A?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ging hij er wel diep genoeg in? De behuizing van de stekker lijkt groter als de sparing van de WCD waar hij in zou moeten vallen. Nu niet meer te controleren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 01:48
Volgen mij zat de stekker van het meetapparaat wel diep genoeg, omdat de zijkanten in de wcd nog wel wit zijn.
Ik zou denken vocht tussen fase en aardedraad, omdat daar de meeste verkleuring zit. Zit ook vocht onderaan in de wcd.

Wcd laten vervangen en meter in de groepenkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
(jarig!)
CaDje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:04:

Daarmee meet je alles tegelijk, TS wil weten hoeveel er in z'n auto gaat. Dacht dat je naar de P1-meter linkte.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 26-11-2022 15:13 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Hahn schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:44:
[...]

Daarmee meet je alles tegelijk, TS wil weten hoeveel er in z'n auto gaat.
Je meet alleen waar je het ding tussen schroeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:34:
Volgen mij zat de stekker van het meetapparaat wel diep genoeg, omdat de zijkanten in de wcd nog wel wit zijn.
Ik zou denken vocht tussen fase en aardedraad, omdat daar de meeste verkleuring zit. Zit ook vocht onderaan in de wcd.

Wcd laten vervangen en meter in de groepenkast
Warmte stijgt.

En als dit dermate is gesmolten/verbrand door een sluiting tussen fase en aarde, lijkt me de aardlekschakelaar ook aan vervanging toe...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Voor 24 euro verwacht ik (geïmporteerde) China meuk en kijk niet op van een doorgebrande unit.

Je zou bijna een nieuwe unit kopen en eens kijken hoe die in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
(jarig!)
jadjong schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:58:
[...]

Je meet alleen waar je het ding tussen schroeft.
Ah, ik had niet ver genoeg naar beneden gescrolled op die site en dacht dat 'ie de P1-meter bedoelde. Mijn fout :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:33
Wel goed dat je dit hier deelt. Ik denk dat dit veel vaker voorkomt, gewoon uit onwetendheid.

Als je je auto wil blijven opladen, check dan ook de kabeldiameter vanaf het stopcontact naar de meterkast, en laat alles door een electricien aansluiten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mijn vraag

Wat kan hier in hemelsnaam gebeurd zijn. De stop is niet uitgeslagen terwijl er toch echt wel wat aan de hand was.

Groet Jurgen[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gebruik van de 230v laadkabel en normale stopcontact is alleen voor incidenteel / nood gebruik.

Als je hier vaker wilt laden plaats dan een (tweedehands) laadpaal waar veel betere contacten inzitten en een meter zit ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Mijn vraag

Groet Jurgen[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben blij om te zien dat het stopcontact zelf zich nog goed staande gehouden heeft. Los van de oorzaak.
Aangezien je verbruik meet, wat was de laatste meting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

Blokker_1999

Full steam ahead

Sethro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:20:
[...]

Het gebruik van de 230v laadkabel en normale stopcontact is alleen voor incidenteel / nood gebruik.

Als je hier vaker wilt laden plaats dan een (tweedehands) laadpaal waar veel betere contacten inzitten en een meter zit ingebouwd.
Daar ga ik niet mee akkoord. Ik laad al 3,5 jaar op via de zogenaamde granny lead en zonder problemen. Ook in noodgevallen moet je langdurig kunnen laden op zo een kabel zonder een brandrisico te vormen. Het mag niet uitmaken of je zo een kabel eenmalig gebruikt of dagelijks, deze moet altijd veilig te gebruiken zijn.

MAAR, wat ik beginnende EV rijders zelf altijd op het hart druk, en wat ik hier ook even aan TS wil melden is om NOOIT iets tussen de laadkabel en het stopcontact te plaatsen. Geen verbruiksmeter, geen verlengkabel, niets. Een goede laadkabel, die voldoet aan alle normeringen, heeft net een warmtesensor in de stekker zitten. Als deze een slecht contact detecteert door het opwarmen, dan zal deze zelf in beveiliging gaan en de lading stoppen. Net om dit soort van schade te voorkomen.

In dit geval lijkt het mij er vooral op dat intern in dit toestel ofwel een slecht contact zat, danwel dat er te dunne bedrading is gebruikt die niet overweg kon met de langdurige belasting die je hebt bij een laadkabel. Ik zou dan ook aanbevelen om een stroommeter tussen de zekering en het stopcontact te plaatsen en de laadkabel rechtstreeks in het stopcontact te steken. Want als je deze meter gaat vervangen door hetzelfde exemplaar heb je binnen enkele weken gegarandeerd opnieuw schade.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je autolader zou een temperatuur sensor in de stekker moeten hebben. Gebruik je wel de officiele lader? Dit had op meerdere manieren nooit mogen gebeuren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Blokker_1999 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:46:
[...]

Daar ga ik niet mee akkoord. Ik laad al 3,5 jaar op via de zogenaamde granny lead en zonder problemen. Ook in noodgevallen moet je langdurig kunnen laden op zo een kabel zonder een brandrisico te vormen. Het mag niet uitmaken of je zo een kabel eenmalig gebruikt of dagelijks, deze moet altijd veilig te gebruiken zijn.

MAAR, wat ik beginnende EV rijders zelf altijd op het hart druk, en wat ik hier ook even aan TS wil melden is om NOOIT iets tussen de laadkabel en het stopcontact te plaatsen. Geen verbruiksmeter, geen verlengkabel, niets. Een goede laadkabel, die voldoet aan alle normeringen, heeft net een warmtesensor in de stekker zitten. Als deze een slecht contact detecteert door het opwarmen, dan zal deze zelf in beveiliging gaan en de lading stoppen. Net om dit soort van schade te voorkomen.

In dit geval lijkt het mij er vooral op dat intern in dit toestel ofwel een slecht contact zat, danwel dat er te dunne bedrading is gebruikt die niet overweg kon met de langdurige belasting die je hebt bij een laadkabel. Ik zou dan ook aanbevelen om een stroommeter tussen de zekering en het stopcontact te plaatsen en de laadkabel rechtstreeks in het stopcontact te steken. Want als je deze meter gaat vervangen door hetzelfde exemplaar heb je binnen enkele weken gegarandeerd opnieuw schade.
Prima ieder z’n risico. Die 230v stopcontacten en tussenstekers zijn gewoon niet gemaakt voor continu 16A belasting. Het kan goed gaan maar gaat ook vaak mis.

Kies voor veilig en koop voor 100-200 euro een gebruikte laadpaal. Heb je ook meteen een goedgekeurde verbruikmeter en automatische verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Mijn gok: Aangezien dit een buitenmodel is gok ik dat het langdurig gebruik op hoge stroom (10A) (en dus warmte door de hoge stroom) in vochtige omgeving de boel versneld is gaan verouderen.
Dit heeft geleid tot slecht contact door o.a veerdruk verlies en oxidatie in de wcd. Er is geen beveiliging tegen te hete klemmen, en uiteindelijk is het zo heet geworden dat het is gesmolten.
Het brandvertragende plastic heeft zijn werk goed gedaan.

Maar, het kan ook maar zo een onjuiste aansluiting binnen in de wcd zijn geweest die de boel opstookte in plaats van de hitte van de contacten in de wcd/energiemeter.

Of het kan een onjuiste krimpverbinding zijn in de energiemeter. Echter is er nu helemaal geen koper meer te zien in het krimpdeel van de pin, maar wel resten van iets tot halverwege het kabeloog. Dus dit acht ik niet zo waarschijnlijk. Plus hij heeft het 6 weken vol gehouden.
De andere pin aan de binnenzijde van de meter kan dit wellicht bevestigen

In ieder geval denk ik dat oxidatie en veerkracht verlies in de wcd uiteindelijk hebben gezorgd voor de gesmolten ellende. Zo ook vaak gebeurt bij wasmachines en oude wasdrogers, die nemen ook voor lange tijd veel vermogen af om water op te stoken of te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:32
Lijkt op te dunne geleiders voor de continu hoge belasting intern in de stroommeter, of slechte contacten, slecht geknepen kabelschoenen. Nedis is verder als je het mij vraagt ook een prutsmerk, stickerplakker op goedkope Chinese troep. Net als eerder aangegeven zou ik ook bijvoorbeeld een Homewizard kwh meter in groepenkast plaatsen, of een andere laadpaal.

Dit stopcontact kan niet ergens onder een afdak, of kan je er een klein afdakje overheen maken? Er zit op meerdere plekken water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

Blokker_1999

Full steam ahead

Sethro schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:56:
[...]

Prima ieder z’n risico. Die 230v stopcontacten en tussenstekers zijn gewoon niet gemaakt voor continu 16A belasting. Het kan goed gaan maar gaat ook vaak mis.

Kies voor veilig en koop voor 100-200 euro een gebruikte laadpaal. Heb je ook meteen een goedgekeurde verbruikmeter en automatische verrekening.
Daarom ook dat laadkabels in het stopcontact geen 16A doen maar begrensd zijn op 12A. Daar is een stopcontact wel op voorzien, op voorwaarde dat alles goed is aangesloten en voldoet aan alle normeringen. As I said: zo een kabel moet veilig zijn zowel bij eenmalig gebruik als bij veelvuldig gebruik. Er is geen verschil tussen die twee. Er is ook geen bijkomend risico.

Natuurlijk, iedereen die een wagen met een grote batterij koopt en vind dat die thuis zijn wagen van 0 naar 100% moet laden op een zo kort mogelijke tijd heeft daar natuurlijk een andere mening over. Maar ik heb een wagen met kleine batterij, die lekker efficient is en doe op een werkdag ongeveer 70km. Zelfs al zou ik met 1kW laden heb ik op enkele uren tijd mijn wagen weer volgeladen.

En ik heb geen meerwaarde aan een laadpaal. Waarom zou ik geld investeren in iets dat ik niet nodig heb? Een eenvoudige en goedkope EVSE heeft trouwens geen verbruiktsmeter aan boord en geen automatische verrekening. Een paal kan dat hebben, maar dat is niet standaard. En waarom zou ik een paal willen met backoffice functionaliteit? Zou ik moeten gaan betalen voor een dienst die ik niet nodig heb want de enige wagen die geladen wordt is mijn eigen, private wagen. Niet iedereen met een EV heeft een bedrijfswagen, weet je wel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als ik zo naar die kabel op de foto kijk is dat hooguit 3 X 1,5 mm². als dit een aparte groep is mag die in dat geval maximaal 10A afgezekerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Blokker_1999 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:36:
[...]

Daarom ook dat laadkabels in het stopcontact geen 16A doen maar begrensd zijn op 12A. Daar is een stopcontact wel op voorzien, op voorwaarde dat alles goed is aangesloten en voldoet aan alle normeringen. As I said: zo een kabel moet veilig zijn zowel bij eenmalig gebruik als bij veelvuldig gebruik. Er is geen verschil tussen die twee. Er is ook geen bijkomend risico.

Natuurlijk, iedereen die een wagen met een grote batterij koopt en vind dat die thuis zijn wagen van 0 naar 100% moet laden op een zo kort mogelijke tijd heeft daar natuurlijk een andere mening over. Maar ik heb een wagen met kleine batterij, die lekker efficient is en doe op een werkdag ongeveer 70km. Zelfs al zou ik met 1kW laden heb ik op enkele uren tijd mijn wagen weer volgeladen.

En ik heb geen meerwaarde aan een laadpaal. Waarom zou ik geld investeren in iets dat ik niet nodig heb? Een eenvoudige en goedkope EVSE heeft trouwens geen verbruiktsmeter aan boord en geen automatische verrekening. Een paal kan dat hebben, maar dat is niet standaard. En waarom zou ik een paal willen met backoffice functionaliteit? Zou ik moeten gaan betalen voor een dienst die ik niet nodig heb want de enige wagen die geladen wordt is mijn eigen, private wagen. Niet iedereen met een EV heeft een bedrijfswagen, weet je wel.
TS wel weet je wel

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Het is al door meer users geopperd; niet meer omkijken naar dit probleem en een kWh-meter voor din-rail in je meterkast (laten) installeren bij de betreffende groep.

No offense, maar als je dagelijks je auto moet laden en dit moet meten dan is die Nedis-plug van nog geen 2 tientjes wel een enorme picobelloBV-oplossing :/

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:33
Harrie_ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:59:
Het is al door meer users geopperd; niet meer omkijken naar dit probleem en een kWh-meter voor din-rail in je meterkast (laten) installeren bij de betreffende groep.

No offense, maar als je dagelijks je auto moet laden en dit moet meten dan is die Nedis-plug van nog geen 2 tientjes wel een enorme picobelloBV-oplossing :/
Sterker nog, als je dagelijks moet laden gewoon een fatsoenlijke lader aan de muur hangen.

Ik weet dat het in NL niet verplicht is, maar hier in Noorwegen is het al tijden niet meer toegestaan om permanent via een WCD te laden (was voorheen toegestaan mits je een eigen groep had en Max 10A).

Dan kunnen een aantal mensen hier wel roepen dat het altijd goed gaat maar helaas blijkt dit niet het geval.

De TS laat direct zijn waarom zulke regels best prima zijn. Hoop dat het een wijze les is en hij gelukkig verder kan zonder afgebrand huis ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo te zien aan het pennetje wat nog in de WCD zit was het meetdraadje niet al te dik.
Dat wordt warm bij continue belasting. Ik heb illegale laders gezien in een WCD van een parkeergarage
die 16 Ampere aangaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:33
Stokertje schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:33:
Lijkt op te dunne geleiders voor de continu hoge belasting intern in de stroommeter, of slechte contacten, slecht geknepen kabelschoenen. Nedis is verder als je het mij vraagt ook een prutsmerk, stickerplakker op goedkope Chinese troep. Net als eerder aangegeven zou ik ook bijvoorbeeld een Homewizard kwh meter in groepenkast plaatsen, of een andere laadpaal.
Ik ben toevallig bezig met mijn meterkast en ik heb net allemaal nieuw spul aangeschaft waaronder ook zo'n Homewizard kWh meter (enkelfase). Hij oogt weliswaar beter dan de hier getoonde stekkermeter, maar de Homewizard kWh meter haalt het bij lange na niet bij de rest van mijn ABB meterkast schakelaars, automaten en aardlekschakelaars. ABB is nog weer even twee flinke stappen beter dan Homewizzard, die steekt daar toch weer schril bij af. Alleen al de kabelklemmen en hoe solide die zijn uitgevoerd, dat is echt weer een heel groot verschil. Ik begrijp goed dat Homewizard hier populair is, maar qua constructie is het zeker niet the holy grail en ik zou het dan ook niet als referentie willen neerzetten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 02:35

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Neem gewoon een fatsoenlijke din rail meter, deze gebruik ik ook om mijn elektra verbruik te declareren bij mijn werkgever met 1 fase lader. Voordeel deze zijn ook geijkt en toegestaan door de belastingdienst.

Waarom geen 3 fase lader? Buiten plastic fantastic permanent aan de gevel staat de auto 99% stil, of het nou 5 of 30 uur duurt om op te laden is niet interessant voor mij om een extra investering te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXoVePZN8IZn8OXQsmKa2YZlMCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FP9P2XvEayINkXZfFnWFTBH8.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Hari-Bo op 26-11-2022 22:14 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:32
Skynett schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:58:
[...]

Ik ben toevallig bezig met mijn meterkast en ik heb net allemaal nieuw spul aangeschaft waaronder ook zo'n Homewizard kWh meter (enkelfase). Hij oogt weliswaar beter dan de hier getoonde stekkermeter, maar de Homewizard kWh meter haalt het bij lange na niet bij de rest van mijn ABB meterkast schakelaars, automaten en aardlekschakelaars. ABB is nog weer even twee flinke stappen beter dan Homewizzard, die steekt daar toch weer schril bij af. Alleen al de kabelklemmen en hoe solide die zijn uitgevoerd, dat is echt weer een heel groot verschil. Ik begrijp goed dat Homewizard hier populair is, maar qua constructie is het zeker niet the holy grail en ik zou het dan ook niet als referentie willen neerzetten.
Ik vond de terminal schroeven ook erg tegenvallen inderdaad, draaide allemaal niet zo soepel allemaal en voelde wat vreemd aan. (Heb verder alleen Eaton in de kast)

Maar als de Homewizard kWh meter goed aangesloten is zou deze de hoge continu stroom van het autoladen makkelijk kunnen hebben, rating is 100A geloof ik. Een stuk veiliger dan die Nedis prul in de regen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Jurgenxxm ik ben zo vrij geweest jouw casus op te nemen in: Thuisladen van je EV deel 2 :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gssg
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-02 10:28
Ik vind het moedig dat je deze constructie aandurfde. Maak voor de grap eens zo'n stekker open, het voldoet allemaal prima voor het incidenteel in/uit schakelen van een lamp, wasmachine of computer, maar een auto laden is toch wel een toepassing van de buitencategorie (continue 3500W door zo'n printplaatje blazen). Zijn er geen meters specifiek voor auto-laders? Nu kwam je nog redelijk weg (nieuwe meter, geen nieuwe garage) maar ik zou toch wel de kriebels krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34
Ik durf te stellen dat zelfs continu 2700W door zo'n stekker al problemen gaat geven.
Een eenvoudige wallbox met (interne) MID meter had een betere oplossing geweest in deze.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 16:28
wat bij deze vermogens veel vergeten wordt is dat de natuur niet met zich laat sollen.

1 - IP44 buiten WCD's (bouwmarkt) zijn NIET geschikt voor langdurige hoge vermogens. Hier dient een 'fatsoenlijke' WCD geplaatst te worden met een betere klemkracht rondom te stekkerpinnen (ja daar zit verschil in)
2 - Tussenstekkers zijn uit den boze. Eigenlijk zelfde reden als 1. Niet geschikt om langdurig grote vermogens te verwerken alhoewel ze het wel kortstondig kunnen. Plaats zoals diverse malen aangegeven een kWh meter in je meterkast tussen de zekering en de WCD.
3 - IP44 is NIET geschikt voor buiten tegen de muur waar de regen erbij kan. Bijvoorbeeld onder een overkapping geen probleem. (IP44 = spatwaterdicht met beperkte indringing van water toegestaan)
4 - omdat je IP44 gebruikt dan er vermoedelijk vocht bij de contacten komen, hoe minimaal ook (denk gewoon aan een hoge luchtvochtigheid), en dat levert corrosie op de pennen op. Corrosie is overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling.
5 - Mijn persoonlijke mening maar toch: "Nedis' is een budget merk. Nogmaals als we met dit soort (langdurige) vermogens gaan meten heb je fatsoenlijke kwaliteit nodig.

Helaas zie ik hetzelfde op werk werk regelmatig met PoE aansluitingen die 'droog' in de buitenlucht hangen en niet waterdicht afgewerkt worden. Uiteindelijk branden de connectoren compleet zwart weg, ondanks dat er maar 54V en max 15/30W doorheen gaat. Daar is de luchtvochtigheid voldoende voor.
gssg schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:59:
Ik vind het moedig dat je deze constructie aandurfde. Maak voor de grap eens zo'n stekker open, het voldoet allemaal prima voor het incidenteel in/uit schakelen van een lamp, wasmachine of computer, maar een auto laden is toch wel een toepassing van de buitencategorie (continue 3500W door zo'n printplaatje blazen). Zijn er geen meters specifiek voor auto-laders? Nu kwam je nog redelijk weg (nieuwe meter, geen nieuwe garage) maar ik zou toch wel de kriebels krijgen.
Een EV laad meestal met max 12A (2760W). Maar dan inderdaad nog steeds zijn deze pluggen daar niet geschikt voor.

[ Voor 21% gewijzigd door rdfeij op 06-12-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaege045
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-02 13:10
Wat mij verbaast dat er niet gekeken wordt naar de ader diameter die bij maximaal 3500W 2,5mm2 mag zijn en ook nog afhankelijk van de afstand. De wcd's van de doe het zelf winkels zijn niet van die kwaliteit snap wel moet zo goedkoop mogelijk maar goedkoop is duurkoop zoals eerder is beschreven. Het is ook vaak dat de aders niet goed worden vast gezet in de wcd's. Hierdoor kan er brand ontstaan. Er zijn altijd wel trillingen in de buurt en door wisselde belastingen kan een ader los raken en dan krijg het probleem zie foto van de topic starter. Ik zelf monteer altijd hoogwaardige groepenkasten zoals eerder genoemd Eaton of ABB en wcd's van Busch & Jaeger of Gira

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 16:28
jaege045 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:00:
Wat mij verbaast dat er niet gekeken wordt naar de ader diameter die bij maximaal 3500W 2,5mm2 mag zijn en ook nog afhankelijk van de afstand. De wcd's van de doe het zelf winkels zijn niet van die kwaliteit snap wel moet zo goedkoop mogelijk maar goedkoop is duurkoop zoals eerder is beschreven. Het is ook vaak dat de aders niet goed worden vast gezet in de wcd's. Hierdoor kan er brand ontstaan. Er zijn altijd wel trillingen in de buurt en door wisselde belastingen kan een ader los raken en dan krijg het probleem zie foto van de topic starter. Ik zelf monteer altijd hoogwaardige groepenkasten zoals eerder genoemd Eaton of ABB en wcd's van Busch & Jaeger of Gira
Het probleem is dat bij de kwaliteitsmerken ook nog verschillende gradaties zijn van consumenten tot specialistisch. Een voorbeeld zijn bijvoorbeeld de groene wcd's in ziekenhuizen. Dit zijn gescheiden 230V groepen achter enorme trafo's (1:1). Nu is het frame/afdekplaatje wat de kleur bepaald echter zijn er verschillende typen wcd. Ik ken een monteur die na oplevering van een ziekenhuis rond de 2000 wcd binnenwerken heeft mogen vervangen omdat de klem rondom de pin van de ingestoken stekkers teveel overgangsweerstand had. Achteraf bleek dit een fout waarbij wel vantevoren bekend was dat er 'betere' wcd's geplaatst hadden moeten zijn.
In industriële / medische omgevingen zeer bekend, in particulier land wordt dit vaak vergeten of het is kennisgebrek. Voor langdurig hoge vermogens zijn nu eenmaal andere producten nodig dan een simpel wcd'tje...(ongeacht het merk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 22:52
rdfeij schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:35:
5 - Mijn persoonlijke mening maar toch: "Nedis' is een budget merk. Nogmaals als we met dit soort (langdurige) vermogens gaan meten heb je fatsoenlijke kwaliteit nodig.
Zeer oud topic maar ik wil dit toch even toevoegen; Nedis is een budgetmerk, HomeWizard is een merk van de Smartwares Group, samen met Tristar, Princess etcetera.
Hoewel ze echt geen troep maken is Smartwares sterk in het voor zeer concurrerende prijzen producten inkopen en/of laten produceren in China. Precies waar Nedis een stukje naar boven beticht wordt. Mijns inziens is daar niets mis mee, maar als ik ergens 10, 12 of zelfs 16A doorheen wil jagen vertrouw ik liever op één van de genoemde "meterkastmerken".

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:46
Daarvoor hoef je een topic niet te kicken...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.