10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik had alleen verwacht dat ik ook laadtijden kan instellen, maar dat heb ik nog niet gevonden.
Met een beetje pech knalt alles er dan toch uit als droger en vaatwasser tegelijk aan staan?Inspired schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:22:
@d-vine met 1x40 zou je ook prima op 1x32 kunnen beginnen. Tenzij je elke dag de batterij leeg hebt. Zou persoonlijk lekker een backend nemen, gaat de declaratie automatisch. Net iets onder de publieke prijs gaan zitten en je kunt de investering terug verdienen. Alfen is relatief voordelig en kan ook solar charging doen. Ook nog eens geen CT.
Er vanuit gaande van geen loadbalancing
Een Alfen heeft gewoon LB dus snap de opmerking even niet. En met 3x25 heb je uiteindelijk hetzelfde probleem.BaBoK schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:05:
[...]
Met een beetje pech knalt alles er dan toch uit als droger en vaatwasser tegelijk aan staan?
Er vanuit gaande van geen loadbalancing
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bedankt voor deze tip !Heb inmiddels evcc draaien in docker. Evcc haalt via de webapi van dsmr-reader de data van mijn slimme lezer op. Growatt pv installatie via mqtt vanuit Grott daemon. De Alfen Eve via modbus TCP.HyperBart schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:36:
Ik raad jullie allen aan om eens te gaan kijken naar de Duitse vrienden van EVCC. Als gemiddelde Tweaker moet dit echt lukken om thuis te installeren, indien niet dan ben je geen gemiddelde Tweaker.
Verrekening en laadpassen via eflux.
Nu nog wachten op de nieuwe auto om te testen
[ Voor 5% gewijzigd door JasperE op 03-09-2023 10:45 ]
Inmiddels hier met de aanschaf van een Lynk & Co 01 en een eigen oprit ook maar eens wat offertes opgevraagd. Aangezien de volgende auto (na de Lynk & Co) zeker een elektrische auto wordt, wil ik maar gelijk een serieuze laadpaal aan de muur hangen.
Ik beschik zelf over 3x 25A fasen, dus een 11kW/22kW 3 fase laadpaal lijkt mij niet uit den boze. De Lynk & Co laadt maar met 1 fase op, maar dat lijkt mij verder geen probleem. Daarnaast wil ik er toch zeker load balancing tussen hebben zitten, en om hem slim om te laten gaan met de zonnepanelen op het dak (13x450WP) lijkt mij ook geen overbodige luxe in de toekomst.
De laadpaal zelf komt buiten aan de garage te hangen, zo'n 6 meter van de meterkast. Dit is te bereiken via een droge kruipruimte. De meterkast zelf zit vol, en zal dus moeten worden uitgebreid. Inmiddels heb ik 4 offertes binnen:
Aanbieder | Type lader | Bedrag |
CoolBlue | BlueBuilt 11kW - Wit - Vaste kabel 4.5m | € 2.279,- |
Laadpaal Outlet | Wallbox Pulsar Plus 22kW - Vaste kabel 5m | € 2.223,- |
Lokale leverancier | Ratio Solar 22kW - Vaste kabel 5m | € 1.845,- |
Laderthuis | Ratio Solar 22kW - Vaste kabel 5m | € 1.691,- |
Wat denken jullie? Als ik het zo zie neig ik dan toch wel meer richting de lokale leverancier (wel zo makkelijk, monteur bij storingen op 2km afstand in plaats van 150km). Of heeft het nog zin om verder te kijken, naar wellicht zelf een laadpaal kopen en een lokale elektromonteur inschakelen?
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 04-09-2023 15:32 . Reden: Hier is V&A voor :) (of een ander medium, maar niet dit topic) ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Maar dan ga je er vanuit dat de meterkast een slimme meter heeft en geen ferrarismeter, klopt dat?Inspired schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:24:
[...]
Een Alfen heeft gewoon LB dus snap de opmerking even niet. En met 3x25 heb je uiteindelijk hetzelfde probleem.
Klopt. Zonder slimme meter kun je anders ook met modbus aan de slag. Of dan kiezen voor iets met CT.BaBoK schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:06:
[...]
Maar dan ga je er vanuit dat de meterkast een slimme meter heeft en geen ferrarismeter, klopt dat?
Je kan de zappi overwegen, die wordt veelvuldig genoemd. Aangezien je vast veel gaat stekkeren zou ik zeker een laadpaal incl kabel overwegen wel zo makkelijk. Heb je goede WiFi bereik naar de lader? Anders is een utp meeleggen geen overbodige luxe.psnepvangers schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:48:
Goedendag,
Inmiddels hier met de aanschaf van een Lynk & Co 01 en een eigen oprit ook maar eens wat offertes opgevraagd. Aangezien de volgende auto (na de Lynk & Co) zeker een elektrische auto wordt, wil ik maar gelijk een serieuze laadpaal aan de muur hangen.
Ik beschik zelf over 3x 25A fasen, dus een 11kW/22kW 3 fase laadpaal lijkt mij niet uit den boze. De Lynk & Co laadt maar met 1 fase op, maar dat lijkt mij verder geen probleem. Daarnaast wil ik er toch zeker load balancing tussen hebben zitten, en om hem slim om te laten gaan met de zonnepanelen op het dak (13x450WP) lijkt mij ook geen overbodige luxe in de toekomst.
De laadpaal zelf komt buiten aan de garage te hangen, zo'n 6 meter van de meterkast. Dit is te bereiken via een droge kruipruimte. De meterkast zelf zit vol, en zal dus moeten worden uitgebreid. Inmiddels heb ik 4 offertes binnen:
Aanbieder Type lader Bedrag CoolBlue BlueBuilt 11kW - Wit - Vaste kabel 4.5m € 2.279,- Laadpaal Outlet Wallbox Pulsar Plus 22kW - Vaste kabel 5m € 2.223,- Lokale leverancier Ratio Solar 22kW - Vaste kabel 5m € 1.845,- Laderthuis Ratio Solar 22kW - Vaste kabel 5m € 1.691,-
Wat denken jullie? Als ik het zo zie neig ik dan toch wel meer richting de lokale leverancier (wel zo makkelijk, monteur bij storingen op 2km afstand in plaats van 150km). Of heeft het nog zin om verder te kijken, naar wellicht zelf een laadpaal kopen en een lokale elektromonteur inschakelen?
Wat bedoel je met zelf een laadpaal kopen? Dat doe je nu toch ook?
Ik zou qua storingen me niet zo druk maken. Als de garantie van de partij die je kiest maar goed zit.
[ Voor 62% gewijzigd door Gecko123 op 04-09-2023 23:20 ]
De Zappi is inderdaad nog wel een goede om her en der op te vragen. Ook via Makrolon inmiddels een nette offerte gehad! Een kabel aan de laadpaal zelf is inderdaad wel een must, ik ben het uit de kofferbak vissen van de granny charger wel zat, om hem ook bij iedere rit weer terug op te moeten rollen en opbergen...Gecko123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:19:
[...]
Je kan de zappi overwegen, die wordt veelvuldig genoemd. Aangezien je vast veel gaat stekkeren zou ik zeker een laadpaal incl kabel overwegen wel zo makkelijk. Heb je goede WiFi bereik naar de lader? Anders is een utp meeleggen geen overbodige luxe.
Wat bedoel je met zelf een laadpaal kopen? Dat doe je nu toch ook?
Ik zou qua storingen me niet zo druk maken. Als de garantie van de partij die je kiest maar goed zit.
Vaste netwerkverbinding is inderdaad wel een pre, destijds ook een goede 16 poort netwerkswitch in de meterkast aangelegd voor exact dit soort oplossingen. Dan ga ik liever niet over wifi lopen sukkelen.
Wat ik bedoel met een laadpaal kopen is zelf een laadpaal via een webshop kopen (of een gebruikte via Marktplaats) en die vervolgens door een lokale elektromonteur laten installeren.
Eve Double Pro-Line, 3-phase, 1 feeder cable |
RFID kaartlezer |
Load balancing |
power increase 32a Dual Socket |
Betonsokkel |
kabel, utp-kabel, automaat b25 |
Totaal €5000,-
Zo gek is die prijs niet hoor.Coju schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:26:
Mijn ouders kregen een offerte voor een laadpaal voor hun auto waarvan ik stijl achterover sloeg. Ze hebben een bed en breakfast waarvoor het ook prettig is als de gasten ook kunnen opladen, daarvoor een Eve Double. Ook load balancing ivm zonnepanelen.
Eve Double Pro-Line, 3-phase, 1 feeder cable RFID kaartlezer Load balancing power increase 32a Dual Socket Betonsokkel kabel, utp-kabel, automaat b25
Totaal €5000,-Als ik bedragen elders zie is dit compleet uit proportie toch? Het is van een lokale leverancier. Ik ga nog even voor ze rondkijken voor andere offertes.
Mijn single laadpaal van Alfen was ook 2600€ incl installatie en load balancing, maar hing wel simpelweg aan de muur, en staat niet op een paal met sokkel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De Eve Double kan 2 auto's opladen, soort van 2 laadpalen in 1. Dit is dan ook een van de duurste palen.Coju schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:26:
Mijn ouders kregen een offerte voor een laadpaal voor hun auto waarvan ik stijl achterover sloeg. Ze hebben een bed en breakfast waarvoor het ook prettig is als de gasten ook kunnen opladen, daarvoor een Eve Double. Ook load balancing ivm zonnepanelen.
Eve Double Pro-Line, 3-phase, 1 feeder cable
Totaal €5000,-Als ik bedragen elders zie is dit compleet uit proportie toch? Het is van een lokale leverancier. Ik ga nog even voor ze rondkijken voor andere offertes.
Sig
Ik had ooit ook voor een dergelijke oplossing gezocht. UIteindelijk uit gekomen op twee keer een Easee laadpaal. Dan nog 1 of twee krachtstroom groepen en een equalizer erbij. Kosten minder dan 2000 euro.Coju schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:26:
Eve Double Pro-Line, 3-phase, 1 feeder cable RFID kaartlezer Load balancing power increase 32a Dual Socket Betonsokkel kabel, utp-kabel, automaat b25
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Thx. Ik ga het onderzoeken. Desnoods wordt het een enkele aansluiting op de laadpaal.ice-T106 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:28:
[...]
Ik had ooit ook voor een dergelijke oplossing gezocht. UIteindelijk uit gekomen op twee keer een Easee laadpaal. Dan nog 1 of twee krachtstroom groepen en een equalizer erbij. Kosten minder dan 2000 euro.
Het is maar de vraag of ze blijven bestaan.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Inderdaad. Zou m.i. jammer zijn, mooi product en de ophef lijkt een "storm in een glas water". Wat ik er van begrijp hebben ze een alternatieve DC lekstroomdetectie.daemonix schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:57:
Verkoop verbod Easee. nieuws: Thuislaadpaalbedrijf Easee bevestigt verkoopverbod in Nederland
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Inmiddels is dat wel een wat oud bericht en is er recent positiever nieuws uit Easee land: nieuws: Easee introduceert Charge Lite-laadpaal, per direct beschikbaar in NL...daemonix schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:57:
Verkoop verbod Easee. nieuws: Thuislaadpaalbedrijf Easee bevestigt verkoopverbod in Nederland
Lijkt hopelijk weer wat de goede kant op te gaan.
Tja... 1 van de partijen waar ik een offerte op heb gevraagd leverde eerst uitsluitend Easee laadpunten. Die gaven toch wel aan na dit nieuws en de verdere afhandeling van hun samen met Easee (lees, totaal geen communicatie vanuit Easee) dat zij direct gestopt zijn met het leveren van hun producten, omdat ze het vertrouwen volledig kwijt zijn...J0YR1D3R schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:24:
[...]
Inmiddels is dat wel een wat oud bericht en is er recent positiever nieuws uit Easee land: nieuws: Easee introduceert Charge Lite-laadpaal, per direct beschikbaar in NL...
Volgens de regels zou 2.5 goed moeten zijn, maar ik zou toch 4mm2 nemen, gewoon omdat het stukje zo kort is, en er in totaal een heel pak vermogen door zal gaan.rwijnhov schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:47:
Ik wil een zappi v2 aansluiten. Ik heb een 3x25 huis aansluiting. Dus het plan is deze 16kwh aan te sluiten. Benodigde kabellengte 1,5m kom ik dan weg met een 5x2,5mm2 of toch 5x4mm2 nodig?
Deze hangt hier ook aan de muur en werkt fantastisch!J0YR1D3R schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:24:
[...]
Inmiddels is dat wel een wat oud bericht en is er recent positiever nieuws uit Easee land: nieuws: Easee introduceert Charge Lite-laadpaal, per direct beschikbaar in NL...
Voor zo'n kort stukje inderdaad lekker 4mm nemen. Al is het de vraag hoe vaak je met 16kW kan laden. Als je auto dit al kan.rwijnhov schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:47:
Ik wil een zappi v2 aansluiten. Ik heb een 3x25 huis aansluiting. Dus het plan is deze 16kwh aan te sluiten. Benodigde kabellengte 1,5m kom ik dan weg met een 5x2,5mm2 of toch 5x4mm2 nodig?
Dan is 2,5 geen enkel probleem!rwijnhov schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:51:
Sorry ik bedoel met 11kW laden. 5x2,5mm zou mooier zijn want dan kan deze precies tussen een voeg naar binnen geboort worden. Net even gemeten het is 80cm van zappi naar 3x16 zekering in de meterkast.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
We hebben een betrouwbare elektricien, welke de meterkast al naar 3x25A heeft omgebouwd ivm PV installatie (10.250wp). Hij geeft me 3 keuzes welke hij kan ondersteunen naar de toekomst toe:
- Tesla
- Smappee
- Evbox
Nu is onze situatie als volgt:
- Huidige auto: Hyundai Kona 2018 (1F laden tot 7.2Kwh)
- Meterkast heeft aparte groep met, bij uitzondering, 25A zekering
Eigenschappen:
- 3Fase: Voor deze auto zou ik dus graag hiervan gebruik maken, maar liefst ook voorbereid op een volgende welke zeker 3F zal kunnen.
- RFID: Het is op eigen terrein, dus RFID etc is niet noodzakelijk.
- Loadbalancing: nu niet noodzakelijk, bij volgende auto en/of verval salderen wel
- Vaste kabel: ja
- Facturatie: nee
Ik lees graag jullie afwegingen.
Ik heb een Evbox Livo met loadbalancing. Features als zonne laden komen nog (als het goed is). Wel meteen met loadbalancing, zul je net zien dat je een keer moet laden terwijl het eigelijk niet uitkomt.
Ik heb ook (binnenkort) een oplader op de oprit maar zonder RFID - de kans dat iemand op mijn oprit gaat staan om op te laden acht ik nihil... En op vakantie kan je de paal via de app gewoon disabelen dus dan kan hij ook niet misbruikt worden.janne_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:19:
RFID, de paal hangt/staat dan achter een poort? Op de oprit heb ik wel gekozen voor RFID.
Het voordeel van niet te hoeven scannen weegt op tegen het risico dat er iemand clandestien gaat zitten laden.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
"It is required that the Charge Lite has an external RCD connected to the backplate when installed."
"You can install up to 3 Charge Lite chargers on a site; each Charge Lite charger should have its own external RCD."
Maar nog steeds wel een interessante optie. Ik had zelf nog twee Easee Home versies en heb die zonder externe RCD opgehangen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dus je hebt er verder geen aardlek voor zitten? Als je circuit impedantie laag genoeg is kan dat. Normaal word in Nederland gewoon nog een aardlek toegepast om de kabel te beveiligen.ice-T106 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:
Er is nu de Easee Charge Lite, maar die is wel iets duurder om correct af te zekeren:
"It is required that the Charge Lite has an external RCD connected to the backplate when installed."
"You can install up to 3 Charge Lite chargers on a site; each Charge Lite charger should have its own external RCD."
Maar nog steeds wel een interessante optie. Ik had zelf nog twee Easee Home versies en heb die zonder externe RCD opgehangen.
Wel normale aardlek, maar geen DC-LekbeveiligingMakrolon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:03:
[...]
Dus je hebt er verder geen aardlek voor zitten? Als je circuit impedantie laag genoeg is kan dat. Normaal word in Nederland gewoon nog een aardlek toegepast om de kabel te beveiligen.
In de Smart Solar functie, naar wat ik begrijp, vult de paal het aan met netstroom om de auto te kunnen laden.
Ik zie 2 type palen met deze Smart solar functie: Zappi en de Ratio Solar. Zijn dit echt de enige 2 of zijn er meer palen die dit ook kunnen?
Of kan je ook een laadpaal via home assistent zo instellen dat die volledig op zonne energie oplaad zonder dat de laadpaal zelf deze functie heeft?
[ Voor 10% gewijzigd door Pieter2 op 06-09-2023 20:56 ]
Alfen eve kan dat ook met recente firmware. Ook de eenvoudigere S-line. Via utp verbinden met je netwerk. P1 data uitlezen met aparte p1 kabel of via een telnet verbinding met een ander device wat al p1 data uitleest.Pieter2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:36:
Momenteel bezig met de keuze voor een laadpaal. Nu wil ik graag zo slim mogelijk gebruiken maken van de zonnepanelen en als ik een dag volledig thuis werk de auto volledig op zonne-energie kunnen laten laden, ook als dat de hele dag duurt omdat de teveel opgewekte zonne-energie minder is dan maximaal laadcapaciteit van de auto (polsestar 2). Ik zie dat dit Pure solar wordt genoemd.
In de Smart Solar functie, naar wat ik begrijp, vult de paal het aan met netstroom om de auto te kunnen laden.
Ik zie 2 type palen met deze Smart solar functie: Zappi en de Ratio Solar. Zijn dit echt de enige 2 of zijn er meer palen die dit ook kunnen?
Of kan je ook een laadpaal via home assistent zo instellen dat die volledig op zonne energie oplaad zonder dat de laadpaal zelf deze functie heeft?
Paal zelf is via modbus aan te sturen of via home assistant custom integration die gebruik maakt van de api.
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 06-09-2023 22:24 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Aansluiting is jaren geleden centraal opnieuw aangelegd en we hebben genoeg capaciteit in een nieuwe meterkast voor 30-40 laadpalen 11-22kW.
Er zijn al 15 laadpalen.
KPN Glas internet met netwerk switch, elke paal zit met RJ45/UTP aan deze switch.
Wens vanuit de VVE is om alles met BlueCurrent laadboxen te doen , wand of kolom bevestiging.
Nu is het probleem dat de installateur een gigantisch bedrag vraagt voor de aanleg.
Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe installateur. Feitelijk komt het werk maar op een paar dingen neer :
- Bevestiging bluecurrent laadbox op de wand of op een kolom
- Aanleg bekabeling van parkeerplaats naar de centrale kast. Dit kan 15 meter zijn maar ook 90 meter.
- Aanmelden laadbox en werkend achterlaten.
Zijn er hier ervaringen met partijen die dit goed en eenvoudig kunnen ?
Dit is gewoon goed hoor, geen type B aardlek nodig, althans niet bij de nieuwe ChargeLiteice-T106 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:29:
[...]
Wel normale aardlek, maar geen DC-Lekbeveiliging
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Je zou toch zeggen dat iedereen met zonnepanelen deze functie wil hebben. Ik had verwacht dat alle palen dit zouden kunnen regelen, beperkt wel de keuze enorm in de palen en laadpaalinstallateurs.V_ger schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:23:
[...]
Alfen eve kan dat ook met recente firmware. Ook de eenvoudigere S-line. Via utp verbinden met je netwerk. P1 data uitlezen met aparte p1 kabel of via een telnet verbinding met een ander device wat al p1 data uitleest.
Paal zelf is via modbus aan te sturen of via home assistant custom integration die gebruik maakt van de api.
Sowieso vind ik dat Zappi wel weinig bijgeleverd krijgt. Ga vandaag de mijne installeren en heb dan ook zelf een wartel gekocht met ring om de voedingskabel in te brengen. De 2x UTP voor ethernet en CT gaat via een smallere wartel erin. Die zal de 2 kabels tezamen net als jij stelt niet mooi dichtknijpen. Dus wellicht een dotje siliconenkit ertussen voor de waterdichtheid.rwijnhov schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:47:
Voor de zappi 2.0 eigenaren hoe hebben jullie de ct draden de zappi box ingebracht en waterdichtheid behouden? Als je die bij de voedingskabel legt heb je geen mooi ronde ingang meer en daarmee ook geen ip65 meer. Dus hoe los ik dat op.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ben ik met je eens… ik zoek ook een paal, ik denk dat ik dat ding langere tijd ga gebruiken, en zou ook graag een paal hebben die voorbereid is op bidirectioneel laden… ik denk dat mijn volgende (lease) auto dat aankan… maar ook dat aanbod is beperkt…Pieter2 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:35:
[...]
Je zou toch zeggen dat iedereen met zonnepanelen deze functie wil hebben. Ik had verwacht dat alle palen dit zouden kunnen regelen, beperkt wel de keuze enorm in de palen en laadpaalinstallateurs.
Ah dan is die ChargeLite een goede optie weer lijkt mij. Bijna hetzelfde als die Easee Home dan denk ik? 1 verschil dat ik zie is dat je ze niet meer zomaar door mag lussen op 1 groep/aardlek. Maar dat is voor de meeste mensen niet zo spannend denk ik.Japie.G schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:38:
[...]
Dit is gewoon goed hoor, geen type B aardlek nodig, althans niet bij de nieuwe ChargeLite
(Ik heb nu uiteindelijk voor mijn twee palen ook gewoon twee losse groepen met aardlek gemaakt, twee keer 3fase 20A dus wel lekker future proof)
Ben benieuwd naar 'echte' reviews, waarbij de apparaten weer open worden gemaakt om te zien wat er is gewijzigd en of e.e.a. nu wel opgelost is.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
ook well benieuwd naar, wellicht nu fysieke dc aardlek er in zitten?JanHenk schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:04:
Wat zijn de technische verschillen tussen de "Home" en de "Charge"? Ze zien er in ieder geval hetzelfde uit, dus zal ook wel dezelfde behuizing hebben.
Ben benieuwd naar 'echte' reviews, waarbij de apparaten weer open worden gemaakt om te zien wat er is gewijzigd en of e.e.a. nu wel opgelost is.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik wil eindelijk (na 2 jaar electrisch rijden) eens een paal gaan bestellen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zou me niet verbazen als vooral de documentatie alleen aangepast is.JanHenk schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:04:
Wat zijn de technische verschillen tussen de "Home" en de "Charge"? Ze zien er in ieder geval hetzelfde uit, dus zal ook wel dezelfde behuizing hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=Ztnon_zVkBc&tTylen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:39:
Heeft iemand hier al de Zappi aan e-flux gekoppeld en werkt dat goed?
Ik wil eindelijk (na 2 jaar electrisch rijden) eens een paal gaan bestellen.
Heb besloten om ze toch beide een eigen groep te geven, kwam in mijn geval beter uit met de loze leidingen (en de belasting verdelen over meer koper is ook iets beter)
Zit nog gewoon op 3x25A hoofdaansluiten en full elektric huis, dus de load balancer is wel belangrijk en werkt prima.
Kappen zijn nog een verschillende kleur, kwam toevallig zou uit via de Marktplaats inkoop en kunnen we gelijk goed kiezen
![]() | ![]() |
- werk meestal thuis en ga gemm 1 of 2 keer per week naar werk (ong 120 km - heen en terug)
- heb geen oprit, en afhankelijk of de plek voor mijn huis vrij is. Afstand van meterkast naar buitenmuur is ong 3 meter
- heb thuis zonnepanelen, over het gehele jaar wordt het alles opgemaakt
- ik heb een auto met 77 kw accu
- om de hoek heb ik een publieke laadpaal staan (ong 45 cent kwh + starttarief)
- ik ben ZZP'er, dus stroom thuis kan ik als kosten opvoeren (net als bij een publieke laadpaal)
Waar ik mee zit, de terugverdientijd van zo'n laadpaal is errug lang (gezien de ritten die ik met de auto maak). Zijn er misschien andere redenen om te kiezen voor een eigen laadpaal.
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Al is dat als je geen eigen oprit/parkeerplaats hebt al een stuk ingewikkelder.
[ Voor 87% gewijzigd door Hmmbob op 08-09-2023 11:07 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Gemak en kunnen opladen op zonnestroomoverschot (met het oog op afschaffing salderen). Alleen zonder eigen oprit en met een laadpaal om de hoek speelt dat eerste minder.shaowoo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:55:
ik zit te twijfelen of ik een thuislader zal nemen, context:
- werk meestal thuis en ga gemm 1 of 2 keer per week naar werk (ong 120 km - heen en terug)
- heb geen oprit, en afhankelijk of de plek voor mijn huis vrij is. Afstand van meterkast naar buitenmuur is ong 3 meter
- heb thuis zonnepanelen, over het gehele jaar wordt het alles opgemaakt
- ik heb een auto met 77 kw accu
- om de hoek heb ik een publieke laadpaal staan (ong 45 cent kwh + starttarief)
- ik ben ZZP'er, dus stroom thuis kan ik als kosten opvoeren (net als bij een publieke laadpaal)
Waar ik mee zit, de terugverdientijd van zo'n laadpaal is errug lang (gezien de ritten die ik met de auto maak). Zijn er misschien andere redenen om te kiezen voor een eigen laadpaal.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
1: Zappi
2: Zaptec
Ik wil met 3 fasen laden en dat kunnen bovenstaande producten. Ik vind persoonlijk de Zaptec het mooist omdat het een vrij kleine unit is, alleen een gigantisch minpunt is het ontbreken van load balancing. Nu heeft Tibber (nooit van gehoord verder) een actie waarbij je een Zaptec inclusief Pulse krijgt. En de Pulse is een uitvinding van Tibber die load balancing kan verzorgen via je slimme meter. Heeft iemand ervaring hiermee toevallig? En wat zijn eventueel de voordelen van load balancing zoals Zappi dat doet dmv CT-klemmen?
Ik was ook bang dat Tibber (maandelijkse) kosten rekent voor die Pulse.. waarom zou je em anders aanbieden.. maar lijkt erop alsof dat een eenmalige aankoop is zonder addertje onder het gras.
Ik heb ook zonnepanelen en je kunt Zappi uitbreiden met wat andere modules van Myenergi waardoor het lijkt alsof die slimmer met je opbrengst van de PV-panelen om kan gaan.. maar goed.. auto is vaak weg als de zon schijnt en komt pas terug als de avond is ingevallen, dus ik verwacht daar geen voordeel te zien. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Kia Niro-EV 2024
Geen ervaring met de technische mogelijkheden, maar het nadeel is wel vendor lock in. Als je weggaat bij Tibber werkt het niet meer. Of als Tibber jeuk krijgt en omvalt of services om wat voor een reden dan ook niet meer beschikbaar maakt of achter een paywall zet.Freak187 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:33:
Na in dit topic gelezen te hebben en online vele reviews te hebben bekeken twijfel ik tussen 2 producten.
Ik wil met 3 fasen laden en dat kunnen bovenstaande producten. Ik vind persoonlijk de Zaptec het mooist omdat het een vrij kleine unit is, alleen een gigantisch minpunt is het ontbreken van load balancing. Nu heeft Tibber (nooit van gehoord verder) een actie waarbij je een Zaptec inclusief Pulse krijgt. En de Pulse is een uitvinding van Tibber die load balancing kan verzorgen via je slimme meter. Heeft iemand ervaring hiermee toevallig? En wat zijn eventueel de voordelen van load balancing zoals Zappi dat doet dmv CT-klemmen?
Ik was ook bang dat Tibber (maandelijkse) kosten rekent voor die Pulse.. waarom zou je em anders aanbieden.. maar lijkt erop alsof dat een eenmalige aankoop is zonder addertje onder het gras.
Ik heb ook zonnepanelen en je kunt Zappi uitbreiden met wat andere modules van Myenergi waardoor het lijkt alsof die slimmer met je opbrengst van de PV-panelen om kan gaan.. maar goed.. auto is vaak weg als de zon schijnt en komt pas terug als de avond is ingevallen, dus ik verwacht daar geen voordeel te zien. Of zie ik hier iets over het hoofd?
En werkt het als internet niet beschikbaar is?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Voor de geinteresseerden: Ik heb een kleine handleiding geschreven hoe je EVCC met een Alfen laadpaal en Nederlandse slimme meter kan configureren. (Daarbij maak ik gebruik van Docker containers)JasperE schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:43:
[...]
Bedankt voor deze tip !Heb inmiddels evcc draaien in docker. Evcc haalt via de webapi van dsmr-reader de data van mijn slimme lezer op. Growatt pv installatie via mqtt vanuit Grott daemon. De Alfen Eve via modbus TCP.
Verrekening en laadpassen via eflux.
Nu nog wachten op de nieuwe auto om te testen
Je kan dan je laadpaal aansturen om volledig of zoveel mogelijk op je zonnepanelen te laden.
Dit is de handleiding: https://github.com/JasperE84/EVCC_NL_Docker_Setup/
/f/image/CpWg8YjkamvxTpHOBSZC7Kjm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door JasperE op 09-09-2023 13:04 ]
Je hoeft de Zappi niet uit te breiden. LB en laden op zonnestroomoverschot is standaard bij de Zappi. Hoe vaak moet je laden? Je zou misschien in een zonnig weekend kunnen laden?Freak187 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:33:
Na in dit topic gelezen te hebben en online vele reviews te hebben bekeken twijfel ik tussen 2 producten.
[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 09-09-2023 13:11 ]
Ken de standaard functionaliteit niet maar met evcc kan je ook thuisbatterijen etc meenemen, koppelen met dynamische energietarieven, koppelen met de api van je automerk, en laadschemas instellen (zoals morgen zo laat minimaal zoveel procent vol) en een minimum laadpercentage configureren.Inspired schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:17:
@JasperE wat is het voordeel van EVCC tov de standaard functionaliteit van Alfen qua solar charging?
Verder ook te koppelen met MQTT en via die weg met je smart home zoals home assistant. (Je zou dus misschien kunnen stellen dat evcc zich verhoudt tot Alfen standaard zoals home assistant zich verhoudt tot de standaard Philips Hue app.)
De details ken ik nog niet, mijn EV wordt pas eind van de maand geleverd. Kort getest met auto van de buren en dat werkte
/f/image/7kHESzxJApFfzTafg1jUHLls.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GAOyuNe76FvIh0ENwsIdS8F3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door JasperE op 09-09-2023 13:49 ]
De uitbreiding is niet nodig voor de werking van de zappi.Freak187 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:33:
Deze kijkt gewoon, dmv de CT klemmen waar de stroom heen gaat, van of naar het net.
Indien naar het net, dus je levert terug, dan gaat hij boven 1,3 of 4,2kWh (1 of 3 fase) je EV laden.
De uitbreidingen zijn "slechts" om een beter inzicht te krijgen van je installatie. Hoeveel leveren je panelen op, hoeveel gebruikt je huis/auto, hoeveel gaat je (eventuele) batterij in.
Nu is de standaard meegeleverde lader 10A. Zit er aan te denken om er 1 bij te kopen van 16A voor het thuis opladen.
Deze wil ik dan deftig aan de wand monteren op een eigen groep met fatsoenlijke WCD (ga dan wel direct een 5 aderige kabel aanleggen voor de toekomst). De kabels hangen altijd los. Is er geen automatisch haspel systeem voor EV's? Tuurlijk moet je die dan compleet afrollen, echter vind ik dat niet zo'n probleem.
Ik weet het niet zeker, maar het zou me niets verbazen dat zoiets (vrijwel) niet bestaat, juist omdat er altijd figuren zijn die het niet afrollen, met schade tot gevolg.JaMaaT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:18:
Wellicht domme vraag. Ben aan het kijken naar een PHEV met een oplaadcapaciteit van 3,6kw.
Nu is de standaard meegeleverde lader 10A. Zit er aan te denken om er 1 bij te kopen van 16A voor het thuis opladen.
Deze wil ik dan deftig aan de wand monteren op een eigen groep met fatsoenlijke WCD (ga dan wel direct een 5 aderige kabel aanleggen voor de toekomst). De kabels hangen altijd los. Is er geen automatisch haspel systeem voor EV's? Tuurlijk moet je die dan compleet afrollen, echter vind ik dat niet zo'n probleem.
Maar zou wel ideaal zijn, staat een stuk beter.
Anders zou je denk ik van een knappe neopreen haspel zelf zon laadsnoer kunnen maken? Of denk ik nu te simpel?
Wellicht zoiets ?JaMaaT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:18:
Wellicht domme vraag. Ben aan het kijken naar een PHEV met een oplaadcapaciteit van 3,6kw.
https://www.toolspecial.c...ingle-fase-16-a-ev2162-wb
Of
https://www.evhaspel.nl/product/ev-reel/
XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.
Die 2e is gewoon een handmatige, dat is niet wat ik zoek helaas.
Het afrollen van een haspel is bijna net zoveel moeite als een losse laadkabel uit de achterbak halen.JaMaaT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:18:
Maar met een PHEV is een vaste kabel wel veel handiger.
En zoiets?
https://www.evservice.eu/...3NBkGD2X3ObhoCcIAQAvD_BwE
Denk dat de losse kabel dan toch maar in het zicht komt te hangen
Maar ik kan dus niet ontdekken of je moet overstappen naar Tibber. Zoals ik het lees kun je die Pulse gewoon los aanschaffen, inpluggen op de slimme meter en gaan.V_ger schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:37:
[...]
Geen ervaring met de technische mogelijkheden, maar het nadeel is wel vendor lock in. Als je weggaat bij Tibber werkt het niet meer. Of als Tibber jeuk krijgt en omvalt of services om wat voor een reden dan ook niet meer beschikbaar maakt of achter een paywall zet.
En werkt het als internet niet beschikbaar is?
Ik heb echt m’n best gedaan om te kijken of je toch niet abonnee moet worden, maar nee… volgens mij niet.
Kia Niro-EV 2024
Twee jaar terug heb ik een Tesla model 3 gehad en daarbij een laadpunt via de leasemaatschappij gehad. Die is nu weg, maar de draden zitten nog steeds op hun plek. Ik heb reeds 3 fasen in de meterkast en er is al een extra groep. Dat alles is nog aangesloten.
Ik heb een laadpunt gezien van Webasto (Pure 2) met vaste kabel. Volgens mij moet installeren zelf niet heel lastig zijn toch? Kwestie van juiste kleur draden in het juiste vakje doen toch? Zorgen dat de rubberen afsluiting goed is en stroom erop?
Mijn gevoel is dat jij er niet heel veel ervaring mee hebt (niet kwaad bedoeld), maar in dat geval zou ik die paal (welke dan ook) door een expert aan laten sluiten. Het gaat wel over potentieel veel vermogen in een vijandige omgeving (buiten, grote temperatuursverschillen, vocht) en daar wil je niet mee experimenteren.Tarz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:22:
Hallo, een vraag over thuis laden van mijn nieuwe hybride leaseauto. Het gaat om een Peugeot 508sw hybride, maar ik wil wel een laadpunt voor 11kw voor de toekomst.
Twee jaar terug heb ik een Tesla model 3 gehad en daarbij een laadpunt via de leasemaatschappij gehad. Die is nu weg, maar de draden zitten nog steeds op hun plek. Ik heb reeds 3 fasen in de meterkast en er is al een extra groep. Dat alles is nog aangesloten.
Ik heb een laadpunt gezien van Webasto (Pure 2) met vaste kabel. Volgens mij moet installeren zelf niet heel lastig zijn toch? Kwestie van juiste kleur draden in het juiste vakje doen toch? Zorgen dat de rubberen afsluiting goed is en stroom erop?
En hou in gedachten, als het weinig werk lijkt, zal ook de expert inhuren je niet veel geld kosten...
Ach, ik zou mezelf geen Bob de Bouwer noemen, maar klussen lukt wel aardig. Ik snap dat er veel vermogen op staat, maar in basis gaat het om de moeilijkheid van de activiteit. Als ik de installatie handleiding en YouTube video bekijk dan is het niet moeilijker dan een lamp ophangen (niet bagatelliserend richting een monteur bedoeld).pimk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:24:
[...]
Mijn gevoel is dat jij er niet heel veel ervaring mee hebt (niet kwaad bedoeld), maar in dat geval zou ik die paal (welke dan ook) door een expert aan laten sluiten. Het gaat wel over potentieel veel vermogen in een vijandige omgeving (buiten, grote temperatuursverschillen, vocht) en daar wil je niet mee experimenteren.
En hou in gedachten, als het weinig werk lijkt, zal ook de expert inhuren je niet veel geld kosten...
Ik heb ook gezien hoe de oude lader eraf ging, letterlijk stroom eraf en draden eruit, paar schroeven eruit en klaar.
P.S: ik hoef niet in de meterkast te zijn, daar trek ik wel de grens qua hobbyen
Je zal toch het aansluitschema van de nieuwe lader moeten begrijpen.Tarz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:31:
[...]
Ach, ik zou mezelf geen Bob de Bouwer noemen, maar klussen lukt wel aardig. Ik snap dat er veel vermogen op staat, maar in basis gaat het om de moeilijkheid van de activiteit. Als ik de installatie handleiding en YouTube video bekijk dan is het niet moeilijker dan een lamp ophangen (niet bagatelliserend richting een monteur bedoeld).
Ik heb ook gezien hoe de oude lader eraf ging, letterlijk stroom eraf en draden eruit, paar schroeven eruit en klaar.
P.S: ik hoef niet in de meterkast te zijn, daar trek ik wel de grens qua hobbyen
En het allerbelangrijkste is dat je de draden echt goed vast zet in de klemmen.
Snap ik, maar letterlijk het aansluitschema is 5 draden in een kroonsteen aansluiting schroeven/klemmen.Tommie12 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:33:
[...]
Je zal toch het aansluitschema van de nieuwe lader moeten begrijpen.
En het allerbelangrijkste is dat je de draden echt goed vast zet in de klemmen.
Zie ik echt zo weinig issues hier, of lijkt het me te simpel? Zie afbeelding voor de installatie volgens de handleiding. kwestie van draden erin, goed aandraaien/vastklemmen en de dip schakelaars volgens schema handleiding aan/uit zetten....
:strip_exif()/f/image/gOttsKS6GMW9sQotwSlZCJ4U.jpg?f=fotoalbum_large)
Supercomplex is het niet, maar je moet wel het verschil tussen de aarde, de neuter en een fasedraad kennen.Tarz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:41:
[...]
Snap ik, maar letterlijk het aansluitschema is 5 draden in een kroonsteen aansluiting schroeven/klemmen.
Zie ik echt zo weinig issues hier, of lijkt het me te simpel? Zie afbeelding voor de installatie volgens de handleiding. kwestie van draden erin, goed aandraaien/vastklemmen en de dip schakelaars volgens schema handleiding aan/uit zetten....
[Afbeelding]
Dat lijkt me niet lastig:Tommie12 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:44:
[...]
Supercomplex is het niet, maar je moet wel het verschil tussen de aarde, de neuter en een fasedraad kennen.
Blauw = 0 draad
Bruin = Fase 1 (L1)
Zwart = Fase 2 (L2)
Grijs = Fase 3 (L3)
Groen/geel = Aarde
Zowel voor aansluiting vanuit meterkast als aansluiting naar laadkabel
Je bent geslaagd!Tarz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:08:
[...]
Dat lijkt me niet lastig:
Blauw = 0 draad
Bruin = Fase 1 (L1)
Zwart = Fase 2 (L2)
Grijs = Fase 3 (L3)
Groen/geel = Aarde
Het aansluiten is niet heel ingewikkeld, maar let wel op dat de kabel en de zekering in de meterkast het vermogen wat de lader geeft kan verwerken.Tarz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:08:
[...]
Dat lijkt me niet lastig:
Blauw = 0 draad
Bruin = Fase 1 (L1)
Zwart = Fase 2 (L2)
Grijs = Fase 3 (L3)
Groen/geel = Aarde
Even checken wat de tesla lader deed en de nieuwe lader met niet meer dan dat vermogen ophangen zou oke moeten zijn.
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
De "extra groep" is alleen voor het laadpunt en heeft al een aardlekautomaat of een losse automaat plus aardlekschakelaar?Tarz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:22:
Hallo, een vraag over thuis laden van mijn nieuwe hybride leaseauto. Het gaat om een Peugeot 508sw hybride, maar ik wil wel een laadpunt voor 11kw voor de toekomst.
Na wat zoeken op het Zappi forum ben ik er inmiddels achter dat er een laaddrempel per fase van 1,4kW is. Met een 3fase aansluiting moet ik dus 4,2kW overproductie hebben voordat mijn auto begint te laden.
Een oplossing die werd genoemd op het Zappi forum is het apparaat op Auto Switching zetten, waardoor deze naar 1 fase laden schakelt indien het overschot ergens tussen 1.4 en 4,2kW is.
Daar volgde echter de vraag of dat het totaal van de 3 fases van de zonnepanelen dan via een fase naar de auto gestuurd wordt en daar begin ik af te haken. Er wordt namelijk gesteld dat als er bijvoorbeeld 1kW per fase opgewekt wordt, een totaal van 3kW dus, dit in principe 3kW naar de auto kan sturen (bij huis = 0kW), in geval je 'net metering' hebt.
Ik krijg echter bij 'net metering' alleen de vertaling 'salderen'. Nu nog niet zo'n punt, maar over een paar jaar denken we daar anders over. Tegelijkertijd echter wil lijkt het in dit geval een trucje vóór de meter te zijn: Er komt 3x 1kW uit de panelen, 2 fases leveren aan het net waarbij die ene fase die aan de auto levert opgehoogd wordt met eenzelfde hoeveelheid. Kort door de bocht is opwek en verbruik aan mijn kant van de meter op hetzelfde moment gelijk, terwijl in de praktijk de electronen van 2 fases uitgewisseld worden met de electronen die vanuit het net komen.
Een heel verhaal, maar de korte vraag erbij is hoe dit geteld/afgerekend gaat worden? Wordt dit gezien als salderen en zie ik dus 2kW teruggeleverd worden in mijn cijfers terwijl ik tegelijkertijd 2kW afneem, of is de combinatie van omvormer/slimme meter/Zappi (of een van deze 3) slim genoeg om in bovenstaande situatie de teruglevering + afname op 0 te houden?
Het kan dat je op twee fases teruglevert maar op de andere fase afneemt. De meter telt dit bij elkaar op en plust het saldo op het betreffende telwerk. "Over de fases" wordt dus gewoon gesaldeerd door de meter.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Los daarvan saldeert de Nederlandse kWh-meter intern ook altijd al over de 3 fasen. Dus als je 3 kW opwekt (op welke fase(n) dan ook) en 2 kW verbruikt (op welke fase(n) dan ook) dan wordt er 1 kW teruglevering geregistreerd. Of 3 kW opwek en 6 kW verbruik is 3 kW afname etc.
Zeggen jullie nou beiden dat als 2 fases terugleveren en 1 fase op datzelfde moment dezelfde hoeveelheid afneemt, dat dit zowel voor het oplopen van de meter 'teruglevering' als voor de meter 'afname' zorgt? Dus dat het geen netto 0 transactie is, en als over enkele jaren het salderen afgebouwd wordt deze instelling me dus geld gaat kosten?
De vraag is uiteraard of het meer kost dan wachten op 4,2kW overproductie, omdat ik zeker in het voor/najaar daar de auto mee vol ga krijgen maar ik dan wel het verschil tussen 1.4kW en 4.2kW kan gebruiken.
De meter saldeert de fases intern. De som daarvan gaat naar de energieleverancier en dat wordt berekend.coelho schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:16:
@JanHenk @JeroenE Dank voor de uitleg, maar nog valt het kwartje even niet...
Zeggen jullie nou beiden dat als 2 fases terugleveren en 1 fase op datzelfde moment dezelfde hoeveelheid afneemt, dat dit zowel voor het oplopen van de meter 'teruglevering' als voor de meter 'afname' zorgt? Dus dat het geen netto 0 transactie is, en als over enkele jaren het salderen afgebouwd wordt deze instelling me dus geld gaat kosten?
De vraag is uiteraard of het meer kost dan wachten op 4,2kW overproductie, omdat ik zeker in het voor/najaar daar de auto mee vol ga krijgen maar ik dan wel het verschil tussen 1.4kW en 4.2kW kan gebruiken.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Nee, als je op 2 fases telkens 2 kW levert, en dan op de derde fase 4kW afneemt, dan staat je meter stil.coelho schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:16:
@JanHenk @JeroenE Dank voor de uitleg, maar nog valt het kwartje even niet...
Er is geen enkele valabele reden te vinden om dat te gaan omdraaien, en de eerste reden is dat de meter gewoon niet telt per fase, maar enkel het geheel registreert.
Afbouw van salderen betekent dat je het net niet meer als batterij gebruikt, maar dat je betaald wordt voor overproductie (grosso modo in de zomer), maar dat je zelf moet betalen voor alles wat je netto af neemt.
Dus als op 15 december een flauw zonnetje je 500W oplevert, maar je boiler verbruikt 2000W (op een andere fase of niet), dan betaal je voor een verbruik van 1500W x tijd.
Ter info. In België krijg ik nu 9ct per geleverde kWh en ik betaal ca 27ct per afgenomen kWh. Daar bovenop komt nog een tarief afhankelijk van de hoogste piek die ik gedurende een kwartier veroorzaak.
Ik durf te vermoeden dat de tarieven in Nederland ook in die richting gaan evolueren.
Ik ben volledig nieuw in het gebruik van EV-oplaadpunten. Over een jaar wordt onze nieuwbouw opgeleverd, en de aannemer vraagt ons om een beslissing te nemen over de aankoop van de Zaptec Pro voor 3.000 euro (inclusief btw). Is deze lader het waard, of zouden we moeten wachten op een nieuwe versie? Op dit moment hebben we nog geen elektrische auto. Is het mogelijk dat de technologieën over 1-2 jaar verbeteren? Kunnen we de Zaptec Pro op een later moment installeren als we dat willen? Want ze geven de indruk dat alles in één keer moet gebeuren.
Alvast bedankt!
Autoswitching is een nieuwe functie (kan mijn Zappi niet) maar is niet altijd nodig. Bij mij laadt de Zappi altijd op 1 fase in de ECO+ mode. Je kunt dan je overschot kwijt tussen de 1,4kW en de 3,7kW bij afzekering met 16A. Bij afzekering met 25A kun je je overschot kwijt tot 5,8kW, dat is voor de meeste PV installaties ruim voldoende.coelho schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:57:
Gisteren is mijn Tesla geleverd en vandaag ben ik voor de eerste keer aan het laden met mijn Zappi. Het is zonnig weer met af en toe een wolk. Wat me opvalt, is dat ik in de ECO+ stand met enige regelmaat behoorlijk wat teruglever aan het net zonder dat er geladen wordt. Opwek panelen bijvoorbeeld 4kW, verbruik huis 1kW en dan wordt er 3kW geexporteerd ipv naar de auto gestuurd.
Na wat zoeken op het Zappi forum ben ik er inmiddels achter dat er een laaddrempel per fase van 1,4kW is. Met een 3fase aansluiting moet ik dus 4,2kW overproductie hebben voordat mijn auto begint te laden.
Een oplossing die werd genoemd op het Zappi forum is het apparaat op Auto Switching zetten, waardoor deze naar 1 fase laden schakelt indien het overschot ergens tussen 1.4 en 4,2kW is.
Nee, als je het zo weet te regelen dat de som van het verbruik op 1 fase en het terugleveren op 2 andere fasen exact nul is zal de meter geen afname en ook geen teruglevering registreren. Je meter staat dan "stil".coelho schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:16:
Zeggen jullie nou beiden dat als 2 fases terugleveren en 1 fase op datzelfde moment dezelfde hoeveelheid afneemt, dat dit zowel voor het oplopen van de meter 'teruglevering' als voor de meter 'afname' zorgt?
Ooit zijn er wel kWh-meters geweest die dat verkeerd deden. Die registreerden dan tegelijkertijd verbruik en teruglevering. Die zijn toen door de netbeheerders omgewisseld of van nieuwe firmware voorzien. Zie Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??
Je kan natuurlijk ook de instelling in de winter anders zetten dan in de zomer. Het ligt natuurlijk aan het verbruik in huis, de grootte van de PV-installatie en het weer; die zorgen er allemaal voor hoe vaak je over de grens gaat.De vraag is uiteraard of het meer kost dan wachten op 4,2kW overproductie, omdat ik zeker in het voor/najaar daar de auto mee vol ga krijgen maar ik dan wel het verschil tussen 1.4kW en 4.2kW kan gebruiken.
Als je uren wel boven de 1,4 zit maar onder de 4,2 dan had je dus ook uren je auto al kunnen laden. Veel auto's halen op 1 fase maximaal 3,6 kW maar er zijn er ook die tot 7,2 op 1 fase kunnen laden. Maar dat moet je laadpaal en installatie dan ook aan kunnen.
In theorie is bij thuisladen van een EV het 'beter' om sneller te laden dan langzaam. Een EV heeft een bepaald standaardverbruik tijdens het laden (draaien van controleprocessen, communicatie met laadpaal etc). Stel dat dit 100W is zou je bij 10 uur laden 1 kWh aan deze processen kwijt zijn, terwijl als je met een hoger vermogen laadt en de EV is in 2 uur vol dan ben je maar 0,2kWh kwijt geraakt. Of je daar wakker van wil liggen is weer een ander verhaal.
Misschien moet je eerst nog even een tijdje praktijkervaring op doen met de verschillende standen en krijg je dan een beter gevoel wat voor jouw situatie het beste werkt.
Maar tegelijkertijd wil je toch liefst zo kort mogelijk op 1 fase laden omdat het verlies dan toch veel groter is dan op 3 fasen?DonJuape schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:32:
[...]
Autoswitching is een nieuwe functie (kan mijn Zappi niet) maar is niet altijd nodig. Bij mij laadt de Zappi altijd op 1 fase in de ECO+ mode. Je kunt dan je overschot kwijt tussen de 1,4kW en de 3,7kW bij afzekering met 16A. Bij afzekering met 25A kun je je overschot kwijt tot 5,8kW, dat is voor de meeste PV installaties ruim voldoende.
Niks moet in 1 keer gebeuren.raduf schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:23:
Beste forumleden,
Ik ben volledig nieuw in het gebruik van EV-oplaadpunten. Over een jaar wordt onze nieuwbouw opgeleverd, en de aannemer vraagt ons om een beslissing te nemen over de aankoop van de Zaptec Pro voor 3.000 euro (inclusief btw). Is deze lader het waard, of zouden we moeten wachten op een nieuwe versie? Op dit moment hebben we nog geen elektrische auto. Is het mogelijk dat de technologieën over 1-2 jaar verbeteren? Kunnen we de Zaptec Pro op een later moment installeren als we dat willen? Want ze geven de indruk dat alles in één keer moet gebeuren.
Alvast bedankt!
Ik verwacht dat binnen x jaar er betaalbare bidirectionele laders beschikbaar worden.
Als je nog geen EV hebt, dan zou ik de lader zelf niet laten plaatsen, maar wel zorgen dat er een 5G4 en 2 netwerkkabels naar de plaats lopen waar de lader moet komen samen vanuit je electriciteitskast.
Die kabel zal niet gratis zijn, en je zal een keuring moeten laten doen (regel in
Dat ga ik zeker doen, maar tegelijkertijd moet ik morgen 400km rijden en wil ik met een volle auto vertrekken. Liefst zonnestroom natuurlijk (ook al hebben we het over een paar euro).JeroenE schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:40:
[...]
Nee, als je het zo weet te regelen dat de som van het verbruik op 1 fase en het terugleveren op 2 andere fasen exact nul is zal de meter geen afname en ook geen teruglevering registreren. Je meter staat dan "stil".
Ooit zijn er wel kWh-meters geweest die dat verkeerd deden. Die registreerden dan tegelijkertijd verbruik en teruglevering. Die zijn toen door de netbeheerders omgewisseld of van nieuwe firmware voorzien. Zie Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??
[...]
Je kan natuurlijk ook de instelling in de winter anders zetten dan in de zomer. Het ligt natuurlijk aan het verbruik in huis, de grootte van de PV-installatie en het weer; die zorgen er allemaal voor hoe vaak je over de grens gaat.
Als je uren wel boven de 1,4 zit maar onder de 4,2 dan had je dus ook uren je auto al kunnen laden. Veel auto's halen op 1 fase maximaal 3,6 kW maar er zijn er ook die tot 7,2 op 1 fase kunnen laden. Maar dat moet je laadpaal en installatie dan ook aan kunnen.
In theorie is bij thuisladen van een EV het 'beter' om sneller te laden dan langzaam. Een EV heeft een bepaald standaardverbruik tijdens het laden (draaien van controleprocessen, communicatie met laadpaal etc). Stel dat dit 100W is zou je bij 10 uur laden 1 kWh aan deze processen kwijt zijn, terwijl als je met een hoger vermogen laadt en de EV is in 2 uur vol dan ben je maar 0,2kWh kwijt geraakt. Of je daar wakker van wil liggen is weer een ander verhaal.
Misschien moet je eerst nog even een tijdje praktijkervaring op doen met de verschillende standen en krijg je dan een beter gevoel wat voor jouw situatie het beste werkt.
Tesla deed 11kw, 3*16A maximaal afgezekerd. Deze lader zet ik ook op 16A in de dip switches settings.Nienix schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:58:
[...]
Het aansluiten is niet heel ingewikkeld, maar let wel op dat de kabel en de zekering in de meterkast het vermogen wat de lader geeft kan verwerken.
Even checken wat de tesla lader deed en de nieuwe lader met niet meer dan dat vermogen ophangen zou oke moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/x5wcaT4tEKycISEY7NBwBW8s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Tarz op 14-09-2023 16:32 ]
Ja, is destijds voor de Tesla aangelegd. Extra automaat met aardlekschakelaar. Extra kastje naast de bestaande groepenkast.DonJuape schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:50:
[...]
De "extra groep" is alleen voor het laadpunt en heeft al een aardlekautomaat of een losse automaat plus aardlekschakelaar?
Ja, maar dat zijn twee "tegenstrijdige" belangen. Als je auto per se vol moet zitten dan moet je het zo instellen dat hij ook gegarandeerd vol komt. Als je enkel op overschot laadt dan heb je die garantie niet.coelho schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:43:
Dat ga ik zeker doen, maar tegelijkertijd moet ik morgen 400km rijden en wil ik met een volle auto vertrekken. Liefst zonnestroom natuurlijk (ook al hebben we het over een paar euro).
Wat je natuurlijk wel kan doen is eerst laten laden op je overschot. Dan kan je vanavond kijken of je accu al vol zit (hoera missie geslaagd) of dat je dan de instellingen moet aanpassen en de auto alsnog moet laden met gebruik van het net. In dat laatste geval had je (met de huidige salderingsregels met vaste tarieven) beter kunnen kiezen om de auto gelijk zo snel mogelijk op te laden omdat je dan minder laadverlies had gehad.
Voor mij zelf zou dat niet werken want ik ga dan gegarandeerd vergeten om 's avonds te controleren of de accu wel vol is geladen.
Met Tesla's (en ook steeds meer andere merken) heb je ook nog een derde optie: regel de laadsnelheid in de auto instellingen. Je zet de laadpaal dan op "maximaal", maar je laat de Tesla zelf met (ik noem maar wat) 2,8 kW laden omdat je weet dat de komende uren ongeveer gaat terugleveren en het ook genoeg is om vol te komen mocht er toch een wolk voor de zon schuiven.
Ik heb de Zappi nu op Smart Boost staan, waarbij hij als het goed is de auto morgen om 06:15 vol heeft zitten.JeroenE schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:53:
[...]
Ja, maar dat zijn twee "tegenstrijdige" belangen. Als je auto per se vol moet zitten dan moet je het zo instellen dat hij ook gegarandeerd vol komt. Als je enkel op overschot laadt dan heb je die garantie niet.
Wat je natuurlijk wel kan doen is eerst laten laden op je overschot. Dan kan je vanavond kijken of je accu al vol zit (hoera missie geslaagd) of dat je dan de instellingen moet aanpassen en de auto alsnog moet laden met gebruik van het net. In dat laatste geval had je (met de huidige salderingsregels met vaste tarieven) beter kunnen kiezen om de auto gelijk zo snel mogelijk op te laden omdat je dan minder laadverlies had gehad.
Voor mij zelf zou dat niet werken want ik ga dan gegarandeerd vergeten om 's avonds te controleren of de accu wel vol is geladen.
Met Tesla's (en ook steeds meer andere merken) heb je ook nog een derde optie: regel de laadsnelheid in de auto instellingen. Je zet de laadpaal dan op "maximaal", maar je laat de Tesla zelf met (ik noem maar wat) 2,8 kW laden omdat je weet dat de komende uren ongeveer gaat terugleveren en het ook genoeg is om vol te komen mocht er toch een wolk voor de zon schuiven.
En verder snap ik je overwegingen, zo lang we niet salderen hoef ik in principe nergens naar te kijken en kan het altijd op max vermogen. Ik regel het echter graag zo in dat ik er straks geen omkijken meer naar heb.
[ Voor 7% gewijzigd door coelho op 14-09-2023 16:05 ]
Ik heb de Zappi op (1-fase) ECO+ staan en 's nachts vanaf 0:00 uur op 11kW scheduled boost. Ik heb geen dynamische tarieven maar vanaf middernacht ongeveer is er "meer" groene energie omdat de vraag dan minder is.coelho schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:04:
[...]
Ik heb de Zappi nu op Smart Boost staan, waarbij hij als het goed is de auto morgen om 06:15 vol heeft zitten.
En verder snap ik je overwegingen, zo lang we niet salderen hoef ik in principe nergens naar te kijken en kan het altijd op max vermogen. Ik regel het echter graag zo in dat ik er straks geen omkijken meer naar heb.
Zou dat nu nog niet doen. Mantelbuis laten neerleggen en tzt kijken wat handig is.raduf schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:23:
Beste forumleden,
Alvast bedankt!
.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen